unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

5481 STEP banner

nieuws
Drukke Domotex verfrissend verwarrend

Vandaag, maandag, is de nieuwe slotdag van de internationale vloerenvakbeurs Domotex in Hannover. Behalve een start voortaan op de vrijdag, is ook de hallenindeling op de schop gegaan. Veel bezoekers moesten zichtbaar wennen aan de nieuwe opzet, die hier en daar voor wat verwarring zorgde. Resulterend in vragen naar welke de meest geschikte ingang is, waar de parking zich bevindt of waar dit jaar de relaties staan. Hoe dan ook, alles went en de meeste aanwezigen konden - ondanks de vele af te leggen meters - de gewijzigde opzet wel waarderen. Iets nieuws is immers wel zo verfrissend. “It shakes things up, and that’s always good,” zo hoorden we een Noord-Amerikaan roepen. Aan het eind van deze middag kon de beursorganisatie meedelen dat 45000 vakbezoekers de poortjes waren gepasseerd, verspreid over vier dagen.

Trendhal-9-van-bovenafTrendhal 9 van bovenaf gezien.“De nieuwe indeling van de segmenten blijkt vrij goed te werken,” zo stelt Alexander Wurst van organisator Deutsche Messe met tevredenheid vast. “De vrijdag was goed, de zaterdag nog beter. Belangrijk wordt de vraag wat de maandag gaat brengen. Sowieso gaan we het verloop van de huidige editie nog uitgebreid evalueren, met inbegrip van de vrijdagopening.” Afgaande op de volle parkings vanochtend, is het vooruitzicht op een geslaagde maandag trouwens zeker aanwezig.

Op de stand van Estillon zegt Richard Bosveld erg benieuwd te zijn wat de evaluatie van de beurs gaat opleveren. “Voorop voor mij staat echter dat je altijd het positieve moet inzien van nieuwe initiatieven. De maandag als slotdag wordt een belangrijke graadmeter om het succes vast te stellen. Is het bezoek goed of gaat het als een nachtkaars uit? En wat betekent een drukke maandag voor de andere beursdagen?”

Quick-Step-is-nietQuick-Step is niet over het hoofd te zien. Aspecta-pakt-opnieuwAspecta pakt opnieuw groots uit.
Bart-Nietsch-van-AmorimBart Nietsch van Amorim legt het nieuwe keuzeproces voor de consument uit. Veel-volk-bij-COREtecVeel volk bij COREtec over de vloer.

Unifloor stond in hal 13 met een mooie grote stand. “We staan in een andere hal dan gebruikelijk. Met ten dele een nieuw publiek. We maken dus een nieuw begin hier, kun je zeggen. Echt leuk om mee te maken,” aldus een enthousiaste Frank Bossers. “Onze nieuwe stand is ook positief ontvangen. Die laat de getoonde producten écht spreken. We zijn verder content met het bezoek. De Nederlandse groothandels zijn allemaal al langs gekomen en met de retailers zit de vaart er goed in.”

In hal 9 werd het leidende thema ‘Unique Youniverse’ centraal gesteld. Of dat nu echt een denderend succes is geworden, valt nog te bezien. Opvallend waren zonder meer wel de talrijke mooie stands daar. Ten behoeve van een doelgroep als architecten werd een mengvorm van het aanbod gepresenteerd, waardoor bijvoorbeeld Brink & Campman in dezelfde ruimte stond als Amorim of Fetim.

Alexander-WurstAlexander Wurst van Deutsche Messe is tevreden met nieuwe indeling. Grote-stand-van-UnifloorGrote mooie stand van Unifloor.
Lalegno-met-fraaieLalegno met fraaie presentatie. Unique Youniverse‘Unique Youniverse’ oogt niet als evident succes.

Fetim had dus onderdak gevonden in deze ‘trendhal’ met het nummer 9. “Daar zijn wij erg blij mee. Onze hoge stand komt goed tot z’n recht in zo’n hal met een hoog plafond,” zo laat Marc Brunnekreeft weten. “Het publiek is ook anders, de nadruk ligt meer op design en innovatie, je ziet meer projectinrichters en architecten. Het spreekt vanzelf dat de Piet Boon-collectie van Solidfloor dan ook goed is aangeslagen bij het bezoek.” Fetim bracht tevens een andere wijze van presenteren. “Men kan kiezen vanuit de collecties óf kiezen vanuit kleurinvalshoeken. Deze vullen elkaar prima aan en het concept is goed tastbaar te maken in de winkels,” zo besluit Brunnekreeft.

“Wij zijn bewust in hal 9 gaan staan, dan weet je immers ook dat het bezoek bewust naar jouw stand komt,” verklaart Bart Nietsch namens Amorim Benelux. De verkoopdirecteur meldde met trots dat de productiecapaciteit van het kurkconcern in Portugal met niet minder dan 40 procent is vergroot. Bovendien is zwaar geïnvesteerd in een nieuwe ‘digital printing’-machine met een resolutie van 1000 dpi. Op de stand werd verder duidelijk gemaakt dat de benadering van de consument voortaan via een keuze uit Cork, Stone of Wood verloopt, met de nadruk op het dessin dus, gevolgd door een keuze uit andere factoren als prijs en dergelijke. “We tonen hier ook acht nieuwe kleuren Hydrocork op breed formaat die zeker belangstelling trekken.”

Bij-Solidfloor-trokBij Solidfloor trok onder meer de Piet Boon-collectie de aandacht. Floorservice-Overmat-beantwoordtFloorservice (Overmat) beantwoordt vragen van de vakman

Op de stand van Aspecta werd de nieuwe DropLock 400 in tegels en visgraat voorgesteld. “Deze brengen we als wereldprimeur naar de Domotex toe,” verklaart Angelique van Schilt, die wel aantekent dat de reeks momenteel nog niet leverbaar is. Aspecta trok ook de aandacht met de mogelijkheid om zijn producten aan te brengen op wanden, na geschikt te zijn gemaakt door een aanpassing in het gewicht. “Wij zijn tot nu toe tevreden met de opkomst, de vrijdag met name was heel druk,” aldus Van Schilt.

“Het is heel erg druk geweest,” zo verzucht Philiep Caryn op de stand van COREtec. “Bovendien veel tv-opnames tussendoor gehad. Je kon hier vaak over de hoofden heen lopen. Met sommige bezoekers hebben we zelfs een nieuwe afspraak moeten maken, omdat we mankracht tekort kwamen om iedereen te woord te staan. Het geheim van een succesvol merk als het onze is denk ik gemak en een product met heel weinig nadeel.” Op de stand werden de nieuwe collecties Naturals en Mega Stone gepresenteerd, en niet te vergeten een vernieuwd logo van COREtec. Beide nieuwe collecties liggen in april in de winkel, zo belooft fabrikant USFloors.

Ted-EngelenTed Engelen: ‘Booster is een voltreffer’. Peter-BijlardPeter Bijlard met klanten.

Mike Lucas van Plyquet, dat onder meer Teka levert, zegt te weten waarom het zo druk is op Domotex 2018. “Dit is de beste beurs in meer dan tien jaar tijd vanwege ten eerste de economie en ten tweede de nieuwe koers van de organisatie, met andere hallen en beursdagen. Ik zou trouwens de suggestie willen doen om voortaan van donderdag tot en met zondag open te gaan.”

“Inderdaad is het erg druk,” zo beaamt ook Sahin Demuynck op de stand van Unilin. “Verder is het even wennen aan de nieuwe vorm. Het is lastiger inschatten hoe het bezoek precies loopt, de hallen zijn ook zo groot. Het is alsof er een andere golfbeweging is ontstaan.” Op de stand van Unilin ging de aandacht uit naar een presentatie van het ‘Rigid Click’ vinyl. Deze adresseert het probleem van het zogeheten ‘telegraphing’, waarbij imperfecties in de ondergrond naar boven komen in de vloer zelf en behoudt tegelijkertijd de gewenste akoestische kwaliteiten. “Deze noviteit brengen we in de ‘Nordics' onder de merknaam Pergo, in de andere landen onder de merknaam Quick-Step. De lancering zal in april plaatsvinden,” aldus Demuynck.

Filip Cleeren van Decospan (bekend van Par-ky en Cabbani) is eveneens content met zijn deelname aan Domotex. “De beurs is mooi, en dat geldt net zo goed voor onze stand.” De Belgen willen Cabbani rechtstreeks op de Nederlandse markt gaan brengen. “Maar wel exclusief, niet te breed, met 30 tot 35 dealers,” zo licht Cleeren toe. “Met het veelzijdige, kenmerkende ‘custom made’ concept van Cabbani hebben we ook hier in Hannover veel succes gehad.”

Marie-CallensMarie Callens en Pieter Buyck van Floorify. Sahin-DemuynckSahin Demuynck van Unilin belicht ins en outs van Rigid Click.

“Ik vind de kwaliteit van de beurs heel erg hoog,” zo wil Henk Laverman van Woca Nederland vastgesteld hebben. “We staan nu wel in een heel lichte hal. Bezoekers krijgen daardoor een veel betere impressie van onze stand. De sfeer op de beurs is ronduit goed te noemen.” Bij Woca vond de introductie plaats van Diamond Oil Active, een samenvoeging van Diamond Oil en de No 1-technologie, de zogenoemde ‘hyper cross linking technology’. “Een 1k-olie met de kracht van een 2k-olie,” zo vat Laverman de voordelen van het product samen.

Ted Engelen van Bijlard International zegt met een glimlach lang niet ontevreden te zijn. “We staan lekker dicht bij de ingang. Zaterdag was een stuk drukker dan vrijdag. Ik verwacht verder nog veel van de maandag. We hebben veel Hollanders op bezoek gehad, veel Russen, veel Oekraïeners, en zelfs mensen uit Turkije. Wat mij betreft is onze nieuwe Booster een echte voltreffer gebleken. Deze innovatie is het echt helemaal, zo beluister ik links en rechts.” En Peter Bijlard voegt hier nog aan toe: “We hebben toch opnieuw een 150 tot 180 goede accounts gescoord. Wat wil je nog meer.”

Brede-visgraat-binnenBrede visgraat binnen collectie PLANCA by VanJoost van T&G Wood. Parketfabriek-LieverdinkParketfabriek Lieverdink, met links Gerben Lieverdink.

Bij T&G Wood heerste tevredenheid over onder meer het verloop van de vrijdag. De exposant spreekt over Domotex 2018 als een beurs die lekker loopt. Centraal in de presentatie stond in de collectie PLANCA by VanJoost het nieuwe Galaxy, een brede visgraat in zeven kleuren voor het hogere segment, zowel particulier als projectmatig, die ook geschikt is voor toepassing met vloerverwarming. “De nieuwe plek in hal 13 is ons goed bevallen. Jammer alleen dat ook in hal 9 parket was te vinden. Voor de bezoeker is dat toch weer een heel stuk lopen,” aldus Gert-Jan Prins.

Henk-LavermanHenk Laverman (tweede van rechts) van Woca in gesprek met klanten. Dick-van-de-KlokDick van de Klok van Flamingo Parket, geheel links directeur Lars Versteeg.

Dick van de Klok van Flamingo Parket verklaart zeker wel tevreden te zijn met de huidige Domotex. “Vrijdagmiddag was onder meer erg druk. Of de nieuwe opzet alles bij elkaar genomen een echte verbetering is, weet ik echt nog niet. Daar is momenteel weinig van te zeggen.” De exposant uit Barneveld heeft voor nieuwe collecties nieuwe kleuren ontwikkeld met behulp van designers. “We vragen de klanten naar hun top 10 in kleuren. Aan de hand daarvan komen we tot tien kleuren voor de nieuwe collectie en vijf voor Raftwood,” aldus Van de Klok. “Raftwood wordt bovendien uitgebreid met een interessante beitsondertoon.”

Duidelijk is verder dat een aantal grote namen op deze editie ontbrak. In de parketbranche Kährs, Bauwerk en Haro bijvoorbeeld, geen geringe spelers toch. Gerflor was er ook niet en Tarkett had elders in Hannover een eigen event voor zijn relaties opgezet. Woensdag meer over de beurs op deze site.

(Parketplein, 15-01-2018)

 
Gilde viert 5-jarig bestaan in Lelystad

Het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs hield afgelopen vrijdag in Lelystad zijn jaarvergadering en nieuwjaarsreceptie. Ook mocht de organisatie zijn vijfjarig bestaan vieren. Voor de locatie was de keuze op de Bataviawerf gevallen, mede omdat hier nog volop oude ambachten zijn te zien.

Jeffrey-MiddletonJeffrey Middleton (links) is kersvers erelid van het Gilde, Jan van der Kroef blijft aan als voorzitter.Tijdens de jaarvergadering zijn de drie nieuwe Meester Parketteurs - Saar Berks, Johan Zwartbol en Joey Leenders - gehuldigd en werd hun het felbegeerde schildje overhandigd. Ter gelegenheid van de viering van het eerste lustrum besloot het bestuur bovendien om Jeffrey Middleton in het zonnetje te zetten. Middleton is zeer actief betrokken geweest bij de oprichting van het Gilde en tekent ook voor het ontwerp van het bekende schildje. Hij mag zich voortaan erelid van het Gilde noemen.

Op de jaarvergadering is voorts een wisseling in het bestuur gekomen. Nicole Ras heeft haar post wegens lichamelijke klachten moeten verlaten, al blijft zij wel lid van het Gilde. Nieuwe bestuursleden zijn Koosje Post, die mediazaken gaat behartigen, en Simon Sijmonsma, die de taak van penningmeester op zich neemt. Jan van der Kroef diende volgens de statuten als langstzittend bestuurslid af te treden als voorzitter van de club. Aangezien echter niemand anders is opgestaan om het stokje over te nemen, heeft hij de voorzittershamer opnieuw aanvaard voor een volgende termijn.

“Na de jaarvergadering hebben we een geweldig interessante rondleiding gehad over de Bataviawerf en op de Batavia zelf die daar voor anker ligt,” aldus Jan van der Kroef. “Daarna was er een receptie waarvoor wij onze ‘Vrienden van het Gilde’ hadden uitgenodigd. Die zijn werkelijk in groten getale op komen dagen. Namens de nieuwe uitgever was er voorts voor ieder lid een Parketblad. Rigo Verffabriek had een lekkere traktatie voor ieder lid in de vorm van een plakkaat nougat. En Woca Nederland heeft het Gilde verrast met een waardebon van maar liefst 3000 euro, die kan worden besteed aan workshops voor onze leden. Heel gaaf en origineel allemaal!”

Koosje-PostKoosje Post, Eric Jongmans, Simon Sijmonsma, Gérard Pieket, Yvonne van Akelijen en Jan van der Kroef vormen het nieuwe bestuur. Op tafel geschenken voor het jarige Gilde.

Op de bijeenkomst was bovendien gezorgd voor een heerlijke maaltijd, zodat alle leden en genodigden in een gezellige stemming met elkaar konden bijpraten. “Ik wil graag, ook namens het bestuur, alle aanwezigen bedanken dat zij de moeite hebben genomen om naar ons feestje te komen, om dit eerste lustrum met ons te vieren,” zo besluit de Gilde-voorzitter.

(Parketplein, 15-01-2018)

 
November goede maand voor woonbranche

Omzet-detailhandel-nov18

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,6 procent) hebben in de maand november de grootste omzetstijging in de non-food geboekt, in het gezelschap overigens van de drogisterijen en parfumerieën. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen (+5,2 procent), de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in consumentenelektronica is gegroeid, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van alle winkels bij elkaar in de non-food is in de elfde maand van het jaar met ruim 5 procent gestegen, het volume idem. De detailhandel als geheel bereikt een overeenkomstige omzetplus van 5,5 procent. Online is daarentegen 23 procent meer omgezet.

(Parketplein, 15-01-2018)

 
Domotex 2018 van start

Trend-van-individualiseringTrend van individualisering staat centraal op Domotex 2018 (foto: Deutsche Messe).De dertigste editie van Domotex is vandaag van start gegaan. “Een absoluut feest van nieuwe ideeën in interieurontwerp en lifestyle,” zo lokt Andreas Gruchow van organisator Deutsche Messe het vakpubliek naar Hannover.

Onveranderd geldt het evenement als de belangrijkste vakbeurs ter wereld voor tapijt en vloerbedekking. Gewijzigd is de indeling van de hallen, die productgroepen nu in één ruimte bij elkaar brengt. Machinaal vervaardigd tapijt is te zien in de hallen 5, 6 en 7. Elastische vloerbedekkingen, designvloerbedekkingen en laminaatvloeren worden in de hallen 11 en 12 getoond. Parket en houten vloeren zijn in de hallen 12 en 13 te vinden, en in laatstgenoemde hal ook veel van het toebehoren. Nieuw is eveneens dat de beursdagen lopen van vrijdag tot en met maandag, dit op verzoek van veel exposanten. Kernthema op Domotex 2018 is ‘Unique Youniverse’, dat nieuwe ontwikkelingen en ideeën over de trend van de individualisering centraal stelt. Deutsche Messe belooft voorts dat in hal 9 allerlei inspirerende activiteiten rondom het kernthema zijn ontwikkeld, met nadruk op trends, innovaties en lifestyle. In dezelfde hal worden op de zaterdag ook de jaarlijkse Carpet Design Awards uitgereikt.

De veranderingen in het ‘format’ van de beurs zijn kennelijk goed ontvangen door de markt. Uit 60 landen zijn niet minder dan 1615 bedrijven naar Hannover getogen, waar kortgeleden nog rekening werd gehouden met zo’n 1400 exposerende bedrijven. “Dit is de grootste opkomst van exposanten in de geschiedenis van Domotex,” zo turft Gruchow. “Bovendien komt meer dan 85 procent van de exposanten uit het buitenland. De beurs heeft ook alle verwachtingen overtroffen wat betreft de geboekte ruimte. Dit is feitelijk de eerste maal dat Domotex zoveel als 106.000 vierkante meter weet te vullen.” Naast Duitsland zijn Turkije, India, België en China de grootste exposerende landen op de jubileumeditie, gevolgd door Nederland, Iran, Italië, Egypte en de VS.

(Parketplein, 12-01-2018)

 
Nieuwe reeks PPC-trainingen op komst

Training-traprenovatieTraining traprenovatie.De afgelopen jaar goed ontvangen trainingen van de Plinten & Profielen Centrale krijgen een vervolg in 2018. Zo vroeg in het jaar zijn er alweer vier door de groothandel op poten gezet, meer volgen binnenkort. Op de training ‘Traprenovatie’ wordt van alles uitgelegd over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo (laminaat en vinyl), Livyn (vinyl) en Natural Wood (eikenhout). Deze totaaloplossingen voor zowel nieuwbouw als renovatie komen aan bod op een tweetal trainingen te Wijk bij Duurstede op 19 februari (van 10.00 tot 14.00 uur of van 18.00 tot 22.00 uur) en een in filiaal Eindhoven op 5 maart (van 18.00 tot 22.00 uur).

Op de training ‘Egaline coaten/aflakken Dr. Schutz’ krijg de deelnemer uitleg over het coaten en aflakken van egaline vloeren. Welke soorten afwerking zijn er? Welke primer gebruik je? Wat zijn de mogelijkheden met kleur? - zijn vragen die aan de orde komen. Ook wordt verteld over UV-systemen en onderhoudsmiddelen. De bijeenkomst is in Eindhoven op 15 februari (van 18.00 tot 21.00 uur). Deelname aan alle vier de trainingen is gratis. Ga voor meer informatie en aanmelden naar www.plintenenprofielencentrale.nl/trainingen of bel 0343-432321.

(Parketplein, 12-01-2018)

 
RIGO versterkt team met Han Dorenbos

han dorenbosHan Dorenbos.Han Dorenbos, Meester Parketteur, versterkt per 1 januari jl. het RIGO-team als technisch adviseur vloerafwerking. Dorenbos heeft een passie voor hout en een bewezen staat van dienst in de bewerking ervan, zowel in de vorm van meubels als vloeren. Hij begon zijn carrière met een opleiding meubelmaken aan het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam, waarna hij zich is gaan specialiseren in het parketvak.

Hij volgde de opleidingen Parketleggen en Allround parketleggen aan het Gildevaart te Nieuwegein en behoort daarmee tot de eerste vier meester-parketteurs in Nederland. In die hoedanigheid heeft hij zijn sporen verdiend en veel ervaring en kennis opgedaan in het vak. Nu gaat hij bij RIGO Verffabriek een nieuwe uitdaging aan en wil hij met veel plezier zijn kennis en enthousiasme over het vak delen.

“We zijn zeer verheugd met de komst van Han en vertrouwen erop dat we samen met hem de vakmannen en –vrouwen in Nederland nog beter kunnen gaan ondersteunen met advies en begeleiding in de komende jaren,” aldus Toon van Westerhoven. Han Dorenbos is per mail bereikbaar op han @ rigoverffabriek.nl, telefonisch op 06-30031338.

(Parketplein, 12-01-2018)

 
Unifloor brengt Jumpax Strong

Jumpax Strong-afbeeldingJumpax Strong.Unifloor heeft zijn Jumpax Family uitgebreid met de Jumpax Strong. De stabiele en geluidreducerende nieuwkomer in de reeks is een droge egalisatie-oplossing speciaal ontwikkeld als droogbouw ondervloersysteem voor houten draagvloerconstructies in renovatieprojecten. Jumpax Strong biedt de mogelijkheid om direct LVT of linoleum te verwerken, naast de vele mogelijkheden met los gelegde vloerbedekking zoals LVT-click, verend vinyl of tapijt.

De productinnovatie is overigens te bekijken op Domotex, waar Unifloor van vandaag tot en met maandag stand D23 in hal 13 bemant. Andere innovaties die in Hannover aan bod komen zijn onder meer de Spaceleveller2.0, een tool om EcoPearls mee uit te vlakken en EcoFleece, een flexibele dampdoorlatende onderlaag die onder EcoPearls wordt toegepast om weglopen ervan in gaten, kieren en naden te voorkomen. Bezoekers aan de stand van Unifloor krijgen daarenboven een virtuele ervaring met Jumpax voorgeschoteld aan de hand van een speciale VR-bril.

(Parketplein, 12-01-2018)

 
MMFA in de weer met expanderend aanbod

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) is recentelijk uitgebreid met de nieuwe leden Decoflooring (Troisdorf), Hymmen Maschinen- und Anlagenbau (Bielefeld), Proline Systems (Boppard) en Schoeller Technocell (Osnabrück). De vereniging telt nu 22 gewone en 24 geassocieerde leden, plus twee ondersteunende leden. Op Domotex is de Europese organisatie aanwezig op ‘Pier 12’ in het hart van hal 12, waar het vakbezoek een gestructureerd overzicht krijgt voorgeschoteld van het qua materiaalgebruik (vaker ook eco) en opbouw snel uitdijende aanbod aan meerlaagse modulaire vloerproducten.

MMFA-voorzitter-MatthiasMMFA-voorzitter Matthias Windmöller: ‘Opkomst modulaire meerlaagse vloeren en verschijning nieuwe soorten producten hebben het internationale vloerenlandschap in korte tijd aanzienlijk veranderd.’ (foto: Windmöller/MMFA).
Modulaire-meerlaagseModulaire meerlaagse vloeren met duurzame, eco-gebaseerde materiaalcombinaties zijn in opkomst (foto: Unilin/Quick-Step).
Moderne-vloerentechnologieModerne vloerentechnologie in decoratieve vintage look (foto: Parador).

“De opkomst van modulaire meerlaagse vloeren en het verschijnen van nieuwe soorten producten hebben het internationale vloerenlandschap in korte tijd aanzienlijk veranderd,” zo geeft MMFA-voorzitter Matthias Windmöller zijn visitekaartje af. “Voor de veiligheid van retailers en vloerenleggers en voor de tevredenheid van consumenten, dienen in de toekomst echter MMF-vloeren met betrouwbare kwaliteiten de markt te blijven domineren. Dit is precies waar wij in de MMFA voor werken.” De voorzitter wijst in dat verband op onder meer het invoeren van pragmatische internationale kwaliteitsnormen, ook in samenhang met wat zijn Noord-Amerikaanse tegenhanger MFA op dit terrein tot ontwikkeling brengt, en het opstellen van testmethodes.

Een en ander heeft ook geresulteerd in een aanpassing van de ‘productclusters’ die de MMFA hanteert. Klasse 1 omvat nu ook toplagen van kurk. De definitie van deze klasse luidt voortaan: alle producten met op hout gebaseerde substraten (≥ 65 procent gehalte aan houtdeeltjes/vezels in de kern) met polymeer- of kurklaag (kurkdikte > 2,5 mm). Verder wordt klasse 2 (polymeer of polymeer-samengesteld substraat met polymeeroppervlaktelaag en/of lak) voortaan uitgesplitst in 2A en 2B. Klasse 2A wordt omschreven als: LVT-klik (EN10582 en EN 16511) - heet geperst en/of gekalanderd, klasse 2B als: alle andere polymeersubstraten (EPC en SPC). (EPC staat hier voor ‘expanded polymer core’, ofwel geëxpandeerde polymeerkern, en SPC voor ‘solid polymer core’, ofwel vaste polymeerkern). Klasse 3 blijft gehandhaafd voor alle producten die niet vallen onder klasse 1 of 2, of externe standaarden. Bijvoorbeeld modules met een kliksysteem en een textieloppervlak, of die op een mineraal substraat.

Volgens de extrapolatie van de vereniging voor 2017 zet de opwaartse trend in de verkoop van modulaire meerlaagse vloeren door. En voor de komende drie jaar raamt de MMFA telkens ook groeipercentages van 10 tot 15 procent op de MMF-markt in het algemeen. In Midden-Europa blijven de vloeren in de MMFA-klasse 1 (met HDF-drager) de markt bepalen: in 2017 waren de MMFA-fabrikanten in deze klasse goed voor meer dan 80 procent van de verkopen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, en nog eens 14 procent in de andere West-Europese landen. "In 2017 hebben onze leden in de MMFA-klasse 1 wellicht voor het eerst de grens van tien miljoen vierkante meter doorbroken,” aldus MMFA-marketingman Sebastian Wendel.

De MMFA registreert ook jaarlijks stijgende verkoopcijfers voor producten in MMFA-klasse 2. Vergelijken is echter lastig vanwege de toename van het aantal leden, waardoor meer producenten nu hun volumes in klasse 2 melden. De regionale verdeling in klasse 2 wijkt evenwel af van die in klasse 1. Van de meer dan 50 miljoen vierkante meters die in 2017 wereldwijd werden verkocht door de leden, werd volgens de MMFA-extrapolatie ongeveer 23 miljoen verkocht in Noord-Amerika en bijna 22 miljoen in West-Europa. In West-Europa waren de MMFA-leden dus goed voor een marktaandeel van bijna 40 procent van de totale markt voor klasse 2-producten - en de trend blijft oplopen. In klasse 3 bevinden zich nog altijd te weinig marktpartijen om gegevens naar buiten te mogen brengen.

(Parketplein, 10-01-2018)

 
Veel nieuws van Wicanders op Domotex
Hydrocork-Wide Sylvan Gold OakHydrocork Wide ‘Sylvan Gold Oak’.
Wood-Essence Washed-Highland-OakWood Essence ‘Washed Highland Oak’.

Amorim Revestimentos toont op Domotex allerlei vernieuwingen rond zijn kurkvloerenmerk Wicanders, dat overigens zijn 150-jarig bestaan mag vieren. Zo presenteert Wicanders op de beurs de aan Hydrocork toegevoegde productlijn ‘Wide’. Deze kenmerkt zich, afgezien van gehandhaafde functionaliteiten als een gereduceerde dikte, eenvoudige installatie en waterdichtheid, door nieuwe afmetingen (1225x195x6 mm), afgestemd op de vraag naar bredere planken. De introductie van de nieuwe collectie vloeit voort uit een investering van 12 miljoen euro van Amorim Revestimentos in een uitbreiding van zijn productiecapaciteit voor vloeren die waterdicht en gering in opbouwdikte zijn.

Voorts wordt in Hannover de nieuwe Wicanders-collectie Wood Essence gelanceerd, die mede het resultaat is van een investering van 2 miljoen euro in geavanceerde technologieën voor digitaal printen in een hoge resolutie. De collectie telt een veertiental als ongekend natuurgetrouw voorgestelde nieuwe houtlooks. De reeks komt op een lang paneelformaat (1830x185x11,5 mm), in diverse kleurstellingen. Wood Essence heet bovendien duurzaam te zijn, doordat de afbeelding direct in het kurk wordt geprint en er geen PVC of dergelijke nodig is.

Speciale nadruk bij Wicanders komt voorts te liggen bij een geheel nieuwe opzet van zijn merkportfolio. Marktonderzoek van Amorim Revestimentos bracht naar eigen zeggen aan het licht dat het merk dichter bij zijn doelgroepen dient te worden gebracht, bij zowel retailers als eindconsumenten. In het licht hiervan stoelt de communicatie van Wicanders voortaan op de drie pijlers ‘welzijn’, ‘kurk’ en ‘geschiedenis’, die typerend voor het merk heten te zijn. De heroriëntatie van het merk op de klant heeft ook geleid tot een gewijzigde opbouw van de portfolio, die is afgestemd op wat de gangbare keuze van een vloerbedekking bepaalt, te weten het uiterlijk van het product. Dientengevolge staan Cork, Wood en Stone op het eerste keuzeniveau, vervolgens onderverdeeld aan de hand van productkenmerken als het niveau van weerstand, toepassing, duurzaamheid, prijs en dergelijke. Wicanders kan er vast en zeker veel meer over vertellen op Domotex, in hal 9 op stand F24.

(Parketplein, 10-01-2018)

 
Octrooiportfolio Unilin blijft uitdijen

unilin-ip-logoDe afdeling intellectueel eigendom (IP) van Unilin heeft afgelopen jaar welgeteld 221 nieuw toegekende octrooien aan zijn portfolio toegevoegd, met inbegrip van 108 stuks op Europese bodem, 29 in de VS en 16 in China. De jongste toekenningen brengen het aantal geldige octrooien van Unilin IP op bij elkaar ruim 1700. De 221 nieuw toegekende octrooien hebben voornamelijk betrekking op de technologische vakgebieden van de ‘folddown’-vergrendelingssystemen, vloerbedekking van de types LVT, WPC (‘wood plastic composite’) en SPC (‘solid polymer core’, ofwel ‘rigid core’) en digitaal printen. Unilin staat met zijn IP-tak en zijn vloerendivisie (Balterio, Pergo, Quick-Step) op de aanstaande Domotex, in hal 12 op stand B58.

(Parketplein, 10-01-2018)

 
Domotex debuteert in de VS in 2019

raymond-bianchi-domotex-usaRaymond Bianchi: ‘Lancering Domotex USA in Atlanta is volkomen logisch’.Hannover Fairs USA kondigt de komst aan van de in oorsprong Duitse vloerenvakbeurs Domotex naar de Verenigde Staten. De premiere staat gepland op 28 februari tot en met 2 maart 2019 in Atlanta, Georgia, in het plaatselijke World Congress Center.

De organisator, een dochterbedrijf van Deutsche Messe, roemt Atlanta als de vloerenhoofdstad van Amerika. “De lancering van Domotex USA in Atlanta is volkomen logisch, doordat we spelers in het middenwesten, noordoosten en zuidoosten van het land de mogelijkheid bieden om exposanten op de beursvloer te bezoeken en tevens de productiefaciliteiten in het gebied rondom,” aldus Raymond Bianchi, bestuurder bij Hannover Fairs USA. De nadruk van het evenement komt op het residentiële segment te liggen. Het aanbod van de (naar verwachting ruim tweehonderd) exposanten wijkt niet af van dat in Hannover, te weten handgemaakte en machinaal vervaardigde vloerkleden en tapijt, elastische vloeren, LVT, parket, laminaat en de installatie- en applicatietechnieken voor het residentiële segment.

Topman Andreas Gruchow van Deutsche Messe in Hannover beweert dat vanuit de vloerensector al jaren wordt gevraagd om het Domotex-merk ook op de Noord-Amerikaanse markt te lanceren. Het oostelijke deel van de Verenigde Staten zou volgens hem immers een vloerenvakbeurs met de kwaliteit en de breedte van Domotex Hannover ontberen. Domotex USA maakt zijn debuut zowat een maand na de toonaangevende, concurrerende vakbeurs Surfaces in Las Vegas, gelegen aan de andere kant van de Verenigde Staten. Deutsche Messe exploiteert het Domotex-merk momenteel in Hannover, Shanghai en Turkije. Pogingen om het concept in te voeren in het Midden-Oosten en in Rusland zijn niet van de grond gekomen.

(Parketplein, 08-01-2018)

 
Decospan Division Flooring op Domotex

POMEROL-RUSTIC-designerPomerol Rustic Designer (foto: Cabbani).Op de komende Domotex is Decospan, Europees marktleider in fineerverwerking, met zijn uitdijende vloerenafdeling present in hal 12 op stand C13. Deze ‘Division Flooring’ biedt ondertussen zowel zwevend fineer- en meerlaagsparket onder de merknaam Par-ky, als vol te verlijmen parket op basis van HDF of berken multiplex onder de naam Cabbani. Clicwood vult dit gamma verder aan en mikt op de doe-het-zelf-markt.

De focus bij Par-ky ligt dit jaar nog sterker op patroonvloeren, de trend immers in interieurdesign. Zo is er naast Par-ky Twist+ nu ook Par-ky Swing, die zich met een kortere lengte en Unifit X fold-down nog eenvoudiger laat plaatsen. Installatiegemak en design gaan aldus hand in hand, zo stelt de exposant uit het West-Vlaamse Menen. Het kleurenaanbod is verrijkt met vier Supreme Oaks die een bijzondere finish hebben zoals two-tones en verouderde looks. Typerend voor Par-ky zijn stellig de exotics. Ook dit jaar is aandacht besteed aan de vernieuwing van het gamma door de toevoeging van Afrormosia.

Bij Cabbani wordt evenzo ingespeeld op de trend naar patroonvloeren en komen er twee types in het gamma: visgraat en Hongaarse punt in twee afmetingen. Bovendien kunnen de vloeren naar wens toegevoegd karakter verkrijgen door een ambachtelijke, handmatige veroudering. Voor de projectmarkt is er bovendien een toplaag van 0,6 millimeter beschikbaar die, net als alle producten van Cabbani, vol verlijmd kunnen worden. Cabbani maakt het mogelijk om eiken parket à la carte samen te stellen, met keuze uit verschillende afwerkingstechnieken, plankformaten en interieurstijlen. Decospan positioneert zijn merk als de verbinding tussen hoogwaardig parket op basis van Europees eiken met hedendaagse architectuur.

Clicwood is dan weer ontwikkeld voor de DHZ-markt. Deze afgewerkte zwevende vloeren met een toplaag van 0,6 millimeter of 2 millimeter in trendy kleuren en diverse afmetingen, zijn wat Decospan betreft de aanbevolen aanvulling op het assortiment van de betere doe-het-zelf-zaak. Door de eenvoudige plaatsing kan iedereen er mee aan de slag en geniet men bovendien van een interessante prijs en eenvoudig onderhoud, zo besluit de Belgische exposant.

(Parketplein, 08-01-2018)

 
Intercombi op Domotex bij Lamett

Origamivogels-ParquetVinylDe origamivogels bezorgen ParquetVinyl een frisse look, en ze komen ook weer terug in het nieuwe campagnebeeld en op de stand.Intercombi presenteert op Domotex bij Lamett Europe, op stand C58 in hal 12, de nieuwe collectie vloerdelen van ParquetVinyl. Deze vocht- en temperatuurbestendige samengestelde pvc-vloeren zijn na de introductie op de InCoDa in Gorinchem, afgelopen september, al erg goed door de Nederlandse markt ontvangen, zo stelt de in Kaatsheuvel gevestigde verdeler van Lamett. ParquetVinyl kenmerkt zich door een hoogwaardige samenstelling en bijzondere uitstraling dankzij de gesynchroniseerde borsteling en echte V-groef. ‘The look of wood, the ease of vinyl’, zo luidt de pay-off die het merk hanteert.

Verder worden op de beurs in Hannover de nieuwste items in houten vloerdelen gepresenteerd, naast de bestaande collecties Farm en Country. Voor de vloerspecialisten in Nederland heeft Intercombi een nieuwe display ontwikkeld, die eveneens op Domotex wordt getoond.

(Parketplein, 08-01-2018)

 
T&G Wood lanceert nieuwe website

TG-Wood-websiteNieuwe website T&G Wood is rijk aan beelden en gebruiksvriendelijk.T&G Wood begint het jaar goed en lanceert nog net voor Domotex zijn nieuwe website. De onderneming verklaart drie jaar geleden met zijn werkzaamheden het hoge segment te zijn ingedoken. Behalve in werkprocessen, service en kwaliteit is deze keuze ook terug te zien in het aanzicht van de organisatie. Zo kregen de productverpakkingen, beursstand, prijslijsten en overig drukwerk reeds een update, en nu dus ook de website.

Deze is vanaf de basis volledig nieuw opgebouwd, waarbij modernisatie, visualisatie en ‘usability’ centraal stonden. De website geeft de kern van T&G Wood weer aan de hand van een stuk achtergrondinformatie, belicht het programma Cinzento Custom Made, geeft een beschrijving van het assortiment en doet een greep uit de afgeronde projecten. Evenzo wordt waarde gehecht aan de privacy van bezoekers. T&G Wood koos voor een beveiligde SSL-verbinding, waardoor de verbinding tussen bezoeker en website wordt versleuteld. Externe systemen kunnen zodoende niet tussenbeide komen om vertrouwelijke gegevens te onderscheppen. Wie een kijkje wil nemen op de nieuwe website kan daarvoor terecht op www.tg-wood.nl.

(Parketplein, 08-01-2018)

 
KIRKBI aan boord bij Välinge

valinge-logoDe Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR verkoopt zijn aandeel van 49,8 procent in de Zweedse R&D-onderneming en vloerenmaker Välinge aan KIRKBI, holding en investeringsbedrijf van de Deense familie Kirk Kristiansen, ook eigenaar voor driekwart van de bekende LEGO-groep. De oprichtersfamilie Pervan behoudt via Pervanovo Invest AB zijn meerderheid van 50,2 procent van de aandelen.

Darko Pervan, CEO van Pervanovo en grondlegger van Välinge, prijst KIRKBI als een familiebedrijf dat zijn investeringen voor de langere termijn vastlegt en ziet in de Denen de aangewezen partner om de recente vloerenactiviteiten van Välinge (in eerste instantie ten behoeve van zijn licentienemers) tot ontwikkeling te brengen. “Deze samenwerking verschaft het bedrijf op de lange termijn de basis om een volgende stap te zetten in de ontwikkeling van de grootschalige productie en marketing van op poeder gebaseerde Woodura- en Nadura-vloeren,” aldus Pervan, die er overigens prat op gaat in zijn jaren bij Perstorp de uitvinder van de laminaatvloer te zijn geweest, zo’n veertig jaar terug. KKR is hooguit twee jaar betrokken geweest bij de Zweden, maar verklaart sneller dan voorzien zijn doelstellingen te hebben bereikt.

(Parketplein, 08-01-2018)

 
I4F in zee met Kronospan

i4f-logo-nieuwHet op Curaçao gevestigde Innovations4Flooring (I4F) heeft een wereldwijd strategisch partnerschap met Kronospan gesloten. De door John Rietveldt aangevoerde ontwikkelaar van vloerentechnologieën verkrijgt de rechten op een duizendtal octrooien van Kronospan op vloervergrendelingen, muurpanelen, samengesteld plaatmateriaal en productie, evenals digitaal printen en meubilair. Het partnerschap volgt op overeenkomsten van I4F met Classen en Kowon vorig jaar. Kronospan is ’s werelds grootste producent van op hout gebaseerde panelen, met bovendien een leidende positie in de vervaardiging van laminaatvloeren en een fors investeringsplan op zak voor het maken van LVT-vloeren. Kronospan op zijn beurt verkrijgt de licentie op het gebruik van de technologieën van zijn nieuwe partner.

“Wij beschouwen I4F als een leider in het IP voor de installatie van vloeren en zijn van mening dat hij goed uitgerust is om net zo’n autoriteit te worden in technologiëen voor andere vloeren, wanden en meubels,” aldus Ignace Gorus, baas van de afdeling Intellectueel Eigendom bij Kronospan. Innovations4Flooring gaat overigens vanaf dit jaar door het leven als simpelweg I4F, inclusief nieuw logo.

(Parketplein, 08-01-2018)

 
Bijlard lanceert de Booster op Domotex
MS-BoosterMS Floor Booster is een bijzondere activator die de doordroging van de MS Floor met een zelf aan te passen snelheid terugbrengt.
bijlard-introduceert-innovatieBijlard International introduceert zijn jongste innovatie vanaf komende vrijdag op Domotex 2018.

Bijlard International weet dat wanneer je een échte innovatie hebt voor de parketbranche, er in dat geval maar één beurs is waar je die wereldwijd kunt introduceren: op de Domotex te Hannover. De betreffende noviteit? De MS Floor Booster.

MS Floor Booster is een speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke en supersnelle activator die de doordroging van de MS Floor terugbrengt, waardoor de vloer na een uur beloopbaar is en na twee uur belastbaar. De snelheid waarmee de doordroging wordt teruggebracht, kan men zelf aanpassen door de hoeveelheid activator die men toevoegt aan de MS FLOOR.

Volgens de Zoetermeerse onderneming werkt het simpel. “De activator uit het flesje toevoegen aan de lijm, een minuut lang mixen en smeren maar! ’s Morgens lijmt u de vloer erin, en ’s avonds kunnen de meubels er al weer op!”

De presentatie van de Booster op het internationale podium van Domotex volgt op een tweetal eerder in Nederland op de Interieur Collectie Dagen geïntroduceerde noviteiten, de GAP FILLER FLOOR en de FLEXX FLOOR.

Bijlard International nodigt belangstellenden voor de jongste noviteit uit om op Domotex een kijkje te komen nemen op stand D11, in hal 13. Thuisblijvers kunnen uiteraard hun accountmanager om meer informatie vragen.

(Parketplein, 05-01-2018)

 
Dumby overgenomen door Tablazz

logo-tablazz-dumbyTablazz B.V. in Tilburg is sinds 1 januari 2018 de nieuwe eigenaar van Dumby, al veertig jaar een gevestigde naam in kwalitatieve vloerverzorgingsproducten voor hout, laminaat en PVC. Dumby is destijds opgericht door de firma Woodpecker. Na het faillissement van deze parketgroothandel te Mijdrecht, afgelopen najaar, heeft Tablazz alle rechten op het merk verworven.

Tablazz biedt de collectie aan bestaande klanten aan en zal uiteraard de ‘oude’ Woodpecker-klanten beleveren. De meeste Dumby-producten zijn per direct leverbaar en Tablazz verwacht nog deze maand het volledige bestaande assortiment uit voorraad te kunnen leveren. Daarnaast belooft de nieuwe eigenaar nog enkele interessante nieuwe producten aan de Dumby-lijn toe te voegen.

Tablazz is in de parketmarkt bekend om zijn hoogwaardige buitenparket en reclaimed indoorparket en tevens al verdeler van de verzorgingsproducten van de merken Woca en Monocoat. Met de toevoeging van Dumby verklaart het bedrijf nu voor elk vloertype, zowel voor binnen als buiten, een verzorgingsproduct te kunnen leveren.

(Parketplein, 05-01-2018)

 
Brexit dempt parket- en laminaatmarkt VK

De onzekerheid omtrent Brexit zal de groei op de markt voor houten vloerbedekkingen (met inbegrip van laminaat) in het Verenigd Koninkrijk naar alle waarschijnlijkheid gematigd houden, zo analyseert onderzoeksbureau AMA Research naar aanleiding van het verschijnen van zijn rapport 'Wood and Laminate Floorcoverings Market Report - UK 2017-2021 Analysis’.

Ontwikkelingen-Britse-marktOntwikkelingen op Britse markt 2013-2019 in geld en procenten (bron: AMA Research).De Britse markt voor houten vloerbedekkingen is in hoge mate afhankelijk van import en om die reden bijzonder gevoelig voor schommelingen in de wisselkoersen, zo benadrukken de onderzoekers. De markt heeft dan ook flink last gehad van de waardedaling van het pond na het Brexit-referendum van medio 2016. In de vijf jaren daaraan voorafgaand liet de markt gemiddeld nog mooie groeicijfers zien, met zelfs een stijging van 6 procent tussen 2013 en 2015. Hoewel de seinen aan het begin van 2016 op groen stonden, zorgden het klimaat van onzekerheid rond de Brexit-kwestie en de concurrentie van LVT ervoor dat de groei in 2016 afzwakte tot slechts 1 procent. Schattingen voor 2017 wijzen op een waardetoename van ongeveer 1 à 2 procent in de sector.

Houten vloerbedekkingen zijn nu marginaal de op een na grootste vloerbedekkingssector in het Verenigd Koninkrijk, momenteel goed voor naar schatting 16 procent van de marktwaarde, een aandeel dat slechts licht is gedaald sinds de piek van 17 à 18 procent in de periode 2004-2007. De belangrijkste concurrent is gebleken het vinylsegment te zijn, met vooral een toenemende populariteit van LVT, zowel residentieel als projectmatig toegepast.

De onderzoekers wijzen er verder op dat de Britse consument momenteel terughoudend is en blijft met het uitvoeren van dhz-vloerenklussen aan zijn woning. Tegelijkertijd lijdt de projectensector nu onder een achterblijvend ondernemersvertrouwen, met name wat kantoor- en winkelinrichting betreft.

Laminaat, de grootste productcategorie binnen het segment, blijft een krachtige groeimotor op de markt voor houten vloerbedekkingen en wordt steeds vaker gekozen in zakelijke en projectmatige toepassingen, zo zien de onderzoekers. Producten met toegevoegde waarde, voorzien van nuttige extra functies als antislip en waterbestendigheid, hebben eveneens bijgedragen aan het bevorderen van de vraag. De verkoop van laminaat zal waarschijnlijk in 2017 met nog eens 2 procent zijn gegroeid.

Het segment van de massieve en meerlaagse houten vloeren toonde zich wat meer volatiel dan laminaat en kende een vertraging van de groei tot 1 procent in 2016 en naar schatting een vergelijkbaar groeicijfer in 2017. De markt voor het toebehoren, zoals ondervloeren, randafwerking, lijmen en dergelijke zal naar verwachting nauwelijks aandikken in 2017.

De rationalisatie van de productie, met als kenmerk het overhevelen door grote internationale spelers van productie van het Verenigd Koninkrijk naar goedkopere landen, is volgens de onderzoekers een cruciale factor gebleken in het toenemend belang van de invoer op de Britse markt. Het aandeel van de import uit de EU is aanzienlijk gestegen, van 45 procent in 2011 tot 56 procent in 2016, terwijl de invoer uit Azië in die periode is gedaald van 51 procent tot 41 procent.

Naar verwachting zal de sector van de houten vloerbedekkingen in de tijdspanne tot 2021 jaarlijks met ongeveer 2 tot 3 procent toenemen. Prognoses zijn momenteel lastig, zo weten de onderzoekers, aangezien de wisselkoers van het pond op de middellange termijn waarschijnlijk meer impact zal hebben dan voorheen het geval was. Hogere importkosten zullen een grotere uitwerking op de marges hebben en veel leveranciers zouden gedwongen kunnen worden om deze door te berekenen. Waarschijnlijk zal de waardegroei evenzo worden gestimuleerd door een toename van de vraag naar FSC- en PEFC-gecertificeerd hout, aangezien milieuoverwegingen prominenter worden bij het voorschrijven.

De groeipercentages voor de Britse huizenbouw liggen de komende jaren wellicht wat hoger dan die voor de utiliteitsbouw, waar sprake is van onzekerheid, die op zijn beurt invloed uitoefent op ondernemersactiviteiten en investeringen, zo besluit AMA Research.

Illustratief voor de gang van zaken is overigens de winstwaarschuwing die Carpetright onlangs [Nieuws van 13-12-2017] afgaf voor de tweede helft van zijn boekjaar. In het licht van de stemming onder de consumenten blijft de Britse vloerenketen ook terughoudend voor wat de verkoop in de tweede jaarhelft gaat brengen.

(Parketplein, 05-01-2018)

 
Branchebarometer sluit 2017 positief af

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is ook in de laatste maand van het voorbije jaar onveranderd positief gebleven. De barometer sluit december af op een stand van 16,3. De weekomzetmutaties van woondetaillisten en het consumentenvertrouwen zijn gestegen ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over het producentenvertrouwen en de woningmarkt zijn juist gedaald, waardoor het geheel in evenwicht blijft.

baro-2017-12‘Woonbranche economische barometer’ sluit jaar af met vooruitzicht op aanhoudende groei van de markt (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten is in december zelfs flink opgelopen, wat overigens geen onbekend beeld is in deze periode. De deelindicator belandt op een stand van 24,7, acht punten hoger dan in november. Bijna de helft (46 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover een vijfde (21 procent) een afname. Ruim de helft (54 procent) verwacht bovendien dat de winkelomzet in januari een stijging zal laten zien. Slechts een op de zeven (14 procent) voorziet de komende maand een omzetdaling. Daarmee is het optimisme onder de woondetaillisten volgens de onderzoekers stabiel positief.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten verbetert in december naar een stand van 25, komend van 23. De koopbereidheid neemt eveneens iets toe, van 10 naar 12. Consumenten zijn een fractie positiever over hun financiële situatie en zij vinden de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen zakt van 9,1 naar 8,9, niettemin de op een na hoogste waarde van dit jaar.

In de verslagmaand november registreert het Kadaster ten slotte bijna 20.000 verkochte woningen, een stijging van 7,6 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2016. Vergeleken met oktober 2017 is sprake van een daling van 2,5 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden een stuk minder positief zijn dan in de voorgaande maand, hebben de nieuwe cijfers een negatief effect op de stand van de barometer.

(Parketplein, 03-01-2018)

 
INretail Woonwinkelmonitor in de lift

inretail logoDe woonbranche als geheel sluit de maand november 2017 af met een omzetstijging van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor. De cumulatieve score wijst na elf maanden op een groei die voor de woonwinkels toch nog hoger uitpakt dan voorzien.

De cumulatieve omzetontwikkeling van de verzamelde segmenten woninginrichters, meubelzaken, woningtextielzaken, gemengde zaken, slaapspeciaalzaken, kurk- en parketzaken en keukenspeciaalzaken staat na elf maanden welgeteld 9,2 procent in de plus. De positieve scores lopen evenwel stevig uiteen, van 3,8 procent in oktober tot 15,3 procent in augustus.

Rond het begin van het voorbije kalenderjaar gaf INretail een verwachting af van 5 procent omzetgroei voor alle woonwinkels bij elkaar. De prognose voor 2018 is recentelijk op gemiddeld 4 procent groei bepaald.

(Parketplein, 03-01-2018)

 
Nederlandse exposanten Domotex 2018

Vijfenveertig in Nederland gevestigde exposanten hebben ingetekend voor deelname aan de internationale vloerenvakbeurs Domotex, die van 12 t/m 15 januari a.s. op stapel staat in het op de schop genomen beurzencomplex te Hannover. Dit zijn er weer een paar minder dan op de vorige editie.

plan-domotex-2018

In hal 2 exposeert ZARGAR (stand C50) en in hal 4 heeft Cosigra International (A71) onderdak gevonden. Naar hal 5 vaardigt ons land ITC Natural Luxury Flooring (A44) en NedGraphics Software (F46) af. Lartap (A23) en Modivia (B53) staan in hal 6. In hal 8 treffen we EBRU (D38) en Esbeco (C39) aan. Hal 9 is het toneel voor Brink & Campman (B23), Casa-Caldaia (E07), Fetim Group (F56), Floorcenter (G10/1) en Heywood Vloeren (G07/1).

Een grote Nederlandse vertegenwoordiging is paraat in hal 11, te weten Almelose Borstelindustrie (E02), Best Wool Carpets (B37), Betap Tufting (B64), Condor Carpets (C26), Edel Carpets (B55), Estillon (A35), ETF Machinefabriek (A23), Hamat (C02), Low & Bonar (A54), MD Entree (F10), Rinos (E04), Robusta Carpets (A02) en Tapijtfabriek Intercarpet (A39). Aspecta (C96), Notrax (E63), Parketfabriek Lieverdink (C01) en Tajima Europe (D82) zijn present in hal 12.

Getalsmatig de meeste Nederlandse deelnemers staan in hal 13, namelijk Bijlard International (D11), Cosma Borstelfabriek (F37), DecoRad Systems (A21), Easydek Beschermtechniek (F04), FB Houtdistributeur (E94), Flamingo Parket (C90), Houtindustrie Schijndel (C89), Mac Lean Products (A56), Overmat Industries (E46), Soest Ingenieursbureau (D12), Temudjin Flex-Pack (H18), Terratsa Europe (G70), Trivec (D03/1), T&G Wood International (E64) en Upstairs (G59).

De hallen 2 t/m 4 zijn bestemd voor de handgemaakte tapijten en vloerkleden, de hallen 5 t/m 7 voor de machinaal gemaakte. Hal 4 is tevens voor de aanbieders van matten. Hal 11 is voor textiele vloerbedekkingen, vezels en garens. De hallen 11 t/m 12 bieden onderdak aan elastische vloeren, LVT en laminaat. Parket en houten vloeren zijn te vinden in de hallen 12 t/m 13. Hal 13 is tevens voor de applicatie- en installatietechnieken. In de trendhallen 8 t/m 9 zijn ten slotte de lifestyle- en merkgeoriënteerde exposanten uit allerlei productgroepen aan te treffen.

(Parketplein, 27-12-2017)

 
Kunstgras nieuwkomer op EFWEX 2018

European Floor  WallDe organisator van EFWEX, het team van uitgeverij Media-Pact, heeft besloten om de komende editie van de beurs ook open te stellen voor producenten van kunstgazons. De sector van vinyl, LVT en parket kent volgens de mensen achter de beurs immers de nodige raakpunten met kunstgazons, niet in het minst doordat de plaatsing van kunstgazons vergelijkbare kennis vergt op het vlak van onder meer technieken en lijmen. Van de plaatser wordt dezelfde knowhow verwacht.

Het evenement EFWEX 2018, zich profilerend als de enige Belgische tweejaarlijkse beurs die sterk focust op parket, wordt van 14 tot en met 16 maart gehouden in Flanders Expo in Gent. “De kwaliteit van de ingeschreven exposanten garandeert nu al een succesvolle beurs,” zo stelt de organisator, die zoals bekend ook tekent voor de publicatie van de vakbladen Floor Forum en Floor Forum International. Wat het bezoek betreft, wordt opnieuw een sterke opkomst verwacht uit het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en natuurlijk Frankrijk. Meer informatie over de derde editie van de beurs: www.efwex.eu.

(Parketplein, 27-12-2017)

 
Vloerenbranche blikt vooruit op 2018

Wat zal het nieuwe jaar de vloerenbranche gaan brengen? Wat wordt de uitdaging voor 2018? Hieronder de mening van een groot aantal leveranciers.

mflor-logomFLOR (Peter Kuipers): De uitdaging voor 2018 wordt het verder uitbouwen van de groei, mede door diverse nieuwe producten en gerichte ondersteuning van de mFLOR dealers in Nederland. Op macro-economisch niveau: het vasthouden van het consumentenvertrouwen, de voortgang in de nieuwbouw van woningen én het beschikbaar zijn van voldoende professionele vloerenleggers.

lecol-logoLecol (Leonieke Jaspar): De luxe lakmonsterbox i.c.m. het complete verkoopconcept die we afgelopen jaar tijdens de ‘Dag van de Innovatie’ in Ouwehands Dierenpark hebben geïntroduceerd gaan we in 2018 verder uitrollen. Dat wordt volgend jaar dus ons belangrijkste speerpunt.

moduleo-logoModuleo (Arnoud van Ravensberg): 2018 brengt ons de opening van een gloednieuwe productiesite van pvc vloeren in België, wat zorgt voor méér dan een verdubbeling van de huidige capaciteit. Deze uitdaging, gecombineerd met onze sterke ambitie om industrieleider binnen ons segment te zijn, zorgt voor spannende momenten… We blijven intussen verder innoveren, de trends volgen, onze klant beter leren kennen en stiekem ook al lonken naar 2019 of zelfs beyond…

forinn-logoForinn (Richard Bosveld): De grootste uitdaging wordt voldoende gekwalificeerd personeel, niet alleen op de vrachtwagens, ook de vloerenleggers, magazijnmedewerkers en goede verkopers langs de weg, op kantoor of in de Forinnshop! Zij bepalen het succes voor 2018!

tengwoodT&G Wood (Ton Schulte): Grootste uitdaging is onze groei bijhouden en de service, kwaliteit en betrouwbaarheid te verbeteren. We denken met de gedane investeringen hiermee succesvol te zijn. We verwachten dan ook dat 2018 een mooi jaar voor T&G Wood zal worden.

bosgoed-logoBosgoed (Harry Elshof): Voor 2018 verwacht ik een breed aanbod van vele nieuwe innovatieve designproducten in het vloerensegment. De belangrijkste uitdaging voor onze markt wordt het digitaal opzoeken en contact leggen met de nieuwe generaties en om hen als toekomstige klant te weten te overtuigen van ons aanbod, kennis en vakmanschap.

flamingo-logoFlamingo (Dick van de Klok): 2018 staat voor ons in het teken van forse investeringen. Voor zowel de fabriek in Barneveld als Dömitz (Duitsland) loopt een investeringsplan waarbij de aanschaf van nieuwe machines gelijk op gaat met het moderniseren van het bestaande machinepark. Eind 2018 is dit afgerond en Flamingo Parket streeft ernaar kwalitatief aan de absolute top te staan met behoud van haar concurrerende prijsstelling. De Barneveldse producent gaat zich in 2018 ook meer concentreren op de thuismarkt alsmede de naaste buurlanden Duitsland en België.

Woco-HoutverzorgingWoca (Henk Laverman): In 2018 tonen we op de Domotex voor het eerst onze sterk verbeterde Diamond Oil, waarmee we nu een 1K olie hebben met een 2K prestatie. Daarnaast introduceren we een nieuwe, algemene verwerkingsmethode voor onze logen en stains waardoor parketteurs vanaf nu probleemloos de mooiste kleurcombinaties en meest duurzame vloeren kunnen maken. De Nederlandse parketbranche hier mee laten werken en net zo enthousiast maken als wij zelf zijn, wordt onze grootste uitdaging voor het nieuwe jaar en daar hebben we heel veel zin in!

Plinten--Profielen-Centrale-BVPlinten en Profielen Centrale (Lisa Klaassen): In 2018 gaan we onze processen en diensten nog verder verdiepen en uitbreiden. We zetten, samen met onze klanten, met onze productconcepten een goede basis neer voor de komende jaren. Wie benieuwd is naar onze ideeën is van harte welkom om een kijkje te nemen in Wijk bij Duurstede. Of kom naar een van onze trainingen, ook die breiden we uit in 2018!

rinos-logoRinos (Paul van Kassel): In 2018 ligt onze focus op het introduceren van enkele grote innovaties. Vanwege de omvang en het belang zullen deze innovaties gericht in een aantal landen worden geïntroduceerd. De Rinos-organisatie bereidt zich voor op een uitdagend en interessant 2018!

peitsman-logoPeitsman (Richard Lensen): Voor volgend jaar wordt de grootste uitdaging, naast het behoud van omzet, personeel, gezondheid en de lancering van mooie nieuwe vloeren binnen de merken mFLOR, Quick-Step en Beautifloor, onder meer de implementatie van een nieuw computersysteem. Daar verwachten wij veel van.

inpa-logoInpa (Arthur Hoetelmans): De grootste uitdaging voor 2018 is het maken van meer omzet.


 

bona-logoBona (Eric Tersteeg): Het afgelopen jaar hebben wij net als in voorgaande jaren goed geluisterd naar de steeds wijzigende wensen en behoeften van onze klanten en die van hun opdrachtgevers. Met alle informatie die wij hebben ontvangen zijn onze productmanagers en hun teams aan de slag gegaan, wat ook nu weer heeft geleid tot nieuwe producten en systemen. Deze zullen in 2018 geleidelijk op de markt geïntroduceerd worden. Zoals altijd worden onze producten ontwikkeld zodat de vakman en -vrouw die ermee werkt de beste resultaten kan bereiken, een goede boterham kan verdienen, aan de behoeften van opdrachtgevers kan voldoen en uiteindelijk toch een goede nachtrust verdient.

tete logoTété (Arie Rikkink): Ik verwacht dat na 2017 de jaren van inhaalgroei nog niet voorbij zijn. Mede door verbeterde economische omstandigheden in Nederland ontwikkelt ook de vloerbedekkingsbranche zich zeer positief. Dit zal de komende jaren doorzetten. Door groei in de woningbouw en toename van het aantal verhuizingen groeit de totale vloerenmarkt. Verder komt in 2018 ook de utiliteitsbouw goed op gang. Dit zal met name voor projectmatige toepassingen goed voor ons uitpakken. We staan voor de uitdaging om deze kansen te blijven grijpen om vooruit te blijven gaan. Goed te luisteren blijvend te innoveren, om zo ook in het 2018 te blijven groeien.

interfloor-logoInterfloor (Lens Nekeman): De uitdaging voor 2018 is voor onze klanten om de groei ook qua stoffering bij te kunnen benen. Interfloor staat er klaar voor qua noviteiten en qua voorraad en qua team medewerkers!

 

rigo-logoRigo Verffabriek (Henriëtte van Westerhoven): In 2018 zullen we de samenwerking tussen ons en onze klanten nog verder vormgeven. Om dat goed te kunnen doen, hebben we een nieuwe technische adviseur gevraagd ons buitendienstteam te versterken. Wie dat is? We zullen dat komende week bekendmaken! En bovendien zullen we onze website vernieuwen, zodat alle productinformatie nog beter te vinden is. En als kers op de taart zullen we de SKYLT en ROYL in de nieuwe huisstijl vormgeven. Uiteraard laten we het dan niet na om met enkele leuke noviteiten te komen. We verheugen ons op 2018!

albers-logoAlbers Parket (Edwin Cools): De grootste uitdaging wordt om aan de vraag vanuit de markt te voldoen. We gaan de komende jaren geconfronteerd worden met beperkte beschikbaarheid van grondstoffen in bepaalde specificaties. Het wordt de uitdaging om hier creatief mee om te gaan.

 

Logo-cotapCotap (Klaas Bakker): Wat wordt de grootste uitdaging voor 2018? Het veranderende consumentengedrag vraagt om vernieuwde vaardigheden in communicatie en keuze maken in collecties. Wij gaan onze klanten faciliteren in deze digitale werkelijkheid met complete en compacte collecties zodat ze de komende jaren kunnen profiteren van de aantrekkende economie. We liggen goed op snelheid met het uitrollen van deze nieuwe Cotap strategie en de uitdaging zal worden om dit tempo ook in 2018 te continueren. We zullen alles in het werk zetten om de Cotap missie komend jaar in de praktijk te brengen, namelijk: ‘Cotap is het familiebedrijf dat dé partner wil zijn voor de Nederlandse Retailer’.

florify-logoFloorify (Pieter Buyck): Rigide klik pvc wordt dé grote trend van 2018. Uitdaging: ervoor zorgen dat de klanten (en consumenten) door het bos de bomen nog zien. Hoe aanpakken: Floorify staat in 2018 voor het mooiste, meest kwalitatieve en meest complete assortiment in rigide vinyl vloeren, alleen verkrijgbaar via de beste speciaalzaken. Kom langs en oordeel zelf op Domotex!

 

unifloor-logoUnifloor (Monique Meijer): Onze klanten staan centraal. Wij streven naar een prettige en optimale samenwerking met hen, onze leveranciers en relaties. Onze focus ligt op onze producten, services, leveringen, kwaliteit, kennis en nieuwe ontwikkelingen, deze willen we op een zo hoog mogelijk niveau brengen en daar behouden.

bijlard-logoBijlard (Jos Tourné): En het nieuwe jaar is straks nog nauwelijks begonnen, of Bijlard heeft op de Domotex 2018 een wereldprimeur: MS FLOOR BOOSTER. De Booster is een speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke supersnelle activator die de doordroging van de MS Floor zodanig versnelt dat de vloer na 1 uur beloopbaar en na 2 uur belastbaar is. Voor 2018 verwacht het bedrijf zijn positie in de parketbranche en de andere branches, houtverwerkende industrie en de interieurbouw, nog verder uit te bouwen door nog intensiever samen te gaan werken met de bestaande relaties en het binnenhalen van nieuwe klanten, in binnen- en buitenland.

logo-roommadeRoommade (Paul Mattijssen): We zijn klaar voor 2018 en we gaan de uitdaging graag aan. Het wordt het jaar van exclusiviteit, uitgebalanceerde collecties en vertrouwen.

headlam-logoHeadlam (Sagitta Tobe): Het zo optimaal mogelijk van dienst zijn voor onze klanten blijft ook voor 2018 één van de belangrijkste punten. Niet alleen in collectie, service, maar ook ‘ontzorgen’. Maar de grootste uitdaging voor 2018 is ook om een nog nauwere samenwerking met de detaillist te bewerkstelligen en samen te kijken hoe we met onze relaties de toekomst in gaan. Wat kunnen wij als Headlam doen om er voor te zorgen dat wij onze relaties optimaal ondersteunen in de veranderende markt.

(Parketplein, 22-12-2017)

 
INretail voorspelt 4% woonplus

inretail logoDe woonwinkels zien hun omzetten volgend jaar met gemiddeld 4% stijgen. De mode- en schoenenbranche 2% en de sportretail 1%, aldus brancheorganisatie INretail. INretail merkt op dat de omzetgroei en het perspectief binnen branches erg verschillen. De online omzet groeit harder dan de offline omzet. Dominante spelers claimen een groeiend deel van de totale omzet. Kansen zitten in nieuwe multichannel retail vormen, zoals service-, lease- en recycleconcepten. Die beantwoorden aan veranderende consumentenbehoeften. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Retail richting 2030, retail rules’. De woonretail profiteert volgens de onderzoekers in 2018 nog van de florerende huizenmarkt. Tegelijk krijgt de branche te maken met het dempingseffect van de omzetgroei van de laatste jaren.

(Parketplein, 22-12-2017)

 
Vloerenbranche blikt terug op 2017

Met het eind van het jaar in zicht vroegen we leveranciers hun visie te geven op het afgelopen jaar. Wat heeft 2017 hen gebracht?

mflor-logomFLOR (Peter Kuipers): 2017 bracht een gezonde groei van mFLOR in vele landen waaronder Nederland; gekoppeld aan de succesvolle introductie van nieuwe collecties op 150 cm lengte. Mede door de economische opleving is het vertrouwen bij de consument weer terug en krijgt de detaillist daardoor weer vele mooie interieuropdrachten.

lecol-logoLecol (Leonieke Jaspar): Na de succesvolle introductie van onze LOBADUR® HS 2K InvisibleProtect in 2016 hebben we dit jaar meteen doorgepakt op de vraag naar ingekleurde lakken, namelijk met de LOBADUR® HS 2K Intensive. Deze 11 kleuren (als ook de verschillende lakkwaliteiten en matgraden binnen ons assortiment) hebben we vervolgens vormgegeven in een luxe lakmonsterbox voor de professionele parketlegger. De lakbox i.c.m. het complete verkoopconcept hebben we tijdens de ‘Dag van de Innovatie’ in Ouwehands Dierenpark geïntroduceerd en gaan we in 2018 verder uitrollen.

moduleo-logoModuleo (Arnoud van Ravensberg): De Nederlandse markt confirmeerde het belang van Moduleo Moods in het totale assortiment, een enorm groeiend succes. We gaan het jaar uit met de lancering van een al even unieke ‘Express with Impress’ collectie. Om dit brede aanbod van Moduleo pvc-vloeren op een visueel aantrekkelijke manier voor te stellen, brachten we de ‘shop-in-shop-showroomexperience’ tot bij onze dealers, wat de shopervaring van onze eindklant compleet moet maken.

forinn-logoForinn (Richard Bosveld): 2017 is een goed jaar geweest voor Forinn. Niet alleen de omzet groeide gestaag ook het aantal presentaties in de markt is fors gegroeid. De markt heeft goed gereageerd op de nieuwe vloercollecties en het nieuwe raamdecoratieprogramma is zeer goed ontvangen. Dat zijn de ijzers in het vuur voor 2018!

teng-wood-logoT&G Wood (Ton Schulte): In 2017 verkregen we een betere positie in de Nederlandse markt. We hebben binnen het merk Cinzento een groot aantal dealers mogen verwelkomen die dezelfde kwaliteit en service kunnen bieden. Ook hebben we een select gezelschap aan Planca-dealers mogen verwelkomen. Het Planca-merk bestaat uit een brede 3 laag eiken plank en een grote visgraat in het hogere segment. We merken dat service, kwaliteit en betrouwbaarheid heel belangrijk is voor onze klanten, daarom hebben we geïnvesteerd in toelevering van de juiste producten en beschikbare capaciteit van onze oliestraat, door goede afspraken te maken met onze leveranciers en het investeren in een extra olie lijn.

bosgoed-logoBosgoed (Harry Elshof): Bosgoed heeft het afgelopen jaar veel contactmomenten met onze afnemers gehad en daardoor veel exposure gekregen. Door de opgedane marktbeleving zijn wij toekomstgerichter geworden en veranderingsgezind om de markt verder te kunnen ‘upgraden’.

flamingo-logoFlamingo Parket (Dick van de Klok): Ondanks forse prijsverhogingen voor het eikenhout zijn wij erin geslaagd de prijzen vrijwel gelijk te houden. Deels door efficiënter te werken, deels door het goed uitonderhandelen bij de zagerijen. Klanten zijn ons bedrijf derhalve trouw gebleven terwijl steeds meer nieuwe bedrijven zijn ingeschreven. Al met al is 2017 een jaar van gezonde groei geweest. Deze groei is ook in belangrijke mate te danken aan het steeds dieper in de markt zetten van de uiterst succesvolle Raftwood-serie.

Woco-HoutverzorgingWoca (Henk Laverman): 2017 was een jaar waarin we veel nieuwe samenwerkingen zijn aangegaan met bedrijven uit de interieur- en exterieurbranche en de industrie. Dit heeft geleid tot een sterke groei en ons beste jaar ooit. Op de Interieur Collectiedagen hebben we eigenlijk voor het eerst echt goed getoond hoe mooi en eenvoudig je met onze logen, stains en oliën hout kunt afwerken. Het enthousiasme waarmee dit ontvangen werd door de branche, was voor ons hele team een positief hoogtepunt en een bevestiging dat we op de goede weg zijn.

Plinten--Profielen-Centrale-BVPlinten en Profielen Centrale (Lisa Klaassen): Bij PPC is keihard gewerkt, natuurlijk voor onze klanten maar er is ook verbouwd! Met de uitbreiding van 6.000 m2 hebben we nu voldoende magazijnruimte en zijn onze processen beter gestroomlijnd. Ons nieuwe pand biedt iedereen een fijne, efficiënte en veilige werkomgeving. We hebben ook een mooie groei in omzet gerealiseerd, wederom beloond met een FD Gazelle! En wat hebben we genoten op o.a. de Interieur Collectie Dagen, waar we op een originele manier lieten zien wie PPC is en wat wij te bieden hebben. 2017 bracht ons ook nieuwe producten (900+) en we werden de Nederlandse distributeur voor BOEN vloeren. We kijken met trots terug!

rinos-logoRinos (Paul van Kassel): Voor Rinos was 2017 het eerste volledige jaar waarin onze nieuwe logistieke belofte aan distributeurs is gerealiseerd. Als gespecialiseerde fabrikant van schoonloopmatten voor projecttoepassingen weten wij als geen ander dat de vraag naar specifieke artikelen door onze klanten onmogelijk te voorspellen is. Matten zijn nu eenmaal vaak een vergeten boodschap die op het laatste moment nog moet worden ingevuld door de hele distributieketen. In plaats van torenhoge onvoorspelbare voorraden aan te houden is ons productieproces nu zo ingericht dat we de standaardproducten in 5 werkdagen af fabriek beschikbaar hebben. Daardoor kan de hele distributieketen flexibel reageren op marktvraag. In 2017 zijn wij er in geslaagd om dit met een hoog niveau van betrouwbaarheid te realiseren.

peitsman-logoPeitsman (Richard Lensen): 2017 heeft ons weer een prachtig omzetresultaat gebracht door onder meer succesvolle nieuwe collecties maar zeker ook door alle Peitsmannen en vrouwen die extra hard hebben gewerkt om dit mooie resultaat tot stand te brengen. Het aantal Peitsmannen en vrouwen werd overigens in het afgelopen jaar met 15 uitgebreid.

inpa-logoInpa Parket (Arthur Hoetelmans): 2017 bracht ons een mooi nieuw assortiment verouderde vloeren, de markt trok weer aan en we waren zeer actief langs de weg.

 

bona-logoBona (Eric Tersteeg): 2017 is het meest onvergetelijke jaar ooit voor ons geworden! Allereerst is daar de ommekeer in de marktsituatie, want onze klanten kunnen weer de allermooiste vloeren maken met kwalitatief de beste producten en dat voor een acceptabele prijs. Ofwel: ze kunnen weer de groei maken die ze verdienen. Een jaar waarin vrijwel iedereen kan zeggen: “Geef mij er zo nog maar een paar”. Een jaar waarin we duidelijk louter positieve reacties hoorden. Niet alleen maar schuren, oliën en hopen op een volgende klus, maar nu ook de mogelijkheid krijgen om de allermooiste afwerkingen te realiseren, of zoals we sinds februari 2016 mogen zeggen: het allermooiste van twee werelden kunnen bereiken. Wat ik daarmee bedoel? We hebben een enorm betrouwbare afwerking geïntroduceerd waarbij we de allermooiste kleuren kunnen aanbieden via de Bona Craft 2K olie en daarbij ook nog eens de allerbeste bescherming kunnen bieden die op de markt verkrijgbaar is: de Bona Traffic HD in diverse glansgraden, of de haast onzichtbare maar eveneens zeer slijtvaste Bona Traffic Natural.

tete logoTété (Arie Rikkink): De residentiële markt is flink positief in beweging en natuurlijk profiteren wij als organisatie hier volop in mee. Met name in onze nieuw gelanceerde ‘Dimension-collectie’, de nieuwe collectie laminaat made-by-Tarkett, onze betonlook vinyl-serie en de ‘wereldprimeur’ Rustic Wood Living PVC op rol 400 breed. Verder werden een 4-tal nieuwe kwaliteiten project kamerbreed luxe tapijten zeer goed ontvangen en worden door onze exclusieve dealers flink na besteld.

interfloor-logoInterfloor (Lens Nekeman): 2017 was een fijn jaar voor onze branche, onze klanten hebben de agenda’s vol en Interfloor kon alle orders uit voorraad leveren! Dank voor de enorme omzet afgelopen jaar!

 

rigo-logoRigo Verffabriek (Henriëtte van Westerhoven): Het afgelopen jaar was voor RIGO Verffabriek een heel mooi jaar. We hebben nieuwe klanten en nieuwe collega’s mogen verwelkomen, we hebben de STEP Parketlakken gelanceerd inclusief een Glansgraden Display en Startset Onderhoud, en dat allemaal in onze nieuwe huisstijl. Maar het meest blij zijn we met het gevoel dat de samenwerking tussen onszelf en onze gebruikers nog lekkerder is gaan lopen. Zo lanceerden we de STEP lakken op basis van de gebruikservaring van enkele parketteurs die mee hebben gedaan aan de meesterproef. Dankzij hun feedback hebben we de STEP lakken verder geperfectioneerd.

albers-logoAlbers Parket (Edwin Cools): De groei van 2016 heeft zich doorgezet in 2017 waardoor wij een mooie omzetontwikkeling hebben doorgemaakt. 2017 heeft tevens gezorgd voor een versteviging in de relatie met onze klanten.

 

 

Logo-cotapCotap (Klaas Bakker): Cotap is positief dat de vakhandel na een aantal moeilijke jaren nu weer de wind in de zeilen heeft. Cotap speelt hierop volop op in door alle ondersteuning te geven in de vorm van commerciële collecties en het aanbieden van omnichannel-concepten, waarmee de klanten optimaal kunnen inspelen op het nieuwe consumentengedrag. Dat onze klanten dit gewaardeerd hebben blijkt uit de mooie omzetgroei in het afgelopen jaar en de vele dealerschappen die zijn afgesloten als basis voor de nieuwe strategische samenwerking met de klanten in de komende jaren.

florify-logoFloorify (Pieter Buyck): 2017 bracht ons ontzettend veel arbeidsvreugde, nieuwe klanten en nieuwe collega’s. Heerlijk om zoveel nieuwe mensen te leren kennen op zo’n korte tijd. Maar 2017 bracht bovenal de bevestiging dat we met onze rigide pvc-vloeren voor het product van de toekomst gekozen hebben.

 

unifloor-logoUnifloor (Monique Meijer): We kijken met plezier terug op een fijne en trouwe klantenkring die ons het vertrouwen geeft waardoor wij 2017 kunnen afsluiten als een mooi en succesvol jaar.

bijlard-logoBijlard (Jos Tourné): Bijlard International heeft een enerverend jaar achter de rug. Als producent van lijmen en kitten stonden we in januari 2017 voor het eerst op ’s werelds grootste vloerenbeurs: Domotex. De succesvolle eerste deelname leverde veel interesse op van bezoekers uit heel Europa, en met een nominatie op zak voor de ‘Sqraper®’, de revolutionaire zelf ontwikkelde ergonomische lijmkam die prominent aanwezig was op het prestigieuze innovatieplein, was de toon gezet voor een mooi jaar. Medio 2017 werd accountmanager Ilse Emeis toegevoegd aan de buitendienst om onze positie in de parketbranche te verstevigen en in het najaar werden twee nieuwe producten, GAP FILLER FLOOR en FLEXX FLOOR, toegevoegd aan het FLOOR-assortiment. Met de GAP FILLER kunnen snel en eenvoudig storende holle klanken onder een verlijmde houten vloer worden verholpen, en met de FLEXX FLOOR behoren krakende vloeren door de elastische verlijming definitief tot het verleden.

logo-roommadeRoommade (Paul Mattijssen): 2017 was een turbulent jaar, met vele uitdagingen en veranderingen wat er voor gezorgd heeft dat we klaar zijn voor 2018.

headlam-logoHeadlam (Sagitta Tobe): 2017 was voor Headlam een jaar vol positiviteit. Het doel 'zo optimaal mogelijk van dienst te zijn voor onze klanten' hebben wij op vele punten waar kunnen maken. Niet alleen door als totaalleverancier onze collectie nog verder uit te breiden met o.a. een zeer goed ontvangen Mart Visser Carpets collectie, het pakket traprenovatie, uitbreiding in huislijn PVC en ook op raamdecoratie gebied een groei in de breedte van de collectie. Tevens hebben ook de opening van ons nieuwe service center in Houten en de verhuizing naar een groter pand in Rotterdam, bijgedragen aan onze groei op het gebied van service. Als pluspunt wordt ook gezien de start met de VAN App, waarmee onze chauffeurs het bezorgmoment exact door kunnen geven. Hiermee hebben wij onze servicepunten verder uit weten te breiden.

Aanstaande vrijdag kijken we naar de uitdagingen van 2018.

(Parketplein, 20-12-2017)

 
Novalis verdubbelt productiefaciliteit

NovalisInvestment1Productiefaciliteit Novalis.Novalis heeft overeenstemming bereikt met de Chinese stad Zhenjiang met betrekking tot de aanschaf van ruim 14 hectare grond direct tegenover de huidige productiefaciliteit van Novalis. Het bedrijf is van plan daar een nieuwe ultra moderne lvt-fabriek te bouwen, hetgeen een verdubbeling van de huidige fabriek betekent (volgens Novalis nu al de grootste lvt-fabriek onder één dak in Azië). Naast nieuwe lvt-productielijnen zal de nieuwe faciliteit ook plaats bieden aan de nieuwe hoofdkantoren en administratieve kantoren van het bedrijf, uitgebreide R&D- en ontwerpfaciliteiten en een nieuw Customer Experience Center. De voltooiing zal plaatsvinden in drie fasen, verspreid over 36 maanden. Naar verwachting zal fase 1 in het eerste kwartaal van 2019 voltooid zijn. De totale investering bedraagt circa 35 miljoen dollar. “We werken momenteel aan de volgende generatie lvt met zowel een flexibele als een rigide kern. De timing van deze investering is daarom ideaal,” aldus John Wu, president en CEO van Novalis. “We willen wereldleider in lvt blijven, daarom moeten we blijven innoveren. We hebben Novalis in 1984 opgericht en waren de eerste die lvt in China produceerde. Met deze nieuwste investering in productie, R&D en design faciliteiten laten we zien voorop te willen blijven lopen bij de volgende generatie lvt.”

(Parketplein, 18-12-2017)

 
Historic Flooring leeft van noesten
Noeste-gevuld-met-fotosNoesten gevuld met foto’s.
Close-upClose-up.

Historic Flooring uit het Amerikaanse Johnson City staat bekend om zijn bijzondere vloeren. Het bedrijf gaat ver met zijn custommade vloeren en biedt de consument de mogelijkheid om tal van persoonlijke zaken in de vloer aan te laten brengen. In tegenstelling tot de meeste andere vloerenbedrijven is het voor Historic Flooring een zegen dat hout over noesten beschikt. Deze zijn bij uitstek ideaal voor het aanbrengen van de door de consument gewenste elementen zoals foto’s, geluksmuntjes, kristallen of andere stenen, grootmoeders ring, enzovoorts. De vloerdelen worden bij Historic Flooring op locatie afgewerkt waarbij de delen waar de bijzondere ‘features’ moeten worden aangebracht, apart worden gehouden. De door de klant gewenste voorwerpen worden in de noesten en/of scheuren aangebracht waarna deze worden vastgezet met acryl. “Daarna polijsten we het acryl als een diamant, en brengen we tot slot een coating aan,” aldus eigenaar Steve McKinney. Meer projecten van McKinney zijn te bekijken op www.historicflooring.com

(Parketplein, 18-12-2017)

 
Cotap breidt pvc-collectie uit

Spigato-CotapSpigato visgraat collectie van Cotap.Cotap breidt deze decembermaand de Ambiant PVC Stroken collectie uit met twaalf kleuren. Aan de tegelcollectie Concrete worden twee kleuren toegevoegd: Black en Light Grey. De Spigato visgraat collectie wordt uitgebreid met zes nieuwe kleuren uit de Avanto collectie. “Deze kleuren zijn in visgraat te leggen en vallen onder de noemer Spigato visgraat collectie,” aldus Cotap in een persbericht. De Estada collectie brengt een vernieuwing van een viertal kwaliteiten met een toplaag van 0.30 millimeter. De Estada collectie heeft dezelfde vier decors als de Superior collectie. Het enige verschil is de toplaag: Superior heeft een toplaag van 0.55 millimeter. Cotap heeft verder om de consument te inspireren een brochure ontwikkeld over de Spigato collectie. Daarin komen duidelijk de legpatronen, verschillende decors, en het mixen van kleuren aan bod.

(Parketplein, 18-12-2017)

 
Woongerelateerde winkels winnen

In oktober wijken de woongerelateerde winkels met een nog altijd behoorlijke omzetgroei in positieve zin af van de ontwikkeling in de non-foodsector als geheel. De winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief verlichting en algemene woninginrichting) scoren een plus van 3,9 procent in de eerste maand van het afsluitende kwartaal, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) komen tot een groei van 4,1 procent. Zowel omzet als volume in de non-foodsector zijn voor het eerst sinds december 2016 gekrompen, beide met circa 2 procent, zo rapporteert het CBS vandaag.

Omzet-detailhandel-oktober17

De ‘weergevoelige' winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding kampen in oktober met een flinke omzetdaling, terwijl ze in september van alle winkels nog de grootste omzetstijging behaalden. De detailhandel als geheel heeft nagenoeg 2 procent meer omgezet in de tiende maand. Online is bijna 15 procent meer omgezet.

(Parketplein, 15-12-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

floorify

 

Floor Forum

FF-124FFI-92

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Poolse bedrijven
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Producenten van polyurethaanlijmen
  • Nabeschouwing Domotex Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com