unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Parketsegment Armstrong blijft inleveren

armstrong-pandBij de Amerikaanse vloerenfabrikant Armstrong Flooring blijft het segment Wood Flooring omzet verliezen. In het voorbije derde kwartaal daalde de netto-omzet van het parketsegment met 11,0 procent, om uit te komen op 101,6 miljoen dollar. Het concern wijst ter verklaring alleen op lagere volumes bij zowel het massief als het meerlaags parket. Het bedrijfsresultaat van het segment kwam met 0,4 miljoen dollar wel net boven de nullijn uit. Vorig jaar in deze periode werd nog een verlies van 38,5 miljoen dollar genoteerd, dat voor een groot deel viel te herleiden tot de sluiting van twee van de acht parketfabrieken van Armstrong Flooring in eigen land.

De omzet van het segment elastische vloeren steeg in het derde kwartaal met 7,0 procent, tot 208,1 miljoen dollar, met name dankzij een volumegroei in de dubbele cijfers van het LVT en vanwege het doorvoeren van prijsverhogingen.

In het afgelopen boekjaar 2017 verloor het houtenvloerensegment van Armstrong Flooring ook al 11,0 procent omzet, om uit te komen op 432,8 miljoen dollar.

Wat volgend jaar gunstig zou kunnen uitpakken voor de parkettak van Armstrong Flooring is een verhoging van Trump’s importtarief van nu nog 10 procent op Chinees meerlaags parket naar 25 procent per 1 januari a.s. Armstrong Flooring produceert zo’n tachtig procent van deze vloeren in eigen land en heeft daarmee een prijsvoordeel ten opzichte van concurrenten die afhankelijker zijn van import uit China.

(Parketplein, 12-11-2018)

 
Aspecta ontvangt tweede JUST-label

JUST-label-YihuaJUST-label voor Yihua.Aspecta heeft het JUST-label ontvangen voor ook zijn tweede fabriek in China. De erkenning is van toepassing op het bedrijf Yihua en houdt een gunstig oordeel in over ‘sociale rechtvaardigheid’. Een en ander dient bovenal transparant te zijn en dus toetsbaar gemaakt. Het allereerste JUST-label voor een Chinees bedrijf ging in april overigens naar Elegant Home-Tech, dat eveneens LVT-vloeren voor Aspecta maakt. Yihua heeft meer dan 1600 werknemers, Elegant Home-Tech ruim 1200.

Om de door het International Living Future Institute (ILFI) uitgegeven JUST-labels in ontvangst te mogen nemen, moest Aspecta een groot aantal beleidsmaatregelen ter publieke beoordeling voorleggen en werden de prestaties van het betreffende bedrijf op allerhande aspecten ingeschaald (met een, twee of drie sterren), waaronder veiligheid, diversiteit, gunstige regelingen voor de werknemers en betrokkenheid bij de gemeenschap.

(Parketplein, 12-11-2018)

 
Beaulieu komt naar u toe in jubileumjaar

Vloerendivisie-Beaulieu-brengtVloerendivisie Beaulieu brengt in jubileumjaar ook nieuwe producten.Beaulieu Flooring Solutions viert volgend jaar het zestigjarig bestaan van het bedrijf Beaulieu (nu Beaulieu International Group geheten) met wereldwijd een heleboel ontmoetingen met zijn klanten. Vanzelfsprekend is de vloerendivisie straks present als exposant op grote vakbeurzen als eerst BAU in München en Surfaces in Las Vegas, gevolgd door Domotex USA and Domotex Asia. Ook op Domotex in Hannover hoopt het verkoopteam klanten te ontmoeten of anders op tientallen andere bijeenkomsten, veelal kleinschalig en meer persoonlijk. Er worden voor komend jaar tevens introducties van nieuwe producten aangekondigd. De vloerentak is aanbieder van tapijt, naaldvilt, kunstgras, matten, meubelstoffen en (onder de merknaam BerryAlloc) vinyl, wandpanelen, laminaat en parket.

(Parketplein, 12-11-2018)

 
Vloerlijmen profiteren van conjunctuur

De markt voor vloerbedekkingslijmen is vorig jaar in Europa met 4,6 procent gegroeid, zo blijkt uit een recent onderzoek van Interconnection Consulting, getiteld ‘Bodenbelagskleber in Europa 2018’. De gunstige economische situatie en de bloeiende bouwsector tekenen voor de goede uitkomst in de onder de loep genomen landen, te weten Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Frankrijk en de Benelux. De jaarlijkse groei zal tot aan 2021 gemiddeld 3,2 procent bedragen. In volume ligt de groei wat lager, namelijk 1,9 procent gemiddeld op jaarbasis.

Europa BodenbelagskleberEuropese markt voor vloerbedekkingslijmen groeit met gemiddeld 3,2 procent tot aan 2021 
(bron: IC).

Terwijl goede economische cijfers zorgen voor groei van de vloerlijmenbranche, vormt een reeks voorschriften op nationaal en EU-niveau tegelijk een belemmering voor meer aanwas. “Producenten worden gedwongen om te zoeken naar duurzame en langdurige lijmoplossingen,” zo stelt de verantwoordelijke onderzoeker. “Over het algemeen bewegen de markten echter in lijn met de macro-economische ontwikkelingen.”

MS-lijmen hadden vorig jaar op de Europese markt een aandeel van 36,1 procent. Volgens de prognose van de onderzoekers klimt hun aandeel licht tot 37,4 procent in 2021. Voor dispersiekleefstoffen liggen de scores op 36,5 procent in 2017 en nog 35,4 procent in 2021. Voor PU-lijmen (dominant op de Italiaanse markt) liggen de scores op de markt als geheel op respectievelijk 17,7 procent en 18,2 procent.

In de Benelux dikte de vloerlijmenmarkt in 2017 met 3,5 procent in waarde aan en met 1,4 procent in volume. Dispersiekleefstoffen en MS-lijmen domineren hier de markt. De eerste productgroep heeft een marktaandeel van 43,6 procent, de tweede van 34,0 procent. PVC is in de Benelux met 33,6 procent het belangrijkste afzetgebied, gevolgd door parket met 32,6 procent, aldus Interconnection Consulting (www.interconnectionconsulting.com).

(Parketplein, 09-11-2018)

 
Woonomzet tot nu vlak, na zwak kwartaal

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt: ‘Oververhitte woningmarkt kan ongezonde situatie doen ontstaan’.De woonbranche als geheel toont na negen maanden een gemiddelde omzetontwikkeling die, getuige een plusje van 0,1 procent, zo goed als op het niveau van vorig jaar ligt. In het derde kwartaal is de omzet evenwel met 6,2 procent achtergebleven, waar in de eerste helft van het jaar nog sprake was van een omzetgroei van 3,6 procent. Dit blijkt uit gegevens van de INretail Woonwinkelmonitor.

In het voorbije kwartaal heeft de hete zomer geleid tot minder aankopen, zo stelt de branchevereniging. De toestand op de woningmarkt wordt daarnaast aangewezen als medeveroorzaker van de stabilisering van de gemiddelde omzet. Het keukensegment is sterk verweven met de ontwikkelingen op de woningmarkt en noteert in het derde kwartaal 10,1 procent minder omzet, waar nog een groei van 11,1 procent over het eerste halfjaar werd genoteerd.

“Als de oververhitte woningmarkt er voor zorgt dat ook in andere sectoren investeringen achterblijven, ontstaat een situatie die ongezond is voor de BV Nederland,” aldus Bert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail. “Er is een sterk verminderd aanbod van koopwoningen, er worden te weinig nieuwe huizen opgeleverd en de prijzen zijn structureel te hoog. Dat drukt heel duidelijk op de omzetten in de woonbranche.”

Slaapspeciaalzaken hebben hun omzet in de zomermaanden met 8,9 procent zien dalen en gemengde zaken moeten genoegen nemen met 7,4 procent minder omzet. Bij meubelzaken wordt een min van gemiddeld 5,4 procent genoteerd en woningtextielzaken blijven 2,1 procent achter.

De INretail Woonwinkelmonitor heeft met ingang van het jaar 2014 boven de nullijn gestaan. De branchevereniging geeft in zijn persbericht geen update van zijn eerdere voorspeling van 4 procent omzetgroei dit jaar.

(Parketplein, 07-11-2018)

 
Omzet vloerentak Amorim in de min

Hydrocork-amorimHydrocork is al goed voor een vijfde van de omzet van de divisie Floor & Wall Coverings.Het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim heeft in de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 583,8 miljoen euro geboekt, een toename van 9,8 procent ten opzichte van een jaar terug, met de divisie Cork Stoppers (flessenkurk) opnieuw als belangrijkste groeimotor. De ebitda van de groep klimt met 2,9 procent naar 108,4 miljoen. Minder gunstig is het zijn divisie Floor & Wall Coverings vergaan. Die geeft 7,7 procent omzet prijs in deze periode, om uit te komen op 84,1 miljoen, tegenover vorig jaar nog 91,1 miljoen.

Amorim constateert dat er geen verbeteringen zijn opgetreden in de VS, Rusland en Duitsland, meetellende markten die een groei van zijn vloerenverkopen in de weg blijven zitten. Daarentegen doen Scandinavië en Portugal het een stuk beter, met name in de hospitality-sector. De verkopen van Hydrocork zijn toegenomen van 14,1 miljoen vorig jaar naar 14,7 miljoen dit jaar, wat wel een afzwakking van het groeitempo betekent. Deze productlijn is inmiddels goed van meer dan 20 procent van de omzet van de vloerendivisie.

De ebitda van de vloerentak is gezakt van 6,5 miljoen vorig jaar naar 2,7 miljoen dit jaar, mede als gevolg van het lagere niveau van de activiteiten en hogere kosten voor onder meer grondstoffen. Waar de ebitda in de eerste drie kwartalen van 2016 nog 10,4 procent van de omzet was, en 7,2 procent in 2017, is het percentage in 2018 op nog slechts 3,2 beland. Amorim kondigt aan dat een ‘rationalisatie’ van het productaanbod en maatregelen om de productiviteit en operationele efficiëntie te verhogen, moeten gaan bijdragen aan een verbetering van het resultaat.

Een nieuw managementteam ten slotte dient zich mede te gaan richten op het lanceren van nieuwe duurzame vloerbedekkingen. In dit verband wordt de komst van een nieuwe generatie waterbestendige, PVC-vrije en CO2-negatieve producten aangekondigd, onder de naam SUBERTECH en komende januari te zien op Domotex in Hannover.

(Parketplein, 07-11-2018)

 
Productnieuws van Kerakoll

dekvloer-anhydriet-kerakollDe Italiaanse leverancier Kerakoll meldt dat de SLC Eco EP21 nu is voorzien van een CE-label en een andere verpakking heeft. De EP21 is geclassificeerd, volgens EN 13813, als SR B2 (ofwel synthetische mortel met een binding van >2N/mm). Voorts is de verpakking gewijzigd. Eerst waren de A- en de B-component samen 7 liter, nu is dat 3,5 liter (verdeeld in 2,5 liter A en 1 liter B), wat de aanschaf volgens de leverancier goedkoper maakt. De hoeveelheid van 3,5 liter is voor 30 tot 40 vierkante meter als voorstrijk, met één laag. Als men een vochtscherm wil, moet er een tweede laag overheen. Vervolgens kan zonder te bezanden, na uitharding, direct worden verlijmd, waarbij als advies geldt niet langer dan twee dagen te wachten; anders wel bezanden.

De EP21 is toepasbaar als een vochtscherm of voorstrijk over zand-cementdekvloeren, over anhydriet en fermacell. Het product kan worden gebruikt, gemengd met droog kwartszand, als universeel reparatiemiddel voor vloeren en muren, in alle diktes. Ook kan het als bindmiddel dienen, voor het maken van epoxy gebonden dekvloeren. Er bestaat ook een snellere versie, de snelprimer EP21 Rapid; na een tot twee uur kan hierover worden verlijmd met de L34.

“De EP21 is isocyanaat-vrij, zonder de aanduidingen ‘GHS08 - gezondheidsgevaar’ en ‘H351 - verdacht van het veroorzaken van kanker’,” zo beklemtoont area manager Geert-Jan Wellink. “Kerakoll heeft producten met deze indicaties allemaal vervangen, wat overigens miljoenen heeft gekost. De helft van de parketteurs heeft geen weet van de gevaren voor de gezondheid van producten met dergelijke waarschuwingen op het etiket, zeker voor wie hier elke dag mee moet werken. Het is erg belangrijk om hier kennis van te nemen.”

Op bijgaande foto een dekvloer van anhydriet, met ingefreesde vloerverwarming. Een uitdaging voor elk legbedrijf, zo weet Kerakoll. De sleuven zijn opgevuld met EP21 Rapid en kwartszand, vervolgens de complete vloer voorgestreken, en daarna verlijmd en geëgaliseerd met de L34 Rapid. “Men heeft hier zomaar drie dagen bespaard door dit systeem toe te passen, in plaats van cementbasis egaliseermiddelen en primers,” aldus de leverancier. De GreenBuilding-producten zijn op voorraad bij de PPC.

(Parketplein, 07-11-2018)

 
Geluidslabels NTA 5098 op vloerproducten

NTA-5098-RedFloorNieuwe geluidslabel NTA 5098 met drie sterren voor RedFloor (van Unifloor) met LVC-click 4-5 mm op een betonvloer.De eerste geluidslabels NTA 5098 op vloerproducten zijn op de markt verschenen, zo bericht normalisatiecentrum NEN. Het label (met drie sterren) is voor ondervloeren die geschikt zijn om op een betonnen vloer te gebruiken, volgens de modeltekst voor een huishoudelijk reglement of huurcontract, zoals ook in de Nederlandse Technische Afspraak (NTA) 5098 staat.

De geluidslabels worden gebracht als een belangrijke stap richting minder geluidsoverlast. Het aantal sterren erop bepaalt hoe goed het product isoleert. “Wie laminaat wil leggen in zijn woning kan een hele studie maken over vloer, ondervloer, dikte, decibellen, ΔLw en ΔLlin, maar met de komst van de geluidslabels is dat niet meer nodig,” aldus ‘pitcht’ NEN het gemak van het nieuwe etiket.

Het aantal sterren op het label wordt bepaald op basis van laboratoriumonderzoek. Leveranciers van (onder)vloerproducten hebben dit label ingevoerd. Deze afspraak is gemaakt met een groot aantal fabrikanten van vloerbedekking en ondervloeren. Ook andere deskundigen, zoals de Nederlandse Stichting Geluidshinder, hebben hieraan meegewerkt. NEN begeleidde dit proces en heeft begin dit jaar NTA 5098 gepubliceerd. Een beheercommissie zorgt voor de afhandeling van vragen en klachten.

Geluid door lopen van bovenburen is de meest voorkomende hinder in meergezinswoningen. Om de kans op hinder te verminderen staat in een huurcontract of splitsingsakte, of in een reglement van een Vereniging van Eigenaars, vaak een clausule hierover. NTA 5098 ‘Geluidlabeling van producten voor vloerafwerking’ bevat een tekst voor in het huurcontract of reglement, dat simpel naar een aantal sterren verwijst, zo legt NEN uit.

Een product met vijf sterren isoleert het best, een product met één ster nauwelijks. Bij de sterren staat vermeld voor welke combinatie dit geldt. De isolatie is immers afhankelijk van de combinatie van de topvloer en het type ondervloer. Meer informatie is verkrijgbaar bij Annet van der Horn, consultant Bouw & Installatie, telefoon 015-2690324 of e-mail bi@nen.nl.

(Parketplein, 05-11-2018)

 
Tip Top present op Dag van de Afwerking

floorcoat-productenFloorcoat-producten bij Tip Top te zien.Namens Tip Top Schuurmaterialen zal Ronald Knip ook dit jaar aanwezig zijn op de Dag van de Afwerking, dinsdag 27 november a.s. in Brussel. Het bedrijf belooft daar zijn (potentiële) Belgische klanten volop nieuwe producten te laten zien. Onder meer de nieuwe lakken (waarover eerder op deze site is bericht) zullen uitgebreid worden gepromoot. “De lakken van Tip Top waren al uitstekend, maar zijn nu nog meer verbeterd, zodat niet alleen de parketteur prettiger kan werken, maar ook een nog mooier eindresultaat voor de klant!” zo stelt de in Hardenberg gevestigde exposant.

Als onderdeel van het Deense Tip Top Slibematerialer is het bedrijf van Ronald Knip verantwoordelijk voor de Benelux. Vanuit het ruime magazijn in Nederland kunnen de meeste producten direct vanuit voorraad aan de parketteur worden geleverd, in België vaak al binnen twee dagen. In ons land is Tip Top tevens officieel verdeler van oliën en lakken van Debal Coatings - Ciranova.

Ronald Knip verwelkomt belangstellenden graag op stand 18 in de Brussels Kart Expo om al zijn nieuwigheden te laten zien en te bepraten.

(Parketplein, 05-11-2018)

 
PPC voor derde keer op rij FD Gazelle

PPC-derde-keerPPC in Wijk bij Duurstede.PPC heeft opnieuw een FD Gazellen Award verdiend, de derde op rij en de vierde in totaal. De onderneming in Wijk bij Duurstede mag zich dan ook tot een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland rekenen. “We zijn zo trots op al onze klanten en medewerkers,” stellen Peter en Lisa Klaassen, “dankzij hen hebben we deze prachtige titel voor de vierde keer gekregen!”

De criteria voor de toekenning zijn dit jaar overigens aangescherpt. Voorheen was alleen de omzetgroei van belang. Nu zijn ook de groei van het aantal werknemers (in fte) en de winstgevendheid meegewogen, evenzo de bijdrage aan de werkgelegenheid en de mate waarin de organisatie toegevoegde waarde biedt. PPC bedankt bij deze iedereen voor het vertrouwen en verklaart volgend jaar zeker op te gaan voor de FD Gazelle Award nummer vijf.

(Parketplein, 05-11-2018)

 
Barometer woonbranche onder de nullijn

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand aardig gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit oktober af op een stand van -1,8, wat een daling van 7,6 punten ten opzichte van de voorgaande maand betekent. De draai wordt met name veroorzaakt door negatieve cijfers van de weekomzetmutaties van woonwinkels en de ontwikkelingen op de woningmarkt. Ook het consumentenvertrouwen loopt terug.

baro-18 10‘Woonbranche economische barometer’ heeft indicatie van groei moeten loslaten (bron: marktdata.nl).

De laatste keer dat de barometer in het rood stond, was februari 2015. “De afgelopen paar maanden is het sentiment onder woondetaillisten ook omgeslagen; het optimisme is verdwenen,” zo somberen de onderzoekers.

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met bijna zes punten, om uit te komen op -7,9. In de voorgaande maand was ook al sprake van een forse daling. Ruim een kwart (28 procent) van de woondetaillisten noteert in oktober een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (36 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht precies een kwart (25 procent) dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Dat is acht procentpunten minder dan in de voorgaande maand. Ruim een derde (36 procent) voorziet een omzetdaling, negen procentpunten meer ten opzichte van september. “Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel flink afgenomen. Deze ontwikkeling is al vanaf begin 2018 gaande, maar versterkt de afgelopen maanden,” aldus Van Es.

De stemming onder consumenten is in oktober voor de derde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 4 punten en komt uit op 15. Het producentenvertrouwen gaat marginaal omhoog van 5,7 in september naar 5,9 in oktober. Het aantal verkochte woningen laat een sterke daling zien, zo blijkt uit gegevens van het Kadaster. Afgelopen september zijn er bijna 16,5 duizend woningen verkocht, ruim 20 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

(Parketplein, 02-11-2018)

 
Onderhoudsproducten voor COREtec

set-onderhoudsproducten-COREtecNieuwe set onderhoudsproducten voor COREtec.USFloors brengt een reeks onderhoudsproducten voor zijn COREtec-vloeren op de markt. De ‘Daily Cleaner’ is een dweilproduct (‘foolproof’, zo belooft de aanbieder) dat dagelijks mag worden gebruikt. Hij maakt schoon, droogt zeer snel op, laat geen residu op de vloer achter en behoudt dus het originele uiterlijk van de vloer, veroorzaakt nimmer vlekken of strepen en ruikt lekker fris. Nawissen met schoon water is niet nodig, in tegenstelling tot de ‘Deep Cleaner’. Deze laatste is een veel krachtiger reiniger, die niet geschikt is voor dagelijks gebruik. Hij is goed om initieel de vloer mee te wissen en periodiek de zwaardere vervuilingen te verwijderen.

USFloors licht toe dat vloeren met een embossing na verloop van tijd vuil ophopen in de groeven, waarvoor de krachtige Deep Cleaner dan de aangewezen oplossing heet te zijn. Het product lost tevens problemen op zoals vlekken of strepen op de vloer na het dweilen, laagopbouw of een vloer die plakkerig is van de zeepresten. Een enkele maal dweilen met Deep Cleaner en de klacht is in 99,9 procent van de gevallen opgelost, zo garandeert de leverancier. Het derde middel betreft de ‘Stain Remover’. Alles wat niet weg gaat met een doekje met water, aldus USFloors, doet dat wel met deze vlekverwijderaar voor harde vloeren. Dit betreft onder meer verfresten, lijmresten, schoenstrepen, nagellak, cosmetica, teer en hars. Meer informatie is te vinden onder het kopje ‘onderhoud’ op www.usfloors.be.

(Parketplein, 02-11-2018)

 
Lastig ‘overgangsjaar’ voor Carpetright

Britse-winkel-CarpetrightBritse winkel ‘nieuwe stijl’ van Carpetright.Carpetright geeft de markt een beknopte update van de gang van zaken in de eerste helft van zijn boekjaar, dat tot eind oktober loopt, zonder overigens cijfers te noemen. Die worden volgende maand pas vrijgegeven.

In het eerste gedeelte van de verslagperiode werd de handel in hoge mate beïnvloed door ‘verstoringen’ die werden veroorzaakt door de aankondiging van de herstructureringen (lees: door de negatieve publiciteit). Carpetright had dit effect overigens voorzien en eerder al naar buiten gebracht. Met de implementatiefase van dit proces werd volgens de Britse groep serieus een begin gemaakt gedurende het tweede kwartaal. “Terwijl de ‘like-for-like’-prestaties naar verwachting negatief bleven in dit tweede deel van de periode, was er een verbetering van de trend, naarmate de herstructureringen effect sorteerden,” aldus Carpetright.

In het voorbije halfjaar werden 67 slecht presterende winkels gesloten, waarvan 65 in het Verenigd Koninkrijk en een tweetal in de divisie Rest van Europa. Nog voor het eind van het jaar treft nog eens zes verkooppunten hetzelfde lot. Carpetright zegt er op te blijven vertrouwen dat de baten van 19 miljoen pond op jaarbasis, als gevolg van het aanpakken van het slecht presterende deel van zijn winkelbestand, gerealiseerd kunnen worden. De handel in de Rest van Europa (Nederland, België en de Republiek Ierland) lag op een ‘iets hoger’ niveau dan in dezelfde periode vorig jaar.

Wilf-Walsh-CEOCEO Wilf Walsh: “Dit is een overgangsjaar voor Carpetright.”"Dit is een overgangsjaar voor Carpetright, terwijl we ons herstructureringsplan doorlopen,” aldus commentaar van CEO Wilf Walsh. “Ik ben verheugd te kunnen melden dat deze activiteit stevig op weg is en baten begint op te leveren, nu we bezig zijn om een winkelbestand te creëren van de juiste omvang en op de goede locaties tegen een houdbare huur. Tevens blijven we ons bestaande winkelbestand restylen en investeren in onze digitale mogelijkheden.”

In het voorjaar van 2018 sloot Carpetright een zogeheten ‘company voluntary arrangement’ met de pandeigenaren om 92 verliesgevende winkels te sluiten en de huren van matig presterende verkooppunten te verlagen. Uiterlijk september zouden 81 winkels dicht moeten zijn, zo werd aangekondigd. Het akkoord maakte de weg vrij voor een herkapitalisatie van de onderneming vlak voor de zomer.

In het vorige boekjaar 2017/2018 bedroeg het onderliggend verlies voor belastingen van de winkelketen 8,7 miljoen pond, tegenover nog een winst van 14,4 miljoen pond in het voorafgaande boekjaar. Bovenop dit verlies van 8,7 miljoen pond kwamen nog met de herstructurering verband houdende extra kosten van 61,8 miljoen pond.

De omzet van de groep daalde vorig boekjaar met 3 procent, van afgerond 458 naar 444 miljoen pond. In ponden gerekend steeg de gerapporteerde omzet in de divisie Rest van Europa met 8,9 procent, van 76,6 naar 83,4 miljoen pond. In hun eigen munten zag de Rest van Europa de omzet met 3,6 procent toenemen. ‘Like-for-like’ klom de omzet in deze divisie met slechts 1,2 procent, na een plus van 6,5 procent in de eerste jaarhelft en een min van 4,0 procent in de tweede, dit mede door de negatieve publiciteit.

De in ponden gerapporteerde omzetstijging van 8,9 procent komt voor rekening van Ierland, in Nederland en België was sprake van een omzetdaling. Deze daling was volgens de Britten het gevolg van wijzigingen in de promotiestrategie in de eerste jaarhelft, die tekort schoten om de gemiddelde transactiewaarden te verbeteren en hebben geleid tot zelfs minder klanten. “Het kostte tijd om deze veranderingen ongedaan te maken en resulteerde uiteindelijk in de beslissing om het leiderschap van de onderneming te veranderen. Het nettoresultaat was een daling van de productomzet van 5,0 procent in lokale valuta,” zo berichtte Carpetright afgelopen juni.

Een en ander had tot gevolg dat Eric Coorens, de eind 2016 aangetreden operations director Europe, nog voor de zomer werd vervangen door zijn voorganger Nick Worthington. De onderliggende ebitda in Nederland, België en Ierland zakte in het vorige boekjaar naar 3,5 miljoen pond (2017: 7,7 miljoen pond) als gevolg van een lagere marge en inflatoire kostendruk.

(Parketplein, 02-11-2018)

 
Dag van de Afwerking 2018 op komst

Dag van de afwerkingSfeerbeeld eerdere editie Dag van de Afwerking (foto: studioworks.be).Op dinsdag 27 november a.s. biedt de Brussels Kart Expo onderdak aan editie nummer elf van de Dag van de Afwerking. Het ééndaagse evenement doet bij onze zuiderburen van zich spreken als praktijk- en ervaringsgerichte vakbeurs en geldt evenzo als gemoedelijk netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector in brede zin.

Zo’n honderdvijftig standhouders op ruim negenduizend vierkante meter bieden straks een gevarieerd en actueel aanbod van (vooral) afwerkingsproducten, gerangschikt per thema. Een greep uit de lijst exposanten: Hamat, Ciranova, Tip-Top, Lecol, Floorconcepts, Ardex, Wood Experience/Baltic, Rubio Monocoat, Alvaket, Uzin Utz België, Thomsit, Bona, Blanchon, Mapei, Festool, Basin Chemie, Soudal, Sika, Sia Abrasives, Orac, Unifloor, Unilin/Pergo, IVC/Moduleo en Rigo Verffabriek.

In de demotent verzorgen fabrikanten demonstraties en kunnen bezoekers de producten eigenhandig uitproberen. Inbegrepen is opnieuw de Dag van de Natuursteen. Vorig jaar turfde organisator Confederatie Bouw een recordaantal van ruim 4600 professionele bezoekers, liefst 300 meer dan een jaar ervoor. De toegang en de catering zijn gratis. Meer informatie is te vinden op www.dagvandeafwerking.be.

(Parketplein, 31-10-20180

 
Hout- en bouwmaterialenindustrie positief

Het producentenvertrouwen in de industriële sector is in oktober een klein beetje gestegen ten opzichte van september, van 5,7 naar 5,9, zo maakt het CBS bekend. De ondernemers in de hout- en bouwmaterialenindustrie zijn voor de achtste maand op rij het meest optimistisch. Hun in een cijfer uitgedrukte vertrouwen loopt zelfs behoorlijk op van 13,4 naar 16,2.

producentenvertrouwen-cbs-okt18

De metingen van het CBS tonen aan dat het vertrouwen van producenten de afgelopen drie maanden redelijk stabiel blijft. De trend is sinds het begin van dit jaar weliswaar dalend, maar het vertrouwen ligt nog ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (0,8). Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in februari 2018 de hoogste waarde (10,9) en in februari 2009 de laagste (-23,5). Sinds oktober 2014 hebben positief gestemde ondernemers de overhand.

Producenten in de industrie zijn in oktober positiever over de verwachte bedrijvigheid dan een maand eerder. Het oordeel over de orderportefeuille verbetert ook een fractie. Over de voorraden gereed product oordelen zij echter negatiever. Producenten in de hout- en bouwmaterialenindustrie zijn evenwel over alles drie de aspecten positiever gestemd, met name over de verwachte bedrijvigheid (van 5,7 naar 12,2).

De bezettingsgraad van de machines en installaties in de industrie is bij aanvang van dit vierde kwartaal uitgekomen op 84,1 procent. Daarmee ligt de benutting van het machinepark slechts een fractie lager dan een kwartaal eerder, toen het hoogste niveau werd bereikt in zeventien jaar.

(Parketplein, 31-10-2018)

 
Nieuwe toonbankdisplay COREtec Stone

display coretec-stoneToonbankdisplay voor het Stone-gamma van COREtec.USFloors brengt een nieuwe toonbankdisplay op de markt om het Stone-gamma van zijn COREtec-vloeren te promoten. De display is eenvoudig te hanteren en kan gemakkelijk op een toonbank worden uitgestald. Hij is vijftig centimeter breed, vierentwintig diep en vijfenveertig hoog. De presentatie omvat een kartonnen display, twaalf staaltjes van de COREtec Stone-collectie, een staal om in een bijgeleverde glazen waterbak te plaatsen (om aan te tonen dat de vloeren honderd procent waterbestendig zijn) en ten slotte nog vijftig brochures van deze met Soundcore-technologie uitgeruste collectie.

(Parketplein, 29-10-2018)

 
Mohawk verkoopt meer, verdient minder

jeffreyLorberbaum-mohawkJeffrey S. Lorberbaum, CEO Mohawk Industries: “Momenteel pakken zwakker wordende marktomstandigheden, een aanzienlijke inflatie en een verslechterende productmix nadelig uit voor onze resultaten.”Mohawk Industries heeft in het derde kwartaal een netto-omzet van 2,5 miljard dollar geboekt, een groei van 4 procent. De aangepaste nettowinst bedraagt 246 miljoen dollar, een flinke daling van 12 procent ten opzichte van de 281 miljoen van vorig jaar. "Momenteel pakken zwakker wordende marktomstandigheden, een aanzienlijke inflatie en een verslechterende productmix nadelig uit voor onze resultaten,” zo oordeelt CEO Jeffrey Lorberbaum. Zijn verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn niet bijster positief. En die voor het eerste kwartaal van 2019 eigenlijk ook niet.

De divisie ‘Global Ceramic’ is in het voorbije kwartaal goed voor een netto-omzet van afgerond 885 miljoen dollar (-1 procent), ‘Flooring North America’ 1047 miljoen (+2 procent) en ‘Flooring Rest of the World’ 612 miljoen (+17 procent).

Het bedrijfsresultaat van het segment Flooring North America komt uit op 93 miljoen dollar (Q3 2017: 163 miljoen). Het concern wijst ter verklaring naar de inflatie, een bij de verwachtingen achterblijvende productie en naar diverse aanloopkosten. Het bedrijfsresultaat van het segment Flooring Rest of the World bedraagt 84 miljoen dollar (Q3 2017: 83 miljoen). Deze divisie blijkt beter in staat om inflatie en opstartkosten te compenseren met verbeteringen in verkoopprijzen, productmix en productiviteit.

Het grootste deel van de omzetstijging in Flooring Rest of the World komt voor rekening van de recente aankoop Godfrey Hirst, de tapijtmaker die vooral ‘down under’ actief is. De organische groei van de divisie komt uit op 4,6 procent. De gerapporteerde omzetstijging van Flooring Rest of the World is voor een belangrijk deel ook terug te voeren naar het LVT, dat overigens nog aanvulling krijgt met de productie van rigide LVT-collecties. Bij het laminaat stelt Mohawk vast dat zijn waterbestendige technologie in combinatie met de bijzondere oppervlaktetexturen voor een verbetering van de ‘mix’ zorgen. Met de nieuwe Belgische en Russische productielijnen wordt het aanbod van deze laminaatvloeren in het premium segment uitgebreid.

"Onze resultaten over het derde kwartaal voldeden niet aan onze verwachtingen,” zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over de prestaties van het concern als geheel. “De omzetgroei in alle segmenten was lager dan onze ramingen, prijsverhogingen hadden minder impact en we hadden met meer inflatie te maken dan voorspeld.” Ook hogere transportkosten vormen een probleem voor de onderneming. Opmerkelijk is dat de topman aangeeft dat in de loop van het kwartaal extra verlagingen van de productie nodig zijn geweest om de voorraadniveaus te beheersen. “Onze LVT-verkopen stegen aanzienlijk, maar werden nog steeds geremd door de interne productie. Onze marges werden verder beïnvloed door een daling van de productmix vanwege klanten die naar lager in de markt bewogen, door importconcurrentie als gevolg van de aantrekkende Amerikaanse dollar en hogere volumes in kanalen die producten met een lagere waarde afzetten,” zo vervolgt Lorberbaum. “De meeste van onze markten kenden een zwakkere vraag, inflatie en prijsdruk.”

Vooruitkijkend naar het vierde kwartaal van dit jaar ziet de topman weinig verbetering. “We verwachten dat de verkopen in de meeste markten en productcategorieën wat zullen vertragen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Zelfs met bedrijfsbrede prijsstijgingen zullen we de inflatie niet kunnen gladstrijken, en onze resultaten zullen onder druk blijven staan. Onze marges worden beïnvloed door een omgeving met in kracht toenemende concurrentie, een afzakkende productmix en lagere productieratio’s.”

Een antwoord op de uitdagingen ziet Lorberbaum bij onder meer de introductie van innovatieve producten, kostenbesparingen en prijsaanpassingen. Tevens: “LVT biedt een mogelijkheid om te expanderen, maar heeft tegelijkertijd invloed op het volume, de mix en prijsstelling van onze andere producten in de VS.” In het eerste kwartaal van 2019 houdt Lorberbaum rekening met niet meer dan hooguit “enige verbetering” ten opzichte van het vierde kwartaal.

(Parketplein, 26-10-2018)

 
Amorim begint eigen kurkeikenplantage

Herdade-da-BalizaCorticeira Amorim integreert verticaal met aankoop landgoed ‘Herdade da Baliza’ (foto: Amorim).Hoewel ’s werelds grootste kurkbedrijf, bezat Corticeira Amorim tot dusverre geen kurkbossen. Voor het eerst in zijn lange geschiedenis verwerft het bedrijf nu bosbezit. Het doel van een en ander is naar eigen zeggen om een actieve rol te spelen in de toekomst van de kurkeikenwouden, en een bijdrage te leveren aan een duurzame en rendabele toekomst voor kurkplantages, de zogeheten montados.

Het betreffende landgoed ‘Herdade da Baliza’ ligt in de centrale regio van Castelo Branco in Portugal en heeft een totale oppervlakte van ruim 2800 hectare. Amorim heeft er, via zijn grondstoffendivisie Florestal, 5,5 miljoen euro voor betaald. Als onderdeel van dit project gaat Amorim een ‘intensieve kurkeikenplantage’ ontwikkelen, die gebruik maakt van intensieve productiemethoden, een hogere dichtheid van kurkeiken per hectare kent en een versnelde groeisnelheid van de bomen nastreeft, waardoor de tijd die nodig is om kurk van goede kwaliteit te produceren aanzienlijk wordt verkort.

(Parketplein, 26-10-2018)

 
Nederlandstalige website MMFA op komst

Aspecta-Five-Mason-Oak-Sea mfa-logoAspecta Five Mason Oak Sea.Zijn website www.mmfa.eu krijgt volgend jaar een Nederlandse versie, zo meldt de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA). Zojuist is ook al een Franse versie toegevoegd, naast de bestaande Engelse en Duitse. De MMFA verklaart de online beschikbare informatie zo toegankelijk te willen maken voor een bredere beroepsgroep in Frankrijk en de Benelux.

De website bevat wetenswaardigs over onder meer de verschillende meerlaagse modulaire vloerproducten, over ondervloeren, installatie, reiniging & onderhoud, bevindingen van technische onderzoeksprojecten, marktstatistieken, enzovoorts. Bovendien zijn gratis technische brochures te dowloaden.

De bij de MMFA aangesloten vloerenaanbieders zijn Amorim (Portugal), Aspecta (Nederland), Beaulieu International Group (België), Classen (Duitsland), Decoflooring (Duitsland), Designflooring (Duitsland), Egger Wismar (Duitsland), Falquon (Duitsland), Forbo Flooring (Nederland), Gerflor (Frankrijk), Hamberger (Duitsland), James Halstead (Verenigd Koninkrijk), Kronoflooring (Duitsland), Li&Co (Zwitserland), MeisterWerke (Duitsland), Novalis International (Duitsland), Parador (Duitsland), Skema (Italië), ter Hürne (Duitsland), Tilo (Oostenrijk), Unilin (België) en Windmöller (Duitsland).

(Parketplein, 24-10-2018)

 
GFA tempert verwachtingen ondanks groei

Einar-Gottskalksson-gfaGFA-voorzitter Einar Gottskalksson: “Dit zijn uitdagende tijden.”Ofschoon de leden van de Global Flooring Alliance (GFA) met tevredenheid vaststellen dat hun respectievelijke economieën het op een enkele uitzondering na goed doen, willen zij, ondanks hun opgetogen stemming, toch waarschuwen voor een teveel aan optimisme. Op hun enige tijd terug gehouden ‘zomervergadering’ in Finland kon het merendeel van de leden een groei van de omzet melden en deden velen positieve voorspellingen voor 2019. Niettemin menen zij te moeten wijzen op een verscheidenheid aan politieke ontwikkelingen die op hun markten van invloed kunnen zijn, zoals de uitkomst van de Brexit of de 'handelsoorlog' tussen de VS en China. Ter voorbereiding op wat wellicht komen gaat, heeft de GFA alvast besloten om een gedegen inventarisatie te maken van de vloerenmarkt en om statistisch onderzoek te doen naar het geheel of naar specifieke marktsegmenten zoals textiel, tapijt(tegels) en lvt.

"Het bestuur en de leden van GFA zullen de ontwikkelingen en gevolgen van de handelsoorlog tussen de VS en China rond de tarieven op de voet volgen,” aldus Einar Gottskalksson, voorzitter van de vereniging. “Verscheidene fabrikanten en leveranciers van vloerproducten hebben hun prijzen al verhoogd. Maar niet alleen de tarieven zijn verantwoordelijk voor deze prijsstijgingen. De kosten van grondstoffen in combinatie met de kosten van transport en energie hebben eveneens een opwaartse druk op de prijzen uitgeoefend.”

Gottskalksson constateert: “Dit zijn uitdagende tijden. Aan de ene kant moeten we omgaan met prijsstijgingen als gevolg van de handelsoorlog omtrent tarieven tussen de VS en China, toenemende kosten van grondstoffen, transport en energie, en aan de andere kant merken we dat markten veranderen en de trends daarbinnen. Om die reden hebben we in Helsinki besloten om de beschikbare data ten aanzien van vloerbedekking in kaart te brengen en om zo nodig geld vrij te maken voor ons eigen onderzoek.”

Volgend jaar viert de GFA overigens zijn 30-jarig bestaan. In het kader van dit jubileum heeft de vereniging eerder dit jaar reeds een nieuwe ethische code ingevoerd en een eigentijds logo laten ontwerpen. De volgende bijeenkomst van de GFA vindt plaats op zondag 13 januari 2019 tijdens de Domotex-beurs in Hannover, Duitsland. Meer informatie: www.globalflooringalliance.com.

(Parketplein, 22-10-2018)

 
Recyclebare flacons voor F. Ball

Recyclebare-flacons-FF. Ball schakelt over op gerecycled plastic voor zijn verpakkingen en verwijdert zodoende meer dan honderd ton nieuw gemaakt plastic uit de normale restafvalverwerking. De Britse fabrikant verruilt de gebruikelijke vijfliterflacons voor vloeistoffen, fixeer en primers voor een volledig recyclebare versie van gerecycled plastic. De nieuwe flacons, die gemaakt zijn van gerecycled hogedichtheidpolyetheen (rHDPE), kunnen via het normale afval gescheiden worden weggegooid, om daarna weer gerecycled te worden. Het materiaal kan vervolgens nog zeker tien keer worden hergebruikt.

(Parketplein, 19-10-2018)

 
Kährs werft Chief Marketing Officer aan

Charlotta-FellmanCharlotta Fellman (foto: Roger Nellsjö).De Zweedse Kährs Group krijgt een nieuwe Chief Marketing Officer (CMO) in de persoon van Charlotta Fellman. Ze wordt verantwoordelijk voor de marketingstrategie van de vloerenfabrikant (met zijn merken Kährs, Karelia en Upofloor) en zal een belangrijke rol spelen in het verder tot ontwikkeling brengen van op de vraag afgestemde verkoopkanalen. Fellman komt van de Perstorp Group waar zij als ‘vice president sales’ verantwoordelijk was voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika en tevens de digitale transformatie van de onderneming aanstuurde. Eerder hield ze zich onder meer bezig met ‘brand building’ bij Unilever. De nieuwe CMO begint op de eerste dag van het nieuwe jaar bij Kährs.

(Parketplein, 17-10-2018)

 
Inside/Inside gaat life op DDW

Bekendmaking-InsideInsideBekendmaking Inside/Inside afgelopen maart op Material Xperience. Van links: Lieke Scholtens (Interface), Leon van Dun (Maiburg), Tineke Woort (DSM), Mantijn van Leeuwen (NIBE), Bart Dekkers (Baars & Bloemhoff), Edwin van Noort (DGBC), Rick Veenendaal (Gispen), Erik Luisman (Green Furniture Circle) en Odette Ex (Ex Interiors).Halverwege de Dutch Design Week, op woensdag 24 oktober, om zes uur ’s avonds, in het Broeinest aan de Torenallee 45 in Eindhoven, wordt Inside/Inside gelanceerd. “Hét centrale online platform waarop objectief inzichtelijk is hoe duurzaam, circulair en gezond een interieur is,” zo presenteert dit gezamenlijke initiatief van Dutch Green Building Council (DGBC), NIBE en Ex Interiors zich. “Voor duurzame en circulaire gebouwen bestaan er al langere tijd richtlijnen, wetten en labels. Voor interieur echter nog nauwelijks… maar dit is niet langer zo!”

De komst van het platform (www.insideinside.nl) werd afgelopen maart aangekondigd op de beurs Material Xperience in Rotterdam. Toen werd toegelicht dat gebruikers er duurzame interieurproducten en -materialen kunnen selecteren, detailinformatie lezen en betrouwbare gegevens over de milieu- en gezondheidsimpact opzoeken en vergelijken. De output van het platform kan onder andere worden gebruikt in aanbestedingen en voor certificeringen.

Baars & Bloemhoff, DSM, Gispen, Green Furniture Circle, Interface en Maiburg gelden als de founding partners. Een achttal andere bedrijven, waaronder Tarkett/Desso en Forbo Flooring Systems, heeft zich nadien aangesloten. (Zie ook het nieuwsitem ‘Nieuw platform voor duurzame interieurs’ van 16-03-2018).

(Parketplein, 17-10-2018)

 
Woonomzet vrij vlak in augustus

Afgelopen augustus is de omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren marginaal hoger uitgevallen (+0,2 procent) dan in dezelfde maand vorig jaar, die van winkels in meubels en woninginrichting marginaal lager (-0,1 procent), zo meldt het CBS vandaag. Hun volume-ontwikkeling ligt respectievelijk 1,6 procent in de plus en 2,4 procent in de min.

detailh-aug-2018

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar genomen, is in augustus met ruim 2 procent toegenomen, met de winkels in kleding als koploper. De detailhandel als geheel heeft 3,4 procent meer omgezet, bij een volumestijging van 3,2 procent. Zonder correctie voor de koopdagen zou de omzet van de detailhandel 4,5 procent hoger hebben gelegen. Online is bijna 20 procent meer omgezet, met een opvallende plus van nagenoeg 32 procent voor de multi-channelers in deze achtste maand van het jaar.

(Parketplein, 15-10-2018)

 
Nieuwe ontwikkelingen bij Kerakoll

Delegatie-met-medewerkersDelegatie met medewerkers en klanten van de PPC, in 2014 op bezoek bij Kerakoll in Italië (archieffoto).Kort geleden stipten we op deze site de terugkeer in ons land aan van een welbekend gezicht in de branche, van Geert-Jan Wellink van Kerakoll. [Zie het nieuwsitem ‘Carbon footprint' producten Kerakoll, van 21-09-2018]. Hoog tijd dus voor een paar vragen aan de Area Manager van de Italiaanse firma. Waar heb je je de voorbije tijd zoal mee bezig gehouden? “Ik heb drie jaar ervaringen opgedaan in Scandinavië, Hongarije, Roemenië en Canada, en nieuwe markten voor Kerakoll geopend in Marokko, China en Georgië. Nu kan ik me weer op Nederland richten, de parketsector voorop, met natuurlijk als doel om de Kerakoll-producten goed neer te zetten,” zo vertelt Wellink. “De Kerakoll-GreenBuilding-producten voor de parketsector en de pvc-, lvt- en tapijtsector worden hier overigens verdeeld door de Plinten & Profielen Centrale. In de filialen van de PPC in Den Haag/Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven liggen ze klaar om afgehaald te worden.”

Krijgen we ook een nieuwe aanpak bij Kerakoll te zien? “We gaan ons sterk maken voor het benaderen van architecten en het promoten bij deze doelgroep van de nieuwe Interior Design-afdeling van Kerakoll, met een compleet nieuwe range producten voor de Nederlandse markt, waaronder ook parket (Legno) en voor het re-design van oud parket, wat inmiddels een succes wereldwijd is,” zo besluit Wellink. (De Area Manager is mobiel bereikbaar op 06-11595993 en via het e-mailadres geert.wellink@kerakoll.com. Op www.kerakoll.nl bevinden zich links naar productinfo, technische bladen, informatie over Greenbuilding, de parketbrochure en zo meer).

(Parketplein, 15-10-2018)

 
Bijlard International present op Prowood

MS-BoosterMS Booster.Bijlard International is aanwezig op Prowood, de driejaarlijkse beurs voor de houtverwerkende industrie die op zondag 21 oktober a.s. van start gaat in Gent. De Zoetermeerse exposant stelt vast dat de beurs sinds de eerste editie flink groter is geworden en steeds meer een Europese uitstraling heeft, al ligt de focus op voornamelijk toch België. Het groeiende evenement past volgens het bedrijf hoe dan ook prima in de plannen om zijn producten nog sterker uit te rollen in de Benelux en verder Europa in.

“De Belgische markt is voor ons heel interessant. We hebben al redelijk wat klanten in België maar we denken dat we daar nog niet zijn uitgegroeid. Prowood past uitstekend bij onze wens om meer nieuwe klanten in België te bedienen, en daar hebben we ook het juiste assortiment voor. Met onze lijmen van hoge kwaliteit en bijbehorende apparatuur kunnen wij onze Belgische afnemers een mooi pakket bieden,” aldus Peter Bijlard.

AandrukrolAandrukrol.“Naast de MS-FLOOR Booster die wij enige weken geleden nieuw introduceerden hebben wij nóg een innovatie: de Bijlard Aandrukroller Extreme. De Booster zorgt ervoor dat de doordroging van de MS-FLOOR parketliijm teruggebracht wordt tot 45 minuten. Zo is de parketvloer na een uur al beloopbaar en na twee uur belastbaar. De aandrukroller hebben wij in samenwerking met een fabrikant aanzienlijk verbeterd. Minder onderdelen en een sterker en steviger ontwerp. De grote kunststof handvaten zorgen voor een goede grip en een maximale drukkracht.” De directeur nodigt iedereen graag uit voor een kop koffie en een goed gesprek, op stand 1213 in hal 1.

Op Prowood (www.prowood-fair.be) in Flanders Expo kunnen belangstellenden zich vijf dagen lang op de hoogte stellen van allerlei producten en noviteiten op het gebied van houtverwerking en -bewerking.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Najaarsactie ParketGroep Nederland

Actieposter-Quick-StepActieposter kwartaalactie PGN met laminaatvloeren Quick-Step.ParketGroep Nederland heeft in samenwerking met Quick-Step en groothandel Peitsman een najaarsactie ontwikkeld rond dit A-merk, waarvan al zijn leden laminaatdealer zijn. In het vierde kwartaal wordt elke maand een gratis laminaatvloer van Quick-Step weggegeven aan een klant die een bestelling heeft geplaatst. Dit moet consumenten ertoe aanzetten om deze vloeren bij de aangesloten leden van de groep te kopen en ondersteunt zo de winkels bij de verkoop. De actie krijgt volop aandacht via promotiemateriaal in de winkels (posters en leaflets), informatie op de website www.parketgroep.nl en in de diverse socialmediakanalen. De leden van de groep ondersteunen de actie voorts op hun eigen websites en in andere reclame-uitingen. ParketGroep Nederland spreekt van een mooi voorbeeld van goed partnership tussen genoemde partijen.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Lamett Europe koopt Franse zagerij

Antoine-BabolatCEO Antoine Babolat (links) schudt de hand van de houtzager.Lamett Europe heeft vorige week de aankoop van een in eiken gespecialiseerde zagerij in Frankrijk afgerond, het nabij Tours gelegen bedrijf Chaillou. Volgens CEO Bruno Descamps past de aankoop van de houtzagerij in een duidelijke strategie om meer verticaal te gaan en meer impact te hebben op het proces. “Na de aankoop van de grootste producent van massief parket in Europa, Morava Wood, moesten we ons verzekeren van voldoende grondstoffen.”

De baas van het Tsjechische Morava Wood, Antoine Babolat, gaat ook de zagerij leiden. Met de eerdere aankoop van Morava Wood waren uitgaven gemoeid van enkele miljoenen euro’s, aldus Lamett. Bovenop de aankoop werden aanzienlijke investeringen gedaan in nieuwe machines. De aankoop van de zagerij omvat, naast het klantenbestand en de machines, alle gebouwen en het bedrijfsterrein.

"We verwachten in 2018 of aan het begin van 2019 een zeer grote miljoeneninvestering te kunnen aankondigen,” zo besluit Descamps, die op dit moment evenwel nog niets kan onthullen, verwijzend naar het bekende gezegde van de huid en de beer. Lamett Europe (in Deerlijk, België) maakt en verdeelt parket en ParquetVinyl en haalt daarmee een jaarlijkse omzet van circa 40 miljoen euro.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
HIS toont zijn duurzame kant

Bezoek-komt-meer-te-wetenBezoek komt meer te weten over duurzaamheid tijdens een rondleiding bij HIS.Houtindustrie Schijndel (HIS) heeft afgelopen weekend open deur gehouden in het kader van de Dag van de Duurzaamheid in de gemeente Meijerijstad. De bezoekers werden tijdens een rondleiding uitgebreid geïnformeerd over de drie pijlers onder het bedrijf op het vlak van duurzaamheid. Dit betreft het opwekken van groene energie en warmte, het optimaal bewerken van eikenhout (meer vierkante meters uit een kuub) en het duurzaam splitsen van reststromen. HIS is gespecialiseerd in het op talloze manieren bewerken van hout en het produceren van vloeren van eikenhout onder de merknamen Origineel Chapel Parket en AvanceFloors.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Parketopleiding Woontotaal-Academy

Trainingscentrum-AcademyHuidige trainingscentrum van de Woontotaal-Academy.De Woontotaal-Academy breidt per 1 december a.s. zijn pakket opleidingen uit met die voor junior parketteur, voorgesteld (ook deze) als een praktijkopleiding om gemotiveerde mensen aan de branche te leveren. Parketbedrijven kunnen zelf een leerling plaatsen of een kandidaat geleverd krijgen via een bureau. De opleiding zal te Zoetermeer worden verzorgd door Joost Baltussen, die ruim 35 jaar praktische en theoretische ervaring heeft in de parketbranche.

Hiervoor is een aparte bedrijfshal gehuurd waarin verscheidene praktijkopstellingen worden gebouwd om de junior cursisten te laten oefenen. De cursus zal zes weken à drie dagen worden gegeven, alvorens de deelnemers full-time geplaatst kunnen worden bij het parketbedrijf. De overige twee dagen tijdens de zes weken lopen de cursisten ook reeds mee met het parketbedrijf. Ondernemers die meer informatie willen, kunnen contact opnemen met Joost Baltussen (e-mail joost.baltussen@woontotaal-academy.nl, mobiel 06-11081065).

De Academy (www.woontotaal-academy.nl), onder aanvoering van John Keppel, heeft overigens al de eerste tien junior stoffeerders in de interieurmarkt geplaatst. De tweede cursus is deze week van start gegaan.

(Parketplein, 10-10-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com