pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

STEP-1K-2K-GROND- 80 x 300 pix

nieuws
Easyfairs biedt non-food retail webinar aan

incoda-logo-zwartEasyfairs vertrouwt erop dat vanaf juli weer beurzen mogen worden georganiseerd. Voor de branche betekent dit dat Trendz het spits afbijt op 22, 23 en 24 augustus, gevolgd door InCoDa op 12, 13 en 14 september. Om de bezoekers evenwel ook in coronatijd bij te praten over de jongste ontwikkelingen in de non-food retailsector, organiseert zijn beurscluster Interior & Retail (met de evenementen Trendz, InCoDa en Vélovak) eerst nog een webinar, als extra service.

Harry Bijl van brancheorganisatie INretail zal op maandag 3 mei zijn licht laten schijnen over het thema 'waardevol blijven in een complexe consumentenreis'. Hij gaat in op zaken als de waarde die consumenten hechten aan producten, hoe zich een 'gedenkwaardige consumentenreis' laat organiseren, welke impact de retailer heeft op gedrag, hoe men kan innoveren en verduurzamen en hoe tot besluit valt samen te werken.

Harry-BijlHarry Bijl vindt de retail al meer dan veertig jaar een boeiende werkomgeving en deelt graag zijn ervaringen.Er zijn twee sessies voorzien. De eerste (om 10.00 uur) is speciaal voor de achterban van InCoDa en Trendz en richt zich op de retailer in de woninginrichting (gemengde woonzaken, bloemenwinkels, tuincentra, bouwmarkten, conceptstores, enz.). De tweede (om 11.00 uur) is voor de tweewielerspeciaalzaken in de doelgroep van Vélovak. Beide webinars hebben dezelfde topic(s) en geven antwoord op dezelfde vragen. De presentatie duurt ongeveer dertig minuten met aansluitend ruimte voor vragen.

Bijwonen is gratis, vooraf aanmelden verplicht. Het webinar wordt live uitgezonden vanuit de Next Level Studio in Evenementenhal Gorinchem, de thuisbasis van de non-food retailbeurzen van Easyfairs. Een en ander is na afloop nog twee weken terug te kijken voor een ieder die zich registreert. Belangstellenden dienen zich aan te melden via www.interieurcollectiedagen.nl of de websites van Trendz of Vélovak. De voorbereidingen voor de herstart van het beursseizoen zijn overigens in volle gang, besluit Easyfairs.

(Parketplein, 09-04-2021)

 
FNV Bouw over onderhandelingsresultaat cao

fnv-bouwen-wonenOnderhandelaar Henk Panhuizen namens FNV Bouw heeft het vorige week bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Parketvloerenondernemingen 2021 [Zie Nieuws van 31-03-2021] met een positief advies aan zijn achterban in de vakbond voorgelegd. De leden hebben tot 20 april de tijd om hun stem te laten horen.

"Tijdens dit jaar zullen we nadenken over de toekomst. De cao geldt namelijk voor een beperkt aantal bedrijven en werknemers. We gaan onderzoeken of deze cao kan aansluiten bij een andere cao," zo geeft Panhuizen als toelichting. "Omdat we nog geen zicht hebben op de toekomst, hebben wij in dit onderhandelingsresultaat gekozen voor een akkoord dat inhoudelijk niet wijzigt, behalve het loon. Mochten partijen besluiten dat de cao in 2022 toch zelfstandig blijft bestaan, dan zullen we ook inhoudelijk verder kijken. Dan zullen ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid, maar misschien ook andere zaken aan de orde komen."

(Parketplein, 09-04-2021)

 
Deli Home in handen Franse investeerder

Deli-Home-NederlandHoofdkantoor Deli Home in Gorinchem. (foto: deli-home.com)Deli Home krijgt een nieuwe eigenaar. De zichzelf als 'De Digitale Timmerfabriek' aanprijzende onderneming wordt door investeringsmaatschappij NPM Capital verkocht aan diens Franse collega Ardian. "Samen met Ardian zal het management team van Deli Home haar strategie voortzetten om het bedrijf verder te laten groeien en uit te bouwen tot een pan-Europese speler," aldus een gezamenlijk persbericht gisteren van Deli Home en Ardian. De prioriteit ligt in eerste instantie bij Frankrijk en Duitsland.

Het in Gorinchem gevestigde Deli Home is maatwerk-producent en distributeur van woonproducten op basis van hout en onder meer actief in de productgroepen deuren, kasten en vloeren & trappen. Bekende merken, naast het in ons land 'iconische' Bruynzeel, zijn CanDo, Skantrae, Weekamp en Lundia. De onderneming is goed voor een omzet van meer dan 340 miljoen euro en heeft naar eigen zeggen een marktleidende positie in de Benelux. De producten worden op de markt gebracht via doe-het-zelf-retailers, bouwmarkten, professionele kanalen zoals bouwmaterialengroothandels en het online kanaal.

"We hebben een duidelijke groeistrategie die gericht is op twee pijlers: enerzijds consumenten in staat stellen om digitale oplossingen te gebruiken voor het faciliteren van op maat gemaakte home improvement-producten en anderzijds verder uitbreiden in heel Europa," zo klinkt de toelichting van Victor Aquina, CEO van Deli Home. "Aangezien Frankrijk en Duitsland twee van de belangrijkste markten zijn waarop we ons willen richten, is Ardian met zijn sterke Europese footprint en netwerk een ideale partner voor ons."

Bijgestaan door zijn nieuwe Franse partner streeft Deli Home naar een verdubbeling van de omzet in vijf jaar tijd, via zowel autonome groei als acquisities. De transactie moet nog de goedkeuring krijgen van de mededingingsautoriteiten. Financiële voorwaarden werden niet bekendgemaakt.

(Parketplein, 07-04-2021)

 
Red Dot Award voor Parador

Red-Dot-Parador-RotterdamDe havens in de stad hebben model gestaan voor de laminaatvloer 'Rotterdam', die van zich doet spreken met een combinatie van hout- en metaaloptiek in warme bruin- en koele turkooistinten.Parador is onderscheiden met een 'Red Dot Award: Product Design 2021' voor zijn One Ground Design Edition. De afgelopen najaar gelanceerde collectie telt acht vloeren die de consument het verhaal voorschotelen van evenzoveel markante locaties wereldwijd en hun geschiedenis. "Wedstrijden zijn een geweldige kans om onze diensten en producten aan een breed publiek te presenteren en zo waarde voor ons bedrijf te scheppen: ze tonen onze innovatief vermogen, zorgen voor onderscheid en zijn een goede drijfveer in de concurrentiestrijd," aldus zinvol commentaar van Birgit Kunth, hoofd 'Brand, Marketing & Corporate Communications' van de Duitse fabrikant.

(Parketplein, 07-04-2021)

 
FB Hout bestaat 35 jaar

Website-FB-HoutNieuwe website voor jubilerend FB Hout.FB Hout in Tuitjenhorn viert zijn 35-jarig bestaan. De onderneming wordt op 1 april 1986 opgericht door Frank Broersen en kent sindsdien diverse uitbreidingen. In 2001 wordt een bedrijfspand in Litouwen aangekocht. Eind 2012 wordt grond en een bedrijfspand gekocht voor de productie in Duitsland. Een recentelijk wapenfeit in eigen land is de uitbreiding en renovatie van de productiefaciliteit in 2017.

FB Hout is gespecialiseerd in het produceren van exclusieve houten vloeren en high end wandbekleding. Zijn productrange bestaat uit FB+ Design Parquet, FB+ Wide Plank Flooring en FB+ Prestige Wide Plank XXL. De vervaardiging gebeurt in eigen fabrieken in genoemde drietal landen. FB Hout behoort tot een selecte groep houtproducenten wereldwijd die het Cradle to Cradle-certificaat mag dragen.

Het jubileum van de fabrikant wordt opgeluisterd met de lancering van een nieuwe website (www.fbhout.com) en een nieuw logo.

(Parketplein, 02-04-2021)

 
INTR. Point Delft officieel geopend

Rene-ter-Borg-Delft-04Vestigingsmanager René ter Borg opent INTR. Point Delft.Groothandel INTR. heeft gisteren de deuren van zijn vestiging in Delft geopend, conform de aankondiging van twee weken terug. Geen 'grand opening', vanwege corona, maar een inwijding in klein comité. Vestigingsmanager René ter Borg en collega Frank Oudheusden knipten symbolisch het gele lint door waarmee het nieuwe INTR. Point officieel van start is gegaan. De vestiging aan de Faradayweg 6a is een centraal gelegen locatie, precies tussen de A4 en de A13. Het filiaal biedt klanten in de regio Rotterdam-Den Haag een inspirerende showroom plus een groot afhaalmagazijn. Nieuw bij INTR. in deze regio is een compleet assortiment voor de parketteur, van vloeren tot aan toebehoren. Voor de klanten van het filiaal heeft de groothandel de komende maanden nog een aantal leuke welkomstacties in petto.

(Parketplein, 02-04-2021)

 
Parketopleiding reikt diploma's uit

De-geslaagden-Van-linksDe geslaagden met hun diploma. Van links: Nick Janssen, Jovanni van der Horst en Sebastiaan van Westrenen.

Jovanni-van-der-HorstJovanni van der Horst (geflankeerd door Fred Witkamp): "Het was soms best wel lastig vanwege de corona."
Sebastiaan-van-WestrenenSebastiaan van Westrenen: "Iedereen heeft zo zijn best gedaan om het allemaal voor elkaar te krijgen."
Nick-JanssenNick Janssen (aan tafel naast Fred Witkamp): "We hebben een goede band gekregen met zijn allen."

Op de parketopleiding in Nieuwegein is ondanks het coronajaar toch een aantal leerlingen erin geslaagd om het felbegeerde diploma parketleggen te behalen. Jovanni van der Horst van Biggelaar Parket slaagde voor niveau 2. Sebastiaan van Westrenen van Luxoket en Nick Janssen van BRN verkregen het diploma niveau 3. Parketopleiders Fred Witkamp en Jan van der Kroef laten weten dat zij trots zijn dat deze jongens ondanks de lastige omstandigheden vanwege Covid-19 er toch in zijn geslaagd hun diploma te behalen. De geslaagden zijn blij dat ze hebben doorgezet en het papier binnen hebben.

Jovanni van der Horst: "Het was soms best wel lastig vanwege de corona. Ik heb best wel behoefte aan begeleiding en persoonlijk contact met de docent, maar nu was het theoriegedeelte op afstand; achter de computer online. Het praktijkgedeelte hebben we gewoon op school kunnen doen." Sebastiaan van Westrenen vindt het knap van zowel de leerlingen, maar vooral ook de docenten dat het allemaal gelukt is. "Iedereen heeft zo zijn best gedaan om het allemaal voor elkaar te krijgen. Het was een gekke periode. Niet optimaal en niet gemakkelijk, omdat alles vaak op afstand moest gebeuren. Ik kan heel goed leren en dat heeft me geholpen. Ik ben heel blij dat ik de opleiding heb afgerond. En superblij dat dit ook nog eens cum laude is. Het helpt me hopelijk bij mijn droom om MeesterParketteur te worden." Nick Janssen vond het thuis studeren ook niet leuk. "Maar ik had voor de corona al veel gedaan, dus dat scheelt. Het was een bijzonder jaar. Met een kleine hechte club en veel gezelligheid. We hebben een goede band gekregen met zijn allen waaruit vriendschap is gegroeid."

(Parketplein, 31-03-2021)

 
Onderhandelingsresultaat cao Parket 2021

Gisteren is een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao voor Parketvloerenondernemingen. De overeenkomst heeft een looptijd van een jaar en geldt voor de periode van 1 januari tot en met 31 december 2021.

CAO-Parket2021Van links: Henk Panhuizen (FNV Bouw), Roel van Dijk (CNV Vakmensen) en Hans Kamerbeek (secretariaat Parket Alliance).

In een stijging van de lonen in de loontabellen van 70 euro bruto per maand is voorzien, uitgezonderd de eerste rij. Daarnaast een stijging van de lonen in de loontabellen van 25 euro bruto per maand voor de eerste rij. De aanpassingen gaan in per 1 mei a.s. en verder zijn afspraken gemaakt over tekstuele/redactionele aanpassingen van de cao. Voorts geldt als protocolafspraak dat na 2021 aandacht komt voor de ontwikkeling van werknemers en overige zaken. Vakorganisaties en werkgeversverenigingen gaan het onderhandelingsresultaat nu aan hun achterban voorleggen.

(Parketplein, 31-03-2021)

 
Non-food levert in, multi-channelers plussen

De omzet van de winkels in non-food is in februari gekrompen met 30,3 procent, zo meldt het CBS vandaag. De winkels in meubels en woninginrichting lopen redelijk in de pas met een afname van 29,4 procent (volume: min 31,4 procent). De winkels in doe-het-zelf, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) weten het omzetverlies daarentegen te beperken tot 10,2 procent (volume: min 11,2 procent). In de voorafgaande maand januari scoorden beide segmenten een iets grotere terugval in omzet van respectievelijk 38,2 en 12,8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

omzet-retail-feb21

Vrijwel alle branches in de non-foodsector hebben in februari omzetverlies geleden, waarbij het CBS wijst naar de aanhoudend strenge maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De daling van de omzet is het grootst bij de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren. Voor veel winkelbedrijven is het online kanaal en click-en-collect de enige mogelijkheid gebleken om omzet te behalen in deze maand, zo stelt het CBS. De bouwmarkten leveren weer fors in, in februari 35,7 procent.

Drogisterijen zijn een van de uitzonderingen in de non-foodsector. Ook de winkels in voedingsmiddelen hebben behoorlijk meer omgezet. De online omzet ligt in februari bijna 104 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Pure webwinkels hebben zo'n 65 procent meer omgezet, de multi-channelers zelfs 162 procent meer, een recordgroei.

(Parketplein, 31-03-2021)

 
COREtec schenkt vloeren een tweede leven
Second-Life-Label
Forest-in-nieuwe-hoofdkantoorForest 50 LVP 806 in nieuwe hoofdkantoor van COREtec in Kruisem, waarbij een Second Life-vloer werd gemengd met nieuwe planken.

"COREtec Floors, de architect van de meerlaagse, watervaste rigid vloeren, is de eerste fabrikant die een terugnamedienst op poten zet om gebruikte vloeren een tweede leven te geven," zo bericht het bedrijf met enige trots vanuit zijn nieuwe hoofdkantoor in Kruisem. Binnenkort komt er een platform waarop 'nearly new' COREtec-vloeren zullen worden aangeboden. In eerste instantie worden deze Second Life-vloeren aan verenigingen zonder winstoogmerk en jeugdbewegingen aangeboden, maar ook particulieren kunnen hier terecht. "Ophaling en reiniging met COREtec bio-producten door een maatwerkbedrijf, bezorgen de vloer een tweede leven met nauwelijks merkbaar kleurverschil," zo klinkt het.

De meerlaagse constructie uit diverse materialen vereist volgens de fabrikant dermate veel energie om te recycleren, dat een circulaire oplossing aangewezen is. COREtec Floors nam een schone kans waar om met een milieuvriendelijke oplossing te komen, en wel inzetten op oneindig hergebruik via een nieuw businessmodel, Second Life-vloeren gedoopt, dat bovendien zijn gelijke niet kent in de sector. Omdat de vloeren droog en dus demonteerbaar worden geplaatst (tot vierhonderd vierkante meter zonder uitzettingsvoeg en in tegenstelling tot bijvoorbeeld laminaat zonder profieltjes aan deuropeningen) en bestaan uit duurzaam materiaal, is dit feilloos te doen.

Wie thuis een vloer van COREtec heeft liggen en kiest voor een nieuwe van het merk, kan contact opnemen met de vloerspecialist om zijn afgedankte vloer gratis te komen ophalen. "De klant slaat twee vliegen in één klap: hij spaart stortkosten uit en krijgt een mooie korting op de aankoop van een nieuwe COREtec-vloer. Via het Second Life-platform krijgt de oude vloer een echte tweede kans. En daardoor werkt de klant ook mee aan een meer duurzame wereld," zo verklaart het bedrijf. Voor de reiniging van de gebruikte vloerplanken schakelt de vloerspecialist vervolgens een maatwerkbedrijf in, vergelijkbaar met een sociale werkplaats, zodat het Second Life-bedrijfsmodel ook een maatschappelijke betekenis heeft.

COREtec Floors nam de proef op de som toen zijn hoofdkantoor onlangs verhuisde naar een nieuw bedrijfsgebouw. De vloeren uit het vorige gebouw werden gerecupereerd en probleemloos opnieuw geïnstalleerd in combinatie met nieuwe vloeren uit eigen assortiment.

(Parketplein, 31-03-2021)

 
Rinos presenteert de Symphony2 en Stelvio
Symphony2Symphony2 (hier in de kleur granietgrijs) past goed bij moderne vloeren in onder meer kantoorgebouwen.
Matching-all-floors'Matching all floors'-principe, losgelaten op een moodboard van Symphony2.
Met-StelvioMet Stelvio is de rode loper uitgerold voor de gasten van dit hotel.

Rinos brengt met de nieuwe Symphony2 en de Stelvio een tweetal in het oog springende entreematten voor projectgebruik. Bij het bepalen van het kleurassortiment heeft de entreemattenspecialist zijn gekende 'Matching all floors'-principe toegepast. Dit wil zeggen dat hij aan de hand van dit stilistisch principe bekijkt in hoeverre de kleuren van de entreematten goed tot hun recht komen bij de hoofdvloeren.

De Symphony2 is een schrapende mat van geregenereerd polyamide (Econyl) en verkrijgbaar in een breed palet van tien kleuren. Het gamma telt zowel koele als warme grijs- en bruintinten, verrijkt met enkele accentkleuren voor een 'harmonieus' samengaan met de eigentijdse hoofdvloeren die men veelal aantreft in zakelijke gebouwen en kantoren.

De Stelvio wordt voorgesteld als een zachte, absorberende mat met een relatief hoge frisé pool voor niets minder dan een 'vorstelijke ontvangst' in het gebouw. Een entreemat, zo verzekert Rinos, die de hotelbranche, high-end retail en representatieve kantoren schoon en veilig houdt. Zijn kleurenpalet heet chique en klassiek te zijn, en voorziet ook in een fraaie rode loper.

De natuurlijke kleuren van de Symphony2, zo geeft de fabrikant als nadere uitleg, zijn geïnspireerd op de fijne nuances van gesteente. Ze passen in dit opzicht adequaat bij een overgang van buiten naar binnen. De gemêleerde kleuren in matte en glanzende garens geven de mat een levendige aanblik en onttrekken het vuil zo aan het oog. De mat heeft de hoogste zandabsorptieklasse (3), is geschikt voor zwaar projectgebruik (gebruiksklasse 33) en valt in de brandveiligheidsklasse Cfl-s1.

De Stelvio wordt in de markt gezet als het antwoord op de toenemende vraag naar een 'royale' mat die ook onder zwaardere omstandigheden, zoals regen en sneeuw, bijdraagt aan een entree die gastvrij en verzorgd oogt. Met zijn 'elegante' voorkomen voldoet de nieuwe schoonloopmat volgens de fabrikant zonder meer aan deze behoefte. De mat is aangenaam volumineus en komt in een vijftal uni kleuren met frisé poolconstructie voor een levendig beeld. De hoge en dichte poolconstructie (1400 g/m2) koppelt een zacht en luxe gevoel aan een effectieve vuilabsorptie (klasse 3). De Stelvio valt in gebruiksklasse 32 (project) en in brandklasse Cfl-s1.

Beide entreematten worden standaard geleverd op een PVC-rug en zijn eveneens verkrijgbaar met een milieuvriendelijke PVC-vrije rug, die bovendien als voordeel heeft dat er geen weekmakers in zitten zodat er geen vlekken ontstaan op LVT-, hout- en gietvloeren.

(Parketplein, 31-03-2021)

 
Fedustria voorziet status-quo in 2021

fedustria-logo-21De coronapandemie heeft zich flink laten voelen in ook de Belgische textiel-, hout- en meubelindustrie, zo valt op te maken uit recente cijfers van de federatie Fedustria. Het voorbije jaar 2020 was voor de sector het op één na slechtste van de afgelopen veertig jaar. Wel vielen het derde en het vierde kwartaal beter uit dan verwacht. Behalve tussen het eerste halfjaar en het tweede, waren er evenzo contrasten tussen productgroepen, alsook binnen de productgroepen.

Bij elkaar geteld verloor de industriële achterban van Fedustria 5,3 procent omzet in vergelijking met een jaar eerder, tot 9,2 miljard euro. De meubelindustrie kende een omzetdaling van 1,1 procent, de houtindustrie van 4,6 procent en de textielindustrie (die klaarblijkelijk het meest heeft geleden onder de coronacrisis) van 7,9 procent.

De meubelindustrie zag in het derde kwartaal, in de zomer dus, een opmerkelijke opleving van de omzet met 8,3 procent, volgens de federatie het gevolg van de verhoogde interesse voor woninginrichting, zowel indoor als outdoor. Ondanks de tweede lockdown, met in november de sluiting van de winkels in België en Frankrijk, pluste de meubelindustrie ook in het vierde kwartaal, met 6 procent. De houtindustrie kende in het afsluitende kwartaal een stijging van 4 procent. De omzet van de textielindustrie zakte evenwel met 2 procent.

Globaal voor het gehele jaar 2021 verwacht Fedustria een status-quo ten opzichte van 2020. "Wanneer de versoepelingen zullen beginnen in de loop van de lente en de vaccinatiestrategie op kruissnelheid zal komen, zal de economische activiteit vermoedelijk opnieuw fors aantrekken." De federatie hoopt daarmee het verlies dat in het eerste kwartaal van 2021 niet te vermijden zal zijn, weer goed te maken. Het eerste kwartaal staat immers in het teken van lockdowns in de drie belangrijke afzetmarkten Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Voor de textielindustrie wordt bovendien verwacht dat het eerste kwartaal een relatief nog grotere terugslag zal brengen, gelet op de vermaledijde Brexit die voor textiel een grote impact heeft.

(Parketplein, 31-03-2021)

 
Alexander Wurst weg bij Deutsche Messe

Alexander-Wurst-D2019Alexander Wurst op Domotex 2019.Deutsche Messe neemt eind september afscheid van Alexander Wurst (52), die bijna twintig jaar werkzaam is geweest voor de beursorganisator in Hannover. Sinds 2008 was hij verantwoordelijk voor de divisie internationale vakbeurzen, waaronder Domotex. De partijen zijn in goed overleg tot overeenstemming gekomen over het beëindigen van diens contract, zo verzekert hoogste baas Jochen Köckler. Morgen al treedt Christian Pfeiffer op interimbasis aan als het nieuwe aanspreekpunt voor de deelnemers aan de internationale vakbeurzen.

(Parketplein, 31-03-2021)

 
Fedustria slaat alarm over grondstoffen

fedustria-logoFedustria waarschuwt dat de Belgische textiel-, hout- en meubelproductie onder druk komt te staan door schaarste aan grondstoffen en stijgende grondstoffenprijzen. De gevolgen, zo voorziet de federatie, zijn vertragingen in de productie, langere levertermijnen en mogelijk duurdere eindproducten.

"Sedert geruime tijd hebben de bedrijven uit de textiel-, hout- en meubelindustrie fors te kampen met een beperkte beschikbaarheid aan bepaalde grondstoffen (bijvoorbeeld textielvezels zoals nylon, polyester en acryl, hout en houten plaatmateriaal, schuimvullingen voor matrassen en zetels, enzovoorts) en steeds verder stijgende prijzen. Dit leidt niet alleen tot vertragingen in de productie en langere wachttijden voor de klanten, maar ook tot verdere druk op de marges die door de Covid-19-pandemie al een klap hadden gekregen," zo stelt Fedustria.

"De coronapandemie en de door de verschillende overheden getroffen maatregelen op Belgisch, Europees en internationaal vlak liggen mee aan de oorsprong van de huidige ontwikkelingen, onder meer door de (tijdelijke) sluitingen van bedrijven en productie-eenheden, onderbrekingen in de toeleveringsketens onder andere uit Azië, het wereldwijde tekort aan containers, alsmede handelsbeperkingen binnen Europa, enzovoorts. En het Suez-incident met het Evergreen-containerschip maakt het allemaal nog erger."

Bij het textiel wordt waargenomen dat de textielvezelprijzen eind vorig jaar geleidelijk begonnen te stijgen. De stijging zette zich begin 2021 versneld door. Polypropyleen kende de meest spectaculaire stijging met 25,7 procent (in februari 2021 ten opzichte van januari 2020), en met zelfs 34,0 procent tegenover zes maanden geleden. Maar ook voor nylon-, polyester- en acrylvezels zijn de prijsstijgingen tussen 7,7 en 14,6 procent aanzienlijk in vergelijking met januari 2020 en respectievelijk tussen 8,9 en 20,5 procent ten opzichte van een half jaar terug. In maart 2021 ging de stijgingsgolf volgens Fedustria onverminderd door.

Fa Quix, directeur-generaal Fedustria, licht toe: "Dit gebeurt allemaal op een moment waarop de textielindustrie nog steeds productieverlies lijdt door de pandemiecrisis en de eraan verbonden beperkende maatregelen. Het is dan ook onnodig te melden dat deze grondstoffenprijsstijgingen extra zwaar doorwegen voor de bedrijven."

Relevant voor de sector hout & meubel is dat ook bij hout en houten plaatmateriaal grote prijsstijgingen worden vastgesteld. Filip De Jaeger, adjunct-directeur-generaal Fedustria, verduidelijkt: "Verschillende factoren spelen een rol, waardoor de prijzen op een jaar tijd geweldig de hoogte zijn ingegaan: de combinatie van een grote vraag, onder meer door de stijgende populariteit van hout in de bouw, de toegenomen uitvoer naar de Verenigde Staten en China, en bevoorradingsproblemen bij kwaliteitsvol rondhout door de aantasting van naald- hout door de schorskever. Voor (tropisch) hout en plaatmateriaal, in eerste instantie multiplex, dat wordt ingevoerd van buiten de Europese Unie, komen daar nog eens transportproblemen bovenop."

Ter illustratie verwijst Fedustria naar de houtprijsindex van de Duitse federatie voor houten verpakkingen HPE. Deze meldt voor het eerste kwartaal een prijsstijging van hout voor pallets van ruim 40 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar. Verpakkingshout, multiplex en OSB liggen op jaarbasis respectievelijk circa 22, 30 en 28 procent hoger.

Prijzen voor gezaagd naaldhout zijn, afhankelijk van type en kwaliteit, op een jaar tijd tussen 30 en 70 procent in prijs gestegen. Vergelijkbare ontwikkelingen zijn vast te stellen bij andere houtsoorten. Ook de prijzen voor houten plaatmateriaal, zowel voor structurele als decoratieve toepassingen, zijn fors toegenomen. Voor de komende maanden wordt door Fedustria niet dadelijk een kentering in deze ontwikkeling verwacht.

De matrassen- en zitmeubelsector lijdt dan weer onder de sterk gestegen prijzen voor vulschuim, en dit wegens een al dan niet kunstmatig tekort aan een van de basischemicaliën door een productiestop voor onderhoud en wegens overmacht bij enkele chemieconcerns. Non-wovens, gebruikt voor de pockets bij pocketveren en als interliner tussen schuim en stof of leder, worden nu eerder gebruikt voor de productie van mondmaskers en medische beschermkledij.

Fedustria voorziet al met al de mogelijkheid dat de hogere grondstofprijzen moeten worden doorberekend aan de afnemers: "Voor de komende maanden wordt niet dadelijk een ommekeer verwacht. Hierdoor zien de producenten uit de textiel-, hout- en meubelindustrie zich verplicht om snel gepaste maatregelen te nemen."

(Parketplein, 29-03-2021)

 
Meditor Group koopt Carpet & Flooring

CF-logoNestware Holdings Limited (NHL), een onderdeel van de Meditor Group (eigenaar van Carpetright), heeft vandaag de overname afgerond van Carpet & Flooring, met tien verkooppunten een belangrijke distributeur van vloeren (van toonaangevende Europese fabrikanten) en toebehoren in het Verenigd Koninkrijk. NHL heeft de keten gekocht van Endless LLP, het private equity-bedrijf dat sinds 2017 eigenaar is van Carpet & Flooring. CEO Lisa Tomlin en de rest van het management team blijven in functie.

De aankoop vergroot naar eigen zeggen het bereik van NHL in de contract- en b2b-vloerenhandel en zou een uitstekend groeipotentieel bieden, naast waardevolle synergieën in operaties en logistiek. Wilf Walsh, voorzitter van NHL (tevens de baas bij Carpetright): "We zijn verheugd Carpet & Flooring aan NHL toe te kunnen voegen en zijn van mening dat het bedrijf goed zal aansluiten bij onze huidige merken." Hij hoopt overigens de 'NHL-stal' nog verder te kunnen versterken met weer andere overnames.

(Parketplein, 29-03-2021)

 
Webinar over rol certificering binnen EUTR

atibt-logo-natureOp dinsdagmiddag 20 april organiseren ATIBT en Preferred by Nature een Nederlandstalig webinar (via zoom) over de rol van certificering binnen de Europese houtverordening EUTR. Deelname is gratis. Het webinar is een aanvulling op de in februari en maart gehouden workshops over de EUTR in het algemeen [Zie ook nieuwsitem 'Webinar over Europese houtverordening EUTR' van 20-01-2021].

Het doel van de extra sessie is om het gebruik van boscertificering als een effectief instrument binnen een due diligence-systeem nader uit te werken, om zo de risico's van onwettig handelen door bedrijven (die als eerste hout of houten producten op de EU-markt brengen) te verkleinen. Het programma bevat een inleiding tot boscertificering, een onderdeel EUTR en certificering plus case studies/implementatie (met nadruk op West & Centraal Afrika). Het webinar wordt gefinancierd door het FLEGT-REDD-project geïmplementeerd door ATIBT en het LIFELegalWood-project geïmplementeerd door Preferred by Nature. Aanmelden kan via www.atibt.org/en/meetings.

(Parketplein, 29-03-2021)

 
'Huishoudens sparen recorddeel van inkomen'

De individuele besparingen zijn afgelopen jaar aangedikt met 33,8 miljard euro, zo valt op te maken uit cijfers van het CBS. (Het is natuurlijk niet de taak van het CBS om te speculeren, maar de vraag dient zich wel aan wat met deze som gaat gebeuren zo gauw allerhande corona-restricties weer worden opgeheven, red.).

Het reëel beschikbaar inkomen van huishoudens was in 2020 2,4 procent hoger dan een jaar eerder. Het inkomen steeg hiermee ondanks de coronacrisis sneller dan in 2019. Omdat de consumptieve bestedingen wel sterk terugvielen, namen de vrije besparingen toe. Huishoudens spaarden per saldo 23,3 procent van hun beschikbaar inkomen, een record. In 2019 lag de spaarquote nog op 16,6 procent. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe (gemiddelde) cijfers over de financiën van huishoudens.

consumptieve-bestedingen

Het beschikbaar inkomen steeg vooral doordat werknemers meer verdienden. De beloning van werknemers steeg met 15,4 miljard euro (4,1 procent) tot 393,4 miljard euro. De cao-lonen stegen in 2020 met 3,0 procent het sterkst in twaalf jaar. De reële cao-loonstijging was het hoogst in 34 jaar. Het aantal banen en het aantal gewerkte uren daalden, maar door de steunmaatregelen van de overheid kregen veel werknemers toch hun volledige loon doorbetaald.

De inkomsten uit sociale uitkeringen waren 8,4 miljard euro hoger. Voor zelfstandigen was de inkomensontwikkeling echter minder groot. Hun inkomen steeg nog wel met 0,8 miljard euro, maar deze toename was kleiner dan in voorgaande jaren. Zelfstandigen in de bouw deden het daarentegen relatief goed, maar die in de zorg en de horeca leverden inkomen in. Het aantal gewerkte uren door zelfstandigen daalde voor het eerst na 2009. Het gemengd inkomen van zelfstandigen bleef onder meer op peil door de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en andere coronagerelateerde subsidies. Zonder deze hulp zou het gemengd inkomen ruim 5 miljard lager zijn geweest, en daarmee gedaald zijn ten opzichte van een jaar eerder.

Door de beperkingen als gevolg van de coronamaatregelen werd er in 2020 fors minder geconsumeerd, te weten 18,2 miljard euro minder. Huishoudens besteedden vooral minder aan diensten, zoals verre vakanties, restaurant- of theaterbezoek. Wel werd er meer besteed aan voedings- en genotmiddelen. Doordat het inkomen op peil bleef, namen de individuele besparingen sterk toe. In 2020 bedroegen deze besparingen 77,1 miljard euro, welgeteld 33,8 miljard euro meer dan een jaar eerder.

De netto-inleg in de pensioenvoorzieningen, de collectieve besparingen, nam met bijna 1,9 miljard euro af tot 25,3 miljard euro. De totale besparingen bedroegen vorig jaar zodoende 102 miljard euro. Huishoudens spaarden hiermee per saldo 23,3 procent van hun beschikbaar inkomen. Dit is de hoogste spaarquote sinds het begin van de metingen in 1995, zo besluit het CBS.

(Parketplein, 29-03-2021)

 
Your Floor in Architectenlab van Nidum

Architectenlab-van-NidumArchitectenlab van Nidum.Vloerengroothandel Your Floor in Oss gaat zich (samen met de wandpanelentak Your Walls) vestigen in het Architectenlab van Nidum. In deze nieuwe 'broedplaats voor inspiratie' belooft initiatiefnemer Keijser&Co, samen met tien tot vijftien elkaar versterkende (inter)nationale partners, een totaalbeleving te bieden op het gebied van lifestyle en wonen. Het centrum heeft onderdak gevonden in het Arsenaal te Grave.

Het Architectenlab is speciaal ingericht door Nidum en zijn partners voor architecten, stylisten en interieurontwerpers. De interieurprofessional kan hier, eventueel met de klant, de materialen bekijken die bij zijn project aansluiten, van houten vloeren tot gietvloeren en van stoffen tot wandbekleding. De deelnemende merken worden op korte termijn bekendgemaakt. Your Floor en Your Walls zijn in ieder geval present met hun collectie. Ook elders in het pand zijn diverse vloeren van de groothandel te zien, die bovendien tekent voor de vloeren in het boetiekhotel.

(Parketplein, 29-03-2021)

 
Uitbreidingen bij BerryAlloc Nederland

Nederlands-BerryAlloc-teamNederlands BerryAlloc-team. Van links: Hans van Kralingen, Heleen Manussen, Yvonne Brok, André Kerckhof, Iris Teurlinx. Ontbrekend: Ellis Vermeulen, Ann-Sophie Verbeke.BerryAlloc heeft zijn Nederlandse verkoopteam uitgebreid. De ploeg, onder leiding van Yvonne Brok, telt nu vijf leden met elk hun eigen regio en verantwoordelijkheden. Recentelijk werden de nieuwe collega's Ellis Vermeulen en Heleen Manussen aangetrokken. Voor het overige wordt de komst gemeld van weer twee 'brand corners' van het vloerenmerk in ons land, en wel in Eindhoven bij Actielaminaat en in Purmerend bij Planck.

(Parketplein, 29-03-2021)

 
Tarkett: 'The limit is your own imagination'
We-willen-Florian-Bougault"We willen 'outdoor' 'indoor' halen, zonder in te boeten aan authenticiteit," zo stelt Florian Bougault.
Thorsten-BeinkeThorsten Beinke: "We hebben op het gebied van digitale printing een nog nooit vertoonde precisie bereikt."
Anthony-LebosséAnthony Lebossé: "Het is eenvoudig collecties te combineren, waardoor je op simpele wijze verschillende functionaliteiten in één ruimte kan creëren."
De-hoogte-van-iedere-vloer"De hoogte van iedere vloer is hetzelfde, waardoor hout naadloos te combineren valt met steen."

Gisteren lanceerde Tarkett live vanuit het 'Atelier Tarkett' in Parijs aan de internationale vakpers de nieuwe modulaire vinylcollectie iD inspiration. De volgens Tarkett ultra-realistische modulaire vinylcollectie is ontworpen 'voor een snel veranderende wereld en maakt gebruik van de kracht van de natuur om aangename interieurs te creëren'. Tarkett gebruikt hiervoor een bijzondere high-definition digitale printtechnologie waarmee het de authentieke schoonheid van zowel hout als steen vastlegt en de subtiele details in nerf, textuur en kleur benadrukt. iD Inspiration is vanaf mei 2021 officieel in Europa beschikbaar.

De uitzending stond onder leiding van journaliste Karin Hémar die werd vergezeld door Florian Bougault, Artistic Director bij Tarkett EMEA, Thorsten Beinke, Decor Director bij Tarkett EMEA en Anthony Lebossé, oprichter van '5-5 studio'.

Florian Bougault verduidelijkte de trend naar natuur in het interieur en vertelde het een en ander over 'biophilic design' en hoe Tarkett daar met zijn nieuwe collectie op inspringt. "Er is bij de klant een groot verlangen naar natuurlijke elementen in het interieur. We willen daarom 'outdoor' 'indoor' halen, zonder aan authenticiteit in te boeten. De bijzondere imperfectie van de natuur en de dynamiek van het natuurlijke seizoensgebonden licht wilden we ook in de collectie laten terugkomen. Met daarbij de mogelijkheid tot een keuze uit tal van decoren en vele combinatiemogelijkheden. De hoogte van iedere vloer is hetzelfde, waardoor hout naadloos te combineren valt met steen."

"We zijn bij de ontwikkeling van de collectie op zoek gegaan naar opvallende structuren en designs," vervolgt Thorsten Beinke. "Zoals bijvoorbeeld een markante eiken plank die we bij een oude schuur zagen. Die hebben we gebruikt, gescand en digitaal geprint, met een prachtig resultaat. We hebben op het gebied van digitale printing een nog nooit vertoonde precisie bereikt. Daarnaast maken we bij het authentiek design gebruik van een nieuwe manier van embossing. In plaats van een v-structuur kiezen we voor een u-structuur die de natuur dichter benadert. De kleuren zijn verder zo natuurlijk dat er haast geen verschil te zien is tussen het origineel en print."

Ontwerpers kunnen met de iD Inspiration-collectie eenvoudig een vloer creëren en een ruimte flexibel transformeren. De collectie omvat honderd stijlen en zeven formaten. Anthony Lebossé: "Het is eenvoudig collecties te combineren, waardoor je op simpele wijze verschillende functionaliteiten in één ruimte kan creëren. 'The limit is now your own imagination'."

iD Inspiration is voorzien van een Tektanium PU-coating, die een volgens Tarkett ongeëvenaarde resistentie combineert met een ultramatte afwerking. Deze afwerking is zichtbaar vanuit alle hoeken, waardoor iD Inspiration tegels en stroken er zeer realistisch uitzien en minder licht weerkaatsen, wat een zeer natuurlijk effect geeft. De Tektanium toplaag biedt ook een resistentie tegen krassen, schuren, slijtage en vlekken. iD Inspiration is volgens Tarkett het enige product op de markt dat is voorzien van deze baanbrekende innovatie in vinyl vloerbedekking.

iD Inspiration is verkrijgbaar voor matig, zwaar en zeer intensief commercieel gebruik voor maximale duurzaamheid, en is bij uitstek geschikt voor interieurs in cafés en restaurants, scholen, woningen, winkels en kantoren. De collectie is snel en eenvoudig te installeren, verkrijgbaar in een lijm- of een kliksysteem. Met iD Inspiration Click Solid heeft Tarkett de stijfheid van iD Inspiration Click 30 & 55 versterkt, en is het van flexibel naar semi-stijf gegaan. De versteviging geeft volgens Tarkett de producten extra stabiliteit en biedt de mogelijkheid ze met strakke voegen rechtstreeks over bestaande vloeren en keramische tegels te leggen.

(Parketplein, 26-03-2021)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

FF-147FFI-115

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Kleur aanbrengen op houten vloeren
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Lijmen voor LVT, PVC en vinyl
  • Dossier UV-afwerking op de werf met olie of lak
  • Dossier Training en opleidingen van producenten en verdelers

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com