unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
CBS: Groei woonbranche neemt iets af

In mei hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder de keukenwinkels, bouwmarkten en vloerenwinkels, de grootste omzetstijging binnen de non-food gerealiseerd, zo laat het CBS vandaag weten. Dit cluster rapporteert in de vijfde maand van het jaar een plus van 4,7 procent (april: +5,4 procent). De omzetgroei van de winkels in meubels en woninginrichting stak daar met een groei van ‘slechts’ 1,9 procent bescheiden bij af (april: 3,9 procent).

chart1307-2018

De omzet van de non-food als geheel is in de vijfde maand van het jaar met bijna 1 procent toegenomen. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder.

De detailhandel als geheel heeft 3,4 procent meer omgezet. (Zonder correctie voor de koopdagen was de omzet van de detailhandel ruim 4 procent hoger dan vorig jaar). Online is bijna 13,5 procent meer omgezet. Webwinkels hebben 10 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 19 procent.

(Parketplein, 13-07-2018)

 
Nord Holding verkoopt Parador

Met-Parador-CEO-dhirup-chaudhary“Met Parador hebben we een sterk merk met internationale bekendheid en een groot potentieel binnengehaald,” aldus Dhirup Choudhary, CEO HIL LImited.Investeringsmaatschappij Nord Holding heeft Parador verkocht aan het Indiase HIL Limited, een dochteronderneming van de CK Birla Group. Nord Holding had in oktober 2016 de vloerenfabrikant overgenomen van de Hülsta-groep. Het in Hyderabad gevestigde HIL Limited claimt een leidende positie in bouwmaterialen en componenten op het Indiase subcontinent te hebben en is van plan de acquisitie van Parador te gebruiken om zich internationaal te versterken. “Met Parador hebben we een sterk merk met internationale bekendheid en een groot potentieel binnengehaald,” aldus CEO Dhirup Choudhary. “De synergetische effecten zijn divers en zullen ons in staat stellen wereldwijd onze positie te versterken voor al onze merken en daarnaast de reusachtige Indiase markt voor Parador te ontsluiten.” Lubert Winnecken, Bestuursvoorzitter Parador: “Het hebben van een sterke partner zoals HIL Limited biedt ons nieuwe perspectieven. Het stelt ons in staat om te blijven investeren en verder te groeien. We verwerven hierdoor een zeer sterke positie voor de toekomst.” Parador’s jaaromzet bedraagt circa 150 miljoen euro en het bedrijf heeft de beschikking over circa 500 werknemers. Vijftig procent van de omzet wordt via export behaald. Het bedrijf exploiteert twee productievestigingen in Coesfeld en Güssing in Oostenrijk en ontwikkelt, produceert en vermarkt onder meer laminaat, parket, LVT/PU vloeren. De CK Birla Group heeft meer dan 20.000 mensen in dienst en meldt een jaaromzet van 1,8 miljard dollar.

(Parketplein, 13-07-2018)

 
Trump stelt heffingen op vloerbedekking voor

Op-de-lijst-staanOp de lijst staan vloerproducten van vinyl, plastic, hout (zowel samengesteld als massief), bamboe, kurk, getuft en geweven tapijt, tegels, en keramisch geglazuurd en ongeglazuurd.De Verenigde Staten hebben vloerbedekking opgenomen in een lijst met geïmporteerde producten uit China die te maken kunnen krijgen met heffingstarieven van 10%. Op de lijst staan vloerproducten van vinyl, plastic, hout (zowel samengesteld als massief), bamboe, kurk, getuft en geweven tapijt, tegels, en keramisch geglazuurd en ongeglazuurd. Een definitieve beslissing zal worden genomen op 18 augustus en de daaropvolgende actie zal op 31 augustus worden genomen. De maatregel werd aangekondigd door U.S. Trade Representative Robert Lighthizer namens president Trump. De lijst omvat in totaal voor 200 miljard dollar aan producten en omvat ook chemicaliën, staal, aluminium, tv-componenten en veel consumentenproducten, waaronder voedsel en kleding. Bij de bekendmaking van de voorgestelde tarieven zei Lighthizer: “Al meer dan een jaar dringt de regering Trump er bij China op aan om zijn oneerlijke praktijken te stoppen, zijn markt te openen en echte marktconcurrentie aan te gaan. Helaas heeft China zijn gedrag niet veranderd, zodat de toekomst van de Amerikaanse economie in gevaar komt.” Voor de liefhebbers is de complete voorgestelde lijst van mogelijke heffingen te bekijken via: https://ustr.gov/sites/default/files/301/2018-0026%20China%20FRN%207-10-2018_0.pdf

(Parketplein, 11-07-2018)

 
DNA-database moet ontbossing tegen gaan

Meaghan-Parker-wri-logo“We gebruiken bladweefsel van de esdoorns en nemen monsters van de gehele esdoornpopulatie van Zuid-Californië tot Brits-Columbia,” vertelt Meaghan Parker-Forney van het World Resources Institute.Milieuwetenschappers hopen dat met behulp van een DNA-database de illegale houtkap en onaanvaardbare krimp van beschermd bos een halt kan worden toe geroepen. Op kaarten is de vermindering van het areaal bos op de wereld dat jaarlijks verdwijnt duidelijk te zien. Bezorgd over de ontbossing zijn milieu voorvechters in de Verenigde Staten gestart met een project dat via een DNA-database de populatie van de grote esdoornboom aan de westkust van de Verenigde Staten in kaart moet brengen. Het uiteindelijke doel is echter om DNA-kaarten te gaan gebruiken in tropische landen waar de illegale houtkap een ware plaag is. “We gebruiken bladweefsel van de esdoorns en nemen monsters van de gehele esdoornpopulatie van Zuid-Californië tot Brits-Columbia,” vertelt Meaghan Parker-Forney, als wetenschapper verbonden aan het World Resources Institute, een non-profit organisatie ter bevordering van duurzaamheid en milieu in het Bulletin. De DNA-database is een proefproject van de Noorse overheid, die het project samen met de U.S. Forest Service financiert. Noorwegen hoopt hiermee te zien of een dergelijke database haalbaar is in locaties als Indonesië en Peru, waar illegale houtkap aan de orde van de dag is. Met behulp van vrijwilligers heeft het World Resources Institute inmiddels verschillende populaties van de esdoorn geregistreerd. Men hoopt nu de database te kunnen inzetten bij rechtzaken. Verschillende mensen zijn in de Verenigde Staten al veroordeeld voor illegale houtkap met behulp van DNA-bewijs. Meer informatie hierover is te vinden op de website van het World Resources Insitute.

(Parketplein, 11-07-2018)

 
FloorFolio introduceert magnetisch LVT
Michael-freedman-FloorFolioMichael Freedman, CEO FloorFolio: “Men kan nu in een paar minuten een vloer verwisselen, wat tijd en kosten bespaart.”
FloorFolioFloorFolio profileert zich nadrukkelijk met zijn magnetische vloersystemen op tal van vakbeurzen.

Het Amerikaanse bedrijf FloorFolio (Edison, NJ) komt deze zomer met een nieuwe collectie vloeren onder de naam ‘Levitate Magnetic LVT’, een vloersysteem opgebouwd uit magnetisch LVT. Levitate maakt gebruik van een gepatenteerd magnetisch systeem, met een gemagnetiseerde ondervloer. Als eenmaal de ondervloer is gelegd, kunnen de LVT-planken geplaatst worden zonder dat er lijm nodig is. Installateurs kunnen daardoor een vloer binnen enkele minuten verwisselen, wat tijd en kosten bespaart. Levitate biedt volgens FloorFolio eindgebruikers de mogelijkheid oneindig maal het ontwerp aan te passen zonder dat daarbij een arbeidsintensieve installatie nodig is. Volgens Michael Freedman, CEO FloorFolio, is Levitate echt een baanbrekend product, zo laat hij de Amerikaanse vakpers weten. “Een van de belangrijkste problemen voor elke eindgebruiker en vloerinstallateur zijn de kostbare ‘call-backs’ en tijdrovende reparaties. Met de installatie van Levitate komen deze problemen niet meer voor. Levitate biedt iedereen de mogelijkheid om eenvoudig een plank te verwijderen en deze snel te vervangen, waardoor uitvaltijd voor een eventuele andere opdracht of klus wordt geëlimineerd.” FloorFolio stelt met zijn Levitate LVT een revolutie teweeg te brengen in de traditionele methoden voor vloerinstallatie. De magnetische ondervloer zou volgens FloorFolio meer dan 100 jaar mee gaan.

(Parketplein, 09-07-2018)

 
Vrouwen in het Parket op Tour

logo-vrouwen-in-het-parketVorige week maandag maakten 30 leden van de netwerkclub ‘Vrouwen in het Parket’ een tocht door Noord-Holland. De vrouwen bezochten de showrooms van drie leden en de Zaanse Schans, waar molen ‘De Bonte Hen’ de lijnolie van RIGO Verffabriek produceert. Ook volgden ze een workshop over klanttypen en gedrag. Tijdens de eerdere bijeenkomsten wisselden de ‘Vrouwen in Parket’ al veel ervaringen en ideeën uit. Hierdoor groeide de nieuwsgierigheid naar elkaars showroom.

vrouwen-in-het-parketDe ‘Vrouwen in het Parket’ op tour in Noord-Holland.

Op-bezoek-Zaanbever-houten-vloeren-LROp bezoek bij Zaanbever houten vloeren.
Van-Beverwijk-Molen-De-Kat-RIGO-LRVan Beverwijk reden de vrouwen door naar de Zaanse Schans, naar molen ‘De Bonte Hen’ waar RIGO haar lijnolie ambachtelijk uit het lijnzaad laat slaan.

Als eerste was Andrea van Es aan de beurt van Vloerenhuis Amsterdam. Een zaak die ze samen met haar man runt in Amsterdam-Zuid. Het familiebedrijf adviseert al ruim 100 jaar hun klanten over de beste vloeren en staat vooral bekend om het leggen, renoveren en restaureren van ambachtelijk parket, maar hebben ook andere parket-, planken- en laminaatvloeren. De dag werd vervolgd bij Zaanbever houten vloeren in Beverwijk die Denise Jacobs samen met haar broer runt. Zaanbever heeft het hele proces in eigen hand, van ruwe plank tot en met de geschaafde en bewerkte gelegde vloer. Ook hier kunnen klanten terecht voor andere soorten harde vloeren, onderhoud en reparaties. Van Beverwijk reden de vrouwen door naar de Zaanse Schans, naar molen ‘De Bonte Hen’ waar RIGO haar lijnolie ambachtelijk uit het lijnzaad laat slaan. Deze olie wordt gebruikt in diverse producten, waaronder de vloerolie. Henriëtte van Westerhoven vertelde dat RIGO Verffabriek heel blij is dat dit echte Hollandsche product op deze wijze verbonden is met de Nederlandse cultuur. De molenaar gaf vervolgens een demonstratie.

Na de lunch bij D’Swarte Walvis volgde een introductie over klanttypen en gedrag. Leuk en herkenbaar voor iedereen, zo vermeldt het persbericht. De ‘Vrouwen in Parket’ verlieten de Zaanse Schans om naar ’t Saense Parkethuys te gaan, waar Nancy Vleeschhouwer ze meenam in het verhaal over deze enorme showroom. Twee verdiepingen groot, panelen aan de wand en grote kasten met honderden monsterborden. Ook ’t Saense is een familiebedrijf dat Nancy met haar broer runt. “Na de heerlijke borrel verspreidden de vrouwen zich weer over het land, voldaan en geïnspireerd door showrooms en de gastvrijheid van deze drie bedrijven. Het was mooi om te zien hoe ieder bedrijf zijn eigen charme heeft en inspeelt op de behoefte van de eigen doelgroep, waardoor ze elkaar niet ‘in de weg zitten’. De markt is groot genoeg!” De volgende korte bijeenkomst is op maandag 17 september van 10.00 tot 13.30 uur, op de InCoDa in Gorinchem.

(Parketplein, 09-07-2018)

 
Gilde toetst Meester Parketteurs
Eric-Jongmans-Edwin-CoolsEric Jongmans (links) in gesprek met Edwin Cools (rechtsboven).
Irvin-houtherkenningIrvin van Reeven bezig met zijn opdracht materiaalkennis.
Rik-SimonsRik Simons beantwoordt geduldig de vragen van de commissieleden.
Wilfred-Krebbers-ontspannenWilfred Krebbers wacht geduldig af wat komen gaat.
Prachtige-portfoliosPrachtige portfolio’s.

Van-links-de-commissieVan links de commissieleden Marc van Roozendaal, Mari Habraken, een op dreef zijnde Peter Nieuwpoort en Fred Witkamp.

Gisteren was in Nieuwegein de herhaaldag voor Meester Parketteurs die langer dan vijf jaar de titel Meester voeren. De opgeroepen Meester Parketteurs werden beoordeeld aan de hand van een porfolio dat ze moesten inleveren met daarin een door hen uitgevoerde mooie opdracht/reparatie, en aan de hand van hun vakkennis. Daarnaast werd ook hun materiaalkennis bekeken via een toets houtherkenning. De portfolio was al eerder doorgestuurd naar de beoordelingscommissie die dit jaar bestond uit: Edwin Cools (Albers Parket), Marc van Roozendaal (onafhankelijk deskundige), Mari Habraken (Voorzitter en permanent lid), Peter Nieuwpoort (Meester Parketteur) en Fred Witkamp (Meester Parketteur). De Meester Parketteurs die ditmaal voor de commissie verschenen waren: Eric Jongmans, Irvin van Reeven, Rik Simons, Wilfred Krebbers en Dominique Rasenberg.

Hoewel de parketteurs kritisch en vakkundig aan de tand werden gevoeld, ontpopte de toetsing zich ook tot een inspirerende uitwisseling van ervaringen, gedachtes en meningen tussen de commissieleden enerzijds en tussen de commissie en beoordeelde parketteurs anderzijds. Hoewel de één misschien wat meer gespannen was dan de ander, blijkt de liefde voor het vak bij de parketteurs zo groot dat het plezier van het kunnen praten over hun vak ervan af spatte. Men vergat daardoor soms zelfs voor een commissie te zitten die hen ging beoordelen. Eric Jongmans had overal en zonder aarzeling meteen een antwoord op, behalve toen Fred Witkamp hem vroeg naar wat zijn tekortkomingen zijn. Het bleef daarop even stil, waarna Eric antwoordde dat hij misschien soms teveel in zijn vak opgaat.

De jury nam met de parketteurs nauwkeurig de portfolio’s door, maar ging ook de diepte in wat betreft technische details en hun marketing en communicatieve vaardigheden. Onderwerpen als anhydrietvloeren, restvochtgehalte, schuurmethodes, zaagmethode, houtsorteringen, vochtscherm en vlakheidscontrole, vloerverwarming, enzovoorts, passeerden de revue. Opvallend was echter dat de commissie tevens de nadruk legde op het uitdragen van het vak, het belang van een goede communicatie met de klant en een onderhoudsadvies op maat (zet dit op papier!), maar ditmaal ook op veiligheids- en milieu-aspecten. Na ampel beraad kregen alle Meester Parketteurs die gisteren zijn beoordeeld het recht toegewezen hun titel ook de komende vijf jaar te mogen voeren. Zij zijn hierover vandaag persoonlijk ingelicht.

(Parketplein, 06-07-2018)

 
Bijlard introduceert aandrukrol Extreme

Bijlard-Aandrukrol-De Bijlard Aandrukrol Extreme.Vrijwel iedereen die HPL, fineer of vlakke oppervlaktes met contactlijm verlijmt, gebruikt een aandrukrol om de lijmfilms goed in elkaar te drukken. Peter Bijlard van Bijlard International was echter op zoek naar een beter alternatief voor de huidige rol. Die bleek nergens te vinden en bij een bevriende relatie gaf hij aan wat hij graag zag in een nieuwe rol, waarna de fabrikant zelf ook met aanpassingen kwam. Zo ontstond een sterkere en grotere rol, die ook nog eens uit veel minder onderdelen bestaat en daardoor een langere levensduur heeft. De aandrukrol bestaat uit een kern van kunststof en heeft grote en stevige kunststof handgrepen om maximale druk uit te kunnen oefenen. Op het handvat zit tevens een handige magneet waardoor het apparaat ook nog eens makkelijk op te bergen is. “Dit is weer een typisch staaltje van meedenken met en luisteren naar signalen van onze klanten,” aldus een enthousiaste Peter Bijlard, die ook de revolutionaire Sqraper® bedacht.

(Parketplein, 06-07-2018)

 
Lieverdink helpt parketopleiding
RaymondRaymond Burger beoordeelt, begeleider Ruud Boom kijkt toe.
DaanDaan van den Berg in actie.

Afgelopen maandag waren de praktijkexamens van de leerlingen van de parketopleiding Niveau 3 te Nieuwegein. Het had een haartje gescheeld of het praktijkexamen had geen doorgang kunnen vinden. “Parketfabriek Lieverdink heeft echt het examen voor de leerlingen gered,” verzucht parketopleider Jan van der Kroef. “Ik was net terug van mijn zomervakantie en kwam er op school achter, toen ik de examens met Fred Witkamp doornam, dat geen van ons beiden het materiaal aan Lieverdink had gevraagd. Parketfabriek Lieverdink levert al meer dan 10 jaaar het tapis voor de examens van de Niveau 3 leerlingen. Zoals Quick-Step en PPC bijdragen aan het examen voor de leerlingen van Niveau 2.” Maar uiteindelijk is een en ander toch nog goed gekomen? “Ja, dankzij de flexibele inzet van Parketfabriek Lieverdink. De medewerkers van Lieverdink hebben alle zeilen bijgezet en ervoor gezorgd dat afgelopen vrijdag het examenmateriaal alsnog geleverd is. En dat was echt een pak van ons hart, zo kan je wel zeggen.” Zo konden Daan van den Berg en Raymond Burger afgelopen maandag van start gaan met hun praktijkexamen Niveau 3. “Beiden werkten bij Parketzorg uit Rotterdam tijdens hun 1e jaar van hun opleiding. Daan is, nadat hij Nederlands kampioen bij de aspiranten is geworden bij het laatste NKP, gaan werken bij Rotterdam Parket omdat hij daar meer tapis kan leggen.” Of de heren geslaagd zijn kun we nog niet vermelden omdat zij nog een paar werkopdrachten Theorie moeten afronden samen met hun portfolio gesprek. “Maar aan hun praktijk werkstuk zal het niet liggen,” aldus Van der Kroef tot besluit.

(Parketplein, 04-07-2018)

 
20ste editie NK Parketleggen

Deelnemers-in-NK-ParketleggenDeelnemers in actie.De twintigste editie van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen (NKP) vindt in september plaats op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa). Tijdens dit kampioenschap laten de beste parketteurs van Nederland zien wat ze in huis hebben aan kennis en vaardigheden. Het NKP wordt georganiseerd door het Platform Parketbranche. Er doen dit jaar meer parketteurs mee dan in 2017, namelijk 28 (21 senioren en 7 aspiranten), tegenover 24 (17 senioren en 7 aspiranten) vorig jaar. Deelname aan het NKP staat zoals bekend open voor alle parketteurs in Nederland en wordt gezien als de ultieme uitdaging om het vakmanschap en ervaring te laten zien. Het NKP bestaat uit twee groepen deelnemers: senioren en aspiranten. Voor alle deelnemers geldt dezelfde opdracht, welke uitgevoerd wordt in 8 millimeter dik tapis op een ondergrond van 150x150 centimeter. Tijdens de NKP-Workshopdag (maandag 3 september) krijgen de deelnemers de opdracht te zien en lichten de sponsors toe waar men specifiek op moet letten.

De senioren strijden om de Rien Bouwmeester wisselbokaal en de aspiranten om de Ad van Mierlo bokaal. Bovendien laat de Plinten en Profielen Centrale (PPC) de bedrijfsauto van beide winnaars voorzien van speciale NKP-belettering. Daarnaast krijgen alle deelnemers de inmiddels bekende glazen standaard als aandenken en daarbovenop een voucher van 150 euro die ze bij de sponsors kunnen besteden. Ook worden de deelnemers tijdens het NKP voorzien van een speciaal NKP-outfit.
Het NKP vindt plaats op de beursvloer, in de wedstrijdarena van InCoDa. De helft van de deelnemers start op zondag 16 september en de andere helft op maandag 17 september. Op dinsdag 18 september komen alle deelnemers in actie om hun opdracht af te werken (schuren en in de olie zetten). De prijsuitreiking is op dinsdag 18 september vanaf 17.00 uur. Het NKP wordt mede mogelijk gemaakt door PPC, Rigo Verffabriek, Houtbedrijf Kerkhofs, Stauf en Festool met een faciliterende functie voor InCoDa-organisator Easyfairs Evenementenhal.

(Parketplein, 04-07-2018)

 
COREtec® Benelux Event goed ontvangen

Van-links-Coretec-Benelux-Event-2018Van links: Marc Dubbeldam (Dersimo), Anthony Graham (Headlam), Jan Dossche (COREtec®) en partner, Bart Terpstra (Bosgoed) en Hans Declerq, YEPP.De distributeurs van COREtec® kijken tevreden terug op het Benelux Event van vorige week maandag (zie nieuws 25-06-2018). Anthony Graham CEO Headlam: “Een zeer goed ontvangst, interessante en leerrijke architecturale wandeling door Antwerpen en een zeer interessante lezing.” Bart Terpstra Bosgoed: “Het tweede COREtec® Benelux event was net als het eerste zeer geslaagd met heel wat tevreden genodigden.” Marc Dubbeldam, Dersimo: “Drie maanden na onze overname door Headlam UK zijn wij trots dat wij partner zijn geworden van COREtec®. Een lang gekoesterde wens om dit innovatieve product te mogen gaan voeren is hiermee uitgekomen bij Dersimo. Onlangs is ons team ook afgereisd naar COREtec® in Waregem om alle ‘ins en outs’ over dit mooie product te leren.” Hans Declercq YEPP België: “We hadden alle belangrijke klanten uitgenodigd en iedereen is vol lof.” Jan Dossche, President USFloors – COREtec®, tot besluit: “We bedanken onze partners YEPP, Bosgoed, Headlam, Forinn en Dersimo voor de talrijke opkomst van hun klanten en hun aanstekelijke gedrevenheid en nooit aflatend enthousiasme!”

(Parketplein, 04-07-2018)

 
Evenementenhal investeert in locatie Gorinchem

Evenementenhal GorinchemEvenementenhal Gorinchem.Beursorganisator en beheerder van eventlocaties, Easyfairs Evenementenhal, investeert deze zomer fors in haar locatie Gorinchem. Het volledige parkeerterrein wordt opnieuw ingericht en vernieuwd. Er worden 200 extra parkeerplekken gerealiseerd en het terrein krijgt deels een nieuwe asfaltlaag. Ook worden de in- en uitritten heringericht ten behoeve van een vlottere doorstroming. Verder wordt de beurshal aan de A15 voorzien van een nieuw energiezuinig aircosysteem. “Met de herinrichting en uitbreiding van het terrein ligt er halverwege augustus een vernieuwd parkeerterrein, waarbij gelet is op een nog vlottere doorstroming van het verkeer. We beogen daarmee niet alleen het gemak van onze klanten en bezoekers te optimaliseren, maar denken hierbij ook aan onze ‘buren’ om drukte tijdens piekmomenten in goede banen te leiden,” zegt Jeroen van Hooff, CEO van Easyfairs Evenementenhal. Voor elektrische rijders beschikt het vernieuwde parkeerterrein over meerdere nieuwe Tesla laadpalen en Ecotap laadpalen. De eerste werkzaamheden zijn reeds gestart. Het vernieuwde parkeerterrein biedt dadelijk plaats aan ruim 2.100 voertuigen. De oplevering van het nieuwe parkeerterrein staat gepland op 17 augustus 2018, ruim op tijd dus voor de Interieur Collectiedagen in september.

(Parketplein, 04-07-2018)

 
Barometer woonbranche daalt: -3,3

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand naar het laagste niveau van het afgelopen jaar gedaald. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer noteert voor juni een stand van 6,7. De daling van 3,3 punten ten opzichte van de voorgaande maand wordt volgens de onderzoekers met name veroorzaakt door tegenvallende woningverkopen en minder positieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels.

Woonbranche-economische-0518‘Woonbranche economische barometer’ daalt in juni mede door tegenvallende woningverkopen en minder gunstige omzetmutaties van woonwinkels. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt afgelopen maand met bijna vijf punten en komt uit op 5,0. Ruim een derde van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, minder dan een derde registreert daarentegen een daling. Ruim vier op de tien woondetaillisten verwacht dat in de komende maand de winkelomzet zal stijgen, iets meer dan twee op de tien denkt aan een omzetdaling. Daarmee zijn de verwachtingen volgens Van Es voor de komende maand in de woondetailhandel iets minder optimistisch dan in de voorgaande maanden.

Het consumentenvertrouwen blijft in juni op 23 staan, onveranderd in vergelijking met de maand ervoor, zo meldt het CBS. De deelindicator koopbereidheid neemt een weinig af en komt in juni uit op 9, tegen 10 in mei. “Consumenten oordelen in juni over hun financiële situatie hetzelfde als in mei, maar vinden de tijd voor het doen van grote aankopen iets minder gunstig.” Het producentenvertrouwen gaat volgens het CBS van 9,8 in mei naar 7,7 in juni. Producenten in de industrie zijn in juni minder positief over de verwachte bedrijvigheid dan een maand eerder.

In de verslagmaand mei 2018 registreert het Kadaster 18.237 verkochte woningen, een daling van 8,8 procent ten opzichte van mei 2017. De daling van het aantal woningverkopen over de eerste vijf maanden van dit jaar komt uit op -6,5% ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2017. Maar er zijn grote verschillen tussen de vier grote steden (-9,2%) en de rest van Nederland (-6,0%).

(Parketplein, 02-07-2018)

 
Aspecta bekroond met ‘Grand Award’

Aspecta-Tilt-Tones-C-RSAspecta Ten Tilt & Tones bekroond met de ‘Grand Productinnovations Award’.Aspecta heeft voor zijn nieuwe Aspecta Ten Tilt & Tones LVT-vloeren de Grand (eerste prijs) Product Innovations Award ontvangen uit handen van BUILDINGS Media. Het product werd onlangs geïntroduceerd op NeoCon 2018, het toonaangevend evenement op gebied van project- en kantoorinrichting. De nieuwste LVT-collectie combineert vier geometrisch geïnspireerde Tilt-tegels met het neutrale Tones-palet om een bijzondere look te creëren. "De BUILDINGS Product Innovations Awards zijn een belangrijke graadmeter voor technische superioriteit voor managers en beleidsbepalers binnen de projectinrichting,” zo laat Marcel Kies, CEO van Aspecta Global, de Amerikaanse vakpers weten. “We zijn er dan ook trots op dat Aspecta Ten Tilt & Tones indruk heeft gemaakt met zijn flexibiliteit in ontwerp, duurzame kwaliteit en eenvoudige installatie.” De Aspecta Ten Tilt & Tones-tegels worden gepresenteerd in 4 kleurgroepen, elk bestaande uit 4 unieke Tilt-tegelontwerpen die kunnen worden gecombineerd met 2 bijbehorende Tones-tegels. “Samen creëren ze een willekeurig, intrigerend en speels motief, een neutrale achtergrond en extra dimensie bij de accenten van textiel, verfkleuren, meubels en kantoorsystemen,” aldus de jury. BUILDINGS Media beoordeelde inzendingen op gebied van innovatie en bijdrage aan de omgeving waar de vloer geplaatst wordt. Op de recent gehouden NeoCon 2018 in Chicago volgde uiteindelijk de laatste beoordeling.

(Parketplein, 29-06-2018)

 
Kronospan: 100 miljoen dollar extra

Kronospan-OxfordKronospan Oxford (Alabama, Verenigde Staten).Kronospan laat weten 101 miljoen dollar extra te investeren bovenop de al geplande investering van 362 miljoen dollar in zijn productiefaciliteit in het Amerikaanse Oxford (Alabama). Hiermee komt het totaalbedrag nu uit op 463 miljoen dollar. Het zogeheten ‘Grow Bama-project’ zou met de eerdere investering al voor 160 banen extra zorgen in de regio. Door de nieuwe investering komen daar nu nog eens 150 banen bij. Daarmee komt naar verluidt de totale investering van Kronospan sinds de start in 2008 op ruim 750 miljoen dollar. Kronospan besloot tot de verdere investering over te gaan nadat het stadbestuur in stemde met extra belastingmaatregelen ten gunste van de uitbreiding door Kronospan. Bedrijfsfunctionarissen van Kronospan verzochten om een herziening van de belastingmaatregelen aangezien de investering zoveel meer banen opleverde dan oorspronkelijk was gepland, zo weet het lokale ‘Birmingham business journal’ te melden. Kronospan's fabriek in Oxford is betrokken bij alle processen van de productie van laminaatvloeren, die zowel op de Amerikaanse markt, via onder meer Lowe’s en Home Depot, maar ook wereldwijd worden verkocht..

(Parketplein, 29-06-2018)

 
Verlies en herstelprogramma Carpetright

Wilf-Walsh-Carpetright-truckWilf Walsh, CEO Carpetright: “Carpetright is en blijft de duidelijke marktleider op het gebied van retail in vloerbedekkingen met een uitstekende merkbekendheid bij de consument.”De Britse vloerenketen Carpetright heeft de omzet in het afgelopen boekjaar 2017/18 met 3 procent zien teruglopen. De totale omzet kwam uit op 443,8 miljoen Britse pond (2017/16: 457,6). De terugloop werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de weinig rooskleurige omstandigheden op de Britse markt. Het verlies in het Verenigd Koninkrijk bedroeg 5,4 procent en resulteerde in een omzet van 360,4 miljoen pond. Dit verlies werd enigszins gecompenseerd door een omzettoename bij de vestigingen in Nederland, België en Ierland. Deze behaalden een plus van 8,9 procent waarmee de omzet aldaar steeg naar 83,4 miljoen Britse pond (2016/17: 76,6). Carpetright zit op dit moment midden in een proces van herstructuring en reorganisatie. Zo moeten tegen het einde van 2018 in totaal 92 onrendabele filialen in het Verenigd Koninkrijk gesloten worden. Tegelijkertijd worden overige vestigingen gemoderniseerd. Uit het jaarverslag blijkt dat dit zijn vruchten lijkt af te werpen. De al gerestylede vestigingen boekten namelijk een stijgende omzet. Aan het eind van het afgelopen boekjaar had Carpetright in totaal 426 winkels in het Verenigd Koninkrijk, een daling van 20 vergeleken met het jaar ervoor. Nederland sloot twee vestigingen en komt uit op 92, België bleef onveranderd op 23 en in Ierland bleven na sluiting van één filiaal 20 winkels over. Van de 426 Britse winkels waren er in april van dit jaar al 227 gemoderniseerd. “Na een moeilijk handelsjaar waarin we te maken kregen met teruglopende consumentenbestedingen, toegenomen competitie en de erfenis van ‘onhoudbaar kostbare filialen’ hebben we nu de kans Carpetright weer te herbouwen. Carpetright is en blijft de duidelijke marktleider op het gebied van retail in vloerbedekkingen met een uitstekende merkbekendheid bij de consument. Het komend jaar is een belangrijk overgangsjaar waarin we ons herstelprogramma zullen doorvoeren.”

(Parketplein, 27-06-2018)

 
Hollandsche Vloeren hoofdsponsor musical
GiovanniGiovanni Sturkenboom en Lisa Klaassen.
Stilinmij demusical castCast musical ‘Stil in mij’.

Onlangs zetten Giovanni Sturkenboom (producent STENT Producties), en Lisa Klaassen (directrice Hollandsche Vloeren) hun handtekening onder de sponsorovereenkomst van de nieuwe Nederlandse musical ‘Stil in mij’. Hiermee is Hollandsche Vloeren hoofdsponsor van de eerste reizende productie van STENT Producties. Hollandsche Vloeren is een houten vloerenmerk van Nederlandse bodem. De vloeren zijn verkrijgbaar in een aantal verschillende collecties eikenhout, die allemaal hun eigen karakter en voordelen hebben. “Ik ben enorm trots dat Hollandsche Vloeren haar naam aan de eerste tourproductie verbindt. Ik verheug me enorm op een succesvol partnership,” aldus Giovanni Sturkenboom. Lisa Klaassen: “Als ondernemend merk met Nederlandse roots steunen wij graag een creatieve productie als ‘Stil in mij’. Het thema van de musical, de zoektocht naar je identiteit, sprak ons meteen aan. Immers, met een vloer ben je ook op zoek naar het neerzetten van een identiteit voor je huis. Een mooie match, we zien dan ook enorm uit naar deze samenwerking!” ‘Stil in mij’ is een nieuwe Nederlandse musical over vriendschap, verwachtingen en het zoeken naar je identiteit, samengebald in een herkenbaar verhaal. “Een verhaal met een lach en een traan en vol heerlijke, bekende Nederlandse popmuziek.” De musical is vanaf 16 maart 2019 te zien in meer dan 40 Nederlandse theaters. De kaartverkoop voor de tournee is inmiddels in volle gang. Voor meer informatie zie: www.stilinmijdemusical.nl

(Parketplein, 27-06-2018)

 
COREtec® Benelux Event Antwerpen
Jan-DosscheJan Dossche heet namens COREtec® de aanwezigen van harte welkom.
Herman-KoningsTrendwatcher Herman Konings gaf tijdens de lunch zijn visie op de toekomst van de retail.

Vandaag werd voor de tweede maal het COREtec® Benelux Event gehouden. Vorig jaar stond het event in het teken van de sport, met een fietstocht door de Ardennen en het volgen van de voetbalwedstrijd België versus Ierland. Ditmaal stond de stad Antwerpen centraal. Na een koffieontvangst in het Glazen Torengebouw van de Ark wandelden de genodigden onder begeleiding van uitstekende stadsgidsen langs al het moois dat het historische Antwerpen te bieden heeft. Na bij terugkomst in de Ark genoten te hebben van een aperitief, kwam tijdens de lunch trendwatcher Herman Konings aan het woord. Konings gaf zijn visie op de toekomst van de retail en kwam met een aantal verrassende stellingen en weetjes. Zo heeft Google laten weten dat in 2020 meer dan 85 procent van alle verkopen nog steeds offline gemaakt zullen worden. Opvallend daarbij is echter wel dat bijna álle aankopen online beïnvloed zullen zijn. Na een gemoedelijke en leerzame dag lieten de aanwezigen ter afsluiting de heerlijke pint goed smaken. Het COREtec® Benelux Event lijkt een welkome jaarlijkse afsluiter te worden vooraleer de zomer wordt ingegaan.

(Parketplein, 25-06-2018)

 
Shaw Contract komt met PET Resilient
John-Stephens-ShawJohn Stephens, vice-president Marketing bij Shaw Contract: “Wij zijn verheugd de eerste te zijn die gebruik maakt van waardevol PET-afval en die deze omzet in vloeren die keer op keer gerecycled kunnen worden.”
PET-resilientPET Resilient van Shaw Contract.

Shaw Contract komt met een naar eigen zeggen gehele nieuwe productcategorie: PET Resilient. PET Resilient is voor 40 procent gemaakt van PET-afval en is volgens het bedrijf een ‘feest van materiaalkeuze en prestatievermogen’. “Op onze zoektocht naar verdere vooruitgang in duurzaamheid zijn we op een product gekomen met ongekende mogelijkheden en prestatievermogen,” aldus Shaw in een persbericht. De nieuwe collectie vloeren biedt vanwege de combinatie met digitale print ontwerpers de mogelijkheid om uiteenlopende keuzes te maken op gebied van materiaal, patroon, kleur en duurzaamheid. Per plank worden 64 gerecyclede flessen gebruikt en verder wordt volgens Shaw Contract geen gebruik gemaakt van weekmakers, chloor of pvc. Het nieuwe product beschikt naast de duurzaamheidskenmerken over een scala aan verdere voordelen zoals een toplaag met een superieure kras- en deukweerstand, een dubbele dimensionale stabiliteit in vergelijking tot de gangbare elastische vloeren, uitstekende geluidsbeperking, vijf millimeter dikte, enzovoorts. “Plastic afval is een wereldwijd probleem,” aldus John Stephens, vice-president Marketing bij Shaw Contract. “Wij zijn verheugd de eerste te zijn die gebruik maakt van waardevol PET-afval en die deze omzet in vloeren die keer op keer gerecycled kunnen worden.” Onder de naam ‘Palette’ zal de eerste collectie afkomstig uit de lijn PET Resilient later dit jaar op de markt worden gebracht.

(Parketplein, 25-06-2018)

 
FEP: Nieuwe leden en bestuurswisseling

Logo-GEPDe Europese parketfederatie FEP laat weten het afgelopen jaar vier nieuwe leden aan het ledenbestand te hebben toegevoegd. Nieuw zijn: Parkett Herter (Duitsland), Muebles y Maderas de Nueva Linea (Spanje), Bjelin (Kroatië) en Rappgo (Zweden). Verder traden twee geassocieerde leden toe: Quebec Wood Export Bureau en Homag. In totaal telt de parketfederatie op dit moment nu 77 leden, waaronder 52 parketfabrikanten. Duitsland is met 17 leden het sterkst vertegenwoordigd, gevolgd door Oostenrijk en Kroatië (beide 8). Verder is bij de afgelopen jaarvergadering in het Italiaanse Sorrento zo goed als het gehele bestuur herkozen, waaronder voorzitter Lars Gunnar Andersen. Alleen Guiseppe Salvio legde zijn werkzaamheden neer en wordt opgevolgd door Lorenzo Onofri.

(Parketplein, 25-06-2018)

 
Bijlard ontvangt SEBO-keurmerk voor MVO

Trotse-directeur-Peter-BijlardTrotse directeur Peter Bijlard krijgt van wethouder Margreet van Driel het SEBO-keurmerk overhandigd.Bijlard International is weer een kwalificatie rijker. De producent van lijmen en kitten ontving van de gemeente Zoetermeer het SEBO-keurmerk, voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in hun DNA hebben. Directeur Peter Bijlard kreeg het certificaat onlangs uit handen van wethouders Margreet van Driel (Werk en Inkomen) en Jan Iedema (Economische Zaken en Onderwijs).

Het SEBO-keurmerk houdt onder meer in dat een bedrijf werkgelegenheid voor kwetsbare groepen behoudt en stimuleert, effectief en aantoonbaar personeel begeleidt, doelen in Zoetermeer ondersteunt, het ondernemersklimaat actief verbetert en samenwerking zoekt met de gemeente, het onderwijs en andere maatschappelijke partijen. De nieuwe aanvragen worden als eerste beoordeeld door de andere bedrijven die in het bezit zijn van een SEBO-keurmerk. Zodra de leden akkoord zijn, wordt de aanvraag doorgestuurd naar het Keurmerkinstituut dat het nieuwe bedrijf toetst aan de criteria.

Peter Bijlard is trots op zijn SEBO-keurmerk: “Het is weer een bevestiging dat wij als bedrijf groeien; niet alleen in grootte maar ook als maatschappelijke partner in Zoetermeer. De laatste jaren zijn wij hard bezig om maatschappelijk verantwoord ondernemen in ons bedrijf te integreren, en dit keurmerk helpt daar zeker bij.”

(Parketplein, 22-06-2018)

 
Verbeterde ondervloeren PPC

Nieuwe-PremiumNieuwe Premium Polyurethaan 3,2 mm.PPC introduceert een technische upgrade van het eigen merk PU-rubber: de Premium Polyurethaan 3,2 mm. “Een betere ondervloer voor dezelfde prijs,” zo stelt de groothandel, met hoofdkantoor in Wijk bij Duurstede. De ondervloer heeft een aluminium laag, die voor een hogere dampdichtheid zorgt. Ook is hij, door de vlies- en tegenlaag, scheurvast. Hij bestaat voor 90 procent uit natuurlijke grondstoffen en bevat geen schadelijke stoffen. De verpakking in een zak maakt hem gemakkelijk te vervoeren.

De Premium Polyurethaan 3,2 mm wordt door PPC voorgesteld als zeer stabiel en geschikt voor alle klikverbindingen. Het product is permanent elastisch en veroudert niet. Voorts is hij zeer goed geschikt voor vloerverwarming en vochtwerend. Toepassing geeft tot 31 procent loopgeluidreductie en een hoge reductie van contactgeluid. De ondervloer is voorzien van een A+ emissielabel.

PPC levert tevens de variant PPC Polyurethaan 2,0 mm, die iets andere specificaties heeft. De binnendienst van het bedrijf kan belangstellenden van meer informatie of gratis stalen voorzien.

(Parketplein, 22-06-2018)

 
Europese parketmarkt houdt de groei vast

fep logoHet verbruik van parket in de landen die vallen onder de reikwijdte van de Europese parketfederatie FEP is vorig jaar met 0,3 procent licht toegenomen, zo blijkt uit op de voorbije jaarvergadering in het Italiaanse Sorrento vrijgegeven data. De consumptie bereikte een niveau van iets meer dan 79,2 miljoen vierkante meter. Zoals gebruikelijk loopt het beeld uiteen van land tot land. De statistieken voor Nederland tonen een wel zeer uitbundige groei van de consumptie van 20,1 procent, terwijl België blijft steken op een plus van 4,0 procent.

De Brusselse parketfederatie merkt op dat het verbruik van parket over het algemeen vooruitgang blijft boeken in de EU dankzij de gunstige economische context, met name de toename van de consumptie in het algemeen en de positieve ontwikkelingen in de bouwsector. “Helaas heeft Duitsland, de grootste Europese markt voor parket, officieel melding gemaakt van een aanzienlijke daling van de parketconsumptie,” zo betreurt de FEP. Om precies te zijn: minus 8,0 procent voor onze oosterburen. Vermeldenswaard verder, in het licht van de concurrentie van alternatieve vloerbedekkingen, is dat het parketverbruik per hoofd van de bevolking zich in het FEP-gebied weet te handhaven op 0,18 vierkante meter.

fep-prod-en-cons-2017Veranderingen in productie en consumptie in FEP-landen 2017/2016.

De totale productie in het FEP-gebied (sinds 2016 met inbegrip van de cijfers uit Kroatië, Estland, Portugal en Slovenië) steeg met 2,6 procent tot een volume van ruim 72 miljoen vierkante meter. De totale productie in Europa (inclusief het buiten het FEP-gebied vervaardigde volume) bedroeg bijna 87 miljoen vierkante meter, een groei van 2,15 procent. Nederland noteert een productietoename van 9,9 procent, terwijl onze zuiderburen 15,0 procent hebben moeten prijsgeven.

De totale parketproductie in 2017 per type blijft vergelijkbaar met wat al vanaf 2010 is te zien: voorop meerlaags parket met een aandeel van 81 procent (2016: 80 procent), gevolgd door massief met 17 procent (2016: 18 procent) en achteraan de rij mozaïek met 2 procent. In absolute productiecijfers per land behoudt Polen zijn toppositie op ruim 19 procent, gevolgd door Zweden, Oostenrijk en als vierde Duitsland met ruim 10 procent van het volume.

Het overzicht de gebruikte houtsoorten toont dat het aandeel van eiken stabiel blijft op 80,6 procent (2016: 80,8 procent). Tropische houtsoorten blijven goed voor 4,0 procent. Essen en beuken blijven de andere twee meest voorkomende soorten met respectievelijk 6,2 procent en 2,4 procent (2016: 5,7 procent resp. 2,5 procent).

De FEP concludeert dat de parketmarkt, die in 2016 weer in gunstig vaarwater kwam na een aantal moeilijke jaren, verdere progressie liet zien in 2017. De eerder gerapporteerde resultaten van het voorbije eerste kwartaal wijzen op een voortzetting van de gematigd positieve trends in het parketverbruik, met uitzondering van Duitsland, dat opnieuw een aanzienlijke daling meldt. Alle andere Europese markten verkeren over het algemeen in een positieve stemming en kennen een lichte groei. Projecten zijn de belangrijkste motor van de markt, hoewel de FEP van de renovatie verwacht dat die voor extra activiteiten moet gaan zorgen. Hoe dan ook, naarmate het economische beeld op Europees niveau en met name in de bouwsector gestaag verbetert, verwachten de fabrikanten in de achterban van de federatie dat parket in 2018 van deze ontwikkelingen zal profiteren.

In het algemeen, en ondanks de lange en natte winter, is de beschikbaarheid van grondstoffen voorlopig geen kritiek probleem, zo oordeelt de federatie. Zolang echter eiken meer dan 80 procent van het hout vertegenwoordigt dat wordt gebruikt om parket te maken, kan elke schommeling in de beschikbaarheid ervan problematisch zijn voor de fabrikanten. “Bovendien, omdat efficiënt oogsten wordt gevraagd van boseigenaren en houtzagerijen, is er nu helaas een tekort aan kleine formaten.”

Tot besluit ziet de FEP dat de concurrentie van hout nabootsende vloersoorten ferm blijft en dat het “wijdverbreide misbruik” van de aanduiding ‘parket’ voor een groeiende en onrechtvaardig genoemde verwarring zorgt onder consumenten. Niettemin is de FEP van mening dat parket het ‘ware’ product blijft, “de enige vloeroplossing die wordt gemaakt van de duurzame en hernieuwbare grondstof ‘echt hout’, afkomstig uit duurzaam beheerde en uitdijende bossen.”

(Parketplein, 20-06-2018)

 
Nieuwe kleuren, nieuwe look waaiers ROYL

ROYL-Grijstinten-waaierROYL-waaier Grijstinten.De kleurenwaaiers van ROYL zijn weer aangepast aan de jongste trends. Zo zijn de onverminderd favoriete grijstinten uitgebreid. Roodtinten hebben plaatsgemaakt voor crème-tinten Summerbeach en Taupe. De waaiers zijn volledig handgemaakt in de werkplaats van RIGO Verffabriek bovendien, en ze hebben een nieuw uiterlijk gekregen.

Oudere roodtinten uit de waaier Houttinten hebben plaatsgemaakt voor drie extra grijzen die te mengen zijn in een transparante basis. De nieuwe kleuren zijn Driftwood, Pebble en Antracite. De waaier Grijstinten is uitgebreid met een crèmekleur Summerbeach, een Taupe en twee donkere grijzen: Ocean met een hint naar groen, en Bliss.

De uitbreiding van het kleurenassortiment van ROYL biedt de mogelijkheid meer in te spelen op interieurtrends. “De grijs- en wittinten blijven voorlopig favoriet in het interieur,” aldus Henriëtte van Westerhoven. “In onze handgemaakte waaiers vind je dan ook onze toppers zoals Alaska White en Mountain Grey aangevuld met deze trendy nieuwe kleuren.”

Met de nieuwe ROYL-kleuren komen er vier nieuwe CFO’s op de markt: Color for Oil kleurnummers 25 t/m 28. Een CFO wordt toegevoegd aan respectievelijk een blanke (Clear), witte (White) of zwarte basis (Black), en vormt samen met het nummer een unieke kleurcode. Summerbeach W27 wordt dus gemaakt uit een White met kleurpigment nummer 27. Zodoende blijven de kleuren die uit de waaiers zijn gegaan gewoon leverbaar, aldus RIGO Verffabriek, die hieraan toevoegt dat men dankzij de losse kleurpigmenten naar hartenlust kan experimenteren met het maken van eigen kleuren in ROYL.

(Parketplein, 20-06-2018)

 
Sprekers ‘Inspiratietheater’ op InCoDa

Sfeerbeeld-voorbijeSfeerbeeld voorbije editie InCoDa.Nieuw op de komende Interieur Collectie Dagen is een ‘Inspiratietheater’ met sprekers die bepaalde thema’s uitlichten. Uit onderzoek van beursorganisator Easyfairs Evenementenhal onder de bezoekers kwam naar voren dat de belangstelling vooral uitgaat naar de onderwerpen ‘interieuradvies’, ‘kleurentrends’, ‘retailtrends’ en ‘virtuele showrooms’.

Als eersten door de organisatie voor dit doel gestrikt zijn ‘kleurexpert’ Saskia Huiting, ‘retailtrendwatcher’ Harry Bijl, ‘virtual reality-ondernemer’ Jim Zagwijn en voorts ‘meest veelbelovende zakenvrouw van het jaar’ Kristel Groenenboom, die in samenwerking met netwerkvereniging Vrouwen in Parket komt vertellen over de uitdagingen in ondernemen en de vooroordelen die ze daarin tegenkomt.

De sprekers richten zich op het bieden van inzichten en het leveren van praktische kennis voor inspiratie. “De bezoeker kan daarmee hopelijk met meer vertrouwen de uitdagingen in deze dynamische markt aan gaan,” aldus marketing event manager Ivo Horn. “In aanloop naar de beurs maken we meer sprekers bekend.” Interieur Collectie Dagen vindt plaats op 16, 17 & 18 september 2018 in Evenementenhal Gorinchem. Nu al meer dan honderd exposanten hebben hun komst bevestigd. Meer informatie: www.interieurcollectiedagen.nl.

(Parketplein, 20-06-2018)

 
Europese parketmakers houden goed stand

Ondanks de felle concurrentie van andere soorten vloeren, zien fabrikanten van parket en houten vloeren de afzet in Europa dit jaar met 1,1 procent toenemen, zo blijkt uit ‘Parkett und Echtholzböden in Europa 2018’, een nieuw marktonderzoek van Interconnection Consulting. De Benelux presteert bovengemiddeld goed.

De producenten van parket en houten vloeren bevinden zich in een uitdagende marktomgeving, zo stellen de onderzoekers vast, die hen er ook toe aanzet om hun processen te optimaliseren en nieuwe strategieën voor hun producten te bedenken. De belangrijkste invloeden die de industrie ondergaat zijn de macro-economische effecten (bijvoorbeeld Brexit), de bouwactiviteit, de schaarste aan hoogwaardig hout, de sterke concurrentie van andere vloerensoorten en de samenstelling van de vraag naar vloerbedekkingen. "Vooral de laatste twee punten duwen parket en houten vloeren steeds meer richting het premiumsegment,” zo verklaart Jan Hudak, auteur van het onderzoek. Dit effect is ook zichtbaar in het gegeven dat de omzet veel sneller groeit dan de afzet. In 2017 bedroeg de stijging van de omzet 2,2 procent, terwijl de afzet slechts met 1,2 procent toenam. Dit verschil zal door de prijsstijging in dit segment, zo veronderstelt Interconnection Consulting, in de komende jaren verder toenemen.

IC-2018-Parket-Europa-1

De grootste markten voor parket en houten vloeren zijn Duitsland, Frankrijk en Turkije. Vooral echter in Duitsland, koploper in Europa, laten de alternatieve vloerbedekkingen hun klauwen zien, zoals de onderzoekers het plastisch uitdrukken. In 2017 daalde de afzet met 0,15 procent, ondanks de hausse in bouw. Ook in de komende jaren is volgens de studie stagnatie het hoogst haalbare voor onze oosterburen. De sterkste groeicijfers op de Europese markt worden opgetekend in Polen met een afzetstijging van 3,1 procent en de Benelux met 3,4 procent. Ook landen als Slowakije (2,9 procent), Turkije (2,7 procent) en Denemarken (2,4 procent) rapporteren een gezonde afzetgroei. Iets minder krachtig zal de afzetgroei in 2018 uitpakken. Alleen de Benelux (3,4 procent), Polen (2,7 procent) en Turkije (2,0 procent) bereiken dit jaar het niveau van 2 procent groei in volume.

IC-2018-Parket-Europa-2

De verreweg grootste productgroep, met een aandeel van 85,4 procent, is die van de parketvloeren. Op de tweede plaats staan de massief houten vloeren met 12,1 procent. De fineervloeren hebben in de studie een slechts verwaarloosbaar aandeel. Binnen de productgroep parketvloeren is het sterkte segment dat van het drielaags parket met lange planken (40 procent). Deze wordt gevolgd door het drielaags parket met brede planken (31,8 procent) en het tweelaags parket (26 procent). De dominante houtsoort in Europa is en blijft eiken met een aandeel van 82,6 procent. Daarna volgen de tropische houtsoorten met 4,0 procent, noten- en vruchtenbomenhout met 3,6 procent en essen met 3,3 procent. In Europa zijn er meer dan 160 producenten van parket en houten vloeren. De toptien bedrijven hebben vat op ongeveer 48 procent van de totale markt. Belangrijke bedrijven op de Europese markt, zo besluit Interconnection Consulting, zijn Boen, Baltic Wood, Unilin, Weitzer Parkett, Hamberger, Tarkett en Parador. Meer informatie: www.interconnectionconsulting.com.

(Parketplein, 18-06-2018)

 
Vochtmeetlezing Muboma weer drukbezocht

Ruud-Boom-legtRuud Boom legt een carbid meting uit aan een deelnemer.Vorige week maandag verzorgde Ruud Boom van Muboma weer een lezing over vochtmetingen - om zo zijn kennis over te brengen aan vloerenleggers, houtleveranciers, fabrikanten en andere geïnteresseerden. Vocht is immers een belangrijke en complexe factor bij de installatie van houten vloeren. Voor Boom, onafhankelijk deskundige in parketvloeren, reden om twee tot drie maal per jaar een dergelijke sessie te organiseren. Ook dit keer was de lezing volgeboekt.

In de lezingen krijgen de belangstellenden alle informatie over vochtmetingen bijgebracht. Boom behandelt verschillende methoden en instrumenten om diverse materialen te meten en de instrumenten die daarbij gebruikt kunnen worden en vele andere facetten die bij het leggen van parket komen kijken, zoals ingangscontrole en de juiste vloerinspectie bij de consument. Hij deelt met veel passie de kennis die hij heeft opgedaan door zijn jarenlange ervaring als parketteur, eigenaar van twee parketbedrijven en sinds zeventien jaar als onafhankelijk deskundige. Nu mag hij een begrip in de branche worden genoemd, met een eigen laboratorium waar de meest uiteenlopende testen kunnen worden uitgevoerd.

Voor de aanwezigen brengt de lezing dan ook een schat aan informatie, bovendien is er veel ruimte voor het stellen van vragen. “Wij hebben heel veel van deze lezing opgestoken en ook onze medecursisten waren verbaasd over welke risico’s zij altijd hebben genomen zonder deze kennis,” zo laat één van de aanwezigen weten. Na afloop stelt Boom een aantal formulieren beschikbaar voor het toepassen van de materie. De middag en avond zijn geheel verzorgd waarbij iedereen wordt voorzien van een hapje en een drankje. Aansluitend is er een lopend warm buffet en natuurlijk tijd om wat na te praten onder het genot van een drankje en om ervaringen met collega vloerenleggers te delen. Wie belangstelling heeft voor een bijeenkomst kan contact opnemen met Ruud Boom via: Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

(Parketplein, 18-06-2018)

 
Geen vloerbedekking op lijstje van Trump

Donald-TrumpTrump laat Chinese vloerenimport vooralsnog ongemoeid.De Amerikaanse president Trump heeft afgelopen vrijdag de lijst met in China gemaakte producten vrijgegeven, ter waarde van bij elkaar 50 miljard dollar, waarop zijn land een aanvullende heffing van 25 procent gaan toepassen. De Amerikanen betitelen hun stap als een reactie op de oneerlijke handelspraktijken van China in verband met gedwongen overdracht van Amerikaanse technologie en intellectueel eigendom. De strafmaatregel betreft uit China ingevoerde producten die volgens de VS industriële technologieën van ‘wezenlijk belang’ bevatten, in segmenten waarin China zelf wil groeien. Vastgesteld zou zijn dat de gedragingen van China, het beleid en de praktijken, met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie ‘onredelijk en discriminerend’ zijn en de Amerikaanse bedrijvigheid tot last zijn. De lijst bevat met name allerlei industriële onderdelen, transportmiddelen, chemicaliën en dergelijke. Geen goederen die volgens een woordvoerder van de overheid gewoonlijk worden gekocht door Amerikaanse consumenten, zoals mobiele telefoons of televisies.

In het licht van bovenstaande is het wellicht niet verrassend dat vloerbedekking niet op de lijst staat. Enigszins pikant is dat Mohawk Industries, toch bepaald geen kleine speler met een jaaromzet van tien miljard dollar, wel gepleit heeft voor een heffing van 25 procent op import uit China in de VS, van zowel keramische tegels, als laminaatvloeren, samengesteld parket en vinylvloeren. “De maatregel is van cruciaal belang voor het vermogen van Mohawk en andere Amerikaanse fabrikanten om te blijven investeren in Amerikaanse productie, technologische innovatie en Amerikaanse banen,” aldus Mohawk. Een en ander is na te lezen op de openbare website regulations.gov (zoekterm ‘USTR-2018-0005’). Daar staan ook reacties van andere vloerenbedrijven, zoals Dixie Group, die klaarblijkelijk lucht hadden gekregen van het schrijven van Mohawk en een pleidooi houden juist tegen strafmaatregelen tegen Chinese vloeren, dit vanwege verondersteld nadeel voor de handel en de Amerikaanse consument.

(Parketplein, 18-06-2018)

 
Intern transport HIS meest elektrisch

Door-de-wisselbatterijenDoor de wisselbatterijen zijn de nieuwe zijladers de gehele dag inzetbaar.Houtindustrie Schijndel (HIS) heeft zijn interntransportmaterieel onlangs uitgebreid met van het merk BP een tweetal vijftons elektrische zijladers met wisselbatterijen. Samen met de ‘duurzame’ investeringen van enige tijd terug in een handvol elektrische heftrucks, maakt dit dat 95 procent van het intern transport van de houtbewerker elektrisch is. Sinds 1997 is het bedrijf energieonafhankelijk met de oprichting van de ‘Bio-Energiecentrale Schijndel’, waardoor het gebruik van fossiele brandstoffen nihil is. Verder zijn meer dan drieduizend zonnepanelen op de daken van de loodsen geplaatst. De opgewekte groene energie wordt direct gebruikt voor de productieprocessen, drogen van hout en verwarmen van gebouwen. In de toekomst zullen nog eens tweeduizend zonnepanelen worden aangebracht. HIS is onder meer producent van de merken Origineel Chapel Parket en AvanceFloors.

(Parketplein, 18-06-2018)

 
EPLF benoemt De Cock, komt naar Brussel

Ludger-Schindler-Paul-De-Cock-eplfLudger Schindler (rechts) geeft de voorzittershamer van de EPLF over aan Paul De Cock. (Foto: EPLF)Paul De Cock (Unilin) is unaniem gekozen als de nieuwe voorzitter van de EPLF, die de Europese laminaatvloerenmakers verenigt. De voormalige vice-voorzitter is de opvolger van Ludger Schindler (Meisterwerke Schulte), die deze functie zestien jaar heeft bekleed. De wisseling in het bestuur vond plaats tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de vereniging, afgelopen mei in het Zweedse Viken op uitnodiging van het buitengewone lid Välinge.

De vertrekkende voorzitter wordt door de EPLF geprezen om diens inzet en de belangrijke impulsen die hij heeft gegeven voor de verdere ontwikkeling van de EPLF, zoals recentelijk het innovatieforum ‘Laminate 2020’ van de leden en het ‘EPLF Innovatiemanifest’. Schindler mag zich nu ere-voorzitter noemen. Max von Tippelskirch (Swiss Krono) blijft aan als vice-voorzitter.

De EPLF schaart zich verder, als laatste van vier verenigingen, achter de oprichting van de overkoepelende ‘European Floor Coverings Association’ (EuFCA) in Brussel, samen met de ECRA (European Carpet and Rug Association), ERFMI (European Resilient Flooring Manufacturers’ Institute) en MMFA (Multilayer Modular Flooring Association). Paul De Cock kondigde voorts aan dat de EPLF zijn hoofdkantoor in de komende twee jaar van Duitsland naar Brussel zal verplaatsen. “Voor de EPLF als Europese belangenorganisatie, biedt de locatie in Brussel de nodige voordelen voor intensief lobbywerk,” zo meent de nieuwe voorzitter.

Max von Tippelskirch presenteerde in Viken de jongste afzetcijfers over het eerste kwartaal. Wereldwijd konden de EPLF-leden hun laminaatverkopen in lichte mate verhogen. In vergelijking met het voorgaande jaar vertoonde West-Europa, met Duitsland als belangrijkste markt, echter opnieuw een licht verzwakt beeld. Anderzijds hebben vooral de markten in Noord-Amerika, Azië en Oost-Europa van kwartaal op kwartaal aanzienlijke progressie geboekt.

In 2019 viert de EPLF zijn 25-jarig jubileum. De ledenvergadering vindt volgend jaar plaats bij de Beaulieu Group in België.

(Parketplein, 15-06-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-128FFI-96

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons september nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Kleur hardwax- en olie
  • Dossier Antislipafwerking voor houten en bamboe terrasvloeren
  • Dossier Aanbieders van Hongaarse punt en visgraat in laminaat
  • Dossier Vloeren met de beste akoestische eigenschappen
  • Dossier Buitenvloeren: onderhoud en afwerking
  • Dossier Voordelen en eigenschappen van kurkvloeren

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com