unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Woonwinkelomzet: keukens trekken de kar

inretail-logoIn het voorbije tweede kwartaal is de omzet van de woonbranche met gemiddeld 1,4 procent gegroeid, zo blijkt uit de INretail Woonwinkelmonitor. INretail handhaaft vooralsnog zijn voorspelling van gemiddeld 4 procent omzetgroei voor de woonbranche over geheel 2018, zo valt op te maken uit het persbericht bij de jongste cijfers, waarbij opgemerkt wordt dat er per woonsegment verschillende eindstanden zijn te verwachten.

Wel voorziet de brancheorganisatie dat de hoge percentages waarmee de omzetten afgelopen seizoenen stegen, voorbij zijn. “De effecten van de teruglopende woningmarkt zullen in de tweede helft van dit jaar merkbaar zijn in de investeringen in woonproducten,” aldus INretail. “Vooral de omzet van woonwinkels die vloeren en keukens verkopen, wordt beïnvloed door het aantal verhuizingen.” (Zie ook nieuws ‘Woningmarkt en woonbranche op keerpunt?’ van 01-08-2018).

Keukenverkopers en gemengde woonzaken noteren in de maanden april, mei en juni respectievelijk 4,9 procent en 1,3 procent meer omzet, als gemiddelde wel te verstaan van plussen en minnen. Verkopers van meubelen en van woningtextiel en het slaapsegment boeken respectievelijk 4,4 procent, 3,0 procent en 4,1 procent minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar.

Na twee kwartalen ziet de woonbranche de omzet met gemiddeld 3,6 procent stijgen. Met een plus van 11,1 procent hebben de keukenverkopers in de Woonwinkelmonitor erg goede zaken gedaan. Sterker nog, de branche als geheel dankt hieraan zijn omzetgroei in de eerste helft van dit jaar. Andere segmenten noteren meer bescheiden percentages. Minnen zijn er voor de meubelzaken (-1,4 procent), woningtextielwinkels (-0,4 procent) en slaapspeciaalzaken (-3,0 procent). Een omzetplus op de helft van het lopende jaar is er verder alleen voor de gemengde woonwinkels (2,1 procent).

Voor het derde kwartaal zijn de verwachtingen terughoudend. Slechts 15 procent denkt de gerealiseerde omzet van vorig jaar (met destijds een dikke plus van 12,7 procent) te overtreffen. De Woonwinkelmonitor heeft per saldo vanaf de zomer van 2014 positieve uitkomsten gekend.

(Parketplein, 08-08-2018)

 
Zwitserland: bewijs herkomst op parket

Bauwerk Parkett CasaparkCasapark van Bauwerk Parkett, een van de leden van de ISP.De negentien leden van de groep ‘productie en handel’ binnen de Interessengemeinschaft der Schweizerischen Parkett-Industrie (ISP), de belangenvereniging van de Zwitserse parketbranche, streven op korte termijn naar de invoering van een ‘bewijs van oorsprong’ voor parketvloeren. Dat wil zeggen: transparante informatie over de herkomst van het gebruikte hout en de plaats van productie van het parket. Achterliggende gedachte van de parketleveranciers is dat de Zwitserse consument een toenemend belang hecht aan meer kennis van de oorsprong van de producten. De documentatie zou per juli 2019 voor de koper beschikbaar moeten zijn.

Enige flexibiliteit, rekening houdend met een immers vaak wat complexe productieketen, is al ingebouwd in het stelsel. Komt het hout van een zagerij die zijn stammen uit een veelheid van omringende landen betrekt, dan mag de herkomstbenaming ook ‘Europa’ (met daarbij de betreffende houtsoort) luiden. Komt het halffabricaat van de parketvloeren uit bijvoorbeeld Polen of China, en vindt de eindafwerking in Zwitserland plaats, dan geldt als herkomstbenaming respectievelijk ‘Polen/Zwitserland’ of ‘China/Zwitserland’.

(Parketplein, 06-08-2018)

 
Branchebarometer daalt, blijft positief

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand verder gezakt en wel naar het laagste niveau sinds augustus 2016. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit juli af op een stand van 3,6, een daling van 3,2 punten ten opzichte van een maand eerder. De daling wordt met name veroorzaakt door tegenvallende woningverkopen en minder positieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels. Ondanks de afname is de barometerstand nog altijd positief, een indicatie voor een groeiende markt.

baro-2018-07‘Woonbranche economische barometer’ lijkt richting nullijn te buigen (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in juli met bijna vijf volle punten, om uit te komen op 0. Een derde bijna (32 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet tegenover evenzoveel een daling. Ruim een derde (37 procent) verwacht dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien, vier procentpunten minder dan in juni. Bijna een kwart (23 procent) voorziet een omzetdaling, een toename van twee procentpunten. Daarmee zijn de verwachtingen voor de komende maand in de woondetailhandel iets minder optimistisch dan in de voorgaande maanden, zo stellen de onderzoekers, die verder opmerken dat deze ontwikkeling al in juni zichtbaar werd.

De stemming onder consumenten is in juli daarentegen even positief, op een hoog niveau, als in juni, aldus het CBS. Ook de koopbereidheid is ongewijzigd. De producenten in de industrie zijn in juli iets minder positief dan een maand eerder. Het vertrouwen ging van 7,7 naar 6,3, aldus het CBS. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn niettemin positief.

Het aantal woningverkopen ten slotte komt in de verslagmaand juni 15,0 procent lager uit dan in juni 2017. De begin dit jaar ingezette trend dat het aantal verkopen afneemt, zet onverminderd door, zo stellen de onderzoekers vast. In juni zijn ruim 18400 woningen van eigenaar gewisseld. Ten opzichte van de voorafgaande maand mei is het aantal woningtransacties nog wel met 1,0 procent gestegen.

(Parketplein, 03-08-2018)

 
Gereedschap Pajarito in handen Uzin Utz

Team-gereedschapmaker-PajaritoTeam van gereedschapmaker Pajarito (foto: Uzin Utz).Het Duitse Uzin Utz heeft deze week zijn landgenoot Pajarito overgenomen. Het bedrijf maakt gereedschappen voor vloerenleggers, schilders en tegelzetters in eigen land en daarbuiten. Uzin Utz beschouwt de overname als een aanvulling op het assortiment gereedschappen en machines van zijn dochteronderneming Wolff. Dit betreft specifiek het segment van de kleine gereedschappen. "Met de kerncompetenties van Pajarito dichten we een gat in het assortiment,” zo verklaart Julian Utz, bestuurslid van Uzin Utz.

Vanuit de fabriek van Pajarito in Noordrijn-Westfalen worden ongeveer 5000 verschillende producten (zoals vlakspanen, mesjes, nadenrollers, plamuurmessen, spatels, tapijtscharen, mengstaven, uitstrijkers…) verdeeld. De drie bestaande vennootschappen (Pajarito Werkzeug, Korbach Werkzeug en Pajarito Warenhandelsgesellschaft) blijven onafhankelijk, onder hun eigen naam en op dezelfde voet opereren. De twee directeuren van Wolff, Julian Utz en Jürgen Rehmann, nemen ook bij Pajarito de leiding in handen. Een overnamesom is niet bekendgemaakt.

(Parketplein, 03-08-2018)

 
Faillissement Beukers Vloeren

Eikenvloer-naturel-beukersEikenvloer in een naturelle tint (foto: Beukers).A.T. Beukers B.V. te Broek op Langedijk is afgelopen dinsdag door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. De bekende specialist in eiken vloeren en patroonvloeren handelt onder de namen Beukers Vloeren (Broek op Langedijk) en Studio Het Arsenaal (Naarden-Vesting). Op Facebook deelt het bedrijf vandaag summier mee: “Helaas moeten wij u laten weten dat ons bedrijf per 31 juli 2018 failliet verklaard is. Beide filialen in Broek op Langedijk en Naarden zijn per heden gesloten.”

(Parketplein, 03-08-2018)

 
Woningmarkt en woonbranche op keerpunt?

inretail-logoBrancheorganisatie INretail houdt er rekening mee dat de woningmarkt, en in het voetspoor hiervan de woonbranche, een omslagpunt heeft bereikt. “De afgelopen vier jaar was de woonbranche goed op dreef: de omzet ontwikkelde zich uitsluitend positief. Nu het tweede halfjaar van 2018 is aangebroken, lijkt de omzet minder hard te stijgen als voorheen,” zo schrijft Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen op de website van INretail. “Eén van de redenen is de woningmarkt die net als de woonbranche een kantelpunt heeft bereikt.”

Van der Stelt noemt de recente daling van het aantal verkochte woningen en het aantal daarop volgende verhuizingen binnen Nederland “zorgwekkend” voor de woonbranche. De omzetontwikkeling van de woonbranche lijkt de ontwikkeling van het aantal verhuizingen immers (zie de grafiek) op de voet te volgen, zij het met een vertraging van ongeveer twee kwartalen.

ontwikkeling-verhuisbeweging-woonbrancheOntwikkeling totaal aantal verhuisde personen in Nederland vergeleken met ontwikkeling omzet totale woonbranche, met groeipercentage kwartaal t.o.v. hetzelfde kwartaal van voorgaande jaar. (Bron: CBS en INretail Woonwinkelmonitor)

Uit de INretail GfK Woon- en Keukenmonitor blijkt dat inmiddels 38 procent van de totale consumentenbestedingen aan grote woonartikelen voortkomen uit verhuizingen (in 2013 was dit nog 29 procent). Bij keukens en vloeren bestaat de grootste afhankelijkheid van verhuisbewegingen. Maar liefst 48 procent van alle keukens en 51 procent van alle vloeren (in m2) worden gekocht naar aanleiding van een verhuizing. Beddenspeciaalzaken zullen relatief minder geraakt worden door een dalende woningmarkt, want ‘slechts’ 18 procent van alle aankopen in de categorie bedden wordt gedaan naar aanleiding van een verhuizing.

Ook tussen de typen vloeren bestaan opvallende verschillen in reden tot de aankoop, blijkt uit de monitor. Zo is ruim 61 procent van al het vinyl/pvc door de consument gekocht vanwege een verhuizing naar een andere woning. Ongeveer de helft hiervan komt terecht in een nieuwbouwwoning. Voor tapijt geldt juist dat het grootste deel (56 procent) wordt gekocht ter vervanging of uitbreiding in de huidige woning van de koper.

Ook het gemiddeld besteed bedrag per vierkante meter lijkt deels af te hangen van de aanleiding voor de aankoop. Zo wordt bij vloeren die bestemd zijn voor een koopwoning gemiddeld per vierkante meter 76 procent meer besteed dan bij vloeren die bestemd zijn voor een huurwoning. Daarnaast is te zien dat het gemiddelde bedrag bij een vloer bestemd voor vervanging in de huidige woning hoger ligt dan bij verhuizing naar een bestaande woning. Bij verhuizing naar een nieuwbouwwoning wordt veruit het meeste besteed per vierkante meter, aldus de INretail GfK Woon- en Keukenmonitor. De Woonwinkelmonitor van INretail rapporteert een omzetstijging voor de verzamelde woonbranche van iets boven de drie procent in het eerste kwartaal van dit jaar en gemiddeld nog maar een procentje in het tweede.

(Parketplein, 01-08-2018)

 
USA-China: nu 25 procent strafheffing?

china-usa-flagsDe Amerikaanse regering zou overwegen om de drie weken geleden aangekondigde invoerheffingen van 10 procent op 200 miljard dollar aan goederen uit China, op te hogen tot 25 procent. Volgens de financiële pers moet binnenkort al rekening worden gehouden met een aankondiging vanuit Washington. Op de vorige maand vrijgegeven lijst met producten die in aanmerking zouden komen voor een strafheffing van 10 procent, staan ook allerlei soorten vloerbedekking en andere goederen voor de consumentenmarkt. Voorzover nu bekend, zou een eventuele verhoging van de invoerheffingen tot 25 procent gelden voor alle producten op de lijst van 200 miljard dollar.

Mogelijk is de (door een deel van Trumps adviseurs) gesuggereerde verhoging vooral bedoeld om China aan de (officiële) onderhandelingstafel te krijgen. De consultatieperiode ten aanzien van de eerder als vergelding aangekondigde invoerheffingen van 10 procent loopt op 30 augustus af, waarna direct maatregelen kunnen volgen. (Zie ook Nieuws van 11-07-2018).

(Parketplein, 01-08-2018)

 
I4F benoemt ervaren Verhaaren tot CFO

i4f-logoI4F, aanbieder van octrooien en technologieën voor de vloerennijverheid, heeft Kees Verhaaren per vandaag aangesteld als CFO, ofwel financieel directeur. Hij gaat toezicht houden op het financieel management van de licentiëringsactiviteiten, bedrijven en partnerschappen van I4F en treedt tevens toe tot de ‘Operational Excellence’-ploeg die de gewenste gang van zaken binnen het bedrijf in de gaten houdt.

De Nederlander is hiervoor elf jaar werkzaam geweest bij Unilin, de laatste acht jaar als verantwoordelijke voor alle administratieve en financiële zaken van Flooring Industries, de IP-tak in Luxemburg. Zijn nieuwe werkgever wil er verder op gewezen hebben dat Verhaaren de afgelopen tijd een meetellende rol heeft gespeeld in het ondersteunen van de expansie van Mohawk. Het op Curaçao zetelende I4F, met John Rietveldt als CEO, bemant sinds enige tijd een kantoor in Eindhoven, op de High Tech Campus aldaar.

(Parketplein, 01-08-2018)a

 
PEFC en FSC nemen afstand van STIP

stip-logoPEFC en FSC laten gezamenlijk weten niet achter STIP te staan. Met het vorig jaar gelanceerde initiatief van Stichting Hout Research, voluit ‘Sustainable Timber In Place' geheten, zouden bedrijven kunnen aantonen dat zij honderd procent duurzame houtproducten inkopen. Beide internationale boscertificeringsschema’s - “waarop STIP ongevraagd bouwt,” zo stellen zij - zijn van mening dat STIP-bedrijven met dit certificaat niet bijdragen aan duurzaam bosbeheer. Ze verwijten het keurmerk geen “link met het bos” te hebben.

“STIP is een administratieve vondst, die op de al bestaande en bewezen certificaten leunt. Dit doet afbreuk aan de certificering van verantwoord bosbeheer,” zo oordelen PEFC en FSC. “STIP heeft geen relatie met het verantwoord beheer van bossen, en daarom waren onder andere FSC en PEFC gedwongen om bezwaar te maken tegen de goedkeuring van STIP door TPAC. Omdat ook de overheid alleen goedkeuring wil verlenen aan certificaten die aantoonbaar bijdragen aan duurzaam bosbeheer, is de TPAC-goedkeuring van STIP inmiddels opgeschort.”

TPAC staat voor Timber Procurement Assessment Committee, een organisatie die houtcertificatiesystemen toetst aan de Nederlandse inkoopcriteria. STIP certificeert feitelijk geen hout, doch bedrijven aan de hand van inkoopfacturen. Het systeem werd destijds gepresenteerd als een toegankelijke ‘duurzame’ oplossing voor met name kleinere houtverwerkende bedrijven, zonder veel administratieve rompslomp (zoals zeker het geval is bij het door elkaar mengen van PEFC en FSC).

(Parketplein, 30-07-2018)

 
Brand in fabriekshal Flamingo Parket
brand-flamingo1
brand-flamingo2
brand-flamingo3Beelden van de brand en een deel van de gevolgen.

In de fabriekshal van Flamingo Parket in Barneveld is gisteren rond vijf uur in de middag brand uitgebroken. De aanwezige medewerkers konden tijdig het pand verlaten en er hebben zich gelukkig geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Omdat de fabriekshal los staat van het eigenlijke hoofdgebouw bleef de rest van het complex gespaard.

Wel is er aanzienlijke schade aan het pand, de afzuigingsinstallatie en de machines. Rond vijf uur ’s middags deed zich een stofexplosie voor en door de extreme droogte liep dit al snel uit de hand en sloegen de vlammen door het dak. Door adequaat optreden van de brandweer, die op grote schaal was uitgerukt, kon worden voorkomen dat de brand zich verder uitbreidde.

De fabriek zal de komende tijd niet in bedrijf zijn, maar in verband met de komende vakantieperiode was reeds een extra productie ingepland, zodat volgens Flamingo Parket voorlopig geen leveringsproblemen zijn te verwachten.

In de fabriek in Barneveld worden de tapisvloeren alsmede de massieve planken geproduceerd, terwijl de twin-planken in de Duitse vestiging worden vervaardigd. De schade zal de komende tijd worden geïnventariseerd en geprobeerd wordt de overlast voor alle klanten zo veel mogelijk te beperken. Het bedrijf vraagt om begrip voor mogelijke vertragingen.

(Parketplein, 27-07-2018)

 
Een fittie bij de buren

cover-parket parquet-1Aandacht voor EFWEX op de cover van het maartnummer van Parket/Parquet.Beroepsvereniging Dé Parketplaatsers is met een repliek gekomen op het verwijt van de organisatie van EFWEX dat haar afwezigheid op de parketbeurs, afgelopen maart, zou duiden op een “gebrek aan verantwoordelijkheidszin”. Kort verslag van een fittie (zoals dat in toepasselijke straattaal heet) bij onze zuiderburen.

“De Parketfederatie was de grote afwezige,” zo schreef organisator Filip De Ridder destijds in een nabeschouwing in zijn vakblad. “Vreemd wanneer je op het enige moment dat ‘jouw’ branche goed vertegenwoordigd was, als exposant afwezig bleef op de enige echt gefocuste parketbeurs in België.” De beroepsvereniging heeft gewacht met reageren tot het verschijnen van het zomernummer van zijn magazine Parket/Parquet, maar gaat er dan ook gelijk met gestrekt been in. “Lastercampagne”, “Moddergooien”, “Wild in het rond schoppen” en “Natrappen” zijn enkele van de kwalificaties die zij hanteert. Dé Parketplaatsers verklaren vooraf al weinig fiducie te hebben gehad in editie drie van de beurs en besloten hun medewerking te beperken tot media-aandacht in het voorjaarsnummer van hun vakblad. “Het getuigt […] van weinig klasse om ons de zwarte piet door te schuiven voor een tegenvallende beurs,” zo concluderen zij. Waarvan akte.

(Parketplein, 27-07-2018)

 
Coalitie VS tegen importheffing Trump

Veel-Amerikaanse-bedrijvenVeel Amerikaanse bedrijven benutten de productiecapaciteit van China om daar een deel van hun vinylmerken te laten maken.In de Verenigde Staten is een coalitie in de maak van belanghebbenden uit de vinylsector, die zich keert tegen het voornemen van president Trump om een tarief van tien procent op te leggen aan een verscheidenheid van producten uit China, waaronder LVT en vloeren van het type multilayer/WPC. (zie Nieuws van 11-07-2018). Inmiddels toegetreden tot het verbond, zo weet het digitale vakmedium Floor Daily, zijn de ondernemingen Shaw (moeder van onder meer USFloors/COREtec), Novalis, CFL (de grootse Chinese vloerenexporteur, voorheen Chinafloors) en Metroflor (geleid door coalitie-woordvoerder Harlan Stone, en gelieerd aan Aspecta) plus de organisaties American Chemistry Council en het Vinyl Institute.

De deelnemers (waarvan sommige zoals bekend graag de productiecapaciteit van China benutten om daar een deel van hun merken te laten maken) stellen dat de voorgenomen heffingen op vinylproducten ‘onevenredig negatief’ zullen uitpakken voor Amerikaanse consumenten en Amerikaanse vloerenbedrijven, met name die die baat hebben bij de als ‘explosief’ aangeduide groei van LVT en meerlaagse vloertypes. Behalve dat vinylvloeren duurder zullen worden voor de consument vanwege het ten dele doorberekenen van de hogere importkosten, zullen de voorgestelde tarieven volgens de klagers de keuze voor de kopers beperken en hun toegang tot innovaties verkleinen. Verder voorziet de coalitie het verlies van talrijke ‘Amerikaanse’ banen in de gehele vloerenketen, van import tot installatie.

Eerder deze week becijferde onderzoeksbureau Catalina Research in vakblad FCW dat Chinese vloeren bij benadering goed zijn voor een zevende van de ruim 25 miljard dollar tellende Amerikaanse vloerenmarkt als totaliteit, ofwel ruim 3,7 miljard dollar. Een doorberekende heffing van tien procent op alle uit China ingevoerde vloeren (het voornemen van Trump omvat velerlei vloerbedekkingen, van parket tot tapijt) betekent dan extra kosten voor de Amerikaanse consument van 370 miljoen dollar.

Bij LVT en andere elastische vloerbedekkingen is het aandeel van China evenwel forser en de negatieve gevolgen voor de Amerikaanse koper dus ook. Chinese fabrikanten zijn volgens de onderzoekers goed voor zowat de helft van de verkopen in deze categorie in de VS. Specifiek bij het ‘boomende’ LVT nemen in China gemaakte producten zelfs tweederde voor hun rekening van de Amerikaanse markt voor deze vloerensoort (die in 2017 naar schatting 2,4 miljard dollar groot was: +28 procent t.o.v. 2016). De Amerikaanse markt voor ‘klassieke’ vinylvloeren wordt berekend op 1,64 miljard dollar.

(Parketplein, 25-07-2018)

 
Onderzoek Surf~Parquet boekt progressie

Surf-Parquet-projectProject ‘Surf~Parquet’ werkt aan kwaliteit gestructureerd parket (afbeelding: IHD).Onder de benaming ‘Surf~Parquet’ verricht het Institut für Holztechnologie Dresden (IHD), in samenwerking met Holzforschung Austria (HFA), sinds november vorig jaar onderzoek naar het ontwikkelen van houten vloeren met gestructureerde oppervlakken die beschikken over een optimale weerstand tegen bouwchemicaliën.

Het primaire doel van het Europese onderzoeksproject is de ontwikkeling van nieuwe soorten gestructureerde coatings op parketvloeren en de verbetering van de weerstand van het parket tegen bouwchemicaliën, inclusief reinigingsmiddelen. Verder dient een testmethode voor de beoordeling van de chemische resistentie te worden ontwikkeld en moeten inzichten in de renoveerbaarheid van gestructureerd parket worden opgedaan.

Het achterliggende, commerciële doel van een en ander is het verbeteren van parketvloeren ten opzichte van concurrerende (synthetische) vloerbedekkingen, die immers dankzij digitaaldruk en innovatieve productietechnologie op het oog niet meer van echt hout, met inbegrip van de markante structuren in het oppervlak, zijn te onderscheiden.

Als onderdeel van het lopende project hebben al twee bijeenkomsten van de begeleidingscommissie plaatsgevonden. Op de laatste bijeenkomst in mei in Wenen werden de eerste resultaten aan de 31 deelnemers gepresenteerd en werd de verdere procedure besproken. De volgende bijeenkomst vindt plaats in het voorjaar van 2019. Belangstellende partijen kunnen overigens nog meedoen, aldus het onderzoeksinstituut.

‘Surf~Parquet’ wordt financieel ondersteund door het collectieve onderzoeksnetwerk CORNET (waarin onder meer de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en zal twee jaar lopen. De projectcommissie bestaat uit 26 ondernemingen uit Europa. Namens Duitsland participeren parketfabrikanten als MeisterWerke, Parador, Hamberger en Kährs en toeleveranciers als Loba, Osmo, Saicos en Pallmann. Oostenrijk is present met onder andere de parketmakers Bauwerk, Scheucher, Stia, Weitzer, Tilo en Mafi. Vanuit Zweden respectievelijk België nemen Bona en Unilin deel aan het project.

Het consortium heeft al een geslaagde samenwerking achter de rug in het vorige project ‘Europarquet’. (Zie daarvoor het nieuwsitem ‘Europees onderzoeksproject van start’ van 10-03-2014). Meer informatie over het huidige project is te vinden onder www.surfparquet.eu.

(Parketplein, 23-07-2018)

 
Tarkett introduceert iD Supernature

iD-SupernatureiD Supernature, nieuwe pvc-strokencollectie van dessotarkett.nl.Tarkett Nederland lanceert iD Supernature, een pvc-strokencollectie die aan de consument wordt voorgesteld als een duurzaam en betaalbaar alternatief voor een houten of betonnen vloer. Dankzij de nieuwe digitale printtechniek zijn de vloeren volgens de Waalwijkse leverancier niet van echt hout of beton te onderscheiden. Daarenboven geldt dat de robuuste iD Supernature-vloeren geschikt zijn voor intensief gebruik.

Door hun natuurgetrouwe uitstraling komen de vloeren goed tot hun recht in de landelijke woonstijl. Brede planken geven het interieur een fraaie en natuurlijke basis. Voor de stoer-moderne industriële woonstijl zijn de pvc-tegels met betonlook evenwel de aangewezen keuze. De donkere houtkleuren vormen dan weer de basis voor een tropisch-etnische sfeer. En met een visgraatmotief krijgt de stijl al snel een meer klassieke draai. Als styling-idee suggereert Tarkett nog om in bijvoorbeeld hal of slaapkamer het visgraat door te laten lopen op de wand als lambrisering. Een praktische en ruimtelijk werkende toepassing van iD Supernature (met houtlook) is in een open keuken en dan overlopend naar de zitkamer. In de iD Supernature-collectie hebben de pvc-stroken een lengte van 122 centimeter en een breedte van twintig centimeter. Er is een ruime keuze uit houtkleuren en elke strook kent zijn gelijke niet wat betreft houtprint.

De collectie is nu beschikbaar voor consumenten, later in het jaar komt hij ook beschikbaar voor de professionele gebruikers.

(Parketplein, 20-07-2018)

 
MEISTER Longlife-parket Residence PS 500

PS500 Eik-natuur-creme 8572Longlife-parket Residence PS 500 herontdekt oude legpatronen. Afgebeeld is de Eik natuur crème 8572.Onder het motto ‘terug naar de toekomst’ geeft MeisterWerke Schulte met zijn MEISTER Longlife-parket Residence PS 500 een nieuwe interpretatie aan een klassiek legpatroon. Het gehanteerde strookformaat (dekmaat 710 bij 142 millimeter) mag royaal worden genoemd, waardoor het gelegde oppervlak volgens de Duitse fabrikant tijdloos elegant oogt en tegelijkertijd huiselijk en modern. Als kliksysteem maakt PS 500 gebruik van het nieuwe Quadroclic Plus, waarop patent is aangevraagd. Dit fold-down-systeem maakt het mogelijk om eenvoudig, snel en betrouwbaar te werken. Behalve de klassieke visgraat zijn ook andere legpatronen, zoals blok-, ladder- en vlechtpatronen beschikbaar.

(Parketplein, 18-07-2018)

 
Workcamp Parquet naar Kasteel Arcen

kasteel-arcen-worcampKasteeltuinen Arcen.Het internationale evenement Workcamp Parquet, dat dit jaar zoals aangekondigd in Nederland op stapel staat, verhuist naar Limburg, naar het kasteel in de Kasteeltuinen Arcen. Archeologische werkzaamheden in/onder het oorspronkelijke project, Villa Ockenburgh bij Den Haag, duren langer dan gepland zodat projectcoördinator Benno Broen op zoek moest naar een nieuwe locatie.

In de eerste week van september maken zo’n veertig internationale parketleggers, meesters in het vak, gezellen en leerlingen, in het Limburgse kasteel twee volledige reconstructies van de oude tapis gelegde parketvloeren. Het Klavierzimmer krijgt zijn oorspronkelijke Eiken QFQ visgraat parketvloer met Noten bies en Eiken band terug. De Grote Zaal krijgt zijn oorspronkelijke Eiken QFQ omkaderde Caré parketvloer met Eiken band, Noten bies en Eiken staande sluitfries terug.

Mede doordat directeur Edwin Cools zeer enthousiast was over de prestatie in Schloss Dahlen tijdens het Workcamp Parquet 2017, neemt Albers Parketgroothandel dit jaar de rol van sponsor van het hout op zich.

Het Workcamp Parquet vindt plaats van 1 t/m 8 september. Bezoekers zijn van harte welkom om de werkzaamheden te komen bewonderen. Meer informatie: www.workcamp-parquet.com.

(Parketplein, 16-07-2018)

 
Quick-Step Challenge 2018

incoda-academy-quickstep-logoDe Quick-Step Challenge gaat weer van start, en wel op dinsdag 18 september a.s. in Gorinchem. De wedstrijd wordt aansluitend op het Nederlands Kampioenschap Parketleggen tijdens de Interieur Collectie Dagen gehouden en staat open voor zowel parketteurs als woningstoffeerders, die in teamverband deze uitdaging aan willen gaan.

De ‘Challenge’ houdt in dat teams van vier ervaren vloerenleggers, bijgestaan door een minder ervaren collega, binnen een kader van vijf bij vijf meter in drie ruimtes (kamertjes) een laminaat-, LVT- en parketvloer moeten leggen. Alle drie de vloeren hebben hun specifieke producteigenschappen, maar wel een identiek decor. Het gaat hierbij om de juiste legtechniek en zeker ook de snelheid.

Een en ander begint om 13.00 uur. Na een uitvoerige briefing gaan alle teams tegelijkertijd van start en worden door een deskundige jury beoordeeld. De prijsuitreiking is om 17.00 uur.

Alle deelnemers krijgen als aandenken een powerbank en een mooie polo. Het winnende team krijgt bovendien een heuse VIP-tour met overnachting tijdens de Amstel Gold Race (april 2019) aangeboden.

Vloerenleggers die de uitdaging aandurven, kunnen zich individueel opgeven (de organisatie zorgt er dan voor dat de deelnemer in een mooi team terecht komt), of als (bedrijfs)team. Aanmelden kan bij Walter Esch van het Platform Parketbranche:
mobiel 06-51112982 of e-mail info @ platformparketbranche.nl.

(Parketplein, 16-07-2018)

 
CBS: Groei woonbranche neemt iets af

In mei hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder de keukenwinkels, bouwmarkten en vloerenwinkels, de grootste omzetstijging binnen de non-food gerealiseerd, zo laat het CBS vandaag weten. Dit cluster rapporteert in de vijfde maand van het jaar een plus van 4,7 procent (april: +5,4 procent). De omzetgroei van de winkels in meubels en woninginrichting stak daar met een groei van ‘slechts’ 1,9 procent bescheiden bij af (april: 3,9 procent).

chart1307-2018

De omzet van de non-food als geheel is in de vijfde maand van het jaar met bijna 1 procent toegenomen. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder.

De detailhandel als geheel heeft 3,4 procent meer omgezet. (Zonder correctie voor de koopdagen was de omzet van de detailhandel ruim 4 procent hoger dan vorig jaar). Online is bijna 13,5 procent meer omgezet. Webwinkels hebben 10 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 19 procent.

(Parketplein, 13-07-2018)

 
Nord Holding verkoopt Parador

Met-Parador-CEO-dhirup-chaudhary“Met Parador hebben we een sterk merk met internationale bekendheid en een groot potentieel binnengehaald,” aldus Dhirup Choudhary, CEO HIL LImited.Investeringsmaatschappij Nord Holding heeft Parador verkocht aan het Indiase HIL Limited, een dochteronderneming van de CK Birla Group. Nord Holding had in oktober 2016 de vloerenfabrikant overgenomen van de Hülsta-groep. Het in Hyderabad gevestigde HIL Limited claimt een leidende positie in bouwmaterialen en componenten op het Indiase subcontinent te hebben en is van plan de acquisitie van Parador te gebruiken om zich internationaal te versterken. “Met Parador hebben we een sterk merk met internationale bekendheid en een groot potentieel binnengehaald,” aldus CEO Dhirup Choudhary. “De synergetische effecten zijn divers en zullen ons in staat stellen wereldwijd onze positie te versterken voor al onze merken en daarnaast de reusachtige Indiase markt voor Parador te ontsluiten.” Lubert Winnecken, Bestuursvoorzitter Parador: “Het hebben van een sterke partner zoals HIL Limited biedt ons nieuwe perspectieven. Het stelt ons in staat om te blijven investeren en verder te groeien. We verwerven hierdoor een zeer sterke positie voor de toekomst.” Parador’s jaaromzet bedraagt circa 150 miljoen euro en het bedrijf heeft de beschikking over circa 500 werknemers. Vijftig procent van de omzet wordt via export behaald. Het bedrijf exploiteert twee productievestigingen in Coesfeld en Güssing in Oostenrijk en ontwikkelt, produceert en vermarkt onder meer laminaat, parket, LVT/PU vloeren. De CK Birla Group heeft meer dan 20.000 mensen in dienst en meldt een jaaromzet van 1,8 miljard dollar.

(Parketplein, 13-07-2018)

 
Trump stelt heffingen op vloerbedekking voor

Op-de-lijst-staanOp de lijst staan vloerproducten van vinyl, plastic, hout (zowel samengesteld als massief), bamboe, kurk, getuft en geweven tapijt, tegels, en keramisch geglazuurd en ongeglazuurd.De Verenigde Staten hebben vloerbedekking opgenomen in een lijst met geïmporteerde producten uit China die te maken kunnen krijgen met heffingstarieven van 10%. Op de lijst staan vloerproducten van vinyl, plastic, hout (zowel samengesteld als massief), bamboe, kurk, getuft en geweven tapijt, tegels, en keramisch geglazuurd en ongeglazuurd. Een definitieve beslissing zal worden genomen op 18 augustus en de daaropvolgende actie zal op 31 augustus worden genomen. De maatregel werd aangekondigd door U.S. Trade Representative Robert Lighthizer namens president Trump. De lijst omvat in totaal voor 200 miljard dollar aan producten en omvat ook chemicaliën, staal, aluminium, tv-componenten en veel consumentenproducten, waaronder voedsel en kleding. Bij de bekendmaking van de voorgestelde tarieven zei Lighthizer: “Al meer dan een jaar dringt de regering Trump er bij China op aan om zijn oneerlijke praktijken te stoppen, zijn markt te openen en echte marktconcurrentie aan te gaan. Helaas heeft China zijn gedrag niet veranderd, zodat de toekomst van de Amerikaanse economie in gevaar komt.” Voor de liefhebbers is de complete voorgestelde lijst van mogelijke heffingen te bekijken via: https://ustr.gov/sites/default/files/301/2018-0026%20China%20FRN%207-10-2018_0.pdf

(Parketplein, 11-07-2018)

 
DNA-database moet ontbossing tegen gaan

Meaghan-Parker-wri-logo“We gebruiken bladweefsel van de esdoorns en nemen monsters van de gehele esdoornpopulatie van Zuid-Californië tot Brits-Columbia,” vertelt Meaghan Parker-Forney van het World Resources Institute.Milieuwetenschappers hopen dat met behulp van een DNA-database de illegale houtkap en onaanvaardbare krimp van beschermd bos een halt kan worden toe geroepen. Op kaarten is de vermindering van het areaal bos op de wereld dat jaarlijks verdwijnt duidelijk te zien. Bezorgd over de ontbossing zijn milieu voorvechters in de Verenigde Staten gestart met een project dat via een DNA-database de populatie van de grote esdoornboom aan de westkust van de Verenigde Staten in kaart moet brengen. Het uiteindelijke doel is echter om DNA-kaarten te gaan gebruiken in tropische landen waar de illegale houtkap een ware plaag is. “We gebruiken bladweefsel van de esdoorns en nemen monsters van de gehele esdoornpopulatie van Zuid-Californië tot Brits-Columbia,” vertelt Meaghan Parker-Forney, als wetenschapper verbonden aan het World Resources Institute, een non-profit organisatie ter bevordering van duurzaamheid en milieu in het Bulletin. De DNA-database is een proefproject van de Noorse overheid, die het project samen met de U.S. Forest Service financiert. Noorwegen hoopt hiermee te zien of een dergelijke database haalbaar is in locaties als Indonesië en Peru, waar illegale houtkap aan de orde van de dag is. Met behulp van vrijwilligers heeft het World Resources Institute inmiddels verschillende populaties van de esdoorn geregistreerd. Men hoopt nu de database te kunnen inzetten bij rechtzaken. Verschillende mensen zijn in de Verenigde Staten al veroordeeld voor illegale houtkap met behulp van DNA-bewijs. Meer informatie hierover is te vinden op de website van het World Resources Insitute.

(Parketplein, 11-07-2018)

 
FloorFolio introduceert magnetisch LVT
Michael-freedman-FloorFolioMichael Freedman, CEO FloorFolio: “Men kan nu in een paar minuten een vloer verwisselen, wat tijd en kosten bespaart.”
FloorFolioFloorFolio profileert zich nadrukkelijk met zijn magnetische vloersystemen op tal van vakbeurzen.

Het Amerikaanse bedrijf FloorFolio (Edison, NJ) komt deze zomer met een nieuwe collectie vloeren onder de naam ‘Levitate Magnetic LVT’, een vloersysteem opgebouwd uit magnetisch LVT. Levitate maakt gebruik van een gepatenteerd magnetisch systeem, met een gemagnetiseerde ondervloer. Als eenmaal de ondervloer is gelegd, kunnen de LVT-planken geplaatst worden zonder dat er lijm nodig is. Installateurs kunnen daardoor een vloer binnen enkele minuten verwisselen, wat tijd en kosten bespaart. Levitate biedt volgens FloorFolio eindgebruikers de mogelijkheid oneindig maal het ontwerp aan te passen zonder dat daarbij een arbeidsintensieve installatie nodig is. Volgens Michael Freedman, CEO FloorFolio, is Levitate echt een baanbrekend product, zo laat hij de Amerikaanse vakpers weten. “Een van de belangrijkste problemen voor elke eindgebruiker en vloerinstallateur zijn de kostbare ‘call-backs’ en tijdrovende reparaties. Met de installatie van Levitate komen deze problemen niet meer voor. Levitate biedt iedereen de mogelijkheid om eenvoudig een plank te verwijderen en deze snel te vervangen, waardoor uitvaltijd voor een eventuele andere opdracht of klus wordt geëlimineerd.” FloorFolio stelt met zijn Levitate LVT een revolutie teweeg te brengen in de traditionele methoden voor vloerinstallatie. De magnetische ondervloer zou volgens FloorFolio meer dan 100 jaar mee gaan.

(Parketplein, 09-07-2018)

 
Vrouwen in het Parket op Tour

logo-vrouwen-in-het-parketVorige week maandag maakten 30 leden van de netwerkclub ‘Vrouwen in het Parket’ een tocht door Noord-Holland. De vrouwen bezochten de showrooms van drie leden en de Zaanse Schans, waar molen ‘De Bonte Hen’ de lijnolie van RIGO Verffabriek produceert. Ook volgden ze een workshop over klanttypen en gedrag. Tijdens de eerdere bijeenkomsten wisselden de ‘Vrouwen in Parket’ al veel ervaringen en ideeën uit. Hierdoor groeide de nieuwsgierigheid naar elkaars showroom.

vrouwen-in-het-parketDe ‘Vrouwen in het Parket’ op tour in Noord-Holland.

Op-bezoek-Zaanbever-houten-vloeren-LROp bezoek bij Zaanbever houten vloeren.
Van-Beverwijk-Molen-De-Kat-RIGO-LRVan Beverwijk reden de vrouwen door naar de Zaanse Schans, naar molen ‘De Bonte Hen’ waar RIGO haar lijnolie ambachtelijk uit het lijnzaad laat slaan.

Als eerste was Andrea van Es aan de beurt van Vloerenhuis Amsterdam. Een zaak die ze samen met haar man runt in Amsterdam-Zuid. Het familiebedrijf adviseert al ruim 100 jaar hun klanten over de beste vloeren en staat vooral bekend om het leggen, renoveren en restaureren van ambachtelijk parket, maar hebben ook andere parket-, planken- en laminaatvloeren. De dag werd vervolgd bij Zaanbever houten vloeren in Beverwijk die Denise Jacobs samen met haar broer runt. Zaanbever heeft het hele proces in eigen hand, van ruwe plank tot en met de geschaafde en bewerkte gelegde vloer. Ook hier kunnen klanten terecht voor andere soorten harde vloeren, onderhoud en reparaties. Van Beverwijk reden de vrouwen door naar de Zaanse Schans, naar molen ‘De Bonte Hen’ waar RIGO haar lijnolie ambachtelijk uit het lijnzaad laat slaan. Deze olie wordt gebruikt in diverse producten, waaronder de vloerolie. Henriëtte van Westerhoven vertelde dat RIGO Verffabriek heel blij is dat dit echte Hollandsche product op deze wijze verbonden is met de Nederlandse cultuur. De molenaar gaf vervolgens een demonstratie.

Na de lunch bij D’Swarte Walvis volgde een introductie over klanttypen en gedrag. Leuk en herkenbaar voor iedereen, zo vermeldt het persbericht. De ‘Vrouwen in Parket’ verlieten de Zaanse Schans om naar ’t Saense Parkethuys te gaan, waar Nancy Vleeschhouwer ze meenam in het verhaal over deze enorme showroom. Twee verdiepingen groot, panelen aan de wand en grote kasten met honderden monsterborden. Ook ’t Saense is een familiebedrijf dat Nancy met haar broer runt. “Na de heerlijke borrel verspreidden de vrouwen zich weer over het land, voldaan en geïnspireerd door showrooms en de gastvrijheid van deze drie bedrijven. Het was mooi om te zien hoe ieder bedrijf zijn eigen charme heeft en inspeelt op de behoefte van de eigen doelgroep, waardoor ze elkaar niet ‘in de weg zitten’. De markt is groot genoeg!” De volgende korte bijeenkomst is op maandag 17 september van 10.00 tot 13.30 uur, op de InCoDa in Gorinchem.

(Parketplein, 09-07-2018)

 
Gilde toetst Meester Parketteurs
Eric-Jongmans-Edwin-CoolsEric Jongmans (links) in gesprek met Edwin Cools (rechtsboven).
Irvin-houtherkenningIrvin van Reeven bezig met zijn opdracht materiaalkennis.
Rik-SimonsRik Simons beantwoordt geduldig de vragen van de commissieleden.
Wilfred-Krebbers-ontspannenWilfred Krebbers wacht geduldig af wat komen gaat.
Prachtige-portfoliosPrachtige portfolio’s.

Van-links-de-commissieVan links de commissieleden Marc van Roozendaal, Mari Habraken, een op dreef zijnde Peter Nieuwpoort en Fred Witkamp.

Gisteren was in Nieuwegein de herhaaldag voor Meester Parketteurs die langer dan vijf jaar de titel Meester voeren. De opgeroepen Meester Parketteurs werden beoordeeld aan de hand van een porfolio dat ze moesten inleveren met daarin een door hen uitgevoerde mooie opdracht/reparatie, en aan de hand van hun vakkennis. Daarnaast werd ook hun materiaalkennis bekeken via een toets houtherkenning. De portfolio was al eerder doorgestuurd naar de beoordelingscommissie die dit jaar bestond uit: Edwin Cools (Albers Parket), Marc van Roozendaal (onafhankelijk deskundige), Mari Habraken (Voorzitter en permanent lid), Peter Nieuwpoort (Meester Parketteur) en Fred Witkamp (Meester Parketteur). De Meester Parketteurs die ditmaal voor de commissie verschenen waren: Eric Jongmans, Irvin van Reeven, Rik Simons, Wilfred Krebbers en Dominique Rasenberg.

Hoewel de parketteurs kritisch en vakkundig aan de tand werden gevoeld, ontpopte de toetsing zich ook tot een inspirerende uitwisseling van ervaringen, gedachtes en meningen tussen de commissieleden enerzijds en tussen de commissie en beoordeelde parketteurs anderzijds. Hoewel de één misschien wat meer gespannen was dan de ander, blijkt de liefde voor het vak bij de parketteurs zo groot dat het plezier van het kunnen praten over hun vak ervan af spatte. Men vergat daardoor soms zelfs voor een commissie te zitten die hen ging beoordelen. Eric Jongmans had overal en zonder aarzeling meteen een antwoord op, behalve toen Fred Witkamp hem vroeg naar wat zijn tekortkomingen zijn. Het bleef daarop even stil, waarna Eric antwoordde dat hij misschien soms teveel in zijn vak opgaat.

De jury nam met de parketteurs nauwkeurig de portfolio’s door, maar ging ook de diepte in wat betreft technische details en hun marketing en communicatieve vaardigheden. Onderwerpen als anhydrietvloeren, restvochtgehalte, schuurmethodes, zaagmethode, houtsorteringen, vochtscherm en vlakheidscontrole, vloerverwarming, enzovoorts, passeerden de revue. Opvallend was echter dat de commissie tevens de nadruk legde op het uitdragen van het vak, het belang van een goede communicatie met de klant en een onderhoudsadvies op maat (zet dit op papier!), maar ditmaal ook op veiligheids- en milieu-aspecten. Na ampel beraad kregen alle Meester Parketteurs die gisteren zijn beoordeeld het recht toegewezen hun titel ook de komende vijf jaar te mogen voeren. Zij zijn hierover vandaag persoonlijk ingelicht.

(Parketplein, 06-07-2018)

 
Bijlard introduceert aandrukrol Extreme

Bijlard-Aandrukrol-De Bijlard Aandrukrol Extreme.Vrijwel iedereen die HPL, fineer of vlakke oppervlaktes met contactlijm verlijmt, gebruikt een aandrukrol om de lijmfilms goed in elkaar te drukken. Peter Bijlard van Bijlard International was echter op zoek naar een beter alternatief voor de huidige rol. Die bleek nergens te vinden en bij een bevriende relatie gaf hij aan wat hij graag zag in een nieuwe rol, waarna de fabrikant zelf ook met aanpassingen kwam. Zo ontstond een sterkere en grotere rol, die ook nog eens uit veel minder onderdelen bestaat en daardoor een langere levensduur heeft. De aandrukrol bestaat uit een kern van kunststof en heeft grote en stevige kunststof handgrepen om maximale druk uit te kunnen oefenen. Op het handvat zit tevens een handige magneet waardoor het apparaat ook nog eens makkelijk op te bergen is. “Dit is weer een typisch staaltje van meedenken met en luisteren naar signalen van onze klanten,” aldus een enthousiaste Peter Bijlard, die ook de revolutionaire Sqraper® bedacht.

(Parketplein, 06-07-2018)

 
Lieverdink helpt parketopleiding
RaymondRaymond Burger beoordeelt, begeleider Ruud Boom kijkt toe.
DaanDaan van den Berg in actie.

Afgelopen maandag waren de praktijkexamens van de leerlingen van de parketopleiding Niveau 3 te Nieuwegein. Het had een haartje gescheeld of het praktijkexamen had geen doorgang kunnen vinden. “Parketfabriek Lieverdink heeft echt het examen voor de leerlingen gered,” verzucht parketopleider Jan van der Kroef. “Ik was net terug van mijn zomervakantie en kwam er op school achter, toen ik de examens met Fred Witkamp doornam, dat geen van ons beiden het materiaal aan Lieverdink had gevraagd. Parketfabriek Lieverdink levert al meer dan 10 jaaar het tapis voor de examens van de Niveau 3 leerlingen. Zoals Quick-Step en PPC bijdragen aan het examen voor de leerlingen van Niveau 2.” Maar uiteindelijk is een en ander toch nog goed gekomen? “Ja, dankzij de flexibele inzet van Parketfabriek Lieverdink. De medewerkers van Lieverdink hebben alle zeilen bijgezet en ervoor gezorgd dat afgelopen vrijdag het examenmateriaal alsnog geleverd is. En dat was echt een pak van ons hart, zo kan je wel zeggen.” Zo konden Daan van den Berg en Raymond Burger afgelopen maandag van start gaan met hun praktijkexamen Niveau 3. “Beiden werkten bij Parketzorg uit Rotterdam tijdens hun 1e jaar van hun opleiding. Daan is, nadat hij Nederlands kampioen bij de aspiranten is geworden bij het laatste NKP, gaan werken bij Rotterdam Parket omdat hij daar meer tapis kan leggen.” Of de heren geslaagd zijn kun we nog niet vermelden omdat zij nog een paar werkopdrachten Theorie moeten afronden samen met hun portfolio gesprek. “Maar aan hun praktijk werkstuk zal het niet liggen,” aldus Van der Kroef tot besluit.

(Parketplein, 04-07-2018)

 
20ste editie NK Parketleggen

Deelnemers-in-NK-ParketleggenDeelnemers in actie.De twintigste editie van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen (NKP) vindt in september plaats op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa). Tijdens dit kampioenschap laten de beste parketteurs van Nederland zien wat ze in huis hebben aan kennis en vaardigheden. Het NKP wordt georganiseerd door het Platform Parketbranche. Er doen dit jaar meer parketteurs mee dan in 2017, namelijk 28 (21 senioren en 7 aspiranten), tegenover 24 (17 senioren en 7 aspiranten) vorig jaar. Deelname aan het NKP staat zoals bekend open voor alle parketteurs in Nederland en wordt gezien als de ultieme uitdaging om het vakmanschap en ervaring te laten zien. Het NKP bestaat uit twee groepen deelnemers: senioren en aspiranten. Voor alle deelnemers geldt dezelfde opdracht, welke uitgevoerd wordt in 8 millimeter dik tapis op een ondergrond van 150x150 centimeter. Tijdens de NKP-Workshopdag (maandag 3 september) krijgen de deelnemers de opdracht te zien en lichten de sponsors toe waar men specifiek op moet letten.

De senioren strijden om de Rien Bouwmeester wisselbokaal en de aspiranten om de Ad van Mierlo bokaal. Bovendien laat de Plinten en Profielen Centrale (PPC) de bedrijfsauto van beide winnaars voorzien van speciale NKP-belettering. Daarnaast krijgen alle deelnemers de inmiddels bekende glazen standaard als aandenken en daarbovenop een voucher van 150 euro die ze bij de sponsors kunnen besteden. Ook worden de deelnemers tijdens het NKP voorzien van een speciaal NKP-outfit.
Het NKP vindt plaats op de beursvloer, in de wedstrijdarena van InCoDa. De helft van de deelnemers start op zondag 16 september en de andere helft op maandag 17 september. Op dinsdag 18 september komen alle deelnemers in actie om hun opdracht af te werken (schuren en in de olie zetten). De prijsuitreiking is op dinsdag 18 september vanaf 17.00 uur. Het NKP wordt mede mogelijk gemaakt door PPC, Rigo Verffabriek, Houtbedrijf Kerkhofs, Stauf en Festool met een faciliterende functie voor InCoDa-organisator Easyfairs Evenementenhal.

(Parketplein, 04-07-2018)

 
COREtec® Benelux Event goed ontvangen

Van-links-Coretec-Benelux-Event-2018Van links: Marc Dubbeldam (Dersimo), Anthony Graham (Headlam), Jan Dossche (COREtec®) en partner, Bart Terpstra (Bosgoed) en Hans Declerq, YEPP.De distributeurs van COREtec® kijken tevreden terug op het Benelux Event van vorige week maandag (zie nieuws 25-06-2018). Anthony Graham CEO Headlam: “Een zeer goed ontvangst, interessante en leerrijke architecturale wandeling door Antwerpen en een zeer interessante lezing.” Bart Terpstra Bosgoed: “Het tweede COREtec® Benelux event was net als het eerste zeer geslaagd met heel wat tevreden genodigden.” Marc Dubbeldam, Dersimo: “Drie maanden na onze overname door Headlam UK zijn wij trots dat wij partner zijn geworden van COREtec®. Een lang gekoesterde wens om dit innovatieve product te mogen gaan voeren is hiermee uitgekomen bij Dersimo. Onlangs is ons team ook afgereisd naar COREtec® in Waregem om alle ‘ins en outs’ over dit mooie product te leren.” Hans Declercq YEPP België: “We hadden alle belangrijke klanten uitgenodigd en iedereen is vol lof.” Jan Dossche, President USFloors – COREtec®, tot besluit: “We bedanken onze partners YEPP, Bosgoed, Headlam, Forinn en Dersimo voor de talrijke opkomst van hun klanten en hun aanstekelijke gedrevenheid en nooit aflatend enthousiasme!”

(Parketplein, 04-07-2018)

 
Evenementenhal investeert in locatie Gorinchem

Evenementenhal GorinchemEvenementenhal Gorinchem.Beursorganisator en beheerder van eventlocaties, Easyfairs Evenementenhal, investeert deze zomer fors in haar locatie Gorinchem. Het volledige parkeerterrein wordt opnieuw ingericht en vernieuwd. Er worden 200 extra parkeerplekken gerealiseerd en het terrein krijgt deels een nieuwe asfaltlaag. Ook worden de in- en uitritten heringericht ten behoeve van een vlottere doorstroming. Verder wordt de beurshal aan de A15 voorzien van een nieuw energiezuinig aircosysteem. “Met de herinrichting en uitbreiding van het terrein ligt er halverwege augustus een vernieuwd parkeerterrein, waarbij gelet is op een nog vlottere doorstroming van het verkeer. We beogen daarmee niet alleen het gemak van onze klanten en bezoekers te optimaliseren, maar denken hierbij ook aan onze ‘buren’ om drukte tijdens piekmomenten in goede banen te leiden,” zegt Jeroen van Hooff, CEO van Easyfairs Evenementenhal. Voor elektrische rijders beschikt het vernieuwde parkeerterrein over meerdere nieuwe Tesla laadpalen en Ecotap laadpalen. De eerste werkzaamheden zijn reeds gestart. Het vernieuwde parkeerterrein biedt dadelijk plaats aan ruim 2.100 voertuigen. De oplevering van het nieuwe parkeerterrein staat gepland op 17 augustus 2018, ruim op tijd dus voor de Interieur Collectiedagen in september.

(Parketplein, 04-07-2018)

 
Barometer woonbranche daalt: -3,3

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand naar het laagste niveau van het afgelopen jaar gedaald. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer noteert voor juni een stand van 6,7. De daling van 3,3 punten ten opzichte van de voorgaande maand wordt volgens de onderzoekers met name veroorzaakt door tegenvallende woningverkopen en minder positieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels.

Woonbranche-economische-0518‘Woonbranche economische barometer’ daalt in juni mede door tegenvallende woningverkopen en minder gunstige omzetmutaties van woonwinkels. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt afgelopen maand met bijna vijf punten en komt uit op 5,0. Ruim een derde van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, minder dan een derde registreert daarentegen een daling. Ruim vier op de tien woondetaillisten verwacht dat in de komende maand de winkelomzet zal stijgen, iets meer dan twee op de tien denkt aan een omzetdaling. Daarmee zijn de verwachtingen volgens Van Es voor de komende maand in de woondetailhandel iets minder optimistisch dan in de voorgaande maanden.

Het consumentenvertrouwen blijft in juni op 23 staan, onveranderd in vergelijking met de maand ervoor, zo meldt het CBS. De deelindicator koopbereidheid neemt een weinig af en komt in juni uit op 9, tegen 10 in mei. “Consumenten oordelen in juni over hun financiële situatie hetzelfde als in mei, maar vinden de tijd voor het doen van grote aankopen iets minder gunstig.” Het producentenvertrouwen gaat volgens het CBS van 9,8 in mei naar 7,7 in juni. Producenten in de industrie zijn in juni minder positief over de verwachte bedrijvigheid dan een maand eerder.

In de verslagmaand mei 2018 registreert het Kadaster 18.237 verkochte woningen, een daling van 8,8 procent ten opzichte van mei 2017. De daling van het aantal woningverkopen over de eerste vijf maanden van dit jaar komt uit op -6,5% ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2017. Maar er zijn grote verschillen tussen de vier grote steden (-9,2%) en de rest van Nederland (-6,0%).

(Parketplein, 02-07-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

Domotex

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com