unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

5481 STEP banner

nieuws
Flamingo Parket present in Gorinchem
Driestrooks-lamelparket-FlamingoDriestrooks lamelparket Flamingo Parket.
Strauss‘Strauss’ uit de vloerencollectie Wil.

Flamingo Parket presenteert vanaf komende zondag voor de eerste maal zijn nieuwe Wil-collectie op een Nederlandse beurs. Deze onderscheidt zich door de afwijkende manier van zagen, waardoor een onregelmatig beeld ontstaat. Anders dan bij het standaard bandzagen is geen sprake van een opeenvolgend patroon, zodat de uitstraling veel natuurlijker oogt. Na de uiterst succesvolle Raftwood-collectie (ook op de beurs aanwezig) is dit de tweede nieuwe serie die het Barneveldse bedrijf binnen korte tijd introduceert. De Wil-collectie is beschikbaar in een tiental fraaie kleuren.

Op de beurs zal ook de jongste toevoeging aan het leveringsprogramma, het traditionele driestrooks lamelparket, worden gepresenteerd. De exposant wijst erop dat dit product, na jaren van afwezigheid in verband met een sterk stagnerende vraag, momenteel bezig is aan een inhaalslag. Tijd dus wat Flamingo Parket betreft om deze klassieker weer op te nemen in het assortiment. Het lamelparket is leverbaar in diverse houtsoorten, die ook alle op de beurs worden gepresenteerd. Op de stand zullen naast de eerdergenoemde Wil-collectie ook de andere collecties te zien zijn, waaronder de Franse, Duitse, Planed Oak en Raftwood-serie.

(Parketplein, 13-09-2017)

 
T&G Wood naar InCoDa met nieuwe stand

Nieuwe-beursstand-TG-incodaNieuwe beursstand T&G Wood op voorbije Domotex.T&G Wood kondigt aan groots uit te gaan pakken op de aanstaande Interieur Collectie Dagen. In het kader van de vernieuwing van het vakevenement komt het bedrijf uit Ede allereerst met zijn nieuwe en bovenal fraaie stand naar Gorinchem. Deze zal voorts in het teken staan van velerlei nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van parketvloeren, waarover de medewerkers van T&G Wood de geïnteresseerde bezoekers graag te woord staan voor advies en informatie.

De nieuwe beurspresentatie was begin dit jaar voor het eerst te zien op de Domotex in Hannover, waar de reacties volgens de parketleverancier louter positief waren. Komende zondag, maandag en dinsdag is T&G Wood te vinden op standnummer 184. De exposant wijst ten slotte op de mogelijkheid om gratis E-tickets voor de beurs aan te vragen via verkoop@tg-wood.com.

(Parketplein, 13-09-2017)

 
Inspiratie centraal bij PPC op de beurs

ppc-logo-incoda“Onze zelfgebouwde stand is goed voor driehonderd vierkante meter aan inspiratie,” aldus laat de Plinten & Profielen Centrale weten geheel en al klaar te staan voor een geslaagde deelname aan de komende Interieur Collectie Dagen te Gorinchem. De groothandel heeft de vertrouwde positie gekozen tegenover de arena met het NK Parketleggen. “Met een stand, anders dan alle anderen,” zo stelt de exposant (en opnieuw wedstrijdsponsor) uit Wijk bij Duurstede. “Verbonden met de nieuwe manier van oriënteren van de klant, online! Een ontdekkingstocht naar hoe je je showroom aanpast naar het complete plaatje, waardoor het voor de klant makkelijker wordt de vloer denkbeeldig in zijn eigen ruimte te plaatsen. Een galerie waar je rustig rondkijkt en stil staat bij wat je aanspreekt om de details beter te zien en het ambacht verder te ontdekken.”

In de buitenring van de stand (nummer 199 op de plattegrond) toont de groothandel concepten waarmee parketzaken en woninginrichters het aanbod voor hun klanten, de consumenten, kunnen verbreden. “Een totaalconcept voor klanten, op zoek naar meer dan een vloer alleen,” aldus de PPC. Te denken valt aan raambekleding van Daantje Dekker, traprenovatie (in hout, PVC, laminaat en vinyl), KLEED karpetten, het nieuwe Duo Hoeklijnprofiel, Sfeerplinten en de nieuwe vloerenlijn BOEN.

Verder belooft de PPC flink uit te pakken met zestig nieuwe decors van Quick-Step. Een ander speerpunt dat de PPC onder de aandacht wil brengen is zijn op het thema ‘inspiratie' inhakende Experience Center, te bezoeken in Wijk bij Duurstede. De groothandel gaat er voor het overige prat op inmiddels zo’n tienduizend producten in zijn assortiment te hebben opgenomen, de meeste uit voorraad leverbaar. Afgelopen jaar zijn weer ruim negenhonderd nieuwe artikelen toegevoegd. Het volledige aanbod is overzichtelijk ondergebracht in de nieuwe catalogus, die op de stand is af te halen. En op de zondag is er nog een aardige actie voor de kinderen.

(Parketplein, 13-09-2017)

 
Hoomline pakt uit op InCoDa

Vitality-Jumbo-60505Vitality Jumbo 60505Intertap Flooring zal aanwezig zijn op de InCoDa in Gorinchem met diverse laminaat-updates en een flink aantal geplande uitbreidingen in het leveringsprogramma van Hoomline.

In het oog springend is de Balmoral XL-collectie. Deze 123 centimeter lange en 24 centimeter brede delen worden in acht actuele dessins geïntroduceerd. De planken zijn zeven millimeter dik en geschikt voor zwaar huishoudelijk gebruik (klasse 32). “Met de komst van de Balmoral XL-collectie spelen we in op de trends van vandaag de dag en wij zijn ervan overtuigd dat dit assortiment een belangrijke aanvulling zal worden op ons huidig laminaatgamma,” aldus het management van Intertap Flooring. “Daarnaast zullen we onze focus verder uitbreiden met de Hoomline Fusion Isocore-collectie. De collectie heeft zich vorig jaar succesvol laten introduceren hetgeen we nu verder willen uitbreiden.”

De Hoomline Fusion-collectie omvat een nieuwe LVT Multilayer-collectie met Isocore Technology. De reeks telt een dertiental door de leverancier als ‘revolutionair’ aangeprezen referenties, alle met decors uitgevoerd in eiken dessins. De items in de Hoomline Fusion-collectie laten zich wat Intertap betreft bestempelen als ‘echte planken’, gezien hun natuurlijke uitstraling, wat nog eens wordt benadrukt door de matte overlay en de gesynchroniseerde embossing.

De Isocore Technology betreft een geëxtrudeerde PVC ‘solid core’ zonder weekmakers. Hoomline Fusion met genoemde technologie telt vele voordelen. Intertap somt op: de gemakkelijke installatie door middel van het ‘Droplock 100 System’, de honderd procent waterbestendige drager (wat het dweilen van de vloer een peuleschil maakt) en, vanwege de hoge dimensionale stabiliteit, de optie om de vloer in een grotere ruimte te installeren zonder dat dilatatie optreedt. “De vloeren van Hoomline Fusion geven daarmee het begrip ‘uitstraling & comfort’ een nieuwe dimensie,” aldus de exposant.

In Gorinchem introduceert de leverancier ook de Hoomline Duoplank en Lamel parketcollectie. Intertap: “Een logisch vervolg op de succesvolle Hoomline Chateau-collectie. Met de komst van de Europese Rustiek Eiken-collectie, bieden wij nu diverse onbehandelde en behandelde uitvoeringen aan die zich resoluut onderscheiden op het gebied van de prijs-kwaliteitverhouding. Met deze uitbreiding is het ‘Hoomline Vloer Totaal Concept’ van Intertap Flooring een feit geworden.”

Als vierde en laatste speerpunt van belang wijst de exposant op de naar eigen zeggen ‘revolutionaire’ ondervloer Hoomline FloorMuffler, waarvan de verkoop deze maand op de InCoDa van start gaat. De gepatenteerde FloorMuffler is een akoestische en vochtwerende premium ondervloer, geschikt voor zowel huishoudelijke als projectmatige installaties en exclusief verkrijgbaar bij Hoomline.

De FloorMuffler komt in rollen van honderd centimeter breed en vijftien meter lang en is slechts 2,0 millimeter dik. Hij behaalt een TÜV-gecertificeerde contactgeluidisolatie van 10 dB, wat door veel VVE’s als vereiste wordt gesteld. Ondanks zijn dikte kan de FloorMuffler zich qua loopgeluid meten met de eigenschappen van een rubber ondervloer van tenminste 2,8 millimeter dikte. “Met de komst van de FloorMuffler hebben we een product in handen dat voldoet aan de strengste norm in Nederland, met het gebruikersgemak van een foam ondervloer en het comfort van rubber ondertapijt, en dat ook nog eens de R-waarde bevordert,” zo vat Intertap samen tot besluit.

(Parketplein, 13-09-2017)

 
Peitsman prominent op InCoDa

Peitsman-vpwi-2016Koninklijke Peitsman op eerdere editie van de beurs.Koninklijke Peitsman is opnieuw prominent van de partij op de beurs in Gorinchem, die zoals bekend komende zondag aftrapt onder de nieuwe naam Interieur Collectie Dagen. Op zijn als vanouds ruime stand presenteert de groothandel een flink aantal noviteiten. Bovendien staan er diverse demonstraties gepland. Ook heeft de exposant nog een paar aantrekkelijke beurscadeaus in petto.

In de collecties van Quick-Step Laminaat, Livyn en Parquet, mFLOR en Beautifloor PVC zullen de nodige vernieuwingen worden getoond. Verder krijgt Peitsman op de beursvloer ondersteuning van zijn leveranciers Quick-Step, mFLOR, Forbo (Flotex en Coral Click), Eurocol (Liquid Design), Snickers, Modulyss, Forest, Dr. Schütz, Collomix, Leister, Küberit en Janser.

In de collectie van Quick-Step zijn verbeteringen in het laminaatprogramma doorgevoerd. Zo is voor de Eligna-serie een aanpassing voorzien en krijgt de Impressive-collectie nieuwe decors. Quick-Step Livyn wordt uitgebreid met een aantal fraaie tegeldecors. Van Quick-Step Parquet is de volledige collectie aangepast. “Hierdoor wordt het programma overzichtelijker en zal men flexibeler om kunnen gaan met de huidige schaarste aan eiken,” zo licht Peitsman toe.

mFLOR komt met een opvallende uitbreiding in zijn bijzondere serie Authentic planks en belooft voorts het markante Parva plus onder de aandacht te brengen. In de collectie Beautifloor PVC wordt ruimte gemaakt voor de nieuwe serie Beautifloor Artiste. De reeks van zes planken biedt extra lange en brede decors, in overeenstemming met de huidige trends. De planken zijn bovendien voorzien van ‘in register embossing’; de structuur volgt precies de tekening van de plank.

De Interieur Collectie Dagen beloven wat Peitsman betreft opnieuw een leuk en interessant evenement te worden, dat men stellig niet mag missen. “Klanten die naar de beurs komen kunnen nog profiteren van aantrekkelijke beursacties met fraaie cadeaus zoals Walibi-tickets, zonnebrillen en een professionele stofzuiger.”

(Parketplein, 13-09-2017)

 
Boen nieuw in vloerenassortiment PPC
axel-martensAxel Martens: ‘Via honderd verkooppunten gaan we dertig producten uit voorraad leveren’.
 Boen-Catalogus-2017Voorzijde catalogus Boen -  
‘be inspired’.

De vloeren van Boen zijn opvallende nieuwkomers in het assortiment van de Plinten & Profielen Centrale. Een kwalitatieve, drielaagse parketvloer met klikverbinding, met een brede range aan producten, zo vat de groothandel uit Wijk bij Duurstede zijn nieuwe vloerenlijn samen. Het programma van Boen is verdeeld in een viertal stijlen: Pure Nordic, Modern Rustic, Urban Contrast en Classic Elegance. Elke stijl mag wat de PPC betreft op zichzelf een ‘klassieker’ worden genoemd, in die zin dat hij niet snel uit de mode zal raken. Iedere stijl telt zo’n twintig decors, en met opgeteld drie sorteringen, vijf formaten en vier manieren van oppervlakteveredeling, is het resultaat een zeer ruime hoeveelheid keuzemogelijkheden.

Waarom gaan jullie Boen doen? “Boen is honderd procent gelieerd aan Bauwerk, een merk waarmee we al de nodige positieve ervaringen hebben. Vandaar,” zo verklaart Axel Martens namens de PPC. “Boen heeft in Litouwen een uiterst moderne fabriek staan. Wij gaan hun drielaagse producten met klik doen. Via honderd verkooppunten gaan we dertig producten uit voorraad leveren. Bovendien ontwikkelen we zelf de winkelpresentatie. Belangstellenden moeten op de beurs in Gorinchem zeker de presentatie van het Nederlandse programma komen bekijken.”

De introductie van Boen gaat vergezeld van een fraaie catalogus vol inspirerende foto’s, een overzicht van de vloeren en een stappenplan voor het beslissingsproces. Op de stand van de PPC op de Interieur Collectie Dagen zal de gloednieuwe catalogus verkrijgbaar zijn.

(Parketplein, 11-09-2017)

 
Parketmarkt Nederland topt ranglijst FEP

fep-logoDe Nederlandse parketmarkt laat opnieuw een aanzienlijke verbetering zien, zo rapporteert de Europese parketfederatie FEP in een tussentijds marktoverzicht. De parketverkopen zijn hier in het voorbije eerste halfjaar met naar schatting 7 procent toegenomen, in het kielzog van een aantrekkende woningbouw. Wel worden de betaalbaarheid van de grondstof hout in ons land en de beschikbaarheid van sommige specificaties door de FEP als ‘problematisch’ bestempeld.

In het algemeen maakt de Europese parketbranche nog altijd een gematigde groei door, profijt trekkend van gunstige ontwikkelingen in de economie, de bouwactiviteit in het bijzonder. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wijzen de voorlopige resultaten voor de eerste helft van 2017 op een voortzetting van de positieve ontwikkeling in de consumptie van parket, zoals waargenomen in 2016 en in het eerste kwartaal van 2017. Deze volgens de FEP verhoudingsgewijs ‘veelbelovende’ ontwikkelingen worden opgetekend in alle landen waar FEP-leden present zijn, de Scandinavische incluis. Nergens wordt een afname van het verbruik gemeld.

De andere groeilanden, naast Nederland, op een rijtje gezet: België (+2,5 procent), Denemarken (+1 à 2 procent), Duitsland (+2 procent), Frankrijk (+3 procent), Italië (+1,5 procent), Oostenrijk (+2 procent), Polen (+2 à 3 procent) en Zweden (+3 à 4 procent). Een stabiele gang van zaken wordt genoteerd in Finland, Noorwegen, Spanje en Zwitserland.

(Parketplein, 11-09-2017)

 
Nieuwe vloerlakken van RIGO Verffabriek

STEP-logoRIGO Verffabriek presenteert op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem een nieuwe generatie vloerlakken. Bij de ontwikkeling van de volledig nieuwe lijn heeft het IJmuider bedrijf - onder het motto ‘Het lakken van parket is een vak. Net als het maken ervan’ - samengewerkt met parketleggers.

Het nieuwe assortiment wordt verkocht onder de merknaam STEP. Het assortiment bestaat uit een STEP Grondlak Naturel en een STEP Grondlak Warm. Daarnaast zijn er drie verschillende glansgraden beschikbaar: STEP Parketlak 2k Mat, STEP Parketlak 2k Satin en STEP Parketlak 2k Glans. Voorts wordt de STEP Milde Reiniger gepresenteerd.

Kenmerkend voor de twee grondlakken is dat ze gemakkelijk en aanzetvrij aan te brengen zijn. Ze zijn verkrijgbaar in twee nieuwe kleuren: warm en naturel. De parketlakken zijn door hun hoog vastestofgehalte iets dikker dan de meeste andere beschikbare lakken. “Het voordeel is dat ze daardoor gemakkelijk aan te brengen zijn, niet spetteren en, heel belangrijk, polijstkrasjes in de ondergrond vullen,” zo benadrukt RIGO Verffabriek. “Daardoor kan de parketlegger met meer zekerheid een houten vloer afwerken met een lak.”

Om het verkopen van een lakvloer te bevorderen, heeft RIGO Verffabriek een speciale Glansgraden-display ontwikkeld. De display is zo gemaakt dat de stalen eenvoudig meekunnen in de bus onderweg naar de consument of voor op tafel in de speciaalzaak. Op de driedaagse beurs in Gorinchem, die zondag van start gaat, bemant RIGO Verffabriek stand 176 (en is sponsor van het NK Parketleggen).

(Parketplein, 11-09-2017)

 
Flinke groei Interieur Collectie Dagen

Komende-zondag-begintKomende zondag begint de beurs in Gorinchem.De komende editie van de Interieur Collectie Dagen is flink gegroeid ten opzichte van vorig jaar, toen nog onder de ‘oude’ naam Vakdagen Parket & Woninginrichter. Het vakevenement voor vloeren, stoffering, wandbekleding en raamdecoratie telt 19 procent meer exposanten (per vandaag al over de honderd namen) en het aantal vierkante meters beursoppervlakte neemt met 38 procent toe.

Het NK Parketleggen keert na een korte afwezigheid terug op de beursvloer in Gorinchem. Op zondag begint de helft van de deelnemers aan het kampioenschap, op maandag de andere helft. Dinsdag zijn alle 27 deelnemers aanwezig voor de afwerking van hun opdracht. Aansluitend volgt de prijsuitreiking. Daarnaast wordt het NK Woningstofferen gehouden, georganiseerd door vakschool HMC. De deelnemers strijden om het gouden, het zilveren en het bronzen Delphin mes. De kampioen wint voorts een gevulde gereedschapstas. De prijsuitreiking is dinsdag om 17.15 uur. Het HMC organiseert verder nog demonstratiewedstrijden meubelstofferen op het nieuwe Meubelstoffeerdersplein.

Deze keer is er voor het eerst een zondagopening om kleine ondernemers tegemoet te komen. Kinderen mogen die dag deelnemen aan professionele kinderanimatie of de vloer op. De beurs opent alle dagen om 10.00 uur en is op zondag 17 september te bezoeken tot 18.00 uur, op maandag tot 21.00 uur en op dinsdag tot 18.00 uur. Gratis e-ticket(s) aanvragen of meer informatie: www.interieurcollectiedagen.nl.

(Parketplein, 11-09-2017)

 
Mano Demmers start MVVM

Mano-Demmers-mvvmMano DemmersMano Demmers is geen onbekende in de vloerenwereld. Hij heeft er zijn sporen ruimschoots verdiend de afgelopen vijfentwintig jaar en de nodige kennis vergaard. “Dit heeft ervoor gezorgd dat ik in die periode tevens een groot netwerk heb opgebouwd, en ik had het gevoel dat ik daar actief iets mee moest gaan doen. Daarom heb ik nu de stoute schoenen aangetrokken en besloten om als zelfstandige verder te gaan en in die hoedanigheid de markt te gaan bewerken.”

Mano’s bedrijf heet MVVM wat staat voor: ‘Mooie Vloeren Van Mano’. “Een simpele, makkelijk te onthouden naam die de lading dekt,” zo legt hij uit. Was het begin jaren negentig INPA Parket in Bergen op Zoom die zijn eerste werkgever werd, nu in 2017 is ditzelfde bedrijf zijn eerste opdrachtgever. Vanaf deze week is Mano dan ook het aanspreekpunt voor alle Nederlandse klanten van INPA en keert hij zodoende terug op het oude nest.

Ook op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem is hij te vinden op de stand van INPA Parket (standnummer 226). In de nabije toekomst zal het assortiment van MVVM volgens Mano verder uitdijen; gesprekken hierover zijn nog gaande. Zodra er op dit gebied ontwikkelingen zijn, belooft hij deze met de branche te communiceren. Mano Demmers is mobiel bereikbaar op 06-40676699 en per e-mail op mano@inpa.nl.

(Parketplein, 08-09-2017)

 
Floorify behaalt Δ Llin10 DB

Floorify-brochure-coverCover brochure FloorifyHet Belgische vloerenmerk Floorify heeft, op vraag van verscheidene Nederlandse klanten, zijn product laten testen bij TFI in Aken. Het resultaat: Floorify behaalt in combinatie met de Floorify Comfort Ondervloer een geluidsreductie van ΔLw21 Db en ΔLlin10 DB. De innovatie op vloerengebied kan zodoende ook in appartementen worden geplaatst of op verdiepingen waar geluid naar onder toe tot een minimum dient te worden beperkt.

Floorify heeft dankzij zijn rigide kern een klikverbinding die volgens eigen opgave meer dan vier keer zo sterk is als die van de klassieke ‘soepele’ klik-pvc-planken. De sterke klikverbinding maakt het mogelijk om het product te combineren met een ondervloer die in hoge mate voldoet aan de vereisten ten aanzien van egaliserend vermogen, geschiktheid voor vloerverwarming en -koeling, schokabsorptie en geluidsreductie.

Pieter Buyck en Marie Callens zijn met hun Floorify present op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem, en wel op stand 121.

(Parketplein, 08-09-2017)

 
Nieuwe producten Bijlard International

FLEXXFLOOR-2aBijlard International staat ook dit jaar op de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem. Het bedrijf pakt uit met een nieuwe stand, passend bij de uitstraling van het FLOOR-assortiment, bestaande uit onder meer MS-FLOOR parketlijm, Plintenkit FLOOR en Nadenlijm FLOOR. En introduceert en passant nog twee innoverende FLOOR-producten.

FLEXX FLOOR is een op MSP gebaseerde nadenlijm, waarbij mes en groef blijvend elastisch worden verlijmd - én die de klant van de afnemer verlost van ‘krakende vloeren’. Door de hoge elasticiteit is de FLEXX FLOOR geschikt voor elke omgeving, maar wat de leverancier betreft ideaal voor vloeren die worden gelegd in appartementencomplexen.

GAP FILLER FLOOR is de tweede noviteit, die gebruikt wordt om holle ruimten onder een bestaande houten vloer eenvoudig en voordelig op te vullen.

FLEXXFLOOR-2b

Beide aanvullingen op het assortiment passen naar eigen zeggen naadloos in de wens van de Zoetermeerse specialist om producten voor de parketbranche te leveren met een toegevoegde waarde. “De komende maanden worden er meer nieuwe producten geïntroduceerd,” aldus Peter Bijlard. “Maar dat doen wij pas als wij volledig overtuigd zijn van de door ons gewenste kwaliteit.”

Bijlard International bemant stand 182 op de beurs in Gorinchem, op 17, 18 en 19 september a.s.

(Parketplein, 06-09-2017)

 
Van Vakbeurs Vloeren tot InCoDa

sfeerbeeld-vpwi-2016Sfeerbeeld Vakdagen Parket & Woninginrichter 2016“Waarom moet dat nou weer, een andere naam voor de Vakdagen,” is een verzuchting die de afgelopen weken hier en daar valt te beluisteren. De beurs heeft echter al meer wisselingen van namen gekend, telkens inspelend op het veranderende aanbod, zonder dat dit het evenement wezenlijk deerde. We zetten de geschiedenis kort op een rijtje.

De eerste editie van de vakbeurs werd in april 2005 gehouden in de toenmalige Evenementenhal Rijswijk onder de naam Vakbeurs Vloeren. Onder deze naam ging de beurs nog twee jaar door op dezelfde locatie, zij het in het najaar. De vierde editie (2009) week uit naar de Evenementenhal Gorinchem en koos weer voor het voorjaar. Sindsdien is ‘Gorcum’ de plaats van handeling. Editie vijf (voorjaar 2010) ging door onder de dubbele naam Vakbeurs voor de Woninginrichter + Parket Vakdagen (de laatste oorspronkelijk bedoeld als tweejaarlijks nevenevenement). Editie zes (voorjaar 2011) torste zelfs drie namen mee: Vakbeurs voor de Woninginrichter + Parket Vakdagen + Meubel Vakbeurs. De edities zeven tot en met tien (2012 tot en met 2015) stonden telkens in het voorjaar op de rol onder de nieuwe naam Vakdagen Parket & Woninginrichter. Editie elf (2016) verhuisde weer naar het najaar en was de laatste die gebruik maakte van de beurstitel Vakdagen Parket & Woninginrichter. Vanaf 2017 heet de beurs Interieur Collectie Dagen (deze twaalfde editie met inbegrip van Floor Expo). Hoe dan ook, volgende week zondag gaat hij van start.

(Parketplein, 06-09-2017)

 
Uitbreiding PPC in gebruik genomen
Peter-Klaassen-overzietPPC-directeur Peter Klaassen overziet goedkeurend het nieuwe complex.
Zonnepanelen662 Zonnepanelen op het dak zijn goed voor 780.000 KwH.
Dock-en-wasstraat-rechtsDock en wasstraat (rechts).
De-nieuwe-halDe nieuwe hal biedt ruimte voor 15 bestelwagens en vijf ‘loading docks’ voor vrachtwagens.

Volgens planning is aan het eind van deze zomer de nieuwbouw van de Plinten & Profielen Centrale in gebruik genomen. De imposante 6000 vierkante meter extra magazijnruimte draagt bij aan een noodzakelijke verruiming van de opslagcapaciteit en, zeker niet onbelangrijk, een optimalisering van het logistieke traject. “We willen foutloos leveren,” aldus PPC-directeur Peter Klaassen. “Daarbij is een logistiek op maat onontbeerlijk. Het aantal artikelen en orders is de laatste jaren fors toegenomen.”

De hoofdvestiging aan de Weegmaat in Wijk bij Duurstede is hiermee uitgegroeid tot een indrukwekkend complex. Duizend heipalen gingen voor de uitbreiding de grond in. De oude laadhal met vier ‘docks’ wordt nu alleen nog ingezet voor binnenkomende goederen. De nieuwe hal biedt ruimte voor vijftien bestelwagens en vijf ‘loading docks’ voor vrachtwagens. De artikelen komen nu links het pand binnen en verlaten rechts, per commissie, het pand. “Een belangrijke logistieke verbetering.” Bijzonder is ook de eigen wasstraat die aan het complex is toegevoegd. De Plinten & Profielen Centrale beschikt hiermee over voldoende voorraad en transportcapaciteit om producten op tijd te leveren.

MagazijnHet magazijn.

662 Zonnepanelen op het dak, goed voor 780.000 KwH, zorgen voor een grotendeels zelfvoorzienende stroomvoorziening, maar de ruimte beschikt ook over een gescheiden afvalsysteem en een eigen kartonpers. De hallen zijn nu al volledig ingevuld en in gebruik genomen, waarbij volgens de Plinten & Profielen Centrale de verbeterde logistiek al goed zichtbaar is.

(Parketplein, 04-09-2017)

 
‘Private Days’ Cotap voor parketteurs
Foto-3-display-floorlifeDisplay Floorlife.
Animatiefiguur-Co-tjeAnimatiefiguur Co-tje is beeldmerk van het nieuwe concept Co-pro.
PresentatiemappenPresentatiemappen met plinten en profielen.
Logo-vloerenconcept-FloorlifeLogo van het vloerenconcept Floorlife.

Vloerengroothandel Cotap nodigt parketteurs uit om hun in Genemuiden, in een persoonlijk onderhoud, tekst en uitleg te geven over twee nieuwe concepten. Hiermee kan de parketteur zichzelf zowel online als via de winkel beter zichtbaar maken. Dat is nodig, zo onderstreept de leverancier, omdat de consument de weg naar de winkel steeds vaker online begint en vindt.

De Private Days die Cotap organiseert kunnen worden gezien als een privé huisshow: dealers krijgen individueel uitleg over trends, nieuwe concepten en de toekomstvisie van de groothandel uit Genemuiden.

Speciaal voor parketzaken ontwikkelde Cotap het concept Floorlife. Dit omvat de verschillende collecties parket, laminaat en pvc. Hiervoor zijn displays ontworpen met grote stalen en productinformatie plus grote sfeerfoto’s op de achterwand. De foto’s zijn terug te vinden op de site van Floorlife die in oktober actief wordt. De foto’s zijn binnenkort ook te zien op de site van de dealer doordat deze (onzichtbaar) wordt gekoppeld aan de site van Floorlife.

Een tweede concept is Co-pro. Het betreft ondervloeren, plinten en profielen voor parket, laminaat en pvc. Co-pro krijgt een bijzonder beeldmerk met animatiefiguur Co-tje dat lijkt op een kameleon. Zoals een kameleon effectief te werk gaat, maar nauwelijks zichtbaar is, geldt dat ook voor de producten van Co-pro. De producten worden overzichtelijk gepresenteerd in een vijftal mappen.

Voor zowel Floorlife als Co-pro komen aparte sites met technische informatie en foto’s. Deze worden gelinkt aan de site van de dealer, zonder dat de consument dat ziet. Want volgens Cotap oriënteert en koopt de consument steeds meer via online verkregen informatie. “Online vindbaarheid en goede digitale informatie is daarom noodzakelijk om de eindklant naar de winkel te trekken.”

De Private Days zijn deze zomer in relatieve stilte begonnen met tot nu toe, zo stelt het organiserende bedrijf vast, een bovengemiddeld succes. Het vervolg vindt plaats dit najaar en komend voorjaar.

(Parketplein, 01-09-2017)

 
Woondetailhandel houdt optimisme vast

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand met 3,7 puntjes gezakt. De door Van Es Marketing Services verzorgde barometer sluit augustus evenwel af op een nog immer positieve stand van 12,3. De daling wordt veroorzaakt door minder gunstige cijfers over de woningmarkt. De woondetaillist blijft echter onverminderd optimistisch gestemd, zo weten de onderzoekers. Ook het producentenvertrouwen is ietsje lager in augustus. Wel zijn de cijfers over de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en het consumentenvertrouwen positiever dan in de voorgaande maand.

baro-2017-08‘Woonbranche economische barometer’ handhaaft zich keurig (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in augustus met ruim vijf punten om uit te komen op 16,4. Meer dan vier van de tien (43 procent) van de woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet tegenover ruim een kwart (27 procent) een daling. Daarmee is het de derde maand op rij dat de index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten in de lift zit. Van de woondetaillisten verwacht krap de helft (44 procent) dat in de komende maand de winkelomzet wederom een stijging zal laten zien. Slechts twee van de tien (21 procent) voorzien een omzetdaling.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in augustus een fractie verbeterd. Consumenten zijn onverminderd positief over zowel hun eigen financiële situatie als de tijd voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen daalt weliswaar een puntje, maar al zijn deelindicatoren staan positief. In de verslagmaand juli 2017 ten slotte registreert het Kadaster 19.979 verkochte woningen. Dit is een stijging van 1,3 procent ten opzichte van juli 2016. Vergeleken met de voorgaande maand, juni 2017, is sprake van een daling van 7,9 procent.

(Parketplein, 01-09-2017)

 
mFLOR presenteert ‘Moderne Lifestyle’

mFLOR---Modern-LifestyleIn de reeks ‘Lifestyles by mFLOR’ is het nu de beurt aan Modern.“Glanzend RVS en leer in combinatie met strakke, rechte lijnen en veel zwart, wit en grijs. Herkenbaar? Dit zijn de meest genoemde kenmerken van een modern interieur.” Aldus trapt de tekst af in een persbericht waarmee mFLOR zijn dealers inspirerende tools in handen wil geven om de vertaalslag naar de consument te laten maken via het thema ‘Moderne Lifestyle’.

mFLOR vervolgt: “In deze cleane woonstijl wordt veel gebruik gemaakt van luxe materialen als chroom, eiken en natuursteen. Van een modern interieur wordt veelal ‘less is more’ gezegd en daarom wordt er gebruik gemaakt van gladde materialen als leer, glas en kunststof. Naast het strakke effect zorgen deze materialen ook voor het contrast en het creëren van optische ruimte. De kleuren blijven licht en ingetogen, met een uitzondering voor accessoires als een schilderij, een kastje of een fruitschaal. Voorwaarde is wel dat deze accessoires allemaal exact dezelfde kleur zijn.”

Door het toevoegen van ‘zachte’ materialen, zo geeft mFLOR als woontip mee, oogt het doorgaans minimalistische en harde interieur al snel vriendelijker. “Hierbij kan je denken aan een mooi tapijt, het plaatsen van een bank met organische vormen of een zachtere vloer. Laat je voor deze laatste optie inspireren door de collecties PVC-vloeren van mFLOR. Dankzij het natuurgetrouwe dessin en het gladde oppervlak passen de vloeren uitstekend in een modern interieur. Door het zachte en onderhoudsvriendelijke materiaal wordt het woongenot enorm vergroot.” Meer inspiratie is te vinden op: https://mflor.com/lifestyle/moderne-pvc-vloeren/

InCoDa-logoDe ‘Lifestyles by mFLOR’ - Klassiek, Modern, Landelijk, Industrieel en Scandinavisch - zijn present op de Interieur Collectie Dagen van 17 t/m 19 september a.s. te Gorinchem. Belangstellenden worden door mFLOR ontvangen op stand 114.

(Parketplein, 01-09-2017)

 
Workcamp Parquet gaat van start
logo-workcamp
Dahlener-SchlossDahlener Schloss heeft betere tijden gekend.
Versailles-paneelpatroonVersailles-paneelpatroon voor de Kaisersaal koppelt de toepassing van het traditionele eiken aan de helle tinten van esdoorn.

Komende zaterdag beginnen de feitelijke werkzaamheden van het negen dagen durende ‘Workcamp Parquet’. De editie 2017 van het internationale scholingsproject richt zich op het in oude luister herstellen van het achttiende-eeuwse kasteel van Dahlen in de oostelijke Duitse deelstaat Saksen. Het laat-barokke bouwwerk stond er al niet zo florissant voor toen het in 1973 grotendeels afbrandde, en wordt sinds enkele jaren beetje bij beetje hersteld.

Het project, met Hinterseer als hoofdsponsor dit jaar, stelt zich ten doel om het gebruik van massief parket te bevorderen en jonge mensen in Europa voor het parketleggersambacht warm te maken. In de Kaisersaal dient de internationale groep een Versailles-paneelpatroon in eiken en esdoorn te plaatsen. Bij elkaar 120 vierkante meters gedetailleerd werk. In de Spiegelsaal moet conform de beschikbare historische voorbeelden een driedimensionale ‘gevlochten’ vloer in meerdere houtsoorten worden geïnstalleerd. [Zie ook het nieuwsitem ‘Workcamp Parquet in een Saksisch kasteel’ van 17-02-2017].

Er zijn dit jaar circa dertig deelnemers uit elf landen. René Caran is senior projectmanager, Ernst Müller neemt de technische supervisie voor zijn rekening. Het (Duitstalige) motto dit jaar is ‘Innovation durch Tradition.’ Team Nederland bestaat uit Henk Pruysen, Dave Amweg en ‘aanvoerder’ Benno Broen, die ook een demonstratie tapis leggen ‘made in Holland’ zal verzorgen. Als het goed is komt Nederland overigens in 2019 aan bod voor een ‘Workcamp Parquet’.
Meer informatie: www.workcamp-parquet.com.

(Parketplein, 30-08-2017)

 
Uurtarief zelfstandige rond 40 euro

euro-biljettenHet gemiddelde tarief van de zelfstandige in de bouw is nu tussen de 38 en 43 euro bruto per uur, zo meldt FNV Bouwen & Wonen. Als oorzaak wordt opgegeven dat het werk bij zowel particulieren als op de bouwlocaties weer toeneemt. Tegelijkertijd bericht de vakschildersorganisatie ‘Erkend Betere Schilder’ dat de aangesloten bedrijven, waaronder veel zzp’ers, goed vol zitten en een uurtarief rekenen van gemiddeld 41,10 euro. Daarmee ontstaat wat meer helderheid over het momenteel gevraagde uurtarief van zelfstandigen in bouwgerelateerde beroepen. Sharon Gesthuizen van Aannemersfederatie AFNL sprak eerder deze maand immers over gemiddelde uurtarieven voor zzp'ers in de bouw die van 25 euro weer naar 45 euro zijn gestegen sinds de financiële crisis. Voorzitter Charles Verhoef van belangenbehartiger Zelfstandigen Bouw reageerde daarop door te stellen dat de tarieven nu echter op 35 tot 37,50 euro per uur liggen, ongeveer op het niveau van tien jaar geleden. [Zie ook nieuwsitem ‘Zzp’er profiteert van personeelstekort’ van 11-08-2017].

(Parketplein, 28-08-2017)

 
Van Luijk opvolger Baljeu bij SBRCURnet

Fred van LuijkFred van LuijkFred van Luijk volgt Jeannette Baljeu per 1 september op als bestuurder (algemeen directeur) van SBRCURnet. Van Luijk, nu nog hoofd Financiën en DT-lid bij het kennisinstituut, dient de voorgenomen bedrijfsbeëindiging in goede banen te leiden. Diens benoeming wordt ondersteund door de OR en RvC. Baljeu is per september voorgedragen als Gedeputeerde voor Zuid-Holland.

Begin mei maakte de organisatie het voornemen bekend zichzelf op te heffen. Dit vanwege het wegvallen van fondsgelden en het uitblijven van vervangende omzet. Aangekondigd werd tevens dat werkzaamheden zoveel mogelijk elders zouden worden ondergebracht. [Zie Nieuws van 05-05-2017]. In 2001 verscheen bij Stichting Bouwresearch (SBR), een voorloper van SBRCURnet, de 95 pagina’s tellende titel ‘Houten afwerkvloeren’, deel 3 uit de gids afwerkvloeren. Het belangwekkende naslagwerk voor het ontwerp en de uitvoering van houten afwerkvloeren is samen met het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) uit België en talrijke adviseurs uit de Nederlandse parketbranche ontwikkeld, onder wie Ad van Mierlo.

(Parketplein, 28-08-2017)

 
Eric van Dongen naar VDS Vloeren

Eric-van-Dongen-aEric van DongenEric van Dongen is per 1 juli jl. in dienst getreden bij VDS Vloeren. Hij versterkt als verkoper de buitendienst van de vloerenspeciaalzaak uit Oud Gastel. Van Dongen (55) heeft ruim vijfentwintig jaar kennis van de houtindustrie en zal geen onbekende zijn voor veel groothandels, architecten en aannemers. De voorbije decennia heeft hij eigen groothandels onder zijn hoede gehad, zoals TLT en Newfloor. Zijn nieuwe werkgever prijst hem als een harde werker met een uitgebreid netwerk.

(Parketplein, 28-08-2017)

 
Afwerkingsbedrijven handhaven groei

De deelbranche van de afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw zag de omzetgroei zich in het tweede kwartaal op hetzelfde niveau handhaven als in het eerste kwartaal het geval was (+7,7 procent). Zo blijkt uit de voorlopige cijfers die het CBS gisteren in de meest recente Kwartaalmonitor Bouw bekendmaakte. Tot de afwerking rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

Kwartaalmonitor-2e-kwartaal-cbsAlle bedrijven in de gespecialiseerde bouw bij elkaar behaalden in het tweede kwartaal 3,6 procent meer omzet. Een kwartaal eerder was dat nog 3,8 procent. Het CBS constateert grote verschillen tussen de bedrijven. Grote bedrijven zagen hun omzet dalen, middelgrote bedrijven zagen hun omzet stijgen.

De bouwsector als geheel behaalde een omzetstijging van 6,3 procent in het afgelopen kwartaal. Bedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw, waaronder de bouw van woningen en gebouwen, zagen de omzet met 10,6 procent toenemen, precies een procent meer dan in kwartaal 1 het geval was. De vergunde bouwsom voor woningen nam wederom toe, de bouwsom van bedrijfsgebouwen liet voor het eerst in vijf kwartalen een daling zien in vergelijking met het voorgaande jaar. Net als in de afgelopen drie kwartalen is het ondernemersvertrouwen in de bouw het hoogst van alle sectoren. In 2013 was de bouw nog de meest somber gestemde sector.

(Parketplein, 25-08-2017)

 
Houtindustrie plust wederom

cbs-logoDe omzet in de hout- en bouwmaterialenindustrie is in het tweede kwartaal van 2017 met 5,5 procent toegenomen op jaarbasis, zo meldt het CBS in zijn Kwartaalmonitor Industrie. Vooral in mei groei deze sterk (+15,9 procent). Uit de onderliggende statistieken blijkt dat van de twee deelbranches de totale omzet van de bouwmaterialenindustrie (+6,3 procent) harder is gegroeid dan die van de houtindustrie (+3,1 procent), waartoe ook de parketfabrikanten behoren. De prijzen in de hout- en bouwmaterialenindustrie liggen het tweede kwartaal 2,4 procent hoger dan vorig jaar. De hout- en bouwmaterialenindustrie heeft al 14 kwartalen achtereen te maken met prijsstijgingen. De meubelindustrie noteert in het tweede kwartaal overigens een bescheiden omzetgroei van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De binnenlandse omzet groeide met 2,4 procent, terwijl de buitenlandse omzet met 4,7 procent kromp.

(Parketplein, 23-08-2017)

 
Goede cijfers Headlam

Steve-Wilson-HeadlamSteve Wilson, Chief Executive Headlam: “Het eerste halfjaar van 2017 vertegenwoordigde wederom een periode van zowel financiële als operationele groei.”De Headlam-groep presenteert positieve cijfers over het eerste halfjaar van 2017. In totaal behaalde de toonaangevende distributeur van vloerbedekkingen een omzet van 341,9 miljoen Britse pond. Dat is een plus van 4 procent in vergelijking met dezelfde periode over 2016. Het bedrijf behaalde zijn omzetgroei zowel in de thuisbasis Verenigd Koninkrijk als in Europa. De ‘like-for-like’ omzet in het Verenigd Koninkrijk noteerde een plus van 2,1 procent en in Europa werd een groei van 3 procent behaald. De winst voor belastingen is met 11 procent toegenomen en komt uit op 16,8 miljoen Britse pond. Headlam verwacht dat het positieve resultaat zich ook in de tweede helft van 2017 zal voortzetten. Zo laten de cijfers over de eerste weken van het tweede halfjaar zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Europa wederom een continue groei zien in vergelijking met vorig jaar. “Het eerste halfjaar van 2017 vertegenwoordigde wederom een periode van zowel financiële als operationele groei. We zijn bijzonder verheugd dat onze gecoördineerde inspanningen naar een meer effectieve organisatie en onze initiatieven voor meer efficiency hebben geresulteerd in een versterking van de winstgevendheid van de onderneming,” aldus Steve Wilson, Chief Executive Headlam.

(Parketplein, 23-08-2017)

 
Shaw investeert in WPC

Vance-Bell-CEO-Shaw-logoVance Bell, CEO Shaw: “De uitbreiding van onze productiecapaciteit biedt ons een sterke marktpositie.”Shaw heeft een 30 miljoen dollar investering afgerond bij de productie van ‘composite core’ LVT in zijn fabriek te Ringgold in de Amerikaanse staat Georgia. Shaw startte in Ringgold in 2016 met de productie van LVT. De nieuwe productielijnen worden ingezet voor de fabricage van WPC and rigid core producten van Shaw en USFloors en zullen naar verwachting tegen het eind van het derde kwartaal in gebruik worden genomen. Met deze investering willen Shaw en USFloors hun toonaangevende positie in het snel groeiende WPC en rigid core vloerensegment kracht bijzetten. “Met de acquisitie van USFloors en de recente uitbreiding van onze productiefaciliteit maakt Shaw grote stappen in zijn expansie in het snelgroeiende elastische composite core vloerensegment,” aldus Vance Bell, CEO Shaw. “De uitbreiding van onze productiecapaciteit biedt ons een sterke marktpositie.” Op dit moment zijn 100 mensen in de desbetreffende productiefaciliteit werkzaam. Met de geplande capaciteit moet dit aantal uiteindelijk uitgroeien tot 250. Onlangs sloot Shaw twee laminaatfabrieken, waaronder een in Ringgold, waarbij het al aankondigde zich op de productie van LVT en WPC toe te leggen. [zie nieuws 18-08-2017]. Shaw heeft een virtuele rondleiding door zijn fabriek geplaatst op: https://vimeo.com/218209255

Parketplein, (23-08-2017)

 
Carpetright investeert in online verkoop

Carpetright-online-CookGraham Cook, CEO Qubit: “Carpetright omarmt nieuwe wegen om de klant centraal te stellen en erkent de kracht van een website op maat.”Carpetright signaleert een toenemende groei in zijn online verkoop. Het afgelopen jaar nam deze met 74 procent toe. Het bezoek (traffic) aan de website(s) van Carpetright groeide in deze periode met 40 procent. Carpetright ziet zijn website als een belangrijke tool voor verdere groei en expansie. Het Britse bedrijf erkent dat het aankooptraject door de consument al gestart is ver voordat deze de Carpetright-winkel bezoekt. Het bedrijf is daarom een partnership aangegaan met Qubit, een toonaangevend bedrijf in ‘marketing personalisation technology’, om de in-store verkoop via op maat gesneden online presentaties verder te stimuleren. Het betreft hierbij zowel de 434 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk als de 137 vestigingen in Nederland, België en Ierland. De technologie van Qubit zal worden gebruikt worden om via oriëntatie online de verkoop in de fysieke winkels te ondersteunen en te vergroten, maar ook om de verkoop via de website toe te laten nemen. “Als een bezoeker van onze website niet tot daden overgaat is de kans groot dat we hem zijn kwijtgeraakt,” aldus Mike Traill, Head of Digital Carpetright in het persbericht. “Dit betekent concreet dat we de bezoekers online ervaringen moeten aanbieden die hem binden, via een onderzoek naar de producten die hem aanspreken of via de aanvraag van samples. Graham Cook, CEO Qubit: “Carpetright omarmt nieuwe wegen om de klant centraal te stellen en erkent de kracht van een website op maat.” Volgens Cooke blijkt uit onderzoek dat een dergelijke online optimalisatie voor een omzetgroei van 6 procent kan zorgen.

(Parketplein, 21-08-2017)

 
Nieuws Peitsman op InCoDa

Koninklijke-Peitsman-2016Koninklijke Peitsman wederom present in Gorinchem.Koninklijke Peitsman zal ook dit jaar weer deelnemen aan de beurs in Gorinchem die op 17, 18 en 19 september onder de naam Interieur Collectie Dagen (InCoDa) plaatsvindt. Op de ruime stand presenteert Peitsman een groot aantal noviteiten. Zo zullen er vernieuwingen te zien zijn in de collecties van Quick-Step laminaat, Livyn en Parquet, mFLOR en Beautifloor PVC. Peitsman wordt op de beurs ondersteund door Forbo (Flotex en Coral Click), Snickers, Modulyss, Forest, Dr. Schütz, Collomix, Leister, Küberit en Janser. Tevens zullen er op de stand diverse demonstraties plaatsvinden. In de Quick-Step collectie zijn nieuwe verbeteringen in het laminaat programma doorgevoerd. Zo zal de Eligna serie aangepast worden en komen er nieuwe decoren bij in de Impressive collectie. Quick-Step Livyn zal uitgebreid worden met een aantal prachtige tegeldecoren. Bij Quick-Step Parquet is de volledige collectie aangepast. “Hierdoor wordt het programma overzichtelijker en zal men flexibeler om kunnen gaan met de huidige schaarste van eiken,” aldus Peitsman in een persbericht. “mFLOR komt met een prachtige uitbreiding in de top serie Authentic planks en brengt verder zijn unieke serie Parva plus nog onder de aandacht.” In de Beautifloor PVC collectie wordt ruimte gemaakt voor een extra serie: Beautifloor Artiste. Deze serie van 6 nieuwe planken biedt extra lange en brede decoren zoals de laatste trends vragen. Tevens zijn de planken voorzien van ‘in register embossing’. De structuur volgt dus precies de tekening van de plank. Het belooft volgens Peitsman weer een leuke en interessante beurs te worden die men zeker niet mag missen. “Klanten die naar de beurs komen kunnen nog profiteren van aantrekkelijke beursacties.”

(Parketplein, 21-08-2017)

 
Shaw sluit twee laminaatfabrieken

Laminaat Port RoyalLaminaat ‘Port Royal’ van Shaw, met ‘made in America’-vaantjeShaw Industries staakt komende oktober de productie van laminaatvloeren in zijn fabrieken in Ringgold (Georgia) en Lexington (North Carolina). In de Amerikaanse vakpers verklaart de onderneming dat door verschuivingen in de vraag naar laminaatvloeren het inkopen van deze producten bij andere leveranciers beter geschikt is. In het segment van de harde vloeren steekt Shaw bovendien veel kapitaal, naar eigen zeggen honderden miljoenen dollars, in de productie van LVT en WPC. Beide zijn vloerensoorten die, in tegenstelling tot het min of meer stabiel blijvende laminaat, hoge groeicijfers kennen.

Shaw begon in 2002 met de productie van laminaat, als zodanig de eerste stap van de tapijtmaker op het terrein van de harde vloerbedekkingen. In 2016 nam Shaw USFloors over, koploper in WPC-producten en bekend van het merk COREtec.

(Parketplein, 18-08-2017)

 
Aandeel duurzaam hout VVNH 90,2 procent

vvnh-logoHet aandeel duurzaam geproduceerd hout van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH) is in 2016 verder gestegen, zo meldt de overkoepelende brancheorganisatie van groothandels op gezag van een analyse van Stichting Probos.

De leden van de VVNH importeerden vorig jaar zo’n 1,7 miljoen m3 hout en plaatmaterialen, waarvan 90,2 procent met een certificaat van duurzaam bosbeheer (PEFC en FSC). De productgroepen hardhout, naaldhout en plaatmateriaal lieten alle drie stijgingen zien. Bij hardhout (inclusief tropisch) steeg het aandeel duurzaam van 60,7 procent in 2015 naar 61,4 procent in 2016. Naaldhout steeg in dezelfde periode van 96,8 procent naar 97,9 procent en plaatmateriaal van 90,6 procent naar 92,3 procent.

Aandeel-duurzaam-hout-2009-2016Aandeel duurzaam hout VVNH 2009-2016

Directeur Paul van den Heuvel is blij met het dichterbij komen van de doelstelling van zijn vereniging, geformuleerd als ‘duurzaam geproduceerd hout, de norm in Nederland’. Echter: “Bij (tropisch) hardhout kunnen we de komende jaren nog mooie resultaten boeken. Daarvoor zijn we niet alleen afhankelijk van de producenten aan de aanbodzijde maar ook van de Nederlandse consumenten voor het vergroten van de vraagzijde.” De directeur wijst in dat verband op de gehoopte werking van het brede Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer.

De VVNH refereert in zijn persbericht ook nog aan het half juli door Stichting Probos gepubliceerde rapport ‘Duurzaam geproduceerd hout op de Nederlandse markt in 2015’, waarin viel te lezen dat het ‘duurzame’ marktaandeel in ons land van 13,3 procent in 2005 naar 83,3 procent in 2015 was gestegen. De vereniging spreekt van een “mooie nationale prestatie” waaraan zijn leden “een substantiële bijdrage” hebben geleverd. (Zie ook het uitgebreide nieuwsitem ‘Marktaandeel duurzaam hout in de lift’ van 26-07-2017 op deze site).

(Parketplein, 18-08-2017)

 
‘Onwettig gekapt kasai in parket VS’

Stained-TradeGlobal Witness, een organisatie die zich sterk maakt voor het milieu en de mensenrechten, brengt parketvloeren die in de Verenigde Staten worden verkocht in verband met grootschalige landdiefstal en ontbossing in Papoea-Nieuw-Guinea door buitenlandse houtkapfirma’s. Het onlangs verschenen rapport ‘Stained Trade’ toont naar eigen zeggen aan hoe bedrijven langs de leveringsketen van tropische houtproducten, die hoofdzakelijk naar tussenstations in China leidt, er niet in slagen om illegaal gekapt hout af te zonderen, en voorts welke wettelijke risico’s hierdoor ontstaan voor Amerikaanse bedrijven en niet in het minst welke kwalijke invloed de handel heeft op de bevolking van Papoea-Nieuw-Guinea.

Tussen 2014 en 2016 heeft Global Witness het spoor gevolgd van een leveringsketen van zo'n 14.000 kilometer lang, vanaf de uitgestrekte tropische regenwouden in Papoea-Nieuw-Guinea tot aan de schappen in de winkels in de VS. De meeste stammen uit het regenwoud worden geëxporteerd naar fabrieken in China, kleinere hoeveelheden gaan naar landen als India, Japan, Zuid-Korea en Vietnam. De vervolgens in China vervaardigde eindproducten worden of in eigen land afgezet of wereldwijd uitgevoerd. De VS zijn de grootste markt voor houtproducten uit China, waaronder parketvloeren die zijn gemaakt met hout uit Papoea-Nieuw-Guinea. Na drie jaar onderzoek trekt Global Witness de conclusie dat bepaalde Amerikaanse en Chinese ondernemingen deze parketvloeren verkopen zonder dat zij de noodzakelijke stappen zetten om er zeker van te zijn dat deze legaal zijn, ondanks het verbod in de VS op de handel in illegaal hout onder de Lacey Act.

Het rapport stelt onder meer dat tot nu aan toe hout met een marktwaarde van meer dan 1 miljard dollar onder onwettige pachtovereenkomsten in Papoea-Nieuw-Guinea is gekapt. Het hout in kwestie is overigens Pometia pinnata, ook wel bekend onder de namen kasai, taun, obahu en matoa. Het gehele rapport is te downloaden vanaf www.globalwitness.org.

(Parketplein, 16-08-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

floorify

 

Floor Forum

FF-124FFI-92

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Poolse bedrijven
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Producenten van polyurethaanlijmen
  • Nabeschouwing Domotex Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com