unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Aspecta bekroond met ‘Grand Award’

Aspecta-Tilt-Tones-C-RSAspecta Ten Tilt & Tones bekroond met de ‘Grand Productinnovations Award’.Aspecta heeft voor zijn nieuwe Aspecta Ten Tilt & Tones LVT-vloeren de Grand (eerste prijs) Product Innovations Award ontvangen uit handen van BUILDINGS Media. Het product werd onlangs geïntroduceerd op NeoCon 2018, het toonaangevend evenement op gebied van project- en kantoorinrichting. De nieuwste LVT-collectie combineert vier geometrisch geïnspireerde Tilt-tegels met het neutrale Tones-palet om een bijzondere look te creëren. "De BUILDINGS Product Innovations Awards zijn een belangrijke graadmeter voor technische superioriteit voor managers en beleidsbepalers binnen de projectinrichting,” zo laat Marcel Kies, CEO van Aspecta Global, de Amerikaanse vakpers weten. “We zijn er dan ook trots op dat Aspecta Ten Tilt & Tones indruk heeft gemaakt met zijn flexibiliteit in ontwerp, duurzame kwaliteit en eenvoudige installatie.” De Aspecta Ten Tilt & Tones-tegels worden gepresenteerd in 4 kleurgroepen, elk bestaande uit 4 unieke Tilt-tegelontwerpen die kunnen worden gecombineerd met 2 bijbehorende Tones-tegels. “Samen creëren ze een willekeurig, intrigerend en speels motief, een neutrale achtergrond en extra dimensie bij de accenten van textiel, verfkleuren, meubels en kantoorsystemen,” aldus de jury. BUILDINGS Media beoordeelde inzendingen op gebied van innovatie en bijdrage aan de omgeving waar de vloer geplaatst wordt. Op de recent gehouden NeoCon 2018 in Chicago volgde uiteindelijk de laatste beoordeling.

(Parketplein, 29-06-2018)

 
Kronospan: 100 miljoen dollar extra

Kronospan-OxfordKronospan Oxford (Alabama, Verenigde Staten).Kronospan laat weten 101 miljoen dollar extra te investeren bovenop de al geplande investering van 362 miljoen dollar in zijn productiefaciliteit in het Amerikaanse Oxford (Alabama). Hiermee komt het totaalbedrag nu uit op 463 miljoen dollar. Het zogeheten ‘Grow Bama-project’ zou met de eerdere investering al voor 160 banen extra zorgen in de regio. Door de nieuwe investering komen daar nu nog eens 150 banen bij. Daarmee komt naar verluidt de totale investering van Kronospan sinds de start in 2008 op ruim 750 miljoen dollar. Kronospan besloot tot de verdere investering over te gaan nadat het stadbestuur in stemde met extra belastingmaatregelen ten gunste van de uitbreiding door Kronospan. Bedrijfsfunctionarissen van Kronospan verzochten om een herziening van de belastingmaatregelen aangezien de investering zoveel meer banen opleverde dan oorspronkelijk was gepland, zo weet het lokale ‘Birmingham business journal’ te melden. Kronospan's fabriek in Oxford is betrokken bij alle processen van de productie van laminaatvloeren, die zowel op de Amerikaanse markt, via onder meer Lowe’s en Home Depot, maar ook wereldwijd worden verkocht..

(Parketplein, 29-06-2018)

 
Verlies en herstelprogramma Carpetright

Wilf-Walsh-Carpetright-truckWilf Walsh, CEO Carpetright: “Carpetright is en blijft de duidelijke marktleider op het gebied van retail in vloerbedekkingen met een uitstekende merkbekendheid bij de consument.”De Britse vloerenketen Carpetright heeft de omzet in het afgelopen boekjaar 2017/18 met 3 procent zien teruglopen. De totale omzet kwam uit op 443,8 miljoen Britse pond (2017/16: 457,6). De terugloop werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de weinig rooskleurige omstandigheden op de Britse markt. Het verlies in het Verenigd Koninkrijk bedroeg 5,4 procent en resulteerde in een omzet van 360,4 miljoen pond. Dit verlies werd enigszins gecompenseerd door een omzettoename bij de vestigingen in Nederland, België en Ierland. Deze behaalden een plus van 8,9 procent waarmee de omzet aldaar steeg naar 83,4 miljoen Britse pond (2016/17: 76,6). Carpetright zit op dit moment midden in een proces van herstructuring en reorganisatie. Zo moeten tegen het einde van 2018 in totaal 92 onrendabele filialen in het Verenigd Koninkrijk gesloten worden. Tegelijkertijd worden overige vestigingen gemoderniseerd. Uit het jaarverslag blijkt dat dit zijn vruchten lijkt af te werpen. De al gerestylede vestigingen boekten namelijk een stijgende omzet. Aan het eind van het afgelopen boekjaar had Carpetright in totaal 426 winkels in het Verenigd Koninkrijk, een daling van 20 vergeleken met het jaar ervoor. Nederland sloot twee vestigingen en komt uit op 92, België bleef onveranderd op 23 en in Ierland bleven na sluiting van één filiaal 20 winkels over. Van de 426 Britse winkels waren er in april van dit jaar al 227 gemoderniseerd. “Na een moeilijk handelsjaar waarin we te maken kregen met teruglopende consumentenbestedingen, toegenomen competitie en de erfenis van ‘onhoudbaar kostbare filialen’ hebben we nu de kans Carpetright weer te herbouwen. Carpetright is en blijft de duidelijke marktleider op het gebied van retail in vloerbedekkingen met een uitstekende merkbekendheid bij de consument. Het komend jaar is een belangrijk overgangsjaar waarin we ons herstelprogramma zullen doorvoeren.”

(Parketplein, 27-06-2018)

 
Hollandsche Vloeren hoofdsponsor musical
GiovanniGiovanni Sturkenboom en Lisa Klaassen.
Stilinmij demusical castCast musical ‘Stil in mij’.

Onlangs zetten Giovanni Sturkenboom (producent STENT Producties), en Lisa Klaassen (directrice Hollandsche Vloeren) hun handtekening onder de sponsorovereenkomst van de nieuwe Nederlandse musical ‘Stil in mij’. Hiermee is Hollandsche Vloeren hoofdsponsor van de eerste reizende productie van STENT Producties. Hollandsche Vloeren is een houten vloerenmerk van Nederlandse bodem. De vloeren zijn verkrijgbaar in een aantal verschillende collecties eikenhout, die allemaal hun eigen karakter en voordelen hebben. “Ik ben enorm trots dat Hollandsche Vloeren haar naam aan de eerste tourproductie verbindt. Ik verheug me enorm op een succesvol partnership,” aldus Giovanni Sturkenboom. Lisa Klaassen: “Als ondernemend merk met Nederlandse roots steunen wij graag een creatieve productie als ‘Stil in mij’. Het thema van de musical, de zoektocht naar je identiteit, sprak ons meteen aan. Immers, met een vloer ben je ook op zoek naar het neerzetten van een identiteit voor je huis. Een mooie match, we zien dan ook enorm uit naar deze samenwerking!” ‘Stil in mij’ is een nieuwe Nederlandse musical over vriendschap, verwachtingen en het zoeken naar je identiteit, samengebald in een herkenbaar verhaal. “Een verhaal met een lach en een traan en vol heerlijke, bekende Nederlandse popmuziek.” De musical is vanaf 16 maart 2019 te zien in meer dan 40 Nederlandse theaters. De kaartverkoop voor de tournee is inmiddels in volle gang. Voor meer informatie zie: www.stilinmijdemusical.nl

(Parketplein, 27-06-2018)

 
COREtec® Benelux Event Antwerpen
Jan-DosscheJan Dossche heet namens COREtec® de aanwezigen van harte welkom.
Herman-KoningsTrendwatcher Herman Konings gaf tijdens de lunch zijn visie op de toekomst van de retail.

Vandaag werd voor de tweede maal het COREtec® Benelux Event gehouden. Vorig jaar stond het event in het teken van de sport, met een fietstocht door de Ardennen en het volgen van de voetbalwedstrijd België versus Ierland. Ditmaal stond de stad Antwerpen centraal. Na een koffieontvangst in het Glazen Torengebouw van de Ark wandelden de genodigden onder begeleiding van uitstekende stadsgidsen langs al het moois dat het historische Antwerpen te bieden heeft. Na bij terugkomst in de Ark genoten te hebben van een aperitief, kwam tijdens de lunch trendwatcher Herman Konings aan het woord. Konings gaf zijn visie op de toekomst van de retail en kwam met een aantal verrassende stellingen en weetjes. Zo heeft Google laten weten dat in 2020 meer dan 85 procent van alle verkopen nog steeds offline gemaakt zullen worden. Opvallend daarbij is echter wel dat bijna álle aankopen online beïnvloed zullen zijn. Na een gemoedelijke en leerzame dag lieten de aanwezigen ter afsluiting de heerlijke pint goed smaken. Het COREtec® Benelux Event lijkt een welkome jaarlijkse afsluiter te worden vooraleer de zomer wordt ingegaan.

(Parketplein, 25-06-2018)

 
Shaw Contract komt met PET Resilient
John-Stephens-ShawJohn Stephens, vice-president Marketing bij Shaw Contract: “Wij zijn verheugd de eerste te zijn die gebruik maakt van waardevol PET-afval en die deze omzet in vloeren die keer op keer gerecycled kunnen worden.”
PET-resilientPET Resilient van Shaw Contract.

Shaw Contract komt met een naar eigen zeggen gehele nieuwe productcategorie: PET Resilient. PET Resilient is voor 40 procent gemaakt van PET-afval en is volgens het bedrijf een ‘feest van materiaalkeuze en prestatievermogen’. “Op onze zoektocht naar verdere vooruitgang in duurzaamheid zijn we op een product gekomen met ongekende mogelijkheden en prestatievermogen,” aldus Shaw in een persbericht. De nieuwe collectie vloeren biedt vanwege de combinatie met digitale print ontwerpers de mogelijkheid om uiteenlopende keuzes te maken op gebied van materiaal, patroon, kleur en duurzaamheid. Per plank worden 64 gerecyclede flessen gebruikt en verder wordt volgens Shaw Contract geen gebruik gemaakt van weekmakers, chloor of pvc. Het nieuwe product beschikt naast de duurzaamheidskenmerken over een scala aan verdere voordelen zoals een toplaag met een superieure kras- en deukweerstand, een dubbele dimensionale stabiliteit in vergelijking tot de gangbare elastische vloeren, uitstekende geluidsbeperking, vijf millimeter dikte, enzovoorts. “Plastic afval is een wereldwijd probleem,” aldus John Stephens, vice-president Marketing bij Shaw Contract. “Wij zijn verheugd de eerste te zijn die gebruik maakt van waardevol PET-afval en die deze omzet in vloeren die keer op keer gerecycled kunnen worden.” Onder de naam ‘Palette’ zal de eerste collectie afkomstig uit de lijn PET Resilient later dit jaar op de markt worden gebracht.

(Parketplein, 25-06-2018)

 
FEP: Nieuwe leden en bestuurswisseling

Logo-GEPDe Europese parketfederatie FEP laat weten het afgelopen jaar vier nieuwe leden aan het ledenbestand te hebben toegevoegd. Nieuw zijn: Parkett Herter (Duitsland), Muebles y Maderas de Nueva Linea (Spanje), Bjelin (Kroatië) en Rappgo (Zweden). Verder traden twee geassocieerde leden toe: Quebec Wood Export Bureau en Homag. In totaal telt de parketfederatie op dit moment nu 77 leden, waaronder 52 parketfabrikanten. Duitsland is met 17 leden het sterkst vertegenwoordigd, gevolgd door Oostenrijk en Kroatië (beide 8). Verder is bij de afgelopen jaarvergadering in het Italiaanse Sorrento zo goed als het gehele bestuur herkozen, waaronder voorzitter Lars Gunnar Andersen. Alleen Guiseppe Salvio legde zijn werkzaamheden neer en wordt opgevolgd door Lorenzo Onofri.

(Parketplein, 25-06-2018)

 
Bijlard ontvangt SEBO-keurmerk voor MVO

Trotse-directeur-Peter-BijlardTrotse directeur Peter Bijlard krijgt van wethouder Margreet van Driel het SEBO-keurmerk overhandigd.Bijlard International is weer een kwalificatie rijker. De producent van lijmen en kitten ontving van de gemeente Zoetermeer het SEBO-keurmerk, voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in hun DNA hebben. Directeur Peter Bijlard kreeg het certificaat onlangs uit handen van wethouders Margreet van Driel (Werk en Inkomen) en Jan Iedema (Economische Zaken en Onderwijs).

Het SEBO-keurmerk houdt onder meer in dat een bedrijf werkgelegenheid voor kwetsbare groepen behoudt en stimuleert, effectief en aantoonbaar personeel begeleidt, doelen in Zoetermeer ondersteunt, het ondernemersklimaat actief verbetert en samenwerking zoekt met de gemeente, het onderwijs en andere maatschappelijke partijen. De nieuwe aanvragen worden als eerste beoordeeld door de andere bedrijven die in het bezit zijn van een SEBO-keurmerk. Zodra de leden akkoord zijn, wordt de aanvraag doorgestuurd naar het Keurmerkinstituut dat het nieuwe bedrijf toetst aan de criteria.

Peter Bijlard is trots op zijn SEBO-keurmerk: “Het is weer een bevestiging dat wij als bedrijf groeien; niet alleen in grootte maar ook als maatschappelijke partner in Zoetermeer. De laatste jaren zijn wij hard bezig om maatschappelijk verantwoord ondernemen in ons bedrijf te integreren, en dit keurmerk helpt daar zeker bij.”

(Parketplein, 22-06-2018)

 
Verbeterde ondervloeren PPC

Nieuwe-PremiumNieuwe Premium Polyurethaan 3,2 mm.PPC introduceert een technische upgrade van het eigen merk PU-rubber: de Premium Polyurethaan 3,2 mm. “Een betere ondervloer voor dezelfde prijs,” zo stelt de groothandel, met hoofdkantoor in Wijk bij Duurstede. De ondervloer heeft een aluminium laag, die voor een hogere dampdichtheid zorgt. Ook is hij, door de vlies- en tegenlaag, scheurvast. Hij bestaat voor 90 procent uit natuurlijke grondstoffen en bevat geen schadelijke stoffen. De verpakking in een zak maakt hem gemakkelijk te vervoeren.

De Premium Polyurethaan 3,2 mm wordt door PPC voorgesteld als zeer stabiel en geschikt voor alle klikverbindingen. Het product is permanent elastisch en veroudert niet. Voorts is hij zeer goed geschikt voor vloerverwarming en vochtwerend. Toepassing geeft tot 31 procent loopgeluidreductie en een hoge reductie van contactgeluid. De ondervloer is voorzien van een A+ emissielabel.

PPC levert tevens de variant PPC Polyurethaan 2,0 mm, die iets andere specificaties heeft. De binnendienst van het bedrijf kan belangstellenden van meer informatie of gratis stalen voorzien.

(Parketplein, 22-06-2018)

 
Europese parketmarkt houdt de groei vast

fep logoHet verbruik van parket in de landen die vallen onder de reikwijdte van de Europese parketfederatie FEP is vorig jaar met 0,3 procent licht toegenomen, zo blijkt uit op de voorbije jaarvergadering in het Italiaanse Sorrento vrijgegeven data. De consumptie bereikte een niveau van iets meer dan 79,2 miljoen vierkante meter. Zoals gebruikelijk loopt het beeld uiteen van land tot land. De statistieken voor Nederland tonen een wel zeer uitbundige groei van de consumptie van 20,1 procent, terwijl België blijft steken op een plus van 4,0 procent.

De Brusselse parketfederatie merkt op dat het verbruik van parket over het algemeen vooruitgang blijft boeken in de EU dankzij de gunstige economische context, met name de toename van de consumptie in het algemeen en de positieve ontwikkelingen in de bouwsector. “Helaas heeft Duitsland, de grootste Europese markt voor parket, officieel melding gemaakt van een aanzienlijke daling van de parketconsumptie,” zo betreurt de FEP. Om precies te zijn: minus 8,0 procent voor onze oosterburen. Vermeldenswaard verder, in het licht van de concurrentie van alternatieve vloerbedekkingen, is dat het parketverbruik per hoofd van de bevolking zich in het FEP-gebied weet te handhaven op 0,18 vierkante meter.

fep-prod-en-cons-2017Veranderingen in productie en consumptie in FEP-landen 2017/2016.

De totale productie in het FEP-gebied (sinds 2016 met inbegrip van de cijfers uit Kroatië, Estland, Portugal en Slovenië) steeg met 2,6 procent tot een volume van ruim 72 miljoen vierkante meter. De totale productie in Europa (inclusief het buiten het FEP-gebied vervaardigde volume) bedroeg bijna 87 miljoen vierkante meter, een groei van 2,15 procent. Nederland noteert een productietoename van 9,9 procent, terwijl onze zuiderburen 15,0 procent hebben moeten prijsgeven.

De totale parketproductie in 2017 per type blijft vergelijkbaar met wat al vanaf 2010 is te zien: voorop meerlaags parket met een aandeel van 81 procent (2016: 80 procent), gevolgd door massief met 17 procent (2016: 18 procent) en achteraan de rij mozaïek met 2 procent. In absolute productiecijfers per land behoudt Polen zijn toppositie op ruim 19 procent, gevolgd door Zweden, Oostenrijk en als vierde Duitsland met ruim 10 procent van het volume.

Het overzicht de gebruikte houtsoorten toont dat het aandeel van eiken stabiel blijft op 80,6 procent (2016: 80,8 procent). Tropische houtsoorten blijven goed voor 4,0 procent. Essen en beuken blijven de andere twee meest voorkomende soorten met respectievelijk 6,2 procent en 2,4 procent (2016: 5,7 procent resp. 2,5 procent).

De FEP concludeert dat de parketmarkt, die in 2016 weer in gunstig vaarwater kwam na een aantal moeilijke jaren, verdere progressie liet zien in 2017. De eerder gerapporteerde resultaten van het voorbije eerste kwartaal wijzen op een voortzetting van de gematigd positieve trends in het parketverbruik, met uitzondering van Duitsland, dat opnieuw een aanzienlijke daling meldt. Alle andere Europese markten verkeren over het algemeen in een positieve stemming en kennen een lichte groei. Projecten zijn de belangrijkste motor van de markt, hoewel de FEP van de renovatie verwacht dat die voor extra activiteiten moet gaan zorgen. Hoe dan ook, naarmate het economische beeld op Europees niveau en met name in de bouwsector gestaag verbetert, verwachten de fabrikanten in de achterban van de federatie dat parket in 2018 van deze ontwikkelingen zal profiteren.

In het algemeen, en ondanks de lange en natte winter, is de beschikbaarheid van grondstoffen voorlopig geen kritiek probleem, zo oordeelt de federatie. Zolang echter eiken meer dan 80 procent van het hout vertegenwoordigt dat wordt gebruikt om parket te maken, kan elke schommeling in de beschikbaarheid ervan problematisch zijn voor de fabrikanten. “Bovendien, omdat efficiënt oogsten wordt gevraagd van boseigenaren en houtzagerijen, is er nu helaas een tekort aan kleine formaten.”

Tot besluit ziet de FEP dat de concurrentie van hout nabootsende vloersoorten ferm blijft en dat het “wijdverbreide misbruik” van de aanduiding ‘parket’ voor een groeiende en onrechtvaardig genoemde verwarring zorgt onder consumenten. Niettemin is de FEP van mening dat parket het ‘ware’ product blijft, “de enige vloeroplossing die wordt gemaakt van de duurzame en hernieuwbare grondstof ‘echt hout’, afkomstig uit duurzaam beheerde en uitdijende bossen.”

(Parketplein, 20-06-2018)

 
Nieuwe kleuren, nieuwe look waaiers ROYL

ROYL-Grijstinten-waaierROYL-waaier Grijstinten.De kleurenwaaiers van ROYL zijn weer aangepast aan de jongste trends. Zo zijn de onverminderd favoriete grijstinten uitgebreid. Roodtinten hebben plaatsgemaakt voor crème-tinten Summerbeach en Taupe. De waaiers zijn volledig handgemaakt in de werkplaats van RIGO Verffabriek bovendien, en ze hebben een nieuw uiterlijk gekregen.

Oudere roodtinten uit de waaier Houttinten hebben plaatsgemaakt voor drie extra grijzen die te mengen zijn in een transparante basis. De nieuwe kleuren zijn Driftwood, Pebble en Antracite. De waaier Grijstinten is uitgebreid met een crèmekleur Summerbeach, een Taupe en twee donkere grijzen: Ocean met een hint naar groen, en Bliss.

De uitbreiding van het kleurenassortiment van ROYL biedt de mogelijkheid meer in te spelen op interieurtrends. “De grijs- en wittinten blijven voorlopig favoriet in het interieur,” aldus Henriëtte van Westerhoven. “In onze handgemaakte waaiers vind je dan ook onze toppers zoals Alaska White en Mountain Grey aangevuld met deze trendy nieuwe kleuren.”

Met de nieuwe ROYL-kleuren komen er vier nieuwe CFO’s op de markt: Color for Oil kleurnummers 25 t/m 28. Een CFO wordt toegevoegd aan respectievelijk een blanke (Clear), witte (White) of zwarte basis (Black), en vormt samen met het nummer een unieke kleurcode. Summerbeach W27 wordt dus gemaakt uit een White met kleurpigment nummer 27. Zodoende blijven de kleuren die uit de waaiers zijn gegaan gewoon leverbaar, aldus RIGO Verffabriek, die hieraan toevoegt dat men dankzij de losse kleurpigmenten naar hartenlust kan experimenteren met het maken van eigen kleuren in ROYL.

(Parketplein, 20-06-2018)

 
Sprekers ‘Inspiratietheater’ op InCoDa

Sfeerbeeld-voorbijeSfeerbeeld voorbije editie InCoDa.Nieuw op de komende Interieur Collectie Dagen is een ‘Inspiratietheater’ met sprekers die bepaalde thema’s uitlichten. Uit onderzoek van beursorganisator Easyfairs Evenementenhal onder de bezoekers kwam naar voren dat de belangstelling vooral uitgaat naar de onderwerpen ‘interieuradvies’, ‘kleurentrends’, ‘retailtrends’ en ‘virtuele showrooms’.

Als eersten door de organisatie voor dit doel gestrikt zijn ‘kleurexpert’ Saskia Huiting, ‘retailtrendwatcher’ Harry Bijl, ‘virtual reality-ondernemer’ Jim Zagwijn en voorts ‘meest veelbelovende zakenvrouw van het jaar’ Kristel Groenenboom, die in samenwerking met netwerkvereniging Vrouwen in Parket komt vertellen over de uitdagingen in ondernemen en de vooroordelen die ze daarin tegenkomt.

De sprekers richten zich op het bieden van inzichten en het leveren van praktische kennis voor inspiratie. “De bezoeker kan daarmee hopelijk met meer vertrouwen de uitdagingen in deze dynamische markt aan gaan,” aldus marketing event manager Ivo Horn. “In aanloop naar de beurs maken we meer sprekers bekend.” Interieur Collectie Dagen vindt plaats op 16, 17 & 18 september 2018 in Evenementenhal Gorinchem. Nu al meer dan honderd exposanten hebben hun komst bevestigd. Meer informatie: www.interieurcollectiedagen.nl.

(Parketplein, 20-06-2018)

 
Europese parketmakers houden goed stand

Ondanks de felle concurrentie van andere soorten vloeren, zien fabrikanten van parket en houten vloeren de afzet in Europa dit jaar met 1,1 procent toenemen, zo blijkt uit ‘Parkett und Echtholzböden in Europa 2018’, een nieuw marktonderzoek van Interconnection Consulting. De Benelux presteert bovengemiddeld goed.

De producenten van parket en houten vloeren bevinden zich in een uitdagende marktomgeving, zo stellen de onderzoekers vast, die hen er ook toe aanzet om hun processen te optimaliseren en nieuwe strategieën voor hun producten te bedenken. De belangrijkste invloeden die de industrie ondergaat zijn de macro-economische effecten (bijvoorbeeld Brexit), de bouwactiviteit, de schaarste aan hoogwaardig hout, de sterke concurrentie van andere vloerensoorten en de samenstelling van de vraag naar vloerbedekkingen. "Vooral de laatste twee punten duwen parket en houten vloeren steeds meer richting het premiumsegment,” zo verklaart Jan Hudak, auteur van het onderzoek. Dit effect is ook zichtbaar in het gegeven dat de omzet veel sneller groeit dan de afzet. In 2017 bedroeg de stijging van de omzet 2,2 procent, terwijl de afzet slechts met 1,2 procent toenam. Dit verschil zal door de prijsstijging in dit segment, zo veronderstelt Interconnection Consulting, in de komende jaren verder toenemen.

IC-2018-Parket-Europa-1

De grootste markten voor parket en houten vloeren zijn Duitsland, Frankrijk en Turkije. Vooral echter in Duitsland, koploper in Europa, laten de alternatieve vloerbedekkingen hun klauwen zien, zoals de onderzoekers het plastisch uitdrukken. In 2017 daalde de afzet met 0,15 procent, ondanks de hausse in bouw. Ook in de komende jaren is volgens de studie stagnatie het hoogst haalbare voor onze oosterburen. De sterkste groeicijfers op de Europese markt worden opgetekend in Polen met een afzetstijging van 3,1 procent en de Benelux met 3,4 procent. Ook landen als Slowakije (2,9 procent), Turkije (2,7 procent) en Denemarken (2,4 procent) rapporteren een gezonde afzetgroei. Iets minder krachtig zal de afzetgroei in 2018 uitpakken. Alleen de Benelux (3,4 procent), Polen (2,7 procent) en Turkije (2,0 procent) bereiken dit jaar het niveau van 2 procent groei in volume.

IC-2018-Parket-Europa-2

De verreweg grootste productgroep, met een aandeel van 85,4 procent, is die van de parketvloeren. Op de tweede plaats staan de massief houten vloeren met 12,1 procent. De fineervloeren hebben in de studie een slechts verwaarloosbaar aandeel. Binnen de productgroep parketvloeren is het sterkte segment dat van het drielaags parket met lange planken (40 procent). Deze wordt gevolgd door het drielaags parket met brede planken (31,8 procent) en het tweelaags parket (26 procent). De dominante houtsoort in Europa is en blijft eiken met een aandeel van 82,6 procent. Daarna volgen de tropische houtsoorten met 4,0 procent, noten- en vruchtenbomenhout met 3,6 procent en essen met 3,3 procent. In Europa zijn er meer dan 160 producenten van parket en houten vloeren. De toptien bedrijven hebben vat op ongeveer 48 procent van de totale markt. Belangrijke bedrijven op de Europese markt, zo besluit Interconnection Consulting, zijn Boen, Baltic Wood, Unilin, Weitzer Parkett, Hamberger, Tarkett en Parador. Meer informatie: www.interconnectionconsulting.com.

(Parketplein, 18-06-2018)

 
Vochtmeetlezing Muboma weer drukbezocht

Ruud-Boom-legtRuud Boom legt een carbid meting uit aan een deelnemer.Vorige week maandag verzorgde Ruud Boom van Muboma weer een lezing over vochtmetingen - om zo zijn kennis over te brengen aan vloerenleggers, houtleveranciers, fabrikanten en andere geïnteresseerden. Vocht is immers een belangrijke en complexe factor bij de installatie van houten vloeren. Voor Boom, onafhankelijk deskundige in parketvloeren, reden om twee tot drie maal per jaar een dergelijke sessie te organiseren. Ook dit keer was de lezing volgeboekt.

In de lezingen krijgen de belangstellenden alle informatie over vochtmetingen bijgebracht. Boom behandelt verschillende methoden en instrumenten om diverse materialen te meten en de instrumenten die daarbij gebruikt kunnen worden en vele andere facetten die bij het leggen van parket komen kijken, zoals ingangscontrole en de juiste vloerinspectie bij de consument. Hij deelt met veel passie de kennis die hij heeft opgedaan door zijn jarenlange ervaring als parketteur, eigenaar van twee parketbedrijven en sinds zeventien jaar als onafhankelijk deskundige. Nu mag hij een begrip in de branche worden genoemd, met een eigen laboratorium waar de meest uiteenlopende testen kunnen worden uitgevoerd.

Voor de aanwezigen brengt de lezing dan ook een schat aan informatie, bovendien is er veel ruimte voor het stellen van vragen. “Wij hebben heel veel van deze lezing opgestoken en ook onze medecursisten waren verbaasd over welke risico’s zij altijd hebben genomen zonder deze kennis,” zo laat één van de aanwezigen weten. Na afloop stelt Boom een aantal formulieren beschikbaar voor het toepassen van de materie. De middag en avond zijn geheel verzorgd waarbij iedereen wordt voorzien van een hapje en een drankje. Aansluitend is er een lopend warm buffet en natuurlijk tijd om wat na te praten onder het genot van een drankje en om ervaringen met collega vloerenleggers te delen. Wie belangstelling heeft voor een bijeenkomst kan contact opnemen met Ruud Boom via: Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

(Parketplein, 18-06-2018)

 
Geen vloerbedekking op lijstje van Trump

Donald-TrumpTrump laat Chinese vloerenimport vooralsnog ongemoeid.De Amerikaanse president Trump heeft afgelopen vrijdag de lijst met in China gemaakte producten vrijgegeven, ter waarde van bij elkaar 50 miljard dollar, waarop zijn land een aanvullende heffing van 25 procent gaan toepassen. De Amerikanen betitelen hun stap als een reactie op de oneerlijke handelspraktijken van China in verband met gedwongen overdracht van Amerikaanse technologie en intellectueel eigendom. De strafmaatregel betreft uit China ingevoerde producten die volgens de VS industriële technologieën van ‘wezenlijk belang’ bevatten, in segmenten waarin China zelf wil groeien. Vastgesteld zou zijn dat de gedragingen van China, het beleid en de praktijken, met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie ‘onredelijk en discriminerend’ zijn en de Amerikaanse bedrijvigheid tot last zijn. De lijst bevat met name allerlei industriële onderdelen, transportmiddelen, chemicaliën en dergelijke. Geen goederen die volgens een woordvoerder van de overheid gewoonlijk worden gekocht door Amerikaanse consumenten, zoals mobiele telefoons of televisies.

In het licht van bovenstaande is het wellicht niet verrassend dat vloerbedekking niet op de lijst staat. Enigszins pikant is dat Mohawk Industries, toch bepaald geen kleine speler met een jaaromzet van tien miljard dollar, wel gepleit heeft voor een heffing van 25 procent op import uit China in de VS, van zowel keramische tegels, als laminaatvloeren, samengesteld parket en vinylvloeren. “De maatregel is van cruciaal belang voor het vermogen van Mohawk en andere Amerikaanse fabrikanten om te blijven investeren in Amerikaanse productie, technologische innovatie en Amerikaanse banen,” aldus Mohawk. Een en ander is na te lezen op de openbare website regulations.gov (zoekterm ‘USTR-2018-0005’). Daar staan ook reacties van andere vloerenbedrijven, zoals Dixie Group, die klaarblijkelijk lucht hadden gekregen van het schrijven van Mohawk en een pleidooi houden juist tegen strafmaatregelen tegen Chinese vloeren, dit vanwege verondersteld nadeel voor de handel en de Amerikaanse consument.

(Parketplein, 18-06-2018)

 
Intern transport HIS meest elektrisch

Door-de-wisselbatterijenDoor de wisselbatterijen zijn de nieuwe zijladers de gehele dag inzetbaar.Houtindustrie Schijndel (HIS) heeft zijn interntransportmaterieel onlangs uitgebreid met van het merk BP een tweetal vijftons elektrische zijladers met wisselbatterijen. Samen met de ‘duurzame’ investeringen van enige tijd terug in een handvol elektrische heftrucks, maakt dit dat 95 procent van het intern transport van de houtbewerker elektrisch is. Sinds 1997 is het bedrijf energieonafhankelijk met de oprichting van de ‘Bio-Energiecentrale Schijndel’, waardoor het gebruik van fossiele brandstoffen nihil is. Verder zijn meer dan drieduizend zonnepanelen op de daken van de loodsen geplaatst. De opgewekte groene energie wordt direct gebruikt voor de productieprocessen, drogen van hout en verwarmen van gebouwen. In de toekomst zullen nog eens tweeduizend zonnepanelen worden aangebracht. HIS is onder meer producent van de merken Origineel Chapel Parket en AvanceFloors.

(Parketplein, 18-06-2018)

 
EPLF benoemt De Cock, komt naar Brussel

Ludger-Schindler-Paul-De-Cock-eplfLudger Schindler (rechts) geeft de voorzittershamer van de EPLF over aan Paul De Cock. (Foto: EPLF)Paul De Cock (Unilin) is unaniem gekozen als de nieuwe voorzitter van de EPLF, die de Europese laminaatvloerenmakers verenigt. De voormalige vice-voorzitter is de opvolger van Ludger Schindler (Meisterwerke Schulte), die deze functie zestien jaar heeft bekleed. De wisseling in het bestuur vond plaats tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de vereniging, afgelopen mei in het Zweedse Viken op uitnodiging van het buitengewone lid Välinge.

De vertrekkende voorzitter wordt door de EPLF geprezen om diens inzet en de belangrijke impulsen die hij heeft gegeven voor de verdere ontwikkeling van de EPLF, zoals recentelijk het innovatieforum ‘Laminate 2020’ van de leden en het ‘EPLF Innovatiemanifest’. Schindler mag zich nu ere-voorzitter noemen. Max von Tippelskirch (Swiss Krono) blijft aan als vice-voorzitter.

De EPLF schaart zich verder, als laatste van vier verenigingen, achter de oprichting van de overkoepelende ‘European Floor Coverings Association’ (EuFCA) in Brussel, samen met de ECRA (European Carpet and Rug Association), ERFMI (European Resilient Flooring Manufacturers’ Institute) en MMFA (Multilayer Modular Flooring Association). Paul De Cock kondigde voorts aan dat de EPLF zijn hoofdkantoor in de komende twee jaar van Duitsland naar Brussel zal verplaatsen. “Voor de EPLF als Europese belangenorganisatie, biedt de locatie in Brussel de nodige voordelen voor intensief lobbywerk,” zo meent de nieuwe voorzitter.

Max von Tippelskirch presenteerde in Viken de jongste afzetcijfers over het eerste kwartaal. Wereldwijd konden de EPLF-leden hun laminaatverkopen in lichte mate verhogen. In vergelijking met het voorgaande jaar vertoonde West-Europa, met Duitsland als belangrijkste markt, echter opnieuw een licht verzwakt beeld. Anderzijds hebben vooral de markten in Noord-Amerika, Azië en Oost-Europa van kwartaal op kwartaal aanzienlijke progressie geboekt.

In 2019 viert de EPLF zijn 25-jarig jubileum. De ledenvergadering vindt volgend jaar plaats bij de Beaulieu Group in België.

(Parketplein, 15-06-2018)

 
FEP Award 2018 voor prof. Stefano Berti

FEP-Award-BertiFEP Award 2018, een houtsculptuur, voor professor Stefano Berti.Professor Stefano Berti uit Italië is onderscheiden met de FEP Award 2018, zo maakt de Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP) vandaag bekend. “Als prominente en erkende deskundige op het gebied van hout en houtproducten, heeft professor Berti zijn gehele loopbaan gewijd aan de gestage vooruitgang van de houtbewerkende industrie,” zo geeft de Brusselse federatie als toelichting. “Hij heeft een wezenlijke bijdrage geleverd aan de parketsector, van duurzaam bosbeheer tot de meest innovatieve toepassingen van Real Wood-producten.” Berti is momenteel in eigen land werkzaam in de National Research & Development Council (CNR).

Naast eeuwige roem en een mooie trofee, wordt de winnaar beloond met een gift van vijfduizend euro ter ondersteuning van zijn lopende onderzoek of verwante werkzaamheden op het gebied van parketproducten. Eerdere winnaars van de FEP Award waren Holzforschung Austria, de Zwitser Bernhard Lysser, de Fransman Frédéric Henry en de Duitser Peter Mau. De bekendmaking van de vijfde laureaat valt samen met de algemene vergadering en het parketcongres van de FEP in het Italiaanse Sorrento, gisteren en vandaag.

(Parketplein, 15-06-2018)

 
Cotap versterkt laminaatcollectie

Original-ClassicOriginal Classic, met natuurgetrouwe structuur.Met twaalf nieuwe kleuren versterkt Cotap de laminaatcollectie van de merken Ambiant en Floorlife.

Het aanbod van embossed in register (EIR) krijgt verdieping door de toevoeging van de nieuwe Original Classic/Manhattan-collectie. Dit betreft zes nieuwe eigentijdse decors op het formaat 128,5 cm bij 19,2 cm, met vierzijdige V-groef en natuurgetrouwe structuur (EIR).

De collectie Ingelstad/Inwood wordt uitgebreid met zes succesvolle decors uit de Massive/Soho-collectie. Deze extra brede plank van 24,4 cm met vierzijdige V-groef is één van de bestverkopende laminaatproducten bij Cotap en vanaf nu verkrijgbaar in twaalf kleuren. Bij de groothandel loopt tot en met 31 augustus a.s. een speciale consumentenactie: van 19,95 euro per m2, voor tijdelijk 17,95 euro per m2.
De kwaliteiten Coast en Platinum zijn overigens uitlopend. De accountmanager zal deze ombouw begeleiden, zo merkt Cotap tot besluit op.

(Parketplein, 15-06-2018)

 
Prima CBS-cijfers woonbranche in april

In april hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder de keukenwinkels, bouwmarkten en vloerenwinkels, 5,3 procent meer omzet geboekt, zo rapporteert het CBS vandaag. In maart werd door dit cluster nog een krimpje opgetekend van dik een procent. De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting is eveneens gegroeid en wel met 3,6 procent. Opvallend is de grote schommeling in de scores voor de winkels in schoenen en lederwaren: van minus 16,0 procent in maart naar plus 13,1 procent in april.

deth-april-cbs

De omzet van de non-food als geheel is in de vierde maand van het jaar met 4,7 procent toegenomen. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) ligt ook bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.

De detailhandel als geheel heeft 5,7 procent meer omgezet. (Zonder correctie voor de koopdagen ligt de omzet bijna 3 procent hoger). Online is bijna 23 procent meer omgezet, de multi-channelers plussen zelfs 32 procent. (Zie ook nieuws ‘Ups & downs en prognoses in de retail’ van 30-05-2018).

(Parketplein, 15-06-2018)

 
Warm Design District trekt hoop bezoek
Sfeerbeeld-DD18Sfeerbeeld tropisch warme Design District 2018.
Team-T-M mFLORTeam T&M/mFLOR, met van links Pascal Versluis (T&M), Peter Kuipers (mFLOR) en Bob Looijschelder (T&M).

“De Van Nelle Fabriek bruiste van inspiratie de afgelopen week tijdens Design District. Ondanks de tropische temperaturen hebben nog nooit eerder zoveel mensen het evenement bezocht,” aldus opent het enthousiaste slotbericht van de organisatie. Na drie dagen stopte de teller van de zestiende editie op 7618 bezoekers, maar liefst tien procent meer dan vorig jaar. De drie belangrijkste bezoekerssegmenten bleken interieurarchitecten, interieurontwerpers en projectinrichters.

“Het mag duidelijk zijn dat de interieurbranche op volle toeren draait,” zo oordeelt de organisatie, die zag dat de drie hallen met tweehonderd deelnemers tot de nok toe gevuld waren. Met bovendien aansprekende presentaties, die in de smaak vielen van de bezoekers. Design District 2019 staat gepland voor 5, 6 en 7 juni, op dezelfde of wellicht een andere locatie.

Textiles & More (T&M), projectpartner van mFLOR, presenteerde onder meer de nieuwe Authentic Lake-collectie van deze specialist in PVC designvloeren. Met zijn uitstraling ('In Register Embossing’) en bijzondere formaat (150 cm x 23 cm) wist deze vloer de nodige positieve reacties los te maken in de Van Nelle Fabriek.

(Parketplein, 15-06-2018)

 
Lamelparketcollectie Beautifloor Boston

Beautifloor-BOSTON-NeponsetBeautifloor Boston ‘Neponset’, een plank van 26 cm breed.Peitsman lanceert de lamelparketcollectie Boston in het gamma Beautifloor. “Een zeer onderscheidende collectie houten vloeren met een warme, sfeervolle uitstraling en een optimale prijs-kwaliteitverhouding,” zo stelt de groothandel. “Met diverse decors en verschillende uitvoeringen (260 mm, 220 mm en 189 mm brede planken en twee maal een 3-strook-uitvoering in ook een 189 mm brede plank) is er voor alle woonstijlen een geschikte vloer.” Een en ander wordt gepresenteerd in een nieuwe display, die behalve fraai ook overzichtelijk is.

Alle vloeren in de Boston-lamelparketcollectie zijn ‘woonklaar geolied’ en dus direct bruikbaar. Ze zijn eenvoudig in onderhoud en voorzien van een stijlvolle, matte finish met een natuurlijke uitstraling. Het parket is verkrijgbaar in niet minder dan 18 uitvoeringen, met verschillende breedtes tot wel 26 cm en lange delen tot zelfs 220 cm. Eigen aan hout als natuurproduct is dat iedere plank zijn gelijke niet kent. De vloeren zijn bovendien geschikt voor vloerverwarming.

Met het Uniclic-systeem zijn de vloeren eenvoudig te leggen, en demontabel in geval van een verhuizing. De vloeren bestaan uit een eiken toplaag met daaronder een haaks op elkaar geplaatste populieren tussenlaag en onderlaag. Een solide drielaagsconstructie derhalve, met een minimale werking en prettig loopgeluid. Voor reiniging en onderhoud adviseert Peitsman de producten van Woca.

(Parketplein, 15-06-2018)

 
‘Vintage’ nieuw in assortiment T&G Wood

Vintage‘Vintage’ oogt alsof het product al geruime tijd aan barre omstandigheden is blootgesteld.T&G Wood heeft zijn assortiment uitgebreid met een nieuw product dat wordt gebracht onder de noemer ‘Vintage’. De parketgroothandel in Ede verklaart hiermee in te spelen op een al langer terugkerende vraag uit de markt naar extra rustieke vloeren. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen echter de tijd willen nemen om een product te ontwikkelen dat kwalitatief goed is en zo voldoet aan wat zijn klanten gewend zijn.

De rustieke ‘Vintage’-planken van 15 mm vertonen flinke oneffenheden, alsof ze al jarenlang aan zware omstandigheden zijn blootgesteld. Te denken valt aan grote scheuren en gebruikssporen. ‘Vintage’ wordt door T&G Wood zowel onbehandeld als ‘Cinzento Custom Made’-bewerkt aangeboden.

Het wel zeer markante product is ook terug te vinden in de nieuwe prijslijst die de parketgroothandel recentelijk heeft uitgegeven. Voor meer informatie, de prijslijst en uitgebreide contactgegevens:
www.tg-wood.com.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Marcel Kies nu ‘global CEO’ van Aspecta

marcel-kies-plus-logoMarcel Kies, nieuwe CEO van Aspecta.Het LVT-vloerenmerk Aspecta laat vanuit de VS weten dat Marcel Kies, die de voorbije vier jaar actief was als managing director van Aspecta BV (voor de regio Europa, Rusland en het Midden-Oosten), is gepromoveerd tot de CEO van Aspecta wereldwijd.

Aspecta maakt deel uit van de in de VS gevestigde Vertex Groep, onder leiding van CEO Harlan Stone. De groep prijst onze landgenoot om zijn tientallen jaren ervaring in de vloerenbranche en de enthousiaste wijze waarop hij geografisch diverse en multiculturele teams weet aan te sturen. Ook is een nieuwe verkoopdirecteur voor Aspecta in Noord-Amerika aangesteld. Stone zegt met de benoemingen onder andere meer groei voor het bedrijf te voorzien en een scherpere focus op de activiteiten van Aspecta op de commerciële markt.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Stralon in PVC-collectie Forinn & Bosgoed

Stralon-Wood-Triple-XLStralon Wood Triple XL, lange stroken in drie breedtes verschaffen de ruimte een levendige uitstraling.Forinn & Bosgoed breiden hun PVC-collectie uit met Stralon, vinylvloeren met een bijzonder karakter. De drie collecties, Wood Triple XL, Wood Pro en Stone Pro, bieden talrijke mogelijkheden voor de woon- en werkruimte, zo stellen de groothandels. De combinatie van klassiek en contrastrijk schept een sfeer die eigenzinnig kan worden genoemd. De vloeren zijn ontworpen met oog voor detail, dat wil zeggen natuurgetrouwe dessins met een voelbare structuur.

Wood Triple XL-vloeren zijn lange stroken die zich kenmerken door een natuurlijke houtstructuur en die door contrast in zowel tint als kleur de ruimte een levendige uitstraling geven. Een toegevoegd speels element wordt verkregen door de combinatie van de drie verschillende breedtes. In de Wood Pro-collectie komt ‘de kracht van hout’ volgens de leveranciers sterk naar voren. Met voor de klant keus uit vijf verschillende kleuren zal er voor elk interieur ongetwijfeld een passende vloer zijn te vinden.

Voor Stone Pro is de inspiratie gevonden in natuursteen. Door de toevoegingen van subtiele warme tinten, krijgen de vierkante tegels volgens Forinn & Bosgoed een ‘prettig en solide’ karakter. Deze tegel op ruim formaat leent zich niet alleen voor projectinrichting, maar is ook fraai toepasbaar in natte ruimtes, keuken en toilet.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Nieuwe kleuren Parva Plus & Broad Leaf

ParvaPlus-PureSycamore-ppParva Plus Pure Sycamore.De Parva Plus-collectie van mFLOR is deze maand uitgebreid met twee nieuwe kleuren: de Pure Sycamore (40822) en de Grey Sycamore (40828). “Vloeren in visgraatmotief winnen enorm aan populariteit,” zo weet de leverancier in Twello, die zijn Parva Plus dan ook als een doorslaand succes beschouwt.

De collectie op 60,96 bij 11,43 centimeter (met een dikte van 2,5 millimeter) bestaat verder uit het eerder goed ontvangen viertal Warm Sycamore, Smoky Sycamore, Dark Sycamore en Light Sycamore.

Alle kleuren uit de Parva Plus-collectie zijn bovendien verkrijgbaar in de Broad Leaf-collectie, op een afmeting van 121,92 bij 18,42 centimeter. “Dit biedt nog meer vrijheid om bijvoorbeeld met een borderrand te werken,” aldus mFLOR. De nieuwe kleuren zijn op voorraad en direct leverbaar. Meer informatie: www.mflor.com.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Apart referentieproject Moduleo in hotel
Natuurlijk-ogende-houtstructuurNatuurlijk ogende houtstructuur uit Impress-collectie in een slaapkamer.
Vormenspel-met-MoodsVormenspel met Moods 2.0 in een vergaderruimte.

IVC heeft een heel aardig referentieproject in het Limburgse. Het nieuwe Hotel Roermond ging voor de inrichting in zee met de befaamde interieurarchitect Feran Thomassen, die omwille van eerdere positieve ervaringen koos voor producten van Moduleo, waaronder een primeur. De vloer van de bijna zestig slaapkamers en het drietal vergaderzalen werd bekleed met aantrekkelijke dessins uit respectievelijk de Impress-collectie en de pas na de zomer uit te rollen Moods 2.0.

De in het hotel nagestreefde luxueuze uitstraling mocht zeker ook in de vloerbekleding terug te zien zijn. Redenen te over voor de architect om de keus te laten vallen op Moduleo-LVT. “Hij houdt van het rijke beeld en de diversiteit die zo nadrukkelijk in deze collectie aanwezig is,” verklaart projectadviseur Etienne Pilet, namens IVC bij de realisatie betrokken. “Bovendien is het voor hem een grote meerwaarde dat onze producten voor de helft vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen.”

Voor de slaapkamers opteerde Feran Thomassen voor een elegant ogende houtstructuur uit de Impress-collectie, modulaire vinylvloeren voor project- en residentieel gebruik. “Deze vloerbekleding kenmerkt zich door een look & feel die heel naturel oogt,” zo stelt Pilet, die het luxevinyl van Moduleo aangeprezen wil hebben als kwalitatief sterk, onderhoudsvriendelijk en geluiddempend.

Het interieur van de vergaderruimtes kreeg de primeur toebedacht van Moods 2.0, een collectie die pas vanaf augustus op de markt wordt gebracht. “De eigenzinnige vormen - Hexagon, Diamond en zo verder - geven ruimtes een hoogwaardig cachet, laten toe om leuke accenten te leggen en de interieursfeer van vroeger of nu op te roepen: een strakke, moderne look of een eerder traditioneel tintje,” zo stelt de projectadviseur. Op www.moduleomoods.com zijn visualisaties te maken met de nieuwe geometrische formaten.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Landhuisdelen en LVT in trek bij Zwitsers

branchenradar-logo-swMet een zijwaartse beweging is vorig jaar een einde gekomen aan een vier jaar durende krimp van de Zwitserse markt voor vloerbedekkingen en parket. De markt kreeg vooral de wind in de zeilen van designvloeren/LVT en van houten landhuisdelen, zo blijkt uit recente marktonderzoeken naar elastische vloeren & laminaat, parket en textiele vloerbedekkingen in Zwitserland van bureau BRANCHENRADAR.com.

Met een fabrikantenomzet van ongeveer 265 miljoen euro, consolideerde de Zwitserse markt voor vloerbedekkingen en parket in 2017 op het niveau van het voorgaande jaar. De productgroepen ontwikkelden zich echter opnieuw in tegengestelde richtingen. De omzet van textiele vloeren bleef bijvoorbeeld afnemen. In vergelijking met 2016 daalde de omzet met 2,2 procent tot 39,7 miljoen euro. Ook de fabrikantenomzetten in de productgroep laminaat waren weer negatief, minus 3,3 procent vergeleken met het voorgaande jaar.

Met een fabrikantenomzet van 37,8 miljoen euro is laminaat in de afgelopen drie jaar bijna twaalf procent van zijn marktvolume kwijtgeraakt. Een groot deel ervan is ingenomen door designvloeren/LVT. Alleen al vorig jaar stegen de opbrengsten in laatstgenoemde productgroep met 7,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 19,2 miljoen euro. Sinds 2014 heeft de markt voor designvloeren/LVT meer dan dertig procent aan waarde gewonnen.

De groei ging echter niet uitsluitend ten koste van laminaat, zo tekenen de onderzoekers aan, maar ‘kannibaliseerde’ met name andere producten binnen het segment van de elastische vloerbedekkingen. Zo zakte afgelopen jaar de omzet met ‘klassieke’ elastische vloeren (PVC, vinyl, linoleum, elastomeren) met 1,2 procent ten opzichte van 2016, tot 25,6 miljoen euro. De grootste klap werd uitgedeeld aan heterogeen PVC en vinyl, met minus 16,7 procent vergeleken met een jaar eerder.

Naast designvloeren/LVT kon ook de parketmarkt zich vorig jaar weer licht positief ontwikkelen. Over het algemeen stegen de opbrengsten van de producenten met een bescheiden 0,5 procent op jaarbasis, tot 143,0 miljoen euro. Een bijdrage aan de groei werd echter uitsluitend geleverd door de landhuisdelen en het drielaags parket. De omzet van de fabrikanten met landhuisdelen steeg met 4,7 procent in vergelijking met 2016, met drielaags parket met 3,1 procent. Tweelaags parket ontwikkelde zich omzetmatig echter flink negatief, getuige een afname van 4,5 procent in vergelijking met vorig jaar. Massieve houten vloeren stagneerden.

(Parketplein, 11-06-2018)

 
COREtec prominent in Duitse modewinkel
Winkel-van-AdlerWinkel van Adler in Oldenburg, met zicht op de nieuwe COREtec-vloer, die daar het nodige loopverkeer krijgt te verstouwen.
Bij-elkaar-2400Bij elkaar 2400 vierkante meter Nantucket Oak uit de Wood Collection is in de Duitse modewinkel gelegd. De planken zijn 1220 millimeter lang.

USFloors informeert over een aansprekend project in Duitsland, met een hoofdrol voor zijn COREtec-vloeren. In een druk belopen modewinkel van Adler, op het grote Famila-winkelcentrum in Oldenburg Wechloy, is 2400 vierkante meter COREtec Wood geïnstalleerd, om precies te zijn het dessin Nantucket Oak 50-LVP-211.

De harde vloerbedekking COREtec, zo brengt de aanbieder uit Waregem nog eens in herinnering, is een watervaste, meerlaagse, zwevende vloer met een onderlaag uit kurk, ‘uitgedokterd’ door de Vlaamse pionier Piet Dossche. Door een beschermlaag is COREtec in hoge mate krasbestendig en vuilafstotend. Daarnaast is hij watervast: de vloer zwelt of krimpt niet bij blootstelling aan vocht. Een lijmloos geïntegreerd klikprofiel staat borg voor een eenvoudige zwevende plaatsing. De onderlaag uit kurk maakt een extra ondervloer overbodig en vangt kleine onregelmatigheden in de ondergrond op. COREtec laat zich derhalve probleemloos rechtstreeks plaatsen op een ondergrond van hout, beton of tegels. De kurken onderlaag zorgt bovendien voor loopcomfort. De vloer is verkrijgbaar in een scala aan hout- en tegelmotieven.

(Parketplein, 11-06-2018)

 
Flamingo Parket breidt team uit
StevenvdWeerdtSteven van de Weerdt.
RobertWolterRobert Wolter.
MoritzWinklerMoritz Winkler.

Flamingo Parket heeft recentelijk zijn team versterkt met drie personen. Het trio heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de parketbranche.

Steven van de Weerdt werd op 1 mei jl. verwelkomd en is leiding gaan geven aan de afwerkingsafdeling. Voor velen in de branche zal de ervaren nieuwe man geen onbekende zijn. In zijn vorige functie was hij verantwoordelijk voor de machinale afwerking van houten vloeren. In combinatie met zijn eerdere banen bij fabrikanten van olie- en lakproducten maakt hem dat, volgens Flamingo Parket, bijzonder geschikt voor zijn nieuwe taak. Annelies Roelofsen, die deze verantwoordelijkheid altijd voor haar rekening nam, zal zich hierdoor meer kunnen richten op het productieproces van zowel de fabriek in Barneveld als in Dömitz, waarvoor zij als hoofd productie de verantwoording draagt.

Edwin Cools, de agent voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg, is een samenwerking aangegaan met Robert Wolter, met het oog op het beter bedienen van de talrijke klanten in deze provincies. Wolter is jarenlang als vertegenwoordiger bij een collega-producent werkzaam geweest en kent de markt dus zeer goed. De bedoeling is dat hij Limburg en het oostelijke gedeelte van Brabant voor zijn rekening neemt. Hierdoor zal Cools in staat zijn meer aandacht te schenken aan de relaties in de overige gebieden.

Ten slotte heeft Flamingo Parket met ingang van 18 april jl. een nieuwe agent aangesteld voor de Duitse regio Hamburg in de persoon van Moritz Winkler. Na jarenlang zelf klant te zijn geweest, gaat hij zijn productkennis nu inzetten voor het uitbreiden van de verkoop in deze regio.

(Parketplein, 08-06-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

Domotex

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com