unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
Barometer woonbranche plusminus stabiel

De ‘woonbranche economische barometer’ is in januari met anderhalf puntje gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde indicator sluit de maand af op een stand van 14,9. “Het is gebruikelijk dat in januari de barometerstand een stapje terug doet na een doorgaans goede omzetmaand december,” aldus de onderzoekers. De cijfers over het producentenvertrouwen laten een stijging zien ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over het consumentenvertrouwen, de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en de woningmarkt daarentegen een lichte afname, waardoor het geheel een klein knikje naar beneden maakt.

baro-2018-01‘Woonbranche economische barometer’ belooft nog altijd dat de markt groeit. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in januari, na een forse stijging in december, om vijf punten lager uit te komen op een stand van 19,8. “Het is overigens een bekend beeld dat in januari de gemiddelde weekomzet een stuk lager ligt dan in december,” verklaart Van Es. Ruim vier van de tien (42 procent) woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover ruim twee van de tien (22 procent) een daling. Per saldo betekent dit nog altijd een positieve ontwikkeling. Van de woondetaillisten verwacht iets meer dan de helft (51 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Slechts een op de acht (13 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder de woondetaillisten stabiel positief.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is afgelopen maand nauwelijks veranderd. Het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden verbetert iets, terwijl de koopbereidheid juist een fractie daalt. Industriële ondernemers zijn nog nooit zo optimistisch geweest als in januari 2018. Het vorige record in het producentenvertrouwen dateert van precies tien jaar geleden, januari 2008. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in februari 2009 de laagste waarde. Sinds oktober 2014 hebben positief gestemde ondernemers de overhand. In de verslagmaand december 2017 ten slotte registreert het Kadaster 26.398 verkochte woningen, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van een jaar terug en van 34,4 procent vergeleken met de voorafgaande maand.

(Parketplein, 02-02-2018)

 
PGN stelt voorzitter Frans Maandag voor

Frans-MaandagFrans Maandag beschouwt zijn nieuwe functie als een mooie uitdaging.De ParketGroep Nederland introduceert zijn nieuwe voorzitter. Deze Frans Maandag heeft per 1 januari jl. de taken overgenomen van Hein Kemper, die zoals bericht begin vorige week zijn afscheidsreceptie hield. Maandag wordt gepresenteerd als een ervaren manager, die diverse van dergelijke functies in de interieurbranche heeft vervuld, in zowel meubelen, keukens als projectinrichting. Daarnaast heeft hij training en scholing gegeven aan verscheidene bedrijven en opleidingen, met als voorbeeld het Jan des Bouvrie College.

“Frans ziet het voorzitterschap als een mooie uitdaging,” zo verklaart de in Nieuwegein zetelende groep. “Prioriteiten voor hem zijn het professionaliseren van de samenwerking, het verbeteren van de prestaties van de aangesloten leden en het optimaliseren van de relaties met leveranciers. Speerpunten hierbij zijn digitalisering en professionalisering.” De komende periode zal Maandag veel tijd besteden aan het kennismaken met alle leden en partners en het ontwikkelen van een (communicatie-)plan voor 2018. Daartoe zal de nieuwe voorzitter regelmatig aanwezig zijn op het kantoor van de PGN in De Woonindustrie.

(Parketplein, 02-02-2018)

 
PPC drieënzestig en een half uur geopend

PPC-Den-HaagPPC Den Haag. (foto: PPC)De PPC meldt dat ook zijn vestiging in Den Haag vanaf deze maand elke zaterdag tot vier uur ‘s middags is geopend, vanaf half acht in de ochtend. “Met deze ruime openingstijden wordt de wens van veel klanten vervuld, alles voor het gemak!” zo verklaart de groothandel. Voor hoofdvestiging Wijk bij Duurstede en filiaal Amsterdam gelden genoemde openingstijden al.

Op alle werkdagen is het kwartet vestigingen van de PPC, met inbegrip van Eindhoven, elf uur lang geopend voor het afhalen van materialen, van half zeven in de vroege ochtend tot half zes in de middag. Voor wie een openingstijd van welgeteld drieënzestig en een half uur per week niet afdoende is: de groothandel levert al zijn producten voor onder meer parketteurs en woninginrichters in het gehele land gratis af.

(Parketplein, 02-02-2018)

 
Unilin loopt voorop met EU Ecolabel

unilin-eco LogosUnilin, afdeling vloeren, is de eerste vloerenfabrikant die voor zijn DPL-vloeren (‘direct pressure laminate') het herziene EU Ecolabel ontvangt. De laminaatvloeren van zijn merken Quick-Step en Pergo en het parket van laatstgenoemde waren al dragers van het label Nordic Swan. Dat de laminaatvloeren van Pergo, Quick-Step en Balterio uit de standaardproductie nu ook het EU Ecolabel krijgen, is wat Unilin betreft een erkenning van de inspanningen die hij de voorbije jaren heeft geleverd op het vlak van duurzaamheid.

Het sinds 1992 bestaande EU Ecolabel voor ‘uitmuntende milieuprestaties’ wordt toegekend aan producten en diensten die tijdens hun gehele levenscyclus aan strenge ecologische normen voldoen: van grondstoffenwinning tot productie, verdeling en verwijdering. Het keurmerk is bedoeld als leidraad voor consumenten die informatie willen over de impact van allerlei producten op de gezondheid en het milieu.

Eind januari 2017 werd het EU Ecolabel voor vloerbedekkingen op basis van hout, kurk en bamboe herzien en werden ook laminaatvloeren erin opgenomen. Dit vrijwillige label gaat veel verder dan de wettelijke vereisten, zo legt Unilin uit. Het EU Ecolabel impliceert een streng verbod op het gebruik van bepaalde chemicaliën en past voor andere chemische stoffen veel lagere grenswaarden toe dan in de geldende wetgeving. Unilin ziet het EU Ecolabel als een van de meest praktische instrumenten om de circulaire economie in de eengemaakte Europese markt te bevorderen.

(Parketplein, 02-02-2018)

 
Invent Parket verder als Houtwerf
Naam-Invent-ParketNaam Invent Parket maakt plaats voor Houtwerf.
Intra-ClassicIntra Classic kenmerkt zich door specifieke drielaags opbouw.

Houtwerf en zijn bedrijfsonderdeel Invent Parket, een vertrouwde naam in de wereld van parket- en laminaatvloeren, hebben besloten om met ingang van 1 januari 2018 samen te gaan. Dit betekent dat de parket- en laminaatvloeren voortaan onder de naam Houtwerf in de markt worden aangeboden. Pieter Verbeek, algemeen directeur van Houtwerf, verwacht met deze stap een duidelijker positionering te realiseren en de dienstverlening te optimaliseren. De laminaatvloeren zijn bekend van de reeks Euro Home, de houten vloeren van de collectie Intra. Houtwerf is gevestigd in Zoeterwoude en geldt als specialist in hout- en plaatmateriaal en afgeleiden voor constructieve en decoratieve doeleinden. De verkoop binnendienst van het bedrijf is beschikbaar voor een nadere toelichting. Contactgegevens zijn te vinden op de website www.houtwerf.nl.

(Parketplein, 31-01-2018)

 
Franse parketmaker FPPI onder toezicht

FPPI-in-ArdentesFPPI in Ardentes.De Franse parketfabrikant France Production Parquet Innovation (FPPI), bekend van de merknaam Parqueterie Berrichonne, is midden december voor een periode van zes maanden onder toezicht (‘redressement judiciaire’) geplaatst door de handelsrechtbank van Châteauroux. Tegen omroep France Bleu (francebleu.fr) wijst de directie ter verklaring van de moeilijkheden op strategische beslissingen die afgelopen jaar zijn genomen. "Aangezien de omzet steeds verder daalde, hebben we besloten om een nieuw bedrijfsmodel in te voeren,” aldus algemeen directeur Philippe Mérigot. Het aantal klanten (grote doe-het-zelfzaken, speciaalzaken) is teruggebracht van 2000 naar 500, terwijl het aanbod is uitgebreid van voorheen 400 naar nu 2000 beschikbare producten. FPPI zegt tegen France Bleu ook beter te willen voldoen aan de verwachtingen van de markt, qua modetrends onder meer. De eerste resultaten van dit beleid zijn volgens de klaarblijkelijk optimistische directeur al tastbaar.

De wortels van het bedrijf voeren terug naar 1948. Vóór de management buy-out van eind oktober 2013 handelde de in Ardentes (Berry) gevestigde fabrikant onder de naam Parqueterie Berrichonne, sinds 1999 als onderdeel van de groep Margaritelli. Parqueterie Berrichonne zelf stond gedurende zes maanden onder curatele in het jaar van de doorstart door de nieuwe eigenaars. In 2009 telde de producent nog 140 werknemers, momenteel rond de 50.

(Parketplein, 31-01-2018)

 
Bona wordt trendsetter in vloerstyling

Bona-wil-met-vloerrenovatieBona wil met vloerrenovatie een stap vooruit zetten en lanceert een inspirerend concept voor trendy vloerstijlen.Bona richt zijn pijlen voortaan ook op de vloer als doorslaggevend bestanddeel van de vormgeving en lanceert daartoe ‘Bona Inspiration’, een wel zeer opmerkelijk concept voor het ontwerpen van trendy vloerstijlen. De Zweedse leverancier van producten voor installatie, onderhoud en restauratie van houten vloeren werkt hierin samen met de internationaal bekende trendwatcher Cay Bond.

“Interieurontwerp en huisdecoratie worden al sinds jaar en dag beïnvloed door trends, maar vloerrenovatie loopt in dit opzicht een stap achter,” zo verklaart Bona. Het met Cay Bond ontwikkelde concept dient ter inspiratie en voor het creëren van trendy stijlen en vloereffecten. Bona brengt zijn gedegen kennis op het vlak van vloerrenovatie en -onderhoud in.

“We hebben een concept ontwikkeld waarmee met behulp van onze producten en technieken voor houten vloeren de juiste stijl en het juiste effect bereikt kunnen worden. Met de juiste behandeling is het mogelijk de ziel van de vloer te behouden en een nieuwe look te creëren zonder een nieuwe vloer te leggen,” zo klinkt de uitleg van Patrik Mellnert, product manager bij Bona. “Met het uitgebreide productaanbod van Bona is het mogelijk een bestaande vloer in niet meer dan een paar uur om te toveren.”

Het concept ‘Bona Inspiration’ bestaat uit een inspiratiepalet met een reeks interieurstijlen waarin houten vloeren een wezenlijke rol vervullen. Met zijn schuur- en borstelmethoden, parketlakken en -oliën kan iedere houten vloer een tweede leven krijgen, zo stelt Bona. De voorgestelde trends hebben betrekking op allerlei vloeren - van donkere, rustieke tot die met een lichte, gelakte finish. “Het restylen van oude houten vloeren is niet alleen duurzaam, maar ook mooi en een belangrijke trend voor de toekomst,” zo voorspelt Bona. Het concept wordt dit jaar geïntroduceerd in Europa, de Verenigde Staten en Azië.

(Parketplein, 29-01-2018)

 
Awards Intirio 2018 uitgedeeld
Moods-van-ModuleoMoods van Moduleo. (foto: Intirio)
Haute-Couture-van-Louis-de-PoortereHaute Couture van Louis de Poortere. (foto: Intirio)

Op de (vanaf heden tweejaarlijkse) vakbeurs Intirio in Gent zijn als vanouds de awards voor de meest boeiende en vernieuwende producten op de beursvloer uitgereikt, in vijf categorieën deze maal, waarvan twee in de projectenmarkt. De award ‘Smart Project’ nomineert een functioneel product dat een toegevoegde waarde biedt in de projectenmarkt. De eerste prijs is hier voor zonweringsbedrijf MHZ Hachtel. Op vloerengebied zijn in deze categorie relevant de eervolle nominaties voor Headlam (Jury: “Ontwikkelde een vinyl die in een handomdraai te personaliseren is. Tot 4 meter breed. In de projectmarkt kan je daar alle kanten mee op, van speelplek voor de kleintjes tot promo-vloer op een event. Plaatsen, snijden, reinigen alsof het niets was.”) en voor Floorify (“Dit jonge bedrijf wilde de beste klik-pvc vloer ontwikkelen en die tegelijk ‘deplastificeren’. Met andere woorden, hij moet eruitzien en aanvoelen als echt hout en daar zijn ze behoorlijk in geslaagd.”).

De award ‘Project Trend’ nomineert trendy producten voor de projectmarkt. De hoogste onderscheiding is hier voor Louis De Poortere (Jury: “Kamerbreed tapijt met hedendaagse stijlen en kleuren. Omdat het hoofdzakelijk uit wol bestaat is het slijtvast en brandvertragend en sterk gericht op de contractmarkt. Niettegenstaande dit een flat weave is, voelt het toch bijzonder zacht aan. Het is immers op een dempende onderlaag geplaatst. De vernieuwing waarmee het eeuwenoude bedrijf de markt benadert is opmerkelijk.”). De retailaward ‘Intimacy Colour’ kende geen prijswinnaars of genomineerden in de vloerenhoek. Voor de retailaward ‘Intimacy Trend’ waren de keramische tegels van KARAK genomineerd voor de hoofdprijs.

De retailaward ‘Into Retail’, voor exposanten die bijzondere inspanningen leveren voor retailers, ging naar Moduleo van de IVC Group (“Bijzondere en speelse ontwerpen uit de collectie Moods, die zeer commercieel zijn en onderling mooi kunnen gecombineerd worden. De winkelier kan de klant laten dromen en oneindig creatief zijn, dankzij de digitale room visualizer.”). Orac Decor was hier genomineerd met een bijzondere tool.

Vandaag-was-het-dringenVandaag was het dringen bij COREtec op de stand van Headlam (foto: COREtec).Overigens is na een evaluatie de beslissing gevallen om Intirio voortaan tweejaarlijks te laten doorgaan, met name doordat de zonweringexposanten (vorig jaar afwezig) aangeven een voorkeur te hebben voor deelname om het jaar. Beursmanager Patrick Geysels benadrukt dat deze beslissing los staat van de recente overname door Easyfairs. Intirio 2018 loopt nog tot en met woensdag.

(Parketplein, 29-01-2018)

 

 
Tarkett investeert 70 miljoen in LVT

iD-Mixonomi-tarkettModulaire vinyltegels iD Mixonomi.Tarkett steekt de komende drie jaar 70 miljoen euro in een uitbreiding van zijn productiecapaciteit voor LVT in Noord-Amerika en Europa. In de Verenigde Staten wordt krap 50 miljoen geïnvesteerd in een tweetal fabrieken in Florence in de staat Alabama, daarmee inspelend op de toenemende vraag naar modulaire vinylvloeren. Ook wordt ter plaatse een nieuw distributiecentrum opgericht. In Europa gaat ruim 20 miljoen euro naar bestaande fabrieken in hoofdzakelijk Luxemburg en Polen. Fabrice Barthélemy, aanvoerder van Tarkett EMEA, denkt dat deze investeringen de sterke positie van zijn bedrijf op de Europese markt voor vinyltegels verder zullen versterken.

(Parketplein, 29-01-2018)

 
TÜV PROFiCERT-productcertificaat Amorim

amorim-logo-tuvAmorim Revestimentos heeft als eerste bedrijf het TÜV PROFiCERT-productcertificaat voor binnenluchtkwaliteit toegekend gekregen, na voor al zijn vloerproducten het hoogste Premium-label te hebben behaald.

Nadat in oktober 2016 een einde was gekomen aan het Duitse Ü-teken, besloot de Portugese kurkvloerenmaker naar buiten te blijven treden met een verklaring dat hij voldoet aan de zogeheten AgBB-criteria (Duitse volksgezondheidsautoriteiten) en om het TÜV PROFiCERT-productcertificaat aan te vragen. Aldus meent de leverancier van Wicanders zekerheid te kunnen blijven bieden dat zijn producten onschadelijk zijn voor de gebruikers van een gebouw (zoals vereist door de EU-verordening inzake bouwproducten).

Het keurmerk ‘TÜV‐PROFiCERT‐product Interior’ staat wereldwijd bekend als een vrijwillig, onafhankelijk label voor de VOC-uitstoot en kwaliteit van vloerbedekkingen. Om de certificering te bemachtigen, moeten producten voldoen aan strenge tests van verschillende lichamen die de kwaliteit van de binnenlucht waarborgen. Alle vloerproducten van Amorim Revestimentos werden bekroond met het Premium-label, waaruit blijkt dat aan de criteria is voldaan van de Duitse AgBB, LEED v4, BREEAM, Franse, Belgische, Finse en Oostenrijkse wetgeving en nog zo het een en ander. Amorim Revestimentos kreeg de certificaten onlangs overhandigd op Domotex.

(Parketplein, 29-01-2018)

 
Vooruitblikken op Intirio (2)

Sfeerbeeld-van-de-editie-2017Sfeerbeeld van de editie 2017.Zondag gaat in Gent, al direct onder de hoede van de nieuwe organisator Easyfairs, vakbeurs Intirio van start. Een aantal exposanten kijkt vooruit.

IVC Group stelt op Intirio ‘Express with Impress’, de nieuwe reliëfcollectie van Moduleo, en het interactieve shop-in-shopconcept voor de eerste keer aan het grote publiek voor. De pvc-designvloerencollectie ‘Express with Impress’ doet met name van zich spreken dankzij een speciaal ontwikkelde technologie die volgens de exposant zorgt voor een ongeëvenaarde reliëfdruk. De vloeren onderscheiden zich, behalve door hun structuur en de tastbare diepte van groeven, lijnen en knoesten, evenzo door hun eigentijdse dessin. De toevoeging van tegels naast de planken biedt bovendien ruimere ontwerpmogelijkheden.

Moduleo-volgt-de-trendModuleo voldoet aan de trend van ‘botanicals’ en tropisch hout met het abstracte Shades.Om de klant in de winkel een zetje in de rug te geven lanceert IVC Group voorts een innovatief shop-in-shopconcept. Blikvanger is de ‘Room Visualizer, een digitale tool waarmee men de vloeren in verschillende settings kan ervaren. “De technologie staat vandaag zo ver dat de mogelijkheden in kleuren, dessins en structuren enorm uitgebreid zijn. We begrijpen dat dit overweldigende aanbod bij consumenten tot keuzestress kan leiden,” zo klinkt de uitleg van Cindy Van Moorleghem, directeur marketing bij IVC Group. “De visuele presentatie maakt het totaalaanbod overzichtelijk én verhoogt het inlevingsvermogen. Daarbij komen alle aspecten discreet aan bod, van het rijke kleurenpalet over de vloeren en staalborden met bijhorende roomshots tot zelfs de installatie-, onderhouds- en schoonmaakaccessoires.”

“Wij gaan zeker weten weer diverse noviteiten presenteren,” zo steekt Sagitta Tobé van Headlam enthousiast van wal. “Zo lanceren we de Headlam Hout-collectie, een fraai lamelparket met scherpe prijs. Ook nieuw is onze collectie PVC-visgraat in zowel brede als smalle plank en niet te vergeten een bijzondere betonlook in visgraat. Verder zal de vloerkledencollectie van het label Mart Visser Carpets onder de aandacht van ook de Vlaamse bezoekers worden gebracht.” Verder presenteert de groothandel uit Zutphen in Gent voor de eerste maal de Headlam-gordijncollectie voor het komende voorjaar, een serie van tien items met de nodige variatie, en tevens de jongste aanvulling op de collectie binnenzonwering; het Hout & Houtlook boek.“Een primeur van belang is dat de Headlam-collectie binnenzonwering digitaal is te bestellen via het WoonTotaal Atelier-bestelsysteem. De stand van WoonTotaal is dan ook tegenover die van ons, met het nummer G16 in hal 1, te vinden,” aldus Tobé. “Bovendien zullen wij de bezoekers verrassen met een fantasierijk product dat wij voor het eerst bij iedereen onder de aandacht gaan brengen.”

Headlam-toont-Visgraat-PVCHeadlam toont nieuwe collectie PVC-visgraat.Wat hoop je dat Intirio Headlam dit jaar gaat brengen? “Wij verwachten dat wij net als vorig jaar weer veel enthousiaste reacties zullen krijgen op de gehele sfeer van de stand, onze producten en de samenwerking met een aantal van onze partners, waaronder dit jaar de Karpi Group en USFloors. Voor ons is Intirio altijd een feestje en ons doel is dan ook zeker om die positieve sfeer op onze stand weer teweeg te brengen. Met aandacht voor al onze noviteiten en de pluspunten die wij naast onze ruime collectie aan de woninginrichter kunnen bieden,” zo besluit Tobé.

Het COREtec Original-programma van USFloors zal in dit lopende jaar met vierentwintig nieuwe decors worden uitgebreid, die in Gent (in samenwerking met Headlam dus) te bewonderen zullen zijn. Er worden twee gamma’s toegevoegd aan het bestaande programma. Het ene draagt de naam The Naturals, bestaande uit veertien items met natuurlijke dessins in eiken, waarvan zeven met en zeven zonder vierzijdige V-groef. De andere nieuwe collectie heet MegaStones, een tiental even aantrekkelijke decors in steen, met vierzijdige V-groef, beschikbaar op groot formaat van 47 bij 91 centimeter.

Acorn-uit-de-nieuwe-COREtec‘Acorn’ uit de nieuwe COREtec-collectie The Naturals.“Deze nieuwe vloerencollecties van COREtec werden door USFloors op Domotex in Hannover al getoond aan de Nederlandse distributeurs Bosgoed en Headlam en aan de Belgische distributeur YEPP. De reacties zijn zeer goed te noemen. Zij hebben dan ook meegeholpen bij de kiezen van de nieuwe vloeren,” zo geeft Philiep Caryn als toelichting. “De nieuwe COREtec-vloeren zullen op Intirio in avant-première voor het eerst op een vakbeurs in de Benelux worden getoond. Beide distributeurs in Nederland, Bosgoed en Headlam, maken er geen geheim van dat COREtec voor hen en de Nederlandse markt een belangrijk vloerenproduct is. Dit wordt volmondig bevestigd door Hans De Clercq van YEPP in België.” En wanneer is Intirio voor u geslaagd? Caryn: “USFloors is ervan overtuigd dat heel wat Belgische - via YEPP - en Nederlandse verkooppunten - via Bosgoed of Headlam - even enthousiast gaan reageren op de vakbeurs Intirio. De trein van COREtec begint op kruissnelheid te draaien en zoals Jan Dossche, President USFloors altijd zegt: ‘The best is yet to come’, dat belooft dus nog heel wat voor de toekomst.”

(Parketplein, 26-01-2018)

 

 
Geslaagde Domotex 2018 voor Unifloor

Fraaie-presentatie-UnifloorFraaie presentatie Unifloor op voorbije Domotex.Unifloor laat weten terug te kijken op een zeer geslaagde Domotex. Veel van zijn klanten en relaties uit binnen- en buitenland brachten een bezoek aan de internationale vakbeurs. “Jumpax Strong is uitermate goed ontvangen en wordt gezien als een mooie uitbreiding in de Jumpax Family,” aldus de Deventer specialist. “Zeker omdat Jumpax Strong speciaal ontwikkeld is om te plaatsen op houten draagvloeren in combinatie met EcoPearls. Deze combinatie behaalt een zeer goede contactgeluid-reductie.”

Op zijn stand zijn velen evenzo in de ‘virtuele wereld’ van Jumpax gestapt. Daar werd Jumpax gelegd en was hoorbaar wat het verschil in geluidreductie is mét en zónder Jumpax. “Een geheel nieuwe dimensie en kijk op Jumpax!” zo blikt Unifloor enthousiast terug. Ook de in Hannover getoonde innovatie en ontwikkeling op het gebied van watervaste ondervloeroplossingen trok volgens de exposant veel aandacht. Unifloor belooft dit jaar met meer nieuws omtrent deze noviteit te komen.

(Parketplein, 26-01-2018)

 
Einar Gottskalksson wordt voorzitter GFA

New-president-GFA-2018Nieuwe GFA-voorzitter Einar Gottskalksson (links) schudt de hand van zijn voorganger Carlo Cavinato.De leden van de Global Flooring Alliance (GFA) hebben Einar Gottskalksson van de IJslandse firma Egill Arnason gekozen tot hun voorzitter. Hij is de opvolger van Carlo Cavinato (Cavinato S.p.A., Italië), die verscheidene jaren deze functie heeft vervuld. Gottskalksson werd unaniem aangewezen als voorzitter door de deelnemers aan de laatst gehouden GFA-vergadering op 14 januari jl. in Hannover tijdens de Domotex.

De verkiezing van Einar Gottskalksson tot GFA-voorzitter is overigens uitermate bijzonder. Vijftien jaar geleden immers was Einars vader Gottskalk Eggertsson al eens voorzitter. Dit houdt in dat voor het eerst nu de tweede generatie zijn opwachting maakt in het bestuur van de vereniging.

De volgende bijeenkomst van de GFA vindt plaats in Finland op 15 juni a.s. bij het lidbedrijf Triofloor. De vereniging telt wereldwijd momenteel een dozijn leden uit evenzoveel landen, alle importeur/distributeur van harde vloerbedekkingen. Meer informatie: www.globalflooringalliance.com.

(Parketplein, 26-01-2018)

 
Vooruitblikken op Intirio (1)

intirio-logoAanstaande zondag gaat in de Flanders Expo Gent de twintigste editie van Intirio van start, vakbeurs voor velerlei interieurprofessionals in de Benelux. In het productaanbod is ook het een en ander aan vloeren te ontdekken. Een aantal exposanten in het kleine maar fijne vloerensegment blikt vooruit.

“Tijdens Intirio ligt onze focus op het merk Solidfloor. Wij laten een selectie uit de collectie houten vloeren zien,” aldus Marc Brunnekreeft, market manager flooring bij Fetim Group. Verder presenteert het Amsterdamse bedrijf zijn maatwerkprogramma Create by Solidfloor. “Met behulp van de compacte presentatie kan een consument zeer eenvoudig in enkele stappen een keuze maken uit zo’n 75 vloeropties. Deze oplossing biedt de woninginrichter op een kleine ruimte een groot aanbod aan houten vloeren om te verkopen.”

Fetim-presenteert-Create-by-SolidfloorFetim presenteert op Intirio het maatwerkprogramma Create by Solidfloor, met op de foto de houten vloer Edmonton uit de Originals-collectie.Naast de houten vloeren toont Fetim een laminaatcollectie met decors die gelijk zijn aan vloeren uit de Solidfloor-collecties. Brunnekreeft: “Daarmee kan de consument een gelijk decor in verschillende ruimtes in een woning toepassen. Men kan hiervoor kiezen wanneer de functionele eisen aan de ruimte anders zijn. Ook biedt het de consument de mogelijkheid per ruimte te kiezen voor een houten of laminaatvloer als er budgettaire keuzes moeten worden gemaakt, waarbij het uiterlijk van de vloer gelijk blijft.” En wanneer is de beurs voor Fetim geslaagd? “Wij verwachten op Intirio naast parketspeciaalzaken ook de woninginrichter te inspireren, namelijk dat zij met Solidfloor een zeer goed aanbod aan houten vloeren kunnen bieden,” zo besluit Brunnekreeft.

Wat voor bijzonders brengt Forinn mee naar Gent? “Forinn zal tijdens de Intirio stil staan bij het vernieuwde displayconcept, dat uit vijf verschillende varianten kan worden afgenomen bestaande uit acht modulaire displays. Waaronder een display met onze vernieuwde traproede-collectie. Deze collectie bestaat uit acht kleuren met een nieuwe kleur gunmetal, die niet misstaat in een moderne inrichting,” zo vertelt Joost Heijnen, productmanager vloeren & vloertechniek bij de groothandel.

Forinn-introduceert-displayconceptForinn introduceert vernieuwd displayconcept met veel keuzemogelijkheden.Ook presenteert Forinn zijn vernieuwde visgraatcollectie met de nieuwe afmeting van 152,4 bij 609,6 millimeter en verder nog twee nieuwe kleuren in de Saffier Estrada-collectie. “Daarnaast zullen wij de nieuwe Emco Innova-schoonloopmatten tonen die voor optimale bescherming van de vloer zorgen.” Wat verwachten jullie van de komende beurs? Heijnen: “Tijdens de Intirio willen wij zowel onze Belgische als Nederlandse klanten extra enthousiasmeren over onze Saffier-collectie, die bestaat uit een collectie van 24 laminaatdecors en meer dan 75 PVC-decors.”

Zijn er speciale producten die Floorify vanaf zondag gaat introduceren? “We lanceren een instapprijspunt: zes topkleuren in ‘klassiek’ plankformaat van 1220 bij 180 millimeter, met gebruiksklasse 32 en een 0,4 toplaag. Het bestaande prijspunt van 1524 bij 225 millimeter, met gebruiksklasse 33 en 0,55 toplaag, breidt uit met nieuwe planken met
passende structuren en enorme plankvariatie,” zo laat Pieter Buyck weten, mede-zaakvoerder van Floorify. “Voor de nieuwe tegels komt onze inspiratie uit Italië. Daarnaast vervolledigen we ons assortiment toebehoren met een nieuwe hoge plint en aanpassingsprofiel. Blikvanger hier is ons gepatenteerde trapprofiel waarmee je zowel een moderne ‘bloktrap’ of ‘Z-trap’ kan maken.”


Nieuwe-trapprofiel-FloorifyNieuwe trapprofiel van Floorify, waarmee men ook deze ‘Z-trap’ kan maken.En wanneer is de beurs voor Floorify een succes? “Op Intirio wil Floorify zich aan de bestaande klanten confirmeren als dé specialist in rigide klik-PVC-vloeren: technisch onderscheidend, qua design het meest relevante assortiment voor de Benelux en daarbij alle toebehoren om je vloer tot in de puntjes af te werken,” zo toont Buyck zijn ambities. “Daarnaast willen we nog enkele leemtes in ons retailer netwerk invullen.”

Intirio telt dit jaar ongeveer 140 exposanten. In het vloerensegment komen we namen tegen als Brabo Flooring, Concept-Carpet, Cunera, De Munk Carpets, Edel Carpets, Fetim Group, Flora Carpets, Floorify, Forinn, Headlam (met Karpi en COREtec), IVC Group en Louis de Poortere. Onder het motto ‘Spirited by the city’ is de stad net als vorig jaar de inspiratiebron voor de opzet van het evenement, met straten, wijken, steegjes, pleinen en parken. Vrijdag brengen we op deze site nog enkele vooruitblikken op de beurs. Meer informatie: www.intirio.be.

Overigens heeft de Belgische tak van Easyfairs per gisteren de activiteiten op evenementengebied overgenomen van Intirio-organisator Textirama. Ook MoOD, Indigo Home Edition en het Intirio Congres maken de overstap van de non-profitvereniging (ter promotie van de textielsector) naar deze veel grotere internationale speler, bekend van de Interieur Collectie Dagen onder meer. “Met de overname door Easyfairs blijft de organisatie van deze evenementen verzekerd en de promotie van de sector gegarandeerd,” aldus Easyfairs Events Belgium.

(Parketplein, 24-01-2018)

 
Albers Parketgroothandel wint bokaal

edwin-coolsEdwin Cools: ‘Blij verrast, maar is echt een prestatie van het team.’Albers Parketgroothandel heeft de ‘Tevredenheidsbokaal 2017’ van Parketmeester gewonnen. Op de nieuwjaarsreceptie van de organisatie deze week kreeg Edwin Cools uit handen van voorzitter Ruud van der Woerdt de beker uitgereikt. Blij verrast vertelt Cools dat deze mooie waardering namens de leden van de Parketmeester een echte teamprestatie is. “Zowel productie, binnen- en buitendienst als logistiek hebben een belangrijke inbreng gehad in deze prestatie.”

Van der Woerdt en Cools stellen gezamenlijk vast dat de parketbranche na een zware periode weer behoorlijk in de lift zit. Cools constateert echter ook dat deze groei gelijk een keerzijde heeft in de vorm van schaarste op de grondstoffenmarkt. “Er zal in de gehele bedrijfsketen creatiever met de ingeburgerde maatvoeringen moeten worden omgegaan,” zo waarschuwt de gelauwerde parketman.

Elk jaar wijzen de leden van de Coöperatie Parketmeesters U.A. uit de groep van select-leveranciers hun favoriet aan. Lecol en de Plinten & Profielen Centrale hielden elkaar deze maal in evenwicht als runners up voor de Tevredenheidsbokaal.

(Parketplein, 24-01-2018)

 
Europese parketmarkt in de lift omhoog

fep logoDe Europese parketmakersfederatie FEP schat dat het verbruik van parket vorig jaar met een bescheiden 1 procent is gegroeid in Europa. Niettemin is dit het derde jaar op rij dat de consumptiecijfers naar boven wijzen. In 2016 kon een groei van 1,7 procent worden opgetekend. Dat de toename nu wat beperkter uitpakt, is hoofdzakelijk het gevolg van een lichte daling van het verbruik in Duitsland, de grootste markt voor parket in Europa, en evenzo in Zwitserland. De FEP benadrukt wel dat het cijfer voor 2017 slechts een prognose is, op de jaarvergadering van midden juni in Italië worden de ‘harde’ resultaten naar buiten gebracht.

Alle andere landen profiteren volgens de federatie van de verbetering van de algemene economische omstandigheden, met name de groei van de consumptie in Europa, en van de positieve ontwikkelingen die de bouwsector rapporteert. Op het niveau van de afzonderlijke landen kennen Polen, Nederland, België en Zweden de hoogste groei in het parketverbruik, gevolgd door Tsjechië, Oostenrijk en Frankrijk. De consumptie van parket op Zuid-Europese markten als Italië en Spanje loopt ook omhoog, zij het in mindere mate. De politieke situatie in Spanje en de komende verkiezingen in Italië dempen enigszins de positieve ontwikkelingen die vorig jaar al werden waargenomen. De markt van de Noordse landen (Denemarken, Finland en Noorwegen) ten slotte blijft stabiel na een aantal onstuimige jaren, zo schetst de FEP.

Op een bijeenkomst van de federatie op de voorbije Domotex meldden de parketfabrikanten opnieuw, hoewel de kwestie minder acuut lijkt dan in voorgaande jaren, problemen met de inkoop van hout, en dan vooral eiken. De FEP zegt te betreuren dat beperkingen worden opgelegd aan de toegang tot de houtmarkten in Rusland, Wit-Rusland en vooral Oekraïne, dat evenwel een zogeheten ‘Deep and Comprehensive Free Trade Agreement’ (DCFTA) met de EU heeft, en Kroatië, dat deel uitmaakt van de EU28 en zijn interne markt.

Het bestuur van de Brusselse federatie onderstreept ook nogmaals de zware concurrentie van alternatieve vloerbedekkingen met alleen de aanblik van hout (zonder de gunstige eigenschappen van het origineel) en het wijdverspreide misbruik van de benaming ‘parket’, dat onder consumenten voor steeds meer ongewenste verwarring zorgt, zo meent de FEP.

(Parketplein, 24-01-2018)

 
Domotex succes voor Intercombi en Lamett

Sfeerbeeld-Lamett-DomotexSfeerbeeld presentatie Lamett op Domotex.Lamett heeft op de afgelopen Domotex bijzonder veel internationale belangstelling gekregen voor zijn nieuwe ParquetVinyl-vloeren. “Door de uitstraling en bijzonder hoge kwaliteitsnormen waren er geïnteresseerden van Australië tot Nederland die de complete presentatie ParquetVinyl gaan opnemen,” zo laat zijn Nederlandse partner en ‘standgenoot’ Intercombi weten. Evenzo heeft Intercombi zelf, na de introductie in ons land op de Interieur Collectie Dagen, de vele goede reacties met succes in Hannover kunnen opvolgen en zo een verdere uitbreiding van zijn dealernetwerk gerealiseerd.

Naast de ParquetVinyl-collectie, heeft Intercombi zijn houtenvloerencollectie Farm getoond, met nieuwe decors die als testcase dienden. “De reacties op deze vloerdelen waren overweldigend, waardoor ook hier besloten is om deze in productie te nemen, zodat de Farm-collectie nog breder in de markt kan worden gezet,” zo besluit de tevreden groothandel in Kaatsheuvel.

(Parketplein, 24-01-2018)

 
Afscheidsreceptie Hein Kemper

Gezellig-bijpraten-opGezellig bijpraten op drukbezochte receptie in De Woonindustrie eerder vanmiddag.Op de goedbezochte nieuwjaarsreceptie van de ParketGroep Nederland werd vanmiddag afscheid genomen van voorzitter Hein Kemper. De afgelopen zes jaar heeft hij mede richting gegeven aan de verdere ontwikkeling van de ParketGroep, zowel in het aantal leden als in de professionalisering van de samenwerking. Zowel leden als leveranciers waren aanwezig in De Woonindustrie te Nieuwegein om hem hiervoor te bedanken.

Frans Maandag is per de eerste van deze maand de nieuwe voorzitter. In zijn toespraak op de receptie gaf hij aan met de leden van
de ParketGroep de volgende stap in de samenwerking te
willen zetten. De-oude-en-de-nieuwe-voorzitterDe oude en de nieuwe voorzitter van de ParketGroep Nederland: Hein Kemper (links) en Frans Maandag.En uiteraard was hij Hein heel erkentelijk voor het vele werk dat de afgelopen jaren is gedaan en voor de steun die hij nog zal krijgen tijdens zijn inwerkperiode. Hein zal het komende jaar nog op de achtergrond actief blijven om de financiën van de groep te bewaken en is altijd beschikbaar voor alle mogelijke vragen.

ParketGroep Nederland kan terugkijken op een geslaagd afscheid van een markant ondernemer uit de vloerenbranche, die ook bestuurlijk veel heeft bijgedragen aan de hele branche en de ParketGroep Nederland.

(Parketplein, 22-01-2018)

 

 
Terugblik mFLOR op Domotex 2018

mFLOR-Authentic-PlankToepassing van mFLOR Authentic Plank, designs Verde en Mocha.Voor het eerst in lange tijd stond mFLOR niet in de hallen van Domotex zelf. Wel was het bedrijf aanwezig met een presentatieruimte in het naastgelegen Radisson Blu Hotel, met de bedoeling om al zijn noviteiten te tonen aan de bestaande internationale relaties. “Uiteraard waren alle relaties gericht uitgenodigd, waardoor iedereen de weg naar mFLOR in het Radisson Blu Hotel prima wist te vinden,” zo kijkt Peter Kuipers met tevredenheid terug.

Tot de noviteiten die mFLOR liet zien, behoren de vier nieuwe kleuren Authentic Plank, die aan dit nog altijd populaire design worden toegevoegd (Dolche, Ferne, Glenn en Sartor). Voorts de nieuwe collectie Authentic Lake. Dit betreft een volledig nieuw ‘In Register’ design op het riante formaat van 150 bij 22,86 centimeter, verkrijgbaar in zes natuurlijke kleuren. Nieuw is eveneens de collectie Solcora by mFLOR. Deze rigid board/SPC-collectie bestaat uit een viertal series, die in Nederland exclusief gevoerd zullen worden door de firma Peitsman. “Al deze producten zijn binnenkort leverbaar en worden dan uiteraard ook gepresenteerd aan alle Nederlandse dealers,” aldus Kuipers.

Ook werden twee nieuwe kleuren getoond als toevoeging bij de collectie Parva Plus, die volgens de leverancier uit Twello zeer gewild is vanwege het toenemend aantal toepassingen van visgraat. Dit betrof een echte ‘sneak preview’, aangezien beide kleuren net zijn ontwikkeld en pas leverbaar zijn vanaf komende zomer. “Al deze noviteiten mochten rekenen op zeer positieve reacties van alle internationale partners van mFLOR. Daarmee was ‘Domotex’ voor mFLOR geslaagd en vormde dit een mooie start van het veelbelovende nieuwe jaar,” zo sluit Kuipers af.

(Parketplein, 22-01-2018)

 
Kwaliteitslabel geluid vloerproducten

label-sterren-NTALabel geeft als voorbeeld drie sterren bij betonvloer in combinatie met bepaalde dikte kliklaminaat.Leveranciers van (onder)vloerproducten hebben in Nederland een kwaliteitslabel vastgesteld, zo meldt norminstituut NEN vandaag. Het aantal sterren geeft aan hoe goed de geluidreductie voor contactgeluid van een vloerafwerking is. Die is vastgelegd in een Nederlandse Technische Afspraak (NTA). NEN heeft deze NTA 5098 gepubliceerd.

Geluid door lopen van bovenburen is de meest voorkomende hinder in meergezinswoningen. Om de kans op hinder te verminderen staat in een huurcontract of splitsingsakte, of in een reglement van een Vereniging van Eigenaars, vaak een clausule hierover. In de praktijk gaat hier veel fout, zo legt NEN uit. Oorzaak zijn onder andere de onduidelijke gegevens op de producten. Dit wordt nu opgelost door een simpel systeem met sterren. NTA 5098 ‘Geluidlabeling van producten voor vloerafwerking’ bevat tekst voor in het huurcontract of reglement.

Een product met vijf sterren isoleert het best, een product met één ster isoleert nauwelijks. Bij de sterren staat vermeld voor welke combinatie dit geldt. De isolatie is immers afhankelijk van de combinatie van de topvloer en het type ondervloer. De afspraak is gemaakt met een groot aantal fabrikanten van vloerbedekking en ondervloeren. Ook andere deskundigen, zoals de Nederlandse Stichting Geluidshinder hebben eraan meegewerkt. Een beheercommissie zorgt voor de afhandeling van vragen en klachten. Tweeënhalf jaar geleden (zie nieuws ‘Sterrensysteem voor contactgeluid’ van 15-07-2015) werd de komst van het betreffende kwaliteitslabel aangekondigd.

(Parketplein, 22-01-2018)

 
Talmende Britse koper tergt Carpetright

Wilf Walsh Carpetright-logoCarpetright-CEO Wilf Walsh: ‘Aanzienlijke verslechtering in Groot-Brittannië na Kerstmis’.Tegenvallend nieuws voor de exporteurs onder de vloerenfabrikanten uit de Lage Landen. Dik een maand na de vorige, stuurt de Britse vloerenketen Carpetright vandaag een nieuwe winstwaarschuwing rond. "Ondanks een positieve start van ons derde kwartaal, hebben we een aanzienlijke verslechtering van de handel in Groot-Brittannië gezien gedurende de belangrijke handelsperiode na Kerstmis. Terwijl de gemiddelde transactiewaarde ten opzichte van het vorige jaar is opgelopen, is het aantal klanttransacties sinds Kerstmis scherp afgenomen, wat volgens ons een aanwijzing is voor een verminderd consumentenvertrouwen,” aldus CEO Wilf Walsh.

In de elf weken tot en met vorige week verloor de groep ‘like for like’ 3,6 procent omzet op zijn thuismarkt, met voor het vloerenassortiment (naast de bedden) een min van 1,4 procent. Kwalijker is een terugloop van 7,1 procent in het kernsegment van de vloeren sinds Kerstmis. De gang van zaken in de voor de keten belangrijke periode na de kerst is naar eigen zeggen flink achtergebleven bij de verwachtingen. De forse verslechtering van de handel in eigen land zal volgens Carpetright stevig van invloed zijn op de winstgevendheid en op de vooruitzichten voor het tot eind april lopende boekjaar als geheel. De onderneming houdt nu rekening met een winst van tussen 2 en 6 miljoen pond, waar vorig boekjaar ruim 14 miljoen werd bereikt (en meer dan 18 miljoen nog een jaar verder terug).

Hoewel de gang van zaken in de rest van Europa (Nederland, België en Ierland) evenzo volatiel bleek, kon daar ‘like for like’ toch een behoorlijke omzetstijging van 4,3 procent in euro’s worden genoteerd. Beleggers waren trouwens bepaald niet te spreken over de boodschap van de vloerenverkoper. Het aandeel Carpetright kukelde vanochtend tientallen procenten naar beneden op de beurs in Londen.

(Parketplein, 19-01-2018)

 
Aspecta One Ornamental gelanceerd

Aspecta heeft op de voorbije Domotex in Hannover zijn nieuwe collectie Aspecta One Ornamental gepresenteerd. Deze toevoeging aan het productassortiment van de bestaande Aspecta One (LVT-dryback) doet zijn naam alle eer aan: hij omvat drie smaakvolle overdrukdesigns in een sierlijk ontwerp, met verfijnde patronen en speels gebruik van silhouetten, die door het ontwerpteam werden samengevoegd met een keuze uit fraaie hout- en steendecors uit de oorspronkelijke collectie.

Damask-Washed-Wood-Midnight-BlackDamask ‘Washed Wood Midnight Black’. Damask-Midtown-GramercyDamask ‘Midtown Gramercy’.
Malta-Shipwright-Monarch-PlumMalta ‘Shipwright Monarch Plum’. Masquerade-Midtown-Prism-PlumMasquerade ‘Midtown Prism Plum’. (foto’s: Aspecta)

De overdrukdesigns dragen de namen Malta, Damask en Masquerade. De beschikbare looks verwijzen naar aloude materialen en motieven. De vervaagde en verweerde tekeningen doen soms denken aan oosterse vloerkleden (Damask) of schilderingen op antieke tegels of oud hout. Malta heeft stellig Moorse inspiratiebronnen. Masquerade valt juist op door grote, medaillon-achtige patronen.

(Parketplein, 19-01-2018)

 
Domotex: spreiding beter, bezoek gelijk
Bezoekers-banenBezoekers banen zich een weg naar de ingang. (Foto: Deutsche Messe)
Presentatie-van-Par-KyPresentatie van Par-ky.
Veel-aanloop-bij-AspectaVeel aanloop bij Aspecta.
Presentatie-opPresentatie op Unique Youniverse. (Foto: Deutsche Messe)

Nu de vermoeidheid weer enigszins uit de benen is, is het tijd voor een korte nabeschouwing van de vloerenvakbeurs Domotex. Wellicht nog iets te vroeg om te bepalen of editie 2018 wel of niet een succes was. Duidelijk is al wel de opmerkelijke reeks bezoekcijfers die de beursorganisatie op tafel weet te leggen in de jaren dat het concurrerende evenement, de biënnale BAU te München, niet wordt gehouden. Dit jaar passeerden, zoals in het beursverslag van eergisteren aangegeven, 45.000 bezoekers de poortjes in Hannover. In 2016 waren dit er eveneens 45.000, en wederom 45.000 in 2014 - vergelijkbare jaren aangezien ook toen geen BAU plaatsvond. Afgaande op deze aantallen kan men in ieder geval concluderen dat Domotex wat betreft bezoek een stabiele beurs is. Evenzo kan men stellen dat de verschuiving van zaterdag tot en met dinsdag naar een evenement van vrijdag tot en met maandag niet voor méér aanloop zorgt.

“Normaal lopen we op deze beurs blindelings op de Nederlanders af, maar nu was het soms echt zoeken,” aldus Mano Demmers (MVVM). “Ik hoorde van een aantal leveranciers dat ze niet blij waren dat de herkenning weg was. Zelf maakte ik de fout, en ik was niet de enige zo heb ik begrepen, om mijn auto op de verkeerde parkeerplaats weg te zetten. Ach, het is allemaal even wennen. Ik vond op de beurs de stand van Aspecta een prachtige eyecatcher en ook Chapel had weer een herkenbare, mooie presentatie neergezet. Wat betreft publiek zag ik hetzelfde volk als altijd. Overal was men wel bezig, en dat was goed om te zien.”

Paul van Kassel van Rinos had zich wat meer voorgesteld van het maandagbezoek. “Het viel wat tegen. ‘s Ochtends was er nog wel wat bezoek, maar zeker na 15.00 uur was het voorbij. Vergelijkbaar met de dinsdag van voorgaande jaren en ik merkte dit ook in andere hallen op. Hal 13 daarentegen scheen wel op de maandag op redelijk wat belangstelling te kunnen rekenen. In totaliteit hebben wij hetzelfde publiek getrokken als voorgaand jaar.”

Paul-van-Kassel-2017-bPaul van Kassel van Rinos had zich wat meer voorgesteld van het maandagbezoek. “Het viel wat tegen.”Bij Aspecta was er op de maandag nog volop bedrijvigheid, zo vertelt Angelique van Schilt. “Ik heb begrepen van onze vertegenwoordigers dat maandag best druk was. We kregen heel veel positieve reacties op onze stand en producten.” Ook bij Forbo Eurocol is men tevreden. “Onze nieuwe productgroep is met veel belangstelling en waardering ontvangen. Maandag was het rustiger, maar evengoed een goede dag,” aldus André Verhijde, marketing manager Forbo Eurocol.

Afgaande op de reacties lijkt zaterdag de beste dag te zijn geweest, gevolgd door de vrijdag, zondag en de maandag. Verder was het beursbezoek beter over de dagen verdeeld dan bij voorgaande edities het geval was. Een betere verdeling over de dagen is positief nieuws voor de exposanten, doordat ze op deze wijze meer tijd hebben voor het klantbezoek. In dat kader kan men de nieuwe opzet zeker geslaagd noemen.
Volgend jaar wordt Domotex dus weer gelijktijdig gehouden met de BAU te München. En voor degenen die daar interesse in hebben: we voorspellen een bezoekcijfer van totaal 40.000. Eenzelfde aantal als in 2017 en in 2015. Domotex 2019 wordt gehouden van vrijdag 11 tot en met maandag 14 januari.

(Parketplein, 17-01-2018)

 
Laminaatmarkt per saldo stabiel in 2017

De in de EPLF verenigde fabrikanten hebben in 2017 wereldwijd evenveel in Europa vervaardigde laminaatvloeren afgezet als een jaar eerder, welgeteld 477 miljoen vierkante meters. In West-Europa is opnieuw sprake van een kleine krimp, hoewel de EPLF in Nederland een bescheiden plusje weet te scoren. Buurland Duitsland geeft flink wat volume prijs aan concurrerende vloerbedekkingen als LVT.

eplf salesstatistics2017-vpEPLF-afzetcijfers wereldwijd van 2007 t/m 2017 (bron: EPLF).

In West-Europa (met inbegrip van Turkije) komt de totale afzet uit op 243 miljoen m2, een afname van 2,9 procent ten opzichte van de 250 miljoen m2 uit 2016. De veruit grootste afzonderlijke markt in onze streken, Duitsland, moet evenwel 10 procent inleveren, van 63 naar 57 miljoen m2, vanwege de volgens EPLF aanhoudende substitutie van laminaat door thermoplastische vloerbedekkingen. Frankrijk boekt slechts geringe progressie, van 37,4 naar 37,6 miljoen m2, terwijl Groot-Brittannië opnieuw aardig wat meer afneemt van de EPLF, te weten 2,5 procent, van 33 naar 33,8 miljoen m2. Turkije noteert ook in 2017 weer een negatieve score, ditmaal van 9,2 procent, van 27,5 naar 24,9 miljoen m2.

Nederland handhaaft zich met een verkoopvolume van 19,7 miljoen m2 (2016: 19,3 miljoen m2) op de vijfde plaats in West-Europa. Spanje blijft de in omvang zesde markt en stabiliseert op 17 miljoen m2. België komt uit op een verkoopvolume van 9 miljoen m2 (2016: 10 miljoen m2).

Hoewel in Oost-Europa de plus in 2017 iets beperkter uitvalt dan in het voorgaande jaar, blijft deze regio niettemin een belangrijke groeimarkt voor de producenten van de EPLF. Met 128 miljoen m² (2016: 126 miljoen m²) wordt hier een stijging van 1,9 procent gerealiseerd. Noord-Amerika blijft een snelgroeiende verkoopregio voor in Europa gemaakte laminaatvloeren. In 2017 wordt een volume van 49 miljoen m² (2016: 47 miljoen m²) verkocht, circa 4,7 procent meer. De VS dikt zelfs 8,1 procent aan, van 29 naar 32 miljoen m2.

De relatief grootste vooruitgang wordt afgelopen jaar opnieuw geboekt in de regio Azië-Pacific. De EPLF-fabrikanten behalen daar een totale afzet van ruim 29 miljoen m² (2016: 27 miljoen m²), een stijging van bij benadering 8,7 procent. Markten in opkomst zijn opnieuw China en nieuwkomer Kazachstan. De Latijns-Amerikaanse regio handhaaft zijn opgaande lijn in de EPLF-verkoopstatistieken. In 2017 wordt hier een groei van 3,7 procent opgetekend, van 17 naar 17,7 miljoen m2.

(Parketplein, 17-01-2018)

 
Drukke Domotex verfrissend verwarrend

Vandaag, maandag, is de nieuwe slotdag van de internationale vloerenvakbeurs Domotex in Hannover. Behalve een start voortaan op de vrijdag, is ook de hallenindeling op de schop gegaan. Veel bezoekers moesten zichtbaar wennen aan de nieuwe opzet, die hier en daar voor wat verwarring zorgde. Resulterend in vragen naar welke de meest geschikte ingang is, waar de parking zich bevindt of waar dit jaar de relaties staan. Hoe dan ook, alles went en de meeste aanwezigen konden - ondanks de vele af te leggen meters - de gewijzigde opzet wel waarderen. Iets nieuws is immers wel zo verfrissend. “It shakes things up, and that’s always good,” zo hoorden we een Noord-Amerikaan roepen. Aan het eind van deze middag kon de beursorganisatie meedelen dat 45000 vakbezoekers de poortjes waren gepasseerd, verspreid over vier dagen.

Trendhal-9-van-bovenafTrendhal 9 van bovenaf gezien.“De nieuwe indeling van de segmenten blijkt vrij goed te werken,” zo stelt Alexander Wurst van organisator Deutsche Messe met tevredenheid vast. “De vrijdag was goed, de zaterdag nog beter. Belangrijk wordt de vraag wat de maandag gaat brengen. Sowieso gaan we het verloop van de huidige editie nog uitgebreid evalueren, met inbegrip van de vrijdagopening.” Afgaande op de volle parkings vanochtend, is het vooruitzicht op een geslaagde maandag trouwens zeker aanwezig.

Op de stand van Estillon zegt Richard Bosveld erg benieuwd te zijn wat de evaluatie van de beurs gaat opleveren. “Voorop voor mij staat echter dat je altijd het positieve moet inzien van nieuwe initiatieven. De maandag als slotdag wordt een belangrijke graadmeter om het succes vast te stellen. Is het bezoek goed of gaat het als een nachtkaars uit? En wat betekent een drukke maandag voor de andere beursdagen?”

Quick-Step-is-nietQuick-Step is niet over het hoofd te zien. Aspecta-pakt-opnieuwAspecta pakt opnieuw groots uit.
Bart-Nietsch-van-AmorimBart Nietsch van Amorim legt het nieuwe keuzeproces voor de consument uit. Veel-volk-bij-COREtecVeel volk bij COREtec over de vloer.

Unifloor stond in hal 13 met een mooie grote stand. “We staan in een andere hal dan gebruikelijk. Met ten dele een nieuw publiek. We maken dus een nieuw begin hier, kun je zeggen. Echt leuk om mee te maken,” aldus een enthousiaste Frank Bossers. “Onze nieuwe stand is ook positief ontvangen. Die laat de getoonde producten écht spreken. We zijn verder content met het bezoek. De Nederlandse groothandels zijn allemaal al langs gekomen en met de retailers zit de vaart er goed in.”

In hal 9 werd het leidende thema ‘Unique Youniverse’ centraal gesteld. Of dat nu echt een denderend succes is geworden, valt nog te bezien. Opvallend waren zonder meer wel de talrijke mooie stands daar. Ten behoeve van een doelgroep als architecten werd een mengvorm van het aanbod gepresenteerd, waardoor bijvoorbeeld Brink & Campman in dezelfde ruimte stond als Amorim of Fetim.

Alexander-WurstAlexander Wurst van Deutsche Messe is tevreden met nieuwe indeling. Grote-stand-van-UnifloorGrote mooie stand van Unifloor.
Lalegno-met-fraaieLalegno met fraaie presentatie. Unique Youniverse‘Unique Youniverse’ oogt niet als evident succes.

Fetim had dus onderdak gevonden in deze ‘trendhal’ met het nummer 9. “Daar zijn wij erg blij mee. Onze hoge stand komt goed tot z’n recht in zo’n hal met een hoog plafond,” zo laat Marc Brunnekreeft weten. “Het publiek is ook anders, de nadruk ligt meer op design en innovatie, je ziet meer projectinrichters en architecten. Het spreekt vanzelf dat de Piet Boon-collectie van Solidfloor dan ook goed is aangeslagen bij het bezoek.” Fetim bracht tevens een andere wijze van presenteren. “Men kan kiezen vanuit de collecties óf kiezen vanuit kleurinvalshoeken. Deze vullen elkaar prima aan en het concept is goed tastbaar te maken in de winkels,” zo besluit Brunnekreeft.

“Wij zijn bewust in hal 9 gaan staan, dan weet je immers ook dat het bezoek bewust naar jouw stand komt,” verklaart Bart Nietsch namens Amorim Benelux. De verkoopdirecteur meldde met trots dat de productiecapaciteit van het kurkconcern in Portugal met niet minder dan 40 procent is vergroot. Bovendien is zwaar geïnvesteerd in een nieuwe ‘digital printing’-machine met een resolutie van 1000 dpi. Op de stand werd verder duidelijk gemaakt dat de benadering van de consument voortaan via een keuze uit Cork, Stone of Wood verloopt, met de nadruk op het dessin dus, gevolgd door een keuze uit andere factoren als prijs en dergelijke. “We tonen hier ook acht nieuwe kleuren Hydrocork op breed formaat die zeker belangstelling trekken.”

Bij-Solidfloor-trokBij Solidfloor trok onder meer de Piet Boon-collectie de aandacht. Floorservice-Overmat-beantwoordtFloorservice (Overmat) beantwoordt vragen van de vakman

Op de stand van Aspecta werd de nieuwe DropLock 400 in tegels en visgraat voorgesteld. “Deze brengen we als wereldprimeur naar de Domotex toe,” verklaart Angelique van Schilt, die wel aantekent dat de reeks momenteel nog niet leverbaar is. Aspecta trok ook de aandacht met de mogelijkheid om zijn producten aan te brengen op wanden, na geschikt te zijn gemaakt door een aanpassing in het gewicht. “Wij zijn tot nu toe tevreden met de opkomst, de vrijdag met name was heel druk,” aldus Van Schilt.

“Het is heel erg druk geweest,” zo verzucht Philiep Caryn op de stand van COREtec. “Bovendien veel tv-opnames tussendoor gehad. Je kon hier vaak over de hoofden heen lopen. Met sommige bezoekers hebben we zelfs een nieuwe afspraak moeten maken, omdat we mankracht tekort kwamen om iedereen te woord te staan. Het geheim van een succesvol merk als het onze is denk ik gemak en een product met heel weinig nadeel.” Op de stand werden de nieuwe collecties Naturals en Mega Stone gepresenteerd, en niet te vergeten een vernieuwd logo van COREtec. Beide nieuwe collecties liggen in april in de winkel, zo belooft fabrikant USFloors.

Ted-EngelenTed Engelen: ‘Booster is een voltreffer’. Peter-BijlardPeter Bijlard met klanten.

Mike Lucas van Plyquet, dat onder meer Teka levert, zegt te weten waarom het zo druk is op Domotex 2018. “Dit is de beste beurs in meer dan tien jaar tijd vanwege ten eerste de economie en ten tweede de nieuwe koers van de organisatie, met andere hallen en beursdagen. Ik zou trouwens de suggestie willen doen om voortaan van donderdag tot en met zondag open te gaan.”

“Inderdaad is het erg druk,” zo beaamt ook Sahin Demuynck op de stand van Unilin. “Verder is het even wennen aan de nieuwe vorm. Het is lastiger inschatten hoe het bezoek precies loopt, de hallen zijn ook zo groot. Het is alsof er een andere golfbeweging is ontstaan.” Op de stand van Unilin ging de aandacht uit naar een presentatie van het ‘Rigid Click’ vinyl. Deze adresseert het probleem van het zogeheten ‘telegraphing’, waarbij imperfecties in de ondergrond naar boven komen in de vloer zelf en behoudt tegelijkertijd de gewenste akoestische kwaliteiten. “Deze noviteit brengen we in de ‘Nordics' onder de merknaam Pergo, in de andere landen onder de merknaam Quick-Step. De lancering zal in april plaatsvinden,” aldus Demuynck.

Filip Cleeren van Decospan (bekend van Par-ky en Cabbani) is eveneens content met zijn deelname aan Domotex. “De beurs is mooi, en dat geldt net zo goed voor onze stand.” De Belgen willen Cabbani rechtstreeks op de Nederlandse markt gaan brengen. “Maar wel exclusief, niet te breed, met 30 tot 35 dealers,” zo licht Cleeren toe. “Met het veelzijdige, kenmerkende ‘custom made’ concept van Cabbani hebben we ook hier in Hannover veel succes gehad.”

Marie-CallensMarie Callens en Pieter Buyck van Floorify. Sahin-DemuynckSahin Demuynck van Unilin belicht ins en outs van Rigid Click.

“Ik vind de kwaliteit van de beurs heel erg hoog,” zo wil Henk Laverman van Woca Nederland vastgesteld hebben. “We staan nu wel in een heel lichte hal. Bezoekers krijgen daardoor een veel betere impressie van onze stand. De sfeer op de beurs is ronduit goed te noemen.” Bij Woca vond de introductie plaats van Diamond Oil Active, een samenvoeging van Diamond Oil en de No 1-technologie, de zogenoemde ‘hyper cross linking technology’. “Een 1k-olie met de kracht van een 2k-olie,” zo vat Laverman de voordelen van het product samen.

Ted Engelen van Bijlard International zegt met een glimlach lang niet ontevreden te zijn. “We staan lekker dicht bij de ingang. Zaterdag was een stuk drukker dan vrijdag. Ik verwacht verder nog veel van de maandag. We hebben veel Hollanders op bezoek gehad, veel Russen, veel Oekraïeners, en zelfs mensen uit Turkije. Wat mij betreft is onze nieuwe Booster een echte voltreffer gebleken. Deze innovatie is het echt helemaal, zo beluister ik links en rechts.” En Peter Bijlard voegt hier nog aan toe: “We hebben toch opnieuw een 150 tot 180 goede accounts gescoord. Wat wil je nog meer.”

Brede-visgraat-binnenBrede visgraat binnen collectie PLANCA by VanJoost van T&G Wood. Parketfabriek-LieverdinkParketfabriek Lieverdink, met links Gerben Lieverdink.

Bij T&G Wood heerste tevredenheid over onder meer het verloop van de vrijdag. De exposant spreekt over Domotex 2018 als een beurs die lekker loopt. Centraal in de presentatie stond in de collectie PLANCA by VanJoost het nieuwe Galaxy, een brede visgraat in zeven kleuren voor het hogere segment, zowel particulier als projectmatig, die ook geschikt is voor toepassing met vloerverwarming. “De nieuwe plek in hal 13 is ons goed bevallen. Jammer alleen dat ook in hal 9 parket was te vinden. Voor de bezoeker is dat toch weer een heel stuk lopen,” aldus Gert-Jan Prins.

Henk-LavermanHenk Laverman (tweede van rechts) van Woca in gesprek met klanten. Dick-van-de-KlokDick van de Klok van Flamingo Parket, geheel links directeur Lars Versteeg.

Dick van de Klok van Flamingo Parket verklaart zeker wel tevreden te zijn met de huidige Domotex. “Vrijdagmiddag was onder meer erg druk. Of de nieuwe opzet alles bij elkaar genomen een echte verbetering is, weet ik echt nog niet. Daar is momenteel weinig van te zeggen.” De exposant uit Barneveld heeft voor nieuwe collecties nieuwe kleuren ontwikkeld met behulp van designers. “We vragen de klanten naar hun top 10 in kleuren. Aan de hand daarvan komen we tot tien kleuren voor de nieuwe collectie en vijf voor Raftwood,” aldus Van de Klok. “Raftwood wordt bovendien uitgebreid met een interessante beitsondertoon.”

Duidelijk is verder dat een aantal grote namen op deze editie ontbrak. In de parketbranche Kährs, Bauwerk en Haro bijvoorbeeld, geen geringe spelers toch. Gerflor was er ook niet en Tarkett had elders in Hannover een eigen event voor zijn relaties opgezet. Woensdag meer over de beurs op deze site.

(Parketplein, 15-01-2018)

 
Gilde viert 5-jarig bestaan in Lelystad

Het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs hield afgelopen vrijdag in Lelystad zijn jaarvergadering en nieuwjaarsreceptie. Ook mocht de organisatie zijn vijfjarig bestaan vieren. Voor de locatie was de keuze op de Bataviawerf gevallen, mede omdat hier nog volop oude ambachten zijn te zien.

Jeffrey-MiddletonJeffrey Middleton (links) is kersvers erelid van het Gilde, Jan van der Kroef blijft aan als voorzitter.Tijdens de jaarvergadering zijn de drie nieuwe Meester Parketteurs - Saar Berks, Johan Zwartbol en Joey Leenders - gehuldigd en werd hun het felbegeerde schildje overhandigd. Ter gelegenheid van de viering van het eerste lustrum besloot het bestuur bovendien om Jeffrey Middleton in het zonnetje te zetten. Middleton is zeer actief betrokken geweest bij de oprichting van het Gilde en tekent ook voor het ontwerp van het bekende schildje. Hij mag zich voortaan erelid van het Gilde noemen.

Op de jaarvergadering is voorts een wisseling in het bestuur gekomen. Nicole Ras heeft haar post wegens lichamelijke klachten moeten verlaten, al blijft zij wel lid van het Gilde. Nieuwe bestuursleden zijn Koosje Post, die mediazaken gaat behartigen, en Simon Sijmonsma, die de taak van penningmeester op zich neemt. Jan van der Kroef diende volgens de statuten als langstzittend bestuurslid af te treden als voorzitter van de club. Aangezien echter niemand anders is opgestaan om het stokje over te nemen, heeft hij de voorzittershamer opnieuw aanvaard voor een volgende termijn.

“Na de jaarvergadering hebben we een geweldig interessante rondleiding gehad over de Bataviawerf en op de Batavia zelf die daar voor anker ligt,” aldus Jan van der Kroef. “Daarna was er een receptie waarvoor wij onze ‘Vrienden van het Gilde’ hadden uitgenodigd. Die zijn werkelijk in groten getale op komen dagen. Namens de nieuwe uitgever was er voorts voor ieder lid een Parketblad. Rigo Verffabriek had een lekkere traktatie voor ieder lid in de vorm van een plakkaat nougat. En Woca Nederland heeft het Gilde verrast met een waardebon van maar liefst 3000 euro, die kan worden besteed aan workshops voor onze leden. Heel gaaf en origineel allemaal!”

Koosje-PostKoosje Post, Eric Jongmans, Simon Sijmonsma, Gérard Pieket, Yvonne van Akelijen en Jan van der Kroef vormen het nieuwe bestuur. Op tafel geschenken voor het jarige Gilde.

Op de bijeenkomst was bovendien gezorgd voor een heerlijke maaltijd, zodat alle leden en genodigden in een gezellige stemming met elkaar konden bijpraten. “Ik wil graag, ook namens het bestuur, alle aanwezigen bedanken dat zij de moeite hebben genomen om naar ons feestje te komen, om dit eerste lustrum met ons te vieren,” zo besluit de Gilde-voorzitter.

(Parketplein, 15-01-2018)

 
November goede maand voor woonbranche

Omzet-detailhandel-nov18

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,6 procent) hebben in de maand november de grootste omzetstijging in de non-food geboekt, in het gezelschap overigens van de drogisterijen en parfumerieën. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen (+5,2 procent), de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in consumentenelektronica is gegroeid, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van alle winkels bij elkaar in de non-food is in de elfde maand van het jaar met ruim 5 procent gestegen, het volume idem. De detailhandel als geheel bereikt een overeenkomstige omzetplus van 5,5 procent. Online is daarentegen 23 procent meer omgezet.

(Parketplein, 15-01-2018)

 
Domotex 2018 van start

Trend-van-individualiseringTrend van individualisering staat centraal op Domotex 2018 (foto: Deutsche Messe).De dertigste editie van Domotex is vandaag van start gegaan. “Een absoluut feest van nieuwe ideeën in interieurontwerp en lifestyle,” zo lokt Andreas Gruchow van organisator Deutsche Messe het vakpubliek naar Hannover.

Onveranderd geldt het evenement als de belangrijkste vakbeurs ter wereld voor tapijt en vloerbedekking. Gewijzigd is de indeling van de hallen, die productgroepen nu in één ruimte bij elkaar brengt. Machinaal vervaardigd tapijt is te zien in de hallen 5, 6 en 7. Elastische vloerbedekkingen, designvloerbedekkingen en laminaatvloeren worden in de hallen 11 en 12 getoond. Parket en houten vloeren zijn in de hallen 12 en 13 te vinden, en in laatstgenoemde hal ook veel van het toebehoren. Nieuw is eveneens dat de beursdagen lopen van vrijdag tot en met maandag, dit op verzoek van veel exposanten. Kernthema op Domotex 2018 is ‘Unique Youniverse’, dat nieuwe ontwikkelingen en ideeën over de trend van de individualisering centraal stelt. Deutsche Messe belooft voorts dat in hal 9 allerlei inspirerende activiteiten rondom het kernthema zijn ontwikkeld, met nadruk op trends, innovaties en lifestyle. In dezelfde hal worden op de zaterdag ook de jaarlijkse Carpet Design Awards uitgereikt.

De veranderingen in het ‘format’ van de beurs zijn kennelijk goed ontvangen door de markt. Uit 60 landen zijn niet minder dan 1615 bedrijven naar Hannover getogen, waar kortgeleden nog rekening werd gehouden met zo’n 1400 exposerende bedrijven. “Dit is de grootste opkomst van exposanten in de geschiedenis van Domotex,” zo turft Gruchow. “Bovendien komt meer dan 85 procent van de exposanten uit het buitenland. De beurs heeft ook alle verwachtingen overtroffen wat betreft de geboekte ruimte. Dit is feitelijk de eerste maal dat Domotex zoveel als 106.000 vierkante meter weet te vullen.” Naast Duitsland zijn Turkije, India, België en China de grootste exposerende landen op de jubileumeditie, gevolgd door Nederland, Iran, Italië, Egypte en de VS.

(Parketplein, 12-01-2018)

 
Nieuwe reeks PPC-trainingen op komst

Training-traprenovatieTraining traprenovatie.De afgelopen jaar goed ontvangen trainingen van de Plinten & Profielen Centrale krijgen een vervolg in 2018. Zo vroeg in het jaar zijn er alweer vier door de groothandel op poten gezet, meer volgen binnenkort. Op de training ‘Traprenovatie’ wordt van alles uitgelegd over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo (laminaat en vinyl), Livyn (vinyl) en Natural Wood (eikenhout). Deze totaaloplossingen voor zowel nieuwbouw als renovatie komen aan bod op een tweetal trainingen te Wijk bij Duurstede op 19 februari (van 10.00 tot 14.00 uur of van 18.00 tot 22.00 uur) en een in filiaal Eindhoven op 5 maart (van 18.00 tot 22.00 uur).

Op de training ‘Egaline coaten/aflakken Dr. Schutz’ krijg de deelnemer uitleg over het coaten en aflakken van egaline vloeren. Welke soorten afwerking zijn er? Welke primer gebruik je? Wat zijn de mogelijkheden met kleur? - zijn vragen die aan de orde komen. Ook wordt verteld over UV-systemen en onderhoudsmiddelen. De bijeenkomst is in Eindhoven op 15 februari (van 18.00 tot 21.00 uur). Deelname aan alle vier de trainingen is gratis. Ga voor meer informatie en aanmelden naar www.plintenenprofielencentrale.nl/trainingen of bel 0343-432321.

(Parketplein, 12-01-2018)

 
RIGO versterkt team met Han Dorenbos

han dorenbosHan Dorenbos.Han Dorenbos, Meester Parketteur, versterkt per 1 januari jl. het RIGO-team als technisch adviseur vloerafwerking. Dorenbos heeft een passie voor hout en een bewezen staat van dienst in de bewerking ervan, zowel in de vorm van meubels als vloeren. Hij begon zijn carrière met een opleiding meubelmaken aan het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam, waarna hij zich is gaan specialiseren in het parketvak.

Hij volgde de opleidingen Parketleggen en Allround parketleggen aan het Gildevaart te Nieuwegein en behoort daarmee tot de eerste vier meester-parketteurs in Nederland. In die hoedanigheid heeft hij zijn sporen verdiend en veel ervaring en kennis opgedaan in het vak. Nu gaat hij bij RIGO Verffabriek een nieuwe uitdaging aan en wil hij met veel plezier zijn kennis en enthousiasme over het vak delen.

“We zijn zeer verheugd met de komst van Han en vertrouwen erop dat we samen met hem de vakmannen en –vrouwen in Nederland nog beter kunnen gaan ondersteunen met advies en begeleiding in de komende jaren,” aldus Toon van Westerhoven. Han Dorenbos is per mail bereikbaar op han @ rigoverffabriek.nl, telefonisch op 06-30031338.

(Parketplein, 12-01-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-128FFI-96

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons september nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Kleur hardwax- en olie
  • Dossier Antislipafwerking voor houten en bamboe terrasvloeren
  • Dossier Aanbieders van Hongaarse punt en visgraat in laminaat
  • Dossier Vloeren met de beste akoestische eigenschappen
  • Dossier Buitenvloeren: onderhoud en afwerking
  • Dossier Voordelen en eigenschappen van kurkvloeren

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com