unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
Lof van Buffett voor Dossche en COREtec

Warren-Buffett-en-Piet-DosscheWarren Buffett legt vaderlijk een hand op de schouders van Piet Dossche (foto: US Floors).Zakenman, superbelegger, goeroe en krasse knar Warren Buffett (88) heeft zijn befaamde jaarlijkse schrijven aan de aandeelhouders van het conglomeraat Berkshire Hathaway weer op de post gedaan. Terugblikkend op de voorbije maanden meldt hij terughoudend te zijn geweest met het doen van nieuwe bedrijfsovernames, want die vindt hij veel te duur, maar één positieve uitzondering maakt hij graag. Die betreft de aankoop van US Floors, aanbieder van de ‘composite core’-vloeren van COREtec, door zijn dochterbedrijf Shaw Industries aan het einde van 2016.

Buffett prijst US Floors (USF) als een rap groeiende verdeler in het LVT-segment. “De managers van USF, Piet Dossche en Philippe Erramuzpe, schoten snel uit de startblokken en bezorgden ons in 2017 een omzetstijging van 40 procent, terwijl hun werkzaamheden werden geïntegreerd met die van Shaw. Het mag duidelijk zijn dat we zowel geweldig menselijk kapitaal als geweldige bedrijfsmiddelen hebben verworven door USF te kopen,” aldus de miljardair en grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. "Vance Bell, de CEO van Shaw, heeft deze aankoop in gang gezet, onderhandeld en afgerond, waarmee de omzet van Shaw steeg tot 5,7 miljard dollar in 2017 en de tewerkstelling tot 22.000. Met de aankoop van USF heeft Shaw zijn positie wezenlijk versterkt als een belangrijke en duurzame bron van inkomsten voor Berkshire.” De aankoopprijs voor US Floors lag naar verluidt destijds rond een kwart miljard dollar.

(Parketplein, 28-02-2018)

 
Douwes Dekker lanceert visgraatlaminaat

Galant-visgraat-gerookt-eiken-wit-geoliedGalant-visgraat, gerookt eiken, wit geolied.Douwes Dekker introduceert onder de naam Galant een markante collectie visgraatlaminaat. Het consumentenmerk van de PPC speelt hiermee in op een van de belangrijkste vloerentrends. “De eerste reacties van de winkeliers en van consumenten op onder andere social media zijn overweldigend, dat belooft veel!” zo stelt directeur Lisa Klaassen. “Met deze collectie hebben we een echte eyecatcher in handen.” Op dit moment worden de dealers van Douwes Dekker voorzien van nieuwe stalenborden en handwaaiers, zodat de consument het visgraatlaminaat naar behoren en ‘in het echt’ kan komen bekijken.

De laminaatreeks bestaat uit vloerdelen van acht millimeter dik, waarmee de klant de ‘look’ van parket in huis haalt. De embossed-in-register structuur zorgt voor een natuurgetrouwe uitstraling en door de V-groef rondom wordt het visgraatpatroon nog eens benadrukt. Twee van de vier decors hebben een authentieke houtlook, de andere zijn volgens de leverancier meer uitgesproken en kennen een vintage uitstraling. De delen komen op een formaat van 85,8 bij 14,3 centimeter en worden geplaatst met een HDF-clickverbinding.

Op 12 en 19 maart a.s. wordt dieper op Galant ingegaan op dealerdagen van Douwes Dekker. Er staat een demonstratie op het programma waarin hij tips en tricks krijgt over het leggen van visgraatlaminaat. Jan van Setten, expert in gedragsverandering, klantgerichtheid en persoonlijk leiderschap, houdt voorts een inspirerende lezing. In een energieke en interactieve sessie, zo stelt de PPC in het vooruitzicht, neemt hij op prettig confronterende en humoristische wijze zijn publiek mee in hoe de klant denkt en beslist en hoe je hem voor je kunt winnen.

Opgeven voor de dealerdag kan via info @ douwesdekker.nl of via de vertegenwoordiger, onder vermelding van datum en aantal personen. Op www.douwesdekker.nl is nog meer informatie over het merk (in laminaat en pvc) te vinden.

(Parketplein, 28-02-2018)

 
mFLOR op Material Xperience 2018

mFLOR -Authentic-Lake-WindermeremFLOR Authentic Lake Windermere.mFLOR en Textiles & More (T&M) zijn komende maand samen present op Material Xperience, het toonaangevende evenement voor vernieuwende materialen in Ahoy Rotterdam. In dit kader tonen zij op stand I45 de mFLOR Authentic Lake-collectie, gebracht als een inspirerende nieuwe ontwikkeling.

mFLOR gaat er in een toelichting prat op dat zijn al geruime tijd goedlopende Authentic-collecties hem onderscheiden als innovatief merk op het gebied van PVC-vloeren. Door de speciale productietechniek met name zijn Authentic Oak en Authentic Plank voorzien van een bijzondere ‘in register embossed’ toplaag. Deze ‘Natural Touch’-aanpak laat de structuur in de toplaag nauwkeurig het design volgen, zodat de vloeren de ‘look & feel' van echt hout bezitten. De nieuwe Authentic Lake koppelt deze techniek aan een indrukwekkende lengte van niet minder dan honderdvijftig centimeter.

“Meer en meer zien we de populariteit van grotere afmetingen op de vloer toenemen, zowel in consumenten- als in diverse projecttoepassingen. De combinatie van ‘in register embossed’ toplaag en lange vloerdelen geeft een ruimtelijke en natuurlijke uitstraling aan elke toepassing,” zo stelt het exposantenduo. Material Xperience 2018 (waarover meer in het nieuwsbericht van eergisteren) gaat op dinsdag 13 maart van start en duurt drie dagen.

(Parketplein, 28-02-2018)

 
Material Xperience 2018 op komst

MX2018 Logo-NLOver vijftien dagen begint in Ahoy Rotterdam de grootste multisectorale materialenbeurs ter wereld, anders gezegd: de dertiende editie van Material Xperience. De doelgroep van R&D- en designprofessionals uit de wereld van architectuur, interieur, fashion & workwear en nog zo het een en ander wordt er ‘ondergedompeld’ in de nieuwste materiaalinnovaties. Het evenement telt naar schatting 7500 bezoekers, 140 exposanten en 9000 vierkante meter oppervlakte.

kurktapijtKurktapijt.
houtmozaïekHoutmozaïek.

“Er is een grote behoefte aan nieuwe materialen, ze staan aan de basis van 70 procent van alle innovaties ter wereld. Thema’s als de circulaire economie, smart materials en nanotechnologie, lichtgewicht, sterke materialen, energiebesparing, gezondheid en digitale productieprocessen zijn binnen alle sectoren actueel. Dat we dit nu tijdens een evenement zichtbaar kunnen maken, is een enorme stap voorwaarts voor de R&D- en design community,” aldus Els Zijlstra, creatief directeur van Materia. Het geheel wordt omlijst met een sprekersprogramma en de onafhankelijke materialententoonstellingen van Materia, met een sturende rol van Odette Ex in het onderdeel Interieur.

Voorts presenteren 140 welbekende fabrikanten op Material Xperience hun jongste materiaalinnovaties aan het grote publiek. Vloergerelateerde exposanten zijn onder meer Alphenberg (lederen vloeren), Amorim, Amtico, Barc Flooring (houten vloeren in het hoge segment, partner van Bolefloor), Cunera (met klei-pleisterafwerking van Clayve), Donkersloot Tapijt, Fetim Group, Forbo Eurocol (met zijn nieuwe 370 MultiTerrazzo), Forbo Flooring, Intercombi (leverancier van o.a. ParquetVinyl), Interface, IVC Commercial (tapijttegels, vinyl en LVT), Louis de Poortere, mFLOR, Modulyss, Moso, Prints van Oranje, Tecsom, Vorwerk/Mommersteeg (nieuwe ontwikkelingen rond het tapijtmerk) en Wineo.

Nog een kleine greep uit de Materia-collectie betreft een houtmozaïek en een kurktapijt. Het handgemaakte mozaïek bestaat uit stukjes hout, aan elkaar bevestigd met rubber. De mozaïeken zijn waterafstotend, UV-resistent en duurzaam. Het tapijt combineert kurk met natuurlijke materialen zoals (gerecycled) katoen, linnen en wol. Kurk heeft interessante eigenschappen als een licht gewicht, watervastheid en buigzaamheid, zo vindt Materia.

De beursdagen zijn 13, 14 en 15 maart. Voor meer informatie en een gratis toegangskaart: www.materialxperience.nl.

(Parketplein, 26-02-2018)

 
‘Vinyl/pvc en laminaat winnen terrein’

Vinyl/pvc-vloerbedekking en laminaat hebben de afgelopen jaren verder terrein gewonnen in de vloerbedekkingsmarkt, zo blijkt uit het pas verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2018 van Van Es Marketing Services.

marketingrapport vloerbedekking 2018In de woonbranche behalen met name woningtextielzaken en algemene woninginrichters een substantieel omzetaandeel met de verkoop van zachte vloerbedekking, waartoe de onderzoekers textiele vloerbedekking rekenen maar ook elastische/flexibele. Van de totale omzet in zachte vloerbedekking via woonzaken wordt 57 procent gerealiseerd door algemene woninginrichters en 18 procent loopt via woningtextielzaken. Gemiddeld realiseert een woonzaak die zachte vloerbedekking verkoopt 54 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van vinyl/pvc-vloerbedekking op rol, tegel of stroken. Daarmee heeft dit type vloerbedekking de afgelopen jaren de categorie textiele vloerbedekking op rol of tegel ingehaald. In het jaar 2013 had deze categorie zachte vloerbedekking nog het grootste omzetaandeel, zo blijkt uit de database van woonzakenpanel.nl.

In de woonbranche behalen met name parketzaken, woningtextielzaken en gemengde woonzaken een substantieel omzetaandeel met de verkoop van harde vloerbedekking, omschreven als parket, laminaat, kurk, natuursteen, keramische tegels en gegoten kunstharsvloeren. Van de totale omzet in harde vloerbedekking via de woonzaken wordt 44 procent gerealiseerd door parketzaken en 38 procent via algemene woninginrichters. Gemiddeld realiseert een woonzaak die harde vloerbedekking verkoopt 45 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van laminaat. Daarmee heeft dit type harde vloerbedekking de afgelopen jaren wederom terrein gewonnen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijst Van Es Marketing Services naar zijn rapport.

Verder blijkt dat het aantal regelmatige leveranciers van vloerbedekking sterk uiteen loopt onder de woonzaken. Het gemiddelde aantal regelmatige leveranciers op jaarbasis bedraagt 8,9. Van alle woonzaken die vloerbedekking verkopen heeft men het afgelopen jaar gemiddeld 1,0 relaties verbroken en ook 1,0 nieuwe leveranciers aangetrokken. Meer dan de helft van de ondernemers (56 procent) heeft geen leveranciersrelaties verbroken, minder dan de helft (44 procent) heeft geen nieuwe leveranciers van vloerbedekking aangetrokken.

Ruim een kwart van de motieven om de relatie te verbreken is puur product gerelateerd. Daarnaast zijn een slechte service, slechte leveringen, slecht voorraad houden of de prijsstelling veelgenoemd. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op diens collectie en prijsstelling.

(Parketplein, 26-02-2018)

 
‘Nederlandse’ laminaatcollectie Meister
Meister-Classic-laminaat-LD-75-eik-pacific-6581Meister Classic laminaat LD 75 eik pacific 6581.
Meister-Premium-Melango-eik-licht-286Meister Premium laminaat Melango eik licht 286.

Meister presenteert een collectie laminaatvloeren met aangefreesde Multiclic-verbinding, speciaal voor de Nederlandse markt. De collectie is tot stand gekomen na uitgebreid marktonderzoek en bestaat uit 32 decors. “De Nederlandse winkeliers herinneren zich vast de Trend-collectie nog wel van een aantal jaren geleden,” vertelt Jethro Verhauwert, market research manager export. “Die was ook speciaal voor Nederland ontwikkeld. Deze nieuwe collectie is een vergelijkbaar initiatief."

Dat de Nederlandse markt een vooruitstrevende en soms tamelijk eigenwijze is, is ook Meister naar eigen zeggen niet ontgaan. “Daarom is het ook altijd goed om speciaal voor Nederland apart marktonderzoek te doen. Wij zijn langs de detaillisten gegaan, om van hen te horen wat de Nederlandse consument en detaillist wenst. En daar spelen we nu op in.” Uit dit marktonderzoek kwam volgens de fabrikant scherp naar voren dat een groot deel van de Nederlanders een sterke voorkeur heeft voor een laminaatvloer met een aangefreesde verbinding. Verhauwert: “Onze in 2016 geïntroduceerde Premium- en Classic-collecties zijn uitgerust met een falldown-systeem, met uitzondering van de Classic-collecties LD 75, LC 75 en LC 55 die reeds een aangefreesde Multiclic-verbinding hebben. Deze beide collecties blijven vanzelfsprekend in de handel verder beschikbaar.”

Meister besloot om aan de wensen van de Nederlandse klanten tegemoet te komen door middel van een aparte collectie met aangefreesde verbinding. “Dat resulteert er nu in dat de bestaande laminaatcollectie uitbreiding en versterking krijgt met 32 Multiclic-decoren,” aldus Verhauwert. Deze ‘Nederlandse’ collectie bestaat uit twee Premium- en drie Classic-uitvoeringen. “Daarin zitten niet alleen de succesvolste decors uit al onze collecties, maar ook twee speciale en nieuwe eik-varianten: Mare en Pacific. Bovendien zit er met LD 80 ook een nieuwe korte brede plank met langse groef in de collectie, die sterk inspeelt op de smaak van de Nederlandse consument.” De Premium-vloeren verschillen van de Classic-uitvoeringen door hun antistatische eigenschappen en de afwerking met Diamond Pro en Aquasafe.

Luxe-schuifladenpresentatie-MeisterLuxe schuifladenpresentatie Meister.Bij deze op de markt afgestemde laminaatcollectie hoort vanzelfsprekend een speciale presentatie, die het verkopers gemakkelijker moet maken om de klant te informeren en overtuigen. “Er komt zowel een basic als een luxe uitvoering,” zo vervolgt Verhauwert. In het laatste geval gaat het om een moderne schuifladenpresentatie. “Die bestaat uit makkelijk uit te schuiven monsterborden. Zo kan de winkelier de klant goed adviseren, want de verschillende kleuren zijn zo eenvoudig te vergelijken. Bovendien kunnen de monsterborden uit de presentatie gehaald worden, om ze op de grond te leggen.” Afhankelijk van de winkelsituatie en de beschikbare ruimte kan de winkelier de presentatie zowel in een open ruimte als tegen de wand plaatsen. De basic-presentatie bestaat uit vier bokjes met eenzijdige lichte monsterborden voorzien van een ingefreesde handgreep.

Extra in de ‘Nederlandse’ collectie zijn de Premium-vloeren LD 300 25 en LD 300 20 (beide lange planken) en de Classic-vloeren LD 95 (lange plank), LD 75 (standaard plank) en LD 80 (korte, brede plank). Meister wordt in Nederland verdeeld door de groothandels Viehoff, Heditex, Schadebo en de Eik.

(Parketplein, 23-02-2018)

 
Zes procent kopers kiest vloer om merk

marketingrapport vloerbedekking 2018Uit het zojuist bij Van Es Marketing Services verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2018 blijkt dat een verhuizing of verbouwing in de helft van de gevallen de aanleiding is voor de aanschaf van nieuwe vloerbedekking door de consument. Door de opleving van de woningmarkt is dit aandeel ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek flink gestegen. Ongeveer een kwart van de motieven heeft betrekking op slijtage van bestaande vloerbedekking. Een veranderende smaak/mode vertegenwoordigt 18 procent van de motieven.

Bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar aan te schaffen vloerbedekking is het kijken en vergelijken in diverse fysieke winkels nog altijd de meest favoriete inspiratiebron. Wel bezoekt ongeveer de helft van de consumenten één of meer websites van winkels of online aanbieders bij de zoektocht. De website van een specifiek merk wordt door elf procent van de consumenten geraadpleegd.

Bij de feitelijke aanschaf van vloerbedekking bezoekt men gemiddeld 2,3 fysieke winkels voordat men tot de definitieve koop overgaat. Mensen met een bovenmodaal gezinsinkomen en mensen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar bezoeken relatief veel winkels voorafgaand aan de definitieve aanschaf. Vooral consumenten met een benedenmodaal gezinsinkomen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar oriënteren zich veel online op websites van online aanbieders van vloerbedekking.

Het algehele prijsniveau en het algehele kwaliteitsniveau zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van het aankoopkanaal voor vloerbedekking. Daarnaast vindt men de afwerking volgens eigen wensen (maatwerk), thuisbezorging, een ruime keuze binnen een soort product (diepte van het assortiment) en de service en klantgerichtheid belangrijk. Het direct mee kunnen nemen van het product is voor slechts een op de tien belangrijk.

De keuze van het aankoopkanaal is sterk afhankelijk van het type vloerbedekking dat men verkiest. Gemiddeld neemt de koper van parket, laminaat of tapijt tussen de 1,5 en 2 aankoopkanalen in overweging. Bij de aanschaf van een parketvloer is een parketspeciaalzaak het meest favoriete aankoopkanaal. Een bouwmarkt/doe-het-zelfzaak staat op de tweede plaats en is door 30 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal, op de voet gevolgd door een woninginrichter met 28 procent. 7 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven. Een even groot deel denkt aan een tweedehands parketvloer.

Bij de aanschaf van een laminaatvloer is een bouwmarkt/dhz-zaak het meest favoriete aankoopkanaal. Een woonwarenhuis staat op de tweede plaats en is door 34 procent van de consumenten aangegeven. Een woninginrichter en een parketspeciaalzaak scoren beide 30 procent. 8 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven en 7 procent overweegt een tweedehands aankoop van een laminaatvloer.

Bij de aanschaf van tapijt zijn drie types woonzaken favoriet. Zowel de woninginrichter als het woonwarenhuis en de woningtextielzaak worden door veel consumenten aangegeven als meest waarschijnlijk aankoopkanaal. Een meubelzaak staat op de vierde plaats en is door 9 procent van de consumenten aangegeven. De bouwmarkt/dhz-zaak scoort 7 procent. 7 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven als waarschijnlijke optie.

Gevraagd naar de drie belangrijkste criteria bij de definitieve keuze van vloerbedekking, blijken prijs en de slijtvastheid/levensduur voorop te staan. Daarnaast spelen het uiterlijk/design en het gemak van reinigen een vooraanstaande rol. Slechts 6 procent van de consumenten noemt het merk. 10 Procent van de consumenten laat het feit of vloerbedekking maatschappelijk verantwoord is geproduceerd meewegen bij de definitieve keuze. 14 Procent van de consumenten let op goede reviews over het product. Meer informatie: zie het nieuwsbericht van eergisteren en de website www.marktdata.nl.

(Parketplein, 23-02-2018)

 
Bouwers en afwerkers hebben het tij mee

gespecialiseerde-bouw-2017De omzet van de Nederlandse bouwsector is in 2017 met 5,7 procent toegenomen, het vierde jaar op rij met groei, zo meldt het CBS in de jongste Kwartaalmonitor Bouw. Het vertrouwen van de ondernemers in de bouw is bovendien al anderhalf jaar het meest positief van alle sectoren. Eveneens al zes kwartalen op rij stijgt het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in vergelijking met het voorgaande jaar. Minpuntje is dat de bouwbedrijven moeite hebben met het vinden van arbeidskrachten. Een op vijf ondernemers in de bouw geeft aan dat het tekort aan geschikte arbeidskrachten hun productie belemmert.

Bedrijven in de gespecialiseerde bouw sluiten het jaar af met een omzetstijging van 3,1 procent, waarmee hun omzetniveau nog maar 0,4 procent onder dat van 2008 ligt, het begin van de crisis. Dit groeipercentage ligt overigens wel flink onder dat van 2016, met toen een plus van bijna 8 procent. Kleine en middelgrote bedrijven presteren bovendien veel beter dan bedrijven met meer dan honderd man personeel.

De afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw sluiten 2017 af met een omzetgroei van 6,6 procent, met voor het afsluitende vierde kwartaal een plus van 7,0 procent. Hun wat magere score in het derde kwartaal lijkt dus een tijdelijk dipje te zijn geweest. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

(Parketplein, 23-02-2018)

 
Nieuw Marketingrapport Vloerbedekking

marketingrapport vloerbedekking 2018Bij Van Es Marketing Services is het Marketingrapport Vloerbedekking 2018 verschenen. Het onderzoeksrapport biedt een naar eigen zeggen actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de markt voor vloerbedekking in de woondetailhandel en het consumentengedrag.

Het oriëntatie- en inkoopgedrag van woonzaken in ons land die vloerbedekking verkopen is in beeld gebracht, en evenzo het oriëntatie- en koopgedrag van de consument met betrekking tot de producten. Zowel zachte, vlakke als harde vloerbedekkingen komen aan bod. Naast de uitkomsten van het onderzoek, bevat het marketingrapport informatie uit deskresearch. De onderzoeksresultaten van het consumentenonderzoek worden bij diverse thema’s gesegmenteerd naar geslacht, inkomens- en leeftijdsgroep. Bepaalde onderzoeksresultaten worden voorts vergeleken met die uit voorgaande edities van het onderzoek uit 2009 en 2013. Ten opzichte van de vorige publicatie zijn diverse analyses bovendien uitgebreid.

Het onderzoeksrapport telt 82 pagina’s op A4-formaat, is in kleurendruk uitgevoerd en kost 695 euro.

(Parketplein, 21-02-2018)

 
Goede ontvangst eerste BOEN-displays PPC

BOEN-displaysBOEN-displays.PPC, de vaste distributeur van BOEN in ons land, heeft vorige week bij een aantal van zijn selectieve dealers de eerste displays geplaatst van dit welbekende merk in drielaags parket. De Rotterdamse vestiging van VLOERenDEUR liep in deze voorop. “De eerste zaterdag na de installatie trokken de klanten al naar de unieke BOEN-display, wat bevestigde dat we de juiste keuze hebben gemaakt!” zo stelt directeur-eigenaar Hans Uittenbogaard. “Deze vloer met Scandinavische kwaliteit onderscheidt zich met aantrekkelijke kleuren en verschillende breedtes, waaronder ook de unieke smalle Fineline. Het zijn kwalitatieve vloeren voor een reële prijs.”

Het BOEN-programma is verdeeld in de stijlen Pure Nordic, Modern Rustic, Urban Contrast en Classic Elegance. De vier stijlen bestaan ieder uit circa twintig decors. Met daarbij drie sorteringen, vijf formaten en vier manieren van oppervlaktebehandeling, is de keuze ruim. Dealers van BOEN worden per regio geselecteerd. Axel Martens en Joost de Bruijn zijn bij PPC de contactpersonen voor het merk.

(Parketplein, 21-02-2018)

 
Kährs Group boekt opnieuw omzetgroei

Maison-OakMaison Oak - Grande Collection (foto: Kährs)De Kährs Group, zes jaar geleden ontstaan uit de samensmelting van Kährs met Karelia-Upofloor, heeft vorig jaar een netto-omzet geboekt van 3072 miljoen Zweedse kronen (circa 308 miljoen euro), een groei van 6 procent vergeleken met een jaar eerder. De organische groei bedraagt 5 procent. Het EBITA van het concern dikt met ruim 11 procent aan van 133 miljoen naar 148 miljoen Zweedse kronen in 2017.

De groep onderscheidt tegenwoordig drie geografische segmenten voor houten vloeren (‘Nordics’, ‘Europe’ en ‘Other Markets’) en een wereldwijd segment voor hoofdzakelijk elastische vloeren (‘Resilient Global’). De segmenten Nordics en Resilient Global laten over het hele jaar de grootste groei zien van respectievelijk 10 procent en 13 procent, terwijl Other Markets relatief het zwakst presteert met een gelijkblijvende omzet. Het segment Europe boekt niet meer dan 2 procent vooruitgang.

In het algemeen ziet de Kährs Group duidelijke verschillen tussen de parketmarkten in Centraal-Europa en in het VK. “Hoewel de onderliggende financiële situatie in de eurozone aan kracht wint, is de vraag naar houten vloeren in Duitsland wat zwakker. Het wordt steeds duidelijker dat de groei wordt opgebracht door de projectenmarkt, terwijl de retail voorzichtiger is. De Britse markt vertraagde enigszins in het vierde kwartaal, maar we zien een aanhoudend sterke vraag van zowel projecten als consumenten. Het is echter onduidelijk hoe de Brexit de vloerenmarkt in het land zal beïnvloeden. In Centraal-Europa hebben we de sterkste groei van de markt voor houten vloeren meegemaakt in landen als Italië, Frankrijk en Tsjechië.”

De Kährs Group neemt ook de Russen en de Amerikanen nog even onder de loep. “De marktsituatie in Rusland blijft instabiel, waarbij eindgebruikers overschakelen naar laminaatvloeren en andere minder prijzige vloeroplossingen. Het retailsegment en de groothandelaren tonen een zwakkere omzetontwikkeling dan werd ingeschat en de vooruitzichten zijn onzeker. De marktsituatie in de VS blijft robuust met een positief momentum in de projectenmarkt en meer gematigde groei in de detailhandel. De vraag naar zowel eengezinswoningen als appartementen blijft sterk, wat de marktdeelnemers gericht op de projectenmarkt ten goede zal komen. De Amerikaanse markt staat evenwel open voor nieuwe vloeroplossingen en luxury vinyl tiles (LVT) tonen momenteel de hoogste mate van groei in de markt.”

(Parketplein, 21-02-2018)

 
Intercombi versterkt team buitendienst

Eric-van-DongenEric van Dongen.Intercombi in Kaatsheuvel heeft per 1 februari jl. een nieuw gezicht voor de provincies Noord- en Zuid-Holland. Eric van Dongen versterkt het team van de buitendienst en zal, naast zijn werkzaamheden voor de bestaande dealers, selectief nieuwe dealers aanvoeren. Van Dongen (mobiel: 06-11452461) is al meer dan vijfentwintig jaar actief in de vloerenbranche en uitermate bekend met houten-, laminaat-, pvc- en ondervloeren, al het toebehoren incluis. Hij zal naast de verkoop van de Intercombi-collectie ook de technische en commerciële ondersteuning verzorgen. Los van deze benoeming, laat Intercombi nog weten als exposant deel te nemen aan het evenement Material Xperience in de Ahoy Rotterdam, van 13 tot en met 15 maart.

(Parketplein, 19-02-2018)

 
Chinese parketmarkt in de lift

china-vlagDe verkoop van ‘houten vloeren’ in China is vorig jaar met 5 procent gestegen tot 415,2 miljoen vierkante meter, zo meldt het jongste ITTO TTM Report op gezag van de vloerencommissie binnen de ‘China National Forestry Products Industry Association’. De omzet van massief houten vloeren groeide binnenlands met 9 procent tot 47,9 miljoen vierkante meter en die van samengestelde houten vloeren met 10 procent tot 114,9 miljoen vierkante meter, twee maal groeipercentages die vergelijkbaar zijn met vorig jaar. De omzet van laminaatvloeren dikte net als een jaar terug met slechts 2 procent aan tot 214,7 miljoen vierkante meter. Van bamboevloeren daalde de omzet opnieuw enigszins, nu met 1,2 procent tot 33,6 miljoen vierkante meter. Laminaatvloeren zijn dus goed voor zowat de helft van de verkopen in het segment ‘houten vloeren’. Samengestelde (28 procent) en massieve houten vloeren (12 procent) hebben bij elkaar een aandeel van 40 procent. De rest is voor bamboe en een kleine categorie overige houten vloeren.

(Parketplein, 19-02-2018)

 
Bijlard sponsort paralympiër Kampschreur
Peter-Bijlard-en-Jeroen-KampschreurPeter Bijlard en Jeroen Kampschreur bezegelen hun overeenkomst met een stevige handdruk.
Paralympiër-KampschreurParalympiër Kampschreur is een uitblinker op alle disciplines.

Al tien jaar verslaafd aan zitskiën, zes jaar geleden zijn eerste echte wedstrijd en de laatste twee jaar zeer serieus op Worldcup-niveau - is de nu 18-jarige Jeroen Kampschreur aan een behoorlijke opmars bezig, en haalt de ene prijs na de andere binnen. Met als hoogtepunt zijn kwalificatie voor de twaalfde Paralympische Winterspelen in Pyeongchang in Zuid-Korea. Voor Bijlard International reden te meer om Kampschreur als persoonlijke sponsor financieel te ondersteunen en bovendien passend in zijn streven naar ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. “Een talentvolle sporter met de absolute wil om het maximale uit de mogelijkheden te halen,” zo oordeelt de Zoetermeerse lijmproducent.

Directeur Peter Bijlard kent Jeroen van jongs af aan, en was toen al onder de indruk van het doorzettingsvermogen van de jonge sporter. Sporten als rolstoelbasketbal, rolstoelhockey en zeilen passeerden destijds de revue, maar zijn passie werd uiteindelijk het skiën. Overigens bepaald niet ongevaarlijk (Jeroen bezit een aantal behoorlijk schokkende filmpjes van crashes), maar daar laat hij zich niet door uit het veld slaan. ‘Geen angst’ is dan ook het devies van de familie Kampschreur. Zelfredzaamheid stond voorop in zijn opvoeding, met een dergelijke handicap zit er immers niets anders op.

Uitblinken doet Jeroen op nagenoeg alle disciplines: slalom, reuzenslalom, super-G, downhill en supercombinatie. Op vier van de vijf heeft hij een medaille gewonnen, alleen downhill ontbreekt nog. Maar daar is hij heel hard voor aan het trainen, zo verzekert Jeroen. Zijn eerste medailles won hij eind 2016: in november de Europa Cup en in december zijn meest memorabele, de eerste plaats in de World Cup in St. Moritz. Zijn intensieve sportcarrière combineert hij met een havo-opleiding aan het Beekdal-lyceum in Arnhem, vlakbij Topsportcentrum Papendal waar hij traint en woont. Het lyceum is een topsport-talentenschool, ingericht op sportende leerlingen met een aangepast lesrooster voor optimale trainingsmogelijkheden.

Maar voorlopig is de sportman in hem nog niet verzadigd; prijzen winnen is verslavend dus als het even kan wil hij zo lang mogelijk doorgaan. Naar eigen zeggen is hij nog niet uitgeleerd en liggen er nog voldoende uitdagingen. Ook is Jeroen ambassadeur van de Cruyff Foundation. Zijn spreekbeurten moeten mensen inspireren om altijd hun grenzen te verleggen, invalide of niet, en nieuwe uitdagingen te zoeken. Door de vele buitenlandse trainingsstages heeft hij er eigenlijk te weinig tijd voor, maar als het even kan maakt hij die toch.

Op de vraag aan Peter Bijlard waarom hij Jeroen sponsort is het antwoord simpel: “Mensen helpen die anderen inspireren is eigenlijk geen sponsoring, maar een voorrecht. We helpen Jeroen graag met het verwezenlijken van zijn droom. De sponsoring is voorlopig tot aan de Olympische Spelen van 2018. Daarna kijken we weer verder.” De Paralympische Spelen in Peyongchang vinden plaats van 9 t/m 18 maart a.s. en Jeroen volgen kan op www.jeroenunlimited.com.

(Parketplein, 19-02-2018)

 
Nieuwe collecties COREtec op Batibouw

COREtec-Great-Northern-OakCOREtec HD 50LVR8606 ‘Great Northern Oak’ koppelt robuustheid aan een fraai dessin en is hier toegepast in een fitnessruimte.USFloors, leverancier van COREtec, verwelkomt komende vrijdag 23 februari zijn klanten, zakenrelaties, architecten en interieurarchitecten graag op zijn stand op Batibouw in Brussel, vanaf vier uur ’s middags, natuurlijk met een glaasje en een hapje. Centraal in de presentatie staan ‘The Naturals’ en ‘Megastones’, de nieuwe collecties van COREtec voor 2018, die op de vakbeurzen Domotex, Surfaces en Intirio reeds de nodige aandacht naar zich toe wisten te trekken. De nieuwe reeksen worden op Batibouw voorgesteld op de stand (6307) van USFloors/COREtec in hal 6 en wel van donderdag 22 februari tot en met zondag 4 maart. De eerste twee dagen zijn voor de vakmensen. Vanaf zaterdag 24 februari is de beurs open voor het grote publiek.

Belangstellende consumenten krijgen, net als vorig jaar bij de eerste deelname van COREtec aan Batibouw, gedetailleerde informatie over het gehele vloerenaanbod van het merk en worden vervolgens doorverwezen naar de plaatselijke verkooppunten. Die ontvangen op hun beurt de gegevens van de potentiële kopers die om meer informatie of een offerte hebben gevraagd. Dit is een werkwijze, zo stelt COREtec met tevredenheid vast, die de nodige vierkante meters aan verkoop oplevert, met bovendien een aanhoudend effect. Batibouw trekt jaarlijks 300.000 professionele bezoekers en consumenten met belangstelling voor bouwen, wonen en decoreren naar Brussel.

(Parketplein, 16-02-2018)

 
Floorify koestert ambities en breidt uit

Toepassing-Floorify-plankToepassing Floorify-plank ‘Cap Blanc Nez’ in slaapkamer.Floorify heeft de ambitie om zich dit jaar te profileren als de aangewezen specialist in rigide pvc-vloeren. De nieuwe onderneming van Marie Callens en Pieter Buyck uit België maakte vorig jaar een geslaagd debuut op Domotex met een nominatie voor de ‘Innovation @ Domotex’, gevolgd door een naar eigen zeggen ‘razendsnelle’ groei de voorbije maanden.

Voor nu wordt alvast een verbreding van het Floorify-assortiment aangekondigd in de vorm van een nieuw instapprijspunt: zes nieuwe referenties in commerciële ‘topkleuren’ op klassiek plankformaat van 1220 bij 180 millimeter, met een toplaag van 0,4. De items zijn voorzien van een fraaie matte oppervlaktestructuur en V-groef, en hun gebruiksklasse is 32.

Voor de gewenste afwerking van het interieur levert het bedrijf uit Roeselare onder andere de akoestische Floorify Comfort-ondervloer (21Db – 10Db), bijpassende watervaste plinten, plakplinten en aangepaste profielen in dezelfde kleur als de vloer. Dit jaar worden aan deze ‘totaaloplossing’ een aanpassingsprofiel toegevoegd en - speciaal voor de renovatiemarkt - een plint van negen centimeter hoog.

(Parketplein, 16-02-2018)

 
'Succes Awards' moeten miljoenen dokken

Winnaars 23.33.40Winnaars bleken niet altijd winnaars.De Stichting Nationale Business Succes Awards Instituut (NBSA) moet samen met TV Media Partners zo’n drie miljoen euro terugbetalen aan 182 bedrijven die hebben deelgenomen aan verkiezingen voor ‘succesvolle’ ondernemingen, aldus heeft de rechtbank in Rotterdam geoordeeld. Onder de deelnemers bevinden zich ook de nodige bekende namen uit de vloerenwereld, die op deze site meermaals met hun nominatie of hoofdprijs voorbij zijn gekomen.

De stichting benaderde actief bedrijven om aan de verkiezingen mee te doen. Wanneer zij in hun branche de hoofdprijs zouden winnen, moesten ze een inleg van ongeveer 15.000 euro betalen. In ruil daarvoor zouden zij media-aandacht ter waarde van zo’n 80.000 euro krijgen, aldus een bericht van het ANP.

De rechtbank stelt vast dat NBSA geen echte wedstrijd organiseerde. De makers van het tv-programma Rambam hebben dit handeltje overigens destijds aan het licht gebracht. Zij schreven zich met een niet-bestaand bedrijf in voor de verkiezing en werden net als veel andere deelnemers winnaar in een van de vele branches. Na de onthulling van Rambam blies de organisatie begin vorig jaar de finale af omdat RTL7 het programma rondom de prijzen per direct van de zender had geschrapt.

De rechtbank Rotterdam oordeelt dat de deelnemers een andere gang van zaken kregen voorgespiegeld dan in werkelijkheid het geval was. Bedrijven werden winnaar in een andere onderdeel dan waarvoor ze waren ingeschreven. In andere gevallen bleken bedrijven de enige deelnemer en werden ze automatisch winnaar.

(Parketplein, 16-02-2018)

 
Mohawk op weg naar tien miljard omzet

Mohawk Industries logoWanneer Mohawk Industries dit jaar nog een handvol procenten aan omzet erbij weet te schrapen, dan komt de magische grens van tien miljard dollar in zicht. Over 2017 rapporteert het concern een netto-omzet van 9,5 miljard dollar, vergeleken met de 9,0 miljard van een jaar eerder weer zo’n 6 procent meer. De nettowinst komt uit op 972 miljoen dollar, tegenover 930 miljoen in 2016.

De groei in het afsluitende vierde kwartaal schakelt zelfs nog een tandje bij getuige de 8,5 procent vooruitgang, resulterend in een netto-omzet van 2,4 miljard dollar. De divisie ‘Flooring Rest of the World’ (met ook Europa) draagt 545 miljoen dollar bij aan de totale omzet in het afgelopen kwartaal, cijfermatig 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, geschoond voor wisselkoerseffecten nog altijd 9 procent meer. De Amerikanen wijzen ter verklaring op de verbeterende economie in veel landen en op het oplopen van de waarde van de euro. Het bedrijfsresultaat van de divisie komt in het vierde kwartaal circa 19 procent hoger uit op bijna 84 miljoen dollar. Mohawk laat verder weten prijsstijgingen te hebben doorgevoerd die de naar eigen zeggen ‘dramatische’ wijzigingen in de kosten voor grondstoffen voor de meeste van zijn producten afdekten.

In het laatste kwartaal kwam Mohawk verder tot overeenstemming over de overname van Godfrey Hirst, het grootste vloerenbedrijf van Australië en Nieuw-Zeeland, dat zoals bekend focust op tapijt en uitbreiding zoekt in harde vloeren. Verder wordt gerapporteerd dat de verkopen van LVT in de divisie ‘Flooring Rest of the World’ rap uitdijen, in lijn met het opheffen van de eerder gesignaleerde beperkingen in de productiecapaciteit. De nieuwe Europese tapijttegelfabriek (in België) heeft voorts een beperkte productie opgestart, met naar verwachting een grootschalige marktlancering in het tweede kwartaal van dit jaar. Op productniveau verklaart Mohawk verder dat de verkoop van laminaatvloeren eveneens in de lift zit, toegeschreven aan bijzonderheden als planken van meer dan twee meter lang en de gepatenteerde waterbestendige technologie.

Mohawk heeft afgelopen jaar overigens als concern wereldwijd zo’n 900 miljoen dollars geïnvesteerd. In 2018 komt daar nog eens 750 miljoen bij, deels als voortzetting van vorig jaar begonnen projecten en deels nieuwe initiatieven. De grootste investeringen in deze tijdspanne van twee jaar betreffen de expansie van LVT in de Verenigde Staten en Europa, premium laminaat in de VS, Europa en Rusland, tapijttegels in Europa, tapijt en vloerkleden in de VS, vinylvloeren in Rusland en wereldwijd een toename van de productiecapaciteit voor keramische vloerbedekkingen.

(Parketplein, 14-02-2018)

 
WoonTotaal-Academy opent zijn deuren

woontotaal-academyDe WoonTotaal-Academy opent begin volgende maand officieel de deuren van zijn trainingscentrum. Op maandag 5 maart wordt vanaf 13.00 uur op de Platinastraat 5 te Zoetermeer een open dag gehouden waarop iedereen uit de branche welkom is. Belangstellenden kunnen dan kennismaken met wat de academie te bieden heeft aan technische installatie- en verkooptrainingen en dito ondersteuning. Ook wordt een internationale training gegeven aan technisch specialisten van fabrikanten/leveranciers met een product dat niet beschikbaar heet te zijn in Nederland. De organisatie verneemt graag vooraf via info @ woontotaal-academy.nl wie komt en met hoeveel personen. (Zie ook Nieuws van 13-12-2017).

(Parketplein, 14-02-2018)

 
Woonbranche aan kop in CBS-cijfers 2017

De omzet van de winkels in non-food is in 2017 met 3,3 procent gegroeid, bij een 3,5 procent hoger volume dan een jaar eerder, zo rapporteert het CBS. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief verlichting en algemene woninginrichting) realiseren afgelopen jaar de grootste omzetstijgingen, van respectievelijk 7,5 en 4,5 procent. Hun volumes zijn respectievelijk 7,0 en 3,7 procent toegenomen in het voorbije jaar.

cbs-2017 2016

In de maand december is de omzet van de non-food met een bescheiden 1,5 procent gegroeid, nagenoeg even hoog als de 1,4 procent van het vierde kwartaal als geheel. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boeken in december en het vierde kwartaal beduidend minder bescheiden plussen van respectievelijk 4,7 en 5,4 procent. De winkels in meubels en huishoudartikelen scoren minus 0,2 en plus 2,7 procent in respectievelijk de laatste maand en het afsluitende kwartaal.

Afgelopen kalenderjaar heeft de Nederlandse detailhandel als geheel 4,2 procent meer omgezet dan een jaar ervoor. Dit is niet alleen de hoogste omzetgroei in elf jaar tijd, maar ook een ‘versnelling’ ten opzichte van de plus van 1,6 procent uit 2016. Het volume ligt vorig jaar 3,1 procent hoger. Online is 19,5 procent meer omgezet. Voor de non-foodwinkels bedraagt het omzetverlies sinds de crisis evenwel nog ruim 13 procent, terwijl de omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen nu ruim 15 procent hoger ligt dan in 2008.

(Parketplein, 14-02-2018)

 
T&G Wood dealer Bijlard FLOOR-producten

Sfeerbeeld-Bijlard-TG-WoodAlle FLOOR-producten van Bijlard International zijn sinds 1 februari jl. uit voorraad leverbaar bij T&G Wood in Ede. De Zoetermeerse lijmproducent verklaart al langer op zoek te zijn geweest naar een partner in het midden/oosten van het land. De partner moest wel passen in de strategie van het bedrijf, zodat een vertrouwd afhaalpunt aangewezen kon worden in dit deel van het land. T&G Wood op zijn beurt is zeer content officieel dealer te zijn geworden van Bijlard.

“Wij leverden al enkele producten van deze fabrikant aan onze relaties, maar wij merkten dat er steeds meer vraag kwam naar de andere producten,” aldus T&G Wood. “En de contacten waren er al, dus twijfel over de opname van het complete assortiment was er niet. Wij leveren al sinds het jaar 2000 exclusieve houten vloeren, die de allerbeste lijmen verdienen.” Peter Bijlard vindt dit voor beide bedrijven een mooie stap. “Daarom zijn wij blij dat een gerenommeerd bedrijf met een uitstekende naam als T&G Wood ons complete assortiment wil verdelen.” In maart zullen Bijlard International en T&G Wood workshops organiseren voor alle klanten. Meer informatie daarover volgt later.

Ander recent nieuws van Bijlard International betreft een nieuwe service aan parketteurs. Op de voorbije Domotex in Hannover had de oplettende bezoeker deze primeur al kunnen bekijken: de demonstratievideo’s van een aantal FLOOR-producten. Deze zijn nu ook te vinden op www.bijlard.com.

Bijlard-screenshotScreenshot website Bijlard met in beeld Peter Nieuwpoort.Peter Nieuwpoort, eigenaar van parketbedrijf De Houtbron, Nederlands kampioen parketleggen in 2015 en jurylid van de wedstrijd, demonstreert hoe met de producten van Bijlard valt te werken voor een optimaal resultaat. De opnames zijn in oktober gemaakt op de Tech Campus in Nieuwegein, waar zich de parketopleiding bevindt, een uitgelezen decor voor de filmpjes dus. Te zien, onder meer, is hoe te werken met de MS FLOOR BOOSTER, het nieuwste product van Bijlard International, dat als wereldprimeur op de Domotex werd gebracht. De komende maanden zal nog een aantal video’s worden toegevoegd aan de vijf die er al zijn.

Om de parketteur nog verder van dienst te zijn is op de website van het bedrijf voorts de nieuwe ‘Parket Lijmwijzer’ online gezet. In een overzichtelijk schema is te zien hoe met de diverse ondergronden dient te worden omgesprongen, in combinatie met de MS FLOOR van Bijlard. In een aantal stappen kan de gebruiker zelf beoordelen met welke ondergrond hij heeft te maken, en met welke vervolgstappen hij daarna de ondergrond zodanig kan behandelen, dat het eindresultaat optimaal is, en de kans op klachten tot een minimum beperkt blijft.

(Parketplein, 12-02-2018)

 
Woonwinkel plust zowat 9 procent in 2017

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail: ‘Oververhitte woningmarkt in het westen en beperkte mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen.’Al vier jaar op rij boekt de woonbranche omzetgroei, zo blijkt uit de INretail Woonwinkelmonitor. In 2017 realiseren de woonwinkels een gemiddelde stijging van de omzet van 8,6 procent. Het vierde kwartaal komt in de boeken met een plus van 6,4 procent. De groei betreft afgelopen jaar alle kwartalen, segmenten en prijsniveaus. Wel zijn er duidelijke regionale verschillen.

Keukenspeciaalzaken zijn in omzet 9,7 procent gegroeid in het voorbije jaar, meubelzaken 9,4 procent en gemengde zaken zelfs 10 procent. De omzet van woningtextielzaken is gemiddeld 7,3 procent opgelopen en slaapspeciaalzaken zien de omzet 4 procent toenemen.

Het derde kwartaal scoort qua omzet het best, met een dikke plus van 12,7 procent voor de woonbranche als geheel. Alleen de slaapspeciaalzaken (een plus van 9,2 procent) schrijven hun groei niet met dubbele cijfers in deze periode. In het laatste kwartaal doen keukenverkopers opnieuw de beste zaken, met een omzetplus van gemiddeld 7,5 procent, gevolgd door de meubelzaken (6,7 procent), gemengde zaken (5,4 procent) en woningtextielverkopers (4,4 procent). De omzet van slaapspeciaalzaken is quasi gelijk gebleven in het vierde kwartaal, dat door alle woonwinkels bij elkaar met een plus van 6,4 procent is afgesloten.

Omzetverschillen zijn er tussen woonwinkels gevestigd op een woonboulevard of elders. De gemiddelde omzetstijging op een woonboulevard bedraagt vorig jaar 7,1 procent. Wie op een andere plek onderneemt, heeft de omzet met gemiddeld 10 procent zien toenemen.

INretail zegt verder toenemende regionale omzetverschillen waar te nemen. Zo noteren de woonwinkels in de drie grote steden over 2017 een gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent, maar in de rest van de Randstad van 6,8 procent. In het oosten van het land is de 12,9 procent omzetgroei duidelijk hoger dan het landelijke gemiddelde van 8,6 procent. “De oververhitte woningmarkt in het westen en de beperkte mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen lijken de veroorzakers,” zo oppert Bert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail.

De aanhoudende omzetgroei in de woonbranche heeft inmiddels geleid tot een structureel tekort aan vakmensen, zo stelt ook de branchevereniging vast. “Er is veel vraag naar vakbekwame, ambachtelijke medewerkers. Ze kunnen direct aan de slag als (parket)vloerenlegger, keukenmonteur of woningstoffeerder.”

Voor 2018 houdt de branchevereniging vast aan zijn voorspelling van 4 procent vooruitgang, rekening houdend met de stand van zaken wat betreft consumentenvertrouwen, werkgelegenheid en woningmarkt.

(Parketplein, 12-02-2018)

 
Drukbezochte productpresentatie Bona

Het Bona-team heeft gisterenmiddag en -avond in het Van der Valk Hotel in Eindhoven een drukbezochte productpresentatie gehouden. Bij elkaar 55 vakmensen hadden de moeite genomen om naar de Lichtstad af te reizen en zich bij te laten praten over schuurmaterialen en -technieken en een update te ontvangen van de ontwikkelingen op het gebied van de Bona Craft Olie 2K. Als noviteit was er een uitgebreide demonstratie van het borstelen van vloeren met de Bona Flexisand 1.9.

Raymond-geeft-uitlegRaymond van Harmelen geeft uitleg.“Vanuit de markt ontvangen wij nog bijna wekelijks vragen over welk schuurmateriaal te gebruiken om het juiste schuurresultaat te bereiken. Omdat wij al jaren marktleider zijn op het gebied van schuurmaterialen, blijft het ook een uitdaging om zoveel mogelijk vakmensen te voorzien van de juiste informatie,” zo vertelt Raymond van Harmelen, vertegenwoordiger voor de regio Zuid-Nederland. “Waar je vroeger alleen aluminiumoxide schuurkorrels had, de vertrouwde rode banden en schijven, zien we sinds jaren een verschuiving naar steeds hoogwaardiger schuurmateriaal, met name naar de ‘Bona Blauw’ 8300-serie: een ultieme mix tussen zirkonium en siliciumcarbide. Dit materiaal wordt in een unieke samenstelling geproduceerd door SIA in Zwitserland, met als enig doel om het allerbeste eindresultaat op houten vloeren te bereiken.”

“Maar daarnaast,” zo vervolgt Van Harmelen zijn enthousiaste verhaal, “zijn er nu ook keramische schuurmaterialen, voor de allermoeilijkste en meest uitdagende vloeren - de Bona 8700-serie, grijze banden en schijven in P36 en P50. En als meest hoogwaardige oplossing zijn er schijfjes van 150 millimeter doorsnee met heuse ‘Poly Crystal Diamonds', het hardste materiaal ter wereld. Dit zijn kunstmatige diamantdeeltjes van gelijke grootte, speciaal ontwikkeld voor de allergrootste uitdagingen. Denk daarbij aan keramische UV-lakken, graniettegels waarop gelijmd moet worden of het ultieme krasvrij polijsten van vloeren vóór het in een kleurolie zetten.” Middels een uitgebreide presentatie werd vervolgens verder ingegaan op de specifieke eigenschappen van de diverse schuurmaterialen, ondersteund door praktijktests.

Eric-laat-de-nieuweEric Tersteeg laat de nieuwe, kleinere verpakking van de Bona Craft Olie 2K zien.Daarna was het woord aan Eric Tersteeg, country manager regio West. “Ik ben hiernaartoe gekomen om een interactie met jullie op te starten,” zo stak hij van wal. “Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe, wie gebruikt de Craft Olie van Bona inmiddels, hoe verwerken jullie vakmensen de olie en wat zijn jullie ervaringen tot nu toe? Zoals van ons bekend is, luisteren wij graag en aandachtig naar de mensen die met onze producten werken om in de toekomst producten te kunnen blijven ontwikkelen die aansluiten op de behoeften uit de markt”. Het was voor de country manager goed om te horen dat er veel enthousiaste reacties uit de drie groepen naar voren kwamen. Een groot deel van de klanten werkt de olie regelmatig ook af met de Bona Traffic HD of Natural, voor de ‘ultieme’ bescherming.

Tot slot had Tersteeg nog een nieuwtje: “Het heeft even geduurd, maar in de loop van deze maand krijgen we eindelijk de langverwachte, kleinere verpakking van 400 milliliter ter beschikking. Voldoende voor zo’n 20 tot 40 vierkante meter vloeroppervlak, precies datgene waar onze klanten op zitten te wachten.”

Aansluitend nam Klaas Brinkman het woord. “Sinds jaar en dag worden vloeren geborsteld om een meer rustieke uitstraling te krijgen. Ook verouderde vloeren die uiteindelijk een keer aan renovatie toe zijn, moeten dan worden geschuurd. Heel vervelend, maar de veroudering verdwijnt dan, zeker als het patroonvloeren betreft. Die waren tot nu toe niet te borstelen. Daarvoor hebben wij twee machines doorontwikkeld: de Bona Flexisand 1.9 en de gloednieuwe Bona Supraflex.”

Klaas-weet-alle-ogenKlaas Brinkman weet alle ogen op zich gericht tijdens het borstelen.Op een uitgebreide demonstratie lieten Brinkman en Vincent Schuddemat vervolgens zien hoe je van een strakke, gladde vloer een mooie vloer kunt maken met prachtig reliëf. “Eerst bevochtig je de vloer grondig om de zachtere nerf nog zachter te maken, dan borstel je de vloer met staalborstels onder de Bona Flexisand 1.9 die van extra gewichten wordt voorzien. Wil je de nerf nog wat breder maken, dan borstel je de vloer daarna met speciale nylon borstels. Tussendoor doe je de kanten met de Bona Supraflex, om een overgang tussen de kanten en de rest van de vloer op te heffen. Tot slot polijst je de vloer nog één keer met de Bona Diamond Abrasives P80 voor een krasvrij eindresultaat en is de vloer klaar om afgewerkt te worden.”

Na zo’n anderhalf uur was er tot slot nog tijd om even onderling van gedachten te wisselen en het gebruikelijke netwerken, uiteraard onder het genot van een drankje en Brabantse lekkernijen. Raymond van Harmelen besluit: “Het was overweldigend dat er zó veel aanmeldingen waren voor een dergelijke bijeenkomst. Het geeft maar weer eens aan dat er bij de serieuze vakman en -vrouw serieuze interesse blijft bestaan in nieuwe technieken.” Raymond vraagt belangstellenden die de presentatie hebben gemist om contact met hem op te nemen voor meer informatie (mobiel 06-22089002, e-mail raymond.vanharmelen @ bona.com), of anders met het kantoor in Haarlem.

(Parketplein, 09-02-2018)

 
Ambachtsacademie gaat van start
ambachtsacademie-logo
Koolmees-opent-AmbachtsacademieMinister Koolmees opent de Ambachtsacademie. (foto: Rijksoverheid)
Iedereen-die-Jan-van-de-Kroef‘Iedereen die twee of drie laminaatvloertjes heeft gelegd, denkt al dat hij parketteur is,’ zo onderstreept Jan van der Kroef in het introductiefilmpje het belang van een goede opleiding.

Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gisterenmiddag in Den Haag de Ambachtsacademie geopend. Deze zal in eerste instantie tweehonderd werkloze vijftigplussers met behoud van uitkering omscholen tot ambachtsman/vrouw, zoals lijstenmaker, klusser, pianotechnicus of parketteur. Zij worden opgeleid door ervaren ambachtslieden, niet op school maar in het atelier of de winkel van hun leermeester. Op korte termijn komen in de interieurbranche nog opleidingen beschikbaar voor meubelmaker, meubelstoffeerder en interieurbouwer.

“De Ambachtsacademie geeft oudere werkzoekenden weer perspectief. Na hun opleiding kunnen ze zelfstandig aan de slag. Met ambachtelijk werk dat voldoening geeft en toekomst heeft. Er is altijd behoefte aan gekwalificeerde vakmensen,” aldus Koolmees.

De minister stelt twee miljoen euro beschikbaar voor de Ambachtsacademie. Het project is opgezet door AmbachtNederland in samenwerking met het UWV en Start Foundation. De opleiding is gebaseerd op het principe van meester-gezel, in combinatie met e-learning. Een module ondernemerschap is onderdeel van de opleiding. Hierdoor kan de leerling na de maximaal twee jaar durende opleiding een eigen onderneming starten of een ambachtelijk bedrijf overnemen. Aangezien de opleiding plaatsvindt in een bedrijf, kan die in het hele land worden gevolgd en elk moment van het jaar starten.

Vanaf nu kunnen werkloze vijftigplussers zich opgeven voor een opleiding tot dertien ambachtelijke beroepen, waaronder parketteur. Later dit jaar volgen nog eens elf opleidingen, zoals voor meubelmaker, meubelstoffeerder en interieurbouwer.

Naar schatting 150.000 werkloze vijftigplussers zijn op zoek naar een baan. Volgens voorzitter Elrie Bakker van AmbachtNederland heeft de ambachtseconomie als geheel tot aan 2025 behoefte aan bij benadering 450.000 nieuwe vakmensen. In het specialistisch vakmanschap zijn jaarlijks 6000 man nodig, vaak ook om als kleine zelfstandige het bedrijf van een oudere vakgenoot voort te zetten. AmbachtNederland zou graag zien dat de opleiding niet beperkt blijft tot tweehonderd oudere werklozen, maar dat de overheid zorgdraagt voor de financiering van een opleidingstraject voor alle volwassenen (met een middelbare opleiding) die hun toekomst in het ambacht zien.

Het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs heeft namens de parketbranche belangrijke input geleverd voor de parketteursopleiding. Gilde-voorzitter Jan van der Kroef figureert ook prominent in een verhelderend filmpje dat ter introductie van de academie op YouTube is gezet en hier is te bekijken. Voor meer informatie (ook voor het aanmelden van leermeesters): www.ambachtnederland.nl.

(Parketplein, 07-02-2018)

 
Forinn, Bosgoed naar Uzin Utz Nederland

Van-links-Gerben-BouwmeesterVan links: Gerben Bouwmeester (directeur Uzin Utz Nederland), Richard Bosveld en Hans Wijnants (beiden namens Forinn) en Harry Elshof (nieuwe directeur Forinn/Bosgoed).Uzin Utz Nederland b.v. (voorheen Unipro) is eigenaar geworden van zowel Forinn b.v. als Bosgoed Groothandel b.v. De beide bedrijven zullen per direct worden aangestuurd door Bosgoed-directeur Harry Elshof. Voorlopig zullen de bedrijven ongewijzigd en los van elkaar functioneren, aldus een persbericht van vandaag van de nieuwe eigenaar, mede namens de overgenomen groothandels.

Forinn en Bosgoed zijn onderdeel geworden van Uzin Utz Nederland, maar zullen volgens het persbericht onafhankelijk van Uzin Utz Nederland in de markt opereren. Harry Elshof zal als directeur/aandeelhouder de komende tijd onderzoeken waar synergie kan worden behaald, met naar eigen zeggen als doel om de dienstverlening van beide groothandelsbedrijven te optimaliseren. Richard Bosveld, de huidige directeur van Forinn, concentreert zich verder op zijn andere bedrijf, Estillon b.v., waarmee hij internationale groeiplannen heeft.

“Door deze overname ontstaat een groothandelscombinatie met landelijke dekking en vestigingen op strategische locaties. Hierdoor zal de groothandel nog beter in staat zijn om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen,” zo besluit het bericht aan de Nederlandse pers.

Uzin Utz Nederland in Haaksbergen maakt met 120 medewerkers deel uit van de internationaal opererende, beursgenoteerde Uzin Utz Group uit Duitsland, nog altijd een familiebedrijf. De Twentse firma levert producten voor het leggen, onderhouden en renoveren van alle soorten vloeren, met als merknamen Uzin, Wolff, Pallmann, Arturo en Codex. Forinn telt 54 medewerkers, met zijn hoofdvestiging in Asten en Forinnstores in Den Bosch, Hoofddorp, Hengelo, Hoogeveen, Nieuwegein, Nuth, Ridderkerk en Zwolle. Bosgoed Groothandel heeft 35 medewerkers, met zijn hoofdvestiging in Deventer en afhaalmagazijnen in Heerenveen en Assen. Forinn en Bosgoed zijn al geruime tijd partners van de Haaksbergse aanbieder.

In zijn eigen persbericht aan de Duitse media wil moederbedrijf Uzin Utz nog benadrukt hebben dat de stap een afzonderlijke beslissing voor alleen de Nederlandse markt betreft en geen nieuwe concernstrategie is.

(Parketplein, 07-02-2018)

 
Berry Klomp naar Your Floor

Berry-KlompBerry KlompYour Floor versterkt zijn buitendienst vanaf 1 maart a.s. met Berry Klomp. “Berry is voor velen een vertrouwd gezicht in de markt en zal voor Your Floor voornamelijk de noordelijke helft van ons land bereizen,” aldus directeur Gerald Zwiers. Klomp is per e-mail te bereiken via berry @ yourfloor.nl en mobiel op het nummer 06-42774233. De firma Your Floor is, zoals bericht, recentelijk binnen Oss verhuisd naar de Euterpehof 16.

(Parketplein, 07-02-2018)

 
Zzp’er in de bouw vraagt 2 à 4 euro meer

Charles VerhoefCharles Verhoef, voorzitter Zelfstandigen Bouw, is van mening dat tarief zelfstandige vakman nog wel meer mag stijgen.Niet minder dan zes van de tien zzp’ers in de bouw hebben hun tarief per 1 januari van dit jaar verhoogd. De meesten vragen nu 2 tot 4 euro per uur meer dan vorig jaar, zo blijkt uit een enquête die Zelfstandigen Bouw onder zijn leden heeft gehouden. Een en ander betekent een tariefstijging van 8 tot 10 procent. “Dat klinkt misschien als een forse stijging, maar de zzp’ers hadden wel een inhaalslag te maken,” stelt voorzitter Charles Verhoef van de organisatie. “In de crisisjaren zijn de tarieven hard gekelderd. Nu zijn ze terug op het niveau van voor het uitbreken van de crisis in 2009.”

Ondanks de inhaalslag mag het tarief wat Verhoef betreft nog wel een tandje hoger. Meer dan de helft van de vakmannen blijkt een tarief te hanteren van nog geen 40 euro per uur. Verhoef: “En 40 euro per uur heb je toch minimaal nodig wil je ook pensioen kunnen opbouwen, je kunnen verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en geld kunnen reserveren voor slechte tijden.” Volgens Zelfstandigen Bouw zit slechts 35 procent van de zelfstandige vakmannen op een tarief dat gelijkwaardig is aan het cao-loon. De voorzitter verklaart dan ook geen boodschap te hebben aan klachten dat zzp’ers met hun tariefeisen de woningbouw in gevaar brengen.

(Parketplein, 05-02-2018)

 
Nadura aanbevolen voor ook projecten
In-vierkant-formaatIn vierkant formaat is wordt Nadura aanbevolen voor een moderne inrichting. Op de foto Nadura NQ 500, 6477 betongrijs, imitatie.
Plaatsing-met-eenPlaatsing met een samenvoeging van drie kleuren zorgt volgens de fabrikant voor een speels en modern karakter. Afgebeeld zijn Nadura NQ 500, 6473 kwartsgrijs, 6475 antraciet en 6476 zwart, imitatie. (Foto’s: Meister)

Meister wil opgemerkt hebben dat zijn Nadura-vloeren zich ook in projecten van hun beste kant tonen. Met een weerstandsklasse 34 is dit innovatieve vloerproduct zelfs uitermate geschikt voor een dergelijke toepassing, zo meent de Duitse fabrikant. Naast de bijzondere weerstand (vanwege een hoog aandeel minerale stoffen), springt de moderne look in het oog. “Van lichte betonkleuren tot authentieke houtimitaties en donkere leisteen, staan bij Nadura aantrekkelijke kleuren in vierkante formaten ter beschikking,” zo prijst Meister zijn assortiment aan.

De nieuwe Nadura NQ 500-collectie bestaat uit acht moderne kleuren als zijdegrijs, platinagrijs en antraciet. Beide nieuwe oppervlaktestructuren ‘metallic’ en ‘rustic' weten bovendien speelse designaccenten naar boven te brengen. Zo kunnen verschillende Nadura-kleuren worden gecombineerd voor een aantrekkelijk meerkleurig effect, zo oppert Meister. Dit zorgt voor een grote verscheidenheid aan designmogelijkheden, aangepast aan de smaak en behoeftes van de consument.

Houtvezels en minerale stoffen zijn de hoofdcomponenten van Nadura. Samen met natuurlijke kleurstoffen en andere bestanddelen wordt deze nieuwsoortige mengeling van materialen door middel van de innovatieve ‘wood powder’-technologie onder hoge druk en temperaturen met elkaar verperst. Het resultaat is een vloerproduct dat naar eigen zeggen zowel ‘zo hard als steen’ is (maar dan zonder te barsten door vallende voorwerpen) als ‘zo warm als hout’, aan de voeten wel te verstaan. De vloer beschikt over het ecolabel ‘der blaue Engel’ en laat zich probleemloos installeren op vloerverwarming.

(Parketplein, 02-02-2018)

 
Barometer woonbranche plusminus stabiel

De ‘woonbranche economische barometer’ is in januari met anderhalf puntje gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde indicator sluit de maand af op een stand van 14,9. “Het is gebruikelijk dat in januari de barometerstand een stapje terug doet na een doorgaans goede omzetmaand december,” aldus de onderzoekers. De cijfers over het producentenvertrouwen laten een stijging zien ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over het consumentenvertrouwen, de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en de woningmarkt daarentegen een lichte afname, waardoor het geheel een klein knikje naar beneden maakt.

baro-2018-01‘Woonbranche economische barometer’ belooft nog altijd dat de markt groeit. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in januari, na een forse stijging in december, om vijf punten lager uit te komen op een stand van 19,8. “Het is overigens een bekend beeld dat in januari de gemiddelde weekomzet een stuk lager ligt dan in december,” verklaart Van Es. Ruim vier van de tien (42 procent) woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover ruim twee van de tien (22 procent) een daling. Per saldo betekent dit nog altijd een positieve ontwikkeling. Van de woondetaillisten verwacht iets meer dan de helft (51 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Slechts een op de acht (13 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder de woondetaillisten stabiel positief.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is afgelopen maand nauwelijks veranderd. Het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden verbetert iets, terwijl de koopbereidheid juist een fractie daalt. Industriële ondernemers zijn nog nooit zo optimistisch geweest als in januari 2018. Het vorige record in het producentenvertrouwen dateert van precies tien jaar geleden, januari 2008. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in februari 2009 de laagste waarde. Sinds oktober 2014 hebben positief gestemde ondernemers de overhand. In de verslagmaand december 2017 ten slotte registreert het Kadaster 26.398 verkochte woningen, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van een jaar terug en van 34,4 procent vergeleken met de voorafgaande maand.

(Parketplein, 02-02-2018)

 
PGN stelt voorzitter Frans Maandag voor

Frans-MaandagFrans Maandag beschouwt zijn nieuwe functie als een mooie uitdaging.De ParketGroep Nederland introduceert zijn nieuwe voorzitter. Deze Frans Maandag heeft per 1 januari jl. de taken overgenomen van Hein Kemper, die zoals bericht begin vorige week zijn afscheidsreceptie hield. Maandag wordt gepresenteerd als een ervaren manager, die diverse van dergelijke functies in de interieurbranche heeft vervuld, in zowel meubelen, keukens als projectinrichting. Daarnaast heeft hij training en scholing gegeven aan verscheidene bedrijven en opleidingen, met als voorbeeld het Jan des Bouvrie College.

“Frans ziet het voorzitterschap als een mooie uitdaging,” zo verklaart de in Nieuwegein zetelende groep. “Prioriteiten voor hem zijn het professionaliseren van de samenwerking, het verbeteren van de prestaties van de aangesloten leden en het optimaliseren van de relaties met leveranciers. Speerpunten hierbij zijn digitalisering en professionalisering.” De komende periode zal Maandag veel tijd besteden aan het kennismaken met alle leden en partners en het ontwikkelen van een (communicatie-)plan voor 2018. Daartoe zal de nieuwe voorzitter regelmatig aanwezig zijn op het kantoor van de PGN in De Woonindustrie.

(Parketplein, 02-02-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Dossier producenten van fineervloeren: wat is nieuw?
  • Dossier traprenovatie
  • Dossier parketzepen: wie biedt wat?
  • Dossier aanbieders laminaat & designvloeren in XXL formaat
  • Dossier lakken en olie met antibacteriële eigenschappen
  • Dossier producenten Hongaarse punt en visgraat: massief en meerlaags

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com