unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

5481 STEP banner

nieuws
Duitsland: ‘LVT kannibaliseert laminaat’

De markt voor vloerbedekkingen en parket in Duitsland groeide in 2016 met 3,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. LVT zet laminaat echter onder enorme druk, zo blijkt uit recente gegevens in marktonderzoeken van Branchenradar naar diverse soorten vloeren in ons buurland.

branchenradar-2017d

Aangedreven door een robuust groeiende woningmarkt, ontwikkelde de Duitse markt voor vloerbedekkingen en parket zich gunstig in het afgelopen jaar. De vraag klom in totaal met 1,6 procent, de omzet van de fabrikanten met zelfs 3,6 procent tot 2645 miljoen euro, aldus de onderzoekers. Parket en elastische vloerbedekkingen namen het merendeel van de groei voor hun rekening. De fabrikantenomzet in parketvloeren steeg in 2016 met 4,5 procent tot 473 miljoen euro. De stijging was in de eerste plaats afkomstig van de productgroep ‘landhuisdelen’, waar de omzetgroei naar een (met name door de bouwmarkten aangejaagde) plus van dertien procent versnelde. Drielaagsparket ontwikkelde zich gelijktijdig negatief, getuige een minus van 3,0 procent vergeleken met 2015.

De allergrootste omzetsprong bij onze oosterburen maakten de elastische vloerbedekkingen evenwel. In vergelijking met 2015 steeg de fabrikantenomzet vorig jaar met bijna zeventien procent tot 1149 miljoen euro. Niettemin ging de groei van elastische vloeren bijna geheel ten koste van laminaat, waarvan het marktvolume met zestien procent kromp tot 501 miljoen euro. De opmars van de elastische vloerbedekkingen komt vooral op conto van de productgroep designvloeren/LVT, door de onderzoekers overigens ook wel aangeduid met de (in kringen van Real Wood-aanhangers verfoeide) term vinylparket.

De voorbije jaren tekende deze verhoudingsgewijs nieuwe productgroep al een vrij dynamische groei op, maar in 2016 spurtte de fabrikantenomzet met maar liefst 38 procent omhoog, tot totaal 595 miljoen euro. De onderzoekers wijzen specifiek naar de schappen in het dhz-kanaal (de grote bouwmarkten) waar op grote schaal ruimte werd vrijgemaakt voor LVT en tegelijkertijd die voor laminaat duidelijk ingeperkt. “Laminaat is zodoende nu in toenemende mate blootgesteld aan dezelfde druk die het zelf ongeveer twintig jaar geleden uitoefende op andere vloerbedekkingen en parket. Maar die tijden liggen ver achter ons. Zonder twijfel wordt laminaat vandaag de dag meer en meer door vinylparket gekannibaliseerd,” aldus een begeleidend persbericht van het marktonderzoekbureau.

Behalve LVT ontwikkelden ook de elastomeren zich vorig jaar stevig positief, met een plus van 14,9 procent. De fabrikantenomzet met textiele vloerbedekkingen bleef min of meer stabiel op 522 miljoen euro, een plusje van minder dan een half procent. Bij Kreutzer Fischer & Partner Consulting GmbH zijn Branchenradar-marktonderzoeken te koop voor textiele vloeren, voor elastische vloeren & laminaat en voor parketvloeren. Meer informatie: www.branchenradar.com.

(Parketplein, 14-06-2017)

 
Nieuwe campagne tegen houtstof

houtstoftotnadenken-logoVolgende week woensdag 21 juni staat bij Verweij houttechniek in Woerden de kick-off van de campagne ‘Houtstof tot nadenken’ op stapel. Een zevental organisaties in de houtbranche streeft gezamenlijk naar het terugdringen van de blootstelling aan houtstof op het werk en zal toelichten welke acties daarvoor op touw worden gezet. De campagne is een initiatief van de Nederlandse Branchevereniging voor de Timmerindustrie (NBvT), de branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie (CBM), de Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH), de Nederlandse Emballage- en Palletindustrie Vereniging (EPV), de branchevereniging van de Nederlandse houtwaren-, borstel- en kwastenindustrie (Dutch-Man) en de vakbonden FNV Bouwen & Wonen en CNV Vakmensen. Meer informatie volgt op: www.houtstoftotnadenken.nl.

(Parketplein, 14-06-2017)

 
Kährs Group heeft de wind in de rug

christer persson017Hoogste baas Christer Persson van de Kährs Group verwacht de komende jaren organisch te blijven groeien, maar sluit overnames van bij de groep passende bedrijven niet uitDe Kährs Group heeft in het eerste kwartaal een omzet van 782 miljoen Zweedse kronen geboekt, omgerekend 80,2 miljoen euro, 13 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Organisch was sprake van 9 procent vooruitgang. De groepswinst klom van 33 miljoen SEK naar 45 miljoen SEK.

In het zwaarwegende houtenvloeren-segment ‘Nordics’ dikte de omzet met zelfs 18 procent aan. In het houtenvloeren-segment ‘Europe’ bedroeg de groei 3 procent, met vooruitgang in het VK plus Frankrijk en stabilisatie in Duitsland en Zwitserland. In het houtenvloeren-segment ‘Other Markets’ was sprake van een groei van 7 procent, waarbij Rusland zwak presteerde en de VS juist beter. Het relatief kleine vierde segment, ‘Resilient Global’, tekende een sterke omzetgroei van 27 procent op, tot totaal 57 miljoen SEK.

“Op basis van de aantrekkelijke marktpositie van de Kährs Group op zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt, blijven de groeimogelijkheden voor de komende jaren veelbelovend,” aldus commentaar van CEO Christer Persson. “We verwachten dat onze groei organisch zal zijn en eventueel door zorgvuldig gekozen aanvullende bedrijfsaankopen.”

(Parketplein, 14-06-2017)

 
PPC: LED-drogende olie ook ‘top’ op trap

LED-olie-op-de-trapMet LED-olie (Vesting) is de houten trap van de klant sneller af te werken en direct belastbaar, aldus PPCPlinten & Profielen Centrale (PPC) wijst parketteurs graag op de interessante mogelijkheid om LED-drogende olie, behalve op vloeren, ook op houten trappen toe te passen. Door het hout te behandelen met deze speciale hardwaxolie en daarna te drogen met de handunit LED-lamp, is de trap direct belastbaar. Voor de klant is de keuze voor een echt houten trap daarmee een stuk gemakkelijker gemaakt, zo stelt de groothandel in Wijk bij Duurstede.

De olie op hardwaxbasis is leverbaar in transparant, twintig standaardkleuren en kan ook in allerlei andere kleuren worden geleverd, waaronder alle Monocoat-kleuren. Voor het drogen van de olie op locatie verkoopt en verhuurt PPC op aanvraag ook de lichte LED-koffers en handlampen van Smelt Machinery.

PPC biedt parketteurs met zijn trapbekleding van Trenovo en Natural Wood overigens al diverse oplossingen om de trap van een klant van een veel betere uitstraling te voorzien, door deze op te knappen of opnieuw te bekleden. Veel van zijn afnemers zijn door de groothandel inmiddels getraind op het vlak van traprenovatie.

(Parketplein, 14-06-2017)

 
COREtec weer naar VT Wonen & Designbeurs

COREtec-badkamerToepassing COREtec-vloer in badkamerUSFloors laat bijtijds weten met zijn merk COREtec deel te zullen nemen aan de VT Wonen & Designbeurs van begin oktober in de Amsterdam RAI. Voor de grootste woonbeurs van ons land is het de vijfentwintigste editie, voor de vloerenaanbieder de tweede opeenvolgende deelname. COREtec wordt daar geassisteerd door de medewerkers van zijn distributeurs Bosgoed en Headlam. Een aantal belangrijke verkooppunten van COREtec wordt bovendien de kans geboden om een ‘VT Wonen & Designbeurs Business partnership’ aan te gaan.

Voor deze toegewijde groep ‘ambassadeurs’ van het vloerenmerk is een pakket samengesteld, waarover de vertegenwoordigers van beide groothandels meer uitleg zullen geven op een van hun komende bezoeken. Voor nu wordt alvast meegedeeld dat het voorstel interessant zal zijn en de moeite waard voor verkooppunten die op zoek zijn naar de aangewezen manier om hun COREtec-producten direct onder de aandacht te brengen van 88.000 actieve en kapitaalkrachtige woonconsumenten. De beurs wordt gehouden van 3 t/m 8 oktober. COREtec belooft dan met een nieuwe uitgebreide collectie met meer dan negenentwintig verschillende decors te komen.

(Parketplein, 14-06-2017)

 
Leen Bakker plust, groen licht overname

leenbakkerwinkel017De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft afgelopen maandag groen licht gegeven voor de overname van Leen Bakker door Gilde Equity Management (GEM Benelux III), eigenaar van Kwantum. De ACM is van mening dat na de overname voldoende concurrentie resteert. Uit haar onderzoek blijkt dat er voldoende andere aanbieders overblijven waar consumenten terecht kunnen voor producten als meubels, raam- en vloerbekleding en verlichting.

De overnameprijs voor Leen Bakker is niet bekend. Wel blijkt de keten van woonartikelen een positieve uitzondering te zijn geweest binnen de Blokker Holding. De omzet van Leen Bakker groeide vorig jaar namelijk met 2,7 procent naar 334 miljoen euro. De Blokker Holding zag zijn verlies oplopen van 52 miljoen in 2015 tot 180 miljoen over het afgelopen jaar. Reorganisaties en afkalvende omzetten zijn de oorzaak. De holding wil zoals bekend alleen met de huishoudartikelen van het oorspronkelijke Blokker verder, dat vorig jaar overigens een omzetverlies van net aan in de dubbele cijfers moest opschrijven.

(Parketplein, 14-06-2017)

 
Meister van Parket Point naar Heditex

Heditex-in-VlaardingenHeditex in VlaardingenHeditex heeft per 1 juni jl. de verkoop van het Meister-assortiment van Parket Point overgenomen. De groothandel in Vlaardingen gaat er prat op nu één van de belangrijkste verdelers van de vloeren van Meister in ons land te zijn. Zijn Meister-dealers worden verder bediend met een assortiment ondervloeren, afwerkprofielen en onderhoudsmiddelen.

Met de niet nader gespecificeerde overname heeft Heditex ook de verkoop in handen gekregen van Keramo Wood-vloeren, die speciaal voor de groep Woninginrichting-Aanhuis worden geproduceerd.

(Parketplein, 14-06-2017)

 
ChacoWood Hoogkant bij Inpa Parket
Opvallende-vormgeving-vanOpvallende vormgeving van Hoogkant XL in houtsoort Tarara Amarilla draagt bij aan trendy uitstraling
Sirari-HoogkantSirari Hoogkant toegepast op en rond de trap
Toepassing-van-robuusteToepassing van duurzame Hoogkant in sportschool, hier in houtsoort Curupau

Inpa Parket in Bergen op Zoom lanceert met ChacoWood Hoogkant / Hoogkant XL parket (met brede friezen van 22 mm) de naar eigen zeggen meest actuele en creatieve uitvoering in massief parket. Hoogkant parket, maar dan net even anders, zo stelt de leverancier. En zonder meer oerdegelijk, want keihard. De vloeren ogen strak in hun vormgeving, maar kennen evenzo een speelse en eigentijdse uitstraling.

In de Zuid-Amerikaanse ChacoWood houtsoorten geeft dit een levendige, trendy en artistieke uitstraling aan het interieurontwerp van bijvoorbeeld particuliere woningen. Maar ook in grote projecten laat ChacoWood Hoogkant (dikte 22 mm x breedte 8 mm x lengte 160 mm) / Hoogkant XL parket (14 mm x 22 mm x 250 mm) zich van z’n beste kant zien. Inpa Parket betitelt de vloeren, mede gezien hun lange levensduur en hoge mate van stabiliteit, dan ook als uitermate geschikt voor toepassing in winkels, kantoren en niet te vergeten dans- en feestzalen. Vanwege de vele houtsoorten (van Ajunao tot Tarara Colorado) en creatieve mogelijkheden is Hoogkant niet voor niets geliefd bij architecten, interieuradviseurs en stylisten, zo onderstreept de handelaar en fabrikant.

De collectie is bovendien gemaakt van voor de volle honderd procent FSC-gecertificeerd hout uit eigen bos in Bolivia, waarbij FSC zoals bekend staat voor goed en verantwoord bosbeheer. De vloer dient na installatie te worden afgewerkt met de voor toekomstig gebruik aanbevolen afwerking, aangezien het hout onbehandeld wordt aangeleverd. Er is overigens ook een uitvoering Hoogkant XL Eco (met spinthout) verkrijgbaar. Last but not least laat Inpa Parket weten dat de afname per volle pallet nu zeer scherp is geprijsd. Meer informatie over onder meer de beschikbare houtsoorten is te vinden onder: www.inpa.nl/portfolio/chacowood-hoogkant/

(Parketplein, 12-06-2017)

 
Flamingo Parket overhandigt cheque

Lars-Versteeg-overhandigtLars Versteeg overhandigt de cheque aan Ilse VastermanFlamingo Parket vierde onlangs, het zal weinigen zijn ontgaan, zijn vijftigjarig jubileum. Op vrijdag 2 juni werd een drukbezochte open dag gehouden, waarop relaties, familie en vrienden de mogelijk werd geboden om een kijkje achter de schermen te komen nemen. ’s Avonds volgde dan nog een spetterend feest bij ’t Hoefslag in Barneveld. Alle genodigden hadden van Flamingo Parket het verzoek gekregen om in plaats van cadeaus een donatie te doen voor Kinderhospice Binnenveld in dezelfde gemeente.

Vanochtend mocht Lars Versteeg, eigenaar van Flamingo Parket, een cheque van maar liefst 6000 euro overhandigen aan Ilse Vasterman van het Kinderhospice. “Het was heel mooi om te zien dat naast de vaste vijfentwintig medewerkers van het Kinderhospice nog eens meer dan honderd vrijwilligers meewerken om een relatief kleine groep kinderen, maar wel zeer intensief, te begeleiden,” aldus Lars Versteeg. “Flamingo Parket vindt het heel erg mooi en is dankbaar om hieraan een bijdrage te kunnen leveren.”

(Parketplein, 12-06-2017)

 
Design District 2017 blij met Van Nelle
Dringen-bij-de-entreeDringen bij de entree.
Op-de-tweede-vakdag-wasOp de tweede vakdag was de parkeerplaats al een half uur voor aanvang goed gevuld.
Drukte-bij-CamiraDrukte bij Camira.
mFLOR-bij-Textiles--MoremFLOR bij Textiles & More met rechts John Wachtmeester.
Vanwege-de-haast“Vanwege de haast oneindige mogelijkheden blijft Moods een gewild product voor architect en projectinrichter,” aldus Marcel Lapère.
Design-District-was-zoals-altijdDesign District was zoals altijd weer zeer sfeervol en inspirerend.
Harold-KlarenHarold Klaren links geflankeerd door Liset, Ntgrate (product links) en Kymo (product rechts).
Tarkett-DessoTarkett/Desso gooide hoge ogen met Mixonomi en Stitch.
Veel-kleur-opVeel kleur op Design District.
Kleurrijk-TretfordKleurrijk Tretford.
Vanuit-de-serreVanuit de serre kon men de mooie tuin van Design District bereiken, waar ongeveer 10 deelnemers hun nieuwste buitenmeubilair presenteerden.

Vandaag is de laatste dag van Design District 2017. De vijftiende editie van het vakevenement voor de interieurbranche werd dit jaar weer in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam gehouden, de vertrouwde locatie van weleer. Dit tot tevredenheid van de vele exposanten, die de fabriek als een stimulans en pullfactor beschouwen om architecten, projectinrichters, interieurarchitecten, ontwerpers, enzovoorts, naar het evenement te verleiden. Design District heeft vijf mooie jaren bij Taets op het Hembrugterrein in Zaandam achter de rug. Een gemoedelijke, sfeervolle en geliefde locatie. Dit zorgde er voor dat vorig jaar ondanks de haast tropische temperaturen de bezoekers de weg naar het Hembrugterrein nog steeds in groten getale wisten te vinden. Geen reden om van locatie te wisselen zou men daarom kunnen zeggen. Echter, de strategisch betere ligging en de aantrekkingskracht van de Van Nelle Fabriek, die inmiddels op de UNESCO werelderfgoedlijst staat, deed de organisatie besluiten, na ruggespraak met de exposanten natuurlijk, om van locatie te switchen. Zo gebeurde het dat na vijf jaar Hembrugterrein Design District terugkeerde naar de oude vertrouwde stek in Rotterdam waar het van 2004 tot 2011 al plaats had onder de naam 100% Design.

De beurs omvatte twee vakdagen (woensdag en donderdag) en één publieksdag (vrijdag) met naast de diverse beurspresentaties een interessant nevenprogramma met lezingen, discussies en rondleidingen. Ook gaf de beurs wederom de ruimte aan jonge talentvolle ontwerpers om zich te presenteren. Vanuit de serre kon men de mooie tuin van Design District bereiken, waar ongeveer 10 deelnemers hun nieuwste buitenmeubilair presenteerden. Op de tweede vakdag was de parkeerplaats al een half uur voor aanvang goed gevuld, en dat beloofde veel goeds. Binnen in de hallen was weer het vertrouwde beeld te zien wat ook op het Hembrugterrein zichtbaar was: mooie inspirerende sfeervolle presentaties in een ongedwongen setting. Zoals ook de verslagen van vorige edities toegeven is Design District niet het evenement waar men specifiek naar toegaat om de laatste trends op vloerengebied te aanschouwen. De beurs behoort qua oppervlakte ook zeker niet tot de grootste en daarnaast is het vloerenaanbod te klein. Design District blijft daarentegen een verademing om zich weer eens in een positieve stemming op een kwalitatief hoogwaardig interieuraanbod te kunnen oriënteren. Daarentegen, de exposanten met een vloerenaanbod hadden wel degelijk een verhaal te vertellen met bijkomstig bijzondere producten.

“Er was gisteren behoorlijk wat belangstelling voor onze noviteiten en bestaande productlijnen,” vertelt Marcel Lapère van IVC. “En ik verwacht dat het vandaag drukker zal zijn. De donderdag is toch de dag waarop het moet gebeuren.” Veel belangstelling was er weer voor Moduleo Moods. “Vanwege de haast oneindige mogelijkheden blijft Moods een gewild product voor architect en projectinrichter en kan ook op deze beurs weer rekenen op de nodige belangstelling. Maar ook de veertien nieuwe tegeldessins in de Transform collectie krijgen veel waardering. Verder komt Moduleo na de zomer met ‘Impress Next Generation’ waarbij ‘embossed in register’ via een state-of-the-art technologie nog verfijnder is geworden. “Dit geavanceerde procedé leidt tot een uniek, creatief en op maat afgewerkt product dat is afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van de klant.”

Bij Textiles & More stonden de producten van mFLOR nadrukkelijk in de schijnwerpers. “We vertegenwoordigen mFLOR; wij focussen ons bij het pvc alleen op mFLOR,” aldus John Wachtmeester. “Daarnaast bestaat ons productassortiment uit onder meer zonwering en raambekleding. We bestaan nu drie jaar en komen voort uit Brunia. Brunia heeft veel contacten met architecten en de projectmarkt, wat voor mFLOR zeker interessant is. We zitten aan de voorkant van de markt en weten de architecten pro-actief te benaderen. We zijn blij met de terugkeer naar de Van Nelle Fabriek. Een toonaangevende aansprekende naam voor architecten.”

Klaren Agencies zette nadrukkelijk de nieuwste collecties van Ntgrate en Kymo in het voetlicht. “Heel bijzonder hoe de collectie van Ntgrate geproduceerd wordt,” aldus Harold Klaren die uitleg gaf over het geweven vinyl van Ntgrate. “We hebben veel aandacht gekregen voor de nieuwe collectie Whisper van Ntgrate die beschikt over een akoestische backing. Daarnaast is het een enorm slijtvast product, gemakkelijk in onderhoud en daarom dus ideaal voor projecten.” De vloerkleden van Kymo die Klaren presenteerde zijn haast te mooi om op te lopen. Innovatief en bijzonder hoogwaardig design dat met recht kunst genoemd zou kunnen worden.

Tarkett / Desso introduceerde twee nieuwe producten die volgens het bedrijf ‘beide de mogelijkheid bieden om een uniek, individueel verhaal te vertellen met een vernieuwd vloerdesign.’ Product Mixonomi geeft architecten en ontwerpers de mogelijkheid om creatief in te spelen met LVT, terwijl de Desso tapijttegel Stitch geïnspireerd is ‘op de subtiele, fijne kneepjes van handgeweven textiel’. Stitch biedt basiskleuren naar smaak aan te passen met accentkleuren. Stitch is het eerste product van de nieuwe ‘Make it your own’ collectie die sinds deze maand verkrijgbaar is. Met de collectie biedt Desso architecten en interieurontwerpers de kans om het tapijt via kleine nuances te personaliseren. iD Mixonomi is onderdeel van het concept ‘Floor is the new Playground’. Met iD Mixonomi kunnen architecten en interieurontwerpers vloerontwerpen creëren aan de hand van 33 kleuren en 10 vinylvormen. In april won Tarkett met iD Mixonomi een Red Dot Award voor product design. “We verwachten heel veel van deze vloeren,” aldus John Evenhuis. “De collecties prikkelen en zetten aan tot ongehoorde creativiteit.”

(Parketplein, 09-06-2017)

 
Markt meerlaagse producten in de lift

Leden-van-de-MMFA-bijeen-6217Leden van de MMFA bijeen bij gastheer Amorim Cork Composites in Porto voor hun jaarvergadering (Foto: MMFA)De Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft de actuele afzetstatistieken weer op een rijtje gezet en onlangs, eind april, aan de leden gepresenteerd op de jaarvergadering van de vereniging bij Amorim Cork Composites in Portugal. Naar schatting bereikten de leden in 2016 in de klassen 1 en 2 op de voor hun belangrijke markt van West-Europa een aandeel op de markt als geheel van circa 55 procent. De MMFA verwacht dat de gehele markt voor meerlaagse modulaire vloeren in de komende drie jaar een jaarlijkse groei zal kennen van 10 tot 15 procent.

In de MMFA-klasse 1 (substraten op HDF-basis met polymeerlaag, met uitzondering van pure laksystemen), waarin de leden van de vereniging momenteel aanspraak kunnen maken op een marktdekking van zo’n 95 procent, kon in de afgelopen drie jaar een groei van 20 procent per jaar worden opgetekend. In 2016 zetten de MMFA-leden in klasse 1 wereldwijd bij elkaar 9,3 miljoen vierkante meter af (2015: 7,8 miljoen m2). Niet minder dan 80 procent van het volume in deze klasse kwam vorig jaar voor rekening van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, met verder nog 17 procent voor de rest van West-Europa. Het op de voorbije Domotex gepresenteerde voorlopige cijfer van 9,2 miljoen vierkante meter is dus iets naar boven bijgesteld, net als de schatting van een marktdekking van 90 procent voor de leden in deze categorie. (Zie ook Nieuws van 25-01-2017).

De MMFA-klasse 2 (substraten op basis van polymeren of polymeercomposiet met polymeerlaag en/of polymeer laksysteem) noteert eveneens een jaarlijkse toename van de verkoop van producten. Door de toename van het ledenaantal wijkt de grondslag voor de rapportages intussen echter af, zodat het voor de MMFA lastig wordt om een vergelijking te trekken met de cijfers van het voorgaande jaar. Hoe dan ook, afgelopen jaar zetten de MMFA-leden bij elkaar inmiddels 34,4 miljoen vierkante meter klasse 2-producten af. Dit ligt ook iets boven de eerdere raming van 33,5 miljoen vierkante meter. In MMFA-klasse 3 (alle overige vloerconstructies die niet onder klasse 1 of 2 of onder externe normen vallen, bijvoorbeeld organische toplagen of mineraal dragermateriaal) is de dekking volgens kartelrechtelijke bepalingen ontoereikend (namelijk tenminste vijf rapporterende ondernemingen) om met cijfers naar buiten te mogen treden.

Te gast op de jaarvergadering in Portugal was de Noord-Amerikaanse zusterorganisatie Mulitlayer Flooring Association (MFA). Voorzitter Harlan Stone gaf een schets van de huidige meerlaagse markt in Noord-Amerika. Daar zijn producten met sandwichopbouw op WPC (‘waterproof core’) overheersend. De MFA betitelt de zogeheten rigide meerlaagse vloerbedekkingen voor de komende jaren als de snelst groeiende vloerencategorie in de VS. Voor het jaar 2017 raamt Stone het Noord-Amerikaanse marktvolume voor deze vloeren op ongeveer 500 miljoen dollar. Volgens Stone heeft de vakhandel vanaf 2012 een belangrijke rol gespeeld in de snelle verspreiding van de nieuwe meerlaagse producten op de Amerikaanse markt.

(Parketplein, 07-06-2017)

 
INretail Woonwinkelmonitor in de plus

Ook de INretail Woonwinkelmonitor laat een positieve omzetontwikkeling voor het voorbije eerste kwartaal zien. Met een plus van 4,5 procent valt de score evenwel iets bescheidener uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, met toen 8,6 procent vooruitgang. Een mogelijke verklaring hiervoor, zo oppert de brancheorganisatie, is dat de paasdagen dit jaar in april vielen en niet in maart zoals vorig jaar. Alle segmenten sluiten het eerste kwartaal positief af, met de gemengde zaken (waaronder de woonwarenhuizen) als uitschieter, getuige hun plus van 8,6 procent.

Omzetontwikkeling-woonbranche-q1-2017Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode vorig jaar (bron: INretail Woonwinkelmonitor)

Een andere uitkomst van de jongste monitor is dat twee op de drie deelnemers hebben weten te plussen. Verder laat met name de regio noord een sterke omzetstijging zien (8,7 procent), terwijl de drie grote steden terugvallen van een groei van 18,9 procent in het eerste kwartaal van 2016 naar nu nog maar 1,0 procent. Tenslotte sluit het GWB het eerste kwartaal af met een omzetplus van 6,4 procent, tegenover 3,8 procent voor het MKB.

Branchespecialist wonen Bert-Jan van der Stelt stelt op de website van INretail verder vast dat onder de woninginrichters de segmenten ‘midden’ en ‘midden/hoog’ het in het eerste kwartaal beter doen dan het ‘midden/laag’-segment. Hij noemt dit een duidelijke trendbreuk met het verleden, toen vooral het ‘midden/laag’-segment beter scoorde. Een verklaring kan volgens de branchespecialist liggen in het toegenomen consumentenvertrouwen, waardoor de klant bereid is om weer duurdere woninginrichtingsproducten te kopen.

(Parketplein, 07-06-2017)

 
Barometer woonbranche maakt een smak

In mei is de door Van Es Marketing Services verzorgde ‘woonbranche economische barometer’ flink gedaald, met ruim elf punten. De barometer sluit de maand af op een stand van 6,6. De daling wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door minder positieve cijfers over de woningmarkt. Maar ook de nieuwste cijfers over het consumenten- en producentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van de woondetailhandel vallen lager uit dan in de voorgaande maand. Een score boven de nullijn wijst niettemin nog altijd op groei van de markt.

baro1705‘Woonbranche economische barometer’ geeft terrein prijs (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in mei met ruim zeven punten. De deelindicator is uitgekomen op minus 4,5, waarmee de maandomzetontwikkeling in de woondetailhandel voor het eerst sinds maanden negatief is.

Consumenten zijn in mei minder positief, meldt het CBS. Hun vertrouwen daalt 3 punten en komt uit op 23, de eerste daling in bijna een jaar. Zowel hun oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid is verslechterd. Het producentenvertrouwen daalt van 8,3 in april naar 6,1 in mei, aldus het CBS.

In de verslagmaand april 2017 registreert het Kadaster bijna 17 duizend verkochte woningen. Dit is een stijging van 1,9 procent ten opzichte van april 2016. Vergeleken met de voorgaande maand, maart 2017, is er sprake van een daling van 22,9 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden beduidend lager zijn dan in de voorgaande maand, hebben de nieuwe cijfers een sterk negatief effect op de stand van de barometer.

(Parketplein, 06-06-2017)

 
Geslaagd jubileumfeest Flamingo Parket
Goede-opkomst-enGoede opkomst en veel gezellige drukte
Rob-Verbaten-metRob Verbaten van Rover’s Flooring met partner
Lars-Versteeg-houdtLars Versteeg houdt toespraak

Flamingo Parket organiseert vandaag zijn jubileumfeest. In juni 1967, vijftig jaar geleden, werd het bedrijf opgericht door Jon Versteeg als Europa Parket. Deze vrijdag vieren Flamingo Parket en Europa Parket hun jubileum in een zonnig en warm Barneveld, vanzelfsprekend in gezelschap van talrijke bekenden en relaties. “Iedereen is hartstikke enthousiast,” aldus een tevreden Dick van de Klok eerder vanmiddag. “Alle honderd en tien genodigden zijn komen opdagen!” Ook gasten van de fabriek in het Duitse Dömitz waren present en tal van leveranciers uit de Nederlandse parketbranche lieten hun gezicht zien.

Eerder op de dag werd voor de genodigden al ‘open huis’ gehouden, met een rondleiding door de fabriek aan de Harselaarseweg. Om zes uur vanavond voorzag het programma in een ontvangst op feestlocatie 't Hoefslag elders in Barneveld, een half uurtje later gevolgd door het ‘formele’ gedeelte, met een speech van Lars Versteeg. De directeur lichtte toe hoe goed zijn bedrijf er momenteel voor staat en bracht in herinnering hoe het bedrijf onder zijn vader tot wasdom is gekomen en hoe jammer hij het vond dat zijn ouders niet meer bij de bijeenkomst van vandaag aanwezig kunnen zijn. Aansluitend vonden tot middernacht allerlei feestelijkheden plaats met onder meer walking diner, live muziek en entertainment.

(Parketplein, 02-06-2017)

 
Verdeeld beeld eerste kwartaal EPLF

Paul-De-Cock-innoEPLF-vice-voorzitter Paul De Cock (Unilin) stelt het op de toekomst gerichte ‘EPLF Innovatiemanifest’ voor (foto: EPLF).De wereldwijde afzet van laminaatvloeren uit Europese productie van bij de EPLF aangesloten ondernemingen, toont in het eerste kwartaal van 2017 een licht neerwaartse tendens in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De regionale ontwikkeling liep zoals gebruikelijk uiteen. In het voorbije kwartaal blijkt West-Europa als enige regionale markt per saldo zwakker uit de bus te komen dan een jaar terug, Oost-Europa is relatief stabiel gebleven, Noord-Amerika noteert een aanzienlijke groei en in Zuid-Amerika en Azië wordt de groei met dubbele cijfers geschreven. De EPLF beklemtoont dat nog veel kan veranderen in het jaar als geheel.

De Europese laminaatmakersvereniging maakte de cijfers begin vorige maand bekend op zijn jaarvergadering, gehouden bij buitengewoon lid Neuhofer Holz in Oostenrijk. Daar werd tevens het nieuwe ‘EPLF Innovatiemanifest’ gepresenteerd en voor akkoord verklaard. De EPLF heeft in dit manifest zijn strategie vastgelegd voor een succesvolle toekomst voor laminaatvloeren versus uitdagers (niet bij naam genoemd, maar lees: LVT) op de vloerenmarkt. Vice-voorzitter Paul De Cock: “Laminaat is de vloer die zich sedert 40 jaren steeds weer opnieuw uitvindt.” Onophoudelijke innovatie is wat hem betreft cruciaal, want de voordelen die dat oplevert komen altijd ten goede aan de klanten.

(Parketplein, 02-06-2017)

 
Soudal neemt lijmproducent Mitol over

PARKETOLIT-E66Parketolit E66 van MitolSoudal neemt de Sloveense lijmproducent Mitol over. Het bedrijf realiseert een omzet van 17 miljoen euro met een productportfolio van meer dan 500 hoogwaardige, technische lijmen. Mitol werd kort na de oorlog als zuivelbedrijf opgericht en ontwikkelde enkele jaren later de eerste lijm, op basis van caseïne geëxtraheerd van melkoverschotten. In de volgende decennia breidde Mitol zijn activiteiten uit naar de productie van synthetische lijmen. Het bedrijf verwierf een sterke positie in de Balkan, waarna nieuwe exportmarkten werden verkend. Momenteel realiseert Mitol 60 procent van zijn omzet in export naar meer dan 30 landen en stelt het bedrijf 81 mensen tewerk. Mitols productportfolio bestaat uit dispersies, hotmelt- en PVA/PU-gebaseerde lijmen. Deze producten zijn voornamelijk bestemd voor de professionele houtverwerkingsindustrie, de papier- en verpakkingsindustrie en het verlijmen van vloerbekleding. Soudals langetermijnvisie voor Mitol is om van het bedrijf een Oost-Europees ‘center of excellence’ voor lijmen en dispersies te maken.

(Parketplein, 02-06-2017)

 
Chinese fabrikant in geweer tegen taks

china-vlagIn China heeft een grote groep van ondernemingen onlangs een oproep gedaan om de verbruiksbelasting op houten vloeren (van de categorie ‘solid composite flooring’) af te schaffen, zo meldt het jongste ITTO TTM Report. De tak van nijverheid zou kampen met zware marktomstandigheden. De afgelopen tien jaar diende een verbruiksbelasting van 5 procent te worden betaald op ‘solid composite flooring’, maar dit heeft de winstgevendheid van veel producenten van houten vloeren flink afgeroomd. Sommige fabrikanten zouden volgens ITTO zelfs op de rand van een faillissement balanceren. De belastingdruk heeft de vraag ondermijnd en dit, samen met de stijgende loon- en grondstofkosten, heeft de fabrikanten in een lastige toestand gebracht.

(Parketplein, 02-06-2017)

 
Houtdatwerkt erkend EVC-aanbieder

evc-houtdatwerktHoutdatwerkt is vanaf nu erkend EVC-aanbieder, gecertificeerd tegen de EVC-Kwaliteitscode 2.0. De stichting (www.houtdatwerkt.nl) neemt als erkende aanbieder het stokje over van SSWT (Stichting Sociaal en Werkgelegenheidsfonds Timmerindustrie) dat tot deze zomer erkend is. Voor de klanten van Houtdatwerkt verandert er naar eigen zeggen niet veel. Het afgelopen anderhalf jaar konden werkenden in de timmerindustrie, houthandel en parketbranche al bij haar terecht voor het vastleggen van hun opgedane competenties in een ErVaringsCertificaat. De stichting verrichtte die taak als uitvoeringsorganisatie van SSWT. Nieuw is dat Houtdatwerkt ook EVC’s kan uitschrijven op branchekwalificaties. De stichting belooft binnenkort met meer informatie te komen op haar te vernieuwen website.

(Parketplein, 02-06-2017)

 
Rechter bevestigt sanctie tegen Fibois

Door-NVWA-geraadpleegdeDoor NVWA geraadpleegde Greenpeace-onderzoekDe sanctie die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) van het Ministerie van Economische Zaken vorig jaar uitdeelde aan de Purmerendse houthandelaar Fibois, is volgens de rechter terecht. Dit betrof, alweer ruim een jaar geleden, de allereerste voorwaardelijke boete tegen ‘fout hout’ die deze Nederlandse ‘houtpolitie’ heeft uitgedeeld, zo brengt Greenpeace in herinnering. “Het was een historisch moment in de Nederlandse en de Europese strijd tegen de handel in illegaal gekapt hout. Want ondanks het bewijs van handel in illegaal gekapt en verdacht hout en verschillende aangiftes, greep de NVWA niet in,” aldus de milieuvereniging.

Juist vanwege onder meer een handhavingsverzoek van Greenpeace kwam de NVWA in 2015 twee maal in actie. Na de eerste inspectie maande de NVWA het bedrijf tot het nemen van corrigerende maatregelen. De tweede inspectie liet zien dat het bedrijf nog steeds onvoldoende informatie had ingewonnen en niet kon aantonen - zoals sinds maart 2013 verplicht onder de Europese houtverordening (EUTR) - uit welke kapconcessies een lading Kameroenees hout afkomstig was. Vorig jaar volgde dan de eerste sanctie. (Zie ook het nieuwsitem ‘NVWA treedt op tegen houtimporteur’ van 09-03-2016).

Fibois stapte evenwel naar de rechter, maar de rechtbank stelde vorige week de NVWA in het gelijk. De voorwaardelijke boete blijft overeind: als Fibois opnieuw de fout in gaat, moet zij voor elke kubieke meter hout die ze op de Europese markt brengt een boete van 1800 euro betalen. Greenpeace zegt te hopen dat houtimporteurs en aanverwante bedrijven er “nu serieus voor gaan zorgen dat het hout dat zij op de Europese markt brengen van legale herkomst is.”

(Parketplein, 02-06-2017)

 
Goed eerste kwartaal woonbranche

cbs-logoIn het eerste kwartaal groeide de omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren en winkels in keukens) wederom flink ten opzichte van een jaar eerder. De omzet was 10,8 procent hoger. Ook de verkopen namen sterk toe (9,1 procent). In elf jaar is hun omzet- en volumegroei niet zo hoog geweest, zo meldt het CBS in zijn vandaag verschenen Kwartaalmonitor detailhandel. Met de omzetgroei in het eerste kwartaal kent 2017 dan ook een goede start. De branche profiteert onder andere van het feit dat de huizenmarkt op dit moment op volle toeren draait. Over heel 2016 was de omzetgroei 3,5 procent.

De winkels in meubels, verlichting en overige huishoudelijke artikelen (inclusief winkels in artikelen voor woninginrichting algemeen assortiment) hebben 4,5 procent meer omzet behaald dan een jaar eerder. Sinds het derde kwartaal van 2014 is hun omzet gestegen. Er werd 2,5 procent meer verkocht. De omzetstijging was vooral te danken aan de meubelzaken. Deze behaalden duidelijk meer omzet dan een jaar eerder. De winkels in huishoudelijke artikelen zagen hun omzet afnemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

(Parketplein, 02-06-2017)

 
Frans consumentenonderzoek naar parket

parquetdefranceDe Franse branchevereniging ‘L’Union française des fabricants et entrepreneurs de parquets' (Uffep) begint een groot onderzoek onder een panel van consumenten om te achterhalen welke acties gewenst zijn om het verbruik van (Frans) parket te bevorderen, een en ander met steun van de overkoepelende houtorganisatie France Bois Forêt. De vier belangrijkste doelstellingen van het onderzoek zijn: ontdekken welk proces leidt tot het voorschrijven van parket, het in kaart brengen van het aankoopgedrag, het maken van een analyse van het imago dat parket met zich meedraagt en tenslotte het bepalen van wat moet gebeuren om de zichtbaarheid en de keuzemogelijkheden van parket te verbeteren. De uitkomsten van de enquête worden later in het jaar verwacht en moeten resulteren in een plan van aanpak ten gunste van parket, in het bijzonder parket van Franse makelij.

(Parketplein, 02-06-2017)

 
Design District ’17 in aantocht

Design-District-2016Sfeerbeeld Design District ’16 (foto: Puur Design Producties)“Het is een verademing om zich weer eens in een positieve stemming op een kwalitatief hoogwaardig interieuraanbod te kunnen oriënteren. Waar andere vakbeurzen zich kenmerken, of beter gezegd willen kenmerken, door de geëigende combinatie van handels- en relatiebeurs, beschikt Design District over de ‘x-factor’ waarmee designbeurzen zich weten te onderscheiden: interieur als bijna tot kunst verheven inspiratiebron,” zo besloten we vorig jaar ons verslag van de veertiende editie van de beurs, toen nog op de locatie Taets, aan het Hembrugterrein in Zaandam. Een bezoek aan het sfeervolle evenement blijft altijd de moeite waard, ook al is het bepaald geen podium waar alle trends op vloerengebied zijn te bewonderen. Dit jaar is Design District terug op het oude nest te Rotterdam, in de Van Nelle Fabriek, komende week woensdag 7, donderdag 8 en vrijdag 9 juni.

De animo van exposanten bleek al vroeg flink groot en de beursvloer diende zelfs te worden uitgebreid. Bijna tweehonderd namen telt de exposantenlijst nu. Een greep uit de deelnemers: Baars & Bloemhoff, BIC Carpets, Bomat, Decospan, HMC mbo vakschool, mFLOR International, Moduleo, Ntgrate, Ode aan de Vloer, Ruckstuhl, Tarkett/Desso, Toucan-T en Tretford. Meer informatie: www.designdistrict.nl.

(Parketplein, 31-05-2017)

 
Vakevenement EPF 2017 op komst

FachmesseAan het randje van de kalender, de zomer is eigenlijk al begonnen, biedt de Bayerische BauAkademie in Feuchtwangen om de drie jaar onderdak aan de gespecialiseerde vakbeurs Estrich Parkett Fliese (EPF). Ambachtelijke kwaliteit en productinnovatie, praktijk naast theorie, staan centraal op deze door zowel bezoekers (de vakman) als exposanten vrijwel unaniem aanbevolen allround vakbeurs voor de vloeren(op)bouw. Advies van brancheorganisaties, panels, workshops en lezingen over het zich constant ontwikkelende ambacht staan gepland in het nevenprogramma. De elfde editie staat op de rol voor 29 juni tot en met 1 juli a.s. De vorige keer trok het evenement ruim 4000 bezoekers in drie dagen tijd.

De EPF wordt steeds internationaler wat het aanbod betreft. Dit jaar krijgen 160 Duitse exposanten gezelschap van bijna 30 exposanten uit landen als Nederland, België, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken, Zweden, Oostenrijk en Zwitserland. Wat de beursorganisatie aangaat, is de EPF dan ook een podium voor Europees netwerken en vakgerichte kennisuitwisseling. Ruim de helft van de exposanten is gerelateerd aan ‘Estrich’ (cementdekvloeren), gevolgd door ‘Parkett’ met zowat twintig procent, ‘Fliese’ (tegels) met vijftien procent en dienstverlening met tien procent.

Een greep uit de ‘parketcatalogus’: Adler Parkett, Chêne de l’Est, FranzParkett, Hamberger, Hocoholz, Jaso, Kährs en Reinlein. Nederland vaardigt onder meer Arturo Unique Flooring en Unifloor af. Op het terrein van afwerking, lijm en toebehoren zijn vrijwel alle bekende namen aanwezig, van Bona en Bostik, via Forbo Eurocol, Irsa en Loba, tot Schönox en Wakol, en nog veel meer.

(Parketplein, 29-05-2017)

 
Eerste luxevinyl op rol: ‘Tempo’
Totale-dikte-van-Tempo-1Totale dikte van Tempo bedraagt twee millimeter, met een slijtlaag van een halve millimeter (foto: brochure Tempo)
Tempo-Foxtail-Pine-1Tempo Foxtail Pine (foto: IVC Group)

De IVC Group uit Avelgem komt met de primeur van luxevinyl op rol, gelanceerd onder de merknaam ‘Tempo’. De nieuwe productcategorie zal naar verwachting van de fabrikant voornamelijk toepassing vinden in (semi-)commerciële toepassingen - zoals woonzorgcentra, studentenverblijven en retail - waar de van LVT bekende realistische looks op prijs worden gesteld, maar evenzo de snelheid van installatie zwaar meetelt. Een rol vinyl kan immers tot 30 procent sneller worden geplaatst dan LVT.

“Tempo biedt een antwoord door de voordelen van beide productcategorieën te combineren: waar het standaard rollenproduct net niet voldoet qua look & feel, en waar ook LVT niet de ideale oplossing is, omdat elke plank apart moeten worden gelegd,” aldus de IVC Group. De Vlaamse vloerengroep maakt zoals bekend reeds LVT onder de merknaam Moduleo en vinyl op rol onder de merknamen Leoline (residentieel) en ITEC (project).

Tempo wordt gebracht in vier houtdessins (drie eiken en een den) en veertien kleuren. Een extra matte, beschermende finish draagt bij tot de realistische houtlook. De nieuwe V-groef embossingtechnologie zorgt voor de adequate plankenlook en bovendien krijgt elke plank een accent door een aparte houtstructuur. Eenmaal geïnstalleerd (volledige verlijming), leunt het resultaat volgens de IVC Group sterk aan tegen een LVT-vloer.

Het vloeroppervlak blijft voorts honderd procent naadloos en dus ook waterdicht, wat gemakkelijk is en belangrijk voor het onderhoud. De gitzwarte, stevige rug wordt tevens afgewerkt met een fijne structuur op rugkant om de verlijming en hechting met de ondervloer te vergemakkelijken. Tempo is beschikbaar in rollen van twee en vier meter.

(Parketplein, 26-05-2017)

 
Afwerkingsbedrijven groeien minder meer

De deelbranche van de afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw zag de omzetgroei (+6,8 procent) in het eerste kwartaal van dit jaar bijna halveren ten opzichte van het voorgaande vierde kwartaal (+12,9 procent). Dit toont het CBS vandaag in de Kwartaalmonitor Bouw. De grotere afwerkingsbedrijven, met tien of meer werknemers, kwamen in het eerste kwartaal tot een nog forsere plus (+9,1 procent), maar ook zowat half zo veel als in het vierde kwartaal (+18,4 procent). Tot de afwerking rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

Omzetontwikkeling-gespecialiseerde-bouw

Alle bedrijven in de gespecialiseerde bouw bij elkaar behaalden in het eerste kwartaal met 2,9 procent een gematigder groei dan in voorgaande kwartalen. Die lag een kwartaal eerder nog op ruim 8 procent. De deelbranches sloopbedrijven & grondwerk en bouwinstallatiebedrijven bleven nu rond de nullijn hangen.

De bouwsector als geheel behaalde een omzetstijging van 5,5 procent in het voorbije kwartaal. Bedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw, waaronder de bouw van woningen en gebouwen, zagen de omzet met bijna 10 procent toenemen. De vergunde bouwsom voor zowel woningen als bedrijfsgebouwen nam toe. Net als in de afgelopen twee kwartalen is het ondernemersvertrouwen in de bouw het hoogst van alle sectoren. In 2013 was de bouw nog de meest somber gestemde sector.

(Parketplein, 24-05-2017)

 
Machines laten keuren via de PPC

jaarlijkse-keuring-ppcJaarlijkse keuring machines is verplicht (foto: Op’t Hof)De Plinten & Profielen Centrale verzorgt nu ook de keuring van zaag- en schuurmachines. Voor zijn nieuwe service werkt de groothandel uit Wijk bij Duurstede samen met Op’t Hof in Nederhemert, die al het elektrisch gereedschap volgens de NEN 3140-norm keurt en certificeert. Met machines die volgens deze norm zijn gecertificeerd voldoet men aan de wettelijke verplichtingen van het ARBO-besluit. Na goedkeuring verstrekt Op 't Hof een erkend certificaat met een geldigheidsduur van een jaar en wordt de machine voorzien van een sticker.

De haal- en brengservice van de PPC is gratis. Klanten melden een apparaat aan voor de jaarlijkse keuring, waarna de chauffeur bij zijn eerstvolgende levering het apparaat meeneemt. De PPC haalt en brengt het apparaat bij Op 't Hof en levert hem vervolgens weer aan de klant terug.

De PPC wijst overigens op de bestaande verplichting om schuurmachines en zagen jaarlijks te laten keuren op deugdelijkheid en een goede staat. Zo worden slijtage, veroudering of verslechtering tijdig gesignaleerd en ontstaat geen gevaar op de werkplek. De Inspectie SZW kan hierop controleren.

(Parketplein, 24-05-2017)

 
Elastische vloerbedekking in de lift

De markt voor elastische vloerbedekking heeft zich vorig jaar zeer positief ontwikkeld in West-Europa. Het afzetvolume liep in totaal met 4,2 procent op. Duitsland tekende met een plus van 8,1 procent voor de hoogste groei. Slechts Italië en Frankrijk noteerden in West-Europa voor een teruggang in volume. Aldus meldt onderzoeksbureau Interconnection Consulting in zijn nieuwe marktonderzoek ‘Elastische Bodenbeläge in Europa 2016’. Tot en met 2019 rekenen de onderzoekers op een per saldo bijna even zo goede ontwikkeling als in 2016, namelijk een samengestelde jaarlijkse groei van 3,7 procent in het volume. De omzet steeg in West-Europa vorig jaar overigens met 5,5 procent.

De verhoogde activiteit in de bouw en de algemene economische gang van zaken zorgen ervoor dat de sector flink in lift zit. Onze oosterburen voeren de ranglijst aan wat toegenomen afzetvolume van elastische vloeren betreft. Daarop volgen op een kluitje Groot-Brittannië, Nederland, België, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland, alle in 2016 met een groei tussen de 2 en 3 procent. Frankrijk en Italië zagen hun markt evenwel krimpen onder invloed van de algehele economische toestand.

LVT-vloeren-0517

De LVT-vloeren zijn volgens de onderzoekers de sterkste productgroep, met een marktaandeel binnen het segment van inmiddels meer dan een kwart (27,7 procent) in hoeveelheid. En toenemend, want deze productgroep is niet alleen de grootste, maar ook de snelst groeiende (5,6 procent). Daarna komen de heterogene (20,9 procent marktaandeel) en de homogene pvc-vloeren (15,6 procent). In geld gemeten had linoleum vorig jaar een marktaandeel van 10,2 procent in het elastische segment in West-Europa.

Elastische-vloeren-0517

Elastische vloeren worden weliswaar nog hoofdzakelijk (rond 70 procent) toegepast in de niet-residentiële sector, maar de opmerkelijke groei van wat in het Duits ‘Designboden’ heet (LVT dus) stopt niet voor de drempel van de particuliere woning. De residentiële markt herbergt in talrijke landen nog een aanzienlijk groeipotentieel, aldus Marta Kushlyk, auteur van het nieuwe marktonderzoek, vooral daar waar gerenoveerd wordt. In de niet-residentiële sector is de gezondheidszorg met 14,4 procent de belangrijkste markt voor elastische vloerbedekkingen. Daarna volgen de publieke sector (12,6 procent) en vlak daarachter onderwijs & cultuur.

Internationale spelers zoals Forbo, Tarkett of Gerflor zijn dominant in de West-Europese branche, zo vervolgen de onderzoekers, al zijn deze bedrijven ook in andere segmenten van de vloerenmarkt sterk vertegenwoordigd in veel gevallen. De concentratie in de markt wordt aangegeven als zeer hoog. Het marktaandeel van de top 10-bedrijven ligt in het achttal onderzochte landen tussen de 60 en 80 procent. Waarbij Duitsland weliswaar nog de geringste marktconcentratie kent, niettemin tot de hardst bevochten markten wordt gerekend.

De samengestelde jaarlijkse groei in Polen, Hongarije, Slowakije, Tsjechië, Turkije en Rusland in de periode 2016-2010 wordt overigens geschat op 0,6 procent in hoeveelheid. Vooral vanaf 2018 oogt de gang van zaken in Midden- en Oost-Europa weer een stuk florissanter. In deze landengroep hebben heterogene vloeren nu een aandeel van ruim driekwart en LVT van 5,5 procent. Meer informatie: www.interconnectionconsulting.com.

(Parketplein, 24-05-2017)

 
Unifloor op tv

screenshot-GreenProjectScreenshot filmpje: Frank Vousten (rechts) van Unifloor geeft uitleg aan Roel Kyvelos, presentator GreenProjectOp de stand van Unifloor op de Bouwbeurs in Utrecht zijn opnames gemaakt voor het tv-programma GreenProject van RTL7. GreenProject wil kijkers informeren, adviseren en inspireren op het gebied van duurzaamheid, MVO, renovatie, kostenbesparingen, etc. In de Jaarbeurs werd een Bouwbeursspecial gemaakt, met Unifloor als één van de bedrijven die hiervoor is gefilmd. Unifloor levert zoals bekend diverse ondervloeroplossingen die ingezet kunnen worden bij renovatieprojecten. Zo zijn Redu-Panel, EcoPearls en Jumpax uitstekende oplossingen hiervoor. Bekijk de film op: http://www.unifloor.nl/nl/actueel/unifloor-op-tv

(Parketplein, 22-05-2017)

 
Klein plusje houtindustrie

cbs-logoDe omzet in de hout- en bouwmaterialenindustrie is in het eerste kwartaal van 2017 met 1,3 procent toegenomen op jaarbasis, zo meldt het CBS in zijn Kwartaalmonitor Industrie. De ontwikkelingen op de binnenlandse en buitenlandse markt gaan met een omzetgroei van respectievelijk 1,3 en 1,4 procent vrijwel gelijk op. Uit de onderliggende statistieken blijkt dat van de twee deelbranches de totale omzet van de bouwmaterialenindustrie (+1,2 procent) ietsje minder hard is gegroeid dan die van de houtindustrie (+1,6 procent), waartoe ook de parketfabrikanten behoren. De prijzen in de hout- en bouwmaterialenindustrie liggen het eerste kwartaal 1,2 procent hoger dan vorig jaar. De houtindustrie blijkt voornamelijk de aanjager van deze prijsstijging, met een plus van 1,8 procent. De meubelindustrie noteert in het eerste kwartaal overigens een omzetgroei van 5,3 procent ten opzichte van vorig jaar, vooral dankzij een gunstige gang van zaken in het binnenland.

(Parketplein, 22-05-2017)

 
Flamingo Parket vijftig jaar

Nieuwe-profileermachine-50jaarNieuwe profileermachines bij jubilerend Flamingo ParketFlamingo Parket viert binnenkort feest. Het bedrijf werd in juni 1967 als Europa Parket opgericht door Jon Versteeg. In die tijd een eenmanszaak waar de tapisvloeren nog met een hamer werden gespijkerd en de gaatjes gedreveld. Twaalf centimeter brede vloeren waren niet geschikt en te breed om parket van te maken en men kon kiezen tussen (DD) gelakte of geïmpregneerde vloeren (Q16). Anno 2017 is de markt compleet veranderd en heeft Flamingo Parket twee fabrieken, waar Twin-Plank, massieve vloerdelen, tapisvloeren, traptreden en ‘custom made’ vloeren worden geproduceerd tot wel driehonderd millimeter breed.

“De laatste vijf jaar zijn echter de beste van de vijftig geweest,” aldus eigenaar Lars Versteeg. “Dit is te danken aan continue kwaliteitsverbeteringen, innovatieve producten zoals de zeer gevraagde Raftwood en Wil-collecties en een constante investering om het machinepark up to date te houden.” Zo zijn onlangs voor zowel de fabriek in het Duitse Dömitz als het Nederlandse Barneveld twee nieuwe profileermachines aangeschaft die een passing garanderen volgens de allerhoogste standaards. “Doordat de machines steeds nauwkeuriger en sneller worden, kan Flamingo Parket steeds efficiënter produceren wat zich vertaalt in een nagenoeg constant blijvend prijsniveau,” zo besluit Versteeg. (Zie ook de rubriek Column & Co voor ‘Vijf vragen aan’).

(Parketplein, 19-05-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

floorify

 

Floor Forum

FF-124FFI-92

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Poolse bedrijven
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Producenten van polyurethaanlijmen
  • Nabeschouwing Domotex Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com