unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
Europa hekelt België om illegaal hout

Europese-Commissie-BelgiëEuropese Commissie heeft België op het matje geroepen voor gebrekkig toezicht op fout hout (foto: Greenpeace).De Europese Commissie heeft, na een klacht van milieuorganisatie Greenpeace, geoordeeld dat België te weinig controles uitoefent om illegaal hout tegen te gaan. Zij is een procedure tegen onze zuiderburen begonnen voor schending van het Europees recht. Het is de eerste keer dat de Europese Commissie een lidstaat veroordeelt voor de onjuiste toepassing van de EU Houtverordening uit 2013.

Volgens de Commissie is België er sinds de Houtverordening van kracht is slechts in geslaagd om twintig controles uit te voeren, terwijl er grote hoeveelheden hout (via de haven van Antwerpen) het land binnenkomen. Amper anderhalve ambtenaar was bevoegd voor de controles en bovendien werd geen enkel bedrijf een sanctie opgelegd. Greenpeace hekelt al jaren de wat genoemd wordt ‘lakse’ houding van de Belgen. De milieuorganisatie zegt, samen met andere ngo’s, te hebben aangetoond dat meerdere Belgische bedrijven zich bevoorraden met verdacht hout uit onder meer risicolanden als de DR Congo, Brazilië of Kameroen. Het in België ingevoerde hout heeft overigens vaak een bestemming elders in Europa, maar dat doet niets af aan de verplichting van het land in kwestie.

“Dit moet de Belgische overheid wakker schudden, want zij moet dit zware probleem eindelijk ernstig nemen, en ervoor zorgen dat de wet wordt nageleefd,” zo reageert Sébastien Snoeck, bossenexpert bij Greenpeace België. Ter vergelijking wordt aangegeven dat Nederland per jaar alleen al honderd controles uitvoert, met een veel kleinere houthandel. Minister Marie-Christine Marghem heeft recentelijk een versterking van het controleteam met zeven man aangekondigd. België heeft hoe dan ook nu twee maanden de tijd om te antwoorden op de kritiek van de Commissie. Indien er geen afdoende antwoord komt of de termijn niet wordt nageleefd, kan de Commissie de inbreukprocedure voortzetten en de zaak zelfs aanhangig maken bij het Europees Hof van Justitie.

(Parketplein, 20-10-2017)

 
Scandinavische lifestyle van mFLOR

IthringOak-Gelt‘Gelt' uit de serie Ithring Oak van mFLOR is typisch een vloer die zich thuis voelt in het Scandinavische interieur.In zijn reeks van ‘lifestyles’ brengt mFLOR nu de ‘Scandinavische’ onder de aandacht. Bijpassende producten van de designvloerenspecialist uit Twello fungeren in deze lifestyle als fraai alternatief voor houten vloeren, met voordelen als warmte en onderhoudsgemak en keuze uit talrijke legpatronen en kleuren.

Kenmerkend voor de Scandinavische stijl is het strakke design, de eenvoud, rust, geometrische vormen en het gebruik van natuurlijk ogende materialen. Bestanddelen alle van een strakke doch warm overkomende inrichting. Het kleurgebruik beperkt zich tot lichte tinten als wit, lichtgrijs en pastel. Het materiaalgebruik is eenvoudig. De blankhouten look volstaat voor meubels, vloeren, wanden en soms zelfs plafonds. Toevoeging van accessoires met fel gekleurde geometrische prints brengt meer pit in dit door naturel tinten gekenmerkte interieur, zonder evenwel stijlbreuk te plegen.

mFLOR heeft bij elkaar een vijftal lifestyles vastgesteld, samen met interieurarchitecten. Zijn collecties volgen alle deze onderverdeling en helpen zo de zich oriënterende koper bij het maken van zijn/haar uiteindelijke keuze. Meer informatie is terug te vinden op www.mflor.com.

(Parketplein, 20-10-2017)

 
Universele Bostik Plintenlijm

Bostik-PlintenlijmDe nieuwe Bostik Plintenlijm is een universele, door Bostik ontwikkelde, montagelijm voor plinten en profielen. Deze lijm en voegkit in één is overschilderbaar met de meeste alkydharslakken en watergedragen verven en hecht volgens de aanbieder goed op diverse materialen. Het product is geschikt voor het verlijmen van plinten en profielen van hout, mdf, (natuur)steen, pvc, rvs of aluminium op ondergronden zoals steen, beton, baksteen, stucwerk, en dit eveneens voor verlijmingen op oneffen ondergronden en op natuursteen. De lijm hecht direct, dus klemmen is niet nodig. De Bostik Plintenlijm is leverbaar in kokers van 290 ml. De producten van Bostik worden in Nederland door Albers en in België door Holz-Bois verdeeld.

(Parketplein, 18-10-2017)

 
Stia nu Admonter Holzindustrie

admonterDe internationaal bekende merknaam Admonter is vanaf deze maand ook terug te vinden in de naam van de Oostenrijkse maker van de producten. Stia Holzindustrie GmbH is veranderd in Admonter Holzindustrie AG. De wijziging van bedrijfsnaam en tevens rechtsvorm gebeurt op verzoek van de Benediktinerstift Admont, de plaatselijke abdij die voor de volle honderd procent eigenaar is van deze producent van karakteristieke houten vloeren. ‘Stia’ was overigens al een afkorting van STIft Admont. Meer informatie: www.admonter.eu.

(Parketplein, 18-10-2017)

 
‘Noord-Koreanen maken Chinees parket'

vlag-noord-koreaArbeidskrachten uit Noord-Korea die door hun regering worden tewerkgesteld in fabrieken in de noordelijke Chinese stad Hunchun, zijn betrokken bij de productie van houten vloeren, die mogelijk worden geëxporteerd naar de Verenigde Staten, zo meldt Associated Press. Het bureau schrijft over tienduizenden Noord-Koreanen die door het onfrisse regime wereldwijd worden ‘gedetacheerd’, om jaarlijks zo’n 200 tot 500 miljoen dollar aan deviezen naar hun land te sturen, wie weet om allerlei ongewenst wapentuig van te bouwen. Frappant is dat president Trump afgelopen zomer het importeren van producten die waar ook ter wereld door Noord-Koreanen zijn gemaakt, wettelijk tot een federale misdaad liet verklaren. Al worden in Hunchun vervaardigde houten vloeren regulier uitgevoerd naar de VS, is Associated Press tijdens zijn naspeuringen geen concrete gevallen tegengekomen van houten vloeren die specifiek zijn gemaakt met behulp van Noord-Koreaanse arbeidskrachten. Wel visproducten trouwens.

(Parketplein, 18-10-2017)

 
Bosgoed Trends & Inspiratiedagen

bosgoed-on-tour-logoBosgoed organiseert komende maand een aantal Trends & Inspiratiedagen in den lande. Op een handvol locaties krijgen de relaties van de Deventer groothandel het een en ander voorgeschoteld aan nieuwe concepten, acties en verbredingen in zijn merkenportefeuille. Leveranciers als COREtec, Doing Dutch, mFLOR, Parador, Uzin en Wolff geven alle acte de présence met hun nieuwigheden.

Bosgoed ‘on tour’ doet op maandag 6 november Heerenveen aan (bij Bosgoed), dinsdag 7 november Assen (bij Bosgoed), woensdag 8 november Roermond (locatie De Oolderhof Herten), donderdag 9 november Zaandam (locatie Taets) en ten slotte vrijdag 10 november Deventer (bij Bosgoed). Telkens van twee uur ’s middags tot acht uur ’s avonds. Op aanvraag kan men ’s avonds gebruik maken van een herfststamppotbuffet. Voor nadere informatie en inschrijvingen: www. bosgoed.nl.

(Parketplein, 18-10-2017)

 
Parketfabriek Lorraine stopt einde jaar

Afzelia-visgraat-lorraineAfzelia visgraat vloer uit het assortiment van Lorraine.En weer verdwijnt een bekende naam in de branche. Over luttele maanden beëindigt Parketfabriek Lorraine zijn bedrijfsactiviteiten. “Aan onze rijke historie op het gebied van parket gaat helaas een einde komen,” zo schrijft Karin Rooding aan de relaties van de ruim een halve eeuw oude onderneming. “Wij hebben besloten om het wat rustiger aan te gaan doen. We ruilen het drukke zakenleven in voor meer tijd met onze familie.” De werkzaamheden worden gestaakt op de laatste dag van dit jaar. Het bedrijf is tot 1 november telefonisch bereikbaar voor wie vragen of anderszins wensen heeft en per mail (administratie@parketfabrieklorraine.nl) nog tot 31 december. “De voorbije jaren waren ongelofelijk prachtig en leerzaam,” zo besluit Karin Rooding. Zij dankt alle relaties hartelijk voor het geschonken vertrouwen, de prettige samenwerking en de goede verstandhouding.

Onder de naam Rooding Parket startte de onderneming in 1963 in Voorburg met de import van lamelparket van het merk Kährs, destijds een onbekend maar al snel gewild product. Spoedig viel het besluit om naast de verkoop als detaillist ook direct aan parketbedrijven te gaan leveren. Dit bleek een succes en mede door andere uitbreidingen van het assortiment, werd in 1970 besloten te verhuizen naar een nieuw te bouwen pand in het Noord-Brabantse Oosterhout. In 1972 werd begonnen met de productie van traditioneel parket, in een eigen, volledig nieuwe fabriek met droogkamers. In 1980 werd voorts een Franse parketfabriek met zagerij overgenomen. Dit stelde het bedrijf in staat om gelaagd parket te leveren van een constante kwaliteit eiken uit de streek Elzas-Lotharingen. Hetzelfde jaar nog werd de bekende groothandel Veha in Amsterdam overgenomen.

Deze maand acht jaar geleden maakten oprichters Henk Rooding en Mary van der Hoeven bekend te stoppen met hun groothandel Roodingparket te Amsterdam en Oosterhout. Zij vonden het tijd geworden om het stokje door te geven. Karin Rooding ging per 1 januari 2010 uitsluitend verder met Parketfabriek ‘De Vijf Eiken’ te Oosterhout. Zij besloot zich met de medewerkers voornamelijk te concentreren op de productie en de verdeling van het merk Lorraine in Europa. Parketfabriek ‘De Vijf Eiken’ ging onder de naam Parketfabriek Lorraine Benelux de parketproducten Lorraine tapis, Lorraine bourgogne leveren. Direct vanuit Frankrijk van Scierie Parqueterie Lorraine werden Lorraine massieve delen parket en het gelaagde op de markt gebracht.

(Parketplein, 16-10-2017)

 
Retail boert goed, ook in augustus

De detailhandel heeft in augustus 4,4 procent meer omgezet dan vorig jaar, zo meldt het CBS vandaag. Zonder correctie voor de samenstelling van de koopdagen ligt de omzet bijna 6 procent hoger. De online omzet is in de verslagmaand bijna 18 procent toegenomen. De woongerelateerde zaken zijn opnieuw spekkoper.

Omzet-detailhandel-augustus17

De omzet (en ook het volume) van de winkels in non-food groeit in augustus met bijna 5 procent. Dit is de achtste maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector oploopt. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en huishoudartikelen (met inbegrip van woninginrichting algemeen assortiment en verlichting) realiseren deze maand, net als de voorafgaande, de grootste omzetstijging, nu met plussen van respectievelijk 8,2 en 6,0 procent. Ook de omzet van winkels in onder meer kleding en schoenen is gegroeid, die van winkels in consumentenelektronica evenwel slechts een fractie.

(Parketplein, 13-10-2017)

 
Functiewijzigingen bij PPC

Simon-KraaijeveldSimon Kraaijeveld.Kevin KroonKevin Kroon.

Bij de Plinten & Profielen Centrale is Simon Kraaijeveld vanaf heden eindverantwoordelijk voor de filialen in Amsterdam, Eindhoven en Den Haag. Kevin Kroon neemt de functie van voornoemde over en gaat aan de slag als vertegenwoordiger voor de regio Noord-Holland. Beiden zijn jaren geleden bij de Wijkse groothandel begonnen en zetten nu een volgende stap in hun carrière. Kraaijeveld is te bereiken via s.kraaijeveld@plintenenprofielencentrale.nl en 06-12457291, Kroon via k.kroon@plintenenprofielencentrale.nl en 06-14874005.

(Parketplein, 13-10-2017)

 
Drukte bij PPC & Bauwerk op woonbeurs

Ruime-belangstelling-consumentRuime belangstelling consument voor vloerverwarmingmethout.nl.“Het was een schot in de roos, dit thema voor onze stand. We werden positief verrast door de nieuwsgierigheid van de consument, we gaan dit zeker breder oppakken!” Aldus Lisa Augustin-Klaassen over een geslaagde deelname van de Plinten & Profielen Centrale aan de voorbije VT Wonen & Designbeurs. Het thema op de stand was vloerverwarmingmethout.nl. De groothandel werkte op het woonevenement samen met Baltussen Parket en ‘t Saense Parkethuys, beide dealers van Bauwerk Parkett.

De exposant stelde vast dat veel consumenten die de uitstraling van hout willen, nog steeds het idee hebben dat zij op vloerverwarming dan alleen tegels, laminaat of PVC met houtstructuur kunnen kiezen. Op de stand werd evenwel vloerverwarming onder parket zichtbaar gemaakt en de talrijke opties van Bauwerk Parkett uitgelegd. Axel Martens (06-53879670) is bij de PPC contactpersoon voor vragen over de mogelijkheden van genoemd parketmerk en vloerverwarmingmethout.nl.

(Parketplein, 13-10-2017)

 
Parketopleiding reikt diploma’s uit

Gisteravond zijn de diploma’s uitgereikt aan de leerlingen die met goed gevolg niveau 2 of niveau 3 van de parketopleiding hebben afgelegd. Nino Muns, Jeroen Pellegrom en Ruben Vaan behaalden het diploma niveau 3 en Vincent van Els en Jaimy Hendriks kwamen in aanmerking voor het diploma niveau 2. Jaimy Hendriks gaat inmiddels verder met de niveau 3-opleiding.

Opleiders-en-geslaagdenOpleiders en geslaagden. Van links: Vincent van Els, Fred Witkamp, Nino Muns, Jeroen Pellegrom, Ruben Vaan, Jaimy Hendriks en Jan van der Kroef.

Jan van der Kroef en Fred Witkamp zijn zeer te spreken over de inzet en het enthousiasme van de leerlingen. “Dit is een groep échte jonge vaklieden,” zo weten beide parketopleiders. “Leergierig, enthousiast en ze willen allemaal verder leren bij het Gilde. Jongens die verslaafd zijn aan het vak parketleggen.”

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Flamingo Parket heeft een primeur

Flamingo-50-logo-skyltAls eerste groothandel in Nederland is Flamingo Parket nu ook in staat om de bekende Skylt-lakken original en titanium machinaal op te brengen. Het betreft hier een volledig legklare variant, dus inclusief polijsten en het aanbrengen van drie laklagen. Middels een digitale nieuwsbrief zullen alle klanten van het Barneveldse bedrijf binnenkort worden geïnformeerd.

Met deze nieuwe mogelijkheid in zijn assortiment zegt het bedrijf een goed alternatief te bieden voor de grote vraag naar vloeren met een onbehandelde uitstraling. Flamingo Parket verwacht het grootste gedeelte te gaan leveren in het meerlaags parket, maar de bewerking is ook mogelijk op andere vloertypes zoals massieve planken en tapisvloeren.

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Quick-Step presenteert nieuwe collectie

Quick-Step lanceert dit najaar heel wat nieuwigheden. Innovaties, zo suggereert de vloerenmaker, die de verbeelding voorbij gaan. Onder het toepasselijke motto ‘Go beyond imitation’ vond afgelopen dinsdag in hartje Antwerpen de wereldwijde première plaats van een volledig nieuwe parketcollectie en velerlei nieuwe designs van de laminaat- en vinylvloeren. Dit alles in de vorm van een interactieve ‘brand experience' en voorzien van een inspirerende uitleg van design director Oke Nollet over het designproces waarin esthetiek en functionaliteit dienen samen te vallen.

Parquet-IntensoParquet Intenso, in markant patroon.Parquet-PalazzoParquet Palazzo, deze met diepe donkere kleur.Ambient-VinylAmbient Vinyl met marmerlook.

De geheel nieuwe parketcollectie Intenso is gebaseerd op het Hongaarse punt-design. Net zoals bij de Variano-collectie worden verschillende plankjes met verschillende breedte, afwerking en structuur zorgvuldig en handmatig geselecteerd om ze vervolgens samen te brengen tot een fraai geheel. “De tijdloze look die daaruit voort komt brengt klasse en elegantie in huis, maar past evengoed in een hedendaagse setting,” aldus Quick-Step. Intenso bestaat uit vier uiteenlopende kleuren, van een zachte ‘woestijntint’ tot een donkere, intense kleur. Doordat de verschillende latjes al zijn samengebracht op één plank en gecombineerd worden met Uniclic is de vloer gemakkelijk en snel te installeren.

De Palazzo-collectie met zijn lange en brede planken krijgt als toevoeging het donkerbruine Midnight Oak. Deze parketvloer is geïnspireerd op moeraseik, een bijzondere houtsoort waarvan de tannines na verloop van tijd reageren met het ijzer en de mineralen uit het moeras, met als resultaat een diepe donkere kleur met uiteenlopende, levendige kleurvariaties. De ontwerpers van de vloerenmaker ontwikkelden een ambachtelijk proces om de parketvloer zo dicht mogelijk te laten aanleunen bij het origineel. Zo werden de planken met rustieke aanblik geborsteld en bewerkt om een levendige variatie in kleur en structuur te creëren.

Laminate-ElignaLaminate Eligna 'Metallic Eik Goud’.Voorts krijgt de natuurgetrouwe vinyltegelcollectie Ambient Click er zes nieuwe decors bij. Blikvanger is de carrara marmer, gebaseerd op materiaal uit de gelijknamige marmergroeve in Italië. In tegenstelling tot echt marmer zijn de vinyltegels goed bestand tegen krassen of spatten. “Het is een echte blikvanger in huis die niet enkel mooi maar ook praktisch is,” zo stelt Quick-Step. Een andere interessante nieuwkomer naast de betonlook en natuursteen is terrazzo.

Op het gebied van laminaatvloeren gaan de Vlamingen weer een stap verder. De waterbestendige technologie (jaren terug geïntroduceerd op de Impressive-collectie) kan voortaan ook worden toegepast op een plankenvloer zonder voegen. De Eligna-collectie is zo de volgende laminaatcollectie van Quick-Step die in vochtige ruimtes zoals de keuken en badkamer kan worden geïnstalleerd. Zeer markant in deze vernieuwde collectie is de Eligna Metallic cérusé oak gold. “Een gouden vloer in huis? Niet veel mensen zouden het doen, maar door de luxetrend wou ik toch iets doen met een touch of gold,” zo legt design director Oke Nollet uit. “We kozen voor een design met een warme bruine kleur en voegden subtiel enkele gouden details toe in de nerven – net genoeg om aan te sluiten bij de trend, maar nog steeds stijlvol en tijdloos genoeg om in elk interieur te passen.”

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Bona verwerft GREENGUARD-certificering

Bona-GreenguardDe producten van Bona zijn wereldwijd voorzien van GREENGUARD-certificering. Zowel de parketlijmen, parketlakken en onderhoudsmiddelen van Bona hebben dit certificaat gekregen, als het schuurmateriaal en zelfs zijn schuurmachines. Het Zweedse moederbedrijf Bona AB verklaart constant aandacht te hebben voor de gezondheid en het milieu en noemt de GREENGUARD-certificering in dit opzicht dan ook veelzeggend.

De certificering van UL Environment streeft ernaar om blootstelling aan chemicaliën te beperken, door mensen te verbinden aan gezondere producten waarop zij kunnen vertrouwen. De GREENGUARD-standaarden behoren tot de strengste ter wereld voor productemissies (zie greenguard.org) en stoelen op de beschikbare standaarden en richtlijnen van nationale en internationale instanties op het gebied van volksgezondheid. Bona stelt vast dat waar ter wereld ook men zijn producten gebruikt, deze altijd voldoen aan de strengste eisen.

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Arwim Kruiswijk versterkt team Lecol

Arwim-KruiswijkArwim KruiswijkArwim Kruiswijk maakt per 1 oktober jl. deel uit van het Lecol-team, in de functie van adviseur buitendienst. De 56-jarige Drent, voorheen werkzaam bij Bruynzeel Home Products, zal het aanspreekpunt zijn voor de parketleggers en parketspeciaalzaken in het gebied Noordoost-Nederland. Aangezien Kruiswijk al bekend is in de vloerenbranche, verwacht de Waalwijkse leverancier dat hij de klanten snel en vakkundig van adviezen zal kunnen voorzien.

“Het is een mooie uitdaging, die ik met veel plezier tegemoet ga,” zo laat de nieuwe man weten. “En dat bij een Brabants familiebedrijf met geweldige producten. Maar Lecol is meer dan een leverancier van mooie producten. Het gaat nu net om die expertise en knowhow waardoor we de klant meer kunnen bieden. De komende tijd ga ik me hiervoor dus hard maken.” Kruiswijk is te bereiken via telefoon 06-42591364 of e-mail arwimkruiswijk@lecol.nl.

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Douwes Dekker op tv in House Rules NL

House Rules NL 2017Douwes Dekker speelt met zijn laminaat- en pvc-vloeren opnieuw een hoofdrol in het klusprogramma House Rules NL, iedere dinsdag en woensdag om half negen ’s avonds op Net5. In het zojuist begonnen derde seizoen (de Plinten & Profielen Centrale nam naar tevredenheid ook aan de eerste twee deel met zijn consumentenmerk) kan de kijker genieten van de klusperikelen en verbouw-skills van de deelnemers. Vijf koppels verbouwen elkaars huis op rigoureuze wijze aan de hand van vooraf opgestelde ‘huisregels’. Presentatrice Daphne Bunskoek volgt de stellen in de felle strijd om de hoofdprijs van twee jaar hypotheekvrij wonen. Tot aan de live uitgezonden finale op 22 november is te zien hoe het hen vergaat bij het kiezen en leggen van de vloeren.

“Vooral de laminaatvloeren met extra brede plank uit de nieuwste collecties ‘Sympathiek’ en ‘Elegant’ zijn erg in trek bij de kluskoppels,” zo verklapt de groothandel in Wijk bij Duurstede alvast. “Niet vreemd, want deze extra brede planken met een natuurgetrouwe en matte houtstructuur creëren een mooi ruimtelijk effect.” Ook Trenovo, het trapbekledings- en renovatiesysteem van de PPC voor de vakman, krijgt de nodige aandacht in het populaire tv-programma.

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Geslaagde woonbeurs voor COREtec

coretec-ellis-oakCOREtec Wood XL+ Ellis Oak siert een woonkamer.USFloors, de leverancier van het vloerenmerk COREtec, is goed te spreken over zijn deelname, de tweede op rij, aan de vijfentwintigste editie van de VT Wonen & Designbeurs te Amsterdam. Jan Dossche, President USFloors International/COREtec, stelt dan ook vast dat de naamsbekendheid van zijn product onder consumenten flink is gestegen sinds de eerste deelname vorig jaar. “Mede doordat er de laatste twaalf maanden enorm hard is gewerkt door de twee Nederlandse distributeurs Bosgoed en Headlam, is COREtec al een begrip geworden in de Nederlandse markt,” aldus Dossche.

Op de woonbeurs in de RAI waren iedere dag vertegenwoordigers van beide groothandels aanwezig op de stand van COREtec om de consumenten te woord te staan. De topman zag eveneens dat de recente mediacampagnes in de woonbladen duidelijk vruchten hebben afgeworpen. Daaronder een paginagroot artikel in de VT Wonen & Designbeurs-krant die in een oplage van 625.000 exemplaren is verschenen.

“Een aantal woninginrichters die met COREtec samenwerken via Bosgoed of Headlam had de afgelopen week al consumenten over de vloer die de stand bezocht hadden op de beurs,” zo vernam Dossche. Op de beurs ging de belangstelling van de bezoekers volgens hem onder meer uit naar de 29 nieuwe decors in hout- of steenmotieven, die door de leverancier veel kansen krijgen toebedacht op de Nederlandse markt. “Onder andere het nieuwe decor Dobra Oak viel bij heel wat Nederlanders in de smaak. Opvallend is ook de belangstelling voor de twaalf tegel-imitatievloeren. De COREtec-tegelvloeren zijn acht millimeter dik, ideaal dus voor renovatie en veel lichter in vergelijking met echte tegelvloeren.”

De producten van COREtec waren overigens ook niet over het hoofd te zien in het woonhuis van het woonmagazine Eigen Huis & Interieur in hal 10. De redactie van het woonmagazine had voor de vloer in de keuken gekozen voor het nieuwe dessin Banff Oak. Dit betreft een watervaste vloer uit de Wood HD-collectie, die is gemaakt van hout, bamboe, kalksteen en vinyl en op nagenoeg elke vloer of ondervloer kan worden geplaatst. In de badkamer werd de tegelvloer Columba uit de collectie Stone+ geplaatst.

De jubileumeditie van de VT Wonen & Designbeurs heeft volgens de organisatie 98.000 bezoekers naar de RAI Amsterdam getrokken, ruim 11 procent meer dan vorig jaar, met toen ook al een dergelijke toename vergeleken met 2015. “Gouden tijden herleven,” aldus beursmanager Ingrid van Schooten. De volgende editie vindt plaats van 2 t/m 7 oktober 2018.

(Parketplein, 09-10-2017)

 
Branchebarometer onverminderd positief

In september is de ‘woonbranche economische barometer’ met een fractie gestegen en handhaaft zich zodoende netjes op positief terrein. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand af op een stand van 12,5 punten. De cijfers over de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en het consumentenvertrouwen zijn iets lager dan in de voorgaande maand. De cijfers over de woningmarkt en het producentenvertrouwen daarentegen juist hoger. De positieve en negatieve bewegingen houden elkaar volgens de onderzoekers vrijwel in evenwicht.

Consumentenvertrouwen-in-2017Consumentenvertrouwen in 2017 stuwende kracht achter ‘woonbranche economische barometer’ (bron grafieken: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in september met twee punten en komt uit op een stand van 14,3. Ruim vier van de tien woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover bijna drie van de tien een daling. De helft voorziet voorts dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien, slechts twee van de tien verwachten een omzetdaling. Daarmee is het optimisme voor oktober verder toegenomen.

De stemming onder consumenten daalt in september met drie punten, al verandert de koopbereidheid nauwelijks. Consumenten zijn nagenoeg even positief over zowel hun eigen financiële situatie als de tijd voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen klimt met zo’n drie punten en strijkt daarmee de dalingen in de voorgaande twee maanden meer dan glad. Het vertrouwen van de producenten ligt nu op het hoogste niveau in 9,5 jaar. In de verslagmaand augustus ten slotte registreert het Kadaster 20.780 verkochte woningen, een stijging van 4,0 procent ten opzichte van augustus 2016 en vergeleken met juli 2017 van eveneens 4,0 procent.

Woonbranche-economische-barometer-september‘Woonbranche economische barometer’ wijst ook in september op groei.

De ‘woonbranche economische barometer’ staat al voor het vierde jaar op rij op een positieve stand. “Was het in de jaren 2014, 2015 en 2016 de woningmarkt die de barometerstand sterk omhoog stuwde, het lopende jaar is het consumentenvertrouwen sterk toegenomen en is de belangrijkste motor voor de omzetgroei in de woondetailhandel,” aldus Van Es Marketing Services. Bijgaande grafiek met de gemiddelde (gestapelde) stand van de afzonderlijke componenten van de barometer over de afgelopen zeven jaar toont dit aan.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
‘Indoor air quality’-label voor WOCA

Producten-WOCA-volgensProducten WOCA volgens testen veilig te gebruiken door consument en vakman.Alle lakken van WOCA en vrijwel al zijn oliën zijn voorzien van het Deense ‘green indoor air quality’-label. Producten met dit label zijn geschikt voor gebruik binnenshuis. Het verschil met andere eco-labels, zo legt WOCA uit, is dat dit keurmerk verzekert dat een product veilig is te gebruiken. Dit in tegenstelling tot andere labels, zoals het EU Ecolabel en het Nordic Ecolabel, die een veilig productieproces en een veilige afvoermethode garanderen.

De producten van WOCA dienden evenwel altijd al te voldoen aan strenge luchtkwaliteitseisen en klimaatvoorschriften. De onderneming laat dan ook weten trots te zijn hiervoor nu een officieel certificaat te hebben ontvangen. “Het is geen verrassing dat wij door de ‘indoor air quality’-testen zijn gekomen,” zo reageert Ole Juul Kirkeby, manager sales en marketing bij WOCA Denemarken. “Dit label geeft zowel de eindconsument als de professional het vertrouwen dat zij veilig gebruik kunnen maken van onze producten. Professionals kunnen consumenten een duurzame en milieuvriendelijke bescherming voor de houten vloer bieden met de producten van WOCA.”

De lakproducten met genoemd label zijn de No1 Lak voor houten vloeren, Advanced 2K Lak, Excellent Lak en de Superior Lak. De olieproducten met label betreffen de No1 Olie voor houten vloeren, No1 Invisible Primer & Oil, Diamond Oil, Neutral Oil en Hardwax Oil.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Op weg naar duurzaam geproduceerd hout

Tevreden-gezichtenTevreden gezichten op startbijeenkomst Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer.Afgelopen dinsdag vond bij timmerfabriek en aannemersbedrijf Van den Oudenrijn in Bodegraven de startbijeenkomst plaats van het Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer. De in maart ondertekende overeenkomst streeft ernaar om duurzaam geproduceerd hout de norm te maken in Nederland, aldus een persbericht van de Stichting Bewust met Hout.

De aftrap werd gegeven door Paul van den Heuvel, voorzitter van de stuurgroep van het convenant. “In de biobased economy, waar biomassa de hoofdrol speelt, worden eindige grondstoffen vervangen door hernieuwbare grondstoffen, maar duurzame productie is de belangrijke voorwaarde.” Geopperd wordt dat voor zowel het Grondstoffenakkoord als het Energieakkoord hout het ‘veelbelovende’ materiaal is, mits duurzaam geproduceerd. De partijen gaan nu aan de slag met de plannen en de voorgestelde acties.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Pallmann Color Collection

Pallmann-Color-CollectionPallmann Color Collection telt drie bestanddelen.Pallmann brengt met zijn Color Collection een nieuw kleurenconcept voor parketlak en olie. Het concept maakt volgens de leverancier een ‘individuele’ uitstraling van een vloer mogelijk en voorziet in meer dan dertig nieuwe kleuren, onderverdeeld in hedendaagse woonstijlen. Het kleursysteem bestaat voorts uit drie componenten, te weten het basisonderdeel, een uithardingsmiddel en het kleurcomponent met hoogwaardige kleurpigmenten. Na het aanbrengen van het kleursysteem wordt de kleur beschermd met een transparante afwerking, met naar keuze zowel een tweecomponenten parketlak in diverse glansgraden als olie.

De bijbehorende Color Box bevat monsters van alle kleuren, vloeibare ‘Color Testers’ om de kleur bij de klant thuis of op een eigen monster uit te proberen en een Stylebook met woonstijlen, dat fungeert als keuzehulp voor zowel consument als verkoper. Het Stylebook is te downloaden via de website van de Haaksbergse aanbieder, evenzo voor parketprofessionals een technische brochure.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Moduleo bestaat vijf jaar

Fabriek-Moduleo-AvelgemFabriek Moduleo te Avelgem.Moduleo, de in het West-Vlaamse Avelgem gevestigde producent van pvc-vloeren, viert zijn vijfjarig jubileum en vangt een snel groeiende markt voor ons in een handvol cijfers. Zo wordt de jaarlijkse productie van dit onderdeel van de internationale IVC Group tegen 2019 al op 60 miljoen meter vloeren wereldwijd geschat. Logisch gevolg van een grote vraag naar zijn producten, afkomstig van zowel de particuliere als zakelijke markt. Moduleo tooit zich dan ook graag met het etiket van een heus ‘wereldmerk’ in pvc-vloeren. De producent verkoopt zijn vloeren in bij elkaar honderdvijftien landen. Goed voor ruim honderd verschillende designpatronen sinds het begin in 2012. “Het maakt me trots om vanuit het niets zo’n sterk merk op een tijdsspanne van vijf jaar in de markt te zetten,” zo stelt Arnoud van Ravensberg, die de Nederlandse markt onder zijn hoede heeft. Voor de ‘country director’ is dit een bevestiging dat de klanten een aanpak waarderen die draait om kwaliteit, design en innovatie.

Ook niet onbelangrijk is dat het merk het voorbije handvol jaren heeft ingezet op een groene productie. Dit vertaalt zich onder meer in een niet bepaald geringe investering van tien miljoen euro voor windenergie in 2013. De opgewekte energie komt overeen met het verbruik van tweeduizend gezinnen. Moduleo recycleerde bovendien zo’n vijfenzeventigduizend ton vinyl in zijn producten.

Moederbedrijf IVC Group is overigens goed voor jaarlijks ruim honderd miljoen vierkante meter vinylvloeren. De andere drie merken in haar productportfolio zijn Leoline, Flexitec en Itec. Sinds 2015 maakt de in 1997 opgerichte groep deel uit van het beursgenoteerde Amerikaanse concern Mohawk Industries.

(Parketplein, 04-10-2017)

 
Europa lonkt naar Turkse parketmarkt

De Turkse markt voor parket en houten vloeren wordt voor internationale ondernemingen steeds interessanter, zo stelt onderzoeksbureau IC Consulting (www.interconnectionconsulting.com) vast. De markt, met name die voor parket, profiteert volgens de onderzoekers van prijzen die op een beduidend lager niveau liggen dan elders in Europa. Verwacht wordt dat de Turkse markt voor parket en houten vloeren dit jaar met 4,4 procent in waarde en met 3,1 procent in hoeveelheid zal groeien. Afgelopen jaar bedroeg het marktvolume totaal 148 miljoen euro, bij een hoeveelheid van 8139.000 vierkante meter. Kenmerkend is volgens IC Consulting een ware hausse aan joint-ventures tussen Europese parketfabrikanten en Turkse partners.

Op-Turkse-marktOp Turkse markt is sneller groeiend drielaags parket de norm (bron: ‘Türkei - Parkett und Echtholzböden 2017’).

In het doorsnee segment liggen de prijzen voor parket en houten vloeren in Turkije ongeveer op de helft van die in Europa. Het prijsverschil vloeit enerzijds voort uit een veel gunstigere productie ter plaatse, aan de andere kant uit goedkope Aziatische importen. Deze prijsvoordelen, zo vervolgen de onderzoekers, hebben al een hele rij internationale ondernemingen ertoe aangezet om joint-ventures met Turkse partnerbedrijven op te richten. Zoals de Poolse parketmaker Barlinek met zijn Turkse collega Lantana, of de Zweedse producent Kährs met Akgun Yapi. Deze internationalisering zal de Turkse markt naar verwachting ook in de toekomst verder versterken. Tot aan 2020 zal het marktvolume jaarlijks met gemiddeld 6,3 procent aandikken.

De veruit grootste productgroep vormen de parketvloeren, met een aandeel van 94 procent. Binnen dit segment neemt drielaags parket met bijna de helft (49,3 procent) het grootste deel voor zijn rekening. Tot aan 2020 zal de markt voor drielaags parket in Turkije met naar verwachting bovengemiddeld groeien met 6,4 procent in waarde.

(Parketplein, 02-10-2017)

 
Materia’s ‘Wonders of Wood’ op HoutPro+

material-xperience-on-tour-at-houtpro-2017‘Material Xperience On Tour’ op HoutPro+ 2017.Op de driejaarlijkse houtbeurs HoutPro+, van 31 oktober tot en met 3 november in de Brabanthallen te Den Bosch, zal Materia voor het eerst van de partij zijn. Het wereldwijde netwerk op het gebied van innovatieve materialen is present met de reizende tentoonstelling ‘Material Xperience On Tour’. Het thema van zijn tentoonstelling luidt ‘Wonders of Wood’. Met een aantal partners belicht Materia de veelzijdigheid van hout aan de hand van bij elkaar honderdtwintig innovatieve materialen, geselecteerd door deskundigen uit zijn netwerk.

De tentoonstelling van Materia is verdeeld in vier segmenten, die de huidige trends op houtgebied weerspiegelen. ‘Wood can do it!’ laat zien tot welke prestaties hout vandaag de dag in staat is, bijvoorbeeld: waterafstotend, extra hard en sterk, vuur-, UV- en weerbestendig, lichtgevend of zelfs transparant. Deze prestaties zijn niet eigen aan hout, zo stelt Materia, maar mogelijk dankzij duurzame innovaties en bieden nieuwe perspectieven voor de toepassing ervan. ‘Wood and friends’ demonstreert de mogelijkheden om hout te combineren en hoe het materiaal werkt in composieten. Voorbeelden van honingraten, laminaten, composieten of textiel waarin hout wordt gebruikt worden voor het voetlicht gebracht. Het verwerkingsgemak voorts van hout resulteert in talloze materialen. In ‘Wood & technique’ wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld CNC-gefreesde oppervlakken, 3D-geprint hout, hout in textiel geweven, opgeschuimd tot isolatiemateriaal of gevouwen tot origami. Elke techniek kan volgens Materia op hout worden toegepast en levert duurzame toepassingen op.

Niet alleen ‘echt hout’ staat in de schijnwerpers op de tentoonstelling. Ook wordt aandacht besteed aan materialen die lijken op hout. Met ‘Wooden lookalikes' toont Materia materialen die geen hout zijn, maar wel de warmte en authenticiteit van hout beogen te hebben. Vinylvloeren, keramische tegels en wandbekleding zijn slechts een paar voorbeelden van materialen die hout nabootsen. Ook Materia stelt vast dat deze imitaties almaar beter en beter worden, vooral door de verbeterde kwaliteit van printtechnieken en het toevoegen van reliëf, zodat het bijna onmogelijk wordt om ze van het ware te onderscheiden.

(Parketplein, 02-10-2017)

 
Uitbreiding pand PPC afgerond
expeditie-LRExpeditie.
magazijn LRMagazijn.
vrachtwagens-LRVrachtwagens.
zonnepanelen-LRZonnepanelen.

De Plinten & Profielen Centrale mag zijn jongste grootschalige verbouwing van het label ‘opgeleverd’ voorzien. De aanbouw van zesduizend vierkante meter is in fases in gebruik genomen. In juni was de eerste oplevering, de extra magazijnruimte. Waar het bedrijf eerder gebruik maakte van meerdere hallen in de omgeving, is nu alles onder één dak gebracht, wat logistiek gezien een groot voordeel is. In augustus werd de nieuwe expeditiehal operationeel. Deze is bijna drie keer zo groot als de oude en aangesloten op alle magazijnen. De hal biedt voldoende ruimte voor het twaalftal bussen van de groothandel, die altijd binnen worden geladen. Voorts bevinden zich hier vijf laaddocks voor de vrachtwagens. Naast de ruim bemeten expeditiehal is nog een eigen wasstraat voor bussen en vrachtwagens.

pand-LRPand.

Het proces van binnenkomst, ‘order picking’ en verzending is in de zomer geoptimaliseerd. Waar eerst de binnenkomende goederen via dezelfde laadhal werden uit- en ingeladen gaat alles nu op logische wijze door het pand. Links komen de goederen binnen, in het midden worden ze in het magazijn geplaatst en rechts verlaten ze het pand. De logistieke verandering had volgens de PPC wel wat voeten in de aarde en vroeg de nodige flexibiliteit. “Gelukkig hadden onze klanten begrip voor de situatie en kunnen we ze nu weer bedienen zoals ze gewend zijn.” Een ander voordeel van het nieuwe pand betreft de ruimte op het dak voor welgeteld 662 zonnepanelen. De groothandel verwacht in de toekomst dan ook grotendeels zelfvoorzienend in energie te zijn. De PPC is al met al bijzonder trots op zijn uitbreiding en nodigt belangstellenden uit om een afspraak te maken en langs te komen in Wijk bij Duurstede.

(Parketplein, 02-10-2017)

 
Serrato op nieuwe positie bij Peitsman

Lensen feliciteert SerratoFrancisco Serrato (links) wordt door commercieel directeur Richard Lensen gefeliciteerd met zijn nieuwe rol als marketing- en verkoopmanager bij Peitsman.Peitsman heeft in eigen huis de geschikte man gevonden om een nieuwe functie te bekleden van marketing- en verkoopmanager. Francisco Serrato neemt per 1 oktober a.s. deze taak op zich. “Francisco is een aantal jaren een meer dan succesvolle vertegenwoordiger van de ‘Koninklijke’ geweest in de regio Haarlem & Amsterdam. Ik heb er het volste vertrouwen in dat hij ook van zijn nieuwe functie in onze groothandel een succes gaat maken,” aldus commercieel directeur Richard Lensen. Serrato is per e-mail bereikbaar via fserrato@peitsman.nl.

(Parketplein, 29-09-2017)

 
IKEA koopt marktplaats voor klusdiensten

ikea-gids-1Toch wel frappant nieuws uit Zweden. Woonwarenhuis IKEA neemt het Californische klusdienstenplatform TaskRabbit over, een start-up die tot nu toe alleen actief is in de Verenigde Staten en in Londen. “In een snel veranderende retailomgeving streven we voortdurend naar nieuwe en verbeterde producten en diensten om het leven van onze klanten een beetje gemakkelijker te maken. Het toetreden tot de on-demand deel-economie stelt ons hiertoe in staat,” aldus Jesper Brodin, hoogste baas van de IKEA Group. “We kunnen leren van de digitale expertise van TaskRabbit, maar tegelijkertijd IKEA-klanten andere manieren bieden om toegang te krijgen tot flexibele en betaalbare serviceoplossingen, om zo tegemoet te komen aan de behoeften van de huidige klant.”

Het online platform TaskRabbit brengt consumenten en enkele tienduizenden freelance klusjesmannen samen voor diensten als meubelassemblage, verhuizingen, allerhande klussen en woningrenovatie. Uitbreiding naar andere landen dan de VS en het VK behoort op termijn tot de mogelijkheden. TaskRabbit blijft onafhankelijk (dus niet alleen voor IKEA en zijn klanten) opereren. De transactie, een overnameprijs is overigens niet vermeld, is naar verwachting komende maand al rond.

(Parketplein, 29-09-2017)

 
Kersvers pand Forinn, Brok leidt verkoop
Yvonne-BrokYvonne Brok is de nieuwe commercieel directeur van de groothandel voor vloer & raam.
Kantoor-ForinnKantoor Forinn is verbouwd met veelal eigen materialen en vakmanschap.

Forinn heeft afgelopen zaterdag zijn pand op feestelijke wijze heropend. Na de grote hagelschade in de zomer van vorig jaar moest het onderkomen op diverse plaatsen grondig worden hersteld, uitdraaiend op een volledige verbouwing en herinrichting. De inrichting is zoveel mogelijk met eigen materialen en vakmanschap gedaan, zodat deze nu mooi open en modern is.

Op de heropening is Yvonne Brok benoemd tot commercieel directeur. Zij was de afgelopen tweeënhalf jaar actief als sales manager in het bedrijf en is verantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten.

Forinn verklaart tot besluit ook dit jaar hard te groeien en de nadruk te leggen op het verbeteren van de online en offline verkoopactiviteiten en het uitbreiden van het netwerk van ForinnStores. De groothandel nodigt overigens een ieder die het nieuwe pand wil komen bewonderen van harte uit in Asten.

(Parketplein, 29-09-2017)

 
Hoofdrol Lindura in bekroonde strandbar
In-het-interieur-vanIn het interieur van ‘De Dam’ worden ‘buiten’ en ‘binnen’ één.’ Op de vloer brede houten vloeren van Lindura.
Natuurlijke-materialenNatuurlijke materialen en natuurlijke kleuren voeren de boventoon.
Moderne-design-strandbarModerne design-strandbar ‘De Dam’ ook ’s avonds een hotspot in het Zeeuwse Vrouwenpolder.

MeisterWerke stuurt aardige informatie over de bijdrage van zijn houtenvloerenmerk Lindura aan een prijswinnend strandpaviljoen. Met de opening van een strandbar in het Zeeuwse Vrouwenpolder ging voor het Nederlandse gezin De Visser vorig jaar een droom in vervulling. Vroeger was het strandgedeelte in het noordelijke deel van Walcheren tamelijk slaperig. In tegenstelling tot stranden in plaatsen als Domburg was er op dat van Vrouwenpolder weinig horeca te vinden en moesten vakantievierders en inwoners hun heil elders zoeken. Daar kwam een kleine twee jaar terug verandering in toen een begin werd gemaakt met de werkzaamheden voor de moderne design-strandbar ‘De Dam’, voortaan een heuse hotspot daar aan de kust.

In relatief korte tijd werd een gebouw neergezet met een oppervlak van opgeteld zeshonderd vierkante meter, groter was ook niet toegestaan. Dat deerde niet, want strand, zee en lucht spelen hier de hoofdrol en die werden met een toepasselijk interieurdesign, dat binnen- en buitenruimte verbindt, als het ware in huis gehaald. Natuurlijke materialen als hout, metaal, leer en linnen voeren de boventoon. In bovendien kleuren die in een omgeving van duinen, strand en water zijn te vinden, zoals groentinten, turquoise, crème, wit, als accent ook koperkleurige decoratie. Zo versmelt de strandbar visueel met de omgeving. De harmonische inrichting is zelf ontworpen en niets is confectie: hoogwaardige designstoelen staan naast ruwhouten tafels, decoratieve vondsten zorgen voor een persoonlijke noot. Ook verder wordt er in ‘De Dam’ in harmonie met de natuur geleefd. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in het gebruik van regionale producten in de keuken, maar ook in de warmwater- en stroomvoorziening, die tot stand komt via speciale hybride zonnecellen op het dak van het gebouw.

Ook bij de vloerbedekking hebben de De Vissers gekozen voor de natuurlijke ambiance. Duidelijk was dat deze strandbar vroeg om een houten vloer. Vraagtekens werden evenwel gezet bij de grote hoeveelheden zand die dagelijks naar binnen worden gelopen en bij de vele bezoekers met kinderwagens of honden. Houdt een klassieke parketvloer dat wel uit? De oplossing voor het probleem werd gevonden in Lindura. Het kasteelplankformaat (twee meter zestig lang bij tweeëndertig centimeter breed) komt in grote ruimtes goed tot zijn recht, evenzo het oppervlak Eiken rustiek koffie crème.

“Lindura is dankzij het grote aandeel minerale bestanddelen in het zogeheten Wood Powder zeer stabiel en gemakkelijk in het onderhoud en is daarom op alle terreinen opgewassen tegen toepassing in een strandbar: zand wordt tussendoor regelmatig weggeveegd of -gezogen, ook regelmatig dweilen is voor de vloer geen probleem,” zo licht de Duitse vloerenmaker (www.meister.com) toe. “Natuurlijk is hem aan te zien dat hij al het een en ander te verduren heeft gehad – maar daar wordt hij alleen maar natuurlijker en authentieker van.” ‘De Dam’ heeft inmiddels veertig medewerkers en werd in het afgelopen jaar uitgeroepen tot beste nieuwe strandpaviljoen.

(Parketplein, 27-09-2017)

 
Invoer tropisch parket weer lager

Invoer-van-tropischeInvoer van tropische hardhouten vloeren in de EU28, januari-juni 2016/2017, in 1000 MT (bron: ITTO TTM Report).De invoer in de EU van tropische hardhouten vloeren blijft dalen, zo meldt het jongste ITTO TTM Report. In de eerste helft van 2017 kromp de import van tropische vloerproducten met 11 procent tot 18.700 metrieke ton (MT), een vervolg op een al langer aanhoudende terugloop. De invoer uit Indonesië, afgelopen jaar nog de grootste leverancier, daalde met 37 procent tot 4.000 MT. Deze terugloop werd slechts gedeeltelijk goedgemaakt door beperkte toenames van de invoer uit Brazilië (+7 procent, tot 5.300 MT), Maleisië (+3 procent, tot 5.100 MT) en Vietnam (+18 procent, tot 1.800 MT) in de eerste helft van het jaar. ITTO stelt onder meer dat houten vloeren van tropische origine in de EU kampen met de toonaangevende rol van eiken en de dominante positie van Europese parketfabrikanten op de markt.

(Parketplein, 25-09-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-127FFI-95

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons juni nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Top exportminded Turkse bedrijven
  • Dossier Producenten van verouderde vloeren
  • Dossier Voordelen en eigenschappen van kurkvloeren
  • Dossier Olie/lak drogen met LED
  • Dossier Aanbieders van schuurmaterialen
  • Nabeschouwing Carrefour International du Bois

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com