unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

5481 STEP banner

nieuws
‘Blokker verkoopt Leen Bakker aan Gilde’

leenbakkerwinkelWinkel van Leen Bakker (foto: Leen Bakker)Blokker Holding staat op het punt om Leen Bakker te verkopen aan investeringsmaatschappij Gilde Equity Management, zo zeggen ingewijden vandaag tegen Het Financieele Dagblad. Gilde is met het merk Kwantum (voorheen Macintosh Retail Group) sinds 2015 actief in het lage segment van de woninginrichters. Het ligt volgens de zakenkrant voor de hand dat Gilde de twee ketens nauw zal laten samenwerken door bijvoorbeeld de inkoop te bundelen. De verkoopprijs is niet bekend. Winstcijfers evenmin, al schatten kenners in dat Leen Bakker een van de betere onderdelen is die door het Blokker-concern worden afgestoten. De keten had vorig jaar 179 vestigingen in de Benelux (waarvan 106 in ons land) en op de Nederlandse Antillen. Leen Bakker verkocht in het gebroken boekjaar 2015-2016 met 2360 werknemers voor 325 miljoen euro aan woonartikelen. Kwantum heeft 100 winkels in Nederland en elf in België.

(Parketplein, 19-05-2017)

 
Cotap lanceert Ambiant Comfort Vinyl

Ambiant Comfort VinylTwee toepassingen Ambiant Comfort VinylCotap maakt de komende weken een begin met de introductie van een drietal kwaliteiten Ambiant Vinyl, genaamd Vivarini, Cassano en Busoni. De nieuwe kwaliteiten worden vanwege hun speciale, witte textiele rug ondergebracht in de collectie Ambiant Comfort Vinyl. De witte textiele backing in deze reeks zorgt voor een goede isolatie van geluid en warmte, en voorkomt het ontstaan van pluisjes bij de naden en strepen op de muur. De vloer verlijmen en een voorbereiding van de ondervloer is niet meer nodig.

De nieuwe kwaliteiten hebben volgens de leverancier tal van voordelen. Cotap somt op: een naadloze PVC-vloer op 400 centimeter breed, die eenvoudig is in onderhoud, gemakkelijk te leggen en milieuvriendelijk. Bovendien bestand tegen water, waardoor de vloer ook toepasbaar is in badkamers en keukens. Het Comfort Vinyl-product kan over tegels en plavuizen worden gelegd, zonder dat er doortekening plaatsvindt.

Naast bovengenoemde trio, zijn ook de bestaande kwaliteiten Ambiant Donatoni en Ambiant Canino in de Comfort-collectie opgenomen. Dit tweetal kent dezelfde voordelen als de Busoni en Cassano, waarmee de collectie uit vijf kwaliteiten bestaat. Middels een eigen, afwijkende lay-out van de hangers zullen de Comfort-kwaliteiten duidelijk herkenbaar zijn.

Cotap noemt de nieuwe kwaliteiten met textiele backing een echte ‘verrijking’ van de huidige Ambiant Vinyl-collectie. De groothandel verwacht dat die er mede voor zorgt dat de verkopen van Ambiant Vinyl - of naadloze PVC-vloeren van 400 centimeter breed - een nieuwe verkoopimpuls krijgen.

(Parketplein, 19-05-2017)

 
LAB21 wil snel tien keer zo groot zijn

Michelle-HeMichelle HeLAB21 kondigt het stoutmoedige voornemen aan om in twee jaar tijd uit te breiden naar vijftig vestigingen in ons land. De winkelformule, een onderdeel van XCX International, verkoopt momenteel PVC, laminaat, hout en terrastegels vanuit een vijftal vestigingen. Aan de ambitieuze plannen is naar eigen zeggen zeven jaar van grondige analyse en voorbereiding voorafgegaan, vanaf de start in 2010.

“Op den duur willen we naar tachtig tot honderd winkels in Nederland. Het is een kwestie van geschikte locaties en capabele medewerkers vinden. Daar zijn we momenteel druk mee bezig,” aldus directeur Michelle He. Een grootschalige internationale inkoop, gedegen productkennis, klantgerichte service en nagenoeg volledig geautomatiseerde bedrijfsprocessen (met de inzet van kunstmatige intelligentie) moeten de weg plaveien voor een en ander. “Wij verkopen een traditioneel product op een moderne manier,” zo stelt He, die verder nog zinspeelt op het ontplooien van activiteiten buiten de landsgrenzen.

(Parketplein, 19-05-2017)

 
Nieuws van Moduleo op Design District

transform-desert-stone-d17Transform ‘Desert Stone’Moduleo is present op ook de vijftiende editie van Design District, van 7 tot 9 juni in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Op stand V70 toont het onderdeel van de IVC Group zijn vernieuwde programma aan het vakpubliek. Daaronder de jongste innovaties uit het Moods-assortiment, een ‘sneak peak' van Impress – the Next Generation en een tipje van de sluier van de Transform-tegelcollectie.

De collectie Transform is uitgebreid met veertien trendgevoelige tegeldessins. De focus ligt op ‘shades of grey’ in nieuwe kleuren en op het nieuwe XL-formaat. De keuze loopt van een vlakke betonlook of natuurlijke kalksteen tot een abstract 'metallic' of de aandacht trekkend glitter-effect. De Transform-pvc-tegels zijn met hun slijtlaag van 0,55 mm en slipweerstand R10 aanbevolen voor commercieel gebruik, in een click- of te verlijmen versie. De XL-tegel (43 bij 87 centimeter) zorgt voor weinig voegen, lange, strakke lijnen en een rustig, ruimer ogend geheel.

De drie jaar terug gelanceerde Impress-collectie bevat ‘embossed in register’, waarbij de structuur van de vloer het ontwerp nauwgezet volgt. Met Impress - the Next Generation zegt Moduleo nog een stapje verder te gaan. Naast het ‘embossed in register’ is deze reeks ook uitgerust met ‘cut in register’: elk ontwerp is gesneden op basis van het laatste plank- en tegelontwerp, wat het eigen karakter van elke plank en tegel benadrukt.

‘Moods’ is, we schreven er eerder over op deze site, een ‘creatieve studio’ waarmee consumenten en architecten een meer persoonlijke invulling te geven aan hun leefruimte.

(Parketplein, 19-05-2017)

 
Bona lanceert Bona Titan

Bona TitanBona TitanMet Bona Titan lanceert Bona een krachtige parketlijm, behorende tot de nieuwe generatie en geschikt voor elke vloerinstallatie. De aanwezigen op het BGV-Event hebben zaterdag overigens al kennis kunnen maken met het product, zoals valt te lezen in ons verslag van afgelopen maandag.

Bona Titan, een topprestaties leverende silaanparketlijm, zo verklaart Bona Benelux, is geschikt voor alle typen ondervloeren, voor het verlijmen van een breed gebied houten vloeren, zonder maximale breedtes. “Door de unieke, nieuwe titaniumgebaseerde formule met viervoudige revolutionaire ‘crosslinking’ technologie geeft Bona Titan extra sterkte en superieure duurzaamheid,” zo klinkt het in een enthousiast persbericht vanuit Haarlem. “Bona Titan heeft een snellere, initiële hechting dan andere bestaande parketlijmen, geschikt voor een snelle installatie – zelfs met moeilijke ondervloercondities.”

Bona Titan bevat geen verdunningsmiddelen of andere bestanddelen die kunnen migreren na uitharding. Dit elimineert het risico van verkleuring in de voegen en geeft geen reacties met lak- of oliesystemen.

Op basis van Bona’s overzichtelijke categorisering is Bona Titan een silaanparketlijm in de categorie ‘Hard’ die voldoet aan de ISO 17178-norm. Door de harde eigenschappen geeft hij een grotere duurzaamheid en een grotere weerstand tegen schuifspanning, terwijl de spanning op de ondervloer wordt verlicht. Bovendien geeft de consistentie van Bona Titan een superieure lijmrug, zo stelt de aanbieder, resulterend in een betere, initiële aanvangshechting en minder risico op holle plekken. Voor de parketteur zijn de voordelen snelheid en gemak. Door de snelle uitharding heeft Bona Titan geen primer nodig bij toepassing onder normale ondervloercondities, waardoor de tijdsbelasting en de productiekosten zullen dalen. Met duurzaamheid als basis voor elk Bona-product, heeft Bona Titan bovendien de milieu-goedkeuring: EC1-R Plus, DIBt, Greenguard en A+, waardoor het product veilig is voor zowel de parketteur als de klant.

Tevens heeft Bona een nieuwe lijmbrochure uitgebracht, met inbegrip van Bona Titan. De brochure ‘Bona Silaan Parketlijmen’ is online te vinden op de Bona-website of in gedrukte vorm verkrijgbaar bij de leverancier of een van zijn dealers.

(Parketplein, 17-05-2017)

 
Vloerentak Amorim trekt een sprintje

Hydrocork ClawSilverOakHydrocork ‘Claw Silver Oak’De business unit Floor & Wall Coverings binnen het Portugese kurkconcern Amorim schrijft in het eerste kwartaal een opvallende omzetgroei van 9,2 procent in de boeken. De omzet bereikt een niveau van 32,4 miljoen euro. Hogere verkopen van vervaardigde producten zijn bepalend voor deze gunstige uitkomst, met name wat betreft de nieuwe Hydrocork- en Authentica-collecties. De omzet met Hydrocork-producten (4,7 miljoen euro) blijft toenemen. In de eerste drie maanden van dit jaar met 31,6 procent, ofwel 1,1 miljoen euro meer. De omzet met Authentica-producten stijgt eveneens aanzienlijk, te weten met 1,2 miljoen euro in het voorbije kwartaal.

Ondanks deze positieve ontwikkeling, daalt de ebitda van Floor & Wall Coverings naar 2,4 miljoen euro, een krimp van 14,5 procent als gevolg van de uitbreiding van het verkoopteam, voortvloeiend uit lopende investeringen in een verhoogde productiecapaciteit voor specifiek de goedlopende nieuwe productlijnen.

(Parketplein, 17-05-2017)

 
Blokker zet Leen Bakker in de etalage

Casper-Meijer-blokkerCasper Meijer, CEO Blokker Holding: ‘Sterk merk Leen Bakker heeft goede toekomst onder een nieuwe eigenaar.’Blokker Holding heeft besloten om zich volledig te richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. Deze strategiewijziging leidt er toe dat in de komende periode circa 1900 arbeidsplaatsen komen te vervallen.

Op dit moment richt Blokker Holding zich met zeven winkelformules op drie markten: ‘huishoud’, ‘speelgoed’ en ‘wonen’. “Maar in een speelveld dat steeds competitiever wordt en met consumenten die hogere eisen stellen, moeten winkelbedrijven zich voortdurend vernieuwen om relevant en interessant te blijven. De daarbij gewenste snelheid, wendbaarheid en commerciële slagkracht, vereisen meer focus,” zo valt te lezen in een persbericht van het concern. “Daarom richt Blokker Holding zich in de toekomst op één winkelketen: Blokker. Zo wordt de leidende positie in het segment ‘huishoud’ behouden en verder versterkt. Blokker Holding verwacht de andere bedrijven onder te brengen bij andere partijen waar ze de aandacht krijgen om voor de klant relevant te blijven en te groeien.”

Nextail, de succesvolle online organisatie van Blokker Holding, blijft een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en - naar verwachting van de holding - voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen. Marskramer gaat door als franchiseformule, de resterende circa 100 eigen winkels worden gesloten. Blokker Holding zoekt nieuwe eigenaren voor de winkelformules Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker. Het is de intentie om deze winkelbedrijven ‘intact’ te verkopen. De medewerkers van deze bedrijven zullen dan onderdak vinden bij de nieuwe eigenaren. Bij de te verkopen winkelbedrijven zijn circa 13.500 medewerkers in binnen- en buitenland werkzaam.

Casper Meijer, CEO Blokker Holding, zegt in het persbericht ervan overtuigd te zijn dat de te verkopen winkelformules met een nieuwe eigenaar een goede toekomst hebben.

In een vraaggesprek met website RetailWatching licht Meijer toe dat zeven winkelketens tegelijkertijd opknappen te veel van het goede is gebleken. “Het is een keuze in het belang van alle bedrijven. Door de andere winkelketens te verkopen krijgen ze meer aandacht en focus en kunnen ze ook tot volledige wasdom komen.” Tegelijkertijd komen zo middelen beschikbaar om meer vaart te zetten achter de modernisering van Blokker. Meijer wil de andere vijf winkelformules ‘intact’ verkopen, om zo het personeel de grootste kans te bieden op het behoud van hun baan. De CEO is dan ook niet per se op zoek naar de hoogste bieder als wel naar een partij die toekomst ziet in de winkelformules, zo verklaart hij tegen RetailWatching. “Dan is het niet van belang of het om een private equitypartij gaat of om partijen die al actief zijn in de industrie.” Het verkoopproces gaat nu van start. Concrete gegadigden zijn er volgens de topman nog niet, wel al wat belangstellende telefoontjes. Meijer betitelt Intertoys, Xenos en Leen Bakker verder als ‘sterke’ merken. Tegen de website wil hij evenwel niet zeggen of ze winstgevend zijn en wat ze moeten opleveren.

Retailexpert Rupert Parker Brady schat op RetailWatching dat de verkoop van de verschillende onderdelen een half miljard tot een miljard euro oplevert. Private equitypartijen zullen zich volgens hem melden, maar ook een buitenlandse branchegenoot als Jysk zou wellicht interesse hebben in Leen Bakker. Deskundige Paul Moers ziet ook wel Euretco aankloppen voor het ‘modische’ Leen Bakker, dat volgens hem goed binnen de retailserviceorganisatie zou passen. In het vloerenassortiment van Leen Bakker zit laminaat, vinyl en textiel, met specifiek vloerkleden en laminaat gerangschikt onder de ‘populaire categorieën’ op zijn website.

(Parketplein, 17-05-2017)

 
BGV-Event 2017 Dolfinarium Harderwijk
Een-gezellige-drukteEen gezellige drukte en de stemming zat er al vroeg goed in.
Perkash-Kali-met-teamPerkash Kali (midden) met zijn ‘team’ van SSK Floor professionals.
Met-belangstellingMet belangstelling volgen de BGV-ers het betoog van Patrik Mellnert.
Michael-Laudien-introduceertMichael Laudien introduceert Bona Titan.
De-nieuwe-Bona-TitanDe nieuwe Bona Titan wordt door de BGV-ers onder de loep genomen.
Sessie-machines-en-schuurmateriaalSessie machines en schuurmateriaal onder toeziend oog van Nederlands Kampioen Parketleggen 2016 Saar Berks (links).
Parketfamilie-Van-der-KroefParketfamilie Van der Kroef op excursie.
Wachten-op-de-dolfijnenshowWachten op de dolfijnenshow.
Een-spetterende-dolfijnenshowEen spetterende dolfijnenshow met actieve deelname van aanwezigen.
Eric-Tersteeg-bedanktEric Tersteeg bedankt de BGV-ers en familie voor hun aanwezigheid en wenst hen een goede reis huiswaarts.

Afgelopen zaterdag organiseerde Bona in het Dolfinarium te Harderwijk het Bona Gecertificeerd Vakman Event 2017. Zo’n 300 mensen waren op de uitnodiging van Bona afgekomen, waaronder circa 100 vakmensen geflankeerd door hun partners en kinderen. Een gezellige drukte, en de stemming zat er al vroeg goed in. En waarom ook niet, in Harderwijk scheen een zomers zonnetje waarbij het goed toeven was met je dierbaren. Voeg daar aan toe een get-together met branchegenoten, waar men in deze betere tijden leuke ervaringen kon delen en succes verzekerd!

Eric-Tersteeg-heet-deEric Tersteeg heet de aanwezigen van harte welkom.

Goed geluimd verzamelden de BGV-ers zich met familie ‘s ochtends vroeg heel toepasselijk in restaurant Dageraad van het Dolfinarium. Eric Tersteeg heette de aanwezigen namens Bona van harte welkom. “Een bijzondere dag met deze opkomst en met jullie partner en familie, die ook in het zonnetje mogen worden gezet. Zij zijn jullie steun en toeverlaat.” Tersteeg vertelde dat uit inventarisatie was gebleken dat de BGV-ers een diepere kennis over de producten op prijs zouden stellen. “Vandaar dat we met dit initiatief zijn gekomen waarbij we een aantal specialisten hebben uitgenodigd die jullie gedurende deze dag over producten en noviteiten zullen informeren.” Na het openingswoord van Tersteeg splitste de groep BGV-ers zich in drieën om naar de presentaties te gaan, terwijl de familie zich over het Dolfinarium verspreidde.

Mellnert-werd-vakbekwaam-Raymond-van-HarmelenMellnert werd vakbekwaam bijgestaan door Bona’s Raymond van Harmelen (links).

Patrik Mellnert, Product Manager Bona Professionele Afwerking & Vloeronderhoud, gaf tijdens zijn presentatie uitgebreid een toelichting over de methoden van vloerrenovatie (Goud, Zilver en Brons): eenvoudige oplossingen met duidelijke voordelen voor zowel de vloereigenaar als de parketteur. Daarnaast kwam Mellnert met een update met betrekking tot Bona’s olie-programma en ging verder in op de producten en service die Bona biedt. Mellnert werd daarbij vakbekwaam bijgestaan door Bona’s Raymond van Harmelen.

Gastspreker Michael Laudien, Sales & Market Manager Bona Divisie Parketlijm, vertelde de aanwezigen het een en ander over het belang van het gebruik van hoogwaardige parketlijmen en waarom het cruciaal is voor een succesvol resultaat om de juiste lijm met de juiste eigenschappen voor een opdracht te gebruiken. “Onze kracht is veiligheid, door gebruik van kwalitatief hoogwaardige grondstoffen.” Michael Laudien presenteerde vervolgens met veel verve de nieuwe parketlijm van Bona: Titan. Het product met ‘Titan technology' bevat ook daadwerkelijk titanium en staat voor kwaliteit en sterkte. Bona Titan moet met zijn revolutionaire ‘titanium techology' garant staan voor ultieme duurzaamheid en permanente stabiliteit. Een uiterst sterke lijm, ideaal bij bijvoorbeeld projecten waarbij men geen risico wil lopen.

Simon-Sijmonsma-ondervindtSimon Sijmonsma (liggend op vloer) ondervindt aan den lijve de gevolgen van ‘werking’ tijdens de vermakelijke demonstratie van Michael Laudien.

Hans-Joachim Roehrich, Sales & Market Manager Bona Divisie Machines & Schuurmateriaal, ging tijdens zijn presentatie dieper in op de productie van de schuurmaterialen en dan vooral de samenwerking tussen Bona en Sia op het gebied van ontwikkeling, het gebruik van de grondstoffen en het productieproces. Tevens vertelde hij het een en ander over borstelen met de Bona FlexiSand en de binnenkort verkrijgbare gewichten en aanloopstroom begrenzers.

Na het uiterst informatieve officiële gedeelte voegden de BGV-ers zich weer bij hun familie. Na wat hapjes en drankjes werd genoten van een spectaculaire VIP Dolfijnenshow in het DolfijndoMijn. BGV-Event 2017 was een geslaagde en plezierige dag, waarbij ook de aanwezigheid van de familieleden zeer op prijs werd gesteld. “Dit is toch hartstikke leuk dat zoiets wordt georganiseerd,” aldus één van de aanwezigen. Na afloop van de VIP Dolfijnenshow bedankte Eric Tersteeg de BGV-ers en hun familie voor hun aanwezigheid en wenste hen een goede reis huiswaarts.

(Parketplein, 15-05-2017)

 
Omzet non-food 5 procent hoger in maart

Omzetontwikkeling-detailhandel-17-05-10

De (voor de koopdagen gecorrigeerde) omzet van de winkels in non-food is in maart met bijna 5 procent gegroeid, zo meldt het CBS. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren ruim 5 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in schoenen en lederwaren (+11,6 procent) en de kledingwinkels (+7,2 procent) hebben, mede door het mooie weer, fors meer omgezet dan een jaar eerder. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+9,1 procent), de winkels in recreatieartikelen (+4,7 procent) en de winkels in meubels en huishoudartikelen (+3,3 procent) realiseerden een omzetstijging. Drogisterijen en parfumerieën (-1,2 procent) en winkels in consumenten-elektronica (-4,6 procent) hebben net als in februari minder omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder.

(Parketplein, 15-05-2017)

 
Nieuwe stofzuigers Wolff

Vacuclean2LPVacuclean 2LPWolff heeft zijn stofzuigerassortiment uitgebreid met twee krachtige industriële machines. Vacuclean 2 verwijdert grof vuil en fijn stof met een groot filter. Het hefboommechanisme zorgt voor het eenvoudig loskoppelen en legen van de opvangbak. Het model Vacuclean 2 LP beschikt over een liftfunctie voor het eenvoudig transporteren van de stofzuiger, evenals het speciale Longopac-systeem, waarin het vuil veilig wordt opgevangen en afgevoerd. Beide machines beschikken over halfautomatische filterreiniging en een robuuste PU-slang. De nieuwe Voorafscheider heeft een inhoud van 50 liter, is antistatisch en geschikt voor houtstof. Deze wordt als tussenstuk geplaatst tussen de machine en de stofzuiger. Alle stofzuigers van het merk zijn TNO-gecertificeerd.

(Parketplein, 15-05-2017)

 
Feest bij VDS Vloeren in Oud Gastel

Stijl-nieuwe-showroomStijl nieuwe showroom is industrieel doch gezelligOp vrijdagmiddag 9 juni is het feest bij VDS Vloeren in Oud Gastel. Het vloerenbedrijf van Patrick van der Smissen en Marina Plasmans viert dan de officiële opening van zijn nieuwe showroom. Tot voor kort was het bedrijf gevestigd in Steenbergen. Het nieuw gebouwde pand op industrieterrein Borchwerf heeft een groter magazijn, een ruimere en fraaiere showroom en is beter bereikbaar vanwege de ligging aan de A4 richting Roosendaal. “Dit nieuwe pand past helemaal bij ons, onze stijl, onze uitstraling. We zijn er dan ook supertrots op,” aldus de mensen achter het vloerenbedrijf. VDS Vloeren verdeelt onder meer de merken COREtec en Quick-Step en beschikt sinds kort over een eigen merk voor houten vloeren. De feestelijke opening, op het adres Blauwhekken 1d, wordt opgeluisterd door kickboxkampioen Rico Verhoeven en een lid van de wielrenploeg van Quick-Step.

(Parketplein, 15-05-2017)

 
Zwitserse parketmarkt gekrompen

ISP logoDe Zwitserse parketmarkt is vorig jaar gekrompen, zowel wat productie als afzetvolume betreft. Volgens door EUWID aangehaalde statistieken van de Interessengemeinschaft Schweizer Parkett-Industrie (ISP) hebben de Zwitserse parketfabrikanten binnen de ISP afgelopen jaar 1,64 miljoen vierkante meter parket vervaardigd. Dit is een afname van de binnenlandse productie met 3,3 procent vergeleken met een jaar eerder. Opgeteld zijn de detaillisten en de fabrikanten binnen de vereniging samen goed voor een tot 50,5 procent gedaald aandeel in de afzet van parket in Zwitserland, ofwel 3,13 miljoen vierkante meter (-3,7 procent) van de totaal 6,20 miljoen vierkante meter. Het verbruik van parket in Zwitserland van 6,20 miljoen vierkante meter vorig jaar ligt 2,2 procent onder het niveau van het jaar 2015. Officiële statistieken laten zien dat ook de import van parket in Zwitserland afnam in 2016, evenals de uitvoer overigens.

Het verbruik van parket per hoofd van de bevolking lag in Zwitserland twee jaar terug op 0,76 vierkante meter, de hoogste score in Europa, aldus de parketfederatie FEP. Ter vergelijking: Nederland en België zijn goed voor respectievelijk 0,12 en 0,19 vierkante meter per capita.

(Parketplein, 12-05-2017)

 
Renovatie World of Drinks met COREtec

world-of-drinks-renesseWorld of Drinks in RenesseUSFloors stuurt bericht van een recent uitgevoerd project bij World of Drinks in Renesse. Deze detail- en groothandel in dranken heeft het bestaande pand de afgelopen weken grondig gerenoveerd en liet voor de vloerbedekking zijn oog vallen op de watervaste klikvloeren van COREtec.

Eigenaar A. Krijnse is van mening dat de fraaie uitstraling van de door USFloors aangeboden vloeren goed tot zijn recht komt in zijn winkel. “Ook zijn de stevigheid en slijtvastheid van de vloer optimaal zodat we ons geen zorgen hoeven te maken als er grote of zware voorraden over deze vloer gereden worden.” Verantwoordelijk voor de plaatsing van de vloer is VDS Vloeren in Oud Gastel. “Gezien het vele beloop van de vloer in de winkel tijdens de zomer, is het maar goed dat er voor een kwaliteitsvloer geopteerd wordt,” zo beaamt Patrick van der Smissen van VDS Vloeren, die verder nog het leggemak prijst van de nagenoeg onderhoudsvrije vloeren. “Wij zien dit merk in Nederland op een relatief korte termijn heel groot worden.”

Bij elkaar driehonderd vierkante meter uit de COREtec Plus Collectie is toegepast in de drankenwinkel in de Zeeuwse badplaats. De afmetingen zijn 182 bij 1220 millimeter, op 8 millimeter dikte. Het dessin draagt de naam COREtec 50 LVP211/ Nantucket Oak. Een bijzonderheid is dat ook de bar is bekleed met COREtec.

(Parketplein, 12-05-2017)

 
Branchepagina voor parketteurs bij CVAE

parketteur cvaeHet Centrum voor Ambachtseconomie (CVAE) heeft nu ook voor parketteurs een branchepagina online gezet. Deze biedt nieuws uit de branche, informatie over relevante wet- en regelgeving en de gratis tools van Team Ambacht: een virtueel team specialisten op het gebied van coaching, marketing, administratie, verkoop, personeelszaken, arbo en juridische zaken. Voor toegang tot deze ambachtstoolkit dient men zich te registreren. Het vrij toegankelijke onderdeel ‘branchekwaliteit’ bevat informatie over onder meer de Legvoorschriften Parketbranche, RI&E, veilig & gezond werken, enzovoorts. De subpagina ‘werken in het ambacht’ stipt onder andere de opleiding aan. De informatie onder ‘mijn parketbedrijf’ is voor wie denkt aan het starten van een parketbedrijf. Voor meer informatie: www.cvae.nl/parketteur.

(Parketplein, 10-05-2017)

 
Ivo Schintz naar Pfleiderer Group

ivo-schintzIvo SchintzDe Pfleiderer Group S.A. maakt dinsdag bekend dat Ivo Schintz toetreedt tot de raad van bestuur in de functie van commercieel directeur (CCO). De benoeming gaat in op 1 augustus van dit jaar. De Nederlander (1957) is sinds 1997 werkzaam bij vloerenmaker Tarkett in diverse leidinggevende posities, momenteel als Vice President EMEA-regio.

(Parketplein, 10-05-2017)

 
mFLOR op Design District 2017

Parva-Plus-Warm-Sycamore-ds-logoParva Plus Smoky SycamoremFLOR International neemt komende maand deel aan de drie dagen durende design- en interieurbeurs Design District. Het inspiratie brengende evenement is, zoals bekend, terug op het oude nest, de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. De exposant uit Twello toont daar al zijn noviteiten, plus de jongste trends en lifestyles op het gebied van de immer aan belang winnende LVT-producten. Zoals GRAND Milano, een betonlook-tegel op het indrukwekkende formaat van maar liefst 130 bij 130 centimeter. Zijn dessin en zestal kleuren zijn ontwikkeld in samenwerking met Italiaanse architecten. De tegel wordt aanbevolen voor toepassingen in grote ruimtes, zoals kantoren, restaurants, scholen, winkels, en dergelijke. Verder komen Parva Parquet en Parva Plus aan bod, waarmee bijvoorbeeld creatieve visgraatvloeren kunnen worden gelegd.

mFLOR bemant (met Bob Looijschelder van zijn projectdistributeur T & M) stand V43 op de beurs (www.designdistrict.nl), die op de agenda staat voor 7, 8 en 9 juni.

(Parketplein, 10-05-2017)

 
Duitse parketindustrie plust in 2016

De Duitse parketfabrikantenvereniging vdp meldt dat het jaar 2016 is afgesloten met een stijging van de parketproductie in eigen land. De door haar aangehaalde officiële statistieken wijzen op een toename van zowel de waarde (+3,1 procent, tot 196 miljoen euro) als de hoeveelheid (+2,6 procent, tot 7,9 miljoen vierkante meter) van de productie bij onze oosterburen.

Leden-van-het-vdpLeden van de vdp onlangs in goede stemming bijeen te Bad Honnef (foto: vdp)

De gunstige gang van zaken is te danken aan de eerste drie kwartalen van het jaar. Het vierde kwartaal namelijk bracht zowel in waarde (-4,0 procent) als volume (-5,2 procent) een dikke min in de boeken. Over het hele jaar groeide het segment meerlaags parket met 3,2 procent tot totaal 7,3 miljoen vierkante meter. Dalingen werden opgetekend is de segmenten strokenparket (-5,7 procent, tot 0,236 miljoen vierkante meter) en mozaïekparket (-3,7 procent, tot 0,322 miljoen vierkante meter).

De robuuste economische activiteit in de bouw (woningen en openbaar), hogere besteedbare inkomens en een lage werkloosheid, hadden in het afgelopen jaar een positief effect op de vraag naar parket in Duitsland, aldus de vdp. Niet alleen nam de productie in eigen land toe, ook de import van parket dikte wezenlijk aan. De invoerwaarde steeg met acht procent tot 346 miljoen euro en het invoervolume met 2,7 procent tot 18,9 miljoen vierkante meter. Zodoende nam de parketinvoer sterker toe dan de binnenlandse productie. Deze ontwikkeling is volgens de vereniging niet alleen terug te voeren tot de activiteiten van buitenlandse spelers op de markt, maar ook tot het groeiende aandeel van handelsgoederen in de omzet van de Duitse parketfabrikanten.

De Duitse parketmakers bleken gelijktijdig evenwel in staat om hun concurrentiepositie op internationaal vlak te onderstrepen, aangezien de Duitse parketuitvoer het afgelopen jaar eveneens aanzienlijk toenam. De exportwaarde steeg met 9,2 procent tot 225 miljoen euro en de omvang van de uitvoer met 9,9 procent tot 8,6 miljoen vierkante meter.

(Parketplein, 10-05-2017)

 
Floorify komt naar Nederland

FLOORIFY-Shop-in-Shop-bij-De-Smaak-VanFloorify shop-in-shop-concept bij ‘De Smaak van Parket’ in Velddriel. Van links: Pieter Buyck, John Coutinho van ‘De smaak van’ en Marie Callens.Het Belgische vloerenmerk Floorify maakt met zijn rigide vinylplanken en -tegels de overstap naar Nederland. De eerste drie verkooppunten zijn een feit en meer worden in het vooruitzicht gesteld. “Eerlijk, de Nederlandse manier ligt ons wel. Recht voor de raap en to-the-point. Zo zijn onze vloeren ook,” aldus Marie Callens en Pieter Buyck. Floorify neemt tevens deel aan de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem van 17 t/m 19 september.

Het rigide click-PVC van Floorify koppelt naar eigen zeggen de gunstige eigenschappen van PVC aan een degelijke clickverbinding. De Rigid Core, een zelf ontwikkelde technologie, blijft volgens de aanbieder ook in extreme omstandigheden vlekbestendig, stabiel en stootvast. De vloeren worden aanbevolen voor woonkamer, badkamer, keuken of commercieel project.

De collectie bestaat uit dertien planken en drie tegels in grote formaten, alle in klasse 33. De bewust beperkt gehouden collectie moet keuzestress bij de consument wegnemen en er bovendien voor zorgen dat de planken en tegels meer aandacht en ruimte krijgen in een trendy display. “Het jonge, dynamische marketingsausje van Floorify doet de rest,” zo beloven de mensen achter het merk uit Roeselare.

De zelf ontwikkelde dessins zijn afgestemd op de smaak van de Nederlandse en Belgische markt, waaronder de bestverkopende parketvloeren. De vinylplanken zijn afgewerkt met geoliede finish, fijne V-groef en bijpassende structuren. De tegels (900 bij 600 millimeter) zijn geïnspireerd op ambachtelijke pastellone-vloeren met een zachte industriële uitstraling.

Floorify werkt met een selectief dealerschap, bij voorkeur met showrooms die ook de digitals en millenials aanspreken. “We werken liever met een beperkt aantal verkooppunten die garant staan voor een goede service en persoonlijk advies dan met een teveel aan winkels die elkaar onderling onder prijsdruk zetten,” aldus Marie Callens.

(Parketplein, 10-05-2017)

 
Rus wil laminaat, kent nauwelijks merken

artfloorurbanArtfloor Urban van Kastamonu (foto: Kastamonu Entegre)Russen noemen laminaat als de vloerbedekking van hun keuze, maar hebben nauwelijks enig besef van merknamen, zo blijkt uit een grootschalig consumentenonderzoek van het Russische bureau voor opinieonderzoek VCIOM (www.wciom.com). Gevraagd naar welk type vloer hun voorkeur zou uitgaan, wijst 49 procent van de Russen op laminaat. Als tweede op de ranglijst komt parket (34 procent), gevolgd door linoleum (29 procent), keramische tegels (17 procent), kurk (6 procent), polymeer gietvloer (5 procent) en beton (1 procent).

Bij het bepalen van de keuze voor een laminaatvloer blijkt het aspect duurzaamheid (in de zin van slijtvastheid en dergelijke) het meest zwaarwegend, met een score van 66 procent. Prijs wordt genoemd door 44 procent van de respondenten (die meer dan een antwoord mochten geven), milieuvriendelijkheid door 34 procent en esthetische kwaliteiten door 26 procent. De merknaam (6 procent) en land van oorsprong (12 procent) spelen een ondergeschikte rol voor de Russen.

Onder voor het overige gelijke omstandigheden, zou 42 procent van de Russen opteren voor een laminaatvloer uit eigen land. Duitsland krijgt 35 procent van de respondenten achter zich. De percentages voor andere landen van oorsprong zijn verwaarloosbaar. Zo komt België tot 4 procent, Oostenrijk en Turkije ieder tot 2 procent en China tot 1 procent.

De naamsbekendheid van laminaatmerken op de Russische markt is tamelijk zwak. Precies zeven van de tien Russen herkennen geen enkele naam uit een voorgelegde lijst met merken of aanbieders. Bij de respondenten die wel namen kenden scoorde Tarkett veruit het beste met 18 procent. Daarachter komen Quick-Step (6 procent), Kronospan (4 procent), Egger (3 procent) en als laatste het Turkse Kastamonu (2 procent).

(Parketplein, 08-05-2017)

 
Reacties EU-rechtszaak Duitse regering

duitslandDe Duitse federale regering heeft onlangs een rechtszaak aangespannen tegen de Europese Commissie voor het Gerecht van de Europese Unie. Op 21 april jl. hebben we er aandacht aan besteed op deze site. De regering van onze oosterburen vindt diverse EU-normen voor bouwproducten tekortschieten als het gaat om veiligheid, milieu en gezondheid. De EU-lidstaten zijn evenwel verplicht om de Europese geharmoniseerde normen voor bouwproducten toe te passen, zonder aanvullende eisen op nationaal niveau te mogen stellen, zoals Duitsland die kende met het Ü-teken. Duitsland heeft twee jaar terug tegen zes van de in haar ogen onvolledige geharmoniseerde bouwproductnormen bezwaren ingebracht, om de door haar waargenomen lacunes in de normen te dichten. Twee van de bezwaren zijn daarna door de Europese Commissie afgewezen. Deze hebben betrekking op houten vloeren en op sportvloeren. Tegen die afwijzing heeft Duitsland nu beroep aangetekend bij het Gerecht.

ce-teken uHet Zentralverband des Deutschen Handwerks (belangenbehartiger van meer dan een miljoen ambachtelijke bedrijven) kan zich vinden in de nieuwe stap. De organisatie deed vorig jaar al een oproep aan de regering om haar ‘zorgplicht' te vervullen en om juridische stappen te ondernemen tegen ‘slechte’ Europese normen. Een andere grote vakorganisatie, het Zentralverband Deutsches Baugewerbe (belangenbehartiger van ruim 35.000 middelgrote bouwbedrijven) laat weten verheugd te zijn dat de federale regering eindelijk druk zet op de EU-Commissie. “Zolang de Europese normen ernstige, veiligheidstechnische tekortkomingen vertonen, heeft de staat in het algemeen belang de plicht om de veiligheid in de bouw door nationale voorschriften te handhaven. Om de Europese interne markt te verwezenlijken, zonder in te boeten op de veiligheid op de bouw, zouden echter alle van de meer dan tachtig tekortschietende Europese bouwproductnormen moeten worden verbeterd.”

Deutsches Institut für BautechnikDeutsches Institut für Bautechnik.
Koen-SmitKoen Smit: ‘Bijzonder arrogant en ergerlijk.’
“De EU bepaalt - op dit moment - onder andere de Bouwregelgeving en de lidstaten verklaren akkoord te zijn met deze regelgeving, ook Duitsland. Brussel stelt de eisen vast voor het vrije verkeer van goederen in de EU. De regelgeving moet door heel Europa gedragen worden, van Portugal tot Finland, en dus moet men één werkbare regelgeving opstellen,” zo verklaart Koen Smit, Category Manager Flooring namens de Fetim Group in Amsterdam. “Voor wat betreft parketvloeren worden er in de CE-regelgeving minimumeisen gesteld aan de emissie door vloeren, de klasse E1. Individuele lidstaten kunnen geen extra eigen normen hanteren, dit is tegen de principes van de geharmoniseerde aanpak, en zorgt voor importbeperkingen. Als echter een lidstaat het niet eens is met de inhoud of reikwijdte van de EU-norm, dient men als EU-collectief de huidige norm tegen het licht te houden en niet individueel additionele eisen te stellen. Hiervoor bestaan mechanismen binnen de EU organisatie.”

Smit vervolgt: “In mijn belevenis was en is het opleggen van additionele eisen zoals Duitsland heeft getracht te doen door een ‘volksgezondheid’-argument, in feite de invoering van een ‘protectionistische’ maatregel. Het is een feit dat Duitse fabrikanten ten tijde van de invoering van deze Ü-Mark binnen een oogwenk waren gecertificeerd en de niet-Duitsers niet, evenals de Duitse importeurs… Er was één dame van het DIBt (Deutsches Institut für Bautechnik, red.) aan het werk met driehonderd dossiers, hetgeen totaal niet functioneerde en dat was kennelijk de bedoeling van het DIBt. Deze kleine ‘Dexit’ op het gebied van Bouwregelgeving is als bijzonder arrogant en ergerlijk ervaren in de branche, die veel EU-regelgeving toch al buitengewoon onwerkbaar vindt.”

(Parketplein, 05-05-2017)

 
Kennisinstituut SBRCURnet verdwijnt

Cover-Houten-afwerkvloeren-curCover ‘Houten afwerkvloeren’ uit 2011SBRCURnet, kennisinstituut voor de bouw, heeft besloten om zijn activiteiten te beëindigen. Aanleiding is het wegvallen van fondsgelden en het uitblijven van concrete vervangende omzet.

Algemeen directeur Jeannette Baljeu heeft er een dubbel gevoel bij. "Wij zien in de sector een grote behoefte aan een instituut dat partijen in een vroegtijdig stadium bij elkaar brengt om maatschappelijke vraagstukken te verkennen en vanuit het perspectief van de bouw tot innovatieve oplossingen te komen. Een plek waar kennis voor de hele bouwsector wordt ontwikkeld, verspreid en geborgd. Het is jammer dat deze sector-brede behoefte zich niet vertaalt in commitment om financiële middelen ter beschikking te stellen om het zelfstandig voortbestaan van SBRCURnet als brede kennisinstelling mogelijk te maken.”

Het kennisinstituut gelooft nog steeds in de noodzaak van ‘pre-concurrentiële’ kennisontwikkeling voor de bouw en wil de kennis die in meer dan 65 jaar is ontwikkeld zoveel mogelijk behouden voor de sector. SBRCURnet gaat om die reden in gesprek met opdrachtgevers, collega-kennisinstellingen en andere partijen om te onderzoeken of werkpakketten, werkwijzen of bedrijfsonderdelen ondergebracht kunnen worden bij andere organisaties. Voor de medewerkers komt er een sociaal plan. Lopende opdrachten worden zo goed mogelijk uitgevoerd totdat bekend is of ze elders kunnen worden ondergebracht of definitief afgerond.

In 2001 verscheen bij Stichting Bouwresearch (SBR), een voorloper van SBRCURnet, de 95 pagina’s tellende titel ‘Houten afwerkvloeren’, deel 3 uit de gids afwerkvloeren. Het belangwekkende naslagwerk voor het ontwerp en de uitvoering van houten afwerkvloeren is samen met het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) uit België en talrijke adviseurs uit de Nederlandse parketbranche ontwikkeld, onder wie Ad van Mierlo.

(Parketplein, 05-05-2017)

 
Gematigde groei Europese parketmarkt

fep-logoDe Europese parketfederatie FEP ziet in de cijfers van het eerste kwartaal de bevestiging van een algehele verbetering van de parketmarkt. Over het algemeen lijkt de parkethandel in de eerste drie maanden van het lopende jaar een gematigde groei te beleven, aldus de Brusselse organisatie. Na enkele jaren van een meer ‘ingehouden’ marktsituatie, is de tendens in het recente verleden weer naar de positieve kant omgeslagen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wijzen de eerste uitkomsten voor de start van dit jaar op een bevestiging en consolidatie van deze gunstige bewegingen in de meeste van de landen waar FEP-leden aanwezig zijn. De federatie wil er specifiek op gewezen hebben dat alle Scandinavische landen een positieve ontwikkeling optekenen.

De parketmarkten van Denemarken en Noorwegen groeiden met 1 procent, die van Zweden met zelfs 3 procent. In het hoge noorden keerde de Finse markt na jaren van neergang terug in stabiel vaarwater. Een vlakke omzet is eveneens waar te nemen in Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Italië en Duitsland. De FEP bevestigt de recente observatie van onder meer Bauwerk Boen dat er bij onze oosterburen tekorten zijn aan parketleggers voor projecten. De Franse parketmarkt liet een toename van zo’n 3 procent zien.

De beperkt beschikbare indicaties voor België wijzen volgens de FEP op een groei van het parketverbruik van 4 procent in het voorbije kwartaal, hetgeen een stijging van naar schatting 3 procent in het bouwvolume van vorig jaar weerspiegelt. Ook in het eerste kwartaal van 2017 doet de bouw het goed bij de zuiderburen. De Nederlandse parketverkopen profiteren eveneens van het aantrekken van de bouw, getuige een toename van het verbruik van naar schatting 4 procent. Meer bijzonderheden over de situatie in ons land zijn terug te vinden in het nieuwsitem ‘Positieve cijfers Parket Alliance’ van vorige week vrijdag.

(Parketplein, 05-05-2017)

 
Bij Mohawk is veel in beweging

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey S. Lorberbaum: ‘We blijven optimistisch over de economie, de vloerenbranche en het potentieel van Mohawk’.De divisie ‘Flooring Rest of the World’ van het Mohawk-concern heeft 1 procent meer omzet geboekt in het eerste kwartaal, een bescheiden groei na een aantal kwartalen met veel betere uitkomsten. Op basis van een gelijk aantal dagen en onveranderde wisselkoersen zou de vooruitgang 3 procent hebben bedragen. De operationele marge komt met 15 procent in de boeken.

Het Amerikaanse concern licht toe dat de operationele marge van de divisie iets lager ligt ten opzichte van vorig jaar als gevolg van hogere materiaalkosten en veranderingen in valuta. Mohawk verhoogt dan ook de prijzen in de meeste productcategorieën om de hogere materiaalkosten te compenseren, zodat in het derde kwartaal de kosten zouden moeten zijn gedekt.

Al zijn LVT-merken in de divisie ‘Flooring Rest of the World’ groeiden volgens Mohawk ‘aanzienlijk’ in het eerste kwartaal, volgend op een uitbreiding van productie, distributie en assortiment. Het concern is content met de ontvangst van zijn nieuwe LVT-producten in alle verkoopkanalen. De laminaatproductie in Europa loopt op volle capaciteit en Mohawk zegt voorbereidingen te treffen voor de installatie van nieuwe apparatuur (bij Unilin in Wielsbeke, red.) om naar eigen zeggen zijn ‘voorsprong’ in dit segment te vergroten.

Mohawk Industries als geheel bereikt een netto-omzet van 2,22 miljard dollar in het voorbije kwartaal, cijfermatig 2 procent en organisch 4 procent meer dan vorig jaar. ‘Flooring Rest of the World’ neemt 496 miljoen dollar daarvan voor zijn rekening, met een bedrijfsresultaat van ruim 76 miljoen dollar (2016: 79,5 miljoen). Het bedrijfsresultaat van de totale groep komt uit op bijna 275 miljoen dollar.

“We blijven optimistisch over de economie, de vloerenbranche en het potentieel van Mohawk,” aldus een vooruitblik van CEO Jeffrey S. Lorberbaum. “In het tweede kwartaal zou de omzet op lokaal niveau achtereenvolgens moeten versnellen en het bedrijfsresultaat verbeteren, ondanks de inflatie, het aflopen van octrooien en een zwakker Brits pond.”

Dit lopende jaar verwacht de groep wereldwijd meer dan 750 miljoen dollar te investeren in een uitbreiding van de productie in vrijwel alle productgroepen. Ook treedt Mohawk, zoals eerder gemeld, toe tot de Europese markt voor tapijttegels, met een nieuwe fabriek in Moeskroen onder de hoede van IVC.

(Parketplein, 05-05-2017)

 
Fiscaal: vervanging parket in monument

parketvloer-detail-rechtspraakDe Hoge Raad heeft op 21 april jl. bepaald dat een consumente de kosten voor de vervanging van een parketvloer in een monumentenwoning niet mag aftrekken voor de inkomstenbelasting. Het beroep van de consumente op een Besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 7 maart vorig jaar faalt. De parketvloer, zoals die bij de aanvang van de werkzaamheden aanwezig was, is immers niet in bruikbare staat hersteld maar vervangen door een nieuwe.

Een consumente (zie ook Nieuws van 22-02-2017 en eerder) had in 2011 een appartement in een flatgebouw gekocht, aangewezen als rijksmonument, en over haar belastingaangifte van dat jaar tienduizend euro aan aftrekbare kosten opgevoerd voor de plaatsing van een parketvloer. De inspecteur van belastingen was het daar niet mee eens. Volgens hem was sprake van kosten voor herinrichting, ofwel huurderslasten die niet aftrekbaar zijn, en niet van herstel in de oude toestand. De Rechtbank Den Haag kiest in zijn oordeel de kant van de consumente. Later beslist het Hof Den Haag echter dat toch sprake is van niet-aftrekbare huurderslasten, om het even welke vloerbedekking is geplaatst (zelfs ook geen parketvloer, die nadat deze is gelegd, een bestanddeel van de woning is omdat hij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis aan de vloer wordt aangebracht).

De consumente gaat in cassatie. Zij beroept zich daarbij op een Besluit van 7 maart 2016, waarin de staatssecretaris van Financiën aangeeft (dus nog vóór de uitspraak van het Hof) dat uitgaven voor parketvloeren wel degelijk aftrekbaar kunnen zijn (onder bepaalde voorwaarden) als uitgaven voor monumentenpanden. Advocaat-generaal Niessen stelde eerder dit jaar dat de consumente een beroep kan doen op dit beleidsbesluit van de staatssecretaris en adviseerde de Hoge Raad om de zaak ter verdere behandeling en beslissing te verwijzen.

Te beantwoorden was dan nog wel de vraag of de belanghebbende voldoet aan de eisen die in genoemd Besluit van maart vorig jaar aan de aftrekbaarheid van de kosten van een parketvloer worden gesteld. Een van de voorwaarden luidt dat de vloer, zoals aanwezig bij aanvang van de werkzaamheden, in bruikbare staat wordt gebracht. De Inspecteur, zo stelt de Hoge Raad, heeft in de procedure voor het Hof onweersproken gesteld dat de parketvloer, zoals die bij de aanvang van de werkzaamheden aanwezig was, niet in bruikbare staat is hersteld maar is vervangen door een nieuwe. Aan voornoemde voorwaarde is derhalve niet voldaan. Het beroep op het Besluit faalt daarom en de Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie ongegrond.

(Parketplein, 03-05-2017)

 
Kansen voor studenten parket

sbb-pand-met-logoDe Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) in Zoetermeer beoordeelt de kans voor bbl-studenten Allround parketteur niveau 3 om werk te vinden momenteel als ‘goed’, de optimale score. Dat wil zeggen de kans om direct na het diploma een baan te vinden die bij de gevolgde opleiding past. De kans om een leerbaan te vinden voor deze mbo-studenten is ‘ruim voldoende’, de op één na beste uitkomst. Er zijn geen regionale verschillen aan te wijzen in de kansen op werk of leerbaan. De kansen voor een Parketteur (niveau 2, bbl-leerweg) op het vinden van een leerbaan wordt gezien als ‘ruim voldoende’, ook ongeacht de regio. Over de kans op werk voor deze studenten kan geen uitspraak worden gedaan. Meer informatie over de kans op stage, leerbaan en werk voor allerlei beroepen is te vinden onder www.s-bb.nl/kans. Het spiegelbeeld van een gunstige situatie kan wel zijn dat de vraag van bedrijven groter is dan het aanbod aan studenten.

(Parketplein, 03-05-2017)

 
Barometer woonbranche verbetert record

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is de afgelopen maand met zes punten gestegen. En wel naar een nieuw record. De barometer sluit april af op een stand van 17,9. De stijging wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door positieve cijfers over de woningmarkt en het consumentenvertrouwen.

baro-2017-04‘Woonbranche economische barometer’ bereikt nieuw hoogtepunt (bron: marktdata.nl)

De cijfers van de weekomzetmutaties van de woondetailhandel zijn minder positief dan in maart, maar laten nog altijd een gunstige ontwikkeling zien. De index van de weekomzetmutaties zakt afgelopen maand met 1,7 punten, om uit te komen op een stand van 2,8, waarmee de maandomzetontwikkeling in de woondetailhandel nog altijd positief is.

De stemming onder consumenten is in april opnieuw iets positiever, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen klimt zelfs tot de hoogste waarde sinds februari 2001 en ook de koopbereidheid neemt toe, evenzo voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen stijgt eveneens en ligt nu op het hoogste niveau vanaf maart 2008.

In de verslagmaand maart 2017 ten slotte registreert het Kadaster bijna 22 duizend verkochte woningen, een stijging van ruim een derde ten opzichte van maart vorig jaar en van bijna een kwart vergeleken met februari van dit jaar.

(Parketplein, 01-05-2017)

 
Uitbreiding team Flamingo Parket

bas-baltussenBas BaltussenPassend in de strategie om fors te groeien in Nederland, zo verkondigt Flamingo Parket vandaag, is de uitbreiding van zijn verkoopteam met Bas Baltussen, die als zelfstandig agent de verkoop voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland voor zijn rekening gaat nemen. Baltussen heeft zijn sporen in de parketbranche ruimschoots verdiend, in verscheidene commerciële functies. Met de jongste uitbreiding denkt Flamingo Parket de verkoop een goede impuls te kunnen geven in het gebied waar het Barneveldse bedrijf tot voor kort nog niet zo sterk was vertegenwoordigd.

De focus ligt op uitbreiding van het klantenbestand middels het werven van nieuwe klandizie, maar ook zal Baltussen zich richten op bestaande afnemers die de afgelopen jaren weinig zijn bezocht. “Doordat Flamingo Parket een totaalaanbieder is van zowel tapis, massief als twin-planken en bovendien een fraaie eigen collectie afwerkingen heeft, zijn onze verwachtingen hooggespannen. De prijs-kwaliteitverhouding zal daarbij een belangrijke, zo niet doorslaggevende factor kunnen zijn,” zo stelt Dick van de Klok namens de fabrikant.

Bas Baltussen is mobiel te bereiken op 06-37231473 en via e-mail op bas @ bbagenturen.nl, maar gewoon bellen met Barneveld (0342-404222) kan ook.

(Parketplein, 01-05-2017)

 
Bauwerk Boen draait naar behoren

Modern-RusticToepassing ‘Modern Rustic’ (foto: Boen)De Bauwerk Boen-groep heeft vorig jaar een omzet behaald van 279,4 miljoen Zwitserse frank (circa 257,5 miljoen euro). Deze toename van 4,7 procent vergeleken met het voorgaande jaar ligt boven de gemiddelde groei van de markt, zodat de groep zijn aandeel op de met name voor hem belangrijke Duitse en Noorse markten wist te vergroten.

Terwijl de afzetvolumes van zijn beide merken, Bauwerk Parkett en Boen, met 5,6 procent aandikten in de eerste helft van het jaar, zag de in Zwitserland zetelende groep zijn volumes weer krimpen in de tweede helft, naar eigen zeggen conform de ontwikkelingen op de markt. Over het gehele jaar resteert een volumegroei van 1,2 procent tot 9,5 miljoen vierkante meter. De groep boekte een toename van zowel volume als omzet op de zwaarwegende markt van Duitsland, waar de groei evenwel (tijdelijk) afkoelde in de tweede jaarhelft vanwege capaciteitsbeperkingen bij de parketleggers. In Noorwegen behaalde Bauwerk Boen 3 procent vooruitgang in volume en omzet. In Zwitserland bleef de omzet vlak in een licht teruglopende markt. Het aandeel van de exportmarkten buiten Europa steeg van 7 naar 8 procent van de totale omzet, met name dankzij het veelbelovende Azië.

De tweede jaarhelft werd gekenmerkt door sterke tekorten in de aanvoer van grondstoffen voor de grote formaten. De aankoop van het Kroatische bedrijf Haas, eind december in het verslagjaar, met een eigen zagerij en een vast afnamecontract met staatsbosbeheer in het land, dient de tekorten bij Bauwerk Boen te verminderen, met name voor grote formaten zoals brede planken.

De krapte in de grondstoffenmarkten had ook een negatieve invloed op de winstgevendheid. De ebitda daalde met 3,8 procent, van 26,7 miljoen CHF in 2015 naar 25,7 miljoen CHF in 2016. Het operationeel resultaat is volgens de groep afgenomen door onvoorziene en gedeeltelijk forse prijsstijgingen vanwege schaarste in de aanvoer van grondstoffen, vooral van eiken planken op groot formaat en van eiken toplaag lamellen, later in het jaar. Alles bij elkaar stegen de materiaalkosten van de groep met 6 miljoen CHF. Aan het begin van 2017 heeft de groep overal verkoopprijsverhogingen doorgevoerd naar aanleiding van de duurdere grondstoffen.

(Parketplein, 01-05-2017)

 
Tarkett begint nieuwe jaar goed

2017 Reddot-awardRed Dot Award voor iD MixonomiTarkett is het jaar 2017 goed begonnen. In het eerste kwartaal heeft het concern wereldwijd 612 miljoen euro omgezet, ruim 6 procent meer dan vorig jaar. Geschoond voor (positieve) wisselkoersbewegingen, resteert een organische groei van 2,8 procent. De verkoopregio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) heeft zelfs bijzonder goed gepresteerd met een organische groei van 7,0 procent. De Scandinavische landen groeiden stevig door en ook Duitsland bleef opwaarts gericht. Frankrijk bevestigde het in het vierde kwartaal van 2016 begonnen herstel. Het Verenigd Koninkrijk herpakte zich na de groeivertraging in de tweede helft van vorig jaar. Zuid-Europa (Italië, Spanje en Portugal) liet eveneens mooie groeicijfers zien in het voorbije kwartaal. Alleen in het Midden-Oosten is de omzet van de vloerenmaker gedaald door de aanhoudende macro-economische problemen aldaar. LVT rapporteerde in onze contreien opnieuw forse vooruitgang in zowel het residentiële als het zakelijk segment. Verder liet onder meer de Sports-divisie van Tarkett opnieuw een fraaie organische groei zien, terwijl oostelijk Europa weer de weg omhoog lijkt te hebben gevonden.

Ander nieuws van Tarkett is dat zijn collectie iD Mixonomi zojuist is onderscheiden met een Red Dot Award: Product Design 2017. Met deze nieuwe modulaire LVT-collectie (zie ook Nieuws van 31-03-2017) kunnen architecten en vormgevers vloeren op maat maken aan de hand van combinaties van kleuren, vormen en patronen.

(Parketplein, 01-05-2017)

 
Positieve cijfers Parket Alliance

parketalliance-logoNadat er in 2015 een ommekeer kwam in de negatieve afzet spiraal, signaleert de parket Alliance voor 2016 een verdere stijging van de consumptie parket. Het afgelopen jaar groeide de consumptie van parketvloeren met 4 procent (volume in vierkante meter). Zowel massief parket (traditioneel parket), tweelaags parket en mozaïek/hoogkant en kopshout, laten een volume stijging zien. Het lamel parket ( 3 laags) laat daarentegen een daling zien. Deze daling komt voornamelijk door de afname van import producten uit Azië. Daarnaast signaleert de Parket Alliance een stevige toename in productiecapaciteit. Deze wordt voornamelijk voor uitbreiding van de export ingezet. Voor 2017 is de Parket Alliance positief gestemd en verwacht voor het lopend jaar een algehele stijging van circa 5 procent. Bezorgd is de Alliance evenwel over de beschikbaarheid van houtsoorten en bepaalde specificaties.

(Parketplein, 28-04-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

floorify

 

Floor Forum

FF-124FFI-92

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Poolse bedrijven
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Producenten van polyurethaanlijmen
  • Nabeschouwing Domotex Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com