unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Woonwinkel ook in nieuwe jaar in de plus

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseren in januari de grootste omzetstijging in de non-foodsector, zo rapporteert het CBS. Dit clustertje, waartoe de verkopers van parket-, laminaat- en kurkvloeren behoren, trapt het nieuwe jaar af met een plus van 4,1 procent. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen (met inbegrip van woninginrichting algemeen) is gegroeid, en wel met 1,6 procent, volgend op een uitzonderlijk dipje in het rood van 0,3 procent in december.

cbs-detailhandel--jan18

De detailhandel als geheel heeft afgelopen januari 3,5 procent meer omgezet, bij een 2,4 procent hoger verkoopvolume. De omzet van de winkels in non-food is met ruim 2 procent aangedikt, evenzo hun verkoopvolume. Echt spetteren doet het echter pas in het domein van de clicks. De online omzet ligt in januari namelijk 22,5 procent hoger dan twaalf maanden eerder. Webwinkels scoren ruim 19 procent meer en de online omzet van multi-channelers ligt ruim 26 procent boven die van vorig jaar.

(Parketplein, 16-03-2018)

 
‘EFWEX 2018 kampt met luxeprobleem’
Rigo-Verffabriek-heeftRigo Verffabriek heeft een atelier ingericht, en toont het ‘kleintje Skylt’.
Sfeerbeeld-van-deSfeerbeeld van de woensdag op EFWEX 2018.
Hans-DeclercqHans Declercq (rechts) van YEPP geeft uitleg over Moods.
Dick-van-de-KlokDick van de Klok (rechts) van Flamingo Parket, met een agent uit Engeland.
Mano-Demmers-jpgMano Demmers en Arthur Hoetelmans (beiden rechts aan tafel) van Inpa met klanten in de weer.
Martijn-BonkenburgMartijn Bonkenburg beantwoordt een telefoontje op de stand van Kerkhofs.
New-Cotton-Mill-RangeNew Cotton Mill Range, prominent bij Inpa op de stand.
Parador-en-CiranovaParador en Ciranova in een beeld gevangen.
Ted-EngelenTed Engelen (links) heeft gezelschap van Dick Heijster op stand Bijlard.
YEPP-plaatstYEPP plaatst onder meer COREtec, Bauwerk, Moduleo en Parador voor het voetlicht.
Catering-looptCatering loopt als vanouds op rolletjes.

Vandaag is in hal drie van Flanders Expo te Gent de derde editie van de drie dagen durende EFWEX van start gegaan. De exposantenlijst telt helaas hooguit veertig tot vijftig namen. Een eerste indruk deze woensdag: een kleine beurs in een kleine zaal, met veel minder stands dan twee jaar terug en vooralsnog niet echt veel volk, maar tegelijkertijd heel veel lof voor de inspanningen van de organisatie. “Veel parketondernemers hebben het gewoon veel te druk. Die komen niet omdat hun winkel nu vol klanten staat. En dat is zeker het geval op een woensdag, donderdag of vrijdag,” zo wil een bezoeker uit ons land de geringe opkomst verklaard hebben.

“Ik weet nog niet precies wat ik van deze beurs moet vinden, maar aantallen maken mij niet uit,” zo nuanceert Ted Engelen van exposant Bijlard International. “Wij willen gezien worden, al komen er maar vijfhonderd man opdagen. Het gaat om herhaling, telkens weer zorgen dat je gezien wordt. Hier in Gent borduren we voornamelijk voort op onze deelname aan Domotex, die echt een topbeurs voor ons was, met speciale aandacht voor de nieuwe Flexx Floor, Gap Filler Floor en MS Floor Booster.” “Het is rustig,” zo luidt het altijd nuchtere commentaar van Dick van de Klok van Flamingo Parket, eerder vanmiddag. “Uiteindelijk draait het echter om het aantal zinvolle gesprekken dat je voert.” Flamingo Parket staat met name in Gent om de activiteiten in België een steun in de rug te geven. “De zaken in België gaan dankzij Christ Van Wouwe steeds beter voor ons.”

Martijn Bonkenburg treffen we op de stand van Kerkhofs, in zijn rol als agent voor de parketfabrikant uit Peer en voor Tover uit Italië. “Eigenlijk is het verbazingwekkend dat de beurs is doorgegaan,” stelt hij, mede wijzend op het nogal schaars aanwezige publiek in de gangen. “Woensdag, donderdag en vrijdag zijn natuurlijk ook niet echt ‘Nederlandse’ beursdagen. De grotere bedrijven zullen allicht nog langskomen, maar ik verwacht verder weinig Nederlandse bezoekers.” Toch is het volgens Bonkenburg een goede zaak om om het even welke vakbeurs te bezoeken. “Je spreekt branchegenoten, wisselt kennis uit, leert altijd weer wat nuttigs. Om de twee jaar een beurs organiseren lijkt me dan het beste, gezien het aantal noviteiten. Maar misschien is het gewoon wel een luxeprobleem dat er nu zo veel afwezigen zijn. Ze hebben geen tijd, want de zaken lopen voorspoedig. We zullen in ieder geval eerst eens vrijdag het resultaat van de beurs afwachten. Sowieso moet gezegd worden dat de organisatie wel z’n stinkende best heeft gedaan!”

Drees-KlaassenDrees Klaassen van de PPC heeft het naar zijn zin in Gent.

Wat doet Inpa Parket op EFWEX 2018? “De vorige editie is ons goed bevallen. Daaraan hebben we aardig wat klanten overgehouden, vandaar ook onze deelname weer dit jaar,” zo legt Arthur Hoetelmans uit. “We zitten met het bedrijf dicht bij België, dus het is altijd de moeite waard om te kijken wat het oplevert.” Prominent aanwezig op de stand van Inpa is de ‘New Cotton Mill Range’, een karakteristieke en stabiele vloer van elf millimeter populieren multiplex met een toplaag van vier millimeter Europees eiken. Rigo Verffabriek is opnieuw present als exposant in Gent. “We hebben gekozen voor een iets kleinere stand dan normaal, maar we hebben wel een heel atelier neergezet om allerlei demonstraties te verzorgen,” aldus Chris de Vries, manager verkoop en ontwikkeling bij Rigo. “Ik ben speciaal voor deze beurs uit Oostenrijk teruggekomen,” zo grapt Drees Klaassen van de Plinten & Profielen Centrale. “Maar even serieus, we staan hier natuurlijk om onze Belgische vertegenwoordiging te ondersteunen.”

“Ik zie teleurstellend weinig exposanten op deze editie,” zo oordeelt Hans Declercq van YEPP. “En dat is jammer genoeg bepaald geen weerslag van hoe de markt er nu in de realiteit voorstaat. Vooral de echt grote exposanten laten het afweten. Die lijken niet zoveel geloof meer in beurzen te hebben, gezien de evenementen die ze zelf op touw zetten. Het netwerk is kortom verzadigd. Ik vind het echter wel belangrijk om een vloerenbeurs in België, en de sector als geheel, te ondersteunen. Complimenten toch wel aan Filip De Ridder, die zijn nek heeft uitgestoken en er alles aan heeft gedaan om na het afblazen van Europarket weer een parketbeurs in ons land neer te zetten.”

Tot besluit dan de organisator zelf. “Het is nu nog te vroeg om een definitief oordeel over de beurs te vellen. We zullen na afloop op vrijdag de balans opmaken en daarbij goed luisteren naar wat de exposanten hebben te vertellen,” aldus Filip De Ridder, halverwege deze middag. “Sowieso geldt: elke bezoeker die komt - die doet ertoe. En elke exposant die hier staat voor die bezoeker - die verdient daarvoor een pluim! Wel jammer dat de Confederatie Bouw afdeling Parket geen ondersteuning wenste te geven aan EFWEX, ondanks dat ónze exposanten ook hún sponsors zijn.” Na vandaag volgen in Gent nog twee beursdagen. Meer informatie over het evenement: www.efwex.eu.

(Parketplein, 14-03-2018)

 
PPC voegt ecocombi toe aan wagenpark

PPC-ecocombiMotto ‘graag gebracht’ van PPC geldt ook voor zijn milieuvriendelijke ecocombi.De Plinten & Profielen Centrale (PPC) heeft zijn wagenpark uitgebreid met een ecocombi, ofwel een langere en zwaardere vrachtwagencombinatie (LZV). Daarmee verkleint de groothandel zijn CO2-voetafdruk en maakt een fikse efficiencyslag in de bevoorrading van filialen en klanten.

De nieuwe aanwinst bestaat uit twee trailers en heeft de voor vrachtwagens maximale lengte van vijfentwintig en een kwart meter. De achterste trailer wordt naar het filiaal gebracht, de chauffeur doet met één trailer de distributieronde langs de klanten en haalt daarna de andere trailer weer op om terug te keren naar de hoofdvestiging in Wijk bij Duurstede. Dit komt ten goede aan het milieu, zo verzekert de PPC, want op jaarbasis scheelt het dertigduizend kilometer.

(Parketplein, 14-03-2018)

 
Campagne kleine specialistische beroepen

Het ‘Meld- en expertisepunt specialistisch vakmanschap’ is half maart van start gegaan met de campagne 'Volg je passie’. Een speciaal ontwikkelde ‘beroepenklikker’ toont in de speelse vorm van een landkaart alle kleinschalige specialistische beroepen die Nederland rijk is. Waarvoor bovendien mbo-opleidingen bestaan.
beroepenklikker‘Beroepenklikker’ van campagne 'Volg je passie’.
De campagne veronderstelt namelijk dat niet iedereen die warmloopt voor een bepaald beroep weet dat er een opleiding voor is. De zestig ‘unieke’ beroepsopleidingen tellende lijst loopt van audicien tot zilversmid en ziet ook de parketteur en de woningstoffeerder niet over het hoofd. De tool is hier te vinden.

(Parketplein, 14-03-2018)

 
I4F houdt nu ook kantoor in Eindhoven

i4f-logoOctrooienontwikkelaar en -verkoper I4F heeft deze maand een kantoor in Eindhoven geopend. Een deel van zijn internationale ondersteuningsploeg, met inbegrip van financiën en marketing, heeft onderdak gevonden op de High Tech Campus aldaar, omschreven als de slimste vierkante kilometer ter wereld getuige de nabijheid van bedrijven als ASML, Philips, IBM, Intel en NXP. I4F opent komende maand in Shanghai voorts nog een tweede kantoor. Een team ingenieurs en bedrijfsontwikkelaars staat daar klaar om de partners en klanten op de Aziatische markten technische ondersteuning en productiekennis te leveren. De uitbreidingsplannen houden volgens CEO John Rietveld verband met de snelle groei van zijn bedrijf, dat vooral bekend is van installatiesystemen voor vloeren als 3L TripleLock en Click4U. De holding van Innovations4Flooring is gevestigd in Willemstad op Curaçao.

(Parketplein, 14-03-2018)

 
Geslaagde dealeravond Bauwerk bij PPC

Paul-Eberle-van-BauwerkPaul Eberle van Bauwerk vertelt met passie over de nieuwe vloeren.Vorige week dinsdag stond in Wijk bij Duurstede een avond op het programma voor de dealers van Bauwerk. Voor de Nederlandse markt heeft deze Zwitserse producent van hoogwaardig parket een specifieke groep ‘prime stores’ geselecteerd, om de op vakmanschap stoelende kwaliteit te kunnen waarborgen. PPC was als distributeur van het merk die avond hun gastheer.

Paul Eberle, international area manager bij Bauwerk, vertelde dat in het afgelopen jaar grote stappen zijn gemaakt wat betreft de beschikbaarheid van eiken ruwhout. Ook konden serieuze efficiency-verbeteringen worden gerealiseerd. Eberle kon dan ook het gunstige nieuws brengen dat hierdoor de prijs van Casapark B-Protect is verlaagd. Voorts loopt het met de update van de collectie in 2018 volgens hem geheel naar wens. De manager ging gepassioneerd in op de nieuwe vloeren en mogelijkheden. Zijn thema bij dit alles luidde ‘Samenwerken aan diversiteit in vloeren’. Hij introduceerde veel nieuwe decors en formaten, waardoor de creativiteit in designvloeren volgens PPC een nieuwe impuls krijgt.

Nieuwe-decors-vallenNieuwe decors vallen in de smaak van de dealers.Na de presentaties en een smakelijk diner, kon iedereen de vloeren eindelijk in het echt bekijken. In het Experience Center II stonden alle monsterborden uitgestald. “Iedereen was diep onder de indruk en zag direct kansen voor deze unieke vloeren!” zo stelt PPC tevreden vast. “We kijken terug op een gezellige en bovenal inspirerende avond en kijken uit naar voortzetting van de prettige manier van samenwerken met de Bauwerk prime stores.”

(Parketplein, 12-03-2018)

 
Intercombi present op Material Xperience
Hout-wordt-karaktervolHout wordt ‘karaktervol’ getoond.
Verrassende-combinatiesVerrassende combinaties onder het motto ‘Show me the world that’s inside your head’.

Deze week, van dinsdag tot en met donderdag, vindt in Ahoy Rotterdam de ‘multisectorale’ materialenbeurs Material Xperience plaats. Een vakpubliek van (interieur)architecten en andere creatieve professionals krijgt daar, onder veel meer, de meest recente materiaalinnovaties voorgeschoteld. Intercombi is dit jaar een van de nieuwe deelnemers aan het meetellende evenement.

Onder de lokkende leuze ‘Show me the world that’s inside your head’ belooft Intercombi in de Ahoy verrassende combinaties van vloeren te brengen. Die zijn volgens de modernste technieken geproduceerd en moeten de bezoeker in staat stellen om diens ideeën voor ontwerpen tot werkelijkheid te maken. Veel aandacht gaat uit naar het programma Vloer- & wanddelen. Combinaties tussen authentieke en gebruiksvriendelijke materialen zorgen volgens de exposant uit Kaatsheuvel voor een bijzondere, op de gebruiker afgestemde beleving in houten vloeren en wanddelen. Het hout wordt daarbij ‘karaktervol’ getoond, zonder de natuurlijke uitstraling te verliezen. Daarnaast introduceert Intercombi keramische vinylstroken met de ‘look en feel’ van hout. Deze ParquetVinyl-collectie heeft naast de warme uitstraling van hout, de bijzondere eigenschappen van keramische vloeren. Meer informatie over de beurs: www.materialxperience.nl.

(Parketplein, 12-03-2018)

 
EFWEX 2018 woensdag van start in Gent

Sfeerbeeld-van-EFWEX-2016Sfeerbeeld van de vorige editie van EFWEX.Woensdag aanstaande begint in Flanders Expo in Gent de drie dagen durende EFWEX, voluit de European Floor & Wall Exhibition. De vakbeurs wordt georganiseerd door uitgever Media-Pact en verzamelt nationale en internationale spelers uit de wereld van parket, laminaat, LVT, wand- en gevelbekleding plus het toebehoren en de chemie. Het tweejaarlijkse evenement is aan zijn derde editie toe. De exposantenlijst telt per vandaag tweeënveertig namen. Nederland stuurt een redelijke afvaardiging richting Oost-Vlaanderen, met onder meer Bijlard International, Flamingo Parket, Inpa Parket, PPC en RIGO Verffabriek. Parketvloeren zijn voorts te vinden bij exposanten als Gascogne Bois, Houtbedrijf Kerkhofs, Lamett, Silva Floors, Staki en YEPP (die merken verdeelt als Bauwerk, Quick-Step, Parador, mFLOR en COREtec).

De beurs vindt onderdak in hal 3 van de Flanders Expo. De toegang is gratis en wie zich registreert via www.efwex.eu krijgt bovendien een gratis ticket voor het muzikale W-Festival van komende augustus. Verder maakt het bezoek nog kans om met een Bona Spray Mop naar huis te gaan. Standhouders en bezoekers krijgen voorts op de donderdag een nocturne voorgeschoteld met dans en animatie. De catering ten slotte is opnieuw geheel en al gratis. De beurs opent elke dag om half elf en sluit op woensdag en vrijdag om half zeven, maar op donderdag om tien uur dankzij de dans en animatie.

(Parketplein, 12-03-2018)

 
Lecol Chemie brengt LOBADUR EasyFillPro

Lobadur-EasyFillProEasyFillPro van LOBADUR wordt gepresenteerd als zeer effectieve voegenkit, voor zelfs donkere houtsoorten, met maximale vulkracht.Lecol Chemie kondigt met LOBADUR EasyFillPro de geboorte aan van niets minder dan de volgende generatie voegenkitten. “Eindelijk een voegenkit die voor echt álle gangbare Europese en exotische houtsoorten geschikt is, dus ook voor donkere houtsoorten,” zo verklaart de Waalwijkse leverancier. “En de kleur komt nu ook nog eens dichter bij de originele houtkleur dan alle andere op de markt verkrijgbare watergedragen voegenkitten.”

Daarnaast kan de gebruiker nu, zo vervolgt de leverancier, in één keer voegen tot wel twee millimeter volledig vullen en kent het product een zeer snelle droogtijd. Met de LOBADUR EasyFillPro realiseert men nog sneller een nog mooiere vloer, zo vat Lecol de sterke punten kortweg samen.

Behalve dat de voegenkit zich gemakkelijk laat verwerken, is hij zeer goed te schuren en bovendien geurneutraal. LOBADUR EasyFillPro is verkrijgbaar in kannen van 1 kg (artikelnummer 146031) en 5 kg (artikelnummer 146029).

(Parketplein, 09-03-2018)

 
SKYLT Original in halveliterverpakking

Skylt-5-literSKYLT Original in verpakking van halve liter, inclusief verharder.RIGO Verffabriek brengt een halveliterverpakking van SKYLT Original op de markt, ook wel ‘kleintje SKYLT’ genoemd. De verf-, lak- en olieproducent lanceert de nieuwe verpakking in zijn nieuwe huisstijl op de vloerenbeurs EFWEX, op 14, 15 en 16 maart in Gent.

“Parketteurs in Nederland zijn al jarenlang enthousiast over de SKYLT Original onzichtbare lak, en we kregen ook steeds meer vraag van meubelmakers en interieurbouwers naar een kleinverpakking SKYLT,” aldus directeur Toon van Westerhoven. “Een halve liter SKYLT is precies genoeg voor een tafelblad, of klein meubel, en daarmee hopen we dus in een behoefte te voorzien voor alle liefhebbers van een onbehandeld houten uiterlijk.”

In tegenstelling tot de plastic verpakkingen van één en vier liter, komt de halve liter SKYLT in een blikje, met de verharder in een losse pouch. De knijppouch stelt de verbruiker in staat om de tweede component eenvoudig en volledig in de A-component te mengen.

SKYLT Original werd vijftien jaar geleden door de lakmakers van RIGO Verffabriek ontwikkeld en geldt sindsdien voor de producent als een succes op de parketmarkt. Het product laat hout en/of kurk zijn onbehandelde uiterlijk behouden, maar beschermt deze evengoed met een lak. De halve liter SKYLT Original is vanaf maandag aanstaande verkrijgbaar bij de groothandel.

(Parketplein, 09-03-2018)

 
Jarig INPA Parket aanwezig op EFWEX

INPA-logo-en-50-jaarINPA Parket viert dit jaar zijn vijftigjarig bestaan. De firma werd in 1968 in Bergen op Zoom opgericht door Sjaak Roosenboom. Al snel begon hij met eigen import uit Frankrijk en vervolgens de distributie van deze vloeren in Nederland.

Vijftig jaar later is INPA - inmiddels een familiebedrijf - uitgegroeid tot een serieus te nemen speler in de parketbranche, als leverancier en fabrikant van kwalitatief hoogstaande vloeren wereldwijd. De vloeren worden deels geproduceerd in de eigen fabriek in het Zuid-Amerikaanse Paraguay en zijn in dat geval afkomstig uit INPA’s eigen FSC-gecertificeerde bos in Bolivia. Verder levert het bedrijf een breed assortiment eiken vloerdelen in velerlei afmetingen en kwaliteiten. In Tilburg staat een geavanceerd machinepark, dat een grote diversiteit aan mogelijkheden biedt voor het behandelen van de vloerdelen, waaronder mat lakken, oliën maar ook scarving.

De jubilaris nodigt eenieder van harte uit om zijn assortiment te komen bezichtigen op zijn stand (nummer 8836) op de vakbeurs EFWEX in Gent van 14 t/m 16 maart.

(Parketplein, 07-03-2018)

 
Bijlard International op EFWEX in Gent

Bijlard-standStand van Bijlard.Bijlard International blijft naar eigen zeggen hard aan de weg timmeren, in binnen- en buitenland, om zijn FLOOR-assortiment zo breed mogelijk in de markt te zetten. De Zoetermeerse lijmproducent tekent volgende week woensdag, donderdag en vrijdag dan ook present op vakbeurs EFWEX in Gent.

“Met de komst van drie nieuwe producten in een half jaar tijd zijn er steeds meer mogelijkheden voor de parketteur om een maatwerkoplossing voor zijn klanten aan te bieden,” zo stelt de exposant in het vooruitzicht. Zijn assortiment, met gekende producten als MS FLOOR, Plintenkit en Nadenlijm, is sinds vorig jaar uitgebreid met FLEXX FLOOR, waarmee storende, krakende vloeren voortaan tot het verleden moeten behoren en met GAP FILLER FLOOR, die holle klanken onder verlijmde vloeren volgens de fabrikant ‘vlug en voordelig’ verhelpt.

Afgelopen januari is daar als derde de MS FLOOR BOOSTER bijgekomen. “Een revolutionaire milieuvriendelijke supersnelle activator die vakman en klant een enorme tijdsbesparing oplevert,” zo stelt de leverancier onomwonden. “Door het toevoegen van de activator aan de MS FLOOR wordt het terugdrogen tot wel 45 minuten teruggebracht. ’s Morgens inlijmen van de vloer, ’s avonds al de meubels erop.”

Bijlard International bemant op EFWEX, 14 t/m 16 maart in Flanders Expo Gent, de stand met het nummer 8812.

(Parketplein, 07-03-2018)

 
Omzetgroei woonwinkels minder meer

cbs-logo-tekstDe omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren is in 2017 met 7,6 procent gestegen. Het CBS constateert in zijn jongste Kwartaalmonitor Detailhandel dat de branche nog steeds profiteert van het feit dat de huizenmarkt op volle toeren draait. Evenzo stellen de rekenmeesters vast, zonder verklaringen te noemen, dat de omzet in de eerste drie kwartalen harder is gegroeid dan in het vierde. De omzet is het hardst toegenomen in het eerste kwartaal (11,6 procent), gevolgd door telkens iets afzwakkende stijgingen van 7,5, 6,4 en 5,2 procent in respectievelijk het tweede, derde en vierde kwartaal van 2017.

De omzet van de winkels in meubels, woninginrichting en huishoudelijke artikelen is over geheel 2017 met 4,4 procent gestegen, bij een volumestijging van 3,5 procent. In het vierde kwartaal komt de branche niet verder dan een beperkte omzetgroei van zo’n 2 procent. In het derde kwartaal kan nog een plus van bijna 8 procent worden opgetekend, een groeicijfer dat trouwens sinds het tweede kwartaal van 2006 niet meer was voorgekomen. Ook in de eerste twee kwartalen is de omzet in dit segment harder gegroeid dan in het afsluitende.

De omzet van de detailhandel als geheel ligt in het laatste kwartaal 3,3 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is op kwartaalbasis de laagste omzetgroei van het jaar. In de eerste drie kwartalen van het voorbije jaar is de detailhandelsomzet telkens met 4 procent of meer gegroeid. De duidelijk afgenomen omzetgroei in de non-foodsector (nog net aan 1 procent) is debet aan dit lagere groeipercentage, want de omzetstijging van winkels in de foodsector is in kwartaal vier juist de hoogste van het jaar.

Vooral de omzetdalingen bij kleding- en schoenenwinkels en bij de verkopers van consumentenelektronica en recreatieartikelen in de laatste drie maanden van het jaar spelen hierbij een belangrijke rol. Over heel 2017 daalt de omzet van de winkels in consumentenelektronica met 2,4 procent. Deze branche ondervindt volgens het CBS stevige concurrentie van webwinkels. Een belangrijke kanttekening is dat de omzet van bedrijven die hoofdzakelijk online consumentenelektronica verkopen niet in dit (rode) cijfer is meegenomen.

(Parketplein, 07-03-2018)

 
WoonTotaal Academy Zoetermeer geopend
Goede-opkomstGoede opkomst op open dag WoonTotaal Academy in Zoetermeer.
Eelko-SivalEelko Sieval: ‘We verwachten vandaag zeker honderd belangstellenden.’
John-Keppel-John Keppel, de vloerenexpert achter het opleidingscentrum in Zoetermeer.
Units-van-Moduleo-MoodsUnits van onder meer Moduleo Moods, Cotap en Desso op de bovenverdieping.
Belangstelling-voorBelangstelling voor de diverse technische opleidingen.
Bas-Baltussen-van-FloorifyBas Baltussen van Floorify: ‘Fantastisch initiatief.’
Unifloor-is-enthousiast-partnerUnifloor is enthousiast partner van het nieuwe initiatief. Op de foto Frank Vousten (links) en Frank Bossers.

Vandaag is de WoonTotaal Academy in Zoetermeer op feestelijke wijze geopend. Het trainingscentrum is een initiatief van Eelko Sieval, eigenaar van het bekende orderverwerkingsprogramma WoonTotaal, en John Keppel, vloerendeskundige met een lange staat van dienst in de interieurwereld. De branche was vanmiddag volop aanwezig tijdens een open dag op het nieuwe onderkomen van het opleidingscentrum aan de Platinastraat 5.

“We verwachten vandaag zeker honderd leveranciers, zzp’ers, woninginrichters en projectinrichters te mogen ontvangen,” aldus Eelko Sieval. “Eigenlijk iedereen wel in Nederland die belang hecht aan het stoffeerdersvak.” De organisatie biedt technische verkoop- en installatietrainingen en technische ondersteuning voor fabrikanten, leveranciers, woning- en projectinrichters.

Beneden in het pand worden de trainingen gegeven. Dit betreft producttechnische trainingen voor een ieder die in de woninginrichting met sales te maken heeft. Boven bevinden zich presentaties van leveranciers in de branche, die zich op deze wijze achter het nieuwe initiatief scharen. Het lijstje met namen in Zoetermeer is imposant. Stauff, Eurocol, Bostik, Dr Schutz, Mapei, Schönox, Uzin en F. Ball treft men er aan. Maar ook Desso en Interface, Peitsman en Cotap, Gerflor en Moduleo/IVC, Floorify en mFLOR zijn er te vinden. Estillon en Orac ontbreken niet, en ook James en Unifloor tekenen present. Veel van de leveranciers hadden vanmiddag hun mensen afgevaardigd naar de feestelijke opening.

“Ik vind het een fantastisch initiatief,” aldus een enthousiaste Bas Baltussen namens de Vlaamse vloerenleverancier Floorify. “Echt uniek. Hier ontmoet je allerlei nieuwe mensen die meer willen bereiken in het vak.” En waarom presenteert Unifloor zich hier op de WoonTotaal Academy? “Dat is simpel,” zegt Frank Vousten lachend. “Wij zijn de beste in ondervloeren en dat willen we dan ook tonen.”

De nieuwe onderneming WoonTotaal Academy B.V. biedt vanuit twee locaties allerlei trainingen en andere vormen van dienstverlening. Vanuit Zoetermeer verzorgen interieur-vakspecialisten technische opleidingen voor de gehele interieurbranche. Deze zijn algemeen van aard of specifiek voor een merk of productgroep, met veel aandacht voor product- en installatiekennis en voor de voorbereiding. Vanuit de Woonindustrie in Nieuwegein verzorgen de specialisten technische verkooptrainingen, ook algemeen of specifiek, waarbij product-, installatie- en verkoopkennis uitgebreid aan de orde komen.

De vakspecialisten van de WoonTotaal Academy bieden fabrikanten, leveranciers, groothandels, grootwinkelketens en woning- en projectinrichters voorts de service van technische support. Dit houdt in een technische helpdesk, reclamatiebezoeken op locatie, installatie-ondersteuning, onafhankelijke expertise, demo’s en workshops op beurzen, ondersteuning op productontwikkeling en installatietesten van nieuwe producten of methodieken. Ten slotte kwalificeert en rangschikt de organisatie installateurs, zodat zijn klanten, vanuit de koppeling van het opleidingsinstituut met het WoonTotaal-programma, de juiste vakman voor hun installatiewerk kunnen selecteren en inplannen. Voor meer informatie: www.woontotaal-academy.nl.

(Parketplein, 05-03-2018)

 
Barometer woonbranche zakt paar punten

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand met bijna vijf punten gedaald. Hij sluit februari af op een stand van 10,1. Alle deelindicatoren, met uitzondering van het producentenvertrouwen, laten een daling zien. Het optimisme van de woondetaillist blijft echter ongedeerd.

baro-2018-02‘Woonbranche economische barometer’ zigzagt al een jaar of drie boven de nullijn, een indicatie van groei (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten is fors gedaald in februari, ruim tien punten, om uit te komen op een stand van 9,6. Bijna vier van de tien (39 procent) woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover zowat drie van de tien (29 procent) een daling. Per saldo nog altijd een positieve ontwikkeling, zo stellen de onderzoekers vast. Van de woondetaillisten verwacht ruim de helft (53 procent) dat de winkelomzet de komende maand een stijging zal laten zien. Slechts een op de zeven (16 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder woondetaillisten sterk positief, zo oordeelt Van Es.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in februari nauwelijks veranderd. Consumenten zijn onder andere iets minder positief over hun financiële situatie, maar vinden de tijd even gunstig voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen is weer iets opgelopen. Nooit eerder waren industriële ondernemers zo optimistisch, aldus het CBS. Producenten blijken vorige maand veel positiever over de verwachte bedrijvigheid dan in januari. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn sowieso al een jaar lang positief. In de verslagmaand januari 2018 ten slotte registreert het Kadaster ruim zestienduizend verkochte woningen, een daling van 3,1 procent ten opzichte van januari 2017 en vergeleken met de voorgaande maand, december 2017, een afname van 39,3 procent. De deelindicator van de woningmarkt zakt van een stand van plus 4,4 naar minus 3,1.

(Parketplein, 05-03-2018)

 
Meer parket uit GOS-regio, tropen minder

De import van houten vloeren in de EU is in 2017 stabiel gebleven op 550 miljoen euro, volgend op een forse terugval van 9 procent in 2016. De invoer van vloeren uit China, verreweg de grootste externe leverancier, bleef vorig jaar vlak, terwijl de invoer uit de GOS-landen (voormalige Sovjetstaten) met 12 procent steeg, daarmee een daling van de invoer uit Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika gladstrijkend. Er was afgelopen jaar sprake van een aanhoudende neergang van de invoer van tropische vloeren in de EU, en wel met 12 procent tot 68 miljoen euro. Overigens dikte de import van de veel en veel grotere productgroep van de tropische meubels met 5 procent aan, tot totaal 1,62 miljard euro, zo meldt het jongste ITTO TTM Report.

(Parketplein, 02-03-2018)

 
Moso stelt Bamboo UltraDensity voor

MOSO Bamboo UltraDensityMoso Bamboo UltraDensity in het Gare du Nord (foto: David Ducastel)Moso presenteert op de komende Material Xperience (13 t/m 15 maart in de Ahoy Rotterdam) aan een publiek van architecten en andere creatieve professionals zijn ‘biobased’ projectvloer Bamboo UltraDensity. De leverancier uit Zwaag spreekt van een natuurlijke, duurzame, stabiele en ecologische vloer, met beperkt onderhoud, voor zeer intensief gebruikte ruimtes. Hij kan op plaatsen worden geïnstalleerd waar bovendien een semi-buitenklimaat heerst, aangezien bamboe bestand is tegen grote temperatuurverschillen en wisselende luchtvochtigheid.

De vloer wordt gemaakt van gecomprimeerde bamboestrips en kent een naar eigen zeggen ‘ultrahoge' dichtheid. Hierdoor bezit hij een zeer hoge dimensionale stabiliteit en een hardheid die die van hardhout overtreft. Zo kan er meer dan 1500 vierkante meter vloer worden geïnstalleerd zonder dilatatievoeg. Moso beveelt de toepassing aan in onder meer treinstations, luchthavens, winkelcentra en musea.

Om aan afnemers in Frankrijk te tonen dat de vloer bestand is tegen intensief gebruik, is het volledige Bamboo UltraDensity-systeem van Moso gecertificeerd door het officiële Franse bouwinstituut CSTB. In dit systeem is Bamboo UltraDensity de enige houtachtige vloer die de buitengewoon hoge U4P4E2C2-certificeringswaarde krijgt. UPEC betreft een certificering voor bouwmaterialen in Frankrijk, met eisen aan onder meer slijtage, belastbaarheid, chemische bestandheid en waterbestendigheid.

De classificatie voor de slijtlaag levert de (hoogste) Franse gebruiksklasse op van 41. De scores voor dichtheid en de Brinell-hardheid maken de projectvloer zeer slijtvast en belastbaar, waarvoor de hoogst haalbare waarden U4 en P4 worden gegeven. Verder staat de lage doordringbaarheid (waterbestendigheid) voor de classificatie E2. Tot slot is de vloer bestand tegen chemicaliën, uitgedrukt in classificatie C2, dankzij onder andere de afwerking met Woca N°1-olie. De Bamboo UltraDensity-vloeren hebben tevens de hoogste classificering voor brandwerendheid van vloeren ontvangen, namelijk brandklasse Bfl-s1.

In treinstation Gare du Nord te Parijs (met zo’n tweehonderd miljoen passagiers per jaar) werd eind 2017 dit Bamboo UltraDensity geïnstalleerd, te weten in het open gedeelte op de platforms en op de trap naar de Eurostar-zone. Het product is volgens de aanbieder het enige parket dat geschikt is voor dergelijke open ruimtes met hun grote schommelingen in vochtigheid en temperatuur.

Drie andere, afgesloten ruimtes in het station, bij elkaar 3000 vierkante meter, hadden onvoldoende hoogte om een vloer op onderbalken te installeren en daar viel de keuze op Bamboo Supreme Density, een tweelaags parket dat met een hoogte van slechts tien millimeter en een harde slijtlaag van vier millimeter zeer geschikt heet te zijn voor de geconditioneerde ruimte waar de vloer intensief wordt gebruikt.

(Parketplein, 02-03-2018)

 
Al 1200 aanmeldingen Ambachtsacademie

Blije-gezichtenBlije gezichten bij de aftrap vorige maand.Voor de begin februari door minister Koolmees geopende Ambachtsacademie zijn nu al 1200 aanmeldingen van mensen, jong en oud, met en zonder baan, die in het ambacht aan de slag willen. En de teller loopt door, zo meldt de organisatie, die spreekt van een ‘gedroomde start’.

De opleidingen [zie ook Nieuws van 07-02-2018] zijn gebaseerd op het leerling-gezel-meestersysteem, in combinatie met e-learning. Leerlingen gaan in het bedrijf van een leermeester in de leer om de fijne kneepjes te leren en zullen gaandeweg in zekere mate bijdragen aan het productieproces. Ervaren ondernemers uit verschillende ambachtelijke branches hebben de opleidingen ontwikkeld. Zij hebben, met wat hulp van onderwijskundigen, het beroeps- en diplomaprofiel opgesteld waarin is vastgelegd wat iemand moet ‘kunnen en kennen’ om succesvol ondernemer te zijn in het specifieke ambacht.

Aangezien het kleinschalig specialistisch ambacht voornamelijk door ondernemers (zelfstandigen zonder personeel) wordt uitgeoefend, is er in de opleiding ook een onderdeel gericht op het verkrijgen van voldoende kennis en vaardigheden op het gebied van ondernemerschap. De duur van de gehele opleiding is maximaal twee jaar.

Het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs heeft namens de parketbranche belangrijke input geleverd voor de parketteursopleiding. Voor meer informatie (ook voor het aanmelden van leermeesters): www.ambachtnederland.nl.

(Parketplein, 02-03-2018)

 
Carpetright vreest ‘klein verlies’

carpetright-logoDe Britse vloerenketen Carpetright heeft gisteren in een onaangekondigde ‘trading update’ opnieuw een winstwaarschuwing laten horen, de tweede al dit jaar. De groep schrijft proactief bezig te zijn met constructieve besprekingen met de banken om te vermijden dat hij de door hen gestelde voorwaarden zou schenden. De kredietverschaffende banken hebben op hun beurt aangegeven dat zij de retailer momenteel volledig blijven steunen.

Carpetright meldt dat de handel in de weken sinds zijn tussentijdse melding van 19 januari jl. lastig blijft, met name door een aanhoudend zwak consumentenvertrouwen. Hoewel de like-for-like-omzet op de Britse thuismarkt de weken nadien verbetering laat zien, wordt deze nog altijd met rode cijfers geschreven. De handel in de rest van Europa toont eveneens verbetering, aangevoerd door een herstel van de like-for-like-verkopen in Nederland. Hoewel de belangrijke paasdagen nog voor de deur staan, voldoen de like-for-like-verkopen in het Verenigd Koninkrijk naar eigen zeggen niet aan de verwachting van het management en voorziet de groep een klein verlies voor belastingen te moeten rapporteren over het tot eind april lopende boekjaar. In januari werd nog rekening gehouden met een bescheiden winst van 2 tot 6 miljoen pond.

Verder zegt het management diverse opties onder de loep te nemen om een ‘ommekeer’ in de gang van zaken vroeger te bewerkstelligen en om de balans te versterken. Dit proces bevindt zich naar eigen zeggen nog in een pril stadium, meer informatie daarover volgt.

In Nederland heeft de vloerenverkoper 92 winkels, in België 23, in Ierland 21. Over de eerste drie kwartalen van het huidige boekjaar, rapporteert de rest van Europa een like-for-like-omzetstijging van 5,6 procent in euro’s. In het derde kwartaal is de groei afgenomen tot 4,3 procent. De percentages voor het VK zijn respectievelijk minus 0,6 en minus 3,6. Het kernsegment van de vloeren verliest in het VK evenwel 7,1 procent like-for-like-omzet in de krap drie weken na de kerst. De beursgenoteerde onderneming heeft de laatste maanden vele tientallen procenten aan beurswaarde kwijtgespeeld.

(Parketplein, 02-03-2018)

 
Lof van Buffett voor Dossche en COREtec

Warren-Buffett-en-Piet-DosscheWarren Buffett legt vaderlijk een hand op de schouders van Piet Dossche (foto: US Floors).Zakenman, superbelegger, goeroe en krasse knar Warren Buffett (88) heeft zijn befaamde jaarlijkse schrijven aan de aandeelhouders van het conglomeraat Berkshire Hathaway weer op de post gedaan. Terugblikkend op de voorbije maanden meldt hij terughoudend te zijn geweest met het doen van nieuwe bedrijfsovernames, want die vindt hij veel te duur, maar één positieve uitzondering maakt hij graag. Die betreft de aankoop van US Floors, aanbieder van de ‘composite core’-vloeren van COREtec, door zijn dochterbedrijf Shaw Industries aan het einde van 2016.

Buffett prijst US Floors (USF) als een rap groeiende verdeler in het LVT-segment. “De managers van USF, Piet Dossche en Philippe Erramuzpe, schoten snel uit de startblokken en bezorgden ons in 2017 een omzetstijging van 40 procent, terwijl hun werkzaamheden werden geïntegreerd met die van Shaw. Het mag duidelijk zijn dat we zowel geweldig menselijk kapitaal als geweldige bedrijfsmiddelen hebben verworven door USF te kopen,” aldus de miljardair en grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. "Vance Bell, de CEO van Shaw, heeft deze aankoop in gang gezet, onderhandeld en afgerond, waarmee de omzet van Shaw steeg tot 5,7 miljard dollar in 2017 en de tewerkstelling tot 22.000. Met de aankoop van USF heeft Shaw zijn positie wezenlijk versterkt als een belangrijke en duurzame bron van inkomsten voor Berkshire.” De aankoopprijs voor US Floors lag naar verluidt destijds rond een kwart miljard dollar.

(Parketplein, 28-02-2018)

 
Douwes Dekker lanceert visgraatlaminaat

Galant-visgraat-gerookt-eiken-wit-geoliedGalant-visgraat, gerookt eiken, wit geolied.Douwes Dekker introduceert onder de naam Galant een markante collectie visgraatlaminaat. Het consumentenmerk van de PPC speelt hiermee in op een van de belangrijkste vloerentrends. “De eerste reacties van de winkeliers en van consumenten op onder andere social media zijn overweldigend, dat belooft veel!” zo stelt directeur Lisa Klaassen. “Met deze collectie hebben we een echte eyecatcher in handen.” Op dit moment worden de dealers van Douwes Dekker voorzien van nieuwe stalenborden en handwaaiers, zodat de consument het visgraatlaminaat naar behoren en ‘in het echt’ kan komen bekijken.

De laminaatreeks bestaat uit vloerdelen van acht millimeter dik, waarmee de klant de ‘look’ van parket in huis haalt. De embossed-in-register structuur zorgt voor een natuurgetrouwe uitstraling en door de V-groef rondom wordt het visgraatpatroon nog eens benadrukt. Twee van de vier decors hebben een authentieke houtlook, de andere zijn volgens de leverancier meer uitgesproken en kennen een vintage uitstraling. De delen komen op een formaat van 85,8 bij 14,3 centimeter en worden geplaatst met een HDF-clickverbinding.

Op 12 en 19 maart a.s. wordt dieper op Galant ingegaan op dealerdagen van Douwes Dekker. Er staat een demonstratie op het programma waarin hij tips en tricks krijgt over het leggen van visgraatlaminaat. Jan van Setten, expert in gedragsverandering, klantgerichtheid en persoonlijk leiderschap, houdt voorts een inspirerende lezing. In een energieke en interactieve sessie, zo stelt de PPC in het vooruitzicht, neemt hij op prettig confronterende en humoristische wijze zijn publiek mee in hoe de klant denkt en beslist en hoe je hem voor je kunt winnen.

Opgeven voor de dealerdag kan via info @ douwesdekker.nl of via de vertegenwoordiger, onder vermelding van datum en aantal personen. Op www.douwesdekker.nl is nog meer informatie over het merk (in laminaat en pvc) te vinden.

(Parketplein, 28-02-2018)

 
mFLOR op Material Xperience 2018

mFLOR -Authentic-Lake-WindermeremFLOR Authentic Lake Windermere.mFLOR en Textiles & More (T&M) zijn komende maand samen present op Material Xperience, het toonaangevende evenement voor vernieuwende materialen in Ahoy Rotterdam. In dit kader tonen zij op stand I45 de mFLOR Authentic Lake-collectie, gebracht als een inspirerende nieuwe ontwikkeling.

mFLOR gaat er in een toelichting prat op dat zijn al geruime tijd goedlopende Authentic-collecties hem onderscheiden als innovatief merk op het gebied van PVC-vloeren. Door de speciale productietechniek met name zijn Authentic Oak en Authentic Plank voorzien van een bijzondere ‘in register embossed’ toplaag. Deze ‘Natural Touch’-aanpak laat de structuur in de toplaag nauwkeurig het design volgen, zodat de vloeren de ‘look & feel' van echt hout bezitten. De nieuwe Authentic Lake koppelt deze techniek aan een indrukwekkende lengte van niet minder dan honderdvijftig centimeter.

“Meer en meer zien we de populariteit van grotere afmetingen op de vloer toenemen, zowel in consumenten- als in diverse projecttoepassingen. De combinatie van ‘in register embossed’ toplaag en lange vloerdelen geeft een ruimtelijke en natuurlijke uitstraling aan elke toepassing,” zo stelt het exposantenduo. Material Xperience 2018 (waarover meer in het nieuwsbericht van eergisteren) gaat op dinsdag 13 maart van start en duurt drie dagen.

(Parketplein, 28-02-2018)

 
Material Xperience 2018 op komst

MX2018 Logo-NLOver vijftien dagen begint in Ahoy Rotterdam de grootste multisectorale materialenbeurs ter wereld, anders gezegd: de dertiende editie van Material Xperience. De doelgroep van R&D- en designprofessionals uit de wereld van architectuur, interieur, fashion & workwear en nog zo het een en ander wordt er ‘ondergedompeld’ in de nieuwste materiaalinnovaties. Het evenement telt naar schatting 7500 bezoekers, 140 exposanten en 9000 vierkante meter oppervlakte.

kurktapijtKurktapijt.
houtmozaïekHoutmozaïek.

“Er is een grote behoefte aan nieuwe materialen, ze staan aan de basis van 70 procent van alle innovaties ter wereld. Thema’s als de circulaire economie, smart materials en nanotechnologie, lichtgewicht, sterke materialen, energiebesparing, gezondheid en digitale productieprocessen zijn binnen alle sectoren actueel. Dat we dit nu tijdens een evenement zichtbaar kunnen maken, is een enorme stap voorwaarts voor de R&D- en design community,” aldus Els Zijlstra, creatief directeur van Materia. Het geheel wordt omlijst met een sprekersprogramma en de onafhankelijke materialententoonstellingen van Materia, met een sturende rol van Odette Ex in het onderdeel Interieur.

Voorts presenteren 140 welbekende fabrikanten op Material Xperience hun jongste materiaalinnovaties aan het grote publiek. Vloergerelateerde exposanten zijn onder meer Alphenberg (lederen vloeren), Amorim, Amtico, Barc Flooring (houten vloeren in het hoge segment, partner van Bolefloor), Cunera (met klei-pleisterafwerking van Clayve), Donkersloot Tapijt, Fetim Group, Forbo Eurocol (met zijn nieuwe 370 MultiTerrazzo), Forbo Flooring, Intercombi (leverancier van o.a. ParquetVinyl), Interface, IVC Commercial (tapijttegels, vinyl en LVT), Louis de Poortere, mFLOR, Modulyss, Moso, Prints van Oranje, Tecsom, Vorwerk/Mommersteeg (nieuwe ontwikkelingen rond het tapijtmerk) en Wineo.

Nog een kleine greep uit de Materia-collectie betreft een houtmozaïek en een kurktapijt. Het handgemaakte mozaïek bestaat uit stukjes hout, aan elkaar bevestigd met rubber. De mozaïeken zijn waterafstotend, UV-resistent en duurzaam. Het tapijt combineert kurk met natuurlijke materialen zoals (gerecycled) katoen, linnen en wol. Kurk heeft interessante eigenschappen als een licht gewicht, watervastheid en buigzaamheid, zo vindt Materia.

De beursdagen zijn 13, 14 en 15 maart. Voor meer informatie en een gratis toegangskaart: www.materialxperience.nl.

(Parketplein, 26-02-2018)

 
‘Vinyl/pvc en laminaat winnen terrein’

Vinyl/pvc-vloerbedekking en laminaat hebben de afgelopen jaren verder terrein gewonnen in de vloerbedekkingsmarkt, zo blijkt uit het pas verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2018 van Van Es Marketing Services.

marketingrapport vloerbedekking 2018In de woonbranche behalen met name woningtextielzaken en algemene woninginrichters een substantieel omzetaandeel met de verkoop van zachte vloerbedekking, waartoe de onderzoekers textiele vloerbedekking rekenen maar ook elastische/flexibele. Van de totale omzet in zachte vloerbedekking via woonzaken wordt 57 procent gerealiseerd door algemene woninginrichters en 18 procent loopt via woningtextielzaken. Gemiddeld realiseert een woonzaak die zachte vloerbedekking verkoopt 54 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van vinyl/pvc-vloerbedekking op rol, tegel of stroken. Daarmee heeft dit type vloerbedekking de afgelopen jaren de categorie textiele vloerbedekking op rol of tegel ingehaald. In het jaar 2013 had deze categorie zachte vloerbedekking nog het grootste omzetaandeel, zo blijkt uit de database van woonzakenpanel.nl.

In de woonbranche behalen met name parketzaken, woningtextielzaken en gemengde woonzaken een substantieel omzetaandeel met de verkoop van harde vloerbedekking, omschreven als parket, laminaat, kurk, natuursteen, keramische tegels en gegoten kunstharsvloeren. Van de totale omzet in harde vloerbedekking via de woonzaken wordt 44 procent gerealiseerd door parketzaken en 38 procent via algemene woninginrichters. Gemiddeld realiseert een woonzaak die harde vloerbedekking verkoopt 45 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van laminaat. Daarmee heeft dit type harde vloerbedekking de afgelopen jaren wederom terrein gewonnen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijst Van Es Marketing Services naar zijn rapport.

Verder blijkt dat het aantal regelmatige leveranciers van vloerbedekking sterk uiteen loopt onder de woonzaken. Het gemiddelde aantal regelmatige leveranciers op jaarbasis bedraagt 8,9. Van alle woonzaken die vloerbedekking verkopen heeft men het afgelopen jaar gemiddeld 1,0 relaties verbroken en ook 1,0 nieuwe leveranciers aangetrokken. Meer dan de helft van de ondernemers (56 procent) heeft geen leveranciersrelaties verbroken, minder dan de helft (44 procent) heeft geen nieuwe leveranciers van vloerbedekking aangetrokken.

Ruim een kwart van de motieven om de relatie te verbreken is puur product gerelateerd. Daarnaast zijn een slechte service, slechte leveringen, slecht voorraad houden of de prijsstelling veelgenoemd. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op diens collectie en prijsstelling.

(Parketplein, 26-02-2018)

 
‘Nederlandse’ laminaatcollectie Meister
Meister-Classic-laminaat-LD-75-eik-pacific-6581Meister Classic laminaat LD 75 eik pacific 6581.
Meister-Premium-Melango-eik-licht-286Meister Premium laminaat Melango eik licht 286.

Meister presenteert een collectie laminaatvloeren met aangefreesde Multiclic-verbinding, speciaal voor de Nederlandse markt. De collectie is tot stand gekomen na uitgebreid marktonderzoek en bestaat uit 32 decors. “De Nederlandse winkeliers herinneren zich vast de Trend-collectie nog wel van een aantal jaren geleden,” vertelt Jethro Verhauwert, market research manager export. “Die was ook speciaal voor Nederland ontwikkeld. Deze nieuwe collectie is een vergelijkbaar initiatief."

Dat de Nederlandse markt een vooruitstrevende en soms tamelijk eigenwijze is, is ook Meister naar eigen zeggen niet ontgaan. “Daarom is het ook altijd goed om speciaal voor Nederland apart marktonderzoek te doen. Wij zijn langs de detaillisten gegaan, om van hen te horen wat de Nederlandse consument en detaillist wenst. En daar spelen we nu op in.” Uit dit marktonderzoek kwam volgens de fabrikant scherp naar voren dat een groot deel van de Nederlanders een sterke voorkeur heeft voor een laminaatvloer met een aangefreesde verbinding. Verhauwert: “Onze in 2016 geïntroduceerde Premium- en Classic-collecties zijn uitgerust met een falldown-systeem, met uitzondering van de Classic-collecties LD 75, LC 75 en LC 55 die reeds een aangefreesde Multiclic-verbinding hebben. Deze beide collecties blijven vanzelfsprekend in de handel verder beschikbaar.”

Meister besloot om aan de wensen van de Nederlandse klanten tegemoet te komen door middel van een aparte collectie met aangefreesde verbinding. “Dat resulteert er nu in dat de bestaande laminaatcollectie uitbreiding en versterking krijgt met 32 Multiclic-decoren,” aldus Verhauwert. Deze ‘Nederlandse’ collectie bestaat uit twee Premium- en drie Classic-uitvoeringen. “Daarin zitten niet alleen de succesvolste decors uit al onze collecties, maar ook twee speciale en nieuwe eik-varianten: Mare en Pacific. Bovendien zit er met LD 80 ook een nieuwe korte brede plank met langse groef in de collectie, die sterk inspeelt op de smaak van de Nederlandse consument.” De Premium-vloeren verschillen van de Classic-uitvoeringen door hun antistatische eigenschappen en de afwerking met Diamond Pro en Aquasafe.

Luxe-schuifladenpresentatie-MeisterLuxe schuifladenpresentatie Meister.Bij deze op de markt afgestemde laminaatcollectie hoort vanzelfsprekend een speciale presentatie, die het verkopers gemakkelijker moet maken om de klant te informeren en overtuigen. “Er komt zowel een basic als een luxe uitvoering,” zo vervolgt Verhauwert. In het laatste geval gaat het om een moderne schuifladenpresentatie. “Die bestaat uit makkelijk uit te schuiven monsterborden. Zo kan de winkelier de klant goed adviseren, want de verschillende kleuren zijn zo eenvoudig te vergelijken. Bovendien kunnen de monsterborden uit de presentatie gehaald worden, om ze op de grond te leggen.” Afhankelijk van de winkelsituatie en de beschikbare ruimte kan de winkelier de presentatie zowel in een open ruimte als tegen de wand plaatsen. De basic-presentatie bestaat uit vier bokjes met eenzijdige lichte monsterborden voorzien van een ingefreesde handgreep.

Extra in de ‘Nederlandse’ collectie zijn de Premium-vloeren LD 300 25 en LD 300 20 (beide lange planken) en de Classic-vloeren LD 95 (lange plank), LD 75 (standaard plank) en LD 80 (korte, brede plank). Meister wordt in Nederland verdeeld door de groothandels Viehoff, Heditex, Schadebo en de Eik.

(Parketplein, 23-02-2018)

 
Zes procent kopers kiest vloer om merk

marketingrapport vloerbedekking 2018Uit het zojuist bij Van Es Marketing Services verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2018 blijkt dat een verhuizing of verbouwing in de helft van de gevallen de aanleiding is voor de aanschaf van nieuwe vloerbedekking door de consument. Door de opleving van de woningmarkt is dit aandeel ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek flink gestegen. Ongeveer een kwart van de motieven heeft betrekking op slijtage van bestaande vloerbedekking. Een veranderende smaak/mode vertegenwoordigt 18 procent van de motieven.

Bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar aan te schaffen vloerbedekking is het kijken en vergelijken in diverse fysieke winkels nog altijd de meest favoriete inspiratiebron. Wel bezoekt ongeveer de helft van de consumenten één of meer websites van winkels of online aanbieders bij de zoektocht. De website van een specifiek merk wordt door elf procent van de consumenten geraadpleegd.

Bij de feitelijke aanschaf van vloerbedekking bezoekt men gemiddeld 2,3 fysieke winkels voordat men tot de definitieve koop overgaat. Mensen met een bovenmodaal gezinsinkomen en mensen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar bezoeken relatief veel winkels voorafgaand aan de definitieve aanschaf. Vooral consumenten met een benedenmodaal gezinsinkomen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar oriënteren zich veel online op websites van online aanbieders van vloerbedekking.

Het algehele prijsniveau en het algehele kwaliteitsniveau zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van het aankoopkanaal voor vloerbedekking. Daarnaast vindt men de afwerking volgens eigen wensen (maatwerk), thuisbezorging, een ruime keuze binnen een soort product (diepte van het assortiment) en de service en klantgerichtheid belangrijk. Het direct mee kunnen nemen van het product is voor slechts een op de tien belangrijk.

De keuze van het aankoopkanaal is sterk afhankelijk van het type vloerbedekking dat men verkiest. Gemiddeld neemt de koper van parket, laminaat of tapijt tussen de 1,5 en 2 aankoopkanalen in overweging. Bij de aanschaf van een parketvloer is een parketspeciaalzaak het meest favoriete aankoopkanaal. Een bouwmarkt/doe-het-zelfzaak staat op de tweede plaats en is door 30 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal, op de voet gevolgd door een woninginrichter met 28 procent. 7 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven. Een even groot deel denkt aan een tweedehands parketvloer.

Bij de aanschaf van een laminaatvloer is een bouwmarkt/dhz-zaak het meest favoriete aankoopkanaal. Een woonwarenhuis staat op de tweede plaats en is door 34 procent van de consumenten aangegeven. Een woninginrichter en een parketspeciaalzaak scoren beide 30 procent. 8 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven en 7 procent overweegt een tweedehands aankoop van een laminaatvloer.

Bij de aanschaf van tapijt zijn drie types woonzaken favoriet. Zowel de woninginrichter als het woonwarenhuis en de woningtextielzaak worden door veel consumenten aangegeven als meest waarschijnlijk aankoopkanaal. Een meubelzaak staat op de vierde plaats en is door 9 procent van de consumenten aangegeven. De bouwmarkt/dhz-zaak scoort 7 procent. 7 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven als waarschijnlijke optie.

Gevraagd naar de drie belangrijkste criteria bij de definitieve keuze van vloerbedekking, blijken prijs en de slijtvastheid/levensduur voorop te staan. Daarnaast spelen het uiterlijk/design en het gemak van reinigen een vooraanstaande rol. Slechts 6 procent van de consumenten noemt het merk. 10 Procent van de consumenten laat het feit of vloerbedekking maatschappelijk verantwoord is geproduceerd meewegen bij de definitieve keuze. 14 Procent van de consumenten let op goede reviews over het product. Meer informatie: zie het nieuwsbericht van eergisteren en de website www.marktdata.nl.

(Parketplein, 23-02-2018)

 
Bouwers en afwerkers hebben het tij mee

gespecialiseerde-bouw-2017De omzet van de Nederlandse bouwsector is in 2017 met 5,7 procent toegenomen, het vierde jaar op rij met groei, zo meldt het CBS in de jongste Kwartaalmonitor Bouw. Het vertrouwen van de ondernemers in de bouw is bovendien al anderhalf jaar het meest positief van alle sectoren. Eveneens al zes kwartalen op rij stijgt het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in vergelijking met het voorgaande jaar. Minpuntje is dat de bouwbedrijven moeite hebben met het vinden van arbeidskrachten. Een op vijf ondernemers in de bouw geeft aan dat het tekort aan geschikte arbeidskrachten hun productie belemmert.

Bedrijven in de gespecialiseerde bouw sluiten het jaar af met een omzetstijging van 3,1 procent, waarmee hun omzetniveau nog maar 0,4 procent onder dat van 2008 ligt, het begin van de crisis. Dit groeipercentage ligt overigens wel flink onder dat van 2016, met toen een plus van bijna 8 procent. Kleine en middelgrote bedrijven presteren bovendien veel beter dan bedrijven met meer dan honderd man personeel.

De afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw sluiten 2017 af met een omzetgroei van 6,6 procent, met voor het afsluitende vierde kwartaal een plus van 7,0 procent. Hun wat magere score in het derde kwartaal lijkt dus een tijdelijk dipje te zijn geweest. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

(Parketplein, 23-02-2018)

 
Nieuw Marketingrapport Vloerbedekking

marketingrapport vloerbedekking 2018Bij Van Es Marketing Services is het Marketingrapport Vloerbedekking 2018 verschenen. Het onderzoeksrapport biedt een naar eigen zeggen actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de markt voor vloerbedekking in de woondetailhandel en het consumentengedrag.

Het oriëntatie- en inkoopgedrag van woonzaken in ons land die vloerbedekking verkopen is in beeld gebracht, en evenzo het oriëntatie- en koopgedrag van de consument met betrekking tot de producten. Zowel zachte, vlakke als harde vloerbedekkingen komen aan bod. Naast de uitkomsten van het onderzoek, bevat het marketingrapport informatie uit deskresearch. De onderzoeksresultaten van het consumentenonderzoek worden bij diverse thema’s gesegmenteerd naar geslacht, inkomens- en leeftijdsgroep. Bepaalde onderzoeksresultaten worden voorts vergeleken met die uit voorgaande edities van het onderzoek uit 2009 en 2013. Ten opzichte van de vorige publicatie zijn diverse analyses bovendien uitgebreid.

Het onderzoeksrapport telt 82 pagina’s op A4-formaat, is in kleurendruk uitgevoerd en kost 695 euro.

(Parketplein, 21-02-2018)

 
Goede ontvangst eerste BOEN-displays PPC

BOEN-displaysBOEN-displays.PPC, de vaste distributeur van BOEN in ons land, heeft vorige week bij een aantal van zijn selectieve dealers de eerste displays geplaatst van dit welbekende merk in drielaags parket. De Rotterdamse vestiging van VLOERenDEUR liep in deze voorop. “De eerste zaterdag na de installatie trokken de klanten al naar de unieke BOEN-display, wat bevestigde dat we de juiste keuze hebben gemaakt!” zo stelt directeur-eigenaar Hans Uittenbogaard. “Deze vloer met Scandinavische kwaliteit onderscheidt zich met aantrekkelijke kleuren en verschillende breedtes, waaronder ook de unieke smalle Fineline. Het zijn kwalitatieve vloeren voor een reële prijs.”

Het BOEN-programma is verdeeld in de stijlen Pure Nordic, Modern Rustic, Urban Contrast en Classic Elegance. De vier stijlen bestaan ieder uit circa twintig decors. Met daarbij drie sorteringen, vijf formaten en vier manieren van oppervlaktebehandeling, is de keuze ruim. Dealers van BOEN worden per regio geselecteerd. Axel Martens en Joost de Bruijn zijn bij PPC de contactpersonen voor het merk.

(Parketplein, 21-02-2018)

 
Kährs Group boekt opnieuw omzetgroei

Maison-OakMaison Oak - Grande Collection (foto: Kährs)De Kährs Group, zes jaar geleden ontstaan uit de samensmelting van Kährs met Karelia-Upofloor, heeft vorig jaar een netto-omzet geboekt van 3072 miljoen Zweedse kronen (circa 308 miljoen euro), een groei van 6 procent vergeleken met een jaar eerder. De organische groei bedraagt 5 procent. Het EBITA van het concern dikt met ruim 11 procent aan van 133 miljoen naar 148 miljoen Zweedse kronen in 2017.

De groep onderscheidt tegenwoordig drie geografische segmenten voor houten vloeren (‘Nordics’, ‘Europe’ en ‘Other Markets’) en een wereldwijd segment voor hoofdzakelijk elastische vloeren (‘Resilient Global’). De segmenten Nordics en Resilient Global laten over het hele jaar de grootste groei zien van respectievelijk 10 procent en 13 procent, terwijl Other Markets relatief het zwakst presteert met een gelijkblijvende omzet. Het segment Europe boekt niet meer dan 2 procent vooruitgang.

In het algemeen ziet de Kährs Group duidelijke verschillen tussen de parketmarkten in Centraal-Europa en in het VK. “Hoewel de onderliggende financiële situatie in de eurozone aan kracht wint, is de vraag naar houten vloeren in Duitsland wat zwakker. Het wordt steeds duidelijker dat de groei wordt opgebracht door de projectenmarkt, terwijl de retail voorzichtiger is. De Britse markt vertraagde enigszins in het vierde kwartaal, maar we zien een aanhoudend sterke vraag van zowel projecten als consumenten. Het is echter onduidelijk hoe de Brexit de vloerenmarkt in het land zal beïnvloeden. In Centraal-Europa hebben we de sterkste groei van de markt voor houten vloeren meegemaakt in landen als Italië, Frankrijk en Tsjechië.”

De Kährs Group neemt ook de Russen en de Amerikanen nog even onder de loep. “De marktsituatie in Rusland blijft instabiel, waarbij eindgebruikers overschakelen naar laminaatvloeren en andere minder prijzige vloeroplossingen. Het retailsegment en de groothandelaren tonen een zwakkere omzetontwikkeling dan werd ingeschat en de vooruitzichten zijn onzeker. De marktsituatie in de VS blijft robuust met een positief momentum in de projectenmarkt en meer gematigde groei in de detailhandel. De vraag naar zowel eengezinswoningen als appartementen blijft sterk, wat de marktdeelnemers gericht op de projectenmarkt ten goede zal komen. De Amerikaanse markt staat evenwel open voor nieuwe vloeroplossingen en luxury vinyl tiles (LVT) tonen momenteel de hoogste mate van groei in de markt.”

(Parketplein, 21-02-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

Domotex

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com