unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
Lecol brengt Lobadur Whitener

lobadur-whitenerNieuw in het assortiment van Lecol is de Lobadur Whitener, die kan worden toegevoegd aan alle watergebaseerde Lobadur-primers en -lakken ten behoeve van het witter maken van houten vloeren en parket. Een variabele toepassing is mogelijk in een of meer lagen. Het additief is geschikt voor alle lichte houtsoorten en lichtgekleurde houtoppervlakken. Voor donkere houtsoorten adviseert Lecol om eerst contact op te nemen voor overleg. Het product is bij voorkeur aanbevolen voor een matte afwerking.

Lobadur Whitener is eenvoudig en veilig toe te passen en laat zich veelzijdig gebruiken, zo zet Lecol de voordelen voor de parketlegger op een rijtje. Een breed scala aan bleekeffecten is mogelijk, waarbij opgemerkt wordt dat de intensiteit van het bleekeffect variabel is te regelen. De houdbaarheid is 24 maanden. Een informatief filmpje over de toepassing is te bekijken onder www.youtube.com/watch?v=wQnfA-KrNiQ&feature=youtu.be.

(Parketplein, 16-12-2019)

 
Ook puike CBS-cijfers in oktober

De winkels in meubels en woninginrichting (+8,0 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+5,8 procent) hebben in oktober de grootste omzetstijging van alle winkels in non-food gerealiseerd, zo rapporteert het CBS vandaag. Het volume van beide clusters (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) is met precies dezelfde percentages toegenomen. Tot de winkels in dhz, keukens en vloeren worden onder meer de verkopers van parket, laminaat en kurk gerekend.

omzet-retail-okt19

De omzet van alle winkels in non-food ligt 4,1 procent hoger dan in oktober vorig jaar, bij een volumestijging van 3,1 procent. De detailhandel als geheel komt tot een vergelijkbare omzettoename van 3,9 procent. Webwinkels hebben in de tiende maand van het jaar 7,4 procent meer omgezet, multi-channelers daarentegen 18,2 procent meer.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Bondsdag voor verplichte meestertitel

CampagnebeeldCampagnebeeld van een petitie pro meestertitel.De Duitse Bondsdag heeft gisteren besloten om de verplichte meestertitel weer in te voeren voor een twaalftal ambachtelijke beroepen in de bouw, waaronder parketleggers, tegelzetters, installateurs van zonwering en woningstoffeerders. Woordvoerder Felix Pakleppa van het Zentralverband Deutsches Baugewerbe (ZDB) is tevreden met het deels terugdraaien van de liberalisering van eerder deze eeuw. "Met de beslissing van vandaag maakt de Bondsdag ambachten en middelgrote bedrijven in de bouwsector sterker: de meestertitel is essentieel om de kwaliteit en veiligheid van werkzaamheden in de bouw en de beroepsopleiding te handhaven. We verwelkomen om deze reden met nadruk het gegeven dat voor sommige beroepen vandaag een nieuwe mijlpaal is bereikt op weg naar het opnieuw invoeren van de verplichte meestertitel.” Pakleppa roept nu de Bondsraad op om ook in te stemmen met het wetsvoorstel. “Zodoende kan een ​​politieke fout uit de jaren 2003/2004 worden rechtgezet.”

Ook het Bundesverband Parkett und Fußbodentechnik (BVPF) reageert content. "De herinvoering van de meesterverplichting komt tegemoet aan de bescherming van de consument en zal leiden tot weer hogere aantallen in het onderwijs en meer meesterproeven in het ambacht van de parketlegers,” aldus voorzitter Peter F. Fendt. De herinvoering van de meestertitel als toelatingseis toont volgens de BVPF aan dat de wetgever de gekwalificeerde opleiding, de consumentenbescherming en de bescherming van cultuurgoederen (zoals restauratiewerk aan historische parketvloeren in kastelen en dergelijke, red.) serieus neemt. Volgende week neemt de Bondsraad een besluit. Naar het zich laat aanzien, wordt de meestertitel dan op 1 januari 2020 weer van kracht.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Bauwerk en Skygate op Masters of LXRY

Het-Zwitserse-topmerk-BauwerkHet Zwitserse topmerk Bauwerk Parkett en de Nederlandse aanbieder van stalen binnendeuren Skygate tonen op Masters of LXRY wat het samenbrengen van hun producten kan betekenen voor de inrichting van een ruimte.Bauwerk Parkett en Skygate nemen samen weer deel aan het evenement Masters of LXRY. De vier dagen durende lifestylebeurs ‘op niveau’ gaat vandaag van start in de Amsterdamse RAI. ‘The LOVE Edition’ is dit jaar het thema, wat zoveel wil zeggen, kort samengevat, als liefde voor vakmanschap en de gedrevenheid om uit te blinken.

Lisa Klaassen van exclusief distributeur PPC vindt het thema goed passen bij ‘haar’ merk Bauwerk Parkett. “We staan al voor de vierde keer op deze beurs, waar we de hoogwaardige kwaliteit en luxe uitstraling van deze echt houten parketvloeren laten zien,” zo verklaart de directeur. “De waardering van de bezoekers is groot, vorig jaar werd onze stand zelfs met een ‘Visitors Award’ beloond! Samen met Skygate hebben we een kleurrijke en opvallende stand neergezet en hopen we hem dit jaar weer in de wacht te slepen!”

Skygate en Bauwerk beloven de bezoekers - ook nu onder het motto ‘stylish doors & matching floors’ - een uitgebalanceerd samenspel tussen licht, ruimte en karakter te laten zien. Belangstellenden kunnen op de stand komen ervaren wat de juiste combinatie van respectievelijk stalen binnendeuren en hoogwaardige vloeren voor de sfeer en uitstraling van een interieur kan betekenen.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Workcamp Parquet present op Domotex

domotex20 workcampWorkcamp Parquet is een interessante deelnemer aan de komende Domotex in Hannover. In hal 13 op het ‘Treffpunkt Handwerk’ (het ontmoetingspunt voor mensen in het ambacht) presenteert de van oorsprong Tsjechische vereniging zich met de nodige live-actie, met als doel om internationale aandacht voor zijn initiatieven te verkrijgen, zeker ook van sponsors.

Workcamp Parquet richt zich met name op het opleiden van aanstormend talent in de parketbranche, onder meer door in september een week lang op vrijwillige basis aan de slag te gaan met het opknappen van historische houten vloeren in markante gebouwen. Maar ook kennismaken met andere culturen, het bevorderen van vakmanschap en het uitwisselen van ideeën met collega's van over de hele wereld tellen zwaar mee voor Rene Caran en Michaela Reichlova, de oprichters van de vereniging, en hun team. In de afgelopen vier jaar zijn er restauratieprojecten geweest in de Tsjechische Republiek, Duitsland, Nederland en het meest recent in Polen op het kasteel van Brzeg. Volgend jaar is België aan de beurt, gevolgd door Rusland, Portugal en Hongarije.

Op Domotex wil het Workcamp Parquet zijn ‘goede doel’ promoten, bij de nieuwe generatie vloerenleggers en ook bij potentiële sponsors uit het bedrijfsleven, noodzakelijk immers om de kosten van de jaarlijkse projecten te financieren. Bezoekers van over de hele wereld (onder wie beginnende vloerenleggers die in het buitenland contacten willen leggen en ervaring opdoen) krijgen op de beurs niet alleen een uitgebreid beeld voorgeschoteld van het werk van het Workcamp Parquet, maar kunnen er ook kennis maken met het netwerk van Europese parketcollega's, dat inmiddels is voortgekomen uit de werkzaamheden van het initiatief. Van vrijdag 10 tot zondag 12 januari biedt het Workcamp Parquet op het Treffpunkt Handwerk in hal 13 een gevarieerd programma met onderhoudende live-actie en nuttige informatie over het gebruik van materialen en machines.

Projectpartners op Domotex 2020 zijn per heden Bostik, Irsa, Osmo, Ciranova, Festool, Witte, Flamingo Parket en Domotex.

(Parketplein, 11-12-2019)

 
T&G Wood pakt uit op Domotex 2020

TG-Wood-belooft-op-DomotexT&G Wood belooft op Domotex uit te pakken met tal van innovaties en trends voor het komende jaar. (foto: T&G Wood)T&G Wood International laat weten komende januari wederom aanwezig te zijn op de Domotex in Hannover, oftewel op ’s werelds grootste en belangrijkste vloerenvakbeurs. Op ‘The world of flooring’ (de pay-off van het evenement) toont de exposant uit Ede al zijn innovaties en trends voor het jaar 2020 op zijn beursstand E.89 in hal 13.

“Hannover zal voor een paar dagen opnieuw het internationale centrum van de industrie zijn en de perfecte plaats om zaken te doen en te netwerken,” zo onderstreept T&G Wood het belang van de beurs. “Exposanten en bezoekers uit de hele wereld kunnen vier dagen lang zaken doen. Trends en lifestyle en veel mogelijkheden voor bestellingen – dat biedt de Domotex de vloerwereld aan het begin van het jaar.”

Op de website van de leverancier (tg-wood.com/nl/) wordt aan belangstellenden overigens de mogelijkheid geboden om gratis toegangskaarten te ontvangen voor de Domotex, die loopt van vrijdag 10 tot en met 13 januari 2020.

(Parketplein, 11-12-2019)

 
Vloerenverkoop heeft baat bij renovatie

In geld gemeten zal de wereldwijde vloerenmarkt de komende jaren met jaarlijks gemiddeld 4,3 procent groeien. Het verkoopvolume zal naar verwachting met gemiddeld 2,4 procent per jaar groeien in de periode tot 2022, zo blijkt uit het onderzoek ‘Floor Coverings 2019’ van Interconnection Consulting. In totaal werd in 2019 wereldwijd meer dan 12 miljard vierkante meter aan vloerbedekking verkocht op de belangrijkste markten.

Floor-Coverings-2019-IC

De markt wordt voornamelijk aangejaagd door de renovatiesector, zo stellen de onderzoekers, die wereldwijd meer groei (+2,5 procent jaarlijks tot 2022) kent dan de nieuwbouwsector. Wat het verkoopvolume betreft, is China de afgelopen jaren 's werelds grootste markt voor vloerbedekking geworden en momenteel al meer dan twee keer zo groot als de voorheen dominante Amerikaanse markt. Bijna de helft van de totale afzet in de wereld wordt verbruikt op de Chinese markt. De VS is echter nog steeds de markt met het grootste omzetvolume, maar zal binnenkort ook op dit gebied spoedig door China worden ingehaald, zo tonen de prognoses aan. Er is een aantal redenen voor het uiteenlopen van de VS en China, zo weet Jan Hudak, auteur van de studie: “Enerzijds bestaan er verschillende voorkeuren voor materialen, voorts is de prijsgevoeligheid in China meer uitgesproken dan in de VS, maar natuurlijk is er ook het afwijkende prijsniveau in beide landen.”

De Europese markt loopt sterk uiteen wat betreft de groeivooruitzichten. Terwijl Oost- en Midden-Europa een relatief dynamische groei laten zien, moet in West-Europa met slechts zeer geringe groeicijfers rekening worden gehouden, zo vervolgen de onderzoekers. De groei in Oost-Europa stoelt mede op een groeispurt in Rusland, aldus voorzien door Interconnection, voornamelijk als gevolg van een toename van de renovatieactiviteiten, waarbij evenwel in Rusland, zoals ook in China, de prijsgevoeligheid een belangrijke rol speelt en om die reden goedkope vloerensoorten er de voorkeur genieten.

(Parketplein, 09-12-2019)

 
Krimp afzet EPLF in 2019 wordt minder

Laminaatvloer-Meister-PremiumLaminaatvloer in eikenmotief van Meister, uit de Premium-collectie.In het voorbije kwartaal is de wereldwijde afzet van de bij de EPLF aangesloten ondernemingen weer gestegen, en wel met 3,4 procent. Dit betreft de hoeveelheid in hun Europese fabrieken gemaakte laminaatvloeren. Ook in West-Europa kon de afzet in deze periode worden verhoogd, met zo’n 1,9 procent. Aldus heeft de immer gedegen marktinformatieleverancier Euwid op een rijtje gezet in zijn pas verschenen special ‘Bau & Innenausbau’. De stabilisatie die halverwege het jaar optrad, zal waarschijnlijk inhouden dat de afzet van de EPLF-leden in het volledige jaar 2019 niet zo sterk zal dalen als vorig jaar het geval was.

In 2018 kwamen de EPLF-leden tot een afzet van laminaatvloeren uit ‘Europese productie’ van totaal 453,5 miljoen vierkante meter, een flinke duikeling van 4,9 procent ten opzichte van de 477,0 miljoen vierkante meter van een jaar eerder. In de eerste helft van het lopende jaar verslechterde de toestand verder, getuige een forse terugloop van 6,3 procent. Op een krimp van 6,7 procent in het eerste kwartaal (West-Europa: -4,6 procent) volgde er een van 5,8 procent in het tweede (West-Europa: -5,7 procent).

Na de gunstige gang van zaken in het derde kwartaal, staat de totale afzet van de EPLF-producenten na negen maanden nu nog slechts 3,1 procent in het rood, op een totaal van afgerond 339 miljoen vierkante meter (West-Europa: -3,0 procent). Vooral in Noord-Amerika en Latijns-Amerika levert de EPLF flink in, in mindere mate ook in Azië. Op basis van de cijfers over negen maanden verwacht Euwid dat dit lopende jaar door de EPLF wordt afgesloten met een beperkte daling van ongeveer 1,9 procent tot circa 445 miljoen vierkante meter. De Europese markten zullen in 2019 uiteindelijk veel beter presteren dan de overzeese activiteiten. Het afzetvolume in Nederland van 18,3 miljoen vierkante meter in 2018, zal dit jaar naar schatting een klein beetje hoger uitpakken.

Wereldwijd lag de productie van laminaatvloeren in 2018 op 985 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit een marktanalyse van decorpapiermaker Ahlstrom-Munksjö, aangehaald door Euwid. In 2010 lag het productievolume nog op 935 miljoen vierkante meter. Ahlstrom-Munksjö berekent zo een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van de globale laminaatproductie van 0,6 procent in de periode 2010 tot 2018.

Het aandeel van Europa ligt in beide jaren vrij stabiel op circa 60 procent. Tweederde van het wereldwijde totaal van afgelopen jaar komt overigens voor rekening van slechts tien fabrikanten. Met voorop de Kronospan-groep (Kaindl meegerekend), gevolgd de Swiss Krono-groep en Mohawk Industries. De Classen-groep en de Egger-groep vervolledigen de top vijf. De rest van de top tien bestaat uit Turkse en Chinese producenten.

(Parketplein, 06-12-2019)

 
Ophef in Oostenrijk over Oekraïens eiken

Beschermd-eikenbos-logoBeschermd eikenbos in het natuurreservaat in het westen van Oekraïne. (Foto: Ricardo Herrgott - Addendum)WWF Oostenrijk doet deze week een oproep aan de overheid van het land om veel scherper dan voorheen toe te zien op illegale houthandel en voortaan krachtiger te straffen. De Oostenrijkse afdeling van het Wereld Natuur Fonds verwijst daarbij naar recente onthullingen van Addendum. Dit onderzoeksplatform (www.addendum.org) stelt dat verscheidene parketfabrikanten in Oostenrijk verwikkeld zijn in wat wordt aangeduid als de “internationale roofbouw op hout” die in de Oekraïne plaats zou vinden, een land met een volgens Addendum “uiterst corrupt bosbouwsysteem”, een “crimineel stelsel” dat ook “geweld tegen journalisten” niet schuwt. Het op de markt brengen van illegaal geoogst hout is strijdig met de EUTR, zo tekent het WWF hierbij aan.

De beschuldigingen in het onderzoeksrapport (‘Steirische Eichen aus ukrainischen Wäldern’) zijn gericht aan het adres van Admonter, Parador, Scheucher en Weitzer. Over een periode van anderhalf jaar turfden de onderzoekers 436 vrachtwagenleveringen van eikenhout uit Oekraïne ter waarde van 35,9 miljoen dollar met als bestemming het genoemde viertal parketfabrikanten. Een bijkomende beschuldiging is dat de betreffende parketfabrikanten zich ten onrechte op de borst zouden kloppen met wervende uitspraken over het gebruik van “regionaal en duurzaam” hout.

Admonter laat in een reactie op zijn website weten “gecommitteerd te zijn aan het continu verbeteren van beveiligingsmaatregelen in zijn toeleveringsketen.” In dit kader zal de fabrikant opnieuw opdracht geven aan een testinstituut om een audit uit te voeren op leveringen uit Oekraïne en het publiek op de hoogte brengen van de resultaten van deze nadere beoordelingen. “We veroordelen onvoorwaardelijk alle illegale houtkap en het in de handel brengen ervan en zullen alles blijven doen om dit belangrijke principe te waarborgen,” zo belooft Admonter. Bij zijn productie is naar eigen zeggen overigens slechts 2,5 procent eikenhout uit Oekraïne in het spel.

Weitzer Parkett zegt op zijn website “geschokt” te zijn door de aantijgingen van Addendum tegen bepaalde van zijn leveranciers in de Oekraïne en neemt afstand van eventuele criminele praktijken. Weitzer benadrukt dat al zijn grondstoffen conform de geldende richtlijnen van FSC en EUTR worden verworven. “Wij veroordelen strafbare activiteiten van leveranciers en zullen de zaak nader onderzoeken,” aldus Weitzer. Ook deze producent laat extern onderzoek doen en gaat voorts in gesprek met FSC over de betrouwbaarheid van leveringen uit Oekraïne met dit certificaat. Het aandeel van Oekraïne is zijn houtgebruik ligt met 4,4 procent ook niet bijzonder hoog.

Op de website van Addendum neemt Parador “expliciet afstand van dergelijke zakelijke praktijken” en verzekert “dat we deze op geen enkele manier onderschrijven of ondersteunen.” Ook Parador belooft audits in te stellen en zo nodig tot opschorting van overeenkomsten over te gaan.

Ook Scheucher wijst Addendum op het toepassen van duurzaamheidscertificaten en op recente beoordelingen daarvan. Scheucher zegt tegen de onderzoekers “helaas door gebrek aan gedetailleerde kennis geen serieuze antwoorden te kunnen geven op de situatie in de Oekraïense bosbouw.”

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Onderzoek ‘fout hout’ leidt tot invallen

fout-houtOpgestapeld ‘fout hout’ in een opslag. (foto: Politie)De politie Midden-Nederland, de NVWA en het Functioneel Parket hebben gisteren op zes locaties invallen gedaan in het kader van een groot onderzoek naar de import van ‘fout hout.’ Het betreffende teakhout is afkomstig uit Myanmar en komt via Tsjechië ons land binnen. De import van het hout zonder de juiste certificering is door de EU verboden omdat het mogelijk afkomstig is van illegale kap, aldus de politie.

In Utrecht, Gelderland en Noord-Holland werden bedrijven en woningen doorzocht. Ook in Tsjechië hebben de politie en de NVWA in samenwerking met de Tsjechische autoriteiten een inval gedaan. Naast grote hoeveelheden hout, werden administratie en gegevensdragers in beslag genomen. “We verdenken de betrokken bedrijven ervan dat ze moedwillig de regels omzeilen om toch dit hout binnen Nederland te verhandelen,” zo verklaart rechercheur Arno Paas.

Hoogwaardig teakhout wordt vooral gebruikt voor de betimmering van het dek van luxe jachten. Myanmar geeft evenwel geen informatie over de herkomst van het hout, waardoor niet is na te gaan (een verplichting conform de Europese houtverordening van 2013) of het hout legaal is gekapt.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Woningmarkt raakt barometer woonbranche

In november is de ‘woonbranche economische barometer’ weer ietsje in het rood beland. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand af met een daling van ruim zes punten ten opzichte van de voorgaande maand, op een stand van minus 1,4. De grote boosdoener blijkt de woningmarkt.

baro-2019-11Gunstige omzetontwikkeling van woondetaillisten weegt niet op tegen het lagere aantal verkochte koopwoningen. (bron: marktdata.com)

Wel in positieve zin veranderd is de indicator van de omzetontwikkeling van woondetaillisten. De index van de omzetontwikkeling komt over het derde kwartaal uit op 10,0. Meer dan de helft (54 procent) van de woondetaillisten noteert in het voorbije kwartaal een toename van de omzet, tegenover ruim vier op de tien (44 procent) een daling. Dit is een verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal.

De meegewogen indicator van het consumentenvertrouwen komt niet veel van zijn plaats in november, het producentenvertrouwen industrie is een klein puntje gedaald.

In de verslagmaand oktober daarentegen zijn volgens het CBS maar 15.717 bestaande koopwoningen verkocht, ofwel 16,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de voorafgaande maand september werden 14,2 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De stand van minus 16,4 van de deelindicator van de woningmarkt betekent een daling van bijna 28 punten ten opzichte van september, toen hij nog met ruim 17 punten was gestegen.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
ING: woonwinkel plust 5,5 procent in 2020

De top 3 van groeiers in de retail zal komend jaar bestaan uit de segmenten online, supermarkten en wederom ‘living’, zo voorspelt het ING Economisch Bureau. De omzetgroei in de detailhandel als geheel zal ook volgend jaar 3 procent bedragen. De hogere koopkracht en de banengroei zijn belangrijke impulsen achter deze toename.

ING EBZ living

De omzetgroei in het segment ‘living’ (bestaande uit woonwinkels en doe-het-zelfzaken) zal naar verwachting in 2020 iets lager uitvallen dan de circa 7 procent van dit jaar, maar blijft met bij benadering 5 procent toch fors. Het segment is daarmee koploper in de non-food retail.

De koopkracht verbetert verder en door de krapte op de woningmarkt (er worden minder huizen gebouwd in 2020) zullen meer huurders en huizenbezitters besluiten te investeren in verduurzaming en woongenot dan in het kopen van een (nieuwe) woning, zo stelt de bank in het vooruitzicht.

Uitgesplitst verwacht de ING voor de woninginrichting een plus van 5,5 procent volgend jaar (2019: +7,5 procent) en voor de doe-het-zelf een plus van 4,5 procent (2019: +5,5 procent).

Precies een jaar geleden beweerde het ING Economisch Bureau overigens dat de enorme ‘boom’ voor de sector living voorbij was en voorspelde een terugval van de omzetgroei van zowel winkels in woninginrichting als winkels in doe-het-zelf naar nog slechts 2,0 procent. De boosdoener zou de daling van het aantal woningtransacties van vorig jaar zijn. Deze prognose zat er dus flink naast.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Heditex content met participatie MKB Fonds

Van-links-naar-rechts-HeditexVan links naar rechts: Jordy Streng (MKB fonds), Jasper Ringelberg (Heditex), Henri Sluimer (Heditex), Thomas Wals (MKB fonds) en Rob Dobbelstein (Heditex).Heditex is een echt familiebedrijf, opgericht in 1976 door Dirk Sluimer. Sinds 1989 hebben zoon Henri Sluimer en schoonzoon Rob Dobbelstein het bedrijf van Dirk overgenomen. In de afgelopen 30 jaar hebben Sluimer en Dobbelstein het bedrijf verder uitgebreid, zowel wat betreft het assortiment als het personeel. Vandaag de dag is Heditex uitgegroeid tot een specialist in levering aan de parketzaken, het gordijnatelier, zonweringbedrijven en de woning- en projectinrichting. Heditex levert zowel merken van derden als de inmiddels bekende eigen merken Bodiax (PVC-vloeren), HR Design (raamdecoratie) en DCS (roeden en rails). Heditex wordt gezien als een one-stop-shop voor haar circa 1100 actieve klanten. Door uitbreiding van het assortiment is de omzet de laatste vijf jaar sterk gegroeid.

Heditex heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt onder leiding van de huidige directie. Door de leeftijd en wens van beide aandeelhouders en het feit dat er binnen de familie geen ambitie is om het bedrijf van hen over te nemen, zochten Henri Sluimer en Rob Dobbelstein een partner met kennis van handelsbedrijven. Op deze wijze wilden zij een geleidelijke bedrijfsopvolging realiseren, met daarbij de continuïteit van het bedrijf en de werknemers voorop. Deze is gevonden in MKB Fonds, maar daarnaast is ook operationeel directeur Jasper Ringelberg toegetreden als aandeelhouder.

Rob Dobbelstein en Henri Sluimer: “Deze participatiemaatschappij heeft een uitgebreid trackrecord als het gaat om participeren in handelsondernemingen en een investeringsteam waarmee wij kunnen sparren, en die ons en ons team ondersteunen op het gebied van bedrijfsopvolging en groei. Daarnaast zijn wij ook heel blij dat Jasper Ringelberg als aandeelhouder toegetreden is. Hij is ruim 20 jaar bij ons in dienst en van grote waarde voor het bedrijf.”
Voor het jaar 2020 heeft Heditex een aantal mooie uitbreidingen op het programma staan. Bodiax PVC vloeren zal in het voorjaar uitgebreid worden met een drietal nieuwe collecties. Maar ook met Meister vloeren brengt Heditex in het voorjaar een nieuw programma. Daarnaast breidt worden de eigen merken zoals HR Design en DCS rail en roede verder uitgebreid.

(Parketplein, 02-12-2019)

 
BVP tevreden over 2019

Logo-BVP-2019De Branchevereniging Projectinrichting (BVP) kijkt terug op een succesvol 2019 waarin ze nieuwe initiatieven heeft genomen op het gebied van werven en opleiden in de projectenbranche. “Er is een groeiende belangstelling om de opleiding interieurvakman vloer, raam en wandbekleding te volgen. Daartoe heeft de BVP ook actie ondernomen om een betere landelijke spreiding van opleidingsplekken te bewerkstelligen,” aldus de BVP in een persbericht. Als resultaat is in het Zuiden vanaf januari aanstaande de opleiding in carrousel model te volgen aan het Summa college in Veldhoven. Samen met haar leden zal de BVP dit college zoveel mogelijk ondersteunen om een moderne en passende opleiding te verwezenlijken. Ook is een interne werkgroep bezig om een nieuwe benadering te vinden tot opleiden en samenwerken onder de leden projectinrichters.

Er zijn inmiddels ook eerste stappen gezet om ook in Noord Holland een opleiding van de grond te krijgen, zo meldt de BVP. “De eerste oriënterende gesprekken vinden momenteel plaats in Amsterdam. Bij de beide initiatieven is ook de organisatie INretail betrokken om hierdoor een breed draagvlak te creëren voor het werven van leerlingen en de instroom van vaklieden die willen worden omgeschoold.” Inmiddels is de BVP gegroeid naar een vereniging met meer dan 100 leden en vervult ze een actieve en gerichte functie om de branche naar een hoger plan te brengen. “De Branchevereniging Projectinrichting geeft blijk van vertrouwen in de toekomst en heeft inmiddels hoog gekwalificeerde leden zowel in de uitvoering van projecten, het onderhoud en de levering van goederen en diensten voor de projectensector.” De actuele ledenlijst van de BVP is te vinden op www.bvprojectinrichting.nl

(Parketplein, 02-12-2019)

 
Cotap introduceert laminaat met betonlook

Ambiant-laminaat-betonAmbiant Laminaat Beton collectie van Cotap.“Benieuwd hoe je een stoere, robuuste industriële look kunt creëren? Industrieel wonen is makkelijker dan je denkt met de nieuwe Ambiant Laminaat Beton collectie,” aldus Cotap in een persbericht. Het nieuwe product, dat de voordelen van laminaat met de uitstraling van beton combineert, is verkrijgbaar in een tegel van 60x120 cm. De betoncollectie is in vier trendy kleuren leverbaar: grijs, taupe, lichtgrijs en donkergrijs. “Perfect te combineren met houten meubels, zodat men toch die extra warmte en sfeer toevoegt aan het interieur.”

De Beton collectie kenmerkt zich door een natuurgetrouwe uitstraling. Dankzij de extreem harde toplaag en klasse 33 is de nieuwe laminaatcollectie volgens Cotap geschikt voor projectmatig gebruik. “Het laminaat is waterbestendig en daarom goed toepasbaar in bijvoorbeeld de keuken. De collectie heeft bij huishoudelijk gebruik een garantie van 35 jaar.”

(Parketplein, 02-12-2019)

 
Bestelmogelijkheid entreeticket DOMOTEX 2020

Foto-Deutsche-Messe-HannoverFoto: Deutsche Messe, Hannover.Van vrijdag 10 tot en met maandag 13 januari 2020 is Hannover ‘the place to be’ om zich te laten inspireren door de allernieuwste producten, innovaties en toepassingen op het gebied van vloeren. Ruim 1.500 internationale bedrijven tonen hun nieuwste materialen, technieken en systemen. Met het thema ATMYSPHERE richt DOMOTEX zich op ideeën en ontwikkelingen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Thema’s als akoestiek, ‘green living’ en ‘sustainable flooring’ besteden aandacht aan milieuvriendelijke materialen en productieprocessen. Het vierdaagse beursprogramma omvat tevens een breed scala aan presentaties door gerenommeerde architecten, interessante fora en ‘live-action zones’.

Via www.domotex.de/ticketregistration is het mogelijk een entreeticket voor DOMOTEX 2020 te registreren. Wanneer men de ticketcode b9CEK invult, is de beurstoegang (na registratie) gratis. Men ontvangt het ticket vervolgens op het opgegeven e-mailadres. Klik op de navolgende doorlink om te reserveren:
www.domotex.de/ticketregistrierung

(Parketplein, 02-12-2019)

 
Peter Kuipers van mFLOR naar Rinos

Peter-Kuipers-2018Peter Kuipers.Peter Kuipers vertrekt eind dit jaar bij mFLOR, aanbieder van PVC designvloeren, om per 1 januari aan de slag te gaan bij Rinos, ook daar in de functie van algemeen directeur. Kuipers neemt de algehele leiding op zich van de in Genemuiden gevestigde specialist in schoonlooptapijt en wordt tevens verantwoordelijk voor commercie en marketing. Klaas Arjen van der Linde en Gerrit Wiggers zullen hem in zijn werkzaamheden ondersteunen, als respectievelijk financieel directeur en operations directeur.

“Peter heeft gedurende zijn loopbaan internationale ervaring op het gebied van schoonloopmatten en hoogwaardige vloeren opgedaan. Ook heeft hij eerder een familiebedrijf geleid,” zo stelt Rinos in zijn bericht aan de pers. “De aandeelhouders hebben er daarom alle vertrouwen in dat Peter in staat zal zijn om de ingezette strategie van Rinos, het zijn en blijven van een belangrijke speler in de markt van hoogwaardige entreematten, voort te zetten en uit te bouwen.”

Kuipers neemt de functie van algemeen directeur over van Martin Mulder. Martin en Harm Mulder laten weten als bestuurders van de holding en als aandeelhouders nauw betrokken te blijven bij het familiebedrijf. “Wij wensen Peter veel succes toe om ons familiebedrijf te leiden en de onderneming verder te ontwikkelen,” zo besluiten zij namens Rinos.

Eef van Leusden, mede-eigenaar van mFLOR: “Helaas gaat Peter ons na acht jaar verlaten. Samen kunnen we terugblikken op een bijzonder mooie samenwerking, waarin we veel met het bedrijf en onze merken mFLOR en Solcora hebben kunnen realiseren.” Tot slot het commentaar van Peter Kuipers zelf: “Na acht jaar ga ik vertrekken bij mFLOR, waar ik met veel plezier en passie heb gewerkt. In die jaren hebben we met z’n allen diverse mooie ontwikkelingen gerealiseerd, waar ik met trots op terugkijk.”

(Parketplein, 29-11-2019)

 
Eerste dealers Sense ontvangen display

sense-uitstraling-onbewerktSense PVC-vloeren hebben de uitstraling van onbewerkt hout. (foto: Sense)De eerste dealers van Sense PVC zijn de afgelopen weken voorzien van boek- en/of tegeldisplays. De levering mocht op een enthousiaste ontvangst rekenen, zo bericht de exclusief distributeur PPC. Op een overzichtelijke manier kunnen verkopers hun klanten zo de vele legmogelijkheden en decors laten zien, inclusief de nieuwe ultramatte met een glansgraad tussen de 2 en 4. De aantrekkelijke vloeren hebben de uitstraling van onbewerkt hout en een antislipwaarde van r10. Door de 10 dB-geluidsreductie zijn alle Sense SPC-clickvloeren ook bijzonder geschikt voor toepassing in appartementen.

Alle dealers staan vermeld op www.sensepvcvloeren.nl. Op de site kunnen consumenten het dichtstbijzijnde verkooppunt vinden en samples aanvragen. PPC stuurt de stalen eerst naar de winkel. De consument haalt zijn aanvraag daar op, wat de dealer direct een mooie kans biedt om tot verkoop over te gaan.

Sense PVC is voorzien van het REACH-certificaat, wat betekent dat de vloeren volgens Europese maatstaven zijn geproduceerd en geen onzuivere stoffen bevatten. De producten zijn volledig recyclebaar en ook om die reden milieuvriendelijk.

PPC laat voorts weten de meeste Sense PVC-vloeren uit voorraad te leveren. Dit houdt ook in dat de ‘4-uursgarantie' van toepassing is. Bij productiefouten belooft de groothandel binnen dit aantal uren vervangend materiaal op de werkvloer te leveren. Bij PPC is Sebastiaan Hermsen (mobiel: 06-14873999) contactpersoon voor belangstellenden.

(Parketplein, 29-11-2019)

 
Overdracht machines voor parketopleiding
Van-links-John-EversVan links: John Evers (Renotec), Leo Rook (Numatic), Fred Witkamp (docent parketleggen) en Joost Zijderveld (ROCMN).
De-geschonken-machinesDe geschonken machines plus accessoires.

Vandaag vond in Nieuwegein de overhandiging plaats van enkele nieuwe machines voor de parketopleiding aan het ROCMN. John Evers van Renotec en Leo Rook namens Numatic vertelden bij de overdracht wat de voordelen zijn van hun machines.

Het betreft twee machines van Numatic, namelijk een eenschijfmachine en een stofzuiger. De eenschijfmachine kan voor vele doeleinden worden gebruikt, zoals ook op bijgaande foto’s is te zien. Men kan hem gebruiken om een ondervloer te saneren. Oude lijmresten, egaline en het glad saneren van een zandcementdekvloer zijn geen probleem met deze combinatie - machine plus saneerschijf. Daarnaast een aangedreven meerschijvensysteem (drie) om afgeschuurde parketvloeren te polijsten. Ook een vierschijvensysteem om parketvloeren te polijsten. Tevens voor het vierschijvensysteem (en aangedreven drieschijvensysteem) nog staalborstels om de parketvloeren te borstelen. “Wij gaan zeker de komende tijd hier mee aan de slag in de praktijkdagen van de parketopleiding,” zo zegt Fred Witkamp, docent parketleggen.

Daarnaast heeft de school nog een stofzuiger geschonken gekregen voor het afzuigen van houtstof of cementstof in combinatie met de eenschijfmachine of met een grote bandschuurmachine. De stofzuiger heeft twee motoren voor een krachtige afzuiging van materialen. Ook zitten er twee soorten stofzakken bij, namelijk een voor houtstof en een voor cementgebonden stoffen. Witkamp: “Iedereen weet natuurlijk dat je voor cementgebonden producten een fijnere stofzak nodig hebt om de stofdeeltjes goed op te vangen. In de opleiding zullen wij het meest schik hebben van de stofzak voor houtstof. Daarnaast kunnen de stofzakken stofvrij gewisseld worden, en nee… ze zijn niet voor hergebruik”.

Fred Witkamp en Joost Zijderveld (ROCMN) danken de leveranciers nogmaals voor de machines en gaan er dankbaar gebruik van maken. “Door een verscheidenheid aan machines zullen de leerlingen nog beter leren en begrijpen hoe het is om met deze machines te werken,” zo besluiten de mensen van de opleiding.

(Parketplein, 27-11-2019)

 
COREtec content met debuut in Brussel

Stand-van-USFloors COREtecStand van USFloors/COREtec op Dag van de Afwerking.USFloors/COREtec laat weten tevreden te zijn over zijn eerste deelname aan de Dag van de Afwerking in Brussel. “Een schot in de roos,” zo stelt de exposant, die constateert dat de aandacht van het vakpubliek uitging naar zowel nieuwe collecties (Visgraat en Proplus) als bestaande gamma’s (Naturals, Megastone en Essentials). Ook de nieuwe plint en de onderhoudsproducten werden naar eigen zeggen met het nodige enthousiasme onthaald. “Er waren zeer boeiende gesprekken met tal van plaatsers, installateurs, schilders, aannemers… kortom de aanwezige vakmensen,” aldus het vloerenbedrijf uit Waregem. “De eenvoudige en snelle plaatsing van de COREtec-vloeren op de bestaande ondergrond zonder egalisatie werd als een enorm pluspunt beschouwd, evenals de dikte van de vloer van acht millimeter met een onderlaag van kurk.”

De twaalfde editie van de Dag van de Afwerking vond gisteren plaats in de Brussels Kart Expo. Een slotbericht was per vandaag nog niet voorhanden. Vorig jaar turfde organisator Confederatie Bouw zo’n 4200 aanwezigen. Vooraf aan de editie van gisteren noteerde men evenwel al bijna 5000 voorinschrijvers. Op de exposantenlijst stonden verder onder meer Lecol, Ciranova, Bona, Rubio Monocoat, Bostik, Kerakoll Benelux, Uzin Utz België, Lamett, Mapei, Pergo, Festool, Rigo Verffabriek en Holz Bois.

(Parketplein, 27-11-2019)

 
Aantal vergunde nieuwbouwwoningen krimpt

Met 13.100 in het voorbije kwartaal, lag het aantal verleende vergunningen voor nieuwbouwwoningen bijna een kwart onder dat van vorig jaar, zo heeft het CBS berekend. De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen lag bijna 16 procent lager dan in het derde kwartaal vorig jaar.

vergunde-nieuwbouwwoning

Ook in de eerste twee kwartalen was het aantal vergunde nieuwbouwwoningen lager dan een jaar eerder. Bij elkaar zijn in de eerste negen maanden van dit jaar 39.600 woningen vergund. In 2017 en 2018 lag dit aantal tot en met september een kwart hoger, zo rond de 50.000. Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een vroege indicator voor de hoeveelheid woningen die in de nabije toekomst gebouwd worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening is ongeveer twee jaar.

Niet alleen in de woningsector liepen de vergunningen terug, ook voor bedrijfsgebouwen werd minder vergund. De vergunde bouwsom voor bedrijfsgebouwen was 14 procent lager dan een jaar eerder. De totale bouwkosten van afgegeven vergunningen voor het bouwen en verbouwen van woningen en bedrijfsgebouwen waren in het afgelopen kwartaal met 3,9 miljard euro bijna 16 procent lager dan vorig jaar in deze periode.

In zijn pas verschenen rapport ‘Trends op de bouwarbeidsmarkt, 2019-2023’ spreekt het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) de verwachting uit dat de productiegroei de komende jaren sterk afvlakt en er een eind komt aan een periode van hoge productiegroei, die ver boven de gemiddelde economische groei uitstak. In 2020 komt de productiegroei (dit jaar nog 3,5 procent) bijna tot stilstand en bedraagt volgens het EIB dan nog slechts 0,5 procent. De productie bij de nieuwbouw van woningen neemt volgend jaar zelfs af na jaren van sterke groei. Ook in 2021 zijn de vooruitzichten voor de groei van de bouwproductie mager en met een groei van 1,0 procent blijft de bouw nog net in de plus. De nieuwbouw blijft de zwakke schakel en alleen de groei bij de herstel- en verbouwactiviteiten, die vooral samenhangen met verduurzamingsinvesteringen, zorgen ervoor dat de bouw nog niet met negatieve groeicijfers wordt geconfronteerd, zo schrijft het EIB.

In de jaren 2022 en 2023 trekt de groei van de bouwproductie volgens het instituut weer aan tot gemiddeld 2,5 procent per jaar. Opgemerkt wordt dat eerder vertraagde projecten naar verloop van tijd weer loskomen, bijdragend aan betere groeicijfers in deze jaren. De onderliggende vraag naar woningen, overige gebouwen en infrastructuur is stevig en verduurzaming van de bestaande voorraden blijft een positieve factor voor de groei.

(Parketplein, 25-11-2019)

 
Nieuwe krimp invoer tropisch parket in EU

invoer-eu28-jan-sepInvoer tropische houten vloeren in de EU28, januari-september 2019/2018, in 1000 MT. (bron: ITTO TTM Report)De invoer in de EU van houten vloerproducten uit tropische landen is in de eerste negen maanden van dit jaar met nog eens 4 procent afgenomen tot totaal 19.700 metrieke ton (MT), zo valt te lezen in het jongste ITTO TTM Report. De import in Nederland is wel iets gestegen, al is vooralsnog onduidelijk wat dit voor de langere termijn wil zeggen.

Het jongste cijfer voor de 28 EU-landen is in ieder geval een voortzetting van een al geruime tijd aanhoudende krimp in reactie op de hevige concurrentie van Europese en Chinese fabrikanten en van alternatieve producten als LVT, modetrends ten gunste van inheems hout, leveringsbeperkingen en de uitdaging die het voldoen aan de EUTR oplevert, zo stelt het rapport.

De waarde van de invoer in de EU van tropische houten vloeren toont zich iets stabieler, op een niveau van 45,7 miljoen euro in de periode van negen maanden, slechts een beetje minder dan de 45,8 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Dit jaar wordt de dalende invoer uit de traditioneel toonaangevende leverancierslanden Maleisië (-20 procent tot 5.700 MT), Indonesië (-6 procent tot 5.000 MT) en Brazilië (-5 procent tot 4.000 MT) gedeeltelijk gecompenseerd door een oplopende invoer uit Vietnam (+47 procent tot 2.600 MT), Bolivia (van bijna nul tot 600 MT) en India (+187 procent tot 300 MT).

In de eerste negen maanden van het lopende jaar weet de invoer van tropische houten vloeren een beetje terrein te winnen in Frankrijk (+25 procent tot 5.400 MT), het VK (+54 procent tot 2.200 MT) en Nederland (+11 procent tot 1.700 MT).

De invoer daalde echter op de meeste andere belangrijke Europese markten, waaronder België (-3 procent tot 2.500 MT), Italië (-16 procent tot 1.600 MT), Denemarken (-38 procent tot 1.500 MT), Duitsland (-17 procent tot 1.400 MT) en Spanje (-1 procent tot 1.400 MT), zo besluit het ITTO TTM Report, op basis van gegevens van Eurostat.

(Parketplein, 22-11-2019)

 
Kleine krimp voor Duitse parketnijverheid

De parketverkoop in Duitsland is tussen januari en september van dit jaar met circa 1,7 procent afgenomen tot 7,4 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit de periodieke enquête onder de leden van de vereniging van de Duitse parketindustrie (VDP). Na nog een lichte stijging van 0,1 procent in het eerste halfjaar, kromp het volume evenwel met 5,4 procent in het derde kwartaal. “Onze branche heeft nog altijd te maken met een lastige toestand wat betreft markt en concurrentie. Gezien de afzwakkende macro-economische groei en het afnemende aantal bouwvergunningen, neemt de vraag naar parketproducten momenteel licht af,” verklaart VDP-voorzitter Michael Schmid.

vdp-afzet-q3Parketafzet VDP-leden naar segment in de eerste drie kwartalen. (MSP is meerlaagsparket, LHD is landhuisdelen). (bron: VDP)

Ondanks deze volumekrimp, daalde de omzet van de parketfabrikanten iets minder uitgesproken, met 1,2 procent tot 197 miljoen euro in de eerste drie kwartalen van het lopende jaar, terwijl ook het aantal bedrijven daalde. Terwijl de binnenlandse productie van de aangesloten bedrijven blijft dalen, handhaaft de verkoop van parket dat door de leden werd geïmporteerd zich op het niveau van vorig jaar. “Dit is ook een uitdrukking van de toenemende wereldwijde arbeidsverdeling - de Duitse parketfabrikanten produceren al jaren niet meer alleen in Duitsland, maar ook in andere Europese landen,” zo luidt het commentaar van Schmid. “Ook de huidige ontwikkeling van de parketinvoer, met een afname van het volume met een procent in de eerste helft van 2019, bevestigt de resultaten van de interne rondvraag van de vereniging.”

De voorzitter van de Duitse parketmakers wijst tevens op het belang van houtproducten als parket om klimaatverandering effectief tegen te gaan. In dit verband kijkt hij met kritische blik naar de aanhoudende trend ten gunste van kunststofvloeren. “De grote vraag naar kunststofvloeren op de Duitse markt betekent een aanhoudende last voor onze branche en is met het oog op het geplande en reeds opgelegde verbod op verschillende plasticproducten meer dan wonderlijk.”

Dit geldt volgens de voorzitter des te meer doordat het ‘duurzame’ bosproduct parket een belangrijke rol te spelen heeft op vooral het gebied van klimaatbehoud. "Hout is een belangrijke koolstofopslag. Voor elke vierkante meter parket wordt ongeveer 12,5 kilogram CO2 permanent gebonden in de vorm van koolstof,” zo heeft Schmid berekend. Geëxtrapoleerd naar de jaarlijkse hoeveelheid parket van ongeveer 10 miljoen vierkante meter die in Duitsland wordt verkocht door zijn achterban, resulteert dit in een CO2-opslag van liefst 125.000 ton. “Dit komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van bij benadering een miljard gereden autokilometers. Al met al een zwaarwegende reden om de parketvloer weer de status te geven die hem toekomt,” zo geeft Schmid als aanbeveling mee.

(Parketplein, 20-11-2019)

 
Hogere omzet afwerkers van gebouwen

cbs-logoDe specialisten in het afwerken van gebouwen hebben in het voorbije kwartaal een omzettoename van 6,2 procent geboekt, zo turft het CBS. Op een dikke plus van 9,7 procent in juli, volgt een meer bescheiden 2,2 procent in augustus, aantrekkend naar 5,4 procent in september. De score van het derde kwartaal ligt iets onder de plussen in het tweede en eerste kwartaal van respectievelijk 7,6 procent en 7,9 procent.

Tot de afwerkingsbedrijven in de bouwnijverheid worden gerekend bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden (vloerenleggers, woningstoffeerders, behangers en dergelijke), schilders, glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

(Parketplein, 20-11-2019)

 
COREtec PROcore voor projecttoepassingen

Bellagio-ppCOREtec Proplus Bellagio.USFloors lanceert als nieuwe ontwikkeling de COREtec Proplus met PROcore-technologie. De PROcore-technologie van COREtec is ontwikkeld als een alternatief voor toepassing in projecten. “Een verlaagde samendrukbaarheid gekoppeld aan een verhoogd soortelijk gewicht maakt deze vloer ultrasterk en stabiel waardoor hij alles aankan,” zo klinkt de uitleg in een persbericht. De COREtec PROcore is verkrijgbaar in een dikte van vijf millimeter. Kenmerkend voor COREtec is de geïntegreerde onderlaag in kurk.

In het algemeen onderscheidt COREtec ‘the original’ zich door zijn bijzondere samenstelling. De robuuste vloerplank wordt door de fabrikant getypeerd als watervast: hij zwelt of krimpt niet bij blootstelling aan vocht. Een lijmloos geïntegreerd klikprofiel garandeert een eenvoudige zwevende plaatsing. De onderlaag uit kurk maakt een tussenvloer overbodig en vangt kleine onregelmatigheden in de ondergrond op. COREtec laat zich derhalve probleemloos plaatsen op een ondergrond van hout, beton of tegels. Genoemde onderlaag draagt evenzo in hoge mate bij aan het gewenste loopcomfort. Aantrekkelijke motieven in hout en steen maken de vloer toepasbaar in allerlei interieurs.

(Parketplein, 20-11-2019)

 
Thais planken zagen
Bedrijfshal-met-bamboeconstructie‘Bedrijfshal’ met in het oog springende bamboe constructie.
Ingenieuze-`zaagtafelIngenieuze zaagtafel.

Razende reporter Raymond van Harmelen bevindt zich op dit moment op vakantie in Thailand.

Een-greep-uit-het-assortimentEen greep uit het assortiment.

Voor de columnist, die als branche watcher voor www.parketplein.nl met regelmaat het wel en wee en opvallende gebeurtenissen van vakgenoten bespreekt in de rubriek ‘Wat een Vak man!’ (zie link op startpagina), geen reden om zijn ogen dicht te houden voor vak gerelateerde situaties en omstandigheden. Met verbazing stuitte hij op de, laten we zeggen, ‘ambachtelijke aanpak’ van een lokaal Thais parketbedrijf. Ter illustratie stuurde hij wat foto’s voor een sfeer reportage. Met name de bijzondere zaagtafel springt daarbij in het oog…

(Parketplein, 18-11-2019)

 
Aftellen naar Dag v/d Afwerking 2019

Dag-van-de-Afwerking-banner-logoOp dinsdag 26 november aanstaande vindt in de Brussels Kart Expo de twaalfde editie van de Dag van de Afwerking plaats. Het ééndaagse evenement doet bij onze zuiderburen van zich spreken als praktijk- en ervaringsgerichte vakbeurs en geldt evenzo als gemoedelijk netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector in brede zin. Zo’n honderdvijftig standhouders op circa 9300 vierkante meter bieden volgende week een gevarieerd en actueel aanbod van (vooral) afwerkingsproducten, gerangschikt per thema. Een greep uit de lijst exposanten: Lecol, Ciranova, Bona, Rubio Monocoat, Bostik, Kerakoll Benelux, Uzin Utz België, Lamett, Mapei, Pergo, Festool, Rigo Verffabriek, Holz Bois en US Floors/COREtec.

Op-de-stand-van-RigoDe stand van Rigo Verffabriek trok tijdens de vorige editie behoorlijk wat volk.
Veel-drukte-ook-LecolEditie 2018 werd door circa 4200 belangstellenden bezocht.

“De Dag van de Afwerking is voor USFloors/COREtec® de ideale manier om het product en het merk voor te stellen aan nieuwe vakmensen, zo vertelt Nicolas Cnudde van COREtec®. Het is de eerste deelname van USFloors/COREtec® en we kijken er met heel veel belangstelling en enthousiasme naar uit. Ons volledig Belgisch verkoopteam zal present zijn en onze Belgische distributeur YEPP draagt ook zijn steentje bij door aanwezig te zijn op de stand van USFloors – COREtec®.”

In de demotent verzorgen fabrikanten demonstraties en kunnen bezoekers de producten eigenhandig uitproberen. Bovendien is er een volledige tent gewijd aan natuursteen en keramiek. “Belgian Stone Day is een uniek concept binnen de Dag van de Afwerking dat de mogelijkheden van deze producten in de kijker zet,” aldus de organisatie. Vorig jaar meldde organisator Confederatie Bouw een bezoekersaantal van ruim 4200 professionele bezoekers. De toegang en de catering zijn gratis. Meer informatie is te vinden op www.dagvandeafwerking.be.

(Parketplein, 18-11-2019)

 
RIGO Verffabriek zoekt verdeler in België

De-productgroepenSTEPDe productgroepen STEP Watergedragen Parketlakken, SKYLT Onzichtbare lak en ROYL Beschermende olie.RIGO Verffabriek is een Nederlands familiebedrijf dat is opgericht in 1938. Sinds de jaren ’90 ontwikkelt en produceert het bedrijf ook watergedragen Parketlakken en Parket oliën. “In Nederland zijn wij de enige fabrikant die gespecialiseerd is in de productie van parketlak en -olie. Omdat we een middelklein bedrijf zijn en alle expertise in eigen huis hebben, zijn we goed in staat onze klanten met persoonlijk technisch advies ter zijde te staan. In Nederland zijn wij inmiddels een A-merk op het gebied van vloerafwerking met onze productgroepen STEP Watergedragen Parketlakken, SKYLT Onzichtbare lak en ROYL Beschermende olie. Sinds enkele jaren zijn wij actief op de Belgische markt,” aldus RIGO Verffabriek in een persbericht.

Voor West-Vlaanderen en Antwerpen is het bedrijf nu op zoek naar een exclusieve verdeler van zijn producten. “Wij hechten er waarde aan een langdurige, plezierige relatie op te bouwen met onze verdelers, waarbij ook de handelskant uiteraard goed geregeld is.” Geïnteresseerden kunnen vrijblijvend contact opnemen met toon@rigoverffabriek.nl (directeur) of chris@rigoverffabriek.nl (manager verkoop). Maar men kan RIGO Verffabriek ook bezoeken op de komende ‘Dag van de Afwerking’, standnummer 144.

(Parketplein, 18-11-2019)

 
Lindura vloer in Chateau Marquette

Bij-Chateau-MarquetteBij Chateau Marquette werd gekozen voor een Lindura vloer van 32 cm breed en 260 cm lang.Onlangs is op de prachtige locatie Chateau/Hotel Marquette te Heemskerk een project uitgevoerd met een Meister HD400 Lindura hightech parketvloer (kl. 8511). De opdrachtgever koos voor een Lindura vloer van 32 cm breed en 260 cm lang. “De prachtige kant en klare producten van Meister worden al geruime tijd door Viehoff BV uit Heerhugowaard verdeeld,” zo vertelt Dennis Viehoff. “Meister is altijd heel innovatief en is dan ook de uitvinder van de lange laminaat plank, ook wel kasteelplanken genoemd. Al enige tijd zijn Viehoff en Meister samen succesvol met het oersterke en zeer duurzaam geproduceerde hightack parket HD400 Lindura. Dit is een eiken parketvloer met alle verwerkingsvoordelen van laminaat. De genoemde Kasteelplank kwam dan ook juist bij dit project goed op zijn plaats. De opdracht in Chateau Marquette is uitgevoerd door onze klant de Bedweters uit Alkmaar.”

Bij de productie van de HD400 Lindura wordt uiterst zuinig met de grondstoffen omgegaan. Meister haalt uit 5,5 kubieke meter eikenhout circa 3500m² HD400 Lindura parket. “Het parket is door de basis van HDF en ‘woodpowder’ ijzersterk en dus naaldhakbestendig. Door de geringe opbouwhoogte is het product ook zeer geschikt voor vloerverwarming (zwevend gelegd op acoustimax),” aldus Viehoff tot besluit.

(Parketplein, 18-11-2019)

 
Carpetright staat achter bod van Meditor

carpetright pand logoCarpetright adviseert zijn aandeelhouders om in te stemmen met het overnamebod ter waarde van ruim vijftien miljoen pond van Meditor, momenteel de grootste aandeelhouder (met bijna dertig procent) en tevens geldschieter van de keten. “Wij zijn van mening dat het bod in het belang is van alle belanghebbenden. Hoewel we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt met ons herstelplan voor de Carpetright-groep, is de mogelijkheid om te investeren in de toekomst van het bedrijf beperkt tegen de achtergrond van klemmende bankconvenanten en een zeer uitdagende consumentenmarkt,” aldus Bob Ivell, voorzitter van Carpetright. “Met een geherkapitaliseerd bedrijf en de steun van een toegewijde nieuwe eigenaar met de middelen om voor de lange termijn in Carpetright te investeren, kunnen we ons herstel in de niet-publieke arena voltooien en tevoorschijn treden als een sterker bedrijf.”

Talal Shakerchi, directeur van Meditor, veronderstelt dat Carpetright met (financiële) steun van zijn bedrijf en zonder wat hij noemt de beperkingen van een openbare notering aan de aandelenmarkt, goed gepositioneerd is om effectiever te concurreren. Meditor belooft in dat geval flink geld te steken in de medewerkers en het winkelbestand van de vloerenverkoper en om nieuwe plannen en verbeteringen een duwtje in de rug te geven. “Ik ben enthousiast over de vooruitzichten en kansen op lange termijn voor de zaken van Carpetright,” zo besluit Shakerchi, die behalve vermogensbeheerder trouwens ook professioneel pokerspeler is. Meditor biedt vijf pence per aandeel.

(Parketplein, 15-11-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

FF-138FFI-106

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Nabeschouwing Domotex Hannover
  • Dossier Ecologische voetafdruk van de vloerensector
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Ondergrond repareren: welke producten?
  • Special Top Poolse bedrijven gericht op export

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com