pp2000

chapel-banner-febFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Productie Magnum Parket naar Maleisië

fabriek-magnum-parketFabriek van Magnum Parket in Vyskov. (foto: Unilin)Mohawk Industries kondigt in zijn pas verschenen jaarverslag aan zijn 'hout'-productie samen te voegen in zijn fabriek in Maleisië, wat volgens eigen opgave het kostenplaatje zal verbeteren door een doelmatiger productie en tevens de flexibiliteit in het bedienen van de klanten zal verhogen. Om die reden gaat in zowel de Verenigde Staten als in Europa een parketfabriek dicht en wordt de productie ervan overgeheveld naar Maleisië. De vestiging in Europa betreft Magnum Parket dat slechts een jaar of vijf onder beheer van Mohawk-dochter Unilin heeft gestaan en nu, eind februari, de productie staakt.

Unilin had Magnum Parket, fabrikant van meerlaags parket in het Tsjechische Vyskov, in januari 2014 overgenomen. In de herfst van dat jaar kon Unilin melden met de opening van de inmiddels uitgebreide en gemoderniseerde fabriek zijn productiecapaciteit voor drielaags parket aanzienlijk te hebben vergroot. De Belgen uit Wielsbeke spraken destijds van een 'miljoeneninvestering' om te kunnen voldoen aan met name de vraag van de Europese markten. De nieuwe productievestiging in Tsjechië diende te zorgen voor niet alleen kortere toevoerlijnen naar de Europese markt, maar tevens voor een verkleining van de ecologische voetafdruk. Tot dan immers rekende het bedrijf voor de productie hoofdzakelijk op de fabriek in Maleisië. (Zie ook Nieuws van 17-10-2014).

Volgens de regionale pers hoeven de 170 getroffen werknemers van de fabriek in Vyskov zich overigens weinig zorgen te maken over een nieuwe baan, gezien de flinke schaarste op de arbeidsmarkt aldaar.

(Parketplein, 28-02-2020)

 
Veel impact Covid-19 op meubel & interieur

Gevraagd-in-enquêteGevraagd in enquête: Heb je of verwacht je problemen vanwege de uitbraak van het coronavirus? (bron: CBM)Bedrijven in de interieurbouw en meubelindustrie hebben voornamelijk problemen met de levering van PVC-vloeren, meubelstoffen en textiel uit China, zo blijkt uit een zeer recent uitgevoerde online-enquête van branchevereniging CBM naar de negatieve gevolgen van het coronavirus in zijn achterban. De uitkomsten van het onderzoek zijn zeker ook van belang voor gerelateerde branches.

Het blijkt dat 10 procent van de respondenten nu reeds problemen ervaart die direct zijn terug te leiden op de uitbraak van het virus. Zo'n 30 procent heeft nog geen problemen, maar verwacht dit wel binnen afzienbare tijd. De resterende 60 procent heeft geen problemen en voorziet deze ook niet. Naast problemen met PVC-vloeren, meubelstoffen en textiel, verwachten bedrijven stagnatie in de aanvoer van grondstoffen, producten en halffabricaten.

Onderdelen en halffabricaten (voor meubelen en interieurs) waarvan de aanlevering problematisch is, betreffen elektrische onderdelen, staal, onderdelen van verlichtingen en textiel & stoffen, alle door telkens een kwart tot een vijfde van de respondenten genoemd. Problemen met de levering van andere grondstoffen en producten zijn er ook met diverse kunststofproducten, plaatmaterialen, bamboe, fournituren, hardsteen en meer. De beschikbaarheid van bamboe in Nederland wordt zelfs als nijpend beschouwd, mede door de brand bij Moso.

Ongeveer een op de acht bedrijven (13 procent) zegt nu reeds te kampen met productieproblemen door gebrek aan grondstoffen, onderdelen en halffabricaten. Tweederde (66 procent) heeft op dit moment nog geen productieproblemen, maar verwacht die binnenkort wel.

Ruim zes van de tien bedrijven (62 procent) voorziet binnenkort allerlei extra kosten door te late levering van producten. Zij geven aan extra kosten te verwachten, wanneer leveranciers niet langer in staat zijn voldoende halffabricaten aan te leveren. Nu de leveringen van producten uit China stokt, zijn bedrijven genoodzaakt alternatieve producten en leveranciers te zoeken in Europese landen. Driekwart van de bedrijven overweegt momenteel evenwel nog niet over te stappen naar andere leveranciers. De algemene verwachting is dat bedrijven hun toevlucht zullen nemen tot Europese leveranciers zodra de nood aan de man komt. Hierdoor zullen de kosten verder aanzienlijk oplopen. Grote vraag daarbij, zo merkt de branchevereniging op, is of bedrijven deze kosten zelf moeten dragen of dat zij die kunnen doorberekenen aan de klanten.

Door de stijgende vraag naar producten zal bovendien de kwaliteit een probleem kunnen worden. Verder verwachten bedrijven ook nog eens dat de kosten voor transport zullen stijgen. Evenzo zullen flinke transportproblemen ontstaan wanneer in China de productie weer op gang komt en de vraag hard toeneemt.

(Parketplein, 28-02-2020)

 
Deutsche Messe bij Global Fairs Nederland

team-gfnTeam Global Fairs Nederland, met van links Victor Koppelaar, Terry van den Berg en Stefan Stolk.Hannover Consultancy, de vertegenwoordiging van Deutsche Messe in ons land, maakt vanaf nu deel uit van het in België gevestigde Global Fairs, dat de van onder meer Domotex bekende beursorganisatie vertegenwoordigt in de rest van de Benelux (en evenzo de NürnbergMesse). Victor Koppelaar verklaart namens Global Fairs Nederland dat voor het overige zo goed als niets zal veranderen. Het kantoor en het voltallige team in Oud-Alblas blijft bestaan. Meer informatie is te vinden op www.global-fairs.com.

(Parketplein, 28-02-2020)

 
Update van MOSO International na de brand

MOSO-HotelJakartaMOSO tekent onder meer voor de volledige inrichting van Hotel Jakarta in Amsterdam met een diversiteit aan natuurlijke bouwmaterialen van bamboe. (foto: Lior Teitler)De medewerkers van MOSO International hebben hun werkzaamheden inmiddels op een tijdelijke locatie hervat, totdat een locatie wordt gevonden waar het bedrijfsproces kan worden uitgevoerd tijdens de herbouw van het hoofdkantoor en magazijn, zo laat de bamboespecialist weten in een update van de gang van zaken na de verwoestende brand van afgelopen vrijdagavond op zijn thuisbasis in Zwaag.

De commerciële werkzaamheden zijn momenteel gericht op het informeren van klanten en het vinden van oplossingen voor door de brand ontstane voorraadtekorten. De onderneming benadrukt dat, hoewel zijn hoofdkantoor als verloren moet worden beschouwd (inclusief alle voorraad in het magazijn en de werkplekken op kantoor), de organisatie wereldwijd overeind blijft en de continuïteit niet ter discussie staat.

De grootste bamboe-importeur van Europa vestigde zich in 2015 in het duurzame pand op industrieterrein Zevenhuis, dat tevens dienst deed als uiterst fraaie showroom. MOSO levert uit diverse magazijnen (in Zwaag en buiten Europa) en direct vanuit fabrieken in China aan distributeurs.

Op zijn website (//www.moso.eu/nl/moso/nieuws/verwoestende-brand-bij-moso-international-bv) heeft het getroffen bedrijf voor klanten, leveranciers en transporteurs die meer willen weten over een bestelling of product, een overzicht van de meest gestelde vragen geplaatst. Daar valt onder meer te lezen dat MOSO nu nog geen termijn durft te noemen waarop het totale bedrijfsproces weer zal functioneren zoals vóór de brand. Een aantal bedrijfsprocessen zijn enkele dagen na de ramp weer opgestart, onder andere dankzij de volledige automatisering in de cloud.

Ook meldt de bamboespecialist, via partnerproducenten in China, te maken te hebben met de gevolgen van het huidige coronavirus. "Er gelden op dit moment nog steeds restricties voor het verkeer van mensen en goederen tussen verschillende regio's in China. Hierdoor hebben sommige fabrieken een beperkte productiecapaciteit. Dit zorgt voor een vertraging van leveringen, wat zonder de brand zeer beperkte gevolgen had door een extra grote voorraad die wij jaarlijks opbouwen voor Chinees Nieuwsjaar."

(Parketplein, 26-02-2020)

 
Nieuwe datum en locatie Domotex Asia

Domotex-Asia-na-zomervakantieDomotex Asia/Chinafloor 2020 volgt nu direct na de zomervakantie. (foto: VNU Exhibitions Asia)Voor Domotex Asia/Chinafloor is een nieuwe datum op de beurskalender en tevens een nieuw onderkomen gevonden. De internationale vloerenvakbeurs wordt gehouden van 31 augustus tot en met 2 september a.s. in het ruim bemeten National Exhibition and Convention Center (NECC) te Sjanghai.

Oorspronkelijk stond de beurs voor eind maart op de rol, maar werd uitgesteld vanwege de risico's die het coronavirus met zich meebrengt. De nieuwe datum, zo weet organisator VNU Exhibitions Asia, kan op instemming rekenen van de internationale bezoekers, die sowieso een voorkeur zouden hebben voor september om hun Chinese leveranciers een bezoek te brengen. De organisator is er gerust op dat de toestand in China later in augustus weer verbeterd zal zijn.

(Parketplein, 26-02-2020)

 
Estillon laat extra bedrijfshal bouwen

Nieuwbouw-Estillon-2020Indruk nieuwe bedrijfshal van Estillon in Uden. (beeld: Valeres)Ruim drie jaar na de voltooiing van zijn vorige uitbreiding, is Estillon alweer toe aan extra ruimte aan de Linie te Uden, sinds november 2012 het vestigingsadres van de leverancier van ondervloeren, ondertapijten, profielen en gereedschappen. Het magazijn blijkt vanwege de vraag wederom uit zijn jasje te zijn gegroeid. Reden om aan de overzijde van het huidige pand een nieuwe bedrijfshal van 885 vierkante meter te bouwen. Valeres Industriebouw in Best neemt ook deze keer de realisatie van een en ander voor zijn rekening. De oplevering wordt komende mei voorzien.

(Parketplein, 24-02-2020)

 
Verwoestende brand bij MOSO International

MOSO OfficeHoofdkantoor MOSO in Zwaag.In het magazijn van MOSO International in Zwaag is vrijdagavond door nog onbekende oorzaak brand ontstaan. Het volledige hoofdkantoor moet helaas als verloren worden beschouwd. Gelukkig waren er geen mensen aanwezig in het pand en is niemand gewond geraakt. Op zijn website laat de bamboespecialist weten nog geen uitspraken te kunnen doen over de oorzaak van de brand en over de grootte van de schade. Wel zegt het bedrijf goed verzekerd te zijn.

"Op dit moment werken we met man en macht aan het opstarten van de werkzaamheden op een andere locatie. Hoewel het hoofdkantoor zwaar is getroffen, blijft onze organisatie wereldwijd overeind. De continuïteit staat niet ter discussie. Wij zijn zeer strijdvaardig en zijn er zeker van dat wij hier, met alle aangeboden hulp, sterker uitkomen," aldus MOSO. Het getroffen bedrijf zal, zodra meer informatie beschikbaar is, dit delen.

(Parketplein, 22-02-2020)

 
Minder meer voor afwerkers van gebouwen

cbs-logoBedrijven die gespecialiseerd zijn in de afwerking van gebouwen (de afwerking van vloeren en wanden incluis, door bijvoorbeeld parketleggers en woningstoffeerders) hebben in het vierde kwartaal van 2019 een relatief bescheiden omzetstijging van 2,0 procent geboekt, zo turft het CBS. In de eerste drie kwartalen lagen hun groeicijfers nog tussen de 6 en 8 procent. Het jaar als geheel sluiten zij af met een omzetgroei van 5,7 procent ten opzichte van 2018.

De omzet van de Nederlandse bouwsector als geheel vertoont een identieke ontwikkeling. In het vierde kwartaal is deze met slechts 2,1 procent gestegen, de laagste groei in een kwartaal in vier jaar. De omzetgroei in de eerste drie kwartalen lag telkens een stuk hoger. Bij elkaar genomen is de omzet van de bouw over het voorbije jaar 7,4 procent hoger.

Afgelopen jaar is overigens voor ruim 57 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning afgegeven, 18 procent minder dan in 2018. Dit cijfer is een indicator voor wat er in de nabije toekomst aan woningen gebouwd zal worden.

De Nederlandse houtindustrie (met inbegrip van de parketproducenten) heeft in 2019 een omzettoename van 6,6 procent geboekt, aldus weer andere cijfers van het CBS. Na groeicijfers van telkens rond de 9 procent in de eerste drie kwartalen, is het vierde afgesloten met een bescheiden plusje van 0,4 procent. De omzet binnenland van de houtindustrie steeg vorig jaar met 5,9 procent, de omzet buitenland met 10,2 procent.

(Parketplein, 21-02-2020)

 
COREtec-event 'Authentiek en Steengoed'

Badges-liggen-klaarBadges (met afgebeeld Eddy Merckx, wie anders) liggen klaar voor de vele genodigden van YEPP, INTR, Headlam en Dersimo.

 

De distributeurs en vertegenwoordigers van COREtec in de Benelux zijn gisteren door gastheer USFloors International getrakteerd op een voorstelling van de nieuwe collecties 'Authentics' en 'COREtec Stone CERAtouch'. Present waren INTR, Headlam en Dersimo namens Nederland en Yepp namens België. Het event was toepasselijk 'Authentiek en Steengoed – We have a match' gedoopt, plaats van handeling het Centrum Ronde van Vlaanderen te Oudenaarde.

"De presentaties van COREtec Stone CERAtouch en de presentatie van Authentics by COREtec werden heel enthousiast onthaald," zo constateert een tevreden Jan Dossche, president USFloors Internatonal. "De vraag naar de nieuwe informatieve displays met stalenborden en foto's en de vraag naar het nieuwe POS-materiaal is zeer groot te noemen. We danken dan ook de mensen van onze distributeurs YEPP, INTR, Headlam en Dersimo voor hun massale aanwezigheid en hun enorme enthousiasme. De resultaten van de afgelopen jaren spreken boekdelen. Het zijn echte waardige ambassadeurs van het merk COREtec."

 

COREtec-event-vondCOREtec-event vond plaats in het Centrum Ronde van Vlaanderen te Oudenaarde.
Grote-belangstellingGrote belangstelling voor de nieuwe displays.

Stijn Windels, marketing director: "We hebben heel lovende reacties gekregen op de nieuwe displays en het voorgestelde POS-materiaal." Nicolas Cnudde, key accountmanager Benelux: "Het event met als thema 'Authentiek en Steengoed' viel enorm in de smaak bij de aanwezige distributie uit België en Nederland. De reacties op het event zijn gewoonweg schitterend en smaken naar meer." De gastheer stelde vast dat het 'op de koppen lopen' was in het Centrum van de Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde.

(Parketplein, 21-02-2020)

 
Parket Alliance promoot de vloer van hout

Website-Real-WoodMet de nieuwe website springt de Parket Alliance in de bres voor de houten vloer.De branchevereniging Parket Alliance, een bundeling van tien vooraanstaande groothandels, producenten en importeurs van parket, heeft recentelijk de website www.real-wood.nl gelanceerd. Deze is bedoeld om meer bekendheid te genereren voor de voordelen en eigenschappen van een houten vloer. Niet alleen de bekende aspecten zoals sfeer, levensduur en uitstraling worden benadrukt, maar ook en vooral zijn eigenschappen op het gebied van milieu en duurzaamheid.

Opgemerkt wordt dat gangbare vloeren van bijvoorbeeld beton, laminaat of PVC stuk voor stuk forse CO2-uitstoot veroorzaken. Hout daarentegen, zo weet de Parket Alliance, slaat tijdens de groeifase, van jonge aanplant tot volwassen boom, enorme hoeveelheden CO2 op. Na de oogst en de productie van vloerdelen houdt de houten vloer de opgeslagen CO2 vast. "Daarmee onderscheidt de houten vloer zich zeer positief ten opzichte van bijvoorbeeld laminaat- en vooral de milieubelastende kunststof- en pvc-vloeren," zo concludeert de branchevereniging.

De Parket Alliance hanteert het Real Wood-label als eigen keurmerk. Het overgrote deel van het hout onder dit label is afkomstig uit verantwoord beheerde Europese bossen. Real Wood staat voor duurzame houtoogst, waarbij het credo '1 boom oogsten, 2 bomen aanplanten' in de praktijk wordt toegepast. De Alliance-leden werken samen met hun afnemers om consumenten en de zakelijke markt te attenderen op het label en tevens op de (milieu)voordelen van de houten vloer.

De website is puur informatief en biedt om die reden ook geen webshop of winkelzoekfunctie. De Parket Alliance verklaart enkel en alleen als doel te hebben om informatie over de houten vloeren te verstrekken. Voor individueel advies en verkoop verwijst de branchevereniging naar de parketspeciaalzaak.

(Parketplein, 19-02-2020)

 
Vakbeurs BAU meer en meer internationaal

Sfeerbeeld-vorige-editie-BAUSfeerbeeld vorige editie BAU. (foto: Messe München)BAU in München, platform en vakbeurs voor architectuur, materialen en systemen, belooft komende editie (11 t/m 16 januari 2021) nog sterker mee te gaan tellen vanwege zijn toenemend internationale karakter. De tot dusverre door Messe München ontvangen aanmeldingen van exposanten wijzen op een internationaal aandeel dat voor het eerst in de 55-jarige geschiedenis van BAU op 40 procent zal uitkomen.

Hoewel de inschrijfperiode tot kort voor aanvang van de beurs loopt, zijn de negentien beurshallen met totaal 200.000 vierkante meter oppervlakte per heden al bijna volgeboekt. De organisatie ziet veel vraag vanuit landen als Italië, Oostenrijk, Polen, Turkije, Spanje, Zwitserland, Tsjechië, België en Nederland, maar ook uit China en de VS.

Parallel aan de groei van het aantal deelnemers van buiten het gastland, is het aantal internationale bezoekers de afgelopen jaren gestaag opgelopen, naar ruim 85.000 op de vorige editie in 2019. Niettemin is nog altijd tweederde van het bezoek afkomstig uit Duitsland zelf. BAU 2021 verwacht totaal meer dan 2200 exposanten uit circa 45 landen en zeker 250.000 bezoekers van over de hele wereld.

De indeling van BAU 2021 zal overigens niet veel afwijken van die van 2019. Toen bezetten fabrikanten van vloerbedekking voor het eerst twee volledige hallen, A5 en A6. Vanwege de grote vraag op dit gebied zal dit in 2021 opnieuw het geval zijn. De exposanten in beide hallen presenteren het volledige aanbod, van elastisch en textiel tot laminaat en parket, met inbegrip van installatie- en applicatietechniek.

In 2019 had Nederland dertig bedrijven als exposant afgevaardigd, waaronder Arturo, Aspecta, van Besouw Tapijt, Estillon, mFLOR, MOSO, Overmat, TFD Floortile en Timberline International. De Belgen kwamen op vloerengebied met onder meer Balta, Beaulieu International Group, COREtec, Decospan, Floorify, IVC Group, Lamett en Modulyss.

(Parketplein, 19-02-2020)

 
'Rest of the World' waardevol voor Mohawk

mohawk-logo-20Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries sluit het boekjaar 2019 af met een omzet van 9,97 miljard dollar, vrijwel onveranderd ten opzichte van de 9,98 miljard van een jaar eerder. De operationele winst daarentegen krimpt met bijna een kwart van 1095 miljoen dollar tot 827 miljoen.

Het segment Global Ceramic krikt zijn omzet in lichte mate op van 3,55 miljard naar 3,63 miljard dollar (plus 2,2 procent). Flooring Rest of the World (met hoofdzakelijk Europa) boekt verhoudingsgewijs wat meer vooruitgang, van 2,40 miljard naar 2,49 miljard dollar (+3,9 procent). Flooring North America verliest echter terrein en ziet de omzet afnemen van 4,02 naar 3,84 miljard dollar (minus 4,6 procent).

De operationele winst in het segment Flooring North America gaat vanwege herstructuringen bijna door de helft vergeleken met het jaar ervoor en belandt op nog zo'n 167 miljoen dollar (2018: circa 348 miljoen). De divisie Flooring Rest of the World levert absoluut gezien de inmiddels grootste bijdrage aan de operationele winst van de groep, te weten ruim 359 miljoen dollar (2018: bijna 346 miljoen).

bernard-thiersBernard Thiers, 'President ROW'. (foto: Mohawk Ind.)"Er woedt een LVT-revolutie in de VS," zo verklaart Bernard Thiers, de CEO van de divisie Rest of the World tegen de Vlaamse zakenkrant De Tijd. "Daar heeft de groep zich aan mispakt, want plots werd de Amerikaanse markt overspoeld door veel goedkopere Chinese vinylplanken en -tegels." En ook: "Wij hadden te veel productiecapaciteit in tapijt en te weinig in vinyl en zijn weggedrukt door de Chinezen. We zijn gepakt in snelheid."

Europa heeft geen last van de Chinezen, in de woorden van Thiers, omdat er op ons continent geen met de VS vergelijkbare stormloop is op LVT. "Daardoor hebben onze fabrieken altijd gelijke tred kunnen houden met de vraag en verloren we geen marktaandeel. Mocht dat plots wel gebeuren, dan hebben we nog wat vrije capaciteit om te volgen. De Amerikaanse divisie komt zelfs bij ons kijken hoe ze haar productielijnen efficiënter en sneller kan maken om meer te kunnen produceren," zo pocht de CEO tegen de krant.

(Parketplein, 17-02-2020)

 
Erik Kranendijk accountmanager Bijlard

Erik-KranendijkErik Kranendijk.Bijlard International heeft begin deze maand Erik Kranendijk aangesteld als accountmanager om het groeiende klantenbestand in de oostelijke provincies Overijssel, Gelderland en Drenthe te bedienen. In een gedegen inwerkperiode heeft hij het bedrijf goed leren kennen, zo verzekert de Zoetermeerse onderneming, inzicht gekregen in het klantenbestand en veel van de eigenschappen en kenmerken van de lijmen geleerd. Kranendijk (58) is woonachtig in Deventer en een bekende verschijning in de woninginrichtingsbranche, getuige een verleden bij Bosgoed, Tété Flooring, Egger (gordijnen) en als laatste Sunco Blinds (zonwering).

"In al die jaren heb ik een behoorlijk groot netwerk aan relaties opgebouwd en een groot deel van die bedrijven gebruiken ook diverse soorten lijmen. Omdat lijmen en een deel van mijn klantenbestand voor mij nieuw zijn, hoop ik ook veel van mijn klanten te kunnen leren," zo stelt hij enthousiast. "Daarnaast bouw ik het liefst klantrelaties op voor de lange termijn. Uiteindelijk is dat niet alleen voor Bijlard gunstig maar ook voor de klant." Zijn werkgever zegt zeer content te zijn met de komst van de ervaren accountmanager, die bereikbaar is op 06-13069923 of via erik @ bijlard.com.

(Parketplein, 17-02-2020)

 
Tarkett presenteert gunstige jaarcijfers

ceo-Barthelemy -plus-logoCEO Fabrice Barthélemy: 'In 2019 is een belangrijke mijlpaal bereikt in de circulaire economie met de lancering van een uniek recyclingaanbod voor tapijttegels.'De jaarcijfers die Tarkett donderdagavond heeft vrijgegeven zijn goed ontvangen door de financiële wereld. De beursgenoteerde vloerenmaker weet zijn brutobedrijfswinst (ebitda) ruim op peil te houden ten opzichte van 2018 en zijn omzet met 5,5 procent te verhogen, ondanks trammelant met informatica op de Noord-Amerikaanse vloerenmarkt. De organische groei van de groep bedraagt 0,7 procent dankzij vooral de florerende divisie Sports.

In Noord-Amerika heeft Tarkett een naar eigen zegen 'moeilijk jaar' achter de rug (met in december al een winstwaarschuwing tot gevolg) en kampte daar met ERP-gerelateerde operationele problemen in het vierde kwartaal, getuige een omzetdaling van 19 procent in de laatste drie maanden van het jaar.

Volgens CEO Fabrice Barthélemy waren de problemen in Noord-Amerika evenwel al voor het einde van het jaar opgelost en is inmiddels een actieplan ingevoerd om de winstgevendheid aldaar weer op te krikken. "De andere segmenten presteerden goed gezien de marktomstandigheden. Het Sports-segment zette een zeer dynamische prestatie neer en verhoogde zijn winstgevendheid," aldus de Franse topman.

De netto-omzet van de groep komt uit op 2,99 miljard euro in 2019, tegenover 2,83 miljard het jaar ervoor. De aangepaste ebitda bereikt een niveau van 249,5 miljoen, 0,3 procent beter dan de 248,7 miljoen uit 2018.

"In 2019 hebben we ook onze strategische routekaart Change to Win geïmplementeerd," zo vervolgt Barthélemy. "We hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in de circulaire economie met de lancering van een uniek recyclingaanbod voor tapijttegels, dat een baanbrekende technologie koppelt aan een innovatieve productformulering." (Barthélemy wijst hier op het veelbesproken recyclingcentrum in Waalwijk, red.).

Fraaie-toepassing iD RevolutionFraaie toepassing van pvc-stroken uit de collectie iD Revolution. (foto's: Tarkett)Het Sports-segment zet over het voorbije jaar een plus van 18,5 procent neer. Het EMEA-segment (met Europa) rapporteert een stabiele netto-omzet in 2019 in vergelijking met vorig jaar, het gevolg van een bescheiden organische groei van 0,9 procent en aan de andere kant ongunstige wisselkoersen met de Zweedse en Noorse kroon. Na een omzetgroei van 1,5 procent in de eerste negen maanden op like-for-like basis, daalde deze met 1 procent in het vierde kwartaal als gevolg van het vaarwel zeggen van de laminaatproductie. De vertraging in renovatie en nieuwbouw in Duitsland en aanhoudende onzekerheden met betrekking tot Brexit in het VK bleven het activiteitenniveau beïnvloeden. In de hele regio konden wel verkoopprijsstijgingen worden doorgevoerd.

Dit lopende jaar gaat Tarkett verder met zijn Change to Win-strategie en blijft de nadruk liggen op een verbeterde verkoopefficiëntie en winstgevendheid in Noord-Amerika. Wat betreft het coronavirus zegt Tarkett de situatie hieromtrent nauwlettend in de gaten te houden. Voor de groep is China evenwel slechts een nichemarkt die hooguit een procentje van de omzet vertegenwoordigt. De vloerenmaker heeft bovendien een beperkte blootstelling aan China, zowel in productie als inkoop, maar is niettemin bezig om de invloed op zijn leveringsketen in te perken.

(Parketplein, 17-02-2020)

 
Project 'Legvoorschriften 2020' van start

Omslag-huidige-versie-LegvoorschriftenOmslag huidige versie Legvoorschriften Parket.INretail, de VLOK Vakgroep Parket, Parket Alliance en Platform Parketbranche hebben de handen ineengeslagen om te komen tot nieuwe legvoorschriften. Vakmensen wordt nadrukkelijk gevraagd te komen met opmerkingen en suggesties voor verbetering.

De huidige, derde editie van de Legvoorschriften Parket is in 2012 tot stand gekomen onder auspiciën van het toenmalige Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA). Met de versie 2020 moet de branche voorzien worden van de nieuwste technische inzichten voor het leggen van houten-, kurk-, laminaat- en PVC-vloeren en het bekleden van trappen.

Onder de noemer Legvoorschriften 2020 deed de VLOK Vakgroep Parket tijdens de InCoDa 2019 een beroep op de branche om te komen tot vernieuwde legvoorschriften voor parket, dit omdat de Legvoorschriften Parket een onderdeel van de Algemene Voorwaarden 2016 van de VLOK Vakgroep Parket vormen en ook de basis zijn bij de beoordeling van de werkzaamheden van parketteurs in geval van geschillen.

Door het verdwijnen van het HBA moest een nieuwe manier worden gevonden om te zorgen voor een breed draagvlak voor de nieuwe legvoorschriften. Die is er nu in de vorm van de Projectgroep Legvoorschriften 2020, waarin de van belang zijnde brancheorganisaties vertegenwoordigd zijn. Te weten Marjan Spronk namens INretail, Walter Esch namens Platform Parketbranche, Charles van Kesteren namens Parket Alliance en Kees Huisman namens de VLOK Vakgroep Parket.

projectgroep-logosDe eerste inventarisatiefase gaat nu van start met een oproep aan alle vakmensen om te komen met suggesties voor verbetering. Daarvoor is de huidige, derde editie van de Legvoorschriften Parket toegankelijk gemaakt op de site www.legvoorschriften.nl. Suggesties kunnen tot 29 maart via de site worden ingebracht. Dit kan eenvoudig via het informatieformulier. "Je hoeft er geen uitgebreid verhaal van te maken (dat mag wel), maar stip de kern van jouw verbetering aan," zo klinkt de oproep van de projectgroep aan alle professionals. Iedereen die een reactie inzendt krijgt persoonlijk bericht over het vervolg.

Een werkgroep van deskundigen zal in april beginnen met het verwerken van de binnengekomen suggesties. Het is de bedoeling om de werkzaamheden zo spoedig mogelijk af te ronden, met als streven om de nieuwe Legvoorschriften in de vorm van een 'mobile responsive' website tijdens de InCoDa 2020 (13 t/m 15 september) te presenteren.

(Parketplein, 14-02-2020)

 
5 vragen aan Han Dorenbos (RIGO)

Han-DorenbosHan Dorenbos.In de rubriek Column & Co op deze site beantwoordt Han Dorenbos, technisch adviseur Vloerafwerking bij RIGO Verffabriek, een aantal vragen over zijn werk en over actuele ontwikkelingen in de parketbranche. De gediplomeerde parketteur vertelt hoe hij eigenlijk dankzij Saar Berks in IJmuiden terecht is gekomen, en wat zijn werk daar zo boeiend maakt. "Eigenlijk doe ik de hele dag niets anders dan vrienden worden met de verwerkers van onze producten, nieuwsgierig te zijn naar hun werkmethodes en met hen meedenken," zo stelt hij. En welke uitdaging biedt RIGO hem als echte ambachtsman? "Natuurlijk ben ik nu veel minder zelf bezig, maar kom daardoor juist in contact met heel veel verschillende vakmensen op vaak onverwachte plekken en situaties." Verder heeft Dorenbos zinnige dingen te zeggen over de (mindere) kwaliteit van hout, het veranderde verwachtingspatroon van de consument, het 'echte' ambacht der patroonvloeren en de gewijzigde verhouding tussen gelakte en geoliede vloeren.

Klik hier voor '5 vragen aan Han Dorenbos' >>

(Parketplein, 14-02-2020)

 
Prima kwartaal- en jaarcijfers CBS

De winkels in meubels, woninginrichting algemeen assortiment en verlichtingsartikelen sluiten het jaar 2019 af met een omzetstijging van niet minder dan 7,2 procent, zo blijkt uit de jongste CBS-cijfers. Het volume van dit clustertje woonwinkels is met 6,5 procent gegroeid (na in 2018 nog precies vlak op 0,0 procent te zijn uitgekomen). In het vierde kwartaal van 2019 boeken zij een omzetstijging van 6,4 procent, met een zelfde percentage voor de maand december.

omzet-retail-2019-overzicht

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (met inbegrip van parket-, laminaat- en kurkvloeren, en wand- en vloertegels) zetten 6,7 procent meer om in het voorbije jaar, met een volumetoename van 6,8 procent. In vergelijking met de volumegroei van 4,6 procent in 2018, is de ontwikkeling hier dus iets bescheidener dan bij de woonwinkels. Voor het vierde kwartaal van 2019 noteert het CBS een omzetgroei van 6,3 procent voor dit cluster, afgesloten met een dikke plus van 8,1 procent in december.

De detailhandel als geheel heeft vorig jaar (net als in 2018) 3,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder, de verkopen (het volume) zijn 2,5 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeit met 2,9 procent, die van de winkels in voedings- en genotmiddelen met 1,3 procent. In 2019 is de online omzet 16,6 procent hoger. Webwinkels hebben bijna 14 procent meer omgezet, multi-channelers plussen ruim 21 procent.

De omzet van de detailhandel bereikte in de voorbije crisisjaren een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2019 ligt de omzet van de detailhandel 8,7 procent hoger dan voor de crisis. De omzet van de non-foodwinkels is echter nog wel 10 procent lager dan in 2008. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen ligt 20 procent hoger.

De winkels in meubels en woninginrichting liggen in 2019 nog iets minder dan 1 procent onder het niveau van 2008, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren komen bijna 9 procent tekort, aldus de CBS-cijfers.

(Parketplein, 14-02-2020)

 
Domotex USA wordt onder de loep genomen

Sfeerbeeld-Domotex-USASfeerbeeld Domotex USA. (foto: Hannover Fairs USA)De tweede editie van Domotex USA, afgelopen week in Atlanta, Georgia, heeft organisator Hannover Fairs USA niet gebracht wat die ervan had gehoopt. De vloerenvakbeurs wist dit jaar slechts 101 exposanten aan zich te binden, tegenover nog 282 op de eerste uitgave van het evenement, dat toen drie weken later op de kalender stond. Het beursoppervlak telde ook minder dan de helft van het aantal vierkante meters dat vorig jaar werd benut.

De organisator heeft aangegeven de komende paar maanden te gaan heroverwegen (volgend op marktonderzoek) welke locatie, welke plek op de beurskalender en welke partnerschappen dan wél kunnen zorgen voor een geslaagd evenement. Voor de voorbije editie had de organisator een datum in het kielzog van The International Surface Event gekozen, een week ervoor in Las Vegas gehouden. In principe staat Domotex USA 2021 weer gepland rond zijn 'oude' datum, de eerste dagen van maart, en op dezelfde locatie. "We zijn volledig toegewijd aan het succes van de show in 2021," zo verzekert Sonia Wedell-Castellano, global director Domotex namens Deutsche Messe. De ambitieuze exposant I4F heeft in ieder geval al laten weten ook volgend jaar present te zijn in Atlanta.

Bezoekcijfers blijven nu achterwege. De première van het evenement noteerde vorig jaar een relatief karige 5130 inschrijvingen van bezoekers uit de vloerenketen. Nederland had toen Brink & Campman, DecoRad Systems, Hamat, Terratsa Europe en Unifloor Underlay Systems afgevaardigd naar Atlanta, maar die lieten nu verstek gaan, net als veel van de belangrijkste Amerikaanse merken, uitzonderingen als Anderson Tuftex, Milliken, The Dixie Group en COREtec daargelaten.

(Parketplein, 14-02-2020)

 
Nieuwe rayonindeling PPC
PPC-Regios-DEF
   Klik hier >>

ppc-wijk

Met de komst van een aantal nieuwe vertegenwoordigers heeft PPC de indeling van zijn rayons verbeterd, en wel door de werkgebieden kleiner te maken. "Een mooi en compleet team, ik heb er alle vertrouwen in dat we met meer aandacht voor de klant onze dienstverlening verder verbeteren," aldus een tevreden Peter Klaassen, die in geval van nadere vragen verwijst naar zijn binnendienst. Klik hier voor een grafische weergave van de rayons (en de mensen).

(Parketplein, 14-02-2020)

 
Nieuwe vakmensen bij RIGO Verffabriek
IvarIvar Otten.
SusanneSusanne Kuchmetzki.

RIGO Verffabriek is in zijn sas met de komst van een tweetal nieuwe collega's met de nodige kennis van zaken. Zo komt Ivar Otten het team versterken als vertegenwoordiger in de vloerensector, in de omgeving van West-Nederland. Met diens ervaring als verkoper in de parketvloerenbranche en een 'bak' aan technische kennis, beschouwt RIGO Verffabriek hem als een waardevolle aanvulling voor zijn team van verkopers in de buitendienst. Hij beantwoordt vragen over SKYLT, STEP en ROYL en kijkt alvast uit naar zijn ontmoetingen met de mensen uit het vak. Otten is bereikbaar op 06-53589278 of via ivar @ rigoverffabriek.nl.

Susanne Kuchmetzki vult het team van de verkoop in de binnendienst aan. Met haar komst stelt het bedrijf in IJmuiden zijn klanten nog beter van dienst te kunnen zijn vanuit de organisatie. Dankzij haar ervaring als procesbegeleider verwacht het team de service te kunnen optimaliseren, teneinde de gebruiker van zijn producten snel en professioneel te woord te staan, bijvoorbeeld om meer te weten te komen over een (geplaatste) bestelling. Zij is bereikbaar op 0255-548448 en via verkoop @ rigoverffabriek.nl.

(Parketplein, 12-02-2020)

 
Bona houdt prijzenactie op Facebook

Deel-jouw-werk-om-te-winnen'Deel jouw werk om te winnen', zo klinkt de oproep van Bona.Bona heeft op www.facebook.com/bonabenelux een prijzenactie op poten gezet rond zijn parketlak Bona Mega ONE en parketolie Bona Craft Oil 2K. In de van 10 februari t/m 31 maart lopende actieperiode zijn drie mooie prijzen te winnen.

De actiepost op de Facebookpagina zal bovenaan blijven staan, in het onderstaande veld voor opmerkingen kan men een foto uploaden met informatie over de vloer en welk product van Bona is gebruikt. Alleen foto's onder deze post doen mee met de wedstrijd, foto's op eigen pagina's of accounts met het noemen van Bona tellen niet mee. Iedereen kan meerdere keren deelnemen door bij elke nieuwe klus een nieuwe afbeelding met gegevens door te sturen.

Bona Benelux nodigt professionals uit om met hun leukste en mooiste foto's mee te dingen naar een Apple Watch, Kooduu Synergy Pro 35 of Google Home Smart, respectievelijk de eerste, tweede en derde prijs. "Denk aan referentiefoto's, of anders-dan-anders foto's, zorg dat je opvalt en bij meerdere keren meedoen, denk creatief en plaats diverse inspiratiefoto's," zo geeft het bedrijf als advies mee. Begin april worden de foto's door een jury van Bona AB beoordeeld, waarna de vertegenwoordigers de prijzen naar de winnaars zullen brengen.

Meer informatie is online op genoemde pagina te vinden (dan wel door te zoeken naar Bona Professional Nederland of @bonabenelux) en in een folder die via www.bona.com/nl/deeljouwwerk is te bekijken.

(Parketplein, 12-02-2020)

 
Ledenvergadering Gilde goed bezocht
De-30-aanwezige-leden-lietenDe 30 aanwezige Gilde-leden lieten zich na een gastvrij ontvangst rondleiden door de parketfabriek van Lieverdink. (Foto: Gilde)
Daarnaast-werd-er-ookEr werd ook een bezoek gebracht aan de nieuwe showroom. (Foto: Gilde)
Ter-afsluiting-werd-genotenTer afsluiting werd genoten van een heerlijke gezamenlijke maaltijd en het glas geheven op een succesvol 2020! (Foto: Gilde)

Afgelopen vrijdag was de jaarlijkse ledenvergadering en nieuwjaarsborrel van het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs. Deze werd ditmaal in samenwerking met Parketfabriek Lieverdink georganiseerd. De 30 aanwezige Gilde-leden lieten zich na een gastvrij ontvangst in Grand Café Groeskamp rondleiden door de parketfabriek van Lieverdink. Daarnaast werd ook een bezoek gebracht aan de nieuwe showroom van het traditionele parketbedrijf. Aansluitend werd de algemene ledenvergadering gehouden. Gérard Pieket en Yvonne van Akelijen droegen tijdens de vergadering hun bestuursfuncties over aan Wilfred Krebbers en Irvin van Reeven. "Tijdens de vergadering bleek nogmaals dat de betrokkenheid van de leden binnen het Gilde groot is," zo laat het bestuur weten. Het bestuur was dan ook zeer tevreden met de grote opkomst en de feedback die ze van haar leden mocht ontvangen. Ter afsluiting werd genoten van een heerlijke gezamenlijke maaltijd en het glas geheven op een succesvol 2020! "Het bestuur en al haar leden bedanken Gerben Lieverdink en al zijn medewerkers via deze weg voor een zéér geslaagde bijeenkomst."

(Parketplein, 10-02-2020)

 
'We willen compleet en onderscheidend zijn'

Dit jaar belooft weer een bijzonder jaar voor de Plinten & Profielen Centrale en Lisa en Peter Klaassen te worden. Zo opent naar verwachting augustus van dit jaar het nieuwe filiaal in Groningen zijn poorten en de eerste resultaten over 2020 duiden erop dat het ook wat dat betreft weer een positief jaar gaat worden. De kracht achter de constante groei van het familiebedrijf is de betrokkenheid en inzet van de medewerkers, maar zeker ook de visie en het enthousiasme van Lisa en Peter Klaassen.

Sparren-met-Lisa-en-Peter-KlaassenSparren met Lisa en Peter Klaassen.Is met de opening van het filiaal in Groningen alles afgedekt? Peter Klaassen: "Nee, we hebben plannen om in de komende drie tot vijf jaar daar nog twee filialen aan toe te voegen." Waarom is deze groei noodzakelijk? Lisa Klaassen: "Hoe dichter bij de klant je bent, hoe meer je door deze als partner wordt gezien. Als je in zijn regio zit, spreek je de taal van de klant. Dat wordt op prijs gesteld. Daarnaast zijn de filialen ook een echt servicecentrum die de klanten op allerlei wijze bij kunnen staan."

Wat is jullie ambitie? Lisa: "We willen een inspirerende partner zijn. Toonaangevend in service en vernieuwend zijn wat betreft ons aanbod. We willen gezien worden als een van de belangrijkste partners in de markt die de branche ondersteunt. Daarnaast willen we duidelijk uitstralen dat we een familiebedrijf zijn. Iedereen die hier werkt is in dienst. We vinden het ook belangrijk dat iedereen het leuk vindt om hier te werken. Je bent hier te lang aanwezig om het niet naar je zin te hebben."

Wat kunnen we wat betreft assortiment de komende tijd verwachten? Peter: "Het assortiment is goed afgedekt. We willen wat betreft harde vloeren compleet zijn, maar daar ook onderscheidend in zijn. We houden de ontwikkelingen goed in de gaten en springen adequaat op trends in. Zoals we dat bijvoorbeeld bijvoorbeeld bij het pvc hebben gedaan."

Wat is jullie persoonlijke drive? Lisa: "We creëren dingen. En daar kan je zo blij en trots van worden. Op het functioneren van het team, het neerzetten van een prachtige beursstand, het behalen van een omzet, branche ondersteuning, enzovoorts." Peter: "Ik vind de uitdaging bijzonder. En inderdaad vooral het creëren. We hebben zoveel goede mensen die alles goed oppakken. Dat is zo mooi om te zien."

Wat is tot slot het belangrijkste dat jullie in al die jaren hebben geleerd? "Vertrouw op je eigen koers, dan komt het altijd goed," stellen Peter en Lisa resoluut. Peter: "En we zijn complementair; we vullen elkaar goed aan. Zo is Lisa onder andere heel sterk in marketing, interieur en procesvorming. Bij mij liggen de interesses vooral op het strategisch vlak. Onze kracht binnen het team is dat ze dat zien en weten dat we samen twee handen op één buik zijn. Samen komen we op prachtige ideeën, die we professioneel tot uitvoering brengen. We hebben een duidelijk doel voor ogen. Daar gaan we ook de komende jaren voor."

(Parketplein, 10-02-2020)

 
Bijspijkerdagen PPC op komst

PPC-hervat-BijspijkerdagenPPC hervat eind volgende maand zijn goed ontvangen Bijspijkerdagen.De PPC biedt vakmannen en vakvrouwen ook dit jaar de mogelijkheid om op een efficiënte en effectieve manier hun kennis van de nieuwste ontwikkelingen en oplossingen bij te spijkeren. Het organiserende bedrijf heeft samen met een aantal leveranciers Bijspijkerdagen gepland op de maandagen van 30 maart en 20 april.

Vorig jaar wisten ruim 240 professionals de weg te vinden naar Wijk bij Duurstede voor de gratis trainingen en workshops. "Een mooie en leerzame dag waar u van en met elkaar kunt leren. Deel ervaringen met PPC, collega's en leveranciers en blijf uw klanten het beste werk leveren," zo stelt de PPC, die belooft goed voor de innerlijke mens te zullen zorgen.

Er is keuze uit tien workshops. Ten eerste 'Bona: de evolutie van parket schuren' (Met als omschrijving door de PPC: Ziet u door de hoeveelheid mogelijkheden door de bomen het bos niet meer? En hoe komt u nou in zo kort mogelijke tijd tot het beste resultaat?). Dan 'Thomsit: vloerverwarming gecombineerd met parket of PVC' (Hoe moet de ondervloer voorbereid worden als er sprake is van vloerverwarming? Hoe maakt u bijvoorbeeld uitgefreesde leidingen correct dicht?). Als derde 'Quick-Step: Rigid, de mirakelvloer?' (Tips & tricks rond PVC vloeren, wat zijn de verschillen? Waar moet op gelet worden? Er wordt vooral ingegaan op Rigid, de trend van dit moment).

De vierde optie heet 'Soudal: word de kit specalist' (Na het volgen van deze workshop weet u precies wanneer u welke kit waarvoor kunt gebruiken, en hoe). Vervolgens 'ParketEntree: de juiste mat voor iedereen' (Welke mat past het best bij de wens van de klant? En hoe maakt u hem het makkelijkst op maat? Martien laat het zien). De zesde draagt de naam 'Festool beschermt uw vingers' (4.000 zaagongevallen per jaar, daar gaat Festool wat aan doen. Kijk hoe de SawStop technologie werkt en bekijk de innovaties van Festool). Dan de workshop 'Unifloor: vloerverwarming met PVC' (Welke ondervloeren gebruikt u bij PVC? In combinatie met vloerverwarming en als 10dB oplossing?).

De achtste in rij heet 'Dr Schutz: PVC onderhoud en toplaag herstel' (Elimineer glansverschillen, krassen en doortekeningen in PVC en leer over reparatie, onderhoud en bescherming van PVC). Voorts kan men kiezen voor 'Fidbox garandeert garantie' (De Fidbox monitort de temperatuur en vochtigheid in de omgevingssituatie van de houten vloer. Rechtsgeldige informatie voor de verzekeraar). Workshop nummer tien tenslotte is 'RIGO Verffabriek: tips & tricks van de meesters' (Een unieke workshop met veel interactie waar u uw eigen kennis inbrengt en leert van anderen. Ook is er aandacht voor Skylt overlakbare kleurolie 2k #5050).

Aanmelden voor deelname kan online (www.plintenenprofielencentrale.nl/blog/bijspijkerdagen2020/) of bij de balie.

(Parketplein, 07-02-2020)

 
Barometer woonbranche loopt weer wat op

De 'woonbranche economische barometer' van Van Es Marketing Services is in januari 3,6 punten opgelopen en sluit de maand af op een stand van 6,4. De stijging wordt geheel en al veroorzaakt door betere cijfers van het CBS over de ontwikkelingen op de woningmarkt.

baro2020-01'Woonbranche economische barometer' lijkt het nieuwe jaar goed te zijn begonnen. (bron: marktdata.nl)

In de hier meegewogen maand december 2019 zijn 22.573 bestaande koopwoningen verkocht, ofwel 16,2 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van november werden er zelfs 23 procent meer verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op 16,2, een forse stijging van bijna 16 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten en de koopbereidheid zijn in januari niet wezenlijk veranderd. Hetzelfde geldt voor het producentenvertrouwen, al is hun oordeel over de verwachte bedrijvigheid positiever. Voor de omzetontwikkeling van woondetaillisten vallen de onderzoekers terug op hun index die over het derde kwartaal van 2019 was uitgekomen op een stand van 10,0.

(Parketplein, 07-02-2020)

 
Woonbranche zet flinke plus neer in 2019

De woonbranche boekt over 2019 een gemiddelde omzetgroei van liefst 5,3 procent ten opzichte van 2018, zo blijkt uit de jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor. De groeipercentages zijn bovendien per kwartaal opgelopen, van 2,4 procent in het eerste, via 6,6 procent en 7,4 procent, naar 9,0 procent in het vierde, met voor december nog een plus van 3,6 procent. In 2018 was gemiddeld nog sprake van een nagenoeg stabiele ontwikkeling (0,2 procent in de plus) ten opzichte van het jaar ervoor.

wonen-jaarcijfers-2019Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. 2018 per kwartaal en per jaar. (Bron: INretail Woonwinkelmonitor)

Met name de meubelzaken doen het in 2019 erg goed. Zij zien hun omzet toenemen met 8,4 procent. Ook de gemengde zaken (+6,7 procent) en de slaapspeciaalzaken (+5,4 procent) weten flinke omzettoenames te realiseren. De omzet van woningtextielzaken stijgt met 4,6 procent en de keukenspeciaalzaken zetten een omzetplus van 4,0 procent neer.

In de segmenten 'midden/hoog', 'midden' en 'midden/laag' zijn evenwel duidelijke verschillen te zien. Het segment 'midden/hoog' weet over het gehele jaar een omzetgroei van 7,9 procent te realiseren. Het segment 'midden/laag' doet het ook goed met 6,7 procent omzetstijging. Bij het segment 'midden' is de omzettoename met 2,9 procent het minst, een trend die overigens breder wordt waargenomen binnen de retail.

Van alle woonwinkelvestigingen boekt bijna tweederde (62 procent) een omzetstijging (of stabiele omzet) ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2018 lag dit percentage met 45 procent een stuk lager. Bij de gemengde zaken ligt de score in 2019 overigens op slechts 46 procent.

Regionaal gezien is de omzettoename in 2019 het grootst in de regio Oost, met een plus van 6,6 procent. De drie grote steden en de regio Zuid weten ook mooie resultaten te boeken, met omzetstijgingen van respectievelijk 5,8 procent en 5,0 procent. De regio's West (zonder de drie grote steden) en Noord realiseren meer bescheiden omzettoenames van respectievelijk 3,7 procent en 2,8 procent.

(Parketplein, 05-02-2020)

 
Piet Dossche opgenomen in Hall of Fame
Piet-DosschePiet Dossche.
Onderscheiding-die-hoortOnderscheiding die hoort bij de toetreding tot de eregalerij.

Piet Dossche, CEO en oprichter van USFloors, is vorige week op vakbeurs TISE in Las Vegas (bekend van het onderdeel Surfaces) officieel welkom geheten in de 'Hall of Fame' van de World Floor Covering Association. De organisatie beloont aldus (en uitsluitend op voordracht) personen die een blijvende impact hebben gehad op de branche. Piet Dossche is als vijftigste toegetreden tot de sinds 1992 bestaande eregalerij, waar hij in het gezelschap verkeert van mensen met illustere achternamen als Shaw, Milliken, Saul en Lorberbaum. Dossche kennen we natuurlijk vooral van het ontwikkelen en lanceren van de inmiddels toonaangevende Coretec-lijn van LVT-producten met rigide kern.

Dossche begon zijn carrière in de vloerbranche 39 jaar geleden, eerst met Roger De Clerck, oprichter van Beaulieu, in België, en verhuisde al snel naar de VS om samen te werken met Carl Bouckaert, de CEO van Beaulieu America. In 2001 begon Dossche met USFloors, in een vrije logeerkamer, met in eerste instantie de blik gericht op kurk- en bamboevloeren, maar hij verlegde zijn focus snel naar LVT met rigide kern (WPC) en lanceerde Coretec. Dossche verkocht de USFloors-activiteiten aan Shaw in 2016, waar hij nu ook actief is in het uitvoerende management.

In zijn toespraakje bedankte Dossche het team dat hem hielp het succes te behalen, inclusief zijn zoon Julian, broer Jan en vrouw Sabine. Hij moedigde verder zijn gehoor aan om stevig te werken aan het behoud van gezonde marges. "Winst is geen vies woord. Winst is de levensader van elk bedrijf - het stelt ons in staat om te investeren, onze medewerkers te betalen, onze aandeelhouders te belonen en terug te geven aan onze gemeenschappen," zei Dossche vanaf het podium. De onderscheiding werd hem afgelopen zomer al toegekend (zie Nieuws van 21-06-2019) en nu op de vloerenbeurs officieel gemaakt.

(Parketplein, 05-02-2020)

 
EPLF en MMFA versterken hun ledenbestand

eplf-logo-mmfaDe Europese verenigingen EPLF en MMFA, van respectievelijk de fabrikanten van laminaatvloeren en van meerlaagse modulaire vloeren, hebben zich versterkt met een aantal geassocieerde leden.

Tot de EPLF is toegetreden het Oostenrijkse Deurowood, leverancier van chemische additieven die bij het impregneren van papier voor de productie van LPL, HPL, CPL worden toegepast. Voorts I4F Patents & Technology (inmiddels neergestreken in het Belgische Hamont), die zich richt op het ontwikkelen van octrooien en technologieën voor de vloerenindustrie, en evenzo Unilin, division Technologies, die de IP-activa van de Mohawk Group beheert en commercialiseert. Als vierde Wester Mineralien uit Duitsland, die gespecialiseerd is in de productie van zeer harde deeltjes zoals korund en siliciumcarbide. De EPLF heeft nu 18 gewone, 23 geassocieerde en tien ondersteunende leden.

De MMFA verwelkomt International Flooring Labs (IFL) als nieuw geassocieerd lid. IFL is gevestigd in Noordoost-China en gespecialiseerd in de kwaliteitscontrole van vloerproducten in en vanuit China en Zuidoost-Aziatische landen. De MMFA telt nu 25 gewone, 27 geassocieerde en twee ondersteunende leden.

De EPLF en de MMFA zetelen sinds enkele maanden in Brussel. De dagelijkse leiding van beide verenigingen is in handen van directeur Feriel Saouli, namens Cambre Associates.

(Parketplein, 05-02-2020)

 
Verhoogde importpenetratie parketmarkt EU

Handel-in-parketvloeren-in-de-EU28Handel in parketvloeren in de EU28, 12 maands lopend totaal, van december 2015 tot september 2019 (bron: ITTO TTM Report/STIX).De invoer in de EU van houten vloeren van buiten de EU is vanaf 2017 sterk gestegen, zo rapporteert het jongste ITTO TTM Report. De toename contrasteert bovendien met de enigszins teruglopende gang van zaken wat betreft de interne handel tussen de 28 EU-landen en de uitvoer van de EU zelf. De groei van de import van houten vloeren in de EU komt bijna volledig op het conto van China en Oekraïne. De invoer uit China in de twaalf maanden tot aan september 2019 bedraagt 400 miljoen US-dollars, een flinke stijging ten opzichte van de slechts 300 miljoen dollar van twee jaar eerder. In dezelfde periode is de invoer uit Oekraïne ongeveer verdubbeld van 50 miljoen tot bijna 100 miljoen dollar.

De invoer in de EU van tropische houten vloerproducten is de afgelopen vier jaar weinig veranderd en blijft grotendeels stabiel op ongeveer 50 miljoen dollar per jaar. De twee in waarde gemeten grootste tropische leveranciers, Maleisië en Indonesië, verliezen de voorbije maanden terrein en zijn eind 2019 nog goed voor respectievelijk iets boven en iets onder de 20 miljoen dollar. Ondertussen is de invoer langzaam gestegen uit kleine leverancierslanden als Vietnam, Brazilië en India, maar is deze uit Thailand gedaald. De invoer van parketvloeren uit gematigde streken buiten de EU ligt de voorbije jaren tamelijk stabiel rond de 70 miljoen dollar.

(Parketplein, 03-02-2020)

 
Nieuwe generatie schuurmachines van Bona

Bona-UXBona introduceert de 'familie' Bona UX.Bona lanceert een verbeterd assortiment schuurmachines, het resultaat van goed luisteren naar de wensen van zijn klanten en de toepassing van moderne technologie. Het betreft de bandschuurmachine Bona Belt UX en de kantenschuurmachine Bona Edge UX. De aanduiding UX staat voor User eXperience, met voor de gebruiker de belofte van een "fantastische en soepele schuurervaring", oftewel "schuren zoals het hoort." Bona spreekt van een gebruiksvriendelijke schuuroplossing die krachtig is, maar toch simpel en degelijk.

In zijn opsomming van productvoordelen stelt de leverancier dat de machines geschikt zijn voor alle houtsoorten, een groter bereik hebben en door nieuwe techniek nog beter manoeuvreerbaar zijn. Ze zijn voorzien van duurzame wielen, verminderen trillingen en het risico op schuurfouten, bezitten een handige kabel- en standhouder en tevens een extra vak voor direct benodigd gereedschap. Andere kenmerken zijn een lager geluidsniveau, gemakkelijk transport, simpele bediening, een snelle connectie voor stofvrij schuren, een slimme multimeter, veiligheidshandgrepen plus veiligheidsknop - zodoende storingsvrij schuren, en nog efficiëntere stofafzuiging door de machines zelf.

De constructie van de bandschuurmachine Belt UX is zodanig dat de walsdruk gemakkelijk van bovenaf aangepast kan worden. Walsdrukwaarden van 15 en 22 kg staan vooraf ingesteld. "De nieuwe manier om de walsdruk aan te passen, zorgt altijd voor de juiste walsdruk. In combinatie met het soepeler laten zakken van de wals, wordt de schuurprestatie enorm verbeterd," aldus Bona.

De kantenschuurmachine Edge UX heeft verstelbare handgrepen, dat wil zeggen drie manieren om met hem te schuren, verder ruim zicht met zestien LED-lampen en een schuurarm verkrijgbaar op 130 of 220 mm. Met de machine kan nu tot aan de muur worden geschuurd. Meer informatie: www.bona.com/nl/UX-NL.

(Parketplein, 03-02-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

ff-139ffi-107

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons maart nummer van Floor Forum: 

  • Nabeschouwing Budma (Polen)
  • Dossier Kleuren van houten vloeren
  • Dossier Traprenovatie met laminaat
  • Dossier Producenten van kopshouten vloeren
  • Dossier De grote voordelen van ‘het nieuwe schuren’
  • Dossier Producten voor verouderde look op houten vloer

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com