unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
Organisatie Hout 2002 tevreden
De vakbeurs Hout 2002 heeft 26.483 bezoekers getrokken, 19 procent minder dan in het topjaar 2000. Aldus organisator RTB in een slotbericht. RTB wijt dit aan het feit dat door de economische teruggang ook de houtverwerkende sector onder druk staat en er een duidelijke tendens is om (noodzakelijke) investeringen op te schuiven. De organisatie is niettemin tevreden gezien de kwaliteit van het bezoek. De waardering van bezoekers en exposanten voor de kwaliteit van de presentaties en de volledigheid van het aanbod mag volgens RTB worden gezien als een positief signaal dat vertrouwen geeft voor de toekomst. Hout 2004 zal, rond deze tijd, weer in Ahoy' Rotterdam worden gehouden.

(RTB/Parketplein, 06-11-2002)
 
Rest Carpetland naar Carpetright
Carpetright koopt de resterende 50 procent van Carpetland voor een bedrag van 10 miljoen euro. Afgelopen juni verwierf de Britse groep al een belang van 50 procent in de 92 winkels in de Benelux voor 15 miljoen euro. Voor onroerend goed wordt 26,4 miljoen euro op tafel gelegd. Daar bovenop komt nog circa 10 miljoen euro aan reorganisatiekosten. Er zijn tot nu toe zes vestigingen geheel omgebouwd tot Carpetright-winkels en dertien andere volgen. Het is de bedoeling om de winkels te bevoorraden met de productranges (tapijt, vinyl, laminaat) van Carpetright. Bestuursvoorzitter Lord Harris zegt niet de intentie te hebben om de winkels van hun merknaam te ontdoen omdat Carpetland al dertig jaar een begrip is, maar wel om ze meer commercieel en up-to-date te maken. Carpetland maakte vorig jaar een bedrijfswinst van 5,5 miljoen euro.

(Carpetright/Ananova/Parketplein, 06-11-2002)
 
Hout 2002
Afgelopen zaterdag was de laatste dag van de vakbeurs Hout in de Rotterdamse Ahoy'. Het was alweer de 21e editie van dit evenement waar iedereen die op enigerlei wijze betrokken is bij het verwerken en bewerken van hout en kunststof en machines aan zijn trekken komt. Dat geldt, zij het in beperkte mate, ook voor de parketbranche die er leveranciers van machines, afwerkingsproducten en hout kon bezoeken. "Het is een uitermate nuttige beurs om contacten aan te halen en nieuwe te leggen," meent Edwin Klooster van houtimporteur Leyenaar Taapken Lamaker. "We hebben we ons programma parkethout behoorlijk uitgebreid met diverse tropische houtsoorten. Hoewel eiken nog steeds het leeuwendeel uitmaakt groeit het aandeel van de exoten." Houthandelaren manifesteerden zich op de beurs vooral als FSC-leveranciers. Klooster: "De consument vraagt er om. Ik verwacht dan ook dat de parketbranche hier in de toekomst niet meer omheen zal kunnen." Duidelijk blijkt dat bij de exposanten bezoek vanuit de parketbranche niet centraal stond. "Wij staan hier niet direct om parketlijm te verkopen, het is nu eenmaal geen echte parketbeurs. Maar we kunnen vanzelfsprekend wel het een en ander aan eventuele belangstellenden laten zien," aldus Paul van Mierlo van Frencken. Rob Blom van Unika: "We zijn met ons programma ColorFill puur voor de keukens." "We kunnen de geïnteresseerde parketteur altijd de nodige noviteiten aan tackers laten zien," legt Natasja Kistner van Union Hechttechniek uit. "Maar het bezoek vanuit die branche blijft beperkt." Parketopleider Ad van Mierlo vindt echter dat de beurs zeker het brengen van een bezoek waard is: "Mensen die denken dat op de beurs Hout weinig interessants valt te zien, hebben het echt mis. Vooral bij de machines waren er ditmaal veel interessante producten te zien." (Parketplein, 04-11-2002)
 
Weitzer Parkett: 5 procent groei
De Oostenrijkse parketfabrikant Weitzer Parkett verwacht voor het lopende jaar een omzetstijging van 5 procent te kunnen boeken. In 2001 haalde de fabrikant een omzet van 37 miljoen euro. Dit jaar wil Weitzer de mindere vraag op de thuismarkt compenseren door meer in het buitenland af te zetten. Het exportaandeel moet de komende twee, drie jaar van 40 naar 50 procent oplopen. Bedrijfsleidster Angelika Wesonig-Weitzer relateert in vakmedium Timber-Online haar succes aan "het krachtige milieubewustzijn, de merkentrouw en het kwaliteitsdenken" van de Oostenrijkse consument. Dat samen met de innovaties die de fabrikant op de markt brengt. Weitzer kondigde eerder dit jaar aan 12 miljoen euro te gaan investeren in de bouw van een nieuwe fabriek voor drielaags parket, die medio 2003 operationeel moet zijn en aan 50 mensen werk gaat bieden. Volgens gegevens van de FEP daalde de parketproductie in Oostenrijk vorig jaar met 2,6 procent en nam de consumptie met 12,7 procent af.

(Parketplein/Timber-Online, 01-11-2002)
 
Lecol brengt SP5 Boenmachine
Lecol Chemie laat weten zijn assortiment boenmachines voor huishoudelijk gebruik te hebben uitgebreid met de Lecol SP5, behorende tot wat het Waalwijkse bedrijf "de nieuwe generatie boenmachines" noemt. Dit apparaat is naar eigen zeggen uniek door het zeer hoge toerental. Daarnaast zorgen vijf roterende koppen voor een groter boenoppervlak, waardoor de consument minder tijd nodig heeft voor onderhoud.

(Lecol Chemie, 01-11-2002)
 
Mobiele parketpromotie Zwitsers
Met bescheiden middelen parket promoten. Dat was de opdracht van de Zwitserse Interessengemeinschaft Schweizer Parkettindustrie (ISP) aan communicatiebureau Bossard. De belangenvereniging constateerde - zoals elders ook - dat het begrip parket allang niet meer is voorbehouden aan echte houtproducten, maar ook wordt gebruikt om laminaat met houtlook aan te duiden. Om de voordelen van 'echt' parket te verankeren in het bewustzijn van de consument, is er de aanduiding Holz-Parkett geschapen. Na folders en reclamecampagnes in de media, wordt voor het het jaar 2002/2003 een onconventionele en opvallende nieuwe methode uitgeprobeerd: de ISP-Smarts. In het door het bureau uitgewerkte concept verbinden de ISP-leden zich een jaar lang aan de promotiecampagne van de vereniging. Dat doen ze door gedurende een jaar een dergelijk Smart-automobieltje te leasen. Sinds september van dit jaar rijden er al 45 Smarts voorzien van logo's en wervende teksten over de Zwitserse autowegen. De leasekosten worden eerlijk verdeeld tussen de ISP en de leden. De ISP betaalt de belettering.

(Parketplein/Objekt/ISP, 30-10-2002)
 
PPC blijft (ook) Parketman doen
In reactie op het nieuwsbericht van afgelopen vrijdag ('Parketman bij ZenDac') meldt de Plinten & Profielen Centrale in Wijk bij Duurstede voor de zekerheid dat er niets veranderd is in zijn bestaande distributieovereenkomst met De Parketman. Drees Klaassen namens de PPC: "We blijven voor iedereen alle Parketman-producten op voorraad houden. Dat past ook in ons streven om een totaalleverancier te zijn, met naast De Parketman onder meer ook Thomsit, Trip Trap en SLC." (Parketplein, 28-10-2002
 
Toenemende prijsdruk Oostenrijk
Op de Oostenrijkse parketmarkt komt het momenteel vanwege de uitbreiding van de productiecapaciteit tot een verdere verscherping van de prijsdruk, zo meldt het vakmedium Timber-Online deze week in een markt-update. Tendele is sprake van een overschot aan aanbodzijde en de concurrentie op de thuismarkt wordt feller. Qua trends valt verder te melden dat de lichtgekleurde vloeren in toenemende mate door donkere worden verdrongen. Tevens dat bij het parket de messing-en-groefverbinding plaats lijkt te moeten maken voor het kliksysteem.

(Timber-Online/Parketplein, 25-10-2002)
 
Parketman bij ZenDac
De ZenDac Group te Weesp (Blue Dolphin, Osmo Color) laat weten een samenwerking te zijn aangegaan met Citin Home Care Products voor wat betreft de verkoop en distributie van De Parketman. Vanaf medio oktober zijn alle (gerestylde) producten van De Parketman in Weesp verkrijgbaar. De producten blijven ook bij de vertrouwde groothandel te bestellen, aldus ZenDac.

(ZenDac, 25-10-2002)
 
Vijf dagen lang HOUT 2002
Van 29 oktober t/m 2 november 2002 zal in de Ahoy' in Rotterdam de 21ste vakbeurs HOUT worden gehouden. Dat betekent ruim 230 exposanten die meer dan 700 fabrikanten uit 26 verschillende landen vertegenwoordigen. De meer dan dertigduizend vakbezoekers die worden verwacht kunnen er kennismaken met de jongste ontwikkelingen op het gebied van hout- en kunststofbewerkingsmachines, gereedschap, automatisering, verf, lijm, onderdelen voor de meubel- en timmerindustrie, hout en plaatmaterialen, verduurzamingsproducten, etc. Een niet-volledige greep uit de exposanten die ook binnen de parketbranche de nodige bekendheid genieten: Akzo Nobel Wood Coatings, Houthandel A. van den Berg, Brookhuis Micro-Electronics, Houtindustrie Willy Carpentier, Centrum Hout, Contimeta, DeWalt, Frencken, Leyenaar Taapken Lamaker, Mac Lean, Plato Wood, Stanley Fastening Systems, Union Hechttechniek en Wiltec. Meer info is te vinden op www.hout.nl (Hout 2002/Parketplein, 23-10-2002)
 
Tweedeling op laminaatmarkt USA
In de Verenigde Staten is in toenemende mate sprake van een tweedeling op de laminaatvloerenmarkt, aldus constateert vakblad Floor Covering Weekly (FCW). Enerzijds heeft het goedkope laminaatproduct de neiging om verder in prijs te zakken. Dit voornamelijk vanwege de aanzienlijke volumes die op het Europese continent op afzetproblemen stuiten en waarvoor mogelijkheden aan de overkant van de oceaan worden gezocht. Anderzijds worden de hoogwaardige vloeren duurder. FCW relateert dit gegeven aan de groeiende markt voor renovaties. De totale omzet op de markt voor laminaatvloeren in de VS nam vorig jaar met 4,2 procent toe, bij per saldo dalende prijzen. Voor de komende jaren houdt men rekening met een blijvende groei van het verbruik.

(FCW/Parketplein, 21-10-2002)
 
FEP-bijeenkomsten 2003
Komend jaar vinden de Algemene Vergadering van de FEP (Europese Federatie van Parketfabrikanten) en het Europees Parket Congres plaats van 12 tot en met 14 juni in het Marriott Hotel in het Tjechische Praag. Gastheer is FEP-lid BK Tovarna na Parkety. Meer FEP-info: www.parquet.net.

(FEP/Parketplein, 21-10-2002)
 
Nieuwe beurs afgeblazen
Expo Conseil, de Franse dochteronderneming van de Belgische beursorganisator Kortrijk Xpo, kondigde in augustus laatstleden de nieuwe nationale parketbeurs voor Frankrijk Expo Parquet aan. Deze zou op 15, 16 en 17 juni 2003 in Eurexpo te Lyon moeten plaatsvinden. Na uitgebreide contacten met de Franse industrie is de organisatie tot de conclusie gekomen dat het beter is om deze beurs te integreren in het Europees evenement Europarket 2004. "De parketsector is uiterst internationaal geworden. De dominante positie van de twee Europese vakbeurzen voor de parketindustrie, Domotex en Europarket, zorgt voor een geringe interesse in louter nationale evenementen. Een eventuele nationale vakbeurs voor Frankrijk zou bij voorkeur in de even jaren moeten doorgaan, om concurrentie met Batimat, vakbeurs voor de bouwsector, te vermijden," aldus de organisatie in een persbericht. De derde editie van Europarket heeft plaats op 28, 29 en 30 maart 2004 in de Kortrijk Xpo. Van de beschikbare oppervlakte van 20.000 vierkante meter is op dit moment al tweederde definitief ingenomen door 73 internationale exposanten.

(Kortrijk Xpo/Parketplein, 18-10-2002)
 
Woonbeurs trekt meer bezoekers
Ondanks de tegenvallende economische conjunctuur blijft de interesse van de consument voor het interieur groot. Zo is de tiende editie van De Woonbeurs Amsterdam bezocht door 93.207 interieurliefhebbers, een groei van 3,5% ten opzichte van vorig jaar. Ook het aantal meters beursoppervlak nam dit jaar toe. Zo'n 30 deelnemers waren afkomstig uit de vloerenbranche. Volgens de organisatie prezen zowel de bezoekers als deelnemers vooral het brede aanbod en de sfeer op de beurs. Vier hallen waren in verschillende woonstijlen ingericht waardoor voor de bezoeker een duidelijk beursbeeld ontstond. De deelnemers noemden het publiek: geïnteresseerd, zeer gericht en koopkrachtig. De elfde editie van De Woonbeurs Amsterdam vindt plaats van 30 september tot en met 5 oktober 2003 in de RAI te Amsterdam. Het concept en de organisatie van de beurs liggen in handen van HPR Organisatie. Blijkbaar is er op het gebied van consumentenbeurzen ruimte te over want HPR organiseert in maart 2003 een nieuwe interieurbeurs: Wonen 2003, in de Jaarbeurs Utrecht.

(Woonbeurs/Parketplein, 16-10-2002)
 
Pergo tekent licentieovereenkomst
De Zweedse laminaatproducent Pergo heeft met Kaindl, Kronospan en Kronotex een licentieovereenkomst afgesloten. Hierdoor hebben deze drie ondernemingen volgens Pergo nu het recht om wereldwijd laminaat te produceren en te verkopen met Pergo's gepatenteerde kliksystemen. Pergo's bestuursvoorzitter Raimo Issal noemt de overeenkomst een erkenning van de branche van de kracht van de patenten die Pergo op dit gebied bezit. Pergo trekt als gevolg van deze nieuwe ontwikkeling zijn claim tegen het Amerikaanse Mohawk Industries in. Volgens Pergo heeft Mohawk een overeenkomst met bovengenoemde drie ondernemingen en is daarom gerechtigd om zijn laminaat met kliksysteem te verkopen. Pergo blijft naar eigen zeggen wel zijn patentrechten met kracht verdedigen tegen Shaw Industries Inc., Witex USA inc., Alloc Inc., Berry Finance N.V., en Armstrong World Industries.

(Pergo/Parketplein, 14-10-2002)
 
'Schweighofer Prijs' gelanceerd

De organisatie van de 'Schweighofer Prijs' vraagt om inzendingen voor deze nieuwe Europese, tweejaarlijkse, prijs voor innovaties in het houtvak. Er is 300.000 euro te verdelen tussen de winnaar van de hoofdprijs en de winnaars van drie aanmoedigingsprijzen. Doel is om vernieuwende projecten te stimuleren op het terrein van bosbouw, houttechnologie en houtproducten. Dit in het licht van de toenemende economische relevantie van hout als milieuvriendelijk, vernieuwbaar en energie-efficiënt materiaal. Meer info is te vinden op: www.schweighofer-prize.org.

(Schweighofer/Parketplein, 11-10-2002)

 
Woninginrichting blijft achter
Het CBS meldt in een persbericht dat bij winkels in woninginrichting-artikelen (meubels, woningtextiel, verlichting en vloerbedekking) de geldomzet in augustus 0,9 procent lager is uitgekomen. In geheel 2001 bedroeg de omzetgroei in deze branche nog zes procent. De daling in augustus en de beperkte omzetgroei in de periode januari tot en met augustus (+0,7 procent) passen in het beeld van het CBS-onderzoek waarbij de consument al vanaf januari 2001 minder positief is geworden over het doen van grote aankopen, aldus de CBS. Doorgaans werkt een dergelijke ontwikkeling na ongeveer zes tot negen maanden door in de verkopen. Gelet op de omzetstijging van bijna zes procent lijkt de branche consumentenelektronica zich vooralsnog aan dit beeld te onttrekken, zo signaleert het CBS. De omzetontwikkeling bij de detailhandel als totaal was +5,0 procent in augustus, +4,2 procent voor de eerste acht maanden van het jaar.

(CBS/Parketplein, 11-10-2002)
 
Marktaandeel parket stabiliseert
De Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) meldt dat er nog steeds sprake is van een lichte omzetgroei in de vloerbedekkingmarkt: in 2001 is de omvang van de markt (excl. steen) met 3 procent gegroeid naar 1136 miljoen euro (incl. BTW). Het aantal verkochte meters daalde met 2 procent naar 51,8 miljoen. De omzetstijging is dus te danken aan een stijging van de prijs per meter. Vanaf 1996 gezien, is het meest in het oog springend, volgens de CBW, de forse groei van de bestedingen aan parket en planken vloeren: van 193 miljoen euro in 1996 naar 300 miljoen in 2001. De stijgende verkoop van planken vloeren en laminaat is hier in hoge mate verantwoordelijk voor. In 1996 besteedde de Nederlandse consument nog 120 miljoen euro aan laminaat, vorig jaar was dat met 208 miljoen bijna verdubbeld. Gezien de relatief lage prijs per vierkante meter, houdt deze omzetstijging een nog veel forsere stijging van het aantal meters in. In 1996 was laminaat goed voor 16 procent van alle aangeschafte vierkante meters vloerbedekking in de woonkamer, in 2001 bedroeg de score 36 procent. Het aandeel tapijt is over de jaren 1996 tot 2001 fors gedaald van 44 naar (nu stabiel) 25 procent. Het jaar 2000 was een omslagpunt: vanaf dat jaar werd er voor het eerst meer laminaat aangeschaft dan tapijt. In geld gemeten is het aandeel van parket en planken vloeren in de woonkamer toegenomen van 41 procent in 1996 tot 48 procent in 2000. De CBW constateert dat in 2001 de stijging voor het eerst wordt omgezet in stabilisatie en de eerste cijfers over 2002 duiden erop dat het aandeel stabiel zal blijven. Het geldelijk aandeel van laminaat in de woonkamer steeg van 14 procent in 1996 naar 27 procent afgelopen jaar.

(CBW-VNTF Woonmonitor Vloerbedekking/Parketplein, 09-10-2002)
 
Iso Parquet krijgt TNO-erkenning
Karaat Natuurparket in Onnen laat in een persbericht weten een officiële TNO-erkenning te hebbben verkregen voor de warmte- en geluidsisolerende parket en planken vloeren van ISO Parquet. TNO in Delft onderzocht het product onder andere op de eigenschappen van vormstabiliteit en hechting. TNO concludeert na meerdere proeven dat de geluidwering, de vormstabiliteit, de bestendigheid van de lijmverbinding en de hechting bij wisselende temperatuur en relatieve vochtigheid aan alle eisen voldoen die gesteld mogen worden aan voorgelijmd parket, aldus het persbericht.

(Karaat/Parketplein, 07-10-2002)
 
Klik-klucht nog niet ten einde
De tijd- en geldverspillende klik-klucht kende recentelijk weer een aantal nieuwe ontwikkelingen. Välinge Aluminium en diens licentienemer Berry laten weten er op 18 september in te zijn geslaagd om het eerste methode-patent van Välinge Aluminium, EP 0855482, te verdedigen tijdens een openbare zitting in München voor de Oppositie Divisie van het Europees Patent Bureau. EFP, Inku, Pergo, Unilin, Hornitex, Parador, Kronotex, Dammers, Kaindl en Soc. Européenne de Laquage et de Façonnage hadden bezwaar ingediend tegen dit patent en verzochten om de algehele herroeping ervan. Zij baseerden daarbij hun argumenten op "de afwezigheid van een inventieve stap", "onvoldoende openbaarheid " en "gebrek aan industriële toepasbaarheid". Voor de aanvang van de hoorzitting had Kronospan zijn bezwaren ingetrokken. Na afloop van de procedure besliste het Europees Patent Bureau om het patent in een gewijzigde vorm te handhaven. Het patent blijft volgens Berry de installatiemethode om vloerpanelen te installeren beschermen, dit zowel met een lip die uit één stuk uit het kernplaatmateriaal is gefreesd als met een lip uit een ander materiaal dan de kernplaat. Tijdens een tweede zitting op 24 september oordeelde de Oppositie Divisie dat Välinge's patent EP 877130, met enige aanpassingen, geldig blijft. Unilin, Parador, Kronotex, EFP, Selfloor, Hornitex, Holzdammer en Pergo hadden hiertegen bezwaar aangetekend. De Berry Groep claimt dat beide patenten samen aantonen dat Välinge de eerste onderneming was die een laminaatvloer of houten vloer ontwikkelde die mechanisch vastgeklikt kon worden. Belangrijkste tegenstrever Unilin uit Wielsbeke (Quick-Step, Uniclic) wil er echter op gewezen hebben dat Välinge Aluminium aan het Europees Patent 0855482 de aanvullende vereiste van 'speling' diende toe te voegen.

De Oppositie Divisie was de mening toegedaan dat ‘speling’ in de verbinding een essentieel kenmerk vormt van het patent. Daarom beperkte Välinge zijn aanvraag overeenkomstig deze uitspraak, aldus Unilin. Unilin meent dat het kenmerk ‘speling’ de laatste vijf jaar een belangrijk discussiepunt vormt in de vloerindustrie. “Daar de Uniclic-panelen zonder speling verbonden worden, is Unilin ervan overtuigd dat deze uitspraak bij de verschillende rechtszaken die door Välinge Aluminium ingeleid werden, een positieve impact zal hebben ten voordele van Unilin.” Eén van de voordelen van het Uniclic-systeem is volgens de fabrikant uit Wielsbeke de voorspanning die gecreëerd wordt bij de verbinding van de panelen. Unilin claimt dat dit kenmerk een uitstekende bescherming vormt tegen het binnendringen van water en vocht in de voegen van de vloerpanelen. Inmiddels heeft ook Egger EFP een Europees Patent (EP 1169528B1) gekregen voor zijn los van Berry of Unilin ontwikkelde klik-profiel. Egger claimt dat zijn lijmvrije legsysteem zich onderscheidt door een bijzondere stabiliteit van de vergrendeling en de aanlijning. Alle beslissingen kunnen (en hoogstwaarschijnlijk: zullen) in beroep aangevochten worden door de betrokken tegenpartijen. Insiders menen dat de patentenoorlog nog wel een aantal jaren zal voortduren.

(Berry/Unilin/Egger/DPN, 04-10-2002)
 
Tien jaar Woonbeurs
Het was al vroeg druk op de eerste dag van de jubileumeditie van de populaire Woonbeurs in de Amsterdamse Rai. Meer dan 260 exposanten, waarvan een kleine 30 uit de vloerenbranche, tonen er tot en met zondag 6 oktober op een oppervlakte van 30.000 vierkante meter hun nieuwste collecties op interieurgebied. Quick Step lijkt inmiddels te zijn uitgegroeid tot een vaste exposant van het evenement. Ook ditmaal zette de laminaatproducent uit het Belgische Wielsbeke zijn brede laminaatdelen in de schijnwerpers. Dit laminaat blijkt in Nederland een grote omzetmaker. Op de Woonbeurs kan men de nodige branchegenoten aantreffen. Zo struinde parketopleider Ad van Mierlo door de hallen op zoek naar het aanbod in harde vloeren en trof men een aantal leden van de Alliance van Parketleveranciers op de stand van de Parketmeesters. "Het is volgens mij alweer de zesde of zevende keer dat we hier staan," aldus Parketmeester-voorzitter Ruud van der Woerdt. "Geheel tevreden ben ik niet. Deze locatie (Parkhal, red.) is niet zo toegankelijk, dus ik ben bang wat bezoek te missen. Voor mij is de beurs geslaagd als we voldoende namen en adressen geschreven hebben. Direct omzet behalen lukt op een dergelijke beurs niet meer. Overigens is de beurs goed voor de naamsbekendheid. Dat merk je wanneer consumenten ver na sluiting van de beurs je nog weten te vinden." Ondanks de wederom mooie presentaties blijkt de verslechterde conjunctuur ook van invloed te zijn op de interieurbranche. Niet alleen uit de reacties van exposanten en consumenten, die meer dan ook oriënteren en kritischer zijn, maar ook uit de grootte van de verschillende stands. Wellicht dat met de plannen van het kabinet om de spaarloonregeling af te schaffen en het vrijgekomen bedrag naar believen te laten uitgeven de bestedingen weer toe zullen nemen.

(Parketplein, 02-10-2002)
 
Uzin content met halfjaarcijfers
Uzin Utz (Ulm, Duitsland) rapporteert een concernomzet van 51,1 miljoen euro over het eerste halfjaar van 2002, een geringe daling ten opzichte van de 52,7 miljoen van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,3 miljoen euro. De onderneming (lijmen, primers, egaliseermiddelen, etc.) behaalt inmiddels rond 45 procent van zijn omzet in het buitenland. Bestuursvoorzitter Werner Utz in vakmedium Objekt: "Het lukt ons, net als voorheen, om in een verder deprimerende markt niet alleen op niveau te blijven, maar zelfs om onze positie verder uit te bouwen. Niettemin is het ons volledig duidelijk dat deze dramatische recessie in de bouwnijverheid alles van onze krachten vergt." Utz zegt een strikt kostenmanagement te zullen voortzetten. "We zijn er trots op onder deze omstandigheden geld te verdienen. Dat kunnen er maar weinige nazeggen." Voor de rest van het jaar voorziet de bestuursvoorzitter geen wezenlijke verbeteringen op de Duitse thuismarkt.

(Uzin/Objekt/Parketplein, 30-09-2002)
 
Domotex de parketbeurs?
De organisatie van de wereldvakbeurs voor vloerbedekkingen Domotex te Hannover is er van overtuigd dat Domotex het toonaangevend evenement is voor iedereen die geïnteresseerd is in parket, laminaat en houten vloeren. Dit bleek uit de gisteren gehouden persconferentie te Lage Vuursche. Op Domotex, waar vooral tapijten en kleden te bewonderen zijn, kende het harde segment de laatste jaren een redelijke groei. Echte concurrentie krijgt de beurs al een aantal jaren van de tweejaarlijkse Bau uit München dat vanwege zijn strategische ligging belangrijke exposanten trekt. "Het lijkt erop dat de negatieve effecten van de concurrentie van de beurs Bau aan het afvlakken zijn," stelt Andreas Gruchow van de Deutsche Messe AG. "Zonder Bau trekken we in het harde segment 172 deelnemers. In 2001, met de beurs Bau, viel dit aantal terug naar 115. In 2003, wederom met een editie Bau, verwachten we in deze sector op zijn minst 150 exposanten te mogen verwelkomen." De Deutsche Messe ziet Interzum allang niet meer als een concurrent. Sterker nog, men heeft een groot aantal deelnemers van de Keulse beurs weten af te snoepen. Bij navraag blijkt dat men van de eventuele concurrentie van de Kortrijkse vakbeurs Europarket in 2004 ook niet echt wakker ligt. Men vertrouwt in Hannover op de jarenlange ervaring. Nederlandse exposanten die in 2003 volgens de organisatie meedoen zijn onder meer: Dekora Parket, Inpa, Saffier en T&G Wood International. Domotex 2003 wordt gehouden van 11 tot en met 14 januari.

(Parketplein, 27-09-2002)
 
Parador zoekt bouwmarkten op
De Duitse aanbieder van laminaat en parket Parador wil zijn banden met de bouwmarkten nauwer gaan aanhalen. "We streven ernaar om 40 procent van onze omzet samen met de bouwmarkten te bereiken," aldus bedrijfsleider Volkmar Halbe in vakmedium Holz Online. Momenteel schrijft Parador in dit kanaal zijn omzet met twee cijfers (in miljoenen euro). Vorig jaar boekte de onderneming een omzet van 150 miljoen euro totaal. Over de eerste negen maanden van dit jaar heeft Parador volgens Halbe een 'plus' van 11 procent gedraaid en is dat ook de doelstelling voor 2002 als geheel. Parador is twee jaar geleden begonnen om het bouwmarktkanaal te beleveren. Dat is niet ten koste gegaan van de vakhandel, aldus Halbe.

(Parketplein/Dähne Verlag, 25-09-2002)
 
Bestuurswisseling bij Kährs
Bij de Zweedse parketfabrikant Gustav Kährs, net als Bauwerk Parkett en Parquets Marty onderdeel van de Nybron Flooring International Corporation, is de CEO Michael Bohlin opgestapt. Bohlin werd pas vorig jaar september aangesteld als opvolger van Ola Wilhelmson. Lennard Orsander is nu benoemd als tussentijdse CEO.

(Parketplein/BWD, 23-09-2002)
 
Groei parket en laminaat in GB
Volgens onderzoeksbureau AMA is de Britse markt voor vloerbedekkingen vorig jaar weer gestegen in waarde. In geld gemeten bedroeg de afzet 2812 miljoen euro, een toename van 1 procent ten opzichte van het jaar 2000. Tapijt is met een marktaandeel (in geld) van ongeveer 70 procent nog steeds koploper op de Britse markt, maar verliest ook daar terrein aan met name parket en laminaat. Parket en laminaat hebben samen inmiddels een marktaandeel van 13 procent. Elastische vloeren zijn goed voor 10 procent, steentegels voor 4 procent. Wat laminaat betreft verwacht AMA dat de Britse markt blijft groeien tot aan 2004 met jaarlijks 13 tot 15 procent. De sterke positie van houten vloeren bij de projecten zal waarschijnlijk onder behoorlijke druk komen te staan van de nieuwe 'high performance' laminaatvloeren, aldus de onderzoekers. Ook de particuliere consument zal zich meer dan voorheen gaan richten op betere kwaliteiten laminaat.

(AMA Research/Parketplein, 20-09-2002)
 
3.33,34
Het Nederlandse team na de succesvolle aanval op het wereldrecord Hoogtepunt tijdens de voorbije Parket Expo 2002 was gisteren zonder meer het breken van het wereldrecord parketleggen door het 17-man sterke Nederlandse team. Het oude record dat de Duitsers twee jaar geleden op Domotex vestigden, stond op 3 minuten en 46 seconden. De Nederlanders klaarden de klus (vol vlak verlijmd, eiken en merbau blokken, 7 strooks, in een achthoek) in een tijd van 3 minuten, 33 seconden en 34 honderdste. Wie verder mocht denken dat vrouwen niets te zoeken hebben in de parketbranche, is na het Europees Kampioenschap Parketleggen dat tijdens de beurs werd gehouden weer bedrogen uitgekomen. Bij de feestelijke uitreiking van de prijzen, afgelopen maandag, kon de Oostenrijkse Birgit Schrammel namelijk de tweede prijs ophalen, achter winnaar Daniel Donath (Duitsland) en voor Alexander Eggermont (België). De publieksprijs was voor Stefan Damen. Onder de exposanten waren de meningen na afloop van de beurs verdeeld. Natuurlijk werd er geklaagd over het ontbreken van belangrijke marktpartijen, maar een meerderheid kijkt met een zekere tevredenheid terug. Sommigen dachten doordat exposanten, gezien de beperkte drukte, meer aandacht konden geven aan de standbezoekers. Klaas Bakker van het Genemuidense Cotap, dat onder meer exclusief distributeur is van Novofloor en Alloc Domestic introduceerde, zei zeer tevreden te zijn met de reacties van bezoekers. Ook andere vloerenaanbieders als Fetim, Parket Decor en Oostrowood (beide uit België) oordeelden positief over hun deelname. Organisator Promotions Projects spreekt in een slotbericht van een "compacte en levendige" beurs. "Hoewel enige grote aanbieders ditmaal verstek lieten gaan, kon opnieuw gesproken worden van een geslaagd evenement. In totaal 71 exposanten gaven een representatief beeld van producten die in de parketbranche op de markt zijn," aldus de organisatie. Het bezoekersaantal van Parket Expo 2002 was in de woorden van Promotion Projects wat lager dan voorgaande jaren, maar met name op de tweede beursdag zou de beurshal goed gevuld zijn geweest met bezoek van zakelijk niveau. Op de beurszondag kwamen 1064 vakmensen naar de beurs, op maandag 1416, op dinsdag 939; in totaal 3419. Ter vergelijking: de Parket Expo 2000 trok 4267 bezoekers.

(Parketplein, 18-09-2002)
 
Halverwege Parket Expo 2002
Als voorproefje van de Parket Expo die gisteren van start ging en nog doorloopt tot en met morgen, werd op zaterdag het vierde Europese Kampioenschap Parketleggen (EKP) officieel voor geopend verklaard. De aftrap vond plaats op Instituut Gildevaart te Nieuwegein met onder andere toespraken van EKP-voorzitter Richard van Driel en van Ad van Mierlo, die over een bijzondere talenknobbel bleek te bezitten aangezien hij alle buitenlandse deelnemers in hun moerstaal welkom heette. Op de beurs zelf in de Utrechtse Jaarbeurs zorgden de deelnemers aan de wedstrijd nog tot halverwege de maandagmiddag voor constante drukte op en rond de wedstrijdvloer. Rond de stands viel het bezoek op de zondagmiddag en maandagochtend wat tegen. Drees Klaassen van de Plinten & Profielen Centrale en Hugo Bos van Certus, die ook een stand had op de gelijktijdige DIY-beurs, waren het er over eens dat de zondagochtend zeker de moeite waard was geweest gezien de drukte. Ook Ruud Stam van Schönox vond het begin van de beurs prima, al was wat hem betreft "één dag in plaats van drie" ook in orde geweest. Marga Jansen van Renotec: "Voor ons is zondag een heel goede dag geweest. Momenteel (maandagochtend, red.) is het heel rustig, maar ik ben er zeker van dat later vandaag de beslissers nog moeten komen." Opvallend op de beurs: niet de afwezigheid van de Alliance (want dat was al bekend), wel de duidelijke aanwezigheid van ondernemingen (Deja, Hardeveld, Cotap, etc.) met hun wortels in de woninginrichtingsbranche. Ook de Duitse totaalaanbieder Meister-Leisten laat duidelijk zijn gezicht zien op de Nederlandse markt. Wat de parketteur sowieso niet mag missen is natuurlijk morgen (dinsdag) de wereldrecordpoging parketleggen.

(Parketplein, 16-09-2002)
 
Plato Wood Products met herstart
Op 3 oktober a.s. wordt de fabriek van Plato Wood Products in Arnhem officieel weer in gebruik genomen. Plato ging vorig jaar maart bankroet na een verkeerd inkoopbeleid, zo meldt Houtwereld. Het bedrijf is nu terug op de markt als producent van duurzaam veredelde (zachte) houtsoorten. Naast geplatoniseerde grondstoffen gaat het bedrijf ook eindproducten verkopen als gevelbekleding, maten voor de GWW- en tuinhoutsector en in de toekomst tevens specificaties voor vloeren.

(Houtwereld/Parketplein, 13-09-2002)
 
Vanaf zondag: Parket Expo 2002
Voor de weinigen die vergeten waren het in hun agenda te schrijven: van zondag 15 t/m dinsdag 17 september a.s. vindt in de Jaarbeurs Utrecht de derde editie van de Parket Expo plaats. Op dinsdag wordt tijdens de beurs een poging gedaan het wereldrecord parketleggen te verbeteren. Het huidige record werd januari 2001 gevestigd op de Domotex in Duitsland. Daar werd een achthoek van 15 m2 parket in blokpatroon vol verlijmd gelegd in 3 minuten en 42 seconden. Het vierde Europees Kampioenschap Parketleggen wordt op de beurszondag en -maandag georganiseerd. Daarbij moeten de internationale deelnemers een werkstuk maken aan de hand van een lastige Mondriaan-achtige tekening. De beurshallen gaan elke dag om 10.00 uur open en sluiten op de drie respectievelijke beursdagen om 18.00, 19.00 en 17.00 uur.

(Promotion Projects/Parketplein, 11-09-2002)
 
<< Begin < Vorige 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

Domotex

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Laminaat: kwaliteitsoverzicht kliksystemen
  • Dossier Lamel op kant
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Producenten van egalisatiemiddelen
  • Dossier Trends in bamboevloeren
  • Voorbeschouwingen Domotex en BAU

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com