unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
Woonbeurs kwalitatief hoogstaand
Afgelopen week werd in de RAI voor de negende maal De Woonbeurs Amsterdam gehouden. Op de ruim 33.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte met in totaal 265 exposanten waren 34 deelnemers uit de vloerensector vertegenwoordigd. De Parketmeesters hadden samen met hun leveranciers weer een indrukwekkende stand neergezet. "De stand is ruimtelijk opgezet en dat trekt veel publiek," aldus Parketmeester-voorzitter Ruud van der Woerdt. "Het lijkt me uniek dat je met je concurrenten op één stand vertegenwoordigd bent," meende Edwin Cools van Rooding Parket, dat ook van de partij was op de stand van de Parketmeesters. Laminaatleverancier Quick-Step promootte onder andere Perspective, laminaatplanken met V-groef die gecreëerd wordt bij het in elkaar klikken van de planken. "Perspective verkoopt enorm goed," stelt marketing manager Philiep Caryn. "Wat me echter verbaast is de populariteit van ons tegellaminaat met realistische design en voelbare oppervlaktestructuur. Dit product was vooral gericht op de Amerikaanse markt. Als ik geweten had dat het product het op deze beurs zo goed zou doen, had ik er wat meer ruimte voor ingeruimd." Gezien aanbod en belangstelling blijken planken vloeren het nog steeds goed te doen. De Woonbeurs 2001 was weer in alle opzichten een kwalitatief hoogstaande beurs, daar waren bezoekers en exposanten het wel over eens. Volgend jaar is het de bedoeling dat er aan de consumentenbeurs een vakhal wordt gekoppeld (zie verslag Inter Decor 2001). "Dat is zo goed als rond," vertelt beursorganisator Annette van Baarle. "Je moet de hal zien als een soort van superlounge waar vakmensen elkaar kunnen ontmoeten en van waaruit men ook een bezoek aan de Woonbeurs kan brengen. Binnen de branche bestaat er de behoefte om elkaar jaarlijks te ontmoeten en te informeren over de laatste ontwikkelingen."

(Parketplein, 15-10-2001)
 
Parket in het Spookhuis
Dinsdag aanstaande is het zover. Dan staat het RTL4-programma Spookhuis volledig in het teken van parket. In het programma komen een aantal klachten over parket aan de orde, maar wordt er tevens dieper ingegaan hoe klachten te voorkomen zijn. De redactie van het populaire televisieprogramma heeft daarvoor onder meer opnames gemaakt bij de Centrale Branchevereniging Wonen, VPL en Instituut Gildevaart, waar onder meer een praktijkles werd gefilmd. "Ik heb ze in mijn interview verteld hoe de consument zelf ook op een aantal zaken kan letten," aldus parketopleider Ad van Mierlo. "Zoals: heeft hij te maken met gecertificeerde of gediplomeerde leggers, bij welke organisatie is het bedrijf aangesloten en hoe zit de garantie daar in elkaar (wat overigens niet wil zeggen dat een niet aangesloten parketteur niet een goede vakman kan zijn), dat hij zelf bij de parketteur om informatie kan vragen over het vochtgehalte van het hout en de ondervloer." Hoe positief dit ook alllemaal klinkt, feit blijft dat de insteek van het programma natuurlijk klachten bij parket en houten vloeren is, waardoor er toch een negatieve nagalm blijft hangen. Van Mierlo: "Afhankelijk van hoe men in de opnames snijdt en wat men uiteindelijk uitzendt denk ik dat de uitzending een positief vervolg kan krijgen. Brancheorganisaties leggen de garantiesystemen goed uit en in mijn verhaal krijgt de consument voldoende handvaten waarmee deze een goed product kan kopen. Bovendien wordt duidelijk gemaakt dat er een gedegen vakopleiding is, wat het imago van de branche alleen maar ten goede komt. Maar hoe het ook uitpakt, ik verwacht dat er binnen de branche voldoende mensen worden wakker geschud en mijn telefoon de andere dag zal rinkelen."

(Parketplein, 12-10-2001)
 
Paloheimo wil parketproductie afstoten
De Paloheimo-groep wil zijn verliesgevende parketindustrie afstoten. Het staken van de werkzaamheden van Paloheimo Parquets Oy wordt in overweging genomen omdat geen enkele onderneming van buitenaf interesse lijkt te hebben in een eventuele overname. "We hebben enkele maanden naar kopers gezocht," bericht managing director Eero Raitio. "Staking van onze activiteiten blijft daardoor als enig alternatief over. Twee jaar geleden lanceerden we een uitgebreid herstructureringsprogramma, maar we hebben de verliezen geen halt toe kunnen roepen. Op grond van de zich voortzettende verliezen en de grote investeringsbehoefte bevinden we ons nu in een heel penibele situatie. De definitieve beslissing over onze toekomst zullen we over zes weken nemen na intensief overleg met ons personeel." De parketindustrie van Paloheimo werkt sinds meerdere jaren met voortdurend hoge verliezen. De moeilijkheden werden versterkt door de verslechterde marksituatie voor parket aan het eind van vorig jaar alsook door de gedaalde prijs van parket. Voor de parketfabriek van Paloheimo in Lemoine (Frankrijk) wordt eveneens een koper gezocht. Paloheimo Parquets Oy's jaarlijkse productie beslaat circa 1,3 miljoen vierkante meter. Het bedrijf telt zo'n 200 medewerkers, waarvan er 120 in Finland werken.

(Parketplein/Paloheimo, 10-10-2001)
 
Parketlegcursus afgeblazen
De cursus voortgezet parketleggen die aanstaande dinsdag (4 september) had moeten beginnen gaat definitief niet door. Initiatiefnemer Ad van Mierlo heeft zich tot het laatst toe ingespannen om tenminste het minimum aantal benodigde cursisten binnen te halen (zie nieuws van 8 augustus op deze pagina). "Het is me niet gelukt dit te bewerkstelligen," vertelt Van Mierlo. "Jammer, maar blijkbaar is er geen interesse om dieper en breder over het vak te worden geïnformeerd. Wat de kwaliteit alleen maar ten goede had kunnen komen. Vooralsnog heb ik geen energie om een dergelijke cursus nog eens op te zetten. Wat ik nog het meest betreur is dat ik de 20 enthousiaste docenten uit een keur aan bedrijven die hun medewerking hadden toegezegd, heb moeten teleurstellen. Vakmensen die de cursisten heel wat hadden kunnen bijbrengen over de laatste ontwikkelingen bij tal van producten."

(Parketplein, 31-08-2001)
 
Parketwerknemers wijken af
Volgend jaar worden werknemers die vallen onder de parket-cao ondergebracht in een nieuw loon- en functiegebouw. De inventarisatie van functies, resulterend in 25 verschillende karakteristieken, is inmiddels afgerond. Op dit moment worden deze gewaardeerd en gaat een adviesgroep na hoe de beloning in de praktijk is. Werk- en denkniveau, ervaring, verantwoordelijkheden en communicatieve vaardigheden vormen hierbij de criteria. De eerste resultaten, zo valt te lezen in de jongste uitgave van de Houtkrant van de CNV, tonen aan dat er in de bedrijfstak een groot verschil blijkt te zijn tussen werknemers in parketfabrieken en werknemers in de detailhandel. Hoewel de cao, zoals bekend, beide groepen dekt, zou het volgens de CNV beter zijn als iedere groep een eigen functie-indeling krijgt. Indien het niveau inderdaad verschillend blijkt, kunnen afzonderlijke bedrijven uiteindelijk de vastgestelde functies en loonschalen met de eigen praktijk vergelijken en hiervan afwijken. Als het nieuwe loongebouw staat, wordt er verder gepraat over een definitief beoordelingssysteem.

(Hout- en Bouwbond CNV/Parketplein, 31-08-2001)
 
Synergie Hoebeek-Tarkett
De groep Tarkett Sommer brengt, naast een breed aanbod aan andere vloerbedekkingen, al tientallen jaren in Zweden vervaardigd lamelparket onder de naam Tarkett op de markt. De firma Hoebeek, producent van onder meer massief houten vloeren en plinten, laat nu weten dat zij tot een overeenkomst is gekomen met Tarkett Sommer om het Tarkett lamelparket te gaan verdelen op de Belgische markt. "Door een stijgende consumentenvraag naar houten vloeren, is het duidelijk dat legklare lamelparketten een steeds belangrijker marktaandeel zullen veroveren," verklaart Rudi Hoebeek, zaakvoerder van Hoebeek NV. Tarkett wil zijn belang in de parketvloeren op de Belgische markt uitbreiden en doet daarom een beroep op Hoebeek, het sinds 1904 in houtbewerking gespecialiseerde bedrijf uit Willebroek. Tarkett noemt Hoebeek de ideale partner mede vanwege het specifieke marketingconcept en het logistieke netwerk van Hoebeek voor de Belgische houthandel en de parketteerbranche. Hoebeek steekt op zijn beurt Tarkett een pluim op de hoed, door te verklaren tot deze samenwerking te zijn gebracht door de productie-ervaring, het ruime assortiment en de ecologische en hoge kwaliteitsnormen van haar nieuwe medespeler. Tot het totaalconcept dat voortvloeit uit de synergie tussen Tarkett en Hoebeek behoren aangepaste plinten, overgangsprofielen, onderhoudsproducten, ondervloeren, lijmen en accessoires. De lancering van de Tarkett lamelparketten in een aangepaste Hoebeek-presentatie, gebeurt op Europarket.

(Hoebeek/Tarkett/Parketplein, 29-08-2001)
 
Europa Parket in stukken door
Het op 13 augustus jl. failliet verklaarde Europa Parket BV maakt in stukken verdeeld een doorstart. Midden vorige week werd bekend dat de leg-orderportefeuille van de filialen Barneveld en Neede is overgenomen en dat deze vestigingen weer open gaan. Tegelijkertijd is de orderportefeuille van de door de consument zelf te leggen afhaalvloeren van alle zeven filialen overgenomen. Afgelopen vrijdag zijn ook de legorders van Nieuw-Vennep en Bleiswijk verkocht. Naar verwachting van woordvoerder mr Caris van Dirkzwager Advocaten & Notarissen te Nijmegen, het kantoor van de curator, wordt vandaag (maandag 27 augustus, red.) de handtekening gezet onder het document dat de overname van filiaal Wormerveer regelt. Over Drachten en Utrecht is men nog in onderhandeling, maar waarschijnlijk wordt een en ander deze week afgerond. Er zijn meerdere partijen betrokken bij de reeds overgenomen orderportefeuilles en ook bij de nog lopende onderhandelingen. Hoeveel van de 75 man die zijn ontslagen hun baan terugkrijgen, is nog niet te zeggen. Inmiddels heeft FNV Bondgenoten vermoedens geventileerd dat het Barneveldse bedrijf via een sterfhuisconstructie bewust heeft aangestuurd op een faillissement, nadat werkkapitaal is overgeheveld naar het gezonde Flamingo Parket BV, het nieuwe groothandels- en productiebedrijf. In reactie hierop zegt mr Caris dat dergelijke aantijgingen standaard worden onderzocht, zo ook nu. Europa Parket zelf geeft geen commentaar voordat directeur A. van Geffen bij de bond om opheldering heeft gevraagd.

(Parketplein, 27-08-2001)
 
Parador wint 'Klickstreit'
In de juridische strijd tussen Norske Skog en Parador over de rechten op een lijmvrij kliksysteem, hebben de rechters van de arrondissementsrechtbank van het Duitse Braunschweig zich op 18 juli jl. in het voordeel van Parador uitgesproken. Norske Skog Flooring AS uit Noorwegen claimt een bepaald onderdeel van een klikverbinding voor laminaatvloeren, dat eveneens figureert in een patent van Parador, als het zijne en eiste dat Parador zou stoppen met de verkoop van zijn 'Clever Click'-vloeren. De rechters zagen hiertoe geen aanleiding, nadat Parador in de tussentijd een aanpassing van het profiel heeft openbaar gemaakt. Behalve een kleine partij uit de periode van de introductie op de markt, blijft 'Clever Click' zodoende in de handel. Volkmar Halbe, bedrijfsleider van Parador, zegt ondanks de voor hem gunstige beslissing erover na te denken om in beroep te gaan: "Wij zijn ervan overtuigd dat er wereldwijd talrijke ondernemingen betrokken zijn bij deze juridische strijd en belang hebben bij een diepgravende opheldering van deze affaire."

(Parketplein/DRW-Verlag, 23-08-2001)
 
Vereniging treedt naar buiten
In een persbericht laat de nieuwe Belgische vereniging van parketplaatsers weten dat zij voor het eerst haar gezicht zal tonen op de beurs Europarket, komende maand in Kortrijk. Dan wordt het nieuwe logo kenbaar gemaakt en worden de verdere plannen geopenbaard. Vast staat in ieder geval dat er vanaf januari 2002 een documentatie en info-centrum komt te Ieper. Xavier Desmit, de voorzitter van de vereniging, meldt verder dat er druk gewerkt wordt aan het maken van het opleidingsboek voor parketplaatsers en een lastenboek, dat men voorts bezig is met een geschillencommissie en met expertisezaken en scholing. De vereniging is onafhankelijk en richt zich tot ieder in België die ook maar iets met parket te maken geeft. De vereniging bestaat uit een bestuur met als voorzitter, zoals gezegd, Xavier Desmit, de ondervoorzitter is Sylveer De Dobbelaere en Filip Coveliers heeft de taken van secretaris op zich genomen. Een en ander aangevuld met vakmensen, leveranciers en andere betrokkenen. Meer informatie (en tevens adres van het Belgische DIC in oprichting): Oostkaai 44-C, B-8900 Ieper, telefoon (0032)-(0)57-201676, fax (0032)-(0)57-205052.

(BVvP/Parketplein, 22-08-2001)
 
Organisatie EK-parketleggen op koers
Op 8 augustus is bij Centrum Hout een levensgrote afbeelding van de advertentie van de sponsors van het Europees kampioenschap parketleggen onthuld. De branche blijkt het evenement goed op te pikken. Leveranciers dragen enthousiast hun steentje bij. Hierdoor heeft de organisatie inmiddels het budget weten op te schroeven. Door de inzet van branche en organisatie lijkt het evenement uit te groeien tot een toonaangevend Europees evenement waar andere branches een voorbeeld aan kunnen nemen. Voor de winnaar en de nummers 2 en 3 van de wedstrijd is door kunstenares Brunhilde van Vuuren-Löwe een prachtig bronzen beeldje gemaakt dat beschikbaar wordt gesteld door Eemland Parket, Documentatie Informatie Centrum (DIC) en Amorim Benelux BV. Ook het andere evenement dat op de komende Parket Expo in mei in de Utrechtse Jaarbeurs wordt gehouden ligt op koers. De plannen om het wereldrecord parketleggen (15 vierkante meter parket binnen 4 minuten) te verbreken, worden sinds kort gecoördineerd door een daarvoor speciaal in het leven geroepen Commissie Wereldrecord Parket. Hierin hebben zitting Aart Tibboel (Hatibo), Gerard Pruysen (Pruysen Parket), Jan v/d Kroef en Ad van Mierlo (Gildevaart). Van Mierlo: "De plannen zijn zo goed als klaar. We hebben de film van het Duits wereldrecord bekeken en ik weet het zeker: Dat kunnen wij ook! Het wordt een grandioos spektakel. Ook de televisie heeft al interesse getoond. We hebben voor de eventuele registratie contact opgenomen met het Guiness Book of Records."

(Parketplein, 21-08-2001)
 
Faillissement Europa Parket
Maandag 13 augustus is het faillissement uitgesproken over negen vestigingen van Europa Parket. Eerder dit jaar gaf het bedrijf nog te kennen de winkels te zulllen restylen omdat de omzet achter bleef op de prognose. Dit vanwege de verwikkelingen rond de groothandels- en productieactiviteiten. Zo werden in mei 2000 de groothandelsactiviteiten sterk afgeslankt wat leidde tot de liquidatie van het zusterbedrijf DIN Parkett. Tevens werd een strategische koerswijziging ingezet voor het zusterbedrijf Europa Parkett (Deutschland) GmbH. Flamingo Parket BV werd de nieuwe naam voor het groothandels- en productiebedrijf. De directie stelt dat dit bedrijf geen problemen kent en dat het faillissement puur de detailhandelsvestigingen betreft. "Begin dit jaar hebben we een serieuze reorganisatie in gang gezet. De negatieve marktontwikkelingen hebben ons uiteindelijk de das om gedaan. We hopen nu dat de curator een doorstart mogelijk maakt voor de gezonde zaken van Europa Parket," aldus directeur A. van Geffen. "Het onderzoek naar deze doorstart is vrij serieus. We verwachten hierover volgende week meer duidelijkheid over te krijgen. Dat is ook nodig want hiermee kun je een het aantal gedupeerde consumenten opvangen. Ben je te laat dan raak je een groot deel van je orderportefeuille kwijt. De curator deelt deze mening ook. De curator zal daarnaast zo goed als het kan de belangen van de betrokken leveranciers in ogenschouw nemen."

(Parketplein, 15-08-2001)
 
Directiewisseling Woodpecker
Rob van der Hoort is sindskort de nieuwe directeur van Woodpecker uit Mijdrecht. Van der Hoort is geen bekende uit de branche. Hij was eerder werkzaam als commercieel directeur bij Sparta Fietsen. Ook Tarkim kende een wisseling van de wacht. Daar is Aad van Noort aangetrokken als nieuwe directeur. Bart Otto kon daardoor begin deze week zijn werkzaamheden als directielid neerleggen. Hans Ebbelink blijft nog wel tot 1 oktober als directeur aan Tarkim verbonden. Steven Otto blijft voorlopig nog aan als directeur van Woodpecker.

(Parketplein, 14-08-2001)
 
Weinig animo voor parketcursus
Op 4 september moet volgens planning op het Instituut Gildevaart te Nieuwegein de cursus voortgezet parketleggen van start gaan. De kans dat de cursus doorgaat is echter op dit moment zeer klein. "Als op 20 augustus niet tenminste tien deelnemers zich hebben aangemeld zie ik me genoodzaakt de cursus af te blazen," vertelt een teleurgestelde Ad van Mierlo, parketopleider op Instituut Gildevaart. "Ik heb nu nog maar drie aanmeldingen binnen." De cursus voortgezet parketlegggen is bedoeld voor diegenen die de beschikking hebben over een diploma niveau 2, over diverse certificaten van parketcursussen, of tenminste vijf jaar legervaring en/of verkoopervaring. Van Mierlo: "Bij de voortgezette cursus wordt veel dieper, maar ook breder, op elk onderdeel ingegaan. Er wordt lesgegeven door een keur aan docenten uit het vak. Men wordt breed geïnformeerd door tal van producenten die op hun eigen terrein, variërend van lijmen en lakken, tussenvloeren, hout, enzovoorts, uitleg geven aan de cursisten. Wanneer men bij wil blijven is deze cursus onmisbaar; zeker voor diegenen die een leidinggevende functie willen gaan bekleden." Belangstellenden kunnen zich tot 20 augustus opgeven bij Instituut Gildevaart ter attentie van Mevrouw Ria Nederend, Postbus 28, 3430 AA Nieuwegein.

(Parketplein, 08-08-2001)
 
Nieuwe controleronde SZW
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat weten dat de Arbeidsinspectie het gebruik van vluchtige organische stoffen verder gaat controleren. Zo'n 1000 bedrijven waar regelmatig wordt gewerkt met vluchtige organische stoffen, worden door de Arbeidsinspectie bezocht. Daarnaast worden ongeveer 150 bedrijven in de grafische sector en in de sector autospuiterijen geïnspecteerd. Sinds 1 oktober 2000 geldt voor de grafische sector en voor autospuiterijen een vervangingsplicht. De Arbeidsinspectie gaat controleren of werkgevers in deze sectoren zich aan de nieuwe regels houden. Zoals bekend werd de vervangingsplicht voor binnenschilders en tapijt- en parketleggers al eerder van kracht. De Arbeidsinspectie heeft in een eerder inspectieproject al hierop gecontroleerd. Bedrijven waar verder regelmatig met vluchtige organische stoffen wordt gewerkt, zijn te vinden in onder meer de sectoren bouwnijverheid, scheepsschoonmaak, textiel en metaalbewerking. De Arbeidsinspectie gaat in deze sectoren bekijken in hoeverre gebruik wordt gemaakt van vluchtige organische stoffen. Daarnaast wordt bekeken of werkgevers aandacht hebben besteed aan de risico's van het gebruik van deze stoffen en welke maatregelen werkgevers hebben getroffen om de risico's te verminderen. Ook de binnenschilders en tapijt- en parketleggers zullen in dit deel van het project opnieuw worden gecontroleerd.

(Parketplein/SZW, 06-08-2001)
 
'Step into the future'

Onder het marketingmotto 'Interieurtrends spelen een steeds belangrijker rol in keuze en advies rond vloerbekleding', presenteert Europarket komende september de randmanifestatie 'Step into the future'. Vloeren verkopen is lang niet meer zo eenvoudig als voorheen, zo lijkt de Kortrijkse beursorganisatie in een persbericht te willen suggereren. "Voordien waren technische, functionele en praktische kenmerken van primordiaal belang. Nu zijn deze elementen ruim onvoldoende als verkoopsargument. Trends en stijlen en het daarin plaatsen van het product, spelen minstens even sterk mee." Europarket wil vanaf de editie 2001 haar exposanten en bezoekers informeren over wat komen zal in de interieurwereld. In het kader van 'Step into the future' komt er een Trendforum, centraal gelegen in de beurs, waar aan de hand van een aantal thema's de nieuwe tendensen in de woonsector algemeen, en de vloerproducten specifiek, zullen worden toegelicht. Praktisch is de stalenbank met productstalen van de exposanten, die al een toepassing zijn van de aangehaalde thema's. Verder zijn er dagelijks trendseminars voor de uitdieping van een en ander. Ook de parketbranche ontkomt niet - of zij nou wil of niet - aan de benoeming van de woonthema's voor de nabije toekomst. Dat zijn respectievelijk Memories (nostalgisch, artisanaal, rustiek, gebruikt, eventueel gewit), Forties (design van vroeger, vintagelook, luxe, lounge-effect) en Smarties (technische snufjes, optische effecten, kleur, fun, flexibel). Voor meer info en reserveringen, zie: www.europarket.com.

(Parketplein/Europarket, 01-08-2001)

 
Duitse parketindustrie somber
Ralph Plessmann, de voorzitter van de vereniging van Duitse parketproducenten (VDP) maakt zich ernstige zorgen over de recente terugval van het aantal goedgekeurde nieuwbouwplannen in zijn land. Die zijn met zo'n 25 procent ingezakt. Op de onlangs gehouden jaarvergadering van de VDP sprak Plessmann over "een instorting met het karakter van een aardverschuiving". Positief was hij over de ongebroken trend van de vraag naar natuurlijke materialen zoals hout, gemengde gevoelens had hij over de sterke groei van 'concurrent' laminaat. Het verbruik van parket is vorig jaar niettemin met 7 procent gegroeid in Duitsland tot een totaal van rond 23,5 miljoen vierkante meter. De voorman merkte wel bezorgd op dat de eigen parketindustrie in toenemende mate marktaandeel verliest, vooral bij de massieve parketsoorten. In dit segment zijn de Duitsers op hun thuismarkt nog maar goed voor een kwart. Concurrentie komt vooral van de veel goedkopere Oost-Europese fabrikanten, maar ook uit China. De oprukkende Polen leveren bijvoorbeeld mozaïekparket voor 12 DM per meter. "Als het niet lukt om ons door middel van marketing, productmix en service te onderscheiden, om zodoende volumes en eventueel ook prijzen enigermate stabiel te houden," zo waarschuwde Plessmann, "dan kan het voor het segment massief parket dramatisch worden." Ook op de exportmarkten (min 10 procent) lijkt de Duitse parketindustrie bezig zichzelf uit de markt te prijzen. Plessmann wijst in deze op het belang van kostenbesparingen en rationalisaties in de productie. De voorzitter geeft "newcomer" fijntjes de raad mee zeer goed te overwegen of zij iets te zoeken hebben op de Duitse markt. "Het geld dat hier vroeger verdiend werd behoort echt tot het verleden."

(Parketplein/Objekt-Verlag, 31-07-2001)
 
7 Van de 10 bedrijven op internet
Uit onderzoek van Nipo-Interactive in opdracht van het zakenblad Bizz blijkt dat 70 procent van de Nederlandse bedrijven nu is aangesloten op internet. Van de 100 bedrijven hebben er 43 een internetaansluiting, maar geen website, 20 hebben een eigen website, maar zonder verkoop, 5 onderhouden een website waarop wel producten of diensten worden verkocht en 2 bezitten een site die orders geautomatiseerd afhandelt. De zakelijke dienstverlening en de groothandels doen duidelijk het meeste met internet. Opvallend is dat kleine bedrijven (minder dan tien medewerkers) relatief vaak via internet handelen. Slechts 42 procent van de bedrijven die verkopen via het net zegt winst te maken. Volgens Bizz kan dat komen doordat de meeste bedrijven nog niet zolang online zijn. Ook aanloopproblemen kunnen zorgen voor een achterblijvende omzet. Detaillisten die geld willen verdienen op het internet kunnen volgens Bizz het beste kiezen voor de E-tailer strategie, omdat die het beste aansluit bij wat die bedrijven al doen. Deze strategie komt er in wezen op neer dat men zijn bestaande assortiment ook via internet afzet. Zo'n soort site kan ook interessant zijn om al bestaande klanten te verleiden tot het doen van herhalingsaankopen. (Misschien na de woonkamer ook een vloer voor de slaapkamer verkopen?). Aan de consumentenkant begeeft inmiddels meer dan de helft van de Nederlandse kopers zich op internet, zo meldt Pro Active International op basis van de halfjaarlijkse Nationale Internet Monitor. Het onderzoeksbureau raamt de e-commerce omzet op de consumentenmarkt dit jaar op 2,1 miljard gulden, een half miljard meer dan het jaar ervoor. In de zakelijke markt wordt dit jaar een omzet van 5,5 miljard gulden gemaakt, beduidend meer dan de 3,3 miljard van vorig jaar. Volgens Pro Active heeft 15 procent van de Nederlandse internetters de afgelopen weken een besteding gedaan of zich online georiënteerd op een aankoop. De gemiddelde particuliere online-aankoop bedraagt bijna 200 gulden, in de zakelijke markt is dat ruim 1000 gulden. Computerhardware is het meest populaire product. Zie ook het artikel 'Creatief online vloeren verkopen' van 7 mei jl. op deze pagina.

(Bizz/Pro Active/Parketplein, 27-07-2001)
 
Nieuwe projecten Brancheplatform
Afgelopen vrijdag vond de vierde vergaderronde van het Branche Platform Parket plaats. Parketopleider Ad van Mierlo licht toe dat het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) en het Verbeterteam Wonen een plan hebben ontwikkkeld dat een stuk verder gaat dan werving en scholing. "Het HBA gaat een 'branchecode' opstellen waarin de eisen komen te staan waaraan elk fatsoenlijk bedrijf dient te voldoen. We hopen dat de branche hierachter gaat staan. Een en ander wordt nu verder uitgewerkt en voorgelegd aan alle partijen van het platform met het verzoek om daar nog vóór september commentaar op te leveren." Verder valt te melden dat het Verbeterteam Wonen bezig is met het opzetten van een wervingsproject met een MLK-school. Instituut Gildevaart zit ook niet stil en besteedt energie aan het opzetten van een project met buitenlanders. Ad van Mierlo: " Ik ben bezig met inburgeringsprojecten in Utrecht en Amsterdam. Na verloop van tijd, na een of anderhalf jaar, als het onderwijs in de Nederlandse taal een eind is opgeschoten, willen we met de respectievelijke ROC-instituten daar vakopleidingen centraal gaan stellen." Van Mierlo meldt verder nog dat Gildevaart zojuist een breed, landelijk onderzoek heeft afgerond naar de scholingsbehoefte in de parketbranche. "Daaruit blijkt duidelijk dat het besef dat het absoluut geen luxe is om op te leiden, dat een opleiding een investering is en geen kostenpost, nog lang niet zo wijdverbreid is als we zouden wensen. Ook en met name onder de ZZP'ers, prima uitzonderingen daargelaten natuurlijk. 'Opleiden is duur', zegt de branche en 'een werknemer die werkt levert meer op dan eentje die studeert', - maar dát is niet zo: tijdens het opleidingstraject kost 't juist niks, vanwege de vele subsidiemogelijkheden! We zullen er dus nog flink aan moeten trekken om iedereen wakker te schudden. Want meer scholing is meer kwaliteit, en dat betekent minder klachten en een beter imago. Ook de brancheorganisaties CBW, VPL, PGN en Parketmeesters mogen wat mij betreft meer doen om vakgerichte opleidingen beter onder de aandacht van hun leden te brengen. Of zie ik het misschien verkeerd?" zo besluit Ad van Mierlo. "Al die klachten bestaan niet en alles is dus in orde?"

(Parketplein, 25-07-2001)
 
Laminaatplanken bij Quick Step
In een persbericht vraagt Unilin Decor uit Wielsbeke aandacht voor zijn nieuwe generatie laminaatvloeren: de Quick Step 'Perspective' laminaatplanken. Het naar eigen zeggen unieke karakter van dit product ligt in de subtiele V-groef die gecreëerd wordt bij het in elkaar klikken van de panelen. De langse zijden van de laminaatplanken zijn afgeschuind en bekleed met een decoratieve layer. Het resultaat is een Quick Step-Uniclic laminaatvloer met het uiterlijk van een 'echte' plankenvloer, aldus de fabrikant. De consument hoeft er in de winkel net geen tachtig gulden per vierkante meter voor neer te leggen. Het product wordt in Nederland, vanaf de zomer, afgezet bij 4500 woninginrichters, interieurwinkels, decoratiezaken en parketspeciaalzaken. Afgelopen mei werd het Uniclic-systeem nog in Engeland bekroond met de 'British Contract Flooring Association Award'.

(Quick Step/Parketplein, 24-07-2001)
 
Europarket 2001
Van 23 tot en met 25 september wordt in Kortrijk de tweede editie van Europarket gehouden, de internationale vakbeurs voor parket, laminaat, kurkvloeren en toebehoren. De organisatie heeft inmiddels meer dan 100 exposanten ingeschreven, die tezamen 13.000 vierkante meter beursvloer gaan vullen met hun producten. In een persbericht wordt de ambitie uitgesproken om van de relatief jonge manifestatie hét Europese trefpunt te maken voor de parketsector. Een eerste bewijs voor dat streven lijkt het grote aantal buitenlandse exposanten (40 procent van het aanbod) dat komend najaar naar Kortrijk afreist. Daarnaast gaat de beurs op Europees niveau vakbezoekers warm maken voor het evenement. Wat de opzet van het geheel betreft zegt Europarket "af te willen rekenen met het concept van de mega(bouw)beurzen, waar slechts een gedeelte van het aanbod voor de bezoeker met interesse voor houten vloerbekleding van toepassing is." Europarket wil een gespecialiseerde nichebeurs zijn rond houten vloeren, waarbij, in de woorden van de organisatie, gemoedelijkheid en direct contact centraal staan. Aan de exposantenkant zijn de Belgen goed vertegenwoordigd met een groot aantal bedrijven dat naam heeft gemaakt als vloerenaanbieder of toeleverancier. De interessante Nederlandse afvaardiging bestaat uit onder meer Amorim, Befag, Certus, Flamingo, Henkel, Hermadix, Hupperichs, Inpa, Invent, Mac Lean, Moso, Overmat, Plyboo, Renotec, Saffier International, Solida, Unifloor en Zendac. Binnenkort leest u op deze pagina meer over de randmanifestaties op de beurs.

(Kortrijk-Xpo/Parketplein, 20-07-2001)
 
Hornitex voorlopig gered
De curator van het armlastige Hornitex, dat onder meer naam heeft gemaakt als producent van laminaatvloeren, meldt dat productie en werkgelegenheid voorlopig veilig zijn gesteld. Reden voor al teveel optimisme is er echter niet, stelt hij. Hornitex staat voor ongeveer driekwart miljard DM in het rood. Met het eerder verkregen krediet (zie het bericht van 5 juli jl.) kunnen de maandelijkse loonkosten van 20 miljoen DM een tijd lang worden gedekt. De directie van het bedrijf, de familie Künnemeyer, is inmiddels zijn beslissingsbevoegdheid ontnomen en mag alleen nog adviserend optreden. Meerdere partijen uit Europa en daarbuiten hebben zich gemeld om Hornitex of delen ervan over te nemen.

(Parketplein/DRW-Verlag, 18-07-2001)
 
Werkgroep verder met label
De nieuwe Werkgroep Parketplaatsers lijkt goed op stoom te liggen. Secretaris Filip Coveliers verwacht geen problemen met de uitbreiding van het van origine Vlaamse initiatief naar de Waalse beroepsgenoten en meldt dat voor komende augustus een branchebrede mailing staat gepland met de bedoeling om zoveel mogelijk nieuwe leden binnen te krijgen. Duidelijk is dat de nieuwe club als autonome beroepsvereniging moet gaat opereren. Coveliers: "De Werkgroep Parketplaatsers fungeert als een onafhankelijke vereniging, maar zo te zeggen in de schoot van de Confederatie Bouw - Vlaamse Schrijnwerkers. Dat wil zeggen dat de Vlaamse Schrijnwerkers ondersteuning bieden op het vlak van het secretariaat, de infrastructuur en financiële middelen." Inmiddels is er een kerngroep van actieve leden geformeerd die zich met diverse taken bezighoudt, onder meer het ontwikkelen van een kwaliteitslabel voor parketleggers. Verwacht Coveliers niet dat het voor de consument verwarrend wordt als zowel Febelhout naar buiten komt met een certificaat voor gekwalificeerde parketteurs, als ook de nieuwe beroepsvereniging met zijn label? Filip Coveliers: "De parketleggers moeten zelf kijken wat ze willen. Willen ze zelf iets ontwikkelen of bijvoorbeeld aansluiting zoeken bij Qualibouw? Het lijkt mij wel dat we uiteindelijk in het belang van de consument verder moeten kijken hoe we tot één label kunnen komen." Marc de Poorter van Febelhout laat in een reactie per e-mail weten dat "een algemeen breed onafhankelijk overlegplatform voor de consument duidelijker zou zijn en promotie zou bevoordelen, wat wij zonder twijfel kunnen ondersteunen."

(Parketplein, 16-07-2001)
 
FEP: overcapaciteit parketmarkt
De voorzitter van de Europese Federatie van Parketfabrikanten (FEP), Dieter Betz, heeft op het onlangs in Dresden gehouden congres de goede resultaten van de Europese parketindustrie in het jaar 2000 benadrukt, maar traditiegetrouw ook een aantal waarschuwingen laten horen. Gezien de huidige terugval in economische activiteit drukte hij de leden van de FEP op het hart om ten volle te profiteren van de 'intrinsieke eigenschappen' van parket boven andere vloerbedekkingsmaterialen, aangezien er in veel Europese landen nog voldoende mogelijkheden zijn voor een verdere groei van het verbruik. Zowel consumptie als productie van parket hebben in 2000 een toename laten zien. Betz wees er echter op dat met het recentelijk ingebruiknemen van nieuwe productiefaciliteiten, er een toestand van overcapaciteit is ontstaan. Deze moet aandachtig in de gaten worden gehouden door alle betrokkenen, zo stelde hij. Betz refereerde tevens aan innovatie, zoals de ontwikkeling van lijmvrije legsystemen voor parket, als een manier om het marktaandeel te verhogen. (Voor FEP-statistieken 2000, zie bericht van 22 juni op deze pagina).

(FEP-persbericht/Parketplein, 13-07-2001)
 
Witex steviger op markt USA
Witex AG uit het Duitse Augustdorf is de volgende uit de rij van Europese laminaatproducenten die ambitieuze plannen aankondigen voor de Amerikaanse markt. Ulrich Windmoeller, de algemeen-directeur van het concern, treedt terug als directeur van Witex USA en maakt plaats voor iemand uit de Amerikaanse gelederen. Deze Stephen Newman krijgt als belangrijkste taak mee om te zorgen voor productiefaciliteit ter plaatse, om aldus aan de snelle groei van het bedrijf tegemoet te kunnen komen. "Ons huidige ondernemingsmodel van regionale productie zal meer efficiency toevoegen aan ons distributieproces. Dit zal positief doorwerken in de winsten van onze distributiepartners," aldus de nieuwe directeur. Witex heeft vorig jaar nog een dochterbedrijf in Polen opgezet. In betrekkelijk korte tijd is voor Witex de omzet buiten Duitsland aanzienlijk belangrijker geworden dan de omzet op de thuismarkt.

(Parketplein/FCW/Witex, 11-07-2001)
 
VS start met certificering
Terwijl in Nederland en België gediscussieerd wordt over het nut van certificering (zie column in de rubriek parketpodium) kan de parketteur in de Verenigde Staten binnenkort na het volgen van cursussen aanspraak maken op de daarbij behorende certificaten. "De waarde van het certificatieprogramma is dat hierdoor de professionals in de branche zich kunnen onderscheiden," vertelt Chris Davis van initiatiefnemer World Floor Covering Association (WFCA). "De echte waarde zit in het gebruik ervan. Een verkoper die merkt dat de klant naar een ander bedrijf wil gaan kan deze er op attent maken dat dit niet nodig is. Hij is immers al bij een competent en gecertificeerd bedrijf en hoeft niet te twijfelen aan het vakmanschap." Er zijn drie certificaten te behalen: een voor de bedrijfsleiding/manager (CFE=Certified Flooring Executive), een voor administratief en uitvoerend personeel (CFP=Certified Flooring Professional) en een voor de verkoper (CFS=Certified Flooring Salesperson). De kandidaten die de cursus willen volgen moeten documenten overhandigen waaruit blijkt dat zij tenminste drie jaar in de vloerenbranche werkzaam zijn geweest. Het certificaat dient na drie jaar te worden vernieuwd. De WFCA kan overigens een uitzondering maken voor professionals die al meer dan 15 jaar in het vak zitten en hun sporen daar ruimschoots hebben verdiend. De WFCA beoordeelt in deze gevallen per persoon of deze aanspraak maakt op een certificaat zonder daarvoor het bijbehorende examen te hebben gedaan.

(Parketplein/WFCA, 09-07-2001)
 
Banken steunen Hornitex
" De Deutsche Bank en IKB, beide te Düsseldorf, gaan het in betalingsproblemen verkerende Hornitex van voldoende krediet voorzien om de werkzaamheden te kunnen voortzetten. Met het arbeidsbureau, de ondernemingsraad en de werkgeversorganisatie is men bovendien overeengekomen om de uitbetaling van de circa 2800 werknemers te gaan voorfinancieren. (Zie ook het bericht van 2 juli jl. op deze pagina). Volgens de curator betekent een en ander dat "in dit problematische geval de voorwaarden zijn geschapen voor een onmiddellijke voortzetting van de productiebedrijven." Dat houdt dus in dat Hornitex - met de huidige directie aan het roer - weer kan gaan draaien. Hij meldt tevens dat diverse potentiële investeerders al blijk hebben gegeven van hun belangstelling, hetzij voor de onderneming als geheel, hetzij voor een of meer van de zelfstandige dochterbedrijven. Zoals bekend heeft Hornitex ook een laminaatvloerendivisie. Eerste prioriteit ligt volgens de curator nu bij het financieel gezond maken van het bedrijf.

(Parketplein/Hornitex, 05-07-2001)
 
Klu(n)s!
De uitbundige hoeveelheid doe-het-zelf-programma's die op de tv te zien is, zorgt ervoor dat onhandige huizenbezitters de waarde van hun pand met duizenden guldens reduceren. Het gemak waarmee behendige vaklieden op de buis een klus klaren, inspireert blijkbaar tallozen om pogingen te ondernemen om zelf de grote metamorfose te bewerkstelligen. Met rampzalige gevolgen, zo blijkt uit een Brits onderzoek onder makelaars. Uit het onderzoek komt naar voren dat de leden van deze beroepsgroep met grote regelmaat huizen tegenkomen waar met de verbouw enorme bokken zijn geschoten. "Mensen zien op televisie hoe gemakkelijk het gaat en denken dan dat ze het zelf ook wel kunnen. Dat blijkt tegen te vallen." Slecht gepleisterde muren (schadepost bij verkoop: 10 duizend gulden) en een verprutste aanbouw (minus 30 duizend) zijn evidente voorbeelden van te hoge eigendunk. "Slecht doe-het-zelven kwam altijd al voor, maar dankzij de televisie neemt het stormenderwijs toe", aldus een verontruste zegsman.

(Parketplein/Zibb, 04-07-2001)
 
Hornitex in de problemen
Hornitex, één van Duitslands grootste producenten op het gebied van houtmaterialen en decoratief laminaat, heeft vlak voor het weekend verklaard niet meer in staat te zijn om aan zijn geldelijke verplichtingen te voldoen. Het bedrijf ontbeert de benodigde liquide middelen ten bedrage van 130 miljoen DM. "De intensieve onderhandelingen die de leiding van Hornitex de afgelopen weken en dagen met een consortium van tien banken heeft gevoerd zijn op niets uitgelopen. Vier banken weigerden hun steun te verlenen aan een ingrijpend liquiditeitsplan dat was opgesteld door deelnemende banken, factoringspartners, kredietverzekeraars, Nordrhein-Westfalen en vennoten," aldus Hornitex. Hiermee is volgens Hornitex de weg naar een "veelbelovende sanering" verspert. De crisis bij Hornitex is opmerkelijk. Op de vakbeurs Interzum sprak directie-voorzitter Otto Künnemeyer alle crisis- en overnamegeruchten nog tegen. Volgens het bedrijf was 2000 een succesvol jaar, ondanks de moeilijke marktsituatie. Hornitex investeerde in 2000 meer dan 200 miljoen DM, meer dan in de voorgaande jaren. Ook de eerste vier maanden van 2001 waren naar tevredenheid van de directie van Hornitex. Het Duitse concern is in de parketbranche bekend om zijn acht collecties laminaat waaronder: Super plus, Super, Comfort en Home. "De afnemers van Hornitex-laminaat hoeven zich geen enkele zorgen te maken," vertelt Solida-directeur Hans Muusz, die de laminaatproducten van Hornitex in Nederland op de markt brengt. "In Duitsland bestaat sindskort een wet die het een bedrijf mogelijk maakt slechte onderdelen te failleren en met de goede verder te gaan. Waarschijnlijk is deze wet in het leven geroepen om bedrijven een duwtje in de rug te geven vanwege de verontrustende economische situatie in Duitsland. Ik heb vanuit Duitsland vernomen dat de divisie laminaat gewoon doorgaat. Wij hebben nog voldoende laminaat op voorraad en krijgen bovendien aanstaande woensdag weer aangeleverd." .

(Parketplein/Hornitex, 02-07-2001)
 
Unilin versterkt positie in VS
" Unilin neemt de laminaatproductie in Thomasville van het Amerikaanse bedrijf Columbia Flooring over. De overname zal naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar worden afgerond. Naast deze overname zal de productie van Columbia's bestaande verlijmde en lijmloze laminaatsystemen door Unilin worden uitgevoerd. Unilin wil de productie voor de Amerikaanse markt zoveel mogelijk in de Verenigde Staten zelf uitvoeren. Hetzelfde geldt ten aanzien van de distributie waarvoor het onlangs een aantal overeenkomsten met Amerikaanse distributeurs afsloot. "De verkoop is een win-win-situatie voor beide bedrijven en klanten," stelt Columbia-directeur David Wootton in het vaktijdschrift National Floortrends. "De Amerikaanse laminaatmarkt verandert. Met de introductie van lijmvrije systemen daalt de prijs van het verlijmde laminaat drastisch. Een samenwerking met een producent zoals Unilin, die in staat is grote volumes neer te zetten, biedt daarbij uitkomst." Philiep Caryn, marketing manager bij Quick Step: "De vraag naar onze producten in Amerika overtreft onze stoutste verwachtingen. Logistiek gezien is het daarom beter de productie zoveel mogelijk in de Verenigde Staten uit te voeren dan de producten iedere keer vanuit Europa naar Amerika te moeten verschepen." .

(Parketplein/National Floortrends, 29-06-2001)
 
EPLF versus HDM
HDM (Holz Dammers GmbH) heeft zich onlangs met succes verweerd tegen een aanklacht van de EPLF, de Europese vereniging van laminaatproducenten. Het was de tweede maal dat de EPLF de rechter inschakelde (nu in hoger beroep) om te verhinderen dat HDM zijn via een elektronen-techniek vervaardigde vloerpanelen onder de noemer 'laminaat' op de markt brengt. De rechters in Düsseldorf wijzen erop dat het verwijt dat de consument in verwarring wordt gebracht, niet stand houdt. De EPLF beweert dat een verschil tussen productiewijzen een gelijke benaming in de weg staat. Volgens de rechtbank heeft het criterium 'productiewijze' voor de consument echter geen enkele betekenis. Ook het argument dat 'Elesgo' niet voldoet aan de DIN-norm EN 13-329 overtuigde de rechter niet, omdat DIN-normen geen rechtsnormen zijn maar al of niet op te volgen aanbevelingen. Kees Tempelaars van HDM Benelux te Peer zegt blij te zijn met de uitspraak. "Blijkbaar zag men ons als een bedreiging, zodat men tegen ons begon te ageren, met de bedoeling ons via de rechter uit de markt te halen. Niet dat we daar heel erg mee zaten, want we zijn succesvol genoeg met onze hoogglans en klik en dergelijke. Maar natuurlijk stemt zo'n uitspraak wel tot tevredenheid." Tempelaars claimt dat HDM een revolutionaire high-tech lamineertechniek gebruikt die eigenschappen oplevert waar de overige industrie niet aan zou kunnen tippen.

(DRW-Verlag/Parketplein, 27-06-200)
 
<< Begin < Vorige 181 182 183 184 185 186 187 188 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Dossier producenten van fineervloeren: wat is nieuw?
  • Dossier traprenovatie
  • Dossier parketzepen: wie biedt wat?
  • Dossier aanbieders laminaat & designvloeren in XXL formaat
  • Dossier lakken en olie met antibacteriële eigenschappen
  • Dossier producenten Hongaarse punt en visgraat: massief en meerlaags

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com