unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

5481 STEP banner

nieuws
Nieuwe accountmanagers Amorim Benelux
Lex-KeijzerLex Keijzer.
Wouter-SprangersWouter Sprangers.
Rik CremersRik Cremers.

Amorim Benelux heeft zijn salesteam voor Nederland uitgebreid met een drietal accountmanagers. Aanleiding is de toenemende vraag naar de kurkgerelateerde vinylvloeren van Wicanders voor residentieel en projectmatig gebruik.

Lex Keijzer is de nieuwe accountmanager West/Randstad/Utrecht. Hij is mobiel te bereiken op het nummer 06-15082385 en via e-mail op het adres lkeijzer.ar.nl @ amorim.com. Wouter Sprangers neemt Zeeland/West-Brabant/Tilburg onder zijn hoede. Hij is bereikbaar op 06-21999387 en wsprangers.ar.nl @ amorim.com. Rik Cremers ten slotte is verantwoordelijk voor Midden-Nederland/Limburg. Hij is bereikbaar op 06-55363675 en rcremers.ar.nl @ amorim.com.

Door deze versterking is het Tholense bedrijf volgens verkoopdirecteur Bart Nietsch beter in staat om in te spelen op de groeiende vraag naar de tweelaagse, zwevende kurk– en vinylvloeren van Wicanders. Binnenkort volgt op Domotex nog de introductie van nieuwe producten en een uitbreiding van bestaande collecties.

(Parketplein, 24-11-2017)

 
Omzetgroei bouwbedrijf door de helft

cbs-speciaal-bouw-q3De bouwomzet groeide in het derde kwartaal weliswaar voor het twaalfde kwartaal op rij, maar de toename van 3,1 procent was de kleinste in bijna twee jaar, zo meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Bouw. In het eerste halfjaar van 2017 groeide de omzet nog ruim 6 procent, terwijl die in het laatste halfjaar van 2016 nog met meer dan 8 procent was toegenomen.

Steeds meer ondernemers geven aan dat personeels- en materiaaltekorten hun bouwactiviteiten belemmeren. Tot anderhalf jaar geleden speelden deze belemmeringen in de bouwsector niet. Toen was onvoldoende vraag voor ondernemers juist de grootste belemmering voor hun bouwactiviteiten.

In deze periode van toenemende vraag naar bouwdiensten enerzijds en toenemende belemmeringen voor de bouwproductie anderzijds, groeit ook het aantal bouwondernemers dat verwacht hogere tarieven te berekenen. Meer dan de helft zelfs van de bouwondernemers gaf aan het begin van het vierde kwartaal aan een tariefstijging te verwachten.

De afwerkingsbedrijven binnen de deelbranche van de gespecialiseerde bouw noteren in het voorbije kwartaal een omzetgroei van 3,6 procent. In het eerste en tweede kwartaal bereikten zij nog plussen van tussen de 7,5 en 8 procent. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

Bij de gespecialiseerde bouwbedrijven als geheel stokt de groei na elf kwartalen. In het derde kwartaal was hun omzet gemiddeld net zo hoog als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Wel zijn er opmerkelijke verschillen. Zo zagen grote bedrijven hun omzet met 7,0 procent dalen. Hun omzet is al drie kwartalen achter elkaar verminderd. Kleine bedrijven zagen daarentegen hun omzet met 5,5 procent stijgen, middelgrote bedrijven met 2,1 procent. Binnen de gespecialiseerde bouw zagen bouwinstallatiebedrijven als enige hun omzet voor het tweede kwartaal op rij met enige procenten afnemen.

(Parketplein, 24-11-2017)

 
EPLF stelt ‘Innovatiemanifest’ op
Max-von-Tippelskirch-17Max von Tippelskirch, vice-voorzitter van de EPLF: ‘Hoge normen zijn een bepalende factor’ (foto: EPLF/Swiss Krono).
EPLF-InnovatiemanifestVoorzijde EPLF-Innovatiemanifest.

De in de EPLF verenigde Europese laminaatfabrikanten hebben een heus ‘Innovatiemanifest’ opgesteld, te omschrijven als een strijdplan voor de lange termijn dat de voordelen onderstreept van kwaliteitslaminaat van Europese origine. Het manifest is het antwoord van de vereniging op ontwikkelingen in de vloerenmarkt. "Het doel van onze vereniging is om een krachtige claim neer te leggen voor het Europese laminaat. Wij willen momentum scheppen voor het Europese laminaat van morgen,” aldus gewichtige woorden van Max von Tippelskirch, vice-voorzitter van de EPLF. “Het EPLF-Innovatiemanifest is een nieuw strategisch document dat formuleert hoe de EPLF zichzelf ziet en bepaalt de leidende beginselen voor ons toekomstige verenigingswerk.”

Onder het bestaande motto ‘Quality and Innovation made in Europe’ wil de EPLF het veertig jaar geleden gelanceerde vloertype blijven vernieuwen en producten ontwikkelen die met gunstige eigenschappen in een behoefte voorzien. De vereniging wijst er in dit verband op dat voor de huidige consument indelingen in specifieke vloerencategorieën nog maar weinig betekenis hebben. Wat zou tellen voor de eindverbruiker is goede kwaliteit en goede prestatiekenmerken, thema’s waarop de EPLF dan ook verwacht in te kunnen haken. Onder meer door gedegen voorlichting te geven - ook noodzakelijk geacht gezien de stortvloed aan informatie op het internet - over normen en keurmerken, milieuaspecten, duurzaamheid, installatiegemak, enzovoorts.

Het kaf van het koren scheiden, zo omschrijft de EPLF zijn werkzaamheden op een vloerenmarkt die gekenmerkt wordt door de nodige kapers op de kust. “De hoge normen die wij aan onszelf en onze producten opleggen, zijn een bepalende factor in de aanzienlijke voorsprong die we hebben verworven op onze niet-Europese concurrenten,” zo geeft Von Tippelskirch zijn visitekaartje af. Op de website www.eplf.com is het negentien pagina’s en tien aandachtspunten tellende manifest voor de liefhebber te downloaden, in het Engels en het Duits.

(Parketplein, 22-11-2017)

 
Forse volumekrimp Duitse parketproductie

duitse-vlagDe Duitse parketfabrikanten hebben in het eerste halfjaar van 2017 een krimp van de productie van 7,2 procent voor hun kiezen gekregen, tot een niveau van 3,86 miljoen vierkante meter. De cijfers zijn van het federale Duitse statistiekbureau. "Ondanks deze afname weten wij parketfabrikanten ons in het licht van de verzwakking van de bouwsector goed op de markt te handhaven,” zo reageert Michael Schmid, voorzitter van de Duitse parketfabrikantenvereniging VDP tegen vakblad Boden Wand Decke. Vooral het in de cijfers dominante meerlaagse parket droeg met een minusscore van 7,6 procent, tot een productievolume van 3,58 miljoen vierkante meter, bij aan het negatieve totaalresultaat. De productiewaarde van de Duitse parketindustrie heeft beter standgehouden. Deze is in dezelfde periode met 3,4 procent afgenomen tot 100 miljoen euro.

(Parketplein, 22-11-2017)

 
Plusje houtindustrie in kwartaal drie

cbs-logoDe omzet in de hout- en bouwmaterialenindustrie is in het derde kwartaal met 4,6 procent toegenomen, zo meldt het CBS in zijn Kwartaalmonitor Industrie. In augustus steeg de omzet met 7,8 procent het hardst. Van de twee deelbranches groeide de omzet in de bouwmaterialenindustrie (+5,9 procent) harder in het voorbije kwartaal dan in de houtindustrie (+1,1 procent), waartoe ook de parketfabrikanten worden gerekend.

De omzetplus van de houtindustrie in het binnenland verschilde niet wezenlijk van die in het buitenland. De bescheiden plus voor de houtindustrie in kwartaal drie volgt op positieve scores van 1,4 procent in kwartaal een en 2,9 procent in kwartaal twee.

De prijzen in de hout- en bouwmaterialenindustrie waren in het derde kwartaal 1,5 procent hoger dan vorig jaar. De bedrijfstak heeft al vijftien kwartalen achtereen te maken met prijsstijgingen.

Alle producenten bij elkaar genomen behaalden 5,2 procent meer omzet dan in het derde kwartaal van 2016. Binnen Nederland ging de omzet met 1,1 procent omhoog, buiten Nederland met 7,3 procent. Op de meubelbranche na steeg de omzet in alle branches, veruit het meest in de transportmiddelenindustrie. De meubelindustrie behaalde in het derde kwartaal een omzetdaling van 1,4 procent ten opzichte van vorig jaar. De binnenlandse omzet is vrijwel gelijk gebleven, terwijl juist de buitenlandse omzet met 6,1 procent daalde.

(Parketplein, 22-11-2017)

 
Boeiende Dag van de Innovatie Lecol
Entree-Ouwehands-DierenparkEntree Ouwehands Dierenpark.
Pieter-Pruyn-opentPieter Pruyn opent de middagsessie.
Henk-Schinkel-laat-Bart-PeursemHenk Schinkel laat deelnemer Bart Peursem de hechtsterkte van anhydriet demonstreren.
Pieter-Pruyn-beantwoordtPieter Pruyn beantwoordt één van de vele vragen uit de zaal.
Presentatie-LobadurPresentatie Lobadur HS 2K Intensive A.T.
Life-size-weergave-van-de-monsterboxLifesize weergave van de monsterbox.

Gisteren organiseerde Lecol wederom een Dag van de Innovatie. Plaats van handeling was het Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Belangstellenden hadden de keuze uit een ochtendsessie of een middagsessie, onderbroken door een smakelijke lunch, waarin Lecol zijn nieuwe verkoopconcept voor gelakte, gekleurde vloerafwerkingen presenteerde. Daarnaast deelde Henk Schinkel van Bouw Technologie RDA in samenwerking met Gyvlon allerlei wetenswaardigheden met betrekking tot anhydriet dekvloeren. Meegekomen gezinsleden konden in de tussentijd uitgebreid een bezoek brengen aan het mooie en gezellige dierenpark.

Een geslaagde dag - die inclusief familieleden kon rekenen op circa vierhonderd belangstellenden, waarvan een kwart branchegenoten betrof die zich enthousiast lieten voorlichten. Pieter Pruyn, productmanager Lecol, opende de sessies en heette de aanwezigen welkom. Henk Schinkel wist zijn gehoor te boeien met een gedegen uiteenzetting over anhydriet en de vele toepassingen. Anhydriet is gebrand gips, zo kregen we te horen, dat wanneer je het met water mengt hard wordt. Hooggebrand gips wordt gebruikt voor vloertoepassingen, laaggebrand gips meer toegepast in stukadoorswerk. “Bij cementdekvloeren zitten er grote verschillen ten aanzien van hecht- en treksterkte. Op anhydriet kun je uitstekend hechten.” De voordelen van een anhydrietdekvloer ten opzichte van een cementdekvloer zijn volgens Schinkel navenant. Hij besprak op de sessie anhydriet in relatie tot restvochtgehalte, dilataties en vloerverwarming, schuren, egaliseren, voorstrijken, lijmen, randen en scheuren.

Restvochtgehalte blijft een hot topic, zo bleek ook ditmaal weer gezien de vanuit de zaal gevoerde discussie. Een CM-meting bij een anhydrietvloer wordt als lastiger ervaren dan in geval van een cementdekvloer. Met name wanneer er leidingen in de anhydrietvloer liggen, blijkt dat men huiverig is voor een Carbid-meting. Begrijpelijk maar niet nodig, zo liet Pieter Pruyn weten, die een aantal oplossingen aandroeg. “Wij komen steeds meer anhydrietvloeren tegen. We denken dat de verhouding tussen anhydriet- en cementdekvloer nu fiftyfifty is. Wij voeren met onze buitendienst zo’n twintig metingen per week uit. En ik kan uit de resultaten opmaken dat een anhydrietvloer gewoon een goede vloer is om parket op te leggen. Ik zie bijna geen scheuren, de hardheid is goed en hetzelfde geldt voor de vlakheid. De terughoudendheid ten opzichte van anhydriet hoort mijns inziens dan ook echt tot het verleden.”

Na de koffiepauze kwam de Lobadur lakafwerking aan bod met de diverse toepassingsmogelijkheden. Hierbij werd uitgebreid ingegaan op de Lobadur HS 2K Intensive A.T. die inspeelt op de trend naar kleuren onder lakken. Het product is verkrijgbaar in transparant en elf kleuren en te combineren met Pre Tone White, Brown of Black. Pruyn: “Door een duidelijke kleurverdieping wordt het kleureffect van een geoliede vloer bereikt. In combinatie met slechts één laag WS 2K Invisible Protect A.T. wordt een hoogwaardig en oplosmiddelarm alternatief voor hardwasolie geboden.” Lecol brengt het product nu ook in handzame verpakking, bij gebruik voor vloeren op een kleiner oppervlak.

Aan het eind van de sessie introduceerde Pruyn de Lobadur monsterbox die op overzichtelijke wijze 24 verschillende lakmonsters toont: 23 op eiken dosse-fineer en een op bamboefineer. “De monsterbox is geheel uit te klappen en neer te zetten, en eenvoudig weer in te klappen en te sluiten met een magneetsluiting.” Voor een kleine bijdrage kan men in aanmerking komen voor de monsterbox. Men is hiermee ook tegelijk monsterbox dealer. “De voordelen voor de monsterbox dealer zijn divers. Zo verzorgen wij een gratis monsterservice. Lecol stuurt een gratis monster direct naar uw klant. Daarnaast krijgt de dealer gratis leaflets waarin het systeem wordt uitgelegd, één voor de detaillist en één voor de consument. Verder gaat Lecol via onder andere social media consumenten direct benaderen.” Met deze woorden besloot Pieter Pruyn een geslaagde en informatieve dag met veel inbreng van de aanwezigen.

(Parketplein, 20-11-2017)

 
Gilde verzorgt cursus ‘houtherkenning’

Rene-KlaassenRené Klaassen verzorgt namens SHR een boeiende lezing voor de 35 aanwezige Gilde-leden.Eén van de kerntaken van het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs is het op peil houden van kennis en kunde bij parketteurs. In dit kader organiseerde het Gilde op 9 november jl. de workshop ‘houtherkenning’, in samenwerking met Stichting Hout Research (SHR) in Wageningen en met ondersteuning van Parketfabriek Lieverdink.

Aanleiding voor de workshop is het gegeven dat veel parketteurs de laatste jaren veelal met Europees eiken werken, waardoor de kennis van andere houtsoorten afneemt. Voor het bestuur van het Gilde reden om zijn leden deze interessante workshop aan te bieden. De SHR is al sinds jaar en dag hét onafhankelijke houtinstituut in Nederland. Het Gilde was dan ook verheugd dat de SHR zijn kennis over houtsoorten met de leden van de vereniging wilde delen.

Dr. René Klaassen wist de 35 aanwezigen een boeiende lezing te geven. Naast de basiskenmerken van hout (opbouw stam, celstructuur, groeigebied en zaagwijze) werden 26 verschillende houtsoorten behandeld. Parketfabriek Lieverdink had voor alle deelnemers een complete set houtstalen kosteloos beschikbaar gesteld. Behalve de meer bekende soorten zoals eiken, beuken en kambala, werden ook de minder bekende besproken, waaronder Moabi, Mutenye en Guatambu. Verder ontving iedereen een loep om het hout beter te kunnen determineren. Afgezien van de leerzame cursus ‘houtherkenning’ stond een rondleiding door de laboratoria van de SHR op het programma. In verschillende ruimten worden alle mogelijke testen uitgevoerd, waarbij hout wordt blootgesteld aan extreme temperaturen, hoge vochtgehalten en uitgebreide duurtesten.

Met een geweldige opkomst en een boeiende workshop kijkt het bestuur van het Gilde terug op een meer dan geslaagd evenement.

(Parketplein, 20-11-2017)

 
Leerzame praktijkweek parketopleiding
Naar-eigen-ontwerpNaar eigen ontwerp van de studenten.
Resultaat-isResultaat is prachtige vloer.

Vorige week zijn er weer praktijkdagen geweest op de parketschool in het Bouw & Interieur College. Een aantal kantoren van de leslocatie in Nieuwegein werd door leerlingen van de opleiding voorzien van een paar bijzondere vloeren. Studenten van niveau 2 en 3 werkten samen voor een fraai resultaat. Docenten Fred Witkamp en Jan van der Kroef blikken voor ons terug.

De mannen werden voorafgaand vakkundig onderwezen door Jan-Willem van der Linden, bij Stauf Nederland belast met technische ondersteuning en verkoop. Van der Linden legde hen in het theorielokaal het nodige uit over warmte en over hoe zij vocht moeten meten, voorts hoe zij de vlakheid dienen te bepalen en op welke wijze de sterkte van een dekvloer zich laat vaststellen. Na dit stukje uiterst belangrijke theorie mochten de leerlingen direct wat hen zojuist was onderwezen in de praktijk laten zien.

De groep mocht in vier dagen tijd, van maandag tot en met donderdag, twee kleine kantoortjes voorzien van parket. De jongens werd opgedragen om eerst een plattegrond te tekenen van de ruimten. In de plattegrond dienden zij de maatvoering te zetten en de plaatsen waar ze de verschillende metingen hebben verricht. Vastgesteld werd ook dat er twee grote gaten in de dekvloer zaten en bovendien nog een scheur. Over beide tekortkomingen moesten ze een advies geven over hoe zij deze zouden aanpakken. Op de vochtigste plaats deden de studenten samen met de deskundige man van Stauf een CM-meting.

Het advies van Jan-Willem van der Linden was om in het ene lokaal een express primer aan te brengen en in het andere lokaal een vochtscherm te maken door middel van twee lagen PU-primer. Op de primer kon ’s middags al een eiken mozaïek tussenvloer worden gemaakt. De volgende dagen hebben we met de leerlingen twee prachtige vloeren gemaakt, zo vervolgen beide parketdocenten. Een in tapis, de ander in 15 millimeter massief eiken met alleen een band. De parketvloer op de foto hebben de jongens zelf ontworpen en gaandeweg zo ingevuld. Ook de speciale biezen zijn zelf gemaakt.

GroepsfotoGroepsfoto.

Fred Witkamp en Jan van der Kroef vinden de leerlingen zeer creatief en stellen vast dat ze erg netjes kunnen werken. Al met al heeft de opleiding weer een leerzame en geslaagde praktijkweek achter de rug. De docenten willen tot besluit graag de sponsoren bedanken, zoals Lieverdink, Albers, Stauf, Lecol, Bona, Monocoat en Rigo, die altijd bereid zijn om spullen te sponsoren en dit soort dagen mogelijk maken. De parketopleiding telt dit jaar overigens weer twaalf nieuwe leerlingen.

(Parketplein, 17-11-2017)

 
Centrum voor Ambachtseconomie stopt

cvae-siteScreenshot website CvAE.Het Centrum voor Ambachtseconomie (CvAE) wordt met ingang van 1 januari 2018 opgeheven en zal niet langer bereikbaar zijn. Dit betekent eveneens dat de website www.cvae.nl komende januari offline gaat. Gegevens downloaden (zoals de ‘Legvoorschriften Parketbranche’) dient voor 31 december 2017 te gebeuren.

In een reactie bevestigt de organisatie dat zij einde van dit jaar ophoudt te bestaan. “Na de opheffing van de schappen eind 2014, waaronder het Hoofdbedrijfschap Ambachten, hebben wij voor drie jaar subsidie ontvangen (2015-2017) om een koepelorganisatie voor de ambachten te zijn. Deze subsidie loopt dit jaar ten einde en daarom ook het CvAE. Na dit jaar kunnen ondernemers enkel terecht bij hun brancheorganisatie,” aldus het CvAE. Op de website kunnen parketteurs, klussers, meubelmakers, meubelstoffeerders en vele andere ambachtsmensen terecht op aparte pagina’s voor hun beroepsgroep, een uitbreiding die grotendeels pas afgelopen jaar tot stand is gekomen.

(Parketplein, 17-11-2017)

 
Seminar bij Flamingo Parket
Klantenkring-FlamingoKlantenkring Flamingo Parket benieuwd naar producten Rigo.
Kritisch-publiekKritisch publiek laat zich overtuigen door demonstratie.

Flamingo Parket heeft gisteravond, samen met Rigo Verfabriek, een seminar georganiseerd dat in het teken stond van het werken met de nieuwe Step-lakken en de al bekende Skylt-lakken. Beide bedrijven hebben hun samenwerking de laatste jaren sterk geïntensiveerd en vanuit de klantenkring van Flamingo Parket bestond de behoefte om meer tekst en uitleg te krijgen over een aantal van de producten van Rigo.

Na een welkomstwoord door gastheer Flamingo Parket werd eerst een ouderwets stampotmenu geserveerd, zodat iedereen met een volle maag aan de avond kon beginnen. Op het seminar kon vervolgens met name de nieuwe Step-lak op veel interesse rekenen. De verwerking van het product is eenvoudig en door de aanwezigen zelf met de lak te laten werken, zo geeft het bedrijf uit Barneveld als toelichting, kon worden ervaren dat lakken op deze wijze wel erg eenvoudig is geworden.

Aanwezigen-vullenAanwezigen vullen hun maag met ouderwetse stamppotten.“Hoe ‘slordig’ men ook rolt, de vloer droogt altijd streeploos op. Aanvankelijk werd dit door de aanwezigen sterk betwijfeld, maar aan het einde van de avond bleek dat alle gelakte vloeren er unaniem geweldig strak bij lagen,” zo brengt de gastheer verslag uit. “Onder parketteurs wordt ook nog wel eens gedacht dat het lakken met Skylt erg lastig is, maar tijdens de demonstraties bleek dat deze angst volledig ongegrond is.”

Na het werken met de lakken werd tot besluit nog een korte presentatie over Royl Oil en Royl Colorwash verzorgd. “Al met al een leerzame avond die werd afgesloten met een gezellige borrel,” zo besluit de tevreden organisator van het seminar. Zowel de lakken als de olieproducten zijn overigens bij Flamingo Parket verkrijgbaar.

(Parketplein, 17-11-2017)

 
Bona demonstreert nieuw borstelsysteem
Bona-PPC-Den-Haag-1
Bona-PPC-Den-Haag-3
Bona-PPC-Den-Haag-4Eergisteren was bij de Plinten & Profielen Centrale in Den Haag een demonstratie van de diverse mogelijkheden van het nieuwe borstelsysteem van Bona (foto’s: Facebook PPC Den Haag).

Bona Benelux heeft afgelopen dinsdag en woensdag - onder het motto ‘laat de houtnerf spreken’ - goed ontvangen demonstraties en presentaties verzorgd bij de Plinten & Profielen Centrale in respectievelijk Amsterdam en Den Haag. Onderwerp was het nieuwe borstelsysteem van Bona voor houten vloeren. Dit systeem maakt het mogelijk om met de Bona FlexiSand 1.9 in combinatie met de nieuwe Power Drive NEB een vloer te borstelen. Hiervoor wordt onder de Power Drive NEB een viertal ronde stalen borstels geplaatst. Voor het borstelen dient de vloer eerst nat te worden gemaakt. Hierdoor gaat de houtnerf wat overeind staan en wordt de toplaag van het hout zachter. Het gevolg hiervan is dat de vloer eenvoudig en intensief kan worden geborsteld.

Bona-PPC-Den-Haag-2

“In tegenstelling tot wat je zou verwachten,” zo stelt Nico Booster, commercieel-technisch adviseur bij Bona Benelux, “laat dit geen krassen in het oppervlak achter en wordt alleen het zachte hout uit de nerf geborsteld. Om het geborstelde effect wat te vergroten en de nerf wijder te maken kan de vloer aanvullend geborsteld worden met de Tynex (nylon) borstels. Na het borstelen verdient het aanbeveling om de vloer nog even licht te polijsten met de Bona Diamond Abrasives in korrel 80.”

“Met dit nieuwe borstelsysteem is het dus ook mogelijk om patroonvloeren te behandelen en de houtnerf te laten spreken. Door het borstelen is het ook mogelijk unieke tweedimensionale effecten te creëren door bijvoorbeeld twee kleuren olie na elkaar te combineren. De mogelijkheden zijn zeer divers,” aldus de commercieel-technisch adviseur.

Voor het borstelen van de kanten heeft Bona de nieuwe SupraFlex aan het assortiment toegevoegd. Met deze machine kan men de kanten borstelen, maar hij is ook te gebruiken als zeer krachtige kantenschuurmachine. “De reacties op beide demonstraties waren uitermate positief en men was verrast over de resultaten,” zo besluit Booster. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Bona Benelux in Haarlem of een van zijn vertegenwoordigers.

(Parketplein, 17-11-2017)

 
Intertap en Amorim beëindigen samenwerking

hoomline-logo-wicandersNa een enerverende samenwerking hebben Intertap Flooring B.V. en Amorim Benelux B.V. in goed gezamenlijk overleg besloten om de samenwerking met betrekking tot de distributie van Hoomline VinylCork-producten te beëindigen. Met ingang van december 2017 zal Intertap Flooring B.V. de distributie van voornoemde collectie stopzetten en zullen de aanwezige displays in de markt een andere invulling gaan krijgen. De samenwerking stopt per 1 december 2017. Tot 30 november 2017 blijft Intertap Flooring onder de huidige leveringsvoorwaarden de betreffende verkooppunten bedienen. De VinylCork-collectie zal voortaan leverbaar zijn onder de naam Wicanders Design Comfort in 18 kleuren bij Amorim Benelux B.V. in Tholen.

(Parketplein, 15-11-2017)

 
Dag van de Afwerking 2017 op komst

Dag vd afwerking017Sfeerbeeld eerdere editie (foto: organisatie).In de Brussels Kart Expo in Groot-Bijgaarden staat op dinsdag 28 november a.s. editie tien op de rol van de Dag van de Afwerking, jaarlijks evenement bij onze zuiderburen, op initiatief van de Confederatie Bouw. De Dag van de Afwerking fungeert als vakbeurs en gezellig netwerkevent voor professionals uit de brede afwerkingssector. Circa 140 standhouders presenteren op 9300 vierkante meter een gevarieerd en actueel aanbod van afwerkingsproducten, ingedeeld volgens de thema’s Vloeren, Wanden & Plafonds en Verf & Stuc. Nieuw dit jaar is de ‘Dag van de Natuursteen’. In het segment Vloeren nemen zo’n vijftig bedrijven deel.

Een greep uit de voltallige lijst van exposanten: Alvaket, Basin, Blanchon, Bona, Bostik, Ciranova, Festool, Floor Concepts, Hamat, Lalegno, Lamett, Lecol, Leister, Mapei, Orac, Pergo, Plinten & Profielen Centrale, Rigo Verffabriek, Rubio Monocoat, Silva Floors, Tip-Top, Unifloor, Unipro en Wood Experience. In de ‘demotent’ zijn onder meer Bona, Festool, Knauf, Sika en Soudal present. De organisatie verwacht dat het bezoekcijfer op zo’n 4300 bouwprofessionals zal uitkomen. Toegang en catering zijn gratis. De openingsuren zijn van 10.00 tot 20.00 uur. Meer informatie en voorinschrijven: dagvandeafwerking.be.

(Parketplein, 15-11-2017)

 
Principeakkoord cao Parket

Edwin-Cools-links-Wil-van-Geel-rechtsEdwin Cools (links) en Wil van Geel.Vorige week dinsdag zijn werkgevers- en werknemersorganisaties een principeakkoord cao Parket overeengekomen. De achterban van beide organisaties moet nu nog zijn akkoord geven. De onderhandelaars van beide partijen zijn tevreden over het behaalde resultaat. De cao heeft een looptijd van twee jaar. Hierin is een loonsverhoging afgesproken van 6 procent, verdeeld in 3 procent per 1 april 2018, en twee keer 1,5 procent, in januari en september 2019.

“Er lag een stevig eisenpakket van de vakorganisaties op tafel,” vertellen onderhandelaar Wil van Geel (voorzitter Parket Alliance) en Edwin Cools (bestuurslid Parket Alliance). “Maar alle partijen zagen het belang om op korte termijn met een positief en werkbaar resultaat op de tafel te komen dat de gehele branche ten goede komt. En dat is ons inziens gelukt. Wij zien de noodzaak van investeren in personeel. Personeel is belangrijk kapitaal van de onderneming. Gemotiveerd personeel kan immers ook extra omzet opleveren. Er is ditmaal gekozen voor een tweejarige in plaats van een eenjarige cao, met een gefaseerde loonstijging.”

Een tweede belangrijke afspraak in de cao is het zogeheten generatiepact. Voor werknemers is afgesproken dat hun werkinzet richting pensioen kan worden verminderd. “Vanaf 57 jaar kan de werknemer er voor kiezen om 80 procent te werken tegen 90 procent van het loon met 100 procent opbouw van het pensioen.” Jubileumdagen en seniorendagen komen te vervallen en dat geldt ook voor de regeling die werknemers de mogelijkheid bood om minder te gaan werken, tegen minder loon en minder pensioenopbouw. Wachtdagen bij ziekte worden in twee jaar tijd afgebouwd naar 0. Daarnaast zullen achterhaalde, niet relevante oude protocollen uit de werksfeer van de cao worden gehaald en worden geschrapt. Ook gaan partijen zich sterk maken voor een houtstofvoorlichtingscampagne. “De bedoeling van een cao moet zijn dat hij transparant is voor werkgever en werknemer, en duidelijk is. Oftewel: wat zijn ieders rechten en plichten. Voor alle partijen is een zeer acceptabel akkoord gesloten.”

De cao geldt voor Alliance, VPL en Parketmeesters. Edwin Cools en Wil van Geel benadrukken dat vanwege de algemeen verbindendverklaring ook niet aangesloten bedrijven met hoofdactiviteit Parket binnen de werkingssfeer van deze cao zullen gaan vallen. “Wij juichen dat toe vanwege de rechtsgelijkheid binnen de branche. We hebben hiermee met zijn allen dezelfde lusten en lasten. En voor de werknemers zorgt het voor minder onrust binnen het bedrijf.”

Een aantal parketbedrijven heeft zich in het verleden aangesloten bij de Centrale Branchevereniging Wonen. “Deze is inmiddels opgegaan in INretail, een grote organisatie waar van alles en nog wat bij is aangesloten. Ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen van toen die zich bij de CBW hebben aangesloten zich wel eens afvragen of ze nog bij de juiste club zitten. Een legbedrijf met mensen die vaak met hun knieën op de grond werken is duidelijk wat anders dan een sportkledingzaak. Een generatiepact zoals in de nieuwe cao Parket is afgesproken is voor een legbedrijf uiterst nuttig. Daarnaast verschilt het Sociaal Fonds Parket nauwelijks meer met INretail. Peanuts als je beseft dat het Sociaal Fonds Parket doelgericht bezig is voor de parketbranche, iets wat bij INretail ver te zoeken is. Zoals je bijvoorbeeld goed bij de leermeesteropleiding kunt zien. Het Sociaal Fonds Parket heeft ook voor een aantal goede en collectief handige verzekeringen gezorgd, afgestemd op de branche. Ook de reiskostenregeling is bij Parket op de praktijk gebaseerd, een verkoper in Fashion heeft nu eenmaal een andere reistijd. Kortom, hun inbreng en wensen komen bij INretail niet of nauwelijks aan bod. Er is geen maatwerk,” aldus Van Geel en Cools tot besluit.

(Parketplein, 13-11-2017)

 
CBS turft flinke plussen woonzaken

September blijkt de negende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de winkels in non-food is toegenomen, zo meldt het CBS vandaag. Hun omzet is in de verslagmaand met ruim 7 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, het volume ligt bijna 8 procent hoger. De winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief woninginrichting algemeen assortiment) hebben in de negende maand van het jaar 8,7 procent meer omgezet, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) 5,4 procent meer.

Omzet-detailhandel-sept17

Voor het voorbije derde kwartaal als geheel turft het CBS voor de woongerelateerde omzet wat lagere plussen dan INretail vandaag doet. De winkels in meubels en huishoudartikelen bereiken bij de officiële rekenmeesters na negen maanden een groei van 7,9 procent en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren komen tot een plus van 6,5 procent, al zijn beide nog voorlopige uitkomsten. De winkels in non-foodartikelen bij elkaar genomen sluiten het derde kwartaal af met een omzetstijging van 5,2 procent.

De winkels in schoenen en lederwaren en in kleding realiseren afgelopen september (vanwege het weer) de grootste omzetstijging binnen het non-foodsegment. De detailhandel als geheel boekt in de negende maand 5,8 procent meer omzet, bij een volumestijging van 4,4 procent, alle scores gecorrigeerd voor de koopdagen. De online omzet ligt ruim 23 procent hoger dan in september vorig jaar, die van multi-channelers zelfs bijna 31 procent.

(Parketplein, 13-11-2017)

 
INretail ziet explosie omzet woonwinkels

De INretail woonwinkelmonitor rapporteert een omzetstijging van gemiddeld 12,7 procent in kwartaal nummer drie. De branchevereniging neemt dan ook het woord ‘geëxplodeerd’ in de mond om de omzetontwikkeling te duiden. Keukenverkopers noteren als uitschieter een omzetstijging van niet minder dan 16,6 procent, terwijl die in het eerste kwartaal slechts 1,5 procent bedroeg. De woonbranche als geheel loopt na negen maanden evenzoveel procenten voor op het omzetcijfer van vorig jaar in de INretail woonwinkelmonitor en realiseert al dertien kwartalen op rij omzetplussen. “We profiteren van het vertrouwen dat consumenten hebben in de economie en van de vele verhuizingen die tot bestedingen bij woonwinkels leiden,” zo verklaart Bert Jan van der Stelt van INretail.

Omzetontwikkeling-Q3-17Omzetontwikkeling woonbranche per kwartaal en cumulatief na negen maanden (bron: INretail woonwinkelmonitor).

In januari ging de retailorganisatie overigens nog uit van een meer bescheiden plus van 5 procent voor de woonwinkels dit jaar. Van der Stelt voorziet nu dat dit percentage ruim wordt overtroffen. “Negen van de tien ondernemers voorspelt dat de omzet in het vierde kwartaal minimaal gelijk blijft, of groeit. Dat is goed nieuws want het creëert ruimte om te kunnen investeren in de onderneming.”

Alle deelbranches hebben in het voorbije derde kwartaal geprofiteerd van de toegenomen consumentenbestedingen in de sector. Meubelzaken zien hun omzet met 15,3 procent stijgen, terwijl een kwartaal eerder hun omzet ook al 7,3 procent was toegenomen. Gemengde woonwinkels realiseren 13,4 procent meer omzet en woningtextielwinkels 7,3 procent.

Ondernemers met winkels op een woonboulevard boeken 10,6 procent omzetstijging in het afgelopen kwartaal. Buiten de boulevard wordt een plus van 14,5 procent genoteerd. Woonondernemers die een prijsniveau hanteren in het midden-laagsegment zien met 16,9 procent groei hun omzet het sterkste oplopen. Gevolgd door aanbieders in het hoog-middensegment (12,7 procent) en middensegment (10,9 procent).

De positieve omzetontwikkeling van 21,5 procent in het oosten van het land valt op. Op de tweede plaats volgt de Randstad met een gemiddelde omzetgroei van 11,4 procent in het derde kwartaal. De woonwinkels in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag blijven er in omzetgroei gemiddeld een kleine procent bij achter. In de noordelijke en zuidelijke regio’s klimmen de omzetten van woonwinkels zo’n 10 procent. Hiermee, zo besluit INretail, zet het herstel dat eerst in het westen van het land zichtbaar werd nu ook door in de rest van Nederland.

(Parketplein, 13-11-2017)

 
Bosgoed On Tour
Bart-Terpstra-presenteert-NtgrateBart Terpstra presenteert Ntgrate.
Harry-Elshof-2017-presenteertHarry Elshof presenteert de naturel kleuren bij de recente collecties van Parador.
Veel-belangstellingVeel belangstelling voor details.

Na het geslaagd evenement Trends en Inspiratiedagen van het afgelopen voorjaar trok Bosgoed deze week met de nieuwste producten, noviteiten en primeurs door Nederland. Op vijf verschillende locaties konden de klanten zich laten inspireren door nieuwe concepten, verbreding in de toonaangevende merken van Bosgoed en een aantal aantrekkelijke najaarsacties. Zo’n 300 belangstellenden kwamen verspreid over de diverse locaties in het land op het event af. De aftrap was maandag in Heerenveen, waarna de karavaan via Assen, Roermond, Zaandam vandaag in Bosgoeds thuishaven Deventer aankwam.

COREtec-kreegCOREtec trok veel belangstelling voor zijn laatste collecties.

Verscheidene topleveranciers uit het Bosgoed-programma ondersteunden en leverden een bijdrage aan de ‘Bosgoed Tour’, waaronder COREtec, Doing Dutch, mFLOR, Parador, Uzin en Wolff. Zij toonden de belangstellenden de nieuwste product- en collectie-uitbreidingen. Zo presenteerde mFLOR bij Authentic een verbreding van het programma met vier extra kleuren die de serie fraai aanvullen. Naast het succesvolle laminaatprogramma toonde Parador ook zijn prachtige parketcollectie. Men kon zich overigens tijdens de Tour al inschrijven voor een unieke presentatie tijdens de ‘Parador inspiratiedagen’ in 2018 met een bezoek aan de fabriek in Duitsland. Ook COREtec trok de aandacht met een keur aan uitbreidingen en ontwikkelingen in zijn collectie.

“We waren ditmaal niet van de partij op de beurs in Gorinchem,” vertelt Bart Terpstra. “Dit is een prachtig alternatief. We zien deze Tour als een ideale mogelijkheid om dichter bij onze klanten te komen. Goed contact te maken, te luisteren, inspelen op hun wensen en laten zien en verduidelijken wat we hen allemaal te bieden hebben.” Tijdens de tour maakte Bosgoed ook bekend dat het leverancier is geworden van de producten van Ntgrate, die vanzelfsprekend dan ook nadrukkelijk gepresenteerd werden. “Officieel starten we in januari 2018,” aldus Harry Elshof. “We zijn bezig met het opzetten van een professioneel dealernetwerk. Op deze dagen kan men al een presentatie zien van de unieke producten van Ntgrate en tonen we de diverse mogelijkheden.” Terpstra: “Het geweven pvc wordt door Ntgrate op een heel bijzondere manier vervaardigd.”

Harry-Elshof-links-en-Bart-Terpstra-vertellenHarry Elshof (links) en Bart Terpstra vertellen over de nieuwe Authentic-collectie van mFLOR.

Met mFLOR, Ntgrate en COREtec heeft Bosgoed nu een goed complementair productgamma tot zijn beschikking. Opvallend verder waren de naturel kleuren (minder grijs, minder noesten) bij Parador. Vanzelfsprekend werd ook goed aan de inwendige mens gedacht. Terwijl de koude winter in aankomst lijkt, konden de gasten van Bosgoed zich aan het eind van de dag verwarmen met een heerlijk herfstbuffet. Bosgoed On Tour 2017 kan als een geslaagd, klantvriendelijk en efficiënt maat-op-maat voorlichtingsevent in de boeken worden bijgeschreven.

(Parketplein, 10-11-2017)

 
Bona: demo’s houten vloeren borstelen

Vloerborstelen-bonaBona nodigt belangstellenden uit om volgende week in twee filialen van de Plinten & Profielen Centrale ’s ochtends demonstraties te komen bijwonen van het borstelen van houten vloeren. “Bona heeft een compleet nieuw systeem om houten vloeren te borstelen,” zo geeft de Haarlemse specialist als toelichting. “Een compleet programma voor de Bona FlexiSand 1.9. Met de Bona Power Drive NEB, metalen borstels, tynex borstels en speciale schuurschijven nu eenvoudig houten vloeren borstelen. Ook is er gedacht aan kanten borstelen en schuren.” Op dinsdag 14 november kan men terecht bij PPC Amsterdam, van 07.00 tot 10.00 uur. Op woensdag 15 november bij PPC Den Haag, op dezelfde uren. Voor adresgegevens, zie www.plintenenprofielencentrale.nl.

(Parketplein, 10-11-2017)

 
Weldra workshop bij De Eik Eindhoven

Workshop De EikEen workshop bij De Eik twee jaar terug.De Eik heeft op donderdag 30 november weer een programma met workshops en presentaties van noviteiten in de steigers gezet. De Eindhovense parketgroothandel brengt zijn relaties dan op de hoogte van de nieuwe collectie geluidsarme compressoren van Aerfast, het nieuwe netschuurmateriaal Granat Net van Festool, de als alleskunner voorgestelde parketlijm P-E80 van Frencken, een poetsbare olielak om over de 2K heen te zetten van Rubio Monocoat en de nieuwe STEP (grond)lakken van RIGO Verffabriek. Bovendien worden van het Duitse FG Floortec een aantal nieuwe schuurmachines voor de parketteur geïntroduceerd, die nog niet op de Nederlandse markt te koop zijn.

De Eik verneemt graag vooraf wie komt, met hoeveel personen en of men wel of niet wenst mee te eten. Aanmelden kan via e-mail, telefoon of Facebook. De bijeenkomst begint om half 4 op de Dillenburgstraat 17.

(Parketplein, 08-11-2017)

 
‘Start mixing’ met iD Mixonomi online

start-mixing-id-mixonomiTarkett viert de lancering van zijn iD Mixonomi met een uitnodiging aan ontwerpers, architecten en wie zich verder aangesproken voelt, om online hun eigen vloerdessin te ontwerpen met de nieuwe LVT-collectie van de fabrikant. Met de nieuwe online configurator kan een ieder die de creatieve uitdaging aangaat aan de slag om zijn hoogsteigen vloerpatroon samen te stellen aan de hand van drieëndertig kleuren, vijf kleurgroepen, zeven grote en drie kleine vormen. Na inlevering van het ontwerp ontvangt men een paar onvergelijkelijke iD Mixonomi-designsokken. De winnaar van het beste ontwerp kan bovendien maar liefst honderd paar van zijn ‘unieke’ designsokken tegemoet zien, om te dragen of uit te delen. Sokken waren nog nooit zo bijzonder, stelt Tarkett meer dan terecht vast. De online configurator is te vinden onder professionals.tarkett.com/idmixonomi. Uploaden van het ontwerp gaat via startmixing.tarkett.nl.

Eerder dit jaar viel de markante reeks modulaire vinyltegels in de prijzen met de toekenning van een Red Dot Award voor Product Design 2017. (Meer over de collectie is te vinden in ons nieuwsbericht van 27-10-2017).

(Parketplein, 08-11-2017)

 
Bescheiden groei vloerentak Amorim

Wicanders-VictoriaAlbertWicanders-kurkvloer met ‘tromp l’oeil’-effect in het Victoria and Albert Museum. De tegels zijn gelegd in een zich herhalend geometrisch patroon dat stoelt op de cellulaire structuur van het materiaal kurk.Het segment ‘Floor & Wall Coverings' binnen het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim noteert na negen maanden in het lopende jaar een bescheiden omzettoename van 1,5 procent, tot 91,1 miljoen euro. De groei weerspiegelt nog niet de investeringen die zijn gedaan in het distributieplatform, zo geven de Portugezen als korte uitleg. Noord-Amerika blijft zwak (ten dele vanwege het afstoten van zijn deelname in US Floors), maar Scandinavië (vooral Denemarken), Zwitserland, Portugal (in het bijzonder de hospitality) en Frankrijk presteren naar eigen zeggen goed.

De omzet van de Authentica-lijn laat opnieuw een goede vooruitgang zien (plus 3,7 miljoen euro). De verkopen van de Hydrocork-producten liggen 16 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (plus 2,3 miljoen), al neemt het groeitempo volgens eigen opgave wat af. De omzet van Hydrocork bereikt een niveau van 14,1 miljoen in de eerste drie kwartalen. Bovenop de 9,7 miljoen uit het eerste halfjaar, draagt het derde kwartaal nog eens 4,4 miljoen bij.

Amorim verwacht verder dat zijn recente investering in een digitale printer in januari 2018 volledig operationeel zal zijn en een nieuwe persmachine aan het einde van maart dat jaar. Het concern betitelt beide projecten als cruciaal voor de lancering van een nieuwe generatie vloerproducten.

Het ebitda van het vloerensegment daalt flink van 9,3 miljoen in de eerste drie kwartalen vorig jaar naar nu 6,5 miljoen. Het concern heeft hogere kosten gekend door onder meer de opbouw van zijn Britse afdeling en uitbreidingen van verkoopteams in kernmarkten, en daarnaast door diverse reorganisaties.

De groep als geheel behaalt een omzet van 531 miljoen euro, geschoond voor de recente overname van een flessenkurkbedrijf betekent dit een groei van 5,6 procent. Hogere volumes dragen de helft bij aan de toegenomen omzet, prijseffecten een kwart. De wisselkoersen kennen een positieve uitwerking op de verkopen van 1,8 miljoen. Het ebitda van het concern loopt stevig op naar 105,4 miljoen.

(Parketplein, 08-11-2017)

 
Moduleo lanceert ‘Express with Impress’
Santa-Cruz-OakSanta Cruz Oak.
MysticalMystical.
Jumble-StoneJumble Stone.

Moduleo brengt met ‘Express with Impress’ een vervolg op zijn goed ontvangen collectie Impress. Een ambachtelijk product op industriële schaal, zo betitelt de vloerenmaker zijn nieuwe reeks die eind dit jaar beschikbaar komt. De nieuwkomer verwacht vooral indruk te maken (vandaar ook zijn naam) met een bijzonder natuurgetrouw reliëf, waarbij de structuur naadloos de print op plank of tegel volgt en bovendien nog een dimensie toevoegt, aangezien de diepte van de groeven, lijnen en knoesten echt zijn te voelen. Moduleo spreekt dan ook trots van een premium designcollectie die dankzij de toepassing van een innovatief procedé een nieuwe dimensie geeft aan pvc-vloeren.

De collectie wordt ingedeeld in de categorieën ‘Naturally Impressive Floors’ en ‘Expressive Floors’. De eerste brengt levendige want natuurgetrouwe eik- en leisteenpatronen, voor een tijdloos interieur. De klassiekers van Country Oak, Mountain Oak en Castle Oak krijgen er de houtdessins Laurel Oak, Santa Cruz Oak en Sierra Oak bij, plus de leisteen Mustang Slate. Markant is zeker de Santa Cruz Oak met zijn industriële toets van metalen en indigotinten.

Expressive Floors staat voor een uitbreiding van de Impress-collectie met abstracte en expressieve dessins, inspelend op de behoefte aan persoonlijk gemaakte interieurs. “Elke plank of tegel uit deze collectie is immers anders, wat een willekeurige plaatsing mogelijk maakt. Tegelijk laat de technologie toe om binnen hetzelfde dessin voorgedefinieerde combinaties te kiezen van verschillende, bij elkaar passende planken en tegels,” zo klinkt de uitleg van Moduleo. Mystical verkent de gedurfde combinatie van hout dat met textiel wordt verweven. Het abstracte Shades speelt in op de trend van ‘botanicals’ en tropisch hout. Bohemian geeft met het dessin van de ‘korte Hongaarse Punt’ het interieur een expressieve en tegelijk strakke touch. Het geometrische Jumble Stone tot besluit speelt in op de 3D-trend.

(Parketplein, 08-11-2017)

 
Tweede editie HoutPro+ drukbezocht

HoutproHoutpro+ 2017 ruim de helft drukker dan 2014 (foto: organisatie).De voorbije tweede editie van HoutPro+ heeft 56 procent meer bezoekers getrokken dan de eerste uit 2014. Drie jaar geleden kwam de door Claever Associates georganiseerde houtvakbeurs tot zo’n 7.600 bezoekers, nu tot ruim 11.800. Vakbezoekers (iedereen minus de studenten) brengen een aantal van 10.600 op de teller, waarvan krap een zevende van buiten Nederland afkomstig. De professionele bezoekers vertegenwoordigen samen 4.680 bedrijven. Het aantal exposanten in de Brabanthallen is welgeteld 199, op een netto expositieruimte van 11.700 vierkante meter. De driejaarlijkse vakbeurs voor houtbewerking en aanverwante sectoren krijgt een vervolg in 2020, opnieuw in het najaar. De Belgen van Claever Associates zijn overigens ook verantwoordelijk voor de eveneens gezond doorgroeiende ‘technologische houtvakbeurs’ Prowood, waarvan de eerstvolgende editie gepland staat in Flanders Expo te Gent in oktober van 2018.

(Parketplein, 06-11-2017)

 
‘Winnares NKP dol op kleuren WOCA’

Saar-kleurensamplesSaar Berks te midden van haar kleurensamples.Henk Laverman, directeur van WOCA Nederland, heeft recentelijk een bijzonder bezoekje gebracht aan Saar Berks. Ofschoon de tweevoudig Nederlands kampioene parketleggen al jaren gebruik maakt van zijn producten, toonde zij zich volgens de Groningse leverancier kortgeleden meer dan enthousiast over de kleurmogelijkheden van de WOCA Diamond Oil en Invisible Oil. “Dit is toch waanzinnig! Dit zijn de kleuren die ik wil!” - zo hoorde WOCA haar reageren, afgelopen september op de Interieur Collectie Dagen.

Na het zien van de kleurenstalen van de WOCA Diamond Oil op de beurs wilde de winnares van het NKP dolgraag eigen monsters hebben, zo vervolgt WOCA in zijn bericht aan de pers, om haar klanten alle mogelijkheden te kunnen tonen. “Saar gaf aan: ‘Als ik volle natuurlijke kleuren wil, kies ik voor WOCA.’ Daarom heeft het WOCA-team, als prijs voor haar NK-titel, Saar kleinere handmonsters van de gebruikte kleurenstalen en de WOCA Colour Guide gegeven.”

De handmonsters bieden een overzicht van de negen WOCA Diamond Oil-kleuren. Daarnaast zijn verschillende combinaties gemaakt van logen en stains met zowel Diamond Oil als Invisible Oil, waardoor nog veel meer kleurmogelijkheden ontstaan.

WOCA Nederland vraagt andere belangstellenden om een afspraak met een van zijn vertegenwoordigers te maken en voor nog meer informatie woca.nl te raadplegen of de WOCA Colour Guide.

(Parketplein, 03-11-2017)

 
Domotex jubileert in stijl

De-prachtige-Rembrandtgebouw-skylineDe prachtige skyline vanuit de Rembrandt Tower Boardroom.Januari 2018 vindt voor de dertigste maal de toonaangevende wereldvakbeurs voor vloerbedekkingen Domotex plaats. Voorafgaand aan de beurs was gisteren de persconferentie waar de beursorganisatie de laatste ontwikkelingen en het thema voor 2018 ‘Unique Youniverse’ uiteenzette. Plaats van handeling was ditmaal de 32e verdieping van de Rembrandt Tower te Amsterdam, in de zogeheten ‘Rembrandt Tower Boardroom’, waar het bijeengetrommelde journaille zich kon verbazen over de prachtige skyline van Amsterdam. De beursorganisatie bleek in opperbeste stemming en is zeer te spreken over het aantal inschrijvingen. “We zetten waarschijnlijk een record neer wat betreft het totale netto beursvloeroppervlakte, en dat is natuurlijk leuk op deze verjaardagseditie,” aldus Alexander Wurst, Vice-President bij beursorganisator Deutsche Messe. “Sommige stands zijn groter dan voorheen, maar er zijn ook vele exposanten bijgekomen.” Domotex 2018 heeft de nodige nieuwe zaken in petto. Met een nieuwe indeling van hallen en beursterrein moeten de bezoekers beter hun weg gaan vinden. Met het kernthema ‘Unique Youniverse’ beoogt de organisatie de trend van de individualisering op te pakken. Hal 9 is het beoogd inspirerend centrum van activiteiten rondom het kernthema met trends, innovaties en lifestyle. In dit speciale beursgedeelte, ‘Framing Trends’ genaamd, leveren verschillende ondernemingen en kunstenaars door middel van creatieve ensceneringen een actieve bijdrage aan ‘Unique Youniverse’.

We-zetten-Alexander-Wurst-2017“We zetten waarschijnlijk een record neer wat betreft het totale netto beursvloeroppervlakte, en dat is natuurlijk leuk op deze verjaardagseditie,” aldus Alexander Wurst.
Gastspreker-Carlos-van-Vorst-HeywoodGastspreker Carlos van Vorst, International Business Development Manager bij Heywood, vertelde gedreven over de geschiedenis van Heywood en het een en ander over de positionering en keuzes die bij het bedrijf gemaakt worden.

Wat betreft de nieuwe indeling: hallen 2 tot en met 4 tonen de handvervaardigde tapijten, machinaal geweven tapijt vindt men terug in de hallen 5 tot en met 7, hal 8 is voor innovatieve designers en labels met hun nieuwste tapijtcreaties, elastische vloerbedekkingen, designvloerbedekkingen en laminaat staan in hal 11 en 12, parket en houten vloeren hebben onderdak gevonden in hal 12 en 13 en in de laatste hal 13 is ook toepassings- en legtechniek terug te vinden. Een belangrijke wijziging met de voorgaande edities van Domotex is de datum waarop de beurs wordt gehouden. Wurst: “Omdat dit een belangrijke verandering is ten opzichte van eerdere edities kan ik niet vaak genoeg opmerken dat de beurs vanaf nu plaats zal vinden van vrijdag tot en met maandag. Met de nieuwe dagen komt Domotex tegemoet aan de wens van talrijke exposerende bedrijven om de beurs op vrijdag officieel te openen.”

Gastspreker van de dag was ditmaal Carlos van Vorst, International Business Development Manager bij Heywood Vloeren uit Oss. Gedreven vertelde hij over de geschiedenis van Heywood en het een en ander over de positionering en keuzes die bij het bedrijf gemaakt worden. “Maatwerk is een belangrijk aspect van de kracht van Heywood. De klant staat daarbij centraal en de individualisering, zoals deze zojuist ook naar voren kwam bij het verhaal van Alexander Wurst, vinden ook wij belangrijk. Bij houten vloeren denkt men vaak aan volumes en scherpe prijzen. Maar dat is bij dit soort vloeren niet altijd mogelijk. Daarom is het goed je daarnaast ook via andere zaken te kunnen onderscheiden. Een vloer is iets heel persoonlijks. En daar willen we bij Heywood zo adequaat mogelijk aan voldoen. En dat gecombineerd met een snelle levertijd en een goede prijs-kwaliteitverhouding. De klant is bereid daarvoor te betalen en weet ons daarvoor te vinden. En dat is positief,” aldus Van Vorst.
Victor Koppelaar van Hannover Consultancy sloot de bijeenkomst met de laatste stand van zaken betreffende het aantal exposanten en te verwachten bezoekers vanuit Nederland. Dit gaat mee met de trend en blijkt bescheiden in aantal te zijn toegenomen.

Domotex 2018, start op vrijdag 12 januari en duurt tot en met maandag 15 januari 2018.

(Parketplein, 03-11-2017)

 
Dwangsom houtbedrijven in kader EUTR

Rapport-EIARapport dat de EIA in oktober vorig jaar aan de autoriteiten in vijf landen overhandigde met aanklachten tegen negen houtondernemingen voor het overtreden van de EUTR.De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft twee bedrijven die hout uit Myanmar op de Europese markt brengen een last onder dwangsom opgelegd. De bedrijven importeren teakhout uit Myanmar en voldoen daarbij niet aan de Europese houtverordening (EUTR). De bedrijven moeten deze dwangsom betalen als ze op deze manier doorgaan met het op de markt brengen van dit hout, aldus de NVWA. Genoemde bedrijven hebben niet aan de zogeheten ‘Due Diligence’-verplichtingen voldaan.

De verordening verplicht bedrijven die hout, papier en pulp of houtproducten op de Europese markt brengen om een stelsel van zorgvuldigheidseisen op te stellen. Als blijkt dat er een risico bestaat dat het hout illegaal is gekapt, moet de importeur extra maatregelen nemen om de legaliteit van het hout aan te tonen. Onder meer door documenten zoals kapvergunningen en inventarisaties van te kappen en gekapte bomen te overleggen. Daarnaast moeten de gegevens van de documenten worden geverifieerd door het laten uitvoeren van fysieke audits bij de kaplocaties en zagerijen.

De NVWA werkt bij het handhaven van de houtverordening nauw samen met autoriteiten in andere lidstaten. Ook in Zweden en Denemarken zijn sancties opgelegd aan bedrijven die hout uit Myanmar op de markt brachten zonder te voldoen aan de houtverordening.

De NVWA heeft in het onderzoek naar de twee bedrijven onder meer gebruik gemaakt van informatie van de Environmental Investigation Agency (EIA), een natuurbeschermingsorganisatie.

In een afzonderlijk bericht schrijft deze EIA dat een van de twee bedrijven Boogaerdt Hout is, en de andere niet geïdentificeerd. Twee andere door EIA ingediende zaken betreffende de bedrijven World Wood en Gold Teak Holdings worden volgens haar nog onderzocht door de Nederlandse autoriteiten. Boogaerdt Hout krijgt nu twee maanden respijt om zijn zaakjes op orde te krijgen, aldus de EIA, waarna een boete dreigt van 20.000 euro per kubieke meter van elke volgende partij Birmaans teak die niet conform de regels op de markt van de EU wordt gebracht.

(Parketplein, 03-11-2017)

 
Branchebarometer daalt door woningmarkt

De door Van Es Marketing Services opgestelde ‘woonbranche economische barometer’ is in oktober met een puntje gedaald en sluit de maand af op een stand van 11,6. Hoewel de barometer positief blijft staan, zijn de cijfers over de woningmarkt wel enigszins zorgelijk te noemen, zo stellen de onderzoekers. Voor het eerst sinds januari 2016 is de deelindicator van de woningmarkt immers in het rood beland.

baro1710 Marktdata‘Woonbranche economische barometer’ blijft positief ondanks negatieve ontwikkelingen op de woningmarkt (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in oktober evenwel met tweeënhalf punt en komt uit op 16,9. Ruim vier van de tien (41 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover bijna een kwart (24 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht iets meer dan de helft (51 procent) dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Slechts één op de zes (17 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee is het optimisme onder woondetaillisten stabiel positief, aldus Van Es.

De in de barometer meegewogen CBS-cijfers over het vertrouwen van consumenten en producenten veranderen niet wezenlijk. Het consumentenvertrouwen komt net als in september uit op 23. Ook de koopbereidheid blijft gelijk op 10, al vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen iets gunstiger. Het producentenvertrouwen gaat van 8,5 in september naar 8,2 in oktober. Al bijna een jaar zijn in alle deelbranches de ondernemers positief. Het meest positief in de voorbije maand zijn de producenten in de transportmiddelenindustrie en in de hout- en bouwmaterialenindustrie.

De deelindicator van de woningmarkt is gedaald van plus 4,0 naar minus 1,8. In de verslagmaand september registreert het Kadaster 20.632 verkochte woningen, een daling van 1,8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Daarmee is een einde gekomen aan een lange reeks van maanden met een stijging van het aantal verkopen. Al blijven de regionale verschillen bestaan. Vergeleken met de voorafgaande maand, augustus 2017, is ook sprake van een daling, met 0,7 procent.

(Parketplein, 01-11-2017)

 
Eindejaarsactie met machines van Bona

Bona-Machine-Actie-2017Bona sluit het jaar af met een actie.Bona heeft elk jaar een actie in zowel de zomermaanden als aan het einde van de kalender. Voor een feestelijke afsluiting van 2017 is internationaal besloten om de komende anderhalve maand de Bona-machines met een leuke bonus aan te bieden. Wie tussen vandaag en 15 december a.s. een machine van Bona koopt, krijgt voor 15 procent van de waarde van zijn aankoop aan verbruiksartikelen van Bona cadeau. De actie is van toepassing op alle Bona-machines, met inbegrip van de Bona PowerScrubber voor de diepe reiniging van houten vloeren. Voor meer informatie en de voorwaarden kan men contact opnemen met het team van Bona Benelux in Haarlem, met een verkoopadviseur van het bedrijf of een van zijn dealers.

(Parketplein, 01-11-2017)

 
Unifloor belicht veelzijdige BlueFloor
BlueFloor-verbetertBlueFloor verbetert het wooncomfort.
NSG-label-BlueFloor-KlikNSG-label, deze voor BlueFloor met click-laminaat 6-10 mm.

Unifloor informeert de markt over de voordelen van zijn ondervloer BlueFloor. Het veelzijdige product doet dienst als loopgeluid- en contactgeluidreducerende ondervloer voor vele soorten click-vloeren.

BlueFloor zorgt volgens de Deventer aanbieder voor een bijzonder laag loopgeluid, wat het wooncomfort ten goede komt. Daarnaast reduceert hij uitstekend het contactgeluid. BlueFloor behaalt de minimale contactgeluidreductie van 10 dB ΔLlin met click-laminaat, Meister DD 300 Silent Touch, click-fineer, LVT-click op HDF-drager (bijvoorbeeld Beautifloor) en LVT-click op WPC-drager (bijvoorbeeld Coretec).

BlueFloor is voorzien van een dampremmende PE-folie met zelfklevende overlap. Het gepatenteerde product wordt door Unifloor aangeduid als zeer stabiel en daardoor geschikt voor vrijwel alle click-systemen op MDF-basis. De ondervloer mag het label dragen van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG).

(Parketplein, 01-11-2017)

 
Bijlard met twee noviteiten op Houtpro+

Bijlard-International-staatBijlard International staat met nieuwe stand op Houtpro+.Vandaag, dinsdag, begint het evenement Houtpro+ in de Brabanthallen te Den Bosch. Ook Bijlard International, het spreekt bijna vanzelf, is present op deze driejaarlijkse vakbeurs voor de houtverwerkende industrie en aanverwante sectoren. De leverancier van lijmen en kitten aan de interieurbouw, houtverwerkende industrie en de parketbranche belooft uit te pakken met een nieuwe stand, geheel passend bij zijn uitstraling als aanbieder van producten met toegevoegde waarde. Met de noviteiten GAP FILLER FLOOR en FLEXX FLOOR introduceert de Zoetermeerse fabrikant twee producten die voor meerdere toepassingen kunnen worden gebruikt.

FLEXX-FLOOR-alsFLEXX FLOOR als noviteit te zien op de beurs in Den Bosch.FLEXX FLOOR is een op MSP gebaseerde nadenlijm, waarbij mes en groef blijvend elastisch worden verlijmd en die de klant verlost van ‘krakende vloeren’. Door de hoge elasticiteit is de FLEXX FLOOR geschikt voor elke omgeving, maar door Bijlard International met name aanbevolen voor vloeren die worden gelegd in appartementencomplexen. GAP FILLER FLOOR is de tweede noviteit, die onder andere wordt gebruikt om holle ruimten onder een bestaande houten vloer eenvoudig en voordelig op te vullen.

Beide aanvullingen op zijn assortiment passen naar eigen zeggen naadloos in de wens van de exposant om producten te leveren met een toegevoegde waarde. “De komende maanden worden er meer nieuwe producten geïntroduceerd,” aldus Peter Bijlard. “Maar dat doen wij pas als wij volledig overtuigd zijn van de door ons gewenste kwaliteit.”

Naast de bekende contact- en spuitlijmen, houtlijmen en het FLOOR-assortiment, is Bijlard agent en distributeur van DYNEA, een wereldwijd opererende producent van lijmen voor industriële toepassingen. De door dit bedrijf geproduceerde Prefere houtlijmen zijn bij uitstek geschikt voor dragende en niet-dragende constructies en worden door Bijlard beschouwd als passende aanvullingen op zijn assortiment. De beurs in Den Bosch duurt vier dagen. Bijlard International is te vinden in de Langstraathal, stand 3303.

(Parketplein, 31-10-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

floorify

 

Floor Forum

FF-124FFI-92

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Poolse bedrijven
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Producenten van polyurethaanlijmen
  • Nabeschouwing Domotex Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com