pp2000

chapel-banner-febFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Interzum 2001
Overmorgen (18 mei) start in Keulen Interzum 2001, de vakbeurs voor toelevering aan meubelindustrie en interieurbouw met ruime aandacht voor harde vloerbedekking en onderhouds- en afwerkingsproducten. Naar verwachting zullen omtrent 1750 leveranciers aan deze beurs deelnemen. De beurs loopt tot en met dinsdag 22 mei. De tweejaarlijkse beurs trok in 1999 zo'n 60.000 bezoekers uit 113 verschillende landen. Interzum heeft een reputatie hoog te houden. De vakbeurs wordt door de vakhandel gezien als dé plaats waar men de laatste ontwikkelingen op het gebied van parket en houten vloeren kan zien. Dit in tegenstelling tot concurrent Domotex te Hannover, traditioneel meer een echte laminaatbeurs. Wie de laatste editie van de vloerbedekkingsvakbeurs Domotex in Hannover heeft bezocht weet echter dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden en dat Interzum de hete adem van de concullega uit Hannover in de nek voelt. Voor beide spelers geldt trouwens dat zij op het gebied van harde vloerbedekking de laatste jaren op hun beurt weer concurrentie hebben gekregen van de vakbeurs Bau in München. Hoewel een aantal vaste exposanten uit het verleden het op Interzum laat afweten, valt er echter nog volop te zien. Zo presenteert Haro zijn Clic Connect-systeem voor parketvloeren (zonder verlijming) met de geïntegreerde ondervloer Silent Pro. Op een gezamenlijke stand demonstreren Kiesel en Eukula milieuvriendelijke lijmen en lakken. Onderhoudsproducten voor hout en laminaat kunnen bezoekers onder meer bewonderen bij Rinaldi. Loba presenteert Lobadur WS Duo, een lak die een behandeld oppervlak de uitstraling geeft van een geoliede vloer. Cikel Brasil Verde laat vloeren zien gemaakt van specifieke Braziliaanse houtsoorten zoals jatoba, ipe, cumaru, sucupira en macaranduba. Meer tropische vloeren treft men bij Indus Parquet. Andere in het oog springende exposanten zijn onder andere Par-Ky, Rollé, Dekaply, Europa Parket, Hornitex, Poliface, Unilin en Carpentier.

(Parketplein, 16-05-2001)
 
Veel animo voor Werkgroep Parket
Zeker 35 Vlaamse parketondernemers waren op 4 mei jl. in Sint-Niklaas aanwezig op een voorbereidende vergadering van de Werkgroep Parket, de 'parketteursvereniging' die binnen de Confederatie Bouw -Vlaamse Schrijnwerkers gaat opereren. Eerder was er sprake van dat de Werkgroep een begin zou maken met hooguit 15 tot 20 betrokken parketplaatsers. Koen De Gelder van de Vlaamse Schrijnwerkers zegt dan ook "aangenaam verrast" te zijn door de grote animo. Genoemde vergadering was nog niet de oprichtingsvergadering van de Werkgroep, maar volgens De Gelder wel een eerste stap in die richting. Hij sluit niet uit dat op 6 juni a.s. (niet toevallig D-Day?, red.), wanneer de eerstvolgende bijeenkomst staat gepland, er sprake zal kunnen zijn van een 'officiële' oprichting. Duidelijk is wel dat de nieuwe organisatie van 'onderaf' op veel bijval mag rekenen, getuige onder meer het enthousiasmerende werk van ondernemers als Xavier Desmit, van het Ieperse Parkethuis. Bij de komende vergadering zal ook Ad van Mierlo van het opleidingsinstituut Gildevaart aanwezig zijn om te praten over een mogelijke samenwerking op het gebied van scholing. In Vlaanderen is er immers, zoals bekend, nooit een specifieke parketopleiding van de grond gekomen. Op de beurs Euro Parket in Kortrijk, in september, wil de nieuwe vereniging zich aan een breder publiek presenteren. Zij zal dan ook de Technische Voorlichting Parket, de handleiding voor parketplaatsers van het WTCB, aan belangstellenden aanbieden. Wat ook nog op de agenda staat is de komst van een keurmerk voor gekwalificeerde parketteurs.

(Parketplein, 14-05-2001)
 
Nieuwe FSC-campagne
Slechts 1 procent van de consumenten kent het FSC-keurmerk, het keurmerk voor hout uit goed beheerd bos. Dit blijkt uit een onderzoek dat door het Wereld Natuur Fonds (WNF) is uitgevoerd. De resultaten werden gisteren (10 mei) gepresenteerd. Voor het WNF reden temeer om samen met doe-het-zelfketens, leveranciers van en winkels voor tuinmeubelen en parketvloeren het FSC-keurmerk nadrukkelijk onder de aandacht te brengen van het Nederlandse publiek. Dit gebeurt met posters en ansichtkaarten waarop James Bond (Pierce Brosnan) mensen uitnodigt bewust te kiezen voor goed hout met het FSC-keurmerk. En dat is geen overbodige luxe, meent Gerhard van den Top van het WNF. "Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat 73 procent van de consumenten een keurmerk voor hout dat komt uit goed beheerde bossen belangrijk vindt. Men heeft dus niet in de gaten dat dit er al is." De actie wordt onder meer gesteund door Albers parketgroothandel uit Weert. "Op dit moment hebben 15 klanten ons FSC-parket in het assortiment opgenomen. Ik verwacht dat een groot aantal zullen volgen. We bieden acht verschillende houtsoorten aan. We proberen het prijsverschil met de andere parketsoorten niet te groot te maken. De consument is echter duidelijk bereid voor de FSC-producten meer geld te betalen. Houtsoorten waarvoor een kwalitatief goede FSC-vervanger op de markt is halen we uit ons assortiment. Zo voeren we nu alleen nog Jatoba met FSC-keurmerk," aldus Cor Albers.

(Parketplein, 11-05-2001)
 
Schildersbranche zoekt vrouwen
De schaarste aan gekwalificeerd personeel leidt hier en daar tot creatieve oplossingen. Zo heeft de schildersbranche onlangs het officiële startsein gegeven voor de jacht op vrouwelijke werknemers. Voorzitter B. Bergkamp van de Federatie van Afbouw Bedrijfschappen in een recente uitgave van Cobouw: "Ik denk dat er bij veel vrouwen interesse bestaat om als schilder aan de slag te gaan. Het is precies en creatief werk, waarin je ook iets van jezelf kwijt kan. Dat appelleert aan wat vrouwen leuk en interessant vinden." Nu is een op de honderd van de 30.000 actieve schilders vrouw. Over vijf jaar moet dat tien procent zijn. Zouden vrouwen ook iets van zichzelf in een parketvloer kwijt kunnen? .

(Cobouw/Parketplein, 09-05-2001)
 
Creatief online vloeren verkopen
Kunnen winkeliers die vloeren verkopen ook winst maken via het internet? Volgens de Amerikaan Bruce Koepcke, auteur van 'A Floor Covering Retailer's Guide to e-Commerce' is online vloeren verkopen vooral een kwestie van begrijpen hoe het nieuwe medium werkt. En hoe het niet werkt. Belangrijk om te weten is dat internet een uniek 'marketing communicatie systeem' is, in die zin dat de communicatie 1-op-1 is in plaats van 1-op-zeer velen. "Reclame maken via drukwerk of tv is 1-op-zeer velen," zegt hij. "Je roept zo hard als je kan en hoopt dat iemand je wil horen. Boodschappen uitwisselen op het net is iets geheel anders. De ontvanger van de boodschap zit daar omdat hij daar zelf voor gekozen heeft en bewust op zoek is naar iets. Daar komt bij dat je via je website de klant heel veel voorlichting kunt geven over je producten, waar je elders geen ruimte voor hebt.

“Natuurlijk is het zinvol om ook printreclame te doen, maar vergeet dan vooral niet je www-adres er prominent bij te vermelden om de overstap naar 1-op-1 communicatie via je website te bewerkstelligen. Van daaruit moet je ze nog naar de winkel zien te krijgen, maar als ze op zoek zijn - en dat zijn ze - dan is de kans groot dat ze hun oog al lang op een vloeraankoop hebben laten vallen,” aldus Koepcke.

Obstakel
Het grootste obstakel waarmee vloerenverkopers worden geconfronteerd die uitsluitend en alleen via hun website willen handelen, is dat een vloer voor de consument een aankoop betekent die hij/zij niet gauw zal afsluiten zonder het product eerst ‘gevoeld’ en ‘aangeraakt’ te hebben. Volgens Koepcke wordt momenteel 1 procent van de aankopen van vloeren in de USA via het web gedaan en zal dat volgens hem nooit veel meer dan 8 procent worden. Wat wel duidelijk is, is dat de informatievergaring voorafgaand aan de uiteindelijke koop meer en meer via het web plaatsvindt. In Amerika wordt inmiddels 35 procent van de aankopen van vloeren op internet voorbereid.

Potentieel
Online vloeren verkopen zónder winkel is duidelijk niet voor iedereen een optie. De meest succesvolle virtuele vloerendetaillist in de USA is iFloor.com die in een gemiddelde maand 150.000 bezoekers weet te trekken en zich terdege realiseert dat 1 procent daarvan een hele hoop orders inhoudt. Uit onderzoek van deze web-retailer blijkt ook dat het potentieel enorm is omdat die 150.000 bezoekers vloerenkopers waren die naar niets anders dan dat op zoek waren. Maar liefst 89 procent van die mensen zullen volgens iFloor.com voor tenminste 1500 dollar aan vloeren gaan besteden de komende twaalf maanden.

Netwerk
Wat volgens Koepcke ook een manier is om creatief met het net om te gaan, is het bouwen van een netwerk. Een vloerendetaillist die samen met bijvoorbeeld een meubelzaak en een verlichtingsspecialist een website maakt, zal zodoende wel eens kunnen uitgroeien tot de grootste plaatselijke aanbieder, suggereert hij. “Je moet de klant informatie aanbieden en het voor hem aantrekkelijk maken om je winkel te bezoeken. Vertrouwen opbouwen - waar het om draait is dat de consument die informatie zoekt vertrouwen in je krijgt.”

(Heart Business Publishing /Parketplein, 07-05-2001)
 
Lecol organiseert seminars
In de praktijk van alledag blijkt dat veel parketleggers nog niet vertrouwd zijn met de nieuwe producten en werkmethoden die verband houden met de wettelijke verplichting (tendele al bestaand, tendele nog in de pen) om oplosmiddelarm te werken. Inspelend op de grote impact die het verbod op het werken met sterk oplosmiddelhoudende producten heeft op de branche, organiseert Lecol Chemie uit Waalwijk deze maand een aantal nuttige seminars. Via deze seminars wil Lecol de professionele parketteur op de hoogte brengen van de stand van zaken rond de huidige productontwikkeling. Lecol zegt er tevens veel waarde aan te hechten om op deze bijeenkomsten ervaringen uit te wisselen. De seminars (op diverse locaties in het land, van 14 tot en met 18 mei) worden ondersteund met demonstraties uitgevoerd door de 'Parketleggers van het jaar'. Bij Lecol te Waalwijk is nadere informatie te verkrijgen.

(Lecol Chemie/Parketplein, 07-05-2001)
 
Europa Parket reorganiseert fors
Europa Parket te Barneveld heeft na een moeizaam eerste half jaar toch een positief resultaat behaald over heel 2000. Dit met name vanwege de synergetische voordelen van diverse samenvoegingen. Het boekjaar werd afgesloten met een winst van twee miljoen op een omzet van circa 30 miljoen, zo valt te lezen in een persbericht van het bedrijf. Over het jaar 1999 werd nog een verlies geleden. In mei 2000 werden de groothandelsactiviteiten sterk afgeslankt wat geresulteerd heeft in de liquidatie van zusterbedrijf DIN Parkett BV. Tevens werd in dezelfde tijd een strategische koerswijziging ingezet voor het zusterbedrijf Europa Parkett (Deutschland) GmbH. Inmiddels concentreert zij zich op ongeveer 70 procent productie van halffabrikaten voor de parketindustrie en 30 procent op de productie van breed kant en klaar parket. Vanwege de verwikkelingen rond de groothandels- en productieactiviteiten bleef de omzet van de winkels achter op de prognose. De huidige tien winkels zullen een restyling ondergaan. De verwachtingen voor 2001 voor het bedrijf als geheel zijn positief. Flamingo Parket BV wordt de nieuwe naam voor het groothandels- en productiebedrijf.

(Europa Parket/Parketplein, 04-05-2001)
 
Groei laminaat in Duitsland verzwakt
" Volgens schattingen van het marktonderzoeksbureau Intermarket is de consumptie van laminaatvloeren vorig jaar in Duitsland uitgekomen op 45 miljoen vierkante meters. Dat betekent een toename van 12,5 procent ten opzichte van 1999. Voor de jaren 2001 en 2002 voorziet het bureau een verbruik van 47 en 49 miljoen meter, waarmee het jaarlijkse groeitempo terugloopt tot iets boven de 4 procent. Het marktaandeel van lijmloze kliksystemen bedraagt inmiddels 18,5 procent. De meest populaire decors zijn beuken en esdoorn met respectievelijk circa 50 en 25 procent. De volumegroei van houten vloeren en van kurkvloeren zal jaarlijks tussen de 5 en 10 procent liggen in de periode 2000 tot en met 2002.

(Intermarket/BWD/Parketplein, 04-05-2001)
 
Woninginrichter omarmt lamelparket
Uit een onderzoek van Hogeschool Fontys uit Eindhoven blijkt dat er op de vloerbedekkingsmarkt in Nederland per huishouden het meeste geld besteed wordt aan houten vloerbedekkingen. Het aandeel houten vloeren is tussen 1996 en 1999 met maar liefst 45 procent toegenomen. De resultaten van het onderzoek werden gisteren (1 mei) gepresenteerd door Saffier Flooring uit Asten tijdens een productpresentatie op Papendal. "Tot nu toe heeft de woninginrichter nog maar beperkt gebruik gemaakt van de toegenomen vraag naar houten vloeren," aldus verkoopleider Arnaud Kuyper. "Tien jaar geleden stond deze branche nog sceptisch tegenover laminaat, nu is het een belangrijke omzetmaker. Ik verwacht een zelfde ontwikkeling bij het lamelparket. Wij hebben daarom onze nieuwe producten aangepast aan de veranderde vraag van de markt en wel dusdanig dat ook de woninginrichter aan de toegenomen vraag naar houten vloeren kan tegemoetkomen. Uit het onderzoek blijkt dat bij ruim 40 procent van de woninginrichters houten vloeren nu al 10 procent van de omzet uitmaakt. Lamelparket is bij uitstek een geschikt product voor de woninginrichter. Het laat zich gemakkelijk leggen en kent een uiteenlopend aanbod aan prachtige variëteiten." Saffier heeft in ieder geval al handig ingespeeld op de resultaten van het Fontys-onderzoek. Het presenteerde drie nieuwe lijnen lamelparket - 'pure' (breedstrook), 'balance' (3-strook/traditioneel) en 'vision' (2-strook/bijzondere houtsoorten), waarmee het inhaakt op de trendbewuste woninginrichter. Om het deze nog eenvoudiger te maken levert Saffier ook een hele lijn toebehoren van lakken en lijmen tot en met zaag- en schuurmachines. Voor de woninginrichter die nog een stapje verder wil gaan heeft Saffier kant-en -klaar-tapis in het assortiment opgenomen, "legbaar gemaakt voor de woninginrichter". Tot slot presenteerde Kuyper een aantal vernieuwingen bij het laminaat, zoals een klikvloer met gestructureerde toplaag en besloot de productpresentatie met een primeur: Lamelparket met loc-systeem. Kuyper verwacht dit lijmloos te verleggen lamelparket rond de zomer op de markt te brengen.

(Parketplein, 02-05-2001)
 
HBA over imago en marktaandeel
In het onlangs verschenen Jaarboek Ambacht 2000-2001 van het HBA krijgt de parketteur weer zijn jaarlijkse portie bedrijfseconomisch advies. Zo is het HBA van mening dat het parketbedrijf, in de strijd met andere verkoopkanalen, zal moeten investeren in extra klantgerichtheid, zowel in communicatie, voorlichting en advies, als in het vertrouwen in het product en in de dienstverlening. Momenteel wordt iets minder dan de helft van het parket gekocht bij de parketspeciaalzaken. Omdat 95 procent van de bedrijven via mond-tot-mondreclame nieuwe klanten krijgt, verdient een goede afwikkeling van de dienstverlening, de verkoop en het leggen dan ook extra aandacht. Een andere aanbeveling is dat de ondernemer zijn professionaliteit beter moet uitstralen, onder andere in de aspecten promotie, kostenbeheersing en calculatie. De parketspeciaalzaak zal tevens de nodige investeringen moeten doen in (bij)scholing met betrekking tot commerciële en bedrijfseconomische vaardigheden. En doordat de stormachtige groei gepaard is gegaan met behoorlijk veel klachten over de geleverde kwaliteit, zal de branche tot behoud van imago en marktaandeel meer aandacht aan continue verbetering dienen te geven, aldus het HBA tot besluit. De meeste parketbedrijven zijn optimistisch gestemd over de toekomst.

(Hoofdbedrijfschap Ambachten/Parketplein, 01-05-2001)
 
Zwitserse parketbranche tevreden
Deze week werden de Zwitserse parketcijfers over 2000 bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de Zwitserse parketbranche zich vorig jaar heeft gestabiliseerd. Bij het parketverbruik is weliswaar een kleine groei waarneembaar maar deze is minder dan de Zwitserse parketbedrijven zich hadden voorgesteld. Terwijl de binnenlandse productie terugliep nam de import toe. Ook de Zwitserse export kende een duidelijke groei. Ondanks deze wisselende resultaten heeft parket zijn marktaandeel van 13 procent op de Zwitserse vloerbedekkingsmarkt behouden. Tijdens de algemene vergadering van de belangenvereniging van de Zwitserse Parketindustrie (ISP) in Grafenort/Engelberg was ISP-voorzitter Bruno Durrer dan ook niet ontevreden en noemde de ontwikkelingen als "een goed resultaat in moeilijke omstandigheden." Eén van die "moeilijke omstandigheden" is het feit dat het aanbod van parket nog steeds groter is dan de vraag. In verschillende landen is afgelopen jaar de productiecapaciteit verder uitgebreid wat de prijzen duidelijk onder druk zet.

(DRW-Verlag/Parketplein, 27-04-2001)
 
FEP start imagocampagne
De Federatie van Europese Parketfabrikanten (FEP) wil parket en houten vloeren meer onder de aandacht van de media brengen. De Europese Federatie , waarbij 46 parketfabrikanten en 6 landelijke federaties uit twaalf Europese landen zich hebben aangesloten, gaat daarom een campagne voeren. Deze zal van start gaan in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Het is de bedoeling dat deze later ook uitgebreid wordt naar andere landen. "U moet de campagne niet als reclame voor parket en houten vloeren zien. Het gaat eigenlijk om een stuk eerlijke voorlichting. We willen parket met objectieve informatie onder de aandacht van de media brengen. Er bestaan nog weleens misvattingen over parket, zoals bijvoorbeeld de verwarring met laminaat en soortgelijke producten. Die willen we wegnemen en daarnaast de vele positieve kanten van dit natuurproduct naar voren brengen. U zou het een imagocampagne kunnen noemen," stelt Filip De Jaeger, algemeen secretaris van de FEP. Wanneer zal de campagne Nederland en België aandoen? "We hebben in de eerste plaats gekozen voor Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk omdat dit belangrijke markten zijn. Maar het materiaal dat daar gebruikt wordt, foto's, teksten, enzovoorts, hebben we ook naar de leden afzonderlijk gestuurd. Deze kunnen dit gebruiken om de campagne ook in hun eigen land te voeren. Zo heeft in Nederland de nationale federatie van parketleveranciers Alliance het een en ander in de brievenbus gekregen. Ik verwacht voor België zelf het heft in handen te zullen nemen.

(Parketplein, 25-04-2001)
 
Tarkett Sommer naar Breda
Deze week heeft Tarkett Sommer Benelux een nieuw pand betrokken in Breda. De nieuwe locatie biedt onderdak aan de gehele organisatie met de divisies: Residential; vinyl en laminaat vloerbedekkingen van de merken Tarkett en Sommer, Parket; houten Tarkett vloeren voor project en particulier en Commercial Tarkett Sommer: alle vloer- en wandbekledingen voor projecten. De nieuwe behuizing biedt voldoende ruimte aan de uit circa 60 personen bestaande organisatie Benelux en wordt voorzien van een showroom waarin de uitgebreide Tarkett Sommer collectie kan worden bewonderd. Een op het terrein aanwezig magazijn geeft de gelegenheid tot een snelle stalenservice. Met deze verhuizing is Tarkett Sommer Benelux naar eigen zeggen klaar voor de toekomst en kan ze haar groei verder continueren. Het nieuwe adres luidt: Tarkett Sommer Benelux B.V. Aardenhoek 4, Postbus 5686, 4801 EB Breda. Tel. 076-5780700 Fax: 076-5780766 E-mail: Internet: www.tarkett-sommer.com .

(Tarkett Sommer, 25-04-2001)
 
Samenwerking Jaarbeurs en Deutsche Messe
De Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs China/Keylong Exhibition Services en Deutsche Messe AG, de organisatoren van respectievelijk Chinafloor en Domotex Hannover hebben een intentieverklaring getekend om gezamenlijk in Shanghai Chinafloor/Domotex Asia te organiseren. De eerste editie wordt in 2002 gehouden. De beurs krijgt een jaarlijkse frequentie. Chinafloor is volgens de initiatiefnemers China's meest belangrijke vakbeurs op het gebied vloerbedekking. Als organisator van Domotex Hannover, 's werelds grootste vakbeurs op het gebied van tapijt en vloerbedekking, ziet Deutsche Messe AG het gezamenlijk project als een uitstekend platform voor export georiënteerde bedrijven. "De beurs stelt exposanten in de gelegenheid in contact te komen met nieuwe kopers en distributeurs op de Chinese markt." Als direct gevolg van de samenwerking zal het huidige traditionele expositieprogramma van Chinafloor worden uitgebreid met harde vloerbedekking (tegels en plavuizen), houten vloeren en vloertechnologie. Deze ontwikkeling werd onlangs al zichtbaar op Chinafloor, die van 10 tot en met 12 april jongstleden werd gehouden in Shanghai.

(Parketplein/Jaarbeurs, 23-04-2001)
 
High-tech vloeren plussen in USA
" In de Verenigde Staten is er een einde gekomen aan een periode van een aantal jaren waarin de markt voor houten vloeren telkens met dubbele cijfers groeide. Insiders schatten de omzettoename in 2000 op nog maar vijf tot zeven procent. De totale waarde van de verkopen bedroeg ongeveer 1,61 miljard dollar, het volume nam vier procent toe. De grote boosdoener lijkt het vanaf de herfst afkalvende vertrouwen van de consument te zijn, waardoor de afzet via de detaillist sterk terugviel. Fabrikanten die nog wel groeicijfers van meer dan tien procent behalen, zijn met name te vinden in het deel van de markt waarop high-tech producten met veel toegevoegde waarde worden verhandeld. De uitbreiding van de keus aan in de fabriek afgewerkte vloeren, qua kleur, stijl, design en houtsoort, speelt daarbij een voorname rol. Dat is althans de mening van de TriPac-groep die met zijn merken Bruce, Hartco en Robbins ongeveer 42 procent van de markt in handen heeft. Ook de vuil- en vochtbescherming die nieuwe oppervlaktebehandelingen biedt, met daaraan gekoppeld extreem lange garanties aan de eindverbruiker, lijkt commercieel goed te worden uitgebuit.

(Hearst Business Publishing/Parketplein, 20-04-2001
 
Huurder mag vloer laten liggen
Uit Den Haag komt het voor parketverkopers interessante bericht dat huurders hun woning niet meer in de oorspronkelijke staat hoeven achter te laten als zij verhuizen. Het voldoet als de woning in goede staat verkeert en niet minder waard is geworden. Wat in de wandelgangen het 'klusrecht' heet, wordt vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek. De Tweede Kamer stemde afgelopen woensdag in met een aantal voorstellen van Groen Links waarin dit wordt geregeld. Er bestond al een minder algemene afspraak tussen de vereniging van woningcorporaties en de Woonbond.

(ANP/Parketplein, 19-04-2001)
 
Optimisme in jaarverslag Pergo
Voor Pergo heeft het jaar 2000 vooral in het teken gestaan van technologische omschakeling en productontwikkeling, zo blijkt uit het jaarverslag van (nog) moedermaatschappij Perstorp AB. Als uitvloeisel van de overname van ruim een kwart van de aandelen van Witex en de strategische alliantie met deze Duitse laminaatvloerenproducent, heeft Pergo een aanvang gemaakt met de overstap van 'high pressure lamination' naar de meer kosteneffectieve productiewijze van 'direct lamination'. De commerciële gang van zaken in 2000 wordt door Pergo zelf betiteld als 'zwak' vanwege enerzijds uitgestelde introducties en anderzijds de aanhoudend krachtige concurrentie plus lagere prijzen in Europa. Een en ander was van invloed op de omzet (+2 procent, tot 3699 miljoen Zweedse Kronen) en op de winstgevendheid (-74 miljoen SEK). De forse inspanningen op het terrein van onderzoek & ontwikkeling, onder meer met betrekking tot lijmvrije legwijzes en verbeterde coatings, zullen naar verwachting van Pergo in de tweede helft van het lopende jaar leiden tot toenemende verkopen, een betere winstgevendheid en een versterking van de marktpositie. Volgens plan wordt Pergo dit jaar verzelfstandigd. De fabrikant voorziet dat de markt voor laminaatvloeren in 2001 met bijna 20 procent zal groeien, waarmee laminaat hard op weg is naar een marktaandeel in West Europa van nu 10 naar ongeveer 20 procent over een aantal jaar.

(Perstorp/Parketplein, 17-04-2001)
 
Stemming flink optimistisch
In de timmer- en parketindustrie is de beoordeling van de orderontvangst omgeslagen van licht pessimistisch tot flink optimistisch, zo rapporteert het Centraal Bureau voor de Statistiek in de gisteren verschenen Industriemonitor April. Volgens het CBS was februari een goede maand voor de sector, omdat de orderontvangsten en de bedrijvigheid flink zijn toegenomen, afgezet tegen januari. De huidige orderpositie wordt positief beoordeeld. De vooruitzichten zijn al met al gunstig, aldus het CBS.

(CBS/Parketplein, 13-04-2001)
 
Unilin wint eerste ronde
Zojuist is naar buiten gekomen dat Unilin Decor de eerste ronde van een door de Berry Groep op gang gezette juridische procedure op zijn naam heeft weten te schrijven. Een rechtbank in Duitsland bepaalde dat het lijmvrije verbindingssysteem dat Berry voor zijn laminaatvloeren op de markt brengt, een inbreuk betekent op het door Unilin gedeponeerde model. Tegen deze uitspraak is nog beroep mogelijk. De affaire wordt dus ongetwijfeld vervolgd.

(Parketplein, 11-04-2001)
 
PPC pakt uit met randafwerking
Volgende week, vrijdag 20 april, betrekt de Plinten & Profielen Centrale, de gespecialiseerde groothandel in randafwerking en toebehoren, een deel van de voormalige bedrijfsruimte van de Citin-Bruynzeelgroep in Wijk bij Duurstede. PPC gaat er uitpakken met een breed aanbod van plinten en profielen op een oppervlakte van niet minder dan 800 vierkante meter. "Dit is uniek in Nederland, 800 meter alléén maar plinten en profielen," aldus Drees Klaassen van PPC, die bijzonder content is met de capaciteitsuitbreiding en met de uitstraling van zijn nieuwe onderkomen. Citin-Bruynzeel pas geleden verhuisd naar Ravenstein.

(Parketplein, 09-04-2001)
 
Gebruik internet groeit verder
Het aantal Nederlanders met een internetaansluiting thuis is gestegen tot 53 procent. In de maand februari was dit percentage nog 50 procent. Zo blijkt uit continu onderzoek van bureau Interview-NSS onder drieduizend Nederlanders. Nadat december een zekere stagnatie in de groei te zien gaf, zit de vaart er nu weer goed in. Het verzadigingspunt van 'Nederland online' is nog niet bereikt, volgens Interview NSS. België zit samen met Duitsland in de categorie 40 tot 50 procent internetaansluitingen. Van de bedrijven in Nederland hebben er inmiddels twee van de drie aansluiting op het net.

(Internet Barometer/CBS/Parketplein, 06-04-2001)
 
Nederlands wereldrecord?
Op de recentelijk gehouden vloerbedekkingsbeurs Domotex te Hannover wisten twaalf vloerenleggers binnen vier minuten vijftien vierkante meter parket te leggen. De vloer werd geplaatst in de vorm van een achthoek. Een heus wereldrecord dat is aangemeld bij het Guiness book of records. Zoals het er nu naar uitziet zullen Nederlandse parketleggers dit record volgend jaar mei op de Parket Expo proberen te verbeteren. Het idee is afkomstig van Gerard Pruysen van het gelijknamige parketbedrijf uit Dussen. "Gerard was bij de recordpoging aanwezig en was van mening dat wij dit ook kunnen," vertelt parketopleider Ad van Mierlo. "Hij heeft vervolgens contact met mij opgenomen en toen is het balletje gaan rollen." Op de Parket Expo zal tevens de Europese wedstrijd parketleggen plaatsvinden. Op dit moment hebben acht landen zich aangemeld. Ad van Mierlo verwacht dat uiteindelijk zo'n tien landen zullen deelnemen. Voor de nationale parketwedstrijd van dit jaar zijn bij Gildevaart een recordaantal aanmeldingen binnengekomen. Afgelopen vrijdag was de eerste schifting. Er zijn nu tien kandidaten over die worden verdeeld in twee categorieën. De indeling is gebaseerd op de leeftijd van de deelnemer. Categorie A strijdt om de Rien Bouwmeesterbokaal, B om de Gildevaartbokaal.

(Parketplein, 04-04-2001)
 
OPS en parketteurs
" Uit gegevens van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten in Amsterdam (NCB) blijkt dat vorig jaar 45 maal de diagnose 'OPS' (Organic Psycho Syndrome) is gesteld voor ziektegevallen die bij een van de twee OPS-teams waren aangemeld. Onder deze mensen bevindt zich triest genoeg ook iemand die het beroep van parketlegger uitoefent. De meeste OPS-gevallen werden in 2000 geconstateerd bij schilders (21 gevallen), lakspuiters (7), werknemers uit de grafische industrie (7) en werknemers in verffabrieken (2). Sinds 1995 is nog één ander geval van OPS in de parketsector aangetroffen. Volgens een woordvoerder van het centrum mag uit dit op het oog niet ongunstige gegeven zeker niet zomaar een positieve conclusie worden getrokken, voor wat de parketteurs betreft. De omvang van de beroepsgroep moet in ogenschouw worden genomen (er zijn vele malen meer schilders dan parketleggers), de functie die de betrokkene had speelt een rol, evenals zijn loopbaan (soms stapt men over van het ene vak naar het andere), de plek waar hij werkte en de omstandigheden waaronder, de tijdsduur van de blootstelling aan schadelijke stoffen (bij parketteurs minder lang dan bij industriële spuiters bijvoorbeeld), etcetera. Opvallend is dat over de periode 1998 tot 2000 acht maal OPS is vastgesteld bij woningstoffeerders. Binnen deze groep lopen de projectstoffeerders relatief het meeste risico, aldus het NCB.

(NCB/Parketplein, 02-04-2001)
 
Positief vervolg Branche Platform Parket
Gisteren (29 maart) werd op het Instituut Gildevaart het vervolgoverleg gehouden in het kader van het Branche Platform Parket. Het uiteindelijke doel is met een Branche Platform Parket de problemen die voor de gehele branche gelden gezamenlijk aan te pakken. Hierbij moet er worden gedacht aan zaken die om een grootschalige aanpak vragen, zoals het personeelstekort, kwaliteitsverbetering en imagoverbetering. Een kerngroep, bestaande uit deelnemers die het dichtst bij het vuur staan, inventariseerde en onderzocht de verschillende vormen van werving en de mogelijkheden om deze te kunnen realiseren. Initiatiefnemer Ad van Mierlo is ondanks een aantal afwezigen tevreden over het voorlopig behaalde resultaat. "Er is nieuw bloed nodig in de branche, daar is iedereen het over eens. We hebben in dat kader een aantal taken verdeeld. Zo zijn aan de orde gekomen de diverse consumentenbeurzen waaraan we een wervingsactie kunnen koppelen. Denk in dit kader aan huishoudbeurzen, Femina, de verschillende evenementen in het MECC, enzovoorts. Het overleg wordt eind mei voortgezet. Dan staan onder andere de begroting en het kostenplaatje op de agenda. Kortom: is er voldoende geld aanwezig om onze doelstellingen te realiseren. Zo gaat het Hoofd Bedrijfschap Ambachten (HBA) de verschillende subsidiemogelijkheden onderzoeken." .

(Parketplein, 30-03-2001)
 
Vraag naar MDF blijft krachtig
De Europese brancheorganisatie EPF voorziet dat de ruime vraag naar MDF dit jaar sterk aanhoudt. De gerapporteerde terugval in de verkopen van MDF in de eerste twee maanden van dit jaar, mede verband houdend met een verminderde vraag vanuit de laminaatvloerenindustrie, noemt de EPF een normaal verschijnsel in het licht van de uitbundige groei in 2000. Vorig jaar groeide de afzet van MDF fors met achttien procent en kwam de productie in de ledenlanden van de EPF op ongeveer negen miljoen kuub uit. Voor 2001 voorspelt de EPF een afzetgroei van elf procent of meer. De doorzettende, krachtige groei van de laminaatvloerenmarkt is daar in belangrijke mate debet aan. Gezien de bescheiden uitbreiding van de productiecapaciteit, zou er dit jaar wellicht een kleine schaarste aan MDF kunnen ontstaan.

(EPF/EUWID/Parketplein, 28-03-2001)
 
Principe-akkoord CAO gewijzigd
Het principe-akkoord voor de parket-CAO 2001, dat werkgevers en werknemers medio januari hebben afgesloten, is op een punt gewijzigd. Per 1 januari zouden de werknemers 3 procent loon erbij krijgen en op 31 december nog eens 2 procent. De betrokken partijen zijn inmiddels overeengekomen dat de tweede verhoging op 1 december ingaat. (Zie ook Nieuwsarchief voor een uitgebreid bericht over de nieuwe CAO).

(Parketplein, 26-03-2001)
 
Geslaagde open dag Gildevaart
Afgelopen zaterdag hield het scholingsinstituut Gildevaart in Nieuwegein zijn open dag. De opkomst was bevredigend en de belangstelling voor de parketopleiding hoopvol, zo meent Gildevaarts parketopleider Ad van Mierlo. "Een geslaagde dag. Ondanks het feit dat ik van mening ben dat er nog steeds te weinig ruchtbaarheid aan de parketopleiding wordt gegeven, hebben toch een belangrijk aantal geïnteresseerden ons weten te vinden. En dit waren niet alleen mensen die zich wilden informeren over een eventuele deelname aan de parketopleiding. Er zijn ook vertegenwoordigers van bekende leveranciers, soms met het hele gezin, een kijkje komen nemen hoe wij het hier allemaal aanpakken en hoe het Documentatie Informatie Centrum parket (DIC) er uit ziet. Over de nieuwe inschrijvingen ben ik niet ontevreden. Dat aantal is al groter dan ik afgelopen jaar in mei had. Hoopvol, al moet er nog veel gebeuren voordat we echt op de goede weg zijn." .

(Parketplein, 26-03-2001)
 
Oostenrijk wereldkampioen parket
Parket is de meest populaire vloerbedekking in Oostenrijk geworden, zo blijkt uit een deze week verschenen studie van het gerenommeerde Institut für Grundlagenforschung uit Salzburg. Op jaarbasis wordt 0,70 vierkante meter parket gekocht per hoofd van de bevolking, een score die nergens op de wereld wordt overtroffen. In een representatieve enquête gaf 64 procent van de ondervraagden aan over een parketvloer te beschikken, drie jaar eerder was dat nog 59 procent. Tapijt ligt in 48 procent van de woningen, 13 procent minder dan in 1997. Steen, pvc, linoleum, laminaat en kurk zijn goed voor respectievelijk 44, 37, 26, 18 en 5 procent. Vertegenwoordigers van de parketindustrie schrijven hun succes zonder meer toe aan de nieuwe trend van natuurlijke materialen in de woonomgeving. Veel Oostenrijkers gaven daarnaast aan voor parket te hebben gekozen omdat het een mooi natuurproduct is, een behagelijke sfeer verschaft, en veel duurzamer is dan het alternatieve aanbod. Voorts blijkt dat het belang van gedegen advies zwaar telt voor de Oostenrijkse vloerenkoper. Zes van de tien kopen daarom bij de vakman (parketteur, woninginrichter, meubelmaker of houtspeciaalzaak). Drie van de tien zijn doe-het-zelver en kopen bij de bouwmarkt.

(DRW-Verlag Weinbrenner/Parketplein, 23-03-2001)
 
FNV ZBo lonkt naar parketteurs
De laatste jaren komen er in de bouw jaarlijks meer dan drieduizend 'zelfstandigen zonder personeel' (zzp'ers) bij. Bij de FNV Zelfstandigen Bouw (FNV Zbo), de aparte bond voor zelfstandigen in de bouw, is dat te merken aan de snelle groei van de organisatie. Op 1 november vorig jaar werd de bond opgericht met 620 leden, inmiddels staat de ledenteller bij 1100. Volgens Henry Kasper, projectleider van FNV Zbo, en zelf afkomstig uit het meubelambacht, zitten daar nu slechts een handvol parket-zelfstandigen tussen. Maar daar wil hij verandering in brengen. Kasper: "We gaan kijken of we leden kunnen winnen in de meubel- en parketsector. Met name de parketteurs interesseren me omdat ik verwacht dat daar veel zzp'ers tussen zitten. Als alles meezit beginnen we in mei met een onderzoek naar de omvang van onze doelgroep in de parketsector, naar de specifieke problemen die men daar heeft, en naar wat parketleggers van ons verwachten terug te krijgen." Het onderzoek moet in het najaar zijn afgerond.

(Parketplein, 22-03-2001)
 
Laminaat in VS ter discussie
Terwijl Europese laminaatfabrikanten naarstig een plekje trachten te veroveren op de veelbelovende Noord-Amerikaanse markt staat het laminaat in de Verenigde Staten ter discussie. Verscheidene groothandelaren en een aantal deskundigen vrezen dat de VS op de rand van een prijzenoorlog staan. De angst is gebaseerd op de ongebreidelde groei die het laminaat in de VS de afgelopen jaren doormaakte. Schattingen van het vaktijdschrift Floorcovering Weekly (FCW) wijzen uit dat de laatste jaren de groeicijfers teruglopen. Dit heeft volgens FCW geleid tot een daling van de gemiddelde prijs die er voor het product wordt betaald, waardoor ook de marges teruglopen. "Lijmvrije systemen, geluidsreductie en waterafstotendheid zijn nog niet zo bepalend voor de huidige Amerikaanse consument als bij de Europese consument het geval is," meent Annika Windmoeller, marketing manager bij Witex. Niet iedereen deelt deze mening.

Zo blijkt op de recente Amerikaanse vakbeurs Surfaces het aantal innovaties bij laminaat niet op een hand te tellen, waaruit mag worden opgemaakt dat niet alleen kwantiteit bepalend is, maar ook zeker aan kwaliteit en toegevoegde waarde belang wordt gehecht. “We hebben de afgelopen vijf jaar meer innovaties gehad dan in de voorgaande vijftien jaar,” vertelt John Himes, general marketing manager bij Mannington. Een half jaar geleden voorspelden kenners van de handel dat overcapaciteit en een terugval in productiekosten en marges buitenlandse fabrikanten zou afschrikken nog in de VS investeringen te doen. FCW wijst op tal van buitenlandse leveranciers die juist recentelijk aankondigden plannen te hebben om de productie naar de VS over te hevelen, anderen zijn zelfs al met de productie begonnen. “Als je in de VS wilt verkopen, moet je in de VS zijn,” bevestigt Alberto Tavares, managing director bij Poliface. Hoewel veel innovaties plaatsvinden in het hart en aan het oppervlak van laminaat, is de meeste aandacht toch gericht op de lijmvrije systemen. Terwijl Alloc (Berry) en Unilin strijd voeren over het patentrecht, overspoelt een heel scala alternatieve legsystemen de groeiende doe-het-zelfmarkt. Schattingen van FCW wijzen uit dat lijmvrije systemen in de VS op dit moment 10 procent van de laminaatmarkt beslaan. In Europa is dit 80 procent. George Gehringer, general manager design bij Armstrong verwacht een inhaalrace: “Met lijmvrije systemen verdient iedereen geld: fabrikanten, groothandelaren, detaillisten en zelfs de leggers.”
Het lijdt geen twijfel dat er een prijsoorlog aan de gang is, die niemand wil, maar waaraan iedereen meedoet. Wel moeten daar kanttekeningen bij worden geplaatst. “Als laminaat massagoed zou zijn geworden, zouden producenten met de laagste prijzen het grootste marktaandeel moeten hebben,” stelt David Hartman, directeur bij Formica Flooring. “Het lijkt er echter op dat deze producenten aan het vechten zijn om de laatste kruimels.” Bill Dearing, voorzitter van de North American Laminate Flooring Association (NALFA) sluit zich daar bij aan. “Iedereen is bezig het product beter te maken. Dat doe je niet als je een massagoed voor ogen hebt.”

(Parketplein/Floorcovering Weekly, 19-03-2001)
 
<< Begin < Vorige 201 202 203 204 205 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

ff-139ffi-107

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons maart nummer van Floor Forum: 

  • Nabeschouwing Budma (Polen)
  • Dossier Kleuren van houten vloeren
  • Dossier Traprenovatie met laminaat
  • Dossier Producenten van kopshouten vloeren
  • Dossier De grote voordelen van ‘het nieuwe schuren’
  • Dossier Producten voor verouderde look op houten vloer

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com