unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

SKYLT-BANNER-NEW-2

nieuws
Prima CBS-cijfers woonbranche in april

In april hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder de keukenwinkels, bouwmarkten en vloerenwinkels, 5,3 procent meer omzet geboekt, zo rapporteert het CBS vandaag. In maart werd door dit cluster nog een krimpje opgetekend van dik een procent. De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting is eveneens gegroeid en wel met 3,6 procent. Opvallend is de grote schommeling in de scores voor de winkels in schoenen en lederwaren: van minus 16,0 procent in maart naar plus 13,1 procent in april.

deth-april-cbs

De omzet van de non-food als geheel is in de vierde maand van het jaar met 4,7 procent toegenomen. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) ligt ook bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.

De detailhandel als geheel heeft 5,7 procent meer omgezet. (Zonder correctie voor de koopdagen ligt de omzet bijna 3 procent hoger). Online is bijna 23 procent meer omgezet, de multi-channelers plussen zelfs 32 procent. (Zie ook nieuws ‘Ups & downs en prognoses in de retail’ van 30-05-2018).

(Parketplein, 15-06-2018)

 
Warm Design District trekt hoop bezoek
Sfeerbeeld-DD18Sfeerbeeld tropisch warme Design District 2018.
Team-T-M mFLORTeam T&M/mFLOR, met van links Pascal Versluis (T&M), Peter Kuipers (mFLOR) en Bob Looijschelder (T&M).

“De Van Nelle Fabriek bruiste van inspiratie de afgelopen week tijdens Design District. Ondanks de tropische temperaturen hebben nog nooit eerder zoveel mensen het evenement bezocht,” aldus opent het enthousiaste slotbericht van de organisatie. Na drie dagen stopte de teller van de zestiende editie op 7618 bezoekers, maar liefst tien procent meer dan vorig jaar. De drie belangrijkste bezoekerssegmenten bleken interieurarchitecten, interieurontwerpers en projectinrichters.

“Het mag duidelijk zijn dat de interieurbranche op volle toeren draait,” zo oordeelt de organisatie, die zag dat de drie hallen met tweehonderd deelnemers tot de nok toe gevuld waren. Met bovendien aansprekende presentaties, die in de smaak vielen van de bezoekers. Design District 2019 staat gepland voor 5, 6 en 7 juni, op dezelfde of wellicht een andere locatie.

Textiles & More (T&M), projectpartner van mFLOR, presenteerde onder meer de nieuwe Authentic Lake-collectie van deze specialist in PVC designvloeren. Met zijn uitstraling ('In Register Embossing’) en bijzondere formaat (150 cm x 23 cm) wist deze vloer de nodige positieve reacties los te maken in de Van Nelle Fabriek.

(Parketplein, 15-06-2018)

 
Lamelparketcollectie Beautifloor Boston

Beautifloor-BOSTON-NeponsetBeautifloor Boston ‘Neponset’, een plank van 26 cm breed.Peitsman lanceert de lamelparketcollectie Boston in het gamma Beautifloor. “Een zeer onderscheidende collectie houten vloeren met een warme, sfeervolle uitstraling en een optimale prijs-kwaliteitverhouding,” zo stelt de groothandel. “Met diverse decors en verschillende uitvoeringen (260 mm, 220 mm en 189 mm brede planken en twee maal een 3-strook-uitvoering in ook een 189 mm brede plank) is er voor alle woonstijlen een geschikte vloer.” Een en ander wordt gepresenteerd in een nieuwe display, die behalve fraai ook overzichtelijk is.

Alle vloeren in de Boston-lamelparketcollectie zijn ‘woonklaar geolied’ en dus direct bruikbaar. Ze zijn eenvoudig in onderhoud en voorzien van een stijlvolle, matte finish met een natuurlijke uitstraling. Het parket is verkrijgbaar in niet minder dan 18 uitvoeringen, met verschillende breedtes tot wel 26 cm en lange delen tot zelfs 220 cm. Eigen aan hout als natuurproduct is dat iedere plank zijn gelijke niet kent. De vloeren zijn bovendien geschikt voor vloerverwarming.

Met het Uniclic-systeem zijn de vloeren eenvoudig te leggen, en demontabel in geval van een verhuizing. De vloeren bestaan uit een eiken toplaag met daaronder een haaks op elkaar geplaatste populieren tussenlaag en onderlaag. Een solide drielaagsconstructie derhalve, met een minimale werking en prettig loopgeluid. Voor reiniging en onderhoud adviseert Peitsman de producten van Woca.

(Parketplein, 15-06-2018)

 
‘Vintage’ nieuw in assortiment T&G Wood

Vintage‘Vintage’ oogt alsof het product al geruime tijd aan barre omstandigheden is blootgesteld.T&G Wood heeft zijn assortiment uitgebreid met een nieuw product dat wordt gebracht onder de noemer ‘Vintage’. De parketgroothandel in Ede verklaart hiermee in te spelen op een al langer terugkerende vraag uit de markt naar extra rustieke vloeren. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen echter de tijd willen nemen om een product te ontwikkelen dat kwalitatief goed is en zo voldoet aan wat zijn klanten gewend zijn.

De rustieke ‘Vintage’-planken van 15 mm vertonen flinke oneffenheden, alsof ze al jarenlang aan zware omstandigheden zijn blootgesteld. Te denken valt aan grote scheuren en gebruikssporen. ‘Vintage’ wordt door T&G Wood zowel onbehandeld als ‘Cinzento Custom Made’-bewerkt aangeboden.

Het wel zeer markante product is ook terug te vinden in de nieuwe prijslijst die de parketgroothandel recentelijk heeft uitgegeven. Voor meer informatie, de prijslijst en uitgebreide contactgegevens:
www.tg-wood.com.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Marcel Kies nu ‘global CEO’ van Aspecta

marcel-kies-plus-logoMarcel Kies, nieuwe CEO van Aspecta.Het LVT-vloerenmerk Aspecta laat vanuit de VS weten dat Marcel Kies, die de voorbije vier jaar actief was als managing director van Aspecta BV (voor de regio Europa, Rusland en het Midden-Oosten), is gepromoveerd tot de CEO van Aspecta wereldwijd.

Aspecta maakt deel uit van de in de VS gevestigde Vertex Groep, onder leiding van CEO Harlan Stone. De groep prijst onze landgenoot om zijn tientallen jaren ervaring in de vloerenbranche en de enthousiaste wijze waarop hij geografisch diverse en multiculturele teams weet aan te sturen. Ook is een nieuwe verkoopdirecteur voor Aspecta in Noord-Amerika aangesteld. Stone zegt met de benoemingen onder andere meer groei voor het bedrijf te voorzien en een scherpere focus op de activiteiten van Aspecta op de commerciële markt.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Stralon in PVC-collectie Forinn & Bosgoed

Stralon-Wood-Triple-XLStralon Wood Triple XL, lange stroken in drie breedtes verschaffen de ruimte een levendige uitstraling.Forinn & Bosgoed breiden hun PVC-collectie uit met Stralon, vinylvloeren met een bijzonder karakter. De drie collecties, Wood Triple XL, Wood Pro en Stone Pro, bieden talrijke mogelijkheden voor de woon- en werkruimte, zo stellen de groothandels. De combinatie van klassiek en contrastrijk schept een sfeer die eigenzinnig kan worden genoemd. De vloeren zijn ontworpen met oog voor detail, dat wil zeggen natuurgetrouwe dessins met een voelbare structuur.

Wood Triple XL-vloeren zijn lange stroken die zich kenmerken door een natuurlijke houtstructuur en die door contrast in zowel tint als kleur de ruimte een levendige uitstraling geven. Een toegevoegd speels element wordt verkregen door de combinatie van de drie verschillende breedtes. In de Wood Pro-collectie komt ‘de kracht van hout’ volgens de leveranciers sterk naar voren. Met voor de klant keus uit vijf verschillende kleuren zal er voor elk interieur ongetwijfeld een passende vloer zijn te vinden.

Voor Stone Pro is de inspiratie gevonden in natuursteen. Door de toevoegingen van subtiele warme tinten, krijgen de vierkante tegels volgens Forinn & Bosgoed een ‘prettig en solide’ karakter. Deze tegel op ruim formaat leent zich niet alleen voor projectinrichting, maar is ook fraai toepasbaar in natte ruimtes, keuken en toilet.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Nieuwe kleuren Parva Plus & Broad Leaf

ParvaPlus-PureSycamore-ppParva Plus Pure Sycamore.De Parva Plus-collectie van mFLOR is deze maand uitgebreid met twee nieuwe kleuren: de Pure Sycamore (40822) en de Grey Sycamore (40828). “Vloeren in visgraatmotief winnen enorm aan populariteit,” zo weet de leverancier in Twello, die zijn Parva Plus dan ook als een doorslaand succes beschouwt.

De collectie op 60,96 bij 11,43 centimeter (met een dikte van 2,5 millimeter) bestaat verder uit het eerder goed ontvangen viertal Warm Sycamore, Smoky Sycamore, Dark Sycamore en Light Sycamore.

Alle kleuren uit de Parva Plus-collectie zijn bovendien verkrijgbaar in de Broad Leaf-collectie, op een afmeting van 121,92 bij 18,42 centimeter. “Dit biedt nog meer vrijheid om bijvoorbeeld met een borderrand te werken,” aldus mFLOR. De nieuwe kleuren zijn op voorraad en direct leverbaar. Meer informatie: www.mflor.com.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Apart referentieproject Moduleo in hotel
Natuurlijk-ogende-houtstructuurNatuurlijk ogende houtstructuur uit Impress-collectie in een slaapkamer.
Vormenspel-met-MoodsVormenspel met Moods 2.0 in een vergaderruimte.

IVC heeft een heel aardig referentieproject in het Limburgse. Het nieuwe Hotel Roermond ging voor de inrichting in zee met de befaamde interieurarchitect Feran Thomassen, die omwille van eerdere positieve ervaringen koos voor producten van Moduleo, waaronder een primeur. De vloer van de bijna zestig slaapkamers en het drietal vergaderzalen werd bekleed met aantrekkelijke dessins uit respectievelijk de Impress-collectie en de pas na de zomer uit te rollen Moods 2.0.

De in het hotel nagestreefde luxueuze uitstraling mocht zeker ook in de vloerbekleding terug te zien zijn. Redenen te over voor de architect om de keus te laten vallen op Moduleo-LVT. “Hij houdt van het rijke beeld en de diversiteit die zo nadrukkelijk in deze collectie aanwezig is,” verklaart projectadviseur Etienne Pilet, namens IVC bij de realisatie betrokken. “Bovendien is het voor hem een grote meerwaarde dat onze producten voor de helft vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen.”

Voor de slaapkamers opteerde Feran Thomassen voor een elegant ogende houtstructuur uit de Impress-collectie, modulaire vinylvloeren voor project- en residentieel gebruik. “Deze vloerbekleding kenmerkt zich door een look & feel die heel naturel oogt,” zo stelt Pilet, die het luxevinyl van Moduleo aangeprezen wil hebben als kwalitatief sterk, onderhoudsvriendelijk en geluiddempend.

Het interieur van de vergaderruimtes kreeg de primeur toebedacht van Moods 2.0, een collectie die pas vanaf augustus op de markt wordt gebracht. “De eigenzinnige vormen - Hexagon, Diamond en zo verder - geven ruimtes een hoogwaardig cachet, laten toe om leuke accenten te leggen en de interieursfeer van vroeger of nu op te roepen: een strakke, moderne look of een eerder traditioneel tintje,” zo stelt de projectadviseur. Op www.moduleomoods.com zijn visualisaties te maken met de nieuwe geometrische formaten.

(Parketplein, 13-06-2018)

 
Landhuisdelen en LVT in trek bij Zwitsers

branchenradar-logo-swMet een zijwaartse beweging is vorig jaar een einde gekomen aan een vier jaar durende krimp van de Zwitserse markt voor vloerbedekkingen en parket. De markt kreeg vooral de wind in de zeilen van designvloeren/LVT en van houten landhuisdelen, zo blijkt uit recente marktonderzoeken naar elastische vloeren & laminaat, parket en textiele vloerbedekkingen in Zwitserland van bureau BRANCHENRADAR.com.

Met een fabrikantenomzet van ongeveer 265 miljoen euro, consolideerde de Zwitserse markt voor vloerbedekkingen en parket in 2017 op het niveau van het voorgaande jaar. De productgroepen ontwikkelden zich echter opnieuw in tegengestelde richtingen. De omzet van textiele vloeren bleef bijvoorbeeld afnemen. In vergelijking met 2016 daalde de omzet met 2,2 procent tot 39,7 miljoen euro. Ook de fabrikantenomzetten in de productgroep laminaat waren weer negatief, minus 3,3 procent vergeleken met het voorgaande jaar.

Met een fabrikantenomzet van 37,8 miljoen euro is laminaat in de afgelopen drie jaar bijna twaalf procent van zijn marktvolume kwijtgeraakt. Een groot deel ervan is ingenomen door designvloeren/LVT. Alleen al vorig jaar stegen de opbrengsten in laatstgenoemde productgroep met 7,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 19,2 miljoen euro. Sinds 2014 heeft de markt voor designvloeren/LVT meer dan dertig procent aan waarde gewonnen.

De groei ging echter niet uitsluitend ten koste van laminaat, zo tekenen de onderzoekers aan, maar ‘kannibaliseerde’ met name andere producten binnen het segment van de elastische vloerbedekkingen. Zo zakte afgelopen jaar de omzet met ‘klassieke’ elastische vloeren (PVC, vinyl, linoleum, elastomeren) met 1,2 procent ten opzichte van 2016, tot 25,6 miljoen euro. De grootste klap werd uitgedeeld aan heterogeen PVC en vinyl, met minus 16,7 procent vergeleken met een jaar eerder.

Naast designvloeren/LVT kon ook de parketmarkt zich vorig jaar weer licht positief ontwikkelen. Over het algemeen stegen de opbrengsten van de producenten met een bescheiden 0,5 procent op jaarbasis, tot 143,0 miljoen euro. Een bijdrage aan de groei werd echter uitsluitend geleverd door de landhuisdelen en het drielaags parket. De omzet van de fabrikanten met landhuisdelen steeg met 4,7 procent in vergelijking met 2016, met drielaags parket met 3,1 procent. Tweelaags parket ontwikkelde zich omzetmatig echter flink negatief, getuige een afname van 4,5 procent in vergelijking met vorig jaar. Massieve houten vloeren stagneerden.

(Parketplein, 11-06-2018)

 
COREtec prominent in Duitse modewinkel
Winkel-van-AdlerWinkel van Adler in Oldenburg, met zicht op de nieuwe COREtec-vloer, die daar het nodige loopverkeer krijgt te verstouwen.
Bij-elkaar-2400Bij elkaar 2400 vierkante meter Nantucket Oak uit de Wood Collection is in de Duitse modewinkel gelegd. De planken zijn 1220 millimeter lang.

USFloors informeert over een aansprekend project in Duitsland, met een hoofdrol voor zijn COREtec-vloeren. In een druk belopen modewinkel van Adler, op het grote Famila-winkelcentrum in Oldenburg Wechloy, is 2400 vierkante meter COREtec Wood geïnstalleerd, om precies te zijn het dessin Nantucket Oak 50-LVP-211.

De harde vloerbedekking COREtec, zo brengt de aanbieder uit Waregem nog eens in herinnering, is een watervaste, meerlaagse, zwevende vloer met een onderlaag uit kurk, ‘uitgedokterd’ door de Vlaamse pionier Piet Dossche. Door een beschermlaag is COREtec in hoge mate krasbestendig en vuilafstotend. Daarnaast is hij watervast: de vloer zwelt of krimpt niet bij blootstelling aan vocht. Een lijmloos geïntegreerd klikprofiel staat borg voor een eenvoudige zwevende plaatsing. De onderlaag uit kurk maakt een extra ondervloer overbodig en vangt kleine onregelmatigheden in de ondergrond op. COREtec laat zich derhalve probleemloos rechtstreeks plaatsen op een ondergrond van hout, beton of tegels. De kurken onderlaag zorgt bovendien voor loopcomfort. De vloer is verkrijgbaar in een scala aan hout- en tegelmotieven.

(Parketplein, 11-06-2018)

 
Flamingo Parket breidt team uit
StevenvdWeerdtSteven van de Weerdt.
RobertWolterRobert Wolter.
MoritzWinklerMoritz Winkler.

Flamingo Parket heeft recentelijk zijn team versterkt met drie personen. Het trio heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de parketbranche.

Steven van de Weerdt werd op 1 mei jl. verwelkomd en is leiding gaan geven aan de afwerkingsafdeling. Voor velen in de branche zal de ervaren nieuwe man geen onbekende zijn. In zijn vorige functie was hij verantwoordelijk voor de machinale afwerking van houten vloeren. In combinatie met zijn eerdere banen bij fabrikanten van olie- en lakproducten maakt hem dat, volgens Flamingo Parket, bijzonder geschikt voor zijn nieuwe taak. Annelies Roelofsen, die deze verantwoordelijkheid altijd voor haar rekening nam, zal zich hierdoor meer kunnen richten op het productieproces van zowel de fabriek in Barneveld als in Dömitz, waarvoor zij als hoofd productie de verantwoording draagt.

Edwin Cools, de agent voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg, is een samenwerking aangegaan met Robert Wolter, met het oog op het beter bedienen van de talrijke klanten in deze provincies. Wolter is jarenlang als vertegenwoordiger bij een collega-producent werkzaam geweest en kent de markt dus zeer goed. De bedoeling is dat hij Limburg en het oostelijke gedeelte van Brabant voor zijn rekening neemt. Hierdoor zal Cools in staat zijn meer aandacht te schenken aan de relaties in de overige gebieden.

Ten slotte heeft Flamingo Parket met ingang van 18 april jl. een nieuwe agent aangesteld voor de Duitse regio Hamburg in de persoon van Moritz Winkler. Na jarenlang zelf klant te zijn geweest, gaat hij zijn productkennis nu inzetten voor het uitbreiden van de verkoop in deze regio.

(Parketplein, 08-06-2018)

 
Beautifloor PVC Design-reeks uitgebreid
Beautifloor-Province-BourgesBeautifloor ‘Province’, dessin ‘Bourges’.
Beautifloor-Artiste-MonetBeautifloor ‘Artiste’, dessin ‘Monet’.

Koninklijke Peitsman brengt noemenswaardige vernieuwingen in zijn Beautifloor PVC Design-collectie. Een eerste uitbreiding betreft de serie ‘Artiste’, die een zestal fraaie dessins kent. De reeks is uitgevoerd in extra brede planken. Dankzij de 'registered embossing' zijn de producten bijna niet van echte houten vloeren te onderscheiden, zo stelt de groothandel. Een ander pluspunt is de rijke variatie aan dessins, waardoor er een grote diversiteit is in de decors, met weinig herhalingen.

De PVC-planken hebben een dikte van 2,5 millimeter, zodat ‘Artiste’ zich goed laat toepassen in winkels, kantoren en andere druk belopen ruimtes. De collectie is evenzo geschikt voor particulier gebruik, met dan zelfs vijftien jaar garantie. De planken hebben een afmeting van 150 bij 23 centimeter. De dikte van de slijtlaag bedraagt 0,55 millimeter.

Voorts is de serie 'Province' uitgebreid met vier decors. Deze collectie, die komt op een dikte van 2,0 millimeter, telt nu een half dozijn eigentijdse en aantrekkelijke dessins. Peitsman adviseert de ‘Province’-serie voor gebruik in woonkamers, slaapkamers en keukens. De planken hebben een afmeting van 121,9 bij 18,4 centimeter.

Wat Peitsman betreft mogen zijn Beautifloor PVC Design-vloeren zonder meer ‘toonaangevend’ in hun segment worden genoemd, daarbij wijzend op de trendsettende, fotorealistische dessins, voelbare oppervlaktestructuren en royale afmetingen van de stroken. “Met de vele decoratieve verwerkingsmogelijkheden is er volop ruimte voor creativiteit. Door toepassing van decorstrips krijgt de vloer al een geheel andere 'look', maar ook legpatronen met bijvoorbeeld borderranden of visgraatmotieven geven de vloer een eigen karakter,” zo geeft de Rotterdamse leverancier nog als tip mee.

De vloeren zijn waterbestendig, geschikt voor vloerverwarming en -koeling en zorgen voor een zacht loopgeluid. Een aangepaste brochure (en meer informatie over de collectie) is te vinden op www.beautifloor.nl.

(Parketplein, 08-06-2018)

 
Design District in zomerse sferen
Hans-van-de-Ree-GerflorHans van de Ree (Gerflor) geflankeerd door Esther de Jong: “Ik verwacht een goede toeloop en veel aandacht voor onze producten.”
Mooie-doorloop-Oriënterende-gesprekken-bij-DonkerslootMooie doorloop en oriënterende gesprekken bij Donkersloot (links).
We-willen-Dirk-van-Gestel“We willen op onze stand vloeren in elke context laten zien,” aldus Dirk van Gestel (Tarkett).
Forbo-EurocolForbo Eurocol presenteert LiquidDesign: “Een innovatieve, veerkrachtige vloeivloer met een natuurlijke look & feel en esthetische uitstraling.”

Vandaag was de aftrap van de zestiende editie van Design District. Het evenement wordt net als vorig jaar weer in de Van Nelle fabriek in Rotterdam gehouden. Zoals inmiddels haast vanzelfsprekend is, kan Design District ook dit jaar weer rekenen op prachtig zomerweer. Hoewel menig exposant en potentiële bezoeker tropische temperaturen als een spelbreker zien voor een geslaagde beurs, lijkt Design District de uitzondering op de regel. Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met het sfeervol aanbod, een interessant gemêleerd publiek en de openheid van de beurs (het buitengebeuren speelt daarbij geen onbelangrijke rol). De parkeerplaats was op de eerste beursdag al vroeg goed gevuld. En al snel flaneerden dan ook vele bezoekers door de gangen en keurden op ontspannen wijze het productaanbod.

Arnoud-van-Ravensburg-met-team-IVCArnoud van Ravensberg (links) met ‘Team IVC’ in opperbeste stemming.

“Ik durf haast te stellen dat vanwege de zon er juist veel publiek op de beurs af komt; het is namelijk een echte ‘feel good’ beurs,” zo waagde Hans van de Ree van Gerflor te stellen. “Ik verwacht een goede toeloop en veel aandacht voor onze producten.” Gerflor presenteert onder meer de ‘Colour Trends 2019’, waaronder Prisma, Tribe, Romantik, Pop Icons en Forestland. “We geven de bezoekers hier uitleg over de achtergronden van de thema’s en wat ons heeft geïnspireerd om tot deze keuzes te komen.” Bezoekers worden door Gerflor op Design District uitgedaagd om zelf een design te schetsen. De winnende schets wordt opgenomen in de collectie en de winnaar krijgt tevens een gratis reis naar de Design Studio van Gerflor in Frankrijk.

Dringen-bij-de-toegang-naar-de-hallenDringen bij de toegang van de hallen.

Tarkett presenteert zich op een opvallende stand, geheel opgebouwd uit vloeren. “We willen op onze stand vloeren in elke context laten zien,” aldus Dirk van Gestel. “De inspiratie voor onze nieuwe stand kregen we op de Stockholm Furniture Fair. Een goede manier om mensen wakker te schudden, te inspireren, en ‘out of the box’ te laten denken. Verder besteden we vanzelfsprekend aandacht aan gezondheid en welzijn, en presenteren in dat kader ook de nieuwe AirMaster.”

De-nieuwe-stand-van-TarkettDe nieuwe stand van Tarkett.

Bij Textiles & More (T&M) staan de producten van mFLOR wederom nadrukkelijk in de schijnwerpers. IVC presenteert zijn heterogene vinylvloeren, LVT en tapijttegels. Met de voorstelling van ‘IVC beyond flooring’ geeft IVC de aftrap voor een nieuwe tak binnen het bedrijf die zich richt op de commerciële markt en projecten. Hierover binnenkort meer.

Plus-25-graden-celsius-zorgde-voor-een-levendigPlus 25 graden Celsius zorgt voor een levendig buitengebeuren.

Forbo Eurocol, bekend van onder meer de serie lijmen voor vloerbedekking en wandbekleding, legt zich sinds 2015 tevens toe op de productie van afwerkingen. Eén van deze afwerkingen die tijdens Design District op de nodige belangstelling kan rekenen is LiquidDesign. “Een innovatieve, veerkrachtige vloeivloer met een natuurlijke look & feel en esthetische uitstraling,” aldus Forbo Eurocol.
Opvallend was verder de breed tapijtcollectie van Donkersloot. “Met zes nieuwe series erbij nu nóg completer. We bieden een breed kleurenpalet: van pasteltinten en warme kleurnuances tot felle kleuren of stoere jeanslook. Met uitbundige patronen en mooie structuren.”

Veel-kleur-en-sfeer-opVeel kleur en sfeer op Design District.

Design District omvat twee vakdagen (woensdag en donderdag) en een publieksdag op vrijdag, met naast de diverse beurspresentaties een interessant nevenprogramma met lezingen en discussies. Ook biedt het evenement de ruimte aan jonge, talentvolle ontwerpers om zich te tonen. Wederom geven we ook in dit verslag ruiterlijk toe dat deze beurs niet de plek is waar men heen gaat om specifiek de laatste trends op vloerengebied te bekijken. Design District is en blijft wél een inspirator met een hoogwaardig interieuraanbod. Dat de beurs wat betreft vloeren hierbij kan rekenen op trouwe, terugkerende exposanten zegt iets over het belang dat zij aan dit evenement hechten.

(Parketplein, 06-06-2018)

 
Cursus ‘Probleemloos egaliseren’ succes
Twintig-nieuweTwintig nieuwe gecertificeerde egaliseerders.
Groot-deel-van-de-dagGroot deel van de dag was ingevuld met de praktijk.
Alle-kneepjesAlle kneepjes werden uitgelicht.

Afgelopen maandag werd bij Lecol in Waalwijk de cursus ‘Probleemloos egaliseren’ gehouden, specifiek en exclusief voor een doelgroep van professionele en ervaren vakparketteurs en stoffeerders die een goede ondervloercontrole kunnen uitvoeren. Het resultaat van deze leerzame dag is dat er weer zo’n twintig gecertificeerde egaliseerders zijn bijgekomen in de branche.

Lecol verklaart het belangrijk te vinden op deze wijze zijn kennis over te dragen. “Goed egaliseren begint bij een goede voorbehandeling van de vloer,” zo stelt de gastheer. “Daarvoor is kennis van de verschillende types ondervloeren en producten, maar zeer zeker ook vakmanschap nodig. Zonder een goede ondervloercontrole en een perfect geëgaliseerde ondervloer is er ook geen perfect eindresultaat.”

Onder begeleiding van deskundigen van Lecol, aangevuld met een zeer bekwame afgevaardigde van leverancier Wakol, werden de cursisten aan de hand meegenomen om probleemloos te leren egaliseren. Alle kneepjes van het egaliseren werden uitgelicht. Naast een belangrijk stuk theorie over verschillende types ondervloeren, met aandacht voor reinigen, primeren, egaliseren en de nodige productkennis, was een groot deel van de dag ingevuld met de praktijk. Zo werden demonstraties gegeven over onder meer het vullen van (grote) gaten en dorpels, scheurreparaties, sleuven vullen bij vloerverwarming en schuren van tegels. Daarna lagen in een grote ruimte alle materialen klaar om zelf aan de slag te gaan. Door het zelf te doen en te ervaren leert men het vak namelijk pas echt, zo weet ook Lecol. Ondanks de warmte werd er hard gewerkt en werden talrijke vragen gesteld.

De dag werd afgesloten met een door iedereen zeer goed gemaakt examen en een informele borrel, waar nog genoeg werd nagepraat over alles wat met het vloerenvak te maken heeft. De cursisten ‘Probleemloos egaliseren’ gingen met een zeer goed gevoel weer de deur uit, met hun pas verworven certificaat op zak. “Dat komt de kwaliteit van onze vloeren zeker ten goede,” zo merkt Lecol tot besluit op.

(Parketplein, 06-06-2018)

 
Forinn en Dersimo gaan COREtec verdelen

Groothandel Forinn verdeelt per 1 juni jl. de COREtec-vloeren van USFloors in Nederland. Ook Dersimo gaat de producten aan de Nederlandse markt leveren. Forinn is samen met de huidige COREtec-dealer Bosgoed recentelijk in handen gekomen van Uzin Utz Nederland. De groothandel in Maasluis is sinds kort een dochterbedrijf van het Britse Headlam, net als de bestaande COREtec-verdeler Headlam bv in Zutphen.

Verkoopteams-van-Forinn-en-DersimoVerkoopteams van Forinn en Dersimo in vrolijke stemming op bezoek bij USFloors in Vlaanderen.

“De verkoop, marketing en inkoopmedewerkers zijn reeds op bezoek geweest bij USFloors in België,” aldus Harry Elshof van Forinn/Bosgoed. “Hier hebben zij een introductie, rondleiding door het kantoor en logistieke centrum gehad en een productpresentatie in de showroom. Tijdens de productpresentatie werden de vele mogelijkheden van de COREtec-producten toegelicht.”

Directeur Elshof spreekt van een welkome aanvulling op het assortiment van Forinn. “Met het merk COREtec breidt Forinn haar assortiment verder uit met een zeer innovatief merk. Door de brede toepasbaarheid van de producten biedt dit veel kansen in zowel residentieel als commercieel gebruik. De voordelen van 100% watervast, niet hoeven te acclimatiseren en de kurkonderlaag zorgt ervoor dat de producten overal toepasbaar zijn en het veel tijdwinst oplevert voor de installateur en de eindgebruiker.”

“Met zeven vertegenwoordigers en negen vestigingen verspreid door het land zal COREtec nog meer onder de aandacht worden gebracht in de Nederlandse markt,” zo voegt Elshof hier aan toe. “Wij verwachten daarom ook een zeer succesvolle samenwerking voor beide partijen wat zal zorgen voor een nog snellere groei en acceptatie van het merk COREtec in de Nederlandse markt.”

“Drie maanden na onze overname door Headlam UK zijn wij trots dat wij partner zijn geworden van COREtec. Een lang gekoesterde wens om dit innovatieve product te mogen gaan voeren is hiermee uitgekomen bij Dersimo,” zo vertelt Marc Dubbeldam. “Onlangs is ons team afgereisd naar COREtec in Waregem om alle ‘ins en outs’ over dit mooie product te leren en we zijn enthousiast van start gegaan in de Nederlandse markt en kunnen nu al zeggen dat dit product een groot succes gaat worden bij Dersimo!”

“COREtec The Original kent in Nederland een serieuze schaalvergroting in haar groothandelspartners,” aldus constateert Jan Dossche, President USFloors International. “Bosgoed smelt samen met Forinn en Dersimo wordt naast Headlam bv de tweede COREtec-partner onder Headlam UK-vlag in Nederland. De ideale gelegenheid om beide nieuwe verkoopsteams uit te nodigen voor een ‘crash’ cursus COREtec The Original! Het werd een heel gezellig, leerrijk, interessant én superleuk event.”

Jan Dossche sluit af met een compliment: “Dat COREtec een nooit gezien succes kent in de VS wisten we al, maar niemand kon voorspellen dat ook in Europa COREtec alle records voor een nieuw geïntroduceerd vloerproduct zou verpulveren. Dit is enkel te danken aan het vertrouwen en het aanstekelijk enthousiasme van de commerciële medewerkers van de groothandelspartners!”

(Parketplein, 06-06-2018)

 
PPC Amsterdam vernieuwd

filiaal-AmsterdamFiliaal Amsterdam van PPC.Afgelopen zaterdag is het vernieuwde pand van PPC Amsterdam geopend. De stijl van het filiaal is volledig aangepast aan het Wijkse hoofdkantoor, en wordt hier en daar al gekscherend ‘Klein Wijk’ genoemd… Niet alleen het uiterlijk is veranderd, er heeft ook een flinke verbouwing plaatsgevonden. Er is nu een laaddock om goederen snel in en uit te laden en er worden meer producten op voorraad gehouden. Handig is dat dankzij de overkapping de bus nu altijd droog geladen kan worden. En buiten aan de picknicktafel kan men een bakje koffie drinken. Doordeweeks is PPC Amsterdam open van half zeven tot half zes en op zaterdag van half acht tot vier.

(Parketplein, 06-06-2018)

 
Ethische code plus nieuw logo voor GFA

Einar-Gottskalksson-2018-gfaGFA-voorzitter Einar Gottskalksson: “De leden stemmen ermee in om niet alleen te voldoen aan de uitdrukkelijke bepalingen van de code, maar evenzo aan de geest en het doel ervan.”Komend jaar viert de Global Flooring Alliance (GFA) zijn 30-jarig jubileum. In het kader van deze verjaardag heeft GFA onder meer besloten om een ​​aantal wijzigingen aan te brengen in zowel inhoud als uiterlijk. In zijn nieuwe ethische code zet GFA de kernbeginselen uiteen waarnaar elk lid dient te handelen. Het doel is om binnen de vloerenbranche te voldoen aan de hoogst mogelijke normen. Daarenboven geeft de invoering van het nieuwe logo GFA een professionele en moderne uitstraling.

De gedragscode behelst onderwerpen met betrekking tot duurzaamheid, maatschappelijke kwesties en rechtmatigheid. Bijvoorbeeld: hij ondersteunt initiatieven tot duurzaam bosbeheer en bevordert hanteerbare systemen op het vlak van recycling en afval. “De leden stemmen ermee in om niet alleen te voldoen aan de uitdrukkelijke bepalingen van de code, maar evenzo aan de geest en het doel ervan,” aldus Einar Gottskalksson, voorzitter van de GFA.

“Het nieuwe logo verschaft ons een fris en modern nieuw uiterlijk. Een professionele uitstraling, waarin de handel ons gemakkelijk zal herkennen in de komende jaren. Op onze aanstaande zomerbijeenkomst in Finland zullen verdere plannen met betrekking tot het 30-jarig jubileum worden ontwikkeld, die de komende maanden aan de vakpers zullen worden meegedeeld.”

Het lidmaatschap van GFA staat open voor één parketimporteur/distributeur per land, om conflicterende belangen te voorkomen. Het doel van de vereniging is om hardevloerproducten in het algemeen te promoten en om product-, markt- en technische informatie in de ruimste zin uit te wisselen. De leden geven elkaar ook wederzijdse hulp bij strategische inkoopmogelijkheden. Meer informatie en de volledige gedragscode treft men aan op de website www.globalflooringalliance.com.

(Parketplein, 04-06-2018)

 
Leerzame Gilde-workshop zeer geslaagd
Ruim-dertig-belangstellendenRuim dertig belangstellenden voor workshop Gilde.
Fedor-CoopmansFedor Coopmans van Merkelbach weet zijn gehoor te boeien.
Publiek-luistert-aandachtigPubliek luistert aandachtig naar uitleg van Klaas van Dyck van Tover.

Het Gilde van gediplomeerde Parketteurs organiseerde gisteren op het ROC Midden Nederland in Nieuwegein de interessante workshop ‘Alternatieve behandelingsmethodes’. Na een eerdere workshop, waarin vooral de nadruk lag op ‘moderne behandelingsmethodes’, ging de aandacht deze keer uit naar bijzondere en vaak niet alledaagse methodes om een vloer te kleuren en te behandelen. Merkelbach, Tover en Woca waren uitgenodigd om hun kennis van zaken met de bezoekende parketteurs te delen en om de (vele) vragen vanuit het publiek te beantwoorden. Ruim dertig belangstellenden waren op de warme middag en avond komen opdagen voor de presentaties.

Fedor Coopmans was present namens Merkelbach, de in Antwerpen gevestigde leverancier van boenwassen en andere natuurlijke, artisanale producten voor ambachtslui. “Fedor hield een prachtige presentatie over de verschillen tussen wassen, zepen en oliën,” zegt Jan van der Kroef, voorzitter van het Gilde. “Door het stukje chemie hierachter uit te leggen, snapten de parketteurs ook waarom sommige producten wel bij elkaar passen en andere juist niet. Hij maakte duidelijk dat de producten waar voorheen te veel oplosmiddelen in zaten, nu zo zijn samengesteld dat er geen schadelijke stoffen meer in zitten. Het Gilde zou graag nog eens een sessie met Fedor op poten zetten om zijn mooie producten ook in de praktijk toegepast te zien.”

“Tover en Woca hadden de vraag van het Gilde voorgelegd gekregen wat er gedaan kan worden in het geval dat een dubbel gerookte vloer weer opgeknapt moet worden. Probleem is dat je dan een hele bonte vloer krijgt,” zo luidt Van der Kroef de volgende sessie van de workshop in. Klaas van Dyck demonstreerde een aantal opties van de Italiaanse fabrikant. “Tover heeft een systeem met eerst het aanbrengen van een beits die men in kan poetsen, Belle Epoque genaamd,” zo geeft de Gilde-voorzitter als toelichting. “De beits kan zelf met een roller aangebracht worden, en daarna met een beige pad uitwrijven. Deze pad heeft als voordeel dat hij de haren breekt die door de beits omhoog staan en krijg je toch een glad eindresultaat. Over de beide kan dan een olie gezet worden. Als je bij de olie een linker toevoegt, kan er zelfs na vierentwintig uur over de olie gelakt worden.” Belle Epoque is overigens verkrijgbaar via Martijn Bonkenburg. Van Dyck toonde voorts van Tover de 1-component watergedragen lak Uniqua.

Henk Laverman, Ingmar van Es en Martijn Elzenga (Vloerenkwartier) demonstreerden hoe men een vloer het best kan zepen en wat de werking is van de WOCA-producten Antiekloog, Driftwoodloog en Active Stain. “Woca heeft ons laten zien hoe je het aangegeven probleem oplost met logen en stains,” zo vervolgt Van der Kroef zijn verhaal. “Stains en logen zijn niet gemakkelijk aanzetloos aan te brengen. Maar Woca kwam met de oplossing door de logen en stains met een beige pad in te boenen. Je wrijft dan de loog en stains goed en gelijkmatig in het hout. Een handige tip was om niet te vergeten ook de hoekjes en kanten met een doek of stukje pad na te wrijven. De inhoudstoffen die uit het hout een verbinding aangaan met de loog en stain, moeten op zijn snelst na anderhalf uur, maar dit mag ook langer, verwijderd worden met intensief reiniger. Als dat weer droog is, kan de olie worden aangebracht.”

Woca maakte van de gelegenheid gebruik om gelijk ook zijn nieuwste Diamond Oil Active met ‘hyper cross linking’-technologie te demonstreren. “Die laat zich heel gemakkelijk verwerken,” zo oordeelt Van der Kroef. “Het is een 1-component olie die het gedrag van een 2-componenten olie heeft, maar geen isocyanaten bevat. Tot besluit werden we nog getrakteerd op een prachtige demonstratie van het zepen van vloeren. Ja, echt alleen Woca-zeep aanbrengen. En dat is dan de afwerking. Opgemerkt dient te worden dat dit niet gaat op vloeren die niet langer van een heel goede kwaliteit zijn, doordat er wel heel veel water op de vloer komt. Al met al hebben we toch weer een hele mooie en leerzame middag en avond achter de rug.”

(Parketplein, 01-06-2018)

 
Barometer woonbranche hoger in mei

De ‘woonbranche economische barometer’ is na vier achtereenvolgende maanden van dalen eindelijk weer gestegen, en wel met twee volle punten. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand mei af op een stand van precies 10. De verbetering wordt met name veroorzaakt door positieve cijfers over het producentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van woonwinkels.

baro-1805‘Woonbranche economische barometer’ verbetert in mei mede dankzij gunstige omzetmutaties van woonwinkels. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt afgelopen maand met ruim drie punten, om uit te komen op 9,8. Bijna vier op de tien woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover nagenoeg drie op de tien een daling. Voor de komende maand verwacht 45 procent van hen een stijging van de winkelomzet, slechts een op de zes een daling.

Na twee dalingen op rij, is het producentenvertrouwen weer toegenomen, en wel van 8,2 in april naar 9,8 in mei. Dit is de op twee na hoogste waarde ooit, zo maakt het CBS bekend. Producenten zijn vooral positiever over de verwachte bedrijvigheid dan in april.

Het consumentenvertrouwen komt in mei op 23 uit, iets onder de 25 in april. De deelindicator van de koopbereidheid neemt slechts een fractie af en belandt op 10, tegen 11 in april.

In de verslagmaand april 2018 registreert het Kadaster 16.267 verkochte woningen, een daling van 2,6 procent ten opzichte van april 2017 en vergeleken met maart 2018 een afname van 18,6 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden minder negatief zijn dan in de voorgaande maand, hebben de nieuwe cijfers een positief effect op de ontwikkeling van de barometer. De deelindicator van de woningmarkt stijgt van -7,7 naar -2,6. Het aantal woningtransacties is sinds begin dit jaar evenwel iedere maand enkele procenten lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Hiermee lijkt volgens de onderzoekers een einde te zijn gekomen aan een continu stijgende lijn die vanaf juli 2013 werd ingezet.

(Parketplein, 01-06-2018)

 
Houtimport VVNH steeds duurzamer

vvnh-logoIn 2017 kwam 91,9 procent van de houtimport van de leden van de Koninklijke Vereniging Van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH) uit duurzaam beheerd bos. De leden brachten vorig jaar circa 1,9 miljoen kubieke meter hout en plaatmaterialen uit invoer op de Nederlandse markt (0,2 miljoen m3 meer dan in 2016), waarvan genoemd percentage met certificaten van PEFC en FSC. Ten opzichte van de 90,2 procent in 2016, is sprake van een groei van 1,7 procentpunten in het aandeel van duurzaam geproduceerd hout.

De VVNH zegt de invoer te monitoren vanuit het belang van duurzaam geproduceerd hout en duurzaam beheerde bossen. “Hout is immers hét biobased materiaal dat bijdraagt aan klimaatdoelstellingen, mits afkomstig uit duurzaam beheerde bossen.” VVNH-directeur Paul van den Heuvel kan dan ook niet anders dan blij zijn met de verder stijgende lijn.

Voor hardhout is het aandeel gestegen van 61,4 procent in 2016 naar 64,1 procent in 2017. Nieuw in de rapportage is de splitsing in gematigd en tropisch hardhout. Van deze categorieën werden respectievelijk 46,6 procent en 66,1 procent met duurzaamheidscertificaat geïmporteerd. Bij naaldhout ligt het aandeel inmiddels op 98,4 procent, bij de plaatmaterialen op 93,5 procent.

(Parketplein, 01-06-2018)

 
Ups & downs en prognoses in de retail

ing-logoDe woninginrichting wint er dit jaar 5 procent omzet bij, zo voorspelt het ING Economisch Bureau in zijn vandaag gepubliceerde nieuwe outlook voor de retail. Brancheorganisatie INretail bericht, ook vandaag, echter over een ‘stevige min’ waarmee bijna alle segmenten in de woonbranche zojuist het tweede kwartaal hebben afgetrapt, en vraagt zich af waar de stagnatie vandaan komt.

De detailhandel in ons land profiteert van economische groei en toenemende consumentenbestedingen, zo schrijft het ING Economisch Bureau in zijn prognoses. In 2018 groeit de omzet naar verwachting met 3,5 procent en in 2019 met 4 procent. In de winkelstraat zijn de resultaten echter wisselend, zo weet de bank. Speelgoed, schoenen en consumentenelektronica krimpen. Woninginrichting, doe-het-zelf en persoonlijke verzorging groeien.

De groei van de pure webshops (retailer met als hoofdactiviteit webshop) zal op 16,5 procent uitkomen in 2018, gevolgd door nog eens een plus van 15 procent in 2019. Op basis van cijfers van het CBS verwacht ING dat de omzet van pure webshops in 2018 (10 miljard euro) zal verdubbelen ten opzichte van 2013 (5 miljard). Exclusief webshops zou de omzetgroei in de detailhandel uitkomen op 2,5 procent in 2018 en 3 procent in 2019.

De economen van de bank stellen vast dat de sterke groei online uiteraard een weerslag heeft op de winkels in non-food. Pure webshops trekken omzet van non-food naar zich toe. Om tegenwicht te bieden zetten ook non-food retailers nu sterk in op online groei. Daarin lijkt een deel succesvol, zo ziet de ING. De online omzet van ‘multichannel’-winkels groeit inmiddels harder dan van de pure players.

De fysieke (winkel)activiteiten staan echter onder druk. Met name voor winkels in schoenen en speelgoed is de gang van offline naar online merkbaar. Lichtpunten binnen de non-food betreft volgens de bank zowel woninginrichting als doe-het-zelf. Deze winkels profiteren nog steeds van de sterke huizenmarkt. Ook winkels in persoonlijke verzorging (drogisterijen en parfumerieën) presteren goed.

Al met al zal de detailhandel non-food in 2018 voor het vijfde jaar op rij groeien. De verwachte toename van de omzet komt met 2 procent echter wel lager uit dan in 2017, aldus de bank in zijn outlook. Ook voor 2019 wordt 2 procent omzetgroei voor de detailhandel non-food verwacht.

De ING voorziet dat de omzetgroei van specifiek de woninginrichting zal afvlakken van 8 procent in 2017 naar 5 procent in 2018 en nog 3 procent in 2019. De omzetgroei van de woninginrichting is in het voorbije eerste kwartaal uitgekomen op 5,6 procent volgens door de bank gehanteerde cijfers van het CBS. (Gecorrigeerd voor de koopdagen bedroeg de groei 4,6 procent volgens het CBS, zoals twee weken terug gerapporteerd).

inretail-logoDe ‘stevige min’ (van circa zes procent) in de INretail Woonwinkelmonitor voor de maand april volgt op ruim veertig maanden op rij met uitsluitend plussen. “Het is lastig te duiden wat precies de oorzaken zijn van deze omzetdaling. Het gaat immers, volgens alle berichten, zo goed met onze economie…” zo reageert Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen op de site van de brancheorganisatie.

Een mogelijke oorzaak is volgens hem de haperende huizenverkoop (zeker in het westen) en de stijgende huizenprijzen, die ten koste kunnen gaan van de uitgaven aan de inrichting van het huis. Volgens de branchespecialist is het te vroeg om nu al te spreken van een trendbreuk, maar hij waarschuwt retailers er wel voor dit signaal niet te negeren. Goed nieuws volgens Van der Stelt is dan weer de onlangs in het leven geroepen Nationale woonagenda, die behelst dat er tot 2025 per jaar 75.000 woningen moeten bijkomen om te voldoen aan de behoefte.

De INretail Woonwinkelmonitor rapporteerde recentelijk een gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent voor de woonbranche in het eerste kwartaal. De prognose van INretail voor geheel 2018 is vooralsnog gehandhaafd op 4 procent omzetgroei.

(Parketplein, 30-05-2018)

 
Zuid-Tirol en Duitsland op podium EKP

Sfeerbeeld-twaalfdeSfeerbeeld twaalfde Europees kampioenschap parketleggen in Minsk (foto met dank aan de school).Eind vorige week was het opleidingsinstituut voor de bouw in het Wit-Russische Minsk het toneel voor de twaalfde editie van het Europees kampioenschap parketleggen. Teams uit Duitsland, Polen, Italië, Tsjechië, Roemenië, Wit-Rusland, Oekraïne, Rusland en Litouwen namen dit jaar deel aan de wedstrijd. De eerste en de tweede prijs gingen naar deelnemers uit Zuid-Tirol (Italië). De derde plaats werd behaald door een deelnemer uit Duitsland. Een vertegenwoordiger van het team uit Roemenië werd vierde, een leerling van genoemd opleidingsinstituut vijfde. Voor alle deelnemers waren er geschenken, ter beschikking gesteld door de sponsors.


ekp2018-logoHet EK in Minsk was een initiatief van de ‘Europäische Förderung der Ausbildung für Parkettleger und Fußbodentechnik’ (EUFA P+F), in samenwerking met het ministerie van onderwijs in Wit-Rusland en de plaatselijke vertegenwoordiging van de Duitse firma Uzin Utz. Nederland is zoals bekend eerder al afgehaakt bij de EUFA P+F, destijds mede door ‘parketopleider’ Ad van Mierlo in het leven geroepen. Meer afbeeldingen van het EKP zijn te zien op de website van de school: http://licey12.minsk.edu.by.

(Parketplein, 28-05-2018)

 
FEP: Brose volgt Varga op

Isabelle-Brose fepIsabelle Brose.Een verandering is op komst in het uitvoerende bestuur van de in Brussel zetelende Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP). De huidige secretaris-generaal Endre Varga heeft besloten om eind juni met pensioen te gaan. De negen man sterke raad van bestuur van de federatie heeft unaniem Isabelle Brose (40) tot zijn opvolger benoemd. “De heer Varga heeft op beslissende wijze onze federatie gevormd en getransformeerd in een stabiele, gerespecteerde en invloedrijke organisatie op alle relevante niveaus,” aldus lovende woorden van Lars Gunnar Andersen, voorzitter van de FEP.

Brose heeft economie gestudeerd in Namen, kent de Europese houtindustrie, evenzo het reilen en zeilen in ‘Brussel’ en was de afgelopen jaren in de FEP al nauw betrokken bij de werkzaamheden van Varga en de raad van bestuur. Brose verklaart uit te kijken naar haar nieuwe functie en om aan de slag te gaan met de uitdagingen en kansen waarmee de parketindustrie wordt geconfronteerd.

(Parketplein, 28-05-2018)

 
Schildersziekte verdwijnt uit beeld

attentiesymboolHet aantal patiënten met de 'schildersziekte' (OPS) is flink gedaald, zo blijkt uit onderzoek van neuropsycholoog Evelien van Valen, die vorige week promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek toont met name aan dat mensen die hersenschade hebben door het werken met oplosmiddelen, daar jarenlang gezondheidsklachten aan over houden. Daar staat tegenover dat klachten niet erger worden. Het Algemeen Dagblad besteedde er woensdag uitgebreid aandacht aan.

De klachten, waarvoor geen behandeling of medicatie is, worden veroorzaakt door langdurige blootstelling aan organische oplosmiddelen. Schilders, stoffeerders en vloerenleggers behoren, zoals bekend, tot de risicogroep. Sinds 1997 zijn ruim 3000 mensen met gezondheidsklachten doorverwezen naar twee speciale 'Solvent-teams' in Amsterdam en Enschede. Circa 600 patiënten kregen de diagnose. Ze zijn vergeetachtig, hebben concentratieproblemen en zijn sneller moe of geïrriteerd.

Voor haar onderzoek volgde Van Valen, voormalig hoofd van het Solvent-team in het AMC in Amsterdam, 137 patiënten. “Er waren zorgen dat de klachten zouden verergeren. Het goede nieuws is dat de klachten stabiliseren of iets afnemen. Bij mensen die na twee jaar terugkomen, functioneert het geheugen iets beter. Het slechte nieuws is dat de klachten niet verdwijnen. Ze hebben er blijvend last van,’’ zo zegt ze tegen het AD.

Het aantal nieuwe OPS-patiënten daalt gelukkig jaarlijks. In 1999 waren het er 104, in 2016 nog slechts negen. Aangescherpte wet- en regelgeving voor het werken met organische oplosmiddelen en meer bekendheid met de ziekte hebben daaraan bijgedragen. De schildersziekte is volgens Van Valen dan ook zeldzaam aan het worden in ons land, al heeft ze nog haar bedenkingen bij de veiligheid in sommige kleinere bedrijven en bij zelfstandigen.

Elders is de ziekte bepaald niet op zijn retour. “Met name in Azië is nog veel industrie met ongezonde werkomstandigheden. Veel productieprocessen zijn naar landen daar verhuisd. We hebben het probleem geëxporteerd,’’ zo besluit de onderzoekster in het AD.

(Parketplein, 28-05-2018)

 
Verbeterde versies lakken van Floorcoat

Producten-van-FloorcoatProducten van Floorcoat in beeld.Tip Top Schuurmaterialen in het Overijsselse Hardenberg levert al jaren prima lakken van het merk Floorcoat voor de professionele parketteur, maar stelt toch nog ruimte te hebben gevonden om een aantal versies te verbeteren. Met name de 2K-High-Line is zodanig verbeterd dat ‘aanzetten’ tot het verleden behoren; niet langer strijken dan nodig, om dat laatste lijntje eruit te halen. De Floorcoat 2K-High-Line geeft een moderne, matte uitstraling en is geschikt voor vloeren die een hoge belasting hebben.

Ook de professionele lakken van Floorcoat Easy-Line, Proff-Line en Solid Mat zijn aangepast en verbeterd, zorgend voor onder meer een gemakkelijker verwerking en beter eindresultaat. De zichtbaarheid van eventuele aanzetten behoort met deze nieuwe lakken tot het verleden, zo stelt de leverancier.

Eigenaar Ronald Knip: “De huidige lijn is al van unieke kwaliteit maar met deze verbeterde lakken weet ik zeker dat iedere professional enthousiast zal worden. Deze lakken zijn niet alleen geschikt voor verwerking bij de consument maar ook voor grote projecten. En omdat we zo overtuigd zijn, geven we de hele maand vijf procent korting op al onze producten!”

Tip Top Schuurmaterialen levert, behalve deze verbeterde versies van de Floorcoat-lakken uit Denemarken, hoogwaardige lakken en oliën van Ciranova en een compleet pakket accessoires van bekende merken als Jöst, Awuko, Norton en Mirka. Het bedrijf laat tot besluit weten aanwezig te zullen zijn op de Interieur Collectie Dagen van 16 t/m 18 september a.s. in Gorinchem.

(Parketplein, 28-05-2018)

 
Bijlard sponsort project ‘BouwjeBootje’

CS60bouwjebootjeDe Volvo Ocean Race, de meest spectaculaire zeilwedstrijd ter wereld, eindigt straks in Scheveningen, in week 26. De finishweek, eind juni, gaat gepaard met volop festiviteiten en evenementen in en rond de kustplaats. Daaronder ‘BouwjeBootje’, een project dat al vaker bij grote watersportevenementen is gehouden. Bijlard International en Goedkoop Bouwmaterialen zijn samen sponsor van dit initiatief van creatief ontwerper Caspar ten Berge.

De doelstelling is om tweehonderd bootjes te bouwen. Deze zullen te water worden gelaten op woensdag 27 juni. Elke basisschool in Nederland heeft zich kunnen inschrijven voor een gratis ‘BouwJeBootje’-bouwpakket, bestaande uit het benodigde hout (op maat gefreesd), schroeven, lijm, verf en een peddel. Het pakket wordt op school afgeleverd compleet met tekening volgens het ‘BouwJeBootje’-principe. Vanaf 21 mei gaan de ingeschreven scholen aan de slag met bouwen. Het eindresultaat is een roeiboot van 2,35 meter lengte en een gewicht van 23 kilo, geschikt voor twee kinderen.

Bijlard International en Goedkoop Bouwmaterialen sponsoren alle benodigde materialen. In ieder pakket zit voldoende Bijlard MS Polymeer CS 60 om het hout aan elkaar te lijmen, maar ook om waterdicht af te werken. Volgens directeur Peter Bijlard, een gepassioneerd zeiler, past deze sponsoring uitstekend bij zijn bedrijf. Bijlard International heeft veel klanten in de scheepsbouw en vindt het daarnaast belangrijk dat kinderen met techniek en houtbewerking in aanraking komen. “Vakmensen zijn hard nodig,” zo weet de Zoetermeerse sponsor, “niet alleen nu maar vooral in de toekomst.”

(Parketplein, 28-05-2018)

 
Belangrijke primeur voor Unifloor

NSG-keurmerkgeluid-3Unifloor Underlay Systems deelt mee, als eerste ondervloerproducent, een NSG-certificering te hebben ontvangen voor houten draagvloerconstructies. De producten die het label mogen hanteren zijn Renoboard en EcoPearls in combinatie met Jumpax Strong, Jumpax Nature en Redupax. Het bedrijf in Deventer laat weten “ontzettend trots” te zijn op dit resultaat. “Dit onderstreept het vooruitstrevende karakter van Unifloor om ondervloeroplossingen te bieden die aan de behoeften van de markt voldoen.”

De ondervloerproducent licht toe dagelijks vragen te krijgen, net als de NSG, over 10 dB-oplossingen voor houten draagvloerconstructies. “Tot voor kort was hier nog geen gecertificeerde oplossing voor. Dit was voor Unifloor de belangrijkste drijfveer om haar producten door te ontwikkelen.” Met als gevolg nu dat het bedrijf de eerste producent is met NSG-gecertificeerde ondervloeren voor houten draagvloerconstructies.

De NSG (voluit de Nederlandse Stichting Geluidshinder) is de grondlegger van de contactgeluidreductie-eis van 10 dB in Nederland. De stichting geeft 10 dB-labels en -certificaten uit aan ondervloeren die voldoen aan de strenge Europese eisen. Meer informatie over de NSG, haar labels en certificaten, zijn terug te vinden op www.unifloor.nl en op www.nsg.nl.

(Parketplein, 25-05-2018)

 
Jaarverslag Geschillencommissies 2017

logo-SGCBij de Geschillencommissie Parket, die geschillen behandelt tussen consumenten en VPL-ondernemers, waren vorig jaar dertien zaken (2016: vijftien; 2015: veertien) in behandeling, waarvan tien ingediend in het verslagjaar. Dit blijkt uit het zojuist verschenen Jaarverslag 2017 van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken.

Bij twee geschillen kwamen partijen alsnog tot een schikking dankzij een daartoe speciaal opgeleide deskundige. In zeven zaken deed de commissie een uitspraak. In vier zaken kreeg de cliënt (deels) gelijk, in drie zaken ongelijk. Twee zaken stonden eind 2017 nog open. De commissie zal beide in 2018 behandelen.

De geschillen van vorig jaar gingen over gaten en haarscheuren in de toplaag van het parket, vlekken onder de laklaag, het onthechten van de vloer, het loslaten van de laklaag en het niet volgens afspraak leggen van een vloer.

Bij de Geschillencommissie Wonen, die geschillen behandelt met ondernemers die deelnemen aan de Stichting Garantieregelingen CBW, waren vorig jaar 1111 (2016: 1124; 2015: 987) zaken in behandeling, waarvan 863 ingediend in het verslagjaar.

Van de 779 afgeronde zaken (tegenwoordig ‘eindproducten’ geheten) bij deze geschillencommissie werd ruim 57 procent onderling opgelost. Partijen kwamen 239 keer vroegtijdig in de procedure alsnog tot een oplossing. In 209 zaken bewoog een bemiddelingsdeskundige partijen alsnog tot een onderlinge oplossing. Afgelopen jaar werden overigens weer meer deskundigen opgeleid om te kunnen bemiddelen.

In 323 zaken deed de commissie een uitspraak. In bijna 44 procent kreeg de cliënt (deels) gelijk. Er waren vier zaken waarbij de partijen tijdens de zitting alsnog een schikking troffen. Gemiddeld duurde de behandeling van de ‘eindproducten’ op een week na drie maanden. Aan het eind van het verslagjaar stonden nog 216 zaken open. De commissie behandelt deze in 2018.

De geschillen die in 2017 zijn behandeld gingen onder meer over verkeerd geleverde producten, zoals douchedeuren en een badkamerspiegel. Maar ook over het gebruik van verkeerd kantenband in een kastenwand, het verkeerd inmeten van werkbladen voor een keuken, problemen met de bekleding van banken en stoelen, een keuken die in de verkeerde kleur is geleverd, een breuklijn in een PVC-vloer en bobbelend marmoleum.

Carolien Pietjouw, directeur van De Geschillencommissie, schrijft in haar voorwoord bij het jaarverslag dat haar organisatie bezig is te veranderen van ‘uitsluitend geschilbeslechtend' naar ‘oplossingsgericht’. Met die laatste ontwikkeling loopt De Geschillencommissie wat haar betreft vooruit op de plannen van het kabinet, dat vaststelt dat alledaagse problemen zich lastig laten oplossen in de complexe wereld van de formele procedures. Buurtrechters, lagere griffiekosten en de uitbreiding naar mediation zouden hierop een antwoord moeten zijn.

“Lovenswaardige experimenten,” zo reageert Pietjouw, “ware het niet dat er al 48 jaar zo’n laagdrempelig, effectief en gezaghebbend alternatief is: De Geschillencommissie. Het is voor mij dan ook een raadsel waarom de minister enerzijds iets nieuws wil optuigen, en anderzijds – door substantiële verlaging van de subsidie – ons goed werkend systeem in gevaar brengt, waarbij het bedrijfsleven overigens al 80 procent van de kosten van De Geschillencommissie voor haar rekening neemt.”

De directeur wijst er ook op dat het kabinet zo de Europese verplichting voor alternatieve geschillenbeslechting, die grotendeels door De Geschillencommissie wordt ingevuld, onder druk zet. “Diezelfde overheid beseft niet dat de overheidsbijdrage altijd nodig zal zijn om het tripartiete karakter in stand te houden en zo de onafhankelijkheid van De Geschillencommissie te waarborgen opdat consumenten, patiënten en ondernemers vertrouwen in ons blijven houden,” zo besluit Pietjouw.

(Parketplein, 25-05-2018)

 
Omzet bouw en afwerking in de lift

cbs-logoDe omzet van de bouwnijverheid is in het voorbije eerste kwartaal gestegen met 8,6 procent ten opzichte van een jaar eerder, zo meldt het CBS. Bedrijven met minder dan tien werkzame personen behalen de hoogste groei (ruim 11 procent), bedrijven met honderd of meer werknemers de laagste (bijna 6 procent).

Gespecialiseerde bouwbedrijven behalen 7,6 procent meer omzet dan een jaar eerder. De afwerkingsbedrijven binnen dit segment scoren zelfs een plus van 9,5 procent. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

De omzet in de bouwsector als geheel stijgt al veertien kwartalen op rij onafgebroken. Hiermee komt het omzetniveau van de bouwnijverheid in het eerste kwartaal bijna 4 procent hoger uit dan het niveau van het eerste kwartaal in 2008, het ‘topjaar’ voor de crisis. Gunstig is dat de vergunde bouwsom in het voorbije eerste kwartaal verder is toegenomen. Ook de werkgelegenheid is opnieuw verbeterd. Wel geeft 20 procent van de ondernemers aan gehinderd te worden door een tekort aan arbeidskrachten.

(Parketplein, 25-05-2018)

 
Omzetgroei woonwinkels verflauwt

inretail-logoDe INretail Woonwinkelmonitor rapporteert een gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent voor de woonbranche als geheel in het eerste kwartaal. Woninginrichtingszaken, meubelverkopers en woningtextielwinkels zien hun omzetten in de eerste drie maanden groeien met respectievelijk 1,2, 1,4 en 1,6 procent. Gemengde winkels noteren 3 procent omzetgroei.

Slaapspeciaalzaken realiseren als enige uitzondering minder omzet, minus 2,6 procent gemiddeld, dan vorig jaar in het eerste kwartaal. Opvallend is de omzetgroei van 11,6 procent die keukenverkopers noteren in de INretail Woonwinkelmonitor. Zonder deze categorie zou de gemiddelde groei van de woonbranche 1,2 procent hebben bedragen. (Ter vergelijking: bij het CBS bereiken winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder dus de keukenwinkels, een slechts bescheiden omzetplus van 0,7 procent in het eerste kwartaal.)

Opmerkelijk is ook dat de ene helft van de woonbranche een stijging van de omzet boekt, en de andere juist een daling. Een regionale uitsplitsing van de INretail-cijfers toont verder dat de omzet van de woonbranche in het westen van het land en evenzo in de drie grote steden met slechts 1,3 procent is toegenomen. De andere regio’s noteren een hogere omzetgroei, variërend van 3,7 procent (regio Oost) tot 5,2 procent (regio Zuid). De woningmarkt die in de Randstad op slot raakt, is volgens de brancheorganisatie de belangrijkste oorzaak dat de omzet daar achterblijft.

Relatief kleine ondernemingen met een omzet tot een miljoen euro worstelen in de eerste drie maanden met hun omzetten. Die blijft achter vergeleken met een jaar eerder. Woonwinkels met een hogere jaaromzet noteren in het eerste kwartaal wel omzetgroei.

Voor 2018 als geheel heeft INretail een vooralsnog gehandhaafde prognose van 4 procent omzetgroei afgegeven.

(Parketplein, 23-05-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-129FFI-97

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Dossier producenten van fineervloeren: wat is nieuw?
  • Dossier traprenovatie
  • Dossier parketzepen: wie biedt wat?
  • Dossier aanbieders laminaat & designvloeren in XXL formaat
  • Dossier lakken en olie met antibacteriële eigenschappen
  • Dossier producenten Hongaarse punt en visgraat: massief en meerlaags

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com