unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

5481 STEP banner

nieuws
Omzet vloerentak Mohawk buiten VS piekt

jeffreyLorberbaum-mohawkJeffrey S. Lorberbaum, CEO Mohawk Industries: ‘Jongste innovaties in laminaat trekken klanten aan die gewoonlijk houten vloeren zouden kopen.’Nu drie kwartalen achter de rug zijn, kan Mohawk Industries een omzet van 7,1 miljard dollar in de boeken schrijven, 5 procent meer dan de 6,8 miljard van een jaar geleden. Geschoond voor wisselkoersen en het aantal verkoopdagen, bedraagt de omzetgroei 5,5 procent. De nettowinst van het concern komt uit op 731 miljoen dollar, tegen 697 miljoen vorig jaar.

Het voorbije derde kwartaal voegt nog eens 2,4 miljard dollar aan de omzet toe. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar is dat cijfermatig een vooruitgang van 7 procent, organisch van 5 procent. De vloerendivisie ‘North America’ rapporteert in het derde kwartaal slechts 2 procent omzetgroei, deels te herleiden tot de orkanen die het land teisterden. De omzet van het segment ‘Global Ceramic' dikt 9 procent aan. Koploper in het concern in kwartaal drie blijkt evenwel de vloerendivisie ‘Rest of the World’ te zijn, met een omzetgroei van 13 procent (en van 8 procent geschoond). “Onze bedrijven buiten de VS kenden een sterke omzetgroei, doordat de economieën van die landen verder uitdijden,” zo geeft CEO Jeffrey S. Lorberbaum als uitleg, die verder spreekt van “een uitzonderlijk kwartaal” en van “dramatisch toenemende omzetten en resultaten” voor de meerderheid van zijn productaanbod.

Onder meer de opbrengsten uit octrooien zijn in ‘de rest van de wereld’ hoger dan verwacht vanwege toepassingen op een bredere schaal en vanwege de toename van de wereldwijde omzet van LVT. Lorberbaum constateert verder dat de innovaties die zijn laminaatmerken op de markt brengen, waaronder waterbestendige technologieën, in toenemende mate klanten aan trekken die gewoonlijk houten vloeren zouden kopen. De CEO stelt ook vast dat de huidige LVT-productie in Europa bijna de volledige capaciteit benut en dat de nieuwe LVT-fabriek tegen het einde van dit jaar operationeel zal zijn. De nieuwe fabriek zal Mohawks’s capaciteit in buigzame LVT vergroten en tevens rigide LVT gaan maken. De verkoopteams in de vloerendivisie worden uitgebreid in het licht van ontwikkelingen rond vinyl, LVT en de op stapel staande productie van tapijttegels voor de zakelijke markt. De nieuwe tapijttegelfabriek in Moeskroen trapt in het vierde kwartaal af met een beperkte productie. Totaal is het segment ‘Rest of the World’ goed voor 523 miljoen dollar omzet aan vloerbedekking in het derde kwartaal, tegenover 463 miljoen vorig jaar.

In het gehele kalenderjaar investeert Mohawk wereldwijd overigens 900 miljoen dollar in nieuwe productgroepen, nieuwe geografische markten en meer groei in bestaande zaken, zoals in Europa meer productiecapaciteit voor premium laminaat.

(Parketplein, 30-10-2017)

 
Tarkett lanceert iD Mixonomi

iD-Mixonomi--BcMet iD Mixonomi dienen zich - onder het motto ‘The floor is yours' - tal van tot de verbeelding sprekende vloerontwerpen aan.Tarkett brengt iD Mixonomi op de markt, zijn langverwachte nieuwe collectie modulaire vinyltegels. De vloerenproducent spreekt van een prijswinnend product dat binnenhuisarchitecten en interieurontwerpers de mogelijkheid biedt om onbegrensd vloeren te ontwerpen voor hun klanten, vrijelijk spelend met een aanbod van drieëndertig kleuren en tien vormen.

De prijs in kwestie is de Red Dot Award voor productontwerp, afgelopen voorjaar binnen gehengeld, die de belangstelling voor het product een flinke zet gaf. De bezoekers van Euroshop in Düsseldorf in maart en Design District in Rotterdam in juni kregen ook reeds een voorproefje van de collectie, wat volgens Tarkett nog meer enthousiaste reacties losmaakte. “Nu is iD Mixonomi eindelijk beschikbaar voor de markt, wat betekent dat architecten en ontwerpers de lead kunnen nemen en zelf aan de slag kunnen gaan met de modulaire vinyltegels,” zo verklaart art director Florian Bourgault namens de vloerenmaker.

Het designteam van Tarkett heeft voor iD Mixonomi samengewerkt met internationaal kleurenexpert Peclers. Voor het bepalen van de juiste mix van kleuren en vormen zijn meerdere studiereizen gemaakt, van Scandinavië tot Toscane tot India. De gedegen aanpak ontging de jury van de Red Dot Award niet, die sprak van een “gedurfd, creatief en speels ontwerp”.

Naast creativiteit staat de duurzaamheid van het ontwerp evenzo centraal in de nieuwe collectie. iD Mixonomi is ftalaatvrij, honderd procent recyclebaar in het eigen productieproces en de emissies van deze nieuwe generatie vinylvloeren zijn tien tot honderd keer lager dan de meest strikte richtlijnen.

(Parketplein, 27-10-2017)

 
Albers Parket online in een nieuw jasje

albers-beeldenParketgroothandel Albers in Weert is zojuist online gegaan met zijn strak geordende nieuwe website, met veel fraaie illustraties en voorzien van bovendien een bijdetijdse huisstijl. Op www.albersparket.nl presenteert het bedrijf zich als de exclusieve verdeler van de parketvloeren van Habo en als leverancier van een compleet assortiment van andere massieve en meerlagige parketten, egalisaties en lijmen, afwerkings- en onderhoudsproducten, meetapparatuur en accessoires. Bekende merken in zijn gamma zijn, zoals bekend, onder meer Par-ky, Irsa en Bostik. Voor liefhebbers van mooie plaatjes van afgeronde projecten bij particulieren en bedrijven is de pagina ‘Inspiratie’ toegevoegd. Een onderdeel met te downloaden technische fiches ontbreekt uiteraard niet.

Holz Bois, de Belgische groothandel in de Habo Group, is met www.holzbois.be inmiddels op overeenkomstige wijze present op het internet, zij het in zijn eigen kleurstelling. Ook producent Habo ten slotte heeft met www.habo.be een gloednieuwe website in dezelfde stijl gelanceerd.

(Parketplein, 25-10-2017)

 
Lumber Liquidators treft schikking

LL-LOGODe om zijn stuntprijzen bekende Amerikaanse vloerenketen Lumber Liquidators heeft twee groepsvorderingen van consumenten (‘class action’-rechtszaken) afgekocht voor 36 miljoen dollar. Met een zogeheten ‘Memorandum of Understanding’ worden alle lopende juridische claims vanwege in China gemaakte laminaatvloeren geschikt. De ene zaak betrof een vermeend te hoog gehalte aan formaldehyde in de producten, de andere ging om een tekortschieten van de duurzaamheid.

De betreffende vloeren werden door Lumber Liquidators verkocht tussen 2009 en medio 2015. Het principeakkoord moet nog formeel goedgekeurd worden door alle betrokkenen voordat hij definitief wordt. Lumber Liquidators onderstreept met deze schikking geen enkele schuld of aansprakelijkheid te erkennen. De betreffende vloeren zouden destijds uit de schappen zijn gehaald om uitsluitend het zekere voor het onzekere te nemen. Er lopen nu trouwens nog steeds een aantal zaken tegen Lumber Liquidators, vanwege onder meer die schadelijke formaldehyde.

(Parketplein, 25-10-2017)

 
Carpetright klaagt over volatiele markt

Carpetright heerlenVernieuwde winkel van Carpetright in Heerlen.Carpetright heeft in het voorbije, tot eind oktober lopende halfjaar een goede omzet gedraaid in de rest van Europa, een licht negatieve in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland, België en Ierland lag de totale omzet 7,5 procent hoger in euro’s gerekend, op de thuismarkt 0,6 procent lager.

Uitgaande van een vergelijkbaar aantal winkels (‘like-for-like’) was de omzet 6,3 procent hoger in de rest van Europa, in euro’s gerekend, in het Verenigd Koninkrijk was sprake van een bescheiden plusje van 0,8 procent. Het vloerensegment boekte op vergelijkbare basis 2,1 procent progressie op de thuismarkt, het beddensegment kende een terugval in de verkopen.

In de rest van Europa zijn nu bij elkaar 25 van de 136 winkels gemoderniseerd, die volgens de Britten nadien sterke prestaties hebben neergezet.

CEO Wilf Walsh stelt vast dat de omstandigheden voor het zakendoen ‘volatiel’ zijn gebleven in het Verenigd Koninkrijk, het voorbije eerste halfjaar. Al mag wat hem betreft de 2,1 procent ‘like-for-like’-omzetgroei in het kernsegment van de vloeren ‘plezierig’ worden genoemd gezien de toenemende concurrentie.

“De omzet in onze divisie rest van Europa is net zo volatiel gebleken, maar de meest recente vergelijkbare omzetgroei is voor ons bemoedigend, ten dele als weerspiegeling van de sterke prestaties van de 25 winkels na de renovatie, waarvan we de rebranding nu hebben afgerond.” Wilf waarschuwt dat de later dit jaar te rapporteren halfjaarwinst lager zal uitpakken dan in het voorgaande jaar, maar voor het boekjaar als geheel conform verwachtingen zal zijn.

De nieuwe keten Tapi Carpets and Floors overigens, opgezet door Martin Harris, zoon van Carpetright-oprichter Lord Harris, blijft inmiddels stevig aan de weg timmeren. De concurrerende Britse vloerenketen verwacht aan het einde van 2017 al 93 verkooppunten te hebben en nog weer een jaar later tussen de 120 en 125. Carpetright zelf heeft het voorbije halfjaar negen winkels afgestoten en staat nu op 555 verkooppunten, waarvan 419 op zijn thuismarkt.

(Parketplein, 25-10-2017)

 
PPC voor de derde maal FD Gazelle

PPC-pand-gazelleDe Plinten & Profielen Centrale behoort tot de 754 snelst groeiende bedrijven van Nederland en mag zich opnieuw tooien met de titel FD Gazelle, een erkenning van Het Financiële Dagblad. “We zijn zo trots op al onze klanten en medewerkers, dankzij hen hebben we deze prachtige titel voor de derde keer gekregen!” zo reageren Peter en Lisa Klaassen.

Beide directeuren onderstrepen dat de criteria de afgelopen jaren steeds strenger zijn geworden. Alleen een omzetgroei van twintig procent over een periode van drie jaar volstaat niet langer. Financieel gezond zijn speelt evenzo een rol van belang in de nominaties. Vorig jaar was de PPC zesde in de categorie ‘groot’ van de regio Oost. Op 16 november weet de groothandel in Wijk bij Duurstede of hij dit jaar een van de prijzen in ontvangst mag nemen. Naast die voor alle FD Gazellen, worden per regio nog eens negen prijzen uitgereikt. Een gouden, een zilveren en een bronzen FD Gazelle voor de snelste groeiers in de omzetcategorieën ‘klein’ (een ton tot twee miljoen), ‘middelgroot’ (twee tot tien miljoen) en ‘groot’ (meer dan tien miljoen).

(Parketplein, 25-10-2017)

 
Stevige organische groei Tarkett in Q3

Hoofdkantoor-TarkettHoofdkantoor Tarkett in zakendistrict La Défense in Parijs.Het internationale vloerenconcern Tarkett schrijft over het voorbije derde kwartaal een sterke organische groei van 6,1 procent in de boeken. Het segment ‘CIS, APAC & Latijns Amerika’ boekt zelfs 15,5 procent vooruitgang. De divisie ‘Sports’ dikt organisch 13,6 procent aan. De divisie ‘EMEA’, met Europa, handhaaft de lijn naar boven met een organische groei van 2,9 procent. Alleen de tak ‘Noord-Amerika’ valt buiten de boot met een terugval van 4,2 procent vanwege zwakte op de markt voor zakelijk tapijt. De netto-omzet van de groep loopt met 3,7 procent op (de invloed van de wisselkoersen is minus 2,5 procent) en bereikt een niveau van 824 miljoen euro.

Het aangepaste ebitda-winstcijfer in kwartaal drie komt uit op 101 miljoen euro, tegenover 119 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De aangepaste ebitda-marge bedraagt nu 12,3 procent tegen vorig jaar 15,0 procent. Prijsstijgingen van grondstoffen hebben flink wat (8 miljoen euro) van het resultaat afgesnoept, de rest komt voor rekening van de waardevermindering van de roebel, het zwakker worden van de Amerikaanse dollar en de nog altijd negatieve invloed van het Britse pond.

De pas aangetreden CEO Glen Morrison spreekt van een ‘gedegen’ derde kwartaal, waarin de gunstige gang van zaken qua verkopen uit het eerste halfjaar bevestiging krijgt. Hij ziet bovendien dat de prijzen voor grondstoffen zich stabiliseren, zodat de tegenwind op dit gebied geleidelijk af zal nemen.

De regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) is goed voor 227,2 miljoen euro netto-omzet in het derde kwartaal, dit betekent 1,9 procent erbij vergeleken met vorig jaar, waarvan organisch 2,9 procent. Duitsland en Polen tekenen een volgens Tarkett krachtige groei op, het Verenigd Koninkrijk heeft het beter gedaan dan verwacht, terwijl Frankrijk op koers blijft. Spanje blijft netjes groeien, al is het vloerenconcern bezorgd om wat de rest van het jaar daar gaat brengen in het licht van de trammelant rond Catalonië. De Scandinavische landen laten na een aantal kwartalen met dynamische groei nu een vlakke omzetontwikkeling zien. Tarkett bericht verder in onze contreien bezig te zijn met het doorvoeren van hogere verkoopprijzen vanwege de duurdere grondstoffen, waarvan hij volledig baat hoopt te hebben in 2018. Na negen maanden in het lopende jaar is EMEA goed voor 708,5 miljoen euro, 2,0 procent hoger, waarvan organisch 3,8 procent meer.

Het concern stipt ook nog de recente beslissing van de Franse mededingingsautoriteit aan om een aantal marktleidende Franse fabrikanten van elastische vloeren een boete op te leggen voor niet toelaatbare marktafspraken in het recente verleden in eigen land. Tarkett kan een sanctie van 165 miljoen tegemoet zien. Bij de bekendmaking van zijn halfjaarcijfers [Nieuws van 26-07-2017] was al een voorziening van 150 miljoen getroffen, daar komt nog eens 15 miljoen bij voor het vierde kwartaal. De nettowinst voor de aandeelhouders zal door deze uitzonderlijke kostenpost negatief uitvallen in 2017, aldus Tarkett, maar zal naar eigen zeggen niet leiden tot een aanpassing van de ambitieuze financiële doelstellingen in het eind vorig jaar gepresenteerde strategische plan voor 2020. (De andere fabrikanten die in deze zaak in Frankrijk een sanctie krijgen opgelegd zijn Forbo en Gerflor, voor respectievelijk 75 miljoen en 62 miljoen euro. Hun beroepsorganisatie SFEC wordt beboet met 300.000 euro. Zowel het Forbo-concern als het Tarkett-concern hebben afstand genomen van deze voormalige praktijken voor hun Franse dochters, red.).

(Parketplein, 25-10-2017)

 
Hüma Parkettsystem valt om

huema catalogue 2017Catalogus van Hüma voor 2017.In de Duitse vakpers wordt het einde aangekondigd voor de innovatieve start-up Hüma Parkettsystem GmbH. De Duitse fabrikant specialiseert zich in het maken van waterbestendige parketvloeren voor natte ruimtes, zoals keukens en badkamers en zelfs sauna’s. Het bedrijf werd in 2013 opgericht, stond op Domotex en ging recentelijk nog aan de haal met een prestigieuze German Design Award 2017 voor zijn product Hydro Parquet. Sinds 1 oktober jl. verkeert Hüma in staat van insolventie. Euwid weet te melden dat het bedrijf zijn werkzaamheden voorafgaand aan de faillissementsprocedure al had beëindigd. Frappant is dat in 2016 voor het lopende jaar nog een omzetgroei van vijf miljoen euro werd voorzien. Over oorzaken of eventuele toekomstige ontwikkelingen is per vandaag nog geen informatie beschikbaar.

Het waterbestendige parketsysteem (met dekvloeren van zeilschepen als overduidelijke inspiratiebron) van Hüma stoelt op eiken drielaags parket met rondom waterdichte voegen van thermoplastische elastomeren. De speciale Snapcon-installatietechnologie houdt het binnendringen van water via de voegen tegen. Het houtoppervlak van Hydro Parquet is voorts voorzien van een hoogwaardige olieafwerking.

(Parketplein, 23-10-2017)

 
Europa hekelt België om illegaal hout

Europese-Commissie-BelgiëEuropese Commissie heeft België op het matje geroepen voor gebrekkig toezicht op fout hout (foto: Greenpeace).De Europese Commissie heeft, na een klacht van milieuorganisatie Greenpeace, geoordeeld dat België te weinig controles uitoefent om illegaal hout tegen te gaan. Zij is een procedure tegen onze zuiderburen begonnen voor schending van het Europees recht. Het is de eerste keer dat de Europese Commissie een lidstaat veroordeelt voor de onjuiste toepassing van de EU Houtverordening uit 2013.

Volgens de Commissie is België er sinds de Houtverordening van kracht is slechts in geslaagd om twintig controles uit te voeren, terwijl er grote hoeveelheden hout (via de haven van Antwerpen) het land binnenkomen. Amper anderhalve ambtenaar was bevoegd voor de controles en bovendien werd geen enkel bedrijf een sanctie opgelegd. Greenpeace hekelt al jaren de wat genoemd wordt ‘lakse’ houding van de Belgen. De milieuorganisatie zegt, samen met andere ngo’s, te hebben aangetoond dat meerdere Belgische bedrijven zich bevoorraden met verdacht hout uit onder meer risicolanden als de DR Congo, Brazilië of Kameroen. Het in België ingevoerde hout heeft overigens vaak een bestemming elders in Europa, maar dat doet niets af aan de verplichting van het land in kwestie.

“Dit moet de Belgische overheid wakker schudden, want zij moet dit zware probleem eindelijk ernstig nemen, en ervoor zorgen dat de wet wordt nageleefd,” zo reageert Sébastien Snoeck, bossenexpert bij Greenpeace België. Ter vergelijking wordt aangegeven dat Nederland per jaar alleen al honderd controles uitvoert, met een veel kleinere houthandel. Minister Marie-Christine Marghem heeft recentelijk een versterking van het controleteam met zeven man aangekondigd. België heeft hoe dan ook nu twee maanden de tijd om te antwoorden op de kritiek van de Commissie. Indien er geen afdoende antwoord komt of de termijn niet wordt nageleefd, kan de Commissie de inbreukprocedure voortzetten en de zaak zelfs aanhangig maken bij het Europees Hof van Justitie.

(Parketplein, 20-10-2017)

 
Scandinavische lifestyle van mFLOR

IthringOak-Gelt‘Gelt' uit de serie Ithring Oak van mFLOR is typisch een vloer die zich thuis voelt in het Scandinavische interieur.In zijn reeks van ‘lifestyles’ brengt mFLOR nu de ‘Scandinavische’ onder de aandacht. Bijpassende producten van de designvloerenspecialist uit Twello fungeren in deze lifestyle als fraai alternatief voor houten vloeren, met voordelen als warmte en onderhoudsgemak en keuze uit talrijke legpatronen en kleuren.

Kenmerkend voor de Scandinavische stijl is het strakke design, de eenvoud, rust, geometrische vormen en het gebruik van natuurlijk ogende materialen. Bestanddelen alle van een strakke doch warm overkomende inrichting. Het kleurgebruik beperkt zich tot lichte tinten als wit, lichtgrijs en pastel. Het materiaalgebruik is eenvoudig. De blankhouten look volstaat voor meubels, vloeren, wanden en soms zelfs plafonds. Toevoeging van accessoires met fel gekleurde geometrische prints brengt meer pit in dit door naturel tinten gekenmerkte interieur, zonder evenwel stijlbreuk te plegen.

mFLOR heeft bij elkaar een vijftal lifestyles vastgesteld, samen met interieurarchitecten. Zijn collecties volgen alle deze onderverdeling en helpen zo de zich oriënterende koper bij het maken van zijn/haar uiteindelijke keuze. Meer informatie is terug te vinden op www.mflor.com.

(Parketplein, 20-10-2017)

 
Universele Bostik Plintenlijm

Bostik-PlintenlijmDe nieuwe Bostik Plintenlijm is een universele, door Bostik ontwikkelde, montagelijm voor plinten en profielen. Deze lijm en voegkit in één is overschilderbaar met de meeste alkydharslakken en watergedragen verven en hecht volgens de aanbieder goed op diverse materialen. Het product is geschikt voor het verlijmen van plinten en profielen van hout, mdf, (natuur)steen, pvc, rvs of aluminium op ondergronden zoals steen, beton, baksteen, stucwerk, en dit eveneens voor verlijmingen op oneffen ondergronden en op natuursteen. De lijm hecht direct, dus klemmen is niet nodig. De Bostik Plintenlijm is leverbaar in kokers van 290 ml. De producten van Bostik worden in Nederland door Albers en in België door Holz-Bois verdeeld.

(Parketplein, 18-10-2017)

 
Stia nu Admonter Holzindustrie

admonterDe internationaal bekende merknaam Admonter is vanaf deze maand ook terug te vinden in de naam van de Oostenrijkse maker van de producten. Stia Holzindustrie GmbH is veranderd in Admonter Holzindustrie AG. De wijziging van bedrijfsnaam en tevens rechtsvorm gebeurt op verzoek van de Benediktinerstift Admont, de plaatselijke abdij die voor de volle honderd procent eigenaar is van deze producent van karakteristieke houten vloeren. ‘Stia’ was overigens al een afkorting van STIft Admont. Meer informatie: www.admonter.eu.

(Parketplein, 18-10-2017)

 
‘Noord-Koreanen maken Chinees parket'

vlag-noord-koreaArbeidskrachten uit Noord-Korea die door hun regering worden tewerkgesteld in fabrieken in de noordelijke Chinese stad Hunchun, zijn betrokken bij de productie van houten vloeren, die mogelijk worden geëxporteerd naar de Verenigde Staten, zo meldt Associated Press. Het bureau schrijft over tienduizenden Noord-Koreanen die door het onfrisse regime wereldwijd worden ‘gedetacheerd’, om jaarlijks zo’n 200 tot 500 miljoen dollar aan deviezen naar hun land te sturen, wie weet om allerlei ongewenst wapentuig van te bouwen. Frappant is dat president Trump afgelopen zomer het importeren van producten die waar ook ter wereld door Noord-Koreanen zijn gemaakt, wettelijk tot een federale misdaad liet verklaren. Al worden in Hunchun vervaardigde houten vloeren regulier uitgevoerd naar de VS, is Associated Press tijdens zijn naspeuringen geen concrete gevallen tegengekomen van houten vloeren die specifiek zijn gemaakt met behulp van Noord-Koreaanse arbeidskrachten. Wel visproducten trouwens.

(Parketplein, 18-10-2017)

 
Bosgoed Trends & Inspiratiedagen

bosgoed-on-tour-logoBosgoed organiseert komende maand een aantal Trends & Inspiratiedagen in den lande. Op een handvol locaties krijgen de relaties van de Deventer groothandel het een en ander voorgeschoteld aan nieuwe concepten, acties en verbredingen in zijn merkenportefeuille. Leveranciers als COREtec, Doing Dutch, mFLOR, Parador, Uzin en Wolff geven alle acte de présence met hun nieuwigheden.

Bosgoed ‘on tour’ doet op maandag 6 november Heerenveen aan (bij Bosgoed), dinsdag 7 november Assen (bij Bosgoed), woensdag 8 november Roermond (locatie De Oolderhof Herten), donderdag 9 november Zaandam (locatie Taets) en ten slotte vrijdag 10 november Deventer (bij Bosgoed). Telkens van twee uur ’s middags tot acht uur ’s avonds. Op aanvraag kan men ’s avonds gebruik maken van een herfststamppotbuffet. Voor nadere informatie en inschrijvingen: www. bosgoed.nl.

(Parketplein, 18-10-2017)

 
Parketfabriek Lorraine stopt einde jaar

Afzelia-visgraat-lorraineAfzelia visgraat vloer uit het assortiment van Lorraine.En weer verdwijnt een bekende naam in de branche. Over luttele maanden beëindigt Parketfabriek Lorraine zijn bedrijfsactiviteiten. “Aan onze rijke historie op het gebied van parket gaat helaas een einde komen,” zo schrijft Karin Rooding aan de relaties van de ruim een halve eeuw oude onderneming. “Wij hebben besloten om het wat rustiger aan te gaan doen. We ruilen het drukke zakenleven in voor meer tijd met onze familie.” De werkzaamheden worden gestaakt op de laatste dag van dit jaar. Het bedrijf is tot 1 november telefonisch bereikbaar voor wie vragen of anderszins wensen heeft en per mail (administratie@parketfabrieklorraine.nl) nog tot 31 december. “De voorbije jaren waren ongelofelijk prachtig en leerzaam,” zo besluit Karin Rooding. Zij dankt alle relaties hartelijk voor het geschonken vertrouwen, de prettige samenwerking en de goede verstandhouding.

Onder de naam Rooding Parket startte de onderneming in 1963 in Voorburg met de import van lamelparket van het merk Kährs, destijds een onbekend maar al snel gewild product. Spoedig viel het besluit om naast de verkoop als detaillist ook direct aan parketbedrijven te gaan leveren. Dit bleek een succes en mede door andere uitbreidingen van het assortiment, werd in 1970 besloten te verhuizen naar een nieuw te bouwen pand in het Noord-Brabantse Oosterhout. In 1972 werd begonnen met de productie van traditioneel parket, in een eigen, volledig nieuwe fabriek met droogkamers. In 1980 werd voorts een Franse parketfabriek met zagerij overgenomen. Dit stelde het bedrijf in staat om gelaagd parket te leveren van een constante kwaliteit eiken uit de streek Elzas-Lotharingen. Hetzelfde jaar nog werd de bekende groothandel Veha in Amsterdam overgenomen.

Deze maand acht jaar geleden maakten oprichters Henk Rooding en Mary van der Hoeven bekend te stoppen met hun groothandel Roodingparket te Amsterdam en Oosterhout. Zij vonden het tijd geworden om het stokje door te geven. Karin Rooding ging per 1 januari 2010 uitsluitend verder met Parketfabriek ‘De Vijf Eiken’ te Oosterhout. Zij besloot zich met de medewerkers voornamelijk te concentreren op de productie en de verdeling van het merk Lorraine in Europa. Parketfabriek ‘De Vijf Eiken’ ging onder de naam Parketfabriek Lorraine Benelux de parketproducten Lorraine tapis, Lorraine bourgogne leveren. Direct vanuit Frankrijk van Scierie Parqueterie Lorraine werden Lorraine massieve delen parket en het gelaagde op de markt gebracht.

(Parketplein, 16-10-2017)

 
Retail boert goed, ook in augustus

De detailhandel heeft in augustus 4,4 procent meer omgezet dan vorig jaar, zo meldt het CBS vandaag. Zonder correctie voor de samenstelling van de koopdagen ligt de omzet bijna 6 procent hoger. De online omzet is in de verslagmaand bijna 18 procent toegenomen. De woongerelateerde zaken zijn opnieuw spekkoper.

Omzet-detailhandel-augustus17

De omzet (en ook het volume) van de winkels in non-food groeit in augustus met bijna 5 procent. Dit is de achtste maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector oploopt. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en huishoudartikelen (met inbegrip van woninginrichting algemeen assortiment en verlichting) realiseren deze maand, net als de voorafgaande, de grootste omzetstijging, nu met plussen van respectievelijk 8,2 en 6,0 procent. Ook de omzet van winkels in onder meer kleding en schoenen is gegroeid, die van winkels in consumentenelektronica evenwel slechts een fractie.

(Parketplein, 13-10-2017)

 
Functiewijzigingen bij PPC

Simon-KraaijeveldSimon Kraaijeveld.Kevin KroonKevin Kroon.

Bij de Plinten & Profielen Centrale is Simon Kraaijeveld vanaf heden eindverantwoordelijk voor de filialen in Amsterdam, Eindhoven en Den Haag. Kevin Kroon neemt de functie van voornoemde over en gaat aan de slag als vertegenwoordiger voor de regio Noord-Holland. Beiden zijn jaren geleden bij de Wijkse groothandel begonnen en zetten nu een volgende stap in hun carrière. Kraaijeveld is te bereiken via s.kraaijeveld@plintenenprofielencentrale.nl en 06-12457291, Kroon via k.kroon@plintenenprofielencentrale.nl en 06-14874005.

(Parketplein, 13-10-2017)

 
Drukte bij PPC & Bauwerk op woonbeurs

Ruime-belangstelling-consumentRuime belangstelling consument voor vloerverwarmingmethout.nl.“Het was een schot in de roos, dit thema voor onze stand. We werden positief verrast door de nieuwsgierigheid van de consument, we gaan dit zeker breder oppakken!” Aldus Lisa Augustin-Klaassen over een geslaagde deelname van de Plinten & Profielen Centrale aan de voorbije VT Wonen & Designbeurs. Het thema op de stand was vloerverwarmingmethout.nl. De groothandel werkte op het woonevenement samen met Baltussen Parket en ‘t Saense Parkethuys, beide dealers van Bauwerk Parkett.

De exposant stelde vast dat veel consumenten die de uitstraling van hout willen, nog steeds het idee hebben dat zij op vloerverwarming dan alleen tegels, laminaat of PVC met houtstructuur kunnen kiezen. Op de stand werd evenwel vloerverwarming onder parket zichtbaar gemaakt en de talrijke opties van Bauwerk Parkett uitgelegd. Axel Martens (06-53879670) is bij de PPC contactpersoon voor vragen over de mogelijkheden van genoemd parketmerk en vloerverwarmingmethout.nl.

(Parketplein, 13-10-2017)

 
Parketopleiding reikt diploma’s uit

Gisteravond zijn de diploma’s uitgereikt aan de leerlingen die met goed gevolg niveau 2 of niveau 3 van de parketopleiding hebben afgelegd. Nino Muns, Jeroen Pellegrom en Ruben Vaan behaalden het diploma niveau 3 en Vincent van Els en Jaimy Hendriks kwamen in aanmerking voor het diploma niveau 2. Jaimy Hendriks gaat inmiddels verder met de niveau 3-opleiding.

Opleiders-en-geslaagdenOpleiders en geslaagden. Van links: Vincent van Els, Fred Witkamp, Nino Muns, Jeroen Pellegrom, Ruben Vaan, Jaimy Hendriks en Jan van der Kroef.

Jan van der Kroef en Fred Witkamp zijn zeer te spreken over de inzet en het enthousiasme van de leerlingen. “Dit is een groep échte jonge vaklieden,” zo weten beide parketopleiders. “Leergierig, enthousiast en ze willen allemaal verder leren bij het Gilde. Jongens die verslaafd zijn aan het vak parketleggen.”

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Flamingo Parket heeft een primeur

Flamingo-50-logo-skyltAls eerste groothandel in Nederland is Flamingo Parket nu ook in staat om de bekende Skylt-lakken original en titanium machinaal op te brengen. Het betreft hier een volledig legklare variant, dus inclusief polijsten en het aanbrengen van drie laklagen. Middels een digitale nieuwsbrief zullen alle klanten van het Barneveldse bedrijf binnenkort worden geïnformeerd.

Met deze nieuwe mogelijkheid in zijn assortiment zegt het bedrijf een goed alternatief te bieden voor de grote vraag naar vloeren met een onbehandelde uitstraling. Flamingo Parket verwacht het grootste gedeelte te gaan leveren in het meerlaags parket, maar de bewerking is ook mogelijk op andere vloertypes zoals massieve planken en tapisvloeren.

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Quick-Step presenteert nieuwe collectie

Quick-Step lanceert dit najaar heel wat nieuwigheden. Innovaties, zo suggereert de vloerenmaker, die de verbeelding voorbij gaan. Onder het toepasselijke motto ‘Go beyond imitation’ vond afgelopen dinsdag in hartje Antwerpen de wereldwijde première plaats van een volledig nieuwe parketcollectie en velerlei nieuwe designs van de laminaat- en vinylvloeren. Dit alles in de vorm van een interactieve ‘brand experience' en voorzien van een inspirerende uitleg van design director Oke Nollet over het designproces waarin esthetiek en functionaliteit dienen samen te vallen.

Parquet-IntensoParquet Intenso, in markant patroon.Parquet-PalazzoParquet Palazzo, deze met diepe donkere kleur.Ambient-VinylAmbient Vinyl met marmerlook.

De geheel nieuwe parketcollectie Intenso is gebaseerd op het Hongaarse punt-design. Net zoals bij de Variano-collectie worden verschillende plankjes met verschillende breedte, afwerking en structuur zorgvuldig en handmatig geselecteerd om ze vervolgens samen te brengen tot een fraai geheel. “De tijdloze look die daaruit voort komt brengt klasse en elegantie in huis, maar past evengoed in een hedendaagse setting,” aldus Quick-Step. Intenso bestaat uit vier uiteenlopende kleuren, van een zachte ‘woestijntint’ tot een donkere, intense kleur. Doordat de verschillende latjes al zijn samengebracht op één plank en gecombineerd worden met Uniclic is de vloer gemakkelijk en snel te installeren.

De Palazzo-collectie met zijn lange en brede planken krijgt als toevoeging het donkerbruine Midnight Oak. Deze parketvloer is geïnspireerd op moeraseik, een bijzondere houtsoort waarvan de tannines na verloop van tijd reageren met het ijzer en de mineralen uit het moeras, met als resultaat een diepe donkere kleur met uiteenlopende, levendige kleurvariaties. De ontwerpers van de vloerenmaker ontwikkelden een ambachtelijk proces om de parketvloer zo dicht mogelijk te laten aanleunen bij het origineel. Zo werden de planken met rustieke aanblik geborsteld en bewerkt om een levendige variatie in kleur en structuur te creëren.

Laminate-ElignaLaminate Eligna 'Metallic Eik Goud’.Voorts krijgt de natuurgetrouwe vinyltegelcollectie Ambient Click er zes nieuwe decors bij. Blikvanger is de carrara marmer, gebaseerd op materiaal uit de gelijknamige marmergroeve in Italië. In tegenstelling tot echt marmer zijn de vinyltegels goed bestand tegen krassen of spatten. “Het is een echte blikvanger in huis die niet enkel mooi maar ook praktisch is,” zo stelt Quick-Step. Een andere interessante nieuwkomer naast de betonlook en natuursteen is terrazzo.

Op het gebied van laminaatvloeren gaan de Vlamingen weer een stap verder. De waterbestendige technologie (jaren terug geïntroduceerd op de Impressive-collectie) kan voortaan ook worden toegepast op een plankenvloer zonder voegen. De Eligna-collectie is zo de volgende laminaatcollectie van Quick-Step die in vochtige ruimtes zoals de keuken en badkamer kan worden geïnstalleerd. Zeer markant in deze vernieuwde collectie is de Eligna Metallic cérusé oak gold. “Een gouden vloer in huis? Niet veel mensen zouden het doen, maar door de luxetrend wou ik toch iets doen met een touch of gold,” zo legt design director Oke Nollet uit. “We kozen voor een design met een warme bruine kleur en voegden subtiel enkele gouden details toe in de nerven – net genoeg om aan te sluiten bij de trend, maar nog steeds stijlvol en tijdloos genoeg om in elk interieur te passen.”

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Bona verwerft GREENGUARD-certificering

Bona-GreenguardDe producten van Bona zijn wereldwijd voorzien van GREENGUARD-certificering. Zowel de parketlijmen, parketlakken en onderhoudsmiddelen van Bona hebben dit certificaat gekregen, als het schuurmateriaal en zelfs zijn schuurmachines. Het Zweedse moederbedrijf Bona AB verklaart constant aandacht te hebben voor de gezondheid en het milieu en noemt de GREENGUARD-certificering in dit opzicht dan ook veelzeggend.

De certificering van UL Environment streeft ernaar om blootstelling aan chemicaliën te beperken, door mensen te verbinden aan gezondere producten waarop zij kunnen vertrouwen. De GREENGUARD-standaarden behoren tot de strengste ter wereld voor productemissies (zie greenguard.org) en stoelen op de beschikbare standaarden en richtlijnen van nationale en internationale instanties op het gebied van volksgezondheid. Bona stelt vast dat waar ter wereld ook men zijn producten gebruikt, deze altijd voldoen aan de strengste eisen.

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Arwim Kruiswijk versterkt team Lecol

Arwim-KruiswijkArwim KruiswijkArwim Kruiswijk maakt per 1 oktober jl. deel uit van het Lecol-team, in de functie van adviseur buitendienst. De 56-jarige Drent, voorheen werkzaam bij Bruynzeel Home Products, zal het aanspreekpunt zijn voor de parketleggers en parketspeciaalzaken in het gebied Noordoost-Nederland. Aangezien Kruiswijk al bekend is in de vloerenbranche, verwacht de Waalwijkse leverancier dat hij de klanten snel en vakkundig van adviezen zal kunnen voorzien.

“Het is een mooie uitdaging, die ik met veel plezier tegemoet ga,” zo laat de nieuwe man weten. “En dat bij een Brabants familiebedrijf met geweldige producten. Maar Lecol is meer dan een leverancier van mooie producten. Het gaat nu net om die expertise en knowhow waardoor we de klant meer kunnen bieden. De komende tijd ga ik me hiervoor dus hard maken.” Kruiswijk is te bereiken via telefoon 06-42591364 of e-mail arwimkruiswijk@lecol.nl.

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Douwes Dekker op tv in House Rules NL

House Rules NL 2017Douwes Dekker speelt met zijn laminaat- en pvc-vloeren opnieuw een hoofdrol in het klusprogramma House Rules NL, iedere dinsdag en woensdag om half negen ’s avonds op Net5. In het zojuist begonnen derde seizoen (de Plinten & Profielen Centrale nam naar tevredenheid ook aan de eerste twee deel met zijn consumentenmerk) kan de kijker genieten van de klusperikelen en verbouw-skills van de deelnemers. Vijf koppels verbouwen elkaars huis op rigoureuze wijze aan de hand van vooraf opgestelde ‘huisregels’. Presentatrice Daphne Bunskoek volgt de stellen in de felle strijd om de hoofdprijs van twee jaar hypotheekvrij wonen. Tot aan de live uitgezonden finale op 22 november is te zien hoe het hen vergaat bij het kiezen en leggen van de vloeren.

“Vooral de laminaatvloeren met extra brede plank uit de nieuwste collecties ‘Sympathiek’ en ‘Elegant’ zijn erg in trek bij de kluskoppels,” zo verklapt de groothandel in Wijk bij Duurstede alvast. “Niet vreemd, want deze extra brede planken met een natuurgetrouwe en matte houtstructuur creëren een mooi ruimtelijk effect.” Ook Trenovo, het trapbekledings- en renovatiesysteem van de PPC voor de vakman, krijgt de nodige aandacht in het populaire tv-programma.

(Parketplein, 11-10-2017)

 
Geslaagde woonbeurs voor COREtec

coretec-ellis-oakCOREtec Wood XL+ Ellis Oak siert een woonkamer.USFloors, de leverancier van het vloerenmerk COREtec, is goed te spreken over zijn deelname, de tweede op rij, aan de vijfentwintigste editie van de VT Wonen & Designbeurs te Amsterdam. Jan Dossche, President USFloors International/COREtec, stelt dan ook vast dat de naamsbekendheid van zijn product onder consumenten flink is gestegen sinds de eerste deelname vorig jaar. “Mede doordat er de laatste twaalf maanden enorm hard is gewerkt door de twee Nederlandse distributeurs Bosgoed en Headlam, is COREtec al een begrip geworden in de Nederlandse markt,” aldus Dossche.

Op de woonbeurs in de RAI waren iedere dag vertegenwoordigers van beide groothandels aanwezig op de stand van COREtec om de consumenten te woord te staan. De topman zag eveneens dat de recente mediacampagnes in de woonbladen duidelijk vruchten hebben afgeworpen. Daaronder een paginagroot artikel in de VT Wonen & Designbeurs-krant die in een oplage van 625.000 exemplaren is verschenen.

“Een aantal woninginrichters die met COREtec samenwerken via Bosgoed of Headlam had de afgelopen week al consumenten over de vloer die de stand bezocht hadden op de beurs,” zo vernam Dossche. Op de beurs ging de belangstelling van de bezoekers volgens hem onder meer uit naar de 29 nieuwe decors in hout- of steenmotieven, die door de leverancier veel kansen krijgen toebedacht op de Nederlandse markt. “Onder andere het nieuwe decor Dobra Oak viel bij heel wat Nederlanders in de smaak. Opvallend is ook de belangstelling voor de twaalf tegel-imitatievloeren. De COREtec-tegelvloeren zijn acht millimeter dik, ideaal dus voor renovatie en veel lichter in vergelijking met echte tegelvloeren.”

De producten van COREtec waren overigens ook niet over het hoofd te zien in het woonhuis van het woonmagazine Eigen Huis & Interieur in hal 10. De redactie van het woonmagazine had voor de vloer in de keuken gekozen voor het nieuwe dessin Banff Oak. Dit betreft een watervaste vloer uit de Wood HD-collectie, die is gemaakt van hout, bamboe, kalksteen en vinyl en op nagenoeg elke vloer of ondervloer kan worden geplaatst. In de badkamer werd de tegelvloer Columba uit de collectie Stone+ geplaatst.

De jubileumeditie van de VT Wonen & Designbeurs heeft volgens de organisatie 98.000 bezoekers naar de RAI Amsterdam getrokken, ruim 11 procent meer dan vorig jaar, met toen ook al een dergelijke toename vergeleken met 2015. “Gouden tijden herleven,” aldus beursmanager Ingrid van Schooten. De volgende editie vindt plaats van 2 t/m 7 oktober 2018.

(Parketplein, 09-10-2017)

 
Branchebarometer onverminderd positief

In september is de ‘woonbranche economische barometer’ met een fractie gestegen en handhaaft zich zodoende netjes op positief terrein. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand af op een stand van 12,5 punten. De cijfers over de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en het consumentenvertrouwen zijn iets lager dan in de voorgaande maand. De cijfers over de woningmarkt en het producentenvertrouwen daarentegen juist hoger. De positieve en negatieve bewegingen houden elkaar volgens de onderzoekers vrijwel in evenwicht.

Consumentenvertrouwen-in-2017Consumentenvertrouwen in 2017 stuwende kracht achter ‘woonbranche economische barometer’ (bron grafieken: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in september met twee punten en komt uit op een stand van 14,3. Ruim vier van de tien woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover bijna drie van de tien een daling. De helft voorziet voorts dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien, slechts twee van de tien verwachten een omzetdaling. Daarmee is het optimisme voor oktober verder toegenomen.

De stemming onder consumenten daalt in september met drie punten, al verandert de koopbereidheid nauwelijks. Consumenten zijn nagenoeg even positief over zowel hun eigen financiële situatie als de tijd voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen klimt met zo’n drie punten en strijkt daarmee de dalingen in de voorgaande twee maanden meer dan glad. Het vertrouwen van de producenten ligt nu op het hoogste niveau in 9,5 jaar. In de verslagmaand augustus ten slotte registreert het Kadaster 20.780 verkochte woningen, een stijging van 4,0 procent ten opzichte van augustus 2016 en vergeleken met juli 2017 van eveneens 4,0 procent.

Woonbranche-economische-barometer-september‘Woonbranche economische barometer’ wijst ook in september op groei.

De ‘woonbranche economische barometer’ staat al voor het vierde jaar op rij op een positieve stand. “Was het in de jaren 2014, 2015 en 2016 de woningmarkt die de barometerstand sterk omhoog stuwde, het lopende jaar is het consumentenvertrouwen sterk toegenomen en is de belangrijkste motor voor de omzetgroei in de woondetailhandel,” aldus Van Es Marketing Services. Bijgaande grafiek met de gemiddelde (gestapelde) stand van de afzonderlijke componenten van de barometer over de afgelopen zeven jaar toont dit aan.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
‘Indoor air quality’-label voor WOCA

Producten-WOCA-volgensProducten WOCA volgens testen veilig te gebruiken door consument en vakman.Alle lakken van WOCA en vrijwel al zijn oliën zijn voorzien van het Deense ‘green indoor air quality’-label. Producten met dit label zijn geschikt voor gebruik binnenshuis. Het verschil met andere eco-labels, zo legt WOCA uit, is dat dit keurmerk verzekert dat een product veilig is te gebruiken. Dit in tegenstelling tot andere labels, zoals het EU Ecolabel en het Nordic Ecolabel, die een veilig productieproces en een veilige afvoermethode garanderen.

De producten van WOCA dienden evenwel altijd al te voldoen aan strenge luchtkwaliteitseisen en klimaatvoorschriften. De onderneming laat dan ook weten trots te zijn hiervoor nu een officieel certificaat te hebben ontvangen. “Het is geen verrassing dat wij door de ‘indoor air quality’-testen zijn gekomen,” zo reageert Ole Juul Kirkeby, manager sales en marketing bij WOCA Denemarken. “Dit label geeft zowel de eindconsument als de professional het vertrouwen dat zij veilig gebruik kunnen maken van onze producten. Professionals kunnen consumenten een duurzame en milieuvriendelijke bescherming voor de houten vloer bieden met de producten van WOCA.”

De lakproducten met genoemd label zijn de No1 Lak voor houten vloeren, Advanced 2K Lak, Excellent Lak en de Superior Lak. De olieproducten met label betreffen de No1 Olie voor houten vloeren, No1 Invisible Primer & Oil, Diamond Oil, Neutral Oil en Hardwax Oil.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Op weg naar duurzaam geproduceerd hout

Tevreden-gezichtenTevreden gezichten op startbijeenkomst Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer.Afgelopen dinsdag vond bij timmerfabriek en aannemersbedrijf Van den Oudenrijn in Bodegraven de startbijeenkomst plaats van het Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer. De in maart ondertekende overeenkomst streeft ernaar om duurzaam geproduceerd hout de norm te maken in Nederland, aldus een persbericht van de Stichting Bewust met Hout.

De aftrap werd gegeven door Paul van den Heuvel, voorzitter van de stuurgroep van het convenant. “In de biobased economy, waar biomassa de hoofdrol speelt, worden eindige grondstoffen vervangen door hernieuwbare grondstoffen, maar duurzame productie is de belangrijke voorwaarde.” Geopperd wordt dat voor zowel het Grondstoffenakkoord als het Energieakkoord hout het ‘veelbelovende’ materiaal is, mits duurzaam geproduceerd. De partijen gaan nu aan de slag met de plannen en de voorgestelde acties.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Pallmann Color Collection

Pallmann-Color-CollectionPallmann Color Collection telt drie bestanddelen.Pallmann brengt met zijn Color Collection een nieuw kleurenconcept voor parketlak en olie. Het concept maakt volgens de leverancier een ‘individuele’ uitstraling van een vloer mogelijk en voorziet in meer dan dertig nieuwe kleuren, onderverdeeld in hedendaagse woonstijlen. Het kleursysteem bestaat voorts uit drie componenten, te weten het basisonderdeel, een uithardingsmiddel en het kleurcomponent met hoogwaardige kleurpigmenten. Na het aanbrengen van het kleursysteem wordt de kleur beschermd met een transparante afwerking, met naar keuze zowel een tweecomponenten parketlak in diverse glansgraden als olie.

De bijbehorende Color Box bevat monsters van alle kleuren, vloeibare ‘Color Testers’ om de kleur bij de klant thuis of op een eigen monster uit te proberen en een Stylebook met woonstijlen, dat fungeert als keuzehulp voor zowel consument als verkoper. Het Stylebook is te downloaden via de website van de Haaksbergse aanbieder, evenzo voor parketprofessionals een technische brochure.

(Parketplein, 06-10-2017)

 
Moduleo bestaat vijf jaar

Fabriek-Moduleo-AvelgemFabriek Moduleo te Avelgem.Moduleo, de in het West-Vlaamse Avelgem gevestigde producent van pvc-vloeren, viert zijn vijfjarig jubileum en vangt een snel groeiende markt voor ons in een handvol cijfers. Zo wordt de jaarlijkse productie van dit onderdeel van de internationale IVC Group tegen 2019 al op 60 miljoen meter vloeren wereldwijd geschat. Logisch gevolg van een grote vraag naar zijn producten, afkomstig van zowel de particuliere als zakelijke markt. Moduleo tooit zich dan ook graag met het etiket van een heus ‘wereldmerk’ in pvc-vloeren. De producent verkoopt zijn vloeren in bij elkaar honderdvijftien landen. Goed voor ruim honderd verschillende designpatronen sinds het begin in 2012. “Het maakt me trots om vanuit het niets zo’n sterk merk op een tijdsspanne van vijf jaar in de markt te zetten,” zo stelt Arnoud van Ravensberg, die de Nederlandse markt onder zijn hoede heeft. Voor de ‘country director’ is dit een bevestiging dat de klanten een aanpak waarderen die draait om kwaliteit, design en innovatie.

Ook niet onbelangrijk is dat het merk het voorbije handvol jaren heeft ingezet op een groene productie. Dit vertaalt zich onder meer in een niet bepaald geringe investering van tien miljoen euro voor windenergie in 2013. De opgewekte energie komt overeen met het verbruik van tweeduizend gezinnen. Moduleo recycleerde bovendien zo’n vijfenzeventigduizend ton vinyl in zijn producten.

Moederbedrijf IVC Group is overigens goed voor jaarlijks ruim honderd miljoen vierkante meter vinylvloeren. De andere drie merken in haar productportfolio zijn Leoline, Flexitec en Itec. Sinds 2015 maakt de in 1997 opgerichte groep deel uit van het beursgenoteerde Amerikaanse concern Mohawk Industries.

(Parketplein, 04-10-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

floorify

 

Floor Forum

FF-124FFI-92

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons februari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing EFWEX, dé Parketbeurs
  • Dossier Top exportminded Poolse bedrijven
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, LVT en PVC
  • Dossier Terrasvloeren: houtsoorten & composiet
  • Dossier Producenten van polyurethaanlijmen
  • Nabeschouwing Domotex Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com