banner-vp-forinn-17

5 vragen aan Paul van Kassel van Rinos

In de rubriek column & co geven experts binnen de branche hun mening over een actueel probleem. U, als digitale bezoeker, heeft de mogelijkheid hierop te reageren.
(zie button onderaan)


Paul-van-KasselAntwoord op de vragen
door Paul van Kassel, commercieel directeur Rinos.

 


Wat vindt u van de huidige situatie in de vloerenbranche?



 

  1. Wat vindt u van de huidige situatie in de vloerenbranche?
    Door verbeterde economische omstandigheden in Europa ontwikkelt ook de vloerenbranche zich positief. Dit zal de komende jaren doorzetten. Door groei in de woningbouw het afgelopen jaar en toename van het aantal verhuizingen groeit de vloerenmarkt. Vanaf 2018 komt ook de utiliteitsbouw op gang. Dit zal met name voor projectmatige toepassingen goed uitpakken.

    De vloerenbranche wordt nog steeds gedomineerd door een relatief groot aantal distributeurs en woninginrichters. Deze staan voor de uitdaging om met klanten via e-commerce zaken te doen. Ik zie dat in onze branche nog weinig terug! Voor aansluiting op de markt is dit noodzakelijk.
    Duurzame producten gaan hard groeien in assortiment en toepasbaarheid. Maatschappelijke ontwikkelingen laten dit duidelijk zien. En klanten willen niet alleen een duurzaam product. Ze willen dat ook kopen bij een organisatie die duurzaam is.

  2. Met welke nieuwe ontwikkelingen is uw bedrijf momenteel bezig? 
    Een belangrijke ontwikkeling is het bieden van nog meer functionaliteit. Een schoonloopmat is een bescheiden oppervlakte met grote impact. We hebben expertise ontwikkeld waarmee we meten hoeveel vuil opgenomen wordt. Afhankelijk van het gebruik kunnen we iedere klant de juiste mat adviseren.

    Verder betreft dit productintroducties. Recent hebben we onze nieuwe entreemat Victoria geïntroduceerd. Deze heeft de hoogste classificatiescores met zeer hoge zandabsorptieklasse 3, gebruiksklasse 33 voor zwaar projectgebruik en brandveiligheid Bfl-s1.

    De derde ontwikkeling is duurzaamheid. We leveren entreematten met een PVC-vrije backing: dit is onze s-FLX variant. Deze backing bevat geen weekmakers: dus geen emissie én geen verkleuring van de ondergrond.
    We investeren enorm in onze productielocatie. Zo zijn we onze thermische processen aan het omzetten van gas naar elektriciteit, installeren we binnenkort zonnepanelen op onze daken en passen we LED-verlichting toe.

  3. Welke toegevoegde waarde heeft uw bedrijf voor uw klanten? 
    Voorop staat een snelle en betrouwbare logistieke service. Rinos levert entreematten aan distributeurs voor verkoop onder distributiemerken. Omdat een mat een serviceproduct is dat vaak pas op het laatste moment wordt gekocht, is beschikbaarheid erg belangrijk. Daarom zet Rinos vol in op excellente logistieke service. Wij leveren al onze standaardproducten in vijf werkdagen uit. Onze hoge mate van flexibiliteit in productie maakt het verschil.

    Daarnaast is expertise onmisbaar. Doordat we een meetsysteem hebben ontwikkeld voor vuilabsorptie, weet je als distributeur echt wat je koopt en kun je retailers, projectinrichters en eindgebruikers met een gerust hart adviseren welk product waar toe te passen.

    Als derde persoonlijke ondersteuning. Rinos is een specialist die uitsluitend textiele entreematten fabriceert. Door deze sterke focus zijn we in staat persoonlijk contact te onderhouden met al onze klanten. Indien gewenst bieden we klanten marketingondersteuning om deze categorie onder distributiemerk verder te ontwikkelen.

    Maatwerk is zeker ook een toegevoegde waarde. We ontwikkelen specifiek voor onze klanten. Als private label-fabrikant maken we op wens van de klant een assortiment schoonloopmatten.

  4. Wat wordt de grootste uitdaging voor uw bedrijf de komende jaren? 
    Rinos wil de komende jaren flink groeien in Europa. Die groei moet gerealiseerd worden door een aantal productintroducties en groei in een aantal Europese landen waar het marktaandeel momenteel laag is. Het doel is om te groeien met distributiemerken die minstens zo goed zijn als de merkproducten!

    De medewerkers van Rinos moeten deze klus gaan klaren. Daartoe worden er investeringen gedaan in middelen en mensen. Uiteindelijk willen we in 2020 ‘preferred supplier’ worden voor al onze klanten.

  5. Wie zijn over 5 jaar uw belangrijkste klanten en wat de belangrijkste markten.
    De belangrijkste markten zullen nog steeds Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn (in grootte). Sterke stijging verwacht ik in Oost-Europa door economische groei en een uitstekend ‘matten-klimaat’. Onze klanten zijn distributeurs en retailers die bricks en clicks goed combineren. De contractmarket is ons speelveld.
 
 
Heeft u een mening over deze column & co?
Reageer dan a.u.b. via onderstaande button.