forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
InCoDa op weg naar allround woonvakbeurs

Exposanten-InCoDa-2018-contentExposanten InCoDa 2018 tevreden met kwaliteit en samenstelling bezoek. (foto: Easyfairs)Beursorganisator Easyfairs is content met de voorbije Interieur Collectie Dagen (InCoDa). Mede door de stijging van het aantal exposanten naar honderddertig en de keuze van veel deelnemers om groot uit te pakken met eigen standbouw, was de opzet van het geheel aanzienlijk groter dan vorig jaar. “Het beeld van de vakbeurs is letterlijk en figuurlijk veranderd,” zo oordeelt Mascha de Bruin in het slotbericht. “We zijn gegroeid van alleen vloerenbeurs, naar de meest complete vakbeurs in Nederland voor de woninginrichters, parketbranche en projectinrichters.”

Ruim 6.500 bezoekers (2017: 6.987) werden geturfd door de Evenementenhal Gorinchem. Adviseur Patricia Baum stelt vast dat exposanten zich met name tevreden uiten over de hoge kwaliteit en mix van de bezoekers. “Het is niet ons primaire doel om zoveel mogelijk bezoekers te verwelkomen, maar we zijn op zoek naar de juiste bezoeker voor onze exposanten.” Baum kan melden dat tientallen exposanten zich direct op de beurs al hebben ingeschreven voor de editie 2019.

Organisator De Bruin kondigt verder aan dat het Inspiratietheater, dat een geslaagd debuut heeft gemaakt, komend jaar wordt uitgebouwd. Prominente blikvangers waren opnieuw de drie Nederlandse kampioenschappen. In 2019 vindt de beurs, op dezelfde locatie, plaats op zondag 15, maandag 16 en dinsdag 17 september.

(Vloerenplein, 21-09-2018)

 
iD Supernature brengt trendy visgraat

Tarkett verklaart met de visgraatvloeren uit zijn nieuwe pvc-strokencollectie iD Supernature geheel en al aan te sluiten bij de hedendaagse woontrends, of die nu New Classic heet, dan wel Natural Living of Modern Minimal. De toepassingsmogelijkheden voor de consument zijn bovendien ruim: van slaapkamer en werkplek tot zithoek en zitkamer. Met combinatiemogelijkheden te over: de vergrijsde variant van de visgraat bijvoorbeeld met de ‘seizoenskleuren’ koraal, bruin en terra cotta in textiel, of de neutralere houttinten met kleurrijke elementen of andere opvallende dessins in het interieur, met ter overweging: een op maat gemaakt vloerkleed met cirkelpatroon (uit de tapijtcollectie Desso&Ex) of eentje met een trendkleur als pastel roze, lila en pistache geel (uit de nieuwe tapijtcollectie Color King).

Van-links-Forest-oakVan links: Forest oak cotton, Forest oak ashen en Forest oak nutmeg, visgraatpatronen uit de collectie ID Supernature.

De vloeren in de collectie iD Supernature kennen dankzij een nieuwe digitale printtechniek geen patroonherhaling meer. De aldus verkregen natuurgetrouwe uitstraling van hout is gekoppeld aan de voordelen van pvc-stroken, door Tarkett aangeduid als betaalbaar, supersterk en slijtvast. Het XL-visgraatpatroon is volgens de leverancier gemakkelijk zelf te leggen, in elke ruimte, al dan niet met vloerverwarming. Van de zomer kwam de collectie beschikbaar voor consumenten, afgelopen week kregen professionele gebruikers het nieuwe LVT te zien op Architect @ Work.

(Vloerenplein, 21-09-2018)

 
InCoDa 2018 toont vitaliteit
Peter-KuipersPeter Kuipers van mFLOR: “InCoDa heeft potentie om uit te groeien tot hét platform voor de branche.”
Lens-NekemanLens Nekeman: “We presenteren zoals altijd veel nieuwe producten, waaronder een handig direct print vinyl met zeer geringe repetitie dat met een uitgekiende maatvoering in twee rollen eenvoudig de lift in kan.”
Harry-ElshofHarry Elshof presenteert Stralon: “Het voegt een extra dimensie toe vanwege de variatie op de vloer, en de rust en eenheid van design.
Mooie-presentatie-TGMooie presentatie van T&G Wood.
Arie-RikkinkArie Rikkink van Tété vindt het een ‘Superbeurs’.
Veel-sfeerVeel sfeer bij Hoomline (Intertap).
Quick-Step-ChallengeQuick-Step Challenge.
Ronald-KnipRonald Knip van Tip Top: “Ik kijk terug op een heel geslaagde beurs, veel beter dan vorig jaar.”
Bij-de-bekende-standBij de bekende stand van Peitsman, met rechts Richard Lensen, hangt de vernieuwing letterlijk in de lucht. Deze ‘aerial advertising’ zorgt voor een nog duidelijkere positionering.

Op de laatste beursdag van InCoDa was er nog voldoende bezoek in de wandelgangen om de exposanten bezig te houden. Daarnaast was er een tevreden terugkijken en een voorzichtige eerste evaluatie. “Ik constateer dat de nieuwe beursorganisatie Easyfairs de InCoDa goed heeft weten op te pakken. Het heeft potentie om uit te groeien tot hét platform voor de branche,” zo meent Peter Kuipers van mFLOR. “Ik heb in de wandelgangen vernomen dat er plannen zijn voor een verdere upgrading van de beurs. Goed te constateren dat men niet stil blijft zitten. De bezoekers die ik heb mogen ontvangen waren enthousiast over het evenement. Het was maandag tot bijna sluitingstijd druk. En ook op deze laatste dag valt de bezoekersstroom me niet tegen. Ik ben tevreden, de orderportefeuille is goed gevuld en ik heb veel displays kunnen schrijven.”

‘De beurs is een reflectie van de buitenwereld’, aldus een dichterlijke exposant. En daar heeft deze zeker een punt. Een economische hoogconjunctuur leidt tot een hosanna op de beursvloer. Ondanks de kritische kanttekeningen van de afgelopen jaren, met betrekking tot het langzaam loslaten van de ‘vloerenformule’ van de beurs, lijkt de InCoDa er in te slagen exposanten en bezoekers te overtuigen van de nieuwe mix met meer woninginrichting. En dan is de stap naar een ‘revival’ van de ‘good old’ woninginrichtingsbeurs Inter Decor al snel gezet. “Helemaal mee eens,” beaamt een exposant. “Maar als men niet blijft innoveren, loopt men als beurs het risico, net als Inter Decor destijds, als een nachtkaars uit te zullen gaan.”

Machiel-van-WesterhovenMachiel van Westerhoven aan het kleuren voor Rigo Verffabriek.

Tevreden gezichten bij de exposanten, goedgeluimd bezoek, dat constateert ook Lens Nekeman die met zijn Interfloor altijd van de partij is met een grote, in het oog springende stand. “Meer standhouders dit jaar en een leuke spreiding van de productgroepen. We hebben twee hele leuke bezoekersdagen achter de rug. We presenteren zoals altijd veel nieuwe producten, waaronder een handig direct print vinyl met zeer geringe repetitie dat met een uitgekiende maatvoering in twee rollen eenvoudig de lift in kan. En vervolgens zonder snijverlies kan worden gelegd. Een uitgekiende, praktische oplossing.”

Rene-Terpstra-en-Ingmar-van-EsRené Terpstra en Ingmar van Es bemannen de stand van Woca.

Veel volk was er op de grote combi-stand van Bosgoed, Forinn en Uzin. “We willen een gemoedelijk sfeertje creëren. En daarmee meteen aantonen dat er ook zakelijk een verbinding is tussen de bedrijven,” aldus Harry Elshof. “Volledige integratie van de bedrijven Bosgoed en Forinn is de uiteindelijke doelstelling.” Elshof noemde Stralon als de eyecatcher van de stand. “Het voegt een extra dimensie toe vanwege de variatie op de vloer, en de rust en eenheid van design. De presentatie is ook bijzonder vanwege het monsterbord met twee kanten. Hiermee kan de klant via beeldmateriaal een goed idee krijgen hoe de vloer in zijn huiskamer komt te liggen, en aan de andere kant van het bord worden de specifieke details, waaronder de variatie in strookbreedte, getoond.”

FF. Ball pakt groots uit met demonstraties aan weerszijden van het gangpad.

Bij de stand van Rigo Verffabriek deden bezoekers zich te goed aan heerlijk gebak en koffie van de Barista. “Wij hebben hier veel te vertellen over Skylt,” verklaart Toon van Westerhoven. “Het assortiment is verder uitgebreid, en Skylt is qua uiterlijk mee gegaan met onze nieuwe huisstijl. Nieuw zijn de Skylt grondlak en de Skylt overlakbare kleurolie. Het unieke van de kleurolie is dat deze direct overlakbaar is, wat de nodige tijdwinst oplevert.” Van Westerhoven is zeer te spreken over InCoDa 2018. “Er zijn een paar goede veranderingen doorgevoerd. Meer verlichting, meer sfeer. De beurs is vitaler dan die eerst was.”

De goedlachse en zeer tevreden Arie Rikkink van Tété vindt het een ‘Superbeurs’. “Veel beter dan vorig jaar. Een betere stemming. We kunnen weer lachen, hebben weer plezier, willen investeren en zien meer mogelijkheden. We hebben volgend jaar al gereserveerd voor een mooiere plek dan ooit.” Tété legde op de stand de nadruk op zijn range Dimension. “We presenteren deze hier als een A-merk.”

In de wandelgangen komen we diverse goedgeluimde branchegenoten tegen die zich laten informeren over de beurs en het totaalaanbod. “Leuke beurs. En wat opvalt is het goede sentiment. Het vertrouwen is er. En de orderboeken zijn goed gevuld. Er wordt geïnvesteerd. Er is nieuw elan,” aldus Hans van de Ree van Gerflor.
“Leuke beurs. Maar ook mooi en ruim opgezet met een prima sfeer,” stelt Kees Pouw van Parketfabriek Lieverdink.

“Zondag was het wat tam, maar dat bleek de opmaat te zijn voor een schitterende maandag waarop we het heel druk hadden om alle mensen onze nieuwe olie te laten zien,” aldus Henk Laverman van Woca. “Mensen waarderen ons 1K-verhaal, zo is me opgevallen, al was het alleen al vanwege het beperkt restafval en de afwezigheid van toevoegingen. Daar word ik nou vrolijk van.”

Team-PPCTeam PPC voor ‘zijn’ sfeerstand.

PPC gooide hoge ogen met zijn reusachtige stand en heeft hiermee ook een knap hoog staaltje van sfeer weten neer te zetten. “We laten hier zien wat er allemaal met sfeer mogelijk is door op een inspirerende wijze ons productassortiment te tonen. En wij helpen de winkeliers met ideeën hoe ze dit ook naar hun showroom kunnen vertalen,” vertelt Lisa Klaassen.

Intertap profileerde zich sterk met zijn Hoomline-collectie(s). “Een goede stand moet laten zien hoe een bedrijf er voor staat. En ik denk dat we dat hier heel goed hebben laten zien,” aldus René van Dekken. “We tonen hier een totaaloplossing van wat we hier aan vloeren te bieden hebben. Flexibiliteit was en is nog steeds de kracht van Intertap. De Hoomline-collectie is inmiddels ook bekend bij de consument. En daar zijn we zeer verheugd over.”

Op een bescheiden stand vlak bij de ingang komen we een zeer tevreden Ronald Knip van Tip Top schuurmaterialen tegen. “Als alle beloftes worden waargemaakt en alle leads worden ingevuld, dan kan ik terugkijken op een heel geslaagde beurs, veel beter dan vorig jaar.”

Team-ModuleoTeam Moduleo voor de bijzondere stand waarop onder meer de nieuwe LayRed tentoon werd gesteld.

Ondanks dat sommige exposanten de dinsdag als lauw bestempelden, waren de stands bij andere exposanten op de slotdag nog tot in de late uurtjes goed bemand. Zo ook op de mooie, bijzondere stand van Moduleo, waarop onder meer de nieuwe LayRed, die Moduleo in de markt brengt als de stilste vloer in het rigide vloerensegment, te zien was. “Ook op deze laatste dag weet het bezoek ons goed te vinden. Als marktleider in pvc-vloeren ben je het aan de branche verplicht om een goede presentatie neer te zetten en innovatieve producten te tonen. Gezien alle reacties zijn we daar zeker in geslaagd,” aldus een tevreden Arnoud van Ravensberg.


Aan het eind van de slotdag vond zoals altijd de prijsuitreiking plaats van diverse competities. Bij het Nederlands Kampioenschap Parketleggen ging de bokaal naar Marcel Schipper. Paul Snijders werd tweede en Jasper Hoogervorst derde. Jasper Hoogervorst ontving daarnaast de Rigo Bokaal uit handen van Machiel en Toon van Westerhoven. Fred Witkamp ontving vanwege zijn vele verdiensten de Walter Esch Wisselbokaal. Bij de aspiranten ging de eerste plaats naar Mika Stevens. Koen Kemmeren werd tweede en Michael van der Gouw-Verburg legde beslag op de derde plaats. In de late uurtjes - the dying seconds van InCoDa - werd de uitslag van het Nederlands Kampioenschap Woningstofferen bekend gemaakt. Nederlands Kampioen werd aldaar Anco Rijstenbil. Robert Velthuis werd tweede en Robert Notenboom legde beslag op de derde plaats.

Alle-NKP-deelnemersAlle NKP-deelnemers op een rijtje. Bij-de-aspirantenBij de aspiranten ging de eerste plaats naar Mika Stevens (links geflankeerd door prijsuitreiker Walter Esch). Koen Kemmeren werd tweede en Michael van der Gouw- Verburg legde beslag op de derde plaats.
Fred-WitkampFred Witkamp verguld met de Walter Esch Wisselbokaal. Jasper-HoogervorstJasper Hoogervorst (midden) wint Rigo Bokaal.
Nederlands-Kampioen-Parketleggen-Marcel-SchipperNederlands Kampioen Parketleggen Marcel Schipper (naast hem Paul Snijders 2e en Jasper Hoogervorst 3e). Uitslag-NKW-2018Uitslag NKW 2018: Nederlands Kampioen Anco Rijstenbil (midden), Robert Velthuis (links) en Robert Notenboom.

(Vloerenplein, 19-09-2018)

 
Condor Group neemt Edel Carpets over

CondorGroup edelCondor Group neemt honderd procent van de aandelen van Edel Carpets te Genemuiden over van de Edel Group. Onderdeel van de transactie is onder meer het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Telenzo Carpets, alsook de extrusie- en tapijtgarenveredelingsactiviteiten van Edel Group, eveneens in Genemuiden gevestigd.

Edel Carpets ontwerpt, produceert en verkoopt hoogwaardig kamerbreed tapijt en vloerkleden gemaakt van overwegend wol en polyamide. De producten worden geleverd onder zowel de eigen merken (Edel Carpets en Telenzo Carpets) als private label binnen de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en andere landen wereldwijd. Condor Group in Hasselt verklaart grotendeels actief te zijn in dezelfde geografische markten.

“Het assortiment van Edel Carpets en Telenzo Carpets vormt een waardevolle toevoeging aan het bestaande assortiment van Condor Group,” zo stelt laatstgenoemde in een persbericht. “Door de transactie ontstaan synergievoordelen door schaalvergroting alsmede een verbetering van de gezamenlijke concurrentiepositie.”

De activiteiten van Edel Carpets worden voortgezet. “De strategische focus van Edel Carpets op het vermarkten en produceren van hoogwaardige tapijtproducten voor het midden- en hoogsegment zal verder worden ondersteund en uitgevoerd na de overname,” zo wordt bericht vanuit Hasselt.

Met de overname van de extrusie- en tapijtgarenveredelingsactiviteiten verstevigt Condor Group zijn positie in de productie van garens naast het in 2017 overgenomen Timzo (extrusie van BCF) en behoort nu ook het heatsetten van garens tot de mogelijkheden.

Na de transactie zal Edel Group worden hernoemd tot United Works en zich primair richten op zijn loonwerk-kernactiviteiten, waarvan loonwerktufting en backingdiensten voor de tapijt- en kunstgrasmarkt en grasgarenproductie de belangrijkste zijn.

(Vloerenplein, 19-09-2018)

 
Nieuwe fase handelsoorlog VS en China

Donald-TrumpDonald Trump legt nieuwe importtarieven op aan goederen uit China, waaronder vloerbedekking, ter waarde van tweehonderd miljard dollar.President Trump voert, min of meer conform verwachting, nieuwe tarieven in op de invoer van goederen uit China ter waarde van tweehonderd miljard dollar. Op de lijst staan onder meer vloerproducten van vinyl (met inbegrip van LVT), houten vloeren, kurk, bamboe, keramische tegels en tapijt. In eerste instantie wordt vanaf aanstaande maandag 24 september een strafheffing opgelegd van 10 procent. De dreiging van een tarief van 25 procent blijft ‘boven de markt hangen’, want deze verhoging komt per 1 januari van het komende jaar weer ter sprake.

Blijkbaar hebben de handelsbelangen in het LVT die op hoorzittingen hun standpunt tegen de heffingen kwamen bepleiten, geen gehoor gevonden. Wel is hier en daar wat onmisbare geachte elektronica (van Apple) van de lijst verwijderd, nuttige chemicaliën en veiligheidsattributen als kinderzitjes en dergelijke. Marktvolgers schatten in dat de vloerenketen een importprijsverhoging van tien procent nog wel min of meer kan absorberen, voor specifiek het LVT wordt een verhoging van 25 procent een moeilijke zaak, doordat er onvoldoende alternatief aanbod zou zijn buiten China.

China heeft inmiddels tegenmaatregelen aangekondigd. Trump heeft in dat geval tegenmaatregelen tegen de tegenmaatregelen in gedachte, waarmee per saldo alle invoer uit China getroffen zou worden. De volledige lijst met producten is hier te vinden.

(Vloerenplein, 19-09-2018)

 
Barthélemy interim-CEO Tarkett

Fabrice-BarthelemyFabrice Barthélemy (foto: Tarkett).Tarkett heeft Fabrice Barthélemy per de dag van gisteren aangewezen als tijdelijke vervanger van de vertrokken CEO Glen Morrison. In het licht van de wijziging in het bestuur, onderstreept de raad van commissarissen zijn intentie om de ontwikkeling van de groep te versnellen ten aanzien van innovatie, klantbeleving, operationele prestaties en acquisities. De Fransman Barthélemy heeft de laatste tien jaar bestuursfuncties bij Tarkett vervuld, sinds vorig jaar in de hoedanigheid van President van de divisie EMEA & LATAM. De vertrekkende man was een jaar geleden in deze functie aangetreden als opvolger van Michel Giannuzzi.

(Vloerenplein, 19-09-2018)

 
Moduleo figureert in tv-programma’s

nashoot-putten-moduleoNashoot op locatie in Putten. (Foto: #franciscomartinezphotography)Moduleo is komend tv-seizoen te zien als leverancier en partner in drie uitzendingen van het programma ‘RTL Woonmagazine’. Interieurarchitect Jan des Bouvries is met de designers Michiel de Zeeuw en Mariska Jagt verantwoordelijk voor de ontwerpen en make-overs van de geselecteerde interieurs. In de eerste aflevering kiest Des Bouvries voor de Impress Laurel Oak. In het programma ‘Help, mijn man is klusser!’ worden eveneens diverse pvc-vloeren van Moduleo geleverd en gelegd.

(Vloerenplein, 19-09-2018)

 
InCoDa heeft de ‘juiste mix’ te pakken
Bij-de-entree-liggen-vloerenBij de entree liggen vloeren van exposanten, zoals van mFLOR.
Robert van Leeuwen toontRobert van Leeuwen toont producten van Unifloor.
Mano Demmers en JeroenMano Demmers (links) en Jeroen van Oversteeg op de stand van Floorservice/Overmat.
Martijn-Peters-is-trotsMartijn Peters is trots op de nieuwe display van James.
Elemental-by-Aspecta-trekt‘Elemental by Aspecta' trekt veel bekijks.
Uzin-Utz-in-Duitse-sferenUzin Utz in ‘Duitse sferen’ uitgedost.
Ook-Viehoff-heeft-een-ruime-standOok Viehoff heeft een ruime stand nodig.
Ted-Engelen-heeft-er-zin-inTed Engelen heeft er zin in. Bijlard International showt onder meer de MS Floor 1k-parketlijm en de Booster.

Gisteren, vandaag en morgen biedt de Evenementenhal Gorinchem onderdak aan de editie 2018 van de Interieur Collectie Dagen, het jaarlijkse vakevenement dat trends op het gebied van vloeren, raamdecoratie, wandbekleding en stoffering centraal stelt. Meer dan 120 exposanten nemen deel, uit binnen- en buitenland, een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, met toen ruim 90 deelnemers.

Dick-van-de-Klok-van-FlamingoDick van de Klok van Flamingo Parket in gesprek.

De zondag, de eerste van drie beursdagen, werd door tamelijk wat exposanten als ‘kalmpjes’ ingeschat. “Het zou toch niet zo zijn dat uitgerekend Max Verstappen de Nederlandse woonbranche thuis voor de buis weet te houden,” zo grapte iemand in de wandelgangen. “Tot nu toe is het wat rustig. Ik hoop wel dat de hal op maandagmiddag wat voller wordt,” beaamt ook Pieter Buyck van exposant Floorify eerder vanochtend. “Voor ons is deze beurs belangrijk omdat we veel mensen willen zien en bestaande klanten tonen wat we in huis hebben.” Het bedrijf van Pieter Buyck en Marie Callens profileert zich als specialist én voorloper op het gebied van rigide pvc-vloeren. “Wat mij betreft is het prima dat het aanbod aan rigide producten om ons heen toeneemt,” zegt Buyck. “Wij zijn zelf ook weer verder gegaan en weten ons te onderscheiden met opvallende designs, nieuwe stijlen en andere ontwikkelingen zoals Terrazzo-tegels op groot formaat.”

Charles-van-Kesteren-in-onderonsjeCharles van Kesteren (op voorgrond links) in een onderonsje met onder anderen Axel Martens van de PPC.

Ook Robert van Leeuwen van ondervloerspecialist Unifloor had de eerste beursdag rustig gevonden. “De aandacht gaat bij ons op de stand onder meer uit naar een uitbreiding van de Paladin-collectie met een 3mm-plaat voor laminaatvloeren en parketvloeren.” “Een mooie beurs met sfeer en uitstraling,” zo oordeelt Jeroen van Oversteeg, directeur van exposant Overmat. “De eerste dag was wel rustig, maar we hebben goede hoop op beter. Wat ik wel bepaald niet klantvriendelijk acht is het tarief van vijf euro om hier te mogen parkeren.”

Peitsman-is-weer-prominentPeitsman is weer prominent aanwezig, dat spreekt haast vanzelf.

CombiWood in Oldenzaal en Parketfabriek van Kesteren in Beuningen hebben onlangs de krachten gebundeld. “Ik ben heel blij met CombiWood erbij,” zegt Charles van Kesteren. “Zij hebben een focus op uitstraling en op het spelen met kleurstellingen die voor veel mensen in de woninginrichting aantrekkelijk is.” Van Kesteren meent dat de zondag, hoewel niet erg druk, wel de moeite waard was. “Een leuke dag, vooral gezien de zeer geïnteresseerde aanloop.”

Team-Floorify‘Team Floorify’, met Pieter Buyck (2e van links) en Marie Callens (rechts).

Op een opvallende plek, om de hoek bij de ingang, staat Flamingo Parket. “Lekker druk, hoor! Het valt me op dat er deze maandagochtend zo veel parketleggers zijn, meer dan woninginrichters,” zo merkt Dick van de Klok op. “Het doel van onze deelname is in de eerste plaats het promoten van onze nieuwe collectie Patina. En we mogen gerust zeggen dat we blij zijn met wat we nu al verkocht hebben. Verder laten we in een preview een paar staalborden zien van de ‘Exclusive’ lijn die later in het jaar wordt gelanceerd. Ook die blijkt nu al in de smaak te vallen. Al met al pakt de beurs nu al beter voor ons uit dan vorig jaar. Wat ook telt, is dat de mix okay is, de verhouding parketleggers en woninginrichters. Ik ben eigenlijk wel content met die woninginrichters, die net zo goed geïnteresseerd blijken in onze producten.”

Interfloor-pakt-groots-uitInterfloor pakt groots uit.

Martijn Peters van James is ook goed te spreken over de mix, qua bezoek. “De InCoDa is een geschikt evenement voor onze communicatie richting zowel de parketbranche als de woninginrichting. Over de opkomst hebben we vandaag zeker niet te klagen. Bij ons voorop staat tonen waar wij als specialist in onderhoud en vlekverwijdering voor staan en niet te vergeten: onze mooie, nieuwe display voorstellen.”

Arena-met-rechts-het-NK-ParketleggenArena met rechts het NK Parketleggen.

Houtbedrijf-Kerkhofs-met-zicht-opHoutbedrijf Kerkhofs, met zicht op het NK Woningstofferen.

In het kennistheater zijn diverse lezingen en interessante sessies als ‘Vloeren wijzer’ te volgen. Een nieuw thema in het beursaanbod is de digitaal geprinte interieurdecoratie. Als vanouds is de Evenementenhal ook weer het toneel van wedstrijden in parketleggen, meubelstofferen en woningstofferen, onmisbare eyecatchers opnieuw.

Forinn-en-Bosgoed-GroothandelForinn en Bosgoed Groothandel broederlijk bijeen. Doorkijkje-in-fenomenale-beurspresentatieDoorkijkje in fenomenale beurspresentatie (met boksbal) van de Plinten & Profielen Centrale.

Morgen, dinsdag, is InCoDa nog van tien uur ’s ochtends tot zes uur in de avond te bezoeken. De prijsuitreiking van het twintigste NK Parketleggen is vanaf vijf uur ’s middags. Tussen een uur en half vijf in de middag wordt de Quick-Step Challenge gehouden, waarin teams de strijd aangaan om laminaat, parket en LVT (met dezelfde looks maar natuurlijk wel afwijkende producteigenschappen) snel en naar behoren te leggen. De prijsuitreiking volgt kort na afloop van de wedstrijd. Op deze site woensdag veel meer over de beurs.

(Vloerenplein, 17-09-2018)

 
Dennis Prins naar Intertap Flooring

Dennis-PrinsDennis Prins (rechts) schudt de hand van René van Dekken.Dennis Prins maakt de overstap van Amorim Benelux naar Intertap Flooring, waar hij sinds 1 september jl. als accountmanager in de regio Zuidwest-Nederland verantwoordelijk is voor de verkoopactiviteiten omtrent de producten van Hoomline.

Prins is al vele jaren actief in de branche en heeft daarbij in de loop der tijd een uitstekende kennis van zaken opgebouwd. “We hebben ambitieuze plannen en dat is dan ook de reden waarom we investeren in ervaren mensen. Wij zijn er daarom van overtuigd dat met zijn komst ons netwerk in Zuidwest-Nederland verder geoptimaliseerd kan worden,” aldus salesmanager René van Dekken. “Onlangs nog is Hendrik Jan van Zanden aangesteld voor de accountmanagementtaken in de regio Noordoost-Nederland, en is daarmee samen met Gerard Kragten een sterk en evenwichtig verkoopteam ontstaan met als inzet de groeiambities van Intertap Flooring verder uit te bouwen.”

Het volledige Hoomline-assortiment van Intertap Flooring is overigens te bekijken op de lopende Interieur Collectie Dagen op standnummer 709.

(Vloerenplein, 17-09-2018)

 
Fietsen voor het Leontienhuis

Leontien-van-MoorselLeontien van Moorsel neemt relaties van Uzin Utz Nederland mee in sportief programma.Zo’n honderd relaties van Uzin Utz Nederland verschenen afgelopen zaterdag goedgemutst op het Arnhemse Papendal, om een sportief programma mee te maken en een bijdrage te leveren aan een goed doel: het Leontienhuis voor jongeren met een eetstoornis. Nadat de gasten hun wielerkleding in ontvangst hadden genomen, vertelde Leontien van Moorsel, naamgeefster van het inloophuis, over haar eigen problemen op dit vlak en haar weg naar de top. De relaties kregen vervolgens een indoor Spinning Clinic en een leuke wielrentocht over de Arnhemse Posbank voorgeschoteld, aangevoerd door ‘Tinus’ zelf, Erik Breukink en Michael Zijlaard van het Roompot-team. Na afloop was er een hapje en een drankje en konden de gasten een donatie doen. Een mooi bedrag van vijftienduizend euro werd zo ingezameld.

(Vloerenplein, 17-09-2018)

 
Architect@Work 2018: ‘Beter en beter’
Een-altijd-lachende-Bob-LooijschelderEen altijd lachende Bob Looijschelder voor de presentatie van mFLOR dat de Authentic Lake collectie in het zonnetje zette.
Frank-Bossers-van-UnifloorFrank Bossers presenteert uitgebreid Jumpax Strong en andere producten van Unifloor aan belangstellenden.
De-planken-krijgen-er-ook-tegels“De planken krijgen er ook tegels bij voor nog meer designvrijheid,” aldus Marcel Lapère van IVC Moduleo.
Pascal-Vantomme-NtgratePascal Vantomme voor ‘zijn’ geweven vinyl vloerbekleding Whisper van Ntgrate.
Henri-SluimerHenri Sluimer van Heditex (links) bekijkt met interesse de presentatie van ‘Bauwerk by Plinten & Profielen Centrale’ en luistert naar de uitleg van Axel Martens (gezien op de rug).
Marjolein-Ras-van-M4FOURMarjolein Ras presenteerde het bijzondere M4FOUR/Premium T dat in spiegelbeeld wordt geproduceerd op 800 DPI, op een transparante LVT met UV Solvent inkt.

Gisteren en eergisteren werd in de Rotterdamse Ahoy voor alweer de zevende keer Architect @ Work gehouden. De editie stond ditmaal in het teken van ‘Architectuur en Licht’, waarmee volgens de beursorganisatie wordt ingespeeld “op een voor (interieur)architecten zeer interessant en brandend actueel topic, zowel op het vlak van de binnen- als de buitenruimte.” De tweejaarlijkse beurs, die zich met name richt op architecten, interieurarchitecten, designers en andere creatievelingen, heeft zich de laatste jaren bewezen als één van de weinige evenementen dat met succes deze ‘moeilijke’ doelgroep naar zich toe weet te trekken.

Het geheim zit ‘m in het goed doordachte concept: de modulaire opbouw waarbij iedere exposant een even grote stand krijgt toegewezen, in combinatie met een kwalitatief hoogwaardige, sfeervolle uitstraling. De bezoeker weet bovendien dat er geen ‘onzin’ op de beurs staat. Een exposant wordt tot de beurs pas toegelaten als hij aan een aantal criteria voldoet, waarbij innovatie een doorslaggevend argument is. Elk product dat op Architect @ Work wordt getoond op een stand, moet eerst worden goedgekeurd door een nationaal selectiecomité bestaande uit architecten en interieurarchitecten. De organisatie beoogt daarbij een evenwichtige opbouw van de vertegenwoordigende productgroepen.

Rolf-Bakker-contentRolf Bakker content met de belangstelling voor de Moso Bamboo UtraDensity projectvloer.

Zo vlak voor de Interieur Collectie Dagen, die dit weekend in Gorinchem van start gaan, vraagt een deelname aan Architect @ Work echter wel de nodige extra inspanning van sommige deelnemers uit het vloerensegment. Daarom zal de ‘bescheiden presentatie' die Architect @ Work toelaat wat dat betreft voor hen waarschijnlijk een zegen zijn. Opvallend is dat we bij - in ieder geval de vloerendeelnemers - louter lachende gezichten tegenkwamen. De ambiance geeft cachet aan de presentaties en men is blij dat men kan deelnemen.

Opvallende deelnemer was Rigo Verffabriek. “Dit is natuurlijk een wereld van verschil met InCoDa,” aldus Toon van Westerhoven. “We waren een beetje laat met onze deelname, maar hebben de commissie goede argumenten weten te overhandigen om toch te kunnen deelnemen.” De presentatie van Rigo stond in het teken van Skylt, met een nadruk op Skylt Original.

Hoewel-Marcel-KiesHoewel Marcel Kies (op foto midden) als Global CEO Aspecta Flooring vanzelfsprekend een drukke agenda heeft, nam hij ditmaal de gelegenheid te baat om tijdens Architect @ Work zelf de stand te bemannen.

Ruben van der Plank van Tarkett praatte ons enthousiast bij. “Onze natuurgetrouwe vinylvloer, zonder herhaling, trekt de aandacht. Dankzij een nieuwe digitale printtechnologie zit er geen ‘design repeat effect’ in deze collectie. Dit maakt een natuurgetrouw vloerontwerp mogelijk. Bij uitstek een vloer waarmee men zich kan onderscheiden.”

IVC Moduleo was aanwezig met zijn ‘Express with Impress’. “Alles draait rond structuur, originaliteit en verscheidenheid. De planken krijgen er ook tegels bij voor nog meer designvrijheid,” aldus Marcel Lapère. “Architect @ Work is uitgegroeid tot een superleuke en supersterke beurs. Het wordt beter en beter, voor zowel exposant als bezoeker.”

Moso trok de aandacht met zijn Bamboo UltraDensity vloeren. “Deze voldoen aan de hoogste eisen. Het is één van de weinige natuurlijke producten dat op plaatsen kan worden geïnstalleerd waar een semi-buitenklimaat heerst,” aldus Rolf Bakker.

Dankzij-een-nieuwe-digitale“Dankzij een nieuwe digitale printtechnologie zit er geen ‘design repeat effect’ in deze collectie,” zo stelt Ruben van der Plank van Tarkett.

De presentatie van Bauwerk door Plinten & Profielen Centrale was bijzonder vanwege de vorm waarvoor gekozen was. Belangstellenden konden op schaal via ‘overlays’ de verschillende, uiteenlopende patronen van de vloer bekijken in de ruimte, waarbij het visueel effect goed duidelijk werd.

Gerflor toonde de Taralay Premium Terrazzo Designs Poesy & Neopolis. “Een bijzondere uitbreiding. De Poesy lijn zorgt voor een metallic effect en de Neopolis zorgt voor een uniek 3D-effect,” vertelde Martijn Scheffer. Bijzonder was overigens ook het ‘kleine’ Taraly Premium referentieboekje dat Gerflor aan de architecten ter beschikking stelde, een handige, bescheiden tool voor de beoordeling van een vloer.

The-art-of-upcyclingThe Art of Upcycling door Ocean Sole: aangespoelde teenslippers worden verzameld, schoongemaakt en verlijmd tot kleurrijke dieren.

Aspecta pakte uit met Aspecta One Ornamental Masquerade dat zich baseert op handgetekend decorpapier en zorgvuldig is getransformeerd door een ontwerpproces dat individualisme en authenticiteit toevoegt. Het ontwerp in twaalf verschillende kleuren kan worden gecombineerd met twaalf bijpassende beton- en unikleuren uit het Aspecta One assortiment.

Zoals gezegd, louter blije gezichten en positieve geluiden op Architect @ Work 2018. De vakbeurs heeft zich dan ook bewezen als een zeer goede formule, waar de vanouds lastig te benaderen doelgroep van architecten graag op afkomt. Het evenement heeft inmiddels ook internationaal voet aan de grond gekregen en is door de vele edities uitgegroeid tot een niet te missen ontmoetingsplaats voor architect, interieurarchitecten, designers, enzovoorts, hetgeen de kracht van de formule alleen nog maar verder heeft versterkt.

(Vloerenplein, 14-09-2018)

 
Willard: collectie Sfeervol Wonen breder

Gebrs. Willard heeft deze zomer met Infinity, Adore en Istrana een drietal nieuwe kwaliteiten Sfeervol Wonen geïntroduceerd. De groothandel in Naarden beschouwt het aantrekkelijke trio als een vervollediging van de huidige collectie Sfeervol Wonen.

De kwaliteit Infinity is een fine gage bouclé en valt op door zijn frisse en moderne kleuren (in aantal maar liefst vierentwintig). Hij is zeer slijtvast en daardoor uitermate geschikt voor projecten, aldus Willard. Bovendien is Infinity leverbaar op zowel vier als vijf meter breed. De kwaliteit is verkrijgbaar vanaf 89,95 euro per strekkende meter (400 centimeter).

Infinity-Adore-en-IstranaInfinity, Adore en Istrana, nieuwe kwaliteiten Sfeervol Wonen.

Adore is een frisékwaliteit met gebruiksklasse 33 en daardoor in hoge mate slijtvast en geschikt voor zowel consumenten- als projectgebruik. De adviesverkoopprijs van 119,95 euro per m1 maakt hem wat Willard betreft stellig tot een toekomstige ‘evergreen’ binnen de Sfeervol Wonen-collectie.

Kenmerkend voor de kwaliteit Istrana zijn de rustige basiskleuren en de warme, rijke uitstraling. Het tapijt is vervaardigd van supersoft garens en wordt door Willard aangeprezen als één en al comfort met een luxe touch. Door de verkoopprijs van 134,95 euro per m1 is deze luxe nu ook voor een goede prijs verkrijgbaar, zo stelt de groothandel.

Willard concludeert dat deze uitbreiding maakt dat Sfeervol Wonen voor zonder meer ieder budget en interieur een ruim aanbod beschikbaar heeft. De complete collectie is exclusief verkrijgbaar bij het bedrijf in Naarden.

(Vloerenplein, 14-09-2018)

 
mFLOR brengt Solcora

Onder het motto ‘solid core, easy life’ introduceert mFLOR de designvloeren van Solcora, voorgesteld als ‘solide’ vloeren voor alle interieurs. “De rigid core PVC-vloeren van Solcora combineren de voordelen van diverse vloertypes tot een complete, ideale vloeroplossing voor iedere woon- en/of werkomgeving,” zo schrijft mFLOR in zijn persbericht. En vat samen: “De vloer is sterk, comfortabel, waterbestendig en stabiel.”

Solcora-NevisSolcora by mFLOR Nevis.Tot de vele voordelen die de leverancier opsomt behoren, afgezien van twintig jaar garantie, een zeer natuurlijke, realistische uitstraling, een hoge slijtvastheid, een volledige waterafstotendheid, een gemakkelijke reiniging en een geschiktheid voor vloerverwarming en -koeling. De vloer voelt bovendien warm aan en kent een aangenaam loopgeluid. Acclimatisering hoeft niet en voorbereiding van de ondergrond is nauwelijks nodig. Hij is ftalaatvrij en bereikt een zeer lage uitstoot van vluchtige organische stoffen.

Door het Power Click Systeem is het product extra sterk (om precies te zijn: tot drie keer sterker dan vereist volgens de norm ISO 10582:2017 Annex D). Voorts wijst mFLOR op de hoge dimensionele stabiliteit, die ‘kromtrekken’ van de stroken voorkomt, het installeren van oppervlaktes tot wel vierhonderd vierkante meter mogelijk maakt en krimp- en expansieproblemen bij grote temperatuurverschillen (door onder andere zonlicht) uit de weg gaat en plaatsing in bijvoorbeeld serres toelaat.

Solcora wordt gebracht in vier collecties, in bij elkaar tweeëntwintig houtdessins, waarvan een Authentic-collectie, de Authentic Lake. Bij de Authentic-collecties zijn de stroken voorzien van ‘Natural Touch’ (In Register Embossing), waarbij de oppervlaktestructuur exact het dessin volgt.

Op de komende InCoDa in Gorinchem wordt Solcora door Peitsman - als exclusieve verdeler - aan ook de Nederlandse markt voorgesteld. Solcora is onafhankelijk getest door WoonTotaal Academy, die op de beurs demonstraties zal geven. De ‘Koninklijke’ groothandel bemant stand 205.

(Vloerenplein, 14-09-2018)

 
Plussen en minnen woongerelateerde omzet

De detailhandel heeft in juli 3,8 procent meer omgezet dan in juli vorig jaar, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van de winkels in non-food is met 1,1 procent toegenomen, bij een volumestijging van 0,4 procent. Naast drogisterijen en kledingwinkels, realiseren winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren een hogere omzet dan een jaar eerder, en wel 0,7 procent meer (volume: +1,2 procent).

omzet-retail-jul18

De omzet van de winkels in recreatie-artikelen, schoenen en lederwaren en in consumentenelektronica is daarentegen gekrompen in vergelijking met een jaar eerder. Zo ook die van winkels in meubels en woninginrichting, en wel met 3,6 procent (volume: -5,7 procent).

Opmerkelijk is dat de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) in juli met niet minder dan 37,5 procent is gegroeid. Webwinkels (met verkoop via internet als hoofdactiviteit) komen daarentegen tot ‘slechts’ iets meer dan 13 procent meer omzet.

(Vloerenplein, 14-09-2018)

 
Rode loper voor scholieren Beach Clean Up

Kinderen-maken-strand-schoonKinderen maken het strand schoon. (Foto: Robert Steenbergen/Healthy Seas)Tarkett rolt aanstaande dinsdag in Katwijk letterlijk een rode loper uit, gemaakt van gerecyclede visnetten, voor scholieren die meedoen aan de Beach Clean Up. De vloerenmaker is partner van ‘Healthy Seas’, een initiatief om oude visnetten en dergelijke uit zee te halen en te hergebruiken in textielproducten. De firma Aquafil zet het uiterst dieronvriendelijke zwerfafval om in Econyl-garen, een hoogwaardige grondstof voor onder meer de tapijten van Desso. Naar verwachting zullen zo’n dertig leerlingen van basisschool Meander in Tilburg deelnemen aan de schoonmaakactie.

Het evenement begint om half elf en bestaat, naast het opruimen van het strand, uit een educatieve tentoonstelling en dito presentaties van de organisatoren, waaronder de Stichting Herpetofauna en de Grondstofjutters. Dirk van Gestel, marketing manager van Tarkett Nederland, zegt blij te zijn om een bijdrage te kunnen leveren aan het schoner maken van de stranden en hoopt op een groot succes. “We vinden het belangrijk om jonge kinderen bewust te maken van het belang van schone oceanen. De rode Desso-loper, gemaakt van Econyl-garen, rollen we dan ook graag uit.”

(Vloerenplein, 14-09-2018)

 
Moduleo versterkt verkoopteam

Auke-LindeboomAuke Lindeboom (regio Noord), Dennis de Visser (Midden), Ron Muiderman (Noord-Oost), Mark Fontaine (Zuid-Oost), Maarten van Blarcum (West), Richard Blaak (technical service manager) en Arnoud van Ravensberg (country director) vormen het verkoopteam Nederland.Moduleo, een onderdeel van de IVC Group, breidt zijn residentieel verkoopteam in ons land uit met Auke Lindeboom. Met hem erbij is de door country director Arnoud van Ravensberg aangevoerde ploeg, die woninginrichters en parketbedrijven bedient, nu zeven man sterk. Lindeboom heeft tien jaar ervaring opgedaan bij groothandel Forinn en zal bij de leverancier van luxe vinylvloeren verantwoordelijk zijn voor de regio Noord-Nederland.

Op de komende vakbeurs InCoDa zal Moduleo bij deze doelgroep overigens het nieuwe ‘engineered' product LayRed introduceren, waarover we eind augustus op deze site hebben bericht. Tevens ondergaat het programma Moods een uitbreiding en wordt een nieuw shopconcept in de markt gezet.

Voor de volledigheid: de key accounts en grootwinkelbedrijven in LVT en rollen worden namens het Avelgemse designvloerenmerk bijgestaan door key accountmanager Jurian den Besten. Ten behoeve van architecten, projectinrichters en vloerenbedrijven is er een team IVC Commercial, met Marcel Lapère, Joost Padberg, Etiënne Pilet en Bert Joling.

(Vloerenplein, 12-09-2018)

 
Unifloor op twee beurzen te zien

Jumpax-StrongJumpax Strong, de enige ondervloer voor houten draagvloeren met 10dB geluidsreductie.Unifloor is vandaag en morgen als exposant aanwezig op Architect @ Work in Rotterdam. Het bedrijf presenteert in de Ahoy, op stand 115, uitgebreid zijn nieuwe Jumpax Strong. “Het enige ondervloersysteem met een NSG-label voor houten draagvloeren. Dit label en certificaat tonen aan dat het systeem een 10 dB contactgeluid-reductie behaalt,” aldus de Deventer exposant. Op de aanstaande Interieur Collectie Dagen in Gorinchem belicht Unifloor, op stand 202, de vier stappen om tot de juiste (wooncomfort verhogende) keuze van een ondervloer te komen. Noviteiten die getoond worden zijn opnieuw Jumpax Strong, maar ook Renoboard en de vernieuwde en uitgebreide ondervloerlijn Paladin.

(Vloerenplein, 12-09-2018)

 
Floorify lokt koper hoogwaardig laminaat

Floorify-Apple-CrumbleFloorify ‘Apple Crumble’.Floorify, sinds een jaar of twee op de markt met natuurgetrouwe klikvinylvloeren met een geluidsabsorberende en watervaste rigide kern, lanceert een nieuwe collectie. Vanwege de gunstige eigenschappen van rigide producten is zijn nieuwe gamma, zeker gezien een prijskaartje van op een stuiver na vijfendertig euro per vierkante meter, een aantrekkelijk alternatief voor kwaliteitslaminaat, zo oppert de aanbieder uit het Vlaamse Roeselare.

De nieuwe collectie telt een zestal tijdloze kleuren (Stonehenge, Truffle, Apple Crumble, Coconut, Husky en Crémant gedoopt), voorzien van een licht geborstelde structuur die eigen is aan Floorify, met voelbare groeven, lijnen en knopen. De planken meten 1219 bij 178 millimeter, zijn vier millimeter dik (geschikt voor renovaties) en hebben een gebruiksklasse 32. De vloeren kunnen tegen een stootje en laten zich plaatsen op vrijwel elke ondergrond zonder voorbereiding.

(Vloerenplein, 12-09-2018)

 
Antislipondertapijten Estillon

Luxerton SuperiorLuxerton Superior is gemaakt van een hoogwaardig naaldvilt met dubbelzijdig een latex antislipcoating en toepasbaar op tapijt, parket, laminaat, keramiek, marmer, kurk en PVC.Estillon brengt het belang van antislipproducten voor toepassing onder karpetten (thuis en steeds vaker ook bij bedrijven) nog eens in herinnering. De antislipondertapijten van het bedrijf uit Uden voorkomen dat het karpet gaat schuiven, verlengen bovendien zijn levensduur, zijn geschikt voor vloerverwarming en volledig recycleerbaar. Ze zijn verkrijgbaar in vier varianten, te weten Luxerton Superior 3 mm (huishoudelijk en projectmatig gebruik), Carpet Stop 2,5 mm (huishoudelijk gebruik), Universal Stop 2 mm (huishoudelijk en projectmatig gebruik) en Antislip PES vilt 1,5/3/5 mm (voornamelijk voor industriële toepassing).

(Vloerenplein, 12-09-2018)

 
Headlam ‘showdagen’ van start
Service-Center-RotterdamService Center Rotterdam.
Filiaalmanager-Bas-van-der-HeijdenFiliaalmanager Bas van der Heijden toont de presentatie van COREtec.
Vertegenwoordigers-van-Quick-StepVertegenwoordigers van Quick-Step geven vakkundig uitleg over de nieuwe uitbreiding van de Quick-Step Livyn PVC-collectie met de serie Balance.
Bob-van-WortBob van Wort vertelt over de diverse producten van F. Ball en demonstreert de F. Ball Stopgap P141.
Doorkijk-in-magazijn-van-Service-Center-RotterdamDoorkijk in het magazijn van Service Center Rotterdam.
Op-de-showdagen-lanceertOp de showdagen lanceert Headlam de collectie Mart Visser Designs to Decorate.

Headlam is vandaag gestart met de eerste in een serie van drie ‘showdagen’. De aftrap vond gelijktijdig plaats in zowel het hoofdkantoor te Zutphen als in het Service Center te Rotterdam. Headlam heeft besloten om dit jaar de InCoDa in Gorinchem over te slaan en te kiezen voor deze persoonlijke benadering van de dealers.

Wij namen een kijkje in Rotterdam alwaar de eerste belangstellenden er al vroeg bij waren. “We hebben er zin in. Zo’n 85 bedrijven hebben toegezegd vandaag een bezoek te brengen aan de showdag te Rotterdam,” vertelt Raimond Prins, vertegenwoordiger Vloeren bij Headlam. “Op deze manier kunnen we op een heel persoonlijke, intieme wijze de belangstellenden vakkundig en gedegen uitleg geven over alle noviteiten die Headlam te bieden heeft.”

Op de showdagen lanceert Headlam onder meer de collectie Mart Visser Designs to Decorate, de nieuwste lijn binnen de productgroep raamdecoratie. De collectie sluit volgens de groothandel aan op de eerder gepresenteerde lijn Mart Visser Carpets. Deze karpettenlijn is overigens ook uitgebreid. Zo is aan Velvet Touch een drietal nieuwe kleuren toegevoegd en zijn de items Mart Visser Prosper en Cendre nu ook te verkrijgen in het XL-formaat 240cm x 330cm.

Vertegenwoordigers van Quick-Step gaven vandaag vakkundig uitleg over de nieuwe uitbreiding van de Quick-Step Livyn PVC-collectie met de serie Balance. “Livyn Balance was reeds een succesvolle lijn binnen de Quick-Step vloeren. Nu volgt Rigid Balance, met een basis die sterker is dan ooit.” COREtec presenteerde zich met zijn opvallende assortimentsuitbreiding ‘The Naturals’ en ‘Mega Stone’. M4Four toonde zijn gepersonaliseerde ‘custom design’ luxury vinylvloeren.

Bob van Wort vertelde enthousiast over de diverse producten van F. Ball en demonstreerde de F. Ball Stopgap P141, de primer voor niet-absorberende ondergronden. “Ik laat de belangstellenden via een praktijkdemonstratie de snelheid en het gemak zien waarmee dit product is aan te brengen,” aldus Van Wort. “Je merkt dat F. Ball zich met dit soort bijzondere producten binnen de branche heeft onderscheiden en op een toenemende waardering kan rekenen.”

Op maandag 24 september volgt nog een showdag in het Service Center te Houten ,waarna de dag erop, dinsdag 25 september, de laatste showdag plaatsvindt in het Service Center te Eindhoven met een heuse avondshow van 18.30 tot 21.30 uur.

(Vloerenplein, 10-09-2018)

 
Peitsman brengt noviteiten naar InCoDa

Peitsman-InCoDa-2017Peitsman op de InCoDa van vorig jaar.Met een stand van zo’n vierhonderdvijftig vierkante meter, is Koninklijke Peitsman weer prominent aanwezig op de Interieur Collectie Dagen, de drie dagen durende vakbeurs die aanstaande zondag van start gaat in Gorinchem. De groothandel belooft in de Evenementenhal een flink aantal noviteiten te tonen.

Zoals van Quick-Step de collectie Livyn Rigid Board, en de laminaatcollectie Classic die nu ook in Hydroseal is uitgevoerd. Nieuw is ‘Solcora Rigid Board by mFLOR’ en van dit pvc-vloerenmerk de uitbreiding van de collectie Parva Plus met een tweetal kleuren. In het gamma Beautifloor worden de lamelparketcollectie Boston, de laminaatcollectie Henegouwen en de entreemat Norwich voor het voetlicht gebracht. Van Büsche krijgt de roede- en railroedecollectie aandacht en van Küberit de trapprofielen 844 en 846. Snickers is present met werkkleding, G-rail met G-motion.

Op de ruim bemeten stand van Peitsman zullen de leveranciers Quick-Step, mFLOR, Janser, DeWalt, Collomix, Küberit, Bea Tackers, Snickers en Büsche hun medewerking verlenen aan het te woord staan van de bezoekers. Op de eerste beursdag gaat bovendien een spaaractie van start waarmee de klant vier weken lang kan sparen voor aantrekkelijke cadeau’s, zoals apparaten van Sonos en allerhande artikelen voor in de keuken. Voorts lopen er diverse beursacties op de stand, waarmee de klant extra spaarpunten kan bemachtigen.

(Vloerenplein, 10-09-2018)

 
Holland Top Floor verdeelt pvc van IPC

Pvc-vloeren-van-IPCPvc-vloeren van IPC worden gebracht als gezond en veilig (foto: IPC).Holland Top Floor zal op de komende Interieur Collectie Dagen de nieuwe pvc-vloeren van IPC presenteren, producten die volgens de leverancier ontwikkeld zijn met de gezondheid van de mens en het milieu als uitgangspunt. Het Almelose bedrijf heeft de exclusieve distributie van het pvc van deze Duitse firma voor de Benelux en het Verenigd Koninkrijk op zich genomen.

De pvc-vloeren van IPC (van oorsprong overigens een parketbedrijf) zijn al verkrijgbaar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Ze voldoen, in de woorden van Holland Top Floor, aan de allerhoogste eisen die in deze landen worden gesteld en zijn voorzien van alle te behalen keurmerken, met speciale vermelding voor de TÜV Profi Premium-certificering. De exposant uit Almelo stelt met deze collectie “de veiligste pvc-vloer met de meeste keurmerken” in huis te hebben.

Jurjen Dijkstra en Mano Demmers, twee bekende namen in de vloerenbranche, zullen zich samen met Marco Smit en Tom Kroeze in gaan zetten voor de verdeling.

(Vloerenplein, 10-09-2018)

 
5 vragen aan Mascha de Bruin van InCoDa

Mascha de BruinMascha de Bruin, Head of Events Interieur Collectie DagenDe Interieur Collectie Dagen staan voor de deur. Over ruim een week gaat de beurs van start in de Evenementenhal Gorinchem. Voldoende reden om Mascha de Bruin, Head of Events, een aantal vragen voor te leggen. U leest haar antwoorden in de rubriek ‘5 vragen aan’ onder de button Column & Co op deze site.

“Afgelopen jaar is er hard gewerkt door ons team, wat onder andere heeft geresulteerd in een groei van InCoDa. De beurs wordt groter met, naast de vele deelnemers van vorig jaar, ook een 30 procent groei in exposanten,” zo stelt De Bruin met trots. “Nu vlak voor de beurs komen er zelfs nog aanmeldingen binnen om deel te nemen.” Ze vertelt ook over nieuwe ontwikkelingen als het Inspiratietheater, de kennissessies voor retailers, en belicht de aandacht voor ‘Printing Deco’. Natuurlijk ontbreken de nationale kampioenschappen parketleggen, woningstofferen en meubelstofferen niet. “Gedurende drie dagen strijden professionals hier om de eeuwige roem.”

“Men gelooft in dit contactmoment,” zo stelt de Head of Events tevreden vast. En ze rondt af met te zeggen: “Iedereen heeft er zin in en kijkt er naar uit!” Klik hier voor ‘5 vragen aan Mascha de Bruin’.

(Vloerenplein, 07-09-2018)

 
Beurzennieuws Forbo Eurocol

DecoDesignDecoDesign.Forbo Eurocol is binnenkort present op eerst Architect @ Work in Rotterdam (12 en 13 september) en daarna de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem (16, 17 en 18 september).

In de Ahoy op eerstgenoemde beurs stelt de exposant zijn DecoDesign voor, een decoratief afwerkingssysteem voor vloer en wand, op basis van de watergedragen kunststofcoating ColourCoat. Met behulp van DecoSpray, verkrijgbaar in de combinaties Warm, Cool en Primair, brengt de verwerker op deze coating zijn eigen design aan, waardoor geen vloer of wand hetzelfde is. Hierna wordt de coating geprimed en mat afgelakt. De leverancier belooft een snelle droging van alle lagen, zodat het project binnen een dag kan worden uitgevoerd en opgeleverd.

In de Evenementenhal in Gorinchem toont het bedrijf BetonDesign, LiquidDesign en MultiTerrazzo en loopt een beursactie met lijmen.

(Vloerenplein, 07-09-2018)

 
Tarkett pakt uit op Architect@Work
iD-Supernature-TattooiD Supernature Tattoo.
ResonanceResonance.
LinonLinon.

Op editie nummer zeven van Architect @ Work, volgende week in Rotterdam Ahoy, is Tarkett goed vertegenwoordigd met zijn nieuwste productlijn in LVT en aansprekende tapijtcollecties van Desso.

Op stand 157 presenteert Tarkett de iD Supernature & Tattoo, zijn collectie luxevinyltegels en -stroken. “Deze nieuwste modulaire collectie zoekt de grenzen op van natuurgetrouwheid en customization,” aldus Patricia Leunis, verantwoordelijk voor vormgeving bij Tarkett in de regio EMEA. Dankzij de nieuwste technologieën in digitaal printen is het de vloerenmaker naar eigen zeggen als eerste gelukt om een premium vinylstrokencollectie op de markt te brengen met nagenoeg geen herhaling in het designpatroon. “Deze technologie biedt daarnaast de mogelijkheid om bovenop een basisdessin, een ‘tattoo’ aan te brengen voor een werkelijk unieke vloer,” zo stelt Leunis.

Op stand 160 worden van Desso de nieuwe tapijtcollecties Resonance en Linon gepresenteerd. Resonance, verkrijgbaar in zes subtiele kleuren, is een vloerbedekking geïnspireerd op marmer en leent zich meer dan goed voor grote commerciële ruimtes. Het marmereffect schept een zeer bijzondere diagonale beweging, wat openbare ruimtes een ‘designuitstraling’ geeft. Linon is geïnspireerd op de tijdloze uitstraling en structuur van linnen, met een fris vleugje pastel voor een moderne sfeer. Deze lijn, beschikbaar in achttien kleuren, past geheel en al bij de werkplek van vandaag. De beursdagen zijn 12 en 13 september.

(Vloerenplein, 05-09-2018)

 
Nieuwe kwartaalcijfers CBS

cbs-logo-18De non-foodsector in de retail heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 2,5 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2017, zo meldt het CBS vandaag op basis van nieuwe kwartaalcijfers. Vooral bij de verkopers van doe-het-zelfartikelen (met inbegrip van keukens en van parket-, laminaat- en kurkvloeren) ligt de omzet hoger, te weten 3,7 procent (volume: +5,3 procent). Het clustertje meubels en woninginrichting weet eveneens te plussen, en wel met 2,4 procent (volume: -0,2 procent). Vooral speelgoedwinkels maar ook winkels in consumentenelektronica verliezen in het tweede kwartaal juist omzet.

Verder rapporteert het CBS dat ondernemers in de meeste detailhandelsbranches aan het begin van het derde kwartaal hebben aangegeven dat een tekort aan personeel hun bedrijfsvoering belemmert. Van de pure internetwinkels kampt bijna één op de vijf met een personeelstekort.

(Vloerenplein, 05-09-2018)

 
Barometer woonbranche licht verbeterd

De ‘woonbranche economische barometer’ is de voorbije maand weer aardig opgekrabbeld, na twee maanden van dalen. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit augustus af op een stand van 7,1, een stijging van 3,5 punten ten opzichte van de voorgaande maand. De verbetering wordt met name veroorzaakt door minder negatieve cijfers van de woningverkopen en iets betere cijfers van de weekomzetmutaties van woonwinkels.

baro-2018-08‘Woonbranche economische barometer’ wijst op groei van de markt (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt met ruim drie punten, om uit te komen op een stand van 3,3. Een derde van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet tegenover drie op de tien een daling. Van de woondetaillisten verwacht 35 procent dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Dat is twee procentpunten minder dan in de voorgaande maand. Bijna een kwart (23 procent) voorziet een omzetdaling, gelijk ten opzichte van juli. “Daarmee zijn de verwachtingen voor de komende maand in de woondetailhandel wederom iets minder optimistisch dan in de voorgaande maanden. Deze ontwikkeling is al enkele maanden gaande,” zo merken de onderzoekers op.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in augustus met 2 puntjes gedaald en komt uit op 21. De koopbereidheid blijft evenwel gelijk, ook voor het doen van grote aankopen. Producenten in de industrie zijn in augustus voor de derde maand op rij minder positief dan een maand eerder. Hun vertrouwen gaat van 6,3 in juli naar 5,9 in augustus, aldus het CBS.

In de verslagmaand juli 2018 ten slotte zijn bijna twintigduizend woningen verkocht, wat 2 procent minder is dan in juli 2017. Deze daling is kleiner dan de afgelopen maanden, zo noteren de onderzoekers, al is de trend duidelijk nog neerwaarts. Ondanks de afname ligt het aantal verkopen nog steeds op een hoog niveau. De deelindicator van de woningmarkt klimt van -15 naar -2.

(Vloerenplein, 03-09-2018)

 
Hybride is de toekomst!

(advertorial)

Het is altijd weer vaste prik aan het eind van een bouwproces: de stoffeerder wil aan het werk, maar de vloer is nog niet droog. Dat levert aan beide zijden wel eens wat frustratie op en resulteert vaak in scheve gezichten en een slecht humeur. Dat kan nu anders!

Het aanbrengen van cement‐ of gipsgebonden dekvloeren, al dan niet met een vloerverwarmingsysteem geschiedt al vroeg in het bouwstadium. Daardoor zouden deze dan ‘droog genoeg’ moeten zijn in de eindfase zodat de stoffeerder kan egaliseren en de vloerbekleding kan aanbrengen. Op zich is dat zeker een voordeel, maar heeft ook nadelen. Tijdens de bouwfase kan de vloer worden beschadigd door bouw‐ en loopverkeer, een daklekkage kan roet in het eten gooien en als de vloerverwarming niet kan worden opgestookt omdat deze nog niet is aangesloten hebben we gelijk een grote discussie. Kortom: niemand wordt hier gelukkig van!

Pompen-gaat-snellerPompen gaat sneller dan het handmatig aanbrengen.
Gebruik-een-prikrollerGebruik een prikroller voor een laatste correctie.
Een-schitterend-resultaatEen schitterend resultaat!

Zou het dan niet fantastisch zijn om het aanbrengen van de dekvloeren tot het allerlaatste moment uit te stellen. Dan kunnen de ruwe betonvloeren gewoon als ‘werkvloer’ blijven dienen zodat bijvoorbeeld stukadoors, metselaars, schilders, elektriciens, installateurs of plafonneurs in alle rust hun werk kunnen doen. Niemand hoeft ‘even op te schuiven’ om de stoffeerder vast de gelegenheid te geven zijn voorbereidende werkzaamheden (egaliseren) uit te voeren en ze lopen elkaar niet in de weg.

Het is duidelijk dat de dekvloer dan wel aan speciale eisen moet voldoen. Deze moet snel en eenvoudig aan te brengen zijn, zonder daarbij de pas geschilderde wanden en deuren te beschadigen. Daarnaast moet de dekvloer ook een dikte van 50 mm kunnen bereiken, maar met evenveel gemak een centimeter dik kunnen zijn. Het is duidelijk: hiervoor moet de dekvloer gepompt kunnen worden. Dat moet schoon en vooral snel. Denk ook eens aan de combinatie van het onbelemmerd aanbrengen van het vloerverwarmingsysteem en direct aansluitend het pompen van de dekvloer. Meestal kan alles door één bedrijf worden uitgevoerd en de kans op beschadiging is daarbij minimaal. Zo wordt er heel wat van de pompbare dekvloer gevraagd, dus moet deze wel extreme kwaliteiten hebben.

Tot voor kort hadden we de keus tussen cementaire of gipsgebonden (calciumsulfaat) dekvloeren. Hierbij geldt dat de cementaire mortels weliswaar gevoeliger zijn voor krimp‐ en/of scheurvorming, maar bij vocht‐ of waterbelasting hun mannetje staan. De gipsgebonden dekvloeren zijn ergonomisch verantwoord en met hun gladde en vaak scheurvrije oppervlak overtuigen zij als geen ander. Maar qua watergevoeligheid leggen zij het vaak af tegen hun cementaire collega’s. Beide materialen hebben dus hun specifieke eigenschappen. Maar vanaf vandaag is alles anders en kunnen we de goede eigenschappen van beide materialen met elkaar verenigen in Hybride vloermortels!

Deze mortels kenmerken zich met name door de volgende eigenschappen:
‐ tot 50 mm dikte
‐ zeer snelle droogtijd (bij 50 mm dikte: 48 uur droogtijd)
‐ drogen ook in wat slechtere omstandigheden
‐ vlak oppervlak en meestal direct geschikt voor bekleding
‐ egaliseren voor elastische bekledingen niet altijd noodzakelijk
‐ pompbaar (óók met vezelversterkte versie)

Nadat de vloermortel is uitgehard kan dus na maximaal 48 uur de betreffende bekleding worden aangebracht. Er valt dus een hoop tijd te besparen tijdens het bouwproces zonder daarbij concessies te moeten doen aan kwaliteit, opbouwhoogte en droogsnelheid. Alle bouwverkeer kan tijdens 98 procent van het bouwproces vrijelijk gebruik maken van de constructieve betonvloer. Door de dekvloer als laatste bouwcomponent aan te brengen komt dit het eindresultaat alleen maar ten goede.
Hybride mortels: de toekomst!

Alles over de SCHÖNOX hybride egaliseermiddelen SCHÖNOX HS 10, SCHÖNOX HS 10F en SCHÖNOX HS 50 vindt u op www.schoenox.nl

Auteur: Ruud Stam, Product Service Nederland bij Sika Deutschland GmbH voor het merk SCHÖNOX.

schonox-logoSika Deutschland GmbH
Alfred‐Nobel‐Straße 6
48720 Rosendahl, Duitsland
www.schoenox.nl

Vloerenplein, 29-08-2018)

 

 
‘Sense of Marble’, tapijt met marmerlook

Desso-Sense-of-MarbleDesso ‘Sense of Marble’.Tarkett lanceert de Desso-tapijtcollectie ‘Sense of Marble’, kamerbreed verkrijgbaar of als (bijvoorbeeld geometrisch) vloerkleed op maat. De consument heeft voor in huis de keuze uit tien dessins in marmer, van wit ‘carrara’ tot zwart ‘nero’ en van ‘mocca crema’ tot ‘volcano red’, maar dan wel met de zachte tactiliteit en akoestische eigenschappen die alleen tapijt weet te bieden. ‘Sense of Marble’ laat zich door de veelheid aan kleuren toepassen in diverse woonstijlen en sluit aan bij de jongste trends in het interieur. De marmerlook krijgt extra realisme dankzij het tegelmotief dat als print in het tapijt zit. De strak ogende kwaliteiten met hun kort gesneden pool zijn geschikt voor zwaar en intensief gebruik.

(Vloerenplein, 03-09-2018)

 
Geluidreducerende Arturo PU gietvloeren

Systeemopbouw-ArturoSysteemopbouw van de geluidreducerende gietvloeren van Arturo, met elementen van Unifloor.Samen met Unifloor heeft Arturo geluidreducerende PU gietvloersystemen ontwikkeld op de ondervloersystemen van eerstgenoemde. In ruimtes als woonhuizen, appartementen, winkels, kantoren, kantines en musea, waar een minimaal geluidsniveau gewenst is, kunnen de producten geluidshinder doen laten verdwijnen, zo stelt Arturo.

De geluidreducerende gietvloersystemen voldoen aan de Nederlandse 10dB-norm voor contactgeluidreductie en beschikken daardoor over het NSG-keurmerk van de Nederlandse Stichting Geluidshinder. Volgens de internationale norm reduceert het systeem van Arturo zelfs tot wel 21dB aan geluid. Het geheel bestaat uit zes lagen, met een totale dikte van bij benadering negentien millimeter, en kan in een tijdsbestek van drie tot vier dagen worden opgeleverd.

Na de voorbereiding wordt eerst een Unifloor Cocofloor isolatiemat op de ondergrond geplaatst. Vervolgens worden twee lagen, beide met een Unifloor Jumpax CP plaat, gelegd. Dan volgt het aanbrengen van de voorstrijk of schraplaag. Daarna kan de gietvloer worden aangebracht, met keuze uit drie kwaliteiten. Tot slot wordt de vloer afgewerkt met een gekleurde of transparante toplak. Individueel vormgeven kan dankzij de vele kleuren en de keuze tussen een betonlook of afwerking met een decofolie.

Het als duurzaam voorgestelde geluidreducerende gietvloersysteem van Arturo, een product van Uzin Utz Nederland, is universeel inzetbaar op beton, zandcement (dek)vloeren of houten ondergronden. Dit betekent toepassing bij zowel nieuwbouw- als renovatieprojecten.

(Vloerenplein, 31-08-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo