banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
mFLOR presenteert ‘Moderne Lifestyle’

mFLOR---Modern-LifestyleIn de reeks ‘Lifestyles by mFLOR’ is het nu de beurt aan Modern.“Glanzend RVS en leer in combinatie met strakke, rechte lijnen en veel zwart, wit en grijs. Herkenbaar? Dit zijn de meest genoemde kenmerken van een modern interieur.” Aldus trapt de tekst af in een persbericht waarmee mFLOR zijn dealers inspirerende tools in handen wil geven om de vertaalslag naar de consument te laten maken via het thema ‘Moderne Lifestyle’.

mFLOR vervolgt: “In deze cleane woonstijl wordt veel gebruik gemaakt van luxe materialen als chroom, eiken en natuursteen. Van een modern interieur wordt veelal ‘less is more’ gezegd en daarom wordt er gebruik gemaakt van gladde materialen als leer, glas en kunststof. Naast het strakke effect zorgen deze materialen ook voor het contrast en het creëren van optische ruimte. De kleuren blijven licht en ingetogen, met een uitzondering voor accessoires als een schilderij, een kastje of een fruitschaal. Voorwaarde is wel dat deze accessoires allemaal exact dezelfde kleur zijn.”

Door het toevoegen van ‘zachte’ materialen, zo geeft mFLOR als woontip mee, oogt het doorgaans minimalistische en harde interieur al snel vriendelijker. “Hierbij kan je denken aan een mooi tapijt, het plaatsen van een bank met organische vormen of een zachtere vloer. Laat je voor deze laatste optie inspireren door de collecties PVC-vloeren van mFLOR. Dankzij het natuurgetrouwe dessin en het gladde oppervlak passen de vloeren uitstekend in een modern interieur. Door het zachte en onderhoudsvriendelijke materiaal wordt het woongenot enorm vergroot.” Meer inspiratie is te vinden op: https://mflor.com/lifestyle/moderne-pvc-vloeren/

InCoDa-logoDe ‘Lifestyles by mFLOR’ - Klassiek, Modern, Landelijk, Industrieel en Scandinavisch - zijn present op de Interieur Collectie Dagen van 17 t/m 19 september a.s. te Gorinchem. Belangstellenden worden door mFLOR ontvangen op stand 114.

(Vloerenplein, 01-09-2017)

 
Woondetailhandel houdt optimisme vast

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand met 3,7 puntjes gezakt. De door Van Es Marketing Services verzorgde barometer sluit augustus evenwel af op een nog immer positieve stand van 12,3. De daling wordt veroorzaakt door minder gunstige cijfers over de woningmarkt. De woondetaillist blijft echter onverminderd optimistisch gestemd, zo weten de onderzoekers. Ook het producentenvertrouwen is ietsje lager in augustus. Wel zijn de cijfers over de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en het consumentenvertrouwen positiever dan in de voorgaande maand.

baro-2017-08‘Woonbranche economische barometer’ handhaaft zich keurig (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in augustus met ruim vijf punten om uit te komen op 16,4. Meer dan vier van de tien (43 procent) van de woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet tegenover ruim een kwart (27 procent) een daling. Daarmee is het de derde maand op rij dat de index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten in de lift zit. Van de woondetaillisten verwacht krap de helft (44 procent) dat in de komende maand de winkelomzet wederom een stijging zal laten zien. Slechts twee van de tien (21 procent) voorzien een omzetdaling.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in augustus een fractie verbeterd. Consumenten zijn onverminderd positief over zowel hun eigen financiële situatie als de tijd voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen daalt weliswaar een puntje, maar al zijn deelindicatoren staan positief. In de verslagmaand juli 2017 ten slotte registreert het Kadaster 19.979 verkochte woningen. Dit is een stijging van 1,3 procent ten opzichte van juli 2016. Vergeleken met de voorgaande maand, juni 2017, is sprake van een daling van 7,9 procent.

(Vloerenplein, 01-09-2017)

 
Tété in Hengelo: ‘Doen wat markt vraagt’

Rustic-Wood-LivingRustic Wood LivingGroothandel tété total-flooring te Hengelo kondigt - onder het motto ‘Doen wat de markt vraagt’ - een flink aantal markante nieuwigheden aan in zijn assortiment kwaliteitsproducten. Om te beginnen de introductie van een als zeer exclusief bestempelde PVC&LVT op 400 breed. De Twentse leverancier spreekt van een ware innovatie op de vloerenmarkt, één die de voordelen van een rollenproduct combineert met die van LVT. Dat wil zeggen: de snelle installatie van de rol met de hoogwaardige en realistische uitstraling van een LVT-vloer. Met deze Rustic Wood Living laat zich een nieuwe productcategorie lanceren die wordt geadviseerd in zowel drukke commerciële ruimtes, als voor de ‘Home’-markt, daar waar snelheid van installatie van belang is, maar waar men wel de uitstraling en de kwaliteit van een mooie, brede en lange LVT-plank vraagt. De nieuwkomer is overigens mede doorontwikkeld door tété total-flooring zelf.

Rustic Wood Living uitgevoerd ‘In-Register Embossing’ zorgt volgens de groothandel voor de meest realistische uitstraling. “Waar je knoesten ziet, kun je deze ook aanraken en volgen. Een voelbare V-groef tussen iedere plank versterkt het idee van een originele houten vloer. De tastbare houtstructuur in de oppervlaktelaag draagt met zijn nog scherpere details bij aan een nog levendiger indruk.” De extra matte 0,55 PU-toplaag geeft een natuurgetrouw effect van zijdeglans, beschermt de vloer tegen schoenstrepen, vlekken en vuil en maakt het LVT&PVC vinyl daarenboven extra sterk, slijtvast en onderhoudsvriendelijk. Kortom: een vloer met karakter, zo wil de leverancier vastgesteld hebben. Zijn dikte bedraagt 2,5 mm en hij is leverbaar op 400 breed, vooralsnog in een zestal fraaie houtdecors. De collectie (binnen de Dimension-reeks) heeft PIT-klasse 33 voor zwaar projectgebruik. (De consumentenadviesprijs is 27,49 euro per m2, 109,95 euro op 400 breed).

Touch-of-SilkTouch of SilkVerder laat tété total-flooring zijn klanten graag kennismaken met een tweetal luxe kamerbrede tapijten. Allereerst de kwaliteit ‘Touch of Silk’. Deze kenmerkt zich door zijn ultra-zachtheid, tweedraads verdichte tufting frisé poolstructuur en bereikt een totaalgewicht van circa 2450 gram per vierkante meter. ‘Touch of Silk’ is leverbaar op 400 en 500 breed. De loop en lichtinval zorgen voor telkens weer een verrassend andere look. Daarbij dragen de Ultra Soft Poly Yarn-garens bij aan een behaaglijk leef- en woongenot. Dit vuil- en vlekbestendige, kleurvaste garen is ultrazacht en verschaft het tapijt een zeer luxe en comfortabele uitstraling, aldus de groothandel. Het commerciële kleurenpalet bestaat uit niet minder dan vijf nieuwe kleuren, waaronder de actuele en trendy denim bleu en concrete grijs, en biedt zodoende talrijke mogelijkheden en een brede toepasbaarheid. De PIT-klasse is 22+ - 23. (De consumentenprijs ligt op 119,00 euro op 400 breed en 149,00 euro op 500 breed per meter).

De andere luxe kamerbrede kwaliteit, met een gesneden pool (cut pile), is ‘Touch of Sense’, uitgevoerd in een Ultra Soft Luxury Yarn-garen. De in elkaar gedraaide garens resulteren in een zeer levendige oppervlaktestructuur. Hij is leverbaar in zeven commerciële, zachte en lichte ton-sur-ton kleuren, waaronder blauw, grijs, naturel, groen en zo meer. ‘Touch of Sense’ heeft een totaalgewicht van 2285 gram per vierkante meter. De PIT-klasse is 22+ - 23. (De adviesprijs in de winkel ligt op 99,00 euro op 400 breed).

Verder introduceert tété total-flooring de bijzondere projectkwaliteiten Traffic-Project en Traffic-Project Line, getweeën gebracht op een dubbele staalhanger voor een adequate presentatie. Traffic-Project met SDN-garen wordt gepresenteerd als een ultiem sterke en slijtvaste bouclé. Zijn honderd procent SDN-garen is bleekmiddelbestendig Solution Dyed polyamide, en verschaft deze kwaliteit dan ook uitgelezen projecteigenschappen. De duurzame garens zijn bestand tegen reinigingsmiddelen, zo vervolgt tété total-flooring zijn opsomming, hebben een zeer hoge lichtechtheid en uitstekende stevigheid, waardoor het tapijt erg lang schoon en mooi blijft en zeer gemakkelijk in onderhoud is. De compacte lussenpool maakt Traffic-Project zeer geschikt voor onder andere zwenkwielen, bureaustoelen, en intensief zwaar woongebruik zoals op trappen en kantoor aan huis, tot aan zwaar projectgebruik, waaronder kantoren, winkels, scholen, enzovoorts. Traffic-Project SDN heeft een moderne in verzet gemêleerde bouclé structuur. De Traffic-Project Line, uitgevoerd in Polyolefin X-Tron ‘Extra Strong’, is een in lijn getufte gemêleerde bouclé, die zich prima met de andere laat combineren. De collectie Traffic Project is leverbaar op 400 breed en verkrijgbaar in maar liefst veertien kleuren. Hij is gerangschikt onder PIT-klasse 33 voor zwaar projectgebruik en telt bij elkaar circa 1685 gram per vierkante meter. (De adviesprijs is 24,50 euro per m2, 98,00 euro op 400 breed).

Castell-Luxury-LaminaatCastell Luxury LaminaatDe groothandel kondigt voorts een forse wijziging van zijn exclusieve Castell-collectie Luxury Laminaat Flooring (‘made by Tarkett’) aan. “Prachtige nieuwe designs die inspireren, motiveren en bovenal comfort bieden. De vloeren slagen er in om de natuur op bijna volkomen wijze na te bootsen, onder meer door een voelbare houtstructuur,” zo klinkt de enthousiaste aanprijzing van tété total-flooring. De laminaatvloeren van Castell worden op de markt gebracht als kwaliteitsproducten die gebruikmaken van de jongste vernieuwingen en technologische ontwikkelingen. Een voorbeeld is hun antistatische eigenschap, waardoor zij geen stof aantrekken. Castell-laminaatvloeren zijn bovendien voorzien van een bijzondere oppervlaktestructuur: ‘Protective Surface’, dit zorgt mede voor een lange levensduur en draagt bij aan hygiëne en een stijlvolle natuurlijke embossing. Standaard zijn de vloeren uitgerust met het ‘2-Lock | Falling down’-systeem (eveneens ‘made by Tarkett’) waardoor plaatsing ongekend eenvoudig heet te zijn.

In zijn algemeenheid durft de aanbieder uit Hengelo te stellen dat het laminaat van Castell zich allang heeft ‘geëmancipeerd’ van zijn natuurlijke voorgangers parket en massieve houten vloeren, niet in het minst door zijn hoge belastbaarheid en onderhoudsvriendelijkheid. En inmiddels een evenwaardig alternatief vormt voor echte houtvloeren. De uitgebreide collectie bevat realistische uitstralingen variërend van klassiek eiken tot de meer uitgesproken houtsoorten en echte stijlvloeren. “Castell brengt de ware pracht en eenvoud van hout naar boven door te spelen met mat en glans langs de voelbare nerf,” aldus de groothandel. De exclusieve collectie biedt decors als Woodstock en Vintage, uitgevoerd met V-2 of V-4 vellingkanten, maar evenzo de opvallende serie Manor, uitgevoerd in de trendy Hongaarse punt. Het bovengenoemde motto getrouw is de nieuwe collectie in zijn geheel afgestemd op de actuele vraag en de huidige trends. De leverancier geeft vijfentwintig jaar garantie. De PIT-klasse is Project 32. (De verkoopadviesprijs voor de consument bedraagt 19,98 euro per m2).

InCoDa-logoDe komende weken worden alle nieuwe kwaliteiten aan de relaties van tété total-flooring voorgesteld en persoonlijk overhandigd. De Twentse onderneming laat tot besluit weten (vanzelfsprekend) wederom present te zijn op de beurs Interieur Collectie Dagen van 17 t/m 19 september in Evenementenhal Gorinchem, met óók bovenstaande nieuwkomers in zijn brede assortiment kwaliteitsproducten.

(Vloerenplein, 30-08-2017)

 
Behoorlijke omzetstijging voor Balta

Tom-Debusschere-CEO-baltaTom Debusschere, CEO Balta: ‘We hebben onze groeistrategie verder uitgevoerd, met zowel organische groei als groei via M&A.’Het sinds juni beursgenoteerde Balta heeft in het voorbije eerste halfjaar een omzet van 333,9 miljoen euro geboekt, een toename van 15,1 procent. De organische groei bedraagt 6,1 procent. De afdeling karpetten (Rugs) heeft wereldwijd een omzet van 126,4 miljoen euro gerealiseerd, goed voor een organische groei van 12,9 procent. De groei in Europa van het segment is naar eigen zeggen het gevolg van de lancering van nieuwe collecties. De projectafdeling (Commercial) tekent, met een omzet van 72,5 miljoen euro, voor 7,8 procent groei op organische basis, gedreven door een tweecijferige groei in tegels.

Als zelfverklaard leider op de Europese markt voor kamerbreed residentieel tapijt, heeft de residentiële afdeling (Residential) 121,4 miljoen euro omzet gerealiseerd in een als ‘uitdagend’ bestempelde marktsituatie. Op basis van een constante wisselkoers, bleef de omzet vrijwel stabiel. In de grootste afzetmarkt van dit segment, het Verenigd Koninkrijk (goed voor ruim de helft van de verkoop), heeft het West-Vlaamse bedrijf een lichte organische groei opgetekend. Die werd echter tenietgedaan door een aanhoudende daling in continentaal Europa, specifiek in Frankrijk en Duitsland. Cijfermatig brengt het residentiële segment 1,8 procent minder omzet in de boeken. De waardedaling van het Britse pond na het Brexit-referendum zal daar een rol bij hebben gespeeld.

De recente overname van het Amerikaanse Bentley Mills, waarvan de integratie volgens de Belgen op schema ligt, draagt vanaf 1 april bij aan de omzet en is goed voor een bijkomende 10,1 procent groei.

De aangepaste Ebitda (brutowinst) van Balta nam toe met 11,1 procent tot 46,5 miljoen euro, met een marge van 13,9 procent en een onderliggende organische groei van 9,8 procent. Opvallend is dat de stijging in de prijzen van grondstoffen gedurende het halfjaar geen wezenlijke invloed heeft gehad op het financieel resultaat. De organische groei en de groei uit overnames werd voor een deel weer gladgestreken door de negatieve effecten van de daling van het Britse pond.

“We hebben onze groeistrategie verder uitgevoerd, met zowel organische groei als groei via M&A. Deze groei is het resultaat van onze blijvende investeringen in innovatie en nieuwe product collecties in elk van onze divisies,” zo toont CEO Tom Debusschere zich content met de eerste resultaten sinds de beursgang van medio juni. Maar evenzo: “We anticiperen op voortdurende tegenwind van hogere grondstofprijzen en valuta-impact.” De CEO kondigt dan ook aan verder te gaan met maatregelen als prijsstijgingen, lanceringen van nieuwe producten en efficiëntieverbeteringen, die de marges op de middellange termijn dienen te herstellen. Debusschere besluit met de overtuiging dat de doelstellingen voor het jaar als geheel zullen worden bereikt.

(Vloerenplein, 30-08-2017)

 
Karwei opent pop-upstore Utrecht CS

city-loft‘City Loft’ is de eerste van vier nieuwe stijlen die in de pop-upstore centraal staat.Bouwmarkt Karwei heeft afgelopen donderdag een pop-upstore geopend op het altoos roezemoezige Utrechtse station. Daar kunnen de passanten drie weken lang wooninspiratie opdoen. De store fungeert als een sneakpreview van de wooncampagne en de nieuwste woonstijlen die de keten vanaf najaar 2017 voert.

Tegelijkertijd kadert de pop-upstore, in zijn hoedanigheid van marketingtool, in de plannen van de bouwmarkt om zijn winkels om te buigen in de richting van de woninginrichting. Daarmee dreigt hij volgens sommige marktvolgers in het vaarwater van de vakhandel terecht te komen, dus ook met zijn vloerenassortiment. Karwei is met bijna honderdveertig vestigingen een van de grootste bouwmarkten in Nederland. De organisatie plant dat over vier jaar al zijn vestigingen zijn omgebouwd naar het naar eigen zeggen goed renderende nieuwe stramien.

(Vloerenplein, 28-08-2017)

 
Kennisdag ‘Onderwijshuisvesting’ Forbo

Barbaraschool AmsterdamIn de met beperkt budget gerenoveerde Barbaraschool in Amsterdam zorgen lichtgrijze Marmoleumvloeren, witte wanden en plafonds, in combinatie met enkele kleuraccenten en goede verlichting voor een prettige leeromgeving.Forbo organiseert op donderdag 16 november a.s. voor de zesde maal een Kennisdag, speciaal voor betrokkenen in onderwijshuisvesting. De vloerenmaker ziet dat de kwaliteit van huisvesting van onderwijsgebouwen sterk in de belangstelling staat en wil graag meewerken aan (betaalbare) oplossingen voor een gezonde en productieve onderwijsomgeving. De dag staat in het teken van het delen van kennis, het opdoen van inspiratie en het bijpraten met vakgenoten en collega’s.

In de ochtend kan men een rondleiding krijgen in de fabriek in Assendelft om het productieproces van Marmoleum te bekijken. In de middag staan enkele sprekers uit het onderwijsveld met interessante verhalen op het programma. Philomena Bluyssen licht het onderzoek toe dat momenteel wordt uitgevoerd door de TU Delft naar de mogelijke effecten van het binnenmilieu van scholen en klaslokalen op de gezondheid, comfort en prestatie van kinderen. De organisator belooft hoe dan ook opnieuw een aardige mix van design, techniek en wetenschap te brengen. Voor aanmeldingen: www.forbo-flooring.nl/kennisdag.

(Vloerenplein, 28-08-2017)

 
Uurtarief zelfstandige rond 40 euro

euro-biljettenHet gemiddelde tarief van de zelfstandige in de bouw is nu tussen de 38 en 43 euro bruto per uur, zo meldt FNV Bouwen & Wonen. Als oorzaak wordt opgegeven dat het werk bij zowel particulieren als op de bouwlocaties weer toeneemt. Tegelijkertijd bericht de vakschildersorganisatie ‘Erkend Betere Schilder’ dat de aangesloten bedrijven, waaronder veel zzp’ers, goed vol zitten en een uurtarief rekenen van gemiddeld 41,10 euro. Daarmee ontstaat wat meer helderheid over het momenteel gevraagde uurtarief van zelfstandigen in bouwgerelateerde beroepen. Sharon Gesthuizen van Aannemersfederatie AFNL sprak eerder deze maand immers over gemiddelde uurtarieven voor zzp'ers in de bouw die van 25 euro weer naar 45 euro zijn gestegen sinds de financiële crisis. Voorzitter Charles Verhoef van belangenbehartiger Zelfstandigen Bouw reageerde daarop door te stellen dat de tarieven nu echter op 35 tot 37,50 euro per uur liggen, ongeveer op het niveau van tien jaar geleden. [Zie ook nieuwsitem ‘Zzp’er profiteert van personeelstekort’ van 11-08-2017].

(Vloerenplein, 28-08-2017)

 
Afwerkingsbedrijven handhaven groei

De deelbranche van de afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw zag de omzetgroei zich in het tweede kwartaal op hetzelfde niveau handhaven als in het eerste kwartaal het geval was (+7,7 procent). Zo blijkt uit de voorlopige cijfers die het CBS gisteren in de meest recente Kwartaalmonitor Bouw bekendmaakte. Tot de afwerking rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

Kwartaalmonitor-2e-kwartaal-cbsAlle bedrijven in de gespecialiseerde bouw bij elkaar behaalden in het tweede kwartaal 3,6 procent meer omzet. Een kwartaal eerder was dat nog 3,8 procent. Het CBS constateert grote verschillen tussen de bedrijven. Grote bedrijven zagen hun omzet dalen, middelgrote bedrijven zagen hun omzet stijgen.

De bouwsector als geheel behaalde een omzetstijging van 6,3 procent in het afgelopen kwartaal. Bedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw, waaronder de bouw van woningen en gebouwen, zagen de omzet met 10,6 procent toenemen, precies een procent meer dan in kwartaal 1 het geval was. De vergunde bouwsom voor woningen nam wederom toe, de bouwsom van bedrijfsgebouwen liet voor het eerst in vijf kwartalen een daling zien in vergelijking met het voorgaande jaar. Net als in de afgelopen drie kwartalen is het ondernemersvertrouwen in de bouw het hoogst van alle sectoren. In 2013 was de bouw nog de meest somber gestemde sector.

(Vloerenplein, 25-08-2017)

 
Headlam bevestigt komst Mart Visser

Mart VisserMart Visser lanceert nieuwe collectie Karpi.Op zondag 17 september, de eerste dag van de vakbeurs Interieur Collectie Dagen, zal designer Mart Visser officieel de vloerkleden collectie van Karpi lanceren. Mart Visser zal op die zondag op stand 156 van Headlam ook geïnteresseerden persoonlijk te woord staan om zijn verhaal achter de ontwerpen te vertellen.

(Vloerenplein, 25-08-2017)

 
Goede cijfers Headlam

Steve-Wilson-HeadlamSteve Wilson, Chief Executive Headlam: “Het eerste halfjaar van 2017 vertegenwoordigde wederom een periode van zowel financiële als operationele groei.”De Headlam-groep presenteert positieve cijfers over het eerste halfjaar van 2017. In totaal behaalde de toonaangevende distributeur van vloerbedekkingen een omzet van 341,9 miljoen Britse pond. Dat is een plus van 4 procent in vergelijking met dezelfde periode over 2016. Het bedrijf behaalde zijn omzetgroei zowel in de thuisbasis Verenigd Koninkrijk als in Europa. De ‘like-for-like’ omzet in het Verenigd Koninkrijk noteerde een plus van 2,1 procent en in Europa werd een groei van 3 procent behaald. De winst voor belastingen is met 11 procent toegenomen en komt uit op 16,8 miljoen Britse pond. Headlam verwacht dat het positieve resultaat zich ook in de tweede helft van 2017 zal voortzetten. Zo laten de cijfers over de eerste weken van het tweede halfjaar zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Europa wederom een continue groei zien in vergelijking met vorig jaar. “Het eerste halfjaar van 2017 vertegenwoordigde wederom een periode van zowel financiële als operationele groei. We zijn bijzonder verheugd dat onze gecoördineerde inspanningen naar een meer effectieve organisatie en onze initiatieven voor meer efficiency hebben geresulteerd in een versterking van de winstgevendheid van de onderneming,” aldus Steve Wilson, Chief Executive Headlam.

(Vloerenplein, 23-08-2017)

 
Shaw investeert in WPC

Vance-Bell-CEO-Shaw-logoVance Bell, CEO Shaw: “De uitbreiding van onze productiecapaciteit biedt ons een sterke marktpositie.”Shaw heeft een 30 miljoen dollar investering afgerond bij de productie van ‘composite core’ LVT in zijn fabriek te Ringgold in de Amerikaanse staat Georgia. Shaw startte in Ringgold in 2016 met de productie van LVT. De nieuwe productielijnen worden ingezet voor de fabricage van WPC and rigid core producten van Shaw en USFloors en zullen naar verwachting tegen het eind van het derde kwartaal in gebruik worden genomen. Met deze investering willen Shaw en USFloors hun toonaangevende positie in het snel groeiende WPC en rigid core vloerensegment kracht bijzetten. “Met de acquisitie van USFloors en de recente uitbreiding van onze productiefaciliteit maakt Shaw grote stappen in zijn expansie in het snelgroeiende elastische composite core vloerensegment,” aldus Vance Bell, CEO Shaw. “De uitbreiding van onze productiecapaciteit biedt ons een sterke marktpositie.” Op dit moment zijn 100 mensen in de desbetreffende productiefaciliteit werkzaam. Met de geplande capaciteit moet dit aantal uiteindelijk uitgroeien tot 250. Onlangs sloot Shaw twee laminaatfabrieken, waaronder een in Ringgold, waarbij het al aankondigde zich op de productie van LVT en WPC toe te leggen. [zie nieuws 18-08-2017]. Shaw heeft een virtuele rondleiding door zijn fabriek geplaatst op: https://vimeo.com/218209255

Vloerenplein, (23-08-2017)

 
Carpetright investeert in online verkoop

Carpetright-online-CookGraham Cook, CEO Qubit: “Carpetright omarmt nieuwe wegen om de klant centraal te stellen en erkent de kracht van een website op maat.”Carpetright signaleert een toenemende groei in zijn online verkoop. Het afgelopen jaar nam deze met 74 procent toe. Het bezoek (traffic) aan de website(s) van Carpetright groeide in deze periode met 40 procent. Carpetright ziet zijn website als een belangrijke tool voor verdere groei en expansie. Het Britse bedrijf erkent dat het aankooptraject door de consument al gestart is ver voordat deze de Carpetright-winkel bezoekt. Het bedrijf is daarom een partnership aangegaan met Qubit, een toonaangevend bedrijf in ‘marketing personalisation technology’, om de in-store verkoop via op maat gesneden online presentaties verder te stimuleren. Het betreft hierbij zowel de 434 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk als de 137 vestigingen in Nederland, België en Ierland. De technologie van Qubit zal worden gebruikt worden om via oriëntatie online de verkoop in de fysieke winkels te ondersteunen en te vergroten, maar ook om de verkoop via de website toe te laten nemen. “Als een bezoeker van onze website niet tot daden overgaat is de kans groot dat we hem zijn kwijtgeraakt,” aldus Mike Traill, Head of Digital Carpetright in het persbericht. “Dit betekent concreet dat we de bezoekers online ervaringen moeten aanbieden die hem binden, via een onderzoek naar de producten die hem aanspreken of via de aanvraag van samples. Graham Cook, CEO Qubit: “Carpetright omarmt nieuwe wegen om de klant centraal te stellen en erkent de kracht van een website op maat.” Volgens Cooke blijkt uit onderzoek dat een dergelijke online optimalisatie voor een omzetgroei van 6 procent kan zorgen.

(Vloerenplein, 21-08-2017)

 
Nieuws Peitsman op InCoDa

Koninklijke-Peitsman-2016Koninklijke Peitsman wederom present in Gorinchem.Koninklijke Peitsman zal ook dit jaar weer deelnemen aan de beurs in Gorinchem die op 17, 18 en 19 september onder de naam Interieur Collectie Dagen (InCoDa) plaatsvindt. Op de ruime stand presenteert Peitsman een groot aantal noviteiten. Zo zullen er vernieuwingen te zien zijn in de collecties van Quick-Step laminaat, Livyn en Parquet, mFLOR en Beautifloor PVC. Peitsman wordt op de beurs ondersteund door Forbo (Flotex en Coral Click), Snickers, Modulyss, Forest, Dr. Schütz, Collomix, Leister, Küberit en Janser. Tevens zullen er op de stand diverse demonstraties plaatsvinden. In de Quick-Step collectie zijn nieuwe verbeteringen in het laminaat programma doorgevoerd. Zo zal de Eligna serie aangepast worden en komen er nieuwe decoren bij in de Impressive collectie. Quick-Step Livyn zal uitgebreid worden met een aantal prachtige tegeldecoren. Bij Quick-Step Parquet is de volledige collectie aangepast. “Hierdoor wordt het programma overzichtelijker en zal men flexibeler om kunnen gaan met de huidige schaarste van eiken,” aldus Peitsman in een persbericht. “mFLOR komt met een prachtige uitbreiding in de top serie Authentic planks en brengt verder zijn unieke serie Parva plus nog onder de aandacht.” In de Beautifloor PVC collectie wordt ruimte gemaakt voor een extra serie: Beautifloor Artiste. Deze serie van 6 nieuwe planken biedt extra lange en brede decoren zoals de laatste trends vragen. Tevens zijn de planken voorzien van ‘in register embossing’. De structuur volgt dus precies de tekening van de plank. Het belooft volgens Peitsman weer een leuke en interessante beurs te worden die men zeker niet mag missen. “Klanten die naar de beurs komen kunnen nog profiteren van aantrekkelijke beursacties.”

(Vloerenplein, 21-08-2017)

 
Shaw sluit twee laminaatfabrieken

Laminaat Port RoyalLaminaat ‘Port Royal’ van Shaw, met ‘made in America’-vaantjeShaw Industries staakt komende oktober de productie van laminaatvloeren in zijn fabrieken in Ringgold (Georgia) en Lexington (North Carolina). In de Amerikaanse vakpers verklaart de onderneming dat door verschuivingen in de vraag naar laminaatvloeren het inkopen van deze producten bij andere leveranciers beter geschikt is. In het segment van de harde vloeren steekt Shaw bovendien veel kapitaal, naar eigen zeggen honderden miljoenen dollars, in de productie van LVT en WPC. Beide zijn vloerensoorten die, in tegenstelling tot het min of meer stabiel blijvende laminaat, hoge groeicijfers kennen.

Shaw begon in 2002 met de productie van laminaat, als zodanig de eerste stap van de tapijtmaker op het terrein van de harde vloerbedekkingen. In 2016 nam Shaw USFloors over, koploper in WPC-producten en bekend van het merk COREtec.

(Vloerenplein, 18-08-2017)

 
Flets eerste halfjaar vloerentak Amorim

AntiqueFrozenPine Authentica‘Antique Frozen Pine’ uit de Authentica-lijn. (Opbouw Authentica, van onderaf: een geïntegreerde ondervloer van kurk, HDF met Corkloc, kurkagglomeraat, decoratief dessin en beschermende toplaag van 0,55 millimeter).De divisie ‘Floor & Wall Coverings’ binnen het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim heeft in het voorbije eerste halfjaar de gunstige ontwikkeling van de omzetten een slechts bescheiden vervolg kunnen geven. De vloerentak boekt 1,2 miljoen euro meer omzet (+1,9 procent), om uit te komen op 62,3 miljoen euro. Het eerste kwartaal bracht nog een omzetplus van 9,2 procent in de boeken, het tweede evenwel een minus van 4,8 procent.

De verkoop van Hydrocork blijft oplopen (+2,1 miljoen euro, +27,7 procent) en verwerft met een bedrag van inmiddels 9,7 miljoen euro een steeds groter aandeel in de omzet van de divisie. De groei van de verkoop van Authentica is aanzienlijk geweest (+2,5 miljoen euro), al kannibaliseert dit volgens Amorim wel in zekere mate de omzet van zwevend LVT. Geografisch gezien heeft Noord-Amerika omzet prijsgegeven, reden voor Amorim om de marktbenadering aldaar onder de loep te nemen. De verkopen in Rusland blijven op het niveau van het eerste semester van 2016 (2,2 miljoen euro).

De brutowinst EBITDA van de divisie zakt fors van 6,8 miljoen naar 4,3 miljoen euro (-37,2 procent). Dit vanwege hogere, ten dele op groei gerichte verkoop- en marketingkosten. Het concern zegt plannen te gaan ontwikkelen om de winstgevendheid van de divisie te verbeteren, onder meer op het vlak van efficiency en verkoopinspanningen. De EBITDA-marge lag een jaar geleden overigens nog op 11,1 procent en daalt in de eerste zes maanden van het lopende jaar naar 6,8 procent.

(Vloerenplein, 18-08-2017)

 
Ulster Carpets heeft wind in de zeilen

Ulster-Carpets-in-PortadownUlster Carpets in Portadown is opgericht in 1938De Noord-Ierse tapijtmaker Ulster Carpets heeft mede dankzij de Brexit en wat het bedrijf zelf noemt “vasthouden aan kwaliteit” zijn omzet met zeven procent kunnen ophogen in het tot en met maart lopende voorbije boekjaar. De in Portadown gevestigde fabrikant verkocht voor 68,4 miljoen pond aan (geweven) vloerbedekking en spreekt van een “excellent” boekjaar, ook qua resultaat en personeelsuitbreidingen.

In het voorbije boekjaar lijfde Ulster Carpets nog een tweetal Engelse bedrijven in, te weten Griffith Textile Machines voor 4,7 miljoen pond en het ook in onze contreien bekende Roger Oates Design (vlakgeweven vloerbedekking, traplopers) voor 2,2 miljoen pond. Het bedrijf kondigt voorts investeringsplannen aan en zegt alert te blijven op kansen om nog andere bedrijven over te nemen. Volgens topman Wilson heeft het Brexit-referendum op de korte termijn een positief gevolg gehad voor de gang van zaken vanwege de waardevermindering van het pond. De gevolgen van de Brexit-onderhandelingen op de langere termijn zijn ook voor hem nog niet helder.

(Vloerenplein, 16-08-2017)

 
Duitsland: lacunes in CE-normen dichten

bmub-logoDe Duitse overheid blijft druk in de weer met wat zij noemt het tegemoet treden van “de bekende lacunes en tekortkomingen” in de CE-markering van bouwproducten. Een recente stimulans is klaarblijkelijk een akkoord tussen het Duitse ministerie voor bouwzaken (BMUB) en de Europese Commissie. Hierin is bepaald dat Duitsland tijdelijk eisen aan het brandgedrag (smeuling bij blootstelling aan vuur) van bouwproducten kan opleggen, totdat deze zijn opgenomen in de Europese productnorm. Met de overeenkomst stopt ook de inbreukprocedure die de Europese Commissie had ingesteld tegen Duitsland.

“Met de regeling voor brandgedrag van bouwproducten hebben de deelstaten een gat gedicht in de bescherming ten aanzien van CE-gemarkeerde bouwproducten,” zo wil staatssecretaris Adler graag vastgesteld hebben. “Dit maakt de weg vrij om ook op andere terreinen het niveau van veiligheid in het bouwwerk en van tevens het milieu en de gezondheid op peil te houden. Ook al zijn we het geheel eens met de Europese Commissie dat de bescherming van burgers topprioriteit geniet, moet er ook met nadruk voor worden gezorgd dat de bestaande lacunes in de Europese normen worden gedicht.”

Het BMUB stelt dat de Duitse deelstaten op korte termijn in de reglementen van hun zogeheten ‘Technische Baubestimmungen’ aanwijzingen zullen opnemen over hoe het veronderstelde tekortschieten van de CE-markering door vrijwillige, aanvullende verklaringen met betrekking tot het bouwwerk tegemoet kan worden getreden. Tegelijkertijd kondigen de deelstaten een stappenplan aan, om de gaten in de standaardisering, samen met de Europese Commissie en de Europese normalisatie-instellingen, zo spoedig mogelijk te dichten. Het Europese Hof van Justitie bepaalde in 2014 dat Duitsland geen extra nationale eisen mocht opleggen aan bouwproducten die zijn voorzien van een Europees geharmoniseerde CE-norm.

(Vloerenplein, 16-08-2017)

 
INretail: tweede kwartaal +8,2 procent

inretail logoDe woonbranche sluit het tweede kwartaal af met een flinke plus van 8,2 procent, zo rapporteert INretail. Volgend op een plus van 4,5 procent in het eerste kwartaal, komt het voorbije halfjaar zo tot een positieve score van 6,8 procent. De branche, zo ziet ook INretail, profiteert van het grote aantal verhuisbewegingen en het hoge consumentenvertrouwen. Begin dit jaar voorspelde de brancheorganisatie overigens een omzetplus van 5 procent voor het lopende jaar als geheel.

Twee op de drie woonondernemers in de Woonwinkelmonitor van INretail realiseren in het tweede kwartaal een gelijke omzet of weten te plussen. De woningtextielzaken presteren met 13,9 procent het beste. Alle woonsegmenten doen het echter goed, ook de meubelzaken (7,3 procent), gemengde zaken (10,7 procent), slaapspeciaalzaken (3,5 procent) en keukenspeciaalzaken (8 procent). De locatie van de winkels brengt wel verschillen met zich zich mee. Woonondernemers die niet op een woonboulevard zijn gevestigd presteren in het tweede kwartaal beter dan collega’s die wel op de boulevard zitten.

In 2016 waren het nog de drie grote steden die in het eerste semester een sterke omzetstijging (12,5 procent) lieten zien. Maar in navolging van de steden trekt in de eerste helft van dit jaar nu ook in de regio’s de woningmarkt sterk aan. En hiermee de woonmarkt: de regio’s noord (11,3 procent), oost (9,8 procent) en zuid (8,5 procent) maken dan ook een inhaalslag. De drie grote steden boeken 1,5 procent meer omzet in het voorbije eerste halfjaar.

INretail maakt van de gelegenheid gebruik om alvast te wijzen op het ledenevent INretailLAB van maandag 20 november te Barneveld. Dan presenteert de brancheorganisatie in samenwerking met onderzoeksbureau Q&A zijn geactualiseerde visie op het toekomstige winkellandschap, getiteld ‘INretail 2030’. Deze is de opvolger van ‘Retailvisie 2020’, die de harde boodschap bracht dat we 20 tot 35 procent winkelmeters te veel hebben en aan de basis ligt van de Retailagenda.

(Vloerenplein, 14-08-2017)

 
Prima cijfers dhz, keukens en vloeren

In juni ligt de koopdaggecorrigeerde omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (te weten parket, laminaat en kurk) 9,1 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Het clustertje meubels en huishoudartikelen (inclusief woninginrichting algemeen assortiment en verlichting) weet de omzet 1,2 procent op te hogen in maand zes, zo meldt het CBS.

Omzet-detailhandel-juni

De omzet van alle winkels in de non-foodsector is met ruim 3 procent gegroeid. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) zijn bijna 4 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de zesde maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector aandikt. Winkels in consumentenelektronica verliezen daarentegen ruim 4 procent omzet vergeleken met een jaar eerder. Sinds februari van dit jaar is de omzet van de elektronicawinkels onafgebroken lager dan een jaar eerder.

De detailhandel als geheel heeft in juni 4,3 procent meer omgezet, bij een volumestijging van 3,7 procent. De online omzet ligt 19,5 procent hoger in de verslagmaand. De pure webwinkels, winkels met als hoofdactiviteit verkoop via internet, zetten bijna 16 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeit met ruim 24 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten hiermee het tweede kwartaal af met een plus van 7,3 procent. Op één na liggen al hun maandscores tussen de circa 9 en 11 procent, alleen mei valt uit de boot met een plusje van ‘slechts’ 4,3 procent. De winkels in meubels en huishoudartikelen boeken 3,1 procent vooruitgang in het tweede kwartaal.

(Vloerenplein, 14-08-2017)

 
Zzp’er profiteert van personeelstekort

Charles-VerhoefCharles Verhoef nuanceert: ‘Tarieven ongeveer op niveau van tien jaar geleden, nog ruim onder de 45 euro’.De uurtarieven van de zzp'ers in de bouw schieten omhoog, zo meldt de NOS vandaag op gezag van Aannemersfederatie AFNL. Er is weer zo veel werk, dat de bouwsector handen tekortschiet en zelfstandigen dus kansen zien om hun tarieven op te hogen. Het uurtarief is gemiddeld van 25 euro naar 45 euro gestegen sinds de financiële crisis. “Tijdens de crisis waren er zelfs tarieven van 15 euro per uur. Daar kan niemand van bestaan. Een uurtarief van 45 euro is echt op zijn plaats,” aldus Sharon Gesthuizen, voorheen Kamerlid namens de SP en nu voorzitter van AFNL-NOA, de aannemersfederatie Bouw & Infra en ondernemingsvereniging voor afbouwbedrijven in Nederland.

“Als je vindt dat een uurtarief van 45 euro op zijn plaats is, betaal het dan ook,” zo reageert voorzitter Charles Verhoef van belangenbehartiger Zelfstandigen Bouw op de uitlatingen van Sharon Gesthuizen namens haar koepelorganisatie bij de NOS. Hij is het met Gesthuizen eens dat een uurtarief van 45 euro voor zzp’ers in de bouw op zijn plaats is. “Als het haar ernst is, moet zij de AFNL-leden oproepen dit te betalen. Want de tarieven liggen daar nog ruim onder.” In de crisisjaren daalden de tarieven volgens Verhoef tot onder het bestaansminimum. “Sommige bedrijven – ook AFNL-leden - betaalden nog maar 15 euro per uur. Een tarief waarvan, zoals Gesthuizen erkent, niemand kan leven.” Nu betalen aannemers zzp’ers 35 tot 37,50 euro per uur volgens Verhoef. “Daarmee liggen de tarieven ongeveer op het niveau van tien jaar geleden toen de crisis losbarstte.”

Aannemers komen volgens de AFNL-NOA door de stijgende uurtarieven overigens niet in de problemen, wat er op zou kunnen duiden dat ze de hogere kosten kunnen doorberekenen. Zzp'ers in de bouw zien voorts weer ruimte voor (uitgestelde) investeringen, in onder meer gereedschappen.

(Vloerenplein, 11-08-2017)

 
Zwakke prestaties Armstrong Flooring

armstrong-pandDe zaken lopen bepaald niet naar wens bij Armstrong Flooring en de gewenste ‘ommekeer’ laat nog altijd op zich wachten. Ook het tweede kwartaal is, in de eigen bewoordingen, “teleurstellend” verlopen, met vooral een achterblijvende vraag naar parketvloeren en vinyl op rol voor de residentiële markt. Tevreden is het Amerikaanse concern met de prestaties van het LVT. De gerapporteerde omzetdaling zet ook de winstgevendheid onder druk. In het kader van een stroomlijning wordt de sluiting van twee van de acht parketfabrieken in de VS aangekondigd.

De nettowinst van het vloerenbedrijf (vorig jaar afgesplitst van de rendabele plafondtak en daarvoor nog actief in Europa) bedraagt 5,4 miljoen dollar in het voorbije kwartaal, een terugval van 22,1 procent vergeleken met de 7,0 miljoen van vorig jaar. De omzet daalt met 8,1 procent, van 323,7 miljoen naar 297,3 miljoen dollar.

De divisie elastische vloeren speelt 3,6 procent omzet kwijt, om uit te komen op 187,8 miljoen dollar en ziet de operationele winst met 6,3 procent krimpen, tot 12,5 miljoen dollar. Het concern klaagt over lagere verkoopvolumes en prijsdruk in vooral de categorie van het ‘klassieke’ vinyl, met name op de residentiële markt. Het LVT (zowel zelf gemaakt als elders ingekocht) boekt juist een vooruitgang qua omzet van in de dubbele cijfers, maar dat blijkt niet toereikend om de terugval elders glad te strijken. Voor de nabije toekomt verwacht Armstrong Flooring veel van de onlangs van Mannington overgenomen activiteiten met vinyl-compositie-tegels (VCT).

De divisie houten vloeren verliest zelfs 15,1 procent omzet in het voorbije kwartaal, tot een niveau van 109,5 miljoen dollar, bij een operationeel verlies van 2,6 miljoen dollar. Ook hier klaagt Armstrong over lagere volumes en prijsdruk. Na twee kwartalen verliest het bedrijf bij elkaar 14,1 procent omzet in zijn parketvloerentak en loopt het operationeel verlies op tot 7,2 miljoen dollar.

De tak van de elastische vloeren verliest dit jaar over twee kwartalen 2,9 procent omzet. Over het eerste halfjaar lopen beide divisies opgeteld nu 7,5 procent op de omzet van vorig jaar achter, van 608,1 miljoen naar 562,5 miljoen dollar. De operationele winst zakt van 11,9 miljoen tot nog slechts 0,3 miljoen dollar.

CEO Don Maier verwacht dat rest van het jaar ook ‘uitdagend’ blijft. Hij blijft scherp op de kosten letten en op het stroomlijnen van de productie. Zo worden in het vierde kwartaal in de VS twee fabrieken voor parketproducten gesloten, ten koste van ruim 300 banen. De ene maakt massief parket, de andere levert halffabrikaten voor meerlaags parket. De vervaardiging van massieve producten brengt Armstrong elders in de organisatie onder, meer van de halffabrikaten worden in vooral Azië ingekocht. Armstrong Flooring verwacht met beide sluitingen jaarlijks tussen de 8 en 10 miljoen dollar te besparen. Eerder dit jaar werden al 40 banen in het concern geschrapt.

(Vloerenplein, 09-08-2017)

 
Bredere collectie laminaat en PVC Cotap

sfeerbeeld-IngelstadSfeerbeeld IngelstadCotap kondigt een uitbreiding van zijn collecties Ambiant Laminaat en Ambiant PVC aan, met vernieuwingen die telkens aansluiten bij de huidige woontrends.

Binnen de collectie Ambiant Laminaat krijgt de geslaagde Ingelstad-serie versterking van een tweetal actuele kleuren, te weten natuur eiken en lichtgrijs eiken. De collectie kenmerkt zich door het extra brede formaat van 24,4 centimeter, de vierzijdige V-groef en de natuurgetrouwe structuur (EIR). De Massive-serie krijgt eveneens een update, met de vervanging van twee kleuren door evenzoveel eigentijdse. De Massive heeft dezelfde specificaties als de Ingelstad, behalve dat de kwaliteit is voorzien van een tweezijdige V-groef. Voor de laminaattegelcollectie Expression is ook een update voorzien, met de toevoeging van een viertal nieuwe tegels. Deze kennen een bij de huidige trends aansluitende uitstraling van beton, zorgend voor de populaire industriële look.

De PVC-collectie tot slot wordt uitgebreid met de Avanto-collectie: zes moderne kleuren conform de jongste trends in PVC-stroken. De kleuren zijn voorzien van een rustig decor, een toplaag van 0,55 millimeter en een natuurgetrouwe structuur (EIR).

(Vloerenplein, 09-08-2017)

 
Vorwerk scoort (ook) bij Duitse vakman

stein im brett awardUitdrukking ‘Stein im Brett’ betekent zoveel als ‘in een goed blaadje staan’.Het Duitse Vorwerk flooring heeft in eigen land een gouden ‘Stein im Brett Award’ gewonnen als beste fabrikant van het jaar in de productcategorie vloerbedekking. De jury van de onderscheiding, op poten gezet door bouwinformatieleverancier ibau, bestaat uit 2500 vaklieden uit geheel Duitsland in diverse disciplines. Zij werden in ruim twee dozijn productcategorieën gevraagd naar hun oordeel over aspecten als naamsbekendheid, kwaliteit, prijs, verwerkingsgemak en het aanbevelenswaardig zijn. Vorwerk flooring zegt op alle criteria te hebben gescoord, behalve op prijs. Het bedrijf, en dat geldt evenzeer voor zijn Nederlandse vertegenwoordiger Mommersteeg in Huizen, is vooral fier dat zijn vloeren met voorsprong aanbevelenswaardig worden geacht. Eind vorig jaar kreeg Vorwerk flooring trouwens ook al ‘goud’ toegekend van een beroepsgroep die zich juist aan het begin van de bouwactiviteiten bevindt, te weten een ‘Architects' Darling Award’ namens 1600 ondervraagde architecten en planners.

(Vloerenplein, 09-08-2017)

 
LVT-omzet met een derde gestegen in VS

usa-vlagElastische vloeren nemen een steeds groter deel van de Amerikaanse vloerbedekkingmarkt voor hun rekening. In geld gemeten ligt hun aandeel in 2016 al op 15 procent, tegenover 13,3 procent in 2015. De groeiende acceptatie van het LVT van de nieuwe generatie voor zowel thuisgebruik als in projecten is daarvoor verantwoordelijk, zo bericht het vakblad Floor Covering Weekly op basis van statistische gegevens van onderzoeksbureau Catalina. Binnen de categorie LVT boeken de nieuwe waterdichte WPC-producten (‘wood plastic composite’) de meeste vooruitgang, evenals de ‘rigid core’-producten en de overige hybride producten met vinyl als hoofdbestanddeel.

De fabrikantenomzet van LVT is vorig jaar in de VS naar schatting met 33 procent toegenomen, in dollars gerekend. Dankzij deze vooruitgang heeft LVT in 2016 al ruim de helft (50,8 procent) van de totale omzet in elastische vloeren in handen. In 2014 bedroeg dit aandeel nog maar 38,8 procent. In deze korte periode heeft LVT aandeel afgesnoept van vinyl op rol, vinyl-compositie-tegels (VCT) en overige elastische vloerensoorten, zoals kurk, rubber en linoleum. In geld gemeten pakt LVT eveneens een groter deel van de taart vanwege zijn oplopende gemiddelde verkoopprijzen, door telkens introducties van meer geavanceerde, innovatieve producten. Uit onderzoek blijkt voorts dat LVT marktaandeel weghaalt bij alle harde vloerensoorten, waaronder vinyl, keramische tegels en parket.

Binnenlandse fabrikanten hebben vorig jaar evenwel aandeel prijs moeten geven aan Aziatische fabrikanten. Leveringen van LVT vanuit Chinese fabrieken is toegenomen, aangezien de Amerikaanse producenten het afgelopen jaar niet aan de binnenlandse vraag konden voldoen, ondanks forse investeringen in extra productiecapaciteit in eigen land de afgelopen twee jaar. Het operationeel maken van de nieuwe productiecapaciteit is traag verlopen, zo rapporteert het vakblad, doordat de fabrikanten meer tijd dan voorzien nodig hebben gehad om ervaring op te doen met de nieuwe technologieën en productieprocessen.

De Amerikaanse vloerenmarkt als geheel is vorig jaar goed geweest voor circa 24,5 miljard dollar aan fabrikantenomzet, een plus van 4,4 procent vergeleken met een jaar eerder. Tapijt en karpetten zijn goed voor naar schatting 47,1 procent van de markt, ofwel 11,53 miljard dollar (-0,2 procent minder dan in 2015). Parketvloeren zijn goed voor 14,9 procent van het totaal, ofwel 3,64 miljard dollar (+5,9 procent), laminaat voor 3,9 procent van het totaal, ofwel 956 miljoen dollar (+0,6 procent) en LVT voor 7,6 procent van het totaal, ofwel 1,87 miljard dollar (+33 procent). Keramische tegels en steen zijn afgelopen jaar samen goed voor 19 procent van de totale vloerenmarkt van de VS.

(Vloerenplein, 07-08-2017)

 
Britse bouwbedrijven betreuren Brexit

britsevlagDe Federation of Master Builders (FMB), de grootste Britse brancheorganisatie voor bouwbedrijven in het MKB, luidt de noodklok over de uit de pan rijzende kosten voor grondstoffen, volgend op het Brexit-referendum van juni vorig jaar. Eerst en vooral timmerhout is fors in prijs gestegen.

Onderzoek van de FMB wijst uit dat een derde van de kleine bouwbedrijven ondervindt dat de sterk stijgende prijzen voor grondstoffen hun marges vernauwen en bijna een kwart voelt zich al gedwongen om deze prijsverhogingen door te geven aan de consument. Eén op de tien bouwbedrijven geeft zelfs aan feitelijk verlies te boeken op projecten vanwege de prijsstijgingen, dit met name als na het aannemen van de klus de inkoopkosten tussentijds worden verhoogd. Daar komt dan nog eens bij dat de loonkosten voor de bouwbedrijven oplopen vanwege het langdurige tekort aan vakmensen in de bouw, ook in Engeland.

De kleine bouwbedrijven melden een hele reeks van prijsstijgingen van grondstoffen volgend op de waardevermindering van het Britse pond na het EU-referendum in de vorige zomer. Timmerhout staat bovenaan de rij met duurder wordende producten, gevolgd door onder meer isolatieproducten, bakstenen, ramen, gipsplaten, enzovoorts. Zorgelijk is ook dat niet minder dan 85 procent van de ondervraagde bouwbedrijven er rekening mee houdt dat de oplopende prijzen voor grondstoffen consumenten in de armen van beunhazen en cowboys drijft, om zo te besparen op de kosten van hun bouwprojecten.

“Stijgende grondstofprijzen zijn niet slechts een probleem voor de bouwers - ze vormen ook een probleem voor de huiseigenaar, nu bijna een kwart van de bouwbedrijven aangeeft dat ze prijsstijgingen moeten doorberekenen aan hun klanten,” aldus commentaar van de FMB. “Dit betekent dat bouwprojecten nu aanzienlijk duurder zijn dan vorig jaar om deze tijd. Met stagnerende lonen en prijsinflatie in de economie als geheel, voelen consumenten zich krap bij kas zitten en dat kan betekenen dat ze besluiten om die renovatie of uitbouw dan maar niet uit te besteden.”

(Vloerenplein, 04-08-2017)

 
Barometer woonbranche stabiel positief

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is de voorbije maand een fractie gestegen. Hij sluit de maand juli driekwart punt hoger af op een stand van 16,0. De stijging wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door positieve cijfers van de weekomzetmutaties van de woondetailhandel. Ook is het consumentenvertrouwen toegenomen. Het producentenvertrouwen en de cijfers voor de woningmarkt kwamen iets lager uit dan in de voorgaande maand.

baro17-07‘Woonbranche economische barometer’ handhaaft indicatie van groei (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten loopt in juli met bijna vijf punten op en belandt op een stand van 11,0. Van de woondetaillisten noteert 42 procent een toename van de weekomzet, tegenover 32 procent een daling. Bij de rest van de ondernemers, ruim een kwart, blijft het omzetniveau onveranderd.

Volgens hier meegewogen gegevens van het CBS is het producentenvertrouwen licht gedaald (van 7,2 in juni naar 6,6 in juli) en de stemming onder consumenten juist iets verbeterd (van 23 naar 25). De deelindicator van de koopbereidheid komt uit op 11, tegen 10 in juni. Consumenten zijn een fractie positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen.

In de verslagmaand juni ten slotte registreert het Kadaster 21.686 verkochte woningen, een stijging van 21,4 procent ten opzichte van een jaar eerder en van 8,5 procent vergeleken met de voorafgaande maand.

(Vloerenplein, 02-08-2017)

 
Uitbreiding tapijtcollectie Cotap
econyl processEconyl, zoals toegepast in de Minnesota, brengt afvalmateriaal terug in het productieproces en vermindert zo de wereldwijde hoeveelheid ervan (bron: econyl.com).
SeattleSfeerbeeld Seattle.

De nieuwe collectie Ambiant Tapijt van Cotap wordt uitgebreid met nogmaals drie kwaliteiten, naast het trio dat onlangs werd geïntroduceerd.

De bestaande kwaliteit Minnesota is vernieuwd met moderne, tijdloze kleuren. Deze projectgeschikte kwaliteit, die zich al bewezen heeft in de markt, is gemaakt van Econyl-garen en polyamide SDN-garen (Solution Dyed Nylon). De Minnesota beschikt tevens over een Indoor Air Comfort-certificaat, waardoor hij voldoet aan de richtlijnen voor een lage VOC-uitstoot.

De Seattle is nieuw in de collectie. De groothandel spreekt van een rijke kwaliteit, die is gemaakt van polyamide garens, met een mooie pinpoint en geschikt voor projectmatig gebruik. Naar keuze biedt de kwaliteit opvallende kleuren of een juist natuurlijke uitstraling.

De Oklahoma tot slot is vernieuwd met diverse bruin- en grijstinten. De negen eigentijdse kleuren zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd en zorgen voor een frisse uitstraling van deze stijlvolle kwaliteit. De Oklahoma is bovendien zeer praktisch. Het materiaal is gemaakt van honderd procent polyamide: sterk, slijtvast, met een groot herstellend vermogen en gemakkelijk te reinigen.

(Vloerenplein, 02-08-2017)

 
Nieuws Fetim Group op InCoDa

pietboon-717Piet Boon Flooring by Solidfloor (foto: Fetim)Fetim Group presenteert op de komende Interieur Collectie Dagen (InCoDa) in Gorinchem onder meer zijn welbekende Nederlandse vloerenmerk Solidfloor en het nieuwe maatwerkprogramma voor raamdecoratie Liedeco.

Van Solidfloor worden de nieuwste vloeren in de collectie voorgesteld, het maatwerkprogramma Create your Floor en de designers-collectie in samenwerking met Studio Piet Boon. Producten, zo belooft de exposant, die uitstekend aansluiten bij de vraag van de eindgebruiker en de parketspeciaalzaak. Verder komt de exclusieve stroken- en tegelcollectie RCB-kunststofvloeren van Finesse aan bod. Fetim spreekt van een extreem stabiele en waterbestendige vloer waarvan geen zestig planken gelijk zijn. Ten slotte wordt in Gorinchem de vernieuwde laminaatcollectie van Cleanfloor aan het vakpubliek getoond.

Liedeco is Fetim’s nieuwe maatwerkprogramma voor raamdecoratie en wordt door de exposant aangeprezen als actueel, uitgebreid, kwalitatief hoogwaardig en alles bij elkaar onderscheidend. De beurs vindt plaats van 17 t/m 19 september a.s. in de Evenementenhal Gorinchem. Fetim bemant stand 146.

InCoDa-logoOp www.interieurcollectiedagen.nl zijn overigens de zeer recentelijk opgemaakte plattegrond van het evenement en de voorlopige, inmiddels bijna honderd namen tellende deelnemerslijst te bekijken.

(Vloerenplein, 31-07-2017)

 
Mohawk stapelt record op record

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey S. Lorberbaum: ‘Recordresultaten voor Mohawk in tweede kwartaal’.Het Amerikaanse vloerenconglomeraat Mohawk Industries heeft ook voor het voorbije tweede kwartaal alleen maar recordcijfers in de aanbieding. “In deze periode heeft Mohawk recordresultaten geboekt, de hoogste omzet gegenereerd, het hoogste aangepaste bedrijfsresultaat en de hoogste aangepaste winst per aandeel in de geschiedenis van het bedrijf,” aldus CEO Lorberbaum. In het kwartaal bereikte de groep een nettowinst van 261 miljoen dollar op een netto-omzet van 2,5 miljard dollar. De omzet lag 6 procent boven het niveau van vorig jaar, toen 2,3 miljard dollar, en organisch zelfs 8 procent erboven. Het segment ‘Global Ceramic’ deed het het beste en bracht 9 procent meer verkopen in de boeken.

De omzet van het segment ‘Flooring Rest of the World’ rapporteerde 2 procent meer omzet, van bijna 500 miljoen tot ruim 510 miljoen dollar, ofwel 436 miljoen euro. Organisch, tegen een zelfde aantal werkdagen en koersverhoudingen, bedroeg de groei zelfs 8,5 procent. Het aangepaste bedrijfsresultaat zakte evenwel met 12 procent, van ruim 100 miljoen naar ruim 88 miljoen dollar. Het segment werd geraakt door hogere kosten voor grondstoffen en wisselkoersverschillen, een effect dat Mohawk bezig is glad te strijken door prijsverhogingen door te voeren, en ook door minder inkomsten uit octrooien. Het bedrijf zegt te verwachten dat de meeste prijsverhogingen in het vierde kwartaal in hun geheel zullen zijn doorgevoerd, waarmee de hogere kosten dan worden opgevangen.

Verder rapporteert het concern dat zijn LVT-omzet in ‘Flooring Rest of the World’ aanzienlijk is gegroeid, al komen de grenzen van de bestaande capaciteit naar eigen zeggen in zicht. De nieuwe LVT-productielijn in België (in Avelgem, red.) zal zowel rigide als flexibele producten maken en in het vierde kwartaal gaan draaien.

Mohawk meldt voorts een forse groei in Europa van zijn premium laminaatcollecties en maakt een begin met de installatie van een nieuwe laminaatperslijn om de activiteiten uit te breiden en de productmix te verbeteren met items met toegevoegde waarde. De bouw van de nieuwe tapijttegelfabriek (in Moeskroen, red.) is aan de gang en Mohawk denkt in het vierde kwartaal op beperkte schaal van start te kunnen gaan.

(Vloerenplein, 28-07-2017)

 
Goed eerste halfjaar Forbo Flooring

Allura-LVT-logoToepassing van Forbo Allura LVTDe divisie Flooring Systems van Forbo heeft in het voorbije eerste halfjaar een netto-omzet van 415,9 miljoen Zwitserse franken geboekt, omgerekend 373 miljoen euro. In de munten van de afzetlanden betekent dat een degelijke groei van 3,6 procent, in Zwitserse franken een toename van 1,7 procent. Vrijwel alle markten in Europa rapporteren een bescheiden tot bovengemiddelde groei, met name de voor de groep belangrijke markten van Frankrijk en Nederland. Noord-Amerika brengt een klein beetje meer groei in de boeken, Azië/Pacific juist iets minder.

Na een aantal moeilijke jaren gedurende de neergang van de economie, zo vervolgt het concern, tekent de activiteit met lijmen en bouwtechnische producten (Eurocol, red.) voor een krachtig herstel en rapporteert een in het algemeen “zeer bevredigende” omzetgroei. De onlangs voltooide productiefaciliteit voor hoogwaardige homogene vinylvloeren (in Coevorden, red.) kwam aan het eind van 2016 op stoom en de overeenkomstige collecties - samen met andere productinnovaties - werden aan het begin van 2017 gelanceerd.

Ondanks negatieve valuta-effecten en hogere grondstofprijzen, is de operationele winst (EBIT) van de divisie vóór eenmalige kosten gestegen met 4,0 procent tot 52,3 miljoen CHF, ofwel 46,9 miljoen euro. De EBIT-marge exclusief eenmalige kosten klimt van 12,3 procent vorig jaar tot 12,6 procent nu .Rekening houdend met de eenmalige kosten, bedraagt de operationele winst (EBIT) -32,7 miljoen CHF, ofwel -29,3 miljoen euro. (De eenmalige kosten van 85 miljoen CHF betreffen een voorziening voor een kartelrechtelijke aangelegenheid in Frankrijk waar meerdere vloerenaanbieders vanaf begin jaren 90 bij waren betrokken).

Forbo's prognose voor het gehele jaar 2017 blijft onveranderd. Het concern noemt de zakelijke omgeving aanhoudend uitdagend vanwege de toestand op de valutamarkten (met het zwakke Britse pond als grootste boosdoener) en vanwege de blijvende beweeglijkheid op de afzonderlijke markten. Het concern blijft niettemin rekening houden met een lichte stijging van de netto-omzet. De groep als geheel kwam in de eerste zes maanden tot een netto-omzet van 606,3 miljoen CHF, een plus van 4,1 procent in plaatselijke valuta.

(Vloerenplein, 28-07-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster
13146
PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo