forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Terugblik mFLOR op Domotex 2018

mFLOR-Authentic-PlankToepassing van mFLOR Authentic Plank, designs Verde en Mocha.Voor het eerst in lange tijd stond mFLOR niet in de hallen van Domotex zelf. Wel was het bedrijf aanwezig met een presentatieruimte in het naastgelegen Radisson Blu Hotel, met de bedoeling om al zijn noviteiten te tonen aan de bestaande internationale relaties. “Uiteraard waren alle relaties gericht uitgenodigd, waardoor iedereen de weg naar mFLOR in het Radisson Blu Hotel prima wist te vinden,” zo kijkt Peter Kuipers met tevredenheid terug.

Tot de noviteiten die mFLOR liet zien, behoren de vier nieuwe kleuren Authentic Plank, die aan dit nog altijd populaire design worden toegevoegd (Dolche, Ferne, Glenn en Sartor). Voorts de nieuwe collectie Authentic Lake. Dit betreft een volledig nieuw ‘In Register’ design op het riante formaat van 150 bij 22,86 centimeter, verkrijgbaar in zes natuurlijke kleuren. Nieuw is eveneens de collectie Solcora by mFLOR. Deze rigid board/SPC-collectie bestaat uit een viertal series, die in Nederland exclusief gevoerd zullen worden door de firma Peitsman. “Al deze producten zijn binnenkort leverbaar en worden dan uiteraard ook gepresenteerd aan alle Nederlandse dealers,” aldus Kuipers.

Ook werden twee nieuwe kleuren getoond als toevoeging bij de collectie Parva Plus, die volgens de leverancier uit Twello zeer gewild is vanwege het toenemend aantal toepassingen van visgraat. Dit betrof een echte ‘sneak preview’, aangezien beide kleuren net zijn ontwikkeld en pas leverbaar zijn vanaf komende zomer. “Al deze noviteiten mochten rekenen op zeer positieve reacties van alle internationale partners van mFLOR. Daarmee was ‘Domotex’ voor mFLOR geslaagd en vormde dit een mooie start van het veelbelovende nieuwe jaar,” zo sluit Kuipers af.

(Vloerenplein, 22-01-2018)

 
Kwaliteitslabel geluid vloerproducten

label-sterren-NTALabel geeft als voorbeeld drie sterren bij betonvloer in combinatie met bepaalde dikte kliklaminaat.Leveranciers van (onder)vloerproducten hebben in Nederland een kwaliteitslabel vastgesteld, zo meldt norminstituut NEN vandaag. Het aantal sterren geeft aan hoe goed de geluidreductie voor contactgeluid van een vloerafwerking is. Die is vastgelegd in een Nederlandse Technische Afspraak (NTA). NEN heeft deze NTA 5098 gepubliceerd.

Geluid door lopen van bovenburen is de meest voorkomende hinder in meergezinswoningen. Om de kans op hinder te verminderen staat in een huurcontract of splitsingsakte, of in een reglement van een Vereniging van Eigenaars, vaak een clausule hierover. In de praktijk gaat hier veel fout, zo legt NEN uit. Oorzaak zijn onder andere de onduidelijke gegevens op de producten. Dit wordt nu opgelost door een simpel systeem met sterren. NTA 5098 ‘Geluidlabeling van producten voor vloerafwerking’ bevat tekst voor in het huurcontract of reglement.

Een product met vijf sterren isoleert het best, een product met één ster isoleert nauwelijks. Bij de sterren staat vermeld voor welke combinatie dit geldt. De isolatie is immers afhankelijk van de combinatie van de topvloer en het type ondervloer. De afspraak is gemaakt met een groot aantal fabrikanten van vloerbedekking en ondervloeren. Ook andere deskundigen, zoals de Nederlandse Stichting Geluidshinder hebben eraan meegewerkt. Een beheercommissie zorgt voor de afhandeling van vragen en klachten. Tweeënhalf jaar geleden (zie nieuws ‘Sterrensysteem voor contactgeluid’ van 15-07-2015) werd de komst van het betreffende kwaliteitslabel aangekondigd.

(Vloerenplein, 22-01-2018)

 
Low & Bonar lanceert Colback Gold

low-bonar-logo tarkettLow & Bonar heeft het duurzame product Colback Gold ontwikkeld. De nieuwe commerciële tapijttegel levert naar eigen zeggen dezelfde eigenschappen als het Colback Proflooring-product van deze aanbieder van ‘high performance’ materialen, waardoor fabrikanten tapijten kunnen produceren die voldoen aan de strengste Cradle-to-Cradle-eisen. Het nieuw gelanceerde product is het resultaat van twee jaar technische samenwerking met langetermijnpartner Tarkett in de productie- en onderzoeksvestiging van Low & Bonar in Arnhem.

“De uitdaging van Tarkett in dit project was om de samenstelling van de bestanddelen van de primaire backing te verbeteren, wat de materiële gezondheid van onze tapijttegels verbetert,” aldus Ludwig Cammaert, hoofd vormgeving en technische ontwikkeling voor tapijt bij Tarkett. “Onze samenwerking met Low & Bonar betekende dat we snel en efficiënt konden werken van productontwikkeling tot productie, in de zekerheid dat Colback Gold zou voldoen aan de certificeringseisen van Cradle-to-Cradle. We kunnen nu klanten op velerlei van onze eindmarkten bijstaan in het leveren van meer duurzame interieurs, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.”

(Vloerenplein, 22-01-2018)

 
Talmende Britse koper tergt Carpetright

Wilf Walsh Carpetright-logoCarpetright-CEO Wilf Walsh: ‘Aanzienlijke verslechtering in Groot-Brittannië na Kerstmis’.Tegenvallend nieuws voor de exporteurs onder de vloerenfabrikanten uit de Lage Landen. Dik een maand na de vorige, stuurt de Britse vloerenketen Carpetright vandaag een nieuwe winstwaarschuwing rond. "Ondanks een positieve start van ons derde kwartaal, hebben we een aanzienlijke verslechtering van de handel in Groot-Brittannië gezien gedurende de belangrijke handelsperiode na Kerstmis. Terwijl de gemiddelde transactiewaarde ten opzichte van het vorige jaar is opgelopen, is het aantal klanttransacties sinds Kerstmis scherp afgenomen, wat volgens ons een aanwijzing is voor een verminderd consumentenvertrouwen,” aldus CEO Wilf Walsh.

In de elf weken tot en met vorige week verloor de groep ‘like for like’ 3,6 procent omzet op zijn thuismarkt, met voor het vloerenassortiment (naast de bedden) een min van 1,4 procent. Kwalijker is een terugloop van 7,1 procent in het kernsegment van de vloeren sinds Kerstmis. De gang van zaken in de voor de keten belangrijke periode na de kerst is naar eigen zeggen flink achtergebleven bij de verwachtingen. De forse verslechtering van de handel in eigen land zal volgens Carpetright stevig van invloed zijn op de winstgevendheid en op de vooruitzichten voor het tot eind april lopende boekjaar als geheel. De onderneming houdt nu rekening met een winst van tussen 2 en 6 miljoen pond, waar vorig boekjaar ruim 14 miljoen werd bereikt (en meer dan 18 miljoen nog een jaar verder terug).

Hoewel de gang van zaken in de rest van Europa (Nederland, België en Ierland) evenzo volatiel bleek, kon daar ‘like for like’ toch een behoorlijke omzetstijging van 4,3 procent in euro’s worden genoteerd. Beleggers waren trouwens bepaald niet te spreken over de boodschap van de vloerenverkoper. Het aandeel Carpetright kukelde vanochtend tientallen procenten naar beneden op de beurs in Londen.

(Vloerenplein, 19-01-2018)

 
Aspecta One Ornamental gelanceerd

Aspecta heeft op de voorbije Domotex in Hannover zijn nieuwe collectie Aspecta One Ornamental gepresenteerd. Deze toevoeging aan het productassortiment van de bestaande Aspecta One (LVT-dryback) doet zijn naam alle eer aan: hij omvat drie smaakvolle overdrukdesigns in een sierlijk ontwerp, met verfijnde patronen en speels gebruik van silhouetten, die door het ontwerpteam werden samengevoegd met een keuze uit fraaie hout- en steendecors uit de oorspronkelijke collectie.

Damask-Washed-Wood-Midnight-BlackDamask ‘Washed Wood Midnight Black’. Damask-Midtown-GramercyDamask ‘Midtown Gramercy’.
Malta-Shipwright-Monarch-PlumMalta ‘Shipwright Monarch Plum’. Masquerade-Midtown-Prism-PlumMasquerade ‘Midtown Prism Plum’. (foto’s: Aspecta)

De overdrukdesigns dragen de namen Malta, Damask en Masquerade. De beschikbare looks verwijzen naar aloude materialen en motieven. De vervaagde en verweerde tekeningen doen soms denken aan oosterse vloerkleden (Damask) of schilderingen op antieke tegels of oud hout. Malta heeft stellig Moorse inspiratiebronnen. Masquerade valt juist op door grote, medaillon-achtige patronen.

(Vloerenplein, 19-01-2018)

 
Domotex: spreiding beter, bezoek gelijk
Bezoekers-banenBezoekers banen zich een weg naar de ingang. (Foto: Deutsche Messe)
Presentatie-van-Par-KyPresentatie van Par-ky.
Veel-aanloop-bij-AspectaVeel aanloop bij Aspecta.
Presentatie-opPresentatie op Unique Youniverse. (Foto: Deutsche Messe)

Nu de vermoeidheid weer enigszins uit de benen is, is het tijd voor een korte nabeschouwing van de vloerenvakbeurs Domotex. Wellicht nog iets te vroeg om te bepalen of editie 2018 wel of niet een succes was. Duidelijk is al wel de opmerkelijke reeks bezoekcijfers die de beursorganisatie op tafel weet te leggen in de jaren dat het concurrerende evenement, de biënnale BAU te München, niet wordt gehouden. Dit jaar passeerden, zoals in het beursverslag van eergisteren aangegeven, 45.000 bezoekers de poortjes in Hannover. In 2016 waren dit er eveneens 45.000, en wederom 45.000 in 2014 - vergelijkbare jaren aangezien ook toen geen BAU plaatsvond. Afgaande op deze aantallen kan men in ieder geval concluderen dat Domotex wat betreft bezoek een stabiele beurs is. Evenzo kan men stellen dat de verschuiving van zaterdag tot en met dinsdag naar een evenement van vrijdag tot en met maandag niet voor méér aanloop zorgt.

“Normaal lopen we op deze beurs blindelings op de Nederlanders af, maar nu was het soms echt zoeken,” aldus Mano Demmers (MVVM). “Ik hoorde van een aantal leveranciers dat ze niet blij waren dat de herkenning weg was. Zelf maakte ik de fout, en ik was niet de enige zo heb ik begrepen, om mijn auto op de verkeerde parkeerplaats weg te zetten. Ach, het is allemaal even wennen. Ik vond op de beurs de stand van Aspecta een prachtige eyecatcher en ook Chapel had weer een herkenbare, mooie presentatie neergezet. Wat betreft publiek zag ik hetzelfde volk als altijd. Overal was men wel bezig, en dat was goed om te zien.”

Paul van Kassel van Rinos had zich wat meer voorgesteld van het maandagbezoek. “Het viel wat tegen. ‘s Ochtends was er nog wel wat bezoek, maar zeker na 15.00 uur was het voorbij. Vergelijkbaar met de dinsdag van voorgaande jaren en ik merkte dit ook in andere hallen op. Hal 13 daarentegen scheen wel op de maandag op redelijk wat belangstelling te kunnen rekenen. In totaliteit hebben wij hetzelfde publiek getrokken als voorgaand jaar.”

Paul-van-Kassel-2017-bPaul van Kassel van Rinos had zich wat meer voorgesteld van het maandagbezoek. “Het viel wat tegen.”Bij Aspecta was er op de maandag nog volop bedrijvigheid, zo vertelt Angelique van Schilt. “Ik heb begrepen van onze vertegenwoordigers dat maandag best druk was. We kregen heel veel positieve reacties op onze stand en producten.” Ook bij Forbo Eurocol is men tevreden. “Onze nieuwe productgroep is met veel belangstelling en waardering ontvangen. Maandag was het rustiger, maar evengoed een goede dag,” aldus André Verhijde, marketing manager Forbo Eurocol.

Afgaande op de reacties lijkt zaterdag de beste dag te zijn geweest, gevolgd door de vrijdag, zondag en de maandag. Verder was het beursbezoek beter over de dagen verdeeld dan bij voorgaande edities het geval was. Een betere verdeling over de dagen is positief nieuws voor de exposanten, doordat ze op deze wijze meer tijd hebben voor het klantbezoek. In dat kader kan men de nieuwe opzet zeker geslaagd noemen.
Volgend jaar wordt Domotex dus weer gelijktijdig gehouden met de BAU te München. En voor degenen die daar interesse in hebben: we voorspellen een bezoekcijfer van totaal 40.000. Eenzelfde aantal als in 2017 en in 2015. Domotex 2019 wordt gehouden van vrijdag 11 tot en met maandag 14 januari.

(Vloerenplein, 17-01-2018)

 

 
Marmoleum gaat klimaatverandering tegen

Ook-nieuwe-Marmoleum-SolidOok nieuwe Marmoleum Solid is CO2-negatief.Forbo Flooring heeft op het gebied van duurzaamheid weer een nieuwe stap gezet en claimt al doende een wereldprimeur. Marmoleum-vloeren worden vanaf nu CO2-neutraal+ geproduceerd, ofwel CO2-negatief. Dit houdt in dat Marmoleum geen bijdrage aan klimaatverandering levert. Sterker nog: deze zelfs tegengaat aangezien in de levenscyclus van de vloer (van grondstof tot de eindfase van re- en upcycling) meer CO2 wordt opgeslagen dan nodig is geweest om hem te maken.

Forbo is het eerste bedrijf dat een CO2-neutrale linoleumvloer+ produceert. In hoofdzaak komt dit doordat de basis van de vloer voldoet aan de criteria van goed, gezond en duurzaam: hij wordt immers gemaakt van hernieuwbare natuurlijke grondstoffen. Daarnaast heeft Forbo het gebruik van fossiele brandstoffen voor de productie fors teruggeschroefd en zijn omgang met toeleveranciers aanzienlijk verduurzaamd.

Marmoleum, zo wil de fabrikant voor alle duidelijkheid vastgesteld hebben, draagt dus bij aan een betere wereld voor huidige en toekomstige generaties. Forbo refereert in dit verband aan zijn motto's 'Creating a better environment' en 'Committed to the health of one’.

(Vloerenplein, 17-01-2018)

 
Laminaatmarkt per saldo stabiel in 2017

De in de EPLF verenigde fabrikanten hebben in 2017 wereldwijd evenveel in Europa vervaardigde laminaatvloeren afgezet als een jaar eerder, welgeteld 477 miljoen vierkante meters. In West-Europa is opnieuw sprake van een kleine krimp, hoewel de EPLF in Nederland een bescheiden plusje weet te scoren. Buurland Duitsland geeft flink wat volume prijs aan concurrerende vloerbedekkingen als LVT.

eplf salesstatistics2017-vpEPLF-afzetcijfers wereldwijd van 2007 t/m 2017 (bron: EPLF).

In West-Europa (met inbegrip van Turkije) komt de totale afzet uit op 243 miljoen m2, een afname van 2,9 procent ten opzichte van de 250 miljoen m2 uit 2016. De veruit grootste afzonderlijke markt in onze streken, Duitsland, moet evenwel 10 procent inleveren, van 63 naar 57 miljoen m2, vanwege de volgens EPLF aanhoudende substitutie van laminaat door thermoplastische vloerbedekkingen. Frankrijk boekt slechts geringe progressie, van 37,4 naar 37,6 miljoen m2, terwijl Groot-Brittannië opnieuw aardig wat meer afneemt van de EPLF, te weten 2,5 procent, van 33 naar 33,8 miljoen m2. Turkije noteert ook in 2017 weer een negatieve score, ditmaal van 9,2 procent, van 27,5 naar 24,9 miljoen m2.

Nederland handhaaft zich met een verkoopvolume van 19,7 miljoen m2 (2016: 19,3 miljoen m2) op de vijfde plaats in West-Europa. Spanje blijft de in omvang zesde markt en stabiliseert op 17 miljoen m2. België komt uit op een verkoopvolume van 9 miljoen m2 (2016: 10 miljoen m2).

Hoewel in Oost-Europa de plus in 2017 iets beperkter uitvalt dan in het voorgaande jaar, blijft deze regio niettemin een belangrijke groeimarkt voor de producenten van de EPLF. Met 128 miljoen m² (2016: 126 miljoen m²) wordt hier een stijging van 1,9 procent gerealiseerd. Noord-Amerika blijft een snelgroeiende verkoopregio voor in Europa gemaakte laminaatvloeren. In 2017 wordt een volume van 49 miljoen m² (2016: 47 miljoen m²) verkocht, circa 4,7 procent meer. De VS dikt zelfs 8,1 procent aan, van 29 naar 32 miljoen m2.

De relatief grootste vooruitgang wordt afgelopen jaar opnieuw geboekt in de regio Azië-Pacific. De EPLF-fabrikanten behalen daar een totale afzet van ruim 29 miljoen m² (2016: 27 miljoen m²), een stijging van bij benadering 8,7 procent. Markten in opkomst zijn opnieuw China en nieuwkomer Kazachstan. De Latijns-Amerikaanse regio handhaaft zijn opgaande lijn in de EPLF-verkoopstatistieken. In 2017 wordt hier een groei van 3,7 procent opgetekend, van 17 naar 17,7 miljoen m2.

(Vloerenplein, 17-01-2018)

 
Drukke Domotex verfrissend verwarrend

Vandaag, maandag, is de nieuwe slotdag van de internationale vloerenvakbeurs Domotex in Hannover. Behalve een start voortaan op de vrijdag, is ook de hallenindeling op de schop gegaan. Veel bezoekers moesten zichtbaar wennen aan de nieuwe opzet, die hier en daar voor wat verwarring zorgde. Resulterend in vragen naar welke de meest geschikte ingang is, waar de parking zich bevindt of waar dit jaar de relaties staan. Hoe dan ook, alles went en de meeste aanwezigen konden - ondanks de vele af te leggen meters - de gewijzigde opzet wel waarderen. Iets nieuws is immers wel zo verfrissend. “It shakes things up, and that’s always good,” zo hoorden we een Noord-Amerikaan roepen. Aan het eind van deze middag kon de beursorganisatie meedelen dat 45000 vakbezoekers de poortjes waren gepasseerd, verspreid over vier dagen.

Trendhal-9-van-bovenafTrendhal 9 van bovenaf gezien.“De nieuwe indeling van de segmenten blijkt vrij goed te werken,” zo stelt Alexander Wurst van organisator Deutsche Messe met tevredenheid vast. “De vrijdag was goed, de zaterdag nog beter. Belangrijk wordt de vraag wat de maandag gaat brengen. Sowieso gaan we het verloop van de huidige editie nog uitgebreid evalueren, met inbegrip van de vrijdagopening.” Afgaande op de volle parkings vanochtend, is het vooruitzicht op een geslaagde maandag trouwens zeker aanwezig.

Op de stand van Estillon zegt Richard Bosveld erg benieuwd te zijn wat de evaluatie van de beurs gaat opleveren. “Voorop voor mij staat echter dat je altijd het positieve moet inzien van nieuwe initiatieven. De maandag als slotdag wordt een belangrijke graadmeter om het succes vast te stellen. Is het bezoek goed of gaat het als een nachtkaars uit? En wat betekent een drukke maandag voor de andere beursdagen?”

Condor-Group-is-immerCondor Group is immer prominent aanwezig. Drukte-bij-ModulyssDrukte bij Modulyss.
Stand-Balta-carpetsStand Balta Carpets. Multiterrazzo-als-nieuwigheidMultiterrazzo als nieuwigheid op stand Eurocol.

Unifloor stond in hal 13 met een mooie grote stand. “We staan in een andere hal dan gebruikelijk. Met ten dele een nieuw publiek. We maken dus een nieuw begin hier, kun je zeggen. Echt leuk om mee te maken,” aldus een enthousiaste Frank Bossers. “Onze nieuwe stand is ook positief ontvangen. Die laat de getoonde producten écht spreken. We zijn verder content met het bezoek. De Nederlandse groothandels zijn allemaal al langs gekomen en met de retailers zit de vaart er goed in.”

Quick-Step-is-nietQuick-Step is niet over het hoofd te zien. Brink--Campman-koosBrink & Campman koos ook voor hal 9.

In hal 9 werd het leidende thema ‘Unique Youniverse’ centraal gesteld. Of dat nu echt een denderend succes is geworden, valt nog te bezien. Opvallend waren zonder meer wel de talrijke mooie stands daar. Ten behoeve van een doelgroep als architecten werd een mengvorm van het aanbod gepresenteerd, waardoor bijvoorbeeld Brink & Campman in dezelfde ruimte stond als Amorim of Fetim.

Fetim had dus onderdak gevonden in deze ‘trendhal’ met het nummer 9. “Daar zijn wij erg blij mee. Onze hoge stand komt goed tot z’n recht in zo’n hal met een hoog plafond,” zo laat Marc Brunnekreeft weten. “Het publiek is ook anders, de nadruk ligt meer op design en innovatie, je ziet meer projectinrichters en architecten. Het spreekt vanzelf dat de Piet Boon-collectie van Solidfloor dan ook goed is aangeslagen bij het bezoek.” Fetim bracht tevens een andere wijze van presenteren. “Men kan kiezen vanuit de collecties óf kiezen vanuit kleurinvalshoeken. Deze vullen elkaar prima aan en het concept is goed tastbaar te maken in de winkels,” zo besluit Brunnekreeft.

Velours-is-back“Velours is back,” zo verzekert Emmanuel Lioen van Associated Weavers. Bart-Nietsch-van-AmorimBart Nietsch van Amorim legt het nieuwe keuzeproces voor de consument uit.
Aspecta-pakt-opnieuwAspecta pakt opnieuw groots uit. Edel-Tapijt-en-TelenzoEdel Tapijt en Telenzo in beeld.

“Wij zijn bewust in hal 9 gaan staan, dan weet je immers ook dat het bezoek bewust naar jouw stand komt,” verklaart Bart Nietsch namens Amorim Benelux. De verkoopdirecteur meldde met trots dat de productiecapaciteit van het kurkconcern in Portugal met niet minder dan 40 procent is vergroot. Bovendien is zwaar geïnvesteerd in een nieuwe ‘digital printing’-machine met een resolutie van 1000 dpi. Op de stand werd verder duidelijk gemaakt dat de benadering van de consument voortaan via een keuze uit Cork, Stone of Wood verloopt, met de nadruk op het dessin dus, gevolgd door een keuze uit andere factoren als prijs en dergelijke. “We tonen hier ook acht nieuwe kleuren Hydrocork op breed formaat die zeker belangstelling trekken.”

Op de stand van Aspecta werd de nieuwe DropLock 400 in tegels en visgraat voorgesteld. “Deze brengen we als wereldprimeur naar de Domotex toe,” verklaart Angelique van Schilt, die wel aantekent dat de reeks momenteel nog niet leverbaar is. Aspecta trok ook de aandacht met de mogelijkheid om zijn producten aan te brengen op wanden, na geschikt te zijn gemaakt door een aanpassing in het gewicht. “Wij zijn tot nu toe tevreden met de opkomst, de vrijdag met name was heel druk,” aldus Van Schilt.

Paul-van-KasselPaul van Kassel (rechts aan tafel) van Rinos in gesprek met klanten. Best-Wool-CarpetsBest Wool Carpets ontbreekt ook ditmaal niet in Hannover.
Unique-Youniverse‘Unique Youniverse’ oogt niet als evident succes. Estillon-vaste-waardeEstillon is vaste waarde op Domotex.

“Het is heel erg druk geweest,” zo verzucht Philiep Caryn op de stand van COREtec. “Bovendien veel tv-opnames tussendoor gehad. Je kon hier vaak over de hoofden heen lopen. Met sommige bezoekers hebben we zelfs een nieuwe afspraak moeten maken, omdat we mankracht tekort kwamen om iedereen te woord te staan. Het geheim van een succesvol merk als het onze is denk ik gemak en een product met heel weinig nadeel.” Op de stand werden de nieuwe collecties Naturals en Mega Stone gepresenteerd, en niet te vergeten een vernieuwd logo van COREtec. Beide nieuwe collecties liggen in april in de winkel, zo belooft fabrikant USFloors.

Mike Lucas van Plyquet, dat onder meer Teka levert, zegt te weten waarom het zo druk is op Domotex 2018. “Dit is de beste beurs in meer dan tien jaar tijd vanwege ten eerste de economie en ten tweede de nieuwe koers van de organisatie, met andere hallen en beursdagen. Ik zou trouwens de suggestie willen doen om voortaan van donderdag tot en met zondag open te gaan.”

Onderonsje-van-HansOnderonsje van Hans van den Berg en Arnaud Kuyper met Jan Jaap Willard. Veel-volk-bij-COREtecVeel volk bij COREtec over de vloer.

“Inderdaad is het erg druk,” zo beaamt ook Sahin Demuynck op de stand van Unilin. “Verder is het even wennen aan de nieuwe vorm. Het is lastiger inschatten hoe het bezoek precies loopt, de hallen zijn ook zo groot. Het is alsof er een andere golfbeweging is ontstaan.” Op de stand van Unilin ging de aandacht uit naar een presentatie van het ‘Rigid Click’ vinyl. Deze adresseert het probleem van het zogeheten ‘telegraphing’, waarbij imperfecties in de ondergrond naar boven komen in de vloer zelf en behoudt tegelijkertijd de gewenste akoestische kwaliteiten. “Deze noviteit brengen we in de ‘Nordics' onder de merknaam Pergo, in de andere landen onder de merknaam Quick-Step. De lancering zal in april plaatsvinden,” aldus Demuynck.

Alexander-WurstAlexander Wurst van Deutsche Messe is tevreden met nieuwe indeling. Grote-stand-van-UnifloorGrote mooie stand van Unifloor.
Marie-CallensMarie Callens en Pieter Buyck van Floorify. Sahin-DemuynckSahin Demuynck van Unilin belicht ins en outs van Rigid Click.

Associated Weavers pakte uit in hal 11 met een werkelijk megagrote stand. Met maar liefst vier ‘black boxes’, met elk een specifiek thema, te weten ‘Cycle of growth’, Gaia, Vivendi en Sensualité - ‘The Velvet Collection’. “Velours is back,” zo verzekert ons Emmanuel Lioen, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij de tapijtmaker.

In hal 11 was ook Rinos te vinden. “Dit is beter dan waar we zaten, in hal 5,” zo meent Paul van Kassel. “Meer traffic, en daar zijn we natuurlijk erg tevreden mee. De vrijdag als beursdag is goed bevallen, de dinsdag stelde vroeger immers nooit zoveel voor. Voor Rinos is Domotex met name van belang voor het leggen van nieuwe contacten, minder voor het tonen van noviteiten.” Toch een van de meest bijzondere noviteiten is wat Van Kassel betreft de Victoria, leverbaar in sheet, inlays en tiles. “Deze is kwalitatief echt top, met gebruiksklasse 33.”

Duidelijk is verder dat een aantal grote namen op deze editie ontbrak. In de parketbranche Kährs, Bauwerk en Haro bijvoorbeeld, geen geringe spelers toch. Gerflor was er ook niet en Tarkett had elders in Hannover een eigen event voor zijn relaties opgezet. Woensdag meer over de beurs op deze site.

(Vloerenplein, 15-01-2018)

 
IVC Group verdubbelt productiecapaciteit

Werelds-grootste-fabriek-LVT’s Werelds grootste fabriek van luxevinylvloeren, van IVC Group, staat in België.De IVC Group voorziet dat 2018 een spannend jaar gaat worden. De groep verklaart immers een verdubbeling na te streven van zijn wereldwijde productiecapaciteit van luxevinylvloeren. Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag – van zowel consumenten als architecten en voorschrijvers – investeerde het bedrijf in twee hoogtechnologische fabrieken, waaronder een in het West-Vlaamse Avelgem. Deze als ‘ultramodern’ voorgestelde productievestiging draait sinds eind 2017 op volle toeren en fabriceert ook een nieuwe generatie vinylvloeren voor oneffen ondergrond.

IVC Group verklaart ronduit de ambitie te hebben om wereldmarktleider te worden in de snelgroeiende markt van luxevinyltegels- en planken (LVT). “Het hoogwaardige, modulaire vinyl slaat wereldwijd aan omwille van de innovatieve designs, realistische look en creatieve ontwerpmogelijkheden,” zo klinkt het stellig vanuit België. Met de nieuwe modelfabriek in Avelgem, gekoppeld aan een verdubbeling van de capaciteit in het magazijn en een conveyorbrug tussen productie en logistiek, zegt IVC Group niet alleen meer maar ook efficiënter te kunnen produceren. Het bedrijf mikt op een jaarlijkse productiecapaciteit van 15 miljoen vierkante meter luxevinylvloeren in zijn nieuwe fabriek.

De productievestiging is 21.000 vierkante meters groot (ofwel drie voetbalvelden) en als zodanig de grootste fabriek van luxevinylvloeren ter wereld. Hij stelt 200 extra mensen te werk en zal op termijn volcontinu draaien. De installatie is bovendien milieuvriendelijk door het gebruik van groene energie via windturbines en Scheldewater voor de koelprocessen. Alle afval van de fabriek wordt gerecycleerd en volgens het principe van de kringloopeconomie opnieuw ingezet voor productie.

In Avelgem wordt naast het gekende LVT ook een nieuwe generatie vloeren geproduceerd, naar eigen zeggen het resultaat van een doorgedreven R&D-investering van de groep. Deze ‘engineered' vloeren kunnen op oneffen ondergronden worden geplaatst. “Het product is uniek in de sector, dankzij een volledig nieuwe gepatenteerde technologie,” zo besluit het bedrijf zijn persbericht. Vanaf het voorjaar zijn de eerste producten beschikbaar.

(Vloerenplein, 15-01-2018)

 
November goede maand voor woonbranche

Omzet-detailhandel-nov18

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,6 procent) hebben in de maand november de grootste omzetstijging in de non-food geboekt, in het gezelschap overigens van de drogisterijen en parfumerieën. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen (+5,2 procent), de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in consumentenelektronica is gegroeid, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van alle winkels bij elkaar in de non-food is in de elfde maand van het jaar met ruim 5 procent gestegen, het volume idem. De detailhandel als geheel bereikt een overeenkomstige omzetplus van 5,5 procent. Online is daarentegen 23 procent meer omgezet.

(Vloerenplein, 15-01-2018)

 
Domotex 2018 van start

Trend-van-individualiseringTrend van individualisering staat centraal op Domotex 2018 (foto: Deutsche Messe).De dertigste editie van Domotex is vandaag van start gegaan. “Een absoluut feest van nieuwe ideeën in interieurontwerp en lifestyle,” zo lokt Andreas Gruchow van organisator Deutsche Messe het vakpubliek naar Hannover.

Onveranderd geldt het evenement als de belangrijkste vakbeurs ter wereld voor tapijt en vloerbedekking. Gewijzigd is de indeling van de hallen, die productgroepen nu in één ruimte bij elkaar brengt. Machinaal vervaardigd tapijt is te zien in de hallen 5, 6 en 7. Elastische vloerbedekkingen, designvloerbedekkingen en laminaatvloeren worden in de hallen 11 en 12 getoond. Parket en houten vloeren zijn in de hallen 12 en 13 te vinden, en in laatstgenoemde hal ook veel van het toebehoren. Nieuw is eveneens dat de beursdagen lopen van vrijdag tot en met maandag, dit op verzoek van veel exposanten. Kernthema op Domotex 2018 is ‘Unique Youniverse’, dat nieuwe ontwikkelingen en ideeën over de trend van de individualisering centraal stelt. Deutsche Messe belooft voorts dat in hal 9 allerlei inspirerende activiteiten rondom het kernthema zijn ontwikkeld, met nadruk op trends, innovaties en lifestyle. In dezelfde hal worden op de zaterdag ook de jaarlijkse Carpet Design Awards uitgereikt.

De veranderingen in het ‘format’ van de beurs zijn kennelijk goed ontvangen door de markt. Uit 60 landen zijn niet minder dan 1615 bedrijven naar Hannover getogen, waar kortgeleden nog rekening werd gehouden met zo’n 1400 exposerende bedrijven. “Dit is de grootste opkomst van exposanten in de geschiedenis van Domotex,” zo turft Gruchow. “Bovendien komt meer dan 85 procent van de exposanten uit het buitenland. De beurs heeft ook alle verwachtingen overtroffen wat betreft de geboekte ruimte. Dit is feitelijk de eerste maal dat Domotex zoveel als 106.000 vierkante meter weet te vullen.” Naast Duitsland zijn Turkije, India, België en China de grootste exposerende landen op de jubileumeditie, gevolgd door Nederland, Iran, Italië, Egypte en de VS.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
DLW sluit Bietigheim, koper Delmenhorst?

dlw-pandHet insolvente DLW Flooring legt de productie in zijn hoofdvestiging Bietigheim-Bissingen stil. Voor zijn linoleumfabriek in Delmenhorst zou de redding daarentegen nabij zijn, zo melden diverse Duitse media vandaag.

Onderhandelingen met velerlei belangstellende geldschieters voor het al jaren met hoge verliezen kampende Bietigheim-Bissingen, producent van vinyl- en PVC-vloeren en naaldvilt, zijn vastgelopen op een gebrek aan economisch perspectief en een teveel aan risico’s. Minder dan de helft van de 340 man personeel blijft tijdens de vereffening aan het werk om de lopende opdrachten af te ronden.

Voor de vestiging Delmenhorst, waar 270 man werkzaam zijn, zouden de onderhandelingen met een strategische investeerder mogelijk spoedig worden afgerond, met als positief resultaat een verkoop van de fabriek, aldus een mededeling van DLW. Een principeakkoord zal naar verwachting nog deze maand officieel worden bekrachtigd. Behalve voor de linoleumproductie, zou bovendien ook voor afzonderlijke bedrijfsonderdelen wellicht nog een toekomst bestaan.

Afgelopen oktober deed DLW een beroep op de mogelijkheid van ‘sanering in eigen beheer’, nadat liquiditeitsproblemen waren ontstaan doordat de Nederlandse eigenaar Fields klaarblijkelijk geen geld meer in zijn Duitse dochter wilde steken. Deze procedure is per januari in gang gezet. De meest recente jaarcijfers van DLW spreken van een omzet van 133 miljoen euro.

Update. Vakblad BTH Heimtex meldt vandaag dat de Condor Group de merkrechten van het insolvente DLW Flooring op de naaldviltcollectie Strong heeft overgenomen ten behoeve van dochterbedrijf Vebe.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
Beaulieu Yarns lanceert primeur

BIGPR009aBiomassabalansmodel (afbeelding: B.I.G.)Beaulieu Yarns brengt op Domotex als primeur EqoBalance, PA6-garens die worden gemaakt met grondstoffen op basis van biomassa, resulterend in een lager gebruik van fossiele grondstoffen en een verminderde uitstoot van broeikasgassen. EqoBalance-garens doen naar eigen zeggen geen afbreuk aan de kwaliteit of de prestaties, aangezien de formulering identiek blijft aan hun op fossiele grondstoffen stoelende equivalenten. Tapijttufters hoeven volgens de leverancier dan ook geen wijzigingen aan te brengen in hun productieprocessen of eindproducten.

Het principe van ‘biomassabalans’ bij de vervaardiging van garens is vergelijkbaar met dat van groene stroom. Het basisidee is het gebruik van hernieuwbare bronnen zoals biogas of bio-nafta, samen met fossiele grondstoffen, bij de productie van het polyamide. Het aandeel van grondstoffen op basis van biomassa wordt rekenkundig toegewezen aan bepaalde producten met behulp van een methode die is gecertificeerd door TÜV SÜD. Beaulieu Yarns, een onderdeel van de Beaulieu International Group, staat in Hannover op stand B56 in hal 11.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
Unifloor brengt Jumpax Strong

Jumpax Strong-afbeeldingJumpax Strong.Unifloor heeft zijn Jumpax Family uitgebreid met de Jumpax Strong. De stabiele en geluidreducerende nieuwkomer in de reeks is een droge egalisatie-oplossing speciaal ontwikkeld als droogbouw ondervloersysteem voor houten draagvloerconstructies in renovatieprojecten. Jumpax Strong biedt de mogelijkheid om direct LVT of linoleum te verwerken, naast de vele mogelijkheden met los gelegde vloerbedekking zoals LVT-click, verend vinyl of tapijt.

De productinnovatie is overigens te bekijken op Domotex, waar Unifloor van vandaag tot en met maandag stand D23 in hal 13 bemant. Andere innovaties die in Hannover aan bod komen zijn onder meer de Spaceleveller2.0, een tool om EcoPearls mee uit te vlakken en EcoFleece, een flexibele dampdoorlatende onderlaag die onder EcoPearls wordt toegepast om weglopen ervan in gaten, kieren en naden te voorkomen. Bezoekers aan de stand van Unifloor krijgen daarenboven een virtuele ervaring met Jumpax voorgeschoteld aan de hand van een speciale VR-bril.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
Nieuwe reeks PPC-trainingen op komst

Training-traprenovatieTraining traprenovatie.De afgelopen jaar goed ontvangen trainingen van de Plinten & Profielen Centrale krijgen een vervolg in 2018. Zo vroeg in het jaar zijn er alweer vier door de groothandel op poten gezet, meer volgen binnenkort. Op de training ‘Traprenovatie’ wordt van alles uitgelegd over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo (laminaat en vinyl), Livyn (vinyl) en Natural Wood (eikenhout). Deze totaaloplossingen voor zowel nieuwbouw als renovatie komen aan bod op een tweetal trainingen te Wijk bij Duurstede op 19 februari (van 10.00 tot 14.00 uur of van 18.00 tot 22.00 uur) en een in filiaal Eindhoven op 5 maart (van 18.00 tot 22.00 uur).

Op de training ‘Egaline coaten/aflakken Dr. Schutz’ krijg de deelnemer uitleg over het coaten en aflakken van egaline vloeren. Welke soorten afwerking zijn er? Welke primer gebruik je? Wat zijn de mogelijkheden met kleur? - zijn vragen die aan de orde komen. Ook wordt verteld over UV-systemen en onderhoudsmiddelen. De bijeenkomst is in Eindhoven op 15 februari (van 18.00 tot 21.00 uur). Deelname aan alle vier de trainingen is gratis. Ga voor meer informatie en aanmelden naar www.plintenenprofielencentrale.nl/trainingen of bel 0343-432321.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
MMFA in de weer met expanderend aanbod

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) is recentelijk uitgebreid met de nieuwe leden Decoflooring (Troisdorf), Hymmen Maschinen- und Anlagenbau (Bielefeld), Proline Systems (Boppard) en Schoeller Technocell (Osnabrück). De vereniging telt nu 22 gewone en 24 geassocieerde leden, plus twee ondersteunende leden. Op Domotex is de Europese organisatie aanwezig op ‘Pier 12’ in het hart van hal 12, waar het vakbezoek een gestructureerd overzicht krijgt voorgeschoteld van het qua materiaalgebruik (vaker ook eco) en opbouw snel uitdijende aanbod aan meerlaagse modulaire vloerproducten.

MMFA-voorzitter-MatthiasMMFA-voorzitter Matthias Windmöller: ‘Opkomst modulaire meerlaagse vloeren en verschijning nieuwe soorten producten hebben het internationale vloerenlandschap in korte tijd aanzienlijk veranderd.’ (foto: Windmöller/MMFA).
Modulaire-meerlaagseModulaire meerlaagse vloeren met duurzame, eco-gebaseerde materiaalcombinaties zijn in opkomst (foto: Unilin/Quick-Step).
Moderne-vloerentechnologieModerne vloerentechnologie in decoratieve vintage look (foto: Parador).

“De opkomst van modulaire meerlaagse vloeren en het verschijnen van nieuwe soorten producten hebben het internationale vloerenlandschap in korte tijd aanzienlijk veranderd,” zo geeft MMFA-voorzitter Matthias Windmöller zijn visitekaartje af. “Voor de veiligheid van retailers en vloerenleggers en voor de tevredenheid van consumenten, dienen in de toekomst echter MMF-vloeren met betrouwbare kwaliteiten de markt te blijven domineren. Dit is precies waar wij in de MMFA voor werken.” De voorzitter wijst in dat verband op onder meer het invoeren van pragmatische internationale kwaliteitsnormen, ook in samenhang met wat zijn Noord-Amerikaanse tegenhanger MFA op dit terrein tot ontwikkeling brengt, en het opstellen van testmethodes.

Een en ander heeft ook geresulteerd in een aanpassing van de ‘productclusters’ die de MMFA hanteert. Klasse 1 omvat nu ook toplagen van kurk. De definitie van deze klasse luidt voortaan: alle producten met op hout gebaseerde substraten (≥ 65 procent gehalte aan houtdeeltjes/vezels in de kern) met polymeer- of kurklaag (kurkdikte > 2,5 mm). Verder wordt klasse 2 (polymeer of polymeer-samengesteld substraat met polymeeroppervlaktelaag en/of lak) voortaan uitgesplitst in 2A en 2B. Klasse 2A wordt omschreven als: LVT-klik (EN10582 en EN 16511) - heet geperst en/of gekalanderd, klasse 2B als: alle andere polymeersubstraten (EPC en SPC). (EPC staat hier voor ‘expanded polymer core’, ofwel geëxpandeerde polymeerkern, en SPC voor ‘solid polymer core’, ofwel vaste polymeerkern). Klasse 3 blijft gehandhaafd voor alle producten die niet vallen onder klasse 1 of 2, of externe standaarden. Bijvoorbeeld modules met een kliksysteem en een textieloppervlak, of die op een mineraal substraat.

Volgens de extrapolatie van de vereniging voor 2017 zet de opwaartse trend in de verkoop van modulaire meerlaagse vloeren door. En voor de komende drie jaar raamt de MMFA telkens ook groeipercentages van 10 tot 15 procent op de MMF-markt in het algemeen. In Midden-Europa blijven de vloeren in de MMFA-klasse 1 (met HDF-drager) de markt bepalen: in 2017 waren de MMFA-fabrikanten in deze klasse goed voor meer dan 80 procent van de verkopen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, en nog eens 14 procent in de andere West-Europese landen. "In 2017 hebben onze leden in de MMFA-klasse 1 wellicht voor het eerst de grens van tien miljoen vierkante meter doorbroken,” aldus MMFA-marketingman Sebastian Wendel.

De MMFA registreert ook jaarlijks stijgende verkoopcijfers voor producten in MMFA-klasse 2. Vergelijken is echter lastig vanwege de toename van het aantal leden, waardoor meer producenten nu hun volumes in klasse 2 melden. De regionale verdeling in klasse 2 wijkt evenwel af van die in klasse 1. Van de meer dan 50 miljoen vierkante meters die in 2017 wereldwijd werden verkocht door de leden, werd volgens de MMFA-extrapolatie ongeveer 23 miljoen verkocht in Noord-Amerika en bijna 22 miljoen in West-Europa. In West-Europa waren de MMFA-leden dus goed voor een marktaandeel van bijna 40 procent van de totale markt voor klasse 2-producten - en de trend blijft oplopen. In klasse 3 bevinden zich nog altijd te weinig marktpartijen om gegevens naar buiten te mogen brengen.

(Vloerenplein, 10-01-2018)

 
Vloerenhuis Deventer wint flatscreen-tv

Enes-SurmeneliEnes Surmeneli (rechts) van Vloerenhuis Deventer krijgt zijn prijs van Arjan Althoff.De allerlaatste winnaar in de flatscreentelevisie-actie van Headlam, die van de voorbije maand december, is de firma Vloerenhuis Deventer. Enes Surmeneli mocht de tv in ontvangst nemen van vertegenwoordiger Arjan Althoff. De Zutphense groothandel heeft vorig jaar in iedere maand een toestel verloot onder klanten die hun orders plaatsen via het online bestelsysteem.

(Vloerenplein, 10-01-2018)

 
Veel nieuws van Wicanders op Domotex
Hydrocork-Wide Sylvan Gold OakHydrocork Wide ‘Sylvan Gold Oak’.
Wood-Essence Washed-Highland-OakWood Essence ‘Washed Highland Oak’.

Amorim Revestimentos toont op Domotex allerlei vernieuwingen rond zijn kurkvloerenmerk Wicanders, dat overigens zijn 150-jarig bestaan mag vieren. Zo presenteert Wicanders op de beurs de aan Hydrocork toegevoegde productlijn ‘Wide’. Deze kenmerkt zich, afgezien van gehandhaafde functionaliteiten als een gereduceerde dikte, eenvoudige installatie en waterdichtheid, door nieuwe afmetingen (1225x195x6 mm), afgestemd op de vraag naar bredere planken. De introductie van de nieuwe collectie vloeit voort uit een investering van 12 miljoen euro van Amorim Revestimentos in een uitbreiding van zijn productiecapaciteit voor vloeren die waterdicht en gering in opbouwdikte zijn.

Voorts wordt in Hannover de nieuwe Wicanders-collectie Wood Essence gelanceerd, die mede het resultaat is van een investering van 2 miljoen euro in geavanceerde technologieën voor digitaal printen in een hoge resolutie. De collectie telt een veertiental als ongekend natuurgetrouw voorgestelde nieuwe houtlooks. De reeks komt op een lang paneelformaat (1830x185x11,5 mm), in diverse kleurstellingen. Wood Essence heet bovendien duurzaam te zijn, doordat de afbeelding direct in het kurk wordt geprint en er geen PVC of dergelijke nodig is.

Speciale nadruk bij Wicanders komt voorts te liggen bij een geheel nieuwe opzet van zijn merkportfolio. Marktonderzoek van Amorim Revestimentos bracht naar eigen zeggen aan het licht dat het merk dichter bij zijn doelgroepen dient te worden gebracht, bij zowel retailers als eindconsumenten. In het licht hiervan stoelt de communicatie van Wicanders voortaan op de drie pijlers ‘welzijn’, ‘kurk’ en ‘geschiedenis’, die typerend voor het merk heten te zijn. De heroriëntatie van het merk op de klant heeft ook geleid tot een gewijzigde opbouw van de portfolio, die is afgestemd op wat de gangbare keuze van een vloerbedekking bepaalt, te weten het uiterlijk van het product. Dientengevolge staan Cork, Wood en Stone op het eerste keuzeniveau, vervolgens onderverdeeld aan de hand van productkenmerken als het niveau van weerstand, toepassing, duurzaamheid, prijs en dergelijke. Wicanders kan er vast en zeker veel meer over vertellen op Domotex, in hal 9 op stand F24.

(Vloerenplein, 10-01-2018)

 
Octrooiportfolio Unilin blijft uitdijen

unilin-ip-logoDe afdeling intellectueel eigendom (IP) van Unilin heeft afgelopen jaar welgeteld 221 nieuw toegekende octrooien aan zijn portfolio toegevoegd, met inbegrip van 108 stuks op Europese bodem, 29 in de VS en 16 in China. De jongste toekenningen brengen het aantal geldige octrooien van Unilin IP op bij elkaar ruim 1700. De 221 nieuw toegekende octrooien hebben voornamelijk betrekking op de technologische vakgebieden van de ‘folddown’-vergrendelingssystemen, vloerbedekking van de types LVT, WPC (‘wood plastic composite’) en SPC (‘solid polymer core’, ofwel ‘rigid core’) en digitaal printen. Unilin staat met zijn IP-tak en zijn vloerendivisie (Balterio, Pergo, Quick-Step) op de aanstaande Domotex, in hal 12 op stand B58.

(Vloerenplein, 10-01-2018)

 
Domotex debuteert in de VS in 2019

raymond-bianchi-domotex-usaRaymond Bianchi: ‘Lancering Domotex USA in Atlanta is volkomen logisch’.Hannover Fairs USA kondigt de komst aan van de in oorsprong Duitse vloerenvakbeurs Domotex naar de Verenigde Staten. De premiere staat gepland op 28 februari tot en met 2 maart 2019 in Atlanta, Georgia, in het plaatselijke World Congress Center.

De organisator, een dochterbedrijf van Deutsche Messe, roemt Atlanta als de vloerenhoofdstad van Amerika. “De lancering van Domotex USA in Atlanta is volkomen logisch, doordat we spelers in het middenwesten, noordoosten en zuidoosten van het land de mogelijkheid bieden om exposanten op de beursvloer te bezoeken en tevens de productiefaciliteiten in het gebied rondom,” aldus Raymond Bianchi, bestuurder bij Hannover Fairs USA. De nadruk van het evenement komt op het residentiële segment te liggen. Het aanbod van de (naar verwachting ruim tweehonderd) exposanten wijkt niet af van dat in Hannover, te weten handgemaakte en machinaal vervaardigde vloerkleden en tapijt, elastische vloeren, LVT, parket, laminaat en de installatie- en applicatietechnieken voor het residentiële segment.

Topman Andreas Gruchow van Deutsche Messe in Hannover beweert dat vanuit de vloerensector al jaren wordt gevraagd om het Domotex-merk ook op de Noord-Amerikaanse markt te lanceren. Het oostelijke deel van de Verenigde Staten zou volgens hem immers een vloerenvakbeurs met de kwaliteit en de breedte van Domotex Hannover ontberen. Domotex USA maakt zijn debuut zowat een maand na de toonaangevende, concurrerende vakbeurs Surfaces in Las Vegas, gelegen aan de andere kant van de Verenigde Staten. Deutsche Messe exploiteert het Domotex-merk momenteel in Hannover, Shanghai en Turkije. Pogingen om het concept in te voeren in het Midden-Oosten en in Rusland zijn niet van de grond gekomen.

(Vloerenplein, 08-01-2018)

 
Forbo Eurocol brengt 370 MultiTerrazzo

MultiTerrazzoToepassing van MultiTerrazzo.Forbo Eurocol introduceert op de op stapel staande Domotex zijn jongste innovatie 370 MultiTerrazzo. De wereldprimeur wordt voorgesteld als een duurzame, decoratieve en gemakkelijk te onderhouden tweecomponentengietvloer, die het aanbod vloerafwerkingsproducten van het merk Eurocol verder uitbreidt. De gekende Wormerveerse aanbieder van industriële lijmen voor tegels en vloerbedekkingen presenteert zich nu in Hannover als bijzonderheid bij de leveranciers van vloerafwerkingen, in hal 12 op standnummer D66.

370 MultiTerrazzo wordt aangebracht op een geëgaliseerde ondergrond, die na droging eerst wordt voorgestreken met 070 Europrimer Fill. Zodra de MultiTerrazzo-vloer droog is, wordt deze afgelakt met 322 C-Floor TopCoat voor een fraai mat en naadloos resultaat. 370 MultiTerrazzo is leverbaar in twaalf frisse kleuren, voor zowel een moderne als klassieke uitstraling. De vloer voldoet volgens de aanbieder aan de hoogste eisen op het gebied van mechanische en chemische bestendigheid. MultiTerrazzo is emissiearm, bureaurolstoelbestendig, brandveilig, hygiënisch en kan prima in combinatie met vloerverwarming worden toegepast.

Forbo Eurocol beveelt zijn nieuwe vloerafwerking aan voor ziekenhuizen, artsenpraktijken, scholen en crèches, maar ook voor kantines, keukens en woningen. De vloer kan eenvoudig worden gereinigd en onderhouden met 328 EuroFinish C-Floor Care. Op de beurs in Hannover presenteert Forbo Eurocol voorts BetonDesign en LiquidDesign, andere vernieuwende vloerafwerkingen van de voorbije jaren.

(Vloerenplein, 08-01-2018)

 
Intercombi op Domotex bij Lamett

Origamivogels-ParquetVinylDe origamivogels bezorgen ParquetVinyl een frisse look, en ze komen ook weer terug in het nieuwe campagnebeeld en op de stand.Intercombi presenteert op Domotex bij Lamett Europe, op stand C58 in hal 12, de nieuwe collectie vloerdelen van ParquetVinyl. Deze vocht- en temperatuurbestendige samengestelde pvc-vloeren zijn na de introductie op de InCoDa in Gorinchem, afgelopen september, al erg goed door de Nederlandse markt ontvangen, zo stelt de in Kaatsheuvel gevestigde verdeler van Lamett. ParquetVinyl kenmerkt zich door een hoogwaardige samenstelling en bijzondere uitstraling dankzij de gesynchroniseerde borsteling en echte V-groef. ‘The look of wood, the ease of vinyl’, zo luidt de pay-off die het merk hanteert.

Verder worden op de beurs in Hannover de nieuwste items in houten vloerdelen gepresenteerd, naast de bestaande collecties Farm en Country. Voor de vloerspecialisten in Nederland heeft Intercombi een nieuwe display ontwikkeld, die eveneens op Domotex wordt getoond.

(Vloerenplein, 08-01-2018)

 
Veel nieuws bij Lano Carpets op Domotex

Lano-HalcyonExclusief voor Lano is de nieuwe Halcyon-vezel toegepast in twee nieuwe kwaliteiten Cashmere en Cashmere Luxe (foto: Lano).Lano Carpets tekent opnieuw present op de komende editie van Domotex in Hannover. Met trots presenteert de tapijtmaker uit Harelbeke op de beurs binnen zijn residentieel segment ‘The Blossom Collection’: vier nieuwe tapijtkwaliteiten die elk over een eigen kleurenpalet beschikken en in lijn liggen met de interieurtrends. De bezoekers aan zijn stand, zo belooft de exposant alvast, zullen de nieuwe tapijten op een zeer originele manier kunnen ontdekken.

Verder wordt de vorig jaar gelanceerde ‘Living Colours SmartStrand Collection’ nog eens in de kijker geplaatst in Hannover. De bijzondere SmartStrand-vezel zorgt ervoor dat de tapijten honderd procent vlekbestendig, zacht en duurzaam blijven, aldus Lano, die evenzo de levendige kleuren benadrukt. Voor wie op zoek is naar budgetvriendelijke tapijten met superzachte kenmerken, brengt de fabrikant zijn ‘Halcyon Collection’ naar de beurs, aangeprezen vanwege een trendy look en warme kleuren. Volgend op de ‘Cashmere & Cashmere Luxe’ in dit gamma wordt op Domotex de nieuwkomer ‘Pashmina’ voorgesteld.

Naast de talrijke residentiële kwaliteiten, brengt Lano ook het nodige aan vernieuwingen binnen het contract- en hospitalitysegment voor het voetlicht, desgewenst op maat gemaakt. Tot besluit wordt ook het aanbod van Lano Landscaping in the picture gezet. De gazons van de ‘Easy Lawn Collection’ zijn vernieuwd en onder de naam ‘Pro Lawn’ wordt een vijftal kunstgrasinnovaties gelanceerd.

Lano Carpets staat op deze editie van Domotex (12 t/m 15 januari a.s.) niet langer in hal 5, maar in hal 11, op stand C49.

(Vloerenplein, 05-01-2018)

 
Archidea belicht architectuur in Afrika

AchideaJongste uitgave Archidea laat licht schijnen op Afrika.De nieuwe Archidea - een internationaal magazine ter inspiratie van architecten, interieurdesigners en andere geïnteresseerden - staat in het teken van alternatieve architectuur in Afrika. De halfjaarlijkse glossy bevat voorts een groot interview met architect Raul Pantaleo, die met zijn kantoor Tamassociati veel op dit continent werkt. Daarnaast biedt de uitgave weer de nodige projecten uit de hele wereld. Het door Forbo Flooring verzorgde magazine is te bestellen via contact @ forbo.com. Meer informatie: www.archidea.com.

(Vloerenplein, 05-01-2018)

 
Brexit dempt parket- en laminaatmarkt VK

De onzekerheid omtrent Brexit zal de groei op de markt voor houten vloerbedekkingen (met inbegrip van laminaat) in het Verenigd Koninkrijk naar alle waarschijnlijkheid gematigd houden, zo analyseert onderzoeksbureau AMA Research naar aanleiding van het verschijnen van zijn rapport 'Wood and Laminate Floorcoverings Market Report - UK 2017-2021 Analysis’.

Ontwikkelingen-Britse-marktOntwikkelingen op Britse markt 2013-2019 in geld en procenten (bron: AMA Research).De Britse markt voor houten vloerbedekkingen is in hoge mate afhankelijk van import en om die reden bijzonder gevoelig voor schommelingen in de wisselkoersen, zo benadrukken de onderzoekers. De markt heeft dan ook flink last gehad van de waardedaling van het pond na het Brexit-referendum van medio 2016. In de vijf jaren daaraan voorafgaand liet de markt gemiddeld nog mooie groeicijfers zien, met zelfs een stijging van 6 procent tussen 2013 en 2015. Hoewel de seinen aan het begin van 2016 op groen stonden, zorgden het klimaat van onzekerheid rond de Brexit-kwestie en de concurrentie van LVT ervoor dat de groei in 2016 afzwakte tot slechts 1 procent. Schattingen voor 2017 wijzen op een waardetoename van ongeveer 1 à 2 procent in de sector.

Houten vloerbedekkingen zijn nu marginaal de op een na grootste vloerbedekkingssector in het Verenigd Koninkrijk, momenteel goed voor naar schatting 16 procent van de marktwaarde, een aandeel dat slechts licht is gedaald sinds de piek van 17 à 18 procent in de periode 2004-2007. De belangrijkste concurrent is gebleken het vinylsegment te zijn, met vooral een toenemende populariteit van LVT, zowel residentieel als projectmatig toegepast.

De onderzoekers wijzen er verder op dat de Britse consument momenteel terughoudend is en blijft met het uitvoeren van dhz-vloerenklussen aan zijn woning. Tegelijkertijd lijdt de projectensector nu onder een achterblijvend ondernemersvertrouwen, met name wat kantoor- en winkelinrichting betreft.

Laminaat, de grootste productcategorie binnen het segment, blijft een krachtige groeimotor op de markt voor houten vloerbedekkingen en wordt steeds vaker gekozen in zakelijke en projectmatige toepassingen, zo zien de onderzoekers. Producten met toegevoegde waarde, voorzien van nuttige extra functies als antislip en waterbestendigheid, hebben eveneens bijgedragen aan het bevorderen van de vraag. De verkoop van laminaat zal waarschijnlijk in 2017 met nog eens 2 procent zijn gegroeid.

Het segment van de massieve en meerlaagse houten vloeren toonde zich wat meer volatiel dan laminaat en kende een vertraging van de groei tot 1 procent in 2016 en naar schatting een vergelijkbaar groeicijfer in 2017. De markt voor het toebehoren, zoals ondervloeren, randafwerking, lijmen en dergelijke zal naar verwachting nauwelijks aandikken in 2017.

De rationalisatie van de productie, met als kenmerk het overhevelen door grote internationale spelers van productie van het Verenigd Koninkrijk naar goedkopere landen, is volgens de onderzoekers een cruciale factor gebleken in het toenemend belang van de invoer op de Britse markt. Het aandeel van de import uit de EU is aanzienlijk gestegen, van 45 procent in 2011 tot 56 procent in 2016, terwijl de invoer uit Azië in die periode is gedaald van 51 procent tot 41 procent.

Naar verwachting zal de sector van de houten vloerbedekkingen in de tijdspanne tot 2021 jaarlijks met ongeveer 2 tot 3 procent toenemen. Prognoses zijn momenteel lastig, zo weten de onderzoekers, aangezien de wisselkoers van het pond op de middellange termijn waarschijnlijk meer impact zal hebben dan voorheen het geval was. Hogere importkosten zullen een grotere uitwerking op de marges hebben en veel leveranciers zouden gedwongen kunnen worden om deze door te berekenen. Waarschijnlijk zal de waardegroei evenzo worden gestimuleerd door een toename van de vraag naar FSC- en PEFC-gecertificeerd hout, aangezien milieuoverwegingen prominenter worden bij het voorschrijven.

De groeipercentages voor de Britse huizenbouw liggen de komende jaren wellicht wat hoger dan die voor de utiliteitsbouw, waar sprake is van onzekerheid, die op zijn beurt invloed uitoefent op ondernemersactiviteiten en investeringen, zo besluit AMA Research.

Illustratief voor de gang van zaken is overigens de winstwaarschuwing die Carpetright onlangs [Nieuws van 13-12-2017] afgaf voor de tweede helft van zijn boekjaar. In het licht van de stemming onder de consumenten blijft de Britse vloerenketen ook terughoudend voor wat de verkoop in de tweede jaarhelft gaat brengen.

(Vloerenplein, 05-01-2018)

 
Branchebarometer sluit 2017 positief af

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is ook in de laatste maand van het voorbije jaar onveranderd positief gebleven. De barometer sluit december af op een stand van 16,3. De weekomzetmutaties van woondetaillisten en het consumentenvertrouwen zijn gestegen ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over het producentenvertrouwen en de woningmarkt zijn juist gedaald, waardoor het geheel in evenwicht blijft.

baro-2017-12‘Woonbranche economische barometer’ sluit jaar af met vooruitzicht op aanhoudende groei van de markt (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten is in december zelfs flink opgelopen, wat overigens geen onbekend beeld is in deze periode. De deelindicator belandt op een stand van 24,7, acht punten hoger dan in november. Bijna de helft (46 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover een vijfde (21 procent) een afname. Ruim de helft (54 procent) verwacht bovendien dat de winkelomzet in januari een stijging zal laten zien. Slechts een op de zeven (14 procent) voorziet de komende maand een omzetdaling. Daarmee is het optimisme onder de woondetaillisten volgens de onderzoekers stabiel positief.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten verbetert in december naar een stand van 25, komend van 23. De koopbereidheid neemt eveneens iets toe, van 10 naar 12. Consumenten zijn een fractie positiever over hun financiële situatie en zij vinden de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen zakt van 9,1 naar 8,9, niettemin de op een na hoogste waarde van dit jaar.

In de verslagmaand november registreert het Kadaster ten slotte bijna 20.000 verkochte woningen, een stijging van 7,6 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2016. Vergeleken met oktober 2017 is sprake van een daling van 2,5 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden een stuk minder positief zijn dan in de voorgaande maand, hebben de nieuwe cijfers een negatief effect op de stand van de barometer.

(Vloerenplein, 03-01-2018)

 
INretail Woonwinkelmonitor in de lift

inretail logoDe woonbranche als geheel sluit de maand november 2017 af met een omzetstijging van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor. De cumulatieve score wijst na elf maanden op een groei die voor de woonwinkels toch nog hoger uitpakt dan voorzien.

De cumulatieve omzetontwikkeling van de verzamelde segmenten woninginrichters, meubelzaken, woningtextielzaken, gemengde zaken, slaapspeciaalzaken, kurk- en parketzaken en keukenspeciaalzaken staat na elf maanden welgeteld 9,2 procent in de plus. De positieve scores lopen evenwel stevig uiteen, van 3,8 procent in oktober tot 15,3 procent in augustus.

Rond het begin van het voorbije kalenderjaar gaf INretail een verwachting af van 5 procent omzetgroei voor alle woonwinkels bij elkaar. De prognose voor 2018 is recentelijk op gemiddeld 4 procent groei bepaald.

(Vloerenplein, 03-01-2018)

 
Betap lanceert Next Generation Carpet

artists-impression-betapArtist impression van de stand van Betap op Domotex.Op de komende Domotex in Hannover lanceert Betap uit Genemuiden de Next Generation Carpet. “Next Generation Carpet komt, gaat en komt weer terug. Het tapijt bestaat volledig uit polypropyleen of polyester,” vertelt R&D-engineer Gerrit Beens. “Hierdoor kunnen we het tapijt voor de volle honderd procent recyclen.” Hoe het precies werkt? “De Next Generation Carpet bestaat uit slechts één ingrediënt: polypropyleen of polyester. Dit maakt het mogelijk om na gebruik de ruwe grondstof terug te winnen. Deze grondstof vormt de basis voor nieuw tapijt. Daarmee geven we het oude tapijt een tweede leven en dragen we bij aan een beter milieu.” Met de Next Generation Carpet beoogt Betap aan de groeiende vraag naar duurzaam tapijt tegemoet te komen. “We kunnen oneindig recyclen. Daarnaast gebruiken we poeder in plaats van latex, waardoor we onze CO2-uitstoot tot een minimum beperken. Uit de delaminatiewaarde en de pile-pull-out-test blijkt bovendien dat de kwaliteit goed is. Het tapijt gaat dus lang mee.” Op Domotex 2018 is Betap te vinden in hal 11, stand B-64. Meer informatie is verder verkrijgbaar op www.betap.com.

(Vloerenplein, 27-12-2017)

 
Nederlandse exposanten Domotex 2018

Vijfenveertig in Nederland gevestigde exposanten hebben ingetekend voor deelname aan de internationale vloerenvakbeurs Domotex, die van 12 t/m 15 januari a.s. op stapel staat in het op de schop genomen beurzencomplex te Hannover. Dit zijn er weer een paar minder dan op de vorige editie.

plan-domotex-2018

In hal 2 exposeert ZARGAR (stand C50) en in hal 4 heeft Cosigra International (A71) onderdak gevonden. Naar hal 5 vaardigt ons land ITC Natural Luxury Flooring (A44) en NedGraphics Software (F46) af. Lartap (A23) en Modivia (B53) staan in hal 6. In hal 8 treffen we EBRU (D38) en Esbeco (C39) aan. Hal 9 is het toneel voor Brink & Campman (B23), Casa-Caldaia (E07), Fetim Group (F56), Floorcenter (G10/1) en Heywood Vloeren (G07/1).

Een grote Nederlandse vertegenwoordiging is paraat in hal 11, te weten Almelose Borstelindustrie (E02), Best Wool Carpets (B37), Betap Tufting (B64), Condor Carpets (C26), Edel Carpets (B55), Estillon (A35), ETF Machinefabriek (A23), Hamat (C02), Low & Bonar (A54), MD Entree (F10), Rinos (E04), Robusta Carpets (A02) en Tapijtfabriek Intercarpet (A39). Aspecta (C96), Notrax (E63), Parketfabriek Lieverdink (C01) en Tajima Europe (D82) zijn present in hal 12.

Getalsmatig de meeste Nederlandse deelnemers staan in hal 13, namelijk Bijlard International (D11), Cosma Borstelfabriek (F37), DecoRad Systems (A21), Easydek Beschermtechniek (F04), FB Houtdistributeur (E94), Flamingo Parket (C90), Houtindustrie Schijndel (C89), Mac Lean Products (A56), Overmat Industries (E46), Soest Ingenieursbureau (D12), Temudjin Flex-Pack (H18), Terratsa Europe (G70), Trivec (D03/1), T&G Wood International (E64) en Upstairs (G59).

De hallen 2 t/m 4 zijn bestemd voor de handgemaakte tapijten en vloerkleden, de hallen 5 t/m 7 voor de machinaal gemaakte. Hal 4 is tevens voor de aanbieders van matten. Hal 11 is voor textiele vloerbedekkingen, vezels en garens. De hallen 11 t/m 12 bieden onderdak aan elastische vloeren, LVT en laminaat. Parket en houten vloeren zijn te vinden in de hallen 12 t/m 13. Hal 13 is tevens voor de applicatie- en installatietechnieken. In de trendhallen 8 t/m 9 zijn ten slotte de lifestyle- en merkgeoriënteerde exposanten uit allerlei productgroepen aan te treffen.

(Vloerenplein, 27-12-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo