banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Vloerendivisie Egger houdt omzet vlak

EGGER-Design-plus-logoWereldwijde verkoop van EGGER Design+, een pvc-vrije designvloer op houtbasis, ging september 2016 van start in de vakhandel.Egger meldt dat de omzet van zijn vloerendivisie Retail Products (laminaat, kurk, designvloeren, randafwerking) in het tot en met april lopende boekjaar 2016/2017 stabiel is gebleven op 330,5 miljoen euro (-0,2 procent). Tegenover dalende verkopen in Turkije en het strategisch verder terugschroeven van de activiteit op onrendabele Midden-Europese vloerenmarkten, stond het gegeven dat zijn nieuwe vloerenfabriek in het Russische Gagarin bezig is zich een plaats te verwerven op de markt, met gestaag oplopende verkopen in het oosten van Europa.

Een aanzienlijke omzetgroei met vloeren werd voorts bereikt in Italië, Spanje, Azië en Hongarije. De strategische focus in deze divisie ligt naar eigen zeggen op het versterken van de omzet met eigen collectieproducten. Het aandeel hiervan in de omzet is het afgelopen boekjaar gestegen van 44 procent tot 50 procent. Het EBITDA van de divisie dikte met 2,8 miljoen euro aan (+10,8 procent) tot 28,3 miljoen euro, volgens het Oostenrijkse concern bewijs dat zijn strategie om volumehandel met zeer smalle marges (in het DHZ-kanaal) los te laten, vruchten afwerpt. De groep Egger als geheel was vorig boekjaar goed voor een omzet van bijna 2,4 miljard euro, een plus van 1,7 procent.

De Europese vloerenmarkt als geheel laat een lichte groei zien, zo geeft Egger verder nog een informatieve schets van de concurrentieverhoudingen, een tendens die echter niet is terug te zien bij de laminaatvloeren. In West-Europa blijft de laminaatvloerenmarkt stagneren. In Oost-Europa is daarentegen sprake van een positieve ontwikkeling. De oorzaak van de zwakke ontwikkeling in West-Europa ligt volgens Egger bij de nieuwe concurrenten op de markt, te weten LVT en keramische vloeren, die een aanzienlijke groei optekenen. De overcapaciteit in laminaatvloeren is nog altijd aanwezig, resulterend in een stevige druk op de prijzen. Egger verwacht in deze toestand geen wezenlijke verbetering in het boekjaar 2017/2018. De marktgroei van LVT-vloeren zal zich de komende jaren handhaven en zich van West-Europa verspreiden naar Oost-Europa, zo voorspellen de Oostenrijkers tot besluit.

(Vloerenplein, 28-07-2017)

 
Vloerengroep Victoria blijft groeien

Geoff-Wilding-v-logoGeoff Wilding: ‘Enorme kans voor Victoria om uit te breiden in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten.’De Britse vloerengroep Victoria Plc heeft in zijn tot 1 april lopende boekjaar weer nieuwe hoogtes bereikt. Mede dankzij een viertal overnames dikte de omzet met 29,5 procent aan tot 330,4 miljoen pond, omgerekend 370 miljoen euro. Tegen constante wisselkoersen bedroeg de vooruitgang 24,8 procent. De onderliggende EBITDA groeide met 41 procent naar 45,7 miljoen pond, resulterend in een door de groep niet eerder gerealiseerde EBITDA-marge van 13,8 procent.

"2017 was opnieuw een goed jaar voor Victoria en we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet,” aldus commentaar van bestuursvoorzitter Geoff Wilding. “We hebben onze operationele marges verder vergroot, vier aan de inkomsten bijdragende overnames voltooid, die alle goed presteren, en we versterkten ons managementteam met de cruciale aanstelling van Philippe Hamers als CEO.” Topman Wilding, niet gehinderd door veel bescheidenheid, zegt er zelfs absoluut niet aan te twijfelen dat Victoria het beste managementteam in de hele branche heeft. Belangrijk in deze, zo richt hij zich nog even specifiek tot de aandeelhouders, is “voorkomen dat je van die pure MBA-types” inhuurt. “Behalve wellicht om thee te zetten,” voegt hij daar wat vals aan toe.

In het voorbije boekjaar kocht de groep ondervloerbedrijven in het Verenigd Koninkrijk (Ezi Floor) en Australië (Dunlop) en in Nederland de kunstgrasbedrijven GrassInc en Avalon. De laatste twee leveren dit voor Victoria nieuwe product aan onder meer zijn bestaande klanten in de Britse retail. In 2018 belooft Wilding weer toegevoegde schaalvergroting door nog meer overnames. “Er ligt een enorme kans voor Victoria om uit te breiden in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten, zowel via acquisities als organische groei.”

Wilding sluit het aankopen van tapijtbedrijven zeker niet uit, maar heeft zijn zinnen naar eigen zeggen vooral op een uitbreiding van de harde vloeren binnen de groep gezet. In dit kader is onlangs Jan Debrouwere (voorheen Beaulieu International Group) aangesteld als ‘Director of Business Development ‐ Hard Flooring’. De topman kijkt voor overnames overigens vooral naar Europa, waar hij klaarblijkelijk al het een en ander op het oog heeft.

Victoria verkoopt volgens eigen opgave jaarlijks circa 30 miljoen vierkante meter vloerbedekking (exclusief ondervloeren) aan de markten van Europa (goed voor totaal 1500 miljoen m2), het Verenigd Koninkrijk (300 miljoen m2) en Australazië (100 miljoen m2) en ziet nog ruimschoots mogelijkheden voor groei, zowel organisch als via acquisities.

(Vloerenplein, 26-07-2017)

 
Goede eerste jaarhelft Tarkett

Hoofdkantoor-TarkettHoofdkantoor Tarkett bevindt zich in zakendistrict La Défense in ParijsTarkett heeft in het eerste halfjaar in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) zijn netto-omzet met 4,2 procent kunnen verhogen op organische basis. De groei in het eerste kwartaal bedroeg 7,0 procent, in het tweede 1,5 procent vanwege een negatief kalendereffect van ongeveer 4,0 procent, aldus een persbericht van vandaag. Nederland leverde opnieuw een bijdrage aan de plus.

De Scandinavische landen en Zuid-Europa (Italië, Spanje en Portugal) zetten een bijzonder dynamische prestatie neer in de eerste helft van het jaar, aldus het tevreden concern. Frankrijk bleef zich herstellen en het Verenigd Koninkrijk boekte vooruitgang. Duitsland en Nederland tekenden eveneens voor groei. Het Midden-Oosten bleef daarentegen achter, ondanks herstel in het tweede kwartaal. Specifiek de productgroep LVT rapporteerde opnieuw flinke groei in de residentiële en commerciële sectoren.

Op gerapporteerde basis steeg de omzet in de EMEA-regio met 2,1 procent, toe te schrijven aan ongunstige wisselkoersbewegingen van voornamelijk het Britse pond. De aangepaste EBITDA-marge van 14,2 procent in vergelijking met 15,9 procent in dezelfde periode vorig jaar, is volgens Tarkett de tol van stijgende grondstofkosten en de negatieve invloed van de belangrijkste valuta's in de regio.

De groep als geheel boekte een omzet van 1364 miljoen euro, organisch 3,0 procent meer. De aangepaste EBITDA steeg met 5,9 procent tot 160,3 miljoen euro. De nettowinst voor de aandeelhouders zakte van 45,2 miljoen naar minus 97,9 miljoen vanwege een voorziening van 150 miljoen euro (in verband met een kartelrechtelijk akkefietje in thuisland Frankrijk over niet langer actuele zaken).

Voor de rest van het jaar verwacht het concern dat de positieve gang van zaken in de EMEA-regio zich voortzet. Hetzelfde geldt voor de divisie Sports. Tarkett is verder content met de prestaties in de GOS-regio en voorziet dat de economie daar zich verder zal herstellen. Noord-Amerika zou naar verwachting opnieuw moeten kunnen groeien in de tweede helft, na een organisch dipje in de eerste. Tarkett schat de negatieve invloed van de hogere grondstofkosten op de aangepaste EBITDA inmiddels op tussen de 25 miljoen en 35 miljoen euro voor het hele jaar (in tegenstelling tot eerdere schattingen van tussen de 10 miljoen en 20 miljoen euro). Acquisities van andere bedrijven behoren zeker tot de mogelijkheden, zo besluit Tarkett.

(Vloerenplein, 26-07-2017)

 
Nieuwe naaldviltcollectie DLW Flooring

Toepassing-naaldvilt-DLWToepassing blauwe naaldvilt DLW in een werkomgevingDLW Flooring brengt met het vernieuwde Strong Concept een kleurrijke naaldviltcollectie in tweeëndertig looks, van helder en vrolijk tot gedempte tinten grijs of blauw. Een compactere naalddichtheid en de PET-rug zorgen voor toegevoegde stabiliteit, slijtvastheid en duurzaamheid. DLW past vezels van het merk Dorix toe en beschermt deze met het gepatenteerde Floor Protect, waardoor de vloer beter bestand is tegen vuil. Het kleurenbereik van Strong Concept harmonieert overigens met de linoleum-, vinyl- en designvloeren van de fabrikant.

De Strong-collectie bestaat uit vier types naaldvilt. Strong 956 is de premium kwaliteit met een dichte slijtlaag en verkrijgbaar in tweeëndertig kleuren, waaronder modern roze en appelgroen. M745SL is de variant met een twintigtal gangbare klassieke kleuren en bevat, net als Strong 956, Floor Protect. M738L en M733L zijn budgetvriendelijke varianten in een dozijn van de meest gevraagde grijze en blauwe tonen. De accentuerende Strong Spot 916 (naaldvilt met stipdesign) en de Strong Modul 966 tegelvariant ronden de collectie af.

Naaldvilt geldt als robuust, gemakkelijk te reinigen en is geschikt voor bureaustoelwielen. Een hoge geluidsisolatie zorgt voor een goede akoestiek. Naaldvilt van DLW ten slotte is een geleidende textiele vloerbedekking, geschikt voor kantoor, school of congrescentrum.

(Vloerenplein, 24-07-2017)

 
Vertrouwen consument klimt wat in juli

De stemming onder consumenten is in juli iets verbeterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt uit op 25, tegen 23 in juni. Het oordeel over het economisch klimaat verbetert, de koopbereidheid verandert nauwelijks.

Met 25 ligt het consumentenvertrouwen in juli ruim boven het gemiddelde van minus 3 over de afgelopen twintig jaar. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 met 36 de hoogste stand ooit. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013, met toen minus 41.

Consumentenvertrouwen-seizoengecorrigeerd-17-07-17

Het oordeel over het economisch klimaat neemt deze maand iets toe. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 46, tegen 44 in juni.

De koopbereidheid verandert nauwelijks. Deze deelindicator komt uit op 11, tegen 10 in juni. Consumenten zijn een fractie positiever over hun eigen financiële situatie. En ze vinden de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen, getuige een score van 19 (juni: 18). Het oordeel over een gunstige tijd voor het doen van grote aankopen (waaronder producten die woonwinkels verkopen) kwam in juni van 2015 weer net boven de nullijn uit. De 19 van deze maand is de hoogste stand sindsdien.

(Vloerenplein, 21-07-2017)

 
Nieuwe tapijtcollectie Ambiant van Cotap

Dolce-cotapDolceDe collectie Ambiant Tapijt van Cotap wordt deze zomer uitgebreid met vier kwaliteiten. De Jade, een bestaande bouclékwaliteit die voor de groothandel al een succes is gebleken, heeft een nieuw kleurenpalet: rustige, moderne beige- en grijstinten die deze kwaliteit een ongekende, natuurlijke uitstraling geven. Bovendien is Jade gewaardeerd met klasse 32, waardoor hij ook geschikt is voor projectmatig gebruik.

De vernieuwde Amethist is voorzien van opvallende kleuren rood, bruin, grijs en blauw en kenmerkt zich door de speciale manier waarop hij is getuft. De bouclé is projectgeschikt en gemaakt van polyamide SDN-garen (Solution Dyed Nylon), waardoor het tapijt honderd procent UV-bestendig is en onderhoudsvriendelijk. Verder beschikt de kwaliteit over een Indoor Air Comfort-certificaat, waardoor hij voldoet aan richtlijnen voor een lage VOC-uitstoot.

De Dolce is een nieuwe gesneden-pool-kwaliteit, die bestaat uit zachte, tijdloze pastelkleuren. De kleuren zijn ontwikkeld op basis van de nieuwste woontrends. De Dolce is gemaakt van het speciale, nieuwe Satino-garen, wat dit tapijt een ongekende zachtheid geeft en een luxe uitstraling, zo stelt Cotap, met de nodige glans en glamour.

Tot slot brengt de kwaliteit Boston luxe en comfort in het interieur en onderscheidt zich door zijn chique gemêleerd kleurenpalet, bestaande uit trendsettende zachte bruin- en grijstinten. De Boston beschikt, net als de Amethist, over het Indoor Air Comfort-certificaat en is gemaakt van honderd procent polyamide SDN-garen.

(Vloerenplein, 19-07-2017)

 
Ralph Jorissen VP Benelux bij Tarkett

Ralph JorissenRalph Jorissen (foto Linkedin)Tarkett benoemt Ralph Jorissen tot Vice President Benelux. Jorissen (49) is geen onbekende binnen het bedrijf; na zich bijna drie jaar in Australië en bijna zes jaar in Parijs voor de vloerenproducent te hebben ingezet, staat hij vanaf deze zomer aan het roer in de Benelux. Vanuit de vestiging in Waalwijk is Jorissen per 1 augustus a.s. verantwoordelijk voor de activiteiten van Tarkett en Desso in de Benelux op het gebied van Commercial en Residential en treedt hij toe tot het EMEA Executive Committee.

“Tarkett en Desso zijn belangrijke spelers in de markt met een prachtig product portfolio en een duidelijke focus op duurzaamheid en design. Ik kijk ernaar uit om Tarkett-Desso naar een nóg hoger niveau te tillen binnen deze markten en denk dat mijn kennis en ervaring van het bedrijf daarbij goed van pas zullen komen,” aldus Jorissen over zijn overstap. Ivo Schintz, Vice President Central Europe: “Met zijn kennis, achtergrond en persoonlijkheid is Ralph Jorissen van grote toegevoegde waarde voor Tarkett in de Benelux. Hij kent het bedrijf goed en heeft in Australië, Azië en in EMEA al laten zien waar hij toe in staat is. Door zijn jarenlange ervaring in marketing en sales, snapt Ralph bovendien wat op ieder niveau binnen een bedrijf plaatsvindt.”

(Vloerenplein, 19-07-2017)

 
Nieuwe SDN-kwaliteiten bij Interfloor
Pacific-Project-SDNPacific Project-SDN
Cordiale-Project-SDNCordiale Project-SDN

Interfloor rolt momenteel Pacific Project-SDN en Cordiale Project-SDN uit bij woning- en projectinrichters, twee nieuwe kwaliteiten die in het teken staan van de uitbreiding van het duurzaam Solution Dyed polyamide tapijtprogramma.

Pacific Project-SDN wordt aanbevolen voor de meest intensieve en tegelijkertijd stijlvolle interieurtoepassingen. “Voor dit fraaie frisé-tapijt zijn de allerbeste tapijtgarens gebruikt, gecombineerd met de duurzame Solution Dyed verfmethode,” zo stelt de aanbieder uit Zwartsluis. “Dit levert tal van extra voordelen. SDN-garens zijn door en door gekleurd, er zijn vrijwel geen kleurverschillen en het tapijt is volledig Uv-bestendig.” Bovendien: “Deze comfortabele kwaliteit (…) is dankzij zijn hoogwaardige SDN-garens bestand tegen agressieve reinigingsmiddelen en bleekmiddelbestendig en blijft zichtbaar langer mooi, schoon en representatief.”

De compacte frisé pool – cut-pile met gesneden, in elkaar gedraaide garens – geeft een zeer levendige oppervlaktestructuur en maakt het tapijt bovendien geschikt voor trappen, zwenkwielen en zeer intensieve interieurtoepassingen. Pacific Project-SDN is verkrijgbaar in twaalf hedendaagse kleuren, van diep rood en camel tot diverse tinten blauw, grijs en naturel.

Cordiale Project-SDN wordt door Interfloor gepresenteerd als een “ultrasterke en slijtvaste” bouclé met geweven uitstraling. Zijn honderd procent SDN-garen – bleekmiddelbestendig Solution Dyed polyamide – verschaft deze kwaliteit naar eigen zeggen de allerbeste (project)eigenschappen. “De duurzame garens zijn bestand tegen agressieve reinigingsmiddelen, hebben een zeer hoge lichtechtheid en uitstekende stevigheid waardoor het tapijt buitengewoon lang schoon en mooi blijft en daarbij uitermate makkelijk in onderhoud is.”

De compacte lussenpool maakt Cordiale Project-SDN zeer geschikt voor zwenkwielen en het tapijt is dan ook aangeraden voor bureaustoelen, intensief woongebruik zoals op trappen en kantoor aan huis, tot aan zwaar projectgebruik, waaronder kantoren, showrooms, winkels, restaurants, scholen en dergelijke. Cordiale Project-SDN heeft een ‘moderne’ rechtlijnige structuur, die samen met ronde vormen in een interieur een prachtig contrast belooft te vormen, aldus Interfloor. De collectie is verkrijgbaar in zes rustige, natuurlijke ton-sur-ton kleuren.

(Vloerenplein, 19-07-2017)

 
INretail en Modint onder hetzelfde dak

INretail-en-Modint-heffen-glasINretail en Modint heffen het glas op tevens een nauwere samenwerking. Links Jan Meerman (directeur INretail) en vierde van links Patric Hanselman (directeur Modint).

Modint is vanaf deze maand gevestigd in het pand van INretail, midden in de bossen van Zeist. De drijfveer van beide verenigingen is, kort samengevat, ondernemen makkelijker maken door het uitwisselen van kennis, en slimmer samenwerken voor een sterkere, duurzamere sector. “Dit levert kostenvoordeel op met behoud van aparte verenigingen,” aldus Modint, organisatie voor fabrikanten, importeurs, agenten en groothandelaren in mode, interieur, tapijt en textiel. Ook de International Apparel Federation verhuist mee naar het pand van INretail, de grootste brancheorganisatie in non-food retail, waaronder mode en wonen.

(Vloerenplein, 19-07-2017)

 
Uitbreiding Axminster traplopers Avenue

Nieuwe-dessins-in-AxminsterNieuwe dessins in Axminster geweven traplopers AvenueLano Carpets brengt onder het Axminster-concept verscheidene collecties. Zoals Avenue, de (trap)lopercollectie die recentelijk is aangevuld met een aantal trendy designs. Axminster, zo legt de tapijtmaker uit het West-Vlaamse Harelbeke nog eens uit, staat voor luxe en kent zijn gelijke niet wat betreft designopties, veerkracht en kwaliteit. Axminster is een traditioneel geweven tapijt met een bijzonder weefproces en gemaakt van een driedraadsgaren, een combinatie van tachtig procent Britse en Nieuw-Zeelandse wol met twintig procent polyamide. Het driedraadsgaren zorgt voor toegevoegde definitie en een fraaie aflijning van het dessin, zijn samenstelling voor een zeer slijtvast en sterk tapijt. Ook de Avenue-collectie in het Axminster-concept behaalt het klasse 33-certificaat en laat zich probleemloos inzetten in de meest druk belopen ruimtes, aldus Lano. Avenue is standaard beschikbaar in een Axminster ‘10 row’-kwaliteit in vijf dessins en een uni. Ontwerpen op maat vanaf 32 lpm, maximaal acht kleuren. In Nederland is de verkoop van Lano in handen van Cees den Besten.

(Vloerenplein, 19-07-2017)

 
‘Chapter 11’ voor Beaulieu America

beaulieu-usa-logoDe Amerikaanse vloerengroep Beaulieu Group LLC heeft vandaag een beroep gedaan op de Chapter 11-regeling, een vrijwillige procedure binnen de Amerikaanse faillissementswetgeving die enigszins overeenkomt met onze ‘surseance van betaling’ en hoofdzakelijk gericht is op het kunnen doorvoeren van een noodzakelijk geachte reorganisatie. Beaulieu America wil naar eigen zeggen zo zijn balans op orde brengen teneinde beter gepositioneerd te zijn voor de toekomst. Met de bestaande geldschieters is overeengekomen dat die het bedrijf blijven ondersteunen met een zogeheten ‘debtor-in-possession’-financiering, die zal worden gecombineerd met de kasstroom uit operationele activiteiten om een voortzetting van de bedrijfsvoering mogelijk te maken. "Beaulieu familieleden en onze raad van managers zijn van mening dat het nastreven van een herstructurering door middel van Chapter 11 de beste route voorwaarts is op dit moment,” aldus Michael Pollard, voorzitter van Beaulieu Group LLC. ‘Beaulieu of America’ begon in 1978 in Dalton (Georgia) en groeide onder de hoede van oprichters Carl en Mieke Bouckaert (oudste dochter van Beaulieu-grondlegger Roger De Clerck) uit tot vooraanstaand tapijtproducent, apart van het Beaulieu-concern aan deze kant van de oceaan.

(Vloerenplein, 17-07-2017)

 
Arte Espina leed structureel verlies

arte-espina logoHet op 13 juni jl. failliet verklaarde Arte Espina liep - ondanks zijn naamsbekendheid in de branche - al zeker tien jaar niet goed en leed structureel verlies. Zo heeft curator Bob van Brink als verklaring te horen gekregen van de directie van het bedrijf en vervolgens opgetekend in zijn openbaar faillissementsverslag van 5 juli.

“Er zijn al vele pogingen gedaan om het tij te keren. Er hebben drie reorganisatierondes plaatsgevonden en er is geprobeerd om overnames te realiseren. Dit laatste is zonder succes gebleken wegens de hoge personeelskosten en de grote hoeveelheid aanwezige voorraad hetgeen telkens een struikelblok is gebleken,” zo valt te lezen in het verslag. “Daarbij komt dat failliet inmiddels een moeizame positie op de markt heeft, de markt is veranderd (er worden tegenwoordig goedkopere tapijten gekocht door de consument die vervolgens vaker worden vervangen in plaats van de dure hogere kwaliteit tapijten waarin failliet handelt) en ook de crisis in de huizen- en woninginrichting markt is voelbaar (geweest).”

Bestuurder en enig aandeelhouder van Arte Espina is Theo’s Trading International BV (T.T.I.) van Theo en Margo van Dooren. De gemachtigden van failliet zijn managing director Gerard van Hoeven en Sandy van Dooren.

De groothandel in tapijten in het hoger middensegment blijkt van een omzet van twintig miljoen euro zo’n tien tot vijftien jaar geleden naar een omzet van ruim vijf miljoen in 2015 en ruim vier miljoen in 2016 te zijn gezakt. Vorig jaar schreef het bedrijf een verlies van 1,7 miljoen in de boeken, na een tekort van ruim een miljoen in het voorafgaande jaar.

Ook in 2017 bleef de omzet weer achter. Elk jaar werd evenwel door T.T.I. geld geïnvesteerd om de zaak draaiende te houden. In totaal heeft T.T.I. de laatste jaren zo’n zes miljoen euro geïnvesteerd, zo meldt het verslag. “Deze hoge vordering van T.T.I. in combinatie met de hiervoor genoemde redenen zijn voor de heer Van Dooren reden geweest om het faillissement aan te vragen.”

Curator Van Brink schrijft verder doende te zijn met een onderzoek naar de mogelijkheden van een doorstart. Momenteel is hij, samen met T.T.I. als pandhouder, met verschillende partijen in gesprek. Over de uitkomst van die gesprekken kan nu nog niets worden gezegd. Ten tijde van het faillissement waren er 17 man personeel.

(Vloerenplein, 17-07-2017)

 
CBS-cijfers voor mei ook weer in orde

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben in mei voor de elfde maand op rij meer omgezet, deze keer 3,9 procent. Winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden voor de achtste achtereenvolgende maand een omzetgroei, en wel met 3,4 procent. De omzet van de winkels in non-food bij elkaar geteld groeide in mei met bijna 3 procent. Hun verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren bijna 4 procent hoger dan een jaar eerder, zo meldt het CBS vandaag.

Omzet-detailhandel-mei17

De detailhandel in zijn geheel heeft in de vijfde maand van het jaar 3,5 procent meer omgezet, waarbij het volume 3 procent hoger lag. Zonder correctie voor de koopdagen was de omzet van de detailhandel bijna 6 procent hoger. De online omzet lag bijna 24 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

(Vloerenplein, 14-07-2017)

 
Victoria koopt Millennium Weavers Europe

Millennium-Weavers-victoriaMillennium Weavers Europe in Ronse (foto website)De Britse vloerengroep Victoria Plc heeft de in België gevestigde tapijtfabrikant Millennium Weavers Europe per 1 juli jl. overgenomen. Op de website van Millennium Weavers licht Philippe Hamers, CEO Victoria Group, summier toe dat de in Ronse zetelende tapijtmaker onder eigen naam en voor eigen rekening blijft opereren. Voor klanten en leveranciers verandert niets, evenmin voor de werknemers en voor het door Jan Van Damme aangevoerde management. De groep Victoria zegt ernaar uit te kijken om het merk en de productlijn verder tot ontwikkeling te brengen.

Millennium Weavers Europe is goed voor een omzet van tien miljoen euro en levert veel aan met name de Britse markt voor residentieel tapijt, zo weet de vakpers aldaar. De onderneming ging van start in 2012 en kreeg nadien de Saoedische Al Sorayai Trading And Industrial Group (interieurproducten en garens) als meerderheidsaandeelhouder aan boord. Al Sorayai rapporteert omgerekend 3,5 miljoen euro voor zijn belang van 99 procent te hebben ontvangen. De verkoop kadert in een herstructureringsplan van de Saoedische groep, mede verband houdend met de Brexit en de algemene situatie op de markt.

(Vloerenplein, 12-07-2017)

 
‘Minder krimp met entreematten Rinos'

ColoradoSchoonlooptapijt ColoradoRinos geeft nuttig advies hoe zijn afnemers ‘gedoe achteraf’ kunnen voorkomen na de verkoop en installatie van entreevloerbedekking. Eén van de meest vervelende problemen van entreevloerbedekking is immers na verloop van tijd het optreden van krimp of rek, zo stelt de specialist uit Genemuiden. De entree is daar gevoeliger voor dan vloeren elders in het gebouw, doordat sprake is van sterkere wisselingen in temperatuur en vochtigheid. Het corrigeren van deze problemen, zo vervolgt Rinos, is duur in verhouding tot de waarde van het gelegde oppervlak.

Volgens de stabiliteitsnorm in EN 1307 mag vloerbedekking ongelijmd tot 0,8 procent krimpen. Zelf houdt Rinos een testnorm van niet meer dan 0,4 procent aan. Over een entree van zes strekkende meter betekent dit ongelijmd dus maximaal 2,4 centimeter; een stevige kier is dat. Een goede verlijming van de entreevloerbedekking vermindert dit probleem. Maar welke lijm kun je daar nu het beste voor gebruiken?

Rinos heeft onderzoek gedaan met meerdere merken lijm in combinatie met zijn eigen producten. Met de juiste lijm verbetert de stabiliteit (krimp en rek) in het laboratorium tot onder 0,05 procent, gemeten volgens EN 1903. Dit is nog slechts drie millimeter op een doorlooplengte van zes meter. De krimp is dus verminderd met maar liefst een factor acht.

Op grond van prestatiemetingen van lijmleveranciers adviseert Rinos om deze reden de volgende combinaties. Voor Rinos-matten met PVC-rug in geval van een vloer die poreus is (cement), beveelt de fabrikant de lijmen Eurocol 646 en Uzin KE 66 aan. Voor een vloer die niet-poreus is de Eurocol 646 en Uzin KR 430. Rinos-matten met s-FLX-rug bij een poreuze vloersoort vragen om Eurocol 140 en Uzin KE 66. Voor een niet-poreuze vloer zijn Eurocol 140 en Uzin KR 430 aangeraden.

Rinos wijst er tot besluit op dat entreevloerbedekking, om het risico op krimp- en rekproblemen te voorkomen, altijd verlijmd dient te worden als het oppervlak groter is dan vijf vierkante meter. Voor meer informatie is het e-mailadres
customerservice @ rinos.com beschikbaar.

(Vloerenplein, 12-07-2017)

 
Brintons in handen van Argand Partners

brintons-logoDe Britse tapijtmaker Brintons is van eigenaar veranderd. De Amerikaanse Carlyle Group verkoopt de in 1783 begonnen fabrikant aan landgenoot Argand Partners, een private-equitybedrijf. De waarde van de transactie, waarbij ook het senior management van Brintons is betrokken, is niet bekendgemaakt. De nieuwe eigenaar voelt zich naar eigen zeggen aangetrokken door de leidende marktpositie van Brintons op de wereldwijde markt voor luxe tapijt. De Carlyle Group kocht het bedrijf zes jaar geleden en zette zijn aanwinst - stevig reorganiserend - weer op de rails.

(Vloerenplein, 12-07-2017)

 
Waterproof badkamervloeren van PVC

TR-Brushed-metalTransform ‘Brushed metal’ kent een abstract modern dessin met de look van geborsteld metaal in grijs, messing/goud of een combinatie van beide.Moduleo weet om welke vloeren hedendaagse badkamers vragen. Ze dienen praktisch te zijn, comfortabel aan te voelen en esthetisch te passen (zie de foto) bij de overige inrichting. Het vloerenmerk van de IVC Group adviseert voor deze toepassing zijn hoogwaardige PVC-vloeren in hout- of natuursteenlook uit de collecties Impress en Transform. De slijtvaste toplaag van 0,55 millimeter dik en de gepatenteerde coating Protectonite beschermen de vloeren tegen vocht en vlekken en maken ze geschikt voor in de badkamer. Onlangs lanceerde Moduleo nog, zoals eerder bericht, in zijn Transform-collectie de nieuwe tegeldessins ‘Desert stone', ‘Brushed metal’, ‘Azuriet’ en ‘Jura stone', deze als antwoord op de grote vraag naar luxevinyl bij projectgebruik. Moduleo beveelt zijn PVC-vloeren gezien hun opbouw eveneens aan voor renovaties.

(Vloerenplein, 12-07-2017)

 
Nieuw platform elastische vloeren

screenshot-ERFMIScreenshot nieuwe website ERFMIHet in Brussel gevestigde European Resilient Manufacturer’s Institute (ERFMI) heeft een nieuwe website gelanceerd met tal van zaken die de wereld van de elastische vloerbedekkingen betreffen. Het nieuwe platform biedt onder meer informatie over de zeventien bij de organisatie aangesloten leden, alle fabrikanten van naam. Zeven productgroepen (pvc, linoleum, rubber, kurk, enzovoorts) in negen verschillende marktsegmenten (residentieel, onderwijs, gezondheidszorg, en zo meer) zijn vertegenwoordigd. De website toont ook de nodige foto’s, ter inspiratie en ter illustratie van de vele toepassingsmogelijkheden van elastische vloeren. Voorts veel productinformatie (zoals over EPD’s) en wat de branche zoal aan oplossingen te bieden heeft voor een immer veranderend interieur. Meer informatie: www.erfmi.com.

(Vloerenplein, 10-07-2017)

 
Nieuwe CEO voor Tarkett

Glen-MorrisonGlen Morrison (foto: Tarkett)Glen Morrison, een Engelsman met ook de Amerikaanse nationaliteit, wordt per 1 september a.s. de nieuwe CEO van Tarkett. Momenteel is Morrison de aanvoerder van de Noord-Amerikaanse divisie van het Franse vloerenconcern. Sinds zijn aantreden in het voorjaar van 2015 hield hij daar toezicht op een snelle en efficiënte integratie van merken en organisaties binnen Tarkett Noord-Amerika, waardoor de autonome groei van de groep als geheel versnelde en de winstgevendheid aanzienlijk verbeterde, aldus een pluim van zijn werkgever. Hij vervangt Michel Giannuzzi, die elders CEO wordt. Gianuzzi heeft precies tien jaar lang aan het roer gestaan. Vanaf de wereldwijde recessie in 2009 en ondanks trammelant in Rusland, tekent de Fransman voor een winstgevende groeistrategie, met inbegrip van 21 overnames, waaronder Desso.

(Vloerenplein, 10-07-2017)

 
Verhuisbericht Your Floor

Nieuw-Your-FloorNieuw onderkomen (aan rechterzijde) van Your FloorVloerenbedrijf Your Floor verhuist direct na de zomer van de Rijnstraat 14 naar de Euterpehof 16 binnen de gemeente Oss. De adreswijziging gaat in op 1 september a.s. De nieuwe postcode is 5342 CW. De overige gegevens wijzigen niet, aldus directeur Gerald Zwiers.

(Vloerenplein, 10-07-2017)

 
Estillon partner Quietroom-label

estillon-logo quiet-roomEstillon laat weten diverse ondervloeren te kunnen leveren die zijn voorzien van het Quietroom-label voor hotels. Dit betreft een initiatief van het Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI) en mag volgens de ondervloerenspecialist uit Uden gezien worden als het eerste en enige objectieve keurmerk voor hotels op het gebied van geluidsisolatie. Geluidsoverlast is wereldwijd al geruime tijd een dikwijls geuite klacht onder reizigers.

Om te bepalen binnen welke klasse een hotelkamer valt, verricht het KGI metingen van lucht-, contact- en installatiegeluid. Als de kamer nog niet aan de eisen van het Quietroom-label voldoet, geeft het KGI advies wat dan alsnog dient te gebeuren. Bij renovatie of nieuwbouw kan het KGI producten van verscheidene leveranciers adviseren. Van bijvoorbeeld Forbo Flooring Systems of Fermacell. Maar dus ook van Estillon, die voor een garantie op een ‘stille’ hotelkamer Star Base, Elegance Black en Black Onyx levert als gecertificeerde ondervloeren voor tapijt, Floorfixx Regular en Timmerbase plus voor PVC en tapijttegels en Woodstep voor laminaat en parket.

(Vloerenplein, 10-07-2017)

 
MODINT evalueert Brexit voor tapijt
Ton-van-KekenTon van Keken trapt Brexit-overleg af.
Presentatie-Jos-WesselinkPresentatie VNTF-manager Jos Wesselink.

Vorige week is tijdens de ledenvergadering van MODINT, de ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel, voorzitter Han Bekke herbenoemd voor een tweede en statutair laatste periode van 4 jaar. Daarnaast werden Ton van Keken (Interface Nederland BV) en Jorg Winkel (Interstar Modes BV) herbenoemd als bestuurslid. Voorafgaand aan de ledenvergadering hielden leden uit de tapijtindustrie een speciale bijeenkomst om te praten over de handelspolitieke ontwikkelingen en gevolgen van Brexit. Hierbij was de heer Landheer, plaatsvervangend Directeur Generaal van Buitenlandse Zaken, aanwezig. De Nederlandse tapijtindustrie is een exportgerichte industrie en Groot-Brittannië is een van de belangrijkste afzetmarkten. MODINT volgt de ontwikkelingen rond Brexit op de voet en zal samen met de tapijtindustrie, overheid en andere stakeholders in contact blijven over de mogelijke gevolgen van Brexit. Tijdens de ledenvergadering bij Interface Nederland BV in Scherpenzeel werd speciale aandacht besteed aan projecten van groot belang voor de mode- en textielsector, zoals het Convenant Duurzame Kleding en Textiel en het project Circulair Textiel.

(Vloerenplein, 07-07-2017)

 
Forbo gaat verder ‘vergroenen’

Forbo-wil-verder-verduurzamenForbo wil verder verduurzamen.Forbo wil haar productie, denk- en werkwijze verder verduurzamen in 2017. Dat valt te lezen in het VGWM-jaarverslag 2016 dat onlangs werd gepresenteerd. Het online boekwerk kijkt terug op de prestaties op het gebied van veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu in 2016 en bevat tevens de doelstellingen voor 2017. Zo staan er in het kader van Forbo’s energie efficiencyplan de volgende projecten op stapel: het vervangen van de oude direct gestookte ‘gasheaters’ in de MGP (Magazijn Gereed Product), het verbeteren van de isolatie in de mengerij, het implementeren van een online monitoring systeem voor elektriciteit als pilot voor een kalanderlijn en een optimalisatiestudie naar het droogproces. Verder gaat Forbo haar CO2-emissie reduceren door minder gas te verbruiken. Ook de gemiddelde koolstofdioxide (CO2) uitstoot per gereden kilometer van Forbo’s wagenpark moet met 5% gereduceerd worden in 2017 ten opzichte van 2016. Forbo is dit jaar daarnaast begonnen met het terughalen van snijrestanten vinyl. Dit doet het bedrijf al veel langer met Marmoleum. Tenslotte introduceerde Forbo in 2017 het milieu dashboard, een interne kwartaalpublicatie, bedoeld om de bewustwording op het gebied van duurzaamheid onder het personeel te verhogen. Ook zal de Greenwalk, waarbij de werknemers zelf kijken hoe ze duurzamer kunnen werken, verder worden uitgerold in 2017. Voor meer info zie http://www.forbo.com/flooring/nl-nl/over-ons/vgwm-jaarverslag/p8m3gq

(Vloerenplein, 07-07-2017)

 
Interface presenteert Global Change

Collectie-Global-Change-van-InterfaceCollectie Global Change van Interface.Interface introduceert naar eigen zeggen zijn ‘meest veelzijdige collectie ooit’: Global Change, een collectie duurzame tapijttegels geïnspireerd op natuurlijke omgevingen. Deze collectie combineert ‘biophilic design’, een ontwerpfilosofie die inspiratie haalt uit de natuur, met het modulaire vloersysteem van de fabrikant. Global Change biedt een breed scala aan designopties voor zakelijke omgevingen. Het is de eerste collectie van Lead Product Designer Kari Pei die wereldwijd wordt gelanceerd, zo meldt Interface in een persbericht. “Global Change benut de voordelen van de natuur in zakelijke interieurs, zoals kantoorgebouwen en horecaomgevingen. Met de collectie dragen architecten en ontwerpers bij aan positieve belevingen en een verhoogd welzijn van de mensen die erin vertoeven. Natuurlijke omgevingen worden nagebootst met artistieke interpretaties van boom- en bladschaduwpatronen.” Elementen van ‘biophilic design’ komen ook terug in de willekeurige patronen en vloeiende overgangen. Global Change bestaat uit zeven stijlen in zes organische kleurstellingen: Progression I, Progression II en Progression III vormen het fundament van de collectie en bieden drie basistexturen met drie verschillende prijsstellingen en poolhoogten, Glazing en Shading halen inspiratie uit het bos, met bladervormen en een streperige textuur, en tot slot Raku en Ground doen denken aan een gebarsten ondergrond van droge aarde en zijn geschikt voor respectievelijk willekeurige en eenrichtingsinstallatie. Progression I, II en III en Glazing en Shading zijn verkrijgbaar als ‘Skinny Planks’ (25cm x 100 cm), Ground en Raku in het vierkante formaat (50cm x 50cm). De tegels variëren van laag- tot hoogpolig. Ter aanvulling op de zeven tegelstijlen heeft Interface voor Global Change zes aarde- en mineraalachtige kleurstellingen ontworpen, geïnspireerd op wereldwijde trends: Eclipse, Evening Dusk, Desert Shadow, Fawn, Daylight en Morning Mist. Bij de ontwikkeling van Global Change heeft Interface naar eigen zeggen gezorgd voor een uitstekende samenhang met bestaande collecties en producten, inclusief de onlangs gelanceerde LVT (luxe vinyltegels)-collectie Level Set.

(Vloerenplein, 07-07-2017)

 
Tour-bezoek bij Balterio/Unilin
Xpressions-Mix-101Collectie Xpressions.
Uiteenlopende-kleurmogelijkhedenUiteenlopende kleurmogelijkheden.
State-of-art-machineparkHet machinepark kan met recht ‘state-of-the-art’ worden genoemd.
Deskundige-uitleg-Deskundige uitleg bij de machines.
De-renners-vliegen-voorbijDe renners razen voorbij.

Balterio, als merk ondergebracht bij UNILIN, stelde onlangs twee nieuwe collecties digitaal bedrukt laminaat voor: Grande en Xpressions. De vloeren worden vervaardigd in UNILIN’s hightechproductiesite voor Balterio-laminaat in Vielsalm, in de Belgische provincie Luxemburg. UNILIN is een pionier op het gebied van laminaatvloeren, en wil die uitmuntende reputatie nog versterken. “UNILIN speelt al jaren een echte voortrekkersrol in de laminaatsector, en groeit stilaan uit tot een trendsetter op het vlak van digitaal bedrukte laminaatvloeren,” aldus Ruben Desmet, algemeen directeur laminaatvloeren bij UNILIN. “In 2016 voegde UNILIN Balterio toe aan zijn portefeuille, die ook al het populaire Quick-Step omvatte en Pergo, ons merk voor de projectmarkt. Zo maken we onze intrede in de wereld van digitaal printen. De samenwerking tussen UNILIN en Balterio werpt vruchten af. Tot nog toe werden twee collecties digitaal bedrukte laminaatvloeren gelanceerd: Grande – de eerste waterdichte laminaatlijn met digitale prints – en Xpressions – het allereerste assortiment laminaatvloeren met dessins die op gedurfde manier afwijken van de klassieke houtpatronen.”

Ruben Desmet legt het belangrijke verschil tussen digitaal gedrukt en traditioneel laminaat uit: “Bij traditionele laminaatvloeren worden de houtdessins eerst gedrukt op een speciale laag papier. Bij digitaal bedrukt laminaat wordt het dessin echter direct op de planken aangebracht. De tekeningen kunnen sneller en makkelijker worden vervangen bij digitaal bedrukt laminaat. Het biedt dus meer flexibiliteit om patronen op maat te creëren. Bovendien kunnen we zo ook uiterst snel inspelen op veranderende markttrends en behoeften.”

Begin deze week trok de Tour de France vlak langs de fabriek van de Unilin-vestiging in Vielsalm. Voor Unilin een bij uitstek geschikt moment om belangstellenden uit te nodigen voor een bezoek aan de fabriek en de ‘state-of-the-art’ digitale productielijn van Balterio te demonstreren. De nieuwe digitale productielijn van Balterio dicht op een efficiënte manier de kloof tussen dynamische trends en laminaatvloeren. Bruno Vermeulen, directeur onderzoek en ontwikkeling: “Het hele productieproces verloopt veel sneller dan bij analoog drukken. Daardoor kunnen we al vroeg anticiperen op nieuwe tendensen in mode, architectuur of interieurontwerp. Zo kunnen we gemakkelijker vloeren maken die afgestemd zijn op wat op dit moment helemaal in is.”

(Vloerenplein, 05-07-2017)

 
Wicanders op de Biënnale in Venetië

Wicanders-CorkcomfortWicanders’ Corkcomfort in combinatie met de werken van Antunes.Op de Biënnale in Venetië heeft de Portugese kunstenares Leonor Antunes verkozen om bij haar kunst gebruik te maken van een kurkvloer van Wicanders. Boven een Wicanders’ Corkcomfort van circa 100 vierkante meter hangen aan het plafond van het historische Arsenaal te Venetië nu verschillende sculpturen en lampen van Antunes, die volgens Amorim de unieke aspecten van het Portugese kurk in combinatie met andere materialen versterken. Pedro Maria Pinho, Marketing Director Amorim: “Het gebruik van onze vloer door Leonor Antunes weerspiegelt de groeiende trend bij kunstenaars, designers en architecten om dit natuurlijke product toe te vertrouwen aan de materialisatie van hun creatieve en professionele visies.” Een kurkvloer bewijst hiermee eens te meer terrein te winnen als een verantwoordlijk, efficiënt en esthetisch alternatief. “Musea over de hele wereld kiezen voor de vloeren van Wicanders. Dat alleen al is het bewijs van onze kwaliteit, verscheidenheid en potentieel.”

(Vloerenplein, 05-07-2017)

 
Forse stijging barometer woonbranche

In juni is de door Van Es Marketing verzorgde ‘woonbranche economische barometer’ met ruim acht punten gestegen. Daarmee is de opvallende neergang in de voorgaande maand weer grotendeels teruggewonnen. De barometer sloot de maand juni af op een stand van 15,3. De stijging wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door positieve cijfers over de woningmarkt. Maar ook de laatste cijfers over het producentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van de woondetailhandel vielen in juni hoger uit dan in de voorgaande maand.

Woonbranche-economische-2017-7‘Woonbranche economische barometer’ stijgt weer (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt in juni met bijna elf punten. De deelindicator is in juni uitgekomen op 6,4 waarmee de maandomzetontwikkeling in de woondetailhandel na een negatieve stand in mei weer ‘opkrabbelt’, aldus Van Es.

De stemming onder consumenten is in juni gelijk gebleven, meldt het CBS en komt net als in mei uit op 23. De koopbereidheid neemt in juni iets toe. De deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 10, tegen 8 in mei. Consumenten zijn positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen. Het oordeel over het economisch klimaat verandert nauwelijks. Deze deelindicator komt uit op 44, tegen 45 in mei. Het producentenvertrouwen stijgt van 6,1 in mei naar 7,2 in juni, aldus het CBS.

In de verslagmaand mei 2017 registreert het Kadaster bijna 20.000 verkochte woningen. Dit is een stijging van 24,4 procent ten opzichte van mei 2016. Vergeleken met de voorgaande maand, april 2017, is er sprake van een stijging van 19,7 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden beduidend hoger zijn dan in de voorgaande maand hebben de nieuwe cijfers een sterk positief effect op de stand van de barometer.

(Vloerenplein, 03-7-2017)

 
Unipro zet Forinn in het zonnetje
Feestelijk-ontvangstFeestelijk ontvangst van Forinn door Unipro.
producttraining-voorProducttraining voor vertegenwoordigers en vestigingsleiders.

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Forinn organiseerde Unipro in Haaksbergen afgelopen vrijdag een gezellig samenzijn voor alle medewerkers van Forinn. ‘Team Forinn’ werd op feestelijke wijze ontvangen en getrakteerd op een goed verzorgde en heerlijke barbecue. Onder het genot van een hapje en drankje werd er in gemoedelijke sfeer het nodige bijgepraat. Daarnaast verzorgde Unipro voor de vertegenwoordigers en vestigingsleiders van Forinn ook nog een producttraining. Forinn wil Unipro via deze weg bedanken voor de gezellige, leerzame en smaakvolle dag!

(Vloerenplein, 03-07-2017)

 
Unilin behaalt dubbele ‘patentzege’

Het-folddown-unifitFolddown Unifit van Unilin.Eind juni heeft Unilin tweemaal succes behaald bij de patenten die de onderneming op de verbindingssystemen van zijn vloerproducten hanteert. Zo bevestigde de afdeling bezwaren van het EPO (European Patent Office) het Pergo’s folddown patent EP 2 009 195 B1 dat betrekking heeft op ‘folddown systems’ bij vloerpanelen. Het patent dat volgens Unilin is gebaseerd op een technologie die door Pergo in 2000 en 2001 werd ontwikkeld is in 2015 al bevestigd door EPO, maar werd bestreden door een derde partij. Deze kan nog tegen de beslissing in beroep gaan. Verder heeft een Amerikaanse rechtbank in Florida een schadevergoeding toegekend aan Unilin na vaststelling van schending van de octrooien met betrekking tot Unilin’s ‘v-groove technology’ en Unilin’s ‘embossed-in-register technology’. Het betreffende bedrijf Wood Floor LLC (en alle aan Wood Floor LLC gerelateerde bedrijven) moet naast de schadevergoeding ook alle juridische kosten betalen.

(Vloerenplein, 03-07-2017)

 
Grondstoffen zetten prijzen op scherp
Jan-van-der-Kroef-b17Parketopleider Jan van der Kroef: “Prijsverhogingen vinden nu sowieso al plaats vanwege de arbeidsschaarste op de markt.”
Peter-Kuipers-2017Peter Kuipers, directeur mFLOR: “Op prijs alleen kun je niet winnen en ga je uiteindelijk stuk.”

Na een aantal magere jaren kan de vloerenbranche door gunstigere economische omstandigheden gecombineerd met een sterk consumentenvertrouwen weer op een positieve omzetontwikkeling rekenen. De sterk gegroeide vraag naar vloerenproducten heeft echter ook een bijeffect. Zo zijn namelijk de grondstofprijzen onder druk komen te staan. Bij parket komt dit onder meer door een eenzijdige vraag naar eiken producten (wie praat er nog over kempas, afzelia, merbau, enzovoorts), terwijl de voorraad eiken niet onbeperkt blijkt. Er wordt hierdoor zelfs al voorzichtig gekeken naar een eventuele exploitatie in Scandinavië, iets wat voorheen onbespreekbaar leek. Zover zal het wellicht niet komen. Oplossingen als meerlaagsproducten en het zuinig omgaan met de houtsoort bieden voorlopig soulaas. Maar dat de schaarste tot een prijsverhoging bij het eiken zal leiden lijkt op den duur onafwendbaar. Bovenstaande beschouwende lijkt het slechts een kwestie van tijd te zijn vooraleer ook op de Nederlandse markt de fabrikanten de verhoogde prijzen zullen moeten gaan doorberekenen aan hun klanten. Parketopleider Jan van der Kroef: “Het is heel simpel en je doet er niks aan. Eiken is een populair product. Dit vanwege de variëteiten aan kleur die je kan aanbrengen en het gemak. Meerlaagse producten zijn een oplossing. De toplaag kan daarbij dunner. 4 Millimeter zou heel wat hout besparen. En als je het product vast legt scheelt dat schuurverlies. Prijsverhogingen vinden nu sowieso al plaats vanwege de arbeidsschaarste op de markt.”

Ook het tapijt kampt met soortgelijke problemen. Hierbij gaat het niet om de schaarste van de garens, maar om onder meer de gestegen prijzen als gevolg van de prijzen op de oliemarkt. Hoewel de afhankelijkheid van olie bij de fabricage van de garens de laatste jaren ietwat is afgenomen. Dat leveranciers en fabrikanten tot nu toe terughoudend zijn geweest met het doorvoeren van prijsverhogingen kan haast niet anders te maken hebben dan met de angst voor een eventueel psychologisch effect dat dit te weeg kan brengen. Nu de markt na de magere jaren weer is aangetrokken zit niemand te wachten op een terugkeer naar stagnatie, of erger. Maar aan dit ‘blijven snijden in eigen vlees’ zit een grens. In het buitenland lijkt deze te zijn bereikt en zijn prijsverhogingen al aangekondigd. Zo hebben een aantal toonaangevende leveranciers in de Verenigde Staten al laten weten dat in het derde kwartaal hun prijzen omhoog zullen gaan vanwege de gestegen kosten bij de grondstoffen. De verwachting is dat Europese landen zullen volgen. In Amerika gaat het hierbij om verhogingen tussen de 3 tot 6 procent.

Fabrikanten hebben niet alléén te maken met de negatieve gevolgen van de hogere olieprijs. De volatiele olieprijs draagt bij aan de stijging van de grondstofprijzen. Het is echter al lang niet meer de grootste drijver. De fabrikanten draaien zelf meer aan de knoppen en creëren meer schaarste op de markt. Zo zou ook de chemische industrie bewust zijn capaciteit beperken om de marges voor de sector te herstellen. De toegenomen vraag bij de consument drijft vanzelfsprekend ook de prijzen verder omhoog. Ook de kosten van het vrachtvervoer zijn gestegen. Uit ons bekende gegevens blijken de garenprijzen in één jaar tijd met circa 15 procent te zijn gestegen. Bij de grondstoffen voor de fabricage van pvc wordt een stijging van 5 tot 9 procent genoemd.

“Gestegen olieprijzen, transportkosten en arbeidsloon; ook alle pvc vloerbedekking heeft te maken met een stijging van de productiekosten,” beaamt mFLOR-directeur Peter Kuipers. “Bedrijven die door schaalvergroting kostenvoordelen hebben weten te behalen hebben de ‘schade’ enigszins weten te beperken. Daarnaast is de afgelopen jaren de eindprijs van pvc vloerbedekking (zowel in projecten als bij de consument) gedaald als gevolg van een groot aanbod van mindere producten én producten die tegen een lage prijs werden aangeboden om marktaandeel te winnen. Er is dus door de meeste fabrikanten en groothandels al fors ingeleverd op de marge. En als je dit koppelt aan de prijsstijging van grondstoffen, arbeid en transport dan kan het niet anders dan dat je op een gegeven moment op een snijpunt uitkomt waarbij de bodem bereikt is. Op prijs alleen kun je niet winnen en ga je uiteindelijk stuk. Er moet een mentaliteitsverandering plaatsvinden. Zeker ook bij de detaillist. Prijs moet en kan niet de doorslaggevende factor zijn. Gedegen productkennis en gerichte voorlichting en complete informatie zijn dit wel.”

(Vloerenplein, 30-06-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster
13146
PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo