forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Bouwers en afwerkers hebben het tij mee

gespecialiseerde-bouw-2017De omzet van de Nederlandse bouwsector is in 2017 met 5,7 procent toegenomen, het vierde jaar op rij met groei, zo meldt het CBS in de jongste Kwartaalmonitor Bouw. Het vertrouwen van de ondernemers in de bouw is bovendien al anderhalf jaar het meest positief van alle sectoren. Eveneens al zes kwartalen op rij stijgt het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in vergelijking met het voorgaande jaar. Minpuntje is dat de bouwbedrijven moeite hebben met het vinden van arbeidskrachten. Een op vijf ondernemers in de bouw geeft aan dat het tekort aan geschikte arbeidskrachten hun productie belemmert.

Bedrijven in de gespecialiseerde bouw sluiten het jaar af met een omzetstijging van 3,1 procent, waarmee hun omzetniveau nog maar 0,4 procent onder dat van 2008 ligt, het begin van de crisis. Dit groeipercentage ligt overigens wel flink onder dat van 2016, met toen een plus van bijna 8 procent. Kleine en middelgrote bedrijven presteren bovendien veel beter dan bedrijven met meer dan honderd man personeel.

De afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw sluiten 2017 af met een omzetgroei van 6,6 procent, met voor het afsluitende vierde kwartaal een plus van 7,0 procent. Hun wat magere score in het derde kwartaal lijkt dus een tijdelijk dipje te zijn geweest. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Interface brengt Human Connections

Moss In StoneMoss in Stone.Interface brengt Human Connections op de markt, naar een ontwerp van David Oakey. De nieuwe collectie tapijttegels verenigt natuurlijke en stedelijke elementen. Toegepast in het interieur moet de vloerbekleding, zoals de naam al doet vermoeden, samenwerking tussen mensen naderbij brengen. “Human Connections speelt in op het feit dat moderne werkplekken steeds meer draaien om technologie en op de intrinsieke behoefte van mensen om toch met elkaar en de natuur in verbinding te staan,” aldus de ontwerper in zijn eigen woorden.

De collectie telt acht stijlen die elk verkrijgbaar zijn in het vierkante formaat (50 bij 50 centimeter). Sett in Stone, Kerbstone, Paver en Flagstone doen denken aan karakteristieke straatjes, terwijl Moss en Moss in Stone de suggestie van begroeiing opwekken. Stone Course en Rue zijn voorzien van kleurrijke mozaïekpatronen en een speels graffiti-effect.

“Door de stijlen op verschillende manieren te combineren, kunt u uiteenlopende effecten bereiken,” zo geeft Oakey als advies mee. “Of u nou een naadloos, organisch veld, een pad of een duidelijk afgebakende zone wilt creëren, deze modulaire vloertegels passen zich aan aan de specifieke behoeften van elke ruimte. Met deze collectie krijgen interieurs meer de functie van buurten die onderlinge samenwerking aanmoedigen.”

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Forbo presenteert Novilon Nova Luxe
BetondessinBetondessin van Novilon Nova Luxe.
Fraaie-donkere-tegelFraaie donkere tegel.
Brede-plank-oogtBrede plank oogt net als eikenhout.

Forbo Flooring brengt deze maand zijn nieuwe vinylcollectie Novilon Nova Luxe op de markt. Deze wordt door de vloerenmaker voorgesteld als het kamerbrede antwoord op pvc-stroken. Een realistisch reliëf en een v-groef rondom de planken en tegels zorgen er als bijzonderheid voor dat de vloer niet te onderscheiden valt van een echte houten of stenen vloer. Evenwel bezit hij de voordelen van een vinylvloer qua onderhoud en geluidsdemping bijvoorbeeld. Designer Dorothé Kessels en haar Dutch Design-team tekenen voor het ontwerp.

De Novilon Nova Luxe-collectie bestaat uit tien hout- en zes steendessins in verschillende maten en kleuren. Van de houtdessins, die een matte afwerking hebben, is de Giant Oak de grootste plank met een breedte van maar liefst drieëndertig centimeter en een ‘eindeloze’ lengte, want geen kopse naad. De daaropvolgende maat is een plank van vijfentwintig centimeter breed en honderdvijftig centimeter lang, en daarna een reeks houtdessins van twintig centimeter breed en honderdvijftig centimeter lang. De nieuwe collectie sluit met name aan bij de trend van eiken met minder knoesten en dus een rustiger beeld.

Het aanvullende zestal steendessins telt vier beton- en twee tegeldessins. De all-over betondessins variëren van modieus warmere tot meer koelere kleuren. Bij de tegeldessins van vijftig bij vijftig centimeter zorgt de diepe embossing van de voeg er volgens de fabrikant voor dat de vloer sprekend lijkt op echt keramiek tegelwerk.

Novilon Nova Luxe wordt kamerbreed geleverd in breedtes van twee of vier meter, en kan tot veertig vierkante meter los worden gelegd. Zodoende laat hij zich prettig installeren en blijft het aantal naden minimaal. De nieuwe collectie wordt aanbevolen in combinatie met vloerverwarming en komt met een garantie van vijftien jaar. De vloeren worden door Forbo in Coevorden gemaakt.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Nieuw Marketingrapport Vloerbedekking

marketingrapport vloerbedekking 2018Bij Van Es Marketing Services is het Marketingrapport Vloerbedekking 2018 verschenen. Het onderzoeksrapport biedt een naar eigen zeggen actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de markt voor vloerbedekking in de woondetailhandel en het consumentengedrag.

Het oriëntatie- en inkoopgedrag van woonzaken in ons land die vloerbedekking verkopen is in beeld gebracht, en evenzo het oriëntatie- en koopgedrag van de consument met betrekking tot de producten. Zowel zachte, vlakke als harde vloerbedekkingen komen aan bod. Naast de uitkomsten van het onderzoek, bevat het marketingrapport informatie uit deskresearch. De onderzoeksresultaten van het consumentenonderzoek worden bij diverse thema’s gesegmenteerd naar geslacht, inkomens- en leeftijdsgroep. Bepaalde onderzoeksresultaten worden voorts vergeleken met die uit voorgaande edities van het onderzoek uit 2009 en 2013. Ten opzichte van de vorige publicatie zijn diverse analyses bovendien uitgebreid.

Het onderzoeksrapport telt 82 pagina’s op A4-formaat, is in kleurendruk uitgevoerd en kost 695 euro.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Titel interieurarchitect gehandhaafd

bni-logoDe titelbescherming voor interieurarchitecten blijft gehandhaafd, zo meldt de Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten (bni) naar aanleiding van een mededeling van het ministerie van OCW vandaag. Met deze beslissing komt een eind aan een aantal onzekere jaren voor de beroepsgroep.

De titel is sinds 1987 beschermd. Alleen ontwerpers die voldoen aan de wettelijk vastgelegde opleidings- en ervaringseisen mogen zich inschrijven in het architectenregister en zich interieurarchitect noemen. In 2014 is de titel op een lijst met andere terecht gekomen, die vanwege een Europese dienstenrichtlijn was opgesteld. Het doel was om in Europa de eisen aan bepaalde gereglementeerde beroepen te vereenvoudigen en waar mogelijk af te schaffen.

De bni heeft zich sindsdien, samen met de beroepsverenigingen van ontwerpers en architecten, ingezet voor behoud van titelbescherming. Met als voornaamste argument dat de interieurarchitect een publiek belang dient dat uitstijgt boven het directe belang van de opdrachtgever en bijdraagt aan de hoge eisen die gesteld worden aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving, aldus de bni.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Meer Brits tapijtafval nuttig gebruikt

In-tien-jaar-tijdIn tien jaar tijd flinke stijging van aan stort onttrokken afgedankt Brits tapijt.Bij de Britten, tapijtverbruikers bij uitstek, is ook afgelopen jaar weer een hoger volume afgedankt tapijt onttrokken aan de stort, zo rapporteert Carpet Recycling UK (CRUK). Bij elkaar 168.000 ton kon worden hergebruikt, gerecycleerd of teruggewonnen voor energie, een toename van ruim 18 procent vergeleken met een jaar eerder.

De jongste cijfers houden in dat nu 42 procent (2016: 35 procent) tapijtafval aan de stort wordt onttrokken. Tien jaar geleden bedroeg dit aandeel nog slechts 2 procent. De doelstelling van de CRUK voor het jaar 2020 is 60 procent, ofwel 240.000 ton. Elk jaar ontstaat circa 400.000 ton tapijtafval in het Verenigd Koninkrijk.

Terugwinning van energie was vorig jaar goed voor 124.000 ton, als gevolg van een toenemend gebruik van tapijt als brandstof in cementovens. Het resterende volume, een wellicht bescheiden te noemen kwart van het totaal, komt voor rekening van hergebruik of recycling. In 2017 waren de belangrijkste groeigebieden oppervlaktematerialen voor maneges, hergebruik van tapijttegels, tapijten voor cementovens ter vervanging van fossiele brandstoffen en verbranding van vast stedelijk afval. Tot de CRUK-leden van het eerste uur behoren Cormar Carpets, Lifestyle Floors/Headlam, Brinton Carpets, Desso, ege, Milliken en Balsan.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Forbo steunt Ronald McDonald Huis

Nieuwe-daktuinNieuwe daktuin Ronald McDonald Huis in Leiden wordt voorzien van Marmoleum.Forbo Flooring laat weten kosteloos Marmoleum-vloeren beschikbaar te stellen voor de nieuwe daktuin van het Ronald McDonald Huis bij de kinderafdeling van het Leids Universitair Medisch Centrum. Naar een ontwerp van projectinrichter Mirato en Van Schie Architecten, schept interieurbouwer Intos daar een speelruimte voor patiëntjes en hun familie, compleet met speeltoestellen zoals een glijbaan, schommelstoelen en zelfs een boom. Behalve Forbo steunt ook Blok Plaatmateriaal het Ronald McDonald Huis met producten om niet. De daktuin wordt naar verwachting juni dit jaar geopend.

(Vloerenplein, 19-02-2018)

 
Intercombi versterkt team buitendienst

Eric-van-DongenEric van Dongen.Intercombi in Kaatsheuvel heeft per 1 februari jl. een nieuw gezicht voor de provincies Noord- en Zuid-Holland. Eric van Dongen versterkt het team van de buitendienst en zal, naast zijn werkzaamheden voor de bestaande dealers, selectief nieuwe dealers aanvoeren. Van Dongen (mobiel: 06-11452461) is al meer dan vijfentwintig jaar actief in de vloerenbranche en uitermate bekend met houten-, laminaat-, pvc- en ondervloeren, al het toebehoren incluis. Hij zal naast de verkoop van de Intercombi-collectie ook de technische en commerciële ondersteuning verzorgen. Los van deze benoeming, laat Intercombi nog weten als exposant deel te nemen aan het evenement Material Xperience in de Ahoy Rotterdam, van 13 tot en met 15 maart.

(Vloerenplein, 19-02-2018)

 
Headlam opent filiaal in Eindhoven

Sleutel-Headlam-service-center-EindhovenSleutel Headlam service center Eindhoven wordt overhandigd aan filiaalmanager Bas Steggerda in het bijzijn van verkoopleider vloeren Michael van den Dries.Groothandel Headlam neemt eind volgende maand een service center in Eindhoven in gebruik. Afgelopen vrijdag mochten Michael van den Dries (verkoopleider vloeren) en Bas Steggerda (filiaalmanager Eindhoven) de sleutel van het pand in ontvangst nemen. Het onderkomen aan de Rooijakkersstraat 4 zal de komende tijd worden ingericht. Op maandag 26 maart moet het filiaal operationeel zijn en gaan de deuren voor iedereen open. De feestelijke officiële opening volgt op maandag 23 april.

Het filiaal wordt onder meer uitgerust met een sfeervolle, lichte showroom voor de ruime collectie vloeren, gordijnen en raamdecoratie. Hier is tevens plaats voor diverse technische en praktijkgerichte trainingen en presentaties. In de Brabantse vestiging zal voorts, zoals bij de huidige service centers in Houten, Rotterdam en Zutphen, een selectie van producten uit voorraad leverbaar zijn. Ook kan de klant een bestelling bij de binnendienst plaatsen en in Eindhoven laten afleveren, om die op een gewenst moment daar zelf af te halen.

Verder is in het nieuwe service center ruimte vrijgemaakt voor een speciale ‘corner’ van F. Ball, met daarin een presentatie van een groot gedeelte van het assortiment. F. Ball verzorgt op deze locatie eveneens trainingen in het egaliseren en verlijmen van vloeren. Vakmensen kunnen voor dergelijke ondersteuning contact opnemen met een vertegenwoordiger van Headlam of een technische adviseur van de Britse fabrikant in ons land.

Het komende jaar worden in de diverse ruimten evenzo trainingen van andere producten aangeboden, zoals overigens ook het geval zal zijn in Houten, Rotterdam en Zutphen. Productgroepen die aandacht krijgen zijn onder meer binnenzonwering en PVC, die laatste met name voor het leggen van visgraat. Ook de producten van gordijnrailsleverancier Goelst komen naar wens in een training aan bod.

Het service center van Headlam in Eindhoven is vanaf 26 maart op werkdagen geopend van half acht tot half vijf, met de optie om buiten de reguliere openingstijden op afspraak een bestelling af te halen of gebruik te maken van de showroom.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Nieuwe collecties COREtec op Batibouw

COREtec-Great-Northern-OakCOREtec HD 50LVR8606 ‘Great Northern Oak’ koppelt robuustheid aan een fraai dessin en is hier toegepast in een fitnessruimte.USFloors, leverancier van COREtec, verwelkomt komende vrijdag 23 februari zijn klanten, zakenrelaties, architecten en interieurarchitecten graag op zijn stand op Batibouw in Brussel, vanaf vier uur ’s middags, natuurlijk met een glaasje en een hapje. Centraal in de presentatie staan ‘The Naturals’ en ‘Megastones’, de nieuwe collecties van COREtec voor 2018, die op de vakbeurzen Domotex, Surfaces en Intirio reeds de nodige aandacht naar zich toe wisten te trekken. De nieuwe reeksen worden op Batibouw voorgesteld op de stand (6307) van USFloors/COREtec in hal 6 en wel van donderdag 22 februari tot en met zondag 4 maart. De eerste twee dagen zijn voor de vakmensen. Vanaf zaterdag 24 februari is de beurs open voor het grote publiek.

Belangstellende consumenten krijgen, net als vorig jaar bij de eerste deelname van COREtec aan Batibouw, gedetailleerde informatie over het gehele vloerenaanbod van het merk en worden vervolgens doorverwezen naar de plaatselijke verkooppunten. Die ontvangen op hun beurt de gegevens van de potentiële kopers die om meer informatie of een offerte hebben gevraagd. Dit is een werkwijze, zo stelt COREtec met tevredenheid vast, die de nodige vierkante meters aan verkoop oplevert, met bovendien een aanhoudend effect. Batibouw trekt jaarlijks 300.000 professionele bezoekers en consumenten met belangstelling voor bouwen, wonen en decoreren naar Brussel.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Floorify koestert ambities en breidt uit

Toepassing-Floorify-plankToepassing Floorify-plank ‘Cap Blanc Nez’ in slaapkamer.Floorify heeft de ambitie om zich dit jaar te profileren als de aangewezen specialist in rigide pvc-vloeren. De nieuwe onderneming van Marie Callens en Pieter Buyck uit België maakte vorig jaar een geslaagd debuut op Domotex met een nominatie voor de ‘Innovation @ Domotex’, gevolgd door een naar eigen zeggen ‘razendsnelle’ groei de voorbije maanden.

Voor nu wordt alvast een verbreding van het Floorify-assortiment aangekondigd in de vorm van een nieuw instapprijspunt: zes nieuwe referenties in commerciële ‘topkleuren’ op klassiek plankformaat van 1220 bij 180 millimeter, met een toplaag van 0,4. De items zijn voorzien van een fraaie matte oppervlaktestructuur en V-groef, en hun gebruiksklasse is 32.

Voor de gewenste afwerking van het interieur levert het bedrijf uit Roeselare onder andere de akoestische Floorify Comfort-ondervloer (21Db – 10Db), bijpassende watervaste plinten, plakplinten en aangepaste profielen in dezelfde kleur als de vloer. Dit jaar worden aan deze ‘totaaloplossing’ een aanpassingsprofiel toegevoegd en - speciaal voor de renovatiemarkt - een plint van negen centimeter hoog.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
'Succes Awards' moeten miljoenen dokken

WinnaarsWinnaars bleken niet altijd winnaars.De Stichting Nationale Business Succes Awards Instituut (NBSA) moet samen met TV Media Partners zo’n drie miljoen euro terugbetalen aan 182 bedrijven die hebben deelgenomen aan verkiezingen voor ‘succesvolle’ ondernemingen, aldus heeft de rechtbank in Rotterdam geoordeeld. Onder de deelnemers bevinden zich ook de nodige bekende namen uit de vloerenwereld, die op deze site meermaals met hun nominatie of hoofdprijs voorbij zijn gekomen.

De stichting benaderde actief bedrijven om aan de verkiezingen mee te doen. Wanneer zij in hun branche de hoofdprijs zouden winnen, moesten ze een inleg van ongeveer 15.000 euro betalen. In ruil daarvoor zouden zij media-aandacht ter waarde van zo’n 80.000 euro krijgen, aldus een bericht van het ANP.

De rechtbank stelt vast dat NBSA geen echte wedstrijd organiseerde. De makers van het tv-programma Rambam hebben dit handeltje overigens destijds aan het licht gebracht. Zij schreven zich met een niet-bestaand bedrijf in voor de verkiezing en werden net als veel andere deelnemers winnaar in een van de vele branches. Na de onthulling van Rambam blies de organisatie begin vorig jaar de finale af omdat RTL7 het programma rondom de prijzen per direct van de zender had geschrapt.

De rechtbank Rotterdam oordeelt dat de deelnemers een andere gang van zaken kregen voorgespiegeld dan in werkelijkheid het geval was. Bedrijven werden winnaar in een andere onderdeel dan waarvoor ze waren ingeschreven. In andere gevallen bleken bedrijven de enige deelnemer en werden ze automatisch winnaar.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Mohawk op weg naar tien miljard omzet

Mohawk Industries logoWanneer Mohawk Industries dit jaar nog een handvol procenten aan omzet erbij weet te schrapen, dan komt de magische grens van tien miljard dollar in zicht. Over 2017 rapporteert het concern een netto-omzet van 9,5 miljard dollar, vergeleken met de 9,0 miljard van een jaar eerder weer zo’n 6 procent meer. De nettowinst komt uit op 972 miljoen dollar, tegenover 930 miljoen in 2016.

De groei in het afsluitende vierde kwartaal schakelt zelfs nog een tandje bij getuige de 8,5 procent vooruitgang, resulterend in een netto-omzet van 2,4 miljard dollar. De divisie ‘Flooring Rest of the World’ (met ook Europa) draagt 545 miljoen dollar bij aan de totale omzet in het afgelopen kwartaal, cijfermatig 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, geschoond voor wisselkoerseffecten nog altijd 9 procent meer. De Amerikanen wijzen ter verklaring op de verbeterende economie in veel landen en op het oplopen van de waarde van de euro. Het bedrijfsresultaat van de divisie komt in het vierde kwartaal circa 19 procent hoger uit op bijna 84 miljoen dollar. Mohawk laat verder weten prijsstijgingen te hebben doorgevoerd die de naar eigen zeggen ‘dramatische’ wijzigingen in de kosten voor grondstoffen voor de meeste van zijn producten afdekten.

In het laatste kwartaal kwam Mohawk verder tot overeenstemming over de overname van Godfrey Hirst, het grootste vloerenbedrijf van Australië en Nieuw-Zeeland, dat zoals bekend focust op tapijt en uitbreiding zoekt in harde vloeren. Verder wordt gerapporteerd dat de verkopen van LVT in de divisie ‘Flooring Rest of the World’ rap uitdijen, in lijn met het opheffen van de eerder gesignaleerde beperkingen in de productiecapaciteit. De nieuwe Europese tapijttegelfabriek (in België) heeft voorts een beperkte productie opgestart, met naar verwachting een grootschalige marktlancering in het tweede kwartaal van dit jaar. Op productniveau verklaart Mohawk verder dat de verkoop van laminaatvloeren eveneens in de lift zit, toegeschreven aan bijzonderheden als planken van meer dan twee meter lang en de gepatenteerde waterbestendige technologie.

Mohawk heeft afgelopen jaar overigens als concern wereldwijd zo’n 900 miljoen dollars geïnvesteerd. In 2018 komt daar nog eens 750 miljoen bij, deels als voortzetting van vorig jaar begonnen projecten en deels nieuwe initiatieven. De grootste investeringen in deze tijdspanne van twee jaar betreffen de expansie van LVT in de Verenigde Staten en Europa, premium laminaat in de VS, Europa en Rusland, tapijttegels in Europa, tapijt en vloerkleden in de VS, vinylvloeren in Rusland en wereldwijd een toename van de productiecapaciteit voor keramische vloerbedekkingen.

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
WoonTotaal-Academy opent zijn deuren

woontotaal-academyDe WoonTotaal-Academy opent begin volgende maand officieel de deuren van zijn trainingscentrum. Op maandag 5 maart wordt vanaf 13.00 uur op de Platinastraat 5 te Zoetermeer een open dag gehouden waarop iedereen uit de branche welkom is. Belangstellenden kunnen dan kennismaken met wat de academie te bieden heeft aan technische installatie- en verkooptrainingen en dito ondersteuning. Ook wordt een internationale training gegeven aan technisch specialisten van fabrikanten/leveranciers met een product dat niet beschikbaar heet te zijn in Nederland. De organisatie verneemt graag vooraf via info @ woontotaal-academy.nl wie komt en met hoeveel personen. (Zie ook Nieuws van 13-12-2017).

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
Woonbranche aan kop in CBS-cijfers 2017

De omzet van de winkels in non-food is in 2017 met 3,3 procent gegroeid, bij een 3,5 procent hoger volume dan een jaar eerder, zo rapporteert het CBS. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief verlichting en algemene woninginrichting) realiseren afgelopen jaar de grootste omzetstijgingen, van respectievelijk 7,5 en 4,5 procent. Hun volumes zijn respectievelijk 7,0 en 3,7 procent toegenomen in het voorbije jaar.

cbs-2017 2016

In de maand december is de omzet van de non-food met een bescheiden 1,5 procent gegroeid, nagenoeg even hoog als de 1,4 procent van het vierde kwartaal als geheel. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boeken in december en het vierde kwartaal beduidend minder bescheiden plussen van respectievelijk 4,7 en 5,4 procent. De winkels in meubels en huishoudartikelen scoren minus 0,2 en plus 2,7 procent in respectievelijk de laatste maand en het afsluitende kwartaal.

Afgelopen kalenderjaar heeft de Nederlandse detailhandel als geheel 4,2 procent meer omgezet dan een jaar ervoor. Dit is niet alleen de hoogste omzetgroei in elf jaar tijd, maar ook een ‘versnelling’ ten opzichte van de plus van 1,6 procent uit 2016. Het volume ligt vorig jaar 3,1 procent hoger. Online is 19,5 procent meer omgezet. Voor de non-foodwinkels bedraagt het omzetverlies sinds de crisis evenwel nog ruim 13 procent, terwijl de omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen nu ruim 15 procent hoger ligt dan in 2008.

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
Tarkett groeit organisch haast 5 procent

Trentino-linoleumvloer-tarkettLinoleumvloer Trentino van Tarkett.Tarkett heeft in 2017 een netto-omzet van 2841 miljoen euro behaald, 3,7 procent meer vergeleken met het voorafgaande boekjaar. De organische groei bedraagt 4,8 procent en mag wat de tevreden vloerenmaker betreft dan ook ‘robuust’ worden genoemd. Nederland, onder meer, heeft goed gepresteerd.

De verkoopregio EMEA (met Europa als hoofdbestanddeel) komt tot een netto-omzet van ruim 926 miljoen euro, met een volgens Tarkett ‘gedegen’ organische groei van 3,7 procent. Feitelijk in de boeken wordt een vooruitgang van 2,2 procent opgeschreven, als gevolg met name van de waardedaling van het Britse pond. Thuismarkt Frankrijk toont het hele jaar door groene cijfers, na een aantal jaren van terugloop op de markt. De Noordse landen laten eveneens groei zien, hoewel het vierde kwartaal licht in de min eindigt. Het Verenigd Koninkrijk rapporteert opnieuw groei ondanks de ‘onzekere’ situatie aldaar. Zuid-Europa kent een sterke groei. Duitsland, Nederland en Centraal-Europa zetten volgens Tarkett ook een goede prestatie neer.

LVT blijft voor Tarkett een aanjager van de volumegroei in de EMEA-regio, zowel in de residentiële als commerciële segmenten. Meer dan 20 miljoen euro zal in deze productcategorie worden geïnvesteerd in de komende drie jaar, voornamelijk in Polen en Luxemburg. De aangepaste EBITDA-marge van de EMEA-regio bedraagt 13,7 procent, tegenover nog 15,1 procent in 2016, hoofdzakelijk als gevolg van stijgende grondstofkosten en de negatieve ontwikkeling van het Britse pond. Tarkett rapporteert verder dat de in het voorbije boekjaar doorgevoerde verhoging van de verkoopprijzen in het vierde kwartaal al vruchten afwerpt. De gerapporteerde omzet in het afsluitende kwartaal komt voor het EMEA-segment uit op 2,8 procent, waarvan 3,4 procent organisch.

De aangepaste EBITDA van het concern als geheel bedraagt vorig jaar 315 miljoen euro versus 334 miljoen een jaar eerder, met een aangepaste EBITDA-marge van 11,1 procent versus 12,2 procent. De aangepaste EBITDA wordt conform de verwachting negatief beïnvloed door de stijging van de grondstofprijzen en ongunstige wisselkoerseffecten.

In dit lopende jaar voorziet Tarkett nog meer baat te hebben bij de vorig jaar doorgevoerde verkoopprijsverhogingen. In een zogeheten ‘conference call’ afgelopen week verklapte financieel directeur Bauer voorts nog dat Tarkett wellicht interesse heeft in het overnemen van bedrijven die keramische vloerbedekkingen maken. Nog maar twee weken terug kondigde het concern de overname van de Australische sportveldenmaker Grassman aan.

(Vloerenplein, 12-02-2018)

 
Woonwinkel plust zowat 9 procent in 2017

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail: ‘Oververhitte woningmarkt in het westen en beperkte mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen.’Al vier jaar op rij boekt de woonbranche omzetgroei, zo blijkt uit de INretail Woonwinkelmonitor. In 2017 realiseren de woonwinkels een gemiddelde stijging van de omzet van 8,6 procent. Het vierde kwartaal komt in de boeken met een plus van 6,4 procent. De groei betreft afgelopen jaar alle kwartalen, segmenten en prijsniveaus. Wel zijn er duidelijke regionale verschillen.

Keukenspeciaalzaken zijn in omzet 9,7 procent gegroeid in het voorbije jaar, meubelzaken 9,4 procent en gemengde zaken zelfs 10 procent. De omzet van woningtextielzaken is gemiddeld 7,3 procent opgelopen en slaapspeciaalzaken zien de omzet 4 procent toenemen.

Het derde kwartaal scoort qua omzet het best, met een dikke plus van 12,7 procent voor de woonbranche als geheel. Alleen de slaapspeciaalzaken (een plus van 9,2 procent) schrijven hun groei niet met dubbele cijfers in deze periode. In het laatste kwartaal doen keukenverkopers opnieuw de beste zaken, met een omzetplus van gemiddeld 7,5 procent, gevolgd door de meubelzaken (6,7 procent), gemengde zaken (5,4 procent) en woningtextielverkopers (4,4 procent). De omzet van slaapspeciaalzaken is quasi gelijk gebleven in het vierde kwartaal, dat door alle woonwinkels bij elkaar met een plus van 6,4 procent is afgesloten.

Omzetverschillen zijn er tussen woonwinkels gevestigd op een woonboulevard of elders. De gemiddelde omzetstijging op een woonboulevard bedraagt vorig jaar 7,1 procent. Wie op een andere plek onderneemt, heeft de omzet met gemiddeld 10 procent zien toenemen.

INretail zegt verder toenemende regionale omzetverschillen waar te nemen. Zo noteren de woonwinkels in de drie grote steden over 2017 een gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent, maar in de rest van de Randstad van 6,8 procent. In het oosten van het land is de 12,9 procent omzetgroei duidelijk hoger dan het landelijke gemiddelde van 8,6 procent. “De oververhitte woningmarkt in het westen en de beperkte mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen lijken de veroorzakers,” zo oppert Bert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail.

De aanhoudende omzetgroei in de woonbranche heeft inmiddels geleid tot een structureel tekort aan vakmensen, zo stelt ook de branchevereniging vast. “Er is veel vraag naar vakbekwame, ambachtelijke medewerkers. Ze kunnen direct aan de slag als (parket)vloerenlegger, keukenmonteur of woningstoffeerder.”

Voor 2018 houdt de branchevereniging vast aan zijn voorspelling van 4 procent vooruitgang, rekening houdend met de stand van zaken wat betreft consumentenvertrouwen, werkgelegenheid en woningmarkt.

(Vloerenplein, 12-02-2018)

 
Dynamic Wood-XXL en Graphic Project-SDN
Dynamic-Wood-XXL WoonkeukenDynamic Wood-XXL in woonkeuken.
Dynamic-Wood-XXL StudiekamerDynamic Wood-XXL in studiekamer.
Graphic-P-SDN Lineair-dessinGraphic Project-SDN, ‘Lineair’-dessin in hal van kantoor.
Graphic-P-SDN Concrete-dessinGraphic Project-SDN, ‘Concrete’-dessin in woonkeuken (met poes).

Interfloor lanceert dezer dagen Dynamic Wood-XXL, de langverwachte uitbreiding van de gekende Dynamic-collectie. “De meest natuurgetrouwe PVC-designvloer op vierhonderd centimeter breed ooit geproduceerd, met revolutionaire planklengtes van tweehonderd centimeter,” zo typeert de aanbieder uit Zwartsluis op enthousiaste wijze de nieuwkomer. Door het XXL-formaat en een rapport van twee bij twee meter, zijn herhalingen in het patroon nauwelijks waarneembaar en ontstaat een levensecht beeld. Daardoor is de vinylvloer volgens Interfloor bijna niet te onderscheiden van een echte houten vloer.

Dynamic Wood-XXL past in de huidige trend van steeds robuustere planken vloeren. De reeks telt zes natuurlijke dessins in eikenhout, die een rijk beeld scheppen dankzij de heldere kleuren, details en levendige structuren. Daarbij zorgt de ‘Natural Look’-oppervlaktestructuur, in combinatie met de beschermende PU Lacquer voor extra diepte en scherpte van de ontwerpen. Ook deze vloer is voorzien van de robuuste en duurzame Black Tex Backing en draagt stevig bij aan het comfort van de gebruikers. Dynamic Wood-XXL is geschikt voor intensief woongebruik tot zwaar gebruik in werkruimten.

Verder wordt de tapijtcollectie Graphic Project-SDN geïntroduceerd. Het markante patroon, dat is geïnspireerd op structuren uit de natuur, heeft het effect van een betonnen vloer en laat zich goed combineren met allerlei materialen. Het fraaie tweetal dessins van dit licht gedessineerde tapijt, Concrete en Lineair geheten, zijn tot stand gekomen dankzij de innovatieve Myriad Tuftmachine. Doordat alle naalden met tapijtgaren in deze machine afzonderlijk worden aangestuurd, kunnen via fractionele poolhoogteverschillen sprekende dessins met schaduwwerking worden vervaardigd. Het state-of-the-art-productieproces staat volgens de leverancier evenzo garant voor kwaliteit.

De garens van Solution Dyed Nylon (SDN) zijn door en door geverfd, dus niet slechts gecoat met kleurpigment. Het voor de garens gebruikte vezelmengsel heeft een zeer hoge weerstand tegen vervuiling en vergemakkelijkt het gebruik van erkende reinigingsmethodes. De behandeling met Scotchgard Protector geeft nog eens extra lang bescherming tegen vlekken en vuil. De duurzame Graphic Project-SDN is dan ook geschikt voor zwaar commercieel gebruik, van iedere ruimte in huis tot hotellobby’s, verzorgingscentra, scholen, etc. Graphic Project-SDN is verkrijgbaar in een betonlook (Concrete) en in een grafisch lijnenpatroon (Lineair), beide met acht ton-sur-ton kleuren, van eigentijdse industriële grijs- en bruintinten tot gedurfd blauw/groen.

(Vloerenplein, 09-02-2018)

 
Gerflor neemt linoleumtak DLW over

Linoleumfabriek-DLW-DelmenhorstLinoleumfabriek DLW Flooring in Delmenhorst.De Franse groep Gerflor neemt de linoleumfabriek van het insolvente DLW Flooring in het Duitse Delmenhorst over, inclusief alle 270 medewerkers. Gisteren is daartoe een akkoord gesloten. Over de waarde van de transactie zijn geen mededelingen gedaan. De mededingingsautoriteiten moeten nog wel groen licht geven voor de overname van de enige nog resterende linoleumfabriek bij onze oosterburen. Komende maart zou een en ander al rond moeten zijn.

De Fransen worden hiermee zelf een speler op de linoleummarkt, al had Gerflor al in 2011 een overeenkomst gesloten met Armstrong DLW voor de exclusieve distributie van de linoleumproducten van deze voorloper van DLW Flooring op de Franse en diverse andere markten. De hoofdvestiging in Bietigheim-Bissingen, waar hoofdzakelijk vinyl- en LVT-vloeren werden gemaakt - maar waarvoor geen koper bleek te vinden - wordt zoals aangekondigd opgedoekt, al kan een klein deel van het commerciële en ondersteunende personeel de overstap maken naar Gerflor. Ook een deel van het personeel in de buitenlandse vestigingen wordt overgenomen. Alles bij elkaar behoudt minder dan de helft van de oorspronkelijk 730 man Duits personeel zijn baan.

De prioriteit in de komende maanden ligt wat Gerflor betreft nu in het zorgen voor continuïteit in de leveringen en dienstverlening aan de DLW-klanten. DLW zal worden geïntegreerd in de Gerflor-groep. De Franse groep bood vorig jaar werk aan 3700 man en realiseerde een omzet van 860 miljoen euro. Los van deze transactie meldde de Condor Group onlangs dat zijn onderdeel Vebe doorgaat met het Strong-naaldvilt van DLW.

(Vloerenplein, 07-02-2018)

 
Forinn, Bosgoed naar Uzin Utz Nederland

Van-links-Gerben-BouwmeesterVan links: Gerben Bouwmeester (directeur Uzin Utz Nederland), Richard Bosveld en Hans Wijnants (beiden namens Forinn) en Harry Elshof (nieuwe directeur Forinn/Bosgoed).Uzin Utz Nederland b.v. (voorheen Unipro) is eigenaar geworden van zowel Forinn b.v. als Bosgoed Groothandel b.v. De beide bedrijven zullen per direct worden aangestuurd door Bosgoed-directeur Harry Elshof. Voorlopig zullen de bedrijven ongewijzigd en los van elkaar functioneren, aldus een persbericht van vandaag van de nieuwe eigenaar, mede namens de overgenomen groothandels.

Forinn en Bosgoed zijn onderdeel geworden van Uzin Utz Nederland, maar zullen volgens het persbericht onafhankelijk van Uzin Utz Nederland in de markt opereren. Harry Elshof zal als directeur/aandeelhouder de komende tijd onderzoeken waar synergie kan worden behaald, met naar eigen zeggen als doel om de dienstverlening van beide groothandelsbedrijven te optimaliseren. Richard Bosveld, de huidige directeur van Forinn, concentreert zich verder op zijn andere bedrijf, Estillon b.v., waarmee hij internationale groeiplannen heeft.

“Door deze overname ontstaat een groothandelscombinatie met landelijke dekking en vestigingen op strategische locaties. Hierdoor zal de groothandel nog beter in staat zijn om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen,” zo besluit het bericht aan de Nederlandse pers.

Uzin Utz Nederland in Haaksbergen maakt met 120 medewerkers deel uit van de internationaal opererende, beursgenoteerde Uzin Utz Group uit Duitsland, nog altijd een familiebedrijf. De Twentse firma levert producten voor het leggen, onderhouden en renoveren van alle soorten vloeren, met als merknamen Uzin, Wolff, Pallmann, Arturo en Codex. Forinn telt 54 medewerkers, met zijn hoofdvestiging in Asten en Forinnstores in Den Bosch, Hoofddorp, Hengelo, Hoogeveen, Nieuwegein, Nuth, Ridderkerk en Zwolle. Bosgoed Groothandel heeft 35 medewerkers, met zijn hoofdvestiging in Deventer en afhaalmagazijnen in Heerenveen en Assen. Forinn en Bosgoed zijn al geruime tijd partners van de Haaksbergse aanbieder.

In zijn eigen persbericht aan de Duitse media wil moederbedrijf Uzin Utz nog benadrukt hebben dat de stap een afzonderlijke beslissing voor alleen de Nederlandse markt betreft en geen nieuwe concernstrategie is.

(Vloerenplein, 07-02-2018)

 
Intirio 2018 trekt flink meer bezoek

Team-van-HeadlamTeam van exposant Headlam voor een door M4FOUR digitaal geprinte vinylvloer met heuse junglebrug en bijbehorende beestenboel.De twintigste editie van Intirio heeft 6650 bezoekers (30 procent meer dan de vorige editie) op de been gebracht, zo stelt Easyfairs met tevredenheid vast in zijn slotbericht. Opvallend volgens de nieuwe organisator was ook het grote aantal Nederlandse bezoekers. Zij maken opnieuw één derde van het aantal bezoekers in Gent uit, net zoals in 2016. De vakbeurs telde dit jaar 150 exposanten, inclusief teruggekeerde zonweringsbedrijven. Dat is overigens evenveel als op de tegenvallende editie 2017. “Het hele aanbod was zowel informatief als inspirerend voor professionals,” aldus de mensen achter de beurs.

Zoals aangekondigd, wordt Intirio een tweejaarlijkse vakbeurs onder de hoede van het internationale beursconsortium. “Dat betekent schaalvergroting en extra support. De praktische organisatie en dus ook het specifieke DNA van Intirio, blijft wel aangestuurd door nagenoeg hetzelfde team als voorheen,” zo belooft Easyfairs. Een tussentijds evenement voor het deel van de exposanten dat jaarlijks wil presenteren zou volgens de organisator “een volledig nieuw project worden (…) dat uiteraard niet onder de naam Intirio zou doorgaan.” Het team verklaart hier zo snel mogelijk op terug te komen. De eerstvolgende editie van Intirio staat hoe dan ook voor 2020 gepland.

(Vloerenplein, 07-02-2018)

 
Zzp’er in de bouw vraagt 2 à 4 euro meer

Charles VerhoefCharles Verhoef, voorzitter Zelfstandigen Bouw, is van mening dat tarief zelfstandige vakman nog wel meer mag stijgen.Niet minder dan zes van de tien zzp’ers in de bouw hebben hun tarief per 1 januari van dit jaar verhoogd. De meesten vragen nu 2 tot 4 euro per uur meer dan vorig jaar, zo blijkt uit een enquête die Zelfstandigen Bouw onder zijn leden heeft gehouden. Een en ander betekent een tariefstijging van 8 tot 10 procent. “Dat klinkt misschien als een forse stijging, maar de zzp’ers hadden wel een inhaalslag te maken,” stelt voorzitter Charles Verhoef van de organisatie. “In de crisisjaren zijn de tarieven hard gekelderd. Nu zijn ze terug op het niveau van voor het uitbreken van de crisis in 2009.”

Ondanks de inhaalslag mag het tarief wat Verhoef betreft nog wel een tandje hoger. Meer dan de helft van de vakmannen blijkt een tarief te hanteren van nog geen 40 euro per uur. Verhoef: “En 40 euro per uur heb je toch minimaal nodig wil je ook pensioen kunnen opbouwen, je kunnen verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en geld kunnen reserveren voor slechte tijden.” Volgens Zelfstandigen Bouw zit slechts 35 procent van de zelfstandige vakmannen op een tarief dat gelijkwaardig is aan het cao-loon. De voorzitter verklaart dan ook geen boodschap te hebben aan klachten dat zzp’ers met hun tariefeisen de woningbouw in gevaar brengen.

(Vloerenplein, 05-02-2018)

 
Shaw slaat toe in Schotland

Shaw-logoShaw Industries heeft de Schotse tapijttegelmaker Sanquhar Tile Services (STS) gekocht. De Amerikaanse vloerengigant, die zichzelf kroont met de titel van grootste tapijttegelfabrikant van Noord-Amerika, verklaart met deze overname zijn activiteiten in dit segment uit te breiden om tegemoet te kunnen komen aan de vraag van zijn klanten wereldwijd. De fabriek in Schotland fungeert als aanvulling op die van Shaw in Cartersville en Adairsville in de VS en Nantong in China.

STS-LOGOSTS blijft zijn (Britse) klanten onder eigen naam bedienen als onderdeel van Shaw’s vloerendivisie voor de zakelijke markt, met behoud van het management. Het is eveneens de bedoeling dat de Schotten voor Shaw tapijttegels gaan fabriceren, met verdere expansie van het merk in Europa als gewenst doel. “Deze overname positioneert Shaw als een wereldwijde aanbieder van tapijttegels,” aldus Vance Bell, voorzitter en CEO van Shaw. “STS wordt een belangrijk onderdeel van onze activiteiten op de zakelijke markt, en wij zullen aanzienlijke kapitaalinvesteringen gaan doen om hun werkzaamheden te verbeteren en te moderniseren.” STS bestaat ruim een eeuw, iets minder dan de helft daarvan als producent van tapijttegels.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Nadura aanbevolen voor ook projecten
In-vierkant-formaatIn vierkant formaat is wordt Nadura aanbevolen voor een moderne inrichting. Op de foto Nadura NQ 500, 6477 betongrijs, imitatie.
Plaatsing-met-eenPlaatsing met een samenvoeging van drie kleuren zorgt volgens de fabrikant voor een speels en modern karakter. Afgebeeld zijn Nadura NQ 500, 6473 kwartsgrijs, 6475 antraciet en 6476 zwart, imitatie. (Foto’s: Meister)

Meister wil opgemerkt hebben dat zijn Nadura-vloeren zich ook in projecten van hun beste kant tonen. Met een weerstandsklasse 34 is dit innovatieve vloerproduct zelfs uitermate geschikt voor een dergelijke toepassing, zo meent de Duitse fabrikant. Naast de bijzondere weerstand (vanwege een hoog aandeel minerale stoffen), springt de moderne look in het oog. “Van lichte betonkleuren tot authentieke houtimitaties en donkere leisteen, staan bij Nadura aantrekkelijke kleuren in vierkante formaten ter beschikking,” zo prijst Meister zijn assortiment aan.

De nieuwe Nadura NQ 500-collectie bestaat uit acht moderne kleuren als zijdegrijs, platinagrijs en antraciet. Beide nieuwe oppervlaktestructuren ‘metallic’ en ‘rustic' weten bovendien speelse designaccenten naar boven te brengen. Zo kunnen verschillende Nadura-kleuren worden gecombineerd voor een aantrekkelijk meerkleurig effect, zo oppert Meister. Dit zorgt voor een grote verscheidenheid aan designmogelijkheden, aangepast aan de smaak en behoeftes van de consument.

Houtvezels en minerale stoffen zijn de hoofdcomponenten van Nadura. Samen met natuurlijke kleurstoffen en andere bestanddelen wordt deze nieuwsoortige mengeling van materialen door middel van de innovatieve ‘wood powder’-technologie onder hoge druk en temperaturen met elkaar verperst. Het resultaat is een vloerproduct dat naar eigen zeggen zowel ‘zo hard als steen’ is (maar dan zonder te barsten door vallende voorwerpen) als ‘zo warm als hout’, aan de voeten wel te verstaan. De vloer beschikt over het ecolabel ‘der blaue Engel’ en laat zich probleemloos installeren op vloerverwarming.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Barometer woonbranche plusminus stabiel

De ‘woonbranche economische barometer’ is in januari met anderhalf puntje gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde indicator sluit de maand af op een stand van 14,9. “Het is gebruikelijk dat in januari de barometerstand een stapje terug doet na een doorgaans goede omzetmaand december,” aldus de onderzoekers. De cijfers over het producentenvertrouwen laten een stijging zien ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over het consumentenvertrouwen, de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en de woningmarkt daarentegen een lichte afname, waardoor het geheel een klein knikje naar beneden maakt.

baro-2018-01‘Woonbranche economische barometer’ belooft nog altijd dat de markt groeit. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in januari, na een forse stijging in december, om vijf punten lager uit te komen op een stand van 19,8. “Het is overigens een bekend beeld dat in januari de gemiddelde weekomzet een stuk lager ligt dan in december,” verklaart Van Es. Ruim vier van de tien (42 procent) woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover ruim twee van de tien (22 procent) een daling. Per saldo betekent dit nog altijd een positieve ontwikkeling. Van de woondetaillisten verwacht iets meer dan de helft (51 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Slechts een op de acht (13 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder de woondetaillisten stabiel positief.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is afgelopen maand nauwelijks veranderd. Het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden verbetert iets, terwijl de koopbereidheid juist een fractie daalt. Industriële ondernemers zijn nog nooit zo optimistisch geweest als in januari 2018. Het vorige record in het producentenvertrouwen dateert van precies tien jaar geleden, januari 2008. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in februari 2009 de laagste waarde. Sinds oktober 2014 hebben positief gestemde ondernemers de overhand. In de verslagmaand december 2017 ten slotte registreert het Kadaster 26.398 verkochte woningen, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van een jaar terug en van 34,4 procent vergeleken met de voorafgaande maand.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Creatieve nieuwe collectie ntgrate

Nieuwe-reeks-looptNieuwe reeks loopt van ‘frosty' blauwtinten tot warme aardekleuren.Ntgrate presenteert 62 vernieuwende designs, in zes stijlgroepen die sprekende namen dragen als Fair, Noble, Brave, Wild, Gentle en Strong. Voor de uitgebreide nieuwe collectie gingen de vormgevers en technici van de Bavikhoofse aanbieder van geweven vinylvloeren op stap met trendwatchers, modeontwerpers en kleurendeskundigen. Ideeën deden zij naar eigen zeggen overal ter wereld op, van retro-fotografie in Berlijn tot moderne kunst in New York. Evenzo lieten zij zich inspireren door de natuur, resulterend in ijskoude blauwtinten tot aan warme aardekleuren. Elke kleur heeft bovendien een eigen gezicht. De kleuren zijn uitgewerkt op basis van tientallen namen en persoonlijkheden, waaronder Iris blauw, Olivia groen en Bloody Marie. Een ander markant lid van de familie is stellig Noble Jutta, die net als jute een tikkeltje ruw aan de buitenkant heet te zijn. Via de website ntgrate.eu is een inspiratieboek aan te vragen. In Nederland is groothandel Bosgoed recentelijk leverancier van het geweven vinyl van de West-Vlamingen geworden.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Unilin loopt voorop met EU Ecolabel

unilin-eco LogosUnilin, afdeling vloeren, is de eerste vloerenfabrikant die voor zijn DPL-vloeren (‘direct pressure laminate') het herziene EU Ecolabel ontvangt. De laminaatvloeren van zijn merken Quick-Step en Pergo en het parket van laatstgenoemde waren al dragers van het label Nordic Swan. Dat de laminaatvloeren van Pergo, Quick-Step en Balterio uit de standaardproductie nu ook het EU Ecolabel krijgen, is wat Unilin betreft een erkenning van de inspanningen die hij de voorbije jaren heeft geleverd op het vlak van duurzaamheid.

Het sinds 1992 bestaande EU Ecolabel voor ‘uitmuntende milieuprestaties’ wordt toegekend aan producten en diensten die tijdens hun gehele levenscyclus aan strenge ecologische normen voldoen: van grondstoffenwinning tot productie, verdeling en verwijdering. Het keurmerk is bedoeld als leidraad voor consumenten die informatie willen over de impact van allerlei producten op de gezondheid en het milieu.

Eind januari 2017 werd het EU Ecolabel voor vloerbedekkingen op basis van hout, kurk en bamboe herzien en werden ook laminaatvloeren erin opgenomen. Dit vrijwillige label gaat veel verder dan de wettelijke vereisten, zo legt Unilin uit. Het EU Ecolabel impliceert een streng verbod op het gebruik van bepaalde chemicaliën en past voor andere chemische stoffen veel lagere grenswaarden toe dan in de geldende wetgeving. Unilin ziet het EU Ecolabel als een van de meest praktische instrumenten om de circulaire economie in de eengemaakte Europese markt te bevorderen.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Nieuwe catalogus Roberts bij Estillon

Roberts-catalogus-Estillon 2018Estillon presenteert een vernieuwde catalogus van Roberts, met een aangepaste indeling en een aantal noviteiten. Het onderdeel ‘Floor covering installation products’ in de brochure bevat een breed assortiment gereedschappen voor het installeren van (onder)vloeren, met bovendien nieuwe producten. De ‘Accessories collection’ zet de collectie tape, aluminium profielen, tapijtlatten en lijmen op een rijtje. De ‘Underlay collection’ met ondertapijten en -vloeren valt te raadplegen voor Floorfixx, Egalsoft, Vilt, Best Base, Rubber, Egalfloor, antisliproducten en diversen. De 69 pagina’s tellende catalogus 2018 is digitaal beschikbaar, maar ook nog op papier. Overigens viert het merk Roberts zijn 80-jarig bestaan. Estillon belooft dit jaar aandacht te zullen besteden aan het jubileum.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
PPC drieënzestig en een half uur geopend

PPC-Den-HaagPPC Den Haag. (foto: PPC)De PPC meldt dat ook zijn vestiging in Den Haag vanaf deze maand elke zaterdag tot vier uur ‘s middags is geopend, vanaf half acht in de ochtend. “Met deze ruime openingstijden wordt de wens van veel klanten vervuld, alles voor het gemak!” zo verklaart de groothandel. Voor hoofdvestiging Wijk bij Duurstede en filiaal Amsterdam gelden genoemde openingstijden al.

Op alle werkdagen is het kwartet vestigingen van de PPC, met inbegrip van Eindhoven, elf uur lang geopend voor het afhalen van materialen, van half zeven in de vroege ochtend tot half zes in de middag. Voor wie een openingstijd van welgeteld drieënzestig en een half uur per week niet afdoende is: de groothandel levert al zijn producten voor onder meer parketteurs en woninginrichters in het gehele land gratis af.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Vernieuwd kleurenpalet norament grano

Klassieker-norament-granoKlassieker norament grano in een nieuw jasje gestoken.Nora flooring systems heeft zijn bijna dertig jaar bestaande klassieker norament grano, een rubber vloerbedekking met karakteristiek granulaatdessin, voorzien van een bij de tijds kleurenpalet en van granulaattinten die beter harmoniëren en minder contrasteren. Klanten kunnen kiezen uit 32 kleuren, met een balans tussen de basiskleuren en de kleuraccenten van het granulaat. Het aan de eisen van de markt aangepaste kleurenspectrum loopt van koele, rustgevende neutrale tinten tot krachtige, sprekende tinten die zich goed laten combineren. De aanbieder voorziet dat grijstonen wel populair zullen blijven, maar ook dat de nieuwe blauwtinten het goed gaan doen.

Vanwege zijn slijtvaste kwaliteiten wordt norament grano aanbevolen voor toepassing in industriële omgevingen, maar evenzo in openbare gebouwen, onderwijsinstellingen en de gezondheidszorg. De vloerbedekking is leverbaar in diverse uitvoeringen, die gemeen hebben dat stof en vuil dankzij het ingestrooide granulaat minder zichtbaar zijn, waardoor de vloer er ook bij zware belastingen en veel loopverkeer immer netjes uitziet.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo