banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Personele versterking DLW Flooring

Maurice-SinjorgoMaurice Sinjorgo, nieuwe accountmanager DLW.Maandag 3 juli verwelkomt DLW Flooring Maurice Sinjorgo als nieuwe accountmanager voor de regio Zuid/West Nederland. Hij volgt Jaap Wickering op, die bij Renson Ventilation and Sunprotection een nieuwe uitdaging is aangegaan. Maurice Sinjorgo gaat in de komende maanden alle klanten in zijn regio persoonlijk bezoeken. Maurice Sinjorgo heeft een brede en jarenlange ervaring in de vloerenbranche. DLW Flooring kijkt uit naar een prettige samenwerking en heeft er veel vertrouwen in dat zijn enthousiasme, kennis en ervaring op het gebied van vloeren zal bijdragen aan het versterken van deze regio en de DLW Flooring organisatie als geheel. Naast de komst van Sinjorgo staan er begin september bij DLW Flooring nieuwe productintroducties op de agenda waarover de komende maanden meer.

(Vloerenplein, 30-06-2017)

 
Meer omzet, minder winst Carpetright

Wilf Walsh CarpetrightWilf Walsh, CEO Carpetright: “Het aantal pilotstores zal in Nederland verder worden uitgebreid.”Uit de voorlopige cijfers van Carpetright over het boekjaar 2016/17 blijkt dat hoewel de omzet licht is gestegen de winst daarentegen is gedaald. Dit maakte de grootste Britse detailhandelsketen op het gebied van vloerbedekking gisteren aan de bijeen getrommelde vakpers bekend. Carpetright verklaart de tegenvallende winst uit de kosten van winkelsluitingen en verliesdraaiende filialen, maar ook uit een verzwakte Britse pond die grotendeels te wijten is aan de ontwikkelingen met betrekking tot de aanstaande Brexit. Verder had Carpetright te maken met een nieuwe nationale speler op de Britse markt die de nodige omzet van het resultaat wist af te snoepen. Het totale aantal vestigingen van Carpetright bedraagt in het Verenigd Koninkrijk nu 426. Vorig jaar bedroeg dit aantal nog 435. Er werden afgelopen boekjaar 8 nieuwe filialen geopend maar ook 17 gesloten.

De totale omzet over 2016/17 steeg licht en kwam uit op 457,6 miljoen Britse pond (2015/16: 456,8 miljoen Britse pond). De onderliggende winst voor belastingen daalde fors (21 procent) tot 14,4 miljoen Britse pond. Het jaar ervoor bedroeg deze nog 18,3 miljoen Britse pond. Wilf Walsh, CEO Carpetright, verwacht dat de maatregelen die de vloerenketen zal treffen om het tij te keren voor een groter marktaandeel zullen zorgen. Hij stelde dan ook dat Carpetright een bemoedigende start van het nieuwe boekjaar heeft gemaakt. “De start is veelbelovend en we zien dat de herinrichting van de bestaande filialen op de Britse markt zijn vruchten af werpt.” De Europese vestigingen waren een positieve uitzondering op de totale cijfers van Carpetright. Zo steeg de omzet naar 76,6 miljoen Britse pond (2015/16: 65,8) en bedroeg de onderliggende winst 5,7 miljoen Refurbishment-Nederland-Carpetright‘Refurbished’ Carpetright-vestigingen zorgen voor een positieve omzetontwikkeling.Britse pond (2015/16: 2,5 miljoen Britse pond). Hierbij moet worden opgemerkt dat de wisselkoersen een gunstige invloed op het resultaat hadden. Ook de herinrichting van bestaande filialen droegen bij aan een positieve omzetontwikkeling. In Nederland heeft Carpetright in Utrecht een grote pilotstore neergezet. Walsh: “Deze store zal worden uitgebreid naar 8 vestigingen die voor een substantiële omzetgroei moeten zorgen.” In 2018 moet het totaal op 12 zijn uitgekomen. Op dit moment zijn er in Nederland 94 (+1) Carpetright filialen, tegenover 23 (+0) in België en 21 (+0) in Ierland. Walsh is uitermate te spreken over de marktontikkeling en het consumentenvertrouwen in Nederland maar benoemt deze voor België en Ierland als ‘fragiel’.

(Vloerenplein, 28-06-2017)

 

 
Inschrijving NK Woningstofferen

Michael-Verberne-van-Forbo-FlooringMichael Verberne (Forbo) als jurylid in actie tijdens het NK Woningstofferen 2016 dat werd gewonnen door Dave Amweg van OCS Interiors.Na de zomer wordt het Nationaal Kampioenschap Woningstofferen wederom georganiseerd in Gorinchem (zie ook nieuws 16 juni jongstleden). De wedstrijd maakt onderdeel uit van de Interieur Collectie Dagen. De inschrijving voor het NK Woningstofferen (17, 18 en 19 september) is onlangs geopend. De organisatie is in handen van HMC, de MBO-vakschool voor opleidingen, hout, meubel en interieur met locaties in Amsterdam en Rotterdam. Professionals op het gebied van woningstofferen worden uitgenodigd om deel te nemen aan dit NK. Tijdens het kampioenschap worden drie opdrachten verstrekt die door iedere deelnemer uitgevoerd moet worden op een paneel van 180 cm x 180 cm. De opdrachten bestaan uit een decoratief ontwerp met behulp van een strokenvinyl (Hongaarse punt), een decoratief ontwerp met Marmoleum en een ontwerp met een schoonloopmat overlopend naar Marmoleum. Er zijn drie trofeeën te winnen: het gouden, zilveren en bronzen Delphin mes. De nationaal kampioen wint ook een gevulde gereedschapstas. Iedere deelnemer van het NK Woningstofferen ontvangt een certificaat. De onafhankelijke vakjury bestaat uit Michael Verberne van Forbo Flooring en Rob Mes (woningstoffeerder). De prijsuitreiking is op dinsdag 19 september om 17.15 uur op de wedstrijdvloer. Iedere woning- en/of projectstoffeerder kan meedoen aan het NK Woningstofferen. Belangstellenden kunnen voor meer informatie of interesse in deelname contact opnemen met Peter van der Arend van HMC: p.vanderarend @ hmcollege.nl

(Vloerenplein, 28-06-2017)

 
GFA-meeting Vicenza

Summermeeting-GFA-2017-VicenzaDe delegatie van Global Flooring Alliance in Vicenza met in het midden (met rode das) gastheer en GFA-voorzitter Carlo Cavinato.

Vorige week zaterdag hield de Global Flooring Alliance (GFA) zijn traditionele ‘Summer Meeting’, ditmaal in het Italiaanse Vicenza. Belangrijke onderwerpen waren de mondiale en nationale marktontwikkelingen, waarbij vraag en aanbod van diverse productgroepen centraal stonden. Verder kwam wederom duurzaamheid ruimschoots aan bod en werd de verdere groei en doorontwikkeling van de lvt-producten besproken. Ook kwam de grote vraag en schaarste bij de grondstoffen voor de fabricage van uiteenlopende vloeren ter sprake. Zo kan volgens GFA door de populariteit van het eiken bij het segment parket een prijsstijging haast niet uitblijven. De Global Flooring Alliance verwacht op de komende vergadering tijdens de vakbeurs Domotex in Hannover op 14 januari 2018 wederom een aantal nieuwe leden te kunnen verwelkomen. Het delen van kennis en uitwisseling van informatie noemt voorzitter Carlo Cavinato als de drijvende kracht achter het succes van importeurs- en distributeursvereniging GFA. “Voordat er bepaalde ontwikkelingen op de markt plaatsvinden zijn deze in de regel al uitgebreid besproken tijdens één van onze vergaderingen. Deze kennis biedt een aanzienlijk voordeel waarmee de leden hun eigen markt met de juiste tools kunnen benaderen.” Global Flooring Alliance viert over twee jaar zijn dertig jarig bestaan. “Men kan dan vanzelfsprekend iets van ons verwachten; ook dit naderend heugelijk jubileum kwam tijdens de vergadering dan ook uitgebreid aan bod,” aldus Carlo Cavinato tot besluit.

(Vloerenplein, 26-06-2017)

 
Interfloor breidt Dynamic Collectie uit

Dynamic-ChipsDynamic Chips van Interfloor.Interfloor heeft zijn populaire Dynamic Collectie met de naar eigen zeggen uiterst duurzame PVC vinyl kwaliteit Dynamic Chips uitgebreid. “Een superieure collectie voor zowel residentieel als project gebruik. Met alle eigenschappen van Interfloors unieke Black Tex Back, alom geprezen en dan ook de eerste en enige echte naadloze PVC vloer op 400 cm breed,” aldus Interfloor in een persbericht. Stoere terrazzo-achtige print komt men in 2017 vaker tegen, speels maar toch stijlvol. Terrazzo ontstaat wanneer kleine stukken en resten marmer in klei of cement worden gedrukt. Vervolgens worden deze na het drogen gepolijst waarbij een glad oppervlak met dit bijzondere motief ontstaat. Bij deze vinyl kwaliteit wordt dit effect geaccentueerd door ingestrooide harde PVC Chips die de kwaliteit extra sterk en slijtvast moeten maken. “Dynamic Chips is geschikt voor ruimtes met zeer intensief voetverkeer, heeft een uitstekende antislip weerstand en een goede akoestische en thermische isolatie. De toegepaste PU-beschermlaag geeft daarnaast meer krasbestendigheid en onderhoudsgemak.” Dynamic Chips is verkrijgbaar in 6 actuele kleuren zoals diepblauw, antraciet en wijnrood.

(Vloerenplein, 26-06-2017)

 
mFLOR introduceert ‘Landelijke Lifestyle’

Landelijke-LifestyleLandelijke Lifestyle van mFLOR.“Een landelijk interieur is geïnspireerd op het leven op de boerderij. Vertaald naar deze tijd en in stijl natuurlijk. Rust en ruimte lijkt de insteek van deze woonstijl te zijn. De keuken staat veelal centraal en de gebruikte kleuren zijn complementair aan de kleuren die je buiten aantreft. Er wordt gebruik gemaakt van aardetinten als beige, taupe, olijf, lichtgrijs en wit. Gebruikte materialen zijn zo natuurlijk mogelijk of vervangen het natuurproduct in de best mogelijke uitvoering. Vloeren en tafels met een houten look die daardoor warmte uitstralen. Maar ook natuursteen, wol, riet, leer en puur linnen zie je veel terug in de landelijke woonstijl. Vloeren, wanden en raambekleding zijn goed op elkaar afgestemd. De belangrijkste voorwaarde van een landelijk interieur is uiteindelijk de behaaglijke, knusse sfeer én dat er in geleefd mag worden.” Aldus de tekst uit het persbericht waarmee mFLOR inspirerende tools in handen wil geven om dealers de vertaalslag naar de consument te laten maken via het thema ‘Landelijke Lifestyle’. “Een landelijk interieur is beschikbaar voor elk budget. Een oud houten kastje geef je een tweede leven met een nieuwe lik verf, jouw afgeleefde tafelblad ziet er binnen no-time als nieuw uit door je resten PVC vloer er op te plakken en je bank wordt een stuk ‘landelijker’ door er veel kussens en een plaid of een dierenhuid overheen te leggen. Wees creatief!” Voor meer inspiratie verwijst mFLOR naar: https://mflor.com/lifestyle/landelijke-pvc-vloeren/

(Vloerenplein, 26-06-2017)

 
Headlam bezoekt F. Ball

De vertegenwoordigers van Headlam hebben afgelopen week op uitnodiging een bezoek gebracht aan de fabriek van partnerbedrijf F. Ball, de Britse specialist op het gebied van vloervoorbereidingsproducten en vloerlijmen. Het tweedaagse programma was gevuld met afwisselend formele en informele activiteiten. Een belangrijk onderdeel vormde de presentatie en training van het grensverleggend genoemde snelle vloersysteem van F. Ball, waarmee een stoffeerder binnen drie uur een vloer met tapijt of PVC/vinyl heeft gelegd. De groothandel vindt het snelle vloersysteem ideaal voor kleinere ruimtes, waar de stoffeerder normaal gesproken de ene dag moet egaliseren en dan een tweede dag terug moet komen voor de vloerbedekking. Met de nieuwe producten van F. Ball is deze praktijk verleden tijd, want alles gebeurt in één dag, met veel tijdwinst tot gevolg.

Headlam-bezoek-F.BallHeadlam op bezoek bij F. Ball eerder deze maand.

Het systeem bestaat uit de volgende artikelen: vochtscherm Stopgap F78 (twee-laags, droogtijd 30 minuten per laag), Egaline Stopgap Fast Track 30 (beloopbaar in 30 minuten, stoffeerbaar in 45 minuten) en de van het type vloerbedekking afhankelijke vloerlijm. Voor PVC/vinyl-vloerbedekkingen is dit Styccobond F49 (drukgevoelig, vloer kan meteen in gebruik worden genomen, bestand tegen temperatuurschommelingen) en voor tapijttegels Styccobond F41 (fixatie, lijm circa 30 minuten laten drogen voordat tapijttegels worden gelegd). Voor meer informatie over het snelle vloersysteem kan men terecht bij zowel de technische adviseurs van F. Ball als bij de vertegenwoordigers van Headlam.

Het bezoek aan F. Ball in Engeland werd op geheel traditionele wijze afgesloten op de Uttoxeter Racecourse.

(Vloerenplein, 23-06-2017)

 
Belg Wins topman Forbo Flooring Systems

Jean-Michel WinsJean-Michel Wins (foto: Forbo)De directie van de Forbo Holding heeft de Belg Jean-Michel Wins benoemd tot de nieuwe Executive Vice President van de divisie Flooring Systems, met ingang van komende januari. Wins (50) heeft ruim vier jaar aan het hoofd gestaan van de divisie Movement Systems. De huidige Executive Vice President van Flooring Systems, Matthias P. Huenerwadel, verlaat het Zwitserse concern aan het einde van 2017 voor werkzaamheden elders, na twaalf jaar in de raad van bestuur te hebben gezeten. De Duitser Deimling volgt Wins op.

(Vloerenplein, 23-06-2017)

 
Nieuwe showroom COREtec in Waregem

Jan-Dossche-links-boeitJan Dossche (links) boeit zijn gehoor met voorstelling nieuwe designsUSFloors/COREtec heeft onlangs zijn nieuwe showroom en ruim bemeten magazijn te Waregem geopend, aan de Textielstraat 20. De officiële opening trok veel belangstelling van klanten uit eigen land, relaties, architecten, designers en nationale en internationale media. Hans Declercq van COREtec-distributeur Yepp in Turnhout opende de avond met een boeiende toespraak. Jan Dossche van USFloors International presenteerde daarna vol enthousiasme de nieuwe producten en verzorgde ook de rondleiding in het nieuwe onderkomen.

De nieuwe collecties - bestaande uit twintig plankenvloeren en negen steendesigns - werden uitvoerig aan de aanwezigen voorgesteld. De COREtec-collectie 2017 als geheel bestaat nu uit niet minder dan zesenvijftig tot de verbeelding sprekende designs. De nieuwe brochure van het innovatieve vloerenmerk, ter ondersteuning van de verkoop, viel evenzeer in de smaak bij de bezoekers en hetzelfde kan gezegd worden van de inmiddels welbekende shop-in-the-shop. In Nederland zullen de nieuwe producten van COREtec na de zomer ook op de VT Wonen & Designbeurs te zien zijn.

(Vloerenplein, 23-06-2017)

 
Unilin weet veel van waterproof laminaat

Balterio-GrandeBalterio Grande, in de badkamer.Unilin heeft zijn eigen proeven ontwikkeld voor het bepalen van de waterdichtheid van laminaat. Die heten nauwkeuriger, strenger en vooral beter afgestemd te zijn op omstandigheden uit het dagelijks leven.

De waterdichtheid van laminaatvloeren wordt nu doorgaans gemeten met de uitzettingstest. Monsters van vloerplanken worden ondergedompeld in water, en vervolgens wordt nagegaan in welke mate de planken zijn uitgezet. Deze methode is volgens Unilin, het bedrijf achter de merken Quick-Step, Pergo en Balterio, echter niet doeltreffend. “Met de test wordt alleen gecontroleerd of de afzonderlijke planken waterbestendig zijn, niet of de geïnstalleerde vloer waterdicht is,” zegt Jasper De Jaeger, Technical Services Manager bij de Belgen. “Tests zijn enkel relevant als ze worden uitgevoerd na de installatie. Alleen als het volledige oppervlak van de vloer – dus ook voegen, schuine randen, vloer-wandaansluitingen enz. – ondoordringbaar is, kunnen we spreken van op-en-top waterdicht laminaat.”

Unilin heeft als waarborg dat zijn (sinds drie jaar aangeboden) waterproof collecties inderdaad volkomen waterbestendig zijn zelf drie analysemethoden ontwikkeld: een dweiltest, een watercilindertest en een test onder realistische omstandigheden. In de strenge dweiltest (waarin naast water ook zeep wordt gebruikt) wordt de vloer onder meer veertien uur lang bedekt met natte zwabbers. En nog gevolgd door een bureaustoeltest na een hele dag blootstelling aan water. In de andere test wordt een cilinder geplaatst op de T-verbindingen van geïnstalleerde vloerplanken en deze gevuld met zeepwater en andere vloeistoffen. De proefnemingen onder realistische omstandigheden gaan uit van alledaagse voorvallen als een lekkende wasmachine, een ongelukje van de hond, spelende kinderen in bad, een omgestoten vaas, en zo meer.

Om zwevende vloeren met voegen waterproof te maken past Unilin een drievoudige technologie toe: het persen van de voegen tijdens productie, het toevoegen van een waterafstotende coating en het gebruik van kliksystemen met voorspanning. “De vernieuwende voegtechnologie, de waterafstotende coating en het gepatenteerde kliksysteem vormen een unieke combinatie die een waterdicht eindresultaat garandeert. Bovendien benut Unilin deze drievoudige technologie voor verschillende installatiemethoden en diverse merken,” aldus R&D-directeur Laurent Meersseman. De waterproof laminaatvloeren van Unilin betreffen Impressive, Impressive Ultra en Majestic (Quick-Step), Sensation (Pergo) en Grande (Balterio).

Unilin heeft overigens voor Impressive – meer bepaald voor het gebruik ervan in keukens en badkamers – een aanvraag tot UPEC ATEX-certificering ingediend. De Franse UPEC-classificatie is de hoogste certificeringsgraad voor laminaatvloeren. De waterbestendige laminaattechnologie van Unilin slaagde voor alle tests. Unilin zegt ervan overtuigd te zijn dat Impressive “de technische UPEC-referentie van de toekomst wordt, en zo ook de allereerste officieel erkende laminaattechnologie geschikt voor installatie in badkamers en keukens.”

(Vloerenplein, 23-06-2017)

 
LVT kannibaliseert parket in Oostenrijk

De markt voor vloerbekledingen en parket kromp in Oostenrijk vorig jaar met zowat een procent vergeleken met een jaar terug. De substitutiedruk van LVT bleef echter onverminderd hoog. Voor de eerste maal, zo constateert onderzoekbureau Kreutzer Fischer & Partner Consulting in zijn jongste Branchenradar-onderzoeken voor het land, werd nu ook de parketmarkt aanzienlijk gekannibaliseerd.

De vraag van de Oostenrijkse consument naar laminaat, elastische vloeren, parket en tapijt was een tegenvaller gezien de afname met 2,2 procent in 2016, een score die nog slechter uitviel dan een jaar eerder. Voor het eerst sinds jaren daalden ook de fabrikantenomzetten, met bijna een procent. In totaal werden bijna 19 miljoen vierkante meters ter waarde van 290 miljoen euro afgezet. De niet-residentiële bouw was verantwoordelijk voor de versnelde krimp.

De door LVT uitgeoefende substitutiedruk op de Oostenrijkse vloerenmarkt is aanhoudend hoog, zo stellen de onderzoekers. Aanvankelijk verdrongen LVT-vloeren in beperkte mate de klassieke elastische vloeren, daarna in aanzienlijke mate laminaat. Afgelopen jaar kon voor het eerst vastgesteld worden dat ook parket in belangrijke mate gekannibaliseerd wordt door de nieuwe productgroep. Met name drielaags parket is het slachtoffer, gezien de krimp van de fabrikantenomzetten met nagenoeg 12 procent vorig jaar. De productgroep LVT was dan ook de enige die een robuuste groei optekende, met een stijging van de fabrikantenomzet van 8 procent tot 42 miljoen euro.

oostenrijk-2016

Tegelijkertijd kromp de fabrikantenomzet in laminaat met 7,2 procent tot 33,4 miljoen euro en die in parket met 2,2 procent tot 134,2 miljoen euro. In het parketsegment ontwikkelden alleen de landhuisdelen zich in positieve zin, met een plus van 6,1 procent. De onderzoekers suggereren dat dat te maken heeft met de overeenkomst in de optiek van beide soorten vloeren, in ieder geval op het eerste gezicht. De omzet in klassieke elastische vloeren bleef steken op 36,4 miljoen euro, die in textiele vloerbedekking lag 2,4 procent lager op 44,0 miljoen euro.

De onderzoekers noemen de prijs van LVT zijn doorslaggevende verkoopargument. Met een prijs af-fabriek van momenteel gemiddeld 13,40 euro per vierkante meter kost deze ongeveer de helft van een houten landhuisdeel. Voorts zou LVT vaak duidelijk beter presteren op het vlak van optiek en belastbaarheid dan laminaat. Om die reden moest laminaat in de schappen van vooral het DHZ-kanaal de afgelopen twee jaar steeds verder plaats maken voor LVT. “Voor de parketfabrikanten is echter een heel andere trend alarmerend,” zo waarschuwen de onderzoekers. “In 2016 geeft verrassenderwijs de huidige ruggengraat van de parketdistributie, te weten de vakhandel, duidelijk volume prijs.” Na een grondige analyse kunnen de onderzoekers ook zeggen waarom. “Zelfs de winkeliers vertrouwen steeds meer op ‘vinylparket’. Afgelopen jaar klom het substitutievolume met precies 93.000 vierkante meter. Dit komt overeen met 1,8 procent van de parketmarkt.”

Onderzoekbureau Kreutzer Fischer & Partner Consulting heeft ook de Zwitserse vloerenmarkt in kaart gebracht. De fabrikantenomzetten krompen daar vorig jaar met 1,9 procent tot 265,7 miljoen euro. Alleen de landhuisdelen (+1,9 procent) en het LVT (+8,0 procent, tot 17,9 miljoen euro) boekten goede vooruitgang. Textiele vloerbedekking gaf 2,9 procent prijs en parket verloor 2,3 procent, tweelaagse varianten zelfs 5,8 procent. Laminaat verloor 4,1 procent, aan met name LVT. Elastische vloeren inclusief LVT wonnen 2,3 procent aan omzet voor de producenten op de markt. (Zie ook het nieuwsitem Duitsland: ‘LVT kannibaliseert laminaat’ van 14-06-2017).

(Vloerenplein, 21-06-2017)

 
Faillissement Arte Espina

arte-espina logoOver Arte Espina B.V., de in Venlo gevestigde aanbieder van eigentijdse designvloerkleden, is op 13 juni jl. faillissement uitgesproken. Curator is Mr. B.P.W. (Bob) van Brink, van Huver Advocaten in dezelfde Limburgse gemeente. Een woordvoerder van het advocatenkantoor laat vandaag weten dat de curator momenteel nog volop bezig is met het inventariseren van de zaak en dat hij het te vroeg acht om wat te kunnen zeggen over de oorzaak of een eventueel vervolg van het bedrijf. De jongste jaren leek Arte Espina overigens beduidend minder frequent in de publiciteit dan voorheen het geval was.

(Vloerenplein, 21-06-2017)

 
Tachtig mille voor Britse tapijtmaker

Diversity Collection‘Diversity Collection’ (foto: Grosvenor Wilton)De prijs die Brockway Carpets uit Kidderminster in april heeft betaald voor zijn in problemen geraakte rivaal Grosvenor Wilton is bekend geworden in de Britse vakpers: 70 duizend Britse ponden, op een haar na 80 duizend euro’s. Grosvenor Wilton, een voorheen onafhankelijke Britse woltapijtwever waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1790, werd op 10 april jl. insolvent verklaard. De curator waardeerde de fabriek en de machines op 25 duizend pond, de goodwill op zo’n zelfde bedrag, onderhandenwerk en voorraad samen op een kleine 20 duizend. De fabrikant was al enige jaren verliesgevend en kwam in acute kasproblemen door een terugval van de omzet op de Amerikaanse markt van 150 duizend naar 100 duizend pond in het jaar voorafgaand aan de insolventie. Het bedrijf blijft nu zelfstandig en onder eigen naam opereren binnen de Brockway-groep en meldt ook weer groeiplannen te hebben. Grosvenor Wilton mag Buckingham Palace en het Witte Huis tot zijn klanten rekenen. (Zie ook Nieuws van 21-04-2017).

(Vloerenplein, 21-06-2017)

 
Koopbereidheid in juni licht omhoog

cbs-logoDe stemming onder consumenten is in juni gelijk gebleven, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt net als in mei uit op 23. Het oordeel over het economische klimaat verandert nauwelijks. De koopbereidheid neemt iets toe.

Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in juni ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

De koopbereidheid neemt iets toe in juni. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 10, tegen 8 in mei. Consumenten zijn positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen. Het oordeel over het economisch klimaat verandert nauwelijks. Deze deelindicator komt uit op 44, tegen 45 in mei.

(Vloerenplein, 21-06-2017)

 
Opnieuw reorganisatie Brintons Carpets

brintons-logoBrintons Carpets kondigt het ontslag van zestig man aan en tevens het einde van de axminster-weefproductie in zijn fabriek te Kidderminster, ooit het centrum van de Britse tapijtnijverheid en al bijna twee eeuwen thuisbasis van de vermaarde fabrikant. De reorganisatie vloeit naar eigen zeggen voort uit een beoordeling van de huidige gang van zaken. De onderneming spreekt van een uitermate concurrerende markt wereldwijd. De herstructurering zou in dat licht bezien noodzakelijk zijn voor het veilig stellen van het bedrijfsbelang op de langere termijn. Van de circa 120 werknemers in de fabriek in Kidderminster zou dus meer dan de helft zijn baan verliezen. Een klein deel van hen zou mogelijk de overstap kunnen maken naar een fabriek van Brintons in Telford. In Kidderminster blijft dan ruim vijftig man personeel over voor het kleuren van garens, Wilton-weven en opslag en distributie van residentieel tapijt. Ook het hoofdkantoor van de wereldwijd actieve groep, sinds zes jaar een onderdeel van The Carlyle Groep, blijft gevestigd in Kidderminster. Brintons produceert eveneens tapijt in Polen, Portugal en India.

In januari 2016 werden in de fabriek in Kidderminster al 65 man de laan uitgestuurd in het kader van een reorganisatie. De producent achtte ook toen de ontslagen noodzakelijk om concurrerend te blijven en om de bestaande activiteiten te waarborgen. Een en ander moest volgens de onderneming ook anderhalf jaar geleden in het licht worden gezien van de felle concurrentie op de wereldmarkt. (Zie Nieuws van 11-01-2016).

(Vloerenplein, 19-06-2017)

 
Meister van Parket Point naar Heditex

Heditex-in-VlaardingenHeditex in VlaardingenHeditex heeft per 1 juni jl. de verkoop van het Meister-assortiment van Parket Point overgenomen. De groothandel in Vlaardingen gaat er prat op nu één van de belangrijkste verdelers van de vloeren van Meister in ons land te zijn. Zijn Meister-dealers worden verder bediend met een assortiment ondervloeren, afwerkprofielen en onderhoudsmiddelen.

Met de niet nader gespecificeerde overname heeft Heditex ook de verkoop in handen gekregen van Keramo Wood-vloeren, die speciaal voor de groep Woninginrichting-Aanhuis worden geproduceerd.

(Vloerenplein, 19-06-2017)

 
Wedstrijden op Interieur Collectie Dagen

Deelnemer-aan-eerdereDeelnemer aan eerdere editie NKW (foto: Evenementenhal)Ook het NK Woningstofferen van 2017 vindt weer plaats op de tot Interieur Collectie Dagen omgedoopte ‘Vakdagen’ in Gorinchem. Het kampioenschap wordt medio september georganiseerd door het Hout- en Meubileringscollege en is mede mogelijk gemaakt dankzij Forbo Flooring en Koninklijke Peitsman. Op het NKW worden drie opdrachten verstrekt die elk worden uitgevoerd op een paneel van 180 bij 180 centimeter. Ze worden in willekeurige volgorde uitgevoerd en bestaan uit een decoratief ontwerp met behulp van een strokenvinyl (Hongaarse punt), een decoratief ontwerp met Marmoleum en een ontwerp met een schoonloopmat overlopend naar Marmoleum. Woningstoffeerders die de competitie durven aan te gaan dienen contact op te nemen met Peter van der Arend van het HMC (e-mail: p.vanderarend @ hmcollege.nl).

Het NK Parketleggen is dit jaar teruggekeerd naar Gorinchem. De beste parketteurs van Nederland, momenteel zijn 27 deelnemers aangemeld, laten zien wat ze in huis hebben aan kennis en vaardigheden. De Plinten & Profielen Centrale, Rigo Verffabriek, Stauf, Parketfabrikant Kerkhofs en Festool zijn de vertrouwde namen van de sponsors van het NKP. Op zondag (de nieuwe openingsdag van de beurs) zal de helft van de deelnemers aan het kampioenschap beginnen en op maandag de andere helft. Op dinsdag zijn alle deelnemers op de beurs aanwezig voor de afwerking van hun opdracht, waarna aan het eind van de dag de feestelijke prijsuitreiking zal plaatsvinden. Ook dit jaar gaat het om een bijzondere opdracht, waarbij de deelnemers zelf het ontwerp mogen bepalen. Walter Esch, van het Platform Parketbranche, is beschikbaar voor nadere informatie (mobiel: 06-51112982).

De Interieur Collectie Dagen worden gehouden op zondag 17, maandag 18 en dinsdag 19 september 2017 in Evenementenhal Gorinchem. De voorlopige deelnemerslijst telt per vandaag al meer dan zestig namen, dus dat belooft nog wat. Een greep uit de vloergerelateerde exposanten: Amorim, Aspecta, Bijlard, CombiWood, Döllken, Estillon, F. Ball, Fetim, Flamingo, Floorify, Forbo Eurocol, Forinn, Frencken, Headlam, Heditex, Heywood, Inpa, Interfloor, Intertap, Kerkhofs, mFLOR, Parketgroothandel Velsen, Peitsman, Plinten & Profielen Centrale, Rigo, Rubio Monocoat, Schönox, Stauf, T&G Wood, tété, Tip-Top, Unifloor, Viehoff en Woca.

(Vloerenplein, 16-06-2017)

 
Ook april goede maand voor woonwinkels

Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) hebben in april voor de tiende maand op rij (+5,4 procent) meer omgezet, zo rapporteert het CBS. Winkels in meubels en huishoudartikelen (met inbegrip van woninginrichting algemeen assortiment) realiseren voor de zevende achtereenvolgende maand (+4,7 procent) een omzetgroei. De omzet van alle winkels in non-food groeit met 4 procent, waarbij de verkopen bijna 5 procent hoger liggen dan een jaar eerder. Net als in februari en maart zetten de winkels in consumentenelektronica minder om dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Omzet-detailh-april17

De detailhandel als geheel heeft in de vierde maand bijna 5 procent meer omgezet, bij een volume dat ruim 4 procent hoger ligt. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Daarnaast viel Pasen dit jaar in april en vorig jaar in maart. Dit was volgens het CBS vooral van invloed op de omzetcijfers van de winkels in voedings- en genotmiddelen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 3 procent hoger dan in april vorig jaar. Online is bijna 18 procent meer omgezet.

(Vloerenplein, 16-06-2017)

 
Beduidend veel bezoek Design District

District-Award-DUMDistrict Award voor beste stand ging naar DUM kantoormeubelen, volgens de jury. een voorbeeld van een stand die veel zegt met zo min mogelijk ruis.Voor de vijftiende editie van Design District passeerden afgelopen week bijna zevenduizend bezoekers de poort van de Rotterdamse Van Nelle Fabriek, met de donderdag als veruit drukste dag. Bijna tweehonderd merken waren vertegenwoordigd in veelal fraaie stands. Niet eerder waren er volgens de organisator zoveel nieuwe dingen te zien op de beursvloer. “Maar boven alles was er een buitengewoon energieke en positieve sfeer gedurende de drie dagen van Design District!” De volgende editie van het evenement is op 6, 7 en 8 juni 2018. De locatie wordt dit najaar bekendgemaakt.

(Vloerenplein, 16-06-2017)

 
Duitsland: ‘LVT kannibaliseert laminaat’

De markt voor vloerbedekkingen en parket in Duitsland groeide in 2016 met 3,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. LVT zet laminaat echter onder enorme druk, zo blijkt uit recente gegevens in marktonderzoeken van Branchenradar naar diverse soorten vloeren in ons buurland.

branchenradar-2017d

Aangedreven door een robuust groeiende woningmarkt, ontwikkelde de Duitse markt voor vloerbedekkingen en parket zich gunstig in het afgelopen jaar. De vraag klom in totaal met 1,6 procent, de omzet van de fabrikanten met zelfs 3,6 procent tot 2645 miljoen euro, aldus de onderzoekers. Parket en elastische vloerbedekkingen namen het merendeel van de groei voor hun rekening. De fabrikantenomzet in parketvloeren steeg in 2016 met 4,5 procent tot 473 miljoen euro. De stijging was in de eerste plaats afkomstig van de productgroep ‘landhuisdelen’, waar de omzetgroei naar een (met name door de bouwmarkten aangejaagde) plus van dertien procent versnelde. Drielaagsparket ontwikkelde zich gelijktijdig negatief, getuige een minus van 3,0 procent vergeleken met 2015.

De allergrootste omzetsprong bij onze oosterburen maakten de elastische vloerbedekkingen evenwel. In vergelijking met 2015 steeg de fabrikantenomzet vorig jaar met bijna zeventien procent tot 1149 miljoen euro. Niettemin ging de groei van elastische vloeren bijna geheel ten koste van laminaat, waarvan het marktvolume met zestien procent kromp tot 501 miljoen euro. De opmars van de elastische vloerbedekkingen komt vooral op conto van de productgroep designvloeren/LVT, door de onderzoekers overigens ook wel aangeduid met de (in kringen van Real Wood-aanhangers verfoeide) term vinylparket.

De voorbije jaren tekende deze verhoudingsgewijs nieuwe productgroep al een vrij dynamische groei op, maar in 2016 spurtte de fabrikantenomzet met maar liefst 38 procent omhoog, tot totaal 595 miljoen euro. De onderzoekers wijzen specifiek naar de schappen in het dhz-kanaal (de grote bouwmarkten) waar op grote schaal ruimte werd vrijgemaakt voor LVT en tegelijkertijd die voor laminaat duidelijk ingeperkt. “Laminaat is zodoende nu in toenemende mate blootgesteld aan dezelfde druk die het zelf ongeveer twintig jaar geleden uitoefende op andere vloerbedekkingen en parket. Maar die tijden liggen ver achter ons. Zonder twijfel wordt laminaat vandaag de dag meer en meer door vinylparket gekannibaliseerd,” aldus een begeleidend persbericht van het marktonderzoekbureau.

Behalve LVT ontwikkelden ook de elastomeren zich vorig jaar stevig positief, met een plus van 14,9 procent. De fabrikantenomzet met textiele vloerbedekkingen bleef min of meer stabiel op 522 miljoen euro, een plusje van minder dan een half procent. Bij Kreutzer Fischer & Partner Consulting GmbH zijn Branchenradar-marktonderzoeken te koop voor textiele vloeren, voor elastische vloeren & laminaat en voor parketvloeren. Meer informatie: www.branchenradar.com.

(Vloerenplein, 14-06-2017)

 
COREtec weer naar VT Wonen & Designbeurs

COREtec-badkamerToepassing COREtec-vloer in badkamerUSFloors laat bijtijds weten met zijn merk COREtec deel te zullen nemen aan de VT Wonen & Designbeurs van begin oktober in de Amsterdam RAI. Voor de grootste woonbeurs van ons land is het de vijfentwintigste editie, voor de vloerenaanbieder de tweede opeenvolgende deelname. COREtec wordt daar geassisteerd door de medewerkers van zijn distributeurs Bosgoed en Headlam. Een aantal belangrijke verkooppunten van COREtec wordt bovendien de kans geboden om een ‘VT Wonen & Designbeurs Business partnership’ aan te gaan.

Voor deze toegewijde groep ‘ambassadeurs’ van het vloerenmerk is een pakket samengesteld, waarover de vertegenwoordigers van beide groothandels meer uitleg zullen geven op een van hun komende bezoeken. Voor nu wordt alvast meegedeeld dat het voorstel interessant zal zijn en de moeite waard voor verkooppunten die op zoek zijn naar de aangewezen manier om hun COREtec-producten direct onder de aandacht te brengen van 88.000 actieve en kapitaalkrachtige woonconsumenten. De beurs wordt gehouden van 3 t/m 8 oktober. COREtec belooft dan met een nieuwe uitgebreide collectie met meer dan negenentwintig verschillende decors te komen.

(Vloerenplein, 14-06-2017)

 
Leen Bakker plust, groen licht overname

leenbakkerwinkel017De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft afgelopen maandag groen licht gegeven voor de overname van Leen Bakker door Gilde Equity Management (GEM Benelux III), eigenaar van Kwantum. De ACM is van mening dat na de overname voldoende concurrentie resteert. Uit haar onderzoek blijkt dat er voldoende andere aanbieders overblijven waar consumenten terecht kunnen voor producten als meubels, raam- en vloerbekleding en verlichting.

De overnameprijs voor Leen Bakker is niet bekend. Wel blijkt de keten van woonartikelen een positieve uitzondering te zijn geweest binnen de Blokker Holding. De omzet van Leen Bakker groeide vorig jaar namelijk met 2,7 procent naar 334 miljoen euro. De Blokker Holding zag zijn verlies oplopen van 52 miljoen in 2015 tot 180 miljoen over het afgelopen jaar. Reorganisaties en afkalvende omzetten zijn de oorzaak. De holding wil zoals bekend alleen met de huishoudartikelen van het oorspronkelijke Blokker verder, dat vorig jaar overigens een omzetverlies van net aan in de dubbele cijfers moest opschrijven.

(Vloerenplein, 14-06-2017)

 
PPC: LED-drogende olie ook ‘top’ op trap

LED-olie-op-de-trapMet LED-olie (Vesting) is de houten trap van de klant sneller af te werken en direct belastbaar, aldus PPCPlinten & Profielen Centrale (PPC) wijst parketteurs graag op de interessante mogelijkheid om LED-drogende olie, behalve op vloeren, ook op houten trappen toe te passen. Door het hout te behandelen met deze speciale hardwaxolie en daarna te drogen met de handunit LED-lamp, is de trap direct belastbaar. Voor de klant is de keuze voor een echt houten trap daarmee een stuk gemakkelijker gemaakt, zo stelt de groothandel in Wijk bij Duurstede.

De olie op hardwaxbasis is leverbaar in transparant, twintig standaardkleuren en kan ook in allerlei andere kleuren worden geleverd, waaronder alle Monocoat-kleuren. Voor het drogen van de olie op locatie verkoopt en verhuurt PPC op aanvraag ook de lichte LED-koffers en handlampen van Smelt Machinery.

PPC biedt parketteurs met zijn trapbekleding van Trenovo en Natural Wood overigens al diverse oplossingen om de trap van een klant van een veel betere uitstraling te voorzien, door deze op te knappen of opnieuw te bekleden. Veel van zijn afnemers zijn door de groothandel inmiddels getraind op het vlak van traprenovatie.

(Vloerenplein, 14-06-2017)

 
Interface maakt koolstofnegatief tapijt

proofpositivePrototype van de Proof Positive-tapijttegel heeft een ‘koolstof-voetafdruk’ van minus twee kilogram per vierkante meter (foto: Interface)Op vakbeurs NeoCon, die deze week in Chicago op de rol staat, presenteert Interface het prototype van een tapijttegel die een positieve invloed heeft op het tegengaan van de opwarming van de aarde. Meer dan slechts ‘klimaatneutraal’ dus. Het product is ‘Proof Positive’ gedoopt en geldt als koolstofnegatief. Dat wil zeggen dat meer koolstof in de tegel wordt gebonden dan bij het verbruik terecht komt in de atmosfeer als CO2. Na het vervaardigen van de tegel is er kortom minder koolstofdioxide in de atmosfeer - te weten twee kilogram per vierkante meter tapijt - dan wanneer deze nimmer zou zijn gemaakt. Een interessante optie voor architecten, vormgevers en hun opdrachtgevende bedrijven om zich in de nabije toekomst positief te profileren, zo oppert de fabrikant. Verder vooruit kijkend stelt Interface dat een grootschalige productie van zijn prototype een ‘doorslaggevende oplossing’ kan betekenen voor het keren van niets minder dan de opwarming van de aarde op de lange termijn.

De Proof Positive-tegel is onderdeel van een vorig jaar door Interface als ‘Climate Take Back’ geformuleerde missie. (Zie Nieuws van 15-06-2016). De tapijtmaker heeft volgens eigen opgave specifiek gekozen plantaardige koolstof omgezet in een duurzaam materiaal dat deze koolstof minstens een generatie lang opslaat. De koolstof wordt opgeslagen in de materialen waaruit de Proof Positive-tegel bestaat. De materialen in de tegel kunnen worden gerecycled om na gebruik van het product via een gesloten kringloop weer nieuwe tapijttegels te maken.

(Vloerenplein, 12-06-2017)

 
'Make It Your Own’-collectie van Desso

CarvedCarvedTarkett lanceert ‘Make It Your Own’, een nieuwe tapijtcollectie van zijn merk Desso. De reeks komt tegemoet aan de toenemende vraag van architecten en ontwerpers (en hun klanten) om interieurs te voorzien van een eigen sfeer, identiteit en persoonlijkheid. De vloer een eigen verhaal laten vertellen, zo omschrijft de tapijtmaker de opties, aan de hand van een speels gebruik van textuur, kleur en materiaaleffecten.

De collectie beslaat drie uiteenlopende thema’s. Tot het thema 'Texturen combineren' behoort een assortiment tapijttegels genaamd Carved, waarvoor de gebeitelde textuur van klassieke houtbewerking de inspiratiebron was en die zich naadloos laten combineren met de Desso Ridge-tapijttegels. Het thema 'Kleurlagen & intensiteit’ biedt Stitch. Deze tapijttegel, met ondertonen van handgeweven textiel, kreeg onlangs al aandacht op deze site en was vorige week nog te bewonderen op Design District in Rotterdam. Carved en Stitch zijn verkrijgbaar in een ruime keuze van respectievelijk tien en twaalf kleuropties. De ‘subtiele’ kleuraccenten in Stitch, zo suggereert Desso, kunnen ook worden gebruikt om de huisstijl van een bedrijf door te trekken in het interieur of bij andere opvallende accenten in de ruimte. Later dit jaar volgen meer tapijttegels in 'Kleurlagen & intensiteit' en in 'Materiaaleffecten & contrasten’ (de naam van het derde thema), die de collectie dan vervolledigen.

Architecten en ontwerpers worden overigens uitgenodigd om een bezoek te brengen aan het Carpet Design Center van Desso, waar zij in samenwerking met het designteam van de tapijtmaker hun eigen, gepersonaliseerde kleur of patroon kunnen creëren.

(Vloerenplein, 12-06-2017)

 
Design District 2017 blij met Van Nelle
Dringen-bij-de-entreeDringen bij de entree.
Op-de-tweede-vakdag-wasOp de tweede vakdag was de parkeerplaats al een half uur voor aanvang goed gevuld.
Drukte-bij-CamiraDrukte bij Camira.
mFLOR-bij-Textiles--MoremFLOR bij Textiles & More met rechts John Wachtmeester.
Vanwege-de-haast“Vanwege de haast oneindige mogelijkheden blijft Moods een gewild product voor architect en projectinrichter,” aldus Marcel Lapère.
Design-District-was-zoals-altijdDesign District was zoals altijd weer zeer sfeervol en inspirerend.
Harold-KlarenHarold Klaren links geflankeerd door Liset, Ntgrate (product links) en Kymo (product rechts).
Tarkett-DessoTarkett/Desso gooide hoge ogen met Mixonomi en Stitch.
Veel-kleur-opVeel kleur op Design District.
Kleurrijk-TretfordKleurrijk Tretford.
Vanuit-de-serreVanuit de serre kon men de mooie tuin van Design District bereiken, waar ongeveer 10 deelnemers hun nieuwste buitenmeubilair presenteerden.

Vandaag is de laatste dag van Design District 2017. De vijftiende editie van het vakevenement voor de interieurbranche werd dit jaar weer in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam gehouden, de vertrouwde locatie van weleer. Dit tot tevredenheid van de vele exposanten, die de fabriek als een stimulans en pullfactor beschouwen om architecten, projectinrichters, interieurarchitecten, ontwerpers, enzovoorts, naar het evenement te verleiden. Design District heeft vijf mooie jaren bij Taets op het Hembrugterrein in Zaandam achter de rug. Een gemoedelijke, sfeervolle en geliefde locatie. Dit zorgde er voor dat vorig jaar ondanks de haast tropische temperaturen de bezoekers de weg naar het Hembrugterrein nog steeds in groten getale wisten te vinden. Geen reden om van locatie te wisselen zou men daarom kunnen zeggen. Echter, de strategisch betere ligging en de aantrekkingskracht van de Van Nelle Fabriek, die inmiddels op de UNESCO werelderfgoedlijst staat, deed de organisatie besluiten, na ruggespraak met de exposanten natuurlijk, om van locatie te switchen. Zo gebeurde het dat na vijf jaar Hembrugterrein Design District terugkeerde naar de oude vertrouwde stek in Rotterdam waar het van 2004 tot 2011 al plaats had onder de naam 100% Design.

De beurs omvatte twee vakdagen (woensdag en donderdag) en één publieksdag (vrijdag) met naast de diverse beurspresentaties een interessant nevenprogramma met lezingen, discussies en rondleidingen. Ook gaf de beurs wederom de ruimte aan jonge talentvolle ontwerpers om zich te presenteren. Vanuit de serre kon men de mooie tuin van Design District bereiken, waar ongeveer 10 deelnemers hun nieuwste buitenmeubilair presenteerden. Op de tweede vakdag was de parkeerplaats al een half uur voor aanvang goed gevuld, en dat beloofde veel goeds. Binnen in de hallen was weer het vertrouwde beeld te zien wat ook op het Hembrugterrein zichtbaar was: mooie inspirerende sfeervolle presentaties in een ongedwongen setting. Zoals ook de verslagen van vorige edities toegeven is Design District niet het evenement waar men specifiek naar toegaat om de laatste trends op vloerengebied te aanschouwen. De beurs behoort qua oppervlakte ook zeker niet tot de grootste en daarnaast is het vloerenaanbod te klein. Design District blijft daarentegen een verademing om zich weer eens in een positieve stemming op een kwalitatief hoogwaardig interieuraanbod te kunnen oriënteren. Daarentegen, de exposanten met een vloerenaanbod hadden wel degelijk een verhaal te vertellen met bijkomstig bijzondere producten.

“Er was gisteren behoorlijk wat belangstelling voor onze noviteiten en bestaande productlijnen,” vertelt Marcel Lapère van IVC. “En ik verwacht dat het vandaag drukker zal zijn. De donderdag is toch de dag waarop het moet gebeuren.” Veel belangstelling was er weer voor Moduleo Moods. “Vanwege de haast oneindige mogelijkheden blijft Moods een gewild product voor architect en projectinrichter en kan ook op deze beurs weer rekenen op de nodige belangstelling. Maar ook de veertien nieuwe tegeldessins in de Transform collectie krijgen veel waardering. Verder komt Moduleo na de zomer met ‘Impress Next Generation’ waarbij ‘embossed in register’ via een state-of-the-art technologie nog verfijnder is geworden. “Dit geavanceerde procedé leidt tot een uniek, creatief en op maat afgewerkt product dat is afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van de klant.”

Bij Textiles & More stonden de producten van mFLOR nadrukkelijk in de schijnwerpers. “We vertegenwoordigen mFLOR; wij focussen ons bij het pvc alleen op mFLOR,” aldus John Wachtmeester. “Daarnaast bestaat ons productassortiment uit onder meer zonwering en raambekleding. We bestaan nu drie jaar en komen voort uit Brunia. Brunia heeft veel contacten met architecten en de projectmarkt, wat voor mFLOR zeker interessant is. We zitten aan de voorkant van de markt en weten de architecten pro-actief te benaderen. We zijn blij met de terugkeer naar de Van Nelle Fabriek. Een toonaangevende aansprekende naam voor architecten.”

Klaren Agencies zette nadrukkelijk de nieuwste collecties van Ntgrate en Kymo in het voetlicht. “Heel bijzonder hoe de collectie van Ntgrate geproduceerd wordt,” aldus Harold Klaren die uitleg gaf over het geweven vinyl van Ntgrate. “We hebben veel aandacht gekregen voor de nieuwe collectie Whisper van Ntgrate die beschikt over een akoestische backing. Daarnaast is het een enorm slijtvast product, gemakkelijk in onderhoud en daarom dus ideaal voor projecten.” De vloerkleden van Kymo die Klaren presenteerde zijn haast te mooi om op te lopen. Innovatief en bijzonder hoogwaardig design dat met recht kunst genoemd zou kunnen worden.

Tarkett / Desso introduceerde twee nieuwe producten die volgens het bedrijf ‘beide de mogelijkheid bieden om een uniek, individueel verhaal te vertellen met een vernieuwd vloerdesign.’ Product Mixonomi geeft architecten en ontwerpers de mogelijkheid om creatief in te spelen met LVT, terwijl de Desso tapijttegel Stitch geïnspireerd is ‘op de subtiele, fijne kneepjes van handgeweven textiel’. Stitch biedt basiskleuren naar smaak aan te passen met accentkleuren. Stitch is het eerste product van de nieuwe ‘Make it your own’ collectie die sinds deze maand verkrijgbaar is. Met de collectie biedt Desso architecten en interieurontwerpers de kans om het tapijt via kleine nuances te personaliseren. iD Mixonomi is onderdeel van het concept ‘Floor is the new Playground’. Met iD Mixonomi kunnen architecten en interieurontwerpers vloerontwerpen creëren aan de hand van 33 kleuren en 10 vinylvormen. In april won Tarkett met iD Mixonomi een Red Dot Award voor product design. “We verwachten heel veel van deze vloeren,” aldus John Evenhuis. “De collecties prikkelen en zetten aan tot ongehoorde creativiteit.”

(Vloerenplein, 09-06-2017)

 
Markt meerlaagse producten in de lift

Leden-van-de-MMFA-bijeen-6217Leden van de MMFA bijeen bij gastheer Amorim Cork Composites in Porto voor hun jaarvergadering (Foto: MMFA)De Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft de actuele afzetstatistieken weer op een rijtje gezet en onlangs, eind april, aan de leden gepresenteerd op de jaarvergadering van de vereniging bij Amorim Cork Composites in Portugal. Naar schatting bereikten de leden in 2016 in de klassen 1 en 2 op de voor hun belangrijke markt van West-Europa een aandeel op de markt als geheel van circa 55 procent. De MMFA verwacht dat de gehele markt voor meerlaagse modulaire vloeren in de komende drie jaar een jaarlijkse groei zal kennen van 10 tot 15 procent.

In de MMFA-klasse 1 (substraten op HDF-basis met polymeerlaag, met uitzondering van pure laksystemen), waarin de leden van de vereniging momenteel aanspraak kunnen maken op een marktdekking van zo’n 95 procent, kon in de afgelopen drie jaar een groei van 20 procent per jaar worden opgetekend. In 2016 zetten de MMFA-leden in klasse 1 wereldwijd bij elkaar 9,3 miljoen vierkante meter af (2015: 7,8 miljoen m2). Niet minder dan 80 procent van het volume in deze klasse kwam vorig jaar voor rekening van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, met verder nog 17 procent voor de rest van West-Europa. Het op de voorbije Domotex gepresenteerde voorlopige cijfer van 9,2 miljoen vierkante meter is dus iets naar boven bijgesteld, net als de schatting van een marktdekking van 90 procent voor de leden in deze categorie. (Zie ook Nieuws van 25-01-2017).

De MMFA-klasse 2 (substraten op basis van polymeren of polymeercomposiet met polymeerlaag en/of polymeer laksysteem) noteert eveneens een jaarlijkse toename van de verkoop van producten. Door de toename van het ledenaantal wijkt de grondslag voor de rapportages intussen echter af, zodat het voor de MMFA lastig wordt om een vergelijking te trekken met de cijfers van het voorgaande jaar. Hoe dan ook, afgelopen jaar zetten de MMFA-leden bij elkaar inmiddels 34,4 miljoen vierkante meter klasse 2-producten af. Dit ligt ook iets boven de eerdere raming van 33,5 miljoen vierkante meter. In MMFA-klasse 3 (alle overige vloerconstructies die niet onder klasse 1 of 2 of onder externe normen vallen, bijvoorbeeld organische toplagen of mineraal dragermateriaal) is de dekking volgens kartelrechtelijke bepalingen ontoereikend (namelijk tenminste vijf rapporterende ondernemingen) om met cijfers naar buiten te mogen treden.

Te gast op de jaarvergadering in Portugal was de Noord-Amerikaanse zusterorganisatie Mulitlayer Flooring Association (MFA). Voorzitter Harlan Stone gaf een schets van de huidige meerlaagse markt in Noord-Amerika. Daar zijn producten met sandwichopbouw op WPC (‘waterproof core’) overheersend. De MFA betitelt de zogeheten rigide meerlaagse vloerbedekkingen voor de komende jaren als de snelst groeiende vloerencategorie in de VS. Voor het jaar 2017 raamt Stone het Noord-Amerikaanse marktvolume voor deze vloeren op ongeveer 500 miljoen dollar. Volgens Stone heeft de vakhandel vanaf 2012 een belangrijke rol gespeeld in de snelle verspreiding van de nieuwe meerlaagse producten op de Amerikaanse markt.

(Vloerenplein, 07-06-2017)

 
INretail Woonwinkelmonitor in de plus

Ook de INretail Woonwinkelmonitor laat een positieve omzetontwikkeling voor het voorbije eerste kwartaal zien. Met een plus van 4,5 procent valt de score evenwel iets bescheidener uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, met toen 8,6 procent vooruitgang. Een mogelijke verklaring hiervoor, zo oppert de brancheorganisatie, is dat de paasdagen dit jaar in april vielen en niet in maart zoals vorig jaar. Alle segmenten sluiten het eerste kwartaal positief af, met de gemengde zaken (waaronder de woonwarenhuizen) als uitschieter, getuige hun plus van 8,6 procent.

Omzetontwikkeling-woonbranche-q1-2017Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode vorig jaar (bron: INretail Woonwinkelmonitor)

Een andere uitkomst van de jongste monitor is dat twee op de drie deelnemers hebben weten te plussen. Verder laat met name de regio noord een sterke omzetstijging zien (8,7 procent), terwijl de drie grote steden terugvallen van een groei van 18,9 procent in het eerste kwartaal van 2016 naar nu nog maar 1,0 procent. Tenslotte sluit het GWB het eerste kwartaal af met een omzetplus van 6,4 procent, tegenover 3,8 procent voor het MKB.

Branchespecialist wonen Bert-Jan van der Stelt stelt op de website van INretail verder vast dat onder de woninginrichters de segmenten ‘midden’ en ‘midden/hoog’ het in het eerste kwartaal beter doen dan het ‘midden/laag’-segment. Hij noemt dit een duidelijke trendbreuk met het verleden, toen vooral het ‘midden/laag’-segment beter scoorde. Een verklaring kan volgens de branchespecialist liggen in het toegenomen consumentenvertrouwen, waardoor de klant bereid is om weer duurdere woninginrichtingsproducten te kopen.

(Vloerenplein, 07-06-2017)

 
Barometer woonbranche maakt een smak

In mei is de door Van Es Marketing Services verzorgde ‘woonbranche economische barometer’ flink gedaald, met ruim elf punten. De barometer sluit de maand af op een stand van 6,6. De daling wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door minder positieve cijfers over de woningmarkt. Maar ook de nieuwste cijfers over het consumenten- en producentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van de woondetailhandel vallen lager uit dan in de voorgaande maand. Een score boven de nullijn wijst niettemin nog altijd op groei van de markt.

baro1705‘Woonbranche economische barometer’ geeft terrein prijs (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in mei met ruim zeven punten. De deelindicator is uitgekomen op minus 4,5, waarmee de maandomzetontwikkeling in de woondetailhandel voor het eerst sinds maanden negatief is.

Consumenten zijn in mei minder positief, meldt het CBS. Hun vertrouwen daalt 3 punten en komt uit op 23, de eerste daling in bijna een jaar. Zowel hun oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid is verslechterd. Het producentenvertrouwen daalt van 8,3 in april naar 6,1 in mei, aldus het CBS.

In de verslagmaand april 2017 registreert het Kadaster bijna 17 duizend verkochte woningen. Dit is een stijging van 1,9 procent ten opzichte van april 2016. Vergeleken met de voorgaande maand, maart 2017, is er sprake van een daling van 22,9 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden beduidend lager zijn dan in de voorgaande maand, hebben de nieuwe cijfers een sterk negatief effect op de stand van de barometer.

(Vloerenplein, 06-06-2017)

 
Verdeeld beeld eerste kwartaal EPLF

Paul-De-Cock-innoEPLF-vice-voorzitter Paul De Cock (Unilin) stelt het op de toekomst gerichte ‘EPLF Innovatiemanifest’ voor (foto: EPLF).De wereldwijde afzet van laminaatvloeren uit Europese productie van bij de EPLF aangesloten ondernemingen, toont in het eerste kwartaal van 2017 een licht neerwaartse tendens in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De regionale ontwikkeling liep zoals gebruikelijk uiteen. In het voorbije kwartaal blijkt West-Europa als enige regionale markt per saldo zwakker uit de bus te komen dan een jaar terug, Oost-Europa is relatief stabiel gebleven, Noord-Amerika noteert een aanzienlijke groei en in Zuid-Amerika en Azië wordt de groei met dubbele cijfers geschreven. De EPLF beklemtoont dat nog veel kan veranderen in het jaar als geheel.

De Europese laminaatmakersvereniging maakte de cijfers begin vorige maand bekend op zijn jaarvergadering, gehouden bij buitengewoon lid Neuhofer Holz in Oostenrijk. Daar werd tevens het nieuwe ‘EPLF Innovatiemanifest’ gepresenteerd en voor akkoord verklaard. De EPLF heeft in dit manifest zijn strategie vastgelegd voor een succesvolle toekomst voor laminaatvloeren versus uitdagers (niet bij naam genoemd, maar lees: LVT) op de vloerenmarkt. Vice-voorzitter Paul De Cock: “Laminaat is de vloer die zich sedert 40 jaren steeds weer opnieuw uitvindt.” Onophoudelijke innovatie is wat hem betreft cruciaal, want de voordelen die dat oplevert komen altijd ten goede aan de klanten.

(Vloerenplein, 02-06-2017)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster
13146
PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo