forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
‘Strong’ (DLW) naar Vebe Floorcoverings

DLW-Nadelvlies-Strong-956Toepassing DLW naaldvilt Strong 956 (foto: DLW Flooring).Vebe Floorcoverings BV, gevestigd te Genemuiden en lid van de Nederlandse Condor Group, deelt mee dat hij het gerenommeerde merk ‘DLW Strong’ en de hierbij behorende naaldviltproducten voortzet in de markt onder de merknaam ‘Vebe Strong’.

Vebe Floorcoverings was overigens al geruime tijd de exclusieve producent van deze naaldviltrange voor DLW Flooring. De beschikbaarheid van de producten Vebe Strong 956, M745 S/L, M738L, M733L voor de markt is hiermee veiliggesteld, aldus het persbericht. De nieuwe eigenaar van de merknaam is al meer dan zeventig jaar actief en profileert zich als wereldwijd marktleider op het gebied van hoogwaardige naaldviltproducten. (Zie ook nieuws ‘DLW sluit Bietigheim, koper Delmenhorst?’ van 12-01-2018).

(Vloerenplein, 31-01-2018)

 
Awards Intirio 2018 uitgedeeld
Moods-van-ModuleoMoods van Moduleo. (foto: Intirio)
Haute-Couture-van-Louis-de-PoortereHaute Couture van Louis de Poortere. (foto: Intirio)

Op de (vanaf heden tweejaarlijkse) vakbeurs Intirio in Gent zijn als vanouds de awards voor de meest boeiende en vernieuwende producten op de beursvloer uitgereikt, in vijf categorieën deze maal, waarvan twee in de projectenmarkt. De award ‘Smart Project’ nomineert een functioneel product dat een toegevoegde waarde biedt in de projectenmarkt. De eerste prijs is hier voor zonweringsbedrijf MHZ Hachtel. Op vloerengebied zijn in deze categorie relevant de eervolle nominaties voor Headlam (Jury: “Ontwikkelde een vinyl die in een handomdraai te personaliseren is. Tot 4 meter breed. In de projectmarkt kan je daar alle kanten mee op, van speelplek voor de kleintjes tot promo-vloer op een event. Plaatsen, snijden, reinigen alsof het niets was.”) en voor Floorify (“Dit jonge bedrijf wilde de beste klik-pvc vloer ontwikkelen en die tegelijk ‘deplastificeren’. Met andere woorden, hij moet eruitzien en aanvoelen als echt hout en daar zijn ze behoorlijk in geslaagd.”).

De award ‘Project Trend’ nomineert trendy producten voor de projectmarkt. De hoogste onderscheiding is hier voor Louis De Poortere (Jury: “Kamerbreed tapijt met hedendaagse stijlen en kleuren. Omdat het hoofdzakelijk uit wol bestaat is het slijtvast en brandvertragend en sterk gericht op de contractmarkt. Niettegenstaande dit een flat weave is, voelt het toch bijzonder zacht aan. Het is immers op een dempende onderlaag geplaatst. De vernieuwing waarmee het eeuwenoude bedrijf de markt benadert is opmerkelijk.”). De retailaward ‘Intimacy Colour’ kende geen prijswinnaars of genomineerden in de vloerenhoek. Voor de retailaward ‘Intimacy Trend’ waren de keramische tegels van KARAK genomineerd voor de hoofdprijs.

De retailaward ‘Into Retail’, voor exposanten die bijzondere inspanningen leveren voor retailers, ging naar Moduleo van de IVC Group (“Bijzondere en speelse ontwerpen uit de collectie Moods, die zeer commercieel zijn en onderling mooi kunnen gecombineerd worden. De winkelier kan de klant laten dromen en oneindig creatief zijn, dankzij de digitale room visualizer.”). Orac Decor was hier genomineerd met een bijzondere tool.

Vandaag-was-het-dringenVandaag was het dringen bij COREtec op de stand van Headlam (foto: COREtec).Overigens is na een evaluatie de beslissing gevallen om Intirio voortaan tweejaarlijks te laten doorgaan, met name doordat de zonweringexposanten (vorig jaar afwezig) aangeven een voorkeur te hebben voor deelname om het jaar. Beursmanager Patrick Geysels benadrukt dat deze beslissing los staat van de recente overname door Easyfairs. Intirio 2018 loopt nog tot en met woensdag.

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 

 
Interfloor voor goede doel op Weissensee

Jacco-Doorn-en-Lens-Nekeman-jpgJacco Doorn en Lens Nekeman (rechts) op de Weissensee.Interfloor heeft afgelopen vrijdag deelgenomen aan de marathon op de Weissensee. Lens Nekeman (directeur) en Jacco Doorn (buitendienst) reisden dinsdag af naar Oostenrijk om daar met hun team Weissensee4kids geld bijeen te schaatsen voor Orange Babies en het Ronald McDonaldhuis. Het circa vijftig personen tellende team heeft uiteindelijk 102.000 euro bij elkaar geschaatst voor deze goede doelen.

In aanloop naar de vrijdag kon op woensdag en donderdag nog worden getraind en waren er diverse groepsactiviteiten met het Weissensee4kids-team. Jacco Doorn schaatste voor de vierde keer mee met wederom de complete marathon van 200 kilometer, een superprestatie onder wisselende omstandigheden, want na de middag werd het ijs door de hoge temperaturen zwaarder. Voor Lens Nekeman was het de eerste deelname; hij reed de prestatietocht van 50 kilometer. Het ijs was zwaar en met veel scheuren was het continu opletten om niet te vallen. Al met al een geslaagde ervaring voor beide ‘Interfloorders’. Tevreden met de mooie opbrengst voor de goede doelen, werd op zaterdag weer begonnen aan de 1150 kilometer lange reis terug naar huis.

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 
Geslaagde primeur UV-CareShield in OLVG

Voor-tijdens-en-naVoor, tijdens en na de behandeling met UV CareShield van Forbo Flooring.De eerste toepassing van UV-CareShield op de locatie West van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam mag zeker geslaagd worden genoemd, zo bericht Forbo Flooring. Het product, dat door de vloerenfabrikant in samenwerking met zijn schoonmaakpartner Duofort is ontwikkeld, herstelt in korte tijd de toplaag van een Marmoleumvloer na beschadiging. De ruimte in het OLVG kon slechts twaalf uur later weer in gebruik worden genomen.

Forbo geeft als toelichting dat vloeren in omgevingen als ziekenhuizen, maar ook scholen, andere openbare gebouwen, grote kantoren, hotels en winkels onderhevig zijn aan slijtage. In het verleden heeft de vloerenmaker met Topshield 2 een toplaag voor Marmoleum ontwikkeld die, in zijn woorden, maximaal beschermt tegen intensief gebruik. Niettemin kan het binnenlopen van vuil, glasresten en dergelijke de vloer toch beschadigen en herstel noodzakelijk maken. Om die reden zocht Forbo een nieuwe oplossing en vond die in UV-CareShield.

“UV-CareShield zorgt ervoor dat de vloer heel snel hersteld kan worden door het speciaal ontwikkelde UV uithardingsproces,” zo verklaart Piet Looijen, productline manager linoleum bij Forbo. Het nieuw ontwikkelde product brengt een ‘heavy duty coating’ aan die volgens Looijen meer dan goed beschermt tegen vuil en vlekken, de vloer er fraai uit laat zien en reinigen gemakkelijk maakt. Door de forse tijdswinst is de behandeling aanbevolen voor ruimtes die niet lang beschikbaar zijn voor onderhoud of herstel.

Hans Zandbergen, eerste medewerker afdeling technisch onderhoud, vastgoed en zorgtechnologie van het OLVG, stelt van zijn kant vast dat UV-CareShield zorgt voor een mooie matte vloer, met een volgens hem betere uitstraling dan een glimmende. Evenzo bevestigt hij dat deze manier van beschermen minder dagelijks onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden vergt en bovendien het ‘traditionele' periodieke onderhoud van strippen en in de was zetten overbodig maakt.

Na het aanbrengen van UV-CareShield is de Marmoleumvloer weer in topconditie, zo vervolgt Looijen. “Dan is het zaak om de vloer ook in goede conditie te houden. Het door Forbo geadviseerde schema voor vloerverzorging is eenvoudig: het Marmoleum blijft het mooist door het frequent droog te reinigen. Dit gaat het beste met een goede stofwis- of lijmdoek. Hiermee wordt al het losliggende vuil verwijderd waarna de vlekken kunnen worden weggehaald met een vochtige (vlak)mop.”

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 
Tarkett investeert 70 miljoen in LVT

iD-Mixonomi-tarkettModulaire vinyltegels iD Mixonomi.Tarkett steekt de komende drie jaar 70 miljoen euro in een uitbreiding van zijn productiecapaciteit voor LVT in Noord-Amerika en Europa. In de Verenigde Staten wordt krap 50 miljoen geïnvesteerd in een tweetal fabrieken in Florence in de staat Alabama, daarmee inspelend op de toenemende vraag naar modulaire vinylvloeren. Ook wordt ter plaatse een nieuw distributiecentrum opgericht. In Europa gaat ruim 20 miljoen euro naar bestaande fabrieken in hoofdzakelijk Luxemburg en Polen. Fabrice Barthélemy, aanvoerder van Tarkett EMEA, denkt dat deze investeringen de sterke positie van zijn bedrijf op de Europese markt voor vinyltegels verder zullen versterken.

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 
TÜV PROFiCERT-productcertificaat Amorim

amorim-logo-tuvAmorim Revestimentos heeft als eerste bedrijf het TÜV PROFiCERT-productcertificaat voor binnenluchtkwaliteit toegekend gekregen, na voor al zijn vloerproducten het hoogste Premium-label te hebben behaald.

Nadat in oktober 2016 een einde was gekomen aan het Duitse Ü-teken, besloot de Portugese kurkvloerenmaker naar buiten te blijven treden met een verklaring dat hij voldoet aan de zogeheten AgBB-criteria (Duitse volksgezondheidsautoriteiten) en om het TÜV PROFiCERT-productcertificaat aan te vragen. Aldus meent de leverancier van Wicanders zekerheid te kunnen blijven bieden dat zijn producten onschadelijk zijn voor de gebruikers van een gebouw (zoals vereist door de EU-verordening inzake bouwproducten).

Het keurmerk ‘TÜV‐PROFiCERT‐product Interior’ staat wereldwijd bekend als een vrijwillig, onafhankelijk label voor de VOC-uitstoot en kwaliteit van vloerbedekkingen. Om de certificering te bemachtigen, moeten producten voldoen aan strenge tests van verschillende lichamen die de kwaliteit van de binnenlucht waarborgen. Alle vloerproducten van Amorim Revestimentos werden bekroond met het Premium-label, waaruit blijkt dat aan de criteria is voldaan van de Duitse AgBB, LEED v4, BREEAM, Franse, Belgische, Finse en Oostenrijkse wetgeving en nog zo het een en ander. Amorim Revestimentos kreeg de certificaten onlangs overhandigd op Domotex.

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 
Vooruitblikken op Intirio (2)

Sfeerbeeld-van-de-editie-2017Sfeerbeeld van de editie 2017.Zondag gaat in Gent, al direct onder de hoede van de nieuwe organisator Easyfairs, vakbeurs Intirio van start. Een aantal exposanten kijkt vooruit.

“We verwachten dit jaar meer bezoek vanuit Nederland dan vorig jaar,” zo blikt André Toonen van Cunera Vloerbedekking vooruit naar het evenement. Het bedrijf introduceert op de beurs in Gent een nieuw karpettenconcept genaamd Felice. De Felice-karpetten zijn volgens de exposant onderscheidend doordat ze in verschillende standaardmaten met een veelvoud van vijfenzestig centimeter als modules op elkaar aansluiten en tot één geheel kunnen worden gelegd. Door toepassing van verschillende kleuren en structuren kan desgewenst een hoogst individueel karpet worden samengesteld. Door een slim koppelsysteem blijven de delen strak tegen elkaar aan liggen. Zes kwaliteiten worden gepresenteerd (gemaakt van honderd procent Nieuw-Zeelandse wol) in een breed kleurengamma.

Cunera-brengt-karpettenconceptCunera brengt karpettenconcept Felice.Verder presenteert het bedrijf uit Rhenen de nieuwe kwaliteit Elba, geweven op vierhonderd centimeter breed in een samenstelling van wol en sisal en gemaakt in vier kleuren. Wanneer is de beurs wat Cunera betreft een succes? “Allereerst wanneer er daadwerkelijk meer bezoek is komen opdagen,” zo meent Toonen. “En voorts vanzelfsprekend wanneer de nieuwe producten - naast de twee genoemde brengen we nog eens drie items - goed worden ontvangen en opgenomen.”

Moduleo-volgt-de-trendModuleo voldoet aan de trend van ‘botanicals’ en tropisch hout met het abstracte Shades.IVC Group stelt op Intirio ‘Express with Impress’, de nieuwe reliëfcollectie van Moduleo, en het interactieve shop-in-shopconcept voor de eerste keer aan het grote publiek voor. De pvc-designvloerencollectie ‘Express with Impress’ doet met name van zich spreken dankzij een speciaal ontwikkelde technologie die volgens de exposant zorgt voor een ongeëvenaarde reliëfdruk. De vloeren onderscheiden zich, behalve door hun structuur en de tastbare diepte van groeven, lijnen en knoesten, evenzo door hun eigentijdse dessin. De toevoeging van tegels naast de planken biedt bovendien ruimere ontwerpmogelijkheden.

Om de klant in de winkel een zetje in de rug te geven lanceert IVC Group voorts een innovatief shop-in-shopconcept. Blikvanger is de ‘Room Visualizer, een digitale tool waarmee men de vloeren in verschillende settings kan ervaren. “De technologie staat vandaag zo ver dat de mogelijkheden in kleuren, dessins en structuren enorm uitgebreid zijn. We begrijpen dat dit overweldigende aanbod bij consumenten tot keuzestress kan leiden,” zo klinkt de uitleg van Cindy Van Moorleghem, directeur marketing bij IVC Group. “De visuele presentatie maakt het totaalaanbod overzichtelijk én verhoogt het inlevingsvermogen. Daarbij komen alle aspecten discreet aan bod, van het rijke kleurenpalet over de vloeren en staalborden met bijhorende roomshots tot zelfs de installatie-, onderhouds- en schoonmaakaccessoires.”

Headlam-toont-Visgraat-PVCHeadlam toont nieuwe collectie PVC-visgraat.“Wij gaan zeker weten weer diverse noviteiten presenteren,” zo steekt Sagitta Tobé van Headlam enthousiast van wal. “Zo lanceren we de Headlam Hout-collectie, een fraai lamelparket met scherpe prijs. Ook nieuw is onze collectie PVC-visgraat in zowel brede als smalle plank en niet te vergeten een bijzondere betonlook in visgraat. Verder zal de vloerkledencollectie van het label Mart Visser Carpets onder de aandacht van ook de Vlaamse bezoekers worden gebracht.” Verder presenteert de groothandel uit Zutphen in Gent voor de eerste maal de Headlam-gordijncollectie voor het komende voorjaar, een serie van tien items met de nodige variatie, en tevens de jongste aanvulling op de collectie binnenzonwering; het Hout & Houtlook boek.“Een primeur van belang is dat de Headlam-collectie binnenzonwering digitaal is te bestellen via het WoonTotaal Atelier-bestelsysteem. De stand van WoonTotaal is dan ook tegenover die van ons, met het nummer G16 in hal 1, te vinden,” aldus Tobé. “Bovendien zullen wij de bezoekers verrassen met een fantasierijk product dat wij voor het eerst bij iedereen onder de aandacht gaan brengen.”

Wat hoop je dat Intirio Headlam dit jaar gaat brengen? “Wij verwachten dat wij net als vorig jaar weer veel enthousiaste reacties zullen krijgen op de gehele sfeer van de stand, onze producten en de samenwerking met een aantal van onze partners, waaronder dit jaar de Karpi Group en USFloors. Voor ons is Intirio altijd een feestje en ons doel is dan ook zeker om die positieve sfeer op onze stand weer teweeg te brengen. Met aandacht voor al onze noviteiten en de pluspunten die wij naast onze ruime collectie aan de woninginrichter kunnen bieden,” zo besluit Tobé.

Jura-uit-de-nieuwe-COREtec‘Jura’ uit de nieuwe COREtec-collectie MegaStones.Het COREtec Original-programma van USFloors zal in dit lopende jaar met vierentwintig nieuwe decors worden uitgebreid, die in Gent (in samenwerking met Headlam dus) te bewonderen zullen zijn. Er worden twee gamma’s toegevoegd aan het bestaande programma. Het ene draagt de naam The Naturals, bestaande uit veertien items met natuurlijke dessins in eiken, waarvan zeven met en zeven zonder vierzijdige V-groef. De andere nieuwe collectie heet MegaStones, een tiental even aantrekkelijke decors in steen, met vierzijdige V-groef, beschikbaar op groot formaat van 47 bij 91 centimeter.

“Deze nieuwe vloerencollecties van COREtec werden door USFloors op Domotex in Hannover al getoond aan de Nederlandse distributeurs Bosgoed en Headlam en aan de Belgische distributeur YEPP. De reacties zijn zeer goed te noemen. Zij hebben dan ook meegeholpen bij de kiezen van de nieuwe vloeren,” zo geeft Philiep Caryn als toelichting. “De nieuwe COREtec-vloeren zullen op Intirio in avant-première voor het eerst op een vakbeurs in de Benelux worden getoond. Beide distributeurs in Nederland, Bosgoed en Headlam, maken er geen geheim van dat COREtec voor hen en de Nederlandse markt een belangrijk vloerenproduct is. Dit wordt volmondig bevestigd door Hans De Clercq van YEPP in België.” En wanneer is Intirio voor u geslaagd? Caryn: “USFloors is ervan overtuigd dat heel wat Belgische - via YEPP - en Nederlandse verkooppunten - via Bosgoed of Headlam - even enthousiast gaan reageren op de vakbeurs Intirio. De trein van COREtec begint op kruissnelheid te draaien en zoals Jan Dossche, President USFloors altijd zegt: ‘The best is yet to come’, dat belooft dus nog heel wat voor de toekomst.”

(Vloerenplein, 26-01-2018)

 
Geslaagde Domotex 2018 voor Unifloor

Fraaie-presentatie-UnifloorFraaie presentatie Unifloor op voorbije Domotex.Unifloor laat weten terug te kijken op een zeer geslaagde Domotex. Veel van zijn klanten en relaties uit binnen- en buitenland brachten een bezoek aan de internationale vakbeurs. “Jumpax Strong is uitermate goed ontvangen en wordt gezien als een mooie uitbreiding in de Jumpax Family,” aldus de Deventer specialist. “Zeker omdat Jumpax Strong speciaal ontwikkeld is om te plaatsen op houten draagvloeren in combinatie met EcoPearls. Deze combinatie behaalt een zeer goede contactgeluid-reductie.”

Op zijn stand zijn velen evenzo in de ‘virtuele wereld’ van Jumpax gestapt. Daar werd Jumpax gelegd en was hoorbaar wat het verschil in geluidreductie is mét en zónder Jumpax. “Een geheel nieuwe dimensie en kijk op Jumpax!” zo blikt Unifloor enthousiast terug. Ook de in Hannover getoonde innovatie en ontwikkeling op het gebied van watervaste ondervloeroplossingen trok volgens de exposant veel aandacht. Unifloor belooft dit jaar met meer nieuws omtrent deze noviteit te komen.

(Vloerenplein, 26-01-2018)

 
Vooruitblikken op Intirio (1)

intirio-logoAanstaande zondag gaat in de Flanders Expo Gent de twintigste editie van Intirio van start, vakbeurs voor velerlei interieurprofessionals in de Benelux. In het productaanbod is ook het een en ander aan vloeren te ontdekken. Een aantal exposanten in het kleine maar fijne vloerensegment blikt vooruit.

“Tijdens Intirio ligt onze focus op het merk Solidfloor. Wij laten een selectie uit de collectie houten vloeren zien,” aldus Marc Brunnekreeft, market manager flooring bij Fetim Group. Verder presenteert het Amsterdamse bedrijf zijn maatwerkprogramma Create by Solidfloor. “Met behulp van de compacte presentatie kan een consument zeer eenvoudig in enkele stappen een keuze maken uit zo’n 75 vloeropties. Deze oplossing biedt de woninginrichter op een kleine ruimte een groot aanbod aan houten vloeren om te verkopen.”

Fetim-presenteert-Create-by-SolidfloorFetim presenteert op Intirio het maatwerkprogramma Create by Solidfloor, met op de foto de houten vloer Edmonton uit de Originals-collectie.Naast de houten vloeren toont Fetim een laminaatcollectie met decors die gelijk zijn aan vloeren uit de Solidfloor-collecties. Brunnekreeft: “Daarmee kan de consument een gelijk decor in verschillende ruimtes in een woning toepassen. Men kan hiervoor kiezen wanneer de functionele eisen aan de ruimte anders zijn. Ook biedt het de consument de mogelijkheid per ruimte te kiezen voor een houten of laminaatvloer als er budgettaire keuzes moeten worden gemaakt, waarbij het uiterlijk van de vloer gelijk blijft.” En wanneer is de beurs voor Fetim geslaagd? “Wij verwachten op Intirio naast parketspeciaalzaken ook de woninginrichter te inspireren, namelijk dat zij met Solidfloor een zeer goed aanbod aan houten vloeren kunnen bieden,” zo besluit Brunnekreeft.


Wat voor bijzonders brengt Forinn mee naar Gent? “Forinn zal tijdens de Intirio stil staan bij het vernieuwde displayconcept, dat uit vijf verschillende varianten kan worden afgenomen bestaande uit acht modulaire displays. Waaronder een display met onze vernieuwde traproede-collectie. Deze collectie bestaat uit acht kleuren met een nieuwe kleur gunmetal, die niet misstaat in een moderne inrichting,” zo vertelt Joost Heijnen, productmanager vloeren & vloertechniek bij de groothandel.

Forinn-introduceert-displayconceptForinn introduceert vernieuwd displayconcept met veel keuzemogelijkheden.Ook presenteert Forinn zijn vernieuwde visgraatcollectie met de nieuwe afmeting van 152,4 bij 609,6 millimeter en verder nog twee nieuwe kleuren in de Saffier Estrada-collectie. “Daarnaast zullen wij de nieuwe Emco Innova-schoonloopmatten tonen die voor optimale bescherming van de vloer zorgen.” Wat verwachten jullie van de komende beurs? Heijnen: “Tijdens de Intirio willen wij zowel onze Belgische als Nederlandse klanten extra enthousiasmeren over onze Saffier-collectie, die bestaat uit een collectie van 24 laminaatdecors en meer dan 75 PVC-decors.”

Zijn er speciale producten die Floorify vanaf zondag gaat introduceren? “We lanceren een instapprijspunt: zes topkleuren in ‘klassiek’ plankformaat van 1220 bij 180 millimeter, met gebruiksklasse 32 en een 0,4 toplaag. Het bestaande prijspunt van 1524 bij 225 millimeter, met gebruiksklasse 33 en 0,55 toplaag, breidt uit met nieuwe planken met
passende structuren en enorme plankvariatie,” zo laat Pieter Buyck weten, mede-zaakvoerder van Floorify. “Voor de nieuwe tegels komt onze inspiratie uit Italië. Daarnaast vervolledigen we ons assortiment toebehoren met een nieuwe hoge plint en aanpassingsprofiel. Blikvanger hier is ons gepatenteerde trapprofiel waarmee je zowel een moderne ‘bloktrap’ of ‘Z-trap’ kan maken.”


Nieuwe-trapprofiel-FloorifyNieuwe trapprofiel van Floorify, waarmee men ook deze ‘Z-trap’ kan maken.En wanneer is de beurs voor Floorify een succes? “Op Intirio wil Floorify zich aan de bestaande klanten confirmeren als dé specialist in rigide klik-PVC-vloeren: technisch onderscheidend, qua design het meest relevante assortiment voor de Benelux en daarbij alle toebehoren om je vloer tot in de puntjes af te werken,” zo toont Buyck zijn ambities. “Daarnaast willen we nog enkele leemtes in ons retailer netwerk invullen.”

Intirio telt dit jaar ongeveer 140 exposanten. In het vloerensegment komen we namen tegen als Brabo Flooring, Concept-Carpet, Cunera, De Munk Carpets, Edel Carpets, Fetim Group, Flora Carpets, Floorify, Forinn, Headlam (met Karpi en COREtec), IVC Group en Louis de Poortere. Onder het motto ‘Spirited by the city’ is de stad net als vorig jaar de inspiratiebron voor de opzet van het evenement, met straten, wijken, steegjes, pleinen en parken. Vrijdag brengen we op deze site nog enkele vooruitblikken op de beurs. Meer informatie: www.intirio.be.

Overigens heeft de Belgische tak van Easyfairs per gisteren de activiteiten op evenementengebied overgenomen van Intirio-organisator Textirama. Ook MoOD, Indigo Home Edition en het Intirio Congres maken de overstap van de non-profitvereniging (ter promotie van de textielsector) naar deze veel grotere internationale speler, bekend van de Interieur Collectie Dagen onder meer. “Met de overname door Easyfairs blijft de organisatie van deze evenementen verzekerd en de promotie van de sector gegarandeerd,” aldus Easyfairs Events Belgium.

(Vloerenplein, 24-01-2018)

 
Rinos genomineerd voor EZK Energy Award

Rinos-dingt-mee-logoRinos dingt mee naar prijs voor meest inspirerende voorbeeld van energiebesparing.Mattenfabrikant Rinos in Genemuiden is genomineerd voor de EZK Energy Award. Dit is een jaarlijkse prijs van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het meest inspirerende voorbeeld op het gebied van energiebesparing door bedrijven.

In Genemuiden produceert Rinos al sinds het begin van de vorige eeuw kokosmatten. In het productieproces is veel warmte nodig om de tapijtrug van vinyl uit te laten harden. Decennialang werd dit gedaan met ingebouwde gasbranders. “Tijdens het strijken van mijn overhemd bedacht ik mij dat dit in de fabriek toch ook veel beter moest kunnen,” aldus ir. Gerrit Wiggers, directeur Operations bij Rinos. Door de bestaande productielijnen om te bouwen van gas naar elektrische verwarming wordt nu ruim 30 procent aan energie bespaard.

De innovatieve oplossing heeft als eigenschappen dat de warmte uniform is verdeeld, de verwarming snel heet wordt en ook weer snel afkoelt. Zodoende kan de energie precies daar worden ingezet waar en wanneer deze echt nodig is. Dit bespaart niet alleen energie, maar heeft ook een positieve invloed op de kwaliteit van het product en de snelheid van de productie.

In combinatie met zonnepanelen op het dak van de fabriek, wordt nu in de volledige energiebehoefte van de kokosmatproductie voorzien met duurzaam opgewekte energie, in plaats van met fossiele brandstoffen. “Hiermee zijn de matten van Rinos de duurzaamste matten die beschikbaar zijn in de markt,” zo stelt de fabrikant vast.

Op 29 januari a.s. wordt op het evenement ‘Partners in Energieuitdagingen’ te Barneveld bekendgemaakt of Rinos de EZK Energy Award heeft gewonnen.

(Vloerenplein, 24-01-2018)

 
Domotex in teken innovaties bij F. Ball

Fball-standF. Ball stond dit jaar met landgenoten in het Britse paviljoen.Op de voorbije vloerenvakbeurs Domotex in Hannover lag bij F. Ball de nadruk op innovaties op het gebied van egalines en lijmtechnologie. Bezoekers aan zijn stand, zo blikt de exposant met tevredenheid terug, waren onder de indruk van vooral de ‘fast-track’-oplossingen voor het snel en gemakkelijk installeren van vloerbedekkingen. Een blikvanger in dit opzicht bleek de Styccobond F49 Hybride PS, de temperatuurtolerante en drukgevoelige vloerlijm voor pvc/vinyl. Jonathan Goold, die verantwoordelijk is voor de exportzaken van de Britten, is goed te spreken over zijn deelname aan de Domotex dit jaar. “We zijn erg blij met het aantal bezoekers aan de stand en het was geweldig om afgevaardigden uit de hele wereld te ontmoeten, waaronder een groot aantal bestaande klanten.” Headlam, zoals bekend, zorgt voor de distributie van de producten in Nederland.

(Vloerenplein, 24-01-2018)

 
Terugblik mFLOR op Domotex 2018

mFLOR-Authentic-PlankToepassing van mFLOR Authentic Plank, designs Verde en Mocha.Voor het eerst in lange tijd stond mFLOR niet in de hallen van Domotex zelf. Wel was het bedrijf aanwezig met een presentatieruimte in het naastgelegen Radisson Blu Hotel, met de bedoeling om al zijn noviteiten te tonen aan de bestaande internationale relaties. “Uiteraard waren alle relaties gericht uitgenodigd, waardoor iedereen de weg naar mFLOR in het Radisson Blu Hotel prima wist te vinden,” zo kijkt Peter Kuipers met tevredenheid terug.

Tot de noviteiten die mFLOR liet zien, behoren de vier nieuwe kleuren Authentic Plank, die aan dit nog altijd populaire design worden toegevoegd (Dolche, Ferne, Glenn en Sartor). Voorts de nieuwe collectie Authentic Lake. Dit betreft een volledig nieuw ‘In Register’ design op het riante formaat van 150 bij 22,86 centimeter, verkrijgbaar in zes natuurlijke kleuren. Nieuw is eveneens de collectie Solcora by mFLOR. Deze rigid board/SPC-collectie bestaat uit een viertal series, die in Nederland exclusief gevoerd zullen worden door de firma Peitsman. “Al deze producten zijn binnenkort leverbaar en worden dan uiteraard ook gepresenteerd aan alle Nederlandse dealers,” aldus Kuipers.

Ook werden twee nieuwe kleuren getoond als toevoeging bij de collectie Parva Plus, die volgens de leverancier uit Twello zeer gewild is vanwege het toenemend aantal toepassingen van visgraat. Dit betrof een echte ‘sneak preview’, aangezien beide kleuren net zijn ontwikkeld en pas leverbaar zijn vanaf komende zomer. “Al deze noviteiten mochten rekenen op zeer positieve reacties van alle internationale partners van mFLOR. Daarmee was ‘Domotex’ voor mFLOR geslaagd en vormde dit een mooie start van het veelbelovende nieuwe jaar,” zo sluit Kuipers af.

(Vloerenplein, 22-01-2018)

 
Kwaliteitslabel geluid vloerproducten

label-sterren-NTALabel geeft als voorbeeld drie sterren bij betonvloer in combinatie met bepaalde dikte kliklaminaat.Leveranciers van (onder)vloerproducten hebben in Nederland een kwaliteitslabel vastgesteld, zo meldt norminstituut NEN vandaag. Het aantal sterren geeft aan hoe goed de geluidreductie voor contactgeluid van een vloerafwerking is. Die is vastgelegd in een Nederlandse Technische Afspraak (NTA). NEN heeft deze NTA 5098 gepubliceerd.

Geluid door lopen van bovenburen is de meest voorkomende hinder in meergezinswoningen. Om de kans op hinder te verminderen staat in een huurcontract of splitsingsakte, of in een reglement van een Vereniging van Eigenaars, vaak een clausule hierover. In de praktijk gaat hier veel fout, zo legt NEN uit. Oorzaak zijn onder andere de onduidelijke gegevens op de producten. Dit wordt nu opgelost door een simpel systeem met sterren. NTA 5098 ‘Geluidlabeling van producten voor vloerafwerking’ bevat tekst voor in het huurcontract of reglement.

Een product met vijf sterren isoleert het best, een product met één ster isoleert nauwelijks. Bij de sterren staat vermeld voor welke combinatie dit geldt. De isolatie is immers afhankelijk van de combinatie van de topvloer en het type ondervloer. De afspraak is gemaakt met een groot aantal fabrikanten van vloerbedekking en ondervloeren. Ook andere deskundigen, zoals de Nederlandse Stichting Geluidshinder hebben eraan meegewerkt. Een beheercommissie zorgt voor de afhandeling van vragen en klachten. Tweeënhalf jaar geleden (zie nieuws ‘Sterrensysteem voor contactgeluid’ van 15-07-2015) werd de komst van het betreffende kwaliteitslabel aangekondigd.

(Vloerenplein, 22-01-2018)

 
Low & Bonar lanceert Colback Gold

low-bonar-logo tarkettLow & Bonar heeft het duurzame product Colback Gold ontwikkeld. De nieuwe commerciële tapijttegel levert naar eigen zeggen dezelfde eigenschappen als het Colback Proflooring-product van deze aanbieder van ‘high performance’ materialen, waardoor fabrikanten tapijten kunnen produceren die voldoen aan de strengste Cradle-to-Cradle-eisen. Het nieuw gelanceerde product is het resultaat van twee jaar technische samenwerking met langetermijnpartner Tarkett in de productie- en onderzoeksvestiging van Low & Bonar in Arnhem.

“De uitdaging van Tarkett in dit project was om de samenstelling van de bestanddelen van de primaire backing te verbeteren, wat de materiële gezondheid van onze tapijttegels verbetert,” aldus Ludwig Cammaert, hoofd vormgeving en technische ontwikkeling voor tapijt bij Tarkett. “Onze samenwerking met Low & Bonar betekende dat we snel en efficiënt konden werken van productontwikkeling tot productie, in de zekerheid dat Colback Gold zou voldoen aan de certificeringseisen van Cradle-to-Cradle. We kunnen nu klanten op velerlei van onze eindmarkten bijstaan in het leveren van meer duurzame interieurs, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.”

(Vloerenplein, 22-01-2018)

 
Talmende Britse koper tergt Carpetright

Wilf Walsh Carpetright-logoCarpetright-CEO Wilf Walsh: ‘Aanzienlijke verslechtering in Groot-Brittannië na Kerstmis’.Tegenvallend nieuws voor de exporteurs onder de vloerenfabrikanten uit de Lage Landen. Dik een maand na de vorige, stuurt de Britse vloerenketen Carpetright vandaag een nieuwe winstwaarschuwing rond. "Ondanks een positieve start van ons derde kwartaal, hebben we een aanzienlijke verslechtering van de handel in Groot-Brittannië gezien gedurende de belangrijke handelsperiode na Kerstmis. Terwijl de gemiddelde transactiewaarde ten opzichte van het vorige jaar is opgelopen, is het aantal klanttransacties sinds Kerstmis scherp afgenomen, wat volgens ons een aanwijzing is voor een verminderd consumentenvertrouwen,” aldus CEO Wilf Walsh.

In de elf weken tot en met vorige week verloor de groep ‘like for like’ 3,6 procent omzet op zijn thuismarkt, met voor het vloerenassortiment (naast de bedden) een min van 1,4 procent. Kwalijker is een terugloop van 7,1 procent in het kernsegment van de vloeren sinds Kerstmis. De gang van zaken in de voor de keten belangrijke periode na de kerst is naar eigen zeggen flink achtergebleven bij de verwachtingen. De forse verslechtering van de handel in eigen land zal volgens Carpetright stevig van invloed zijn op de winstgevendheid en op de vooruitzichten voor het tot eind april lopende boekjaar als geheel. De onderneming houdt nu rekening met een winst van tussen 2 en 6 miljoen pond, waar vorig boekjaar ruim 14 miljoen werd bereikt (en meer dan 18 miljoen nog een jaar verder terug).

Hoewel de gang van zaken in de rest van Europa (Nederland, België en Ierland) evenzo volatiel bleek, kon daar ‘like for like’ toch een behoorlijke omzetstijging van 4,3 procent in euro’s worden genoteerd. Beleggers waren trouwens bepaald niet te spreken over de boodschap van de vloerenverkoper. Het aandeel Carpetright kukelde vanochtend tientallen procenten naar beneden op de beurs in Londen.

(Vloerenplein, 19-01-2018)

 
Aspecta One Ornamental gelanceerd

Aspecta heeft op de voorbije Domotex in Hannover zijn nieuwe collectie Aspecta One Ornamental gepresenteerd. Deze toevoeging aan het productassortiment van de bestaande Aspecta One (LVT-dryback) doet zijn naam alle eer aan: hij omvat drie smaakvolle overdrukdesigns in een sierlijk ontwerp, met verfijnde patronen en speels gebruik van silhouetten, die door het ontwerpteam werden samengevoegd met een keuze uit fraaie hout- en steendecors uit de oorspronkelijke collectie.

Damask-Washed-Wood-Midnight-BlackDamask ‘Washed Wood Midnight Black’. Damask-Midtown-GramercyDamask ‘Midtown Gramercy’.
Malta-Shipwright-Monarch-PlumMalta ‘Shipwright Monarch Plum’. Masquerade-Midtown-Prism-PlumMasquerade ‘Midtown Prism Plum’. (foto’s: Aspecta)

De overdrukdesigns dragen de namen Malta, Damask en Masquerade. De beschikbare looks verwijzen naar aloude materialen en motieven. De vervaagde en verweerde tekeningen doen soms denken aan oosterse vloerkleden (Damask) of schilderingen op antieke tegels of oud hout. Malta heeft stellig Moorse inspiratiebronnen. Masquerade valt juist op door grote, medaillon-achtige patronen.

(Vloerenplein, 19-01-2018)

 
Domotex: spreiding beter, bezoek gelijk
Bezoekers-banenBezoekers banen zich een weg naar de ingang. (Foto: Deutsche Messe)
Presentatie-van-Par-KyPresentatie van Par-ky.
Veel-aanloop-bij-AspectaVeel aanloop bij Aspecta.
Presentatie-opPresentatie op Unique Youniverse. (Foto: Deutsche Messe)

Nu de vermoeidheid weer enigszins uit de benen is, is het tijd voor een korte nabeschouwing van de vloerenvakbeurs Domotex. Wellicht nog iets te vroeg om te bepalen of editie 2018 wel of niet een succes was. Duidelijk is al wel de opmerkelijke reeks bezoekcijfers die de beursorganisatie op tafel weet te leggen in de jaren dat het concurrerende evenement, de biënnale BAU te München, niet wordt gehouden. Dit jaar passeerden, zoals in het beursverslag van eergisteren aangegeven, 45.000 bezoekers de poortjes in Hannover. In 2016 waren dit er eveneens 45.000, en wederom 45.000 in 2014 - vergelijkbare jaren aangezien ook toen geen BAU plaatsvond. Afgaande op deze aantallen kan men in ieder geval concluderen dat Domotex wat betreft bezoek een stabiele beurs is. Evenzo kan men stellen dat de verschuiving van zaterdag tot en met dinsdag naar een evenement van vrijdag tot en met maandag niet voor méér aanloop zorgt.

“Normaal lopen we op deze beurs blindelings op de Nederlanders af, maar nu was het soms echt zoeken,” aldus Mano Demmers (MVVM). “Ik hoorde van een aantal leveranciers dat ze niet blij waren dat de herkenning weg was. Zelf maakte ik de fout, en ik was niet de enige zo heb ik begrepen, om mijn auto op de verkeerde parkeerplaats weg te zetten. Ach, het is allemaal even wennen. Ik vond op de beurs de stand van Aspecta een prachtige eyecatcher en ook Chapel had weer een herkenbare, mooie presentatie neergezet. Wat betreft publiek zag ik hetzelfde volk als altijd. Overal was men wel bezig, en dat was goed om te zien.”

Paul van Kassel van Rinos had zich wat meer voorgesteld van het maandagbezoek. “Het viel wat tegen. ‘s Ochtends was er nog wel wat bezoek, maar zeker na 15.00 uur was het voorbij. Vergelijkbaar met de dinsdag van voorgaande jaren en ik merkte dit ook in andere hallen op. Hal 13 daarentegen scheen wel op de maandag op redelijk wat belangstelling te kunnen rekenen. In totaliteit hebben wij hetzelfde publiek getrokken als voorgaand jaar.”

Paul-van-Kassel-2017-bPaul van Kassel van Rinos had zich wat meer voorgesteld van het maandagbezoek. “Het viel wat tegen.”Bij Aspecta was er op de maandag nog volop bedrijvigheid, zo vertelt Angelique van Schilt. “Ik heb begrepen van onze vertegenwoordigers dat maandag best druk was. We kregen heel veel positieve reacties op onze stand en producten.” Ook bij Forbo Eurocol is men tevreden. “Onze nieuwe productgroep is met veel belangstelling en waardering ontvangen. Maandag was het rustiger, maar evengoed een goede dag,” aldus André Verhijde, marketing manager Forbo Eurocol.

Afgaande op de reacties lijkt zaterdag de beste dag te zijn geweest, gevolgd door de vrijdag, zondag en de maandag. Verder was het beursbezoek beter over de dagen verdeeld dan bij voorgaande edities het geval was. Een betere verdeling over de dagen is positief nieuws voor de exposanten, doordat ze op deze wijze meer tijd hebben voor het klantbezoek. In dat kader kan men de nieuwe opzet zeker geslaagd noemen.
Volgend jaar wordt Domotex dus weer gelijktijdig gehouden met de BAU te München. En voor degenen die daar interesse in hebben: we voorspellen een bezoekcijfer van totaal 40.000. Eenzelfde aantal als in 2017 en in 2015. Domotex 2019 wordt gehouden van vrijdag 11 tot en met maandag 14 januari.

(Vloerenplein, 17-01-2018)

 

 
Marmoleum gaat klimaatverandering tegen

Ook-nieuwe-Marmoleum-SolidOok nieuwe Marmoleum Solid is CO2-negatief.Forbo Flooring heeft op het gebied van duurzaamheid weer een nieuwe stap gezet en claimt al doende een wereldprimeur. Marmoleum-vloeren worden vanaf nu CO2-neutraal+ geproduceerd, ofwel CO2-negatief. Dit houdt in dat Marmoleum geen bijdrage aan klimaatverandering levert. Sterker nog: deze zelfs tegengaat aangezien in de levenscyclus van de vloer (van grondstof tot de eindfase van re- en upcycling) meer CO2 wordt opgeslagen dan nodig is geweest om hem te maken.

Forbo is het eerste bedrijf dat een CO2-neutrale linoleumvloer+ produceert. In hoofdzaak komt dit doordat de basis van de vloer voldoet aan de criteria van goed, gezond en duurzaam: hij wordt immers gemaakt van hernieuwbare natuurlijke grondstoffen. Daarnaast heeft Forbo het gebruik van fossiele brandstoffen voor de productie fors teruggeschroefd en zijn omgang met toeleveranciers aanzienlijk verduurzaamd.

Marmoleum, zo wil de fabrikant voor alle duidelijkheid vastgesteld hebben, draagt dus bij aan een betere wereld voor huidige en toekomstige generaties. Forbo refereert in dit verband aan zijn motto's 'Creating a better environment' en 'Committed to the health of one’.

(Vloerenplein, 17-01-2018)

 
Laminaatmarkt per saldo stabiel in 2017

De in de EPLF verenigde fabrikanten hebben in 2017 wereldwijd evenveel in Europa vervaardigde laminaatvloeren afgezet als een jaar eerder, welgeteld 477 miljoen vierkante meters. In West-Europa is opnieuw sprake van een kleine krimp, hoewel de EPLF in Nederland een bescheiden plusje weet te scoren. Buurland Duitsland geeft flink wat volume prijs aan concurrerende vloerbedekkingen als LVT.

eplf salesstatistics2017-vpEPLF-afzetcijfers wereldwijd van 2007 t/m 2017 (bron: EPLF).

In West-Europa (met inbegrip van Turkije) komt de totale afzet uit op 243 miljoen m2, een afname van 2,9 procent ten opzichte van de 250 miljoen m2 uit 2016. De veruit grootste afzonderlijke markt in onze streken, Duitsland, moet evenwel 10 procent inleveren, van 63 naar 57 miljoen m2, vanwege de volgens EPLF aanhoudende substitutie van laminaat door thermoplastische vloerbedekkingen. Frankrijk boekt slechts geringe progressie, van 37,4 naar 37,6 miljoen m2, terwijl Groot-Brittannië opnieuw aardig wat meer afneemt van de EPLF, te weten 2,5 procent, van 33 naar 33,8 miljoen m2. Turkije noteert ook in 2017 weer een negatieve score, ditmaal van 9,2 procent, van 27,5 naar 24,9 miljoen m2.

Nederland handhaaft zich met een verkoopvolume van 19,7 miljoen m2 (2016: 19,3 miljoen m2) op de vijfde plaats in West-Europa. Spanje blijft de in omvang zesde markt en stabiliseert op 17 miljoen m2. België komt uit op een verkoopvolume van 9 miljoen m2 (2016: 10 miljoen m2).

Hoewel in Oost-Europa de plus in 2017 iets beperkter uitvalt dan in het voorgaande jaar, blijft deze regio niettemin een belangrijke groeimarkt voor de producenten van de EPLF. Met 128 miljoen m² (2016: 126 miljoen m²) wordt hier een stijging van 1,9 procent gerealiseerd. Noord-Amerika blijft een snelgroeiende verkoopregio voor in Europa gemaakte laminaatvloeren. In 2017 wordt een volume van 49 miljoen m² (2016: 47 miljoen m²) verkocht, circa 4,7 procent meer. De VS dikt zelfs 8,1 procent aan, van 29 naar 32 miljoen m2.

De relatief grootste vooruitgang wordt afgelopen jaar opnieuw geboekt in de regio Azië-Pacific. De EPLF-fabrikanten behalen daar een totale afzet van ruim 29 miljoen m² (2016: 27 miljoen m²), een stijging van bij benadering 8,7 procent. Markten in opkomst zijn opnieuw China en nieuwkomer Kazachstan. De Latijns-Amerikaanse regio handhaaft zijn opgaande lijn in de EPLF-verkoopstatistieken. In 2017 wordt hier een groei van 3,7 procent opgetekend, van 17 naar 17,7 miljoen m2.

(Vloerenplein, 17-01-2018)

 
Drukke Domotex verfrissend verwarrend

Vandaag, maandag, is de nieuwe slotdag van de internationale vloerenvakbeurs Domotex in Hannover. Behalve een start voortaan op de vrijdag, is ook de hallenindeling op de schop gegaan. Veel bezoekers moesten zichtbaar wennen aan de nieuwe opzet, die hier en daar voor wat verwarring zorgde. Resulterend in vragen naar welke de meest geschikte ingang is, waar de parking zich bevindt of waar dit jaar de relaties staan. Hoe dan ook, alles went en de meeste aanwezigen konden - ondanks de vele af te leggen meters - de gewijzigde opzet wel waarderen. Iets nieuws is immers wel zo verfrissend. “It shakes things up, and that’s always good,” zo hoorden we een Noord-Amerikaan roepen. Aan het eind van deze middag kon de beursorganisatie meedelen dat 45000 vakbezoekers de poortjes waren gepasseerd, verspreid over vier dagen.

Trendhal-9-van-bovenafTrendhal 9 van bovenaf gezien.“De nieuwe indeling van de segmenten blijkt vrij goed te werken,” zo stelt Alexander Wurst van organisator Deutsche Messe met tevredenheid vast. “De vrijdag was goed, de zaterdag nog beter. Belangrijk wordt de vraag wat de maandag gaat brengen. Sowieso gaan we het verloop van de huidige editie nog uitgebreid evalueren, met inbegrip van de vrijdagopening.” Afgaande op de volle parkings vanochtend, is het vooruitzicht op een geslaagde maandag trouwens zeker aanwezig.

Op de stand van Estillon zegt Richard Bosveld erg benieuwd te zijn wat de evaluatie van de beurs gaat opleveren. “Voorop voor mij staat echter dat je altijd het positieve moet inzien van nieuwe initiatieven. De maandag als slotdag wordt een belangrijke graadmeter om het succes vast te stellen. Is het bezoek goed of gaat het als een nachtkaars uit? En wat betekent een drukke maandag voor de andere beursdagen?”

Condor-Group-is-immerCondor Group is immer prominent aanwezig. Drukte-bij-ModulyssDrukte bij Modulyss.
Stand-Balta-carpetsStand Balta Carpets. Multiterrazzo-als-nieuwigheidMultiterrazzo als nieuwigheid op stand Eurocol.

Unifloor stond in hal 13 met een mooie grote stand. “We staan in een andere hal dan gebruikelijk. Met ten dele een nieuw publiek. We maken dus een nieuw begin hier, kun je zeggen. Echt leuk om mee te maken,” aldus een enthousiaste Frank Bossers. “Onze nieuwe stand is ook positief ontvangen. Die laat de getoonde producten écht spreken. We zijn verder content met het bezoek. De Nederlandse groothandels zijn allemaal al langs gekomen en met de retailers zit de vaart er goed in.”

Quick-Step-is-nietQuick-Step is niet over het hoofd te zien. Brink--Campman-koosBrink & Campman koos ook voor hal 9.

In hal 9 werd het leidende thema ‘Unique Youniverse’ centraal gesteld. Of dat nu echt een denderend succes is geworden, valt nog te bezien. Opvallend waren zonder meer wel de talrijke mooie stands daar. Ten behoeve van een doelgroep als architecten werd een mengvorm van het aanbod gepresenteerd, waardoor bijvoorbeeld Brink & Campman in dezelfde ruimte stond als Amorim of Fetim.

Fetim had dus onderdak gevonden in deze ‘trendhal’ met het nummer 9. “Daar zijn wij erg blij mee. Onze hoge stand komt goed tot z’n recht in zo’n hal met een hoog plafond,” zo laat Marc Brunnekreeft weten. “Het publiek is ook anders, de nadruk ligt meer op design en innovatie, je ziet meer projectinrichters en architecten. Het spreekt vanzelf dat de Piet Boon-collectie van Solidfloor dan ook goed is aangeslagen bij het bezoek.” Fetim bracht tevens een andere wijze van presenteren. “Men kan kiezen vanuit de collecties óf kiezen vanuit kleurinvalshoeken. Deze vullen elkaar prima aan en het concept is goed tastbaar te maken in de winkels,” zo besluit Brunnekreeft.

Velours-is-back“Velours is back,” zo verzekert Emmanuel Lioen van Associated Weavers. Bart-Nietsch-van-AmorimBart Nietsch van Amorim legt het nieuwe keuzeproces voor de consument uit.
Aspecta-pakt-opnieuwAspecta pakt opnieuw groots uit. Edel-Tapijt-en-TelenzoEdel Tapijt en Telenzo in beeld.

“Wij zijn bewust in hal 9 gaan staan, dan weet je immers ook dat het bezoek bewust naar jouw stand komt,” verklaart Bart Nietsch namens Amorim Benelux. De verkoopdirecteur meldde met trots dat de productiecapaciteit van het kurkconcern in Portugal met niet minder dan 40 procent is vergroot. Bovendien is zwaar geïnvesteerd in een nieuwe ‘digital printing’-machine met een resolutie van 1000 dpi. Op de stand werd verder duidelijk gemaakt dat de benadering van de consument voortaan via een keuze uit Cork, Stone of Wood verloopt, met de nadruk op het dessin dus, gevolgd door een keuze uit andere factoren als prijs en dergelijke. “We tonen hier ook acht nieuwe kleuren Hydrocork op breed formaat die zeker belangstelling trekken.”

Op de stand van Aspecta werd de nieuwe DropLock 400 in tegels en visgraat voorgesteld. “Deze brengen we als wereldprimeur naar de Domotex toe,” verklaart Angelique van Schilt, die wel aantekent dat de reeks momenteel nog niet leverbaar is. Aspecta trok ook de aandacht met de mogelijkheid om zijn producten aan te brengen op wanden, na geschikt te zijn gemaakt door een aanpassing in het gewicht. “Wij zijn tot nu toe tevreden met de opkomst, de vrijdag met name was heel druk,” aldus Van Schilt.

Paul-van-KasselPaul van Kassel (rechts aan tafel) van Rinos in gesprek met klanten. Best-Wool-CarpetsBest Wool Carpets ontbreekt ook ditmaal niet in Hannover.
Unique-Youniverse‘Unique Youniverse’ oogt niet als evident succes. Estillon-vaste-waardeEstillon is vaste waarde op Domotex.

“Het is heel erg druk geweest,” zo verzucht Philiep Caryn op de stand van COREtec. “Bovendien veel tv-opnames tussendoor gehad. Je kon hier vaak over de hoofden heen lopen. Met sommige bezoekers hebben we zelfs een nieuwe afspraak moeten maken, omdat we mankracht tekort kwamen om iedereen te woord te staan. Het geheim van een succesvol merk als het onze is denk ik gemak en een product met heel weinig nadeel.” Op de stand werden de nieuwe collecties Naturals en Mega Stone gepresenteerd, en niet te vergeten een vernieuwd logo van COREtec. Beide nieuwe collecties liggen in april in de winkel, zo belooft fabrikant USFloors.

Mike Lucas van Plyquet, dat onder meer Teka levert, zegt te weten waarom het zo druk is op Domotex 2018. “Dit is de beste beurs in meer dan tien jaar tijd vanwege ten eerste de economie en ten tweede de nieuwe koers van de organisatie, met andere hallen en beursdagen. Ik zou trouwens de suggestie willen doen om voortaan van donderdag tot en met zondag open te gaan.”

Onderonsje-van-HansOnderonsje van Hans van den Berg en Arnaud Kuyper met Jan Jaap Willard. Veel-volk-bij-COREtecVeel volk bij COREtec over de vloer.

“Inderdaad is het erg druk,” zo beaamt ook Sahin Demuynck op de stand van Unilin. “Verder is het even wennen aan de nieuwe vorm. Het is lastiger inschatten hoe het bezoek precies loopt, de hallen zijn ook zo groot. Het is alsof er een andere golfbeweging is ontstaan.” Op de stand van Unilin ging de aandacht uit naar een presentatie van het ‘Rigid Click’ vinyl. Deze adresseert het probleem van het zogeheten ‘telegraphing’, waarbij imperfecties in de ondergrond naar boven komen in de vloer zelf en behoudt tegelijkertijd de gewenste akoestische kwaliteiten. “Deze noviteit brengen we in de ‘Nordics' onder de merknaam Pergo, in de andere landen onder de merknaam Quick-Step. De lancering zal in april plaatsvinden,” aldus Demuynck.

Alexander-WurstAlexander Wurst van Deutsche Messe is tevreden met nieuwe indeling. Grote-stand-van-UnifloorGrote mooie stand van Unifloor.
Marie-CallensMarie Callens en Pieter Buyck van Floorify. Sahin-DemuynckSahin Demuynck van Unilin belicht ins en outs van Rigid Click.

Associated Weavers pakte uit in hal 11 met een werkelijk megagrote stand. Met maar liefst vier ‘black boxes’, met elk een specifiek thema, te weten ‘Cycle of growth’, Gaia, Vivendi en Sensualité - ‘The Velvet Collection’. “Velours is back,” zo verzekert ons Emmanuel Lioen, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij de tapijtmaker.

In hal 11 was ook Rinos te vinden. “Dit is beter dan waar we zaten, in hal 5,” zo meent Paul van Kassel. “Meer traffic, en daar zijn we natuurlijk erg tevreden mee. De vrijdag als beursdag is goed bevallen, de dinsdag stelde vroeger immers nooit zoveel voor. Voor Rinos is Domotex met name van belang voor het leggen van nieuwe contacten, minder voor het tonen van noviteiten.” Toch een van de meest bijzondere noviteiten is wat Van Kassel betreft de Victoria, leverbaar in sheet, inlays en tiles. “Deze is kwalitatief echt top, met gebruiksklasse 33.”

Duidelijk is verder dat een aantal grote namen op deze editie ontbrak. In de parketbranche Kährs, Bauwerk en Haro bijvoorbeeld, geen geringe spelers toch. Gerflor was er ook niet en Tarkett had elders in Hannover een eigen event voor zijn relaties opgezet. Woensdag meer over de beurs op deze site.

(Vloerenplein, 15-01-2018)

 
IVC Group verdubbelt productiecapaciteit

Werelds-grootste-fabriek-LVT’s Werelds grootste fabriek van luxevinylvloeren, van IVC Group, staat in België.De IVC Group voorziet dat 2018 een spannend jaar gaat worden. De groep verklaart immers een verdubbeling na te streven van zijn wereldwijde productiecapaciteit van luxevinylvloeren. Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag – van zowel consumenten als architecten en voorschrijvers – investeerde het bedrijf in twee hoogtechnologische fabrieken, waaronder een in het West-Vlaamse Avelgem. Deze als ‘ultramodern’ voorgestelde productievestiging draait sinds eind 2017 op volle toeren en fabriceert ook een nieuwe generatie vinylvloeren voor oneffen ondergrond.

IVC Group verklaart ronduit de ambitie te hebben om wereldmarktleider te worden in de snelgroeiende markt van luxevinyltegels- en planken (LVT). “Het hoogwaardige, modulaire vinyl slaat wereldwijd aan omwille van de innovatieve designs, realistische look en creatieve ontwerpmogelijkheden,” zo klinkt het stellig vanuit België. Met de nieuwe modelfabriek in Avelgem, gekoppeld aan een verdubbeling van de capaciteit in het magazijn en een conveyorbrug tussen productie en logistiek, zegt IVC Group niet alleen meer maar ook efficiënter te kunnen produceren. Het bedrijf mikt op een jaarlijkse productiecapaciteit van 15 miljoen vierkante meter luxevinylvloeren in zijn nieuwe fabriek.

De productievestiging is 21.000 vierkante meters groot (ofwel drie voetbalvelden) en als zodanig de grootste fabriek van luxevinylvloeren ter wereld. Hij stelt 200 extra mensen te werk en zal op termijn volcontinu draaien. De installatie is bovendien milieuvriendelijk door het gebruik van groene energie via windturbines en Scheldewater voor de koelprocessen. Alle afval van de fabriek wordt gerecycleerd en volgens het principe van de kringloopeconomie opnieuw ingezet voor productie.

In Avelgem wordt naast het gekende LVT ook een nieuwe generatie vloeren geproduceerd, naar eigen zeggen het resultaat van een doorgedreven R&D-investering van de groep. Deze ‘engineered' vloeren kunnen op oneffen ondergronden worden geplaatst. “Het product is uniek in de sector, dankzij een volledig nieuwe gepatenteerde technologie,” zo besluit het bedrijf zijn persbericht. Vanaf het voorjaar zijn de eerste producten beschikbaar.

(Vloerenplein, 15-01-2018)

 
November goede maand voor woonbranche

Omzet-detailhandel-nov18

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,6 procent) hebben in de maand november de grootste omzetstijging in de non-food geboekt, in het gezelschap overigens van de drogisterijen en parfumerieën. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen (+5,2 procent), de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in consumentenelektronica is gegroeid, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van alle winkels bij elkaar in de non-food is in de elfde maand van het jaar met ruim 5 procent gestegen, het volume idem. De detailhandel als geheel bereikt een overeenkomstige omzetplus van 5,5 procent. Online is daarentegen 23 procent meer omgezet.

(Vloerenplein, 15-01-2018)

 
Domotex 2018 van start

Trend-van-individualiseringTrend van individualisering staat centraal op Domotex 2018 (foto: Deutsche Messe).De dertigste editie van Domotex is vandaag van start gegaan. “Een absoluut feest van nieuwe ideeën in interieurontwerp en lifestyle,” zo lokt Andreas Gruchow van organisator Deutsche Messe het vakpubliek naar Hannover.

Onveranderd geldt het evenement als de belangrijkste vakbeurs ter wereld voor tapijt en vloerbedekking. Gewijzigd is de indeling van de hallen, die productgroepen nu in één ruimte bij elkaar brengt. Machinaal vervaardigd tapijt is te zien in de hallen 5, 6 en 7. Elastische vloerbedekkingen, designvloerbedekkingen en laminaatvloeren worden in de hallen 11 en 12 getoond. Parket en houten vloeren zijn in de hallen 12 en 13 te vinden, en in laatstgenoemde hal ook veel van het toebehoren. Nieuw is eveneens dat de beursdagen lopen van vrijdag tot en met maandag, dit op verzoek van veel exposanten. Kernthema op Domotex 2018 is ‘Unique Youniverse’, dat nieuwe ontwikkelingen en ideeën over de trend van de individualisering centraal stelt. Deutsche Messe belooft voorts dat in hal 9 allerlei inspirerende activiteiten rondom het kernthema zijn ontwikkeld, met nadruk op trends, innovaties en lifestyle. In dezelfde hal worden op de zaterdag ook de jaarlijkse Carpet Design Awards uitgereikt.

De veranderingen in het ‘format’ van de beurs zijn kennelijk goed ontvangen door de markt. Uit 60 landen zijn niet minder dan 1615 bedrijven naar Hannover getogen, waar kortgeleden nog rekening werd gehouden met zo’n 1400 exposerende bedrijven. “Dit is de grootste opkomst van exposanten in de geschiedenis van Domotex,” zo turft Gruchow. “Bovendien komt meer dan 85 procent van de exposanten uit het buitenland. De beurs heeft ook alle verwachtingen overtroffen wat betreft de geboekte ruimte. Dit is feitelijk de eerste maal dat Domotex zoveel als 106.000 vierkante meter weet te vullen.” Naast Duitsland zijn Turkije, India, België en China de grootste exposerende landen op de jubileumeditie, gevolgd door Nederland, Iran, Italië, Egypte en de VS.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
DLW sluit Bietigheim, koper Delmenhorst?

dlw-pandHet insolvente DLW Flooring legt de productie in zijn hoofdvestiging Bietigheim-Bissingen stil. Voor zijn linoleumfabriek in Delmenhorst zou de redding daarentegen nabij zijn, zo melden diverse Duitse media vandaag.

Onderhandelingen met velerlei belangstellende geldschieters voor het al jaren met hoge verliezen kampende Bietigheim-Bissingen, producent van vinyl- en PVC-vloeren en naaldvilt, zijn vastgelopen op een gebrek aan economisch perspectief en een teveel aan risico’s. Minder dan de helft van de 340 man personeel blijft tijdens de vereffening aan het werk om de lopende opdrachten af te ronden.

Voor de vestiging Delmenhorst, waar 270 man werkzaam zijn, zouden de onderhandelingen met een strategische investeerder mogelijk spoedig worden afgerond, met als positief resultaat een verkoop van de fabriek, aldus een mededeling van DLW. Een principeakkoord zal naar verwachting nog deze maand officieel worden bekrachtigd. Behalve voor de linoleumproductie, zou bovendien ook voor afzonderlijke bedrijfsonderdelen wellicht nog een toekomst bestaan.

Afgelopen oktober deed DLW een beroep op de mogelijkheid van ‘sanering in eigen beheer’, nadat liquiditeitsproblemen waren ontstaan doordat de Nederlandse eigenaar Fields klaarblijkelijk geen geld meer in zijn Duitse dochter wilde steken. Deze procedure is per januari in gang gezet. De meest recente jaarcijfers van DLW spreken van een omzet van 133 miljoen euro.

Update. Vakblad BTH Heimtex meldt vandaag dat de Condor Group de merkrechten van het insolvente DLW Flooring op de naaldviltcollectie Strong heeft overgenomen ten behoeve van dochterbedrijf Vebe.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
Beaulieu Yarns lanceert primeur

BIGPR009aBiomassabalansmodel (afbeelding: B.I.G.)Beaulieu Yarns brengt op Domotex als primeur EqoBalance, PA6-garens die worden gemaakt met grondstoffen op basis van biomassa, resulterend in een lager gebruik van fossiele grondstoffen en een verminderde uitstoot van broeikasgassen. EqoBalance-garens doen naar eigen zeggen geen afbreuk aan de kwaliteit of de prestaties, aangezien de formulering identiek blijft aan hun op fossiele grondstoffen stoelende equivalenten. Tapijttufters hoeven volgens de leverancier dan ook geen wijzigingen aan te brengen in hun productieprocessen of eindproducten.

Het principe van ‘biomassabalans’ bij de vervaardiging van garens is vergelijkbaar met dat van groene stroom. Het basisidee is het gebruik van hernieuwbare bronnen zoals biogas of bio-nafta, samen met fossiele grondstoffen, bij de productie van het polyamide. Het aandeel van grondstoffen op basis van biomassa wordt rekenkundig toegewezen aan bepaalde producten met behulp van een methode die is gecertificeerd door TÜV SÜD. Beaulieu Yarns, een onderdeel van de Beaulieu International Group, staat in Hannover op stand B56 in hal 11.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
Unifloor brengt Jumpax Strong

Jumpax Strong-afbeeldingJumpax Strong.Unifloor heeft zijn Jumpax Family uitgebreid met de Jumpax Strong. De stabiele en geluidreducerende nieuwkomer in de reeks is een droge egalisatie-oplossing speciaal ontwikkeld als droogbouw ondervloersysteem voor houten draagvloerconstructies in renovatieprojecten. Jumpax Strong biedt de mogelijkheid om direct LVT of linoleum te verwerken, naast de vele mogelijkheden met los gelegde vloerbedekking zoals LVT-click, verend vinyl of tapijt.

De productinnovatie is overigens te bekijken op Domotex, waar Unifloor van vandaag tot en met maandag stand D23 in hal 13 bemant. Andere innovaties die in Hannover aan bod komen zijn onder meer de Spaceleveller2.0, een tool om EcoPearls mee uit te vlakken en EcoFleece, een flexibele dampdoorlatende onderlaag die onder EcoPearls wordt toegepast om weglopen ervan in gaten, kieren en naden te voorkomen. Bezoekers aan de stand van Unifloor krijgen daarenboven een virtuele ervaring met Jumpax voorgeschoteld aan de hand van een speciale VR-bril.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
Nieuwe reeks PPC-trainingen op komst

Training-traprenovatieTraining traprenovatie.De afgelopen jaar goed ontvangen trainingen van de Plinten & Profielen Centrale krijgen een vervolg in 2018. Zo vroeg in het jaar zijn er alweer vier door de groothandel op poten gezet, meer volgen binnenkort. Op de training ‘Traprenovatie’ wordt van alles uitgelegd over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo (laminaat en vinyl), Livyn (vinyl) en Natural Wood (eikenhout). Deze totaaloplossingen voor zowel nieuwbouw als renovatie komen aan bod op een tweetal trainingen te Wijk bij Duurstede op 19 februari (van 10.00 tot 14.00 uur of van 18.00 tot 22.00 uur) en een in filiaal Eindhoven op 5 maart (van 18.00 tot 22.00 uur).

Op de training ‘Egaline coaten/aflakken Dr. Schutz’ krijg de deelnemer uitleg over het coaten en aflakken van egaline vloeren. Welke soorten afwerking zijn er? Welke primer gebruik je? Wat zijn de mogelijkheden met kleur? - zijn vragen die aan de orde komen. Ook wordt verteld over UV-systemen en onderhoudsmiddelen. De bijeenkomst is in Eindhoven op 15 februari (van 18.00 tot 21.00 uur). Deelname aan alle vier de trainingen is gratis. Ga voor meer informatie en aanmelden naar www.plintenenprofielencentrale.nl/trainingen of bel 0343-432321.

(Vloerenplein, 12-01-2018)

 
MMFA in de weer met expanderend aanbod

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) is recentelijk uitgebreid met de nieuwe leden Decoflooring (Troisdorf), Hymmen Maschinen- und Anlagenbau (Bielefeld), Proline Systems (Boppard) en Schoeller Technocell (Osnabrück). De vereniging telt nu 22 gewone en 24 geassocieerde leden, plus twee ondersteunende leden. Op Domotex is de Europese organisatie aanwezig op ‘Pier 12’ in het hart van hal 12, waar het vakbezoek een gestructureerd overzicht krijgt voorgeschoteld van het qua materiaalgebruik (vaker ook eco) en opbouw snel uitdijende aanbod aan meerlaagse modulaire vloerproducten.

MMFA-voorzitter-MatthiasMMFA-voorzitter Matthias Windmöller: ‘Opkomst modulaire meerlaagse vloeren en verschijning nieuwe soorten producten hebben het internationale vloerenlandschap in korte tijd aanzienlijk veranderd.’ (foto: Windmöller/MMFA).
Modulaire-meerlaagseModulaire meerlaagse vloeren met duurzame, eco-gebaseerde materiaalcombinaties zijn in opkomst (foto: Unilin/Quick-Step).
Moderne-vloerentechnologieModerne vloerentechnologie in decoratieve vintage look (foto: Parador).

“De opkomst van modulaire meerlaagse vloeren en het verschijnen van nieuwe soorten producten hebben het internationale vloerenlandschap in korte tijd aanzienlijk veranderd,” zo geeft MMFA-voorzitter Matthias Windmöller zijn visitekaartje af. “Voor de veiligheid van retailers en vloerenleggers en voor de tevredenheid van consumenten, dienen in de toekomst echter MMF-vloeren met betrouwbare kwaliteiten de markt te blijven domineren. Dit is precies waar wij in de MMFA voor werken.” De voorzitter wijst in dat verband op onder meer het invoeren van pragmatische internationale kwaliteitsnormen, ook in samenhang met wat zijn Noord-Amerikaanse tegenhanger MFA op dit terrein tot ontwikkeling brengt, en het opstellen van testmethodes.

Een en ander heeft ook geresulteerd in een aanpassing van de ‘productclusters’ die de MMFA hanteert. Klasse 1 omvat nu ook toplagen van kurk. De definitie van deze klasse luidt voortaan: alle producten met op hout gebaseerde substraten (≥ 65 procent gehalte aan houtdeeltjes/vezels in de kern) met polymeer- of kurklaag (kurkdikte > 2,5 mm). Verder wordt klasse 2 (polymeer of polymeer-samengesteld substraat met polymeeroppervlaktelaag en/of lak) voortaan uitgesplitst in 2A en 2B. Klasse 2A wordt omschreven als: LVT-klik (EN10582 en EN 16511) - heet geperst en/of gekalanderd, klasse 2B als: alle andere polymeersubstraten (EPC en SPC). (EPC staat hier voor ‘expanded polymer core’, ofwel geëxpandeerde polymeerkern, en SPC voor ‘solid polymer core’, ofwel vaste polymeerkern). Klasse 3 blijft gehandhaafd voor alle producten die niet vallen onder klasse 1 of 2, of externe standaarden. Bijvoorbeeld modules met een kliksysteem en een textieloppervlak, of die op een mineraal substraat.

Volgens de extrapolatie van de vereniging voor 2017 zet de opwaartse trend in de verkoop van modulaire meerlaagse vloeren door. En voor de komende drie jaar raamt de MMFA telkens ook groeipercentages van 10 tot 15 procent op de MMF-markt in het algemeen. In Midden-Europa blijven de vloeren in de MMFA-klasse 1 (met HDF-drager) de markt bepalen: in 2017 waren de MMFA-fabrikanten in deze klasse goed voor meer dan 80 procent van de verkopen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, en nog eens 14 procent in de andere West-Europese landen. "In 2017 hebben onze leden in de MMFA-klasse 1 wellicht voor het eerst de grens van tien miljoen vierkante meter doorbroken,” aldus MMFA-marketingman Sebastian Wendel.

De MMFA registreert ook jaarlijks stijgende verkoopcijfers voor producten in MMFA-klasse 2. Vergelijken is echter lastig vanwege de toename van het aantal leden, waardoor meer producenten nu hun volumes in klasse 2 melden. De regionale verdeling in klasse 2 wijkt evenwel af van die in klasse 1. Van de meer dan 50 miljoen vierkante meters die in 2017 wereldwijd werden verkocht door de leden, werd volgens de MMFA-extrapolatie ongeveer 23 miljoen verkocht in Noord-Amerika en bijna 22 miljoen in West-Europa. In West-Europa waren de MMFA-leden dus goed voor een marktaandeel van bijna 40 procent van de totale markt voor klasse 2-producten - en de trend blijft oplopen. In klasse 3 bevinden zich nog altijd te weinig marktpartijen om gegevens naar buiten te mogen brengen.

(Vloerenplein, 10-01-2018)

 
Vloerenhuis Deventer wint flatscreen-tv

Enes-SurmeneliEnes Surmeneli (rechts) van Vloerenhuis Deventer krijgt zijn prijs van Arjan Althoff.De allerlaatste winnaar in de flatscreentelevisie-actie van Headlam, die van de voorbije maand december, is de firma Vloerenhuis Deventer. Enes Surmeneli mocht de tv in ontvangst nemen van vertegenwoordiger Arjan Althoff. De Zutphense groothandel heeft vorig jaar in iedere maand een toestel verloot onder klanten die hun orders plaatsen via het online bestelsysteem.

(Vloerenplein, 10-01-2018)

 
Veel nieuws van Wicanders op Domotex
Hydrocork-Wide Sylvan Gold OakHydrocork Wide ‘Sylvan Gold Oak’.
Wood-Essence Washed-Highland-OakWood Essence ‘Washed Highland Oak’.

Amorim Revestimentos toont op Domotex allerlei vernieuwingen rond zijn kurkvloerenmerk Wicanders, dat overigens zijn 150-jarig bestaan mag vieren. Zo presenteert Wicanders op de beurs de aan Hydrocork toegevoegde productlijn ‘Wide’. Deze kenmerkt zich, afgezien van gehandhaafde functionaliteiten als een gereduceerde dikte, eenvoudige installatie en waterdichtheid, door nieuwe afmetingen (1225x195x6 mm), afgestemd op de vraag naar bredere planken. De introductie van de nieuwe collectie vloeit voort uit een investering van 12 miljoen euro van Amorim Revestimentos in een uitbreiding van zijn productiecapaciteit voor vloeren die waterdicht en gering in opbouwdikte zijn.

Voorts wordt in Hannover de nieuwe Wicanders-collectie Wood Essence gelanceerd, die mede het resultaat is van een investering van 2 miljoen euro in geavanceerde technologieën voor digitaal printen in een hoge resolutie. De collectie telt een veertiental als ongekend natuurgetrouw voorgestelde nieuwe houtlooks. De reeks komt op een lang paneelformaat (1830x185x11,5 mm), in diverse kleurstellingen. Wood Essence heet bovendien duurzaam te zijn, doordat de afbeelding direct in het kurk wordt geprint en er geen PVC of dergelijke nodig is.

Speciale nadruk bij Wicanders komt voorts te liggen bij een geheel nieuwe opzet van zijn merkportfolio. Marktonderzoek van Amorim Revestimentos bracht naar eigen zeggen aan het licht dat het merk dichter bij zijn doelgroepen dient te worden gebracht, bij zowel retailers als eindconsumenten. In het licht hiervan stoelt de communicatie van Wicanders voortaan op de drie pijlers ‘welzijn’, ‘kurk’ en ‘geschiedenis’, die typerend voor het merk heten te zijn. De heroriëntatie van het merk op de klant heeft ook geleid tot een gewijzigde opbouw van de portfolio, die is afgestemd op wat de gangbare keuze van een vloerbedekking bepaalt, te weten het uiterlijk van het product. Dientengevolge staan Cork, Wood en Stone op het eerste keuzeniveau, vervolgens onderverdeeld aan de hand van productkenmerken als het niveau van weerstand, toepassing, duurzaamheid, prijs en dergelijke. Wicanders kan er vast en zeker veel meer over vertellen op Domotex, in hal 9 op stand F24.

(Vloerenplein, 10-01-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo