forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Vernieuwing collectie Ambiant Tapijt

Ardour roomshotDe brede collectie Ambiant Tapijt, waar vloerendistributeur Cotap in Genemuiden - onder andere - om bekend staat, ondergaat een noemenswaardige vernieuwing. Met de introductie van twaalf nieuwe kwaliteiten onder de noemer Ambiant Tapijt krijgt de collectie een belangrijke kwaliteitsimpuls. In de omvangrijke vernieuwing worden meer SDN- en Polyamide-kwaliteiten toegevoegd. Ook wordt de collectie veelzijdiger door de toevoeging van wol- en natuurtapijtkwaliteiten. Het nieuwe kleurenpalet is rijker te noemen dankzij de toevoeging van diverse trendkleuren. “Uitgangspunt van de vernieuwing is om de beste collectie tegen het beste rendement te blijven bieden,” zo benadrukt Cotap.

Onderdeel van de introductie is het nieuwe marketingconcept Vivendi, dat betrekking heeft op vier van de geïntroduceerde nieuwe kwaliteiten. Het concept biedt inspiratie en ondersteuning aan zowel verkoper als consument en is op zowel internet als de winkelvloer aanwezig.

Onder de twaalf nieuwe Ambiant Tapijt-kwaliteiten bevinden zich zes succesnummers uit de – eveneens van Cotap – collectie Yunieq Tapijt. Met deze ontwikkeling zegt het familiebedrijf te Genemuiden een belangrijk succes van Yunieq naar Ambiant Tapijt te brengen. Na deze transitie is de Yunieq-collectie volledig geïntegreerd in Ambiant Tapijt.

En ‘als klap op de vuurpijl’ zijn 26 Ambiant Tapijt-kwaliteiten per direct te bestellen als vloerkleed op maat. De consument kan kiezen uit bandering en blindzoom-afwerking. Daarnaast is optioneel een vilten backing te bestellen.

(Vloerenplein, 18-06-2018)

 
Interface neemt nora systems over

interface-nora granoNora grano.Interface, bekend van zijn tapijttegels, maakt gisteren bekend definitieve overeenstemming te hebben bereikt over de overname van nora systems, bekend om zijn rubberen vloeren, voor een bedrag van circa 420 miljoen dollar, omgerekend 358 miljoen euro. Nora is een niet-beursgenoteerd bedrijf dat grotendeels eigendom is van beleggingsmaatschappij Intermediate Capital Group (ICG), en voor de rest in handen van het management. De jaaromzet van nora bedraagt ongeveer 280 miljoen dollar. De Amerikanen verwachten de transactie in het derde kwartaal af te ronden.

Interface verklaart met de overname zijn productportfolio in het elastische segment uit te breiden en bovendien de penetratiegraad te verhogen in snelgroeiende segmenten, zoals gezondheidszorg, biowetenschappen, onderwijs en transport. Nora wordt door de overnemende partij aangeduid als marktleider in de circa 1 miljard dollar tellende categorie van de rubberen vloeren. De tapijttegelmaker (en LVT-leverancier) beschouwt rubbervloeren als zeer geschikt voor toepassingen die hygiënische, veilige vloeren met een sterke chemische weerstand vereisen, en bovendien zeer duurzaam zijn in vergelijking met andere vloerbedekkingen. Nora verkoopt zijn producten in bij benadering tachtig landen wereldwijd.

“Wij zijn verheugd om het team van nora te verenigen met de Interface-familie, zodat we samen waarde kunnen blijven creëren voor onze belangrijkste stakeholders, waaronder onze klanten, medewerkers, investeerders en het milieu,” zegt Jay Gould, CEO van Interface.

“Samen met Interface zullen we in staat zijn om een nog breder scala aan producten en diensten aan onze klanten aan te bieden,” aldus Andreas Mueller, managing director en CEO van nora systems in een afzonderlijk persbericht namens de Duitse onderneming. “We zien hier veel synergieën in verscheidene marktsegmenten en ook in geografische regio's, waar we momenteel niet actief zijn.”

(Vloerenplein, 15-06-2018)

 
Cotap versterkt laminaatcollectie

Original-ClassicOriginal Classic, met natuurgetrouwe structuur.Met twaalf nieuwe kleuren versterkt Cotap de laminaatcollectie van de merken Ambiant en Floorlife.

Het aanbod van embossed in register (EIR) krijgt verdieping door de toevoeging van de nieuwe Original Classic/Manhattan-collectie. Dit betreft zes nieuwe eigentijdse decors op het formaat 128,5 cm bij 19,2 cm, met vierzijdige V-groef en natuurgetrouwe structuur (EIR).

De collectie Ingelstad/Inwood wordt uitgebreid met zes succesvolle decors uit de Massive/Soho-collectie. Deze extra brede plank van 24,4 cm met vierzijdige V-groef is één van de bestverkopende laminaatproducten bij Cotap en vanaf nu verkrijgbaar in twaalf kleuren. Bij de groothandel loopt tot en met 31 augustus a.s. een speciale consumentenactie: van 19,95 euro per m2, voor tijdelijk 17,95 euro per m2.
De kwaliteiten Coast en Platinum zijn overigens uitlopend. De accountmanager zal deze ombouw begeleiden, zo merkt Cotap tot besluit op.

(Vloerenplein, 15-06-2018)

 
EPLF benoemt De Cock, komt naar Brussel

Ludger-Schindler-Paul-De-Cock-eplfLudger Schindler (rechts) geeft de voorzittershamer van de EPLF over aan Paul De Cock. (Foto: EPLF)Paul De Cock (Unilin) is unaniem gekozen als de nieuwe voorzitter van de EPLF, die de Europese laminaatvloerenmakers verenigt. De voormalige vice-voorzitter is de opvolger van Ludger Schindler (Meisterwerke Schulte), die deze functie zestien jaar heeft bekleed. De wisseling in het bestuur vond plaats tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de vereniging, afgelopen mei in het Zweedse Viken op uitnodiging van het buitengewone lid Välinge.

De vertrekkende voorzitter wordt door de EPLF geprezen om diens inzet en de belangrijke impulsen die hij heeft gegeven voor de verdere ontwikkeling van de EPLF, zoals recentelijk het innovatieforum ‘Laminate 2020’ van de leden en het ‘EPLF Innovatiemanifest’. Schindler mag zich nu ere-voorzitter noemen. Max von Tippelskirch (Swiss Krono) blijft aan als vice-voorzitter.

De EPLF schaart zich verder, als laatste van vier verenigingen, achter de oprichting van de overkoepelende ‘European Floor Coverings Association’ (EuFCA) in Brussel, samen met de ECRA (European Carpet and Rug Association), ERFMI (European Resilient Flooring Manufacturers’ Institute) en MMFA (Multilayer Modular Flooring Association). Paul De Cock kondigde voorts aan dat de EPLF zijn hoofdkantoor in de komende twee jaar van Duitsland naar Brussel zal verplaatsen. “Voor de EPLF als Europese belangenorganisatie, biedt de locatie in Brussel de nodige voordelen voor intensief lobbywerk,” zo meent de nieuwe voorzitter.

Max von Tippelskirch presenteerde in Viken de jongste afzetcijfers over het eerste kwartaal. Wereldwijd konden de EPLF-leden hun laminaatverkopen in lichte mate verhogen. In vergelijking met het voorgaande jaar vertoonde West-Europa, met Duitsland als belangrijkste markt, echter opnieuw een licht verzwakt beeld. Anderzijds hebben vooral de markten in Noord-Amerika, Azië en Oost-Europa van kwartaal op kwartaal aanzienlijke progressie geboekt.

In 2019 viert de EPLF zijn 25-jarig jubileum. De ledenvergadering vindt volgend jaar plaats bij de Beaulieu Group in België.

(Vloerenplein, 15-06-2018)

 
Warm Design District trekt hoop bezoek
Sfeerbeeld-DD18Sfeerbeeld tropisch warme Design District 2018.
Team-T-M mFLORTeam T&M/mFLOR, met van links Pascal Versluis (T&M), Peter Kuipers (mFLOR) en Bob Looijschelder (T&M).

“De Van Nelle Fabriek bruiste van inspiratie de afgelopen week tijdens Design District. Ondanks de tropische temperaturen hebben nog nooit eerder zoveel mensen het evenement bezocht,” aldus opent het enthousiaste slotbericht van de organisatie. Na drie dagen stopte de teller van de zestiende editie op 7618 bezoekers, maar liefst tien procent meer dan vorig jaar. De drie belangrijkste bezoekerssegmenten bleken interieurarchitecten, interieurontwerpers en projectinrichters.

“Het mag duidelijk zijn dat de interieurbranche op volle toeren draait,” zo oordeelt de organisatie, die zag dat de drie hallen met tweehonderd deelnemers tot de nok toe gevuld waren. Met bovendien aansprekende presentaties, die in de smaak vielen van de bezoekers. Design District 2019 staat gepland voor 5, 6 en 7 juni, op dezelfde of wellicht een andere locatie.

Textiles & More (T&M), projectpartner van mFLOR, presenteerde onder meer de nieuwe Authentic Lake-collectie van deze specialist in PVC designvloeren. Met zijn uitstraling ('In Register Embossing’) en bijzondere formaat (150 cm x 23 cm) wist deze vloer de nodige positieve reacties los te maken in de Van Nelle Fabriek.

(Vloerenplein, 15-06-2018)

 
Lamelparketcollectie Beautifloor Boston

Beautifloor-BOSTON-NeponsetBeautifloor Boston ‘Neponset’, een plank van 26 cm breed.Peitsman lanceert de lamelparketcollectie Boston in het gamma Beautifloor. “Een zeer onderscheidende collectie houten vloeren met een warme, sfeervolle uitstraling en een optimale prijs-kwaliteitverhouding,” zo stelt de groothandel. “Met diverse decors en verschillende uitvoeringen (260 mm, 220 mm en 189 mm brede planken en twee maal een 3-strook-uitvoering in ook een 189 mm brede plank) is er voor alle woonstijlen een geschikte vloer.” Een en ander wordt gepresenteerd in een nieuwe display, die behalve fraai ook overzichtelijk is.

Alle vloeren in de Boston-lamelparketcollectie zijn ‘woonklaar geolied’ en dus direct bruikbaar. Ze zijn eenvoudig in onderhoud en voorzien van een stijlvolle, matte finish met een natuurlijke uitstraling. Het parket is verkrijgbaar in niet minder dan 18 uitvoeringen, met verschillende breedtes tot wel 26 cm en lange delen tot zelfs 220 cm. Eigen aan hout als natuurproduct is dat iedere plank zijn gelijke niet kent. De vloeren zijn bovendien geschikt voor vloerverwarming.

Met het Uniclic-systeem zijn de vloeren eenvoudig te leggen, en demontabel in geval van een verhuizing. De vloeren bestaan uit een eiken toplaag met daaronder een haaks op elkaar geplaatste populieren tussenlaag en onderlaag. Een solide drielaagsconstructie derhalve, met een minimale werking en prettig loopgeluid. Voor reiniging en onderhoud adviseert Peitsman de producten van Woca.

(Vloerenplein, 15-06-2018)

 
Prima CBS-cijfers woonbranche in april

In april hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder de keukenwinkels, bouwmarkten en vloerenwinkels, 5,3 procent meer omzet geboekt, zo rapporteert het CBS vandaag. In maart werd door dit cluster nog een krimpje opgetekend van dik een procent. De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting is eveneens gegroeid en wel met 3,6 procent. Opvallend is de grote schommeling in de scores voor de winkels in schoenen en lederwaren: van minus 16,0 procent in maart naar plus 13,1 procent in april.

deth-april-cbs

De omzet van de non-food als geheel is in de vierde maand van het jaar met 4,7 procent toegenomen. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) ligt ook bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.

De detailhandel als geheel heeft 5,7 procent meer omgezet. (Zonder correctie voor de koopdagen ligt de omzet bijna 3 procent hoger). Online is bijna 23 procent meer omgezet, de multi-channelers plussen zelfs 32 procent. (Zie ook nieuws ‘Ups & downs en prognoses in de retail’ van 30-05-2018).

(Vloerenplein, 15-06-2018)

 
BOLON neemt Benelux over van Brandt

bolon-logo-afbeelding-brandtHet Zweedse designbedrijf BOLON is voornemens om zijn positie in de Benelux zelf te gaan beheren. Aan de samenwerking met Brandt Design Flooring - al 23 jaar BOLON-distributeur voor dit marktgebied – komt daarmee een einde, zo bericht het in Oosterhout gevestigde bedrijf. Naar verwachting zal BOLON medio 2019 de Benelux van Brandt overnemen. Tot die tijd zal Brandt (www.brandtbv.nl) als distributeur aanblijven en zijn klanten zo goed mogelijk blijven bedienen. De architectenshowroom van BOLON, geweven vinylvloerbedekking voor hotels, winkels en kantoren, bevindt zich in Amsterdam.

(Vloerenplein, 13-06-2018)

 
Marcel Kies nu ‘global CEO’ van Aspecta

marcel-kies-plus-logoMarcel Kies, nieuwe CEO van Aspecta.Het LVT-vloerenmerk Aspecta laat vanuit de VS weten dat Marcel Kies, die de voorbije vier jaar actief was als managing director van Aspecta BV (voor de regio Europa, Rusland en het Midden-Oosten), is gepromoveerd tot de CEO van Aspecta wereldwijd.

Aspecta maakt deel uit van de in de VS gevestigde Vertex Groep, onder leiding van CEO Harlan Stone. De groep prijst onze landgenoot om zijn tientallen jaren ervaring in de vloerenbranche en de enthousiaste wijze waarop hij geografisch diverse en multiculturele teams weet aan te sturen. Ook is een nieuwe verkoopdirecteur voor Aspecta in Noord-Amerika aangesteld. Stone zegt met de benoemingen onder andere meer groei voor het bedrijf te voorzien en een scherpere focus op de activiteiten van Aspecta op de commerciële markt.

(Vloerenplein, 13-06-2018)

 
Alle vloeren Interface alom CO2-neutraal

carbonneutralfloors-interfaceInterface verkondigt deze week, naar aanleiding van de grote designvakbeurs NeoCon in Chicago, de eerste wereldwijd opererende vloerenfabrikant te zijn die kan verklaren dat al zijn producten, met inbegrip van alle tapijttegels en het LVT, CO2-neutraal zijn voor hun gehele levenscyclus. De Amerikaanse leverancier van modulaire vloerbedekkingen zegt zijn ‘Carbon Neutral Floors’-programma nu standaard aan elke klant aan te kunnen bieden, zonder extra kosten, om hen bij te staan in het behalen van hun eigen doelstellingen op het vlak van duurzaamheid en tegelijkertijd de emissie-impact van hun projecten of interieurs te verminderen.

Interface schat dat de onderneming in 2018 400.000 ton CO2-uitstoot zal compenseren als onderdeel van het programma, wat overeenkomt met de koolstof die jaarlijks door bijna een half miljoen hectare bos wordt opgenomen. Het programma wordt jaarlijks geverifieerd door onafhankelijke externe auditors.

(Vloerenplein, 13-06-2018)

 
Nieuwe kleuren Parva Plus & Broad Leaf

ParvaPlus-GreySycamore-vpParva Plus Grey Sycamore.De Parva Plus-collectie van mFLOR is deze maand uitgebreid met twee nieuwe kleuren: de Pure Sycamore (40822) en de Grey Sycamore (40828). “Vloeren in visgraatmotief winnen enorm aan populariteit,” zo weet de leverancier in Twello, die zijn Parva Plus dan ook als een doorslaand succes beschouwt.

De collectie op 60,96 bij 11,43 centimeter (met een dikte van 2,5 millimeter) bestaat verder uit het eerder goed ontvangen viertal Warm Sycamore, Smoky Sycamore, Dark Sycamore en Light Sycamore.

Alle kleuren uit de Parva Plus-collectie zijn bovendien verkrijgbaar in de Broad Leaf-collectie, op een afmeting van 121,92 bij 18,42 centimeter. “Dit biedt nog meer vrijheid om bijvoorbeeld met een borderrand te werken,” aldus mFLOR. De nieuwe kleuren zijn op voorraad en direct leverbaar. Meer informatie: www.mflor.com.

(Vloerenplein, 13-06-2018)

 
Stralon in PVC-collectie Forinn & Bosgoed

Stralon-Wood-Triple-XLStralon Wood Triple XL, lange stroken in drie breedtes verschaffen de ruimte een levendige uitstraling.Forinn & Bosgoed breiden hun PVC-collectie uit met Stralon, vinylvloeren met een bijzonder karakter. De drie collecties, Wood Triple XL, Wood Pro en Stone Pro, bieden talrijke mogelijkheden voor de woon- en werkruimte, zo stellen de groothandels. De combinatie van klassiek en contrastrijk schept een sfeer die eigenzinnig kan worden genoemd. De vloeren zijn ontworpen met oog voor detail, dat wil zeggen natuurgetrouwe dessins met een voelbare structuur.

Wood Triple XL-vloeren zijn lange stroken die zich kenmerken door een natuurlijke houtstructuur en die door contrast in zowel tint als kleur de ruimte een levendige uitstraling geven. Een toegevoegd speels element wordt verkregen door de combinatie van de drie verschillende breedtes. In de Wood Pro-collectie komt ‘de kracht van hout’ volgens de leveranciers sterk naar voren. Met voor de klant keus uit vijf verschillende kleuren zal er voor elk interieur ongetwijfeld een passende vloer zijn te vinden.

Voor Stone Pro is de inspiratie gevonden in natuursteen. Door de toevoegingen van subtiele warme tinten, krijgen de vierkante tegels volgens Forinn & Bosgoed een ‘prettig en solide’ karakter. Deze tegel op ruim formaat leent zich niet alleen voor projectinrichting, maar is ook fraai toepasbaar in natte ruimtes, keuken en toilet.

(Vloerenplein, 13-06-2018)

 
Apart referentieproject Moduleo in hotel
Natuurlijk-ogende-houtstructuurNatuurlijk ogende houtstructuur uit Impress-collectie in een slaapkamer.
Vormenspel-met-MoodsVormenspel met Moods 2.0 in een vergaderruimte.

IVC heeft een heel aardig referentieproject in het Limburgse. Het nieuwe Hotel Roermond ging voor de inrichting in zee met de befaamde interieurarchitect Feran Thomassen, die omwille van eerdere positieve ervaringen koos voor producten van Moduleo, waaronder een primeur. De vloer van de bijna zestig slaapkamers en het drietal vergaderzalen werd bekleed met aantrekkelijke dessins uit respectievelijk de Impress-collectie en de pas na de zomer uit te rollen Moods 2.0.

De in het hotel nagestreefde luxueuze uitstraling mocht zeker ook in de vloerbekleding terug te zien zijn. Redenen te over voor de architect om de keus te laten vallen op Moduleo-LVT. “Hij houdt van het rijke beeld en de diversiteit die zo nadrukkelijk in deze collectie aanwezig is,” verklaart projectadviseur Etienne Pilet, namens IVC bij de realisatie betrokken. “Bovendien is het voor hem een grote meerwaarde dat onze producten voor de helft vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen.”

Voor de slaapkamers opteerde Feran Thomassen voor een elegant ogende houtstructuur uit de Impress-collectie, modulaire vinylvloeren voor project- en residentieel gebruik. “Deze vloerbekleding kenmerkt zich door een look & feel die heel naturel oogt,” zo stelt Pilet, die het luxevinyl van Moduleo aangeprezen wil hebben als kwalitatief sterk, onderhoudsvriendelijk en geluiddempend.

Het interieur van de vergaderruimtes kreeg de primeur toebedacht van Moods 2.0, een collectie die pas vanaf augustus op de markt wordt gebracht. “De eigenzinnige vormen - Hexagon, Diamond en zo verder - geven ruimtes een hoogwaardig cachet, laten toe om leuke accenten te leggen en de interieursfeer van vroeger of nu op te roepen: een strakke, moderne look of een eerder traditioneel tintje,” zo stelt de projectadviseur. Op www.moduleomoods.com zijn visualisaties te maken met de nieuwe geometrische formaten.

(Vloerenplein, 13-06-2018)

 
Forbo in BlueCity Circular Challenge

Forbo-team-in-actieForbo-team in actie, met op tafel enkele duurzame bestanddelen van Marmoleum. (foto: Sophie de Vos)Forbo doet mee met de BlueCity Circular Challenge 2018, een initiatief van de gelijknamige ‘circulaire voorbeeldstad’ in Tropicana Rotterdam. Teams van studenten gaan proberen om de waardeloze reststromen van de deelnemende bedrijven in waardevolle producten te veranderen. Het team met de winnende business-case, die 22 juni bekend wordt gemaakt, krijgt geld om zijn project daadwerkelijk uit te voeren.

Bij Forbo Flooring gaan een student van de Willem de Kooning Academie, een bedrijfskundige, een biotechnicus en een student Future Planet-studies op zoek naar een manier om afgedankt Marmoleum te hergebruiken. De fabrikant hoopt zo tevens de circulaire kwaliteit van Marmoleum, dat al CO2-neutraal wordt geproduceerd, verder te verhogen. Hoewel Marmoleum verhoudingsgewijs zeer duurzaam is, belandt het vloerproduct op het moment van vervangen toch vaak tussen het andere bouw- en renovatieafval, zo geeft Forbo als toelichting.

BlueCity, in het voormalige zwembad Tropicana aan de Maas, fungeert als broedplaats van innovatieve bedrijven die hun reststromen aan elkaar koppelen. Binnen dit ecosysteem van sociale ondernemers is afval een waardevolle bouwsteen, aangezien de output van de een de input van de ander is.

Het project (www.bluecity.nl) stoelt op de beginselen van de blauwe economie: werken met wat ter plaatse voorhanden is, uitgaan van samenwerking in plaats van concurrentie en het genereren van verschillende inkomensstromen, bijvoorbeeld door de output van het ene proces te gebruiken als input voor een ander proces, zoals in de natuur. Het doel: doorgaan met innoveren, banen scheppen, de afvalberg verkleinen door afval als grondstof te zien en sociaal kapitaal opbouwen zonder de omgeving uit te putten.

(Vloerenplein, 11-06-2018)

 
COREtec prominent in Duitse modewinkel
Winkel-van-AdlerWinkel van Adler in Oldenburg, met zicht op de nieuwe COREtec-vloer, die daar het nodige loopverkeer krijgt te verstouwen.
Bij-elkaar-2400Bij elkaar 2400 vierkante meter Nantucket Oak uit de Wood Collection is in de Duitse modewinkel gelegd. De planken zijn 1220 millimeter lang.

USFloors informeert over een aansprekend project in Duitsland, met een hoofdrol voor zijn COREtec-vloeren. In een druk belopen modewinkel van Adler, op het grote Famila-winkelcentrum in Oldenburg Wechloy, is 2400 vierkante meter COREtec Wood geïnstalleerd, om precies te zijn het dessin Nantucket Oak 50-LVP-211.

De harde vloerbedekking COREtec, zo brengt de aanbieder uit Waregem nog eens in herinnering, is een watervaste, meerlaagse, zwevende vloer met een onderlaag uit kurk, ‘uitgedokterd’ door de Vlaamse pionier Piet Dossche. Door een beschermlaag is COREtec in hoge mate krasbestendig en vuilafstotend. Daarnaast is hij watervast: de vloer zwelt of krimpt niet bij blootstelling aan vocht. Een lijmloos geïntegreerd klikprofiel staat borg voor een eenvoudige zwevende plaatsing. De onderlaag uit kurk maakt een extra ondervloer overbodig en vangt kleine onregelmatigheden in de ondergrond op. COREtec laat zich derhalve probleemloos rechtstreeks plaatsen op een ondergrond van hout, beton of tegels. De kurken onderlaag zorgt bovendien voor loopcomfort. De vloer is verkrijgbaar in een scala aan hout- en tegelmotieven.

(Vloerenplein, 11-06-2018)

 
Yves Bonne aan de slag bij Interface

Yves-Bonne-linkedinYves Bonne. (foto: Linkedin)Interface, maker van tapijttegels en sinds kort ook leverancier van LVT-vloeren, heeft de Belgische zwaargewicht Yves Bonne per begin deze maand aangesteld als Vice President & General Manager voor de Benelux, Oost-Europa en de zogeheten ‘opkomende markten’ in de EMEA-regio. De ervaren Bonne (55) heeft de voorbije twintig jaar strategische managementfuncties bekleed bij vloerenondernemingen als Ideal Floorcoverings, James Halstead, Anker (met destijds o.a. de integratie van Hatema), Beaulieu International Group en Modulyss.

(Vloerenplein, 11-06-2018)

 
Landhuisdelen en LVT in trek bij Zwitsers

branchenradar-logo-swMet een zijwaartse beweging is vorig jaar een einde gekomen aan een vier jaar durende krimp van de Zwitserse markt voor vloerbedekkingen en parket. De markt kreeg vooral de wind in de zeilen van designvloeren/LVT en van houten landhuisdelen, zo blijkt uit recente marktonderzoeken naar elastische vloeren & laminaat, parket en textiele vloerbedekkingen in Zwitserland van bureau BRANCHENRADAR.com.

Met een fabrikantenomzet van ongeveer 265 miljoen euro, consolideerde de Zwitserse markt voor vloerbedekkingen en parket in 2017 op het niveau van het voorgaande jaar. De productgroepen ontwikkelden zich echter opnieuw in tegengestelde richtingen. De omzet van textiele vloeren bleef bijvoorbeeld afnemen. In vergelijking met 2016 daalde de omzet met 2,2 procent tot 39,7 miljoen euro. Ook de fabrikantenomzetten in de productgroep laminaat waren weer negatief, minus 3,3 procent vergeleken met het voorgaande jaar.

Met een fabrikantenomzet van 37,8 miljoen euro is laminaat in de afgelopen drie jaar bijna twaalf procent van zijn marktvolume kwijtgeraakt. Een groot deel ervan is ingenomen door designvloeren/LVT. Alleen al vorig jaar stegen de opbrengsten in laatstgenoemde productgroep met 7,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 19,2 miljoen euro. Sinds 2014 heeft de markt voor designvloeren/LVT meer dan dertig procent aan waarde gewonnen.

De groei ging echter niet uitsluitend ten koste van laminaat, zo tekenen de onderzoekers aan, maar ‘kannibaliseerde’ met name andere producten binnen het segment van de elastische vloerbedekkingen. Zo zakte afgelopen jaar de omzet met ‘klassieke’ elastische vloeren (PVC, vinyl, linoleum, elastomeren) met 1,2 procent ten opzichte van 2016, tot 25,6 miljoen euro. De grootste klap werd uitgedeeld aan heterogeen PVC en vinyl, met minus 16,7 procent vergeleken met een jaar eerder.

Naast designvloeren/LVT kon ook de parketmarkt zich vorig jaar weer licht positief ontwikkelen. Over het algemeen stegen de opbrengsten van de producenten met een bescheiden 0,5 procent op jaarbasis, tot 143,0 miljoen euro. Een bijdrage aan de groei werd echter uitsluitend geleverd door de landhuisdelen en het drielaags parket. De omzet van de fabrikanten met landhuisdelen steeg met 4,7 procent in vergelijking met 2016, met drielaags parket met 3,1 procent. Tweelaags parket ontwikkelde zich omzetmatig echter flink negatief, getuige een afname van 4,5 procent in vergelijking met vorig jaar. Massieve houten vloeren stagneerden.

(Vloerenplein, 11-06-2018)

 
Nieuwe heterogene vloercollectie Tarkett
ExcellenceExcellence.
PlatiniumPlatinium.
Tapiflex-StairsTapiflex Stairs.

Tarkett brengt een nieuwe collectie heterogene vinylvloeren, specifiek met het oog op een verbeterd welzijn van gebruikers. De producten, zo stelt de Waalwijkse aanbieder, voldoen aan de strengste technische en gezondheidseisen voor de gezondheidszorg, ouderenzorg en onderwijsinstellingen en weten design te koppelen aan resistentie en duurzaamheid.

De collectie bestaat uit vier - met elkaar te ‘mixen & matchen’ - productlijnen, geschikt voor vloeren, muren, trappen en accessoires. “De onderhoudsvriendelijke producten bieden middels een volledig spectrum van kleuren, patronen en texturen de mogelijkheid om unieke sferen te creëren,” zo belooft de leverancier. Architecten en ontwerpers kunnen aldus een totaalconcept voor een gebouw maken. Met de mogelijkheid om kleuren en patronen voor de vloer te kiezen en te combineren met wand- en trapoplossingen. Zo is een op maat gemaakte en oorspronkelijke vormgeving mogelijk.

Excellence, verkrijgbaar in 250 tinten en patronen, is met name geschikt voor intensief gebruik in bijvoorbeeld scholen, zorginstellingen, winkels, horeca en kantoren. De matte afwerking verzacht de lichtreflectie van de vloer voor een realistischere look en extra comfort. Hij is beschikbaar in compacte, akoestische, tegel- en losse-laags profielen. De productlijn Platinium, zo vervolgt Tarkett, biedt een lange levensduur en een als ‘extreem’ aangeduide weerstand bij intensief gebruik. Het materiaal absorbeert tot 17 dB geluid, verbetert de rolweerstand van zwaar materieel met 20 procent en is hierdoor geschikt voor toepassingen in ziekenhuizen en zorginstellingen. Er zijn 72 nieuwe kleurreferenties verkrijgbaar in acht designvarianten.

ProtectWALL wandbekleding maskeert krassen, absorbeert schokken en is gemakkelijk te reinigen. Als ‘slim en voordelig’ alternatief voor verf, behoudt het op duurzame wijze het uiterlijk van muren en deuren, zo stelt de aanbieder. De lijn is beschikbaar in 50 kleurreferenties. Tapiflex Stairs ten slotte biedt veiligheid en comfort bij het traplopen door zichtbaar contrast en antislip-richels. Het materiaal is zeer resistent. De tien kleurreferenties hebben een zelfklevende achterzijde voor eenvoudige bevestiging.

Alle producten zijn ftalaat-vrij, bevatten tot honderd maal minder vluchtige organische stoffen dan de relevante EU-norm en zijn volledig recyclebaar. De nieuwe vinylcollecties houden tevens rekening met de lichtreflectiewaarde van elke kleur in het gamma om aan de criteria op dit vlak te voldoen.

(Vloerenplein, 08-06-2018)

 
Beautifloor PVC Design-reeks uitgebreid
Beautifloor-Artiste-MonetBeautifloor ‘Artiste’, dessin ‘Monet’.
Beautifloor-Province-BourgesBeautifloor ‘Province’, dessin ‘Bourges’.

Koninklijke Peitsman brengt noemenswaardige vernieuwingen in zijn Beautifloor PVC Design-collectie. Een eerste uitbreiding betreft de serie ‘Artiste’, die een zestal fraaie dessins kent. De reeks is uitgevoerd in extra brede planken. Dankzij de 'registered embossing' zijn de producten bijna niet van echte houten vloeren te onderscheiden, zo stelt de groothandel. Een ander pluspunt is de rijke variatie aan dessins, waardoor er een grote diversiteit is in de decors, met weinig herhalingen.

De PVC-planken hebben een dikte van 2,5 millimeter, zodat ‘Artiste’ zich goed laat toepassen in winkels, kantoren en andere druk belopen ruimtes. De collectie is evenzo geschikt voor particulier gebruik, met dan zelfs vijftien jaar garantie. De planken hebben een afmeting van 150 bij 23 centimeter. De dikte van de slijtlaag bedraagt 0,55 millimeter.

Voorts is de serie 'Province' uitgebreid met vier decors. Deze collectie, die komt op een dikte van 2,0 millimeter, telt nu een half dozijn eigentijdse en aantrekkelijke dessins. Peitsman adviseert de ‘Province’-serie voor gebruik in woonkamers, slaapkamers en keukens. De planken hebben een afmeting van 121,9 bij 18,4 centimeter.

Wat Peitsman betreft mogen zijn Beautifloor PVC Design-vloeren zonder meer ‘toonaangevend’ in hun segment worden genoemd, daarbij wijzend op de trendsettende, fotorealistische dessins, voelbare oppervlaktestructuren en royale afmetingen van de stroken. “Met de vele decoratieve verwerkingsmogelijkheden is er volop ruimte voor creativiteit. Door toepassing van decorstrips krijgt de vloer al een geheel andere 'look', maar ook legpatronen met bijvoorbeeld borderranden of visgraatmotieven geven de vloer een eigen karakter,” zo geeft de Rotterdamse leverancier nog als tip mee.

De vloeren zijn waterbestendig, geschikt voor vloerverwarming en -koeling en zorgen voor een zacht loopgeluid. Een aangepaste brochure (en meer informatie over de collectie) is te vinden op www.beautifloor.nl.

(Vloerenplein, 08-06-2018)

 
Markt krijgt zijn zin: Intirio in 2019

intirio-2019Op verzoek van de markt organiseert Easyfairs, de nieuwe eigenaar van het evenement, ook in 2019 een editie van Intirio. Dit in tegenstelling tot wat eerder werd gecommuniceerd. “Er blijft een duidelijke behoefte aan een ontmoetingsplek en een platform waar de interieurspecialisten zich kunnen oriënteren,” zo vernam de organisator naar eigen zeggen vanuit de branche. Het aanbod op het opnieuw jaarlijkse Intirio zal zich concentreren op raam-, wand-, meubel- en vloerbekleding. Een vernieuwde aanpak qua standenbouw en een creatief grondplan dienen bij te dragen aan een klaarblijkelijk gewenste eenvoud en flexibiliteit.

Op vraag van de exposanten wordt de beurs wel met een dag ingekort. Intirio zal bovendien simultaan lopen met de nieuwe beurs TrendZ Belgium, waarop onder meer bed-, bad-, tafel- en interieuraccessoires een plaats zullen vinden. “Zo zullen deze complementaire beurzen, versterkt door het Intirio interieurcongres, zorgen voor één groot interieurgebeuren waarvan de markt wil dat het bestaat,” zo besluit Easyfairs stellig. Intirio 2019 vindt plaats op 27, 28 en 29 januari in Flanders Expo in Gent.

(Vloerenplein, 08-06-2018)

 
Design District in zomerse sferen
Hans-van-de-Ree-GerflorHans van de Ree (Gerflor) geflankeerd door Esther de Jong: “Ik verwacht een goede toeloop en veel aandacht voor onze producten.”
Mooie-doorloop-Oriënterende-gesprekken-bij-DonkerslootMooie doorloop en oriënterende gesprekken bij Donkersloot (links).
We-willen-Dirk-van-Gestel“We willen op onze stand vloeren in elke context laten zien,” aldus Dirk van Gestel (Tarkett).
Forbo-EurocolForbo Eurocol presenteert LiquidDesign: “Een innovatieve, veerkrachtige vloeivloer met een natuurlijke look & feel en esthetische uitstraling.”

Vandaag was de aftrap van de zestiende editie van Design District. Het evenement wordt net als vorig jaar weer in de Van Nelle fabriek in Rotterdam gehouden. Zoals inmiddels haast vanzelfsprekend is, kan Design District ook dit jaar weer rekenen op prachtig zomerweer. Hoewel menig exposant en potentiële bezoeker tropische temperaturen als een spelbreker zien voor een geslaagde beurs, lijkt Design District de uitzondering op de regel. Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met het sfeervol aanbod, een interessant gemêleerd publiek en de openheid van de beurs (het buitengebeuren speelt daarbij geen onbelangrijke rol). De parkeerplaats was op de eerste beursdag al vroeg goed gevuld. En al snel flaneerden dan ook vele bezoekers door de gangen en keurden op ontspannen wijze het productaanbod.

Arnoud-van-Ravensburg-met-team-IVCArnoud van Ravensberg (links) met ‘Team IVC’ in opperbeste stemming.

“Ik durf haast te stellen dat vanwege de zon er juist veel publiek op de beurs af komt; het is namelijk een echte ‘feel good’ beurs,” zo waagde Hans van de Ree van Gerflor te stellen. “Ik verwacht een goede toeloop en veel aandacht voor onze producten.” Gerflor presenteert onder meer de ‘Colour Trends 2019’, waaronder Prisma, Tribe, Romantik, Pop Icons en Forestland. “We geven de bezoekers hier uitleg over de achtergronden van de thema’s en wat ons heeft geïnspireerd om tot deze keuzes te komen.” Bezoekers worden door Gerflor op Design District uitgedaagd om zelf een design te schetsen. De winnende schets wordt opgenomen in de collectie en de winnaar krijgt tevens een gratis reis naar de Design Studio van Gerflor in Frankrijk.

Dringen-bij-de-toegang-naar-de-hallenDringen bij de toegang van de hallen.

Tarkett presenteert zich op een opvallende stand, geheel opgebouwd uit vloeren. “We willen op onze stand vloeren in elke context laten zien,” aldus Dirk van Gestel. “De inspiratie voor onze nieuwe stand kregen we op de Stockholm Furniture Fair. Een goede manier om mensen wakker te schudden, te inspireren, en ‘out of the box’ te laten denken. Verder besteden we vanzelfsprekend aandacht aan gezondheid en welzijn, en presenteren in dat kader ook de nieuwe AirMaster.”

De-nieuwe-stand-van-TarkettDe nieuwe stand van Tarkett.

Bij Textiles & More (T&M) staan de producten van mFLOR wederom nadrukkelijk in de schijnwerpers. IVC presenteert zijn heterogene vinylvloeren, LVT en tapijttegels. Met de voorstelling van ‘IVC beyond flooring’ geeft IVC de aftrap voor een nieuwe tak binnen het bedrijf die zich richt op de commerciële markt en projecten. Hierover binnenkort meer.

Plus-25-graden-celsius-zorgde-voor-een-levendigPlus 25 graden Celsius zorgt voor een levendig buitengebeuren.

Forbo Eurocol, bekend van onder meer de serie lijmen voor vloerbedekking en wandbekleding, legt zich sinds 2015 tevens toe op de productie van afwerkingen. Eén van deze afwerkingen die tijdens Design District op de nodige belangstelling kan rekenen is LiquidDesign. “Een innovatieve, veerkrachtige vloeivloer met een natuurlijke look & feel en esthetische uitstraling,” aldus Forbo Eurocol.
Opvallend was verder de breed tapijtcollectie van Donkersloot. “Met zes nieuwe series erbij nu nóg completer. We bieden een breed kleurenpalet: van pasteltinten en warme kleurnuances tot felle kleuren of stoere jeanslook. Met uitbundige patronen en mooie structuren.”

Veel-kleur-en-sfeer-opVeel kleur en sfeer op Design District.

Design District omvat twee vakdagen (woensdag en donderdag) en een publieksdag op vrijdag, met naast de diverse beurspresentaties een interessant nevenprogramma met lezingen en discussies. Ook biedt het evenement de ruimte aan jonge, talentvolle ontwerpers om zich te tonen. Wederom geven we ook in dit verslag ruiterlijk toe dat deze beurs niet de plek is waar men heen gaat om specifiek de laatste trends op vloerengebied te bekijken. Design District is en blijft wél een inspirator met een hoogwaardig interieuraanbod. Dat de beurs wat betreft vloeren hierbij kan rekenen op trouwe, terugkerende exposanten zegt iets over het belang dat zij aan dit evenement hechten.

(Vloerenplein, 06-06-2018)

 
Forinn en Dersimo gaan COREtec verdelen

Groothandel Forinn verdeelt per 1 juni jl. de COREtec-vloeren van USFloors in Nederland. Ook Dersimo gaat de producten aan de Nederlandse markt leveren. Forinn is samen met de huidige COREtec-dealer Bosgoed recentelijk in handen gekomen van Uzin Utz Nederland. De groothandel in Maasluis is sinds kort een dochterbedrijf van het Britse Headlam, net als de bestaande COREtec-verdeler Headlam bv in Zutphen.

Verkoopteams-van-Forinn-en-DersimoVerkoopteams van Forinn en Dersimo in vrolijke stemming op bezoek bij USFloors in Vlaanderen.

“De verkoop, marketing en inkoopmedewerkers zijn reeds op bezoek geweest bij USFloors in België,” aldus Harry Elshof van Forinn/Bosgoed. “Hier hebben zij een introductie, rondleiding door het kantoor en logistieke centrum gehad en een productpresentatie in de showroom. Tijdens de productpresentatie werden de vele mogelijkheden van de COREtec-producten toegelicht.”

Directeur Elshof spreekt van een welkome aanvulling op het assortiment van Forinn. “Met het merk COREtec breidt Forinn haar assortiment verder uit met een zeer innovatief merk. Door de brede toepasbaarheid van de producten biedt dit veel kansen in zowel residentieel als commercieel gebruik. De voordelen van 100% watervast, niet hoeven te acclimatiseren en de kurkonderlaag zorgt ervoor dat de producten overal toepasbaar zijn en het veel tijdwinst oplevert voor de installateur en de eindgebruiker.”

“Met zeven vertegenwoordigers en negen vestigingen verspreid door het land zal COREtec nog meer onder de aandacht worden gebracht in de Nederlandse markt,” zo voegt Elshof hier aan toe. “Wij verwachten daarom ook een zeer succesvolle samenwerking voor beide partijen wat zal zorgen voor een nog snellere groei en acceptatie van het merk COREtec in de Nederlandse markt.”

“Drie maanden na onze overname door Headlam UK zijn wij trots dat wij partner zijn geworden van COREtec. Een lang gekoesterde wens om dit innovatieve product te mogen gaan voeren is hiermee uitgekomen bij Dersimo,” zo vertelt Marc Dubbeldam. “Onlangs is ons team afgereisd naar COREtec in Waregem om alle ‘ins en outs’ over dit mooie product te leren en we zijn enthousiast van start gegaan in de Nederlandse markt en kunnen nu al zeggen dat dit product een groot succes gaat worden bij Dersimo!”

“COREtec The Original kent in Nederland een serieuze schaalvergroting in haar groothandelspartners,” aldus constateert Jan Dossche, President USFloors International. “Bosgoed smelt samen met Forinn en Dersimo wordt naast Headlam bv de tweede COREtec-partner onder Headlam UK-vlag in Nederland. De ideale gelegenheid om beide nieuwe verkoopsteams uit te nodigen voor een ‘crash’ cursus COREtec The Original! Het werd een heel gezellig, leerrijk, interessant én superleuk event.”

Jan Dossche sluit af met een compliment: “Dat COREtec een nooit gezien succes kent in de VS wisten we al, maar niemand kon voorspellen dat ook in Europa COREtec alle records voor een nieuw geïntroduceerd vloerproduct zou verpulveren. Dit is enkel te danken aan het vertrouwen en het aanstekelijk enthousiasme van de commerciële medewerkers van de groothandelspartners!”

(Vloerenplein, 06-06-2018)

 
PPC Amsterdam vernieuwd

filiaal-AmsterdamFiliaal Amsterdam van PPC.Afgelopen zaterdag is het vernieuwde pand van PPC Amsterdam geopend. De stijl van het filiaal is volledig aangepast aan het Wijkse hoofdkantoor, en wordt hier en daar al gekscherend ‘Klein Wijk’ genoemd… Niet alleen het uiterlijk is veranderd, er heeft ook een flinke verbouwing plaatsgevonden. Er is nu een laaddock om goederen snel in en uit te laden en er worden meer producten op voorraad gehouden. Handig is dat dankzij de overkapping de bus nu altijd droog geladen kan worden. En buiten aan de picknicktafel kan men een bakje koffie drinken. Doordeweeks is PPC Amsterdam open van half zeven tot half zes en op zaterdag van half acht tot vier.

(Vloerenplein, 06-06-2018)

 
Floorify brengt trendy terrazzoprints

VeronaVerona.Floorify lanceert deze maand XL-tegels in twee trendy terrazzoprints. Het ontwerpteam van de vloerenfabrikant zocht en vond voor de dessins inspiratie in Italiaanse marmergroeven en komt nu voor de dag met de meer uitgesproken variant Terrazzo en de wat subtielere Verona. De tegels meten zestig bij negentig centimeter en zijn voorzien van een kliksysteem. De legwijze laat volgens de leverancier bijna geen naden zien en geeft het effect van een gietvloer. Het Vlaamse bedrijf prijst zijn rigide vinylvloeren aan als water-, schok- en vlekbestendig. De Floorify ‘Rigid Core’ zorgt voor een stabiele kern. De vloeren worden aanbevolen voor onder meer ruimtes als badkamers en keukens. Plaatsing kan op nagenoeg elke ondergrond zonder voorbereidingen.

(Vloerenplein, 04-06-2018)

 
Barometer woonbranche hoger in mei

De ‘woonbranche economische barometer’ is na vier achtereenvolgende maanden van dalen eindelijk weer gestegen, en wel met twee volle punten. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand mei af op een stand van precies 10. De verbetering wordt met name veroorzaakt door positieve cijfers over het producentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van woonwinkels.

baro-1805‘Woonbranche economische barometer’ verbetert in mei mede dankzij gunstige omzetmutaties van woonwinkels. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten stijgt afgelopen maand met ruim drie punten, om uit te komen op 9,8. Bijna vier op de tien woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover nagenoeg drie op de tien een daling. Voor de komende maand verwacht 45 procent van hen een stijging van de winkelomzet, slechts een op de zes een daling.

Na twee dalingen op rij, is het producentenvertrouwen weer toegenomen, en wel van 8,2 in april naar 9,8 in mei. Dit is de op twee na hoogste waarde ooit, zo maakt het CBS bekend. Producenten zijn vooral positiever over de verwachte bedrijvigheid dan in april.

Het consumentenvertrouwen komt in mei op 23 uit, iets onder de 25 in april. De deelindicator van de koopbereidheid neemt slechts een fractie af en belandt op 10, tegen 11 in april.

In de verslagmaand april 2018 registreert het Kadaster 16.267 verkochte woningen, een daling van 2,6 procent ten opzichte van april 2017 en vergeleken met maart 2018 een afname van 18,6 procent. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden minder negatief zijn dan in de voorgaande maand, hebben de nieuwe cijfers een positief effect op de ontwikkeling van de barometer. De deelindicator van de woningmarkt stijgt van -7,7 naar -2,6. Het aantal woningtransacties is sinds begin dit jaar evenwel iedere maand enkele procenten lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Hiermee lijkt volgens de onderzoekers een einde te zijn gekomen aan een continu stijgende lijn die vanaf juli 2013 werd ingezet.

(Vloerenplein, 01-06-2018)

 
Nieuwe marktbenadering Vorwerk flooring

Exclusive-LineExclusive Line (foto uit de nieuwe consumentenbrochure).“Met een verrassend nieuw productassortiment zet Vorwerk flooring zich opnieuw op de kaart,” zo opent een persbericht van de Duitse tapijtmaker, die al een hele poos opvallend weinig van zich had laten horen. Dit lopende jaar worden niet minder dan 49 producten gelanceerd, met meer dan duizend kleurenposities, in banen, tegels en freeform-tegels. De producten zijn overzichtelijk gerangschikt in drie productlijnen en drie stijlwerelden.

De productlijnen dragen de namen Esssential Line, Superior Line en Exclusive Line. Deze verschillen in productieprocessen, materiaalkwaliteit, belastbaarheid en keuze in ontwerp en kleuren, aangeduid als Good, Better en Best. De drie stijlwerelden heten Nature Design, Classic Design en Art Design, die elk staan voor een combinatie van specifieke patronen en oppervlaktekenmerken. Zodoende worden ‘miljoenen’ combinatiemogelijkheden aangeboden voor individuele vormgeving.

Het assortiment mag dan opnieuw gestructureerd zijn, wat gehandhaafd blijft in de profilering van Vorwerk flooring is de nadruk op ‘bewezen kernwaarden’ als kwaliteit, design en innovatie. Mommersteeg in Huizen is de vertegenwoordiger van de Duitse producent in Nederland.

(Vloerenplein, 01-06-2018)

 
Ups & downs en prognoses in de retail

ing-logoDe woninginrichting wint er dit jaar 5 procent omzet bij, zo voorspelt het ING Economisch Bureau in zijn vandaag gepubliceerde nieuwe outlook voor de retail. Brancheorganisatie INretail bericht, ook vandaag, echter over een ‘stevige min’ waarmee bijna alle segmenten in de woonbranche zojuist het tweede kwartaal hebben afgetrapt, en vraagt zich af waar de stagnatie vandaan komt.

De detailhandel in ons land profiteert van economische groei en toenemende consumentenbestedingen, zo schrijft het ING Economisch Bureau in zijn prognoses. In 2018 groeit de omzet naar verwachting met 3,5 procent en in 2019 met 4 procent. In de winkelstraat zijn de resultaten echter wisselend, zo weet de bank. Speelgoed, schoenen en consumentenelektronica krimpen. Woninginrichting, doe-het-zelf en persoonlijke verzorging groeien.

De groei van de pure webshops (retailer met als hoofdactiviteit webshop) zal op 16,5 procent uitkomen in 2018, gevolgd door nog eens een plus van 15 procent in 2019. Op basis van cijfers van het CBS verwacht ING dat de omzet van pure webshops in 2018 (10 miljard euro) zal verdubbelen ten opzichte van 2013 (5 miljard). Exclusief webshops zou de omzetgroei in de detailhandel uitkomen op 2,5 procent in 2018 en 3 procent in 2019.

De economen van de bank stellen vast dat de sterke groei online uiteraard een weerslag heeft op de winkels in non-food. Pure webshops trekken omzet van non-food naar zich toe. Om tegenwicht te bieden zetten ook non-food retailers nu sterk in op online groei. Daarin lijkt een deel succesvol, zo ziet de ING. De online omzet van ‘multichannel’-winkels groeit inmiddels harder dan van de pure players.

De fysieke (winkel)activiteiten staan echter onder druk. Met name voor winkels in schoenen en speelgoed is de gang van offline naar online merkbaar. Lichtpunten binnen de non-food betreft volgens de bank zowel woninginrichting als doe-het-zelf. Deze winkels profiteren nog steeds van de sterke huizenmarkt. Ook winkels in persoonlijke verzorging (drogisterijen en parfumerieën) presteren goed.

Al met al zal de detailhandel non-food in 2018 voor het vijfde jaar op rij groeien. De verwachte toename van de omzet komt met 2 procent echter wel lager uit dan in 2017, aldus de bank in zijn outlook. Ook voor 2019 wordt 2 procent omzetgroei voor de detailhandel non-food verwacht.

De ING voorziet dat de omzetgroei van specifiek de woninginrichting zal afvlakken van 8 procent in 2017 naar 5 procent in 2018 en nog 3 procent in 2019. De omzetgroei van de woninginrichting is in het voorbije eerste kwartaal uitgekomen op 5,6 procent volgens door de bank gehanteerde cijfers van het CBS. (Gecorrigeerd voor de koopdagen bedroeg de groei 4,6 procent volgens het CBS, zoals twee weken terug gerapporteerd).

inretail-logoDe ‘stevige min’ (van circa zes procent) in de INretail Woonwinkelmonitor voor de maand april volgt op ruim veertig maanden op rij met uitsluitend plussen. “Het is lastig te duiden wat precies de oorzaken zijn van deze omzetdaling. Het gaat immers, volgens alle berichten, zo goed met onze economie…” zo reageert Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen op de site van de brancheorganisatie.

Een mogelijke oorzaak is volgens hem de haperende huizenverkoop (zeker in het westen) en de stijgende huizenprijzen, die ten koste kunnen gaan van de uitgaven aan de inrichting van het huis. Volgens de branchespecialist is het te vroeg om nu al te spreken van een trendbreuk, maar hij waarschuwt retailers er wel voor dit signaal niet te negeren. Goed nieuws volgens Van der Stelt is dan weer de onlangs in het leven geroepen Nationale woonagenda, die behelst dat er tot 2025 per jaar 75.000 woningen moeten bijkomen om te voldoen aan de behoefte.

De INretail Woonwinkelmonitor rapporteerde recentelijk een gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent voor de woonbranche in het eerste kwartaal. De prognose van INretail voor geheel 2018 is vooralsnog gehandhaafd op 4 procent omzetgroei.

(Vloerenplein, 30-05-2018)

 
Dersimo distributiepartner F. Ball

Jonathan-Goold-en-Marc-DubbeldamJonathan Goold (links) schudt de hand van Marc Dubbeldam.F. Ball breidt zijn activiteiten in ons land uit in de vorm van een samenwerking met Dersimo. De verkoop- en marketingteams van de distributeur in Maassluis zijn inmiddels op bezoek geweest bij de fabrikant in het Engelse Staffordshire. Op het programma stonden onder meer een introductie, rondleiding en intensieve producttraining. In het trainingscentrum konden de gasten een groot aantal van de vloervoorbereidingsproducten en vloerlijmen zelf uitproberen.

De samenwerking markeert volgens het Britse bedrijf een nieuwe ontwikkeling in zijn plannen om te groeien in Nederland. “Het ontwikkelen van onze relatie met Dersimo is een prominente stap in het bereiken van onze doelstellingen,” zo stelt Jonathan Goold, belast met exportzaken bij F. Ball. De verkoop- en marketingteams van Dersimo zullen uiteraard worden ondersteund door de technische adviseurs van de Britse fabrikant.

Dersimo is de tweede distributeur van F. Ball in ons land, naast de Zutphense interieurgroothandel Headlam en zijn service centers. Het bedrijf in Maassluis is sinds maart van dit jaar een zelfstandige dochteronderneming van de Headlam Group uit Engeland en staat onder leiding van Marc Dubbeldam.

(Vloerenplein, 28-05-2018)

 
Schildersziekte verdwijnt uit beeld

attentiesymboolHet aantal patiënten met de 'schildersziekte' (OPS) is flink gedaald, zo blijkt uit onderzoek van neuropsycholoog Evelien van Valen, die vorige week promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek toont met name aan dat mensen die hersenschade hebben door het werken met oplosmiddelen, daar jarenlang gezondheidsklachten aan over houden. Daar staat tegenover dat klachten niet erger worden. Het Algemeen Dagblad besteedde er woensdag uitgebreid aandacht aan.

De klachten, waarvoor geen behandeling of medicatie is, worden veroorzaakt door langdurige blootstelling aan organische oplosmiddelen. Schilders, stoffeerders en vloerenleggers behoren, zoals bekend, tot de risicogroep. Sinds 1997 zijn ruim 3000 mensen met gezondheidsklachten doorverwezen naar twee speciale 'Solvent-teams' in Amsterdam en Enschede. Circa 600 patiënten kregen de diagnose. Ze zijn vergeetachtig, hebben concentratieproblemen en zijn sneller moe of geïrriteerd.

Voor haar onderzoek volgde Van Valen, voormalig hoofd van het Solvent-team in het AMC in Amsterdam, 137 patiënten. “Er waren zorgen dat de klachten zouden verergeren. Het goede nieuws is dat de klachten stabiliseren of iets afnemen. Bij mensen die na twee jaar terugkomen, functioneert het geheugen iets beter. Het slechte nieuws is dat de klachten niet verdwijnen. Ze hebben er blijvend last van,’’ zo zegt ze tegen het AD.

Het aantal nieuwe OPS-patiënten daalt gelukkig jaarlijks. In 1999 waren het er 104, in 2016 nog slechts negen. Aangescherpte wet- en regelgeving voor het werken met organische oplosmiddelen en meer bekendheid met de ziekte hebben daaraan bijgedragen. De schildersziekte is volgens Van Valen dan ook zeldzaam aan het worden in ons land, al heeft ze nog haar bedenkingen bij de veiligheid in sommige kleinere bedrijven en bij zelfstandigen.

Elders is de ziekte bepaald niet op zijn retour. “Met name in Azië is nog veel industrie met ongezonde werkomstandigheden. Veel productieprocessen zijn naar landen daar verhuisd. We hebben het probleem geëxporteerd,’’ zo besluit de onderzoekster in het AD.

(Vloerenplein, 28-05-2018)

 
Belangrijke primeur voor Unifloor

NSG-keurmerkgeluid-3Unifloor Underlay Systems deelt mee, als eerste ondervloerproducent, een NSG-certificering te hebben ontvangen voor houten draagvloerconstructies. De producten die het label mogen hanteren zijn Renoboard en EcoPearls in combinatie met Jumpax Strong, Jumpax Nature en Redupax. Het bedrijf in Deventer laat weten “ontzettend trots” te zijn op dit resultaat. “Dit onderstreept het vooruitstrevende karakter van Unifloor om ondervloeroplossingen te bieden die aan de behoeften van de markt voldoen.”

De ondervloerproducent licht toe dagelijks vragen te krijgen, net als de NSG, over 10 dB-oplossingen voor houten draagvloerconstructies. “Tot voor kort was hier nog geen gecertificeerde oplossing voor. Dit was voor Unifloor de belangrijkste drijfveer om haar producten door te ontwikkelen.” Met als gevolg nu dat het bedrijf de eerste producent is met NSG-gecertificeerde ondervloeren voor houten draagvloerconstructies.

De NSG (voluit de Nederlandse Stichting Geluidshinder) is de grondlegger van de contactgeluidreductie-eis van 10 dB in Nederland. De stichting geeft 10 dB-labels en -certificaten uit aan ondervloeren die voldoen aan de strenge Europese eisen. Meer informatie over de NSG, haar labels en certificaten, zijn terug te vinden op www.unifloor.nl en op www.nsg.nl.

(Vloerenplein, 25-05-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo