forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
EPLF bepaalt nieuwe onderzoeksprojecten

Twintig-EPLF-specialistenTwintig EPLF-specialisten uit zes landen bespreken nieuwe onderzoeksthema’s voor nieuwe generatie laminaatvloeren (foto: EPLF).De technische commissie van de EPLF, de Europese vereniging van laminaatvloerenmakers, is recentelijk bijeengekomen om de koers uit te zetten voor nieuwe onderzoeksprojecten. Onder voorzitterschap van Eberhard Herrmann (Classen) en met onderwerpen die vakinhoudelijk werden aangestuurd door Jasper de Jaeger (Unilin) en Rico Emmler (Institut für Holztechnologie, Dresden), ontmoette een groep van twintig EPLF-specialisten uit zes landen elkaar vorige week woensdag voor discussies op het DIN-instituut in Berlijn. Het resultaat is een uitgebreid onderzoeksprogramma voor de komende maanden.

Vastgesteld werd dat de toenemende populariteit van vochtbestendige laminaatvloeren voor in keukens, badkamers en wasruimtes, het noodzakelijk heeft gemaakt om een classificatiesysteem voor vochtbestendigheid op te richten. De ruime keuze aan glansniveaus in het aanbod van deze onderhoudsvriendelijke laminaatvloeren, vraagt volgens de EPLF om meer technisch inzicht in hoe micro-krassen ontstaan op glanzende of hoogglanzende oppervlakken of hoe het polijsteffect optreedt op matte oppervlakken. De leden van de technische commissie zijn het eens geworden over het uitvoeren van afzonderlijke proeven, waarvan de uitkomsten in de komende maanden beschikbaar komen.

(Vloerenplein, 31-08-2018)

 
Rijksschoonmaakorganisatie kiest Duofort

Rijksoverheid-DuofortDuofort heeft onlangs van de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) vernomen dat het bedrijf als eerste is geëindigd in het aanbestedingsproject ‘Specialistisch Vloeronderhoud RSO’. Dit betekent dat de projectmatige onderhoudsspecialist uit Ede vanaf morgen verantwoordelijkheid draagt voor het specialistische vloeronderhoud in alle overheidsgebouwen in Middenoost- en Noordwest-Nederland. Hieronder vallen gebouwen van onder andere Belastingdienst, Dienst Justitiële Inrichtingen, Ministeries van Economische Zaken en Defensie, Raad voor Kinderbescherming, etc. “Een prachtige opsteker,” zo laat Duofort met trots weten. “En een project waar we graag met al onze mogelijkheden onze schouders onder zullen gaan zetten.”

(Vloerenplein, 31-08-2018)

 
F. Ball opnieuw present op InCoDa

F-Ball-verzorgt-demonstratiesF. Ball verzorgt demonstraties op eerdere editie van de beurs.F. Ball staat ook dit jaar op de Interieur Collectie Dagen, zijn negende deelname reeds aan de beurs in Gorinchem. Ook nu met ‘live’ demonstraties, innovaties, weetjes, tips en meer op het gebied van egalines, primers, vloerlijmen en andere vloerinstallatieproducten.

“Voor bezoekers ligt een heel programma in het verschiet,” verklaart Esther Swinnock-Groenendijk, belast met exportzaken bij het Britse bedrijf. “Tijdens de demonstraties komen innovatieve producten aan bod voor professionele vloerenstoffeerders. Bovendien laten onze technische adviseurs Marc en Bob supersnelle LVT vloersystemen zien. Supersnel, waarbij niet aan kwaliteit wordt ingeleverd en met de zekerheid van een gegarandeerd systeem. Sneldrogende producten die vloervakmensen veel tijd besparen.”

De ploeg van F. Ball staat straks paraat op stand 505 in de Evenementenhal. Leden van zijn Loyalty Club kunnen overigens een bepaald extraatje en een beursactie tegemoet zien.

(Vloerenplein, 31-08-2018)

 
Tarkett neemt tapijtmaker Lexmark over

Markant Lexmark tarkettMarkant hospitality-tapijt van Lexmark (foto: Lexmark).Tarkett heeft overeenstemming bereikt over de volledige overname van Lexmark Carpet Mills. Lexmark produceert tapijt van hoge kwaliteit, voornamelijk voor het hospitality-segment in Noord-Amerika, waarin het bedrijf een goede naam heeft opgebouwd. In de afgelopen jaren heeft Lexmark zijn assortiment voorts naar de residentiële markt uitgebreid. De in ‘tapijtstad’ Dalton in Georgia gevestigde fabrikant was vorig jaar goed voor een omzet van 120 miljoen dollar, en is sinds drie jaar eigenaar van Northwest Carpets.

“De overname van Lexmark zal Tarkett positioneren als een van de leiders in het hospitality-segment voor tapijten in Noord-Amerika,” stelt Glen Morrison, CEO van Tarkett. De Amerikanen krijgen bovendien toegang tot het bredere productportfolio van de overnemende partij. “Wij zullen tevens de globale aanwezigheid van Tarkett benutten om de positionering van Lexmark bij belangrijke klanten wereldwijd te verbeteren,” zo belooft Morrison tot besluit. De transactie zal worden gefinancierd uit een bestaande kredietfaciliteit. Tarkett voorziet een en ander voor het eind van het jaar rond te hebben.

(Vloerenplein, 29-08-2018)

 
Balta op zoek naar nieuwe CEO

Tom DebusschereTom Debusschere is per direct weg als CEO van Balta.Tom Debusschere neemt, “in onderlinge overeenstemming”, en “met onmiddellijke ingang”, ontslag neemt als CEO, zo meldt de Raad van Bestuur van Balta vandaag. Tot een opvolger is gevonden, zal Cyrille Ragoucy, voorzitter van de Raad van Bestuur, interim-CEO zijn. Debusschere kwam in maart 2016 aan boord bij Balta, dat sinds vorig jaar beursgenoteerd is.

“De marktomstandigheden zijn moeilijk geweest en zijn dit nog steeds,” zo klinkt het in een begeleidend persbericht bij het ontslag van de topman. “Niettemin is er voortgang geboekt in de zes prioriteitsdomeinen die eerder dit jaar zijn geïdentificeerd. De Raad van Bestuur steunt de onverminderde focus van Balta op de implementatie van deze zes prioriteitsdomeinen en is ervan overtuigd dat een nieuwe CEO het mogelijk zal maken voor de onderneming om over te gaan naar de volgende fase in haar ontwikkeling.” Deze ‘prioriteitsdomeinen’ hebben betrekking op het realiseren van rendabele omzetgroei en anderzijds het besparen van meer kosten.

Balta, zo blijkt uit eveneens vandaag gepubliceerde cijfers, heeft in het voorbije eerste halfjaar een omzet geboekt van 321,9 miljoen euro, een afname van 3,6 procent vergeleken met vorig jaar. Op organische basis is sprake van een omzetverlies van 8,8 procent, met uitgesplitst dalingen voor de divisies ‘Rugs’ (-16,2 procent) en ‘Residential’ (-12,8 procent), maar sterke groei voor de divisie ‘Commercial’ (+8,6 procent) in zowel de VS als Europa.

De aangepaste Ebitda daalde met ruim een kwart van 46,5 naar 34,2 miljoen euro. Behalve lagere volumes, spelen nadelige wisselkoersen en hogere grondstofprijzen een rol bij deze gang van zaken.

“Op groepsniveau liggen onze resultaten voor de eerste jaarhelft globaal genomen in lijn met onze verwachtingen, met beter dan verwachte resultaten voor Commercial enerzijds en een moeilijkere economische omgeving voor Rugs in Europa en Residential in het Verenigd Koninkrijk anderzijds,” aldus de Raad van Bestuur.

De tapijtmaker stelt vast dat de marktomstandigheden in het lopende derde kwartaal aanhoudend moeilijk blijken te zijn, voornamelijk voor Residential in het Verenigd Koninkrijk (nog versterkt door de trammelant bij Carpetright, red.) en voor Rugs in Europa. En waarschuwt dat de Ebitda voor geheel 2018 onder de eerdere verwachting zal liggen, al zal de Ebitda in de tweede jaarhelft wel hoger uitpakken dan die van vorig jaar in dezelfde periode.

In de Verenigde Staten steeg de omzet, in onderliggende valuta, van de Bentley-activiteit met 13,8 procent. Door het uitbouwen van de relatie met een LVT-leverancier, ontwikkelt Bentley zich volgens Balta tot een one-stop-shop voor projectklanten. “We hebben onze verkoop van luxury vinyl tegels (LVT) meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, zij het van een vooralsnog kleine basis.”

(Vloerenplein, 27-08-2018)

 
mFLOR op Architect@Work en InCoDa

mFLOR-Authentic-Lake-GrafhammFLOR Authentic Lake ‘Grafham’.mFLOR toont zich binnenkort aan zowel een vakpubliek van (interieur)architecten en andere creatievelingen op Architect @ Work te Rotterdam (12 en 13 september) als aan project- en woninginrichters op de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem (16, 17 en 18 september). Inspirerende nieuwe ontwikkelingen laten zien staat telkens voorop bij de exposant.

Op Architect @ Work in de Ahoy brengen mFLOR en T&M op stand 153 de dit jaar geïntroduceerde Authentic Lake-collectie voor het voetlicht. Architect-WorkDoor de speciale productietechniek zijn de goed ontvangen Authentic-collecties van mFLOR voorzien van een bijzondere ‘in register embossed’ toplaag. Met deze ‘Natural Touch’-aanpak volgt de structuur in de toplaag nauwgezet het design, zodat de vloeren zich onderscheiden met de ‘look and feel' van echt hout. De nieuwe Authentic Lake-collectie combineert deze techniek met een bepaald niet geringe lengte van anderhalve meter.

mFLOR constateert dat grotere afmetingen op de vloer aan populariteit winnen, op zowel de consumenten- als projectenmarkt. “De Authentic Lake-collectie combineert de vraag naar een grotere afmeting, een zeer gevarieerde, natuurlijke uitstraling en de unieke 'Natural Touch’-structuur in één aantrekkelijke collectie,” zo vat de leverancier uit Twello de sterke punten samen. Verder laat mFLOR in Rotterdam velerlei mogelijkheden zien om creatief aan de gang te gaan met het mixen en matchen van verschillende kleuren op de vloer, voor een originele inrichting.

InCoDaOp de Interieur Collectie Dagen in de Evenementenhal Gorinchem, enkele dagen later, bemant mFLOR stand 101. Behalve de Authentic Lake-collectie, zullen ook de onlangs geïntroduceerde nieuwe kleuren uit de populaire collecties Parva Plus en Broad Leaf te bewonderen zijn. Daarnaast krijgt het vakpubliek ter inspiratie opties voorgeschoteld zoals het leggen van een vloer met of zonder border, het gebruik van een voegstrip of installatie van meerdere kleuren door elkaar. Voor meer informatie: www.mflor.com.

(Vloerenplein, 27-08-2018)

 
Dynamic Woodstone en Luxury-SDN

Dessins-Dynamic-WoodstoneDessins Dynamic Woodstone.Interfloor lanceert de PVC-designvloer Dynamic Woodstone, ook deze voorzien van de exclusieve Black Tex Back. De nieuwe collectie telt een drietal smaakvolle designs. De ‘200’-kleurserie bestaat uit een bijzondere zeskantige tegel van ongeveer 20 centimeter en een patroon/rapport van 200 bij 150 centimeter. “Met deze klassieke geometrische hexagoonvorm – in zowel een hout- als een steenmotief – wordt een prachtig natuurlijk honingraatpatroon gecreëerd,” aldus de leverancier uit Zwartsluis. Bij de ‘600’-kleurserie is een houtmotief in de lengte op eigenzinnige wijze gecombineerd met een diagonaal motief. Een afwisseling op de kenmerkende Hongaarse Punt. Deze vloer sluit aan bij de trend om vormen te combineren tot inspirerende patronen en voorwerpen in het interieur. “Speels maar stijlvol en toepasbaar in zowel een meer klassiek als hedendaags interieur,” zo weet Interfloor. De ‘800’-kleurserie kent verschillende plankbreedtes en -lengten die zorgen voor een onderscheidend karakter en laat zich volgens de aanbieder bovendien niet van echt hout onderscheiden. De planklengte varieert van 60 tot 150 centimeter en de plankbreedte van 9 tot 12 centimeter. De drie dessins zijn verkrijgbaar in twee bijeenpassende tinten, een koele greige en warmere beige.

Toepassing-Luxury-SDNToepassing Luxury-SDN.Een tweede introductie van Interfloor dezer dagen betreft de tapijtcollectie Luxury-SDN. “Deze prachtig zachte gesneden pool is met meer dan anderhalve kilo poolgewicht per vierkante meter uitermate comfortabel,” zo klinkt de aanprijzing. “Een weelderig tapijt met een onmiskenbare pracht en fluwelen uiterlijk.” De vloerbedekking dankt zijn kwaliteit mede aan het gebruik van honderd procent Imprel Solution Dyed Nylon-garens. Luxury-SDN is geschikt voor intensief woongebruik en licht tot normaal projectgebruik. De vloer is honderd procent UV-bestendig, onderhoudsvriendelijk, vlekbestendig vuilafstotend en bleekmiddelbestendig. Een ander voordeel van de gebruikte SDN-garens is dat er minder snijverlies is bij het leggen doordat banen naast elkaar gelegd kunnen zonder dat rekening gehouden hoeft te worden met snijverlies van aflopende (zij)kanten. Luxury-SDN is beschikbaar in een twaalftal hedendaagse unikleuren en leent zich bovendien goed voor een vloerkleed op maat. Interfloor hanteert een tijdelijke introductieprijs voor deze nieuwe kwaliteit. Op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem bemant het bedrijf de stand met het nummer 305.

(Vloerenplein, 24-08-2018)

 
Fun, Food en Future Living = LOL

LOL-LogoNederland is binnenkort een interieurfestival rijker. Love of Living, toepasselijk afgekort tot LOL, vindt plaats op 4 en 5 november a.s. in de voormalige productiehal van B&C, een van de initatiefnemers. De andere partijen zijn AkzoNobel, Arte, Eijffinger, Moduleo, Somfy, Tarkett/Desso en Vadain. Het branchefeestje zal worden opgebouwd uit de elementen Fun, Food en Future Living.

Het stylen van interieurs, van vloeren, raamdecoratie, behang en wandbekleding tot verf, speelt in op een meetellende trend. Bevlogen sprekers doen de bezoekers via workshops en presentaties ideeën aan de hand die zich laten toepassen in de winkel of bij een eerstvolgende opdracht. De eerste festivaldag wordt afgesloten met een feest in de avonduren, de tweede met een middagborrel. Genodigden (woninginrichters en verf- en behangspeciaalzaken) hebben inmiddels een ‘save the date’-bericht ontvangen van de initiatiefnemers van LOL. Meer informatie volgt op www.lol-festival.nl.

(Vloerenplein, 24-08-2018)

 
Afwerkingsbedrijven bouw boeren goed

cbs-logo-18De omzet van de bouw is in het tweede kwartaal van 2018 met 12 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder, zo meldt het CBS. Het omzetniveau van de sector ligt nu nagenoeg 6 procent boven dat van het topjaar 2008. Bij kleine bouwbedrijven tot 10 werkzame personen ligt het omzetniveau overigens al weer ruim drie jaar boven dat van 2008. Verder blijkt dat het aantal vacatures in de bouw verder is opgelopen, net als het aantal ondernemers dat volgens het CBS aangeeft last te hebben van personeelstekort.

Bij gespecialiseerde bouwbedrijven bedraagt de omzetstijging in het tweede kwartaal 10,5 procent. De afwerkingsbedrijven binnen dit segment scoren een vergelijkbare plus van 10,4 procent. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen. In het eerste kwartaal boekten de afwerkingsbedrijven 10,1 procent meer omzet. Het gehele jaar 2017 hadden ze afgesloten met een plus van 7,3 procent, dus lijkt er wat dat betreft weinig reden tot klagen in het lopende jaar.

De totale bouwkosten van afgegeven vergunningen voor de bouw en verbouw van woningen en bedrijfsgebouwen komen in het tweede kwartaal uit op bij elkaar geteld bijna 4,4 miljard euro, ruim 10 procent meer dan een jaar eerder. De vergunde bouwkosten voor de bouw en verbouw van bedrijfsgebouwen stijgen verhoudingsgewijs sterk. Deze komen uit op bijna 1,8 miljard euro en liggen daarmee ruim 29 procent hoger dan een jaar eerder.

Voor de bouw en verbouw van woningen is voor 2,6 miljard euro aan bouwkosten vergunning afgegeven, ongeveer evenveel als in het tweede kwartaal van 2017. Voor de nieuwbouw van woningen is voor 14 801 woningen een vergunning afgegeven, dat is bijna 8 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2017. Gemengd nieuws voor afwerkingsbedrijven derhalve.

(Vloerenplein, 24-08-2018)

 
Moduleo brengt LayRed op InCoDa

Campagnebeeld-LayRedCampagnebeeld met de nieuwe LayRed, die te zien is op de beurs in Gorinchem.Moduleo toont op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem de noviteit LayRed, aangeduid als een rigide en renovatievriendelijke PVC-vloer. Het bedrijf uit Avelgem presenteert zijn innovatie als een product dat zijn mannetje staat in zelfs extreme omstandigheden en niettemin het nodige comfort biedt dankzij zijn geluiddempende eigenschappen. Zijn naam (een woordgrapje eigenlijk) dankt de gepatenteerde meerlagige designvloer aan een opvallend rood accent aan de onderzijde.

Het nieuwe rigide product van de Vlaamse fabrikant wordt met name geacht de uitdagingen te tackelen die gepaard gaan met het bouwen en renoveren van een huis. Zoals oneffen ondervloeren. “LayRed is sterk genoeg om de verschillen in de ondervloer te overbruggen en elastisch genoeg om eventuele oneffenheden op te vangen zodat het vloeroppervlak mooi vlak blijft,” zo stelt de leverancier. De klikvloer vervormt ook niet onder invloed van schommelingen in temperatuur en voelt zich volgens Moduleo dus thuis in zonneportalen en ruimtes met grote ramen. De planken en tegels zijn bovendien volledig waterdicht en zo mede geschikt voor keukens en badkamers.

Moduleo zet LayRed daarnaast neer als de stilste vloer in het rigide vloerensegment. De akoestische laag reduceert het loopgeluid tot het minimum en zorgt er voor dat de vloer comfortabel zacht en warm aanvoelt. Het oppervlak is slijtvast en bestand tegen hakken en meubelpoten. “De enige indruk die achterblijft is het design,” zo durft Moduleo dan ook met een knipoog te stellen. De LayRed-collectie bestaat uit zeven realistische hout- en steendesigns met zesentwintig natuurlijke kleuren.

(Vloerenplein, 24-08-2018)

 
Showdagen Headlam op komst

headlam-showdagen-beeldHeadlam organiseert komende maand op een aantal showdagen in het land de jongste producten in zijn assortiment. Zo wordt ‘Designs to Decorate’ van Mart Visser gelanceerd. Deze speciaal voor de groothandel samengestelde collectie overgordijnen en transparanten sluit aan bij de eerder gepresenteerde collectie karpetten van de modeontwerper. Voorts wordt de uitbreiding ‘Rigid Balance’ in de Livyn PVC-collectie van Quick Step aan de relaties voorgesteld. Van COREtec worden de nieuwste series Mega Stone en The Naturals voor het voetlicht gebracht en is er ook nieuws over de Pro Plus. M4Four, de fabrikant van gepersonaliseerde vinylvloeren met een (vaak verrassende) afbeelding naar wens, is eveneens van de partij op de showdagen. Verder demonstreert F. Ball de Stopgap P141, zijn primer voor gesloten ondergronden. Tot besluit krijgen de houten vloeren die Headlam onder zijn eigen label lifestyle-interior brengt, de nodige aandacht.

De data van de huisshows zijn maandag 10 september (hoofdkantoor Zutphen en servicecenter Rotterdam) en maandag 24 september (servicecenter Houten), telkens tussen tien uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds. Op dinsdag 25 september is er in het servicecenter Eindhoven een avondshow van half zeven tot negen uur. Headlam vraagt belangstellenden zich vooraf aan te melden.

(Vloerenplein, 24-08-2018)

 
Update laminaatcollectie Saffier

Laminaatcollectie-SaffierLaminaatcollectie Saffier is vernieuwd.De laminaatcollectie van Saffier, een private label van Forinn, heeft een update gekregen, met een nieuwe vormgeving en een aanpassing aan de jongste trends en ontwikkelingen. De collectie bestaat nu uit het drietal series Grande Avenida, Estrada en Sonate, met keuze uit bij elkaar 24 decors.

De Estrada-serie, wat Forinn betreft de meest succesvolle, is gehandhaafd in de nieuwe collectie. Deze onderscheidt zich met zijn uitstraling van een klassieke planken houten vloer. De brede panelen van 24,4 centimeter zijn voorzien van een houtstructuur, een tweezijdige v-groef en hebben een dikte van acht millimeter. De Estrada is uitgebreid met acht nieuwe kleuren en dessins.

De Sonate, de digitale laminaatcollectie van Saffier, en de Grande Avenida zijn beide nieuwe series. De Sonate behoort tot een nieuwe generatie laminaatvloeren die wordt vervaardigd met een ‘high definition’ digitale printtechniek. Dit geeft volgens de groothandel een authentieke, realistische houttekening die niet van een echt houten vloer is te onderscheiden. De Sonate heeft panelen met een vierzijdige gelakte v-groef, is 19 centimeter breed en heeft een dikte van acht millimeter.

De Grande Avenida heeft net als de Estrada brede panelen van 24,4 centimeter, maar dan met een vierzijdige v-groef en een dikte van zeven millimeter. Het private label Saffier kent overigens ook een PVC-collectie.

(Vloerenplein, 22-08-2018)

 
Moduleo en IVC op Architect@Work

Lichen-orange-seaLichen ‘Orange Sea’.De IVC Group uit het Vlaamse Avelgem is ook dit jaar goed vertegenwoordigd op de komende Architect @ Work in de Rotterdamse Ahoy. Op stand 19 presenteert de groep ‘Express with Impress’, de bijzondere pvc-designvloerencollectie van Moduleo die op deze website al eerder is opgemerkt. Kenmerkend is de toepassing van een innovatieve technologie die voor een natuurgetrouw reliëf zorgt, waarbij de structuur naadloos de print op plank of tegel volgt en bovendien nog een dimensie toevoegt, aangezien de diepte van de groeven, lijnen en knoesten waarlijk zijn te voelen. De collectie is ingedeeld in de categorieën ‘Naturally Impressive Floors’ en ‘Expressive Floors’.

Op stand 20 presenteert de IVC Group nieuwe productcategorieën en materiaalinnovaties. Zoals van IVC de tapijttegels Lichen, waarvoor inspiratie is opgedaan bij korstmossen, micro-ecosystemen van algen en schimmels die voorkomen op stenen en bomen. Lichen wordt voorgesteld als een zeer flexibel modulair plankentapijtsysteem, verkrijgbaar in een drietal (combineerbare) patroontypes. Toepassing van een innovatieve tufttechnologie resulteert in bijzonder uitgesproken kleuren en texturen. Bovendien is de collectie gemaakt van kleurvast en vlekbestendig Duracolor, een geverfd premium nylongaren van moederbedrijf Mohawk.

(Vloerenplein, 22-08-2018)

 
Architect@Work op komst in de Ahoy

arch-work-bovenafArchitect@Work van bovenaf gezien.De Ahoy in Rotterdam biedt op 12 en 13 september a.s. onderdak aan de zevende editie in Nederland van het succesvolle beursconcept Architect @ Work. Komende uitgave staat in het teken van ‘Architectuur en Licht’, daarmee inspelend op een voor de doelgroep van (interieur)architecten en ontwerpers actueel onderwerp, zowel op het vlak van de binnen- als de buitenruimte. Een en ander wordt aangevuld met diverse randmanifestaties, waaronder het seminar ‘Landscape of the Future’ door Daan Roosegaarde en de materialententoonstelling ‘Lovely Light’ van MaterialDistrict.

De lijst van exposanten telt ruim 270 namen. Een greep uit de vloergerelateerde deelnemers aan de editie 2018: Arbony, Arturo Unique Flooring, Aspecta, Bruynzeel Home Products, Decospan, Di Legno, Ege Carpets, Emco, Fletco Carpets, Forbo Eurocol, Gerflor, IVC Group (incl. Moduleo), Leoxx (met Anker), M4Four, mFLOR, Milliken, Modulyss, Moso International, Nora, Ntgrate, Object Carpet, Objectflor, Pergo, Plexwood, Plinten & Profielen Centrale (met Bauwerk), Rigo Verffabriek, Silvafloors, Storax, Tarkett (incl. Desso), TFD Floor Tile en Unifloor Underlay Systems.

Architect @ Work in Rotterdam wordt om de twee jaar gehouden. Op de editie van september 2016 (zie ons beursverslag ‘Speeddaten bij 33 graden Celsius’ van 16-09-2016) presenteerden ruim 280 exposanten uit de bouw hun nieuwigheden aan 4256 vakbezoekers, in de welbekende sfeervolle setting. Meer informatie: www.architectatwork.nl.

(Vloerenplein, 20-08-2018)

 
Centraal Planbureau: ‘Economie bloeit’

Laura-van-GeestLaura van Geest: ‘Niet alleen maar zonneschijn. Onzekerheden kunnen beeld doen kantelen.’ (foto: CPB)De Nederlandse economie ontwikkelt zich gunstig. Hij groeit in 2019 door in een bovengemiddeld tempo, net als dit jaar en afgelopen jaar het geval was, zo blijkt uit de nieuwste raming van het Centraal Planbureau (CPB). Dit jaar groeit de economie met 2,8 procent en volgend jaar met 2,5 procent. De consumptie van huishoudens (+2,3 procent), de overheidsbestedingen (+2,7 procent), uitvoer en bedrijfs- en woninginvesteringen dragen hieraan bij.

Bovendien daalt de werkloosheid komend jaar naar een historisch laag niveau van 3,5 procent. Goed voor de bestedingen is stellig dat de koopkracht flink in de lift zit vanwege met name een lagere inkomstenbelasting. De doorsnee koopkracht stijgt volgend jaar met 1,3 procent (na een groei van 0,3 procent in 2017 en van 0,4 procent in 2018). Een minpuntje (voor onder meer vloerenverkopers) is wel dat de investeringen van bedrijven in woningen flink afvlakken.

“Ook in economisch opzicht is het een mooie zomer, met aanhoudende groei en verder dalende werkloosheid. Maar het is niet alleen maar zonneschijn. Onzekerheden rond Brexit, het handelsbeleid van de VS en het economisch beleid in Italië kunnen het beeld doen kantelen,” aldus nog een waarschuwing in het commentaar van CPB-directeur Laura van Geest.

(Vloerenplein, 17-08-2018)

 
Geslaagde VIP-wielertour James
Directeur-Martijn-Peters-JamesDirecteur Martijn Peters (rechts) illustreert dat James meer is dan alleen een leverancier van reinigingsproducten.
Gerenommeerde-fabrikantenGerenommeerde fabrikanten maken gebruik van de testfaciliteiten bij James.
Relaties-van-James-wachten-opRelaties van James wachten op de volgauto.
De-teller-in-mijn-auto-Lubberding“De teller in mijn auto wijst nu de 60 kilometer aan,” vertelt gelegenheids-chauffeur Henk Lubberding in de volgauto.
Laatste-honderd-meterLaatste honderd meter…

Gisteren nodigde James zijn relaties uit voor een bezoek aan de Binckbank Tour. De Binckbank Tour is een meerdaagse wielerkoers in Nederland en België waar een keur aan toonaangevende wielrenners aan deelneemt. De tour wordt dit jaar van 13 tot 19 augustus gehouden, met als startplaats Heerenveen. De uiteindelijke finish is op 19 augustus in het bij de wielerfanatici befaamde Geraardsbergen. De etappe van gisteren betrof een tijdrit in Venray, onder de rook van Grubbenvorst, waar James zijn standplaats heeft.

James is zoals bekend specialist in producten en adviezen voor onderhoud van vloeren en meubels. James wil voorop blijven lopen met kennis over binnenmilieu, hygiëne, onderhoud en vlekverwijdering van vloerbedekking, karpetten en meubelstoffen. Bij James staat daarom innovatie hoog in het vaandel en het bedrijf test alle adviezen en oplossingen in een eigen laboratorium. Zowel fabrikant, woninginrichter als consument kan bij James terecht met vragen op het gebied van onderhoud en vlekverwijdering van vloerbedekking, karpetten of meubelstoffen. Door middel van goede producten en goede methoden, kunnen veel vlekken en andere onderhoudsproblemen worden opgelost.

Voorafgaand aan het bezoek aan de Binckbank Tour leidde directeur Martijn Peters de genodigden rond in zijn bedrijf en gaf daarbij uitleg over de verschillende producten en onderzoeksmethoden en testen die het bedrijf uitvoert. James heeft voor onderzoek het nodige geïnvesteerd in machines op maat die tal van keuringen uitvoeren voor diverse uiteenlopende toonaangevende fabrikanten.

Na de rondleiding in Grubbenvorst vertrok de relatiekaravaan van James naar Venray alwaar op een reuze videoscherm de passages van de verschillende wielrenners konden worden gevolgd. Via het volgen van een topwielrenner in een volgauto gedurende de tijdrit, kon men met eigen ogen ervaren met welke snelheid en risico’s de coureurs door de straten van Venray en het Brabantse landschap vlogen om de snelste tijd neer te zetten. Voor de meeschrijvers onder ons: de tijdrit werd gisteren gewonnen door de Zwitser Stefan Küng van BMC Racing Team, die daarmee meteen ook de leiding in het algemeen klassement overnam.

De gasten van James keken terug op een fantastische wielerdag met een goedverzorgde catering in de VIP-lounge. “Ik word altijd zo enthousiast van dit soort wielerkoersen,” aldus één van de deelnemers. Het geslaagde inkijkje in een professionele wielerkoers is dan ook door de relaties van James goed ontvangen en zeker voor herhaling vatbaar.

(Vloerenplein, 15-08-2018)

 
Nieuws van Intercombi op InCoDa

Victoria-Creek-chairs‘Victoria Creek’.Intercombi is volgende maand present op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa), en wel in een nauwe samenwerking met Lamett, leverancier van zijn hardevloerenprogramma. Op de beurs in Gorinchem toont de groothandel uit Kaatsheuvel onder meer nieuwe decors in de houtenvloerencollectie Farm en voorts de uitbreiding Garonne in het gamma van ParquetVinyl. Volledig nieuw zijn de vloeren in tegeluitvoeringen van 60 bij 60 en 60 bij 30 centimeter, die de ParquetVinyl-collectie volgens de groothandel voor nu voltooien. Op zijn stand (met het nummer 412) zal bovendien voor het eerst in Nederland de innovatieve 360 gradenapp worden gedemonstreerd, die de consument een goed beeld geeft van de uitstraling van de beschikbare decors van ParquetVinyl in een bepaalde ruimte. De beurs begint op zondag 16 september en duurt drie dagen.

(Vloerenplein, 15-08-2018)

 
Woongerelateerde omzet minder meer

De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting is in juni toegenomen met 1,6 procent. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) hebben 0,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS vandaag. Samen met de drogisterijen, blijven beide woongerelateerde segmenten positieve uitschieters in de non-food. De detailhandel in non-foodartikelen als geheel realiseert een omzetstijging van 1,7 procent in juni, bij een 1,4 procent hoger volume.

cbs-retail-juni18

Na plussen van 4,2, 2,0 en 1,6 procent in respectievelijk april, mei en juni, sluiten de winkels in meubels en woninginrichting het tweede kwartaal af met een voorlopige score van 2,6 procent groei (volume: +0,1 procent). De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren komen in deze maanden tot uitslagen van respectievelijk 5,3, 4,6 en 0,8 procent en beëindigen het tweede kwartaal met een positief cijfer van 3,6 procent (volume: +5,2 procent).

Eerder rapporteerde het CBS voor de winkels in meubels en woninginrichting een omzetgroei van 8,4 procent over geheel 2017 en van 4,8 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boekten vorig jaar 7,4 procent progressie in hun omzet en in het eerste kwartaal van dit jaar een bescheiden 0,9 procent. Alle scores zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van de koopdagen.

(Vloerenplein, 13-08-2018)

 
COREtec op InCoDa bij Bosgoed & Forinn

Leaf‘Leaf’ uit de COREtec-collectie ‘The Naturals’ is uitgerust met een vierzijdige V-groef.Op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) in Gorinchem zullen de COREtec-vloeren van USFloors prominent aanwezig zijn op de stand van Bosgoed Groothandel & Forinn, een van de Nederlandse distributeurs van de Amerikaanse fabrikant. Op de beurspresentatie van de groothandels zal ongeveer driehonderd vierkante meter COREtec op de vloer liggen. Evenzo zal de nieuwe ‘shop in the shop’ te bewonderen zijn. Bovendien worden de nieuwe displays van de in 2018 op de markt gebrachte collecties ‘the Naturals' en ‘Megastones’ getoond.

USFloors heeft zijn gamma COREtec-vloeren dit jaar uitgebreid met twee dozijn nieuwe designs. ‘The Naturals’ telt veertien houtdecors in natuurlijke eikmotieven, waarvan de helft met vierzijdige V-groef. ‘MegaStones’ bestaat uit een tiental steendecors met vierzijdige V-groef, op groot formaat van 47 bij 91 centimeter. Jan Dossche, President van USFloors International in Waregem, nodigt belangstellenden bij deze van harte uit om een bezoek te komen brengen aan de stand. InCoDa wordt gehouden in de Evenementenhal Gorinchem van 16 t/m 18 september.

(Vloerenplein, 13-08-2018)

 
Weer overname Victoria in keramieksector

victoria-logo-saloniDe Britse vloerengroep Victoria heeft in krap een jaar tijd al drie fabrikanten overgenomen in de sector van de keramische tegels. De jongste aanwinst, deze week voor akkoord verklaard, betreft de Spaanse producent Cerámica Saloni voor een bedrag van 96,7 miljoen euro. Saloni, voorheen in handen van Obinesa Grupo Industrial, maakt keramische en porseleinen tegels in het midden tot hoge segment, hoofdzakelijk voor nieuwbouw en bedrijfspanden in Spanje en Frankrijk. Saloni was vorig jaar goed voor een omzet van 106,3 miljoen euro, met een aangepaste EBITDA van 15,6 miljoen euro.

Victoria hoopt voordeel te halen uit synergieën met het eveneens in de buurt van Valencia gelegen Keraben, een andere recente overname van de Britten. De Britse vloerengroep stelt vast dat keramische vloeren wereldwijd het grootste vloerensegment zijn en dat het verwerven van bedrijven als Saloni dus een grote, nieuwe markt opent. Meer aankopen in deze hoek zijn volgens de Britten nog te verwachten. Wanneer Saloni eenmaal in de groep is geïntegreerd, zal meer dan 65 procent van de omzet van Victoria van buiten het Verenigd Koninkrijk komen. De groep bereikte in het voorbije boekjaar een omzet van bijna 425 miljoen Britse ponden, omgerekend zowat 477 miljoen euro.

(Vloerenplein, 10-08-2018)

 
Coalitie tegen tarieven Trump verbreedt

ACWJC-logoDe vorige maand in de Verenigde Staten gevormde coalitie tegen het opleggen van tarieven op vinylvloeren uit China heeft inmiddels een bepaald niet onbescheiden naam meegekregen: de ‘American Consumers & Workers Justice Coalition’ (ACWJC). De coalitie is in het leven geroepen door partijen met handelsbelangen in de vinylsector, die zich in eerste instantie keerden tegen het voornemen van president Trump om een tarief van tien procent op te leggen aan een verscheidenheid van producten uit China, ter waarde van totaal 200 miljard dollar, waaronder LVT en andere meerlaagse modulaire vloeren (zoals WPC, ofwel waterproof core).

Vlak na de oprichting van de coalitie (zie Nieuws van 25-07-2018) kreeg U.S. Trade Representative Robert Lighthizer een aanwijzing van president Trump om de strafheffingen te verhogen van 10 procent naar 25 procent, voor dezelfde lijst van importgoederen ter waarde van 200 miljard dollar.

harlan-stoneHarlan Stone, in zijn rol als MFA-voorzitter vorig jaar gastspreker bij de Multilayer Modular Flooring Association, de Europese tegenhanger. (foto: MMFA).Initiatiefnemers van de coalitie zijn onder meer Shaw, Novalis, CFL en Metroflor. In de Amerikaanse vakpers claimt het verbond inmiddels 34 leden te tellen. De aangesloten bedrijven en organisaties zijn van mening dat de voorgestelde tarieven nadelig uitpakken voor de portemonnee van de Amerikaanse consument, het aanbod zal vernauwen en innovatie afknijpen, en tot banenverlies zal leiden in distributie, retail en bij legbedrijven en aannemers, met name dus de kleinere bedrijven.

“De dynamiek van deze situatie schept een grotere behoefte om te reageren. Het is niet alleen een kwestie van 'als' en 'wanneer', maar nu ook een kwestie van ‘hoeveel’,” zegt Harlan Stone van Halstead International en Metroflor (en tevens voorzitter van de Noord-Amerikaanse Multilayer Flooring Association) tegen Floordaily. “Een tarief van 25 procent zou hard aankomen in elke hoek van de vloerenbranche; van de regionale distributeur tot de onafhankelijke winkel. (…) Wij kunnen niet werkeloos toezien terwijl van de Amerikaanse consument en arbeider wordt gevraagd om de last van deze oneerlijke heffing op zijn schouders te nemen.”

Het kantoor van de U.S. Trade Representative houdt deze maand in Washington hoorzittingen over de zaak. Stone zal het standpunt van de ACWJC komen bepleiten. Voorzover nu bekend zouden de strafheffingen op 5 september in kunnen gaan. Overigens is Mohawk Industries wel een voorstander van heffingen op invoer van vloeren uit China. Het concern heeft de voorbije jaren veel geïnvesteerd in ‘Amerikaanse’ productie, om te kunnen voldoen aan de snel oplopende vraag naar LVT en dergelijke.

(Vloerenplein, 08-08-2018)

 
Woonwinkelomzet: keukens trekken de kar

inretail logoIn het voorbije tweede kwartaal is de omzet van de woonbranche met gemiddeld 1,4 procent gegroeid, zo blijkt uit de INretail Woonwinkelmonitor. INretail handhaaft vooralsnog zijn voorspelling van gemiddeld 4 procent omzetgroei voor de woonbranche over geheel 2018, zo valt op te maken uit het persbericht bij de jongste cijfers, waarbij opgemerkt wordt dat er per woonsegment verschillende eindstanden zijn te verwachten.

Wel voorziet de brancheorganisatie dat de hoge percentages waarmee de omzetten afgelopen seizoenen stegen, voorbij zijn. “De effecten van de teruglopende woningmarkt zullen in de tweede helft van dit jaar merkbaar zijn in de investeringen in woonproducten,” aldus INretail. “Vooral de omzet van woonwinkels die vloeren en keukens verkopen, wordt beïnvloed door het aantal verhuizingen.” (Zie ook nieuws ‘Woningmarkt en woonbranche op keerpunt?’ van 01-08-2018).

Keukenverkopers en gemengde woonzaken noteren in de maanden april, mei en juni respectievelijk 4,9 procent en 1,3 procent meer omzet, als gemiddelde wel te verstaan van plussen en minnen. Verkopers van meubelen en van woningtextiel en het slaapsegment boeken respectievelijk 4,4 procent, 3,0 procent en 4,1 procent minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar.

Na twee kwartalen ziet de woonbranche de omzet met gemiddeld 3,6 procent stijgen. Met een plus van 11,1 procent hebben de keukenverkopers in de Woonwinkelmonitor erg goede zaken gedaan. Sterker nog, de branche als geheel dankt hieraan zijn omzetgroei in de eerste helft van dit jaar. Andere segmenten noteren meer bescheiden percentages. Minnen zijn er voor de meubelzaken (-1,4 procent), woningtextielwinkels (-0,4 procent) en slaapspeciaalzaken (-3,0 procent). Een omzetplus op de helft van het lopende jaar is er verder alleen voor de gemengde woonwinkels (2,1 procent).

Voor het derde kwartaal zijn de verwachtingen terughoudend. Slechts 15 procent denkt de gerealiseerde omzet van vorig jaar (met destijds een dikke plus van 12,7 procent) te overtreffen. De Woonwinkelmonitor heeft per saldo vanaf de zomer van 2014 positieve uitkomsten gekend.

(Vloerenplein, 08-08-2018)

 
Invoerverbod VS op ‘Perzisch’ tapijt

irantapijt-013nNa vandaag is in de Verenigde Staten een verbod van kracht op de import van tapijten ‘van Iraanse oorsprong’. Een en ander is het resultaat van het besluit van president Trump in mei van dit jaar om uit het zogenaamde ‘nucleair akkoord’ met het land te stappen en eerdere sancties opnieuw in te stellen. Tot en met vandaag bestond een overgangsperiode van negentig dagen waarin de Amerikaanse importhandel geacht werd zijn zaakjes op orde te brengen. (Zie ook Nieuws van 14-05-2018).

Begin 2016 had de toenmalige president Obama, samen met een aantal andere landen, de enkele jaren daarvoor ingestelde strafmaatregelen tegen Iran ingetrokken. Naar schatting verscheepte Iran voor zo’n honderd miljoen dollar aan tapijten naar de VS in het daaropvolgende jaar. Geraamd wordt dat zo’n twee miljoen Iraniërs betrokken zijn bij de ambachtelijke productie van de vloerkleden. Landen als India, China, Pakistan en Turkije zouden (opnieuw) kunnen profiteren van de sancties tegen tapijt uit Iran.

(Vloerenplein, 06-08-2018)

 
Forbo met Marmoleum en meer op InCoDa

Oranje-Marmoleum-Prinses-Maxima-CentrumOranje Marmoleum in het onlangs geopende Prinses Maxima Centrum.Forbo Flooring is komende maand een van de prominente namen op het lijstje exposanten van de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem, inmiddels al zo’n honderdtwintig aanbieders sterk. De vloerenmaker toont op 16, 17 en 18 september eerst en vooral zijn CO2-neutrale Marmoleum. De beurspresentatie van de fabrikant bestaat uit een uitgelichte kubus, die aan alle kanten open is en voorzien van een ‘warm’ interieur. Op de achtergrond een typerend Nederlands boslandschap waarmee het ‘Dutch Design’ van Marmoleum wordt onderstreept.

Daarnaast laat de vloerenproducent zijn Allura Click zien en de klantenwebsite ForbOnline 2.0. De exposant is op de Interieur Collectie Dagen tevens mede-organisator (in samenwerking met het Hout- en Meubileringscollege) van het Nederlands Kampioenschap Woningstofferen. De deelnemers aan de wedstrijd moeten onder andere op een decoratieve manier een Allura- en Marmoleumvloer leggen, en naden snijden en lassen.

(Vloerenplein, 06-08-2018)

 
Branchebarometer daalt, blijft positief

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand verder gezakt en wel naar het laagste niveau sinds augustus 2016. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit juli af op een stand van 3,6, een daling van 3,2 punten ten opzichte van een maand eerder. De daling wordt met name veroorzaakt door tegenvallende woningverkopen en minder positieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels. Ondanks de afname is de barometerstand nog altijd positief, een indicatie voor een groeiende markt.

baro-2018-07‘Woonbranche economische barometer’ lijkt richting nullijn te buigen (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in juli met bijna vijf volle punten, om uit te komen op 0. Een derde bijna (32 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet tegenover evenzoveel een daling. Ruim een derde (37 procent) verwacht dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien, vier procentpunten minder dan in juni. Bijna een kwart (23 procent) voorziet een omzetdaling, een toename van twee procentpunten. Daarmee zijn de verwachtingen voor de komende maand in de woondetailhandel iets minder optimistisch dan in de voorgaande maanden, zo stellen de onderzoekers, die verder opmerken dat deze ontwikkeling al in juni zichtbaar werd.

De stemming onder consumenten is in juli daarentegen even positief, op een hoog niveau, als in juni, aldus het CBS. Ook de koopbereidheid is ongewijzigd. De producenten in de industrie zijn in juli iets minder positief dan een maand eerder. Het vertrouwen ging van 7,7 naar 6,3, aldus het CBS. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn niettemin positief.

Het aantal woningverkopen ten slotte komt in de verslagmaand juni 15,0 procent lager uit dan in juni 2017. De begin dit jaar ingezette trend dat het aantal verkopen afneemt, zet onverminderd door, zo stellen de onderzoekers vast. In juni zijn ruim 18400 woningen van eigenaar gewisseld. Ten opzichte van de voorafgaande maand mei is het aantal woningtransacties nog wel met 1,0 procent gestegen.

(Vloerenplein, 03-08-2018)

 
Gereedschap Pajarito in handen Uzin Utz

Team-gereedschapmaker-PajaritoTeam van gereedschapmaker Pajarito (foto: Uzin Utz).Het Duitse Uzin Utz heeft deze week zijn landgenoot Pajarito overgenomen. Het bedrijf maakt gereedschappen voor vloerenleggers, schilders en tegelzetters in eigen land en daarbuiten. Uzin Utz beschouwt de overname als een aanvulling op het assortiment gereedschappen en machines van zijn dochteronderneming Wolff. Dit betreft specifiek het segment van de kleine gereedschappen. "Met de kerncompetenties van Pajarito dichten we een gat in het assortiment,” zo verklaart Julian Utz, bestuurslid van Uzin Utz.

Vanuit de fabriek van Pajarito in Noordrijn-Westfalen worden ongeveer 5000 verschillende producten (zoals vlakspanen, mesjes, nadenrollers, plamuurmessen, spatels, tapijtscharen, mengstaven, uitstrijkers…) verdeeld. De drie bestaande vennootschappen (Pajarito Werkzeug, Korbach Werkzeug en Pajarito Warenhandelsgesellschaft) blijven onafhankelijk, onder hun eigen naam en op dezelfde voet opereren. De twee directeuren van Wolff, Julian Utz en Jürgen Rehmann, nemen ook bij Pajarito de leiding in handen. Een overnamesom is niet bekendgemaakt.

(Vloerenplein, 03-08-2018)

 
Woningmarkt en woonbranche op keerpunt?

inretail-logoBrancheorganisatie INretail houdt er rekening mee dat de woningmarkt, en in het voetspoor hiervan de woonbranche, een omslagpunt heeft bereikt. “De afgelopen vier jaar was de woonbranche goed op dreef: de omzet ontwikkelde zich uitsluitend positief. Nu het tweede halfjaar van 2018 is aangebroken, lijkt de omzet minder hard te stijgen als voorheen,” zo schrijft Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen op de website van INretail. “Eén van de redenen is de woningmarkt die net als de woonbranche een kantelpunt heeft bereikt.”

Van der Stelt noemt de recente daling van het aantal verkochte woningen en het aantal daarop volgende verhuizingen binnen Nederland “zorgwekkend” voor de woonbranche. De omzetontwikkeling van de woonbranche lijkt de ontwikkeling van het aantal verhuizingen immers (zie de grafiek) op de voet te volgen, zij het met een vertraging van ongeveer twee kwartalen.

ontwikkeling-verhuisbeweging-woonbrancheOntwikkeling totaal aantal verhuisde personen in Nederland vergeleken met ontwikkeling omzet totale woonbranche, met groeipercentage kwartaal t.o.v. hetzelfde kwartaal van voorgaande jaar. (Bron: CBS en INretail Woonwinkelmonitor)

Uit de INretail GfK Woon- en Keukenmonitor blijkt dat inmiddels 38 procent van de totale consumentenbestedingen aan grote woonartikelen voortkomen uit verhuizingen (in 2013 was dit nog 29 procent). Bij keukens en vloeren bestaat de grootste afhankelijkheid van verhuisbewegingen. Maar liefst 48 procent van alle keukens en 51 procent van alle vloeren (in m2) worden gekocht naar aanleiding van een verhuizing. Beddenspeciaalzaken zullen relatief minder geraakt worden door een dalende woningmarkt, want ‘slechts’ 18 procent van alle aankopen in de categorie bedden wordt gedaan naar aanleiding van een verhuizing.

Ook tussen de typen vloeren bestaan opvallende verschillen in reden tot de aankoop, blijkt uit de monitor. Zo is ruim 61 procent van al het vinyl/pvc door de consument gekocht vanwege een verhuizing naar een andere woning. Ongeveer de helft hiervan komt terecht in een nieuwbouwwoning. Voor tapijt geldt juist dat het grootste deel (56 procent) wordt gekocht ter vervanging of uitbreiding in de huidige woning van de koper.

Ook het gemiddeld besteed bedrag per vierkante meter lijkt deels af te hangen van de aanleiding voor de aankoop. Zo wordt bij vloeren die bestemd zijn voor een koopwoning gemiddeld per vierkante meter 76 procent meer besteed dan bij vloeren die bestemd zijn voor een huurwoning. Daarnaast is te zien dat het gemiddelde bedrag bij een vloer bestemd voor vervanging in de huidige woning hoger ligt dan bij verhuizing naar een bestaande woning. Bij verhuizing naar een nieuwbouwwoning wordt veruit het meeste besteed per vierkante meter, aldus de INretail GfK Woon- en Keukenmonitor. De Woonwinkelmonitor van INretail rapporteert een omzetstijging voor de verzamelde woonbranche van iets boven de drie procent in het eerste kwartaal van dit jaar en gemiddeld nog maar een procentje in het tweede.

(Vloerenplein, 01-08-2018)

 
USA-China: nu 25 procent strafheffing?

china-usa-flagsDe Amerikaanse regering zou overwegen om de drie weken geleden aangekondigde invoerheffingen van 10 procent op 200 miljard dollar aan goederen uit China, op te hogen tot 25 procent. Volgens de financiële pers moet binnenkort al rekening worden gehouden met een aankondiging vanuit Washington. Op de vorige maand vrijgegeven lijst met producten die in aanmerking zouden komen voor een strafheffing van 10 procent, staan ook allerlei soorten vloerbedekking en andere goederen voor de consumentenmarkt. Voorzover nu bekend, zou een eventuele verhoging van de invoerheffingen tot 25 procent gelden voor alle producten op de lijst van 200 miljard dollar.

Mogelijk is de (door een deel van Trumps adviseurs) gesuggereerde verhoging vooral bedoeld om China aan de (officiële) onderhandelingstafel te krijgen. De consultatieperiode ten aanzien van de eerder als vergelding aangekondigde invoerheffingen van 10 procent loopt op 30 augustus af, waarna direct maatregelen kunnen volgen. (Zie ook Nieuws van 11-07-2018).

(Vloerenplein, 01-08-2018)

 
I4F benoemt ervaren Verhaaren tot CFO

i4f-logoI4F, aanbieder van octrooien en technologieën voor de vloerennijverheid, heeft Kees Verhaaren per vandaag aangesteld als CFO, ofwel financieel directeur. Hij gaat toezicht houden op het financieel management van de licentiëringsactiviteiten, bedrijven en partnerschappen van I4F en treedt tevens toe tot de ‘Operational Excellence’-ploeg die de gewenste gang van zaken binnen het bedrijf in de gaten houdt.

De Nederlander is hiervoor elf jaar werkzaam geweest bij Unilin, de laatste acht jaar als verantwoordelijke voor alle administratieve en financiële zaken van Flooring Industries, de IP-tak in Luxemburg. Zijn nieuwe werkgever wil er verder op gewezen hebben dat Verhaaren de afgelopen tijd een meetellende rol heeft gespeeld in het ondersteunen van de expansie van Mohawk. Het op Curaçao zetelende I4F, met John Rietveldt als CEO, bemant sinds enige tijd een kantoor in Eindhoven, op de High Tech Campus aldaar.

(Vloerenplein, 01-08-2018)

 
Cementgebonden gietvloer Arturo Concreta

Arturo ConcretaToepassing Arturo Concreta.Arturo Unique Flooring brengt Arturo Concreta op de markt, een cementgebonden gietvloer met een industriële, robuuste uitstraling. Iedere vloer is in zijn uiterlijk apart door de natuurlijke werking van cement, kleurpigment en water. Deze componenten worden namelijk met elkaar gemengd en ter plaatse op de grond gegoten.

Arturo Concreta is een vloersysteem dat in meerdere lagen wordt aangebracht. Ter voorbereiding van de ondergrond dient een primer en/of schraplaag te worden toegepast, zodat oneffenheden verdwijnen en de gietvloer kan worden aangebracht. De vloer wordt daarna afgewerkt met een impregneerlaag, gevolgd door twee lagen toplak. Ook antislip-afwerking is mogelijk.

Het slijt- en krasvaste product is geschikt als decoratieve (op de huidige trends inspelende) afwerking van cement- en gipsgebonden ondergronden en toepasbaar in zowel project- als woninginrichting. Vanwege de geringe laagdikte (vier tot vijf millimeter) van het vloersysteem kan hij evenzo worden toegepast in renovatieprojecten. Afhankelijk van de ondergrond is het goed mogelijk om de vloer aan te brengen op bestaande vloeren.

De Arturo Concreta is beschikbaar in tien hedendaagse kleuren. Dankzij het brede kleurenpalet zijn de cementgebonden gietvloeren volgens de aanbieder goed te combineren met bijvoorbeeld een industrieel interieur met robuuste meubels en onafgewerkte materialen dan wel met een landelijk interieur met veel natuurlijke materialen. Arturo behoort tot Uzin Utz Nederland.

(Vloerenplein, 30-07-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo