forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Afghanen scholen Pakistanen bij

In tientallen Pakistaanse tapijtfabrieken worden momenteel plaatselijke tapijtwevers bijgeschoold door Afghaanse vluchtelingen. Noodgedwongen, want nu de uiterst kundige Afghaanse vaklui, die zorgden voor ruwweg de helft van de Pakistaanse tapijtproductie, en masse terugkeren naar hun eigen land, loopt de productie en de uitvoer van tapijten scherp terug. Vorig jaar waren er nog zo’n 300- tot 400-duizend Afghanen werkzaam in Pakistan, nu zijn dat er nog maar 100-duizend. De tapijtuitvoer is gezakt van 6,4 miljoen vierkante meter in het jaar 2000/2001 naar 4,75 miljoen in 2001/2002. En ook over de periode juli 2002 tot en met februari 2003 liep het volume terug, met 16 procent. De Pakistaanse tapijtnijverheid verwacht dat het zeker anderhalf tot twee jaar duurt voordat volledig overgeschakeld kan worden op Pakistaanse werkkrachten en de oude productieniveaus weer worden gehaald. Sommige exporteurs gaan al zover dat ze het merendeel van hun productie in Kaboel door Afghanen laten knopen om het daarna terug te halen naar Pakistan.

(Vloerenplein/Dawn, 14-03-2003)

Tapijtindustrie helpt luchtvaart

Opmerkelijk, hoe de tapijtnijverheid de noodlijdende luchtvaart te hulp schiet. Eén enkele Boeing 747-400 kan op jaarbasis 50.000 euro aan brandstofkosten besparen indien het toestel wordt bekleed met ‘lichtgewicht’ in plaats van ‘gewoon’ vliegtuigtapijt. Flytex is zo’n lichtgewicht product en het van huis uit Britse Bonar Floors kwam er onlangs mee op de proppen. Het product weegt minder dan 1000 gram per vierkante meter, tegen 1720 gram gemiddeld voor bekleding. Printbaar met logo naar keuze en voorzien van een laag Nomex, de vuurvertrager waarmee ook Formule 1-wagens zijn uitgerust. Te zien op de luchtshow van Parijs, komende juni.

(Vloerenplein, 14-03-2003)

‘Het moet van binnenuit komen!’

textielOp donderdag 20 maart organiseert het Nederlands Textielinstituut een interessante studiemiddag in het Dutch Design Center te Utrecht. Belanghebbenden uit de wereld van gordijnen, meubelstoffen en tapijten - zowel industrie, markt, architectuur als onderwijs en dergelijke - wordt gevraagd om ideeën, discussies en processen op gang te brengen die moeten leiden tot imagoverbetering van het interieurtextiel. Bekende namen die werkzaam zijn binnen de spanningsvelden tussen vormgeving/design, productie/techniek en markt/commercie en die ook verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van innovatieve producten en processen, zullen lezingen houden. Daarmee hoopt de organisatie een interessante discussie op gang te kunnen brengen, dit alles onder het motto ‘Het moet van binnenuit komen!’ Sprekers zijn onder andere Liesbeth van Berkel-Huysman, directeur van het opleidingsinstituut Artemis, Ferdinand Visser, vezelmaker en winnaar van twee Innovatie Awards op vakbeurs Decosit/Decocontract, Harm Scheltens, directeur van Pastoe en mede-oprichter van het Dutch Design Center en Willem Bakker, vormgever/manager van Edel International (Edel Tapijt, Telenzo) te Genemuiden. Nadere informatie en aanmeldingen: Nederlands Textielinstituut te Veenendaal, tel.: 0318-564499, e-mail: info@nedtex.nl.

(Ned. Textielinstituut/Vloerenplein, 12-03-2003)

Er is Werk aan de Winkel

Per 1 januari 2003 is de woonbranche verrijkt met de komst van Werk aan de Winkel. Zo meldt althans een persbericht van deze Amsterdamse adviseurs op het gebied van winkelinrichting, communicatie, strategie, imago en presentatie. Volgens initiatiefnemers Erwin van de Belt (voorheen Euretco Wonen) en Astrid van Leeuwen (voorheen Desso) draait alles om het bepalen van de eigen identiteit van de onderneming en die goed neer te zetten in het winkelconcept als geheel en in de communicatie met de doelgroep. Inmiddels zijn ze al bezig met ’t Binnenhuis in Groningen, Bröring Interieur in Amsterdam, HCV Interieurs in Gieten, Voskuilen Interieur in Hoevelaken en Konijnendijk Woontrends in Zuid-Beijerland.

(Vloerenplein, 12-03-2003)

Jute kwijnt weg in Bangladesh

De jute-tapijtindustrie van Bangladesh dreigt te verdwijnen. Van de zeven jute-tapijtfabrieken hebben er vier de afgelopen jaren de deuren moeten sluiten. De oorzaak is dat geïmporteerde tapijten met synthetische vezels, die profiteren van de recentelijk afgebroken tariefmuren, de markt veroveren. Ook de uitvoer hapert. Nog maar enkele jaren geleden exporteerde Bangladesh verscheidene miljoenen stuks, maar het handelsvolume is dramatisch gedaald. De belangenvereniging Bangladesh Jute Goods Association (BJGA) wil nu dat de overheid de poort weer geheel sluit voor alle buitenlandse vloerbedekking. Dan krijgt de eigen nijverheid de ruimte om het pad van de broodnodige diversificatie op te zoeken. Voor jute-tapijt zijn er immers kansen te over, zo meent de voorman van de BJGA. “Op de exportmarkten bestaat vanwege de zijdeachtige look van de vezels een immens potentieel voor vloerbedekking van jute. De ontwikkelde landen neigen steeds meer naar natuurlijke in plaats van synthetische vezels. En wat de vuurvertragende eigenschappen, biologische afbreekbaarheid en milieuvriendelijke aspecten van jute betreft, heeft ons product een duidelijk voordeel boven synthetische vloerbedekking.”

(Vloerenplein/The Daily Star, 10-03-2003)

Vloerenmarkt groeit wereldwijd

In het jaar 2006 zal de vraag naar vloerbedekking wereldwijd kunnen worden uitgedrukt in een bedrag van 63 miljard dollar. Laminaatvloeren, keramische tegels en andere harde vloeren zullen de komende jaren de grootse winst boeken op de markten. Dit vanwege hun duurzaamheid, schoonmaakgemak en vanwege de toenemende voorkeur van de consument voor ‘betere’ en meer ‘natuurlijke’ producten. Aldus de pas verschenen studie ‘World Carpet & Flooring’ van The Freedonia Group (Cleveland, Ohio/USA). Op jaarbasis zal de vloerenmarkt wereldwijd met 3,6 procent groeien, zo voorspellen de onderzoekers. Deze toename wordt vooral gevoed door de economische groei en de stijgende inkomens in Turkije, China, India, Brazilië, Mexico en Zuid-Korea. De vraag in China zal zelfs met 8,6 procent groeien, in de overige Aziatische landen met 5,9 procent. In de regio’s buiten Noord-Amerika en Canada zal de groei 5,7 procent bedragen. De Verenigde Staten zullen veruit de grootste vloerenmarkt ter wereld blijven, hoewel de vraag minder zal groeien dan in de afgelopen jaren, met in plaats van 3,3 nog 2,2 procent. De verzamelde harde en zachte vloerbedekkingsindustrie is wereldwijd goed voor 8,2 miljard vierkante meters vloeren. En voor 4700 dollar is dit rapport te koop. Meer informatie: www.freedoniagroup.com.

(Vloerenplein/Freedonia Group, 07-03-2003)

Mohawk wil (nu) Lees kopen

De holding Berkshire Hathaway, moedermaatschappij van onder meer vloerenconglomeraat Shaw Industries, ziet af van de overname van het failliete Burlington Industries. Tot Burlington behoort de bekende projecttapijtleverancier Lees. De overname, waarbij een bedrag van 579 miljoen dollar in het geding was, kaatste af op een ongunstige uitspraak van een faillissementsrechtbank. Aanwezig in de rechtbank was ook Mohawk Industries, dat gelijk te kennen gaf nu te willen gaan bieden op Lees. Burlington was in vroeger tijden een gigant op textielgebied, en met Lees Carpets, Monticello Carpets en Burlington House Rugs eveneens een belangrijke speler op de particuliere en zakelijke tapijtmarkt. (Zie ook Nieuws van 16-11-2001).

(Vloerenplein/FCN, 05-03-2003)

Pergo, Witex USA leggen het bij

Nu Pergo sinds kort zijn Duitse collega Witex heeft overgenomen, zal de Zweedse laminaatvloerenproducent de in juni 2002 ingediende aanklacht tegen Witex USA terugtrekken. Destijds diende Pergo bij een rechtbank in New York een aanklacht in wegens inbreuken op een klikpatent tegen Armstrong, Mohawk, Shaw en Witex USA. Twee maanden later werden Alloc en Berry Finance bij het conflict betrokken. In oktober van het afgelopen jaar sloot Pergo een licentieovereenkomst waarbij Kaindl, Kronospan en Kronotex het recht kregen om wereldwijd laminaat te produceren en te verkopen met Pergo’s gepatenteerde kliksystemen. Als gevolg daarvan trok Pergo zijn claim tegen Mohawk in, omdat deze al een overeenkomst met bovengenoemde drie ondernemingen had.

(Vloerenplein/Euwid, 05-03-2003)

Amerikanen verhogen prijs tapijt

Shaw, Mohawk en Beaulieu, de drie grootste Amerikaanse tapijtfabrikanten, hebben voor de komende weken prijsstijgingen in petto voor hun afnemers. De prijzen voor backing gingen eerder al omhoog en de afgelopen dagen maakten ook de belangrijkste leveranciers van nylonvezels bekend hun prijzen te moeten verhogen. Dit vanwege hogere kosten voor grondstoffen, energie en arbeidskosten. Nog niet duidelijk is hoe hoog de prijswijzigingen zullen uitvallen. De voorman van Beaulieu, Ralph Boe, zegt tegen vakblad Floor Covering Weekly dat de percentages nog niet zijn vastgesteld omdat de kosten, met name voor brandstoffen, zo snel stijgen. Tot de toestand in Venezuela en Irak weer is genormaliseerd voorziet Boe dat de zaken niet te beheersen zijn op dit vlak.

(Vloerenplein/FCW, 03-03-2003)

Expansie bij Egger

Bij de vestiging van Egger in de Duitse Hanzestad Wismar wordt momenteel een nieuwe productielijn geïnstalleerd voor de vervaardiging van decors voor lijmvrije en traditionele laminaatvloeren. Nu bedraagt de jaarlijkse productie van laminaat 30 miljoen vierkante meter. De nieuwe vloerenlijn zou de capaciteit aanzienlijk verhogen. Egger (St. Johann, Oostenrijk) heeft eerder al aangekondigd groei na te streven op het terrein van houtproducten met toegevoegde waarde, zoals vloeren, meubelonderdelen en speciale bouwproducten.

(Egger/BWD/Vloerenplein, 28-02-2003)

Koper voor textielbelang DuPont?

Het Amerikaanse conglomeraat Koch Industries wordt genoemd als belangstellende koper voor DuPont Textiles & Interiors (DTI). Beide partijen zouden een intentieverklaring hebben ondertekend daaromtrent, waarbij een bedrag van 5 miljard dollar in het spel zou zijn. DuPont kondigde enkele maanden geleden aan zijn vezel- en textielbelangen voor het einde van dit jaar af te willen stoten, voorzover de markt dat toeliet. DTI behaalde in 2001 een omzet van 6,5 milard dollar, waarvan iets meer dan de helft uit nylon. Een woordvoerder van Koch Industries laat aan vakblad Floorfocus weten dat de berichten “onnauwkeurig” zijn. Koch is in Nederland vertegenwoordigd met een vijftal vestigingen.

(Floorfocus/Vloerenplein, 28-02-2003)

Stripkaarten PIT onderweg

Wonen zwaar staand kleinDe Stichting Produkt Informatie Tapijt (PIT) laat weten dat dit jaar een nieuwe PR-actie start om detaillisten te attenderen op de betrouwbaarheid van het PIT-systeem: de stripkaartenactie. Per twee maanden komt een ansichtkaart uit met praktisch advies over het gebruik van het PIT-systeem. Het eerste stripverhaal behandelt het PIT-symbool ‘Wonen’. In de volgende ansichtkaarten komen de thema’s Brandgedrag/Vochtige ruimten, Trappen, Zwenkwielen, Vloerverwarming en Antistatisch aan bod. Nadat de reeks van zes ansichtkaarten aan de winkels is toegezonden, zal de stripkaartenactie worden besloten met de vernieuwde uitgave van de brochure ‘PIT in de Zaak’. Ruim 70 procent van het tapijt dat op de Nederlandse consumentenmarkt wordt aangeboden is voorzien van PIT-informatie. Meer info: www.kieswijzervoortapijt.nl.

(Stichting PIT/Vloerenplein, 26-02-2003)

Actie Bonaparte rond Idols

Bonaparte Tapijt kondigt een consumentenactie aan waarmee zijn dealers kunnen meeliften op het succes van de talentenjacht Idols. In dat zaterdagse tv-programma is in de zogenaamde Blue Room, waar de kandidaten geïnterviewd worden, de kleur Saffier uit de Bonaparte Chinchilla collectie op de vloer te zien. Bonaparte wil deze publiciteit nog beter gaan uitbuiten. Voor de actie is een winkelposter gemaakt met een afbeelding van Bonaparte Chinchilla in de Blue Room van Idols. Op de poster staat vermeld dat de consument bij aankoop van minimaal 20 vierkante meter Bonaparte tapijt de DVD of video van de Idols Audities cadeau krijgt.

(Vloerenplein/Enia Carpet Nederland, 26-02-2003)

Mannington brengt Teflon-vloeren

Aan de reeks van innovatieve vloerproducten is onlangs weer een toevoeging gedaan. Het Amerikaanse vloerenconcern Mannington heeft een langlopende, exclusieve overeenkomst getekend met DuPont Fluoroproducts. Het is de bedoeling dat Mannington dit voorjaar nieuw ontwikkelde coatings voor elastische vloeren, laminaat en parket op de markt gaat brengen onder het Teflon-merk van DuPont. Uit onderzoek dat beide bedrijven hebben laten uitvoeren zou blijken dat tweederde van de consumenten positief staat tegenover het kopen van vloeren die zijn voorzien van deze oppervlakte-bescherming. “Teflon is één van de meest vertrouwde merken ter wereld,” aldus directeur Kim Holm van Mannington. “We zijn enthousiast over het gunstige effect dat het zal hebben op de producten waarin het is verwerkt.”

(Vloerenplein/Floorfocus, 24-02-2003)

Duits fiat fusie Pergo en Witex

De Duitse mededingingsautoriteit heeft zijn fiat gegeven aan de overname van Witex door Pergo. Eind vorige maand (Zie Nieuws van 29 januari jl.) tekenden Pergo en HW Industries, de belangrijkste aandeelhouder van Witex AG, een bindende overeenkomst daartoe. Pergo zal alle Witex-aandelen van HW Industries overnemen. In ruil daarvoor ontvangt HW Industries 20 procent van de aandelen in Pergo. Het is nu nog wachten op toestemming van de Zweedse mededingingsautoriteit. Pergo verwacht medio maart een uitspraak.

(Pergo/Vloerenplein, 24-02-2003)

Interface lijdt verlies

Een teleurstellend vierde kwartaal en tegenvallende jaarcijfers voor Interface. Dat is de conclusie wanneer men de cijfers over deze periode van 2002 vergelijkt met die van vorig jaar. De omzet liep in het vierde kwartaal met bijna 8 miljoen dollar terug en kwam uit op 232,3 miljoen dollar. De totale jaaromzet voor 2002 was 924,1 miljoen dollar terwijl deze in 2001 nog 1,06 miljard dollar bedroeg. De nettowinst liep terug van 53,5 miljoen dollar in 2001 naar 38,6 miljoen dollar in 2002. Daniel T. Hendrix van Interface is niet verbaasd over het tegenvallende resultaat en wijdt dit aan de moeilijke marktomstandigheden waarin de industrie zich op dit moment bevindt. Hij blijft echter optimistisch. “Onze basis is sterk. Ondanks de moeilijke economische omstandigheden zijn we er toch in geslaagd nieuwe marktsegmenten te penetreren, wat op de cijfers over het vierde kwartaal al een postieve invloed heeft gehad. Bovendien is het resultaat van Interface in het Aziatisch-Pacifisch gebied in het vierde kwartaal met maar liefst 30 procent gegroeid.”

(Interface/Floor Focus/Vloerenplein, 21-02-2003)

DuPont verhoogt prijs nylon

Vezelproducent DuPont Textiles & Interiors (DTI) zal medio maart in onder meer Europa zijn prijzen voor nylonvezels verhogen. Afhankelijk van garentype en regio zullen de verhogingen tusen de vijf en tien procent liggen. De prijswijzigingen zouden nodig zijn om kostenstijgingen voor grondstoffen te compenseren. Overigens kondigde DuPont afgelopen week aan een eind op weg te zijn in het ontwikkelen van Sorona-vezels uit hernieuwbare bron: vormvaste, zacht aanvoelende vezels op basis van gefermenteerde maissuikers in plaats van aardolie.

(Vloerenplein/BWD/DuPont, 19-02-2003)

Slotbericht Intirio 2003

De organisatie van Intirio 2003, de Benelux-beurs voor interieurdecoratie en huislinnen, kwalificeert de editie die eerder deze maand in Gent werd gehouden als goed tot zeer goed. Het bezoekcijfer lag met 8100 ongeveer 5 procent hoger dan vorig jaar. Het aantal Nederlandse bezoekers nam toe met 25 procent. De exposanten waarderen vooral de kwaliteit van de bezoekers (rapportcijfer 8,5) en het orderniveau (rapportcijfer 8). De projectmarkt speelt een ondergeschikte rol op Intirio. Uit Nederland waren onder meer Cunera en Van Baal aanwezig. ‘Het Tapijtteam’ (Associated Weavers, Balta, Desso, Domo, ITC, Lano, Nelca) nam in Gent de promotie van het vaste tapijt op zich.

(Vloerenplein/Intirio, 19-02-2003)

Vakantie versus tapijt

“Vakantiereizen vormen de allergrootste concurrentie voor de interieur- en tapijtbranche,” aldus Victor Frequin, directeur van Enia Carpet Nederland BV, in een uitgebreid artikel in het Brabants Dagblad. Volgens Frequin spreken de cijfers voor zich. Terwijl Nederland vaker en verder op vakantie gaat, zag de tapijtindustrie de afgelopen twee jaar de afzet in ons land dalen met circa 9 procent. “Mensen kunnen hun dure euro maar één keer uitgeven en die hebben ze de afgelopen anderhalf jaar dus niet in de eerste plaats in vaste vloerbedekking gestoken.” In dat kader heeft Enia het volgens Frequin nog goed gedaan. Met merken als Bonaparte en Parade is Enia in Nederland met een aandeel van ruim 33 procent marktleider. Enia Project Tapijt bezet in de bedrijvenmarkt een plek in de top 5. Maar het vaste tapijt verliest onmiskenbaar terrein aan laminaat en parket. Frequin noemt daarnaast vooral de teruglopende economie die negatief doorwerkt op de verkoopcijfers. “Niet alleen bij tapijt. Mensen zijn voorzichtiger geworden en stellen aankopen langer uit. Dat geldt trouwens ook voor bedrijven. Daar hebben we ook te maken met forse leegstand in de kantorenmarkt.” In het tapijt is de concurrentie bovendien veel harder geworden. “Nu mensen minder te besteden hebben, stappen ze gemakkelijker over op goedkopere vloerbedekking.” Ondanks de terugloop van de tapijtafzet heeft Goirle - met 150 werknemers de grootste in de Enia stal - goed gedraaid, zegt Frequin in het Brabants Dagblad. “Goirle is onze beste fabriek, met de modernste apparatuur. We hebben daarom productie uit onze Zwitserse fabriek in Ennenda overgenomen en zo de teruggang hier kunnen beperken.”

(Brabants Dagblad/Vloerenplein, 17-02-2003)

Surfaces 2003 in teken optimisme

surfacesDe voorlopige bezoekcijfers voor Surfaces 2003, die van 29 t/m 31 januari werd gehouden in Las Vegas (USA), geven een opkomst aan van rond 40.000 vakbezoekers, waarvan een kwart van overzee. Daarmee zou de beurs het record van 2001 evenaren en even groot worden als Domotex in Hannover. Het merendeel van de exposanten was volgens diverse verslagen in de vakmedia zeer te spreken over de drukte en de handel. De handelaars in vloerkleden signaleerden per saldo de nodige kooplust aan detailhandelskant, niet in het minst bij de speciaalzaken in ‘harde’ vloerbedekking. Zij lijken te profiteren van de behoefte van de consument om zich relatief eenvoudig een individuele stijl aan te kunnen meten. Bij het kamerbreed tapijt blijven de zachte vezels in zwang, volgens totaalaanbieder Shaw als een tegenreactie op de groei van de ‘harde’ vloerbedekking. Waarnemers van het elastische segment melden dat technologische vernieuwingen op het vlak van duurzaamheid en schoonmaakgemak, samen met moderne vormgeving, in Amerika voor een nieuw elan in deze sector zorgen, ook afgemeten aan de aanloop bij de stands. Het al jaren toenemende aantal houten vloeren-exposanten lag dit jaar weer aanzienlijk hoger dan afgelopen jaar. De meeste nieuwe producten op parketgebied haakten in op bestaande trends als verouderde vloeren, donkere kleuren en exotische soorten. Bamboe is duidelijk bezig aan een opmars in de Verenigde Staten. Net als in Europa verwachten de aanbieders van kurkvloeren, zoals Amorim, dat hun nu nog relatief kleine positie op de markt snel in belang zal toenemen. Ook nog opgemerkt: vloerbedekkingen van glas en zelfs van leer.

(FCN/HF/Vloerenplein, 14-02-2003)

Sombere statistieken over 2002

Het CBS bevestigt dat 2002 een mager jaar was voor de detailhandel, met een daling van het omzetvolume met 0,4 procent. De consument besteedde in de woninginrichtingbranche 1,7 procent minder dan in 2001. De winkels in woninginrichtingartikelen scoorden -6,5 procent in het vierde kwartaal. De brancheorganisatie CBW meldt dat 63 procent van de deelnemers aan de Omzetenquête het boekjaar 2002 afsloten met een omzet die lager lag dan in het jaar 2001. Het vierde kwartaal is volgens de CBW afgesloten met -10 procent, het hele jaar met -4,8 procent. De kurk- en parketzaken boekten over het hele jaar -0,9 procent, de woningtextielzaken –6 procent en de gemengde zaken -5,5 procent. Nog minder opgewekt is de situatie in Duitsland. Volgens de officiële statistieken is de omzet van de detailhandel in woningtextiel en tapijten vorig jaar reëel met 10,5 procent teruggelopen.

(CBS/CBW/SB/Vloerenplein, 14-02-2003)

‘Misverstanden en vooroordelen’

De Gemeinschaft umweltfreundlicher Teppichboden (GUT) noemt de discussies over de rol van textiele vloerbedekking in relatie tot allergieën, een “prachtig voorbeeld van de talloze misverstanden en vooroordelen” die bestaan rond dit probleem. In een nieuwsbericht van de GUT worden de resultaten van een recente Franse studie en de opvattingen van de Deutsche Allergie und Asthmabund (DAAB) met instemming aangehaald. Uit het Franse onderzoek naar de allergie-opwekkende concentraties in kantoortapijten, bleek - niet voor het eerst overigens - dat die concentraties ruim onder de drempel lagen waarboven men er last van krijgt. De DAAB is van mening dat, gezien de huidige stand van het allergie-onderzoek, het niet langer houdbaar is om mensen die gevoelig zijn voor huisstof of mijten in zijn algemeenheid aan te raden om het tapijt maar weg te doen. De GUT zegt dat de probemen van huisstof(mijt)-allergie alleen kunnen worden opgelost door een complex geheel van uiteenlopende maatregelen. Bij het zoeken naar een individuele oplossing moet óók naar de vloerbedekking worden gekeken, maar het is “volledig onjuist” om te geloven dat het tapijt de oorzaak van het probleem is en verwijdering ervan de oplossing. De GUT vindt het dan ook niet zinvol om testen op te stellen waarmee het ‘allergie-potentieel’ van tapijtproducten kan worden vastgesteld. Dat verschilt teveel van geval tot geval en van individu tot individu.

(Vloerenplein/GUT, 12-02-2003)

Bouwbeurs 2003 evenaart 2001

toolsDe Internationale Bouwbeurs 2003 heeft het recordaantal bezoekers van 2001 geëvenaard, zo meldt beursorganisator Jaarbeurs Utrecht trots. Het uiteindelijke bezoekersaantal heeft de verwachtingen van de organisatie ruimschoots overtroffen. Gezien het economisch tij had men gerekend op 100 duizend vakbezoekers. De 114 duizend bezoekers beoordeelden de beurs met een gemiddelde van 7,3. Het op de hoogte blijven van nieuwe technische ontwikkelingen blijkt de belangrijkste drijfveer voor bezoekers (54 procent) om de Bouwbeurs te bezoeken. De interesse voor de verschillende sectoren was gelijkmatig verdeeld, met een uitschieter voor de Afbouwsector, die bij 25 duizend bezoekers sterk in de belangstelling stond. Deelnemers uit de vloerensector waren onder meer Desso Projecten, Enia Carpets, Forbo Project Tapijt, Interface, Forbo Linoleum, HDM en Unifloor. Beursmanager Aart Wisgerhof begrijpt de gestegen waardering van de exposanten. “In vergelijking met twee jaar geleden is de vloeroppervlakte met tien procent gekrompen. Bij een gelijkblijvend aantal bezoekers, leidt dit tot meer bezoekers per vierkante meter.”

(Bouwbeurs/Vloerenplein 12-02-2003)

Pergo: maakt winst, omzet lager

De omzet van laminaataanbieder Pergo is vorig jaar uitgekomen op 3194 miljoen Zweedse kronen, een daling van 11 procent ten opzichte van 2001. De terugloop heeft volgens Pergo te maken met lagere prijsniveaus, vanwege de krachtige concurrentie, in Noord-Amerika en tendele met lagere afzetvolumes in Europa. Dat laatste betreft met name het stopzetten van de levering van laaggeprijsde producten aan Ikea. De operationele winst bedroeg 61 miljoen SEK, tegen een verlies van 889 miljoen SEK in 2001. De verkopen in het vierde kwartaal daalden met 21 procent. De Zweden schrijven dat toe aan lagere prijzen voor Home Depot, lagere afzetvolumes bij de Amerikaanse vakhandel en wederom Ikea. Pergo is goed te spreken over de ontvangst door de vakhandel van zijn nieuwe product Naturaltouch.

(Pergo/DPN, 10-02-2003)

Lagere vloerenomzet Forbo-groep

De netto omzet van de Forbo-groep is in 2002 met 13,1 procent gestegen tot 1531 miljoen Zwitserse franken. De toename is echter te danken aan de overname van lijmaanbieder Swift, eerder dat jaar. Het vloerensegment (het ‘nieuwe’ Forbo Flooring) leed onder de economische situatie: de netto omzet liep 3,1 procent achteruit ten opzichte van een jaar eerder. Hierbinnen boekte Linoleum een ‘min’ van 3,7 procent, tot 372 miljoen CHF. Dat schrijft Forbo toe aan verminderde uitgaven door ziekenhuizen, scholen en dergelijke in Europa. Vinyl kende een netto omzet van 308 miljoen CHF, een afname van 2,0 procent. In Noord- en West-Europa werden zwakke resultaten geboekt met vinylvloeren. Voor het jaar 2002 verwacht de Forbo-groep een bedrijfsresultaat dat op het niveau van dat van 2001 zal liggen, te weten 88,9 miljoen CHF.

(Forbo-groep/Vloerenplein, 07-02-2003)

VNTF-opleiding tapijtproductie

vntf illustratieJ.L.M. Dobbe, directeur Intercarpet, bij de start van de VNTF-opleidingOp maandag 27 januari jl. is bij tapijtfabriek Intercarpet in Aalten de eerste VNTF-opleiding tapijtproductie van start gegaan, in week 6 en 7 gevolgd door Genemuiden en Goirle. De tapijtopleiding is tot stand gekomen door kennismanagement tussen verschillende tapijtfabrikanten. Nieuw in dit opleidingsprogramma, aldus een persbericht van de VNTF, is het concept van effectief scholen op basis van competenties die door de fabrikanten zelf geformuleerd zijn. Het programma, dat gebruik maakt van internettoepassingen, richt zich op scholing voor allround operator tuften en weven en de direct leidinggevende. Het jaar 2003 zal volgens de VNTF dienen als testfase voor het gemeenschappelijke opleidingsprogramma. Ruim 20 cursisten volgen de pilot van de tapijtopleiding, die decentraal wordt uitgevoerd op de locaties in Aalten, Genemuiden en Goirle. De praktijkbegeleiders van de bedrijven spelen een belangrijke rol in het opleidingsproject. Daarnaast werkt de VNTF in de pilot samen met docenten van ROC Oost-Nederland. De opleiding duurt tot eind 2003 en zal vervolgens geëvalueerd worden in de werkgroep Opleidingen. Wanneer de aanpak aanslaat, kan de tapijtbranche deze in een later stadium uitbreiden naar andere productiefuncties.

(VNTF/Vloerenplein, 05-02-2003)

Associated Weavers boekt winst

De Vlaamse tapijtgroep Associated Weavers International (AWI) heeft - na drie jaren van verlies - het boekjaar 2002 afgesloten met winst. De omzet steeg met 8,9 procent tot 270,3 miljoen euro, de nettowinst bedroeg 4,7 miljoen euro ten opzichte van een nettoverlies van 3,6 miljoen in 2001. De tuftafdeling, goed voor 90 procent van de omzet van AWI, boekte een omzetstijging van bijna 13 procent bij een volumestijging van 2,25 procent. AWI realiseerde de stijging vooral in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Dat laatste zou vooral te danken zijn aan het Franse filiaal Balsan. Ook de upgrading van de productmix droeg bij aan de omzetgroei. AWI signaleert dat de markt voor getuft tapijt gekenmerkt blijft door overaanbod en schat dat de neergang in 2002 ongeveer 5 procent in volume bedroeg. De omzet van de weefafdeling daalde ruim 13 procent. AWI klaagt over een zwakke vraag, overcapaciteit en druk op prijzen en marges in deze sector. De markt zou zich in de loop van 2002 slechts heel traag en uiteindelijk onvolledig hebben hersteld. AWI houdt zich op de vlakte wat betreft de vooruitzichten voor het lopende jaar.

(Vloerenplein/AWI, 03-02-2003)

Bouwbeurs 2003

bouwbeurs 1Aanstaande maandag start in de Utrechtse Jaarbeurs de Internationale Bouwbeurs 2003. De beurs presenteert de nieuwste trends, opvallende ontwikkelingen en innovaties op het gebied van bouwen en bouwmaterieel. De beurs is in sectoren ingedeeld. Aan de beurs wordt door ruim 1000 exposanten deelgenomen. Organisator Jaarbeurs Exhibitions & Media rekent op ruim 100.000 bezoekers. Opvallend is een aantal exposanten uit de vloerbedekkingsector. Zo nemen deel: Desso Projecten, Enia Carpets, Forbo Linoleum, Forbo Project Tapijt, HDM, Interface en Unifloor. Daarnaast is ook het nodige te zien op het gebied van vloerafwerking en -onderhoud. De deelnemers lonken nadrukkelijk naar de aantrekkelijke projectensector. Om aan deze interesse tegemoet te komen is er op 6 februari een speciale architectendag. Op deze dag, die door de redacties van De Architect en Detail in Architectuur wordt georganiseerd komen vanaf 09.30 uur verschillende vertegenwoordigers van toonaangevende architectenbureaus aan het woord. (

Vloerenplein, 31-01-2003)

Parade Tapijt brengt Dreamland

In zestien verschillende tinten - van grasgroen tot oranjecurry, van seringenpaars tot zuurstokroze - brengt Parade Tapijt het nieuwe Parade Dreamland. De aanbieder uit Soest, onderdeel van de Enia Carpet Group, merkt in zijn persbericht waarschijnlijk terecht op dat het van lef getuigt om met die kleuren iets van jezelf te laten zien. Dreamland onderscheidt zich volgens Parade door een opmerkelijk gunstige verhouding tussen prijs en kwaliteit. Het product is leverbaar op 400 en 500 cm breed. Adviesverkoopprijs is 14,75 euro per vierkante meter.

(Parade Tapijt, 31-01-2003)

Fusie Pergo en Witex vastgelegd

Het heeft een maand langer geduurd dan verwacht, maar het samengaan van Pergo en Witex is nu onderling rond gemaakt door Pergo AB en HW Industries, de belangrijkste aandeelhouder van Witex AG. Pergo bezit momenteel 25,1 procent van de aandelen in Witex, HW Industries heeft de resterende aandelen. Volgens de gisteren bekendgemaakte overeenkomst zal Pergo alle Witex-aandelen van HW Industries overnemen. In ruil daarvoor ontvangt HW Industries 20 procent van de aandelen in Pergo en wordt daarmee de grootste aandeelhouder van de Zweedse onderneming. Na de overname zullen de jaarlijkse verkopen van de Pergo-groep op rond 5 miljard Zweedse kronen uitkomen, circa 530 miljoen euro.

(Pergo/DPN, 29-01-2003)

<< Begin < Vorige 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

Domotex

allesovertapijt-logo