forinn-2018

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Unipro levert kunstgrasverlijming

Zoals bekend staat kunstgrastapijt steeds meer in de belangstelling. Het is altijd bespeelbaar en beter te onderhouden. Unipro speelt daar op in en komt met een nieuwe 2 componenten PU kunstgraslijm en het bijbehorende nadenband van gelamineerd polyesterweefsel. Dit kunstgras verlijmingssysteem voldoet naar eigen zeggen aan de FIFA-norm. De onderneming uit Haaksbergen meldt daarnaast dat de Amsterdam ArenA heeft gekozen voor diens Qeshfloor kunstharsvloeren. In totaal werd 12.000 vierkante meter gietvloer op de drie omlopen van de ArenA aangebracht en 25.000 meter op de tribunes.

(Vloerenplein, 19-09-2003)

Interdecor: het eeuwige zoeken

edel beursVandaag is de laatste dag van Interdecor, de tweejaarlijkse nationale branchemanifestatie waar aanbieders de nieuwste collecties presenteren op het gebied van vloerbedekking, raam- en wandbekleding en bed- en badtextiel. Naar verwachting zal de beurs in totaal rond de 11.000 bezoekers trekken. Interdecor kenmerkt zich de laatste jaren door het zoeken naar vorm en inhoud. Om de beurs van extra cachet te verzekeren is ditmaal een beroep gedaan op HPR, de organisatie achter de succesvolle Woonbeurs. Dat heeft, zeker gelet op de sfeervolle hallen, beslist zijn vruchten afgeworpen. Ook het NK-woningstofferen, geleid door een zeer bevlogen Ad van Mierlo van Instituut Gildevaart, die geëmotioneerd de aanwezigen van de noodzaak van een goede opleiding overtuigde, en een heuse catwalk met modeshows wisten de bezoekers te bekoren. Toch kan men stellen, gelet op het aanbod, dat de hoogtijdagen van de beurs voorbij lijken te zijn en is het nog maar de vraag wat het aanbod over twee jaar zal brengen. Met name het aantal vloeraanbieders viel tegen, hoewel de exposanten die er waren zeer tevreden waren over zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het bezoek. De prominente stands van Edel Tapijt (foto) en Enia Carpets bijvoorbeeld werden uitstekend bezocht en daar werd goed zaken gedaan. Ook bij Cunera was men prima te spreken over de kwaliteit van het bezoek. De onderneming uit Rhenen bracht als nieuwigheden onder meer een bamboe-tegel en een bamboe-karpet met leren rand. Brink & Campman liet zien dat wat hun betreft de komende winter gekenmerkt gaat worden door eenvoud en door de kleuren goud, terra en aubergine. De 107 jaar oude fabrikant uit Lichtenvoorde toonde onder andere naar tevredenheid de collecties Twist, Cable en Cross. “Een sfeervolle en mooie beurs, maar ik mis duidelijk enkele belangrijke spelers op de markt,” zo concludeerde Wick van Hees van Object Carpet. Tenslotte mocht Randie Betting (leerling Gildevaart) gisteren de kampioensbokaal in ontvangst nemen als beste van de deelnemers aan het NK-woningstofferen, vóór Jos Grovenstein en Ferry Verbeek.

(Vloerenplein, 17-09-2003)

Pergo wint ook in hoger beroep

Pergo heeft onlangs bij een Amerikaanse rechtbank in hoger beroep een bevestiging gekregen van een uitspraak die de US International Trade Commission al in maart 2002 ten gunste van de Zweden had gedaan. Toen en nu luidde de uitspraak dat de verbindingselementen die Pergo met een licentie van Unilin vervaardigt, geen inbreuk maken op het patent van Välinge Aluminium AB. De beslissing houdt in dat Pergo zonder beperkingen dergelijke producten mag importeren en verkopen op de belangrijke Amerikaanse laminaatvloerenmarkt.

(Pergo/Vloerenplein, 15-09-2003)

Artoleum wint Red Dot Award

rddaDe nieuwste collectie Artoleum van Forbo Flooring is door een internationale vakjury bekroond met de prestigieuze Red Dot Award. De Red Dot Award wordt jaarlijks toegekend aan bijzondere prestaties op het gebied van architectuur en productdesign. Artoleum is winnaar in de productgroep ‘Architectuur en Milieu’. De winnende linoleumvloer is een product van Forbo Linoleum BV in Assendelft.

(Forbo/Vloerenplein, 15-09-2003)

Vier winkels Berg & Berg erbij

bergberg wonenIntres Wonen meldt dat Berg & Berg, de formule voor woningtextiel in het midden en hogere segment, recentelijk is uitgebreid met vier winkels. De uitbreiding in De Bilt, Bilthoven, Aalsmeer en Amsterdam betreft de overname van vestigingen van bij Intres Wonen aangesloten ondernemers die wilden stoppen met hun bedrijf. Het Berg & Berg-concept levert een uitgebreide woontextielcollectie bestaande uit gordijnen, zonwering, tapijt, linoleum, vinyl, laminaat en houten vloeren. Intres Wonen zegt ernaar te streven om, samen met de Kop-groep, de Berg & Berg-formule verder uit te bouwen tot een volwaardige franchiseformule in het segment woontextiel. De samenwerking tussen de retailorganisatie uit Hoevelaken en de Kop-groep, die met 21 verkooppunten opereert onder de handelsnamen Berg & Berg, Van Onderen tapijt en gordijnen en Kop Woninginrichting, dateert van vorig jaar.

(Intres/Vloerenplein, 12-09-2003)

Zondag gaat Interdecor van start

interdecorVan zondag 14 tot en met woensdag 17 september is het weer tijd voor de tweejaarlijkse vakbeurs Interdecor. In de Jaarbeurs tonen meer dan 135 deelnemers hun (nieuwste) producten op het gebied van vloerbedekking, raam- en wandbekleding, bed- en badtextiel, fournituren en - nieuw dit jaar - woonaccessoires. Primeurs worden extra onder de aandacht gebracht bij de binnenkomst van Hal 2, die volgens de organisatie geheel in dit teken staat. Tijdens Interdecor organiseert het opleidingsinstituut Gildevaart samen met WoonWerk de Eerste Nationale Wedstrijd Woningstofferen. Op de eerste drie dagen van de beurs zullen de deelnemers aan de competitie achtereenvolgens harde en zachte vloeren leggen, trap bekleden en raam decoreren. Bezoekers kunnen verder in ‘De Salon’, gesitueerd in de centrale hal, kennis nemen van een aanbod kwalitatief hoogwaardige stoffen. Belangstellenden voor het vloerenaanbod kunnen langs gaan bij Van Baal Woningtextiel, Bélakos, Béwé, Bohama, Bonaparte Tapijt, Brink & Campman, Cotap, Cunera, Danish Carpets, Edel International, Enia Carpet Nederland, Gelasta, Hamat, Hébéta, Parketgroothandel De Houtmeester, I.C.E. Oosterse Tapijten, Interfloor, Joh. Mateboer & Zn., Optifloor, Orientex Carpets, Parade Tapijt, Peitsman & Kout, Perletta, Schadébo, Telenzo en Timzo. Meer informatie: www.interdecor.nl.

(Vloerenplein/Interdecor, 10-09-2003)

Britten promoten tapijt

De tapijtindustrie van het Verenigd Koninkrijk start volgende week met een 1 miljoen pond kostende advertentiecampagne om de neergang in de vraag naar zijn producten een halt toe te roepen. De geobsedeerdheid waarmee Britten zich storten op doe-het-zelf klussen in huis zou volgens de tapijtfabrikanten tot een niet te onderschatten terugval van de belangstelling voor tapijt hebben geleid, tegelijk met een massale overstap naar (vooral) goedkoop en trendy laminaat. Volgens de Carpet Foundation, de belangenvereniging van de industrie, werd er 197 miljoen vierkante meter tapijt verkocht in het VK in 2001, tegen 212 miljoen in 1990. Over dezelfde periode stegen de verkopen van gladde vloerbedekking (waarvan 70 procent laminaat) van 22,8 naar 59,9 miljoen vierkante meter. Het aandeel van geïmporteerd tapijt steeg van nagenoeg nul tot tweederde van het totaal. De werkgelegenheid in de sector nam tussen 1990 en 2001 af van 45000 tot slechts 7500 man. Onlangs werd ook bekend dat het vlaggenschip van de Britse tapijtnijverheid, Carpets International, zwaar slagzij aan het maken is. De nieuwe tv-campagne maakt gebruik van de (door een hese vrouwenstem ingesproken) leuze ‘Come back to carpet’ en benadrukt de sterke punten van textiele vloeren op het vlak van luxe, comfort, warmte en geluid.

(Vloerenplein, 10-09-2003)

‘Witex AG wordt voortgezet’

Onder de kop ‘Witex AG wordt voortgezet’ laat de Duitse vloerenaanbieder in een persbericht weten dat per 1 september 2003 de faillissementsprocedure in gang is gezet. Een en ander staat onder toezicht van curator Van Betteray, die afgelopen mei al als voorlopige curator was aangesteld. Van Betteray zet de zakelijke activiteiten van Witex AG in zijn geheel voort. De betrokken financiële instellingen hebben toegestemd in een verlenging van de kredieten. Daarnaast is een licentie-overeenkomst gesloten met Flooring Industries over het gebruik van de lijmvrije laminaatprofielen van Unilin/Quickstep. Volgens Witex laten de resultaten van de afgelopen weken een duidelijke verbetering zien en zijn de voorwaarden voor voortzetting van de onderneming zonder meer aanwezig. Witex heeft zich in ieder geval al ingeschreven voor de beurs Domotex 2004, komende januari.

(Witex/Vloerenplein, 08-09-2003)

Desso concentreert weefproductie

Desso NV meldt het voornemen om de geweven producten voor cruiseschepen, luchtvaart en andere projecten te concentreren in zijn moderne hoofdvestiging in het Belgische Waasmunster. Die stap moet de productiviteit en de zakelijke perspectieven van Desso in dit belangrijke segment van de markt verbeteren. De fabriek voor geweven tapijt in Oss zal worden gesloten. Daar werken ongeveer 70 werknemers. Desso laat weten dat de ondernemingsraad om advies is gevraagd en dat gespekken met de betrokken vakbonden zijn begonnen. Bij Desso werken wereldwijd 1200 man.

(Desso/Vloerenplein, 08-09-2003)

DuPont Textiel wordt Invista

DuPont Textiles & Interiors (DTI) maakt bekend per direct de markt te gaan bedienen onder de naam Invista. Vezelaanbieder DTI is een volledige dochter van het DuPont concern, dat in gesprek is met Koch Industries over een overname van de textielpoot. De naamsverandering moet dan ook gezien worden in het licht van de voorgenomen scheiding van het moederbedrijf en dient om de eigen identiteit te versterken. Invista boekt een jaaromzet van 6,3 miljard dollar, verschaft 18000 mensen werk en is actief in 86 landen. Invista zal zijn verleden echter niet verloochenen en de tekstregel ‘Built on DuPont Innovation’ achter zijn logo plaatsen.

(Vloerenplein/Invista, 05-09-2003)

Pergo investeert zwaar in USA

De Zweedse laminaatfabrikant Pergo heeft besloten om 16 miljoen dollar te investeren in zijn productiecapaciteit voor de bediening van de Amerikaanse markt. Onderdeel van de investering is een ‘direct lamination’-installatie en uitbreiding van de fabriek in Garner (North Carolina, USA). Een en ander moet volgens plan in januari 2005 operationeel zijn. In het verleden was Pergo niet in staat om zelf DPL-laminaatvloeren te vervaardigen. De investeringen dienen om de positie van Pergo op de Noord-Amerikaanse markt te versterken.

(Vloerenplein/Pergo, 05-09-2003)

Tarkett: meer omzet West-Europa

Tarkett Sommer AG rapporteert over het eerste halfjaar van 2003 een omzet van 698 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 709,8 miljoen. Dat komt overeen met een omzetdaling van 1,7 procent. Volgens de vloerenaanbieder weerspiegelen deze cijfers de ongunstige marktomstandigheden, die de handel vanaf het tweede kwartaal in toenemende mate nadelig hebben beïnvloed. Op de vooral in het tweede kwartaal lastige Noord-Amerikaanse markt viel de omzet terug met 20 procent (bij gelijk gehouden wisselkoersen met 2,7 procent). De omzet in West-Europa steeg daarentegen met 2,7 procent (3,7 procent bij gelijke koersen). In Oost-Europa profiteert Tarkett Sommer van de joint-venture met Sintelon: daar liep de omzet omhoog met ruim 66 procent. Voor de komende tijd is de onderneming vooralsnog alleen optimistisch over de Oost-Europese markt. Overigens zal Tarkett Sommer AG over enige tijd onder de (verkorte) naam Tarkett naar buiten gaan treden. Ook de USA-dochter Domco Tarkett zal de firmanaam Tarkett gaan gebruiken.

(Tarkett/Vloerenplein, 03-09-2003)

Voorlopig geen nieuwe CAO Wonen

Afgelopen woensdag, 27 augustus jl., is er door werkgevers en werknemers verder gepraat over de CAO Wonen. (Zie ook Nieuws van 5 augustus jl.). De CNV Dienstenbond licht toe dat het voorstel op tafel heeft gelegen om de huidige CAO te verlengen en alleen een loonbod te doen voor deze CAO. “De tijd tot de volgende CAO zou dan optimaal benut kunnen worden om tot een goed akkoord te komen. Het alternatief zou zijn dat er nog heel lang doorgepraat wordt zonder dat er uitzicht is op een redelijk akkoord.” Bij een ongewijzigde verlenging van de CAO stelden de bonden in dat geval een structurele verhoging per 1 januari 2004 van 2 procent voor. Dit voorstel was voor de partij aan de andere zijde van de tafel niet bespreekbaar. De woninginrichters wensen een deel van hun met name op beperking van de loonkosten afgestemde speerpunten terug te zien in een nieuwe, verlengde CAO. De bonden oordelen dat deze speerpunten onderdeel zijn van een groter geheel van afspraken, die bij de invoering van het functiewaarderingssysteem beter in één keer worden geregeld. Besloten is nu om de onderhandelingen voort te zetten en als eerste te beginnen met afspraken te maken over functiewaardering en alle onderwerpen die daarmee samenhangen. Daarvoor zijn nieuwe data vastgesteld in oktober.

(CNV/Vloerenplein, 01-09-2003)

National Floor Show

nfsshowoutsideDinsdag aanstaande (2 september) start in Harrogate The National Floors Show. Deze sympathieke en gezellige Britse vloerbedekkingsbeurs kan al een geruime tijd rekenen op een vaste schare exposanten en bezoekers. Ook ditmaal verwacht de organisatie zo’n 4400 bezoekers te kunnen verwelkomen, waarvan 10 procent vanbuiten het Verenigd Koninkrijk afkomstig is. 300 Exposanten laten er tot en met 4 september hun laatste noviteiten op het gebied van vloerbedekkingen zien. Op de beurs treft men ook weer een aantal exposanten uit de Benelux die op deze wijze voet aan de grond in het Verenigd Koninkrijk proberen te krijgen. Bekende namen zijn onder meer Louis de Poortere, Beaulieu, Telenzo, Brink & Campman (die al weer voor de vierde maal deelneemt), Betap Tufting, Condor Carpets, Forbo Flooring, Hamat, Domo en Quick Step.

(National Floor Show/Vloerenplein, 29-08-2003)

Tapijt minder trendy in VS

Hoewel tapijt de vloerbedekkingsmarkt in de Verenigde Staten blijft domineren, zijn parket en houten vloeren zeer populair bij de Amerikaanse consument. Tenminste, als we de media aldaar mogen geloven. Massieve vloeren beschikken over een goede uitstraling en worden beschouwd als een zeer trendy vloerproduct. “Vroeger wilde iedereen tapijt in zijn huis, tegenwoordig is dat een houten vloer,” aldus Gopal Ahluwalia, vice-president afdeling onderzoek van de National Association of Home Builders. De populariteit heeft de houten vloer ook te danken aan het besef bij de Amerikaanse consument dat een houten vloer een positieve bijdrage levert aan de waarde van zijn huis. Een goed voorbeeld is de familie Mitchell, die voordat ze hun huis in de verkoop zetten het linoleum en tapijt op de eerste verdieping vervingen door een houten vloer. Deze investering kostte het echtpaar 4000 dollar, de waarde van het huis kon daarentegen worden verhoogd met 50.000 dollar. Het tegenwoordig uitgebreide en gevarieerde aanbod aan houten vloeren, van Braziliaanse exoten tot bamboe, heeft ook bijgedragen aan het positieve imago. Uit een onderzoek, gehouden door de National Wood Flooring Association onder 1000 representatieve consumenten, blijkt dat 39 procent vindt dat een houten vloer het gemakkelijkst is schoon te maken, 57 procent vindt het de mooiste vloerbedekkingssoort en 81 procent is van overtuiging dat het de waarde van hun huis vermeerdert.

(Vloerenplein/Baltimore Sun, 26-08-2003)

Omzet Interface licht gedaald

De omzet van Interface over de eerste zes maanden van dit jaar is licht gedaald in vergelijking met de cijfers over 2003. De omzet kwam in het eerste halfjaar uit op 444,2 miljoen dollar (2002: 460 miljoen dollar). Toch is het management van het concern dat onder meer producten op de markt brengt onder de merknamen Interface, Heuga en Bentley, niet ontevreden. “Vooral ons kamerbreed tapijt deed het erg goed in het tweede kwartaal,” aldus CEO Daniel T. Hendrix, “en ook onze modulaire systemen toonden hun veerkracht en wisten in een aantal sectoren aandeel te veroveren. Hoewel het met de interieursector in zijn geheel op dit moment niet zo goed gaat, blijven wij optimistisch. Wij geloven dat het door een gerichte aanpak mogelijk moet zijn om onze cijfers te verbeteren.”

(Interface/Vloerenplein, 26-08-2003)

Tapijtgigant in de problemen

Het Britse Carpet International, onder andere tapijtleverancier van Buckingham Palace, is in ernstige betalingsproblemen gekomen. Dientengevolge is PricewaterhouseCoopers (PwC) als administratief bewindvoerder aangesteld. PwC voert nu gesprekken met leveranciers en klanten om hun steun te krijgen. PwC hoopt hiermee het bedrijf draaiende te houden en het in zijn geheel te kunnen verkopen. Volgens PwC heeft de onderneming het laatste jaar veel te lijden gehad onder de toegenomen concurrentie en de dalende vraag op de Britse markt naar de traditionele vloerbedekkingssoorten. Carpet International is de grootste tapijtfabrikant van het Verenigd Koninkrijk met een jaaromzet van circa 100 miljoen Britse Pond. De onderneming omvat zeven bedrijven met in totaal 1200 man personeel. Wanneer er geen geschikte koper voor een overname wordt gevonden is de verwachting dat enkele honderden medewerkers op straat komen te staan. Carpet International opereert op de markt onder meer met de merknamen Wilton Royal, Abington en Kosset. (Wilton Royal werd voor het eerst in 1699! op de markt gebracht.) Daarnaast verkoopt het bedrijf tapijt op de projectenmarkt onder de naam CI Contract.

(Financial Times/Vloerenplein, 22-08-2003)

Omzet weer lager

 Wie van de verschillende onderzoeksbureaus positieve cijfers verwacht voor de wonenbranche komt de laatste tijd bedrogen uit. Voor de zoveelste keer scoort de woninginrichting een dikke min. Uit de maandelijkse omzetcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt de omzet van de winkels in woninginrichtingsartikelen in mei fors te zijn gedaald in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. De omzet lag in mei maar liefst 10 procent lager dan in mei vorig jaar. In totaal is de omzet van de detailhandel in mei 3,2 procent lager dan een jaar eerder. En dan te bedenken dat de cijfers volgens het CBS positief zijn beïnvloed door een gunstiger verdeling van de koopdagen dan in mei vorig jaar...

(CBS/Vloerenplein, 22-08-2003)

Optimisme bij Carpetright

Tijdens de eind vorige week gehouden jaarlijkse bijeenkomst presenteerde Lord Harris, bestuursvoorzitter van Carpetright, de resultaten over de eerste 14 weken van het financiële jaar vanaf mei. “De omzet over deze periode is geheel in lijn met onze verwachtingen,” aldus een optimistische Lord Harris. De omzet van Carpetright nam in het Verenigd Koninkrijk met 0,7 procent toe. Dat kan op zich niet slecht worden genoemd want de omzet van de totale tapijtmarkt in het Verenigd Koninkrijk liep in deze periode met 10 procent terug. Analisten hadden verwacht dat de omzet van Carpetright met 1 tot 2 procent zou teruglopen. Lord Harris is vooral tevreden over de verschillende kostenbesparende maatregelen, waardoor de nodige beoogde bezuinigingen zijn verwezenlijkt. Ook over de Benelux is Lord Harris tevreden. “In de Benelux boeken we de nodige vooruitgang en liggen we op koers om de door ons gestelde doelen te behalen. In juli is de omzet in België en Nederland verbeterd. We verwachten dat onze omzet zal blijven profiteren van de kostenbesparende maatregelen die we vorig jaar hebben genomen. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden neemt ons marktaandeel in zowel het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland toe.”

(Carpetright/Times/Vloerenplein, 19-08-2003)

Jamé Coatings/Pen Chemie gestart

penchemieVorige week opende het vernieuwde Jamé Coatings/Pen Chemie zijn poorten. Half juli nam Jamé Coatings, een bedrijf dat hoogwaardige coatings, lakken, lijmen en onderhoudsmiddelen produceert, Pen Chemie uit Wognum over. Jamé Coatings beoogt de bedrijfsprocessen van beide bedrijven op elkaar af te stemmen en te integreren, waardoor de voordelen van schaalgrootte optimaal worden benut. Pen Chemie/PenProducts is gespecialiseerd in onderhouds- en schoonmaakmiddelen, waaronder tal van producten voor de vloerenmarkt. Directeuren van het ‘nieuwe’ bedrijf zijn Menno Deutekom en Jan Fikkert. “We hebben met de overname de beschikking gekregen over een productlijn van ruim 200 producten die onder het label PenProducts op de markt worden gebracht,” aldus Menno Deutekom.

(Vloerenplein, 19-08-2003)

Vloeren in de min

De ‘gemiddelde’ onderneming in de wonenbranche heeft het afgelopen halfjaar te kampen gehad met een omzetdaling van 6,5 procent procent. Een cumulatief cijfer dat jarenlang niet zo negatief is geweest, zo waarschuwt de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) in het commentaar over de recente cijfers in de omzetenquête. Van het totale aantal deelnemers aan deze omzetenquête blijkt volgens de CBW slechts 29 procent over het afgelopen halfjaar een hogere omzet te hebben gerealiseerd dan dezelfde periode van het vorige jaar. Uit de cijfers blijkt verder dat in het afgelopen tweede kwartaal de omzetdaling in de wonenbranche 7,3. procent betrof. De woningtextielzaken en kurk- en parketzaken vormden daarbij een negatieve uitschieter. Hun omzet daalde respectievelijk met maar liefst 14,1 en 10 procent. Volgens de CBW blijkt bij nadere bestudering van de gegevens dat 76 procent van de kurk- en parketspeciaalzaken een omzet realiseerde die lager ligt dan die van één jaar geleden.

(CBW/Vloerenplein, 14-08-2003)

Minder hout bij Armstrong

Het segment vloeren van het concern Armstrong is van een uiteenlopende invloed geweest op de omzetcijfers over het tweede kwartaal. De totale omzet over dit kwartaal bedroeg zo’n 827 miljoen dollar, +0,1 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2002. De kleine plus wordt echter volkomen tenietgedaan wanneer men de gunstige effecten van de wisselkoersen in de cijfers had meegenomen. De omzet zou dan met 4,7 procent zijn afgenomen. Terwijl Amerikaanse vaktijdschriften een duidelijke trend waarnemen naar houten vloeren, lijken cijfers van Armstrong deze tegen te spreken. Het houten vloersegment liep met 4,4 procent terug en kwam uit op 181,6 miljoen dollar (2002: 190 miljoen). Het segment elastische vloerbedekking zag de omzet met 4,3 miljoen dollar stijgen naar 308,3 miljoen dollar. Bij de divisie ‘textiel en sportvloeren’ steeg de omzet van 60,1 naar 67,1 miljoen dollar. Zowel de houten als de elastische vloerbedekking hebben in het tweede kwartaal te kampen gehad met gestegen grondstofprijzen.

(Armstrong/Vloerenplein, 12-08-2003)

India wil bamboevloeren

De Indiase regering wil het commerciële succes van China ten aanzien van de productie van bamboe vloeren navolgen. India produceert op dit moment 3 miljoen ton bamboe per jaar (China: 20 miljoen ton) zo blijkt uit cijfers van het vaktijdschrift Floor Focus. De Indiase regering beschouwt bamboe als een gemakkelijk ‘manageable’ exportproduct dat voor de nodige inkomsten en werkgelegenheid moet gaan zorgen. De interesse van India is niet verrassend. In de verenigde Staten en Europa is de populariteit van bamboe als vloer- en decoratief (wand)product de laatste jaren fors toegenomen. Tot nu toe domineerden Taiwan en China de bamboe grondstoffenmarkt. Nu de vraag groter lijkt te zijn dan het aanbod zien andere landen de kans een graantje mee te pikken. De Indiase regering zou graag zien dat de bamboe-industrie, die hoofdzakelijk in het noordoosten van het land is gevestigd, in 2015 een wereldmarktaandeel heeft veroverd van 27 procent. Om de ambities kracht bij te zetten heeft India nadrukkelijk gesolliciteerd als gastheer voor het 8e Internationale Bamboe congres, met als concurrenten Brazilië en Colombia. India hoopt met de nieuwe plannen 8,6 miljoen nieuwe banen te creëren en de trek van de bevolking van het platteland naar de stad een halt toe te roepen.

(Floor Focus/Vloerenplein, 08-08-2003)

Galbato bedankt

Chan W. Galbato, president en CEO van Armstrong Floor Products, verlaat de onderneming om - zoals wordt beweerd - “nieuwe uitdagingen aan te gaan”. De verantwoordelijkheid voor de wereldwijde markt in vloerbedekkingen wordt nu overgenomen door bestuursvoorzitter Michael D. Lockhart. Volgens Armstrong konden onder de leiding van Chan vooral op de Europese vloerbedekkingsmarkt belangrijke kostenbesparingen doorgevoerd worden. “De nieuwe structuur maakte Galbato overbodig,” aldus Lockhart in Floor Daily. Floor Daily suggereert dat het resultaat van de besparingen gecombineerd met een stijging van de prijs in grondstoffen en een teruglopende economie hem uiteindelijk de kop hebben gekost.

(Floor Daily/Vloerenplein, 08-08-2003)

‘CAO schiet niet op’

De afgelopen maanden hebben werkgevers en werknemers al driemaal overleg gehad om tot een nieuwe CAO Wonen te komen. De oude CAO is inmiddels al zo’n vier maanden afgelopen. De CNV Dienstenbond is ontevreden over de wijze waarop de werkgevers de onderhandelingen ingaan. “De werkgevers willen afbraak, terug naar een minimum. Wij willen ervoor zorgen dat uw arbeidsvoorwaarden verbeteren. [...] De teleurstelling was dan ook groot toen bleek dat bij de laatste onderhandelingen, op 30 juli 2003, alleen de onderwerpen van de werkgevers ter bespreking op tafel lagen. Volgens ons hebben wij ook voorstellen gedaan! Bovendien komen de werkgevers met voorstellen die een dag van tevoren worden uitgereikt, en men verwacht dan dat wij daar inhoudelijk op ingaan.” CNV Dienstenbond heeft de onderhandelingen daarom afgebroken om later deze maand weer verder te praten. “Werkgevers mogen nu ook laten zien dat zij een goede CAO willen, dat zij bereid zijn om ook een stap naar ons toe te doen en dat zij onze voorstellen serieus nemen.”

(CNV/Vloerenplein, 05-08-2003)

Barcelona op kunstgras

Terwijl in Nederland Edel International hoge ogen gooit met kunstgras voor de Nederlandse voetbalvelden pioniert Armstrong DLW in de Verenigde Staten met een vergelijkbaar product. Zo werd afgelopen weekend de oefenwedstrijd tussen Manchester United en Barcelona op het Lincoln Financial Field (thuisbasis van de Philadelphia Eagles) voor het eerst op DD Grassmaster gespeeld, een synthetisch versterkt natuurgrassysteem.

(Armstrong/Vloerenplein, 05-08-2003)

Omzet Wonen daalt

De omzet in de woninginrichtingsbranche lag in april ruim 6 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het CBS past de omzetdaling in het beeld van een historisch lage koopbereidheid, zoals blijkt uit het eigen Consumenten Conjunctuuronderzoek. De woninginrichtingsbranche scoort hiermee veruit lager dan de totale detailhandel. Deze zag de omzet met ‘slechts’ 1,1 procent teruglopen. Ook de Paasdagen, over het algemeen goede koopdagen voor de woninginrichtingsbranche, hebben geen positieve bijdrage aan het negatieve resultaat kunnen geven.

(CBS/Vloerenplein, 01-08-2003)

Uiteenlopende resultaten Forbo

Het vloerensegment binnen het Zwitserse Forbo-concern heeft in het eerste halfjaar van 2003 een omzet bereikt van 360,7 miljoen Zwitserse frank (CHF). Dat is 1,2 procent minder dan een jaar eerder. Volgens Forbo werden er bemoedigende groeicijfers opgetekend in Azië, de USA, Oost- en Zuid-Europa en in Frankrijk. Op de West-Europese markten liepen de omzetten echter circa 5 procent terug, vooral in de Benelux en in Duitsland. Terwijl de parkethandel van Forbo dubbele groeicijfers boekte dankzij zijn Zweedse thuismarkt en de forse uitvoer naar Oost-Europa, bleef de handel in linoleum en vinyl moeizaam, maar wel nog iets beter dan het marktgemiddelde. Forbo Flooring zegt tevreden te zijn met de ontvangst van het nieuwe Marmoleum-click door de woninginrichters. Met 26,5 miljoen CHF lag het bedrijfsresultaat 3,3 miljoen CHF onder dat van vorig jaar.

(Forbo/Vloerenplein, 29-07-2003)

Conjunctuur België op dieptepunt

Febeltex, de Belgische textielfederatie, is allesbehalve te spreken over de economische activiteit in de Belgische textielsector tijdens het eerste halfjaar van 2003. De conjunctuur is op een dieptepunt beland, aldus meldt de federatie bezorgd, en op korte termijn valt geen verbetering te verwachten. De conjunctuurverzwakking in de Belgische textielsector duurt ongewoon lang, zo analyseert Febeltex. “In feite is de conjunctuur sinds de zomer van 2000 voortdurend blijven dalen, met een nieuw dieptepunt in het tweede trimester van 2003.” De laagconjunctuur tijdens het eerste halfjaar van 2003 is het gevolg van zwakke exportprestaties. Voor belangrijke exportmarkten als Nederland (-10,4 procent in het eerste kwartaal) en Duitsland (-7,3 procent) ligt de reden bij de zwakke vraag. Als diepere oorzaken van de terugloop worden genoemd de relatief hoge lonen in België, de dure euro en de zwakke particuliere consumptie. Dat laatste vertaalt zich in lage aankopen van onder meer meubelstoffen, huishoudtextiel, matrasstof en tapijten.

(Febeltex/Vloerenplein, 29-07-2003)

Bewaarkaart Stichting PIT

 De Stichting Produkt Informatie Tapijt (PIT) vraagt aandacht voor de ‘Bewaarkaart Reiniging & Onderhoud Tapijt’. Deze is het resultaat van de nauwe samenwerking van de tapijtbranche met TNO en de Stichting Waarborg Tapijt- en Meubelreiniging, met als doel om een eenvoudig en doeltreffend advies te ontwikkelen voor reiniging en onderhoud van tapijt. De nieuwe inzichten hieromtrent staan op overzichtelijk wijze op de kaart. De bewaarkaart is voorzien van een boorgat, zodat hij gemakkelijk is op te hangen in bijvoorbeeld de keuken- of meterkast. Het is de bedoeling dat de bewaarkaart gratis verkrijgbaar is bij de betere woninginrichter. Wist ú trouwens dat 90 procent van de vlekken die ontstaan in het normale dagelijkse gebruik, verwijderd kunnen worden met louter schoon water?

(Stichting PIT/Vloerenplein, 25-07-2003)

<< Begin < Vorige 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

allesovertapijt-logo