banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
'Prijs niet doorslaggevend'

Vanwege de ontwikkelingen in Afghanistan en buurlanden is er nogal wat te doen geweest met betrekking tot de tapijten die daar vandaan komen. Ons bereiken tegengestelde berichten. De markt zou in elkaar zijn gezakt vanwege onder meer negatieve associaties en de terugval in de vraag naar luxere producten, de prijzen zouden drastisch zijn gestegen en een ander bericht meldt dat op Pakistaanse dorpsmarkten voor een habbekrats tribale Afghaanse tapijten te koop zijn. De markt in Nederland lijkt er vooralsnog geen hinder van te ondervinden. “Prijs is bij ons niet een doorslaggevende factor,” vertelt Michael Janssens van de gelijknamige toonaangevende importeur Janssens Oriënt Carpets Holland. “We betalen liever meer zodat we voortdurend een gedegen kwaliteit kunnen leveren, dan dat we onze afnemers moeten teleurstellen met mindere producten vanwege een paar gulden korting.

Wij begeven ons in het midden tot hoog segment. Naar onze producten is op dit moment nog een goede vraag; wij kopen en verkopen nog iedere dag.” Janssens vervolgt: “Wij doen met veel meer landen zaken dan Afghanistan. Bovendien werd er toch al weinig meer in Afghanistan zelf gedaan. Sinds circa 20 jaar knopen veel Afghanen in Peshawar hun kleden. Bovendien worden onze producten in opdracht met door ons gewenste motieven in verschillende landen gemaakt. Wij zijn dus niet afhankelijk van wat er op de markt aangeboden wordt. Sindskort doen wij ook zaken met Armenië, waarvan de producten op dit moment qua dessin sterk vergelijkbaar zijn met die uit Peshawar. Bij ons zal de voorraad van dit soort kleden dus niet snel uitgeput zijn. Daarnaast hebben de leveranciers uit Peshawar vaak familie en/of importeurs in Europa die een stuk import voor hun rekening nemen. Ook zij beschikken over de nodige voorraad. De kraan zal naar mijn inschatting een behoorlijke tijd dichtgedraaid moeten blijven wil de voorraad uitgeput raken,” besluit Janssens.

(Vloerenplein, 07-12-2001)

Kliklaminaat verlijmen (?)

Het verlijmen van kliklaminaat lijkt de wereld op zijn kop. Een belangrijk verkoopargument is immers het gemakkelijk in en uit elkaar halen van de diverse systemen. Het concern Henkel kwam deze zomer met Thomsit P 660 op de markt, speciaal ontwikkeld voor kliklaminaat. “Het product is ook geschikt voor gewoon laminaat,” vertelt Peter Kreukniet van Henkel Benelux. “Want ondanks het succes van de kliksystemen wordt er nog steeds laminaat verlijmd, kijk maar naar de bouwmarkten. We zijn met het product op de markt gekomen omdat bleek dat vooral in appartementen en flatgebouwen geluidsoverlast was. Ondanks de toepassing van een tussenvloer blijf je een soort van ‘geklos’ houden. Om het loopgeluid te verminderen beschikt de Thomsit P 660 over rubberen korrels granulaat die voor een goede geluiddemping zorgen. Het kliklaminaat blijft verwijderbaar want het kan indien gewenst eenvoudig van de vloer worden getrokken. Wel moet men bij kliklaminaat met een papieren achterkant oppassen voor eventuele beschadigingen, daarvoor blijkt de lijm eenvoudig te sterk.” Kreukniet vervolgt: “Met deze lijm voorkom je bij verwijdering van de vloerbedekking beschadigingen aan de ondervloer. Een uitkomst, want de dekvloer blijft goed en dat scheelt egaliseren. Voordelen waar ook andere vloeren dan laminaat om vragen. We zijn daarom de lijm nu ook aan het testen bij kant-en-klare lamelvloeren en verwachten hem ook voor deze producten binnenkort in de markt te kunnen zetten.” Het eenvoudig verwijderen van vloerproducten speelt overigens niet alleen bij laminaat en kant-en-klare houten vloeren. Sinds de nieuwe regelgeving inzake oplosmiddelhoudende producten wordt bij het verlijmen van vloerbedekking veel gebruik gemaakt van watergedragen dispersielijmen. Het verwijderen van gebruikte vloerbedekking lijkt door een langzamer verouderingsproces van de dispersielijm wat moeilijker dan voorheen met kunstharskit op basis van een vluchtig oplosmiddel.

(Vloerenplein, 05-12-2001)

Tarkett Sommer draait goed

Tarkett Sommer zet met goede resultaten over het derde kwartaal de gunstige ontwikkeling van het lopende jaar voort. De vloerbedekkingsproducent met hoofdkantoor in Duitsland wist zijn omzet over de eerste negen maanden met 3,4 procent te verhogen tot 1057,5 miljoen euro (ruim 2,3 miljard gulden) vergeleken met de 1022,4 miljoen euro over dezelfde periode vorig jaar. In het derde kwartaal steeg de omzet met 3,3 procent. De goede resultaten op het gebied van de elastische vloerbedekking op de Europese markten, het toenemend belang van de laminaatproducten, alsook de geslaagde concentratie op de Oost-Europese markten en de penetratie van de Amerikaanse markt voor houten vloeren, konden de omzetterugval van ‘hout’ in Europa en van ‘elastisch’ in Noord-Amerika meer dan compenseren. Tarkett Sommer wist het netto resultaat met 40,5 procent te verbeteren tot 18,4 miljoen euro (ruim 40,5 miljoen gulden). Tarkett Sommer maakt zich zorgen over de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden in Noord-Amerika en de mogelijke effecten daarvan op de Europese markten, maar blijft niettemin streven naar een aanzienlijke verbetering van het netto resultaat over het jaar 2001 als geheel. Tarkett Sommer is de grootste producent van vloerbedekking in Europa. Op de wereldranglijst neemt het bedrijf de vijfde plaats in.

(Vloerenplein/Tarkett Sommer, 03-12-2001)

Perzisch tapijt terug in VS

Na een boycot van 14 jaar zijn er weer Perzische tapijten op de Amerikaanse markt beschikbaar. Ter gelegenheid van de opheffing van het embargo zal van 5 tot 11 december in het Los Angeles Convention Center de ‘Persian Carpet Expo’ worden gehouden. Op de Expo zijn vele traditionele Perzische karpetten te bewonderen maar ook hele bijzondere. Kroonjuweel van de tentoonstelling is een Perzisch tapijt dat is opgebouwd uit 24.225.600 knopen en een waarde vertegenwoordigt van 5 miljoen Amerikaanse dollar. De Expo laat ook een aantal zogeheten Tableaus zien, karpetten die een portret weergeven. Onder de Tableaus zit de kroning van Napoleon Bonaparte en een collectie over prinses Diana’s leven. Op de beurs worden tevens live demonstraties gegeven van traditioneel design en vlecht- en weefmethodes van technieken die soms meer dan 2000 jaar oud zijn.

(National Floortrends/Vloerenplein, 30-11-2001)

‘Zacht’ stabiel in Duitsland

De productie van vloerbedekking is licht teruggelopen in Duitsland in het eerste halfjaar van 2001 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verwachte stabilisering is daarmee uitgebleven. In volume kwam de productie uit op 117,2 miljoen vierkante meter (was 119,6), in geld op 1728,1 miljoen mark (was 1738,3). De ‘elastische’ vloerbedekkingssoorten liepen terug naar 33,6 miljoen meter (was 34,0), maar de waarde steeg naar 513,7 miljoen mark (was 495,2). Bij de textiele vloerbedekking was er nauwelijks sprake van een verandering, met een lichte afname van het volume met 0,6 procent en van de waarde met 1,1 procent, tot respectievelijk 78,9 miljoen meter en 1027,1 miljoen mark. Bij parket was het kwaliteit in plaats van kwantiteit, want terwijl het volume met maar liefst 23,8 procent daalde tot 4,7 miljoen meter, nam de waarde ‘slechts’ met 8,6 procent af tot 187,3 miljoen mark. Homogene PVC-vloeren zakten verder in met 6,1 procent in volume en 8,3 procent in waarde. PVC-vloeren met een andere onderstructuur bleven in hoeveelheid gelijk, echter stegen in geld gemeten met 13,1 procent. De hoeveelheid vervaardigde linoleum zakte van 9,0 naar 8,8 miljoen meter en in waarde daalde dit product van 138,8 naar 135,7 miljoen mark. Rubbervloeren stegen met 8,1 en 9,9 procent in respectievelijk volume en geld. Geweven tapijt liep in volume terug van 2,5 naar 2,3 miljoen meter, maar steeg licht in waarde met een half procent. Getuft tapijt zakte van 47,4 naar 46,9 miljoen meter en van 628,6 naar 616,6 miljoen mark. Vernaald steeg 1 procent in hoeveelheid en ruim 2 procent in geld. Overig daalde met respectievelijk 15,2 en 19,5 procent.

(BWD/Vloerenplein, 28-11-2001)

Harry P. laat op zich wachten

Vloerenverkopers die willen meeliften op het succes van de ‘blockbuster’ film rond Harry Potter moeten nog even geduld hebben. “Karpetten... altijd lastig,” verklaart de onderdirecteur van Mohawk Home, de tapijtfabrikant die de licentie heeft voor het op de markt brengen van Harry Potter woningtextiel in Amerika. “Lastig houdt in géén karpetten met gezichten van de tovenaar en diens trawanten erop. Mensen lopen niet graag over gezichten heen. Dat is een oeroud taboe dat waarschijnlijk even oud is als het weven zelf. Gezichten kunnen wel op wandbekleding, maar op de grond is gek. We hebben zoiets wel eerder geprobeerd, maar in de showroom liepen de mensen er omheen of ze spróngen er zelfs overheen. Onze uitdaging is nu om een Harry Potter-karpet te laten zien zonder Harry Potter erop. Wellicht dat we komende januari wel wat in de winkels kunnen neerleggen,” zo besluit de onderdirecteur. Bij Mohawk Europe in Vaassen weet men nog niet of deze karpetten ook geïmporteerd gaan worden voor de Nederlandse markt.

(Vloerenplein, 26-11-2001)

Gelasta promoot tapijt op TV

Gisteren en eergisteren kreeg tapijtstad Genemuiden bezoek van het RTL4-programma ‘In Holland staat een huis’. Onder leiding van presentator Martijn Krabbé werd gefilmd bij twee zussen die elkaars woonkamer een metamorfose wilden geven. De Genemuidense groothandel Gelasta leverde het tapijt. Woordvoerder Van Steeg van de grossier vertelt dat er volop gefilmd is tijdens het leveren en leggen van de vloerbedekking en dat er ook een stuk van het productieproces van tapijt is vastgelegd. “Het was min of meer toeval dat tapijt belangstelling kreeg, maar omdat de opnames nu eenmaal in Genemuiden plaatsvonden moest het wel aan de orde komen. Het is mooi dat tapijt zo weer ‘in the picture’ is gekomen.” Het programma wordt 18 december om 21.30 uur uitgezonden.

(Vloerenplein, 23-11-2001)

Afghaanse tapijtperikelen

Vloerenbusiness en wereldpolitiek ontmoeten elkaar in Pakistan. Als dank voor zijn steun in de Afghaanse campagne vraagt de Pakistaanse regering om vrijere toegang tot de Amerikaanse markt voor textielproducten. Veel kans van slagen heeft dit verzoek niet volgens insiders, al zal er wellicht een uitzondering worden gemaakt voor handgeknoopte karpetten. Vanwege de arbeidsintensieve aard van dit product bestaat niet het gevaar dat Amerikanen werkloos zouden worden. Volgens de werkgevers in de textielsector zou Pakistan in staat zijn om voor meer dan 100 miljoen dollar per jaar naar de VS te verschepen. Met name de Peshawar-karpetten worden gewaardeerd om de unieke glans van de Afghaanse wol, reden ook waarom de productie hiervan moeilijk in landen als China of Turkije kan worden ondergebracht. In Pakistan zijn vele tienduizenden Afghaanse vluchtelingen werkzaam in de tapijtindustrie. In de belangrijkste afzetmarkten, Europa en de VS, is de vraag naar Afghaanse tapijten teruggelopen vanwege allerlei negatieve associaties en inzakkende (kerst)inkopen van luxere producten. Inmiddels verschijnen in zakenbladen de nodige tips voor avontuurlijke beleggers. Op dorpsmarkten in Pakistan zouden momenteel voor een habbekrats ‘tribale’ Afghaanse tapijten te koop zijn, die stuk voor stuk uniek zijn. In het westen ‘doen’ die soms vele duizenden guldens bij verzamelaars.

(Vloerenplein/Dawn/WSJ, 23-11-2001)

Robot stofzuiger op de markt

Honderd jaar geleden werd de eerste succesvolle stofzuiger op de markt gebracht. Vorige week introduceerde het bedrijf Electrolux op de Zweedse markt de Trilobite, een robot stofzuiger. De Trilobite is een automatische stofzuiger die zonder bediend te worden zijn weg vindt in het huis. Volgens Electrolux zijn de voordelen talrijk. Uit onderzoek van het bedrijf blijkt dat mensen bij normale stofzuigers gemiddeld maar tweederde van het tapijt stofzuigen en onbewust grote stukken vloerbedekking missen, terwijl de Trilobite maar liefst 95 procent van het oppervlakte reinigt. De Trilobite kan vanwege zijn beperkte hoogte simpel zijn weg vinden onder laag meubilair. Volgens Electrolux kan men nu gewoon naar het werk gaan of boodschappen doen terwijl de Trilobite de vloerbedekking stofzuigt. Door de ingebouwde radar ontwijkt het apparaat op eenvoudige wijze obstakels; zelfs wijnglazen schijnt het apparaat gemakkelijk te ontwijken. Natuurlijk heeft het apparaat ook zijn gebreken. Zo heeft de Trilobite moeilijkheden met trappen. Indien er bij de trap geen magnetische strip onder de vloerbedekking wordt aangebracht valt het apparaat onvermijdelijk de treden af. Volgens de concurrentie kan de Trilobite geen goed apparaat zijn. Het gebruikt slechts een vermogen van 90 watt terwijl gewone stofzuigers een vermogen van 800 tot 1600 watt hanteren. Bij een demonstratie in het Verenigd Koninkrijk waren de aanwezigen daarentegen onder de indruk. De verkoopprijs van het apparaat is nog niet duidelijk. Electrolux Nederland heeft geen idee wanneer de Trilobite zijn entree in Nederland doet en kan daarom geen prijs noemen. Over twee tot drie maanden is de verwachte introductie op de Britse markt. Als verkoopprijs wordt daar zo’n 1000 Britse pond genoemd, wat zesmaal zoveel is als gemiddeld voor een conventionele stofzuiger wordt betaald.

(Vloerenplein/Telegraph, 21-11-2001)

Nieuwe vakbeurs in Utrecht

In een persbericht van vandaag laat de Jaarbeurs weten dat er een nieuwe vakbeurs voor de woningbranche komt. De eerste editie van dit evenement met de titel Raam- en Wand Expo staat gepland voor ‘inkoopmaand’ september 2002. Zoals bekend is Inter Decor onder druk van de tapijtexposanten, die deze branchebrede beurs in zijn jaarlijkse vorm niet interessant vonden en daarom nog slechts om het jaar deelnamen, een tweejaarlijks evenement geworden. Met het nieuwe concept Raam- en Wand Expo zegt de Jaarbeurs deze branche nu een extra mogelijkheid te geven om zaken te doen. Bovendien wordt de beurs bewust tegelijk met de vakbeurzen DIY & Hardware, de Najaarsbeurs van Trade Mart Utrecht en de Parket Expo georganiseerd. De Parket Expo is interessant voor inkopers van parket, laminaat en kurk. Deze beurs is op aandringen van de exposanten verplaatst van mei naar september. Bezoekers kunnen in Utrecht terecht van 15 tot en met 17 september 2002.

(Jaarbeurs/Vloerenplein, 19-11-2001)

Abet uit consumentenmarkt

Abet Laminati uit IJsselstein stopt met het leveren van zijn laminaatvloeren aan de Nederlandse consument. Het gaat hierbij om de merken Parwood en Parqcolor. Een woordvoerder van het bedrijf wil niet meer kwijt dan dat men “om diverse redenen” tot dit besluit is gekomen. De HPL-vloeren van Abet blijven wel beschikbaar voor projectmatige toepassingen.

(Vloerenplein, 19-11-2001)

Lees bij faillissement betrokken

Textielgigant Burlington Industries (USA) heeft gisteren vrijwillig faillissement aangevraagd. Burlington is het moederbedrijf van het gerenommeerde Lees Carpets. Lees bestaat al sinds 1842 en richt zich wereldwijd op de projectenmarkt, met onder meer kamerbreed tapijt en modulaire tapijttegels. Het concern als geheel, dat tot een paar jaar terug te boek stond als de grootste textielproducent ter wereld, heeft een jaaromzet van circa 1,5 miljard dollar, maar zit ook zwaar in de schulden. Gesubsidieerde, soms ook illegale, textielimporten uit lage-lonenlanden en de terugloop in de consumentenbestedingen sinds ‘september’ hebben het bedrijf in de problemen gebracht. Na de geplande reorganisatie moet Lees als speerpunt worden voortgezet. George Henderson, algemeen-directeur: “Lees Carpets blijft de markt bedienen met innovatieve oplossingen op vloergebied en met noviteiten. We zijn bezig om een bedrijf vorm te geven dat flexibeler is en beter luistert naar de markt, en in staat is om aan de uiteenlopende en telkens veranderende behoeftes van de consument te voldoen.”

(Vloerenplein/Floorfocus, 16-11-2001)

CBW-cijfers derde kwartaal

Uit de zojuist verschenen CBW-omzetenquête over het derde kwartaal blijkt dat de wonenbranche een slechte periode achter de rug heeft. De geschreven omzetten bleven achter ten opzichte van vorig jaar. Over de gehele linie lag de omzet 1,9 procent lager dan in het derde kwartaal van 2000. Vooral de kurk- en parketspeciaalzaken (-3,4 procent) en de keukenspeciaalzaken (-3,3 procent) zagen de omzet sterk teruglopen. De daling is het geringst bij de gemengde zaken. Hier is sprake van een omzetdaling van 0,7 procent. Over de eerste negen maanden van het lopende jaar hebben de woningtextielzaken en de meubelzaken te maken met een omzetgroei van respectievelijk 1,5 en 1,8 procent. De gemengde zaken scoren onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Bij de woningtextielzaken en de gemengde zaken draaien vooral de middelgrote winkels, met een modaal prijsniveau en samenwerkend met andere MKB’ers goed. Dalingen in omzetten worden waargenomen bij de kurk- en parketzaken (-0,5 procent), de keukenspeciaalzaken (-3,0 procent) en de slaapspeciaalzaken (-3,1 procent). De woninginrichters in de regio’s Noord en Oost doen het het beste.

(CBW/Vloerenplein, 14-11-2001)

Kwartaalcijfers Armstrong

De cijfers van Armstrong over het derde kwartaal laten een omzetafname zien van 6,9 procent in vergelijking met dezelfde periode van het jaar 2000. Grootste verliezer is het segment vloerbedekking waar de omzet met maar liefst 13,1 procent terugliep. Armstrong wijt de terugval onder meer aan de tegenvallende verkoop in laminaat en tegelproducten in de Verenigde Staten. De tegenvallende omzet aan vloerbedekking in Europa (-5,4 procent) is grotendeels toe te schrijven aan een afname van verkopen in vinyl en linoleum. Ook de houten vloerbedekking kende een omzetterugval (-5,4 procent), die Armstrong onder meer wijt aan tegenvallende verkopen aan onafhankelijke verdelers en de toegenomen concurrentie. Textiele vloerbedekking en sportvloeren waren de positieve uitzondering met een omzettoename van 4,6 procent, die echter grotendeels op het conto van de sportvloeren komt. Armstrong verwacht dat ook in het vierde kwartaal het prijs- en verkoopvolume verder onder druk zal komen te staan. Armstrong’s bestuurvoorzitter Michael Lockhart zegt dat, hoewel het bedrijf de invloed ondervindt van de economische terugval, Armstrong in zijn ‘core businesses’ blijft investeren. Het bedrijf zal zich daarnaast richten op verbetering van de kostenstructuur, productaanbod en winstgevendheid op de lange termijn.

(Vloerenplein/Armstrong, 14-11-2001)

Energiebesparing tapijtsector VS

De Amerikaanse tapijtindustrie werkt naar eigen zeggen hard aan maatregelen om de continuïteit van de branche veilig te stellen. Uit een vorige week verschenen rapport over de terugdringing van het energieverbruik binnen de sector blijkt dat z’n vruchten af te werpen. Daarin meldt het Carpet en Rug Institute (CRI) dat uit een onderzoek van Professor Matthew Realff blijkt dat de totale reductie van het energieverbruik door de tapijtindustrie gelijk staat aan de jaarlijkse uitstoot van maar liefst 226.000 auto’s. CRI-voorzitter Werner Braun is verheugd over de uitkomsten van Realff. “Bijna een kwart miljoen auto’s. Dat is nogal wat. Het is in ieder geval een belangrijke stap in de goede richting voor de toekomst en een gezonde tapijtindustrie. Onze tapijtfabrikanten hebben grote inspanningen verricht ten aanzien van energiebesparende oplossingen. De fabrikanten verminderen duidelijk de belasting van het milieu ten gunste van toekomstige generaties.” Een milieuvriendelijke productie staat op dit moment hoog in het vaandel van de Amerikaanse tapijtindustrie. Het CRI ziet dit als een belangrijke voorwaarde om de continuïteit van de sector de komende jaren veilig te stellen. Braun: “De CRI-leden doen hun uiterste best om het voortouw te nemen in het produceren van milieuverantwoorde producten en oplossingen te ontwikkelen ten aanzien van de verwerking van tapijtafval.” Volgens Braun is daarbij al de nodige vooruitgang geboekt, onder meer op het gebied van afvalverwerking, het terugbrengen van lucht- en watervervuiling en dus ook vermindering van het energieverbruik.

(Vloerenplein/CRI, 12-11-2001)

Armstrong voegt divisies samen

Eergisteren maakte Armstrong een ‘strategische reorganisatie’ bekend die de twee belangrijkste vloerendivisies bij elkaar gaat brengen. Armstrong Wood Products en Armstrong Floor Products (AFP) worden samengevoegd, onder een enkel managementteam, waarbij alle vloerproducten worden geïntegreerd binnen AFP. “Een geïntegreerd vloerenbedrijf was een noodzaak,” verklaart Michael Lockhart, de CEO van Armstrong. “De reorganisatie brengt Armstrong’s brede productaanbod van hout, vinyl, linoleum, laminaat en speciaal tapijt nu op één lijn.” Chan Galbato, de baas van AFP, ziet enorm veel potentieel in het op wereldwijde schaal samenvoegen van de houten vloeren met het halfharde segment, met name wat de synergetische mogelijkheden betreft. De afzonderlijke verkoop- en distributiesystemen zullen overigens operationeel blijven. Houten vloeren doen het ook in de Verenigde Staten goed. Met de merken Bruce, Hartco en Robbins is Armstrong, dat in 1998 actief werd in de houten vloerensector, marktleider in de USA.

(Armstrong/Vloerenplein, 09-11-2001)

Unilin wint patentproces in USA

Laminaatfabrikant Unilin meldt dat afgelopen vrijdag een administratieve rechter bij de U.S. International Trade Commission (ITC) in een voorbeslissing heeft bepaald dat het lijmloze laminaat van Unilin (Uniclic-systeem) en de daarbij behorende leginstructies niet strijdig zijn met een drietal patenten die in het bezit zijn van Välinge Aluminium (Berry). De uiteindelijke uitspraak van de ITC wordt op z’n laatst op 5 februari verwacht. De ITC begon met zijn onderzoek in deze zaak na een aanklacht van Alloc Inc., Berry Finance, en Välinge Aluminium. Volgens Frans De Cock, afgevaardigd bestuurder van Unilin uit Wielsbeke (België), zal deze beslissing de marktpositie van Unilin in de Verenigde Staten verder versterken. “We kunnen nu, gesterkt door deze beslissing, Unilin en Uniclic nog sterker positioneren in de Amerikaanse markt, door het bestendigen van onze Uniclic-import en door alles in het werk te stellen om onze nieuwe productie-eenheid in Thomasville (North Carolina) zo snel mogelijk op volle capaciteit te brengen.” Afgelopen juni kwam Unilin met het bericht dat het de laminaatproductie van het Amerikaanse bedrijf Columbia Flooring in Thomasville had overgenomen. Voor Unilin is het logistiek van belang om de productie voor de snel groeiende Amerikaanse markt zoveel mogelijk in de USA zelf onder te brengen in plaats van vanuit Europa te moeten verschepen. Unilin claimt dat Uniclic het eerste laminaatproduct was met een lijmloos systeem dat voorzien is van een verbindingssysteem dat rechtstreeks uit het basismateriaal is gefreesd.

(www.quick-step.com/Vloerenplein, 07-11-2001)

‘11 September’ raakt ook Pergo

Enkele dagen geleden kwam de Zweedse laminaatfabrikant Pergo naar buiten met de omzetgegevens over de eerste drie kwartalen van het lopende jaar. De netto verkopen bedroegen 2826 miljoen Zweedse kronen (circa 300 miljoen euro), een afname van 5 procent ten opzichte van 2000. Volgens het bedrijf werd de daling veroorzaakt door lagere prijzen en lagere verkopen in belangrijke Europese retailketens en in Noord-Amerikaanse vloerenspeciaalzaken. De omzet in het derde kwartaal was 7 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. In Noord-Amerika werd rekening gehouden met een lichte daling van de markt voor laminaatvloeren in het derde kwartaal. Na de aanvallen van 11 september viel echter een duidelijke neergang in de verkopen waar te nemen. In Europa werd de markt voor vloerproducten in zijn algemeenheid negatief beïnvloed door economische teruggang. Pergo meldt tevens momenteel druk doende te zijn met marktbewerking op uitgebreide schaal en met de lancering van een vernieuwd productassortiment.

(Pergo/Vloerenplein, 05-11-2001)

Groot, groter, grootst

Deze week werd bekend dat de grootste tapijtfabrikant ter wereld, Shaw Industries uit de USA, een strategische alliantie is aangegaan met het media- en designconglomeraat van Martha Stewart. Het creatieve team binnen deze groep verzorgt het ontwerp van het kamerbreed tapijt, de vloerkleden en parket-, laminaat- en steenvloeren. Shaw gaat ze produceren en landelijk distribueren naar vloerdetaillisten met het label van Martha Stewart erop. Martha Stewart: “We bieden de consument nu een geïntegreerde aanpak met meubelen en vloerbedekking, zodat hij de middelen heeft om stap-voor-stap, van vloer tot plafond, van kamer tot kamer zijn huis in te richten.” Martha Stewart Living Omnimedia is onder andere actief met ‘living’ bladen, boeken, krantencolumns, eigen radio en tv-programma’s, online goederen bestellen, enzovoorts. Daarnaast levert het bedrijf zelf ontworpen concepten aan retailorganisaties. Shaw is met 70 fabrieken de grootste producent van tapijt in de wereld. Afgelopen september besloot Shaw om niet alleen laminaat te distribueren maar om ook zelf een laminaatfabriek te bouwen. De nieuwe productiefaciliteit kan tot 28 miljoen vierkante meter per jaar aanleveren. Ook in september maakte Balta uit het Belgische Sint-Baafs-Vijve, de grootste individuele tapijtgroep in Europa met 3200 werknemers en een jaaromzet van 1,1 miljard gulden (500 miljoen euro), bekend in de markt van harde vloerbedekking te stappen. Balta en de houtverwerkingsgroep Triax (de fusie van Dekaply en Spano/Vanden Avenne) richtten toen de joint venture Tinterio op, die volgens insiders rijkelijk van kapitaal is voorzien maar nog niet naar buiten is getreden met concrete plannen.

(Vloerenplein/Flooruniverse, 02-11-2001)

‘Dit is niet waar’

Marketing manager Philippe Harinck van Berry Floor is verre van gelukkig met de publicatie, daarbij refererend aan dagblad De Standaard dat vandaag schrijft dat Roger De Clerck (77), oprichter van het Beaulieu-imperium, opnieuw de touwtjes in handen zou hebben genomen bij de Berry Group. De Clerck senior zou ook nieuw kapitaal in de in problemen verkerende groep van zoon Luc De Clerck hebben gepompt. Dit mede omdat er voor de investeringen in de diversificatie naar laminaat veel kapitaal nodig was terwijl de groep in de markt van het goedkopere tapijt onder zware druk was gekomen. Philippe Harinck: “Dit bericht van een bestuurswisseling is pertinent niet waar. Luc De Clerck is, was en blijft directeur van de Berry Group. Ik lees in dit stuk alleen maar uitspraken van ‘betrokkenen’ zonder dat er namen worden genoemd. Ik kan u verzekeren dat ik deze journalist niet heb gesproken en inmiddels bij de krant om opheldering heb gevraagd. U zult begrijpen dat door dit soort publicaties vol onwaarheden en halve waarheden ten onrechte ongerustheid ontstaat.” Harinck meldt dat de verkopen van het laminaat heel goed zijn en dat alles naar wens gaat met de patentcases. “Berry Floor werkt momenteel naar Domotex 2002 toe waar we een vijf- of zestal interessante nieuwe dessins gaan tonen.” Vorige maand verliet Hans de Smet, de algemeen directeur en rechterhand van Luc De Clerck, de Berry Group. Eerder deze maand vond er een bestuurswisseling plaats bij Beaulieu-dochter Domo. (Zie het bericht hieronder).

(Vloerenplein, 31-10-2001)

Nieuw bestuur bij Domo

Jan De Clerck, de oudste zoon van Roger De Clerck, pater familias en oprichter van Beaulieu, heeft onlangs weer de dagelijkse leiding op zich genomen van de tapijtgroep Domo. De Clerck heeft onder meer het bestuursteam rond zijn voormalige rechterhand Dirk Degrauwe voor een deel vervangen. Volgens de Belgische krant De Standaard verwijt De Clerck aan Degrauwe het mislukken van de overnamepogingen van Desso en van Louis De Poortere, een overname die op het allerlaatst nog misliep. Beide overnames waren volgens de krant voor Domo van strategisch belang om een aantal onevenwichtigheden binnen de groep op te lossen. Door zich sterk te richten op de uitbouw van de chemiedivisie zou Domo een ‘omgekeerde piramide’ zijn geworden, met een te grote (tevens niet goed renderende) chemiepoot voor een te kleine tapijtafdeling. Domo zou door de overname van Louis De Poortere tevens in een hoger marktsegment terecht zijn gekomen. Desso zou Domo toegang hebben verschaft tot de lucratieve contractmarkt. Domo Oudenaarde boekte over 2000 een verlies van ruim 31 miljoen gulden (14,13 miljoen euro) op een omzet van bijna 460 miljoen gulden (208,3 miljoen euro).

(De Standaard/Vloerenplein, 31-10-2001)

Tapijtrecycling krijgt structuur

Uit de USA komt deze week het bericht dat DuPont door de staten Washington en Californië is onderscheiden voor zijn inzet voor afvalbeperking en energiebesparing. Sinds 1991 is via het ‘Carpet Reclamation Program’ van DuPont Flooring Systems ongeveer 30 miljoen kilo tapijt gerecycleerd. Afgelopen maand nog deelde DuPont mee dat het zijn recyclingbedrijf voor tapijt in Georgia had vernieuwd en uitgebreid met terugwinning van nylon. De nieuwe installatie is in staat om bijna 500 kilo teruggewonnen nylon per uur te produceren. Hier in Nederland is, zoals bekend, de recycling van tapijt één van de speerpunten in het milieubeleid van de VNTF. Jos Wesselink, directeur van de VNTF, meldt dat voor de nabije toekomst een gestructureerde aanpak op stapel staat. “Dit jaar is de stichting Carpet Recycling Nederland opgericht en we zijn nu een eind opgeschoten met het werven van een projectdirecteur. We zijn bezig met de afrondende gesprekken en zeer tevreden met de grote animo die voor deze betrekking bestaat. Het ziet ernaar uit dat we begin 2002 een onderzoek kunnen gaan verrichten naar de haalbaarheid van tapijtrecycling in Nederland en dan met name wat de logistiek betreft. Nu gebeurt weliswaar al het nodige op dit gebied door allerlei partijen en bedrijven. Wat ons echter voor ogen staat is om industriebeleid, zonder winstoogmerk, te koppelen aan overheidsbeleid en te zorgen voor een landelijke dekking,” aldus Wesselink. In Europa wordt jaarlijks ongeveer 1 miljard vierkante meter textiele vloerbedekking vervaardigd. Op jaarbasis komt in West-Europa meer dan 1,5 miljoen ton afgedankt tapijt beschikbaar. In gewone mensentaal: respectievelijk de oppervlakte van de stad Berlijn en het gewicht van 265 duizend olifanten.

(Vloerenplein/VNTF/CRE/Business News Publishing, 29-10-2001)

Parket Expo later, Blackpool geschrapt

toebehoren. De vakbeurs zou precies tussen een aantal vrije dagen vallen, bij uitstek een periode voor een weekje vrijaf in plaats van een bezoek aan de beurs, zo vreesden exposanten. “De branche heeft te kennen gegeven niet gelukkig te zijn met de geplande datum, vanwege Hemelvaart, Pinksteren, enzovoorts. We hebben een en ander doorgenomen met de adviescommissie en besloten dat de beurs verschoven wordt naar september of begin oktober 2002,” aldus beursorganisator Rob Simoons van Promotion Projects. In de parketbranche wordt ook met regelmaat gepleit voor het ‘strategisch’ gelegen Maastricht als nieuwe locatie in plaats van de Utrechtse Jaarbeurs. Maar een beslissing daarover is nog niet gevallen. Uit het Verenigd Koninkrijk komt het bericht dat de tapijtbeurs Blackpool Floor Show (februari 2002) is geschrapt. Bezoekers en exposanten meldden aan één nationale beurs per jaar genoeg te hebben. De organisatie zegt nu meer tijd te hebben voor het vlaggeschip onder de Britse vloerenbeurzen, de National Floor Show in Harrogate en voor de gespecialiseerde Contract Floor Show in Londen.

(Vloerenplein, 26-10-2001)

Berry Tuft schrapt 118 banen

Bij Berry Tuft in het Franse Châteauroux verliezen 118 werknemers hun baan. Dat is besloten na overleg met de sociale partners. Oorspronkelijk was het de bedoeling van de bedrijfsleiding dat 178 werknemers zouden afvloeien. Als reden voor het ontslag worden de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden voor de tapijtsector als geheel genoemd. Een aantal van de ontslagen medewerkers heeft inmiddels werk gevonden bij Berry Tapis (Buzançais), eveneens een vestiging van de Berry Group. Berry Tuft is een onderdeel van de Berry Group die zich toelegt op alle soorten vloerbedekking. De groep haalde een omzet van 400 miljoen euro in 2000 en bood aan 1830 mensen werk. De groep is opgedeeld in drie divisies, met Berry Tuft als onderdeel van de tapijtdivisie. Er wordt kamerbreed tapijt getuft.

(Vloerenplein/Gazet van Antwerpen, 24-10-2001)

Afghaanse tapijten prijzig

In de Verenigde Staten melden verkopers van handgeknoopte Afghaanse tapijten dat hun handel huizenhoog is gestegen sinds het begin van de Amerikaanse militaire campagne. Consumenten zijn er blijkbaar van overtuigd dat de beschikbare voorraad zal opdrogen als gevolg van de oorlog en slaan nog snel hun slag, zo valt te lezen in de Los Angeles Times. Na decennia van oorlog en politieke instabiliteit wordt er in Afghanistan zelf nauwelijks meer geproduceerd. De meeste karpetten worden vervaardigd door Afghaanse vluchtelingen in kampen bij de Noord-Pakistaanse steden Peshawar en Quetta.

De detailhandel in de USA verwacht op korte termijn nog geen schaarste, maar de aanvoer vanuit Pakistan begint inmiddels wel te haperen. De gemiddelde prijs voor een ‘tribaal’ kleed van circa 3 bij 4 meter is ruim 4000 gulden, oplopend tot soms meer dan het tienvoudige daarvan voor de bij verzamelaars zeer gewilde tapijten met taferelen uit de voorbije strijd tegen de Russische beer.

(Vloerenplein/L.A.Times, 22-10-2001)

Woninginrichting in de plus

In augustus is de omzet van de detailhandel 8,1% hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De winkels in woninginrichtingsartikelen (meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking) bleven met een plus van 5 procent iets achter op het gemiddelde. Vooral drogisterijen (+11,5), consumentenelectronica (+10,2) en huishoudelijke artikelen (+7,9) deden het goed. Uit cijfers van het CBS blijkt bovendien dat winkelen flink duurder is geworden. In vergelijking met augustus vorig jaar liggen de winkelprijzen 5,5% hoger. Het volume van de omzet is met 2,5% gestegen. In totaal heeft de consument in augustus voor 6,3 miljard euro in de detailhandel uitgegeven. Per huishouden is dit een besteding van gemiddeld 920 euro. Van dit bedrag is bijna tweederde uitgegeven in de non-foodbranches van de detailhandel.

(Vloerenplein/CBS, 19-10-2001)

Armstrong wil nu groei van Desso

In een persbericht van 15 oktober laat Armstrong DLW weten dat zij definitief afziet van de verkoop van Desso. Chan Galbato, sinds juni de algemeen-directeur van Armstrong Floor Products, meldt dat “een recente beschouwing van de economie, de industrie en de bedrijfsonderdelen, de onderneming tot de overtuiging heeft gebracht dat Desso een passend en deugdelijk onderdeel zal zijn binnen Armstrong.” Galbato zegt verder zich nu te gaan richten op de groei van Desso. Afgelopen februari begon Armstrong DLW gesprekken met de Londense investeringsmaatschappij CVC Capital Partners over een mogelijke verkoop van Desso. Destijds werd verwacht dat Desso zodoende toegang zou krijgen tot “de investeringen die nodig zijn om te groeien en om klanten en werknemers beter van dienst te kunnen zijn”. In juni werden deze gesprekken stopgezet nadat beide partijen niet op alle punten tot overeenstemming wisten te komen. Desso (Oss) heeft ongeveer 1300 werknemers die textiele vloerbedekking en sportvloeren produceren in Nederland, België en Duitsland. Volgens gegevens van Armstrong had Desso een omzet van ongeveer 313 miljoen dollar in 1999 en 272 miljoen dollar vorig jaar. Armstrong als geheel maakt een omzet van circa het tienvoudige daarvan.

(Armstrong DLW/Vloerenplein, 17-10-2001)

Huis & Interieur verdwijnt (niet)

Op het recent gehouden consumentenevenement Woonbeurs Amsterdam ging het gerucht dat Huis & Interieur verdwijnt. Het resterende interieuraanbod zou worden ondergebracht in de totale Huishoudbeurs. Interieurexposanten zouden niet tevreden zijn over de kwaliteit van het publiek en andere beursevenementen zouden veel meer aan de verwachtingen voldoen.

“Het gerucht is waar, alleen de achterliggende redenen kloppen niet,” aldus productmanager Saskia Poulissen. “Huis & Interieur was in feite als beurstitel al geïntegreerd in de Huishoudbeurs. Dit heeft echter niet de toegevoegde waarde opgeleverd waar we als beursorganisatie op gerekend hadden. Vandaar dat we ten aanzien van onze marktcommunicatie gekozen hebben voor een vereenvoudiging. Dat wil zeggen dat het concept en de inhoud niet zullen veranderen.

Huis & Interieur wordt nu als het ware opgenomen in de Huishoudbeurs en valt vanaf nu onder dezelfde naam. De bezoekers aan de Huishoudbeurs verwachten ten aanzien van het aanbod het nodige aan interieur en dat zullen we dan ook in de toekomst blijven brengen.” De komende Huishoudbeurs wordt van 15 tot en met 24 maart gehouden in de Amsterdamse RAI.

(Vloerenplein, 15-10-2001)

Patentgevecht ronde verder

In een persbericht van eergisteren laat laminaatfabrikant Unilin uit het Belgische Wielsbeke weten dat het bedrijf zich door een recente uitspraak van een Nederlandse rechtbank gesterkt voelt in de patentstrijd rond kliksystemen met concurrent Välinge Alumium en diens licentienemer Alloc. Op 27 september jl. sprak de rechtbank van Den Haag zich uit over het beroep dat was ingesteld door laatstgenoemden tegen een vonnis van 2 februari 2000. In dat vonnis was de rechtbank tot de conclusie gekomen dat het Uniclic-systeem geen inbreuk maakt op het Europees patent 0698162 op naam van Välinge Aluminium. Vorige maand nog heeft de oppositiedivisie van het Europees Patent Bureau patent 0698162 van Välinge nietig verklaard. Tegen deze beslissing kan nog wel hoger beroep worden aangetekend. Unilin meent dat het nu zo onderhand over voldoende vonnissen beschikt om te kunnen concluderen dat het geen inbreuk maakt op de Välinge-rechten. Unilin is echter niet de enige aanbieder die persberichten met (deel-)uitspraken van rechtbanken inzake patenten op lijmvrije laminaatvloeren verspreidt.

Zo meldde de Berry Groep eerder dat de arrondissementsrechtbank in het Duitse Braunschweig op 25 juli heeft verklaard dat Egger Flooring Products inbreuk heeft gemaakt op een tweetal Europese patenten van Alloc. Een week daarvoor deed dezelfde rechtbank de uitspraak dat ook Parador inbreuk had gemaakt op deze patenten, die geregistreerd staan onder de nummers 0855482 en 0877130 en betrekking hebben op leginstructies aan de eindverbruiker. Parador is inmiddels in beroep gegaan tegen deze uitspraak. Op dezelfde dag heeft deze rechtbank zich ook in het vóórdeel van Parador uitgesproken. Alloc claimde een bepaald onderdeel van een klikverbinding voor laminaatvloeren, dat eveneens figureert in een patent van Parador, als het zijne en eiste dat Parador zou stoppen met de verkoop van zijn ‘Clever Click’-vloeren. De rechters zagen hiertoe geen aanleiding, nadat Parador in de tussentijd een aanpassing van het profiel heeft openbaar gemaakt. Zowel Egger als Parador hebben een kliksysteem ontwikkeld los van de twee belangrijkste rivalen, het Zweedse Välinge Aluminium (Berry, Alloc-Norske Skog) en het Belgische Unilin (QuickStep, Uniclic). Beide rivalen hebben licentienemers van naam achter zich. Unilin is ook tegen andere patenten van Välinge dan bovengenoemde, oppositieprocedures gestart. In de USA (waar een van Europa afwijkend patentrecht bestaat) zijn er eveneens verschillende procedures hangende. Naar verwachting gaat aan de definitieve toekenning van een patent een procedure van zo’n 8 jaar vooraf. Wordt dus vervolgd.

(Berry/Unilin/Vloerenplein, 12-10-2001)

Woonbeurs kwalitatief hoogstaand

Gisteren startte in de Rai voor de negende maal De Woonbeurs Amsterdam. De populaire consumentenbeurs met een compleet interieuraanbod loopt nog tot zondag 14 oktober. Op de ruim 33.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte met totaal 265 exposanten waren 34 deelnemers uit de vloerensector vertegenwoordigd. Parade Tapijt en Bonaparte Tapijt namen naast een in het oog springende presentatie ook ditmaal wederom het tapijt op de hele beurs voor hun rekening. Andere tapijtvertegenwoordigers waren onder meer Tretford en Desso Home, dat op de stand zijn karpetten in het zonnetje zette. Tevreden gezichten waren er op de stand van Forbo linoleum dat hoge ogen gooide met de nieuwe Marmoleum trendcollectie Tweeds & Crocodiles. Ontwerp Crocodiles heeft een subtiel reliëf dat kenmerkend is voor krokodillenleer. Het Tweedsontwerp is gebaseerd op de beroemde stof en komt uit in acht verschillende kleuren. Ontwerpster Josée de Pauw zat tevreden op de stand de positieve reacties van het publiek in ogenschouw te nemen. Laminaatleverancier Quick-Step promootte onder andere zijn Perspective, laminaatplanken met subtiele V-groef die gecreëerd wordt bij het in elkaar klikken van de planken. “Perspective verkoopt enorm goed,” stelt marketing manager Philiep Caryn. “Wat me verbaast is de populariteit van ons tegellaminaat met realistische design en voelbare oppervlaktestructuur. Dit product was vooral gericht op de Amerikaanse markt. Als ik geweten had dat het product het op deze beurs zo goed zou doen, had ik er wat meer ruimte voor vrijgemaakt.” Gezien aanbod en belangstelling blijken planken vloeren het nog steeds goed te doen. De Woonbeurs 2001 beloofd weer in alle opzichten een kwalitatief hoogstaande beurs te worden. Volgend jaar is het de bedoeling dat er aan de consumentenbeurs een vakhal wordt gekoppeld (zie verslag Inter Decor 2001). “Dat is zo goed als rond,” vertelt beursorganisator Annette van Baarle. “Je moet de hal zien als een soort van superlounge waar vakmensen elkaar kunnen ontmoeten en van waaruit men ook een bezoek aan de Woonbeurs kan brengen. Binnen de branche is er de behoefte om elkaar jaarlijks te ontmoeten en te informeren over de laatste ontwikkelingen.”

(Vloerenplein, 10-10-2001)

<< Begin < Vorige 181 182 183 184 185 186 187 188 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo