forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Japanse dimensie in ‘klikstrijd’

Van de belangrijke Duitse laminaatmarkt zijn weer nieuwe ontwikkelingen te melden in de ‘klikstrijd’ rond patenten op lijmvrije legsystemen. Eind januari bepaalde de rechtbank van Braunschweig dat Kronotex inbreuk pleegt op twee Europese patenten van de Berry Groep. Maar Kronotex verweert zich door te zeggen dat de lijmvrije systemen die aan het begin van de jaren ‘90 werden uitgevonden helemaal niet in aanmerking komen voor de toekenning van een patent. Volgens Kronotex zijn lijmvrij te plaatsen vloersystemen al in 1991 in Japan ontwikkeld. De Duitsers argumenteren nu dat wat al algemeen bekend was nooit door patenten gemonopoliseerd kan worden. Met het oog hierop zou ook een gebruiksmonster van Unilin door het Duitse patentbureau deels afgewezen zijn. Kronotex zegt zelf al vooraf aan de rechtszaak bezwaar te hebben aangetekend tegen deze patenten. Het hoofdpatent zou bijgevolg door het Europees patentbureau al herroepen zijn. De rechtbank van Braunschweig heeft daarom de behandeling van de zaak rond het hoofdpatent moeten schorsen en alleen een deelbesluit kunnen nemen, en wel over een product met een bepaald profiel dat inmiddels ook niet meer door Kronotex op de markt wordt gebracht. Ook tegen dit besluit, dat eerder Egger en Parador trof, is Kronotex in beroep gegaan. Wordt vervolgd.

(DRW-Verlag/Vloerenplein, 13-02-2002)

Prijs voor Unilin Decor Quick-Step

Het financieel-economisch weekblad Trends uit België heeft Unilin Decor Quick-Step uitgeroepen tot de snelst groeiende onderneming in de categorie ‘Grote Bedrijven’. De fabrikant krijgt de prijs omdat het bedrijf volgens de redactie snelgroeiend is, de innovatie en vernieuwing stimuleert en in belangrijke mate bijdraagt tot de economische dynamiek van West-Vlaanderen. De Unilin-houtgroep als geheel heeft een omzet van 520 miljoen euro. Dochter Unilin Decor, dat naast laminaatvloeren ook meubelpanelen produceert, groeit volgens gegevens van de onderneming jaarlijks met 20 tot 25 procent.

(Unilin Decor Quick-Step, 11-02-2002)

Goede resultaten Anker en Hatéma

De omzet van Anker, het Duitse moederbedrijf van Hatéma in Sittard, is vorig jaar ten opzichte van 2000 gestegen van 70 naar iets meer dan 74 miljoen euro. Volgens Anker heeft ook Hatéma afgelopen jaar groei gekend. De omzet van de gehele groep, waartoe ook Filo Carpets (Duitsland) en Durmont (Oostenrijk) behoren, steeg van 92 naar bijna 101 miljoen euro. Voor het lopende jaar verwacht men dat de omzetten in de Duitse tapijtsector met circa 10 procent zullen teruglopen. Ook voor de projectmarkt voorziet Anker een terugloop doordat de algemene economische toestand, vooral bij de banken, tot gevolg heeft dat er minder kantoorruimte in gebruik wordt genomen. Anker zelf verwacht van deze ontwikkelingen eveneens hinder te ondervinden, maar door investeringen niettemin zijn marktaandeel uit te kunnen breiden.

(Vloerenplein/Objekt-Verlag, 08-02-2002)

Brand bij Vebe Floorcoverings

Het Genemuidense Vebe Floorcoverings is afgelopen dinsdag getroffen door brand. De brand ontstond in de oven van de oudste van de twee aanwezige coatinglijnen en sloeg via het afzuigsysteem over in de schoorsteen, wat volgens omwonenden nogal spectaculair toonde. Volgens woordvoerder Hulleman van Vebe viel de uiteindelijke schade nog mee. Aanvankelijk werd gevreesd voor een miljoenenstrop, mede omdat de rook de opslagruimte begon binnen te dringen. De reuklucht is echter beperkt gebleven tot een aantal rollen. Volgens Vebe moet rekening worden gehouden met een schadepost van enkele tonnen als gevolg van materiële schade en de tijdelijke productiestop. Het bedrijf voorziet geen wezenlijke problemen rond de uitlevering. De nieuwste coatinglijn draaide op de avond van de brand al weer productie en begin volgende week zal de gerepareerde machine weer worden gestart. Ook zusterbedrijven Ossfloor in Oss en Condor in Hasselt hebben productie opgevangen.

(Vloerenplein, 08-02-2002)

Surfaces 2002 bijna als vanouds

Surfaces 2002, de grootste vloerenvakbeurs aan de andere kant van de oceaan, is vorige week vrijdag naar tevredenheid afgesloten. Gezien de economische gang van zaken in de USA bestond de vrees voor een duidelijk mindere editie van het evenement. In totaal stonden er zo’n 900 exposanten met tapijt, vloerkleden, parket, laminaat, steen en toebehoren op een beursoppervlak van bijna 50 duizend vierkante meter. De voorlopige cijfers geven aan dat er ongeveer 31 duizend vakbezoekers zijn komen opdagen in Las Vegas, iets minder dan de 33 duizend van vorig jaar. Ten opzichte van eerdere jaren waren er wederom meer exposanten uit de ‘harde’ hoek. Dus meer ‘hout’, meer laminaat en met name ook meer keramische tegelvloeren. Volgens de organisatie is het opvallend dat steeds meer aanbieders een mix van harde en zachte producten tonen op hun stand. De grote Amerikaanse tapijtaanbieders Shaw (gaat naast laminaat nu ook zelf ‘klik’-parket maken), Mohawk (binnenkort eigenaar van de tegelfabrikant Dal-Tile) en Beaulieu America (dat zijn karpettendivisie gaat afstoten) speelden in op de sterkere vraag van de consument naar zachtheid, met nieuwe garens en innovatieve technologie. Mohawk maakte ook veel werk van de productie van geweven vloerkleden en/of kamerbreed, afgestemd op de individuele voorkeur van de consument. In het segment van de houten vloeren waren bamboe, behandeld grenen en allerlei ‘groene’ producten sterker vertegenwoordigd. De eerste berichten van de handelaars in karpetten lijken erop te wijzen dat de negatieve effecten van ‘11 september’ zijn uitgewerkt. In deze sector verwacht men dubbele groeicijfers dit jaar, niet in het minst vanwege de opkomst van de harde vloeren maar ook vanwege de toenemende trendgevoeligheid van dit product.

(Vloerenplein/LF Inc./Surfaces, 06-02-2002)

Genemuiden levert rode loper

Een bijzondere lading ging vorige week van Tapijtstad Genemuiden richting hoofdstad Amsterdam. Hamat en Betap Tapijtfabrieken leverden namelijk de rollen tapijt die dienden als rode loper voor ‘Het Huwelijk van 2002’. De voorbereidingen daartoe werden eind vorig jaar getroffen, in samenwerking met Doornebal Interieurs uit Lienden, de verwerkers van het tapijt. Van de Rijksvoorlichtingsdienst moest de rode loper aan diverse kwaliteitseisen voldoen. Zo zou hij onder alle weersomstandigheden in perfecte conditie moeten blijven. Uiteindelijk koos men voor het (special)outdoor-product van Hamat dat buiten bij het Paleis op De Dam en de Nieuwe Kerk gestoffeerd is. Voor de plechtige gelegenheid in de Nieuwe Kerk is door Betap een, naar eigen zeggen, zeer luxueuze velourskwaliteit in koninklijk rood ontwikkeld, met voor dit doel speciale eigenschappen.

(Tapijtstad Genemuiden/Vloerenplein, 06-02-2002)

Omzet Witex flink hoger

De omzet van de Duitse vloerenaanbieder Witex is het afgelopen jaar met niet minder dan 38 procent gestegen tot 212 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 110 miljoen euro van 1999. Witex schrijft de omzettoename van vorig jaar toe aan de investeringen ter waarde van 19,5 miljoen euro die zijn gedaan in de logistiek en in de productie. De productiecapaciteit in Augustdorf (D) ligt op om en nabij de 35 miljoen vierkante meter laminaatvloeren. In het jaar 2000 was dat nog 30 miljoen meter. Op Domotex presenteerde Witex nu ook fineer- en kurkvloeren, naast laminaat en parket. (Zie ook Nieuws van 23 januari jl. over de situatie op de Duitse laminaatmarkt).

(Witex/Vloerenplein, 04-02-2002)

Nieuw legsysteem Bestbase

In een persbericht vraagt Bestbase uit Wijchen aandacht voor een zojuist geïntroduceerd legsysteem voor tapijten op ondertapijten. Dit systeem wordt gerealiseerd met gebruikmaking van First Step Tackifier en Strip Step Adhesive, beide lijmen van deze onderneming. Deze lijmen zijn volgens Bestbase zeer emissiearm, zuinig in gebruik en voorzien van een aangename geur. Met dit legsysteem zegt Bestbase tegemoet te komen aan de wensen uit de branche om zo eenvoudig mogelijk tapijt met ondertapijt (Elegance) te verlijmen zonder daarbij het milieu en de arbeidsomstandigheden van de stoffeerder uit het oog te verliezen.

(Bestbase, 04-02-2002)

Associated Weavers wil winst

De Belgische tapijtfabrikant Associated Weavers heeft zijn netto verlies vorig jaar zien dalen naar 3,64 miljoen euro. In 2000 bedroeg het verlies nog 3,87 miljoen euro. De omzet nam toe van bijna 213 tot iets meer dan 248 miljoen euro. Door de goede tweede helft van het jaar bleven de verliezen beperkt. In dit lopende jaar wil Associated Weavers de serie verliesgevende jaren afsluiten, zo verklaart directeur Henri Van Dierdonck tegenover De Financieel Economische Tijd. De onderneming wil dat bereiken door met een bredere range aan producten hogere marges te halen in het duurdere segment. Van Dierdonck: “Onze klanten zijn vooral de groothandelaars. Het voordeel van de concentratiebeweging bij die verdelers is dat je verzekerd bent van een afzetmarkt.” Vorig jaar werd de Franse tapijttegelproducent Balsan overgenomen, die opereert op de qua marges interessante kantorenmarkt. Bij het geweven tapijt zijn waardevermeerderingen gerealiseerd bij Prado Rugs. Over de overcapaciteit in België in het segment kamerbreed, zegt Van Dierdonck tegen de Tijd: “Die overcapaciteit is er nu nog, iedereen in de sector hoopt dat de andere een vestiging gaat sluiten. Wij zijn een van de weinige die een vestiging hebben gesloten.” Over de toekomst van tapijt is hij optimistisch: “De mensen beginnen te merken dat parket of laminaat als vloerbedekking heel wat nadelen heeft, daarom beginnen ze terug te keren naar tapijt als vloerbedekking. Dat bewijst de interesse in bepaalde van ons producten op de verkoopsbeurs in Hannover.”

(Tijd/Vloerenplein, 01-02-2002)

Omzet Forbo Groep daalt in 2001

In 2001 heeft de Forbo Groep wereldwijd netto 1485 miljoen Zwitserse frank (circa 1 miljard euro of 2,2 miljard gulden) omgezet. Dit bedrag is inclusief negen maanden omzet van de nadien verzelfstandigde tapijtdivisie. De verkopen van de gecontinueerde onderneming kwamen uit op 1354 miljoen CHF (ruim 900 miljoen euro), een daling van 5 procent. Volgens Forbo namen de activiteiten vooral af in het derde kwartaal en stagneerden ze in het vierde. In de vloerendivisie steeg de omzet van linoleum met 1,8 procent tot 400 miljoen CHF. De verkopen van vinyl daarentegen daalden met 3,1 procent tot 324 miljoen CHF. De kleefstoffentak boekte een goede omzetstijging van 9,2 procent (6,0 procent zonder acquisities). Het concern als geheel verwacht een winst over 2001 van om en nabij de 50 miljoen CHF. Forbo meldt verder dat er vorige week een principeovereenkomst is gesloten over de voorwaarden waaronder de aankoop van SWIFT (nu in handen van het Amerikaanse Reichhold) moet gaan plaatsvinden. Een en ander zou eind maart afgerond kunnen zijn. De overname past in het streven van Forbo om groei te verwezenlijken in zijn core business. SWIFT zou ongeveer 400 miljoen CHF omzet toevoegen aan de kleefstoffendivisie. Bij Forbo werken wereldwijd 5200 man.

(Forbo Groep/Vloerenplein, 30-01-2002)

Nieuw bestuur bij FAI

In een persbericht laat Floor Alliance International BV (FAI) uit Wijchen weten dat per deze maand de heer Dick Bosveld is afgetreden als algemeen-directeur. Zijn functie is overgenomen door het koppel Richard Bosveld en Maarten jan Leppink. FAI werd in 1982 opgericht door G.J. Leppink en D. Bosveld. De tweede generatie heeft nu het roer bij het familiebedrijf overgenomen. Onderdeel van FAI zijn Bestbase, Bohama, Estillon, Saffier Flooring, Saffier International en Unipro. Deze bedrijven leveren vloerbenodigdheden (kleefstoffen, ondervloermaterialen, gereedschap, systemen voor vloerbescherming, houtproducten) aan vloerenbedrijven, groothandel, woningrichters en dhz-handel. FAI levert deze producten naar eigen zeggen wereldwijd maar vindt haar hoofdafzetgebied in Europa. FAI meldt verder dat D. Bosveld gezien zijn brede ervaring inmiddels is toetreden tot de raad van commissarissen. Maarten jan Leppink (41) trad in 1993 in dienst van Unipro BV. Vanaf september 2001 is hij voorzitter van de Vereniging Nederlandse Lijmindustrie (VNL). Richard Bosveld (34) trad in 1995 in dienst van Saffier Flooring. Beiden traden per 1 januari 2000 toe tot de directie van FAI. Het hoofdkantoor van de onderneming is sinds de eerste van deze maand gevestigd aan Bijsterhuizen 2219 te Wijchen. De geconsolideerde omzet van FAI bedraagt circa 50 miljoen euro.

(FAI, 28-01-2002)

Amorim investeert fors

Nog deze maand wil vloerenproducent Amorim zijn nieuwe, volautomatische fabriek in S. Paio De Oleiros (in thuisland Portugal) in gebruik gaan nemen. In de productiehal die 11.000 vierkante meter meet, kan op jaarbasis tot drie miljoen vierkante meter kant-en-klaar kurkparket met verschillende dessins worden vervaardigd. Het overgrote deel van de productie zal richting Duitse markt gaan. In slechts vijf maanden tijd heeft de Amorim Groep dit project bewerkstelligd. De investering van om en nabij de 7,6 miljoen euro in de capaciteitsuitbreiding was volgens een woordvoerder van Amorim Duitsland nodig om aan de gestegen vraag naar kwalitatief hoogwaardig kant-en-klaar kurkparket tegemoet te kunnen komen. De ingebruikname van de hightech fabriek past volgens Amorim in zijn streven om meer marktaandeel te veroveren.

(Amorim/Vloerenplein, 25-01-2002)

Speeltapijtjes soms suspect

In Duitsland heeft het consumentenmagazine Öko-Test de resultaten naar buiten gebracht van een analyse van speeltapijtjes voor kinderen. In totaal werden dertien speeltapijtjes uit meubelwinkels, speelgoedwinkels en tapijtzaken onderzocht op milieu- en gezondheidsaspecten. Acht producten kregen de kwalificatie ‘goed’ mee, drie waren ‘bevredigend’ of ‘voldoende’. Twee producten werden niet goedgekeurd omdat zij schadelijke stoffen bleken te bevatten. Het gaat om een bepaald tapijtje van Toys-R-Us en een van Molto. In beide werden aromatische koolwaterstoffen aangetroffen, die kunnen inwerken op het centraal zenuwstelsel. Onder meer de nieuwssite CNN.de bracht het ‘nieuws’ vergezeld van de koppen ‘Opgepast gif’ en ‘Gevaarlijke speeltapijten’.

(CNN.de/Vloerenplein, 25-01-2002)

Afzet EPLF groeit twee procent

De twintig leden van de EPLF (Europese federatie van producenten van laminaatvloeren) hebben vorig jaar 252 miljoen vierkante meter laminaatvloeren verkocht, aldus de EPLF in een recent persbericht met voorlopige cijfers. Ten opzichte van het jaar 2000 (247 miljoen) is dat een bescheiden stijging van 2 procent. Het aandeel van de Europese producenten op de wereldmarkt bleef min of meer stabiel op 69 procent. West-Europa blijft de grootste markt voor de EPLF-leden: 170 miljoen vierkante meter (2000: 167,3 miljoen) wordt hier verkocht. Het marktaandeel van de EPLF in West-Europa nam licht toe tot 85 procent. De Oost-Europese markt is goed voor 35 miljoen meter (was 32 miljoen), waarvan de EPLF 28 miljoen (was 26,4 miljoen) voor zijn rekening neemt. In de Azië/Pacific-regio nam het aandeel van de EPLF af van 36,5 naar 26,5 procent. De totale consumptie groeide daar niettemin van 65 naar 68 miljoen meter.

In Noord-Amerika steeg de consumptie, ondanks ‘11 september’, van 50 naar 55 miljoen meter, met een aandeel daarin voor de EPLF-leden van 58 procent (was 54 procent). Hoewel het EPLF-laminaatverbruik in Duitsland afnam van ruim 60 naar 50 miljoen meter (-16 procent) blijft dat land de grootste markt, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (een dynamische groei van bijna 26 naar 42,5 miljoen meter) en Frankrijk (van 23 naar 23,5 miljoen meter). Nederland staat vierde, maar hier daalde het verbruik van 12,7 naar 10,5 miljoen meter (-2,2 miljoen vierkante meters oftewel bijna 21 procent). Ulrich Windmöller, voorzitter van de EPLF en tevens bestuursvoorzitter van fabrikant Witex, geeft als commentaar op de Duitse situatie dat de verkochte volumes van zijn eigen bedrijf niet wezenlijk zijn gewijzigd wat de gespecialiseerde vloerendetailhandel betreft. Hij noemt het waarschijnlijk dat de forse terugval in Duitsland in het laagste prijssegment, dus bij de bouwmarkten, gebeurde. Overigens worden de fabrieken waarover de EPLF-leden in toenemende mate beschikken buiten Europa, niet in de statistieken opgenomen.

(EPLF/Vloerenplein, 23-01-2002)

Nieuwe huisstijl Unipro

Na ruim 40 jaar heeft Unipro Nederland en Unipro België, producent van kleefstoffen en kunstharsvloeren, besloten om haar gehele huisstijl te restylen. “De vernieuwde huisstijl geeft de uitstraling die bij Unipro past: evenwichtig, professioneel, kwalitatief en eigentijds,” aldus Unipro in een persbericht. “Allereerst is ons logo gerestyled. Vooral het beeldmerk zal in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen. Deze krul staat symbool voor een tapijtrol. Tevens is het lettertype aangepast en heeft een eigentijds karakter gekregen. In alle nieuwe huisstijldragers komt de blauwe balk bovenin sterk naar voren. Hierin treft men al onze belangrijke bedrijfsgegevens. Op de achtergrond van ons drukwerk staat een watermerk. De vier watermerken symboliseren onze vier grondstoffen: water, zand, kalk (schelp) en hars (boomdoorsnede).” Om ervoor te zorgen dat dit eenduidige gezicht geen meerkoppige draak wordt zijn deze richtlijnen digitaal vastgelegd. Begin februari is het nieuwe huisstijlboek digitaal beschikbaar. Voor meer informatie of het nieuwe logo kan men een e-mail sturen naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken

(Unipro, 23-01-2002)

Herstructurering Wools of New Zealand

Met ingang van deze maand zal de merknaam Wools of New Zealand worden aangestuurd door een nieuwe onderneming: Wool Interior Ltd., een joint venture tussen de New Zealand Wool Board en de Wool Research Organisation of New Zealand (WRONZ). Het doel van deze strategische operatie, aldus Wools of New Zealand in een persbericht met de aangenaam assertieve kop ‘The new power of wool’, is het vergroten van de winstgevendheid van de producenten en de gebruikers van de wol. Wools of New Zealand zegt zich zorgen te maken over de stroom aan goedkope producten die de marges ernstig onder druk zetten en een slechte invloed uitoefenen op het imago van textiele vloerbedekking als geheel. De herstructurering moet in eerste instantie aan de afnemende opbrengsten van de wolproducenten (die beide organisaties financieel ondersteunen) een einde maken. Wool Interior Ltd. wordt gepresenteerd als het profijtelijk samengaan van een wereldwijd opererende marketingorganisatie voor wollen tapijt met de naar eigen zeggen grootste onderzoeksinstelling ter wereld op wolgebied. De nieuwe organisatie streeft er ook naar om de aantrekkingskracht van tapijt en karpetten te verhogen door productinnovatie. De primaire doelgroep op de markt blijven de consumenten in de hogere inkomensklasse. De merknaam Wools of New Zealand blijft overigens gewoon in gebruik. Het Nederlandse kantoor van Wools of New Zealand in Badhoevedorp is inmiddels gesloten na het pensioen van Leo Sweijd, 1 januari jl. Voor Nederland worden de taken overgenomen door Yves Luyckx in België, die per e-mail bereikbaar is op het adres Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

(Wools of New Zealand/Vloerenplein, 21-01-2002)

Edel neemt Telenzo over

Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat tapijtfabrikant Telenzo uit Genemuiden wordt overgenomen door stadgenoot Edel International, producent van tapijt en kunstgras. Edel treedt naar de markt toe met de verkoopmaatschappijen Edel Tapijt en Edel Grass. Bij het familiebedrijf Telenzo werken 39 mensen, de omzet ligt rond de 30 miljoen euro. Edel telt 250 werknemers en heeft een omzet van ongeveer 60 miljoen euro. Een tevreden algemeen directeur K. de Lange Dzn van Edel, in een commentaar: “De overname gaat over een maand officieel in. Wat we ervan verwachten is natuurlijk in de eerste plaats er zakelijk beter van te worden. Vooral de schaalvergroting die we met de overname van Telenzo bereiken moet voordelen gaan opleveren.”

(Vloerenplein, 18-01-2002)

Gemengde gevoelens op Domotex

De internationale vakbeurs voor vloerbedekkingen Domotex heeft dit jaar zowel minder vakbezoekers als exposanten getrokken dan in 2001. Zo’n 43.000 bezoekers (2001: 45.558) bekeken ditmaal de noviteiten van 1125 exposanten (2001: 1145). Toch was de organisatie niet geheel ontevreden. Het aantal bezoekers vanuit het buitenland steeg naar 52,4 procent (+3,1), hetgeen volgens de organisatie de internationaliteit van de vakbeurs onderstreept. De lichte terugval van het bezoek was (verrassend) te danken aan minder belangstelling vanuit de EU-landen, en niet zoals men na 11 september kon verwachten van bezoekers uit Amerika, wier aandeel juist licht steeg. De stemming op de beurs wisselde per productgroep. De parketleveranciers leken zeer tevreden. “De hoge professionaliteit kenschetste het verloop van de beurs,” aldus Ralph Plessmann, bestuursvoorzitter van de Duitse parketindustrie.

Peter Schwartze, bestuurslid van de Duitse organisatie van woningtextielproducenten vond het moeilijk een prognose te geven voor de ontwikkeling van de tapijtbranche in de komende jaren. Hij wees daarbij op de gespannen situatie ten aanzien van zowel de wereldpolitiek als de conjunctuur, maar ook op de bestaande overcapaciteit en de stijgende grondstof- en energieprijzen die verschillende fabrikanten onder druk zullen zetten. Van de andere kant zal de terugval bij de reisbranche, gecombineerd met een behoefte aan cocooning de vraag naar tapijtproducten vergroten. Als trends signaleert hij bij de consument de rustige elegante nuances, waarbij als kleur de natuurtonen het nog steeds goed doen. Pastelkleuren lopen terug ten gunste van de ‘vollere’ kleuren. Wools of New Zealand waarschuwde in een persbericht dat de wereldmarkt van textiele vloerbedekking zich in een moeilijke situatie bevindt. “Zelfs de minste groei of zelfs handhaving van de status quo wordt binnen de tapijtbranche tegenwoordig als een belangrijk succes beschouwd.

Belangrijke reden voor de slechte situatie is de stroom aan goedkope producten die niet alleen de marges ernstig onder druk hebben gezet, maar tevens een slechte invloed uitoefenen op het imago van textiele vloerbedekking in zijn geheel.” Ook Ali Ipektchi, voorzitter van de Duitse vereniging van importeurs van oriëntaalse vloerkleden is niet echt tevreden. De branche van oosterse tapijten heeft volgens hem geen goed jaar achter de rug. Er zijn echter nog voldoende kansen indien men zich met exclusieve eigen concepten van de massa aan geknoopte tapijten kan onderscheiden. Een echte megatrend is volgens hem niet waarneembaar. De klassieke producten worden nog steeds goed ontvangen. De toon bij design wordt door Europese importeurs gezet, die in navolging van de modebranche nieuwe kleuren en dessins combineren en met veel creativiteit nieuwe collecties samenstellen. Kars de Lange Dzn van exposant Edel Tapijt uit Genemuiden is zonder meer enthousiast over zijn deelname. “Het is voor ons een goede beurs waar we tevreden op terugkijken. Er waren een hoop nieuwe dingen te zien en over de commerciële belangstelling hebben we niets te klagen. Het niveau van het bezoek was goed, al heb ik de indruk dat er minder mensen rondliepen dan afgelopen jaar.”

Een tevreden Ton Janus van Forbo Tapijt constateert eveneens dat het niveau van het bezoek goed te noemen was, maar dat de drukte wat achterbleef bij de editie van vorig jaar. “Domotex 2002 is voor Forbo Tapijt uitermate geslaagd, met veel goede reacties.” Bij het laminaat viel op dat er werd voortgeborduurd op ontwikkelingen die op de vorige Domotex in gang waren gezet. Introduceerde Quick-Step vorig jaar nog ‘laminaatplanken’ met V-groef, nu waren deze producten ook bij andere aanbieders te zien. Bijzonder daarbij was het fineerparket met V-groef van Par-Ky. Ook het aantal plavuizenimitaties is verder toegenomen, vaak geraffineerder nog dan vorig jaar en in verbeterde versies.

Cijfers van de EPLF, de Europese vereniging van laminaatproducenten, lijken aan te geven dat het laminaat het de komende jaren wat moeilijker zal krijgen. Zoals het er nu naar uitziet is de productie van de leden het afgelopen jaar nog wel met een bescheiden 2 procent gestegen tot 252 miljoen vierkante meter, in vergelijking met het jaar ervoor. De signalen zijn echter verre van gunstig. Zo viel de verkoop in Duitsland met maar liefst 16 procent terug. Dat staat in schril contrast met de toename in 2000. Deze bedroeg toen maar liefst 50 procent. Domotex wordt in 2003 van zaterdag 11 tot en met dinsdag 14 januari gehouden. (Vloerenplein, 16-01-2002)

Geen laminaat, maar wel meubels?

In Duitsland is onlangs in een consumentenonderzoek bevestigd wat sommige woninginrichters als wisten: in het licht van de hectische politieke toestand in het buitenland, matigen veel kopers hun reisplannen en benadrukken meer dan voorheen de waarde van een gezellig (t)huis. Meer dan 20 procent van alle Duitse consumenten wil in 2002 meer geld voor het wonen uitgeven, aldus een enquête van Emnid. Een kwart van de ondervraagden zegt nog dit jaar voor zo’n 2500 euro (circa 5500 gulden) aan meubels te gaan kopen. Tegenstrijdig in dit verband is dat de eerste geluiden vanaf Domotex voor wat betreft de laminaatmarkt niet zo positief zijn. Zo meldt de Europese vereniging van laminaatproducenten EPLF dat 2001 een turbulent jaar was voor de laminaathandel. Dit in het licht van de economische teruggang, de aanslagen van 11 september en niet in het minst ook gezien een aantal opvallende surséances en faillissementen. De EPLF rapporteert een substantiële terugval van de omzet op de Duitse laminaatmarkt van 16 procent in 2001. In het jaar 2000 nog bedroeg de groei op de grootste laminaatmarkt van Europa niet minder dan 50 procent.

(Vloerenplein/DRW-Verlag/EPLF, 14-01-2002)

Recycling in VS boekt progressie

In de Verenigde Staten is deze week een ambitieuze stap gezet in de richting van volwaardige tapijtrecycling. Op basis van vrijwilligheid gaan industrie en overheid samen werken aan een plan om binnen tien jaar 40 procent van het afgedankte tapijt te gaan hergebruiken. Het is de bedoeling dat in het jaar 2012 van elke tien tapijten er vier worden gerecycleerd, dan wel hergebruikt, dan wel opgestookt als alternatieve energiebron. Het project heeft de naam National Carpet Recycling Agreement meegekregen. Om de overeenkomst te faciliteren heeft de industrie een derde partij in het leven geroepen, de Carpet America Recovery Effort (met de toepasselijke afkorting CARE), die toezicht gaat houden op de toepassing en de vooruitgang van het project. De deelnemers hebben de intentie uitgesproken om na afloop van de huidige periode een nieuw tienjarenplan op te stellen en te gaan werken aan het volledig verwijderen van tapijt uit de afvalstroom. Aan industriezijde participeren onder andere Interface, Beaulieu, Mannington, Lees, Milliken, Mohawk, Shaw en de toeleveranciers BASF, DuPont en Honeywell. Momenteel wordt in de VS meer dan 2,5 miljoen ton tapijt gestort per jaar, waarvan slechts zo’n 4 procent wordt hergebruikt. (Zie ook Nieuws van 29 oktober jl. voor de Nederlandse vorderingen op dit gebied).

(Vloerenplein/FCW, 11-01-2002)

Offensief VS: tapijt goed voor u

“We hebben werkelijk veel vooruitgang geboekt op het gebied van de astma-allergieën. Nog maar een jaar geleden werd onze bewering dat tapijt de kwaliteit van de lucht in huis kon verbeteren, sceptisch ontvangen. Maar nu kunnen we dat écht stellen: tapijt verbetert inderdaad de kwaliteit van de lucht in huis. En de volgende stap die we gaan nemen, is dat we binnenkort kunnen zeggen dat tapijt de kwaliteit van het leven verbetert. Dat wil zeggen dat tapijt positieve effecten heeft op de gezondheid.” Deze ferme uitspraken van Werner Braun, de voorman van de Amerikaanse belangenvereniging C.R.I. (Carpet and Rug Institute), geven aan dat de tapijtsector aan de overkant van de oceaan klip en klaar heeft gekozen voor het offensief. De claims die Braun afgelopen week deed in een interview zijn gebaseerd op het filterend vermogen van tapijt. Tapijt op de vloer zou de lucht in huis beter maken, mits periodiek grondig gereinigd. De National Lung Association (een vereniging van longspecialisten) heeft zich volgens de C.R.I. nu achter deze claim geschaard. Braun: “De steun van de National Lung Association voorziet onze beweringen van de nodige geloofwaardigheid. We kunnen met deze steun in de rug nu de stap zetten naar de artsen die gespecialiseerd zijn in de behandeling van astma. (...) Zo werken we ons van de top van de piramide naar beneden.”

(Floor Focus/Vloerenplein, 09-01-2002)

Karpettentrends 2002

Ter gelegenheid van Atlanta Rug Market, de internationale karpettenbeurs die op 17 januari a.s. van start gaat in Atlanta (USA) presenteert het vakmedium Rugnews alvast zijn top 9 van karpettentrends voor dit jaar. Op 1 - met stip - staat de trendkleur rood, in alle schakeringen, in alle stijlcategorieën; 2. ‘Perzen’ waarvan maar een enkel exemplaar voorhanden is, tegen de prijs die ervoor gevraagd wordt; 3. Tribaal-geometrisch; 4. Tropisch-vrolijk (de palmbomen zijn nog steeds in opmars); 5. Bedrukt jute en faux-jute; 6. Handgetufte karpetten gaan de ruggegraat vormen van het handgemaakte segment op het midden-prijsniveau; 7. Geknoopte Tibetaanse kleden overbruggen de contemporain-traditionele soorten; 8. Elegant-eigentijds; 9. Handgeknoopt tegen koopjesprijzen.

(Rugnews/Vloerenplein, 08-01-2002)

Klik-bakkeleien gaat door

Een paar weken geleden meldde laminaatfabrikant Unilin (Quick-Step) dat de Amerikaanse International Trade Commission (ITC) in een voorbeslissing had bepaald dat het lijmloze laminaat van Unilin (met Uniclic-systeem) en de daarbij behorende leginstructies niet strijdig waren met een aantal patenten die in het bezit zijn van Berry. (Zie Nieuws van 7 november jl.). Berry laat nu weten dat de ITC heeft aangekondigd dat zij de door Berry (plus Alloc en Välinge) ingediende aanvraag tot herziening heeft goedgekeurd. Tevens werd de aanvraag tot herziening die door de Office of Unfair Import Investigations (OUII) is ingediend goedgekeurd. Gebaseerd op deze aanvragen zal de Commissie grote stukken van de initiële uitspraak gaan herzien, aldus Berry. De uitspraak van de administratieve rechter heeft betrekking op alle patenten die zijn aangedragen door Berry, Alloc en Välinge om vast te stellen of de lijmloze vloeren van de ‘gedaagden’, te weten Unilin en (daarmee ook) Pergo, BHK, Meister-Leisten, Akzenta en Roysol, inbreuk plegen op deze patenten. De streefdatum voor de finale uitspraak van de ITC is verplaatst van 5 februari naar 7 maart a.s. De Berry Group behaalde in 2000 een omzet van 400 miljoen euro. De groep is opgedeeld in een houtdivisie, een garendivisie en een tapijtdivisie.

(Berry/Vloerenplein, 03-01-2002)

Onvermoede kwaliteiten linoleum

Linoleum stond al bekend om zijn duurzaamheid, de kwaliteit van de kleurweergave en om zijn ‘groene’ aspecten, maar deze 137 jaar oude vloerbedekkingssoort heeft nu ook het museum weten te bereiken. Bijna 135 vierkante meter op maat gemaakte linoleumvloer wordt momenteel tentoongesteld in het Washingtonse Smithsonian's Hirshhorn Museum. De fascinerende vloer is onderdeel van een werk van de onlangs overleden Spaanse beeldhouwer Juan Muñoz, die vaak kamervullende tonelen maakte vol ‘anonieme’ figuren. Een van de geëxposeerde werken is The Wasteland met een patroonvloer als integraal onderdeel van het geheel. De geometrie van het vloerpatroon lijkt te golven en verschaft de bezoeker de illusie dat de ruimte in beweging is. De vloer ontleent zijn inspiratie aan barokke ‘trompe l'oeil’-dessins en is voorzien van een driedimensionaal ogend patroon. Het museum benaderde Armstrong World Industries om de linoleumvloer op maat te maken. Het kunstwerk bestaat uit 6000 afzonderlijke stukken, alle op maat gemaakt met computergestuurde snijapparatuur die werkt met waterstralen. Armstrong gaat er prat op het woord linoleum te hebben geïntroduceerd aan het begin van de vorige eeuw. Voor een afbeelding van de vloer surft men naar www.hirshhorn.si.edu.

(Vloerenplein/Business News Publishing, 27-12-2001)

Stabiele vraag vloerbedekking

De Nederlandse vloerbedekkingmarkt toont een stabiel verloop in de eerste helft van 2001. Dit blijkt uit de eerste cijfers van de CBW-VNTF Woonmonitor Vloerbedekking, het consumentenonderzoek dat beide organisaties sinds 2001 gezamenlijk uitvoeren. In vierkante meters uitgedrukt is tapijt nog steeds een populaire vloerbedekking: 39 procent van het totale vloeroppervlak in huis wordt bedekt met tapijt, en op nog eens 3 procent ligt een vloerkleed. Hout is goed voor 10 procent en laminaat voor 21 procent. Vinyl en linoleum nemen samen 27 procent van de vloeren voor hun rekening. De Nederlandse tapijtindustrie zet in 2001 met een verwachte groei van ruim 5 procent de stijgende lijn van de afgelopen jaren voort. Van deze productie toename profiteert voornamelijk de export, Nederland is dan ook de nummer twee tapijtexporteur op de wereldranglijst. De samenwerking tussen VNTF en CBW in de nieuwe Woonmonitor Vloeren moet de marktinformatie over de Nederlandse vloerbedekkingmarkt eenduidiger maken, aldus de VNTF in een persbericht.

(VNTF/CBW/Vloerenplein, 21-12-2001)

Dynamische groei laminaat

De Amerikaanse overlay-producent Mead verwacht wereldwijd een aanhoudende, dynamische groei van laminaatvloeren. Uit de analyses van deze marktleider blijkt dat de productie in Europa in 2001 met 20 miljoen vierkante meter zal toenemen tot een totaal van 250 miljoen. Volgens Mead is de productiecapaciteit duidelijk opgeschroefd, echter nog niet volledig in gebruik. Voor Noord-Amerika wordt een gematigder groei voorspeld van 35 naar 40 miljoen meter. Het segment Azië en overige landen zal dit jaar 60 miljoen meter produceren, tegenover 50 miljoen vorig jaar. Voor 2002 voorziet Mead een productietoename van gelijke omvang. In de statistieken voor 1999 staat nu een wereldwijde productie van laminaatvloeren van 225 miljoen vierkante meter, in 2000 is dat 315 miljoen, in 2001 naar verwachting 350 miljoen en het komende jaar 385 miljoen. Een kanttekening bij dit optimisme is dat Mead twaalf maanden geleden nog voorzag dat de wereldwijde productie dit jaar zou toenemen tot niet minder dan 370 miljoen vierkante meter. Dat wordt bij benadering dus ‘slechts’ 350 miljoen.

(Mead/Objekt-Verlag/Vloerenplein, 19-12-2001)

Associated Weavers in de lift

Associated Weavers, de fabrikant van getuft tapijt en karpetten uit het Belgische Ronse zal het tweede halfjaar van 2001 positief afsluiten. Het volledige boekjaar zal echter nog met verlies worden afgesloten. De omzet van getuft tapijt zal over het gehele jaar genomen met circa 15 procent toenemen, met name als gevolg van de overname van de Franse producent Balsan (projecttapijt) aan het begin van dit jaar. Geweven tapijt zal groeien met ongeveer 30 procent, in belangrijke mate toe te schrijven aan waardevermeerderingen door een toegenomen wolgebruik bij Prado Rugs. In volume gemeten bedroeg de stijging van getuft 4 procent, van geweven 20 procent. Marketing manager Jean De Deken over de Nederlandse markt: “Afgezet tegen onze totale omzet van 12 miljard Belgische frank (circa 650 miljoen gulden, red.) is Nederland nog niet zo’n grote markt voor ons. Maar Nederland wordt voor Associated Weavers wel belangrijker, je mag stellen dat wij bezig zijn om onze plaats te veroveren op die markt. Enerzijds is er de vraag naar een hoogwaardiger product, waar wij graag aan voldoen, anderzijds focussen wij ons op de interessante contractmarkt. Daarnaast profiteert de karpettensector vanzelfsprekend van de recente populariteit van de harde vloerbedekking. Voor zowel getuft tapijt als voor geweven tapijt geldt dat er sprake is van een tendens richting betere kwaliteit. Daar zijn wij zeer over te spreken want een betere kwaliteit resulteert in een beter imago dat weer een hogere tevredenheid met tapijt tot gevolg heeft.”

(Vloerenplein/Associated Weavers, 17-12-2001)

Woninginrichting plust fors

In oktober is de omzet van de Nederlandse detailhandel 8,5 procent hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De winkels in woninginrichtingsartikelen (meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking) staken met een plus van 15 procent met kop en schouders uit boven de cijfers van hun collega-detailhandels. De omzetstijging is des te opmerkelijker als men het cijfer afzet tegen dat van de maand ervoor (+4 procent). Wellicht is de omzetstijging te danken aan een verschuiving van de bestedingen aan buitenlandse vakanties en dure vliegtickets ten gunste van de interieurbranche, vanwege de gebeurtenissen en nasleep van de tragedie van 11 september. Naast de woninginrichting deden ook de drogisterijen (+13,6 procent), doe-het-zelf-winkels (+14,5 procent) en consumentenelectronica (+8,7 procent) het goed in oktober in de non-foodsector. Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat winkelen wederom duurder is geworden. In vergelijking met oktober vorig jaar liggen de winkelprijzen 5,6 procent hoger. Het volume van de omzet is met 2,8 procent gestegen. In totaal heeft de consument in oktober voor 6,6 miljard euro in de detailhandel uitgegeven. Per huishouden is dit een besteding van gemiddeld 960 euro. Van dit bedrag is bijna tweederde uitgegeven in de non-foodbranches van de detailhandel.

(Vloerenplein/CBS, 14-12-2001)

Tuftsector België onder druk

De productie van getuft tapijt in België zal dit jaar tussen 8 en 10 procent lager uitkomen dan vorig jaar. Dit blijkt uit gegevens van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, gepubliceerd in de Financieel Economische Tijd. Na drie kwartalen bedroeg de afname al 8 procent. In de karpettensector werd daarentegen een productiestijging van tussen 3 en 4 procent opgetekend. De daling van de productie van getuft tapijt is het gevolg van de sanering van overcapaciteit her en der, aldus de Tijd. Domo halveerde zijn capaciteit in Sint-Niklaas. Berry Tuft verminderde zijn capaciteit in Frankrijk en Associated Weavers trof maatregelen in Tsjechië. “De capaciteitsafbouw is nog onvoldoende,” zegt woordvoerder Erik Coplo van Domo tegen de krant. “Men is begonnen met een sanering die de sector ten goede zal komen,” vindt Henri van Dierdonck, algemeen directeur van Associated Weavers. Volgens hem geeft het cijfer van minus 8 procent de werkelijkheid goed weer. “De omzet is minder gedaald. Bij ons was het laatste deel van het jaar zeer goed. De volumes waren wat kleiner, maar we verkochten producten van hogere kwaliteit, met hogere prijzen en betere marges.” In 1967 introduceerde Roger de Clerck met Beaulieu Tufting - met aanvankelijk succes - het Amerikaanse productieproces van het tuften in België. Ook bij de zuiderburen wordt er de laatste jaren hard gewerkt aan een imagoverbetering van kamerbreed getuft tapijt versus de hardere vloerbedekking.

(Vloerenplein/F.E.-Tijd, 12-12-2001)

VNTF verankert milieubeleid

In een persbericht laat de Vereniging van Nederlandse Tapijtfabrikanten (VNTF) weten dat op 6 december jl. de leden van de branche-organisatie zijn toegetreden tot de tweede Meerjarenafspraak energie-efficiency (MJA2). Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst in Den Haag met de drie betrokken ministeries, decentrale overheden en een aantal andere branche-organisaties. De VNTF was ook deelnemer aan de eerste MJA die van 1996 tot eind 2000 liep. In deze periode behaalden de deelnemende tapijtfabrikanten een energie-efficiencyverbetering van bijna 20 procent ten opzichte van het basisjaar 1989. In de fabrieken is op individuele basis een groot aantal procesverbeteringen doorgevoerd, aldus de VNTF. Daarnaast is op collectieve basis fundamenteel onderzoek naar innovatieve, energiebesparende maatregelen uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn in de loop van MJA1 bij de meeste bedrijven ingevoerd. In MJA2 moet de procesverbetering verder worden geoptimaliseerd. Nieuw is de invoering van zogenaamde verbredingsthema’s. Veel verwacht de vereniging in dit kader van een haalbaarheidsonderzoek naar de invoering van tapijtrecycling in Nederland, uit te voeren door de stichting Carpet Recycling Nederland. (Zie ook het bericht van 29 oktober op deze pagina). Verder meldt de VNTF dat de groei van de tapijtproductie doorzet. De productie nadert dit jaar de 150 miljoen vierkante meter. De omzet van de Nederlandse tapijtindustrie bedraagt 1,8 miljard gulden. De binnenlandse tapijtmarkt vertoont sinds midden jaren negentig weer een lichte groei, die zich momenteel stabiliseert.

(VNTF/Vloerenplein, 10-12-2001)

<< Begin < Vorige 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo