banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
EFWEX 2018 woensdag van start in Gent

Sfeerbeeld-van-EFWEX-2016Sfeerbeeld van de vorige editie van EFWEX.Woensdag aanstaande begint in Flanders Expo in Gent de drie dagen durende EFWEX, voluit de European Floor & Wall Exhibition. De vakbeurs wordt georganiseerd door uitgever Media-Pact en verzamelt nationale en internationale spelers uit de wereld van parket, laminaat, LVT, wand- en gevelbekleding plus het toebehoren en de chemie. Het tweejaarlijkse evenement is aan zijn derde editie toe. De exposantenlijst telt per vandaag tweeënveertig namen. Nederland stuurt een redelijke afvaardiging richting Oost-Vlaanderen, met onder meer Bijlard International, Flamingo Parket, Inpa Parket, PPC en RIGO Verffabriek. Parketvloeren zijn voorts te vinden bij exposanten als Gascogne Bois, Houtbedrijf Kerkhofs, Lamett, Silva Floors, Staki en YEPP (die merken verdeelt als Bauwerk, Quick-Step, Parador, mFLOR en COREtec).

De beurs vindt onderdak in hal 3 van de Flanders Expo. De toegang is gratis en wie zich registreert via www.efwex.eu krijgt bovendien een gratis ticket voor het muzikale W-Festival van komende augustus. Verder maakt het bezoek nog kans om met een Bona Spray Mop naar huis te gaan. Standhouders en bezoekers krijgen voorts op de donderdag een nocturne voorgeschoteld met dans en animatie. De catering ten slotte is opnieuw geheel en al gratis. De beurs opent elke dag om half elf en sluit op woensdag en vrijdag om half zeven, maar op donderdag om tien uur dankzij de dans en animatie.

(Vloerenplein, 12-03-2018)

 
Vloerendivisie Forbo groeit gedegen door

Marmoleum-CocoaForbo Flooring introduceerde vorig boekjaar onder andere Marmoleum Cocoa.De divisie Flooring Systems van Forbo heeft afgelopen jaar een netto-omzet van 857 miljoen Zwitserse franken geboekt, omgerekend 770 miljoen toenmalige euro’s. Het concern spreekt, in vergelijking met een jaar eerder, van een ‘gedegen’ stijging van 4,7 procent in zijn eigen munt gerekend, en van 3,7 procent in de munten van de afzetlanden in kwestie. De lancering van innovatieve vloerencollecties (de fabrikant wijst op een reeks introducties van onder meer Marmoleum, LVT, homogeen vinyl, Tessera, Flotex en Coral) en een welgekozen uitbreiding van de distributiestructuren liggen naar eigen zeggen aan de groei ten grondslag.

Zowel de regio Europa als Noord- en Zuid-Amerika en Azië/Pacific hebben bijgedragen aan de groei, zij het met verschillende groeipercentages en onder wat Forbo noemt gemengde marktomstandigheden. De meeste Europese markten, vooral de kernmarkten Frankrijk, Duitsland en Nederland, rapporteren een gematigde tot bovengemiddelde groei. De markt in Zuid- en Oost-Europa bloeit, maar is in Noord-Europa wat meer gedempt geweest. De omzet in het VK is licht gedaald als gevolg van de economische omstandigheden en de resulterende stemming van terughoudendheid.

De activiteit met bouw- en constructielijmen binnen de divisie (de Eurocol-tak) rapporteert per saldo een volgens Forbo zeer bevredigende omzetgroei. Vooral Rusland en Nederland hebben bovengemiddeld bijgedragen aan de vooruitgang.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de vloerendivisie vóór eenmalige kosten stijgt met 2,3 procent tot omgerekend bijna 113 miljoen euro, ondanks de negatieve invloed van de hogere grondstofprijzen. Voor 2018 voorziet Forbo voor het concern als geheel een lichte stijging van de netto-omzet, verondersteld dat de valutasituatie en de economische omstandigheden niet wezenlijk veranderen.

(Vloerenplein, 09-03-2018)

 
Nieuws van Vorwerk op Material Xperience

Exclusive-1015Nieuwe kwaliteit ‘Exclusive 1015’.Vorwerk flooring neemt met zijn Nederlandse partner Mommersteeg deel aan Material Xperience 2018, het evenement voor enerverende vernieuwingen op materiaalgebied dat op 13, 14 en 15 maart op de rol staat in Ahoy Rotterdam. “Het is de afgelopen twee jaar stil geweest rondom Vorwerk,” zo valt Mommersteeg met de deur in huis in een bericht aan de pers. “Maar achter de schermen is onder leiding van een nieuw managementteam keihard gewerkt aan de evaluatie van de bestaande collecties, herdefiniëring van producten, collecties en strategie en de ontwikkeling van nieuwe producten en productlijnen.”

De kwaliteit ‘Exclusive 1015’ wordt op de beurs in de Maasstad gebracht als de eerste exponent van deze exercitie. Hij wordt voorgesteld als een ‘cool’ product, een vernieuwende vloerbedekking die zich het beste laat omschrijven als een harde vloer met de zachte, luxe uitstraling van textiel. Vorwerk flooring is te vinden op stand I34.

(Vloerenplein, 07-03-2018)

 
Omzetgroei woonwinkels minder meer

cbs-logo-tekstDe omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren is in 2017 met 7,6 procent gestegen. Het CBS constateert in zijn jongste Kwartaalmonitor Detailhandel dat de branche nog steeds profiteert van het feit dat de huizenmarkt op volle toeren draait. Evenzo stellen de rekenmeesters vast, zonder verklaringen te noemen, dat de omzet in de eerste drie kwartalen harder is gegroeid dan in het vierde. De omzet is het hardst toegenomen in het eerste kwartaal (11,6 procent), gevolgd door telkens iets afzwakkende stijgingen van 7,5, 6,4 en 5,2 procent in respectievelijk het tweede, derde en vierde kwartaal van 2017.

De omzet van de winkels in meubels, woninginrichting en huishoudelijke artikelen is over geheel 2017 met 4,4 procent gestegen, bij een volumestijging van 3,5 procent. In het vierde kwartaal komt de branche niet verder dan een beperkte omzetgroei van zo’n 2 procent. In het derde kwartaal kan nog een plus van bijna 8 procent worden opgetekend, een groeicijfer dat trouwens sinds het tweede kwartaal van 2006 niet meer was voorgekomen. Ook in de eerste twee kwartalen is de omzet in dit segment harder gegroeid dan in het afsluitende.

De omzet van de detailhandel als geheel ligt in het laatste kwartaal 3,3 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is op kwartaalbasis de laagste omzetgroei van het jaar. In de eerste drie kwartalen van het voorbije jaar is de detailhandelsomzet telkens met 4 procent of meer gegroeid. De duidelijk afgenomen omzetgroei in de non-foodsector (nog net aan 1 procent) is debet aan dit lagere groeipercentage, want de omzetstijging van winkels in de foodsector is in kwartaal vier juist de hoogste van het jaar.

Vooral de omzetdalingen bij kleding- en schoenenwinkels en bij de verkopers van consumentenelektronica en recreatieartikelen in de laatste drie maanden van het jaar spelen hierbij een belangrijke rol. Over heel 2017 daalt de omzet van de winkels in consumentenelektronica met 2,4 procent. Deze branche ondervindt volgens het CBS stevige concurrentie van webwinkels. Een belangrijke kanttekening is dat de omzet van bedrijven die hoofdzakelijk online consumentenelektronica verkopen niet in dit (rode) cijfer is meegenomen.

(Vloerenplein, 07-03-2018)

 
F. Ball steunt WoonTotaal Academy

Van-links-Marc-KempermanVan links: Marc Kemperman, Bob van Wort en Esther Swinnock van F. Ball.F. Ball is mede-sponsor geworden van de WoonTotaal Academy in Zoetermeer. De Britse fabrikant draagt bij met producten en materialen voor de trainingen en met het delen van zijn kennis en ervaring op het gebied van vloerinstallaties. “Wij staan er altijd voor open om in training te investeren zodat de beste resultaten worden bereikt met onze producten en kwaliteitsnormen in de branche op een hoger niveau komen,” verklaart Jonathan Goold, die belast is met de exportzaken van de maker van vloerlijmen en -voorbereidingsproducten. “Het is enorm boeiend om aan dit nieuwe initiatief mee te doen.”

Het eergisteren geopende vloertrainingscentrum biedt als primeur installatietrainingen aan de professionele vloerenlegger en gaat zich in de toekomst, naast vakgerichte trainingen, ook toeleggen op het geven van praktijkgerichte opleidingen voor nieuwe (leerling-)stoffeerders.

(Vloerenplein, 07-03-2018)

 
Headlam Group neemt Dersimo over

Bedrijfspand-Dersimo-headlamBedrijfspand Dersimo in Maassluis.De Headlam Group uit Engeland stuurt bericht dat hij het Nederlandse Dersimo heeft overgenomen. De overnemende partij, die zijn hoofdkwartier in Birmingham heeft, profileert zich als de grootste groothandel in vloeren in Europa.

“De aanpak, cultuur en doelgroep van Dersimo en Headlam Group passen goed bij elkaar en met deze overname zet Headlam Group een belangrijke stap in haar groeistrategie voor Nederland en Europa. Tevens wordt met deze overname de bedrijfsopvolging van Dersimo gewaarborgd,” aldus een persbericht vandaag.

Dersimo zal als zelfstandige dochteronderneming van Headlam Group vanuit Maassluis zijn activiteiten in Nederland blijven voortzetten. Ton van Schijndel zal zijn functie bij Dersimo neerleggen en de dagelijkse leiding overdragen aan Marc Dubbeldam, van Headlam in Zutphen.

(Vloerenplein, 05-03-2018)

 
WoonTotaal Academy Zoetermeer geopend
Goede-opkomstGoede opkomst op open dag WoonTotaal Academy in Zoetermeer.
Eelko-SivalEelko Sieval: ‘We verwachten vandaag zeker honderd belangstellenden.’
John-Keppel-John Keppel, de vloerenexpert achter het opleidingscentrum in Zoetermeer.
Units-van-Moduleo-MoodsUnits van onder meer Moduleo Moods, Cotap en Desso op de bovenverdieping.
Belangstelling-voorBelangstelling voor de diverse technische opleidingen.
Bas-Baltussen-van-FloorifyBas Baltussen van Floorify: ‘Fantastisch initiatief.’
Unifloor-is-enthousiast-partnerUnifloor is enthousiast partner van het nieuwe initiatief. Op de foto Frank Vousten (links) en Frank Bossers.

Vandaag is de WoonTotaal Academy in Zoetermeer op feestelijke wijze geopend. Het trainingscentrum is een initiatief van Eelko Sieval, eigenaar van het bekende orderverwerkingsprogramma WoonTotaal, en John Keppel, vloerendeskundige met een lange staat van dienst in de interieurwereld. De branche was vanmiddag volop aanwezig tijdens een open dag op het nieuwe onderkomen van het opleidingscentrum aan de Platinastraat 5.

“We verwachten vandaag zeker honderd leveranciers, zzp’ers, woninginrichters en projectinrichters te mogen ontvangen,” aldus Eelko Sieval. “Eigenlijk iedereen wel in Nederland die belang hecht aan het stoffeerdersvak.” De organisatie biedt technische verkoop- en installatietrainingen en technische ondersteuning voor fabrikanten, leveranciers, woning- en projectinrichters.

Beneden in het pand worden de trainingen gegeven. Dit betreft producttechnische trainingen voor een ieder die in de woninginrichting met sales te maken heeft. Boven bevinden zich presentaties van leveranciers in de branche, die zich op deze wijze achter het nieuwe initiatief scharen. Het lijstje met namen in Zoetermeer is imposant. Stauff, Eurocol, Bostik, Dr Schutz, Mapei, Schönox, Uzin en F. Ball treft men er aan. Maar ook Desso en Interface, Peitsman en Cotap, Gerflor en Moduleo/IVC, Floorify en mFLOR zijn er te vinden. Estillon en Orac ontbreken niet, en ook James en Unifloor tekenen present. Veel van de leveranciers hadden vanmiddag hun mensen afgevaardigd naar de feestelijke opening.

“Ik vind het een fantastisch initiatief,” aldus een enthousiaste Bas Baltussen namens de Vlaamse vloerenleverancier Floorify. “Echt uniek. Hier ontmoet je allerlei nieuwe mensen die meer willen bereiken in het vak.” En waarom presenteert Unifloor zich hier op de WoonTotaal Academy? “Dat is simpel,” zegt Frank Vousten lachend. “Wij zijn de beste in ondervloeren en dat willen we dan ook tonen.”

De nieuwe onderneming WoonTotaal Academy B.V. biedt vanuit twee locaties allerlei trainingen en andere vormen van dienstverlening. Vanuit Zoetermeer verzorgen interieur-vakspecialisten technische opleidingen voor de gehele interieurbranche. Deze zijn algemeen van aard of specifiek voor een merk of productgroep, met veel aandacht voor product- en installatiekennis en voor de voorbereiding. Vanuit de Woonindustrie in Nieuwegein verzorgen de specialisten technische verkooptrainingen, ook algemeen of specifiek, waarbij product-, installatie- en verkoopkennis uitgebreid aan de orde komen.

De vakspecialisten van de WoonTotaal Academy bieden fabrikanten, leveranciers, groothandels, grootwinkelketens en woning- en projectinrichters voorts de service van technische support. Dit houdt in een technische helpdesk, reclamatiebezoeken op locatie, installatie-ondersteuning, onafhankelijke expertise, demo’s en workshops op beurzen, ondersteuning op productontwikkeling en installatietesten van nieuwe producten of methodieken. Ten slotte kwalificeert en rangschikt de organisatie installateurs, zodat zijn klanten, vanuit de koppeling van het opleidingsinstituut met het WoonTotaal-programma, de juiste vakman voor hun installatiewerk kunnen selecteren en inplannen. Voor meer informatie: www.woontotaal-academy.nl.

(Vloerenplein, 05-03-2018)

 
Barometer woonbranche zakt paar punten

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand met bijna vijf punten gedaald. Hij sluit februari af op een stand van 10,1. Alle deelindicatoren, met uitzondering van het producentenvertrouwen, laten een daling zien. Het optimisme van de woondetaillist blijft echter ongedeerd.

baro-2018-02‘Woonbranche economische barometer’ zigzagt al een jaar of drie boven de nullijn, een indicatie van groei (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten is fors gedaald in februari, ruim tien punten, om uit te komen op een stand van 9,6. Bijna vier van de tien (39 procent) woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover zowat drie van de tien (29 procent) een daling. Per saldo nog altijd een positieve ontwikkeling, zo stellen de onderzoekers vast. Van de woondetaillisten verwacht ruim de helft (53 procent) dat de winkelomzet de komende maand een stijging zal laten zien. Slechts een op de zeven (16 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder woondetaillisten sterk positief, zo oordeelt Van Es.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is in februari nauwelijks veranderd. Consumenten zijn onder andere iets minder positief over hun financiële situatie, maar vinden de tijd even gunstig voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen is weer iets opgelopen. Nooit eerder waren industriële ondernemers zo optimistisch, aldus het CBS. Producenten blijken vorige maand veel positiever over de verwachte bedrijvigheid dan in januari. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn sowieso al een jaar lang positief. In de verslagmaand januari 2018 ten slotte registreert het Kadaster ruim zestienduizend verkochte woningen, een daling van 3,1 procent ten opzichte van januari 2017 en vergeleken met de voorgaande maand, december 2017, een afname van 39,3 procent. De deelindicator van de woningmarkt zakt van een stand van plus 4,4 naar minus 3,1.

(Vloerenplein, 05-03-2018)

 
‘Vloeren als korstmossen’ bij IVC Group

Creatieve-weergave-LichenCreatieve weergave Lichen ‘Orange Sea’.IVC Group brengt op Material Xperience (stand I27) zowel duurzame tapijttegels als heterogeen vinyl. De nieuwe tapijttegels dragen de naam Lichen en doen vermoeden alsof ze, in de poëtische omschrijving van de Vlaamse exposant, net uit de natuur zijn geplukt. Het designteam van de leverancier liet zich voor de collectie inspireren door korstmossen, micro-ecosystemen van algen en schimmels die voorkomen op stenen en bomen. “Met hun grijze, bruine, gele of oranje korsten vormen ze een fotogeniek tafereel,” zo weet IVC Group.

Lichen biedt als modulair plankentapijtsysteem veel flexibiliteit. Er zijn bovendien drie patroontypes beschikbaar. Centraal staan de ‘uitgespreide korstmossenbloempjes’ die qua kleur en vorm veranderen. Andere patronen zijn de overgangstegels met ‘minder bloei’ en een stijl die ‘uitsluitend textuur’ heet te zijn. De patroontypes kunnen afzonderlijk worden gebruikt of gecombineerd voor een persoonlijke mengeling van textuur en kleur. De sprekende kleuren en texturen zijn naar eigen zeggen te danken aan een ‘ingenieuze' tufttechnologie. Lichen is bovendien gemaakt van Duracolor, een geverfd premium nylongaren van moederbedrijf Mohawk, dat zich reeds bewezen heeft als onder meer kleurvast en vlekbestendig.

Heterogeen-vinyl-ConceptHeterogeen vinyl van Concept Ultimate in Hongaarse punt.Verder stelt IVC Group in de Ahoy Rotterdam (13 t/m 15 maart) onder de naam Concept Ultimate een vernieuwde collectie heterogeen vinyl voor. De reeks telt drie nieuwe dessins in allerlei kleurvariaties, te weten Hongaarse punt (visgraat), All Over Wood (zonder voegen) en Beton. De kleurtonen zijn op elkaar afgestemd, zodat alle dessins en tinten zich samen laten gebruiken. Concept Ultimate leent zich zowel voor eigentijdse als meer klassieke interieurs. De zachte reliëftextuur van de toplaag tekent volgens de aanbieder voor een diffuse spreiding van het licht met minimale reflectie. Ook de graad van matheid draagt bij aan de naturelle look van de vloeren, die evenzo sterk, vlekbestendig en gemakkelijk (ook machinaal) te reinigen zijn.

(Vloerenplein, 02-03-2018)

 
Carpetright vreest ‘klein verlies’

carpetright-logoDe Britse vloerenketen Carpetright heeft gisteren in een onaangekondigde ‘trading update’ opnieuw een winstwaarschuwing laten horen, de tweede al dit jaar. De groep schrijft proactief bezig te zijn met constructieve besprekingen met de banken om te vermijden dat hij de door hen gestelde voorwaarden zou schenden. De kredietverschaffende banken hebben op hun beurt aangegeven dat zij de retailer momenteel volledig blijven steunen.

Carpetright meldt dat de handel in de weken sinds zijn tussentijdse melding van 19 januari jl. lastig blijft, met name door een aanhoudend zwak consumentenvertrouwen. Hoewel de like-for-like-omzet op de Britse thuismarkt de weken nadien verbetering laat zien, wordt deze nog altijd met rode cijfers geschreven. De handel in de rest van Europa toont eveneens verbetering, aangevoerd door een herstel van de like-for-like-verkopen in Nederland. Hoewel de belangrijke paasdagen nog voor de deur staan, voldoen de like-for-like-verkopen in het Verenigd Koninkrijk naar eigen zeggen niet aan de verwachting van het management en voorziet de groep een klein verlies voor belastingen te moeten rapporteren over het tot eind april lopende boekjaar. In januari werd nog rekening gehouden met een bescheiden winst van 2 tot 6 miljoen pond.

Verder zegt het management diverse opties onder de loep te nemen om een ‘ommekeer’ in de gang van zaken vroeger te bewerkstelligen en om de balans te versterken. Dit proces bevindt zich naar eigen zeggen nog in een pril stadium, meer informatie daarover volgt.

In Nederland heeft de vloerenverkoper 92 winkels, in België 23, in Ierland 21. Over de eerste drie kwartalen van het huidige boekjaar, rapporteert de rest van Europa een like-for-like-omzetstijging van 5,6 procent in euro’s. In het derde kwartaal is de groei afgenomen tot 4,3 procent. De percentages voor het VK zijn respectievelijk minus 0,6 en minus 3,6. Het kernsegment van de vloeren verliest in het VK evenwel 7,1 procent like-for-like-omzet in de krap drie weken na de kerst. De beursgenoteerde onderneming heeft de laatste maanden vele tientallen procenten aan beurswaarde kwijtgespeeld.

(Vloerenplein, 02-03-2018)

 
VIC Stairs breidt aanbod uit met Ntgrate

VICstairs-trapbekleding-met-NtgrateVIC Stairs-trapbekleding met Ntgrate ‘premium woven' vinyl.VIC Stairs, fabrikant van PVC-overzettredes voor de vakman, breidt zijn assortiment uit met de nieuwste gevlochten vinylvloeren van Ntgrate. “De tredes zijn mooi profielloos en uit één stuk. Daarmee is plaatsing één dag sneller en gemakkelijker dan met aluminium profielen,” zo belooft het in Waalwijk gevestigde bedrijf. De nieuwe gepatenteerde trapbekleding is afgelopen maandag samen met de nieuwe vloeren bij de Ntgrate-dealers van Bosgoed Deventer gepresenteerd.

(Vloerenplein, 02-03-2018)

 
Forbo Marmoleum op Material Xperience

Nieuwe-Marmoleum-Modular-collectieNieuwe Marmoleum Modular-collectie.Forbo Flooring neemt binnenkort deel aan Material Xperience in Ahoy Rotterdam en zal daar de bezoekers bijpraten over de interessante kanten van Marmoleum. Met als voorbeeld de primeur van de sinds kort CO2-neutrale productie van deze vloerbedekking. Verder brengt de exposant een nieuwe ‘follow-up’-collectie Marmoleum Modular, waarmee de klant eenvoudig zijn eigen vloerpatronen en -sferen kan scheppen. Als derde aandacht voor Marmoleum Cocoa, waarin de gemalen schillen van de cacaoboon, een restproduct van de cacao-industrie, zijn geupcycled. Deze derhalve dubbel duurzame vloer wordt tevens belicht in een lezingsessie, georganiseerd in samenwerking met Broeinest, met ‘Nature’ als thema. Forbo is van 13 tot en met 15 maart te vinden op stand I51 (segment ‘Interior').

(Vloerenplein, 02-03-2018)

 
mFLOR op Material Xperience 2018

mFLOR -Authentic-Lake-WindermeremFLOR Authentic Lake Windermere.mFLOR en Textiles & More (T&M) zijn komende maand samen present op Material Xperience, het toonaangevende evenement voor vernieuwende materialen in Ahoy Rotterdam. In dit kader tonen zij op stand I45 de mFLOR Authentic Lake-collectie, gebracht als een inspirerende nieuwe ontwikkeling.

mFLOR gaat er in een toelichting prat op dat zijn al geruime tijd goedlopende Authentic-collecties hem onderscheiden als innovatief merk op het gebied van PVC-vloeren. Door de speciale productietechniek met name zijn Authentic Oak en Authentic Plank voorzien van een bijzondere ‘in register embossed’ toplaag. Deze ‘Natural Touch’-aanpak laat de structuur in de toplaag nauwkeurig het design volgen, zodat de vloeren de ‘look & feel' van echt hout bezitten. De nieuwe Authentic Lake koppelt deze techniek aan een indrukwekkende lengte van niet minder dan honderdvijftig centimeter.

“Meer en meer zien we de populariteit van grotere afmetingen op de vloer toenemen, zowel in consumenten- als in diverse projecttoepassingen. De combinatie van ‘in register embossed’ toplaag en lange vloerdelen geeft een ruimtelijke en natuurlijke uitstraling aan elke toepassing,” zo stelt het exposantenduo. Material Xperience 2018 (waarover meer in het nieuwsbericht van eergisteren) gaat op dinsdag 13 maart van start en duurt drie dagen.

(Vloerenplein, 28-02-2018)

 
Lof van Buffett voor Dossche en COREtec

Warren-Buffett-en-Piet-DosscheWarren Buffett legt vaderlijk een hand op de schouders van Piet Dossche (foto: US Floors).Zakenman, superbelegger, goeroe en krasse knar Warren Buffett (88) heeft zijn befaamde jaarlijkse schrijven aan de aandeelhouders van het conglomeraat Berkshire Hathaway weer op de post gedaan. Terugblikkend op de voorbije maanden meldt hij terughoudend te zijn geweest met het doen van nieuwe bedrijfsovernames, want die vindt hij veel te duur, maar één positieve uitzondering maakt hij graag. Die betreft de aankoop van US Floors, aanbieder van de ‘composite core’-vloeren van COREtec, door zijn dochterbedrijf Shaw Industries aan het einde van 2016.

Buffett prijst US Floors (USF) als een rap groeiende verdeler in het LVT-segment. “De managers van USF, Piet Dossche en Philippe Erramuzpe, schoten snel uit de startblokken en bezorgden ons in 2017 een omzetstijging van 40 procent, terwijl hun werkzaamheden werden geïntegreerd met die van Shaw. Het mag duidelijk zijn dat we zowel geweldig menselijk kapitaal als geweldige bedrijfsmiddelen hebben verworven door USF te kopen,” aldus de miljardair en grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. "Vance Bell, de CEO van Shaw, heeft deze aankoop in gang gezet, onderhandeld en afgerond, waarmee de omzet van Shaw steeg tot 5,7 miljard dollar in 2017 en de tewerkstelling tot 22.000. Met de aankoop van USF heeft Shaw zijn positie wezenlijk versterkt als een belangrijke en duurzame bron van inkomsten voor Berkshire.” De aankoopprijs voor US Floors lag naar verluidt destijds rond een kwart miljard dollar.

(Vloerenplein, 28-02-2018)

 
Douwes Dekker lanceert visgraatlaminaat

Galant-visgraat-eiken-naturel-geborsteldGalant-visgraat, eiken naturel geborsteld.Douwes Dekker introduceert onder de naam Galant een markante collectie visgraatlaminaat. Het consumentenmerk van de PPC speelt hiermee in op een van de belangrijkste vloerentrends. “De eerste reacties van de winkeliers en van consumenten op onder andere social media zijn overweldigend, dat belooft veel!” zo stelt directeur Lisa Klaassen. “Met deze collectie hebben we een echte eyecatcher in handen.” Op dit moment worden de dealers van Douwes Dekker voorzien van nieuwe stalenborden en handwaaiers, zodat de consument het visgraatlaminaat naar behoren en ‘in het echt’ kan komen bekijken.

De laminaatreeks bestaat uit vloerdelen van acht millimeter dik, waarmee de klant de ‘look’ van parket in huis haalt. De embossed-in-register structuur zorgt voor een natuurgetrouwe uitstraling en door de V-groef rondom wordt het visgraatpatroon nog eens benadrukt. Twee van de vier decors hebben een authentieke houtlook, de andere zijn volgens de leverancier meer uitgesproken en kennen een vintage uitstraling. De delen komen op een formaat van 85,8 bij 14,3 centimeter en worden geplaatst met een HDF-clickverbinding.

Op 12 en 19 maart a.s. wordt dieper op Galant ingegaan op dealerdagen van Douwes Dekker. Er staat een demonstratie op het programma waarin hij tips en tricks krijgt over het leggen van visgraatlaminaat. Jan van Setten, expert in gedragsverandering, klantgerichtheid en persoonlijk leiderschap, houdt voorts een inspirerende lezing. In een energieke en interactieve sessie, zo stelt de PPC in het vooruitzicht, neemt hij op prettig confronterende en humoristische wijze zijn publiek mee in hoe de klant denkt en beslist en hoe je hem voor je kunt winnen.

Opgeven voor de dealerdag kan via info @ douwesdekker.nl of via de vertegenwoordiger, onder vermelding van datum en aantal personen. Op www.douwesdekker.nl is nog meer informatie over het merk (in laminaat en pvc) te vinden.

(Vloerenplein, 28-02-2018)

 
Material Xperience 2018 op komst

MX2018 Logo-NLOver vijftien dagen begint in Ahoy Rotterdam de grootste multisectorale materialenbeurs ter wereld, anders gezegd: de dertiende editie van Material Xperience. De doelgroep van R&D- en designprofessionals uit de wereld van architectuur, interieur, fashion & workwear en nog zo het een en ander wordt er ‘ondergedompeld’ in de nieuwste materiaalinnovaties. Het evenement telt naar schatting 7500 bezoekers, 140 exposanten en 9000 vierkante meter oppervlakte.

kurktapijtKurktapijt.
houtmozaïekHoutmozaïek.

“Er is een grote behoefte aan nieuwe materialen, ze staan aan de basis van 70 procent van alle innovaties ter wereld. Thema’s als de circulaire economie, smart materials en nanotechnologie, lichtgewicht, sterke materialen, energiebesparing, gezondheid en digitale productieprocessen zijn binnen alle sectoren actueel. Dat we dit nu tijdens een evenement zichtbaar kunnen maken, is een enorme stap voorwaarts voor de R&D- en design community,” aldus Els Zijlstra, creatief directeur van Materia. Het geheel wordt omlijst met een sprekersprogramma en de onafhankelijke materialententoonstellingen van Materia, met een sturende rol van Odette Ex in het onderdeel Interieur.

Voorts presenteren 140 welbekende fabrikanten op Material Xperience hun jongste materiaalinnovaties aan het grote publiek. Vloergerelateerde exposanten zijn onder meer Alphenberg (lederen vloeren), Amorim, Amtico, Barc Flooring (houten vloeren in het hoge segment, partner van Bolefloor), Cunera (met klei-pleisterafwerking van Clayve), Donkersloot Tapijt, Fetim Group, Forbo Eurocol (met zijn nieuwe 370 MultiTerrazzo), Forbo Flooring, Intercombi (leverancier van o.a. ParquetVinyl), Interface, IVC Commercial (tapijttegels, vinyl en LVT), Louis de Poortere, mFLOR, Modulyss, Moso, Prints van Oranje, Tecsom, Vorwerk/Mommersteeg (nieuwe ontwikkelingen rond het tapijtmerk) en Wineo.

Nog een kleine greep uit de Materia-collectie betreft een houtmozaïek en een kurktapijt. Het handgemaakte mozaïek bestaat uit stukjes hout, aan elkaar bevestigd met rubber. De mozaïeken zijn waterafstotend, UV-resistent en duurzaam. Het tapijt combineert kurk met natuurlijke materialen zoals (gerecycled) katoen, linnen en wol. Kurk heeft interessante eigenschappen als een licht gewicht, watervastheid en buigzaamheid, zo vindt Materia.

De beursdagen zijn 13, 14 en 15 maart. Voor meer informatie en een gratis toegangskaart: www.materialxperience.nl.

(Vloerenplein, 26-02-2018)

 
‘Vinyl/pvc en laminaat winnen terrein’

Vinyl/pvc-vloerbedekking en laminaat hebben de afgelopen jaren verder terrein gewonnen in de vloerbedekkingsmarkt, zo blijkt uit het pas verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2018 van Van Es Marketing Services.

marketingrapport vloerbedekking 2018In de woonbranche behalen met name woningtextielzaken en algemene woninginrichters een substantieel omzetaandeel met de verkoop van zachte vloerbedekking, waartoe de onderzoekers textiele vloerbedekking rekenen maar ook elastische/flexibele. Van de totale omzet in zachte vloerbedekking via woonzaken wordt 57 procent gerealiseerd door algemene woninginrichters en 18 procent loopt via woningtextielzaken. Gemiddeld realiseert een woonzaak die zachte vloerbedekking verkoopt 54 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van vinyl/pvc-vloerbedekking op rol, tegel of stroken. Daarmee heeft dit type vloerbedekking de afgelopen jaren de categorie textiele vloerbedekking op rol of tegel ingehaald. In het jaar 2013 had deze categorie zachte vloerbedekking nog het grootste omzetaandeel, zo blijkt uit de database van woonzakenpanel.nl.

In de woonbranche behalen met name parketzaken, woningtextielzaken en gemengde woonzaken een substantieel omzetaandeel met de verkoop van harde vloerbedekking, omschreven als parket, laminaat, kurk, natuursteen, keramische tegels en gegoten kunstharsvloeren. Van de totale omzet in harde vloerbedekking via de woonzaken wordt 44 procent gerealiseerd door parketzaken en 38 procent via algemene woninginrichters. Gemiddeld realiseert een woonzaak die harde vloerbedekking verkoopt 45 procent van de omzet binnen deze productgroep met de verkoop van laminaat. Daarmee heeft dit type harde vloerbedekking de afgelopen jaren wederom terrein gewonnen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijst Van Es Marketing Services naar zijn rapport.

Verder blijkt dat het aantal regelmatige leveranciers van vloerbedekking sterk uiteen loopt onder de woonzaken. Het gemiddelde aantal regelmatige leveranciers op jaarbasis bedraagt 8,9. Van alle woonzaken die vloerbedekking verkopen heeft men het afgelopen jaar gemiddeld 1,0 relaties verbroken en ook 1,0 nieuwe leveranciers aangetrokken. Meer dan de helft van de ondernemers (56 procent) heeft geen leveranciersrelaties verbroken, minder dan de helft (44 procent) heeft geen nieuwe leveranciers van vloerbedekking aangetrokken.

Ruim een kwart van de motieven om de relatie te verbreken is puur product gerelateerd. Daarnaast zijn een slechte service, slechte leveringen, slecht voorraad houden of de prijsstelling veelgenoemd. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op diens collectie en prijsstelling.

(Vloerenplein, 26-02-2018)

 
‘Nederlandse’ laminaatcollectie Meister
Meister-Classic-laminaat-LD-75-eik-pacific-6581Meister Classic laminaat LD 75 eik pacific 6581.
Meister-Premium-Melango-eik-licht-286Meister Premium laminaat Melango eik licht 286.

Meister presenteert een collectie laminaatvloeren met aangefreesde Multiclic-verbinding, speciaal voor de Nederlandse markt. De collectie is tot stand gekomen na uitgebreid marktonderzoek en bestaat uit 32 decors. “De Nederlandse winkeliers herinneren zich vast de Trend-collectie nog wel van een aantal jaren geleden,” vertelt Jethro Verhauwert, market research manager export. “Die was ook speciaal voor Nederland ontwikkeld. Deze nieuwe collectie is een vergelijkbaar initiatief."

Dat de Nederlandse markt een vooruitstrevende en soms tamelijk eigenwijze is, is ook Meister naar eigen zeggen niet ontgaan. “Daarom is het ook altijd goed om speciaal voor Nederland apart marktonderzoek te doen. Wij zijn langs de detaillisten gegaan, om van hen te horen wat de Nederlandse consument en detaillist wenst. En daar spelen we nu op in.” Uit dit marktonderzoek kwam volgens de fabrikant scherp naar voren dat een groot deel van de Nederlanders een sterke voorkeur heeft voor een laminaatvloer met een aangefreesde verbinding. Verhauwert: “Onze in 2016 geïntroduceerde Premium- en Classic-collecties zijn uitgerust met een falldown-systeem, met uitzondering van de Classic-collecties LD 75, LC 75 en LC 55 die reeds een aangefreesde Multiclic-verbinding hebben. Deze beide collecties blijven vanzelfsprekend in de handel verder beschikbaar.”

Meister besloot om aan de wensen van de Nederlandse klanten tegemoet te komen door middel van een aparte collectie met aangefreesde verbinding. “Dat resulteert er nu in dat de bestaande laminaatcollectie uitbreiding en versterking krijgt met 32 Multiclic-decoren,” aldus Verhauwert. Deze ‘Nederlandse’ collectie bestaat uit twee Premium- en drie Classic-uitvoeringen. “Daarin zitten niet alleen de succesvolste decors uit al onze collecties, maar ook twee speciale en nieuwe eik-varianten: Mare en Pacific. Bovendien zit er met LD 80 ook een nieuwe korte brede plank met langse groef in de collectie, die sterk inspeelt op de smaak van de Nederlandse consument.” De Premium-vloeren verschillen van de Classic-uitvoeringen door hun antistatische eigenschappen en de afwerking met Diamond Pro en Aquasafe.

Luxe-schuifladenpresentatie-MeisterLuxe schuifladenpresentatie Meister.Bij deze op de markt afgestemde laminaatcollectie hoort vanzelfsprekend een speciale presentatie, die het verkopers gemakkelijker moet maken om de klant te informeren en overtuigen. “Er komt zowel een basic als een luxe uitvoering,” zo vervolgt Verhauwert. In het laatste geval gaat het om een moderne schuifladenpresentatie. “Die bestaat uit makkelijk uit te schuiven monsterborden. Zo kan de winkelier de klant goed adviseren, want de verschillende kleuren zijn zo eenvoudig te vergelijken. Bovendien kunnen de monsterborden uit de presentatie gehaald worden, om ze op de grond te leggen.” Afhankelijk van de winkelsituatie en de beschikbare ruimte kan de winkelier de presentatie zowel in een open ruimte als tegen de wand plaatsen. De basic-presentatie bestaat uit vier bokjes met eenzijdige lichte monsterborden voorzien van een ingefreesde handgreep.

Extra in de ‘Nederlandse’ collectie zijn de Premium-vloeren LD 300 25 en LD 300 20 (beide lange planken) en de Classic-vloeren LD 95 (lange plank), LD 75 (standaard plank) en LD 80 (korte, brede plank). Meister wordt in Nederland verdeeld door de groothandels Viehoff, Heditex, Schadebo en de Eik.

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Zes procent kopers kiest vloer om merk

marketingrapport vloerbedekking 2018Uit het zojuist bij Van Es Marketing Services verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2018 blijkt dat een verhuizing of verbouwing in de helft van de gevallen de aanleiding is voor de aanschaf van nieuwe vloerbedekking door de consument. Door de opleving van de woningmarkt is dit aandeel ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek flink gestegen. Ongeveer een kwart van de motieven heeft betrekking op slijtage van bestaande vloerbedekking. Een veranderende smaak/mode vertegenwoordigt 18 procent van de motieven.

Bij het opdoen van inspiratie tijdens de zoektocht naar aan te schaffen vloerbedekking is het kijken en vergelijken in diverse fysieke winkels nog altijd de meest favoriete inspiratiebron. Wel bezoekt ongeveer de helft van de consumenten één of meer websites van winkels of online aanbieders bij de zoektocht. De website van een specifiek merk wordt door elf procent van de consumenten geraadpleegd.

Bij de feitelijke aanschaf van vloerbedekking bezoekt men gemiddeld 2,3 fysieke winkels voordat men tot de definitieve koop overgaat. Mensen met een bovenmodaal gezinsinkomen en mensen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar bezoeken relatief veel winkels voorafgaand aan de definitieve aanschaf. Vooral consumenten met een benedenmodaal gezinsinkomen in de leeftijdscategorie tot 50 jaar oriënteren zich veel online op websites van online aanbieders van vloerbedekking.

Het algehele prijsniveau en het algehele kwaliteitsniveau zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van het aankoopkanaal voor vloerbedekking. Daarnaast vindt men de afwerking volgens eigen wensen (maatwerk), thuisbezorging, een ruime keuze binnen een soort product (diepte van het assortiment) en de service en klantgerichtheid belangrijk. Het direct mee kunnen nemen van het product is voor slechts een op de tien belangrijk.

De keuze van het aankoopkanaal is sterk afhankelijk van het type vloerbedekking dat men verkiest. Gemiddeld neemt de koper van parket, laminaat of tapijt tussen de 1,5 en 2 aankoopkanalen in overweging. Bij de aanschaf van een parketvloer is een parketspeciaalzaak het meest favoriete aankoopkanaal. Een bouwmarkt/doe-het-zelfzaak staat op de tweede plaats en is door 30 procent van de consumenten aangegeven als waarschijnlijk aankoopkanaal, op de voet gevolgd door een woninginrichter met 28 procent. 7 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven. Een even groot deel denkt aan een tweedehands parketvloer.

Bij de aanschaf van een laminaatvloer is een bouwmarkt/dhz-zaak het meest favoriete aankoopkanaal. Een woonwarenhuis staat op de tweede plaats en is door 34 procent van de consumenten aangegeven. Een woninginrichter en een parketspeciaalzaak scoren beide 30 procent. 8 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven en 7 procent overweegt een tweedehands aankoop van een laminaatvloer.

Bij de aanschaf van tapijt zijn drie types woonzaken favoriet. Zowel de woninginrichter als het woonwarenhuis en de woningtextielzaak worden door veel consumenten aangegeven als meest waarschijnlijk aankoopkanaal. Een meubelzaak staat op de vierde plaats en is door 9 procent van de consumenten aangegeven. De bouwmarkt/dhz-zaak scoort 7 procent. 7 Procent van de ondervraagden heeft internet/postorder aangegeven als waarschijnlijke optie.

Gevraagd naar de drie belangrijkste criteria bij de definitieve keuze van vloerbedekking, blijken prijs en de slijtvastheid/levensduur voorop te staan. Daarnaast spelen het uiterlijk/design en het gemak van reinigen een vooraanstaande rol. Slechts 6 procent van de consumenten noemt het merk. 10 Procent van de consumenten laat het feit of vloerbedekking maatschappelijk verantwoord is geproduceerd meewegen bij de definitieve keuze. 14 Procent van de consumenten let op goede reviews over het product. Meer informatie: zie het nieuwsbericht van eergisteren en de website www.marktdata.nl.

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Bouwers en afwerkers hebben het tij mee

gespecialiseerde-bouw-2017De omzet van de Nederlandse bouwsector is in 2017 met 5,7 procent toegenomen, het vierde jaar op rij met groei, zo meldt het CBS in de jongste Kwartaalmonitor Bouw. Het vertrouwen van de ondernemers in de bouw is bovendien al anderhalf jaar het meest positief van alle sectoren. Eveneens al zes kwartalen op rij stijgt het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in vergelijking met het voorgaande jaar. Minpuntje is dat de bouwbedrijven moeite hebben met het vinden van arbeidskrachten. Een op vijf ondernemers in de bouw geeft aan dat het tekort aan geschikte arbeidskrachten hun productie belemmert.

Bedrijven in de gespecialiseerde bouw sluiten het jaar af met een omzetstijging van 3,1 procent, waarmee hun omzetniveau nog maar 0,4 procent onder dat van 2008 ligt, het begin van de crisis. Dit groeipercentage ligt overigens wel flink onder dat van 2016, met toen een plus van bijna 8 procent. Kleine en middelgrote bedrijven presteren bovendien veel beter dan bedrijven met meer dan honderd man personeel.

De afwerkingsbedrijven binnen de gespecialiseerde bouw sluiten 2017 af met een omzetgroei van 6,6 procent, met voor het afsluitende vierde kwartaal een plus van 7,0 procent. Hun wat magere score in het derde kwartaal lijkt dus een tijdelijk dipje te zijn geweest. Tot de afwerking in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen.

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Interface brengt Human Connections

Moss In StoneMoss in Stone.Interface brengt Human Connections op de markt, naar een ontwerp van David Oakey. De nieuwe collectie tapijttegels verenigt natuurlijke en stedelijke elementen. Toegepast in het interieur moet de vloerbekleding, zoals de naam al doet vermoeden, samenwerking tussen mensen naderbij brengen. “Human Connections speelt in op het feit dat moderne werkplekken steeds meer draaien om technologie en op de intrinsieke behoefte van mensen om toch met elkaar en de natuur in verbinding te staan,” aldus de ontwerper in zijn eigen woorden.

De collectie telt acht stijlen die elk verkrijgbaar zijn in het vierkante formaat (50 bij 50 centimeter). Sett in Stone, Kerbstone, Paver en Flagstone doen denken aan karakteristieke straatjes, terwijl Moss en Moss in Stone de suggestie van begroeiing opwekken. Stone Course en Rue zijn voorzien van kleurrijke mozaïekpatronen en een speels graffiti-effect.

“Door de stijlen op verschillende manieren te combineren, kunt u uiteenlopende effecten bereiken,” zo geeft Oakey als advies mee. “Of u nou een naadloos, organisch veld, een pad of een duidelijk afgebakende zone wilt creëren, deze modulaire vloertegels passen zich aan aan de specifieke behoeften van elke ruimte. Met deze collectie krijgen interieurs meer de functie van buurten die onderlinge samenwerking aanmoedigen.”

(Vloerenplein, 23-02-2018)

 
Forbo presenteert Novilon Nova Luxe
BetondessinBetondessin van Novilon Nova Luxe.
Fraaie-donkere-tegelFraaie donkere tegel.
Brede-plank-oogtBrede plank oogt net als eikenhout.

Forbo Flooring brengt deze maand zijn nieuwe vinylcollectie Novilon Nova Luxe op de markt. Deze wordt door de vloerenmaker voorgesteld als het kamerbrede antwoord op pvc-stroken. Een realistisch reliëf en een v-groef rondom de planken en tegels zorgen er als bijzonderheid voor dat de vloer niet te onderscheiden valt van een echte houten of stenen vloer. Evenwel bezit hij de voordelen van een vinylvloer qua onderhoud en geluidsdemping bijvoorbeeld. Designer Dorothé Kessels en haar Dutch Design-team tekenen voor het ontwerp.

De Novilon Nova Luxe-collectie bestaat uit tien hout- en zes steendessins in verschillende maten en kleuren. Van de houtdessins, die een matte afwerking hebben, is de Giant Oak de grootste plank met een breedte van maar liefst drieëndertig centimeter en een ‘eindeloze’ lengte, want geen kopse naad. De daaropvolgende maat is een plank van vijfentwintig centimeter breed en honderdvijftig centimeter lang, en daarna een reeks houtdessins van twintig centimeter breed en honderdvijftig centimeter lang. De nieuwe collectie sluit met name aan bij de trend van eiken met minder knoesten en dus een rustiger beeld.

Het aanvullende zestal steendessins telt vier beton- en twee tegeldessins. De all-over betondessins variëren van modieus warmere tot meer koelere kleuren. Bij de tegeldessins van vijftig bij vijftig centimeter zorgt de diepe embossing van de voeg er volgens de fabrikant voor dat de vloer sprekend lijkt op echt keramiek tegelwerk.

Novilon Nova Luxe wordt kamerbreed geleverd in breedtes van twee of vier meter, en kan tot veertig vierkante meter los worden gelegd. Zodoende laat hij zich prettig installeren en blijft het aantal naden minimaal. De nieuwe collectie wordt aanbevolen in combinatie met vloerverwarming en komt met een garantie van vijftien jaar. De vloeren worden door Forbo in Coevorden gemaakt.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Nieuw Marketingrapport Vloerbedekking

marketingrapport vloerbedekking 2018Bij Van Es Marketing Services is het Marketingrapport Vloerbedekking 2018 verschenen. Het onderzoeksrapport biedt een naar eigen zeggen actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de markt voor vloerbedekking in de woondetailhandel en het consumentengedrag.

Het oriëntatie- en inkoopgedrag van woonzaken in ons land die vloerbedekking verkopen is in beeld gebracht, en evenzo het oriëntatie- en koopgedrag van de consument met betrekking tot de producten. Zowel zachte, vlakke als harde vloerbedekkingen komen aan bod. Naast de uitkomsten van het onderzoek, bevat het marketingrapport informatie uit deskresearch. De onderzoeksresultaten van het consumentenonderzoek worden bij diverse thema’s gesegmenteerd naar geslacht, inkomens- en leeftijdsgroep. Bepaalde onderzoeksresultaten worden voorts vergeleken met die uit voorgaande edities van het onderzoek uit 2009 en 2013. Ten opzichte van de vorige publicatie zijn diverse analyses bovendien uitgebreid.

Het onderzoeksrapport telt 82 pagina’s op A4-formaat, is in kleurendruk uitgevoerd en kost 695 euro.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Titel interieurarchitect gehandhaafd

bni-logoDe titelbescherming voor interieurarchitecten blijft gehandhaafd, zo meldt de Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten (bni) naar aanleiding van een mededeling van het ministerie van OCW vandaag. Met deze beslissing komt een eind aan een aantal onzekere jaren voor de beroepsgroep.

De titel is sinds 1987 beschermd. Alleen ontwerpers die voldoen aan de wettelijk vastgelegde opleidings- en ervaringseisen mogen zich inschrijven in het architectenregister en zich interieurarchitect noemen. In 2014 is de titel op een lijst met andere terecht gekomen, die vanwege een Europese dienstenrichtlijn was opgesteld. Het doel was om in Europa de eisen aan bepaalde gereglementeerde beroepen te vereenvoudigen en waar mogelijk af te schaffen.

De bni heeft zich sindsdien, samen met de beroepsverenigingen van ontwerpers en architecten, ingezet voor behoud van titelbescherming. Met als voornaamste argument dat de interieurarchitect een publiek belang dient dat uitstijgt boven het directe belang van de opdrachtgever en bijdraagt aan de hoge eisen die gesteld worden aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving, aldus de bni.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Meer Brits tapijtafval nuttig gebruikt

In-tien-jaar-tijdIn tien jaar tijd flinke stijging van aan stort onttrokken afgedankt Brits tapijt.Bij de Britten, tapijtverbruikers bij uitstek, is ook afgelopen jaar weer een hoger volume afgedankt tapijt onttrokken aan de stort, zo rapporteert Carpet Recycling UK (CRUK). Bij elkaar 168.000 ton kon worden hergebruikt, gerecycleerd of teruggewonnen voor energie, een toename van ruim 18 procent vergeleken met een jaar eerder.

De jongste cijfers houden in dat nu 42 procent (2016: 35 procent) tapijtafval aan de stort wordt onttrokken. Tien jaar geleden bedroeg dit aandeel nog slechts 2 procent. De doelstelling van de CRUK voor het jaar 2020 is 60 procent, ofwel 240.000 ton. Elk jaar ontstaat circa 400.000 ton tapijtafval in het Verenigd Koninkrijk.

Terugwinning van energie was vorig jaar goed voor 124.000 ton, als gevolg van een toenemend gebruik van tapijt als brandstof in cementovens. Het resterende volume, een wellicht bescheiden te noemen kwart van het totaal, komt voor rekening van hergebruik of recycling. In 2017 waren de belangrijkste groeigebieden oppervlaktematerialen voor maneges, hergebruik van tapijttegels, tapijten voor cementovens ter vervanging van fossiele brandstoffen en verbranding van vast stedelijk afval. Tot de CRUK-leden van het eerste uur behoren Cormar Carpets, Lifestyle Floors/Headlam, Brinton Carpets, Desso, ege, Milliken en Balsan.

(Vloerenplein, 21-02-2018)

 
Forbo steunt Ronald McDonald Huis

Nieuwe-daktuinNieuwe daktuin Ronald McDonald Huis in Leiden wordt voorzien van Marmoleum.Forbo Flooring laat weten kosteloos Marmoleum-vloeren beschikbaar te stellen voor de nieuwe daktuin van het Ronald McDonald Huis bij de kinderafdeling van het Leids Universitair Medisch Centrum. Naar een ontwerp van projectinrichter Mirato en Van Schie Architecten, schept interieurbouwer Intos daar een speelruimte voor patiëntjes en hun familie, compleet met speeltoestellen zoals een glijbaan, schommelstoelen en zelfs een boom. Behalve Forbo steunt ook Blok Plaatmateriaal het Ronald McDonald Huis met producten om niet. De daktuin wordt naar verwachting juni dit jaar geopend.

(Vloerenplein, 19-02-2018)

 
Intercombi versterkt team buitendienst

Eric-van-DongenEric van Dongen.Intercombi in Kaatsheuvel heeft per 1 februari jl. een nieuw gezicht voor de provincies Noord- en Zuid-Holland. Eric van Dongen versterkt het team van de buitendienst en zal, naast zijn werkzaamheden voor de bestaande dealers, selectief nieuwe dealers aanvoeren. Van Dongen (mobiel: 06-11452461) is al meer dan vijfentwintig jaar actief in de vloerenbranche en uitermate bekend met houten-, laminaat-, pvc- en ondervloeren, al het toebehoren incluis. Hij zal naast de verkoop van de Intercombi-collectie ook de technische en commerciële ondersteuning verzorgen. Los van deze benoeming, laat Intercombi nog weten als exposant deel te nemen aan het evenement Material Xperience in de Ahoy Rotterdam, van 13 tot en met 15 maart.

(Vloerenplein, 19-02-2018)

 
Headlam opent filiaal in Eindhoven

Sleutel-Headlam-service-center-EindhovenSleutel Headlam service center Eindhoven wordt overhandigd aan filiaalmanager Bas Steggerda in het bijzijn van verkoopleider vloeren Michael van den Dries.Groothandel Headlam neemt eind volgende maand een service center in Eindhoven in gebruik. Afgelopen vrijdag mochten Michael van den Dries (verkoopleider vloeren) en Bas Steggerda (filiaalmanager Eindhoven) de sleutel van het pand in ontvangst nemen. Het onderkomen aan de Rooijakkersstraat 4 zal de komende tijd worden ingericht. Op maandag 26 maart moet het filiaal operationeel zijn en gaan de deuren voor iedereen open. De feestelijke officiële opening volgt op maandag 23 april.

Het filiaal wordt onder meer uitgerust met een sfeervolle, lichte showroom voor de ruime collectie vloeren, gordijnen en raamdecoratie. Hier is tevens plaats voor diverse technische en praktijkgerichte trainingen en presentaties. In de Brabantse vestiging zal voorts, zoals bij de huidige service centers in Houten, Rotterdam en Zutphen, een selectie van producten uit voorraad leverbaar zijn. Ook kan de klant een bestelling bij de binnendienst plaatsen en in Eindhoven laten afleveren, om die op een gewenst moment daar zelf af te halen.

Verder is in het nieuwe service center ruimte vrijgemaakt voor een speciale ‘corner’ van F. Ball, met daarin een presentatie van een groot gedeelte van het assortiment. F. Ball verzorgt op deze locatie eveneens trainingen in het egaliseren en verlijmen van vloeren. Vakmensen kunnen voor dergelijke ondersteuning contact opnemen met een vertegenwoordiger van Headlam of een technische adviseur van de Britse fabrikant in ons land.

Het komende jaar worden in de diverse ruimten evenzo trainingen van andere producten aangeboden, zoals overigens ook het geval zal zijn in Houten, Rotterdam en Zutphen. Productgroepen die aandacht krijgen zijn onder meer binnenzonwering en PVC, die laatste met name voor het leggen van visgraat. Ook de producten van gordijnrailsleverancier Goelst komen naar wens in een training aan bod.

Het service center van Headlam in Eindhoven is vanaf 26 maart op werkdagen geopend van half acht tot half vijf, met de optie om buiten de reguliere openingstijden op afspraak een bestelling af te halen of gebruik te maken van de showroom.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Nieuwe collecties COREtec op Batibouw

COREtec-Great-Northern-OakCOREtec HD 50LVR8606 ‘Great Northern Oak’ koppelt robuustheid aan een fraai dessin en is hier toegepast in een fitnessruimte.USFloors, leverancier van COREtec, verwelkomt komende vrijdag 23 februari zijn klanten, zakenrelaties, architecten en interieurarchitecten graag op zijn stand op Batibouw in Brussel, vanaf vier uur ’s middags, natuurlijk met een glaasje en een hapje. Centraal in de presentatie staan ‘The Naturals’ en ‘Megastones’, de nieuwe collecties van COREtec voor 2018, die op de vakbeurzen Domotex, Surfaces en Intirio reeds de nodige aandacht naar zich toe wisten te trekken. De nieuwe reeksen worden op Batibouw voorgesteld op de stand (6307) van USFloors/COREtec in hal 6 en wel van donderdag 22 februari tot en met zondag 4 maart. De eerste twee dagen zijn voor de vakmensen. Vanaf zaterdag 24 februari is de beurs open voor het grote publiek.

Belangstellende consumenten krijgen, net als vorig jaar bij de eerste deelname van COREtec aan Batibouw, gedetailleerde informatie over het gehele vloerenaanbod van het merk en worden vervolgens doorverwezen naar de plaatselijke verkooppunten. Die ontvangen op hun beurt de gegevens van de potentiële kopers die om meer informatie of een offerte hebben gevraagd. Dit is een werkwijze, zo stelt COREtec met tevredenheid vast, die de nodige vierkante meters aan verkoop oplevert, met bovendien een aanhoudend effect. Batibouw trekt jaarlijks 300.000 professionele bezoekers en consumenten met belangstelling voor bouwen, wonen en decoreren naar Brussel.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Floorify koestert ambities en breidt uit

Toepassing-Floorify-plankToepassing Floorify-plank ‘Cap Blanc Nez’ in slaapkamer.Floorify heeft de ambitie om zich dit jaar te profileren als de aangewezen specialist in rigide pvc-vloeren. De nieuwe onderneming van Marie Callens en Pieter Buyck uit België maakte vorig jaar een geslaagd debuut op Domotex met een nominatie voor de ‘Innovation @ Domotex’, gevolgd door een naar eigen zeggen ‘razendsnelle’ groei de voorbije maanden.

Voor nu wordt alvast een verbreding van het Floorify-assortiment aangekondigd in de vorm van een nieuw instapprijspunt: zes nieuwe referenties in commerciële ‘topkleuren’ op klassiek plankformaat van 1220 bij 180 millimeter, met een toplaag van 0,4. De items zijn voorzien van een fraaie matte oppervlaktestructuur en V-groef, en hun gebruiksklasse is 32.

Voor de gewenste afwerking van het interieur levert het bedrijf uit Roeselare onder andere de akoestische Floorify Comfort-ondervloer (21Db – 10Db), bijpassende watervaste plinten, plakplinten en aangepaste profielen in dezelfde kleur als de vloer. Dit jaar worden aan deze ‘totaaloplossing’ een aanpassingsprofiel toegevoegd en - speciaal voor de renovatiemarkt - een plint van negen centimeter hoog.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo