forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Prima halfjaarcijfers multinationals

PlatiniumOpstelling met nieuwe Platinium-collectie Tarkett.De grote, internationaal opererende vloerenbedrijven rapporteren tot dusverre over het algemeen gezonde halfjaarcijfers. Zo boekt Tarkett wereldwijd een organische groei van 3,0 procent over de eerste zes maanden, volgend op een versnelling van de organische groei met 5,3 procent in het tweede kwartaal dankzij goed ontvangen productintroducties en hogere verkoopprijzen. De netto-omzet van het Franse concern komt uit op 1317 miljoen euro in de verslagperiode. Interface boekt met tapijttegels en LVT een organische omzetgroei van 8,8 procent en komt tot totaal 525 miljoen dollar netto-omzet in het eerste halfjaar.

Forbo bereikt met zijn divisie Flooring Systems (inclusief de goed draaiende Eurocol-tak) een netto-omzet van 463 miljoen Zwitserse frank in het eerste halfjaar (omgerekend 398 miljoen euro), een stijging van 5,9 procent gerekend in de munten van de betreffende afzetmarkten (en van 11,3 procent in de eigen munt). De grootste van allemaal, Mohawk Industries, rapporteert over de eerste zes maanden een netto-omzet van 5,0 miljard dollar, een groei van 3,0 procent op vergelijkbare basis (en van 7,0 procent totaal). Het segment Flooring Rest of the World is goed voor afgerond 1,2 miljard dollar, een toename van 8 procent op basis van constante valuta (en van 16 procent zoals het in de boeken komt).

Veel ondernemingen beklagen zich, behalve over negatieve wisselkoerseffecten, over gestegen kosten voor onder meer grondstoffen en transport en zijn ter compensatie bezig met het doorvoeren van prijsverhogingen aan hun klanten.

(Vloerenplein, 27-07-2018)

Coalitie VS tegen importheffing Trump

Veel-Amerikaanse-bedrijvenVeel Amerikaanse bedrijven benutten de productiecapaciteit van China om daar een deel van hun vinylmerken te laten maken.In de Verenigde Staten is een coalitie in de maak van belanghebbenden uit de vinylsector, die zich keert tegen het voornemen van president Trump om een tarief van tien procent op te leggen aan een verscheidenheid van producten uit China, waaronder LVT en vloeren van het type multilayer/WPC. (zie Nieuws van 11-07-2018). Inmiddels toegetreden tot het verbond, zo weet het digitale vakmedium Floor Daily, zijn de ondernemingen Shaw (moeder van onder meer USFloors/COREtec), Novalis, CFL (de grootse Chinese vloerenexporteur, voorheen Chinafloors) en Metroflor (geleid door coalitie-woordvoerder Harlan Stone, en gelieerd aan Aspecta) plus de organisaties American Chemistry Council en het Vinyl Institute.

De deelnemers (waarvan sommige zoals bekend graag de productiecapaciteit van China benutten om daar een deel van hun merken te laten maken) stellen dat de voorgenomen heffingen op vinylproducten ‘onevenredig negatief’ zullen uitpakken voor Amerikaanse consumenten en Amerikaanse vloerenbedrijven, met name die die baat hebben bij de als ‘explosief’ aangeduide groei van LVT en meerlaagse vloertypes. Behalve dat vinylvloeren duurder zullen worden voor de consument vanwege het ten dele doorberekenen van de hogere importkosten, zullen de voorgestelde tarieven volgens de klagers de keuze voor de kopers beperken en hun toegang tot innovaties verkleinen. Verder voorziet de coalitie het verlies van talrijke ‘Amerikaanse’ banen in de gehele vloerenketen, van import tot installatie.

Eerder deze week becijferde onderzoeksbureau Catalina Research in vakblad FCW dat Chinese vloeren bij benadering goed zijn voor een zevende van de ruim 25 miljard dollar tellende Amerikaanse vloerenmarkt als totaliteit, ofwel ruim 3,7 miljard dollar. Een doorberekende heffing van tien procent op alle uit China ingevoerde vloeren (het voornemen van Trump omvat velerlei vloerbedekkingen, van parket tot tapijt) betekent dan extra kosten voor de Amerikaanse consument van 370 miljoen dollar.

Bij LVT en andere elastische vloerbedekkingen is het aandeel van China evenwel forser en de negatieve gevolgen voor de Amerikaanse koper dus ook. Chinese fabrikanten zijn volgens de onderzoekers goed voor zowat de helft van de verkopen in deze categorie in de VS. Specifiek bij het ‘boomende’ LVT nemen in China gemaakte producten zelfs tweederde voor hun rekening van de Amerikaanse markt voor deze vloerensoort (die in 2017 naar schatting 2,4 miljard dollar groot was: +28 procent t.o.v. 2016). De Amerikaanse markt voor ‘klassieke’ vinylvloeren wordt berekend op 1,64 miljard dollar.

(Vloerenplein, 25-07-2018)

Victoria ziet ruimte voor nog meer groei

Geoff-Wilding-v-logoGeoff Wilding, executive chairman Victoria PLC: ‘Groep blijft mikken op schaalvergroting door acquisities’.Het Britse vloerenconglomeraat Victoria PLC rapporteert voor het vijfde jaar op rij te zijn gegroeid in financiële kracht en in het verwezenlijken van zijn strategische doelstellingen. De omzet van de groep klom met 29 procent in het op 31 maart jl. aflopende boekjaar, van ruim 330 miljoen naar bijna 425 miljoen Britse ponden, omgerekend zowat 477 miljoen euro. De onderliggende EBITDA steeg met 42 procent van bijna 46 miljoen naar bijna 65 miljoen pond, ofwel iets meer dan 15 procent van de omzet. Wel zakte de winst voor belastingen van bijna 19 miljoen naar ruim 13 miljoen pond, met name vanwege acquisities en efficiency verhogende reorganisaties. Belangrijke aankopen in het voorbije boekjaar betrof Ceramiche Serra in Italië en Keraben Grupo in Spanje.

“We hebben gebruik gemaakt van uitdagende omstandigheden in het Verenigd Koninkrijk om ons marktaandeel te vergroten door zeer concurrerend te blijven op de prijs,” aldus commentaar van Geoff Wilding over zijn thuismarkt. De executive chairman onderstreept in dit opzicht ook het belang van zijn keuze voor geografische spreiding van activiteiten. Verder blijft de groep zich wat hem betreft concentreren op het stroomlijnen van de gang van zaken en op schaalvergroting door overnames - in het VK en daarbuiten - van goedlopende fabrikanten van (harde) vloeren.

“De kansen die vóór ons liggen op de markt, zijn absoluut enorm,” zo vindt Wilding. Hij wijst erop dat jaarlijks voor 1700 miljoen vierkante meter aan vloerbedekking wordt verkocht op het vasteland van Europa, plus 300 miljoen in het VK en 180 miljoen in Australazië. Victoria verkoopt in totaal ongeveer 55 miljoen vierkante meter vloerbedekking op dit drietal markten. “Het punt dat ik wil benadrukken is dit: er is bijna onbeperkte ruimte voor groei - zowel organisch door het vergroten van ons marktaandeel en het uitbreiden van ons productaanbod, en natuurlijk door acquisitie, waarvoor we veel veelbelovende en hoogwaardige mogelijkheden blijven zien.”

Victoria is actief in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Nederland (met de kunstgrasbedrijven GrassInc en Avalon), België en Australië, met ongeveer 2500 medewerkers op meer dan 20 locaties. Als CEO is vorig jaar de ervaren Belg Philippe Hamers aangetrokken. De groep ontwerpt en produceert kamerbreed tapijt (wol en synthetisch), keramische tegels, ondervloeren, LVT, houten vloeren, kunstgras, tapijttegels en toebehoren.

(Vloerenplein, 25-07-2018)

Forbo klopt aan bij Diederik Samson

CO2-neutraal-Marmoleum-in-woonkamerCO2-neutraal Marmoleum in woonkamer.Forbo Flooring klopt een dezer dagen aan bij klimaatonderhandelaar Diederik Samson om meer aandacht te vragen voor het gebruik van duurzame en hernieuwbare materialen in de gebouwde omgeving. Ook de vloerenmaker beschouwt het Klimaatakkoord, met zijn nadruk op minder CO2-uitstoot, als een flinke stap in de goede richting, maar is van mening dat er op dit gebied nog ruimte onbenut wordt gelaten.

Udo Weijkamp, directeur van Forbo in Nederland, is goed te spreken over de zaken die in het Klimaatakkoord onder het kopje ‘gebouwde omgeving’ staan, zoals de isolatie van huizen en het halen van warmte uit de grond. Maar het gebruik van duurzame en hernieuwbare materialen - de directeur wijst op onder meer ‘zijn’ CO2-neutraal Marmoleum, dat gemaakt is van hernieuwbare en natuurlijke grondstoffen - blijft volgens hem te vrijblijvend en te veel op de achtergrond. Weijkamp betreurt dit, want met strengere regels zouden architecten en andere huizenbouwers de mogelijkheid krijgen om eenvoudiger klimaatneutraal te bouwen.

Forbo verklaart overigens de algemene uitgangspunten van het Klimaatakkoord volledig te onderschrijven en bovendien meer te willen doen dan het wettelijk voorgeschrevene op het gebied van duurzaamheid. Zo belooft het bedrijf zijn CO2-uitstoot met minimaal 49 procent terug te dringen voor 2030. Ook de eisen die het Klimaatakkoord stelt aan (verbeterde bedrijfsprocessen in) de industrie claimt Forbo te willen navolgen, dan wel overtreffen. Daarnaast is de producent overgeschakeld op groene stroom, zijn veel zonnepanelen geplaatst en wordt het nodige gebruik gemaakt van duurzame en hernieuwbare grondstoffen, met als sprekend voorbeeld geüpcyclede restproducten van de cacaoindustrie in Marmoleum Cocoa.

(Vloerenplein, 23-07-2018)

Tarkett introduceert iD Supernature

iD-SupernatureiD Supernature, nieuwe pvc-strokencollectie van dessotarkett.nl.Tarkett Nederland lanceert iD Supernature, een pvc-strokencollectie die aan de consument wordt voorgesteld als een duurzaam en betaalbaar alternatief voor een houten of betonnen vloer. Dankzij de nieuwe digitale printtechniek zijn de vloeren volgens de Waalwijkse leverancier niet van echt hout of beton te onderscheiden. Daarenboven geldt dat de robuuste iD Supernature-vloeren geschikt zijn voor intensief gebruik.

Door hun natuurgetrouwe uitstraling komen de vloeren goed tot hun recht in de landelijke woonstijl. Brede planken geven het interieur een fraaie en natuurlijke basis. Voor de stoer-moderne industriële woonstijl zijn de pvc-tegels met betonlook evenwel de aangewezen keuze. De donkere houtkleuren vormen dan weer de basis voor een tropisch-etnische sfeer. En met een visgraatmotief krijgt de stijl al snel een meer klassieke draai. Als styling-idee suggereert Tarkett nog om in bijvoorbeeld hal of slaapkamer het visgraat door te laten lopen op de wand als lambrisering. Een praktische en ruimtelijk werkende toepassing van iD Supernature (met houtlook) is in een open keuken en dan overlopend naar de zitkamer. In de iD Supernature-collectie hebben de pvc-stroken een lengte van 122 centimeter en een breedte van twintig centimeter. Er is een ruime keuze uit houtkleuren en elke strook kent zijn gelijke niet wat betreft houtprint.

De collectie is nu beschikbaar voor consumenten, later in het jaar komt hij ook beschikbaar voor de professionele gebruikers.

(Vloerenplein, 20-07-2018)

Joska Jalving productdesigner Rinos

Joska-JalvingJoska Jalving ontwikkelt nu innovatieve producten voor Rinos.Bij Rinos, de gespecialiseerde fabrikant van schoonlooptapijt te Genemuiden, is Joska Jalving afgelopen maand aan de slag gegaan als productdesigner. De onderneming verwacht dat Jalving met haar kennis en kunde zal gaan bijdragen aan het ontwikkelen van innovaties op het gebied van kwalitatieve entree-oplossingen en zal zorgdragen voor het ontwerpen en ontwikkelen van producten met focus op design. Daarbij vertaalt zij externe ontwikkelingen en trends naar interne innovatie. Jalving heeft gestudeerd aan de Design Academy Eindhoven.

(Vloerenplein, 18-07-2018)

Ook prijsverhogingen Shaw in de VS

shaw-floors-logoShaw Industries voert in de Verenigde Staten prijsverhogingen van vijf tot zeven procent door aan klanten voor residentieel tapijt. De aanpassing betreft orders die vanaf medio augustus binnenkomen en geldt als reactie op het naar eigen zeggen ‘uit de hand lopen’ van de kosten voor grondstoffen.

Eerder deze maand kondigden de fabrikanten Engineered Floors en Mohawk al aan hun prijzen op orders in de VS te zullen verhogen, eveneens tot aan zeven procent. Beide bedrijven gaven het duurder worden van grondstoffen op als de reden voor deze noodzakelijk geachte prijsstijging. In april liet Armstrong Flooring weten in de VS een prijsverhoging bij al zijn productsegmenten door te voeren. Ook toen werden gestegen grondstofprijzen, maar ook hogere kosten van transport en energie als achterliggende reden genoemd.

(Vloerenplein, 18-07-2018)

Duofort verwerft drietal certificaten

Mensen-van-DuofortMensen van Duofort zijn fier op hun certificaten.Duofort meldt met trots het behalen van de certificaten NEN-EN-ISO 9001:2015, NEN- EN-ISO 14001:2015 en VCA** 2008/5.1. Het bedrijf in Ede ging begin vorig jaar het traject in om het drietal keurmerken toegekend te krijgen. “Voor een relatief kleine onderneming als Duofort een niet mis te verstane uitdaging, want een dergelijk project moet er uiteindelijk ‘gewoon even bij worden gedaan’, naast de drukke dagelijkse werkzaamheden,” zo stelt het bedrijf. “Er moet een kwaliteitsmanagementsysteem worden opgezet en alle processen, de werkwijzen die al jaren bijna zonder nadenken uitgevoerd worden, dienen nauwkeurig in kaart te worden gebracht. Een lange weg te gaan en niet bepaald een weg zonder hobbels. Met hulp van experts op dit gebied werd het bedrijf van A tot Z onder de loep genomen en werden de processen beschreven.”

Het vergde volgens de betrokkenen kortom de nodige discipline om dit binnen het beoogde tijdsbestek voor elkaar te krijgen. Eerder dit jaar moest Duofort aan de auditoren bewijzen of het bedrijf wist te voldoen aan de normen die aan de certificeringen worden gesteld en slaagde daar met vlag en wimpel in. De gezamenlijke prestatie van alle medewerkers werd onlangs nog even flink gevierd met een goed aangeklede borrel.

(Vloerenplein, 18-07-2018)

MEISTER Longlife-parket Residence PS 500

PS500 Eik-natuur-pearl 8569Longlife-parket Residence PS 500 herontdekt oude legpatronen. Afgebeeld is de Eik natuur pearl 8569.Onder het motto ‘terug naar de toekomst’ geeft MeisterWerke Schulte met zijn MEISTER Longlife-parket Residence PS 500 een nieuwe interpretatie aan een klassiek legpatroon. Het gehanteerde strookformaat (dekmaat 710 bij 142 millimeter) mag royaal worden genoemd, waardoor het gelegde oppervlak volgens de Duitse fabrikant tijdloos elegant oogt en tegelijkertijd huiselijk en modern. Als kliksysteem maakt PS 500 gebruik van het nieuwe Quadroclic Plus, waarop patent is aangevraagd. Dit fold-down-systeem maakt het mogelijk om eenvoudig, snel en betrouwbaar te werken. Behalve de klassieke visgraat zijn ook andere legpatronen, zoals blok-, ladder- en vlechtpatronen beschikbaar.

(Vloerenplein, 18-07-2018)

Quick-Step Challenge 2018

incoda-academy-quickstep-logoDe Quick-Step Challenge gaat weer van start, en wel op dinsdag 18 september a.s. in Gorinchem. De wedstrijd wordt aansluitend op het Nederlands Kampioenschap Parketleggen tijdens de Interieur Collectie Dagen gehouden en staat open voor zowel parketteurs als woningstoffeerders, die in teamverband deze uitdaging aan willen gaan.

De ‘Challenge’ houdt in dat teams van vier ervaren vloerenleggers, bijgestaan door een minder ervaren collega, binnen een kader van vijf bij vijf meter in drie ruimtes (kamertjes) een laminaat-, LVT- en parketvloer moeten leggen. Alle drie de vloeren hebben hun specifieke producteigenschappen, maar wel een identiek decor. Het gaat hierbij om de juiste legtechniek en zeker ook de snelheid.

Een en ander begint om 13.00 uur. Na een uitvoerige briefing gaan alle teams tegelijkertijd van start en worden door een deskundige jury beoordeeld. De prijsuitreiking is om 17.00 uur.

Alle deelnemers krijgen als aandenken een powerbank en een mooie polo. Het winnende team krijgt bovendien een heuse VIP-tour met overnachting tijdens de Amstel Gold Race (april 2019) aangeboden.

Vloerenleggers die de uitdaging aandurven, kunnen zich individueel opgeven (de organisatie zorgt er dan voor dat de deelnemer in een mooi team terecht komt), of als (bedrijfs)team. Aanmelden kan bij Walter Esch van het Platform Parketbranche:
mobiel 06-51112982 of e-mail info@platformparketbranche.nl.

(Vloerenplein, 16-07-2018)

Forbo brengt Marmoleum Onto the Wall

Marmoleum-Onto-the-WallNieuwe collectie Marmoleum Onto the Wall kan zo te zien wel een stootje velen.Forbo Flooring lanceert deze maand Marmoleum Onto the Wall, een speciale lijn van de duurzame vloerbedekking die geschikt is om gangen en trapportalen in het onderwijs te beschermen tegen beschadiging en vervuiling door schoenen, boekentassen en zo meer. Hiermee hoopt de vloerenfabrikant niet alleen ergernis op school te voorkomen en de boel daar netjes te houden, maar ook de onderhoudskosten omlaag te brengen doordat bij toepassing strepen op of gaten in de muur worden voorkomen.

Wandbekleding van Marmoleum wordt evenzo voorgesteld als decoratief en kleurrijk. Gangen, klaslokalen en aula’s krijgen een uitstraling naar wens met lambrisering die in kleur en design kan worden afgestemd op de vloer. Het product is kras- en slijtvast, gemakkelijk schoon te houden en kan zowel als lambrisering als tot aan het plafond worden aangebracht. Onto the Wall is uitgebreid getest en voldoet volgens de leverancier aan alle (brandveiligheid)eisen.

(Vloerenplein, 16-07-2018)

CBS: Groei woonbranche neemt iets af

In mei hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder de keukenwinkels, bouwmarkten en vloerenwinkels, de grootste omzetstijging binnen de non-food gerealiseerd, zo laat het CBS vandaag weten. Dit cluster rapporteert in de vijfde maand van het jaar een plus van 4,7 procent (april: +5,4 procent). De omzetgroei van de winkels in meubels en woninginrichting stak daar met een groei van ‘slechts’ 1,9 procent bescheiden bij af (april: 3,9 procent).

chart1307-2018

De omzet van de non-food als geheel is in de vijfde maand van het jaar met bijna 1 procent toegenomen. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder.

De detailhandel als geheel heeft 3,4 procent meer omgezet. (Zonder correctie voor de koopdagen was de omzet van de detailhandel ruim 4 procent hoger dan vorig jaar). Online is bijna 13,5 procent meer omgezet. Webwinkels hebben 10 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 19 procent.

(Vloerenplein, 13-07-2018)

Nord Holding verkoopt Parador

Met-Parador-CEO-dhirup-chaudhary“Met Parador hebben we een sterk merk met internationale bekendheid en een groot potentieel binnengehaald,” aldus Dhirup Choudhary, CEO HIL LImited.Investeringsmaatschappij Nord Holding heeft Parador verkocht aan het Indiase HIL Limited, een dochteronderneming van de CK Birla Group. Nord Holding had in oktober 2016 de vloerenfabrikant overgenomen van de Hülsta-groep. Het in Hyderabad gevestigde HIL Limited claimt een leidende positie in bouwmaterialen en componenten op het Indiase subcontinent te hebben en is van plan de acquisitie van Parador te gebruiken om zich internationaal te versterken. “Met Parador hebben we een sterk merk met internationale bekendheid en een groot potentieel binnengehaald,” aldus CEO Dhirup Choudhary. “De synergetische effecten zijn divers en zullen ons in staat stellen wereldwijd onze positie te versterken voor al onze merken en daarnaast de reusachtige Indiase markt voor Parador te ontsluiten.” Lubert Winnecken, Bestuursvoorzitter Parador: “Het hebben van een sterke partner zoals HIL Limited biedt ons nieuwe perspectieven. Het stelt ons in staat om te blijven investeren en verder te groeien. We verwerven hierdoor een zeer sterke positie voor de toekomst.” Parador’s jaaromzet bedraagt circa 150 miljoen euro en het bedrijf heeft de beschikking over circa 500 werknemers. Vijftig procent van de omzet wordt via export behaald. Het bedrijf exploiteert twee productievestigingen in Coesfeld en Güssing in Oostenrijk en ontwikkelt, produceert en vermarkt onder meer laminaat, parket, LVT/PU vloeren. De CK Birla Group heeft meer dan 20.000 mensen in dienst en meldt een jaaromzet van 1,8 miljard dollar.

(Vloerenplein, 13-07-2018)

F. Ball maakt tandartspraktijk gebruiksklaar

Vloerafwerking-in-actieActiefoto vloerafwerking.Diverse vloervoorbereidingsproducten van F. Ball zijn onlangs gebruikt bij werkzaamheden bij tandartsenpraktijk Ten Bolscher in Rijssen. Het werk aan de vloer was onderdeel van een grootscheepse herstoffering om de praktijk een moderne, eigentijdse stijl en design te geven. Voor het project waren producten nodig die de stoffeerders in staat stelden de krappe deadlines te halen, zodat de praktijk zonder al te veel onderbrekingen door kon gaan. De stoffeerders van Ter Harmsel Interieurverzorging behandelden de zandcement dekvloer eerst met de universele vloerprimer Stopgap P131 van F. Ball. Daarna verhoogden ze met egaliseermiddel Stopgap 600 Base het vloeroppervlak met 40mm. Na drie uur was men gereed voor de volgende fase van de vloerinstallatie. Fermacel platen werden met twee lagen Stopgap P121 geprimerd, voor calciumsulfaat en gipsgebonden ondervloeren. De volledige vloer, de verhoogde zandcement en de Fermacel, werd daarna geëgaliseerd met Stopgap 300 HD zodat overal een uniforme afwerking verkregen werd. Stopgap 600 Base en Stopgap 300 HD zijn beiden proteïnevrij en uiterst geschikt voor gebruik in biologisch gevoelige en klinische omgevingen, zoals een tandartspraktijk, zo meldt F. Ball in het persbericht. Omdat de Stopgap 300 egalisatie reeds na anderhalf uur droog was, kon al snel worden doorgegaan met het leggen van de Expona Design PVC tegels en planken. Na het leggen met Styccobond F46 kon de vloer bij de tandartsen direct in gebruik genomen worden.

(Vloerenplein, 13-07-2018)

Trump stelt heffingen op vloerbedekking voor

Op-de-lijst-staanOp de lijst staan vloerproducten van vinyl, plastic, hout (zowel samengesteld als massief), bamboe, kurk, getuft en geweven tapijt, tegels, en keramisch geglazuurd en ongeglazuurd.De Verenigde Staten hebben vloerbedekking opgenomen in een lijst met geïmporteerde producten uit China die te maken kunnen krijgen met heffingstarieven van 10%. Op de lijst staan vloerproducten van vinyl, plastic, hout (zowel samengesteld als massief), bamboe, kurk, getuft en geweven tapijt, tegels, en keramisch geglazuurd en ongeglazuurd. Een definitieve beslissing zal worden genomen op 18 augustus en de daaropvolgende actie zal op 31 augustus worden genomen. De maatregel werd aangekondigd door U.S. Trade Representative Robert Lighthizer namens president Trump. De lijst omvat in totaal voor 200 miljard dollar aan producten en omvat ook chemicaliën, staal, aluminium, tv-componenten en veel consumentenproducten, waaronder voedsel en kleding. Bij de bekendmaking van de voorgestelde tarieven zei Lighthizer: “Al meer dan een jaar dringt de regering Trump er bij China op aan om zijn oneerlijke praktijken te stoppen, zijn markt te openen en echte marktconcurrentie aan te gaan. Helaas heeft China zijn gedrag niet veranderd, zodat de toekomst van de Amerikaanse economie in gevaar komt.” Voor de liefhebbers is de complete voorgestelde lijst van mogelijke heffingen te bekijken via: https://ustr.gov/sites/default/files/301/2018-0026%20China%20FRN%207-10-2018_0.pdf

(Vloerenplein, 11-07-2018)

Omzetdaling Vorwerk Flooring

gruppe finVorwerk meldt in zijn jaarverslag over 2017 een omzetverlies van 17,5 procent bij de divisie Flooring. De omzet daalde in het afgelopen boekjaar naar 58,1 miljoen euro. Het jaar er voor bedroeg dit nog 70,4 miljoen euro. Vorwerk laat in het jaarverslag weten dat het bedrijfsresultaat aanzienlijk lager was dan verwacht. Vorwerk is echter optimistisch over de toekomst en verwacht een omzetgroei voor het boekjaar 2018 op basis van het succesvolle nieuwe marketingconcept. Volgens het jaarverslag versterkte Vorwerk Flooring haar huidige collecties in de residentiële en contractsector in 2017 met gerichte marketingmaatregelen. Er werd met name geïnvesteerd in extra productsteekkaarten om het productassortiment te verbreden en in online marketingmaatregelen om extra contacten met eindklanten te genereren. Bovendien zijn alle conceptuele werkzaamheden met betrekking tot de hergroepering van het assortiment en marketing voor de geplande herlancering begin 2018 op schema voortgezet. Zo is het assortiment door de inzet van de campagne ‘drie productlijnen, 3 stijlen en miljoenen mogelijkheden’ aanzienlijk vereenvoudigd. Dit resuteerde in een consistente en effectieve marketing door gebruik te maken van het merk Vorwerk in alle distributiekanalen, zowel nationaal als internationaal. De nieuwe merkstrategie lijkt zijn vruchten af te werpen gezien het recente succes bij de ‘Duitsland Test 2018’ waarbij Vorwerk bekroond werd in de categorie vloerbedekking. Vorwerk gaat er wel van uit dat de marktsituatie voor textiele vloerbedekkingen gespannen blijft. Sinds begin 2016 werken het managementteam en alle medewerkers hard aan het verbeteren van de winstgevendheid, zo laat Vorwerk weten.

(Vloerenplein, 11-07-2018)

Mommersteeg vertegenwoordigt Ruckstuhl

Natuurlijke-grondstoffen-ruckstuhlNatuurlijke grondstoffen en materialen in combinatie met een focus op duurzaamheid en ecologie staan bij Ruckstuhl hoog in het vaandel.Vanaf begin deze maand vertegenwoordigt Mommersteeg B.V. in Huizen voor de Benelux het prestigieuze merk Ruckstuhl AG. Michiel Mommersteeg, eigenaar en algemeen directeur van het bedrijf, en zijn team hebben veel vertrouwen in de merkstrategie en het gepresenteerde bedrijfsplan van Ruckstuhl AG voor de komende jaren. “Ruckstuhl AG is een perfecte aanvulling op ons productportfolio waarin we met Vorwerk flooring hoogwaardige synthetische vloerbedekking aanbieden en met Ruckstuhl vloerbedekking van natuurlijke grondstoffen. Beide bedrijven hebben innovatie, design en kwaliteit als kernwaarden.” Sinds 1 juli wordt de Zwitserse tapijtfabrikant Ruckstuhl te Langenthal geleid door een nieuw vierkoppig managementteam onder leiding van Adrian Berchtold (Directeur en Voorzitter). Het team nam het stokje over van oud-eigenaar en directeur Peter Ruckstuhl die begin dit jaar met pensioen is gegaan. Hij maakte van Ruckstuhl AG een bekend internationaal merk. Peter Ruckstuhl stelde hoge eisen aan productesthetiek die bleek uit ‘zijn onvoorwaardelijke keuze voor de hoogste kwaliteit van de natuurlijke grondstoffen en materialen en zijn constante focus op duurzaamheid en ecologie’. Het nieuwe managementteam heeft meerderheidsaandeelhouder CoOpera Immobilien AG een bedrijfsplan voorgelegd voor de voortzetting van het bedrijf in deze lijn, waarbij evenveel aandacht is voor het ontwikkelen van nieuwe producten als voor het behoud van deze traditionele waarden. CoOpera Immobilien AG is hiermee akkoord gegaan.

(Vloerenplein, 11-07-2018)

FloorFolio introduceert magnetisch LVT
Michael-freedman-FloorFolioMichael Freedman, CEO FloorFolio: “Men kan nu in een paar minuten een vloer verwisselen, wat tijd en kosten bespaart.”
FloorFolioFloorFolio profileert zich nadrukkelijk met zijn magnetische vloersystemen op tal van vakbeurzen.

Het Amerikaanse bedrijf FloorFolio (Edison, NJ) introduceerde eind vorige maand zijn nieuwe collectie vloeren onder de naam ‘Levitate Magnetic LVT’, een vloersysteem opgebouwd uit magnetisch LVT. Levitate maakt gebruik van een gepatenteerd magnetisch systeem, met een gemagnetiseerde ondervloer. Als eenmaal de ondervloer is gelegd, kunnen de LVT-planken geplaatst worden zonder dat er lijm nodig is. Installateurs kunnen daardoor een vloer binnen enkele minuten verwisselen, wat tijd en kosten bespaart. Levitate biedt volgens FloorFolio eindgebruikers de mogelijkheid oneindig maal het ontwerp aan te passen zonder dat daarbij een arbeidsintensieve installatie nodig is. Volgens Michael Freedman, CEO FloorFolio, is Levitate echt een baanbrekend product, zo laat hij de Amerikaanse vakpers weten. “Een van de belangrijkste problemen voor elke eindgebruiker en vloerinstallateur zijn de kostbare ‘call-backs’ en tijdrovende reparaties. Met de installatie van Levitate komen deze problemen niet meer voor. Levitate biedt iedereen de mogelijkheid om eenvoudig een plank te verwijderen en deze snel te vervangen, waardoor uitvaltijd voor een eventuele andere opdracht of klus wordt geëlimineerd.” FloorFolio stelt met zijn Levitate LVT een revolutie teweeg te brengen in de traditionele methoden voor vloerinstallatie. De magnetische ondervloer zou volgens FloorFolio meer dan 100 jaar mee gaan.

(Vloerenplein, 09-07-2018)

Gerflor lanceert Taralay Premium

Poesy-Idylle-gerfloorPoesy Idylle van Gerflor.“Deze nieuwe premium collectie van Gerflor heeft een opbouw van de vloer waarin al onze beste technologieën zitten. Niet voor niets heeft het de naam ‘Premium’ gekregen,” aldus Peter van den Bogert, Marketing Manager Gerflor Benelux, over Taralay Premium. “Het gaat hier om ‘the best of the best’. Het product is dus ook uitermate geschikt voor ruimtes met een hoge gebruiksintensiteit zoals binnen het onderwijs, zorginstelling, maar ook binnen de hospitality. Er zijn twee nieuwe designlijnen geintroduceerd, te weten ‘Poesy’ en ‘Neopolis’, gebaseerd op de Terrazzo stijl. De Poesy heeft een parelachtig 3-dimensionaal effect met zachte kleuren en de Neopolis heeft meer stoere urban kleuren met een 3-dimensionaal effect door toepassing van een transparante chip. Je kijkt letterlijk in de vloer waar je op loopt.” De premium collectie is volgens Gerflor gemakkelijk in onderhoud en omvat 6 designs: Brazilia, Osmoz, Poesy, Metallica, Indiana en Neopolis.

(Vloerenplein, 09-07-2018)

Prijsverhogingen EF Floors en Mohawk

Engineered-mohawkIn de Verenigde Staten hebben Engineered Floors en Mohawk aangekondigd hun prijzen te zullen verhogen. Engineered Floors spreekt over een prijsverhoging van 5 tot 7 procent, Mohawk noemt een prijsverhoging van 6 tot 7 procent op al het residentiële tapijt. De prijsverhogingen staan gepland voor alle nieuwe orders op 6 augustus aanstaande. In een mailing die is uitgegaan naar de klanten noemen beide bedrijven de verdere stijging van de grondstofprijzen als de achterliggende reden voor deze ‘onontkoombare’ prijsstijging, zo meldt de Amerikaanse vakpers. Het afgelopen jaar zijn er al meerdere prijsverhogingen aangekondigd. Zo liet Armstrong Flooring U.S. bijvoorbeeld april dit jaar weten in de Verenigde Staten een prijsverhoging bij al zijn productsegmenten door te voeren. Ook hierbij werden toen de gestegen grondstofprijzen, maar ook de toename van de kosten van transport en energie als achterliggende oorzaak genoemd.

(Vloerenplein, 06-07-2018)

Tarkett introduceert Parade Colour King

TapijtcollectieTapijtcollectie Parade Colour King van dessotarkett.nlBij het kiezen van een tapijt of vloerkleed denk je als eerste aan kleur. De nieuwe tapijtcollectie Colour King van Parade heeft maar liefst 38 kleuren om uit te kiezen. Deze collectie is gemaakt van Econyl® garen dat uit 100% gerecyclede materialen bestaat, o.a. afkomstig van oude visnetten uit de oceaan. “Heel duurzaam en chic,“ aldus Tarkett in een persbericht. “Dankzij de gesneden pool krijgt het unikleurige tapijt een levendige uitstraling en voelt het extra zacht aan. Inhakend op de nieuwste woontrends kun je met Colour King alle kanten op in het interieur. Laat je creativiteit de vrije loop en maak je eigen kleden op maat van heel kleurrijk tot toon-op-toon.” Voor verdere inspiratie verwijst Tarkett naar de website wat-is-jouw-stijl.nl Daar vindt men meer met betrekking tot trends in vloeren en het toepassen van kleuren en dessins in het interieur.

(Vloerenplein, 06-07-2018)

Forbo versterkt mediterrane sfeer

Het-gerenoveerde-restaurant-van-de-Spa-Weesp-met-op-de-vloer-de-Flotex-Vision-Heritage-vloer-van-Forbo-FlooringForbo Flooring verzorgde de vloeren in het Wellness resort te Weesp. (Foto: Erik Poffers)De Spa in Weesp, een kleinschalig wellness resort in de buurt van Amsterdam, is in de afgelopen maanden ingrijpend verbouwd. Een belangrijke bijdrage werd daarbij geleverd door Forbo Flooring. “Het interieur, het schilderwerk, nieuwe vloeren en tegels: alles ging op de schop. Inmiddels is de spa met sauna’s etc weer open en waan je je in mediterrane sferen met op de vloer in het restaurant en belendende ruimtes bijvoorbeeld een mooi Flotex Vision Heritage tapijt gecombineerd met rustige Allura grijs eiken planken, beide van Forbo Flooring,” aldus Forbo in een persbericht. “De grote rustruimte beneden met bar, restaurant, comfortabele stoelen, banken en aangrenzende lichte serre stralen een aangename sfeer en rust uit. Dat komt onder andere door het kleurgebruik, de lichtinval en de nieuwe inrichting. Zo worden de zintuigen bijvoorbeeld subtiel gestimuleerd met de unieke kleuren die je vindt rondom de Middellandse zee en elementen uit de Oosterse cultuur zoals fraai tegelwerk en aparte lampen.”

(Vloerenplein, 06-07-2018)

B.I.G. neemt Beaulieu Canada & Australia over

De-nieuwe-state-of-BIGDe nieuwe ‘state-of-the-art’ fabriek van Beaulieu Australia werd in 2017 in gebruik genomen.Beaulieu International Group (B.I.G.) kondigt de overname aan van Beaulieu Canada en Beaulieu Australia. De ondernemingen zullen worden geïntegreerd in de ‘Flooring Solutions business unit’ van B.I.G. Beaulieu Canada en Beaulieu Australia zijn ‘privately owned’ vloerenfabrikanten met een gevestigde positie op hun respectievelijke thuismarkt. De bedrijven hebben een gecombineerde omzet van meer dan 150 miljoen euro. De overname past in de voortdurende internationale groeistrategie van B.I.G. Beaulieu International Group vertegenwoordigt op dit moment een waarde van meer dan 2 miljard euro, waarvan 1 miljard euro in de vloerensector. Zowel Beaulieu Canada als Beaulieu Australia zullen naar verwachting profiteren van de schaalvergroting en de verdere groeiambities van B.I.G. De individuele bedrijfsnamen, productlijnen en merken van Beaulieu Canada en Beaulieu Australia zullen vooralsnog blijven bestaan. Met de toevoeging van de twee bedrijven zal B.I.G. de beschikking hebben over meer dan 5.000 werknemers wereldwijd. Beaulieu Canada heeft een tapijtfabriek in Quebec, van waaruit het een breed assortiment tapijt, laminaat, bewerkt hout en vinyl levert aan Canadese retailers en distributeurs. Onlangs startte het ook met de levering aan de Amerikaanse markt via het merk Peerless. De acquisitie voegt een tweede fabriek toe aan de activiteiten van Beaulieu Flooring Solutions op de Noord-Amerikaanse markt, naast de nieuwe vinyl-fabriek in Beauflor (Cartersville, Georgia). Het inkoopkantoor van Beaulieu Canada, gevestigd in China, wordt eveneens onderdeel van B.I.G. Beaulieu Australia is een succesvolle tapijtfabrikant in de nabijheid van Brisbane. Het opende in 2017 een nieuwe ultramoderne fabriek. James Neuling, Vice President van Beaulieu Flooring Solutions: "We zijn erg enthousiast over deze overnames. Onze complementaire productportfolio's en 'klant eerst' ethos creëren geweldige kansen in deze twee belangrijke markten. Dankzij de sterke financiële positie van B.I.G. kunnen we de nodige investeringen doen om de activiteiten te laten groeien, terwijl distributeurs en detaillisten toegang krijgen tot een nog breder assortiment."

(Vloerenplein, 04-07-2018)

Gelasta presenteert collectie Diamond

Gelasta-DiamondGelasta Diamond.Gelasta brengt de nieuwe Diamond-collectie die per direct verkrijgbaar is. “De nieuwe Diamond tapijt-collectie zorgt voor heerlijk comfort. En de matte look voorziet iedere woonruimte en trap ook nog eens van een chique uitstraling,” aldus het persbericht. Voor de Nederlandse markt heeft Gelasta een collectie van achttien kleuren beschikbaar, van chique antraciet tot een zachte dauwkleur. Zo moet de Diamond-collectie een passende oplossing bieden voor ieder interieur en kan de consument een eigen stempel drukken op het karakter van zijn of haar woning. Het tapijt is gemaakt van 100% polyamide imprel finesse-garen. “Een duurzame pool gegarandeerd dus. Dankzij de verfijnde textuur voelt de vloerbedekking ook nog eens heerlijk zacht en comfortabel aan. De matte look die de chique uitstraling waarborgt, zorgt voor de finishing touch,” aldus Gelasta in het persbericht. Het samengestelde assortiment Diamond-tapijt van Gelasta bestaat uit kamerbreed tapijt. Het is vier meter breed en heeft een hoogte van 11,4 mm.

(Vloerenplein, 04-07-2018)

COREtec® Benelux Event goed ontvangen

Van-links-Coretec-Benelux-Event-2018Van links: Marc Dubbeldam (Dersimo), Anthony Graham (Headlam), Jan Dossche (COREtec®) en partner, Bart Terpstra (Bosgoed) en Hans Declerq, YEPP.De distributeurs van COREtec® kijken tevreden terug op het Benelux Event van vorige week maandag (zie nieuws 25-06-2018). Anthony Graham CEO Headlam: “Een zeer goed ontvangst, interessante en leerrijke architecturale wandeling door Antwerpen en een zeer interessante lezing.” Bart Terpstra Bosgoed: “Het tweede COREtec® Benelux event was net als het eerste zeer geslaagd met heel wat tevreden genodigden.” Marc Dubbeldam, Dersimo: “Drie maanden na onze overname door Headlam UK zijn wij trots dat wij partner zijn geworden van COREtec®. Een lang gekoesterde wens om dit innovatieve product te mogen gaan voeren is hiermee uitgekomen bij Dersimo. Onlangs is ons team ook afgereisd naar COREtec® in Waregem om alle ‘ins en outs’ over dit mooie product te leren.” Hans Declercq YEPP België: “We hadden alle belangrijke klanten uitgenodigd en iedereen is vol lof.” Jan Dossche, President USFloors – COREtec®, tot besluit: “We bedanken onze partners YEPP, Bosgoed, Headlam, Forinn en Dersimo voor de talrijke opkomst van hun klanten en hun aanstekelijke gedrevenheid en nooit aflatend enthousiasme!”

(Vloerenplein, 04-07-2018)

Evenementenhal investeert in locatie Gorinchem

Evenementenhal GorinchemEvenementenhal Gorinchem.Beursorganisator en beheerder van eventlocaties, Easyfairs Evenementenhal, investeert deze zomer fors in haar locatie Gorinchem. Het volledige parkeerterrein wordt opnieuw ingericht en vernieuwd. Er worden 200 extra parkeerplekken gerealiseerd en het terrein krijgt deels een nieuwe asfaltlaag. Ook worden de in- en uitritten heringericht ten behoeve van een vlottere doorstroming. Verder wordt de beurshal aan de A15 voorzien van een nieuw energiezuinig aircosysteem. “Met de herinrichting en uitbreiding van het terrein ligt er halverwege augustus een vernieuwd parkeerterrein, waarbij gelet is op een nog vlottere doorstroming van het verkeer. We beogen daarmee niet alleen het gemak van onze klanten en bezoekers te optimaliseren, maar denken hierbij ook aan onze ‘buren’ om drukte tijdens piekmomenten in goede banen te leiden,” zegt Jeroen van Hooff, CEO van Easyfairs Evenementenhal. Voor elektrische rijders beschikt het vernieuwde parkeerterrein over meerdere nieuwe Tesla laadpalen en Ecotap laadpalen. De eerste werkzaamheden zijn reeds gestart. Het vernieuwde parkeerterrein biedt dadelijk plaats aan ruim 2.100 voertuigen. De oplevering van het nieuwe parkeerterrein staat gepland op 17 augustus 2018, ruim op tijd dus voor de Interieur Collectiedagen in september.

(Vloerenplein, 04-07-2018)

Barometer woonbranche daalt: -3,3

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand naar het laagste niveau van het afgelopen jaar gedaald. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer noteert voor juni een stand van 6,7. De daling van 3,3 punten ten opzichte van de voorgaande maand wordt volgens de onderzoekers met name veroorzaakt door tegenvallende woningverkopen en minder positieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels.

Woonbranche-economische-0518‘Woonbranche economische barometer’ daalt in juni mede door tegenvallende woningverkopen en minder gunstige omzetmutaties van woonwinkels. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt afgelopen maand met bijna vijf punten en komt uit op 5,0. Ruim een derde van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, minder dan een derde registreert daarentegen een daling. Ruim vier op de tien woondetaillisten verwacht dat in de komende maand de winkelomzet zal stijgen, iets meer dan twee op de tien denkt aan een omzetdaling. Daarmee zijn de verwachtingen volgens Van Es voor de komende maand in de woondetailhandel iets minder optimistisch dan in de voorgaande maanden.

Het consumentenvertrouwen blijft in juni op 23 staan, onveranderd in vergelijking met de maand ervoor, zo meldt het CBS. De deelindicator koopbereidheid neemt een weinig af en komt in juni uit op 9, tegen 10 in mei. “Consumenten oordelen in juni over hun financiële situatie hetzelfde als in mei, maar vinden de tijd voor het doen van grote aankopen iets minder gunstig.” Het producentenvertrouwen gaat volgens het CBS van 9,8 in mei naar 7,7 in juni. Producenten in de industrie zijn in juni minder positief over de verwachte bedrijvigheid dan een maand eerder.

In de verslagmaand mei 2018 registreert het Kadaster 18.237 verkochte woningen, een daling van 8,8 procent ten opzichte van mei 2017. De daling van het aantal woningverkopen over de eerste vijf maanden van dit jaar komt uit op -6,5% ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2017. Maar er zijn grote verschillen tussen de vier grote steden (-9,2%) en de rest van Nederland (-6,0%).

(Vloerenplein, 02-07-2018)

Aspecta bekroond met ‘Grand Award’

Aspecta-Tilt-Tones-C-RSAspecta Ten Tilt & Tones bekroond met de ‘Grand Productinnovations Award’.Aspecta heeft voor zijn nieuwe Aspecta Ten Tilt & Tones LVT-vloeren de Grand (eerste prijs) Product Innovations Award ontvangen uit handen van BUILDINGS Media. Het product werd onlangs geïntroduceerd op NeoCon 2018, het toonaangevend evenement op gebied van project- en kantoorinrichting. De nieuwste LVT-collectie combineert vier geometrisch geïnspireerde Tilt-tegels met het neutrale Tones-palet om een bijzondere look te creëren. "De BUILDINGS Product Innovations Awards zijn een belangrijke graadmeter voor technische superioriteit voor managers en beleidsbepalers binnen de projectinrichting,” zo laat Marcel Kies, CEO van Aspecta Global, de Amerikaanse vakpers weten. “We zijn er dan ook trots op dat Aspecta Ten Tilt & Tones indruk heeft gemaakt met zijn flexibiliteit in ontwerp, duurzame kwaliteit en eenvoudige installatie.” De Aspecta Ten Tilt & Tones-tegels worden gepresenteerd in 4 kleurgroepen, elk bestaande uit 4 unieke Tilt-tegelontwerpen die kunnen worden gecombineerd met 2 bijbehorende Tones-tegels. “Samen creëren ze een willekeurig, intrigerend en speels motief, een neutrale achtergrond en extra dimensie bij de accenten van textiel, verfkleuren, meubels en kantoorsystemen,” aldus de jury. BUILDINGS Media beoordeelde inzendingen op gebied van innovatie en bijdrage aan de omgeving waar de vloer geplaatst wordt. Op de recent gehouden NeoCon 2018 in Chicago volgde uiteindelijk de laatste beoordeling.

(Vloerenplein, 29-06-2018)

Kronospan: 100 miljoen dollar extra

Kronospan-OxfordKronospan Oxford (Alabama, Verenigde Staten).Kronospan laat weten 101 miljoen dollar extra te investeren bovenop de al geplande investering van 362 miljoen dollar in zijn productiefaciliteit in het Amerikaanse Oxford (Alabama). Hiermee komt het totaalbedrag nu uit op 463 miljoen dollar. Het zogeheten ‘Grow Bama-project’ zou met de eerdere investering al voor 160 banen extra zorgen in de regio. Door de nieuwe investering komen daar nu nog eens 150 banen bij. Daarmee komt naar verluidt de totale investering van Kronospan sinds de start in 2008 op ruim 750 miljoen dollar. Kronospan besloot tot de verdere investering over te gaan nadat het stadbestuur in stemde met extra belastingmaatregelen ten gunste van de uitbreiding door Kronospan. Bedrijfsfunctionarissen van Kronospan verzochten om een herziening van de belastingmaatregelen aangezien de investering zoveel meer banen opleverde dan oorspronkelijk was gepland, zo weet het lokale ‘Birmingham business journal’ te melden. Kronospan's fabriek in Oxford is betrokken bij alle processen van de productie van laminaatvloeren, die zowel op de Amerikaanse markt, via onder meer Lowe’s en Home Depot, maar ook wereldwijd worden verkocht..

(Vloerenplein, 29-06-2018)

Verlies en herstelprogramma Carpetright

Wilf-Walsh-Carpetright-truckWilf Walsh, CEO Carpetright: “Carpetright is en blijft de duidelijke marktleider op het gebied van retail in vloerbedekkingen met een uitstekende merkbekendheid bij de consument.”De Britse vloerenketen Carpetright heeft de omzet in het afgelopen boekjaar 2017/18 met 3 procent zien teruglopen. De totale omzet kwam uit op 443,8 miljoen Britse pond (2017/16: 457,6). De terugloop werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de weinig rooskleurige omstandigheden op de Britse markt. Het verlies in het Verenigd Koninkrijk bedroeg 5,4 procent en resulteerde in een omzet van 360,4 miljoen pond. Dit verlies werd enigszins gecompenseerd door een omzettoename bij de vestigingen in Nederland, België en Ierland. Deze behaalden een plus van 8,9 procent waarmee de omzet aldaar steeg naar 83,4 miljoen Britse pond (2016/17: 76,6). Carpetright zit op dit moment midden in een proces van herstructuring en reorganisatie. Zo moeten tegen het einde van 2018 in totaal 92 onrendabele filialen in het Verenigd Koninkrijk gesloten worden. Tegelijkertijd worden overige vestigingen gemoderniseerd. Uit het jaarverslag blijkt dat dit zijn vruchten lijkt af te werpen. De al gerestylede vestigingen boekten namelijk een stijgende omzet. Aan het eind van het afgelopen boekjaar had Carpetright in totaal 426 winkels in het Verenigd Koninkrijk, een daling van 20 vergeleken met het jaar ervoor. Nederland sloot twee vestigingen en komt uit op 92, België bleef onveranderd op 23 en in Ierland bleven na sluiting van één filiaal 20 winkels over. Van de 426 Britse winkels waren er in april van dit jaar al 227 gemoderniseerd. “Na een moeilijk handelsjaar waarin we te maken kregen met teruglopende consumentenbestedingen, toegenomen competitie en de erfenis van ‘onhoudbaar kostbare filialen’ hebben we nu de kans Carpetright weer te herbouwen. Carpetright is en blijft de duidelijke marktleider op het gebied van retail in vloerbedekkingen met een uitstekende merkbekendheid bij de consument. Het komend jaar is een belangrijk overgangsjaar waarin we ons herstelprogramma zullen doorvoeren.”

(Vloerenplein, 27-06-2018)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo