banner-vp-forinn-17

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
'Succes Awards' moeten miljoenen dokken

WinnaarsWinnaars bleken niet altijd winnaars.De Stichting Nationale Business Succes Awards Instituut (NBSA) moet samen met TV Media Partners zo’n drie miljoen euro terugbetalen aan 182 bedrijven die hebben deelgenomen aan verkiezingen voor ‘succesvolle’ ondernemingen, aldus heeft de rechtbank in Rotterdam geoordeeld. Onder de deelnemers bevinden zich ook de nodige bekende namen uit de vloerenwereld, die op deze site meermaals met hun nominatie of hoofdprijs voorbij zijn gekomen.

De stichting benaderde actief bedrijven om aan de verkiezingen mee te doen. Wanneer zij in hun branche de hoofdprijs zouden winnen, moesten ze een inleg van ongeveer 15.000 euro betalen. In ruil daarvoor zouden zij media-aandacht ter waarde van zo’n 80.000 euro krijgen, aldus een bericht van het ANP.

De rechtbank stelt vast dat NBSA geen echte wedstrijd organiseerde. De makers van het tv-programma Rambam hebben dit handeltje overigens destijds aan het licht gebracht. Zij schreven zich met een niet-bestaand bedrijf in voor de verkiezing en werden net als veel andere deelnemers winnaar in een van de vele branches. Na de onthulling van Rambam blies de organisatie begin vorig jaar de finale af omdat RTL7 het programma rondom de prijzen per direct van de zender had geschrapt.

De rechtbank Rotterdam oordeelt dat de deelnemers een andere gang van zaken kregen voorgespiegeld dan in werkelijkheid het geval was. Bedrijven werden winnaar in een andere onderdeel dan waarvoor ze waren ingeschreven. In andere gevallen bleken bedrijven de enige deelnemer en werden ze automatisch winnaar.

(Vloerenplein, 16-02-2018)

 
Mohawk op weg naar tien miljard omzet

Mohawk Industries logoWanneer Mohawk Industries dit jaar nog een handvol procenten aan omzet erbij weet te schrapen, dan komt de magische grens van tien miljard dollar in zicht. Over 2017 rapporteert het concern een netto-omzet van 9,5 miljard dollar, vergeleken met de 9,0 miljard van een jaar eerder weer zo’n 6 procent meer. De nettowinst komt uit op 972 miljoen dollar, tegenover 930 miljoen in 2016.

De groei in het afsluitende vierde kwartaal schakelt zelfs nog een tandje bij getuige de 8,5 procent vooruitgang, resulterend in een netto-omzet van 2,4 miljard dollar. De divisie ‘Flooring Rest of the World’ (met ook Europa) draagt 545 miljoen dollar bij aan de totale omzet in het afgelopen kwartaal, cijfermatig 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, geschoond voor wisselkoerseffecten nog altijd 9 procent meer. De Amerikanen wijzen ter verklaring op de verbeterende economie in veel landen en op het oplopen van de waarde van de euro. Het bedrijfsresultaat van de divisie komt in het vierde kwartaal circa 19 procent hoger uit op bijna 84 miljoen dollar. Mohawk laat verder weten prijsstijgingen te hebben doorgevoerd die de naar eigen zeggen ‘dramatische’ wijzigingen in de kosten voor grondstoffen voor de meeste van zijn producten afdekten.

In het laatste kwartaal kwam Mohawk verder tot overeenstemming over de overname van Godfrey Hirst, het grootste vloerenbedrijf van Australië en Nieuw-Zeeland, dat zoals bekend focust op tapijt en uitbreiding zoekt in harde vloeren. Verder wordt gerapporteerd dat de verkopen van LVT in de divisie ‘Flooring Rest of the World’ rap uitdijen, in lijn met het opheffen van de eerder gesignaleerde beperkingen in de productiecapaciteit. De nieuwe Europese tapijttegelfabriek (in België) heeft voorts een beperkte productie opgestart, met naar verwachting een grootschalige marktlancering in het tweede kwartaal van dit jaar. Op productniveau verklaart Mohawk verder dat de verkoop van laminaatvloeren eveneens in de lift zit, toegeschreven aan bijzonderheden als planken van meer dan twee meter lang en de gepatenteerde waterbestendige technologie.

Mohawk heeft afgelopen jaar overigens als concern wereldwijd zo’n 900 miljoen dollars geïnvesteerd. In 2018 komt daar nog eens 750 miljoen bij, deels als voortzetting van vorig jaar begonnen projecten en deels nieuwe initiatieven. De grootste investeringen in deze tijdspanne van twee jaar betreffen de expansie van LVT in de Verenigde Staten en Europa, premium laminaat in de VS, Europa en Rusland, tapijttegels in Europa, tapijt en vloerkleden in de VS, vinylvloeren in Rusland en wereldwijd een toename van de productiecapaciteit voor keramische vloerbedekkingen.

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
WoonTotaal-Academy opent zijn deuren

woontotaal-academyDe WoonTotaal-Academy opent begin volgende maand officieel de deuren van zijn trainingscentrum. Op maandag 5 maart wordt vanaf 13.00 uur op de Platinastraat 5 te Zoetermeer een open dag gehouden waarop iedereen uit de branche welkom is. Belangstellenden kunnen dan kennismaken met wat de academie te bieden heeft aan technische installatie- en verkooptrainingen en dito ondersteuning. Ook wordt een internationale training gegeven aan technisch specialisten van fabrikanten/leveranciers met een product dat niet beschikbaar heet te zijn in Nederland. De organisatie verneemt graag vooraf via info @ woontotaal-academy.nl wie komt en met hoeveel personen. (Zie ook Nieuws van 13-12-2017).

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
Woonbranche aan kop in CBS-cijfers 2017

De omzet van de winkels in non-food is in 2017 met 3,3 procent gegroeid, bij een 3,5 procent hoger volume dan een jaar eerder, zo rapporteert het CBS. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief verlichting en algemene woninginrichting) realiseren afgelopen jaar de grootste omzetstijgingen, van respectievelijk 7,5 en 4,5 procent. Hun volumes zijn respectievelijk 7,0 en 3,7 procent toegenomen in het voorbije jaar.

cbs-2017 2016

In de maand december is de omzet van de non-food met een bescheiden 1,5 procent gegroeid, nagenoeg even hoog als de 1,4 procent van het vierde kwartaal als geheel. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boeken in december en het vierde kwartaal beduidend minder bescheiden plussen van respectievelijk 4,7 en 5,4 procent. De winkels in meubels en huishoudartikelen scoren minus 0,2 en plus 2,7 procent in respectievelijk de laatste maand en het afsluitende kwartaal.

Afgelopen kalenderjaar heeft de Nederlandse detailhandel als geheel 4,2 procent meer omgezet dan een jaar ervoor. Dit is niet alleen de hoogste omzetgroei in elf jaar tijd, maar ook een ‘versnelling’ ten opzichte van de plus van 1,6 procent uit 2016. Het volume ligt vorig jaar 3,1 procent hoger. Online is 19,5 procent meer omgezet. Voor de non-foodwinkels bedraagt het omzetverlies sinds de crisis evenwel nog ruim 13 procent, terwijl de omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen nu ruim 15 procent hoger ligt dan in 2008.

(Vloerenplein, 14-02-2018)

 
Tarkett groeit organisch haast 5 procent

Trentino-linoleumvloer-tarkettLinoleumvloer Trentino van Tarkett.Tarkett heeft in 2017 een netto-omzet van 2841 miljoen euro behaald, 3,7 procent meer vergeleken met het voorafgaande boekjaar. De organische groei bedraagt 4,8 procent en mag wat de tevreden vloerenmaker betreft dan ook ‘robuust’ worden genoemd. Nederland, onder meer, heeft goed gepresteerd.

De verkoopregio EMEA (met Europa als hoofdbestanddeel) komt tot een netto-omzet van ruim 926 miljoen euro, met een volgens Tarkett ‘gedegen’ organische groei van 3,7 procent. Feitelijk in de boeken wordt een vooruitgang van 2,2 procent opgeschreven, als gevolg met name van de waardedaling van het Britse pond. Thuismarkt Frankrijk toont het hele jaar door groene cijfers, na een aantal jaren van terugloop op de markt. De Noordse landen laten eveneens groei zien, hoewel het vierde kwartaal licht in de min eindigt. Het Verenigd Koninkrijk rapporteert opnieuw groei ondanks de ‘onzekere’ situatie aldaar. Zuid-Europa kent een sterke groei. Duitsland, Nederland en Centraal-Europa zetten volgens Tarkett ook een goede prestatie neer.

LVT blijft voor Tarkett een aanjager van de volumegroei in de EMEA-regio, zowel in de residentiële als commerciële segmenten. Meer dan 20 miljoen euro zal in deze productcategorie worden geïnvesteerd in de komende drie jaar, voornamelijk in Polen en Luxemburg. De aangepaste EBITDA-marge van de EMEA-regio bedraagt 13,7 procent, tegenover nog 15,1 procent in 2016, hoofdzakelijk als gevolg van stijgende grondstofkosten en de negatieve ontwikkeling van het Britse pond. Tarkett rapporteert verder dat de in het voorbije boekjaar doorgevoerde verhoging van de verkoopprijzen in het vierde kwartaal al vruchten afwerpt. De gerapporteerde omzet in het afsluitende kwartaal komt voor het EMEA-segment uit op 2,8 procent, waarvan 3,4 procent organisch.

De aangepaste EBITDA van het concern als geheel bedraagt vorig jaar 315 miljoen euro versus 334 miljoen een jaar eerder, met een aangepaste EBITDA-marge van 11,1 procent versus 12,2 procent. De aangepaste EBITDA wordt conform de verwachting negatief beïnvloed door de stijging van de grondstofprijzen en ongunstige wisselkoerseffecten.

In dit lopende jaar voorziet Tarkett nog meer baat te hebben bij de vorig jaar doorgevoerde verkoopprijsverhogingen. In een zogeheten ‘conference call’ afgelopen week verklapte financieel directeur Bauer voorts nog dat Tarkett wellicht interesse heeft in het overnemen van bedrijven die keramische vloerbedekkingen maken. Nog maar twee weken terug kondigde het concern de overname van de Australische sportveldenmaker Grassman aan.

(Vloerenplein, 12-02-2018)

 
Woonwinkel plust zowat 9 procent in 2017

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail: ‘Oververhitte woningmarkt in het westen en beperkte mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen.’Al vier jaar op rij boekt de woonbranche omzetgroei, zo blijkt uit de INretail Woonwinkelmonitor. In 2017 realiseren de woonwinkels een gemiddelde stijging van de omzet van 8,6 procent. Het vierde kwartaal komt in de boeken met een plus van 6,4 procent. De groei betreft afgelopen jaar alle kwartalen, segmenten en prijsniveaus. Wel zijn er duidelijke regionale verschillen.

Keukenspeciaalzaken zijn in omzet 9,7 procent gegroeid in het voorbije jaar, meubelzaken 9,4 procent en gemengde zaken zelfs 10 procent. De omzet van woningtextielzaken is gemiddeld 7,3 procent opgelopen en slaapspeciaalzaken zien de omzet 4 procent toenemen.

Het derde kwartaal scoort qua omzet het best, met een dikke plus van 12,7 procent voor de woonbranche als geheel. Alleen de slaapspeciaalzaken (een plus van 9,2 procent) schrijven hun groei niet met dubbele cijfers in deze periode. In het laatste kwartaal doen keukenverkopers opnieuw de beste zaken, met een omzetplus van gemiddeld 7,5 procent, gevolgd door de meubelzaken (6,7 procent), gemengde zaken (5,4 procent) en woningtextielverkopers (4,4 procent). De omzet van slaapspeciaalzaken is quasi gelijk gebleven in het vierde kwartaal, dat door alle woonwinkels bij elkaar met een plus van 6,4 procent is afgesloten.

Omzetverschillen zijn er tussen woonwinkels gevestigd op een woonboulevard of elders. De gemiddelde omzetstijging op een woonboulevard bedraagt vorig jaar 7,1 procent. Wie op een andere plek onderneemt, heeft de omzet met gemiddeld 10 procent zien toenemen.

INretail zegt verder toenemende regionale omzetverschillen waar te nemen. Zo noteren de woonwinkels in de drie grote steden over 2017 een gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent, maar in de rest van de Randstad van 6,8 procent. In het oosten van het land is de 12,9 procent omzetgroei duidelijk hoger dan het landelijke gemiddelde van 8,6 procent. “De oververhitte woningmarkt in het westen en de beperkte mogelijkheden voor nieuwbouwwoningen lijken de veroorzakers,” zo oppert Bert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail.

De aanhoudende omzetgroei in de woonbranche heeft inmiddels geleid tot een structureel tekort aan vakmensen, zo stelt ook de branchevereniging vast. “Er is veel vraag naar vakbekwame, ambachtelijke medewerkers. Ze kunnen direct aan de slag als (parket)vloerenlegger, keukenmonteur of woningstoffeerder.”

Voor 2018 houdt de branchevereniging vast aan zijn voorspelling van 4 procent vooruitgang, rekening houdend met de stand van zaken wat betreft consumentenvertrouwen, werkgelegenheid en woningmarkt.

(Vloerenplein, 12-02-2018)

 
Dynamic Wood-XXL en Graphic Project-SDN
Dynamic-Wood-XXL WoonkeukenDynamic Wood-XXL in woonkeuken.
Dynamic-Wood-XXL StudiekamerDynamic Wood-XXL in studiekamer.
Graphic-P-SDN Lineair-dessinGraphic Project-SDN, ‘Lineair’-dessin in hal van kantoor.
Graphic-P-SDN Concrete-dessinGraphic Project-SDN, ‘Concrete’-dessin in woonkeuken (met poes).

Interfloor lanceert dezer dagen Dynamic Wood-XXL, de langverwachte uitbreiding van de gekende Dynamic-collectie. “De meest natuurgetrouwe PVC-designvloer op vierhonderd centimeter breed ooit geproduceerd, met revolutionaire planklengtes van tweehonderd centimeter,” zo typeert de aanbieder uit Zwartsluis op enthousiaste wijze de nieuwkomer. Door het XXL-formaat en een rapport van twee bij twee meter, zijn herhalingen in het patroon nauwelijks waarneembaar en ontstaat een levensecht beeld. Daardoor is de vinylvloer volgens Interfloor bijna niet te onderscheiden van een echte houten vloer.

Dynamic Wood-XXL past in de huidige trend van steeds robuustere planken vloeren. De reeks telt zes natuurlijke dessins in eikenhout, die een rijk beeld scheppen dankzij de heldere kleuren, details en levendige structuren. Daarbij zorgt de ‘Natural Look’-oppervlaktestructuur, in combinatie met de beschermende PU Lacquer voor extra diepte en scherpte van de ontwerpen. Ook deze vloer is voorzien van de robuuste en duurzame Black Tex Backing en draagt stevig bij aan het comfort van de gebruikers. Dynamic Wood-XXL is geschikt voor intensief woongebruik tot zwaar gebruik in werkruimten.

Verder wordt de tapijtcollectie Graphic Project-SDN geïntroduceerd. Het markante patroon, dat is geïnspireerd op structuren uit de natuur, heeft het effect van een betonnen vloer en laat zich goed combineren met allerlei materialen. Het fraaie tweetal dessins van dit licht gedessineerde tapijt, Concrete en Lineair geheten, zijn tot stand gekomen dankzij de innovatieve Myriad Tuftmachine. Doordat alle naalden met tapijtgaren in deze machine afzonderlijk worden aangestuurd, kunnen via fractionele poolhoogteverschillen sprekende dessins met schaduwwerking worden vervaardigd. Het state-of-the-art-productieproces staat volgens de leverancier evenzo garant voor kwaliteit.

De garens van Solution Dyed Nylon (SDN) zijn door en door geverfd, dus niet slechts gecoat met kleurpigment. Het voor de garens gebruikte vezelmengsel heeft een zeer hoge weerstand tegen vervuiling en vergemakkelijkt het gebruik van erkende reinigingsmethodes. De behandeling met Scotchgard Protector geeft nog eens extra lang bescherming tegen vlekken en vuil. De duurzame Graphic Project-SDN is dan ook geschikt voor zwaar commercieel gebruik, van iedere ruimte in huis tot hotellobby’s, verzorgingscentra, scholen, etc. Graphic Project-SDN is verkrijgbaar in een betonlook (Concrete) en in een grafisch lijnenpatroon (Lineair), beide met acht ton-sur-ton kleuren, van eigentijdse industriële grijs- en bruintinten tot gedurfd blauw/groen.

(Vloerenplein, 09-02-2018)

 
Gerflor neemt linoleumtak DLW over

Linoleumfabriek-DLW-DelmenhorstLinoleumfabriek DLW Flooring in Delmenhorst.De Franse groep Gerflor neemt de linoleumfabriek van het insolvente DLW Flooring in het Duitse Delmenhorst over, inclusief alle 270 medewerkers. Gisteren is daartoe een akkoord gesloten. Over de waarde van de transactie zijn geen mededelingen gedaan. De mededingingsautoriteiten moeten nog wel groen licht geven voor de overname van de enige nog resterende linoleumfabriek bij onze oosterburen. Komende maart zou een en ander al rond moeten zijn.

De Fransen worden hiermee zelf een speler op de linoleummarkt, al had Gerflor al in 2011 een overeenkomst gesloten met Armstrong DLW voor de exclusieve distributie van de linoleumproducten van deze voorloper van DLW Flooring op de Franse en diverse andere markten. De hoofdvestiging in Bietigheim-Bissingen, waar hoofdzakelijk vinyl- en LVT-vloeren werden gemaakt - maar waarvoor geen koper bleek te vinden - wordt zoals aangekondigd opgedoekt, al kan een klein deel van het commerciële en ondersteunende personeel de overstap maken naar Gerflor. Ook een deel van het personeel in de buitenlandse vestigingen wordt overgenomen. Alles bij elkaar behoudt minder dan de helft van de oorspronkelijk 730 man Duits personeel zijn baan.

De prioriteit in de komende maanden ligt wat Gerflor betreft nu in het zorgen voor continuïteit in de leveringen en dienstverlening aan de DLW-klanten. DLW zal worden geïntegreerd in de Gerflor-groep. De Franse groep bood vorig jaar werk aan 3700 man en realiseerde een omzet van 860 miljoen euro. Los van deze transactie meldde de Condor Group onlangs dat zijn onderdeel Vebe doorgaat met het Strong-naaldvilt van DLW.

(Vloerenplein, 07-02-2018)

 
Forinn, Bosgoed naar Uzin Utz Nederland

Van-links-Gerben-BouwmeesterVan links: Gerben Bouwmeester (directeur Uzin Utz Nederland), Richard Bosveld en Hans Wijnants (beiden namens Forinn) en Harry Elshof (nieuwe directeur Forinn/Bosgoed).Uzin Utz Nederland b.v. (voorheen Unipro) is eigenaar geworden van zowel Forinn b.v. als Bosgoed Groothandel b.v. De beide bedrijven zullen per direct worden aangestuurd door Bosgoed-directeur Harry Elshof. Voorlopig zullen de bedrijven ongewijzigd en los van elkaar functioneren, aldus een persbericht van vandaag van de nieuwe eigenaar, mede namens de overgenomen groothandels.

Forinn en Bosgoed zijn onderdeel geworden van Uzin Utz Nederland, maar zullen volgens het persbericht onafhankelijk van Uzin Utz Nederland in de markt opereren. Harry Elshof zal als directeur/aandeelhouder de komende tijd onderzoeken waar synergie kan worden behaald, met naar eigen zeggen als doel om de dienstverlening van beide groothandelsbedrijven te optimaliseren. Richard Bosveld, de huidige directeur van Forinn, concentreert zich verder op zijn andere bedrijf, Estillon b.v., waarmee hij internationale groeiplannen heeft.

“Door deze overname ontstaat een groothandelscombinatie met landelijke dekking en vestigingen op strategische locaties. Hierdoor zal de groothandel nog beter in staat zijn om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen,” zo besluit het bericht aan de Nederlandse pers.

Uzin Utz Nederland in Haaksbergen maakt met 120 medewerkers deel uit van de internationaal opererende, beursgenoteerde Uzin Utz Group uit Duitsland, nog altijd een familiebedrijf. De Twentse firma levert producten voor het leggen, onderhouden en renoveren van alle soorten vloeren, met als merknamen Uzin, Wolff, Pallmann, Arturo en Codex. Forinn telt 54 medewerkers, met zijn hoofdvestiging in Asten en Forinnstores in Den Bosch, Hoofddorp, Hengelo, Hoogeveen, Nieuwegein, Nuth, Ridderkerk en Zwolle. Bosgoed Groothandel heeft 35 medewerkers, met zijn hoofdvestiging in Deventer en afhaalmagazijnen in Heerenveen en Assen. Forinn en Bosgoed zijn al geruime tijd partners van de Haaksbergse aanbieder.

In zijn eigen persbericht aan de Duitse media wil moederbedrijf Uzin Utz nog benadrukt hebben dat de stap een afzonderlijke beslissing voor alleen de Nederlandse markt betreft en geen nieuwe concernstrategie is.

(Vloerenplein, 07-02-2018)

 
Intirio 2018 trekt flink meer bezoek

Team-van-HeadlamTeam van exposant Headlam voor een door M4FOUR digitaal geprinte vinylvloer met heuse junglebrug en bijbehorende beestenboel.De twintigste editie van Intirio heeft 6650 bezoekers (30 procent meer dan de vorige editie) op de been gebracht, zo stelt Easyfairs met tevredenheid vast in zijn slotbericht. Opvallend volgens de nieuwe organisator was ook het grote aantal Nederlandse bezoekers. Zij maken opnieuw één derde van het aantal bezoekers in Gent uit, net zoals in 2016. De vakbeurs telde dit jaar 150 exposanten, inclusief teruggekeerde zonweringsbedrijven. Dat is overigens evenveel als op de tegenvallende editie 2017. “Het hele aanbod was zowel informatief als inspirerend voor professionals,” aldus de mensen achter de beurs.

Zoals aangekondigd, wordt Intirio een tweejaarlijkse vakbeurs onder de hoede van het internationale beursconsortium. “Dat betekent schaalvergroting en extra support. De praktische organisatie en dus ook het specifieke DNA van Intirio, blijft wel aangestuurd door nagenoeg hetzelfde team als voorheen,” zo belooft Easyfairs. Een tussentijds evenement voor het deel van de exposanten dat jaarlijks wil presenteren zou volgens de organisator “een volledig nieuw project worden (…) dat uiteraard niet onder de naam Intirio zou doorgaan.” Het team verklaart hier zo snel mogelijk op terug te komen. De eerstvolgende editie van Intirio staat hoe dan ook voor 2020 gepland.

(Vloerenplein, 07-02-2018)

 
Zzp’er in de bouw vraagt 2 à 4 euro meer

Charles VerhoefCharles Verhoef, voorzitter Zelfstandigen Bouw, is van mening dat tarief zelfstandige vakman nog wel meer mag stijgen.Niet minder dan zes van de tien zzp’ers in de bouw hebben hun tarief per 1 januari van dit jaar verhoogd. De meesten vragen nu 2 tot 4 euro per uur meer dan vorig jaar, zo blijkt uit een enquête die Zelfstandigen Bouw onder zijn leden heeft gehouden. Een en ander betekent een tariefstijging van 8 tot 10 procent. “Dat klinkt misschien als een forse stijging, maar de zzp’ers hadden wel een inhaalslag te maken,” stelt voorzitter Charles Verhoef van de organisatie. “In de crisisjaren zijn de tarieven hard gekelderd. Nu zijn ze terug op het niveau van voor het uitbreken van de crisis in 2009.”

Ondanks de inhaalslag mag het tarief wat Verhoef betreft nog wel een tandje hoger. Meer dan de helft van de vakmannen blijkt een tarief te hanteren van nog geen 40 euro per uur. Verhoef: “En 40 euro per uur heb je toch minimaal nodig wil je ook pensioen kunnen opbouwen, je kunnen verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en geld kunnen reserveren voor slechte tijden.” Volgens Zelfstandigen Bouw zit slechts 35 procent van de zelfstandige vakmannen op een tarief dat gelijkwaardig is aan het cao-loon. De voorzitter verklaart dan ook geen boodschap te hebben aan klachten dat zzp’ers met hun tariefeisen de woningbouw in gevaar brengen.

(Vloerenplein, 05-02-2018)

 
Shaw slaat toe in Schotland

Shaw-logoShaw Industries heeft de Schotse tapijttegelmaker Sanquhar Tile Services (STS) gekocht. De Amerikaanse vloerengigant, die zichzelf kroont met de titel van grootste tapijttegelfabrikant van Noord-Amerika, verklaart met deze overname zijn activiteiten in dit segment uit te breiden om tegemoet te kunnen komen aan de vraag van zijn klanten wereldwijd. De fabriek in Schotland fungeert als aanvulling op die van Shaw in Cartersville en Adairsville in de VS en Nantong in China.

STS-LOGOSTS blijft zijn (Britse) klanten onder eigen naam bedienen als onderdeel van Shaw’s vloerendivisie voor de zakelijke markt, met behoud van het management. Het is eveneens de bedoeling dat de Schotten voor Shaw tapijttegels gaan fabriceren, met verdere expansie van het merk in Europa als gewenst doel. “Deze overname positioneert Shaw als een wereldwijde aanbieder van tapijttegels,” aldus Vance Bell, voorzitter en CEO van Shaw. “STS wordt een belangrijk onderdeel van onze activiteiten op de zakelijke markt, en wij zullen aanzienlijke kapitaalinvesteringen gaan doen om hun werkzaamheden te verbeteren en te moderniseren.” STS bestaat ruim een eeuw, iets minder dan de helft daarvan als producent van tapijttegels.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Nadura aanbevolen voor ook projecten
In-vierkant-formaatIn vierkant formaat is wordt Nadura aanbevolen voor een moderne inrichting. Op de foto Nadura NQ 500, 6477 betongrijs, imitatie.
Plaatsing-met-eenPlaatsing met een samenvoeging van drie kleuren zorgt volgens de fabrikant voor een speels en modern karakter. Afgebeeld zijn Nadura NQ 500, 6473 kwartsgrijs, 6475 antraciet en 6476 zwart, imitatie. (Foto’s: Meister)

Meister wil opgemerkt hebben dat zijn Nadura-vloeren zich ook in projecten van hun beste kant tonen. Met een weerstandsklasse 34 is dit innovatieve vloerproduct zelfs uitermate geschikt voor een dergelijke toepassing, zo meent de Duitse fabrikant. Naast de bijzondere weerstand (vanwege een hoog aandeel minerale stoffen), springt de moderne look in het oog. “Van lichte betonkleuren tot authentieke houtimitaties en donkere leisteen, staan bij Nadura aantrekkelijke kleuren in vierkante formaten ter beschikking,” zo prijst Meister zijn assortiment aan.

De nieuwe Nadura NQ 500-collectie bestaat uit acht moderne kleuren als zijdegrijs, platinagrijs en antraciet. Beide nieuwe oppervlaktestructuren ‘metallic’ en ‘rustic' weten bovendien speelse designaccenten naar boven te brengen. Zo kunnen verschillende Nadura-kleuren worden gecombineerd voor een aantrekkelijk meerkleurig effect, zo oppert Meister. Dit zorgt voor een grote verscheidenheid aan designmogelijkheden, aangepast aan de smaak en behoeftes van de consument.

Houtvezels en minerale stoffen zijn de hoofdcomponenten van Nadura. Samen met natuurlijke kleurstoffen en andere bestanddelen wordt deze nieuwsoortige mengeling van materialen door middel van de innovatieve ‘wood powder’-technologie onder hoge druk en temperaturen met elkaar verperst. Het resultaat is een vloerproduct dat naar eigen zeggen zowel ‘zo hard als steen’ is (maar dan zonder te barsten door vallende voorwerpen) als ‘zo warm als hout’, aan de voeten wel te verstaan. De vloer beschikt over het ecolabel ‘der blaue Engel’ en laat zich probleemloos installeren op vloerverwarming.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Barometer woonbranche plusminus stabiel

De ‘woonbranche economische barometer’ is in januari met anderhalf puntje gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde indicator sluit de maand af op een stand van 14,9. “Het is gebruikelijk dat in januari de barometerstand een stapje terug doet na een doorgaans goede omzetmaand december,” aldus de onderzoekers. De cijfers over het producentenvertrouwen laten een stijging zien ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over het consumentenvertrouwen, de weekomzetmutaties van de woondetailhandel en de woningmarkt daarentegen een lichte afname, waardoor het geheel een klein knikje naar beneden maakt.

baro-2018-01‘Woonbranche economische barometer’ belooft nog altijd dat de markt groeit. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in januari, na een forse stijging in december, om vijf punten lager uit te komen op een stand van 19,8. “Het is overigens een bekend beeld dat in januari de gemiddelde weekomzet een stuk lager ligt dan in december,” verklaart Van Es. Ruim vier van de tien (42 procent) woondetaillisten noteren een toename van de weekomzet, tegenover ruim twee van de tien (22 procent) een daling. Per saldo betekent dit nog altijd een positieve ontwikkeling. Van de woondetaillisten verwacht iets meer dan de helft (51 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Slechts een op de acht (13 procent) voorziet een omzetdaling. Daarmee blijft het optimisme onder de woondetaillisten stabiel positief.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten is afgelopen maand nauwelijks veranderd. Het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden verbetert iets, terwijl de koopbereidheid juist een fractie daalt. Industriële ondernemers zijn nog nooit zo optimistisch geweest als in januari 2018. Het vorige record in het producentenvertrouwen dateert van precies tien jaar geleden, januari 2008. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in februari 2009 de laagste waarde. Sinds oktober 2014 hebben positief gestemde ondernemers de overhand. In de verslagmaand december 2017 ten slotte registreert het Kadaster 26.398 verkochte woningen, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van een jaar terug en van 34,4 procent vergeleken met de voorafgaande maand.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Creatieve nieuwe collectie ntgrate

Nieuwe-reeks-looptNieuwe reeks loopt van ‘frosty' blauwtinten tot warme aardekleuren.Ntgrate presenteert 62 vernieuwende designs, in zes stijlgroepen die sprekende namen dragen als Fair, Noble, Brave, Wild, Gentle en Strong. Voor de uitgebreide nieuwe collectie gingen de vormgevers en technici van de Bavikhoofse aanbieder van geweven vinylvloeren op stap met trendwatchers, modeontwerpers en kleurendeskundigen. Ideeën deden zij naar eigen zeggen overal ter wereld op, van retro-fotografie in Berlijn tot moderne kunst in New York. Evenzo lieten zij zich inspireren door de natuur, resulterend in ijskoude blauwtinten tot aan warme aardekleuren. Elke kleur heeft bovendien een eigen gezicht. De kleuren zijn uitgewerkt op basis van tientallen namen en persoonlijkheden, waaronder Iris blauw, Olivia groen en Bloody Marie. Een ander markant lid van de familie is stellig Noble Jutta, die net als jute een tikkeltje ruw aan de buitenkant heet te zijn. Via de website ntgrate.eu is een inspiratieboek aan te vragen. In Nederland is groothandel Bosgoed recentelijk leverancier van het geweven vinyl van de West-Vlamingen geworden.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Unilin loopt voorop met EU Ecolabel

unilin-eco LogosUnilin, afdeling vloeren, is de eerste vloerenfabrikant die voor zijn DPL-vloeren (‘direct pressure laminate') het herziene EU Ecolabel ontvangt. De laminaatvloeren van zijn merken Quick-Step en Pergo en het parket van laatstgenoemde waren al dragers van het label Nordic Swan. Dat de laminaatvloeren van Pergo, Quick-Step en Balterio uit de standaardproductie nu ook het EU Ecolabel krijgen, is wat Unilin betreft een erkenning van de inspanningen die hij de voorbije jaren heeft geleverd op het vlak van duurzaamheid.

Het sinds 1992 bestaande EU Ecolabel voor ‘uitmuntende milieuprestaties’ wordt toegekend aan producten en diensten die tijdens hun gehele levenscyclus aan strenge ecologische normen voldoen: van grondstoffenwinning tot productie, verdeling en verwijdering. Het keurmerk is bedoeld als leidraad voor consumenten die informatie willen over de impact van allerlei producten op de gezondheid en het milieu.

Eind januari 2017 werd het EU Ecolabel voor vloerbedekkingen op basis van hout, kurk en bamboe herzien en werden ook laminaatvloeren erin opgenomen. Dit vrijwillige label gaat veel verder dan de wettelijke vereisten, zo legt Unilin uit. Het EU Ecolabel impliceert een streng verbod op het gebruik van bepaalde chemicaliën en past voor andere chemische stoffen veel lagere grenswaarden toe dan in de geldende wetgeving. Unilin ziet het EU Ecolabel als een van de meest praktische instrumenten om de circulaire economie in de eengemaakte Europese markt te bevorderen.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Nieuwe catalogus Roberts bij Estillon

Roberts-catalogus-Estillon 2018Estillon presenteert een vernieuwde catalogus van Roberts, met een aangepaste indeling en een aantal noviteiten. Het onderdeel ‘Floor covering installation products’ in de brochure bevat een breed assortiment gereedschappen voor het installeren van (onder)vloeren, met bovendien nieuwe producten. De ‘Accessories collection’ zet de collectie tape, aluminium profielen, tapijtlatten en lijmen op een rijtje. De ‘Underlay collection’ met ondertapijten en -vloeren valt te raadplegen voor Floorfixx, Egalsoft, Vilt, Best Base, Rubber, Egalfloor, antisliproducten en diversen. De 69 pagina’s tellende catalogus 2018 is digitaal beschikbaar, maar ook nog op papier. Overigens viert het merk Roberts zijn 80-jarig bestaan. Estillon belooft dit jaar aandacht te zullen besteden aan het jubileum.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
PPC drieënzestig en een half uur geopend

PPC-Den-HaagPPC Den Haag. (foto: PPC)De PPC meldt dat ook zijn vestiging in Den Haag vanaf deze maand elke zaterdag tot vier uur ‘s middags is geopend, vanaf half acht in de ochtend. “Met deze ruime openingstijden wordt de wens van veel klanten vervuld, alles voor het gemak!” zo verklaart de groothandel. Voor hoofdvestiging Wijk bij Duurstede en filiaal Amsterdam gelden genoemde openingstijden al.

Op alle werkdagen is het kwartet vestigingen van de PPC, met inbegrip van Eindhoven, elf uur lang geopend voor het afhalen van materialen, van half zeven in de vroege ochtend tot half zes in de middag. Voor wie een openingstijd van welgeteld drieënzestig en een half uur per week niet afdoende is: de groothandel levert al zijn producten voor onder meer parketteurs en woninginrichters in het gehele land gratis af.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
Vernieuwd kleurenpalet norament grano

Klassieker-norament-granoKlassieker norament grano in een nieuw jasje gestoken.Nora flooring systems heeft zijn bijna dertig jaar bestaande klassieker norament grano, een rubber vloerbedekking met karakteristiek granulaatdessin, voorzien van een bij de tijds kleurenpalet en van granulaattinten die beter harmoniëren en minder contrasteren. Klanten kunnen kiezen uit 32 kleuren, met een balans tussen de basiskleuren en de kleuraccenten van het granulaat. Het aan de eisen van de markt aangepaste kleurenspectrum loopt van koele, rustgevende neutrale tinten tot krachtige, sprekende tinten die zich goed laten combineren. De aanbieder voorziet dat grijstonen wel populair zullen blijven, maar ook dat de nieuwe blauwtinten het goed gaan doen.

Vanwege zijn slijtvaste kwaliteiten wordt norament grano aanbevolen voor toepassing in industriële omgevingen, maar evenzo in openbare gebouwen, onderwijsinstellingen en de gezondheidszorg. De vloerbedekking is leverbaar in diverse uitvoeringen, die gemeen hebben dat stof en vuil dankzij het ingestrooide granulaat minder zichtbaar zijn, waardoor de vloer er ook bij zware belastingen en veel loopverkeer immer netjes uitziet.

(Vloerenplein, 02-02-2018)

 
‘Strong’ (DLW) naar Vebe Floorcoverings

DLW-Nadelvlies-Strong-956Toepassing DLW naaldvilt Strong 956 (foto: DLW Flooring).Vebe Floorcoverings BV, gevestigd te Genemuiden en lid van de Nederlandse Condor Group, deelt mee dat hij het gerenommeerde merk ‘DLW Strong’ en de hierbij behorende naaldviltproducten voortzet in de markt onder de merknaam ‘Vebe Strong’.

Vebe Floorcoverings was overigens al geruime tijd de exclusieve producent van deze naaldviltrange voor DLW Flooring. De beschikbaarheid van de producten Vebe Strong 956, M745 S/L, M738L, M733L voor de markt is hiermee veiliggesteld, aldus het persbericht. De nieuwe eigenaar van de merknaam is al meer dan zeventig jaar actief en profileert zich als wereldwijd marktleider op het gebied van hoogwaardige naaldviltproducten. (Zie ook nieuws ‘DLW sluit Bietigheim, koper Delmenhorst?’ van 12-01-2018).

(Vloerenplein, 31-01-2018)

 
Awards Intirio 2018 uitgedeeld
Moods-van-ModuleoMoods van Moduleo. (foto: Intirio)
Haute-Couture-van-Louis-de-PoortereHaute Couture van Louis de Poortere. (foto: Intirio)

Op de (vanaf heden tweejaarlijkse) vakbeurs Intirio in Gent zijn als vanouds de awards voor de meest boeiende en vernieuwende producten op de beursvloer uitgereikt, in vijf categorieën deze maal, waarvan twee in de projectenmarkt. De award ‘Smart Project’ nomineert een functioneel product dat een toegevoegde waarde biedt in de projectenmarkt. De eerste prijs is hier voor zonweringsbedrijf MHZ Hachtel. Op vloerengebied zijn in deze categorie relevant de eervolle nominaties voor Headlam (Jury: “Ontwikkelde een vinyl die in een handomdraai te personaliseren is. Tot 4 meter breed. In de projectmarkt kan je daar alle kanten mee op, van speelplek voor de kleintjes tot promo-vloer op een event. Plaatsen, snijden, reinigen alsof het niets was.”) en voor Floorify (“Dit jonge bedrijf wilde de beste klik-pvc vloer ontwikkelen en die tegelijk ‘deplastificeren’. Met andere woorden, hij moet eruitzien en aanvoelen als echt hout en daar zijn ze behoorlijk in geslaagd.”).

De award ‘Project Trend’ nomineert trendy producten voor de projectmarkt. De hoogste onderscheiding is hier voor Louis De Poortere (Jury: “Kamerbreed tapijt met hedendaagse stijlen en kleuren. Omdat het hoofdzakelijk uit wol bestaat is het slijtvast en brandvertragend en sterk gericht op de contractmarkt. Niettegenstaande dit een flat weave is, voelt het toch bijzonder zacht aan. Het is immers op een dempende onderlaag geplaatst. De vernieuwing waarmee het eeuwenoude bedrijf de markt benadert is opmerkelijk.”). De retailaward ‘Intimacy Colour’ kende geen prijswinnaars of genomineerden in de vloerenhoek. Voor de retailaward ‘Intimacy Trend’ waren de keramische tegels van KARAK genomineerd voor de hoofdprijs.

De retailaward ‘Into Retail’, voor exposanten die bijzondere inspanningen leveren voor retailers, ging naar Moduleo van de IVC Group (“Bijzondere en speelse ontwerpen uit de collectie Moods, die zeer commercieel zijn en onderling mooi kunnen gecombineerd worden. De winkelier kan de klant laten dromen en oneindig creatief zijn, dankzij de digitale room visualizer.”). Orac Decor was hier genomineerd met een bijzondere tool.

Vandaag-was-het-dringenVandaag was het dringen bij COREtec op de stand van Headlam (foto: COREtec).Overigens is na een evaluatie de beslissing gevallen om Intirio voortaan tweejaarlijks te laten doorgaan, met name doordat de zonweringexposanten (vorig jaar afwezig) aangeven een voorkeur te hebben voor deelname om het jaar. Beursmanager Patrick Geysels benadrukt dat deze beslissing los staat van de recente overname door Easyfairs. Intirio 2018 loopt nog tot en met woensdag.

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 

 
Interfloor voor goede doel op Weissensee

Jacco-Doorn-en-Lens-Nekeman-jpgJacco Doorn en Lens Nekeman (rechts) op de Weissensee.Interfloor heeft afgelopen vrijdag deelgenomen aan de marathon op de Weissensee. Lens Nekeman (directeur) en Jacco Doorn (buitendienst) reisden dinsdag af naar Oostenrijk om daar met hun team Weissensee4kids geld bijeen te schaatsen voor Orange Babies en het Ronald McDonaldhuis. Het circa vijftig personen tellende team heeft uiteindelijk 102.000 euro bij elkaar geschaatst voor deze goede doelen.

In aanloop naar de vrijdag kon op woensdag en donderdag nog worden getraind en waren er diverse groepsactiviteiten met het Weissensee4kids-team. Jacco Doorn schaatste voor de vierde keer mee met wederom de complete marathon van 200 kilometer, een superprestatie onder wisselende omstandigheden, want na de middag werd het ijs door de hoge temperaturen zwaarder. Voor Lens Nekeman was het de eerste deelname; hij reed de prestatietocht van 50 kilometer. Het ijs was zwaar en met veel scheuren was het continu opletten om niet te vallen. Al met al een geslaagde ervaring voor beide ‘Interfloorders’. Tevreden met de mooie opbrengst voor de goede doelen, werd op zaterdag weer begonnen aan de 1150 kilometer lange reis terug naar huis.

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 
Geslaagde primeur UV-CareShield in OLVG

Voor-tijdens-en-naVoor, tijdens en na de behandeling met UV CareShield van Forbo Flooring.De eerste toepassing van UV-CareShield op de locatie West van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam mag zeker geslaagd worden genoemd, zo bericht Forbo Flooring. Het product, dat door de vloerenfabrikant in samenwerking met zijn schoonmaakpartner Duofort is ontwikkeld, herstelt in korte tijd de toplaag van een Marmoleumvloer na beschadiging. De ruimte in het OLVG kon slechts twaalf uur later weer in gebruik worden genomen.

Forbo geeft als toelichting dat vloeren in omgevingen als ziekenhuizen, maar ook scholen, andere openbare gebouwen, grote kantoren, hotels en winkels onderhevig zijn aan slijtage. In het verleden heeft de vloerenmaker met Topshield 2 een toplaag voor Marmoleum ontwikkeld die, in zijn woorden, maximaal beschermt tegen intensief gebruik. Niettemin kan het binnenlopen van vuil, glasresten en dergelijke de vloer toch beschadigen en herstel noodzakelijk maken. Om die reden zocht Forbo een nieuwe oplossing en vond die in UV-CareShield.

“UV-CareShield zorgt ervoor dat de vloer heel snel hersteld kan worden door het speciaal ontwikkelde UV uithardingsproces,” zo verklaart Piet Looijen, productline manager linoleum bij Forbo. Het nieuw ontwikkelde product brengt een ‘heavy duty coating’ aan die volgens Looijen meer dan goed beschermt tegen vuil en vlekken, de vloer er fraai uit laat zien en reinigen gemakkelijk maakt. Door de forse tijdswinst is de behandeling aanbevolen voor ruimtes die niet lang beschikbaar zijn voor onderhoud of herstel.

Hans Zandbergen, eerste medewerker afdeling technisch onderhoud, vastgoed en zorgtechnologie van het OLVG, stelt van zijn kant vast dat UV-CareShield zorgt voor een mooie matte vloer, met een volgens hem betere uitstraling dan een glimmende. Evenzo bevestigt hij dat deze manier van beschermen minder dagelijks onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden vergt en bovendien het ‘traditionele' periodieke onderhoud van strippen en in de was zetten overbodig maakt.

Na het aanbrengen van UV-CareShield is de Marmoleumvloer weer in topconditie, zo vervolgt Looijen. “Dan is het zaak om de vloer ook in goede conditie te houden. Het door Forbo geadviseerde schema voor vloerverzorging is eenvoudig: het Marmoleum blijft het mooist door het frequent droog te reinigen. Dit gaat het beste met een goede stofwis- of lijmdoek. Hiermee wordt al het losliggende vuil verwijderd waarna de vlekken kunnen worden weggehaald met een vochtige (vlak)mop.”

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 
Tarkett investeert 70 miljoen in LVT

iD-Mixonomi-tarkettModulaire vinyltegels iD Mixonomi.Tarkett steekt de komende drie jaar 70 miljoen euro in een uitbreiding van zijn productiecapaciteit voor LVT in Noord-Amerika en Europa. In de Verenigde Staten wordt krap 50 miljoen geïnvesteerd in een tweetal fabrieken in Florence in de staat Alabama, daarmee inspelend op de toenemende vraag naar modulaire vinylvloeren. Ook wordt ter plaatse een nieuw distributiecentrum opgericht. In Europa gaat ruim 20 miljoen euro naar bestaande fabrieken in hoofdzakelijk Luxemburg en Polen. Fabrice Barthélemy, aanvoerder van Tarkett EMEA, denkt dat deze investeringen de sterke positie van zijn bedrijf op de Europese markt voor vinyltegels verder zullen versterken.

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 
TÜV PROFiCERT-productcertificaat Amorim

amorim-logo-tuvAmorim Revestimentos heeft als eerste bedrijf het TÜV PROFiCERT-productcertificaat voor binnenluchtkwaliteit toegekend gekregen, na voor al zijn vloerproducten het hoogste Premium-label te hebben behaald.

Nadat in oktober 2016 een einde was gekomen aan het Duitse Ü-teken, besloot de Portugese kurkvloerenmaker naar buiten te blijven treden met een verklaring dat hij voldoet aan de zogeheten AgBB-criteria (Duitse volksgezondheidsautoriteiten) en om het TÜV PROFiCERT-productcertificaat aan te vragen. Aldus meent de leverancier van Wicanders zekerheid te kunnen blijven bieden dat zijn producten onschadelijk zijn voor de gebruikers van een gebouw (zoals vereist door de EU-verordening inzake bouwproducten).

Het keurmerk ‘TÜV‐PROFiCERT‐product Interior’ staat wereldwijd bekend als een vrijwillig, onafhankelijk label voor de VOC-uitstoot en kwaliteit van vloerbedekkingen. Om de certificering te bemachtigen, moeten producten voldoen aan strenge tests van verschillende lichamen die de kwaliteit van de binnenlucht waarborgen. Alle vloerproducten van Amorim Revestimentos werden bekroond met het Premium-label, waaruit blijkt dat aan de criteria is voldaan van de Duitse AgBB, LEED v4, BREEAM, Franse, Belgische, Finse en Oostenrijkse wetgeving en nog zo het een en ander. Amorim Revestimentos kreeg de certificaten onlangs overhandigd op Domotex.

(Vloerenplein, 29-01-2018)

 
Vooruitblikken op Intirio (2)

Sfeerbeeld-van-de-editie-2017Sfeerbeeld van de editie 2017.Zondag gaat in Gent, al direct onder de hoede van de nieuwe organisator Easyfairs, vakbeurs Intirio van start. Een aantal exposanten kijkt vooruit.

“We verwachten dit jaar meer bezoek vanuit Nederland dan vorig jaar,” zo blikt André Toonen van Cunera Vloerbedekking vooruit naar het evenement. Het bedrijf introduceert op de beurs in Gent een nieuw karpettenconcept genaamd Felice. De Felice-karpetten zijn volgens de exposant onderscheidend doordat ze in verschillende standaardmaten met een veelvoud van vijfenzestig centimeter als modules op elkaar aansluiten en tot één geheel kunnen worden gelegd. Door toepassing van verschillende kleuren en structuren kan desgewenst een hoogst individueel karpet worden samengesteld. Door een slim koppelsysteem blijven de delen strak tegen elkaar aan liggen. Zes kwaliteiten worden gepresenteerd (gemaakt van honderd procent Nieuw-Zeelandse wol) in een breed kleurengamma.

Cunera-brengt-karpettenconceptCunera brengt karpettenconcept Felice.Verder presenteert het bedrijf uit Rhenen de nieuwe kwaliteit Elba, geweven op vierhonderd centimeter breed in een samenstelling van wol en sisal en gemaakt in vier kleuren. Wanneer is de beurs wat Cunera betreft een succes? “Allereerst wanneer er daadwerkelijk meer bezoek is komen opdagen,” zo meent Toonen. “En voorts vanzelfsprekend wanneer de nieuwe producten - naast de twee genoemde brengen we nog eens drie items - goed worden ontvangen en opgenomen.”

Moduleo-volgt-de-trendModuleo voldoet aan de trend van ‘botanicals’ en tropisch hout met het abstracte Shades.IVC Group stelt op Intirio ‘Express with Impress’, de nieuwe reliëfcollectie van Moduleo, en het interactieve shop-in-shopconcept voor de eerste keer aan het grote publiek voor. De pvc-designvloerencollectie ‘Express with Impress’ doet met name van zich spreken dankzij een speciaal ontwikkelde technologie die volgens de exposant zorgt voor een ongeëvenaarde reliëfdruk. De vloeren onderscheiden zich, behalve door hun structuur en de tastbare diepte van groeven, lijnen en knoesten, evenzo door hun eigentijdse dessin. De toevoeging van tegels naast de planken biedt bovendien ruimere ontwerpmogelijkheden.

Om de klant in de winkel een zetje in de rug te geven lanceert IVC Group voorts een innovatief shop-in-shopconcept. Blikvanger is de ‘Room Visualizer, een digitale tool waarmee men de vloeren in verschillende settings kan ervaren. “De technologie staat vandaag zo ver dat de mogelijkheden in kleuren, dessins en structuren enorm uitgebreid zijn. We begrijpen dat dit overweldigende aanbod bij consumenten tot keuzestress kan leiden,” zo klinkt de uitleg van Cindy Van Moorleghem, directeur marketing bij IVC Group. “De visuele presentatie maakt het totaalaanbod overzichtelijk én verhoogt het inlevingsvermogen. Daarbij komen alle aspecten discreet aan bod, van het rijke kleurenpalet over de vloeren en staalborden met bijhorende roomshots tot zelfs de installatie-, onderhouds- en schoonmaakaccessoires.”

Headlam-toont-Visgraat-PVCHeadlam toont nieuwe collectie PVC-visgraat.“Wij gaan zeker weten weer diverse noviteiten presenteren,” zo steekt Sagitta Tobé van Headlam enthousiast van wal. “Zo lanceren we de Headlam Hout-collectie, een fraai lamelparket met scherpe prijs. Ook nieuw is onze collectie PVC-visgraat in zowel brede als smalle plank en niet te vergeten een bijzondere betonlook in visgraat. Verder zal de vloerkledencollectie van het label Mart Visser Carpets onder de aandacht van ook de Vlaamse bezoekers worden gebracht.” Verder presenteert de groothandel uit Zutphen in Gent voor de eerste maal de Headlam-gordijncollectie voor het komende voorjaar, een serie van tien items met de nodige variatie, en tevens de jongste aanvulling op de collectie binnenzonwering; het Hout & Houtlook boek.“Een primeur van belang is dat de Headlam-collectie binnenzonwering digitaal is te bestellen via het WoonTotaal Atelier-bestelsysteem. De stand van WoonTotaal is dan ook tegenover die van ons, met het nummer G16 in hal 1, te vinden,” aldus Tobé. “Bovendien zullen wij de bezoekers verrassen met een fantasierijk product dat wij voor het eerst bij iedereen onder de aandacht gaan brengen.”

Wat hoop je dat Intirio Headlam dit jaar gaat brengen? “Wij verwachten dat wij net als vorig jaar weer veel enthousiaste reacties zullen krijgen op de gehele sfeer van de stand, onze producten en de samenwerking met een aantal van onze partners, waaronder dit jaar de Karpi Group en USFloors. Voor ons is Intirio altijd een feestje en ons doel is dan ook zeker om die positieve sfeer op onze stand weer teweeg te brengen. Met aandacht voor al onze noviteiten en de pluspunten die wij naast onze ruime collectie aan de woninginrichter kunnen bieden,” zo besluit Tobé.

Jura-uit-de-nieuwe-COREtec‘Jura’ uit de nieuwe COREtec-collectie MegaStones.Het COREtec Original-programma van USFloors zal in dit lopende jaar met vierentwintig nieuwe decors worden uitgebreid, die in Gent (in samenwerking met Headlam dus) te bewonderen zullen zijn. Er worden twee gamma’s toegevoegd aan het bestaande programma. Het ene draagt de naam The Naturals, bestaande uit veertien items met natuurlijke dessins in eiken, waarvan zeven met en zeven zonder vierzijdige V-groef. De andere nieuwe collectie heet MegaStones, een tiental even aantrekkelijke decors in steen, met vierzijdige V-groef, beschikbaar op groot formaat van 47 bij 91 centimeter.

“Deze nieuwe vloerencollecties van COREtec werden door USFloors op Domotex in Hannover al getoond aan de Nederlandse distributeurs Bosgoed en Headlam en aan de Belgische distributeur YEPP. De reacties zijn zeer goed te noemen. Zij hebben dan ook meegeholpen bij de kiezen van de nieuwe vloeren,” zo geeft Philiep Caryn als toelichting. “De nieuwe COREtec-vloeren zullen op Intirio in avant-première voor het eerst op een vakbeurs in de Benelux worden getoond. Beide distributeurs in Nederland, Bosgoed en Headlam, maken er geen geheim van dat COREtec voor hen en de Nederlandse markt een belangrijk vloerenproduct is. Dit wordt volmondig bevestigd door Hans De Clercq van YEPP in België.” En wanneer is Intirio voor u geslaagd? Caryn: “USFloors is ervan overtuigd dat heel wat Belgische - via YEPP - en Nederlandse verkooppunten - via Bosgoed of Headlam - even enthousiast gaan reageren op de vakbeurs Intirio. De trein van COREtec begint op kruissnelheid te draaien en zoals Jan Dossche, President USFloors altijd zegt: ‘The best is yet to come’, dat belooft dus nog heel wat voor de toekomst.”

(Vloerenplein, 26-01-2018)

 
Geslaagde Domotex 2018 voor Unifloor

Fraaie-presentatie-UnifloorFraaie presentatie Unifloor op voorbije Domotex.Unifloor laat weten terug te kijken op een zeer geslaagde Domotex. Veel van zijn klanten en relaties uit binnen- en buitenland brachten een bezoek aan de internationale vakbeurs. “Jumpax Strong is uitermate goed ontvangen en wordt gezien als een mooie uitbreiding in de Jumpax Family,” aldus de Deventer specialist. “Zeker omdat Jumpax Strong speciaal ontwikkeld is om te plaatsen op houten draagvloeren in combinatie met EcoPearls. Deze combinatie behaalt een zeer goede contactgeluid-reductie.”

Op zijn stand zijn velen evenzo in de ‘virtuele wereld’ van Jumpax gestapt. Daar werd Jumpax gelegd en was hoorbaar wat het verschil in geluidreductie is mét en zónder Jumpax. “Een geheel nieuwe dimensie en kijk op Jumpax!” zo blikt Unifloor enthousiast terug. Ook de in Hannover getoonde innovatie en ontwikkeling op het gebied van watervaste ondervloeroplossingen trok volgens de exposant veel aandacht. Unifloor belooft dit jaar met meer nieuws omtrent deze noviteit te komen.

(Vloerenplein, 26-01-2018)

 
Vooruitblikken op Intirio (1)

intirio-logoAanstaande zondag gaat in de Flanders Expo Gent de twintigste editie van Intirio van start, vakbeurs voor velerlei interieurprofessionals in de Benelux. In het productaanbod is ook het een en ander aan vloeren te ontdekken. Een aantal exposanten in het kleine maar fijne vloerensegment blikt vooruit.

“Tijdens Intirio ligt onze focus op het merk Solidfloor. Wij laten een selectie uit de collectie houten vloeren zien,” aldus Marc Brunnekreeft, market manager flooring bij Fetim Group. Verder presenteert het Amsterdamse bedrijf zijn maatwerkprogramma Create by Solidfloor. “Met behulp van de compacte presentatie kan een consument zeer eenvoudig in enkele stappen een keuze maken uit zo’n 75 vloeropties. Deze oplossing biedt de woninginrichter op een kleine ruimte een groot aanbod aan houten vloeren om te verkopen.”

Fetim-presenteert-Create-by-SolidfloorFetim presenteert op Intirio het maatwerkprogramma Create by Solidfloor, met op de foto de houten vloer Edmonton uit de Originals-collectie.Naast de houten vloeren toont Fetim een laminaatcollectie met decors die gelijk zijn aan vloeren uit de Solidfloor-collecties. Brunnekreeft: “Daarmee kan de consument een gelijk decor in verschillende ruimtes in een woning toepassen. Men kan hiervoor kiezen wanneer de functionele eisen aan de ruimte anders zijn. Ook biedt het de consument de mogelijkheid per ruimte te kiezen voor een houten of laminaatvloer als er budgettaire keuzes moeten worden gemaakt, waarbij het uiterlijk van de vloer gelijk blijft.” En wanneer is de beurs voor Fetim geslaagd? “Wij verwachten op Intirio naast parketspeciaalzaken ook de woninginrichter te inspireren, namelijk dat zij met Solidfloor een zeer goed aanbod aan houten vloeren kunnen bieden,” zo besluit Brunnekreeft.


Wat voor bijzonders brengt Forinn mee naar Gent? “Forinn zal tijdens de Intirio stil staan bij het vernieuwde displayconcept, dat uit vijf verschillende varianten kan worden afgenomen bestaande uit acht modulaire displays. Waaronder een display met onze vernieuwde traproede-collectie. Deze collectie bestaat uit acht kleuren met een nieuwe kleur gunmetal, die niet misstaat in een moderne inrichting,” zo vertelt Joost Heijnen, productmanager vloeren & vloertechniek bij de groothandel.

Forinn-introduceert-displayconceptForinn introduceert vernieuwd displayconcept met veel keuzemogelijkheden.Ook presenteert Forinn zijn vernieuwde visgraatcollectie met de nieuwe afmeting van 152,4 bij 609,6 millimeter en verder nog twee nieuwe kleuren in de Saffier Estrada-collectie. “Daarnaast zullen wij de nieuwe Emco Innova-schoonloopmatten tonen die voor optimale bescherming van de vloer zorgen.” Wat verwachten jullie van de komende beurs? Heijnen: “Tijdens de Intirio willen wij zowel onze Belgische als Nederlandse klanten extra enthousiasmeren over onze Saffier-collectie, die bestaat uit een collectie van 24 laminaatdecors en meer dan 75 PVC-decors.”

Zijn er speciale producten die Floorify vanaf zondag gaat introduceren? “We lanceren een instapprijspunt: zes topkleuren in ‘klassiek’ plankformaat van 1220 bij 180 millimeter, met gebruiksklasse 32 en een 0,4 toplaag. Het bestaande prijspunt van 1524 bij 225 millimeter, met gebruiksklasse 33 en 0,55 toplaag, breidt uit met nieuwe planken met
passende structuren en enorme plankvariatie,” zo laat Pieter Buyck weten, mede-zaakvoerder van Floorify. “Voor de nieuwe tegels komt onze inspiratie uit Italië. Daarnaast vervolledigen we ons assortiment toebehoren met een nieuwe hoge plint en aanpassingsprofiel. Blikvanger hier is ons gepatenteerde trapprofiel waarmee je zowel een moderne ‘bloktrap’ of ‘Z-trap’ kan maken.”


Nieuwe-trapprofiel-FloorifyNieuwe trapprofiel van Floorify, waarmee men ook deze ‘Z-trap’ kan maken.En wanneer is de beurs voor Floorify een succes? “Op Intirio wil Floorify zich aan de bestaande klanten confirmeren als dé specialist in rigide klik-PVC-vloeren: technisch onderscheidend, qua design het meest relevante assortiment voor de Benelux en daarbij alle toebehoren om je vloer tot in de puntjes af te werken,” zo toont Buyck zijn ambities. “Daarnaast willen we nog enkele leemtes in ons retailer netwerk invullen.”

Intirio telt dit jaar ongeveer 140 exposanten. In het vloerensegment komen we namen tegen als Brabo Flooring, Concept-Carpet, Cunera, De Munk Carpets, Edel Carpets, Fetim Group, Flora Carpets, Floorify, Forinn, Headlam (met Karpi en COREtec), IVC Group en Louis de Poortere. Onder het motto ‘Spirited by the city’ is de stad net als vorig jaar de inspiratiebron voor de opzet van het evenement, met straten, wijken, steegjes, pleinen en parken. Vrijdag brengen we op deze site nog enkele vooruitblikken op de beurs. Meer informatie: www.intirio.be.

Overigens heeft de Belgische tak van Easyfairs per gisteren de activiteiten op evenementengebied overgenomen van Intirio-organisator Textirama. Ook MoOD, Indigo Home Edition en het Intirio Congres maken de overstap van de non-profitvereniging (ter promotie van de textielsector) naar deze veel grotere internationale speler, bekend van de Interieur Collectie Dagen onder meer. “Met de overname door Easyfairs blijft de organisatie van deze evenementen verzekerd en de promotie van de sector gegarandeerd,” aldus Easyfairs Events Belgium.

(Vloerenplein, 24-01-2018)

 
Rinos genomineerd voor EZK Energy Award

Rinos-dingt-mee-logoRinos dingt mee naar prijs voor meest inspirerende voorbeeld van energiebesparing.Mattenfabrikant Rinos in Genemuiden is genomineerd voor de EZK Energy Award. Dit is een jaarlijkse prijs van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het meest inspirerende voorbeeld op het gebied van energiebesparing door bedrijven.

In Genemuiden produceert Rinos al sinds het begin van de vorige eeuw kokosmatten. In het productieproces is veel warmte nodig om de tapijtrug van vinyl uit te laten harden. Decennialang werd dit gedaan met ingebouwde gasbranders. “Tijdens het strijken van mijn overhemd bedacht ik mij dat dit in de fabriek toch ook veel beter moest kunnen,” aldus ir. Gerrit Wiggers, directeur Operations bij Rinos. Door de bestaande productielijnen om te bouwen van gas naar elektrische verwarming wordt nu ruim 30 procent aan energie bespaard.

De innovatieve oplossing heeft als eigenschappen dat de warmte uniform is verdeeld, de verwarming snel heet wordt en ook weer snel afkoelt. Zodoende kan de energie precies daar worden ingezet waar en wanneer deze echt nodig is. Dit bespaart niet alleen energie, maar heeft ook een positieve invloed op de kwaliteit van het product en de snelheid van de productie.

In combinatie met zonnepanelen op het dak van de fabriek, wordt nu in de volledige energiebehoefte van de kokosmatproductie voorzien met duurzaam opgewekte energie, in plaats van met fossiele brandstoffen. “Hiermee zijn de matten van Rinos de duurzaamste matten die beschikbaar zijn in de markt,” zo stelt de fabrikant vast.

Op 29 januari a.s. wordt op het evenement ‘Partners in Energieuitdagingen’ te Barneveld bekendgemaakt of Rinos de EZK Energy Award heeft gewonnen.

(Vloerenplein, 24-01-2018)

 
Domotex in teken innovaties bij F. Ball

Fball-standF. Ball stond dit jaar met landgenoten in het Britse paviljoen.Op de voorbije vloerenvakbeurs Domotex in Hannover lag bij F. Ball de nadruk op innovaties op het gebied van egalines en lijmtechnologie. Bezoekers aan zijn stand, zo blikt de exposant met tevredenheid terug, waren onder de indruk van vooral de ‘fast-track’-oplossingen voor het snel en gemakkelijk installeren van vloerbedekkingen. Een blikvanger in dit opzicht bleek de Styccobond F49 Hybride PS, de temperatuurtolerante en drukgevoelige vloerlijm voor pvc/vinyl. Jonathan Goold, die verantwoordelijk is voor de exportzaken van de Britten, is goed te spreken over zijn deelname aan de Domotex dit jaar. “We zijn erg blij met het aantal bezoekers aan de stand en het was geweldig om afgevaardigden uit de hele wereld te ontmoeten, waaronder een groot aantal bestaande klanten.” Headlam, zoals bekend, zorgt voor de distributie van de producten in Nederland.

(Vloerenplein, 24-01-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

meister

allesovertapijt-logo