forinn-2018

moduleo

Forbo health 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Showdagen Headlam op komst

headlam-showdagen-beeldHeadlam organiseert komende maand op een aantal showdagen in het land de jongste producten in zijn assortiment. Zo wordt ‘Designs to Decorate’ van Mart Visser gelanceerd. Deze speciaal voor de groothandel samengestelde collectie overgordijnen en transparanten sluit aan bij de eerder gepresenteerde collectie karpetten van de modeontwerper. Voorts wordt de uitbreiding ‘Rigid Balance’ in de Livyn PVC-collectie van Quick Step aan de relaties voorgesteld. Van COREtec worden de nieuwste series Mega Stone en The Naturals voor het voetlicht gebracht en is er ook nieuws over de Pro Plus. M4Four, de fabrikant van gepersonaliseerde vinylvloeren met een (vaak verrassende) afbeelding naar wens, is eveneens van de partij op de showdagen. Verder demonstreert F. Ball de Stopgap P141, zijn primer voor gesloten ondergronden. Tot besluit krijgen de houten vloeren die Headlam onder zijn eigen label lifestyle-interior brengt, de nodige aandacht.

De data van de huisshows zijn maandag 10 september (hoofdkantoor Zutphen en servicecenter Rotterdam) en maandag 24 september (servicecenter Houten), telkens tussen tien uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds. Op dinsdag 25 september is er in het servicecenter Eindhoven een avondshow van half zeven tot negen uur. Headlam vraagt belangstellenden zich vooraf aan te melden.

(Vloerenplein, 24-08-2018)

Update laminaatcollectie Saffier

Laminaatcollectie-SaffierLaminaatcollectie Saffier is vernieuwd.De laminaatcollectie van Saffier, een private label van Forinn, heeft een update gekregen, met een nieuwe vormgeving en een aanpassing aan de jongste trends en ontwikkelingen. De collectie bestaat nu uit het drietal series Grande Avenida, Estrada en Sonate, met keuze uit bij elkaar 24 decors.

De Estrada-serie, wat Forinn betreft de meest succesvolle, is gehandhaafd in de nieuwe collectie. Deze onderscheidt zich met zijn uitstraling van een klassieke planken houten vloer. De brede panelen van 24,4 centimeter zijn voorzien van een houtstructuur, een tweezijdige v-groef en hebben een dikte van acht millimeter. De Estrada is uitgebreid met acht nieuwe kleuren en dessins.

De Sonate, de digitale laminaatcollectie van Saffier, en de Grande Avenida zijn beide nieuwe series. De Sonate behoort tot een nieuwe generatie laminaatvloeren die wordt vervaardigd met een ‘high definition’ digitale printtechniek. Dit geeft volgens de groothandel een authentieke, realistische houttekening die niet van een echt houten vloer is te onderscheiden. De Sonate heeft panelen met een vierzijdige gelakte v-groef, is 19 centimeter breed en heeft een dikte van acht millimeter.

De Grande Avenida heeft net als de Estrada brede panelen van 24,4 centimeter, maar dan met een vierzijdige v-groef en een dikte van zeven millimeter. Het private label Saffier kent overigens ook een PVC-collectie.

(Vloerenplein, 22-08-2018)

Moduleo en IVC op Architect@Work

Lichen-orange-seaLichen ‘Orange Sea’.De IVC Group uit het Vlaamse Avelgem is ook dit jaar goed vertegenwoordigd op de komende Architect@Work in de Rotterdamse Ahoy. Op stand 19 presenteert de groep ‘Express with Impress’, de bijzondere pvc-designvloerencollectie van Moduleo die op deze website al eerder is opgemerkt. Kenmerkend is de toepassing van een innovatieve technologie die voor een natuurgetrouw reliëf zorgt, waarbij de structuur naadloos de print op plank of tegel volgt en bovendien nog een dimensie toevoegt, aangezien de diepte van de groeven, lijnen en knoesten waarlijk zijn te voelen. De collectie is ingedeeld in de categorieën ‘Naturally Impressive Floors’ en ‘Expressive Floors’.

Op stand 20 presenteert de IVC Group nieuwe productcategorieën en materiaalinnovaties. Zoals van IVC de tapijttegels Lichen, waarvoor inspiratie is opgedaan bij korstmossen, micro-ecosystemen van algen en schimmels die voorkomen op stenen en bomen. Lichen wordt voorgesteld als een zeer flexibel modulair plankentapijtsysteem, verkrijgbaar in een drietal (combineerbare) patroontypes. Toepassing van een innovatieve tufttechnologie resulteert in bijzonder uitgesproken kleuren en texturen. Bovendien is de collectie gemaakt van kleurvast en vlekbestendig Duracolor, een geverfd premium nylongaren van moederbedrijf Mohawk.

(Vloerenplein, 22-08-2018)

Architect@Work op komst in de Ahoy

arch-work-bovenafArchitect@Work van bovenaf gezien.De Ahoy in Rotterdam biedt op 12 en 13 september a.s. onderdak aan de zevende editie in Nederland van het succesvolle beursconcept Architect@Work. Komende uitgave staat in het teken van ‘Architectuur en Licht’, daarmee inspelend op een voor de doelgroep van (interieur)architecten en ontwerpers actueel onderwerp, zowel op het vlak van de binnen- als de buitenruimte. Een en ander wordt aangevuld met diverse randmanifestaties, waaronder het seminar ‘Landscape of the Future’ door Daan Roosegaarde en de materialententoonstelling ‘Lovely Light’ van MaterialDistrict.

De lijst van exposanten telt ruim 270 namen. Een greep uit de vloergerelateerde deelnemers aan de editie 2018: Arbony, Arturo Unique Flooring, Aspecta, Bruynzeel Home Products, Decospan, Di Legno, Ege Carpets, Emco, Fletco Carpets, Forbo Eurocol, Gerflor, IVC Group (incl. Moduleo), Leoxx (met Anker), M4Four, mFLOR, Milliken, Modulyss, Moso International, Nora, Ntgrate, Object Carpet, Objectflor, Pergo, Plexwood, Plinten & Profielen Centrale (met Bauwerk), Rigo Verffabriek, Silvafloors, Storax, Tarkett (incl. Desso), TFD Floor Tile en Unifloor Underlay Systems.

Architect@Work in Rotterdam wordt om de twee jaar gehouden. Op de editie van september 2016 (zie ons beursverslag ‘Speeddaten bij 33 graden Celsius’ van 16-09-2016) presenteerden ruim 280 exposanten uit de bouw hun nieuwigheden aan 4256 vakbezoekers, in de welbekende sfeervolle setting. Meer informatie: www.architectatwork.nl.

(Vloerenplein, 20-08-2018)

Centraal Planbureau: ‘Economie bloeit’

Laura-van-GeestLaura van Geest: ‘Niet alleen maar zonneschijn. Onzekerheden kunnen beeld doen kantelen.’ (foto: CPB)De Nederlandse economie ontwikkelt zich gunstig. Hij groeit in 2019 door in een bovengemiddeld tempo, net als dit jaar en afgelopen jaar het geval was, zo blijkt uit de nieuwste raming van het Centraal Planbureau (CPB). Dit jaar groeit de economie met 2,8 procent en volgend jaar met 2,5 procent. De consumptie van huishoudens (+2,3 procent), de overheidsbestedingen (+2,7 procent), uitvoer en bedrijfs- en woninginvesteringen dragen hieraan bij.

Bovendien daalt de werkloosheid komend jaar naar een historisch laag niveau van 3,5 procent. Goed voor de bestedingen is stellig dat de koopkracht flink in de lift zit vanwege met name een lagere inkomstenbelasting. De doorsnee koopkracht stijgt volgend jaar met 1,3 procent (na een groei van 0,3 procent in 2017 en van 0,4 procent in 2018). Een minpuntje (voor onder meer vloerenverkopers) is wel dat de investeringen van bedrijven in woningen flink afvlakken.

“Ook in economisch opzicht is het een mooie zomer, met aanhoudende groei en verder dalende werkloosheid. Maar het is niet alleen maar zonneschijn. Onzekerheden rond Brexit, het handelsbeleid van de VS en het economisch beleid in Italië kunnen het beeld doen kantelen,” aldus nog een waarschuwing in het commentaar van CPB-directeur Laura van Geest.

(Vloerenplein, 17-08-2018)

Geslaagde VIP-wielertour James
Directeur-Martijn-Peters-JamesDirecteur Martijn Peters (rechts) illustreert dat James meer is dan alleen een leverancier van reinigingsproducten.
Gerenommeerde-fabrikantenGerenommeerde fabrikanten maken gebruik van de testfaciliteiten bij James.
Relaties-van-James-wachten-opRelaties van James wachten op de volgauto.
De-teller-in-mijn-auto-Lubberding“De teller in mijn auto wijst nu de 60 kilometer aan,” vertelt gelegenheids-chauffeur Henk Lubberding in de volgauto.
Laatste-honderd-meterLaatste honderd meter…

Gisteren nodigde James zijn relaties uit voor een bezoek aan de Binckbank Tour. De Binckbank Tour is een meerdaagse wielerkoers in Nederland en België waar een keur aan toonaangevende wielrenners aan deelneemt. De tour wordt dit jaar van 13 tot 19 augustus gehouden, met als startplaats Heerenveen. De uiteindelijke finish is op 19 augustus in het bij de wielerfanatici befaamde Geraardsbergen. De etappe van gisteren betrof een tijdrit in Venray, onder de rook van Grubbenvorst, waar James zijn standplaats heeft.

James is zoals bekend specialist in producten en adviezen voor onderhoud van vloeren en meubels. James wil voorop blijven lopen met kennis over binnenmilieu, hygiëne, onderhoud en vlekverwijdering van vloerbedekking, karpetten en meubelstoffen. Bij James staat daarom innovatie hoog in het vaandel en het bedrijf test alle adviezen en oplossingen in een eigen laboratorium. Zowel fabrikant, woninginrichter als consument kan bij James terecht met vragen op het gebied van onderhoud en vlekverwijdering van vloerbedekking, karpetten of meubelstoffen. Door middel van goede producten en goede methoden, kunnen veel vlekken en andere onderhoudsproblemen worden opgelost.

Voorafgaand aan het bezoek aan de Binckbank Tour leidde directeur Martijn Peters de genodigden rond in zijn bedrijf en gaf daarbij uitleg over de verschillende producten en onderzoeksmethoden en testen die het bedrijf uitvoert. James heeft voor onderzoek het nodige geïnvesteerd in machines op maat die tal van keuringen uitvoeren voor diverse uiteenlopende toonaangevende fabrikanten.

Na de rondleiding in Grubbenvorst vertrok de relatiekaravaan van James naar Venray alwaar op een reuze videoscherm de passages van de verschillende wielrenners konden worden gevolgd. Via het volgen van een topwielrenner in een volgauto gedurende de tijdrit, kon men met eigen ogen ervaren met welke snelheid en risico’s de coureurs door de straten van Venray en het Brabantse landschap vlogen om de snelste tijd neer te zetten. Voor de meeschrijvers onder ons: de tijdrit werd gisteren gewonnen door de Zwitser Stefan Küng van BMC Racing Team, die daarmee meteen ook de leiding in het algemeen klassement overnam.

De gasten van James keken terug op een fantastische wielerdag met een goedverzorgde catering in de VIP-lounge. “Ik word altijd zo enthousiast van dit soort wielerkoersen,” aldus één van de deelnemers. Het geslaagde inkijkje in een professionele wielerkoers is dan ook door de relaties van James goed ontvangen en zeker voor herhaling vatbaar.

(Vloerenplein, 15-08-2018)

Nieuws van Intercombi op InCoDa

Victoria-Creek-chairs‘Victoria Creek’.Intercombi is volgende maand present op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa), en wel in een nauwe samenwerking met Lamett, leverancier van zijn hardevloerenprogramma. Op de beurs in Gorinchem toont de groothandel uit Kaatsheuvel onder meer nieuwe decors in de houtenvloerencollectie Farm en voorts de uitbreiding Garonne in het gamma van ParquetVinyl. Volledig nieuw zijn de vloeren in tegeluitvoeringen van 60 bij 60 en 60 bij 30 centimeter, die de ParquetVinyl-collectie volgens de groothandel voor nu voltooien. Op zijn stand (met het nummer 412) zal bovendien voor het eerst in Nederland de innovatieve 360 gradenapp worden gedemonstreerd, die de consument een goed beeld geeft van de uitstraling van de beschikbare decors van ParquetVinyl in een bepaalde ruimte. De beurs begint op zondag 16 september en duurt drie dagen.

(Vloerenplein, 15-08-2018)

Woongerelateerde omzet minder meer

De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting is in juni toegenomen met 1,6 procent. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) hebben 0,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS vandaag. Samen met de drogisterijen, blijven beide woongerelateerde segmenten positieve uitschieters in de non-food. De detailhandel in non-foodartikelen als geheel realiseert een omzetstijging van 1,7 procent in juni, bij een 1,4 procent hoger volume.

cbs-retail-juni18

Na plussen van 4,2, 2,0 en 1,6 procent in respectievelijk april, mei en juni, sluiten de winkels in meubels en woninginrichting het tweede kwartaal af met een voorlopige score van 2,6 procent groei (volume: +0,1 procent). De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren komen in deze maanden tot uitslagen van respectievelijk 5,3, 4,6 en 0,8 procent en beëindigen het tweede kwartaal met een positief cijfer van 3,6 procent (volume: +5,2 procent).

Eerder rapporteerde het CBS voor de winkels in meubels en woninginrichting een omzetgroei van 8,4 procent over geheel 2017 en van 4,8 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boekten vorig jaar 7,4 procent progressie in hun omzet en in het eerste kwartaal van dit jaar een bescheiden 0,9 procent. Alle scores zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van de koopdagen.

(Vloerenplein, 13-08-2018)

COREtec op InCoDa bij Bosgoed & Forinn

Leaf‘Leaf’ uit de COREtec-collectie ‘The Naturals’ is uitgerust met een vierzijdige V-groef.Op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) in Gorinchem zullen de COREtec-vloeren van USFloors prominent aanwezig zijn op de stand van Bosgoed Groothandel & Forinn, een van de Nederlandse distributeurs van de Amerikaanse fabrikant. Op de beurspresentatie van de groothandels zal ongeveer driehonderd vierkante meter COREtec op de vloer liggen. Evenzo zal de nieuwe ‘shop in the shop’ te bewonderen zijn. Bovendien worden de nieuwe displays van de in 2018 op de markt gebrachte collecties ‘the Naturals' en ‘Megastones’ getoond.

USFloors heeft zijn gamma COREtec-vloeren dit jaar uitgebreid met twee dozijn nieuwe designs. ‘The Naturals’ telt veertien houtdecors in natuurlijke eikmotieven, waarvan de helft met vierzijdige V-groef. ‘MegaStones’ bestaat uit een tiental steendecors met vierzijdige V-groef, op groot formaat van 47 bij 91 centimeter. Jan Dossche, President van USFloors International in Waregem, nodigt belangstellenden bij deze van harte uit om een bezoek te komen brengen aan de stand. InCoDa wordt gehouden in de Evenementenhal Gorinchem van 16 t/m 18 september.

(Vloerenplein, 13-08-2018)

Weer overname Victoria in keramieksector

victoria-logo-saloniDe Britse vloerengroep Victoria heeft in krap een jaar tijd al drie fabrikanten overgenomen in de sector van de keramische tegels. De jongste aanwinst, deze week voor akkoord verklaard, betreft de Spaanse producent Cerámica Saloni voor een bedrag van 96,7 miljoen euro. Saloni, voorheen in handen van Obinesa Grupo Industrial, maakt keramische en porseleinen tegels in het midden tot hoge segment, hoofdzakelijk voor nieuwbouw en bedrijfspanden in Spanje en Frankrijk. Saloni was vorig jaar goed voor een omzet van 106,3 miljoen euro, met een aangepaste EBITDA van 15,6 miljoen euro.

Victoria hoopt voordeel te halen uit synergieën met het eveneens in de buurt van Valencia gelegen Keraben, een andere recente overname van de Britten. De Britse vloerengroep stelt vast dat keramische vloeren wereldwijd het grootste vloerensegment zijn en dat het verwerven van bedrijven als Saloni dus een grote, nieuwe markt opent. Meer aankopen in deze hoek zijn volgens de Britten nog te verwachten. Wanneer Saloni eenmaal in de groep is geïntegreerd, zal meer dan 65 procent van de omzet van Victoria van buiten het Verenigd Koninkrijk komen. De groep bereikte in het voorbije boekjaar een omzet van bijna 425 miljoen Britse ponden, omgerekend zowat 477 miljoen euro.

(Vloerenplein, 10-08-2018)

Coalitie tegen tarieven Trump verbreedt

ACWJC-logoDe vorige maand in de Verenigde Staten gevormde coalitie tegen het opleggen van tarieven op vinylvloeren uit China heeft inmiddels een bepaald niet onbescheiden naam meegekregen: de ‘American Consumers & Workers Justice Coalition’ (ACWJC). De coalitie is in het leven geroepen door partijen met handelsbelangen in de vinylsector, die zich in eerste instantie keerden tegen het voornemen van president Trump om een tarief van tien procent op te leggen aan een verscheidenheid van producten uit China, ter waarde van totaal 200 miljard dollar, waaronder LVT en andere meerlaagse modulaire vloeren (zoals WPC, ofwel waterproof core).

Vlak na de oprichting van de coalitie (zie Nieuws van 25-07-2018) kreeg U.S. Trade Representative Robert Lighthizer een aanwijzing van president Trump om de strafheffingen te verhogen van 10 procent naar 25 procent, voor dezelfde lijst van importgoederen ter waarde van 200 miljard dollar.

harlan-stoneHarlan Stone, in zijn rol als MFA-voorzitter vorig jaar gastspreker bij de Multilayer Modular Flooring Association, de Europese tegenhanger. (foto: MMFA).Initiatiefnemers van de coalitie zijn onder meer Shaw, Novalis, CFL en Metroflor. In de Amerikaanse vakpers claimt het verbond inmiddels 34 leden te tellen. De aangesloten bedrijven en organisaties zijn van mening dat de voorgestelde tarieven nadelig uitpakken voor de portemonnee van de Amerikaanse consument, het aanbod zal vernauwen en innovatie afknijpen, en tot banenverlies zal leiden in distributie, retail en bij legbedrijven en aannemers, met name dus de kleinere bedrijven.

“De dynamiek van deze situatie schept een grotere behoefte om te reageren. Het is niet alleen een kwestie van 'als' en 'wanneer', maar nu ook een kwestie van ‘hoeveel’,” zegt Harlan Stone van Halstead International en Metroflor (en tevens voorzitter van de Noord-Amerikaanse Multilayer Flooring Association) tegen Floordaily. “Een tarief van 25 procent zou hard aankomen in elke hoek van de vloerenbranche; van de regionale distributeur tot de onafhankelijke winkel. (…) Wij kunnen niet werkeloos toezien terwijl van de Amerikaanse consument en arbeider wordt gevraagd om de last van deze oneerlijke heffing op zijn schouders te nemen.”

Het kantoor van de U.S. Trade Representative houdt deze maand in Washington hoorzittingen over de zaak. Stone zal het standpunt van de ACWJC komen bepleiten. Voorzover nu bekend zouden de strafheffingen op 5 september in kunnen gaan. Overigens is Mohawk Industries wel een voorstander van heffingen op invoer van vloeren uit China. Het concern heeft de voorbije jaren veel geïnvesteerd in ‘Amerikaanse’ productie, om te kunnen voldoen aan de snel oplopende vraag naar LVT en dergelijke.

(Vloerenplein, 08-08-2018)

Woonwinkelomzet: keukens trekken de kar

inretail logoIn het voorbije tweede kwartaal is de omzet van de woonbranche met gemiddeld 1,4 procent gegroeid, zo blijkt uit de INretail Woonwinkelmonitor. INretail handhaaft vooralsnog zijn voorspelling van gemiddeld 4 procent omzetgroei voor de woonbranche over geheel 2018, zo valt op te maken uit het persbericht bij de jongste cijfers, waarbij opgemerkt wordt dat er per woonsegment verschillende eindstanden zijn te verwachten.

Wel voorziet de brancheorganisatie dat de hoge percentages waarmee de omzetten afgelopen seizoenen stegen, voorbij zijn. “De effecten van de teruglopende woningmarkt zullen in de tweede helft van dit jaar merkbaar zijn in de investeringen in woonproducten,” aldus INretail. “Vooral de omzet van woonwinkels die vloeren en keukens verkopen, wordt beïnvloed door het aantal verhuizingen.” (Zie ook nieuws ‘Woningmarkt en woonbranche op keerpunt?’ van 01-08-2018).

Keukenverkopers en gemengde woonzaken noteren in de maanden april, mei en juni respectievelijk 4,9 procent en 1,3 procent meer omzet, als gemiddelde wel te verstaan van plussen en minnen. Verkopers van meubelen en van woningtextiel en het slaapsegment boeken respectievelijk 4,4 procent, 3,0 procent en 4,1 procent minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar.

Na twee kwartalen ziet de woonbranche de omzet met gemiddeld 3,6 procent stijgen. Met een plus van 11,1 procent hebben de keukenverkopers in de Woonwinkelmonitor erg goede zaken gedaan. Sterker nog, de branche als geheel dankt hieraan zijn omzetgroei in de eerste helft van dit jaar. Andere segmenten noteren meer bescheiden percentages. Minnen zijn er voor de meubelzaken (-1,4 procent), woningtextielwinkels (-0,4 procent) en slaapspeciaalzaken (-3,0 procent). Een omzetplus op de helft van het lopende jaar is er verder alleen voor de gemengde woonwinkels (2,1 procent).

Voor het derde kwartaal zijn de verwachtingen terughoudend. Slechts 15 procent denkt de gerealiseerde omzet van vorig jaar (met destijds een dikke plus van 12,7 procent) te overtreffen. De Woonwinkelmonitor heeft per saldo vanaf de zomer van 2014 positieve uitkomsten gekend.

(Vloerenplein, 08-08-2018)

Invoerverbod VS op ‘Perzisch’ tapijt

irantapijt-013nNa vandaag is in de Verenigde Staten een verbod van kracht op de import van tapijten ‘van Iraanse oorsprong’. Een en ander is het resultaat van het besluit van president Trump in mei van dit jaar om uit het zogenaamde ‘nucleair akkoord’ met het land te stappen en eerdere sancties opnieuw in te stellen. Tot en met vandaag bestond een overgangsperiode van negentig dagen waarin de Amerikaanse importhandel geacht werd zijn zaakjes op orde te brengen. (Zie ook Nieuws van 14-05-2018).

Begin 2016 had de toenmalige president Obama, samen met een aantal andere landen, de enkele jaren daarvoor ingestelde strafmaatregelen tegen Iran ingetrokken. Naar schatting verscheepte Iran voor zo’n honderd miljoen dollar aan tapijten naar de VS in het daaropvolgende jaar. Geraamd wordt dat zo’n twee miljoen Iraniërs betrokken zijn bij de ambachtelijke productie van de vloerkleden. Landen als India, China, Pakistan en Turkije zouden (opnieuw) kunnen profiteren van de sancties tegen tapijt uit Iran.

(Vloerenplein, 06-08-2018)

Forbo met Marmoleum en meer op InCoDa

Oranje-Marmoleum-Prinses-Maxima-CentrumOranje Marmoleum in het onlangs geopende Prinses Maxima Centrum.Forbo Flooring is komende maand een van de prominente namen op het lijstje exposanten van de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem, inmiddels al zo’n honderdtwintig aanbieders sterk. De vloerenmaker toont op 16, 17 en 18 september eerst en vooral zijn CO2-neutrale Marmoleum. De beurspresentatie van de fabrikant bestaat uit een uitgelichte kubus, die aan alle kanten open is en voorzien van een ‘warm’ interieur. Op de achtergrond een typerend Nederlands boslandschap waarmee het ‘Dutch Design’ van Marmoleum wordt onderstreept.

Daarnaast laat de vloerenproducent zijn Allura Click zien en de klantenwebsite ForbOnline 2.0. De exposant is op de Interieur Collectie Dagen tevens mede-organisator (in samenwerking met het Hout- en Meubileringscollege) van het Nederlands Kampioenschap Woningstofferen. De deelnemers aan de wedstrijd moeten onder andere op een decoratieve manier een Allura- en Marmoleumvloer leggen, en naden snijden en lassen.

(Vloerenplein, 06-08-2018)

Branchebarometer daalt, blijft positief

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand verder gezakt en wel naar het laagste niveau sinds augustus 2016. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit juli af op een stand van 3,6, een daling van 3,2 punten ten opzichte van een maand eerder. De daling wordt met name veroorzaakt door tegenvallende woningverkopen en minder positieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels. Ondanks de afname is de barometerstand nog altijd positief, een indicatie voor een groeiende markt.

baro-2018-07‘Woonbranche economische barometer’ lijkt richting nullijn te buigen (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt in juli met bijna vijf volle punten, om uit te komen op 0. Een derde bijna (32 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet tegenover evenzoveel een daling. Ruim een derde (37 procent) verwacht dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien, vier procentpunten minder dan in juni. Bijna een kwart (23 procent) voorziet een omzetdaling, een toename van twee procentpunten. Daarmee zijn de verwachtingen voor de komende maand in de woondetailhandel iets minder optimistisch dan in de voorgaande maanden, zo stellen de onderzoekers, die verder opmerken dat deze ontwikkeling al in juni zichtbaar werd.

De stemming onder consumenten is in juli daarentegen even positief, op een hoog niveau, als in juni, aldus het CBS. Ook de koopbereidheid is ongewijzigd. De producenten in de industrie zijn in juli iets minder positief dan een maand eerder. Het vertrouwen ging van 7,7 naar 6,3, aldus het CBS. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn niettemin positief.

Het aantal woningverkopen ten slotte komt in de verslagmaand juni 15,0 procent lager uit dan in juni 2017. De begin dit jaar ingezette trend dat het aantal verkopen afneemt, zet onverminderd door, zo stellen de onderzoekers vast. In juni zijn ruim 18400 woningen van eigenaar gewisseld. Ten opzichte van de voorafgaande maand mei is het aantal woningtransacties nog wel met 1,0 procent gestegen.

(Vloerenplein, 03-08-2018)

Gereedschap Pajarito in handen Uzin Utz

Team-gereedschapmaker-PajaritoTeam van gereedschapmaker Pajarito (foto: Uzin Utz).Het Duitse Uzin Utz heeft deze week zijn landgenoot Pajarito overgenomen. Het bedrijf maakt gereedschappen voor vloerenleggers, schilders en tegelzetters in eigen land en daarbuiten. Uzin Utz beschouwt de overname als een aanvulling op het assortiment gereedschappen en machines van zijn dochteronderneming Wolff. Dit betreft specifiek het segment van de kleine gereedschappen. "Met de kerncompetenties van Pajarito dichten we een gat in het assortiment,” zo verklaart Julian Utz, bestuurslid van Uzin Utz.

Vanuit de fabriek van Pajarito in Noordrijn-Westfalen worden ongeveer 5000 verschillende producten (zoals vlakspanen, mesjes, nadenrollers, plamuurmessen, spatels, tapijtscharen, mengstaven, uitstrijkers…) verdeeld. De drie bestaande vennootschappen (Pajarito Werkzeug, Korbach Werkzeug en Pajarito Warenhandelsgesellschaft) blijven onafhankelijk, onder hun eigen naam en op dezelfde voet opereren. De twee directeuren van Wolff, Julian Utz en Jürgen Rehmann, nemen ook bij Pajarito de leiding in handen. Een overnamesom is niet bekendgemaakt.

(Vloerenplein, 03-08-2018)

Woningmarkt en woonbranche op keerpunt?

inretail-logoBrancheorganisatie INretail houdt er rekening mee dat de woningmarkt, en in het voetspoor hiervan de woonbranche, een omslagpunt heeft bereikt. “De afgelopen vier jaar was de woonbranche goed op dreef: de omzet ontwikkelde zich uitsluitend positief. Nu het tweede halfjaar van 2018 is aangebroken, lijkt de omzet minder hard te stijgen als voorheen,” zo schrijft Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen op de website van INretail. “Eén van de redenen is de woningmarkt die net als de woonbranche een kantelpunt heeft bereikt.”

Van der Stelt noemt de recente daling van het aantal verkochte woningen en het aantal daarop volgende verhuizingen binnen Nederland “zorgwekkend” voor de woonbranche. De omzetontwikkeling van de woonbranche lijkt de ontwikkeling van het aantal verhuizingen immers (zie de grafiek) op de voet te volgen, zij het met een vertraging van ongeveer twee kwartalen.

ontwikkeling-verhuisbeweging-woonbrancheOntwikkeling totaal aantal verhuisde personen in Nederland vergeleken met ontwikkeling omzet totale woonbranche, met groeipercentage kwartaal t.o.v. hetzelfde kwartaal van voorgaande jaar. (Bron: CBS en INretail Woonwinkelmonitor)

Uit de INretail GfK Woon- en Keukenmonitor blijkt dat inmiddels 38 procent van de totale consumentenbestedingen aan grote woonartikelen voortkomen uit verhuizingen (in 2013 was dit nog 29 procent). Bij keukens en vloeren bestaat de grootste afhankelijkheid van verhuisbewegingen. Maar liefst 48 procent van alle keukens en 51 procent van alle vloeren (in m2) worden gekocht naar aanleiding van een verhuizing. Beddenspeciaalzaken zullen relatief minder geraakt worden door een dalende woningmarkt, want ‘slechts’ 18 procent van alle aankopen in de categorie bedden wordt gedaan naar aanleiding van een verhuizing.

Ook tussen de typen vloeren bestaan opvallende verschillen in reden tot de aankoop, blijkt uit de monitor. Zo is ruim 61 procent van al het vinyl/pvc door de consument gekocht vanwege een verhuizing naar een andere woning. Ongeveer de helft hiervan komt terecht in een nieuwbouwwoning. Voor tapijt geldt juist dat het grootste deel (56 procent) wordt gekocht ter vervanging of uitbreiding in de huidige woning van de koper.

Ook het gemiddeld besteed bedrag per vierkante meter lijkt deels af te hangen van de aanleiding voor de aankoop. Zo wordt bij vloeren die bestemd zijn voor een koopwoning gemiddeld per vierkante meter 76 procent meer besteed dan bij vloeren die bestemd zijn voor een huurwoning. Daarnaast is te zien dat het gemiddelde bedrag bij een vloer bestemd voor vervanging in de huidige woning hoger ligt dan bij verhuizing naar een bestaande woning. Bij verhuizing naar een nieuwbouwwoning wordt veruit het meeste besteed per vierkante meter, aldus de INretail GfK Woon- en Keukenmonitor. De Woonwinkelmonitor van INretail rapporteert een omzetstijging voor de verzamelde woonbranche van iets boven de drie procent in het eerste kwartaal van dit jaar en gemiddeld nog maar een procentje in het tweede.

(Vloerenplein, 01-08-2018)

USA-China: nu 25 procent strafheffing?

china-usa-flagsDe Amerikaanse regering zou overwegen om de drie weken geleden aangekondigde invoerheffingen van 10 procent op 200 miljard dollar aan goederen uit China, op te hogen tot 25 procent. Volgens de financiële pers moet binnenkort al rekening worden gehouden met een aankondiging vanuit Washington. Op de vorige maand vrijgegeven lijst met producten die in aanmerking zouden komen voor een strafheffing van 10 procent, staan ook allerlei soorten vloerbedekking en andere goederen voor de consumentenmarkt. Voorzover nu bekend, zou een eventuele verhoging van de invoerheffingen tot 25 procent gelden voor alle producten op de lijst van 200 miljard dollar.

Mogelijk is de (door een deel van Trumps adviseurs) gesuggereerde verhoging vooral bedoeld om China aan de (officiële) onderhandelingstafel te krijgen. De consultatieperiode ten aanzien van de eerder als vergelding aangekondigde invoerheffingen van 10 procent loopt op 30 augustus af, waarna direct maatregelen kunnen volgen. (Zie ook Nieuws van 11-07-2018).

(Vloerenplein, 01-08-2018)

I4F benoemt ervaren Verhaaren tot CFO

i4f-logoI4F, aanbieder van octrooien en technologieën voor de vloerennijverheid, heeft Kees Verhaaren per vandaag aangesteld als CFO, ofwel financieel directeur. Hij gaat toezicht houden op het financieel management van de licentiëringsactiviteiten, bedrijven en partnerschappen van I4F en treedt tevens toe tot de ‘Operational Excellence’-ploeg die de gewenste gang van zaken binnen het bedrijf in de gaten houdt.

De Nederlander is hiervoor elf jaar werkzaam geweest bij Unilin, de laatste acht jaar als verantwoordelijke voor alle administratieve en financiële zaken van Flooring Industries, de IP-tak in Luxemburg. Zijn nieuwe werkgever wil er verder op gewezen hebben dat Verhaaren de afgelopen tijd een meetellende rol heeft gespeeld in het ondersteunen van de expansie van Mohawk. Het op Curaçao zetelende I4F, met John Rietveldt als CEO, bemant sinds enige tijd een kantoor in Eindhoven, op de High Tech Campus aldaar.

(Vloerenplein, 01-08-2018)

Cementgebonden gietvloer Arturo Concreta

Arturo ConcretaToepassing Arturo Concreta.Arturo Unique Flooring brengt Arturo Concreta op de markt, een cementgebonden gietvloer met een industriële, robuuste uitstraling. Iedere vloer is in zijn uiterlijk apart door de natuurlijke werking van cement, kleurpigment en water. Deze componenten worden namelijk met elkaar gemengd en ter plaatse op de grond gegoten.

Arturo Concreta is een vloersysteem dat in meerdere lagen wordt aangebracht. Ter voorbereiding van de ondergrond dient een primer en/of schraplaag te worden toegepast, zodat oneffenheden verdwijnen en de gietvloer kan worden aangebracht. De vloer wordt daarna afgewerkt met een impregneerlaag, gevolgd door twee lagen toplak. Ook antislip-afwerking is mogelijk.

Het slijt- en krasvaste product is geschikt als decoratieve (op de huidige trends inspelende) afwerking van cement- en gipsgebonden ondergronden en toepasbaar in zowel project- als woninginrichting. Vanwege de geringe laagdikte (vier tot vijf millimeter) van het vloersysteem kan hij evenzo worden toegepast in renovatieprojecten. Afhankelijk van de ondergrond is het goed mogelijk om de vloer aan te brengen op bestaande vloeren.

De Arturo Concreta is beschikbaar in tien hedendaagse kleuren. Dankzij het brede kleurenpalet zijn de cementgebonden gietvloeren volgens de aanbieder goed te combineren met bijvoorbeeld een industrieel interieur met robuuste meubels en onafgewerkte materialen dan wel met een landelijk interieur met veel natuurlijke materialen. Arturo behoort tot Uzin Utz Nederland.

(Vloerenplein, 30-07-2018)

Prima halfjaarcijfers multinationals

PlatiniumOpstelling met nieuwe Platinium-collectie Tarkett.De grote, internationaal opererende vloerenbedrijven rapporteren tot dusverre over het algemeen gezonde halfjaarcijfers. Zo boekt Tarkett wereldwijd een organische groei van 3,0 procent over de eerste zes maanden, volgend op een versnelling van de organische groei met 5,3 procent in het tweede kwartaal dankzij goed ontvangen productintroducties en hogere verkoopprijzen. De netto-omzet van het Franse concern komt uit op 1317 miljoen euro in de verslagperiode. Interface boekt met tapijttegels en LVT een organische omzetgroei van 8,8 procent en komt tot totaal 525 miljoen dollar netto-omzet in het eerste halfjaar.

Forbo bereikt met zijn divisie Flooring Systems (inclusief de goed draaiende Eurocol-tak) een netto-omzet van 463 miljoen Zwitserse frank in het eerste halfjaar (omgerekend 398 miljoen euro), een stijging van 5,9 procent gerekend in de munten van de betreffende afzetmarkten (en van 11,3 procent in de eigen munt). De grootste van allemaal, Mohawk Industries, rapporteert over de eerste zes maanden een netto-omzet van 5,0 miljard dollar, een groei van 3,0 procent op vergelijkbare basis (en van 7,0 procent totaal). Het segment Flooring Rest of the World is goed voor afgerond 1,2 miljard dollar, een toename van 8 procent op basis van constante valuta (en van 16 procent zoals het in de boeken komt).

Veel ondernemingen beklagen zich, behalve over negatieve wisselkoerseffecten, over gestegen kosten voor onder meer grondstoffen en transport en zijn ter compensatie bezig met het doorvoeren van prijsverhogingen aan hun klanten.

(Vloerenplein, 27-07-2018)

Coalitie VS tegen importheffing Trump

Veel-Amerikaanse-bedrijvenVeel Amerikaanse bedrijven benutten de productiecapaciteit van China om daar een deel van hun vinylmerken te laten maken.In de Verenigde Staten is een coalitie in de maak van belanghebbenden uit de vinylsector, die zich keert tegen het voornemen van president Trump om een tarief van tien procent op te leggen aan een verscheidenheid van producten uit China, waaronder LVT en vloeren van het type multilayer/WPC. (zie Nieuws van 11-07-2018). Inmiddels toegetreden tot het verbond, zo weet het digitale vakmedium Floor Daily, zijn de ondernemingen Shaw (moeder van onder meer USFloors/COREtec), Novalis, CFL (de grootse Chinese vloerenexporteur, voorheen Chinafloors) en Metroflor (geleid door coalitie-woordvoerder Harlan Stone, en gelieerd aan Aspecta) plus de organisaties American Chemistry Council en het Vinyl Institute.

De deelnemers (waarvan sommige zoals bekend graag de productiecapaciteit van China benutten om daar een deel van hun merken te laten maken) stellen dat de voorgenomen heffingen op vinylproducten ‘onevenredig negatief’ zullen uitpakken voor Amerikaanse consumenten en Amerikaanse vloerenbedrijven, met name die die baat hebben bij de als ‘explosief’ aangeduide groei van LVT en meerlaagse vloertypes. Behalve dat vinylvloeren duurder zullen worden voor de consument vanwege het ten dele doorberekenen van de hogere importkosten, zullen de voorgestelde tarieven volgens de klagers de keuze voor de kopers beperken en hun toegang tot innovaties verkleinen. Verder voorziet de coalitie het verlies van talrijke ‘Amerikaanse’ banen in de gehele vloerenketen, van import tot installatie.

Eerder deze week becijferde onderzoeksbureau Catalina Research in vakblad FCW dat Chinese vloeren bij benadering goed zijn voor een zevende van de ruim 25 miljard dollar tellende Amerikaanse vloerenmarkt als totaliteit, ofwel ruim 3,7 miljard dollar. Een doorberekende heffing van tien procent op alle uit China ingevoerde vloeren (het voornemen van Trump omvat velerlei vloerbedekkingen, van parket tot tapijt) betekent dan extra kosten voor de Amerikaanse consument van 370 miljoen dollar.

Bij LVT en andere elastische vloerbedekkingen is het aandeel van China evenwel forser en de negatieve gevolgen voor de Amerikaanse koper dus ook. Chinese fabrikanten zijn volgens de onderzoekers goed voor zowat de helft van de verkopen in deze categorie in de VS. Specifiek bij het ‘boomende’ LVT nemen in China gemaakte producten zelfs tweederde voor hun rekening van de Amerikaanse markt voor deze vloerensoort (die in 2017 naar schatting 2,4 miljard dollar groot was: +28 procent t.o.v. 2016). De Amerikaanse markt voor ‘klassieke’ vinylvloeren wordt berekend op 1,64 miljard dollar.

(Vloerenplein, 25-07-2018)

Victoria ziet ruimte voor nog meer groei

Geoff-Wilding-v-logoGeoff Wilding, executive chairman Victoria PLC: ‘Groep blijft mikken op schaalvergroting door acquisities’.Het Britse vloerenconglomeraat Victoria PLC rapporteert voor het vijfde jaar op rij te zijn gegroeid in financiële kracht en in het verwezenlijken van zijn strategische doelstellingen. De omzet van de groep klom met 29 procent in het op 31 maart jl. aflopende boekjaar, van ruim 330 miljoen naar bijna 425 miljoen Britse ponden, omgerekend zowat 477 miljoen euro. De onderliggende EBITDA steeg met 42 procent van bijna 46 miljoen naar bijna 65 miljoen pond, ofwel iets meer dan 15 procent van de omzet. Wel zakte de winst voor belastingen van bijna 19 miljoen naar ruim 13 miljoen pond, met name vanwege acquisities en efficiency verhogende reorganisaties. Belangrijke aankopen in het voorbije boekjaar betrof Ceramiche Serra in Italië en Keraben Grupo in Spanje.

“We hebben gebruik gemaakt van uitdagende omstandigheden in het Verenigd Koninkrijk om ons marktaandeel te vergroten door zeer concurrerend te blijven op de prijs,” aldus commentaar van Geoff Wilding over zijn thuismarkt. De executive chairman onderstreept in dit opzicht ook het belang van zijn keuze voor geografische spreiding van activiteiten. Verder blijft de groep zich wat hem betreft concentreren op het stroomlijnen van de gang van zaken en op schaalvergroting door overnames - in het VK en daarbuiten - van goedlopende fabrikanten van (harde) vloeren.

“De kansen die vóór ons liggen op de markt, zijn absoluut enorm,” zo vindt Wilding. Hij wijst erop dat jaarlijks voor 1700 miljoen vierkante meter aan vloerbedekking wordt verkocht op het vasteland van Europa, plus 300 miljoen in het VK en 180 miljoen in Australazië. Victoria verkoopt in totaal ongeveer 55 miljoen vierkante meter vloerbedekking op dit drietal markten. “Het punt dat ik wil benadrukken is dit: er is bijna onbeperkte ruimte voor groei - zowel organisch door het vergroten van ons marktaandeel en het uitbreiden van ons productaanbod, en natuurlijk door acquisitie, waarvoor we veel veelbelovende en hoogwaardige mogelijkheden blijven zien.”

Victoria is actief in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Nederland (met de kunstgrasbedrijven GrassInc en Avalon), België en Australië, met ongeveer 2500 medewerkers op meer dan 20 locaties. Als CEO is vorig jaar de ervaren Belg Philippe Hamers aangetrokken. De groep ontwerpt en produceert kamerbreed tapijt (wol en synthetisch), keramische tegels, ondervloeren, LVT, houten vloeren, kunstgras, tapijttegels en toebehoren.

(Vloerenplein, 25-07-2018)

Forbo klopt aan bij Diederik Samson

CO2-neutraal-Marmoleum-in-woonkamerCO2-neutraal Marmoleum in woonkamer.Forbo Flooring klopt een dezer dagen aan bij klimaatonderhandelaar Diederik Samson om meer aandacht te vragen voor het gebruik van duurzame en hernieuwbare materialen in de gebouwde omgeving. Ook de vloerenmaker beschouwt het Klimaatakkoord, met zijn nadruk op minder CO2-uitstoot, als een flinke stap in de goede richting, maar is van mening dat er op dit gebied nog ruimte onbenut wordt gelaten.

Udo Weijkamp, directeur van Forbo in Nederland, is goed te spreken over de zaken die in het Klimaatakkoord onder het kopje ‘gebouwde omgeving’ staan, zoals de isolatie van huizen en het halen van warmte uit de grond. Maar het gebruik van duurzame en hernieuwbare materialen - de directeur wijst op onder meer ‘zijn’ CO2-neutraal Marmoleum, dat gemaakt is van hernieuwbare en natuurlijke grondstoffen - blijft volgens hem te vrijblijvend en te veel op de achtergrond. Weijkamp betreurt dit, want met strengere regels zouden architecten en andere huizenbouwers de mogelijkheid krijgen om eenvoudiger klimaatneutraal te bouwen.

Forbo verklaart overigens de algemene uitgangspunten van het Klimaatakkoord volledig te onderschrijven en bovendien meer te willen doen dan het wettelijk voorgeschrevene op het gebied van duurzaamheid. Zo belooft het bedrijf zijn CO2-uitstoot met minimaal 49 procent terug te dringen voor 2030. Ook de eisen die het Klimaatakkoord stelt aan (verbeterde bedrijfsprocessen in) de industrie claimt Forbo te willen navolgen, dan wel overtreffen. Daarnaast is de producent overgeschakeld op groene stroom, zijn veel zonnepanelen geplaatst en wordt het nodige gebruik gemaakt van duurzame en hernieuwbare grondstoffen, met als sprekend voorbeeld geüpcyclede restproducten van de cacaoindustrie in Marmoleum Cocoa.

(Vloerenplein, 23-07-2018)

Tarkett introduceert iD Supernature

iD-SupernatureiD Supernature, nieuwe pvc-strokencollectie van dessotarkett.nl.Tarkett Nederland lanceert iD Supernature, een pvc-strokencollectie die aan de consument wordt voorgesteld als een duurzaam en betaalbaar alternatief voor een houten of betonnen vloer. Dankzij de nieuwe digitale printtechniek zijn de vloeren volgens de Waalwijkse leverancier niet van echt hout of beton te onderscheiden. Daarenboven geldt dat de robuuste iD Supernature-vloeren geschikt zijn voor intensief gebruik.

Door hun natuurgetrouwe uitstraling komen de vloeren goed tot hun recht in de landelijke woonstijl. Brede planken geven het interieur een fraaie en natuurlijke basis. Voor de stoer-moderne industriële woonstijl zijn de pvc-tegels met betonlook evenwel de aangewezen keuze. De donkere houtkleuren vormen dan weer de basis voor een tropisch-etnische sfeer. En met een visgraatmotief krijgt de stijl al snel een meer klassieke draai. Als styling-idee suggereert Tarkett nog om in bijvoorbeeld hal of slaapkamer het visgraat door te laten lopen op de wand als lambrisering. Een praktische en ruimtelijk werkende toepassing van iD Supernature (met houtlook) is in een open keuken en dan overlopend naar de zitkamer. In de iD Supernature-collectie hebben de pvc-stroken een lengte van 122 centimeter en een breedte van twintig centimeter. Er is een ruime keuze uit houtkleuren en elke strook kent zijn gelijke niet wat betreft houtprint.

De collectie is nu beschikbaar voor consumenten, later in het jaar komt hij ook beschikbaar voor de professionele gebruikers.

(Vloerenplein, 20-07-2018)

Joska Jalving productdesigner Rinos

Joska-JalvingJoska Jalving ontwikkelt nu innovatieve producten voor Rinos.Bij Rinos, de gespecialiseerde fabrikant van schoonlooptapijt te Genemuiden, is Joska Jalving afgelopen maand aan de slag gegaan als productdesigner. De onderneming verwacht dat Jalving met haar kennis en kunde zal gaan bijdragen aan het ontwikkelen van innovaties op het gebied van kwalitatieve entree-oplossingen en zal zorgdragen voor het ontwerpen en ontwikkelen van producten met focus op design. Daarbij vertaalt zij externe ontwikkelingen en trends naar interne innovatie. Jalving heeft gestudeerd aan de Design Academy Eindhoven.

(Vloerenplein, 18-07-2018)

Ook prijsverhogingen Shaw in de VS

shaw-floors-logoShaw Industries voert in de Verenigde Staten prijsverhogingen van vijf tot zeven procent door aan klanten voor residentieel tapijt. De aanpassing betreft orders die vanaf medio augustus binnenkomen en geldt als reactie op het naar eigen zeggen ‘uit de hand lopen’ van de kosten voor grondstoffen.

Eerder deze maand kondigden de fabrikanten Engineered Floors en Mohawk al aan hun prijzen op orders in de VS te zullen verhogen, eveneens tot aan zeven procent. Beide bedrijven gaven het duurder worden van grondstoffen op als de reden voor deze noodzakelijk geachte prijsstijging. In april liet Armstrong Flooring weten in de VS een prijsverhoging bij al zijn productsegmenten door te voeren. Ook toen werden gestegen grondstofprijzen, maar ook hogere kosten van transport en energie als achterliggende reden genoemd.

(Vloerenplein, 18-07-2018)

Duofort verwerft drietal certificaten

Mensen-van-DuofortMensen van Duofort zijn fier op hun certificaten.Duofort meldt met trots het behalen van de certificaten NEN-EN-ISO 9001:2015, NEN- EN-ISO 14001:2015 en VCA** 2008/5.1. Het bedrijf in Ede ging begin vorig jaar het traject in om het drietal keurmerken toegekend te krijgen. “Voor een relatief kleine onderneming als Duofort een niet mis te verstane uitdaging, want een dergelijk project moet er uiteindelijk ‘gewoon even bij worden gedaan’, naast de drukke dagelijkse werkzaamheden,” zo stelt het bedrijf. “Er moet een kwaliteitsmanagementsysteem worden opgezet en alle processen, de werkwijzen die al jaren bijna zonder nadenken uitgevoerd worden, dienen nauwkeurig in kaart te worden gebracht. Een lange weg te gaan en niet bepaald een weg zonder hobbels. Met hulp van experts op dit gebied werd het bedrijf van A tot Z onder de loep genomen en werden de processen beschreven.”

Het vergde volgens de betrokkenen kortom de nodige discipline om dit binnen het beoogde tijdsbestek voor elkaar te krijgen. Eerder dit jaar moest Duofort aan de auditoren bewijzen of het bedrijf wist te voldoen aan de normen die aan de certificeringen worden gesteld en slaagde daar met vlag en wimpel in. De gezamenlijke prestatie van alle medewerkers werd onlangs nog even flink gevierd met een goed aangeklede borrel.

(Vloerenplein, 18-07-2018)

MEISTER Longlife-parket Residence PS 500

PS500 Eik-natuur-pearl 8569Longlife-parket Residence PS 500 herontdekt oude legpatronen. Afgebeeld is de Eik natuur pearl 8569.Onder het motto ‘terug naar de toekomst’ geeft MeisterWerke Schulte met zijn MEISTER Longlife-parket Residence PS 500 een nieuwe interpretatie aan een klassiek legpatroon. Het gehanteerde strookformaat (dekmaat 710 bij 142 millimeter) mag royaal worden genoemd, waardoor het gelegde oppervlak volgens de Duitse fabrikant tijdloos elegant oogt en tegelijkertijd huiselijk en modern. Als kliksysteem maakt PS 500 gebruik van het nieuwe Quadroclic Plus, waarop patent is aangevraagd. Dit fold-down-systeem maakt het mogelijk om eenvoudig, snel en betrouwbaar te werken. Behalve de klassieke visgraat zijn ook andere legpatronen, zoals blok-, ladder- en vlechtpatronen beschikbaar.

(Vloerenplein, 18-07-2018)

Quick-Step Challenge 2018

incoda-academy-quickstep-logoDe Quick-Step Challenge gaat weer van start, en wel op dinsdag 18 september a.s. in Gorinchem. De wedstrijd wordt aansluitend op het Nederlands Kampioenschap Parketleggen tijdens de Interieur Collectie Dagen gehouden en staat open voor zowel parketteurs als woningstoffeerders, die in teamverband deze uitdaging aan willen gaan.

De ‘Challenge’ houdt in dat teams van vier ervaren vloerenleggers, bijgestaan door een minder ervaren collega, binnen een kader van vijf bij vijf meter in drie ruimtes (kamertjes) een laminaat-, LVT- en parketvloer moeten leggen. Alle drie de vloeren hebben hun specifieke producteigenschappen, maar wel een identiek decor. Het gaat hierbij om de juiste legtechniek en zeker ook de snelheid.

Een en ander begint om 13.00 uur. Na een uitvoerige briefing gaan alle teams tegelijkertijd van start en worden door een deskundige jury beoordeeld. De prijsuitreiking is om 17.00 uur.

Alle deelnemers krijgen als aandenken een powerbank en een mooie polo. Het winnende team krijgt bovendien een heuse VIP-tour met overnachting tijdens de Amstel Gold Race (april 2019) aangeboden.

Vloerenleggers die de uitdaging aandurven, kunnen zich individueel opgeven (de organisatie zorgt er dan voor dat de deelnemer in een mooi team terecht komt), of als (bedrijfs)team. Aanmelden kan bij Walter Esch van het Platform Parketbranche:
mobiel 06-51112982 of e-mail info@platformparketbranche.nl.

(Vloerenplein, 16-07-2018)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

heditex

allesovertapijt-logo