pp2000

13 vragen aan Lubert Winnecken van Parador

In de rubriek column & co geven experts binnen de branche hun mening over een actueel probleem. U, als digitale bezoeker, heeft de mogelijkheid hierop te reageren.
(zie button onderaan)

Parador Lubert-Winnecken

 

 

Antwoord op de vragen door
Lubert Winnecken, CEO van Parador.

 

 





  1. Fabrikanten van respectievelijk houten vloeren, laminaat en elastische vloeren beschouwden elkaar voorheen als concurrenten. Tegenwoordig zien we dat enkele van de belangrijkste 'spelers' verschillende soorten vloeren aanbieden, namelijk de one-stop-shops. Dit geldt ook voor Parador. Is deze diversificatie noodzakelijk voor u als producent om u op de markt te handhaven?
    Het consumentengedrag is het afgelopen jaar door verschillende factoren aanzienlijk veranderd. Zo informeren consumenten zich bijvoorbeeld uitvoerig op het internet voordat ze een product kopen. Zo kennen ze de huidige trends en innovaties en weten ze welk product bij hun wensen en behoeften past. Het is daarom belangrijk voor een moderne, succesvolle onderneming om te kunnen reageren. Het is altijd een van de sterke punten van Parador geweest om zich flexibel aan te passen aan veranderingen in de markt. Wij zien onszelf in veel opzichten als pioniers - zowel op het gebied van de vormgeving van onze producten als op het gebied van innovaties. Daarom volgen wij de marktontwikkelingen op de voet, zodat wij altijd een productportfolio hebben dat aan de actuele eisen van de consument voldoet.

  2. Hetzelfde gebeurt met handelaren/vloerenleggers. Gekwalificeerde parketvloerenleggers kantten zich aanvankelijk tegen laminaat, dat zij als 'minderwaardig' beschouwden. Naarmate het laminaat meer 'volwassen' werd, begonnen ze het in hun assortiment op te nemen. Nu volgen ze cursussen in het plaatsen van elastische vloeren. Moeten zij dat doen om te overleven? 
    De vloerenmarkt ontwikkelt zich dynamisch, afgestemd op de wensen van de consument. Niet alleen fabrikanten zoals wij moeten zich hieraan aanpassen, maar ook de ambachtslieden die de producten uiteindelijk verwerken. Maar er zijn veel mogelijkheden voor zowel fabrikanten als verwerkers. Vooral omdat de consument weer meer belang hecht aan gekwalificeerd werk door specialisten. Het 'doe-het-voor-mij'-concept is weer in opmars en er is weer vraag naar gekwalificeerde vakmensen.

  3. Fabrikanten stellen alles in het werk om de installatie te vergemakkelijken. Kliksystemen in allerlei soorten vloerbedekking zijn daarvan het bewijs. Wat is de toegevoegde waarde van een professional als doe-het-zelvers het allemaal zelf kunnen?
    De kliksystemen bieden voordelen voor zowel de professional als de leek, doordat ze het mogelijk maken om de vloer snel, eenvoudig en nauwkeurig te leggen. Dit geeft de onervaren hobbyist de mogelijkheid om zijn eigen vloer te leggen en een optimaal resultaat te bereiken. Voor de vakman is het vooral een kwestie van snelheid. Dankzij de kliksystemen kan hij de vloer sneller leggen. Dit bespaart tijd op de bouwplaats en maakt het mogelijk om meer klussen te verwerken. 

  4. Waarop letten klanten bij hun aankoop? Is 'ecologisch' tegenwoordig het grote goed? In uw communicatie over Eco Balance-producten spreekt u nauwelijks over decors. Alle argumenten gaan over ecologie, duurzaamheid en recycling. Zijn die factoren cruciaal?
    Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de aankoopbeslissingen. We gebruiken voor onze producten alleen grondstoffen uit gecertificeerde en traceerbare bronnen. Met ons Eco Balance-assortiment richten we ons ook op een zuinige omgang met de gebruikte materialen bij de productie en de verpakkingsmaterialen. De vloeren van de Eco Balance-serie voldoen qua kwaliteit, uitstraling en design aan onze gebruikelijke hoge eisen. Voor ons spreekt dit vanzelf, zodat wij in de communicatie over onze Eco Balance-producten de nadruk leggen op het duurzame aspect, dat voor sommige consumenten een belangrijk beslissingscriterium is.

  5. We zien ook zo ongeveer alle stijlen in alle soorten vloeren terugkomen. Zo zien we bijvoorbeeld eiken stroken in massief hout, meerlaags, laminaat en LVT in dezelfde decors. Waarom deze aanpak?
    Klanten stellen verschillende eisen aan de vloer van hun keuze, afhankelijk onder andere van de betreffende ruimte en de inbouwsituatie. Natuurlijk willen zij niet schipperen op het vlak van uiterlijk en design. Om die reden bieden wij de consumenten een ruime keuze aan decors in alle assortimenten, zodat elke klant zijn favoriete decor kan vinden dat bij zijn individuele woonsituatie past. Door gelijkwaardigheid of op z'n minst gelijkenis in de decors creëren we de mogelijkheid dat een gevraagd decor consequent kan worden doorgevoerd - of het nu gaat om een houten vloer voor de woonkamer of om Modular ONE voor de badkamer.
  6. Wat zijn de belangrijkste decors binnen dat verhaal van Eco Balance? Spelen vintage en oude legpatronen hier nog steeds de hoofdrol?
    Zoals in al onze productreeksen, is onze selectie van decors gebaseerd op de huidige interieurtrends. De Eco Balance-serie is geen uitzondering. In dit opzicht presenteren we ook hier een keuze uit verscheidene decors - van rustige assortimenten tot rustiek ogende vintage-look vloeren. Wij willen de duurzame koper hier een keuze bieden.

  7. Wat vindt u van de huidige situatie in de vloerenwereld?
    De vloerenwereld zal de komende jaren aanzienlijk veranderen. Het is en het blijft meer een kwestie van verschillende soorten vloeren en afgeleide producten. De levenscycli van de afzonderlijke soorten vloerbedekking zullen kleiner worden en de noodzaak voor producenten om te innoveren groter.

  8. Welke zijn de Parador-producten van de toekomst?
    Een van de producten bestaat al en geeft onze productstrategie weer. Dit betreft Modular One. Ecologie, functionaliteit en het gemak van plaatsing, zullen meer en meer de bestanddelen van onze volgende innovatie zijn.

  9. Wat is de toegevoegde waarde van Parador voor zijn klanten?
    Wij bieden onze kopers technisch volwassen producten aan. Wij hechten bijzonder veel belang aan vormgeving en innovatie. Parador-producten voegen de hoogste normen voor schoonheid, kwaliteit en wooncomfort bijeen. Ons uitgebreide assortiment aanvullende accessoires biedt de klant een uitgelezen, op elkaar afgestemd systeem van producten die de installatie vergemakkelijken en bijdragen aan het behoud van de waarde van de vloer op lange termijn.

  10. Wat is de grootste uitdaging voor Parador in de komende jaren?
    Het organiseren van en investeren in de voortdurende uitbreiding en groei van de onderneming parallel aan ons bedrijfsmodel.

  11. Wie zijn binnen vijf jaar uw belangrijkste klanten?
    Elke klant is in beginsel van belang. Maar de belangrijkste is voor ons uiteindelijk de eindgebruiker. Als premium merk streven wij ernaar om aan de wensen van de klant te voldoen om 'van elk huis het mooiste huis ter wereld te maken'. Stellig voldoen we aan die vereisten via onze verkoopkanalen, met de handelspartners offline en online.
  12. Welke zijn binnen vijf jaar de belangrijkste markten voor Parador?
    Dat zijn enkele van onze Europese buurlanden en markten in het buitenland, zoals China, Noord-Amerika en India.

  13. Gelooft u in 'leasing' in plaats van het kopen van home & deco-producten?
    Nee, ik geloof helemaal niet in dat concept. Aangezien 'thuis' geen kwestie is van het gebruiken van artikelen, gaat het meer om emotie en bezit. En je kunt niet leasen als je iets wilt bezitten. Dat is een tegenstrijdigheid op zich.



 
Heeft u een mening over deze column & co?
Reageer dan a.u.b. via onderstaande button.