unifloor216

Heditex-banner-juniFlamingo 2019 prijslijst

banner SKYLT

nieuws
PPC wil 'blijven verrassen' op InCoDa

PPC-logo-incodaVoor de komende Interieur Collectie Dagen heeft PPC een beurspresentatie ontwikkeld die in overeenstemming is met het credo 'blijven verrassen' dat de groothandel zegt te hanteren. Een stand, kortom, anders dan alle andere.

"Creatief en opvallend, inspirerend voor iedere bezoeker," stelt PPC. Op zijn stand, zo belooft de exposant uit Wijk bij Duurstede, zullen retailers ervaren wat hún klanten willen beleven, en met alle aandacht vanzelfsprekend voor het ambacht. Met als voorbeelden: "Hoe maak je de etalage aansprekend voor de klant? En hoe laat je het complete plaatje zien?"

Behalve zijn vernieuwde vloerconcepten, toont PPC straks een afgerond aanbod voor klanten die op zoek zijn naar 'meer dan een vloer alleen'. Wat men zoal kan verwachten betreft de vernieuwde traprenovatie in hout, laminaat en vinyl, nieuwe plinten en profielen, KLEED-karpetten, ParketEntree-matten, convectorputrolroosters, Sfeerplinten, de Fidbox & HM-box, nieuwe vloeren van Quick-Step en de introductie bovendien van een geheel nieuwe vloerenlijn.

Verder heeft PPC op zijn stand een nieuwe papieren catalogus klaarliggen, die zijn ruime productaanbod voor parketteurs en woninginrichters bevat. Bezoekers die vervolgens in Gorinchem geïnspireerd zijn geraakt om, zoals PPC het noemt, 'hun showroom om te toveren naar de showroom van de toekomst', worden uitgenodigd om een afspraak te maken en voor raad en daad naar het Experience Center in Wijk bij Duurstede te komen.

(Parketplein, 19-08-2019)

 
Prima CBS-cijfers tweede kwartaal

De winkels in meubels, verlichtingsartikelen en woninginrichting algemeen assortiment hebben in het tweede kwartaal een verrassend hoge omzetgroei van 9,0 procent geboekt, bij een volumestijging van 8,8 procent, zo blijkt uit (voorlopige) cijfers van het CBS. Na groeicijfers van 6,8 procent en 12,2 procent in respectievelijk april en mei, noteren zij in juni een omzetplus van 8,0 procent. De pijl wijst duidelijk naar boven voor dit cluster van woonwinkels. Het jaar 2018 hadden zij nog afgesloten met een vlakke volumeontwikkeling van 0,0 procent, gevolgd door een plus van 3,6 procent in het eerste kwartaal en als gemeld 8,8 procent meer verkopen in de daaropvolgende drie maanden.

omzet-retail-juni-2019

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) sluiten het tweede kwartaal af met een omzetgroei van 4,6 procent, bij een volumegroei van 4,9 procent. Een omzetplus van 3,3 procent in april werd gevolgd door een iets hogere plus van 4,7 procent in mei en afgerond met een verbetering van 5,8 procent in juni. In het eerste kwartaal lag de volumegroei van dit cluster een stuk hoger op 8,6 procent, volgend op een volumetoename van 4,6 procent over geheel 2018.

De winkels in non-foodartikelen bij elkaar genomen behalen een omzetgroei van 2,4 procent in het tweede kwartaal, in overeenstemming met de plus van 2,3 procent in de afsluitende maand juni en ook niet veel anders dan de 2,5 procent vooruitgang in het eerste kwartaal.

De indexcijfers van de internetomzet wijzen op een plus van 18,2 procent in het tweede kwartaal, met inbegrip van een positieve ontwikkeling van 16,8 procent in juni. Webwinkels (met als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben in het voorbije kwartaal 14,6 procent meer omgezet. De online omzet van multi-channelers (winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is) is zelfs 23,2 procent hoger uitgekomen in april, mei en juni.

(Parketplein, 16-08-2019)

 
Binnenkort Workcamp Parquet in Polen
Wapen van BrzegWapen van Brzeg.
Vlag-van-het-WorkcampVlag van het Workcamp Parquet voor het kasteel van Brzeg.
Pinotti-zaalPinotti-zaal (foto's: met dank aan Facebookpagina Workcamp Parquet).

In de eerste week van september staat het Workcamp Parquet, het grootste parketevenement van Europa weer op stapel. Plaats van handeling is dit jaar het kasteel van Brzeg in Silezië (Polen), in het museumgedeelte dat gewijd is aan het vorstengeslacht van de Piasten. Daar gaan 58 parketteurs uit 21 landen de Pinnoti-zaal onder handen nemen en het cassetteparket in de Jachtkamer opnieuw maken. In een week tijd bij elkaar 430 vierkante meter aan op te kalefateren historische houten vloerbedekking. Een noemenswaardig onderdeel van het nieuwe parket wordt het mozaïek in de vorm van het wapenschild van Brzeg, waarvoor speciaal hout wordt aangevoerd uit de bossen in Siberië.

Deelnemers zijn volgens de organisatie afkomstig uit onder meer gastland Polen, Nederland, België, Duitsland, Tsjechië, Rusland, Finland, Portugal, maar ook verder weg uit Australië en de Verenigde Staten. Sponsors uit de parketindustrie per heden van de komende editie zijn Berger-Seidle, Bona, Ciranova, Dabex (Poolse parketfabrikant), Eukula, Festool, Irsa, Jaso Parkett, Loba, Mafell, Novoryt, Osmo, Rubio Monocoat, Segezha Group (leverancier uit Rusland van o.a. berkentriplex), Rubio Monocoat en Wakol. Meer informatie: www.workcamp-parquet.cz. [Zie ook Nieuws 'Workcamp Parquet in kasteel van Brzeg' van 01-03-2019 op deze site].

(Parketplein, 14-08-2019)

 
Parador wint prijzen met Hadi Teherani

Eik-naturelEik naturel (op het formaat 582,5 × 116,5 x 13 mm), met 'links' in Eik wit en Eik grijs (beide op het formaat 116,5 × 30 x 13 mm). (foto: Parador)De Duitse vloerenmaker Parador is dubbel bekroond voor zijn Open Frameworks Design Edition by Hadi Teherani: met zowel de 'Iconic Award 2019: Innovative Architecture' van de Rat für Formgebung (German Design Council) als met de 'European Product Design Award'. Deze parket- en laminaatcollectie naar een ontwerp van de in Iran geboren Hamburgse architect is rijk aan vormen en kleuren en maakt zo een hoogst persoonlijke vormgeving van de vloer mogelijk. In talrijke patronen te leggen (al dan niet klassiek, zoals visgraat, of juist in vrije vormen) en in een veelheid aan kleurcombinaties.

De meerlaagse eiken parketplanken van de Design Edition in de kleuren wit, naturel en grijs en in vier formaten, kunnen naar believen worden gecombineerd. Door de losse veer aan de kopse kant zijn allerlei legvarianten mogelijk. Het aantal opties wordt nog ruimer door toepassing van zogenaamde 'links' die speciaal voor de parketcollectie zijn ontworpen. Deze designelementjes komen in vier maten en zes kleuren, te weten een contrasterende groene, blauwe en rode tint en genoemd drietal eiktinten. De kleurcontrasten tussen de links openen weer nieuwe mogelijkheden voor vormgevers en spelen tegelijkertijd in op de trend van gekleurde vloeren.

De laminaatplanken van de Design Edition gelden als een speelse, eigentijdse interpretatie van klassieke vloermaterialen als terrazzo, travertin (kalksteen), eikenhout en beton. De vier dessins zijn naar individuele voorkeur te combineren, in allerlei meer of minder conventionele patronen. De panelen met universele tand- en groefconstructie worden gebracht in de afmeting van 858 × 143 x 9 mm.

De Open Frameworks Design Edition werd eerder al bekroond met de Red Dot Award voor productontwerp en met de German Design Award. Enige jaren terug ontwikkelde Hadi Teherani voor Parador al de (eveneens prijzen winnende) parket- en laminaatcollectie New Classics.

(Parketplein, 14-08-2019)

 
HocoHolz lijkt weinig toekomst te hebben

HocoHolz parketbrochure-2Parketbrochure Hoco.Bij de Beierse fabrikant van parket, plinten en houten trapelementen HocoHolz lopen de zaken bepaald niet naar wens. Afgelopen maart werd de producent (toen nog HocoHolz Hofstetter & Co. Holzindustrie geheten) insolvent verklaard. In mei gloorde echter weer hoop toen de Zwitserse onderneming Nexus Investments zich aandiende als overnamekandidaat. Sindsdien is de nieuwe eigenaar, geleid door Maxim Heinze, echter geen enkele geldelijke belofte nagekomen, zoals het voldoen van de aankoopprijs. De medewerkers van HocoHolz wachten nog altijd op uitbetaling van hun salaris en tientallen hebben inmiddels bij de rechtbank of de politie aangifte gedaan tegen Nexus en Heinze. Het management van HocoHolz zag zich eind vorige maand gedwongen om partnerbedrijven te adviseren om geen zaken meer te doen met hun eigen bedrijf. De fabriek is inmiddels geheel stilgevallen.

Volgens de werknemers is nooit goed onderzocht of Nexus wel over voldoende financiële middelen beschikte om hun fabriek te kopen en de productie weer op te starten, zo laten zij weten aan de Bayerischer Rundfunk. De curator brengt daar tegenin dat geen alternatief voorhanden was, aangezien Nexus de enige overnamekandidaat was en anders sowieso direct sluiting van het bedrijf zou volgen. Heinze heeft ook de curator meermaals beloofd dat de betaling eraan kwam, er zou alleen een probleem zijn om fondsen uit een Russische investering terug te halen. De officier van justitie ter plaatse doet onderzoek naar de gang van zaken rond het faillissement van het in 1954 opgerichte bedrijf.

(Parketplein, 12-08-2019)

 
Woningmarkt treft barometer woonbranche

De 'woonbranche economische barometer' van Van Es Marketing Services is in juli toch weer gedaald. In de voorgaande twee maanden was hij juist uit een diep dal geklommen. De barometer sluit de voorbije maand af met een verlies van 4,5 punten op een stand van minus 4,6. De daling wordt volledig veroorzaakt door een afname van het aantal woningtransacties.

baro-2019-07Ondanks een verbeterd indexcijfer van de weekomzetmutaties van woondetaillisten én een hoger consumentenvertrouwen én een hoger producentenvertrouwen, trekken de indexcijfers over de woningmarkt de barometer van de woonbranche toch naar beneden (bron: marktdata.com).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten verbetert de afgelopen maand evenwel met 3,5 punten, om uit te komen op een stand van minus 8,2. Circa een kwart (24 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet tegenover nagenoeg een derde (32 procent) een daling. Ondanks de verbetering is de woondetaillist per saldo nog wel negatief over de verwachte omzetontwikkeling in de komende maand.

Ook de stemming onder consumenten verbetert in juli opnieuw. Het consumentenvertrouwen komt uit op 2, tegen 0 in juni. Consumenten oordelen een stuk minder negatief over de economie in de komende twaalf maanden en positiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden. De koopbereidheid neemt ook iets toe, evenzo voor het doen van grote aankopen. Verder is het producentenvertrouwen industrie vorige maand toegenomen, van 3,3 in juni naar 3,9 nu.

Dan het zure nieuws. In de verslagmaand juni zijn volgens cijfers van het Kadaster en het CBS 15.495 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 15,9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van mei werden 21,4 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 15,9. Dit is een verslechtering van maar liefst 24 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Veno investeert, brengt nieuwe collectie

Peter-KnegtSalesmanager Peter Knegt.Veno Houtproducten bv in het Friese Drachten meldt het een en ander aan ontwikkelingen in de afgelopen tijd. Zo is de in de branche bekende Peter Knegt aangetrokken als salesmanager en zijn investeringen gedaan in onder andere een volledig automatische vulmachine, extra droogkamers en een speciale productie van visgraat, dit alles naar eigen zeggen met het oog op verdere groei en verhoogde kwaliteit.

Ook komt Veno met een nieuwe collectie, naast de kant-en-klaar geoliede vloeren op maat die het bedrijf al geruime tijd levert. "We hebben vanaf januari 2019 onderzoek gedaan naar de wensen van onze klanten, zowel nationaal als internationaal, en hebben met hun medewerking een prachtige collectie samengesteld," aldus Knegt. De reeks telt een zestal commerciële kleuren. Deze worden in zowel visgraat (12 x 60 cm) als planken (22 cm breed) aangeboden. Bij elkaar dus een dozijn items, die in het vierde kwartaal, tegelijk met het uitkomen van de vernieuwde prijslijst, worden gelanceerd.

Houten-vloeren-van-VenoHouten vloeren van Veno zijn 'made in Holland'.Verder stelt Veno druk in de weer te zijn met sociale media als Instagram en LinkedIn en is zijn showroom in Drachten geheel en al onder handen genomen. "Hier kunnen de klanten dan ook meteen het hele productieproces zien van ons honderd procent in Nederland gemaakte product," zo zegt de salesmanager, die Veno evenzo nog steeds aanbeveelt voor onbehandelde vloeren mocht dit beter bij de klant passen.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Twee topmerken voor Holland Top Floor
Uitstalling-Kahrs-Luxury-TilesUitstalling van Kährs Luxury Tiles.
Expona-SimpLay-zeven-lagenExpona SimpLay is opgebouwd uit zeven lagen, waaronder een topslijtlaag van 0,7 mm.

Holland Top Floor wordt de exclusieve verdeler in Nederland van de nieuwe collectie pvc-vloeren van het Zweedse merk Kährs. Daarnaast gaat de Almelose distributeur exclusief de winkelier voorzien van Expona SimpLay, in Zuid-Korea geproduceerde loose-lay pvc-vloeren die men niet hoeft te klikken, lijmen of fixeren. De onderneming, in ons land reeds de exclusieve verdeler van het Duitse pvc-merk IPC, zal deze uitbreidingen van zijn assortiment presenteren op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem.

De nieuwe pvc-collectie van Kährs, al veel langer bekend om zijn houten vloeren, wordt gebracht onder de naam Kährs Luxury Tiles. Het assortiment bestaat uit zes collecties planken en tegels, die zich volgens de Twentse leverancier onderscheiden met een bijzonder hoge kwaliteit, zoals een topslijtlaag van 0,7 mm en een als 'beresterk' aangeprezen keramische coating.

Marco Smit en Tom Kroeze, eigenaren van Holland Top Floor, laten voorts weten bijzonder blij te zijn dat zij, na al tien jaar met SimpLay te hebben gewerkt, dit merk nu exclusief mogen verdelen. "We hebben inmiddels zo'n vijfendertigduizend vierkante meter SimpLay geleverd en geconstateerd dat SimpLay honderd procent probleemloos is en dat getuigt van kwaliteit," zo stellen zij. Om nader kennis te maken met het product kunnen belangstellenden overigens samen met het Almelose bedrijf een bezoek brengen aan het Expona Experience Center in Keulen.

Namens Holland Top Floor bedienen Tom Kroeze en Jurjen Dijkstra (voorheen Kährs) de betere vloerenwinkels en woninginrichters en adviseert en ondersteunt Marco Smit de interieurarchitecten. Mike Veldhuis bemant het kantoor in Almelo. De vloerendistributeur belooft 'goede ambassadeurs' voor alle drie zijn merken regiobescherming.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
XL-planken bij Floorify

Toepassing-van-de-kleurToepassing van de kleur Seychelles in een woonkamer.Floorify heeft zijn aanbod van rigide klikvinyl uitgebreid met een vierde formaat, voorgesteld als "de langste en breedste rigide vinylplank in vloerenland." De XL-planken kennen een afmeting van twee meter bij vierentwintig centimeter. Ze komen in een drietal kleuren, voorzien van de namen Teddy Bear, Seychelles en Sabayon.

Het bijzondere formaat (met overigens een slijtlaag van 0,55 mm) laat de V-groeven en de natuurgetrouwe houtstructuur goed tot hun recht komen. De extra lange planken werden eerder dit jaar voor het eerst voorgesteld aan het grote publiek op Batibouw en worden inmiddels uitgeleverd aan de dealers.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Nieuwe XPS-range bij Estillon

XPS-Laminate-22-mm-ppXPS Laminate 2,2 mm.Estillon brengt nieuwe XPS foam-ondervloeren voor laminaat en PVC-click. De producten hebben een hoge drukweerstand en creëren volgens de aanbieder een volledig vlakke en gladde basis voor de vloerbedekking. De XPS-range bestaat uit de XPS Laminate 2,2 mm (CS > 90 kPa/m²) en de XPS LVT 1,5 mm (CS > 400 kPa/m²). Beide zijn voorzien van een vochtscherm. De variant voor PVC-click is uitgerust met een antislip-toplaag.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Nieuwe WTCB-publicatie houten vloeren

TVN 269 page 1Bij de Belgische onderzoeksinstelling Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) is recentelijk verschenen de publicatie 'Houten vloerbedekkingen: plankenvloeren, parketten en houtfineervloeren. Deel 1: materialen, terminologie en eisen'. Deze nieuwe 'technische voorlichting' met het publicatienummer 269 vervangt die met het nummer 218.

Het 132 pagina's tellende document, met ir. S. Charron als auteur, geeft een beschrijving van de diverse types houten vloerbedekkingen en van de hiermee geassocieerde materialen. Het geeft eveneens een overzicht van de normen en eisen die erop van toepassing zijn. Dit deel is niet alleen bestemd voor de parketlegger, maar is ook van belang voor tal van andere betrokken partijen, waaronder de ontwerper en de hoofdaannemer. Bestelmogelijkheden en prijzen zijn te vinden op de website www.wtcb.be (referentie van de uitgave is REF00011380).

(Parketplein, 07-08-2019)

 
Antidumpingboetes VS versus China omhoog

china-usa-flagsDe antidumpingheffingen die de Verenigde Staten opleggen aan de invoer van meerlaagse parketvloeren uit China zijn aanzienlijk gestegen voor zo goed als alle Chinese fabrikanten, die de voorbije paar jaar nul antidumpingrechten betaalden, zo meldt de Decorative Hardwoods Association. Het Amerikaanse ministerie van handel heeft op 30 juli jl. bepaald dat de marges voor antidumpingrechten zijn gestegen tot 85,13 procent als een landelijk tarief voor 46 bedrijven, en een afzonderlijk tarief van 42,57 procent voor 59 specifieke bedrijven. De strafheffingen zijn per direct van kracht. Ze gelden bovendien ook met terugwerkende kracht voor dit soort importen uit China vanaf december 2016.

De compenserende heffingen, die betrekking hebben op ongewenste subsidies van de Chinese overheid voor de makers van deze meerlaagse houten vloeren, stijgen eveneens, tot tussen 2,96 en 3,2 procent. De meeste bedrijven betalen 3,1 procent extra, ook deze met terugwerkende kracht (door importeurs in de VS) op te hoesten.

Deze strafheffingen op wat gezien wordt als unfaire handelspraktijken van Chinese kant, komen overigens bovenop het hier los van staande importtarief van 25 procent dat Trump onlangs heeft opgelegd aan diverse Chinese goederen, dit in het kader van verstorende handelspraktijken van het Aziatische land op het vlak van onder meer technologieoverdracht, cyberhacking en door de staat geleide bedrijven. De meeste Chinese vloerbedekkingen die de VS binnenkomen vallen onder dit tarief.

The Coalition for American Hardwood Parity, die zich namens een aantal Amerikaanse parketfabrikanten sterk maakt voor stappen tegen de vermeend oneerlijke handelspraktijken van China, is zeer content met de flinke stijging van de strafheffingen. Over een jaar kunnen de percentages weer aangepast worden, op basis van lopende onderzoeken.

(Parketplein, 05-08-2019)

 
Ommekeer in vloerentak Amorim blijft uit

WISE-van-AmorimWISE van Amorim heeft een koolstof-negatieve voetafdruk, is geheel vrij van PVC en uitgerust een Cork Rigid Core.De divisie 'Floor & Wall Coverings' van het Portugese kurkconcern Amorim heeft ook in het voorbije eerste halfjaar omzet verloren. De vloerentak kwam tot een omzet van 56,1 miljoen euro, een daling van 2,2 procent. De verkoop ondervond naar eigen zeggen de nadelige invloed van vertragingen bij het op de markt zetten van WISE. Van deze begin dit jaar gelanceerde innovatie, een PVC-vrij, koolstof-negatief, waterbestendig en volledig recycleerbaar vloerproduct met als kern Cork Rigid Core, hadden de Portugezen nu juist gehoopt dat die dit jaar al voor de gewenste ommekeer in de gang van zaken zou zorgen. Verder viel in de verslagperiode de markt in de Verenigde Staten en in China tegen. Scandinavië en Italië lieten daarentegen een robuust genoemde groei in de verkopen zien.

Ondanks prijsverhogingen en lagere operationele kosten, krompen de brutowinstmarges (ebitda) vanwege de slappe markt, een verslechterde productmix, hogere prijzen voor de grondstof kurk en extra kosten voor marketing en ontwikkeling. Kon in de eerste helft van 2017 nog 4,3 miljoen brutowinst bijgeschreven worden (6,8 procent van de omzet), was deze in de eerste helft van vorig jaar al gezakt tot 1,3 miljoen (marge 2,2 procent), om in dezelfde periode van dit jaar uiteindelijk te belanden in de rode cijfers, met minus 2,1 miljoen (marge minus 3,7 procent).

Een ommekeer in deze tak van het bedrijf, zo vervolgt Amorim zijn verslag, zal dienen te worden aangedreven door een verbeterde operationele efficiency, een rationalisering van de productportfolio en een niet nader omschreven herpositionering van het merk en een betrouwbare service.

(Parketplein, 02-08-2017)

 
Tarkett Fusion: LVT en tapijttegels

Tarkett-FusionHet bijeenvoegen van luxevinyltegels en tapijttegels zorgt volgens Tarkett voor een "verbluffend maar praktisch vloerplan voor iedere werkvloer."Een recente ontwikkeling in het productassortiment van Tarkett betreft een concept, toepasselijk Tarkett Fusion gedoopt, dat twee soorten vloerbedekking verenigt. "Binnen dit Tarkett Fusion-concept worden hoogwaardige, duurzame designvloeren en tapijttegels gecombineerd om inspirerende en moderne kantoorvloeren te creëren," zo stelt de Waalwijkse aanbieder.

Het concept voorziet in een verscheidenheid aan formaten, patronen, kleuren en stijlen, waardoor de combinatiemogelijkheden vrijwel eindeloos zijn. Er is keuze uit meer dan vijftig tapijttegelcollecties (van het merk Desso) en uit de LVT designvloerencollecties iD Inspiration Loose-Lay en iD Square.

Ter uitbreiding van het Tarkett Fusion-gamma worden de iD Square- en iD Inspiration Loose-Lay-collecties vernieuwd met tientallen nieuwe designs, afwerkingen en kleuropties, waarmee weer meer speelruimte ontstaat om te combineren.

De iD Square-reeks is verbreed met negenendertig nieuwe designs, die het totaal op vijftig brengen. De dessins zijn gebaseerd op hout, mineralen, textiel en bijzondere materialen als de Terrazzo Murano en Cement. iD Square is duurzaam dankzij zijn brede slijtlaag en dempt sterk het geluidsniveau.

Nieuwigheden in de iD Inspiration Loose-Lay-reeks zijn de marmer- en loofboomafwerkingen en het welhaast handgemaakt ogende 'terrazzo'. Deze reeks met tal van opties om te combineren wordt door de leverancier aanbevolen voor moderne inrichtingen die veel bezoekers verwelkomen en snel vervangen moeten kunnen worden.

(Parketplein, 31-07-2019)

 
In de VS heeft parket last van WPC en SPC

usa-vlagDe verkoop van parketvloeren op de Amerikaanse markt is vorig jaar met 3,7 procent in waarde verminderd. In volume bedraagt de krimp zelfs 5,2 procent, zo meldt vakblad Floor Covering Weekly op gezag van onderzoeksbureau Catalina Research. Het aandeel van parketvloeren op de Amerikaanse vloerenmarkt is zodoende gedaald van 13,7 procent in 2017 naar nog 13,0 procent in 2018. De teruggang wordt in hoofdzaak toegeschreven aan de concurrentie van de 'rigid core'-producten WPC en SPC, die aandeel wegsnoepen bij niet alleen lager geprijsd parket maar zelfs bij een deel van het aanbod op middenniveau, aldus de onderzoekers.

Opvallend is dat een duurzame, echt houten vloer tegelijkertijd nog altijd de eerste plaats inneemt op de voorkeurslijst van Amerikaanse consumenten voor wat hun ideale vloerenaankoop zou zijn. Marktvolgers en belanghebbenden suggereren in het vakblad dan ook dat er, afgezien van blijven innoveren, met name iets dient te veranderen aan de communicatie rond parketvloeren. Aanbieders van WPC en SPC zijn blijkbaar beter in staat de belofte van een 'zorgeloze want waterbestendige' vloer onder de aandacht van de kopers te brengen, een vloer die bovendien hout goed weet na te bootsen en ook nog eens goedkoper is dan het uitgebreider door een ambachtsman onder handen te nemen parketproduct.

Mensen in het vak zijn van mening dat 'het verhaal van parket' op een betere manier door de verkopers in de handel verteld dient te worden. Bijvoorbeeld dat een goed afgewerkte en goed onderhouden parketvloer, ongeacht wat, een ongekend lange levensduur heeft. "Op dit moment is de markt verrukt van het waterdichte verhaal," zo zegt de marketingman van fabrikant Mulligan tegen het vakblad. "Maar in vergelijking met de verkoop van een SPC- of WPC-vloer, zijn de marges op de verkoop van een hardhouten vloer van gemiddelde tot hogere kwaliteit vaak veel hoger."

(Parketplein, 29-07-2019)

 
Kwartaalomzet Mohawk stagneert per saldo

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: 'Flooring Rest of the World presteert goed, ondanks afzwakkende economieën'.Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries heeft in het tweede kwartaal zijn netto-omzet (2,58 miljard dollar) praktisch vlak gehouden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst komt uit op 202 miljoen dollar, wel iets beter dan de 197 miljoen van een jaar eerder.

De divisie Global Ceramic heeft 3 procent meer omzet in de boeken bijgeschreven in het voorbije kwartaal. Flooring North America geeft daarentegen 7 procent prijs. Het segment Flooring Rest of the World steekt er fier bovenuit met 9 procent hogere verkopen, ter waarde van 643 miljoen dollar (15 procent meer op basis van constante valuta).

"Ondanks afzwakkende economieën, presteert het segment goed dankzij onze investeringen in productinnovatie, kostenverbeteringen en nieuwe activiteiten, waaronder LVT en tapijttegels in Europa en vinyl in Rusland," zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over Flooring Rest of the World.

"Onze Europese laminaatactiviteiten groeien dankzij onze ongeëvenaarde oppervlaktetechnologieën en waterbestendigheid in onze premium Quick-Step- en Pergo-merken. Onze twee oorspronkelijke Europese LVT-lijnen presteren goed en verschaffen ons concurrentievoordelen. Onze nieuwe derde LVT-lijn is gedurende de periode aanzienlijk beter gaan draaien, met productiesnelheden, efficiëntie en opbrengsten die flink zijn toegenomen. De hogere output ligt ten grondslag aan nieuwe introducties die voor een uitbreiding van onze activiteiten zullen zorgen."

"De algemene omstandigheden op onze vloerenmarkten overal ter wereld zijn uitdagender geworden en de concurrentie is intenser," zo vervolgt Lorberbaum, alles overziend. "We zetten stappen om onze verkoop te verbeteren, onze kosten te verlagen, onze voorraden in de hand te houden en ons aanbod aan te passen. De Amerikaanse markt voor vloerbedekkingen is het moeilijkst en we nemen maatregelen om ons volume te vergroten en onze kosten te verlagen." Over het eerste halfjaar komt de netto-omzet van de groep uit op 5,03 miljard dollar, een klein procentje meer dan de 4,99 miljard uit het vorige boekjaar.

(Parketplein, 26-07-2019)

 
Junckers op Pan & Parapan American Games

Beuken-sportvloer-JunckersBeuken sportvloer van Junckers op Spelen in Lima (foto: Junckers).Vandaag gaan in Lima (Peru) de Pan American Games van start, kort daarop gevolgd door de Parapan American Games. Aanleiding voor Junckers om voor het eerst in lange tijd (sinds de entree van investeerder Jysk Fynsk Kapital in het bedrijf, afgelopen oktober) weer eens de publiciteit op te zoeken. De Deense parketmaker levert ten behoeve van de wedstrijden zijn verplaatsbare A3 sportvloeren.

In totaal 2800 vierkante meter van Junckers' 22 millimeter massieve hardhouten vloeren, compleet met verende onderconstructie, zal worden geïnstalleerd op twee basketbalvelden, een rolstoel-basketbalveld en een rugbybaan voor rolstoelgebruikers.

De sportvloeren worden gedurende de Spelen tweemaal opgepakt en verplaatst, eerst voor de Pan American Games en opnieuw voor de Parapan American Games. Elke keer worden de vloeren van massief beukenhout compleet met lijnmarkeringen geïnstalleerd en aangepast met de logo's van het betreffende onderdeel van de Spelen, overigens na de Olympische Spelen het grootste sportevenement ter wereld. In samenwerking met zijn installatiepartner Recoma uit Brazilië is het technische team van Junckers telkens present wanneer de vloeren en ondervloeren in twaalf uur tijd worden geïnstalleerd.

(Parketplein, 26-07-2019)

 
Halfjaarcijfers Tarkett kunnen beter

ceo-Barthelemy -plus-logoCEO Fabrice Barthélemy: 'Gemengde prestaties in het tweede kwartaal bevestigen dat we tegen moeilijkere marktomstandigheden aanlopen dan in 2018'.Het in Frankrijk gevestigde vloerenconcern Tarkett heeft in het voorbije eerste halfjaar een netto-omzet van 1412 miljoen euro geboekt, een op het oog gezonde toename van 7,2 procent vergeleken met vorig jaar. De organische groei bedraagt echter een bescheiden 1,3 procent in deze periode, en zakt zelfs af naar iets onder de nul in het tweede kwartaal. Daarbij moet volgens Tarkett wel worden aangetekend dat het tweede kwartaal van 2018 erg uitbundig was uitgevallen voor de vloerenverkoop. De best presterende tak binnen de groep is opnieuw Sports, met een organische groei ruim in de dubbele cijfers in de eerste helft van het boekjaar. Nederland presteert zonder meer naar tevredenheid van de Fransen.

De divisie EMEA (met als belangrijkste onderdeel Europa) komt tot een organische groei van 2,1 procent in het eerste halfjaar, en bereikt een omzet van 470,5 miljoen euro. Op een sterk eerste kwartaal, volgt in EMEA een krimp van de organische groei in het tweede kwartaal (-1,4 procent), grotendeels het effect van een kleiner aantal werkdagen. In het Verenigd Koninkrijk staat het tweede kwartaal in het teken van een algehele daling van de bouwactiviteiten en een negatieve draai qua volumes, volgend op ook hier een sterk eerste kwartaal, waarin veel klanten voorraden hadden opgebouwd in afwachting van de Brexit, zo geeft Tarkett als uitleg.

NeoCon-iD-MixonomiOp de grote designvakbeurs NeoCon werd Tarkett vorige maand onderscheiden met een prijs voor zijn creatieve modulaire LVT-opties, voor ID Mixonomi, dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor EMEA.De uitkomsten voor Frankrijk en Duitsland hebben eveneens te maken met een lager aantal werkdagen dan vorig jaar, maar evenzo met moeilijkere marktomstandigheden dan een jaar eerder. Deze 'gemengde' gang van zaken wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een aanhoudend 'gedegen' groei in Scandinavië en Nederland. De LVT-producten in het segment zijn blijven groeien, maar volgens Tarkett wel in een langzamer tempo dan in voorgaande kwartalen. De vraag naar zakelijk tapijt vertoont naar eigen zeggen verbetering buiten het Verenigd Koninkrijk.

De aangepaste ebitda (bruto-bedrijfswinst) van het concern komt uit op bijna 112 miljoen euro in het eerste halfjaar, ofwel 7,9 procent van de omzet (marge vorig jaar: 8,8 procent). De nettowinst duikt van 28,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar naar nog maar 7,7 miljoen nu.

CEO Fabrice Barthélemy stelt in zijn commentaar vast dat op een sterk eerste kwartaal, een tweede volgde waarin de prestaties een gemêleerd beeld tonen. Voor de topman komt dit niet als een verrassing gezien de minder gunstige vergelijkingsbasis, maar het bevestigt volgens hem ook dat de handel wordt geconfronteerd met lastiger marktomstandigheden dan in 2018. Voor dit lopende jaar is voor hem ook duidelijk dat de handelsomgeving niet voor wind in de rug zal zorgen.

Barthélemy vertrouwt er tegelijkertijd op dat de onlangs gepresenteerde strategie ('Change to win') de winstgevendheid van de groep duurzaam zal verbeteren. "2019 is een overgangsjaar waarin we beginnen met de uitvoering van de eerste initiatieven van onze nieuwe strategie die in juni zijn aangekondigd. We verlagen onze kostenbasis, vereenvoudigen onze processen en richten onze organisatie op de behoeften van onze klanten."

(Parketplein, 24-07-2019)

 
Import duurzaam hout per saldo stabiel

vvnh-logoIn 2018 kwam 91,9 procent van het door leden van de VVNH geïmporteerde hout op de Nederlandse markt uit duurzaam beheerd bos. Hout met een dergelijke herkomst is wat de vereniging van houtondernemingen betreft het aangewezen 'biobased' materiaal dat bijdraagt aan klimaatdoelstellingen. Het VVNH-aandeel duurzaam geproduceerd hout is praktisch stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder, met toen 91,8 procent. Bij tropisch hardhout wordt echter wat aandeel ingeleverd.

Uit de door Probos verzorgde rapportage blijkt dat de leden van de VVNH vorig jaar zo'n 1,8 miljoen kubieke meter naaldhout, hardhout en plaatmaterialen importeerden, waarvan bovengenoemd percentage met een certificaat van duurzaam bosbeheer (PEFC en FSC). Bij naaldhout steeg het aandeel van 98,4 procent in 2017 naar 99,1 procent in 2018. Plaatmateriaal laat een stijging zien van 93,5 procent naar 94,5 procent. Het gematigd hardhout stijgt van 46,6 procent in 2017 naar 59,6 procent. Het tropisch hardhout daalt evenwel van 66,1 procent naar 63,6 procent.

Totale-hoeveelheid-in-2018Totale hoeveelheid door de respondenten in 2018 geïmporteerd hout, onderverdeeld naar productgroep en het percentage met CoC-certificaat of FLEGT-vergunning. (bron: Resultaten VVNH monitoring 2018 van Probos)

VVNH directeur Paul van den Heuvel vindt het opvallend dat het percentage duurzaam tropisch hardhout ten opzichte van 2017 licht daalde. "Hiermee worden de signalen, die de VVNH-leden hierover gedurende het jaar meldden, bevestigd en  krijgt de aandacht die we ervoor hebben middels het Convenant Bevorderen Duurzaam bosbeheer nog meer nadruk." Via het tot 2020 lopende convenant werkt de VVNH samen met drieëntwintig partijen, waaronder ministeries, instellingen, vakbonden en branches, aan het verduurzamen van de Nederlandse markt en het bevorderen van duurzaam bosbeheer.

In de rapportageformulieren voor 2018 is voor het eerst gevraagd naar het volume dat met een FLEGT-vergunning is geïmporteerd. Van de ongeveer 271.700 m3 tropisch hardhout was ongeveer 27.800 m3 voorzien van een FLEGT-vergunning, dit is gelijk aan 10,2 procent. Het volume met FLEGT-vergunning moet als aantoonbaar legaal worden beschouwd. Er zit overigens overlap tussen de volumes met CoC-certificaat en met FLEGT-vergunning, aangezien hout zowel FSC-gecertificeerd kan zijn als vergezeld kan gaan van een FLEGT-vergunning bij import vanuit Indonesië.

(Parketplein, 22-07-2019)

 
Nieuwe 6mm tapis bij Flamingo Parket

Op-termijn-wordtOp termijn wordt 140mm de breedste maat binnen het nieuwe tapisprogramma van Flamingo Parket.Flamingo Parket meldt een significante stijging in de verkoop van zijn 6mm tapisvloeren. Na dit jaren zelf te hebben geproduceerd, wordt de 6mm tapis nu via een buitenlandse partner betrokken. De fabrikant in Barneveld wijst ter verklaring van de stijgende verkoop op het zeer hoge niveau van de kwaliteit in zowel sortering als maatvoering, in relatie met een uiterst concurrerende prijs.

"Enige maanden geleden hebben we gekozen voor een duidelijke koerswijziging en de productie in Barneveld verplaatst naar onze fabriek in Duitsland en de focus in Barneveld volledig gelegd op de afwerkingen van onze vloeren. Het zelf produceren van de 6mm tapis paste niet meer in de nieuwe opzet en daarom is na een lange periode van testen gekozen voor samenwerking met de huidige producent," aldus commercieel directeur Dick van de Klok. "De nieuwe tapis wordt flink gepromoot en steeds meer bedrijven zien dat er een zeer goed product staat voor de prijs die er voor wordt gevraagd."

Leverbaar-in-strokenLeverbaar in stroken, visgraat (hier op de foto) en Hongaarse punt.De 6mm tapisvloeren zijn leverbaar in stroken, visgraat en Hongaarse punt. Voorheen was 90mm de breedste maat binnen het programma, maar dit is nu uitgebreid met 120mm breed en op termijn zal daar ook nog 140mm aan worden toegevoegd. Flamingo Parket laat weten het tapisprogramma na de zomervakantie nog verder te gaan uitrollen binnen Nederland.

(Parketplein, 19-07-2019)

 
Barometer woonbranche komt uit het rood

De 'woonbranche economische barometer', opgesteld door Van Es Marketing Services, is in juni opnieuw opgelopen. Hij sluit de voorbije maand af op de nagenoeg neutrale stand van minus 0,1. Dit betreft een verbetering van ruim twee punten ten opzichte van de voorgaande maand. De hogere stand wordt veroorzaakt door een toename van het aantal woningtransacties, een aantrekkend consumentenvertrouwen en 'minder negatieve' weekomzetmutaties van woondetaillisten.

barometer-juni-2019Een neutrale stand van de barometer duidt op noch een krimpende, noch een groeiende markt. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten eindigt vijf punten hoger, om uit te komen op minus 11,7. Net geen kwart (23 procent) van de woondetaillisten noteert in juni een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (35 procent) een daling. Ondanks de verbetering is de woondetaillist per saldo nog wel negatief over de verwachte omzetontwikkeling in de komende maand, zo nuanceren de onderzoekers.

De stemming onder consumenten is in juni verbeterd, aldus turft het CBS. Het consumentenvertrouwen belandt op 0, tegen minus 3 in mei, wat betekent dat er nu evenveel optimisten als pessimisten zijn. De koopbereidheid neemt eveneens iets toe in juni. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen gunstiger. Het producentenvertrouwen industrie is daarentegen verder afgenomen, van 4,7 in mei naar 3,3 in juni, zo meet het CBS. Dit is het laagste niveau in bijna drie jaar. Producenten zijn negatiever over de verwachte bedrijvigheid. Ook het oordeel over orderportefeuille en voorraden gereed product is minder positief.

In mei zijn tot besluit 19.708 bestaande koopwoningen verkocht, 8,1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van april dit jaar werden 13,9 procent meer bestaande koopwoningen verkocht.

(Parketplein, 17-07-2019)

 
Kerakoll lanceert Keratech Eco HP4

De-egaline-kerakol-snelDe nieuwe egaline is snel uithardend. Geflexibiliseerd en gestabiliseerd met Advanced Flex Fiber. Met verlengde vloeitijd door de toegepaste HDE-technologie.Kerakoll brengt een nieuwe vezelgebonden egaline voor diktes van drie tot vijftig millimeter op de markt. De Keratech Eco HP4 (EN 13813 - CT C35 F9) wordt door de Italiaanse leverancier aangeprezen als een 'revolutionaire' zelfuitvloeiende egaline, voor binnen en buiten. Van toepassing zijn GeenBuilding Rating Eco3, EC1 PLus en Life Cycle Assessment/Carbon Footprint.

"Het nieuwe product is revolutionair te noemen vanwege zijn grote stabiliteit en maatvastheid, ook bij grotere diktes. Hij heeft een snelle begaanbaarheid, en een snelle droging. Hij is ook vezelgebonden," zo stelt Geert Wellink, Kerakoll GreenBuilding Area manager. "De HP4 heeft eenmaal uitgehard een mooie, lichtgijze kleur en is geschikt voor het vervolgens leggen van parket, minimaal drie millimeter."

Als primer dient te worden gebruikt de Primer A Eco voor zand-cement en anhydriet ondergronden, en de Keragrip Eco voor niet-absorberende (keramische) ondergronden en houtbasis-ondergronden. Voor dunnere diktes, minder dan drie millimeter, voor onder PVC, wordt de Keratech Eco Plus premium egaline aangeraden, die een fijnere korrelgrootte en afwerking heeft.

Het product is voor parketteurs en woningstoffeerders verkrijgbaar bij de vestigingen van de Plinten & Profielen Centrale. Op http://products.kerakoll.com/catalogo_dett.asp?idp=12413 is meer informatie te vinden en een Technisch informatieblad te downloaden.

(Parketplein, 17-07-2019)

 
Centrum Hout rolt houtcampagne uit

hout-natuurlijk-van-nuIn de loop van oktober gaat de campagne 'Hout. Natuurlijk van nu.' van start. Het marketingprogramma werd afgelopen maand gepresenteerd door het bureau Big Amsterdam op de algemene ledenvergadering van Centrum Hout. De doelstelling is om het gebruik van hout en houtproducten te laten toenemen.

De voordelen van het natuurlijke en milieuvriendelijke materiaal (aansluitend bij de huidige belangstelling voor klimaatzaken en dergelijke) zullen voor het voetlicht worden gebracht, hardnekkige misverstanden (over onder meer duurzaamheid, onderhoud en brandwerendheid) uit de weg geruimd.

Om het bereik van de campagne te optimaliseren zal deze zich in diverse media, maar met name digitaal, gaan afspelen, met een belangrijke rol voor de sociale media. Meer informatie volgt op de website www.houtnatuurlijkvannu.nl. Centrum Hout biedt onderdak aan de verenigingen van de timmerfabrikanten (NbvT) en de houthandels (VVNH).

(Parketplein, 17-07-2019)

 
Diploma's uitgereikt op parketopleiding

Op de parketopleiding in Nieuwegein zijn weer diverse leerlingen erin geslaagd om hun diploma te behalen, bij elkaar een negental dit jaar. Op niveau 2 zijn dat Teun der Kinderen in Schijndel (die voor zichzelf werkt en mobiel bereikbaar is onder 06-29304175), Yannick Dekker in Apeldoorn (De Houtkubus; 06-28619351), Toby Kuhnen in Apeldoorn (De Houtkubus; 06-18826902), Aron Reinders (De Houtkubus) en Eyúp Ózcinar in Leerdam (Theo Rietveld Parket).

Acht-van-de-negenAcht van de negen gediplomeerden. Aron Reinders ontbrak op de uitreiking vanwege vakantie.

De geslaagden op niveau 3 zijn Mika Stevens in Dussen (Pruysen Parket; 06-83561308), Daan Witte in Nieuwdorp (TMC Woonwinkels; 06-15105870), Jaimy Hendriks in Zijlaart (De Paal Parket; 06-52664906) en Daan Kroon in Rotterdam (Baltussen Barket; 06-14979279, Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ).

Parketopleiders Fred Witkamp en Jan van der Kroef laten weten dat zij trots zijn opnieuw een flink aantal goede leerlingen te hebben mogen opleiden in het mooie vak van parketteur. "Wij wensen deze gedreven en goed opgeleide jonge parketteurs in wat komen gaat dan ook een goed en fijn leven als parketlegger. En dat zij maar veel mooie parketvloeren mogen maken!" aldus de mannen van de opleiding.

Met de opleiding gaat het prima overigens. Zo kunnen voor het komend jaar reeds tien aanmeldingen worden genoteerd. "Vergeet niet," zo brengt het docentenduo in herinnering, "dat als er in de nabije toekomst nog steeds mooie parketvloeren moeten, of mogen, worden gemaakt, wij - heel parket Nederland - wel moeten zorgen dat er jonge aanwas blijft komen. En goed opgeleide parketteurs geeft bij de klanten altijd een meerwaarde in vertrouwen tot een goed eindresultaat."

(Parketplein, 15-07-2019)

 
Nederland zilver, brons op EK LVT leggen

De winnaar van het Europees kampioenschap LVT installeren, ofwel de beste in de finale van de 'European LVT Fitter of the year 2019', is de Engelsman Steve Sidney. Hij won afgelopen donderdag en vrijdag nipt van de Nederlandse deelnemers Anco Rijstenbil (tweede) en Tim Loonstra (derde). Sidney Braspenning en Dave Amweg, de andere twee deelnemers namens ons land, vielen met slechts twee en zes puntjes verschil net buiten het podium, waar zij in het gezelschap verkeren van de Britse deelnemers Gary Haigh, Daniel Jones en Joe Lockhart. Alle aanwezigen op de open dag bij het organiserende Floorskills Training Centre waren tevens jurylid.

Finalisten-van-het-EK-LVTDe acht finalisten van het EK LVT installeren, met winnaar Steve Sidney (6e van links) en de Nederlandse deelnemers Tim Loonstra (2e van links), Anco Rijstenbil (5e van links), Sidney Braspenning (geheel rechts) en Dave Amweg (gehurkt). (Foto met dank aan het Floorskills Training Centre, www.floorskills.co.uk)

Het Floorskills Training Centre zegt welgemeend 'well done' tegen iedereen die meedeed aan de competitie en roemt met name alle vloeren - 'absoluut geweldig' - die door de acht finalisten werden ontworpen en gelegd. Het opleidingsinstituut bedankt evenzo alle fabrikanten die de wedstrijd hebben ondersteund.

Medeorganisator WoonTotaal Academy in Zoetermeer vindt zonder meer dat de Nederlandse toppers trots mogen zijn op het resultaat en laat via Facebook weten het EK volgend jaar te zullen organiseren, en dan doen er wellicht ook Duitsers en Fransen mee. De Nederlandse sponsors van het evenement zijn Co-pro (het merk van Cotap voor alle vloertoebehoren), Dersimo, Estillon, F. Ball, mFLOR, Tarkett en Unifloor.

(Parketplein, 15-07-2019)

 
Omzet woninginrichting piekt in mei

De winkels in meubels en woninginrichting realiseren in mei de grootste omzetstijging binnen het segment non-food, zo meldt het CBS. Hun omzettoename bedraagt maar liefst 12,4 procent (volume: +11,6 procent). Ook de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat & kurk) is gegroeid, en wel met 4,7 procent (volume: +3,0 procent).

omzet-retail-mei19

In de non-foodsector als geheel is de omzet met 3,5 procent toegenomen. De totale detailhandel heeft 3,1 procent meer omgezet dan in mei 2018. Daarnaast is online 19,6 procent meer omgezet in de vijfde maand van het jaar.

De plus 'in de dubbele cijfers' voor de winkels in meubels en woninginrichting in mei volgt op een omzetgroei van 6,9 procent in april en een van 4,7 procent in het eerste kwartaal. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren laten een plus van 8,0 procent in het eerste kwartaal volgen door een groei van 3,3 procent in april en bovengenoemde 4,7 procent in mei.

(Parketplein, 15-07-2019)

 
Next Level voor Evenementenhal Gorinchem

Werkzaamheden-aan-Next-LevelWerkzaamheden aan Next Level zijn al enige tijd aan de gang, oplevering volgt eind augustus.Evenementenhal Gorinchem investeert fors in een tweede beurshal, toepasselijk 'Next Level' gedoopt. Voorheen bestond het complex uit één grote beurshal op de begane grond. De tweede komt op de bovenverdieping, die door twee centrale roltrappen één-op-één verbonden raakt met de huidige. De feestelijke oplevering van het nieuwste 'paradepaardje' van Easyfairs is eind augustus.

"Next Level wordt een hypermoderne beurshal die multifunctioneel inzetbaar is. Zo zijn er meerdere beurzen die uit hun jasje zijn gegroeid. Zij kunnen nu verder groeien door uit te breiden naar de bovenverdieping. Ook biedt het mogelijkheden om meerdere beurzen en evenementen gelijktijdig te laten plaatsvinden," verklaart CEO Jeroen van Hooff van Easyfairs Nederland. Next Level wordt ook inzetbaar voor externe organisaties om galavoorstellingen, kleinschalige beurzen, bedrijfsfeesten en congressen te houden. Het eerste evenement dat gebruik gaat maken van de uitbreiding is inkoopbeurs TrendZ Najaar.

(Parketplein, 15-07-2019)

 
Intertap in beweging

Beurspresentatie-HoomlineBeurspresentatie Hoomline.Intertap Flooring is ook dit jaar present tijdens de InCoDa te Gorinchem die van zondag 15 september tot en met dinsdag 17 september gehouden wordt. Intertap zal daar onder de vlag van Hoomline een aantal vooruitstrevende innovaties en noviteiten op het gebied van laminaat, PVC en Lamelparket presenteren. "Het Full-Range Concept Hoomline zal verder geoptimaliseerd worden om zodoende de partners effectief van dienst te kunnen blijven zijn. Op dit moment zijn we nog druk bezig de laatste hand te leggen aan het 'fine tunen' van een aantal collecties waarbij de verwachting is dat de markt daarover zeer binnenkort verder wordt geïnformeerd," aldus het management van Intertap Flooring.

Ook op organisatorisch vlak is Intertap Flooring volop in beweging. Zo kondigt het bedrijf diverse wijzigingen aan bij zowel de binnendienst als de buitendienst. Daarnaast laat Intertap weten dat Gerard Kragten na 11 jaar trouwe dienst met ingang van 1 juli 2019 een nieuwe uitdaging buiten de branche heeft gevonden. "Namens het gehele team willen wij van deze gelegenheid gebruik maken om Gerard hartelijk te bedanken voor zijn inzet en toewijding en wensen hem dan ook heel veel succes met zijn verdere carrière."

Met het vertrek van Gerard Kragten vindt hierdoor een herindeling plaats van de regio's. Zo is vanaf juli 2019 accountmanager Dennis Prins (mobiel nummer +31 (0) 6 15511690, e-mail Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ) verantwoordelijk voor de regio Utrecht-Gelderland. "Dennis heeft ruime ervaring in de vloerenbranche en wij zijn dan ook van mening dat zijn komst verder zal zorgdragen voor een constructieve opvolging evenals nieuwe verkoopimpulsen met zich mee zal brengen." Voor de regio Zuid-West Nederland zal voor de aankomende periode intern naar een oplossing worden gezocht.

(Parketplein, 12-07-2019)

 
Productinnovatie Modular ONE van Parador

Modular-ONE---3Modular ONE, Eiken Urban licht gekalkt landhuisvloer."Eenvoudig te onderhouden, duurzaam, PVC- en weekmakervrij, met een look en feel die vrijwel niet te onderscheiden is van echt hout." Zo presenteert Parador zijn elastische vloerbedekking Modular ONE. De collectie bestaat uit acht lange en elf korte planken in elf exclusief door Parador ontwikkelde decors. Met de productinnovatie Modular ONE breidt Parador naar eigen zeggen zijn assortiment elastische vloerbedekkingen uit met 'een echte allrounder' die niet alleen duurzaam en eenvoudig te onderhouden is, maar ook in elke ruimte kan worden gebruikt dankzij zijn vochtbestendigheid en hoge maatvastheid, zelfs in de badkamer en de serre. Bovendien is Modular ONE volgens Parador dankzij zijn geïntegreerde akoestische tegenlaag en zijn elastische oppervlak bijzonder stil en aangenaam warm voor de voeten.

"Naast de topseller 'Eiken' bevat het Modular ONE-assortiment ook moderne naaldhoutdecors. Het hoogtepunt is evenwel het 'Fusion'-decor, een fascinerende combinatie van hout en steen. Het uiterlijk van de decors varieert van licht tot donker, van klassiek tot modern, wat het veelzijdige karakter van Modular ONE benadrukt." De authentieke uitstraling wordt volgens Parador verder benadrukt door de gelakte vellingkant rondom, zowel in het klassieke als in het lange plankformaat. "Het voor water ondoordringbare oppervlak en de speciale kernplaat zorgen voor een betrouwbare bescherming tegen vocht en maken de Modular ONE tot een ideale design vloerbedekking in alle ruimtes, zelfs in de keuken en in vochtige ruimtes. Dankzij de beproefde Safe Lock PRO-klikverbinding kan de vloer vlot en gemakkelijk worden gelegd."

Modular ONE is PVC- en weekmakervrij, 'made in Germany' en voldoet aan de hoogste gezondheidseisen. Hiervoor werd de elastische vloerbedekking bekroond met het 'Blaue Engel'-milieulabel.

(Parketplein, 12-07-2019)

 
In Memoriam Ed Hoek

6 december 1961 - 13 juni 2019

Op 13 juni 2019 overleed geheel onverwacht mijn goede vriend en zakenpartner Ed Hoek. Juist op deze dag zou hij samen met zijn vrouw José naar zijn vakantieadres vertrekken.

Ed-HoekEd Hoek.Ed stamde uit een gezin bestaande uit 2 zussen en 5 broers, die op 1 na, allemaal werkzaam zijn in de parketbranche. Het leggen van parket zit de familie Hoek dus diep in het bloed en ook de volgende generatie is al 'op de vloer' te vinden. Opgegroeid in het Eemland, heeft Ed een hele reeks van beroepen uitgeoefend, variërend van meubelverkoper en privéchauffeur tot banketbakker.

Tot het moment kwam dat zijn broers vroegen om Parkon Parketservice te gaan leiden, tot op de dag van vandaag nog altijd een begrip in de parketbranche. Ed leidde het bedrijf jarenlang succesvol, in goede en slechte tijden. Hij heeft in al die jaren een enorm netwerk opgebouwd, dat hij door zijn tomeloze inzet makkelijk in stand kon houden. Dat bleek op zijn uitvaart, waar zeker 450 mensen aanwezig waren.

In al die jaren heeft Ed een enorme vakkennis ontwikkeld, en was vrijwel altijd op iedere beurs die ertoe deed aanwezig, ook weer zo belangrijk als je een breed netwerk wil onderhouden. Hij heeft veel bedrijven en particulieren geholpen bij het realiseren van mooie en goede parketvloeren. Ed stond bekend als een vrolijk, aimabel en sportief mens, altijd in voor een uitje of een geintje, en altijd bereid om een ander te helpen. Ed was een verbinder met een hoofdletter V.

Ed Hoek zal niet alleen gemist worden in de parketbranche; wij wensen zijn vrouw José, dochter Eva en zijn familie heel veel kracht en sterkte om dit verlies te kunnen dragen.

Dirk Dotman

(Parketplein, 12-07-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-134FFI-102

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons juni nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Producenten van verouderde vloeren
  • Dossier Automatisatie in de parketindustrie
  • Dossier Verouderingsproducten
  • Dossier Lijmen voor vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Nabeschouwing Ligna Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com