unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
Innovaties en uitbreiding bij Flamingo
Vanwege-het-succes-van-RaftwoodVanwege het succes van Raftwood heeft Flamingo sindskort een derde perslijn voor deze collectie in gebruik genomen.
Dick-van-de-KlokDick van de Klok: "We staan zeer zeker niet stil. We zijn na de derde perslijn voor Raftwood bezig met een nieuwe investering in een borstelmachine."

Flamingo Parket uit Barneveld is de laatste jaren behoorlijk in beweging. Recentelijk werd de productie in zijn geheel naar Duitsland verplaatst alwaar verschillende innovatieve producten zijn ontwikkeld. Sinds Flamingo in 2017 zijn populaire collectie Raftwood startte is het snel gegaan. "Het onbewerkte karakter van Raftwood zorgt voor de bij de consumenten gewilde 'natuurlijke beleving' en is uitgegroeid tot een ongekend succes," zo vertelt Dick van de Klok. "Op een schaal die wij zelf ook niet hebben zien aankomen. Inmiddels zijn er ook dit jaar weer 40.000 vierkante meter Raftwood over de toonbank gegaan. Vanwege dit succes en de grote vraag hebben wij sinds kort een derde perslijn speciaal voor deze collectie in gebruik genomen."

Voortbordurend op het succes van Raftwood is Flamingo gaan doorontwikkelen. De eind vorig jaar gelanceerde Patina collectie met zijn 'doorleefde' karakter is daar een goed voorbeeld van. "Ook onze Patina is uitgegroeid tot een waar succesnummer en is goed ontvangen." Innovatie en doorontwikkeling lijken de sleutelwoorden achter het succes van de laatste jaren. "We staan zeer zeker niet stil. We zijn na de derde perslijn voor Raftwood bezig met een nieuwe investering in een borstelmachine waarmee we weer een geheel nieuw product in de markt willen gaan zetten. Ook ontwikkelen we een methode om het proces van 'roken' geheel machinaal te maken. We verwachten dat volgende maand voor elkaar te krijgen. Hiermee hebben we het rookproces geheel onder controle. De eerste resultaten zijn prachtig. Dit levert zowel de parketteur als de consument grote voordelen op. Je hebt minder kleurverschillen en dat is natuurlijk super bij bijvoorbeeld aanhelingen."

Wat betreft afwerking komt Flamingo met nog een nieuwtje. "We brengen een product met een 2K-olie dat met 2 ultra matte laklagen wordt afgespoten. Het heeft de warme uitstraling van olie met de bescherming van lak. De vloer is onderhoudsarm en de reiniging is super gemakkelijk," aldus Van de Klok tot besluit.

(Parketplein, 21-10-2019)

 
Unilin en Agfa claimen een 'doorbraak'

Unilin-en-AgfaUnilin en Agfa bedachten samen een nieuw systeem voor het in grote volumes en met hoge snelheid digitaal printen van decorpapier voor onder meer laminaatvloeren.Laminaatmaker Unilin en specialist in inkjet-inkt Agfa hebben hun krachten gebundeld in een onderzoek naar de toepassing van 'inkjet printing' voor het in grote hoeveelheden en met hoge snelheid bedrukken van decorpapier voor laminaatvloeren en meubels. Op het vakevenement InPrint, volgende maand in München, presenteren zij als resultaat van hun samenwerking inkt-primersets op waterbasis voor het in hoog tempo 'roll-to-roll' digitaal printen op decorpapier.

"De combinatie van speciale, conventioneel gecoate primers van Unilin en perfect afgestemde gepigmenteerde inkjetinkten van Agfa, biedt een breed kleurengamma met verbluffende printkwaliteit en laag inktverbruik. Scherp geprijsd, concurreren deze inkt-primersets regelrecht met diepdruk in hoge volumes," zo prijzen de partijen hun flexibel te hanteren systeem aan. Integratie in bestaande productiefaciliteiten zou eenvoudig zijn. Unilin en Agfa bestempelen hun innovatie als niets minder dan een 'doorbraak' in het op industriële wijze digitaal printen van laminaatvloeren en meubels.

(Parketplein, 18-10-2019)

 
Jubilerend PPC opnieuw FD Gazelle

PPC-pand-gazelleGroothandel PPC, die deze maand zijn twintigjarig bestaan viert, ontving van de week bericht dat hij voor de vijfde keer, en de vierde op rij, FD Gazelle is. Het jubileum maakt de onderscheiding extra bijzonder, zo laat het bedrijf weten vanuit Wijk bij Duurstede. "Een kroon op ons werk," stelt Lisa Klaassen.

PPC is een van de zevenhonderdzeventig snelst groeiende bedrijven van het land. In november zal blijken of de onderneming ook bij de allersnelst groeiende in de regio hoort. De criteria voor de FD Gazellen zijn overigens aangepast. Er wordt niet langer naar alleen omzetgroei gekeken, maar ook de groei van het aantal werknemers en de winstgevendheid tellen mee.

"Met de personeelsgroei leveren we een bijdrage aan de werkgelegenheid, de winstgevendheid laat onze toegevoegde waarde zien," aldus Klaassen, die een ieder wil bedanken voor het vertrouwen. "We zijn natuurlijk bijzonder trots op onze medewerkers en klanten, dankzij hen zijn we voor de vijfde keer FD Gazelle!" Binnenkijken bij de PPC kan via een bedrijfsfilmpje op YouTube: //youtu.be/yZwpk6eb4Sw

(Vloerenplein, 18-10-2019)

 
Woongerelateerde CBS-cijfers blijven top

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment noteren in augustus, voor de derde maand op rij, de grootste omzetstijging in het retailsegment van de non-food, zo meldt het CBS. Het eerste cluster (waartoe de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren behoren) tekent met 10,0 procent zelfs een plus in de dubbele cijfers op, het tweede komt tot 8,4 procent meer omzet.

omzet-retail-aug19

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben dit jaar tot dusverre een plus van 8,0 procent in het eerste kwartaal gerealiseerd en een van 4,8 procent in het tweede. In de eerste twee maanden van het derde kwartaal komt het cluster tot positieve uitkomsten van respectievelijk 7,0 procent en zoals hierboven gemeld 10,0 procent.

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment hebben een plus van 4,7 procent neergezet in het eerste kwartaal, gevolgd door een vooruitgang van 9,2 procent in het tweede. In de eerste twee maanden van het derde kwartaal bereikt het segment een omzetgroei van respectievelijk 10,1 procent en deze verslagmaand dus 8,4 procent.

De omzet van de winkels in non-food bij elkaar is in augustus met 2,0 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De detailhandel als geheel heeft 3,0 procent meer omgezet. Daarnaast is online 13,9 procent meer omgezet, met een toename van 10,5 procent voor de webwinkels en van 19,5 procent voor de multi-channelers.

(Parketplein, 16-10-2019)

 
'Een stap vooruit voor het parketambacht'

Jochen-SchmidJochen Schmid: 'Meeste landen nemen diep hun hoed af voor het Duitse ambacht'. (foto: P.i.K.)Het vorige week woensdag genomen besluit van de Duitse regering tot herinvoering van de 'Meisterpflicht' in een dozijn ambachtelijke beroepen, waaronder dat van de parketleggers, wordt van harte ondersteund door de stuurgroep 'Parkett im Klebeverbund'. In dit initiatief werken toonaangevende ondernemingen in de bouwchemie (zoals Bona, Bostik, Kiesel, Mapei, Schönox, Stauf, Thomsit en Uzin) samen met organisaties als GEV Emicode en het Bundesverband Parkett und Fußbodentechnik en parketfabrikant Jaso aan het bevorderen van de klassieke legwijze van het volvlaks verlijmen van parket.

"We mogen al enkele eeuwen terugkijken op een zeer goede opleiding en daaruit voortvloeiend een hoge kwaliteit van het Duitse ambacht. De meeste landen in Europa en daarbuiten nemen hier diep hun hoed voor af," zo stelt woordvoerder Jochen Schmid, tevens directielid van Jaso. "De verplichte meestertitel is hierin een centraal onderdeel dat de politiek de afgelopen vijftien jaar om onbegrijpelijke redenen heeft verwaarloosd. De herintroductie is dus een stap vooruit voor zowel het ambacht als voor de Duitse economie." De wet zal naar verwachting begin 2020 in werking treden.

(Parketplein, 16-10-2019)

 
'Nieuw parket loont bij verkoop huis'

Hoogste-percentageHoogste percentage terugverdiende kosten voor nieuwe parketvloer. (afbeelding: FEP)De Amerikaanse makelaarsvereniging National Association of Realtors heeft, samen met een landelijke vereniging van verbouwingsbedrijven, een poging gedaan om te achterhalen in hoeverre huiseigenaren hun investering in een renovatieproject weer terugverdienen bij de verkoop van hun huis. Voor interieurprojecten wordt het hoogste percentage terugverdiende kosten berekend voor nieuwe parketvloeren (106 procent van de aankoopsom), zo blijkt, gevolgd door een nieuwe afwerking van bestaand parket (100 procent van de kosten terug).

De doorsneeprijs voor nieuw parket wordt door de verbouwers geraamd op 4700 dollar, waarvan de huizenverkoper naar schatting van de makelaars 5000 dollar terugverdient, ofwel 106 procent. De kosten voor een nieuwe afwerking van de houten vloer worden geschat op 2600 dollar, een bedrag dat de verkopende partij weer volledig in zijn zak kan steken.

Ter vergelijking: het upgraden van de isolatie wordt voor 83 procent terugverdiend. De kosten voor een complete renovatie van de keuken worden voor 59 procent terugverdiend bij de verkoop, die voor een nieuwe badkamer voor precies de helft.

(Parketplein, 16-10-2019)

 
Domotex 2020 past op verzoek indeling aan

messe 2019 flagDe editie 2020 van vloerenvakbeurs Domotex in Hannover krijgt een opnieuw wat aangepaste hallenbezetting. Tot nu toe waren de 'premium' aanbieders in de directe omgeving van de speciale expositieruimte van de 'Framing Trends' te vinden. Op verzoek van bezoekers en exposanten keren zij nu terug naar de voor hun marktsegment gebruikelijke omgeving, in de daarvoor bestemde hallen. Voor bezoekers betekent dit minder lange routes en een meer heldere structuur.

Voor Domotex 2020 is nu al een oppervlakte van zo'n 97.000 vierkante meter verkocht en organisator Deutsche Messe verwacht uiteindelijk rond de 1500 exposanten te mogen inschrijven, waarvan 88 procent van buiten het gastland Duitsland afkomstig. Hal 8 zal als gevolg van de gewijzigde indeling volledig zijn gewijd aan de op inspiratie en creativiteit mikkende Framing Trends. Het thema van komend jaar in deze hal is 'Atmysphere' gedoopt, met als centrale vraag hoe vloerbedekkingen het welzijn kunnen verbeteren. Een en ander wordt aanschouwelijk gemaakt in een viertal rond bepaalde deelthema's, zoals akoestiek, ingerichte paviljoens. Domotex 2020 loopt van vrijdag 10 tot en met maandag 13 januari.

(Parketplein, 14-10-2019)

 
FEP ziet verdeeld beeld op de parketmarkt

fep-logoDe Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP) kijkt met enigszins gemengde gevoelens naar de stand van zaken op de parketmarkten in Europa: van een lichte verbetering op de meeste van de grote markten, tot een stabiele dan wel gematigd dalende tendens op de overige. Zonder percentages te noemen, noteert de federatie voor Nederland en in mindere mate België een krimp van de parketmarkt. LVT blijkt in veel gevallen de boosdoener, maar ook de gevolgen van het opwerpen van handelsbelemmeringen elders spelen een rol.

De voorlopige resultaten voor het voorbije eerste halfjaar laten uiteenlopende ontwikkelingen zien, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Enerzijds handhaaft de parketconsumptie zich ‘in de plus’ in Duitsland (de grootste Europese markt voor parket), Oostenrijk, Frankrijk, Polen en Spanje. Vlakke of licht dalende trends in het verbruik worden daarentegen waargenomen in Italië, Zwitserland en de Benelux. Scandinavië presenteert een gemengd beeld.

De informatie die de FEP vanuit Nederland heeft ontvangen wijst op een daling van de parketverkopen in ons land in de eerste helft van dit jaar. “Deze vertraging van de activiteit op de Nederlandse markt zal naar verwachting de rest van het jaar aanhouden, als gevolg van de concurrentie van LVT-oplossingen,” zo wordt aangetekend.

De beschikbare gegevens voor België tonen een vlakke tot dalende markt in de eerste zes maanden. “Deze tendens zal naar verwachting de komende maanden niet ten goede keren,” meent de FEP. Over onze oosterburen merkt de federatie op: “Na een opleving en lichte verbetering tijdens het eerste semester, is de Duitse markt nu stabiel en wordt tegen het einde van 2019 geen verdere vooruitgang in de consumptie verwacht, die voor het jaar als geheel een lichte stijging met 1 procent zou moeten laten zien.”

De concurrentie van LVT laat zich in geheel Europa goed zien, zo vervolgt de FEP. Maar wat de concurrentie betreft, wil de raad van bestuur van de FEP vooral gewezen hebben op de gevolgen van de zogenaamde ‘handelsoorlog’ tussen de VS en China op de Europese markt. Deze effecten, zo noteert de federatie, zijn onlangs versterkt door een nieuwe ronde van tariefverhogingen.

(Parketplein, 11-10-2019)

 
Duitse ‘Meisterpflicht’ definitief terug

pressefoto-altmaierMinister Altmaier: “Herinvoering van de meesterplicht is een krachtig signaal voor de toekomst van het ambacht.” (foto: Bundesregierung/Kugler)De Duitse regering heeft vandaag besloten om de ‘Meisterpflicht’ opnieuw in te voeren voor een twaalftal beroepen. Het doel van het wetsvoorstel is om kwaliteit en bekwaamheid in de ambachtelijke sector te versterken en het bouwwerk van het vakmanschap te stutten, ook in de toekomst. “De kwaliteitsnorm ‘Meister’ staat voor kwalitatief werk, bescherming van de consument, prestatievermogen en vernieuwingskracht in het Duitse ambacht,” aldus minister van economische zaken en energie Peter Altmaier. “De meesterverplichting maakt ambachtelijke beroepen ook aantrekkelijk voor jonge mensen en is een voorwaarde voor duale scholing en het ophalen van jeugdig talent.”

Een ambacht wordt onderworpen aan de Meisterpflicht, wanneer de werkzaamheden gevaar met zich meebrengen en een regeling ter bescherming van het leven en de gezondheid gewenst is. Anderzijds rechtvaardigt het behoud van het materiële en immateriële culturele erfgoed een dergelijke regulering, zo luidt het formele standpunt.

De toelatingseis wordt weer ingevoerd in beroepen in de bouw als parketleggers, tegelzetters, installateurs van zonwering, woningstoffeerders, orgelbouwers, vervaardigers van schilderwerk en lichtreclame, enzovoorts. In 2003 werden talrijke beroepen geliberaliseerd, met onder meer een teruggang in kwaliteit en aantal leerlingen in opleiding tot gevolg, zo werd her en der geklaagd.

De zelfstandige uitoefening van een ambacht waarvoor in de toekomst een vergunning dient te worden verleend, is alleen dan toegestaan wanneer een bedrijfsleider staat geregistreerd als persoon die de meesterproef heeft doorstaan of anderszins bevoegd is om het vak uit te oefenen. Voor de bestaande bedrijven die niet aan de toekomstige eisen voldoen, geldt een uitzonderingsclausule. De nieuwe voorschriften moeten binnen vijf jaar worden geëvalueerd.

(Parketplein, 09-10-2019)

 
Geslaagde Dag van de Projectinrichting
BVP-voorzitter-Lieuwe-SteendamBVP-voorzitter Lieuwe Steendam (midden, met microfoon) opent de Dag van de Projectinrichting en heet de aanwezigen welkom.
Na-de-openingNa de opening door Steendam was het woord aan gastsprekers 'de Fountainheads', die zichzelf omschrijven als 'trendverkenners'.

Gisteren organiseerde de Branchevereniging Projectinrichting (BVP) zijn jaarlijkse 'Dag van de Projectinrichting'. Meer dan tweederde van de inmiddels honderd leden die de vereniging tegenwoordig telt was van de partij op de feestelijke bijeenkomst. Deze werd gehouden in het prachtige Koetshuis van Kasteel de Haar te Haarzuilens. Zoals bekend is het bestuur van BVP druk doende de branchevereniging nadrukkelijk op de kaart te zetten met nieuwe initiatieven, waarbij scholing en opleiding een belangrijk nieuw speerpunt is.

Het was dan ook niet verrassend dat BVP-voorzitter Lieuwe Steendam in zijn openings- en welkomstwoord een update gaf wat betreft de laatste ontwikkelingen met betrekking tot scholing en opleiding. "Progressie is zichtbaar, maar het is van belang om ons ook de komende tijd in te blijven zetten voor de instroom en opleiding. Er is het nodige bereikt. Zo is in Zuid-Nederland in Veldhoven een opleiding gestart tot stoffeerder en zijn ook op andere locaties initiatieven opgezet. Verder zijn diverse andere activiteiten in gang gezet om scholing te bevorderen."

Felle-competitieve-strijdFelle competitieve 'strijd' tussen de boogschutters Francisco Serrato namens Peitsman (links) en Frank Bossers namens Unifloor.
De-Dag-van-de-Projectinrichting-buffetDe Dag van de Projectinrichting werd afgesloten met een uitgebreid buffet.

Na de opening door Steendam was het woord aan gastsprekers 'de Fountainheads', die zichzelf omschrijven als 'trendverkenners'. Zij gaven de aanwezigen in duizelingwekkende vaart een overzicht van de meest uiteenlopende trends en bewegingen in de huidige, continu veranderende wereld. Waar 'artificial intelligence' en 'information sharing' ons steeds meer beheersen, maar waar kansen te over liggen voor de innovator die goed oplet.

Voordat-de-boogVoordat de boog ter hand kon worden genomen, werd er eerst 'droog' geoefend.

Na een korte borrelpauze verplaatsten de gasten zich naar de binnenplaats van het kasteel, waar zij een cursus boogschieten kregen en vervolgens zelf de boog ter hand mochten nemen. Na een onwennige start, sloeg het enthousiasme toe, wat leidde tot menig competitief fel 'duel'.

De zeer geslaagde Dag van de Projectinrichting werd afgesloten met een uitgebreid buffet dat de aanwezigen zich goed lieten smaken. Tijdens de maaltijd werd het nodige bijgepraat en doorgenomen vooraleer de gasten tevreden de terugreis ondernamen.

(Parketplein, 09-10–2019)

 
Koopsignalen op vt wonen&design beurs

coretec-stand-1019Stand van COREtec op vt wonen&design beurs 2019 toont onder meer de populaire visgraatmotieven.Het onlangs door branchevereniging INretail opgetekende fenomeen van het 'verthuizen', ofwel het thuis verhuizen, heeft afgelopen week ook toegeslagen op de vt wonen&design beurs. De zevenentwintigste editie van het woonevenement wist liefst 94.500 doelgerichte bezoekers naar de RAI in Amsterdam te lokken, op zoek naar persoonlijke adviezen en inspiratietips. "Steeds meer Nederlanders zijn actief aan de slag met het veranderen en verbouwen van hun huidige woning, vanwege het schrale woningaanbod en de daarmee samengaande daling in verhuisbewegingen," zo verklaart Sanoma Media Netherlands de hoge opkomst.

In een eerste reactie meldt exposant USFloors/COREtec dat zijn vierde opeenvolgende deelname aan de beurs meer dan geslaagd is, met ruime belangstelling van de consument voor alle nieuwigheden en het nodige enthousiasme voor de patronen in visgraat. Op vrijdagavond kwamen bovendien alle belangrijke afnemers op bezoek. COREtec wist het effect van zijn beursdeelname overigens nog te versterken door zijn gelijktijdige zichtbaarheid in diverse televisieprogramma's, tijdschriften en op online kanalen.

En voor de liefhebbers nog even de in Amsterdam waargenomen trends, in een paar steekwoorden: aardetinten, 'spicy colors' uit India, goud als accent, gebrand hout, overal shades, domotica en de revival van oude modellen in een nieuw jasje.

(Parketplein, 09-10-2019)

 
Nieuwe Floorservice Academie Overmat

Impressie-Floorservice-Academie-10Impressie van de bijeenkomst van vorig jaar.Overmat Industries in Waspik organiseert op maandag 11 november aanstaande wederom een Floorservice Academie, die als vanouds in het teken zal staan van het behandelen, afwerken en onderhouden van houten vloeren met de nieuwste Floorservice producten. Het programma zal een afwisseling zijn van zowel theoretische informatie als praktische uitvoering. Aan bod komen het Hardwasolie-assortiment plus de mogelijkheden ervan, de voorbehandeling met Prime Design Line, de toepassing van Nature Protect 2K en voorts de thema's reiniging en onderhoud. Ook is er aandacht voor de trends en de bijpassende producten. Overmat vraagt belangstellenden zich vooraf aan te melden. De kosten bedragen 75 euro ex. btw per persoon, inclusief diner en benodigde materialen. Aanmelden kan via email: Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken of telefoon: +31 416 317788. Het inschrijfformulier voor de Floorservice Academie is te downloaden via de link op www.overmat.nl/nl/academies/

(Parketplein, 07-10-2019)

 
Maandag weg bij ParketGroep Nederland

Maandag-Frans-logoFrans Maandag.Het bestuur van ParketGroep Nederland en Frans Maandag hebben gezamenlijk, in onderling overleg, besloten om de samenwerking per de eerste van deze maand te beëindigen.

Maandag trad op 1 januari vorig jaar aan als voorzitter en heeft sindsdien een aantal zaken opgestart, zoals een nieuwe website, andere vorm van communicatie en een verdere professionalisering van de groep.

In een afscheidsbericht aan de leden wenst hij hen en de vereniging veel succes en geeft hij aan "blij te zijn dat hij kennis heeft mogen maken met een speciaal vakgebied, waarin zeker het vakmanschap van de leden ruim aanwezig is."

De taken van Maandag zijn overgedragen aan het bestuur, dat op korte termijn met de leden zal overleggen wat de volgende stappen zullen zijn, aldus een persbericht.

(Parketplein, 04-10-2019)

 
Stand barometer woonbranche 'neutraal'

De 'woonbranche economische barometer' is in september beland op een zo goed als neutrale positie. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand af op een stand van plus 0,3, een daling van ruim vier punten ten opzichte van augustus. Nagenoeg alle deelindicatoren doen een stapje terug.

baro1909'Woonbranche economische barometer' geeft aan: noch krimp, noch groei. (bron: marktdata.com).

Voor de omzetontwikkeling van woondetaillisten verwijzen de marktonderzoekers opnieuw naar hun index die over het tweede kwartaal was uitgekomen op een stand van plus 6,0. De stemming onder consumenten zakt van 0 in augustus naar minus 2 afgelopen maand. Het producentenvertrouwen industrie krimpt ook ietsje, van plus 3,9 naar plus 3,3.

In de hier meegewogen maand augustus zijn 19.583 bestaande koopwoningen verkocht, 6,3 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Ten opzichte van juli werden 6,9 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt zakt zodoende veertien punten naar minus 6,3. Zowel de vertrouwenscijfers van de consumenten en de producenten als de cijfers van de woningmarkt zijn afkomstig van het CBS.

(Parketplein, 04-10-2019)

 
Giorgio Squinzi (Mapei) overleden

Giorgio-SquinziGiorgio Squinzi. (foto: Mapei)Giorgio Squinzi, eigenaar van Mapei, is afgelopen woensdag overleden op de leeftijd van 76 jaar. Het Italiaanse concern, producent van lijmen, kitten en chemische producten voor de bouwsector, werd in 1937 opgericht door zijn vader Rodolfo. In 1970 kwam Giorgio aan boord bij het familiebedrijf. Zes jaar later nam hij de scepter over en wist de onderneming internationaal uit te bouwen. In de jaren tussen 2012 en 2016 was hij tevens voorzitter van de Italiaanse fabrikantenvereniging Confindustria. In de sportwereld was hij onder andere actief als sponsor (enige jaren samen met Quick-Step) van een succesvolle wielerploeg. "We verliezen met Giorgio Squinzi een icoon in de bouwwereld en vooral een warm, gedreven familie-mens," zo treurt Mapei Nederland.

(Parketplein, 04-10-2019)

 
Unilin koopt Tsjechische distributeur

everel-quickstep-logosDe strategie van fabrikant Unilin om zijn netwerk voor 'rechtstreekse distributie' wereldwijd uit te breiden, heeft een vervolg gekregen met de overname van de Tsjechische distributeur Everel. Het sinds twintig jaar bestaande bedrijf geldt als toonaangevende verdeler van de laminaat-, vinyl- en parketvloeren van Quick-Step in met name Tsjechië en Slowakije en tevens Hongarije. In de oostelijk gelegen gemeente Holešov heeft Everel zijn hoofdkantoor met logistiek centrum, in hoofdstad Praag een showroom en een tweede logistiek centrum.

"We zijn ervan overtuigd dat deze overname onze lokale groei zal versterken," aldus commentaar van Ruben Desmet van Unilin in zakenkrant De Tijd. "Door een beter begrip van de lokale markt zullen we ook een nauwere band met deze retailers en consumenten opbouwen." Desmet stelt in de krant dat Unilin blijft openstaan voor meer overnames, mochten zich daartoe nieuwe mogelijkheden aandienen. Een overnamesom voor Everel, dat drie dozijn mensen in dienst heeft, is niet bekendgemaakt.

(Parketplein, 02-10-2019)

 
Cinzento Custom Made op de vt wonen beurs

Een-van-de-tweeEen van de twee vloeren uit het Cinzento-programma die tot en met zondag te zien zijn in het inspiratiehuis van Stijlvol Wonen op de beurs.T & G Wood International is deze week met zijn programma Cinzento Custom Made vertegenwoordigd op de vt wonen&design beurs in de RAI Amsterdam. De exposant heeft het inspiratiehuis van Stijlvol Wonen voorzien van twee meer dan fraaie Cinzento-vloeren. De aankleding van het 'huis' met de houten vloeren vloeit voort uit een bestaande samenwerking tussen het merk en het magazine.

"In deze samenwerking genereren wij gericht exposure voor onze Cinzento-dealers, onder andere met advertorials," zo benadrukt de aanbieder uit Ede. "Onze visie komt sterk overeen met de stylisten van de Stijlvol Wonen en daarom zijn wij dan ook gevraagd om custom made-vloeren te leveren voor het Stijlvol Wonen-inspiratiehuis van dit jaar op de vt wonen beurs."

(Parketplein, 02-10-2019)

 
Zes dagen lang vt wonen&design beurs

vtwonen-beurs-met-logoDe vt wonen&design beurs, die zich naar goede gewoonte afficheert als 'het grootste en leukste woonevenement van Nederland', gaat morgen van start in de RAI Amsterdam. De 'voorheen de Woonbeurs Amsterdam' brengt ieder jaar, bij de start van het woonseizoen, een heleboel wooninformatie onder één dak. "De mooiste merken, beste experts, nieuwste designs en meest verrassende ontwerpen," zo stelt de organisator in het vooruitzicht.

In het segment Vloeren zijn een kleine drie dozijn exposanten aanwezig, van retailers tot fabrikantenmerken. Een greep uit de lijst: Cunera, Decorette, Floorify, Forbo Flooring, Ode aan de Vloer, Cinzento custom made, Design Vloeren Nijkerk, Beboparket, Nobel Flooring, Van der Putten Chateauvloeren, Upstairs Traprenovatie, Cotap (met vtwonen vloerkleden & tapijtcollectie) en COREtec. Op de stand van COREtec zijn tevens vertegenwoordigers van groothandel Headlam present. De deelnemerslijst noemt verder online verkopers als Webkarpet en Dadawood, laatstgenoemde een nieuwkomer met ambities onder leiding van Christina Smits (die ook marketing doet bij fabrikant Ebony and Co). De beurs is gedurende zes dagen geopend, tot en met zondag.

(Parketplein, 30-09-2019)

 
Cotap neemt palletvervoer in eigen beheer

Vrachtwagen-CotapCotap gaat met eigen vrachtwagens rijden.Cotap start met zijn eigen pallettransport. De eerste drie vrachtwagens van de fullservice-vloerengroothandel gaan vanaf morgen, 1 oktober, de weg op.

De afgelopen periode zijn elf vrachtwagens en opleggers aangeschaft, waarmee Cotap een voor zijn klanten belangrijk onderdeel in eigen beheer verklaart te nemen. "Na een proefperiode nemen we vanaf 20 januari 2020 het gehele goederenvervoer van harde vloeren in eigen beheer. Eigen vrachtwagens, eigen chauffeurs en ambassadeurs,'' zo stelt directeur Klaas Bakker. Om het eigen transport te laten slagen zijn ervaren chauffeurs aangetrokken. Vanaf morgen rijdt Cotap met vaste bestuurders, die (met een glimlach, zo belooft de groothandel) de goederen op de afgesproken dag afleveren.

Door het eigen transport wordt extra overslag van goederen voorkomen, zodat er minder kans is op foute leveringen, schade en inefficiënte kilometers. De goederen worden direct vanuit het magazijn bij klanten geleverd. "Uniek is dat de vrachtwagens zijn uitgerust met een zogenaamde elektrische stapelaar," zo weet Gerrit van der Weerd, medeverantwoordelijke voor het transport. "Met behulp van deze extra investering kunnen bij de klant, in geval van meerdere orders in een zending, de orders worden afgestapeld of meteen in een bus van een stoffeerder geplaatst.''

Voorts heeft Cotap een eigen bestelbus aangeschaft. Met de bus worden, opnieuw vanuit een oogpunt van dienstverlening, spoedleveringen gedaan. Het nieuwe materieel voldoet uiteraard aan de nieuwste milieunormen, zo besluit het bedrijf.

(Parketplein, 30-09-2019)

 
'Extreem veel aandacht visgraat op beurs'

Nieuwe-visgraatuitvoeringenNieuwe visgraat-uitvoeringen op stand Intercombi.Intercombi, de jongste jaren telkens present op de beurs, heeft een geslaagde deelname aan ook de tiende editie van de InCoDa achter de rug. De exposant stelt dat zijn volledig nieuwe campagnebeeld goed tot zijn recht is gekomen in diverse uitingen. Zoals in de samen met Lamett ontwikkelde beurspresentatie, waarin een aantal noviteiten volgens de groothandel op ruime belangstelling van het vakpubliek mocht rekenen. "De vele complimenten over de presentatie in een speciaal ontworpen stand hebben de stoutste verwachtingen overtroffen," aldus het in Kaatsheuvel gevestigde bedrijf.

Speerpunten in het vloerenprogramma betroffen van Farm de 'reuzenvisgraat' uitgevoerd op multiplex, de Carcassonne-vloerdelen en voorts de uitbreiding van ParquetVinyl met een mat afgewerkte visgraat op groot formaat, die volgens de leverancier geheel en al voldoet aan de wensen van de Nederlandse markt. "Dat visgraatvloeren populair zijn, was al bekend, maar zo extreem veel aandacht als nu het geval is geweest, overviel Intercombi ook wel weer," zo moet de exposant enigszins verrast vaststellen. Voor Domotex te Hannover worden tot besluit alvast meer noviteiten aangekondigd.

(Parketplein, 30-09-2019)

 
Krimpje Duitse vloerenmarkt, online plust

Branchenfokus-Bodenbelage"De Duitse vloerenmarkt heeft het afgelopen decennium een vrijwel continue positieve groei doorgemaakt. Maar dat is nu voorbij," met die opbeurende woorden introduceert onderzoeksbureau IFH uit Keulen zijn nieuwe marktonderzoek 'Branchenfokus Bodenbeläge – Online & Offline'. Een blik op de cijfers laat zien dat de vloerenmarkt van onze oosterburen in 2018 ongeveer 1,1 procent prijs gaf en daarmee voor het eerst sinds lange tijd een dalende tendens vertoont. In Duitsland genereerden vloerbedekkingen (textiel, niet-textiel en keramische tegels bij elkaar genomen) 7,97 miljard euro omzet afgelopen jaar.

Met name laminaat verliest verder terrein, en wel ten gunste van elastische vloerbedekkingen. Van de eerste productgroep werd vorig jaar 7,3 procent minder aangeschaft in vergelijking met een jaar eerder. Anderzijds wordt de hoogste groei, te weten 7,5 procent, opgetekend voor de productgroep van de elastische vloerbedekkingen. "Deze verschuiving tussen vloerbedekkingen, die qua eigenschappen en prijs nogal op elkaar lijken, is al enige jaren waarneembaar en wordt nu klip en klaar weerspiegeld in de cijfers," aldus Max-Henrik Fabian, auteur van het IFH-onderzoek.

Niet alleen binnen de productgroepen treden verschuivingen op, zo stelt het bureau. Ook qua distributiekanalen doen zich wijzigingen voor. Zo is de online verkoop van vloeren in Duitsland gestaag toegenomen sinds 2010 en de afgelopen acht jaar met gemiddeld ruim 15 procent per jaar gegroeid, ofwel met 20 tot 30 miljoen euro jaarlijks. "Nu al registreren de twee groepen van consumentengoederen 'DIY & Garden' en 'Home & Interior' een niet te verwaarlozen online aandeel in vergelijking met de sector. Met name de doe-het-zelfsector is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste groeimarkten binnen e-commerce. Producten als vloerbedekkingen zijn hiervan vanzelfsprekend niet uitgesloten," aldus Fabian.

In een blog op de site van IFH Köln gaat auteur Fabian dieper in op de toenemende verkoop van vloeren via het online kanaal. Op zich, zo redeneert hij, is vloerbedekking daar niet het aangewezen product voor. Want (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een rol behang of een pot verf) omvangrijk, zwaar, een relatief flinke investering, wezenlijk ingewikkelder en daardoor veel meer afhankelijk van raad en daad dan de gangbare producten die als pakketje de deur uitgaan. Neem alleen al de logistiek van het verzenden van een partij vloeren op pallets, laat staan het regelen van een retourzending.

De dienstverlening qua advisering door gespecialiseerde pure internetspelers kan inmiddels de concurrentie aan met de vertrouwde verkoopkanalen voor vloeren in de DIY, zo moet Fabian dan ook vaststellen. Hij wijst op onder meer de dikwijls aangeboden mogelijkheid van een persoonlijk adviesgesprek in een live-chat via de browser, een WhatsApp-chat, een telefonische hotline of vragen stellen per e-mail. Soms worden diensten aangeboden als de bemiddeling tussen vakman en klant, eigen legdiensten of de mogelijkheid om de aangeboden goederen ook op te slaan. De verzending van stalen en een online materiaalcalculator/planner zijn vaak al standaard in de webshops van de pure internetspelers.

Nog een voordeel is dat dergelijke dienstverlening zich niet aan de openingstijden van de stenen winkel hoeft te houden. Naast een persoonlijk consult op verschillende kanalen, wordt bovendien op elk gewenst moment informatie middels video's, tutorials, handleidingen, wiki's of blogs van de online aanbieders verstrekt. "Met deze schat aan advies, service en informatie, presteren veel pure internetspelers op het vlak van vloerbedekking momenteel prima, al bijna op het niveau van de detailhandel. Het is daarom niet verwonderlijk dat het online aandeel van zogenaamd lastig via het internet te verkopen producten, zoals vloerbedekking, groeit," besluit Fabian.

Hoe dan ook, bureau IFH Köln concludeert dat de onzekerheden met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de markt blijven toenemen voor de vloerenbranche, niet in het minst voor de speciaalzaken in de retail. Het volledige rapport is te koop voor 850 euro.

(Parketplein, 27-09-2019)

 
WOCA Nederland content met InCoDa

Team-WOCA-aan-de-demotafelTeam WOCA aan de demotafel, met links Henk Laverman. Bernd Uwe Seeburg (midden) geeft uitleg over het Master Laksysteem.WOCA Nederland kijkt met tevredenheid terug op zijn deelname aan de InCoDa. "De beurs is dit jaar heel goed bevallen. We hadden veel aanloop en ontvingen een hoop enthousiaste reacties op ons nieuwe Master Laksysteem," aldus Henk Laverman. "We hadden besloten om een demotafel te gebruiken waar Bernd, onze lakexpert, de producten demonstreerde en uitlegde. Dat heeft goed uitgepakt. Mensen bleven langer op de stand en daardoor ontstonden goede gesprekken en konden we potentiële gebruikers enthousiast maken. Met name de reacties op de Invisible Lak waren erg positief."

Wat het team van WOCA Nederland verder opviel, waren de reacties op de vorig jaar geïntroduceerde Diamond Oil Active. "Het product bleek al door veel meer mensen gebruikt te worden dan wij eigenlijk dachten en men was zonder uitzondering positief over de werking en het eindresultaat. Veel van hen gaven zelfs aan over te stappen van een 2K naar onze Diamond Active. Dat gaat dus de goede kant op..." zo stelt de directeur met een knipoog.

WOCA Nederland laat tot besluit weten volgend jaar vrijwel zeker weer van de partij te zijn op de beurs in Gorinchem, en verwacht dan opnieuw nieuwe producten te kunnen tonen en demonstreren. "Wel hoop ik dat er nog meer ruimte komt voor hout, want PVC voerde wel een beetje de boventoon dit jaar," zo besluit Laverman.

(Parketplein, 25-09-2019)

 
MeisterDesign, ecologische 4-in-1-vloer
Zomereik-natuurZomereik natuur 6983, houtdessin.
Galleria-WhiteGalleria White 7322. (foto's: Meister)

"Het woongezonde antwoord op traditionele vloeren van vinyl," zo introduceert Meister zijn 'vinylvloer zonder vinyl' MeisterDesign. Wel de voordelen van een vinylvloer, zo stelt de Duitse fabrikant, maar zonder de vooral ecologische en technische nadelen. In tegenstelling tot veel vinylvloeren is hij geurloos, vrij van weekmakers en hittebestendig. De 'Made in Germany'-vloer beschikt over het Blauwe Engel-keurmerk.

Het ecologische 4-in-1-vloerconcept is overigens simpel: er zijn achttien eigentijdse decors die elk in vier technische varianten beschikbaar zijn. De consument kiest eerst het design en daarna, naar smaak of budget, de technische opbouw.

'MeisterDesign. flex' is een waterbestendige, vijf millimeter dunne, renovatievriendelijke vloeroplossing, die zich zonder problemen laat leggen in ruimtes met lichte oneffenheden in de vloer. 'MeisterDesign. comfort' biedt een waterbestendige en stille vloervariant van negen millimeter met twee geïntegreerde lagen kurk, die voor een gewenste akoestiek zorgen. Met brandveiligheidsklasse Bfl-s1 wordt deze designvloer aanbevolen voor veeleisende projecten.

De varianten 'MeisterDesign. life' (vijf millimeter) en 'MeisterDesign. pro' (twee millimeter) hebben een dragerplaat van ecuran, dat wordt voorgesteld als hoogwaardig composietmateriaal voor veeleisende vloeroplossingen. Het is gebaseerd op bio-polyurethaan, dat voor een groot deel wordt vervaardigd uit plantaardige oliën zoals koolzaad- of ricinusolie en in de natuur voorkomende minerale componenten zoals krijt. Dit maakt ecuran volgens Meister vrij van gezondheidsrisico's, doordat er geen weekmakers, oplosmiddelen of chloor aan te pas komen.

De vloeren 'life' en 'pro' zijn beide watervast en met gebruiksklasse 33 kunnen ze tegen een stootje. De 'life'-vloeren van vijf millimeter kunnen tot vijftien bij vijftien meter zelfs zwevend worden gelegd, zonder uitzetprofielen te hoeven gebruiken. Bovendien zijn beide varianten geschikt om in serres te leggen.

Er is keuze uit veertien houtdessins, van donkere en goudbruine tot lichte tinten, en vier evenzo actuele tegelimitaties. Alle MeisterDesign-vloeren zijn geschikt voor de badkamer.

(Parketplein, 25-09-2019)

 
Tarkett presenteert iD Mixonomi Jewels
PillarsiD Mixonomi Jewels Pillars.
TrellisiD Mixonomi Jewels Trellis.
FrogspawniD Mixonomi Jewels Frogspawn.

Tarkett introduceert de LVT-collectie iD Mixonomi Jewels, een nieuw onderdeel van zijn goed ontvangen iD Mixonomi-assortiment. De reeks is ontworpen in samenwerking met Aurélia Paoli, oprichter van het Parijse ontwerpbureau Beauregard Studio. Diamantslijptechnieken vormen de inspiratiebron voor de modulaire tegelproducten. Spannende lijnen, geometrische patronen en levendige kleuren zijn daar een weergave van. En door de ontelbare vormen en kleurencombinaties, zo belooft Tarkett, zijn de patroon- en ontwerpmogelijkheden eindeloos.

iD Mixonomi Jewels wordt door de vloerenmaker getypeerd als ‘schaalbaar maatwerk’ en geldt zodoende als een aanvulling op zijn exclusieve Floorcraft-service. Dit wil zeggen dat dankzij nauwkeurig en verfijnd snijwerk vloercomposities ontstaan die aan de wensen van de klant voldoen.

De collectie wordt geacht een brug te slaan tussen innovatieve productie en traditioneel vakmanschap. Reden om Paoli voor het ontwerp te vragen. In haar eigen studio brengt ze immers graag ‘klassieke’ decoratieve kunst onder de aandacht die met ‘nieuwe’ productieprocessen is gemaakt. Van iD Mixonomi Jewels merkt Paoli op dat deze doet denken aan inlegwerk en handgemaakte producten. “In feite is het parket met een vinylpatroon, waardoor het klassiek vakmanschap uitstraalt, maar tegelijkertijd modern is uitgevoerd.”

Het iD Mixonomi Jewels-palet bestaat uit vierendertig kleuren, die in een vijftal uiteenlopende kleurenthema’s worden gebracht: Natural Culture, Disruptive Pastel, Preppy Blue, Neo 70’s en Serenity. Beauregard Studio heeft overigens een suite ontworpen met de nieuwe LVT-vloeren, die ter inspiratie benut kan worden via de online vloerpatroonontwerper van de fabrikant.

iD Mixonomi Jewels is voor de volle honderd procent ftalaatvrij en kent een zeer lage uitstoot van vluchtige organische stoffen. Het product bestaat voor meer dan dertig procent uit gerecycled materiaal en komt in aanmerking voor het ReStart-terugnameprogramma. De collectie is verkrijgbaar met ingang van eind volgende maand.

(Parketplein, 25-09-2019)

 
Bona Oil System gelanceerd

Toepassing-Bona-CraftToepassing Bona CraftOil kleur Frost.Vandaag presenteert Bona AB - onder het motto ‘Creëer uw eigen houtverhaal’ - zijn ‘natuurlijke’ Bona Oil System. Dit innovatieve oliesysteem, zo stellen de Zweden, benadrukt het unieke karakter van elke houten vloer, van het frisse, schone minimalisme van wit geoliede brede planken tot een eigentijdse kijk op klassiek parket en de diepe tinten van een historische vloer.

Duurzaamheid en veiligheid staan telkens voorop, zowel bij installeren als repareren, zo verklaart de in 1919 opgerichte multinational. “Door gebruik te maken van plantaardige materialen met een buitengewoon gering gehalte VOS zijn Bona-oliën gebaseerd op lijnzaad-, castor- en saffloerolie. Het hoge oliegehalte en minimale oplosmiddelgehalte garanderen een hoge mate van verzadiging, voor gezonde vloeren en een langdurige bescherming.”

Met premium olieproducten, inclusief 1K oliën, 2K oliën, harde wasoliën en kleurbehandelingen, biedt het Bona Oil System volgens de leverancier meer dan ruime mogelijkheden om het eigen karakter van houten vloeren te accentueren. “Met ons brede assortiment Bona-oliën zijn we in staat om de aannemer, vloereigenaar en distributeur te voorzien van de gereedschappen om een uniek houten vloerverhaal te creëren, wat voor vloer het ook is,” zo klinkt het in de woorden van Patrik Mellnert, productmanager Bona AB. “Kleuren en beitsen, een ruwe en glanzende uitstraling, een geborstelde textuur, verf en overlakken – met Bona kan alles!”

Het Bona Oil System is samengesteld voor gebruik met het Bona System, dat de veelzijdige schuurmachine omvat, de Bona FlexiSand 1.9, met het vermogen om op te ruwen, te fijnschuren, te borstelen en de olie te boenen op het vloeroppervlak. Daarnaast zorgt de combinatie van de Bona FlexiSand met de Diamond Abrasives van Bona voor een geschikt krasvrij oppervlak, dat de vloer voorbereidt op het gebruik van olie.

De ruime variatie aan kleurmogelijkheden sluit naar eigen zeggen aan bij de huidige trends en designopvattingen. Voorts is de presentatie voor in de winkel geoptimaliseerd. (Zie voor meer informatie namens Bona Benelux het nieuwsitem ‘Bona Olie Assortiment breder en vernieuwd’ van 4 september jl.).

(Parketplein, 23-09-2019)

 
I4F en Lico zijn R&D- en octrooipartners

14f lico-logoI4F is een partnerovereenkomst aangegaan met het Zwitserse Li & Co Ag (‘Lico’) op het terrein van onderzoek & ontwikkeling en patenten. I4F zal Lico wereldwijd vertegenwoordigen met alle recent ingediende en toekomstige octrooiaanvragen. De op Curaçao gevestigde bedrijvengroep verkrijgt tevens licentie- en marketingrechten voor de meeste technologieën van Lico, dat volgens John Rietveldt, CEO van I4F, een sterke reputatie geniet als innovatieve producent van elastische vloeren en vloeren van kurk, hout en steen.

“Wij geven er de voorkeur aan om ons te concentreren op wat we het beste doen, innoveren, terwijl we de licenties, marketing en bescherming van de octrooien overlaten aan I4F, die volgens ons de toonaangevende deskundige is op dit gebied,“ zo verklaart Edwin Lingg, algemeen directeur van Lico.

(Parketplein, 23-09-2019)

 
Ruim dertig nieuwe dessins Castell LVT
Comfort-item-2012Serie 902 (item 2012).
Premium-item-5014Serie 905 (item 5014).
Realistic-item-1015Serie 901 (item 1015).
Concrete-item-3011Serie 903 (item 3011).
Visgraat-Pure-item-4013Serie 904 (item 4013).
Display-Castell-PVCLVT-flooringDisplay Castell PVC&LVT flooring.

Castell PVC&LVT - 'made by tété total-flooring' - introduceert niet minder dan drieëndertig nieuwe decors. "De breed toepasbare collectie als geheel bestaat nu uit liefst vijftig uiterst aantrekkelijke dessins, in bovendien een hoogwaardige kwaliteit dankzij de toepassing van innovatieve technologieën," zo stelt de aanbieder uit Hengelo. Nieuwkomers zijn de series 904, 902, 905, 901 en 903. Reeksen die zich in zekere zin al hebben bewezen zijn Magic-Classic, Magic-Grande, Marar en Montevideo.

Geheel nieuw is de visgraat-serie 904. De drie items in deze reeks zijn uitgevoerd in Register in Embossing, hebben een slijtlaag van 0,55 millimeter en worden gebracht in een afmeting van 15,4 bij 60,96 centimeter. De bijpassende band e.o. bies (strips) is uit voorraad leverbaar. De 'visgraat' is ingedeeld in PIT-klasse 42 en geschikt voor projectmatig en residentieel gebruik. (Verkoopadviesprijs is 39,95 euro per vierkante meter).

Nieuw is ook de serie 902, die in zeven decors gebracht wordt naast de bestaande serie Magic-Classic, die op zijn beurs vier decors kent (Mid Grey, Taupe, Beige en Gold). De producten komen in een 0,55 millimeter-uitvoering, met een totale dikte van 2,5 millimeter, zijn uitgevoerd in Register in Embossing en voorzien van vellingkanten rondom. Serie 902 meet 121,92 bij 22,86 centimeter, Magic-Classic 122,73 bij 18,7 centimeter. Het elftal items heeft PIT-klasse 42 en is wat Castell betreft niet alleen geschikt voor gebruik in projecten maar ook bij de klant thuis. (Verkoopadviesprijs is 31,95 euro per vierkante meter).

De nieuwe reeks Serie 905 0,55 XL telt liefst dertien dessins, die worden gebracht in de maten 152,40 bij 22,68 centimeter en totaal 3,0 millimeter dik zijn. Met hun 'extra large'-formaat vormen ze het gezelschap van de huidige serie Magic-Grande 0,55 XL, die vijf decors telt. De Magic Grande XL Cashmere Oak en Golden Oak hebben een afmeting van 150,0 bij 23,0 centimeter en een dikte van 2,5 millimeter. De dessins Greige, Grey en Beige komen tot 152,0 bij 23,80 centimeter en zijn 3,0 millimeter dik. Alle items zijn voorzien van vellingkanten rondom. De kwaliteiten zijn uitgevoerd in Register in Embossing e.o. Natur Embossing Press+, een methode die zorgt voor een realistisch reliëf op de vloer, waardoor knoesten ook daadwerkelijk te voelen en te volgen zijn. De bij elkaar geteld achttien decors laten zich zowel projectmatig als residentieel toepassen. Als PIT-klasse geldt ook hier 42. (Verkoopadviesprijs bedraagt 31,95 euro per vierkante meter).

Een nieuwe serie met een toplaag van 0,30 millimeter heeft de naam Serie 901 meegekregen. Deze wordt aangeboden in acht dessins op het formaat van 121,92 bij 22,86 centimeter. Met zijn 0,30 millimeter-uitvoering fungeert Serie 901 als aanvulling op de bestaande collectie Marar, die een viertal decors in eikenmotief kent en over een afmeting van 121,90 bij 18,41 centimeter beschikt. Marar en Serie 901 zijn beide uitgevoerd in 'Natur Embossing' en geschikt voor zowel projectmatig als residentieel gebruik. De producten zijn ingeschaald in PIT-klasse 31. (Verkoopadviesprijs bedraagt 24,95 euro per vierkante meter).

De twee dessins van nieuwkomer Serie 903 worden gebracht op het 'plavuizenformaat' van 60,96 bij 60,96 centimeter, met een slijtlaag van 0,55 millimeter. Ze gelden als aanvulling op de plavuizen van 60,00 bij 30,00 centimeter in de bestaande reeks Montevideo (deze in een 0,20 millimeter-uitvoering), die ook stroken kent van 121,90 bij 18,41 centimeter. Montevideo telt drie grijstonen en een antraciet. Alle kwaliteiten zijn realistisch uitgevoerd in 'Natur Embossing' en geschikt voor residentieel en projectmatig gebruik. PIT-klasse is 31-42 (Verkoopadviesprijzen Montevideo en Serie 903 zijn respectievelijk 23,90 en 31,95 euro per vierkante meter).

De leverancier laat tot besluit nog weten dat de bijbehorende luxe stijlplinten uit voorraad leverbaar zijn, evenals alle verwerkingsmaterialen (van het merk Mapei) die voor projecten benodigd zijn. Voor de professionele verkoop is voor in de showroom van de exclusieve Castell-dealers voorts een design display beschikbaar waarin kleurstalen van alle dessins overzichtelijk worden aangeboden op hun werkelijke formaat.

(Parketplein, 23-09-2019)

 
IVC Group brengt LayRed 55, sterk en stil

IVC Group, de zakelijke tak van de vinylvloerenmaker, lanceert zijn jongste innovatie LayRed 55. De onbuigzame engineered rigid click LVT-vloer is het resultaat van twee jaar intensief onderzoek en engineering in IVC’s Centre of Excellence voor vinylvloeren. De combinatie van verschillende lagen zorgt volgens de fabrikant voor uitstekende akoestische prestaties in ruimtes met een druk beloop en is bijzonder geschikt voor renovaties. LayRed 55 werd ontworpen en ontwikkeld in IVC’s Belgische hoofdkantoor in Avelgem en zal daar ook worden geproduceerd.

LayRed 55 wordt gebracht als een premium LVT-vloer die design koppelt aan comfort en duurzaamheid. De collectie omvat 23 dessins, die over sterke akoestische prestaties beschikken en kras-, vlek- en waterbestendig zijn. “Met LayRed 55 wilden we onze klanten een hoogwaardige engineered vinylvloer bieden die eruitziet als natuurlijk hout of steen,” verklaart Cindy Van Moorleghem, marketingdirecteur IVC Group. “LayRed 55 dankt zijn comfort, stevigheid en design aan zijn meerlagige samenstelling. Bovendien roept het biofilisch design van de vloer een sfeer van rust en welzijn op.”

Verdon-Oak-linksVerdon Oak (links) en Desert Stone uit collectie LayRed 55 van IVC Commercial.

De collectie bevat geen orthoftalaat en voldoet meer dan ruim aan de wettelijke vereisten voor de binnenluchtkwaliteit. Hij bestaat voorts voor dertig procent uit gerecycleerd materiaal en door de lijmloze plaatsing kunnen de planken na gebruik gemakkelijk worden weggehaald. De LayRed 55 is zelf ook volledig recycleerbaar.

Over zijn akoestische prestaties zegt Van Moorleghem: “De geïntegreerde ondervloer en geavanceerde akoestische laag beperken het transmissiegeluid met wel 10 dB Llin en zorgen ervoor dat het reflectiegeluid maximaal wordt gereduceerd.” De geïntegreerde ondervloer maakt evenzo een snelle plaatsing mogelijk, zelfs op oneffen oppervlakken, waardoor LayRed 55 wordt voorgesteld als ‘ideaal’ voor renovaties. Doordat de engineered vinylvloer nauwelijks tot geen voorbereiding (egalisatie) van de ondergrond vereist, versneden kan worden met een Stanleymes en de planken zonder lijm worden geplaatst, is een snelle installatie mogelijk. “Bedrijven zoals hotels en restaurants hoeven zelfs niet te sluiten tijdens de plaatsing, omdat deze snel, stil en stofvrij gebeurt,” zo besluit de marketingdirecteur.

(Parketplein, 23-09-2019)

 
Krimpende vraag EU naar tropisch parket

Aandeel-in-de-EU-invoer-krimptAandeel in de EU-invoer van echt houten vloeren van de belangrijkste leveringslanden 2004-2018. (bron: ITTO TTM Report)De totale invoer van ‘echt houten’ vloeren in de EU is in 2018 met 6,2 procent gestegen tot 29,52 miljoen vierkante meter. Tropische landen vertegenwoordigden nog maar 9,2 procent van de totale invoer afgelopen jaar, een daling ten opzichte van het aandeel van 11,1 procent in het voorgaande jaar. En zeker ten opzichte van het aandeel van nagenoeg 50 procent vóór de recente crisisjaren, zo blijkt uit het jongste ITTO TTM Report. Tropische leverancierslanden zijn onder meer Brazilië, Indonesië, Vietnam, Singapore en Maleisië.

De invoer in de EU van houten vloeren uit China groeide afgelopen jaar met 10 procent tot 18,04 miljoen vierkante meter. Het aandeel van China in de totale invoer steeg van 59,2 procent in 2017 tot 61,1 procent in 2018, waardoor een deel van het tussen 2012 en 2016 verloren aandeel werd terugveroverd. Deze trend zette zich door in de eerste helft van 2019. De invoer uit China lag met 9,68 miljoen vierkante meter 11 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

De grootste toename van de invoer van houten vloeren in de EU in 2018 was afkomstig uit andere landen met een gematigd klimaat, met name Oekraïne. De invoer uit dit land steeg vorig jaar met 19 procent tot 5,02 miljoen vierkante meter. Het aandeel van Oekraïne in de totale invoer steeg zodoende van 15 procent in 2017 tot 17 procent vorig jaar. Ook dit lopende jaar is de invoer uit Oekraïne en verschillende andere landen in gematigde streken toegenomen. In de eerste zes maanden van 2019 bedroeg de totale invoer uit andere ‘gematigde’ landen dan China 4,83 miljoen vierkante meter, 13 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. De invoer uit Oekraïne steeg 17 procent tot 2,91 miljoen vierkante meter.

De EU-invoer van houten vloeren uit tropische landen daalde in 2018 met 12 procent tot een zo onderhand te verwaarlozen 2,70 miljoen vierkante meter en kromp in de eerste zes maanden van 2019 met nog eens 4 procent tot 1,46 miljoen vierkante meter.

De invoer uit Maleisië daalde in 2018 met 8 procent tot 950.000 vierkante meter en in de eerste helft van 2019 met 25 procent tot 400.000 vierkante meter. De invoer uit Indonesië daalde met 7 procent tot 800.000 vierkante meter in 2018 en met nog eens 8 procent tot 380.000 vierkante meter in de eerste helft van dit jaar. De invoer uit Brazilië daalde met 24 procent tot 450.000 vierkante meter in 2018, maar won een beetje terrein terug in de eerste helft van dit jaar, getuige een stijging van 4 procent tot 240.000 vierkante meter.

Alleen Vietnam heeft de dalende trend consequent weerstaan. De invoer uit dit Aziatische land, die al met 4 procent was gestegen tot 250.000 vierkante meter in 2018, had in de eerste zes maanden van 2019 reeds 270.000 vierkante meter bereikt, 50 procent meer dan in dezelfde periode in 2018.

(Parketplein, 20-09-2019)

 
Slotbericht InCoDa 2019: een succes

Op-InCoDa-2019Op InCoDa 2019 ‘was er voor elke bezoeker wat te ontdekken en te beleven’.De Interieur Collectie Dagen 2019 zijn succesvol verlopen, zo laat het beursteam weten in zijn slotbericht. Bij elkaar 6623 vakprofessionals (2018: ruim 6500) kwamen op het driedaagse event in Evenementenhal Gorinchem af. Op de beursvloer presenteerden 135 exposanten (2018: 130) met ruim tweehonderd verschillende merken de nieuwste collecties en trends. “Zowel de bezoekers als exposanten waren erg tevreden en enthousiast,” aldus Mascha de Bruin, Head of Events Interior & Retail.

“Het 10-jarig jubileum was de mooiste en meest inspirerende editie ooit die de bezoekers met Interieur Collectie Dagen beleefd hebben,” zo oordeelt De Bruin. “We kregen veel positieve reacties over de mooie presentatie van de vakbeurs en het aanbod dat gepresenteerd werd. Ook hebben we opgemerkt dat er tijdens deze editie een grote groei heeft plaatsgevonden in de kwaliteit van de bezoeker.”

“Wat deze editie zo succesvol maakte,” benadrukt De Bruin, “is dat er voor elke bezoeker wat te ontdekken en te beleven was. Van woninginrichters, parketteurs, vloerspecialisten, projectinrichters tot meubelstoffeerders, interieurstylisten, interieurarchitecten en speciaalzaken.”

De beursorganisator stelt vast dat wat ooit begon als enkel een vloerenbeurs, inmiddels is uitgegroeid tot een totaalconcept waarin de segmenten vloeren, raamdecoratie, wandbekleding en interieurstoffen samenkomen. Daarbij zorgen onder meer het Inspiratiecafé, inclusief de workshops en de lezingen, en het trio Nederlandse Kampioenschappen voor de nodige beleving rondom.

Meer dan dertig exposanten hebben zich naar verluidt al ingeschreven voor de editie 2020, die genoteerd staat voor 13, 14 en 15 september op dezelfde lokatie.

(Parketplein, 20-09-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-136FFI-104

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons september nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Kleurolie en kleur hardwasolie
  • Dossier Vloerverwarming en koelingssystemen
  • Dossier Hongaarse punt/visgraat in laminaat en LVT
  • Dossier Wie heeft kleurbeitsen?
  • Dossier Producenten van elastische lijmen
  • Dossier Express-producten voor de parqueteur

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com