unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
Nieuwe krimp invoer tropisch parket in EU

invoer-eu28-jan-sepInvoer tropische houten vloeren in de EU28, januari-september 2019/2018, in 1000 MT. (bron: ITTO TTM Report)De invoer in de EU van houten vloerproducten uit tropische landen is in de eerste negen maanden van dit jaar met nog eens 4 procent afgenomen tot totaal 19.700 metrieke ton (MT), zo valt te lezen in het jongste ITTO TTM Report. De import in Nederland is wel iets gestegen, al is vooralsnog onduidelijk wat dit voor de langere termijn wil zeggen.

Het jongste cijfer voor de 28 EU-landen is in ieder geval een voortzetting van een al geruime tijd aanhoudende krimp in reactie op de hevige concurrentie van Europese en Chinese fabrikanten en van alternatieve producten als LVT, modetrends ten gunste van inheems hout, leveringsbeperkingen en de uitdaging die het voldoen aan de EUTR oplevert, zo stelt het rapport.

De waarde van de invoer in de EU van tropische houten vloeren toont zich iets stabieler, op een niveau van 45,7 miljoen euro in de periode van negen maanden, slechts een beetje minder dan de 45,8 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Dit jaar wordt de dalende invoer uit de traditioneel toonaangevende leverancierslanden Maleisië (-20 procent tot 5.700 MT), Indonesië (-6 procent tot 5.000 MT) en Brazilië (-5 procent tot 4.000 MT) gedeeltelijk gecompenseerd door een oplopende invoer uit Vietnam (+47 procent tot 2.600 MT), Bolivia (van bijna nul tot 600 MT) en India (+187 procent tot 300 MT).

In de eerste negen maanden van het lopende jaar weet de invoer van tropische houten vloeren een beetje terrein te winnen in Frankrijk (+25 procent tot 5.400 MT), het VK (+54 procent tot 2.200 MT) en Nederland (+11 procent tot 1.700 MT).

De invoer daalde echter op de meeste andere belangrijke Europese markten, waaronder België (-3 procent tot 2.500 MT), Italië (-16 procent tot 1.600 MT), Denemarken (-38 procent tot 1.500 MT), Duitsland (-17 procent tot 1.400 MT) en Spanje (-1 procent tot 1.400 MT), zo besluit het ITTO TTM Report, op basis van gegevens van Eurostat.

(Parketplein, 22-11-2019)

 
Kleine krimp voor Duitse parketnijverheid

De parketverkoop in Duitsland is tussen januari en september van dit jaar met circa 1,7 procent afgenomen tot 7,4 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit de periodieke enquête onder de leden van de vereniging van de Duitse parketindustrie (VDP). Na nog een lichte stijging van 0,1 procent in het eerste halfjaar, kromp het volume evenwel met 5,4 procent in het derde kwartaal. “Onze branche heeft nog altijd te maken met een lastige toestand wat betreft markt en concurrentie. Gezien de afzwakkende macro-economische groei en het afnemende aantal bouwvergunningen, neemt de vraag naar parketproducten momenteel licht af,” verklaart VDP-voorzitter Michael Schmid.

vdp-afzet-q3Parketafzet VDP-leden naar segment in de eerste drie kwartalen. (MSP is meerlaagsparket, LHD is landhuisdelen). (bron: VDP)

Ondanks deze volumekrimp, daalde de omzet van de parketfabrikanten iets minder uitgesproken, met 1,2 procent tot 197 miljoen euro in de eerste drie kwartalen van het lopende jaar, terwijl ook het aantal bedrijven daalde. Terwijl de binnenlandse productie van de aangesloten bedrijven blijft dalen, handhaaft de verkoop van parket dat door de leden werd geïmporteerd zich op het niveau van vorig jaar. “Dit is ook een uitdrukking van de toenemende wereldwijde arbeidsverdeling - de Duitse parketfabrikanten produceren al jaren niet meer alleen in Duitsland, maar ook in andere Europese landen,” zo luidt het commentaar van Schmid. “Ook de huidige ontwikkeling van de parketinvoer, met een afname van het volume met een procent in de eerste helft van 2019, bevestigt de resultaten van de interne rondvraag van de vereniging.”

De voorzitter van de Duitse parketmakers wijst tevens op het belang van houtproducten als parket om klimaatverandering effectief tegen te gaan. In dit verband kijkt hij met kritische blik naar de aanhoudende trend ten gunste van kunststofvloeren. “De grote vraag naar kunststofvloeren op de Duitse markt betekent een aanhoudende last voor onze branche en is met het oog op het geplande en reeds opgelegde verbod op verschillende plasticproducten meer dan wonderlijk.”

Dit geldt volgens de voorzitter des te meer doordat het ‘duurzame’ bosproduct parket een belangrijke rol te spelen heeft op vooral het gebied van klimaatbehoud. "Hout is een belangrijke koolstofopslag. Voor elke vierkante meter parket wordt ongeveer 12,5 kilogram CO2 permanent gebonden in de vorm van koolstof,” zo heeft Schmid berekend. Geëxtrapoleerd naar de jaarlijkse hoeveelheid parket van ongeveer 10 miljoen vierkante meter die in Duitsland wordt verkocht door zijn achterban, resulteert dit in een CO2-opslag van liefst 125.000 ton. “Dit komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van bij benadering een miljard gereden autokilometers. Al met al een zwaarwegende reden om de parketvloer weer de status te geven die hem toekomt,” zo geeft Schmid als aanbeveling mee.

(Parketplein, 20-11-2019)

 
Hogere omzet afwerkers van gebouwen

cbs-logoDe specialisten in het afwerken van gebouwen hebben in het voorbije kwartaal een omzettoename van 6,2 procent geboekt, zo turft het CBS. Op een dikke plus van 9,7 procent in juli, volgt een meer bescheiden 2,2 procent in augustus, aantrekkend naar 5,4 procent in september. De score van het derde kwartaal ligt iets onder de plussen in het tweede en eerste kwartaal van respectievelijk 7,6 procent en 7,9 procent.

Tot de afwerkingsbedrijven in de bouwnijverheid worden gerekend bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden (vloerenleggers, woningstoffeerders, behangers en dergelijke), schilders, glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

(Parketplein, 20-11-2019)

 
COREtec PROcore voor projecttoepassingen

Bellagio-ppCOREtec Proplus Bellagio.USFloors lanceert als nieuwe ontwikkeling de COREtec Proplus met PROcore-technologie. De PROcore-technologie van COREtec is ontwikkeld als een alternatief voor toepassing in projecten. “Een verlaagde samendrukbaarheid gekoppeld aan een verhoogd soortelijk gewicht maakt deze vloer ultrasterk en stabiel waardoor hij alles aankan,” zo klinkt de uitleg in een persbericht. De COREtec PROcore is verkrijgbaar in een dikte van vijf millimeter. Kenmerkend voor COREtec is de geïntegreerde onderlaag in kurk.

In het algemeen onderscheidt COREtec ‘the original’ zich door zijn bijzondere samenstelling. De robuuste vloerplank wordt door de fabrikant getypeerd als watervast: hij zwelt of krimpt niet bij blootstelling aan vocht. Een lijmloos geïntegreerd klikprofiel garandeert een eenvoudige zwevende plaatsing. De onderlaag uit kurk maakt een tussenvloer overbodig en vangt kleine onregelmatigheden in de ondergrond op. COREtec laat zich derhalve probleemloos plaatsen op een ondergrond van hout, beton of tegels. Genoemde onderlaag draagt evenzo in hoge mate bij aan het gewenste loopcomfort. Aantrekkelijke motieven in hout en steen maken de vloer toepasbaar in allerlei interieurs.

(Parketplein, 20-11-2019)

 
Thais planken zagen
Bedrijfshal-met-bamboeconstructie‘Bedrijfshal’ met in het oog springende bamboe constructie.
Ingenieuze-`zaagtafelIngenieuze zaagtafel.

Razende reporter Raymond van Harmelen bevindt zich op dit moment op vakantie in Thailand.

Een-greep-uit-het-assortimentEen greep uit het assortiment.

Voor de columnist, die als branche watcher voor www.parketplein.nl met regelmaat het wel en wee en opvallende gebeurtenissen van vakgenoten bespreekt in de rubriek ‘Wat een Vak man!’ (zie link op startpagina), geen reden om zijn ogen dicht te houden voor vak gerelateerde situaties en omstandigheden. Met verbazing stuitte hij op de, laten we zeggen, ‘ambachtelijke aanpak’ van een lokaal Thais parketbedrijf. Ter illustratie stuurde hij wat foto’s voor een sfeer reportage. Met name de bijzondere zaagtafel springt daarbij in het oog…

(Parketplein, 18-11-2019)

 
Aftellen naar Dag v/d Afwerking 2019

Dag-van-de-Afwerking-banner-logoOp dinsdag 26 november aanstaande vindt in de Brussels Kart Expo de twaalfde editie van de Dag van de Afwerking plaats. Het ééndaagse evenement doet bij onze zuiderburen van zich spreken als praktijk- en ervaringsgerichte vakbeurs en geldt evenzo als gemoedelijk netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector in brede zin. Zo’n honderdvijftig standhouders op circa 9300 vierkante meter bieden volgende week een gevarieerd en actueel aanbod van (vooral) afwerkingsproducten, gerangschikt per thema. Een greep uit de lijst exposanten: Lecol, Ciranova, Bona, Rubio Monocoat, Bostik, Kerakoll Benelux, Uzin Utz België, Lamett, Mapei, Pergo, Festool, Rigo Verffabriek, Holz Bois en US Floors/COREtec.

Op-de-stand-van-RigoDe stand van Rigo Verffabriek trok tijdens de vorige editie behoorlijk wat volk.
Veel-drukte-ook-LecolEditie 2018 werd door circa 4200 belangstellenden bezocht.

“De Dag van de Afwerking is voor USFloors/COREtec® de ideale manier om het product en het merk voor te stellen aan nieuwe vakmensen, zo vertelt Nicolas Cnudde van COREtec®. Het is de eerste deelname van USFloors/COREtec® en we kijken er met heel veel belangstelling en enthousiasme naar uit. Ons volledig Belgisch verkoopteam zal present zijn en onze Belgische distributeur YEPP draagt ook zijn steentje bij door aanwezig te zijn op de stand van USFloors – COREtec®.”

In de demotent verzorgen fabrikanten demonstraties en kunnen bezoekers de producten eigenhandig uitproberen. Bovendien is er een volledige tent gewijd aan natuursteen en keramiek. “Belgian Stone Day is een uniek concept binnen de Dag van de Afwerking dat de mogelijkheden van deze producten in de kijker zet,” aldus de organisatie. Vorig jaar meldde organisator Confederatie Bouw een bezoekersaantal van ruim 4200 professionele bezoekers. De toegang en de catering zijn gratis. Meer informatie is te vinden op www.dagvandeafwerking.be.

(Parketplein, 18-11-2019)

 
RIGO Verffabriek zoekt verdeler in België

De-productgroepenSTEPDe productgroepen STEP Watergedragen Parketlakken, SKYLT Onzichtbare lak en ROYL Beschermende olie.RIGO Verffabriek is een Nederlands familiebedrijf dat is opgericht in 1938. Sinds de jaren ’90 ontwikkelt en produceert het bedrijf ook watergedragen Parketlakken en Parket oliën. “In Nederland zijn wij de enige fabrikant die gespecialiseerd is in de productie van parketlak en -olie. Omdat we een middelklein bedrijf zijn en alle expertise in eigen huis hebben, zijn we goed in staat onze klanten met persoonlijk technisch advies ter zijde te staan. In Nederland zijn wij inmiddels een A-merk op het gebied van vloerafwerking met onze productgroepen STEP Watergedragen Parketlakken, SKYLT Onzichtbare lak en ROYL Beschermende olie. Sinds enkele jaren zijn wij actief op de Belgische markt,” aldus RIGO Verffabriek in een persbericht.

Voor West-Vlaanderen en Antwerpen is het bedrijf nu op zoek naar een exclusieve verdeler van zijn producten. “Wij hechten er waarde aan een langdurige, plezierige relatie op te bouwen met onze verdelers, waarbij ook de handelskant uiteraard goed geregeld is.” Geïnteresseerden kunnen vrijblijvend contact opnemen met toon @ rigoverffabriek.nl (directeur) of chris @ rigoverffabriek.nl (manager verkoop). Maar men kan RIGO Verffabriek ook bezoeken op de komende ‘Dag van de Afwerking’, standnummer 144.

(Parketplein, 18-11-2019)

 
Lindura vloer in Chateau Marquette

Bij-Chateau-MarquetteBij Chateau Marquette werd gekozen voor een Lindura vloer van 32 cm breed en 260 cm lang.Onlangs is op de prachtige locatie Chateau/Hotel Marquette te Heemskerk een project uitgevoerd met een Meister HD400 Lindura hightech parketvloer (kl. 8511). De opdrachtgever koos voor een Lindura vloer van 32 cm breed en 260 cm lang. “De prachtige kant en klare producten van Meister worden al geruime tijd door Viehoff BV uit Heerhugowaard verdeeld,” zo vertelt Dennis Viehoff. “Meister is altijd heel innovatief en is dan ook de uitvinder van de lange laminaat plank, ook wel kasteelplanken genoemd. Al enige tijd zijn Viehoff en Meister samen succesvol met het oersterke en zeer duurzaam geproduceerde hightack parket HD400 Lindura. Dit is een eiken parketvloer met alle verwerkingsvoordelen van laminaat. De genoemde Kasteelplank kwam dan ook juist bij dit project goed op zijn plaats. De opdracht in Chateau Marquette is uitgevoerd door onze klant de Bedweters uit Alkmaar.”

Bij de productie van de HD400 Lindura wordt uiterst zuinig met de grondstoffen omgegaan. Meister haalt uit 5,5 kubieke meter eikenhout circa 3500m² HD400 Lindura parket. “Het parket is door de basis van HDF en ‘woodpowder’ ijzersterk en dus naaldhakbestendig. Door de geringe opbouwhoogte is het product ook zeer geschikt voor vloerverwarming (zwevend gelegd op acoustimax),” aldus Viehoff tot besluit.

(Parketplein, 18-11-2019)

 
Carpetright staat achter bod van Meditor

carpetright pand logoCarpetright adviseert zijn aandeelhouders om in te stemmen met het overnamebod ter waarde van ruim vijftien miljoen pond van Meditor, momenteel de grootste aandeelhouder (met bijna dertig procent) en tevens geldschieter van de keten. “Wij zijn van mening dat het bod in het belang is van alle belanghebbenden. Hoewel we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt met ons herstelplan voor de Carpetright-groep, is de mogelijkheid om te investeren in de toekomst van het bedrijf beperkt tegen de achtergrond van klemmende bankconvenanten en een zeer uitdagende consumentenmarkt,” aldus Bob Ivell, voorzitter van Carpetright. “Met een geherkapitaliseerd bedrijf en de steun van een toegewijde nieuwe eigenaar met de middelen om voor de lange termijn in Carpetright te investeren, kunnen we ons herstel in de niet-publieke arena voltooien en tevoorschijn treden als een sterker bedrijf.”

Talal Shakerchi, directeur van Meditor, veronderstelt dat Carpetright met (financiële) steun van zijn bedrijf en zonder wat hij noemt de beperkingen van een openbare notering aan de aandelenmarkt, goed gepositioneerd is om effectiever te concurreren. Meditor belooft in dat geval flink geld te steken in de medewerkers en het winkelbestand van de vloerenverkoper en om nieuwe plannen en verbeteringen een duwtje in de rug te geven. “Ik ben enthousiast over de vooruitzichten en kansen op lange termijn voor de zaken van Carpetright,” zo besluit Shakerchi, die behalve vermogensbeheerder trouwens ook professioneel pokerspeler is. Meditor biedt vijf pence per aandeel.

(Parketplein, 15-11-2019)

 
Harlan Stone in zijn sas met besluit USTR

Harlan-Stone-logosHarlan Stone. (foto: HMTX)De beslissing van de United States Trade Representative (USTR) vorige week om onder meer bepaalde types click-LVT van Chinese origine vrij te stellen van een importheffing van 25 procent [Zie ons nieuws van afgelopen maandag], is in goede aarde gevallen bij Harlan Stone, CEO van HMTX Industries. “Wij zijn dankbaar dat de United States Trade Representative terdege rekening heeft willen houden met onze branche en uitzonderingen heeft toegestaan op verscheidene van deze producten. Door deze eenjarige vrijstelling op de heffingen van 25 procent kunnen we onze producten betaalbaar houden voor de Amerikaanse consument en veel banen behouden in de verkoop, distributie, installatie en aannemerij, die anders nadelige gevolgen hadden ondervonden,” aldus Stone.

Stone is behalve CEO van LVT-fabrikant HMTX Industries (waartoe Aspecta behoort, naast Halstead, Metroflor, Teknoflor en Vertex), tevens voorman van de ‘American Consumers & Workers Justice Coalition’. Deze branchebrede pressiegroep is vorig jaar augustus in het leven geroepen om bezwaar aan te tekenen tegen de toentertijd voor het eerst voorgestelde ophoging van de tarieven op de invoer van vinylvloeren uit China. Het argument is en was dat dit nadelig zou uitpakken voor Amerikaanse consumenten en voor veel vloerenbedrijven in het land, met name voor de bedrijven die baat hebben bij wat genoemd werd de ‘explosieve groei’ van LVT en meerlaagse vloeren.

Veel LVT zou immers niet in voldoende mate in de VS of elders in de wereld buiten China verkrijgbaar zijn. Voor hun bezwaren hebben ze nu gehoor gekregen in Washington. “Meer dan 150 bedrijven hebben zich verenigd, waarvan vele elkaars concurrent, om de unieke waarde van deze producten voor het algehele welzijn van de vloerenbranche en de bouwsector als geheel tentoon te spreiden,” zo stelt Stone op plechtige toon.

China mag overigens het intellectueel eigendom van veel van deze innovatieve vloerenproducten op zijn conto schrijven, reden te meer om ze vrij te stellen van strafheffingen. De USTR heeft momenteel nog meer verzoeken om vrijstelling in behandeling.

(Parketplein, 15-11-2019)

 
Opnieuw goede CBS-cijfers ‘wonenretail’

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (+7,7 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,2 procent) realiseren in september opnieuw de grootste omzetstijging in het segment non-food, zo meldt het CBS vandaag. De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar groeit met 4,4 procent, praktisch gelijk opgaand met de detailhandel als geheel, die een plus van 4,6 procent neerzet in de laatste maand van het derde kwartaal. Rotsvaste uitschieters zijn de webwinkels (+17,1 procent) en zeker de multi-channelers (+29,1 procent).

omzet-retail-sep19

De winkels in meubels en woninginrichting sluiten het derde kwartaal af met (volgens nog voorlopige cijfers van het CBS) een plus van 8,7 procent (volume: +7,7 procent). In de kwartalen een en twee bedroeg hun omzettoename respectievelijk 4,7 en 9,2 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder verkopers van parket, laminaat en kurk) komen in de metingen van het CBS tot een vooruitgang van 8,0 procent (volume: +8,0 procent) in het voorbije kwartaal. In de eerste twee kwartalen tekenden zij al 8,0 en 4,8 procent omzetgroei op.

Ter vergelijking: de cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor (elders in het Nieuws van vandaag) laten voor de verzamelde woonbranche een omzetstijging zien van 7,4 procent in het derde kwartaal.

(Parketplein, 15-11-2019)

 
Veel animo voor traprenovatietraining PPC

Peter-BroekmanPraktijktrainer en chef monstermakerij Peter Broekman van de PPC.Ruim honderd mensen hebben de afgelopen weken de training ‘traprenovatie’ van en bij de PPC gevolgd. “Steeds meer klanten kiezen ervoor hun aanbod te verbreden met traprenovatie. Het is mooi om te zien dat er nu, in het vierde jaar op rij, nog steeds zoveel mensen deelnemen aan onze training,” zo stelt Erik Brandt met tevredenheid vast.

Op de training wordt uitgebreid uitleg gegeven over het verkopen en correct installeren van traprenovatie. Dichte trappen, open trappen, Trenovo laminaatoplossingen, Natural Wood (eikenhout) - van alles komt aan bod. In de laatste reeks trainingen stond tevens een ‘opfrisser’ gepland, voor de mensen die de training al eerder hadden gevolgd maar nog eens dieper op de techniek wensten in te gaan.

PPC laat weten al hard te werken aan de trainingskalender voor volgend jaar. Hierop keren bovengenoemde trainingen zeker terug. Verder ontwikkelt de groothandel een aantal nieuwe en worden bovendien weer trainingen verzorgd in de filialen. Ten slotte gaat de PPC opnieuw met zijn leveranciers aan de slag voor de welbekende Bijspijkerdagen. Data en andere bijzonderheden volgen.

(Parketplein, 15-11-2019)

 
Veno naar Domotex met groeiplannen

veno-pand-trucksVeno kondigt zijn deelname aan de internationale vloerenvakbeurs Domotex aan, komende januari in Hannover. “Na diverse investeringen in de afgelopen periode, is Veno klaar om een flinke stap te maken op de exportmarkt,” zo verklaart sales manager Peter Knegt. “Door het stroomlijnen van ons assortiment, het opschalen van de machines en voorraad, en het uitbreiden van ons kant-en-klaarassortiment, zijn wij voorbereid op een stuk groei en spreiding van ons afzetgebied.”

Veno meldt een reeks van acht ‘zeer commerciële’ kleuren te zullen tentoonstellen, tezamen met een aantal specials. “De afwerking van deze vloeren is op zijn zachtst gezegd uniek,” zo licht Knegt alvast een tip van de sluier op. De exposant uit Drachten, die overigens zijn twintigjarig bestaan viert, staat in hal 13, standnummer C81.

(Parketplein, 15-11-2019)

 
Forse stijging INretail Woonwinkelmonitor

De omzet van de woonbranche is in het derde kwartaal van 2019 fors gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2018, zo blijkt uit de jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor op de website van de branchevereniging.

Omzetontwikkeling-woonbranche-Q3Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woowinkelmonitor)

De woonbranche als geheel laat een omzetstijging zien van 7,4 procent. Alle segmenten eindigen flink in de plus, met bovenaan de gemengde zaken (+10,4 procent) en relatief onderaan de slaapspeciaalzaken (+6,1 procent). Bijna zes van de tien woonwinkels (59 procent) noteren een omzetstijging ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar.

Met een omzetgroei van 11,3 procent blijkt juli de beste maand te zijn geweest, augustus vlakte af naar een plusje van 1,4 procent, gevolgd door een toename van 6,0 procent in september. Ondanks de mooie stijgingen, zo plaatst de branchevereniging als kanttekening, moet wel in ogenschouw worden genomen dat juli, augustus en september vorig jaar behoorlijk tegenvielen qua omzetontwikkeling (met respectievelijk drie maal een krimp van 10,5, 0,8 en 7,8 procent).

Cumulatief (de omzetontwikkeling tot en met september) staat de woonbranche volgens de INretail Woonwinkelmonitor nu op 5,1 procent groei. De regio’s zuid, west en de drie grote steden bewegen zich rond deze score. Oost zit er boven, noord flink onder.

“Het lijkt erop dat de trend 'verthuizen’ (investeren in je bestaande woning) zich verder doorzet,” zo luidt namens INretail het commentaar van Bert Jan van der Stelt bij de cijfers. Dit mede gezien de haperende indicatoren van de huizenmarkt en het consumentenvertrouwen. “Wel zien we stevige uitdagingen als het gaat om de uitlevering en het plaatsen/monteren van de producten die verkocht zijn. Levertijden lopen op, zeker in de arbeidsintensieve productgroepen zoals vloeren, raambekledingen en keukens.” Kortom, de beschikbaarheid van goede interieurvakmensen begint volgens de branchespecialist ‘Wonen’ steeds meer een probleem te worden.

(Parketplein, 15-11-2019)

 
I4F, Unilin, Välinge beslechten geschillen

I4F-logo-unilin-valingeI4F heeft schikkingsovereenkomsten gesloten met zowel Unilin als Välinge. Dit houdt in dat alle juridische procedures tussen de partijen zijn afgedaan. Zij zullen zich terugtrekken uit alle hangende geschillen in de Verenigde Staten en Europa.

De afspraken dekken de producten die de zogenoemde ‘nieuwe materialen’ toepassen en voorzien zijn van een vergrendeling. De lijmvrij te installeren vloeren bevatten een kern op thermoplastische basis of op minerale basis, en zijn ook wel bekend als LVT, PVC, MFL (meerlaagse vloeren), WPC (waterproof polymer core), SPC (solid polymer composite), EPC (expanded polymer core), MgO (magnesium oxide), PP (polypropyleen) of PU (polyurethaan).

Opgemerkt wordt dat de diverse lopende geschillen tussen de partijen in de afgelopen vijf jaar hebben geleid tot voortdurende juridische onzekerheid, kosten en zakelijke risico's op de wereldwijde vloerenmarkt. Om een einde te maken aan de nadelige effecten op innovatie, investeringen en concurrentie, zijn de partijen overeengekomen hun geschillen te beslechten.

Unilin laat verder weten dat de klacht die hij bij de International Trade Commission (ITC) heeft ingediend blijft gelden voor partijen die er niet voor hebben gekozen hun bescherming uit te breiden tot de Unilin-octrooien. I4F op zijn beurt stelt op basis van de overeenkomst met Unilin het recht te hebben om ervoor te zorgen dat zijn licentienemers niet worden onderworpen aan de ITC-procedures die momenteel in behandeling zijn in de VS. Välinge voegt toe de enige eigenaar en licentiegever te blijven van zijn 5G- en 5G-i-technologieën.

(Parketplein, 13-11-2019)

 
Leerzame Floorservice Academie
FLS-Academie-1
FLS-Academie-2
FLS-Academie-3
FLS-Academie-4
FLS-Academie-5

Afgelopen maandag organiseerde Overmat Industries in Waspik wederom een Floorservice Academie. Deze stond als vanouds in het teken van het behandelen, afwerken en onderhouden van houten vloeren met de nieuwste producten van Floorservice. Zoals altijd werd er naast de nodige theorie ook ruimschoots aandacht besteed aan de praktische uitvoering. Aan bod kwamen het Hardwasolie-assortiment, de voorbehandeling met Prime Design Line, de toepassing van Nature Protect 2K en de thema's reiniging en onderhoud. Vanzelfsprekend was er volop aandacht voor de trends en de daar bijpassende producten.

“Ik ben er trots op dat we dit toch elke keer weer weten neer te zetten,” aldus Jeroen van Oversteeg. “De professionals die naar de Academie komen zijn serieuze klanten die graag van de laatste ontwikkelingen op de hoogte willen worden gebracht, om daarmee op de werkvloer hun voordeel te behalen. Het is aan ons om ons uiterste best te doen aan die verwachtingen te voldoen.” De dag werd afgesloten met een gezellig diner. “Een mooi moment om opgedane ervaringen en gedachten uit te wisselen. Zeer leerzaam en nuttig. Vroeger was de opzet van de Floorservice Academie enigszins anders. Ik denk dat de keuze voor een middagprogramma met aansluitend een diner inmiddels zijn waarde heeft bewezen,” aldus Van Oversteeg tot besluit.

(Parketplein, 13-11-2019)

 
Selectie LVT en parket van sanctielijst VS

china-usa-flagsDe U.S. Trade Representative heeft eind vorige week een aantal uit China in de VS ingevoerde goederen, waaronder bepaalde soorten vloerbedekking, vrijgesteld van het bijzondere invoertarief van 25 procent. De producten stonden op de lijst van Chinese importgoederen ter waarde van 200 miljard dollar, die in september vorig jaar eerst een ‘strafheffing' van 10 procent kregen opgelegd, in mei van dit jaar opgehoogd naar 25 procent. De heffingen vloeien voort uit het zogeheten Section 301-onderzoek naar de gedragingen, het beleid en de praktijken van China met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie. Vanaf afgelopen zomer konden belanghebbenden een verzoek indienen om producten van de lijst af te krijgen. Daaronder producten die niet in voldoende mate buiten China te verkrijgen zouden zijn, zoals onder meer Amerikaanse handelaars in LVT beweerden, die daardoor economische schade opliepen. De huidige ronde van vrijstellingen loopt met terugwerkende kracht van 24 september 2018, de begindatum van de sancties, tot en met 7 augustus 2020.

Vrijgesteld zijn bepaalde LVT-clickvloeren en bepaalde ‘hybride’ fineerparketvloeren met composietkern. In de officiële mededeling staan de vijf producten aldus (in het Engels) omschreven, met tussen haakjes hun statistische rapportagenummer:
Floor coverings of polyvinyl chloride, presented in the form of tiles or planks designed to snap together during installation (3918.10.1000);
Vinyl floor tiles of polymers of vinyl chloride, designed to click together during installation, each measuring 4.7 mm or more but not over 8 mm in thickness, 18 cm or more but not over 23 cm in width and 120 cm or more but not over 182 cm in length (3918.10.1000);
Vinyl floor tiles of polymers of vinyl chloride, designed to click together during installation, measuring 7 mm in thickness, 18 cm or more but not over 19 cm in width and 120 cm or more but not over 125 cm in length (3918.10.1000);
Engineered flooring, of oak, consisting of a 1.2 mm thick oak veneer top layer, 5.8 mm stone-plastic composite core and a 2 mm polyethylene backing, such flooring coated with aluminum oxide, measuring not over 191 cm long by 19 cm wide by 0.9 cm thick (4412.99.5105);
Flooring panels constructed of a hardwood veneer measuring 0.6 mm or more but not over 1.2 mm in thickness laminated onto a waterproof stone-polymer composite base, with the thickness of each panel between 5 mm and 7.5 mm, with tongue and groove mechanism for installation and an attached foam pad (4412.99.5105).

(Parketplein, 11-11-2019)

 
Vloerendivisie Amorim kijkt weer omhoog

WISE-BAUOp de voorbije beurs BAU ging ‘WISE by Amorim’ aan de haal met een Innovation Award for Architecture + Construction. (foto: Amorim)De divisie ‘Floor and Wall Covering’ binnen het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim heeft in het derde kwartaal een lichte omzetstijging van 0,2 procent geboekt. Zodoende kon de negatieve ontwikkeling uit het eerste halfjaar (met een omzetkrimp van 2,2 procent) worden gekeerd.

Na drie kwartalen bereikt de vloerentak een omzet van 82,9 miljoen euro, een daling van nog 1,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De negatieve gang van zaken weerspiegelt naar eigen zeggen vooral vertragingen in het op de markt brengen van de nieuwe WISE-productlijn. De commercialisatie hiervan kon pas in juli van start gaan vanwege haperingen bij de technische validatie, die in juni werd afgesloten. Met WISE werd niettemin een omzet van 3,7 miljoen euro gerealiseerd in de verslagperiode. De innovatie betreft een PVC-vrij, koolstof-negatief, waterbestendig en volledig recycleerbaar vloerproduct met als kern Cork Rigid Core.

Met de ebitda van de divisie lijkt het eveneens iets de goede kant op te gaan. Over de eerste drie kwartalen wordt weliswaar een bedrag van minus 2,2 miljoen euro in de boeken opgenomen, maar het bedrag in het derde kwartaal was slechts licht negatief (minus 0,2 miljoen euro).

(Parketplein, 11-11-2019)

 
Domotex in Van Nelle Fabriek
Sonia-Wedell-Castellano-DomotexSonia Wedell-Castellano, global director Domotex: "We zijn zeer verheugd over het wederom zeer internationale karakter van de beurs."
Victor-KoppelaarVictor Koppelaar, managing director Hannover Consultancy: "Dit jaar zullen veertig Nederlandse exposanten aanwezig zijn."
De-rondleiding-doorDe rondleiding door de indrukwekkende Van Nelle Fabriek voerde de aanwezigen onder meer langs de oorspronkelijke linoleumvloer van Forbo, gelegd in 1928, en lampen van Gispen (rechtsboven).
We-zijn-blij-Jos-Tourne"We zijn blij met de uitnodiging om hier onze producten te tonen," vertelt Jos Tourné van Bijlard.
Het-in-het-oogspringende-naambord-Van-NelleHet in het oog springende naambord 'Van Nelle'.

Gisteren was in de monumentale Van Nelle Fabriek te Rotterdam als vanouds weer een persconferentie voor de Benelux van de toonaangevende internationale vloerenvakbeurs Domotex. Na een korte absentie van een jaar, was de keuze ditmaal op de kersverse 'Songfestival-stad' gevallen, na in 2017 nog Amsterdam aangedaan te hebben. In vergelijking met de laatste keer was het een en ander in de opzet veranderd. Victor Koppelaar, managing director Hannover Consultancy, legde uit dat was afgestapt van de gangbare persconferentie en dat er in de nieuwe vorm bewust was gekozen voor een 'pers event' - met een 'sneak preview' van een groep Domotex-exposanten, die de media informeren over hun noviteiten en presentaties op de beurs in Hannover.

Eerst was er vanzelfsprekend een korte uiteenzetting van de stand van zaken betreffende Domotex. Ditmaal niet door Alexander Wurst, vice-president bij de Deutsche Messe, maar door Sonia Wedell-Castellano, global director Domotex. Zij nam de aanwezigen in vogelvlucht mee langs de nieuwe opzet, hallenindeling en productgroepen. Editie 2020 krijgt een wat aangepaste hallenbezetting. Tot nu toe waren de 'premium' aanbieders in de directe omgeving van de speciale expositieruimte van de 'Framing Trends' te vinden. Op verzoek van bezoekers en exposanten keren zij nu terug naar de voor hun marktsegment gebruikelijke omgeving, in de daarvoor bestemde hallen. Voor bezoekers moet dit minder lange routes en een meer heldere structuur opleveren. "Er is behoorlijk wat veranderd. En we zijn zeer verheugd over het wederom zeer internationale karakter van de beurs; ook dit jaar verwelkomen we exposanten uit meer dan 60 landen."

Alvorens de verzamelde pers aan een rondleiding door de Van Nelle Fabriek begon, gaf Victor Koppelaar een update van de exposanten uit ons land. Komende editie zullen veertig Nederlandse deelnemers op een beursoppervlak van bij elkaar 4350 vierkante meter hun noviteiten en producten presenteren, waaronder Best Wool, Betap, Bijlard, Brink & Campman, Condor, DSM-Niaga, Estillon, Flamingo Parket, Hamat, Heywood Vloeren, Houtindustrie Schijndel, Inpa Parketvloeren, Low & Bonar, Overmat, Rinos, Robusta, Intercarpet en T&G Wood.

Na de rondleiding door de indrukwekkende Van Nelle Fabriek werd het pers event afgesloten met de sneak preview, verzorgd door Bijlard, Ciranova, Louis de Poortere, Low & Bonar, ETF en Easydek. "We zijn blij met de uitnodiging om hier onze producten te tonen," vertelt Jos Tourné van Bijlard. "We brengen de MS 2K Floor nogmaals onder de aandacht. Een speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke 2-componenten parketlijm die na twee uur volledig belastbaar is. Daarnaast presenteren we onze pvc-lijm en bijbehorende Sqraper A3."

Domotex 2020 start op vrijdag 10 januari en duurt tot en met maandag 13 januari.

(Parketplein, 08-11-2019)

 
Barometer woonbranche positief

In oktober heeft de ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services zich positief ontwikkeld. Hij sluit de maand af met een stijging van vijf punten ten opzichte van de voorgaande maand, op een stand van 5,0.

baro-2019-10‘Woonbranche economische barometer’ lijkt de afgelopen maanden bezig om een klassieke U-vorm te maken. (afbeelding: marktdata.com)

Volgens cijfers van het CBS zijn 18.313 bestaande koopwoningen verkocht in de hier meegewogen maand september, ofwel 11,3 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de voorafgaande maand augustus werd 6,5 procent minder verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op 11,3, een verbetering van ruim 17 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

Het consumentenvertrouwen, ook deze door het CBS gemeten, komt in oktober uit op minus 1, een puntje hoger dan in september. De koopbereidheid verbetert met twee puntjes en belandt op plus 1. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat gunstiger. Het producentenvertrouwen industrie is in oktober weinig veranderd. Deze loopt 0,3 puntjes omhoog naar een stand van plus 3,6.

Voor de index van de omzetontwikkeling van woondetaillisten hanteren de onderzoekers nog altijd de score voor het tweede kwartaal, met destijds een stand van 6,0.

(Parketplein, 08-11-2019)

 
Novemberactie bij Tip Top Floorcoat

Tip-Top-Floorcoat-en-CiranovaTip Top Floorcoat en Ciranova hebben samen een actie deze maand.November staat bij Tip Top Floorcoat en Ciranova in het teken van onderhoud aan parketvloeren. Om die reden hebben de bedrijven samen een actie ontwikkeld voor de parketteurs in Nederland. Een en ander betreft de onderhoudsmiddelen Parketzeep wit en naturel en Onderhoudsolie wit en naturel. Bij elke bestelling van vijf verpakkingen ontvangt men de zesde gratis. De aanbieding is alle dagen van november van kracht en geldt voor de verpakkingen van 750 milliliter en 1 liter.

Verder meldt de Hardenbergse groothandel dat hij voor het eerst deelneemt aan de komende Domotex in Hannover. Daar wil het bedrijf samen met het Deense moederbedrijf een stevige stap gaan zetten op de Duitse markt. Volgens Ronald Knip van Tip Top Nederland is dit ook een logische stap. “Al enkele jaren zijn de plannen er, maar we zijn er nu helemaal klaar voor. Natuurlijk blijft de Nederlandse markt het belangrijkst voor mijn bedrijf, maar we zijn er met alle partners klaar voor om de rest van Europa te veroveren,” zo kondigt Knip vol enthousiasme aan. “We hebben uitstekende producten en dat mag iedereen weten!”

Tip Top Nederland is onderdeel van Tip Top Slibematerialer en verantwoordelijk voor de Benelux. Het Deense moederbedrijf levert lakken en oliën van FloorCoat en schuurmaterialen van onder meer Norton, Awuko en Mirka. De Hardenbergse groothandel is tevens officieel verdeler van olie en lakken van Debal Coatings/Ciranova.

(Parketplein, 06-11-2019)

 
ParketGroep brengt magazine ‘Parket’

COVER PGN-MagazineDe ParketGroep Nederland (PGN) heeft het magazine ‘Parket’ ontwikkeld. In deze fraaie, 76 pagina’s tellende uitgave kan de zich oriënterende consument, op basis van talrijke foto’s, een eerste idee krijgen van een nieuwe vloer bij hem thuis. Een heuse vakman licht toe wat de belangrijkste punten zijn waarmee de koper rekening dient te houden. De voor dit doel gecreëerde figuur van ‘Bas van Houten’ vertelt over het leggen van vloeren, geeft tips en adviezen en laat zien dat juist vakmanschap een reden is om de vloer te kopen bij de speciaalzaken in de ParketGroep.

‘Parket’ wordt verdeeld onder consumenten in de winkel, die informatie aanvragen via de www.parketgroep.nl of het boekje daar bestellen. Er komt ook een online versie beschikbaar voor op de website van de aangesloten leden. Voor elk lid van de groep is een eigen versie gemaakt, voorzien van naam en logo, een introductie van de ondernemer in kwestie en op de achterzijde diens adresgegevens. Het inspiratie- en bewaarmagazine is dan een extra middel, zo stelt de PGN, om klanten te verleiden om weer terug te komen naar de winkel.

De uitgave is mede tot stand gekomen door de PGN-partners, die in ruime mate fotomateriaal ter beschikking hebben gesteld. Het is de bedoeling dat regelmatig een geactualiseerde editie verschijnt. Belangstellenden kunnen een gratis exemplaar van de editie 2020/2021 opvragen bij Theo van Elk (via e-mail thvanelk @ theretailexperience.nl).

(Parketplein, 06-11-2019)

 
Levendige huisbeurs bij Albers in Weert
Lalegno-geeft-uitgebreid-uitlegLalegno geeft uitgebreid uitleg over zijn producten.
Renier-Hoetelmans-bij-deRenier Hoetelmans (rechts) bij de borden van Castro.
Marc-van-RoozendaalMarc van Roozendaal (tweede van links) is druk aan het bijpraten.
Sportievelingen-konden-hun-gelukSportievelingen konden hun geluk beproeven in een racesimulator.
Gamma-van-Albers-trokGamma van Albers trekt bekijks.

De-van-Bostik-bekendeDe van Bostik bekende groene gekko heet de gasten welkom.

Albers Parket in Weert heeft gisteren en vandaag, onder het motto 'Vier de 40', een goed bezochte en zeer geslaagde huisbeurs op poten gezet. "Veertig jaar geleden is Habo ontstaan," zo verklaart directeur Edwin Cools de feestelijkheden. "Dertig jaar terug nam het Holz-Bois over. En nu tien jaar geleden werd Albers overgenomen door Habo/Holz-Bois, met daarin een rol voor mijzelf." Om dit alles te vieren werd gekozen voor een gemoedelijke beurs in eigen huis, waar de aanwezigen ongedwongen en in een informele sfeer konden bijpraten in een speciaal voor de gelegenheid ingericht grand-café. Een en ander werd omlijst met mooie productpresentaties, interactieve workshops en demonstraties.

Op-welhaast-museale-wijzeOp welhaast museale wijze worden de producten van Albers tentoongesteld.

Irsa-had-onder-meerIrsa had onder meer een kortingsactie in petto.

Gisteren op de zondag zijn bij benadering 150 mensen langsgekomen. Voor vandaag verwachtte de gastheer nog eens zeker 110, wellicht 125 gasten. "Ik heb op zich niet zo veel met beurzen als Domotex of Gorinchem. InCoDa is natuurlijk een prima beurs, maar geen parketvakbeurs en dus niet een plek waar wij ons direct thuis voelen," zegt Cools. "Wanneer je je relaties in eigen huis uitnodigt, blijft men veel langer dan op een beurs, is het persoonlijk contact beter en is er meer dan voldoende tijd om goede gesprekken te voeren. Zo bleek ook gisteren. Tot zeker acht uur was het meer dan behoorlijk druk. Het grand-café was goed gevuld en de mensen hadden het zichtbaar naar hun zin."

Plezante-workshop-van-GuidoPlezante workshop van Guido Thys over omgang met de klant.

Presentatie-van-ZabolakPresentatie van Zabolak.

Zo goed als alle leveranciers van Albers gaven acte de présence in Weert, met onder meer Bostik, Castro, Irsa, Lalegno, Par-ky, Reinlein en behandelaar Zabolak. De bedrijven toonden op de huisbeurs interessante noviteiten, die sommige vergezeld deden gaan van speciale acties. Zo had Irsa voor de gelegenheid veertig procent korting in petto op bepaalde producten in zijn assortiment. De Portugese parketleverancier Castro toonde een paar prachtige tweelaagse producten. Ook 'huisleverancier' Bostik was gekomen met een actie. Par-ky, sinds jaar en dag een vertrouwde partner van Albers, pakte uit met een drietal leuke acties voor de consument.

Huisleverancier-Bostik'Huisleverancier' Bostik is present. In-het-gezellige-grand-caféIn het gezellige grand-café bleven velen tot in de late uurtjes hangen.

Ook Albers zelf kon vanzelfsprekend niet achterblijven en presenteerde een zestal nieuwe kleuren in de eigen collectie. "We wachten nu even alle reacties af, maar wat we tot nu toe hebben gehoord is uiterst positief, dus grote kans dat deze zes het worden. Een aantrekkelijke collectie in mooie sorteringen," zo stelt Cools.

Edwin-Cools-links-namEdwin Cools (links) nam de gelegenheid te baat om zelf allerlei nieuwe ontwikkelingen te presenteren.

Een workshop die zeker het nodige enthousiasme losmaakte was die van de Vlaming Guido Thys. 'Omgaan met klanten' was zijn onderwerp. Het verhaal dat hij afstak was zeer inspirerend, vermakelijk en boeiend. Hij hield zijn gehoor een spiegel voor door alles om te keren, de 'klant als vijand', in een cursus klanten wegjagen. Om uiteindelijk natuurlijk terug te komen bij hoe het dan wel moet.

Volgend jaar, zo deelt Cools tot besluit nog mee, is de verbouwing bij Habo/Holz-Bois in Genk klaar en staat ook daar dan een huisbeurs op stapel.

(Parketplein, 04-11-2019)

 
Laatste Gilde-workshop van 2019 succesvol

Afgelopen woensdag organiseerde het Gilde van Parketteurs de alweer vierde en laatste workshop van het jaar. Op het ROC Midden Nederland in Nieuwegein konden de parketteurs deelnemen aan een drietal workshops. Het delen van kennis en ervaring staat hierbij altijd centraal.

Hjalmar-van-MiddenHjalmar van Midden (links) krijgt het Gilde-schildje uit handen van voorzitter Jan van der Kroef.Voordat de workshops van start gingen, overhandigde voorzitter Jan van der Kroef het Gilde-schildje aan Hjalmar van Midden. Hjalmar slaagde dit jaar voor niveau 3 van de parketopleiding en mag zich 'allround parketteur' noemen.

Parketfabriek Lieverdink wist de aanwezigen te boeien met een informatieve sessie over parket op vloerverwarming. In kleine groepjes werd er uitgebreid gediscussieerd over alle soorten toepassingen, problemen en oplossingen voor deze legmethode. De grote verscheidenheid aan systemen en de wijze van installatie, vragen van de moderne parketteur veel kennis met betrekking tot de combinatie van parket en vloerverwarming. De tijd dat we alleen maar een dekvloer met ingelegd slangensysteem tegenkwamen, ligt inmiddels ver achter ons, zo merkt het Gilde op.

Om gelijk maar even dieper op de hele materie in te gaan, gaf de firma Lecol een technische presentatie van de vele droogbouwsystemen met vloerverwarming. Het uur dat beschikbaar was voor de presentatie had volgens het Gilde met gemak dubbel zo lang kunnen zijn... zó veel informatie werd er gegeven. Alle Gilde-parketteurs krijgen de gehele presentatie thuisgestuurd, zodat ze alles nog eens rustig kunnen nalezen. De presentatie werd afgesloten met een demonstratie van het dichtzetten van droogbouwleidingen.

vakgroepparket-logoDe brancheorganisatie VLOK presenteerde de Vakgroep Parket aan de Gildeleden. "Hiermee krijgen alle zelfstandige ondernemers binnen het Gilde de mogelijkheid zich aan te sluiten bij een solide organisatie die hart heeft voor de belangen van de professionele parketteur," aldus Gilde-secretaris Eric Jongmans. "Gildeleden kunnen gebruik maken van uitstekende Algemene Voorwaarden, een beroep doen op juridische bijstand of een prima nakomingsgarantie. Exclusief voor het Gilde van Parketteurs heeft de VLOK zeer gunstige voorwaarden opgesteld, waarmee leden die het lidmaatschap aangaan er ook financieel een stuk wijzer van worden."

Wederom een waardevolle workshop waarmee de aanwezige parketteurs met een voldaan gevoel huiswaarts keerden, zo besluit de vereniging.

(Parketplein, 04-11-2019)

 
Carpetright in gesprek over zijn toekomst

Carpetright-conceptstore-2016De Britse vloerenketen Carpetright voert gesprekken met zijn hoofdaandeelhouder (en geldschieter) Meditor over een mogelijke overname van het bedrijf. Een en ander kadert in een zoektocht van de retailer naar het optuigen van de gewenste financieringsstructuur voor de langere termijn. Carpetright verwacht bij elkaar zo'n 80 miljoen Britse pond nodig te hebben om binnenkort lopende schuldverplichtingen af te lossen, om werkkapitaal voor de dagelijkse gang van zaken te hebben en niet te vergeten de financiële middelen (zo'n 20 tot 25 miljoen pond) om zijn herstel- en groeistrategie te kunnen uitvoeren.

Meditor zou vijf pence per aandeel willen betalen, omgerekend bijna zes eurocent, waarmee de keten een waarde van ruim 15 miljoen pond krijgt toebedeeld. Mocht uiterlijk eind deze maand een bod worden gedaan, dan wordt verwacht dat Meditor het grootste gedeelte van de uitstaande schuld omzet in eigen vermogen en Carpetright van extra kapitaal voorziet, zodat de onderneming meer speelruimte krijgt om zijn strategie ten uitvoer te brengen.

Om de onderneming weer op de rails te krijgen wil Carpetright op zijn Britse thuismarkt het winkelbestand naar een 'optimaal' niveau brengen (lees: onrendabele winkels sluiten, eventueel verplaatsen) en meer verkopen via bestaande winkels van andere woninginrichters, wat interessant is vanuit kostenoogpunt. Verder dienen ook de problemen in zijn tegenvallende Ierse tak te worden aangepakt. Meer groeigericht zijn investeringen in internettechnologie en online aanwezigheid plus investeringen in het verhogen van de opbrengsten uit de goed lopende winkels op het vasteland van Europa. Voorts is kapitaal nodig voor het lopende programma van winkelvernieuwingen.

In een tussentijdse update van de gang van zaken toont de directie zich tevreden met de prestaties van de keten, ondanks het lastige economische klimaat (vooral op zijn thuismarkt) en de felle concurrentie op de vloerenmarkt. De handel in Nederland en België loopt aanhoudend naar wens, waarmee beide landen volgens de Britten in een goede positie verkeren om de winstgevendheid te verhogen.

(Parketplein, 01-11-2019)

 
FB Hout bereikt Cradle to Cradle Silver

c2c silver logoFB Hout heeft van de week bericht gekregen van zijn promotie naar het 'zilveren' Cradle to Cradle-certificaat. Het bedrijf laat weten trots te zijn een volgende stap te hebben gezet in de circulaire economie, het resultaat van naar eigen zeggen doorlopende vernieuwing in duurzaamheid, productie, efficiëntie en omgeving.

Net als bij Cradle to Cradle Bronze is de hogere certificering geldig voor zijn gehele assortiment. FB Hout scoort zilver op de aspecten 'material health', 'material reutilization', renewable energy & carbon management' en 'water stewardship', plus zelfs goud op het vlak van 'social fairness'.

Cradle to Cradle staat voor 'afval is voedsel'. Het breed erkende duurzaamheidsconcept houdt in dat de grondstoffen die worden gebruikt voor het maken van houten vloeren en andere interieurtoepassingen, volledig kunnen worden hergebruikt zonder aan waarde in te boeten.

"Voor FB Hout is dit een prachtige mijlpaal en bevestiging dat wij volgens de juiste filosofie werken. Volgende halte: Cradle to Cradle Gold," zo besluit het bedrijf.

(Parketplein, 01-11-2019)

 
PPC kondigt een filiaal in Groningen aan

PPC GroningenImpressie van nevenvestiging PPC Groningen, die in de zomer van 2020 de deuren opent.PPC opent komende zomer in Groningen zijn vijfde vestiging. In aanvulling op de hoofdvestiging in Wijk bij Duurstede en filialen in Amsterdam, Eindhoven en Den Haag, stelt de groothandel met dit noordelijke filiaal een betere landelijke dekking te bieden voor zijn afhaalklanten.

Parketteurs en andere vloerenspecialisten kunnen er straks terecht voor vloeren in hout, laminaat en PVC, randafwerking en producten voor installatie, afwerking en onderhoud. Ook komt er een Experience Center, een showroom met, mede ter inspiratie, een overzicht van de collectie. Veel van de producten zullen er op voorraad zijn, met de mogelijkheid om online bestellingen af te halen, alles per commissie verpakt. Theo van Rooijen, huidig medewerker bij de PPC, neemt het filiaal straks onder zijn hoede. 'Groningen' krijgt dezelfde (ruime) openingstijden als de bestaande filialen.

"Met de opening van filiaal Groningen bieden we onze klanten in het Noorden meer service en flexibiliteit. Met een oppervlakte van achthonderd vierkante meter hebben we voldoende ruimte voor onze meest gevraagde artikelen, direct af te halen door onze klanten," zegt Peter Klaassen, die er nog op wijst dat het bedrijf vanzelfsprekend ook in Groningen gratis blijft bezorgen mocht de klant daarvoor kiezen.

(Parketplein, 01-11-2019)

 
'Treffpunkt Handwerk' wil relevanter zijn

treffpunkt-handwerk-domotex-2020Een nieuwe vormgeving en actuele, branchespecifieke thema's dienen het 'Treffpunkt Handwerk' op Domotex aantrekkelijker te maken voor mensen in het ambacht.Het 'Treffpunkt Handwerk', vaste prik op vloerenvakbeurs Domotex, wordt komende editie (10 t/m 13 januari 2020 in Hannover) in een nieuwe vorm gegoten, zo meldt organisator Deutsche Messe. Bezoekers krijgen straks onder meer een geheel bijdetijds standconcept voorgeschoteld. Verder worden talrijke voor de dagelijkse praktijk in het vloerenambacht relevante thema's uitgediept in een actueel lezingenprogramma, met bijzondere aandacht voor wat wordt omschreven als 'deze tijden van digitalisering'. Het nevenevenement in hal 13 dient zowel jonge als ervaren vakmensen uitgelezen mogelijkheden te bieden om te netwerken en ervaringen uit te wisselen met collega-vakmensen. Ook staat een groter aantal live demonstraties op stapel.

In interessante voordrachten behandelen specialisten actuele onderwerpen uit de praktijk en presenteren zij hun doelgroep van woningstoffeerders, parket- en vloerenleggers, schilders en dergelijke nieuwe oplossingen, waarvan zowel de ervaren vakman als de beginneling iets zou moeten kunnen opsteken. Geplande onderwerpen zijn onder meer digitalisering en robotica, vakkrachten en aankomend talent, juridische aspecten, restauratie, marketing en nog veel meer. Producten en oplossingen van bedrijven als Shaper Tools, Küberit, Välinge, Mapei, Selit, Uzin Utz en Unifloor worden in dit kader evenzo voor het voetlicht gebracht.

(Parketplein, 30-10-2019)

 
Gilde en PPC bezoeken Kerakoll in Italië
Aankomst-vanuit-Nederland-in-het-GreenLabAankomst vanuit Nederland in het GreenLab.
Klaar-voor-de-laktestenKlaar voor de laktesten.
Geert-Jan-Wellink-links-geeft-uitleg-in-het-GreenLab-over-de-testen-van-lijmen-lakken-primers-en-vochtschermenGeert-Jan Wellink (links) geeft in het GreenLab uitleg over de testen van lijmen, lakken, primers en vochtschermen.

Kerakoll heeft op zijn thuisbasis in Italië een drukke maar leerzame 'GreenBuilding'-ontmoeting achter de rug met een groep van ruim dertig Nederlandse vakmensen uit de parketbranche. De bijeenkomst was georganiseerd door het Gilde van gediplomeerde Parketteurs, in samenwerking met groothandel PPC, die zoals bekend de producten van de Italiaanse aanbieder in ons land aan de parketsector levert.

Op de eerste dag, in de workshop in het GreenLab van Kerakoll, het geavanceerde laboratorium voor GreenBuilding-technologieën, werd gefocust op het verschaffen van uitleg over hoe de gezondheidsrisico's van chemische producten die toepassing vinden in de wereld van het parket, zijn te herkennen. Dit gebeurt aan de hand van een duidelijke en correcte etikettering, zoals verplicht is gesteld.

"Hier hebben we uitgelegd wáár precies in het veiligheidsblad de risico's staan vermeld van het product in kwestie. Punt 2. Daar gaat het om," zo vertelt gastheer Geert-Jan Wellink, exportmanager bij Kerakoll. "Bij de behandeling van dit onderwerp zijn ter vergelijking ook de veiligheidsbladen van onder meer kauwgom, tandpasta, afwasmiddel en zoetjes bekeken. Dit om te laten zien dat bij deze producten, onder punt 3, ook 'foute' en 'gevaarlijke' stoffen staan, maar dat deze in zeer beperkte mate, vrijwel nihil, aanwezig zijn, en dus, punt 2, zonder gevaar voor de gezondheid zijn, en de gebruiker zonder enig bezwaar kan kauwen, poetsen en wassen," aldus Wellink. "Dit om terug te vallen op het feit dat de lijmen en lakken van Kerakoll geen zogenoemde 'ontploffende hartjes' als gevarenindicatie hebben, iets wat de isocyanaat uithardende PU-lijmen en PU-primers wel hebben, hetgeen betekent dat je deze niet dagelijks moet gebruiken."


Wellink lichtte toe dat bij de nieuwe SLC Eco L34 Flex New, die een rating van ECO5 heeft, punt 2 en punt 3 leeg zijn. En de 2-component L34 Rapid, met een rating van ECO3, heeft alleen het 'uitroepteken' en het 'corrosie-etiket', wat inhoudt dat men voorzorgsmaatregelen dient te nemen, zoals gebruik van handschoenen en dergelijke. "Dit onderwerp is trouwens aangevraagd door het Gilde zelf, om hier duidelijke uitleg over te krijgen," zo onderstreept Wellink.

Verder ging de aandacht uit naar een uitleg van Kerakoll's 'GreenBuilding Rating', en de sinds dit jaar aanwezige 'carbon footprint' op al zijn producten. Hierna hebben de aanwezigen in het Lab zelf ook uitleg gekregen over de testen voor lijmen en lakken, en de verbetering van de hechting en het uitharden van zanderige vloeren met de SLC EP21, die een rating van ECO3 bezit.

Presentatie-van-nieuwe-productenPresentatie van nieuwe producten, waaronder Aqua Pur HPX Natural.Op de tweede dag toog de groep naar het Kerakoll GreenBuilding Campus voor de workshop met de parketproducten. Het nieuwe, zelfuitvloeiende egaliseermiddel HP4 (rating ECO4) werd hier voorgesteld en aangebracht. Een korte opsomming van zijn eigenschappen: voor binnen en buiten, 3 tot 50 millimeter, vezelgebonden, geschikt voor onder parket. Verder kon Kerakoll het nodige nieuws laten zien voor het afwerken van het parket. Zoals een nieuwe microvezel gebonden voegenkit voor parket, met micro-parel kristallen als vulmiddel. "Deze hebben, doordat ze transparant zijn, geen invloed op de kleur van de houtstof," zo weet Wellink. "Het viel de parketprofessionals gelijk op dat het product zeer licht is, en heel gemakkelijk aan te brengen, en dat het resultaat okay was. Zeker is dat deze nieuwe Aqua PUR Flex geen enkele indicatie van gevaren heeft." Binnenkort zal hij bij PPC worden gepresenteerd.

Voorts werd het nieuwe 2-laag laksysteem Aqua Pur HPX Natural (met rating ECO3) gepresenteerd en uitgeprobeerd. "Deze heeft een zeer natuurlijk effect, met 0 tot 5 gloss. Je kan bijna niet zien waar de lak is aangebracht, eenmaal gedroogd. Ook is de flexibiliteit en hardheid van de HPX gedemonstreerd."

groepsfoto-2810Meer 'high tech' elders in de streek. De groep bij het Ferrari Museum en de Ferrari Driving Experience.

Last but not least, kwam de dekkende kleurlak van de leverancier aan bod, in een tiental warme kleuren, lopend van WR01 ('warm wit') tot WR10 ('warm zwart'). "Direct viel op dat de lak de nerfvormingen van het parket naar voren doet komen en meer benadrukt. Vooral met het zwart, met de meer donkere kleuren. Dit is een compleet waterbasis-systeem, reukloos, met een zeer snelle harding. Het is mogelijk om de drie lagen in één dag aan te brengen," aldus Wellink. "Volgens mij is dit de toekomst voor het 'Re-Design' van parket, om een schitterend product nieuw leven in te blazen met mooie, moderne kleuren." De kleurlak maakt deel uit van het Interior Design-project van de Italianen, het Kerakoll Design House. Aangebracht is de Microresina Legno & Color Base (twee maal) en de Legno & Color Finish (één maal). Deze producten zijn op aanvraag verkrijgbaar bij de PPC.

(Parketplein, 28-10-2019)

 
FB Hout verruilt Domotex voor IMM Cologne

FB-Hout-Domotex-2017FB Hout op de Domotex van een paar jaar terug.FB Hout neemt, na meer dan tien geslaagde deelnames, afscheid van vloerenbeurs Domotex en gaat volgend jaar zijn geluk beproeven op de brede interieurbeurs IMM Cologne. "De wereld verandert en zo ook de markt voor houten vloeren. Wij bij FB Hout zien in dat de markt vraagt om meer flexibele vloer- en interieuroplossingen," zo verklaart de onderneming in een schrijven aan zijn relaties. "Gekenmerkt door trends, innovaties en ontwikkelingen, is IMM Cologne een zeer interessante beurs om een bezoek aan te brengen." Het evenement staat op de agenda van 13 t/m 19 januari 2020.

FB Hout is in Keulen te vinden op het onderdeel Pure Architects. Dit nieuwe format moet 'creatievelingen' als architecten, binnenhuisarchitecten, interieurontwerpers en aankoopbeslissers een overzicht bieden van actuele product-, kleur-, materiaal- en trendontwikkelingen ten aanzien van het bouwwerk. Bijzondere aandacht gaat uit naar de topics vloer & plafond, badkamers, verlichting, bouwtechnologie en smart home.

(Parketplein, 25-10-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-137FF1-105

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex Hannover
  • Dossier Wie produceert hoogkant lamelparket?
  • Dossier Trends in bamboe vloeren
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Trendy kleuren
  • Special Top Belgische bedrijven gericht op export

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com