pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Ongunstige publiciteit twee giganten in VS

In de Verenigde Staten krijgen twee grootheden in de vloerenbranche momenteel negatieve publiciteit te verwerken. Congoleum ziet zich (opnieuw) gedwongen om 'Chapter 11' aan te vragen, vanwege een onhoudbare schuldenlast. En Mohawk Industries, 's werelds grootste vloerenconglomeraat, heeft klaarblijkelijk wat uit te leggen aan zijn aandeelhouders en diverse autoriteiten.

Congoleum-logoDe producent van elastische vloeren Congoleum onderwerpt zich aan een vrijwillige reorganisatieprocedure onder 'Chapter 11' van de Amerikaanse faillissementswetgeving. Dit is enigszins vergelijkbaar met in Nederland surseance van betaling, maar met een sterkere nadruk op herstructurering. De 134 jaar oude onderneming streeft onder toezicht van het gerecht naar een financiële herstructurering die de huidige schuldenlast moet verminderen, zijn waarde maximaliseren en het bedrijf positioneren voor succes op lange termijn. De fabrikant schrijft, ondanks de nodige inspanningen, zich niet los te hebben kunnen maken van hoge schulden uit het verleden en te kampen met stijgende operationele kosten. Het huidige schuldenniveau zou - mede door de pandemie - onhoudbaar zijn geworden, waarvoor een reorganisatie onder toezicht de voor alle betrokkenen beste oplossing zou zijn. De normale bedrijfsvoering wordt voorgezet, zo wordt nog opgemerkt. Congoleum had in 2003 overigens ook al eens een beroep gedaan op bescherming tegen schuldeisers onder 'Chapter 11', toen vanwege de zogeheten 'asbestclaims' naar aanleiding van historisch gebruik van dit schadelijke materiaal in vloerbedekkingen.

Mohawk-Industries-logoVerder meldt Mohawk Industries in een schrijven eergisteren aan de 'Securities and Exchange Commission', de Amerikaanse toezichthouder op de effectenbeurzen, dat tegen de onderneming en zijn CEO Jeff Lorberbaum op 29 juni een (gewijzigde) Class Action-klacht is ingediend in de staat Georgia wegens schending van de federale effectenwetgeving. Volgens Mohawk houdt de klacht (van een aandeelhoudend pensioenfonds, red.) onder meer in dat de vloerenaanbieder in de VS omzetten 'fabriceerde' door proberen te leveren aan klanten op dagen dat die gesloten waren (op zaterdagen, red.) en deze pogingen als verkopen te noteren. Voorts zou Mohawk goederen 'overgeproduceerd' hebben om hogere bedrijfsmarges te rapporteren en een aanzienlijke voorraad hebben aangehouden die niet verkoopbaar was. Bovendien zou Mohawk bepaalde voorraad niet op de juiste wijze gewaardeerd hebben of voorraad op onjuiste wijze geleverd hebben in de wetenschap dat deze niet deugdelijk was en door de klanten geretourneerd zou worden.

Mohawk neemt afstand van de beschuldigingen, getuige de aankondiging zichzelf "krachtig te zullen verdedigen" in deze zaak. Ook meldt de onderneming op 25 juni dagvaardingen te hebben ontvangen van de 'U.S. Attorney's Office for the Northern District of Georgia' en de 'U.S. Securities and Exchange Commission' over onderwerpen die naar eigen zeggen vergelijkbaar waren met die welke in bovengenoemde aanklacht aan de orde kwamen. Mohawk verklaart in deze zaak samen te werken met de autoriteiten.

(Parketplein, 15-07-2020)

 
Metamorfose met Microresina Legno & Color

Microresina-Legno--Color-Microresina Legno & Color van Kerakoll: "Van een oude, traditionele, donkere, licht absorberende ruimte, met een oude, versleten vloer, naar een moderne, warme ruimte, zonder te moeten slopen of andere vloerbedekkingen te moeten kiezen.""Een houten vloer is de meest duurzame vloer die de bouw kent, want je kunt een parketvloer altijd vernieuwen en een nieuw leven inblazen. De houten vloer gaat een leven lang mee en dit maakt hem uniek." Met deze welgemeende 'ode aan de houten vloer' leidt Kerakoll opnieuw interessant productnieuws in. Dit betreft de 2-component gekleurde parketlak Microresina (ofwel Micro-hars) Legno & Color van de Interior Design-lijn van Kerakoll, het Kerakoll Design House, waarmee het mogelijk is om een ruimte of kamer in zijn geheel om te toveren. Dit wil zeggen, van een oude, traditionele, donkere, licht absorberende ruimte, met een oude, versleten vloer, naar een moderne, warme ruimte, zonder te moeten slopen of andere vloerbedekkingen te moeten kiezen. Kerakoll geeft als voorbeeld de eigenaars van een huis, dat te zien is in een instructievideo op YouTube: //youtu.be/P4ctej0Ucyc

"Dit werk is in twee dagen gedaan. De Microresina is op waterbasis, en laat geen vervelende geuren achter voor de eigenaar van het huis, hetgeen met olie-basis-producten wel het geval is," zo geeft Geert-Jan Wellink namens Kerakoll als nadere uitleg. "Het systeem is ook snel. Licht loopverkeer is na één dag (op sokken, of met schoenbescherming) al mogelijk, en hij is volledig belastbaar na zeven dagen. Het resultaat is een hygiënische, mooie en slijtvaste vloer. Microresina Legno & Color bestaat al acht jaar, en zeker mag worden vermeld dat hotels van naam en faam, wereldwijd, hun parket hiermee hebben afgewerkt."

Om het Interior Design compleet te maken, brengt Kerakoll de Decor. Deze 2-component lak is verkrijgbaar in exact dezelfde kleur (in de tien 'Warm Colors' van het Kerakoll Design House-project) als de Microresina Legno & Color. Wellink: "Denk hierbij aan de plinten, deuren, stoelen, kasten, tafels, vazen, tegels, airco's, houten raamkozijnen, enzovoorts. De Decor hecht honderd procent op glas, metaal, plastic, PVC, hout." Deze producten kunnen alle worden besteld bij de PPC. De technische bladen, en informatie over duurzaam bouwen, kan men vinden op www.kerakoll.nl en www.interiordesignsolutions.nl. De Kerakoll Export GreenBuilding consultant( Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ) beantwoordt graag vragen van belangstellenden.

(Parketplein, 13-07-2020)

 
Viellevoye stuurt buitendienst RIGO aan

RIGO-RayonverdelingBij RIGO Verffabriek is Thomas Viellevoye per de eerste van deze maand aangetreden als teamleider verkoop buitendienst. In deze functie geeft hij leiding aan de technisch adviseurs en de vertegenwoordigers, voor zowel vloer als verf. Daarnaast zal hij aanspreekpunt blijven voor klanten van de vloerproducten van de leverancier in het zuiden van Nederland en het noordelijk deel van België.

"We kijken ernaar uit om met dit krachtige buitendienstteam groothandels, parketteurs, schilders, interieurbouwers en eigenaren van monumenten nog beter van dienst te kunnen zijn en kennis te laten maken met onze prachtige producten," zo laat RIGO Verffabriek weten. Het familiebedrijf uit IJmuiden stelt vast dat zijn buitendienstteam inmiddels goed is vertegenwoordigd door geheel Nederland en België. Bijgaand kaartje toont wie bereikbaar is voor welk gebied. De mannen beantwoorden vragen over het assortiment en geven desgewenst technisch advies. "Ze staan je graag te woord om samen te zorgen voor meesterwerken!" zo benadrukt de fabrikant van verf-, olie- en lakproducten voor vakmensen.

(Parketplein, 13-07-2020)

 
'GREENGUARD Gold-certificering' voor Bona

Bona-Adhesives-GG-Gold group-shot-w -background-2nBona heeft de 'GREENGUARD Gold-certificering' behaald voor zijn volledige assortiment Bona silaanparketlijmen. Het bemachtigen van deze certificering bevestigt naar eigen zeggen Bona's inzet voor duurzaamheid, en wel door het waarborgen van een gezondere binnenluchtkwaliteit, voor gezonde maar vooral ook gevoelige personen.

Bona is de eerste in de branche die de GREENGUARD Gold-certificering heeft ontvangen voor de silaanparketlijmen, die overigens een VOS-waarde van nul hebben. Het certificaat is van toepassing op Bona's volledige assortiment van deze, zoals Bona Titan, Bona R848, Bona R848T, Bona Quantum, Bona Quantum T en Bona R880. "Deze producten staan in de branche bekend om hun uitzonderlijk goede hechting en onovertroffen sterkte, evenals verlengde open tijden en vochtbescherming. Bovendien kunnen al deze parketlijmen worden toegepast bij vloerverwarming," zo brengt de in het Zweedse Malmö gevestigde producent nog eens in herinnering.

"Door de GREENGUARD Gold-certificering te behalen voor zijn producten heeft Bona toewijding getoond aan het ondersteunen van gezondere luchtkwaliteiten binnenshuis. Een uiterst belangrijke inspanning, aangezien velen meer dan negentig procent van hun tijd binnenshuis doorbrengen," zo verklaart Albert Uggetti namens certificeerder UL Environment.

Het GREENGUARD-certificeringsprogramma helpt fabrikanten en inkopers met vaststaande milieurichtlijnen bij het herkennen en kunnen vertrouwen van interieurproducten en -materialen met een lage chemische uitstoot, waardoor een betere luchtkwaliteit binnenshuis haalbaar is met de aldus door hen gecertificeerde producten.

GREENGUARD Gold-certificering (voorheen bekend als 'GREENGUARD Children & Schools-certificering') biedt strengere certificeringscriteria, houdt rekening met veiligheidsfactoren ten behoeve van gevoelige personen (zoals kinderen, ouderen of mensen met gezondheidsklachten) en verzekert dat een goedgekeurd product aanvaardbaar is voor gebruik in omgevingen als scholen, zorginstellingen, etc. Zowel de 'Collaborative for High Performance Schools (CHPS)' als het 'Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) Building Rating System' verwijzen naar dit certificaat.

"Dit is een belangrijke validatie voor onze wereldwijde lijn van parketlijmen," aldus Torben Schuy, productmanager 'Fastening' bij Bona voor de regio EMEA/APAC. "Bijdragen aan veiligere en duurzamere producten en praktijken is de kern van ons bedrijf. De parketlijmen van Bona combineren uitzonderlijke prestatiekwaliteiten met een veiligere installatie-omgeving, wat voor alle betrokkenen winst is."

(Parketplein, 13-07-2020)

 
PPC opent deuren filiaal Groningen

PPC Groningen pandPand van filiaal Groningen van PPC.De Plinten & Profielen Centrale (PPC) is vanaf nu ook geopend in Groningen. Na Wijk bij Duurstede, Amsterdam, Den Haag en Eindhoven de vijfde stad waar de totaalleverancier voor de parketteur zijn deuren opent. "We zijn erg trots op ons team, dat de afgelopen maanden keihard gewerkt heeft om dit mooie resultaat te bereiken," aldus Lisa Klaassen, directeur van het familiebedrijf. "Met de opening van PPC Groningen kunnen we onze klanten in het noorden meer service en flexibiliteit leveren. We kijken ernaar uit om iedereen te ontvangen in ons nieuwe filiaal."

In het vierde filiaal van de groothandel liggen de meest gangbare producten uit zijn assortiment op voorraad. Producten die alleen in het hoofdmagazijn in Wijk bij Duurstede op voorraad liggen, kunnen via de webshop worden besteld, waarna ze vanaf de eerstvolgende leverdag (woensdag en vrijdag) in Groningen kunnen worden afgehaald. Tevens aanwezig in de nieuwe vestiging is een Experience Center, waar de collectie van PPC wordt gepresenteerd en men inspiratie op kan doen.

Het Groningse bedrijf bevindt zich op de Hooghoudtstraat 4 en is op werkdagen geopend van 6.30 tot 17.30 uur en op zaterdagen van 7.30 tot 16.00 uur.

(Parketplein, 13-07-2020)

 
Groen licht voor Architect@Work Rotterdam

Sfeerbeeld-A-at-W-2018Sfeerbeeld op de Architect@Work van twee jaar terug. (foto: Kortrijk Xpo)Nu de coronamaatregelen verder zijn versoepeld, vindt Architect@Work Rotterdam definitief plaats op 16 en 17 september 2020. "De afgelopen periode hebben we gebruikt om het concept van Architect@Work zo aan te passen dat de beursvloer voor iedereen een coronaveilige omgeving is geworden en dat tegelijkertijd de beleving ervan – met het sfeervolle lichtplan, het unieke standenconcept, de uitgebreide en gratis catering – overeind is gebleven," zo verklaart Nathalie Sandra namens de organisator.

De meest zichtbare verandering betreft de verruimde openingstijden, nu van 10.00 tot 19.00 uur. De organisatie vraagt bezoekers om van tevoren een dagdeel te kiezen voor hun bezoek aan de beurs, om te vermijden dat het te druk wordt. Ook krijgt de zaal voor het lezingenprogramma een ruimere opstelling dan voorheen. Er is plaats voor zo'n honderdvijftig personen, voor anderen is een livestream te volgen. Voorts lanceert de organisatie de mogelijkheid om op het evenement of daar buiten een (online) afspraak met elkaar te maken. "Ook wanneer het niet lukt om Architect@Work te bezoeken, kun je zo toch nieuwe contacten leggen."

Voor het overige zijn rond het thema 'future-proof' verscheidene tentoonstellingen te zien. Op de komende editie presenteren zo'n tweehonderd exposanten hun innovaties. De deelnemerslijst geeft op vloerengebied de namen van onder meer Abimat, Anker Teppichboden, Carpentier Hardwood Solutions, Ege Carpets, Emco, Fletco Carpets, Interface, Mafi Naturholzboden, Modulyss, Moso International, Newfloor, Nora Flooring Systems, Object Carpet, Silvafloors, TFD Floortile, Toucan-T en Van Besouw Tapijt. Voorts zijn onder meer Forbo Eurocol, Rigo Verffabriek, Rubio Monocoat en Sika van de partij. De tweejaarlijkse beurs vindt opnieuw plaats in de Ahoy. Meer informatie is te vinden op www.architectatwork.nl.

(Parketplein, 10-07-2020)

 
Jaarverslag Geschillencommissies 2019

logo-SGCIn 2019, haar afscheidsjaar als het ware, behandelde de Geschillencommissie Wonen 1032 zaken, 26 zaken minder dan een jaar eerder. Van de 563 'eindproducten' werden 325 zaken alsnog onderling opgelost waarvan in 163 gevallen onder leiding van de deskundige van de commissie. In 238 zaken deed de commissie een uitspraak. In 44 procent kreeg de cliënt (deels) gelijk. Er was 1 zaak waarbij de partijen tijdens de zitting alsnog een schikking troffen. Aan het eind van 2019 stonden er nog 381 zaken open. De commissie zal deze zaken in 2020 verder behandelen. De Geschillencommissie Wonen kan klachten behandelen over producten of diensten die de consument vóór 1 januari 2020 heeft gekocht bij een ondernemer die is aangesloten bij de Stichting Garantieregelingen Centrale Branchevereniging Wonen (SG CBW). Na die datum kan hij of zij, zoals eerder gemeld, terecht bij de stichting UitgesprokenZaak.nl, de nieuwe klachtenregeling van SGCBW.

Van de 27 behandelde zaken in de Geschillencommissie Klussenbedrijven (voor geschillen met bedrijven die lid zijn van de VLOK) kwamen 19 'eindproducten' tot stand. Het aantal zaken was hierbij nagenoeg gelijk aan 2018. De commissie deed in 18 gevallen een uitspraak. In 12 zaken kreeg de cliënt (deels) gelijk. De geschillen die de commissie in 2019 behandelde gingen onder meer over de kwaliteit van het geleverde werk rondom stukadoors- en timmerwerkzaamheden.

De VLOK heeft trouwens ook een Vakgroep Parket in zijn gelederen, die sinds kort door onder meer het bestuur van het Gilde van gediplomeerde Parketteurs wordt aanbevolen aan zijn leden. De vroegere Geschillencommissie Parket was medio november 2018 al gestopt, toen de branchevereniging VPL zichzelf ophief.

(Parketplein, 10-07-2020)

 
MMFA-leden herkiezen hun bestuur

MMFA-voorzitter-Matthias-Windmöller-logoMMFA-voorzitter Matthias Windmöller (foto: MMFA)Op hun eerste 'virtuele' algemene vergadering hebben de leden van de in Brussel zetelende Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) Matthias Windmöller (Windmöller), Carl Ruland (Novalis) en Sebastian Wendel (Classen) herkozen voor een periode van twee jaar. Peter M. Hamberger (Hamberger Industriewerke) werd herbenoemd als auditor. Voorzitter Windmöller kondigde onder meer aan toezicht te gaan houden op enkele nieuwe projecten, waaronder de digitale transformatie van de vereniging en de samenwerking met de overkoepelende European Floor Coverings Association (EuFCA) op gemeenschappelijke thema's zoals de circulaire economie en de verzameling van marktgegevens. Ook het verder uitbreiden van de organisatie blijft voor hem prioriteit. Namens Nederland zijn Aspecta en Forbo Flooring bij de MMFA aangesloten als gewoon lid, namens België de Beaulieu International Group, IVC Group en Unilin.

(Parketplein, 10-07-2020)

 
Aspecta: carrièrestappen Gommers en Pinho
GittyGommers VPMarketingGitty Gommers.
mario-pinhoMário Pinho. (foto's: Aspecta)

In de organisatie van het LVT-vloerenmerk Aspecta is Gitty Gommers gepromoveerd van 'Director Marketing & PR' tot 'Vice President Marketing'. De Nederlandse is sinds twee jaar werkzaam bij het in Oud Gastel gevestigde bedrijf. Marcel Kies stelt in zijn hoedanigheid van 'President' van Aspecta dat zij in deze periode bewezen heeft "van onschatbare waarde" te zijn. Hij wijst erop dat Gommers ten behoeve van alle internationale verkoopdivisies van Aspecta en van HMTX Industries als geheel met goed gevolg tal van doorslaggevende marketingactiviteiten heeft ontwikkeld, gecoördineerd en uitgevoerd.

Zo heeft Gommers recentelijk de omvangrijke beurspresentatie van HMTX Industries op Domotex op poten gezet, een fraaie architectenbrochure voor de nieuwe collectie Aspecta Contours verzorgd en de volledige omzetting van de website Elemental by Aspecta voor haar rekening genomen. "Ons streven voor het merk Aspecta is om de leidende vloerenpartner en specialist voor LVT op de zakelijke markt te worden," verklaart Gommers. "Het is een enorme uitdaging om het merk Aspecta op wereldwijde schaal vooruit te helpen, en ik ben blij en vereerd om deze kans aan te nemen."

Tevens maakt Aspecta bekend dat per 1 september Mário Pinho tot de organisatie toetreedt in de functie van 'VP Sales Europe, Russia & West Africa'. De nieuwe commerciële man heeft ruim vijftien jaar ervaring opgedaan met verkoop en marketing in de vloerenbranche bij het Portugese Amorim. Marcel Kies weet zeker "een grote slag te hebben geslagen" met het aantrekken van Pinho.

(Parketplein, 08-07-2020)

 
Visgraatlaminaat van Meister bij Heditex
Vier-aantrekkelijkeVier aantrekkelijke dessins in eiken.
Toepassing-visgraatlaminaatToepassing visgraatlaminaat Meister Eik Champagne in woonkamer.

Nieuw in de door groothandel Heditex gevoerde Meister-collectie is visgraatlaminaat, zoals bekend een toonaangevende trend in vloerenland dezer dagen. De visgraatlaminaatcollectie van Meister is voorzien van de Unizip-verbinding, waardoor men geen linker- en rechterdelen heeft en dus ook minder zaagverlies. Dit vermindert afval, biedt meer legsnelheid en zorgt voor meer leggemak, zo benadrukt de in Vlaardingen gevestigde aanbieder. Zijn nieuwe visgraatlaminaat is verkrijgbaar in een viertal 'commerciële' eiken kleuren, met afmetingen van 155 bij 620 millimeter.

(Parketplein, 08-07-2020)

 
Nieuwe veiligheidsadviezen en raamposter

inretail-logo-cINretail stelt met instemming vast dat de overheid haar oproep 'blijf zoveel mogelijk thuis' heeft losgelaten en nu een beleid van 'ruimte met regels' volgt. Nu de veiligheidsadviezen vanaf 1 juli zijn versoepeld, mag kortom weer meer in de winkels. In dit verband heeft de branchevereniging nieuwe raamposters ontwikkeld om klanten te attenderen op de actuele regels in de winkel. Ook werden alle adviezen gescand op de huidige overheidsaanpak. De geüpdate versies zijn via //www.inretail.nl/winkel-open-dit-zijn-de-veiligheidseisen/ te lezen en downloaden voor diverse typen winkels, waaronder woonwinkels.

Bij het overheidsbeleid 'ruimte met regels' gelden voor kinderen tot 18 jaar minder regels qua afstand bewaren. Kinderen tot 12 jaar hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te bewaren en ook niet tot volwassenen. Jongeren tussen 12 en 18 moeten wel 1,5 meter afstand tot volwassenen bewaren, maar hoeven dat onderling niet. Wie tot hetzelfde huishouden behoort hoeft geen afstand onderling te bewaren en dat geldt dus ook in winkels, de horeca en bioscoop. INretail merkt op dat de gemeentelijke boa's handhaven op het afstand houden en behoren te weten dat voor jeugd, jongeren en huishoudens andere adviezen gelden dan voor volwassenen.

(Parketplein, 08-07-2020)

 
INretail tevreden met UitgesprokenZaak.nl

UitgesprokenZaak-imageStartpagina website UitgesprokenZaak.nl.INretail heeft de tussenbalans opgemaakt van UitgesprokenZaak.nl, een half jaar na inwerkingtreding van deze alternatieve geschillenregeling die de branchevereniging heeft opgezet in plaats van de Geschillencommissie Wonen. Op het moment zijn vijftien klachten aangemeld bij de stichting, variërend van misleiding bij de koop tot levering van het verkeerde product. Er zijn twee klachten met succes bemiddeld in fase 1 (door de geschilbehandelaar, een nieuwe dienstverlening in de geschillenregeling), er is een zaak doorgestroomd naar de deskundige en er is een bindend advies gewezen. De overige zaken zijn nog in behandeling.

Marjan Spronk, beleidsadviseur consumentenzaken bij INretail, is tevreden met de nieuwe regeling. "We hebben er alle vertrouwen in dat UitgesprokenZaak.nl dé geschillenregeling voor de woonbranche zal worden, met de broodnodige voordeligere exploitatie én bemiddeling in de beginfase als onderdeel van de procedure, die de aanleiding waren voor het alternatief." INretail en CBW-erkend blijven voorlopig nog betrokken bij het bijschaven van het systeem en de communicatie. De rol van secretariaatsvoering blijft wel structureel. INretail of CBW-erkend hebben evenwel geen bemoeienis met de behandeling van de geschillen, dit vanwege de noodzakelijke onafhankelijkheid van de regeling.

(Parketplein, 06-07-2020)

 
Nieuwe wandlijm UZIN met hoge kleefkracht

UZIN-KE-68-TUzin Utz Nederland vraagt aandacht voor de UZIN KE 68 T, voorgesteld als een compacte 1-k hybride lijm die geschikt is voor het verlijmen van nagenoeg alle bedekkingen aan de wand, zelfs de zwaardere soorten. De wandlijm wordt als zeer maatstabiel aangeprezen en kan daardoor ook in ruimtes met veel zonlicht worden toegepast. Het product wordt gezien zijn watervastheid aanbevolen voor toepassing van onder meer harde soorten kunststof wandbekleding in de gezondheidszorg. Ook PVC-stroken, rubber en zelfs duo-planken en parket laten zich met UZIN KE 68 T aan de wand bevestigen.

Het product is gebruiksvriendelijk, bevat geen weekmakers en is zeer emissiearm. De compacte STP-lijm kan worden toegepast op zowel zuigende als niet-zuigende wanden of kleine vloeroppervlakken en beschikt volgens de leverancier over een buitengewoon hoge kleefkracht waardoor hij slechts enkelzijdig hoeft worden aangebracht. Het product wordt in emmers of kitworsten geleverd. Hij kan direct uit de emmer worden aangebracht met een kleine spatel en verdeeld met een passende kitstrijker. Bij verwerking met de kitspuit wordt de lijm direct op de muur aangebracht en daarna verdeeld met de juiste kitstrijker.

(Parketplein, 06-07-2020)

 
Theo Megens 25 jaar bij Overmat

Theo-Megens-Overmat-1Theo Megens.Theo Megens viert dit jaar zijn 25-jarig dienstverband bij Overmat Industries BV. Vanwege de pandemische tijden waarin we ons nu bevinden is het 25-jarig jubileum nog niet concreet gevierd. "Dat komt nog wel als het allemaal wat rustiger is. Hoewel, rustiger... We maakten onlangs een balans op en merkten dat we ondanks deze bijzondere periode verrassend goed draaien." Theo kwam 25 jaar geleden via een personeelsadvertentie bij Overmat terecht. "Ik hield me in het begin bezig met verhuursystemen, waaronder de Woodboy. Ik ging langs bij bouwmarkten, verhuurbedrijven, parketzaken. Vanaf 1998 gingen we ons meer en meer richten op de professional met Floorservice. Mijn rayon werd daarbij steeds groter. Ook de ondervloer werd belangrijker, waardoor schuur- en freesmachines aan belang wonnen. Het rayon is uiteindelijk tot de Benelux uitgegroeid. Mijn visitekaartje is in al die tijd hetzelfde gebleven. Gewoon Overmat met mijn naam. Ik vertegenwoordig het bedrijf in de ruimste zin des woords."

Is er veel veranderd in die 25 jaar dat Megens voor Overmat werkzaam is? "Het is tegenwoordig allemaal wat zakelijker. Je maakt een gerichte afspraak, en het moet allemaal sneller. Vroeger nam men de tijd, draaide het meer om de gezelligheid. Het is nu wel professioneler, maar soms daardoor wat afstandelijker. Maar je komt nog steeds met veel mensen in contact en Overmat heeft een ruim en uiteenlopend aanbod. Dat maakt het werk heel afwisselend, uitdagend en leuk."

"Nog 25 jaar dit werk," lacht Theo Megens als we hem vragen hoe hij zijn toekomst ziet. "Overmat is een leuk, middelgroot, flexibel en zich onderscheidend familiebedrijf. Ik zie mezelf dit nog wel een aantal jaren doen."

(Parketplein, 03-07-2020)

 
LVT Interface met gerecycled materiaal

LVT-vloer-van-Interface-Drawn-Lines Onyx Silver Diamond PBT1.interface.presentationLVT-vloer van Interface.De luxe vinyltegels (LVT) van Interface bestaan nu voor 39 procent uit gerecyclede materialen, aldus het bedrijf uit Scherpenzeel in een persbericht. Het gaat om materiaal dat tijdens de winning van grondstoffen uit de afvalstroom wordt gehaald en hergebruikt. "Met deze innovatie zet Interface een belangrijke stap in het verder verduurzamen van haar vloerencollectie én in hun Climate Take Back™-missie tegen opwarming van de aarde. De tegels worden aan het einde van hun levenscyclus opgenomen in het recyclingprogramma van het bedrijf, waardoor zoveel mogelijk circulair gewerkt wordt."

In 2017 lanceerde Interface een collectie luxe vinyltegels bestaande uit 100 procent nieuw vinyl en vrij van schadelijke stoffen zoals ftalaten en zware chemische materialen. Met deze formule kan het bedrijf naar eigen zeggen de inhoud van het product en het productieproces volledig controleren. Een noodzakelijke stap om zich ervan te verzekeren dat de LVT-tegels recyclebaar zijn. De vloerenfabrikant onderzoekt continu hoe het de LVT-collectie nog verder kan verduurzamen. Resultaat hiervan is volgens Interface dat de LVT-vloeren nu voor 39 procent uit gerecycled materiaal bestaan.

Tijdens het winnen van grondstoffen voor de vloeren ontstaat uit de afvalstroom kalksteenmateriaal. Dit materiaal wordt nu hergebruikt in het vinyl van de tegelcollectie. "Door deze waardevolle grondstoffen te hergebruiken en te verwerken in onze vloertegels zetten we een volgende stap in onze Climate Take Back-missie tegen opwarming van de aarde. Bovendien willen we met deze ontwikkeling ook andere fabrikanten inspireren en stimuleren om verder te verduurzamen," aldus Janneke Leenaars, duurzaamheidsmanager in de Benelux. De innovatie is toegepast op alle LVT-producten en -collecties.

(Parketplein, 03-07-2020)

 
Domotex USA 2021 uitgesteld

Domotex-USAHannover Fairs USA (HFUSA), de organisator van Domotex USA, maakt bekend dat de beurs die gepland staat voor 1 tot en met 3 maart 2021 'na zorgvuldige en doordachte overweging zal worden uitgesteld'. De beslissing om editie 2021 uit te stellen is volgens de organisatie gemaakt na de resultaten van een uitgebreid marktonderzoek en de 'aanhoudende wereldwijde omstandigheden'. In de maanden na editie 2020 heeft een extern onderzoeksbureau een diepgaande marktstudie uitgevoerd, waaronder een enquête en interviews met leveranciers, distributeurs en andere vloerprofessionals. "We zijn tevreden met de onderzoeksresultaten, die duiden op een aanhoudende behoefte aan en verlangen naar een evenement als Domotex in de Verenigde Staten," zegt Donna Busse, 'show director' van Domotex USA bij HFUSA. "De hieruit voortgekomen inzichten gaan we gebruiken om een ​​beurs te ontwikkelen die strategische veranderingen zal bevatten zodat het evenement nog beter bij de behoeften van zowel exposanten als bezoekers aansluit. We willen alle belanghebbenden, partners en geïnteresseerde partijen bedanken voor hun steun aan Domotex USA en we kijken ernaar uit u weer te verwelkomen bij de volgende show," aldus Busse tot besluit. De nieuwe datum en locatie voor de volgende Domotex USA wordt bekendgemaakt wanneer deze beschikbaar is. Via www.domotexusa.com kunnen geïnteresseerden op de hoogte blijven van de meest actuele informatie.

(Parketplein, 03-07-2020)

 
Headlam en Dersimo bezoeken COREtec®

De-delegatie-van-Headlam-Dersimo-en-CoretecDe delegatie van Headlam, Dersimo, en Coretec® met op de foto onder meer Erwin van Beek (Headlam; uiterst rechts), Jan Dossche (Coretec; 5e van rechts) en Marc Dubbeldam (Dersimo; knielend in het midden).Afgelopen week bezocht een afvaardiging van Headlam en Dersimo Jan Dossche en zijn team van COREtec@ in Waregem. Eerder waren in het kader van de zogeheten 'COREtec® Open Days' leveranciers INTR. en Yepp al op bezoek geweest. Directie en stafmedewerkers van Headlam en Dersimo, waaronder Erwin van Beek (General Manager Headlam) en Marc Dubbeldam (General Manager Dersimo) waren onder de indruk van de getoonde collecties en de gastvrijheid. "Het was een interessante middag waarin de innovaties aan ons getoond werden. Het merk COREtec® heeft zich in 5 jaar tijd goed in de Nederlandse markt gevestigd en de groei welke ze doormaken is ongekend! Dit heeft te maken met diverse aspecten; prachtige dessins, goede marketing, de innovaties en het enthousiasme van het gehele COREtec® team," aldus Marc Dubbeldam. "Na een gastvrij ontvangst hebben wij met verschillende anekdotes van Jan Dossche de afgelopen 5 jaar met elkaar doorgenomen. Het is dan ook ongelofelijk om te zien hoe dit merk zich in 5 jaar tijd heeft opgewerkt," vulde Erwin van Beek aan. Jan Dossche (President USFloors International): "Als laatste in de rij over de twee COREtec® 'Open' weken kregen we Dersimo en Headlam op bezoek. Een indrukwekkende kennis van kleuren en designs, een doorgedreven marktkennis gekoppeld aan een hele sterke verkooporganisatie maken beide bedrijven tot waardevolle COREtec® Partners."

(Parketplein, 03-07-2020)

 
Dag van de Projectinrichting vervalt

BVP-voorzitter-Lieuwe-Steendam-spreekt-logoBVP-voorzitter Lieuwe Steendam (op foto midden) spreekt de leden en belangstellenden op de Dag van de Projectinrichting 2019 toe.Het bestuur van de Branchevereniging Projectinrichting heeft na lang beraad besloten de Dag van de Projectinrichting op 6 oktober aanstaande niet te laten doorgaan. "We weten dat het in ieder geval anders zal zijn dan we ons in januari voorstelden. Het bestuur overwoog dat veel van onze leden voorzien dat zij in het najaar uiterst druk zullen zijn om de opgelopen achterstand dit jaar nog zoveel mogelijk in te lopen, waardoor hun hoofd helemaal niet staat naar een gezelligheidsgebeuren, dat anderen praktische bezwaren zien bij de 1½-meter regel, waardoor 'camaraderie' verloren gaat en dat weer anderen nu al weten dat zij zich niet wagen in een groot gezelschap. Kortom, er is besloten dat de Dag van de Projectinrichting in 2020 niet doorgaat." Het bestuur laat verder weten uit te kijken naar 2021, waarin het vurig hoopt dat iedereen weer gezond en welgemoed tezamen kan komen.

(Parketplein, 01-07-2020)

 
CBS meldt forse groei detailhandel

De detailhandel heeft in mei maar liefst 8,2 procent meer omgezet dan in mei vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. "Dat is de grootste groei in 14 jaar tijd." Ook het verkoopvolume lag ditmaal hoger: +5,9 procent. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerden een hogere omzet. Online is bijna 50 procent meer omgezet.

omzet-detailhandel-koopd0620

De Corona-maatregelen hebben ook in mei een uiteenlopend effect op de detailhandel gehad. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren noteerden opnieuw een ongekende recordstijging van de omzet. Behaalde deze sector in april nog een plus van 26,1 procent in vergelijking met het jaar ervoor, in mei kwam de plus uit op 29,4 procent. Ook de woninginrichting draaide een goede maand en pluste ditmaal met 8,7 procent, terwijl het in april nog een min had van 6,4 procent in vergelijking met 2019.

Het CBS meldt verder dat de kleding- en schoenenwinkels ook in mei te kampen hadden met omzetdalingen, maar wel wat minder erg dan de recordverliezen in maart en april. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 6,5 procent hoger dan in mei 2019. De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met 1,2 procent. En dat is volgens het CBS de eerste groei sinds het begin van de Corona-crisis eind maart. "Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) bleef nagenoeg gelijk aan een jaar eerder."

omzet-deelbranches-detai0620

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 10,1 procent meer omgezet dan in mei 2019, waarbij het verkoopvolume groeide met 6,5 procent. Verder stijgt de online omzet in mei 49,5 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Op april 2020 na was dit de sterkste omzetstijging sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014. Webwinkels noteerden 38,7 procent meer omzet, multi-channelers noteerden een groei van 64,8 procent.

(Parketplein, 01-07-2020)

 
Viehoff lanceert visgraat laminaat
Vier-authentiekeVier authentieke eiken designs in visgraat-patroon.
Het-speciale-oppervlak-DiamondHet speciale oppervlak Diamond Pro is volgens Viehoff uiterst sterk, krasbestendig, licht-echt en bestand tegen chemicaliën.

Leverancier Viehoff uit Heerhugowaard lanceert visgraat laminaat Edition M6. "Visgraat is één van de meest geliefde legpatronen ooit, en terecht! Visgraat ziet er chic, elegant en bijzonder veelzijdig uit. Een mooie vloer voor grote en kleine ruimtes," aldus Viehoff in het persbericht. Met MeisterDesign, laminaat Edition M6 krijgt het visgraat verband nu een heel moderne invulling. "Een gemakkelijk te onderhouden laminaatvloer in vier authentieke eiken designs in visgraat-patroon. De hoogwaardige synchroon structuur en fijne microvoeg rondom geven de laminaatvloer Edition M6 een bijzonder authentieke en natuurlijke uitstraling." Het speciale oppervlak Diamond Pro is volgens Viehoff uiterst sterk, krasbestendig, licht-echt en bestand tegen chemicaliën. "Het leggen is dankzij het gepatenteerde UniZip-legsysteem erg makkelijk. Er wordt maar één type plank gebruikt, dus geen ingewikkelde legmethode met linker en rechter delen."

(Parketplein, 01-07-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-143FFI-111

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Special Italië
  • Dossier Luchtbevochtigers voor consument
  • Dossier Traprenovatie
  • Dossier Aanbieders laminaat in XXL-formaat
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Producenten Hongaarse punt en visgraat

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com