pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Cotap opent extra warehouse & kantoorruimte

cotap-opening-hasseltEind vorig jaar opende Cotap het extra warehouse in Hasselt. Het duurzame pand beslaat een totaaloppervlakte van 18.000 vierkante meter. Diverse partijen hebben volgens Cotap de afgelopen periode hard gewerkt om ook extra kantoorruimte te realiseren. Afgelopen vrijdag is het pand in Hasselt officieel geopend. De afdelingen Coördinatie Accountmanagement, artikeldata en C-lab zijn nu vanuit Genemuiden verhuisd naar het nieuwe kantoor.
Voor een digitale impressie: Klik op deze link voor de video >>.

(Parketplein, 01-07-2020)

 
Jarige Jan Dossche (USFloors) blikt terug
Jan-Dossche-Hans-DeclerqJan Dossche (links) ontvangt Hans Declerq van YEPP.
Jan-Dossche-President-USFloorsJan Dossche, President USFloors International, blikt terug.

Het was een drukke week voor Jan Dossche, President USFloors International. Na eerder deze maand de directie van groothandel INTR. op het Europees hoofdkwartier van COREtec in Waregem te hebben ontvangen, was het afgelopen dinsdag de beurt aan YEPP. Hans Declerq, Sales & Marketing Manager YEPP was onder de indruk van het programma. "Wat een programma en mogelijkheden staan ons te wachten om op de markt los te laten. Aanvang september lanceren we de COREtec® STONE CERAtouch collectie die heel wat golven zal veroorzaken op de markt. Deze vloer is de alternatieve oplossing voor de keramische vloeren."

Vandaag viert Dossche zijn 58e verjaardag, voor hem een uitstekende gelegenheid om terug te blikken op zijn jaren in de vloerenbranche. "Na anderhalf jaar te hebben gewerkt in een tufted carpet manufacturing fabriek in Wales onder leiding van mijn broer, kwam ik terecht bij een voor die tijd uniek bedrijf. Begeleid door de zaakvoerder, en al snel alleen, heb ik eind jaren 80 enkele weken per maand rondgereisd in voornamelijk Polen, het toenmalige Tsjechoslowakije, Hongarije, Roemenië, kortom Centraal Europa. Overtuigd van het potentieel en intussen vertrouwd in de regio, met de nodige techno-commerciële kennis, geprivilegieerde leverancier relaties via mijn broer en vooral met een grote dosis lef en ondernemerschap heb ik in 1991 samen met een Roemeense vennoot, de eerste 'verkoop-en-distributie-van-vloerbedekking' firma opgericht en met meer dan 25 eigen winkels uitgebouwd tot marktleider in Roemenië. Het door mijn broer gecreëerde COREtec® succesverhaal in de US doe ik sinds vijf jaar uit het niets nog eens over in Europa, en dat is nog maar het begin."

Niemand loopt volgens Dossche zo maar een vloerenwinkel in om even rond te kijken of de laatste collecties te bewonderen. "Hij of zij gebruikt de vrije tijd liever anders. Dus elke bezoeker komt met een vraag en die vraag verschilt naar gelang toepassing. Het is aan de specialist in de winkel om de klant die vloerenoplossing aan te bieden die het best bij de wens aansluit. Vandaar dat u nooit een premium product als COREtec® in een doe-het-zelf zaak zal vinden. De klant zijn of haar interieur bepalende behoefte omzetten in realiteit vergt vakmanschap."

Wat is de toegevoegde waarde van COREtec® voor de klant? "Onze B-to-B klanten kunnen een premium product verdelen dat qua constructie, afmeting, esthetiek en textuur elke consument aanspreekt. Ondersteund door een reward winning marketing en perfecte service gekoppeld aan het grootste aanbod in decoren en kleuren."

(Parketplein, 29-06-2020)

 

 
Groen licht en vertrouwen voor InCoDa

ook-de-meeste-exposanten-Mascha-de-Bruin-pic"Ook de meeste exposanten hebben in de afgelopen week hun vertrouwen uitgesproken," verklaart Mascha de Bruin namens InCoDa.De Nederlandse overheid heeft op de persconferentie van 24 juni aangekondigd dat ook vakbeurzen vanaf 1 juli weer door kunnen gaan. Dat betekent dat de reeds verplaatste vakbeurs voor raamdecoratie, vloeren, wandbekleding en stoffering, Interieur Collectie Dagen (InCoDa), die plaatsvindt op 31 januari, 1 en 2 februari 2021 in Evenementenhal Gorinchem nu ook groen licht krijgt vanuit de overheid. Op de persconferentie werd bekendgemaakt dat zolang mensen onderling anderhalve meter afstand kunnen houden, er geen maximum aantal bezoekers meer geldt voor bijeenkomsten. "InCoDa kan en zal voldoen aan de vereiste maatregelen," zo laat het vandaag in een persbericht weten.

"Met groen licht vanuit de overheid gaan wij aan de slag om in januari een vakbeurs te organiseren die na een uitdagende corona-periode een belangrijke impuls geeft aan de commerciële en innovatieve ontwikkeling in de woning- en projectinrichting. Wij hebben alle anderhalve meter protocollen klaarstaan en de voorbereidingen getroffen om in samenwerking met de gemeente Gorinchem de anderhalve meter afstand te borgen voor InCoDa," aldus Mascha de Bruin namens InCoDa.

De Bruin: "Ook voelen wij ons gesteund door de eerdere positieve feedback van zowel exposanten als bezoekers. Uit gesprekken met bezoekers komt duidelijk naar voren dat ze weer toe zijn aan een fysiek contactmoment. Dit blijkt ook uit verschillende onderzoeken onder bezoekers van vakbeurzen, waarbij we kunnen stellen dat het vertrouwen flink stijgt na de versoepelingen in de corona-maatregelen. Ook de meeste exposanten hebben in de afgelopen week hun vertrouwen uitgesproken."

Voorwaarde voor het doorgang laten vinden van bijeenkomsten zonder maximum aantal bezoekers, is dat deelnemers van tevoren wordt gevraagd of ze symptomen van Covid-19 vertonen. Ook dienen bezoekers zich vooraf te registeren, iets wat al van toepassing was voor InCoDa. De Bruin: "Zodra men binnen is, kan er vrij bewogen worden over de beursvloer. Uiteraard hanteren wij op alle plekken op de beursvloer de anderhalve meter afstand. Ook is er de mogelijkheid om zowel op als buiten de beursvloer verantwoord met elkaar te netwerken. Verder worden er extra hygiënemaatregelen getroffen, waaronder extra schoonmaak van bijvoorbeeld sanitair en op diverse plekken zijn desinfectiestations te vinden."

"De nieuwe Smart Badge technologie die toegepast wordt op alle Easyfairs beurzen, maakte het al mogelijk om contactloos informatie op de stands van exposanten te scannen en zal nu een nog belangrijkere functie krijgen. Deze badge biedt een digitaal alternatief voor het schudden van handen of het uitwisselen van visitekaartjes. Na afloop van het beursbezoek ontvangt de bezoeker een e-mail met daarin een overzicht van alle exposanten die hij of zij gescand heeft," licht De Bruin toe. Voor meer informatie: www.interieurcollectiedagen.nl.

(Parketplein, 26-06-2020)

 
Organisatie Bau 2021 komt met Corona-bonus

logo-bauOndanks dat ook deze week exposanten te kennen geven hun toegezegde deelname aan Bau 2021 niet in daad om te zetten, is de beursorganisatie van de toonaangevende biënnale met een ruim aanbod aan vloeren optimistisch. De organisatie laat weten dat 80 procent van de beurs al door standhouders is gereserveerd. Een netto-beursoppervlakte van 100.000 vierkante meter is volgeboekt. Verder komt de organisatie met een Corona-bonus voor exposanten van 15 procent op de deelnameprijs.

Reinhard Pfeiffer, vice-voorzitter Messe München: "Bau is nog steeds buitengewoon goed geboekt. Vooral vanuit het buitenland is er veel vraag. Desalniettemin zal door de omstandigheden het aantal bezoekers waarschijnlijk ditmaal minder zijn. Met de Corona-bonus willen we onze exposanten de kans geven om meer te investeren in het uitnodigen van hun klanten. Onze gezamenlijke inspanningen en inzet moet de kwaliteit en kwantiteit van het bezoek naar een hoog niveau brengen."

Bau 2020 06 EroeffnungBAU ligt naar eigen zeggen op schema voor een opening in januari 2021. (Foto: Messe München)

Na het besluit van 27 mei dat handelsbeurzen in Beieren weer zouden kunnen plaatsvinden, keurde de Beierse deelstaatregering op 23 juni een overeenkomstig concept voor bescherming en hygiëne goed. Dit vormt de basis voor de hervatting van de beursactiviteiten. De hoekstenen zijn afstand, hygiëne en traceerbaarheid van alle deelnemers. "Dit is de huidige status," benadrukt Pfeiffer: "Maar we hopen dat er bij een 'gunstig' verloop van de pandemie nog meer versoepeling zal zijn."

Bau zal haar online beursaanbod verder doorontwikkelen om de beurs ook virtueel toegankelijker te maken voor eenieder die niet persoonlijk naar München kan komen. Zo komt er een 'Connect app', Streaming van programma-onderdelen, 'live'-beelden vanaf de beurs, en de mogelijkheid voor exposanten om ook virtueel contact te maken met klanten. Ondanks de positieve berichten van de beursorganisatie liet gisteren lijmfabrikant Bostik weten niet te zullen deelnemen. "Onze eerste prioriteit is vanzelfsprekend de gezondheid en veiligheid van onze klanten, medewerkers en zakenrelaties," zo stelt directeur Olaf Memmen. En uit niet bevestigde bronnen vernemen we dat ook laminaatfabrikant Egger af zou zien van deelname. Wordt vervolgd.

(Parketplein, 26-06-2020)

 
Webinar Unilin over kliktechnologie
Floris-Koopmans-toon-de-verschillendeFloris Koopmans toont de verschillende systemen die er voorhanden zijn.
Floris-Koopmans-geeft-uitleg-over-de-magneticFloris Koopmans geeft uitleg over de 'Magnetic Flooring', ideaal bij plekken waar men vaak van vloer wil veranderen.

Afgelopen woensdag organiseerde de divisie 'Technologies' van Unilin een educatief webinar over kliktechnologieën voor vloeren voor iedereen die betrokken is bij de vloerenindustrie, zoals vloerenfabrikanten, retailers, importeurs, distributeurs, installateurs, enzovoorts. Tijdens deze sessie werd de deelnemers uitleg gegeven over de achtergronden van de keuzes die Unilin maakt ten aanzien van de ontwikkeling van de verschillende kliksystemen en sluittechnologie. Er werd dieper ingegaan op de verschillende sluitingscategorieën en de tests die kunnen worden uitgevoerd om de sterkte en duurzaamheid van een sluittechniek te bepalen. Maar er werd ook een kijkje gegeven wat betreft de laatste innovaties, waaronder het Unidrop-systeem, een 'vertical drop system' waarmee Unilin naar eigen zeggen weer een behoorlijke voorsprong heeft genomen op de competitie. Een panel met interne en externe experts beantwoordde de meest gestelde vragen en op de chat was direct de mogelijkheid tot het verkrijgen van feedback.

Floris Koopmans, IP Business Development Manager voor Unilin: "In tijden waarin productinnovatie de grootste onderscheidende factor is voor vloerproducten, is het belangrijker dan ooit om op de hoogte te blijven van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daarom hebben we besloten om onze kennis, innovaties en inzichten over klik voor vloeren te delen."

Koopmans voegde daad bij woord en nam binnen een uur tijd de deelnemers in duizelingwekkende (maar heldere) vaart langs de vele systemen die Unilin op de markt heeft gebracht en nog gaat brengen, waaronder het ingenieuze klik-visgraat en de magnetische keramische tegels. Koopmans liet aan het slot van het webinar weten dat de divisie Technologie van Unilin de komende tijd nog met aanvullende vergelijkbare webinars komt, waaronder een over de magnetisch keramische tegels.

(Parketplein, 26-06-2020)

 
Examens Parket ROC Midden Nederland

"Ondanks het Corona-virus was het toch mogelijk om op 11 en 12 juni jl. examens parket af te nemen op het ROC Midden Nederland," zo meldt parketopleider Fred Witkamp. "Maandag 8 juni 2020 konden de examenkandidaten hun laatste toetsen, zowel theoretisch als via de toetsenbank, alsnog maken om op tijd te zijn voor het eindexamen 'de vakvaardigheidstoets'. Dit zijn eindwerkstukken op bepaalde niveaus (1, 2 en 3) en worden beoordeeld door twee examinatoren." Daarnaast werden de examenkandidaten op verschillende data opgeroepen om toetsen voor Nederlands en Rekenen te maken.

Van-links-naar-rechts-Examen-Parket-2020Van links naar rechts en van boven naar onder: Dave vd Berg (Gemert Parket, nivo 2), Toby Prohn (Pro-parket, nivo 2), Leon Kroes (Faber Parketvloeren, nivo 1), Sebastiaan van Westrenen (Luxoket, nivo 3) en Youp van Spaendonck (PVS Meubelen, nivo 3), Roy van der Vliet ('t Parkethuys Delft, nivo 2).

"Het was een hectische periode voor zowel de leerling als leerbedrijf en leraren," vertelt Witkamp. "Door het Coronavirus was de tijdspanne tussen het oproepen van de kandidaten en examens kort. Ook gezien de drukte bij de leerbedrijven, die een overvolle planning hadden maar toch hun leerlingen moesten afstaan voor deze examens. Uiteindelijk is dan toch nog alles goed op zijn pootjes terechtgekomen. Alle kandidaten zijn voor de 'vakvaardigheidstoets geslaagd'. Gefeliciteerd mannen!"

De-twee-werkstukken-van-nivo-3De twee werkstukken van nivo 3.Het ROC Midden Nederland heeft na de Lock Down van school meteen onderwijs opgezet via het internet. De lessen gaan nu digitaal verder op de maandagen. De leerlingen kunnen via het ROCMN portaal inloggen om zo het onderwijs te volgen. "Het is nu nog niet bekend hoe wij in september aan het nieuwe schooljaar beginnen."

Witkamp bedankt tot slot de sponsoren van het eindexamen voor hun geleverde materialen: Parketfabriek Lieverdink voor materialen (tapis en fileer vriezen) nivo 3, Stauff voor de lijmen voor nivo 3, Plinten en Profielen Centrale (isolatie en plinten) en Quick-Step (laminaat) voor de materialen voor nivo 1 en 2.

(Parketplein, 24-06-2020)

 
Boeiend duurzaamheidswebinar Tarkett
Zoom-meeting-TarkettZoom-meeting in volle gang met Denise van Keulen en Rob Kragt.
Met-ons-ReStart"Met ons ReStart programma geven wij de geïnstalleerde of gebruikte vloer een tweede leven."

Gisteren informeerde Rob Kragt, CSR Communication Manager bij Tarkett Group met verve de deelnemers aan het webinar 'Hoe Tarkett afval als nieuwe grondstof gebruikt' hoe het 130 jaar oude bedrijf een circulair economisch bedrijfsmodel nastreeft door middel van Cradle to Cradle®. De zoom-meeting werd door vele branchegenoten gevolgd, die zich ontspannen in een ongedwongen setting lieten voorlichten. Deze 'nieuwe' vorm van voorlichting via webinars lijkt goed te bevallen en gezien de reacties hebben veel branchegenoten hier de laatste tijd de nodige ervaring mee opgedaan. Een uitgekiende kans voor leveranciers om daar niet alleen in Corona-tijd, maar zeker ook in de post-Covid-19 periode gebruik van te gaan maken.

Rob Kragt liet tijdens de presentatie zien wat duurzaamheidsaanpak in de praktijk betekent en wat Tarkett hiermee heeft bereikt tot dusver. Er werd het een en ander verteld over welke afvalstromen Tarkett gaat gebruiken als grondstof. Kragt werd daarbij op professionele wijze bijgestaan door Online Marketing Manager Denise van Keulen, die het technische gedeelte en logistieke traject van de chats nauwlettend in de gaten hield. Kragt: "Tarkett verkoopt 1,3 miljoen vierkante meter vloerbedekking per dag. We hebben een breed aanbod met vinyl, linoleum, tapijt, hout en sportvloeren. We willen graag een bijdrage leveren aan het klimaat. Duurzaamheid gaat om veranderen van gedrag. Cradle to Cradle® ligt aan de basis van innovatie en circulariteit bij Tarkett. We hebben daar met zowel bij linoleum, LVT, Desso Airmaster en ook parket het nodige bereikt. Met ons ReStart programma geven wij de geïnstalleerde of gebruikte vloer een tweede leven. Met IQ Natural komen wij nu ook met de eerste vinylvloer die volgens het 'mass balance' principe is geproduceerd. Deze collectie wordt na de zomer gelanceerd." Eind vorig jaar opende het tapijt recyclingcentrum in Waalwijk en maakte Tarkett een belangrijke stap richting de circulaire economie via de samenwerking met Aquafil en de duurzame tapijttegels met Econyl garen van Aquafil. "We zijn koploper maar moeten blijven innoveren. Het was een plezier deze presentatie een keer in het Nederlands te houden," aldus een ontspannen Kragt tot slot. "En wat mij betreft is dit niet de laatste keer."

(Parketplein, 24-06-2020)

 
Modular ONE wint German Innovation Award

Parador Modular-ONE German-Innovation-Award-2020Modular ONE van Parador.Parador's elastische vloerbedekking Modular ONE is in de categorie 'Excellence in Business to Business - Building & Elements' bekroond met de 'German Innovation Award 2020'. Dit is al weer de derde keer dat de vloerbedekking uit Coesfeld in de prijzen valt. De 'German Innovation Award' bekroont producten en oplossingen in alle sectoren die vooral verschillen in gebruikersgerichtheid en toegevoegde waarde ten opzichte van eerdere oplossingen. "We zijn er erg trots op dat we met Modular ONE een echt innovatief product hebben gecreëerd dat zowel consumenten als experts binnen de industrie overtuigt op het gebied van design, technologie en kwaliteit," aldus Birgit Kunth, hoofd merken, marketing en communicatie bij Parador.

Met de productinnovatie Modular ONE heeft Parador in 2018 naar eigen zeggen een echte allrounder aan zijn assortiment van elastische vloerbedekkingen toegevoegd, die niet alleen slijtvast en onderhoudsvriendelijk is, maar dankzij zijn geschiktheid voor vochtige ruimtes en hoge maatstabiliteit in elke ruimte kan worden gebruikt, waaronder ook in de badkamer en de veranda. "Bovendien is de vloerbedekking dankzij zijn geïntegreerde akoestische tegenlaag en zijn elastische oppervlak bijzonder stil en aangenaam warm voor de voeten. Modular ONE is PVC- en weekmakervrij, 'made in Germany' en voldoet aan de hoogste normen voor gezond leven – een raszuiver allround talent," aldus Parador in het persbericht. Vorig jaar werd Modular ONE al bekroond met de gerenommeerde 'German Design Award' en de 'Iconic Award: Innovative Interior'.

(Parketplein, 24-06-2020)

 
Parketmarkt Europa in 2019 licht verbeterd

fep-logo-2020Na een jaar van lichte krimp in 2018, is het verbruik van parket in Europa in 2019 weer toegenomen, zo meldt de Europese federatie van de parketindustrie FEP. De verzamelde cijfers van de bij de organisatie aangesloten bedrijven en nationale verenigingen laten een stijging zien van 1,2 procent in vergelijking met 2018. Het verbruik in het FEP-gebied komt hiermee uit op 81.766.700 vierkante meter (2018: 80.827.900 vierkante meter).

De resultaten verschillen van land tot land. Zo is de verbetering van de markt voornamelijk het gevolg van stijgingen van het parketverbruik in Duitsland, Polen, Frankrijk en Italië. De Scandinavische landen melden een daling van het verbruik. Nederland en België zien de consumptie met -1 procent bescheiden dalen.

De totale productie in de FEP-landen neemt in 2019 met 1,6 procent toe en komt uit op een volume van 78 miljoen vierkante meter. Nederland en België melden een positieve groei van respectievelijk 14,7 en 12,5 procent. De Europese productie buiten de FEP-landen bedraagt naar schatting 14,2 miljoen meter, waarvan 8,7 miljoen vierkante meter wordt geproduceerd in EU-landen en 5,5 miljoen vierkante meter in Europese niet-EU-landen. De totale productie in Europa (FEP-landen plus niet-FEP-landen in Europa) komt daarmee in 2019 uit op ruim 92 miljoen vierkante meter, een stijging van 0,7 procent.

Grafiek-FEP-parketmarkt-2019Productie en consumptie van parket, 2002- 2019, (grafiek: FEP).

Het overzicht van de parketproductie per type blijft vergelijkbaar met het beeld dat al vanaf 2010 waarneembaar is, met een dominant aandeel voor meerlaags van 83 procent (2018: 82 procent), gevolgd door massief met 16 procent (2018: 17 procent) en mozaïek met een stabiele 1 procent (2018: 1 procent). Het gebruik van houtsoorten in 2019 geeft aan dat het aandeel van eiken met 80,6 procent stabiel blijft (2018: 80,3 procent). Tropische houtsoorten vertegenwoordigen 3,4 procent van het gebruikte hout. Essen en beuken komen uit op 7,2 procent en 2,0 procent (2018: 6,8 procent en 2,1 procent).

De FEP is verheugd over het positieve resultaat en de goede start van dit jaar, maar wijst daarnaast op de impact van Covid-19 bij zijn voorzichtige prognose voor de komende maanden. Hoewel de situatie nu langzaam verbetert, relatief sneller in landen die minder worden getroffen door de lockdown-maatregelen, verwacht de FEP op korte tot middellange termijn geen terugkeer naar het 'pre-Covid-19-verkoopniveau'. De FEP pleit daarom samen met andere Europese verenigingen op het gebied van bosbouw en houtverwerkende industrie voor een sterk EU-herstelplan. "De huidige crisis is een kans voor de EU om haar toenemende erkenning van de positieve rol van houtproducten tastbaar te maken en om te zetten in ondersteunend beleid voor de houtverwerkende industrie," aldus de FEP.

(Parketplein, 22-06-2020)

 
Gratis informatief Webinar INretail

Rob-Dorst-en-Peter-Wolfsen-INretailRob Drost (links) en Peter Wolfsen (foto's: INretail).In de afgelopen (Corona-)maanden zijn er vanuit de branche verschillende initiatieven ondernomen om ondernemers digitaal te informeren en bij te staan. Ook de komende zomermaanden staat het nodige op stapel. Zo organiseert INretail morgen (dinsdag 23 juni) om 11.00 uur speciaal voor woonondernemers een gratis Webinar over liquiditeit. Bedrijfsadviseurs Rob Drost en Peter Wolfsen vertellen belangstellenden over de uitdagingen binnen de woonbranche als het gaat om liquiditeit en exploitatie. Ook laten ze alle beschikbare steun maatregelingen en afspraken voorbij komen. Als laatste zullen de adviseurs een toelichting geven op een 'prognose tool' die zij hebben ontwikkeld. Tijdens het Webinar is er ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Aanmelding kan via de link op: www.inretail.nl/agenda/gratis-webinar-voor-woonondenemers-zicht-op-liquiditeit/ of via een mail naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken

(Parketplein, 22-06-2020)

 
Consumentenvertrouwen: minder somber

cbs-logoIn juni zijn consumenten wat minder somber, zo meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt uit op -27, tegen -31 in mei. Ook de koopbereidheid is minder negatief. Het oordeel over het economische klimaat verandert niet.

Met -27 ligt het consumentenvertrouwen in juni nog ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd volgens de gegevens van het CBS bereikt in maart 2013 (-41). Het consumentenvertrouwen maakte in april van dit jaar een vrije val ten opzichte van de maanden ervoor. Bedroeg het in februari en maart nog -2, in april noteerde het een -22.

De koopbereidheid van de consumenten gaat in juni van -17 naar -11. Consumenten zijn volgens het CBS over de financiële situatie in de afgelopen 12 maanden een fractie positiever. "Verder is hun oordeel over de financiële situatie in de komende 12 maanden minder negatief en vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in mei."

(Parketplein, 22-06-2020)

 
Extra aandacht voor parket op InCoDa

NKP-op-InCoDaNK Parketleggen als vanouds weer op InCoDa.Easyfairs belooft extra aandacht voor de parketsector op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) van begin volgend jaar. Het vakevenement krijgt een parketpaviljoen, waar demonstraties, kennisdeling en netwerken centraal komen te staan. Voor deze 'special area' is de beursorganisator een samenwerking aangegaan met het Parketblad, een vakbladtitel van Sanders Media. In het parketpaviljoen krijgen exposanten enkele vierkante meters ruimte om hun jongste innovatie te presenteren. Verder wordt dagelijks een happy hour georganiseerd en worden goodie bags uitgedeeld. "Alles draait hier om dat herkenbare, echte houtgevoel," zo stelt Mascha de Bruin, Head of Event van InCoDa, die in aanloop naar de beurs meer details bekend zal maken.

InCoDa verlengt voorts zijn samenwerking met het Platform Parketbranche voor het Nationaal Kampioenschap Parketleggen. Het kampioenschap gaat zijn alweer tweeëntwintigste editie beleven in Gorinchem. Marketingcoördinator Gerard van Muijden kondigt verder aan dat voor elke doelgroep die het vakevenement bedient in de brede woning- en projectinrichting, een eigen programma wordt opgesteld. "Hiermee waren we afgelopen editie al succesvol gestart en dit willen we graag verder uitbouwen voor aankomende editie."

InCoDa stond in eerste instantie gepland voor september van dit jaar, maar werd verplaatst naar 31 januari, 1 en 2 februari 2021 vanwege het coronavirus. Easyfairs meldt in dit verband vergevorderd te zijn met zijn voornemen om al zijn events corona-proof te maken, veronderstellend dat de anderhalvemetersamenleving voorlopig de norm blijft. Het protocol om vakbeurzen weer open te stellen, zodat professionals weer veilig en verantwoord naar vakbeurzen mogen, is al ingediend bij het ministerie van Economische Zaken. De eerste gesprekken met Den Haag hebben inmiddels plaatsgevonden. De beursorganisator verwacht binnenkort meer duidelijkheid en neemt dan contact op met alle betrokkenen. Meer informatie over de beurs is te vinden op www.interieurcollectiedagen.nl.

(Parketplein, 19-06-2020)

 
INTR. te gast bij COREtec in Waregem
Decor TeneguiaDecor Teneguia uit de COREtec Stone-collectie CERAtouch.
Bezoek-van-INTR-aanBezoek van INTR. aan COREtec werd afgesloten met een gezellig diner. Rechts in het midden Jan Dossche, met schuin tegenover hem Harry Elshof.

De directie van groothandel INTR., aangevoerd door Harry Elshof, was afgelopen dinsdag te gast op het Europees hoofdkwartier van COREtec in Waregem. Dit naar aanleiding van de 'Open Days' die het vloerenmerk van USFloors op poten heeft gezet. Jan Dossche, President USFloors International, nam de rol van gastheer op zich. De betrokkenen zeggen terug te kijken op een zeer interessante namiddag, die werd gevolgd door een gezellig diner.

"Opnieuw laat USFloors haar succesvolle innovatiekracht zien. Een jaar na introductie is de acceptatie en verkoop van de COREtec Naturals overweldigend in de Nederlandse markt," zo steekt Harry Elshof bevlogen van wal. "Nu wordt de collectie en presentatie van Authentics by COREtec met enthousiasme ontvangen en na de vakantieperiode verschijnt opnieuw een revolutionair vloerproduct COREtec Stone. Een volledig nieuw product als alternatief voor keramische vloeren. Indrukwekkend zijn de voordelen van COREtec Stone ten opzichte van de traditionele keramische tegels, maar juist COREtec is bekend vanwege haar vele productvoordelen en fantastische decoren."

Elshof kreeg tevens te horen dat er ook voor 2021 al een indrukwekkend te noemen programma van vernieuwingen in ontwikkeling is. De directeur van INTR. beschouwt COREtec als van groot belang voor de markt en voor de verdelers. "Zij zijn in staat de vloerenbranche revolutionair vorm te geven. Als verdeler waarderen wij ook zeer de logistieke prestatie. Gezamenlijk zorgen wij ervoor, dat voorraden op peil zijn en blijven, ondanks de afgelopen 'Corona' periode."

Jan Dossche dankte Elshof vervolgens hartelijk voor de mooie en lovende woorden. "Ik wil graag op mijn beurt INTR. en in het bijzonder het vroegere Bosgoed-team bedanken om als overtuigde 'early believers' COREtec in de Nederlandse markt te zetten." De President USFloors International beklemtoonde dat COREtec gezien wil worden als dé architect van deze nieuwe categorie vloeren. "Die boodschap brengt INTR. als geen ander, via hun klantennetwerk, over aan de Nederlandse particulier. De exponentiële groei, onze uitstekende leverservice, de constante innovatie, ik kan het alleen maar beamen en toewijzen aan het succes van een geslaagd partnership!"

(Parketplein, 19-06-2020)

 
Tips van Tarkett voor veilige werkvloer

BewegwijzeringstegelBewegwijzeringstegel 'DESSO Icons' van Tarkett.Tarkett heeft een aantal tips in petto om duidelijkheid te scheppen op de (werk)vloer, nu steeds meer organisaties hun kantoren weer openen voor het personeel. Dit gebeurt weliswaar met de nodige restricties en voorzorgsmaatregelen - zoals daar zijn afzetlinten, stickers en banners die oproepen om de anderhalve meter afstand en dergelijke in acht te nemen - maar de combinatie van al deze verschillende communicatiemiddelen kan leiden tot verwarring onder de medewerkers, zo wil de leverancier van vloerbedekkingen gewaarschuwd hebben.

Aangezien het van belang is om mensen te begeleiden in een gebouw, adviseert Tarkett om te beginnen om gebruik te maken van bewegwijzering. "Dit helpt bij social distancing, geeft duidelijkheid en geeft medewerkers een gevoel van veiligheid. In (smalle) gangen kan bijvoorbeeld zoveel mogelijk eenrichtingsverkeer worden aangehouden. Daarnaast kunnen er ook 'voorrangssituaties' gecreëerd worden bij drukbezochte punten in het kantoor, zoals de receptie of koffiehoek. Op die manier kan iedereen op gepaste afstand door het gebouw bewegen, zonder hierbij de richtlijnen uit het oog te verliezen."

Een tweede tip betreft kleuren, materialen en patronen, die immers een sterke invloed hebben op de beleving van een ruimte. Tarkett stelt vast dat veel bedrijven gebruik maken van vloermarkeringen in de vorm van stickers, om zo op anderhalve meter afstand van elkaar te blijven. "Stickers zijn een relatief gemakkelijke optie, echter is er ook een duurzamer en verfijnder alternatief," zo stelt de leverancier. "Veel kantoorpanden beschikken over modulaire tapijttegels met vaste afmetingen. Een tapijttegel is eenvoudig te vervangen. Daarom heeft Tarkett – door de huidige situatie – tapijttegels met daarin een pijl ontwikkeld. Deze bewegwijzeringstegel is volledig modulair en kan in iedere richting wijzen. Zo blijven, ook in een specifieke routing, de looprichtingen duidelijk."

Ten derde is sturing mogelijk door de inzet van looplijnen. "Door middel van kleur, textuur of belichting kan er een looppad gesuggereerd worden in de vloer. Op deze manier worden mensen onbewust aangespoord om een bepaalde kant op te lopen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van de legrichting om een ruimte optisch groter te laten lijken. Met stroken of banen in de lengte oogt een ruimte bijvoorbeeld langer," zo oppert Tarkett. "Organisaties die hun kantoren gaan herinrichten kunnen hier hun voordeel mee doen. Wanneer een ruimte te smal aanvoelt, kan de vloer in de breedte worden gelegd, dit geeft een ruimtelijk gevoel waardoor mensen het niet als benauwend ervaren om langs elkaar heen te lopen volgens de 1,5-meter-norm."

(Parketplein, 17-06-2020)

 
Interzum rolt rode loper uit voor vloeren

Interzum-2021Interzum 2021 laat een begerig oog vallen op de vloerenbranche. (foto: Koelnmesse)De Keulse beurs Interzum, die rust op de pijlers van enerzijds toeleveringsproducten aan de meubelindustrie en anderzijds interieurbouw, gaat een poging doen om die tweede pijler te versterken met een productsegment hedendaagse vloerbedekkingen. De beursorganisatie kondigt dan ook aan zich voor de komende editie, in mei 2021, sterker te gaan richten op vloerenfabrikanten.

Een aantrekkelijke gezamenlijke stand dient Duitse en internationale ondernemingen in dit segment een podium te bieden om hun producten te tonen. "We richten ons aan bezoekerszijde specifiek op vloerenleggers, ambachtsmensen, projectinrichters en architecten," verklaart Maik Fischer, directeur Interzum. "Immers, bijna een derde van onze beursbezoekers behoort tot deze beroepen. Bovendien verzekeren onze exposanten ons te beschikken over een juist voor deze klantenkring snel groeiende aantrekkingskracht."

Op de vorige editie van de beurs, in 2019, werden zo'n 75.000 bezoekers geturfd, waarvan zowat drie van de tien werkzaam zijn in interieurbouw en winkelinrichting, het timmerbedrijf en de interieurinrichting. Interzum trekt de conclusie daarmee een van de meest populaire hotspots voor vloerenleggersbedrijven en vloerenspeciaalzaken te zijn. De doelgroepenanalyse voor specifiek vloerbedekking zou bovendien aantonen dat terwijl in 2017 nog elke vierde exposant met belangstelling voor vloeren- en parketleggers meende deze bezoekersdoelgroep adequaat te hebben bediend, dit in 2019 was gestegen tot elke tweede.

Het speciale beursonderdeel vloerbedekking, 'interzum flooring' gedoopt, wordt in Keulen ondergebracht bij het productsegment 'Materialen & Natuur' waar de nadruk wordt gelegd op allerlei ecologische zaken en technische innovaties. Interzum hoopt daar op 'enerverende' presentaties met parket en massieve houten vloeren, kurk, elastische vloerbedekkingen alsook LVT/designvloeren en laminaat.

Wat langer geleden speelde Interzum overigens een toonaangevende rol als de wereldwijd grootste vakbeurs voor de parketindustrie. In de jaren na 2000 trok met name Domotex de positie van meest prominente parket- en laminaatbeurs resoluut naar zich toe en had Interzum het nakijken.

(Parketplein, 15-06-2020)

 
Nieuwe commercieel manager voor INTR.

Jacob-MinkJacob Mink.Bij INTR. gaat Jacob Mink per 1 augustus a.s. aan de slag als commercieel manager. Hij wordt verantwoordelijk voor het langdurige commerciële beleid en de key-accounts van de landelijk opererende groothandel. Mink heeft ruime ervaring in de woninginrichting, meubel- en retailbranche. Hiervoor was hij werkzaam als business development manager en formulemanager bij Concept & Companies (onder andere bekend van de formule Colors@Home).

INTR. laat weten zich te verheugen op de uitbreiding van zijn team met een ambitieuze salesprofessional als Jacob Mink en stelt dat aldus weer een nieuwe impuls wordt gegeven aan de organisatie. "INTR. is momenteel volop in beweging en verwacht in de komende periodes nog veel nieuwe introducties te doen op product- en serviceniveau," zo kondigt de in Deventer gevestigde onderneming aan.

(Parketplein, 15-06-2020)

 
Studie: 'Renovatie vloer beter voor milieu'
Het-renoveren-in-plaatsHet renoveren in plaats van vervangen van houten vloeren zorgt volgens het Zweedse onderzoek voor een CO2-voetafdrukvermindering van 78 procent.
Het-opnieuw-afwerkenHet opnieuw afwerken van elastische vloerbedekkingen kan tot 92 procent vermindering van de CO2-voetafdruk opleveren vergeleken met vervanging. (foto's: Bona)

Een recent onderzoeksverslag van het Zweedse milieu-instituut IVL bevestigt dat het opnieuw afwerken van houten en elastische vloeren duurzamer is vanuit milieu-oogpunt dan het geheel vervangen van de vloerbedekking. Het verslag van het onderzoek, dat werd uitgevoerd met (financiële) input van Bona, meet een CO2-voetafdrukvermindering van 78 procent bij het opnieuw afwerken, in plaats van vervangen, van houten vloeren. Elastische vloerbedekkingen een make-over geven kan tot 92 procent vermindering van de ecologische voetafdruk opleveren versus vervangen. Bovendien blijkt uit het rapport dat door houten en elastische vloeren opnieuw af te werken, een besparing van minimaal 90 procent op het gebruik van hulpbronnen wordt gerealiseerd, waaronder transport, elektriciteitsverbruik, verbruiksgoederen en materialen.

Jaarlijks wordt in Zweden 25 miljoen vierkante meter aan houten en elastische vloeren vervangen in openbare en zakelijke gebouwen. Het IVL-onderzoek 'Increasing resource efficiency in the Swedish flooring industry through floor refinishing' toont aan dat het nogmaals afwerken van deze vloeroppervlakken een aanzienlijke vermindering van de CO2-voetafdruk kan opleveren, besparen op hulpbronnen en bijdragen aan een circulaire economie in vergelijking met bouwmaterialen.

"Vandaag de dag moet alles nieuw en fris zijn. De verkoop van nieuw materiaal voor de bedekking van de vloer wordt in stand gehouden door het lineaire bedrijfsmodel dat we heden in de bouwsector kennen, en het opnieuw afwerken wordt vaak als lastiger ervaren," zo verklaart Maria Ahlm, de aan het IVL verbonden auteur van het rapport. "Onze analyse en definitieve routekaart ondersteunen evenwel dat het renoveren van vloeren, naast de afname van de CO2-voetafdruk, een haalbaar alternatief is om de efficiëntie in de benutting van hulpbronnen in de Zweedse vloerenbranche te verhogen."

"Dit onderzoek levert een totaalbeeld en is een tastbaar bewijs dat het opnieuw afwerken van een elastisch of houten vloeroppervlak duurzamer is dan vervanging, terwijl het de uitstraling van een vloer verbetert," stelt Björn Johansson, die bij Bona de functie van 'global environmental manager' heeft. "Bona ontwikkelt al ruim honderd jaar producten en systemen die een duurzamere oplossing voor vloerrenovatie bieden. Dat dit onderzoeksverslag de voordelen van het Bona-systeem staaft, is voor ons een bevestiging."

De studie werd in een periode van twaalf maanden uitgevoerd, met de nadruk op de Zweedse vloerenmarkt en bouwsector. Het eerste deel van het rapport neemt de milieu-impact van het opnieuw afwerken van houten en elastische vloeren onder de loep middels een levenscyclusanalyse. Het resultaat werd vergeleken met de impact van het vervaardigen en installeren van nieuwe vloeren in termen van klimaatverandering en gebruik van hulpbronnen. Daarnaast werd het resultaat gebruikt als bewijs voor een veronderstelling dat het renoveren van een vloer de impact van klimaatverandering kan verminderen en het gebruik van hulpbronnen sterk kan terugdringen in vergelijking met het maken en plaatsen van nieuwe vloeren. In het tweede deel van de studie werd een 'roadmap' ontwikkeld in de vorm van een strategisch plan om de gewenste resultaten vast te stellen en belangrijke handelingen te schetsen, om aldus de drempel te nemen die de huidige toestand onderscheidt van de gewenste. De roadmap is samen met belanghebbenden uit de vloerenindustrie ontwikkeld, waaronder materiaalleveranciers, eigenaren van onroerend goed, architecten en aannemers. Het Engelstalige onderzoeksrapport is te vinden op www.ivl.se.

(Parketplein, 12-06-2020)

 
Pallmann zoekt mooiste referentieproject

Wood-Floor-World-CupPallmann is gisteren (niet toevallig op dag 9 van maand 6) van start gegaan met een internationale competitie voor parketvloeren waaraan parketteurs uit meer dan twintig landen, waaronder Nederland, mogen deelnemen. In de wedstrijd, die voluit de 'Pall-X 96 Wood Floor World Cup' is gedoopt, gaat het bedrijf op zoek naar (foto's van) de mooiste referentieprojecten van over de hele wereld, waarin vakmanschap dient samen te vallen met een afwerking met deze één-component parketlak.

Het beste project wordt tot kampioen uitgeroepen. De nationale competities lopen tot het eind van dit jaar, gevolgd door een beoordeling van de inzendingen in december. Dit gebeurt door een deskundige jury. In januari wordt de winnaar van elk deelnemend land bekendgemaakt. Hun projecten worden daarna door het organiserende bedrijf voor het voetlicht gebracht. Tenslotte reizen alle nationale winnaars op 9 juni 2021 af naar Würzburg, de thuisbasis van organisator Pallmann GmbH (een onderdeel van de Uzin Utz Group), voor de grote finale. De deelnemers krijgen daar de gelegenheid om hun project voor te stellen aan hun vakgenoten van over de hele wereld, gevolgd door de ceremoniële uitreiking van de titel. Voor meer informatie en inschrijvingen kan men terecht op www.woodfloorworldcup.com.

(Parketplein, 10-06-2020)

 
HoutPro+ 2020 verplaatst naar 2022

houtpro-plus-logoDe organisatie achter HoutPro+, de driejaarlijkse beurs voor de houtverwerkende nijverheid in ons land, heeft de beslissing genomen om de editie van dit jaar te schrappen vanwege een overschot aan onzekerheden. De vakbeurs zou begin november worden gehouden in de Brabanthallen te Den Bosch.

Een van de redenen die genoemd worden betreft het ontbreken tot op vandaag van officiële toestemming van de Nederlandse overheid om een evenement van dit formaat toe te staan. Verder zou het vooral voor grotere en/of internationale standhouders inmiddels te laat zijn om de noodzakelijke voorbereidingen te kunnen treffen. Bovendien blijft de kans bestaan op een tweede golf van corona en geldt sowieso de verwachting dat er minder bezoekers zullen komen opdagen vanwege de maatregelen rond het virus. De beurs zal worden verplaatst naar het vierde kwartaal van 2022, door de organisatie aangeduid als de eerstvolgende en meest gunstige datum voor de sector.

(Parketplein, 10-06-2020)

 
Omzet groothandel plust in eerste kwartaal

cbs-logoIn het voorbije eerste kwartaal heeft de verzamelde groothandel 2,2 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo meldt het CBS vandaag. Binnen de groothandel behalen handelaren in voedingsmiddelen de grootste toename van de omzet in het eerste kwartaal, te weten 5,8 procent meer. De sector non-food boekt een meer bescheiden plus van 2,5 procent.

Binnen de non-food moet de groothandel in kleding en schoenen daarentegen 2,7 procent omzet prijsgeven. De in bouwmaterialen gespecialiseerde groothandel noteert 7,2 procent meer omzet in de eerste drie maanden van het jaar.

In deze cijfers zijn de gebeurtenissen rondom het coronavirus nog niet of nauwelijks zichtbaar volgens het CBS. Dit zou onder meer blijken uit het aantal faillissementen onder groothandelaren, dat in deze periode op het laagste niveau sinds het begin van de meting ligt. De effecten van de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen zijn vooral zichtbaar geworden in het ondernemersvertrouwen, dat aan het begin van het tweede kwartaal stevig onderuit is gegaan. Groothandelaren zijn in het tweede kwartaal vooral somber over de omzetverwachting voor de komende maanden en geven daarnaast aan minder personeel nodig te hebben in het tweede kwartaal.

(Parketplein, 10-06-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-143FFI-111

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Special Italië
  • Dossier Luchtbevochtigers voor consument
  • Dossier Traprenovatie
  • Dossier Aanbieders laminaat in XXL-formaat
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Producenten Hongaarse punt en visgraat

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com