unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
Barometer woonbranche veert op

“Het gaat weer de goede kant op in de woondetailhandel,” zo merkt Van Es Marketing Services op. Zijn ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand flink gestegen, volgend op de daling van de afgelopen maanden. De barometer sluit mei af op een stand van minus 2,2. Dit is een verbetering van ruim acht punten ten opzichte van april. De oorzaak is een toename van het aantal woningtransacties en minder negatieve weekomzetmutaties van woondetaillisten.

baro-mei2019Barometerstand buigt weer naar boven richting nullijn (bron: marktdata.com).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten verbetert in de maand mei met ruim 13 punten, om uit te komen op minus 16,7. Het is voor het eerst sinds acht maanden dat deze deelindicator stijgt. Een vijfde (20 procent) van de woondetaillisten noteert de voorbije maand een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (36 procent) een daling. Toch voorziet nog altijd bijna de helft van de ondernemers de komende maand een omzetdaling.

Voorts meet het CBS dat de stemming onder consumenten onveranderd is gebleven op minus 3. Ook de koopbereidheid handhaaft zich op minus 3. Consumenten vinden de tijd voor het doen van grote aankopen wel een fractie gunstiger. Het producentenvertrouwen industrie is daarentegen wat afgenomen, van plus 6,7 in april naar plus 4,7 in mei, het laagste niveau na 2016. Tot besluit zijn in de hier meegewogen maand april 17.303 bestaande koopwoningen verkocht, blijkens cijfers van het Kadaster en het CBS, ofwel 6,4 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

(Parketplein, 05-06-2019)

 
Ivo Schintz naar IVC Commercial Flooring

ivo-schintz-2Ivo Schintz.Ivo Schintz gaat per direct aan de slag bij de IVC Group als president IVC Commercial Flooring. De benoeming wordt voorgesteld als een weerspiegeling van de ambitie van het bedrijf om sterk te groeien in de commerciële projectmarkt. Jan Vergote, CEO van de IVC Group, is dan ook in zijn nopjes met de komst van de ervaren Nederlander. Schintz krijgt van de topman de opdracht mee om “de commerciële activiteiten sneller te laten evolueren.”

Schintz heeft ruim twintig jaar ervaring opgedaan in de commerciële sector bij Tarkett (als Vice President - EMEA Division). De voorbije anderhalf jaar was hij werkzaam bij de Pfleiderer Group. Als president IVC Commercial Flooring, zal hij naast de verantwoordelijkheid voor alle commerciële activiteiten, ook prioriteiten stellen voor productontwikkeling en marketing vanuit een klantgericht perspectief.

De in 1997 begonnen IVC Group gaat er prat op de grootste Europese producent van tapijttegels, LVT en vinyl op rol te zijn. In tien fabrieken in België, Luxemburg, Rusland en de VS vervaardigen tweeduizend werknemers jaarlijks zo’n honderdvijftig miljoen vierkante meter vloerbekleding. Sinds 2015 behoort de IVC Group tot Mohawk Industries.

(Parketplein, 05-06-2019)

 
Aspecta formeel deel van HMTX Industries

hmtx-logoDe merknamen Aspecta, Halstead, Metroflor, Teknoflor en Vertex zijn formeel ondergebracht in de overkoepelende onderneming HMTX Industries, zo maakt CEO Harlan Stone vandaag bekend. HMTX dient te fungeren als een sterke, uniforme bedrijfsstructuur die een familie van uiteenlopende en groeiende bedrijven onder één dak verenigt qua visie, waarden en ondernemingsgeest. De vijf merken zullen hun bestaande activiteiten overigens zoals voorheen blijven uitoefenen.

Harlan Stone, die de vierde generatie van de gelijknamige eigenaarsfamilie vertegenwoordigt, spreekt van een “opwindende ontwikkeling in de lange geschiedenis van ons bedrijf, waardoor we de kracht van onze gecombineerde onderneming kunnen inzetten om de verstandhouding die we met onze klanten en distributeurs genieten verder te versterken.” Rochelle Routman wordt hoofd duurzaamheid van de onderneming. LVT-fabrikant HMTX is goed voor 700 miljoen dollar omzet en wereldwijd actief in tientallen landen.

(Parketplein, 03-06-2019)

 
Renovatie industrieel erfgoed met Jumpax
Oudste-delenOudste delen vervallen fabriek dateren uit 1880.
Drieduizend-vierkanteDrieduizend vierkante meter Jumpax Nature (foto’s met dank aan Unifloor).

Ondervloerenspecialist Unifloor is betrokken bij de grootschalige renovatie van een wel zeer bijzonder project, te weten de in verval geraakte Greswarenfabriek in Reuver. Dit betreft een van de oudste industriële gebouwen in Noord-Limburg en tevens de grootste. De oudste delen dateren uit 1880. Vijf jaar geleden besloot de gemeente Beesel het vervallen gebouw als industrieel erfgoed op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen.

Unifloor draagt zijn steentje bij aan het opkalefateren door de levering van zo’n drieduizend vierkante meter Jumpax Nature. Met name de mogelijkheid om snel grote oppervlakten te egaliseren, in combinatie met de hoge belastbaarheid, lag ten grondslag aan de keuze voor Jumpax Nature.

Na voltooiing van de uitgebreide renovatie, krijgen de oude fabrieksgebouwen (gres is trouwens keramisch materiaal dat vaak in vloertegels is toegepast) een nieuwe bestemming als VMBO-school. Meer informatie: www.hevo.nl/projecten/herbestemming-monument-Greswarenfabriek-Beesel.

(Parketplein, 03-06-2019)

 
Sterk kwartet naar finale EK LVT leggen

Trainingsruimte-bij-FloorSkillsTrainingsruimte bij Floorskills UK.De vier Nederlandse deelnemers aan het Europees kampioenschap LVT installeren zijn bekend. Na een spannende halve finale op de Woontotaal Academy in Zoetermeer, afgelopen weekend, hebben Dave Amweg, Sidney Braspenning, Anco Rijstenbil en Tim Loonstra zich gekwalificeerd voor de finale op 11 en 12 juli bij het opleidingscentrum Floorskills UK. Rijstenbil is overigens de huidige Nederlands kampioen woningstofferen, Amweg een voormalig winnaar van deze titel. De bij de Nederlandse voorronde betrokken sponsors zijn Cotap, Dersimo, Estillon, F. Ball, mFLOR, Tarkett en Unifloor.

De wedstrijd om de titel ‘LVT European Fitter Of The Year 2019’ duurt twee dagen. Op de laatste dag, vrijdag 12 juli, houdt het Britse opleidingsinstituut tevens open huis, met dan ook deelname van vloerenmerken als Tarkett, Moduleo, Greenflor, Karndean en Harvey Maria plus aanbieders van toebehoren als Bona, F. Ball en Uzin. Alle aanwezigen op de openhuisdag vormen tevens de jury van de competitie. De vier Britten die via de voorrondes bij Floorskills UK doordringen tot de laatste ronde zijn Gary Haigh, Daniel Jones, Joe Lockhart en Steve Sidney. Voor tickets en meer informatie: www.floorskills.co.uk/lvt-competition-2019/

(Parketplein, 31-05-2019)

 
Drukke meimaand bij WOCA Nederland
Henk-LavermanHenk Laverman (rechts) demonstreert zijn producten aan parketteurs op scholingsdag met Peitsman.
Op-bezoek-in-hetOp bezoek in het imposante centrale magazijn van WOCA in Denemarken.
Gilde-ledenGilde-leden keuren de gang van zaken in de fabriek van WOCA.

Mei was traditiegetrouw weer een drukke maand voor WOCA. Zo werd samen met Peitsman Groningen onlangs een productscholing georganiseerd op het hoofdkantoor in Groningen voor parketbedrijven uit het noorden. Naast theorie werd ook uitgebreid aandacht besteed aan de praktijk, waarbij voorkleuringen, basisbehandelingen en onderhoud aan de orde kwamen. Al met al, zo oordeelt WOCA Nederland, een geslaagde dag met zeer positieve reacties van de deelnemers.

Afgelopen zondag en maandag werd met een delegatie van het Gilde van Parketteurs een bezoek gebracht aan de fabriek van WOCA in Denemarken. Op zondag kwamen alle deelnemers aan bij het prachtig gelegen Koldingfjord hotel in Kolding. Naast de Nederlandse bezoekers was er ook een groep Duitsers van parketgroothandel Hinterseer aanwezig, wat het bezoek een nog internationaler tintje gaf. Na een gezellige zondagmiddag en -avond vertrok het gezelschap op maandagochtend naar het hoofdkantoor van WOCA in Lunderskov. Daar volgde een rondleiding en een workshop, waarbij de nieuwe lakken van WOCA, voorbehandelingen met loog en stain en natuurlijk de Diamond Oil Active aan de orde kwamen.
Na een heerlijke lunch met traditionele Deense Smorgasbrod, werd het centrale magazijn bezocht, met alle producten voor de retail en industrie. In de middag was het alweer tijd om te vertrekken naar Nederland en kwam aan dit bliksembezoek een eind. Een erg geslaagd uitje met een leuke groep deelnemers, en zeker voor herhaling vatbaar, zo vindt WOCA Nederland.

Groepsfoto-19Groepsfoto met delegatie Gilde.

In mei, ten slotte, werd ook de vernieuwde website van WOCA in Nederland gelanceerd. Op het vertrouwde adres www.woca.nl wordt duidelijk wat WOCA in huis heeft voor toepassingen binnen en buiten. Met duidelijke handleidingen, stap-voor-stap instructies, videos, kleurvoorbeelden, inspiratiepagina’s en natuurlijk een overzichtelijk dealerbestand, worden zowel consumenten als professionals bediend. De site is geoptimaliseerd voor gebruik op mobiel, tablet en PC.

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Jaarlijkse zomeractie bij Bona

Drie-maanden-lang-zomeractieDrie maanden lang zomeractie bij Bona, met gratis parketgrondlak of parketolie 2K voor klanten.Bij Bona loopt in de maanden juni, juli en augustus een zomeractie, met interessante aanbiedingen. Vanaf komende zaterdag tot en met de laatste dag van augustus krijgt men bij aankoop per doos van de gangbare parketlakken Bona Traffic HD/Bona Traffic Natural of Bona Mega/Bona Mega ONE dan óf de grondlak Bona Classic óf een blik parketolie Bona Craft Oil 2K Neutral gratis. Een andere grondlak of kleurolie kan ook, zo laat het bedrijf weten vanuit Haarlem, maar dan middels een kleine bijbetaling van het verschil.

De actie is tevens geldig bij de dealers. Voor meer informatie kan men terecht bij een verkoopadviseur van de leverancier of op www.bona.com/nl/zomeractie. Bona is overigens de gehele zomer geopend.

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Geschillenbeslechting CBW-erkend anders

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt: “INretail start een onafhankelijk klachtensysteem zodat we meer grip op het proces krijgen.”Eén van de drie bouwstenen van CBW-erkend, de onafhankelijke geschillenbeslechting, wordt anders ingericht, zo meldt Bert-Jan van der Stelt namens branchevereniging INretail. Hoewel de branchespecialist Wonen de huidige klachtenafhandeling via de Geschillencommissie een goed werkend systeem vindt, twijfelt hij aan de toekomstbestendigheid en wil hij bovendien een vinger in de pap.

“De overheid trekt zich verder terug uit laagdrempelige geschillenbeslechting, waardoor de kosten voor deze wijze van klachtenafhandeling flink oplopen. Nu worden ze betaald uit de CBW-erkend bijdrage. Lopen ze verder op, dan ontstaat minder financiële ruimte, voor bijvoorbeeld de promotie van CBW-erkend. En dan is er nog een puntje dat steekt: als brancheorganisatie hebben we nauwelijks invloed op de efficiency en werkwijze van de geschillencommissie,” aldus Van der Stelt.

Aangekondigd wordt dat de geschillenbeslechting in een modern jasje wordt gestoken, met gebruik van hedendaagse technieken. “INretail start een onafhankelijk klachtensysteem zodat we meer grip op het proces krijgen. Doel is bij een klacht zo snel mogelijk tot een onderlinge oplossing te komen. Gespecialiseerde medewerkers spelen daarin een belangrijke rol. Uiteraard moet dit nieuwe klachtensysteem onafhankelijk - dus boven de partijen - staan en vormt (product)deskundigheid een stevige basis,” zo legt Van der Stelt uit. De komende maanden volgt meer informatie over de nieuwe werkwijze, die klaarblijkelijk 1 januari 2020 als ingangsdatum heeft. [Zie ook nieuws ‘INretail agendeert de Geschillencommissie’ van 20-02-2019].

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Nieuwe namen buitenlandse parketclubs

logo-parquet-francais-2019De belangenbehartigers van de parketbranche in Frankrijk en Zwitserland hebben zich in een bijdetijds jasje gehesen. De voorheen in de UFFEP (Union Française des Fabricants et Entrepreneurs de Parquets) verenigde parketfabrikanten van Frankrijk hebben onlangs als nieuwe naam FrancaisParquet.org aangenomen, met overeenkomstig logo. De nieuwe identiteit illustreert naar eigen zeggen de wens van de vakorganisatie om in Frankrijk gemaakte parketvloeren meer en positiever voor het voetlicht te brengen, zowel richting vakmensen als het grote publiek, vanzelfsprekend ook beter gebruikmakend van de mogelijkheden die de digitale kanalen daartoe bieden.

logo-isp-2019In Zwitserland heeft branchevereniging Interessengemeinschaft der Schweizerischen Parkett-Industrie na vijftig jaar besloten om verder te gaan als Interessengemeinschaft Schweizer Parkettmarkt, wel met behoud van de afkorting ISP. De vereniging telt nog maar een handvol fabrikanten, zo luidt de verklaring, stond lang geleden al parketgroothandels toe om lid te worden, spoedig gevolgd door parket- en vloerenleggers en als laatste nieuwkomers allerhande toeleveranciers. Reden genoeg dus voor ook hier een andere benaming en een opgefrist logo.

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Biobased hars Decovery SP-2022 XP van DSM

Decovery-SP-2022-XPKoninklijke DSM, divisie Resins & Functional Materials, brengt met Decovery SP-2022 XP een biobased hars voor vloerafwerkingsproducten waarmee houten en naadloze vloeren zich ultra-mat laten afwerken. De leverancier uit Zwolle prijst het nieuwe product onder meer aan om zijn gebruiksgemak en duurzaamheid. Wat dit laatste punt betreft: de hars bevat dertig procent biobased producten en een zeer laag gehalte aan VOC’s (minder dan 250 g/l gebaseerd op 40 CFR 59.406). Tevens is hij laag in geurafgifte. In functionele zin doet hij met zijn goede chemische en mechanische eigenschappen, waaronder krasweerstand, niet onder voor de gangbare (op fossiele grondstoffen stoelende) producten. Vloercoatings die met deze hars zijn gemaakt tonen volgens de aanbieder ook geen rollerstrepen of polijsteffecten.

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Duitse parketmakers staan onder druk

Het-bestuur-van-de-VDP-2019Het bestuur van de VDP, met van links: Peter Hamberger, Volker Kettler, Michael Schmid en Bernhard ter Hürne (foto: VDP).De Duitse parketmakersvereniging VDP stelt vast dat de economische situatie in het land gespannen blijft, daarbij verwijzend naar de officiële statistieken. Die tonen voor het voorbije jaar 2018 een aanhoudend negatieve economische trend: zo bedroeg de vervaardigde hoeveelheid parket bijvoorbeeld slechts 6,9 miljoen vierkante meter, ofwel 8,6 procent minder dan in het voorgaande jaar. De gang van zaken met betrekking tot de omzet is vergelijkbaar, want op de Duitse markt nam die af tot 180 miljoen euro, een krimp van 8,7 procent. Daarentegen steeg de uitvoer van parket naar 267,1 miljoen euro, een groei van 2,8 procent ten opzichte van 2017.

Michael Schmid, de vorige week herkozen voorzitter van de VDP, verklaart de gunstige gang van zaken in het buitenland door de goede reputatie van ‘Made in Germany’-producten. Een beperkte terugval werd tegelijkertijd opgetekend voor de invoer van parket in Duitsland, een minnetje van 1,7 procent tot 361,4 miljoen euro. “Een van de belangrijkste redenen voor de huidige ontwikkeling op de Duitse parketmarkt is de aanhoudende, immense druk van vervangende producten zoals tegels, PVC-vloerbedekkingen of tapijten. Door de daling van de productie en wijzigingen in de buitenlandse handel, ontwikkelt Duitsland zich tot een draaischijf in de handel in parket,” zo concludeert voorzitter Schmid.

(Parketplein, 27-05-2019)

 
Omzet bouw (voorlopig) nog in de lift

cbs-logoDe omzet van de bouw is in het eerste kwartaal van 2019 met 11,4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Het is meer dan tien jaar geleden, zo memoreert het CBS, dat de bouwomzet zo sterk klimt in een eerste kwartaal. In alle branches groeit de omzet met meer dan 10 procent. Zo boeken de gespecialiseerde bouwbedrijven een omzettoename van 10,5 procent in deze periode. Het deelsegment van de specialisten in het afwerken van gebouwen behaalt een groei van 7,9 procent. Daartoe behoren bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden, naast schilders en glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

In het eerste kwartaal blijkt daarentegen voor de bouw van slechts zo’n 12,5 duizend woningen een vergunning te zijn afgegeven, ruim een kwart minder dan in het eerste kwartaal van 2018 en het laagste aantal in drie jaar tijd. Daarnaast zijn de totale bouwkosten van afgegeven vergunningen voor de bouw en verbouw van woningen en bedrijfsgebouwen in het eerste kwartaal met 8 procent gedaald. Terwijl de bouwkosten voor de bouw en verbouw van woningen met bijna 17 procent zakken, stijgen de vergunde bouwkosten voor de bedrijfssector juist met ruim 10 procent.

(Parketplein, 24-05-2019)

 
DryTiling: keramische tegels zonder lijm

Logo DrytilingDe Duitse vloerenmaker Classen en bedrijfsadviseurs Scholz & Partner, tevens aanjagers van innovatie, gaan samenwerken bij het op de markt brengen van de zogeheten DryTiling-technologie. Dit betreft een gepatenteerde, zwevende installatietechniek voor keramische tegels (of van natuursteen) zonder lijm te hoeven gebruiken. Het leggen van de tegels wordt voorgesteld als zeer snel te voltooien en bijzonder eenvoudig, zodat deze werkzaamheden zakelijk ook in beeld komen van anderen dan specialisten op dit vlak. De samenwerkende bedrijven noemen onder meer vloerenleggers, schilders en timmerlieden.

“Dit innovatieve installatiesysteem herbergt een vergelijkbaar potentieel in termen van vereenvoudiging en versnelling van de plaatsing van keramische tegels, als meer dan twintig jaar geleden de kliksystemen voor laminaat- en designvloeren,” aldus Karl-Heinz Scholz van Scholz & Partner in een persbericht. Afgaande op de door de bedrijven genoemde octrooien maakt het installatiesysteem gebruik van een geprepareerde onderlaag van kurkgranulaat, die zich mede door het gewicht van de keramisch tegel als het ware vastzuigt aan de ondergrond.

(Parketplein, 24-05-2019)

 
Workshop NK Parketleggen 2019
Festool-demonstreertFestool demonstreert.
RIGO-aan-de-slagRIGO aan de slag met Skylt.
Belangstelling-voor-StaufBelangstelling voor Stauf.

Ter voorbereiding op het NK Parketleggen in september heeft, naar goede gewoonte, een workshop voor de deelnemers plaatsgevonden. Afgelopen maandag kwam de groep bijeen bij de PPC in Wijk bij Duurstede.

Dit jaar krijgt het kampioenschap overigens een buitenlands tintje… René Caran uit Tsjechië zal met de jury meelopen en brengt twee parketteurs uit Polen en Roemenië mee. De buitenlandse collega's zullen buiten mededinging meedoen aan de wedstrijd en tillen het aantal uitdagers naar 27. Voor de deelnemers zal het over en weer interessant zijn om op deze manier kennis te maken met elkaars ervaring.

In de workshop konden de titelkandidaten alvast de opdracht zien, aan de hand waarvan de nodige tips en tricks door de sponsors werden gegeven. De opdracht betreft een half (tafel-)blad, opgebouwd uit Eiken (door Kerkhofs te leveren) in verschillende uitvoeringen en daardoor kleurschakeringen, waarin bovendien het nodige freeswerk zal voorkomen. Het geheel wordt met Stauf verlijmd en met overlakbare olie van Skylt afgewerkt.

De workshops werden gehouden door Jan-Willem van der Linden van Stauf, Chris de Vries van RIGO en Hans Bos namens Festool. RIGO liet diverse testen met de overlakbare kleurolie zien. Festool speelde in op zijn noviteit van ‘de blue tooth aangestuurde stofzuiger’ en legde uit hoe het freeswerk van de opdracht het beste uitgevoerd kan worden.

Tussendoor werd genoten van een heerlijke door PPC verzorgde lunch. De dag werd afgesloten met een uitgebreide rondleiding door het bedrijfspand van de gastheer, met speciale aandacht voor zijn Experience Center en recente uitbreiding. Al met al, zo stelt Walter Esch van het Platform Parketbranche, weer een bijzonder geslaagde dag en een goede start in de aanloop naar het NKP! Het kampioenschap wordt gelijktijdig gehouden met de beurs InCoDa, op 15, 16 en 17 september in Gorinchem.

NKP-2019-Sponsorblok

(Parketplein, 22-05-2019)

 
Opnieuw geslaagde fietstocht PPC

PPC-FietstochtZo’n honderdvijftig sportieve klanten en leveranciers van de PPC op weg naar de Utrechtse Heuvelrug.Afgelopen zondag stond de fietstocht voor de klanten van de PPC weer op de kalender. Raasden de wielrenners vorig jaar nog door de Betuwe, nu moesten echte hoogtemeters worden gemaakt op de Utrechtse Heuvelrug. Bijna honderdvijftig deelnemers genoten volgens de organisator van een fantastische rit door de bossen. “Dankzij mede-sponsoren RIGO Verffabriek en Quick-Step waren ze allemaal herkenbaar aan prachtige shirts, een mooi gezicht om een grote groep wielrenners ‘strak in het pak’ te zien fietsen,” aldus de groothandel in Wijk bij Duurstede.

Het startschot werd gegeven door PPC-medewerker van het eerste uur Hans de Ruiter. De tussenstop met appeltaart en na afloop de Radler en broodjes kroket maakten de tocht compleet. “Het is mooi om te zien hoeveel sportieve klanten en leveranciers we hebben en samen eens even echt wat anders te doen,” vindt Peter Klaassen. “We hopen het volgend jaar weer zo’n mooi evenement neer te kunnen zetten!”

(Parketplein, 22-05-2019)

 
Duitsland: laminaat verder op z’n retour

branchenradar-logoDe Duitse markt voor vloerbedekkingen en parket is ook in 2018 in bescheiden mate gegroeid. In alle productgroepen kon groei worden opgetekend, met uitzondering van laminaat, waar de neerwaartse beweging zich bleef versnellen. Zo blijkt uit geactualiseerde marktonderzoeken van bureau BRANCHENRADAR.com naar parket, textiele vloerbedekkingen en elastische vloerbedekkingen & laminaat in Duitsland in 2019.

Dankzij de gunstige gang van zaken in de woningbouw bij onze oosterburen namen de producentenomzetten met vloerbedekkingen en parket vorig jaar met 1,0 procent toe tot 2708 miljoen euro. Alle productgroepen leverden een bijdrage aan de groei, behalve dus laminaat. Met een daling van de producentenomzet van 4,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar tot nu 461 miljoen euro, versnelde opnieuw de neerwaartse beweging bij het laminaat. Alleen al in de afgelopen drie jaar heeft de Duitse laminaatmarkt goed een kwart van zijn volume verloren, zo turven de onderzoekers.

tabel-duitsland-laminaat

Het merendeel van deze achteruitgang werd ‘gekannibaliseerd’ door designvloeren/LVT. Zoals uit het onderzoek blijkt, kwam aan deze substitutie ook in 2018 geen einde. In vergelijking met 2017 stegen de omzetten van de fabrikanten met 4,9 procent tot circa 665 miljoen euro, wat betekent dat deze productgroep de grootste is op de Duitse markt. Het marktaandeel van designvloeren/LVT is er opgelopen tot op een haar na 25 procent. Een grotendeels stabiele ontwikkeling wordt genoteerd voor de overige (de ‘klassieke’) elastische vloerbedekkingen. De omzet in deze productgroep nam met 0,5 procent toe tot bijna 563 miljoen euro.

De parketmarkt ontwikkelde zich eveneens positief. De omzet van ongeveer 492 miljoen euro lag 2,3 procent hoger dan het jaar ervoor. Een bijdrage aan de groei werd geleverd door alle deelsegmenten, met uitzondering van drielaags parket, waarvan de omzet met krap een half procent kromp.

De textiele vloerbedekkingen tot besluit wisten afgelopen jaar ook een bescheiden omzetstijging ten opzichte van het voorgaande jaar te boeken, met 0,6 procent tot 527 miljoen euro. Dit valt volgens de onderzoekers voornamelijk terug te voeren tot een aanzienlijke toename van de vraag in de projectensector.

(Parketplein, 20-05-2019)

 
‘Absurde tarieven vakmensen fabeltje’

Charles-VerhoefCharles Verhoef: ‘Niet ‘dure’ zzp’ers spelen de bouw parten, maar tekort aan vakmensen.’Uit een enquête van Zelfstandigen Bouw onder 1000 zzp’ers in de bouw, hout of techniek blijkt dat 43 procent van hen momenteel een tarief hanteert van minder dan 40 euro per uur. Eveneens 43 procent vraagt tussen de 40 en 45 euro per uur. Slechts 14 procent van de zzp’ers vraagt meer dan 45 euro.

Aanleiding voor het onderzoek waren naar eigen zeggen geluiden dat zzp’ers misbruik zouden maken van het groeiend tekort aan vakmensen en ‘absurde’ tarieven zouden afdwingen, wat vooral de bouw van broodnodige woningen zou afremmen. Zelfstandigen Bouw noemt dit een ‘fabeltje’, zijn enquête toont immers aan dat een zzp’er gemiddeld niet meer kost dan een werknemer (40-45 euro). Volgens voorzitter Charles Verhoef speelt het tekort aan vakmensen de bouw parten, niet de vermeend dure zzp’ers.

(Parketplein, 20-05-2019)

 
Leerzame praktijkdagen parketopleiding
praktijkdagen1
praktijkdagen2
praktijkdagen3
praktijkdagen4
praktijkdagen5
praktijkdagen6

De praktijkdagen van de parketopleiding ROCMN zijn de afgelopen tijd weer afgerond voor niveau 2 en 3. De school in Nieuwegein had op deze praktijkdagen de firma Overmat, vertegenwoordigd door Ronald Joosen en Frank van Berkom (bovenste foto), uitgenodigd om aan de niveau-2’ers de nodige informatie te verschaffen over het afschuren, oliën en lakken van parketvloeren. Aan de orde kwam ook de vraag welke voorbereidingen de leerlingen moesten treffen om hun product tot een goed einde te brengen. “Ter voorbereiding hadden wij al verschillende parketeilanden geschuurd en voorbereid voor het oliën en lakken van de parketvloeren,” zo vertelt parketopleider Fred Witkamp. “Wat is het effect als men van tevoren de vloeren benat? Vooral met kleurolie? Wat gebeurt er als je natte voetstappen op je pas geschuurde vloer hebt en daarna gaat oliën? Overmat liet zien hoe je deze plekken in de natte olie kan verwijderen.”

Witkamp vervolgt: “Als je met slechte condities, zoals warme en droge omstandigheden, staat te lakken krijg je aanzetten en strepen in je lakvloer. Overmat gaf de leerlingen duidelijk uitleg hoe met deze situaties om te gaan. Bij de eerste laklaag heeft men bewust verdikkingen in de laklaag aangebracht om te laten zien waar men tegenaan kan lopen. Gewoon laten drogen en de tweede laag aanbrengen. Tussen de tweede en derde laklaag de vloer aanzetten om vervolgens af te lakken. Natuurlijk 1:10 lakken was het devies. Het uiteindelijke resultaat was een strak gelakt eiland waarop van de aanzetten niets meer te zien was.” De producten waarmee werd gewerkt waren beide van Floorservice: de lak betreft de Floorservice Nature Protect 2K, de olie de Floorservice HWO 2K.

Zoals wellicht bekend, maakt de parketopleiding dankbaar gebruik van de oliën en lakken die zij van de fabrikanten krijgt om met de leerlingen te testen. “Zo hadden wij een half jaar geleden van WOCA de Diamond Oil Active gekregen om uit te proberen. Wij hadden ook de nodige instructies meegekregen hoe met dit product om te gaan. Met de niveau 3-leerlingen zijn we aan de slag gegaan om de WOCA aan te brengen,” zo vervolgt de parketopleider. “Wat is het effect om vooraf de vloer met intensief reiniger te behandelen? Heeft het zin om de vloer, wanneer deze in de olie staat, tussendoor met een schuurpad te behandelen? Daarna af te poetsen met pad en doeken?” Witkamp kon vaststellen: “Dat benatten verschil geeft was wel duidelijk, maar de schuurpad liet geen verschil in uitstraling zien. Uiteindelijk hadden we een mooi geoliede vloer die de volgende dag droog en beloopbaar was. Wat zeker toen goed te zien was, was de scheiding tussen benat en droog geolied. Het benatte stuk was witter dan de rest van het proefstuk.”

De mensen van de parketopleiding kijken terug op al met al weer leerzame dagen voor de leerlingen, die opnieuw het nodige hebben opgestoken over lakken en oliën. Parketopleiders Jan van der Kroef en Fred Witkamp bedanken bij deze de bedrijven die belangeloos producten (oliën en lakken) of materialen (parket, isolatie, plinten en laminaat) ter beschikking stellen. “De leerlingen en wij zijn er blij mee,” zo besluiten zij.

(Parketplein, 17-05-2019)

 
Maatparket winnaar Meister-actie Heditex

Vertegenwoordiger-HilbertVertegenwoordiger Hilbert de Jong van Heditex (links) overhandigt de prijs aan winnaars Baukje en André Haringsma van Maatparket.Bij Heditex liep onlangs een leuke klantenactie, met kans op een reis voor twee personen naar Gran Canaria. Relaties die afgelopen maart een laminaatvloer van Meister uit de NL-collectie bestelden bij de groothandel in Vlaardingen, lootten automatisch mee, waarbij gold dat hoe meer orders men plaatste, hoe groter de kans was op deze geheel verzorgde vakantie naar het Spaanse eiland.

Onder de deelnemers is een winnaar getrokken, met als uitkomst: de firma Maatparket in Baarn. Eigenaren André en Baukje Haringsma van dit traditioneel ambachtelijk bedrijf kregen vanmorgen hun cheque overhandigd van vertegenwoordiger Hilbert de Jong. In mei en/of juni mogen zij hun koffers pakken met als bestemming de populaire badplaats Playa del Inglés.

(Parketplein, 17-05-2019)

 
ITC opent onderzoek naar vinylimport VS

unilin-ip-Logo-i4fIn de Verenigde Staten heeft de International Trade Commission (ITC) vorige week opdracht gegeven voor een onderzoek naar de import in het land van vinylvloerproducten die niet zijn voorzien van een licentie . Dit naar aanleiding van een klacht van de afdeling intellectueel eigendom van Unilin, eind maart ingediend samen met Mohawk Industries en IVC US.

De klacht werd ingediend tegen maar liefst 45 bedrijven, waaronder (Chinese) fabrikanten, importeurs, distributeurs en verkopers in de detailhandel van LVT, WPC en SPC, die inbreuk zouden maken op een drietal Amerikaanse octrooien van Unilin IP. De Mohawk-dochter vraagt niet alleen om een uitsluitingsbevel (marktverbod) tegen de 45 specifiek genoemde betrokkenen, maar evenzo om een algemeen uitsluitingsbevel tegen alle geïmporteerde vinylvloeren die inbreuk maken op de Amerikaanse patenten die in de klacht worden aangegeven. Unilin IP onderstreept dat de ITC het onderzoek beval in te stellen ondanks een verklaring van I4F vorige maand, waarin werd beweerd dat het voorgestelde uitsluitingsbevel strijdig met het algemeen belang zou zijn.

De octrooien in kwestie betreffen installatiemechanieken en de samenstelling van rigide of meerlaagse vinylvloerpanelen. Unilin IP veronderstelt dat een groot deel van de inbreuk makende producten onder licentie van I4F zijn gemaakt. Eind maart werd door de klagende partij gesteld dat een besluit van de ITC om een algemeen uitsluitingsbevel uit te vaardigen, waarmee alle inbreukmakende producten aan de Amerikaanse grens subiet tegengehouden kunnen worden, binnen 12 tot 18 maanden kan worden gepubliceerd.

I4F reageerde destijds direct door de aanklacht van Unilin “tegen vrijwel alle Chinese fabrikanten” te betitelen als “ongepaste bangmakerij”, en een “regelrechte aanval op vrijhandel, evenals op keuzevrijheid, aangezien dit de Amerikaanse consumenten probeert tegen te werken in het kiezen van de vloerproducten naar hun voorkeur.”

(Parketplein, 15-05-2019)

 
Mooie CBS-cijfers eerste kwartaal

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment hebben in het eerste kwartaal een omzetgroei van 4,6 procent geboekt, bij een volumestijging van 3,5 procent, zo meldt het CBS op basis van nog voorlopige cijfers. Na al toenames van 2,3 en 6,6 procent in respectievelijk januari en februari, kan in maart een omzetgroei van 5,1 procent worden bijgeschreven. De volumestijging van 3,5 procent is toch wel opvallend in het licht van de precies vlakke ontwikkeling (0,0 procent) die de woonwinkels in het afgelopen jaar 2018 opschreven.

cbs-retail-maart19

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) sluiten het eerste kwartaal af met een omzetgroei van niet minder dan 8,0 procent, bij een volumegroei van 8,7 procent. Zij boeken drie maanden op rij goede prestaties, met 6,7 procent (januari), 9,6 procent (februari) en 7,8 procent (maart) omzetgroei. Hun volumegroei van 8,7 procent ligt een stuk boven die van 2018, met toen 4,6 procent.

De detailhandel als geheel behaalt in het voorbije kwartaal een omzetgroei van 3,5 procent, na een plus van 4,4 procent in maart. De winkels in non-foodartikelen sluiten het beginkwartaal af met een plus van 2,5 procent, na 2,6 procent vooruitgang in de derde maand. Koplopers in de maand maart zijn overigens opnieuw de winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), getuige een groei van 21,6 procent.

(Parketplein, 15-05-2019)

 
Mapei verhuist van Almelo naar Apeldoorn

Impressie-nieuwbouwImpressie nieuwbouw.Mapei verwacht vanaf maandag 27 mei a.s. operationeel te zijn op zijn nieuwe locatie in Apeldoorn. Het magazijn zat al in deze gemeente, maar verhuist mee naar de nieuwbouw. Daar zullen de meest gangbare producten op voorraad staan op een oppervlak van 2750 vierkante meter. Op de centrale locatie bevinden zich voorts het kantoor, de showroom, het trainingscentrum en ook twee laaddocks, een weegbrug en een ‘24/7’-afhaalpunt. Het nieuwe pand staat aan de Oude Apeldoornseweg 37K, vlak bij de A1, afslag 20 Apeldoorn-Zuid. Paul Spee is de directeur, Wilco Bekkers de verkoopleider.

Spee stelt dat de verhuizing naar het voormalige Philips-terrein (op bedrijventerrein Malkenschoten) ruimte biedt voor groei op verschillende productlijnen. Op de Nederlandse markt levert Mapei tegel- en natuursteenlijmen, lijmen voor vloerbedekking, parket en kunstgras, muurcoatings, kunstharsvloeren, cementeuze vloei- en terrazzovloeren en versterkingsmiddelen voor verouderde contructies.

Dit jaar viert de Nederlandse tak van het Italiaanse familiebedrijf tevens zijn tienjarig bestaan in ons land, met tot nu Almelo als uitvalsbasis. [Zie nieuwsitem ‘Mapei Nederland start op’ van 20-11-2009]. Een officieel openingsfeest van het nieuwe pand kan men tegemoet zien aan het eind van de zomer.

(Parketplein, 15-05-2019)

 
Primeur voor hoofd duurzaamheid Aspecta

Rochelle-Routman ILFI AwardRochelle Routman (midden) is “zeer vereerd” met de Living Future Hero Award van het International Living Future Institute, die haar werd overhandigd door Jason F. McLennan (McLennan Design/ILFI) en Amanda Sturgeon (ILFI).Rochelle Routman, hoofd duurzaamheid (voluit ‘Chief Sustainability Officer’) van Aspecta/Metroflor is de eerste persoon uit de hoek van de industriële bedrijven die een Living Future Hero Award van het International Living Future Institute (ILFI) in ontvangst heeft mogen nemen. De jaarlijkse bekroning betekent erkenning voor mensen die zich inzetten voor wat genoemd wordt het scheppen van een ‘levende toekomst’, meer concreet door hun toewijding aan ILFI-programma’s als Declare, JUST, de Living Building Challenge en de Living Product Challenge. De uitreiking van de onderscheiding vond plaats op 2 mei jl. in Seattle tijdens de Living Future UnConference.

De conferentie is een vier dagen durend leer- en netwerkevenement van het ILFI dat in het teken staat van duurzame ontwikkelingen in vormgeving en het bevorderen van stappen op ecologisch gebied. James Connelly, die in het bestuur zit van het ILFI, noemt Routman “een onvermoeibaar pleitbezorger van de Living Future-beginselen, iemand die het werk van ILFI krachtig heeft bevorderd en ondersteund in meerdere rollen bij een aantal toonaangevende productiebedrijven, meest recentelijk als de Chief Sustainability Officer voor Metroflor/Aspecta.”

Het International Living Future Institute is een non-profitorganisatie die naar eigen zeggen werkt aan de opbouw van een ecologisch bewuste, ‘herstellende’ wereld. ILFI heeft onder meer de Living Building Challenge onder zijn hoede, een uiterst strenge standaard voor ‘groen’ bouwen, naast programma’s als de Living Product Challenge, de Living Community Challenge en de Reveal-, Declare- en Just-labels. Deze programma's hebben de ambitie om niets minder dan een ‘groen’ raamwerk te vormen voor het leven in deze eeuw.

(Parketplein, 13-05-2019)

 
VS verhogen invoertarief goederen China

china-usa-flagsDe door de Amerikaanse president Trump aangekondigde verhoging van de ‘strafheffing’ van 10 naar 25 procent op zo’n 200 miljard dollar aan Chinese importgoederen is vandaag daadwerkelijk ingevoerd. Op de lijst van betrokken goederen staan ook allerlei soorten vloerbedekking, van textiel tot hout, kurk en bamboe en van vinyl plus LVT tot rubber. De Chinese overheid heeft inmiddels niet nader omschreven tegenmaatregelen aangekondigd.

Ondertussen spreken delegaties van beide landen vandaag in Washington verder over hun handelsrelatie en is Trump alweer bezig met het voorbereiden van importheffingen van 25 procent op nog eens 325 miljard dollar aan Chinese goederen, die tot nu niet worden belast.

Zeker geruststellend (en wie weet onderdeel van het onderhandelingsspel…) is wel dat de huidige maatregel alleen goederen betreft die vanaf vandaag vanuit Chinese havens worden verscheept. Per vrachtschip doen die er ruim een maand over om de VS te bereiken. De onderhandelaars hebben dus nog even de tijd om alsnog tot overeenstemming te komen en het gevaar van een ferme strafheffing af te wenden.

(Parketplein, 10-05-2019)

 
Atelier Passe Partout wint prijs in VS

AtelierPassePartoutParketvloer met bijzonder inlegwerk van Atelier Passe Partout beloond met onderscheiding (foto met dank aan hardwoodfloorsmag.com).Atelier Passe Partout uit Mechelen in België is in de Verenigde Staten onderscheiden met een award voor ‘Wood Floor of the Year’, editie 2019. Het bedrijf van Felip Redant ging aan de haal met de prijs in de categorie ‘Best Parquetry/Inlay Application’. De winnaars van de wedstrijd om de ‘Wood Floor of the Year’ worden sinds 1990 door de National Wood Flooring Association (NWFA) bekendgemaakt. De awards zijn bedoeld om innovatief vakmanschap en vernieuwende vormgeving op het gebied van parketvloeren te bevorderen en te belonen. Een jury bestaande uit leden van technische adviesraden en belangrijke mensen uit de branche, beoordeelde de acht afzonderlijke categorieën.

(Parketplein, 10-05-2019)

 
Goed bezocht COREtec-Event Scheveningen
Aan-boord-met-CoretecAan boord met COREtec; zoekplaatje met een aantal bekende gezichten.
Demonstratie-van-het-leggenDemonstratie van het leggen van de COREtec-visgraat.
Coretec-en-Jan-DoscheCOREtec en Jan Dossche kunnen terugkijken op een geslaagd Event.

Afgelopen maandag organiseerde COREtec zijn inmiddels jaarlijks terugkerend Event; ditmaal toepasselijk omgedoopt tot ‘Visgraat Event’, maar daarover later meer. Locatie was het nieuwe restaurant ‘Encore by Simonis’ in de haven van Scheveningen. De presentatie kon rekenen op veel belangstelling. Maar liefst 220 geïnteresseerden waren op de uitnodiging afgekomen. En daarmee kan men gerust stellen dat COREtec in België en in Nederland ‘de wind in de zeilen’ heeft. Iets wat de leverancier toepasselijk (en letterlijk) vierde door de aanwezigen later op de dag te trakteren op een boottocht op de Noordzee. Het Event werd mede mogelijk gemaakt door de diverse groothandels in Nederland en België, waaronder INTR, Headlam, Dersimo en Yepp.

Het-Coretec-vaandelHet COREtec-vaandel hoog in de mast.

Na de ontvangst met koffie en thee en een persoonlijk en hartelijk onthaal door Jan Dossche (president USFloors International) in de ochtend, volgde een presentatie van de nieuwe visgraat-collectie van COREtec met een demonstratie en een legworkshop. Met de nieuwe reeks speelt COREtec in op de vraag vanuit de markt, vooral vanuit Nederland, naar een visgraatvariant bij zijn collectie Naturals. Het product gooide in het begin van dit jaar al hoge ogen op diverse belangrijke vakevenementen en beleefde nu op een ideale locatie, de nostalgische vissershaven van Scheveningen, de kick-off voor de Benelux.

“Het was een fantastisch event met een heel grote opkomst. We zijn trots op wat we op zeer korte termijn hebben bereikt met de talrijk aanwezige Nederlandse en Belgische klanten. USFloors/COREtec organiseert dit event inmiddels voor het derde jaar op rij,” zo stelt een tevreden Jan Dossche. “In 2019 bewijst COREtec waarom het dé revelatie in harde vloerbekleding is. Met nieuwe designs en nieuwe producten, nog sterkere vloeren en bovendien de gemakkelijkste installatie in de sector.”

Stijn Windels, marketing director bij COREtec: “De populaire Naturals Collectie, met authentieke en natuurlijke houttexturen, is nu ook deels beschikbaar in visgraatmotief. Ook hier ligt de nadruk op de gebruiksvriendelijke en eenvoudige installatie dankzij het handige A&B-kliksysteem. Verder breidt COREtec ook het ProPlus-gamma van ultrasterke, krasbestendige vloeren voor commerciële ruimtes met veel voetverkeer, uit met twintig nieuwe dessins en een groter formaat.”

“Een dikke pluim voor COREtec. Een zeer goede organisatie zoals altijd, met een schitterende locatie en heel goede workshops en presentaties,” zo oordeelt Anthony Graham van Headlam.

Het-event-trokHet Event trok een groot aantal belangstellenden. Sander-Groen-Jan-DoscheSander Groen (midden) ontvangt namens Woonmode uit Rijswijk de Award voor de beste verkoop in Nederland uit handen van Jan Dossche (links).

De dag werd afgesloten met een ‘visrijke’ lunch, zoals men die van een gerenommeerd visrestaurant als Encore by Simonis mag verwachten en die de aanwezigen zich dan ook goed lieten smaken. Aan het eind van de dag werden ook nog twee Awards uitgereikt: Woonmode uit Rijswijk won de Award voor de beste verkoop in Nederland in 2018 en Floorhouse won de Award voor de verkoop in België in het voorbije jaar.

(Parketplein, 08-05-2019)

 
HocoHolz verkocht aan investeerder

HocoHolz parketbrochureParketbrochure HOCO.HocoHolz Hofstetter & Co. Holzindustrie (‘HOCO’) komt in handen van de Zwitserse investeerder Nexus Investments GmbH, een van de naar verluidt twee overnamekandidaten die zich de laatste tijd hadden aangediend. De in Beieren gevestigde parket- en plintenfabrikant, opgericht in 1954, zag zich eind maart gedwongen om insolventie aan te vragen. De nieuwe eigenaar wil volgens de regionale pers alle 160 werknemers behouden en de productie in Eggenfelden weer volledig opstarten. Nexus Investments GmbH is betrokken bij verscheidene ondernemingen in het houtverwerkende segment.

(Parketplein, 08-05-2019)

 
Ambachtsacademie nu ook voor 40-plussers

beeld-ambachtnederland-logoKandidaten die een opleiding bij de Ambachtsacademie willen volgen hoeven niet langer boven de vijftig te zijn. Het ministerie van SZW heeft op verzoek van de organisatie besloten om vanaf nu ook subsidie toe te kennen voor de opleidingstrajecten van kandidaten die veertig jaar of ouder zijn. De eis dat een kandidaat werkloos moet zijn is gehandhaafd. De Ambachtsacademie stelt met tevredenheid vast dat dit betekent dat de kans op kandidaten met interesse in een opleiding in fysiek zwaardere ambachten groter wordt. Maar ook dat kandidaten worden opgeleid die een bedrijf op kortere termijn willen overnemen. Tot de opleidingen tot ambachtelijk ondernemer behoren onder meer die voor parketteur, meubelmaker, meubelstoffeerder en standbouwer.

(Parketplein, 08-05-2019)

 
‘Tariff man’ Trump zet de boel op scherp

Donald-TrumpTrump: ‘No!’President Trump van de Verenigde Staten heeft China gisteren via een tweet gedreigd om de huidige importheffing van 10 procent op 200 miljard dollar aan goederen uit dit land met ingang van vrijdag aanstaande (alsnog) te verhogen naar 25 procent, een stap die de voorbije maanden twee maal werd afgeblazen. Dit zou eveneens betekenen dat een hele reeks aan vloerbedekkingen uit China belast zou worden met een heffing aan de grens van 25 procent, waar dat nu nog een min of meer dragelijke 10 procent is. En nog eens 325 miljard dollar aan andere goederen die China nu onbelast naar de VS stuurt, komt volgens Trump ‘binnenkort’ in aanmerking voor een importtarief van 25 procent. “The Trade Deal with China continues, but too slowly, as they attempt to renegotiate. No!,” zo motiveerde de president zondag zijn voornemen op Twitter.

Vanmiddag was onduidelijk of China, dat vooralsnog geen tegenmaatregelen heeft afgekondigd, gaat deelnemen aan de voor overmorgen geplande overlegronde over de gewenste handelsrelatie tussen beide landen, dan wel uitstelt vraagt. Kenners hielden er tot gisteren rekening mee dat beide landen op 10 mei tot overeenstemming zouden komen in hun dispuut. De Wall Street Journal stelt overigens dat een verhoging van de invoerheffing naar 25 procent per vrijdag te kort dag is voor de Amerikaanse handelsafgevaardigde Lightizer, die meer voorbereidingstijd van Amerikaanse bedrijven nodig acht.

(Parketplein, 06-05-2019)

 
Woningmarkt drukt barometer woonbranche

De ‘woonbranche economische barometer’, trouw elke maand opgesteld door Van Es Marketing Services, is dieper in het rood beland in april. Hij sluit de maand af op een stand van minus 10,5, een daling van ruim 3 punten ten opzichte van maart. De verslechtering wordt grotendeels veroorzaakt door een afname van het aantal woningtransacties. Maar ook de weekomzetmutaties van woondetaillisten laten bij het onderzoeksbureau een neergaande beweging zien.

BARO1904Lichte stijging vertrouwen consumenten en producenten weegt niet op tegen daling aantal woningtransacties (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met bijna drie volle punten, om uit te komen op minus 30,1. Deze deelindicator daalt voor de achtste maand op rij. Slechts 12 procent van de woondetaillisten noteert in april een toename van de weekomzet, tegenover 42 procent een daling. Ruim de helft van de klaarblijkelijk niet optimistisch gestemde ondernemers voorziet de komende maand een omzetdaling.

Na acht maanden van dalingen, is het consumentenvertrouwen weer gestegen, met een puntje, en komt uit op minus 3. De koopbereidheid neemt een fractie toe. Het producentenvertrouwen industrie is in april eveneens iets toegenomen, van 6,1 in maart naar nu 6,7.

In de hier meegewogen maand maart 2019 zijn volgens het Kadaster en het CBS 16.836 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 15,7 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van februari dit jaar werden 8,8 procent meer bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 15,7, een daling van bijna 12 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

(Parketplein, 06-05-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-136FFI-104

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons september nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Kleurolie en kleur hardwasolie
  • Dossier Vloerverwarming en koelingssystemen
  • Dossier Hongaarse punt/visgraat in laminaat en LVT
  • Dossier Wie heeft kleurbeitsen?
  • Dossier Producenten van elastische lijmen
  • Dossier Express-producten voor de parqueteur

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com