pp2000

chapel-banner-juniFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Geen Design District dit jaar

Sfeerbeeld-Design-District-PP19Sfeerbeeld Design District 2019. (foto: organisatie)Design District 2020, op 3, 4 en 5 juni a.s. te houden in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam, wordt afgeblazen vanwege de coronaperikelen. Organisator Puur Design Producties zegt dat het er niet op lijkt dat de situatie in Nederland begin juni weer 'beurswaardig' zal zijn en heeft het besluit genomen om de editie van dit jaar niet door te laten gaan. "We verwachten dat de maatregelen van de overheid na 6 april niet zomaar allemaal opgeheven zijn, en dat het bij elkaar brengen van duizenden bezoekers de komende maanden nog niet verantwoord is." De beurs slaat een vol jaar over en keert begin juni 2021 terug. (Zie ook de Agenda elders op deze website voor een overzicht van uitgestelde, reeds doorgeschoven dan wel voor dit jaar geannuleerde vakevenementen).

(Parketplein, 20-03-2020)

 
Branche alert op gevolgen Corona
Eric-Tersteeg"We zitten gewoon op schema. Er komen voldoende producten binnen," stelt Eric Tersteeg.
Dick-van-der-Klok-2019Dick van de Klok: "Als de bouw door kan bouwen en de vloerenzaken hun winkels niet hoeven te sluiten, dan rollen we hopelijk zonder al te veel kleerscheuren door deze lastige periode heen."
Eric-Jongmans-2019"We moeten zorgen dat we er dit jaar even doorheen komen," aldus Eric Jongmans van Gaffi Parket uit Breda.
Ronald-Knip-2018Ronald Knip: "Geef de consument de juiste voorlichting en informatie. Dat alle voorzorgsmaatregelen voor veilig werken in een ieders belang zorgvuldig zijn genomen."

Terwijl buiten zo nu en dan een bemoedigend vroeg lentezonnetje straalt, bezint de vloerenbranche zich op de afgelopen turbulente dagen en de dagelijks veranderende ontwikkelingen. Nadat eergisteren minister-president Rutte via nationale televisie live het Nederlandse volk toesprak, is duidelijk geworden dat de komende periode er één van alertheid en terughoudendheid zal zijn. Alertheid wat betreft het adequaat en op een juiste manier inspelen op de laatste ontwikkelingen en terughoudendheid wat betreft het naar buiten treden en aangaan van contacten om hiermee de eventuele gevolgen van het corona-virus 'beheersbaar' te houden.

De vloerenbranche geeft duidelijk gehoor aan deze oproep en hanteert de voorgeschreven maatregelen die zijn gebaseerd op de adviezen en maatregelen zoals die door RIVM en regering worden aangeraden en voorgeschreven. Contactloos betalen, beperken van bezoek, onderling afstand bewaren, strikt aangehouden hygiëne, enzovoorts, lijken in no time te zijn ingeburgerd. Daarnaast houdt men de 'uitdagende' marktomstandigheden nauwlettend in de gaten.

"We houden een vinger aan de pols," vertelt Gitty Gommers van Aspecta. "Vooralsnog verloopt alles op vertrouwde oude voet. Er zijn geen problemen bij het transport. We houden alles nauwlettend in de gaten."

Ook bij Bona verloopt het logistiek traject naar wens. "We zitten gewoon op schema. Er komen voldoende producten binnen," stelt Eric Tersteeg. "We houden op dit moment goed contact met onze klanten. Geven ze met regelmaat een belletje en vragen hoe het met ze gaat en of we ze ergens mee kunnen helpen. Ook onze buitendienst haalt het contact aan met de klant. Natuurlijk vooral via de telefoon, want je kan nu niet meer zomaar voor iemands neus staan. Ook onze buitendienst kijkt of ze 'wat dan ook' ergens mee kunnen helpen. Het is op zijn zachtst gezegd natuurlijk best wel bijzonder en apart wat er gebeurt. Sommigen zitten ineens met een nieuwe lastige situatie vanwege bijvoorbeeld het thuisblijven van de kinderen enzovoorts. Daar bestaan geen draaiboeken voor."

De directie van Interfloor informeert de klanten via een mailing en laat weten er alles aan te doen om "u de benodigde diensten, service en continuïteit te bieden en om verspreiding van het coronavirus te beperken. Hierin volgen we het beleid van het RIVM." De capaciteit van de binnendienst is volgens Interfloor optimaal. Het bedrijf laat verder weten continuïteitsmaatregelen te hebben genomen vanwege het virus. "We houden onze voorraden op peil en kunnen u blijven leveren wat nodig is. Ook ons distributiecentrum is vol in bedrijf. We onderhouden nauw contact met fabrikanten en onze transporteur. Om hand-tot handcontact te voorkomen tekenen de chauffeurs afleveringen tot nader order zelf af. Wij volgen als gebruikelijk onze voorraadsituatie op de voet en nemen alle acties die nodig zijn. Als er zaken veranderen, dan ondernemen wij passende actie en houden we u uiteraard op de hoogte." Wat betreft buitendienst heeft Interfloor nieuwe richtlijnen verstrekt. "Voorafgaand aan ieder bezoek aan u zal de salesmanager contact met u opnemen of het bezoek uitkomt. Is een bezoek niet gewenst, dan hebben wij daar alle begrip voor."

Interfloor is hierin niet de enige groothandel. Bijna alle leveranciers gebruiken social media, mailings, enzovoorts, om hun klanten van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te stellen.

Zo meldt Viehoff BV dat het zich houdt aan de adviezen van de overheid die op dit moment gelden. "We zijn in een lastige en voor iedereen nieuwe periode aangekomen die we met zijn allen zullen moeten doorstaan. U kunt gewoon bij ons bestellen. Er is voldoende voorraad voor de komende periode. Wij zijn sinds gisteren gestart met contactloze bezorging."

Bij de Plinten & Profielen Centrale zijn de informatieve Bijspijkerdagen van maandag 30 maart en maandag 20 april geannuleerd. "Dit in verband met de officiële maatregelen rondom het coronavirus." Op een later tijdstip zal worden bepaald of de Bijspijkerdagen opnieuw worden georganiseerd.

Ook andere bedrijven laten via hun website weten dat de leveringen nog via normale diensten verlopen, en afhalen en bezorgen nog via een gebruikelijk schema. De meeste leveranciers kiezen er wel voor de klanten niet persoonlijk meer te bezoeken. Persoonlijk contact wordt vermeden.

"Er wordt op dit moment nog dagelijks besteld," vertelt Francisco Serrato van Koninklijke Peitsman. "Ook wij informeren onze klanten. We doen dit via een up-to-date informatiebrief die we met regelmaat aan de actualiteit aanpassen, indien nodig."

Heditex laat weten dat men telefonisch beperkt bereikbaar is, maar dat via e-mail gewoon contact kan worden opgenomen. "Ons pand is gesloten voor bezoek. Wilt u uw goederen ophalen, dan vragen wij u buiten te blijven. Uw goederen worden buiten voor u klaar gezet bij aankomst."

Flamingo Parket informeert op zijn website duidelijk over de genomen maatregelen en meldt ook dat al de medewerkers zonder klachten aan het werk zijn. Dick van de Klok: "Tot dusver verlopen de zaken normaal. De order intake is goed. Het zou voor ons wat transport betreft lastiger worden als de grenzen worden gesloten. Vanzelfsprekend nemen we de situatie serieus. Maar als de bouw door kan bouwen en de vloerenzaken hun winkels niet hoeven te sluiten, dan rollen we hopelijk zonder al te veel kleerscheuren door deze lastige periode heen."

Ook vloerenleggers maken onzekere tijden door, zo beaamt Eric Jongmans, eigenaar van Gaffi Parket in Breda, de stad die getroffen is door een groot aantal corona-besmettingen. "Afgelopen vrijdag besloot ik al om er twee weken mee te stoppen, nog voor de regering met de aankondiging kwam," vertelt Jongmans. "Ik ben astmapatiënt en heb geen zin om wat dit betreft risico te nemen. Toen de regering de periode afgelopen maandag met een week verlengde heb ik dat zelf ook gedaan. Ik had eigenlijk nu een mooie vloer moeten leggen, maar ik help nu mijn dochter en mijn vrouw met allerlei klussen. Wat je in deze tijd als vloerenlegger moet doen is je klant vragen om mee te denken in het 'niet aanwezig zijn', zodat we zonder risico 'alleen' werken. Maar dat is niet bij iedere klant mogelijk. Sommigen hebben ineens de kinderen over de vloer en dan zijn werkzaamheden vaak niet mogelijk meer. Daarnaast heb ik een aantal klussen verschoven. Als je de klant dit goed uitlegt, in mijn geval de astma, dan is dat vaak geen probleem. Maar je kan niet alles vooruitschuiven want dan heb je in mei/juni weer dubbel werk. Ik heb gelukkig mijn werkzaamheden aan freelancers uit weten te besteden in mijn periode van afwezigheid. Helaas krijgen sommige bedrijven met annuleringen te maken vanwege de financiële onzekerheid waarin sommige mensen terecht komen. Een en ander heeft toch een invloed op het consumentenvertrouwen. Dit zal nog wel even tot na de zomer na-ijlen. Maar het is wel anders dan ten tijde van de economische crisis, toen we in een onzekere periode terecht kwamen en niemand wist waar het zou eindigen. We moeten zorgen dat we er dit jaar even doorheen komen," besluit Jongmans.

Goede voorlichting naar de consument toe kan ook volgens Ronald Knip van Tip Top Nederland veel helpen in de continuïteit van de bedrijfsvoering. "Je merkt dat er bij sommige klanten nu een beetje paniek ontstaat. Werk en opdrachten worden vanwege een haastige eerste reactie door de consument uitgesteld. En dat is op zich begrijpelijk. Maar leg deze uit dat hij niet bij de werkzaamheden aanwezig hoeft te zijn. Geef ze de juiste voorlichting en informatie. Dat alle voorzorgsmaatregelen voor veilig werken in een ieders belang zorgvuldig zijn genomen. Dan is er nog veel mogelijk."

(Parketplein, 18-03-2020)

 
MOSO International neemt Bambeau over

Rene-Zaal-Stefan-Becker-Michael-van-HoutenRené Zaal, Stefan Becker en Michael van Houten schudden elkaar de hand. (foto: MOSO)Bamboespecialist MOSO International heeft vorige week dinsdag het Duitse bedrijf Bambeau Becker und Großgarten overgenomen. De samenvoeging, zo stelt MOSO, moet beide bedrijven in staat stellen om sterker aanwezig te zijn op markten waar bamboe een alternatief is voor de klassieke materialen. De overnemende partij, recentelijk nog in het nieuws vanwege de grote brand in Zwaag, is van mening dat de twee elkaar perfect aanvullen met betrekking tot specifiek het Duitstalige gebied, vanwege hun marktoriëntatie en hun verkoop- en productstructuren.

Voorlopig blijven de merken en verkoopstructuren van beide bedrijven ongewijzigd. De Duitsers voeren de merken 'bambeau' (voor parket, plaatmateriaal en fineer van bamboe) en 'econudo' (panelen uit bamboe polymeer composiet voor onder meer terrassen).

René Zaal, oprichter en directeur van MOSO International: "We kennen elkaar al vele jaren en hebben elkaar altijd met veel respect behandeld, met respect voor elkaars prestaties en successen." Michael van Houten, salesmanager Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bij MOSO: "We zien een groot potentieel voor de toekomst in deze overname door de daaruit voortvloeiende synergieën." Stefan Becker, die aanblijft als algemeen directeur van Bambeau: "Voor ons zijn er vooral voordelen in het productportfolio, de beschikbaarheid en door de bundeling van know how." Becker verwijst daarbij onder meer naar de samenvoeging van de twee R&D-afdelingen op internationaal niveau.

(Parketplein, 18-03-2020)

 
Trendbreukje EU-invoer tropische vloeren

Import-tropische-HV-2019 2018Import tropische houten vloeren in de EU-28, van 2019 op 2018, in 1000 MT. (bron: ITTO TTM Report)De invoer in de EU van houten vloeren uit tropische landen is in 2019 met 0,5 procent gestegen tot 25.690 ton, met voor de waarde ervan een groei van 1,2 procent tot 59,4 miljoen euro. Deze vooruitgang is weliswaar klein, zo bericht het jongste ITTO TTM Report, maar toch van betekenis aangezien het de eerste toename is van de EU-invoer van tropische houten vloeren sinds 2007, vlak vóór de financiële crisisjaren.

Tussen 2007 en 2018 daalde de EU-invoer van tropische vloerproducten in een rechte lijn van 150.000 ton tot slechts 25.550 ton. Dit als gevolg van de felle concurrentie van Europese en Chinese fabrikanten en alternatieve niet-houten producten, van modegevoelige voorkeuren ten gunste van hout uit gematigde streken, van leveringsbeperkingen en van uitdagingen die gepaard gaan met het voldoen aan de regels van de houtwet EUTR, aldus het rapport.

Afgelopen jaar werd een aanhoudende daling van de invoer uit de belangrijkste leverancierslanden - te weten Maleisië (-10 procent, tot 7.600 ton) en Indonesië (-11 procent, tot 6.200 ton) - meer dan goedgemaakt door een stijgende invoer uit Brazilië (+14 procent, tot 5.900 ton), Vietnam (+48 procent, tot 3.100 ton) en Bolivia (van bijna nul tot meer dan 800 ton).

Wat afzonderlijke landen in de EU betreft, valt op dat de import van tropische houten vloeren terrein terugveroverde in Frankrijk (+36 procent, tot 7.700 ton) en in het VK (+27 procent, tot 2.500 ton). De invoer nam echter in de meeste andere belangrijke Europese markten af, waaronder België (-0,5 procent, tot 3.300 ton), Italië (-9 procent, tot 2.100 ton), Denemarken (-28 procent, tot 2.000 ton), Spanje (-30 procent, tot 1.900 ton), Nederland (-5 procent, tot 1.900 ton) en Duitsland (-16 procent, tot 1.700 ton).

(Parketplein, 16-03-2020)

 
Januari goed voor woongerelateerde retail

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+4,7 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (+3,9 procent) realiseren in de eerste maand van het jaar opnieuw de grootste omzetstijging in het segment non-food, zo meldt het CBS vandaag. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) van deze twee clustertjes is toegenomen met respectievelijk 3,6 en 4,5 procent.

omzet-retail-jan20

Wellicht opmerkelijk (ook gezien het verschijnsel van het 'verthuizen') is dat de bouwmarkten het jaar aftrappen met een heel klein minnetje van 0,1 procent, bij een volumekrimpje van 1,1 procent. De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar is in januari 2,7 procent opgelopen ten opzichte van een jaar eerder. Het volume is met 1,8 procent gegroeid.

De detailhandel als geheel begint het jaar met 3,7 procent meer omzet. Het verkoopvolume ligt 2,2 procent hoger. Daarnaast is online 9,9 procent meer omgezet, met niet zo veel verschil tussen webwinkels (+10,3 procent) en multi-channelers (+9,4 procent).

(Parketplein, 13-03-2020)

 
Update MOSO International

MOSO OfficeHoofdkantoor MOSO in Zwaag voor de brand.MOSO International heeft deze week zijn magazijn ondergebracht in Venhuizen, op het adres Markerwaardweg 8. Op deze locatie worden de geleverde bamboeproducten opgeslagen. Ook kunnen leveringen aan klanten vanuit het tijdelijke magazijn worden verzorgd. De kantoorafdelingen van het door brand getroffen bedrijf worden eind deze maand ondergebracht in Hoorn, in het kantoorgebouw van Art-of-Automation. Vandaag drie weken geleden ging het volledige hoofdkantoor van de bamboespecialist in Zwaag in vlammen op, inclusief alle voorraad in het magazijn en de werkplekken op kantoor.

(Parketplein, 13-03-2020)

 
Alpenvlammen-collectie van Hain by MEISTER

De-Eik-KesselalmDe Eik Kesselalm 8841 brengt de natuur samen met een moderne doch knusse woonstijl.MeisterWerke breidt - onder het label 'Hain by MEISTER' - zijn assortiment parketvloeren uit met een landhuisdelen-collectie met tussenlaag van sparrenhout. De nieuwe reeks is voorzien van de opmerkelijke naam 'Alpenvlammen', verwijzend naar zaken als puurheid, oorspronkelijkheid en natuurlijkheid. Het landhuisdeel heeft een kamerbreed formaat van 2200 bij 195 millimeter en een dikte van 14 millimeter. De toplaag kan vanwege de dikte van 3,6 millimeter meermaals worden bijgeschuurd. De collectie is verkrijgbaar in een twaalftal natuurlijke eikenkleuren, in de sorteringen 'vitaal' of 'harmonisch'.

De royale planken worden afgewerkt met een hoogwaardige finish op oliebasis. Deze natuurolie droogt oxidatief. Zo ontstaat volgens de fabrikant een beschermend oppervlak dat tegelijkertijd ademend is. De zachte, matte uitstraling brengt evenzo het natuurlijke karakter van het eikenhout goed naar voren. De vloeren zijn voor het overige uitgerust met het gepatenteerde kliksysteem Maxiclic. Voor de afwerking langs de wanden introduceert de leverancier voorts een watervaste plint, het profiel 23 F MK met sparrenhouten kern.

De-natuurlijke-finish-opDe natuurlijke finish op oliebasis verschaft deze royale landhuisdelen, hier de Eik Bäckeralm 8834, een warme uitstraling. (foto's: MEISTER)Het landhuisdeel Alpenvlammen stoelt volgens MeisterWerke qua opbouw en productfilosofie op het portfolio van zijn dochteronderneming Hain Naturböden. Om die reden, en om het product te onderscheiden van zijn 'MeisterParquet. longlife' (deze met HDF-tussenlaag), wordt een en ander onder genoemde merknaam uitgebracht. Wel worden ook deze MEISTER-producten geproduceerd in het Duitse Rüthen-Meiste, met technische details die afwijken van die van Hain.

"De Alpenvlammen-collectie van Hain by MEISTER vormt een perfecte afronding voor ons assortiment MEISTER-parket in de premium-klasse," zo stelt Stefan Pföhler, de baas van sales bij MeisterWerke. "We zijn er trots op onze partners uit de vakhandel hiermee nog meer verscheidenheid in ons portfolio te kunnen bieden om gezamenlijk het omzetpotentieel te verhogen."

(Parketplein, 11-03-2020)

 
Ommekeer bij vloerentak Amorim hapert

Amorim-WISEToepassing van WISE, een duurzame pvc-vrije vloerbedekking met Cork Rigid Core. (foto: Amorim)De divisie Floor & Wall Coverings van het Portugese kurkconcern Amorim heeft afgelopen jaar opnieuw wat omzet moeten prijsgeven. Op een daling van 7,7 procent in 2018, volgde er in 2019 een van 3,2 procent, waarmee de verkopen op 108,6 miljoen euro zijn beland.

Ondanks prijsstijgingen daalde de omzet door lagere volumes en vertragingen bij het op de markt brengen van WISE-producten (naar eigen zeggen gerelateerd aan de technische validatie). De verkopen van WISE, in het begin van het boekjaar gelanceerd, bereikten een niveau van 5,7 miljoen euro, hoofdzakelijk aangejaagd door Duitsland, Noord-Amerika en Scandinavië. In zijn algemeenheid boekte Amorim met zijn vloerentak meer omzet in Scandinavië, Rusland en Italië en minder in Noord-Amerika en China.

De ebitda duikelde van plus 3,0 miljoen naar minus 2,5 miljoen. In zijn opsomming van verklaringen wijst Amorim op lagere productieniveaus, een verslechterde productmix, hogere grondstofprijzen en dito marketing- en ontwikkelingskosten.

De te verwachten ommekeer van deze divisie in 2020, zo vervolgt Amorim, dient te worden verwezenlijkt door een verhoogde omzet en verbeterde productmix, meer operationele efficiëntie, een rationalisatie van de productportfolio en ten slotte een herpositionering van het merk en betrouwbaardere service.

Het anderhalve eeuw oude concern als geheel, inmiddels voorzien van een nieuw logo, wist de omzet met 2,4 procent te verhogen naar iets meer dan 781 miljoen euro, met een ebitda van bijna 125 miljoen.

(Parketplein, 11-03-2020)

 
MaterialDistrict verplaatst vanwege coronavirus

MaterialDistrict-Rotterdam logo staandMaterialDistrict Rotterdam 2020 is verplaatst naar 23 – 25 juni 2020, zo laat de organisator weten. Dit is besloten in nauw overleg met de exposanten en betrokken 'eventpartners'. Aanleiding zijn de voorzorgsmaatregelen die steeds meer organisaties nemen vanwege het coronavirus. "Wij zien een groeiende trend dat organisaties hun medewerkers verbieden evenementen bij te wonen vanwege het coronavirus. Hierdoor kunnen wij onze exposanten en bezoekers niet meer de kwaliteit en ervaring garanderen die ze van ons gewend zijn," aldus Jeroen van Oostveen, directeur van MaterialDistrict in het persbericht. "De afgelopen dagen hebben wij intensief contact gehad met onze exposanten, er leven veel zorgen over de veiligheid van hun personeel, maar vooral ook over de verwachte negatieve uitwerking op het bezoekersaantal."

Om duidelijkheid en zekerheid te kunnen bieden aan alle exposanten en bezoekers is besloten om MaterialDistrict Rotterdam 2020 te verplaatsen naar 23 – 25 juni 2020 in Rotterdam Ahoy. De opzet van de beursvloer, de betrokken exposanten en het sprekersprogramma wordt volledig overgezet naar deze nieuwe data. De exposanten zijn inmiddels op de hoogte gesteld en zijn volgens de organisatie blij en begripvol over de genomen beslissing. "Mensen die zich al hebben geregistreerd, worden geïnformeerd en kunnen vanzelfsprekend ook op de nieuwe datum hun ticket gebruiken."

(Parketplein, 09-03-2020)

 
'Laminaat innoveert door'
Viehof-leverde-Sparta-en-BatavusViehoff leverde onlangs via een klant Meister tegel laminaatvloeren voor de beurspresentaties van de fietsenmerken Sparta en Batavus.
Meister-display-ViehoffViehoff is momenteel druk bezig om bij al zijn dealers de Meister laminaat displays van een grote update vulling te voorzien.

De opkomst en explosieve groei van pvc vloeren met de daar aan gekoppelde innovaties heeft de verkoop van de andere soorten vloerbedekking danig onder druk gezet, waaronder ook (volgens sommigen juist vooral) het laminaat. Dennis Viehoff van het gelijknamige groothandelsbedrijf begrijpt de gedachte, maar vindt deze eenzijdig. Viehoff kan als distributeur van zowel pvc als laminaat bedrijfsmatig een objectief perspectief geven op de recente ontwikkelingen.

"Laminaat lijkt ten onrechte afgeschreven," zo meent Viehoff. "Want dat is zeer zeker niet het geval. Laminaat gaat als productgroep juist een interessante nieuwe fase in. Gelet op de vele innovaties kan men het nodige van het product verwachten. Er komt weer veel moois aan. Zo is laminaatfabrikant Meister stevig bezig met onder meer de recente campagne 'Gelukkig is het laminaat'. Het Duitse bedrijf wijst in de campagne op de esthetische doorontwikkeling van het product, wat de consument de mogelijkheid biedt op een geheel eigen en authentieke vloer. Daarnaast wijst het op de vele andere doorontwikkelde aspecten zoals geluidsreductie, onderhoudsgemak, duurzaamheid, gemak en ecologische voordelen. Voeg daar verder krasvastheid, lichtechtheid, waterbestendigheid, enzovoorts aan toe en men beseft dat het product de nodige tools in handen heeft om zich op de markt kranig te onderscheiden. Genoeg tools voor de verkoper om de consument naadloos op zijn wensen te kunnen bedienen. Natuurlijk, het pvc blijft booming en is ontegenzeggelijk een prachtige omzet maker. Daar ben ik blij om, maar ik ben ook zeer content dat er daarnaast mooie onderscheidende alternatieve producten zoals laminaat zijn en blijven. Een product waar verwerkers veel ervaring mee hebben plus dat zich onder alle omstandigheden al bewezen heeft."

Viehoff is momenteel druk bezig om bij al zijn dealers de Meister laminaat displays van een grote update vulling te voorzien. De eerste reacties zijn zeer positief. "Meister heeft weer prachtige decoren ontwikkeld en heeft nu ook een deel van de collectie welke 24 uur watervast getest is. Ondanks dat pvc booming is hebben wij vorig jaar toch 15 procent meer Meister laminaat verkocht. Met de nieuwe update verwachten wij dat percentage gemakkelijk weer te behalen, zo niet te overstijgen," besluit Viehoff.

(Parketplein, 09-03-2020)

 
Eerste Bona-training enthousiast ontvangen
Presentatie-en-uitleg-BonaPresentatie en uitleg door Bona-trainer Nico Booster die de belangstellenden de nodige technische informatie en handige tools mee gaf.
Het-praktijk-gedeelte-BonaHet praktijk gedeelte.

Nieuw bij Bona in 2020 is een veelomvattend aanbod aan standaardtrainingen. De trainingen zijn bedoeld voor vakmensen die zich willen blijven verbeteren, zo stelt het bedrijf, om nóg mooiere vloeren te kunnen maken. De leverancier in Haarlem stelt immers vast dat de parketbranche aanhoudend nieuwe producten en technieken krijgt voorgeschoteld. Verwijzend naar het bekende gezegde 'stilstand is achteruitgang', brengt Bona een volledig programma met vijf trainingen naar keuze. Vandaag was de eerste training 'Oliën en lakken van Bona', die door de groep deelnemers enthousiast werd ontvangen. Naast een theorie gedeelte was er ook voldoende aandacht voor de praktijk. Volgende week 16 maart maart volgt de training 'Schuren, borstelen en kleuren'. Voor meer informatie en inschrijvingen: www.bona.com/nl/trainingen.

(Parketplein, 09-03-2020)

 
Weer SHR-cursus 'houtsoorten herkennen'

SHR-cursus-houtsoortenBij de SHR in Wageningen gaat de (ook in de parketbranche) goed ontvangen cursus 'houtsoorten herkennen' komende juni op herhaling. In twee dagen tijd wordt de deelnemer geleerd om zo'n vijftig veel voorkomende houtsoorten te herkennen op basis van opvallende uiterlijke kenmerken, soms aangevuld met anatomische kenmerken waarvoor slechts een scherp mes en een loepje benodigd zijn. Het Houtvademecum (waarvan een exemplaar aan de cursist wordt uitgereikt) fungeert als handboek.

"Houtsoorten herkennen is een vereiste om goed met hout te kunnen werken. De cursus is dan ook aan aanrader voor alle mensen die met verschillende houtsoorten werken," zo stelt de SHR. Natuurlijk komen bekende tropische houtsoorten als afzelia, bangkirai, basralocus, bilinga, iroko merbau, meranti, mahonie, sapeli, sipo tatajuba en teak aan bod. Maar ook soorten als afrormosia, makoré, moabi, jatoba, keruing en de kabbes worden besproken. Uiteraard komen de naaldhoutsoorten, zoals grenen, vuren, dennen, lariks, douglas en oregon pine en de bekenste Europese loofhoutsoorten, langs. Docent is René Klaassen, projectleider SHR en hoofdredacteur Houtvademecum. De cursus staat gepland op 18 en 25 juni a.s. Meer informatie en inschrijven kan via www.shr.nl (onder het kopje 'SHR Academy').

(Parketplein, 06-03-2020)

 
FSC en partners in gesprek met Timmermans

FSC Nederland heeft deze week, in het gezelschap van partners als vloerenmaker Tarkett, gesproken met Frans Timmermans over het behoud van tropische bossen en biodiversiteit. "Europese wetgeving die duurzaam hout de norm maakt én het beter waarderen van andere diensten die bossen ons bieden zijn cruciale maatregelen voor het behoud van tropische bossen. En daarom belangrijke boodschappen aan Frans Timmermans," zo stelt de partij achter het boscertificeringssysteem.

FSC-Nederland-en-het-REDDFSC Nederland en het REDD+ Business Initiative brengen hun boodschap over aan Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en initiator van de EU Green Deal. (foto: FSC NL)

Het gesprek met de vicevoorzitter van de Europese Commissie en initiator van de EU Green Deal vond plaats op initiatief van FSC Nederland en het REDD+ Business Initiative (RBI). Samen met vertegenwoordigers van MVO Nederland, Dekker Hout, Greenchoice, Essent, IUCN, ASN Bank en Tarkett (vertegenwoordigd door Rudi Daelmans) heeft FSC Nederland zich in het gesprek gericht op drie zaken.

Allereerst is verkend hoe initiatieven van duurzame ondernemers en de EU Green Deal elkaar kunnen versterken. Daarnaast is de EU gevraagd om duurzaam hout de norm te maken in Europa. "Legaal is gewoon niet goed genoeg, alleen een eerlijke prijs voor gecertificeerd hout maakt goed bosbeheer rendabel," zo klinkt het. Doordat RBI zich via CO2-credits inzet voor het behoud van tropische bossen met een hoge biodiversiteit – en daarbij rekening houdt met de belangen en ontwikkeling van de lokale bevolking en economie – is de Europese Unie gestimuleerd om deze aanpak verder te ondersteunen.

"Het behoud van tropische bossen kan op de lange termijn alleen werken als we de intrinsieke en economische waarde van de bossen versterken. Dat kan door duurzaam tropisch hout te kopen en daar een eerlijke prijs voor betalen. Bovendien moeten we ook de andere diensten die het bos biedt gaan waarderen, zoals CO2-opslag en biodiversiteit. Het waren belangrijke bespreekpunten met Timmermans, waarbij we concrete voorstellen inbrachten," aldus Liesbeth Gort, directeur van FSC Nederland. "Ik ben positief over het gesprek. We hebben in alle openheid de uitdagingen en vooral de kansen besproken. De toekomst van tropische bossen lijkt voor velen een ver-van-mijn-bed-show, maar is cruciaal voor de mensen en de biodiversiteit daar, en ook voor ons hier. Het goede nieuws is dat we in Nederland en Europa veel voor de tropische bossen kunnen betekenen." Meer informatie: www.fsc.nl en www.reddplusbusiness.com/nl.

(Parketplein, 06-03-2020)

 
Invoercijfers parket in EU en VS wijken af

Na een stijging van 3 procent in 2018, is de invoer van houten vloeren in de EU vorig jaar met opnieuw 3 procent opgelopen tot 610 miljoen euro, zo meldt het ITTO TTM Report. De invoer van vloeren uit China, veruit de grootste externe leverancier die goed is voor ongeveer tweederde van het totaal, bleef sterk toenemen in de eerste helft van het jaar maar begon in de tweede helft terrein te verliezen, terwijl de invoer uit Oekraïne in geheel 2019 bleef stijgen. De import uit Zwitserland, Maleisië en Indonesië was het hele jaar door veranderlijk.

In de Verenigde Staten is de invoer van massieve parketvloeren vorig jaar met 8 procent gedaald. De leveringen vanuit China en Vietnam waren beide minder dan een derde van wat ze in 2018 waren. Tegelijkertijd is de invoer uit Brazilië bijna verdubbeld en die uit Indonesië en Maleisië met meer dan 20 procent toegenomen. De invoer van meerlaagse parketvloeren in de VS daalde in 2019 met 5 procent. De import uit China kromp met liefst 49 procent, terwijl de invoer uit de meeste andere landen verbeterde. De invoer uit Vietnam en Thailand groeide met respectievelijk 79 procent en 39 procent.

(Parketplein, 04-03-2020)

 
MaterialDistrict in teken circulariteit

Sfeerbeeld-MDRSfeerbeeld eerdere editie MaterialDistrict. (foto: organisatie)MaterialDistrict, het jaarlijkse 'materiaalinspiratie' biedende evenement voor voorschrijvers uit alle sectoren van de ruimtelijke vormgeving, wordt van 17 t/m 19 maart a.s. in Ahoy Rotterdam gehouden. De organisatie pronkt met 175 exposanten, een tentoonstelling met 400 materialen die betrekking hebben op circulariteit, well-being of energietransitie en een lezingenprogramma met liefst 50 sprekers. Centraal thema is de circulaire economie, meer specifiek de circulair gebouwde en ingerichte omgeving en wat daar zoal bij komt kijken.

Op de vijftiende editie van MaterialDistrict Rotterdam worden zo'n 7500 bezoekers verwacht. Vloergerelateerde deelnemers zijn onder meer 2TEC2, Alphenberg Leather, Donkersloot Tapijt, Eeuwenhout, Forbo Eurocol, Interface (met inbegrip van Nora), IVC Group, mFLOR, Milliken by Enzovoort, Moso International en TFD Floortile. Voor meer informatie en een gratis toegangskaart: Rotterdam.MaterialDistrict.nl.

(Parketplein, 04-03-2020)

 
GOOD DESIGN Award voor Parador
Design-Edition-parketDesign Edition, parket.
Design-Edition-laminaatDesign Edition, laminaat.

Parador is voor zijn Open Frameworks Design Edition bekroond met de GOOD DESIGN Award 2019 van The Chicago Athenaeum, een onderscheiding die al zeventig jaar lang de nodige status verleent aan de winnaar. De twee jaar terug op de markt gebrachte collectie (die in Europa al een aantal prijzen van belang heeft gewonnen) mag wat de jury betreft innovatief heten qua vormgeving en techniek.

De parket- en laminaatcollectie naar een ontwerp van de in Iran geboren Hamburgse architect Hadi Teherani is rijk aan vormen en kleuren en maakt zo een hoogst persoonlijke vormgeving van de vloer mogelijk. In talrijke patronen te leggen (al dan niet klassiek, zoals visgraat, of juist in vrije vormen) en in een veelheid aan kleurcombinaties.

De meerlaagse eiken parketplanken in de kleuren wit, naturel en grijs en in vier formaten, kunnen naar believen worden gecombineerd. Door de losse veer aan de kopse kant zijn allerlei legvarianten mogelijk. Het aantal opties wordt nog ruimer door toepassing van zogenaamde 'links' die speciaal voor de parketcollectie zijn ontworpen. Deze designelementjes komen in vier maten en zes kleuren, te weten een contrasterende groene, blauwe en rode tint en genoemd drietal eiktinten. De kleurcontrasten tussen de links openen weer nieuwe mogelijkheden voor vormgevers en spelen tegelijkertijd in op de trend van gekleurde vloeren.

De laminaatplanken gelden als een speelse, eigentijdse interpretatie van klassieke vloermaterialen als terrazzo, travertijn, eikenhout en beton. De vier dessins zijn naar individuele voorkeur te combineren, in allerlei meer of minder conventionele patronen. De panelen met universele tand- en groefconstructie worden gebracht in de afmeting van 858 × 143 x 9 mm.

(Parketplein, 04-03-2020)

 
Gunstige stand barometer woonbranche

De door Van Es Marketing Services opgestelde 'woonbranche economische barometer' is in februari nauwelijks veranderd en blijft positief staan. Hij sluit de voorbije maand af met een daling van een enkel puntje ten opzichte van januari en belandt zodoende op een stand van 5,4. De meegewogen plusjes en minnetjes hebben elkaar de afgelopen maand vrijwel in evenwicht weten te houden.

baro-2020-02'Woonbranche economische barometer' handhaaft zich boven de nullijn, een indicatie van groei. (bron: marktdata.nl)

De index van de omzetontwikkeling van woondetaillisten is over het vierde kwartaal van 2019 uitgekomen op 4,0. Iets meer dan de helft (51 procent) van de woondetaillisten noteert in deze periode een toename van de omzet, tegenover net niet de helft (47 procent) een daling. Dit is iets minder positief ten opzichte van het derde kwartaal. Onder de keukenzaken blijkt het aandeel detaillisten met een omzetstijging het grootst. Winkels in stoffen en textiel doen het het minst goed, zo turven de onderzoekers.

De stemming onder consumenten verandert niet wezenlijk. Die komt in februari uit op minus 2, na minus 3 een maand ervoor. De koopbereidheid gaat van 0 naar 1. Het producentenvertrouwen industrie is vorige maand wat gestegen ten opzichte van een maand eerder, van 2,5 naar 3,7. Producenten oordelen positiever over de verwachte bedrijvigheid en de orderpositie. In de hier meegewogen maand januari 2020 zijn voorts 17.525 bestaande koopwoningen verkocht, ofwel 15,9 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze deelindicator verandert niet noemenswaardig ten opzichte van de voorgaande maand.

(Parketplein, 04-03-2020)

 
Estillon brengt profielencollectie 2020

alu-profielenEstillon brengt een nieuwe collectie aluminium profielen. De Roberts-range wordt gepresenteerd als een compleet assortiment voor alle soorten vloerbekleding: naast tapijt evenzo laminaat, parket, pvc, pvc klik en linoleum. Er is keuze uit elf verschillende profielen, geboord of zelfklevend, onder te verdelen in profielen die hoogteverschillen overbruggen, naden afdekken, randen afwerken of dienen als bevestigingsprofiel. Het vijftal bijdetijdse kleuren bestaat uit geborsteld nikkel, mat goud, glanzend goud, glanzend zilver en mat zilver. Tevens zijn er profielen in hamerslag (glanzend goud en zilver).
De leverancier wijst ook nog op de beschikbaarheid van alu wandafsluitprofielen met zelfklevende rugzijde (voor parket/laminaat, pvc, pvc klik).

(Parketplein, 02-03-2020)

 
Productie Magnum Parket naar Maleisië

fabriek-magnum-parketFabriek van Magnum Parket in Vyskov. (foto: Unilin)Mohawk Industries kondigt in zijn pas verschenen jaarverslag aan zijn 'hout'-productie samen te voegen in zijn fabriek in Maleisië, wat volgens eigen opgave het kostenplaatje zal verbeteren door een doelmatiger productie en tevens de flexibiliteit in het bedienen van de klanten zal verhogen. Om die reden gaat in zowel de Verenigde Staten als in Europa een parketfabriek dicht en wordt de productie ervan overgeheveld naar Maleisië. De vestiging in Europa betreft Magnum Parket dat slechts een jaar of vijf onder beheer van Mohawk-dochter Unilin heeft gestaan en nu, eind februari, de productie staakt.

Unilin had Magnum Parket, fabrikant van meerlaags parket in het Tsjechische Vyskov, in januari 2014 overgenomen. In de herfst van dat jaar kon Unilin melden met de opening van de inmiddels uitgebreide en gemoderniseerde fabriek zijn productiecapaciteit voor drielaags parket aanzienlijk te hebben vergroot. De Belgen uit Wielsbeke spraken destijds van een 'miljoeneninvestering' om te kunnen voldoen aan met name de vraag van de Europese markten. De nieuwe productievestiging in Tsjechië diende te zorgen voor niet alleen kortere toevoerlijnen naar de Europese markt, maar tevens voor een verkleining van de ecologische voetafdruk. Tot dan immers rekende het bedrijf voor de productie hoofdzakelijk op de fabriek in Maleisië. (Zie ook Nieuws van 17-10-2014).

Volgens de regionale pers hoeven de 170 getroffen werknemers van de fabriek in Vyskov zich overigens weinig zorgen te maken over een nieuwe baan, gezien de flinke schaarste op de arbeidsmarkt aldaar.

(Parketplein, 28-02-2020)

 
Veel impact Covid-19 op meubel & interieur

Gevraagd-in-enquêteGevraagd in enquête: Heb je of verwacht je problemen vanwege de uitbraak van het coronavirus? (bron: CBM)Bedrijven in de interieurbouw en meubelindustrie hebben voornamelijk problemen met de levering van PVC-vloeren, meubelstoffen en textiel uit China, zo blijkt uit een zeer recent uitgevoerde online-enquête van branchevereniging CBM naar de negatieve gevolgen van het coronavirus in zijn achterban. De uitkomsten van het onderzoek zijn zeker ook van belang voor gerelateerde branches.

Het blijkt dat 10 procent van de respondenten nu reeds problemen ervaart die direct zijn terug te leiden op de uitbraak van het virus. Zo'n 30 procent heeft nog geen problemen, maar verwacht dit wel binnen afzienbare tijd. De resterende 60 procent heeft geen problemen en voorziet deze ook niet. Naast problemen met PVC-vloeren, meubelstoffen en textiel, verwachten bedrijven stagnatie in de aanvoer van grondstoffen, producten en halffabricaten.

Onderdelen en halffabricaten (voor meubelen en interieurs) waarvan de aanlevering problematisch is, betreffen elektrische onderdelen, staal, onderdelen van verlichtingen en textiel & stoffen, alle door telkens een kwart tot een vijfde van de respondenten genoemd. Problemen met de levering van andere grondstoffen en producten zijn er ook met diverse kunststofproducten, plaatmaterialen, bamboe, fournituren, hardsteen en meer. De beschikbaarheid van bamboe in Nederland wordt zelfs als nijpend beschouwd, mede door de brand bij Moso.

Ongeveer een op de acht bedrijven (13 procent) zegt nu reeds te kampen met productieproblemen door gebrek aan grondstoffen, onderdelen en halffabricaten. Tweederde (66 procent) heeft op dit moment nog geen productieproblemen, maar verwacht die binnenkort wel.

Ruim zes van de tien bedrijven (62 procent) voorziet binnenkort allerlei extra kosten door te late levering van producten. Zij geven aan extra kosten te verwachten, wanneer leveranciers niet langer in staat zijn voldoende halffabricaten aan te leveren. Nu de leveringen van producten uit China stokt, zijn bedrijven genoodzaakt alternatieve producten en leveranciers te zoeken in Europese landen. Driekwart van de bedrijven overweegt momenteel evenwel nog niet over te stappen naar andere leveranciers. De algemene verwachting is dat bedrijven hun toevlucht zullen nemen tot Europese leveranciers zodra de nood aan de man komt. Hierdoor zullen de kosten verder aanzienlijk oplopen. Grote vraag daarbij, zo merkt de branchevereniging op, is of bedrijven deze kosten zelf moeten dragen of dat zij die kunnen doorberekenen aan de klanten.

Door de stijgende vraag naar producten zal bovendien de kwaliteit een probleem kunnen worden. Verder verwachten bedrijven ook nog eens dat de kosten voor transport zullen stijgen. Evenzo zullen flinke transportproblemen ontstaan wanneer in China de productie weer op gang komt en de vraag hard toeneemt.

(Parketplein, 28-02-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

ff-140ffi-108

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Houten sportvloeren
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Vochtmeters en vochtmeten
  • Dossier Voorkleuren: wie biedt wat?
  • Dossier Gebruik van (hecht-) primers en/of vochtschermen

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com