unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
Nieuwe XPS-range bij Estillon

XPS-Laminate-22-mm-ppXPS Laminate 2,2 mm.Estillon brengt nieuwe XPS foam-ondervloeren voor laminaat en PVC-click. De producten hebben een hoge drukweerstand en creëren volgens de aanbieder een volledig vlakke en gladde basis voor de vloerbedekking. De XPS-range bestaat uit de XPS Laminate 2,2 mm (CS > 90 kPa/m²) en de XPS LVT 1,5 mm (CS > 400 kPa/m²). Beide zijn voorzien van een vochtscherm. De variant voor PVC-click is uitgerust met een antislip-toplaag.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Nieuwe WTCB-publicatie houten vloeren

TVN 269 page 1Bij de Belgische onderzoeksinstelling Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) is recentelijk verschenen de publicatie 'Houten vloerbedekkingen: plankenvloeren, parketten en houtfineervloeren. Deel 1: materialen, terminologie en eisen'. Deze nieuwe 'technische voorlichting' met het publicatienummer 269 vervangt die met het nummer 218.

Het 132 pagina's tellende document, met ir. S. Charron als auteur, geeft een beschrijving van de diverse types houten vloerbedekkingen en van de hiermee geassocieerde materialen. Het geeft eveneens een overzicht van de normen en eisen die erop van toepassing zijn. Dit deel is niet alleen bestemd voor de parketlegger, maar is ook van belang voor tal van andere betrokken partijen, waaronder de ontwerper en de hoofdaannemer. Bestelmogelijkheden en prijzen zijn te vinden op de website www.wtcb.be (referentie van de uitgave is REF00011380).

(Parketplein, 07-08-2019)

 
Antidumpingboetes VS versus China omhoog

china-usa-flagsDe antidumpingheffingen die de Verenigde Staten opleggen aan de invoer van meerlaagse parketvloeren uit China zijn aanzienlijk gestegen voor zo goed als alle Chinese fabrikanten, die de voorbije paar jaar nul antidumpingrechten betaalden, zo meldt de Decorative Hardwoods Association. Het Amerikaanse ministerie van handel heeft op 30 juli jl. bepaald dat de marges voor antidumpingrechten zijn gestegen tot 85,13 procent als een landelijk tarief voor 46 bedrijven, en een afzonderlijk tarief van 42,57 procent voor 59 specifieke bedrijven. De strafheffingen zijn per direct van kracht. Ze gelden bovendien ook met terugwerkende kracht voor dit soort importen uit China vanaf december 2016.

De compenserende heffingen, die betrekking hebben op ongewenste subsidies van de Chinese overheid voor de makers van deze meerlaagse houten vloeren, stijgen eveneens, tot tussen 2,96 en 3,2 procent. De meeste bedrijven betalen 3,1 procent extra, ook deze met terugwerkende kracht (door importeurs in de VS) op te hoesten.

Deze strafheffingen op wat gezien wordt als unfaire handelspraktijken van Chinese kant, komen overigens bovenop het hier los van staande importtarief van 25 procent dat Trump onlangs heeft opgelegd aan diverse Chinese goederen, dit in het kader van verstorende handelspraktijken van het Aziatische land op het vlak van onder meer technologieoverdracht, cyberhacking en door de staat geleide bedrijven. De meeste Chinese vloerbedekkingen die de VS binnenkomen vallen onder dit tarief.

The Coalition for American Hardwood Parity, die zich namens een aantal Amerikaanse parketfabrikanten sterk maakt voor stappen tegen de vermeend oneerlijke handelspraktijken van China, is zeer content met de flinke stijging van de strafheffingen. Over een jaar kunnen de percentages weer aangepast worden, op basis van lopende onderzoeken.

(Parketplein, 05-08-2019)

 
Ommekeer in vloerentak Amorim blijft uit

WISE-van-AmorimWISE van Amorim heeft een koolstof-negatieve voetafdruk, is geheel vrij van PVC en uitgerust een Cork Rigid Core.De divisie 'Floor & Wall Coverings' van het Portugese kurkconcern Amorim heeft ook in het voorbije eerste halfjaar omzet verloren. De vloerentak kwam tot een omzet van 56,1 miljoen euro, een daling van 2,2 procent. De verkoop ondervond naar eigen zeggen de nadelige invloed van vertragingen bij het op de markt zetten van WISE. Van deze begin dit jaar gelanceerde innovatie, een PVC-vrij, koolstof-negatief, waterbestendig en volledig recycleerbaar vloerproduct met als kern Cork Rigid Core, hadden de Portugezen nu juist gehoopt dat die dit jaar al voor de gewenste ommekeer in de gang van zaken zou zorgen. Verder viel in de verslagperiode de markt in de Verenigde Staten en in China tegen. Scandinavië en Italië lieten daarentegen een robuust genoemde groei in de verkopen zien.

Ondanks prijsverhogingen en lagere operationele kosten, krompen de brutowinstmarges (ebitda) vanwege de slappe markt, een verslechterde productmix, hogere prijzen voor de grondstof kurk en extra kosten voor marketing en ontwikkeling. Kon in de eerste helft van 2017 nog 4,3 miljoen brutowinst bijgeschreven worden (6,8 procent van de omzet), was deze in de eerste helft van vorig jaar al gezakt tot 1,3 miljoen (marge 2,2 procent), om in dezelfde periode van dit jaar uiteindelijk te belanden in de rode cijfers, met minus 2,1 miljoen (marge minus 3,7 procent).

Een ommekeer in deze tak van het bedrijf, zo vervolgt Amorim zijn verslag, zal dienen te worden aangedreven door een verbeterde operationele efficiency, een rationalisering van de productportfolio en een niet nader omschreven herpositionering van het merk en een betrouwbare service.

(Parketplein, 02-08-2017)

 
Tarkett Fusion: LVT en tapijttegels

Tarkett-FusionHet bijeenvoegen van luxevinyltegels en tapijttegels zorgt volgens Tarkett voor een "verbluffend maar praktisch vloerplan voor iedere werkvloer."Een recente ontwikkeling in het productassortiment van Tarkett betreft een concept, toepasselijk Tarkett Fusion gedoopt, dat twee soorten vloerbedekking verenigt. "Binnen dit Tarkett Fusion-concept worden hoogwaardige, duurzame designvloeren en tapijttegels gecombineerd om inspirerende en moderne kantoorvloeren te creëren," zo stelt de Waalwijkse aanbieder.

Het concept voorziet in een verscheidenheid aan formaten, patronen, kleuren en stijlen, waardoor de combinatiemogelijkheden vrijwel eindeloos zijn. Er is keuze uit meer dan vijftig tapijttegelcollecties (van het merk Desso) en uit de LVT designvloerencollecties iD Inspiration Loose-Lay en iD Square.

Ter uitbreiding van het Tarkett Fusion-gamma worden de iD Square- en iD Inspiration Loose-Lay-collecties vernieuwd met tientallen nieuwe designs, afwerkingen en kleuropties, waarmee weer meer speelruimte ontstaat om te combineren.

De iD Square-reeks is verbreed met negenendertig nieuwe designs, die het totaal op vijftig brengen. De dessins zijn gebaseerd op hout, mineralen, textiel en bijzondere materialen als de Terrazzo Murano en Cement. iD Square is duurzaam dankzij zijn brede slijtlaag en dempt sterk het geluidsniveau.

Nieuwigheden in de iD Inspiration Loose-Lay-reeks zijn de marmer- en loofboomafwerkingen en het welhaast handgemaakt ogende 'terrazzo'. Deze reeks met tal van opties om te combineren wordt door de leverancier aanbevolen voor moderne inrichtingen die veel bezoekers verwelkomen en snel vervangen moeten kunnen worden.

(Parketplein, 31-07-2019)

 
In de VS heeft parket last van WPC en SPC

usa-vlagDe verkoop van parketvloeren op de Amerikaanse markt is vorig jaar met 3,7 procent in waarde verminderd. In volume bedraagt de krimp zelfs 5,2 procent, zo meldt vakblad Floor Covering Weekly op gezag van onderzoeksbureau Catalina Research. Het aandeel van parketvloeren op de Amerikaanse vloerenmarkt is zodoende gedaald van 13,7 procent in 2017 naar nog 13,0 procent in 2018. De teruggang wordt in hoofdzaak toegeschreven aan de concurrentie van de 'rigid core'-producten WPC en SPC, die aandeel wegsnoepen bij niet alleen lager geprijsd parket maar zelfs bij een deel van het aanbod op middenniveau, aldus de onderzoekers.

Opvallend is dat een duurzame, echt houten vloer tegelijkertijd nog altijd de eerste plaats inneemt op de voorkeurslijst van Amerikaanse consumenten voor wat hun ideale vloerenaankoop zou zijn. Marktvolgers en belanghebbenden suggereren in het vakblad dan ook dat er, afgezien van blijven innoveren, met name iets dient te veranderen aan de communicatie rond parketvloeren. Aanbieders van WPC en SPC zijn blijkbaar beter in staat de belofte van een 'zorgeloze want waterbestendige' vloer onder de aandacht van de kopers te brengen, een vloer die bovendien hout goed weet na te bootsen en ook nog eens goedkoper is dan het uitgebreider door een ambachtsman onder handen te nemen parketproduct.

Mensen in het vak zijn van mening dat 'het verhaal van parket' op een betere manier door de verkopers in de handel verteld dient te worden. Bijvoorbeeld dat een goed afgewerkte en goed onderhouden parketvloer, ongeacht wat, een ongekend lange levensduur heeft. "Op dit moment is de markt verrukt van het waterdichte verhaal," zo zegt de marketingman van fabrikant Mulligan tegen het vakblad. "Maar in vergelijking met de verkoop van een SPC- of WPC-vloer, zijn de marges op de verkoop van een hardhouten vloer van gemiddelde tot hogere kwaliteit vaak veel hoger."

(Parketplein, 29-07-2019)

 
Kwartaalomzet Mohawk stagneert per saldo

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: 'Flooring Rest of the World presteert goed, ondanks afzwakkende economieën'.Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries heeft in het tweede kwartaal zijn netto-omzet (2,58 miljard dollar) praktisch vlak gehouden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst komt uit op 202 miljoen dollar, wel iets beter dan de 197 miljoen van een jaar eerder.

De divisie Global Ceramic heeft 3 procent meer omzet in de boeken bijgeschreven in het voorbije kwartaal. Flooring North America geeft daarentegen 7 procent prijs. Het segment Flooring Rest of the World steekt er fier bovenuit met 9 procent hogere verkopen, ter waarde van 643 miljoen dollar (15 procent meer op basis van constante valuta).

"Ondanks afzwakkende economieën, presteert het segment goed dankzij onze investeringen in productinnovatie, kostenverbeteringen en nieuwe activiteiten, waaronder LVT en tapijttegels in Europa en vinyl in Rusland," zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over Flooring Rest of the World.

"Onze Europese laminaatactiviteiten groeien dankzij onze ongeëvenaarde oppervlaktetechnologieën en waterbestendigheid in onze premium Quick-Step- en Pergo-merken. Onze twee oorspronkelijke Europese LVT-lijnen presteren goed en verschaffen ons concurrentievoordelen. Onze nieuwe derde LVT-lijn is gedurende de periode aanzienlijk beter gaan draaien, met productiesnelheden, efficiëntie en opbrengsten die flink zijn toegenomen. De hogere output ligt ten grondslag aan nieuwe introducties die voor een uitbreiding van onze activiteiten zullen zorgen."

"De algemene omstandigheden op onze vloerenmarkten overal ter wereld zijn uitdagender geworden en de concurrentie is intenser," zo vervolgt Lorberbaum, alles overziend. "We zetten stappen om onze verkoop te verbeteren, onze kosten te verlagen, onze voorraden in de hand te houden en ons aanbod aan te passen. De Amerikaanse markt voor vloerbedekkingen is het moeilijkst en we nemen maatregelen om ons volume te vergroten en onze kosten te verlagen." Over het eerste halfjaar komt de netto-omzet van de groep uit op 5,03 miljard dollar, een klein procentje meer dan de 4,99 miljard uit het vorige boekjaar.

(Parketplein, 26-07-2019)

 
Junckers op Pan & Parapan American Games

Beuken-sportvloer-JunckersBeuken sportvloer van Junckers op Spelen in Lima (foto: Junckers).Vandaag gaan in Lima (Peru) de Pan American Games van start, kort daarop gevolgd door de Parapan American Games. Aanleiding voor Junckers om voor het eerst in lange tijd (sinds de entree van investeerder Jysk Fynsk Kapital in het bedrijf, afgelopen oktober) weer eens de publiciteit op te zoeken. De Deense parketmaker levert ten behoeve van de wedstrijden zijn verplaatsbare A3 sportvloeren.

In totaal 2800 vierkante meter van Junckers' 22 millimeter massieve hardhouten vloeren, compleet met verende onderconstructie, zal worden geïnstalleerd op twee basketbalvelden, een rolstoel-basketbalveld en een rugbybaan voor rolstoelgebruikers.

De sportvloeren worden gedurende de Spelen tweemaal opgepakt en verplaatst, eerst voor de Pan American Games en opnieuw voor de Parapan American Games. Elke keer worden de vloeren van massief beukenhout compleet met lijnmarkeringen geïnstalleerd en aangepast met de logo's van het betreffende onderdeel van de Spelen, overigens na de Olympische Spelen het grootste sportevenement ter wereld. In samenwerking met zijn installatiepartner Recoma uit Brazilië is het technische team van Junckers telkens present wanneer de vloeren en ondervloeren in twaalf uur tijd worden geïnstalleerd.

(Parketplein, 26-07-2019)

 
Halfjaarcijfers Tarkett kunnen beter

ceo-Barthelemy -plus-logoCEO Fabrice Barthélemy: 'Gemengde prestaties in het tweede kwartaal bevestigen dat we tegen moeilijkere marktomstandigheden aanlopen dan in 2018'.Het in Frankrijk gevestigde vloerenconcern Tarkett heeft in het voorbije eerste halfjaar een netto-omzet van 1412 miljoen euro geboekt, een op het oog gezonde toename van 7,2 procent vergeleken met vorig jaar. De organische groei bedraagt echter een bescheiden 1,3 procent in deze periode, en zakt zelfs af naar iets onder de nul in het tweede kwartaal. Daarbij moet volgens Tarkett wel worden aangetekend dat het tweede kwartaal van 2018 erg uitbundig was uitgevallen voor de vloerenverkoop. De best presterende tak binnen de groep is opnieuw Sports, met een organische groei ruim in de dubbele cijfers in de eerste helft van het boekjaar. Nederland presteert zonder meer naar tevredenheid van de Fransen.

De divisie EMEA (met als belangrijkste onderdeel Europa) komt tot een organische groei van 2,1 procent in het eerste halfjaar, en bereikt een omzet van 470,5 miljoen euro. Op een sterk eerste kwartaal, volgt in EMEA een krimp van de organische groei in het tweede kwartaal (-1,4 procent), grotendeels het effect van een kleiner aantal werkdagen. In het Verenigd Koninkrijk staat het tweede kwartaal in het teken van een algehele daling van de bouwactiviteiten en een negatieve draai qua volumes, volgend op ook hier een sterk eerste kwartaal, waarin veel klanten voorraden hadden opgebouwd in afwachting van de Brexit, zo geeft Tarkett als uitleg.

NeoCon-iD-MixonomiOp de grote designvakbeurs NeoCon werd Tarkett vorige maand onderscheiden met een prijs voor zijn creatieve modulaire LVT-opties, voor ID Mixonomi, dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor EMEA.De uitkomsten voor Frankrijk en Duitsland hebben eveneens te maken met een lager aantal werkdagen dan vorig jaar, maar evenzo met moeilijkere marktomstandigheden dan een jaar eerder. Deze 'gemengde' gang van zaken wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een aanhoudend 'gedegen' groei in Scandinavië en Nederland. De LVT-producten in het segment zijn blijven groeien, maar volgens Tarkett wel in een langzamer tempo dan in voorgaande kwartalen. De vraag naar zakelijk tapijt vertoont naar eigen zeggen verbetering buiten het Verenigd Koninkrijk.

De aangepaste ebitda (bruto-bedrijfswinst) van het concern komt uit op bijna 112 miljoen euro in het eerste halfjaar, ofwel 7,9 procent van de omzet (marge vorig jaar: 8,8 procent). De nettowinst duikt van 28,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar naar nog maar 7,7 miljoen nu.

CEO Fabrice Barthélemy stelt in zijn commentaar vast dat op een sterk eerste kwartaal, een tweede volgde waarin de prestaties een gemêleerd beeld tonen. Voor de topman komt dit niet als een verrassing gezien de minder gunstige vergelijkingsbasis, maar het bevestigt volgens hem ook dat de handel wordt geconfronteerd met lastiger marktomstandigheden dan in 2018. Voor dit lopende jaar is voor hem ook duidelijk dat de handelsomgeving niet voor wind in de rug zal zorgen.

Barthélemy vertrouwt er tegelijkertijd op dat de onlangs gepresenteerde strategie ('Change to win') de winstgevendheid van de groep duurzaam zal verbeteren. "2019 is een overgangsjaar waarin we beginnen met de uitvoering van de eerste initiatieven van onze nieuwe strategie die in juni zijn aangekondigd. We verlagen onze kostenbasis, vereenvoudigen onze processen en richten onze organisatie op de behoeften van onze klanten."

(Parketplein, 24-07-2019)

 
Import duurzaam hout per saldo stabiel

vvnh-logoIn 2018 kwam 91,9 procent van het door leden van de VVNH geïmporteerde hout op de Nederlandse markt uit duurzaam beheerd bos. Hout met een dergelijke herkomst is wat de vereniging van houtondernemingen betreft het aangewezen 'biobased' materiaal dat bijdraagt aan klimaatdoelstellingen. Het VVNH-aandeel duurzaam geproduceerd hout is praktisch stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder, met toen 91,8 procent. Bij tropisch hardhout wordt echter wat aandeel ingeleverd.

Uit de door Probos verzorgde rapportage blijkt dat de leden van de VVNH vorig jaar zo'n 1,8 miljoen kubieke meter naaldhout, hardhout en plaatmaterialen importeerden, waarvan bovengenoemd percentage met een certificaat van duurzaam bosbeheer (PEFC en FSC). Bij naaldhout steeg het aandeel van 98,4 procent in 2017 naar 99,1 procent in 2018. Plaatmateriaal laat een stijging zien van 93,5 procent naar 94,5 procent. Het gematigd hardhout stijgt van 46,6 procent in 2017 naar 59,6 procent. Het tropisch hardhout daalt evenwel van 66,1 procent naar 63,6 procent.

Totale-hoeveelheid-in-2018Totale hoeveelheid door de respondenten in 2018 geïmporteerd hout, onderverdeeld naar productgroep en het percentage met CoC-certificaat of FLEGT-vergunning. (bron: Resultaten VVNH monitoring 2018 van Probos)

VVNH directeur Paul van den Heuvel vindt het opvallend dat het percentage duurzaam tropisch hardhout ten opzichte van 2017 licht daalde. "Hiermee worden de signalen, die de VVNH-leden hierover gedurende het jaar meldden, bevestigd en  krijgt de aandacht die we ervoor hebben middels het Convenant Bevorderen Duurzaam bosbeheer nog meer nadruk." Via het tot 2020 lopende convenant werkt de VVNH samen met drieëntwintig partijen, waaronder ministeries, instellingen, vakbonden en branches, aan het verduurzamen van de Nederlandse markt en het bevorderen van duurzaam bosbeheer.

In de rapportageformulieren voor 2018 is voor het eerst gevraagd naar het volume dat met een FLEGT-vergunning is geïmporteerd. Van de ongeveer 271.700 m3 tropisch hardhout was ongeveer 27.800 m3 voorzien van een FLEGT-vergunning, dit is gelijk aan 10,2 procent. Het volume met FLEGT-vergunning moet als aantoonbaar legaal worden beschouwd. Er zit overigens overlap tussen de volumes met CoC-certificaat en met FLEGT-vergunning, aangezien hout zowel FSC-gecertificeerd kan zijn als vergezeld kan gaan van een FLEGT-vergunning bij import vanuit Indonesië.

(Parketplein, 22-07-2019)

 
Nieuwe 6mm tapis bij Flamingo Parket

Op-termijn-wordtOp termijn wordt 140mm de breedste maat binnen het nieuwe tapisprogramma van Flamingo Parket.Flamingo Parket meldt een significante stijging in de verkoop van zijn 6mm tapisvloeren. Na dit jaren zelf te hebben geproduceerd, wordt de 6mm tapis nu via een buitenlandse partner betrokken. De fabrikant in Barneveld wijst ter verklaring van de stijgende verkoop op het zeer hoge niveau van de kwaliteit in zowel sortering als maatvoering, in relatie met een uiterst concurrerende prijs.

"Enige maanden geleden hebben we gekozen voor een duidelijke koerswijziging en de productie in Barneveld verplaatst naar onze fabriek in Duitsland en de focus in Barneveld volledig gelegd op de afwerkingen van onze vloeren. Het zelf produceren van de 6mm tapis paste niet meer in de nieuwe opzet en daarom is na een lange periode van testen gekozen voor samenwerking met de huidige producent," aldus commercieel directeur Dick van de Klok. "De nieuwe tapis wordt flink gepromoot en steeds meer bedrijven zien dat er een zeer goed product staat voor de prijs die er voor wordt gevraagd."

Leverbaar-in-strokenLeverbaar in stroken, visgraat (hier op de foto) en Hongaarse punt.De 6mm tapisvloeren zijn leverbaar in stroken, visgraat en Hongaarse punt. Voorheen was 90mm de breedste maat binnen het programma, maar dit is nu uitgebreid met 120mm breed en op termijn zal daar ook nog 140mm aan worden toegevoegd. Flamingo Parket laat weten het tapisprogramma na de zomervakantie nog verder te gaan uitrollen binnen Nederland.

(Parketplein, 19-07-2019)

 
Barometer woonbranche komt uit het rood

De 'woonbranche economische barometer', opgesteld door Van Es Marketing Services, is in juni opnieuw opgelopen. Hij sluit de voorbije maand af op de nagenoeg neutrale stand van minus 0,1. Dit betreft een verbetering van ruim twee punten ten opzichte van de voorgaande maand. De hogere stand wordt veroorzaakt door een toename van het aantal woningtransacties, een aantrekkend consumentenvertrouwen en 'minder negatieve' weekomzetmutaties van woondetaillisten.

barometer-juni-2019Een neutrale stand van de barometer duidt op noch een krimpende, noch een groeiende markt. (bron: marktdata.nl)

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten eindigt vijf punten hoger, om uit te komen op minus 11,7. Net geen kwart (23 procent) van de woondetaillisten noteert in juni een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (35 procent) een daling. Ondanks de verbetering is de woondetaillist per saldo nog wel negatief over de verwachte omzetontwikkeling in de komende maand, zo nuanceren de onderzoekers.

De stemming onder consumenten is in juni verbeterd, aldus turft het CBS. Het consumentenvertrouwen belandt op 0, tegen minus 3 in mei, wat betekent dat er nu evenveel optimisten als pessimisten zijn. De koopbereidheid neemt eveneens iets toe in juni. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen gunstiger. Het producentenvertrouwen industrie is daarentegen verder afgenomen, van 4,7 in mei naar 3,3 in juni, zo meet het CBS. Dit is het laagste niveau in bijna drie jaar. Producenten zijn negatiever over de verwachte bedrijvigheid. Ook het oordeel over orderportefeuille en voorraden gereed product is minder positief.

In mei zijn tot besluit 19.708 bestaande koopwoningen verkocht, 8,1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van april dit jaar werden 13,9 procent meer bestaande koopwoningen verkocht.

(Parketplein, 17-07-2019)

 
Kerakoll lanceert Keratech Eco HP4

De-egaline-kerakol-snelDe nieuwe egaline is snel uithardend. Geflexibiliseerd en gestabiliseerd met Advanced Flex Fiber. Met verlengde vloeitijd door de toegepaste HDE-technologie.Kerakoll brengt een nieuwe vezelgebonden egaline voor diktes van drie tot vijftig millimeter op de markt. De Keratech Eco HP4 (EN 13813 - CT C35 F9) wordt door de Italiaanse leverancier aangeprezen als een 'revolutionaire' zelfuitvloeiende egaline, voor binnen en buiten. Van toepassing zijn GeenBuilding Rating Eco3, EC1 PLus en Life Cycle Assessment/Carbon Footprint.

"Het nieuwe product is revolutionair te noemen vanwege zijn grote stabiliteit en maatvastheid, ook bij grotere diktes. Hij heeft een snelle begaanbaarheid, en een snelle droging. Hij is ook vezelgebonden," zo stelt Geert Wellink, Kerakoll GreenBuilding Area manager. "De HP4 heeft eenmaal uitgehard een mooie, lichtgijze kleur en is geschikt voor het vervolgens leggen van parket, minimaal drie millimeter."

Als primer dient te worden gebruikt de Primer A Eco voor zand-cement en anhydriet ondergronden, en de Keragrip Eco voor niet-absorberende (keramische) ondergronden en houtbasis-ondergronden. Voor dunnere diktes, minder dan drie millimeter, voor onder PVC, wordt de Keratech Eco Plus premium egaline aangeraden, die een fijnere korrelgrootte en afwerking heeft.

Het product is voor parketteurs en woningstoffeerders verkrijgbaar bij de vestigingen van de Plinten & Profielen Centrale. Op http://products.kerakoll.com/catalogo_dett.asp?idp=12413 is meer informatie te vinden en een Technisch informatieblad te downloaden.

(Parketplein, 17-07-2019)

 
Centrum Hout rolt houtcampagne uit

hout-natuurlijk-van-nuIn de loop van oktober gaat de campagne 'Hout. Natuurlijk van nu.' van start. Het marketingprogramma werd afgelopen maand gepresenteerd door het bureau Big Amsterdam op de algemene ledenvergadering van Centrum Hout. De doelstelling is om het gebruik van hout en houtproducten te laten toenemen.

De voordelen van het natuurlijke en milieuvriendelijke materiaal (aansluitend bij de huidige belangstelling voor klimaatzaken en dergelijke) zullen voor het voetlicht worden gebracht, hardnekkige misverstanden (over onder meer duurzaamheid, onderhoud en brandwerendheid) uit de weg geruimd.

Om het bereik van de campagne te optimaliseren zal deze zich in diverse media, maar met name digitaal, gaan afspelen, met een belangrijke rol voor de sociale media. Meer informatie volgt op de website www.houtnatuurlijkvannu.nl. Centrum Hout biedt onderdak aan de verenigingen van de timmerfabrikanten (NbvT) en de houthandels (VVNH).

(Parketplein, 17-07-2019)

 
Diploma's uitgereikt op parketopleiding

Op de parketopleiding in Nieuwegein zijn weer diverse leerlingen erin geslaagd om hun diploma te behalen, bij elkaar een negental dit jaar. Op niveau 2 zijn dat Teun der Kinderen in Schijndel (die voor zichzelf werkt en mobiel bereikbaar is onder 06-29304175), Yannick Dekker in Apeldoorn (De Houtkubus; 06-28619351), Toby Kuhnen in Apeldoorn (De Houtkubus; 06-18826902), Aron Reinders (De Houtkubus) en Eyúp Ózcinar in Leerdam (Theo Rietveld Parket).

Acht-van-de-negenAcht van de negen gediplomeerden. Aron Reinders ontbrak op de uitreiking vanwege vakantie.

De geslaagden op niveau 3 zijn Mika Stevens in Dussen (Pruysen Parket; 06-83561308), Daan Witte in Nieuwdorp (TMC Woonwinkels; 06-15105870), Jaimy Hendriks in Zijlaart (De Paal Parket; 06-52664906) en Daan Kroon in Rotterdam (Baltussen Barket; 06-14979279, Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ).

Parketopleiders Fred Witkamp en Jan van der Kroef laten weten dat zij trots zijn opnieuw een flink aantal goede leerlingen te hebben mogen opleiden in het mooie vak van parketteur. "Wij wensen deze gedreven en goed opgeleide jonge parketteurs in wat komen gaat dan ook een goed en fijn leven als parketlegger. En dat zij maar veel mooie parketvloeren mogen maken!" aldus de mannen van de opleiding.

Met de opleiding gaat het prima overigens. Zo kunnen voor het komend jaar reeds tien aanmeldingen worden genoteerd. "Vergeet niet," zo brengt het docentenduo in herinnering, "dat als er in de nabije toekomst nog steeds mooie parketvloeren moeten, of mogen, worden gemaakt, wij - heel parket Nederland - wel moeten zorgen dat er jonge aanwas blijft komen. En goed opgeleide parketteurs geeft bij de klanten altijd een meerwaarde in vertrouwen tot een goed eindresultaat."

(Parketplein, 15-07-2019)

 
Nederland zilver, brons op EK LVT leggen

De winnaar van het Europees kampioenschap LVT installeren, ofwel de beste in de finale van de 'European LVT Fitter of the year 2019', is de Engelsman Steve Sidney. Hij won afgelopen donderdag en vrijdag nipt van de Nederlandse deelnemers Anco Rijstenbil (tweede) en Tim Loonstra (derde). Sidney Braspenning en Dave Amweg, de andere twee deelnemers namens ons land, vielen met slechts twee en zes puntjes verschil net buiten het podium, waar zij in het gezelschap verkeren van de Britse deelnemers Gary Haigh, Daniel Jones en Joe Lockhart. Alle aanwezigen op de open dag bij het organiserende Floorskills Training Centre waren tevens jurylid.

Finalisten-van-het-EK-LVTDe acht finalisten van het EK LVT installeren, met winnaar Steve Sidney (6e van links) en de Nederlandse deelnemers Tim Loonstra (2e van links), Anco Rijstenbil (5e van links), Sidney Braspenning (geheel rechts) en Dave Amweg (gehurkt). (Foto met dank aan het Floorskills Training Centre, www.floorskills.co.uk)

Het Floorskills Training Centre zegt welgemeend 'well done' tegen iedereen die meedeed aan de competitie en roemt met name alle vloeren - 'absoluut geweldig' - die door de acht finalisten werden ontworpen en gelegd. Het opleidingsinstituut bedankt evenzo alle fabrikanten die de wedstrijd hebben ondersteund.

Medeorganisator WoonTotaal Academy in Zoetermeer vindt zonder meer dat de Nederlandse toppers trots mogen zijn op het resultaat en laat via Facebook weten het EK volgend jaar te zullen organiseren, en dan doen er wellicht ook Duitsers en Fransen mee. De Nederlandse sponsors van het evenement zijn Co-pro (het merk van Cotap voor alle vloertoebehoren), Dersimo, Estillon, F. Ball, mFLOR, Tarkett en Unifloor.

(Parketplein, 15-07-2019)

 
Omzet woninginrichting piekt in mei

De winkels in meubels en woninginrichting realiseren in mei de grootste omzetstijging binnen het segment non-food, zo meldt het CBS. Hun omzettoename bedraagt maar liefst 12,4 procent (volume: +11,6 procent). Ook de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat & kurk) is gegroeid, en wel met 4,7 procent (volume: +3,0 procent).

omzet-retail-mei19

In de non-foodsector als geheel is de omzet met 3,5 procent toegenomen. De totale detailhandel heeft 3,1 procent meer omgezet dan in mei 2018. Daarnaast is online 19,6 procent meer omgezet in de vijfde maand van het jaar.

De plus 'in de dubbele cijfers' voor de winkels in meubels en woninginrichting in mei volgt op een omzetgroei van 6,9 procent in april en een van 4,7 procent in het eerste kwartaal. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren laten een plus van 8,0 procent in het eerste kwartaal volgen door een groei van 3,3 procent in april en bovengenoemde 4,7 procent in mei.

(Parketplein, 15-07-2019)

 
Next Level voor Evenementenhal Gorinchem

Werkzaamheden-aan-Next-LevelWerkzaamheden aan Next Level zijn al enige tijd aan de gang, oplevering volgt eind augustus.Evenementenhal Gorinchem investeert fors in een tweede beurshal, toepasselijk 'Next Level' gedoopt. Voorheen bestond het complex uit één grote beurshal op de begane grond. De tweede komt op de bovenverdieping, die door twee centrale roltrappen één-op-één verbonden raakt met de huidige. De feestelijke oplevering van het nieuwste 'paradepaardje' van Easyfairs is eind augustus.

"Next Level wordt een hypermoderne beurshal die multifunctioneel inzetbaar is. Zo zijn er meerdere beurzen die uit hun jasje zijn gegroeid. Zij kunnen nu verder groeien door uit te breiden naar de bovenverdieping. Ook biedt het mogelijkheden om meerdere beurzen en evenementen gelijktijdig te laten plaatsvinden," verklaart CEO Jeroen van Hooff van Easyfairs Nederland. Next Level wordt ook inzetbaar voor externe organisaties om galavoorstellingen, kleinschalige beurzen, bedrijfsfeesten en congressen te houden. Het eerste evenement dat gebruik gaat maken van de uitbreiding is inkoopbeurs TrendZ Najaar.

(Parketplein, 15-07-2019)

 
Intertap in beweging

Beurspresentatie-HoomlineBeurspresentatie Hoomline.Intertap Flooring is ook dit jaar present tijdens de InCoDa te Gorinchem die van zondag 15 september tot en met dinsdag 17 september gehouden wordt. Intertap zal daar onder de vlag van Hoomline een aantal vooruitstrevende innovaties en noviteiten op het gebied van laminaat, PVC en Lamelparket presenteren. "Het Full-Range Concept Hoomline zal verder geoptimaliseerd worden om zodoende de partners effectief van dienst te kunnen blijven zijn. Op dit moment zijn we nog druk bezig de laatste hand te leggen aan het 'fine tunen' van een aantal collecties waarbij de verwachting is dat de markt daarover zeer binnenkort verder wordt geïnformeerd," aldus het management van Intertap Flooring.

Ook op organisatorisch vlak is Intertap Flooring volop in beweging. Zo kondigt het bedrijf diverse wijzigingen aan bij zowel de binnendienst als de buitendienst. Daarnaast laat Intertap weten dat Gerard Kragten na 11 jaar trouwe dienst met ingang van 1 juli 2019 een nieuwe uitdaging buiten de branche heeft gevonden. "Namens het gehele team willen wij van deze gelegenheid gebruik maken om Gerard hartelijk te bedanken voor zijn inzet en toewijding en wensen hem dan ook heel veel succes met zijn verdere carrière."

Met het vertrek van Gerard Kragten vindt hierdoor een herindeling plaats van de regio's. Zo is vanaf juli 2019 accountmanager Dennis Prins (mobiel nummer +31 (0) 6 15511690, e-mail Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ) verantwoordelijk voor de regio Utrecht-Gelderland. "Dennis heeft ruime ervaring in de vloerenbranche en wij zijn dan ook van mening dat zijn komst verder zal zorgdragen voor een constructieve opvolging evenals nieuwe verkoopimpulsen met zich mee zal brengen." Voor de regio Zuid-West Nederland zal voor de aankomende periode intern naar een oplossing worden gezocht.

(Parketplein, 12-07-2019)

 
Productinnovatie Modular ONE van Parador

Modular-ONE---3Modular ONE, Eiken Urban licht gekalkt landhuisvloer."Eenvoudig te onderhouden, duurzaam, PVC- en weekmakervrij, met een look en feel die vrijwel niet te onderscheiden is van echt hout." Zo presenteert Parador zijn elastische vloerbedekking Modular ONE. De collectie bestaat uit acht lange en elf korte planken in elf exclusief door Parador ontwikkelde decors. Met de productinnovatie Modular ONE breidt Parador naar eigen zeggen zijn assortiment elastische vloerbedekkingen uit met 'een echte allrounder' die niet alleen duurzaam en eenvoudig te onderhouden is, maar ook in elke ruimte kan worden gebruikt dankzij zijn vochtbestendigheid en hoge maatvastheid, zelfs in de badkamer en de serre. Bovendien is Modular ONE volgens Parador dankzij zijn geïntegreerde akoestische tegenlaag en zijn elastische oppervlak bijzonder stil en aangenaam warm voor de voeten.

"Naast de topseller 'Eiken' bevat het Modular ONE-assortiment ook moderne naaldhoutdecors. Het hoogtepunt is evenwel het 'Fusion'-decor, een fascinerende combinatie van hout en steen. Het uiterlijk van de decors varieert van licht tot donker, van klassiek tot modern, wat het veelzijdige karakter van Modular ONE benadrukt." De authentieke uitstraling wordt volgens Parador verder benadrukt door de gelakte vellingkant rondom, zowel in het klassieke als in het lange plankformaat. "Het voor water ondoordringbare oppervlak en de speciale kernplaat zorgen voor een betrouwbare bescherming tegen vocht en maken de Modular ONE tot een ideale design vloerbedekking in alle ruimtes, zelfs in de keuken en in vochtige ruimtes. Dankzij de beproefde Safe Lock PRO-klikverbinding kan de vloer vlot en gemakkelijk worden gelegd."

Modular ONE is PVC- en weekmakervrij, 'made in Germany' en voldoet aan de hoogste gezondheidseisen. Hiervoor werd de elastische vloerbedekking bekroond met het 'Blaue Engel'-milieulabel.

(Parketplein, 12-07-2019)

 
In Memoriam Ed Hoek

6 december 1961 - 13 juni 2019

Op 13 juni 2019 overleed geheel onverwacht mijn goede vriend en zakenpartner Ed Hoek. Juist op deze dag zou hij samen met zijn vrouw José naar zijn vakantieadres vertrekken.

Ed-HoekEd Hoek.Ed stamde uit een gezin bestaande uit 2 zussen en 5 broers, die op 1 na, allemaal werkzaam zijn in de parketbranche. Het leggen van parket zit de familie Hoek dus diep in het bloed en ook de volgende generatie is al 'op de vloer' te vinden. Opgegroeid in het Eemland, heeft Ed een hele reeks van beroepen uitgeoefend, variërend van meubelverkoper en privéchauffeur tot banketbakker.

Tot het moment kwam dat zijn broers vroegen om Parkon Parketservice te gaan leiden, tot op de dag van vandaag nog altijd een begrip in de parketbranche. Ed leidde het bedrijf jarenlang succesvol, in goede en slechte tijden. Hij heeft in al die jaren een enorm netwerk opgebouwd, dat hij door zijn tomeloze inzet makkelijk in stand kon houden. Dat bleek op zijn uitvaart, waar zeker 450 mensen aanwezig waren.

In al die jaren heeft Ed een enorme vakkennis ontwikkeld, en was vrijwel altijd op iedere beurs die ertoe deed aanwezig, ook weer zo belangrijk als je een breed netwerk wil onderhouden. Hij heeft veel bedrijven en particulieren geholpen bij het realiseren van mooie en goede parketvloeren. Ed stond bekend als een vrolijk, aimabel en sportief mens, altijd in voor een uitje of een geintje, en altijd bereid om een ander te helpen. Ed was een verbinder met een hoofdletter V.

Ed Hoek zal niet alleen gemist worden in de parketbranche; wij wensen zijn vrouw José, dochter Eva en zijn familie heel veel kracht en sterkte om dit verlies te kunnen dragen.

Dirk Dotman

(Parketplein, 12-07-2019)

 
Linduravloer van Meister in burchtmuseum
Het-burchtmuseumHet burchtmuseum te Horn.
In-de-royale-ruimte-komen"In de royale ruimte komen het formaat en de uitstraling van de kasteelplanken perfect tot hun recht."

Na een renovatie van 10 maanden is het burchtmuseum Horn (Duitsland) dit jaar heropend. Het museum is in totaal zo'n 200 m2 groot en op circa 150 m2 daarvan werd een Lindura houten vloer in eiken rustiek 8520 mat gelakt van MEISTER gelegd. "In de royale ruimte komen het formaat en de uitstraling van de kasteelplanken perfect tot hun recht," aldus MEISTER in het persbericht. "Lindura wordt vervaardigd met behulp van de innovatieve Wood-Powder-technologie, die van een eenvoudige vloerbedekking een echte hightech houten vloer maakt. Wood Powder, een materiaalmix van fijne houtvezels, minerale bestanddelen en andere natuurlijke additieven, wordt onder hoge druk en temperatuur samengeperst met een toplaag van echt hout, een HDF-tussenlaag en een tegenfineer. Op die manier ontstaan drukstabiele planken die aangenaam warm voor de voeten, belastbaar en gemakkelijk te onderhouden zijn."

MEISTER heeft zijn innovatieve product bij de BAU 2019 een complete herlancering gegeven. "De nieuwe Lindura-generatie beschikt over nieuwe, elegante en natuurlijk aandoende oppervlakken, sterkere borstelingen die zorgen voor expressieve, diepere structuren en nieuwe Wood-Powder-recepturen. Het gehele productieproces is verder ontwikkeld en geoptimaliseerd. De nieuwe Lindura-collectie omvat 26 oppervlakken, waarvan 15 natuurgeolied en 11 mat gelakt. Er is keus uit vier sorteringen (natuur, levendig, authentic en rustiek) in een groot aantal kleuren. Extra aandacht is er voor authentieke en natuurlijke eiken oppervlakken. Ook de diepere borstelingen en de daardoor veranderde voelbare structuur en 'look' kenmerken de nieuwe Lindura houten vloer. Gebleven is het buitengewone formaat van de planken: met 2600 x 320 mm (natuurgeolied) en 2200 x 270 mm (natuurgeolied en mat gelakt) overtuigt Lindura vooral in royale ruimtes."

(Parketplein, 12-07-2019)

 
Nieuwe milieuproductverklaringen ERFMI

Het Europese instituut voor producenten van veerkrachtige vloeren (European Resilient Flooring Manufacturers' Institute - ERFMI) heeft de meest recente milieuproductverklaringen (Environmental Product Declarations - EPD) gepubliceerd, waarin een hele reeks veerkrachtige vloerbedekkingen worden behandeld. Ook de EPD-calculator op de website is vernieuwd. In de milieuproductverklaring beoogt ERFMI inzichtelijke en vergelijkbare informatie te verstrekken over de ecologische impact van een product tijdens zijn gehele levensduur. ERFMI behartigt de belangen van 17 fabrikanten en verdelers van veerkrachtige vloerbedekking in heel Europa. Gezamenlijk produceren deze naar eigen zeggen meer dan 360 miljoen vierkante meter vloerbedekking per jaar en bieden ze werk aan 11.000 mensen.

ERFMI-EPD-CeremonyOp de foto van links: Fred Seifert (Forbo), Pierre Lienhard, (Gerflor) Demosthene Sakkas, (Tarkett), Jane Gardner (ERFMI), Dietmar Mävers (nora by Interface), Christoff De Mey, (BING), Monique Vergouwen (Aspecta), Bernhard Grewing (Windmöller).

"ERFMI heeft met zijn leden samengewerkt om informatie aan te leveren voor een levenscyclusanalyse (LCA) op Europees niveau van een groot aantal soorten vloerbedekkingen en specificaties. Met dit onderzoek, dat is uitgevoerd door Think Step in samenwerking met ERFMI en zijn afzonderlijke leden, is een reeks EPD's voor tien soorten veerkrachtige vloerbedekkingen opgesteld. Producenten van elk vloertype binnen ERFMI hebben gedetailleerde informatie aangeleverd over hun productieprocessen, van grondstoffen tot energieverbruik en emissies, zodat dit door een derde partij, een onafhankelijke certificeerder geëvalueerd kon worden," aldus ERFMI in het persbericht. De EPD's hebben betrekking op vloerbedekking van polyvinylchloride, luxe vinyltegel (LVT), veiligheidsvloeren, gladde rubberen vloerbedekking, linoleum en kurkvloertegels. Een belangrijke wijziging is de opdeling van de vroegere categorie bedrukte laminaat polyvinylchloride vloerbedekkingen in twee verschillende categorieën, die een betere afspiegeling zijn van de verschillende productcategorieën. De twee nieuwe categorieën zijn vastgelijmde LVT en zwevende LVT met mechanisch vergrendelingssysteem (beide EN ISO 10582).

Een bijgewerkte snelle en eenvoudig te gebruiken EPD-calculator is nu beschikbaar op de website van ERFMI. De gebruikers kunnen hun productbeschrijving, producttype en verwachte levensduur invoeren, naast het gekozen vloerbedekkingsproduct. Met deze informatie genereert de EPD-calculator binnen enkele seconden een gedetailleerde EPD, met alle vereiste informatie voor de evaluatie van de ecologische impact van het vloerbedekkingsmateriaal tijdens zijn totale levenscyclus. Meer informatie over ERFMI is te vinden op www.erfmi.com

(Parketplein, 12-07-2019)

 
GFA trapt 30-jubileum af in IJsland

Mooi-IJslandMooi IJsland.Ruim een week geleden gaf de Global Flooring Alliance (GFA) tijdens de 'Summermeeting' in IJsland de officiële aftrap van het 30-jarig jubileum van de vereniging. GFA startte in 1989 als Euparal en veranderde in 2009 de naam in Global Flooring Alliance. "In 1989 lag het accent op Europa. In de loop van de jaren is het accent duidelijk verschoven naar 'wereldwijd' en de naamswijziging is daar een logisch gevolg van," aldus GFA in een persbericht. Vorig jaar kwam GFA in het kader van het jubileum al met een ethische code met betrekking tot duurzaamheid, maatschappelijke kwesties en rechtmatigheid. Ook introduceerde de vereniging een nieuw logo.

GFA had voor de feestelijkheden in IJsland alle voorzitters uit het verleden uitgenodigd. Brian McGrath, voormalig voorzitter en GFA-lid van het eerste uur namens Ierland, wist de aanwezigen te roeren met een levendige beschrijving van de start van de vereniging. "Een bijzonder moment. Vier leveranciers, uit verschillende landen, die de voordelen inzagen van een samenwerking in internationaal verenigingsband. Dat lijkt nu niet zo bijzonder, maar was toen ongekend. Deze vier waren Woodpecker uit Nederland, Promoketa uit Spanje, Chetham Timber uit Ierland en Hardvidarval uit IJsland. Het is zeer bijzonder dat we in IJsland zijn, het land van één van de oprichters. En het is een eer dat ons erelid Gottskalk Eggertsson hierbij ook aanwezig kan zijn."

Foto-met-Voorzitters-GFAFoto met voormalige GFA-voorzitters. Van links: de huidige voorzitter Einar Gottskalksson, Carlo Cavinato, Harri Siukonen, Gottskalk Eggertsson, Brian McGrath, Anibal Claudino en Bjarne Pedersen.

GFA zal zich de komende tijd en tijdens het komend vakevenement Domotex in Hannover volgend jaar nadrukkelijk profileren. "Global Flooring Alliance is binnen de vloerenbranche al dertig jaar een betrouwbaar instituut. Met een schat aan kennis en ervaring van de leden, die gezamenlijk vierhonderd jaar aan collectieve branche-ervaring inbrengen. Dat willen we duidelijk aan de markt communiceren. We staan open voor nieuwe leden die van onze ervaring gebruik willen maken, maar daarnaast ook hun eigen kennis willen inbrengen. Ook dat is één van de vele speerpunten van de komende jaren," aldus GFA-voorzitter Einar Gottskalksson.

De-GFA-leden-op-bezoekDe GFA-leden op bezoek in IJsland.

Het lidmaatschap van GFA staat open voor één vloeren importeur/distributeur per land, om conflicterende belangen te voorkomen. Naast productpromotie wisselen de leden product-, markt- en technische informatie in de ruimste zin uit. De leden geven elkaar ook wederzijdse hulp bij strategische inkoopmogelijkheden. Global Flooring Alliance organiseert twee bijeenkomsten per jaar. Eén tijdens de vakbeurs Domotex in Hannover en één in het land van één van de leden, de zogeheten 'Summermeeting'. De volgende bijeenkomst van de GFA vindt plaats op zondag 12 januari 2020 tijdens de beurs Domotex in Hannover, Duitsland. Meer informatie: www.globalflooringalliance.com

(Parketplein, 10-07-2019)

 
USFloors lanceert producten in Frans kasteel

Veel-Franse-belangstellingVeel Franse belangstelling voor de noviteiten van USfloors.USFloors nodigde onlangs zijn trouwe Franse klanten en relaties uit in een uniek domein in de Franse Loirestreek: Domaine de Candé. Tijdens het gezellig en informatieve samenzijn informeerde USFloors de aanwezigen over de laatste productnoviteiten van COREtec® en werden er legdemonstraties gegeven. "Met de gepatenteerde COREtec® vloeren heeft USFloors een zeer origineel en uniek vloerenproduct in een mum van tijd heel succesvol op de markt gebracht," aldus USFloors in een persbericht. Na een goed verzorgde maaltijd werd er onder het genot van een hapje en drankje door de aanwezigen nog lang bijgepraat.

Overzichtscollage-coretecOverzichtscollage.

Begin oktober van dit jaar zal COREtec® voor de vierde opeenvolgende maal aanwezig zijn op de VT Wonen & Designbeurs waar het zijn nieuwe designs & producten in het zonnetje zal zetten.

(Parketplein, 10-07-2019)

 
BVP is volop in beweging

BVP-LogoBranche Vereniging Projectinrichting (BVP) werd opgericht op 1 januari 2005 en is de voortzetting van de vroegere werkgeversorganisatie WVVR. De brancheorganisatie richt zich op het verhogen van de productkwaliteit in de gehele keten voor projectinrichting. Het stimuleren van innovatie, het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het beheren van het keurmerk 'PPI Keur' zijn de speerpunten van BVP. Binnen BVP zijn projectinrichters, leveranciers en fabrikanten van harde en zachte vloeren, lijmen en raambekleding vertegenwoordigd. De samenwerking tussen projectinrichters en de leveranciers heeft in 2001 geresulteerd in een branche specifieke vertaling van de ISO 9001-norm die onder begeleiding van TNO is samengesteld door een werkgroep van leden, opdrachtgevers en leveranciers van lijm en vloerbedekking. Andere collectieve successen in de branche zijn het afval retourproject, de gezamenlijke in- en verkoopvoorwaarden, de leveranciers- en onderaannemersvoorwaarden en de oprichting van de stichting Arbitrage Projectinrichting. Branche Vereniging Projectinrichting is toegankelijk voor alle projectinrichters en projectstofferingsbedrijven in de branche, van vloer tot wand.

Belangrijk speerpunt binnen de vereniging is zoals gezegd het PPI Keurmerk. De bedrijven die voldoen aan het PPI Keurmerk besteden aandacht aan kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu. In dit kader wordt een inventarisatie uitgevoerd waarop verbeterd kan worden zodat het bedrijf voldoet aan de duurzaamheidseisen van de vloerbedekking, een veilige en gezonde werksituatie van de werknemers en een duurzame bedrijfsvoering, waarbij onder meer aan toepassing van duurzame producten of het initiëren van recycling kan worden gedacht. BVP organiseert ook jaarlijks de Dag van de Projectinrichting. Deze dagen draaien om ontmoeting en inspiratie voor leden en potentiële leden. De Dag van de Projectinrichting vindt dit jaar plaats op dinsdag 8 oktober in Koetshuis De Haar.

"In totaal zijn nu zo'n 100 leden bij ons aangesloten," zo vertellen Ab Sprong en Lieuwe Steendam, respectievelijk secretaris en voorzitter BVP. "Van dat aantal is een derde leverancier. We zijn druk doende BVP verder op de kaart te zetten met nieuwe inititiatieven, waarbij scholing en opleiding een belangrijk nieuw speerpunt is geworden. We willen de toekomst van het vak en het product veilig stellen. Naast de bestaande MBO opleiding kan men daarbij denken aan de mogelijkheid van een zij-instroom van cursisten, waarbij onze leden een stukje opleiding in handen nemen, zowel bij de theorie als in de praktijk. Daarvoor zal ook een eigen certificaat worden ontwikkeld. Dit traject is met de instelling van een commissie in gang gezet. BVP is volop in beweging, wat de professionalisering van de branche alleen maar ten goede zal komen."

(Parketplein, 08-07-2019)

 
Hout uit de 3D printer

Foto-Yen-Strandqvist-3D-HoutFoto: Yen Strandqvist/Chalmers University of Technology.Onderzoekers van de Chalmers University of Technology in Zweden zijn erin geslaagd een 3D-print te realiseren met een op hout gebaseerde inkt die de unieke ultrastructuur (de structuur van een cel zoals die is te zien door een elektronenmicroscoop) van hout nabootst. Het onderzoek kan volgens het persbericht een revolutie teweegbrengen in de productie van 'groene producten'. Door het nabootsen van de natuurlijke cellulaire architectuur van hout wordt het mogelijk om groene producten te creëren die zijn afgeleid van bomen. De manier waarop hout groeit wordt bepaald door de genetische code, die het unieke eigenschappen geeft wat betreft porositeit, taaiheid en torsiesterkte. Maar hout heeft volgens de onderzoekers beperkingen als het gaat om de verwerking. In tegenstelling tot metalen en kunststoffen, kan het niet worden gesmolten en eenvoudig worden omgevormd en moet het in plaats daarvan worden gezaagd, geschaafd of gebogen. Processen waarbij wel conversie plaatsvindt, om producten zoals papier, karton en textiel te maken, vernietigen de onderliggende ultrastructuur of architectuur van de houtcellen. Maar dankzij de nieuwe technologie die nu wordt aangeboden, kan het hout in feite precies de gewenste vorm krijgen voor het eindproduct, via het medium van 3D-printen.

"Dit is een doorbraak in productietechnologie. Het stelt ons in staat om de grenzen van de natuur te overschrijden en nieuwe duurzame, groene producten te creëren. Het betekent dat producten die nu al op houtkap zijn gebaseerd, nu in veel kortere tijd 3D-geprint kunnen worden. En de metalen en kunststoffen die momenteel worden gebruikt in 3D-printing kunnen worden vervangen door een hernieuwbaar, duurzaam alternatief," zegt professor Paul Gatenholm, die dit onderzoek heeft geleid binnen het Wood Science Center van Wallenberg aan de Chalmers University of Technology. De nieuwe technologie opent een heel nieuw scala aan mogelijkheden. Producten op basis van hout kunnen nu op bestelling worden gemaakt en in een kortere tijd dan bij natuurlijk hout het geval is. De groep van Paul Gatenholm heeft al een prototype ontwikkeld voor een innovatief verpakkingsconcept.

(Parketplein, 05-07-2019)

 
Danzer sluit fabriek in het Franse Souvans

De-fabriek-van-DanzerDe fabriek van Danzer in Souvans.De fabriek van Danzer in Souvans (Frankrijk), die is gespecialiseerd in eiken toplagen voor meerlaagse hardhouten vloeren, heeft te kampen met een teruggelopen vraag naar fineer en problemen met de toevoer van zijn grondstoffen. Hierdoor ziet het bedrijf geen andere mogelijkheid dan deze fabriek te sluiten. De sluiting volgt nog maar twee jaar na de modernisering en een investering van 15 miljoen euro die het bedrijf juist rendabel moest maken. Het ambitieuze plan om voor een capaciteitstoename te zorgen kon niet worden gerealiseerd. De afnemende vraag naar PEFC gecertificeerde fineerproducten en de beperkte hoeveelheid aan grondstoffen in de regio maakte de stap onvermijdelijk. "Onze ambitieuze doelstellingen van de investering konden niet worden gerealiseerd. Na verschillende pogingen is voor ons nu duidelijk geworden dat de fabriek niet economisch rendabel is in deze regio," aldus Hans-Joachim Danzer, CEO Danzer. Danzer heeft de beschikking over in totaal 4 fabrieken in Europa en zes in Noord-Amerika. Daarnaast heeft het bedrijf wereldwijd 18 'sales offices'. In totaal werken circa 1600 mensen voor Danzer, waarvan 95 in Souvans. Danzer werd gestart in 1932 en heeft zijn hoofdkantoor in Dornbirn (Oostenrijk).

(Parketplein, 03-07-2019)

 
mFLOR breidt team uit met 2 Sales Promotors
Selina-Mosk-mFLORSelina Mosk, verantwoordelijk voor de klanten in Zuid-Nederland.
Harold-van-Lente-mFLORHarold van Lente, verantwoordelijk voor de klanten in Noord-Nederland.

mFLOR gaat haar dealers extra ondersteunen door middel van Sales Promotors. De kerntaken van de Sales Promoters zullen bestaan uit het maximaal informeren en ondersteunen van alle mFLOR dealers, en het optimaliseren van de klanttevredenheid en van het kennisniveau van de medewerkers van de dealers. "Met de komst van de Sales Promotors streeft mFLOR ernaar dat (potentiële) klanten in de toekomst nog beter geïnformeerd en geïnspireerd kunnen worden," aldus het persbericht.

De Sales Promotors ondersteunen daarmee ook de buitendiensten van de mFLOR groothandels INTR. en Peitsman, met wie zij nauw zullen samenwerken. mFLOR is daarom verheugd te kunnen melden dat deze week 2 Sales Promotors starten, te weten: Selina Mosk en Harold van Lente.

Selina Mosk is verantwoordelijk voor de klanten in Zuid-Nederland, waaronder de provincies Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Gelderland en Limburg. Harold van Lente is verantwoordelijk voor Noord-Nederland en heeft de provincies Noord-Holland, Flevoland, Utrecht, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen onder zijn hoede.De komende tijd zullen zij alle mFLOR dealers gaan bezoeken. Daarnaast zullen zij alle relevante producttrainingen gaan verzorgen en de vaste bezetting vormen op de mFLOR stand op de InCoDa beurs (15-17 september in Gorinchem).

(Parketplein, 03-07-2019)

 
Lecol lanceert cursus en vernieuwde website

Nieuwe-website Homepage schurenSinds een tweetal maanden heeft Lecol een nieuwe website. De inhoud is nagenoeg hetzelfde gebleven. Zo is er informatie terug te vinden over de producten die nodig zijn voor het installeren, afwerken, renoveren en onderhouden van massief houten vloeren, parket, tapijt en flexibele vloerbedekkingen. Echt veranderd is het productoverzicht in de nieuwe webshop. Omdat Lecol een onderdeel is van Maiburg, kom je met de webshop in een vernieuwde Maiburg-omgeving. Dat biedt volgens Lecol vele voordelen. Zo kun je eenvoudig door het assortiment navigeren, maar ook via het zoekscherm kun je naar een specifiek product zoeken. Op de specifieke productpagina is alle beschikbare informatie, zoals technische merkbladen, veiligheidsbladen, eventueel flyers en filmpjes terug te vinden. Deze kan men overigens ook bereiken onder 'Hulp & Advies' op de Lecol-website.

Verder komt Lecol met een cursus 'Krasvrij schuren, het kan echt!'. "Steeds meer vloeren worden ingekleurd met een olie of een lak. Doordat de kleurpigmenten de schuurkrassen van het schuurwerk accentueren, is de kwaliteit van het schuren veel kritischer en essentiëler geworden. Lecol heeft daarom een geheel nieuw schuursysteem ontwikkeld op basis van schuren met de Lägler Trio waarbij je vrijwel helemaal schuurkrassen voorkomt," aldus Lecol in het persbericht.

Onder begeleiding van de deskundigen van Lecol leert men tijdens deze cursus hoe men krasvrij kan schuren. Naast een stuk theorie over verschillende schuurmachines, schuurmaterialen en productkennis is tevens een groot deel van de dag ingeruimd met een praktijkgedeelte. "We gaan bezwaren en onzekerheden wegnemen en risico's uitsluiten. Aan het einde van de dag ga je als gecertificeerd vakman de deur uit. Zonder een goed geschuurde vloer is er namelijk geen perfect eindresultaat," aldus Lecol tot besluit.

De cursussen zullen vanaf september gegeven gaan worden. Exacte data worden nog bekend gemaakt, maar een datum kan ook in overleg voor een grotere groep. Voor aanmelden of meer informatie kan men contact opnemen met Pieter Pruyn Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken / 0416 566 541. Groepen kunnen bestaan uit circa 8 personen. De kosten voor deze cursus bedragen € 75,- excl. BTW. Lunch is hierbij inbegrepen. Tevens ontvangt men een certificaat en een voucher t.w.v. € 75,-.

(Parketplein, 01-07-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-137FF1-105

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex Hannover
  • Dossier Wie produceert hoogkant lamelparket?
  • Dossier Trends in bamboe vloeren
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Trendy kleuren
  • Special Top Belgische bedrijven gericht op export

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com