pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

STEP-1K-2K-GROND- 80 x 300 pix

nieuws
Batibouw 2021 gaat digitaal

batibouw-logoDe 'klassieke' versie van Batibouw 2021 is geannuleerd. Het evenement voor alle Belgen met bouw- of verbouwplannen, steevast aan het begin van elk voorjaar te houden in Brussels Expo, gaat volgend jaar uitsluitend door in een corona-veilige 'virtuele' vorm. De organisator belooft dan met een nieuw digitaal platform te komen waarop de potentiële klant terecht kan voor informatie, een gesprek aangaan met exposanten en nog zo het een en ander. Bij de terugkeer van de 'fysieke' beurs in 2022 dient dit digitale platform een rol van belang te blijven spelen. De data van de editie 2021 worden nog bekendgemaakt, maar komen tussen eind februari en eind maart te liggen.

(Parketplein, 11-11-2020)

 
Productie hout- en bouwmaterialen plust

cbs-logoDe gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie ligt in het derde kwartaal 5,2 procent lager dan vorig jaar, zo heeft het CBS (voorlopig) berekend. De houtindustrie (waartoe de parketindustrie behoort) scoort daarentegen een plus van 2,9 procent, terwijl de bouwmaterialenindustrie met 3,5 procent groeit. De houtindustrie herstelt zich zodoende van de krimp van 4,0 procent in het tweede kwartaal, terwijl de bouwmaterialenindustrie in het tweede kwartaal nog 6, 1 procent aan gemiddelde dagproductie had prijsgegeven. De meubelindustrie levert in het derde kwartaal 4,9 procent volume in. De slechtst presterende bedrijfstak in het voorbije kwartaal is die van de reparatie en installatie van machines, die 25,7 procent in volume achteruitgaat.

(Parketplein, 09-11-2020)

 
Fetim Group zetelt in Glansfabriek A'dam

Hoofdkantoor-FetimHoofdkantoor Fetim Group voortaan in de Glansfabriek in Amsterdam.Industrieel erfgoed de Glansfabriek in Amsterdam, gelegen aan de Abram Dudok van Heelstraat, heeft na een flinke renovatie een nieuwe bestemming gekregen. Na ruim een halve eeuw in werking te zijn geweest als fabriek van glanspapier, is onlangs het hoofdkantoor van de Fetim Group in het gebouw ingetrokken. De Glansfabriek heeft hiermee een kantoorfunctie gekregen, maar met behoud van zijn architectonische kenmerken. Bij de herontwikkeling was de industriële uitstraling het uitgangspunt en bleven zoveel mogelijk oude bestanddelen behouden, waaronder het markante zaagtanddak.

Bij de renovatie is een moderne glazen façade aangebracht, die veel daglicht toelaat. Binnen heeft het pand een open ruimte met een entresol. "Het vertrekpunt van onze intrede is (...) dit erfgoed én te respecteren én met ons 100-jarig bestaan een nieuwe glans te geven aan deze locatie en onze organisatie," aldus Marcel Koekoek, CEO van de Fetim Group, leverancier van producten voor het interieur (waaronder vloeren) en het exterieur.

(Parketplein, 09-11-2020)

 
InCoDa hakt knoop door, gaat naar september

INCODA21De komende editie van Interieur Collectie Dagen (InCoDa) die gepland stond op 31 januari, 1 en 2 februari 2021 wordt verplaatst naar 12, 13 en 14 september 2021. Beursorganisator Easyfairs heeft dit in samenspraak met haar exposanten besloten, aldus een persbericht van vanmiddag. InCoDa zou oorspronkelijk plaatsvinden in september 2020, maar werd door de eerste coronagolf verplaatst naar januari 2021. "Wij merkten in de afgelopen periode dat steeds meer exposanten zich zorgen maakten over hun deelname vanwege de Covid-19-ontwikkelingen. Het is onze primaire taak om te luisteren naar de branche en met hen mee te denken. Om die reden hebben wij een inventarisatie gedaan onder onze huidige exposanten ten aanzien van de doorgang van InCoDa in januari. Hieruit bleek dat een grote meerderheid ervoor kiest om hun deelname door te schuiven naar september 2021. In goed overleg is daarom besloten de beurs te verplaatsen," verklaart Mascha de Bruin namens InCoDa.

Sinds de corona-uitbraak in maart zegt Easyfairs aan de slag te zijn gegaan met een preventief protocol met diverse maatregelen. Alle gezondheids- en veiligheidsprotocollen voor Evenementenhal Gorinchem zijn in september met succes geauditeerd door SGS, de wereldleider op het gebied van inspectie, controle en certificering. De Bruin: "Wij hebben er alles aan gedaan om een veilig event te creëren waar de branche elkaar op een verantwoorde manier kan ontmoeten en zaken doen. Mede door deze maatregelen behielden we het vertrouwen van de deelnemers en bezoekers. Echter, het sentiment om naar de vakbeurs te komen, verslechterde snel na de nieuwe maatregelen, gepresenteerd in de laatste persconferenties op 13 oktober en 3 november. Door de onzekere richting van de tweede coronagolf zijn we in gesprek gegaan met de belanghebbenden van het evenement. De exposanten hebben bij een recente uitvraag vrijwel unaniem aangegeven een voorkeur te hebben om het evenement door te schuiven naar september. We hebben besloten om hier gehoor aan te geven."

Uit de extra maatregelen die op 3 november jl. zijn afgekondigd, blijkt dat er van 4 tot en met 18 november geen beurzen mogen plaatsvinden, aangezien alle doorstroomlocaties in die periode gesloten moeten zijn. Vanaf 19 november gaat Nederland weer terug naar de gedeeltelijke lockdown van 14 oktober. Uit die maatregelen blijkt dat evenementen niet door mogen gaan, hoewel de overheid daarin onderscheid maakt voor beurzen. Ondanks dit onderscheid verklaart Easyfairs te kiezen voor een pro-actieve aanpak voor InCoDa met de verplaatsing naar september 2021. De Bruin: "Zoals eerder benoemd is dit een uitzonderlijke situatie en wij moeten meedenken met de branche. InCoDa is al jarenlang een begrip voor duizenden professionals. Dat behouden we alleen door een kwalitatieve beurs neer te zetten samen met onze exposanten en partners. We zijn nu ook op een punt waarop de markt ons vraagt een knoop door te hakken. Inventarisatie onder huidige exposanten leert ons dat, op een enkeling na, de wens is dat we verplaatsen naar september 2021. Wij zijn enorm blij met de commitment vanuit de exposanten en kijken uit naar 2021."

InCoDa vindt op zondag 12, maandag 13 en dinsdag 14 september 2021 plaats in Evenementenhal Gorinchem. Voor meer informatie: www.interieurcollectiedagen.nl.

(Parketplein, 06-11-2020)

 
Parketambachtsman Filip Redant in de kijker

Filip-RedantFilip Redant demonstreert historische parketschraper op de Parket Ambachtsdagen bij de Plinten & Profielen Centrale in Wijk bij Duurstede in 2016.In België is de vijftiende editie van het als wedstrijd verpakte initiatief 'Ambacht in de kijker' nog in volle gang. Parketspecialist Filip Redant van het bedrijf Atelier Passe Partout in Mechelen, ook in ons land bepaald geen onbekende, is een van bij elkaar tien ambachtsmensen die kans maken op een aantal prijzen.

De landelijke wedstrijd wil de ambachtssector van onze zuiderburen in de schijnwerpers zetten en zo de ambachten promoten bij het grote publiek en tevens jongeren warm maken voor de sector en de opleidingen. Een professionele jury, bestaande uit mensen van diverse achtergrond, verkiest jaarlijks tien laureaten tot 'ambassadeurs van de sector'. De geselecteerde ambachtsmannen en -vrouwen dienen als voorbeeld met de kwaliteit en originaliteit van hun product, alsook met hun loopbaan, bedrijfsvoering en marketing. Dit jaar ligt de focus op ambachtsmannen en -vrouwen die ethisch en duurzaam te werk gaan, met oog voor het gebruik van milieuvriendelijke, herbruikbare en lokale materialen.

Een aantal van hen wordt bovendien met prijzen beloond. De uitreiking is op 17 november in Brussel. Dan wordt de Ambachtsprijs uitgereikt (de grote prijs van de jury), de Publieksprijs en de zogenoemde Parel van de jury (dit jaar onder de hoede van jongeren). Voor de Publieksprijs kan iedereen op www.ambachtindekijker.com vanaf nu tot en met zondag 15 november zijn stem uitbrengen.

Ambacht-in-de-kijker-logoFilip Redant wordt voorgesteld als ontwerper en restaurateur van houten vloeren en interieurobjecten. Hij begon zijn loopbaan met een cursus restauratie van strijkinstrumenten, ging verder met het restaureren van orgelkasten, bekwaamde zich verder in het restaureren van antiek meubilair, en toen hij besloot om zich als zelfstandige te vestigen (eind jaren tachtig) kwam hij per toeval terecht in de parketbranche. Naast het plaatsen van ambachtelijk parket, besloot hij zich ook te specialiseren in het restaureren van historische parketvloeren. "Door zijn gedreven passie en creativiteit, en daarbij zijn streven naar kwaliteit, is het geen wonder dat Filip een stevige reputatie heeft weten op te bouwen binnen de parketwereld," zo stelt de organisatie. Vorig jaar won hij de 'Wood Floor of the Year, Best Marquetry-Inlay Application 2019', uitgereikt door de National Wood Flooring Association in de VS.

(Parketplein, 06-11-2020)

 
Grootwinkelbedrijf negeert Engelse lockdown

Carpetright-houdt-deurenCarpetright houdt de deuren geopend.In (delen van) het Verenigd Koninkrijk heeft een aantal grote spelers in de vloerenhandel verklaard de deuren van de winkels open te houden, ondanks de afgekondigde tweede lockdown van een maand lang, die gisteren inging. Carpetright blijft klanten ontvangen in Engeland, Schotland, Noord-Ierland, Jersey en Guernsey. "In overeenstemming met de richtlijnen van de overheid zijn onze winkels in Wales en de Republiek Ierland tijdelijk gesloten, maar we bieden telefonisch advies aan," aldus de keten. Ook Tapi Carpets houdt zijn winkels open in Engeland en Schotland. Tapi blijft evenzo in Wales dicht, waar de overheid wel specifiek woninginrichters opdraagt op slot te blijven tot zeker 9 november. "We zijn geclassificeerd als een essentiële retailer - als er iets verandert in het advies van de overheid, zullen we deze pagina bijwerken," schrijft Tapi op zijn website. Ook de keten United Carpets is geopend in Engeland en blijft op basis van de huidige overheidsrichtlijnen bestellingen van klanten uitleveren.

De overheid heeft niettemin aangegeven dat winkels in 'homeware' niet essentieel zijn en dicht moeten. Waar de 'openblijvers' zich op beroepen is niet helemaal duidelijk, wellicht maken ze gebruik van de goedkeuring aan winkels in 'hardware' en aan bouwmarkten om geopend te blijven. Hoe dan ook zijn veel van de kleinere, onafhankelijke winkeliers bepaald niet happy met het gedrag van het grootwinkelbedrijf en ook niet met de naar verluidt passieve houding van gemeentebesturen, zoals onder meer blijkt uit verhitte reacties op de sociale media.

(Parketplein, 06-11-2020)

 
Campagne COREtec bereikt kopers Benelux

COREtec-Advertentie-VT-Wonen-nummer-11Advertentie voor COREtec Stone in VT Wonen, nummer 11.USFloors Europe verwittigt goed op dreef te zijn met de promotie van zijn merk COREtec in de media. In de Benelux claimt de onderneming met een 'uitgekiende' campagne op diverse websites, in kranten en woontijdschriften en via audiovisuele kanalen, ruim drie miljoen consumenten te bereiken. Ook architecten worden via de media bereikt. De doelstelling is om de naambekendheid van COREtec bij consumenten en evenzo architecten verder te vergroten, daarbij onder meer vertrouwend op diverse 'spraakmakende' innovaties die nog in de pipeline zitten. Zelfs digitale tv wordt ingeschakeld, en wel via www.vtwonen.be waar COREtec Stone CERAtouch en COREtec Naturals visgraat uitgebreid aan bod komen.

USFloors Europe refereert verder aan marktonderzoek waaruit naar voren komt dat COREtec in de Benelux een van de meestgezochte vloerenmerken op het internet is, en beschouwt deze uitkomst als een flinke prestatie sinds de lancering van het merk in deze contreien pas vier jaar terug. De onderneming oppert dat zijn recent vernieuwde website www.coretecfloors.com (uitgerust met onder meer een gebruiksvriendelijke dealerlocator) daar zeker een rol in heeft gespeeld.

(Parketplein, 06-11-2020)

 
Meister PS 500 visgraatparket met UniZip

Meister-PS-500-Eik-harmonisch-8027Meister PS 500 'harmonische eik 8027 – mat gelakt'.MeisterWerke Schulte vraagt aandacht voor een stijlvolle 'klassieker' in zijn aanbod van parketvloeren: Meister PS 500 visgraatparket. De PS 500 visgraatparketvloer komt in zowel een landelijke als moderne woning tot zijn recht, zo stelt de fabrikant. De collectie bestaat uit acht natuurgeoliede en zeven mat gelakte eiken vloeren, evenals een notelaar in een mat gelakte uitvoering.

Het is voorts mogelijk om de natuurgeoliede visgraatvloeren in de identieke kleur te combineren met de 'royale' PD 400 parketplanken (2200 bij 180 millimeter) evenals de mat gelakte visgraatvloeren te combineren met de 'elegante' PS 300 parketvloeren (1187 bij 142 millimeter). Zo kan de consument met behoud van dezelfde parketkleur, dus verschillende parketformaten samenbrengen.

Behalve aan het esthetische aspect, heeft de fabrikant evenzo gedacht aan het installatiegemak. Vanwege het gepatenteerde clicksysteem UniZip is niet langer sprake van een A- en een B-plank. Voortaan kan de parketvloer worden geïnstalleerd met één type plank. Dit verhoogt de snelheid van het leggen door de installateur en vermindert het zaagverlies voor de consument. Kortom, zo stelt Meister, een win-winsituatie voor een ieder. De PS 500 parketvloeren zijn beschikbaar in een 'elegant' formaat van 710 bij 142 millimeter en uitgerust met een microvoeg rondom.

(Parketplein, 04-11-2020)

 
Onverwacht herstel import uit de tropen

Import-tropische-EU-27Import tropische houten vloeren in de EU-27, naar leveringsland, van januari-augustus in 2018-2020, in 1000 ton. (bron: ITTO TTM Report)De invoer in de EU-27 van houten vloeren uit de tropen zit verrassenderwijs een beetje in de lift, in deze tijden van corona en lockdowns. "Gezien de situatie op de bredere markt is een van de minst verwachte trends in de invoergegevens van de EU-27 een licht herstel van de invoer van tropische vloerproducten in de eerste acht maanden van dit jaar na een lange en aanhoudende periode van achteruitgang," zo stellen de auteurs van het jongste ITTO TTM Report. De invoer steeg met 2 procent tot 15.900 ton, waarbij de winst te danken is aan een stijging van 31 procent van de invoer uit Maleisië tot 5.600 ton, voornamelijk bestemd voor België. De invoer uit Brazilië daalt slechts beperkt met 1 procent tot 3.500 ton en uit Indonesië met 4 procent tot 3.800 ton. De invoer uit Vietnam krimpt forser, met 19 procent tot 1.800 ton.

(Parketplein, 02-11-2020)

 
Veno bestelt TRC 1500 NT-installatie

TRC-1500-bij-VenoTRC 1500 van Wintersteiger & VAP in dienst bij Veno.Veno Wood Flooring laat weten onlangs de nieuwe TRC 1500 NT-installatie met niet-thermoplastische vuller van Wintersteiger & VAP te hebben besteld. Deze komt bovenop de TRC 1500 met thermoplastische vuller die al bij de producent in Drachten aanwezig is en zorgt voor de volledig automatische correctie van houten oppervlakken, met name knoesten. De TRC-installaties worden ontwikkeld door het bedrijf VAP Gruber Automations, een onderdeel van de groep Wintersteiger, een onderneming waarmee Veno al vijf jaar naar tevredenheid zaken zegt te doen.

Een van de belangrijkste voordelen van de TRC 1500 is volgens Veno-eigenaar Hielke Oosten dat deze het bedrijf in staat stelt om de houten planken onmiddellijk na het vullen te bewerken, terwijl bij andere leveranciers de droogtijd twaalf tot vierentwintig uur bedraagt. De TRC 1500 NT geldt als een evolutie van de huidige installatie. De machine werkt aan de hand van een niet-thermoplastische mastiek en zijn gebruik is universeel. Veno verklaart dat het tijdens het aanbrengen van de vuller normaal gesproken niet echt mogelijk is om de druk precies te regelen, maar met de machines van TRC hiertoe wel in staat te zijn. Met de TRC 1500 behandelt Veno dertig procent van de houten planken. De onderneming verwacht van de nieuwe TRC 1500 NT met niet-thermoplastische vuller dat die het mogelijk zal maken zijn productie te verhogen, zodat de TRC-installaties nagenoeg honderd procent van de productie kunnen gaan verwerken.

(Parketplein, 02-11-2020)

 
Cotap viert zijn tachtigjarig jubileum
De-eerste-generatie-BakkerDe eerste generatie Bakker bij het pand in IJsselmuiden. Rechtsachter de eigenaren Jacob en Klaas.
De-tweede-generatie-BakkerDe tweede generatie Bakker. Van links: Theo, Tiem en Gerrit, bij de opening van het nieuwe kantoor in 1974.
De-derde-generatie-BakkerDe derde generatie Bakker: Klaas (zittend) en Alfred.

Cotap viert dit jaar zijn tachtigjarig jubileum, door het familiebedrijf in Genemuiden beschouwd als een belangrijk moment in zijn historie. In een bericht aan de pers blikt de full-service vloerengroothandel terug in de tijd en verduidelijkt waaraan hij zijn succes heeft te danken.

In 1940, zo begint het verhaal, wordt Cotap opgericht door twee broers: Jacob en Klaas Bakker. Het bedrijf vestigt zich in IJsselmuiden en houdt zich voornamelijk bezig met de productie van biezenmatten. Halverwege de jaren vijftig volgt de verplaatsing naar de Oosterbrugstraat in Genemuiden. Naast biezenmatten worden dan ook kokosmatten geproduceerd.

Eind jaren zestig komt het kamerbreed tapijt op. De verkoop van kokos ondervindt daarmee stevige tegenwind. Cotap onderzoekt de mogelijkheden om zelf een begin te maken met de productie van kamerbreed tapijt. Dit blijkt dermate kostbaar dat de tweede generatie Bakker besluit om zich volledig op de distributie van tapijt te richten. Terugkijkend stelt Cotap vast dat dit een geslaagde stap was en het begin van een forse groei. De vraag naar tapijt blijft stijgen waardoor Cotap zich eind jaren tachtig transformeert naar servicepartner. De eerste collectie tapijthangers wordt getoond en een coupagebank aangeschaft.

Inmiddels staat de derde generatie Bakker aan het roer en is de distributie uitgebreid met PVC-stroken, laminaat, parket, vinyl, karpetten, randafwerking en traprenovatie. Door maatwerk en partnership stelt de vloerengroothandel het verschil te kunnen maken. Zo biedt het bedrijf sinds een paar jaar producttrainingen aan, maakt hij een digitaliseringsslag en beheert zijn eigen vervoer.

In 2020 aanbeland mag het bedrijf zijn tachtigjarig jubileum vieren. "Een bijzonder moment dat we samen met onze klanten gaan vieren. Want hun steun en vertrouwen zijn onmisbaar voor het succes van Cotap. Dit najaar profiteren onze klanten daarom van diverse vernieuwingen en jubileumacties," aldus de jubilaris.

Vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid wil het familiebedrijf daarnaast zijn steentje bijdragen aan de wederopbouw van het vluchtelingenkamp op Lesbos. Door een verwoestende brand op het vluchtelingenkamp Moria zijn deze zomer immers de onderkomens en alle bezittingen van meer dan dertienduizend migranten in vlammen opgegaan. Met behulp van het leger, de overheid en diverse hulporganisaties staan er inmiddels duizend nieuwe tenten in het kamp om onderdak te bieden aan gezinnen. Uit gesprekken met diverse hulporganisaties is gebleken dat er behoefte is aan een behaaglijke vloer in de tenten, nu de koude wintermaanden voor de deur staan. "Daarom gaan wij samen met onze dealers deze tenten voorzien van grastapijt. Zo hopen we het leven van deze migranten een klein beetje draaglijker te maken," zo besluit Cotap.

(Parketplein, 02-11-2020)

 
'Vloerenleggen is mijn passie'
Jasper-HoogervorstJasper Hoogervorst ontvangt de 'Rigo-Bokaal' in 2018.
ik let goed"Ik let goed op de grenzen die mijn lichaam me aangeeft," aldus Jasper Hoogervorst.

Terwijl buiten het corona-virus waart, zijn binnen veel branchegenoten aan het werk om nieuwe vloeren te plaatsen, of bezig met onderhoud, renovatie en andere herstelwerkzaamheden. Zo ook Jasper Hoogervorst, meermaals deelnemer aan het Nederlands Kampioenschap Parketleggen alwaar hij in 2018 beslag legde op de derde plaats en tevens werd uitgeroepen tot winnaar van de Rigo-Bokaal, een prijs die hij het jaar er op ook in de wacht sleepte. Jasper Hoogervorst had tot 2014 zijn eigen winkel, maar door de beslommeringen van de crisis besloot hij daar een punt achter te zetten. "Het was een onzekere tijd en de winkel, een mooi pand, zat op een dure locatie. Dat bracht te veel risico met zich mee." Een juiste stap zo is gebleken, want als freelancer zit Jasper Hoogervorst eigenlijk sinds die tijd nooit zonder werk. "Vloerenleggen is mijn passie. Ik heb het vak in de praktijk geleerd. Ik heb met veel plezier aan het Nederlands Kampioenschap meegedaan. Het is echt een leuk ambacht om te mogen doen. Het leukste vind ik nog steeds om te mogen werken met de traditionele- en patroonvloeren."

Jasper Hoogervorst merkt ook dat de drukte in coronatijd is toegenomen. "Voordeel vind ik wel dat mensen in deze tijd goed afstand houden en je de sleutel geven. Daardoor kan je soms in alle rust goed doorwerken. Van de andere kant mis je het menselijke contact wel eens. Verder merk je dat niks meer gaat volgens planning en alles moet af binnen een bepaalde tijd. Zelf laat ik me niet druk maken. Ik neem werk aan wat ik aan wil nemen, en maak me zo druk als ik dat zelf wil. Ik heb geen zin om me over de kop te werken. Ik let goed op de grenzen die mijn lichaam me aangeeft en pak ook mijn rust. Gezond en stofvrij werken horen daarbij," besluit Jasper Hoogervorst. Jasper Hoogervorst is te volgen via Instagram: jasper_parket

(Parketplein, 30-10-2020)

 
Weer bijzondere CBS-cijfers derde kwartaal

Na een bescheiden plus van 1,2 procent in het eerste kwartaal, een al wat dikkere van 9,0 procent in het tweede, tekenen de winkels in meubels en woninginrichting in het voorbije derde kwartaal een omzettoename op van liefst 17,2 procent, gekoppeld aan een volumegroei van 15,9 procent. In september bedraagt hun omzetgroei 18,2 procent, zo blijkt uit de jongste CBS-cijfers voor de detailhandel.

omzet-detailhandel-koopd1020

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren waren het eerste kwartaal al stevig begonnen met een plus van 13,9 procent, gevolgd een van 26,9 procent in het tweede, en boeken in het derde kwartaal een omzetgroei van 18,7 procent, bij een volumetoename van 16,9 procent. In september komen deze winkels (waaronder de verkopers van parket, kurk en laminaat) tot een plus van 19,5 procent. Zowel de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren als de winkels in meubels en woninginrichting realiseren ook in september weer de hoogste omzetgroei van alle CBS-cijfers.

De detailhandel als geheel heeft in het derde kwartaal 9,2 procent meer omgezet dan een jaar geleden, met voor september een groei van 7,6 procent. De omzet van de winkels in non-food groeit in het voorbije kwartaal met 8,0 procent, met inbegrip van een plus van 6,2 procent in september. In de negende maand van het jaar is daarnaast online bijna 35 procent meer omgezet.

(Parketplein, 30-10-2020)

 
Mohawk boekt vooruitgang in derde kwartaal

jeffreyLorberbaum-mohawkOok CEO Jeffrey S. Lorberbaum ziet dat mensen meer tijd doorbrengen in hun huizen en vaker op afstand werken. "Wereldwijd leidt deze trend tot meer investeringen in het verbouwen van huizen en het stimuleren van nieuwe huisaankopen."Mohawk Industries heeft in het derde kwartaal een netto-omzet van 2,6 miljard dollar geboekt, een wellicht verrassende stijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst van het concern komt in het voorbije kwartaal uit op 205 miljoen dollar, tegenover nog 156 miljoen dollar vorig jaar.

"Onze resultaten in de periode overtroffen in hoge mate onze verwachtingen, met een herstel van de omzet en een aanzienlijk hoger bedrijfsresultaat dan vorig jaar," zo stelt CEO Jeffrey S. Lorberbaum vast. "Onder aanhoudende pandemische omstandigheden brengen mensen over de hele wereld meer tijd door in hun huizen en werken op afstand. Wereldwijd leidt deze trend tot meer investeringen in het verbouwen van huizen en het stimuleren van nieuwe huisaankopen."

Alle onderdelen van het concern en alle verkoopregio's deden het volgens de topman beter dankzij de toenemende vraag en de aandikkende voorraden bij zijn afnemers. In het kwartaal overtrof de vraag zelfs de productie. Een minpuntje daarbij is volgens Lorberbaum dat de benodigde uitbreiding van de productie in de weg werd gezeten door problemen met aanwerving, training en capaciteit.

"Flooring Rest of the World leverde de beste prestaties in het kwartaal doordat onze Noord-Europese, Russische en Australische activiteiten minder werden getroffen door de pandemie. Onze segmenten Global Ceramic en Flooring North America deden het evenzo een stuk beter, terwijl ze sterker werden geraakt door COVID en uitgestelde commerciële projecten." De productgroepen laminaat, LVT en vinyl presteerden volgens de CEO per saldo het best.

De omzet van het segment Flooring Rest of the World komt in het derde kwartaal met een plus van 13 procent in de boeken (10 procent meer op basis van constante wisselkoersen). Na negen maanden staat het concern als geheel op een nettowinst van 267 miljoen dollar (2019: 480 miljoen) en een 8 procent gedaalde netto-omzet van 6,9 miljard dollar (2019: 7,5 miljard). Flooring Rest of the World levert circa 5 procent omzet in na drie kwartalen.

(Parketplein, 30-10-2020)

 
GFA schrapt meeting, kiest nieuwe strategie

Einar-GottskalkssonGFA-voorzitter Einar Gottskalksson: "Over het algemeen doen onze leden het bewonderenswaardig goed in deze moeilijke omstandigheden."De Global Flooring Alliance (GFA) laat weten opnieuw online onderzoek te gaan doen onder haar leden naar de huidige situatie rond Covid-19 en de gevolgen daarvan. Afhankelijk van de uitkomst zal GFA een strategie op maat ontwikkelen voor 2021. GFA beschouwt de recente beslissing van de organisatie van de vakbeurs BAU in München om het evenement niet in zijn normale vorm te laten plaatsvinden, als verstandig en wijs. Dit in de context van de wereldwijd alarmerende ontwikkelingen van de laatste tijd rond Covid-19.

GFA-voorzitter Einar Gottskalksson: "GFA betreurt dat belangrijke evenementen voor de branche zoals Domotex en BAU in januari 2021 niet kunnen plaatsvinden zoals we gewend zijn. Het moge duidelijk zijn dat het verbindende element van deze beurzen als fysieke ontmoetingsplaats voor onze branche en handel stellig zal worden gemist. GFA zou het echter onverantwoordelijk hebben gevonden als de Hannover Messe en Messe München een andere beslissing hadden genomen. De gezondheid en veiligheid van zowel exposanten als bezoekers moeten altijd voorop staan. GFA heeft ook haar algemene vergadering die half januari in München zou plaatsvinden afgelast. De bijeenkomst wordt nu 'virtueel' en vindt online plaats op dezelfde datum en tijd, namelijk donderdag 14 januari."

Op deze bijeenkomst zal GFA belangrijke beslissingen nemen met betrekking tot de te volgen strategie in coronatijd, eventuele deelname aan Domotex 2021 in mei, branding en promotie, marktevaluatie en ondersteuning. GFA hoopt ook een aantal nieuwe leden aan te trekken. "Zeker tegenwoordig is het belangrijk om samen te werken en de krachten te bundelen. Daarbij gaat het niet alleen om elkaar ondersteunen op het gebied van logistiek en producten, maar vooral de uitwisseling van informatie en het delen van ervaringen is van onschatbare waarde. Ik kan niet genoeg benadrukken dat dit in het bijzonder geldt in tijden van corona. Door het delen van informatie is Global Flooring Alliance al meer dan dertig jaar een belangrijke partner voor de branche, die een waardevolle meerwaarde biedt voor de aangesloten leden."

GFA zal wederom een ​​online onderzoek doen naar de huidige situatie rond Covid-19 en de gevolgen daarvan en eind dit jaar een uitgebreide analyse presenteren van de marktontwikkelingen over het afgelopen corona-jaar. Afhankelijk van de uitkomst, zal GFA voor 2021 een strategie op maat ontwikkelen, waarover de vakpers tijdig wordt geïnformeerd. "GFA heeft leden uit verschillende landen over de hele wereld, wat het mogelijk maakt om een ​​interessant overzicht te krijgen van de huidige situatie. Over het algemeen doen onze leden het bewonderenswaardig goed in deze moeilijke omstandigheden. Het is echter verstandig om de zaken goed in de gaten te houden om onaangename verrassingen te voorkomen," besluit Gottskalksson. Meer informatie over GFA is te vinden op www.globalflooringalliance.com.

(Parketplein, 28-10-2020)

 
'Meld- en expertisepunt' mag twee jaar door

Beroepenklikker-klein'Beroepenklikker' van campagne 'Volg je passie' uit 2018, opgezet door het Meld- en expertisepunt ten behoeve van zestig 'unieke' beroepsopleidingen.De oproep en actieve lobby van Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, ten gunste van het 'Meld- en expertisepunt specialistisch vakmanschap' hebben effect gehad. Het sinds 2016 bij de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) ondergebrachte meldpunt kan een deel van zijn activiteiten in ieder geval tot en met 2022 voortzetten. De Tweede Kamer heeft gisteren bij meerderheid gestemd voor alsnog een continuering van de subsidie voor de komende twee jaar, zij het met een aanzienlijk lager bedrag dan de afgelopen jaren.

Aan de periode van vijf jaar subsidie door het ministerie van OCW leek dit jaar een einde te komen. Verschillende partijen, MKB-Nederland voorop, hebben zich echter hard gemaakt om te zorgen dat deze belangrijke functie voor kleinschalige specialistische beroepen en opleidingen doorgang kon vinden. Tot het kleinschalige specialistische vakmanschap behoren onder meer meubelstoffeerders, parketteurs en woningstoffeerders. Meer informatie: www.s-bb.nl/samenwerking/meld-en-expertisepunt-specialistisch-vakmanschap.

(Parketplein, 28-10-2020)

 
Tweede verplaatsing InCoDa blijft optie

Veel-aanloop-op-eerdere-editie-InCoDaVeel aanloop op eerdere editie van InCoDa (foto: Easyfairs/Seijbel Photography)Interfloor laat in zijn nieuwsbrief van vandaag weten uit voorzorg al besloten te hebben om begin volgend jaar niet deel te nemen aan de Interieur Collectie Dagen. Die staan zoals bekend gepland op 31 januari tot 2 februari 2021, al tekent de leverancier uit Zwartsluis aan dat op dit moment nog niet is besloten of het vakevenement doorgang kan hebben. "De voorspellingen zijn nog onzeker, zeker is wel dat wij gezien de omstandigheden onmogelijk de inspirerende plek kunnen bieden om u als woning- en projectinrichter op een aangename en veilige wijze op de hoogte te brengen van onze noviteiten," zo schrijft Interfloor. "Ondanks de ongetwijfeld zorgvuldige maatregelen vinden wij het risico te groot. Wij hopen dan ook dat de organisatie tot het besluit komt om de beurs door te schuiven naar het najaar van 2021."

In een korte reactie op de mededeling plus oproep van Interfloor, laat Mascha de Bruin, Head of Cluster Interior & Retail, weten: "Vanzelfsprekend zijn wij op de hoogte van deze ontwikkelingen. Wij vinden het jammer, maar we hebben ook begrip voor de exposant(en). Het zijn enorm uitdagende en moeilijke tijden, daarin maakt iedereen zijn of haar eigen afwegingen en keuzes. Dat respecteren wij. Echter, het is voor ons nu nog te vroeg om met verdere mededelingen te komen. Wij zijn in gesprek met veel van onze exposanten. Daarnaast hebben we ook wat tijd gevraagd om het een en ander te onderzoeken. Een mogelijke tweede verplaatsing van InCoDa vergt tijd en inspanning. We hebben afgesproken hier in de eerste week van november bij de exposanten op terug te komen. Wij hopen op ieders begrip en geduld."

(Parketplein, 27-10-2020)

 
Albers brengt uitnodigende Parky-display

Tweeentwintig-monsterborden-ParkyTweeëntwintig monsterborden telt de nieuwe display van Parky, dat als pay-off 'It's good to live on wood' hanteert.Albers parketgroothandel heeft recentelijk de eerste nieuwe displays van de producten van Parky geplaatst. Het betreft een aantrekkelijke presentatie van tweeëntwintig monsterborden, waarin de collecties Pro, Swing visgraat, Master, Summit en DeLuxe+ 06 goed tot hun recht komen. Wat Albers betreft is een fineervloer van Parky de aangewezen oplossing voor consumenten die de winkel binnenstappen voor een PVC- of laminaatvloer, maar diep in hun hart eigenlijk een echt houten vloer wensen. Parky koppelt de voordelen van 'echt hout' bovendien aan een extreme slijtvastheid (klasse 33) en een hoge mate van onderhoudsvriendelijkheid. Albers is al ruim een kwart eeuw exclusief verdeler van Parky, een merk van de Decospan Group uit België.

(Parketplein, 26-10-2020)

 
Intertap lanceert nieuwe huisstijl

Intertap-brengt-nieuwe-huisstijl-enIntertap brengt nieuwe huisstijl en vernieuwde site.Vandaag is de nieuwe website van Intertap uit Noordwijkerhout online. Deze is te bereiken via www.hoomline-vloeren.nl De nieuwe site past in de nieuwe huisstijl die Intertap de afgelopen maanden heeft ontwikkeld en deze week is doorgevoerd. "Verpakkingen, stickers, logo's, fotomateriaal en meer dan de helft van ons point-of-sale-materiaal is al aan de nieuwe huisstijl aangepast en de rest zal snel volgen," vertelt Luuk Schrauwers, binnen Intertap belast met onder meer marketing & pr. "We willen het merk Hoomline toegankelijker maken, minder technisch, zodat het ook een pakkender verhaal wordt naar de consument toe. We gaan hiermee dan ook directer communiceren, zodat de consument meer bekend wordt met de Hoomlinevloeren-collectie en zijn bijbehorende dealer weet te vinden. Vandaar dat we 'Hoomline' aangepast en uitgebreid hebben naar 'Hoomlinevloeren'. Met het nieuwe 'Hoomlinevloeren' wordt meteen de koppeling naar onze exclusieve huiscollectie in vloeren duidelijk, bestaande uit pvc, laminaat en parketvloeren. Maar hiermee maken we ook een duidelijke koppeling met ons geselecteerd dealernetwerk in Nederland."

Belangrijke toegevoegde waarde binnen de nieuwe site www.hoomline-vloeren.nl is de nieuwe 'Vloervisualiser' die erin is opgenomen. Hiermee kan de consument op eenvoudige wijze via een foto de gekozen vloeren virtueel in zijn woonomgeving bekijken. "We kiezen met deze ontwikkeling meer dan ooit voor 'gevoel en sfeer', om de consument tot aanschaf van onze prachtige vloeren uit de Hoomlinevloeren-collectie te verleiden." Op de site zal ook ruimte zijn voor referenties van consumenten die al een vloer uit de Hoomlinevloeren-collectie hebben aangeschaft. "We hebben verder binnen onze collectie recentelijk een aantal veranderingen doorgevoerd en collecties uitgebreid. Deze update hebben we nu mooi in onze vernieuwde frisse huisstijl weten onder te brengen," aldus Luuk Schrauwers tot besluit.

(Parketplein, 26-10-2020)

 
Domotex asia/Chinafloor terug in maart 2021

Domotex-Asia-Chinafloor-2020Domotex Asia/Chinafloor 2020. (foto: organisatie)Na een geslaagde editie 2020 in het vroege najaar, zo meldt de organisatie van Domotex asia/Chinafloor in zijn slotbericht, staat komende maart alweer de editie 2021 op stapel. En wel van 24 t/m 26 maart in het Shanghai New International Expo Center in Pudong. De organisatie stelt met tevredenheid vast - "ondanks de wereldwijde uitdagingen voor de gezondheid en de economie" - toch in staat te zijn geweest om een mooi platform te hebben kunnen bieden aan de internationale vloerenhandel. De voorbije editie was vanwege 'het virus' opgeschoven van het voorjaar naar 31 augustus t/m 2 september in het New Exhibition and Convention Center (NECC) in Shanghai. De beurs trok iets meer dan 850 exposanten en bijna 41000 bezoekers. Voor de fysiek afwezigen waren de digitale netwerkelementen Global Flooring Connect en Flooring Without Borders opgezet.

(Parketplein, 26-10-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

FF-147FFI-115

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Kleur aanbrengen op houten vloeren
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Lijmen voor LVT, PVC en vinyl
  • Dossier UV-afwerking op de werf met olie of lak
  • Dossier Training en opleidingen van producenten en verdelers

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com