unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
Estillon lanceert Black Uni ondertapijt

Estillon-lanceertBlack Uni ondertapijt van Estillon.Estillon lanceert een nieuwe range Black Uni ondertapijten. Een collectie die volgens het bedrijf geschikt is voor alle soorten vloerbedekkingen zoals een dry back PVC/LVT, Click-PVC, composiet, laminaat of houten vloer. "Door de akoestische onderlaag hebben de ondertapijten zeer goede geluidsisolatiewaarden. Naast huishoudelijk gebruik dus ook ideaal voor projecten zoals bijvoorbeeld een appartementencomplex," aldus Estillon in het persbericht. De Black Uni range bestaat uit 6 ondertapijten, waarvan er 3 een brandveiligheid certificaat (Bfl-S1) hebben. De rollen ondertapijt beschikken over een dikte uiteenlopend van 1.5, 2 en 3 mm. De rollen Black Uni kunnen zowel zwevend als verlijmd geïnstalleerd worden. Estillon noemt verder als eigenschappen van het nieuwe product: een akoestische onderlaag met zeer goede geluidsisolatiewaarden, lage emissiewaarden, het voldoet aan de hoogste eisen volgens de EPLF en MMFA, het is geschikt voor rolstoelbelasting, het uitstekend egaliserend vermogen (Class PC1 -1 ≥ mm < 2), de hoge densiteit (Class CS3 – CS > 400kPa), en het product is tot slot CE gekeurd.

(Parketplein, 01-07-2019)

 
EU-Project voor PVC: CIRCULAR FLOORING

erfmi-frauenhofer-logo'Het EU-project CIRCULAR FLOORING maakt milieuvriendelijke recycling van gebruikte PVC-vloerbedekkingen mogelijk', zo luidt de kop boven een interessant persbericht van het European Resilient Flooring Manufacturers' Institute (ERFMI). Het persbericht herinnert eraan dat oude buigzame PVC-vloeren specifieke weekmakers kunnen bevatten die tegenwoordig niet meer worden gebruikt in het belang van de consument en inmiddels in de EU zijn vervangen door veiliger alternatieven. Een state-of-the-art recycling van dergelijke PVC-vloeren met terugwinning van PVC in zuivere kwaliteit vereist om die reden een ​​technisch veeleisende scheiding van deze weekmakers. Het nieuwe EU-project CIRCULAR FLOORING voldoet volgens eigen opgave aan deze uitdaging dankzij het innovatieve kunststof-recyclingproces CreaSolv, dat is gepatenteerd door het Fraunhofer Instituut voor Procestechnologie en Verpakkingen IVV.

Het doel is om oude PVC-vloerbedekkingen te recyclen door het voorzichtig oplossen en verwijderen van de betreffende kritische bestanddelen om een 'maagdelijk' PVC-materiaal van hoge kwaliteit te verkrijgen - dat tot korrels wordt verwerkt voor hergebruik in nieuwe vloerbedekkingen, die daarmee voldoen aan de huidige EU-wetgeving en aan wat genoemd wordt de 'verwachting van de consument ten aanzien van een circulaire economie'.

CIRCULAR FLOORING wil het CreaSolv-proces voor PVC-recycling op een technische schaal invoeren. Het project werd begin deze maand gelanceerd en ontvangt tot mei 2023 bij benadering 5,4 miljoen euro aan EU-financiering uit Horizon 2020, het Europese kaderprogramma voor onderzoek en innovatie. Het project omvat elf bedrijven en onderzoeksinstellingen uit vijf Europese landen, waaronder België. Het project wordt gecoördineerd door het Fraunhofer Institute IVV in het Duitse Freising.

Aangezien PVC-vloeren een levensduur tot aan veertig jaar hebben, zo vervolgt het persbericht, kunnen PVC-vloerbedekkingen van een ouder type specifieke ftalaatweekmakers bevatten, zoals DEHP, dat niet langer in nieuwe producten wordt gebruikt. Deze weekmakers kunnen niet worden geëxtraheerd met bestaande mechanische recyclingprocessen, terwijl CreaSolv een op oplosmiddelen gebaseerde technologie is die de scheiding wel mogelijk maakt en daardoor waardevolle recyclebare materialen in stand houdt. Behalve dit, is energieterugwinning het enige alternatief om van deze weekmakers af te komen, maar daarmee gaan grote hoeveelheden aan potentieel hoogwaardig materiaal verloren. Omdat deze specifieke ftalaat-weekmakers de menselijke gezondheid kunnen beïnvloeden, heeft de EU ze tot 'zeer zorgwekkende stoffen' (SVHC) verklaard en hun gebruik in nieuwe en gerecycleerde producten beperkt met de REACH-richtlijn. Sinds 2015 is DEHP in de EU verboden zonder specifieke toestemming.

Het recyclingproces van CreaSolv, ontwikkeld door Fraunhofer IVV en CreaCycle GmbH, biedt de mogelijkheid om PVC te scheiden van de ongewenste verouderde weekmakers en daarmee PVC te recyclen voor de toekomstige productie van vloerbedekkingen. De doelstelling is dat de kenmerken van het gerecycleerd PVC nauwelijks verschillen van 'virgin' PVC. Tegelijkertijd moeten de afgezonderde weekmakers worden omgezet in niet-kritische, REACH-conforme weekmakers door chemische katalysatoren en als veilige alternatieven weer in de productiekringloop terugkeren.

De CreaSolv-technologie voor PVC is al op laboratoriumschaal getest en wordt haalbaar geacht. Het doel van het EU-project CIRCULAR FLOORING is om de technische en commerciële haalbaarheid van dit recyclageproces voor PVC-vloerbedekkingen op industriële schaal uit te werken. Levenscyclusanalyse zal worden toegepast om de impact van verschillende technologieën te vergelijken. "Het CreaSolv-proces biedt een uitstekende, duurzame manier van recycleren die kan helpen om primaire grondstoffen terug te winnen en afval te verminderen. CIRCULAR FLOORING mikt op het ontwikkelen van een modelproces voor recycling van lastig recyclebare composietmaterialen en ondersteunt de EU in haar doelstellingen om een ​​circulaire economie in te richten," zo besluit projectcoördinator Dr. Martin Schlummer van Fraunhofer IVV.

(Parketplein, 28-06-2019)

 
Omzetverlies Carpetright UK, groei in Europa

Wilf-Walsh-Chief-Executive-carpetrightWilf Walsh, CEO Carpetright: "We blijven de duidelijke nummer één speler in vloerbedekkingen en hebben ons marktleiderschap in een uitzonderlijk uitdagende periode gehandhaafd."De Britse vloerenketen Carpetright heeft de omzet in het afgelopen boekjaar 2018/19 met 13,4 procent zien teruglopen. De totale omzet kwam uit op 386,4 miljoen Britse pond (2017/18: 446,3). Het verlies in het Verenigd Koninkrijk bedroeg 17 procent en resulteerde in een omzet van 301 miljoen pond (2017/18: 362,5). De Europese vestigingen van Carpetright in Nederland, België en Ierland behaalden een bescheiden plus van 1,9 procent, waarmee de omzet aldaar steeg naar 85,4 miljoen Britse pond (2017/18: 83,8).

Nederland, België en Ierland sloten ieder 1 vestiging. Nederland komt hiermee uit op 91 Carpetright-vestigingen, België 22 en in Ierland blijven na sluiting van één filiaal 19 winkels over. In het Verenigd Koninkrijk nam het aantal winkels met 80 af maar werden ook 4 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal uitkomt op 334.

Wilf Walsh, CEO Carpetright: "2018/19 was voor Carpetright een overgangsjaar. We moesten harde maar noodzakelijke maatregelen nemen en de Britse filialen herstructureren. Deze moeilijke taak werd uitgevoerd tegen de achtergrond van een uitdagende handelsomgeving, maar was essentieel om de onderneming weer op het pad naar duurzame winstgevendheid te zetten."

Vanuit handelsoogpunt bekeken was 2018/19 volgens Walsh een jaar met twee gezichten. Zo liet de tweede helft van het boekjaar en vooral het vierde kwartaal een aanzienlijke verbetering zien. "We zijn verheugd te melden dat deze positieve trend zich heeft voortgezet in het nieuwe jaar met een terugkeer naar een like-for-like omzetgroei in de eerste acht weken, waarin de Britse LFL omzet met 8,5% groeide. We blijven de duidelijke nummer één speler in vloerbedekkingen en hebben ons marktleiderschap in een uitzonderlijk uitdagende periode gehandhaafd. Ons werk is nog lang niet voltooid en hoewel economische en politieke onzekerheden de vooruitzichten op korte termijn voor de detailhandel vertroebelen, ligt onze herstructurering zeer goed op schema."

Walsh bedankt tot slot het vertrouwen van de leveranciers in de afgelopen periode: "We zijn al onze leveranciers in het Verenigd Koninkrijk, België en Noord-Europa dankbaar voor hun steun en voor hun begrip en inzicht dat een gezond marktleider als Carpetright in het belang is van eenieder op de lange termijn."

(Parketplein, 26-06-2019)

 
Gilde sluit seizoen in stijl af
Hanssens-Tips-and-tricksHanssens geeft 'tips en tricks' bij reparaties in parket, LVT en laminaatvloeren.
Vrienden-van-het-GildeVrienden van het Gilde.
In-ongedwongen-sfeerIn ongedwongen sfeer lieten de aanwezigen zich de BBQ goed smaken.
Vanzelfsprekend-werd-erVanzelfsprekend werd er volop bijgepraat.

Eind vorige week was er een dubbel 'event' bij het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs. In de middag verzorgden Berry Veldmans, country manager Quick-Step Nederland en Geert Hanssens, trainingsmanager van de Academy for Excellence in Flooring, een uitgebreid seminar & workshop. Aansluitend was er in de avond een gezellige barbecue voor de leden van het Gilde en de Vrienden van het Gilde. In totaal kwamen er zo'n 50 belangstellenden op het leuke initiatief af. Plaats van handeling was het vertrouwde ROC Midden Nederland in Nieuwegein.

image.png

Berry Veldmans en Geert Hanssens vertelden de aanwezigen de 'ins and outs' van de Quick-Step Academy. Er werd uitgebreid ingegaan op wat de QS Academy inhoudt en wat de mogelijkheden en voordelen voor de parketteurs zijn die een dergelijke opleiding volgen. De eerste 'Quick-Step Master Installer-cursus laminaat en parket' vond al weer vijf jaar geleden plaats op de productievestiging van Quick-Step in Wielsbeke. Enthousiaste installateurs scherpten tijdens een driedaagse cursus hun technieken en vaardigheden bij het plaatsen van een vloer verder aan. Na het volgen van een dergelijke cursus en het geslaagd volbrengen van een evaluatieproef mogen de deelnemers zich Master Installer noemen en genieten van diverse voordelen en ondersteuning van Quick-Step. Zo kunnen ze een installatiegarantie aanbieden aan hun eindconsumenten. De Master Installer opleiding omvat op dit moment ondermeer een basisopleiding (voor Quick-Step laminaat, parket en vinyl), Quick-Step Master Installer laminaat en parket en Quick-Step Master Installer vinyl.

Meten-isMeten is weten. Hanssens demonstreert het scanapparaat.Na de uitgebreide informatie over de QS Academy werd uitleg gegeven over het revolutionaire Readyfit® zaagsysteem van Quick-Step. Met Readyfit® wordt via een ingenieuze en precieze scan de ruimte waar de vloer moet komen te liggen opgemeten. Quick-Step levert vervolgens aan de hand van de meting de voorgezaagde vloer. De methode levert een forse tijdsbesparing op. Geert Hanssens demonstreerde in het praktijklokaal van het ROC onder grote belangstelling het systeem. Vóór de demonstratie van Readyfit® gaf Hanssens ook nog de nodige 'tips en tricks' bij reparaties in parket, LVT en laminaatvloeren.

Het Gilde van Parketteurs kan met recht terugkijken op een geslaagde en leerzame middag met als afsluiting een heerlijke barbecue.

(Parketplein, 24-06-2019)

 
Cotap introduceert vinyl met digital print

Exclusive-visgraat-6234Exclusive visgraat.Cotap introduceert vier vinyl kwaliteiten met 'digital print technology'. Hiermee kunnen volgens Cotap unieke dessins gecreëerd worden; extra grote afmetingen met nauwelijks patroonherhaling. De nieuwe 'Exclusive collectie' heeft een compacte constructie met 0.40 toplaag en 2.25 totale dikte en is geïnspireerd op de laatste woontrends: visgraat, Hongaarse punt, een beton tegel van 80x80cm en een eiken plank van 200cm lang.

"De Exclusive visgraat is een patroonvloer met visgraat motief in vijf verschillende kleuren. De planken zijn in de juiste verhouding (1:5), met matte uitstraling, waardoor het visgraatmotief niet van echt te onderscheiden is. De Exclusive hongaarse punt is niet van echt parket te onderscheiden en snel en gemakkelijk te installeren. Net als de visgraat is de Hongaarse punt verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren."

Eyecatcher noemt Cotap de Exclusive beton tegel met een afmeting van 80x80cm, leverbaar in vijf verschillende, trendy kleuren. Het laatste dessin uit de Exclusive collectie is Exclusive hout XXL. Een rustig eiken decor met planken van 200 cm lang: een parketvloer op vinyl. Er is nauwelijks herhaling in het patroon en het eiken decor is verkrijgbaar in vijf kleuren.​

(Parketplein, 24-06-2019)

 
Piet Dossche in eregalerij van pioniers

Piet-Dossche-rechtsPiet Dossche (rechts), geflankeerd door broer Jan (president USFloors Europe).De 'Amerikaanse Belg' en entrepreneur Piet Dossche is opgenomen in de 'Hall of Fame' van de World Floor Covering Association (WFCA). De belangenbehartiger van de vloerenketen in Noord-Amerika beloont aldus (en uitsluitend op voordracht) personen die een blijvende impact hebben gehad op de branche. De werkhistorie van kandidaten wordt daartoe onder de loep genomen, en evenzo hun prestaties in de industrie, de handel, het bestuur en de maatschappij. Piet Dossche is als vijftigste toegetreden tot de sinds 1992 bestaande eregalerij, waar hij in het gezelschap verkeert van mensen met illustere achternamen als Shaw, Milliken, Saul en Lorberbaum.

In 2001 richtte Dossche, na een betrekking bij onder meer Beaulieu, de firma USFloors op, dat onder zijn leiding en mede dankzij het baanbrekende CORE-tec-product een aanzienlijke groei doormaakte, alvorens eind 2016 overgenomen te worden door Shaw Industries. Sinds de aankoop heeft het op innovatie gerichte bedrijf nog eens een verdubbeling van de omzet gerealiseerd, zo merkt de WFCA (www.wfca.org) op.

(Parketplein, 21-06-2019)

 
Parketmarkt Europa in 2018 krimpt licht

fep-logoHet verbruik van parket in Europa is vorig jaar per saldo wat afgenomen, zo meldt de Europese federatie van de parketindustrie FEP. De verzamelde cijfers van de bij de organisatie aangesloten bedrijven en nationale verenigingen wijzen op een daling van 2,3 procent ten opzichte van 2017. De beperkte krimp volgt op drie jaren van bescheiden groei dan wel stabilisering, en ondanks een over het algemeen goed begin van het jaar in kwestie. Nederland en België leveren beide bovengemiddeld in qua zowel consumptie als productie.

De resultaten vertonen opnieuw de nodige variatie van land tot land. Het krimpen van de markt is onder meer te wijten aan de daling van de parketconsumptie in Nederland (-14,6 procent), Duitsland (-10,8 procent), Zwitserland (-7,2 procent) en het cluster Denemarken/Finland/Noorwegen (-6,3 procent). België levert 4,0 procent in op het verbruik van parket. Het verbruik in het FEP-gebied als geheel is uitgekomen op 79,85 miljoen vierkante meter, in vergelijking met 81,73 miljoen vierkante meter het jaar ervoor.

De productie in de FEP-landen daalde licht met 1,3 procent, tot een volume van alles bij elkaar 75,33 miljoen vierkante meter. De Europese productie buiten de FEP-landen bedraagt naar schatting 14,8 miljoen vierkante meter, waarvan 9,2 miljoen vierkante meter geproduceerd in EU-landen en 5,6 miljoen vierkante meter in Europese niet-EU-landen. De totale productie in Europa (FEP-landen plus niet-FEP-landen in Europa) komt aldus uit op iets boven de 90 miljoen vierkante meter, een bescheiden afname van 0,8 procent.

Veranderingen-FEP-2018 2017Veranderingen in productie en consumptie in FEP-landen 2018/2017.

De ontwikkeling van de productie in Nederland laat een krimp zien van 8,1 procent, die in België van 10,0 procent en die in Duitsland van 5,2 procent. De FEP tekent nog wel aan dat er verschil bestaat tussen de officiële Duitse statistieken en de intern verzamelde data van de in de VDP verenigde fabrikanten, en dat de hier gepresenteerde cijfers voor consumptie en productie opwaarts zullen worden bijgesteld.

Het overzicht van de parketproductie per type bevestigt het al sinds 2010 bestaande beeld, met een dominant aandeel voor meerlaags van 82 procent (2017: 81 procent), gevolgd door massief (stabiel op 17 procent) en mozaïek (van 2 naar 1 procent). Het gebruik van houtsoorten geeft aan dat het aandeel van eiken stabiel blijft op 80,3 procent (2017: 80,6 procent). Tropische houtsoorten zijn goed voor 3,7 procent. Essen en beuken handhaven zich op respectievelijk 6,8 procent en 2,1 procent (2017: resp. 6,2 procent en 2,4 procent).

Vooruitkijkend brengt de FEP in herinnering dat de Europese parketmarkten in het eerste kwartaal van 2019 een stabiele tot enigszins positieve trend lieten zien (met uitzondering evenwel van landen als België en Nederland). Vooral het herstel van de consumptie in Duitsland, de grootste afzonderlijke parketmarkt, valt op. Aan de andere kant blijft de concurrentie van hout nabootsende vloerbedekkingen als met name LVT zeer fel, zo stelt de federatie.

Wat de grondstoffen betreft, merkt de FEP op dat er momenteel geen gebrek aan hout is, al neemt de betaalbaarheid ook af voor andere lagen (HDF, multiplex) dan de top. Op EU-niveau is de FEP goed te spreken over de toenemende erkenning van het belang van houtproducten, waaronder parket, in het tegengaan van klimaatverandering en over de pleidooien voor een circulaire (bio-)economie en duurzaamheid. “Deze erkenning zou nu omgezet moeten worden in ondersteunend beleid ten gunste van onze industrie en worden gebruikt om de eindconsument ervan te overtuigen dat: parket is en blijft de enige Real Wood-vloer die het mogelijk maakt om de natuur in huis te brengen en een betere toekomst op te bouwen!” aldus de FEP.

Op de jaarvergadering van de federatie, eind vorige week in Portugal, werd Jean-Marc Legrand (Berry Alloc) in het bestuur gekozen, als vervanger van Jean-Luc Roy (Panaget). Lars Gunnar Andersen blijft aan als voorzitter, evenzo de rest van het bestuur, bestaande uit Klaus Brammertz (Bauwerk-Boen), Peter Hamberger (Hamberger), Javier Hervas (Mariano Hervas), Arnaud Marquis (Tarkett), Lorenzo Onofri (Stile), Christer Persson (Kährs) en Karl Scheucher (Scheucher).

(Parketplein, 19-06-2019)

 
Kloeke jubileumeditie InCoDa in aantocht

Uitgebreid-sprekers--en-workshopUitgebreid sprekers- en workshopprogramma op de tiende InCoDa.De jubileumeditie van de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) belooft een stuk groter te worden dan de vorige. Organisator Easyfairs verwacht dat meer dan tweehonderd merken zich zullen presenteren op de tiende editie van de vakbeurs voor woning- en projectinrichting, op 15, 16 en 17 september in de Evenementenhal Gorinchem. Het aanbod is zonder meer divers en verdeeld over de segmenten vloeren, raamdecoratie, wandbekleding en interieurstoffen.

Het evenement voorziet verder in een sprekersprogramma en een workshopprogramma met ‘influencers’. Carin Frijters (voorzitter BNS Crisp) gaat, met het oog op de wensen van de consument, in op het belang van meer samenwerking tussen fabrikanten, groothandels, stylisten en retailers. Trendresearcher Gaby van Gestel toont de jongste trends in de retail en wat de kansen hiervan zijn. Trendwatcher Aafje Nijman presenteert de woontrends die zij heeft ontwikkeld voor brancheorganisatie INretail.

Andrea de Groot (Living Hip) en Marieke Rijksen (Whispering Bold Interior Design) weten hoe een winkel op stijlvolle wijze opvalt en geven tips voor het gebruik van social media. Het interieurbloggersduo w/Style geeft een workshop over de voordelen van samenwerking met influencers, zoals meer naamsbekendheid. Marina van Maanen (Veel Woongeluk) behandelt de communicatie rond de duurzaamheid van producten in de winkel.

Beursorganisator Mascha de Bruin zegt blij te zijn met deze sprekers. “In de verschillende sessies nemen zij de bezoeker mee in hun vakgebied en worden soms prikkelende stellingen behandeld met als doel de bezoeker nieuwe inspiratie te geven voor zijn of haar business.” Het programma speelt zich mede af in het nieuwe Inspiratiecafé dat in samenwerking met Luxaflex wordt opgetuigd.

Voor meer informatie, tickets en een actueel deelnemersoverzicht (waarvan naar schatting veertig à vijfenveertig procent gerelateerd is aan vloerbedekking, red.): www.interieurcollectiedagen.nl.

(Parketplein, 19-06-2019)

 
Klantenreis PPC naar BOEN en Bauwerk

Elk jaar nodigt de PPC, als exclusieve groothandel voor Bauwerk Parkett en BOEN Flooring in ons land, zijn ‘prime stores’ uit voor een bezoek aan de fabriek. Bauwerk Zwitserland is al een aantal keer bezocht, BOEN ontving dit jaar voor het eerst de Nederlandse klanten. De groothandel in Wijk bij Duurstede levert onderstaande terugblik op twee inspirerende reizen aan.

Presentatie bij BauwerkPresentatie bij Bauwerk in het teken van marketing en verkoop.Een delegatie van zeven winkels vertrok eind vorige maand naar Zwitserland. Na een warm welkom in de indrukwekkende showroom ‘World of Parquet’, werden de nieuwste vloeren getoond. Paul Eberle, hoofd internationale marketing & sales, vertelde dat Bauwerk iets bijzonders had te vieren, gezien de productie van welgeteld twee miljoen vierkante meter Villapark Parquet. Deze vloeren met HDF-basis worden zeer geschikt geacht voor vloerverwarming. Vanwege genoemde mijlpaal zijn vier vloeren in de Vivid-sortering nu in de aanbieding, wat PPC betreft een mooie kans om nog meer klanten met vloerverwarming een echte houten vloer te verkopen.

Eberle ging uitgebreid in op de ‘customer journey’, zowel offline als online. Iedere prime store maakt hier deel van uit en kan profijt trekken van de mogelijkheden die de fabrikant biedt, bijvoorbeeld met een micro-site of een toevoeging op de site van Bauwerk met gegevens van de winkel in kwestie. Bij de rondleiding door de fabriek viel op dat Bauwerk heel open is, zo vervolgt de PPC zijn verslag, want werkelijk alles mocht worden bekeken. In de monstermakerij was voorts veel aandacht voor de trapoplossingen waar steeds meer vraag naar is.

Groep-in-de-showroom-van-BauwerkGroep in de showroom van Bauwerk.

“Erg leuk om de fabriek eens in het echt te zien, het was anders dan ik het me had voorgesteld,” zegt Lammert Atsma van Friesland Parket. “Er zijn zoveel mensen aan het werk! De controles worden met de hand gedaan en zijn echt met Zwitserse precisie. Ik weet nu hoe ze het voor elkaar krijgen dat alles zo maatvast is!”

Hijskraan in de weerHijskraan in de weer met stammen bij fabriek BOEN.Eerder deze maand ging een groep BOEN-dealers naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen waar BOEN Flooring een fabriek heeft staan. De fabriek, de grootste producent van houten vloeren in Europa, was in meerdere opzichten bijzonder indrukwekkend, zo vond de Nederlandse afvaardiging, te beginnen met alleen al de voorraad boomstammen. De enorme fabriek voert het proces werkelijk in zijn geheel uit en maakt per dag niet minder dan 150.000 meter vloer. Om dit te bereiken is een aantal productiehallen alle dagen van de week continu in bedrijf.

BOEN toonde de volledige productiegang, van grof zaagwerk tot plakken, schaven en lakken. Iedere stap kent zijn eigen controlemechanisme, alle dwarslatjes uit de tussenlaag worden nota bene handmatig gecontroleerd. Het werd al snel duidelijk, zo luidt de conclusie van de PPC, hoe BOEN zulke hoogwaardige professionele vloeren weet te produceren.

“Ik kijk terug op een uiterst gezellige, goed georganiseerde en leerzame reis,” aldus Jeroen van Gaalen van OverDeVloer. “Ik wist al dat BOEN een bijzonder goed merk is, dit bezoek bevestigt dat BOEN wat kwaliteit betreft bovenaan staat! Het was leuk te zien hoe iedereen onder de indruk was.”

Joost de Bruijn blikt tevreden terug op beide reizen: “Waar het bij Bauwerk veel ging over marketing en verkoop van de kwalitatieve vloeren, was het bij BOEN meer gericht op de volledige productie van houten vloeren. De bedrijven vullen elkaar prachtig aan, mooi om te zien!”

Groepsfoto bij BOENGroepsfoto bij BOEN.

PPC sluit zijn verslag af met het trieste bericht dat vakman Ed Hoek, deelnemer aan de BOEN-reis, afgelopen vrijdag is overleden. PPC, en ook Parketplein, wenst familie, vrienden en collega’s veel sterkte met dit onverwachte verlies.

(Parketplein, 17-06-2019)

 
CBS: ook in april groene cijfers ‘wonen’

De winkels in meubels en woninginrichting (+7,0 procent), in consumentenelektronica en witgoed (+4,6 procent) en in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+3,4 procent) hebben in april de grootste omzetstijging binnen het segment non-food gerealiseerd, zo turft het CBS. De volumegroei van de winkels in meubels en woninginrichting bedraagt 6,7 procent, die van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) 3,3 procent.

omzet-retail-april

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar is met 1,6 procent gegroeid, bij een volumetoename van 2,0 procent. De detailhandel als geheel heeft in de vierde maand van het jaar 2,3 procent meer omgezet, met een identiek percentage voor het verkoopvolume. Zonder correctie voor de samenstelling van de koopdagen ligt de omzet van de detailhandel zelfs 4,7 procent hoger dan in april vorig jaar. Webwinkels en multi-channelers hebben respectievelijk 12,8 en 20,3 procent meer omgezet.

(Parketplein, 14-06-2019)

 
Jaarverslag Geschillencommissies 2018

logo-SGCIn 2018 behandelde de Geschillencommissie Wonen (INretail/CBW Erkend) 1.058 zaken, 4 procent minder dan een jaar eerder, zo blijkt uit het jaarverslag. Van de 693 zogeheten ‘eindproducten’ bij deze geschillencommissie werd ruim 56 procent onderling opgelost. Partijen kwamen 213 keer vroegtijdig in de procedure alsnog tot een oplossing. In 179 zaken bewoog een bemiddelingsdeskundige partijen alsnog tot een onderlinge oplossing. In 301 zaken deed de commissie een uitspraak. In bijna 45 procent van de zaken kreeg de cliënt (deels) gelijk. Er waren vier zaken waarin de partijen tijdens de zitting alsnog een schikking troffen. Gemiddeld duurde de behandeling van de eindproducten 2,77 maanden, gelijk aan 2017. Aan het eind van 2018 stonden nog 246 zaken open, 30 meer dan een jaar eerder. De commissie behandelt deze in 2019 verder.

De Wonen-geschillen die in 2018 zijn behandeld gingen onder meer over verkeerd geleverde producten, zoals douchedeuren en een badkamerspiegel. Maar ook over het verkeerd inmeten van werkbladen voor een keuken, problemen met de bekleding van banken en stoelen, een keuken die in de verkeerde kleur is geleverd, een breuklijn in een PVC-vloer en bobbelend marmoleum.

De Geschillencommissie Parket is, zoals bekend, gestopt per 15 november 2018. Die dag heeft de branchevereniging VPL zichzelf opgeheven. Hierdoor zijn er geen ondernemers meer aangesloten bij deze commissie. In 2018 behandelde de commissie nog wel acht zaken. Bij een geschil kwamen partijen alsnog tot een schikking dankzij een daartoe speciaal opgeleide deskundige. In vijf zaken deed de commissie een uitspraak. In vier zaken kreeg de cliënt ongelijk. In een zaak kwamen partijen tot een schikking ter zitting.

[Voor de plannen van INretail met een nieuw klachtensysteem, zie nieuwsitem ‘Geschillenbeslechting CBW-erkend anders’ van 29-05-2019].

(Parketplein, 14-06-2019)

 
Nieuwe range ondervloeren bij Estillon

Solidbase-SK-1Solidbase SK 1.8mm.Estillon brengt met Solidbase een collectie ondervloeren met een hoge densiteit (drukweerstand klasse CS3 > 400kPa). De range voldoet volgens de leverancier aan de hoogste eisen zoals gesteld door de EPLF en MMFA en is voor gebruik in combinatie met PVC-, PVC-klik-, laminaat- en parketvloeren, zowel huishoudelijk als projectmatig. De ondervloeren worden ook aangeprezen om hun akoestische kwaliteiten en geschiktheid voor vloerverwarming.

De drie beschikbare items in de reeks hebben voorts hun specifieke eigenschappen en diktes. Zo heeft de Solidbase SK 1.8mm een zelfklevende toplaag. De Solidbase 2mm beschikt over een geïntegreerd vochtscherm, zodat geen extra handeling nodig is tijdens de installatie van laminaat of houten vloeren. De Solidbase AS 1,6mm kent een antislip-laag die de verbinding bij PVC-klik-vloeren beschermt.

(Parketplein, 14-06-2019)

 
Jubilerend EPLF kiest nieuwe voorzitter

max-von-tippelskirch-eplf-logoEPLF-voorzitter Max von Tippelskirch (foto: EPLF).De vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) heeft op zijn jaarlijkse algemene vergadering, afgelopen week bij gastheer Beaulieu in Antwerpen, Max von Tippelskirch (Swiss Krono Group) unaniem benoemd tot voorzitter. Sinds het vertrek van Paul De Cock (Unilin), die in mei vorig jaar tot voorzitter was gekozen maar in het najaar door Mohawk naar Noord-Amerika werd gehaald, fungeerde Von Tippelskirch al als plaatsvervangend voorzitter. De nieuwe plaatsvervangend voorzitter is Ruben Desmet (Unilin), tevens coördinator van de werkgroep Markten & Image. Eberhard Herrmann (Classen) blijft aan als derde lid van het bestuur en als coördinator van de werkgroep Techniek.

Verder gaat EPLF-directeur Peter H. Meyer van PH MEYER Wirtschaftsberatung uit het Duitse Bielefeld na 22 jaar met pensioen. Zijn opvolger na de zomer wordt Feriel Saouli, zo meldt vakblad Parkett Magazin. Zij is COO van het in Brussel gevestigde Cambre, gespecialiseerd in EU-advocatuur en communicatieadvies. Dit jaar heeft de EPLF, zoals wellicht bekend, een jubileum te vieren, want de vereniging bestaat vijfentwintig jaar.

(Parketplein, 12-06-2019)

 
Studio Moods in Hotel New York
Woorden-Holland-AmerikaWoorden ‘Holland Amerika Lijn’ op de gevel van Hotel New York nog altijd prominent aanwezig.
Voor-Duy-Pham-dienden-BVoor Duy Pham dienden de omgeving en de geschiedenis van het gebouw als uitgangspunt voor het interieurdesign van de kamers.

De zevenentwintig kamers in de achterbouw van Hotel New York op de Kop van Zuid in Rotterdam zijn onlangs grondig vernieuwd. Voor de bekleding van de vloer viel de keuze op Studio Moods Herringbone Slim Laurel Oak van IVC. Volgens Ethien Duy Pham, de interieurarchitect van opdrachtgever WestCord Hotels, past de uitstraling van de vloer bij de architectuur van het gebouw en maakt zijn duurzame karakter hem geschikt voor intensief gebruik.

De geschiedenis van wat ooit het hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn was, gaat terug tot 1901. Na zeven jaar werd aan de achterzijde een magazijn toegevoegd, weer negen jaar later gevolgd door de twee sindsdien beeldbepalende torentjes en een nieuwe gevel. Vanaf 1993 biedt het pand op de Wilhelminapier onderdak aan het hotel, evenwel met behoud van zijn nautische kenmerken. Zo verwijzen de robuuste elementen, met onder meer stalenbuismeubilair van Gispen, naar de scheepvaart die het levendige karakter in het havengebied nog altijd kenmerkt.

In de onder handen genomen kamers liet Duy Pham het dessin Laurel Oak 51262 - Herringbone Slim uit het modulaire concept Studio Moods installeren, een programma dat de mogelijkheid biedt om tien markante formaten te combineren met een brede keuzemogelijkheid in hout- en steendessins. In dit geval verwijzen zowel het houtdessin als het visgraatpatroon naar de jugendstilornamenten in de oorspronkelijke architectuur van Muller, Droogleever Fortuyn en Van der Tak. De specifieke tint van de vloer zorgt voor een warme noot in de overwegend lichte, Modern Classic-achtige interieurs.

In functioneel opzicht koos de verantwoordelijke interieurdesigner voor de producten van IVC vanwege de sterke onderlaag en transparante Protectonite PU slijtlaag, waarmee ze geschikt zijn voor intensief gebruik in hotelkamers. De verbouwing nam overigens slechts een week of zeven in beslag, een korte periode die voor de leverancier van de vloeren naar eigen zeggen geen enkel probleem vormde. Projectinrichter INZA te Vlaardingen tekent voor de plaatsing van de vloeren, op een oppervlak van duizend vierkante meter.

(Parketplein, 11-06-2019)

 
Herhaaldag Meester Parketteurs
Toon-van-WesterhovenToon van Westerhoven: “Hoe hou je je kennis bij; en kun je wat over de laatste ontwikkelingen vertellen?”
Peter-NieuwpoortPeter Nieuwpoort: “Klachten zijn te voorkomen door de juiste informatie, al direct bij de verkoop.”
Ik-heb-je-verhaal-met“Ik heb je verhaal met een ‘big smile’ zitten lezen, Marijn,” aldus voorzitter Mari Habraken (rechts) aan Marijn Swagten (op de rug gezien).
Gastheer-Gerard-PiketGastheer Gérard Piket (links) legt de houtherkenning uit aan Bram Eeren.

Gisteren was in Nieuwegein de herhaaldag voor parketteurs die langer dan vijf jaar de titel ‘Meester’ voeren. De opgeroepen Meester Parketteurs werden beoordeeld aan de hand van een portfolio met daarin een mooie, door hen uitgevoerde opdracht of reparatie, en aan de hand van hun vakkennis. Daarnaast werd hun materiaalkennis onder de loep genomen via een toets houtherkenning.

Fred-WitkampFred Witkamp legt uit, onder het goedkeurend oog van Gérard Piket. Mari Habraken en Simon Sijmonsma luisteren aandachtig toe.

Het portfolio was al eerder doorgestuurd naar de beoordelingscommissie, die ditmaal bestond uit Toon van Westerhoven (RIGO Verffabriek), Ruud Boom (onafhankelijk deskundige), Mari Habraken (voorzitter en permanent lid), Simon Sijmonsma (Meester Parketteur) en Alfred Houter (Meester Parketteur). De Meester Parketteurs die ditmaal voor de commissie verschenen waren Fred Witkamp, Peter Nieuwpoort, Marijn Swagten, Bram Eeren, Sahied Nadirhoesein en Bas Oosterbos.

De opgeroepen Meester Parketteurs werden zoals altijd kritisch en vakkundig aan de tand gevoeld. De jury nam met de parketteurs nauwkeurig hun portfolio’s door, maar ging ook de diepte in wat betreft technische details en hun marketing en communicatieve vaardigheden. Onderwerpen zoals carbid-meeting, BRE-screed test, anhydriet (schuren), onderhoud en het belang van onderhoudsinstructie, vloerverwarming, enzovoorts, passeerden de revue.
De portfolio’s oogstten over het algemeen veel lof bij de commissieleden. “Ik heb je verhaal met een ‘big smile’ zitten lezen, Marijn. Leest als een jongensboek; leuk verhaal,” aldus commissievoorzitter Mari Habraken aan Marijn Swagten.

Wederom benadrukte de commissie tijdens de toetsing het belang van het uitdragen van het vak en het belang van een goede communicatie met de klant. “Het kan al fout gaan als de klant nog maar net in de showroom staat.” Peter Nieuwpoort beaamde dit: “Klachten zijn te voorkomen door de juiste informatie, al direct bij de verkoop.”

Op een na hebben alle Meester Parketteurs die gisteren zijn beoordeeld voldaan aan de criteria voor de prolongatie van de Meestertitel. Ze hebben hiermee het recht verkregen om hun titel ook de komende vijf jaar te voeren en zijn hierover vandaag persoonlijk ingelicht.

(Parketplein, 07-06-2019)

 
Natte start deert Design District niet
Gerflor-op-deGerflor op de vertrouwde stek.
Veel-inspiratie-veel-sfeerVeel inspiratie, veel sfeer.
Bob-LooijschelderBob Looijschelder (T&M): “We hebben dit jaar voor een andere opbouw en aanpak van onze stand gekozen.”
Op-de-beurs-vindtOp de beurs vindt ook een uitgebreid lezingenprogramma plaats.

Vandaag startte onder een druilerig regenbuitje voor de zeventiende keer Design District. Het vakevenement wordt als vanouds weer in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam gehouden. De organisatie beschouwt het industrieel erfgoed als een belangrijke stimulans en pull-factor om architecten, projectinrichters, ontwerpers, enzovoorts naar zich toe te trekken.

Bezoekers-warenBezoekers waren al vroeg van de partij.

Zoals bekend behoort de beurs qua oppervlakte zeker niet tot de grootste en daarnaast is het vloerenaanbod klein. Voor een uitgebreid overzicht op het gebied van de laatste vloerentrends hoeft men niet langs te komen. Maar wil men zich eens op een andere manier verdiepen in een hoogwaardig interieuraanbod, zich laten inspireren om daarmee wellicht een nuttige vertaalslag te maken naar het eigen productassortiment, dan is een bezoek aan het altijd positieve Design District zeker op zijn plaats. En ook editie 2019 stelt wat dat betreft niet teleur: zoals altijd hebben de exposanten een inspirerend en sfeervol plaatje weten neer te zetten.

Dirk-van-Gestel-2019-DesignDirk van Gestel op de in het oog springende stand van Tarkett.

Op Design District komt men ieder jaar de bekende gezichten tegen, ook op vloerengebied. Dit jaar ontbreken helaas enkele toonaangevende spelers. Het doet echter niets af van de charme van het evenement. Flanerend langs de bekende stand van Gerflor, valt daarna als snel de presentatie van Tarkett op. Zeker een van de eyecatchers van Design District 2019. Dirk van Gestel praat ons bij. “De bijzondere presentatie is tot stand gekomen in samenwerking met Note Design Studio uit Zweden. De presentatie van het homogeen vinyl heeft hiermee een opvallend esthetisch karakter gekregen. We hebben een en ander al laten zien in Milaan, en oogstten daar veel waardering. Normaal plakken we het vlak. Nu is het voor interieurarchitecten creatief uitdagend tentoongesteld. Mogelijkheden te over. Met de collectie willen we ook de speelsheid van het gebruik van contrasterende lasnaden demonstreren. Naast de vinylcollectie zetten we ook de nieuwe collectie tapijt Human Fascination van Desso in het zonnetje. Deze op natuur geïnspireerde collectie hebben we op de beurs uitdagend gecombineerd met het vinyl. Zoals te zien is kent de presentatie een terrassering, zoals je bijvoorbeeld tegenkomt op rijstvelden.”

Forbo-benadruktForbo benadrukt op de stand de duurzaamheid van de producten.

Bij Textiles & More (T&M) komen we zoals altijd een blije Bob Looijschelder tegen. “We hebben dit jaar voor een andere opbouw en aanpak van onze stand gekozen en dat is me nu al bij aanvang van deze beurs goed bevallen. Alle productgroepen staan nu samen op een eiland en op de vloer springt Abstract van mFLOR er nu helemaal uit. Mooi toch? En met de Nachtwacht demonstreren we nadrukkelijk de mogelijkheden van onze custom-made printing.”

De-Spaanse-houtfabrikantDe Spaanse houtfabrikant FINSA. Oog-voor-detailsOog voor details bij Plexwood.

In een andere hal presenteert Arturo Unique Flooring (Uzin Utz Nederland) als specialist in kunstharsvloeren diverse soorten gietvloeren en vloercoatings waaronder de Color Collection en Arturo Concreta. Forbo benadrukt op de stand de duurzaamheid van zijn producten. “Onze vloeren zijn goed voor mensen, goed voor gebouwen en goed voor het milieu.” De Spaanse houtfabrikant FINSA bundelt zijn krachten met het Eindhovense designcollectief Envisions en laat een breed scala aan decoratieve panelen voor interieurgebruik zien.

Bij-Carpet-SignBij Carpet Sign ‘spreekt’ het product. ArturoArturo Unique Flooring (Uzin Utz Nederland), specialist in kunstharsvloeren.

Op de beurs vindt ook een uitgebreid lezingenprogramma plaats. De aftrap werd vandaag gegeven door Odette Ex, oprichter van INSIDE/INSIDE die vertelde over de noodzaak van een duurzaam en circulair interieur. Daarnaast is er op het terrein van Van Nelle een off site-programma van meerdere showrooms die voor bezoekers van Design District speciaal hun deuren openen, waaronder Gispen en objectflor. Verder is er zoals altijd veel aandacht voor aankomend talent via presentaties van beginnende ontwerpers en inspirerende ontwerpen van de studenten Product Design van de Willem de Kooning Academie.

Design District is nog te bezoeken op donderdag van 10.00 tot 20.00 uur en vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Vrijdag zijn naast professionals ook studenten en particulieren welkom.

(Parketplein, 05-06-2019)

 
Barometer woonbranche veert op

“Het gaat weer de goede kant op in de woondetailhandel,” zo merkt Van Es Marketing Services op. Zijn ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand flink gestegen, volgend op de daling van de afgelopen maanden. De barometer sluit mei af op een stand van minus 2,2. Dit is een verbetering van ruim acht punten ten opzichte van april. De oorzaak is een toename van het aantal woningtransacties en minder negatieve weekomzetmutaties van woondetaillisten.

baro-mei2019Barometerstand buigt weer naar boven richting nullijn (bron: marktdata.com).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten verbetert in de maand mei met ruim 13 punten, om uit te komen op minus 16,7. Het is voor het eerst sinds acht maanden dat deze deelindicator stijgt. Een vijfde (20 procent) van de woondetaillisten noteert de voorbije maand een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (36 procent) een daling. Toch voorziet nog altijd bijna de helft van de ondernemers de komende maand een omzetdaling.

Voorts meet het CBS dat de stemming onder consumenten onveranderd is gebleven op minus 3. Ook de koopbereidheid handhaaft zich op minus 3. Consumenten vinden de tijd voor het doen van grote aankopen wel een fractie gunstiger. Het producentenvertrouwen industrie is daarentegen wat afgenomen, van plus 6,7 in april naar plus 4,7 in mei, het laagste niveau na 2016. Tot besluit zijn in de hier meegewogen maand april 17.303 bestaande koopwoningen verkocht, blijkens cijfers van het Kadaster en het CBS, ofwel 6,4 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

(Parketplein, 05-06-2019)

 
Ivo Schintz naar IVC Commercial Flooring

ivo-schintz-2Ivo Schintz.Ivo Schintz gaat per direct aan de slag bij de IVC Group als president IVC Commercial Flooring. De benoeming wordt voorgesteld als een weerspiegeling van de ambitie van het bedrijf om sterk te groeien in de commerciële projectmarkt. Jan Vergote, CEO van de IVC Group, is dan ook in zijn nopjes met de komst van de ervaren Nederlander. Schintz krijgt van de topman de opdracht mee om “de commerciële activiteiten sneller te laten evolueren.”

Schintz heeft ruim twintig jaar ervaring opgedaan in de commerciële sector bij Tarkett (als Vice President - EMEA Division). De voorbije anderhalf jaar was hij werkzaam bij de Pfleiderer Group. Als president IVC Commercial Flooring, zal hij naast de verantwoordelijkheid voor alle commerciële activiteiten, ook prioriteiten stellen voor productontwikkeling en marketing vanuit een klantgericht perspectief.

De in 1997 begonnen IVC Group gaat er prat op de grootste Europese producent van tapijttegels, LVT en vinyl op rol te zijn. In tien fabrieken in België, Luxemburg, Rusland en de VS vervaardigen tweeduizend werknemers jaarlijks zo’n honderdvijftig miljoen vierkante meter vloerbekleding. Sinds 2015 behoort de IVC Group tot Mohawk Industries.

(Parketplein, 05-06-2019)

 
Aspecta formeel deel van HMTX Industries

hmtx-logoDe merknamen Aspecta, Halstead, Metroflor, Teknoflor en Vertex zijn formeel ondergebracht in de overkoepelende onderneming HMTX Industries, zo maakt CEO Harlan Stone vandaag bekend. HMTX dient te fungeren als een sterke, uniforme bedrijfsstructuur die een familie van uiteenlopende en groeiende bedrijven onder één dak verenigt qua visie, waarden en ondernemingsgeest. De vijf merken zullen hun bestaande activiteiten overigens zoals voorheen blijven uitoefenen.

Harlan Stone, die de vierde generatie van de gelijknamige eigenaarsfamilie vertegenwoordigt, spreekt van een “opwindende ontwikkeling in de lange geschiedenis van ons bedrijf, waardoor we de kracht van onze gecombineerde onderneming kunnen inzetten om de verstandhouding die we met onze klanten en distributeurs genieten verder te versterken.” Rochelle Routman wordt hoofd duurzaamheid van de onderneming. LVT-fabrikant HMTX is goed voor 700 miljoen dollar omzet en wereldwijd actief in tientallen landen.

(Parketplein, 03-06-2019)

 
Renovatie industrieel erfgoed met Jumpax
Oudste-delenOudste delen vervallen fabriek dateren uit 1880.
Drieduizend-vierkanteDrieduizend vierkante meter Jumpax Nature (foto’s met dank aan Unifloor).

Ondervloerenspecialist Unifloor is betrokken bij de grootschalige renovatie van een wel zeer bijzonder project, te weten de in verval geraakte Greswarenfabriek in Reuver. Dit betreft een van de oudste industriële gebouwen in Noord-Limburg en tevens de grootste. De oudste delen dateren uit 1880. Vijf jaar geleden besloot de gemeente Beesel het vervallen gebouw als industrieel erfgoed op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen.

Unifloor draagt zijn steentje bij aan het opkalefateren door de levering van zo’n drieduizend vierkante meter Jumpax Nature. Met name de mogelijkheid om snel grote oppervlakten te egaliseren, in combinatie met de hoge belastbaarheid, lag ten grondslag aan de keuze voor Jumpax Nature.

Na voltooiing van de uitgebreide renovatie, krijgen de oude fabrieksgebouwen (gres is trouwens keramisch materiaal dat vaak in vloertegels is toegepast) een nieuwe bestemming als VMBO-school. Meer informatie: www.hevo.nl/projecten/herbestemming-monument-Greswarenfabriek-Beesel.

(Parketplein, 03-06-2019)

 
Sterk kwartet naar finale EK LVT leggen

Trainingsruimte-bij-FloorSkillsTrainingsruimte bij Floorskills UK.De vier Nederlandse deelnemers aan het Europees kampioenschap LVT installeren zijn bekend. Na een spannende halve finale op de Woontotaal Academy in Zoetermeer, afgelopen weekend, hebben Dave Amweg, Sidney Braspenning, Anco Rijstenbil en Tim Loonstra zich gekwalificeerd voor de finale op 11 en 12 juli bij het opleidingscentrum Floorskills UK. Rijstenbil is overigens de huidige Nederlands kampioen woningstofferen, Amweg een voormalig winnaar van deze titel. De bij de Nederlandse voorronde betrokken sponsors zijn Cotap, Dersimo, Estillon, F. Ball, mFLOR, Tarkett en Unifloor.

De wedstrijd om de titel ‘LVT European Fitter Of The Year 2019’ duurt twee dagen. Op de laatste dag, vrijdag 12 juli, houdt het Britse opleidingsinstituut tevens open huis, met dan ook deelname van vloerenmerken als Tarkett, Moduleo, Greenflor, Karndean en Harvey Maria plus aanbieders van toebehoren als Bona, F. Ball en Uzin. Alle aanwezigen op de openhuisdag vormen tevens de jury van de competitie. De vier Britten die via de voorrondes bij Floorskills UK doordringen tot de laatste ronde zijn Gary Haigh, Daniel Jones, Joe Lockhart en Steve Sidney. Voor tickets en meer informatie: www.floorskills.co.uk/lvt-competition-2019/

(Parketplein, 31-05-2019)

 
Drukke meimaand bij WOCA Nederland
Henk-LavermanHenk Laverman (rechts) demonstreert zijn producten aan parketteurs op scholingsdag met Peitsman.
Op-bezoek-in-hetOp bezoek in het imposante centrale magazijn van WOCA in Denemarken.
Gilde-ledenGilde-leden keuren de gang van zaken in de fabriek van WOCA.

Mei was traditiegetrouw weer een drukke maand voor WOCA. Zo werd samen met Peitsman Groningen onlangs een productscholing georganiseerd op het hoofdkantoor in Groningen voor parketbedrijven uit het noorden. Naast theorie werd ook uitgebreid aandacht besteed aan de praktijk, waarbij voorkleuringen, basisbehandelingen en onderhoud aan de orde kwamen. Al met al, zo oordeelt WOCA Nederland, een geslaagde dag met zeer positieve reacties van de deelnemers.

Afgelopen zondag en maandag werd met een delegatie van het Gilde van Parketteurs een bezoek gebracht aan de fabriek van WOCA in Denemarken. Op zondag kwamen alle deelnemers aan bij het prachtig gelegen Koldingfjord hotel in Kolding. Naast de Nederlandse bezoekers was er ook een groep Duitsers van parketgroothandel Hinterseer aanwezig, wat het bezoek een nog internationaler tintje gaf. Na een gezellige zondagmiddag en -avond vertrok het gezelschap op maandagochtend naar het hoofdkantoor van WOCA in Lunderskov. Daar volgde een rondleiding en een workshop, waarbij de nieuwe lakken van WOCA, voorbehandelingen met loog en stain en natuurlijk de Diamond Oil Active aan de orde kwamen.
Na een heerlijke lunch met traditionele Deense Smorgasbrod, werd het centrale magazijn bezocht, met alle producten voor de retail en industrie. In de middag was het alweer tijd om te vertrekken naar Nederland en kwam aan dit bliksembezoek een eind. Een erg geslaagd uitje met een leuke groep deelnemers, en zeker voor herhaling vatbaar, zo vindt WOCA Nederland.

Groepsfoto-19Groepsfoto met delegatie Gilde.

In mei, ten slotte, werd ook de vernieuwde website van WOCA in Nederland gelanceerd. Op het vertrouwde adres www.woca.nl wordt duidelijk wat WOCA in huis heeft voor toepassingen binnen en buiten. Met duidelijke handleidingen, stap-voor-stap instructies, videos, kleurvoorbeelden, inspiratiepagina’s en natuurlijk een overzichtelijk dealerbestand, worden zowel consumenten als professionals bediend. De site is geoptimaliseerd voor gebruik op mobiel, tablet en PC.

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Jaarlijkse zomeractie bij Bona

Drie-maanden-lang-zomeractieDrie maanden lang zomeractie bij Bona, met gratis parketgrondlak of parketolie 2K voor klanten.Bij Bona loopt in de maanden juni, juli en augustus een zomeractie, met interessante aanbiedingen. Vanaf komende zaterdag tot en met de laatste dag van augustus krijgt men bij aankoop per doos van de gangbare parketlakken Bona Traffic HD/Bona Traffic Natural of Bona Mega/Bona Mega ONE dan óf de grondlak Bona Classic óf een blik parketolie Bona Craft Oil 2K Neutral gratis. Een andere grondlak of kleurolie kan ook, zo laat het bedrijf weten vanuit Haarlem, maar dan middels een kleine bijbetaling van het verschil.

De actie is tevens geldig bij de dealers. Voor meer informatie kan men terecht bij een verkoopadviseur van de leverancier of op www.bona.com/nl/zomeractie. Bona is overigens de gehele zomer geopend.

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Geschillenbeslechting CBW-erkend anders

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt: “INretail start een onafhankelijk klachtensysteem zodat we meer grip op het proces krijgen.”Eén van de drie bouwstenen van CBW-erkend, de onafhankelijke geschillenbeslechting, wordt anders ingericht, zo meldt Bert-Jan van der Stelt namens branchevereniging INretail. Hoewel de branchespecialist Wonen de huidige klachtenafhandeling via de Geschillencommissie een goed werkend systeem vindt, twijfelt hij aan de toekomstbestendigheid en wil hij bovendien een vinger in de pap.

“De overheid trekt zich verder terug uit laagdrempelige geschillenbeslechting, waardoor de kosten voor deze wijze van klachtenafhandeling flink oplopen. Nu worden ze betaald uit de CBW-erkend bijdrage. Lopen ze verder op, dan ontstaat minder financiële ruimte, voor bijvoorbeeld de promotie van CBW-erkend. En dan is er nog een puntje dat steekt: als brancheorganisatie hebben we nauwelijks invloed op de efficiency en werkwijze van de geschillencommissie,” aldus Van der Stelt.

Aangekondigd wordt dat de geschillenbeslechting in een modern jasje wordt gestoken, met gebruik van hedendaagse technieken. “INretail start een onafhankelijk klachtensysteem zodat we meer grip op het proces krijgen. Doel is bij een klacht zo snel mogelijk tot een onderlinge oplossing te komen. Gespecialiseerde medewerkers spelen daarin een belangrijke rol. Uiteraard moet dit nieuwe klachtensysteem onafhankelijk - dus boven de partijen - staan en vormt (product)deskundigheid een stevige basis,” zo legt Van der Stelt uit. De komende maanden volgt meer informatie over de nieuwe werkwijze, die klaarblijkelijk 1 januari 2020 als ingangsdatum heeft. [Zie ook nieuws ‘INretail agendeert de Geschillencommissie’ van 20-02-2019].

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Nieuwe namen buitenlandse parketclubs

logo-parquet-francais-2019De belangenbehartigers van de parketbranche in Frankrijk en Zwitserland hebben zich in een bijdetijds jasje gehesen. De voorheen in de UFFEP (Union Française des Fabricants et Entrepreneurs de Parquets) verenigde parketfabrikanten van Frankrijk hebben onlangs als nieuwe naam FrancaisParquet.org aangenomen, met overeenkomstig logo. De nieuwe identiteit illustreert naar eigen zeggen de wens van de vakorganisatie om in Frankrijk gemaakte parketvloeren meer en positiever voor het voetlicht te brengen, zowel richting vakmensen als het grote publiek, vanzelfsprekend ook beter gebruikmakend van de mogelijkheden die de digitale kanalen daartoe bieden.

logo-isp-2019In Zwitserland heeft branchevereniging Interessengemeinschaft der Schweizerischen Parkett-Industrie na vijftig jaar besloten om verder te gaan als Interessengemeinschaft Schweizer Parkettmarkt, wel met behoud van de afkorting ISP. De vereniging telt nog maar een handvol fabrikanten, zo luidt de verklaring, stond lang geleden al parketgroothandels toe om lid te worden, spoedig gevolgd door parket- en vloerenleggers en als laatste nieuwkomers allerhande toeleveranciers. Reden genoeg dus voor ook hier een andere benaming en een opgefrist logo.

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Biobased hars Decovery SP-2022 XP van DSM

Decovery-SP-2022-XPKoninklijke DSM, divisie Resins & Functional Materials, brengt met Decovery SP-2022 XP een biobased hars voor vloerafwerkingsproducten waarmee houten en naadloze vloeren zich ultra-mat laten afwerken. De leverancier uit Zwolle prijst het nieuwe product onder meer aan om zijn gebruiksgemak en duurzaamheid. Wat dit laatste punt betreft: de hars bevat dertig procent biobased producten en een zeer laag gehalte aan VOC’s (minder dan 250 g/l gebaseerd op 40 CFR 59.406). Tevens is hij laag in geurafgifte. In functionele zin doet hij met zijn goede chemische en mechanische eigenschappen, waaronder krasweerstand, niet onder voor de gangbare (op fossiele grondstoffen stoelende) producten. Vloercoatings die met deze hars zijn gemaakt tonen volgens de aanbieder ook geen rollerstrepen of polijsteffecten.

(Parketplein, 29-05-2019)

 
Duitse parketmakers staan onder druk

Het-bestuur-van-de-VDP-2019Het bestuur van de VDP, met van links: Peter Hamberger, Volker Kettler, Michael Schmid en Bernhard ter Hürne (foto: VDP).De Duitse parketmakersvereniging VDP stelt vast dat de economische situatie in het land gespannen blijft, daarbij verwijzend naar de officiële statistieken. Die tonen voor het voorbije jaar 2018 een aanhoudend negatieve economische trend: zo bedroeg de vervaardigde hoeveelheid parket bijvoorbeeld slechts 6,9 miljoen vierkante meter, ofwel 8,6 procent minder dan in het voorgaande jaar. De gang van zaken met betrekking tot de omzet is vergelijkbaar, want op de Duitse markt nam die af tot 180 miljoen euro, een krimp van 8,7 procent. Daarentegen steeg de uitvoer van parket naar 267,1 miljoen euro, een groei van 2,8 procent ten opzichte van 2017.

Michael Schmid, de vorige week herkozen voorzitter van de VDP, verklaart de gunstige gang van zaken in het buitenland door de goede reputatie van ‘Made in Germany’-producten. Een beperkte terugval werd tegelijkertijd opgetekend voor de invoer van parket in Duitsland, een minnetje van 1,7 procent tot 361,4 miljoen euro. “Een van de belangrijkste redenen voor de huidige ontwikkeling op de Duitse parketmarkt is de aanhoudende, immense druk van vervangende producten zoals tegels, PVC-vloerbedekkingen of tapijten. Door de daling van de productie en wijzigingen in de buitenlandse handel, ontwikkelt Duitsland zich tot een draaischijf in de handel in parket,” zo concludeert voorzitter Schmid.

(Parketplein, 27-05-2019)

 
Omzet bouw (voorlopig) nog in de lift

cbs-logoDe omzet van de bouw is in het eerste kwartaal van 2019 met 11,4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Het is meer dan tien jaar geleden, zo memoreert het CBS, dat de bouwomzet zo sterk klimt in een eerste kwartaal. In alle branches groeit de omzet met meer dan 10 procent. Zo boeken de gespecialiseerde bouwbedrijven een omzettoename van 10,5 procent in deze periode. Het deelsegment van de specialisten in het afwerken van gebouwen behaalt een groei van 7,9 procent. Daartoe behoren bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden, naast schilders en glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

In het eerste kwartaal blijkt daarentegen voor de bouw van slechts zo’n 12,5 duizend woningen een vergunning te zijn afgegeven, ruim een kwart minder dan in het eerste kwartaal van 2018 en het laagste aantal in drie jaar tijd. Daarnaast zijn de totale bouwkosten van afgegeven vergunningen voor de bouw en verbouw van woningen en bedrijfsgebouwen in het eerste kwartaal met 8 procent gedaald. Terwijl de bouwkosten voor de bouw en verbouw van woningen met bijna 17 procent zakken, stijgen de vergunde bouwkosten voor de bedrijfssector juist met ruim 10 procent.

(Parketplein, 24-05-2019)

 
DryTiling: keramische tegels zonder lijm

Logo DrytilingDe Duitse vloerenmaker Classen en bedrijfsadviseurs Scholz & Partner, tevens aanjagers van innovatie, gaan samenwerken bij het op de markt brengen van de zogeheten DryTiling-technologie. Dit betreft een gepatenteerde, zwevende installatietechniek voor keramische tegels (of van natuursteen) zonder lijm te hoeven gebruiken. Het leggen van de tegels wordt voorgesteld als zeer snel te voltooien en bijzonder eenvoudig, zodat deze werkzaamheden zakelijk ook in beeld komen van anderen dan specialisten op dit vlak. De samenwerkende bedrijven noemen onder meer vloerenleggers, schilders en timmerlieden.

“Dit innovatieve installatiesysteem herbergt een vergelijkbaar potentieel in termen van vereenvoudiging en versnelling van de plaatsing van keramische tegels, als meer dan twintig jaar geleden de kliksystemen voor laminaat- en designvloeren,” aldus Karl-Heinz Scholz van Scholz & Partner in een persbericht. Afgaande op de door de bedrijven genoemde octrooien maakt het installatiesysteem gebruik van een geprepareerde onderlaag van kurkgranulaat, die zich mede door het gewicht van de keramisch tegel als het ware vastzuigt aan de ondergrond.

(Parketplein, 24-05-2019)

 
Workshop NK Parketleggen 2019
Festool-demonstreertFestool demonstreert.
RIGO-aan-de-slagRIGO aan de slag met Skylt.
Belangstelling-voor-StaufBelangstelling voor Stauf.

Ter voorbereiding op het NK Parketleggen in september heeft, naar goede gewoonte, een workshop voor de deelnemers plaatsgevonden. Afgelopen maandag kwam de groep bijeen bij de PPC in Wijk bij Duurstede.

Dit jaar krijgt het kampioenschap overigens een buitenlands tintje… René Caran uit Tsjechië zal met de jury meelopen en brengt twee parketteurs uit Polen en Roemenië mee. De buitenlandse collega's zullen buiten mededinging meedoen aan de wedstrijd en tillen het aantal uitdagers naar 27. Voor de deelnemers zal het over en weer interessant zijn om op deze manier kennis te maken met elkaars ervaring.

In de workshop konden de titelkandidaten alvast de opdracht zien, aan de hand waarvan de nodige tips en tricks door de sponsors werden gegeven. De opdracht betreft een half (tafel-)blad, opgebouwd uit Eiken (door Kerkhofs te leveren) in verschillende uitvoeringen en daardoor kleurschakeringen, waarin bovendien het nodige freeswerk zal voorkomen. Het geheel wordt met Stauf verlijmd en met overlakbare olie van Skylt afgewerkt.

De workshops werden gehouden door Jan-Willem van der Linden van Stauf, Chris de Vries van RIGO en Hans Bos namens Festool. RIGO liet diverse testen met de overlakbare kleurolie zien. Festool speelde in op zijn noviteit van ‘de blue tooth aangestuurde stofzuiger’ en legde uit hoe het freeswerk van de opdracht het beste uitgevoerd kan worden.

Tussendoor werd genoten van een heerlijke door PPC verzorgde lunch. De dag werd afgesloten met een uitgebreide rondleiding door het bedrijfspand van de gastheer, met speciale aandacht voor zijn Experience Center en recente uitbreiding. Al met al, zo stelt Walter Esch van het Platform Parketbranche, weer een bijzonder geslaagde dag en een goede start in de aanloop naar het NKP! Het kampioenschap wordt gelijktijdig gehouden met de beurs InCoDa, op 15, 16 en 17 september in Gorinchem.

NKP-2019-Sponsorblok

(Parketplein, 22-05-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-137FF1-105

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex Hannover
  • Dossier Wie produceert hoogkant lamelparket?
  • Dossier Trends in bamboe vloeren
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Trendy kleuren
  • Special Top Belgische bedrijven gericht op export

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com