unifloor216

Heditex-banner-juniFlamingo 2019 prijslijst

banner SKYLT

nieuws
Vernieuwd praktijklokaal bijna gereed

Parketopleider-Fred-WitkampParketopleider Fred Witkamp bij de vier werkeilanden die al gereed zijn.Het vernieuwde praktijklokaal van de parketopleiding in Nieuwegein is zo goed als afgerond. “We hadden gehoopt dat een en ander al in gebruik zou zijn genomen, maar het liep wat anders,” zo vertelt parketopleider Fred Witkamp. “Dat is jammer, maar externe factoren heb je nu eenmaal niet in de hand. Naar verwachting zal de ruimte nu over circa vijf tot zes weken af zijn, zodat deze ingezet kan worden bij de komende praktijkweken. Maar de eerste vier werkeilanden zijn al gereed. We hebben bovendien nieuwe machines mogen ontvangen en we hopen er nog meer te krijgen. Het wordt een prachtig opgezette praktijkruimte. En hoewel het nog niet geheel klaar is, hebben de jongens zich al danig kunnen uitleven.”

De-cursisten-van-niveau-3Cursisten van niveau 3 hebben zojuist hun zaagopdracht afgerond. Van links: Ronald Hermans (Parketvloermeester), Jillan Ooms (Tida Parket), Nick Janssen (Finesse Parket), Daan Kroon (Baltussen Parket). De-voorraad-machinesDe voorraad machines is inmiddels uitgebreid.

Zo hebben de cursisten van niveau 3 zojuist hun zaagopdracht afgerond. Fred Witkamp is verheugd over het enthousiasme van de leerlingen en de belangstelling voor de opleiding. Hij verwacht komende september met zeker veertig leerlingen te starten.

(Parketplein, 01-02-2019)

 
Overname Peitsman door Unilin definitief

Delegatie-van-PeitsmanDelegatie van Peitsman tekent de papieren, met van links Richard Lensen, Walter Blok, René Koeken en Danny Englebert.Unilin Flooring en Koninklijke Peitsman zijn blij om aan te kondigen dat laatstgenoemde definitief is overgenomen. Unilin maakte zijn intentie om de groothandel over te nemen op 17 december vorig jaar bekend. Een en ander diende nog goedgekeurd te worden door de Autoriteit Consument & Markt en de mededingingsautoriteiten.

Koninklijke Peitsman is sinds 1990 een strategische partner voor het Unilin-bedrijf in Nederland. De groothandel, in 1885 opgericht als meubelstoffeerder, is vandaag een krachtige, hoogwaardige vloerverdeler met meer dan 140 werknemers, zo schrijft Ruben Desmet, President Flooring bij Unilin, vandaag aan alle relaties. Het bedrijf wordt geprezen om zijn efficiënte, klantgerichte aanpak dankzij de landelijke dekking op elf locaties en een hoge mate van digitalisering, waardoor het personeel zich kan concentreren op verkoop en service.

Groep-heft-het-glasGroep heft het glas op de definitieve overeenkomst.

Met deze overname verwerft Unilin Flooring een duidelijke aanwezigheid op de Nederlandse markt, zo vervolgt Desmet, met als doel de handel te versterken en verder uit te breiden. Naast de distributie van de vloerproducten van Unilin door de Koninklijke Peitsman, zal de distributie worden voortgezet via de distributiepartners Plinten & Profielen Centrale (PPC) en Headlam voor het merk Quick-Step.

(Parketplein, 01-02-2019)

 
Trapneusprofielen voor laminaat bij PPC

Nieuwe-trapneusprofielenNieuwe trapneusprofielen voor laminaat in zwart, zilver, rvs.PPC heeft het trapneusprofiel ten behoeve van laminaat in het assortiment opgenomen, aanbevolen om de vloer door te leggen op de trap. Hij is geschikt voor laminaat in diktes van zeven tot negenenhalf millimeter, zodat iedere vloer zich laat doorleggen. Strips om de ruimte achter het laminaat op te vullen, worden standaard meegeleverd. Door de strip wordt de laminaatinleg stevig tegen de voorzijde van het profiel gedrukt. De profielen worden geleverd in drie meter lengte en zijn beschikbaar in de kleuren rvs geborsteld, zwart en zilver geborsteld. De groothandel verwijst naar zijn website (www.plintenenprofielencentrale.nl) voor meer informatie over zijn assortiment voor traprenovatie en deze aanvulling in het bijzonder.

(Parketplein, 30-01-2019)

 
COREtec in zijn sas met reacties op BAU

COREtec-in-visgraatmotiefCOREtec in visgraatmotief.USFloors Europe is, na al een geslaagde Domotex, evenzo goed te spreken over zijn deelname met COREtec aan de BAU in München. “De nieuwe collectie van Visgraat (Herringbone) en de twintig nieuwe bijkomende decoren in het ProPlus-gamma kenden een overweldigend succes,” zo stelt Karl-Heinz Hausberg, verkoopleider voor het Duitstalige gebied. Met het achttal designs van de Naturals Collection in visgraatmotief speelt het bedrijf in op de aanhoudende populariteit van geometrische vormen op de markt, de uitbreiding van de ProPlus-collectie geldt als gewenst antwoord op de vraag naar meer designkeuzes.

Een nieuwe lancering, waarover op termijn zal worden gecommuniceerd, staat inmiddels op stapel. “Een baanbrekend product dat alle voordelen van keramische vloeren combineert met de eenvoudige installatie van COREtec,” zo licht Stijn Windels, marketingdirecteur USFloors Europe, alvast een tipje van de sluier. President Jan Dossche belooft een volledig nieuw gamma, dat niet minder dan een heuse “big bang” zal veroorzaken in de vloerenindustrie.

(Parketplein, 30-01-2019)

 
Eerste editie Domotex USA in aantocht

domotex-usa19-promobeeld-1Promotiebeeld Domotex USA.In het Georgia World Congress Center in Atlanta (in Georgia) staat van 28 februari t/m 2 maart a.s. de premiere gepland van Domotex USA. De door Hannover Fairs USA georganiseerde beurs richt zich primair op het residentiële segment en biedt een breed aanbod aan vloerproducten, van tapijt en karpetten tot laminaat en parket en van vinyl en LVT tot allerhande vloertechnologieën. Wat de bezoekersdoelgroep betreft, wordt gemikt op het oostelijke deel van de Verenigde Staten. Bijkomend voordeel van de keuze voor Atlanta, door Hannover Fairs USA betitelt als de vloerenhoofdstad van Amerika, is de mogelijkheid voor de bezoekers om de productiefaciliteiten in het gebied rondom aan te doen, bijvoorbeeld in ‘tapijtstad’ Dalton.

Grote namen uit het gastland die acte de présence geven op Domotex USA zijn onder andere Beauflor USA, Dixie Group, Engineered Floors, Milliken en Shaw, die laatste via zijn dochterbedrijven Anderson Tuftex en USFloors (van het merk COREtec). Zo’n vijfenveertig procent van de bij elkaar tweehonderddertig exposanten komt van buiten het gastland. De in aantal veruit grootste niet-Amerikaanse delegatie is die van China, met vijfenveertig exposanten. India en Turkije komen tot elk vijftien deelnemers. Nederland vaardigt Brink & Campman, DecoRad Systems, Hamat, Terratsa Europe en Unifloor Underlay Systems af. België stuurt Louis de Poortere, Decospan (Par-ky, Cabbani) en Labeco (Lalegno) naar Atlanta.

(Parketplein, 28-01-2019)

 
MeisterWerke lanceert de nieuwe Lindura

MeisterWerke heeft zijn beproefde reeks houten vloeren van Lindura in een volledig nieuw jasje gestoken. De nieuwe collectie HD 400 - gelanceerd onder het sprekende motto ‘hightech meets nature’ - werd afgelopen week gepresenteerd op de BAU in München en zal vanaf 1 februari a.s. leverbaar zijn.

Een-voorbeeld-vanEen voorbeeld van een vloer met een ‘natuurlijk-elegant’ uiterlijk is de Lindura HD 400 - Eik authentic white washed 8742.
Ook-de-LinduraOok de Lindura HD 400- Eik authentic Dry Wood 8748 komt goed tot zijn recht in royale ruimtes.
Lindura-adviescenterLindura-adviescenter vangt de aandacht in de showroom (foto’s: Meister).

Volker Kettler, hoofd productontwikkeling bij het bedrijf, stelt dat Lindura geheel en al onder handen is genomen en zegt blij te zijn aldus verder te kunnen schrijven aan wat hij noemt het ‘succesverhaal’ van deze innovatie. De Lindura-vloeren van de nieuwe generatie beschikken volgens Kettler over nieuwe, elegante en natuurlijk aandoende oppervlakken, sterkere borstelingen die zorgen voor expressieve, diepere structuren en nieuwe Wood-Powder-recepturen. “Bovendien hebben wij het gehele productieproces verder ontwikkeld en geoptimaliseerd.” De nieuwe Lindura-collectie telt zesentwintig oppervlakken, waarvan vijftien natuurgeolied en elf mat gelakt.

“Met de uitbreiding naar vier sorteringen – natuur, levendig, authentiek en rustiek – en een groter aanbod aan kleuren kunnen we onze dealers, vergeleken met de oude collectie HD 300, extra bestseller-mogelijkheden bieden,” zo stelt directeur Ludger Schindler zijn afnemers in het vooruitzicht. Ruimere aandacht is er voor authentieke en natuurlijke eiken oppervlakken. Ook de diepere borstelingen en de daardoor veranderde voelbare structuur en look, kenmerken de nieuwe Lindura houten vloer. Gebleven is het buitengewone formaat van de planken: met 2600 bij 320 millimeter (natuurgeolied) en 2200 bij 270 millimeter (natuurgeolied en mat gelakt) komt Lindura volgens de leverancier vooral in royale ruimtes goed tot zijn recht.

MeisterWerke zegt tevens een passend antwoord te hebben op de vraag van veel potentiële kopers hoe de vloer zich laat renoveren. De fabrikant licht toe dat zijn Lindura vanwege de extreem harde Wood-Powder-laag niet op de klassieke manier kan worden afgeschuurd, maar wel op geschikte wijze kan worden opgeknapt. Bij natuurgeoliede oppervlakken simpelweg door ze opnieuw te oliën (ook gedeeltelijk), bij de mat gelakte varianten met behulp van het Bona Recoat System. Met dit systeem kan een op jaren gekomen vloer snel en voordelig worden vernieuwd. Daarbij wordt de bovenste laklaag licht geschuurd en opnieuw verzegeld. Zo worden resten van onderhoudsmiddelen, loopsporen en lichte krassen verwijderd, waarna de vloer de volgende dag alweer kan worden gebruikt.

Lindura wordt vervaardigd met behulp van de Wood-Powder-technologie. Een materiaalmix van fijne houtvezels, minerale bestanddelen en andere natuurlijke additieven, wordt onder hoge druk en temperatuur samengeperst met een toplaag van echt hout, een HDF-tussenlaag en een tegenfineer. In dit hightech-procedé ontstaan drukstabiele planken die volgens de aanbieder aangenaam warm aanvoelen, belastbaar zijn en gemakkelijk te onderhouden.

De herlancering van Lindura gaat gepaard met een brede marketingondersteuning voor de Meister-dealers. Middelpunt is het nieuwe Lindura-adviescenter, dat met uitschuifbare stalen op ruim formaat, twee planken op ware grootte en technische specificaties, alle benodigde aspecten voor het advies compact samenbrengt. Bijkomende tools zijn opvallende reclame-uitingen voor gedrukte en online-campagnes en voor het betreffende verkooppunt zelf. Teksten voor pers en social media plus uitgebreid beeldmateriaal maken het aanbod rond.

(Parketplein, 25-01-2019)

 
Forinn brengt de Metropolitan Collectie

Metropolitan-CollectieForinn heeft een nieuwe vloerenreeks, de Metropolitan Collectie, in zijn assortiment opgenomen. Deze bestaat uit het drietal deelcollecties Metropolitan Gluedown, Metropolitan Uniclic en Metropolitan Rigid, elk met negen verschillende designs, zodat telkens voor elke ruimte en situatie de juiste oplossing wordt geboden.

De Metropolitan Collectie heeft een slijtlaag van 0,55 millimeter en is geschikt voor zowel woonkamers als zakelijke ruimtes. Er is divers POS-materiaal bij de groothandel verkrijgbaar, zoals swatches, brochures, stalenboekjes en een display.

(Parketplein, 25-01-2019)

 
Drukke nieuwjaarsreceptie Parketmeesters
Tijdens-de-bijeenkomstTijdens de bijeenkomst werd volop bijgepraat.
Op-de-nieuwe-locatieOp de nieuwe locatie was een sfeervolle nieuwjaarsreceptie neergezet.
Een-blije-Peter-en-Lisa-KlaassenEen blije Peter (rechts) en Lisa Klaassen (midden) hebben zojuist de Tevredenheidsbokaal in handen gekregen van Ruud van der Woerdt (links).
De-nieuwjaarsreceptie-stond-verderDe nieuwjaarsreceptie stond verder in het teken van netwerken.
BelangstellendenBelangstellenden namen uitgebreid de tijd om onder het genot van een drankje een kijkje door het nieuwe pand aan de Kerkstraat te nemen.

Afgelopen maandag organiseerden de Parketmeesters hun traditionele nieuwjaarsreceptie. Ditmaal voor het eerst op de nieuwe locatie aan de Kerkstraat te Putten. “De verhuizing naar het nieuwe pand is wat sneller gegaan dan verwacht en we zijn dan ook zeer verheugd en trots dat we u allen vandaag hier mogen verwelkomen,” aldus voorzitter Ruud van der Woerdt in zijn openingswoord. “We hadden meer ruimte nodig voor onze groei, en in het nieuwe pand hebben we daar ruimschoots de mogelijkheid toe. Een nieuw tijdperk is voor ons begonnen.”

Van der Woerdt blikte terug op het afgelopen jaar. “De veelbelovende groei van 2017 is in 2018 niet doorgezet. Hoewel het eerste halfjaar van 2018 zeer positief was, zagen we in het tweede halfjaar een afvlakking van de groei. We kunnen verder concluderen dat de marges in de markt nog steeds onder druk staan.” Voor aanvang van de nieuwjaarsreceptie waren tijdens de ledenvergadering een aantal speerpunten voor 2019 doorgenomen. Van der Woerdt: “Een zeer positieve ledenvergadering. Men kan weer veel van ons verwachten. Op het gebied van automatisering, samenwerking met verzekeraars, een nieuw webwinkelsysteem. En wat betreft marketing en pr kijken we in overleg met onze leveranciers of we weer aan de Woonbeurs zullen deelnemen. Daarnaast zullen we waarschijnlijk wederom bijdrages leveren aan tv-woonprogramma’s en aan acties doen via bijvoorbeeld VT Wonen.”

Ruud-van-der-WoerdtRuud van de Woerdt: “Voor aanvang van de nieuwjaarsreceptie zijn tijdens de ledenvergadering een aantal speerpunten voor 2019 doorgenomen. Een zeer positieve ledenvergadering. Men kan weer veel van ons verwachten.”

Voordat werd gestart met een uitgebreid buffet, reikte Van der Woerdt de Tevredenheidsbokaal uit. Elk jaar bekronen de leden van de Coöperatie Parketmeesters U.A. uit de groep van select-leveranciers, na zorgvuldige stemming, de meest gewaardeerde leverancier van het jaar. Ditmaal viel de Plinten & Profielen Centrale uit Wijk bij Duurstede in de prijzen. “De Plinten & Profielen Centrale blinkt volgens de leden uit in onder meer het bestelgemak, mogelijkheid tot retourneren en de betrokkenheid van de vertegenwoordigers.” Lisa en Peter Klaassen waren zeer verguld met de erkenning. “We hebben de afgelopen negentien jaren veel groei doorgemaakt en we zijn trots dat we dit op een stabiele en professionele wijze in goede banen hebben weten te leiden. Wij zijn blij en gelukkig dat jullie in ons geloven en danken jullie voor het vertrouwen. Peter en ik doen het niet alleen, maar hebben een fantastisch team en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om deze beker dan ook aan hen op te dragen,” aldus een blije Lisa Klaassen van de Plinten & Profielen Centrale.

Lecol en T&G Wood legden met een gelijk aantal punten beslag op de tweede plaats voor de Tevredenheidsbokaal. Een bekend scenario overigens voor Lecol, want hetzelfde overkwam de leverancier ook vorig jaar.

(Parketplein, 23-01-2019)

 
Gilde houdt bijeenkomst bij T&G Wood
Algemene ledenvergadering GildeAlgemene ledenvergadering Gilde bespreekt onder meer de toelatingseisen.
Raymond Burger tekentRaymond Burger tekent zijn door Fred Witkamp en Jan van der Kroef uitgereikte diploma.
Napraten tijdens buffetNapraten tijdens het door T&G Wood verzorgde buffet (alle foto’s: Gilde van Gediplomeerde Parketteurs).

Meer dan veertig Gilde-parketteurs werden afgelopen vrijdag op uitstekende wijze ontvangen in het bedrijfspand van T&G Wood in Ede. Bart Coenen, verkoopleider bij T&G Wood, verzorgde voor alle aanwezigen een rondleiding door het bedrijf, waarna het bestuur met de algemene ledenvergadering kon aanvangen. Nadat de activiteiten en financiën van het afgelopen jaar waren besproken, ging men over tot het overhandigen van een tweetal diploma’s. Raymond Burger en Jerry Boedjang ontvingen beiden hun vakdiploma Allround parketteur - niveau 3 uit handen van Fred Witkamp en Gilde-voorzitter Jan van der Kroef.

Na een korte pauze was het de beurt aan Eric Jongmans, secretaris bij het Gilde. Diens presentatie met betrekking tot het verruimen van de toelatingseisen om lid te worden van het Gilde, zorgde voor een levendige discussie. “We hebben momenteel een aantal voorwaarden waaraan nieuwe leden moeten voldoen om te kunnen toetreden tot het Gilde. Het EVC-traject is daar één van. Als bestuur willen we naast dit traject naar nog een ander toelatingstraject zoeken,” aldus de secretaris. “Een voorstel hiertoe is nu aan de leden gepresenteerd, waarbij wij als bestuur hun feedback zeer serieus zullen nemen. We gaan het plan de komende tijd verder uitwerken, zodat we binnenkort een volwaardig voorstel aan de leden kunnen voorleggen,” zegt een gemotiveerde Eric Jongmans.

De ruim twee uur durende vergadering werd afgesloten met enkele huishoudelijke mededelingen en aankondigingen van nieuwe Gilde-workshops voor dit jaar. Inmiddels was er een heerlijk buffet klaargezet en konden de leden onder het genot van een hapje en drankje uitgebreid napraten over deze bijeenkomst. Het bestuur kon niet anders dan concluderen dan dat T&G Wood deze bijeenkomst perfect georganiseerd had.

(Parketplein, 23-01-2019)

 
Parketmarkt Europa licht gedaald in 2018

fepDe Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP) schat in dat de totale verbruikscijfers van de Europese parketindustrie vorig jaar in bescheiden mate zijn afgenomen, met iets minder dan twee procent. In de prognose wordt evenzo voor de Benelux melding gemaakt van een daling van de consumptie.

De huidige raming is gebaseerd op door aangesloten ondernemingen en landelijke verenigingen aangeleverde data naar aanleiding van een bestuursvergadering van de federatie op de voorbije BAU in München. Medio juni, na de jaarlijkse algemene vergadering in Lissabon, volgen de voltallige FEP-cijfers.

Het teruglopen van de consumptiecijfers van parket in Europa met per saldo bijna twee procent in 2018 volgt op drie jaren van gematigde groei dan wel stabilisatie. De FEP stelt overigens vast dat over het algemeen nog sprake was van een goede start van het jaar in kwestie. Traditiegetrouw vertonen de resultaten wel weer het een en ander aan variatie van land tot land.

De krimp van de markt is voornamelijk te wijten aan de daling van de parketconsumptie in Duitsland, Zwitserland en de Noordse markt (Denemarken, Finland en Noorwegen) als geheel. De Noordse markt blijft volatiel, zo ziet de FEP, met regionale verschillen die het verloop van de woningbouwactiviteit weerspiegelen. Ook Frankrijk en de Benelux rapporteren een niet nader uitgewerkte daling van het verbruik. In Oostenrijk, Italië en Polen blijft de parketmarkt daarentegen aanhoudend verbeteren, terwijl hij stabiel is in Spanje en Zweden.

De bestuursleden van de FEP vrezen dat de waargenomen negatieve ontwikkelingen ook aan het begin van 2019 zullen voortduren in de landen in kwestie. De parketfabrikanten benadrukken verder hoe ferm nog altijd de concurrentie is van wat zij ‘houtachtige’ vloeren noemen, vooral LVT.

“Aan de andere kant verwelkomt FEP de groeiende erkenning door de EU-autoriteiten van de positieve bijdrage van houtproducten, met inbegrip van parket, aan het tegengaan van klimaatverandering en de ondersteuning van de circulaire economie, circulaire bio-economie en duurzaamheid. Parket is en blijft de enige Real Wood-vloer die het mogelijk maakt om de natuur in huis te halen en te bouwen aan een betere toekomst!” zo besluit de Brusselse federatie.

(Parketplein, 23-01-2019)

 
Jubilerend EPLF levert fors volume in

De vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. De vereniging wijst er in een persbericht op dat de laminaatbranche nog altijd groeiende is, afgezien van West-Europa, met name Duitsland, waar de verkoop al enige tijd afneemt. De EPLF ziet dat in dergelijke landstreken ‘met meer koopkracht’ sprake is van substitutie door andere vloerensoorten. Niettemin is de vereniging van mening dat de bij haar aangesloten fabrikanten goed gepositioneerd zijn in de wereldwijde uitvoerhandel en dat in Europa vervaardigde laminaatvloeren verder terrein winnen in Oost-Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Een punt van aandacht voor de jubilerende organisatie is het gezamenlijk doorontwikkelen van het product laminaat, ofwel waarde toevoegen door innovatie, ook en vooral met het oog op de Europese thuismarkt.

De EPLF-leden waren in 2017, met 477 miljoen vierkante meter, nog goed voor zowat de helft van de wereldwijde verkoop van laminaatvloeren, te weten ruim een miljard vierkante meter. In 2018 is de afzet van de EPLF-leden wereldwijd evenwel opnieuw achteruit gegaan, zo blijkt uit de jongste, op Domotex vrijgegeven cijfers. De verkoop van in Europa gemaakt laminaat bedraagt vorig jaar 455 miljoen m², een flinke daling van 4,6 procent. De West-Europese thuismarkt is ook in 2018 weer gekrompen, terwijl Latijns-Amerika en Azië de sterkste groei optekenen. In Noord-Amerika daalt de verkoop van laminaat, in Oost-Europa blijft de verkoop stabiel.

In West-Europa (inclusief Turkije) is de totale afzet in 2018 goed voor 225 miljoen m² (2017: 243 miljoen m²), een afname van 7,3 procent. De verreweg belangrijkste afzonderlijke markt in het hart van Europa, Duitsland dus, is goed voor 52 miljoen m² (2017: 57 miljoen m²) - een flinke daling van 8,3 procent, door de EPLF toegeschreven aan de aanhoudende tendens van substitutie van laminaat door andersoortige vloeren.

eplf 2007-2018

Frankrijk staat nog altijd op de tweede plaats in Europa en laat in 2018 met 36 miljoen m² (2017: 37,6 miljoen m²) een beperkte achteruitgang optekenen. In Groot-Brittannië zet de positieve trend voor de EPLF-leden zich niet voort: in 2018 wordt met 29,8 miljoen m² (2017: 33,8 miljoen m²) opnieuw een daling, nu van 11,8 procent, geboekt. In Turkije daalt de EPLF-verkoop ook in 2018 weer, met zelfs 18,2 procent tot 20,4 miljoen m² (2017: 24,9 miljoen m²). Nederland behoudt met een verkoopcijfer van 18,3 miljoen m² (2017: 19,7 miljoen m²) zijn vijfde plaats, ondanks een terugloop van zo’n 7 procent. Spanje blijft met 16,5 miljoen m² (2017: 17 miljoen m²) redelijk stabiel. België is goed voor afgerond 8,5 miljoen m² (2017: 9 miljoen m²).

In Oost-Europa wordt de opwaartse trend van de voorbije jaren niet voortgezet. De EPLF lijkt niettemin tevreden met het stabiele resultaat (128 miljoen m²) in deze regio, wat haar betreft nog altijd een belangrijke groeimarkt voor de komende jaren. Rusland en Polen blijven de belangrijkste afzonderlijke markten hier.

eplf-2018-wereld

Noord-Amerika is in 2018 goed voor een verkoop van 44,3 miljoen m² (2017: 49 miljoen m²), een krimp van 10,4 procent. Die komt voornamelijk voor rekening van Canada, waar de verkoop bijna een kwart is gezakt, terwijl de VS slechts 2,4 procent prijsgeven.

Latijns-Amerika boekt in de EPLF-afzetstatistieken opnieuw vooruitgang: in 2018 wordt met 18,5 miljoen m² (2017: 17,7 miljoen m²) 4,7 procent groei opgetekend, met Chili weer voorop. De verhoudingsgewijs grootste toename wordt in 2018 in Afrika opgetekend, met 7,8 procent, maar het volume bedraagt hier slechts 5 miljoen m².

In Azië boeken de EPLF-fabrikanten in 2018 een totale afzet van ongeveer 30 miljoen m² (2017: 29 miljoen m²), een stijging van zo’n 2,8 procent. China blijft de belangrijkste markt. Ondertussen lijkt laminaat ook op de enorme markt van India voet aan de grond te krijgen, met dik anderhalf miljoen vierkante meter vorig jaar.

(Parketplein, 21-01-2019)

 
BAU opnieuw ‘internationaler'

BAU2019 A6 Boen-23.39.19Vloerenhal A6, met onder meer parketmaker Boen in beeld (foto: StudioLoske).BAU 2019, vakbeurs voor architectuur, materialen en systemen te München, heeft opnieuw tamelijk hoge ogen gegooid. Op een beursoppervlakte van voor het eerst 200.000 vierkante meter toonden 2250 exposanten (2017: 2120) uit 45 landen hun aanbod aan de brede bouwsector. Van hen kwamen 842 uit het buitenland (37 procent), met afvaardigingen uit Nederland en België van respectievelijk 32 en 42 bedrijven.

De toegangspoortjes turfden 250.000 bezoekers (zo’n duizend minder dan de vorige keer), onder wie 85.000 van buiten Duitsland, uit meer dan 150 landen. De internationaliteit van de bezoekers aan BAU is daarmee verder opgelopen, want naar de vorige editie in 2017 reisden 80.500 bezoekers van buiten het gastland naar München. De ranglijst van de buitenlandse visite wordt opnieuw aangevoerd door Oostenrijk, Zwitserland en Italië. De Russische federatie en China treden toe tot de top vijf, met respectievelijk ruim 4000 en ruim 3500 bezoekers.

Enquêtes op de beursvloer brengen aan het licht dat zowel exposanten als bezoekers het evenement in hoge mate waarderen. "Onze doelstellingen voor de BAU 2019 zijn behaald en op talrijke terreinen zelfs overtroffen. Voor Tarkett geldt BAU als beurs nummer één. In 2021 zijn we er opnieuw bij,” aldus Lutz Vöing, marketing-directeur bij Tarkett Holding voor de Duitstalige markten. Thorgen Juettner, verkoopdirecteur van het Duitse Festool: "BAU stelt ons in de gelegenheid om al onze nieuwigheden aan het begin van het jaar aan een grote verscheidenheid aan vaklieden in de bouw te presenteren. Wij zijn zeer tevreden met de belangstelling van het bezoek aan onze stand en zullen over twee jaar opnieuw aan BAU deelnemen.”

De volgende BAU staat op de agenda voor 11 t/m 16 januari 2021. Voor de BAU-loze jaren wordt voorts, om de twee jaar dus, het nieuwe beursconcept digitalBAU gelanceerd, met ‘digitalisering’ als uitgangspunt en voor het eerst te houden in Keulen in februari 2020.

(Parketplein, 21-01-2019)

 
Inschrijving NKP-2019 is geopend

Het Nederlands Kampioenschap Parketleggen wordt ook in 2019 op de beurs InCoDa gehouden, komende september in Gorinchem. De organisator laat weten dat de inschrijving is geopend, de vaste sponsors aan boord zijn gebleven en dat bovendien de lat iets hoger wordt gelegd.

Het organiserend team van het NKP-2018 zegt samen met de sponsors met grote voldoening terug te kijken op het kampioenschap tijdens de voorbije InCoDa. “Het Nederlands Kampioenschap Parketleggen is het hoogst haalbare voor parketteurs en verheugt zich elk jaar weer in een groot aantal professionele deelnemers vanuit het hele land,” zo schrijft Walter Esch in een persbericht namens het Platform Parketbranche. “Het is een uitdaging om op deze wijze het ambacht, de vakkennis en ieders ervaring met elkaar te delen! Natuurlijk is de ambitie om te winnen, maar deelnemen en kennis met elkaar uitwisselen is bijna even belangrijk, wat zeker ook geldt voor de sponsors.”

logos-nkp-sponsors

Eind november hebben de sponsors samen met de juryleden en het organiserend team het NKP geëvalueerd, met als doelstelling om komend jaar de lat weer iets hoger te leggen en te zorgen voor een waardevolle uitdaging. “Het is dan ook een eer om te mogen vermelden dat de sponsors, alweer voor de derde keer op rij, hebben toegezegd om in dezelfde samenstelling het NKP-2019 te willen ondersteunen! En niet onvermeld mag blijven dat InCoDa het geheel zal faciliteren,” aldus Esch. De sponsors zijn Plinten & Profielen Centrale, Houtbedrijf Kerkhofs, Festool, Rigo Verffabriek en Stauf.

De eenentwintigste editie van het kampioenschap en de beurs staan voor 15, 16 en 17 september a.s. genoteerd in de Easyfairs Evenementenhal in Gorinchem. Inschrijven is nu al mogelijk door je op te geven bij Walter Esch (06-51112982) of Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

(Parketplein, 18-01-2019)

 
Unifloor weer van de partij op BouwBeurs

Jumpax-reduBeursteam Unifloor toont de toepassing van onder meer Redu-Panel en de Jumpax Family.Unifloor is begin februari weer aanwezig op de BouwBeurs in Utrecht. In hal 7 op stand A090 toont de Deventer specialist in ondervloeren onder andere Redu-Panel, zijn snelle oplossing voor de egalisatie van houten draagvloeren. Daarnaast treft de vakbezoeker op de stand van Unifloor ondervloersystemen aan voor gebruik in combinatie met traditionele of elektrische vloerverwarming.

Voor alle bouw- en renovatieprojecten belooft de exposant de ‘ideale’ ondervloeroplossingen te kunnen bieden. Hoe eenvoudig en snel deze zijn te verwerken, zal door de leverancier doorlopend worden gedemonstreerd op het evenement. “Geschikt voor diverse vloerbedekkingen en vloerconstructies, waarbij gemak, snelheid, eenvoud en het ontbreken van droogtijd (dus geen wachttijd) grote voordelen zijn. Daarnaast komt er bij de verwerking geen schroef aan te pas,” aldus Unifloor. De BouwBeurs (www.bouwbeurslive.nl) wordt gehouden van 4 t/m 8 februari a.s. in de Jaarbeurs Utrecht.

(Parketplein, 18-01-2019)

 
Updates van de vereniging MMFA

mmfa-logoIn een poging om de snelle ontwikkelingen op de markt te vangen in een geschiktere classificatie, heeft de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) nieuwe namen gegeven aan de productgroepen die zij hanteert binnen het grotere geheel van de meerlaagse modulaire vloerbedekkingen. De opbouw van de vloer als uitgangspunt nemend, wordt nu onderscheid gemaakt tussen de productcategorieën ‘Wood’, ‘Polymer’ en ‘Mixed’. Deze zijn de opvolgers van wat voorheen door het leven ging als respectievelijk klasse 1, 2 en 3.

‘Wood’ staat voor alle producten met een merendeels op houtmateriaal stoelende samengestelde kern, voorzien van een polymeer- of kurkbovenlaag. ‘Polymer’ omvat producten met polymeerkern en polymeeroppervlak. Deze kent twee onderverdelingen: de klassieke LVT click-producten en de ‘rigide’ producten (ofwel alle andere polymere click-producten op basis van EPC of SPC). In ‘Mixed’ zijn de vloeren van elke andere opbouw ondergebracht (zoals MMF-modules met kliksysteem en bovenop textiel, of die met een minerale kern of tussenlaag van kurk). In alle drie de categorieën kan het polymeer van PVC zijn of een alternatief synthetisch materiaal.

De MMFA is inmiddels aan de slag gegaan met het standaardiseren van proeven waarmee zich onder meer de kwaliteit van de nieuwe ‘rigide’ producten laat bepalen.

Vloer-van-LICODeze vloer van LiCo is behalve prettig om op te lopen ook milieuvriendelijk, want gebaseerd op vezelmateriaal van gerecycled en chroomvrij echt leder, natuurlijk latex, natuurlijk vet en natuurlijke looimiddelen.De MMFA telt nu drieëntwintig gewone leden (met Tarkett als jongste aanwinst), zesentwintig geassocieerde en twee ondersteunende leden. Samen met de verenigingen ECRA (tapijt), ERFMI (elastisch) en EPLF (laminaat) wordt voorts gewerkt aan de oprichting van de overkoepelende European Floor Covering Association (EuFCA), met Brussel als strategische standplaats.

De verkoopcijfers van de leden van de MMFA zaten ook in 2018 in de lift omhoog en naar verwachting laat 2019 opnieuw omzetgroei zien voor alle productcategorieën en markten binnen het segment van de meerlaagse modulaire vloeren (MMF), zo liet de vereniging een paar dagen terug weten op Domotex.

In MMF-vloeren met HDF-kern (voorheen klasse 1) hebben de leden van de vereniging momenteel op wereldschaal een aandeel van meer dan 90 procent. In 2017 realiseerden MMFA-fabrikanten al een wereldwijde verkoop in deze categorie van bijna 10 miljoen vierkante meter, waarvan 80 procent voor rekening kwam van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In 2018 steeg de totale hoeveelheid verder tot 12 miljoen vierkante meter.

Met modulaire meerlaagse producten op basis van polymeer of polymeercomposiet (voorheen klasse 2), hebben de MMFA-leden in 2018 wereldwijd een afzet van 62 miljoen vierkante meter geboekt (2017: ruim 48 miljoen), waarvan meer dan 31 miljoen toe te schrijven is aan West-Europa (2017: 23 miljoen) en circa 26 miljoen aan Noord-Amerika (2017: 21 miljoen). In 2018 hebben de MMFA-leden in Duitsland de stijgende lijn vastgehouden, met een afzet van op hout en op polymeren gebaseerde producten van bijna 20 miljoen vierkante meter (2017: bijna 15 miljoen).

(Parketplein, 18-01-2019)

 
Slotbericht Domotex 2019
Lichte-daling-van-de-opkomstLichte daling van de opkomst is bepaald niet zichtbaar bij de entree van Domotex 2019 (foto: Deutsche Messe).
Onder-meer-ChapelOnder meer Chapel Parket uit Schijndel in beeld.
Hal-9-van-bovenafHal 9 van bovenaf gezien.
Chinese-aanbieders-vanChinese aanbieders van meerlaagse modulaire producten in hal 12.
Ruimte-voor-demonstratiesRuimte voor demonstraties, op de foto Janser.
In-hal-13-krijgtIn hal 13 krijgt parket gezelschap van applicatie- en installatietechnieken.

"De positieve en optimistische blik op het zakenjaar 2019, die tastbaar was in de beurshallen, bewijst het succes van de tentoonstelling van dit jaar,” zo zet Andreas Gruchow, bestuurslid van organisator Deutsche Messe, de toon in het slotbericht van Domotex. Ruim veertienhonderd exposanten uit meer dan zestig landen hebben deelgenomen aan de editie 2019. De beursorganisatie wil opgemerkt hebben dat het vakbezoek van een hoog kaliber is geweest, met zowat negen op de tien aanwezigen voorzien van beslissingsbevoegdheid - een gegeven dat volgens haar door de exposanten wordt onderschreven. “Vanwege de toenemende marktconcentratie” noteert Domotex 2019 een lichte daling van de opkomst, is het enige dat de organisatie verder kwijt wil over het bezoekersaantal.

Presentatie-van-LalegnoPresentatie van Lalegno uit Vlaanderen.

De beursenquête wijst uit dat de ordertoestand voor de exposanten gelijk bleef, terwijl het inkoopvolume per bezoeker omhoog ging. Ongeveer zeventig procent van de bezoekers is opnieuw uit het buitenland afkomstig. De opkomst van met name groot- en detailhandelaren ligt volgens Deutsche Messe flink hoger. De cijfers tonen daarnaast een hogere opkomst van architecten, interieurontwerpers en vakmensen uit de projectenhoek. Bovendien is de hoeveelheid verkochte displayruimte gestegen. In 2020 staat Domotex Hannover op de agenda voor 10, 11, 12 en 13 januari.

Veel-Belgen-blevenVeel Belgen bleven weg, maar niet Louis de Poortere.

(Parketplein, 16-01-2019)

 
Omzetstijgingen ‘interieur’ in november

De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) is afgelopen november met ruim 33 procent gegroeid, zo valt op in de jongste detailhandelscijfers van het CBS. De detailhandel als geheel heeft ruim 4 procent meer omgezet dan in november 2017, de non-foodsector bijna 4 procent meer.

cbs-retail-nov18

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en woninginrichting (algemeen assortiment) realiseren in de elfde maand van het jaar omzetstijgingen van respectievelijk 3,1 procent (volume: +4,8 procent) en 2,9 procent (volume: +1,0 procent).

(Parketplein, 16-01-2019)

 
Fabrice Barthélemy gaat Tarkett leiden

Fabrice-BarthelemyFabrice Barthélemy.De raad van commissarissen van Tarkett heeft tijdens zijn vergadering van afgelopen vrijdag besloten om Fabrice Barthélemy te benoemen tot chief executive officer (ceo) en voorzitter van de raad van bestuur. Barthélemy (50) is al geruime tijd lid van de raad van bestuur, eerst als chief financial officer van de groep in de jaren 2008 tot 2017, daarna als president van de divisie Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) & Latijns-Amerika. Vanaf september vorig jaar was hij daarnaast ook al interim-voorzitter van de directie.

De nieuwe topman krijgt van Tarkett lof toegezwaaid vanwege zijn ongekende kennis van zowel het bedrijf als de sector en om zijn jarenlange ervaring binnen de groep. Hij wordt evenzo geprezen om zijn bijdrage aan de huidige strategie met betrekking tot winstgevende groei, waardoor Tarkett wereldwijd een prominente speler is geworden op het gebied van vloerbedekking en sportvloeren. Complimenten krijgt hij ook voor zijn rol bij de overname van een twintigtal andere bedrijven en bij de beursgang van een aantal jaren geleden. Als hoogste man van de divisie EMEA & Latijns-Amerika heeft de nieuwe ceo, in de woorden van Tarkett, bovendien al zijn bekwaamheid getoond in het aansturen van deze belangrijkste tak van het bedrijf in een complexe omgeving.

Barthélemy belooft de komende maanden zijn nieuwe bedrijfsbeleid in detail uit de doeken te zullen doen. Voor nu stelt hij alvast: “Met het directiecomité is het onze doelstelling om de financiële prestaties van de groep om te buigen en onze investeringen te richten op de meest dynamische segmenten en landstreken. We willen onze organisatie evenzo meer ‘agile’ en meer digitaal maken, teneinde innovatie te versnellen en oplossingen te bieden die het verschil maken voor onze klanten. Ten slotte willen we de leidende rol van de groep in de circulaire economie vergroten om beter te kunnen voldoen aan al de verwachtingen van alle belanghebbenden bij ons en deze te benutten als een bron om het bedrijf onderscheidend te maken.”

(Parketplein, 16-01-2019)

 
Voor mFLOR & Solcora is Domotex geslaagd

Peter Kuipers presenteertPeter Kuipers (rechts) toont nieuwe producten van mFLOR en Solcora.mFLOR kijkt terug op een geslaagde Domotex. Het bedrijf ontving vier dagen lang bestaande en nieuwe klanten in het naastgelegen hotel Radisson Blu en presenteerde daar de twee nieuwe glue down-collecties. Op beide collecties, zowel de 25-05 Abstract als de 20-03 Reservoir Oak, zegt de specialist in PVC-designvloeren veel positieve reacties te hebben gekregen.

Vooral de nieuwe reeks Abstract trok volgens mFLOR veel bekijks door het bijzondere vintage cross-over design, wat de vloer een zachte, textielachtige uitstraling geeft. De collectie is verkrijgbaar in zes aansprekende kleuren op het tegelformaat van 91,44 bij 45,72 centimeter. De tegels zijn 2,5 millimeter dik en voorzien van een 0,55 millimeter dikke slijtlaag, waardoor de vloer geschikt is voor zwaar projectmatig gebruik.

De collectie Reservoir Oak, met stroken van 121,92 bij 22,86 centimeter, heeft een natuurlijke uitstraling van eikenhout en is verkrijgbaar in eveneens een zestal aantrekkelijke kleuren. De stroken zijn 2,0 millimeter dik en voorzien van een 0,30 millimeter dikke slijtlaag, wat de vloer geschikt maakt voor zwaar huishoudelijk en licht projectmatig gebruik.

Verder deed mFLOR in Hannover een vooraankondiging van zijn rigid board-merk Solcora, een nieuwe tegelcollectie met de uitstraling van steen, gebaseerd op zijn goed ontvangen collectie Nuance. Voor de Solcora Nuance-collectie zijn de zes beste kleuren uit de glue down-reeks Nuance geselecteerd. De tegels zijn verkrijgbaar in de veelgevraagde rechthoekige afmeting van 90,7 bij 45 centimeter, zijn 4,5 millimeter dik en hebben een slijtlaag van 0,55 millimeter, waarmee het product geschikt is voor zwaar projectmatig gebruik. De Solcora Nuance-collectie wordt in april verwacht.

(Parketplein, 16-01-2019)

 
Domotex 2019 gewoon een goede beurs
Henk-LavermanHenk Laverman van Woca: ‘ Beurs voldoet aan verwachtingen’.
Jan-DosscheJan Dossche (links) toont nieuwe ontwikkelingen in collectie ProPlus.
Richard-BosveldRichard Bosveld van Estillon met symbolisch PET-flesje.
Arnout-AppeloArnout Appelo van Rinos is trots op Grafic.
Bart-NietschBart Nietsch van Amorim: ‘Wise by Amorim is high end-product’.
Jan-DoornwaardJan Doornwaard (links) en Alexander Roetman van Hamat.
Alexander-WurstAlexander Wurst van Deutsche Messe: ‘Exposanten waarderen het platform Domotex.’
SchmidhuberSchmidhuber’s ‘Connectivity Wheel’ in teken van beursthema Create’nConnect.
Solidfloor-staatSolidfloor staat centraal bij Fetim.

Vandaag was de laatste dag van editie 2019 van Domotex in Hannover. Na vier dagen ‘beurzen’ kan de voorlopige conclusie luiden: hoewel de bezoekersaantallen wat lager lijken te liggen, zijn de exposanten per saldo goed te spreken over de kwaliteit van het bezoek, en kortom tevreden met hun deelname dit jaar. De beursorganisatie zelf heeft op zich ook weinig te klagen, want zowel het aantal exposanten als het aantal vierkante meters ligt hoger, en dat ondanks de zich elke twee jaar aandienende ‘uitdager’ BAU in München.

Stand-van-OvermatStand van Overmat/Floorservice, met vierde van links Jeroen van Oversteeg.

“De kwaliteit van de bezoekers dit jaar is zonder meer goed. Ik schat de hoeveelheid een kwart lager in, maar daar hoor je ons absoluut niet over klagen,” zo stelt Bart Nietsch namens Amorim. “Domotex is een echte retailbeurs - belangrijk voor onze klanten en voor ons dus reden genoeg om er te staan. We nemen overigens ook aan BAU deel, die weliswaar internationaler is geworden en een paar hallen erbij heeft, maar toch vooral interessant is voor de contractmarkt. Hier in Hannover krijgen we voorts veel waardering voor onze nieuwe Wise by Amorim, een high end-product waar ik erg trots op ben.”

Unilin-hadUnilin had ‘slechts’ zijn afdeling IP naar Hannover gestuurd.

Jeroen van Oversteeg van Overmat heeft zijn oordeel over de beurs al klaar. “Ook volgend jaar staan we hier weer. Ik ben tevreden over de Domotex van nu. Het bezoek is inderdaad iets minder, maar de mensen weten ons te vinden. Voor ons blijft de beurs in Hannover belangrijk en keren we dus telkens terug.”

Drukbezochte-sessieDrukbezochte sessie Framing Trends.

“Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar BAU en zal daar nog een kijkje gaan nemen. Even de sfeer opsnuiven,” zo zegt Dick van de Klok van exposant Flamingo Parket, dat aanwezig was met een fraaie, veel grotere stand dan voorheen. “Maar voor Domotex geldt toch dat je iedereen die ertoe doet hier ziet. Ook de verkoop loopt hier prima. Domotex is voor ons een beurs die loont, en bovendien niet zover van Barneveld vandaan.” Waar gaat de aandacht van het bezoek naar uit? Van de Klok: “We zien dat onze nieuwe collectie Patina goed wordt ontvangen, vooral in combinatie met Raftwood.”

Lars-VersteegLars Versteeg (links) en Dick van de Klok van Flamingo Parket.

In de befaamde wandelgangen wordt sowieso veel gesproken over de vraag hoe de vloerenbranche om moet gaan met een verschijnsel als BAU. We luisterden vanaf de zijlijn even mee met wat zoal te berde werd gebracht. “Ik heb hier maar één enkele fabrikant staan. Als ik later deze week naar BAU ga zie ik vijf van mijn leveranciers,” zo horen we een importeur uit het hoge noorden van Europa klagen. “Het probleem van Domotex is dat de tapijtjongens jaarlijks willen beurzen met hun nieuwe collecties, terwijl de houtaanbieders aan een tweejaarlijkse beurs genoeg hebben,” zo weet een ander. “De markt heeft zich een beetje afgekeerd van Domotex vanwege de vele Chinezen,” oppert dan weer een handelaar in houten vloeren. “Dat BAU is uitgegroeid van een beurs voor eerst alleen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland tot internationaal evenement is wel wonderlijk. Wat is er in de tussentijd dan gebeurd?” zo vraagt weer een andere branchegenoot zich af. Wijze woorden tot besluit: “Je moet je niet laten gekmaken en vooral niet laten uitspelen. BAU mag dan wel een grote hal hebben propvol allerlei vloeren, maar wat moet je als vloerenbedrijf met al die garagedeuren daar en zo meer?”

Balta-hadBalta had dit jaar in hoofdzaak zijn divisie Home afgevaardigd.

Hans van de Ree van Gerflor Benelux is als bezoeker aanwezig op Domotex. Zijn bedrijf exposeert deze week op BAU in München. “Je moet een keuze maken, twee beurzen wordt teveel van het goede,” zo stelt Van de Ree. “Wat mij in het algemeen opvalt qua beurzen is dat exposanten zich meer op deelname aan evenementen voor deelsegmenten gaan richten, zoals beurzen voor alleen hospitality. Het klantencontact is daar immers veel meer toegespitst. Je zou kunnen spreken van een decentralisatie in het beurzenlandschap. En het is stellig ook waar dat Domotex wat van zijn glans heeft verloren. Maar ondanks de wat lagere opkomst, biedt de editie 2019 toch weer het nodige aan innovatie, nieuwe dingen en productlanceringen.”

Lamett-paktLamett pakt fors uit.

In hal 12 treffen we veel aanbod van SPC-vloeren, de vloertrend van 2019 wellicht. Dit drietal letters, waarvan bijna niemand een jaar geleden nog had gehoord, staat voor Stone Plastic Composite, vloeren met een kern van onder meer kalksteenpoeder en stabilisatoren. Niet te verwarren met WPC uiteraard, wat staat voor Wood Plastic Composite. SPC-vloeren worden op Domotex aangeboden door Chinese exposanten tegen prijzen die soms te denken geven. “Bij ons staan bij het doorontwikkelen van producten kwaliteit en betrouwbaarheid altijd voorop. Te vaak zie je bij goedkoop aanbod dat zich na verloop van tijd toch tekortkomingen aandienen, zoals doortekening van de ondergrond,” zo luidt desgevraagd het commentaar van Hans van de Ree.

“De kwaliteit van het bezoek is hier gewoon goed. Ook in 2020 zijn wij zeker weten weer van de partij op Domotex,” zo toont Ted Engelen van de Zoetermeerse lijmen- en kittenmaker Bijlard zich een tevreden mens. “Dit is weer een heel goede editie, met bijvoorbeeld veel gerichte belangstelling voor de voordelen die onze nieuwe MS 2K FLOOR de parketteur biedt. Vrijdag was het bezoek wel wat minder, maar daarna zagen we echt veel aanloop. We richten ons hier op de handel, op de parketteurs. Die komen nu eenmaal niet naar beurzen in Nederland.”

Stand-van-BalsanStand van Balsan, nu ook leverancier van LVT. Condor-GroupCondor Group prominent aanwezig.

Estillon zet op Domotex zijn groene vernieuwing Infinity in de schijnwerpers. “Dit betreft een volledig gerecycled ondertapijt, gemaakt van honderd procent gerecyclede PET-flessen,” aldus Richard Bosveld. “En na gebruik kan het ondertapijt opnieuw gerecycled worden. Zo levert Estillon een meetellende bijdrage aan de circulaire economie.”

Peter-BijlardPeter Bijlard staat bezoek uit Azië te woord.
Team-TG-WoodTeam T&G Wood gaat voor 100% Pure Wood.
Ella-RoosenboomElla Roosenboom en Arthur Hoetelmans van Inpa Parket voor de gevingerlaste decking.
FF. Ball in gesprek met klanten.
Drukte-bij-CiranovaDrukte bij Ciranova.
Lico-uit-ZwitserlandLico uit Zwitserland weet vaak te verrassen.

De specialist in exotische houten vloeren Inpa Parket was na twee jaar afwezigheid teruggekeerd in Hannover. “De kwaliteit van het bezoek is goed,” zo beaamt ook Arthur Hoetelmans. “We zijn tevreden, ondanks een wat rustige vrijdag. Wat het leuke is: de vraag naar exoten loopt weer op vanwege de schaarste aan eiken.” Op de stand ging de aandacht verder uit naar de gevingerlaste decking.

Brink--CampmanBrink & Campman in beeld.

Exposant Hamat uit Genemuiden verklaart geen last te hebben van BAU. “Ook volgend jaar staan we weer op Domotex, en dan met een nieuwe catalogus,” zo vertelt commercieel directeur Jan Doornwaard. “De vrijdag hier was goed, de zaterdag idem. De tendens is in het algemeen wel wat rustiger. We hebben de grote jongens uitgenodigd en te woord gestaan en een nieuwe collectie gepresenteerd, die we introduceren aan de hand van moodboards. In het algemeen geldt dat we bezig zijn om Hamat nadrukkelijker in de markt te profileren als vloerenpartner. Voor de letters HQ in ons nieuwe label mag men ‘Hamat Quality’ lezen.”

Ton Schulte van T&G Wood schaart zich achter veel van de andere exposanten die de kwaliteit van het bezoek dik in orde vinden. “Goed, het bezoek is wat minder, maar nou en? Wij zijn tevreden met onze deelname aan Domotex. Twintig procent van de mensen op de stand betreft nieuwe klanten, tachtig procent vaste klanten, waarmee Domotex zijn nut bewijst voor het relatiebeheer. Een van de boodschappen die we hier overbrengen gaat over de voordelen van een echt houten vloer, waarvoor we de leuze ‘100% Pure Wood’ hanteren.”

Fetim bemant een stand in trendhal 9. “Op zich een heel goede plek. Zondag ook veel Nederlanders op bezoek gehad,” zegt Axel Martens, teruggekeerd op het oude nest en verantwoordelijk voor de sales in Noord-Nederland plus Amsterdam. “Jammer alleen dat op het laatst wat andere houtleveranciers op deze locatie annuleerden. Maar wij zijn tevreden, het publiek komt heel gericht informeren. In onze deelname staat de kick-off van Solidfloor centraal, raamdecoratie tref je hier niet meer aan op de stand. We voeren een basisprogramma in Europees in plaats van Chinees eiken, waarin de voorkeuren van de klant terugkomen en we rekening houden met de beschikbaarheid van het materiaal. Het dealernetwerk verder aanhalen is een belangrijk punt voor Solidfloor. Verder verwachten we veel van de uitbreiding in visgraat. Een bijzondere houtsoort die de aandacht trekt is samanea-saman, die van nature al een grijstint heeft en bovendien keihard is.”

“Rinos heeft in het geheel niet te klagen over de huidige Domotex,” zo stelt Arnout Appelo op de stand van de fabrikant van schoonlooptapijt. “Het beeld komt overeen met dat van vorig jaar. BAU heeft een andere doelgroep. In Hannover komt de groothandel en de distributie langs, dat is belangrijk voor ons.” Rinos schotelt zijn bezoekers Grafic voor, een functionele entreemat voor projecttoepassingen die er echt prachtig uitziet. Van een afstandje ziet men alleen een donkergrijze tint, meer dichterbij ontvouwt zich een geheel van fraaie patronen. Appelo: “We verwachten het nodige van dit product dat zijn naam ontleent aan zijn grafische patroon. Voor architecten hebben we een luxe stalenboek laten maken met werkelijk fraaie interieurfotografie.”

“Woca staat op zowel BAU als Domotex,” aldus Henk Laverman van Woca Nederland. “Zelf ben ik alleen in Hannover, waar de kwaliteit van het bezoek niet anders dan goed is te noemen. Veel Nederlanders ook ontmoet, dus voor mij voldoet de beurs aan de verwachtingen.” Heeft Woca nog wat nieuws in petto? Laverman: “We komen met een nieuwe serie lakken. Eerst wachten we nog even de ontvangst ervan in andere landen af, daarna is Nederland aan de beurt. Wel hebben we alvast wat Nederlandse parketteurs uitgenodigd om deze ‘invisible’ lak te testen. De focus van Woca blijft dit jaar hoe dan ook liggen op de Diamond Active Oil, en dus duidelijk maken aan de klanten in Nederland wat de vele voordelen van dit product zijn.”

Bij USFloors werd onder meer de COREtec Herringbone, acht kleuren van de Naturals Collection in visgraatmotief, voor het voetlicht gebracht. “De Herringbone is speciaal op verzoek van de Nederlandse markt ontwikkeld,” zo geeft Philiep Caryn als toelichting. “Nu merken we dat ook andere landen belangstelling tonen en daar zijn we vanzelfsprekend heel blij mee. Als ik het kort mag samenvatten: een mooi product met een mooie marge voor de verkoper.” Hoe oordeelt Caryn in het algemeen over de beurs? “Het scheelt natuurlijk wel dat een partij als de Unilin-groep afwezig is, dan spreken we al gauw over een negental grote merken, van Pergo tot IVC. Ik vermoed ook, afgaande op mijn indruk van wat hier te zien is, dat de marketingbudgetten verminderd zijn. Er zijn inmiddels ook wel heel veel beurzen onder de vlag van Domotex, met nu ook Amerika en Mexico erbij.”

“Het aantal vierkante meters en het aantal exposanten op Domotex is wel degelijk toegenomen dit jaar,” zo vertelt Alexander Wurst van organisator Deutsche Messe. “Het is nu nog even wachten op de bezoekcijfers, maar duidelijk is wel alvast dat de reacties van de exposanten tot dusverre positief zijn. Zij waarderen het platform Domotex, zoals hun dat wordt geboden. Dat BAU internationaal aan de weg timmert, is verder een gegeven voor ons. We weten ook dat de markt soms iets anders wil, zoals dit jaar de keuze van sommige partijen op BAU is gevallen. Maar toch is BAU als bouwbeurs een andere, niet met Domotex vergelijkbare beurs. En wat die overige Domotex-beurzen wereldwijd betreft, daarmee voldoen wij simpelweg aan wat de markt van ons vraagt. Niettemin is en blijft Domotex Hannover het vlaggenschip van Deutsche Messe.”

(Parketplein, 14-01-2019)

 
Tarkett pakt uit op BAU in München
Allerlei-vloerencollecties-wordenAllerlei vloerencollecties worden gepresenteerd zoals in de Parijse showroom l’Atelier.
Presentatie-van-de-segmentenPresentatie van segmenten als onderwijs, gezondheidszorg, winkels en hotels, ouderenzorg, kantooromgevingen en thuis.
Alle-polaroids-vanAlle polaroids van ontwerpen met iD Mixonomi worden aan een muur gehangen.

Tarkett heeft flinke plannen met zijn bijna vierhonderd vierkante meters tellende presentatie op vakbeurs BAU. Het motto ‘Build the future. Together’ vat samen wat de vloerenmaker in hoofdzaak mee wil geven aan de bezoekers aan zijn stand, met het nummer 303 in hal A6. De nadruk zal daar komen te liggen op de begrippen design, functionaliteit en duurzaamheid. De megabeurs voor de bouw gaat komende maandag van start in München en loopt door tot de zaterdag.

Om met het aspect duurzaamheid te beginnen: voor alle bezoekers die hun visitekaartje achterlaten op de stand van Tarkett wordt een boom geplant in het oosten van Duitsland. Hoeveel C02 wordt gereduceerd met het aantal geplante bomen wordt automatisch getoond. Bovendien wordt over de actie gepost op social media (#iplantatreewithtarkett) en voor iedere like (tot aan duizend totaal) wordt evenzo een boom geplant. Op het vlak van design worden zowel het webplatform als de digitale tools onder de aandacht gebracht. Verder is een wedstrijdje op poten gezet rond iD Mixonomi: wie het aandurft maakt zijn eigen ontwerp en legt dit vast met een polaroidfoto. Alle polaroids worden aan een muur gehangen en al doende ontstaat een fraai geheel van creaties.

Op de stand worden tevens allerlei vloerencollecties gepresenteerd op dezelfde wijze als in l’Atelier, de smaakvolle showroom en ontmoetingsplek in hartje Parijs. Ook is een plek gereserveerd waar live technische demonstraties worden gegeven (van onder meer Desso-tapijttegels) en waar men terecht kan met allerhande vragen om advies. Een indeling van de stand in verschillende afdelingen moet duidelijk maken dat Tarkett in evenzovele segmenten werkzaam is. Op iedere afdeling worden weer andere (Cradle to Cradle) producten, activiteiten of onderzoeken naar voren gebracht. Te denken valt aan onderzoeken op het vlak van hygiëne, de kleurenstudies en virtual reality. Tarkett’s jongste innovatie, de iD Revolution, wordt vanzelfsprekend ook voor het voetlicht gebracht.

(Parketplein, 11-01-2019)

 
Domotex 2019 is onderweg

domotex-entree-logoEditie nummer eenendertig van de internationale vloerenvakbeurs Domotex is vandaag van start gegaan in Hannover, de tweede aan de hand van de vorig jaar op de schop genomen hallenindeling en met opnieuw allerlei creatiefs samengebald in trendhal 9. Domotex 2019 heeft als leidend motto ‘Create’n'Connect' meegekregen, dat de schijnwerpers plaatst op vernieuwingen op vloerengebied met eigentijdse ontwikkelingen rond interactie als inspiratiebron.

Hoewel een toch niet geringe reeks namen van belang op de huidige editie ontbreekt (die voor een deel gekozen hebben voor de tweejaarlijkse concurrent BAU in München) telt de exposantenlijst van Domotex nog altijd ruim vijftienhonderd deelnemers, waarvan welgeteld negenendertig uit ons land. Men mag rekening houden met een aantal bezoekers van rond de veertigduizend, waarvan zeven op de tien afkomstig van buiten het gastland Duitsland. De beurs duurt tot en met aanstaande maandag. Dan ook meer over het evenement op deze site.

(Parketplein, 11-01-2019)

 
Flamingo Parket pakt uit op Domotex

Flamingo-stand-logo‘Flamingo stand’ in hal 13 wordt opgebouwd.Komende vrijdag gaat in Hannover weer de vier dagen durende vakbeurs Domotex van start. Exposant Flamingo Parket werkt op dit moment nog met man en macht aan zijn flink uitgebreide stand om alle producten op een zo fraai mogelijke manier te kunnen presenteren.

De nieuwe collectie Patina onder andere wordt dit jaar getoond. “Een prachtige kleurencollectie op basis van een beitslaag afgewerkt met een laag 2-componenten hardwaxolie,” zo verduidelijkt de fabrikant en groothandel in Barneveld. De collectie is toepasbaar op vrijwel alle typen vloeren, zodat ze voor een zeer breed publiek toegankelijk zijn. Verder toont Flamingo Parket op Domotex een breed assortiment met Skylt-lak afgewerkte vloeren.

Evenzo heeft het bedrijf weer een aantrekkelijke beursaanbieding in petto. En vanzelfsprekend staan zijn adviseurs klaar om de bezoekers de talloze mogelijkheden op het gebied van parketvloeren te laten zien. Er is op deze editie van de beurs kortom zeer veel te zien op zijn ‘informeel’ gehouden stand, zo belooft Flamingo Parket. De exposant is te vinden in hal 13, stand A76. Toegangskaarten zijn (gratis) te downloaden via www.flamingoparket.nl.

(Parketplein, 09-01-2019)

 
Thibaut Raes verdeelt Aspecta in Belux
Marcel-Kies-en-Thibaut-RaesMarcel Kies (Aspecta Erme, links) schudt de hand van Thibaut Raes.
Tilt-TonesTilt&Tones.
Nieuwe-Aspecta-Five-HerringboneNieuwe Aspecta Five Herringbone-referenties, ook op BAU te zien.

Aspecta breidt zijn netwerk van distributeurs in Europa uit. Zo is Thibaut Raes met ingang van 1 januari jl. aangesteld als commercieel verantwoordelijke voor België en Luxemburg, waar hij het gehele productenaanbod van het vloerenmerk zal promoten. Op dit moment is Aspecta vertegenwoordigd in 21 landen in Europa en meer zullen naar verwachting volgen dit jaar.

“Wij zijn zeer enthousiast over de nieuwe samenwerking tussen Aspecta en Thibaut Raes,” zo laat CEO Marcel Kies weten. “Thibaut is een zeer gemotiveerd, vooruitstrevend en grensverleggend persoon, met een sterk en uitgestrekt netwerk over heel België en Luxemburg.” De nieuwe distributeur zal op de komende BAU (14 t/m 19 januari) op de stand in hal A6 aanwezig zijn voor een kennismaking en uiteraard advies.

Aspecta Erme (Europe, Russia & Middle East) zal op de beurs in München de volledige collecties van Aspecta (www.aspectaflooring.com) en Elemental by Aspecta (www.elementalbyaspecta.com) presenteren, toonaangevend genoemde LVT-collecties die Aspecta Flooring de afgelopen jaren heeft ontwikkeld voor zowel de residentiële als commerciële markt. “Met de introducties van diverse LVT dryback tegel- & plankcollecties, een click LVT met ISOCORE Technology en een click LVT met Rigid Core Technology, heeft Aspecta reeds vele baanbrekende innovaties gelanceerd,” zo onderstreept Kies.

Komende maart geeft het vloerenbedrijf nog acte de présence op de beurzen Architect @ Work in Barcelona en Domotex Asia in Shanghai, in mei gevolgd door Architect @ Work in Madrid en in november door de Branchentag Holz te Keulen. Aspecta’s Europese hoofdkantoor is gevestigd in het Nederlandse Oud Gastel en leveringen aan klanten geschieden rechtstreeks vanuit een magazijn in ons land.

(Parketplein, 09-01-2019)

 
INretail: 3 procent minder omzet ‘wonen’

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt: “Dat het macro gezien goed gaat met Nederland en het consumentenvertrouwen relatief hoog is, geeft enerzijds vertrouwen, maar anderzijds heeft de overspannen huizenmarkt veel impact op de branche.”Door het ‘opdrogen’ van de huizenmarkt en de stijging van de huizenprijzen stagneerde de omzet in de woonbranche vorig jaar. Ook in 2019 verandert deze situatie niet, zo valt te lezen in de jongste ‘brancheverwachting Wonen’ van INretail. Naar verwachting daalt de omzet dit jaar met gemiddeld 3 procent. Belangrijke oorzaak is dat waarschijnlijk 7 procent minder huizen van eigenaar wisselen. Minder nieuwbouwhuizen worden opgeleverd dan waar vraag naar bestaat en de huizenprijzen zullen gemiddeld ook nog eens zo’n 6 procent stijgen.

“Dat het macro gezien goed gaat met Nederland en het consumentenvertrouwen relatief hoog is, geeft enerzijds vertrouwen, maar anderzijds heeft de overspannen huizenmarkt veel impact op de branche,” zo stelt Bert-Jan van der Stelt namens de ‘koninklijke’ branchevereniging. “In regio’s waar de huizenmarkt echt op slot zit, zoals in en rond de grote steden, zal dit de omzetontwikkeling nog meer beïnvloeden.”

Per regio en per segment kunnen volgens de branchespecialist nog flinke verschillen in omzetontwikkeling ontstaan. Te denken valt aan wat bijvoorbeeld de nabijheid van een nieuwbouwproject betekent voor de vloerenspecialist ter plaatse. De woonsegmenten die ook omzet realiseren met vervangingsinvesteringen (meubelen, slapen) hebben andere uitdagingen, zoals internetverkoop en de komst van branchevreemde spelers die omzet ‘kapen’. “De concurrentie in de woonbranche stijgt en komt uit steeds bredere hoek. Doe-het-zelf formules, supermarktketens, het online kanaal met uiteenlopende aanbieders, leveranciers, en nieuwe buitenlandse woonformules claimen alle een plek op het speelbord.”

Nog zo wat aandachtspunten, die 2019 in de woorden van INretail “een spannend jaar voor de woonretailer” beloven te maken: het onverminderde belang van goede verkopers in de winkel, het structurele en stijgende tekort aan ambachtsmensen, de toenemende druk om producten te hergebruiken en recyclen, de uitdaging van automatisering en efficiënte gegevensuitwisseling en de zoektocht naar betere marges door samen te werken in kansrijke formules en concepten.

(Parketplein, 09-01-2019)

 
Amorim lanceert Wise, met Cork Rigid Core

Wise-AmorimWise, met Cork Rigid Core, wordt door Amorim aangeprezen als een duurzame en waterbestendige vloer.Amorim lanceert Wise, een nieuwe generatie vloeren met een koolstof-negatieve voetafdruk, en voor het eerst te zien op Domotex in Hannover, hal 12. De vloer is uitgerust met een innovatieve kern, Cork Rigid Core, gemaakt van kurk en gerecycleerde materialen, en geheel vrij van PVC. António Rios de Amorim, CEO van Corticeira Amorim, verklaart hoog in te zetten met het op de markt brengen van de nieuwe collectie, waaraan een investering van twaalf miljoen euro aan onderzoek & ontwikkeling vooraf is gegaan.

Wise is waterbestendig en laat zich in ruimtes tot driehonderd vierkante meter installeren zonder overgangsprofielen. Het materiaal kurk draagt daarnaast bij aan comfort voor de gebruiker qua onder meer akoestiek en stootvastheid. Wise wordt voorts gepresenteerd als een vloerbedekking met een versterkte dimensionale stabiliteit, die slechts minimale voorbereiding van de ondervloer behoeft. Hij is breed toepasbaar, van residentiële tot commerciële ruimtes. De collectie telt 62 eigentijdse kurk- en houtdessins. Internationaal gaat de introductie vergezeld van het motto ‘Smart choice. Amazing sensations’.

(Parketplein, 09-01-2019)

 
Alsnog compensatie OPS-slachtoffers

stichting-ops-logoDe Tweede Kamer heeft afgelopen december met een zeer grote meerderheid een motie aangenomen die alsnog schadevergoeding regelt aan slachtoffers van Organo Psycho Syndroom (OPS), de beroepsziekte die hoofdzakelijk voor rekening komt van oplosmiddelen. Stichting OPS is blij dat het zogenoemde OPS-fonds uiteindelijk - “na ruim 15 jaar knetterhard gewerkt te hebben” - werkelijkheid is geworden. “Hoewel de werkgevers tot op dit moment nog steeds weigeren verantwoordelijkheid te nemen, heeft de Tweede Kamer nu dit besluit genomen,” aldus nog een kritische kanttekening van de belangenbehartiger. Circa 350 OPS-slachtoffers komen in aanmerking voor een eenmalige geldelijke vergoeding van de overheid, die de verantwoordelijkheid tevergeefs bij de werkgevers had willen leggen. Brancheorganisaties gaven overigens evenmin gehoor.

Stichting OPS identificeert de bouw, industrie en de grafische wereld als sectoren waar de slachtoffers van OPS zijn aan te treffen. Onder hen ook parketvloerenleggers, tapijtleggers en anderen uit de woninginrichting, waar gewerkt werd met oplosmiddelhoudende lijmen, parketlakken en ontvettingsmiddelen. Medewerkers in de timmer- en meubelindustrie waren blootgesteld aan onder meer houtverduurzamingsmiddelen, grondverven en beitsen en lakken.

(Parketplein, 09-01-2019)

 
Unilin IP brengt Unizip voor visgraat

unizip-logoMeer nieuws van de afdeling intellectueel eigendom van Unilin, na eergisteren de ‘magnetische’ IOBAC-technologie, betreft de introductie van Unizip. Unilin IP spreekt van een vergrendelingstechnologie die een nieuwe standaard zet voor de plaatsing van lijmvrije visgraatpanelen. Het systeem, dat zowel de korte als lange kant van een vloerpaneel op een horizontale en verticale wijze vergrendelt, maakt het mogelijk om vloerpanelen te installeren in zowel visgraat- en/of standaard rijenpatronen, zonder de noodzaak van twee sets van panelen (‘A’ en ‘B’ geheten, ofwel ‘links’ en ‘rechts’).

Voordelen: fabrikanten hoeven niet langer twee verschillende soorten panelen te vervaardigen en de vloerenketen als geheel hoeft niet langer ook nog een tweede type vloerpaneel op voorraad te houden. Unizip is toepasbaar op LVT, SPC, laminaat, parket en andere vloersoorten. Unilin IP toont straks meer details op Domotex, op zijn stand in hal 12.

(Parketplein, 09-01-2019)

 
Nieuws van Lamett/Intercombi op Domotex

Nieuwe-reeks-AlbiNieuwe reeks geborstelde houten vloeren Albi.Intercombi laat weten wederom present te zijn op Domotex, en wel op een door zijn partner Lamett Europe verzorgde stand waarvan de uitstraling dit jaar geheel en al is vernieuwd. Een belangrijke rol op de beurspresentatie is toebedacht aan de fraaie en informatieve folders voor houten vloeren en ParquetVinyl.

Op houtgebied presenteren Lamett en Intercombi in Hannover de nieuwe serie Carcassonne. De uit eigen zagerij afkomstige vloerdelen zijn minimaal honderdtwintig jaar oud, spintvrij en rustiek geschaafd, geschraapt en handmatig bewerkt voor een aantrekkelijk resultaat. Verder worden de nieuwe series Albi (met zware borsteling) en Meribel (met opvallende behandeling) getoond.

Voorts worden nog twee nieuwe series in de goed ontvangen lijn ParquetVinyl voorgesteld, te weten Caldera en Sava, beide pvc-vloerdelen met rigide dragerplaat. Caldera met zijn tegelmotief, zowel steens als halfsteens te plaatsen, oogt volgens de aanbieder als een keramische tegelvloer, met evenwel de voordelen van vinyl. Sava kenmerkt zich door een strakke, moderne uitstraling. Lamett en Intercombi staan in hal 12, stand C058. (Lamett Europe staat volgende week overigens ook op BAU, red.).

(Parketplein, 09-01-2019)

 
‘Magnetische’ technologie via Unilin IP

Gemagnetiseerde-vloerdelen-logoGemagnetiseerde vloerdelen worden op een gemetalliseerde hars geïnstalleerd (screenshot van video op www.iobac.com).Flooring Industries, de afdeling intellectueel eigendom van Unilin, heeft afgelopen week een exclusieve sublicentieovereenkomst gesloten met IOBAC om de ‘magnetische’ technologie van dit Britse bedrijf wereldwijd op de markt te brengen. Met de gepatenteerde technologie van IOBAC kunnen vloeren (en wanden) met behulp van magnetisme snel en eenvoudig worden voorzien van bekleding. Voor vloeren bestaat het systeem in wezen uit gemagnetiseerde tegels of stroken die op een (op de ondervloer aan te brengen) gemetalliseerde hars worden geïnstalleerd. Vervanging nadien zou door deze wijze van installeren nagenoeg probleemloos zijn voor de eindgebruiker. Het systeem is al op de proef gesteld in tal van zakelijke omgevingen als supermarkten (Sainsbury’s), vliegvelden (Heathrow) en hotels (Hilton).

“Wij zijn zeer verheugd om samen te werken met IOBAC,” aldus Bart Van der Stockt van Unilin. “Zij hebben een geweldige technologie voor commerciële toepassingen ontwikkeld die meerdere voordelen biedt voor vloerenfabrikanten, projectinstallateurs en klanten.” De IP-tak van Unilin demonstreert de IOBAC-technologie op de komende Domotex, op zijn stand in hal 12.

(Parketplein, 07-01-2019))

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-134FFI-102

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons juni nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Producenten van verouderde vloeren
  • Dossier Automatisatie in de parketindustrie
  • Dossier Verouderingsproducten
  • Dossier Lijmen voor vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Nabeschouwing Ligna Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com