pp2000

chapel-banner-juniFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Erik Kranendijk accountmanager Bijlard

Erik-KranendijkErik Kranendijk.Bijlard International heeft begin deze maand Erik Kranendijk aangesteld als accountmanager om het groeiende klantenbestand in de oostelijke provincies Overijssel, Gelderland en Drenthe te bedienen. In een gedegen inwerkperiode heeft hij het bedrijf goed leren kennen, zo verzekert de Zoetermeerse onderneming, inzicht gekregen in het klantenbestand en veel van de eigenschappen en kenmerken van de lijmen geleerd. Kranendijk (58) is woonachtig in Deventer en een bekende verschijning in de woninginrichtingsbranche, getuige een verleden bij Bosgoed, Tété Flooring, Egger (gordijnen) en als laatste Sunco Blinds (zonwering).

"In al die jaren heb ik een behoorlijk groot netwerk aan relaties opgebouwd en een groot deel van die bedrijven gebruiken ook diverse soorten lijmen. Omdat lijmen en een deel van mijn klantenbestand voor mij nieuw zijn, hoop ik ook veel van mijn klanten te kunnen leren," zo stelt hij enthousiast. "Daarnaast bouw ik het liefst klantrelaties op voor de lange termijn. Uiteindelijk is dat niet alleen voor Bijlard gunstig maar ook voor de klant." Zijn werkgever zegt zeer content te zijn met de komst van de ervaren accountmanager, die bereikbaar is op 06-13069923 of via erik@bijlard.com.

(Parketplein, 17-02-2020)

 
Tarkett presenteert gunstige jaarcijfers

ceo-Barthelemy -plus-logoCEO Fabrice Barthélemy: 'In 2019 is een belangrijke mijlpaal bereikt in de circulaire economie met de lancering van een uniek recyclingaanbod voor tapijttegels.'De jaarcijfers die Tarkett donderdagavond heeft vrijgegeven zijn goed ontvangen door de financiële wereld. De beursgenoteerde vloerenmaker weet zijn brutobedrijfswinst (ebitda) ruim op peil te houden ten opzichte van 2018 en zijn omzet met 5,5 procent te verhogen, ondanks trammelant met informatica op de Noord-Amerikaanse vloerenmarkt. De organische groei van de groep bedraagt 0,7 procent dankzij vooral de florerende divisie Sports.

In Noord-Amerika heeft Tarkett een naar eigen zegen 'moeilijk jaar' achter de rug (met in december al een winstwaarschuwing tot gevolg) en kampte daar met ERP-gerelateerde operationele problemen in het vierde kwartaal, getuige een omzetdaling van 19 procent in de laatste drie maanden van het jaar.

Volgens CEO Fabrice Barthélemy waren de problemen in Noord-Amerika evenwel al voor het einde van het jaar opgelost en is inmiddels een actieplan ingevoerd om de winstgevendheid aldaar weer op te krikken. "De andere segmenten presteerden goed gezien de marktomstandigheden. Het Sports-segment zette een zeer dynamische prestatie neer en verhoogde zijn winstgevendheid," aldus de Franse topman.

De netto-omzet van de groep komt uit op 2,99 miljard euro in 2019, tegenover 2,83 miljard het jaar ervoor. De aangepaste ebitda bereikt een niveau van 249,5 miljoen, 0,3 procent beter dan de 248,7 miljoen uit 2018.

"In 2019 hebben we ook onze strategische routekaart Change to Win geïmplementeerd," zo vervolgt Barthélemy. "We hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in de circulaire economie met de lancering van een uniek recyclingaanbod voor tapijttegels, dat een baanbrekende technologie koppelt aan een innovatieve productformulering." (Barthélemy wijst hier op het veelbesproken recyclingcentrum in Waalwijk, red.).

Fraaie-toepassing iD RevolutionFraaie toepassing van pvc-stroken uit de collectie iD Revolution. (foto's: Tarkett)Het Sports-segment zet over het voorbije jaar een plus van 18,5 procent neer. Het EMEA-segment (met Europa) rapporteert een stabiele netto-omzet in 2019 in vergelijking met vorig jaar, het gevolg van een bescheiden organische groei van 0,9 procent en aan de andere kant ongunstige wisselkoersen met de Zweedse en Noorse kroon. Na een omzetgroei van 1,5 procent in de eerste negen maanden op like-for-like basis, daalde deze met 1 procent in het vierde kwartaal als gevolg van het vaarwel zeggen van de laminaatproductie. De vertraging in renovatie en nieuwbouw in Duitsland en aanhoudende onzekerheden met betrekking tot Brexit in het VK bleven het activiteitenniveau beïnvloeden. In de hele regio konden wel verkoopprijsstijgingen worden doorgevoerd.

Dit lopende jaar gaat Tarkett verder met zijn Change to Win-strategie en blijft de nadruk liggen op een verbeterde verkoopefficiëntie en winstgevendheid in Noord-Amerika. Wat betreft het coronavirus zegt Tarkett de situatie hieromtrent nauwlettend in de gaten te houden. Voor de groep is China evenwel slechts een nichemarkt die hooguit een procentje van de omzet vertegenwoordigt. De vloerenmaker heeft bovendien een beperkte blootstelling aan China, zowel in productie als inkoop, maar is niettemin bezig om de invloed op zijn leveringsketen in te perken.

(Parketplein, 17-02-2020)

 
Project 'Legvoorschriften 2020' van start

Omslag-huidige-versie-LegvoorschriftenOmslag huidige versie Legvoorschriften Parket.INretail, de VLOK Vakgroep Parket, Parket Alliance en Platform Parketbranche hebben de handen ineengeslagen om te komen tot nieuwe legvoorschriften. Vakmensen wordt nadrukkelijk gevraagd te komen met opmerkingen en suggesties voor verbetering.

De huidige, derde editie van de Legvoorschriften Parket is in 2012 tot stand gekomen onder auspiciën van het toenmalige Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA). Met de versie 2020 moet de branche voorzien worden van de nieuwste technische inzichten voor het leggen van houten-, kurk-, laminaat- en PVC-vloeren en het bekleden van trappen.

Onder de noemer Legvoorschriften 2020 deed de VLOK Vakgroep Parket tijdens de InCoDa 2019 een beroep op de branche om te komen tot vernieuwde legvoorschriften voor parket, dit omdat de Legvoorschriften Parket een onderdeel van de Algemene Voorwaarden 2016 van de VLOK Vakgroep Parket vormen en ook de basis zijn bij de beoordeling van de werkzaamheden van parketteurs in geval van geschillen.

Door het verdwijnen van het HBA moest een nieuwe manier worden gevonden om te zorgen voor een breed draagvlak voor de nieuwe legvoorschriften. Die is er nu in de vorm van de Projectgroep Legvoorschriften 2020, waarin de van belang zijnde brancheorganisaties vertegenwoordigd zijn. Te weten Marjan Spronk namens INretail, Walter Esch namens Platform Parketbranche, Charles van Kesteren namens Parket Alliance en Kees Huisman namens de VLOK Vakgroep Parket.

projectgroep-logosDe eerste inventarisatiefase gaat nu van start met een oproep aan alle vakmensen om te komen met suggesties voor verbetering. Daarvoor is de huidige, derde editie van de Legvoorschriften Parket toegankelijk gemaakt op de site www.legvoorschriften.nl. Suggesties kunnen tot 29 maart via de site worden ingebracht. Dit kan eenvoudig via het informatieformulier. "Je hoeft er geen uitgebreid verhaal van te maken (dat mag wel), maar stip de kern van jouw verbetering aan," zo klinkt de oproep van de projectgroep aan alle professionals. Iedereen die een reactie inzendt krijgt persoonlijk bericht over het vervolg.

Een werkgroep van deskundigen zal in april beginnen met het verwerken van de binnengekomen suggesties. Het is de bedoeling om de werkzaamheden zo spoedig mogelijk af te ronden, met als streven om de nieuwe Legvoorschriften in de vorm van een 'mobile responsive' website tijdens de InCoDa 2020 (13 t/m 15 september) te presenteren.

(Parketplein, 14-02-2020)

 
5 vragen aan Han Dorenbos (RIGO)

Han-DorenbosHan Dorenbos.In de rubriek Column & Co op deze site beantwoordt Han Dorenbos, technisch adviseur Vloerafwerking bij RIGO Verffabriek, een aantal vragen over zijn werk en over actuele ontwikkelingen in de parketbranche. De gediplomeerde parketteur vertelt hoe hij eigenlijk dankzij Saar Berks in IJmuiden terecht is gekomen, en wat zijn werk daar zo boeiend maakt. "Eigenlijk doe ik de hele dag niets anders dan vrienden worden met de verwerkers van onze producten, nieuwsgierig te zijn naar hun werkmethodes en met hen meedenken," zo stelt hij. En welke uitdaging biedt RIGO hem als echte ambachtsman? "Natuurlijk ben ik nu veel minder zelf bezig, maar kom daardoor juist in contact met heel veel verschillende vakmensen op vaak onverwachte plekken en situaties." Verder heeft Dorenbos zinnige dingen te zeggen over de (mindere) kwaliteit van hout, het veranderde verwachtingspatroon van de consument, het 'echte' ambacht der patroonvloeren en de gewijzigde verhouding tussen gelakte en geoliede vloeren.

Klik hier voor '5 vragen aan Han Dorenbos' >>

(Parketplein, 14-02-2020)

 
Prima kwartaal- en jaarcijfers CBS

De winkels in meubels, woninginrichting algemeen assortiment en verlichtingsartikelen sluiten het jaar 2019 af met een omzetstijging van niet minder dan 7,2 procent, zo blijkt uit de jongste CBS-cijfers. Het volume van dit clustertje woonwinkels is met 6,5 procent gegroeid (na in 2018 nog precies vlak op 0,0 procent te zijn uitgekomen). In het vierde kwartaal van 2019 boeken zij een omzetstijging van 6,4 procent, met een zelfde percentage voor de maand december.

omzet-retail-2019-overzicht

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (met inbegrip van parket-, laminaat- en kurkvloeren, en wand- en vloertegels) zetten 6,7 procent meer om in het voorbije jaar, met een volumetoename van 6,8 procent. In vergelijking met de volumegroei van 4,6 procent in 2018, is de ontwikkeling hier dus iets bescheidener dan bij de woonwinkels. Voor het vierde kwartaal van 2019 noteert het CBS een omzetgroei van 6,3 procent voor dit cluster, afgesloten met een dikke plus van 8,1 procent in december.

De detailhandel als geheel heeft vorig jaar (net als in 2018) 3,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder, de verkopen (het volume) zijn 2,5 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeit met 2,9 procent, die van de winkels in voedings- en genotmiddelen met 1,3 procent. In 2019 is de online omzet 16,6 procent hoger. Webwinkels hebben bijna 14 procent meer omgezet, multi-channelers plussen ruim 21 procent.

De omzet van de detailhandel bereikte in de voorbije crisisjaren een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2019 ligt de omzet van de detailhandel 8,7 procent hoger dan voor de crisis. De omzet van de non-foodwinkels is echter nog wel 10 procent lager dan in 2008. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen ligt 20 procent hoger.

De winkels in meubels en woninginrichting liggen in 2019 nog iets minder dan 1 procent onder het niveau van 2008, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren komen bijna 9 procent tekort, aldus de CBS-cijfers.

(Parketplein, 14-02-2020)

 
Domotex USA wordt onder de loep genomen

Sfeerbeeld-Domotex-USASfeerbeeld Domotex USA. (foto: Hannover Fairs USA)De tweede editie van Domotex USA, afgelopen week in Atlanta, Georgia, heeft organisator Hannover Fairs USA niet gebracht wat die ervan had gehoopt. De vloerenvakbeurs wist dit jaar slechts 101 exposanten aan zich te binden, tegenover nog 282 op de eerste uitgave van het evenement, dat toen drie weken later op de kalender stond. Het beursoppervlak telde ook minder dan de helft van het aantal vierkante meters dat vorig jaar werd benut.

De organisator heeft aangegeven de komende paar maanden te gaan heroverwegen (volgend op marktonderzoek) welke locatie, welke plek op de beurskalender en welke partnerschappen dan wél kunnen zorgen voor een geslaagd evenement. Voor de voorbije editie had de organisator een datum in het kielzog van The International Surface Event gekozen, een week ervoor in Las Vegas gehouden. In principe staat Domotex USA 2021 weer gepland rond zijn 'oude' datum, de eerste dagen van maart, en op dezelfde locatie. "We zijn volledig toegewijd aan het succes van de show in 2021," zo verzekert Sonia Wedell-Castellano, global director Domotex namens Deutsche Messe. De ambitieuze exposant I4F heeft in ieder geval al laten weten ook volgend jaar present te zijn in Atlanta.

Bezoekcijfers blijven nu achterwege. De première van het evenement noteerde vorig jaar een relatief karige 5130 inschrijvingen van bezoekers uit de vloerenketen. Nederland had toen Brink & Campman, DecoRad Systems, Hamat, Terratsa Europe en Unifloor Underlay Systems afgevaardigd naar Atlanta, maar die lieten nu verstek gaan, net als veel van de belangrijkste Amerikaanse merken, uitzonderingen als Anderson Tuftex, Milliken, The Dixie Group en COREtec daargelaten.

(Parketplein, 14-02-2020)

 
Nieuwe rayonindeling PPC
PPC-Regios-DEF
   Klik hier >>

ppc-wijk

Met de komst van een aantal nieuwe vertegenwoordigers heeft PPC de indeling van zijn rayons verbeterd, en wel door de werkgebieden kleiner te maken. "Een mooi en compleet team, ik heb er alle vertrouwen in dat we met meer aandacht voor de klant onze dienstverlening verder verbeteren," aldus een tevreden Peter Klaassen, die in geval van nadere vragen verwijst naar zijn binnendienst. Klik hier voor een grafische weergave van de rayons (en de mensen).

(Parketplein, 14-02-2020)

 
Nieuwe vakmensen bij RIGO Verffabriek
IvarIvar Otten.
SusanneSusanne Kuchmetzki.

RIGO Verffabriek is in zijn sas met de komst van een tweetal nieuwe collega's met de nodige kennis van zaken. Zo komt Ivar Otten het team versterken als vertegenwoordiger in de vloerensector, in de omgeving van West-Nederland. Met diens ervaring als verkoper in de parketvloerenbranche en een 'bak' aan technische kennis, beschouwt RIGO Verffabriek hem als een waardevolle aanvulling voor zijn team van verkopers in de buitendienst. Hij beantwoordt vragen over SKYLT, STEP en ROYL en kijkt alvast uit naar zijn ontmoetingen met de mensen uit het vak. Otten is bereikbaar op 06-53589278 of via ivar@rigoverffabriek.nl.

Susanne Kuchmetzki vult het team van de verkoop in de binnendienst aan. Met haar komst stelt het bedrijf in IJmuiden zijn klanten nog beter van dienst te kunnen zijn vanuit de organisatie. Dankzij haar ervaring als procesbegeleider verwacht het team de service te kunnen optimaliseren, teneinde de gebruiker van zijn producten snel en professioneel te woord te staan, bijvoorbeeld om meer te weten te komen over een (geplaatste) bestelling. Zij is bereikbaar op 0255-548448 en via verkoop@rigoverffabriek.nl.

(Parketplein, 12-02-2020)

 
Bona houdt prijzenactie op Facebook

Deel-jouw-werk-om-te-winnen'Deel jouw werk om te winnen', zo klinkt de oproep van Bona.Bona heeft op www.facebook.com/bonabenelux een prijzenactie op poten gezet rond zijn parketlak Bona Mega ONE en parketolie Bona Craft Oil 2K. In de van 10 februari t/m 31 maart lopende actieperiode zijn drie mooie prijzen te winnen.

De actiepost op de Facebookpagina zal bovenaan blijven staan, in het onderstaande veld voor opmerkingen kan men een foto uploaden met informatie over de vloer en welk product van Bona is gebruikt. Alleen foto's onder deze post doen mee met de wedstrijd, foto's op eigen pagina's of accounts met het noemen van Bona tellen niet mee. Iedereen kan meerdere keren deelnemen door bij elke nieuwe klus een nieuwe afbeelding met gegevens door te sturen.

Bona Benelux nodigt professionals uit om met hun leukste en mooiste foto's mee te dingen naar een Apple Watch, Kooduu Synergy Pro 35 of Google Home Smart, respectievelijk de eerste, tweede en derde prijs. "Denk aan referentiefoto's, of anders-dan-anders foto's, zorg dat je opvalt en bij meerdere keren meedoen, denk creatief en plaats diverse inspiratiefoto's," zo geeft het bedrijf als advies mee. Begin april worden de foto's door een jury van Bona AB beoordeeld, waarna de vertegenwoordigers de prijzen naar de winnaars zullen brengen.

Meer informatie is online op genoemde pagina te vinden (dan wel door te zoeken naar Bona Professional Nederland of @bonabenelux) en in een folder die via www.bona.com/nl/deeljouwwerk is te bekijken.

(Parketplein, 12-02-2020)

 
Ledenvergadering Gilde goed bezocht
De-30-aanwezige-leden-lietenDe 30 aanwezige Gilde-leden lieten zich na een gastvrij ontvangst rondleiden door de parketfabriek van Lieverdink. (Foto: Gilde)
Daarnaast-werd-er-ookEr werd ook een bezoek gebracht aan de nieuwe showroom. (Foto: Gilde)
Ter-afsluiting-werd-genotenTer afsluiting werd genoten van een heerlijke gezamenlijke maaltijd en het glas geheven op een succesvol 2020! (Foto: Gilde)

Afgelopen vrijdag was de jaarlijkse ledenvergadering en nieuwjaarsborrel van het Gilde van Gediplomeerde Parketteurs. Deze werd ditmaal in samenwerking met Parketfabriek Lieverdink georganiseerd. De 30 aanwezige Gilde-leden lieten zich na een gastvrij ontvangst in Grand Café Groeskamp rondleiden door de parketfabriek van Lieverdink. Daarnaast werd ook een bezoek gebracht aan de nieuwe showroom van het traditionele parketbedrijf. Aansluitend werd de algemene ledenvergadering gehouden. Gérard Pieket en Yvonne van Akelijen droegen tijdens de vergadering hun bestuursfuncties over aan Wilfred Krebbers en Irvin van Reeven. "Tijdens de vergadering bleek nogmaals dat de betrokkenheid van de leden binnen het Gilde groot is," zo laat het bestuur weten. Het bestuur was dan ook zeer tevreden met de grote opkomst en de feedback die ze van haar leden mocht ontvangen. Ter afsluiting werd genoten van een heerlijke gezamenlijke maaltijd en het glas geheven op een succesvol 2020! "Het bestuur en al haar leden bedanken Gerben Lieverdink en al zijn medewerkers via deze weg voor een zéér geslaagde bijeenkomst."

(Parketplein, 10-02-2020)

 
'We willen compleet en onderscheidend zijn'

Dit jaar belooft weer een bijzonder jaar voor de Plinten & Profielen Centrale en Lisa en Peter Klaassen te worden. Zo opent naar verwachting augustus van dit jaar het nieuwe filiaal in Groningen zijn poorten en de eerste resultaten over 2020 duiden erop dat het ook wat dat betreft weer een positief jaar gaat worden. De kracht achter de constante groei van het familiebedrijf is de betrokkenheid en inzet van de medewerkers, maar zeker ook de visie en het enthousiasme van Lisa en Peter Klaassen.

Sparren-met-Lisa-en-Peter-KlaassenSparren met Lisa en Peter Klaassen.Is met de opening van het filiaal in Groningen alles afgedekt? Peter Klaassen: "Nee, we hebben plannen om in de komende drie tot vijf jaar daar nog twee filialen aan toe te voegen." Waarom is deze groei noodzakelijk? Lisa Klaassen: "Hoe dichter bij de klant je bent, hoe meer je door deze als partner wordt gezien. Als je in zijn regio zit, spreek je de taal van de klant. Dat wordt op prijs gesteld. Daarnaast zijn de filialen ook een echt servicecentrum die de klanten op allerlei wijze bij kunnen staan."

Wat is jullie ambitie? Lisa: "We willen een inspirerende partner zijn. Toonaangevend in service en vernieuwend zijn wat betreft ons aanbod. We willen gezien worden als een van de belangrijkste partners in de markt die de branche ondersteunt. Daarnaast willen we duidelijk uitstralen dat we een familiebedrijf zijn. Iedereen die hier werkt is in dienst. We vinden het ook belangrijk dat iedereen het leuk vindt om hier te werken. Je bent hier te lang aanwezig om het niet naar je zin te hebben."

Wat kunnen we wat betreft assortiment de komende tijd verwachten? Peter: "Het assortiment is goed afgedekt. We willen wat betreft harde vloeren compleet zijn, maar daar ook onderscheidend in zijn. We houden de ontwikkelingen goed in de gaten en springen adequaat op trends in. Zoals we dat bijvoorbeeld bijvoorbeeld bij het pvc hebben gedaan."

Wat is jullie persoonlijke drive? Lisa: "We creëren dingen. En daar kan je zo blij en trots van worden. Op het functioneren van het team, het neerzetten van een prachtige beursstand, het behalen van een omzet, branche ondersteuning, enzovoorts." Peter: "Ik vind de uitdaging bijzonder. En inderdaad vooral het creëren. We hebben zoveel goede mensen die alles goed oppakken. Dat is zo mooi om te zien."

Wat is tot slot het belangrijkste dat jullie in al die jaren hebben geleerd? "Vertrouw op je eigen koers, dan komt het altijd goed," stellen Peter en Lisa resoluut. Peter: "En we zijn complementair; we vullen elkaar goed aan. Zo is Lisa onder andere heel sterk in marketing, interieur en procesvorming. Bij mij liggen de interesses vooral op het strategisch vlak. Onze kracht binnen het team is dat ze dat zien en weten dat we samen twee handen op één buik zijn. Samen komen we op prachtige ideeën, die we professioneel tot uitvoering brengen. We hebben een duidelijk doel voor ogen. Daar gaan we ook de komende jaren voor."

(Parketplein, 10-02-2020)

 
Bijspijkerdagen PPC op komst

PPC-hervat-BijspijkerdagenPPC hervat eind volgende maand zijn goed ontvangen Bijspijkerdagen.De PPC biedt vakmannen en vakvrouwen ook dit jaar de mogelijkheid om op een efficiënte en effectieve manier hun kennis van de nieuwste ontwikkelingen en oplossingen bij te spijkeren. Het organiserende bedrijf heeft samen met een aantal leveranciers Bijspijkerdagen gepland op de maandagen van 30 maart en 20 april.

Vorig jaar wisten ruim 240 professionals de weg te vinden naar Wijk bij Duurstede voor de gratis trainingen en workshops. "Een mooie en leerzame dag waar u van en met elkaar kunt leren. Deel ervaringen met PPC, collega's en leveranciers en blijf uw klanten het beste werk leveren," zo stelt de PPC, die belooft goed voor de innerlijke mens te zullen zorgen.

Er is keuze uit tien workshops. Ten eerste 'Bona: de evolutie van parket schuren' (Met als omschrijving door de PPC: Ziet u door de hoeveelheid mogelijkheden door de bomen het bos niet meer? En hoe komt u nou in zo kort mogelijke tijd tot het beste resultaat?). Dan 'Thomsit: vloerverwarming gecombineerd met parket of PVC' (Hoe moet de ondervloer voorbereid worden als er sprake is van vloerverwarming? Hoe maakt u bijvoorbeeld uitgefreesde leidingen correct dicht?). Als derde 'Quick-Step: Rigid, de mirakelvloer?' (Tips & tricks rond PVC vloeren, wat zijn de verschillen? Waar moet op gelet worden? Er wordt vooral ingegaan op Rigid, de trend van dit moment).

De vierde optie heet 'Soudal: word de kit specalist' (Na het volgen van deze workshop weet u precies wanneer u welke kit waarvoor kunt gebruiken, en hoe). Vervolgens 'ParketEntree: de juiste mat voor iedereen' (Welke mat past het best bij de wens van de klant? En hoe maakt u hem het makkelijkst op maat? Martien laat het zien). De zesde draagt de naam 'Festool beschermt uw vingers' (4.000 zaagongevallen per jaar, daar gaat Festool wat aan doen. Kijk hoe de SawStop technologie werkt en bekijk de innovaties van Festool). Dan de workshop 'Unifloor: vloerverwarming met PVC' (Welke ondervloeren gebruikt u bij PVC? In combinatie met vloerverwarming en als 10dB oplossing?).

De achtste in rij heet 'Dr Schutz: PVC onderhoud en toplaag herstel' (Elimineer glansverschillen, krassen en doortekeningen in PVC en leer over reparatie, onderhoud en bescherming van PVC). Voorts kan men kiezen voor 'Fidbox garandeert garantie' (De Fidbox monitort de temperatuur en vochtigheid in de omgevingssituatie van de houten vloer. Rechtsgeldige informatie voor de verzekeraar). Workshop nummer tien tenslotte is 'RIGO Verffabriek: tips & tricks van de meesters' (Een unieke workshop met veel interactie waar u uw eigen kennis inbrengt en leert van anderen. Ook is er aandacht voor Skylt overlakbare kleurolie 2k #5050).

Aanmelden voor deelname kan online (www.plintenenprofielencentrale.nl/blog/bijspijkerdagen2020/) of bij de balie.

(Parketplein, 07-02-2020)

 
Barometer woonbranche loopt weer wat op

De 'woonbranche economische barometer' van Van Es Marketing Services is in januari 3,6 punten opgelopen en sluit de maand af op een stand van 6,4. De stijging wordt geheel en al veroorzaakt door betere cijfers van het CBS over de ontwikkelingen op de woningmarkt.

baro2020-01'Woonbranche economische barometer' lijkt het nieuwe jaar goed te zijn begonnen. (bron: marktdata.nl)

In de hier meegewogen maand december 2019 zijn 22.573 bestaande koopwoningen verkocht, ofwel 16,2 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van november werden er zelfs 23 procent meer verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op 16,2, een forse stijging van bijna 16 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

De door het CBS gemeten stemming onder consumenten en de koopbereidheid zijn in januari niet wezenlijk veranderd. Hetzelfde geldt voor het producentenvertrouwen, al is hun oordeel over de verwachte bedrijvigheid positiever. Voor de omzetontwikkeling van woondetaillisten vallen de onderzoekers terug op hun index die over het derde kwartaal van 2019 was uitgekomen op een stand van 10,0.

(Parketplein, 07-02-2020)

 
Woonbranche zet flinke plus neer in 2019

De woonbranche boekt over 2019 een gemiddelde omzetgroei van liefst 5,3 procent ten opzichte van 2018, zo blijkt uit de jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor. De groeipercentages zijn bovendien per kwartaal opgelopen, van 2,4 procent in het eerste, via 6,6 procent en 7,4 procent, naar 9,0 procent in het vierde, met voor december nog een plus van 3,6 procent. In 2018 was gemiddeld nog sprake van een nagenoeg stabiele ontwikkeling (0,2 procent in de plus) ten opzichte van het jaar ervoor.

wonen-jaarcijfers-2019Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. 2018 per kwartaal en per jaar. (Bron: INretail Woonwinkelmonitor)

Met name de meubelzaken doen het in 2019 erg goed. Zij zien hun omzet toenemen met 8,4 procent. Ook de gemengde zaken (+6,7 procent) en de slaapspeciaalzaken (+5,4 procent) weten flinke omzettoenames te realiseren. De omzet van woningtextielzaken stijgt met 4,6 procent en de keukenspeciaalzaken zetten een omzetplus van 4,0 procent neer.

In de segmenten 'midden/hoog', 'midden' en 'midden/laag' zijn evenwel duidelijke verschillen te zien. Het segment 'midden/hoog' weet over het gehele jaar een omzetgroei van 7,9 procent te realiseren. Het segment 'midden/laag' doet het ook goed met 6,7 procent omzetstijging. Bij het segment 'midden' is de omzettoename met 2,9 procent het minst, een trend die overigens breder wordt waargenomen binnen de retail.

Van alle woonwinkelvestigingen boekt bijna tweederde (62 procent) een omzetstijging (of stabiele omzet) ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2018 lag dit percentage met 45 procent een stuk lager. Bij de gemengde zaken ligt de score in 2019 overigens op slechts 46 procent.

Regionaal gezien is de omzettoename in 2019 het grootst in de regio Oost, met een plus van 6,6 procent. De drie grote steden en de regio Zuid weten ook mooie resultaten te boeken, met omzetstijgingen van respectievelijk 5,8 procent en 5,0 procent. De regio's West (zonder de drie grote steden) en Noord realiseren meer bescheiden omzettoenames van respectievelijk 3,7 procent en 2,8 procent.

(Parketplein, 05-02-2020)

 
Piet Dossche opgenomen in Hall of Fame
Piet-DosschePiet Dossche.
Onderscheiding-die-hoortOnderscheiding die hoort bij de toetreding tot de eregalerij.

Piet Dossche, CEO en oprichter van USFloors, is vorige week op vakbeurs TISE in Las Vegas (bekend van het onderdeel Surfaces) officieel welkom geheten in de 'Hall of Fame' van de World Floor Covering Association. De organisatie beloont aldus (en uitsluitend op voordracht) personen die een blijvende impact hebben gehad op de branche. Piet Dossche is als vijftigste toegetreden tot de sinds 1992 bestaande eregalerij, waar hij in het gezelschap verkeert van mensen met illustere achternamen als Shaw, Milliken, Saul en Lorberbaum. Dossche kennen we natuurlijk vooral van het ontwikkelen en lanceren van de inmiddels toonaangevende Coretec-lijn van LVT-producten met rigide kern.

Dossche begon zijn carrière in de vloerbranche 39 jaar geleden, eerst met Roger De Clerck, oprichter van Beaulieu, in België, en verhuisde al snel naar de VS om samen te werken met Carl Bouckaert, de CEO van Beaulieu America. In 2001 begon Dossche met USFloors, in een vrije logeerkamer, met in eerste instantie de blik gericht op kurk- en bamboevloeren, maar hij verlegde zijn focus snel naar LVT met rigide kern (WPC) en lanceerde Coretec. Dossche verkocht de USFloors-activiteiten aan Shaw in 2016, waar hij nu ook actief is in het uitvoerende management.

In zijn toespraakje bedankte Dossche het team dat hem hielp het succes te behalen, inclusief zijn zoon Julian, broer Jan en vrouw Sabine. Hij moedigde verder zijn gehoor aan om stevig te werken aan het behoud van gezonde marges. "Winst is geen vies woord. Winst is de levensader van elk bedrijf - het stelt ons in staat om te investeren, onze medewerkers te betalen, onze aandeelhouders te belonen en terug te geven aan onze gemeenschappen," zei Dossche vanaf het podium. De onderscheiding werd hem afgelopen zomer al toegekend (zie Nieuws van 21-06-2019) en nu op de vloerenbeurs officieel gemaakt.

(Parketplein, 05-02-2020)

 
EPLF en MMFA versterken hun ledenbestand

eplf-logo-mmfaDe Europese verenigingen EPLF en MMFA, van respectievelijk de fabrikanten van laminaatvloeren en van meerlaagse modulaire vloeren, hebben zich versterkt met een aantal geassocieerde leden.

Tot de EPLF is toegetreden het Oostenrijkse Deurowood, leverancier van chemische additieven die bij het impregneren van papier voor de productie van LPL, HPL, CPL worden toegepast. Voorts I4F Patents & Technology (inmiddels neergestreken in het Belgische Hamont), die zich richt op het ontwikkelen van octrooien en technologieën voor de vloerenindustrie, en evenzo Unilin, division Technologies, die de IP-activa van de Mohawk Group beheert en commercialiseert. Als vierde Wester Mineralien uit Duitsland, die gespecialiseerd is in de productie van zeer harde deeltjes zoals korund en siliciumcarbide. De EPLF heeft nu 18 gewone, 23 geassocieerde en tien ondersteunende leden.

De MMFA verwelkomt International Flooring Labs (IFL) als nieuw geassocieerd lid. IFL is gevestigd in Noordoost-China en gespecialiseerd in de kwaliteitscontrole van vloerproducten in en vanuit China en Zuidoost-Aziatische landen. De MMFA telt nu 25 gewone, 27 geassocieerde en twee ondersteunende leden.

De EPLF en de MMFA zetelen sinds enkele maanden in Brussel. De dagelijkse leiding van beide verenigingen is in handen van directeur Feriel Saouli, namens Cambre Associates.

(Parketplein, 05-02-2020)

 
Verhoogde importpenetratie parketmarkt EU

Handel-in-parketvloeren-in-de-EU28Handel in parketvloeren in de EU28, 12 maands lopend totaal, van december 2015 tot september 2019 (bron: ITTO TTM Report/STIX).De invoer in de EU van houten vloeren van buiten de EU is vanaf 2017 sterk gestegen, zo rapporteert het jongste ITTO TTM Report. De toename contrasteert bovendien met de enigszins teruglopende gang van zaken wat betreft de interne handel tussen de 28 EU-landen en de uitvoer van de EU zelf. De groei van de import van houten vloeren in de EU komt bijna volledig op het conto van China en Oekraïne. De invoer uit China in de twaalf maanden tot aan september 2019 bedraagt 400 miljoen US-dollars, een flinke stijging ten opzichte van de slechts 300 miljoen dollar van twee jaar eerder. In dezelfde periode is de invoer uit Oekraïne ongeveer verdubbeld van 50 miljoen tot bijna 100 miljoen dollar.

De invoer in de EU van tropische houten vloerproducten is de afgelopen vier jaar weinig veranderd en blijft grotendeels stabiel op ongeveer 50 miljoen dollar per jaar. De twee in waarde gemeten grootste tropische leveranciers, Maleisië en Indonesië, verliezen de voorbije maanden terrein en zijn eind 2019 nog goed voor respectievelijk iets boven en iets onder de 20 miljoen dollar. Ondertussen is de invoer langzaam gestegen uit kleine leverancierslanden als Vietnam, Brazilië en India, maar is deze uit Thailand gedaald. De invoer van parketvloeren uit gematigde streken buiten de EU ligt de voorbije jaren tamelijk stabiel rond de 70 miljoen dollar.

(Parketplein, 03-02-2020)

 
Nieuwe generatie schuurmachines van Bona

Bona-UXBona introduceert de 'familie' Bona UX.Bona lanceert een verbeterd assortiment schuurmachines, het resultaat van goed luisteren naar de wensen van zijn klanten en de toepassing van moderne technologie. Het betreft de bandschuurmachine Bona Belt UX en de kantenschuurmachine Bona Edge UX. De aanduiding UX staat voor User eXperience, met voor de gebruiker de belofte van een "fantastische en soepele schuurervaring", oftewel "schuren zoals het hoort." Bona spreekt van een gebruiksvriendelijke schuuroplossing die krachtig is, maar toch simpel en degelijk.

In zijn opsomming van productvoordelen stelt de leverancier dat de machines geschikt zijn voor alle houtsoorten, een groter bereik hebben en door nieuwe techniek nog beter manoeuvreerbaar zijn. Ze zijn voorzien van duurzame wielen, verminderen trillingen en het risico op schuurfouten, bezitten een handige kabel- en standhouder en tevens een extra vak voor direct benodigd gereedschap. Andere kenmerken zijn een lager geluidsniveau, gemakkelijk transport, simpele bediening, een snelle connectie voor stofvrij schuren, een slimme multimeter, veiligheidshandgrepen plus veiligheidsknop - zodoende storingsvrij schuren, en nog efficiëntere stofafzuiging door de machines zelf.

De constructie van de bandschuurmachine Belt UX is zodanig dat de walsdruk gemakkelijk van bovenaf aangepast kan worden. Walsdrukwaarden van 15 en 22 kg staan vooraf ingesteld. "De nieuwe manier om de walsdruk aan te passen, zorgt altijd voor de juiste walsdruk. In combinatie met het soepeler laten zakken van de wals, wordt de schuurprestatie enorm verbeterd," aldus Bona.

De kantenschuurmachine Edge UX heeft verstelbare handgrepen, dat wil zeggen drie manieren om met hem te schuren, verder ruim zicht met zestien LED-lampen en een schuurarm verkrijgbaar op 130 of 220 mm. Met de machine kan nu tot aan de muur worden geschuurd. Meer informatie: www.bona.com/nl/UX-NL.

(Parketplein, 03-02-2020)

 
Landelijk verbod illegaal hout in China

EIA-Report-Appetite-for-DestructionAl in 2012 onthulde de EIA in zijn rapport 'Appetite for Destruction: China's Trade in Illegal Timber' dat China de grootste internationale verbruiker van illegaal hout is."Al 20 jaar dringen we er bij China op aan om het gebruik van illegaal hout te verbieden - en nu gebeurt het!" zo jubelt de Britse Environmental Investigation Agency (EIA). Aanleiding is een bijzondere stap die China volgens de EIA heeft gezet door zijn bosbouwwetgeving aan te passen met een landelijk verbod op het kopen, verwerken of vervoeren van illegaal gekapt hout. China is 's werelds grootste importeur van hout en tevens de grootste exporteur van van hout gemaakte producten. De huidige bosbouwwetgeving van het land dateert van 20 jaar geleden.

"Al bijna 20 jaar is de Chinese vraag naar grondstoffen voor zijn enorme houtverwerkende industrie een enorme aanjager van illegale houtkap over de hele wereld, vooral in Zuidoost-Azië en Afrika," zo stelt Faith Doherty, campagneleider op het gebied van bossen bij de EIA. Over de stap die China nu aankondigt, zegt zij: "Dit is potentieel enorm, een echte game-changer voor zowel de toekomst van de kostbare bossen op de planeet als de strijd tegen de gevaarlijke klimaatverandering."

David Hopkins, de hoogste baas van de Britse Timber Trade Federation tempert het optimisme van de milieuorganisatie. Tegen de Timber Trades Journal zegt hij elke stap op dit terrein te verwelkomen, maar meer informatie te willen zien over de veranderingen waarvan sprake zou zijn, over de reikwijdte van de maatregelen en over hoe serieus de Chinezen werkelijk zijn. "We zouden bijvoorbeeld graag zien dat China samen met de EU en het VK samenwerkt om FLEGT te ondersteunen en te implementeren. Het is in dit stadium ook onduidelijk op welk niveau zij een strengere marktregulering willen afdwingen. Iedereen die te maken heeft met houtproducten uit China - met name triplex en houten vloeren - kan getuigen van de moeilijkheid om volledig vertrouwen in de toeleveringsketen te krijgen. Dit is door het WWF (Wereld Natuur Fonds, red.) en dergelijke benoemd als een belangrijke risicofactor bij het binnenkomen van illegaal hout op de EU-markt."

In Nederland ondertussen, niet direct gerelateerd aan bovenstaande, wordt in mei een uitspraak verwacht van de Raad van State ten aanzien van de rechtszaak die Greenpeace al in 2014 aanspande tegen de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De milieubeweging wil dat de toezichthouder op de naleving van de Europese houtverordening EUTR harder optreedt tegen importeurs van onwettig gekapt tropisch hout en heeft met zijn standpunt al twee maal van de rechter gelijk gekregen. De NVWA weigert evenwel vooralsnog harder te sanctioneren, zo berichtte de NRC vorige week, en staat op het standpunt dat pas bij herhaalde overtreding een last-onder-dwangsom opgelegd hoeft te worden. Een schriftelijke waarschuwing zou volstaan zolang sprake is van een incidentele overtreding. (Zie ook nieuws 'Rechter tikt NVWA op de vingers' van 19-03-2019).

(Parketplein, 03-02-2020)

 
Bona biedt compleet trainingsprogramma

Bona-komt-in-2020Bona komt in 2020 met een compleet trainingsprogramma.Nieuw bij Bona in 2020 is een veelomvattend aanbod aan standaardtrainingen. De trainingen zijn bedoeld voor vakmensen die zich willen blijven verbeteren, zo stelt het bedrijf, om nóg mooiere vloeren te kunnen maken. De leverancier in Haarlem stelt immers vast dat de parketbranche aanhoudend nieuwe producten en technieken krijgt voorgeschoteld. Verwijzend naar het bekende gezegde 'stilstand is achteruitgang', brengt Bona nu een volledig programma met vijf trainingen naar keuze.

Op de 'Algemene training' worden nieuwe producten en nieuwe verwerkingsmethoden uitgelegd en praktisch toegepast. Tevens worden tips en trucs gegeven hoe men zich kan onderscheiden van collega's. Denk aan de nieuwste technieken en het werken volgens de meest moderne producten. Op de training 'Oliën en lakken van Bona' laat het bedrijf in de praktijk zien hoe de deelnemer met een goede kennis van de producten het beste uit zijn dagelijkse werk haalt. Over het derde onderdeel van het programma, de 'Training en workshop schuren, borstelen en kleuren met Bona', geeft de leverancier als toelichting dat de meeste parketteurs het borstelen met een aangepaste bandschuurmachine wel kennen, maar dat ook het borstelen van (patroon)vloeren inmiddels mogelijk is. Bona legt uit hoe men de mooiste vloeren creëert door te borstelen, zodat er meer leven en meer diepte in de vloer komt, letterlijk en figuurlijk.

De training 'Winkelpersoneel' is gericht op wie werkt in een parketspeciaalzaak of potentiële klanten adviseert bij de aanschaf van een houten vloer. Uitgangspunt is dat consumenten door internet tegenwoordig vaak al heel veel weten wanneer ze de winkel binnenkomen en vervolgens op zoek gaan naar nét dat kleine beetje extra informatie dat de deelnemer aan deze training dan wel en diens concullega met minder kennis van zaken juist niet kan bieden. Deze specifieke training verschaft de cursist de benodigde informatie om de consument ervan te overtuigen dat een houten vloer, afgewerkt met Bona een duurzame keuze is, met onderscheidende producten van de allerbeste kwaliteit, aldus de leverancier. De vijfde en laatste optie betreft 'Bedrijfstraining op maat'. Bona adviseert deze training voor eigenaren van een parketzaak, die het belangrijk vinden dat al het personeel in hun organisatie op één lijn zit ten aanzien van kennis van de dagelijkse werkzaamheden en de producten waarmee wordt gewerkt. Een training op maat kan worden gepland waar en wanneer het de ondernemer uitkomt.

De data van de 'Algemene training' zijn 11 mei, 21 september en 16 november. Die van de training 'Oliën en lakken van Bona' 9 maart, 15 juni en 12 oktober. 'Schuren, borstelen en kleuren' kan op 16 maart, 18 mei en 28 september. De training 'Winkelpersoneel' is mogelijk op 22 juni, 19 oktober en 23 november. Voor de 'Bedrijfstraining op maat' ten slotte verwijst de organisator naar zijn vertegenwoordigers om een aanvraag te doen en een afspraak te maken. Voor meer informatie en inschrijvingen: www.bona.com/nl/trainingen.

(Parketplein, 31-01-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

ff-140ffi-108

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Houten sportvloeren
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Vochtmeters en vochtmeten
  • Dossier Voorkleuren: wie biedt wat?
  • Dossier Gebruik van (hecht-) primers en/of vochtschermen

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com