pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Extra online ondersteuning dealers Cotap

Met-de-speciale-AI-toolMet de speciale AI-tool projecteert de consument alle vloeren uit de Floorlife-collectie binnen een paar tellen in zijn eigen kamer.Cotap laat weten weer een stapje verder te zijn in het online ondersteunen van zijn dealers met het lanceren van een digitale vloerencatalogus en Artificial Intelligence (AI) tool. In de online catalogus is een groot gedeelte van de vloerencollectie opgenomen. Zo kunnen consumenten op floorlife.nl hun toekomstige vloer bekijken, vergelijken en een offerte opvragen bij een dichtbij gelegen dealer. Samen met zijn dealers hoopt Cotap de consument op deze manier nog beter van dienst te zijn.

Verder lanceert Cotap een speciale AI-tool. Hiermee kan de consument alle vloeren uit de Floorlife-collectie binnen een paar tellen projecteren in de eigen leefruimte. Hij dient een foto van de betreffende ruimte te uploaden en één van de vloeren uit de collectie te selecteren. Cotap belooft de consument een resultaat dat verbluffend genoemd mag worden. De nieuwe vloer lijkt al bij hem thuis gelegd te zijn, waarbij zelfs de daar aanwezige meubels netjes op de vloer staan. De tool is te bekijken via www.floorlife.nl/bekijk-uw-vloer.

(Parketplein, 18-05-2020)

 
PPC lanceert gietvloeren Schutz Specials

Flyer-Schutz-SpecialsPPC-flyer gietvloeren Schutz Specials.Totaalleverancier PPC biedt vanaf nu de nieuwe gietvloeren van Schutz Specials aan. De gietvloeren van het dochterbedrijf van vloerverzorgingsmerk Dr. Schutz zijn leverbaar in drie varianten, met ieder hun specifieke eigenschappen. Alle vloeren zijn UV-stabiel, oplosmiddelvrij en geschikt voor vloerverwarming.

De Seamless Cork is een naadloze gietvloer die voor 75 procent bestaat uit natuurlijke grondstoffen. Door het gebruik van kurk krijgt het oppervlak van de vloer een robuuste uitstraling. De vloer is blijvend flexibel en bovendien UV-stabiel, waardoor hij niet verkleurt. De Seamless Cork gietvloeren zijn leverbaar in 24 standaardkleuren, en vanaf 300 kg kan een kleur op aanvraag worden gemaakt. Dankzij de lage viscositeit is de vloer ook leverbaar in Duo Colors, waarbij twee standaardkleuren gemengd worden om een natuurgetrouwe betonlook te creëren.

De elastische en comfortabele PU gietvloeren bieden tal van mogelijkheden. Deze polyurethaan gietvloer op basis van kunsthars is leverbaar in vrijwel alle RAL-, NCS- en Sikkens-kleuren. Ook de PU gietvloeren zijn leverbaar in Duo Colors.

Schutz Specials biedt tevens de bijzondere Purstone gietvloer met een opmerkelijke minerale (beton/marmer) look in drie kleuren en combineert dit met alle voordelen van een elastische, comfortabele PU gietvloer, zo stelt PPC. De Purstone heeft door een bijzondere samenstelling van pigmenten een eigenzinnig uiterlijk en onderscheidt zich volgens de leverancier van alle andere beton- en marmerlook gietvloeren.

In samenwerking met Dr. Schutz biedt PPC trainingen aan voor de gietvloeren van Schutz Specials. Zo leert de professional de verschillende gietvloeren te herkennen, de juiste voorbereidingen te treffen en de verschillende gietlagen aan te brengen. De trainingen worden gegeven op de maandagen van 22 juni, 6 juli, 7 september en 5 oktober. Meer informatie en aanmelden voor de training is mogelijk via plintenenprofielencentrale.nl/trainingen.

(Parketplein, 18-05-2020)

 
Vloerentak Amorim plust 11 procent

amorim-150-jaar-logoDe divisie Floor & Wall Coverings van het Portugese kurkconcern Amorim laat in het voorbije eerste kwartaal (en ondanks Covid-19) een stevige groei van de omzet zien van liefst 11 procent. Dit gaat gepaard met een gedegen verbetering van de winstgevendheid, reden genoeg voor het concern om te spreken van een heuse 'turn-around' voor dit bedrijfsonderdeel, volgend op een tweetal naar eigen zeggen 'zware' jaren.

De omzet van de vloerentak stijgt van 28,4 miljoen euro in het eerste kwartaal vorig jaar naar nu 31,5 miljoen, onder meer door toegenomen activiteiten en prijsverhogingen. Scandinavië, Duitsland en Noord-Amerika worden genoemd als markten die goed presteren. De innovatie WISE, een PVC-vrij, koolstof-negatief, waterbestendig vloerproduct met als kern Cork Rigid Core, bereikt in het eerste kwartaal een omzet van 3,0 miljoen euro, tegenover nog 0,4 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De divisie noteert voorts een positieve ebitda van 1,3 miljoen, tegenover 1,0 miljoen verlies vorig jaar. De ebitda-marge verbetert zich zodoende van minus 3,7 procent naar plus 4,1 procent. Hogere productieniveaus, een betere productmix, lagere kurkprijzen, minder operationele kosten en meer efficiency liggen ten grondslag aan het verbeterde rendement.

(Parketplein, 15-05-2020)

 
Estillon neemt nieuw magazijn in gebruik

Team-van-EstillonTeam van Estillon, met in hun midden algemeen directeur Richard Bosveld, in de nieuwe bedrijfshal.Estillon heeft deze week, volgens plan, zijn nieuwe magazijn officieel in gebruik kunnen nemen. Ruim drie jaar na de voltooiing van de vorige uitbreiding, was de leverancier van ondervloeren, ondertapijten, profielen en gereedschappen alweer toe aan extra ruimte. Het magazijn bleek vanwege de vraag wederom uit zijn jasje gegroeid. Reden om aan de overzijde van het huidige pand een nieuwe bedrijfshal te bouwen, een extra magazijn voor de voorraad ondertapijten en ondervloeren.

Vanuit Uden levert Estillon naar meer dan vijftig landen in Europa en het Midden-Oosten. Het bedrijf wijst in dit verband op het belang, vooral in deze tijd, van een goede voorraad zodat de klant leveringen tijdig ontvangt. Estillon heeft nu bovendien meer ruimte voor de ondertapijten van zijn strategische samenwerkingspartner Interfloor uit het Verenigd Koninkrijk. Over deze collectie volgt te zijner tijd meer informatie.

(Parketplein, 15-05-2020)

 
Kerakoll hervat activiteiten, brengt nieuws

L34-HybridKerakoll GreenBuilding Company, die zoals tal van andere bedrijven in Italië een gedwongen sluiting van meerdere weken achter de rug heeft, laat weten zijn werkzaamheden weer geleidelijk te hebben herpakt. De lockdown, zo bericht Geert Wellink vanuit Sassuolo, heeft ook bij zijn bedrijf de nodige veranderingen met zich meegebracht. Dit houdt volgens de Kerakoll Export GreenBuilding consultant veel 'smart working' in, evenzo logistieke aanpassingen in de kantoren ten behoeve van de veiligheid, en voorts professionele meetings, presentaties en ook vergaderingen die vooralsnog als webinars via internet worden gedaan. "Persoonlijk moet ik zeggen dat de webinars professioneel gezien voordelen hebben. Meerdere personen kunnen immers deelnemen, de laatste met zelfs 330 personen, en de presentatie is helderder. Ook is het vragen-en-antwoorden en het stemmen - ja of nee - duidelijker en directer. Het grote nadeel is natuurlijk dat men de producten niet kan uitproberen. Jammer genoeg is er culinair gezien, voor de restaurants, even geen business."

De herstart van Kerakoll begint met een modernere en meer overzichtelijke digitale presentatie van zijn producten op //products.kerakoll.com/nl-BX - informatie die trouwens ook te bereiken is vanaf de website www.kerakoll.nl. Verder wordt de L34 Hybrid (voorheen SLC Eco L34 Flex New) voorgesteld, die nu dan met zijn officiële naam op de markt is gekomen.

De L34 Hybrid past de bijzondere Hybride technologie toe, die is ontwikkeld in het Kerakoll GreenLab. Er wordt gebruikgemaakt van de MS Polymer, die tezamen met een nieuwe, actieve minerale silicium filler, als resultaat de nieuwe hybride hard-elastische matrix heeft. Met ongekende eigenschappen, zo somt de fabrikant op: GreenBuilding Rating 5 (de hoogste), een zeer lage 'Carbon Footprint'-waarde en geen gevarenetikettering. Voorts een schuif-trekkracht van meer dan 3N/mm2 (meer dan 30 kg/cm2) en versnelde uitharding; 50 procent van de prestaties worden binnen acht uur bereikt. Ondanks de snelle uitharding heeft hij een zeer lange, bijna verdubbelde werktijd. Hij beschadigt afgewerkt parket niet en is reukloos. Ook is de uitharding volgens de producent zeer zeker en stabiel; tot 5 mm dikte lijmlaag hardt normaal uit. Ondanks de grote kleefkracht, vervolgt Kerakoll, heeft hij een gekalibreerde elasticiteit - hierdoor is de L34 Hybrid te gebruiken voor alle houtsoorten en formaten, en is het product zeer geschikt voor vloerverwarming.

Ook de verpakking doet van zich spreken, want door het gebruiksvriendelijke, harde interne afdek-deksel, kan de lijm vaak en gemakkelijk worden hergebruikt. De 1-component L34 Hybrid is geclassificeerd volgens ISO17178 als 'Hard-Elastic' en de GEV als 'EC1 Plus'. "Een hoogstandje voor de professionele parketteur," zo prijst Wellink aan. "En ondanks de geavanceerde technologie is de prijs-kwaliteitverhouding zeer voordelig." Het product is verkrijgbaar in 16 kg-emmers bij de PPC.

De L34 Hybrid betreft overigens niet de enige naamsverandering in het assortiment voor parket: de SLC Eco L34 Rapid gaat L34 Evolution Rapid heten - en alle benamingen 'SLC Eco' vervallen, zo wordt bijvoorbeeld SLC Eco Aqua-Pur HPX gewoon Aqua-Pur HPX.

(Parketplein, 13-05-2020)

 
Tarkett terug naar normaal na cyberaanval

tarkett-logoNa de cyberaanval op 29 april die een deel van zijn activiteiten heeft getroffen, heeft Tarkett zijn informatietechnologiesystemen en kritieke applicaties opnieuw opgestart. "Dankzij het reactievermogen en de inzet van de teams van Tarkett, ondersteund door externe IT-experts, is de terugkeer naar de normale bedrijfsvoering nu goed op gang en worden de werkzaamheden van de groep geleidelijk hervat," aldus een mededeling van vandaag. In dit stadium, zo vervolgt het vloerenconcern vanuit Parijs, is er geen bewijs dat persoonlijke gegevens van werknemers, klanten of partners zijn gestolen.

Tarkett heeft een klacht ingediend en staat in contact met de relevante autoriteiten om de oorsprong van de aanval te achterhalen. De groep benadrukt zijn cyberbeveiligingsverzekeraar op de hoogte te hebben gebracht. Het concern heeft voorts alle lof voor de ferme inzet van zijn medewerkers en bedankt graag klanten en partners voor hun steun en vertrouwen.

(Parketplein, 13-05-2020)

 
Nieuw: Bodiax Hydro-core BP580 Fisk

Na het succes van zijn BP500 Thor en BP400 Ivar, breidt Bodiax, een onderdeel van Heditex in Vlaardingen, zijn collectie Hydro-core clic PVC uit met een vloer in visgraat. De BP580 Fisk met Unilin-clic-verbinding is direct uit voorraad leverbaar in zes eigentijdse kleuren.

bodiax-6-variatiesZes dessins in visgraat van Bodiax Hydro-core BP580 Fisk.

Bodiax logoDe leverancier verklaart met de introductie in te spelen op de op vloerengebied al langer bestaande trend van het visgraatpatroon, maar dan zonder het prijskaartje dat aan deze manier van leggen met houten vloeren hangt. De visgraat-collectie Fisk biedt alle voordelen van een PVC-vloer, zo stelt Bodiax, en is voorzien van een geluiddempende en egaliserende ondervloer. De vloer is net als de Thor- en Ivar-collecties voorzien van het Unilin-clic-systeem, waarmee de Fisk-collectie gemakkelijk en zeer snel is te leggen. De leverancier benadrukt evenzo dat PVC onderhoudsvriendelijk is.

(Parketplein, 13-05-2020)

 
Nieuwe leden voor EPLF en MMFA

eplf-logo-mmfaDe in Brussel zetelende Europese verenigingen EPLF en MMFA, van respectievelijk de fabrikanten van laminaatvloeren en van meerlaagse modulaire vloeren, hebben zich opnieuw versterkt met een aantal geassocieerde en ondersteunende leden.

Tot de EPLF toegetreden als geassocieerd lid is het bedrijf Fair Underlay, een in 2011 opgericht onderdeel van Fair Packaging en fabrikant van professionele natuurrubberen ondervloeren. Productie (jaarlijks vijfentwintig miljoen vierkante meter) en logistiek centrum bevinden zich in het westen van Polen. De EPLF bestaat nu uit 16 gewone leden (HDM en de joint venture Laminate Park zijn enige maanden geleden weggevallen), 24 geassocieerde en tien ondersteunende.

Bij de MMFA heeft Flooring Industries Ltd. zich aangesloten als geassocieerd lid en Servaco Product Testing - Joint Venture with VITO als ondersteunend lid. Eerstgenoemde (ook bekend als Unilin, division Technologies) beheert en exploiteert de IP-activa van Unilin en de Mohawk Group. Servaco Product Testing – Joint Venture with VITO ging ruim een jaar geleden van start en is gevestigd in België. Het bedrijf verleent laboratorium- en adviesdiensten binnen de nichemarkt van productemissietests en prestatiestests voor het reduceren van vluchtige organische stoffen. De MMFA telt nu 25 gewone leden, 28 geassocieerde en drie ondersteunende.

(Parketplein, 13-05-2020)

 
Ondernemen in de anderhalvemetersamenleving

Ruim twee derde van de Nederlandse ondernemers verwacht ('zeker' of 'waarschijnlijk') te kunnen blijven bestaan in de anderhalvemetersamenleving. Dit blijkt uit de derde KVK-Flitspeiling waaraan eind april een kleine 5800 ondernemers hebben meegedaan. Circa een kwart van de respondenten vermoedt ('zeker' of 'waarschijnlijk') niet te zullen overleven, zo'n tien procent weet het (nog) niet.

Merendeel-van-de-ondernemers-verwachtMerendeel van de ondernemers verwacht te kunnen blijven bestaan in de anderhalvemetersamenleving. (bron: Flitspeiling meting 3 – KvK, mei 2020) *Indicatief in verband met een laag aantal onderliggende waarnemingen.

In de horeca en persoonlijke dienstverlening (zoals rijscholen, kappers) zijn de verwachtingen het meest negatief; circa zes op de tien ondernemers verwacht niet te kunnen blijven bestaan in de 'nieuwe' samenleving. In de gezondheid en cultuur, sport en recreatie geldt dit voor circa vier op de tien ondernemers. In de overige sectoren zijn de verwachtingen juist relatief positief. In de detailhandel bijvoorbeeld verwacht bijna driekwart zich te kunnen handhaven.

Bijna twee op de tien ondernemers geven aan het bedrijf 'volledig' en nog eens twee op de tien 'grotendeels' al te hebben ingericht voor of aangepast aan de anderhalvemetersamenleving. Bedrijven met tien of meer werkzame personen zijn vaker 'grotendeels' aangepast dan micro-mkb'ers en zzp'ers.

Bijna vier op de tien ondernemers zijn nog 'helemaal niet' aangepast. Dit betreft relatief vaak zzp'ers of kleinere bedrijven. Zzp'ers geven in hun toelichting aan dat aanpassingen niet nodig zijn doordat ze al vanuit huis werken, werkzaamheden online kunnen uitvoeren of aanpassingen niet nodig zijn aangezien ze alleen werken. Daarnaast geven ondernemers uit de horeca, persoonlijke dienstverlening en cultuur, sport en recreatie relatief vaker (circa zes op de tien) aan dat ze 'helemaal niet' zijn aangepast. Uit de toelichting blijkt dat dit onder andere te maken heeft met (verplichte) sluiting van het bedrijf, afwachting van het protocol of de onmogelijkheid om in alle ruimtes, zoals bijvoorbeeld de keuken, anderhalve meter afstand te kunnen bewaren.

Verrassend is dat ruim twee derde van alle ondernemers verklaart geen hulp of informatie nodig te hebben over aanpassingen aan of voorbereidingen op de anderhalvemetersamenleving. Opgemerkt dient te worden dat ondernemers die geraakt worden door de coronacrisis in de peiling zijn oververtegenwoordigd.

(Parketplein, 13-05-2020)

 
GFA: 'doe voorzichtig, wees creatief'

Logo-gfa-30-yearsGlobal Flooring Alliance (GFA), de wereldwijd actieve vereniging van groothandels en distributeurs in vloeren, heeft een online evaluatie gemaakt van de huidige situatie met betrekking tot Covid-19 en de gevolgen ervan. GFA heeft leden in verschillende landen over de hele wereld, wat het mogelijk maakt om een ​​interessant overzicht te verkrijgen van de actuele stand van zaken.

Ondanks Covid-19 hebben de meeste GFA-leden een zakelijk gezien positief eerste kwartaal van 2020 beleefd. Sommige leden maakten zelfs een zeer onverwachte groei door. Dit was vooral te danken aan de (publieke) projectensector waar veel opdrachten naar voren werden gehaald. Deze effecten hebben een positieve uitwerking op de omzet gehad. Aan de andere kant werden in de particuliere sector veel werkzaamheden uitgesteld of zelfs afgezegd. In weer andere landen gingen bedrijven vanwege een strikte lockdown een tijdje op slot en kregen veel te verduren, zoals bijvoorbeeld in Italië.

De meeste regeringen in de landen van de leden hebben tal van programma's geïmplementeerd om veel van de marktsectoren te helpen, zoals loonsubsidies voor bedrijven en rentetoeslagen voor kleine bedrijven. Het werkloosheidscijfer is niettemin zeer snel gestegen, doordat veel bedrijven besloten dat ze hun personeel, ondanks de hulp van de overheid, met deze gang van zaken niet op het huidige niveau konden handhaven.

Festivities-GFAFestiviteiten en veel vruchtbare discussies op de 30ste verjaardag van de Global Flooring Alliance vorig jaar.De meeste GFA-leden hebben de vereiste veiligheidsmaatregelen genomen en doen het gezien de omstandigheden goed. Maar het grootste gevaar, dat grotendeels buiten hun macht ligt, zo wordt gesteld, is het handhaven van de vraagniveaus. Veel afnemers zullen het niet overleven, wat gevolgen zal hebben voor de lidbedrijven - hoeveel van hen echter dit lot treft is te vroeg om te kwantificeren. Alles hangt volgens de vereniging af van creativiteit en aanpassingsvermogen. GFA is zich er vanzelfsprekend van bewust dat Covid-19 en overheidsbeperkingen factoren zijn die de klanten van zijn leden niet onder controle hebben.

Renovatieklussen thuis en het uitstellen of annuleren van veel vakanties daarentegen zijn positieve factoren die de retail in zijn voordeel kan benutten. De (semi-)lockdown heeft de blik van de consument op het interieur gericht, wat in meerdere landen merkbaar is. Vloerenwinkels hebben nieuwe manieren gevonden om klanten via internet te werven met 'roomview'-programma's en afspraken op maat. Al met al zeer positieve signalen. 'Blijf creatief en onderscheid je en laat jezelf zien', zo adviseert GFA.

Mensen hebben het zogenaamde 'Nieuwe Nu' aanvaard, zo meent GFA. En zelfs met de vele van overheidswege opgelegde beperkingen, lijkt het leven langzaam weer op gang te komen. Aan de andere kant is de vereniging zich ervan bewust dat er veel persoonlijk leed is als gevolg van het Corona-virus. GFA oordeelt positief over het opheffen van een aantal lockdown-beperkingen, maar waarschuwt om strikt op deze toe te zien, op nationaal en zelfs regionaal niveau, teneinde een ​​vervelende en ongewenste uitkomst te voorkomen.

GFA ziet dat van tal van beurzen over de hele wereld thans worden geannuleerd. En vindt dit begrijpelijk. GFA hoopt van harte dat Domotex 2021 en BAU 2021 door zullen gaan, met deelname van veel representatieve exposanten op vloerengebied wereldwijd. Dit zou immers een positief signaal zijn voor de vloerenhandel. Maar de omstandigheden moeten veilig zijn. Misschien is bijvoorbeeld veel mogelijk met een systeem van 'gecontroleerde routing' in één richting. GFA zal de wereldwijde situatie blijven volgen en waar nodig de vereiste maatregelen nemen. Meer informatie over Global Flooring Alliance: www.globalflooringalliance.com.

(Parketplein, 11-05-2020)

 
InCoDa verhuist naar begin 2021

incoda-banner-nieuwe-datumBeursorganisator Easyfairs heeft in overleg met de branche besloten om de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) te verplaatsten van 13, 14 en 15 september aanstaande naar 31 januari, 1 en 2 februari volgend jaar. Tevens wordt gewerkt aan het 'corona-proof' maken van ook dit evenement.

Zoals deze week duidelijk werd op de persconferentie in Den Haag, betekenen de corona-maatregelen die de overheid nu oplegt aan vergunningsplichtige evenementen, dat deze tot 1 september a.s. niet door mogen gaan. "Ondanks dat Interieur Collectie Dagen niet in deze periode plaatsvindt," zo verklaart Mascha de Bruin, Head of Event Interior & Retail, "hebben we in de afgelopen periode nauw contact gehad met onze exposanten en bezoekers. Uit deze gesprekken kwam naar voren dat er draagvlak is vanuit een overgroot deel van de exposanten om hun nieuwe collecties te tonen begin 2021, na de grote internationale beurzen. Ook bezoekers gaven aan dat dit een goed alternatief is." Volgens De Bruin kunnen de exposanten zich op deze manier goed voorbereiden op het evenement en veel nieuwe collecties presenteren.

Easyfairs heeft het voornemen om zijn evenementen vanaf september 'corona-proof' te maken, in de stellige verwachting dat de anderhalvemetersamenleving voorlopig de norm blijft. De beursorganisator ziet in dat dit grote gevolgen heeft voor de wijze waarop bijeenkomsten vorm krijgen. "Het uitgangspunt is dat onze events veilig zijn, en dat iedereen zich veilig voelt. We zijn daarom bezig om verschillende protocollen te maken om onze beurzen op een verantwoorde manier door te laten gaan." Te denken valt, zo opperde Easyfairs onlangs al, aan 'time slots' voor delen van het bezoek, een ruimere indeling voor het geheel en aan (voortzetting van) het gebruik van 'smartbadge'-technologie. Binnenkort volgt meer informatie hieromtrent. De openingstijden en de lokatie van de beurs in Gorinchem (www.interieurcollectiedagen.nl) blijven trouwens ongewijzigd.

(Parketplein, 08-05-2020)

 
Conjunctuurenquête schetst somber beeld

voortbestaan-bedrijf-bij

Ondernemers in alle sectoren van het (niet-financiële) bedrijfsleven vrezen voor de continuïteit van hun bedrijf, zo blijkt begin april uit de Conjunctuurenquête Nederland, een gezamenlijk onderzoek van CBS, KVK, EIB, MKB Nederland en VNO-NCW. Ondernemers in de horeca zijn een maand geleden het meest pessimistisch. Mocht de crisis meer dan zes maanden duren dan verwacht ook een meerderheid van de ondernemers in de auto- en motorbranche, de bouw en in de sector cultuur, sport en recreatie dat het voortbestaan van hun bedrijf in gevaar komt. Ondernemers in de verhuur en handel in onroerend goed zien de continuïteit van hun bedrijf het minst gevaar lopen door de coronacrisis. In de detailhandel kan de helft van de ondernemers geen inschatting maken hoe lang hun bedrijf het kan volhouden. Per saldo zijn kleinere bedrijven het somberst en verwachten grotere bedrijven minder snel in gevaar te komen.

inschatting-ondernemers

Driekwart van de ondernemers gaat voorts uit van een afname van de omzet door corona in het tweede kwartaal, bijna 44 procent verwacht een omzetdaling van meer dan 20 procent. Slechts 6 procent van het totaal aantal ondernemers verwacht een omzettoename. Ondernemers die groei van omzet voorzien komen vooral voor in de detailhandel (27 procent) en vervoer en opslag (8 procent). Naast een omzetdaling verwacht een ruime meerderheid van bedrijven ook een afname van de personeelssterkte in het lopende kwartaal. Bijna een kwart van de bedrijven verwacht de hoeveelheid personeel met zelfs meer dan 20 procent te moeten reduceren als gevolg van de coronacrisis. In de horeca wordt het meeste verlies aan werkgelegenheid verwacht, maar ook in de auto- en motorbranche en de cultuur, sport en recreatiesector. In de detailhandel verwacht circa de helft een stabiel personeelsbestand - desgevraagd begin april, vóór de aangekondigde versoepelingen. Op 15 mei verschijnt bij het CBS het reguliere nieuwsbericht Ondernemersvertrouwen tweede kwartaal 2020.

(Parketplein, 08-05-2020)

 
Tarkett heeft last van cyberaanval

tarkett-logoTarkett heeft begin deze week meegedeeld het slachtoffer te zijn van een cyberaanval die sinds 29 april een deel van zijn activiteiten heeft getroffen, ondanks de door de groep ingevoerde IT-beveiligingsmaatregelen. Als reactie hierop verklaart Tarkett onmiddellijk zijn informatietechnologiesystemen te hebben stopgezet en de nodige preventieve maatregelen te hebben genomen om zijn activiteiten en de gegevens van zijn werknemers, klanten en partners te beschermen.

"Tarkett's teams zijn momenteel volledig gemobiliseerd met de steun van vooraanstaande externe IT-experts en forensisch onderzoek om de activiteiten zo snel mogelijk weer normaal te laten verlopen. Commerciële en productieactiviteiten blijven momenteel verstoord," aldus een statement van 4 mei vanuit het hoofdkantoor in Parijs. Tarkett zegt verder in contact te staan met de relevante autoriteiten en zijn cybersecurity-verzekeraar op de hoogte te hebben gebracht. De onderneming belooft updates te verstrekken naarmate de toestand zich ontwikkelt.

Op onder meer sociale media, adviseert Tarkett Nederland klanten met vragen omtrent orders en dergelijke om hun contactgegevens te sturen naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken , waarna de accountmanager contact zal opnemen.

(Parketplein, 08-05-2020)

 
Bona 'skypet' noviteiten aan de branche

skype-bona-1-2Eerder vandaag vond voor ingelogde deelnemers de 'skype-introductie' plaats van Bona Quantum en Bona 8600."Bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen en een vernieuwende manier van denken en handelen," aldus Bona in een uitnodiging, waarmee aan vakpers en branchegenoten vandaag de kans werd geboden om deel te nemen aan een presentatie via skype van de jongste noviteiten van het Zweedse bedrijf. "Helaas is ons belangrijkste communicatiemiddel, het actief bezoeken en benaderen van parketteurs via de samenwerkende groothandels door het Corona-virus abrupt gestopt, wat ons aan het denken heeft gezet hoe we de introductie van twee belangrijke nieuwe producten alsnog succesvol kunnen uitvoeren."

Na enkele succesvolle try-outs in het buitenland was ditmaal Nederland aan de beurt om deel te nemen aan de 'skype-introductie' van de Bona Quantum silaanlijm en de 8600-serie schuurmateriaal. Nico Booster voerde met assistentie van Raymond van Harmelen de ingelogde deelnemers, die konden kiezen uit een middag- of avondsessie, langs de vele voordelen en 'ins and outs' van de nieuwe producten.

Bona Quantum is de volgens Bona sterk verbeterde en vooral vernieuwende vervanger van de iconische Bona R850 silaanlijm. De Bona Quantum is volgens het Zweedse bedrijf uniek in zijn soort en "met eigenschappen die nog niet eerder ontwikkeld zijn voor een parketvloerlijm." Bona gaat er verder prat op al jarenlang marktleider te zijn in speciaal voor de parketbranche ontwikkelde schuurmaterialen. "Om te voldoen aan een specifieke vraag vanuit de markt is samen met SIA, de wereldbekende fabrikant van schuurmaterialen uit Zwitserland, een nieuwe productrange ontwikkeld: de Bona 8600-serie." Buiten de introductie van dit schuurmateriaal legde Bona in zijn presentatie ook uit wat de schuurmaterialen zo uniek maakt en waarom deze tot zulke goede eindresultaten moeten leiden.

Hoewel door kleine technische haperingen de pilot niet geheel soepel verliep, was het verhaal van Booster helder en duidelijk, en kwamen de productpresentaties goed tot hun recht. Wanneer hieraan nog een praktijkelement kan worden toegevoegd, is het plaatje compleet en heeft Bona een zeer interessante tool in handen om de branche op een snelle en praktische wijze te informeren.

(Parketplein, 06-05-2020)

 
Ook Mohawk levert in door Covid-19

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: '"De wereld is veranderd in het eerste kwartaal en we leiden het bedrijf nu doorheen een ongekende situatie."Mohawk Industries, 's werelds grootste vloerenconcern, heeft in het eerste kwartaal 6,4 procent netto-omzet prijs moeten geven, van ruim 2,4 miljard dollar vorig jaar naar nu bijna 2,3 miljard dollar. De bedrijfswinst is met 8,4 procent gezakt, van afgerond 165 miljoen naar 151 miljoen dollar. "De wereld is veranderd in het eerste kwartaal en we leiden het bedrijf nu doorheen een ongekende situatie," aldus CEO Jeffrey S. Lorberbaum, die verzekert dat de groep over voldoende liquiditeit beschikt om door de mindere tijden heen te komen en om klaar te staan wanneer de economie zich weer herstelt.

De divisie Global Ceramic Segment verliest 6 procent omzet in de eerste drie maanden, Flooring North America 8 procent en Flooring Rest of the World 5 procent (al blijft die laatste netjes stabiel bij constant veronderstelde wisselkoersen en aantallen werkdagen).

Mohawk schrijft in zijn persbericht dat de resultaten tot aan de uitbraak van Covid-19 volgens plan waren. "Naarmate de tijd verstreek, ondervonden al onze markten de invloed van overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus te beperken, waarbij sommige activiteiten in de retail en de productie op slot gingen. In al onze markten is de vraag dramatisch gedaald, waarbij de residentiële herinrichting tot nu toe het meest werd geraakt en de doe-het-zelfproducten het beste presteerden, aangezien sommige mensen klussen aanvingen terwijl ze thuis bleven."

"Naarmate de vraag afnam, hebben we de productie aanzienlijk verminderd en worden wekelijks aanpassingen gedaan om ons te voegen naar de veranderende omgeving. Zelfs waar verplichte shutdowns zijn opgelegd, blijven we goederen vanuit voorraad naar onze nog actieve klanten verzenden. We verlagen onze kosten door ontslagen en tijdelijke werkloosheid in te voeren, gebruikmakend van overheidssteun waar deze beschikbaar is en we vangen arbeidskosten op waar dit verplicht is," zo vervolgt het concern. "We profiteren van lagere grondstof- en energiekosten, hoewel de tegenwind aanzienlijk harder waait. We beperken onze uitgaven en investeringen tot wat essentieel is om het bedrijf te runnen en verbeteren de verslaglegging voor het aansturen van wezenlijke aandachtsgebieden, zoals voorraadniveaus, personeelsbestand, vorderingen en schulden."

Ook Mohawk moet vaststellen dat het coronavirus momenteel, begin mei, overal ter wereld economieën danig verstoort. "Sommige landen onderzoeken het versoepelen van de beperkingen, terwijl andere deze uitbreiden. Al onze fabrieken over de hele wereld zijn nu weer in bedrijf, behalve die in Mexico en een kleine fabriek in Pennsylvania." De hierboven geschetste maatregelen worden voortgezet. Het concern waagt zich niet aan concrete winstvoorspellingen voor het tweede kwartaal, aangezien bijvoorbeeld het tempo waarin overheden zaken weer vrijgeven en de daaropvolgende reactie van de consumenten zich lastig laten bepalen. "Aan het einde van april, nu het merendeel van de mensen zich wereldwijd schuil houdt, ligt onze verkoop ongeveer 35 procent onder het voorgaande jaar en we kunnen niet voorspellen in welk tempo het zal herstellen," aldus Mohawk, dat zijn optimistische blik op de toekomst overigens behoudt.

(Parketplein, 06-05-2020)

 
Geen Domotex Turkey dit jaar

sfeerbeeld-domotexturkije-logoSfeerbeeld Domotex Turkey. (foto: Hannover Fairs Turkey)Vakbeurs Domotex Turkey, die gepland stond voor 13 t/m 16 juli a.s. in Gaziantep, is een volgend slachtoffer van Covid-19. Het evenement, met zijn nadruk op machinaal vervaardigde tapijten, gaat dit jaar niet door. Organisator Hannover Fairs Turkey zegt dat gezondheid en veiligheid van betrokkenen voorop staan en suggereert daarnaast zijn deelnemers nu geen geslaagde beurs te kunnen garanderen. Het besluit om te annuleren is naar eigen zeggen genomen in nauw overleg met ondersteunende verenigingen, exposanten in binnen- en buitenland en ook bezoekers. De nieuwe datum van Domotex Turkey, ergens in 2021, wordt binnenkort bekendgemaakt. De vorige, zesde editie was goed voor ruim 200 exposanten en 14000 bezoekers.

Het blijft op de beurskalender overigens niet bij annuleringen in nu ook de zomermaanden. Vanuit een andere tak van de interieurbranche komt vandaag bericht dat de tweejaarlijkse vakbeurs Light+Building te Frankfurt, die al was opgeschoven van maart naar nota bene eind september, begin oktober, geen doorgang kan vinden vanwege 'het virus'. Wordt allemaal vervolgd dus.

(Parketplein, 06-05-2020)

 
Nieuw: Bona Quantum en Quantum T

Bona Quantum TBona lanceert met Bona Quantum een bijzondere silaan parketlijm met een hoge viscositeit voor de installatie van een breed scala aan parket en houten vloeren. Het product staat volgens de aanbieder voor de nieuwe generatie silaan parketlijmen, stoelend op een in eigen huis ontwikkelde titanium 'crosslinking' technologie. De nieuwe formule zorgt voor een uitstekende sterkte die na verloop van tijd doorhardt – en uiteindelijk de optimale sterkte geeft, aldus leverancier Bona, die spreekt van een product met 'intelligente kracht'. Het is in eerste instantie een hard-elastische lijm, wat ervoor zorgt dat de vloer kan acclimatiseren waarna de lijm na verloop van tijd door zal harden tot een sterke harde lijm.

Bona Quantum wordt gepresenteerd als een 'extra krachtige' en vooral 'vernieuwende' vervanger van de welbekende Bona R850. Bona Quantum T (de letter staat voor 'thick') bezit alle eigenschappen van Bona Quantum, maar met een nog hogere viscositeit (wat resulteert in een betere lijmrugstand) en daardoor een zeer gering risico op het ontstaan van holle plekken.

Bona wijst er verder op dat Bona Quantum tijd bespaart door tevens te fungeren als een ingebouwd vochtscherm wanneer de ondervloer nog niet voldoende droog is. Het twee-in-één-product (lijm plus vochtscherm in een laag) zorgt voor een gewenste vloerinstallatie in tal van ondergrondsituaties. Hij creëert een laag op de ondervloer met vochtbescherming tot 95 procent rv (85 procent rv op vloeren met vloerverwarming). Door het product in een enkele beweging op te brengen met de Bona Trowel Plus is nog meer (kostenbesparende) tijdwinst te boeken.

De vloer is schuurbaar na twaalf uur. Bona Quantum kan worden gebruikt voor verschillende soorten houten vloeren. Hij zorgt voor de gewenste balans tussen sterkte en elasticiteit, zodat de vloer volgens de aanbieder jarenlang goed en stevig op z'n plaats blijft liggen. Bona Quantum kan ook worden gebruikt op houten terrasvloeren en op metalen oppervlakken, en fungeert zodoende als een premium allround product dat volgens Bona zo'n negentig procent van de lijmbehoefte dekt. Zijn duurzame verpakking is grotendeels gemaakt van gerecycled plastic.

(Parketplein, 04-05-2020)

 
Nieuwe 'Roomplanner' bij Flamingo Parket

flamingo-plannerRoomplanner van Flamingo Parket dient directe leads richting de parketzaak te genereren.Flamingo Parket heeft afgelopen week zijn geheel nieuwe Roomplanner online gezet. Met behulp van deze marketingtool kunnen alle collectiekleuren in zowel stroken, visgraat als Hongaarse punt eenvoudig worden geconfigureerd. Gekozen is voor het inscannen van meerdere planken per kleur, zodat een repeterend patroon zoveel mogelijk wordt vermeden. De beleving is hiermee veel realistischer en zorgt voor een mooie natuurlijke uitstraling, zo stelt het bedrijf in Barneveld.

In tegenstelling tot andere, soortgelijke programma's heeft Flamingo Parket ervoor gekozen om de Roomplanner niet achter een beveiligde login op zijn site te plaatsen, maar open te stellen voor gebruik door de consument. Het bereik is hiermee veel groter, de consument wordt getriggerd en zal uiteindelijk de vloer in het echt willen zien. Een bezoek aan de parketspeciaalzaak zal volgens Flamingo Parket het logische gevolg zijn.

Het navigeren door de menu's is eenvoudig en spreekt voor zich. Prijzen worden nergens genoemd, de Roomplanner is uitsluitend bedoeld om interesse in de producten te wekken en directe leads richting de parketzaak te genereren. "Al met al een mooie marketingtool welke geheel voor onze klanten is ontwikkeld om hen te ondersteunen bij het verkoopgesprek," aldus Dick van de Klok van Flamingo Parket. De Roomplanner is te vinden op de homepage van www.flamingoparket.nl.

(Parketplein, 01-05-2020)

 
CBS-cijfers maart in teken coronabeleid

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hebben een groot, wisselend effect gehad op de detailhandel in maart, aldus rapporteert het CBS. Zo noteren winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging (+22,6 procent) sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers vijftien jaar geleden, terwijl kleding- en schoenenwinkels een ongekend omzetverlies (beide rond minus 40 procent) optekenen. Supermarkten, drogisterijen en ook winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in maart goede zaken gedaan.

omzet-detailhandel-maart

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten het eerste kwartaal af met een omzetplus van 13,6 procent, nadat in januari al een groei van 5,4 procent en in februari van 11,3 procent mocht worden bijgeschreven. Deze brede klasse omvat onder meer de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren, winkels met een assortiment bestaande uit verf en verfwaren, behang, gordijnen en gordijnstoffen, binnenzonweringen en jaloezieën, winkels in wand- en vloertegels en winkels in keukens en keukenkasten. Specifiek de bouwmarkten hebben in maart zelfs 26,1 procent weten te plussen, waarmee zij hun vlak begonnen kwartaal alsnog afsluiten met een groei van 11,8 procent.

De omzet van de winkels in non-food krimpt in maart met 8,0 procent, de grootste omzetdaling in zeven jaar tijd. De winkels in meubels, verlichtingsartikelen en woninginrichting algemeen assortiment sluiten zich hierbij aan met een omzetverlies van 6,6 procent. Het cluster meubels en woninginrichting sluit het eerste kwartaal evenmin af met nog een 'groen' cijfer van 1,5 procent, na groei opgetekend te hebben in januari (+3,4 procent) en vooral februari (+8,7 procent).

De detailhandel als geheel heeft afgelopen maart 3,5 procent meer omgezet dan in maart vorig jaar. Het verkoopvolume ligt 2,0 procent hoger. Het eerste kwartaal is door de verzamelde detailhandel afgesloten met een omzettoename van 4,0 procent.

De online omzet ligt in maart 28,8 procent hoger. Sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Webwinkels hebben 24,4 procent meer omgezet, multi-channelers 35,4 procent meer. In het eerste kwartaal is de online omzet met 19,1 procent toegenomen.

(Parketplein, 01-05-2020)

 
Onzekerheid troef bij brancheorganisaties

Er zijn bijna geen bedrijven meer te vinden die nog weinig ervaren van de coronacrisis, zo blijkt uit een enquête onder de leden van MKB-Nederland en VNO-NCW die is uitgevoerd tussen 18 en 20 april. De online vragenlijst is door 123 brancheorganisaties ingevuld. Voor 93 procent geldt dat ze nu al enigszins tot zwaar worden getroffen, waarbij 58 procent van de branchedirecteuren meldt dat de situatie de afgelopen maand verder is verslechterd.

impact van de coronacrisis op de omzettenImpact coronacrisis op omzetten, nu en komende drie maanden. (bron: Tweede enquête MKB-Nederland en VNO-NCW onder branchedirecteuren; illustratie: LinkDesign)

De gevolgen van de coronacrisis worden duidelijker: waar vorige maand nog minder dan de helft van de branches een omzetdaling meldde van meer dan 20 procent, is dit nu aan de orde bij bijna zes van de tien. Voor de komende drie maanden verwacht slechts 1 procent een groei van de omzet, met name in de online shopping- en levensmiddelensectoren, 15 procent een stagnatie en de resterende 84 procent een meer of minder grote krimp. De verwachtingen voor de werkgelegenheid houden gelijke tred: 76 procent verwacht een beperkte tot sterke daling van de werkgelegenheid, slechts 4 procent verwacht de komende maanden een toename van het aantal banen.

Veel branches, zo blijkt verder uit de rondvraag, ervaren met name de mogelijkheid tot uitstel van belastingen en de NOW uit het steunpakket als goede en passende steunmaatregelen. Mede daardoor is het percentage dat aangeeft te verwachten dat ondernemingen niet aan verplichtingen voor bestaand krediet kunnen voldoen ten opzichte van vorige maand gedaald van 65 naar 33 procent. Twijfel is er echter bij branches of hun achterban genoeg heeft aan het steunpakket.

Bijna 60 procent van de branches voorziet dat bedrijven met het huidige steunpakket het hoofd niet langer dan drie maanden nog boven water kunnen houden. Veel branches verwachten dat na de zomer de effecten in hun deel van de keten pas echt merkbaar worden. Zo zegt MKB INFRA, de Vereniging van Infrabouwers, dat de orderportefeuilles nu nog vol zitten. "Maar onze sector is laat-cyclisch. De ernstige gevolgen gaan we over een aantal maanden merken. Tenzij alles op alles wordt gezet om opdrachten naar voren te halen." Ook het feit dat nog niet helder is hoe de steunmaatregelen er na de zomer uit zien, leidt tot veel onzekerheid, zo stellen de onderzoekers.

De onzekerheid heeft invloed op de voorgenomen investeringen. Zo'n 45 procent verwacht dat er veel minder geïnvesteerd gaat worden in hun branche, nog eens 43 dat er iets minder geïnvesteerd wordt. Dit duidt volgens de ondernemersorganisaties op een verzwakt verdienvermogen bij bedrijven en is een slecht teken voor een snel en structureel herstel van de economie en de werkgelegenheid.

Wel zien veel branchedirecteuren mogelijkheden voor de anderhalvemetereconomie. Ruim 70 procent ziet daar kansen toe, vooral via de sectorprotocollen die al veelvuldig zijn opgesteld. Veel branches geven wel aan dat een en ander afhangt van de beschikbaarheid van beschermingsmiddelen (29 procent) en financiële steun om te komen tot een rendabele business case (24 procent). In die nieuwe situatie zullen veel ondernemers immers nog steeds verlies maken doordat zij substantieel minder klanten krijgen dan normaal.

(Parketplein, 29-04-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-143FFI-111

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Special Italië
  • Dossier Luchtbevochtigers voor consument
  • Dossier Traprenovatie
  • Dossier Aanbieders laminaat in XXL-formaat
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Producenten Hongaarse punt en visgraat

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com