pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

STEP-1K-2K-GROND- 80 x 300 pix

nieuws
INTR. brengt visgraatparket van Barlinek

INTR-Barlinek-vloerVisgraatparket van Barlinek, nu verkrijgbaar bij INTR.INTR. heeft visgraatparket van Barlinek in zijn assortiment opgenomen. De houten visgraatvloerencollectie van Barlinek is verkrijgbaar in de twee maten 110 mm breed bij 660 mm lang en 130 mm breed bij 725 mm lang, in negen verschillende afwerkingen. De afwerking is extra mat, geheel in overeenstemming met de huidige trend. De groothandel merkt op dat wanneer de consument speciale wensen heeft, deze vloer dan ook als onbehandeld is te leveren aan de vloerenspecialist.

Het grote voordeel van de vloeren van Barlinek is volgens INTR. het Crosslock-systeem. Dit systeem heeft geen linkse en rechtse delen, waardoor veel tijd wordt bespaard tijdens de installatie en het zaagverlies beperkt blijft.

Zijn leverancier Barlinek heeft daarnaast het milieu centraal staan, weet INTR. Zo voert het bedrijf sinds het jaar 2000 het 'one for one'-programma uit, waarbij het planten van een boom wordt medegefinancierd door elk gekocht pakket van Barlinek-vloerdelen dat gemarkeerd is met een logo van dit milieuvriendelijke initiatief. Het 'klantenbos' van Barlinek telt twintig jaar later al bijna vijftien miljoen bomen.

(Parketplein, 23-10-2020)

 
Victoria haalt kapitaal op voor overnames

victoria-plc-logoHet Britse vloerenconglomeraat Victoria Plc laat weten een akkoord te hebben gesloten met KED Victoria Investments met het oog op verdere internationale groei. Victoria wil "snel en vastberaden" stappen zetten om her en der waargenomen overnamekansen te benutten. Dit naar eigen zeggen in het licht van de gebeurtenissen van de afgelopen maanden.

Zijn nieuwe partner is een dochterbedrijf van Koch Equity Development, dat behoort tot het Amerikaanse Koch Industries, een conglomeraat (waartoe onder meer Invista behoort) dat goed is voor een jaaromzet van 115 miljard dollar.

KED heeft toegezegd 175 miljoen pond te investeren (in de vorm van converteerbare preferente aandelen die door Victoria worden uitgegeven) om wat genoemd wordt "de voortdurende groei" van het vloerenbedrijf te ondersteunen.

"De gebeurtenissen van de afgelopen maanden hebben enkele potentieel buitengewone overnamemogelijkheden in Europa en het VK aan het licht gebracht om Victoria aanzienlijk te doen groeien, en het doel van het ophalen van 175 miljoen pond aan nieuw preferent eigen vermogen is om Victoria in staat te stellen snel en vastberaden te handelen om te profiteren van deze potentiële kansen," aldus Victoria.

Koch Industries bezit een diverse groep bedrijven, ook in segmenten van de vloerenindustrie waarin Victoria niet actief is. De directie van Victoria is van mening dat Koch Equity Development en Koch Industries de ideale langetermijnpartners zijn. Victoria ontwerpt, produceert en verdeelt tapijten, ondervloeren, keramische tegels, LVT, kunstgras en allerlei toebehoren.

(Parketplein, 23-10-2020)

 
Parket BerryAlloc met Ultimtec-technologie

Parket-van-BerryAllocParket van BerryAlloc met nieuwe Ultimtec-technologie. (foto: BerryAlloc)BerryAlloc brengt een nieuwe collectie eikenhouten vloeren op de markt die het resultaat heet te zijn van twee jaar researchwerk door de R&D-afdeling en met tal van partners zoals architecten, kleurspecialisten en ontwerpers. Hoe dan ook bijzonder aan de in Frankrijk vervaardigde parketvloeren is de exclusieve Ultimtec-technologie. Toepassing van deze innovatie verenigt naar eigen zeggen de natuurlijke uitstraling van geolied parket met het onderhoudsgemak, de weerstand en de duurzaamheid van gelakt parket.

De lakafwerking van Ultimtec beschermt de parketvloeren, bevat geen solventen of schadelijke chemische stoffen, en wordt verkregen door eerst een laag aan te brengen die rijk is aan aluminiumoxide en vervolgens een uv-bestendige acryllaag. Het resultaat is volgens de fabrikant een stijlvolle afwerking die de structuur en de schakeringen van het hout mooi laat uitkomen.

Ultimtec dient met zijn zeer matte afwerking tegemoet te komen aan de vraag van zowel particulieren als professionals. De matte look wordt door de leverancier uit Menen aangeprezen als nauwelijks te onderscheiden van die van natuurlijk hout. De slijtvastheid van de afwerkingslaag bedraagt overigens meer dan 15.000 Taber CS10-omwentelingen, wat ruim boven de NF-norm ligt, die een minimum van 12.000 omwentelingen vereist.

De collectie bestaat uit 'Les Essentiels', met een kleurenpalet van tien standaardtinten, en 'Les Exclusifs', een premiumassortiment met een tiental sterk bewerkte tinten met extra diepte-effect. Deze meer uitgesproken kleuren zouden volgens BerryAlloc beelden moeten oproepen van 'weidse ruimtes', zoals Lagune bij de wittinten, Carrare bij de beigetinten en Nature en Taïga bij de okertinten. De beschikbare kleurtinten zijn naar eigen zeggen volledig herzien en aangepast aan de verschillende markten.

De technische gegevens van de nieuwe eikenhouten vloeren kort op een rijtje gezet: innovatief Ultimtec-vernis met hoge performantie; High Tech-structuurparket; drie lagen samengevoegd onder hoge druk en lage temperatuur; edelhoutfineer 2,5 of 3,3 mm; houtvezelkern met hoge dichtheid (HDF); tegenlaag in naaldhout. De voordelen van de HDF-structuur zijn een dichtheid van 875 kg/m³, slagvastheid, minder resonantie en beter rendement van de vloerverwarming. Berry Alloc is onderdeel van de Beaulieu International Group.

(Parketplein, 21-10-2020)

 
'BAU Hybride' wordt alsnog 'BAU Online'

Bau 2021 onlineDe megabouwbeurs BAU te München, die volgens een recente aankondiging gehouden zou worden in een hybride vorm (een compacte fysieke beurs, vergezeld van veel digitale presentaties) gaat alsnog uitsluitend online door. Dit houdt in dat exposanten hun bedrijf en hun innovaties digitaal kunnen tonen aan een wereldwijd publiek op wat nu BAU Online heet. De 'beursdagen' blijven 13, 14 en 15 januari 2021. De beslissing volgt op een enquête onder de exposanten, waarin een duidelijke meerderheid aangaf zich te richten op het puur digitale concept.

BAU Online biedt lezingen en forumdiscussies in de vorm van livestreams en opgenomen video's. Daarnaast krijgen bedrijven de mogelijkheid om hun producten virtueel te presenteren in hun eigen online sessies. Om met andere deelnemers van gedachten te wisselen, komen er virtuele netwerkmodules in digitaal formaat. Er zijn ook plannen om de vaste 'BAU Info Talks', met gesprekken tussen vakjournalisten en exposanten, te integreren in de nieuwe opzet. Pas in 2023 komt er dan weer een 'gewone' BAU, zij het met behoud van allerlei digitale toevoegingen. Het specifieke aanbod van de beursorganisatie voor het nieuwe concept wordt de komende dagen naar de klanten gestuurd, onder wie de nodige vloerenaanbieders.

(Parketplein, 21-10-2020)

 
T&G Wood presenteert webshop

Webshop-TG-WoodT&G Wood laat weten dat zijn klanten vanaf vandaag gemakkelijk bestellingen kunnen plaatsen via zijn webshop, een nieuwe ontwikkeling waaraan het bedrijf uit Ede de afgelopen maanden hard heeft gewerkt achter de schermen. Vandaag is de virtuele winkel 'live' gegaan en kunnen klanten via deze weg diverse, naar eigen zeggen 'scherp geprijsde' producten bestellen, zoals lijm, olie, lak, plinten, enzovoorts. Men treft er een uitgebreid assortiment aan, met merken als Rubio Monocoat, Saicos, Bijlard en meer.

T&G Wood biedt de mogelijkheid om alle producten vijf dagen per week te laten bezorgen. Onder het motto 'vóór 12 uur besteld, de volgende werkdag in huis' belooft het bedrijf bovendien een snelle bezorging. De webshop is eenvoudig via de app op de smartphone te zetten, betalen loopt gemakkelijk via iDeal. Hij is te bezoeken via www.tg-woodshop.nl.

(Parketplein, 19-10-2020)

 
Designprijs voor One Ground Design Edition

bologna-parador-museDe vloer 'Bologna' (donker, gerookt eikenhout en ingefreesde motieven) is onderdeel van de collectie.De pas enkele weken terug gelanceerde One Ground Design Edition van Parador heeft nu al een prijs te pakken. De vloerencollectie (zie nieuws van 16 september jl.) is in New York onderscheiden met 'Goud' bij de uitreiking van de MUSE Design Award 2020 voor productontwerp. De MUSE Design Award is een internationale wedstrijd gericht op professionals uit de creatieve en ontwerpbranche. Onder auspiciën van de International Awards Associate (IAA) wordt de prijs uitgereikt door een jury van experts. In het verhaal dat Parador de markt voorschotelt, hebben markante locaties, waaronder de haven van Rotterdam, model gestaan voor de vloeren in de collectie, acht in totaal.

(Parketplein, 19-10-2020)

 
Impermo neemt merk Santana over

Toonzaal-HasseltToonzaal Hasselt. (foto: Impermo)Impermo, één van de grootste verkopers in België op het gebied van tegels, natuursteen en parket, heeft het merk Santana overgenomen uit het faillissement van Santana International, zo meldt Het Nieuwsblad online. De winkels van Santana worden evenwel niet overgenomen door het familiebedrijf uit Belgisch Limburg, dat zelf over een negental verkooppunten beschikt en nu zijn kans schoon ziet om ook kurkvloeren in zijn assortiment op te nemen.

"Met Santana hebben we niet enkel een sterk merk in kurkvloeren in handen, we hebben tegelijk een overeenkomst met dezelfde Portugese leverancier om ons van kwaliteitsvolle kurkvloeren te voorzien," zo zegt bestuurder-zaakvoerder Luk Stultjens van Impermo tegen de krant. Hij beschouwt kurk vanwege de duurzame eigenschappen van het product als een geschikte aanvulling op zijn assortiment. Binnen een maand zal een nieuwe collectie van kurkvloeren van Santana door Impermo worden aangeboden.

De dertig jaar bestaande kurkvloerenspecialist Santana werd zoals bekend eind juli failliet verklaard, volgend op een periode waarin het bedrijf bescherming tegen zijn schuldeisers had aangevraagd om, tevergeefs zo bleek, een nieuwe doorstart te kunnen maken. De tien showrooms gingen dicht en ruim veertig man verloren hun baan.

(Parketplein, 16-10-2020)

 
STEP 1K Ultramat en SKYLT Sealer bij RIGO

Toepassing-van-STEP-ParketlakToepassing van STEP Parketlak 1K Ultramat.RIGO Verffabriek presenteert met trots een tweetal innovaties. Een van de nieuwkomers in zijn assortiment is de STEP Parketlak 1K Ultramat. Deze heet zeer gemakkelijk in het gebruik te zijn - "Even schudden en lakken maar!" zo verzekert de fabrikant - en kent een ultramatte uitstraling. Wat de leverancier in IJmuiden betreft is het de perfecte aanvulling naast zijn 1K-parketlakken met een matte en satijnen afwerking. STEP Parketlak 1K Ultramat heeft geen tweede component nodig en is dus economisch in het gebruik. Hij laat zich combineren met de grondlakken van STEP. Zo verkrijgt men met de STEP Grondlak Warm een mooie, warme uitstraling. RIGO Verffabriek benadrukt dat ook de nieuwe lak in samenwerking met ervaren parketteurs is ontwikkeld. Het product is vanaf 26 oktober verkrijgbaar in de groothandel.

In het SKYLT-programma voor de onzichtbare bescherming van parket, interieurbetimmering en meubels, wordt nu een technologie gelanceerd voor minerale ondergronden. De SKYLT Sealer maakt het behandeld oppervlak waterafstotend. Wanneer deze wordt afgelakt met twee lagen SKYLT Original, blijft het onbehandelde uiterlijk van de vloer of wand behouden en wordt deze beschermd tegen vuil en vlekken. De sealer heft het wateraantrekkende karakter van minerale oppervlakken op, zodat men deze af kan lakken met SKYLT. Hoewel SKYLT Sealer aanvankelijk een lichte verkleuring geeft aan het oppervlak, is daar volgens de fabrikant niets meer van te zien zodra dit is afgewerkt met SKYLT Original. Aanbevolen toepassing is een aanrechtblad, vloer van beton ciré of een stoere, industriële wand van cement. Kortom, zo stelt RIGO Verffabriek, zo behoudt men het pure en authentieke karakter van het object. Deze is vanaf 19 oktober verkrijgbaar.

(Parketplein, 16-10-2020)

 
Vloerenbeurs Harrogate ruim half jaar later

Next-TFShow-logoDe eerstvolgende editie van de toonaangevende Britse vloerenbeurs The Flooring Show zal volgend jaar in de vertrouwde maand september plaatsvinden. De editie 2020 werd eerst verschoven naar eind februari van het komende jaar, maar de organisatie noemt het waarschijnlijk dat er dan nog altijd beperkingen zijn vanwege de pandemie en acht het van belang om pas bijeen te komen wanneer de omstandigheden meer zekerheid bieden. De nieuwe datum wordt 19 t/m 21 september 2021, de locatie is het Harrogate Convention Centre. In de tussentijd kan men vanaf begin volgend jaar terecht op een nieuw online platform, dat The Flooring Showroom is gedoopt en nieuws van honderden merken belooft te presenteren.

De hoofdmoot van het aanbod op The Flooring Show wordt gevormd door Britse fabrikanten. Nederlandse exposanten op de huidige exposantenlijst zijn Betap, Bijlard International, Condor Carpets en Unifloor Underlay Systems. Vlaamse aanbieders zijn onder meer Associated Weavers, Balta, BerryAlloc, Lano en Millennium Weavers Europe. In onze contreien evenzo bekende namen zijn voorts F. Ball, Roberts en Uzin.

(Parketplein, 16-10-2020)

 
Cotap brengt nieuwe vtwonen PVC-collectie
VisgraatmotiefVisgraatmotief.
Kasteel-dessin'Kasteel'-dessin.

 

 

Cotap heeft in samenwerking met de stylisten van vtwonen een fraaie, natuurgetrouwe PVC-collectie met 'vtwonen twist' ontwikkeld. De collectie is afgestemd op de jongste woontrends en bestaat uit een extra brede plank, diverse patroonvloeren waaronder een Hongaarse punt en visgraatmotief, plus twee tegeldecoren die ook verkrijgbaar zijn in een extra grote afmeting.

Tegel-in-betonlookTegel in betonlook.

"Met vier unieke patronen is er in deze collectie voor ieder interieur een passende vloer. De vtwonen PVC-vloeren zijn niet alleen mooi, maar ook oersterk, makkelijk in onderhoud, waterbestendig en geschikt voor vloerverwarming. Door de geluiddempende onderlaag van 10dB zijn de vloeren ook nog eens heerlijk stil," zo stelt Cotap. Belangstellenden kunnen de collectie bekijken op www.cotap.nl/vtwonen-pvc. De nieuwste editie van het magazine (nummer 10) bevat een artikel over de collectie.

(Parketplein, 16-10-2020)

 
Vloerenretailer schiet lokale horeca te hulp

LP-Den-HaagVestiging Den Haag. (foto: Laminaat en Parket)Laminaat en Parket pakt op een sympathieke wijze wat publiciteit mee met de aankondiging dat horecaondernemers, in het achttal plaatsen waar de winkelketen is gevestigd, een steuntje in de rug krijgen. Klanten van de vloerenwinkel ontvangen bij iedere bestelling vanaf duizend euro een voucher ter waarde van vijftig euro, die zij kunnen inwisselen bij een horecazaak naar keuze. Daarnaast geeft het bedrijf van Floris Jeurissen getroffen restaurant- en kroegeigenaren de kans om, tenminste zolang ze gesloten zijn, tegen kostprijs een nieuwe vloer te leggen, door zijn eigen winstmarge van de (vloer)producten te halen. Leveranciers als COREtec en Belakos zijn inmiddels bij het initiatief betrokken via het beschikbaar stellen van bedragen waarmee klanten extra restauranttegoed krijgen.

(Parketplein, 16-10-2020)

 
FEP: Renovatie motor achter herstel markten

fep-logoHet bestuur van de Europese federatie van de parketindustrie FEP heeft afgelopen week in een van haar periodieke bijeenkomsten (in een 'virtuele' setting deze keer) de stand van zaken op de Europese parketmarkten besproken en de aanhoudende gevolgen van de Covid-19-crisis onder de loep genomen. Met name Duitsland blijkt momenteel goed te presteren. Gegevens over Nederland en België blijven in de update helaas achterwege ditmaal. Vooruitkijkend houdt de federatie voor dit jaar in zijn totaliteit rekening met een stabiel parketverbruik ten opzichte van vorig jaar.

Duitsland, de belangrijkste Europese parketmarkt, die van het voorjaar lang niet zo ernstig werd getroffen, tekent volgens de Brusselse organisatie momenteel zeer positieve trends op, mede opgewekt door renovatie. Het zuiden van Europa, dat in het voorjaar de zwaarste beperkende maatregelen had ondergaan, werd destijds zwaar getroffen, maar de parketmarkten hebben zich evenzo aanzienlijk hersteld gedurende de zomer, voordat de markt in september weer een beetje vertraagde. De belangrijkste motor van het herstel is ook hier renovatie, met name van woningen, aangezien consumenten hun geld steken in hun onderkomens, zo ziet ook de FEP. Aan de andere kant worden nieuwe projecten en contractzaken uitdagend genoemd.

Behalve in Duitsland, is alleen in het cluster van de Noordse landen, met name Noorwegen, de trend opwaarts gericht in de periode voorjaar tot heden. Zweden juist is het enige onder de loep genomen land dat door de FEP negatief wordt beoordeeld. Een per saldo vlakke ontwikkeling wordt opgetekend in Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

"Jammer genoeg scheppen de huidige opleving van de pandemie en de nieuwe maatregelen die overal in Europa worden genomen, een aantal onzekerheden voor de toekomst. Bovendien moeten de economische langetermijneffecten van de crisis nog komen," zo stelt de FEP. "Niettemin wordt voor het jaar 2020 als geheel een stabiel parketverbruik op de Europese markten verwacht in vergelijking met 2019."

(Parketplein, 14-10-2020)

 
Fred van Bers (Elastilon) overleden
fred-van-bersFred van Bers.
Praktijkdag parketopleiding stond vijf jaar geleden in het teken van Elastilon.

F.J. (Fred) van Bers is vorige week overleden. De eigenzinnige vloerenman richtte in 1967 in Eindhoven Osbe Parket op en introduceerde in de jaren negentig zijn befaamde uitvinding Elastilon. "Met uitzonderlijke vakkundigheid en toewijding van meer dan 50 jaar heeft hij het parket en het door hem ontwikkelde Elastilon tot een sterk product gemaakt dat wereldwijd geleverd wordt," zo schrijven directie en personeel van Osbe Parket BV/Elastilon BV in een rouwadvertentie in het Eindhovens Dagblad van afgelopen donderdag.

Elastilon is een gepatenteerde elastische mat die voorzien is van een met een beschermlaag afgedekte kleeflaag. Bij het aanbrengen van parket- en strokenvloeren maakt het systeem het gebruik van schroeven, spijkers, lijm of clips overbodig. Na installatie wordt de beschermlaag er tussenuit getrokken, waarna de elastische mat een onlosmakelijk geheel vormt met de vloerdelen die erop zijn aangebracht. De vloerdelen kunnen zwellen waardoor de mat zich nog strakker trekt en bij krimp worden de delen door de spanning naar elkaar toegetrokken, zodat de vloer altijd naadloos blijft.

(Parketplein, 14-10-2020)

 
Stefan Armasow naar verkoopteam Vertex

Stefan-ArmasowStefan Armasow.Vertex Floors, een onderdeel van HMTX Industries, maakt bekend dat Stefan Armasow per 1 december a.s. tot de organisatie toetreedt in de functie van VP Sales ERME (Europa, Rusland en Midden-Oosten). De nieuwe man in het ambitieuze verkoopteam beschikt over ruim vijftien jaar internationale ervaring in de vloerenbranche, opgedaan bij onder meer HARO Flooring, CBC Europe en Project Floors. Meest recentelijk was hij verkoop- en marketingmanager bij Kährs Parkett Deutschland, waar hij verantwoordelijk was voor LVT in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland).

Peter Stone, President van Vertex International Flooring, zegt verheugd te zijn Armasow aan boord te hebben gehaald. "Hij is een ware professional, met uitgebreide ervaring in de vloerenindustrie en heeft een uitstekende staat van dienst op het vlak van het aanjagen van omzetgroei naast duurzame winstgevendheid."

Vloerenbedrijf Vertex (vertex.com.cn) vormt de basis van de wereldwijde toeleveringsketen van de HMTX-bedrijvenfamilie en bedient klanten buiten Noord-Amerika met een volledig portfolio van LVT-producten. Vertex is leverancier van de productgroepen LVT Flooring, SPC Flooring, GripStrip en Isocore. Tot HMTX Industries behoren verder de merken Halstead, Metroflor, Teknoflor en Aspecta.

(Parketplein, 14-10-2020)

 
Creatief maatwerk met Studio Moods
Studio-Moods TriangleStudio Moods 'Triangle', driehoeken in verschillende tinten eikenhout.
Studio-Moods WickerStudio Moods 'Wicker', een centrale zeshoek met parallellogrammen eromheen.
Studio-Moods Big-DiamondStudio Moods 'Big Diamond', een ruitenpatroon dat voor een 3D-effect zorgt.

IVC Commercial, de commerciële divisie van de IVC Group, daagt inrichters van projecten uit om 'uit te pakken met hun eigen stijl' en biedt daartoe de modulaire vloeren van zijn nieuwe Studio Moods aan. Door het combineren van vormen, patronen en kleuren voorziet het concept in de mogelijkheid om een (project)vloer op maat te creëren die letterlijk zijn gelijke niet kent. De oorspronkelijke kleine Studio Moods-formaten laten zich nu ook combineren met vier nieuwe XL-formaten en een uitgebreide keuze aan steen- en houtdessins uit de Moduleo 55- en Moduleo 55 Impressive-collectie.

Voor wie - onder het motto 'Play it your way' - volledige vrijheid van handelen op prijs stelt, bestaat de optie van creatief maatwerk. Dit vergt slechts drie stappen. Men begint met het kiezen van een of meer geometrische vormen, de bouwstenen van de vloer: driehoek, trapezium, parallellogram, chevron, diamant, zeshoek en rechthoek. Vervolgens ontwerpt men zijn eigen Studio Moods-patroon door een repetitieve combinatie van een of meer geometrische vormen samen te stellen. Door ze onder verschillende hoeken met elkaar te combineren, laat zich een oneindig aantal caleidoscopische patronen creëren. Voor het invullen van de patronen kunnen alle 160 dessins (hout en steen, dan wel meer expressieve kleuren) van de collecties Moduleo 55 en Moduleo 55 Impressive worden gebruikt. Creatief maatwerk is overigens mogelijk vanaf 75 vierkante meter in een doorlooptijd van vier tot zes weken, zo stelt IVC Commercial.

Voor wie in scheppend opzicht een handje geholpen moet worden of vlak voor een deadline zit, biedt de leverancier uit Avelgem een 'snelle' oplossing in de vorm van zijn QuickShip-programma. Dit biedt keuze uit ruim honderd eigentijdse, voorgedefinieerde patroonontwerpen op basis van welgeteld 69 bouwstenen. De kant-en-klare maar niettemin bijzondere patronen zijn binnen tien werkdagen uit voorraad leverbaar zonder minimale orderhoeveelheid.

Meer informatie over Studio Moods is te vinden op www.ivc-commercial.com/nl-nl. Via de website zijn ook stalen aan te vragen, brochures en dergelijke te downloaden, Youtube-filmpjes te zien en referentieprojecten te bekijken.

(Parketplein, 12-10-2020)

 
Aandeel duurzaam geproduceerd hout stabiel

Van de circa 1,7 miljoen kubieke meter aan naaldhout, hardhout en plaatmaterialen die vorig jaar door de leden van de Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH) werd geïmporteerd, was 91,9 procent voorzien van een certificaat van duurzaam bosbeheer (FSC, PEFC, STIP of Keurhout). Ten opzichte van 2018 is het aandeel van duurzaam geproduceerd hout op het totaal niet veranderd. Wel stijgt het aandeel duurzaam geproduceerd gematigd hardhout van 63,6 procent naar 67,2 procent, maar daalt het betreffende aandeel tropisch hardhout van 63,6 procent naar 61,6 procent. "We zijn blij dat het ruime duurzame aanbod er is, maar houden aandacht voor verbeteringen. Zo ook voor het blijvend stimuleren van een consequente vraag naar duurzaam hout," aldus VVNH-directeur Paul van den Heuvel.

Ontwikkeling-aandeel-duurzaamOntwikkeling aandeel duurzaam geproduceerd hout per categorie, afgezet tegen de doelstellingen (grafiek: VVNH)

Via het Convenant Bevorderen Duurzaam Bosbeheer werkt het Centrum Hout, de koepelorganisatie van de VVNH en de Nederlandse Branchevereniging voor de Timmerindustrie (NBvT), samen met tal van ministeries, instellingen, vakbonden en branches, aan het verduurzamen van de Nederlandse markt en het bevorderen van duurzaam bosbeheer. "Met name het nu stabiliserende aanbod van duurzaam geproduceerd (tropisch) hardhout verdient aandacht," zo klinkt het vanuit Almere. Het convenant werkt zowel aan de vraag vanuit de markt als het aanbod vanuit het bos. De verbintenis loopt tot eind 2020, maar er wordt gewerkt aan een vervolg.

(Parketplein, 12-10-2020)

 
Flamingo Parket zet in op sfeer en branding
20201006 Iemand-die-ons-experience-Dick-van-de-Klok-c"Iemand die ons experience center instapt, moet enthousiast worden over alle mogelijkheden," aldus Van de Klok
20201006 Dick-van-de-Klok-vierde-onlangs-bDick van de Klok vierde onlangs op zijn 51e zijn 35-jarig werkjubileum bij Flamingo Parket.

Onlangs maakte Flamingo Parket bekend midden 2021 een nieuw pand te betrekken in Barneveld, pal aan de A1, met een ultramodern magazijn en een experience center. "Het experience center omvat in combinatie met de showroom zo'n 1000 vierkante meter," vertelt Dick van de Klok, commercieel directeur Flamingo Parket. "We willen met het experience center en via social media architecten en hun opdrachtgevers kennis laten maken met de diverse mogelijkheden van onze producten. Iemand die ons experience center instapt, moet enthousiast worden over alle mogelijkheden. Daarnaast zullen we ze ook persoonlijk bezoeken en actief uitnodigen een kijkje te komen nemen in Barneveld. We willen al onze collecties via mooie presentaties uitlichten en alle mogelijkheden laten zien wat betreft techniek, vloerverwarming, esthetiek. Wij verkopen sfeer."

De lancering van de collectie Raftwood een aantal jaren geleden bleek voor Flamingo een ongekend succes. "We hadden 5000 vierkante meter in het eerste jaar begroot. Het werden er 31.000. En de groei zit er nog steeds in. Ook onze Patina collectie, die volgde, werd goed door de markt ontvangen. Mooie aansprekende innovatieve sfeervolle producten." In een eerder gesprek liet Van de Klok weten dat Flamingo Parket de komende jaren het accent gaat leggen op branding en merkenbekendheid. Van de Klok: "Dat klopt, dat heeft vanwege Covid-19 even stil gelegen, maar we zijn het nu weer aan het oppakken. We maken voor elke collectie een eigen website. En dat doen we onder de naam 'De Trendleggers'. 'De Trendleggers' kan je zien als een onderdeel van Flamingo Parket, ons merk naar buiten toe. Hiermee willen we bekendheid genereren naar onze parketzaken. En ze een krachtige tool in handen geven om de consument tot aanschaf over te laten gaan. Daar kun je onze Room Planner ook goed bij gebruiken natuurlijk."

Dick van de Klok vierde onlangs op zijn 51e zijn 35-jarig werkjubileum bij Flamingo Parket. "Ja, dat is vrij jong voor zo een jubileum. Maar ik ben dan ook al op mijn 16e bij Flamingo begonnen. Ik heb het hier altijd naar mijn zin gehad en doorliep het hele traject van jongste magazijn medewerker, vloerenlegger, verkoop, bedrijfsleider, tot uiteindelijk de rechterhand van de heer Versteeg senior en ben nu al weer drie jaar werkzaam als commercieel directeur bij de groothandel. Ik wist al snel dat ik de commercie in wilde. En vloeren wilde verkopen. De heer Versteeg Senior zag dat in eerste instantie niet zitten. Ik maakte met hem een deal: Zet me een dag in de winkel. Verkoop ik niks dan is die dag uit eigen zak. Anders zou hij me gewoon salaris uitkeren. Ik verkocht die dag twee vloeren. Flamingo is een informeel en prettig bedrijf met een toegankelijk management en direct contact. Er wordt naar je geluisterd. En zo hoort het natuurlijk; leidinggeven is ook luisteren," aldus Van de Klok tot besluit.

(Parketplein, 09-10-2020)

 
'Men kiest bewust voor mFLOR'

Lisette-Dammers en Gerard-van-Hogeloon mFLORLisette Dammers en Gerard van Hogeloon.Eind vorig jaar nam Peter Kuipers afscheid als directeur mFLOR. De dagelijkse taken werden overgedragen aan Lisette Dammers en Gerard van Hogeloon. "Peter was natuurlijk een dragende kracht binnen mFLOR," vertelt Lisette Dammers. "Die kan en moet je niet willen vervangen. Dat zul je op geheel eigen wijze moeten doen. Uiteraard een hele mooie kans en uitdaging voor Gerard en mij om hier invulling aan te geven. We hebben een onderverdeling in de taken gemaakt. Gerard concentreert zich op alles wat met Customer Service, Warehousing & Logistics te maken heeft. Ik hou me bezig met de Sales & Marketing en productontwikkeling. In het begin was dat even zoeken naar de vorm en inhoud, maar we hebben onze draai nu goed gevonden."

In het eerste halfjaar werden Dammers en Van Hogeloon geconfronteerd met de ontwikkelingen rondom COVID-19. Dammers: "Een deel van onze productie in China kwam stil te liggen. Maar gelukkig voor ons hadden we met onze voorraden al goed rekening gehouden vanwege het Chinees Nieuwjaar. We hadden een goed gevuld magazijn en daar een groot deel van de vraag mee kunnen opvangen. In Nederland zit een grote stijgende lijn in de verkopen, het is erg druk. Internationaal hebben we duidelijk gemerkt dat landen als Italië en Frankrijk volledig stil hebben gelegen. Gelukkig is dit inmiddels alweer bijna rechtgetrokken. Verder hebben alle medewerkers in het begin zo veel mogelijk vanuit huis gewerkt. Wij hebben veel ruimte in ons pand, waardoor we eenvoudig de 1,5 meter afstand regels konden implementeren en handhaven."

mFLOR begeeft zich in een behoorlijk competitieve markt en weet zich daar al jaren sterk te handhaven. Dammers: "Alle keuzes die wij maken, zijn er op gericht om een kwalitatief hoogwaardig product aan te bieden. Dit uit zich in het gebruik van kwalitatief hoogwaardige grondstoffen, de meest accurate productiemethode, eigen exclusieve dessins, enzovoorts. Al deze keuzes worden heel bewust genomen om bij te dragen aan waar mFLOR voor staat. Al deze keuzes zorgen namelijk niet alleen voor een mooie uitstraling van het product, maar zorgen voor een diepere, accurate embossing, en voor een gezond, duurzaam product zonder schadelijke stoffen en nare bijwerkingen van emissies. Al jaren investeren wij in dit gezondheid & welzijn aspect, waarbij we onze producten en het productieproces onafhankelijk laten testen en certificeren door Eurofins. Hierdoor is een keuze voor een mFLOR vloer een bewuste keuze, niet alleen voor mFLOR, maar ook voor de consument. Vorig jaar hebben wij nog eens heel goed naar ons merk gekeken en geconstateerd dat de uitstraling van het merk niet in lijn lag met de kwaliteit waar we voor staan. Dat resulteerde begin dit jaar in een geheel nieuwe look & feel met een nieuwe merk boodschap: Sense of Living. 'Een mFLOR vloer beleef je met al je zintuigen'. Zien via de natuurechte dessins, voelen door de natuurlijke structuren, horen vanwege de aangename akoestiek en prettig loopgeluid, ruiken vanwege de minimale emissie, proeven: proef de sfeer die je met een vloer kunt creëren." mFLOR blijft bezig met nieuwe mogelijkheden en producten. "Ook voor 2021 staat er weer een mooie, nieuwe collectie op stapel, waarbij we de ingezette koers van meerdere variaties binnen 1 dessin zullen voortzetten," aldus Dammers tot besluit.

(Parketplein, 09-10-2020)

 
In geluid zit niet altijd een logica
Frank-Vousten-rechtsFrank Vousten bespreekt de resultaten. (Foto: Unifloor)
Unifloor-heeft-nu-de-mogelijkheidUnifloor heeft nu de mogelijkheid om nieuwe en bestaande producten eerst in Deventer te testen. (Foto: Unifloor)
Testopstelling-UnifloorTestopstelling. (Foto: Unifloor)

Begin dit jaar nam Unifloor zijn eigen meetlaboratorium in gebruik, waar het contactgeluid op zowel een vaste zandcement vloer, maar ook op een houten draagvloer gemeten kan worden. Hoofd R&D Frank Vousten: "We hebben nu de mogelijkheid om nieuwe en bestaande producten eerst in Deventer te testen en daarna voor nieuwe of verlenging van NSG certificaten naar een geaccrediteerd meetlab te gaan. Ander groot voordeel is dat we bij projectaanvragen direct een indicatie kunnen geven over de contactgeluidreductie van de voorgeschreven producten."

Uniek aan het meetlab is volgens Unifloor de houten draagvloer die direct naast de vaste zandcementvloer is gebouwd. "Op het gebied van contactgeluidreductie op een houten draagvloer is weinig informatie voorhanden. Om contactgeluidreductie te realiseren op houten draagvloeren heb je zwaardere ondervloeren nodig die veelal in de bouw- en renovatiesector worden gebruikt. Unifloor gaat het meetlab inzetten om nieuwe ondervloeren te ontwikkelen die voldoen aan de laatste normen en eisen in de vloerenbranche, rekening houdend met de topvloeren van nu." Kan dit professionele meetlab in de toekomst ook officiële accreditaties gaan verlenen? Vousten: "Dat kan zeker, maar dat gaan we niet doen. Wij willen als leverancier niet dat men aan onze onafhankelijkheid twijfelt en zullen de officiële accreditaties daarom blijven uitbesteden."

Het laboratorium biedt ook ondersteuning aan de bestaande klanten van Unifloor. "Zij kunnen specifiek hun eigen vloeren laten testen in combinatie met producten van Unifloor. Daardoor krijgen ze een schat aan informatie op gebied van productgerichte geluidsreductie." Unifloor wil de komende jaren groei gaan behalen bij de vloerverwarming en bouw. Ook daar komt het meetlab goed bij van pas. Het meetlaboratorium biedt overigens ook tal van andere mogelijkheden dan het testen van contactgeluid. "We kijken naar een uitbreiding van de testmogelijkheden. En het ligt voor de hand dat er op dat gebied in de toekomst wat bij komt."

Hebben de behaalde resultaten in het meetlaboratorium nog voor verrassingen gezorgd? Vousten glimlacht. "Door het vele testen merk je dat er in geluid niet altijd een logica zit. Zo behoeft 'dik' niet altijd beter te zijn bij geluidsreductie. Je moet schipperen en uitproberen. Dat kan nu, en dat is nou het mooie van dit laboratorium," besluit Vousten.

(Parketplein, 07-10-2020)

 
Interiorhouse introduceert Titan Flooring

Titan-FlooringTitan Flooring van Interiorhouse.Interiorhouse, groothandel in ondervloeren, vloeren, wand- en plafondpanelen, heeft sinds juni 2019 een nieuwe eigenaar. Martijn Lieuwma, eigenaar van een bouwbedrijf, was al vanaf de start bekend met de producten van Interiorhouse. "Al in februari 2018 nam ik met mijn bouwbedrijf producten af van Interiorhouse. We waren altijd erg tevreden over de kwaliteit van hun vloeren, wand- en plafondpanelen en geïnteresseerd in hun producten. Toen ik gevraagd werd of ik Interiorhouse wilde overnemen, hoefde ik daar niet lang over na te denken en heb ik deze kans direct aangepakt. Na de overname hebben we met het team van Interiorhouse de productcatalogus kritisch onder handen genomen en waar nodig vervangen voor producten die passen bij de visie, missie en strategie die wij neer willen zetten met Interiorhouse."

Als één van de eerste in Europa lanceert Interiorhouse nu een lijn click SPC-vloeren onder de merknaam Titan Flooring. Interiorhouse heeft het exclusieve verkooprecht van de fabrikant voor Europa. Momenteel is SPC van Titan Flooring al uit voorraad in Nederland verkrijgbaar en later dit jaar volgen er meer landen, zo vertelt Lieuwma. "SPC staat voor Stone Polymer Core en is één van de laatste ontwikkelingen bij de LVT-vloeren met een hoge stabiliteit." De collectie van Titan Flooring bestaat uit een mooi assortiment houtlookkleuren, leverbaar in rechte planken en visgraat. Titan Flooring SPC heeft rondom een gepatenteerd Uniclic systeem. De dryback collectie zal later dit jaar ook verkrijgbaar zijn. Het samenstellen van een eigen collectie SPC en private label behoren tot de mogelijkheden.

Naast Titan SPC vloeren levert Interiorhouse moderne MDF plinten, voorgelakt in RAL9010, om de vloeren netjes af te werken. "De plinten hebben een lengte van 240 cm en zijn uit voorraad verkrijgbaar in de afmetingen 12 x 70/90/120 mm en 15 x 70/90/120 mm. Andere afmetingen en type plint behoren ook tot de mogelijkheden." Eind van dit jaar zal ook een nieuwe collectie laminaat van Titan Flooring leverbaar zijn. Deze collectie zal bestaan uit acht kleuren, 8 mm dikke watervast HDF delen met gepatenteerd Uniclic systeem.

(Parketplein, 07-10-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

FF-147FFI-115

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Kleur aanbrengen op houten vloeren
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Lijmen voor LVT, PVC en vinyl
  • Dossier UV-afwerking op de werf met olie of lak
  • Dossier Training en opleidingen van producenten en verdelers

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com