unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
‘Tariff man’ Trump zet de boel op scherp

Donald-TrumpTrump: ‘No!’President Trump van de Verenigde Staten heeft China gisteren via een tweet gedreigd om de huidige importheffing van 10 procent op 200 miljard dollar aan goederen uit dit land met ingang van vrijdag aanstaande (alsnog) te verhogen naar 25 procent, een stap die de voorbije maanden twee maal werd afgeblazen. Dit zou eveneens betekenen dat een hele reeks aan vloerbedekkingen uit China belast zou worden met een heffing aan de grens van 25 procent, waar dat nu nog een min of meer dragelijke 10 procent is. En nog eens 325 miljard dollar aan andere goederen die China nu onbelast naar de VS stuurt, komt volgens Trump ‘binnenkort’ in aanmerking voor een importtarief van 25 procent. “The Trade Deal with China continues, but too slowly, as they attempt to renegotiate. No!,” zo motiveerde de president zondag zijn voornemen op Twitter.

Vanmiddag was onduidelijk of China, dat vooralsnog geen tegenmaatregelen heeft afgekondigd, gaat deelnemen aan de voor overmorgen geplande overlegronde over de gewenste handelsrelatie tussen beide landen, dan wel uitstelt vraagt. Kenners hielden er tot gisteren rekening mee dat beide landen op 10 mei tot overeenstemming zouden komen in hun dispuut. De Wall Street Journal stelt overigens dat een verhoging van de invoerheffing naar 25 procent per vrijdag te kort dag is voor de Amerikaanse handelsafgevaardigde Lightizer, die meer voorbereidingstijd van Amerikaanse bedrijven nodig acht.

(Parketplein, 06-05-2019)

 
Woningmarkt drukt barometer woonbranche

De ‘woonbranche economische barometer’, trouw elke maand opgesteld door Van Es Marketing Services, is dieper in het rood beland in april. Hij sluit de maand af op een stand van minus 10,5, een daling van ruim 3 punten ten opzichte van maart. De verslechtering wordt grotendeels veroorzaakt door een afname van het aantal woningtransacties. Maar ook de weekomzetmutaties van woondetaillisten laten bij het onderzoeksbureau een neergaande beweging zien.

BARO1904Lichte stijging vertrouwen consumenten en producenten weegt niet op tegen daling aantal woningtransacties (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met bijna drie volle punten, om uit te komen op minus 30,1. Deze deelindicator daalt voor de achtste maand op rij. Slechts 12 procent van de woondetaillisten noteert in april een toename van de weekomzet, tegenover 42 procent een daling. Ruim de helft van de klaarblijkelijk niet optimistisch gestemde ondernemers voorziet de komende maand een omzetdaling.

Na acht maanden van dalingen, is het consumentenvertrouwen weer gestegen, met een puntje, en komt uit op minus 3. De koopbereidheid neemt een fractie toe. Het producentenvertrouwen industrie is in april eveneens iets toegenomen, van 6,1 in maart naar nu 6,7.

In de hier meegewogen maand maart 2019 zijn volgens het Kadaster en het CBS 16.836 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 15,7 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van februari dit jaar werden 8,8 procent meer bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 15,7, een daling van bijna 12 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

(Parketplein, 06-05-2019)

 
Label ‘100% Pure Wood’ goed ontvangen

Pure-Wood-header‘We only use wood’, zo maakt het label 100% Pure Wood simpelweg duidelijk.T&G Wood laat weten dat zijn begin februari namens Cinzento Custom Made geïntroduceerde label ‘100% Pure Wood’ zeer goed wordt ontvangen. Het label brengt de pure kwaliteit en andere voordelen van een echt houten vloer voor het voetlicht. “Het valt op dat het idee en concept achter het label in lijn ligt met wat onze klanten zien en horen in de winkels,” zo stelt het bedrijf. “Ze willen dan ook laten zien dat zij een voorstander zijn van écht hout en verwelkomen onze 100% Pure Wood-marketingmiddelen met open armen.”

Aan de hand van het label wil Cinzento Custom Made in een oogopslag laten zien dat het betreffende product in de showroom écht hout betreft, van bovendien een hoge kwaliteit, dat duurzaam is en in de productie minder milieubelastend dan synthetische alternatieven. Het 100% Pure Wood-label wordt op diverse uitingen van Cinzento Custom Made getoond, zoals op de website, monsterborden, promotiemateriaal en de verpakking. Geïnteresseerden treffen meer informatie aan op: //www.cinzento.nl/100-pure-wood/

(Parketplein, 03-05-2019)

 
SLC Eco L34 Flex NEW in nieuwe kleur

SLC-L34-Flex-NEW-qua-kleurSLC L34 Flex NEW is qua kleur door Kerakoll afgestemd op de Nederlandse smaak.Kerakoll laat weten dat zijn SLC L34 Flex NEW vanaf volgende week kan worden geleverd in de kleur ‘eik’. Dit volgens de Italiaanse leverancier op aanvraag van meerdere van zijn klanten in Nederland en van zijn verdeler Plinten & Profielen Centrale, die de kleur te licht vonden.

“De L34 Flex NEW heeft ten opzichte van de oude L34 Flex enkele zeer bijzondere eigenschappen,” zo vertelt Geert Wellink. “Honderd procent van de productie is in eigen handen, hierdoor staat hij prijstechnisch zeer ‘scherp’ op de markt. Het product heeft een ‘Carbon Footprint' en is nu ECO5, voorheen ECO4. Hij is sterker, met een langere werktijd, snellere hechting, en zeer rappe uitharding. De L34 Flex NEW is goed voor alle soorten parket, op alle gangbare ondergronden. Verder is de lijm gemakkelijk van afgewerkt parket en de gereedschappen te verwijderen en heeft hij nagenoeg geen geur.”
Een presentatievideo van de ‘alleskunner’ L34 Flex NEW is te bekijken op YouTube:
www.youtube.com/watch?v=uTkmG1Wpdqc

(Parketplein, 01-05-2019)

 
Omzet Tarkett groeit met dubbele cijfers

Fabrice Barthelemy 19 tarkettCEO Fabrice Barthélemy is content met de organische groei en met de gang van zaken in onder meer Europa, maar bezorgd over de hogere grondstof- en vrachtkosten.Tarkett heeft in het voorbije eerste kwartaal een netto-omzet van afgerond 625 miljoen euro geboekt, een vooruitgang van 10,0 procent ten opzichte van de 568 miljoen euro van vorig jaar. Een organische groei van 3,7 procent draagt 22 miljoen euro bij aan de omzetverhoging, de integratie van vloerenmaker Lexmark en andere aankopen zo’n zelfde bedrag en positieve wisselkoerseffecten tussen de dollar en de euro nog eens 14 miljoen euro. De organische groei is met name toe te schrijven aan de regio EMEA (+5,8 procent), met inbegrip van Europa, en de divisie Sports (+19,4 procent).

De goede prestatie van het EMEA-segment is grotendeels te herleiden tot een toename van het afzetvolume gedurende het kwartaal. Met name de verkoop in het VK en Scandinavië is volgens het vloerenconcern bijzonder krachtig, daarentegen is de groei in Turkije en het Midden-Oosten vertraagd. De gerapporteerde omzet in het EMEA-segment is met 4,7 procent gestegen tot 239 miljoen euro, waarbij het verschil met het organische groeipercentage wordt verklaard door een negatief wisselkoerseffect met de Zweedse munt.

De aangepaste ebitda van de groep als geheel komt uit op 43,1 miljoen euro (ofwel 6,9 procent van de omzet), tegenover 29,8 miljoen vorig jaar (toen 5,2 procent van de omzet). Het concern heeft de negatieve invloed van duurdere grondstoffen en hogere vrachtkosten op het resultaat in het eerste kwartaal meer dan glad weten te strijken dankzij de vorig jaar al doorgevoerde verhoging van de verkoopprijzen.

CEO Fabrice Barthélemy is goed te spreken over de volgens hem ‘gedegen’ organische groei en de ‘dynamiek’ in de regio EMEA. De huidige zakelijke omgeving noemt hij evenwel aanhoudend ‘uitdagend’ gezien de druk van de hogere grondstof- en vrachtkosten. De onderneming zal zijn verkoopprijzen dan ook blijven afstemmen op de kosteninflatie.

(Parketplein, 29-04-2019)

 
Mohawk verliest omzet en resultaat in VS

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: “Elk van onze bedrijfsonderdelen neemt specifieke acties om zich aan te passen aan de huidige omgeving.”Mohawk Industries heeft in het afgelopen eerste kwartaal een netto-omzet van 2,44 miljard dollar geboekt (omgerekend ruim 2,18 miljard euro), een toename van slechts 1 procent vergeleken met de 2,41 miljard dollar van vorig jaar. De nettowinst van het Amerikaanse concern bedraagt 122 miljoen dollar, tegenover nog 209 miljoen in dezelfde periode in 2018.

Het segment Flooring Rest of the World rapporteert 6 procent meer omzet (op basis van constante wisselkoersen en aantal werkdagen zelfs 16 procent meer), om uit te komen op 622 miljoen dollar (eerste kwartaal vorig jaar: 585 miljoen dollar). Het bedrijfsresultaat van Flooring Rest of the World ligt op 90,4 miljoen dollar in de verslagperiode (Q1 vorig jaar: 89 miljoen dollar).

De divisie Global Ceramic weet de omzet nog met 2,5 procent te verhogen. Het segment Flooring North America geeft daarentegen 3 procent omzet prijs en ziet het bedrijfsresultaat uitkomen op slechts 0,6 miljoen dollar (Q1 vorig jaar: nog bijna 75 miljoen).

“In het eerste kwartaal leverden we resultaten in lijn met de bovenkant van onze verwachtingen, ondanks economieën die afzwakken in het merendeel van de regio’s en een sterkere Amerikaanse dollar, die de vertaalde resultaten lager doet uitkomen,” aldus commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum. In de Verenigde Staten liep de topman onder meer aan tegen een afkoelende huizenmarkt en een toename van de productiekosten, hoewel het beeld volgens hem weer verbetert richting het tweede kwartaal. “Wereldwijd had de ongelijke vraag invloed op het volume, waardoor de druk op zowel de prijs als de mix toenam.”

Lorberbaum vervolgt: “Elk van onze bedrijfsonderdelen neemt specifieke acties om zich aan te passen aan de huidige omgeving. We introduceren nieuwe producten om ons aanbod te differentiëren en onze marges te verbeteren, en we hebben prijzen verhoogd om hogere kosten voor energie en grondstoffen te compenseren. We hebben dure activa vervangen, inefficiënte operaties geconsolideerd, productieprocessen verbeterd en onze overheadkosten verlaagd.”

(Parketplein, 29-04-2019)

 
Carpetright op koers

Wilf-Walsh-CarpetrightWilf Walsh, CEO Carpetright: “We blijven op schema, zowel met ons herstelplan als met onze strategische initiatieven.”Met nog kort te gaan voordat Carpetright zijn gebroken boekjaar afsluit en midden 2019 de jaarcijfers bekend maakt, laat het bedrijf weten op koers te zijn naar de beoogde besparing van 19 miljoen Britse pond. Deze werd alweer bijna een jaar geleden aangekondigd als onderdeel van de herkapitalisatie van de groep. De Britse like-for-like omzet verbeterde in het vierde kwartaal aanzienlijk vergeleken met een jaar geleden. Carpetright stelt dat het vertrouwen van de klanten is teruggekeerd als gevolg van de ingezette herstructurering. De handel in Europa ligt voor op de koers van vorig jaar. Met name de positieve handelsprestaties in Nederland zijn de drijvende kracht achter het positieve resultaat.

Wilf Walsh, CEO Carpetright: “Dit was voor Carpetright een overgangsjaar. We blijven op schema, zowel met ons herstelplan als met onze strategische initiatieven. Het merk blijft sterk en de ingezette maatregelen zorgen voor een stuwende verbetering. Hoewel het consumentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk een uitdaging blijft, begint het werk dat we hebben gedaan om ons te herpositioneren zijn vruchten af te werpen. Dit zal Carpetright leiden naar de weg terug naar duurzame winstgevendheid.”

(Parketplein, 26-04-2019)

 
Handig kokosmatten installeren

rinos-instructieklik op de afbeelding >>Vanuit verschillende kanten krijgt Rinos, de bekende leverancier van entreematten, weleens de vraag hoe men nu het handigste een kokosmat installeert. “Zelf staan we daar niet zo vaak bij stil omdat we iedere dag met kokosmatten bezig zijn,” zegt Arnout Appelo, Marketing Director Rinos. “Maar natuurlijk zijn er overal in de wereld mensen die hier voor het eerst mee in aanraking komen. Vooral als je bijvoorbeeld Duratap (Klasse 32, Cfl-s1) in een project gaat installeren, wil je zeker weten dat het goed gaat. En kokos gaat toch net even iets anders dan gewoon tapijt. Daarom hebben we één van onze meest ervaren werknemers gevraagd om dit eens voor te doen. Op de video ‘How to install coir?’ krijg je duidelijk in beeld - met ondertiteling - wat je nodig hebt en hoe je dit het slimste doet. De video behandelt zowel het leggen van een mat in een kleine put, maar ook het leggen van een grotere coupon met complexe insnijdingen en het aanbanen van rollen kokos. Hiermee hoeft het leggen van kokos voor niemand meer een probleem te zijn.”

(Parketplein, 26-04-2019)

 
Estillon introduceert Soundstop range

Soundstop-Plus-2mmSoundstop Plus 2mm.Estillon breidt haar assortiment geluidsreducerende PE schuim-ondervloeren voor parket-/laminaat en PVC klikvloeren uit. Naast de producten Vapoflex 10dB 2mm en PE Silver 2mm lanceert Estillon tevens de Soundstop range: Soundstop 2mm, Soundstop Plus 2mm en Soundstop LVT AS 1mm. De gehele Soundstop range voldoet volgens Estillon aan de hoogste eisen volgens de EPLF en MMFA. Voor parket-/laminaat vloeren is geschikt de Soundstop 2mm en (PE foam)Soundstop Plus 2mm (PE foam met een aluminium vochtscherm). Speciaal voor Voor PVC klik vloeren brengt Estillon Soundstop LVT AS 1mm (PE foam met een hoge densiteit en een antisliplaag) CS3 klasse > 400kpa. Als de belangrijkste algemene voordelen van de Soundstop range noemt Estillon onder meer de goede contactgeluidisolatie, de stabiliteit en het installatiegemak, en tot slot het feit dat de range geschikt is voor vloerverwarming. Met deze range PE schuim-ondervloeren biedt Estillon naar eigen zeggen nu een complete range, voor iedere type harde bovenvloer met diverse gebruikstoepassingen.

(Parketplein, 26-04-2019)

 
‘Imitatieparket’ drukt Nederlandse parketomzet

home realwood-fepTerwijl de omzet in Duitsland met 4 procent groeit, registreren zowel de Nederlandse als de Belgische parketfabrikanten een terugval van 4 procent. De negatieve tendens is volgens hen het gevolg de toegenomen concurrentie van ‘woodlook’ vloerbekleding. Dit rapporteert de Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP) in zijn update over de gang van zaken in het eerste kwartaal.

De Europese parketmarkt laat voor de andere landen over het algemeen een stabiele tot enigszins positieve trend zien. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar wijzen de voorlopige resultaten voor de eerste drie maanden van 2019 op een stabiele of matig stijgende groei van de parketconsumptie, met uitzondering dus van België en Nederland, maar ook Zwitserland (omzetdaling -2 procent) en het Verenigd Koninkrijk (omzetdaling -1 procent) noteren beperkte omzetdalingen. De Duitse omzetgroei van 4 procent is overigens de grootste van alle bij de FEP aangesloten landen.

(Parketplein, 24-04-2019)

 
Verdere groei Intertap Flooring

Luuk-SchrauwersLuuk Schrauwers versterkt de binnendienst bij Intertap.Intertap Flooring maakt de laatste jaren een gezonde groei door. Sinds de introductie van de succesvolle huiscollectie Hoomline is met regelmaat zowel het assortiment als het aantal medewerkers uitgebreid. Recentelijk voegde Intertap Luuk Schrauwers aan de binnendienst toe. Schrauwers heeft als allround commercieel medewerker een multi-functionele taak binnen de organisatie. Naast orderverwerking neemt hij ook een stuk pr & marketing en social media voor zijn rekening. "Naast het verwerken van orders ga ik me ook bezig houden met het profileren van Hoomline op de sociale media en zal ik ook degene zijn die monsters naar klanten opstuurt,”
zo informeert Luuk Schrauwers.

Hoomline-Manhattan-XXLHoomline Manhattan XXL.Met Hoomline Manhattan XXL 4V, introduceert Intertap verder naar eigen zeggen “dé digitale revolutie in klik vloeren.” Met het nieuwe product maakt het bedrijf zijn intrede in de wereld van de digitaal geprinte vloeren. Anders dan bij het traditionele laminaat wordt het dessin van de Hoomline Manhattan direct op het HDF geprint en niet op een papieren tussenlaag. Daardoor wordt er minder materiaal gebruikt bij de vervaardiging van deze vloeren. De vloerdelen zijn met 205 x 24 cm extra breed en extra lang. De kleine V-groef is in het HDF geperst en daardoor dessin-matchend in plaats van geverfd. Iedere 5 m2 is uniek. De Manhattan collectie bestaat uit 7 aantrekkelijke dessins en wordt in de gebruikelijke Hoomline displays aan de markt gepresenteerd, alleen zijn de borden een stuk langer zodat duidelijk te zien is dat het om XXL planken gaat.
Tot slot breidt Hoomline de lamel parketcollectie verder uit met de uitvoering Woodlook. “Deze trendsetter kent de maatvoering 1900x190x14/3 en is afgewerkt met een transparante geoliede-waxed finish op lijnzaadbasis. Deze kwaliteit is inmiddels op voorraad en derhalve direct leverbaar. Met zijn komst bieden wij nu diverse onbehandelde –en behandelde uitvoeringen aan met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding,” aldus Intertap tot besluit.

(Parketplein, 24-04-2019)

 
Heditex breidt assortiment verder uit
Bodiax-VarunaBodiax Varuna.
Bodiax-IvarBodiax Ivar.

Begin dit jaar breidde leverancier Heditex uit Vlaardingen de pvc-serie van Bodiax uit met de Hydro-core clic pvc Thor. “Een vloer met alle voordelen van een pvc-vloer in combinatie met het bekende Unilin Clic-systeem,” aldus de leverancier. De vijflaagse vloerplanken van Thor zijn geschikt voor vrijwel elke ruimte in een woning of project en de Hydro-core (kern) van vijf millimeter maakt het product honderd procent waterproof. “De 8 dessins uit de collectie Thor zijn door de markt goed ontvangen,” zo vertellen Henri Sluimer en Jasper Ringelberg. “Daar zijn we blij om, maar is voor ons geen reden om stil te zitten. Eerder een motivatie om te kijken naar nieuwe mogelijkheden. Zo zijn we uitgekomen op de nieuwe kwaliteiten Varuna en Ivar.” Bodiax Varuna is een dry-back pvc met een keuze uit 6 goed lopende eiken dessins. “De collectie is speciaal ontwikkeld voor ruimtes waar de wanden rustige basiskleuren hebben. Hierdoor kan een ruimte gecreëerd worden die warmte uitstraalt. Varuna wordt gefabriceerd met register embossing en beschikt over een vinyl slijtlaag van 0,5 millimeter en een totale dikte van 2,5 millimeter.” Bodiax Ivar beschikt over dezelfde 6 dessins als Varuna. “Ivar is een Hydro-core Clic-designvloer die op een speciale Hydro-core plaat geproduceerd wordt en daardoor 100 procent waterproof is.” Ook Ivar beschikt over register embossing en heeft daarnaast een vinyl slijtlaag van 0,5 millimeter en een totale dikte van 6 millimeter. “Varuna en Ivar zijn vanwege de 6 identieke dessins die ze voeren complementair te noemen. Een bewuste keuze, want hiermee heeft de detaillist de tools in handen om eenvoudig van dry-back naar een Clic-systeem te switchen, met eenzelfde prachtige uitstraling,” aldus Sluimer en Ringelberg tot besluit. Eind mei zijn Bodiax Varuna en Bodiax Ivar op de markt verkrijgbaar.

(Parketplein, 23-04-2019)

 
Uitbreiding team Flamingo Parket

Aart-TibboelAart Tibboel.Aart Tibboel versterkt met ingang van 1 mei a.s. het verkoopteam van Flamingo Parket als zelfstandig handelsagent voor de regio Noord- en Zuid-Holland, terwijl Patrick Roose als ‘vliegende kiep’ klanten zal gaan bezoeken.

Aart Tibboel gaat zich vooral richten op een uitbreiding van het klantenbestand, wat betekent dat bestaande relaties in genoemde provincies de vertegenwoordiger Michel Groot als vast aanspreekpunt namens Flamingo Parket behouden. Aart heeft zijn sporen in de parketbranche ruimschoots verdiend en was onder meer werkzaam als commercieel directeur bij Woodpecker. Velen zullen hem echter vooral kennen als de man achter Hatibo, dat jarenlang een bekende naam in de parketwereld is geweest.

Door diens jarenlange ervaring, zo stelt het bedrijf in Barneveld, is Aart als geen ander in staat om de klanten van een gedegen advies te voorzien, maar belangrijk ook: hij kijkt als een ondernemer naar de bedrijven en weet als geen ander wat de valkuilen zijn, maar zeker ook waar de kansen liggen. Ditzelfde geldt volgens Flamingo Parket voor Patrick Roose. Ook hij loopt al langer mee in de parketbranche en heeft zowel als legger en verkoper gewerkt, waarna hij de stap maakte naar een eigen onderneming. Zijn eerste bedrijf heeft hij overgedaan aan een goede vriend en binnen de activiteiten van zijn nieuwe bedrijf past een agentschap voor Flamingo Parket.

Patrick-RoosePatrick Roose.Patrick heeft geen vast rayon maar zal zich specifiek gaan richten op bepaalde klanten. Deze afnemers bevinden zich zowel binnen als buiten Nederland. Patrick is voor Flamingo Parket overigens geen onbekende. In zijn beginjaren heeft hij nog voor het bedrijf gewerkt en tot op heden is er een zeer prettige vorm van samenwerking. De stap naar een agentschap wordt dus gezien als een logisch vervolg in de al jarenlange relatie. Flamingo Parket wenst beide nieuwe collega’s tot besluit veel succes met hun nieuwe uitdaging.

Aart Tibboel is mobiel bereikbaar op 06-53547697 en per mail op aarttibboel@gmail.com, Patrick Roose op 06-21533672 en info@bijmoedersmooiste.nl.

(Parketplein, 19-04-2019)

 
Zes semi-finalisten EK LVT installeren

Trainingsruimte-bij-FloorSkillsTrainingsruimte bij FloorSkills (foto: organisatie).De Nederlandse semi-finalisten die meedingen naar de titel ‘Europees kampioen LVT installeren’ zijn Dave Amweg, Sidney Braspenning, Francis Groen, Robbie Hoogzaad, Tim Loonstra en Anco Rijstenbil, zo meldt de WoonTotaal-Academy. De halve finale wordt gehouden op de WoonTotaal-Academy in Zoetermeer op zaterdag 25 mei, waarna bekend zal zijn welke vier als finalist afreizen naar de eindronde op 11 en 12 juli bij het Britse FloorSkills Training Centre, waar zij tegen eveneens vier Britse uitdagers in het strijdperk treden. De jury daar bestaat uit alle bezoekers en exposanten die naar het trainingscentrum komen voor de open dag, samen met de toeschouwers van de competitie. Meer informatie: www.floorskills.co.uk/lvt-competition-2019/

(Parketplein, 19-04-2019)

 
Architect@Work Kortrijk op komst

architect-at-work-van-bovenaf-gezienArchitect@Work van bovenaf gezien (foto: organisatie).Op donderdag 9 en vrijdag 10 mei a.s. opent de Kortrijk XPO zijn deuren voor de negende editie van Architect@Work Kortrijk, de honderdste totaal van het beursconcept, dat internationaal steeds verder wordt uitgerold.

De exposantenlijst van de komende Architect@Work Kortrijk telt circa 330 namen. Op vloerengebied treffen we aanbieders aan als 2TEC2, Arbony (verouderde houten vloeren), Aspecta, Balsan, Decospan, Floorify, Forbo Flooring, Gerflor, Intede (met Van Besouw), IVC Group, Lamett, Modulyss, Moso, Ntgrate, Object Carpet, Pergo, Silvafloors (parketvloeren), Tarkett en YEPP (met Bauwerk Parkett).

Het gewaardeerde standenconcept van Creative Fo(u)r blijft ook dit jaar nagenoeg ongewijzigd. Wel wordt de seminar room – voorheen in een aparte ruimte – geïntegreerd in hal 4. De cirkelvormige constructie komt er centraal op het zebrapad, met in het verlengde daarvan de lounge. De materialententoonstelling vindt zijn plek in hal 5. “Zo is er in elke hal veel diversiteit en wordt de opstelling van Architect@Work nog evenwichtiger,” aldus Nathalie Sandra namens de organisatie.

In het seminarprogramma zijn bijdragen te verwachten van onder anderen trendwatcher Herman Konings, Els Zijlstra, Thomas Rau en andere sprekers over actuele thema’s als duurzaamheid en circulariteit.

In België komt er overigens een extra editie van Architect@Work. Het evenement zal vanaf 2020 tweejaarlijks Tour & Taxis in Brussel aandoen, afwisselend met de editie in Kortrijk. De Nederlandse editie in de Ahoy in Rotterdam staat gepland voor september volgend jaar. Meer informatie op www.architectatwork.be.

(Parketplein, 17-04-2019)

 
ROYL-assortiment vernieuwd

ROYL-2K-CLEAR-MET-CAPROYL OIL-2K Clear met cap.RIGO Verffabriek brengt vanaf 29 april a.s. een geheel vernieuwd assortiment van ROYL. De verpakkingen hebben een nieuw uiterlijk gekregen. Bestaande producten zijn ‘slimmer’ verpakt en nieuwe toegevoegd. Ook gaat een groot deel van de olieproducten van Aquamarijn voortaan verder onder de naam ROYL.

De assortimenten van Aquamarijn en ROYL zijn overzichtelijk samengevoegd. Zo gaat de gekende Corcol verder als ROYL OIL 1K, en de Clien-R, Clien-S en Clien-Z als ROYL Milde Reiniger, ROYL Intensief Reiniger en ROYL Vloerzeep.

Het onderscheidende systeem met los aankleurbare basisproducten blijft. De losse kleurpigmenten komen in een nieuwe knijpverpakking, zodat ze eenvoudiger toe te voegen zijn aan de verschillende basissen. Voor het maken van stalen en proefvlakken is er een 45-milliliter-verpakking kleurmonster ontwikkeld. Geheel nieuw in het assortiment zijn halve liters ROYL OIL-2K ‘ready-mixed’ in de tien meest populaire ROYL-kleuren.

Nieuw onder ROYL zijn reactieve beitsen die een verouderingseffect creëren op het hout en vervolgens worden afgewerkt met een ROYL-olie naar keuze.

RIGO Verffabriek ontwikkelde voorts twee nieuwe onderhoudsproducten. Een watergedragen onderhoudsolie die een ultramatte uitstraling heeft en het hout niet aankleurt, en een professioneel projectonderhoud-2K voor zeer intensief belaste projectvloeren.

Met de nieuwe vormgeving van dit assortiment verklaart de leverancier weer een stap te hebben gezet in de overschakeling van al zijn producten naar het RIGO Verffabriek-merk. In het vloerenassortiment heeft ROYL nu een herkenbare, uniforme uitstraling met de STEP- en SKYLT-lakken, aldus besluit het persbericht.

(Parketplein, 17-04-2019)

 
mFLOR informeert de markt over PVC

mFLOR-afficheert-zijnmFLOR afficheert zijn PVC-designvloeren als kind-, dier- en milieuvriendelijk, met lage emissies, recyclebaar en zonder schadelijke stoffen.mFLOR stelt dat, hoewel een PVC-vloer een praktische, sterke en comfortabele vloer genoemd mag worden, het raadzaam is om te letten op de juiste kwaliteit van het product en op de juiste certificaten. Op de hier en daar in de pers, ook recentelijk nog, geuite veronderstelling dat PVC ‘schadelijk’ is want immers ‘chemisch’, heeft mFLOR een beargumenteerd weerwoord in petto.

“De basis van de vloer, PVC, is verkrijgbaar in veel verschillende kwaliteitsniveaus. PVC is een chemisch product dat van nature keihard is. Om het PVC te kunnen verwerken worden er weekmakers aan toegevoegd om het product flexibeler en verwerkbaar te maken,” zo licht de leverancier uit Twello toe. “De keuze voor de juiste grondstoffen van de PVC zelf en van de weekmaker is dan ook van groot belang om de gezondheid en welzijn van de gebruiker te kunnen waarborgen.”

Wat betreft de productsamenstelling benadrukt mFLOR dat chemicaliën die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid of het milieu, in Europa centraal worden geclassificeerd door de ‘European Chemicals Agency’ (ECHA) in het Europees Reglement nr. 1907/2006. Dit gebeurt door middel van het systeem ‘Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals' (REACH).

Voor specifieke producten met een hoog risico, zoals speelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond gestopt mogen worden, is exact voorgeschreven welke chemicaliën (waaronder ftalaten) er wel of niet in mogen voorkomen en in welke hoeveelheden. Deze eisen zijn veel strenger dan voor andere producten, zoals vloeren of meubels.

Met betrekking tot zijn eigen PVC-designvloeren kan mFLOR melden dat deze niet alleen voldoen aan de strengste normen van ECHA voor interieurtoepassingen, maar aan zelfs de norm die is gesteld aan kunststof materialen in speelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond gestopt mogen worden. De producent maakt overigens enkel gebruik van een ftalaatvrije weekmaker.

Op het vlak van de emissies (van vluchtige organische stoffen) weet mFLOR dat de hoeveelheid die vrijkomt afhankelijk is van de kwaliteit van het product. Hoe meer emissies, hoe meer last kan worden ervaren, met vervelende klachten zoals hoofdpijn als gevolg. De vloerenaanbieder onderstreept dat, aangezien er veel tijd op een vloer wordt doorgebracht, het van belang is dat deze emissies tot een minimum worden beperkt.

Als nadere toelichting geldt hier: “Europese normen voor wat betreft de emissies zijn er helaas nog niet. Nederland kent bijvoorbeeld helemaal geen norm, sommige landen hebben een eigen norm opgesteld, maar deze zijn allemaal weer verschillend qua inhoud. Naast de verschillende landelijke normen, zijn er diverse vrijwillige normen voor dit onderwerp ontwikkeld. Al deze normen worden beoordeeld door middel van gestandaardiseerde laboratorium testmethodes.”

mFLOR ziet ook dat al deze verschillende normen voor nogal wat verwarring kunnen zorgen. “Daarom heeft Eurofins, een vooraanstaand, internationaal testlaboratorium, een eigen, meer uitgebreide ‘Indoor Air Quality’-norm ontwikkeld. Een uitbreiding daarop is de ‘Indoor Air Quality Gold Standard’, waarbij op een nog uitgebreider aantal stoffen getest wordt en de toegestane emissies nog lager zijn dan bij ieder andere nationale norm.”

Kijkend naar zijn eigen assortiment, doet mFLOR de uitspraak dat al zijn designvloeren over zeer lage emissiewaarden beschikken. “Niet voor niets beschikken al onze producten over het Eurofins Indoor Air Certificate Gold, waarbij onze producten meer dan voldoen aan de allerstrengste eisen.” Wat mFLOR betreft is een keuze voor een PVC-vloer kortom een juiste keuze.

(Parketplein, 17-04-2019)

 
Tajima voortaan bij Intercombi

Loose-Lay-Tajima-VisgraatLoose lay Tajima in visgraat.Intercombi laat weten het pvc-vloerenmerk Tajima hernieuwd op de Nederlandse markt te gaan brengen. De kwaliteitsproducten van de marktleider in Japan, zo memoreert de groothandel in Kaatsheuvel, wisten lange tijd een voorname plaats in te nemen op de projectmarkt in Nederland. “Helaas is met het verdwijnen van een van de voornaamste aanbieders de Nederlandse woninginrichtingsbranche en projectmarkt niet opgevolgd, waardoor de hoofdvestiging in Nederland wel goede resultaten in de rest van de wereld heeft, maar niet in Nederland.”

Intercombi, dat al een kwart eeuw ervaring verklaart te hebben met de vloeren van Tajima, is gevraagd om de producten te herintroduceren op de Nederlandse markt en exclusief te verdelen. Een mogelijkheid die de groothandel naar eigen zeggen met beide handen heeft aangegrepen.

Naast de ParquetVinyl-vloeren van Lamett, op basis van SPC met klikverbinding, beschouwt Intercombi de dry back en loose lay van de Japanners als een gewenste aanvulling op zijn programma pvc-vloeren. De groothandel geeft nog als nadere toelichting dat Lamett zich met de productie van ParquetVinyl volledig heeft toegelegd op zwevend te plaatsen pvc-vloeren en voortaan afziet van het vervaardigen van dry back en loose lay.

Intercombi introduceert de collectie 2019 van Tajima dry back, bestaande uit een dertigtal decors in zowel lange en brede delen met embossing, alsook standaard formaten en tegelafmetingen. Ook de loose lay 5-millimeter-producten met gepatenteerde extra antislip en dubbele stabilisatie, worden in plankmodel aangeboden, evenzo in het populaire visgraatmotief te plaatsen, en in tegelafmetingen. Voor het geheel is een overzichtelijke display beschikbaar.

(Parketplein, 17-04-2019)

 
Wonen piekt in retailcijfers CBS februari

De vandaag gepresenteerde CBS-cijfers over de maand februari geven een bemoedigend beeld voor de detailhandel in het deelsegment ‘Doe-het-zelf, keukens, vloeren’ en dat van ‘Meubels en woninginrichting’.

omzet-deelbranches-detai

Het deelsegment ‘Doe-het-zelf, keukens, vloeren’ (waaronder winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren en winkels in wand- en vloertegels) pluste met maar liefst 9,8 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2018. Meubels en woninginrichting (met inbegrip van verlichtingszaken) deed het met een stijging van 7,2 procent iets minder goed.
De omzet van alle winkels in non-food groeide in februari met 5,7 procent. Het volume was ruim 4 procent hoger dan in 2018. De detailhandel in zijn geheel behaalde een omzetgroei van 4,3 procent en noteerde een 3,5 procent hoger verkoopvolume.

Ook de behaalde online omzet was in februari hoger: 16,8 procent in vergelijking met vorig jaar. Webwinkels registreerden een groei van 11,3 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide opvallend met 26,5 procent. Dit is ruimschoots het dubbele dan dat van de webwinkels, een beeld dat ook in januari waarneembaar was.

(Parketplein, 15-04-2019)

 
Meister introduceert M5 Rigid

M5-RigidM5 Rigid van Meister.De designvloer Edition M5 Rigid is de nieuwe Rigid-Core-vloer in het assortiment van Meister. De waterbestendige vloer is volgens de fabrikant dankzij de speciale dragerplaat van rigide polymeer zeer vormstabiel. “Een extra dempingslaag maakt hem tegelijkertijd aangenaam veerkrachtig.” Dankzij het Multiclic systeem kan de vloer zwevend worden gelegd, “op licht oneffen ondervloeren maar ook op oude vloerbedekkingen zoals tegels.” De vloer beschikt over een geringe opbouwhoogte van 4,5 mm (5,5 mm met geïntegreerde contactgeluid dempende onderlaag) en is daardoor volgens Meister bij uitstek geschikt voor renovaties. “De planken hebben ondanks de hoge stabiliteit een gering oppervlaktegewicht. Daardoor zijn ze heel eenvoudig te vervoeren en te verwerken.” De nieuwe designvloer kan volgens de fabrikant verder zonder dilatatievoeg worden gelegd op 15 x 10 m en heeft ook bij het passeren van deuren geen overgangsprofielen nodig. Hij is geschikt voor warmwater-vloerverwarming, kan in serres worden toegepast en is verkrijgbaar in acht fraaie decors. “De nieuwe collectie is vanaf juni verkrijgbaar in de handel,” aldus Meister in het persbericht.

(Parketplein, 15-04-2019)

 
Vakevenement Surfaces ook in Shanghai

surfaces-chinaHet Amerikaanse vakevenement ‘The International Surface Event’ (TISE), met als bekendste onderdeel vloerenvakbeurs Surfaces (in Las Vegas, gelijktijdig met StonExpo/Marmomac en TileExpo), heeft het voornemen om eind van dit jaar een gelijksoortig evenement in Azië op poten te zetten. ‘The Surface + Design Event China’ staat gepland van 11 t/m 13 december in het Shanghai New International Exhibition Center, waarmee Surfaces dus zijn entree maakt in China.

De organisatie is in handen van UBM China, in samenwerking met een Kamer van Koophandel ter plaatse en het beursteam van TISE in de VS. Exposanten tonen er straks steen-, tegel-, vloer- en wandbekledingproducten, installatie- en onderhoudsmiddelen en technologieën. Het evenement dient uit te groeien tot een platform en zakelijk netwerk voor de vloer- en wandbekledingsindustrie, dit met het oog op vooral de groei die de bouwsector in China doormaakt.

(Parketplein, 12-04-2019)

 
Productie houtindustrie in lijn met 2018

cbs-logoDe gemiddelde dagproductie van de Nederlandse houtindustrie, waartoe ook de parketfabrikanten worden gerekend, was in februari 1,9 procent hoger dan in februari 2018, zo blijkt uit gegevens van het CBS. In de voorgaande maanden januari en december was al sprake van plussen van respectievelijk 5,7 en 4,1 procent. De houtindustrie lijkt met deze scores vooralsnog aansluiting te houden bij de productiegroei van 3,7 procent die zij in 2018 realiseerde.

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie als geheel was in februari 0,5 procent hoger, niet in het minst dankzij de transportmiddelenindustrie. In de twee voorgaande maanden kromp de productie nog.

Verder rapporteert het CBS dat het producentenvertrouwen industrie in maart met een score van 6,1 nauwelijks is veranderd ten opzichte van een maand eerder (toen 6,3). Ondernemers waren minder positief over de verwachte bedrijvigheid en de voorraden, maar optimistischer over de orderpositie.

(Parketplein, 12-04-2019)

 
Kerakoll present op Salone del mobile

Kerakoll-BreraKerakoll Brera Studio, met op de achterwand stalen van de ‘Lissoni Warm Collection’.Kerakoll houdt in het prominente Brera Design District vijf dagen ‘open huis’, van 10.00 tot 22.00 uur, tijdens de ‘Fuori Salone’, zoals de designweek van Milaan in Italië wordt genoemd. Kerakoll heeft in het Brera Design District de Kerakoll Brera Studio opgetuigd. Dat betekent drukke dagen, zo vertelt export manager Geert-Jan Wellink, met meer dan de helft van het bezoek buitenlands publiek, bestaande uit interieurontwerpers, interieurarchitecten (ook uit Nederland), interieurbedrijven en privépersonen op zoek naar passende oplossingen.

In de showroom exposeert Kerakoll deze week met de ‘Lissoni Warm Collection’-materialen, waaronder ook het eigen parket ‘Legno’ valt, samen met de dekkende microhars-coatings voor parket ‘Legno & Color’. In Nederland zijn overigens al enkele parketbedrijven die dit aan kunnen bieden. De vroegere naam van de Lissoni Warm Collection was trouwens Kerakoll Design House. Wellink is deze dagen aanwezig om het buitenlands publiek bij te staan.

(Parketplein, 10-04-2019)

 
Minder groei grossiers in bouwmaterialen

hibin-logoDe omzetgroei in de bouwmaterialengroothandel komt dit jaar uit op een gemiddelde van rond de 3,3 procent. Ondernemers in de bouwmaterialengroothandel gingen eind 2018 nog uit van een omzetgroei met 5 procent. Dit blijkt uit de zestiende Conjunctuurmeting van Koninklijke Hibin onder ondernemers in de bouwmaterialengroothandel, uitgevoerd door Buildsight. De margegroei blijft ook dit jaar achter bij de omzetgroei, maar neemt wel licht toe (van 1,2 procent naar 1,5 procent).

De omzetstijging doet zich voor bij alle productgroepen. Hibin-leden zien een (sterke) omzetstijging in ruwbouwmaterialen (65 procent), gevolgd door ijzerwaren (51 procent), hardhout (50 procent), naaldhout (50 procent), afbouwmaterialen (45 procent), plaatmaterialen (42 procent) en installatiematerialen (36 procent). Over de hele linie stijgen de in- en verkoopprijzen.

De verhouding tussen omzet ten behoeve van nieuwbouw (47 procent) en renovatie/onderhoud (53 procent) is nagenoeg gelijk aan die in eerdere metingen. Woningbouw is net als eind 2018 verantwoordelijk voor 60 procent van de omzet. Van de professionele verkopen (78 procent van het geheel) blijft de verhouding tussen leveringen aan aannemers (58 procent) en zzp’ers-klusbedrijven (42 procent) nagenoeg gelijk.

Opvallend is dat slechts 3 procent van de Hibin-leden webwinkels en online aanbieders als een bedreiging ziet. Belangrijker vindt men de opkomst van nieuwe retailbedrijven als Bauhaus en Hornbach (38 procent) en meer directe leveringen door fabrikanten (inclusief prefabricage, 41 procent). Grotere klantgerichtheid (46 procent), deskundigheid (43 procent) en logistiek (37 procent) zijn de voornaamste kansen die ondernemers in de huidige markt zien. Digitalisering en daarmee samenhangende veranderingen in de branche zorgen voor de grootste uitdagingen. Evenzo vormt de druk op de arbeidsmarkt inmiddels een van de grootste uitdagingen voor de bouwmaterialengroothandel.

(Parketplein, 08-04-2019)

 
Parketmaker FPPI in handen van Alsapan

alsapanDe in Ardentes gevestigde Franse parketfabrikant France Parquet Production Innovation (FPPI), met name bekend van zijn merk Parqueterie Berrichonne en evenzo van Nature Parquet, komt in handen van zijn landgenoot Alsapan, producent van laminaat- en LVT-vloeren, meubels en werkbladen, met hoofdkantoor in de Elzas. FPPI werd in december 2017 onder toezicht (‘redressement judiciaire’) geplaatst door de handelsrechtbank van Châteauroux, volgend op een steeds verder dalende omzet. De rechtbank heeft eergisteren zijn fiat gegeven aan de overname.

FPPI wordt voortgezet onder de vlag van Alsapan, met de huidige directie en met behoud in beginsel van de huidige personeelsomvang van de fabriek in Ardentes. Alsapan verwacht dat het bundelen van zijn marktkennis met het vakmanschap van FPPI voor een nieuwe opleving van de merken van de parketmaker gaat zorgen. Zelf meent Alsapan er baat bij te hebben zich te kunnen profileren als totaalaanbieder van vloeren, met naast laminaat en recentelijk LVT, nu ook parket.

Parqueterie-Berrichonne-fotoParketvloer Nati’v 11 (foto: Parqueterie Berrichonne).De wortels van Parqueterie Berrichonne voeren terug naar 1948. Na een management buy-out van eind oktober 2013 kwam de parketmaker in handen van de huidige directeuren Philippe Merigot en Dominique Bouillet en ging het bedrijf verder onder de naam FPPI. Het aantal werknemers is in de loop van de jaren ingekrompen tot nu iets boven de dertig, de omzet ligt rond de negen miljoen euro. Alsapan was afgelopen jaar goed voor bijna een kwart miljard euro omzet en heeft achthonderd man in dienst.

(Parketplein, 05-04-2019)

 
Recordaantal bouw- en afwerkingsbedrijven

Aantal-bedrijven-in-de-bouwAantal bedrijven in de bouw op recordniveau, samenvallend met een eveneens ‘toppende’ omzet (foto: Hollandse Hoogte).Op 1 januari 2019 bedroeg het aantal bedrijfsvestigingen in de bouwnijverheid bijna 182 duizend. Dat is bijna 8 procent meer dan in 2018 en het hoogste aantal ooit gemeten, zo meldt het CBS vandaag.

Het aantal vloer- en wandafwerkingsbedrijven (waaronder plaatsers van allerhande zachte, elastische en harde vloerbedekkingen) is in een jaar tijd gestegen van 8015 naar 8510, een toename van bijna vijfhonderd bedrijven, ofwel 6,2 procent meer. De meeste zijn gevestigd in de provincies Noord-Brabant (1770), Zuid-Holland (1700) en Noord-Holland (1380), de minste in Zeeland (120), Flevoland (185) en Groningen (205).

Het gehele segment afwerkingsbedrijven in de bouw, met behalve vloer- en wandafwerkingsbedrijven ook stukadoorsbedrijven, timmerbedrijven en schilders- en glaszetbedrijven, is in een jaar tijd gegroeid van 46120 naar 48685, ofwel 5,6 procent meer.

Vrijwel de gehele groei van zowat 8 procent van het totale aantal vestigingen in de bouw is te danken aan eenpersoonsbedrijven.

Eerder berichtte het CBS dat de omzet in de bouw in 2018 met ruim 10 procent was gestegen, het grootste groeipercentage in meer dan tien jaar tijd. Kleine bouwbedrijven (tot tien man personeel) presteerden afgelopen jaar het best met een omzetstijging van bijna 12 procent. Gespecialiseerde bouwbedrijven (waarvan er ruim 97 duizend zijn) zagen hun omzet vorig jaar eveneens met iets meer dan 10 procent stijgen, een percentage dat ook opgaat voor de afwerkingsbedrijven binnen dit segment.

(Parketplein, 05-04-2019)

 
5 vragen aan Harry Elshof van INTR.

harry elshofHarry Elshof, algemeen directeur INTR.De groothandels Bosgoed en Forinn zijn samengevoegd in één organisatie: INTR. Voldoende reden om directeur Harry Elshof een aantal actuele vragen voor te leggen. U leest zijn antwoorden in de rubriek ‘5 vragen aan’ onder de button Column & Co op deze site.

“Momenteel kunnen wij tevreden zijn over de economische situatie, maar bedreigingen liggen op de loer. Er is een zoektocht naar veranderingen,” zo benadrukt Elshof. “Die zoektocht geldt voor interieurstijlen, online activiteiten, aanbod van vernieuwende producten en het aanbieden van vakmanschap. Dit alles zal ervoor zorgen, dat onze markt dynamischer en uitdagender wordt.” Vanzelfsprekend gaat de directeur in op de toekomstplannen en verwachtingen van INTR., door hem aangeduid als “een gesmeerde logistieke machine”. Het tekort aan professionele vloerenleggers is ook volgens Elshof dan weer een van de grotere uitdagingen voor de branche. Klik hier voor ‘5 vragen aan Harry Elshof’.

(Parketplein, 03-04-2019)

 
Shaw outsourcet productie massief parket

Arden-Oak-shaw‘Arden Oak’ (foto: Shaw).Shaw Industries heeft de strategische beslissing genomen om het vervaardigen van de massieve parketvloeren in zijn assortiment voortaan te ‘outsourcen’ bij een van zijn relaties. Het Amerikaanse vloerenconcern heeft daartoe twee fabrieken in de staat North Carolina verkocht aan Beasley Flooring Products, een onderdeel van de op hout- en bosbouw gerichte Beasley Group. Een verkoopsom is niet bekendgemaakt. Beasley Flooring Products gaat de massieve parketvloeren met behoud van het huidige personeel van beide fabrieken produceren en vervolgens leveren aan Shaw Industries.

Herb Upton, de vice president voor harde vloeren bij Shaw, geeft aan vakblad Floor Covering Weekly als toelichting dat de beslissing grotendeels het gevolg is van de dynamiek en de snelle veranderingen in het segment van de harde vloeren. Massief parket wordt volgens hem niet alleen uitgedaagd door zijn samengestelde (meerlaagse) tegenhanger, maar ook door andere alternatieven, met name het elastische segment.

Shaw blijft zelf wel samengesteld parket fabriceren, evenals tapijt en elastisch vanzelfsprekend en keramisch. In de zomer van 2017 verklaarde Shaw al dat het inkopen van laminaatvloeren bij andere leveranciers beter voldeed dan zelf fabriceren, vanwege verschuivingen in de vraag naar deze producten. Gelijktijdig meldde Shaw toen honderden miljoenen dollars in de productie van LVT en WPC te steken, vloerensoorten die (wel) hoge groeicijfers kennen, en klaarblijkelijk ook de vraag naar massief parket nadelig beïnvloeden.

(Parketplein, 03-04-2019)

 
Forinn en Bosgoed verder als INTR.

Harry-Elshof-INTRHarry Elshof staat aan het hoofd van INTR., de krachtenbundeling van Forinn en Bosgoed.Forinn en Bosgoed, gespecialiseerde groothandels in professionele vloer- en raamafwerking, hebben hun krachten gebundeld. De combinatie is per vandaag als één bedrijf actief onder de naam INTR.

“Met de eenwording willen de beide gerenommeerde spelers hun ambities krachtig gestalte geven en de dienstverlening optimaliseren,” zo valt te lezen in een persbericht. Speerpunten naar eigen zeggen zijn synergie op het gebied van assortimentsbeheer, verdere stroomlijning van de logistieke efficiency en doorontwikkeling van de online dienstverlening. Voor dit laatste werd een nieuwe website met klantenportal ontwikkeld: www.INTR.nl.

Door de samenvoeging beschikt INTR. over twaalf vestigingen op strategische locaties in geheel Nederland. “Ook hierdoor is deze nieuwe organisatie nog beter in staat om de klant te bedienen met kwaliteitsproducten en gedegen advies,” zo stelt de onderneming. De producten en private labels van Forinn en Bosgoed komen ook onder één vlag, het nieuwe huismerk INTR.

INTR. is eigendom van Uzin Utz Nederland bv (voorheen Unipro bv) in Haaksbergen. Uzin Utz maakt deel uit van de internationaal opererende, beursgenoteerde Uzin Utz Group uit Duitsland. INTR., met Harry Elshof aan het hoofd, zal onafhankelijk van Uzin Utz Nederland opereren.

(Parketplein, 01-04-2019)

 
Lichte verbetering barometer woonbranche

De stand van de ‘woonbranche economische barometer’ is de voorbije maand iets verbeterd. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit maart af op een stand van minus 7,3, een lichte verbetering ten opzichte van de minus 8,9 van voorgaande maand. De oorzaak blijkt een minder sterke daling van het aantal woningtransacties. Het consumentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van woondetaillisten lopen daarentegen verder terug.

baro-1903‘Woonbranche economische barometer’ krult wat omhoog (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met 2 punten om uit te komen op minus 27,3. Het is de zevende maand op rij dat deze deelindicator daalt. Nog zowat een zesde (16 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (43 procent) een daling. Van de ondernemers verwacht slechts een op de zeven (14 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. De helft van hen voorziet een omzetdaling.

Volgens metingen van het CBS is het (op alle vlakken positieve) producentenvertrouwen industrie in maart nauwelijks veranderd ten opzichte van een maand eerder, maar de stemming onder consumenten voor de achtste maand op rij negatiever dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen daalt 2 punten en komt uit op minus 4. Ook de koopbereidheid neemt iets af, van minus 3 naar minus 4.

In februari van dit jaar zijn volgens het Kadaster 15.470 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 3,9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. Ten opzichte van januari dit jaar zijn 2,3 procent meer bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 3,9. Omdat de cijfers minder negatief zijn dan over het vierde kwartaal van 2018 (minus 14,6 procent) heeft deze deelindicator een positieve invloed op de barometerstand.

(Parketplein, 01-04-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-137FF1-105

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex Hannover
  • Dossier Wie produceert hoogkant lamelparket?
  • Dossier Trends in bamboe vloeren
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Trendy kleuren
  • Special Top Belgische bedrijven gericht op export

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com