pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Bona lanceert Bona 8600 Groen
Bona-8600-Groen-is-verkrijgbaarBona 8600 Groen is verkrijgbaar van korrel 36 tot en met 120 in banden en schijven.
Vakman-met-Bona-Edge-UXVakman met Bona Edge UX gaat aan de slag met het nieuwe schuurmateriaal.

Bona introduceert 'Bona 8600 Groen', een premium schuurmateriaal met een lange levensduur voor het adequaat schuren van houten vloeren en renovatieklussen. Het keramische materiaal voor grof en medium schuren heeft een lange standtijd, schuurt zeer effectief, maar voorkomt volgens Bona evengoed dat houtvezels onnodig beschadigd raken. De uitgekiende keramische mix van keramiek en aluminiumoxide zorgt voor een dertig procent sneller schuurproces en biedt de polyester rug een hoge mate van duurzaamheid. Bona 8600 Groen gaat volgens de Zweedse fabrikant zelfs vijftig procent langer mee dan standaard schuurmateriaal.

Zijn krachtige prestaties kortom, in combinatie met minder vezelscheuren, resulteren in een naar wens geschuurd oppervlak, klaar om te worden afgewerkt met parketolie of parketlak. "Ons doel is om het werk van vakmensen veiliger, gemakkelijker en sneller te maken bij alles wat we doen," verklaart Hans-Joachim Röhrich, productmanager schuurmaterialen en machines bij Bona. "Minder tijd met schuren betekent dat de totale vloerinstallatie of de renovatieklus sneller kan worden voltooid zonder kwaliteit in te leveren. Het brede assortiment in korrelgroftes vergeleken met de Bona 8700-serie, maakt van de Bona 8600-serie een allrounder als het gaat om het schuren van houten vloeren."

Het schuurmateriaal Bona 8600 Groen is verkrijgbaar van korrel 36 tot en met 120 in banden en schijven. De lancering in Nederland, via Bona Benelux in Haarlem, is komende maandag 4 mei.

(Parketplein, 28-04-2020)

 
Parador komt met online vloervisualisatie

Parador Neuer-RaumdesignerNieuwe ruimteplanner van Parador.Parador stelt een vrij toegankelijke online service beschikbaar die consumenten aan de hand van 'augmented reality' helpt bij het fotorealistisch visualiseren van vloerbedekking in hun woning. De gebruiker hoeft slechts een foto van zijn kamer te maken met zijn smartphone of een bestaande foto te uploaden. De gewenste vloer wordt direct en automatisch op schaal in de ruimte weergegeven, met als bijzonderheid een realistische weergave van het meubilair en de lichtval.

Wat de vloerenmaker in het Duitse Coesfeld betreft, zullen met name zijn afnemers in de vakhandel baat hebben bij de digitale tool. Verkopers kunnen hun klanten, die de vloer immers direct kunnen 'ervaren', zo naar behoren begeleiden richting een aanschaf. Parador oppert dat bedrijven die gebruik maken van de technologie hun verkoopquota zelfs aanzienlijk kunnen verhogen. De 'Parador PlanBar' is (via www.parador.de) bereikbaar onder parador.materialo.com.

(Parketplein, 28-04-2020)

 
Workcamp Parquet jaar later naar België

Workcamp-Parquet-2019-BrzegWorkcamp Parquet 2019 in het kasteel van Brzeg in Polen. (foto: organisatie)Het Workcamp Parquet van dit jaar, dat voor de eerste week van september stond aangekondigd bij onze zuiderburen, kan geen doorgang vinden vanwege de coronaperikelen. De Tsjechische initiatiefnemers achter de internationale bijeenkomst laten weten na een lange en zorgvuldige afweging tot dit besluit te zijn gekomen. Ze geven aan dat het treffen van voorbereidingen voor het geplande evenement buiten hun mogelijkheden was komen te liggen. België wordt wel het gastland voor Workcamp Parquet 2021.

Workcamp Parquet 2020 wordt nu een kleinschaliger evenement 'onder vrienden' thuis in Tsjechië, met maximaal 27 deelnemers uit het parketambacht. Van 29 augustus tot en met 5 september is de kleine stad Vizovice, inclusief zijn kasteel, plaats van handeling.

(Parketplein, 24-04-2020)

 
Kleine plus Duitse parketindustrie in 2019

vdp logo 20De omzet van de leden van de Duitse vereniging van parketmakers (vdp) is vorig jaar licht opgelopen met 0,2 procent tot een totaal van zo'n 266,9 miljoen euro. Tegelijkertijd is het in Duitsland verkochte volume met eveneens 0,2 procent gestegen tot circa 8,9 miljoen vierkante meter. Daarnaast is het volume van de eigen producten van de vdp-leden met 1,1 procent aangedikt tot ruim 8,8 miljoen vierkante meter.

De belangrijkste productsoorten binnen deze tak van nijverheid tonen, van groot naar klein, echter een sterk uiteenlopend beeld. Het grootste segment, dat van de drielaagse landhuisdelen, groeit met 9,9 procent tot een productievolume van circa 5,2 miljoen vierkante meter. Overig drielaagsparket verliest daarentegen 8,8 procent en komt uit op ongeveer 2,6 miljoen vierkante meter. Tweelaagsparket levert fors meer in. Hier daalt het productievolume met 18,5 procent tot 577.148 vierkante meter. Daarentegen noteren de tweelaagse landhuisdelen een flinke toename, getuige een plus van 21,5 procent tot 102.318 vierkante meter.

Het zogenaamde 'Stabparkett' speelt op zijn beurt weer 8,4 procent kwijt, tot een hoeveelheid van nog 131.522 vierkante meter. Massieve houten delen winnen 11,8 procent en belanden op 78.890 vierkante meter. Het kleinste segment ten slotte, het mozaïekparket, groeit met 1,9 procent naar een niveau van 58.642 vierkante meter. De massieve parketsoorten bij elkaar geteld weten de daling te beperken tot 1,0 procent, tot een volume van 269.054 vierkante meter (en daarmee een aandeel van 3,0 procent in de output van de Duitse parketindustrie als geheel).

(Parketplein, 24-04-2020)

 
Plus voor INretail Woonwinkelmonitor in Q1

De omzet van de deelnemers aan de INretail Woonwinkelmonitor is in het eerste kwartaal van 2020 met per saldo 4,1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019, zo rapporteert de branchevereniging. De plus stoelt op fraaie resultaten in de eerste twee maanden van het jaar, een periode die de woonwinkels in de monitor met bijna 10 procent meer omzet hebben weten af te sluiten. In de loop van de maand maart werd een duidelijk negatieve omzetontwikkeling zichtbaar, waarvan de oorzaak bekend is.

2020-Q1-woonbrancheOmzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woonwinkelmonitor)

Op de woningtextielzaken na (minus 0,4 procent) laten alle segmenten een positieve omzetontwikkeling zien in het eerste kwartaal. De keukenspeciaalzaken scoren, met inbegrip van de ontwikkelingen in maart, een dikke plus van 13,1 procent. Zes van de tien woonwinkels (61 procent) noteren een omzetstijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

(Parketplein, 24-04-2020)

 
'Dit is de tijd dat je creatief moet zijn'

Van-Ravensberg-InCoDa-20190916Arnoud van Ravensberg, Sales Director Benelux IVC: "We willen als IVC onze klant bijstaan en de consument naar de winkel brengen."Ondanks de ingewikkelde marktomstandigheden van dit moment kan IVC tevreden terugkijken op de afgelopen periode. "We hebben de wind goed in de zeilen," zo vertelt Arnoud van Ravensberg, Sales Director Benelux IVC. "En dat is niet in de laatste plaats te danken aan onze innovatieve producten. Zo is LayRed 55, de rigide LVT-vloer met geïntegreerde akoestische ondervloer, wereldwijd een groot succes. Retailketens en projectinrichting pakken dit product goed op. We hebben inmiddels zoals bekend de nieuwe versie van LayRed (mét embossering) in de markt gezet."

"Daarmee hebben we in korte tijd al twee prijzen in de wacht gesleept," zo vervolgt Van Ravensberg. "Eind vorig jaar de 'IconicAward 2020: Innovative Interior' in de categorie 'Wall, Floor, Ceiling', vanwege de uitstekende kwaliteit van het ontwerp. En onlangs ontvingen we ook de prestigieuze Red Dot Award voor LayRed 55 voor 'Product Design'. De rigid vloeren worden in onze eigen fabriek in België geproduceerd, en we zijn dus niet afhankelijk van aanvoer vanuit het buitenland, hetgeen de leveringsbetrouwbaarheid ten goede komt. Daarnaast gooien we ook hoge ogen met onze visgraat in LVT. We hebben deze collectie uitgebreid met nieuwe kleuren en matte uitvoeringen, prijstechnisch in een goede mix. Het visgraat is in de Benelux een ongekend succesnummer, vooral in Nederland."

De vloeroplossingen van IVC komen regelmatig voorbij in diverse televisieprogramma's zoals 'Eigen huis en Tuin', 'VT wonen' en 'Help mijn man is klusser'. "Onze vloeren komen daar goed aan bod, met onder andere een gedegen uitleg over de diverse toepassingsmogelijkheden en de installatie. De visibiliteit draagt bij tot een goede positionering en profilering. We helpen en adviseren de winkeliers in deze lastige periode zo goed als we kunnen. Dat doen we onder meer met het sturen van vele stalen waarmee ze de klant juist nu op maat kunnen bedienen. Ik denk dat we nog nooit zoveel stalen hebben verzonden als in deze periode. Dit wordt erg positief ontvangen en daar gaan we dan ook mee doorpakken. We willen als IVC onze klant bijstaan en de consument naar de winkel brengen. Het voelt wellicht zo dat we door de Corona-maatregelen van dit moment wat teruggeworpen zijn in de tijd, maar dit is juist de periode dat je creatief moet zijn. Een mooie kans om je te onderscheiden," aldus Van Ravensberg tot besluit.

(Parketplein, 22-04-2020)

 
Voetballen van T&G Wood naar kinderopvang
TG-Wood-komt-een-paarT&G Wood komt een paar honderd voetballen afleveren...
die-dankbaar-door-de-mensen...die dankbaar door de mensen van de kinderopvang in ontvangst worden genomen.

Vanmiddag zijn, namens T&G Wood in Ede, liefst tweehonderd voetballen met de opdruk 'Cinzento Custom Made' gedoneerd aan de plaatselijke kinderopvang DOL FIJN. De gulle gever vond dat het hoog tijd was om die mensen eens in het zonnetje te zetten.

"DOL FIJN Kinderopvang staat voor een sterke kinderopvang die ouders helpt de zorg voor een jong gezin te combineren. Zij geven vertrouwen en bieden daarnaast een veilige basis aan kinderen." Met de plastic voetballen kan de begeleiding vast en zeker veel kinderen blij maken. "Wij hopen dat als 11 mei de kinderopvang weer open gaat, de kinderen hier veel plezier aan zullen beleven," zo laat T&G Wood weten.

(Parketplein, 22-04-2020)

 
Coronavirusbeleid blijft in beweging

coronavirusOm de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en de druk op de zorg te beperken heeft de overheid gisteren bekendgemaakt dat het verbod op (planbare en vergunningplichtige) evenementen met drie maanden is verlengd tot 1 september. Verder is de sluiting van de horeca met drie weken verlengd tot 20 mei. Dezelfde datum geldt voor samenkomsten zoals in musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden en voor de sluiting van kappers, nagelsalons en andere contactberoepen. De maatregelen van dinsdag volgen op eerder genomen maatregelen. Zo blijven winkels verplicht om ervoor te zorgen dat mensen afstand houden, bijvoorbeeld via een deurbeleid. Winkels worden gesloten als ze zich niet aan de gestelde regels houden. Ook kunnen er forse boetes worden uitgedeeld als de regels niet worden nageleefd.

In een eerste reactie na de persconferentie van gisterenavond verklaart INretail dat het weliswaar positief is dat de intelligente lock down werkt als wapen tegen de verspreiding van het coronavirus, maar dat het voor winkelondernemers belangrijk is dat consumenten veilig kunnen blijven kopen. "De economie wordt door de maatregelen keihard geraakt en moet wel blijven draaien. De overheid kan dat stimuleren door uit te dragen dat veilig winkelen mag en dat protocollen daarvoor werken," aldus de branchevereniging, die afkeurt dat de overheid nu oproept om 'liever niet' te winkelen. "Hulp van de overheid en andere partijen zal voor de non-food retail nodig blijven, zolang beperkingen gelden."

Zoals bekend is een uitgebreid maatregelenpakket opgetuigd om ondernemers tijdens de coronacrisis tegemoet te komen. Deze bestaat uit financiële tegemoetkomingen (NOW, Tozo en TOGS), diverse financierings- en/of kredietregelingen, belastingmaatregelen en voorts sector- en branchespecifieke regelingen.

De NOS bericht vandaag dat het kabinet de eind mei aflopende steunmaatregelen voor bedrijven (onder meer de NOW en de Tozo) wil verlengen "zolang dat nodig is", maar tegelijk bezig is om voorwaarden in te bouwen voor deze tweede ronde aan steunmaatregelen. Zo wordt onderzocht hoe het uitkeren van bonussen of dividend aan banden kan worden gelegd en hoe hierop valt toe te zien bij vooral kleinere ondernemers. Ook zou de omscholing van personeel een voorwaarde kunnen zijn. Voorts wordt volgens de NOS gekeken of het wel voor alle sectoren wenselijk is dat de overheid (via de NOW-regeling) tot maximaal 90 procent van het salaris betaalt voor werknemers voor wie geen werk is. De tweede week van mei vallen de besluiten hierover.

Naast de NOW, wordt ook de maatregel die zzp'ers een inkomen tot bijstandsniveau verschaft, verlengd zolang als nodig is. Bijna een kwart miljoen van hen hebben zich al gemeld voor deze steunmaatregel. De tegemoetkoming van 4000 euro voor bedrijven die zijn getroffen door het coronabeleid is evenwel eenmalig geweest. In overweging is nog om met specifieke maatregelen te komen, bijvoorbeeld voor organisatoren van evenementen die nu drie maanden langer op slot gaan.

De omroep berekent dat het kabinet tot nu toe 19 miljard euro heeft uitgegeven aan de tot eind mei lopende financiële maatregelen. De verwachting is bovendien dat circa een vijfde van de 45 miljard euro aan uitgestelde belastingen later niet geïnd kan worden.

MKB-Nederland stelt voor, in een reactie op de persconferentie, om in een tweede noodpakket antwoorden te vinden op de vraag hoe specifiek de omzetderving van bedrijven straks gecompenseerd kan worden. VNO-NCW vraagt het kabinet - "nu het allemaal langer duurt met alle risico's van dien" - om een tweede pakket van noodmaatregelen te ontwikkelen dat ondernemers "langer en beter" helpt. VNO-NCW vraagt het kabinet ook om het naar voren halen van bijvoorbeeld investeringen in woningbouw, infrastructuur en technologie.

(Parketplein, 22-04-2020)

 
Nieuw assortiment MeisterDesign. laminate
De-premiumcollecties-LD-250De premiumcollecties LD 250 en LL 250 zijn '24h' watervast en aanbevolen voor in de badkamer. Op de foto MeisterDesign. laminate LD 250, Fjordeik grijs 6847.
Het-decor-Multiwood-bootstHet decor 'Multiwood' bootst liefst tien houtsoorten na met behoud evenwel van een harmonische uitstraling. Afgebeeld is de MeisterDesign. laminate LD 150, Multiwood 6849. (Foto's: Meister)

MeisterWerke heeft zijn assortiment laminaatvloeren recentelijk flink onder handen genomen in het licht van technische updates en trends. Een belangrijke vernieuwing in het nieuwe laminaatassortiment 'MeisterDesign. laminate' is de '24h'- of '4h'-bestendigheid tegen water. Hiermee zijn bepaalde laminaatvloeren goedgekeurd voor gebruik in vochtige ruimtes. Deze eigenschap wordt bereikt dankzij het AquaSafe-systeem (4h) en AquaSafe-systeem+ (24h). Dit bestaat uit een reeks elementen die de vloer beschermen tegen binnendringend vocht, zo somt de fabrikant op: een van nature waterdicht oppervlak van melaminehars, de nieuwe AquaStop-geïmpregneerde voegen, de zeer hoge dichtheid van de voegen en een tegen uitzetten verbeterde dragerplaat.

De acht collecties van MeisterDesign. laminate worden onderverdeeld naar drie soorten van productopbouw. De 'topcollecties' LL 250 en LD 250 beschikken met een dikte van 10 mm over een bijzonder hoge en stabiele productopbouw (gebruiksklasse 23 | 32). Ze zijn conform de normen van onder meer de EPLF vierentwintig uur lang watervast. De collecties worden aanbevolen voor toepassingen die veel vragen van weerstandsvermogen en houdbaarheid, en het spreekt vanzelf de badkamer.

Laminaatvloeren uit het kwartet collecties LL 150, LD 150 en LB 150 bieden een verscheidenheid aan formaten en dessins in hout en tegels. Hun opbouwhoogte van 8 mm, de gebruiksklasse 23 | 32 voor sterk belaste woonruimtes en gemiddeld intensief gebruikte commerciële ruimtes (zoals kleine winkels en restaurants) en '4h'-bestendigheid tegen water, maakt deze vloeren breed toepasbaar.

De als 'instapcollecties' gepresenteerde LD 55 en LC 55 hebben een dikte van 7 mm (8,5 mm bij een contactgeluiddempende onderlaag) en zijn ingedeeld in gebruiksklasse 23 | 31, waarmee de vloeren worden geadviseerd voor woon- en slaapkamers, kinderkamers en licht belaste commerciële ruimtes (zoals hotelkamers of kantoorruimtes).

(Parketplein, 20-04-2020)

 
Project COREtec in schoonheidssalon

Decor-Unity-OakDecor 'Unity Oak' uit collectie COREtec Wood XL+ in Zwitserse schoonheidssalon.Een schoonheidssalon in het Zwitserse Zürich heeft voor de vloerbedekking de keuze laten vallen op de COREtec Wood XL+ 50-LVP-957 'Unity Oak', niet in het minst vanwege het onderhoudsgemak dat deze biedt. De watervaste klikvloer laat zich als zodanig gemakkelijk plaatsen, beschikt over een zeer krasbestendige toplaag (klasse 33) en zorgt voor een stil loopgeluid. Schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid hebben volgens de leverancier weinig tot geen grip op hem. De onderlaag van kurk verbetert de akoestiek nog extra en maakt in de meeste gevallen een ondervloer overbodig. Daarnaast is hij honderd procent waterproof.

Gezien de eigenschappen van het gamma COREtec Wood XL+, wordt deze dan ook aangeraden voor gebruik in onder meer schoonheidssalons, beauty centers, kapperszaken, wellness centers en sauna's. In de reeks bevinden zich verder nog de dessins Dobra Oak, Tasman Oak, Warwick Oak, Ellis Oak, Sava Oak en Kolia Oak, alle op het formaat 228 bij 1830 bij acht millimeter.

(Parketplein, 20-04-2020)

 
'Roller Coaster' of 'Nothing else Matters'

Bedankt-TopperRazende reporter Raymond van Harmelen verwoordt in de rubriek 'Wat een Vak man!' op deze site hoe hij de voorbije, turbulente weken in een geheel nieuwe situatie is gerold, nu hij een groot deel van zijn werkzaamheden van huis uit moet verrichten. Maar allereerst wil hij een lans breken voor de vele toppers in de zorg, inclusief zijn eigen partner, die er momenteel voor zorgen dat onze maatschappij grotendeels blijft draaien.

Verderop in de 'gewone' wereld ziet hij tal van interessante initiatieven waarmee ondernemers zich weten te onderscheiden. Ook zijn eigen klanten zijn bezig met initiatieven die geld in het laatje brengen. Zoals horecamensen in de buurt bellen die wellicht nu eindelijk de mogelijkheid hebben om zonder enorme tijdsdruk hun vloer te laten doen. Of parketspecialisten die hun klantenbestand van een paar jaar terug erbij halen en contact opnemen met de vraag of er behoefte is aan periodiek onderhoud.

"Niet wegduiken voor de bedreiging (behalve natuurlijk de richtlijnen zoals voorgeschreven worden door het RIVM), maar vooral op zoek blijven gaan naar de kansen die de markt nu wel biedt," zegt Raymond. Zo beginnen consumenten te beseffen dat hun zomervakantie waarschijnlijk niet door kan gaan en zou het heel best kunnen dat zij er nu voor kiezen om hun vloer te laten renoveren of vervangen. En alle thuiswerkers zullen ongetwijfeld vaker dan eens een kritische blik laten vallen op de vloer in hun woonkamer/tijdelijk klaslokaal, die eigenlijk wel toe is aan een opknapbeurt.

Lees zijn opbeurende bijdrage in zijn geheel in de rubriek 'Wat een Vak man!'

(Parketplein, 17-04-2020)

 
Brabants parketlegkampioenschap voor kids

brabants-parketleggenCaspar Schellekens van De Paal Parket in Schijndel heeft met het oog op deze soms wel bijzondere tijden een luchtige actie bedacht, gericht op de Brabantse kids. Tijdens de meivakantie organiseert het bedrijf niets minder dan de Brabantse kampioenschappen parketleggen voor kinderen.

"De meivakantie is eindelijk in aantocht en wat hebben jullie (en jullie ouders) hard gewerkt aan thuis-school in deze bijzondere tijd. Daarom is het de hoogste tijd voor een creatieve knutselwedstrijd speciaal voor kinderen t/m 12 jaar," zo luidt de oproep van het bedrijf op facebook.com/depaalparket.

Het gave aan de wedstrijd is dat de jeugdige deelnemer altijd prijs heeft bij het inleveren van zijn mini-vloer, en de winnaar gaat er vandoor met vier kaartjes voor de Efteling plus een deelnamebewijs (dit na overleg met organisator Jan van der Kroef) voor het NK parketleggen voor kinderen in september.

Deelnemers kunnen bij het bedrijf in Schijndel een bouwpakket komen ophalen, bestaande uit legbord, plankjes en lijm, waarmee ze hun eigen vloerbord kunnen ontwerpen. De volledige spelregels zijn in de betreffende post op Facebook te vinden. Aan het eind van deze middag stond de teller van de alom positieve reacties al over de 130. Albers parketgroothandel heeft inmiddels toegezegd een bijdrage te leveren in spullen voor de actie.

(Parketplein, 17-04-2020)

 
INretail bepleit doortrekken NOW-regeling

inretail-logo-2INretail pleit in Den Haag namens de woonwinkels voor een verlenging met drie maanden van de in mei aflopende NOW-regeling. "Er wordt op dit moment nog geleverd aan consumenten die maanden geleden een bestelling plaatsten. Dat zorgt voor wat omzet. Maar in mei en de maanden daarna gaan de omzetten dramatisch dalen. Door de coronacrisis stellen consumenten hun koop nu uit en straks valt er dus niets te leveren of te factureren," zo waarschuwt de brancheorganisatie het kabinet namens een sector die goed is voor 46.000 banen.

INretail zou het waarderen als het kabinet het doortrekken van de NOW-regeling op 21 april bekend zou maken. "Woonwinkeliers hebben de zekerheid nodig dat ook op 1 juni of op 1 juli de NOW-regeling aan te vragen is, waarbij deze periode met vorig jaar vergeleken kan worden. Het gaat al snel om 1800 euro per medewerker aan tegemoetkoming in de loonkosten die ondernemers nu mislopen. Onderzoek van INretail toont aan dat 61 procent van de woonwinkels meldt dit straks juist keihard nodig te hebben."

Verlenging van de regeling zorgt volgens de organisatie in Zeist ook voor de rust die woonondernemers kunnen gebruiken om corona-bestendige plannen te ontwikkelen, passend bij de uitdaging van de anderhalvemetereconomie die zij zijn aangegaan.

(Parketplein, 17-04-2020)

 
Solcora Silence nieuw in collectie Solcora

silence-oak-sardinia-logoSilence Oak 'Sardinia'.Solcora introduceert met Solcora Silence een nieuwe variant in zijn collectie designvloeren met rigid core. Solcora Silence wordt gebracht als een alles-in-één-vloer, die zowel uitzonderlijk sterk is als comfortabel zacht en stil.

Hij is voorzien van een geïntegreerde ondervloer, die voordelen biedt als toegevoegd comfort en rappere installatie. Bovendien behaalt Solcora Silence als bijzonderheid een geluidsreductie van ∆LLIN 10 dB, zoals vereist in de Nederlandse VVE-normen. Deze uitkomsten worden gestaafd door objectieve testrapporten van TÜV Rheinland. Met de komst van dit nieuwe product is eveneens de look en feel van het merk 'Solcora by mFLOR' in lijn gebracht met die van mFLOR, ter vergroting van de herkenbaarheid.

De introductie van Solcora Silence (www.solcora.com) gebeurt met de collectie Silence Oak. Zoals alle rigid core-collecties van het merk, is ook deze voorzien van een krachtige klikverbinding en kan hij zwevend worden gelegd. Daardoor laten de vloeren van Solcora zich snel en eenvoudig over een oneffen ondergrond leggen, zonder (blijvende) aanpassingen aan de vloer.

De planken van de Silence Oak-collectie zijn zeven millimeter dik, inclusief de twee millimeter van de IXPE foamlaag-ondervloer. Het rustige eikendessin en de brede planken van 121,92 bij 23 centimeter zorgen samen voor een natuurlijke uitstraling. De collectie is verkrijgbaar in een zestal aantrekkelijke kleuren. Dessin en kleuren zijn bovendien gelijk aan de mFLOR Authentic Oak XL-collectie, waardoor een verlijmde en zwevende vloer gemakkelijk kan worden gecombineerd.

Evenzo is een Solcora-vloer eenvoudig te demonteren, wat van pas komt bij een verhuizing bijvoorbeeld of het vervangen van de vloer. De vloerbedekking wordt door de leverancier zonder meer aanbevolen voor iedere werk- of leefomgeving.

(Parketplein, 17-04-2020)

 
Jan Meerman: 'Stap voor stap meer kansen'

jan-meermanJan Meerman: "Mijn advies is daarom: als je gezond bent, open de winkel." (foto: INretail)Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, waagt zich in zijn jongste column op de site van de branchevereniging niet aan speculaties over een vermeend nieuw tijdperk ná Covid-19. Hij schrijft liever wat dichter bij huis te blijven. Bij de tal van creatieve woonondernemers bijvoorbeeld die weliswaar, zo haalt hij sommige cynici aan, met een goedgevulde orderportefeuille de crisis in zijn gegaan (afgaande op de gemiddelde omzetstijging van 9 tot 10 procent in de eerste twee maanden van het jaar), maar hun orderintake, net als in veel andere retailsegmenten, snel weg zien vallen.

"Liquiditeit zal richting de zomermaanden een belangrijk aandachtspunt worden. Toch probeert men met gezond verstand te ontsnappen aan de hitte van de dag en klanten te trekken met verleidelijke oplossingen," zo weet Meerman. "Mijn advies is daarom: als je gezond bent, open de winkel."

"Maak de onderneming op een sympathieke manier gereed voor de anderhalvemeter-economie, verzin een service die past bij de voorlopige thuisquarantaine-situatie en communiceer acties via de lokale pers en sociale media. Denk vervolgens na wat je in de weken na 28 april gaat doen. Want stap voor stap zal het leven verder ontspannen en zullen er meer kansen ontstaan. Denemarken is het eerste land dat gaat versoepelen, laten wij het tweede zijn."

Meerman denkt niet dat dit een te lichte opvatting van de (economische) situatie is. "Zonder aarzeling schieten overheden en centrale banken overal ter wereld het bedrijfsleven te hulp." Ook in Nederland is de politiek gericht op oplossingen, ziet hij. "Van een deel van de steunmaatregelen die vorige week maandag konden worden aangevraagd, stond het eerste geld al donderdag op de bankrekening van ondernemingen."

Hoopgevend volgens de directeur is de terugkeer van de politiek naar "nadenken over echte oplossingen voor echte problemen en daarover contact zoeken met burgers." Hij verwacht van de politiek op korte termijn wel het 'grotere verhaal' te horen. "Het is al vaker gezegd, het systeem smacht naar een herwaardering van de elementaire beroepen en herbezinning van geprivatiseerde sectoren," meent Meerman. "Maar is ook ernstig toe aan een ondernemend plan voor bruisende binnensteden en dorpscentra. Want als we iets hebben gemist deze tijd, dan is dat het leven op straat en een gezellig centrum. Winkels staan als nooit tevoren op de politieke kaart."

(Parketplein, 15-04-2020)

 
Eind februari duikt corona op in CBS-cijfers

De verzamelde detailhandel heeft in februari 5,0 procent meer omgezet dan in februari vorig jaar, zo meldt het CBS vandaag. De rekenmeesters merken op dat in de cijfers over deze verslagmaand de gebeurtenissen rondom het coronavirus nog niet volledig zichtbaar zijn. "Wel werd in de laatste week van de maand al opvallend meer dan gewoonlijk verkocht in diverse branches," aldus het CBS, dat ter illustratie wijst op de drogisterijen (+9,9 procent). Ook bij de supermarkten (+4,1 procent) is de verkoop van enkele producten zoals zeep aan het einde van de maand flink gestegen.

retail-feb-cbs

De omzet van de winkels in non-food is in februari gegroeid met 5,4 procent. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+11,2 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (+8,6 procent) realiseren bovengemiddelde omzetstijgingen.

Daarnaast is online 17 procent meer omgezet in de tweede maand van het jaar, met een afvlakkend verschil tussen de webwinkels (+15,8 procent) en de multi-channelers (+18,8 procent).

(Parketplein, 15-04-2020)

 
Nog weinig zzp'ers in de bouw vragen steun

zbo-logoVan de zzp'ers in de bouw heeft slechts een deel last van de corona-crisis. Bijna de helft heeft nu nog net zo veel werk en inkomen als voor corona het land in zijn greep kreeg, zo blijkt uit een enquête van Zelfstandigen Bouw onder zijn leden. Slechts een op de vijf heeft ondersteuning gevraagd (via de TOZO-regeling, red.) omdat zijn inkomen tot onder het bijstandsniveau is gedaald.

Een op de drie heeft nog geen ondersteuning aangevraagd, maar is dit wel van plan. De resterende 45 procent gaat geen ondersteuning aanvragen.

Vooral het werk voor particulieren is teruggelopen: 45 procent van de ondervraagden krijgt nu minder werk van particuliere opdrachtgevers. Leden geven aan dat vooral ouderen opdrachten afzeggen of uitstellen uit vrees voor het virus. Bijna een kwart van de ondervraagden ziet ook opdrachten voor aannemers afnemen.

Van de zzp'ers in de bouw heeft nu 17 procent in het geheel geen inkomsten meer. Onder hen zijn mensen die tot een risicogroep behoren en daarom thuis blijven. Ongeveer een op de zes heeft een kwart minder inkomen, een op de zeven de helft minder. Bijna 44 procent heeft geen inkomstenverlies.

(Parketplein, 15-04-2020)

 
Pleidooi voor steun getroffen ambachten

ambachtnederland-logoVeel ondernemers in het ambacht dreigen de TOGS-tegemoetkoming van 4000 euro mis te lopen, zo melden AmbachtNederland en ONL voor Ondernemers. Veel van deze zelfstandige beroepsbeoefenaars, die producten en diensten op maat leveren aan consumenten, verkeren als gevolg van de coronacrisis in zwaar weer. "Nu het kabinet iedereen adviseert om thuis te blijven ervaren zij een forse afname van hun omzet en wordt de toekomst van hun bedrijven bedreigd," zo stellen de organisaties in een persbericht van afgelopen vrijdag.

Zij wijzen erop dat de gehanteerde SBI-codering voor toekenning van de steun een grove indeling betreft en dat ambachtelijke ondernemers die hetzelfde beroep uitoefenen nu onder verschillende SBI-codes staan ingeschreven. Zo valt de code van de lijstenmaker die bij zijn inschrijving zijn product centraal zet niet onder de TOGS, terwijl dat wel geldt voor de code van zijn collega die de verkoop centraal zet, maar in de praktijk hetzelfde werk doet. (Mogelijk speelt dit probleem ook bij vloerenleggers versus vloerenverkopers met een legdienst, red.).

Voorts blijkt dat vergelijkbare beroepen in het kader van de TOGS ongelijk worden behandeld. Zo kan de kledingreparateur wél een beroep doen op de TOGS, maar de maatkleermaker niet. De schoenhersteller wél, de orthopedisch schoenhersteller niet.

"Het uitsluitend hanteren van de opgegeven SBI-code leidt voor ambachtelijke beroepen tot een oneerlijke behandeling," zeggen de organisaties. "AmbachtNederland pleit daarom samen met ONL voor Ondernemers voor een ruimhartige oplossing voor alle kleinschalige specialistische ambachten die actief zijn op de consumentenmarkt."

(Parketplein, 14-04-2020)

 
G.J. Leppink (voorheen Unipro) overleden

G.J LeppinkG.J. (Jan) Leppink.Vorige week maandag is G.J. Leppink op 90-jarige leeftijd overleden. Jan Leppink was van oktober 1971 tot september 1993 directeur/eigenaar van Unipro. "Als echte pionier en visionair heeft hij de aanzet gegeven tot het verdwijnen van de oplosmiddelen uit de lijmen van Unipro. Onder zijn leiding is Unipro van regionale lijmproducent gegroeid tot een internationale aanbieder van vloersystemen," aldus de onderneming in Haaksbergen, inmiddels Uzin Utz Nederland geheten.

Leppink groeide op in Haaksbergen. Na zijn baan in de textielindustrie stapte hij over naar de lijmfabrikant, die net een nieuw pand had gebouwd aan het bedrijventerrein 'West' in deze gemeente. Van Unipro wist hij een hecht familiebedrijf te maken. "De zaak is niet van mij, maar van ons allemaal," zo zei hij in een interview voor het boek dat over zijn leven verscheen. Ook na zijn pensionering bleef hij sterk betrokken bij het bedrijf en de medewerkers.

"We zijn intens verdrietig over het overlijden van de heer Leppink," zegt Gerben Bouwmeester, algemeen directeur van Uzin Utz Nederland. "Hij was de verbinding met het verleden en op dat verleden bouwen we nog steeds voort. Dat wat ons bijzonder maakt, de manier waarop wij omgaan met elkaar en met onze klanten, zat in zijn manier van leidinggeven. Met zijn gedrevenheid, zijn sociale bedrijfscultuur en persoonlijke aandacht voor alle medewerkers, kreeg hij iedereen in beweging."

(Parketplein, 14-04-2020)

 
'Vertrouw en maak je zichtbaar'

Lisa-Klaassen-ppc-februari-2020Lisa Klaassen: "Wees het toonbeeld van veiligheid en ondernemerschap.""Ondanks alle vervelende berichten om ons heen, zijn we blij dat we bij PPC gewoon open kunnen zijn," vertelt Lisa Klaassen van de Plinten & Profielen Centrale in Wijk bij Duurstede. "Daarbij houden wij ons aan de richtlijnen van het RIVM voor de gezondheid en veiligheid van de klant en onze medewerkers. Dat is voor ons leidend. Zo lang de overheid het toestaat en er genoeg medewerkers beschikbaar zijn, blijven wij voor de klant open. Men kan terecht in al onze vestigingen in Wijk bij Duurstede, Amsterdam, Eindhoven, Den Haag en binnenkort ook in Groningen."

Lisa Klaassen vindt het fijn dat ze de branche in deze lastige tijden daarmee van dienst kunnen zijn. "Want hoe lastig het wellicht ook is en lijkt, het is goed om met alle eventueel benodigde veiligheidsmaatregelen door te draaien en zichtbaar te blijven. Niet alleen vanwege de omzet, maar ook vanwege het vertrouwen dat dit uitstraalt. Dat geldt voor ons naar de klant toe, maar ook voor de klant naar de consument toe. Vertrouwen dat alles uiteindelijk weer goed komt. Dit is de tijd dat je je daarmee zichtbaar kan maken. Blijf aanwezig en profileer je. Wees het toonbeeld van veiligheid en ondernemerschap. Bij PPC zullen we onze klanten daarbij nadrukkelijk ondersteunen in deze lastige periode."

(Parketplein, 10-04-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-143FFI-111

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Special Italië
  • Dossier Luchtbevochtigers voor consument
  • Dossier Traprenovatie
  • Dossier Aanbieders laminaat in XXL-formaat
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Producenten Hongaarse punt en visgraat

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com