unifloor216

Heditex-banner-juniFlamingo 2019 prijslijst

banner SKYLT

nieuws
West-Vlaamse wijnimporteur kiest COREtec

Megastone-Jura-VanasscheMegastone ‘Jura’ siert nu de eerste verdieping van wijnimporteur Vanassche in Ingelmunster.USFloors heeft met zijn COREtec-vloeren weer een fraai project gerealiseerd. Bij Wijnen Vanassche, wijnimporteur in het West-Vlaamse Ingelmunster, viel de keuze op de vloer Megastone ‘Jura’ voor op de vernieuwde bovenverdieping, een aantrekkelijk ingerichte locatie voor onder meer seminars, meetings, presentaties, zakelijke bijeenkomsten en proeverijen. De vloeren werden geleverd en geplaatst door het bedrijf Parketcenter uit Kuurne.

Ward Vanassche, de zaakvoerder van Wijnen Vanassche is goed te spreken over het resultaat en noemt het opmerkelijk hoe snel de mensen van Parketcenter de klus wisten te klaren, in een voormiddag immers was de vloer geleverd en geplaatst. James Heylen, zaakvoerder van Parketcenter, verklaart het rappe tempo van werken aldus: “De COREtec-vloer kon op de bestaande vloer aangebracht worden, zodat we sneller klaar waren met de plaatsing. Het was niet nodig om de vloer op voorhand ter plaatse te brengen, daar er geen acclimatisatie nodig is. Ook wat de prijs-kwaliteitverhouding betreft was dit een zeer goede oplossing.”

USFloors/COREtec is de komende dagen overigens present op zowel Domotex in Hannover als BAU in München. De beursbezoeker krijgt daar onder andere een achttal designs van de Naturals Collection in visgraatmotief (met kliksysteem) voorgeschoteld, en voorts een uitbreiding van de ProPlus-collectie met twintig ontwerpen in een groter formaat.

(Parketplein, 07-01-2019)

 
Kerakoll introduceert LegnoNat
Geert-Wellink-MicroresinaGeert Wellink: “De Microresina-lakken voor parket worden wereldwijd door architecten voorgeschreven en dus in meetellende referenties toegepast.”
LEGNONAT-BASE-en-finish‘Base’ en ‘Finish’ in het LegnoNat-systeem.

De parketafwerking LegnoNat van de Interior Design-afdeling van Kerakoll, het Kerakoll Design House, is per 1 januari verkrijgbaar bij de PPC. Het betreft de familie van de nieuwe generatie ‘Microresina’, ofwel microhars. De Italiaanse aanbieder stelt zijn exclusieve technologie voor als zeer slijtvaste, beschermende en hygiënische decoratie en afwerking voor parketvloeren. ‘Lissoni Warm Collection’ is de nieuwe naam van de Interior Design-productlijn, vernoemd naar de art director van het project, de architect Piero Lisoni.

‘Legno’ betekent hout in het Italiaans, en ‘Nat’ staat voor de natuurlijke, onafgewerkte uitstraling van het hout, ook wel aangeduid als Warm Color 00. Er zijn nog tien andere dekkende kleuren in het Interior Design-programma, waarbij WR01 staat voor wit en WR10 voor zwart. “De LegnoNat en het overige tiental kleuren, zijn oorspronkelijk ontworpen om het exclusieve eiken massief en tweelaags parket (Legno) van de Lissoni Warm Collection te decoreren en beschermen, maar het kan ook uitstekend worden gebruikt voor een ‘redesign' van bestaande parketvloeren,” zo verduidelijkt area manager Geert Wellink. In het Greenlab, het laboratorium van Kerakoll te Sassuolo, zijn de LegnoNat en de andere kleuren getest in combinatie met eikenhout.

LegnoNat wordt aangeprezen als een uiterst slijtvaste lakafwerking, waarbij verschillen in laklagen niet zichtbaar zijn, doordat de microharstechnologie (‘Microresina’) ervoor zorgt dat het oppervlak van het hout zelf als beschermlaag wordt gebruikt. Evenzo heeft de LegnoNat vlamremmende eigenschappen: onafgewerkt Legno heeft volgens de fabrikant een gecertificeerde vlamremmendheid volgens EN13501 van DflS1, en wanneer men de Legno aflakt met LegnoNat verkrijgt men de klasse CflS1. De LegnoNat zorgt voor de verbetering van klasse D naar klasse C. Afgewerkt Legno met LegnoNat heeft hierdoor een in het ‘technische blad’ gecertificeerde vlamremmendheidsklasse volgens EN13501. “De Microresina-lakken voor parket worden wereldwijd door architecten voorgeschreven en dus in meetellende referenties toegepast,” zo vervolgt Wellink. “Het systeem is bovendien erg gebruiksvriendelijk, want zeer snel en gemakkelijk aan te brengen.”

Prijstechnisch ligt deze afwerking ‘van de nieuwe generatie’ volgens Wellink op het niveau van de andere kleurlaksystemen. “Het grote verschil zit hem in de gebruiksvriendelijkheid, de snelheid van aanbrengen en in de duurzaamheid, hij vergeelt dan ook niet. Het betreft een compleet waterbasis-systeem, A+, en zonder kleurolie.” Het systeem werkt als volgt: eenmaal LegnoNat Base met roller, vier uur wachten, dan polijsten met de (paarse) Softpad, en vervolgens twee keer LegnoNat Finish achter elkaar, zonder tussenschuren (met twee tot drie uur wachttijd tussen de lagen). Indien een warme olie-uitstraling gewenst is, kan men alleen de LegnoNat Finish aanbrengen, in twee lagen. In dit geval, na zes tot acht uur licht tussenpolijsten met de paarse pad. Een instructiefilm is te bekijken onder:
//www.youtube.com/watch?v=6EipaSy_lFI&feature=youtu.be.

(Parketplein, 04-01-2019)

 
Bijlard lanceert MS 2K FLOOR op Domotex

Bijlard-MS2K-FLOORBijlard International belooft om ook op Domotex 2019 met een innovatie te komen. Vorig jaar wist de Zoetermeerse lijmen- en kittenproducent op de beurs al hoge ogen te gooien met de MS FLOOR Booster. Op de editie die volgende week van start gaat wordt zijn opvolger MS 2K FLOOR voorgesteld, een volgens de exposant zonder meer ‘revolutionair’ te noemen product.

De MS 2K is een speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke 2-komponenten parketlijm die na twee uur volledig belastbaar is. Volgens de fabrikant zorgt zijn unieke formule ervoor dat de lijm twee keer zo sterk is, doorzweten voorkomt en tevens geschikt is om hoogteverschillen tussen het hout en de ondervloer tot wel honderd procent op te vangen.

De MS 2K FLOOR bestaat uit een emmer MS-FLOOR parketlijm van 9,75 kg en een doseerfles met MS FLOOR Booster met 250 ml inhoud. Na onderzoek komt het bedrijf tegemoet aan wensen vanuit de markt om een iets kleinere verpakking (totaal 10 kg) te leveren. Met deze verpakking, die precies op elkaar is afgestemd, kan binnen de verwerkingstijd alle lijm worden benut en zorgt men voor nagenoeg lege emmers: geen verspilling van materiaal, dus duurzaam.

Bijlard International verzekert de parketteur dat de MS 2K FLOOR vrij is van oplosmiddelen en isocyanaten en ziet dit nieuwe product als een uitstekend alternatief voor 2-komponenten polyurethaanlijmen. Deze innovatie past naar eigen zeggen in het streven van de fabrikant om zeer sterke en schone lijmen te leveren die het milieu ontlasten en die de gezondheid van de parketteur niet in gevaar brengen.

De exposant uit Zoetermeer verwelkomt belangstellenden graag in Hannover op zijn stand D011 in hal 13, en verwijst tevens naar zijn accountmanagers voor nadere vragen om informatie.

(Parketplein, 04-01-2019)

 
Kährs breidt uit met LVT

christer perssonChrister Persson: ‘Voldoen aan de behoeften van onze klanten.’De Zweedse Kährs Group, fabrikant van parketvloeren en pvc-vrije elastische vloeren, die op de markt komen onder merknamen als Kährs, Karelia en Upofloor, gaat uitbreiden met nieuwe productcategorieën, te beginnen met LVT.

Over het verruimde aanbod wordt alleen meegedeeld dat deze in de loop van dit jaar wordt uitgerold, met ten dele het retailkanaal als bestemming, maar hoofdzakelijk met een focus op het projectsegment, waarin de groep wereldwijd een grotere rol wil spelen. De eerste concrete toevoeging, die begin dit jaar al wordt gelanceerd, betreft Kährs Luxury Tiles, voorgesteld als een breed scala aan moderne, hoogwaardige vloeren voor alle soorten ruimtes.

In de kern blijft Kährs ook in de toekomst een leverancier van houten vloeren, zo verzekert CEO Christer Persson in een bericht aan de pers. “Niettemin moeten wij als modern bedrijf kunnen voldoen aan de behoeften van onze klanten.” De topman zegt daarnaast de digitale transformatie van de onderneming aan te passen door toekomstig meer aandacht te besteden aan online verkoop. Na het doorvoeren van het een en ander aan vernieuwingen, staat Persson uiteindelijk een toekomstbestendig Kährs 2.0 voor ogen. De groep is naar eigen zeggen marktleider in Zweden, Finland en Rusland, met bovendien een sterke positie in markten als Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

(Parketplein, 04-01-2019)

 
mFLOR introduceert de collectie Abstract

Abstract-Asp-GreyAbstract ‘Asp Grey’.mFLOR introduceert een nieuwe collectie PVC-tegels, Abstract gedoopt, die inspeelt op de laatste trends en kleurontwikkelingen in interieurs. De nieuwe vloerproducten hebben de gewilde vintage ‘look & feel' met een hybride design, waardoor zij een zachte, textielachtige uitstraling hebben.

De Abstract-collectie is vormgegeven op het formaat van grote, rechthoekige tegels (91,44 bij 45,72 cm, zoals de goed ontvangen Nuance-collectie van dezelfde aanbieder), maar biedt een warme, vintage look door het cross-over design. De totale dikte van de tegels is 2,5 mm, met een sterke slijtlaag van 0,55 mm, waardoor de reeks geschikt is voor intensieve, projectmatige toepassingen.

De Abstract PVC-vloer voelt warm aan, zorgt voor een aangenaam loopgeluid dankzij de demping van het geluid, is goed bestand tegen krassen vanwege zijn hoge slijtvastheid en is voorts waterbestendig, zodat hij eenvoudig is te reinigen en onderhouden. Deze eigenschappen, zo wil mFLOR vastgesteld hebben, zorgen voor optimaal comfort en gebruiksgemak. Bovendien is de vloer uitermate geschikt voor vloerverwarming en -koeling.

De 25-05 Abstract-collectie ligt reeds op voorraad en is leverbaar in een zestal aansprekende kleuren: Chocolate Black (53121), Blast Bronze (53122), Asp Grey (53124), Coffee Brown (53125), Downton Brown (53126) en Spark Almond (53127).

De collectie wordt gelanceerd tijdens Domotex, van 11 t/m 14 januari in Hannover. mFLOR is present in het tegenover gelegen hotel Radisson Blu, in de Africa-zaal.

(Parketplein, 04-01-2019)

 
Barometer woonbranche net onder nullijn

De ‘woonbranche economische barometer’ is in de voorbije maand een punt gedaald en eindigt het jaar net aan in het rood. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit december af op een stand van minus 1,4. Met name de teleurstellende cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels veroorzaken het negatieve sentiment.

baro-2018-12‘Woonbranche economische barometer’ zakt een puntje en verlaat neutraal terrein weer (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt afgelopen maand met 3,5 punten, om uit te komen op minus 14,8, de laagste stand sinds juli 2013. In de voorgaande drie maanden was ook al sprake van een forse daling. Nagenoeg een kwart (24 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet in de laatste maand van het jaar, tegenover bijna vier op de tien (39 procent) een daling. Slechts iets meer dan twee van de tien woondetaillisten (22 procent) verwachten dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Ruim vier van de tien (41 procent) voorzien de komende maand een omzetdaling. De woondetaillist is daarmee wederom minder optimistisch gestemd over de komende periode, aldus de onderzoekers.

De door het CBS gepeilde stemming onder consumenten is in december voor de vijfde maand op rij minder positief dan een maand eerder. Hun vertrouwen daalt 4 punten en komt uit op 9. In de eerste maanden van 2018 schommelde het consumentenvertrouwen nog rond de 24. De deelindicator van de koopbereidheid komt uit op 3, tegen 5 in november. Het producentenvertrouwen in de industrie loopt daarentegen iets op, van 7,2 in november naar 7,5 in december. Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn positief.

Aangezien het Kadaster is gestopt met de publicatie van het aantal woningverkopen per maand, hanteert Van Es in zijn barometer voortaan de meest recente kwartaalcijfers van het CBS. In het derde kwartaal blijken bijna 57 duizend bestaande koopwoningen te zijn verkocht. Dit is 7,5 procent meer dan in het tweede kwartaal, maar 7,3 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. De deelindicator van de woningmarkt staat daarmee op minus 7,3.

(Parketplein, 02-01-2019)

 
Domotex Mexico op komst

Domotex-MexicoDomotex Mexico gelijktijdig met Expo Cihac (foto: Constantin Meyer).Domotex gaat proberen om vaste voet aan de grond te krijgen in Mexico, aangekondigd als de volgende stap die Deutsche Messe zet in de globalisering van zijn merk. De vakbeurs voor vloerbedekkingen staat gepland voor 15 t/m 19 oktober a.s. in het Centro Citibanamex te Mexico-Stad. Door een overeenkomst met mede-beursorganisator UBM, gaat het evenement in première op de Expo Cihac, een toonaangevende vakbeurs voor de bouwsector in Latijns-Amerika.

Met een breed aanbod gaat Domotex Mexico zich richten op zijn thuismarkt, die volgens Hannover Fairs Mexico, organisator ter plaatse, een stevige groei vertoont. Het netwerk van Domotex omvat verder beurzen in Hannover (Duitsland), Shanghai (China), Gaziantep (Turkije) en vanaf komende maand ook Atlanta (VS).

(Parketplein, 02-01-2019)

 
Vloerenbranche blikt vooruit op 2019

Wat zal het nieuwe jaar de vloerenbranche gaan brengen? Wat wordt de uitdaging voor 2019? Hieronder de mening van een groot aantal leveranciers.

peitsman-logoPeitsman (Richard Lensen): Het is op dit moment lastig om exacte dingen te melden over de toekomst. Behalve dan dat wij verheugd zijn, of vereerd zijn, dat Unilin deze stappen heeft gezet. Maar juist in deze fase zijn wij nog in afwachting van de ACM-procedure. In allerlei opzichten belooft 2019 een prachtig jaar te worden!

forinn-bosgoed-logo2Forinn/Bosgoed (Harry Elshof): Onze markt is aan verandering onderhevig en om een passend antwoord hierop te hebben, zullen wij in 2019 onze bedrijven volledig integreren om onze commerciële activiteiten en de logistieke dienstverlening verder te verbeteren.

coretec-logoCOREtec (Jan Dossche): Dé grootste uitdaging in 2019 wordt het coördineren van alle nieuwe productlanceringen, het behouden van onze huidige serviceniveaus wat stipte levertermijn en voorraadniveau aangaat en dit voor een steeds uitgebreider aanbod – het gamma COREtec groeit tot meer dan honderdvijftig verschillende dekoren én uiteraard is COREtec - als architect van de watervaste meerlagige rigide-vloerencategorie – het aan zichzelf verplicht om haar reputatie van wereldwijd bestverkochte product te blijven waarmaken. Verder wens ik iedereen een gezond en voorspoedig 2019.

decospan logoDecospan (Filip Cleeren): Onze exclusieve, (subtiel) verouderde Di Lorenzo vloeren staan in de startblokken en zullen vanaf januari 2019 gelanceerd worden in Nederland. Wij verwachten veel van deze ‘high end’ parketvloeren. In feite stellen wij een antiek uitziende Cabbani-vloer voor met de kwaliteit en garantie van een nieuwe ‘made in France’ vloer.

mflor-logomFLOR (Peter Kuipers): Een uitdaging voor 2019 in het algemeen wordt het vasthouden van het consumentenvertrouwen en de daarmee samenhangende investeringen; zowel voor nieuwbouw als voor renovaties waardoor interieurinrichting zich positief blijft ontwikkelen. Specifiek voor mFLOR wijs ik op succesvolle introducties van nieuwe producten als mFLOR Reservoir Oak en Abstract alsmede Solcora rigid core Nuance tegels; ondersteund door displays, presentaties en showvloeren in de winkels. Voorts het duidelijk blijven maken van het belang van kwaliteit in vloerbedekking/LVT en de grote onderlinge verschillen tussen producten, mede door de sterke toename van aanbieders aan de onderkant van de markt (lagere prijzen/kwaliteit).

woca logoWoca (Henk Laverman): Samen met onze vrienden uit Denemarken en al onze afnemers verder groeien. Doorontwikkelen en verbeteren blijft elk jaar onze grootste uitdaging.


teng-wood-logoT & G Wood (Bart Coenen en Ton Schulte): De grootste uitdaging voor 2019 betreft het uitvoeren van de in 2018 voorgenomen verbeteringen en het beter kenbaar maken van de duurzaamheid van echte houten vloeren. Daarnaast zal ons Cinzento Custom Made-programma verder worden doorontwikkeld.

plinten-profielen-centrale-logoPlinten & Profielen Centrale (Lisa Klaassen): Onze grootste uitdaging voor 2019 is onze automatisering. Naast de continue ontwikkeling van onze webshop krijgt onze interne automatisering een flinke impuls. We willen zo efficiënt mogelijk blijven werken en mee met de nieuwste ontwikkelingen voor onze verkoop-, magazijn- en logistieke systemen.

bijlard-logoBijlard (Peter Bijlard): In 2019 gaan we verder met ons nano-onderzoek, dat ervoor zorgt dat we onze producten nog duurzamer kunnen maken. Op Domotex 2019 in januari zullen wij een nieuw product introduceren: de MS-2K Floor. Een supersnelle twee-componenten parketlijm, die twee keer zo sterk is, doorzweten voorkomt en hoogteverschillen tussen hout en ondervloer op kan vangen tot wel honderd procent.

bona-logoBona (Eric Tersteeg): Wil dit niet zozeer een uitdaging noemen, als wel meer een taak van ons voor 2019. We willen in de eerste plaats vooruitstrevend blijven door innovatie. En anderzijds ondersteunend blijven, waardoor de parketman en -vrouw zich kan blijven onderscheiden, door bijvoorbeeld het verder implementeren van het concept ‘Inspiration' richting consumenten.

viehoff logoViehoff (Dennis Viehoff): In 2019 willen wij verder groeien met onze sterke merken Meister, Aspecta en Schönox. In ons bestaan gestart met een nieuw hoofdstuk. Brede collectie Maison binnenzonwering. Waar wij in 2019 verdere bekendheid in de markt aan gaan geven. Deze wordt goed ontvangen.

flamingo-logoFlamingo Parket (Dick van de Klok): Met nog een nieuwe collectie in ontwikkeling, een nieuwe Roomplanner die nog voor het einde van het jaar wordt geïntroduceerd als perfecte marketingtool, alsmede de investeringen in nieuwe machines, verwachten wij een serieuze omzetgroei voor 2019. Alle markten waarop Flamingo Parket actief is, willen we intensiever gaan bewerken en ook de bemonstering van alle collecties moeten we tijdig bij de klanten zien te krijgen. De uitdaging is om alle inspanningen te vertalen naar een serieuze groei in omzet over de gehele linie.

kerakoll-logoKerakoll (Geert Wellink): Dat de producten worden voorzien van een EPD (Environmental Product Declaration) volgens ISO 14025 en EN 15804. En natuurlijk, de introductie van de nieuwe SLC Eco L34 Flex New, tezamen met de revolutionaire, ook gekleurde, laksystemen van Kerakoll, al jaren realiteit en een internationaal succes in de Interior Design-lijn van Kerakoll, Kerakoll Design House.

gebrs-willard-logoGebrs. Willard (Jan Jaap Willard): De producenten, groothandels zoals Willard, maar ook onze (gespecialiseerde) woninginrichters en stoffeerders zullen zich moeten realiseren dat we in 2019 en daarna nauw moeten samenwerken om de sector levendig te houden. Zo zullen we groei moeten realiseren door nieuwe stoffeerders op te leiden en nieuwe verkoopmarkten en –kanalen te creëren. Willard zal zich hier in 2019 op concentreren, maar zal zeker niet vergeten om vernieuwingen en innovaties in onze vloerencollecties te blijven doorvoeren, zoals onze klanten van ons gewend zijn.

rinos-logoRinos (Arnout Appelo): In 2019 zullen we in lijn met eerdergenoemd beleid, met als elementen design en functionele prestatieverbetering, meer producten introduceren.

tete-logoTété (Arie Rikkink): Onze uitdaging voor het nieuwe jaar wordt het verder uitbouwen van de groei, mede door diverse nieuwe producten en gerichte ondersteuning aan onze dealers. We liggen goed op schema met het uitrollen van deze nieuwe ontwikkelingen en de uitdaging zal worden om dit tempo ook in 2019 vol te houden, tenslotte willen wij blijvend de partner voor ondernemend Nederland zijn.

headlam-logoHeadlam (Sagitta Tobé): Wij zien de toekomst positief tegemoet en willen de trend van ‘uitbreiding’ en ‘groei’ verder doorzetten met toevoeging van het woord ‘vernieuwing’. Zowel op het gebied van service, product- en collectieniveau en positie in de markt, maar ook op digitaal vlak zullen deze woorden voor ons centraal staan.

unifloor-logoUnifloor (Frank Vousten): We gaan in 2019 proberen om de omzet in Duitsland (van Unifloor GmbH) omhoog te brengen door het assortiment ook daar uit te breiden. Naast het bedienen van onze oude vertrouwde Nederlandse klanten gaan we ook het grote Amerika veroveren met onze Jumpax Family via onze nieuwe vestiging Unifloor U.S.A.

tip-top-logoTip Top (Ronald Knip): Op de vraag wat de verwachtingen zijn voor 2019 kan ik helder zijn. We willen graag blijven groeien en daarbij de bestaande klanten dezelfde aandacht blijven geven als altijd. Best een uitdaging, maar ik geloof in mijn aanpak. En onze klanten ook.

interfloor-logoInterfloor (Lens Nekeman): In 2019, zoals de afgelopen honderdnegentig jaar, opnieuw de uitdaging om onze service en collectie op een hoog peil te houden, waar mogelijk ook komende jaar een hoger marktaandeel te scoren. Wij wensen onze klanten zowel zakelijk als privé een geweldig 2019 toe!

moduleo-logoModuleo (Arnoud van Ravensberg): Uitdagingen zijn het nieuwe displayconcept, waar zeer groots op ingetekend is, uit te rollen vanaf januari en de nieuwe Impress Layred te introduceren vanaf februari. Een prachtig Moduleo-jaar, met mooie afnemers, dat gaat 2019 worden…

rigo-logoRIGO Verffabriek (Toon van Westerhoven): We verwachten veel van SKYLT overlakbare kleurolie voor 2019; het feit dat de olie direct overlakbaar is met SKYLT, is natuurlijk een groot voordeel voor de parketteur. Daarnaast zullen we in 2019 het ROYL-assortiment in de huisstijl van RIGO overzetten. En maken we van de gelegenheid gebruik om het assortiment te completeren met een aantal nieuwe producten en kleuren. Wie benieuwd is moet nog heel even wachten. In februari 2019 hoort men meer.

albers-logoAlbers Parket (Edwin Cools): De uitdaging voor de komende jaren is hard werken om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. De beschikbaarheid van ruw hout op de markt wordt beperkter, plus andere branches, zoals de fineerverwerkende industrie en de producenten van wijnvaten, nemen ook steeds meer hout af. Verder zal de opkomst van imitatieparket (plastic vloeren, onder andere PVC) verder toenemen, iets waar de parketproducenten waakzaam over moeten blijven.

cotap-logoCotap (Klaas Bakker): De grootste uitdaging voor 2019: hoe gaan we hand in hand met de klant zorgen voor voldoende ‘vloeren’ rendement, zodat er actief aan toekomstbestendigheid wordt gewerkt.


(Parketplein, 28-12-2018)

 
Vloerenbranche blikt terug op 2018

Met het eind van het jaar in zicht vroegen we leveranciers hun visie te geven op het afgelopen jaar. Wat heeft 2018 hen gebracht?

forinn-bosgoed-logo2Forinn/Bosgoed (Harry Elshof): 2018 is voor onze bedrijven een succesvol jaar geweest in een uitdagende markt. Veel nieuwe en innovatieve collecties zijn geïntroduceerd en het proces van samengaan van beide bedrijven is ingezet.

coretec-logoCOREtec (Jan Dossche): 2018 was voor COREtec het jaar van de grote doorbraak op alle voornaamste markten in Europa. USFloors International heeft door een uitgekiende Europese product- en marketingstrategie de verkoop van COREtec weten te vermenigvuldigen ten opzichte van 2017. Ik wil graag via deze weg het voltallige USFloors International-team, alle handelspartners in Europa, met de Benelux in het bijzonder én alle vakmensen van de gespecialiseerde pers bedanken voor hun waardevolle bijdrage en hun oprechte waardering voor COREtec gedurende het ganse jaar.

decospan logoDecospan (Filip Cleeren): Cabbani werd goed ontvangen in Nederland. We werken nu samen met een dertigtal parketzaken. We breiden dit nog uit tot maximaal veertig, vijftig betere parketzaken. Wij zijn ook producent van Par-ky fineervloeren. We hebben een verrassend goede respons gekregen op onze PAR-KY SWING visgraatvloer met UNIFIT Drop Down-systeem. Deze vloer laat zien hoe parket-design en installatiegemak perfect hand in hand gaan. Op die manier plaatst een consument een houten parketvloer in een handomdraai zonder een druppel lijm te gebruiken.

mflor-logomFLOR (Peter Kuipers): Succesvolle introducties van aansprekende en onderscheidende producten als mFLOR Authentic Lake (stroken van honderdvijftig centimeter lengte met Natural Touch/In Register Embossing) en het nieuwe SPC rigid core-merk/product Solcora (in vier series met houtdessins). Sterkere aanwezigheid van zowel het bekende merk mFLOR als het nieuwe merk Solcora in de winkels met onder meer displays, presentaties en showvloeren; mede door het toegenomen vertrouwen bij de detaillist die daardoor durft te investeren in zijn winkel.

woca logoWoca (Henk Laverman): 2018 was voor ons vooral een jaar waarin we een nieuw en sterk fundament voor de komende jaren hebben gelegd. Met Diamond Oil active hebben we succesvol onze beste olie ooit geïntroduceerd en ook in de industrie en met onze buitenproducten hebben we nu een beter assortiment dan ooit.


teng-wood-logoT & G Wood (Bart Coenen en Ton Schulte): Wat 2018 ons heeft gebracht is een goed inzicht waar we staan in de markt en waar we ons kunnen verbeteren.

plinten-profielen-centrale-logoPlinten & Profielen Centrale (Lisa Klaassen): We blikken zeer tevreden terug. Na het intensieve 2017 met onze grote verbouwing, hebben we ons in 2018 wat meer op de interne organisatie kunnen richten. Hierdoor hadden we de tijd voor het uitwerken van mooie product- en vloerconcepten, ons assortiment is nu met ruim twaalfduizend artikelen nog completer!

bijlard-logoBijlard (Peter Bijlard): Ons bedrijf heeft afgelopen jaar grote stappen gezet in de Europese ambities. We hebben een mooi fundament gelegd voor de toekomst. Ook de in 2018 nieuw op de markt gebrachte producten, zoals de MS Floor Booster, Flexxfloor en Gapfiller, worden boven verwachting goed verkocht.

bona-logoBona (Eric Tersteeg): Het jaar waarin wij het concept ‘Inspiration' hebben gelanceerd, als tool voor de parketman en -vrouw om zich te kunnen onderscheiden en die van toegevoegde waarde voor hem of haar zal zijn. Dit is met veel positiviteit ontvangen, met daarbij veel positieve reacties op de nieuwe producten Decor Paint (vloerverf in wit, lichtgrijs, donkergrijs en zwart) plus de parketlak Mega ONE.

viehoff logoViehoff (Dennis Viehoff): 2018 was een goed jaar. Had zelfs nog beter gekund zonder zo’n mooie lange warme zomerperiode, waar we toch allemaal van hebben genoten. Maar wij zijn tevreden.


flamingo-logoFlamingo Parket (Dick van de Klok): Afgelopen jaar hebben we veel tijd gestoken in onze nieuwe PATINA collectie maar vooral ook met het uitvoeren van ons investeringsplan, waarin de aanschaf van diverse nieuwe innovatieve machines is geregeld. Met name machines ter uitbreiding en verdere perfectionering van onze afwerkingen hebben ertoe bijgedragen dat thans een bijzonder hoge standaard is bereikt. Het doorvoeren van continue kwaliteitsverbeteringen heeft afgelopen jaar alle aandacht gehad.

kerakoll-logoKerakoll (Geert Wellink): Tweecijferige groei van de export. Kerakoll heeft zich verder sterker gemaakt in de sector van GreenBuilding; we hebben als eerste de ‘carbon footprint' voor de chemische producten gerealiseerd.

gebrs-willard-logoGebrs. Willard (Jan Jaap Willard): Het jaar 2018 was voor Gebrs. Willard en de branche een jaar met twee gezichten. Na een goed eerste halfjaar hebben we in het tweede geleerd dat we met z’n allen in de komende jaren nog veel (bestaande) uitdagingen hebben. Wij eindigen het jaar meer dan tevreden en ik wil onze klanten en mijn collega’s daarvoor bedanken en complimenteren. Iedereen heeft geprofiteerd van de blijvende groei in de PVC-strokenmarkt, maar het gebrek aan voldoende geschoolde stoffeerders, de krapte op de woningmarkt en uitdagingen op het gebied van multichannel retailing in onze sector zullen we gezamenlijk moeten oppakken.

rinos-logoRinos (Arnout Appelo): 2018 is voor Rinos het jaar waarin we een start hebben gemaakt om nieuwe stappen in design te verbinden aan functionele prestatieverbetering van entreevloerbedekking. Het gaat er tenslotte bij deze producten om zoveel mogelijk vuil en water te absorberen. Op basis van deze twee elementen kan de waarde van deze categorie voor de hele distributieketen worden verhoogd.

tete-logoTété (Arie Rikkink): Het jaar 2018 was voor tété total-flooring een turbulent jaar, met veel mooie uitdagingen en veranderingen. Het doel om onze klanten zo optimaal mogelijk van dienst te zijn, hebben wij op veel punten ruim waar kunnen maken. Met name in onze brede en exclusieve Dimension collectie, door deze nog verder uit te breiden met onder andere een flink aantal nieuwe kwaliteiten luxe en projecttapijten en een flinke uitbreiding aan PVC & LVT en onze PVC aan rol op vierhonderd breed, gepresenteerd in onze gloednieuwe en zeer goed ontvangen ‘Handmade Created in Original Steel’ P.O.S. Living Vinyl & PVC-presentatie. Mede hierdoor zijn we ruim en exclusief vertegenwoordigd op de winkelvloer.

headlam-logoHeadlam (Sagitta Tobé): Een positief jaar, met de woorden ‘uitbreiding’ en ‘groei’ centraal. Wij zijn trots op het vierde Service Center in Eindhoven, hiermee kunnen wij nog meer tegemoet komen aan de wensen van onze relaties in het zuiden. Tevens hebben wij als totaalleverancier uitgebreid met een mooie lijn houten vloeren en PVC-stroken (visgraat en plank) onder de naam lifestyle-interior by Headlam, en met een collectie horren van Multisol. Ook zijn wij trots op meer samenwerking met couturier en kunstenaar Mart Visser. Naast een uitbreiding in deze Carpets collectie, die onder zijn label in de markt staat, zijn wij een samenwerking aangegaan in raamdecoratie. ‘Mart Visser Designs to Decorate’ is een exclusieve, hoogwaardige lijn interieurstoffen. Wij kunnen zeggen dat we zijn gegroeid op veel vlakken en deze trend verder door willen zetten.

unifloor-logoUnifloor (Frank Vousten): Wij hebben een succesvol jaar achter de rug, waarin wij weer enkele nieuwe innovatieve ondervloeren aan ons assortiment hebben toegevoegd, zoals Marathon Premium. Onze klanten waarderen ons op de snelle leveringen en de zeer nuttige technische ondersteuning die wij kunnen bieden.

tip-top-logoTip Top (Ronald Knip): Ik ben zeer tevreden over 2018. We hebben veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. De inspanningen van de afgelopen jaren komen er nu uit. En we merken dat veel klanten zeer gecharmeerd zijn van de persoonlijke aandacht die wij bij elke klant en elke bestelling geven.

interfloor-logoInterfloor (Lens Nekeman): 2018 was een fijn jaar waarin onze dealers de agenda goed vol hadden qua werk. Wij hebben veel nieuwe klanten mogen verwelkomen en hoegenaamd geen verloop van klanten. Ons team heeft zorgvuldig gewerkt en onze buitendienst had een prettig contact met onze klanten.

moduleo-logoModuleo (Arnoud van Ravensberg): Moduleo zijn marktaandeel is mooi gegroeid. Door het mooie aanbod in collecties weet de winkelier en consument ons te waarderen met een forse groei.

rigo-logoRIGO Verffabriek (Toon van Westerhoven): 2018 was voor RIGO Verffabriek een heel mooi jaar. We hopen natuurlijk dat onze relaties dat wel gemerkt hebben! Zo heeft SKYLT bijvoorbeeld een geheel nieuw uiterlijk gekregen. En hebben we onder meer de SKYLT overlakbare kleurolie gelanceerd.

albers-logoAlbers Parket (Edwin Cools): 2018 is net als 2017 een goed jaar geweest met een mooi bedrijfsresultaat. We hebben samen met onze relaties mooie projecten mogen verwezenlijken. De trend vanuit 2017 in de verkoop van patroonvloeren, zoals visgraat, Hongaarse punt, Versailles etc. heeft zich ook in 2018 voortgezet. Workcamp Parquet 2018 was voor ons een prima manier om traditioneel parket nationaal en internationaal onder de aandacht te brengen.

cotap-logoCotap (Klaas Bakker): Ondanks een bijzondere zomerdip was 2018 een jaar van groei, waarin we gebouwd hebben aan het optimaliseren van alle vloerencollecties en het verstevigen van de klantrelatie.


Komende week kijken we naar de uitdagingen van 2019.

(Parketplein, 21-12-2018)

 
Duurzaamheidsevenement Aspecta & ILFI
Marcel-Kies-heetMarcel Kies, ceo Aspecta, heet de aanwezigen welkom.
Gerrit-Jan-TeunissenGerrit-Jan Teunissen in zijn hoedanigheid van ‘founder and facilitator’ van de ‘Living Building Challenge Collaborative, Netherlands’.
Publiek-denkt-na-overPubliek denkt na over over een lezing.
Van-links-MarcelVan links: Marcel Kies, Gerrit-Jan Teunissen, Rochelle Routman en Carlo Battisti.

Het LVT-vloerenmerk Aspecta en het Living Future Institute hebben vorige week donderdag de handen ineengeslagen bij de organisatie van een educatief duurzaamheidsevenement in Amsterdam, voluit het ‘Living Building Challenge Collaborative Event’ geheten. De bijeenkomst stond in het teken van het maken van een meetbaar, velerlei ‘groene’ aspecten omvattend ‘Living Building’ en van ‘Biophilic Design’, het toepassen van natuurlijke elementen in een gebouw, wat werkomgevingen gezonder maakt en zeker ook de productiviteit ten goede komt. De beide organisatoren van het evenement roepen belangstellenden op om zich aan te sluiten bij een gemeenschap van mensen die de wereld, zoals zij het noemen, “sociaal rechtvaardig, cultureel rijk en ecologisch herstellend” willen maken.

Plaats van handeling: niet voor niets het markante Circl-paviljoen aan de Zuidas. Dit gebouw is, in opdracht van ABN AMRO, volgens duurzame en circulaire principes opgezet. Veel elementen hebben al een leven achter de rug en verscheidene grondstoffen kunnen in de toekomst worden hergebruikt. Het paviljoen wordt door de bank gebruikt als een soort ontmoetingsplaats om de opgedane kennis over circulariteit te delen en klanten terzake raad te geven. Circl is bovendien een living lab, waar iedereen met goede ideeën over duurzaamheid en circulariteit de ruimte krijgt.

Op het programma van het evenement stonden, naast een rondleiding door het Circl-gebouw, bijdragen van diverse sprekers. Onder hen Marcel Kies, wereldwijd ceo van Aspecta Flooring, die de aanwezigen welkom heette. Verder Rochelle Routman, hoofd duurzaamheid bij Aspecta, met een toespraak getiteld ‘Leading a World-Wide Movement in Transparency’. Carlo Battisti van het International Living Future Institute sprak over ‘A Living Future for Europe’ en Gerrit-Jan Teunissen, oprichter en drijvende kracht achter ‘The Netherlands Collaborative’ diepte uit waar het initiatief voor staat.

Het International Living Future Institute (ILFI) is een non-profitorganisatie die naar eigen zeggen werkt aan de opbouw van een ecologisch bewuste, ‘herstellende’ wereld. ILFI heeft onder meer de Living Building Challenge onder zijn hoede, een uiterst strenge standaard voor ‘groen’ bouwen, naast programma’s als de Living Product Challenge, de Living Community Challenge en de Reveal-, Declare- en Just-labels. Deze programma's hebben de ambitie om een ‘groen’ raamwerk te vormen voor het leven in deze eeuw.

Aspecta is enthousiast deelnemer aan de Declare- en Just-programma’s van ILFI, die transparant maken uit welke bestanddelen de producten van de vloerenaanbieder bestaan en, niet te vergeten, hoe het er op velerlei terreinen aan toegaat in de fabrieken waar de vloeren worden gemaakt. Voor ceo Marcel Kies is het belangrijk dat zijn bedrijf, in de rol van initiatiefnemer, ook andere partijen warm maakt voor de voordelen die gepaard gaan met dergelijke keurmerken. “Het is tijd om open te communiceren over de bestanddelen van elastische vloerproducten en de fabrieken waar ze worden gemaakt,” zo roept Kies op. In dit verband tekent de vloerenmaker aan dat zijn producten beschikken over een reeks Declare-labels, gezondheidsproductverklaringen, milieuproductverklaringen en milieu-informatiebladen, waaraan binnenkort nog het een en ander zal worden toegevoegd.

(Parketplein, 21-12-2018)

 
FEP, Real Wood op agenda Parket Alliance

Van-rechts-Lars-VersteegVan rechts: Lars Versteeg, Isabelle Brose, Edwin Cools, Hans Kamerbeek, Endre Varga en Laura van Putten.Het bestuur van de Parket Alliance heeft afgelopen week afscheid genomen van Endre Varga. De secretaris van de Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP) gaat van zijn welverdiende vrije tijd genieten. Namens de Nederlandse parketfabrikanten en -importeurs bedankte Hans Kamerbeek Varga voor diens grote inzet en belangrijke bijdrage aan het uitbouwen van de FEP-organisatie. Tevens heeft het bestuur kennisgemaakt met Isabelle Brose, de nieuwe secretaris van de in Brussel gevestigde federatie.

Op de agenda van de Parket Alliance stond voorts de bespreking van de voortzetting van de Real Wood-campagne, die de voordelen van ‘vloeren van echt hout’ onder de aandacht brengt. De vereniging kondigt aan in de komende maanden meer hierover naar buiten te zullen brengen.

(Parketplein, 19-12-2018)

 
‘Plan Van Aanpak Parketteurs’ verschenen

Plan-van-aanpakVan auteur Bert Tamsma is deze maand ‘Plan Van Aanpak Parketteurs’ verschenen. Het naslagwerk is uitgegeven via het ‘on demand’ platform Brave New Books, telt 188 pagina’s met illustraties en draagt als ondertitel ‘Hoe om te gaan met houtenvloeren’.

Tamsma heeft ‘Plan Van Aanpak Parketteurs’ geschreven om zelf als naslagwerk te gebruiken. Met als doel om niet alleen vanuit dit plan te werken, maar evenzo om anderen van advies te dienen. “De parketbranche wordt steeds gecompliceerder,” zo schrijft hij in het voorwoord. “Met de kennis uit dit plan van aanpak in huis kun je een uitdaging aan.”

De paperback is ingedeeld aan de hand van de thema’s controle van de ondervloer, legaanbeveling per soort vloer, afwerking en onderhoudsadvies, klantvriendelijkheid, arbeidsomstandigheden parketteurs, parket, houtterminologie en houtsoorten.

‘Plan Van Aanpak Parketteurs’ (ISBN13: 9789402180114) is voor 29,95 euro verkrijgbaar via bol.com, dat een inkijkexemplaar beschikbaar heeft.

(Parketplein, 19-12-2018)

 
China gaat vloeroctrooien monitoren

Vlag-ChinaDe Chinese autoriteiten die op staatsniveau belast zijn met (de bescherming van) het intellectueel eigendom, hebben de beroepsorganisatie China Forest Products Industry Association (CFPIA) toestemming verleend om een ‘Wood Flooring Panel Lock Patent Protection Alliance’ op te richten. De Chinese ‘alliantie’ gaat de wettelijke status van octrooien op verbindingssystemen van vloerpanelen in de gaten houden, zo bericht het jongste ITTO Tropical Timber Market (TTM) Report.

Haar werkzaamheden zijn formeel gericht op het in acht nemen en beschermen van intellectuele eigendomsrechten, het beschermen van de legitieme rechten en belangen van Chinese vloerenbedrijven, het bevorderen van een gezonde en duurzame ontwikkeling van de Chinese vloerenindustrie en het creëren van eerlijke concurrentie. De belangrijkste taak van de ‘alliantie’ wordt het beoordelen van de juridische status van octrooiaanvragen en -vergunningen in binnen- en buitenland en het monitoren van ontwikkelingen om de risico's op inbreuk maken op octrooien te voorkomen. Deskundigen zullen de patenten en de toegepaste technologie onder de loep nemen om vast te stellen of de vloerproducten de octrooiregels niet overtreden en om Chinese bedrijven vroegtijdig te kunnen waarschuwen. Een en ander betreft meerlaags parket, laminaat en WPC-vloeren.

Meer concreet wordt het initiatief gezien als nuttig voor het voorkomen van problemen met de uitvoer van vloerproducten door China. Wellicht niet toevallig zijn rechten op intellectueel eigendom momenteel een heikel punt in de verhoudingen met de Verenigde Staten onder Trump.

(Parketplein, 19-12-2018)

 
Uipkes brengt voorkeuren kopers in kaart

houten-vloeren-showroom-uipkesUipkes Houten Vloeren heeft onderzoek gedaan naar de voorkeuren van zijn (potentiële) klanten ten aanzien van houten vloeren. Gekeken is naar de populariteit van houtsoorten, kleuren en legpatronen. De gegevens zijn gebaseerd op 1300 opleveringen dit jaar, offerteaanvragen, klantgesprekken en online bezoekersdata. De onderzoeksresultaten zijn zowel landelijk als per provincie verzameld.

Veruit de meest gewilde nieuwe houten vloer is de eiken vloer, met een voorkeur van 37,8 procent. Daarna volgt de tropische houtsoort robijn (15,1 procent) en als derde jatoba (6,4 procent). Andere bekende traditionele houtsoorten hebben een kleiner aandeel. Zo gaat de interesse verder uit naar noten vloeren (5,4 procent), essen vloeren (4,68 procent) en larikshouten vloeren (4,65 procent). Binnen de eiken vloeren gaat de voorkeur uit naar Frans eiken. Wit Amerikaans eiken en rood Amerikaans eiken komen op een tweede, respectievelijk derde plek.

Afgaande op een indeling van de kleuren van de vloeren in de paletten bruin, zwart, grijs en wit, blijkt dat bruin de meest gekozen kleur is. Van alle houten vloeren wordt 39,0 procent in deze kleur besteld. Witte vloeren (32,6 procent) blijken vervolgens dubbel zo gewild als grijze vloeren (16,4 procent) en voor zwart wordt het minst vaak gekozen (12,1 procent).

Drie legpatronen domineren, met het vaakst een keuze voor het plankenpatroon. Ruim zes van de tien vloeren (62,9 procent) wordt in dit patroon gelegd. Het visgraatpatroon volgt met 30,6 procent. Het derde veel voorkomende patroon is de Hongaarse punt. Deze wordt in 6,5 procent van de gevallen gebruikt. Voor andere patronen zoals Versailles (0,1 procent) wordt in mindere mate gekozen.

Uipkes heeft de uitkomsten van zijn onderzoek uitgesplitst naar de twaalf provincies. Zo blijkt bijvoorbeeld dat nergens in Nederland het aandeel grijze vloeren zo groot is als in Drenthe. In Friesland wordt nauwelijks gekozen voor legpatronen als visgraat of de Hongaarse punt. En bijna half Limburg heeft een voorkeur voor een eikenhouten vloer. Meer informatie is te vinden op www.uipkesvloeren.nl/weblog/vloervoorkeuren-2018.

(Parketplein, 19-12-2018)

 
Unilin wil groothandel Peitsman inlijven

peitsman logo-unilinUnilin in Wielsbeke heeft de intentie om in ons land de Koninklijke Peitsman over te nemen. De overname, zo laat de Belgische dochter van Mohawk Industries vandaag weten per persbericht, kadert in zijn strategie om de directe distributie te versterken. Unilin is, zoals bekend, producent van onder meer laminaatvloeren, samengestelde parketvloeren en luxevinylvloeren onder de merken Quick-Step, Pergo en Balterio.

Koninklijke Peitsman is overigens al sinds 1990 een strategische partner voor de activiteiten van Quick-Step in Nederland. In de ogen van Unilin is het in 1885 opgerichte bedrijf een sterke, hoogwaardige verdeler van vloeren. Unilin stelt verder dat Koninklijke Peitsman vanwege zijn efficiënte, klantgerichte aanpak en de hoge mate van digitalisering gezien mag worden als een sterke partner.

De overname dient momenteel nog goedgekeurd te worden door de Autoriteit Consument & Markt en de mededingingsautoriteiten. Tot dan, zo besluit Unilin, geldt voor beide bedrijven de normale gang van zaken.

Peitsman telt 140 medewerkers op elf locaties. Unilin telt wereldwijd 5000 werknemers op twintig productievestigingen en noteerde vorig jaar een omzet van 1,55 miljard euro.

(Parketplein, 17-12-2018)

 
Wonenomzet oktober vlak tot licht hoger

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en (parket-, laminaat- en kurk-)vloeren hebben in oktober een omzetstijging gerealiseerd. Bij de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment is de omzet nagenoeg gelijk gebleven, zo meldt het CBS vandaag. Het eerstgenoemde clustertje plust 3,5 procent (volume: +5,1 procent), het tweede komt tot -0,1 procent (volume: -2,5 procent). De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar ligt 2 procent hoger dan een jaar eerder, het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) groeit met 1,3 procent.

cbs-deth-okt18

De detailhandel als geheel heeft in oktober 3,3 procent meer omgezet dan in oktober 2017. Zonder de toegepaste correctie voor de samenstelling van de koopdagen is de omzet van alle winkels bij elkaar 5,2 procent hoger dan vorig jaar. Daarnaast is online ruim 14 procent meer omgezet: webwinkels plussen bijna 7 procent, multi-channelers bijna 28 procent.

(Parketplein, 14-12-2018)

 
Unifloor brengt Marathon Premium

Marathon PremiumUnifloor introduceert Marathon Premium, naast Super en Dual de derde ondervloer in de Marathon-familie. Deze acht millimeter dikke ondervloer is gebaseerd op het Marathon Dual-principe. Een vier millimeter dikke softboard onderplaat en een MDF-bovenplaat van eveneens vier millimeter, voorzien van interactieve lijm, zorgen volgens de leverancier voor een stabiele basis voor het verlijmen van LVT-stroken en -tegels, ten behoeve van huishoudelijk en licht commercieel gebruik. Marathon Premium is bovendien in te zetten voor tapijttegels en verend vinyl en wordt, net als de Jumpax Nature, door Unifloor beschouwd als de vervanger voor de Struktus Superieur.

De nieuwkomer in het assortiment behaalt een 11 dB contactgeluidreductie in combinatie met LVT verlijmd en kan daarmee de concurrentie aangaan met andere aanbieders op dit prijsniveau, zo stelt de Deventer ondervloerenspecialist, die als groot voordeel van Marathon Premium de op het bewezen ‘Jumpax’-principe stoelende legwijze noemt. Ten opzichte van zijn ‘familieleden’ Super en Dual, heeft Marathon Premium als pluspunten dat hij geschikt is voor zelfklevende LVT alsook het verlijmen van LVT-stroken en -tegels, een hogere stabiliteit kent en zodoende inzetbaar is voor licht commercieel gebruik en evenzo geschikt is voor tapijttegels. Marathon Premium is voorzien van twee NSG-certificaten.

(Parketplein, 14-12-2018)

 
Slanker Carpetright terug op goede spoor

Britse-binnenstedelijke-winkelBritse binnenstedelijke winkel ‘nieuwe stijl’ van Carpetright.‘Het herstructureringsprogramma ligt op schema en is in lijn met de verwachtingen van het management’, zo luidt de wat dwingende kop boven het verslag met de cijfers van Carpetright over zijn eerste halfjaar, lopend tot eind oktober. De Britse vloerenretailketen spreekt van een ‘overgangsjaar’ waarin het bedrijf op schema zegt te liggen om op jaarbasis negentien miljoen pond te besparen. Daartoe zijn maatregelen genomen om de overheadkosten te beteugelen en zijn bovenal vijfenzestig slecht presterende Britse winkels gesloten, door Carpetright beschouwd als een in toenemende mate onhoudbare last. “Dit is de eerste stap om de groep weer op weg te helpen naar duurzame winstgevendheid op lange termijn,” aldus ceo Wilf Walsh.

In het Verenigd Koninkrijk is bovendien de gemiddelde duur van het huurcontract van de winkels teruggebracht tot drieënhalf jaar, met voor de helft een optie om binnen twee jaar op te zeggen, wat volgens het management meer ruimte biedt om de omvang van het winkelbestand te verkleinen, dan wel om te verhuizen. Op zijn thuismarkt heeft Carpetright het aantal verkooppunten de voorbije zes maanden teruggebracht van 410 naar 345. Enkele tientallen staan nog op de nominatie om te verdwijnen. De keten gaat in het tweede halfjaar ook weer verder met de cruciaal geachte modernisering van zijn winkelbestand en lanceert voorts onder eigen naam diverse laminaat- en LVT-collecties.

In de boeken noteert Carpetright een omzetdaling voor de groep als geheel van 15,7 procent, tot 191,1 miljoen pond. Het verlies voor belastingen loopt op van 0,6 miljoen pond in de eerste jaarhelft vorig jaar naar nu 11,7 miljoen pond. De nettoschuld is daarentegen afgenomen tot 12,4 miljoen pond, komend van 53,0 miljoen pond een halfjaar geleden.

Op like-for-like-basis gaven de Britse winkels 12,7 procent omzet prijs in het voorbije halfjaar. De keten benadrukt dat de daling in het tweede kwartaal ‘verbeterde’ naar een minus van 8,9 procent. In het eerste kwartaal was nog sprake van een krimp van 16,8 procent, mede door de negatieve publiciteit rond de vermeend wankele toekomst van de retailer. In de praktijk bleken consumenten vooral huiverig te zijn om een aankoop te doen vanwege de gevraagde vooruitbetaling.

Volgend op de wisseling in het management in Nederland en België, zo wil Carpetright nog even onderstreept hebben, klom de vergelijkbare omzet in de divisie rest van Europa met 0,5 procent in de verslagperiode. Dit met name als gevolg van hogere activiteiten in Nederland, dat zijn tweeënnegentig verkooppunten behield. De zaken liepen voorspoedig in het begin van de verslagperiode, zakten wat in in de zomer, en herpakten zich aan het einde weer. Carpetright betitelt de omzetgroei van een half procent in de rest van Europa als een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de tweede helft van het vorige boekjaar.

“Een verbeterde promotieplanning en sterkere retaildiscipline zijn ingevoerd, en de vernieuwde winkels presteren, in overeenstemming met onze ervaringen in het VK, beter dan de rest van het winkelbestand. We hebben er vertrouwen in dat een en ander nu in gang is gezet om de winstgevendheid te verbeteren,” zo stelt Walsh. Het onderliggende bedrijfsresultaat (ebitda) in de rest van Europa wordt, met een bedrag van 0,4 miljoen pond, met groene cijfers geschreven, en is verdubbeld vergeleken met het eerste halfjaar van 2017. De ebitda bedraagt nu nagenoeg 1 procent van de omzet.

(Parketplein, 12-12-2018)

 
Bescheiden plus woninginrichting in 2019

ing-logoING Economisch Bureau voorziet in zijn jongste raming dat de groei van de detailhandel non-food aanhoudt, maar wel aan kracht verliest. Voor het jaar 2019 verwacht de bank dat de totale omzetgroei in non-food afneemt tot 1,5 procent, gelijk aan dit jaar. “Waar de detailhandel non-food overall dus wat vertraagt, wordt online juist het gaspedaal extra ingetrapt. Fysieke winkels lijken e-commerce beter onder de knie te krijgen. Terwijl de groei van pure players wat afzwakt, neemt de groei bij multichannel retailers toe,” aldus nog een kanttekening van de bank.

Een daling van de huizenverkoop zorgt ervoor dat de omzetstijging in woninginrichting en doe-het-zelf, door de bank aangeduid als het segment ‘living’, terugvalt. “Na een recordjaar voor de huizenverkoop in 2017 daalt het aantal woningtransacties in 2018, resulterend in minder volumegroei voor living. De krapte op de woningmarkt en daarmee gepaard gaande hogere prijzen van huizen leiden daarnaast tot een beperkter budget voor woninginrichting. Daarmee is de enorme ‘boom’ voor de sector living voorbij. Wel is de verwachting dat de markt voor renovatie en verbouwing nog kan groeien,” zegt ING. Overall valt de omzetgroei van zowel winkels in woninginrichting als winkels in doe-het-zelf terug tot 2,0 procent in 2019, zo luidt de voorspelling per deze maand.

De ING stelt in zijn algemeenheid overigens vast dat consumenten weliswaar uitzicht hebben op meer koopkracht in 2019, maar de koopbereidheid toch lijkt te dalen.

(Parketplein, 12-12-2018)

 
COREtec official partner Fortuna Sittard

Fortuna-COREtec-ppBij Fortuna Sittard zijn ze in hun nopjes met de vloeren van COREtec.Fortuna Sittard verwelkomt vloerenmerk COREtec als official partner. Samen met Pfennings Wooncentrum in dezelfde gemeente en Bosgoed Groothandel heeft COREtec gezorgd voor nieuwe vloeren in drukbelopen ruimtes als de Business Club, diverse skyboxen en Brasserie 54. Eerder had USFloors al de voetbalstadions van Sporting Lokeren en Beerschot-Wilrijk van nieuwe COREtec-vloeren voorzien. Nu komt daar dus een mooie Nederlandse referentie bij. “Sportsponsoring is de laatste decennia enorm geëvolueerd. Sport is emotie. Het genereert heel wat media-aandacht en bereikt de juiste doelgroep,” zo weet Jan Dossche, president van USFloors International. “Voetbal is wereldwijd en ook in Nederland de meest gemediatiseerde sport, dus ideaal geschikt om de ‘wereldkampioen’ in watervaste meerlagige pvc-vloeren - COREtec - te promoten.”

(Parketplein, 12-12-2018)

 
Nederlandse exposanten Domotex 2019

Welgeteld achtendertig in Nederland gevestigde exposanten hebben ingetekend voor deelname aan de jaarlijkse internationale vloerenvakbeurs Domotex, die van 11 t/m 14 januari a.s. op stapel staat in Hannover. Op de vergelijkbare editie van 2017 (ook toen met BAU in München rond dezelfde tijd) waren dat er nog zevenenveertig.

domotex-2019-plattegrond

In hal 2 exposeert ZARGAR (stand C50). In ‘trendhal 9’ vinden we Brink & Campman (E23), Esbeco (D15) en Fetim (F16). Almelose Borstelindustrie (E02), Best Wool Carpets (B37), Betap Tufting (B64), Condor Carpets (C26), Estillon (A35) en ETF machinefabriek (A23) exposeren in hal 11, daar in het gezelschap van Hamat (C02), Intercarpet Tapijtfabriek (A39), ITC Natural Luxury Flooring (C25), MD Entree (E11), NedGraphics Software (B26), Rinos (E04), Robusta Carpets (B49) en Tanatex Chemicals (B26). Hal 12 biedt onderdak aan Floorcenter (C26), Notrax (D69), Tajima Europe (C66), Terratsa Europe (B21) en Vivafloors (C67).

Een grote Nederlandse vertegenwoordiging ten slotte is paraat in hal 13, te weten Bijlard International (D11), Cosma Borstelfabriek (D02/1), Deckwise International (E98), DecoRad Systems (D10), Easydek Beschermtechniek (A58), FB Houtdistributeur (D71), Flamingo Parket (A76), Hecmar (B73), Heywood Vloeren (E82), Houtindustrie Schijndel (D81), Mac Lean Products (C02), Overmat Industries (E44), Soest Ingenieursbureau (D12), T&G Wood International (E64) en Vec Equipment Centre (D01/1).

De hallen 2 t/m 4, 8 en 9 op de komende Domotex zijn bestemd voor de handgemaakte tapijten en vloerkleden, de hallen 5 t/m 8 voor de machinaal gemaakte. Matten zijn te vinden in de hallen 4 en 11. In hal 11 tevens het cluster textiele vloerbedekkingen, vezels en garens. Hal 12 is bedoeld voor elastische vloeren, LVT en laminaat. De hallen 12 en 13 zijn voor de aanbieders van parket en houten vloeren. In hal 13 is verder plaats voor de applicatie- en installatietechnieken. In de trendhal 9 staat ‘Framing Trends’ op het programma plus lifestyle- en merkgeoriënteerde exposanten uit allerlei productgroepen.

(Parketplein, 10-12-2018)

 
Ruim vloerenaanbod op BAU 2019

BAU-entreeEntree van BAU (foto: organisatie).De tweejaarlijkse vakbeurs BAU in München is er opnieuw in geslaagd om volgende maand een indrukwekkende hoeveelheid vloerenaanbieders samen te brengen in de ‘vloerenhallen' A5 en A6. Namens Nederland zijn onder meer Arturo en Aspecta present, naast Estillon, mFLOR, Moso, Overmat, TFD Floortile, Timberline International (Chapel Parket) en Van Besouw Tapijt. De Belgen vaardigen onder meer Arc Edition (Balta) af, in het gezelschap van namen als Beaulieu International Group, Decospan, Floorify, IVC Group, Lamett, Modulyss en USFloors (COREtec).

Nog een (onvolledige) greep uit een lange lijst exposanten, van hard tot zacht tot elastisch: Admonter, Altro Debolon, Amorim, Amtico, Anker Tapijt, Bauwerk Parkett, Chene de l’Est, Classen, Designflooring, DLW Linoleum (Gerflor), Expona, Findeisen, Forbo Flooring, Haro, Interface, Jaso, Kährs, MeisterWerke, Nora, Object Carpet, Objectflor, Project Floors, Tarkett, Tilo, Tretford, Vorwerk, Weitzer Parkett en Wineo. BAU 2019 (www.bau-muenchen.com) loopt van 14 t/m 19 januari.

(Parketplein, 10-12-2018)

 
PPC gaat weer Bijspijkeren

Op-een-BijspijkerdagOp een Bijspijkerdag van enkele jaren geleden.Op de maandagen van 11 februari en 11 maart in het komende jaar organiseert de PPC weer zijn vanouds goed ontvangen Bijspijkerdagen, zo valt te lezen in de jongste PPC Centraal, een informatieve uitgave van de groothandel in Wijk bij Duurstede. Verspreid door het hele pand zullen, in samenwerking met leveranciers die graag hun tips & tricks delen, diverse workshops worden gegeven.

“Op een efficiënte en effectieve manier je kennis bijspijkeren,” zo belooft het organiserende bedrijf. “We maken er een mooie en leerzame dag van om nooit te vergeten, waar je van en met elkaar kunt leren. Deel ervaringen met PPC, collega’s en leveranciers en blijf je klanten het beste werk leveren.”

Het programma op beide dagen is identiek. De bijeenkomsten beginnen telkens om half tien en lopen door tot vier uur ’s middags. De gastheer zorgt voor een smakelijke lunch en sluit af met een gezellige borrel. Aanmelden voor een keuze uit het aanbod kan via de website van de PPC.

De volgende negen workshops staan op het programma. ‘Unifloor: 10 dB, vloerverwarming en droogbouwsystemen’; ‘Quick-Step: Installatie PVC vloeren in de breedste betekenis. Do's & Don'ts - Tips & Tricks - Q & A’; ’Lecol: Ondergrond herkenning, beoordeling en voorbereiding’; ’Thomsit: Vloerverwarmingssystemen, ondergrondbeoordeling en dichtsmeren’; ‘Festool: Haal nog meer uit je machines’; ‘Stauf: Tips & Tricks bij het egaliseren’; ‘Dr. Schutz: PVC onderhoud en toplaag herstel’; ‘Bona: Geïnstalleerde vloeren borstelen en afwerken’; en tenslotte ‘RIGO: Gekleurde vloeren onderhoudsarm afwerken’.

(Parketplein, 07-12-2018)

 
Universeel visgraatparket bij Bart Beugt

Bart-Beugt-EASYLOXBart Beugt heeft een visgraatparket ontwikkeld zonder linker of rechter delen.Bart Beugt, de handelsnaam van Beugt Houtzagerij & Parketindustrie in Heeswijk-Dinther, laat weten het Europees gepatenteerde EASYLOX te hebben ontwikkeld, voorgesteld als een universele verbinding voor visgraatparket. “Alle parketplaatsers weten dat het plaatsen van een visgraatvloer vaak heel wat werk betekent. Bij Bart Beugt vonden we dat dit efficiënter moest kunnen,” zo verklaart het bedrijf in een persbericht.

De innovatie betreft een universele verbinding, zonder linker of rechter delen. Elke plank heeft dezelfde profilering, zonder losse onderdelen. “Dankzij EASYLOX is er op de werkvloer geen verwarring meer tussen linker en rechter delen en zijn er geen vermaak-kosten meer. Ook bij het produceren van visgraat en het fabrieksmatig kleuren van deze vloeren hoeven linker en rechter delen niet langer uit elkaar gehouden te worden,” zo stelt Bart Beugt. Het visgraatparket wordt geproduceerd met behulp van een in eigen huis ontwikkelde CNC-gestuurde machine, waardoor naar eigen zeggen honderd procent passing, maatvoering en haaksheid wordt gecreëerd.

(Parketplein, 07-12-2018)

 
Bauwerk met Skygate op Masters of LXRY

Skygate-en-Bauwerk-ParkettSkygate en Bauwerk Parkett spelen op de luxebeurs met de elementen ruimte, licht en karaktervolle materialen.De bedrijven Skygate en Bauwerk Parkett presenteren zich gezamenlijk - onder het motto ‘stylish doors & matching floors' - op lifestylebeurs Masters of LXRY, die tot en met aanstaande maandag in de RAI Amsterdam wordt gehouden. In hun stand willen zij laten zien wat een geschikte combinatie van stalen binnendeuren en hoogwaardige houten vloeren voor de sfeer en uitstraling van een interieur kan betekenen.

“Echte luxe betekent ruimte, licht en genieten van hoogwaardige materialen,” zo stelt Bauwerk-vertegenwoordiger Joost de Bruijn van de PPC. “Dit begint met de vloer, de deuren, ramen en afwerking. Hierin hebben Skygate en Bauwerk elkaar helemaal gevonden.” Paul de Nooy, directeur van het Naardense Skygate voegt toe: “Allebei leveren we tijdloze producten die in elk interieur passen en waarbij kwaliteit gepaard gaat met eenvoud in het onderhoud.”

De beurs voor allerlei luxe aangelegenheden verwacht circa 55.000 bezoekers. Voor een aankoop van de kwaliteitsvloeren van Bauwerk kan deze koopkrachtige doelgroep vervolgens in Nederland terecht bij een netwerk van geselecteerde dealers, te vinden op www.bauwerk.nl. Van hen zijn Jim Bouwmeester Vloeren en Vloerenhuis Amsterdam ook present op de stand.

(Parketplein, 07-12-2018)

 
Ambachtsacademie mag doorontwikkelen

Eerder-dit-jaar-opendeEerder dit jaar opende minister Koolmees de Ambachtsacademie, rechts voorzitter Elrie Bakker.De Tweede Kamer heeft gisteren unaniem de voortzetting van de Ambachtsacademie gesteund. De leden Heerma (CDA) en Wiersma (VVD) hadden daartoe opgeroepen bij de behandeling van de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor 2019. De Ambachtsacademie is, als pilot, begin dit jaar begonnen met zijn opleidingen, onder meer voor parketleggers en meubelstoffeerders. De bedoeling is om perspectief te bieden aan vijftigplussers en om de uitstroom van ambachtslieden (jaarlijks zevenduizend ervaren mensen) voor een deel op te vangen. Tientallen vijftigplussers zijn inmiddels onder begeleiding van een leermeester in opleiding tot vakbekwaam ondernemer in het kleinschalig ambacht.

De indieners van het gisteren aangenomen amendement hebben voorgesteld om voor de jaren 2019–2021 de subsidie voor de Ambachtsacademie met 1 miljoen euro per jaar te verlengen. Zo kan volgens hen worden bezien of het initiatief bijdraagt aan het omscholen en aan het werk helpen van werklozen zonder de infrastructuur van de pilot weer af te moeten bouwen. De mogelijkheden om de doelgroep voor de Ambachtsacademie te verbreden naar andere groepen (langdurig) werklozen zal ook worden bekeken.

Elrie Bakker, voorzitter van AmbachtNederland en oprichter Ambachtsacademie, laat via twitter weten ‘supertrots’ te zijn op haar collega’s in de organisatie en op de leermeesters en leerlingen die volgens haar hebben laten zien dat de Ambachtsacademie werkt. “We gaan door met het opleiden van mensen die met hun handen kunnen (ja, dat is een gave!) werken,” aldus Bakker. Meer informatie: www.ambachtnederland.nl.

(Parketplein, 05-12-2018)

 
Krimp import tropisch parket houdt aan

Invoer-ITTO-jan-sepInvoer van tropische hardhouten vloeren in de EU28, januari-september 2017/2018, in 1000 MT (bron: ITTO TTM Report).De statistieken van de invoer van hardhouten vloeren uit tropische landen in de EU wijzen na de eerste drie kwartalen van dit jaar op een krimp van 18 procent, zo meldt het jongste ITTO TTM Report. De hoeveelheid bedraagt 20.500 metrieke ton (MT). Zodoende wordt de langetermijndaling voortgezet, door ITTO toegeschreven aan de felle concurrentie van Europese en Chinese parketfabrikanten en van vloeren van andere materialen dan hout, modetrends ten gunste van hout uit gematigde streken, leveringsbeperkingen en problemen met het voldoen aan de EUTR-regels. De waarde van de EU-import van tropische houten vloeren daalde in de eerste negen maanden met 15 procent tot 46,5 miljoen euro.

Het grootste deel van de terugval is te wijten aan een daling van de invoer van hardhouten vloerproducten uit Brazilië, met 37 procent tot 4.200 MT in de eerste negen maanden. De invoer vanuit Maleisië nam echter ook af, met 6 procent tot 7.000 MT. En vanuit Indonesië 9 procent minder tot 5.200 MT en vanuit Thailand 35 procent minder tot nog slechts 300 MT. In de eerste negen maanden van het lopende jaar liep de invoer zeer fors terug in de twee grootste EU-markten voor tropische vloeren, met maar liefst 42 procent tot 4.300 MT in Frankrijk en met 21 procent tot 2.600 MT in België. Deze krimp werd echter gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de import in Denemarken met 57 procent tot 2.400 MT. Dit jaar heeft Denemarken Spanje ingehaald als de op twee na grootste EU-bestemming voor tropische hardhouten vloeren.

(Parketplein, 05-12-2018)

 
Berg & Berg alsnog gered

Berg--Berg-overgenomenBerg & Berg overgenomen door de Zweedse Mor-Gerd Group, die het benodigde kapitaal in de parketmaker belooft te steken (foto: Södra).De fabrikant van meerlaags parket Berg & Berg in het Zweedse Kallinge wordt uiteindelijk toch niet ontmanteld, zoals toenmalig eigenaar Södra eind vorige maand nog aankondigde. De houtenvloerenmaker is met ingang van afgelopen donderdag overgedaan aan de Mor-Gerd Group, die in handen is van ondernemer Bernt Ivarsson, tevens eigenaar van de Profura Group. Ivarsson is met zijn bedrijven actief in allerlei takken van de houtindustrie.

"Ik ben me ervan bewust dat dit een hele uitdaging gaat worden en dat de bedrijfseenheid in hoge mate investeringen nodig heeft, maar ik ben bereid om het bedrijf over te nemen,” zo stelt de nieuwe eigenaar. “Berg & Berg is een leider in duurzaam parket, dat ervoor zorgt dat de vloer zijn koolstof-effect heeft geneutraliseerd. Berg & Berg combineert zorgvuldig beheer van natuurlijke hulpbronnen met de eisen die aan een moderne levensstijl worden gesteld. Respect voor het milieu is vandaag de dag van het hoogste belang, dus ik denk dat we er samen voor kunnen zorgen om dit bedrijf weer op de rails te krijgen. Ik werk al ruim dertig jaar nauw en met succes samen met Södra en heb alle vertrouwen in deze zakelijke transactie,” zo besluit Ivarsson.

(Parketplein, 03-12-2018)

 
Barometer woonbranche terug op nullijn

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is afgelopen maand weer een beetje opgelopen en geeft nu een neutrale stand aan. Dat wil zeggen: geen groei, maar ook geen krimp. De barometer sluit november af op minus 0,1, een verbetering van 1,7 punten ten opzichte van de voorgaande maand. De cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels zijn evenwel teleurstellend en ook de ontwikkelingen op de woningmarkt pakken negatief uit.

baro-2018-11‘Woonbranche economische barometer’ geeft een ‘neutrale’ indicatie (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met ruim vier punten om uit te komen op minus 11,3. Dit is de laagste stand sinds februari 2015. “In de voorgaande twee maanden was er ook al sprake van een forse daling, waardoor het jaar in mineurstemming lijkt te eindigen,” zo stellen de onderzoekers. Ruim een kwart (26 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover bijna vier op de tien (38 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht nagenoeg een kwart (24 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien en wederom bijna vier op de tien (38 procent) voorzien een omzetdaling. Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel verder afgenomen. Deze ontwikkeling is al het hele jaar gaande, zo noteert Van Es, maar versterkt de afgelopen maanden.

De stemming onder consumenten is in november voor de vierde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Hun vertrouwen daalt 2 punten en komt uit op 13. Overigens vindt de consument de tijd nog wel even gunstig voor het doen van grote aankopen. Het producentenvertrouwen in de industrie stijgt daarentegen van 5,9 in oktober naar 7,2 in november. Ten slotte blijkt uit een raming van het Kadaster dat het aantal woningverkopen in de verslagmaand oktober zal uitkomen op circa 18.500. Dit is ruim 8 procent lager dan oktober 2017 en in lijn met het beeld van de eerste drie kwartalen. Hierbij was de jaar-op-jaar-vergelijking over vrijwel de gehele periode negatief. De deelindicator over de woningmarkt komt uit op minus 9,2.

(Parketplein, 03-12-2018)

 
Wapenstilstand VS en China over tarieven

china-usa-flagsDe Verenigde Staten en China hebben een tijdelijke wapenstilstand gesloten in hun handelsdispuut. President Trump trekt de voor 1 januari a.s. aangekondigde verhoging (naar 25 procent) van het importtarief op Chinese goederen ter waarde van 200 miljard dollar (waaronder vloerbedekkingen) voorlopig in. De partijen gaan de komende negentig dagen praten over door de Amerikanen geagendeerde zaken als verplichte overdracht van technologie, intellectueel eigendom en een beter evenwicht in de verhoudingen. Mislukken de gesprekken, dan gaat de verhoging naar 25 procent aan Amerikaanse zijde alsnog in. De huidige importheffing van 10 procent op genoemde 200 miljard dollar aan Chinese exportproducten (met inbegrip dus van vloerbedekkingen) blijft gehandhaafd.

De wetgeving in de VS maakt het overigens mogelijk om uitzonderingen te maken voor importproducten waarvoor niet in voldoende mate een alternatief buiten China voorhanden is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gelden voor vloertypes als LVT, met name dan rigide core-producten. De ‘American Consumers & Workers Justice Coalition’ is daarvoor nog altijd aan het lobbyen en claimt meer en meer gehoor te krijgen voor zijn standpunten.

(Parketplein, 03-12-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-134FFI-102

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons juni nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Producenten van verouderde vloeren
  • Dossier Automatisatie in de parketindustrie
  • Dossier Verouderingsproducten
  • Dossier Lijmen voor vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Nabeschouwing Ligna Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com