pp2000

chapel-banner-juniFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Parketmaker Esco naar houtbedrijf Decospan

Tsjechische-fabrikant-Esco-decospanTsjechische fabrikant Esco is specialist in massief en meerlaags eiken parket. (foto: escogroup.eu)Decospan laat weten een belangrijke nieuwe stap te zetten in zijn Europese strategie. De onderneming uit West-Vlaanderen, geleid door CEO Pieterjan Desmet, neemt de Tsjechische fabrikant Esco over, specialist in massief en meerlaags eiken parket.

De overname sluit de activiteitencirkel die het houtbedrijf uit Menen naar eigen zeggen voor ogen had. Naast het Belgische fineerparket Parky en Frans meerlagig parket Cabbani, zegt Decospan nu een volledig gamma houten vloeren aan te bieden. "Door te focussen op Europees en kwaliteit tilt de familie Desmet het bedrijf opnieuw een niveau hoger. De overname verstevigt zo de marktpositie en Europese aanwezigheid. Daarnaast opent het ook nieuwe perspectieven in Oost-Europa, waar Decospan al een fabriek heeft."

Esco wordt door zijn nieuwe eigenaar voorgesteld als een gevestigde waarde in de branche. Het van oorsprong Nederlandse familiebedrijf van de familie Kuijpers is goed voor 12 miljoen euro omzet en 170 medewerkers. "De moderne houtzagerij is een bijkomende troef en grote meerwaarde voor de groep. Die zorgt namelijk voor een eigen bevoorrading van eiken toplagen." De komende vijf jaar zal de familie Kuijpers het management blijven uitvoeren. Beide ondernemingen en families verwachten dat de samenwerking een meerwaarde zal betekenen voor hun klanten. Een eerste realisatie van de bedrijven die de handen nu ineenslaan, is de nieuwe Cabbani Bohemia-collectie.

(Parketplein, 22-01-2020)

 
Nieuwe collecties van mFLOR in 2020
Authentic-Oak-XL-CalabriaAuthentic Oak XL 'Calabria'.
Parva-Oak-LombardiaParva Oak 'Lombardia'.
Nuance-Vierkante-tegelNuance 'Off Grey', vierkante tegel op flink formaat.

mFLOR kondigt ook voor dit jaar de komst van een aantal inspirerende nieuwe collecties aan. Zo volgt in 2020 de introductie van de collectie Authentic Oak XL, die zich kenmerkt door het rustige, eiken dessin en de lange, brede planken van liefst 150 bij 23 centimeter. De hedendaagse nieuwe reeks is verkrijgbaar in zes aantrekkelijke kleuren. Het dessin bestaat uit twee films, waardoor een natuurlijke kleurvariatie tot stand komt. Bovendien is de collectie voorzien van Natural Touch (ook bekend als InRegister Embossing), waardoor hij niet alleen natuurlijk oogt, maar ook zo aanvoelt en daarmee, wat mFLOR betreft, zijn naam 'Authentic' alle eer aandoet.

De nieuwe Authentic Oak XL is ook verkrijgbaar in de Parva visgraat-afmeting van 60,96 bij 11,43 centimeter. Door deze afmeting laat de vloer zich eenvoudig in een gewild visgraatmotief leggen. Een andere optie is combineren met grotere afmetingen en een borderrand met of zonder voegstrips maken. Kortom, zo stelt de aanbieder uit Twello, voor een ieder talloze mogelijkheden om een vloer naar keuze te creëren. Onder het motto 'het beste van twee werelden' weet mFLOR zodoende de populariteit van dit klassieke parketpatroon te koppelen aan de praktische voordelen van een PVC-vloer.

Verder spitst mFLOR zijn goed ontvangen, rechthoekige tegelcollectie Nuance dit jaar toe op de zes kleuren die zich bewezen hebben als de meest aantrekkelijke. Bovendien zijn vier van deze kleuren vanaf nu ook verkrijgbaar in het vierkante en 'indrukwekkend' te noemen formaat van 91,44 bij 91,44 centimeter.

(Parketplein, 22-01-2020)

 
MMFA: groei 'Rigid SPC' spant de kroon

mmfa-logoDe sinds kort vanuit Brussel opererende Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) rapporteert ook voor 2019 een toegenomen verkoopvolume voor zijn leden, inmiddels vijfentwintig. Duidelijke koploper blijkt de subcategorie 'Rigid SPC'.

In zijn vorig jaar aangepaste classificatie van meerlaagse modulaire vloerbedekkingen, maakt de vereniging onderscheid tussen drie productcategorieën, afhankelijk van de opbouw van de vloer. 'Polymer' omvat producten met polymeerkern en polymeeroppervlak. Deze kent twee onderverdelingen: de klassieke LVT click-producten en de 'rigide' producten (ofwel alle andere polymere click-producten op basis van 'expanded polymer core' EPC of 'solid polymer core' SPC).

'Wood' staat voor alle producten met een merendeels op houtmateriaal stoelende samengestelde kern, voorzien van een polymeer- of kurkbovenlaag. In de categorie 'Mixed' (afwezig in de statistieken) zijn de vloeren van elke andere opbouw ondergebracht.


In de 'Polymer'-subcategorie 'Rigid SPC' komen de leden van de MMFA tot een afzet van afgerond 27,6 miljoen vierkante meter (+136 procent), met voor West-Europa een volume van 12,0 miljoen m2 (+123 procent) en voor Noord-Amerika van 13,9 miljoen m2 (+160 procent). In het jaar 2018 (toen deze subcategorie nog werd aangeduid als 'Klasse 2-B SPC') kwam het totale volume uit op 11,7 miljoen m2, met voor zowel West-Europa als Noord-Amerika een volume van circa 5,35 miljoen m2.

Bij de 'Polymer'-subcategorie 'Rigid EPC' daarentegen komt de som voor 2019 uit op afgerond 6,2 miljoen m2 (-15 procent), met voor West-Europa een hoeveelheid van ruim 2,8 miljoen m2 (-7,7 procent) en voor Noord-Amerika van bijna 2,8 miljoen m2 (-20,8 procent). In het jaar 2018 (destijds aangeduid als 'Klasse 2-B EPC') kwam het totale volume uit op afgerond 7,3 miljoen m2, met voor West-Europa 3,0 miljoen m2 en voor Noord-Amerika 3,5 miljoen m2.

MeisterDesign-FarmeicheMeisterDesign ‘Farmeiche hell 6831’, een 'vinylvloer zonder vinyl’.De omvangrijke 'Polymer'-subcategorie 'LVT click' bereikt vorig jaar een afzet van afgerond 45,0 miljoen m2 (+5 procent), met voor West-Europa een volume van 26,2 miljoen m2 (+15 procent) en voor Noord-Amerika van 13,8 miljoen m2 (-19 procent). In het jaar 2018 (toen deze subcategorie nog simpelweg door het leven ging als 'Klasse 2-A) kwam het totale volume uit op afgerond 42,8 miljoen m2, met voor West-Europa 22,9 miljoen m2 en voor Noord-Amerika nog 17,1 miljoen m2.

De categorie 'Wood' ten slotte boekt in 2019 een totaal volume van ruim 12,8 miljoen m2, waarvan 10,1 miljoen m2 bestemd is voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In vergelijking met de totaal 12,1 miljoen m2 uit 2018 (toen 'Klasse 1' geheten) betekent dit een toename van 6,1 procent, en 5,2 procent groei voor de DACH-landen (2018: 9,6 miljoen m2).

Het totale volume aan MMF-vloeren komt het afgelopen jaar zodoende uit op 91,6 miljoen vierkante meter. 'Polymer LVT' heeft een aandeel van 49 procent, 'Polymer SPC' rukt op naar 30 procent, 'Polymer EPC' heeft 7 procent en 'Wood' de resterende 14 procent.

Kijkend naar de trends stelt de MMFA onder meer vast dat sommige vloeren momenteel worden geproduceerd zonder PVC of weekmakers en aldus gecertificeerd worden door milieulabels, dat ceramine-vloeren, die een energiebesparende productie kennen, zich vestigen als alternatief voor klassieke keramische vloeren en dat de fabrikanten per saldo ook dit jaar rekening mogen houden met een aanhoudend aanzienlijke groei van de markt.

(Parketplein, 20-01-2020)

 
Per vandaag eigen palletvervoer Cotap

Cotap-neemt-goederenvervoerCotap neemt goederenvervoer harde vloeren in eigen beheer.Cotap start deze maandag officieel met zijn eigen palletvervoer. Na een proefperiode met drie vrachtwagens op de weg, rijden er nu zes door heel Nederland om harde vloeren te bezorgen bij de klanten. Daarmee neemt de vloerengroothandel per vandaag het goederenvervoer van harde vloeren in eigen beheer. De komende maanden zullen nog een aantal meer vrachtwagens met eigen chauffeur de weg op gaan. "Cotap streeft naar een optimale dienstverlening aan haar klanten en hoopt op deze manier de service naar haar klanten verder te vergroten," aldus een persbericht.

Naast het pallettransport, zal Cotap ook de planning in eigen beheer nemen. Klanten kunnen de avond voordat de goederen worden geleverd, de order volgen via track & trace. Zo heeft men altijd de laatste informatie over leveringen bij de hand.

Door het eigen transport wordt extra overslag van goederen voorkomen, zodat er minder kans is op foute leveringen of schade en kilometers efficiënter worden benut. De nieuwe vrachtwagens voldoen aan de nieuwste milieunormen en gelden voor Cotap als een bijdrage aan een schonere wereld.

(Parketplein, 20-01-2020)

 
FEP: Europese parketmarkt stabiel in 2019

fep-logoDe FEP, de Europese federatie van de parketindustrie, raamt dat de totale verbruikscijfers op de Europese parketmarkt in 2019 min of meer vlak zullen uitpakken. De federatie onderstreept dat dit een prognose betreft die nog wijzigingen kan ondergaan. De volledige gegevens worden naar buiten gebracht op zijn jaarlijkse algemene vergadering, komende juni in Hamburg bij onze oosterburen.

Nadat 2018 werd gekenmerkt door een bescheiden daling, herstelden de verbruikscijfers van parket in Europa zich licht in 2019. FEP voorspelt onder de streep een vlakke ontwikkeling voor het jaar als geheel. Zoals gewoonlijk tonen de uitkomsten verschillen van land tot land. De stabilisering van de markt is vooral het gevolg van de gematigde opleving van de parketconsumptie in Duitsland, de grootste Europese parketmarkt. Bovendien verbeterde het verbruik in Oostenrijk, Frankrijk, Polen en Spanje. Deze positieve ontwikkelingen worden evenwel weer glad getrokken door dalingen op de Italiaanse, Zweedse en Zwitserse markt, en tevens in een deel van het 'noordse cluster', bestaande uit Denemarken, Finland en Noorwegen.

Over Nederland doet de FEP nu geen uitspraken. Afgelopen oktober rapporteerde de federatie nog een daling van de parketverkopen in ons land in de eerste helft van het jaar, een ontwikkeling die verondersteld werd de rest van het jaar aan te houden, als gevolg van de concurrentie van LVT. Vanuit een oogpunt van concurrentie, maakt de achterban van de parketfederatie zich ook in het algemeen zorgen over de aanwezigheid van meer en meer LVT met houtlook. En voorts over de onzekerheden die door de 'handelsoorlog' tussen de VS en China zijn ontstaan op de wereldmarkt en op de Europese markten.

Goed nieuws in de ogen van de FEP is daarentegen de recentelijk aangenomen'Green Deal' in Europa, gezien als een kans voor de parketindustrie vanwege de sterke nadruk die op bouw en renovatie wordt gelegd. "De Europese parketindustrie biedt een circulair, duurzaam product dat koolstof opslaat en energie-intensieve en/of fossiel-intensieve alternatieven vervangt. Op deze wijze ondersteunt deze de EU in het behalen van de doelstellingen voor zijn Green Deal!," zo eindigt de FEP zijn bericht aan de pers.

(Parketplein, 17-01-2020)

 
INretail: seinen staan op groen voor 2020

inretail-logo-2In het 'Brancheperspectief 2020 Wonen' van INretail laat Bert-Jan van der Stelt weten met een positieve blik naar het nieuwe jaar te kijken. "Want de kans is aanwezig dat we voor het zevende jaar op rij afsluiten met een omzetplus. De seinen staan op groen." De branchespecialist Wonen stelt opnieuw vast dat de woonbranche niet langer automatisch mee beweegt met ontwikkelingen op de woningmarkt. Vorig jaar immers zat de huizenmarkt op slot en zagen retailers toch hun omzet groeien. Dit als resultaat van het inmiddels befaamde 'verthuizen': consumenten investeren weer, en meer, in hun eigen huis.

In tegenstelling tot andere jaren durft INretail aan zijn schets voor 2020 (www.inretail.nl) geen prognosecijfer te koppelen. "Het aantal deelmarkten binnen de branche stijgt en tegelijk stelt INretail vast dat bronnen voor goede, betrouwbare gegevens van deze markten ontoereikend zijn. Dat maakt het niet mogelijk om met één prognosecijfer de ontwikkeling van de totale branche te schetsen."

(Parketplein, 17-01-2020)

 
EPLF ziet dat laminaatmarkt stabiliseert

In 2019 hebben de in de EPLF verenigde fabrikanten wereldwijd een verkoop van 447 miljoen vierkante meter laminaatvloeren uit Europese productie gerealiseerd (2018: 454 miljoen m2), wat overeenkomt met een krimpje van 1,5 procent. De onlangs naar Brussel verhuisde vereniging zag ook dat in de tweede helft van het jaar zich een opwaartse trend manifesteerde en dat de markt zich nu stabiliseert op een hoog niveau, zelfs terwijl de impact van de afnemende wereldhandel nog altijd her en der voelbaar is. De 'thuismarkt' van de EPLF in West-Europa gaf afgelopen jaar per saldo weer iets toe, enkele meetellende landen uitgezonderd.

Wereldwijde-verkoopvolume-EPLFWereldwijde verkoopvolume van de EPLF-leden is tussen 2007 en 2019 met een kleine 12 procent afgenomen.

In 2019 bereikt de totale afzet in West-Europa (inclusief Turkije) 219 miljoen m2 (2018: 225 miljoen m2). Dit betekent een daling van 2,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Duitsland blijft veruit het belangrijkste met 50 miljoen m2 (2018: 52 miljoen m2), zodat geconstateerd mag worden dat de krimp van de Duitse markt in ieder geval percentueel, nu rond 5,0 procent, kleiner wordt. Frankrijk groeit met 1,1 procent tot 36,5 miljoen m2 (2018: 36,0 miljoen m2). In Groot-Brittannië herstelt de EPLF zich met 9,5 procent tot 32,6 miljoen m2 (2018: 29,8 miljoen m2).

Campagnebeeld-EPLFCampagnebeeld 'Laminate flooring - Made of wood'.In Nederland verbetert de afzet van de vereniging met 1,4 procent tot 18,6 miljoen m2 (2018: 18,3 miljoen m2). Spanje rapporteert ook positieve ontwikkelingen: de verkoop van laminaat stijgt daar met 1,4 procent tot 16,7 miljoen m2 (2018: 16,5 miljoen m2). België klimt naar een niveau van 8,8 miljoen m2 (2018: 8,5 miljoen m2). Turkije zakt weg naar 14,0 miljoen m2 (2018: 28,5 miljoen m2).

Oost-Europa, aangeduid als een belangrijke toekomstige markt voor de leden van de EPLF, toont een duidelijk opwaartse tendens. Met 135 miljoen m2 (2018 128 miljoen m2) behalen de Europese fabrikanten van laminaatvloeren daar een mooi resultaat. Rusland noteert een groeipercentage van 11,4 procent, Polen van 6,1 procent en Oekraïne van liefst 32,5 procent.

Noord-Amerika normaliseert weer, volgend op de 'boom' in de VS onder invloed van bijzondere omstandigheden destijds. De VS laten in 2019 een lichte daling van 3,2 procent zien tot ongeveer 29,7 miljoen m2 (2018: 30,7 miljoen m2), terwijl Canada uitkomt op 10,3 miljoen m2 (2018: 13,6 miljoen m2), een daling van 24,7 procent.

De kleinere exportregio's ondervinden volgens de EPLF ten dele de vertraging in de wereldhandel. Azië daalt met 6 procent van 30 miljoen m2 naar 28,2 miljoen m2. Latijns-Amerika krimpt met 15,2 procent van 18,5 miljoen m2 tot 15,7 miljoen m2. Afrika blijkt niet in staat om de positieve trend van voorgaande jaren door te zetten en zakt met 2,1 procent van 5,0 miljoen m2 tot 4,9 miljoen m2.

Op de gebruikelijke persconferentie van de EPLF op Domotex werd overigens nog de komst van de campagne 'Laminate flooring - Made of wood' aangekondigd, die de consument erop wijst dat laminaat niet van plastic is gemaakt, zoals klaarblijkelijk nogal eens wordt verondersteld, maar voor tachtig procent bestaat uit de duurzame en vernieuwbare grondstof hout.

(Parketplein, 15-01-2020)

 
Veno content met eerste deelname Domotex

Veno-op-de-voorbijeVeno op de voorbije Domotex, in het midden aan de statafel Peter Knegt.Veno Houtproducten te Drachten is meer dan goed te spreken over zijn debuut in Hannover. "We hebben veel internationale contacten gelegd en nieuwe partnerships opgezet," zegt sales director Peter Knegt. "Voor ons een onmisbare beurs. Je kunt in vier dagen tijd mensen uit de hele wereld ontmoeten. Daar kun je gewoon niet tegenop reizen. Onze producten en presentatie werden zeer goed ontvangen en als nieuwkomer zijn we erg vaak gecomplimenteerd met onze stand, gastvrijheid en manier van benaderen." Volgend jaar is de exposant opnieuw van de partij op Domotex.

(Parketplein, 15-01-2020)

 
Fabrikant Berg & Berg krijgt nieuwe kans

BergBerg-wordt-voorgezetBerg & Berg wordt voorgezet na management buy-out.Nadat het 'over en uit' leek te zijn voor Berg & Berg, vorige maand zag de Zweedse parketmaker zich immers gedwongen om faillissement aan te vragen, wordt de onderneming onder nieuwe eigenaren alsnog voortgezet. Van de circa zeventig werknemers verliezen evenwel twintig hun baan, zo werd eerder deze week bekendgemaakt in de Zweedse pers. Er is sprake van een management buy-out waarbij CEO Christian Jöhncke en andere figuren met kapitaal zijn betrokken. In de nieuwe verhoudingen is klaarblijkelijk ook een rol weggelegd voor de Duitser Stephan von Schreitter, managing partner van distributiepartner F. W. Barth & Co. GmbH. Met het gemeentelijk onroerendgoedbedrijf is een nieuwe huurovereenkomst getekend, waarvan het uitblijven ten grondslag zou hebben gelegen aan het faillissement.

(Parketplein, 15-01-2020)

 
Plus voor 'wonen' in CBS-cijfers november

De omzet van de winkels in non-food ligt afgelopen november 1,5 procent hoger dan een jaar eerder, bij een volumegroei van 0,7 procent, zo meldt het CBS vandaag. Sommige winkels winnen, andere geven juist omzet prijs. Tot de winnaars behoren opnieuw de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+5,4 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (+4,4 procent). Hun volumeontwikkeling bedraagt respectievelijk +5,1 procent en +4,5 procent.

omzet-retail-nov19

De detailhandel als geheel heeft in de elfde maand van het voorbije jaar 2,6 procent meer omzet geboekt. Daarnaast is online een, gezien het recente verleden, karige 6,5 procent meer omgezet, verdeeld over webwinkels (+7,0 procent) en multi-channelers (+5,9 procent).

(Parketplein, 15-01-2020)

 
'Business as usual' op rustiger Domotex
Balta-en-Tasibel-in-beeldBalta en Tasibel in beeld.
Esther-SwinnockEsther Swinnock heft het glas op de Styccobond F73 van F. Ball.
Bas-Baltussen-HKSBas Baltussen met in hout uitgevoerde motor bij HKS.
Veno-HoutproductenVeno Houtproducten uit Drachten maakt zijn debuut op Domotex.
De-beurs-is-top-Bijlard"De beurs is top!" zo oordeelt een altijd enthousiaste Ted Engelen. Op de achtergrond Peter Bijlard.
Authentics-by-Coretec'Authentics by Coretec', klanten laten zich informeren over de mogelijkheden.
Peter-Kuipers-van-RinosPeter Kuipers van Rinos met toolbox 'matching all floors': "Super! Het voelt als thuiskomen."
Theo-Megens-van-OvermatTheo Megens van Overmat/Floorservice: "De tijd van busladingen vol Nederlanders is echt wel voorbij."
Willem-van-der-Dussen-van-EstillonWillem van der Dussen van Estillon weet alles van de nieuwe Floorfixx Optimum.
Rob-Otte-en-Dennis-ViehoffRob Otte en Dennis Viehoff (wijst met zijn vinger naar de 'wereldbol' van HTMX) vertegenwoordigen Aspecta.
Treffpunkt-Handwerk-met-Heinz-Brehm'Treffpunkt Handwerk' is dit jaar onder handen genomen. In het midden parketicoon Heinz Brehm uit het gastland.

De vandaag afgesloten editie van de internationale vloerenvakbeurs Domotex, de welgeteld tweeëndertigste alweer, heeft nog zo'n 35000 bezoekers getrokken, zo turft organisator Deutsche Messe in zijn slotbericht. Zeven van de tien zijn afkomstig uit het buitenland. Zij brachten verdeeld over vier dagen, van vrijdag tot en met deze maandag, een bezoek aan ruim 1400 exposanten uit meer dan zestig landen.

In het vorige BAU-loze jaar, in 2018, passeerden overigens nog 45000 bezoekers de poortjes van het beurscomplex in Hannover. "Het aantal bezoekers weerspiegelt de huidige marktconcentratie," zo verklaart Sonia Wedell-Castellano, global director Domotex. Zij roemt allereerst de "positieve respons en de fascinerende spirit" op de editie van dit jaar. En ook: "De verdere toename van de bezoekerskwaliteit op de beurs is belangrijk voor nieuwe impulsen in het handelsjaar 2020." De global director merkt in dit verband op dat het aandeel 'beslissers' inmiddels op negentig procent ligt; elke tweede bezoeker zit in het management van zijn bedrijf.

Onze eigen indruk van Domotex: een tamelijk rustige beurs, die wel de moeite heeft genomen om tal van aardige nevenactiviteiten op poten te zetten. Verder is het aandeel van 'tapijt' dit jaar naar verhouding hoog, wellicht doordat dit segment nu eenmaal weinig andere internationale presentatiemogelijkheden heeft, vooral buiten BAU. Voorts opnieuw veel 'Chinezen' en veel SPC, een aanbod dat in de ogen van kenners kwalitatief nogal eens tekort lijkt te schieten. Al met al zijn de exposanten ook dit jaar tevreden met hun deelname aan een beurs die zich nog altijd weet te handhaven als een vaste waarde op de kalender.

Inpa-ParketInpa Parket, met aan tafel Ella Roosenboom.

"De beurs is top!" zo oordeelt een altijd enthousiaste Ted Engelen van Bijlard International. "We hebben werkelijk veel goede gesprekken gevoerd. We staan hier met liefst acht man constant te babbelen met Jan en alleman." Engelen lijkt zich aan te sluiten bij bovenstaande observaties van de beursorganisatie. "Opvallend is dat het bezoek steeds in setjes van twee langskomt, maar dan wel telkens met de belangrijkste mensen van het bedrijf. Dat komt het voeren van een zakelijk gesprek alleen maar ten goede. Volgend jaar staan we gewoon weer op Domotex, een perfecte beurs voor ons." Bijlard bracht onder andere de MS 2K Floor opnieuw onder de aandacht, zijn speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke tweecomponenten parketlijm die na twee uur volledig belastbaar is.

 DSM-Niaga-is-er-fierDSM-Niaga is er fier op zijn tapijttechnologie te mogen tonen.

"Voor de grootte van de opzet van een beurs als Domotex lijkt me de drukte maar matig," zo vindt Ton Schulte van T&G Wood. "Daar staat tegenover dat wij als bedrijf prima hebben gedraaid op de vrijdag en de zaterdag." En de BAU in München als alternatief? "Nee, voor ons niet interessant, dat is een totaal andere markt." De Nederlandse exposant lanceerde in Hannover onder meer een product met lamellenopbouw en bracht aanpassingen op het vlak van de bruintinten. "Wat telt is dat je een goed product brengt, tegen een goede prijs, zodat je voor je klanten een betrouwbare partner bent," zo wil Schulte eerst en vooral onderstreept hebben.

Dick-van-de-Klok-van-FlamingoDick van de Klok van Flamingo Parket: "We presenteren ons in dit verband als 'De Trendleggers'."

"Vrijdag was het heel druk, al viel op dat het bezoek telkens in golven kwam. Kwalitatief was de eerste beursdag prima en hield de drukte tot sluitingstijd aan. Zaterdag was er vanaf de start al een drukte van belang," zo verklaart Maria Schuurmans van exposant Hamat. "We staan hier in het algemeen om ons label HQ voor het voetlicht te brengen, via welke we de kwaliteit en de beleving van de producten centraal stellen. Hier op Domotex hebben we ervoor gekozen om alleen nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Dat vergt wel even een andere mindset, maar biedt tal van voordelen. Vroeger zouden we al onze producten hebben meegenomen. Nu kunnen we specifiek aandacht voor drie noviteiten vragen. Dit betreft allereerst de Brush, een driezoneschoonloopmat met evenzoveel functies. Die slaat goed aan bij het bezoek, dat sowieso een sterk internationaal karakter heeft, met onder meer belangstelling vanuit Italië bijvoorbeeld. Ook nieuw is de Blitz, een uiterst effectieve mat met 3D-effect. Als derde de Broadway, een slijtvast product dat is afgestemd op de hedendaagse PVC-kleuren."

Henk-Laverman-van-WocaHenk Laverman van Woca voor 'de trendkleuren van 2021'.

Ook Jan Doornwaard, commercieel directeur van Hamat, toonde zich zaterdag zeer tevreden met de gang van zaken. "We hebben alle grote en alle bestaande klanten te woord kunnen staan. Ik hoop op de maandag dan ook nog eens nieuwe klanten van belang te ontmoeten."

Maria-Schuurmans-van-HamatMaria Schuurmans van Hamat toont uitsluitend nieuwe producten op Domotex.

"Wij introduceren hier in Hannover allereerst onze nieuwe collectie Contours, klassieke patroonvloeren in een 'oversized' uitvoering, die gemakkelijk zijn te installeren, mooi om te zien en aantrekkelijk voor onder meer het hospitality-segment," aldus Gitty Gommers van Aspecta, onderdeel van het overkoepelende HMTX, zo ook op Domotex. "Contours is beschikbaar in vier collecties en acht kleuren en mag wereldwijd al op een zeer goede ontvangst rekenen." De marketing manager ERME was zaterdagochtend goed te spreken over het begin van de beurs. "We hebben alle potentiële en bestaande klanten de aandacht kunnen geven die ze verdienen." Aspecta verzorgde tevens, voor een selectie van zijn klanten, een preview van een nieuwe chloridevrije 'biobased' vloerbedekking. Een en ander ging vergezeld van een questionnaire, waarmee klanten een stem krijgen in het bepalen van de collectie.

Prominente-stand-van-CondorProminente stand van Condor Group, inclusief Edel Carpets.

"Super! Het voelt als thuiskomen om hier met Rinos weer op Domotex te zijn," zo stelt Peter Kuipers, de kersverse algemeen directeur. "Vanuit het verleden heb ik een passie ontwikkeld voor entreematten en een liefde voor het familiebedrijf. Het wordt dus een heel prettige uitdaging voor mij om bij Rinos aan te slag te gaan, een mooi bedrijf met eigen productie bovendien. Onderschat niet dat een entreemat een belangrijk product is: het beschermt de vloer én betekent extra omzet in de winkel." Rinos presenteerde op Domotex een display voor op de toonbank, een toolbox die de USP's van een concept genaamd 'matching all floors' onderlijnt. "Met 'matching all floors' bieden we een concept dat aansluit op interior design en verder gaat dan alleen het product. Met het concept sluiten we met de kleur en het design van de entreemat aan op de vloer en de inrichting die men beoogt. Daar is een overzichtelijke toolbox bij ontwikkeld," aldus Kuipers. Ook nieuw bij de fabrikant is een innovatieve schoonloopmat, Moss gedoopt, die tot liefst drie keer zoveel vocht van schoenen absorbeert en zo het probleem van ongewenste natte voetstappen tackelt. Het product is beschikbaar in een uitgebreide range met niet minder dan zestien kleuren.

Anderhalve-eeuw-AmorimAnderhalve eeuw Amorim.

Bij parketmaker HKS 1835 (een afkorting van Heinr. Krüger + Sohn) treffen we oudgediende Bas Baltussen. "Sinds november ben ik de handelsagent voor Nederland. 'Krügers Parkett' is nu nog relatief onbekend in ons land. Daarin hoop ik verandering te brengen met een tweelaagscollectie in verschillende diktematen en die leverbaar is in visgraat, mozaïek en Hongaarse punt. Dit betreft een collectie voor hoofdzakelijk het middensegment, voor het hogere segment kan men ook bij mij terecht voor een exclusieve lijn."

Bij Coretec kan Philiep Caryn zich eventjes vrijmaken om een paar vragen te beantwoorden. "Soms is het gewoon té druk, vooral op vrijdag was dat zo, om zaken te doen. Zo ontzettend veel mensen moeten we te woord staan. Vooral de lancering van de collectie Ceratouch draait uit op een groot succes. Verder vragen we aandacht voor onze commercieel interessante nieuwe collectie 'Authentics by Coretec', met andere maatvoering, decors en dessins dan die van de bekende collecties en die ook in een tegeluitvoering beschikbaar is."

Origineel-Chapel-ParketOrigineel Chapel Parket.
mFLOR-stond-opnieuwmFLOR stond opnieuw in het Radisson Hotel, maar was toch present op de beurs via zijn Duitse partner Repac.
Arnoud-van-Ravensberg-IVCArnoud van Ravensberg voor 'The Gathering' van IVC: "We wilden mensen van over de hele wereld samenbrengen."
Unilin-is-opnieuwUnilin is opnieuw present met zijn technologiedivisie.
Robert-van-Leeuwen-UnifloorRobert van Leeuwen van Unifloor toont Jumpax Universal.
Entree-van-AtmysphereEntree van Atmysphere, het centrale thema van Domotex 2020.
Lachende-gezichten-T&G-WoodLachende gezichten bij T&G Wood.
Megastand-HTMXMegastand HTMX Industries huisvest onder meer Aspecta.

"Wij zijn allereerst content met de ontvangst van onze nieuwe stand," verklaart Dick van de Klok van Flamingo Parket. "Deze zaterdag mocht wat mij betreft wel wat drukker. Wel krijgen we heel veel positieve reacties op de nieuwe Roomplanner, een aantrekkelijke marketingtool. Dit nieuwe jaar zal verder in het teken komen te staan van de branding van het merk Flamingo Parket, dit met als doel om traffic naar de parketspeciaalzaken te genereren. We presenteren ons in dit verband als 'De Trendleggers'." Een nieuwe ontwikkeling in de succesvolle lijn Raftwood is een uitvoering op '26' breed. "Ik kan je beloven, dat wordt een échte knaller," aldus Van de Klok.

Op de stand van Overmat wordt zo te zien goed geschreven. Theo Megens vertelt: "We mogen tevreden zijn, al vanaf de vroege uren draait het goed. In eerste instantie nemen we deel met het oog op het internationale bezoek, maar vanzelfsprekend zijn we ook blij met al het bezoek uit Nederland. Kijk, de tijd van busladingen vol Nederlanders is echt wel voorbij, maar er valt nog altijd goed zaken te doen hier op de beurs." Op de stand mocht onder andere de Floorservice Nature Protect 2K, voor een onbehandelde look, op de nodig aandacht rekenen.

"We brengen onder andere de nieuwe catalogus van Roberts prominent naar voren," zo meldt een contente Richard Bosveld van Estillon. "Verder hebben we een geheime ruimte, een experience room, waar onze nieuwe Floorfixx Optimum is te bewonderen." Willem van der Dussen, technisch sales-consultant neemt de presentatie van deze innovatieve systeemvloer voor zijn rekening. "Hij biedt heel veel tijdwinst en is uitermate consumentvriendelijk."

Esther Swinnock van de Britse exposant F. Ball laat weten alleen al vanwege de drukte op de eerste beursdag in haar sas te zijn. "We hebben veel aanvragen van contacten van over de hele wereld binnen gekregen. Daar zijn wij erg content mee. F. Ball heeft de focus sterk op export gericht, met als doel om ook buiten onze thuismarkt van het Verenigd Koninkrijk, waar wij marktleider zijn, door te groeien. Domotex is dus ideaal voor ons in dit opzicht." Bijzondere aandacht op de stand ging uit naar de lancering van de Styccobond F73-plus, een oplosmiddelvrije, waterbestendige vloerlijm voor pvc en vinyl.

Robin van Roy van exposant Houtindustrie Schijndel (Chapel Parket) heeft maar even tijd om ons te woord te staan. "Er heerst een constante drukte hier. We voeren erg veel zakelijke gesprekken. En er wordt ook veel geschreven."

Robert van Leeuwen staat op Domotex mede paraat voor de Nederlandse klanten van Unifloor. "We brengen de onlangs geïntroduceerde Jumpax Universal nogmaals onder de aandacht, een veelzijdige ondervloer die nagenoeg niet werkt en toepasbaar is bij snel op te leveren vloeren. Ook de Marathon Premium is een van de speerpunten van Unifloor hier op de beurs, naast de andere items in de Jumpax-familie vanzelfsprekend."

"Wij tonen onder meer vier nieuwe kleuren in de Exterior-range," vertelt Henk Laverman namens Woca. "Daaronder hazelwit, merbau, stone grey en thunder grey. De vermaarde 'hyper cross linking'-technologie zorgt voor een intensieve bescherming. Erg interessant ook is dat we nu een werkelijk superschone verharder voor de 2K-producten hebben. Die is zelfs zó schoon dat hij zonder waarschuwingssymbolen kan worden aangeboden!"

IVC ten slotte verdient een speciale vermelding. De exposant deed van zich spreken met een fraaie beurspresentatie onder de noemer 'The Gathering'. Een opstelling van 'containers' creëerde een plein waar je over de hoofden kon lopen. Een groot succes en een mooie reclame voor het Vlaamse bedrijf. Arnoud van Ravensberg: "We wilden mensen van over de hele wereld samenbrengen. En daarin zijn we erg goed geslaagd."

De eerstkomende Domotex Hannover staat op de kalender voor 15 tot en met 18 januari 2021.

(Parketplein, 13-01-2020)

 
Nieuwe cao Parket

Omslag-oudere-CAOHet schilderij 'De parketschrapers' van de impressionist Gustave Caillebotte siert de omslag van een oudere cao.Werkgevers en werknemers in de branche voor parketvloerenondernemingen hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao. De looptijd is een jaar, van 1 januari tot en met 31 december 2020. Per 1 februari stijgen de lonen met 1,5 procent, per 1 juni met weer hetzelfde percentage.

Werknemers vanaf 57 jaar komen, op eigen verzoek, in aanmerking voor deelname aan het generatiepact. Dit houdt in dat men 80 procent mag werken, 90 procent loon ontvangt en 100 procent pensioen opbouwt. Voor wie hiervan gebruik maakt, vervallen de seniorendagen. Dit jaar start voorts een voorlichtingscampagne om de risico's en oplossingen (zoals adequate beschermingsmiddelen) in beeld te brengen die verband houden met het be- en verwerken van hout en plaatmaterialen.

CNV Vakmensen laat weten "niet ontevreden" met het onderhandelingsresultaat te zijn, "al had het loon wel hoger mogen zijn," en adviseert zijn achterban om akkoord te gaan. Roel van Dijk, bestuurder bij genoemde vakbond, geeft verder aan dat de partijen, in het kader van het pensioenakkoord, op zoek gaan naar een passende oplossing voor werknemers die het werken in de sector als 'zwaar' ervaren.

Ook kijken de partijen komend jaar, in de woorden van Van Dijk, hoe zij de sector veilig kunnen stellen voor de toekomst. "De sector krimpt, waardoor het bestaansrecht om als zelfstandige sector voort te bestaan in gevaar komt. We kijken naar aanverwante cao's om daarbij aan te sluiten, of we hervormen de sector zo dat we de komende jaren nog zelfstandig voort kunnen bestaan."

(Parketplein, 10-01-2020)

 
Flamingo Parket op Domotex

Team-Flamingo-ParketTeam Flamingo Parket staat paraat, in het midden directeur Lars Versteeg.Dick van de Klok van Domotex-exposant Flamingo Parket bericht 'real time' vanuit Hannover geheel en al gereed te zijn om veel belangstellende bezoekers te woord te staan. "We zijn weer begonnen en hebben er zin in! Dit is het eerste jaar met onze prachtige nieuwe stand, waarop prominent de veelzeggende leuze 'De trendleggers' is aangebracht. We hebben enorm veel nieuwe ontwikkelingen te melden." Flamingo Parket is te vinden in Hal 13, op stand F86, vanaf vandaag tot en met maandag.

(Parketplein, 10-01-2020)

 
WoonTotaal-Academy laat parkettraining los

woontotaal-academy logoDe Woontotaal-Academy zet in 2020, het derde jaar van zijn bestaan, een vervolg op touw van het afgelopen jaar met en bij Floorskills UK georganiseerde Europees kampioenschap LVT installeren. Het Europees kampioenschap zal ditmaal in Nederland worden gehouden tijdens de beurs InCoDa in september. De Britten blijven vanzelf aan boord. Daarenboven worden met Fransen, Duitsers en Belgen gesprekken gevoerd over hun deelname aan het evenement. Op de vorige editie van de beurs was Woontotaal-Academy zoals bekend al mede-organisator van het Nederlands kampioenschap woning- en projectstofferen.

Minder gunstig nieuws is dat WoonTotaal-Academy eind vorig jaar tot zijn spijt afscheid heeft genomen van de parkettrainingen. Op Facebook schrijft het Zoetermeerse trainingscentrum dat het ondanks de ondersteuning vanuit leveranciers, de expertise van Joost Baltussen en het enthousiasme vanuit de branche, niet voldoende is gelukt om junior parketteurs op te leiden en onder te brengen bij de parketspeciaalzaken.

Terugkijkend op zijn eerste twee jaren stelt WoonTotaal-Academy - al pionierende - een aantal mooie successen te hebben geboekt. Vooral een basisopleiding voor nieuwe interieurvakmensen die vanuit een andere branche zijn aangetrokken, geldt als een in eigen beheer opgezet succes. In maart/april wordt gestart met de volgende groep. Dan beginnen ook weer de reguliere trainingen. De vraag naar egaliseer-, pvc-, visgraat-, mozaïek-, beton- en gietvloertrainingen is naar eigen zeggen groter dan voorheen. Mede met het oog hierop is het team versterkt met specialist Tim Loonstra. Tot het technisch team is toegetreden Peter Hoogduijn, expert in deskundig onderzoek op locatie en in het repareren van verschillende types vloerbedekking. WoonTotaal-Academy dankt overigens alle leveranciers voor het ter beschikking stellen van producten.

(Parketplein, 10-01-2020)

 
COREtec lanceert CERAtouch op Domotex
cera-vanochtendVanochtend vroeg een delegatie van INTR. op bezoek bij COREtec in Hannover. Tweede van rechts Jan Dossche van USFloors, geflankeerd door links Harry Elshof en rechts Joost Heijnen namens de groothandel.
cera-touch-vervolgensVervolgens komen de distributiepartners Headlam en Dersimo op de koffie bij COREtec.
CERAtouch-KATLACERAtouch 'Katla'.

Op Domotex in Hannover wordt dezer dagen de COREtec Stone-collectie CERAtouch gelanceerd, de jongste telg in de familie en voorgesteld als een heuse 'game changer'. "We kunnen gerust spreken van een opmerkelijke innvovatie die van bij de start de vloerindustrie op zijn kop heeft gezet," zo gaat het begeleidende persbericht direct vol vaart van start. "CERAtouch combineert het beste van twee werelden: de look & feel van een keramische tegel met het comfort en plaatsingsgemak van een zachte vloer."

De nieuwkomer in het meerlaagse assortiment is verkrijgbaar in een reeks van natuurgetrouwe tegel- en steendecoren. Het product is opgebouwd rond een HD-kern samengesteld uit verdicht kalksteengruis, zonder enige toevoeging van PVC. Diverse slijtlagen zorgen voor een krasvastheid die gelijk is aan of beter dan die van een keramische tegel, maar dan minder broos en breekbaar. "Het risico op breken tijdens de plaatsing, een frequent probleem bij keramische tegels, is hiermee volledig van de baan," zo onderstreept de leverancier.

Door het kliksysteem laat een CERAtouch-vloer zich snel en eenvoudig zonder lijm plaatsen, waarmee evenzo nieuwe mogelijkheden voor de project- en renovatiemarkt ontstaan, oppert de Amerikaanse fabrikant met Belgische roots. Ook zijn beperkte gewicht draagt bij aan een eenvoudige plaatsing en verwerking. De vloer kan op elke ondergrond worden geplaatst, zelfs bovenop een bestaande vloer en werkt daarbij vrijwel alle oneffenheden weg. Dankzij het kliksysteem is de vloer zelf-uitlijnend, wat tijd en geld bij de installatie scheelt. De vloer heeft een onderlaag in kurk.

CERAtouch is voor de volle honderd procent waterproof en zijn smalle maar stevige voegen dragen naar eigen zeggen bij aan een in hoge mate realistische uitstraling. Direct na de plaatsing kan de CERAtouch-vloer weer belopen worden, waardoor bij toepassing op de projectenmarkt een ongewenste opschorting van zakelijke activiteiten wordt vermeden. Twee sterke vinyllagen aan weerszijden van de minerale kern voorkomen dat de vloer ooit bol komt te staan en laten hem er langer als nieuw uitzien, evenzo weer een plus bij gebruik in druk belopen ruimtes.

CERAtouch maakt gebruik van CERAguard, een beschermende, kras- en impactbestendige thermoplastische toplaag die speciaal voor dit product werd ontwikkeld. "Zijn mat uitzicht en reliëfstructuur geven aan CERAtouch een natuurgetrouwe look & feel die het moeilijk maakt om de vloer te onderscheiden van een echte stenen of keramische vloer," zo besluit COREtec, die op Domotex exposeert in hal 12 op stand B98.

(Parketplein, 10-01-2020)

 
Barometer woonbranche wederom in de plus

De 'woonbranche economische barometer' beëindigt 2019 alsnog met een indicatie van groei. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand december af met een stijging van ruim vier punten ten opzichte van de voorgaande maand, waardoor hij weer uit het rood klimt en een einde maakt aan het jaar op een stand van 2,8. De eindspurt is voornamelijk te danken aan betere cijfers voor de ontwikkelingen op de woningmarkt.

baro2019-12'Woonbranche economische barometer' sluit het voorbije jaar fraai af boven de rode streep. (bron: marktdata.nl)

In de hier meegewogen verslagmaand november 2019 zijn volgens het CBS 18.346 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 0,3 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. In oktober was nog sprake van een forse daling. Ten opzichte van oktober zijn in november 2,4 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op 0,3, ofwel een stijging van bijna 17 punten ten opzichte van de voorgaande maand. In oktober daalde de deelindicator nog met ruim 27 punten.

De stemming onder consumenten is in december onveranderd gebleven, op minus 2. Hun koopbereidheid is evenzo gelijk gebleven, op plus 1. Het producentenvertrouwen industrie wijzigt marginaal, van 2,8 in november naar 2,9 in december. Voor de omzetontwikkeling van woondetaillisten hanteren de onderzoekers de index die over het derde kwartaal was uitgekomen op 10,0 - hoe dan ook de meest positieve deelindicator van de barometer.

(Parketplein, 10-01-2020)

 
Fabrikant Berg & Berg in zwaar weer

bergberg-in-betere-tijdenBerg & Berg in betere tijden. (foto: Södra)De fabrikant van meerlaags parket Berg & Berg in het Zweedse Kallinge heeft op 12 december jl. faillissement aangevraagd. Rond de zeventig werknemers dreigen hun baan te verliezen. Berg & Berg kwam eind 2018 in handen van de Mor-Gerd Group van ondernemer Bernt Ivarsson, nadat de vorige eigenaar Södra had aangegeven het bedrijf niet te hebben kunnen verkopen en zou gaan ontmantelen.

Tegen het Zweedse online platform Woodnet zegt CEO Christian Jöhncke dat zijn bedrijf sinds de zomer prima draaide, maar dat een dispuut met de gemeentelijke eigenaar van de bedrijfspanden hem de das heeft omgedaan. Klaarblijkelijk konden de partijen het na het vertrek van Södra niet eens worden over een nieuwe huurovereenkomst voor het gemeentelijke onroerend goed waarin de fabrikant opereerde, en was een faillissement onafwendbaar. Volgens de faillissementsaanvraag heeft Berg & Berg negen miljoen euro schuld en 69 vaste werknemers in dienst.

(Parketplein, 10-01-2010)

 
Intercombi en Lamett present op Domotex

visgraat-farmNieuw bij Intercombi is onder andere de karakteristieke visgraat Farm.De partners Intercombi en Lamett nemen ook dit jaar deel aan de vakbeurs Domotex, die vandaag van start is gegaan in Hannover. Het team van Lamett is er volgens de groothandel in Kaatsheuvel opnieuw in geslaagd om een inspirerende stand neer te zetten, met aantrekkelijke en bijdetijdse presentaties. Het bezoek krijgt uitbreidingen voorgeschoteld van de Lamett-collecties houten vloerdelen en ParquetVinyl. In de houtcollectie wordt ingespeeld op de vraag uit de markt met nieuwe series in visgraat alsook planken in diverse geoliede en gelakte uitvoeringen, in zowel smalle als brede uitvoeringen. Aan de rigid core LVT-collectie Parquet Vinyl zijn liefst drie nieuwe series en visgraat toegevoegd, alle met een geluiddempende, geïntegreerde ondervloer. De stand van Lamett (C79) staat in hal 12.

(Parketplein, 10-01-2020)

 
13 vragen aan Lubert Winnecken (Parador)

Parador Lubert-WinneckenLubert Winnecken.In de rubriek Column & Co op deze site beantwoordt Lubert Winnecken, CEO van Parador in het Duitse Coesfeld, een groot aantal vragen over actuele ontwikkelingen in de vloerenbranche. De topman gaat in op de vraag of diversificatie noodzakelijk is, wat de grootste uitdaging voor zijn bedrijf is in de komende jaren, geeft zijn visie op veranderingen in het gedrag van consumenten en licht toe waarom ook ambachtslieden zich moeten aanpassen aan de dynamiek van de vloerenmarkt. "De levenscycli van de afzonderlijke soorten vloerbedekking zullen kleiner worden en de noodzaak voor producenten om te innoveren groter," zo stelt hij onder meer. Voorts: "Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de aankoopbeslissingen." En welke zijn de Parador-producten van de toekomst? Winnecken: "Ecologie, functionaliteit en het gemak van plaatsing, zullen meer en meer de bestanddelen van onze volgende innovatie zijn."

Klik hier voor '13 vragen aan Lubert Winnecken' >>

(Parketplein, 08-01-2020)

 
Tip Top/Floorcoat Nederland op Domotex
artistimpressionfloorcoatstand'Artist impression' van de stand van Floorcoat.
RonaldKnipRonald Knip van Tip Top schuurmaterialen, in de loop van dit jaar omgedoopt tot Floorcoat Nederland.

Tip Top schuurmaterialen/Floorcoat Nederland is present op de vakbeurs Domotex, die komende vrijdag van start gaat in Hannover. Het Deense moederbedrijf Tip Top Slibematerialer A/S bemant een mooie nieuwe stand in hal 13, te midden van vele aanbieders van parket en aanverwante zaken. In zijn beurspresentatie is onder andere de allernieuwste serie lakken en bijbehorende accessoires van Floorcoat te bewonderen.

"Een logische stap," zo vindt Ronald Knip, bedrijfsleider van de Nederlandse vestiging. "In een aantal Scandinavische landen, en landen dichtbij Denemarken, is het bedrijf bezig zich steeds meer te profileren als een internationale speler. Na diverse beurzen dicht bij huis, hebben wij met zijn allen besloten om dit jaar de Domotex voor het eerst aan te doen."

Knip is al meer dan zes jaar bezig om de lakken van Floorcoat in ons land aan de man te brengen. "En dat lukt aardig. Bedrijven vinden ons steeds makkelijker en de lakken van Floorcoat doen de rest. Het is echt van een hoogwaardige kwaliteit en dat moet ook," aldus Knip. "In de Duitse markt zit veel potentie en wij vinden dat wij met onze lakken daar zeker thuishoren."

In 2020 zal Tip Top schuurmaterialen langzaam worden omgebouwd naar Floorcoat Nederland. De reden is simpel: in alle landen waar het Deense moederbedrijf actief is, zal deze naam leidend zijn, teneinde zo meer naamsbekendheid en eenheid in uitingen te creëren. Meer informatie hierover volgt later. Tip Top schuurmaterialen/Floorcoat Nederland is in hal 13 te vinden op stand B26.

(Parketplein, 08-01-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

ff-140ffi-108

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Houten sportvloeren
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Vochtmeters en vochtmeten
  • Dossier Voorkleuren: wie biedt wat?
  • Dossier Gebruik van (hecht-) primers en/of vochtschermen

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com