pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

STEP-1K-2K-GROND- 80 x 300 pix

nieuws
VVNH neemt oplopen houtprijzen onder de loep

vvnh-logoDe VVNH, die de houtondernemingen in ons land verenigt, stelt met tevredenheid vast dat de aandacht voor en de vraag naar hout en houtproducten flink in de lift zit. "Echter, de gehele grondstoffenmarkt is momenteel instabiel en ook de houtmarkt ondervindt daar meer dan gemiddeld hinder van. De ontwikkelingen bemoeilijken en dreigen het aanbod te beperken en drijven de prijzen op," zo neemt de vereniging als keerzijde waar.

"Het is niet alleen een Nederlands probleem, maar een mondiaal probleem dat mede door Covid-19 is veroorzaakt. De vraag naar zogeheten biobased bouwmaterialen, waarvan hout verreweg het belangrijkste is, neemt mondiaal toe. Deze toegenomen vraag en de door corona veroorzaakte logistieke problemen, hebben tot de huidige situatie geleid. Het resultaat is dat leveringen stagneren en prijzen stijgen."

De VVNH noteert onder meer dat de prijzen voor naaldhout gemiddeld genomen met zo'n vijftig procent zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. De vereniging noemt dit een ongekende situatie, maar vindt de beperkte beschikbaarheid nog verontrustender en voorziet zeker op korte termijn nog geen terugkeer naar het 'oude normaal'.

Voor plaatmaterialen geldt dat de prijzen binnen een zeer afwijkende bandbreedte stijgen, van enkele procenten tot op sommige producten zelfs zestig procent. Ook hier is de toegenomen mondiale vraag de oorzaak en de verwachting is dat deze situatie ook voor een langere periode zo zal blijven.

Bij hardhout voor de woningbouwsector spelen eveneens aanvoerperikelen. Voor zowel de gematigde en tropische hardhoutsoorten zijn er daardoor prijsstijgingen van tien tot vijfentwintig procent ten opzichte van vorig jaar. Hoewel volgens de VVNH veel onzeker is, worden voor de komende periode prijsstijgingen van zo'n vijf tot tien procent voorzien.

"Het is de rol en functie van de houthandel om ervoor te zorgen, dat de beschikbaarheid op peil blijft en het hout zijn weg blijft vinden naar mooie projecten, maar dat is in deze tijd een bijzondere uitdaging," zo besluit Paul van den Heuvel, directeur VVNH.

(Parketplein, 26-03-2021)

 
Estillon introduceert Whisper

Whisper-blackWhisper, in de kleur black, aanbevolen voor onder rigid core en click-lvt.Estillon brengt onder de toepasselijke naam Whisper twee nieuwe ondervloeren die aan de 10dB-norm voldoen. Whisper wordt gepositioneerd als de aangewezen 'stille' ondervloer voor rigid core en pvc-klik.

De Udense leverancier van ondervloeren, ondertapijten en gereedschappen zegt met de introductie van de range tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar geluidsisolerende vloeren, specifiek naar ondervloeren die aan de norm van 10 db voldoen. Zijn nieuwe ondervloeren zorgen voor een zeer hoge contactgeluidreductie. Ze voldoen aan de strengste eisen voor de Nederlandse appartementenbouw en zijn gecertificeerd met het TÜV Rheinland-keurmerk voor 10 dB-ondervloeren.

Behalve geluidsreductie biedt de Whisper meer voordelen. Zo zorgen de overlap en zelfklevende strip voor een eenvoudige installatie. Ter bescherming van de klik-verbinding hebben de producten voorts een zeer hoge drukweerstand. Een ander pluspunt is de geringe opbouwhoogte van slechts een enkele millimeter. Daarnaast wordt Whisper aangeboden als uitermate geschikt in combinatie met vloerverwarming.

Meer informatie over Whisper plus de andere items met een 10dB-certificaat en over de betreffende norm, vindt men op www.estillon.com/wat-houdt-de-10db-norm-in-bij-ondervloeren. De ondervloeren van Estillon zijn verkrijgbaar bij de bekende Nederlandse groothandels.

(Parketplein, 26-03-2021)

 
Woonbranche 30 procent in de min in februari

inretail-logo-zwINretail monitort voor de woonbranche een omzetverlies van 30,0 procent in februari ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De geschreven omzetten lijden flink onder de huidige situatie, zo stelt de branchevereniging vast, met een lockdown die al met al veel langer duurt dan aanvankelijk eind vorig jaar werd ingeschat. Hoe slecht ook, de score betekent wel een lichte verbetering ten opzichte van die in de voorafgaande maand januari. De start van het jaar was immers tamelijk dramatisch, met een daling van de geschreven omzet van 47,7 procent als gevolg van de medio december ingestelde lockdown voor de non-food. Voor meer cijfers is het wachten op het CBS, dat komende woensdag zijn omzetontwikkelingen in de detailhandel in de maand februari publiceert.

(Parketplein, 26-03-2021)

 
Studio Moods van IVC Commercial wint Red Dot

Studio-Moods-Red-DotIVC Commercial laat met trots weten dat zijn Studio Moods is bekroond met een Red Dot Award: Product Design. Daarmee voegt de 'creatieve modulaire vloeroplossing' zich bij LayRed55, dat afgelopen jaar deze toonaangevende onderscheiding kreeg toegekend. Red Dot geldt als een meetellende instantie die de beste productlanceringen van het jaar laat beoordelen door een internationale jury van deskundigen. Alleen producten die uitblinken op het vlak van vormgeving en innovatie krijgen dit gewilde kwaliteitskeurmerk toegekend. Meer informatie over de collectie is te vinden op: //www.ivc-commercial.com/nl-nl/oplossingen/modulaire-vloeren-studio-moods

(Parketplein, 26-03-2021)

 
Välinge Flooring bedrijft pingpongmarketing

waldner-valingeJan Ove ('J-O') Waldner promoot voor de Aziatische markt ontwikkelde collectie 'Hardened Wood Floors' van Välinge Flooring. (foto: Välinge)Het Zweedse Välinge Innovation gaat in zee met landgenoot en voormalig tafeltennisvedette Jan Ove Waldner om de marktintroductie van zijn nieuwe merk Välinge Flooring (uit eigen productie) onder de aandacht van Azië, China in het bijzonder, te krijgen. Gezien de populariteit van het spel en de 'onverwoestbare' reputatie van de technisch behendige Waldner, beschouwt Välinge Innovation de voormalig Olympisch en wereldkampioen als de juiste persoon om zijn echt houten vloerbedekking, getooid met de naam 'Hardened Wood Floors', in die contreien te promoten. De toplaag van de klik-parketplanken is gehard middels de in eigen huis ontwikkelde 'Woodura'-technologie. Afgelopen jaar werd Välinge Flooring al naar de Amerikaanse markt gebracht.

(Parketplein, 24-03-2021)

 
FEP heeft een nieuwe website

Homepage-van-www.parquetHomepage van www.parquet.net.De Federatie van de Europese Parketindustrie (FEP) heeft zijn website www.parquet.net in een nieuw jasje gestoken. De site geeft meertalig uitleg over de in Brussel gevestigde organisatie zelf, over de vervaardiging van parketvloeren, en niet te vergeten over zijn Real Wood-campagne, ter bevordering van echt houten vloerbedekkingen. Voort bevat hij een pagina met nieuws (waaronder actuele cijfers) en evenementen. Verwijzingen naar tal van socialemediakanalen die de FEP onder zijn hoede heeft genomen (maar deels nog wel vaart moeten krijgen...) ontbreken uiteraard niet.

(Parketplein, 24-03-2021)

 
COREtec in Romeinse sportclub

sevensportingclubSeven Sporting Club is voorzien nieuwe vloerbedekking.Getuige de referenties die USFloors met regelmaat ter beschikking stelt, vallen zijn COREtec-vloeren goed in de smaak van fitness- en wellnesscentra die aan de slag moeten met een renovatie van hun druk belopen onderkomens. Zo ook in Rome laatst. De Italiaanse designer Alessandro Fracassi liet voor het opkalefateren van de Seven Sporting Club in de hoofdstad zijn oog vallen op kwaliteiten van COREtec in een tamelijk licht gehouden, naar grijs neigend houtdessin.

"De eigenaars wilden een vloer die er mooi uitzag, watervast was, snel te plaatsen, geluidsabsorberend en zeer onderhoudsvriendelijk," verklaart de architect van het project. De vloerenlegger van dienst voelde zich bovendien flink onder tijdsdruk staan opdat het fitnesscentrum snel weer zijn deuren kon openen. "Het feit dat de COREtec-vloer op de bestaande ondergrond kon worden aangebracht en de kurklaag geïntegreerd is, maakte het plaatsen ook gemakkelijker en sneller. Bovendien is er geen egalisatie nodig en ook geen extra ondervloer," zo stelt de vakman vast.

(Parketplein, 24-03-2021)

 
'De Trendleggers' van Flamingo Parket

Onder de naam 'de Trendleggers' gaat Flamingo Parket zes vloerencollecties als opzichzelfstaand merk introduceren en breed onder de aandacht brengen bij verschillende doelgroepen, waaronder consumenten, architecten en stylistes. Alle collecties krijgen een eigen website en brochure en zullen via social media intensief worden gepromoot.

De Trendleggers gaan zelf niets verkopen, zo licht de Barneveldse leverancier toe, want het initiatief is puur opgezet om traffic te genereren richting de parketspeciaalzaken. Speciaalzaken met interesse kunnen zich aansluiten en als dealer van de Trendleggers worden vermeld op de afzonderlijke websites. Flamingo Parket verzekert veel energie te zullen steken in de branding van de merken, waarbij het doel is om bij een breed publiek een grote naamsbekendheid te verkrijgen.

Flamingo-De-6-Vloermerken-van-De-TrendleggersDe zes vloermerken/vloerstijlen van de Trendleggers, een initiatief van Flamingo Parket dat is opgezet om traffic te genereren richting de parketspeciaalzaken.

Bij het tot stand komen van de nieuwe collecties is gebruik gemaakt van de kennis van zowel stylistes als trendwatchers. Zij weten volgens Flamingo Parket immers als geen ander wat de trends zijn en mede door hun kennis zal de serie een actuele weergave zijn van wat op dit moment dé kleuren zijn die er toe doen. Drie collecties bestaan al: de populaire Raftwood, de Patina en de Planed Oak hebben hun sporen al ruimschoots verdiend. En met de toevoeging van drie geheel nieuw ontwikkelde collecties is het programma compleet.

Binnen deze zes collecties zijn zowel vloeren met geschuurd, geschaafd en geborsteld oppervlak beschikbaar en meerdere afwerkingen zoals beits en hoogwaardige olie. Voor elke woonstijl is een passende vloer beschikbaar, variërend van landelijk (Rustique-collectie) tot modern (Tendence-collectie).

"De klant die zich op een nieuwe vloer aan het oriënteren is, kan straks feitelijk niet meer om de Trendleggers heen," aldus Dick van de Klok, commercieel directeur van Flamingo Parket. Zowel Facebook, Pinterest, Instagram als LinkedIn maar ook de betere woonbladen en websites gaan ingezet worden om de merken bekendheid te geven. "Ik zeg op de zaak vaak, iedereen kent merken als Calvé pindakaas en Coca Cola, zo bekend moeten de Trendleggers ook worden, dan hebben we het goed gedaan," besluit Van de Klok.

Aangezien de Trendleggers een onderdeel van Flamingo Parket zijn, zullen alle bestaande klanten van het Barneveldse bedrijf binnenkort alvast uitvoerig worden geïnformeerd over alle mogelijkheden.

(Parketplein, 22-03-2021)

 
September nog iets te vroeg voor BouwBeurs

BouwBeurs-oktoberOrganisatie van de BouwBeurs voorziet dat men elkaar pas in oktober weer 'live' kan zien en spreken.De BouwBeurs-organisatie stelt vast, na overleg met de markt, dat september "net iets te vroeg" komt. Daarom is besloten om BouwBeurs 2021, op de affiches als de grootste vakbeurs voor de bouw in Nederland, nogmaals te verplaatsen. Het evenement schuift op van 13 t/m 17 september naar 18 t/m 22 oktober, in de Jaarbeurs Utrecht.

Marisa Richter van de BouwBeurs: "Dat de beurs door moet gaan is evident, want de bouw is booming! Er is grote vraag naar nieuwe woningen. De sector staat aan de vooravond van de bouw van meer dan 300.000 woningen. De Actieagenda Wonen bevat duidelijke voorstellen aan het nieuwe kabinet, met focus op circulariteit en innovatie. Precies ook de thema's die binnen BouwBeurs 2021 spelen."

(Parketplein, 22-03-2021)

 
Groothandel INTR. opent in Delft en Leek
Rene-ter-Borg-Delft-02René ter Borg gaat vestiging Delft runnen.
Edwin-Bakker-LeekEdwin Bakker neemt INTR. Point Leek onder zijn hoede.

INTR. opent in april vestigingen in Delft en in Leek, waarmee de groothandel zijn landelijke dekking optimaliseert. Beide nieuwe INTR. Points bieden zijn klanten in respectievelijk de regio Rotterdam-Den Haag en de provincie Groningen een inspirerende showroom, waar zij hun (particuliere) klanten mee naar toe kunnen nemen, en tevens een groot afhaalmagazijn dat dagelijks wordt aangevuld met wat woninginrichters, parketbedrijven en ZZP-ers zoal nodig hebben.

De vestiging Delft is strategisch gelegen tussen de A4 en de A13 en wordt gerund door René ter Borg, daarin bijgestaan door Frank Oudheusden. De vestiging Ridderkerk zal na opening van die in Delft worden opgeheven. Leek wordt gerund door Edwin Bakker, die momenteel Assen onder zijn hoede heeft, een vestiging die een flink stuk kleiner is dan de nieuwe en eveneens komt te vervallen. "We hadden met de vestigingen in Heerenveen, Hoogeveen en Assen drie INTR. Points relatief dicht bij elkaar. Door te verhuizen naar Leek zijn we beter verspreid, dus zitten we dichter bij de klant. Ook in de regio Drachten/Groningen," verklaart Bakker. Beide filiaalleiders beschikken over ruime ervaring in het vak. En voor de volledigheid: in de regio Rotterdam-Den Haag wordt INTR. vertegenwoordigd door buitendienstman Delano Hagenbeek, in het Hoge Noorden door Paul Doggen.

INTR. (een onderdeel van Uzin Utz Nederland) beschikt zoals bekend over een breed assortiment van producten in A-merken en private labels voor de professionele vloer- en raamafwerking, gericht op woning- en projectinrichters en parketspeciaalzaken. In de nieuwe INTR. Points zal ruim aandacht zijn voor parket. Alle materialen die een parketteur nodig heeft, van vloeren tot afwerkingsproducten en lijmen, zijn daar snel en eenvoudig verkrijgbaar, zo verzekert Ter Borg. "Natuurlijk hebben we hier weer gekozen voor de A-merken."

(Parketplein, 19-03-2021)

 
Drie Domotex Digital Days

Domotex-Digital-Days-beeldDe voor 20 mei aangekondigde Domotex Digital Day, een virtueel alternatief voor de oorspronkelijk in januari en daarna in mei geplande fysieke vloerenbeurs, wordt opgerekt naar drie dagen. De voorbereidingen voor het evenement zijn in volle gang, zo meldt organisator Deutsche Messe vanuit Hannover. Centraal op de Domotex Digital Days staat in ieder geval een live conferentieprogramma op 20 mei, dat actuele en trendsettende onderwerpen in de internationale vloerenbranche belooft te belichten. Het live programma wordt omlijst door nog eens twee dagen extra waarop deals sluiten, netwerken en ideeën uitwisselen via live chats mogelijk zijn.

Domotex biedt dit jaar dus een alternatief, digitaal handelsplatform dat drie dagen lang, op 19, 20 en 21 mei, open staat voor alle deelnemers. Negen weken voor de lancering zegt de organisatie in zijn sas te zijn met de aanmeldingen, waaronder van de nodige vaste exposanten. Het virtuele platform wil deelnemende bedrijven de kans bieden om in contact te blijven met de branche, producten en innovaties te presenteren en nieuwe contacten te leggen met allerlei marktpartijen, om zo de reisbeperkingen vanwege het virus te omzeilen. De eerstvolgende Domotex staat op de agenda als een 'hybride' evenement (fysiek en digitaal) op 13 t/m 16 januari 2022 in Hannover.

(Parketplein, 19-03-2021)

 
'Renovatie', 'Monument', 'Houtbouw' in 2022

Vakbeurs-MonumentOok vakbeurs 'Monument' schuift een jaar op. (foto: organisatie)De voor aanstaande mei in de Brabanthallen te Den Bosch geplande vakbeurzen 'Renovatie', 'Monument' en 'Houtbouw' zijn uitgesteld naar 17 t/m 19 mei 2022. Beursorganisator 54events noemt als reden de aanhoudende onzekerheid over de haalbaarheid van grotere zakelijke bijeenkomsten. "Ondanks de positieve vooruitzichten voor evenementen in de tweede helft van dit jaar, lijkt mei 2021 voor de genoemde events simpelweg nog 'te vroeg' te komen."

De vakbeurs 'Monument' beloofde overigens aandacht te schenken aan historische parketvloeren. In het kennisprogramma zou Saar Berks van de Vakgroep Historisch Parket haar kennis delen van dit volgens haar 'vaak ondergeschoven kindje' bij het restaureren van erfgoed. Op de oorspronkelijk geplande beursdagen (18 t/m 20 mei 2021) komt nu een alternatief online programma, waarover begin april meer informatie volgt.

(Parketplein, 19-03-2021)

 
Subsidieregeling voor evenementen

Rijksoverheid-logoVandaag presenteert het kabinet een subsidieregeling voor evenementen bij annulering, opdat organisatoren weer aan de slag kunnen met het plannen en organiseren van evenementen vanaf 1 juli 2021. De overheid staat garant voor gemaakte kosten wanneer het evenement door coronabeperkingen onverhoopt niet door kan gaan. De steun is bedoeld voor professionele organisatoren van evenementen die in Nederland gepland staan tussen 1 juli en 31 december 2021. Het gaat om festivals, concerten, sportevenementen en zakelijke evenementen.

De organisatie ontvangt in geval van annulering vanwege coronabeperkingen het grootste deel van de kosten terug als gift, voor het restant kan een lening worden afgesloten. Eerder geplande evenementen kunnen worden verplaatst naar een datum vanaf juli 2021 om aanspraak te kunnen maken op de regeling. "Hoewel het niet voorstelbaar is dat vanaf 1 juli evenementen weer kunnen plaatsvinden zoals vóór corona, gaat het kabinet ervan uit dat de situatie rond 1 juli beter beheersbaar is en het verantwoord is om weer evenementen organiseren," zo klinkt het vanuit Den Haag.

(Parketplein, 19-03-2021)

 
Bagijn Tools Bona service- en reparatiepunt

Pand-Bagijn-ToolsPand Bagijn Tools.Sinds 2007 is Bona Benelux een samenwerking aangegaan met verschillende centra in Nederland waar de professionele parketteur zijn machines kan laten keuren, onderhouden of repareren - zoals Op 't Hof gereedschappen en machines in Nederhemert en Urk, en de Technische Handelsonderneming Emmink in Meppel-Zuid. Begin maart hernieuwde Bona zijn samenwerking met Bagijn Tools uit Breda. "Bagijn Tools heeft sinds enkele jaren een nieuwe eigenaar en na een gezellig en goed gesprek liet deze weten graag de samenwerking met Bona weer op te pakken," vertelt Raymond van Harmelen van Bona.

Lex-JansenLex Jansen (links) en Raymond van Harmelen.Ook Bagijn Tools heeft na de onzekere corona-maand van maart vorig jaar een 'booming' periode achter de rug. "Wij hebben gemerkt dat mensen zich vanaf eind maart en april vorig jaar zich nadrukkelijker dan ooit op het huis gingen richten," aldus eigenaar Lex Jansen van Bagijn Tools. "Mankementen in huis moesten worden aangepakt, nieuwe vloeren werden geplaatst en oude gerenoveerd. Dat heeft ons een behoorlijke plus gebracht." Jansen repareerde voorheen als ZZP-er onder meer machines voor Bagijn Tools en zei destijds tegen de toenmalige eigenaar dat hij het bedrijf wel wilde overnemen als de mogelijkheid zich voordeed. Nauwelijks twee weken later kreeg hij een telefoontje.

Bagijn Tools is een zelfstandige vakhandel op het gebied van diverse gereedschappen. Het biedt professionele machines aan en verzorgt de reparaties en onderhoud van alle branches. "Wij verzorgen bij Bagijn Tools de service van allerlei uiteenlopende machines: van de parketbranche, bouw, maar bijvoorbeeld ook voor de autobranche. Op het gebied van parket is Bona bij de parketprofessionals een belangrijke leverancier. De samenwerking met Bona maakt het voor mij mogelijk voor de machines van Bona de optimale service te kunnen bieden. We hebben hier alles nu in huis, qua types en onderdelen. Wanneer een klant binnenkomt met een kapot apparaat bekijken we of we het kunnen repareren. Zo ja, dan maken we het voor hem, zo niet dan bieden we een volwaardig alternatief aan."

Op-elke-nieuwe-machineOp elke nieuwe machine wordt de leverweek genoteerd.In de regio Breda zitten veel parketbedrijven. Raymond van Harmelen: "Dat klopt, en met Bagijn Tools hebben deze nu de mogelijkheid om op een centraal punt een defecte machine te laten repareren of preventief onderhoud te laten verrichten waardoor ze toekomstige (hoge) kosten voor kunnen blijven. Er is niets zo vervelend dan om plots te moeten stoppen met je werk omdat je machine er opeens mee ophoudt. Daarnaast is het verplicht om jaarlijks elektrisch gereedschap te laten keuren."

Jansen: "De arbo stelt dat machines veilig moeten zijn. Wij keuren de machines voor de professionals en verzorgen desgewenst een reparatie op maat. En natuurlijk zorgen wij er ook voor dat de machines zo snel als mogelijk terug kunnen naar de eigenaar, zodat deze met zijn werkzaamheden verder kan gaan." Jansen noemt het omgaan met mensen een van de vele leuke kanten aan zijn werk. "Het is een 'people's business'. Je kan mensen echt helpen met het aanbieden van je service, reparaties en onderhoud. Ik ben blij dat ik als groothandel in deze tijd van corona nooit heb hoeven sluiten. Dat we konden blijven leveren en mensen hebben kunnen helpen."

(Parketplein, 17-03-2021)

 
Nieuwe designvloer MeisterDesign. next

MeisterDesign next M7 in badmakerToepassing MeisterDesign. next M7 in de badkamer.MeisterWerke wil vastgesteld hebben dat zijn 'vinylvloer zonder vinyl' sinds de introductie in 2018 een stevige positie in de markt heeft verworven. Met de komst van de MeisterDesign. next (Edition M7) zet de Duitse fabrikant een volgende stap met duurzame, woongezonde en pvc-vrije designvloeren in het aanbod van Meister. De reeks is beschikbaar in acht 'authentieke' decors.

De nieuwe designvloer beschikt over een innovatieve modulaire opbouw met geïntegreerde contactgeluiddemping van kurk en een speciale AquaSafe-plaat op basis van hernieuwbare materialen voor een verminderd opzwelrisico. De randen zijn voorts AquaStop-geïmpregneerd en voorzien van het goed sluitende, gepatenteerde fold-down-kliksysteem Masterclic Plus, waarmee de fabrikant gegarandeerd vier uur bestendigheid tegen water biedt.

Zijn eigenschappen maken MeisterDesign. next niet alleen geschikt voor in de woon- of slaapkamer, maar ook voor in de gang, keuken of badkamer, en evenzo op een warmwater-vloerverwarming. De hoge gebruiksklasse 23/33 staat zonder meer ook projectgebruik toe. De compacte planken (op het formaat 1287 bij 220 millimeter met een dikte van acht millimeter) zijn bovendien eenvoudig en veilig te leggen.

MeisterWerke wijst voorts op het gepatenteerde Puretec Pro-oppervlak, voorgesteld als een vernieuwende soft-PUR-laag die zorgt voor bijzonder heldere kleuren en authentiek uitziende patronen. Met name bij de drie poriënsynchrone decors van deze Edition verbindt het oppervlak volkomen de voelbare en zichtbare structuur. De geringe patroonherhaling (negen verschillende planken) zorgt na het leggen voor een bijzondere veelzijdigheid en een afwisselende uitstraling, zo benadrukt de fabrikant tot besluit. MeisterDesign. next is 'made in Germany' en beschikt over het keurmerk De Blauwe Engel.

(Parketplein, 17-03-2021)

 
Theo Bakker (Cotap) overleden

Theo-BakkerOp de leeftijd van 76 jaar is afgelopen zondag Theo (Tiemen) Bakker overleden, de tweede generatie aandeelhouder van Cotap in Genemuiden. Hij is van zeer grote betekenis geweest voor het familiebedrijf.

Theo Bakker ging na zijn diensttijd als jongste bediende aan de slag bij Cotap, zo'n vijftig jaar geleden nog producent van kokostapijt, en stond er aan de wieg van de transitie van fabrikant naar groothandel in tapijt. "'Tapijt' was zijn grote passie en in zijn dubbelrol als verkoper in het zuiden van Nederland én inkoper, was dit een ijzersterke combinatie. Hij heeft de hoogtijdagen van tapijt meegemaakt, maar stond ook open voor verandering toen er meer vraag naar harde vloeren kwam," zo memoreren de zeer verdrietige (oud-)aandeelhouders Tiem, Alfred, Klaas Bakker en alle medewerkers van Cotap in een overlijdensbericht aan de branche.

"Theo blijft in onze herinnering als een zeer markant persoon die samen met de tweede generatie aandeelhouders Tiem en Gerrit, de ontwikkeling van Cotap met zijn ongebreidelde inzet, enthousiasme en vlijmscherpe marktkennis heeft gestimuleerd en gestuurd."

Na de aandelenoverdracht, twintig jaar geleden, zette hij een stapje terug en was minder bij het dagelijkse management betrokken. Wel bleef hij tot 2010 betrokken bij de inkoop en was een graag geziene 'klant' bij menig vloerenproducent in Nederland en België.

Klik hier voor het volledige bericht.

(Parketplein, 17-03-2021)

 
Beautifloor introduceert gelakt lamelparket

Beautifloor-Lamelparket-Miami-EvanBeautifloor Lamelparket Miami Evan.Beautifloor lanceert de lamelparketserie Miami, gelakte planken in diverse uitvoeringen. De reeks wordt gebracht als een fraaie toevoeging aan de bestaande collectie geoliede vloeren.

In tegenstelling tot de Boston-serie met geoliede eikenplanken, bestaat de Miami-serie geheel uit extra mat gelakt eikenhout. De toplaag van de planken is uiterst slijtvast, zeer mat in afwerking en verkrijgbaar in acht uitvoeringen. Aangezien het lamelparket van Beautifloor een natuurproduct is, zo stelt leverancier Peitsman, is iedere plank 'uniek' en komen in de vloeren geen herhalingen voor.

Om alle vloeren optimaal tot hun recht te laten komen, is de Miami-serie verkrijgbaar in acht dessins met verschillende decoren en behandelingen. Daarbij zijn alle vloeren extra mat gelakt en bevatten ze een v-groef - aan enkel de lange zijde of volledig rondom. De planken hebben een afmeting van 19 bij 182 centimeter en een totale dikte van 13,5 millimeter met een toplaag van 2,5 millimeter. "Een echte houten vloer, voor een duurzame oplossing die tientallen jaren meegaat," aldus de leverancier, die de vloeren aanprijst om hun goede prijs-kwaliteitverhouding.

Alle vloeren in de serie Miami zijn vanwege de gunstige warmteweerstand van 0,13 m2 K/W geschikt voor vloerverwarming tot een maximale oppervlaktetemperatuur van de dekvloer van 27 graden celsius.

Met de komst van de Beautifloor Miami is de Beautifloor Boston opnieuw samengesteld. Vanaf heden bestaat deze serie uit tien aantrekkelijke vloeren, aangevuld met de acht Miami-uitvoeringen, samen in één display. De bestaande lamelparketdisplay wordt zodoende vernieuwd met stalen van de Miami-serie, evenzo is een nieuwe topkaart beschikbaar. De vloeren in de Miami-serie worden daarnaast gepresenteerd in een hoogwaardige handwaaier. Belangstellenden voor de collectie kunnen terecht bij groothandel Peitsman.

(Parketplein, 15-03-2021)

 
BerryAlloc lanceert waterbestendige Ocean+

OceanOcean+ maakt gebruik van honderd procent waterbestendige hydro+ technologie.BerryAlloc brengt Ocean+ op de markt. Zijn jongste collectie waterbestendige laminaatvloeren maakt gebruik van de reeds in 2008 door de fabrikant uit Menen gelanceerde hydro+ technologie. De eenvoudig te onderhouden vloeren zijn voor zowel residentieel als commercieel gebruik.

Hydro+ is een 'hydrofobe' coating die BerryAlloc tijdens het productieproces op alle kanten van de laminaatplank aanbrengt. De technologie stoot water af bij de voegen, en in combinatie met de werking van het DuoLoc lockingsysteem garandeert de fabrikant dat de vloeren volledig waterbestendig zijn zodra deze de fabriek verlaten.

De Ocean+-collectie biedt natuurlijke, matte houtdecors en authentieke steendecors. De reeks bestaat uit vier typen, ingedeeld naar dikte, plankafmeting, beschikbaarheid van decors en gebruiksklasse. "Waterbestendig, stabiel, kleurvast, krasbestendig, prachtig om te zien en eenvoudig te verzorgen," zo vat BerryAlloc de pluspunten van de in België vervaardigde collectie samen.

(Parketplein, 15-03-2021)

 
In de picture: vloerverwarming en parket

logo-Parket-en-vloerverwarmingDe werkgroep die het afgelopen najaar is opgericht om de markt te informeren over de kansen die parket op vloerverwarming biedt, boekt progressie. Inmiddels wordt het project ondersteund door (bijna) alle grote leveranciers van vloerverwarming, parket en afwerkingsmiddelen voor parket, zoals lijmen en kitten, oliën en lakken. Een opmerkelijke, branchebrede samenwerking dus waarmee de werkgroep zeer content is. (Voor de start van zijn activiteiten, zie het nieuwsitem 'Branche promoot parket op vloerverwarming' van 18 november jl.).

Uitgangspunt is dat nieuwbouwhuizen standaard worden opgeleverd met vloerverwarming (vaak in combinatie met een warmte-win-installatie en ook met vloerkoeling). Ook in renovaties van woningen en bedrijfspanden wordt steeds vaker gekozen voor vloerverwarming. Deze keuze heeft volgens de werkgroep niet alleen te maken met het gegeven dat vloerverwarming zorgt voor een comfortabele warmte, maar ook en vooral minder energie verbruikt dan traditionele verwarming, en dus een duurzaam alternatief is.

"Leveranciers van vloerverwarming zochten om die reden steeds vaker contact met de parketbranche. En de parketbranche heeft interesse in deze groeimarkt. Daarom dit initiatief. Er moet meer aandacht komen voor het feit dat parket en vloerverwarming prima samen gaan. Sterker nog, parket en vloerverwarming zijn de perfecte match." De werkgroep onderstreept in dit verband dat hout een natuurlijk en milieuvriendelijk product is met een zeer lage CO2-footprint, dat een parketvloer een leven lang meegaat, hout zeer comfortabel is en bovendien de warmte veel langer vasthoudt.

website-parket-en-vloerverwarmingAfbeelding van de website die rond 1 april live gaat.De werkgroep heeft meerdere doelgroepen op het oog die op de hoogte gaan worden gebracht. Bij sommige is al (beperkt) kennis over het thema aanwezig, maar evenzo stellen de initiatiefnemers vast dat er nog een paar hardnekkige misverstanden bestaan over de mogelijkheden van parket in combinatie met vloerverwarming.

De voornaamste doelgroepen waarop de werkgroep zich gaat richten zijn de aannemers, bouwers en architecten van gebouwen, voorts de installateurs, de ontwerpers (interieurarchitecten, stylisten), de vloerverkopers en de consumenten. Over de vloerverkopers wordt nog opgemerkt dat er al heel veel parketspecialisten zijn die kennis hebben van de mogelijkheden van parket in combinatie met vloerverwarming. Deze specialisten zijn herkenbaar aan het vignet en worden ook op de (op stapel staande) website vermeldt.

"Bij bovenstaande doelgroepen willen we bewustzijn willen gaan creëren over de mogelijkheden. Parket en vloerverwarming kan. Het is een duurzame match. De bewoner/gebruiker van het pand kan kiezen wat hij/zij mooi vindt en hoeft deze keuze niet te beperken doordat er onvoldoende kennis is in de markt," zo wordt de ambitie omschreven.

In week 14 wordt de website www.vloerverwarmingenparket.nl gelanceerd. De website is opgezet als een soort online bibliotheek met als doel om alle 'ruis' en misverstanden die er zijn weg te halen. Ook zal vanaf april regelmatig informatie te zien zijn op de diverse socialemediakanalen.

Parketliefhebbers die dit initiatief een warm hart toedragen, wordt gevraagd om de informatie met hun relaties te delen, en de groep te helpen met het bewuster maken van iedereen die met parketvloeren en vloerverwarming te maken heeft.

(Parketplein, 12-03-2021)

 
Geen verdere heropening van winkels

rechtspraak-logoVanochtend heeft de rechtbank Den Haag de vordering van INretail tot het – al dan niet onder ruimere voorwaarden - openstellen van winkels afgewezen. Volgens de voorzieningenrechter is niet gebleken dat de Staat evident onjuiste afwegingen en/of evident onjuiste beleidskeuzes heeft gemaakt, zo valt te lezen op Rechtspraak.nl. "Het Outbreak Management Team (OMT) heeft onderzocht of er bij de huidige stand van zaken ruimte is voor versoepelingen. Op verzoek van de Staat is daarbij specifiek gekeken naar de situatie van de winkeliers. Volgens het OMT is er eigenlijk geen ruimte voor versoepelingen en de Staat mag op de adviezen van het OMT afgaan. Toch heeft de Staat vanwege de grote maatschappelijke roep om perspectief enkele versoepelingen toegestaan. De voorzieningenrechter is van oordeel dat de Staat bij die versoepelingen de focus op het onderwijs en de jongeren heeft mogen leggen en de versoepelingen voor de betreffende winkeliers heeft mogen beperken tot het toestaan van click en collect (bestellen en afhalen) en winkelen op afspraak."

INretail-logo-21INretail reageert teleurgesteld en treft voorbereidingen om in hoger beroep te gaan tegen het vonnis. "We zien kansen en mogelijkheden en vinden dat een betere belangenafweging moet worden gemaakt, want winkels kunnen veilig open. Het kabinet volgt naadloos de adviezen op van het OMT, maar die zijn uitsluitend gebaseerd op medische afwegingen. De economische en maatschappelijke gevolgen hebben immense impact, maar die maakt de rechter door deze uitspraak van ondergeschikt belang en dat vindt INretail principieel onjuist."

ing-logoWat bovengenoemde versoepelingen betreft, meldt de ING Bank vandaag overigens dat bij veel winkels in de categorie 'niet essentieel', die dus alleen 'click en collect' en vanaf 3 maart ook 'winkelen op afspraak' mogen aanbieden, de pin-omzet dezer dagen ongeveer op 40 tot 50 procent van het normale niveau ligt. Bij woon- en interieurwinkels ligt de pin-omzet in de week tot en met dinsdag 8 maart 48 procent onder normaal (en het aantal pintransacties 75 procent lager). Ook fashion (47 procent onder normaal), winkels in vrijetijdsspullen (44 procent onder normaal) en bouwmarkten & tuincentra (43 procent onder normaal) noteren grote minnen in pin-omzet ten opzichte van wat gebruikelijk is.

Rijksoverheid-logoVerder in het nieuws vandaag de volgende uitbreiding door het kabinet van de coronasteun voor ondernemers. "Ondernemers die hun zaak door de coronamaatregelen (deels) moesten sluiten en hierdoor minder omzet draaien, krijgen in het tweede kwartaal van 2021 een hogere tegemoetkoming voor hun vaste lasten (TVL). Op verzoek van de Tweede Kamer heeft het kabinet besloten het subsidiepercentage voor de TVL te verhogen naar 100 procent. Ook breidt het kabinet de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) uit met nog eens 130 miljoen euro."

(Parketplein, 12-03-2021)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

FF-147FFI-115

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Kleur aanbrengen op houten vloeren
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Lijmen voor LVT, PVC en vinyl
  • Dossier UV-afwerking op de werf met olie of lak
  • Dossier Training en opleidingen van producenten en verdelers

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com