pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Laminaatmakers profiteren van 'cocoonen'

Alsapan eplfVisgraatlaminaat in houtlook van Alsapan.Ook de Europese laminaatmakersvereniging EPLF moet vaststellen dat de wereldeconomie dit jaar werd gedomineerd door de impact van Covid-19. "Vooral in de lente leidde de evolutie van de pandemie tot volatiliteit van de vloermarkt," zo klinkt het in een handelsupdate vanuit het Brusselse hoofdkwartier. "Sindsdien zijn de verkoopcijfers zich beginnen te herstellen en EPLF-leden hebben er voorzichtig vertrouwen in dat er solide eindejaarsresultaten zullen zijn voor 2020."

De EPLF constateert dat het eigen huis het afgelopen jaar een nog grotere rol heeft gekregen in het dagelijks leven. "Lockdowns en uitgaansverboden maakten dat we verplicht binnen moesten blijven en een aanzienlijke toename van het thuiswerken resulteerde in een vermenging van de persoonlijke leef- en kantoorruimtes. Omdat mensen meer tijd thuis doorbrengen, doen ze ook meer moeite om een woon- en werkruimte te creëren die niet alleen comfortabel maar ook functioneel is."

De vereniging vervolgt: "De leden van EPLF merkten dat mensen meer bereid waren te investeren in producten van hogere kwaliteit om comfortruimtes naar wens te creëren waar ze even kunnen ontsnappen aan de onzekerheden van het dagelijkse leven. Tegen deze achtergrond boomt de DIY-markt terwijl de projectmarkt vertraagt."

Qua dessins wordt opgemerkt dat hout (mits natuurgetrouw, en vooral eiken) en minerale texturen op de markt domineren. De vloerpatronen visgraat en chevron blijven populair. Het combineren van verschillende looks en plankformaten is eveneens gewild. De belangrijkste prestatiekenmerken waarop de achterban van de EPLF zich naar eigen zeggen blijft toeleggen, zijn waterdichtheid en geluidsreductie.

(Parketplein, 11-12-2020)

 
'Kosten Chinees LVT in VS op recordniveau'

vs-vlagDe Verenigde Staten kampen met een ongekende kostenstijging voor uit China ingevoerde LVT-vloeren, het belangrijkste leveranciersland in dit segment. Volgens het nieuwsmedium Floordaily zijn de wereldwijde containercrisis, samen met een zwakke dollar en bijzonder hoge prijzen voor PVC verantwoordelijk voor de de pan uitrijzende kosten voor LVT-producten.

Zo zijn de prijzen voor vervoer per container, vanwege de bij de vraag achterblijvende beschikbaarheid van containers en scheepsruimte, met tientallen procenten gestegen, is de waarde van de dollar tegenover de yuan met bijna tien procent gedaald sinds mei en zijn bovendien de kosten van 'PVC chip' met zowat dertig procent gestegen de voorbije drie maanden. (Zie ook het nieuwsitem 'Invoer van vloeren in Britse havens stokt' van eergisteren).

(Parketplein, 11-12-2020)

 
PVC-collectie Cotap met Uniclic en Unizip

Visgraatpatroon-PVC-collectieVisgraatpatroon in PVC-collectie Cotap nu voorzien van Unizip.Cotap heeft zijn PVC-collectie voorzien van de bekende kliksystemen Uniclic en Unizip. Voortaan zijn alle tegels en planken met een toplaag van 0,55 millimeter verkrijgbaar met het kliksysteem Uniclic en is het visgraatpatroon voorzien van Unizip.

Door deze sterke klikverbinding is de vloer eenvoudig te verwerken en in elkaar te klikken, waardoor de vloerdelen niet los komen. Het voordeel van de klikverbinding met Unizip, zo legt de vloerengroothandel uit, is dat het PVC in visgraatpatroon voor stoffeerders heel eenvoudig is terug te leggen. Daarnaast is het visgraat voorzien van een geïntegreerde ondervloer en zijn er geen A- en B-panelen meer nodig.

De technologie van Silent Rigid Click (SRC) staat volgens Cotap garant voor een uiterst stabiele 'Rigid Board'. De kern van de plank is harder en sterker dan bij een verlijmde PVC-vloer, doordat deze luchtvrij is en voorzien van kalksteen. Door de extreme hardheid van het materiaal kan de PVC-vloer met SRC-technologie over een bestaande vlakke vloer worden gelegd.

De huidige kurken onderlaag is bij de PVC-collectie met toplaag van 0,55 millimeter vervangen door een IXPE-onderlaag. De totale dikte van de plank is aangepast van 5,5 naar 7 millimeter, zodat de vloer comfortabeler is te leggen. Met deze kenmerken voldoet de collectie ook aan de normen van het bouwbesluit 10dB deltalin geluidsreductie. Hierdoor is deze vloer goed toepasbaar in appartementen, aldus Cotap. De PVC-collectie is verkrijgbaar in tegel- en houtdecors en trendy dessins.

(Parketplein, 11-12-2020)

 
'Invoer van vloeren in Britse havens stokt'

Congestie-inFelixstoweCongestie in Felixstowe, de grootste Britse containerhaven.De invoer van vloerbedekkingen loopt tot aan drie weken vertraging op en de kosten stijgen doordat de ophoping in de containerhavens in het Verenigd Koninkrijk blijft toenemen, zo meldt het Britse vakblad The Stocklists. Marktvolgers stellen vast dat een derde van alle containers tot drie weken vertraging heeft opgelopen doordat de havens last hebben van opstoppingen en containers momenteel schaars zijn. De huidige corona-pandemie, de aan de kerstdagen voorafgaande handel plus het opbouwen van voorraden met het oog op de komende Brexit, krijgen de schuld van het probleem.

Vooral de invoer uit China, Turkije en het Verre Oosten wordt getroffen, zo vervolgt het vakblad, regio's die in de tweede helft van dit jaar een groei van de handel in vloeren en interieurproducten hebben laten zien. In sommige gevallen wordt melding gemaakt van verzendkosten voor containers van Azië naar het Verenigd Koninkrijk die nu vijf keer hoger liggen dan eind september. Opgemerkt wordt ook dat de grootste Britse containerhaven in Felixstowe vol zou zijn en inkomende schepen worden omgeleid naar Rotterdam.

(Parketplein, 09-12-2020)

 
MMFA verwelkomt USFloors Int. en Lamigraf

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft zich versterkt met USFloors International als regulier lid en met Lamigraf als geassocieerd lid. Voorzitter Matthias Windmöller verwacht dat beide nieuwe leden met hun kunde op het vlak van vloeren en verwante innovaties, zullen bijdragen aan het promoten van het imago van meerlaagse modulaire vloeren.

Jan Dossche van het in het Vlaamse Waregem gevestigde USFloors International (bekend van COREtec) zegt ernaar uit te kijken om de vereniging bij te staan in haar inspanningen om onderzoek, ontwikkeling en normering in dit segment te bevorderen. Rafel Bosch van het Spaanse Lamigraf verklaart de deskundigheid en de vernieuwende ideeën van zijn bedrijf voor het ontwikkelen van bedrukte decors voor vloeren en meubels, graag te willen delen.

De in Brussel zetelende MMFA beschikt nu over 26 gewone leden (fabrikanten van MMF-vloeren of hun Europese vertegenwoordigers), 31 geassocieerde leden (toeleveranciers) en drie ondersteunende leden (wetenschappelijke instituten).

(Parketplein, 09-12-2020)

 
Bauwerk Boen nu formeel Bauwerk Group

bwg logoDe Zwitserse parketfabrikant Bauwerk Boen AG is omgedoopt in Bauwerk Group AG en zetelt voortaan in St. Margrethen in plaats van Wallisellen. De aandeelhouders hebben onlangs op een buitengewone algemene vergadering ingestemd met voorstellen daartoe van de raad van bestuur. De producten van de Bauwerk Group zullen evenwel als vanouds op de markt worden gebracht onder de merknamen Bauwerk Parkett en Boen. De aanwezigheid van beide merken op de markt heeft zich volgens de onderneming bewezen en zal worden voortgezet. De Bauwerk Group is goed voor een vloerenproductie van 8,7 miljoen vierkante meter en boekte afgelopen jaar een netto-omzet van 281 miljoen Zwitserse frank. In Nederland vervult de PPC de rol van exclusieve groothandel voor Bauwerk Parkett en Boen.

(Parketplein, 07-12-2020)

 
Omzet groothandel bouwmaterialen in de lift

cbs-logoOndernemers in de groothandel en handelsbemiddeling hebben in het voorbije derde kwartaal bijna 3 procent minder omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De krimp wordt evenwel kleiner, zo rapporteert het CBS, want in het tweede kwartaal lag hun omzet nog 9 procent lager dan een jaar eerder. Verder blijkt de groothandel in bouwmaterialen bijzonder goed te presteren.

De groothandel in voedingsmiddelen zet bijna 3 procent meer om en de groothandel in non-food ruim 2 procent meer. In beide branches was de omzet in het tweede kwartaal nog gekrompen ten opzichte van een jaar eerder.

Binnen de non-food geeft de groothandel in kleding en schoenen 9,4 procent omzet prijs in het derde kwartaal (nadat in het tweede kwartaal een veel forsere krimp van 19,2 procent werd opgetekend). De gespecialiseerde groothandel in bouwmaterialen boekt daarentegen 9,3 procent vooruitgang (tegenover een meer bescheiden plus van 3,7 procent in het voorafgaande kwartaal).

Het aantal faillissementen in de sector ligt volgens het CBS op een historisch laag niveau. Het ondernemersvertrouwen in de groothandel is aan het begin van het huidige kwartaal opgeklommen tot plus 1,3. Dit contrasteert stevig met de minus 19,0 van drie maanden eerder en met de minus 34,0 aan het begin van het tweede kwartaal. De ondernemers zijn momenteel voorzichtig positief over de omzetverwachting van hun bedrijf voor de laatste drie maanden van het jaar. Aangetekend moet worden dat de gegevens voor dit onderzoek begin oktober zijn verzameld, grotendeels voorafgaand aan de aangescherpte maatregelen tegen de onvermijdelijke corona.

(Parketplein, 07-12-2020)

 
Van meten naar zweten op de praktijkdagen
Fred-WitkampFred Witkamp: "...maar bij een klant moet het kloppen."
Zeer-goede-resultatenZeer goede resultaten na veel 'meet- en zweetwerk'.
Dion-van-RosmalenDion van Rosmalen en Martijn Mulder zijn klaar met hun veld.
MonsterbordMonsterbord met windroos.
Luuk-PhillipsLuuk Phillips bewaart de verplichte afzuigslang bij het schuren voor de volgende keer.

De afgelopen weken hebben de niveaus 2 en 3 van de parketopleidingen weer praktijkdagen gehad op het ROC Midden Nederland in Nieuwegein. De praktijkdagen stonden in het kader van het meten en uitzetten van parketvloeren, met name de verschoven hartlijn voor het uitzetten van visgraat vloeren. "Dat viel niet mee voor de leerlingen," zo merkte parketopleider Fred Witkamp op. Daarnaast werd de leerlingen geleerd om met mallen te werken om visgraat uit te zetten.

Voor de gevorderde niveau 3-leerlingen was de opdracht: maak in een veld vier vloeren. Deze vloeren, aldus de toelichting van de docent, moeten op een heel patroon uitkomen, zowel in de lengte als in de breedte. Aan de kop met een hele beginnen en afsluiten met een hele. De zijkanten niet op puntjes uit laten komen, maar zo mogelijk op een hele. Past het niet, dan moet het patroon aangepast (verzaagd) worden. Om deze velden heen komen banden en staande friezen. Patronen en houtsoorten mogen zelf gekozen worden.

Na de instructie gingen de leerlingen in koppels van twee aan het werk. Na veel meet- en zweetwerk waren de resultaten volgens Witkamp zeer goed te noemen, zoals te zien is op de eerste twee foto's. "Soms ging het meten hen toch niet zo goed af, zo laat de eerste foto zien aan de Hongaarse punt. Kleine eindstukjes. Oeps...! Verkeerd gemeten en niet gecontroleerd bij het uitzetten. Bij ons mag het fout gaan, want dat is een leermoment, maar bij een klant moet het kloppen."

Beginners niveau 3 en gevorderden niveau 2 kregen de opdracht om in een veld een visgraat parketvloer te maken die ook weer aan alle kanten op een heel punt of strook uit moest komen. Rondom banden en friezen om de ruimte op te vullen. De derde foto toont dat een dubbele band is gebruikt ter opvulling. Dion van Rosmalen, Parketzorg en Martijn Mulder, Parketwerk, zijn klaar met hun veld.

Beginners niveau 2 kregen de opdracht om op een monsterbord een visgraat parketvloer (of anderszins) uit te zetten met daarin een ster (windroos), zoals afgebeeld op de vierde foto. "Ook hier veel zweetwerk om een mooi monsterbord te maken. Hierin zijn de leerlingen zeker geslaagd," complimenteert Witkamp.

"Wat wij ook proberen, is om leerlingen dingen te laten doen die zij nauwelijks of niet in het bedrijf doen. Dit kan ermee te maken hebben dat het bedrijf weinig tijd heeft om de leerling datgene te leren of dat men bepaalde werkzaamheden niet doet," vervolgt Witkamp. Zo had Luuk Phillips van Bloemen Parket (vijfde foto) volgens de docent weinig ervaring met de grote schuurmachine. "Wij hebben hem schuren geleerd. Op de foto in eerste instantie nog met een stofzak, om het schuren nog niet al te moeilijk te maken. Met de verplichte afzuigslang wordt het manoeuvreren heel wat lastiger. Dat is voor de volgende keer. Ook hebben we met de leerlingen het schuurresultaat besproken. Een gedeelte gelakt, een gedeelte geolied (zwart) en een gedeelte eerst benat om daarna dit stuk ook in de zwarte olie gezet te hebben. Het was de leerlingen duidelijk wat het schuren van een vloer inhield qua schuurbeeld."

Sebastiaan-VerhagenSebastiaan Verhagen heeft met een elektrische figuurzaag een mooi patroontje gemaakt. V-kanten-frees-WolffV-kanten frees van Wolff.

De parketopleider vertelt verder dat hij ook een leerling in de klas heeft zitten die al verscheidene jaren actief is als vloerenlegger maar zich nu geroepen voelt om zijn diploma te halen, om uiteindelijk als Meester Parketteur verder te gaan. "Sebastiaan Verhagen van Luxoket is zo iemand. Hij heeft met een elektrische figuurzaag zaagoefeningen gedaan om een mooi patroontje te zagen." Boven gezaagd, zo toont bijgaande foto, en onder de tekening.

Van T&G Wood heeft de opleiding een parketvloer geschonken gekregen, speciaal voor de v-kanten. De opleiding beschikt over de meest recente machines voor de opleiding van parketleggen. Zo ook de op de onderste foto getoonde Wolff v-kanten frees.

"Langs deze weg wil ik T&G Wood, Lieverdink, Albers, PPC en Stauf bedanken, die belangeloos materialen hebben geleverd voor deze praktijkdagen," zo besluit Fred Witkamp.

(Parketplein, 04-12-2020)

 
Terugblik en productnieuws Kerakoll

Aqua-Pur-Basic-RapidAqua-PUR Basic Rapid.Tezamen met zijn distributiepartner PPC sluit Kerakoll het jaar heel positief af, zo laat Geert Wellink weten namens de Italiaanse onderneming, en dit ondanks alle verwikkelingen rond corona. De belangrijkste bijdrage aan de gunstige gang van zaken komt volgens hem van twee specifieke, duurzame producten voor het leggen en afwerken van parketvloeren. Dit betreft de 1-component hard-elastische (ISO 17178) parketlijm L34 Hybrid en de niet-vergelende, slijtvaste Natural-lakafwerking in twee lagen, de Aqua-PUR HPX Natural. (De leverancier verwijst voor de prestaties in de Koenig-test, Buchholz-test, Taber-test naar het relevante technische blad).

In het productnieuws voor 2021 treffen we de Aqua-PUR Basic Rapid aan, de naam van de sneldrogende 1-component waterbasis-grondlak met Eco-rating 4 en 'zonder gevaren'-etiket, die het aflakken/decoreren en beschermen met de Aqua-PUR HPX in een enkele dag mogelijk maakt. Een uur na het aanbrengen van de Basic Rapid kan worden tussengeschuurd met een schuurnet 220 of fijner, of met het Durasoft system 220, waarna de vloer stofvrij moet worden gemaakt. Vervolgens kan de eerste laag Aqua-PUR HPX worden aangebracht (natural, extra mat, mat, satijn of hoogglans). Na twee tot drie uur, zonder tussenpolijsten, kan de tweede laag HPX worden aangebracht. De Basic Rapid is geschikt voor alle houtsoorten.

Aan de basis van het systeem staat de Aqua-PUR Flex voegenkit, die na dertig minuten kan worden geschuurd met schuurnet 120. De verpakking van de Aqua-PUR Basic Rapid is een jerrycan van 2,5 liter, het verbruik is circa 0,09 liter per vierkante meter. Door niet meer te hoeven schuren tussen de HPX-laklagen, wordt de parketvloer volgens Kerakoll nog duurzamer beschermd. Op deze manier kunnen kleinere vloeren snel, in een enkele dag, worden afgewerkt en gerenoveerd. De Aqua-PUR Basic Rapid is vanaf komend jaar te bestellen bij de PPC. Het technisch blad van het product is in te zien op: //products.kerakoll.com/nl-BX/p/aqua-pur-basic-rapid.

(Parketplein, 02-12-2020)

 
Woongerelateerde omzet wederom hoog

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren kunnen tevreden terugkijken op de maand oktober. Wederom staat de deelbranche (waartoe de verkopers van parket, laminaat en kurk behoren) bovenaan het lijstje van behaalde detailhandelsomzetten. Het CBS noteert een plus van 23,4 procent (met een omzetgroei van 24,3 procent voor specifiek de bouwmarkten). De groei van het volume bedraagt 22 procent ten opzichte van oktober vorig jaar.

omzet-deelbranches-detail-oktober-2020

De winkels in meubels en woninginrichting plussen met 13,7 procent (volumegroei 12,3 procent). De winkels in consumentenelektronica en witgoed maken met een plus van 9,4 procent de top drie compleet. Het CBS meldt verder dat de winkels in schoenen en lederwaren en de kledingwinkels na de kleine opleving in de voorafgaande maanden in oktober weer sterke omzetdalingen registreren. Kledingwinkels hebben in 2020 in nog geen enkele maand meer omgezet dan in de vergelijkbare maand van 2019. Winkels in voedingsmiddelen behalen in oktober een plus van ruim 6 procent.

De detailhandel als geheel heeft in oktober 7,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Het verzamelde verkoopvolume ligt 4,7 procent hoger. Daarnaast moet verder worden opgemerkt dat online 48,1 procent meer is omgezet, onderverdeeld in webwinkels (42,5 procent) en multi-channelers (55,9 procent).

(Parketplein, 30-11-2020)

 
Headlam handelt snel

headlam-logoAfgelopen week heeft Headlam kort problemen ondervonden met de email vanwege een cyberincident. Headlam greep snel in waardoor klanten er niet of nauwelijks iets van gemerkt hebben. Het monitoring systeem van Headlam had snel door dat er een cyberaanval plaatsvond. Servers zijn veilig gesteld en Headlam heeft direct een forensisch onderzoek in gang gezet.

"Onze IT-afdeling heeft bevestigd dat het ERP-systeem, waar onze klanten- en leveranciersinformatie is vastgelegd, niet getroffen is," zo laat Sagitta Tobé weten. "Mailboxen zijn tijdelijk uit de lucht geweest, maar zijn eind vorige week weer hersteld. Mocht een klant geen antwoord op een mail hebben gekregen, dan verzoeken wij deze ons alsnog te berichten. Vooralsnog blijkt dat we nauwelijks of geen schade van het incident hebben ondervonden. Het aantal gemiste mails lijkt beperkt tot een handvol. We hebben positieve reacties gehad op de wijze waarop we hier snel mee zijn omgegaan. En dat is ondanks een dergelijk incident toch heel verheugend."

"Privacy en vertrouwelijkheid zijn voor ons als bedrijf een groot goed, en daarom hebben wij meerdere maatregelen genomen om het risico van een aanval te beperken. Het forensisch onderzoek is grondig en complex, maar een belangrijk onderdeel om de gevolgen van dit incident te doorgronden," aldus het management van Headlam.

(Parketplein, 30-11-2020)

 
Nieuwe Interior Designer van Meister

InteriorDesignerNieuwe verlanglijst met code brengt online en offline adviezen bijeen. (Foto: MeisterWerke)De Interior Designer van het vloerenmerk Meister is een zonder meer nuttige tool voor het visualiseren van een vloer in de eigen woning. Met dit hulpmiddel krijgt de klant op simpele wijze antwoord op de prangende vraag hoe een vloer eruitziet in een bepaalde ruimte - qua kleuren, formaten, patronen, en in samenhang met het bestaande meubilair. Het enige dat de klant hoeft te doen is een foto van de woning te uploaden en een vloer te selecteren.

De verlanglijsten zijn nu met een speciale functie uitgerust, die volledig nieuw is en volgens fabrikant MeisterWerke zijn gelijke niet kent in de markt. Hiermee kunnen online en offline adviezen naar eigen zeggen optimaal worden gekoppeld. De verlanglijst met de verzameling van favoriete vloeren is van een unieke code voorzien. De code kan per e-mail worden verstuurd zodat de verlanglijst ook eenvoudig op een andere computer kan worden geopend. Eventueel kan de verlanglijst ook als pdf-bestand gedownload en afgedrukt worden. De code kan op zijn beurt handmatig op www.meister.com worden ingevoerd of via een QR-code geopend.

Vakdealers, zo onderstreept MeisterWerke, kunnen hun klanten hiermee advies geven over de vloeren die zij online al hebben bekeken. Dit kan ook omgekeerd. Klanten ontvangen na het adviesgesprek per e-mail een verlanglijst met daarop de besproken vloeren, zodat ze deze thuis eenvoudig kunnen openen. Vanuit de verlanglijst kunnen de geselecteerde vloeren ook weer met de Interior Designer digitaal in de eigen ruimte worden bekeken. "Het is ons een groot genoegen onze vakdealers deze nieuwe functie aan te bieden," verklaart Jörg Peterburs, marketingleider bij MeisterWerke. "Een eenvoudige en prettige koppeling van online en offline is vandaag de dag absoluut onmisbaar en dit vormt voor de vakhandel een belangrijk pluspunt bij het adviseren van klanten."

(Parketplein, 27-11-2020)

 
Tarkett onderzoekt: 'Waar wilt u werken?'

Omslag-brochure-RethinkingOmslag brochure Rethinking Workplace,  
deel 2: de veranderende werkplek.
Tarkett stelt vast dat het afgelopen jaar meer vanuit huis is gewerkt dan ooit te voren. En bovendien dat hierdoor de cruciale rol en de waarde van het 'traditionele' kantoor in de schijnwerpers is komen te staan. Ondanks dat vorig jaar veel commentaar is geleverd op de open kantoortuin, blijkt uit nieuw onderzoek van de Waalwijkse vloerenleverancier dat 46 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers het beste werkt in een open en drukke omgeving, samen met collega's. Na maanden van thuiswerken beginnen mensen op kantoor het onderlinge contact met collega's waarlijk te missen, zo blijkt.

De vraag die Tarkett zich vervolgens stelt is wat dit zegt over de productiviteit. Van de Nederlandse kantoormedewerkers is 84 procent van mening dat zij productiever zijn op kantoor in plaats van thuis. Het vanouds bekende kantoor zal ook nooit meer hetzelfde zijn. Dus waar moet het kantoor van de toekomst aan voldoen? Tarkett zet de belangrijkste ontwikkelingen ten aanzien van 'waar we willen werken' op een rij.

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de medewerkers (24 procent) zich zorgen maakt over milieuvriendelijkheid op het kantoor. Recycling, het gebruik van duurzame en natuurlijke materialen en een goede bereikbaarheid van het kantoor zijn dan ook belangrijke factoren. Als gevolg van de coronacrisis is ook de luchtkwaliteit voor veel medewerkers belangrijker geworden. Bijna een op de vijf (19 procent) van de medewerkers vindt het belangrijk om de ramen op kantoor te kunnen openen of controle te hebben over de luchtstroom. In slecht geventileerde ruimtes kan het coronavirus zich immers via aerosolen verspreiden. In deze tijd is het belangrijk, zo adviseert Tarkett, om medewerkers inzicht te geven in de status van het binnenklimaat en hen zo gerust te stellen.

Op de vraag 'Welk type werkomgeving heeft uw voorkeur?' gaf nagenoeg een derde (30 procent) van de medewerkers aan dat zij graag in een huiselijke werkomgeving werken. Medewerkers vinden het prettig wanneer de onderling verbonden ruimtes van een kantoor een huis weerspiegelen. Voorbeelden hiervan zijn ruimtes met huiskamerachtige elementen zoals boeken en banken. Een andere kantoortrend is het speelse kantoor. Zowat een kwart (22 procent) van de medewerkers werkt graag in een kantoor dat het bedrijf weerspiegelt of een thema weergeeft. Zo zijn glijbanen, hangmatten en schommels graag geziene faciliteiten om de creativiteit onder medewerkers te stimuleren, zo weet Tarkett. "Opmerkelijk is dat dit percentage vóór Covid-19 veel lager was, we zijn dus toe aan een creatieve boost."

Vóór Covid-19 hadden veel medewerkers al moeite met de balans tussen werk en privé. Doordat veel kantoren zich naar de keukentafel hebben verplaatst, wordt deze uitdaging volgens Tarkett alleen maar groter. Zoals verwacht ziet de grote meerderheid (79 procent) van de medewerkers de voordelen van het thuiswerken in. Het grootste voordeel is volgens 42 procent de mogelijkheid om je werkuren flexibel in te delen, zodat men kan presteren wanneer men op zijn best is. Evenwel blijkt ook dat door het thuiswerken structureel overuren worden gemaakt. Kantoorwerkers vinden het bijvoorbeeld moeilijk om e-mails niet te checken na de werktijd, nu deze immers binnen handbereik blijven. Zo geeft 42 procent aan buiten werktijd te blijven controleren wat er zoal speelt.

"Het is duidelijk geworden dat het kantoor een samenwerkingsruimte is en zal blijven. Eén waar medewerkers weten dat ze kunnen werken zonder afleiding door geluidsoverlast maar ook de keuze hebben om de drukte op te zoeken," zo concludeert vloerenmaker Tarkett, die benadrukt dat werknemers door het herontwerpen van de traditionele kantooromgeving beter in hun sas zijn. "En gelukkige medewerkers willen we allemaal, zij zijn de drijvende kracht achter iedere succesvolle organisatie." De 'Rethinking Workplace'-onderzoeken zijn gratis te downloaden vanaf de website voor projectvloeren van Tarkett.

(Parketplein, 25-11-2020)

 
Controle EUTR van hout naar parket, meubels

fedustria-logoDe Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie Fedustria attendeert zijn achterban in de hout- en meubelsector op een verschuiving van de controles op de naleving van de Europese houtverordening EUTR richting invoer van houten producten. De organisatie ziet dat de aandacht van de inspecties in de EU-lidstaten de voorbije jaren hoofdzakelijk was gevestigd op de (grotere) invoerders van tropisch hout. "Recent stellen we vast dat de controles zich geleidelijk aan beginnen te verschuiven naar invoerders van houten producten, zoals bijvoorbeeld invoerders van parket, meubelen en andere samengestelde producten," zo valt te lezen in Fedustria News.

In België stuurt de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu de (doorgaans aangekondigde en momenteel meest online gehouden) controles aan, die voor het overige ook door de douane doorgevoerd kunnen worden. Bij onze zuiderburen biedt houttechnologiecentrum Wood.be ondersteuning in deze zaken.

De Europese verordening betreffende illegaal hout en houtproducten trad in maart 2013 in werking en heeft als doel de handel in illegaal geoogst hout aan banden te leggen. Marktdeelnemers (die het hout of houtproduct voor het eerst op de EU-markt brengen) moeten een zogenaamd stelsel van zorgvuldigheidseisen of 'due diligence systeem' (DDS) toepassen. Handelaars (houtverwerkers of –handelaars die verder in de keten volgen) moeten steeds kunnen aantonen bij wie zij hun hout hebben aangekocht, maar ook aan wie zij dit hout vervolgens verkopen. In Nederland dient de NVWA de Europese houtverordening te handhaven.

(Parketplein, 23-11-2020)

 
'COREtec Roadshows voor herhaling vatbaar'

USFloors International is goed te spreken over de ontvangst van de voorbije 'COREtec Roadshows' in Europa in het algemeen en in de Benelux in het bijzonder. Van juli tot oktober had het bedrijf bij zijn klanten in diverse landen ontmoetingen op poten gezet - op de parking, op de stoep, in het atelier, in de showroom, in het magazijn, of waar dan ook - naar aanleiding van de introductie van COREtec STONE. Ook in Nederland en België werden de roadshows goed onthaald. En dat smaakt klaarblijkelijk naar meer, want het vloerenmerk tekent bij zijn verkooppunten alhier een groeiende belangstelling op naar dergelijke contactmogelijkheden. "Iedereen was super enthousiast en vol lof, en zeker voor herhaling vatbaar!" zo stelt Jan Dossche, President USFloors International, met tevredenheid vast.

COREtec-RoadshowsCOREtec Roadshows goed ontvangen in onze contreien.

Dossche wil nogmaals ook de toegevoegde waarde benadrukken van de fysieke winkel en het belang van vakkundig advies. Elke bezoeker aan de winkel komt immers met een vraag, zo weet hij, en die vraag verschilt naargelang de toepassing. "Het is aan de specialist in de winkel om de klant die vloerenoplossing aan te bieden die het best bij diens wens aansluit. Vandaar dat u nooit een premium product als COREtec in een doe-het-zelfzaak zal vinden." Los van het succes van de jongste roadshows, blijven consumentenbeurzen en vakbeurzen voor Dossche overigens evenzo van belang, om de kennis van het product bij het publiek en de merkbekendheid te versterken. De vloeren van COREtec (welgeteld tweehonderdacht items momenteel) zijn in ons land verkrijgbaar via de groothandels Dersimo, INTR. en Headlam.

(Parketplein, 23-11-2020)

 
Fraaie plus afwerkingsbedrijven in de bouw

De afwerkingsbedrijven in de bouw (waaronder de specialisten in het afwerken van vloeren en wanden) scoren een fraaie plus van 6,0 procent in het derde kwartaal, waarmee zij de bescheiden omzetgroei van 1,3 procent in april, mei en juni ruim overtreffen. Bovendien is de ontwikkeling opwaarts gericht: na een toename van 1,3 procent in juli, volgen plussen van 8,6 procent in augustus en 9,1 procent in september, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Het eerste kwartaal steekt er nog altijd bovenuit met een omzettoename van liefst 14,3 procent voor de afwerkingsbedrijven.

omzet-bouwnijverheid-q3

De afgelopen twee kwartalen ligt de omzet van de bouw als geheel net onder de nullijn. In het voorbije kwartaal noteert het CBS voor de sector een krimpje van 0,3 procent, volgend op minus 0,5 procent in het tweede. In de periode daarvoor was de bouwomzet ruim vijf jaar onafgebroken gestegen.

In de bouwnijverheid als geheel valt op dat de kleine bedrijven tot 10 werkzame personen er ondanks de coronacrisis wel in zijn geslaagd om een positief resultaat te behalen (bijna 6 procent meer), terwijl de grootste klappen vielen bij de middelgrote bedrijven met 10 tot 100 werkzame personen (ruim 6 procent minder). De sterkste omzetdalingen waren in de grond-, water- en wegenbouw en de burgerlijke en utiliteitsbouw.

Verder meldt het CBS dat in het derde kwartaal voor de bouw van ruim 15,3 duizend woningen een vergunning werd verleend. Dit is 15 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en het derde kwartaal op rij dat het aantal bouwvergunningen toeneemt.

De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen in het derde kwartaal lag, met bijna 3 miljard euro, 9 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De vergunde bouwsom voor bedrijfsgebouwen was, met ruim 1,7 miljard euro, bijna 24 procent hoger dan een jaar eerder. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de toegenomen bouwsom voor de nieuwbouw van bedrijfsgebouwen. Deze steeg met ruim 34 procent, terwijl de verbouw van bedrijfsgebouwen met ruim 3 procent toenam.

(Parketplein, 20-11-2020)

 
PPC opent komende zomer filiaal Nieuwegein

PPCNieuwegeinAI'Artist impression' van PPC Nieuwegein.De PPC opent volgend jaar in Nieuwegein zijn zesde vestiging. Onderzoek, stelt de groothandel, wees uit dat dit de aangewezen locatie was voor een nieuw filiaal. "Een prachtige stap in deze bijzonder uitdagende tijden waarin wij allemaal voor vele uitdagingen staan," zo meldt de onderneming met de nodige trots.

Met name de centrale ligging, dichtbij de belangrijke verkeersknooppunten Lunetten en Oudenrijn, was doorslaggevend voor de keuze van Nieuwegein. "Het past bij onze doelstelling om lokaal de service en de bereikbaarheid voor onze klanten te vergroten. De strategische ligging geeft ons bovendien de mogelijkheid om nog sneller alle delen van Nederland te bedienen en daarmee in te spelen op de behoeften van parketteurs en andere vloerspecialisten," verklaart de PPC.

De werkzaamheden aan 'PPC Nieuwegein' op het adres Veldwade 8 beginnen direct na de sleuteloverdracht van begin volgend jaar. In de zomer openen dan de deuren van het filiaal, dat de beschikking krijgt over het van de 'totaalleverancier' bekende assortiment. Momenteel beschikt de PPC over nevenvestigingen in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Groningen en een hoofdkantoor in Wijk bij Duurstede.

(Parketplein, 20-11-2020)

 
Branche promoot parket op vloerverwarming

Dick van de Klok, Toon van Westerhoven, Gerben Lieverdink en Kees Pouw, collega's in de wereld van het parket, hebben recentelijk een werkgroep opgericht om het belangrijke thema 'parket op vloerverwarming' actiever te gaan promoten. Zij achten het hoog tijd voor een tegengeluid, mede in reactie op de sterke lobby vanuit de PVC-branche. Het aantal bedrijven dat mee gaat doen aan het project loopt al aardig op.

Vignet parket opVignet geeft de consument het vertrouwen bij een specialist te kopen die verstand van zaken heeft.

"Het blijkt dat zowel bij de consument alsmede partijen als bouwers maar ook vloerverwarmingsspecialisten en zelfs parketbedrijven, vaak grote onduidelijkheid bestaat over toepassing van parket op vloerverwarming. Talloze verhalen, vaak volstrekt onjuist, doen de ronde en zetten parket op vloerverwarming geheel onterecht neer als zijnde een onmogelijke of op zijn minst risicovolle combinatie," zo trapt de werkgroep af in zijn bericht aan de vakpers.

"Het tegendeel is echter waar; parket op vloerverwarming is juist een perfecte combinatie. Dankzij een sterke lobby vanuit de PVC-branche wordt dit product steeds nadrukkelijker naar voren geschoven als zijnde het beste alternatief voor op vloerverwarming. Veel mensen zouden echter veel liever hout op de vloer hebben maar zien door de bomen het bos niet meer. Tijd dus voor een tegengeluid," stellen de initiatiefnemers.

"Met een aantal collega's uit de branche hebben we een werkgroep opgericht met als doel een project in de steigers te zetten dat parket op vloerverwarming intensief gaat promoten. Veel bedrijven uit de branche zijn benaderd of zij bereid zijn deel te nemen en zich onder andere financieel te verbinden aan het project. Inmiddels hebben reeds vijftien bedrijven hun deelname bevestigd. Hiermee komt ook budget vrij om de plannen te gaan verwezenlijken," zo vervolgt de werkgroep.

"Janke Papa van marketingbureau het Plan zal het project gaan begeleiden en heeft inmiddels in overleg met de werkgroep een plan van aanpak opgesteld dat binnenkort aan de deelnemende bedrijven zal worden gepresenteerd. Bedoeling is om een intensieve campagne te gaan voeren. Ook zal een speciale website worden ontwikkeld waar alle informatie over parket op vloerverwarming te vinden zal zijn. Brochures met daarin alle informatie over zowel vloerverwarming alsmede vloerkoeling zijn ook onderdeel van het project. Voor bedrijven die bewust bezig zijn met dit onderwerp zijn vignetten beschikbaar die de consument het vertrouwen geeft bij een specialist te kopen die verstand van zaken heeft."

"Uiteindelijk zal alles ertoe moeten leiden dat de mind-set bij zowel particuliere als zakelijke gebruiker verandert en parket op vloerverwarming als een uitstekende keuze zal worden gezien. Mochten bedrijven na het lezen van dit artikel zich aan willen sluiten dan juichen we dat uiteraard toe!" zo besluiten Van de Klok, Van Westerhoven, Lieverdink en Pouw. Eerstgenoemde is te bereiken via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

(Parketplein, 18-11-2020)

 
Omzetgroei Amorim's Floor & Wall Coverings

Corticeira Amorim ziet WiseCorticeira Amorim ziet dat de omzet van WISE (met aantoonbaar negatieve koolstofbalans) in de lift zit.De divisie Floor & Wall Coverings van Corticeira Amorim blijft keurig presteren. Over de eerste negen maanden van het lopende jaar boekt de vloerentak van het Portugese kurkconcern een omzet van 86,2 miljoen euro, een toename van 4,0 procent vergeleken met de 82,9 miljoen van vorig jaar. Met name de verkoop van de WISE-producten heeft zich goed ontwikkeld, van 5,7 miljoen in het jaar 2019 naar 9,6 miljoen in de verslagperiode. Ook wordt een naar eigen zeggen 'dynamische' ontwikkeling opgetekend in de omzet van nieuwe producten (opgeteld 3,4 miljoen), waaronder een recentelijk gelanceerd waterbestendig product dat tegen een gunstige prijs wordt aangeboden. De prestaties van de divisie in specifiek Scandinavië, Noord-Amerika en Portugal worden als 'robuust' aangeduid.

De ebitda van het onderdeel Floor & Wall Coverings is op 1,0 miljoen uitgekomen, ten opzichte van nog minus 2,2 miljoen na drie kwartalen vorig jaar. De verbeterde winstgevendheid wordt verklaard door onder meer een betere productmix, lagere kurkprijzen, een strikte beheersing van de bedrijfskosten en een verhoogde industriële efficiëntie. De ebitda-omzetverhouding bedraagt zodoende nu 1,2 procent.

(Parketplein, 16-11-2020)

 
Online zoekgedrag naar 'parket' in beeld

Jaar-op-jaar-ontwikkeling-zoekvolumeJaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume (* tweede halfjaar, ** eerste halfjaar). (Bron: Vloerbedekking Trendmonitor 2020)Het online zoekvolume met de term 'parket' in de zoekopdracht (wat bij de consument overigens lang niet altijd gelijk blijkt te staan aan een houten vloer) is in drie en een half jaar tijd met 55 procent toegenomen. Zo blijkt uit de Vloerbedekking Trendmonitor 2020 van marktdata.nl op basis van data van Google. Het volume steeg in 2017 met 10 procent, waarna de groei in 2018 bleef steken op 2 procent en in 2019 weer klom met 10 procent. In de eerste helft van 2020, dus tijdens de corona-crisis, nam het zoekvolume met zelfs 33 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het totaal aan zoekopdrachten gerelateerd aan vloerbedekking nam evenwel nog sterker toe.

Het meest gezochte, aan parket gerelateerde woord, is lamelparket. Maandelijks werd in de afgelopen vier jaar ruim 6600 keer een zoekopdracht uitgevoerd met de termen 'lamel' en 'parket' in de zoekopdracht. Daarnaast wordt er zeer frequent gezocht naar keramisch parket, visgraat parket en eiken parket. De afgelopen vier jaar werd maandelijks gemiddeld ruim 4100 keer in de Google-zoekmachine gezocht op visgraat parket.

Ten opzichte van 2017 werd in het jaar 2019 bijna de helft keer meer gezocht naar PVC parket. Daarnaast werd er meer gezocht naar visgraat parket, parketlijm, laminaatparket en parketveren. Het zoekvolume van white wash parket nam in deze periode het sterkst af. Ook in de eerste helft van 2020 is een sterke relatieve toename te zien van de belangstelling in visgraat parket en PVC parket. Daarnaast groeit de belangstelling in wit parket.

Over de afgelopen vier jaar is Bebo veruit de meest gezochte winkelformule op het gebied van parket. De top vijf wordt gecompleteerd door Parket Paleis, Karwei, Gamma en Praxis. De onderzoekers merken op dat in de top tien van meest gezochte merken en winkelformules van parket flinke verschuivingen zijn te zien in de afgelopen vier jaar.

Het bovengenoemde percentage van 55 procent groei voor parket is overigens aanzienlijk kleiner dan dat van het totaal aan zoekopdrachten gerelateerd aan vloerbedekking, dat in dezelfde periode met 139 procent is toegenomen, met inbegrip van een stijging met 67 procent in de eerste helft van dit lopende jaar. De drie zoekopdrachten met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar zijn 'vloerkleed', 'pvc vloer' en 'laminaat'. Om een indruk van de hoeveelheden te geven: in de eerste helft van dit jaar werd maandelijks gemiddeld bijna 3,8 miljoen keer gezocht naar vloerbedekking. Voor de liefhebbers van dergelijk turfwerk is op marktdata.nl meer informatie te vinden over het rapport.

(Parketplein, 13-11-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-145FFI-113png

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons januari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex asia/Chinafloor
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Dossier Lijm voor diverse chapes in combinatie met vloerverwarming
  • Dossier Houten binnenvloeren voorbereiden voor aflakken of oliën
  • Dossier Kleuren: Wie heeft wat en hoe passen we ze toe?
  • Special Maleisië

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com