unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
mFLOR informeert de markt over PVC

mFLOR-afficheert-zijnmFLOR afficheert zijn PVC-designvloeren als kind-, dier- en milieuvriendelijk, met lage emissies, recyclebaar en zonder schadelijke stoffen.mFLOR stelt dat, hoewel een PVC-vloer een praktische, sterke en comfortabele vloer genoemd mag worden, het raadzaam is om te letten op de juiste kwaliteit van het product en op de juiste certificaten. Op de hier en daar in de pers, ook recentelijk nog, geuite veronderstelling dat PVC ‘schadelijk’ is want immers ‘chemisch’, heeft mFLOR een beargumenteerd weerwoord in petto.

“De basis van de vloer, PVC, is verkrijgbaar in veel verschillende kwaliteitsniveaus. PVC is een chemisch product dat van nature keihard is. Om het PVC te kunnen verwerken worden er weekmakers aan toegevoegd om het product flexibeler en verwerkbaar te maken,” zo licht de leverancier uit Twello toe. “De keuze voor de juiste grondstoffen van de PVC zelf en van de weekmaker is dan ook van groot belang om de gezondheid en welzijn van de gebruiker te kunnen waarborgen.”

Wat betreft de productsamenstelling benadrukt mFLOR dat chemicaliën die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid of het milieu, in Europa centraal worden geclassificeerd door de ‘European Chemicals Agency’ (ECHA) in het Europees Reglement nr. 1907/2006. Dit gebeurt door middel van het systeem ‘Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals' (REACH).

Voor specifieke producten met een hoog risico, zoals speelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond gestopt mogen worden, is exact voorgeschreven welke chemicaliën (waaronder ftalaten) er wel of niet in mogen voorkomen en in welke hoeveelheden. Deze eisen zijn veel strenger dan voor andere producten, zoals vloeren of meubels.

Met betrekking tot zijn eigen PVC-designvloeren kan mFLOR melden dat deze niet alleen voldoen aan de strengste normen van ECHA voor interieurtoepassingen, maar aan zelfs de norm die is gesteld aan kunststof materialen in speelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond gestopt mogen worden. De producent maakt overigens enkel gebruik van een ftalaatvrije weekmaker.

Op het vlak van de emissies (van vluchtige organische stoffen) weet mFLOR dat de hoeveelheid die vrijkomt afhankelijk is van de kwaliteit van het product. Hoe meer emissies, hoe meer last kan worden ervaren, met vervelende klachten zoals hoofdpijn als gevolg. De vloerenaanbieder onderstreept dat, aangezien er veel tijd op een vloer wordt doorgebracht, het van belang is dat deze emissies tot een minimum worden beperkt.

Als nadere toelichting geldt hier: “Europese normen voor wat betreft de emissies zijn er helaas nog niet. Nederland kent bijvoorbeeld helemaal geen norm, sommige landen hebben een eigen norm opgesteld, maar deze zijn allemaal weer verschillend qua inhoud. Naast de verschillende landelijke normen, zijn er diverse vrijwillige normen voor dit onderwerp ontwikkeld. Al deze normen worden beoordeeld door middel van gestandaardiseerde laboratorium testmethodes.”

mFLOR ziet ook dat al deze verschillende normen voor nogal wat verwarring kunnen zorgen. “Daarom heeft Eurofins, een vooraanstaand, internationaal testlaboratorium, een eigen, meer uitgebreide ‘Indoor Air Quality’-norm ontwikkeld. Een uitbreiding daarop is de ‘Indoor Air Quality Gold Standard’, waarbij op een nog uitgebreider aantal stoffen getest wordt en de toegestane emissies nog lager zijn dan bij ieder andere nationale norm.”

Kijkend naar zijn eigen assortiment, doet mFLOR de uitspraak dat al zijn designvloeren over zeer lage emissiewaarden beschikken. “Niet voor niets beschikken al onze producten over het Eurofins Indoor Air Certificate Gold, waarbij onze producten meer dan voldoen aan de allerstrengste eisen.” Wat mFLOR betreft is een keuze voor een PVC-vloer kortom een juiste keuze.

(Parketplein, 17-04-2019)

 
Tajima voortaan bij Intercombi

Loose-Lay-Tajima-VisgraatLoose lay Tajima in visgraat.Intercombi laat weten het pvc-vloerenmerk Tajima hernieuwd op de Nederlandse markt te gaan brengen. De kwaliteitsproducten van de marktleider in Japan, zo memoreert de groothandel in Kaatsheuvel, wisten lange tijd een voorname plaats in te nemen op de projectmarkt in Nederland. “Helaas is met het verdwijnen van een van de voornaamste aanbieders de Nederlandse woninginrichtingsbranche en projectmarkt niet opgevolgd, waardoor de hoofdvestiging in Nederland wel goede resultaten in de rest van de wereld heeft, maar niet in Nederland.”

Intercombi, dat al een kwart eeuw ervaring verklaart te hebben met de vloeren van Tajima, is gevraagd om de producten te herintroduceren op de Nederlandse markt en exclusief te verdelen. Een mogelijkheid die de groothandel naar eigen zeggen met beide handen heeft aangegrepen.

Naast de ParquetVinyl-vloeren van Lamett, op basis van SPC met klikverbinding, beschouwt Intercombi de dry back en loose lay van de Japanners als een gewenste aanvulling op zijn programma pvc-vloeren. De groothandel geeft nog als nadere toelichting dat Lamett zich met de productie van ParquetVinyl volledig heeft toegelegd op zwevend te plaatsen pvc-vloeren en voortaan afziet van het vervaardigen van dry back en loose lay.

Intercombi introduceert de collectie 2019 van Tajima dry back, bestaande uit een dertigtal decors in zowel lange en brede delen met embossing, alsook standaard formaten en tegelafmetingen. Ook de loose lay 5-millimeter-producten met gepatenteerde extra antislip en dubbele stabilisatie, worden in plankmodel aangeboden, evenzo in het populaire visgraatmotief te plaatsen, en in tegelafmetingen. Voor het geheel is een overzichtelijke display beschikbaar.

(Parketplein, 17-04-2019)

 
Wonen piekt in retailcijfers CBS februari

De vandaag gepresenteerde CBS-cijfers over de maand februari geven een bemoedigend beeld voor de detailhandel in het deelsegment ‘Doe-het-zelf, keukens, vloeren’ en dat van ‘Meubels en woninginrichting’.

omzet-deelbranches-detai

Het deelsegment ‘Doe-het-zelf, keukens, vloeren’ (waaronder winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren en winkels in wand- en vloertegels) pluste met maar liefst 9,8 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2018. Meubels en woninginrichting (met inbegrip van verlichtingszaken) deed het met een stijging van 7,2 procent iets minder goed.
De omzet van alle winkels in non-food groeide in februari met 5,7 procent. Het volume was ruim 4 procent hoger dan in 2018. De detailhandel in zijn geheel behaalde een omzetgroei van 4,3 procent en noteerde een 3,5 procent hoger verkoopvolume.

Ook de behaalde online omzet was in februari hoger: 16,8 procent in vergelijking met vorig jaar. Webwinkels registreerden een groei van 11,3 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide opvallend met 26,5 procent. Dit is ruimschoots het dubbele dan dat van de webwinkels, een beeld dat ook in januari waarneembaar was.

(Parketplein, 15-04-2019)

 
Meister introduceert M5 Rigid

M5-RigidM5 Rigid van Meister.De designvloer Edition M5 Rigid is de nieuwe Rigid-Core-vloer in het assortiment van Meister. De waterbestendige vloer is volgens de fabrikant dankzij de speciale dragerplaat van rigide polymeer zeer vormstabiel. “Een extra dempingslaag maakt hem tegelijkertijd aangenaam veerkrachtig.” Dankzij het Multiclic systeem kan de vloer zwevend worden gelegd, “op licht oneffen ondervloeren maar ook op oude vloerbedekkingen zoals tegels.” De vloer beschikt over een geringe opbouwhoogte van 4,5 mm (5,5 mm met geïntegreerde contactgeluid dempende onderlaag) en is daardoor volgens Meister bij uitstek geschikt voor renovaties. “De planken hebben ondanks de hoge stabiliteit een gering oppervlaktegewicht. Daardoor zijn ze heel eenvoudig te vervoeren en te verwerken.” De nieuwe designvloer kan volgens de fabrikant verder zonder dilatatievoeg worden gelegd op 15 x 10 m en heeft ook bij het passeren van deuren geen overgangsprofielen nodig. Hij is geschikt voor warmwater-vloerverwarming, kan in serres worden toegepast en is verkrijgbaar in acht fraaie decors. “De nieuwe collectie is vanaf juni verkrijgbaar in de handel,” aldus Meister in het persbericht.

(Parketplein, 15-04-2019)

 
Vakevenement Surfaces ook in Shanghai

surfaces-chinaHet Amerikaanse vakevenement ‘The International Surface Event’ (TISE), met als bekendste onderdeel vloerenvakbeurs Surfaces (in Las Vegas, gelijktijdig met StonExpo/Marmomac en TileExpo), heeft het voornemen om eind van dit jaar een gelijksoortig evenement in Azië op poten te zetten. ‘The Surface + Design Event China’ staat gepland van 11 t/m 13 december in het Shanghai New International Exhibition Center, waarmee Surfaces dus zijn entree maakt in China.

De organisatie is in handen van UBM China, in samenwerking met een Kamer van Koophandel ter plaatse en het beursteam van TISE in de VS. Exposanten tonen er straks steen-, tegel-, vloer- en wandbekledingproducten, installatie- en onderhoudsmiddelen en technologieën. Het evenement dient uit te groeien tot een platform en zakelijk netwerk voor de vloer- en wandbekledingsindustrie, dit met het oog op vooral de groei die de bouwsector in China doormaakt.

(Parketplein, 12-04-2019)

 
Productie houtindustrie in lijn met 2018

cbs-logoDe gemiddelde dagproductie van de Nederlandse houtindustrie, waartoe ook de parketfabrikanten worden gerekend, was in februari 1,9 procent hoger dan in februari 2018, zo blijkt uit gegevens van het CBS. In de voorgaande maanden januari en december was al sprake van plussen van respectievelijk 5,7 en 4,1 procent. De houtindustrie lijkt met deze scores vooralsnog aansluiting te houden bij de productiegroei van 3,7 procent die zij in 2018 realiseerde.

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie als geheel was in februari 0,5 procent hoger, niet in het minst dankzij de transportmiddelenindustrie. In de twee voorgaande maanden kromp de productie nog.

Verder rapporteert het CBS dat het producentenvertrouwen industrie in maart met een score van 6,1 nauwelijks is veranderd ten opzichte van een maand eerder (toen 6,3). Ondernemers waren minder positief over de verwachte bedrijvigheid en de voorraden, maar optimistischer over de orderpositie.

(Parketplein, 12-04-2019)

 
Kerakoll present op Salone del mobile

Kerakoll-BreraKerakoll Brera Studio, met op de achterwand stalen van de ‘Lissoni Warm Collection’.Kerakoll houdt in het prominente Brera Design District vijf dagen ‘open huis’, van 10.00 tot 22.00 uur, tijdens de ‘Fuori Salone’, zoals de designweek van Milaan in Italië wordt genoemd. Kerakoll heeft in het Brera Design District de Kerakoll Brera Studio opgetuigd. Dat betekent drukke dagen, zo vertelt export manager Geert-Jan Wellink, met meer dan de helft van het bezoek buitenlands publiek, bestaande uit interieurontwerpers, interieurarchitecten (ook uit Nederland), interieurbedrijven en privépersonen op zoek naar passende oplossingen.

In de showroom exposeert Kerakoll deze week met de ‘Lissoni Warm Collection’-materialen, waaronder ook het eigen parket ‘Legno’ valt, samen met de dekkende microhars-coatings voor parket ‘Legno & Color’. In Nederland zijn overigens al enkele parketbedrijven die dit aan kunnen bieden. De vroegere naam van de Lissoni Warm Collection was trouwens Kerakoll Design House. Wellink is deze dagen aanwezig om het buitenlands publiek bij te staan.

(Parketplein, 10-04-2019)

 
Minder groei grossiers in bouwmaterialen

hibin-logoDe omzetgroei in de bouwmaterialengroothandel komt dit jaar uit op een gemiddelde van rond de 3,3 procent. Ondernemers in de bouwmaterialengroothandel gingen eind 2018 nog uit van een omzetgroei met 5 procent. Dit blijkt uit de zestiende Conjunctuurmeting van Koninklijke Hibin onder ondernemers in de bouwmaterialengroothandel, uitgevoerd door Buildsight. De margegroei blijft ook dit jaar achter bij de omzetgroei, maar neemt wel licht toe (van 1,2 procent naar 1,5 procent).

De omzetstijging doet zich voor bij alle productgroepen. Hibin-leden zien een (sterke) omzetstijging in ruwbouwmaterialen (65 procent), gevolgd door ijzerwaren (51 procent), hardhout (50 procent), naaldhout (50 procent), afbouwmaterialen (45 procent), plaatmaterialen (42 procent) en installatiematerialen (36 procent). Over de hele linie stijgen de in- en verkoopprijzen.

De verhouding tussen omzet ten behoeve van nieuwbouw (47 procent) en renovatie/onderhoud (53 procent) is nagenoeg gelijk aan die in eerdere metingen. Woningbouw is net als eind 2018 verantwoordelijk voor 60 procent van de omzet. Van de professionele verkopen (78 procent van het geheel) blijft de verhouding tussen leveringen aan aannemers (58 procent) en zzp’ers-klusbedrijven (42 procent) nagenoeg gelijk.

Opvallend is dat slechts 3 procent van de Hibin-leden webwinkels en online aanbieders als een bedreiging ziet. Belangrijker vindt men de opkomst van nieuwe retailbedrijven als Bauhaus en Hornbach (38 procent) en meer directe leveringen door fabrikanten (inclusief prefabricage, 41 procent). Grotere klantgerichtheid (46 procent), deskundigheid (43 procent) en logistiek (37 procent) zijn de voornaamste kansen die ondernemers in de huidige markt zien. Digitalisering en daarmee samenhangende veranderingen in de branche zorgen voor de grootste uitdagingen. Evenzo vormt de druk op de arbeidsmarkt inmiddels een van de grootste uitdagingen voor de bouwmaterialengroothandel.

(Parketplein, 08-04-2019)

 
Parketmaker FPPI in handen van Alsapan

alsapanDe in Ardentes gevestigde Franse parketfabrikant France Parquet Production Innovation (FPPI), met name bekend van zijn merk Parqueterie Berrichonne en evenzo van Nature Parquet, komt in handen van zijn landgenoot Alsapan, producent van laminaat- en LVT-vloeren, meubels en werkbladen, met hoofdkantoor in de Elzas. FPPI werd in december 2017 onder toezicht (‘redressement judiciaire’) geplaatst door de handelsrechtbank van Châteauroux, volgend op een steeds verder dalende omzet. De rechtbank heeft eergisteren zijn fiat gegeven aan de overname.

FPPI wordt voortgezet onder de vlag van Alsapan, met de huidige directie en met behoud in beginsel van de huidige personeelsomvang van de fabriek in Ardentes. Alsapan verwacht dat het bundelen van zijn marktkennis met het vakmanschap van FPPI voor een nieuwe opleving van de merken van de parketmaker gaat zorgen. Zelf meent Alsapan er baat bij te hebben zich te kunnen profileren als totaalaanbieder van vloeren, met naast laminaat en recentelijk LVT, nu ook parket.

Parqueterie-Berrichonne-fotoParketvloer Nati’v 11 (foto: Parqueterie Berrichonne).De wortels van Parqueterie Berrichonne voeren terug naar 1948. Na een management buy-out van eind oktober 2013 kwam de parketmaker in handen van de huidige directeuren Philippe Merigot en Dominique Bouillet en ging het bedrijf verder onder de naam FPPI. Het aantal werknemers is in de loop van de jaren ingekrompen tot nu iets boven de dertig, de omzet ligt rond de negen miljoen euro. Alsapan was afgelopen jaar goed voor bijna een kwart miljard euro omzet en heeft achthonderd man in dienst.

(Parketplein, 05-04-2019)

 
Recordaantal bouw- en afwerkingsbedrijven

Aantal-bedrijven-in-de-bouwAantal bedrijven in de bouw op recordniveau, samenvallend met een eveneens ‘toppende’ omzet (foto: Hollandse Hoogte).Op 1 januari 2019 bedroeg het aantal bedrijfsvestigingen in de bouwnijverheid bijna 182 duizend. Dat is bijna 8 procent meer dan in 2018 en het hoogste aantal ooit gemeten, zo meldt het CBS vandaag.

Het aantal vloer- en wandafwerkingsbedrijven (waaronder plaatsers van allerhande zachte, elastische en harde vloerbedekkingen) is in een jaar tijd gestegen van 8015 naar 8510, een toename van bijna vijfhonderd bedrijven, ofwel 6,2 procent meer. De meeste zijn gevestigd in de provincies Noord-Brabant (1770), Zuid-Holland (1700) en Noord-Holland (1380), de minste in Zeeland (120), Flevoland (185) en Groningen (205).

Het gehele segment afwerkingsbedrijven in de bouw, met behalve vloer- en wandafwerkingsbedrijven ook stukadoorsbedrijven, timmerbedrijven en schilders- en glaszetbedrijven, is in een jaar tijd gegroeid van 46120 naar 48685, ofwel 5,6 procent meer.

Vrijwel de gehele groei van zowat 8 procent van het totale aantal vestigingen in de bouw is te danken aan eenpersoonsbedrijven.

Eerder berichtte het CBS dat de omzet in de bouw in 2018 met ruim 10 procent was gestegen, het grootste groeipercentage in meer dan tien jaar tijd. Kleine bouwbedrijven (tot tien man personeel) presteerden afgelopen jaar het best met een omzetstijging van bijna 12 procent. Gespecialiseerde bouwbedrijven (waarvan er ruim 97 duizend zijn) zagen hun omzet vorig jaar eveneens met iets meer dan 10 procent stijgen, een percentage dat ook opgaat voor de afwerkingsbedrijven binnen dit segment.

(Parketplein, 05-04-2019)

 
5 vragen aan Harry Elshof van INTR.

harry elshofHarry Elshof, algemeen directeur INTR.De groothandels Bosgoed en Forinn zijn samengevoegd in één organisatie: INTR. Voldoende reden om directeur Harry Elshof een aantal actuele vragen voor te leggen. U leest zijn antwoorden in de rubriek ‘5 vragen aan’ onder de button Column & Co op deze site.

“Momenteel kunnen wij tevreden zijn over de economische situatie, maar bedreigingen liggen op de loer. Er is een zoektocht naar veranderingen,” zo benadrukt Elshof. “Die zoektocht geldt voor interieurstijlen, online activiteiten, aanbod van vernieuwende producten en het aanbieden van vakmanschap. Dit alles zal ervoor zorgen, dat onze markt dynamischer en uitdagender wordt.” Vanzelfsprekend gaat de directeur in op de toekomstplannen en verwachtingen van INTR., door hem aangeduid als “een gesmeerde logistieke machine”. Het tekort aan professionele vloerenleggers is ook volgens Elshof dan weer een van de grotere uitdagingen voor de branche. Klik hier voor ‘5 vragen aan Harry Elshof’.

(Parketplein, 03-04-2019)

 
Shaw outsourcet productie massief parket

Arden-Oak-shaw‘Arden Oak’ (foto: Shaw).Shaw Industries heeft de strategische beslissing genomen om het vervaardigen van de massieve parketvloeren in zijn assortiment voortaan te ‘outsourcen’ bij een van zijn relaties. Het Amerikaanse vloerenconcern heeft daartoe twee fabrieken in de staat North Carolina verkocht aan Beasley Flooring Products, een onderdeel van de op hout- en bosbouw gerichte Beasley Group. Een verkoopsom is niet bekendgemaakt. Beasley Flooring Products gaat de massieve parketvloeren met behoud van het huidige personeel van beide fabrieken produceren en vervolgens leveren aan Shaw Industries.

Herb Upton, de vice president voor harde vloeren bij Shaw, geeft aan vakblad Floor Covering Weekly als toelichting dat de beslissing grotendeels het gevolg is van de dynamiek en de snelle veranderingen in het segment van de harde vloeren. Massief parket wordt volgens hem niet alleen uitgedaagd door zijn samengestelde (meerlaagse) tegenhanger, maar ook door andere alternatieven, met name het elastische segment.

Shaw blijft zelf wel samengesteld parket fabriceren, evenals tapijt en elastisch vanzelfsprekend en keramisch. In de zomer van 2017 verklaarde Shaw al dat het inkopen van laminaatvloeren bij andere leveranciers beter voldeed dan zelf fabriceren, vanwege verschuivingen in de vraag naar deze producten. Gelijktijdig meldde Shaw toen honderden miljoenen dollars in de productie van LVT en WPC te steken, vloerensoorten die (wel) hoge groeicijfers kennen, en klaarblijkelijk ook de vraag naar massief parket nadelig beïnvloeden.

(Parketplein, 03-04-2019)

 
Forinn en Bosgoed verder als INTR.

Harry-Elshof-INTRHarry Elshof staat aan het hoofd van INTR., de krachtenbundeling van Forinn en Bosgoed.Forinn en Bosgoed, gespecialiseerde groothandels in professionele vloer- en raamafwerking, hebben hun krachten gebundeld. De combinatie is per vandaag als één bedrijf actief onder de naam INTR.

“Met de eenwording willen de beide gerenommeerde spelers hun ambities krachtig gestalte geven en de dienstverlening optimaliseren,” zo valt te lezen in een persbericht. Speerpunten naar eigen zeggen zijn synergie op het gebied van assortimentsbeheer, verdere stroomlijning van de logistieke efficiency en doorontwikkeling van de online dienstverlening. Voor dit laatste werd een nieuwe website met klantenportal ontwikkeld: www.INTR.nl.

Door de samenvoeging beschikt INTR. over twaalf vestigingen op strategische locaties in geheel Nederland. “Ook hierdoor is deze nieuwe organisatie nog beter in staat om de klant te bedienen met kwaliteitsproducten en gedegen advies,” zo stelt de onderneming. De producten en private labels van Forinn en Bosgoed komen ook onder één vlag, het nieuwe huismerk INTR.

INTR. is eigendom van Uzin Utz Nederland bv (voorheen Unipro bv) in Haaksbergen. Uzin Utz maakt deel uit van de internationaal opererende, beursgenoteerde Uzin Utz Group uit Duitsland. INTR., met Harry Elshof aan het hoofd, zal onafhankelijk van Uzin Utz Nederland opereren.

(Parketplein, 01-04-2019)

 
Lichte verbetering barometer woonbranche

De stand van de ‘woonbranche economische barometer’ is de voorbije maand iets verbeterd. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit maart af op een stand van minus 7,3, een lichte verbetering ten opzichte van de minus 8,9 van voorgaande maand. De oorzaak blijkt een minder sterke daling van het aantal woningtransacties. Het consumentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van woondetaillisten lopen daarentegen verder terug.

baro-1903‘Woonbranche economische barometer’ krult wat omhoog (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met 2 punten om uit te komen op minus 27,3. Het is de zevende maand op rij dat deze deelindicator daalt. Nog zowat een zesde (16 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (43 procent) een daling. Van de ondernemers verwacht slechts een op de zeven (14 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. De helft van hen voorziet een omzetdaling.

Volgens metingen van het CBS is het (op alle vlakken positieve) producentenvertrouwen industrie in maart nauwelijks veranderd ten opzichte van een maand eerder, maar de stemming onder consumenten voor de achtste maand op rij negatiever dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen daalt 2 punten en komt uit op minus 4. Ook de koopbereidheid neemt iets af, van minus 3 naar minus 4.

In februari van dit jaar zijn volgens het Kadaster 15.470 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 3,9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. Ten opzichte van januari dit jaar zijn 2,3 procent meer bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 3,9. Omdat de cijfers minder negatief zijn dan over het vierde kwartaal van 2018 (minus 14,6 procent) heeft deze deelindicator een positieve invloed op de barometerstand.

(Parketplein, 01-04-2019)

 
Tarkett rapporteert over MVO & milieu

Linoleumfabriek Narni TarkettLinoleumfabriek van Tarkett in het Italiaanse Narni scoort goed op zaken als energie-efficiency, energieverbruik uit hernieuwbare bronnen en verminderde uitstoot van broeikasgassen.Tarkett heeft zojuist de jongste editie uitgebracht van zijn rapport met betrekking tot ‘Corporate Social & Environmental Responsibility’ (CSR). In de publicatie worden de stappen belicht die de vloerenmaker het voorbije jaar heeft gezet op het vlak van zowel maatschappelijk als ecologisch verantwoord ondernemen.

Wat het aspect ‘kwaliteit materialen’ betreft, kan de onderneming onder meer melden dat 98 procent van de grondstoffen (die staan voor ruim 3000 materialen) door een derde partij (in dit geval de EPEA) zijn beoordeeld op hun impact op de gezondheid van mensen en het milieu op basis van Cradle to Cradle-criteria. Op het terrein van de ‘kwaliteit binnenlucht’ geldt dat 97 procent van alle vloeren van Tarkett lage niveaus van uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOC) hebben, te weten tien tot honderd maal lager dan de strengste normen. Wat een ‘gezonde binnenruimte’ aangaat, wijst Tarkett erop dat 100 procent van zijn vinylfabrieken in Europa, Noord-Amerika, Servië en China andere weekmakers dan ftalaat gebruiken. Op groepsniveau is 65 procent van de vinylvloeren vrij van ftalaat.

De bijdrage van het concern aan het ‘tegengaan van klimaatverandering’ betreft onder meer een score van 27 procent voor het energieverbruik uit hernieuwbare bronnen (zoals biomassa, aardwarmte, zonne-energie of aangekochte 'groene' stroom) en een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 8,5 procent ten opzichte van 2010.

Wat de uitdaging betreft van het verstandig ‘omgaan met schaarse grondstoffen’ noteert het concern dat 134.000 ton aan gerecycleerde materialen wordt gebruikt als grondstof, wat overeenkomt met 10 procent van het volume aan ingekochte grondstoffen. Voorts leveren 70 procent van de gebruikte grondstoffen geen meetbare bijdrage aan de schaarste van hulpbronnen, aangezien ze overvloedig aanwezig zijn in de natuur, in hoog tempo hernieuwbaar of gerecycled. Bovendien werd tussen 2010 en het verslagjaar 102.000 ton aan vloerbedekking (vinyl, linoleum en tapijt) weer ingezameld via het ReStart-programma dat Tarkett in Europa en Noord-Amerika heeft lopen (en verder hoopt te intensiveren om zijn doelstelling te halen van jaarlijks 38.000 ton).

Op maatschappelijk gebied wijst Tarkett op onder andere zijn inspanningen om zijn werknemers bij plaatselijke goede doelen te betrekken en last but not least op het scholen van ruim 23.000 vakmensen en leerlingen in het installeren van vloeren via de Tarkett Academy de voorbije zes jaar.

Een concreet voorbeeld van de recycling van houten vloeren is het Lignum Aeternam-project, een proefproject in Noord-Frankrijk om hout uit een aantal ontmantelde pakhuizen een nieuwe bestemming te geven. Daar werd 1000 vierkante meter aan oud massief eikenparket teruggewonnen, opnieuw verwerkt en onder handen genomen om een nieuw houten vloerproduct te verkrijgen. Zo kon de haalbaarheid van het recyclen van houten vloeren in het productieproces worden getest en zichtbaar gemaakt. Naar verluidt is er al de nodige belangstelling uit de markt voor deze nieuw gecreëerde, gerecyclede houten vloer, die Tarkett de naam Twirl heeft meegegeven.

(Parketplein, 01-04-2019)

 
Veranderingen bij Flamingo Parket

Flamingo-logo-darkFlamingo Parket heeft afgelopen week, met de realisatie van een geheel nieuwe perslijn, zijn investeringsprogramma in de Duitse fabriek te Dömitz nagenoeg afgerond.

“In onze Duitse fabriek wordt voornamelijk het meerlaags parket (twin-plank) geproduceerd. Deze twin-planken zijn leverbaar in diverse houtsoorten en afmetingen en dragen in belangrijke mate bij aan de totale omzet van ons bedrijf,” zo stelt eigenaar Lars Versteeg. “De fabriek in Duitsland is echter ook uitstekend in staat om de productie voor massief parket te faciliteren. Tot op heden werd dit massieve parket nog in Barneveld geproduceerd, maar gezien de krimpende markt voor massief in combinatie met een sterk stijgende vraag naar vloerafwerkingen, is besloten de productie hiervan te integreren in de Duitse vestiging en de fabriek in Barneveld volledig in te richten voor het afwerken van vloeren.”

“De afgelopen tijd heeft Flamingo Parket zijn assortiment tegen het licht gehouden en in de nieuwe prijslijst die binnen een paar weken uitkomt zullen enkele aanpassingen zichtbaar zijn,” zo vervolgt Versteeg. “Voor de klant zullen de veranderingen over het algemeen echter nauwelijks zichtbaar zijn; zowel verkoop, administratie alsmede logistiek blijven vanuit Barneveld opereren.”

Flamingo-Film
  Klik hier voor een filmpje >>

(Parketplein, 29-03-2019)

 
Parket- en plintenmaker HOCO insolvent

HocoHolz parketbrochureParketbrochure van HOCO.Het Duitse HocoHolz Hofstetter & Co. Holzindustrie (merknaam HOCO) heeft zich deze week aangemeld voor een insolventieprocedure, die inmiddels de voorlopige status heeft. De in Beieren gevestigde fabrikant bestaat al sinds 1954 en vervaardigt twee- en drielaagsparket, allerlei plinten en onderdelen voor houten trappen. De banen van 160 werknemers zijn volgens de regionale pers in het geding. Vlak voor de zomer van 2017 werd HocoHolz door de Haas-groep verkocht aan een holding waarachter enkele investeerders schuilgaan. Destijds werkten er nog 200 man en was de onderneming goed voor een omzet van zo’n 28 miljoen euro. Enige weken geleden belandde overigens ook zusteronderneming Hoco Fenster und Haustüren, waar 220 mensen werkzaam zijn, in een insolventieprocedure.

(Parketplein, 29-03-2019)

 
Binnenkijken bij leermeesters

Ambachtelijke-ondernemers(Ambachtelijke) ondernemers openen hun deuren.Ondernemers in geheel Nederland openen morgen, zaterdag 30 maart, hun deuren voor kinderen, oftewel voor de ondernemers van de toekomst. Ook leermeesters van de Ambachtsacademie doen mee met 'Het Klokhuis onderneemt backstage’, een landelijke bedrijvendag voor kinderen georganiseerd door tv-programma Het Klokhuis. Zo leert Jan van der Kroef namens BRN Parket in IJsselstein de jonge bezoekers hoe je een houten vloer in visgraat legt en wat het verschil is met laminaat leggen. De deelnemende bedrijven - van meubelmaker, keramist en ijsbereider tot glazenier, palingroker en pianotechnicus - zijn te vinden op de website backstage.hetklokhuis.nl.

(Parketplein, 29-03-2019)

 
Parketcursussen bij ROC Midden Nederland

rocmn-linkedinScreenshot Linkedin-pagina.ROC Midden Nederland is weer begonnen met het aanbieden van zijn welbekende parketcursussen. Om deze bedrijfsopleidingen onder de aandacht te brengen heeft de school op Linkedin een zogeheten showcasepagina ingericht, met linkjes naar informatie elders. De pagina is hier te vinden.

De vier meest gevraagde cursusmogelijkheden (dus naast de BBL-opleiding Parketteur - mbo 2 en 3) zijn ‘Praktijk parket leggen’ (beginnende parketleggers leren het leggen van massief parket en maken kennis met het afwerken), ‘Schuren, onderhoud en reparatie’ (voor assistent-parketleggers, parketleggers met enige ervaring, verkoopmedewerkers die vloeren moeten kunnen beoordelen), ‘Lamel en laminaat leggen & onderhoud’ (beginnende parketleggers leren het leggen van lamelparket en laminaat en maken kennis met het schuren, lakken en onderhoud van lamelparket) en ‘Patronen leggen’ (de theorie van het tekenen, berekenen en uitzetten met de praktijk van het aanbrengen van patronen in een vloer en randafwerking).

Accountmanager Joost Zijderveld (mobiel: 06-248267, e-mail: Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ) geeft advies over de opleidingen, maatwerk- en incompany-trainingen en ontwikkeltrajecten voor werknemers.

(Parketplein, 27-03-2019)

 
Unilin trekt van leer tegen I4F en v.v.

unilin-ip-Logo-i4fUnilin luistert zijn deelname aan Domotex Asia - de editie 2019 van de beurs is gisteren van start gegaan in Shanghai - gewoontegetrouw op met een ferm statement inzake octrooiaangelegenheden. Zo heeft het IP-bedrijf van Unilin eergisteren in de VS, samen met Mohawk en IVC, een klacht ingediend bij de International Trade Commission (ITC) tegen liefst vijfenveertig (!) fabrikanten en verdelers. Gevraagd wordt om een uitsluitingsbevel (‘exclusion order’) om de volgens Unilin onwettige invoer van vinylproducten (lees: LVT, SPC, WPC) die inbreuk maken op bepaalde Unilin IP-patenten te voorkomen. Unilin IP wil een ‘algemeen uitsluitingsbevel’ om de Amerikaanse douane te machtigen om alle vinylproducten die inbreuk maken op zijn octrooien aan de Amerikaanse grens tegen te houden. Een belangrijk deel van de betreffende producten wordt verondersteld te zijn gemaakt onder licentie van concurrent I4F.

De klagende partij verklaart de afgelopen maanden steeds vaker niet-gelicenseerde producten op de Amerikaanse markt aan te treffen. Bovendien zou I4F de markt ten onrechte voorhouden dat de Unilin-octrooiportefeuille niet relevant zou zijn bij het gebruik van hun eigen ‘locking’-uitvoering.

Een besluit van de ITC om een ​​‘algemeen uitsluitingsbevel’ uit te vaardigen en alle inbreukmakende producten direct aan de Amerikaanse grens tegen te houden, kan binnen 12 tot 18 maanden worden aangekondigd.

I4F betitelt de aanklacht van Unilin “tegen vrijwel alle Chinese fabrikanten” in een reactie als “ongepaste bangmakerij”, en een “regelrechte aanval op vrijhandel, evenals op keuzevrijheid, aangezien dit de Amerikaanse consumenten probeert tegen te werken in het kiezen van de vloerproducten naar hun voorkeur.” I4F verklaart met zekerheid dat de producten die gebruikmaken van zijn gepatenteerde technologieën, in het “onwaarschijnlijke geval” van een algemeen uitsluitingsbevel, niet in het geding zijn. “I4F is van mening dat de timing van deze indiening, dat wil zeggen tijdens Domotexasia / CHINAFLOOR 2019, een poging van Unilin is om de relatie van I4F met zijn snelgroeiende aantal licentienemers te ondermijnen of zelfs te saboteren.”

(Parketplein, 27-03-2019)

 
Instagram-actie met producten Unifloor

Unifloor-beeld-fotowedstrijdBeeld fotowedstrijd Unifloor.Unifloor heeft een aardige Instagram-actie op poten gezet. Klanten die een aansprekend project met een ondervloer van Unifloor hebben gelegd, wordt gevraagd een aantal foto’s van voor, tijdens en na hun werkzaamheden op Instagram te zetten en hun bericht daar te taggen met #Unifloor. Elke maand van dit lopende jaar wijst de Deventer leverancier, uit de projecten die in de maand voorafgaand zijn geplaatst, de winnaar aan van een dinerbon ter waarde van vijfenzeventig euro. Het project wordt doorgeplaatst op de pagina ‘Inspiratie’ op www.unifloor.nl (onder de knop ‘Actueel’), waar tevens voorbeelden zijn te vinden. Op minstens één foto dient de ondervloer goed zichtbaar te zijn.
Meer info op: www.unifloor.nl/actueel/nieuws/een-mooi-project-met-unifloor-producten.html

(Parketplein, 27-03-2019)

 
Houtverwerkende industrie België plust

fedustria-logoDe omzet van de Belgische houtverwerkende industrie is vorig jaar met 3,6 procent in waarde gestegen, tot 3,13 miljard euro, na in 2017 al met 6,8 procent te zijn toegenomen. Aangezien de afzetprijzen met 3,7 procent zijn opgelopen, resteert voor het volume een nagenoeg stabiele ontwikkeling.

Ook het deelsegment van de bouwelementen (met inbegrip van de vervaardiging van parket) doet het goed met een omzetgroei van 6,6 procent naar totaal 814 miljoen euro. De plaatmaterialen, de belangrijkste productgroep, kennen een omzetstijging van 2,0 procent. Aldus rapporteert Fedustria, de beroepsorganisatie van de textiel‐, hout‐ en meubelindustrie, naar aanleiding van zijn jaarlijkse algemene vergadering vandaag.

De binnenlandse markt blijft de belangrijkste markt voor de houtverwerkende industrie van onze zuiderburen, met een aandeel van ruim de helft. De belangrijkste bestemmingen voor de (stabiele) uitvoer van houtproducten zijn Frankrijk (met evenwel een dalend aandeel), Nederland en Duitsland (beide met een groeiend aandeel).

De omzet van de Belgische meubelindustrie komt 3,0 procent lager uit op 2,07 miljard euro, terwijl die van de textielindustrie vorig jaar met 1,9 procent is gedaald tot 4,36 miljard euro (met voor het tapijtsegment een krimp van 8,3 procent). Alles bij elkaar opgeteld heeft de Belgische textiel‐, hout‐ en meubelindustrie een stabiel jaar 2018 achter de rug, zo mag Fedustria vaststellen.

Op het terrein van de handel vraagt Fedustria onder meer dat de EU strikter toeziet op Chinese import, en prijsdumping en namaak harder aanpakt. Gezien het belang van de Britse markt voor het Belgisch interieurtextiel (een kwart van de tapijtuitvoer van onze zuiderburen en een derde van de export van meubelstoffen is bestemd voor het Verenigd Koninkrijk), betreurt de federatie nogmaals de Brexit‐beslissing en de aanhoudende onzekerheid die deze meebrengt voor de bedrijven.

(Parketplein, 27-03-2019)

 
I4F in zee met CFL Flooring

cfl-pand-met-logo-i4fI4F is op octrooigebied een partnerschap aangegaan met CFL Flooring (voorheen bekend als Chinafloors, red.) voor een nieuwsoortige vloerbedekking met naar verluidt bijzondere eigenschappen. Het betreft vloerpanelen met als drager een hout-steen-composiet, dat naast houtpoeder als kenmerkend bestanddeel magnesiumoxide (MgO) heeft, waarop een laag houtfineer is aangebracht. I4F spreekt van een ‘baanbrekend’ product van fabrikant CFL dat zo goed als alle nadelen zou opheffen die momenteel nog verbonden zijn aan ‘natuurlijke’ houten vloeren, en wel door het verminderen van vochtopname en ontvlambaarheid. “Het nieuwe geluidabsorberende vloerpaneel voorziet in een hout-steen-composiet-drager die de houtfineerlaag droog en hittebestendig houdt doordat het vocht en de warmte grotendeels wordt vastgehouden in de steen-hout-basislaag,” zo wordt uitgelegd.

I4F vervolgt: “Hierdoor kan dit nieuwe vloerpaneel in elke kamer worden gebruikt en is hij bijzonder geschikt voor daar waar hoge niveaus van hitte en vochtigheid kunnen optreden, zoals natte ruimtes, keukens en kassen, en voor op alle etages, zelfs kelderverdiepingen.” Een ondervloer is bovendien overbodig. I4F heeft de licentierechten op de innovatie verworven en voorziet meer samenwerking met het door Thomas Baert geleide CFL op het gebied van gepatenteerde technologieën. John Rietveldt, CEO van I4F, denkt dat de nieuwe vloer kan uitgroeien tot wat in het engelstalige persbericht wordt omschreven als ‘the greatest thing since parquet!’.

(Parketplein, 25-03-2019)

 
Nederlandse voorronde EK ‘LVT leggen’

Trainingsruimte-bij-FloorSkills-1Trainingsruimte bij FloorSkills (foto: organisatie).Vloerenleggers die de strijd durven aan te gaan om zich ‘European LVT Installer of the Year’ te mogen noemen, worden uitgenodigd om zich aan te melden bij de WoonTotaal-Academy, samen met zijn Britse evenknie FloorSkills Training Centre organisator van de gloednieuwe Europese competitie.

De Nederlandse voorronde vindt plaats op zaterdag 25 mei in de WoonTotaal-Academy in Zoetermeer. Na de beoordeling van de werkstukken, moet duidelijk zijn welke vier deelnemers doorgaan naar de finale. Daar krijgen zij gezelschap van een viertal uitdagers die afkomstig zijn van voorrondes bij FloorSkills. De finale staat gepland op 11 en 12 juli bij FloorSkills in Earlswood in het Verenigd Koninkrijk. Vlucht en hotel worden vergoed vanuit sponsors.

De finaleopdracht bestaat uit het plaatsen van een ondervloer (Jumpax of Floorfixx) en het installeren van een unit van circa 250x200 naar eigen ontwerp. De ter beschikking gestelde producten en kleuren worden pas op de dag van de finale onthuld. Er dient een border te worden toegepast, maar voor de rest is het ontwerp geheel vrij in te delen, zolang alle producten maar worden toegepast. De allereerste winnaar van de wedstrijd, die zich ‘European LVT Installer of the Year 2019’ mag noemen, wordt aangewezen door de stem van alle aanwezigen ter plaatse. Aanmelden voor de Nederlandse voorronde kan via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken

(Parketplein, 22-03-2019)

 
Van de Voort is en blijft Hofleverancier

van-de-voort-logoJ.C. van de Voort Houthandel en Zagerij B.V. in Udenhout heeft afgelopen week een zogeheten bestendiging ontvangen van het predicaat ‘bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Bij de viering van zijn honderdjarig bestaan, in 1992, kreeg het bedrijf de eretitel in handen. Deze is nu met een kwart eeuw verlengd.

Burgemeester Weterings van de gemeente Tilburg kwam de bestendiging persoonlijk overhandigen aan directeur Pepijn van de Voort, vertegenwoordiger van de zoveelste generatie van het in 1892 opgerichte familiebedrijf. Van de Voort Houthandel en Zagerij levert houten vloeren, parket en plafonds aan onder andere parketteurs, parketfabrieken, bouw- en timmerbedrijven en interieurbedrijven.

(Parketplein, 22-03-2019)

 
Floorcoat van Tip Top voor projecten

chinees-1-2Toepassing Floorcoat in druk belopen Chinees restaurant.De van origine Deense fabrikant Tip Top stelt in een toenemend aantal landen aan de weg te timmeren met de verkoop van zijn producten. In wat het bedrijf bovendien bestempelt als een ‘overvolle’ lak- en oliemarkt. In ons land is Ronald Knip al enkele jaren actief met het in de markt zetten van de lakken en schuurmaterialen. Diens no-nonsense en persoonlijke aanpak leveren volgens Tip Top een groeiend klantenbestand op, met als bijkomend voordeel een aantal aansprekende grote projecten, zoals onlangs bewezen in een restaurant in Noord-Brabant.

Een aantal weken geleden diende een Chinees restaurant in Aarle-Rixtel volledig te worden voorzien van een nieuwe laklaag. De nieuwe FC 84 2K Lak werd hiervoor gebruikt, een afwerking die zich volgens Knip uitstekend leent voor ruimtes waar een hoge belasting is. “De parketteur die deze opdracht uitvoerde informeerde zich uitgebreid bij mij en uiteraard heb ik ruim de tijd genomen om hem daarbij te helpen. Je mag wel zeggen dat ik er heel trots op ben dat onze lakken ook steeds meer gebruikt worden bij dit soort grote projecten.”

“Dit was toch een ruimte van driehonderd vierkante meter die wel wat te verduren heeft,” zo vervolgt de man van Tip Top Nederland. “Maar ik ben ervan overtuigd dat de juiste keuze is gemaakt om voor Floorcoat lak te gaan. En de komende weken volgen er nog een paar van dit soort grote projecten, dus ik kan wel zeggen dat de gang ook dit jaar er al goed in zit.”

De Deense fabrikant herinnert eraan ook vorig jaar een aantal goed ontvangen nieuwe en verbeterde producten op de markt te hebben gebracht, waaronder de FC 82 Ultra Matte Lak die een onbehandelde look geeft. Komende september zal Tip Top overigens weer aanwezig zijn op de beurs InCoDa in Gorinchem, voor zijn bestaande klanten onder parketteurs en meer en meer woninginrichters, en om naar verwachting potentiële nieuwe klanten te ontmoeten. Tip Top Schuurmaterialen BV in Hardenberg is onderdeel van Tip Top Slibematerialer A/S Denemarken en verantwoordelijk voor de Benelux.

(Parketplein, 20-03-2019)

 
Nieuwe website Cinzento Custom Made

Afbeelding Website CinzentoT & G Wood International stelt met trots de nieuwe website van Cinzento Custom Made voor. De aanleiding, zo geeft de onderneming in Ede als toelichting, was niet alleen een gewenste modernisering van de lay-out, maar vooral het duidelijker naar voren halen van zijn Cinzento-dealers. Zo ziet de particulier in één oogopslag waar hij terecht kan voor de aanschaf van een Cinzento Custom Made-vloer en trekken de dealers profijt van extra exposure via de website.

Andere vernieuwingen betreffen een uitbreiding van projectweergave, ruimere aandacht voor vloerverwarming en niet te vergeten de toevoeging van het concept 100% Pure Wood. Het resultaat is te bekijken op www.cinzento.nl

(Parketplein, 20-03-2019)

 
EU-invoer tropisch parket verder omlaag

Invoer-tropisch-2017 2018Invoer van tropische hardhouten vloeren in de EU28, jaar 2017/2018, in 1000 MT (bron: ITTO TTM Report).De invoer in de EU van houten vloeren uit tropische landen is vorig jaar met 16 procent gedaald tot nog maar 25.900 metrieke ton, zo valt te lezen in een update in het ITTO TTM Report, dat deze voortzetting van een al langer aanhoudende krimp toeschrijft aan de felle concurrentie van Europese en Chinese fabrikanten en van andere niet-houten vloerbedekkingen, modetrends ten gunste van hout uit gematigde streken, leveringsbeperkingen en ook nog problemen met het voldoen aan de EUTR-regels. De waarde van de import van tropische houten vloeren in de EU is 13 procent teruggelopen tot nog slechts 59,1 miljoen euro in 2018.

Het grootste deel van de achteruitgang vorig jaar is te wijten aan een afname van de import van parketvloeren uit Brazilië, met 32 procent tot 5.200 MT. De invoer daalde evenwel ook vanuit Maleisië, met 9 procent tot 8.500 MT, vanuit Indonesië, met 7 procent tot 6.900 MT en vanuit Peru, met 36 procent tot 900 MT. In de twee grootste EU-markten voor tropische houten vloeren nam de daling van de invoer afgelopen jaar dramatische vormen aan, zo stelt ITTO, getuige een afname van 36 procent tot 5.600 MT in Frankrijk en van 19 procent tot 3.300 MT in België. De krimp werd echter gedeeltelijk gladgestreken door een toename van 42 procent in Denemarken, tot 2.700 MT, en een stijging van 21 procent in Spanje, tot eveneens 2.700 MT.

(Parketplein, 18-03-2019)

 
Rechter tikt NVWA op de vingers

Greenpeace-protestProtest tegen illegaal hout uit de Amazone nabij Rotterdam, enkele jaren geleden (foto: Bas Beentjes / Greenpeace).De rechter in Amsterdam heeft uitspraak gedaan in een langslepende juridische zaak tussen de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en Greenpeace, zo bericht laatstgenoemde. De NVWA moet handhavend optreden tegen overtreders van de wet die de handel in illegaal hout sinds 2013 verbiedt. De autoriteit dient zes Nederlandse bedrijven een dwangsom op te leggen zodat ze geen illegaal hout meer uit de Amazone kunnen importeren.

De zaak diende vijf jaar geleden voor het eerst toen Greenpeace een handhavingsverzoek indiende bij de NVWA tegen het zestal Nederlandse bedrijven dat illegaal hout uit Brazilië zou importeren, daarbij verwijzend naar eigen onderzoek dat aantoonde dat de importeurs zonder goede ‘checks en balances' hout verhandelden dat afkomstig was van illegale kap uit de Amazone.

Bijna twee jaar terug oordeelde de Rechtbank Amsterdam al dat Greenpeace terecht om handhaving had gevraagd, maar de NVWA weigerde ook na deze uitspraak besluiten ten aanzien van een dwangsom te nemen en dus stapte Greenpeace voor de tweede keer naar de rechter. De rechtbank geeft Greenpeace naar eigen zeggen opnieuw op alle punten gelijk en oordeelt dat de NVWA wel degelijk dwangsommen moet uitdelen aan deze zes bedrijven. “Het is triest dat de rechter Nederland aan haar Europese verplichtingen moet houden, zeker in zo’n belangwekkende zaak als het behoud van het Amazone regenwoud,” zo meent Hilde Stroot, campagneleider bossen bij Greenpeace Nederland.

(Parketplein, 18-03-2019)

 
Gilde-workshop in teken ambacht

Het Gilde van gediplomeerde Parketteurs had gisteren een aantal bijzondere workshops op poten gezet. Plaats van handeling was wederom het vertrouwde ROC Midden Nederland in Nieuwegein, alwaar circa dertig belangstellenden acte de présence gaven. Het programma omvatte oorspronkelijk maar liefst drie workshops. Helaas moest Merkelbach, leverancier van traditionele boenwassen en alternatieve behandelingsproducten, op het laatste moment verstek laten gaan. “Overmacht, om gezondheidsredenen,” zo verklaarde Gilde-secretaris Eric Jongmans. “En het was te laat om een vervangende workshop te regelen.” Maar met de presentatie van Rademaakt, importeur van Novoryt en een demonstratie ‘handschrapen’ bleef er voldoende te beleven in het Nieuwegeinse.

Er-was-veel-respectEr was veel respect voor het ambachtelijke werk van Polfliet.
Het-gaat-bij-het-krabbenHet gaat bij het ‘krabben’ om de ‘juiste houding’ voor het mooiste resultaat.
Che-PolflietChe Polfliet heeft zijn kennis en zelfgemaakte gereedschappen verkregen via zijn voorouders.

Na de officiële opening door Eric Jongmans, onder het genot van koffie en een gebakje, gingen de workshops van start. Ester Rademaker wist de aanwezigen knap te boeien met een professionele uitleg over de verschillende reparatiesets van Novoryt. Daarnaast was er ruim aandacht voor het nieuwe elektrische smeltpistool. Ook demonstreerde ze het Forte lijmpistool waarmee bijzondere opvullingen te maken zijn. Haar boeiende presentatie kon rekenen op de nodige betrokkenheid en daarbij passende vragen vanuit de zaal. De (juiste) temperatuur van het smeltpistool was hierbij een terugkerend topic.

Hoog op het verlanglijstje wat workshops betreft stond een presentatie op het gebied van het handschrapen van parketvloeren. Gisteren was het dan zover en kon het Gilde eindelijk Che Polfliet, parketteur uit België, verwelkomen. Onder grote belangstelling gaf Polfliet uitleg en verzorgde hij diverse demonstraties van het handschrapen. Deze vorm van handenarbeid is praktisch uitgestorven, maar Polfliet beheerst de fijne kneepjes als geen ander en heeft zijn kennis en zelfgemaakte gereedschappen verkregen via zijn voorouders. “We zijn uitermate trots dat Che vandaag hier kon komen, want het handschrapen wilden we al heel lang een keer meenemen,” aldus Eric Jongmans.

Ester-RademakerEster Rademaker wist de aanwezigen knap te boeien met een professionele uitleg over de verschillende reparatiesets van Novoryt.

Het gaat bij het ‘krabben’ om de ‘juiste houding’ voor het mooiste resultaat. Polfliet vertelde verder dat je het proces gelijkmatig moet aanpakken. Hij doelde hierbij op het gelijkmatig verdelen van de energie over de hele dag. “Het is zwaar werk, dus verdeel je krachten. ’s Ochtends hard van start gaan, en later op de dag kracht ontberen, zorgt voor een ongelijk verdeeld resultaat.” En wat betreft dit resultaat: Polfliet haalt zo’n twintig meter stroken parket per dag. “Bij visgraat mag je blij zijn als je de vijftien meter haalt en daarna moet je dit indien nodig nog wat afwerken met staalwol.”

Na het diner was er door het uitvallen van Merkelbach ruimte voor de deelnemers om zelf in de praktijk met de schraper aan de slag te gaan. Iets wat een rechtgeaarde parketteur zich natuurlijk geen twee keer liet zeggen.

s-Ochtends-hard-van“’s Ochtends hard van start gaan, en later op de dag kracht ontberen, zorgt voor een ongelijk verdeeld resultaat.”

“We zijn ongeveer vijf jaar bezig met het verzorgen en geven van workshops,” stelde Eric Jongmans. “Ik denk dat we er alles bij elkaar nu al ongeveer vijfentwintig hebben gegeven. Vanuit de branche kunnen deze rekenen op de nodige waardering. En we gaan daarom zeer zeker op dit ingeslagen traject verder.”

(Parketplein, 15-03-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-137FF1-105

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex Hannover
  • Dossier Wie produceert hoogkant lamelparket?
  • Dossier Trends in bamboe vloeren
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Trendy kleuren
  • Special Top Belgische bedrijven gericht op export

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com