pp2000

chapel-banner-juniFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Unilin's Unizip nu ook met tong & groef

Beeld-uit-het-Youtube-filmpjeBeeld uit het Youtube-filmpje wil er duidelijk geen twijfel over laten bestaan.De technologiedivisie van Unilin heeft, in samenwerking met het Nederlandse Bart Beugt, zijn Unizip-technologie (één-paneel-oplossing voor visgraatvloeren) uitgebreid met mes- en groefvloeren. De oorspronkelijke technologie werd vorig jaar geïntroduceerd op Domotex en was gericht op klikvloeren. Het systeem, dat zowel de korte als lange kant van een vloerpaneel op een horizontale en verticale wijze vergrendelt, maakt het mogelijk om vloerpanelen te installeren in visgraatpatronen, zonder de noodzaak van twee sets van panelen ('A' en 'B' geheten, ofwel 'links' en 'rechts').

Parketspecialist Bart Beugt, in het bezit van ruim een kwart eeuw ervaring in veer- en groefvloeren, kwam met de oplossing en besloot samen te werken met de Belgen om de gepatenteerde technologie te licentiëren. Een voor de hand liggende keuze, meent eigenaar Bart Oerlemans. "Ze hebben een uitgebreid netwerk in de vloerenwereld en willen hetzelfde doel bereiken als ik: visgraatvloeren over de hele wereld tot een toegankelijker alternatief maken." De divisie 'Technologies' van Unilin staat in hal 12 op Domotex 2020.

Een filmpje van de Easylox-verbinding van Bart Beugt is te bekijken op www.youtube.com/watch?v=xbTi9fxcuPo.

(Parketplein, 18-12-2019)

 
HMTX pakt flink uit bij debuut op Domotex

hmtx-industries-logoHet Amerikaanse HMTX Industries zal voor het eerst met zijn voltallige 'familie' van bedrijven acte de présence geven op Domotex 2020, van 10 tot en met 13 januari aanstaande in Hannover. De stand van HMTX bestaat uit twee verdiepingen van in totaal 380 vierkante meter en biedt onderdak aan Aspecta, Halstead, Metroflor en Teknoflor, alle merken die zich onder de paraplu van HMTX bevinden.

Bij de entrees van het beurscomplex van de Deutsche Messe zal HMTX al de aandacht op zich proberen te vestigen met reclametorens en -kubussen op groot formaat. Eenmaal binnen zien de bezoekers een groot videoscherm waarop de onderneming kond doet van zijn belangrijkste waarden, zoals die zijn gevat in het centrale thema 'What We're Made Of - People, Earth, Design and Technology'. "Er gaat nergens ter wereld iets boven Domotex," zo stelt Harlan Stone, CEO van HMTX Industries. "Wat op Domotex gebeurt, zet elk jaar de toon voor de wereldwijde vloerenbranche."

Aspecta belooft op de beurs diverse oplossingen voor het hospitality-segment te presenteren, kondigt de komst aan van de collectie Contours (interessant voor vormgevers om op een grotere schaal aan de slag te gaan met traditionele parketmotieven) en verzorgt alvast een preview van zijn nieuwe 'biobased' chloorvrije vloerbedekking. HMTX bemant stand C98 in hal 12.

(Parketplein, 18-12-2019)

 
NKP zet geslaagde reeks voort in ‘2020’

Kalender-van-het-NKPKalender van het NKP 2019.Het organiserend team van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen heeft onlangs, samen met zijn sponsors, de afgelopen krachtmeting geëvalueerd en stelt terug te kunnen kijken op een geslaagd evenement. De vertrouwde en alom bekende sponsorgroep heeft evenzo aangegeven ook de komende editie, voor de vierde keer op rij inmiddels, te zullen ondersteunen.

Vooruitblikkend laat het team bovendien weten dat de editie ‘2020’ als bijzonder onderdeel een ‘Kinder-NKP’ krijgt, dat op de eerste dag (zondag) zal plaatsvinden en waaraan (klein-)kinderen van deelnemers, de organisatie en sponsors in de leeftijd van ongeveer acht tot twaalf jaar kunnen deelnemen. Jan van der Kroef zal deze speciale workshop/wedstrijd begeleiden. Het geheel zal een leerzame, speelse en vooral vrolijke tint krijgen.

De sponsorgroep bestaat opnieuw uit Plinten & Profielen Centrale, Houtbedrijf Kerkhofs, Festool, Rigo Verffabriek en Stauf. Niet onvermeld mag blijven dat InCoDa het geheel zal faciliteren. Het organiserend team wordt aangevuld met Harrie Spijkers van De Parketteur uit Riel.

“Het Nederlands Kampioenschap Parketleggen is het hoogst haalbare voor parketteurs, met elk jaar weer een geanimeerde groep van professionele deelnemers vanuit het hele land,” zo willen de mensen achter de jaarlijkse wedstrijd nog eens benadrukken. “Niet alleen de uitdaging om op deze wijze het ambacht, de vakkennis en ieders ervaring met elkaar te delen is van belang, maar ook het vergroten van eenieders netwerk speelt een unieke rol.”

Het NKP 2020 wordt tijdens InCoDa in Gorinchem gehouden op 13, 14 en 15 september. Inschrijven voor deelname is nu al mogelijk door je op te geven bij Walter Esch (06-51112982) of via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

Veel van de leuke en spontane foto’s die op initiatief van Mari Habraken zijn gemaakt van alle deelnemers aan het voorbije NKP zijn overigens, naar een idee van Walter Esch van het Platform Parketbranche, op groot formaat terecht gekomen op een fraaie kalender. Deze herinnering aan de wedstrijd is bestemd voor alle deelnemers, juryleden, sponsors, mediarelaties en leden van het organiserend team.

(Parketplein, 16-12-2019)

 
‘Parket Magazine’ belicht vloerverwarming

Magazine-ParketVloerverwarming-coverCover ‘Parket Magazine’, special parket & vloerverwarming (afbeelding: DeBladenBouwers.nl)Enkele vooraanstaande parketproducenten en leveranciers van lak en lijm hebben onlangs de spreekwoordelijke koppen bij elkaar gestoken en een ‘Parket Magazine’ ontwikkeld, dat de consument informeert over alle mogelijkheden van parket in combinatie met vloerverwarming of -koeling. Het magazine is stellig de moeite waard en zal de komende weken door de leveranciers worden uitgedeeld.

Parketspecialisten die interesse hebben in het ontvangen van de speciale uitgave kunnen contact opnemen met een van de initiatiefnemers, te weten Albers Parket, Bona, Chapel Parket, Flamingo Parket, HCE Houtproducten, JK Vloerverwarming, Lecol, Parketfabriek Lieverdink en Moso. Het magazine kan in zijn geheel ook online worden ingezien via www.parketmagazine.nl.

(Parketplein, 16-12-2019)

 
Lecol brengt Lobadur Whitener

lobadur-whitenerNieuw in het assortiment van Lecol is de Lobadur Whitener, die kan worden toegevoegd aan alle watergebaseerde Lobadur-primers en -lakken ten behoeve van het witter maken van houten vloeren en parket. Een variabele toepassing is mogelijk in een of meer lagen. Het additief is geschikt voor alle lichte houtsoorten en lichtgekleurde houtoppervlakken. Voor donkere houtsoorten adviseert Lecol om eerst contact op te nemen voor overleg. Het product is bij voorkeur aanbevolen voor een matte afwerking.

Lobadur Whitener is eenvoudig en veilig toe te passen en laat zich veelzijdig gebruiken, zo zet Lecol de voordelen voor de parketlegger op een rijtje. Een breed scala aan bleekeffecten is mogelijk, waarbij opgemerkt wordt dat de intensiteit van het bleekeffect variabel is te regelen. De houdbaarheid is 24 maanden. Een informatief filmpje over de toepassing is te bekijken onder www.youtube.com/watch?v=wQnfA-KrNiQ&feature=youtu.be.

(Parketplein, 16-12-2019)

 
Ook puike CBS-cijfers in oktober

De winkels in meubels en woninginrichting (+8,0 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+5,8 procent) hebben in oktober de grootste omzetstijging van alle winkels in non-food gerealiseerd, zo rapporteert het CBS vandaag. Het volume van beide clusters (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) is met precies dezelfde percentages toegenomen. Tot de winkels in dhz, keukens en vloeren worden onder meer de verkopers van parket, laminaat en kurk gerekend.

omzet-retail-okt19

De omzet van alle winkels in non-food ligt 4,1 procent hoger dan in oktober vorig jaar, bij een volumestijging van 3,1 procent. De detailhandel als geheel komt tot een vergelijkbare omzettoename van 3,9 procent. Webwinkels hebben in de tiende maand van het jaar 7,4 procent meer omgezet, multi-channelers daarentegen 18,2 procent meer.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Bondsdag voor verplichte meestertitel

CampagnebeeldCampagnebeeld van een petitie pro meestertitel.De Duitse Bondsdag heeft gisteren besloten om de verplichte meestertitel weer in te voeren voor een twaalftal ambachtelijke beroepen in de bouw, waaronder parketleggers, tegelzetters, installateurs van zonwering en woningstoffeerders. Woordvoerder Felix Pakleppa van het Zentralverband Deutsches Baugewerbe (ZDB) is tevreden met het deels terugdraaien van de liberalisering van eerder deze eeuw. "Met de beslissing van vandaag maakt de Bondsdag ambachten en middelgrote bedrijven in de bouwsector sterker: de meestertitel is essentieel om de kwaliteit en veiligheid van werkzaamheden in de bouw en de beroepsopleiding te handhaven. We verwelkomen om deze reden met nadruk het gegeven dat voor sommige beroepen vandaag een nieuwe mijlpaal is bereikt op weg naar het opnieuw invoeren van de verplichte meestertitel.” Pakleppa roept nu de Bondsraad op om ook in te stemmen met het wetsvoorstel. “Zodoende kan een ​​politieke fout uit de jaren 2003/2004 worden rechtgezet.”

Ook het Bundesverband Parkett und Fußbodentechnik (BVPF) reageert content. "De herinvoering van de meesterverplichting komt tegemoet aan de bescherming van de consument en zal leiden tot weer hogere aantallen in het onderwijs en meer meesterproeven in het ambacht van de parketlegers,” aldus voorzitter Peter F. Fendt. De herinvoering van de meestertitel als toelatingseis toont volgens de BVPF aan dat de wetgever de gekwalificeerde opleiding, de consumentenbescherming en de bescherming van cultuurgoederen (zoals restauratiewerk aan historische parketvloeren in kastelen en dergelijke, red.) serieus neemt. Volgende week neemt de Bondsraad een besluit. Naar het zich laat aanzien, wordt de meestertitel dan op 1 januari 2020 weer van kracht.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Bauwerk en Skygate op Masters of LXRY

Het-Zwitserse-topmerk-BauwerkHet Zwitserse topmerk Bauwerk Parkett en de Nederlandse aanbieder van stalen binnendeuren Skygate tonen op Masters of LXRY wat het samenbrengen van hun producten kan betekenen voor de inrichting van een ruimte.Bauwerk Parkett en Skygate nemen samen weer deel aan het evenement Masters of LXRY. De vier dagen durende lifestylebeurs ‘op niveau’ gaat vandaag van start in de Amsterdamse RAI. ‘The LOVE Edition’ is dit jaar het thema, wat zoveel wil zeggen, kort samengevat, als liefde voor vakmanschap en de gedrevenheid om uit te blinken.

Lisa Klaassen van exclusief distributeur PPC vindt het thema goed passen bij ‘haar’ merk Bauwerk Parkett. “We staan al voor de vierde keer op deze beurs, waar we de hoogwaardige kwaliteit en luxe uitstraling van deze echt houten parketvloeren laten zien,” zo verklaart de directeur. “De waardering van de bezoekers is groot, vorig jaar werd onze stand zelfs met een ‘Visitors Award’ beloond! Samen met Skygate hebben we een kleurrijke en opvallende stand neergezet en hopen we hem dit jaar weer in de wacht te slepen!”

Skygate en Bauwerk beloven de bezoekers - ook nu onder het motto ‘stylish doors & matching floors’ - een uitgebalanceerd samenspel tussen licht, ruimte en karakter te laten zien. Belangstellenden kunnen op de stand komen ervaren wat de juiste combinatie van respectievelijk stalen binnendeuren en hoogwaardige vloeren voor de sfeer en uitstraling van een interieur kan betekenen.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Workcamp Parquet present op Domotex

domotex20 workcampWorkcamp Parquet is een interessante deelnemer aan de komende Domotex in Hannover. In hal 13 op het ‘Treffpunkt Handwerk’ (het ontmoetingspunt voor mensen in het ambacht) presenteert de van oorsprong Tsjechische vereniging zich met de nodige live-actie, met als doel om internationale aandacht voor zijn initiatieven te verkrijgen, zeker ook van sponsors.

Workcamp Parquet richt zich met name op het opleiden van aanstormend talent in de parketbranche, onder meer door in september een week lang op vrijwillige basis aan de slag te gaan met het opknappen van historische houten vloeren in markante gebouwen. Maar ook kennismaken met andere culturen, het bevorderen van vakmanschap en het uitwisselen van ideeën met collega's van over de hele wereld tellen zwaar mee voor Rene Caran en Michaela Reichlova, de oprichters van de vereniging, en hun team. In de afgelopen vier jaar zijn er restauratieprojecten geweest in de Tsjechische Republiek, Duitsland, Nederland en het meest recent in Polen op het kasteel van Brzeg. Volgend jaar is België aan de beurt, gevolgd door Rusland, Portugal en Hongarije.

Op Domotex wil het Workcamp Parquet zijn ‘goede doel’ promoten, bij de nieuwe generatie vloerenleggers en ook bij potentiële sponsors uit het bedrijfsleven, noodzakelijk immers om de kosten van de jaarlijkse projecten te financieren. Bezoekers van over de hele wereld (onder wie beginnende vloerenleggers die in het buitenland contacten willen leggen en ervaring opdoen) krijgen op de beurs niet alleen een uitgebreid beeld voorgeschoteld van het werk van het Workcamp Parquet, maar kunnen er ook kennis maken met het netwerk van Europese parketcollega's, dat inmiddels is voortgekomen uit de werkzaamheden van het initiatief. Van vrijdag 10 tot zondag 12 januari biedt het Workcamp Parquet op het Treffpunkt Handwerk in hal 13 een gevarieerd programma met onderhoudende live-actie en nuttige informatie over het gebruik van materialen en machines.

Projectpartners op Domotex 2020 zijn per heden Bostik, Irsa, Osmo, Ciranova, Festool, Witte, Flamingo Parket en Domotex.

(Parketplein, 11-12-2019)

 
T&G Wood pakt uit op Domotex 2020

TG-Wood-belooft-op-DomotexT&G Wood belooft op Domotex uit te pakken met tal van innovaties en trends voor het komende jaar. (foto: T&G Wood)T&G Wood International laat weten komende januari wederom aanwezig te zijn op de Domotex in Hannover, oftewel op ’s werelds grootste en belangrijkste vloerenvakbeurs. Op ‘The world of flooring’ (de pay-off van het evenement) toont de exposant uit Ede al zijn innovaties en trends voor het jaar 2020 op zijn beursstand E.89 in hal 13.

“Hannover zal voor een paar dagen opnieuw het internationale centrum van de industrie zijn en de perfecte plaats om zaken te doen en te netwerken,” zo onderstreept T&G Wood het belang van de beurs. “Exposanten en bezoekers uit de hele wereld kunnen vier dagen lang zaken doen. Trends en lifestyle en veel mogelijkheden voor bestellingen – dat biedt de Domotex de vloerwereld aan het begin van het jaar.”

Op de website van de leverancier (tg-wood.com/nl/) wordt aan belangstellenden overigens de mogelijkheid geboden om gratis toegangskaarten te ontvangen voor de Domotex, die loopt van vrijdag 10 tot en met 13 januari 2020.

(Parketplein, 11-12-2019)

 
Vloerenverkoop heeft baat bij renovatie

In geld gemeten zal de wereldwijde vloerenmarkt de komende jaren met jaarlijks gemiddeld 4,3 procent groeien. Het verkoopvolume zal naar verwachting met gemiddeld 2,4 procent per jaar groeien in de periode tot 2022, zo blijkt uit het onderzoek ‘Floor Coverings 2019’ van Interconnection Consulting. In totaal werd in 2019 wereldwijd meer dan 12 miljard vierkante meter aan vloerbedekking verkocht op de belangrijkste markten.

Floor-Coverings-2019-IC

De markt wordt voornamelijk aangejaagd door de renovatiesector, zo stellen de onderzoekers, die wereldwijd meer groei (+2,5 procent jaarlijks tot 2022) kent dan de nieuwbouwsector. Wat het verkoopvolume betreft, is China de afgelopen jaren 's werelds grootste markt voor vloerbedekking geworden en momenteel al meer dan twee keer zo groot als de voorheen dominante Amerikaanse markt. Bijna de helft van de totale afzet in de wereld wordt verbruikt op de Chinese markt. De VS is echter nog steeds de markt met het grootste omzetvolume, maar zal binnenkort ook op dit gebied spoedig door China worden ingehaald, zo tonen de prognoses aan. Er is een aantal redenen voor het uiteenlopen van de VS en China, zo weet Jan Hudak, auteur van de studie: “Enerzijds bestaan er verschillende voorkeuren voor materialen, voorts is de prijsgevoeligheid in China meer uitgesproken dan in de VS, maar natuurlijk is er ook het afwijkende prijsniveau in beide landen.”

De Europese markt loopt sterk uiteen wat betreft de groeivooruitzichten. Terwijl Oost- en Midden-Europa een relatief dynamische groei laten zien, moet in West-Europa met slechts zeer geringe groeicijfers rekening worden gehouden, zo vervolgen de onderzoekers. De groei in Oost-Europa stoelt mede op een groeispurt in Rusland, aldus voorzien door Interconnection, voornamelijk als gevolg van een toename van de renovatieactiviteiten, waarbij evenwel in Rusland, zoals ook in China, de prijsgevoeligheid een belangrijke rol speelt en om die reden goedkope vloerensoorten er de voorkeur genieten.

(Parketplein, 09-12-2019)

 
Krimp afzet EPLF in 2019 wordt minder

Laminaatvloer-Meister-PremiumLaminaatvloer in eikenmotief van Meister, uit de Premium-collectie.In het voorbije kwartaal is de wereldwijde afzet van de bij de EPLF aangesloten ondernemingen weer gestegen, en wel met 3,4 procent. Dit betreft de hoeveelheid in hun Europese fabrieken gemaakte laminaatvloeren. Ook in West-Europa kon de afzet in deze periode worden verhoogd, met zo’n 1,9 procent. Aldus heeft de immer gedegen marktinformatieleverancier Euwid op een rijtje gezet in zijn pas verschenen special ‘Bau & Innenausbau’. De stabilisatie die halverwege het jaar optrad, zal waarschijnlijk inhouden dat de afzet van de EPLF-leden in het volledige jaar 2019 niet zo sterk zal dalen als vorig jaar het geval was.

In 2018 kwamen de EPLF-leden tot een afzet van laminaatvloeren uit ‘Europese productie’ van totaal 453,5 miljoen vierkante meter, een flinke duikeling van 4,9 procent ten opzichte van de 477,0 miljoen vierkante meter van een jaar eerder. In de eerste helft van het lopende jaar verslechterde de toestand verder, getuige een forse terugloop van 6,3 procent. Op een krimp van 6,7 procent in het eerste kwartaal (West-Europa: -4,6 procent) volgde er een van 5,8 procent in het tweede (West-Europa: -5,7 procent).

Na de gunstige gang van zaken in het derde kwartaal, staat de totale afzet van de EPLF-producenten na negen maanden nu nog slechts 3,1 procent in het rood, op een totaal van afgerond 339 miljoen vierkante meter (West-Europa: -3,0 procent). Vooral in Noord-Amerika en Latijns-Amerika levert de EPLF flink in, in mindere mate ook in Azië. Op basis van de cijfers over negen maanden verwacht Euwid dat dit lopende jaar door de EPLF wordt afgesloten met een beperkte daling van ongeveer 1,9 procent tot circa 445 miljoen vierkante meter. De Europese markten zullen in 2019 uiteindelijk veel beter presteren dan de overzeese activiteiten. Het afzetvolume in Nederland van 18,3 miljoen vierkante meter in 2018, zal dit jaar naar schatting een klein beetje hoger uitpakken.

Wereldwijd lag de productie van laminaatvloeren in 2018 op 985 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit een marktanalyse van decorpapiermaker Ahlstrom-Munksjö, aangehaald door Euwid. In 2010 lag het productievolume nog op 935 miljoen vierkante meter. Ahlstrom-Munksjö berekent zo een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van de globale laminaatproductie van 0,6 procent in de periode 2010 tot 2018.

Het aandeel van Europa ligt in beide jaren vrij stabiel op circa 60 procent. Tweederde van het wereldwijde totaal van afgelopen jaar komt overigens voor rekening van slechts tien fabrikanten. Met voorop de Kronospan-groep (Kaindl meegerekend), gevolgd de Swiss Krono-groep en Mohawk Industries. De Classen-groep en de Egger-groep vervolledigen de top vijf. De rest van de top tien bestaat uit Turkse en Chinese producenten.

(Parketplein, 06-12-2019)

 
Ophef in Oostenrijk over Oekraïens eiken

Beschermd-eikenbos-logoBeschermd eikenbos in het natuurreservaat in het westen van Oekraïne. (Foto: Ricardo Herrgott - Addendum)WWF Oostenrijk doet deze week een oproep aan de overheid van het land om veel scherper dan voorheen toe te zien op illegale houthandel en voortaan krachtiger te straffen. De Oostenrijkse afdeling van het Wereld Natuur Fonds verwijst daarbij naar recente onthullingen van Addendum. Dit onderzoeksplatform (www.addendum.org) stelt dat verscheidene parketfabrikanten in Oostenrijk verwikkeld zijn in wat wordt aangeduid als de “internationale roofbouw op hout” die in de Oekraïne plaats zou vinden, een land met een volgens Addendum “uiterst corrupt bosbouwsysteem”, een “crimineel stelsel” dat ook “geweld tegen journalisten” niet schuwt. Het op de markt brengen van illegaal geoogst hout is strijdig met de EUTR, zo tekent het WWF hierbij aan.

De beschuldigingen in het onderzoeksrapport (‘Steirische Eichen aus ukrainischen Wäldern’) zijn gericht aan het adres van Admonter, Parador, Scheucher en Weitzer. Over een periode van anderhalf jaar turfden de onderzoekers 436 vrachtwagenleveringen van eikenhout uit Oekraïne ter waarde van 35,9 miljoen dollar met als bestemming het genoemde viertal parketfabrikanten. Een bijkomende beschuldiging is dat de betreffende parketfabrikanten zich ten onrechte op de borst zouden kloppen met wervende uitspraken over het gebruik van “regionaal en duurzaam” hout.

Admonter laat in een reactie op zijn website weten “gecommitteerd te zijn aan het continu verbeteren van beveiligingsmaatregelen in zijn toeleveringsketen.” In dit kader zal de fabrikant opnieuw opdracht geven aan een testinstituut om een audit uit te voeren op leveringen uit Oekraïne en het publiek op de hoogte brengen van de resultaten van deze nadere beoordelingen. “We veroordelen onvoorwaardelijk alle illegale houtkap en het in de handel brengen ervan en zullen alles blijven doen om dit belangrijke principe te waarborgen,” zo belooft Admonter. Bij zijn productie is naar eigen zeggen overigens slechts 2,5 procent eikenhout uit Oekraïne in het spel.

Weitzer Parkett zegt op zijn website “geschokt” te zijn door de aantijgingen van Addendum tegen bepaalde van zijn leveranciers in de Oekraïne en neemt afstand van eventuele criminele praktijken. Weitzer benadrukt dat al zijn grondstoffen conform de geldende richtlijnen van FSC en EUTR worden verworven. “Wij veroordelen strafbare activiteiten van leveranciers en zullen de zaak nader onderzoeken,” aldus Weitzer. Ook deze producent laat extern onderzoek doen en gaat voorts in gesprek met FSC over de betrouwbaarheid van leveringen uit Oekraïne met dit certificaat. Het aandeel van Oekraïne is zijn houtgebruik ligt met 4,4 procent ook niet bijzonder hoog.

Op de website van Addendum neemt Parador “expliciet afstand van dergelijke zakelijke praktijken” en verzekert “dat we deze op geen enkele manier onderschrijven of ondersteunen.” Ook Parador belooft audits in te stellen en zo nodig tot opschorting van overeenkomsten over te gaan.

Ook Scheucher wijst Addendum op het toepassen van duurzaamheidscertificaten en op recente beoordelingen daarvan. Scheucher zegt tegen de onderzoekers “helaas door gebrek aan gedetailleerde kennis geen serieuze antwoorden te kunnen geven op de situatie in de Oekraïense bosbouw.”

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Onderzoek ‘fout hout’ leidt tot invallen

fout-houtOpgestapeld ‘fout hout’ in een opslag. (foto: Politie)De politie Midden-Nederland, de NVWA en het Functioneel Parket hebben gisteren op zes locaties invallen gedaan in het kader van een groot onderzoek naar de import van ‘fout hout.’ Het betreffende teakhout is afkomstig uit Myanmar en komt via Tsjechië ons land binnen. De import van het hout zonder de juiste certificering is door de EU verboden omdat het mogelijk afkomstig is van illegale kap, aldus de politie.

In Utrecht, Gelderland en Noord-Holland werden bedrijven en woningen doorzocht. Ook in Tsjechië hebben de politie en de NVWA in samenwerking met de Tsjechische autoriteiten een inval gedaan. Naast grote hoeveelheden hout, werden administratie en gegevensdragers in beslag genomen. “We verdenken de betrokken bedrijven ervan dat ze moedwillig de regels omzeilen om toch dit hout binnen Nederland te verhandelen,” zo verklaart rechercheur Arno Paas.

Hoogwaardig teakhout wordt vooral gebruikt voor de betimmering van het dek van luxe jachten. Myanmar geeft evenwel geen informatie over de herkomst van het hout, waardoor niet is na te gaan (een verplichting conform de Europese houtverordening van 2013) of het hout legaal is gekapt.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Woningmarkt raakt barometer woonbranche

In november is de ‘woonbranche economische barometer’ weer ietsje in het rood beland. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand af met een daling van ruim zes punten ten opzichte van de voorgaande maand, op een stand van minus 1,4. De grote boosdoener blijkt de woningmarkt.

baro-2019-11Gunstige omzetontwikkeling van woondetaillisten weegt niet op tegen het lagere aantal verkochte koopwoningen. (bron: marktdata.com)

Wel in positieve zin veranderd is de indicator van de omzetontwikkeling van woondetaillisten. De index van de omzetontwikkeling komt over het derde kwartaal uit op 10,0. Meer dan de helft (54 procent) van de woondetaillisten noteert in het voorbije kwartaal een toename van de omzet, tegenover ruim vier op de tien (44 procent) een daling. Dit is een verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal.

De meegewogen indicator van het consumentenvertrouwen komt niet veel van zijn plaats in november, het producentenvertrouwen industrie is een klein puntje gedaald.

In de verslagmaand oktober daarentegen zijn volgens het CBS maar 15.717 bestaande koopwoningen verkocht, ofwel 16,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de voorafgaande maand september werden 14,2 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De stand van minus 16,4 van de deelindicator van de woningmarkt betekent een daling van bijna 28 punten ten opzichte van september, toen hij nog met ruim 17 punten was gestegen.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
ING: woonwinkel plust 5,5 procent in 2020

De top 3 van groeiers in de retail zal komend jaar bestaan uit de segmenten online, supermarkten en wederom ‘living’, zo voorspelt het ING Economisch Bureau. De omzetgroei in de detailhandel als geheel zal ook volgend jaar 3 procent bedragen. De hogere koopkracht en de banengroei zijn belangrijke impulsen achter deze toename.

ING EBZ living

De omzetgroei in het segment ‘living’ (bestaande uit woonwinkels en doe-het-zelfzaken) zal naar verwachting in 2020 iets lager uitvallen dan de circa 7 procent van dit jaar, maar blijft met bij benadering 5 procent toch fors. Het segment is daarmee koploper in de non-food retail.

De koopkracht verbetert verder en door de krapte op de woningmarkt (er worden minder huizen gebouwd in 2020) zullen meer huurders en huizenbezitters besluiten te investeren in verduurzaming en woongenot dan in het kopen van een (nieuwe) woning, zo stelt de bank in het vooruitzicht.

Uitgesplitst verwacht de ING voor de woninginrichting een plus van 5,5 procent volgend jaar (2019: +7,5 procent) en voor de doe-het-zelf een plus van 4,5 procent (2019: +5,5 procent).

Precies een jaar geleden beweerde het ING Economisch Bureau overigens dat de enorme ‘boom’ voor de sector living voorbij was en voorspelde een terugval van de omzetgroei van zowel winkels in woninginrichting als winkels in doe-het-zelf naar nog slechts 2,0 procent. De boosdoener zou de daling van het aantal woningtransacties van vorig jaar zijn. Deze prognose zat er dus flink naast.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Heditex content met participatie MKB Fonds

Van-links-naar-rechts-HeditexVan links naar rechts: Jordy Streng (MKB fonds), Jasper Ringelberg (Heditex), Henri Sluimer (Heditex), Thomas Wals (MKB fonds) en Rob Dobbelstein (Heditex).Heditex is een echt familiebedrijf, opgericht in 1976 door Dirk Sluimer. Sinds 1989 hebben zoon Henri Sluimer en schoonzoon Rob Dobbelstein het bedrijf van Dirk overgenomen. In de afgelopen 30 jaar hebben Sluimer en Dobbelstein het bedrijf verder uitgebreid, zowel wat betreft het assortiment als het personeel. Vandaag de dag is Heditex uitgegroeid tot een specialist in levering aan de parketzaken, het gordijnatelier, zonweringbedrijven en de woning- en projectinrichting. Heditex levert zowel merken van derden als de inmiddels bekende eigen merken Bodiax (PVC-vloeren), HR Design (raamdecoratie) en DCS (roeden en rails). Heditex wordt gezien als een one-stop-shop voor haar circa 1100 actieve klanten. Door uitbreiding van het assortiment is de omzet de laatste vijf jaar sterk gegroeid.

Heditex heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt onder leiding van de huidige directie. Door de leeftijd en wens van beide aandeelhouders en het feit dat er binnen de familie geen ambitie is om het bedrijf van hen over te nemen, zochten Henri Sluimer en Rob Dobbelstein een partner met kennis van handelsbedrijven. Op deze wijze wilden zij een geleidelijke bedrijfsopvolging realiseren, met daarbij de continuïteit van het bedrijf en de werknemers voorop. Deze is gevonden in MKB Fonds, maar daarnaast is ook operationeel directeur Jasper Ringelberg toegetreden als aandeelhouder.

Rob Dobbelstein en Henri Sluimer: “Deze participatiemaatschappij heeft een uitgebreid trackrecord als het gaat om participeren in handelsondernemingen en een investeringsteam waarmee wij kunnen sparren, en die ons en ons team ondersteunen op het gebied van bedrijfsopvolging en groei. Daarnaast zijn wij ook heel blij dat Jasper Ringelberg als aandeelhouder toegetreden is. Hij is ruim 20 jaar bij ons in dienst en van grote waarde voor het bedrijf.”
Voor het jaar 2020 heeft Heditex een aantal mooie uitbreidingen op het programma staan. Bodiax PVC vloeren zal in het voorjaar uitgebreid worden met een drietal nieuwe collecties. Maar ook met Meister vloeren brengt Heditex in het voorjaar een nieuw programma. Daarnaast breidt worden de eigen merken zoals HR Design en DCS rail en roede verder uitgebreid.

(Parketplein, 02-12-2019)

 
BVP tevreden over 2019

Logo-BVP-2019De Branchevereniging Projectinrichting (BVP) kijkt terug op een succesvol 2019 waarin ze nieuwe initiatieven heeft genomen op het gebied van werven en opleiden in de projectenbranche. “Er is een groeiende belangstelling om de opleiding interieurvakman vloer, raam en wandbekleding te volgen. Daartoe heeft de BVP ook actie ondernomen om een betere landelijke spreiding van opleidingsplekken te bewerkstelligen,” aldus de BVP in een persbericht. Als resultaat is in het Zuiden vanaf januari aanstaande de opleiding in carrousel model te volgen aan het Summa college in Veldhoven. Samen met haar leden zal de BVP dit college zoveel mogelijk ondersteunen om een moderne en passende opleiding te verwezenlijken. Ook is een interne werkgroep bezig om een nieuwe benadering te vinden tot opleiden en samenwerken onder de leden projectinrichters.

Er zijn inmiddels ook eerste stappen gezet om ook in Noord Holland een opleiding van de grond te krijgen, zo meldt de BVP. “De eerste oriënterende gesprekken vinden momenteel plaats in Amsterdam. Bij de beide initiatieven is ook de organisatie INretail betrokken om hierdoor een breed draagvlak te creëren voor het werven van leerlingen en de instroom van vaklieden die willen worden omgeschoold.” Inmiddels is de BVP gegroeid naar een vereniging met meer dan 100 leden en vervult ze een actieve en gerichte functie om de branche naar een hoger plan te brengen. “De Branchevereniging Projectinrichting geeft blijk van vertrouwen in de toekomst en heeft inmiddels hoog gekwalificeerde leden zowel in de uitvoering van projecten, het onderhoud en de levering van goederen en diensten voor de projectensector.” De actuele ledenlijst van de BVP is te vinden op www.bvprojectinrichting.nl

(Parketplein, 02-12-2019)

 
Cotap introduceert laminaat met betonlook

Ambiant-laminaat-betonAmbiant Laminaat Beton collectie van Cotap.“Benieuwd hoe je een stoere, robuuste industriële look kunt creëren? Industrieel wonen is makkelijker dan je denkt met de nieuwe Ambiant Laminaat Beton collectie,” aldus Cotap in een persbericht. Het nieuwe product, dat de voordelen van laminaat met de uitstraling van beton combineert, is verkrijgbaar in een tegel van 60x120 cm. De betoncollectie is in vier trendy kleuren leverbaar: grijs, taupe, lichtgrijs en donkergrijs. “Perfect te combineren met houten meubels, zodat men toch die extra warmte en sfeer toevoegt aan het interieur.”

De Beton collectie kenmerkt zich door een natuurgetrouwe uitstraling. Dankzij de extreem harde toplaag en klasse 33 is de nieuwe laminaatcollectie volgens Cotap geschikt voor projectmatig gebruik. “Het laminaat is waterbestendig en daarom goed toepasbaar in bijvoorbeeld de keuken. De collectie heeft bij huishoudelijk gebruik een garantie van 35 jaar.”

(Parketplein, 02-12-2019)

 
Bestelmogelijkheid entreeticket DOMOTEX 2020

Foto-Deutsche-Messe-HannoverFoto: Deutsche Messe, Hannover.Van vrijdag 10 tot en met maandag 13 januari 2020 is Hannover ‘the place to be’ om zich te laten inspireren door de allernieuwste producten, innovaties en toepassingen op het gebied van vloeren. Ruim 1.500 internationale bedrijven tonen hun nieuwste materialen, technieken en systemen. Met het thema ATMYSPHERE richt DOMOTEX zich op ideeën en ontwikkelingen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Thema’s als akoestiek, ‘green living’ en ‘sustainable flooring’ besteden aandacht aan milieuvriendelijke materialen en productieprocessen. Het vierdaagse beursprogramma omvat tevens een breed scala aan presentaties door gerenommeerde architecten, interessante fora en ‘live-action zones’.

Via www.domotex.de/ticketregistration is het mogelijk een entreeticket voor DOMOTEX 2020 te registreren. Wanneer men de ticketcode b9CEK invult, is de beurstoegang (na registratie) gratis. Men ontvangt het ticket vervolgens op het opgegeven e-mailadres. Klik op de navolgende doorlink om te reserveren:
www.domotex.de/ticketregistrierung

(Parketplein, 02-12-2019)

 
<< Begin < Vorige 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

ff-140ffi-108

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Houten sportvloeren
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Vochtmeters en vochtmeten
  • Dossier Voorkleuren: wie biedt wat?
  • Dossier Gebruik van (hecht-) primers en/of vochtschermen

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com