unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
Workcamp Parquet in kasteel van Brzeg

Slot-van-BrzegSlot van Brzeg (foto: Museum van Silezische Piasten).Het Workcamp Parquet speelt zich dit jaar af in het kasteel van Brzeg, in Silezië in Polen. De werkzaamheden vallen precies in de eerste week van september, aanmelden kan op www.workcamp-parquet.cz. Het internationale evenement draait om ‘work and fun’ en staat elk jaar in het teken van het restaureren van een oude parketvloer in een pand van (voorheen) aanzien, met als hoger doel kennisuitwisseling over de landsgrenzen heen, ook tussen jong en oud, en het behoud van traditie. Afgelopen jaar was zoals bekend ons land aan de beurt en werd het kasteel van Arcen in Limburg onder handen genomen.

Pinotti-zaalPinotti-zaal (foto: Workcamp Parquet).De werkzaamheden in het kasteel van Brzeg, in het museumgedeelte dat gewijd is aan het vorstengeslacht van de Piasten, staan voorzover nu bekend gepland in de Pinotti-zaal en tevens in de Jachtkamer, waar de parketvloeren in oude luister hersteld moeten worden, bij elkaar driehonderdtachtig vierkante meter. De organisatie verwacht circa vijftig deelnemers uit allerlei Europese landen. Aansluitend is er overigens nog een drie dagen durend zogeheten ‘Workcamp Parquet Plus’ in kasteel Gorzanów, een kleiner project van vijftig vierkante meter parket met tien tot vijftien deelnemers.

Het kasteel van Brzeg, zo leert Wikipedia, dateert van het begin van dertiende eeuw en werd voltooid in de zestiende. Het bouwwerk raakte grotendeels verwoest in het midden van de achttiende eeuw, later nog gevolgd door een brand. Restauratie startte vlak na WO-I, waarna WO-II weer roet in het eten gooide. Het huidige kasteel werd in de tweede helft van de voorbije eeuw herbouwd in renaissancestijl.

(Parketplein, 01-03-2019)

 
Groei EU-invoer (niet tropische) vloeren

Na een terugval van 9 procent in 2016 en een vlakke ontwikkeling in 2017, is de EU-import van houten vloeren in 2018 met 2,6 procent toegenomen tot 580 miljoen euro, zo bericht het jongste ITTO TTM Report. De import van houten vloeren uit China, verreweg de grootste externe leverancier die goed is voor ongeveer twee derde van het totaal, heeft weer terrein veroverd in 2018, terwijl de invoer uit Oekraïne sterk is geklommen, wat een krimp van de invoer uit Indonesië, Maleisië, Brazilië en Zwitserland weet te compenseren.

De daling van de invoer van tropische houten vloeren is evenwel weer tamelijk dramatisch, te weten 15 procent minder tot 59 miljoen euro in 2018, na al een gemiddelde daling van ongeveer 15 procent in elk van de voorgaande drie jaar.

De totale waarde van de EU-invoer van tropische houtproducten stijgt met 1,7 procent tot 4,05 miljard euro in 2018, vooral dankzij gezaagd hout en houtskool. Dit volgt op een daling van de invoerwaarde met 0,4 procent in 2017. Het aandeel van tropisch hout in de totale waarde van de invoer van houtproducten in de EU zakt van 21,5 procent in 2017 tot 20,8 procent in 2018. Hoewel 2018 het derde achtereenvolgende jaar is met een afnemend aandeel voor tropisch hout, is het tempo van de daling volgens het ITTO TTM Report nu veel trager dan in het decennium vóór 2014, toen het aandeel in een rechte lijn bleef dalen van ongeveer 36 procent naar 22 procent.

De totale waarde van de EU-import van alle houtproducten bij elkaar bedraagt 19,44 miljard euro in 2018, ofwel 5,1 procent meer dan in 2017. Dit volgt op een stijging van 2,4 procent tot 18,49 miljard euro in 2017. In 2018 ligt de EU-invoerwaarde op het hoogste niveau sinds 2008, aan de vooravond van de wereldwijde financiële crises.

(Parketplein, 01-03-2019)

 
Nieuwe afwerking AvanceFloors Invisible

Invisible-AvanceFloorsInvisible, de kleur van eikenhout.AvanceFloors heeft de op de huidige trend inspelende afwerking Invisible ontwikkeld. De kleur van het originele eikenhout komt daarin geheel tot zijn recht, zo belooft dit merk van Houtindustrie Schijndel. De plank is bovendien afgewerkt met een speciale olie die hem beschermt tegen water-en vuil. De houtlook van AvanceFloors Invisible is leverbaar in planken, van smal (zes centimeter) tot extra breed (38 centimeter), verschillende afmetingen visgraat en Hongaarse punt, en in allerlei kwaliteiten.

AvanceFloors gaat er prat op dat zijn parketvloeren stuk voor stuk op maat worden gemaakt van eersteklas, duurzaam geproduceerd eikenhout. Houtindustrie Schijndel vervaardigt tevens het merk Origineel Chapel Parket.

(Parketplein, 27-02-2019)

 
Nieuwe ontwikkelingen bij Viehoff
Nieuwe-display-van-ViehoffNieuwe display van Viehoff, met zestien items van Lindura royaal gepresenteerd.
Toepassing-8736 Lindura HD400Toepassing Lindura HD 400 (item 8736, matgelakt) in woonkamer.

Viehoff heeft voor de nieuwe Lindura-collectie HD 400 een wederom fraaie display laten maken. De HD 400 is een up-to-date gebrachte voortzetting van de prima door de markt ontvangen HD 300, met een aantal kleuren die zich voorheen hebben bewezen, aangevuld met een groot aantal nieuwe, aantrekkelijke decors. In de nieuwe display van Viehoff worden zestien decors van dit ‘hightech’ parket van Meister groot en zonder meer ‘uitnodigend’ getoond. “We bieden opnieuw een uiterst aantrekkelijke presentatie, in dezelfde lijn als de al zo succesvolle laminaatdisplay, maar nu met grotere borden,” zo geeft de groothandel als toelichting. “Ook spelen wij met deze display adequaat in op de duurzaamheid van dit product, een aspect dat immers erg leeft bij de huidige consument.” (Meer over de collectie is te vinden in het nieuwsitem ‘MeisterWerke lanceert de nieuwe Lindura’ van 25-01-2019 op deze site).

Ander recent nieuws van Viehoff betreft de mogelijkheid om via een online bestelformulier eenvoudig de producten van zijn lijn binnenzonwering, onder het label Maison, te bestellen. De collectie heeft volgens de groothandel een geslaagde lancering op de InCoDa in Gorinchem achter de rug en mag sindsdien op het nodige enthousiasme rekenen van de dealers. De bestelformulieren staan op de websites www.viehoff.nl en www.maisonbinnenzonwering.nl. Bedrijven met belangstelling om dealer te worden kunnen bij het in Heerhugowaard gevestigde bedrijf een veelomvattende boekenset bestellen.

(Parketplein, 27-02-2019)

 
Nieuw EPLF-blad ‘Ondervloermaterialen’

Editie-2019-OndervloermaterialenEditie 2019 van ‘Ondervloermaterialen’ van de EPLF.De Europese laminaatmakersvereniging EPLF heeft, volgend op de publicatie van de EN 16354, zijn technisch gegevensblad ‘Ondervloermaterialen onder laminaatvloerelementen – keuringsnormen en kengetallen’ bijgewerkt. Het compacte document geeft aanwijzingen en biedt hulp bij de juiste keuze van ondervloeren onder laminaatvloeren bij verschillende toepassingen. “Zo kunt u de passende ondervloer kiezen waarmee het laminaatvloersysteem geoptimaliseerd kan worden en de gebruiksduur wordt verhoogd,” aldus belooft de EPLF aan een doelgroep van producenten, toeleveranciers, planners, vaklieden en vakhandel, plus geïnteresseerde eindverbruikers.

Op www.eplf.com is het nieuwe blad met toelichtingen en verklaringen gratis te downloaden als PDF-bestand in het Duits en het Engels. Binnenkort volgen versies in het Frans, Nederlands en Pools.

(Parketplein, 27-02-2019)

 
‘Slimme’ applicatie van start-up Kubisk

Chris-van-de-NesChris van der Nes, commercieel directeur van Kubisk.De in Alkmaar gevestigde start-up Kubisk lanceert een ‘slimme’ applicatie voor het beheren, begroten en plaatsen van vloerbedekkingen en raambekleding. Centraal staat het in kaart brengen van ruimtes en deze data real-time beschikbaar hebben. Dit maakt het traject van (af)bouwer tot en met eindgebruiker naar eigen zeggen snel inzichtelijk en eenvoudiger te beheersen. “Alle tijd die tot op heden nodig was om van offerte tot aan een opdracht te komen wordt weggenomen,” zo belooft een persbericht. De gebruiker van Kubisk (www.kubisk.nl) bouwt bovendien een langdurige relatie met de klant op, zo stelt de leverancier voorts in het vooruitzicht. Chris van der Nes (24) is contactpersoon bij de start-up.

(Parketplein, 25-02-2019)

 
Quick-Step wint prijs met ReadyFit

ReadyFitReadyFit.Quick-Step is op de Brusselse bouwbeurs Batibouw onderscheiden met de Product Innovation Award voor zijn installatietechnologie ReadyFit. Deze nieuwe service van het vloerenmerk van Unilin aan de (Belgische) consument werd gekozen uit tientallen inzendingen, waaruit een onafhankelijke jury een selectie van twintig innovatieve producten en diensten samenstelde. “Met ReadyFit bewijst Quick-Step dat prefabricage en industrialisatie hand in hand kunnen gaan met maatwerk,” zo oordeelt de jury. “Technologie die de klant een echte meerwaarde biedt is nog steeds vrij zeldzaam, en dat overtuigde ook de jury. Zowel de eindklant als de installateur hebben baat bij deze oplossing.”

Naar eigen zeggen vergemakkelijkt en versnelt ReadyFit het (stofvrij) installeren van nieuwe vloerbedekking. Een gecertificeerde ‘Quick-Step-partner’ komt thuis langs bij de klant en meet diens kamer op met een 3D-scanner. Quick-Step zaagt vooraf de benodigde vloerplanken (laminaat of 'Balance Rigid' vinylvloeren) op maat en overhandigt de klant daarbij een gepersonaliseerd lay-outplan, waarna de koper enkel nog de genummerde planken in elkaar hoeft te klikken. (Zie ook Nieuws ‘Quick-Step brengt ReadyFit en Rigid Vinyl’ van 05-10-2018).

De toekenning van de Product Innovation Award vond als nevenevenement plaats van de Belgian Building Awards, onderscheidingen voor architectuur.

(Parketplein, 25-02-2019)

 
Meer omzet afwerkingsbedrijven in de bouw

Sterkste-omzetstijging-bouwSterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar (foto: Hollandse Hoogte).De omzet van de Nederlandse bouw is in 2018 met ruim 10 procent gestegen. Het is meer dan tien jaar geleden, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, dat de groei van de bouwnijverheid op jaarbasis zo hoog was. Kleine bouwbedrijven (tot tien man personeel) presteerden afgelopen jaar het best met een omzetstijging van bijna 12 procent.

Gespecialiseerde bouwbedrijven zagen hun omzet vorig jaar eveneens met iets meer dan 10 procent stijgen, een percentage dat ook opgaat voor de afwerkingsbedrijven binnen dit segment. De afwerkingsbedrijven (met inbegrip van de afwerking van vloeren en wanden) boekten verhoudingsgewijs zelfs meer vooruitgang dan in 2017, met toen circa 7 procent omzetgroei, en ook meer dan in de jaren daaraan voorafgaand.

Het CBS rapporteert verder vandaag dat het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in 2018 ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van de bijna 70 duizend van een jaar eerder. In 2013, zo tonen de statistieken, werd voor slechts 27 duizend woningen een vergunning afgegeven, een dieptepunt. Daarna nam het aantal bouwvergunningen weliswaar toe, maar bereikte nog niet het niveau van vóór de crisis. Tussen 2000 en 2008 werd jaarlijks immers voor gemiddeld 80 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning verleend.

(Parketplein, 22-02-2019)

 
Willem-Jan Candel directeur Unifloor

Candel-en-MorsinkWillem-Jan Candel (links) en Gerco Morsink poseren voor een stelling met Unifloor-producten.Willem-Jan Candel is met ingang van de eerste van deze maand aangetreden als algemeen directeur van Unifloor Underlay Systems in Deventer. Candel (52) heeft ruim dertig jaar management- en verkoopervaring in verschillende branches en bij diverse organisaties. Bij Unifloor legt hij de focus op de groei van de afzet op zowel de nationale markt als de exportmarkten.

Over zijn rol binnen het bedrijf zegt de nieuwe directeur: “Als klant vindt men bij Unifloor passende ondervloeroplossingen voor elke vloersituatie. Ik maak kennis met een zeer professionele en kritische afzetmarkt. Samen met een gemotiveerd team van Unifloor-medewerkers gaan we de relatie met onze klanten nog verder optimaliseren waarbij ‘duurzaamheid’ en ‘klanttevredenheid’ centraal zullen staan.”

De organisatiewijziging wordt overigens verklaard door de forse groei van zowel Unifloor als Forest, beide onderdeel van de Bosgoed Holding in Deventer. Candel neemt het stokje over van Gerco Morsink, die zich zodoende volledig kan richten op de verdere (internationale) groei van Forest, leverancier van gordijnrailsystemen en raambekleding.

(Parketplein, 22-02-2019)

 
Geslaagde vakdag voor COREtec op Batibouw

Volop-aanloop-op-stand-COREtecVolop aanloop op stand COREtec op professionele dag op Batibouw 2019.USFloors is voor het derde jaar op rij met de meerlaagse zwevende klikvloeren van zijn merk COREtec present op Batibouw. De exposant uit Waregem stelt met tevredenheid vast dat het gisteren, op de eerste van twee beursdagen speciaal voor professionals, zeer druk was op zijn stand. “Onze nieuwe visgraat onder andere en de twintig nieuwe designs van ProPlus werden zeer goed onthaald door de Belgische klanten, vaklui en architecten.” Het jaarlijkse evenement in de Brussels Expo is nog tot en met zondag 3 maart a.s. te bezoeken, vanaf morgen ook door het grote publiek.

“Een nieuwe COREtec-vloer koop, plaats en bewandel je op één dag: de zwevende klikvloer klikt eenvoudig in elkaar, over eender welke ondergrond, zonder ondervloer of voorbereiding,” zo verklaart Jan Dossche van USFloors mede het succes van de eerste vakdag door te wijzen op de geschiktheid van zijn producten voor de renovatiemarkt. “COREtec presenteren wij hier als de ideale renovatievloer.” De volledig watervaste vloeren worden door Dossche evenzo geadviseerd voor natte ruimtes als badkamers of kelders.

COREtec is met zijn Greenguard Gold-certificaat overigens volledig vrij van chemicaliën, wat een gezonde binnenlucht ten goede komt en in die zin aansluit bij het leidende thema ‘Healthy Indoor Climate’ van Batibouw dit jaar. De vaste kurkonderlaag zorgt voor een natuurlijke bescherming tegen schimmel, vangt oneffenheden op van om het even welke ondergrond en is bovendien uitermate geluiddempend, aldus besluit USFloors, een divisie van Shaw Industries van investeerder Warren Buffett, zijn opsomming van productvoordelen.

(Parketplein, 22-02-2019)

 
LaminatePark sluit eind 2019 zijn deuren

Productiehal-LaminateParkProductiehal van LaminatePark (foto: website bedrijf).Tarkett en Sonae Arauco kondigen het stopzetten van de werkzaamheden van hun 50/50-joint venture LaminatePark aan. Dit houdt in dat de fabriek in het Duitse Heusweiler-Eiweiler eind van dit jaar dicht gaat. LaminatePark werd opgericht in 2006 en biedt werk aan 230 mensen. Het bedrijf produceert plaatmateriaal (MDF en HDF) en laminaatvloeren voor de Duitse en internationale markt. De productiecapaciteit voor laminaatvloeren is volgens eigen opgave 25 miljoen vierkante meter op jaarbasis.

“De onderneming opereert in een zeer competitieve marktomgeving die sterk wordt geraakt door afnemende volumes in West-Europa, resulterend in een daling van het afzetvolume van LaminatePark sinds 2007 en met name in 2018,” aldus een door Tarkett verspreid persbericht. “Deze ongunstige zakelijke omgeving heeft geleid tot een onderbenutting van de productiecapaciteit van LaminatePark, met derhalve enorme invloed op de winstgevendheid van de vestiging.” De partners stellen vast dat er op middellange termijn geen redelijk vooruitzicht op verbetering van het rendement bestaat. LaminatePark belooft de zaken naar behoren af te wikkelen, zowel richting werknemers als afnemers.

(Parketplein, 20-02-2019)

 
Weer ‘houtsoorten herkennen’ bij SHR

shr-cursus-houtsoorten-herkennenSHR Academy verzorgt na de zomer weer cursus houtsoorten herkennen (foto: organisatie).Na drie geslaagde sessies afgelopen jaar (ook enthousiast bijgewoond door de nodige mensen uit de parketwereld), organiseert SHR in 2019 één maal een tweedaagse cursus om houtsoorten te herkennen, en wel op 19 en 26 september in eigen huis te Wageningen. Deelnemers wordt geleerd om zo’n vijftig veel voorkomende houtsoorten te herkennen op basis van uiterlijk en opvallende kenmerken, waarbij het gebruik van een scherp mes en een loepje soms al volstaat. Aan het begin van de cursus ontvangt iedere deelnemer het nieuwe Houtvademecum, dat tevens dient als handleiding.

“Houtsoorten herkennen is een vereiste om goed met hout te kunnen werken en de cursus is dan ook aan aanrader voor alle mensen die veel (met verschillende) houtsoorten werken,” aldus SHR. Bekende tropische houtsoorten als afzelia, bangkirai, basralocus, bilinga, iroko merbau, meranti, mahonie, sapeli, sipo tatajuba en teak komen aan bod. Maar ook soorten als afrormosia, makoré, moabi, jatoba, keruing en de kabbes worden besproken. Uiteraard komen de naaldhoutsoorten, zoals grenen, vuren, dennen, lariks, douglas en oregon pine langs, evenzo de bekendste Europese loofhoutsoorten. René Klaassen is contactpersoon bij SHR (www.shr.nl).

(Parketplein, 20-02-2019)

 
INretail agendeert de Geschillencommissie

geschillencommissie-inretailINretail nodigt zijn leden uit om komende maand mee te denken over een alternatieve invulling van de Geschillencommissie Wonen, een onderdeel van CBW-erkend. Op 20 maart presenteert de brancheorganisatie op een aantal bijeenkomsten in het land zijn alternatieve invulling van de regeling, waarna een en ander met de leden wordt besproken.

INretail zegt een alternatieve werkwijze te onderzoeken aangezien de Geschillencommissie Wonen de grootste kostenpost is van CBW-erkend en de subsidie vanuit de overheid wordt teruggeschroefd. De brancheorganisatie meent daarnaast dat de geschillenbeslechting goedkoper, efficiënter en flexibeler kan, zodat meer ruimte overblijft voor marketing en promotie van CBW-erkend. De nieuwe werkwijze (klaarblijkelijk met online communicatiemiddelen) zou volgens de vertegenwoordiger van de winkeliers bovendien beter aansluiten op de wensen van de moderne consument. Overigens is de Geschillencommissie Parket (voor bij de recentelijk opgeheven VPL aangesloten ondernemers) inmiddels verleden tijd.

(Parketplein, 20-02-2019)

 
InCoDa 2019 in teken van jubileumjaar

2497-2903f3436a8ec5ed7ef87479381e44ae


Het ambacht“Het ambacht is voor ons belangrijk.”
Lieverdink presenteertLieverdink presenteert traditioneel parket op editie 2010.
Uit de oude doos 1Uit ‘de oude doos’ (1).
Uit de oude doos 2Uit ‘de oude doos’ (2).

Het is ongeveer een half jaar na de laatste editie van de Interieur Collectie Dagen en dus ook een half jaar vóór de komende editie. Het is dit jaar ook tien jaar geleden dat de beurs voor het eerst in Gorinchem plaats vond. Een heus jubileum dus. En een goed moment om de balans op te maken met Mascha de Bruin, Head of Events InCoDa en Gerard van Muijden, die als Marketing Coördinator InCoDa onlangs het stokje van Ivo Horn overnam. “We liggen goed op koers. Er zijn een groot aantal nieuwe partijen aangetrokken en een half jaar voor aanvang van InCoDa is 80 procent van de beursvloer al volgeboekt. InCoDa is het snelst groeiende platform in de B2B interieurmarkt en deze ontwikkeling krijgt een flinke boost door de komst van prominente nieuwkomers,” zo laat van Muijden weten. Het evenement zal zich meer dan ooit richten op interactie. “Wij zijn regelmatig in gesprek met de bezoekers, ook zal er meer interactie zijn op de beursvloer via vloggers en bloggers in het Inspiratiecafé. De kernwaardes van InCoDa zijn inspiratie, innovatie, connect/verbinding en ambacht. En we nemen daarnaast ook kritisch de aankleding onder de loep.”

Mascha de Bruin en Gerard van Muijden zien de toekomst van InCoDa zonnig in. “InCoDa heeft zich gedurende de afgelopen jaren bewezen als een constante en betrouwbare partner waar de vloerenbranche zich optimaal kan presenteren en profileren. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten en daar kijken we dan ook aandachtig naar. We zullen de komende jaren nieuwe samenwerkingen aangaan en we werken hard aan onze branding, waarbij men onder meer ook kan denken aan een ‘groener, interactiever en socialer’ platform. De catering krijgt verder een upgrading. Het merendeel van onze plannen voor de komende jaren zal tijdens deze editie al zichtbaar zijn. We zetten in 2019 vooral in op inspiratie en interactie, via onder meer het inspiratiecafé en inspiratietheater. In het inspiratiecafé ontmoeten bezoekers verschillende bekende bloggers, vloggers en stylisten, die zowel bezoekers als exposanten helpen met hun bedrijf sterker te positioneren. Deze inspirators hebben allemaal een binding met de segmenten. Onze eerste inspirator heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met vloeren (harde en zachte vloeren).”

De laatste jaren waren binnen de vloerenbranche weleens geluiden te horen dat de organisatie van InCoDa het interieursegment te veel ‘verruimde’. “We kunnen deze kanttekeningen plaatsen, maar merken daarbij wel op dat de verruiming met bijvoorbeeld raamdecoratie een ontwikkeling is die ook binnen de branche waarneembaar is. Maar laten we duidelijk zijn: het segment vloeren is en blijft het key segment binnen ons beursaanbod met o.a. Flamingo Parket, Kerkhoffs, Rigo Verffabriek, Unifloor, PPC, Interfloor, Koninklijke Peitsman, T&G Wood en Kerakoll. En we voeren op dit moment een aantal afrondende gesprekken met belangrijke partijen. We zijn ook trots op het NK Parketleggen en NK Woning- en Projectstofferen die wederom op InCoDa plaats zullen vinden in samenwerking met Platform Parketbranche, Inretail, Branche Vereniging Projectinrichting en de Woontotaal Academy. Het ambacht is voor ons altijd belangrijk geweest en is dan ook zeker op de beurs terug te zien. We luisteren goed naar de bezoekers en wat er in de markt speelt, dat is tenslotte leidend. De bezoeker moet als hij op InCoDa is geweest denken: ‘Ik moet volgend jaar terugkomen, anders heb ik wat gemist’.”

(Parketplein, 18-02-2019)

 
Woca introduceert Master Colour Oil

Woca Masterolie

Woca voegt zijn Masterolie en Colour Oil samen tot één nieuw product. Het product wordt op de markt gebracht onder de naam ‘Woca Master Colour Oil’. Het nieuwe Master Colour Oil wordt geleverd in een nieuwe metalen verpakking die volgens het persbericht naadloos aansluit op het milieubewuste en duurzame karakter van de producten van Woca. “Bijkomend voordeel is dat Woca meteen de uitstraling in handen kon nemen. De nieuwe verpakkingen zien er dan ook moderner, eigentijdser en professioneler uit, en blijven langer ‘fris’ door bedrukking rechtstreeks op het blik in plaats van papieren labels. Woca Master Colour Oil is hierdoor mooier, gemakkelijker, en duurzamer.”

(Parketplein, 18-02-2019)

 
Paar procent omzetgroei ‘wonen’ in 2018

In 2018 heeft de detailhandel 3,3 procent meer omgezet dan in het jaar 2017, zo meldt het CBS vandaag. De omzet in de non-foodsector is bijna 2 procent hoger uitgekomen, de winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 3 procent meer om. In de non-food toppen de aan het interieur gerelateerde branches het lijstje, al zijn hun scores lang niet zo uitbundig als een jaar eerder.

retail-totaal-2018-2017

De omzetstijging van 3,3 procent voor de Nederlandse detailhandel is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 bedroeg de omzetgroei 4,2 procent. Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013, zo blikt het CBS terug in zijn statistieken. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels evenwel nog 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de trammelant.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) realiseren in 2018 de grootste toename in de non-food, met een plus voor de omzet van 2,3 procent (2017: +7,4 procent) en een plus voor het volume van 3,6 procent. Zij worden gevolgd door de winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief woninginrichting algemeen assortiment), met een omzetgroei van 2,1 procent (2017: +8,4 procent), doch een volumekrimpje van 0,1 procent.

In de afsluitende maand december is de omzet van de detailhandel als geheel met 2,3 procent gegroeid. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren behalen eveneens 2,3 procent groei in maand twaalf, de winkels in meubels en woninginrichting sluiten het jaar af met 3,2 procent vooruitgang.

In het vierde kwartaal bedraagt de omzetplus van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren 3,1 procent (volume: +4,4 procent), die van de winkels in meubels en woninginrichting 2,1 procent (volume: 0,0 procent), met alle uitkomsten gecorrigeerd voor de koopdagen.

Online, niet te vergeten, is het afgelopen jaar bijna 18 procent meer omgezet, waarbij de multi-channelers (bijna 26 procent aanwas) bijna twee keer zo goed hebben gepresteerd als de pure webwinkelverkopers (ruim 13 procent).

(Parketplein, 15-02-2019)

 
Duitse Bondsraad wil meestertitel terug

bundesratStemming in de Bondsraad in Berlijn (foto: Bundesrat/Frank Bräuer 2015).Bij onze oosterburen wordt langzaam maar zeker de druk opgevoerd om de verplichte meestertitel, de zogeheten ‘Meisterbrief', weer in te voeren. Zo bepleit vandaag de Duitse Bondsraad, de vertegenwoordiging van alle deelstaatregeringen, de terugkeer van de meestertitel in bepaalde ambachtelijke sectoren. De raad vraagt de federale regering om de ‘Meisterbrief’ weer in te voeren, en wel in al die ambachten waar dit ‘vakmatig noodzakelijk en onder Europees recht mogelijk’ is. De Bondsraad wil zodoende de scholing van vakmensen opvoeren en de aantrekkingskracht van ambachtelijke beroepen versterken.

De raad onderstreept dat er vooral in de ambachtelijke sector een toenemende behoefte aan geschoolde arbeidskrachten bestaat. Het meestercertificaat wordt gezien als een beslissende prikkel om een ​​ambacht te leren. Deze versterkt de kwaliteit en de prestaties van ambachtelijke bedrijven, zo wordt gesteld.

In 2004 werden in Duitsland 53 ambachtelijke beroepen ‘geliberaliseerd’, dat wil zeggen dat het verplicht overleggen van de ‘Meisterbrief’ bij de oprichting van een bedrijf werd afgeschaft, onder meer voor parketteurs en vloerenleggers. Sindsdien neemt het aantal mensen in opleiding in deze ambachtelijke beroepen problematisch af.

Het besluit van de raad wordt nu doorgestuurd naar de federale overheid, die formeel zelf mag bepalen of en wanneer zij het pleidooi van de vertegenwoordiging van de deelstaatregeringen ter hand neemt.

(Parketplein, 15-02-2019)

 
Succesvolle comeback Bijspijkerdagen
Geert-HanssensGeert Hanssens vertelt over de kwaliteiten van het LVT van Unilin en de bijzondere productiewijze.
Frank-VoustenFrank Vousten vertelt over de zandgevulde kartonplaat voor houten draagvloeren. “Je moet op hout massa maken anders ga je niks bereiken.”
BonaBona in ‘full swing’.
Pieter-PruynPieter Pruyn (Lecol): “Anhydriet moet altijd geschuurd worden. Eigenlijk zou de aannemer dat moeten doen.”
De-meesten-gaan-de-mist“De meesten gaan de mist in met laagdikte; ze smeren gewoon te dun.”
De-vloer-moet-eerst“De vloer moet eerst ontvet en gesaneerd worden voordat de polish wordt aangebracht.” (Dr. Schutz)
StaufStauf gaf nuttige tips over het voorbehandelen van de dekvloer.
Festool-gafFestool gaf in de zagerij van PPC een uitgebreide demonstratie en uitleg van de meest gebruikte machines.

Ruim tien jaar geleden startte de Plinten & Profielen Centrale met zijn eerste Bijspijkerdagen in zijn pand te Wijk bij Duurstede. De Bijspijkerdagen groeiden uit tot een geliefd jaarlijks terugkerend evenement. Na een afwezigheid van enige jaren werd afgelopen maandag de eerste van twee Bijspijkerdagen in 2019 gehouden. De belangstelling was als vanouds. Zo’n 110 branchegenoten waren op de informatieve dag afgekomen, alwaar negen leveranciers in eenzelfde aantal workshops verspreid over het pand van PPC hen bijpraatten over de laatste productontwikkelingen.

Lisa-Klaassen-2019Lisa Klaassen (achteraan in deuropening) opent in de kantine van de Plinten & Profielen Centrale officieel de Bijspijkerdagen 2019.

“Wij rekenen op in totaal ruim tweehonderd deelnemers verspreid over twee dagen,” aldus een verheugde Lisa Klaassen. Ook Peter Klaassen was zichtbaar tevreden over de opkomst. “Goed om te zien dat men zijn kennis wil vergroten. Dat komt de professionaliteit van de branche alleen maar ten goede. We hebben daarnaast overigens ook weer een regionale ondernemersprijs in de wacht gesleept. Dat is altijd leuk.”

Peter-Klaassen-2019Peter Klaassen: “Goed om te zien dat men zijn kennis wil vergroten. Dat komt de professionaliteit van de branche alleen maar ten goede.”

Unifloor liet uitgebreid de mogelijkheden zien van onder andere Jumpax en de droge egalisatie met EcoPearls. Ook was er veel aandacht voor de 10dB oplossingen. Quick-Step gaf uitgebreide uitleg over Quick-Step LVT, liet de opbouw van verschillende soorten zien en gaf tips over het leggen van PVC. Team Lecol verzorgde na een korte theorie een praktijksessie: scheuren herstellen, tegels egaliseren, installatie van parket en PVC op vloerverwarming, het kwam allemaal aan de orde.

Thomsit kwam met veel praktijkvoorbeelden en ‘tips en tricks’ voor het controleren en geschikt maken van de ondergrond. De deelnemers leerden hoe ze om moeten gaan met bijvoorbeeld afzandende of poreuze ondergronden, hoe scheuren hersteld kunnen worden en natuurlijk tips voor het werken met vloerverwarming. Festool gaf in de zagerij van PPC een uitgebreide demonstratie en uitleg van de door parketteurs meest gebruikte machines. Deelnemers kregen tips om schoon, efficiënt en veilig te werken. Ook werden veel ervaringen uitgewisseld.

Superstrak PVC leggen lukt alleen met een strak geëgaliseerde vloer en Stauf toonde de daarvoor te gebruiken gereedschappen en benodigde materialen. Ook werden praktijkvoorbeelden aangehaald en nuttige tips gegeven over het voorbehandelen van de dekvloer. Dr. Schutz vertelde over het herstellen van schade aan PVC, maar ook laminaat, linoleum en parketvloeren en liet zien dat een beschermlaag veel problemen kan voorkomen.

De workshop van Bona ging over het creëren van een compleet nieuwe uitstraling voor een bestaande houten vloer. Bona liet zien hoe je een echt doorleefde vloer maakt door nat en zeer grof te schuren. Rigo Verffabriek gaf een introductie over kleurolie en lak. Wat niet kon, maar nu wel kan met overlakbare kleurolie en Skylt.

Toon-van-Westerhoven-RigoToon van Westerhoven van Rigo (midden): “De consument heeft weinig tijd om de vloer te onderhouden. We hebben via het kleuren met olie en beschermen met lak een unieke oplossing ontwikkeld.”

Er was tijdens deze eerste Bijspijkerdag veel gelegenheid voor de deelnemers om bij te praten met leveranciers, maar ook om met elkaar van gedachten te wisselen. Dit maakte de dag waardevol, voor zowel leverancier als klant/deelnemer. De leveranciers verdienen overigens met recht een pluim voor de diverse interessante workshops en enthousiaste uiteenzettingen waarmee ze de toehoorders wisten te boeien.

Voor wie het gemist heeft bestaat er nog de mogelijkheid zich aan te melden voor de Bijspijkerdag van 11 maart. Aanmelding kan via de website van de Plinten & Profielen Centrale: www.plintenenprofielencentrale.nl/blog/Bijspijkerdagen2019/

(Parketplein, 13-02-2019)

 
Bijlard ondersteunt WoonTotaal Academy

Bijlard-wil-cursistenBijlard wil cursisten WoonTotaal Academy informatie en inspiratie bieden.Bijlard International ondersteunt met zijn FLOOR-producten de trainingen en opleidingen die de WoonTotaal Academy vanaf deze maand te Zoetermeer voor de parketbranche verzorgt. Cursisten zullen tijdens hun training met diverse producten kennismaken en inspiratie opdoen. Onder andere met de MS FLOOR en vanzelfsprekend de wat de sponsor betreft ‘revolutionair’ te noemen Sqraper.

De Zoetermeerse fabrikant van lijmen en kitten produceert op een steenworp afstand van het trainingscentrum een groot gedeelte van zijn assortiment in eigen huis. Onderdeel van de cursus is het van dichtbij kennis laten maken met de vervaardiging van de producten waarmee de deelnemers gaan werken. Bijlard verklaart de ondersteuning belangrijk te vinden om voor nu en de nabije toekomst voldoende vakbekwame mensen af te leveren voor de parketbranche en draagt om die reden graag zijn steentje bij.

De WoonTotaal Academy is begin 2018 van start gegaan met trainingen en opleidingen voor verkopers en vakmensen in de woninginrichtersbranche. Daarnaast zoekt de organisatie actief naar potentiële kandidaten die in deze branche aan het werk willen. De opening van de tweede oefenruimte, voor de parketbranche, was vorige week maandag.

(Parketplein, 11-02-2019)

 
Mohawk: 5% meer omzet, 11% minder winst

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: “Na vijf opeenvolgende jaren van recordopbrengsten, bleek 2018 moeilijker dan verwacht.”Mohawk Industries heeft afgelopen jaar net niet de kaap van tien miljard kunnen ronden. In 2018 bereikt het Amerikaanse concern een netto-omzet van 9,98 miljard dollar, een toename van 5,2 procent vergeleken met een jaar eerder, ofwel bijna 500 miljoen dollars erbij. Onder de streep houdt het concern 862 miljoen dollar over, een forse daling van 11,3 procent ten opzichte van de 972 miljoen dollar van het vorige boekjaar.

In het vierde kwartaal is Mohawk goed voor een netto-omzet van 2,45 miljard dollar, zo’n 3,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst in het afsluitende kwartaal zakt evenwel van circa 240 miljoen naar 229 miljoen dollar, minus 4,6 procent.

"Na vijf opeenvolgende jaren van recordopbrengsten, bleek 2018 moeilijker dan verwacht,” zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum. “De inflatie nam dramatisch toe, terwijl het LVT in de Verenigde Staten impact had op de overige vloerenproducten, en de meeste van onze markten vertraagden.”

De topman onderstreept dat zijn bedrijf afgelopen jaar, onder lastige marktomstandigheden, niettemin 1,5 miljard dollar heeft geïnvesteerd in baten op de langere termijn. Zo werden in Australië, Nieuw-Zeeland en Brazilië vloerenfabrikanten van naam overgenomen. In Europa werd een tweetal vloerendistributeurs (bedoeld wordt onder andere Peitsman) en een gespecialiseerd mezzaninebedrijf gekocht en maakte Mohawk zijn opwachting op de markt met onder meer tapijttegels. Verder werd geld gestoken in kostenbesparende maatregelen en het terugkopen van aandelen.

Ook de prestaties van Mohawk in het vierde kwartaal werden volgens Lorberbaum mede bepaald door flinke kostenstijgingen, vertragende markten en het nadelig effect van het ‘boomende’ LVT op de verkoop van andere vloerbedekkingen. “Hoewel we prijsverhogingen bij veel producten hebben doorgevoerd, bleven onze bedrijven een toenemende druk op de prijsstelling en de mix ondervinden. Gedurende het kwartaal zorgde de inflatie voor tegenwind in de meeste van onze productcategorieën, doordat de duurdere grondstoffen naar de resultaten doorvloeien. In deze periode hebben we onze industriële productie verlaagd, als aanpassing aan de marktvraag. De aanloopkosten in het kwartaal waren hoger dan we hadden ingeschat, met een tragere toename van de LVT-productie dan verwacht.”

Over het gehele jaar genomen is de divisie ‘Flooring North America’ goed voor ruim 4 miljard dollar netto-omzet (0,5 procent meer dan in 2017). De in omvang tweede divisie, ‘Global Ceramic’, groeit ruim 4 procent tot iets boven de 3,5 miljard dollar. De divisie ‘Flooring Rest of World’ boekt opnieuw de meeste vooruitgang, van ruim 2,0 naar 2,4 miljard dollar, een plus van 15,7 procent.

De bijdrage van het segment ‘Flooring Rest of World’ aan het totale bedrijfsresultaat van 1,1 miljard dollar is vorig jaar 346 miljoen dollar (2017: 329 miljoen), vrijwel evenveel als de 348 miljoen (2017: nog 540 miljoen) van de divisie ‘Flooring North America’, die sinds kort overigens onder handen wordt genomen door onze zuiderbuur Paul De Cock. ‘Global Ceramic’ ten slotte draagt 443 miljoen dollar bij (2017: 525 miljoen).

In het vierde kwartaal is ‘Flooring Rest of World’ goed voor bijna 614 miljoen dollar netto-omzet, ruim 12 procent meer dan de 546 miljoen van vorig jaar. (De gerapporteerde groei is grotendeels dankzij overnames bereikt, organisch bedraagt de vooruitgang dik 3 procent). In de loop van het laatste kwartaal zag Lorberbaum de markt in onder meer Europa afzwakken. Echter: “De LVT-verkopen zetten hun sterke groei voort, en met onze premiumcollecties presteerden we aanzienlijk beter dan de laminaatmarkt als geheel.” Bij het laminaat voerde Mohawk in ‘Flooring Rest of World’ voorts prijsverhogingen door om de hogere kosten en wisselkoerseffecten glad te strijken.

“Onze LVT-verkopen blijven ontstellend groeien naarmate de productiesnelheden toenemen,” zo vervolgt de CEO zijn verhaal over ‘Flooring Rest of World’. “Sommige van onze LVT-introducties werden uitgesteld tot later in deze periode, terwijl we technische problemen moesten zien te overwinnen die onze kosten in het vierde kwartaal verhoogden. In het laatste kwartaal hebben we ongeveer 15 procent aan productieverbeteringen in LVT gezien door het verfijnen van de processen en we voorzien aanhoudende verbetering in het komende jaar.”

Vooruitkijkend naar 2019 blijft Lorberbaum voor het grotere geheel terughoudend, wijzend op de mindere macro-economische omstandigheden wereldwijd en op zaken als schommelingen in de olieprijs en her en der onder druk staande huizenmarkten. Niettemin verwacht de gematigd positieve topman dat de resultaten in de loop van het jaar zullen verbeteren. Het eerste kwartaal van 2019 zal in het teken blijven staan van het aanpassen van de productie aan de verminderde vraag, duurdere grondstoffen, een sterke dollar, productinnovaties, het verhogen van afzetprijzen en het stroomlijnen van de productie.

(Parketplein, 11-02-2019)

 
BouwBeurs pakt goed uit voor Unifloor

bouwbeurs-unifloorTeam Unifloor op de BouwBeurs. Van links: Markus Rens, Martin Haasjes, Frank Bossers, Frank Vousten en Robert van Leeuwen.Exposant Unifloor is goed te spreken over het verloop van de BouwBeurs 2019, die deze werkweek (tot en met vandaag) op het programma heeft gestaan in de Jaarbeurs Utrecht. "Het is drukker dan voorgaande jaren en we zijn dan ook erg tevreden,” zo geeft Frank Bossers vanochtend commentaar. “Maar zeker ook over de kwaliteit van het bezoek dat veel aandacht heeft voor onze producten.”

De Deventer specialist in ‘ondervloeroplossingen’ presenteerde onder meer zijn Redu-Panel, het egaliserende en contactgeluid-reducerende vloerpaneel, geschikt voor houten draagvloeren. Voorts ging de aandacht uit naar het leggen van Jumpax in combinatie met Ecopearls, waarvan de demonstraties het nodige bekijks trokken.

(Parketplein, 08-02-2019)

 
Nieuw assortiment PVC bij PPC

display-PVCDisplay met PVC.PPC heeft een nieuwe serie PVC in het assortiment opgenomen, die wordt omschreven als embossed in register met een slijtlaag van 0,55 millimeter, ftalaatvrij heterogeen PVC met een PUR-afwerking. De visgraat, stroken en planken zijn beschikbaar in zes kleuren en de tegels in vijf betonlooktinten. Een bies is eveneens beschikbaar.

De vloeren zijn zeer geschikt voor vloerverwarming en komen volgens de groothandel bij iedere woonstijl van pas. De vier varianten betreffen ‘dryback visgraat’ (60 bij 12 centimeter), ‘dryback stroken’ (121,9 bij 22,8 centimeter), ‘dryback tegels’ (60 bij 60 of 91,4 bij 91,4 centimeter) en ‘rigid click plank’, inclusief ondervloer (123 bij 22,5 centimeter).

(Parketplein, 08-02-2019)

 
Den Braven Benelux wordt Bostik Benelux

denbraven-bostik-logosBostik, een onderdeel van het Franse chemieconcern Arkema, laat deze week weten dat de juridische bedrijfsnaam van Den Braven Benelux B.V. is gewijzigd in Bostik Benelux B.V. De verandering rondt de integratie van de in 2016 overgenomen Nederlandse kit- en lijmproducent zo goed als af. De corporate branding op de locaties Oosterhout en Giessen zal dan ook worden vervangen door de visuele identiteit van Bostik. Aangekondigd wordt voorts dat nu een enkele commerciële organisatie in de Benelux zal worden opgericht, die zich gaat richten op de verkoop van het gecombineerde productenportfolio van Bostik en Den Braven, met inbegrip van het merk Zwaluw. Bostik had destijds 485 miljoen euro over voor de aankoop van het in Oosterhout gevestigde bedrijf. (Zie ook nieuws van 12-08-2016).

(Parketplein, 08-02-2019)

 
INretail: omzet woonbranche vlak in 2018

inretail-logo-koninklijkeNa ‘plussen’ van 5,0 procent (2014), 10,6 procent (2015), 7,4 procent (2016) en 8,6 procent (2017), sluiten de deelnemers aan de INretail woonwinkelmonitor het kalenderjaar 2018 nog net boven de nullijn af, met gemiddeld 0,2 procent meer omzet. In het afsluitende vierde kwartaal heeft de woonbranche het omzetverlies kunnen beperken tot 0,2 procent.

De positieve eindstand voor de woonbranche in geheel 2018 komt cijfermatig voor rekening van de keukenspeciaalzaken, die vorig jaar gemiddeld 2,8 procent meer omzet noteren. Woningtextielverkopers houden de omzet van 2017 ook in 2018 vast. Gemengde zaken verliezen 1,1 procent omzet en meubelzaken en slaapspeciaalzaken respectievelijk 1,9 procent en 4 procent.

INretail kan niet anders dan constateren dat de forse omzetgroei van de afgelopen jaren voorbij is en houdt voor dit lopende jaar zelfs rekening met een krimp van een procent of drie. “Net als vorig jaar speelt nog steeds de overspannen situatie op de huizenmarkt, is er sprake van dalend consumentenvertrouwen en wordt het woonaanbod via steeds meer verschillende kanalen aangeboden.”

De branchevereniging voorziet ook dat er steeds meer regionale verschillen gaan ontstaan in de omzetontwikkeling. In gebieden waar de huizenmarkt op slot zit, zoals in en rond de grote steden, zal dit naar haar verwachting invloed hebben op de verkopen van keukens, badkamers en vloeren.

(Parketplein, 06-02-2019)

 
Trainingscentrum WTA voor parket geopend

Cursisten-relatiesCursisten, detaillisten, leveranciers en overige relaties zorgen voor een flinke drukte op de geslaagde opening van de parketopleiding in Zoetermeer (foto: WTA).Afgelopen maandagmiddag is het tweede trainingscentrum van de door John Keppel aangevoerde WoonTotaal-Academy onder belangstelling van velen officieel geopend. De tweede locatie van het Zoetermeerse trainingscentrum aan de Platinastraat 19-21, kortweg WTA-2 gedoopt, is speciaal ingericht voor de parketbranche.

Diverse leveranciers en fabrikanten, zoals Rubio Monocoat, Parketfabriek Lieverdink, Bijlard, FloorService, Bona, Woca en Lecol, geven ondersteuning aan de nieuwe activiteit.

De nieuwe opleiding voor junior parketteur in Zoetermeer is een intensieve praktijkopleiding om de broodnodige gemotiveerde mensen aan de branche te kunnen leveren. Parketbedrijven kunnen zelf een leerling plaatsen of een kandidaat geleverd krijgen via een bureau. De opleiding wordt verzorgd door de ervaren man Joost Baltussen.

(Parketplein, 06-02-2019)

 
Cinzento lanceert label ‘100% Pure Wood’

100-Pure-WoodEen klant die kiest voor een product met dit label is volgens Cinzento Custom Made verzekerd van een goede kwaliteit.Cinzento Custom Made, een merk van T&G Wood International in Ede, introduceert het label '100% Pure Wood’. De leverancier stelt het belangrijk te vinden dat voor particulieren zichtbaar wordt dat zij de keuze kunnen laten vallen op een échte houten vloer, en wat van een dergelijke vloer de voordelen zijn. Het nieuwe label wordt voorgesteld als een doeltreffend hulpmiddel hierbij.

Aan de hand van het 100% Pure Wood-label wil Cinzento Custom Made in een oogopslag laten zien dat het betreffende product in de showroom écht hout betreft, van bovendien een hoge kwaliteit, dat duurzaam is en in de productie minder milieubelastend dan synthetische alternatieven.

Het 100% Pure Wood-label wordt vanaf nu op diverse uitingen van Cinzento Custom Made getoond, zoals op de website, monsterborden, promotiemateriaal en de verpakking. Meer informatie vinden belangstellenden op http://www.cinzento.nl/nl/100-Pure-Wood

(Parketplein, 04-02-2019)

 
Barometer woonbranche duikelt in januari

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand vijf en een halve punt gezakt en al doende fors in het rood beland. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit januari af op een stand van minus 6,9. Alle deelindicatoren laten een daling zien ten opzichte van de voorgaande maand.

baro-19 01‘Woonbranche economische barometer’ zette een jaar geleden de daling in (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten zakt de afgelopen maand met 5 punten, om uit te komen op minus 19,8, de laagste stand sinds juni 2014. Voor de vijfde maand op rij is deze deelindicator gedaald. Ruim twee van de tien woondetaillisten (22 procent) noteert in januari een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (42 procent) een afname. Nog maar twee van de tien (20 procent) verwachten dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Ruim vier van de tien (44 procent) voorzien een omzetkrimp. De woondetaillist is daarmee wederom minder optimistisch gestemd over de komende periode, aldus de onderzoekers.

De stemming onder consumenten is in januari voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder, aldus het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 8 punten en komt uit op 1. Ook de koopbereidheid neemt af en komt uit op minus 1, tegen nog plus 3 in december. Het eveneens door het CBS bijgehouden producentenvertrouwen in de industrie gaat van 7,5 in december naar 5,8 in januari, al verbetert wel het oordeel over de orderportefeuille. Tot besluit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS dat in het vierde kwartaal bijna 57.000 bestaande koopwoningen zijn verkocht. Dit is 14,6 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. De deelindicator van de woningmarkt is daarmee van minus 7,3 in de voorgaande maand gedaald naar minus 14,6.

(Parketplein, 04-02-2019)

 
Brede definitie ‘echt’ houten vloer in VS

RealWood-RealLifeDe National Wood Flooring Association (NWFA), de beroepsvereniging van de parketbranche in de Verenigde Staten, heeft een definitie van een ‘echt’ houten vloer gelanceerd die aan consumenten en vakmensen duidelijk moet maken wat het verschil is met de concurrentie, ofwel met het hout nabootsende vloerproduct. Een van de drie onderscheiden categorieën gaat wellicht voor begripsverwarring zorgen.

De definitie komt er in wezen op neer dat een houten vloer elk vloerproduct is dat is voorzien van een toplaag (slijtlaag) van echt hout. Houten vloeren komen volgens de NWFA in drie categorieën. De eerste twee betreft volledig massieve, dan wel samengestelde vloeren die geheel uit hout bestaan (met inbegrip dus van de onderlaag). De derde categorie laat wat meer ruimte open voor discussies op marketing-communicatief vlak. Dit betreft houten vloeren van het type ‘composite engineered’ die uitsluitend in de toplaag echt hout bevatten. De onderzijde en het materiaal van de kern (‘core’) mogen uit elk type composietmateriaal bestaan. In de praktijk zou dit kunnen betekenen dat nieuwe ontwikkelingen in meerlaagse modulaire vloeren, bijvoorbeeld die met een kern uit minerale stoffen of polymeer en bovenop een houtfineer (zoals te zien was op de voorbije vakbeurs Surfaces), nu gerangschikt kunnen worden onder de echte houten vloeren.

De NWFA en zijn leden lanceren dit jaar specifiek voor de Amerikaanse consument een bewustmakingscampagne (‘Real Wood, Real Life’) die stoelt op hun omschrijving van wat een echte houten vloer is.

(Parketplein, 04-02-2019)

 
Vernieuwd praktijklokaal bijna gereed

Parketopleider-Fred-WitkampParketopleider Fred Witkamp bij de vier werkeilanden die al gereed zijn.Het vernieuwde praktijklokaal van de parketopleiding in Nieuwegein is zo goed als afgerond. “We hadden gehoopt dat een en ander al in gebruik zou zijn genomen, maar het liep wat anders,” zo vertelt parketopleider Fred Witkamp. “Dat is jammer, maar externe factoren heb je nu eenmaal niet in de hand. Naar verwachting zal de ruimte nu over circa vijf tot zes weken af zijn, zodat deze ingezet kan worden bij de komende praktijkweken. Maar de eerste vier werkeilanden zijn al gereed. We hebben bovendien nieuwe machines mogen ontvangen en we hopen er nog meer te krijgen. Het wordt een prachtig opgezette praktijkruimte. En hoewel het nog niet geheel klaar is, hebben de jongens zich al danig kunnen uitleven.”

De-cursisten-van-niveau-3Cursisten van niveau 3 hebben zojuist hun zaagopdracht afgerond. Van links: Ronald Hermans (Parketvloermeester), Jillan Ooms (Tida Parket), Nick Janssen (Finesse Parket), Daan Kroon (Baltussen Parket). De-voorraad-machinesDe voorraad machines is inmiddels uitgebreid.

Zo hebben de cursisten van niveau 3 zojuist hun zaagopdracht afgerond. Fred Witkamp is verheugd over het enthousiasme van de leerlingen en de belangstelling voor de opleiding. Hij verwacht komende september met zeker veertig leerlingen te starten.

(Parketplein, 01-02-2019)

 
Overname Peitsman door Unilin definitief

Delegatie-van-PeitsmanDelegatie van Peitsman tekent de papieren, met van links Richard Lensen, Walter Blok, René Koeken en Danny Englebert.Unilin Flooring en Koninklijke Peitsman zijn blij om aan te kondigen dat laatstgenoemde definitief is overgenomen. Unilin maakte zijn intentie om de groothandel over te nemen op 17 december vorig jaar bekend. Een en ander diende nog goedgekeurd te worden door de Autoriteit Consument & Markt en de mededingingsautoriteiten.

Koninklijke Peitsman is sinds 1990 een strategische partner voor het Unilin-bedrijf in Nederland. De groothandel, in 1885 opgericht als meubelstoffeerder, is vandaag een krachtige, hoogwaardige vloerverdeler met meer dan 140 werknemers, zo schrijft Ruben Desmet, President Flooring bij Unilin, vandaag aan alle relaties. Het bedrijf wordt geprezen om zijn efficiënte, klantgerichte aanpak dankzij de landelijke dekking op elf locaties en een hoge mate van digitalisering, waardoor het personeel zich kan concentreren op verkoop en service.

Groep-heft-het-glasGroep heft het glas op de definitieve overeenkomst.

Met deze overname verwerft Unilin Flooring een duidelijke aanwezigheid op de Nederlandse markt, zo vervolgt Desmet, met als doel de handel te versterken en verder uit te breiden. Naast de distributie van de vloerproducten van Unilin door de Koninklijke Peitsman, zal de distributie worden voortgezet via de distributiepartners Plinten & Profielen Centrale (PPC) en Headlam voor het merk Quick-Step.

(Parketplein, 01-02-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-136FFI-104

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons september nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Kleurolie en kleur hardwasolie
  • Dossier Vloerverwarming en koelingssystemen
  • Dossier Hongaarse punt/visgraat in laminaat en LVT
  • Dossier Wie heeft kleurbeitsen?
  • Dossier Producenten van elastische lijmen
  • Dossier Express-producten voor de parqueteur

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com