unifloor216

Heditex-banner-juniFlamingo 2019 prijslijst

banner SKYLT

nieuws
Dag van de Afwerking 2018 goed bezocht
Stand-van-BonaStand van Bona vlak voor opening van de beurs (foto: Bona).
Publiek-stroomt-binnenPubliek stroomt binnen op Dag van de Afwerking (foto: Confederatie Bouw).

De Brussels Kart Expo heeft vorige week dinsdag 4200 aanwezigen mogen verwelkomen op de elfde editie van de Dag van de Afwerking. Hoewel de opkomst onder het record van vorig jaar ligt, spreekt een tevreden organisator Confederatie Bouw op de sociale media toch van een “massale opkomst” en een “overdonderend succes” voor dit ééndaagse netwerkevenement met zijn gekende praktijk- en ervaringsgerichte aanpak.

Ook Bona België was dit jaar naar goede gewoonte van de partij. “Na twee voorafgaande events, de ene in het Vlaamse en de andere in het Waalse deel van het land, was de Dag van de Afwerking dé locatie om voornamelijk de parketteurs uit Brussel en omgeving te bereiken om kennis te komen maken met ons pas gelanceerde concept voor vloerstyling, genaamd ‘Inspiration - New looks for beloved floors’,” zo blikt Debbie Verdeyen terug namens de exposant uit Zaventem. “Ook dit jaar had Bona een demo-stand, waar de techniek van het borstelen van parket werd gedemonstreerd aan de hand van de rotatieve schuurmachine, de FlexiSand 1.9 voorzien van de specifieke draaischijf PowerDrive NEB met vier borstelkoppen. Deze borsteltechniek maakt ook deel uit van het nieuwe vloerstylingconcept, voor de renovatie van bestaande houten vloeren. De combinatie van het nieuwe vloerstylingconcept met de borsteltechniek werd algemeen goed onthaald door de aanwezige parketteurs,” zo constateert Verdeyen tot besluit.

(Parketplein, 03-12-2018)

 
Subsidie erkend leerbedrijf blijft

Fred-Witkamp-inretail-logo“Dit is gewoon fantastisch,” stelt Fred Witkamp, Vakdocent Parketopleiding te Nieuwegein.Brancheorganisatie INretail laat weten verheugd te zijn met het feit dat de subsidieregeling praktijk leren ook na 2019 blijft bestaan. Afgelopen dinsdag werd duidelijk dat de BBL-regeling tot in elk geval 2023 veilig is gesteld. De Tweede Kamer eiste bij de behandeling van de begroting van het Ministerie van Onderwijs het behoud van deze regeling voor leren in de praktijk bij bedrijven met het bordje ‘Erkend Leerbedrijf’ op de muur. Er is hiervoor intensief voor gelobbyd samen met onder meer MKB Nederland. “Door het schrappen of beperken van de regeling zouden vele duizenden leer-werkbanen verloren gaan terwijl de sector juist steeds meer behoefte heeft aan goed opgeleide vakkrachten. Voor kleinere bedrijven zijn de kosten voor een BBL-student hoog, gemiddeld zo’n €12.000 per jaar. De subsidie die oploopt tot maximaal €2.700 is een cruciale tegemoetkoming in de kosten van de begeleiding van mbo-studenten op de werkvloer. Als erkend leerbedrijf investeer je veel en moet je bijvoorbeeld ook speciale praktijkbegeleiders trainen,” zo constateert INretail. “Over de toekomst van leer-werkbanen mag geen onzekerheid bestaan. Dat is niet eerlijk richting de leerling, niet naar de ondernemer en ook niet naar de sector die zich wil inzetten voor opleiding en ontwikkeling van medewerkers.” Dankzij de duidelijkheid die er nu is kunnen ondernemers zonder zorgen leerlingen voor een langere periode aan hun bedrijf binden. Dat is volgens de brancheorganisatie goed voor de leerbedrijven, voor de mbo-studenten en de arbeidsmarkt. Praktijk leren blijft een succesvolle route naar duurzame instroom op de arbeidsmarkt voor jongeren en ook voor volwassenen die kiezen voor om- of bijscholing. “Dit is gewoon fantastisch,” stelt Fred Witkamp, Vakdocent Parketopleiding te Nieuwegein. “Ik hoop dat dit een stimulans is voor veel bedrijven om zich aan te sluiten bij het praktijk leren. Ik krijg regelmatig de vraag of er mogelijkheden zijn tot subsidie. Omdat daar tot nu toe onzekerheid over bestond kon ik daar geen duidelijk antwoord op geven.”

(Parketplein, 30-11-2018)

 
11e Dag van de Afwerking goed ontvangen


Geert-MaatjesGeert Maatjes van Unifloor in gesprek met potentiële gebruikers en verwerkers van Jumpax in combinatie met Ecopearls.

Veel-drukte-ook-LecolVeel volk ook op de stand van Lecol.
Op-de-stand-van-RigoOp de stand van RIGO Verffabriek was de toeloop goed te merken.
De-stand-van-Tip-TopDe stand van Tip-Top.
Overzicht-Dag-van-deOverzicht Dag van de Afwerking.

Gisteren werd in Brussel voor de elfde maal de Dag van de Afwerking gehouden. Aan de eendaagse vakbeurs en netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector deden onder de 140 standhouders ook een aantal branchebekende deelnemers mee. Op de in totaal 9300 vierkante meter aan beurstands, verdeeld over drie beurshallen en twee grote tenten kon men de presentaties terugvinden van Hamat, Ciranova, Tip-Top, Lecol, Floorconcepts, Ardex, Wood Experience/Baltic, Rubio Monocoat, Alvaket, Uzin Utz België, Thomsit, Bona, Blanchon, Mapei, Festool, Basin Chemie, Soudal, Sika, Sia Abrasives, Orac, Unifloor, Unilin/Pergo, IVC/Moduleo en Rigo Verffabriek.

Al snel na opening stroomden belangstellenden over de beursvloer. Zo merkte Frank Bossers op dat er al vroeg veel aandacht was voor de producten van Unifloor. “De Dag van de Afwerking in Brussel blijft met zijn eendaagse format een uniek evenement. Veel belangstelling was er voor onze Jumpax in combinatie met Ecopearls.” Vorig jaar trok het evenement met 4600 een recordaantal bezoekers. De organisatie rekent dit jaar voorzichtig op circa 4300 belangstellenden. Wat het aantal dit jaar geworden is weten we nog niet, maar de eerste reacties van de deelnemers zijn ieder geval positief. “Het was weer een zeer drukke dag,” aldus Stephan Berckmans van Lecol. “De mensen die bij ons langskwamen waren zeer enthousiast over het schuren met de Sianet. De meest recente productseries in het brede Sia-assortiment, 7900 Sianet en 7500 Sianet CER met keramische schuurkorrels, vormen het krachtige schuurmateriaal met een netbacking. Maar ook het kleuren en aflakken van de kleurolie viel in goede aarde. Men wil ook weer investeren in goede machines. Dat was aan de belangstelling voor onder andere onze Lägler met de Trio goed te merken.”

Ronald Knip van Tip Top schuurmaterialen sloot de beurs met een goed gevoel af. “Het was voor ons een geslaagde dag als je kijkt naar het aantal aanvragen. Natuurlijk moet je altijd even afwachten hoe dat zich na de beurs ontwikkelt, maar ik ben zeker niet ontevreden. Er bestond veel belangstelling voor de FloorCoat producten, die aanzienlijk verbeterd zijn. Wat me verder opviel was het aantal scholieren op de beurs. Normaal gesproken een goede ontwikkeling, want deze jonge mensen zijn wellicht onze toekomstige klanten, maar de beurs duurt maar 1 dag, dus heel veel tijd om ze te helpen is er niet echt.” Ook Toon van Westerhoven van RIGO Verffabriek is zeer te spreken over de eendaagse vakbeurs: “Een mooi evenement. Qua bezoekers niet meer dan in andere jaren. Naast de nodige leerlingen, die op prettige manier ook hun aandacht verdienen, zeker ook behoorlijk wat professionele verwerkers. Op de stand van RIGO Verffabriek was de toeloop goed te merken. Het evenement voorziet duidelijk in een behoefte.”

De Dag van de Afwerking is duidelijk een blijvertje. Het laagdrempelige evenement draagt daartoe onder meer zelf bij via de uitstekende randvoorwaarden zoals gratis toegang, een gemoedelijke sfeer met open bar en foodstands met gratis catering, een demotent waar fabrikanten demonstraties geven en bezoekers de producten eigenhandig kunnen uit proberen.

(Parketplein, 28-11-2018)

 
Estillon’s antislip onder 1 naam: Luxerton

Luxerton-Supreme 6sLuxerton Supreme.Estillon levert vanaf nu zijn ‘antislip range’ onder één naam: Luxerton. “Het lichtgewicht antislip ondertapijt Luxerton creëert een comfortabele betrouwbare vaste basis en voorkomt het gevaarlijk opkruipen van karpet,” aldus het bedrijf uit Uden in een persbericht. Luxerton is toepasbaar op tapijt, parket, laminaat, keramiek, marmer, kurk en pvc. Het is geschikt voor zowel huishoudelijk als project gebruik. De Luxerton antislip range bestaat uit een viertal ondertapijten met ieder hun eigen kenmerken: Luxerton Superior 3 millimeter, Luxerton Supreme 2,5 millimeter, Luxerton Standard 2 millimeter en Luxerton Solid 5 millimeter. Estillon noemt als onderscheidende voordelen van het ondertapijt: “Luxerton is licht in gewicht en makkelijk te installeren, egaliseert kleine oneffenheden in de basisvloer, verlengt de levensduur en conserveert de originele uitstraling van het karpet, milieuvriendelijk geproduceerd & 100% recycleerbaar en geschikt in combinatie met vloerverwarming.”

(Parketplein, 28-11-2018)

 
Hoomline lanceert digital printing

Hoomline-Manhattan-Queens-133-sfeerHoomline Manhattan Queens.Met de uitgekiende productmix van de Hoomline vloerencollecties heeft Intertap Flooring BV zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een totaalaanbieder op het gebied van harde vloerbedekkingen. “De combinatie van bijzonder sterke producteigenschappen en de interessante prijs-kwaliteit verhouding, maken dat het Hoomline assortiment een ongeëvenaarde reeks voordelen biedt voor zowel de woning- en projectinrichter als de parketspeciaalzaken,” aldus Intertap in een persbericht. Met de lancering van de nieuwe collectie Hoomline Manhattan brengt Intertap nu ook een zevental trendy en natuurlijke decors in digital print. De collectie is leverbaar in de commerciële maatvoering 2050x240x9mm en kenmerkt zich verder door een vierzijdige natuurlijke geperste V-groef met doorlopend decor voorzien van slijtlaag en een plank repetitie van ‘om de 16 planken’. Verder laten de delen zich volgens Intertap eenvoudig installeren dankzij het FitXpress- kliksysteem. De vloer is geschikt voor zowel de huiskamer als voor projectmatige doeleinden, al dan niet voorzien van vloerverwarming. Zoals bekend wordt bij digital printing het dessin direct op de planken aangebracht. Dit biedt meer flexibiliteit wat betreft patronen op maat, die hierdoor naadloos aan kunnen sluiten op de laatste woontrends. “De nieuwste digitale druktechnieken introduceren een nieuw tijdperk voor het segment harde zwevende klik-vloerbedekking.” Het nieuwe digital printing concept Hoomline Manhattan sluit volgens Wulfert-Jan van Duin, verantwoordelijk voor de marketing binnen Intertap, perfect aan op de Hoomline Ambassador 55 collectie. “Deze acht pakkende LVT referenties in het dryback assortiment van Hoomline leiden tot natuurlijke inspiraties. Trend speelt een belangrijke rol in ons nieuwe LVT dryback-aanbod, met vernieuwende kleuren en tinten. De collectie is met zorg samengesteld en zeer geschikt om een opvallende vloer te creëren die verder commercieel breed is georiënteerd en dus inzetbaar is voor vele doeleinden.” Op de website www.hoomline.nl kan de consument inspiratie opdoen en geven de collecties een goed beeld van de productmix met de daarbij behorende eigenschappen, de verschillende decors, en het grote kleurenaanbod.

(Parketplein, 26-11-2018)

 
UZIN introduceert ‘egalisatie die meedenkt’
In-de-loop-van-hetIn de loop van het acht tot tien uur durende droogproces verandert de kleur van de egalisatie van lichtgroen naar zalmroze.
De-verwerkerDe verwerker hoeft hoeft volgens UZIN geen aparte vochtmeting te doen en de droogtijd kan optimaal worden benut.

Op 1 december introduceert Uzin Utz Nederland, voorheen Unipro, naar eigen zeggen een wereldprimeur: de eerste egalisatie die meedenkt en door van kleur te veranderen laat weten wanneer de vloer legklaar is. “Dankzij de unieke kleurverandering van UZIN NC 111 BiColor kan de verwerker met het blote oog zien wanneer de vloer legklaar is,” aldus Uzin in een persbericht. De snel drogende gipsegalisatie is geschikt voor laagdiktes tot 10 millimeter en geeft een extreem glad oppervlak voor het veilig leggen van textiele of elastische vloerbedekking. “De Uzin NC 111 BiColor gipsegalisatie geeft door van kleur te veranderen aan dat het oppervlak klaar is voor het veilig leggen van textiele of elastische vloerbedekking. In de loop van het acht tot tien uur durende droogproces verandert de kleur van de egalisatie van lichtgroen naar zalmroze. De egalisatie is legklaar wanneer het gehele oppervlak van kleur is veranderd in zalmroze.” De verwerker hoeft volgens Uzin geen aparte vochtmeting te doen en de droogtijd kan optimaal worden benut. "Bij het leggen van vloerbedekking is het belangrijk dat de egalisatie voldoende gedroogd is. Als de bedekking te vroeg wordt gelegd, kunnen er luchtbellen of geuren ontstaan", zegt Tom Borggreve, Hoofd Product Management bij Uzin Utz Nederland. "Met Uzin NC 111 BiColor is het altijd duidelijk of de vloer legklaar is - ongeacht het klimaat op de bouwplaats. Dankzij de volledige kleurverandering van het oppervlak kan de verwerker direct zien of hij kan beginnen met het plaatsen van de bedekking.” De kleurverandering biedt volgens Uzin een bijkomend voordeel: in één oogopslag is te zien of de lijm goed is verdeeld. De aangebrachte lijm zorgt ervoor dat de egalisatie weer van kleur verandert: van zalmroze naar een groenige tint. Dit biedt extra veiligheid bij het leggen van elastische en textiele vloerbedekking. “Uzin NC 111 BiColor beschikt verder over productvoordelen zoals een hoge drukvastheid van C50. Hierdoor kan de gipsegalisatie in bijna alle situaties worden toegepast: van woningen tot industriële hallen, veelbezochte winkelcentra of ziekenhuizen. Een extreem goede vloei en een glad oppervlak zorgen ervoor dat UZIN NC111 BiColor ook een betrouwbaar product is met optimale legresultaten,” aldus UZIN tot besluit.

(Parketplein, 26-11-2018)

 
Doek valt voor brancheorganisatie VPL

Van-Mierlo-VPL-voorzitter-vplVPL-voorzitter Harrie van Mierlo: ‘Weinig animo om te organiseren’.De Vereniging Parketvloeren Leveranciers-VPL is per 16 november jl. opgeheven. De sinds 1940 bestaande vereniging telde op het laatst nog slechts 16 leden

“Ik betreur het, maar helaas heeft de VPL in de laatste Algemene Leden Vergadering van 15 november moeten besluiten om de vereniging op te heffen nadat bleek dat er geen animo was onder de leden om het zittende bestuur te ondersteunen of op te volgen,” zo geeft voorzitter Harrie van Mierlo desgevraagd als uitleg.

“Hierdoor waren zij genoodzaakt hun functie neer te leggen omdat het combineren met hun parketonderneming niet langer vol te houden was. Het sterk teruggelopen ledenaantal bleef steken op 16 wat voor een brancheorganisatie echt te weinig is om een goede bedrijfsvoering te financieren en uit te voeren. Dit ligt geheel in de lijn van wat andere brancheorganisaties sinds de crisis meemaken. Animo om te organiseren is tegenwoordig beperkt tot het belang van leden om goede leveringsvoorwaarden te hebben met de Geschillencommissie Parket als ‘vangnet’. Deze geschillencommissie is ook per direct opgeheven,” aldus Van Mierlo. “Een aantal leden heeft zich inmiddels bij het CBW (INretail) aangemeld voor het lidmaatschap.”

(Parketplein, 23-11-2018)

 
Omzet bouw en afwerking opnieuw gestegen

cbs-logoDe omzet van de bouwsector als geheel is in het derde kwartaal met 9,9 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder, zo meldt het CBS. Kleine bouwbedrijven doen het overigens nog iets beter dan grote. Gespecialiseerde bouwbedrijven zien hun omzet in deze periode met 10,2 procent toenemen. De afwerkingsbedrijven binnen deze laatste groep scoren eveneens een plus van 10,2 procent.

Tot de afwerkingsbedrijven in de bouw rekent het CBS de afwerking van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), stukadoren, bouwtimmeren, schilderen en glaszetten en overige afwerking van gebouwen. Hun positieve omzetontwikkeling ligt in zowel het eerste, tweede als derde kwartaal steeds iets boven de 10 procent.

De totale vergunde bouwsom ligt in het voorbije kwartaal 5 procent hoger, door een toename van de vergunde bouwkosten voor de bouw en verbouw van bedrijfsgebouwen. Wel is voor het tweede kwartaal op rij voor minder nieuwbouwwoningen een vergunning verleend, bijna 12 procent minder dan in het derde kwartaal van 2017, aldus het CBS, dat tot besluit nog vaststelt dat ondernemers in de bouw per saldo positief zijn in hun verwachtingen voor 2019.

(Parketplein, 23-11-2018)

 
Vrouwen in het Parket in sjoeën Limburg

De Vrouwen in het Parket hebben een paar bijzondere dagen in het Limburgse achter de rug. De Plinten & Profielen Centrale (van directeur-eigenaar Lisa Klaassen, initiatiefneemster van de netwerkgroep) stuurt onderstaand verslagje door.

Gulpener BrouwlokaalBij het Gulpener Brouwlokaal.

Ingrid Bloemen rijdt altijd heel wat kilometers om bij de netwerkdagen van Vrouwen in het Parket te zijn. Dat doet ze met plezier maar het was hoog tijd om de rollen eens om te draaien. Het lag al even in de week en tijdens de Vrouwen in het Parket-bijeenkomst op de Interieur Collectie Dagen kwam Ingrid met een prachtig uitgewerkt plan: twee dagen in bronsgroen sjoeën Limburg! Ze had direct ruim 15 aanmeldingen binnen en uiteindelijk waren er 32 deelneemsters aan dit leuke initiatief. Ze kwamen uit alle windstreken van het land, zelfs uit Groningen!

Ingrid-Bloemen-verteltIngrid Bloemen vertelt met trots over het familiebedrijf.
Rondleiding-voert-langsRondleiding in Maastricht voert langs de Sint-Servaasbasiliek.

Zondag 18 november ontving Ingrid de vrouwen in haar prachtige showroom in Kerkrade. Ze vertelde trots over het familiebedrijf dat al 45 jaar bestaat en de jarenlange verbinding die de medewerkers met elkaar en het bedrijf hebben. Ervaringen werden gedeeld over de inrichting van de showroom, leggers, klantenbinding, herkenbaarheid op de klus en advisering. De showroom werd uitgebreid bekeken en gefotografeerd en ideeën werden uitgewisseld. De rondleiding eindigde in het magazijn waar een prachtig gedekte tafel klaar stond voor een heerlijke lunch.

Van Kerkrade carpoolden de vrouwen naar Maastricht waar, na het inchecken in de hotels, de op één na beste koffie van Nederland gedronken werd bij Coffeelovers. De vloer werd bewonderd, mooi werk van Bloemen Parket! De eerste man durfde zich in het gezelschap te mengen, verhalenverteller Jan Jansen verzorgde een hele mooie wandeltocht door het historische Maastricht. Hij bracht de groep naar het Kruisherenhotel, een kerk, omgebouwd tot designhotel. De wijn stond klaar en ook hier was een gastvrije man bereid meer te vertellen over het unieke hotel en een rondleiding te geven. Wederom veel bewonderende blikken, natuurlijk ook op de houten vloeren van Ingrid!

In de avond genoten de Vrouwen in het Parket van de heerlijke keuken en gastvrijheid van Limburg om in de late uurtjes toch maar het hotel op te zoeken. Maandag was het ‘vroeg’ uit de veren, om de volgende mooie houten vloer te bewonderen bij Gulpener, de vrije bierbrouwer! Zij vertelden alles over het unieke bier, de smaken en het mooie familiebedrijf waar de achtste generatie aan het roer staat. En de Vrouwen in het Parket werden verrast met het brouwen van hun eigen bier, natuurlijk met eiken! Over zes weken kunnen ze proeven van de Oak Dry Amber (Fem)Ale!

Lisa Klaassen: “Het was allemaal ontzettend goed georganiseerd door Ingrid en haar team, daar zijn we allemaal dankbaar voor. Bloemen Parket heeft een erg leuke afwisselende klantenkring, allemaal even gastvrij! Wie goed doet, goed ontmoet, dat was wel duidelijk!” Herkenbaarheid en gezelligheid zijn sleutelwoorden voor de Vrouwen in het Parket. Het lukt ze altijd weer zich open te stellen voor elkaar, om ideeën uit te wisselen, inspiratie op te doen, ervaringen te delen en zo van elkaar te leren. Samen is leuker dan alleen en iedereen kijkt al uit naar de volgende netwerkdag!

(Parketplein, 23-11-2018)

 
Södra sluit parketfabriek Berg & Berg

sodra-bergbergSödra start proces op dat uitdraait op sluiting Berg & Berg in Kallinge (foto: Södra).Södra sluit binnenkort de deuren van Berg & Berg in Kallinge. De Zweedse bosbouwgroep kondigt aan, in een persbericht van vandaag, dat onderhandelingen met de vakbonden op stapel staan en de banen van alle zestig werknemers van de parketmaker op de tocht. Södra zegt Berg & Berg al enige tijd geleden in de etalage te hebben gezet, maar het bedrijf niet wist te verkopen, wat dan ook de reden voor de sluiting is.

Södra nam Berg & Berg in 2012 over. Deze fungeert tot nu als een bedrijfseenheid binnen de Södra Group voor de productie van parketvloeren, en geldt volgens de eigenaar als een sterk merk, met name in Duitsland en Oostenrijk. De achtergrond van de sluiting is de beslissing van Södra van vorige zomer om zich terug te trekken uit het segment interieurhout, dat onder meer parketvloeren omvat, en om evenzo zijn andere activiteiten in dit segment van de hand te doen. Destijds werd al een aankondiging gedaan over de verkoop van Berg & Berg.

“We hadden gehoopt om een nieuwe eigenaar te vinden en hebben lang met verschillende geïnteresseerde partijen gesproken in een poging om een geschikte oplossing te vinden, maar dat is helaas geen succes geworden,” verklaart Peter Karlsson, hoofd van het segment Södra Interiör. “Berg & Berg is momenteel niet winstgevend en hikt aan tegen omvangrijke investeringen. Naar verwachting echter zal de bedrijfseenheid ook na deze investeringen nog steeds geen bevredigende winstgevendheid laten zien, wat ook de gevolgtrekking was van de belangstellende partijen. We zijn om die reden nu gedwongen om een proces in gang te zetten teneinde onze activiteiten met parketvloeren in Kallinge te sluiten. Als gevolg hiervan zullen er geen eenheden meer overblijven in het interieursegment.”

(Parketplein, 21-11-2018)

 
Leden VDP zetten thuis minder parket af

vdp-logoDe leden van de Duitse parketmakersvereniging VDP hebben hun afzet in eigen land met een handvol procenten zien krimpen in de eerste drie kwartalen van dit jaar, tot een volume van 7,3 miljoen vierkante meter. In de Duitse vakpers laat de VDP nog wel aantekenen dat de afname in de loop van het jaar wat minder werd. Het grote segment van de meerlaagse producten geeft zes procent afzetvolume prijs, het segment massief parket wint juist bijna vijf procent.

In geld gemeten ziet een en ander er net iets rooskleuriger uit. De omzet van de Duitse parketfabrikanten blijft met een minnetje van slechts 0,6 procent nagenoeg vlak, om uit te komen op zo’n 206 miljoen euro. De aan de keten doorgegeven hogere kosten voor grondstoffen spelen een belangrijke rol in deze ontwikkeling.

Behalve over de almaar duurder wordende grondstoffen (met name eikenhout) en over het ook bij onze oosterburen gevoelde gebrek aan parketleggers, beklaagt de vereniging zich over de concurrentie van vloeren van kunststof (LVT) op de markt en over de toenemende invoer van parket in Duitsland. Kansen voor Duits parket ziet de producentenvereniging in de uitvoer naar beter dan de eigen markt presterende landen elders in Europa, en wellicht dat het tarievenbeleid dat Trump oplegt aan de internationale handel nog mogelijkheden biedt. De VDP ziet vooralsnog geen einde komen aan de dominantie van eiken.

(Parketplein, 21-11-2018)

 
Lancering Bona Mega ONE

Bona-MegaOneDe tweede productlancering van Bona dezer dagen, na de vloerverf Decor Paint, betreft de Bona Mega ONE. Deze 1-component parketlak heeft een korte droogtijd, verschaft duurzaamheid en zorgt voor een ‘kristalheldere’ afwerking en een goede dekking. “Bona Mega ONE is werkelijk waar de beste vriend van de parketteur – zeer eenvoudig in gebruik, geeft een uitstekende dekking en een fantastisch eindresultaat,” zo klinkt de enthousiaste aanprijzing van Patrik Mellnert, Product Manager Professional, Finishing and Floor Care bij Bona.

Bona Mega ONE biedt een hoge duurzaamheid met een goede krasbestendigheid en kent een zeer goede laagopbouw. Hij bezit uitstekende schuureigenschappen, zo vervolgt de leverancier zijn opsomming van alle voordelen, is zeer eenvoudig aan te brengen en schept door de goede dekking een hoogwaardig, helder oppervlak dat in de loop der tijd niet vergeelt. Door de korte droogtijd is men binnen een tot twee uur gereed voor schuren/overlakken.

De hoogwaardige nieuwkomer in het assortiment heeft een laag VOS-gehalte en is Greenguard-gecertificeerd voor een hoge luchtkwaliteit binnenshuis. Het product is verkrijgbaar in zijdemat, mat en extra mat, in verpakkingen van een of vijf liter. Meer informatie (plus een brochure) is te vinden op: www.bona.com/nl/ONE.

(Parketplein, 21-11-2018)

 
Investeerders aan boord bij Junckers

junckers logoDe investeringsmaatschappij Jysk Fynsk Kapital (JFK) heeft afgelopen maand een meerderheidsbelang van welgeteld 57 procent gekocht in zijn Deense landgenoot Junckers, fabrikant van houten vloeren. De huidige eigenaren en het management (dat de langere tijd sukkelende producent na het afscheid van investeringsmaatschappij Axcel in 2014 weer op de rails heeft gekregen) blijven aan boord en behouden een flink belang in de onderneming. De CEO van JFK, Per Kristensen, beschouwt Junckers als een sterk merk met goede producten. “Door een gerichte strategie is het management erin geslaagd om een ​​gezond bedrijf te creëren met goede inkomsten, wat een sterke basis biedt voor verdere groei en ontwikkeling.”

“We waren niet echt in een verkoopproces, maar zijn sinds de zomer met JFK in gesprek geraakt,” zo verklapt Carsten Chabert, de CEO van Junckers. “De gesprekken gingen evengoed over hoe we Junckers verder konden ontwikkelen, als over een daadwerkelijke verkoop van het aandeel. Op deze manier hebben we elkaar beter te leren kennen en ik ben er zeker van dat JFK een bijdrage zal leveren met veel kennis van zaken en dat zij met hun langetermijnperspectief op het tot ontwikkeling brengen van hun bedrijven een goede match voor ons zijn.” JFK is overigens al eigenaar van verschillende bedrijven in de sector bouwmaterialen.

(Parketplein, 21-11-2018)

 
Lancering Bona Decor Paint

Bona-Decor-Paint-5L 0Bona lanceert de Bona Decor Paint, een 1-component watergedragen vloerverf, speciaal ontwikkeld voor houten vloeren. Hij geeft een mooie, kleurrijke ondergrond en is verkrijgbaar in de kleuren wit, lichtgrijs, donkergrijs en zwart. Het product is sneldrogend en zorgt volgens de leverancier voor een uitstekende dekking. (Afhankelijk van de vloersituatie is een tot twee lagen voldoende).

Bij de kleuren donkergrijs en zwart hoeft vooraf geen primer te worden gebruikt. Bij de kleuren wit en lichtgrijs wordt eerst de primer Bona Classic toegepast, maar deze grondlaklaag hoeft niet te worden geschuurd. Daarna wordt de vloerverf afgewerkt met een van de aflakken van het merk: Bona Traffic HD, Bona Traffic Natural of als alternatief de nieuwe Bona Mega ONE (aflak een tot twee lagen, afhankelijk van het verwachte slijtageniveau). Meer informatie over het nieuwe product: www.bona.com/nl/decor.

Bona (sinds 1919) stelt in zijn algemeenheid dat zijn producten veilig zijn voor vloeren, mensen en het milieu, zich daarbij beroepend op bijna een eeuw ervaring met houten vloeren. De producten dragen bij aan een gezonde omgeving en dito werkproces met stofvrij schuren, producten met een zeer laag VOS-gehalte en onderhouds- en reinigingsproducten die geen restanten achterlaten.

(Parketplein, 19-11-2018)

 
Inspiration Event: Bona zet in op sfeer

Sessie-GilzeAvondsessie Gilze-Rijen. Eric Tersteeg legt uit: “De meeste consumenten weten niet dat je een vloer zo mooi kan renoveren. Bona Inspiration laat de mogelijkheden zien.”Deze week organiseerde Bona het ‘Inspiration Event 2018’. Verspreid over vier locaties werden er in totaal zeven sessies gehouden waar circa 150 dealers acte de présence gaven. Met het event speelt Bona handig in op de voortdurend veranderende smaak en hang naar individualiteit bij de consument in zijn keuze naar zijn vloer. Bona liet met het Inspiration Event duidelijk zien hoe de consument op inspirerende wijze inzicht en overzicht kan krijgen in de diverse afwerkingsmogelijkheden die de vloer een nieuwe dimensie moet geven in het interieur.

Bona Inspiration biedt een kant-en-klare oplossing op het gebied van vloerstyling die in samenwerking met een gerenommeerde trendwatcher is ontwikkeld. Met Bona Inspiration als hulpmiddel is de consument op eenvoudige wijze te inspireren met 17 unieke nieuwe looks. Deze zijn verdeeld over vijf stijlen: Bona Nordic Shimmer, Bona Garden Atmosphere, Bona Malibu Dreams, Bona Touch of Grace en Bona New Modern. Vaak heeft de consument het idee dat hij om de sfeer van zijn huis te veranderen een nieuwe vloer moet aanschaffen. Met de tools van Bona Inspiration heeft de retailer nu een effectief hulpmiddel om de diverse mogelijkheden die een sfeervolle afwerking kan bieden aan te tonen.

Collage-avondsessie-Akersloot-vCollage avondsessie Akersloot.

“Het Inspiration Event wordt supergoed ontvangen. We hebben het verhaal goed tastbaar en begrijpelijk gemaakt voor de klant, en die weet dat te waarderen,” aldus Eric Tersteeg. “Echt heel positieve reacties zoals: ‘hier kan ik iets mee’ en ‘dít is nou pas onderscheidend’. En dat is natuurlijk precies de insteek! We communiceren normaal altijd met het product. Maar dat zegt de consument eigenlijk niet zo veel. Dit is andere koek. Aan het Inspiration verhaal gaan we ook een consumentensite hangen met een heus ‘feel-en-sfeerverhaal’. De meeste consumenten weten gewoon niet dat je een vloer zó mooi kan renoveren. Bona Inspiration laat de mogelijkheden zien. Je hoeft niet te vervangen om te upgraden en/of de uitstraling van je huis aan te passen.”

bona garden atmosphere portrait modelBona Garden Atmosphere.Tersteeg vertelt verder: “Veel parketteurs vinden het moeilijk om zich te onderscheiden. Daar helpen we ze een handje bij. Je kan de consument nu vragen naar zijn interieur en eventueel raambekleding, en vervolgens diverse sferen laten zien die je met vloerafwerking kan bewerkstelligen. We bieden hiermee onze klanten een stuk service en ondersteuning waarmee ze zich naast hun vakmanschap extra kunnen onderscheiden.”

Bona zal Inspiration verder ook naar de consument gaan communiceren via de inzet van social media. Naast uitleg over Inspiration demonstreerde Bona tijdens de sessies ook de NEB-drive, een tool voor onder de Flexisand. “Ideaal voor het borstelen van visgraat en patroonvloeren.” Daarnaast introduceerde het ook officieel zijn twee nieuwe producten: Bona Decor Paint, een watergedragen vloerverf in vier kleuren verkrijgbaar en de Bona Mega ONE, een niet vergelende watergedragen 1-component polyurethaanlak met zeer korte droogtijd.

(Parketplein, 16-11-2018)

 
Armstrong stoot parket af, mikt op vinyl

armstrong-pandArmstrong Flooring gaat zich voortaan nog uitsluitend concentreren op zijn vinyltak. De sukkelende parkettak van de Amerikaanse vloerenmaker wordt nog voor het einde van dit jaar verkocht aan American Industrial Partners. Dit private-equitybedrijf betaalt 100 miljoen dollar voor onder meer zes parketfabrieken in de VS (die voornamelijk aan de Noord-Amerikaanse markt leveren), merknamen als Bruce Hardwood Flooring en verkrijgt tevens het recht om nog een paar jaar gebruik te maken van de naam Armstrong.

De verkopende partij verwacht netto 85 tot 90 miljoen dollar over te houden aan de transactie, kapitaal dat wordt gestoken in de verdere ontwikkeling van de (wel goed draaiende) activiteiten met elastische vloeren. Dit betreft haast vanzelfsprekend de snelle groeiers LVT en rigid core (een product dat Armstrong zelf in eigen land wil gaan maken), maar ook VCT (vinyl composition tile) en vinyl op rol. De parkettak van Armstrong is goed voor een jaaromzet van ruim 400 miljoen dollar. De fabrikant klaagt al langere tijd over een ‘veranderde dynamiek’ op de markt voor houten vloeren, met onder meer lagere volumes en prijsdruk tot gevolg.

(Parketplein, 16-11-2018)

 
Tarkett introduceert: iD Revolution

Toepassing-iD-RevolutionToepassing hout- en tegeldecors iD Revolution.Tarkett stelt de markt een grensverleggende primeur in het vooruitzicht met de introductie van de iD Revolution. Deze pvc-vrije vloerbedekking bestaat voor meer dan tachtig procent uit gerecyclede, minerale en bio-based materialen en is zelf geheel en al recyclebaar. De innovatie is vriendelijk voor het milieu (en voor het binnenklimaat) en als eerste veerkrachtige modulaire vloerbedekking voorzien van een ‘Cradle to Cradle Gold’-certificering.

"Met iD Revolution komen we tegemoet aan de behoeften van onze klanten die op zoek zijn naar alternatieven voor PVC, in de categorie modulaire vloeren,” aldus een toelichting van Ralph Jorissen, Vice President voor de Benelux bij Tarkett. “Met dit regeneratieve product zetten we samen met onze klanten een stap verder in de richting van ‘closing the loop’.”

Bij de productie wordt teruggewonnen polymeer gebruikt dat eerder dienst deed om het versplinteren van autoruiten tegen te gaan. De productformule bevat bijna een kwart gerecycled PVB, iets meer dan een tiende bioplastic en op een haar na de helft kalk, een mineraal dat in de natuur in overvloed aanwezig is. Voorts wordt bijna al het water in het productieproces gerecycled en is de helft van de benodigde elektriciteit afkomstig van hernieuwbare bronnen, en wordt de andere helft gecompenseerd met ‘carbon credits’ ten gunste van het regenwoud in de Amazone.

Aan het einde van zijn levensduur kan de volledig recyclebare iD Revolution weer worden hergebruikt. Via het terugnameprogramma ReStart van de aanbieder kunnen de tegels en planken worden ingezameld en teruggestuurd naar de fabriek om daar te worden verwerkt tot een nieuw product.

De tegels en planken zijn behandeld met de oppervlaktebescherming TopClean XP van Tarkett, gemakkelijk in het onderhoud, bestand tegen slijtage, krassen en vlekken en aanbevolen voor toepassing in drukbelopen ruimtes. De collectie telt een dozijn natuurlijk ogende dessins in hout en steen.

(Parketplein, 14-11-2018)

 
Mohawk: De Cock stuurt Noord-Amerika aan

Paul-De-CockPaul De Cock (foto: EPLF/Unilin).Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries heeft klaarblijkelijk ook in eigen land de expertise van onze zuiderburen erg nodig. Gisteren werd bekend dat de ervaren Paul De Cock (45), tot nu verantwoordelijk voor de divisie Vloerbedekking binnen het segment Flooring Rest of the World, is gepromoveerd tot President van het segment Flooring North America. Hij volgt Brian Carson op, die inmiddels weg is bij de onderneming.

Vanaf 2009 heeft De Cock naar tevredenheid van Mohawk’s hoogste baas Jeff Lorberbaum leiding gegeven aan de productiebedrijven voor tapijt, laminaat, LVT en parket binnen Flooring Rest of the World. Hij leidde onder meer de ‘transformatie’ van Unilin als laminaatmaker naar totaalaanbieder van harde vloeren en stuurde nadien de integratie van Pergo binnen Mohawk aan. Voorafgaand aan de overname van IVC tekenden De Cock en zijn team voor het ontwerp en de installatie van de eerste geautomatiseerde LVT-lijn in Europa. Meest recentelijk droeg hij verantwoordelijkheid voor de opname van tapijtmaker Godfrey Hirst in het grotere geheel.

Eerder nog, vanaf de aankoop van Unilin door Mohawk in 2005, fungeerde De Cock als President van de afdeling harde vloeren in Noord-Amerika, waar hij veel bijdroeg aan de groei van het merk Quick-Step in de VS, de integratie van parketmaker Columbia en een verhoogde omzet in allerlei afzetkanalen. Vader Frans De Cock was overigens de baas bij Unilin Flooring (samen met Bernard Thiers, de huidige President van Flooring Rest of the World) toen Mohawk de zaak overnam voor omgerekend 2,2 miljard euro.

Een en ander houdt tevens in dat Paul De Cock na een half jaartje al (en per direct) het voorzitterschap moet opgeven van de in de EPLF verenigde Europese laminaatmakers, die in de loop van komend jaar een vervanger voor de Belg zullen aanwijzen.

(Parketplein, 14-11-2018)

 
Procentjes plus en min in CBS-cijfers Q3

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten het derde kwartaal af met een plus van 1,3 procent (volume: +2,1 procent). Zonder de correctie voor de koopdagen zou de omzetplus van dit cluster, waartoe de verkopers van parket-, laminaat- en kurkvloeren behoren, zijn uitgekomen op 0,3 procent (volume: +1,2 procent), aldus voorlopige cijfers van het CBS.

cbs-deth-sep18

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment (met inbegrip van winkels in verlichtingsartikelen) behalen in het derde kwartaal een omzetminnetje van 0,9 procent (volume: -3,0 procent), met name vanwege een dip in juli. Ongecorrigeerd komen ze tot een omzetkrimp van 1,8 procent in het voorbije kwartaal (volume: -4,0 procent).

In september weten de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging binnen de sector non-food te boeken. In de afsluitende maand van het derde kwartaal hebben ze 3,1 procent meer omzet gedraaid. Ook de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment hebben meer omgezet, hun plus bedraagt 1,0 procent.

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar genomen ligt in september 0,9 procent lager dan een jaar eerder, bij een volumekrimpje van 0,2 procent. De winkels in schoenen en lederwaren presteren veruit het matigst in de sector non-food. De detailhandel als geheel heeft 1,7 procent meer omgezet, vooral dankzij de foodsector, waarvan de omzet met bijna 4 procent groeide. Daarnaast is online bijna 13 procent meer omgezet in maand negen.

(Parketplein, 14-11-2018)

 
Sfeerplinten PPC in drie extra kleuren

CremewitCrèmewit behoort tot de nieuwe kleuren.De PPC heeft het assortiment in zijn lijn Sfeerplinten uitgebreid. Zes plinten in de ‘Moderne’ serie (in de maten 70, 90 en 120 bij 12 mm, respectievelijk 15 mm) zijn nu, behalve in de witte standaardkleur RAL9010, evenzo voorgelakt leverbaar in RAL9001 (Crèmewit), RAL9016 (Verkeerswit) en RAL9005 (Gitzwart).

De standaard voorgelakte Sfeerplinten zijn direct af te lakken en gemakkelijk te bevestigen, gemaakt van een hoge kwaliteit vochtbestendig MDF en leverbaar in diverse modellen, diktes en hoogtes. De lijn beschikt bovendien over een website voor consumenten (www.sfeerplinten.nl) waarop het ruime aanbod, aansluitend bij allerlei woonstijlen, staat afgebeeld.

(Parketplein, 14-11-2018)

 
Parketsegment Armstrong blijft inleveren

armstrong-pandBij de Amerikaanse vloerenfabrikant Armstrong Flooring blijft het segment Wood Flooring omzet verliezen. In het voorbije derde kwartaal daalde de netto-omzet van het parketsegment met 11,0 procent, om uit te komen op 101,6 miljoen dollar. Het concern wijst ter verklaring alleen op lagere volumes bij zowel het massief als het meerlaags parket. Het bedrijfsresultaat van het segment kwam met 0,4 miljoen dollar wel net boven de nullijn uit. Vorig jaar in deze periode werd nog een verlies van 38,5 miljoen dollar genoteerd, dat voor een groot deel viel te herleiden tot de sluiting van twee van de acht parketfabrieken van Armstrong Flooring in eigen land.

De omzet van het segment elastische vloeren steeg in het derde kwartaal met 7,0 procent, tot 208,1 miljoen dollar, met name dankzij een volumegroei in de dubbele cijfers van het LVT en vanwege het doorvoeren van prijsverhogingen.

In het afgelopen boekjaar 2017 verloor het houtenvloerensegment van Armstrong Flooring ook al 11,0 procent omzet, om uit te komen op 432,8 miljoen dollar.

Wat volgend jaar gunstig zou kunnen uitpakken voor de parkettak van Armstrong Flooring is een verhoging van Trump’s importtarief van nu nog 10 procent op Chinees meerlaags parket naar 25 procent per 1 januari a.s. Armstrong Flooring produceert zo’n tachtig procent van deze vloeren in eigen land en heeft daarmee een prijsvoordeel ten opzichte van concurrenten die afhankelijker zijn van import uit China.

(Parketplein, 12-11-2018)

 
Aspecta ontvangt tweede JUST-label

JUST-label-YihuaJUST-label voor Yihua.Aspecta heeft het JUST-label ontvangen voor ook zijn tweede fabriek in China. De erkenning is van toepassing op het bedrijf Yihua en houdt een gunstig oordeel in over ‘sociale rechtvaardigheid’. Een en ander dient bovenal transparant te zijn en dus toetsbaar gemaakt. Het allereerste JUST-label voor een Chinees bedrijf ging in april overigens naar Elegant Home-Tech, dat eveneens LVT-vloeren voor Aspecta maakt. Yihua heeft meer dan 1600 werknemers, Elegant Home-Tech ruim 1200.

Om de door het International Living Future Institute (ILFI) uitgegeven JUST-labels in ontvangst te mogen nemen, moest Aspecta een groot aantal beleidsmaatregelen ter publieke beoordeling voorleggen en werden de prestaties van het betreffende bedrijf op allerhande aspecten ingeschaald (met een, twee of drie sterren), waaronder veiligheid, diversiteit, gunstige regelingen voor de werknemers en betrokkenheid bij de gemeenschap.

(Parketplein, 12-11-2018)

 
Beaulieu komt naar u toe in jubileumjaar

Vloerendivisie-Beaulieu-brengtVloerendivisie Beaulieu brengt in jubileumjaar ook nieuwe producten.Beaulieu Flooring Solutions viert volgend jaar het zestigjarig bestaan van het bedrijf Beaulieu (nu Beaulieu International Group geheten) met wereldwijd een heleboel ontmoetingen met zijn klanten. Vanzelfsprekend is de vloerendivisie straks present als exposant op grote vakbeurzen als eerst BAU in München en Surfaces in Las Vegas, gevolgd door Domotex USA and Domotex Asia. Ook op Domotex in Hannover hoopt het verkoopteam klanten te ontmoeten of anders op tientallen andere bijeenkomsten, veelal kleinschalig en meer persoonlijk. Er worden voor komend jaar tevens introducties van nieuwe producten aangekondigd. De vloerentak is aanbieder van tapijt, naaldvilt, kunstgras, matten, meubelstoffen en (onder de merknaam BerryAlloc) vinyl, wandpanelen, laminaat en parket.

(Parketplein, 12-11-2018)

 
Vloerlijmen profiteren van conjunctuur

De markt voor vloerbedekkingslijmen is vorig jaar in Europa met 4,6 procent gegroeid, zo blijkt uit een recent onderzoek van Interconnection Consulting, getiteld ‘Bodenbelagskleber in Europa 2018’. De gunstige economische situatie en de bloeiende bouwsector tekenen voor de goede uitkomst in de onder de loep genomen landen, te weten Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Frankrijk en de Benelux. De jaarlijkse groei zal tot aan 2021 gemiddeld 3,2 procent bedragen. In volume ligt de groei wat lager, namelijk 1,9 procent gemiddeld op jaarbasis.

Europa BodenbelagskleberEuropese markt voor vloerbedekkingslijmen groeit met gemiddeld 3,2 procent tot aan 2021[br](bron: IC).

Terwijl goede economische cijfers zorgen voor groei van de vloerlijmenbranche, vormt een reeks voorschriften op nationaal en EU-niveau tegelijk een belemmering voor meer aanwas. “Producenten worden gedwongen om te zoeken naar duurzame en langdurige lijmoplossingen,” zo stelt de verantwoordelijke onderzoeker. “Over het algemeen bewegen de markten echter in lijn met de macro-economische ontwikkelingen.”

MS-lijmen hadden vorig jaar op de Europese markt een aandeel van 36,1 procent. Volgens de prognose van de onderzoekers klimt hun aandeel licht tot 37,4 procent in 2021. Voor dispersiekleefstoffen liggen de scores op 36,5 procent in 2017 en nog 35,4 procent in 2021. Voor PU-lijmen (dominant op de Italiaanse markt) liggen de scores op de markt als geheel op respectievelijk 17,7 procent en 18,2 procent.

In de Benelux dikte de vloerlijmenmarkt in 2017 met 3,5 procent in waarde aan en met 1,4 procent in volume. Dispersiekleefstoffen en MS-lijmen domineren hier de markt. De eerste productgroep heeft een marktaandeel van 43,6 procent, de tweede van 34,0 procent. PVC is in de Benelux met 33,6 procent het belangrijkste afzetgebied, gevolgd door parket met 32,6 procent, aldus Interconnection Consulting (www.interconnectionconsulting.com).

(Parketplein, 09-11-2018)

 
Woonomzet tot nu vlak, na zwak kwartaal

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt: ‘Oververhitte woningmarkt kan ongezonde situatie doen ontstaan’.De woonbranche als geheel toont na negen maanden een gemiddelde omzetontwikkeling die, getuige een plusje van 0,1 procent, zo goed als op het niveau van vorig jaar ligt. In het derde kwartaal is de omzet evenwel met 6,2 procent achtergebleven, waar in de eerste helft van het jaar nog sprake was van een omzetgroei van 3,6 procent. Dit blijkt uit gegevens van de INretail Woonwinkelmonitor.

In het voorbije kwartaal heeft de hete zomer geleid tot minder aankopen, zo stelt de branchevereniging. De toestand op de woningmarkt wordt daarnaast aangewezen als medeveroorzaker van de stabilisering van de gemiddelde omzet. Het keukensegment is sterk verweven met de ontwikkelingen op de woningmarkt en noteert in het derde kwartaal 10,1 procent minder omzet, waar nog een groei van 11,1 procent over het eerste halfjaar werd genoteerd.

“Als de oververhitte woningmarkt er voor zorgt dat ook in andere sectoren investeringen achterblijven, ontstaat een situatie die ongezond is voor de BV Nederland,” aldus Bert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail. “Er is een sterk verminderd aanbod van koopwoningen, er worden te weinig nieuwe huizen opgeleverd en de prijzen zijn structureel te hoog. Dat drukt heel duidelijk op de omzetten in de woonbranche.”

Slaapspeciaalzaken hebben hun omzet in de zomermaanden met 8,9 procent zien dalen en gemengde zaken moeten genoegen nemen met 7,4 procent minder omzet. Bij meubelzaken wordt een min van gemiddeld 5,4 procent genoteerd en woningtextielzaken blijven 2,1 procent achter.

De INretail Woonwinkelmonitor heeft met ingang van het jaar 2014 boven de nullijn gestaan. De branchevereniging geeft in zijn persbericht geen update van zijn eerdere voorspeling van 4 procent omzetgroei dit jaar.

(Parketplein, 07-11-2018)

 
Omzet vloerentak Amorim in de min

Hydrocork-amorimHydrocork is al goed voor een vijfde van de omzet van de divisie Floor & Wall Coverings.Het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim heeft in de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 583,8 miljoen euro geboekt, een toename van 9,8 procent ten opzichte van een jaar terug, met de divisie Cork Stoppers (flessenkurk) opnieuw als belangrijkste groeimotor. De ebitda van de groep klimt met 2,9 procent naar 108,4 miljoen. Minder gunstig is het zijn divisie Floor & Wall Coverings vergaan. Die geeft 7,7 procent omzet prijs in deze periode, om uit te komen op 84,1 miljoen, tegenover vorig jaar nog 91,1 miljoen.

Amorim constateert dat er geen verbeteringen zijn opgetreden in de VS, Rusland en Duitsland, meetellende markten die een groei van zijn vloerenverkopen in de weg blijven zitten. Daarentegen doen Scandinavië en Portugal het een stuk beter, met name in de hospitality-sector. De verkopen van Hydrocork zijn toegenomen van 14,1 miljoen vorig jaar naar 14,7 miljoen dit jaar, wat wel een afzwakking van het groeitempo betekent. Deze productlijn is inmiddels goed van meer dan 20 procent van de omzet van de vloerendivisie.

De ebitda van de vloerentak is gezakt van 6,5 miljoen vorig jaar naar 2,7 miljoen dit jaar, mede als gevolg van het lagere niveau van de activiteiten en hogere kosten voor onder meer grondstoffen. Waar de ebitda in de eerste drie kwartalen van 2016 nog 10,4 procent van de omzet was, en 7,2 procent in 2017, is het percentage in 2018 op nog slechts 3,2 beland. Amorim kondigt aan dat een ‘rationalisatie’ van het productaanbod en maatregelen om de productiviteit en operationele efficiëntie te verhogen, moeten gaan bijdragen aan een verbetering van het resultaat.

Een nieuw managementteam ten slotte dient zich mede te gaan richten op het lanceren van nieuwe duurzame vloerbedekkingen. In dit verband wordt de komst van een nieuwe generatie waterbestendige, PVC-vrije en CO2-negatieve producten aangekondigd, onder de naam SUBERTECH en komende januari te zien op Domotex in Hannover.

(Parketplein, 07-11-2018)

 
Productnieuws van Kerakoll

dekvloer-anhydriet-kerakollDe Italiaanse leverancier Kerakoll meldt dat de SLC Eco EP21 nu is voorzien van een CE-label en een andere verpakking heeft. De EP21 is geclassificeerd, volgens EN 13813, als SR B2 (ofwel synthetische mortel met een binding van >2N/mm). Voorts is de verpakking gewijzigd. Eerst waren de A- en de B-component samen 7 liter, nu is dat 3,5 liter (verdeeld in 2,5 liter A en 1 liter B), wat de aanschaf volgens de leverancier goedkoper maakt. De hoeveelheid van 3,5 liter is voor 30 tot 40 vierkante meter als voorstrijk, met één laag. Als men een vochtscherm wil, moet er een tweede laag overheen. Vervolgens kan zonder te bezanden, na uitharding, direct worden verlijmd, waarbij als advies geldt niet langer dan twee dagen te wachten; anders wel bezanden.

De EP21 is toepasbaar als een vochtscherm of voorstrijk over zand-cementdekvloeren, over anhydriet en fermacell. Het product kan worden gebruikt, gemengd met droog kwartszand, als universeel reparatiemiddel voor vloeren en muren, in alle diktes. Ook kan het als bindmiddel dienen, voor het maken van epoxy gebonden dekvloeren. Er bestaat ook een snellere versie, de snelprimer EP21 Rapid; na een tot twee uur kan hierover worden verlijmd met de L34.

“De EP21 is isocyanaat-vrij, zonder de aanduidingen ‘GHS08 - gezondheidsgevaar’ en ‘H351 - verdacht van het veroorzaken van kanker’,” zo beklemtoont area manager Geert-Jan Wellink. “Kerakoll heeft producten met deze indicaties allemaal vervangen, wat overigens miljoenen heeft gekost. De helft van de parketteurs heeft geen weet van de gevaren voor de gezondheid van producten met dergelijke waarschuwingen op het etiket, zeker voor wie hier elke dag mee moet werken. Het is erg belangrijk om hier kennis van te nemen.”

Op bijgaande foto een dekvloer van anhydriet, met ingefreesde vloerverwarming. Een uitdaging voor elk legbedrijf, zo weet Kerakoll. De sleuven zijn opgevuld met EP21 Rapid en kwartszand, vervolgens de complete vloer voorgestreken, en daarna verlijmd en geëgaliseerd met de L34 Rapid. “Men heeft hier zomaar drie dagen bespaard door dit systeem toe te passen, in plaats van cementbasis egaliseermiddelen en primers,” aldus de leverancier. De GreenBuilding-producten zijn op voorraad bij de PPC.

(Parketplein, 07-11-2018)

 
Geluidslabels NTA 5098 op vloerproducten

NTA-5098-RedFloorNieuwe geluidslabel NTA 5098 met drie sterren voor RedFloor (van Unifloor) met LVC-click 4-5 mm op een betonvloer.De eerste geluidslabels NTA 5098 op vloerproducten zijn op de markt verschenen, zo bericht normalisatiecentrum NEN. Het label (met drie sterren) is voor ondervloeren die geschikt zijn om op een betonnen vloer te gebruiken, volgens de modeltekst voor een huishoudelijk reglement of huurcontract, zoals ook in de Nederlandse Technische Afspraak (NTA) 5098 staat.

De geluidslabels worden gebracht als een belangrijke stap richting minder geluidsoverlast. Het aantal sterren erop bepaalt hoe goed het product isoleert. “Wie laminaat wil leggen in zijn woning kan een hele studie maken over vloer, ondervloer, dikte, decibellen, ΔLw en ΔLlin, maar met de komst van de geluidslabels is dat niet meer nodig,” aldus ‘pitcht’ NEN het gemak van het nieuwe etiket.

Het aantal sterren op het label wordt bepaald op basis van laboratoriumonderzoek. Leveranciers van (onder)vloerproducten hebben dit label ingevoerd. Deze afspraak is gemaakt met een groot aantal fabrikanten van vloerbedekking en ondervloeren. Ook andere deskundigen, zoals de Nederlandse Stichting Geluidshinder, hebben hieraan meegewerkt. NEN begeleidde dit proces en heeft begin dit jaar NTA 5098 gepubliceerd. Een beheercommissie zorgt voor de afhandeling van vragen en klachten.

Geluid door lopen van bovenburen is de meest voorkomende hinder in meergezinswoningen. Om de kans op hinder te verminderen staat in een huurcontract of splitsingsakte, of in een reglement van een Vereniging van Eigenaars, vaak een clausule hierover. NTA 5098 ‘Geluidlabeling van producten voor vloerafwerking’ bevat een tekst voor in het huurcontract of reglement, dat simpel naar een aantal sterren verwijst, zo legt NEN uit.

Een product met vijf sterren isoleert het best, een product met één ster nauwelijks. Bij de sterren staat vermeld voor welke combinatie dit geldt. De isolatie is immers afhankelijk van de combinatie van de topvloer en het type ondervloer. Meer informatie is verkrijgbaar bij Annet van der Horn, consultant Bouw & Installatie, telefoon 015-2690324 of e-mail bi @ nen.nl.

(Parketplein, 05-11-2018)

 
Tip Top present op Dag van de Afwerking

floorcoat-productenFloorcoat-producten bij Tip Top te zien.Namens Tip Top Schuurmaterialen zal Ronald Knip ook dit jaar aanwezig zijn op de Dag van de Afwerking, dinsdag 27 november a.s. in Brussel. Het bedrijf belooft daar zijn (potentiële) Belgische klanten volop nieuwe producten te laten zien. Onder meer de nieuwe lakken (waarover eerder op deze site is bericht) zullen uitgebreid worden gepromoot. “De lakken van Tip Top waren al uitstekend, maar zijn nu nog meer verbeterd, zodat niet alleen de parketteur prettiger kan werken, maar ook een nog mooier eindresultaat voor de klant!” zo stelt de in Hardenberg gevestigde exposant.

Als onderdeel van het Deense Tip Top Slibematerialer is het bedrijf van Ronald Knip verantwoordelijk voor de Benelux. Vanuit het ruime magazijn in Nederland kunnen de meeste producten direct vanuit voorraad aan de parketteur worden geleverd, in België vaak al binnen twee dagen. In ons land is Tip Top tevens officieel verdeler van oliën en lakken van Debal Coatings - Ciranova.

Ronald Knip verwelkomt belangstellenden graag op stand 18 in de Brussels Kart Expo om al zijn nieuwigheden te laten zien en te bepraten.

(Parketplein, 05-11-2018)

 
PPC voor derde keer op rij FD Gazelle

PPC-derde-keerPPC in Wijk bij Duurstede.PPC heeft opnieuw een FD Gazellen Award verdiend, de derde op rij en de vierde in totaal. De onderneming in Wijk bij Duurstede mag zich dan ook tot een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland rekenen. “We zijn zo trots op al onze klanten en medewerkers,” stellen Peter en Lisa Klaassen, “dankzij hen hebben we deze prachtige titel voor de vierde keer gekregen!”

De criteria voor de toekenning zijn dit jaar overigens aangescherpt. Voorheen was alleen de omzetgroei van belang. Nu zijn ook de groei van het aantal werknemers (in fte) en de winstgevendheid meegewogen, evenzo de bijdrage aan de werkgelegenheid en de mate waarin de organisatie toegevoegde waarde biedt. PPC bedankt bij deze iedereen voor het vertrouwen en verklaart volgend jaar zeker op te gaan voor de FD Gazelle Award nummer vijf.

(Parketplein, 05-11-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-134FFI-102

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons juni nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Producenten van verouderde vloeren
  • Dossier Automatisatie in de parketindustrie
  • Dossier Verouderingsproducten
  • Dossier Lijmen voor vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Nabeschouwing Ligna Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com