pp2000

chapel-banner-febFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Nieuwe medewerker Holland Top Floor

Mike-VeldhuisMike Veldhuis.Bij Holland Top Floor te Almelo, distributeur van de pvc-vloeren van Kährs, IPC en Objectflor, is een nieuwe binnendienstmedewerker aangesteld. Mike Veldhuis is afgelopen maandag begonnen aan deze nieuwe uitdaging.

Hij gaat op kantoor de dealers en architecten voorzien van informatie, brochures en stalen. Tevens zal hij geïnteresseerde consumenten informeren en doorverwijzen naar de dealers van de Twentse vloerenverdeler. Veldhuis is ook aanwezig op de aanstaande beurs InCoDa.

(Parketplein, 06-09-2019)

 
WOCA lanceert complete Master Laksysteem
WOCA-Invisible-2K-lakWOCA Invisible 2K lak.
Bernd-Uwe-SeeburgBernd Uwe Seeburg, lakexpert van WOCA, zal present zijn op InCoDa.

Op de aanstaande Interieur Collectie Dagen in Gorinchem zal WOCA Nederland voor het eerst zijn nieuwe, complete systeem voor lak presenteren: het WOCA Master Laksysteem. Na een succesvolle introductie in Duitsland en Engeland, zo stelt de Groningse leverancier, is nu Nederland aan de beurt om kennis te maken met dit volledig nieuw ontwikkelde systeem, bestaande uit professionele voegenkitten, primers en hoogwaardige lakken.

Voor de Nederlandse markt ligt bij de lakken de nadruk in eerste instantie op drie varianten, en wel de Optima, de RD 2K en de Invisible. De Optima wordt voorgesteld als een 1-component alleskunner, geschikt voor ruimtes met gemiddeld verkeer. De RD 2K is een 2-componenten lak, bedoeld voor zeer intensief belopen ruimtes.

Invisible is een ultramatte 2-componenten lak voor de 'invisible look en feel'. Het product heeft een hoge slijtvastheid en als extra pluspunt dat, net als bij de RD 2K, eenmaal gemengde lak de volgende dag opnieuw gemengd en gebruikt kan worden. Dit maakt hem zuinig en efficiënt in gebruik, aldus WOCA Nederland.

Naast de lakken, biedt het systeem een watergedragen voegenkit, twee primers in naturel en wit en de bijbehorende onderhoudsproducten, inclusief een ultramatte polish.

Op de beurs zal Bernd Uwe Seeburg, lakexpert van WOCA, op de stand van WOCA Nederland aanwezig zijn, om de producten in de praktijk te laten zien en vragen te beantwoorden.

Behalve voor de lakken, is er op de stand extra aandacht voor de Diamond Oil Active, door de exposant aangeduid als de enige 1K olie in de markt die presteert als een 2K, en het '4+1'-systeem voor de industrie, waarbij met één basisolie en vier kleuroliën vrijwel alle kleurcombinaties op de oliestraat gemengd kunnen worden.

WOCA Nederland is te vinden op stand 618, schuin naast het centraal gelegen Business Point.

(Parketplein, 04-9-2019)

 
Licentieovereenkomst I4F met Tarkett

i4f-logoJohn Rietveldt: 'Overeenkomst met Tarkett schraagt onze strategie om met de besten in zee te gaan.'I4F, een groep bedrijven die octrooien en technologieën beschikbaar stelt aan de vloerenindustrie, heeft een licentieovereenkomst ondertekend met opnieuw een zwaargewicht in de branche. Te weten met Tarkett, het in Frankrijk gevestigde concern dat praktisch overal ter wereld actief is met een totaalaanbod aan vloerbedekking. Als onderdeel van de overeenkomst verleent Tarkett aan I4F licentierechten voor 167 van zijn octrooien met betrekking tot vergrendelings-, decor- en oppervlaktetechnologieën voor vloerbedekkingsproducten.

"Deze overeenkomst met Tarkett schraagt onze strategie om met de besten in zee te gaan en komt bovenop reeds bestaande overeenkomsten met wereldwijde spelers in productie en vloerenoplossingen," aldus John Rietveldt, CEO van I4F, die in het recente verleden overigens een hoge positie heeft bekleed bij zijn nieuwe partner. I4F sloot eerder partnerschapsovereenkomsten met patenthouders als Kronospan, Classen, Ulrich Windmöller Consulting, Kowon, CFL Flooring en KingdomFlooring. Twee paradepaardjes van I4F zijn 3L TripleLock en Click4U.

(Parketplein, 04-09-2019)

 
Bona Olie Assortiment breder en vernieuwd

Bona-Olie-2019Bona Olie Assortiment krijgt nieuwe productlabels en lanceert zes nieuwe standaardkleuren naast het elftal bestaande.Bona heeft zijn 'Bona Olie Assortiment' voorzien van een fris, nieuw uiterlijk. Alle producten hebben nieuwe productlabels en het paradepaardje parketolie Bona Craft Oil 2K heeft zes nieuwe kleuren, zodat de Zweedse firma nu zeventien standaardkleuren kan leveren. Alle kleuren zijn mengbaar, waardoor eindeloze mogelijkheden ontstaan, aldus Bona, om nog meer kleuren te creëren.

Bona zegt een reeks van kleurmogelijkheden te bieden die in lijn ligt met de huidige trends en opvattingen over vormgeving. Dankzij de invloeden vanuit de designsector (met inbegrip van het Pantone Kleurinstituut en Elle Decor) op de ontwikkeling ervan, stelt de leverancier voor elke houten vloer een bijzonder ruime variatie aan kleuren in petto te hebben, met een haptische uitstraling en die van ruwhout.

Tevens heeft Bona een uitvoerige brochure gemaakt in de vorm van een fotoboek. Voorin staan diverse referentiefoto's, aan de hand waarvan consumenten in de showroom voorbeelden getoond kunnen worden. Achterin staan meer technische gegevens, kleurideeën en informatie over het creëren van effecten, van alles over de duurzame producten, over geborstelde houten vloeren, hoe het tot stand te brengen en wat het juiste onderhoud is van geoliede houten oppervlakken, een en ander gecompleteerd met afbeeldingen.

"Dit innovatieve Bona Olie Systeem benadrukt het unieke karakter van elke houten vloer, van het frisse, schone minimalisme van wit geoliede brede planken tot een eigentijdse kijk op klassiek parket en de diepe tinten van een historische vloer," zo typeert de honderdjarige fabrikant uit Zweden zijn jongste vernieuwing. En ook: "Het hoge oliegehalte en minimale oplosmiddelgehalte garanderen een hoge mate van verzadiging, voor gezonde vloeren en een langdurige bescherming."

De Bona Parketolie - Bona Craft Oil 2K heeft als voordeel onder meer een lange open tijd (gehele ruimte in de olie zetten en pas daarna in- en uitboenen), ook bij hoge, zomerse temperaturen. Is indien gewenst overlakbaar, en daardoor uitermate geschikt voor projectmatige toepassingen. Kent voorts door de praktische verpakking een veilige verwerking van de harder (de tweede component). Kortom, zo rondt Bona zijn opsomming van pluspunten af, een veilig, stabiel en bewezen systeem, met bovendien een laag verbruik en dus lage kosten per vierkante meter.

De olieproducten met nieuw etiket worden gefaseerd in de markt gebracht, zo benadrukt Bona, zoals drie jaar terug gebeurde met de herpositionering van zijn parketlakken.

(Parketplein, 04-09-2019)

 
Walter & Clarie Esch vierden een feestje
Parketbranche-is-in-grotenParketbranche is in groten getale naar het '140-jarig jubileumfeestje' gekomen.
Op-het-bankje-gezetenOp het bankje gezeten worden Walter & Clarie toegesproken en -gezongen.

Afgelopen zaterdag, onder het laatste tropische zomerzonnetje van augustus, waren veel branchegenoten afgekomen op het tuinfeest van Walter Esch (diens rol in de Nederlandse parketbranche behoeft geen nadere toelichting) en zijn Clarie. Dit jaar zijn zij samen 140 jaar en dat hebben zij aan de Kasteellaan in Nederhemert-Zuid groots en gezellig weten te vieren.

(Parketplein, 02-09-2019)

 
MMFA informeert over ondervloeren

Praktische-informatie-ondervloermaterialenPraktische informatie over ondervloermaterialen in geactualiseerde versie van het MMFA-blad met technische toelichtingen en verklaringen, binnenkort ook in het Nederlands.Bij de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) is een geactualiseerde versie verschenen van zijn blad met technische toelichtingen en verklaringen inzake ondervloermaterialen. Een en ander houdt verband met de nieuwe Europese productnorm EN 16354:2018, die de tot nu toe van toepassing zijnde Technische Specificatie CEN/TS 16354 vervangt. Het nieuwe document in het Duits en Engels kan gratis worden gedownload vanaf www.mmfa.eu. Binnenkort volgen een Franse en Nederlandse versie.

De keuze van de juiste ondervloer, zo stelt de vereniging, is vaak beslissend voor een schadevrij gebruik van de vloerbedekkingsconstructie. Het MMFA-blad 'Ondervloermaterialen onder meerlaagse modulaire vloerbedekkingen (MMF) – controlenormen en prestatie-indicatoren' biedt sinds 2014 praktische hulp en concrete aanwijzingen op dit vlak. De nieuwe versie is aangepast aan de stand van zaken rond productnormalisatie, onderzoek en ontwikkeling. Zo wordt rekening gehouden met de nieuwe EN 16354:2018 (laminaatvloeren – ondervloeren – specificaties, eisen en keuringsmethoden) en evenzo met de geactualiseerde systematiek van de MMFA-productcategorieën 'Wood', 'Polymer' en 'Mixed'.

In de bijlage van het MMFA-blad met toelichtingen en verklaringen treft men een overzichtelijke samenvatting in twee tabellen aan van de eisen die worden gesteld aan de ondervloeren voor de verschillende MMF-producten met en onder HDF-plaat. De productopbouw van de MMFA-categorie 'Wood' met HDF-platen stelt gelijke eisen aan vloeren zoals laminaatvloeren. Zo ligt de minimale CS-waarde (drukbelasting) van de ondervloer hier bij 10 kPa en voor hogere eisen bij minstens 60 kPa. De producten van de MMFA-categorieën 'Polymer' en 'Mixed' stellen geheel andere eisen. Om schade te vermijden, hebben deze vloerbedekkingen ondervloermaterialen nodig met een hoge drukbelasting. De CS-waarde van de ondervloer moet daarvoor minstens 200 kPa bedragen en voor hogere eisen minstens 400 kPa.

(Parketplein, 02-09-2019)

 
5 vragen aan Mascha de Bruin (InCoDa)

Mascha-de-Bruin-nwsMascha de Bruin.Het beursteam van Interieur Collectie Dagen is op dit moment druk doende met de laatste voorbereidingen voor de 10e editie die plaatsvindt op 15, 16 en 17 september 2019 in Evenementenhal Gorinchem. In de rubriek '5 vragen aan' daarom ditmaal Head of Event Mascha de Bruin over de aankomende editie.

Het parket en het segment vloeren is volgens De Bruin een niet te missen onderdeel in de woning- en projectinrichting en is daarom een essentieel onderdeel van Interieur Collectie Dagen. "Dit laten we dan ook in elk onderdeel van de beurs naar voren komen." Dit jaar heeft het NKP een bijzonder internationaal tintje. "René Caran, groot parketpromotor uit Roemenië die ook het Workcamp Parket (dit jaar in Polen) organiseert komt op bezoek, samen met een Roemeense en een Russische parketteur. René zal buiten mededinging mede-jureren en beide parketteurs doen buiten mededinging mee aan het NKP."

Mascha de Bruin laat weten dat InCoDa het ambacht een belangrijk element vindt voor het vakevenement. "Team Interieur Collectie Dagen wil een totaal evenement voor de community neerzetten waarbij er voor elke groep iets interessant georganiseerd is. Daarnaast is het ambacht een essentieel onderdeel van de markt, waarin er helaas nu een groot tekort is aan interieur vakspecialisten. Dit tekort maakt dat we hier extra aandacht aan blijven geven.  Interieur Collectie Dagen 2019 is een editie waarin het totaalconcept goed in balans is en een editie waarin keyspelers het vertrouwen in het platform uitspreken. Het is een editie vol met inspiratie, kennis, innovatie, techniek en prikkelende elementen die een 'visit the future' meegeven."

Klik hier voor '5 vragen aan Mascha de Bruin' >>

(Parketplein, 30-08-2019)

 
BVP zet opleiding hoog op de agenda

BVP-logoZoals iedere branchevereniging spant ook de Branche Vereniging Projectinrichting (BVP) zich in om onderwerpen te agenderen waar individuele leden niet aan toe komen. Bijvoorbeeld op het gebied van werven en opleiden van personeel. Een globale enquête onder de BVP-leden leerde onlangs dat er meer dan 80 vacatures zijn voor uitvoerend personeel, zo meldt de branchevereniging. "Vandaar dat de vereniging veel energie steekt in dit onderwerp. Het gaat om opleiden in de breedste zin. Dat betekent dat de BVP intensieve contacten in het reguliere vakonderwijs onderhoudt met de bestaande opleidingsinstituten. En veel energie steekt in pogingen om opleidingen van de grond te tillen in streken waar die nog niet aanwezig zijn," zo laat de BVP weten.

Daarnaast worden ook gezamenlijke initiatieven van de leden projectinrichters ondersteund en faciliteert de BVP deze leden om een eigen vakopleiding op te zetten. Ook worden leden leveranciers en professionele opleiders ingezet, die op hun vakgebied actief kunnen bijdragen aan het opleiden van de toekomstige Interieurvakman. Ook zorgen zij mede voor bijscholing van de reeds actieve vaklieden. Meer informatie is verkrijgbaar via www.bvprojectinrichting.nl

(Parketplein, 28-08-2019)

 
Johan Magnusson nieuwe CEO Kährs Group

Logo-Kahrs-wassberg"We zijn erg blij Johan Magnusson bij Kährs te verwelkomen en zijn verheugd dat hij het bedrijf in zijn streven naar een continue groei en verdere ontwikkelingen in de toekomst gaat begeleiden," aldus Anders Wassberg, voorzitter van de raad van bestuur van Kährs.Eind vorige week maakte de Kährs Group het aantreden van Johan Magnusson als nieuwe CEO en president wereldkundig. Magnusson vervangt Christer Persson en begint uiterlijk 1 september aanstaande met zijn werkzaamheden. "We zijn erg blij Johan Magnusson bij Kährs te verwelkomen en zijn verheugd dat hij het bedrijf in zijn streven naar een continue groei en verdere ontwikkelingen in de toekomst gaat begeleiden. Hij heeft een bewezen staat van dienst bij toonaangevende en expanderende bedrijven in onze sector en beschikt over de vereiste capaciteiten om uitzonderlijke bedrijfsprestaties te bevorderen via strategische transparantie, het stimuleren van verdere commercialisering en klantgerichtheid en tegelijkertijd een gedisciplineerde uitvoering te waarborgen," aldus Anders Wassberg, voorzitter van de raad van bestuur van Kährs.

Johan Magnusson: "Kährs is een marktleider met merken die bekend staan ​​om hun traditie en een sterk product- en marktaanbod. Ik ben heel blij om bij Kährs aan te treden als CEO en met mijn ervaring bij te kunnen dragen aan de groei en versterking van het bedrijf. Het bedrijf is goed gepositioneerd om nieuwe kansen te benutten en ik heb er vertrouwen in dat we het team en de middelen hebben om meer voet aan de grond te krijgen in onze Europese kernmarkten en daarbuiten. Ik kijk er naar uit om met het Kährs-team samen te werken en het bedrijf naar een volgende ontwikkelingsfase te brengen."

De Kährs Group is een toonaangevende producent en distributeur van vloeren en levert naar eigen zeggen duurzame vloeroplossingen aan meer dan 70 landen. Naast Kährs Parket en Karelia voert het ook de merken Upofloor en Kährs Luxury Tiles. De Groep heeft ongeveer 1.700 werknemers en een jaaromzet van meer dan 3 miljard SEK.

(Parketplein, 26-08-2019)

 
Afwerkingsbedrijven bouw presteren goed

cbs-logoDe omzet van de verzamelde bouwnijverheid komt in het tweede kwartaal 7,9 procent hoger uit vergeleken met een jaar eerder, zo meldt het CBS. In het eerste kwartaal werd door de sector al een stevige plus van 11,8 procent gerealiseerd. De specialisten in het afwerken van gebouwen boeken in het voorbije kwartaal een omzettoename van 7,5 procent, redelijk in lijn met de groei van 7,9 procent uit het eerste kwartaal. Tot de afwerkingsbedrijven worden gerekend bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden (parketvloerenleggers, woningstoffeerders, enz.), schilders, glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

In het tweede kwartaal is voorts voor 12,8 duizend nieuwbouwwoningen een vergunning verleend, het laagste aantal in drie jaar tijd. Dit is ruim 14 procent minder dan in het tweede kwartaal vorig jaar. Ook in het eerste kwartaal was het aantal vergunde nieuwbouwwoningen lager dan een jaar eerder. De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen ligt in het tweede kwartaal bijna 14 procent lager dan dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een vroege indicator voor de hoeveelheid woningen die in de nabije toekomst gebouwd worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening is circa twee jaar.

(Parketplein, 23-08-2019)

 
Verbeterde versie Bona Mop
Bona-Mop-verpakking Een ophanghaak,
verstelbare
telescopische steel,
rubberen randen en
een grotere voet
kenmerken de
verbeterde
Bona Mop.

Na onderzoek te hebben gedaan en goed te hebben geluisterd naar de (consumenten)markt, heeft Bona zijn Bona Mop op diverse punten verbeterd, oftewel nog handiger gemaakt. Zo is de voet groter, met derhalve een groter bereik om schoon te maken. En de voet heeft nu rubberen randen, zodat meubels of plinten niet beschadigd kunnen raken. Als pluspunten gelden evenzo een comfortabele handgreep, de in hoogte instelbare telescopische steel en de haak voor eenvoudig ophangen. Verder is de omverpakking verbeterd, wat handiger wordt geacht voor de verkoop om te versturen.

De leverancier wil er voor het overige op gewezen hebben weliswaar veel exemplaren van zijn Bona Spray Mop te hebben verkocht vanaf de introductie, maar dat de 'gewone' Bona Mop nooit uit het programma is verdwenen vanwege de aanhoudend hoge vraag. Dit product blijft in het assortiment.

(Parketplein, 23-08-2019)

 
Stevige plus INretail Woonwinkelmonitor

De jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor tonen voor de woonbranche een forse omzetstijging van 6,3 procent in het tweede kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alle segmenten eindigen bij de branchevereniging in de plus. De meubelzaken stijgen met ruim 11 procent het meest, de slaapspeciaalzaken met een plus van dik 4 procent het minst. Ook de woningtextielzaken steken er opvallend positief bovenuit. Bijna zes van de tien (59 procent) woonwinkels noteren een omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal in 2018, toen overigens slechts 43 procent van de vestigingen een positieve ontwikkeling kon rapporteren.

woonbranche-q2-2019Omzetontwikkeling woonbranche t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Bron: INretail Woowinkelmonitor)

Per maand gezien is de omzet in april met 5,8 procent gestegen, in mei met zelfs 13,9 procent, gevolgd door een lichte daling van 1,9 procent in juni. Cumulatief komt de stand na zes maanden uit op 4,6 procent omzetgroei. Vorig jaar lag de cumulatieve stand een procentpunt lager op 3,6 procent, aldus de INretail Woonwinkelmonitor. Op de website van de branchevereniging spreekt 'branchespecialist Wonen' Bert Jan van der Stelt de verwachting uit dat het gunstige beeld doorzet in het derde kwartaal. Vorig jaar was dit immers een zeer zwaar kwartaal vanwege het extreem warme en droge weer, met een krimp in de dubbele cijfers in juli en ook een uiterst karige september.

(Parketplein, 23-08-2019)

 
IVC Group treedt toe tot de MMFA

mmfa-schintzIvo Schintz: 'Modulaire meerlaagse vloeren zijn een dynamische markt'. (foto: IVC)De IVC Group uit Avelgem in België heeft zich aangesloten bij de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA), met terugwerkende kracht per 1 januari van dit jaar. Het inmiddels vijfentwintigste reguliere lid van deze Europese vereniging produceert met zestienhonderd medewerkers en tien fabrieken in België, Luxemburg, Rusland en de VS ruim honderdtachtig miljoen vierkante meter vloerbedekking per jaar. De groep, naar eigen zeggen de grootste Europese producent van LVT, maakt sinds 2015 deel uit van het Amerikaanse Mohawk Industries. "Met IVC als lid krijgen we er opnieuw een toonaangevende speler in onze branche bij," zo oordeelt MMFA-voorzitter Matthias Windmöller.

"Als leidend bedrijf en vernieuwer op het vlak van LVT zijn we blij deel uit te maken van het ambitieuze netwerk van de MMFA," zo luidt het commentaar van Ivo Schintz, de nieuwe topman van IVC Commercial Flooring. "De modulaire meerlaagse vloeren vormen een dynamische markt. Wij hebben onszelf tot taak gesteld om innovaties voor veilige vloersystemen te ontwikkelen en onze kennis te delen om onze klimaatvoetafdruk te verkleinen. Het professionele MMFA-platform kan ons helpen om dit te verwezenlijken."

(Parketplein, 23-08-2019)

 
Boeiend vloerensymposium bij IHD Dresden

ihd-logoOnderzoeksinstituut Institut für Holztechnologie Dresden (IHD) organiseert op 7 en 8 november van dit jaar op zijn thuisbasis de twaalfde editie van zijn 'Fußbodenkolloquium'. De doelgroep van het vloerensymposium bestaat uit fabrikanten van parket-, kurk-, MMF- en laminaatvloeren, hun toeleveranciers, distributeurs, vloerenleggers, experts en wetenschappers. Het programma leest als een boeiend rondje langs allerlei actuele thema's in vloerenland.

Sprekers op de eerste dag zijn Dr. Rico Emmler (van het Entwicklungs- und Prüflabor Holztechnologie EPH) over nieuwe ontwikkelingen in de normalisatie van bamboe-, hout-, laminaat- en MMF-vloeren. Advocaat Martin Kuschel over de kwestie of het Verwaltungsvorschrift Technische Baubestimmungen (VVTB) in Duitsland een blijvende oplossing is voor de door het arrest van het HvJ opgeworpen vragen. Heinz Kiefel (van vloerenmaker Tilo) behandelt het bepalen van de kwaliteit van verlijmd parket. Petra Schulz (van IHD Dresden) licht een systematische rolstoelentest voor laminaat- en MMF-vloeren toe. Dr. Edmund Vankann (van GUT) bespreekt de recycleerbaarheid van vloerbedekkingen, met tapijt als voorbeeld. Jane Gardener (van het European Resilient Flooring Manufacturers' Institute ERFMI) bericht over een recyclingoplossing voor veerkrachtige vloerbedekkingen. En Dr. Gerhard Grüll en Dr. Andreas Fischer (van respectievelijk Holzforschung Austria en IHD Dresden) behandelen het thema 'natuurlijk uiterlijk en hoge weerstand' binnen het lopende programma SURF~PARQUET.

Waterbestendigheidvan-de-vloerWaterbestendigheid van de vloer wordt een van de onderwerpen op het vloerensymposium. (Foto: Windmöller)Op dag twee bespreekt Volker Kettler (van MeisterWerke) de opties van PVC-vrije vloerbedekkingen, van rigid tot elastisch. Jasper de Jaeger (van Unilin) informeert de aanwezigen over waterbestendige laminaatvloeren. Werner Mangold (van Moso International) stelt bamboeparket voor als het ecologische alternatief. Carsten Brinkmeyer (van machinebouwer Hymmen) belicht productinnovaties op het gebied van digitaal printen. Dirk Conrad (van Hesse) weet meer over de bescherming van houtporiën in het parket tegen verontreiniging. Martina Kandler (van Lott-Lacke) spreekt over het 3D-ontwerp van lakoppervlakken op vloerbedekkingen. Tevens is die dag voor het eerst ook ruimte voor een aantal snelle en beknopte presentaties van diverse onderzoeksprojecten.

Meer informatie over het programma en over aanmeldingen is te vinden op de website www.ihd-dresden.de. Tot 13 september a.s. geldt overigens een vroegboekkorting. Sponsors van de bijeenkomst zijn EPLF, MMFA, Domotex en Hymmen.

(Parketplein, 21-08-2019)

 
PPC wil 'blijven verrassen' op InCoDa

PPC-logo-incodaVoor de komende Interieur Collectie Dagen heeft PPC een beurspresentatie ontwikkeld die in overeenstemming is met het credo 'blijven verrassen' dat de groothandel zegt te hanteren. Een stand, kortom, anders dan alle andere.

"Creatief en opvallend, inspirerend voor iedere bezoeker," stelt PPC. Op zijn stand, zo belooft de exposant uit Wijk bij Duurstede, zullen retailers ervaren wat hún klanten willen beleven, en met alle aandacht vanzelfsprekend voor het ambacht. Met als voorbeelden: "Hoe maak je de etalage aansprekend voor de klant? En hoe laat je het complete plaatje zien?"

Behalve zijn vernieuwde vloerconcepten, toont PPC straks een afgerond aanbod voor klanten die op zoek zijn naar 'meer dan een vloer alleen'. Wat men zoal kan verwachten betreft de vernieuwde traprenovatie in hout, laminaat en vinyl, nieuwe plinten en profielen, KLEED-karpetten, ParketEntree-matten, convectorputrolroosters, Sfeerplinten, de Fidbox & HM-box, nieuwe vloeren van Quick-Step en de introductie bovendien van een geheel nieuwe vloerenlijn.

Verder heeft PPC op zijn stand een nieuwe papieren catalogus klaarliggen, die zijn ruime productaanbod voor parketteurs en woninginrichters bevat. Bezoekers die vervolgens in Gorinchem geïnspireerd zijn geraakt om, zoals PPC het noemt, 'hun showroom om te toveren naar de showroom van de toekomst', worden uitgenodigd om een afspraak te maken en voor raad en daad naar het Experience Center in Wijk bij Duurstede te komen.

(Parketplein, 19-08-2019)

 
Prima CBS-cijfers tweede kwartaal

De winkels in meubels, verlichtingsartikelen en woninginrichting algemeen assortiment hebben in het tweede kwartaal een verrassend hoge omzetgroei van 9,0 procent geboekt, bij een volumestijging van 8,8 procent, zo blijkt uit (voorlopige) cijfers van het CBS. Na groeicijfers van 6,8 procent en 12,2 procent in respectievelijk april en mei, noteren zij in juni een omzetplus van 8,0 procent. De pijl wijst duidelijk naar boven voor dit cluster van woonwinkels. Het jaar 2018 hadden zij nog afgesloten met een vlakke volumeontwikkeling van 0,0 procent, gevolgd door een plus van 3,6 procent in het eerste kwartaal en als gemeld 8,8 procent meer verkopen in de daaropvolgende drie maanden.

omzet-retail-juni-2019

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) sluiten het tweede kwartaal af met een omzetgroei van 4,6 procent, bij een volumegroei van 4,9 procent. Een omzetplus van 3,3 procent in april werd gevolgd door een iets hogere plus van 4,7 procent in mei en afgerond met een verbetering van 5,8 procent in juni. In het eerste kwartaal lag de volumegroei van dit cluster een stuk hoger op 8,6 procent, volgend op een volumetoename van 4,6 procent over geheel 2018.

De winkels in non-foodartikelen bij elkaar genomen behalen een omzetgroei van 2,4 procent in het tweede kwartaal, in overeenstemming met de plus van 2,3 procent in de afsluitende maand juni en ook niet veel anders dan de 2,5 procent vooruitgang in het eerste kwartaal.

De indexcijfers van de internetomzet wijzen op een plus van 18,2 procent in het tweede kwartaal, met inbegrip van een positieve ontwikkeling van 16,8 procent in juni. Webwinkels (met als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben in het voorbije kwartaal 14,6 procent meer omgezet. De online omzet van multi-channelers (winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is) is zelfs 23,2 procent hoger uitgekomen in april, mei en juni.

(Parketplein, 16-08-2019)

 
Binnenkort Workcamp Parquet in Polen
Wapen van BrzegWapen van Brzeg.
Vlag-van-het-WorkcampVlag van het Workcamp Parquet voor het kasteel van Brzeg.
Pinotti-zaalPinotti-zaal (foto's: met dank aan Facebookpagina Workcamp Parquet).

In de eerste week van september staat het Workcamp Parquet, het grootste parketevenement van Europa weer op stapel. Plaats van handeling is dit jaar het kasteel van Brzeg in Silezië (Polen), in het museumgedeelte dat gewijd is aan het vorstengeslacht van de Piasten. Daar gaan 58 parketteurs uit 21 landen de Pinnoti-zaal onder handen nemen en het cassetteparket in de Jachtkamer opnieuw maken. In een week tijd bij elkaar 430 vierkante meter aan op te kalefateren historische houten vloerbedekking. Een noemenswaardig onderdeel van het nieuwe parket wordt het mozaïek in de vorm van het wapenschild van Brzeg, waarvoor speciaal hout wordt aangevoerd uit de bossen in Siberië.

Deelnemers zijn volgens de organisatie afkomstig uit onder meer gastland Polen, Nederland, België, Duitsland, Tsjechië, Rusland, Finland, Portugal, maar ook verder weg uit Australië en de Verenigde Staten. Sponsors uit de parketindustrie per heden van de komende editie zijn Berger-Seidle, Bona, Ciranova, Dabex (Poolse parketfabrikant), Eukula, Festool, Irsa, Jaso Parkett, Loba, Mafell, Novoryt, Osmo, Rubio Monocoat, Segezha Group (leverancier uit Rusland van o.a. berkentriplex), Rubio Monocoat en Wakol. Meer informatie: www.workcamp-parquet.cz. [Zie ook Nieuws 'Workcamp Parquet in kasteel van Brzeg' van 01-03-2019 op deze site].

(Parketplein, 14-08-2019)

 
Parador wint prijzen met Hadi Teherani

Eik-naturelEik naturel (op het formaat 582,5 × 116,5 x 13 mm), met 'links' in Eik wit en Eik grijs (beide op het formaat 116,5 × 30 x 13 mm). (foto: Parador)De Duitse vloerenmaker Parador is dubbel bekroond voor zijn Open Frameworks Design Edition by Hadi Teherani: met zowel de 'Iconic Award 2019: Innovative Architecture' van de Rat für Formgebung (German Design Council) als met de 'European Product Design Award'. Deze parket- en laminaatcollectie naar een ontwerp van de in Iran geboren Hamburgse architect is rijk aan vormen en kleuren en maakt zo een hoogst persoonlijke vormgeving van de vloer mogelijk. In talrijke patronen te leggen (al dan niet klassiek, zoals visgraat, of juist in vrije vormen) en in een veelheid aan kleurcombinaties.

De meerlaagse eiken parketplanken van de Design Edition in de kleuren wit, naturel en grijs en in vier formaten, kunnen naar believen worden gecombineerd. Door de losse veer aan de kopse kant zijn allerlei legvarianten mogelijk. Het aantal opties wordt nog ruimer door toepassing van zogenaamde 'links' die speciaal voor de parketcollectie zijn ontworpen. Deze designelementjes komen in vier maten en zes kleuren, te weten een contrasterende groene, blauwe en rode tint en genoemd drietal eiktinten. De kleurcontrasten tussen de links openen weer nieuwe mogelijkheden voor vormgevers en spelen tegelijkertijd in op de trend van gekleurde vloeren.

De laminaatplanken van de Design Edition gelden als een speelse, eigentijdse interpretatie van klassieke vloermaterialen als terrazzo, travertin (kalksteen), eikenhout en beton. De vier dessins zijn naar individuele voorkeur te combineren, in allerlei meer of minder conventionele patronen. De panelen met universele tand- en groefconstructie worden gebracht in de afmeting van 858 × 143 x 9 mm.

De Open Frameworks Design Edition werd eerder al bekroond met de Red Dot Award voor productontwerp en met de German Design Award. Enige jaren terug ontwikkelde Hadi Teherani voor Parador al de (eveneens prijzen winnende) parket- en laminaatcollectie New Classics.

(Parketplein, 14-08-2019)

 
HocoHolz lijkt weinig toekomst te hebben

HocoHolz parketbrochure-2Parketbrochure Hoco.Bij de Beierse fabrikant van parket, plinten en houten trapelementen HocoHolz lopen de zaken bepaald niet naar wens. Afgelopen maart werd de producent (toen nog HocoHolz Hofstetter & Co. Holzindustrie geheten) insolvent verklaard. In mei gloorde echter weer hoop toen de Zwitserse onderneming Nexus Investments zich aandiende als overnamekandidaat. Sindsdien is de nieuwe eigenaar, geleid door Maxim Heinze, echter geen enkele geldelijke belofte nagekomen, zoals het voldoen van de aankoopprijs. De medewerkers van HocoHolz wachten nog altijd op uitbetaling van hun salaris en tientallen hebben inmiddels bij de rechtbank of de politie aangifte gedaan tegen Nexus en Heinze. Het management van HocoHolz zag zich eind vorige maand gedwongen om partnerbedrijven te adviseren om geen zaken meer te doen met hun eigen bedrijf. De fabriek is inmiddels geheel stilgevallen.

Volgens de werknemers is nooit goed onderzocht of Nexus wel over voldoende financiële middelen beschikte om hun fabriek te kopen en de productie weer op te starten, zo laten zij weten aan de Bayerischer Rundfunk. De curator brengt daar tegenin dat geen alternatief voorhanden was, aangezien Nexus de enige overnamekandidaat was en anders sowieso direct sluiting van het bedrijf zou volgen. Heinze heeft ook de curator meermaals beloofd dat de betaling eraan kwam, er zou alleen een probleem zijn om fondsen uit een Russische investering terug te halen. De officier van justitie ter plaatse doet onderzoek naar de gang van zaken rond het faillissement van het in 1954 opgerichte bedrijf.

(Parketplein, 12-08-2019)

 
Woningmarkt treft barometer woonbranche

De 'woonbranche economische barometer' van Van Es Marketing Services is in juli toch weer gedaald. In de voorgaande twee maanden was hij juist uit een diep dal geklommen. De barometer sluit de voorbije maand af met een verlies van 4,5 punten op een stand van minus 4,6. De daling wordt volledig veroorzaakt door een afname van het aantal woningtransacties.

baro-2019-07Ondanks een verbeterd indexcijfer van de weekomzetmutaties van woondetaillisten én een hoger consumentenvertrouwen én een hoger producentenvertrouwen, trekken de indexcijfers over de woningmarkt de barometer van de woonbranche toch naar beneden (bron: marktdata.com).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten verbetert de afgelopen maand evenwel met 3,5 punten, om uit te komen op een stand van minus 8,2. Circa een kwart (24 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet tegenover nagenoeg een derde (32 procent) een daling. Ondanks de verbetering is de woondetaillist per saldo nog wel negatief over de verwachte omzetontwikkeling in de komende maand.

Ook de stemming onder consumenten verbetert in juli opnieuw. Het consumentenvertrouwen komt uit op 2, tegen 0 in juni. Consumenten oordelen een stuk minder negatief over de economie in de komende twaalf maanden en positiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden. De koopbereidheid neemt ook iets toe, evenzo voor het doen van grote aankopen. Verder is het producentenvertrouwen industrie vorige maand toegenomen, van 3,3 in juni naar 3,9 nu.

Dan het zure nieuws. In de verslagmaand juni zijn volgens cijfers van het Kadaster en het CBS 15.495 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 15,9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van mei werden 21,4 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 15,9. Dit is een verslechtering van maar liefst 24 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Veno investeert, brengt nieuwe collectie

Peter-KnegtSalesmanager Peter Knegt.Veno Houtproducten bv in het Friese Drachten meldt het een en ander aan ontwikkelingen in de afgelopen tijd. Zo is de in de branche bekende Peter Knegt aangetrokken als salesmanager en zijn investeringen gedaan in onder andere een volledig automatische vulmachine, extra droogkamers en een speciale productie van visgraat, dit alles naar eigen zeggen met het oog op verdere groei en verhoogde kwaliteit.

Ook komt Veno met een nieuwe collectie, naast de kant-en-klaar geoliede vloeren op maat die het bedrijf al geruime tijd levert. "We hebben vanaf januari 2019 onderzoek gedaan naar de wensen van onze klanten, zowel nationaal als internationaal, en hebben met hun medewerking een prachtige collectie samengesteld," aldus Knegt. De reeks telt een zestal commerciële kleuren. Deze worden in zowel visgraat (12 x 60 cm) als planken (22 cm breed) aangeboden. Bij elkaar dus een dozijn items, die in het vierde kwartaal, tegelijk met het uitkomen van de vernieuwde prijslijst, worden gelanceerd.

Houten-vloeren-van-VenoHouten vloeren van Veno zijn 'made in Holland'.Verder stelt Veno druk in de weer te zijn met sociale media als Instagram en LinkedIn en is zijn showroom in Drachten geheel en al onder handen genomen. "Hier kunnen de klanten dan ook meteen het hele productieproces zien van ons honderd procent in Nederland gemaakte product," zo zegt de salesmanager, die Veno evenzo nog steeds aanbeveelt voor onbehandelde vloeren mocht dit beter bij de klant passen.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Twee topmerken voor Holland Top Floor
Uitstalling-Kahrs-Luxury-TilesUitstalling van Kährs Luxury Tiles.
Expona-SimpLay-zeven-lagenExpona SimpLay is opgebouwd uit zeven lagen, waaronder een topslijtlaag van 0,7 mm.

Holland Top Floor wordt de exclusieve verdeler in Nederland van de nieuwe collectie pvc-vloeren van het Zweedse merk Kährs. Daarnaast gaat de Almelose distributeur exclusief de winkelier voorzien van Expona SimpLay, in Zuid-Korea geproduceerde loose-lay pvc-vloeren die men niet hoeft te klikken, lijmen of fixeren. De onderneming, in ons land reeds de exclusieve verdeler van het Duitse pvc-merk IPC, zal deze uitbreidingen van zijn assortiment presenteren op de komende Interieur Collectie Dagen in Gorinchem.

De nieuwe pvc-collectie van Kährs, al veel langer bekend om zijn houten vloeren, wordt gebracht onder de naam Kährs Luxury Tiles. Het assortiment bestaat uit zes collecties planken en tegels, die zich volgens de Twentse leverancier onderscheiden met een bijzonder hoge kwaliteit, zoals een topslijtlaag van 0,7 mm en een als 'beresterk' aangeprezen keramische coating.

Marco Smit en Tom Kroeze, eigenaren van Holland Top Floor, laten voorts weten bijzonder blij te zijn dat zij, na al tien jaar met SimpLay te hebben gewerkt, dit merk nu exclusief mogen verdelen. "We hebben inmiddels zo'n vijfendertigduizend vierkante meter SimpLay geleverd en geconstateerd dat SimpLay honderd procent probleemloos is en dat getuigt van kwaliteit," zo stellen zij. Om nader kennis te maken met het product kunnen belangstellenden overigens samen met het Almelose bedrijf een bezoek brengen aan het Expona Experience Center in Keulen.

Namens Holland Top Floor bedienen Tom Kroeze en Jurjen Dijkstra (voorheen Kährs) de betere vloerenwinkels en woninginrichters en adviseert en ondersteunt Marco Smit de interieurarchitecten. Mike Veldhuis bemant het kantoor in Almelo. De vloerendistributeur belooft 'goede ambassadeurs' voor alle drie zijn merken regiobescherming.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
XL-planken bij Floorify

Toepassing-van-de-kleurToepassing van de kleur Seychelles in een woonkamer.Floorify heeft zijn aanbod van rigide klikvinyl uitgebreid met een vierde formaat, voorgesteld als "de langste en breedste rigide vinylplank in vloerenland." De XL-planken kennen een afmeting van twee meter bij vierentwintig centimeter. Ze komen in een drietal kleuren, voorzien van de namen Teddy Bear, Seychelles en Sabayon.

Het bijzondere formaat (met overigens een slijtlaag van 0,55 mm) laat de V-groeven en de natuurgetrouwe houtstructuur goed tot hun recht komen. De extra lange planken werden eerder dit jaar voor het eerst voorgesteld aan het grote publiek op Batibouw en worden inmiddels uitgeleverd aan de dealers.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Nieuwe XPS-range bij Estillon

XPS-Laminate-22-mm-ppXPS Laminate 2,2 mm.Estillon brengt nieuwe XPS foam-ondervloeren voor laminaat en PVC-click. De producten hebben een hoge drukweerstand en creëren volgens de aanbieder een volledig vlakke en gladde basis voor de vloerbedekking. De XPS-range bestaat uit de XPS Laminate 2,2 mm (CS > 90 kPa/m²) en de XPS LVT 1,5 mm (CS > 400 kPa/m²). Beide zijn voorzien van een vochtscherm. De variant voor PVC-click is uitgerust met een antislip-toplaag.

(Parketplein, 09-08-2019)

 
Nieuwe WTCB-publicatie houten vloeren

TVN 269 page 1Bij de Belgische onderzoeksinstelling Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) is recentelijk verschenen de publicatie 'Houten vloerbedekkingen: plankenvloeren, parketten en houtfineervloeren. Deel 1: materialen, terminologie en eisen'. Deze nieuwe 'technische voorlichting' met het publicatienummer 269 vervangt die met het nummer 218.

Het 132 pagina's tellende document, met ir. S. Charron als auteur, geeft een beschrijving van de diverse types houten vloerbedekkingen en van de hiermee geassocieerde materialen. Het geeft eveneens een overzicht van de normen en eisen die erop van toepassing zijn. Dit deel is niet alleen bestemd voor de parketlegger, maar is ook van belang voor tal van andere betrokken partijen, waaronder de ontwerper en de hoofdaannemer. Bestelmogelijkheden en prijzen zijn te vinden op de website www.wtcb.be (referentie van de uitgave is REF00011380).

(Parketplein, 07-08-2019)

 
Antidumpingboetes VS versus China omhoog

china-usa-flagsDe antidumpingheffingen die de Verenigde Staten opleggen aan de invoer van meerlaagse parketvloeren uit China zijn aanzienlijk gestegen voor zo goed als alle Chinese fabrikanten, die de voorbije paar jaar nul antidumpingrechten betaalden, zo meldt de Decorative Hardwoods Association. Het Amerikaanse ministerie van handel heeft op 30 juli jl. bepaald dat de marges voor antidumpingrechten zijn gestegen tot 85,13 procent als een landelijk tarief voor 46 bedrijven, en een afzonderlijk tarief van 42,57 procent voor 59 specifieke bedrijven. De strafheffingen zijn per direct van kracht. Ze gelden bovendien ook met terugwerkende kracht voor dit soort importen uit China vanaf december 2016.

De compenserende heffingen, die betrekking hebben op ongewenste subsidies van de Chinese overheid voor de makers van deze meerlaagse houten vloeren, stijgen eveneens, tot tussen 2,96 en 3,2 procent. De meeste bedrijven betalen 3,1 procent extra, ook deze met terugwerkende kracht (door importeurs in de VS) op te hoesten.

Deze strafheffingen op wat gezien wordt als unfaire handelspraktijken van Chinese kant, komen overigens bovenop het hier los van staande importtarief van 25 procent dat Trump onlangs heeft opgelegd aan diverse Chinese goederen, dit in het kader van verstorende handelspraktijken van het Aziatische land op het vlak van onder meer technologieoverdracht, cyberhacking en door de staat geleide bedrijven. De meeste Chinese vloerbedekkingen die de VS binnenkomen vallen onder dit tarief.

The Coalition for American Hardwood Parity, die zich namens een aantal Amerikaanse parketfabrikanten sterk maakt voor stappen tegen de vermeend oneerlijke handelspraktijken van China, is zeer content met de flinke stijging van de strafheffingen. Over een jaar kunnen de percentages weer aangepast worden, op basis van lopende onderzoeken.

(Parketplein, 05-08-2019)

 
Ommekeer in vloerentak Amorim blijft uit

WISE-van-AmorimWISE van Amorim heeft een koolstof-negatieve voetafdruk, is geheel vrij van PVC en uitgerust een Cork Rigid Core.De divisie 'Floor & Wall Coverings' van het Portugese kurkconcern Amorim heeft ook in het voorbije eerste halfjaar omzet verloren. De vloerentak kwam tot een omzet van 56,1 miljoen euro, een daling van 2,2 procent. De verkoop ondervond naar eigen zeggen de nadelige invloed van vertragingen bij het op de markt zetten van WISE. Van deze begin dit jaar gelanceerde innovatie, een PVC-vrij, koolstof-negatief, waterbestendig en volledig recycleerbaar vloerproduct met als kern Cork Rigid Core, hadden de Portugezen nu juist gehoopt dat die dit jaar al voor de gewenste ommekeer in de gang van zaken zou zorgen. Verder viel in de verslagperiode de markt in de Verenigde Staten en in China tegen. Scandinavië en Italië lieten daarentegen een robuust genoemde groei in de verkopen zien.

Ondanks prijsverhogingen en lagere operationele kosten, krompen de brutowinstmarges (ebitda) vanwege de slappe markt, een verslechterde productmix, hogere prijzen voor de grondstof kurk en extra kosten voor marketing en ontwikkeling. Kon in de eerste helft van 2017 nog 4,3 miljoen brutowinst bijgeschreven worden (6,8 procent van de omzet), was deze in de eerste helft van vorig jaar al gezakt tot 1,3 miljoen (marge 2,2 procent), om in dezelfde periode van dit jaar uiteindelijk te belanden in de rode cijfers, met minus 2,1 miljoen (marge minus 3,7 procent).

Een ommekeer in deze tak van het bedrijf, zo vervolgt Amorim zijn verslag, zal dienen te worden aangedreven door een verbeterde operationele efficiency, een rationalisering van de productportfolio en een niet nader omschreven herpositionering van het merk en een betrouwbare service.

(Parketplein, 02-08-2017)

 
Tarkett Fusion: LVT en tapijttegels

Tarkett-FusionHet bijeenvoegen van luxevinyltegels en tapijttegels zorgt volgens Tarkett voor een "verbluffend maar praktisch vloerplan voor iedere werkvloer."Een recente ontwikkeling in het productassortiment van Tarkett betreft een concept, toepasselijk Tarkett Fusion gedoopt, dat twee soorten vloerbedekking verenigt. "Binnen dit Tarkett Fusion-concept worden hoogwaardige, duurzame designvloeren en tapijttegels gecombineerd om inspirerende en moderne kantoorvloeren te creëren," zo stelt de Waalwijkse aanbieder.

Het concept voorziet in een verscheidenheid aan formaten, patronen, kleuren en stijlen, waardoor de combinatiemogelijkheden vrijwel eindeloos zijn. Er is keuze uit meer dan vijftig tapijttegelcollecties (van het merk Desso) en uit de LVT designvloerencollecties iD Inspiration Loose-Lay en iD Square.

Ter uitbreiding van het Tarkett Fusion-gamma worden de iD Square- en iD Inspiration Loose-Lay-collecties vernieuwd met tientallen nieuwe designs, afwerkingen en kleuropties, waarmee weer meer speelruimte ontstaat om te combineren.

De iD Square-reeks is verbreed met negenendertig nieuwe designs, die het totaal op vijftig brengen. De dessins zijn gebaseerd op hout, mineralen, textiel en bijzondere materialen als de Terrazzo Murano en Cement. iD Square is duurzaam dankzij zijn brede slijtlaag en dempt sterk het geluidsniveau.

Nieuwigheden in de iD Inspiration Loose-Lay-reeks zijn de marmer- en loofboomafwerkingen en het welhaast handgemaakt ogende 'terrazzo'. Deze reeks met tal van opties om te combineren wordt door de leverancier aanbevolen voor moderne inrichtingen die veel bezoekers verwelkomen en snel vervangen moeten kunnen worden.

(Parketplein, 31-07-2019)

 
In de VS heeft parket last van WPC en SPC

usa-vlagDe verkoop van parketvloeren op de Amerikaanse markt is vorig jaar met 3,7 procent in waarde verminderd. In volume bedraagt de krimp zelfs 5,2 procent, zo meldt vakblad Floor Covering Weekly op gezag van onderzoeksbureau Catalina Research. Het aandeel van parketvloeren op de Amerikaanse vloerenmarkt is zodoende gedaald van 13,7 procent in 2017 naar nog 13,0 procent in 2018. De teruggang wordt in hoofdzaak toegeschreven aan de concurrentie van de 'rigid core'-producten WPC en SPC, die aandeel wegsnoepen bij niet alleen lager geprijsd parket maar zelfs bij een deel van het aanbod op middenniveau, aldus de onderzoekers.

Opvallend is dat een duurzame, echt houten vloer tegelijkertijd nog altijd de eerste plaats inneemt op de voorkeurslijst van Amerikaanse consumenten voor wat hun ideale vloerenaankoop zou zijn. Marktvolgers en belanghebbenden suggereren in het vakblad dan ook dat er, afgezien van blijven innoveren, met name iets dient te veranderen aan de communicatie rond parketvloeren. Aanbieders van WPC en SPC zijn blijkbaar beter in staat de belofte van een 'zorgeloze want waterbestendige' vloer onder de aandacht van de kopers te brengen, een vloer die bovendien hout goed weet na te bootsen en ook nog eens goedkoper is dan het uitgebreider door een ambachtsman onder handen te nemen parketproduct.

Mensen in het vak zijn van mening dat 'het verhaal van parket' op een betere manier door de verkopers in de handel verteld dient te worden. Bijvoorbeeld dat een goed afgewerkte en goed onderhouden parketvloer, ongeacht wat, een ongekend lange levensduur heeft. "Op dit moment is de markt verrukt van het waterdichte verhaal," zo zegt de marketingman van fabrikant Mulligan tegen het vakblad. "Maar in vergelijking met de verkoop van een SPC- of WPC-vloer, zijn de marges op de verkoop van een hardhouten vloer van gemiddelde tot hogere kwaliteit vaak veel hoger."

(Parketplein, 29-07-2019)

 
Kwartaalomzet Mohawk stagneert per saldo

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: 'Flooring Rest of the World presteert goed, ondanks afzwakkende economieën'.Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk Industries heeft in het tweede kwartaal zijn netto-omzet (2,58 miljard dollar) praktisch vlak gehouden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst komt uit op 202 miljoen dollar, wel iets beter dan de 197 miljoen van een jaar eerder.

De divisie Global Ceramic heeft 3 procent meer omzet in de boeken bijgeschreven in het voorbije kwartaal. Flooring North America geeft daarentegen 7 procent prijs. Het segment Flooring Rest of the World steekt er fier bovenuit met 9 procent hogere verkopen, ter waarde van 643 miljoen dollar (15 procent meer op basis van constante valuta).

"Ondanks afzwakkende economieën, presteert het segment goed dankzij onze investeringen in productinnovatie, kostenverbeteringen en nieuwe activiteiten, waaronder LVT en tapijttegels in Europa en vinyl in Rusland," zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over Flooring Rest of the World.

"Onze Europese laminaatactiviteiten groeien dankzij onze ongeëvenaarde oppervlaktetechnologieën en waterbestendigheid in onze premium Quick-Step- en Pergo-merken. Onze twee oorspronkelijke Europese LVT-lijnen presteren goed en verschaffen ons concurrentievoordelen. Onze nieuwe derde LVT-lijn is gedurende de periode aanzienlijk beter gaan draaien, met productiesnelheden, efficiëntie en opbrengsten die flink zijn toegenomen. De hogere output ligt ten grondslag aan nieuwe introducties die voor een uitbreiding van onze activiteiten zullen zorgen."

"De algemene omstandigheden op onze vloerenmarkten overal ter wereld zijn uitdagender geworden en de concurrentie is intenser," zo vervolgt Lorberbaum, alles overziend. "We zetten stappen om onze verkoop te verbeteren, onze kosten te verlagen, onze voorraden in de hand te houden en ons aanbod aan te passen. De Amerikaanse markt voor vloerbedekkingen is het moeilijkst en we nemen maatregelen om ons volume te vergroten en onze kosten te verlagen." Over het eerste halfjaar komt de netto-omzet van de groep uit op 5,03 miljard dollar, een klein procentje meer dan de 4,99 miljard uit het vorige boekjaar.

(Parketplein, 26-07-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

ff-139ffi-107

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons maart nummer van Floor Forum: 

  • Nabeschouwing Budma (Polen)
  • Dossier Kleuren van houten vloeren
  • Dossier Traprenovatie met laminaat
  • Dossier Producenten van kopshouten vloeren
  • Dossier De grote voordelen van ‘het nieuwe schuren’
  • Dossier Producten voor verouderde look op houten vloer

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com