unifloor216

Heditex-banner-juniFlamingo 2019 prijslijst

banner SKYLT

nieuws
Barometer woonbranche onder de nullijn

De ‘woonbranche economische barometer’ is de afgelopen maand aardig gezakt. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit oktober af op een stand van -1,8, wat een daling van 7,6 punten ten opzichte van de voorgaande maand betekent. De draai wordt met name veroorzaakt door negatieve cijfers van de weekomzetmutaties van woonwinkels en de ontwikkelingen op de woningmarkt. Ook het consumentenvertrouwen loopt terug.

baro-18 10‘Woonbranche economische barometer’ heeft indicatie van groei moeten loslaten (bron: marktdata.nl).

De laatste keer dat de barometer in het rood stond, was februari 2015. “De afgelopen paar maanden is het sentiment onder woondetaillisten ook omgeslagen; het optimisme is verdwenen,” zo somberen de onderzoekers.

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met bijna zes punten, om uit te komen op -7,9. In de voorgaande maand was ook al sprake van een forse daling. Ruim een kwart (28 procent) van de woondetaillisten noteert in oktober een toename van de weekomzet, tegenover ruim een derde (36 procent) een daling. Van de woondetaillisten verwacht precies een kwart (25 procent) dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien. Dat is acht procentpunten minder dan in de voorgaande maand. Ruim een derde (36 procent) voorziet een omzetdaling, negen procentpunten meer ten opzichte van september. “Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel flink afgenomen. Deze ontwikkeling is al vanaf begin 2018 gaande, maar versterkt de afgelopen maanden,” aldus Van Es.

De stemming onder consumenten is in oktober voor de derde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 4 punten en komt uit op 15. Het producentenvertrouwen gaat marginaal omhoog van 5,7 in september naar 5,9 in oktober. Het aantal verkochte woningen laat een sterke daling zien, zo blijkt uit gegevens van het Kadaster. Afgelopen september zijn er bijna 16,5 duizend woningen verkocht, ruim 20 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

(Parketplein, 02-11-2018)

 
Onderhoudsproducten voor COREtec

set-onderhoudsproducten-COREtecNieuwe set onderhoudsproducten voor COREtec.USFloors brengt een reeks onderhoudsproducten voor zijn COREtec-vloeren op de markt. De ‘Daily Cleaner’ is een dweilproduct (‘foolproof’, zo belooft de aanbieder) dat dagelijks mag worden gebruikt. Hij maakt schoon, droogt zeer snel op, laat geen residu op de vloer achter en behoudt dus het originele uiterlijk van de vloer, veroorzaakt nimmer vlekken of strepen en ruikt lekker fris. Nawissen met schoon water is niet nodig, in tegenstelling tot de ‘Deep Cleaner’. Deze laatste is een veel krachtiger reiniger, die niet geschikt is voor dagelijks gebruik. Hij is goed om initieel de vloer mee te wissen en periodiek de zwaardere vervuilingen te verwijderen.

USFloors licht toe dat vloeren met een embossing na verloop van tijd vuil ophopen in de groeven, waarvoor de krachtige Deep Cleaner dan de aangewezen oplossing heet te zijn. Het product lost tevens problemen op zoals vlekken of strepen op de vloer na het dweilen, laagopbouw of een vloer die plakkerig is van de zeepresten. Een enkele maal dweilen met Deep Cleaner en de klacht is in 99,9 procent van de gevallen opgelost, zo garandeert de leverancier. Het derde middel betreft de ‘Stain Remover’. Alles wat niet weg gaat met een doekje met water, aldus USFloors, doet dat wel met deze vlekverwijderaar voor harde vloeren. Dit betreft onder meer verfresten, lijmresten, schoenstrepen, nagellak, cosmetica, teer en hars. Meer informatie is te vinden onder het kopje ‘onderhoud’ op www.usfloors.be.

(Parketplein, 02-11-2018)

 
Lastig ‘overgangsjaar’ voor Carpetright

Britse-winkel-CarpetrightBritse winkel ‘nieuwe stijl’ van Carpetright.Carpetright geeft de markt een beknopte update van de gang van zaken in de eerste helft van zijn boekjaar, dat tot eind oktober loopt, zonder overigens cijfers te noemen. Die worden volgende maand pas vrijgegeven.

In het eerste gedeelte van de verslagperiode werd de handel in hoge mate beïnvloed door ‘verstoringen’ die werden veroorzaakt door de aankondiging van de herstructureringen (lees: door de negatieve publiciteit). Carpetright had dit effect overigens voorzien en eerder al naar buiten gebracht. Met de implementatiefase van dit proces werd volgens de Britse groep serieus een begin gemaakt gedurende het tweede kwartaal. “Terwijl de ‘like-for-like’-prestaties naar verwachting negatief bleven in dit tweede deel van de periode, was er een verbetering van de trend, naarmate de herstructureringen effect sorteerden,” aldus Carpetright.

In het voorbije halfjaar werden 67 slecht presterende winkels gesloten, waarvan 65 in het Verenigd Koninkrijk en een tweetal in de divisie Rest van Europa. Nog voor het eind van het jaar treft nog eens zes verkooppunten hetzelfde lot. Carpetright zegt er op te blijven vertrouwen dat de baten van 19 miljoen pond op jaarbasis, als gevolg van het aanpakken van het slecht presterende deel van zijn winkelbestand, gerealiseerd kunnen worden. De handel in de Rest van Europa (Nederland, België en de Republiek Ierland) lag op een ‘iets hoger’ niveau dan in dezelfde periode vorig jaar.

Wilf-Walsh-CEOCEO Wilf Walsh: “Dit is een overgangsjaar voor Carpetright.”"Dit is een overgangsjaar voor Carpetright, terwijl we ons herstructureringsplan doorlopen,” aldus commentaar van CEO Wilf Walsh. “Ik ben verheugd te kunnen melden dat deze activiteit stevig op weg is en baten begint op te leveren, nu we bezig zijn om een winkelbestand te creëren van de juiste omvang en op de goede locaties tegen een houdbare huur. Tevens blijven we ons bestaande winkelbestand restylen en investeren in onze digitale mogelijkheden.”

In het voorjaar van 2018 sloot Carpetright een zogeheten ‘company voluntary arrangement’ met de pandeigenaren om 92 verliesgevende winkels te sluiten en de huren van matig presterende verkooppunten te verlagen. Uiterlijk september zouden 81 winkels dicht moeten zijn, zo werd aangekondigd. Het akkoord maakte de weg vrij voor een herkapitalisatie van de onderneming vlak voor de zomer.

In het vorige boekjaar 2017/2018 bedroeg het onderliggend verlies voor belastingen van de winkelketen 8,7 miljoen pond, tegenover nog een winst van 14,4 miljoen pond in het voorafgaande boekjaar. Bovenop dit verlies van 8,7 miljoen pond kwamen nog met de herstructurering verband houdende extra kosten van 61,8 miljoen pond.

De omzet van de groep daalde vorig boekjaar met 3 procent, van afgerond 458 naar 444 miljoen pond. In ponden gerekend steeg de gerapporteerde omzet in de divisie Rest van Europa met 8,9 procent, van 76,6 naar 83,4 miljoen pond. In hun eigen munten zag de Rest van Europa de omzet met 3,6 procent toenemen. ‘Like-for-like’ klom de omzet in deze divisie met slechts 1,2 procent, na een plus van 6,5 procent in de eerste jaarhelft en een min van 4,0 procent in de tweede, dit mede door de negatieve publiciteit.

De in ponden gerapporteerde omzetstijging van 8,9 procent komt voor rekening van Ierland, in Nederland en België was sprake van een omzetdaling. Deze daling was volgens de Britten het gevolg van wijzigingen in de promotiestrategie in de eerste jaarhelft, die tekort schoten om de gemiddelde transactiewaarden te verbeteren en hebben geleid tot zelfs minder klanten. “Het kostte tijd om deze veranderingen ongedaan te maken en resulteerde uiteindelijk in de beslissing om het leiderschap van de onderneming te veranderen. Het nettoresultaat was een daling van de productomzet van 5,0 procent in lokale valuta,” zo berichtte Carpetright afgelopen juni.

Een en ander had tot gevolg dat Eric Coorens, de eind 2016 aangetreden operations director Europe, nog voor de zomer werd vervangen door zijn voorganger Nick Worthington. De onderliggende ebitda in Nederland, België en Ierland zakte in het vorige boekjaar naar 3,5 miljoen pond (2017: 7,7 miljoen pond) als gevolg van een lagere marge en inflatoire kostendruk.

(Parketplein, 02-11-2018)

 
Dag van de Afwerking 2018 op komst

Dag van de afwerkingSfeerbeeld eerdere editie Dag van de Afwerking (foto: studioworks.be).Op dinsdag 27 november a.s. biedt de Brussels Kart Expo onderdak aan editie nummer elf van de Dag van de Afwerking. Het ééndaagse evenement doet bij onze zuiderburen van zich spreken als praktijk- en ervaringsgerichte vakbeurs en geldt evenzo als gemoedelijk netwerkevent voor professionals uit de afwerkingssector in brede zin.

Zo’n honderdvijftig standhouders op ruim negenduizend vierkante meter bieden straks een gevarieerd en actueel aanbod van (vooral) afwerkingsproducten, gerangschikt per thema. Een greep uit de lijst exposanten: Hamat, Ciranova, Tip-Top, Lecol, Floorconcepts, Ardex, Wood Experience/Baltic, Rubio Monocoat, Alvaket, Uzin Utz België, Thomsit, Bona, Blanchon, Mapei, Festool, Basin Chemie, Soudal, Sika, Sia Abrasives, Orac, Unifloor, Unilin/Pergo, IVC/Moduleo en Rigo Verffabriek.

In de demotent verzorgen fabrikanten demonstraties en kunnen bezoekers de producten eigenhandig uitproberen. Inbegrepen is opnieuw de Dag van de Natuursteen. Vorig jaar turfde organisator Confederatie Bouw een recordaantal van ruim 4600 professionele bezoekers, liefst 300 meer dan een jaar ervoor. De toegang en de catering zijn gratis. Meer informatie is te vinden op www.dagvandeafwerking.be.

(Parketplein, 31-10-20180

 
Hout- en bouwmaterialenindustrie positief

Het producentenvertrouwen in de industriële sector is in oktober een klein beetje gestegen ten opzichte van september, van 5,7 naar 5,9, zo maakt het CBS bekend. De ondernemers in de hout- en bouwmaterialenindustrie zijn voor de achtste maand op rij het meest optimistisch. Hun in een cijfer uitgedrukte vertrouwen loopt zelfs behoorlijk op van 13,4 naar 16,2.

producentenvertrouwen-cbs-okt18

De metingen van het CBS tonen aan dat het vertrouwen van producenten de afgelopen drie maanden redelijk stabiel blijft. De trend is sinds het begin van dit jaar weliswaar dalend, maar het vertrouwen ligt nog ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (0,8). Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in februari 2018 de hoogste waarde (10,9) en in februari 2009 de laagste (-23,5). Sinds oktober 2014 hebben positief gestemde ondernemers de overhand.

Producenten in de industrie zijn in oktober positiever over de verwachte bedrijvigheid dan een maand eerder. Het oordeel over de orderportefeuille verbetert ook een fractie. Over de voorraden gereed product oordelen zij echter negatiever. Producenten in de hout- en bouwmaterialenindustrie zijn evenwel over alles drie de aspecten positiever gestemd, met name over de verwachte bedrijvigheid (van 5,7 naar 12,2).

De bezettingsgraad van de machines en installaties in de industrie is bij aanvang van dit vierde kwartaal uitgekomen op 84,1 procent. Daarmee ligt de benutting van het machinepark slechts een fractie lager dan een kwartaal eerder, toen het hoogste niveau werd bereikt in zeventien jaar.

(Parketplein, 31-10-2018)

 
Nieuwe toonbankdisplay COREtec Stone

display coretec-stoneToonbankdisplay voor het Stone-gamma van COREtec.USFloors brengt een nieuwe toonbankdisplay op de markt om het Stone-gamma van zijn COREtec-vloeren te promoten. De display is eenvoudig te hanteren en kan gemakkelijk op een toonbank worden uitgestald. Hij is vijftig centimeter breed, vierentwintig diep en vijfenveertig hoog. De presentatie omvat een kartonnen display, twaalf staaltjes van de COREtec Stone-collectie, een staal om in een bijgeleverde glazen waterbak te plaatsen (om aan te tonen dat de vloeren honderd procent waterbestendig zijn) en ten slotte nog vijftig brochures van deze met Soundcore-technologie uitgeruste collectie.

(Parketplein, 29-10-2018)

 
Mohawk verkoopt meer, verdient minder

jeffreyLorberbaum-mohawkJeffrey S. Lorberbaum, CEO Mohawk Industries: “Momenteel pakken zwakker wordende marktomstandigheden, een aanzienlijke inflatie en een verslechterende productmix nadelig uit voor onze resultaten.”Mohawk Industries heeft in het derde kwartaal een netto-omzet van 2,5 miljard dollar geboekt, een groei van 4 procent. De aangepaste nettowinst bedraagt 246 miljoen dollar, een flinke daling van 12 procent ten opzichte van de 281 miljoen van vorig jaar. "Momenteel pakken zwakker wordende marktomstandigheden, een aanzienlijke inflatie en een verslechterende productmix nadelig uit voor onze resultaten,” zo oordeelt CEO Jeffrey Lorberbaum. Zijn verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn niet bijster positief. En die voor het eerste kwartaal van 2019 eigenlijk ook niet.

De divisie ‘Global Ceramic’ is in het voorbije kwartaal goed voor een netto-omzet van afgerond 885 miljoen dollar (-1 procent), ‘Flooring North America’ 1047 miljoen (+2 procent) en ‘Flooring Rest of the World’ 612 miljoen (+17 procent).

Het bedrijfsresultaat van het segment Flooring North America komt uit op 93 miljoen dollar (Q3 2017: 163 miljoen). Het concern wijst ter verklaring naar de inflatie, een bij de verwachtingen achterblijvende productie en naar diverse aanloopkosten. Het bedrijfsresultaat van het segment Flooring Rest of the World bedraagt 84 miljoen dollar (Q3 2017: 83 miljoen). Deze divisie blijkt beter in staat om inflatie en opstartkosten te compenseren met verbeteringen in verkoopprijzen, productmix en productiviteit.

Het grootste deel van de omzetstijging in Flooring Rest of the World komt voor rekening van de recente aankoop Godfrey Hirst, de tapijtmaker die vooral ‘down under’ actief is. De organische groei van de divisie komt uit op 4,6 procent. De gerapporteerde omzetstijging van Flooring Rest of the World is voor een belangrijk deel ook terug te voeren naar het LVT, dat overigens nog aanvulling krijgt met de productie van rigide LVT-collecties. Bij het laminaat stelt Mohawk vast dat zijn waterbestendige technologie in combinatie met de bijzondere oppervlaktetexturen voor een verbetering van de ‘mix’ zorgen. Met de nieuwe Belgische en Russische productielijnen wordt het aanbod van deze laminaatvloeren in het premium segment uitgebreid.

"Onze resultaten over het derde kwartaal voldeden niet aan onze verwachtingen,” zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum over de prestaties van het concern als geheel. “De omzetgroei in alle segmenten was lager dan onze ramingen, prijsverhogingen hadden minder impact en we hadden met meer inflatie te maken dan voorspeld.” Ook hogere transportkosten vormen een probleem voor de onderneming. Opmerkelijk is dat de topman aangeeft dat in de loop van het kwartaal extra verlagingen van de productie nodig zijn geweest om de voorraadniveaus te beheersen. “Onze LVT-verkopen stegen aanzienlijk, maar werden nog steeds geremd door de interne productie. Onze marges werden verder beïnvloed door een daling van de productmix vanwege klanten die naar lager in de markt bewogen, door importconcurrentie als gevolg van de aantrekkende Amerikaanse dollar en hogere volumes in kanalen die producten met een lagere waarde afzetten,” zo vervolgt Lorberbaum. “De meeste van onze markten kenden een zwakkere vraag, inflatie en prijsdruk.”

Vooruitkijkend naar het vierde kwartaal van dit jaar ziet de topman weinig verbetering. “We verwachten dat de verkopen in de meeste markten en productcategorieën wat zullen vertragen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Zelfs met bedrijfsbrede prijsstijgingen zullen we de inflatie niet kunnen gladstrijken, en onze resultaten zullen onder druk blijven staan. Onze marges worden beïnvloed door een omgeving met in kracht toenemende concurrentie, een afzakkende productmix en lagere productieratio’s.”

Een antwoord op de uitdagingen ziet Lorberbaum bij onder meer de introductie van innovatieve producten, kostenbesparingen en prijsaanpassingen. Tevens: “LVT biedt een mogelijkheid om te expanderen, maar heeft tegelijkertijd invloed op het volume, de mix en prijsstelling van onze andere producten in de VS.” In het eerste kwartaal van 2019 houdt Lorberbaum rekening met niet meer dan hooguit “enige verbetering” ten opzichte van het vierde kwartaal.

(Parketplein, 26-10-2018)

 
Amorim begint eigen kurkeikenplantage

Herdade-da-BalizaCorticeira Amorim integreert verticaal met aankoop landgoed ‘Herdade da Baliza’ (foto: Amorim).Hoewel ’s werelds grootste kurkbedrijf, bezat Corticeira Amorim tot dusverre geen kurkbossen. Voor het eerst in zijn lange geschiedenis verwerft het bedrijf nu bosbezit. Het doel van een en ander is naar eigen zeggen om een actieve rol te spelen in de toekomst van de kurkeikenwouden, en een bijdrage te leveren aan een duurzame en rendabele toekomst voor kurkplantages, de zogeheten montados.

Het betreffende landgoed ‘Herdade da Baliza’ ligt in de centrale regio van Castelo Branco in Portugal en heeft een totale oppervlakte van ruim 2800 hectare. Amorim heeft er, via zijn grondstoffendivisie Florestal, 5,5 miljoen euro voor betaald. Als onderdeel van dit project gaat Amorim een ‘intensieve kurkeikenplantage’ ontwikkelen, die gebruik maakt van intensieve productiemethoden, een hogere dichtheid van kurkeiken per hectare kent en een versnelde groeisnelheid van de bomen nastreeft, waardoor de tijd die nodig is om kurk van goede kwaliteit te produceren aanzienlijk wordt verkort.

(Parketplein, 26-10-2018)

 
Nederlandstalige website MMFA op komst

Aspecta-Five-Mason-Oak-Sea mfa-logoAspecta Five Mason Oak Sea.Zijn website www.mmfa.eu krijgt volgend jaar een Nederlandse versie, zo meldt de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA). Zojuist is ook al een Franse versie toegevoegd, naast de bestaande Engelse en Duitse. De MMFA verklaart de online beschikbare informatie zo toegankelijk te willen maken voor een bredere beroepsgroep in Frankrijk en de Benelux.

De website bevat wetenswaardigs over onder meer de verschillende meerlaagse modulaire vloerproducten, over ondervloeren, installatie, reiniging & onderhoud, bevindingen van technische onderzoeksprojecten, marktstatistieken, enzovoorts. Bovendien zijn gratis technische brochures te dowloaden.

De bij de MMFA aangesloten vloerenaanbieders zijn Amorim (Portugal), Aspecta (Nederland), Beaulieu International Group (België), Classen (Duitsland), Decoflooring (Duitsland), Designflooring (Duitsland), Egger Wismar (Duitsland), Falquon (Duitsland), Forbo Flooring (Nederland), Gerflor (Frankrijk), Hamberger (Duitsland), James Halstead (Verenigd Koninkrijk), Kronoflooring (Duitsland), Li&Co (Zwitserland), MeisterWerke (Duitsland), Novalis International (Duitsland), Parador (Duitsland), Skema (Italië), ter Hürne (Duitsland), Tilo (Oostenrijk), Unilin (België) en Windmöller (Duitsland).

(Parketplein, 24-10-2018)

 
GFA tempert verwachtingen ondanks groei

Einar-Gottskalksson-gfaGFA-voorzitter Einar Gottskalksson: “Dit zijn uitdagende tijden.”Ofschoon de leden van de Global Flooring Alliance (GFA) met tevredenheid vaststellen dat hun respectievelijke economieën het op een enkele uitzondering na goed doen, willen zij, ondanks hun opgetogen stemming, toch waarschuwen voor een teveel aan optimisme. Op hun enige tijd terug gehouden ‘zomervergadering’ in Finland kon het merendeel van de leden een groei van de omzet melden en deden velen positieve voorspellingen voor 2019. Niettemin menen zij te moeten wijzen op een verscheidenheid aan politieke ontwikkelingen die op hun markten van invloed kunnen zijn, zoals de uitkomst van de Brexit of de 'handelsoorlog' tussen de VS en China. Ter voorbereiding op wat wellicht komen gaat, heeft de GFA alvast besloten om een gedegen inventarisatie te maken van de vloerenmarkt en om statistisch onderzoek te doen naar het geheel of naar specifieke marktsegmenten zoals textiel, tapijt(tegels) en lvt.

"Het bestuur en de leden van GFA zullen de ontwikkelingen en gevolgen van de handelsoorlog tussen de VS en China rond de tarieven op de voet volgen,” aldus Einar Gottskalksson, voorzitter van de vereniging. “Verscheidene fabrikanten en leveranciers van vloerproducten hebben hun prijzen al verhoogd. Maar niet alleen de tarieven zijn verantwoordelijk voor deze prijsstijgingen. De kosten van grondstoffen in combinatie met de kosten van transport en energie hebben eveneens een opwaartse druk op de prijzen uitgeoefend.”

Gottskalksson constateert: “Dit zijn uitdagende tijden. Aan de ene kant moeten we omgaan met prijsstijgingen als gevolg van de handelsoorlog omtrent tarieven tussen de VS en China, toenemende kosten van grondstoffen, transport en energie, en aan de andere kant merken we dat markten veranderen en de trends daarbinnen. Om die reden hebben we in Helsinki besloten om de beschikbare data ten aanzien van vloerbedekking in kaart te brengen en om zo nodig geld vrij te maken voor ons eigen onderzoek.”

Volgend jaar viert de GFA overigens zijn 30-jarig bestaan. In het kader van dit jubileum heeft de vereniging eerder dit jaar reeds een nieuwe ethische code ingevoerd en een eigentijds logo laten ontwerpen. De volgende bijeenkomst van de GFA vindt plaats op zondag 13 januari 2019 tijdens de Domotex-beurs in Hannover, Duitsland. Meer informatie: www.globalflooringalliance.com.

(Parketplein, 22-10-2018)

 
Recyclebare flacons voor F. Ball

Recyclebare-flacons-FF. Ball schakelt over op gerecycled plastic voor zijn verpakkingen en verwijdert zodoende meer dan honderd ton nieuw gemaakt plastic uit de normale restafvalverwerking. De Britse fabrikant verruilt de gebruikelijke vijfliterflacons voor vloeistoffen, fixeer en primers voor een volledig recyclebare versie van gerecycled plastic. De nieuwe flacons, die gemaakt zijn van gerecycled hogedichtheidpolyetheen (rHDPE), kunnen via het normale afval gescheiden worden weggegooid, om daarna weer gerecycled te worden. Het materiaal kan vervolgens nog zeker tien keer worden hergebruikt.

(Parketplein, 19-10-2018)

 
Kährs werft Chief Marketing Officer aan

Charlotta-FellmanCharlotta Fellman (foto: Roger Nellsjö).De Zweedse Kährs Group krijgt een nieuwe Chief Marketing Officer (CMO) in de persoon van Charlotta Fellman. Ze wordt verantwoordelijk voor de marketingstrategie van de vloerenfabrikant (met zijn merken Kährs, Karelia en Upofloor) en zal een belangrijke rol spelen in het verder tot ontwikkeling brengen van op de vraag afgestemde verkoopkanalen. Fellman komt van de Perstorp Group waar zij als ‘vice president sales’ verantwoordelijk was voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika en tevens de digitale transformatie van de onderneming aanstuurde. Eerder hield ze zich onder meer bezig met ‘brand building’ bij Unilever. De nieuwe CMO begint op de eerste dag van het nieuwe jaar bij Kährs.

(Parketplein, 17-10-2018)

 
Inside/Inside gaat life op DDW

Bekendmaking-InsideInsideBekendmaking Inside/Inside afgelopen maart op Material Xperience. Van links: Lieke Scholtens (Interface), Leon van Dun (Maiburg), Tineke Woort (DSM), Mantijn van Leeuwen (NIBE), Bart Dekkers (Baars & Bloemhoff), Edwin van Noort (DGBC), Rick Veenendaal (Gispen), Erik Luisman (Green Furniture Circle) en Odette Ex (Ex Interiors).Halverwege de Dutch Design Week, op woensdag 24 oktober, om zes uur ’s avonds, in het Broeinest aan de Torenallee 45 in Eindhoven, wordt Inside/Inside gelanceerd. “Hét centrale online platform waarop objectief inzichtelijk is hoe duurzaam, circulair en gezond een interieur is,” zo presenteert dit gezamenlijke initiatief van Dutch Green Building Council (DGBC), NIBE en Ex Interiors zich. “Voor duurzame en circulaire gebouwen bestaan er al langere tijd richtlijnen, wetten en labels. Voor interieur echter nog nauwelijks… maar dit is niet langer zo!”

De komst van het platform (www.insideinside.nl) werd afgelopen maart aangekondigd op de beurs Material Xperience in Rotterdam. Toen werd toegelicht dat gebruikers er duurzame interieurproducten en -materialen kunnen selecteren, detailinformatie lezen en betrouwbare gegevens over de milieu- en gezondheidsimpact opzoeken en vergelijken. De output van het platform kan onder andere worden gebruikt in aanbestedingen en voor certificeringen.

Baars & Bloemhoff, DSM, Gispen, Green Furniture Circle, Interface en Maiburg gelden als de founding partners. Een achttal andere bedrijven, waaronder Tarkett/Desso en Forbo Flooring Systems, heeft zich nadien aangesloten. (Zie ook het nieuwsitem ‘Nieuw platform voor duurzame interieurs’ van 16-03-2018).

(Parketplein, 17-10-2018)

 
Woonomzet vrij vlak in augustus

Afgelopen augustus is de omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren marginaal hoger uitgevallen (+0,2 procent) dan in dezelfde maand vorig jaar, die van winkels in meubels en woninginrichting marginaal lager (-0,1 procent), zo meldt het CBS vandaag. Hun volume-ontwikkeling ligt respectievelijk 1,6 procent in de plus en 2,4 procent in de min.

detailh-aug-2018

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar genomen, is in augustus met ruim 2 procent toegenomen, met de winkels in kleding als koploper. De detailhandel als geheel heeft 3,4 procent meer omgezet, bij een volumestijging van 3,2 procent. Zonder correctie voor de koopdagen zou de omzet van de detailhandel 4,5 procent hoger hebben gelegen. Online is bijna 20 procent meer omgezet, met een opvallende plus van nagenoeg 32 procent voor de multi-channelers in deze achtste maand van het jaar.

(Parketplein, 15-10-2018)

 
Nieuwe ontwikkelingen bij Kerakoll

Delegatie-met-medewerkersDelegatie met medewerkers en klanten van de PPC, in 2014 op bezoek bij Kerakoll in Italië (archieffoto).Kort geleden stipten we op deze site de terugkeer in ons land aan van een welbekend gezicht in de branche, van Geert-Jan Wellink van Kerakoll. [Zie het nieuwsitem ‘Carbon footprint' producten Kerakoll, van 21-09-2018]. Hoog tijd dus voor een paar vragen aan de Area Manager van de Italiaanse firma. Waar heb je je de voorbije tijd zoal mee bezig gehouden? “Ik heb drie jaar ervaringen opgedaan in Scandinavië, Hongarije, Roemenië en Canada, en nieuwe markten voor Kerakoll geopend in Marokko, China en Georgië. Nu kan ik me weer op Nederland richten, de parketsector voorop, met natuurlijk als doel om de Kerakoll-producten goed neer te zetten,” zo vertelt Wellink. “De Kerakoll-GreenBuilding-producten voor de parketsector en de pvc-, lvt- en tapijtsector worden hier overigens verdeeld door de Plinten & Profielen Centrale. In de filialen van de PPC in Den Haag/Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven liggen ze klaar om afgehaald te worden.”

Krijgen we ook een nieuwe aanpak bij Kerakoll te zien? “We gaan ons sterk maken voor het benaderen van architecten en het promoten bij deze doelgroep van de nieuwe Interior Design-afdeling van Kerakoll, met een compleet nieuwe range producten voor de Nederlandse markt, waaronder ook parket (Legno) en voor het re-design van oud parket, wat inmiddels een succes wereldwijd is,” zo besluit Wellink. (De Area Manager is mobiel bereikbaar op 06-11595993 en via het e-mailadres geert.wellink@kerakoll.com. Op www.kerakoll.nl bevinden zich links naar productinfo, technische bladen, informatie over Greenbuilding, de parketbrochure en zo meer).

(Parketplein, 15-10-2018)

 
Bijlard International present op Prowood

MS-BoosterMS Booster.Bijlard International is aanwezig op Prowood, de driejaarlijkse beurs voor de houtverwerkende industrie die op zondag 21 oktober a.s. van start gaat in Gent. De Zoetermeerse exposant stelt vast dat de beurs sinds de eerste editie flink groter is geworden en steeds meer een Europese uitstraling heeft, al ligt de focus op voornamelijk toch België. Het groeiende evenement past volgens het bedrijf hoe dan ook prima in de plannen om zijn producten nog sterker uit te rollen in de Benelux en verder Europa in.

“De Belgische markt is voor ons heel interessant. We hebben al redelijk wat klanten in België maar we denken dat we daar nog niet zijn uitgegroeid. Prowood past uitstekend bij onze wens om meer nieuwe klanten in België te bedienen, en daar hebben we ook het juiste assortiment voor. Met onze lijmen van hoge kwaliteit en bijbehorende apparatuur kunnen wij onze Belgische afnemers een mooi pakket bieden,” aldus Peter Bijlard.

AandrukrolAandrukrol.“Naast de MS-FLOOR Booster die wij enige weken geleden nieuw introduceerden hebben wij nóg een innovatie: de Bijlard Aandrukroller Extreme. De Booster zorgt ervoor dat de doordroging van de MS-FLOOR parketliijm teruggebracht wordt tot 45 minuten. Zo is de parketvloer na een uur al beloopbaar en na twee uur belastbaar. De aandrukroller hebben wij in samenwerking met een fabrikant aanzienlijk verbeterd. Minder onderdelen en een sterker en steviger ontwerp. De grote kunststof handvaten zorgen voor een goede grip en een maximale drukkracht.” De directeur nodigt iedereen graag uit voor een kop koffie en een goed gesprek, op stand 1213 in hal 1.

Op Prowood (www.prowood-fair.be) in Flanders Expo kunnen belangstellenden zich vijf dagen lang op de hoogte stellen van allerlei producten en noviteiten op het gebied van houtverwerking en -bewerking.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Najaarsactie ParketGroep Nederland

Actieposter-Quick-StepActieposter kwartaalactie PGN met laminaatvloeren Quick-Step.ParketGroep Nederland heeft in samenwerking met Quick-Step en groothandel Peitsman een najaarsactie ontwikkeld rond dit A-merk, waarvan al zijn leden laminaatdealer zijn. In het vierde kwartaal wordt elke maand een gratis laminaatvloer van Quick-Step weggegeven aan een klant die een bestelling heeft geplaatst. Dit moet consumenten ertoe aanzetten om deze vloeren bij de aangesloten leden van de groep te kopen en ondersteunt zo de winkels bij de verkoop. De actie krijgt volop aandacht via promotiemateriaal in de winkels (posters en leaflets), informatie op de website www.parketgroep.nl en in de diverse socialmediakanalen. De leden van de groep ondersteunen de actie voorts op hun eigen websites en in andere reclame-uitingen. ParketGroep Nederland spreekt van een mooi voorbeeld van goed partnership tussen genoemde partijen.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Lamett Europe koopt Franse zagerij

Antoine-BabolatCEO Antoine Babolat (links) schudt de hand van de houtzager.Lamett Europe heeft vorige week de aankoop van een in eiken gespecialiseerde zagerij in Frankrijk afgerond, het nabij Tours gelegen bedrijf Chaillou. Volgens CEO Bruno Descamps past de aankoop van de houtzagerij in een duidelijke strategie om meer verticaal te gaan en meer impact te hebben op het proces. “Na de aankoop van de grootste producent van massief parket in Europa, Morava Wood, moesten we ons verzekeren van voldoende grondstoffen.”

De baas van het Tsjechische Morava Wood, Antoine Babolat, gaat ook de zagerij leiden. Met de eerdere aankoop van Morava Wood waren uitgaven gemoeid van enkele miljoenen euro’s, aldus Lamett. Bovenop de aankoop werden aanzienlijke investeringen gedaan in nieuwe machines. De aankoop van de zagerij omvat, naast het klantenbestand en de machines, alle gebouwen en het bedrijfsterrein.

"We verwachten in 2018 of aan het begin van 2019 een zeer grote miljoeneninvestering te kunnen aankondigen,” zo besluit Descamps, die op dit moment evenwel nog niets kan onthullen, verwijzend naar het bekende gezegde van de huid en de beer. Lamett Europe (in Deerlijk, België) maakt en verdeelt parket en ParquetVinyl en haalt daarmee een jaarlijkse omzet van circa 40 miljoen euro.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
HIS toont zijn duurzame kant

Bezoek-komt-meer-te-wetenBezoek komt meer te weten over duurzaamheid tijdens een rondleiding bij HIS.Houtindustrie Schijndel (HIS) heeft afgelopen weekend open deur gehouden in het kader van de Dag van de Duurzaamheid in de gemeente Meijerijstad. De bezoekers werden tijdens een rondleiding uitgebreid geïnformeerd over de drie pijlers onder het bedrijf op het vlak van duurzaamheid. Dit betreft het opwekken van groene energie en warmte, het optimaal bewerken van eikenhout (meer vierkante meters uit een kuub) en het duurzaam splitsen van reststromen. HIS is gespecialiseerd in het op talloze manieren bewerken van hout en het produceren van vloeren van eikenhout onder de merknamen Origineel Chapel Parket en AvanceFloors.

(Parketplein, 12-10-2018)

 
Parketopleiding Woontotaal-Academy

Trainingscentrum-AcademyHuidige trainingscentrum van de Woontotaal-Academy.De Woontotaal-Academy breidt per 1 december a.s. zijn pakket opleidingen uit met die voor junior parketteur, voorgesteld (ook deze) als een praktijkopleiding om gemotiveerde mensen aan de branche te leveren. Parketbedrijven kunnen zelf een leerling plaatsen of een kandidaat geleverd krijgen via een bureau. De opleiding zal te Zoetermeer worden verzorgd door Joost Baltussen, die ruim 35 jaar praktische en theoretische ervaring heeft in de parketbranche.

Hiervoor is een aparte bedrijfshal gehuurd waarin verscheidene praktijkopstellingen worden gebouwd om de junior cursisten te laten oefenen. De cursus zal zes weken à drie dagen worden gegeven, alvorens de deelnemers full-time geplaatst kunnen worden bij het parketbedrijf. De overige twee dagen tijdens de zes weken lopen de cursisten ook reeds mee met het parketbedrijf. Ondernemers die meer informatie willen, kunnen contact opnemen met Joost Baltussen (e-mail joost.baltussen@woontotaal-academy.nl, mobiel 06-11081065).

De Academy (www.woontotaal-academy.nl), onder aanvoering van John Keppel, heeft overigens al de eerste tien junior stoffeerders in de interieurmarkt geplaatst. De tweede cursus is deze week van start gegaan.

(Parketplein, 10-10-2018)

 
Bona gaat ‘on tour’ in november

Bona-Inspiration-EventBona gaat komende maand ‘on tour’ in ons land. Op vier locaties, met telkens twee sessies per dag, kan men de lancering van ‘Bona Inspiration’ tegemoet zien plus de introductie van een tweetal nieuwe producten.

‘Bona Inspiration’ wordt gepresenteerd als een kant-en-klare oplossing op het gebied van vloerstyling, bedacht in samenwerking met een trendwatcher en voorzien van direct te gebruiken sfeerfoto’s. “Steeds meer mensen beschouwen hun vloer als een middel om hun eigen smaak en individualiteit te laten zien. En ze zijn geneigd vaker van vloer te veranderen, op dezelfde manier als ze andere elementen in hun interieur veranderen,” zo geeft Bona als uitleg. De introductie van ‘Bona Inspiration’ dient de parketteur te helpen om op deze nieuwe kans in te spelen. Het concept ter inspiratie van de klant telt zeventien nieuwe stijlen en uitstralingen. De ‘Bona Inspiration’-stijlen dragen veelzeggende namen als Nordic Shimmer, Garden Atmosphere, Malibu Dreams, Touch of Grace en New Modern.

Op het evenement stelt Bona tevens zijn Bona Decor Paint voor, een watergedragen vloerverf die verkrijgbaar is in een kwartet trendy kleuren. En voorts de Bona Mega ONE, een niet-vergelende, watergedragen 1-component parketlak met een zeer korte droogtijd, die zich volgens de Haarlemse leverancier verder onderscheidt door een kristalheldere afwerking en een extreem goede laagdikte.

Het evenement vindt plaats op maandag 12, dinsdag 13, woensdag 14 en donderdag 15 november a.s. in respectievelijk Gilze (Van der Valk Hotel), Wezep (Congrescentrum Coelenhage), Nootdorp (Van der Valk Hotel) en Akersloot (Van der Valk Hotel). Klanten kunnen kiezen voor de sessie overdag van twaalf uur tot half vijf of van vijf uur tot half tien ’s avonds. Deelname is gratis, hapjes en drankjes inbegrepen. Inschrijven kan op www.bona.com/NL/Inschrijven-Bona-Inspiration.

(Parketplein, 10-10-2018)

 
CFL zoekt zijn heil buiten China

tom-van-poyerCEO Tom Van Poyer ziet een ‘steeds veranderende en uitdagende zakelijke omgeving’.Het in China, nabij Shanghai, gevestigde Creative Flooring Solutions (CFL), voorheen beter bekend als Chinafloors, haalt de nodige productie voor de export weg uit China en opent ter vervanging binnenkort drie volledig geïntegreerde productiefaciliteiten in landen elders. De op uitvoer naar de VS en Europa georiënteerde fabrikant (van onder meer parket, laminaat, LVT en rigide vinylproducten als WPC en SPC) hoopt zodoende de forse groei van de voorbije jaren vast te kunnen houden. Interessant met name is dat CFL met deze stap buiten de grenzen van China noodgedwongen rekening houdt met de recente handelsconflicten tussen de VS en China.

De producten die in dit drietal fabrieken vervaardigd gaan worden zullen immers niet onderhevig zijn aan de recent in de VS ingevoerde importtarieven van 10 procent, die waarschijnlijk per 1 januari a.s. kunnen oplopen tot niet minder dan 25 procent. De drie faciliteiten, waarvan niet bekend is waar ze zich (in Azië) bevinden, zullen per de eerste maand van 2019 al operationeel zijn.

CEO Tom Van Poyer betitelt de stap als “pro-actief oplossingen vinden” voor zijn klanten “in een steeds veranderende en uitdagende zakelijke omgeving.” Volgens President Thomas Baert, de Vlaamse oprichter van de onderneming, markeren deze initiatieven in landen buiten China zelfs “het begin van een meer globale expansie van ons bedrijf.” In zijn algemeenheid komt vrijwel al het in de VS geïmporteerde ‘rigide’ LVT overigens uit China.

(Parketplein, 10-10-2018)

 
COREtec blij met VT Wonen & Designbeurs

Presentatie-COREtec-AdamPresentatie COREtec in Amsterdam.USFloors is goed te spreken over de hoeveelheid en de aard van de reacties op de presentatie van zijn nieuwe COREtec-vloeren op de voorbije VT Wonen & Designbeurs in Amsterdam. “De derde deelname op rij van COREtec aan de VT Wonen & Designbeurs was net als de eerste twee deelnames wederom een schot in de roos,” zo oordeelt Jan Dossche, President USFloors International. “We danken dan ook Harry Elshof van Bosgoed-Forinn, Anthony Graham van Headlam en Marc Dubbeldam van Dersimo voor de voortreffelijke ondersteuning door hun zeer bekwame en enthousiaste medewerkers op de COREtec-stand.”

Op de drukbezochte beurspresentatie van COREtec, dat zich graag afficheert als de uitvinder van de categorie meerlagige rigide vloeren, werden de nieuwe Naturals en Megastones voor het eerst aan een breed publiek getoond. Op de stand van het woonmagazine Ariadne@Home lag bovendien negentig vierkante meter COREtec Naturals Sand. “We hebben op de VT Wonen & Designbeurs een statement gemaakt,” zo wil Dossche tot besluit vastgesteld hebben.

(Parketplein, 08-10-2018)

 
Quick-Step brengt ReadyFit en Rigid Vinyl

Quick-Step heeft gisteren te Brussel een tweetal innovaties gelanceerd, die wat dit merk van Mohawk-dochter Unilin betreft gerust “baanbrekend” en “een nieuwe standaard op de markt” mogen worden genoemd: de vloerbekledingsservice ReadyFit en de Rigid Vinyl-vloeren.

ReadyFitReadyFit.ReadyFit wordt gepresenteerd als een ‘slimme’ oplossing voor een plaatsing op maat, van zowel Rigid Vinyl als laminaat. Elke ruimte, zo legt Quick-Step uit, wordt eerst gemeten met behulp van een 3D-scanner. Op basis van de nauwkeurige meetresultaten ontvangt de installateur een verpakte set voorgesneden planken en een gepersonaliseerd lay-outplan. De genummerde planken worden vervolgens eenvoudig in elkaar geklikt door het lay-outplan te volgen. De voordelen zijn een installatie die sneller verloopt, in bovendien een stofvrije omgeving, zonder gebruik te hoeven maken van speciaal gereedschap, lijm of zaagwerk en dus ook zonder afvalmateriaal. Toepassing van het systeem levert volgens de aanbieder telkens een feilloos passende vloer op en het werk kan in de regel worden uitgevoerd zonder eerst de meubels te verwijderen.

Quick-Step veronderstelt dat de nieuwe installatieservice net zo’n ‘game changer’ wordt als ruim twintig jaar geleden zijn lijmloze Uniclic-systeem. “Ik ben ervan overtuigd dat ook het revolutionaire ReadyFit de nieuwe standaard wordt in de harde vloerbedekking!” meent Paul De Cock, President Flooring Europe. “Na twee jaar intensieve ontwikkeling van ons R&D-team, zijn we de eerste vloerbekledingsfabrikant die een systeem aanbiedt voor op maat installatie dat zowel door professionele installateurs als doe-het-zelf-consumenten kan toegepast worden.” Doe-het-zelvers, zo wordt nog opgemerkt, behoeven overigens nog steeds advies en hulp van professionele Quick-Step-installateurs, die immers speciaal zijn opgeleid om de kamers op te meten met de 3D-scanner.

Quick-Step-Rigid-BalanceQuick-Step Rigid Balance.Zijn tweede innovatie, Rigid Vinyl-vloeren, biedt volgens de fabrikant een oplossing tegen deuken die bij de door hem als ‘traditioneel’ omschreven vinylvloeren vaak een gevolg heten te zijn van oneffenheden van de ondergrond. Een niet egaal vloeroppervlak veroorzaakt oneffenheden die door de vinylplanken doorschijnen, waardoor lelijke patronen zichtbaar worden, zo licht Quick-Step toe. “Hybride producten zoals hout-kunststofcomposieten (WPC) en vaste polymeerkernen (SPC) hebben getracht om hier oplossingen voor te vinden, maar ze hebben ook nadelen. Zo is WPC gevoelig voor deuken van harde hakken en stoelpoten in het vinyloppervlak. Met SPC hoor je dan weer vervelende tikgeluiden wanneer mensen eroverheen lopen.”

Rigid Vinyl claimt al deze nadelen op te lossen door de combinatie in één product van een stevige composietkern met een veerkrachtige laag. De Rigid Vinyl-vloer is voorzien van een hoogwaardige, slijtvaste en waterdichte oppervlaktelaag die bescherming biedt tegen krassen, vlekken, slijtplekken, geuren en glans. Eronder bevinden zich drie extra onderlagen ten behoeve van een aantrekkelijk uiterlijk, comfort, veiligheid en installatiegemak. De fijn bedrukte vinyldecoratielaag zorgt voor bijna niet van echt hout te onderscheiden vloeren. De derde veerkrachtige laag is ontworpen om comfortabel te lopen op zacht en warm aanvoelend vinyl. Deze laag verbetert en optimaliseert ook de omgevingsakoestiek, aldus de leverancier. Een laatste robuuste composietkern biedt een stabilisatielaag tussen twee onbuigzame, met glasvezel versterkte lagen, waardoor de ondervloer geen voorbereiding vereist. “Deze innovatie speelt in op de groeiende vraag van de consument naar design, installatie- en gebruiksgemak, akoestische isolatie en waterdichtheid,” zo besluit Paul De Cock.

(Parketplein, 05-10-2018)

 
FEP: verbruik meest vlak of iets positief

fep logoIn Nederland en België lijkt de parketmarkt zich tot dusverre op het niveau van vorig jaar te handhaven. Dit en meer meldt het bestuur van de Europese parketmakersfederatie FEP, dat op een recente bijeenkomst weer een aantal ontwikkelingen betreffende de parketmarkt en de economie in het algemeen op een rijtje heeft gezet.

“In vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar, wijzen de voorlopige uitkomsten voor het eerste semester van 2018 op een voortzetting van de gematigd positieve trends in het verbruik van parket, met een stabiele ontwikkeling dan wel lichte groei,” zo brengt de federatie verslag uit over een dertiental landen in Europa.

Gunstige berichten komen vanuit Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Italië, Polen en Zweden. Negatieve uitzonderingen zijn Duitsland, Noorwegen en Zwitserland, die dalingen van de verkopen rapporteren. “Desalniettemin is de situatie inmiddels al aan het verbeteren op de Duitse markt en evenzo in Noorwegen. Bovendien laat Oost-Europa momenteel ook bemoedigende tendensen zien,” aldus FEP. Een stabiele omzetontwikkeling in de eerste helft van het lopende jaar wordt opgetekend in Spanje, Denemarken, België en Nederland.

FEP vervolgt: “Ondanks de groeiende concurrentie van de meubelsector, is hout nog steeds beschikbaar, hoewel de kosten stijgen en er een tekort is aan kleine stroken. Vanwege de klimatologische omstandigheden wordt eiken in toenemende mate rustiek en worden de eerste tekorten aan fijne kwaliteiten gevoeld.” De bestuurders van FEP onderstrepen tot besluit de potentiële dreiging voor de EU van de gevolgen van de huidige 'handelsoorlog' over tarieven tussen de VS en China. “In deze context zou men een toenemende druk kunnen voorstellen met betrekking tot de invoer van buitenlandse producten op de Europese markten.”

(Parketplein, 03-10-2018)

 
Barometer woonbranche licht gedaald

De ‘woonbranche economische barometer’ van Van Es Marketing Services is de afgelopen maand ietsje gezakt. Hij sluit september af op een stand van 5,8, een daling van 1,3 punten ten opzichte van een maand eerder. De afname wordt met name veroorzaakt door negatieve cijfers over de weekomzetmutaties van woonwinkels. Voor het eerst sinds mei 2017 noteren meer woonwinkels een daling dan een stijging van de omzet.

baro-18-09Verliest ‘woonbranche economische barometer’ momentum? (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met ruim vijf punten, om uit te komen op minus 2,1. Voor het eerst sinds mei 2017 is deze deelindicator in het rood beland. Bijna een derde (31 procent) van hen noteert een toename van de weekomzet tegenover precies een derde een daling. Opnieuw een derde verwacht dat in de komende maand de winkelomzet een stijging zal laten zien, twee procentpunten minder dan in de voorgaande maand. Ruim een kwart (27 procent) voorziet een omzetdaling, vier procentpunten meer ten opzichte van augustus. “Daarmee is het optimisme voor de komende maand in de woondetailhandel wederom iets afgenomen. Deze ontwikkeling is al vanaf begin 2018 gaande,” zo meten en weten de onderzoekers.

De stemming onder zowel consumenten als producenten blijft ook in september positief, zij het ‘iets minder’ dan een maand eerder, aldus het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 2 punten en komt uit op 19. De koopbereidheid neemt ook een fractie af, van 9 naar 8. Het producentenvertrouwen gaat van 5,9 naar 5,7.

In de verslagmaand augustus ten slotte zijn volgens het Kadaster bijna 21.000 woningen verkocht, een half procentje meer dan in augustus vorig jaar. Omdat de mutatiecijfers in vergelijking tot de maand een jaar geleden beter zijn dan in de voorgaande maand hebben de nieuwe cijfers een positief effect op de stand van de barometer. De deelindicator van de woningmarkt klimt namelijk van minus 2 naar plus 0,5.

(Parketplein, 03-10-2018)

 
Cabbani lanceert di Lorenzo

Logo-Cabbani-lorenzoCabbani belooft op de VT Wonen & Design Beurs, die morgen van start gaat in Amsterdam, een nieuwe collectie hoogwaardige vloeren te lanceren. “We kunnen met trots aankondigen dat we onze nieuwe high-end parketcollectie ‘di Lorenzo’ zullen presenteren,” aldus Filip Cleeren, sales manager Nederland. “Het edele materiaal, de Europese eik, onze uitgebreide kennis en ervaring, de passie voor interieurontwerp en de wens om een high-end product met een ‘French touch’ te introduceren, brachten ons naar ‘di Lorenzo’.”

De planken ondergaan tot wel tien behandelingen, zoals verouderingsmethoden, reactieve beitsen, speciale bewerking en geselecteerde high-end hardwax oliën om een authentieke, ouderwetse look te creëren. “In feite presenteren wij een antiek uitziende vloer met de kwaliteit en garantie van een nieuwe vloer ‘made in France’,” zo stelt Cleeren. De West-Vlaamse exposant staat in de RAI in hal 12 op stand 011.

Cabbani (een onderdeel van Decospan) biedt dankzij een à la carte-systeem de mogelijkheid een vloer te kiezen op basis van een toplaag van 2, 3,2 of 5,5 mm, HDF of berkenmultiplex en een breed scala aan stijlvolle en aantrekkelijke kleuren, afmetingen en patronen. (Filip Cleeren is bereikbaar voor nadere toelichtingen over de nieuwe collectie via e-mail filip.cleeren@decospan.com of telefoon 0032/485022210).

(Parketplein, 01-10-2018)

 
Bauwerk Boen Group draait goed

Silverline-Edition-EicheSilverline Edition ‘Eiken’ (foto: Bauwerk Parkett)De Bauwerk Boen Group heeft zijn omzet (gecorrigeerd voor valuta-effecten) op peil kunnen houden in de eerste helft van dit jaar, ondanks een lichte afname van het afzetvolume. Mogelijk was dit volgens de in Zwitserland gevestigde groep dankzij prijsverhogingen ter compensatie van oplopende grondstofkosten en verbeteringen in de productmix ten gunste van planken op groter formaat met fijnere sortering.

Met bij elkaar 4,6 miljoen vierkante meter lag het afzetvolume van de beide parketmerken Bauwerk Parkett en Boen 3 procent onder het niveau van vorig jaar. Enerzijds is dit een gevolg van de strategie van de groep om niet-winstgevende klanten en markten af te stoten en het assortiment te stroomlijnen, en aan de andere kant een gevolg van afnemende verkopen op de belangrijke markten van Duitsland, Noorwegen en Zweden. Daarentegen boekte groep naar eigen zeggen bemoedigende groeipercentages qua volume en omzet in Zwitserland, Oost-Europa en de VS. Hogere verkoopprijzen en verbeteringen in de productmix wisten de volumedaling niettemin glad te strijken. De oppervlakteafwerkingen ‘B-Protect’ en ‘Live Pure’, die aansluiten bij de behoefte van consumenten aan een natuurlijke uitstraling en eenvoudig onderhoud, droegen volgens de groep bij aan deze ontwikkeling.

Efficiëntieverbeteringen in de fabrieken in Litouwen en St. Margrethen en de voltooiing van de uitbreiding van de ultramoderne parketfabriek in Kroatië (goed voor een extra productiecapaciteit van 1,1 miljoen vierkante meter) resulteerden in verder verbeterde winstmarges. Terwijl de gerapporteerde omzet met bijna 5 procent steeg tot CHF 151 miljoen (circa 133 miljoen euro), klom het bedrijfsresultaat ebitda met bijna 12 procent tot CHF 17,2 miljoen.

(Parketplein, 01-10-2018)

 
Nieuwe prijsverhogingen in VS

Hoewel-hogere-prijzen-Don-Maier"Hoewel hogere prijzen als gevolg van de tarief oplegging onvermijdelijk zijn, zullen we naar mogelijkheden zoeken om de impact waar mogelijk te beperken," aldus president en CEO Don Maier van Armstrong Flooring.De afgelopen maanden kwamen diverse toonaangevende leveranciers van vloeren in de Verenigde Staten in het nieuws door de prijsverhogingen die zij aankondigden. Hieraan lijkt voorlopig nog geen eind te komen. Zo voerde Armstrong Flooring in mei van dit jaar prijsverhogingen door bij al zijn productsegmenten. Noodzakelijk, aldus Armstrong, vanwege de gestegen grondstofprijzen en gestegen kosten bij energie en transport, en de schaarste op de houtmarkt. Brent Flaharty, senior vice president North American sales, liet toen weten er hard aan te werken de prijsstijgingen binnen de perken te houden.

Flaharty kon toen nog niet bevroeden wat de impact zou zijn van importheffingen die president Donald Trump zou opleggen aan Chinese producten. Armstrong laat nu, als gevolg van deze maatregelen, weten per vandaag de prijzen te verhogen om het opgelegde tarief van 10 procent te compenseren voor de getroffen producten dat het uit China importeert, waaronder LVT en parketvloeren. "Hoewel hogere prijzen als gevolg van de tariefoplegging onvermijdelijk zijn, zullen we naar mogelijkheden zoeken om de impact waar mogelijk te beperken," aldus president en CEO Don Maier van Armstrong Flooring. Het bedrijf sluit een nieuwe prijsverhoging op 1 januari 2019 overigens niet uit, wanneer een verdere verhoging van de opgelegde tarieven tot 25 procent dreigt.

(Parketplein, 01-10-2018)

 
Dennis Prins naar Intertap Flooring

Dennis-PrinsDennis Prins (rechts) schudt de hand van René van Dekken.Dennis Prins maakt de overstap van Amorim Benelux naar Intertap Flooring, waar hij sinds 1 september jl. als accountmanager in de regio Zuidwest-Nederland verantwoordelijk is voor de verkoopactiviteiten omtrent de producten van Hoomline.

Prins is al vele jaren actief in de branche en heeft daarbij in de loop der tijd een uitstekende kennis van zaken opgebouwd. “We hebben ambitieuze plannen en dat is dan ook de reden waarom we investeren in ervaren mensen. Wij zijn er daarom van overtuigd dat met zijn komst ons netwerk in Zuidwest-Nederland verder geoptimaliseerd kan worden,” aldus salesmanager René van Dekken. “Onlangs nog is Hendrik Jan van Zanden aangesteld voor de accountmanagementtaken in de regio Noordoost-Nederland, en is daarmee samen met Gerard Kragten een sterk en evenwichtig verkoopteam ontstaan met als inzet de groeiambities van Intertap Flooring verder uit te bouwen.”

(Parketplein, 28-09-2018)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-134FFI-102

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons juni nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Producenten van verouderde vloeren
  • Dossier Automatisatie in de parketindustrie
  • Dossier Verouderingsproducten
  • Dossier Lijmen voor vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Nabeschouwing Ligna Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com