unifloor216

chapel-bannerFlamingo 2019

banner SKYLT

nieuws
Gunstige omzetcijfers retail in januari

De woongerelateerde branches zijn het nieuwe jaar lang niet slecht begonnen met een meetellende omzetstijging in de eerste maand, zo valt op te maken uit de jongste cijfers van het CBS over de retail.

cbs-retail-jan19

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren en winkels in wand- en vloertegels) komen in januari tot een plus van maar liefst 6,2 procent (volume: +7,3 procent). De winkels in meubels en woninginrichting (met inbegrip van verlichtingszaken) halen een bescheidener plus van 2,2 procent (volume: +0,7 procent). Beide scores zijn overigens nog iets ‘naar beneden’ bijgesteld voor de samenstelling van de koopdagen.

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar is praktisch vlak gebleven, bij een lichte krimp van het volume. De detailhandel als geheel tekent een groei van 1,6 procent op, met een 0,8 procent hoger verkoopvolume. Daarnaast is online bijna 16 procent meer omgezet, met voor de multi-channelers een percentage (bijna 22) dat nagenoeg het dubbele is van dat van de pure webwinkels (dik 11).

Los van dit bericht, gaven de jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor onlangs ook al een gemiddelde omzetstijging aan voor de woonbranche in januari.

(Parketplein, 15-03-2019)

 
Slotbericht Domotex USA

Vertegenwoordigers-Domotex-organisatieVertegenwoordigers van de Domotex-organisatie verklaren de eerste editie van de beurs voor geopend. In het midden - met schaar - CEO van Deutsche Messe Andreas Gruchow (foto: organisatie).
De eerste editie van Domotex USA heeft 282 exposanten uit 25 landen aan zich weten te binden, zo blijkt uit het slotbericht van de kersverse ‘Amerikaanse dochter’ van Deutsche Messe. Het bezoek was kwalitatief bijzonder goed op peil, zo vervolgt de organisatie, die dat oordeel ook uit de mond van de exposanten heeft mogen optekenen. De première van het evenement noteerde 5130 inschrijvingen van bezoekers uit de vloerenketen, een getal dat wellicht niet toevallig enigszins ‘naar achteren’ is geschoven in het slotbericht. Circa zeven van de tien bezoekers blijken woonachtig in het oostelijke deel van de VS.

De vloerenvakbeurs werd van 28 februari tot en met 2 maart jl. in het Georgia World Congress Center te Atlanta georganiseerd. Ruim 57 procent van de tentoonstellingsruimte aldaar werd ingenomen door Noord-Amerikaanse vloerenaanbieders, de overige 43 procent was bestemd voor internationale exposanten. Nederland had dit jaar Brink & Campman, DecoRad Systems, Hamat, Terratsa Europe en Unifloor Underlay Systems naar Atlanta afgevaardigd.

Voorafgaand aan de beurs had organisator Hannover Fairs USA voor retailers voorts een informatieve rondrit in de streek op poten gezet, die halt hield bij de fabrikanten Shaw Industries (zeker ook bekend van COREtec), Dixie Group, Engineered Floors en Beauflor USA.

Domotex USA 2020 staat al op de agenda, en wel van 5 tot en met 7 februari, iets dichter op Surfaces in Las Vegas.

(Parketplein, 13-03-2019)

 
Weer twee geslaagde PPC Bijspijkerdagen

Workshop-van-BonaWorkshop van Bona ging over het creëren van een compleet nieuwe uitstraling voor een bestaande houten vloer.De PPC blikt met tevredenheid terug op de Bijspijkerdagen die vorige maand en eergisteren op het programma stonden in zijn pand in Wijk bij Duurstede. Het was een drukte van belang, zo constateert het organiserende bedrijf, want in totaal waren ruim tweehonderdveertig klanten op komen dagen om zich te laten ‘bijspijkeren’. Zij namen deel aan vijf workshops naar keuze. Liefst negen leveranciers hadden, verspreid door het pand, hun eigen workshopruimte. Er was telkens ruimschoots gelegenheid om bij te praten en ervaringen uit te wisselen.

“Het waren ontzettend waardevolle dagen voor zowel onze klanten als onze leveranciers, wat ons betreft gaan we volgend jaar weer Bijspijkeren!” aldus een enthousiaste Lisa Klaassen. De leveranciers in kwestie waren Unifloor, Quick-Step, Lecol, Thomsit, Festool, Stauf, Dr. Schutz, Bona en Rigo Verffabriek.

Een uitgebreid verslag van de eerste bijeenkomst, in grote lijnen identiek aan de tweede, is op deze site te lezen in het nieuwsitem ‘Succesvolle comeback Bijspijkerdagen’ van 13 februari jl.

(Parketplein, 13-03-2019)

 
Troostwijk veilt machines Beter Hout

Vierzijdige-profileerVierzijdige profileer- en schaafmachine van het merk Weinig.Troostwijk Veilingen meldt in een persbericht dat Beter Hout, producent van multivloeren, de complete productielijn en houtbewerkingsmachines in een online veiling aanbiedt, na het beëindigen van zijn bedrijfsactiviteiten. Op meer dan honderdveertig items kan tot en met 19 maart worden geboden op het platform van Troostwijk Auctions. Voor geïnteresseerden is een kijkdag gepland op 14 maart in Boxtel.

Eyecatcher volgens het persbericht van Troostwijk is de combinatie van de complete profileerlijn met rollerbanden, bandschuurmachines en stapelaar. Daarnaast worden onder andere de houtbewerkingsmachines, stapelaars, schuurmachines, zaagmachines, voorraad en rollend materieel online aangeboden. “Deze veiling biedt geïnteresseerden in binnen- en buitenland een prachtig aanbod van gebruikte, goed onderhouden machines,” aldus de veilingmeester.

De online veiling heeft zijn virtuele deuren geopend op 1 maart en sluit deze op 19 maart a.s. De kijkdag voor alle veilingitems is morgen van 10.00 tot 16.00 uur. Op 15 en 16 maart kunnen geïnteresseerden enkel op afspraak de items bekijken. De specifieke veiling en alle daarbij behorende details zijn te bekijken op www.troostwijkauctions.com/nl/woodworking/01-28348/

(Parketplein, 13-03-2019)

 
Nieuw bij mFLOR: Reservoir Oak

DraytonDrayton.mFLOR introduceert de collectie 20-03 Reservoir Oak. Aansprekende thema’s als duurzaamheid, ecologie en ‘terug naar de natuur’ bepalen mede het kleurenbeeld van deze nieuwe reeks van de Twellose specialist in PVC-designvloeren. De collectie is gebaseerd op eikenhouten planken en verkrijgbaar in een zestal natuurlijke kleuren. De vloer wordt dan ook aanbevolen voor interieurs met een rustige en natuurlijke uitstraling.

Reservoir Oak bestaat uit stroken van 121,92 bij 22,86 centimeter en heeft een dikte van 2,0 millimeter totaal, met een slijtlaag van 0,3 millimeter. Hij is dan ook geschikt voor zwaar huishoudelijk en licht projectmatig gebruik.

De PVC-vloeren in de collectie Reservoir Oak voelen warm aan, zijn geluiddempend (zorgend voor een aangenaam loopgeluid), hebben een hoge slijtvastheid (wat ze goed bestand maakt tegen krassen) en zijn waterbestendig (en dus eenvoudig te reinigen en onderhouden). Deze eigenschappen zorgen volgens mFLOR voor optimaal comfort en gebruiksgemak. Bovendien is de vloer uitermate geschikt voor vloerverwarming en -koeling.

De Reservoir Oak-collectie ligt op voorraad en is leverbaar in een half dozijn aantrekkelijke kleuren, die vergezeld gaan van de namen Lyn (72133), Ardingly (72136), Broad Fen (72138), Foxcote (72140), Chard (72141 ) en Drayton (72143). De aanbieder verzekert dat al zijn producten voldoen aan de hoogst haalbare normen voor emissie en veiligheid. Tot en met donderdag 14 maart is mFLOR overigens present op MaterialDistrict in Rotterdam.

(Parketplein, 13-03-2019)

 
Lamett investeert miljoenen in Tsjechië

Morava-WoodMorava Wood (foto: website bedrijf).Lamett Europe uit Deerlijk in België steekt vier miljoen euro in een uitbreiding van de vestiging van Morava Wood in Tsjechië, zo meldt de krant Het Laatste Nieuws. Het bedrijf van CEO Bruno Descamps heeft alle gronden en gebouwen op en rond de fabriek in Unicov aangekocht. Morava Wood, producent van massieve eikenhouten vloeren, is sinds 2016 in handen van Lamett.

Volgens Descamps heeft de huidige investering te maken met het verzekeren van de toekomst van zijn Tsjechische productievestiging. Klaarblijkelijk bestond een grote kans dat het bedrijf zijn machines anders had moeten verhuizen naar elders. “Dankzij deze aankoop is dit niet meer het geval en hebben we onze toekomst in eigen handen,” zegt de CEO tegen de krant.

Afgelopen oktober kocht Lamett in de buurt van het Franse Tours al de zagerij Chaillou, om de aanvoer van kwaliteitseiken veilig te stellen. Descamps zei destijds (zie Nieuws van 12-10-2018) dat de aankoop van de houtzagerij paste in een strategie om meer verticaal te gaan en meer impact te hebben op het proces. “Na de aankoop van de grootste producent van massief parket in Europa, Morava Wood, moesten we ons verzekeren van voldoende grondstoffen.” Ook voorzag Descamps toen al op korte termijn een forse investering te kunnen aankondigen.

(Parketplein, 11-03-2019)

 
Wijzigingen in aanbod oliekleuren Lecol

LOBASOL HS 2K ImpactOilWijzigingen in aanbod oliekleuren LecolLecol Chemie voert een aantal wijzigingen door in zijn assortiment oliekleuren, zo valt te lezen in zijn jongste nieuwsbrief. Het kleurenpalet van LOBASOL HS 2K ImpactOil Color wordt, inspelend op de marktvraag, aangepast met de komst van een nieuwe kleur en het vervallen van een aantal items die niet langer voldoende trendy worden geacht. De binnenkort leverbare nieuwe houtkleur is de Walnut. De houtkleuren Jatoba en Bilinga komen op zeer korte termijn te vervallen. Voor het overige ondergaat de kleur Iron een naamsverandering en heet nu Grey, vallend onder de groep basiskleuren.

Verder worden wijzigingen gemeld in het assortiment LOBASOL HS Akzent 100 Oil Color. “Aangezien we een duidelijke verschuiving zien van 1K- naar 2K-oliën - en u dus voor kwaliteit gaat - zijn we genoodzaakt ook het kleurenpalet van onze 1K LOBASOL HS Akzent 100 Oil Color te gaan aanpassen,” zo informeert product manager Pieter Pruyn zijn klanten. Op korte termijn zullen de kleuren Oyster, Clay, Silver, Iron, Bilinga, Kambala, Jatoba, Sucupira en Wengé niet langer leverbaar zijn. Voor meer informatie over de stand van zaken betreffende het leveringsprogramma adviseert Lecol (www.lecol.nl) om contact op te nemen met zijn afdeling Verkoop.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Barometer woonbranche dieper in het rood

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand wat dieper in het rood beland. De door Van Es Marketing Services samengestelde barometer sluit februari af op een stand van minus 8,9, ofwel twee punten lager dan in de voorgaande maand. De daling wordt veroorzaakt door het afnemende consumentenvertrouwen en slechtere cijfers over de weekomzetmutaties van woondetaillisten.

baro-1902‘Woonbranche economische barometer’ versterkt indicatie van een krimpende markt (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten zakt de afgelopen maand wederom met 5 punten en komt uit op minus 25,2, de laagste stand in jaren. Het is de zesde maand op rij dat deze deelindicator daalt. Minder dan een vijfde (19 procent) van de woondetaillisten noteert in februari een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (44 procent) een daling. Nog slechts een zesde (17 procent ) van hen verwacht dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Praktisch de helft (48 procent) voorziet een omzetdaling. De woondetaillist is zodoende weer minder optimistisch gestemd over de komende periode.

Het in de barometer meegewogen vertrouwen van consumenten is voor het eerst na februari 2015 negatief. Het consumentenvertrouwen, door het CBS gemeten, komt uit op minus 2. Ook de koopbereidheid neemt af en belandt op minus 3, tegen minus 1 in januari. Het producentenvertrouwen industrie stijgt daarentegen iets. De score loopt op van 5,8 in januari naar 6,3 in februari. De deelindicator van de woningmarkt tot besluit staat op minus 14,6. Deze stoelt op voorlopige cijfers van het CBS over de verkoop (minus 14,6 procent) van bestaande koopwoningen in het vierde kwartaal van 2018.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Aspecta Tilt & Tones wint Spectrum Award

Speelse-vloermotieven-Tilt-TonesSpeelse vloermotieven van Aspecta Tilt & Tones nodigen uit om te gaan shoppen.De nieuwe LVT-collectie Tilt & Tones van Aspecta is onderscheiden met een Spectrum Award van het tijdschrift ‘design:retail’. De prijzen worden door een vakkundige jury toegekend aan de best ontworpen producten ten behoeve van winkelinrichtingen. Aspecta Tilt & Tones is als beste uit de bus gekomen in de categorie vloeren.

De nieuwe collectie Aspecta Tilt & Tones, die nog voor de zomer op de markt komt, bestaat uit vierkante tegels (van circa 60 bij 60 centimeter) die in vier kleurgroepen komen, elk bestaande uit vier markante, geometrische Tilt-tegels, die zich laten combineren met twee passende, neutrale Tones-tegels. Samen zorgen ze voor een speels vloermotief dat naar wens toepasbaar is in winkelomgevingen. Door het ‘mixen en matchen’ van de grafische Tilt-ontwerpen en de Tones-kleuren ontstaan velerlei opties op het vlak van bijvoorbeeld ruimteafbakening of bewegwijzering. De vormgeving is overigens geïnspireerd op het zogeheten ‘biophilic design’, ofwel ontworpen vanuit de band die mensen voelen met de natuur. Volgens ‘design:retail’ zorgt de vormgeving van Tilt & Tones onder andere voor een visueel interessante ruimte die mensen ertoe aanzet om te gaan winkelen. De collectie is beschikbaar in rigid core en in dryback/gluedown.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Ansgar Igelbrink aan de slag bij Amorim

Ansgar-IgelbrinkAnsgar Igelbrink (foto: Linkedin).Amorim Revestimentos, de voor onder meer Wicanders verantwoordelijke vloerenfabrikant binnen de Portugese Amorim-groep, heeft per deze week de ervaren man Ansgar Igelbrink aangesteld in de functie van Global Director Sales and Marketing. Igelbrink loopt al aardig wat jaren mee in de vloerenbranche.

Tot 2007 bekleedde hij de positie van Vice President en Directeur Divisie Noord-Europa (inclusief bemoeienis met Nederland) bij het Zweedse Bona AB. Daaropvolgend ging hij bij Bauwerk Parkett AG aan de slag als Managing Director (met tevens verantwoordelijkheid voor Nederland) en daarna, tot voorjaar 2018, als President Bauwerk Parkett en Senior Vice President Bauwerk Boen Group. Jarenlang is hij ook bestuurslid geweest van de Duitse parketfabrikantenvereniging VDP. De voorbije maanden was actief bij het Zwitserse keukenmerk Forster, maar keert nu dus terug naar een leidende positie in de vloerenwereld, en wel bij een bedrijf dat naar eigen zeggen werkt aan een ommekeer in de gang van zaken.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Unifloor opent eigen vestiging in VS

UNIFLOOR-Inc.-in-CartersvilleUNIFLOOR Inc. in Cartersville (VS) wordt geleid door Kent Hughes (links), daarin bijgestaan door Gerry Maatjes.Unifloor heeft een vestiging geopend in de Verenigde Staten. De Deventer ondervloerenspecialist is weliswaar via verscheidene vloerendistributeurs al geruime tijd actief op deze exportmarkt, maar veronderstelt de klanten daar nog beter te kunnen bedienen met een eigen vestiging. UNIFLOOR Inc. is gevestigd in Cartersville, in de ‘vloerenstaat’ Georgia. Het bedrijf staat onder leiding van Kent Hughes (National Sales Manager), die de nodige ondersteuning krijgt van Gerry Maatjes (Export Sales Manager van Unifloor BV). Samen waren zij onlangs present op het debuut van vakbeurs Domotex USA in het nabijgelegen Atlanta.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
MMFA ontvangt drie nieuwe leden

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft zich versterkt met een drietal nieuwe leden. Tarkett (Frankrijk) en Corkart Indústria De Cortiças (Portugal) als gewoon lid, Neodecortech (Italië) als geassocieerd lid. De wereldwijde activiteiten van Tarkett behoeven weinig introductie. De Portugees maakt meerlaagse vloeren op basis van kurk, de Italiaan is decorfolieprinter. Het MMFA-netwerk omvat momenteel vierentwintig fabrikanten, zesentwintig leveranciersbedrijven en twee technische instituten als ondersteunende leden.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Meepraten over herzien normen dekvloeren

nen-logoHet Delftse norminstituut NEN organiseert op donderdag 9 mei a.s. een bijeenkomst over normen voor dekvloeren. Welke normen aan herziening toe zijn, wordt dan in kaart gebracht. Een en ander betreft kwaliteitsniveaus, specificaties en toetsingscriteria van te leveren producten en de verwerking daarvan. Belangstellenden zijn van harte welkom op deze middag.

NEN onderstreept dat partijen als gebouweigenaren en –gebruikers, ontwerpers, aannemers, vloerenbedrijven, toeleveranciers en vloerafwerkers er belang bij hebben wanneer kwaliteitsniveaus in breed gedragen documenten helder zijn vastgelegd. De huidige nationale normen voor dekvloeren zijn ouder dan vijf jaar en toe aan periodieke evaluatie. Dat wil zeggen toetsing aan de vraag of ze nog aansluiten bij de markt, de huidige stand der techniek en wet- en regelgeving op Europees (CE-markering) en nationaal gebied.

NEN wil in kaart brengen of er behoefte is aan het herzien van de bestaande normen, maar ook een beeld krijgen van nieuwe wensen. Denk hierbij aan het raakvlak tussen de dekvloer en de gebruiksvloer, zoals bijvoorbeeld laminaat, vloerbedekking en tegels. Annemarie Mewe, consultant Materialen & bouwproducten (e-mail mb@nen.nl) is contactpersoon.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
‘Onze basis is innovatie en duurzaamheid’

Het-vloerenvak“Het vloerenvak is een prachtvak, met ambachtslieden die iets uitstralen en trots zijn op hun werk. Dat ondersteunen we graag,” vertelt Chris de Vries.Duurzaamheid, milieu en vernieuwing zijn als vanouds een vanzelfsprekendheid die past binnen de bedrijfsfilosofie van Rigo Verffabriek. Daarnaast heeft het bedrijf ook altijd het ambachtelijk vakmanschap omarmd. “Het vloerenvak is een prachtvak, met ambachtslieden die iets uitstralen en trots zijn op hun werk. Dat ondersteunen we graag,” vertelt Chris de Vries, manager verkoop & ontwikkeling bij Rigo Verffabriek. “Daar horen ook de juiste mensen bij,” vult Toon van Westerhoven aan. “Het aantrekken van de juiste mensen, maar ook het zorgdragen voor hun ontwikkeling. Je medewerkers zijn je belangrijkste bedrijfskapitaal, al vind ik dat nogal onpersoonlijk klinken. Het gaat tenslotte ook om een belangrijk sociaal aspect.” Een belangrijke medewerker die een sleutelpositie heeft binnen het Rigo-laboratorium gaat over ruim een paar jaar met pensioen. “We hebben hem voor deze laatste paar jaar ook als innovatie-manager aangesteld. Een functie waarbij hij zich als een vis in het water voelt, maar die er ook voor zorgt dat zijn kennis binnen het bedrijf niet verloren gaat. En zo snijdt het mes weer aan twee kanten.”

“Duurzaamheid wordt tegenwoordig door iedereen onderschreven. Het is niet meer het bepalende argument waarmee je je op de markt profileert,” aldus De Vries. “En het is natuurlijk ook goed dat de branche duurzaamheid heeft omarmd. Onze basis is innovatie en duurzaamheid. We zijn een relatief klein bedrijf waardoor we ook flexibel kunnen inspelen op de veranderende vraag binnen de markt. Hoewel we aan export doen, concentreren we ons vooral op de Nederlandse markt. Onze betrokkenheid met de vloerenbranche onderschrijven we door het steunen van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen en deelname aan voorlichtingsdagen bij de verschillende groothandels die onze producten leveren.” Chris de Vries is er van overtuigd dat de bijzondere werkwijze van Rigo Verffabriek voor unieke producten zorgt. “Skylt overlakbare kleurolie had zich ergens anders niet kunnen ontwikkelen, daar ben ik van overtuigd.”

Rigo-Verffabriek-geeft2Rigo Verffabriek geeft regelmatig voorlichtingsdagen bij de verschillende groothandels die zijn producten leveren. Hier demonstreert Chris de Vries (midden) samen met Toon van Westerhoven (links) tijdens de laatste Bijspijkerdag van PPC.Toon van Westerhoven tot besluit: “Mijn opa en oma zijn ooit met het bedrijf begonnen. Uitgangspunt was dat opa Henk, die voorman was in een verffabriek in Haarlem, en oma Gonda de overtuiging hadden dat ze het beter konden qua receptuur en bedrijfsvoering. En zo startten ze in 1938 het bedrijf dat in 1970 overgenomen werd door hun zoons Arnold en Robert. Zij vertaalden duurzaamheid in producten. In 2010 namen Machiel en ik, zoons van Arnold, als derde generatie het stokje over. Ook wij zien een nieuwe tijd met nieuwe mogelijkheden. Waarin het belang van een mooie omgeving toeneemt. In al haar eenvoud en echtheid.”

(Parketplein, 06-03-2019)

 
Vloerentak Amorim op zoek naar ommekeer

Amorim-WISEDivisie Floor & Wall Coverings koestert hoge verwachtingen van het begin dit jaar gelanceerde WISE (foto: Amorim).De divisie Floor & Wall Coverings van het Portugese kurkconcern Amorim heeft afgelopen jaar 7,7 procent omzet ingeleverd, om uit te komen op 112,2 miljoen euro. De onderneming stelt vast dat op de drie belangrijkste afzetmarkten, te weten de VS, Rusland en Duitsland, een herstel van de verkopen is uitgebleven. Wel is sprake geweest van een gunstige ontwikkeling in Scandinavië en Portugal.

De ebitda van de divisie zakt van 8,3 miljoen in 2017 naar nog slechts 3,0 miljoen in 2018, ofwel 2,6 procent van de omzet. Het concern verklaart de afname door te wijzen op lagere productieniveaus, hogere prijzen voor kurk, toegenomen kosten en waardeverminderingen. Er is sprake geweest van eenmalige kosten van 1,1 miljoen, voortvloeiend uit de invoering van nieuwe herstructureringsmaatregelen en wijzigingen in het management.

In zijn cijferoverzicht herinnert Amorim ook nog aan de goed ontvangen lancering, op de voorbije Domotex in Hannover, van WISE, zijn PVC-vrije, koolstofnegatieve, waterbestendige en volledig recycleerbare nieuwe vloerbedekking met Cork Rigid Core. De Portugezen verwachten daarmee met veel succes in te kunnen spelen op de vraag van de consument naar gezonde en eco-vriendelijke producten.

Ten slotte dienen een nieuw managementteam en maatregelen als een efficiëntere productie en een aangepast productaanbod, zorg te dragen voor wat genoemd wordt een ‘geslaagde ommekeer’ van de divisie. De groep als geheel boekte ruim 763 miljoen omzet (een plus van 8,8 procent), met een ebitda van 134 miljoen (17,6 procent van de omzet).

(Parketplein, 04-03-2019)

 
Bij Cotap nu egalisatiemiddelen en lijmen

co-pro-productenOverzicht egalisatiemiddelen en lijmen van Co-pro.Cotap is onlangs begonnen met de verkoop van een assortiment egalisatiemiddelen en lijmen voor alle soorten vloeren. Dit betreft een toevoeging aan het assortiment waarmee Cotap in 2017 van start is gegaan, te weten ondertapijt, ondervloeren, plinten en profielen en onderhoudsproducten.

De groothandel wil zijn klanten in vier stappen kennis laten maken met het nieuwe ‘Co-pro’-assortiment egalisatiemiddelen en lijmen. Ten eerste universele reparatiemortel, voor het repareren van gaten in vloeren en het dichtmaken van sleuven van vloerverwarming. Ten tweede universele voorstrijkproducten, primer en vochtscherm voor cementgebonden en voor anhydrietgebonden afdekvloeren. Als derde egalisatiemortels, cement, anhydriet en een universeel, stofarm egalisatiemiddel. Ten vierde lijmen: tapijtlijm, PVC-lijm, MSP parketlijm en antislip-lijm voor het (tijdelijk) vastleggen van vinyl en tapijttegels.

De producten en productcombinaties zijn alle uitgebreid getest door producenten en klanten, zo verzekert Cotap. Voor meer informatie: www.cotap.nl/lijmenkit.

Co-pro is anderhalf jaar geleden door Cotap ontwikkeld als een merk vloertoebehoren voor parketspecialisten en woninginrichters. Belangrijk voor Cotap is dat het assortiment compact en compleet is, en de beste kwaliteit biedt tegen de beste condities. “Co-pro biedt een eenvoudige prijsopbouw, met direct een zeer scherpe stuksprijs, maar ook een extra scherpe palletprijs. Die per product bewijzen zeer competitief te zijn,” zo stelt de groothandel in een persbericht.

(Parketplein, 04-03-2019)

 
Workcamp Parquet in kasteel van Brzeg

Slot-van-BrzegSlot van Brzeg (foto: Museum van Silezische Piasten).Het Workcamp Parquet speelt zich dit jaar af in het kasteel van Brzeg, in Silezië in Polen. De werkzaamheden vallen precies in de eerste week van september, aanmelden kan op www.workcamp-parquet.cz. Het internationale evenement draait om ‘work and fun’ en staat elk jaar in het teken van het restaureren van een oude parketvloer in een pand van (voorheen) aanzien, met als hoger doel kennisuitwisseling over de landsgrenzen heen, ook tussen jong en oud, en het behoud van traditie. Afgelopen jaar was zoals bekend ons land aan de beurt en werd het kasteel van Arcen in Limburg onder handen genomen.

Pinotti-zaalPinotti-zaal (foto: Workcamp Parquet).De werkzaamheden in het kasteel van Brzeg, in het museumgedeelte dat gewijd is aan het vorstengeslacht van de Piasten, staan voorzover nu bekend gepland in de Pinotti-zaal en tevens in de Jachtkamer, waar de parketvloeren in oude luister hersteld moeten worden, bij elkaar driehonderdtachtig vierkante meter. De organisatie verwacht circa vijftig deelnemers uit allerlei Europese landen. Aansluitend is er overigens nog een drie dagen durend zogeheten ‘Workcamp Parquet Plus’ in kasteel Gorzanów, een kleiner project van vijftig vierkante meter parket met tien tot vijftien deelnemers.

Het kasteel van Brzeg, zo leert Wikipedia, dateert van het begin van dertiende eeuw en werd voltooid in de zestiende. Het bouwwerk raakte grotendeels verwoest in het midden van de achttiende eeuw, later nog gevolgd door een brand. Restauratie startte vlak na WO-I, waarna WO-II weer roet in het eten gooide. Het huidige kasteel werd in de tweede helft van de voorbije eeuw herbouwd in renaissancestijl.

(Parketplein, 01-03-2019)

 
Groei EU-invoer (niet tropische) vloeren

Na een terugval van 9 procent in 2016 en een vlakke ontwikkeling in 2017, is de EU-import van houten vloeren in 2018 met 2,6 procent toegenomen tot 580 miljoen euro, zo bericht het jongste ITTO TTM Report. De import van houten vloeren uit China, verreweg de grootste externe leverancier die goed is voor ongeveer twee derde van het totaal, heeft weer terrein veroverd in 2018, terwijl de invoer uit Oekraïne sterk is geklommen, wat een krimp van de invoer uit Indonesië, Maleisië, Brazilië en Zwitserland weet te compenseren.

De daling van de invoer van tropische houten vloeren is evenwel weer tamelijk dramatisch, te weten 15 procent minder tot 59 miljoen euro in 2018, na al een gemiddelde daling van ongeveer 15 procent in elk van de voorgaande drie jaar.

De totale waarde van de EU-invoer van tropische houtproducten stijgt met 1,7 procent tot 4,05 miljard euro in 2018, vooral dankzij gezaagd hout en houtskool. Dit volgt op een daling van de invoerwaarde met 0,4 procent in 2017. Het aandeel van tropisch hout in de totale waarde van de invoer van houtproducten in de EU zakt van 21,5 procent in 2017 tot 20,8 procent in 2018. Hoewel 2018 het derde achtereenvolgende jaar is met een afnemend aandeel voor tropisch hout, is het tempo van de daling volgens het ITTO TTM Report nu veel trager dan in het decennium vóór 2014, toen het aandeel in een rechte lijn bleef dalen van ongeveer 36 procent naar 22 procent.

De totale waarde van de EU-import van alle houtproducten bij elkaar bedraagt 19,44 miljard euro in 2018, ofwel 5,1 procent meer dan in 2017. Dit volgt op een stijging van 2,4 procent tot 18,49 miljard euro in 2017. In 2018 ligt de EU-invoerwaarde op het hoogste niveau sinds 2008, aan de vooravond van de wereldwijde financiële crises.

(Parketplein, 01-03-2019)

 
Nieuwe afwerking AvanceFloors Invisible

Invisible-AvanceFloorsInvisible, de kleur van eikenhout.AvanceFloors heeft de op de huidige trend inspelende afwerking Invisible ontwikkeld. De kleur van het originele eikenhout komt daarin geheel tot zijn recht, zo belooft dit merk van Houtindustrie Schijndel. De plank is bovendien afgewerkt met een speciale olie die hem beschermt tegen water-en vuil. De houtlook van AvanceFloors Invisible is leverbaar in planken, van smal (zes centimeter) tot extra breed (38 centimeter), verschillende afmetingen visgraat en Hongaarse punt, en in allerlei kwaliteiten.

AvanceFloors gaat er prat op dat zijn parketvloeren stuk voor stuk op maat worden gemaakt van eersteklas, duurzaam geproduceerd eikenhout. Houtindustrie Schijndel vervaardigt tevens het merk Origineel Chapel Parket.

(Parketplein, 27-02-2019)

 
Nieuwe ontwikkelingen bij Viehoff
Nieuwe-display-van-ViehoffNieuwe display van Viehoff, met zestien items van Lindura royaal gepresenteerd.
Toepassing-8736 Lindura HD400Toepassing Lindura HD 400 (item 8736, matgelakt) in woonkamer.

Viehoff heeft voor de nieuwe Lindura-collectie HD 400 een wederom fraaie display laten maken. De HD 400 is een up-to-date gebrachte voortzetting van de prima door de markt ontvangen HD 300, met een aantal kleuren die zich voorheen hebben bewezen, aangevuld met een groot aantal nieuwe, aantrekkelijke decors. In de nieuwe display van Viehoff worden zestien decors van dit ‘hightech’ parket van Meister groot en zonder meer ‘uitnodigend’ getoond. “We bieden opnieuw een uiterst aantrekkelijke presentatie, in dezelfde lijn als de al zo succesvolle laminaatdisplay, maar nu met grotere borden,” zo geeft de groothandel als toelichting. “Ook spelen wij met deze display adequaat in op de duurzaamheid van dit product, een aspect dat immers erg leeft bij de huidige consument.” (Meer over de collectie is te vinden in het nieuwsitem ‘MeisterWerke lanceert de nieuwe Lindura’ van 25-01-2019 op deze site).

Ander recent nieuws van Viehoff betreft de mogelijkheid om via een online bestelformulier eenvoudig de producten van zijn lijn binnenzonwering, onder het label Maison, te bestellen. De collectie heeft volgens de groothandel een geslaagde lancering op de InCoDa in Gorinchem achter de rug en mag sindsdien op het nodige enthousiasme rekenen van de dealers. De bestelformulieren staan op de websites www.viehoff.nl en www.maisonbinnenzonwering.nl. Bedrijven met belangstelling om dealer te worden kunnen bij het in Heerhugowaard gevestigde bedrijf een veelomvattende boekenset bestellen.

(Parketplein, 27-02-2019)

 
Nieuw EPLF-blad ‘Ondervloermaterialen’

Editie-2019-OndervloermaterialenEditie 2019 van ‘Ondervloermaterialen’ van de EPLF.De Europese laminaatmakersvereniging EPLF heeft, volgend op de publicatie van de EN 16354, zijn technisch gegevensblad ‘Ondervloermaterialen onder laminaatvloerelementen – keuringsnormen en kengetallen’ bijgewerkt. Het compacte document geeft aanwijzingen en biedt hulp bij de juiste keuze van ondervloeren onder laminaatvloeren bij verschillende toepassingen. “Zo kunt u de passende ondervloer kiezen waarmee het laminaatvloersysteem geoptimaliseerd kan worden en de gebruiksduur wordt verhoogd,” aldus belooft de EPLF aan een doelgroep van producenten, toeleveranciers, planners, vaklieden en vakhandel, plus geïnteresseerde eindverbruikers.

Op www.eplf.com is het nieuwe blad met toelichtingen en verklaringen gratis te downloaden als PDF-bestand in het Duits en het Engels. Binnenkort volgen versies in het Frans, Nederlands en Pools.

(Parketplein, 27-02-2019)

 
‘Slimme’ applicatie van start-up Kubisk

Chris-van-de-NesChris van der Nes, commercieel directeur van Kubisk.De in Alkmaar gevestigde start-up Kubisk lanceert een ‘slimme’ applicatie voor het beheren, begroten en plaatsen van vloerbedekkingen en raambekleding. Centraal staat het in kaart brengen van ruimtes en deze data real-time beschikbaar hebben. Dit maakt het traject van (af)bouwer tot en met eindgebruiker naar eigen zeggen snel inzichtelijk en eenvoudiger te beheersen. “Alle tijd die tot op heden nodig was om van offerte tot aan een opdracht te komen wordt weggenomen,” zo belooft een persbericht. De gebruiker van Kubisk (www.kubisk.nl) bouwt bovendien een langdurige relatie met de klant op, zo stelt de leverancier voorts in het vooruitzicht. Chris van der Nes (24) is contactpersoon bij de start-up.

(Parketplein, 25-02-2019)

 
Quick-Step wint prijs met ReadyFit

ReadyFitReadyFit.Quick-Step is op de Brusselse bouwbeurs Batibouw onderscheiden met de Product Innovation Award voor zijn installatietechnologie ReadyFit. Deze nieuwe service van het vloerenmerk van Unilin aan de (Belgische) consument werd gekozen uit tientallen inzendingen, waaruit een onafhankelijke jury een selectie van twintig innovatieve producten en diensten samenstelde. “Met ReadyFit bewijst Quick-Step dat prefabricage en industrialisatie hand in hand kunnen gaan met maatwerk,” zo oordeelt de jury. “Technologie die de klant een echte meerwaarde biedt is nog steeds vrij zeldzaam, en dat overtuigde ook de jury. Zowel de eindklant als de installateur hebben baat bij deze oplossing.”

Naar eigen zeggen vergemakkelijkt en versnelt ReadyFit het (stofvrij) installeren van nieuwe vloerbedekking. Een gecertificeerde ‘Quick-Step-partner’ komt thuis langs bij de klant en meet diens kamer op met een 3D-scanner. Quick-Step zaagt vooraf de benodigde vloerplanken (laminaat of 'Balance Rigid' vinylvloeren) op maat en overhandigt de klant daarbij een gepersonaliseerd lay-outplan, waarna de koper enkel nog de genummerde planken in elkaar hoeft te klikken. (Zie ook Nieuws ‘Quick-Step brengt ReadyFit en Rigid Vinyl’ van 05-10-2018).

De toekenning van de Product Innovation Award vond als nevenevenement plaats van de Belgian Building Awards, onderscheidingen voor architectuur.

(Parketplein, 25-02-2019)

 
Meer omzet afwerkingsbedrijven in de bouw

Sterkste-omzetstijging-bouwSterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar (foto: Hollandse Hoogte).De omzet van de Nederlandse bouw is in 2018 met ruim 10 procent gestegen. Het is meer dan tien jaar geleden, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, dat de groei van de bouwnijverheid op jaarbasis zo hoog was. Kleine bouwbedrijven (tot tien man personeel) presteerden afgelopen jaar het best met een omzetstijging van bijna 12 procent.

Gespecialiseerde bouwbedrijven zagen hun omzet vorig jaar eveneens met iets meer dan 10 procent stijgen, een percentage dat ook opgaat voor de afwerkingsbedrijven binnen dit segment. De afwerkingsbedrijven (met inbegrip van de afwerking van vloeren en wanden) boekten verhoudingsgewijs zelfs meer vooruitgang dan in 2017, met toen circa 7 procent omzetgroei, en ook meer dan in de jaren daaraan voorafgaand.

Het CBS rapporteert verder vandaag dat het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in 2018 ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van de bijna 70 duizend van een jaar eerder. In 2013, zo tonen de statistieken, werd voor slechts 27 duizend woningen een vergunning afgegeven, een dieptepunt. Daarna nam het aantal bouwvergunningen weliswaar toe, maar bereikte nog niet het niveau van vóór de crisis. Tussen 2000 en 2008 werd jaarlijks immers voor gemiddeld 80 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning verleend.

(Parketplein, 22-02-2019)

 
Willem-Jan Candel directeur Unifloor

Candel-en-MorsinkWillem-Jan Candel (links) en Gerco Morsink poseren voor een stelling met Unifloor-producten.Willem-Jan Candel is met ingang van de eerste van deze maand aangetreden als algemeen directeur van Unifloor Underlay Systems in Deventer. Candel (52) heeft ruim dertig jaar management- en verkoopervaring in verschillende branches en bij diverse organisaties. Bij Unifloor legt hij de focus op de groei van de afzet op zowel de nationale markt als de exportmarkten.

Over zijn rol binnen het bedrijf zegt de nieuwe directeur: “Als klant vindt men bij Unifloor passende ondervloeroplossingen voor elke vloersituatie. Ik maak kennis met een zeer professionele en kritische afzetmarkt. Samen met een gemotiveerd team van Unifloor-medewerkers gaan we de relatie met onze klanten nog verder optimaliseren waarbij ‘duurzaamheid’ en ‘klanttevredenheid’ centraal zullen staan.”

De organisatiewijziging wordt overigens verklaard door de forse groei van zowel Unifloor als Forest, beide onderdeel van de Bosgoed Holding in Deventer. Candel neemt het stokje over van Gerco Morsink, die zich zodoende volledig kan richten op de verdere (internationale) groei van Forest, leverancier van gordijnrailsystemen en raambekleding.

(Parketplein, 22-02-2019)

 
Geslaagde vakdag voor COREtec op Batibouw

Volop-aanloop-op-stand-COREtecVolop aanloop op stand COREtec op professionele dag op Batibouw 2019.USFloors is voor het derde jaar op rij met de meerlaagse zwevende klikvloeren van zijn merk COREtec present op Batibouw. De exposant uit Waregem stelt met tevredenheid vast dat het gisteren, op de eerste van twee beursdagen speciaal voor professionals, zeer druk was op zijn stand. “Onze nieuwe visgraat onder andere en de twintig nieuwe designs van ProPlus werden zeer goed onthaald door de Belgische klanten, vaklui en architecten.” Het jaarlijkse evenement in de Brussels Expo is nog tot en met zondag 3 maart a.s. te bezoeken, vanaf morgen ook door het grote publiek.

“Een nieuwe COREtec-vloer koop, plaats en bewandel je op één dag: de zwevende klikvloer klikt eenvoudig in elkaar, over eender welke ondergrond, zonder ondervloer of voorbereiding,” zo verklaart Jan Dossche van USFloors mede het succes van de eerste vakdag door te wijzen op de geschiktheid van zijn producten voor de renovatiemarkt. “COREtec presenteren wij hier als de ideale renovatievloer.” De volledig watervaste vloeren worden door Dossche evenzo geadviseerd voor natte ruimtes als badkamers of kelders.

COREtec is met zijn Greenguard Gold-certificaat overigens volledig vrij van chemicaliën, wat een gezonde binnenlucht ten goede komt en in die zin aansluit bij het leidende thema ‘Healthy Indoor Climate’ van Batibouw dit jaar. De vaste kurkonderlaag zorgt voor een natuurlijke bescherming tegen schimmel, vangt oneffenheden op van om het even welke ondergrond en is bovendien uitermate geluiddempend, aldus besluit USFloors, een divisie van Shaw Industries van investeerder Warren Buffett, zijn opsomming van productvoordelen.

(Parketplein, 22-02-2019)

 
LaminatePark sluit eind 2019 zijn deuren

Productiehal-LaminateParkProductiehal van LaminatePark (foto: website bedrijf).Tarkett en Sonae Arauco kondigen het stopzetten van de werkzaamheden van hun 50/50-joint venture LaminatePark aan. Dit houdt in dat de fabriek in het Duitse Heusweiler-Eiweiler eind van dit jaar dicht gaat. LaminatePark werd opgericht in 2006 en biedt werk aan 230 mensen. Het bedrijf produceert plaatmateriaal (MDF en HDF) en laminaatvloeren voor de Duitse en internationale markt. De productiecapaciteit voor laminaatvloeren is volgens eigen opgave 25 miljoen vierkante meter op jaarbasis.

“De onderneming opereert in een zeer competitieve marktomgeving die sterk wordt geraakt door afnemende volumes in West-Europa, resulterend in een daling van het afzetvolume van LaminatePark sinds 2007 en met name in 2018,” aldus een door Tarkett verspreid persbericht. “Deze ongunstige zakelijke omgeving heeft geleid tot een onderbenutting van de productiecapaciteit van LaminatePark, met derhalve enorme invloed op de winstgevendheid van de vestiging.” De partners stellen vast dat er op middellange termijn geen redelijk vooruitzicht op verbetering van het rendement bestaat. LaminatePark belooft de zaken naar behoren af te wikkelen, zowel richting werknemers als afnemers.

(Parketplein, 20-02-2019)

 
Weer ‘houtsoorten herkennen’ bij SHR

shr-cursus-houtsoorten-herkennenSHR Academy verzorgt na de zomer weer cursus houtsoorten herkennen (foto: organisatie).Na drie geslaagde sessies afgelopen jaar (ook enthousiast bijgewoond door de nodige mensen uit de parketwereld), organiseert SHR in 2019 één maal een tweedaagse cursus om houtsoorten te herkennen, en wel op 19 en 26 september in eigen huis te Wageningen. Deelnemers wordt geleerd om zo’n vijftig veel voorkomende houtsoorten te herkennen op basis van uiterlijk en opvallende kenmerken, waarbij het gebruik van een scherp mes en een loepje soms al volstaat. Aan het begin van de cursus ontvangt iedere deelnemer het nieuwe Houtvademecum, dat tevens dient als handleiding.

“Houtsoorten herkennen is een vereiste om goed met hout te kunnen werken en de cursus is dan ook aan aanrader voor alle mensen die veel (met verschillende) houtsoorten werken,” aldus SHR. Bekende tropische houtsoorten als afzelia, bangkirai, basralocus, bilinga, iroko merbau, meranti, mahonie, sapeli, sipo tatajuba en teak komen aan bod. Maar ook soorten als afrormosia, makoré, moabi, jatoba, keruing en de kabbes worden besproken. Uiteraard komen de naaldhoutsoorten, zoals grenen, vuren, dennen, lariks, douglas en oregon pine langs, evenzo de bekendste Europese loofhoutsoorten. René Klaassen is contactpersoon bij SHR (www.shr.nl).

(Parketplein, 20-02-2019)

 
INretail agendeert de Geschillencommissie

geschillencommissie-inretailINretail nodigt zijn leden uit om komende maand mee te denken over een alternatieve invulling van de Geschillencommissie Wonen, een onderdeel van CBW-erkend. Op 20 maart presenteert de brancheorganisatie op een aantal bijeenkomsten in het land zijn alternatieve invulling van de regeling, waarna een en ander met de leden wordt besproken.

INretail zegt een alternatieve werkwijze te onderzoeken aangezien de Geschillencommissie Wonen de grootste kostenpost is van CBW-erkend en de subsidie vanuit de overheid wordt teruggeschroefd. De brancheorganisatie meent daarnaast dat de geschillenbeslechting goedkoper, efficiënter en flexibeler kan, zodat meer ruimte overblijft voor marketing en promotie van CBW-erkend. De nieuwe werkwijze (klaarblijkelijk met online communicatiemiddelen) zou volgens de vertegenwoordiger van de winkeliers bovendien beter aansluiten op de wensen van de moderne consument. Overigens is de Geschillencommissie Parket (voor bij de recentelijk opgeheven VPL aangesloten ondernemers) inmiddels verleden tijd.

(Parketplein, 20-02-2019)

 
InCoDa 2019 in teken van jubileumjaar

2497-2903f3436a8ec5ed7ef87479381e44ae


Het ambacht“Het ambacht is voor ons belangrijk.”
Lieverdink presenteertLieverdink presenteert traditioneel parket op editie 2010.
Uit de oude doos 1Uit ‘de oude doos’ (1).
Uit de oude doos 2Uit ‘de oude doos’ (2).

Het is ongeveer een half jaar na de laatste editie van de Interieur Collectie Dagen en dus ook een half jaar vóór de komende editie. Het is dit jaar ook tien jaar geleden dat de beurs voor het eerst in Gorinchem plaats vond. Een heus jubileum dus. En een goed moment om de balans op te maken met Mascha de Bruin, Head of Events InCoDa en Gerard van Muijden, die als Marketing Coördinator InCoDa onlangs het stokje van Ivo Horn overnam. “We liggen goed op koers. Er zijn een groot aantal nieuwe partijen aangetrokken en een half jaar voor aanvang van InCoDa is 80 procent van de beursvloer al volgeboekt. InCoDa is het snelst groeiende platform in de B2B interieurmarkt en deze ontwikkeling krijgt een flinke boost door de komst van prominente nieuwkomers,” zo laat van Muijden weten. Het evenement zal zich meer dan ooit richten op interactie. “Wij zijn regelmatig in gesprek met de bezoekers, ook zal er meer interactie zijn op de beursvloer via vloggers en bloggers in het Inspiratiecafé. De kernwaardes van InCoDa zijn inspiratie, innovatie, connect/verbinding en ambacht. En we nemen daarnaast ook kritisch de aankleding onder de loep.”

Mascha de Bruin en Gerard van Muijden zien de toekomst van InCoDa zonnig in. “InCoDa heeft zich gedurende de afgelopen jaren bewezen als een constante en betrouwbare partner waar de vloerenbranche zich optimaal kan presenteren en profileren. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten en daar kijken we dan ook aandachtig naar. We zullen de komende jaren nieuwe samenwerkingen aangaan en we werken hard aan onze branding, waarbij men onder meer ook kan denken aan een ‘groener, interactiever en socialer’ platform. De catering krijgt verder een upgrading. Het merendeel van onze plannen voor de komende jaren zal tijdens deze editie al zichtbaar zijn. We zetten in 2019 vooral in op inspiratie en interactie, via onder meer het inspiratiecafé en inspiratietheater. In het inspiratiecafé ontmoeten bezoekers verschillende bekende bloggers, vloggers en stylisten, die zowel bezoekers als exposanten helpen met hun bedrijf sterker te positioneren. Deze inspirators hebben allemaal een binding met de segmenten. Onze eerste inspirator heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met vloeren (harde en zachte vloeren).”

De laatste jaren waren binnen de vloerenbranche weleens geluiden te horen dat de organisatie van InCoDa het interieursegment te veel ‘verruimde’. “We kunnen deze kanttekeningen plaatsen, maar merken daarbij wel op dat de verruiming met bijvoorbeeld raamdecoratie een ontwikkeling is die ook binnen de branche waarneembaar is. Maar laten we duidelijk zijn: het segment vloeren is en blijft het key segment binnen ons beursaanbod met o.a. Flamingo Parket, Kerkhoffs, Rigo Verffabriek, Unifloor, PPC, Interfloor, Koninklijke Peitsman, T&G Wood en Kerakoll. En we voeren op dit moment een aantal afrondende gesprekken met belangrijke partijen. We zijn ook trots op het NK Parketleggen en NK Woning- en Projectstofferen die wederom op InCoDa plaats zullen vinden in samenwerking met Platform Parketbranche, Inretail, Branche Vereniging Projectinrichting en de Woontotaal Academy. Het ambacht is voor ons altijd belangrijk geweest en is dan ook zeker op de beurs terug te zien. We luisteren goed naar de bezoekers en wat er in de markt speelt, dat is tenslotte leidend. De bezoeker moet als hij op InCoDa is geweest denken: ‘Ik moet volgend jaar terugkomen, anders heb ik wat gemist’.”

(Parketplein, 18-02-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

 

Floor Forum

FF-137FF1-105

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons december nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex Hannover
  • Dossier Wie produceert hoogkant lamelparket?
  • Dossier Trends in bamboe vloeren
  • Dossier Producenten van ecologische lijmen
  • Dossier Trendy kleuren
  • Special Top Belgische bedrijven gericht op export

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com