pp2000

chapel-banner-juniFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
HoutPro+ 2020 verplaatst naar 2022

houtpro-plus-logoDe organisatie achter HoutPro+, de driejaarlijkse beurs voor de houtverwerkende nijverheid in ons land, heeft de beslissing genomen om de editie van dit jaar te schrappen vanwege een overschot aan onzekerheden. De vakbeurs zou begin november worden gehouden in de Brabanthallen te Den Bosch.

Een van de redenen die genoemd worden betreft het ontbreken tot op vandaag van officiële toestemming van de Nederlandse overheid om een evenement van dit formaat toe te staan. Verder zou het vooral voor grotere en/of internationale standhouders inmiddels te laat zijn om de noodzakelijke voorbereidingen te kunnen treffen. Bovendien blijft de kans bestaan op een tweede golf van corona en geldt sowieso de verwachting dat er minder bezoekers zullen komen opdagen vanwege de maatregelen rond het virus. De beurs zal worden verplaatst naar het vierde kwartaal van 2022, door de organisatie aangeduid als de eerstvolgende en meest gunstige datum voor de sector.

(Parketplein, 10-06-2020)

 
Omzet groothandel plust in eerste kwartaal

cbs-logoIn het voorbije eerste kwartaal heeft de verzamelde groothandel 2,2 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo meldt het CBS vandaag. Binnen de groothandel behalen handelaren in voedingsmiddelen de grootste toename van de omzet in het eerste kwartaal, te weten 5,8 procent meer. De sector non-food boekt een meer bescheiden plus van 2,5 procent.

Binnen de non-food moet de groothandel in kleding en schoenen daarentegen 2,7 procent omzet prijsgeven. De in bouwmaterialen gespecialiseerde groothandel noteert 7,2 procent meer omzet in de eerste drie maanden van het jaar.

In deze cijfers zijn de gebeurtenissen rondom het coronavirus nog niet of nauwelijks zichtbaar volgens het CBS. Dit zou onder meer blijken uit het aantal faillissementen onder groothandelaren, dat in deze periode op het laagste niveau sinds het begin van de meting ligt. De effecten van de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen zijn vooral zichtbaar geworden in het ondernemersvertrouwen, dat aan het begin van het tweede kwartaal stevig onderuit is gegaan. Groothandelaren zijn in het tweede kwartaal vooral somber over de omzetverwachting voor de komende maanden en geven daarnaast aan minder personeel nodig te hebben in het tweede kwartaal.

(Parketplein, 10-06-2020)

 
Rabo voorziet naar verhouding milde krimp

rabo-logoHet bruto binnenlands product (bbp) van Nederland krimpt dit jaar met 5,7 procent, zo raamt de onderzoeksafdeling van de Rabobank, om in 2021 weer met 2,9 procent te herstellen. De onderzoekers betitelen hun verwachtingen voor dit jaar als 'relatief mild' vergeleken met andere landen in de eurozone. Dit komt door een minder strenge lockdown en een goede uitgangspositie, waaronder een hoge mate van digitalisering en gezonde overheidsfinanciën. Anderzijds is het verwachte herstel vanaf de tweede helft van dit jaar gematigder dan dat in onze buurlanden. Deels is dit een logisch gevolg van de minder diepe val aan het begin van de coronacrisis. Maar het komt ook doordat Nederland relatief kwetsbaar is voor vraaguitval uit het buitenland.

Nadat de Nederlandse economie in het eerste kwartaal per saldo een krimpje van 1,7 procent (kwartaal-op-kwartaal) had genoteerd, voorziet de bank voor het tweede kwartaal een dip in het bbp van 8 procent. Het dieptepunt in de bestedingen van consumenten wordt evenzo bereikt in het tweede kwartaal, in de maanden dat een deel van de gebruikelijke uitgaven eenvoudigweg onmogelijk is door de lockdown. Daaronder bestedingen in horeca, tankstations, op evenementen en bij reisbureaus. Versoepeling van de lockdown-maatregelen leidt volgens de bank tot enig, maar niet volledig, herstel in de tweede helft van het jaar. 'Social distancing' en onzekerheid bij huishoudens over de economie en hun eigen financiële toekomst zetten immers nog steeds een rem op de uitgaven van consumenten. Al met al verwachten de onderzoekers, met de nodige slagen om de arm, dat Nederlandse huishoudens dit jaar zo'n 7 procent minder zullen uitgeven dan vorig jaar.

Economische-verwachtingen-NL-kEconomische verwachtingen voor Nederland. (bron: CBS, RaboResearch)

De diepste dip dit jaar is gereserveerd voor de horeca, die naar schatting 41 procent zal inleveren ten opzichte van een jaar terug. Voor de handel (groot- en detailhandel in food en non-food) verwacht de bank voor het gehele jaar 2020 een krimp van 7 procent. In de non-food detailhandel krijgen met name kleding- en schoenenwinkels en warenhuizen harde klappen. Online verkopen kunnen dit gedeeltelijk opvangen, maar zeker niet helemaal.

Voor de industrie wordt een voorzichtig herstel in het laatste kwartaal van dit jaar voorzien. In het kwartaal dat daaraan vooraf gaat wordt het dieptepunt verwacht, doordat veel orderportefeuilles met vertraging leeglopen. Al met al zal de industrie in 2020 naar verwachting met 10 procent krimpen.

In het eerste kwartaal van dit jaar liet de bouw nog een groei van 6 procent zien ten opzichte van het laatste kwartaal van 2019. Deze laat-cyclische sector (waar de economische gevolgen van de coronacrisis dus pas later merkbaar worden) zal pas vanaf de zomer te maken krijgen met een vermindering in activiteit. Deels doordat investeringen in (nieuwe) huisvesting door de toegenomen onzekerheid worden uitgesteld, waardoor de orderportefeuilles langzaam teruglopen, in hogere mate echter vanwege de stikstofproblematiek die in mei vorig jaar begon. Hierdoor zijn er minder vergunningen verleend, wat de bouw en dan met name de infrasector parten gaat spelen. De Rabobank verwacht dat de bouw in 2020 met 5 procent zal krimpen.

(Parketplein, 08-06-2020)

 
COREtec in nieuwbouwwoning Rotterdam

Visgraat-van-COREtec-abVisgraat van COREtec komt goed tot zijn recht in deze trendy en ruime woonkamer in een Rotterdamse nieuwbouwwoning.USFloors stuurt een paar fraaie foto's op van een geslaagde toepassing van zijn COREtec-vloeren in de nieuwbouwwoning van een Rotterdams koppel. Deze Adriana en Henk waren voor de realisatie van hun nieuwe onderkomen in zee gegaan met het aannemersbedrijf Arslan ter plaatse, dat hen voor de inrichting direct kon doorverwijzen naar zijn eigen woonwinkel Arslan Wonen. De heer Bhadjan van het bedrijf adviseerde het stel te kiezen voor de kwaliteit van COREtec, meer specifiek de nieuwe COREtec Naturals Herringbone-collectie. Niet minder dan 97 vierkante meter visgraat was nodig voor de inrichting van de nieuwe woonkamer. Adriana en Henk zijn in hun sas met de aanschaf en evenzo met de bijhorende schoonmaakproducten waar zij de vloer mee onderhouden. "Wij hebben de vloer nu acht maanden en hij lijkt nog gloednieuw." Ze zouden het vloerenmerk, kortom, zonder meer aanbevelen aan vrienden, kennissen en relaties.

(Parketplein, 08-06-2020)

 
Zwitserse vloerenmarkt draait negatief

branchenradar-ch-logosDe Zwitserse markt voor vloerbedekkingen en parket groeide in 2019 gestaag door. De 'shutdown' echter knijpt ook in dit land de gunstige gang van zaken af, zo valt op te maken uit een drietal recente marktonderzoeken naar diverse vloerbedekkingen (elastisch & laminaat en tapijt) en naar parket van het marktonderzoekbureau Branchenradar.com.

De gematigde heropleving van de Zwitserse markt voor vloerbedekkingen en parket zette het afgelopen jaar door. Volgens de onderzoekers namen de inkomsten van fabrikanten met 1,5 procent toe in vergelijking met vorig jaar, tot ongeveer 274 miljoen euro. De groei was voornamelijk te herleiden tot de meerlaagse woningbouw. In vrijwel alle productgroepen was sprake van groei, met name op het gebied van designvloeren/lvt. In vergelijking met 2018 steeg de omzet van de fabrikanten in deze productgroep met 4,3 procent. Parket, textiele vloerbedekking en klassieke elastische vloerbedekking presteerden rond het gemiddelde van de markt. Slechts de verkoop van laminaat daalde opnieuw.

De positieve ontwikkeling van de afgelopen jaren zal naar verwachting van de onderzoekers dit jaar in het rood keren. Als gevolg van de gedwongen sluiting van delen van de economie, verwacht Branchenradar.com voor de vloerenmarkt als geheel een omzetdaling van 1,6 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Wellicht zullen niet alle productgroepen nadelig worden geraakt. Elastische vloerbedekkingen en designvloeren/lvt zouden volgens de onderzoekers aan krimp kunnen ontsnappen door substitutie van andere productgroepen. Vooral parket zou dan onder grote druk kunnen komen te staan. Voor 2021 wordt voor het geheel een krimpje van 1,0 procent voorzien.

(Parketplein, 08-06-2020)

 
Technische data Aqua-PUR HPX van Kerakoll

K COMP Aqua-Pur-HPX 06 19 Kerakoll heeft de technische bladen van zijn parketlak Aqua-PUR HPX voorzien van een groter aantal nuttige technische gegevens, in overeenstemming met geldende testmethodes. De Italiaanse fabrikant suggereert dat deze gegevens van pas zullen komen bij het aanbevelen van deze duurzame lak. De technische informatie brengt de belangrijke eigenschappen van de hout beschermende en hygiënische parketafwerking voor het voetlicht. Dit betreft niet alleen de Taber-test, ter bepaling van de slijtvastheid (hoe lager het gegeven in mg van de slijtage, des te slijtvaster hij is), maar ook de Buchholz-test, die aangeeft hoe flexibel de laklaag is. "Immers, zoals wij weten," zo geeft Geert Wellink van Kerakoll als toelichting, "is een houten parketvloer geen dood materiaal, maar 'werkt' het, en is dus de flexibiliteit in combinatie met een goede slijtvastheid heel belangrijk: de laklaag moet niet, of zo min mogelijk, barsten in geval van werking. Denk hier vooral ook aan vloerverwarming, punt-belastingen van hakken, tafels en zware voorwerpen. Hoe lager het testresultaat, des te kleiner is de lengte van het oppervlak waar het scherpe gewicht de lakfilm heeft beschadigd, en des te flexibeler is de laklaag."

Naast de slijtvastheid en flexibiliteit, zijn van de Aqua-PUR HPX ook data beschikbaar over de stroefheid van de lak, belangrijk immers om uitglijden te voorkomen. Deze wordt weergegeven door de Koenig-test: hoe minder wentelingen, des te stroever is de lak. De glansgraad van de vijf verschillende HPX-lakken wordt uitgedrukt in Gloss. Verder heeft de HPX het EC1 GEV-Emissie-certificaat. "Ook qua uitstraling gaat de Aqua-PUR HPX met de vraag van de markt mee," zo vervolgt Wellink. "Met de Aqua-PUR HPX Natural heeft Kerakoll de lak ontwikkeld die het parket een natuurlijk, 'invisible' effect geeft. En wel door een super-transparante film en fijnere, ronde matteringsmiddelen, waardoor de filmlaag dunner is en zo de natuurlijke en matte uitstraling van het hout niet beïnvloedt, ook niet met meer glanzende strepen, en het verbruik laag is." Het systeem is: twee lagen Aqua-PUR HPX Natural, beide lagen, tien procent verdund met schoon water. De technische bladen zijn te vinden op www.kerakoll.nl. De Aqua-PUR HPX Natural kan worden besteld bij de PPC.

(Parketplein, 05-06-2020)

 
Opnieuw zomeraanbiedingen bij Bona

Bona-Zomeractie-2020Zomeractie 2020 van Bona is deze week van start gegaan.De jaarlijkse zomeractie van Bona is zojuist weer van start gegaan, met drie maanden lang drie verschillende aanbiedingen. Tot en met 31 augustus krijgt men bij aankoop per doos van de gangbare parketlakken Bona Traffic HD/Bona Traffic Natural of Bona Mega/Bona Mega ONE dan óf de grondlak Bona Classic gratis óf een blik parketolie Bona Craft Oil 2K Neutral gratis. Een andere grondlak of kleurolie kan ook, maar dan middels een kleine bijbetaling van het verschil.

De actie is evenzo geldig bij de Bona-dealers. Meer informatie is verkrijgbaar bij Bona Haarlem (overigens de gehele zomer geopend), bij een van zijn verkoopadviseurs en op www.bona.com/nl/zomeractie, alwaar ook de voorwaarden zijn terug te vinden.

(Parketplein, 03-06-2020)

 
Vloerenmarkt Oostenrijk voelt de lockdown

De Oostenrijkse markt voor vloerbedekkingen en parket is in 2019 fors gegroeid. De vraag werd niet in het minst aangejaagd door de utiliteitsbouw. De 'shutdown' dit jaar maakt een bruut einde aan de gunstige gang van zaken, aldus het zojuist verschenen onderzoeksrapport 'Bodenbeläge und Parkett in Österreich 2020' van marktonderzoeksinstituut Branchenradar.com.

Totale marktontwikkeling-ATTotale marktontwikkeling van vloerbedekkingen en parket in Oostenrijk. Producentenomzet in miljoen euro. (bron: 'Bodenbeläge und Parkett in Österreich 2020' van Branchenradar.com)

Vorig jaar werd in Oostenrijk ongeveer 19,9 miljoen vierkante meter vloerbedekkingen en parket verkocht. Daarmee steeg de vraag in vergelijking met het voorgaande jaar met ongeveer 350.000 vierkante meter. De toename werd vooral opgetekend in de projectsector, met name in de utiliteitsbouw, die bijdroeg aan meer dan de helft van de groei.

Voor de fabrikanten van vloerbedekkingen en parket waren de marktomstandigheden dus alom bemoedigend. Volgens het marktonderzoek stegen de producentenomzetten afgelopen jaar met twee procent in vergelijking met het voorgaande jaar tot een totaal van 312,6 miljoen euro. De omzet dikte in alle productgroepen aan. Parket, designvloeren/lvt en laminaat liepen min of meer gelijk op met de ontwikkeling van de markt. De klassieke elastische vloerbedekkingen tekenden een iets bovengemiddelde groei op, met 2,8 procent in vergelijking met het vorige jaar. Er was met name veel vraag naar Cushioned Vinyl, homogeen PVC en vinyl en elastomeren. Textiele vloerbedekkingen bleven iets achter bij de algemene trend, getuige een groei van 1,1 procent.

De onderzoekers stellen evenwel dat de positieve ontwikkeling van de afgelopen jaren dit jaar naar verwachting negatief zal draaien. Als gevolg van de gedwongen 'shutdown' van tal van onderdelen van de economische infrastructuur, gaat de marktanalyse van Branchenradar.com uit van een ​​omzetdaling van circa 3,6 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. De onderzoekers vinden dit een 'aanzienlijke' achteruitgang. Alle productgroepen worden waarschijnlijk negatief beïnvloed. Bovendien zal de opleving het komende jaar traag verlopen. Zoals het er nu naar uitziet komt het in 2021 tot weinig meer dan een consolidatie (een plusje van 0,4 procent) op het niveau van 2020.

(Parketplein, 03-06-2020)

 
Contrastrijke CBS-cijfers detailhandel

Alles bij elkaar genomen heeft de detailhandel in april 'slechts' 1,5 procent minder omgezet dan in april vorig, zo blijkt uit cijfers van het CBS, met een 3,5 procent lager verkoopvolume. De uitkomsten voor de afzonderlijke sectoren lopen evenwel flink uiteen, en ook binnen de sectoren zijn de verschillen groot. Daarnaast is online ruim 62 procent meer omgezet, een record.

omzet-april-retail

De omzet van de winkels in non-food als geheel krimpt in april met liefst bijna 16 procent. De contrasten zijn echter groot. Het CBS constateert dat ook deze maand de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus een uiteenlopend effect hebben gehad. Zo trekken de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de lijn van maart door en noteren de grootste omzetstijging (+25,6 procent) sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. De bouwmarkten komen zelfs tot een plus van 34,3 procent. Ook de winkels in consumentenelektronica en witgoed behalen opnieuw een aanzienlijke omzetgroei.

De kleding- en schoenenwinkels daarentegen boeken een nog groter omzetverlies dan een maand eerder. Winkels in meubels en woninginrichting hebben eveneens minder omgezet (-8,2 procent), maar lijken de schade naar verhouding enigszins te beperken. Ook de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen hebben minder omgezet dan een jaar eerder.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in de vierde maand van het jaar ruim 6 procent meer omgezet, met overigens een bescheidener groei van het verkoopvolume van iets minder dan 3 procent. Verder stijgt de online omzet met 62,4 procent, een niet eerder opgetekende groei. Webwinkels boeken 52,4 procent vooruitgang, multi-channelers 75,7 procent.

De krimp van ruim 8 procent voor de winkels in meubels en woninginrichting in april volgt op een eerste kwartaal dat zij wisten af te sluiten met een beperkte groei van 1,2 procent (samengesteld uit januari +3,4 procent, februari +8,3 procent en maart -7,2 procent). De groei van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (met inbegrip van de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) met ruim 25 procent in april komt bovenop een plus van 13,9 procent in het eerste kwartaal (samengesteld uit januari +5,5 procent, februari +11,3 procent en maart +23,4 procent).

(Parketplein, 29-05-2020)

 
Building Up: veilig terug naar de werkvloer

bu-logoOp initiatief van Progenta is het kennisplatform 'Building Up' in het leven geroepen. Op het platform delen wereldwijd samenwerkende vloerspecialisten op onafhankelijke basis hun kennis. Uitgangspunt is de vraag die bij onder anderen facilitymanagers leeft hoe gebouwen weer veilig en hygiënisch open kunnen gaan voor meer en meer publiek.

Aanleiding volgens de initiatiefnemer, een bedrijf dat al geruime tijd werkzaam is in vloeronderhoud, is de grote hoeveelheid informatie die rondgaat - "vaak nuttig, soms tegenstrijdig of onwaar" - over hoe om te gaan met hygiëne in gebouwen in tijden van corona. Met als sprekend voorbeeld de (on)mogelijkheden van het desinfecteren van vloeren. Marijn van Dijkhuizen van Progenta stelt vast dat er op dit terrein de nodige vragen leven bij verantwoordelijken. "Hoe pak ik dit nu aan en wanneer is, en blijft, het veilig genoeg voor de mensen die in steeds grotere aantallen weer gaan verblijven in mijn gebouw?"

Building-UpReden genoeg voor Progenta om met inmiddels bijna twintig internationale, gespecialiseerde partners de handen ineen te slaan om een onafhankelijk kennisplatform te realiseren voor deze dubbende facilityprofessionals. Partners zijn onder andere Interface, Nora, Kvadrat, Modulyss, EW Facility Services, DecoRad en FloorPro.

Building Up wil een bron van onafhankelijk advies zijn, met de nadruk op vloeren en meubilair. Het platform stelt een volledig overzicht te bieden van alle relevante kennis en mogelijkheden op dit gebied en welke stappen al of niet genomen kunnen of moeten worden. Alle gedeelde kennis wordt eerst op feitelijke waarheid getoetst, door bijvoorbeeld een chemicus. Daarbij worden adviezen gebaseerd op protocollen van het OSB en RIVM.

De kennis is gestructureerd verzameld en bereikbaar via www.buildingup.nl. Deze onderscheidt zachte, elastische, houten en natuurstenen vloeren. De site is zopas gelanceerd en belooft steeds de meest actuele inzichten en informatie te delen. Hij zal ook in het Engels en later meer talen beschikbaar zijn. De partners organiseren tevens een online seminar, waarop vloerspecialisten live hun kennis delen en vragen beantwoorden.

(Parketplein, 29-05-2020)

 
Parket Alliance peilt situatie rond corona

logo-Parket-AllianceVijf van de leden van de Parket Alliance geven in een enquête over de corona-situatie aan dat er dit jaar door Covid-19 al zichtbare omzetontwikkelingen zijn geweest. Drie respondenten antwoorden ontkennend op deze vraag. In het voorbije eerste kwartaal noteren drie van de acht deelnemers aan het onderzoekje een terugval van de omzet vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, evenveel een verhoging en de resterende twee een gelijk blijven van de omzet.

Desgevraagd geven de respondenten korte toelichtingen als 'Vanaf april dalende omzet' en 'Sinds de laatste twee weken van maart is de gemiddelde orderintake per week aan het teruglopen. De terugloop in omzet vanwege Corona (maatregelen) is vanaf eind april zichtbaar'. Een ander geeft aan circa 20 procent omzetdaling te hebben geboekt in het eerste kwartaal. Ook wordt gewezen op het inkrimpen van de orderportefeuille doordat de buitendienst geen bezoekjes mag brengen. Nog een respondent merkt op dat Nederland in mindere mate terugloopt, maar de uitlevering van orders naar Zuid Europa en USA ernstig is vertraagd.

In het vorige boekjaar, 2019, hadden overigens drie van de acht parketfabrikanten en -groothandels in het algemeen al een omzetdaling moeten opschrijven, tegenover drie een verhoging en twee een stabilisering.

Zeven van de acht respondenten verwachten in de rest van 2020 omzetverlies te zullen krijgen, slechts eentje niet. Percentages die in dit verband door het zevental worden genoemd (soms met de nodige slagen om de arm) zijn 10 tot 15 procent (1x), 15 tot 20 procent (2x), 20 procent (2x) en 50 procent (1x). Een respondent geeft geen precieze inschatting van de verwachte omzetdaling. De 'nee'-antwoordgever verklaart een grote order te hebben ontvangen die het omzetverlies door corona gaat opvangen. Zonder deze opdracht zou zijn bedrijf dit jaar zeker een omzetverlies van 20 procent tegemoet kunnen zien.

De vraag of ontslagen in de productie/groothandel te verwachten zijn of het niet verlengen van tijdelijke contracten, wordt door vijf met 'nee' beantwoord, door twee met 'ja' en door een enkele respondent opengelaten. Zeven van de acht maken momenteel geen gebruik van de NOW-regeling, eentje wel. Drie spreken de verwachting uit gebruik te zullen gaan maken van deze regeling, vier niet en eentje weet het nog niet.

De dubbelvraag wat men nu specifiek anders doet dan voorheen en of de andere leden in de Parket Alliance dat ook kunnen of moeten doen, levert veelal nuchtere antwoorden op. Een greep: 'Gesprekken met klanten gaan nu meer telefonisch en met videobellen', 'We gaan gewoon door zolang het zo kan', 'Nog beter op de kosten letten', 'Aanleveringen van de aankoopgoederen wat afremmen', 'Voorzichtig aan met personeel aannemen en investeringen opschorten,' en 'Meer mailingen de deur uit'. Twee respondenten menen grosso modo niet iets wezenlijk anders te doen, eentje houdt het bij regelmatig ontsmetten en pauzes verleggen in groepen.

Niet meer dan twee van de acht respondenten zien - nu al of binnenkort - kosten substantieel stijgen, waarbij transport en schoonmaak worden genoemd. De rest ziet over het algemeen geen bijzondere ontwikkelingen op dit vlak. Aan de andere kant worden wel dalingen van kosten waargenomen, zoals voor reis- en verblijfskosten, voor marketingkosten vanwege annuleringen en vertragingen van beurzen en events, voor energiekosten en voor afschrijvingen. Stabiel blijvende kosten die door de respondenten specifiek worden genoemd betreffen personeelskosten en huur en loonbelasting. De rest ziet in zijn algemeenheid min of meer gelijke kosten.

De vraag 'wat doet u of vindt u dat er met het prijsniveau van onze producten moet gebeuren en in welke mate denkt u?' levert de volgende antwoorden op: 'Prijzen zijn en blijven stabiel', 'Voor mij persoonlijk is het gestabiliseerd', 'Bij minder verkoop is het essentieel dat de prijzen/marge niet dalen. Dus prijzen gelijk laten', 'Handhaven zoals het nu is, we zullen eerder extra marge nodig hebben dus die moeten we zeker niet weggeven', 'Op dit niveau handhaven of naar boven stellen (zeker niet naar beneden)', 'Niet noodzakelijke prijsverhoging absoluut niet doorvoeren in deze tijd', 'Niets, als er vraaguitval is gaan we dat met lagere prijzen niet heel erg compenseren', en ook 'De producten moeten in prijsniveau stijgen'.

Tot besluit de vraag 'wat denken detaillisten en wat verwachten of vragen zij nu specifiek anders of meer van ons?' Drie van de acht respondenten merken weinig verandering op aan detaillistenzijde: 'Nog niets', 'Tot op heden nog geen andere verwachtingen' en 'Niets, zover ik dat weet'. Eén respondent schrijft op: 'De detaillisten hebben, mijns inziens, geen grote problemen door de crisis'. Een ander meent evenwel dat detaillisten 'misbruik maken' van de situatie om de facturen later te betalen. Andere antwoorden zijn: 'Misschien op andere tijden leveren i.v.m. openingstijden', 'Snellere levertermijnen, flexibiliteit in aanleveringen', 'Meer flexibiliteit in betalingstermijnen, leveringstermijnen en soms een extra korting' en 'Heel verschillend, variërend van drukker dan normaal tot volledige vraaguitval. Ze verwachten korte levertijden.'

(Parketplein, 27-05-2020)

 
Motto van Domotex 2021: Cover New Ground!

Beursorganisator Deutsche Messe acht de tijd rijp om mee te delen dat het team dat Domotex onder zijn hoede heeft "optimistisch blijft in deze uitdagende tijden en op volle kracht aan de slag is om de branche een eersteklas en veilig platform te bieden teneinde een forse opleving in het zakendoen mogelijk te maken." Kortom, de eerstvolgende editie van de internationale vloerenvakbeurs in Hannover stond en staat op de agenda voor 15 t/m 18 januari 2021.

domotex-2021

Sonia Wedell-Castellano, Global Director van Domotex, weet wel een verklaring voor bovengenoemd optimisme. "De Global Flooring Alliance, de vereniging van internationale vloerengroothandels, heeft in het eerste kwartaal van 2020 ondanks de corona-crisis een positieve gang van zaken achter de rug. En sommige exposanten hebben zelfs aangegeven dat ze onverwachte groei genereren als gevolg van het naar voren halen van openbare projecten." De directeur stelt overigens de veiligheid van haar gasten te kunnen waarborgen door het toepassen van de opvattingen van het Robert Koch Instituut ten aanzien van hygiëne en afstand houden.

Het motto van de beurs luidt deze keer 'Cover New Ground!', een aansporing om in tijden van het 'nieuwe normaal' nieuw terrein te ontginnen in de wereld van de vloerbedekkingen en legtechnieken. De drie geselecteerde facetten 'Balanced Living', 'Sustainable Living' en 'More than Floor' geven in dit opzicht de denkrichting aan.

Nieuw volgend jaar, naar eigen zeggen een uitkomst van lopend overleg met allerlei belanghebbenden, zijn zogeheten 'Flooring Parks', waar de specifieke segmenten van de textiele vloerbedekkingen (in hal 11) en de parketvloeren, het lvt & kurk & laminaat en de legtechnieken (in hal 12) elk hun eigen podium krijgen, met uitgelichte producten in interieuropstellingen en functionerend als trendshows. Exposanten die hun producten in deze setting willen laten zien, kunnen hun interieurontwerpen indienen en een gratis plek bemachtigen. Te midden van deze speciale zones krijgen exposanten bovendien 'zakelijke hubs' aangeboden, voorgesteld als een ontspannen omgeving waar fabrikanten en hun klanten tot overeenkomsten kunnen komen.

Ondernemingen kunnen vanaf nu hun vernieuwende ideeën in het kader van 'Cover New Ground!' indienen en zich inschrijven voor de 'Flooring Parks'. Meer informatie is beschikbaar op www.domotex.de/en/expo/keynote-theme/index-2. Gehandhaafd voor het segment van de handgemaakte tapijten is de uitreiking van de 'Carpet Design Awards' in hal 3, met inbegrip van een speciale tentoonstelling.

Door het opdelen van de gesneuvelde 'Framing Trends' in de segment-gerichte 'Flooring Parks' in de respectievelijke hallen, bewegen de zuidelijke hallen naar het noorden en de westelijke hallen naar het zuiden, waardoor de loopafstanden korter worden. De nieuwe beursplattegrond dient de bezoekers, op hun verzoek, sneller en gemakkelijker hun weg te laten vinden op het beursterrein.

Het goed ontvangen evenementenprogramma met Speakers Corner, rondleidingen en prijsuitreikingen zal eveneens plaatsvinden met de blik gericht op de specifieke sectoren, dat wil zeggen in de hallen 3, 11 en 12. In hal 7 wordt ten slotte een lounge ingericht om delegaties uit de retail te ontvangen.

(Parketplein, 27-05-2020)

 
HydroTX van Rinos voor een schonere vloer

Vochtopname-van-een-entreemat-logoVochtopname van een entreemat met HydroTX (links) vergeleken met een gewone entreemat in een voetafdrukproef, zoals te zien in het filmpje."Als het buiten flink regent en er komen veel mensen binnen, worden op de vloer achter de entreemat tóch vaak natte voetstappen zichtbaar," zo schetst de fabrikant van entreevloerbedekking Rinos een welbekend probleem. "Harde of elastische vloeren kunnen hierdoor glad en gevaarlijk worden. Bovendien ziet het er onverzorgd en vies uit." Uit gesprekken van Rinos met facilitymanagers van grote kantoren bleek dat dit 'stempelen' het grootste praktische probleem is.

Als oplossing introduceert Rinos nu HydroTX. Deze textiele technologie zorgt ervoor dat entreematten drie maal zoveel vocht in de eerste paar stappen opnemen van de schoenzolen, in vergelijking tot conventionele matten. Dit is vooral handig, zo legt de specialist uit Genemuiden uit, doordat er in het interieur meestal geen ruimte is voor een loper van zes meter of langer.

Met HydroTX is het mogelijk om entreevloerbedekking te maken die geschikt is voor zwaar projectgebruik (klasse 33) en die voldoet aan de strenge brandveiligheidseisen (Cfl-s1 of Bfl-s1) voor projectvloeren.

Voor de oplossing van het 'stempelprobleem' werd samengewerkt met Hogeschool Saxion. Onderzoekers gingen terug naar de basis om een doorbraak in vochtabsorptie te realiseren. Uit testen blijkt dat honderd personen na een regenbui een liter water naar binnen lopen. Dit moet in een paar stappen worden opgenomen, terwijl vrijwel niemand zijn voeten veegt. Het vocht moet dus in een heel korte contacttijd worden opgenomen. De absorptiesnelheid is afhankelijk van zeer veel verschillende factoren, die door Saxion zijn samengevoegd in een fysisch model. Op basis hiervan is de HydroTX-technologie ontwikkeld.

HydroTX is binnenkort beschikbaar en wordt via producten van de vloerengroothandel op de markt gebracht. Meer informatie staat op de website www.hydrotx.eu. Een korte maar veelzeggende video over de werking van de technologie is te bekijken op YouTube - klik hier >>

(Parketplein, 27-05-2020)

 
'Meer bossen gaan vanwege corona verloren'

logo-wwfSatellietbeelden laten zien dat de ontbossing in de tropen enorm toeneemt door de corona-pandemie, zo stelt de Duitse tak van het Wereld Natuur Fonds. Satellietdata voor achttien landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika tonen aan dat in maart van dit jaar 645.000 hectare tropenbos is vernietigd, omgerekend zeven maal de omvang van de stad Berlijn. De ontbossing ligt rond 150 procent hoger dan het gemiddelde voor de maand maart in de jaren 2017 tot 2019. In bijna alle gevallen zijn de verliezen te herleiden tot menselijk handelen. Vergeleken met het gemiddelde van de maand maart in de jaren 2017-2019 is het bosverlies in Maleisië in maart 2020 met bijna 70 procent toegenomen. In Indonesië en Myanmar met 130 procent en in Cambodja met 190 procent. De verliezen in Thailand zijn meer dan verviervoudigd. In volume kon het grootste verlies in Indonesië worden vastgesteld met ruim 130.000 hectare. In Afrika noteerde Congo een verlies van 100.000 hectare, in Zuid-Amerika is Brazilië goed voor een verlies van 95.000 hectare, gevolgd door Columbia met zo'n 55.000 hectare.

"Deze toenemende verliezen zijn geen toeval," zo stelt de Duitse afdeling van het WWF. "Volgens onze WWF-collega's ter plaatse wordt het bos nog meer bedreigd dan voorheen door de politieke maatregelen tegen de epidemie. Toezicht door de staat is op zijn minst ten dele ernstig beperkt. Er zijn momenteel minder politiemensen, rangers en andere inspecteurs namens de staat op pad in de bossen. Ook veel natuurbeschermers zitten vast in hun kantoor thuis. Vooral de gebieden van de inheemse bevolking worden bedreigd. Beschermde gebieden worden niet in acht genomen. Illegale ontbossing en landroof zoals voor goudmijnen zijn op dit moment eenvoudigweg een stuk gemakkelijker voor daders."

Bijkomend probleem is dat corona her en der tot meer armoede leidt en mensen hun toevlucht moeten nemen tot wat het bos te bieden heeft. In Tanzania bijvoorbeeld is de legale houthandel door de lockdown stilgevallen. "Veel gemeenschappen hebben grote financiële problemen. Dit vergroot vanzelfsprekend het gevaar van minder bos en verlies van boskwaliteit. In Zuidoost-Azië zijn ook de inkomsten uit toerisme teruggelopen. De markten voor bosproducten zoals honing, noten of bessen zijn op slot gegaan. Veel mensen keerden tijdens de crisis terug van hun stad naar hun geboortedorp en gebruiken het bos nu steeds meer als bron voor hout en inkomen," aldus WWF Duitsland.

(Parketplein, 25-05-2020)

 
Omzet bouw- en afwerkingsbedrijven plust

De bouw ondervond in het eerste kwartaal nog geen hinder van de coronacrisis. De omzet van de sector was niet minder dan 9,1 procent hoger dan een jaar eerder, aldus het CBS. De afwerkingsbedrijven in de bouw (waaronder de gespecialiseerde afwerkers van vloeren en wanden) liepen voorop met een omzettoename van liefst 13,9 procent.

omzet-bouwnijverheid-gee

Ook in de maand maart trouwens, waarin de eerste effecten van de maatregelen tegen Covid-19 zichtbaar werden, behaalde de bouw een omzetstijging, en wel in de dubbele cijfers: 10,4 procent. De afwerkingsbedrijven deden daar nog een schepje bovenop met een groei van 14,4 procent.

De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen lag in het eerste kwartaal ruim 11 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder, voor bedrijfsgebouwen ruim 12 procent lager dan een jaar eerder. De vergunde bouwsom voor de nieuwbouw van bedrijfsgebouwen was ruim 21 procent lager, terwijl de verbouw van bedrijfsgebouwen ruim 7 procent hoger was dan een jaar eerder.

In het voorbije kwartaal werd voorts voor 14 duizend te bouwen woningen een vergunning verleend. Dit is bijna 7 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Deze toename volgt op een jaar van dalingen, maar ligt volgens het CBS nog niet op het niveau van de eerste kwartalen van 2017 en 2018, toen nog zo'n 17 duizend nieuwbouwwoningen werden vergund.

Evenzo noteert het CBS dat per saldo de helft van de bouwondernemers een lagere omzet verwacht te behalen in het tweede kwartaal. Een vijfde van hen verwacht een krimp van het personeelsbestand.

(Parketplein, 22-05-2020)

 
Tegelvloeren Coretec met trendy steenmotief
VELA-coretec-stoneCoretec Stone+ 'Vela'.
COLUMBA-coretec-stoneCoretec Stone+ 'Columba'.

USFloors International wijst op een tweetal fraaie steenmotieven in de nieuwe Stone-collectie van Coretec. De Coretec Stone+ 'Vela' weet een uitzonderlijke diepte te scheppen in ruimtes dankzij zijn donkere antracietkleur en markante patroon. De Coretec Stone+ 'Columba' trekt juist de aandacht met een vriendelijk wit en helder design.

Voor beide vloeren uit de serie geldt dat ze direct na plaatsing kunnen worden belopen en aangenaam warm voelen aan blote voeten. Ze hebben een vierzijdige tegelvoeg voor een authentieke tegel-look. De afmetingen zijn 457 bij 610 millimeter. De vloeren zijn bovendien honderd procent watervast. Er zijn voorts toebehoren in dezelfde decoren verkrijgbaar.

De tegelformaten van Coretec's rigid click PVC zijn lichter dan echte tegels en voelen warmer aan dan het keramische origineel, zo somt leverancier USFloors International een aantal voordelen op. Verder breken ze niet en laten ze zich gemakkelijker (en goedkoper) installeren en desgewenst ook eenvoudiger weer verwijderen.

In het algemeen worden de vloeren van Coretec thuis toegepast (in keukens, badkamers, tuinkamers, enzovoorts) maar in toenemende mate ook in het horeca-segment, zoals hotels en restaurants. Zo meldt USFloors International met enige trots dat de Marriott Hotel Group zijn vloerenmerk heeft gekozen voor plaatsing wereldwijd.

(Parketplein, 22-05-2020)

 
Foress: 'Natuurvloeren tegen een mooie prijs'

Fabriek-in-BosnieFabriek in Bosnië en Herzegovina.Ruim twintig jaar produceert Floorcenter vloeren met een geheel eigen uitstraling in haar drietal productiefaciliteiten in Bosnië en Nederland. Floorcenter heeft hiermee het productieproces geheel in eigen hand. "Wij kopen bomen, zagen, drogen en schaven onze planken zelf. Vanzelfsprekend is al ons hout gecertificeerd en voldoet het aan de eisen van duurzaam bosbeheer. Vervolgens werken wij de vloerdelen af in onze eigen olie- en lakstraten," aldus directeur-eigenaar Martin Lenes. "Alle kwaliteitsaspecten hebben wij onder controle, waardoor er gegarandeerd een hoogwaardig eindproduct ontstaat met een perfecte pasvorm en stabiliteit, en doordat we alles in eigen hand hebben garandeert dit ook een snelle en betrouwbare levering van onze producten."

Orange-label-WitOrange label Wit.
Display-van-ForessDisplay van Foress.

Onlangs lanceerde Floorcenter het merk Foress. "Wij willen met Foress de mooiste houten vloeren leveren tegen een heel voordelige prijs. Deze belofte kunnen wij waarmaken, doordat wij onze vloeren zelf vanaf de bron verwerken tot het eindproduct. Wij geloven in de kracht en uitstraling van de natuurlijke houten vloer. Met Foress is het mogelijk een Nederlands kwaliteitsproduct aan te bieden tegen de beste prijs en dito marge."

Foress omvat drie collecties: Orange label, Red label en Black label. "Orange label is een prachtige vloer voorzien van een Europees eiken toplaag en verkrijgbaar in tien moderne kleuren. De vloer is tevens voorzien van twee lagen hardwax olie, wat zorgt voor een slijtvaste, waterafstotende en vooral duurzame vloer. De Orange label is de budgetlijn van Floorcenter. De collectie Red label bestaat uit speciaal geproduceerde vloeren die zijn afgewerkt met oxidatieve hardwaxolie. De warme uitstraling van de vloeren ontstaat door de bijzondere opbouw van behandelingen. De Black label is een unieke lijn van handgemaakte, exclusieve designvloeren met zeer bijzondere kleuren en afwerkingen. De collectie varieert van strak modern tot uitgesleten antiek."

De vloeren zijn verkrijgbaar in duo lamelplanken, visgraat en Hongaarse punt.

Floorcenter richt zich met Foress in eerste instantie geheel op de Nederlandse markt en biedt haar dealers een prachtig marketingconcept, waarmee het de consument kan bedienen. "Er is nog ruimte voor dealers die we met dit marketingtechnisch goed onderbouwd concept kunnen ondersteunen," aldus Martin Lenes tot besluit. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken
of via 0320-257787.

(Parketplein, 20-05-2020)

 
Unilin haalt zijn gelijk bij de ITC

unilin-division-techn-logoDe Internationale Handelscommissie (ITC) heeft afgelopen vrijdag een initiële bepaling vrijgegeven in het onderzoek dat op 25 maart 2019 door het IP-bedrijf van Unilin, Mohawk Industries en IVC US is ingesteld tegen 45 bedrijven die inbreuk zouden maken op de octrooien van Unilin in zijn portfolio van 'rigid' en 'foamed core' vergrendelingssystemen. De bestuursrechter van dienst Shaw bevestigt volgens de aanklagende partij de schending van alle 48 claims die Unilin had ingediend.

Hij beveelt tevens een algemeen uitsluitingsbevel ('general exclusion order') aan voor alle producten die inbreuk maken op dergelijke patentclaims. Een algemeen uitsluitingsbevel is een buitengewone maatregel die alleen kan worden opgelegd door de International Trade Commission, volgens welke alle producten van alle fabrikanten ter wereld de Verenigde Staten niet binnen mogen komen in het geval ze inbreuk maken op de claims van Unilin en niet zijn geautoriseerd door Unilin om geïmporteerd te worden in dit land.

Bart Van der Stockt, de baas van Unilins IP-activiteiten, gaat ervan uit de ITC deze aanbeveling van een algemeen uitsluitingsbevel zal overnemen, de tweede keer overigens dat de ITC deze maatregel oplegt om inbreuk op patenten in de portefeuille van Unilin vóór te zijn. Eerder ging het om het lijmvrije kliksysteem (en veelal om laminaat), nu om actuele ontwikkelingen in het segment van de elastische vloeren.

Eind april stelde I4F overigens, klaarblijkelijk met vooruitziende blik, dat de firma na de schikkingsovereenkomst van vorig jaar met Flooring Industries (Unilin) ​​het recht heeft ervoor te zorgen dat haar licentiehouders niet worden onderworpen aan de lopende ITC-procedures in de Verenigde Staten, noch aan de gevolgen van ITC-besluiten, die lijken uit te draaien op een algemeen uitsluitingsbevel voor bepaalde Unilin-patenten met betrekking tot producten van de zogeheten nieuwe materialen, zoals LVT, MLF, WPC, SPC, EPC, MgO et cetera.

(Parketplein, 20-05-2020)

 
Prima kwartaal producenten bouwmaterialen

In het eerste kwartaal van dit jaar lag de omzet van de industrie als geheel 2,7 procent lager dan een jaar eerder, zo meldt het CBS. Een stevige plus werd daarentegen opgeschreven door de producenten van bouwmaterialen, een opvallende prestatie die zij herhaalden in de maand maart, toen de 'intelligente' lockdown werd opgelegd.

omzetveranderingen-indus

In het binnenland hebben producenten in het eerste kwartaal vrijwel evenveel omgezet als een jaar eerder. De buitenlandse omzet van industriële producenten lag juist 4,2 procent lager. De halverwege maart door de Nederlandse overheid getroffen maatregelen om het coronavirus te bestrijden vielen samen met een per saldo 8,4 procent lagere omzet van industriële producenten in deze maand, die zodoende op de omzetontwikkeling van het eerste kwartaal drukte.

In de meeste industriële bedrijfstakken lag de omzet in het eerste kwartaal lager dan een jaar eerder. De omzet lag wel hoger bij de producenten in de voedings- en genotsmiddelenindustrie, en ook in de hout- en bouwmaterialenindustrie was sprake van een hogere omzet dan een jaar eerder. De grootste positieve omzetontwikkeling in deze tak was te zien bij de producenten van bouwmaterialen, met een toename van liefst 5,8 procent.

In maart sprong de aardolie-industrie er negatief uit met 43,4 procent minder omzet ten opzichte van maart vorig jaar. De omzet was wel hoger voor onder meer producenten van farmaceutische producten (+19,1 procent) en opnieuw van bouwmaterialen (+5,7 procent).

(Parketplein, 20-05-2020)

 
Noodpakket 2: nieuwe regelingen per juni

Op 1 juni a.s. gaat het tweede noodsteunpakket voor ondernemers in. Het nieuwe pakket bestaat uit aanpassingen op bestaande regelingen en een nieuwe regeling, zo meldt de KvK die een en ander keurig op een rijtje heeft gezet. Het pakket sluit idealiter beter aan bij wat ondernemers de komende maanden nodig hebben. Zo komt er een tegemoetkoming voor vaste lasten van maximaal 20.000 euro voor mkb-bedrijven die aanzienlijk omzetverlies leiden door de coronacrisis. De NOW en de Tozo worden in aangepaste vorm verlengd. De ontslagboete verdwijnt.

Het kabinet heeft 13 miljard euro uitgetrokken voor het nieuwe steunpakket, dat ondernemers moet helpen de periode tot eind augustus, de 'overgangsfase' van de coronacrisis, door te komen. Lag bij noodpakket 1 de nadruk op onder andere baanbehoud en tijdelijk overbruggingskrediet, bij het tweede pakket wordt extra aandacht besteed en geld uitgetrokken voor bij- en omscholing en tegemoetkomingen voor het betalen van vaste lasten. Het kabinet stelt dat het doel blijft om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden, maar dat niet alle ontslagen en faillissementen kunnen worden voorkomen. Daarvoor is nodig dat ondernemers en werkenden zich kunnen aanpassen aan een veranderde Nederlandse samenleving en economie, zo is het kabinet van mening.

De Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) is vanaf half juni de opvolger van de TOGS en bedoeld voor mkb-bedrijven die structureel meer dan 30 procent omzetverlies leiden door de coronacrisis. Bedrijven die aan de voorwaarden voldoen, kunnen tot 20.000 euro tegemoetkoming per drie maanden krijgen om vaste lasten (excl. loonkosten) op te kunnen blijven brengen. Bedrijven in sectoren die in aanmerking komen voor de TOGS kunnen straks van de TVL gebruikmaken. Voor de regeling is een miljard euro uitgetrokken. De TVL wordt uitgevoerd door RVO. Aanvragen kan naar verwachting vanaf half juni. Op dat moment loopt de TOGS-regeling af. De TVL gaat met terugwerkende kracht in op 1 juni en loopt af op 31 augustus. De TOGS loopt weliswaar af op 15 juni, maar is tot 26 juni aan te vragen bij RVO. De aanvraagperiodes van beide regelingen overlappen dus deels.

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) wordt tegen aangepaste voorwaarden met drie maanden verlengd tot eind augustus. De regeling heet nu toepasselijk Tozo 2. Met de verlenging kunnen ondernemers die nu een uitkering levensonderhoud krijgen en aan de voorwaarden van Tozo 2 voldoen, tot en met augustus een Tozo-uitkering ontvangen. De Tozo 2 staat ook open voor nieuwe aanvragen. De voorwaarden van Tozo 1 en 2 zijn grotendeels hetzelfde. Een belangrijk verschil is dat bij Tozo 2 meetelt wat het inkomen van de partner is voor het vaststellen van de hoogte van de uitkering. Vanwege deze partnertoets kunnen in de nieuwe situatie alleen huishoudens met één inkomen onder het sociaal minimum aanspraak maken op een tegemoetkoming in het levensonderhoud. Ook de lening voor bedrijfskapitaal binnen deze regeling wordt verlengd. Het maximaal te lenen bedrag is 10.157 euro. Tozo 2 geldt voor de maanden juni, juli en augustus en loopt op 31 augustus af. Aanvragen kan per 1 juni via de woongemeente. De startdatum voor de aanvraag kan per gemeente verschillen.

Ook de NOW krijgt een vervolg. Hij lijkt op zijn voorganger, maar in de NOW 2.0 zijn enkele voorwaarden aangepast. Zo wordt de ontslagboete geschrapt. Bedrijven die de NOW 2.0 ontvangen, krijgen dus geen extra verlaging meer op hun NOW-subsidie in het geval ze werknemers om bedrijfseconomische redenen ontslaan. Wel krijgen werkgevers een correctie indien ze personeel waar ze NOW over ontvangen ontslaan. Tevens trekt het kabinet 50 miljoen euro uit voor omscholing van personeel via het crisisprogramma NL leert door. Werkgevers die de NOW aanvragen, moeten hun werknemers stimuleren om aan bij- en omscholing te gaan doen. Werkgevers leggen hier bij aanvraag van de NOW 2.0 een verklaring over af. Vanaf juli kunnen deze werknemers kosteloos online scholing en ontwikkeladviezen volgen om zich aan te passen aan de nieuwe economische situatie. Daarnaast krijgen vakbonden inspraak als een werkgever meer dan 20 werknemers wil ontslaan.

De vaste (forfaitaire) opslag wordt in NOW 2.0 verhoogd van 30 naar 40 procent. Daarmee levert de NOW ook een bijdrage aan andere kosten dan de loonkosten. De referentiemaand voor de loonsom wordt maart 2020. Daarnaast wordt in de al lopende NOW-regeling maart ook als uitgangspunt genomen als de loonsom in de maanden maart-mei hoger is dan in januari-maart. Dit is van belang voor seizoensgebonden bedrijven. Daarnaast mag een bedrijf dat gebruikmaakt van de NOW over dit jaar geen winstuitkering aan aandeelhouders doen, geen bonussen aan bestuur of directie uitkeren en geen eigen aandelen inkopen.

Verder verleent de Belastingdienst langer uitstel van betaling aan ondernemers. Terugbetalen hoeft pas weer vanaf 1 september. Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen, hoeven niet te worden voldaan. De belastingrente en invorderingsrente voor alle belastingmiddelen zijn tot 1 oktober 2020 verlaagd naar 0,01 procent. Ook andere belastingmaatregelen uit het eerste steunpakket, zoals een versoepeling van het urencriterium voor zzp'ers en de betaalpauze voor hypotheekverplichtingen, zijn tot 1 september 2020 verlengd. Wie uitstel aanvraagt krijgt bij de eerste aanvraag direct drie maanden uitstel van betaling. Daarvoor hoeft men maar één keer een verzoek in te dienen (voor uitstel van alle belastingsoorten). Men kan ook voor een langere periode uitstel aanvragen. In dat geval dient men te verklaren geen dividenden en bonussen uit te keren, of eigen aandelen in te kopen.

Tot besluit lopen de extra, verruimde of meer toegankelijke kredietverlening en -garanties aan kleine en middelgrote bedrijven, startups en scale-ups uit het eerste noodpakket door.

(Parketplein, 20-05-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

ff-140ffi-108

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Houten sportvloeren
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Vochtmeters en vochtmeten
  • Dossier Voorkleuren: wie biedt wat?
  • Dossier Gebruik van (hecht-) primers en/of vochtschermen

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com