pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Hout- en parketindustrie pro klimaatdoelen

houtindustrie-logosDe houtbewerkende industrieën van Europa laten gezamenlijk weten klaar te zijn om te voldoen aan de opgeschroefde ambitie van de EU ten aanzien van de klimaatdoelstellingen voor 2030. De Europese Commissie kondigde gisteren een ​​opwaartse herziening van de EU-klimaatdoelstellingen voor 2030 aan met het oog op het bereiken van koolstofneutraliteit in 2050. Alle sectoren van de EU-economie zullen volgens de boodschap uit Brussel hun inspanningen moeten opvoeren om de uitstoot van broeikasgassen met 55 procent (voorheen 40 procent) te verminderen aan het einde van het huidige decennium.

De Europese houtbewerkingsindustrieën verklaren bij monde van de confederatie CEI-Bois, de European Panel Federation, de European Organisation of the Sawmill Industry en de European Federation of the Parquet Industry, een doorslaggevende rol te spelen in de overgang naar een duurzaam, groen en koolstofneutraal Europa en benadrukken het belang van het vasthouden aan klimaatambities in synergie met de inspanningen alom om te herstellen van de economische en maatschappelijke klap die wordt toegebracht door de aanhoudende Covid-19-pandemie.

"In deze context wint investeren in het koolstofarm maken van de bouwsector door middel van renovatie en duurzame nieuwbouw aan strategisch belang. Door groene materialen, zoals houtproducten, in bouwprojecten te integreren, kunnen de milieueffecten van de bouwsector worden verminderd," aldus het gezamenlijke persbericht. "Houten gebouwen worden wereldwijd erkend als belangrijke bondgenoten in strategieën om de klimaatverandering tegen te gaan: ze vertegenwoordigen een manier om per direct koolstofopslag op lange termijn in producten te bereiken - zoals vermeld in het '2020 Circular Economy Action Plan' - en ze maken het mogelijk om het gebruik van energie-intensieve materialen terug te brengen, wat volgens een recente studie van het European Forest Institute kan leiden tot 100 Mt CO2-besparing in Europa."

"Houttoepassingen spelen ook een rol bij het verhogen van het renovatietempo van de bestaande gebouwenvoorraad: als inherent isolatiemiddel is hout het ideale materiaal voor energiezuinig bouwen; bovendien vereist het minder energie bij fabricage en transport, waardoor de uiteindelijk opgenomen energie in het gebouw wordt verminderd," aldus de vier organisaties, waaronder die van de Europese parketindustrie.

(Parketplein, 18-09-2020)

 
Voegenkit voor parket van Kerakoll

Aqua-Pur-FlexKerakoll vraagt aandacht voor zijn Aqua-PUR Flex New, de vernieuwde versie die gebruik maakt van een naar eigen zeggen unieke technologie. De bijzondere technologie bestaat uit de toepassing als toeslagmiddel van gemicroniseerde parelkristallen, die transparant zijn en hierdoor geen invloed hebben op de kleur van het toegevoegde houtstof. Bij het aanbrengen met de RVS spaan, kan men de microkristallen voelen. Hierdoor is hij toepasbaar voor alle houtsoorten en is de kleurechtheid volgens de leverancier zeer groot.

De basis is die van de voorgaande Aqua-PUR Flex, dus evenzo met de microvezels die het 'inzakken' voorkomen. Hij is ook vloeibaarder gemaakt, en de verpakking kleiner (twee liter). Met twee liter doet men dertig tot veertig vierkante meter in een keer. De mengverhouding tussen houtstof en Flex is een op twee tot drie. Normaliter volstaat het voegen in een keer. Het schuren kan zeer gemakkelijk al na dertig minuten, maar ook na uren of dagen. De instructie voor gebruik kan men vinden op: //youtu.be/xuLwtqDTbwQ. De Aqua-PUR Flex kan worden besteld bij de PPC.

(Parketplein, 16-09-2020)

 
Parador brengt 'One Ground Design Edition'

BolognaBologna.Parador stelt een nieuwe merk- en productcampagne genaamd 'One Ground' voor, en een daarvan afgeleide 'Design Edition'. In de uitgebreide campagne staat het verhaal achter de vloer centraal. Een en ander wordt door de fabrikant voorzien van een idealistische boodschap van hoe de vloer mensen van over de gehele wereld verbindt.

In het verhaal dat Parador de markt voorschotelt, hebben markante locaties model gestaan voor de vloeren in de collectie, acht in totaal. Van een rustieke oude Duitse kolenmijn met veel roest en staal tot een historische markthal in Malaga met oriëntaals-florale versieringen. En van de campus van een kunstacademie in Hangzhou met een klassiek Chinese dakschindeloptiek tot een heuse Floating Farm in de Rotterdamse haven tegen een achtergrond van ijzeren kranen. Parador heeft gepoogd de essentie van deze locaties te vatten in acht vloerdecors en benadrukt dat deze niet op zichzelf staan maar worden ingebed in het grotere geheel.

De collectie komt met verschillende productgroepen tegemoet aan verschillende eisen met betrekking tot legsituatie en prijsstelling, voor een doelgroep van zowel consumenten als voorschrijvers en architecten. De 'One Ground Design Edition' telt twee laminaatvloeren, twee vinylvloeren met SPC-kernplaat, twee Modular ONE- en twee parketvloeren. De goedkoopste is de laminaatvloer 'Rotterdam' die van zich doet spreken met een combinatie van hout- en metaaloptiek in warme bruin- en koele turkooistinten. De duurste is de parketvloer 'Bologna' met donker, gerookt eikenhout en ingefreesde motieven. De overige vloeren dragen de namen 'Copenhagen' (hout), 'Rann of Kutch' en 'Hangzhou' (beide vinyl met SPC-drager), 'Malaga' (laminaat), 'Essen' en 'Athens' (beide Modular ONE elastische vloerbedekking).

De website www.one-ground.com is het hart van de communicatie. Ter ondersteuning van de verkoop heeft de fabrikant voor zijn partners een aanvullende PoS-module voor het huidige StudioConcept ontwikkeld die productinformatie combineert met wat als een 'emotionele klantbenadering' wordt aangeduid. De Duitse leverancier biedt zijn partners voorts een advertentiepakket voor offline en online communicatie. Parador belooft een en ander zelf af te ronden met een internationale reclamecampagne (in print en digitaal) en met berichten op zijn socialemediaplatforms.

(Parketplein, 16-09-2020)

 
'Voel je Thuis Vloerendag' bij Headlam

Vandaag was de eerste 'Voel je Thuis Vloerendag' van Headlam, en wel in zijn service center te Rotterdam. Geen reguliere beurs of huisshow maar dit keer persoonlijker en 'net even anders' van aard. Even op visite bij één van de filialen van de groothandel, met deze gedachte zijn de dagen opgezet, waarbij rustig de tijd wordt genomen om al het nieuws te vertellen en uitgebreid te presenteren. Vooraf reserveren is wel een eis, om zo drukte te voorkomen en voor iedereen het een-op-een-moment met de vertegenwoordiger te kunnen garanderen. Op deze manier is ook de regel van anderhalve meter afstand goed toe te passen.

Voel-je-thuis-bij-Headlam'Voel je Thuis' bij Headlam, eerder vandaag in het service center Rotterdam.

Al het nieuws stond verspreid door het pand opgesteld. In het magazijn stonden de drie nieuwste vloerenpresentaties van de Headlam 'Voel Je Thuis'-lijn. De gehele collectie laminaat Rose, Rose Wide en Rose Basic in één display.

Speciale aandacht ging deze maandag uit naar de displays met de nieuwste lifestyle-interior PVC-lijn, die hier voor het eerst werden getoond. De lijn bestond reeds uit 38 sku's en is nu ruim verdubbeld naar in totaal liefst 80 sku's. De collectie is onder andere verbreed met vijf nieuwe visgraat- en plankdessins, tien beton- en marmerdessins, tevens verkrijgbaar in de nieuwe tegelformaten 45x91 en het vierkante formaat 91x91, dat volgens de gastheer zeer enthousiast werd ontvangen. "Een onevenaarbare collectie met 80 PVC-items gepresenteerd op nog geen één vierkante meter," zo klinkt de aanprijzing van Headlam.

Nieuwe-PVC-presentatieNieuwe PVC-presentatie lifestyle-interior.

De zon scheen, dus de 'COREtec On The Road bus' had buiten uitgepakt. De gehele 'Ceratouch'-lijn, de jongste telg uit de COREtec Stone-collectie, was zo voor iedereen goed te bekijken. Al zijn details werden toegelicht door Rob Pfundt van USFloors zelf. "Ceratouch combineert het beste van twee werelden!" zo vertelde hij. De fraaie presentatie is ook op de twee nog komende 'Voel je Thuis Vloerendagen' in het echt te bekijken. Belangstellenden kunnen voorts met de groothandel contact opnemen voor de mogelijkheden van een bezoek van de COREtec Roadshow aan hun winkel.

De-zon-scheen-Coretec-presentatieDe zon scheen, dus de COREtec-presentatie was buiten uitgepakt.

Hoewel deze persoonlijke klantendagen 'Voel je Thuis Vloerendagen' heten, kon het organiserende bedrijf het niet laten om, naast de noviteiten op vloerengebied, ook een sneak preview van de komende gordijncollectie te geven. Op grote moodboards werd een impressie gegeven van de collectie die in oktober zal worden gelanceerd.

De volgende twee 'Voel je Thuis Vloerendagen' zijn gepland op maandag 28 september bij Headlam's hoofdkantoor in Zutphen en op maandag 19 oktober in het service center Houten. Een plekje reserveren kan door te bellen met een van de vertegenwoordigers van Headlam, waarbij wel geldt dat 'vol is vol'.

(Parketplein, 14-09-2020)

 
Architect@Work Rotterdam in aantocht

Overzichtsfoto-editie-2018-logoOverzichtsfoto editie 2018. (foto: Kortrijk Xpo)Architect@Work in Rotterdam heeft zich temidden van geannuleerde of opgeschoven collega-evenementen dapper weten te handhaven op de beurskalender. De achtste editie van het tweejaarlijkse totaalevenement met innovaties voor architecten, interieurarchitecten, ontwerpers en andere voorschrijvers, vindt komende woensdag en donderdag plaats in de Ahoy, telkens van tien uur 's ochtends tot zeven uur 's avonds. "De afgelopen periode hebben we gebruikt om het concept van Architect@Work zo aan te passen dat de beursvloer voor iedereen een coronaveilige omgeving is geworden en dat tegelijkertijd de beleving ervan – met het sfeervolle lichtplan, het unieke standenconcept, de uitgebreide en gratis catering – overeind is gebleven," aldus Nathalie Sandra namens de organisatie.

Het thema is dit keer 'future proof'. Naast het lezingenprogramma zijn rond dit thema op de beurs ook een materialententoonstelling, een fototentoonstelling en een projectententoonstelling te zien. Eerstgenoemde draagt de naam 'Fantastic Future' en wordt verzorgd door MaterialDistrict. Tot de getoonde 'materialen van de toekomst' behoren fraai gerecycled kunststof met een geheel eigen identiteit uit Nederland, eigenwijze tegels van restmateriaal uit Spanje, akoestische panelen van honderd procent bio-based pulp uit Zweden en lichtgewicht aluminium panelen gemaakt met zout uit België.

De lijst van exposanten telt 165 namen, toch een honderdtal minder dan in 2018. Tot de evenzo wat gekrompen afvaardiging van vloergerelateerde bedrijven behoren dit jaar Carpentier Hardwood Solutions, Duracryl, Ege Carpets, Emco, Fletco Carpets, Forbo Eurocol, Interface, Mafi Naturholzboden, Moso International, Nora Flooring Systems, Rigo Verffabriek, Silvafloors, TFD Floortile, Toucan-T en Van Besouw Tapijt.

Meer informatie, met inbegrip van de richtlijnen voor een veilig bezoek(!), is te vinden op www.architectatwork.nl.

(Parketplein, 14-09-2020)

 
Eigenaar Carpetright toont meer ambities

FlooringSupplies-co-ukStartpagina van FlooringSupplies.co.uk.Meditor Holdings, sinds begin dit jaar eigenaar van de retailketen Carpetright, heeft de hoofdzakelijk online opererende parket-, laminaat- en vinylspecialist FlooringSupplies.co.uk overgenomen. De investeringsmaatschappij wil met deze aankoop zijn (digitale) aanwezigheid in de Britse vloerenbranche verstevigen en verwacht nog meer vloerenbedrijven te zullen inlijven wanneer de mogelijkheden daartoe zich aandienen.

FlooringSupplies.co.uk werd in de jaren tachtig opgericht door Adrian Lee (die belooft nog een tijdje aan boord te blijven bij het bedrijf) en verkoopt behalve online ook vanuit een viertal stenen winkels in het zuidoosten van Engeland.

Een verkoopprijs is niet bekendgemaakt. Wel wordt aangegeven dat FlooringSupplies.co.uk, dat volgens Meditor nog over een behoorlijk groeipotentieel beschikt in de online verkoop aan consumenten, onafhankelijk blijft opereren. "Hoewel de bedrijven onafhankelijk zullen opereren, ben ik ervan overtuigd dat deze overname wederzijds voordelige kansen zal scheppen," aldus nog een intrigerende quote van Wilf Walsh, de ceo van Carpetright, in vakblad Interiors Monthly.

(Parketplein, 11-09-2020)

 
Uzin Utz Nederland investeert in STP-lijmen

Fabriek-van-Uzin-Utz-NederlandFabriek van Uzin Utz Nederland.In het nieuwsberichtje van afgelopen maandag over de groeiplannen van Uzin Utz Nederland, werd de uitbreiding van zijn capaciteit met de productie van STP-lijmen al even aangestipt. De 'groene' fabrikant in Haaksbergen komt nu met een nadere toelichting. Zo is de investering een direct gevolg van de nieuwe strategie van de Uzin Utz Group, die wereldwijd onder de naam 'Passion 2025' wordt uitgerold en waarin onder meer lokale productie van verantwoorde producten een belangrijk speerpunt is.

STP-lijmen zijn overigens niet geheel nieuw in de markt, Uzin Utz Nederland levert de producten immers al onder de merken UZIN en Pallmann aan de projectinrichter, de groothandel en de parketteur. De producent legt uit met de uitbreiding van zijn capaciteit in te spelen op de veranderende vraag van de markt. "STP-lijmen zijn naar onze mening dé lijmen van de toekomst, want hiermee kunnen onze afnemers nóg duurzamer en gezonder werken; deze lijmen bevatten geen isocyanaten," zo verklaart directeur Gerben Bouwmeester. "Bovendien bestaan STP-lijmen uit één component, hierdoor zijn ze gemakkelijk in het gebruik en geven ze minder verpakkingsafval." Door de uitbreiding van de productie nabij de gebruiker verbetert voorts de ecologische footprint van zowel maker als afnemer.

Met de uitbreiding door een interne verbouwing wordt deze maand een begin gemaakt en het project zal naar verwachting een jaar later klaar zijn. De planning is dat de 'lijmen van de toekomst' vanaf eind volgend jaar in Haaksbergen van de band rollen voor leveringen in Noord-Europa.

(Parketplein, 11-09-2020)

 
Floorify komt met Instore belevingswinkel

Instore-belevingswinkelInstore belevingswinkel Floorify bij NTU Utrecht.De Belgische vloerenfabrikant Floorify heeft onlangs in de winkelruimte van NTU Utrecht zijn eerste Instore belevingswinkel geopend, een bijzonder winkelconcept van liefst honderdvijftig vierkante meter op een van de drukstbezochte woonboulevards van Nederland.

De leverancier en zijn retailpartner beogen hier de klantenbeleving naar een hoger niveau te tillen, met wat wordt aangeduid als een persoonlijke, lokale merkbeleving. Dit houdt onder meer in dat consumenten aan de hand van interactieve proefjes de voordelen van een Floorify-vloer kunnen achterhalen. Verder zijn de vloeren van hun keuze op groot oppervlak te zien en ook te voelen, en valt aan de hand van live demo's te ondervinden hoe de vloer wordt geplaatst.

De Belgische vloerenproducent zegt met deze nieuwe aanpak een sterke digitale strategie te koppelen aan fysieke winkelpunten waar persoonlijk advies op maat en beleving van de vloer centraal staan. "Samen met onze partners denken we een gepersonaliseerd concept uit waarbij de klantenbeleving in hun winkel op een interactieve manier geüpgraded wordt," aldus Marie Callens van Floorify. De officiële opening is in het eerste weekend van oktober. "Een grote stap die alvast smaakt naar meer," aldus het bedrijf uit Roeselare.

(Parketplein, 11-09-2020)

 
Jubileum Dick van de Klok

Dick-van-de-Klok-jubileumDick van de Klok, in vijfendertig jaar van jongste magazijnmedewerker tot commercieel directeur Flamingo Parket.Flamingo Parket viert deze week het heugelijke feit dat Dick van de Klok liefst vijfendertig jaar bij het bedrijf in dienst is. Op zestienjarige leeftijd ging hij als jongste magazijnmedewerker aan de slag. De jaren erna is hij vloerenlegger en lange tijd verkoper retail geweest. Tevens was hij ruim tien jaar de rechterhand van de heer Versteeg senior. Sinds 2000 is Dick echter werkzaam bij de groothandel en heeft zich opgewerkt tot commercieel directeur. Flamingo Parket wenst de jubilaris bij deze nog een mooie tijd... en op naar het vijftigjarige dienstverband!

(Parketplein, 09-09-2020)

 
Tarkett innoveert duurzaam met iQ Natural

iQ-NaturaliQ Natural, de eerste vloer van 'bio-attributed vinyl'.Met de introductie van iQ Natural, voorgesteld als vinylvloeren van de nieuwe generatie, kondigt Tarkett een nieuwe stap op weg naar de circulaire economie aan. De vloeren gaan volgens de Waalwijkse fabrikant tientallen jaren mee en kunnen aan het eind van hun levensduur via zijn Restart-programma worden teruggenomen om volledig tot nieuwe vloerbedekking te worden gerecycled, zonder verlies van kwaliteit. De homogene vinylcollectie is milieuvriendelijk ontworpen en vervangt fossiele grondstoffen door biomassa. iQ Natural kent vijftig procent minder broeikasgasemissie vergeleken met de gemiddelde homogene vinylvloer.

Tarkett durft dan ook zonder meer te stellen dat iQ Natural de grenzen van milieuvriendelijk design verlegt. Klanten kunnen met een keuze voor deze vloeren (met biogebaseerde weekmakers) proactief de milieu-impact van hun projecten verminderen. "Elke gebruikte vierkante meter draagt bij aan de overstap van fossiele naar hernieuwbare grondstoffen, wat ons een stap dichter bij een circulaire, CO2-neutrale samenleving brengt," aldus de fabrikant. De nieuwe generatie van iQ Natural vervangt honderd procent van het vinyl uit fossiele bronnen door het 'bio-attributed vinyl' van Biovyn, een product van Inovyn.

Om vinylvloeren na gebruik doelmatig te recyclen (een van de steunpilaren immers in de overgang naar een circulaire samenleving), heeft Tarkett in Zweden onlangs een nieuwe industriële reinigingsmethode ingevoerd waarmee lijm- en betonresten van iQ Natural-vloeren worden verwijderd, voordat ze worden omgezet in vinylkorrels van dezelfde kwaliteit als nieuwe grondstoffen.

De iQ Natural-collectie bestaat uit vijfendertig kleuren en biedt een 'subtiele' combinatie van ton-sur-ton en neutrale kleuren, bedoeld om op de natuur geïnspireerde interieurs vorm te geven. De collectie is verdeeld in vijf hoofdkleuren, die elk bepaalde emoties dienen op te roepen. Het nieuwe, gevlekte patroon van Natural Flakes is ontworpen om architecturale secties te markeren, vloeiende overgangen mogelijk te maken of designkenmerken in ruimtes te accentueren.

(Parketplein, 09-09-2020)

 
CERAtouch STONE Roadshow landt bij Dersimo
De-genodigde-belangstellenden-CERAtouchDe genodigde belangstellenden laten zich onder een aangenaam nazomerzonnetje gretig voorlichten.
De-intensieve-presentatie-duurt-CERAtouch-De intensieve presentatie duurt circa anderhalf uur.

Bij het fameuze uitzicht van het hoofdkantoor van Dersimo te Maassluis, presenteerde COREtec vandaag met de COREtec STONE CERAtouch Roadshow zijn meest recente collectie aan een aantal dealers. De genodigde belangstellenden lieten zich onder een aangenaam nazomerzonnetje gretig voorlichten door de enthousiaste medewerkers van COREtec en Dersimo over de ins en outs van deze jongste telg uit de COREtec-familie.

De Roadshow trekt nog tot en met oktober door Nederland. Volgende week stopt de COREtec-bus bij Headlam in Rotterdam en daarna komt ook leverancier INTR. aan de beurt. "Bovendien gaan we met de bus ook nog hoogstpersoonlijk naar de dealers zelf toe," vertelt Philiep Caryn. "Het precieze cijfer heb ik niet voorhanden, maar ik schat toch dat we op deze wijze tussen de 200 en 250 detaillisten een goed inkijkje geven wat er allemaal met deze collectie mogelijk is. In België zijn we in de maanden september en oktober op de weg. Frankrijk was afgelopen juni en nu ook september en oktober aan de beurt. Deze intensieve presentatie duurt circa anderhalf uur en wordt heel goed ontvangen. Men is onder de indruk en men kan nu al zeggen dat CERAtouch STONE is uitgegroeid tot een gewild product," besluit Caryn. COREtec beoogt met CERAtouch STONE het beste van twee werelden te combineren: de look & feel van een keramische tegel met het comfort en plaatsingsgemak van een zachte vloer.

(Parketplein, 07-09-2020)

 
Uzin Utz Nederland met forse groeiplannen

Uzin-Utz-Haaksbergen'Groene' fabriek van Uzin Utz Nederland in Haaksbergen. (foto: Uzin Utz Nederland)Uzin Utz Nederland gaat de productiecapaciteit in Haaksbergen verdrievoudigen, zo meldt dagblad Tubantia afgelopen vrijdag. Voor de uitbreiding van zijn activiteiten heeft het bedrijf 30.000 vierkante meter grond gekocht van de gemeente. Momenteel beschikt Uzin Utz Nederland over 12.000 vierkante meter op bedrijventerrein Stepelerveld. Directeur Gerben Bouwmeester zegt tegen de krant dat zijn bedrijf na zeven jaar op de huidige locatie uit zijn jasje groeit. Bovendien is binnen de Uzin Utz Group behoefte aan extra productiecapaciteit en magazijnruimte.

Door de nieuwbouw zal de Twentse productielocatie bijna net zo groot worden als de hoofdvestiging van de groep in het Duitse Ulm. De logistiek voor Noord-Europa zal op termijn vanuit Haaksbergen worden gecoördineerd. Op de nieuwe locatie worden vanaf januari 2024 ook poederproducten (egalisatie en tegellijm) geproduceerd. De bouw van het nieuwe logistieke centrum en de productielocatie voor de poederproducten begint in 2022.

Binnenkort al wordt de productiecapaciteit van de goed door de markt ontvangen 1K-STP-lijmen uitgebreid middels een interne verbouwing. Volgens planning kunnen de nieuwe lijmen vanaf herfst 2021 worden geleverd. Deze uitbreiding betekent een forse groei in de volumes die Uzin Utz Nederland produceert, zegt Bouwmeester tegen Tubantia. De lijmen worden voor zowel Nederland als België, Scandinavië en Noord-en Oost-Duitsland geproduceerd.

(Parketplein, 07-09-2020)

 
Nieuwe sales manager Mapei Nederland

Henno-WesterinkHenno Westerink. (foto: Mapei)Henno Westerink is per 1 september sales manager voor het gehele verkoopteam van Mapei Nederland. Westerink heeft zijn roots liggen in de bouwtoelevering, met name in sales, sales support en productmanagement. Hij heeft bij diverse bedrijven een MT-functie bekleed en in de voorbije 34 jaar zijn sporen verdiend bij onder andere Eurovite/Bouwgros en Plieger. "Met deze ervaren professional in huis hopen wij de groei van Mapei Nederland in de toekomst door te zetten," aldus het bedrijf in Apeldoorn. Henno Westerink is te bereiken via 06-22901192 of Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

De aanstelling van de nieuwe sales manager betekent tevens een verandering voor Wilco Bekkers in diens functie en activiteiten. Per genoemde datum vervult Bekkers de rol van key account manager, waardoor hij voor de grootste distributieklanten, potentiële klanten en speciale projecten als contactpersoon fungeert.

(Parketplein, 07-09-2020)

 
Jakko Woudenberg domineert Vakwerk Awards
Winnende-Parketvloer-lijkend-opWinnende 'Parketvloer lijkend op de jaarringen van een boom'.
Van-links-presentator-DennisVan links: presentator Dennis Weening, prijzenwinnaar Jakko Woudenberg en algemeen directeur Rob Klifman van Bouwmaat bij de feestelijke uitreiking van de Ford Transit Custom. (foto: screenshot livestream)

Jakko Woudenberg is met zijn bedrijf Dutch Wood Artist vanmiddag onderscheiden met zowel de Vakwerk Award 2020 in de categorie Interieurbouw als met de overall hoofdprijs, een Ford Transit Custom, als beste van de winnaars in de vier categorieën Duurzaam bouwen, Renovatie & Onderhoud, Interieurbouw en Aan- & Verbouw. Hij ging aan de haal met de prijzen voor zijn 'Parketvloer lijkend op de jaarringen van een boom', de indrukwekkende cirkelvormige vloer die geplaatst is in de hal van groenvoorziener Krinkels in Breda.

De uitreiking van de prijzen, onder leiding van de vrolijk-melige presentator Dennis Weening, vond vanmiddag 'coronaproof' plaats op de ruime parkeerplaats van de Bouwmaat in Almere en was via een livestream te volgen. Charles Verhoef, voorzitter van Zelfstandigen Bouw, overhandigde Woudenberg de award in de categorie Interieurbouw en prees de winnaar als een 'extreem bevlogen vakman', die 'ultiem vakwerk' heeft afgeleverd, wellicht zelfs 'meer kunstwerk dan vakwerk'. Daarna was het de beurt aan Rob Klifman, algemeen directeur van Bouwmaat, om de hoofdprijs bekend te maken. De naam van de winnaar stond afgebeeld op de Ford Transit Custom die met de nodige toeters en bellen werd onthuld: Dutch Wood Artist, oftewel opnieuw Jakko Woudenberg. Klifman noemde de zegevierende parketteur uit Schagen onder meer een 'voorbeeld voor velen' en een 'bevlogen vakman en artiest'.

De Vakwerk Awards (www.vakwerk-awards.nl) zijn een initiatief van Bouwmaat, Zelfstandigen Bouw en Eisma Bouwmedia en bedoeld om vakmensen in het zonnetje te zetten.

(Parketplein, 04-09-2020)

 
Fabrikanten VS verhogen prijzen om corona

vs-vlagIn de Verenigde Staten kondigen tal van fabrikanten prijsverhogingen op hun vloerproducten aan, vaak, maar niet in alle gevallen, voor textiele vloerbedekkingen. Als reden wordt de Covid-19-pandemie opgevoerd, die tot hogere productiekosten leidt op het vlak van arbeid, transport en grondstoffen en in het algemeen door vaak ingewikkelde aanpassingen binnen de bedrijven om 'coronaproof' te kunnen werken.

Zo verhoogt Mohawk de prijs van tapijt voor de residentiële markt met 5 procent in de loop van deze maand. De Dixie Group komt met prijsstijgingen tussen 3 en 7 procent op een aantal productlijnen textiele vloeren. Engineered Floors noemt percentages tussen 5 en 8 procent. Phenix (een divisie van Mannington) verhoogt zijn prijzen later dit jaar met 4 tot 7 procent.

Bij Shaw blijven de voor het late najaar aangekondigde prijsverhogingen niet beperkt tot alleen tapijt. Het concern verhoogt zijn prijzen in de VS in alle productgroepen met tussen de 5 en 8 procent. Opgemerkt wordt dat deze stijging niet opgaat voor producten die vorige maand duurder werden vanwege het opnieuw ingevoerde tarief van 25 procent op vloerproducten uit China, waaronder rigid LVT.

Tegelijkertijd wordt in de VS melding gemaakt van torenhoge prijzen voor de grondstof hout, dit vanwege enerzijds een teruggeschroefd aanbod en anderzijds een toename van het aantal bouwactiviteiten in huis in verband met de corona-lockdowns. Voorzover bekend hebben parketfabrikanten evenwel nog geen prijsverhogingen op hun producten aangekondigd.

(Parketplein, 04-09-2020)

 
Domotex verschoven, de branche reageert

"Vervelend, wellicht zelfs dramatisch, voor de beursorganisaties, maar dit is echt overmacht. En dan kan je wel verschuiven in 2021 in de hoop op beter, maar realistisch gezien is het beter om de beurzen in 2021 een jaartje over te slaan," aldus een eerste reactie op het besluit van Deutsche Messe om de vakbeurs Domotex in Hannover volgend jaar dik vier maanden later in te plannen.

Zoals inmiddels definitief bekend, heeft Domotex, de vloerenvakbeurs met zijn hoge aantal buitenlandse bezoekers en exposanten, de data voor de editie 2021 verschoven van vrijdag 15 t/m maandag 18 januari naar donderdag 20 t/m zaterdag 22 mei, vlak voor Pinksteren. Het evenement is een dag ingekort, en krijgt bovendien een hybride karakter, met toevoeging van virtuele aan de fysieke elementen.

Ter verklaring wijst organisator Deutsche Messe op de "ongebreidelde Covid-19 pandemie", met over de gehele wereld een weer toenemend aantal besmettingen en tal van strikte reis- en quarantainebeperkingen waarvan nu niet is te voorzien wanneer ze worden opgeheven. In samenhang hiermee zouden klanten, exposanten en bezoekers de wens hebben uitgesproken om de beurs op een later tijdstip te houden.

"We hebben uit talrijke gesprekken met exposanten en partners met name geleerd dat we in een vroeg stadium zekerheid in de planning moeten scheppen," aldus bestuurslid Andreas Gruchow van Deutsche Messe. "Door ons uitgebreide hygiëne- en veiligheidsconcept en het gunstige aantal aanmeldingen waren we tot voor kort nog erg optimistisch. Maar de laatste ontwikkelingen laten nu zien dat het onzeker is of de reissituatie in januari 2021 aanzienlijk beter zal zijn."

Houtindustrie-Schijndel Chapel-ParketHoutindustrie Schijndel / Chapel Parket is sinds jaar en dag van de partij op Domotex, maar niet in 2021.
Henk-Laverman-van-WocaHenk Laverman presenteerde op Domotex 2020 al de trendkleuren voor 2021. Vooruitziende blik?
Condor-GroupCondor Group op Domotex 2020.

Een kleine greep uit de reacties in Nederland. Robin van Roy is al sinds jaar en dag met Houtindustrie Schijndel (Chapel Parket) van de partij op Domotex. "Dat is komende editie een keer anders. Wij hadden bij het begin van de Corona al een slecht gevoel over een beursdeelname in 2021. En we hebben toen vrij snel besloten in 2021 geen beurzen te doen. Geen Bau en geen Domotex. Ook niet op de nieuwe datum in mei dus. Dat geeft rust en scheelt stress, waardoor je je weer goed op je core business kunt richten. Een beurs doe je ook voor de sociale contacten. En we zijn het er allemaal wel over eens dat dat een heikel punt is op het moment. En afgezien van Covid-19, qua beurs was Domotex in het algemeen de laatste jaren ook al wat minder natuurlijk."

"Je moet elkaar op een normale manier kunnen ontmoeten," vindt ook Richard Bosveld van Estillon. "En als dat niet kan is het verstandig om naar een andere oplossing te zoeken. We hebben het bericht van uitstel met interesse tot ons genomen. We kijken even hoe een en ander zich ontwikkelt voordat we een definitieve beslissing nemen."

Jan Hoekman junior, Condor Carpets: "Wij waarderen de inzet van de beursorganisatie. We begrijpen dat een en ander voor hen niet gemakkelijk is. Het is nog te kort dag om te zeggen wat wij gaan doen. Wij zullen onze beslissing waarschijnlijk aan het eind van het jaar gaan heroverwegen en zullen dan afhankelijk van de omstandigheden een besluit nemen."

"Ik beslis vlak van te voren of ik naar een beurs afreis," vertelt Matthijs de Graaff van Intertap. "Ik weet wat betreft Bau en ook Domotex, die nu in mei gehouden wordt, dus pas een week van te voren of ik als bezoeker naar deze evenementen afreis." Als exposant slaat Intertap een jaartje over. "Voor ons was dit al snel duidelijk. We maken in 2021 pas op de plaats voor wat betreft beurspresentaties. We gebruiken deze investering voor tal van andere creatieve initiatieven. En die bevallen ons prima."

"Woca Denmark had al besloten om dit jaar niet naar Domotex te gaan," vertelt Henk Laverman. "Bedoeling was om in 2021 op de Bau in München een presentatie te geven. Die is vanwege Covid-19 gecanceled. Volgend jaar is er ook geen beurspresentatie van ons op de InCoDa. Maar die beslissing was al gevallen voordat Corona ter sprake kwam. Een beurspresentatie vergt veel van je mensen qua inzet en tijd. Drie dagen fulltime beurs vind ik niet opwegen tegen wat je er voor terugkrijgt."

(Parketplein, 02-09-2020)

 
InCoDa ligt op koers voor januari 2021

Mascha-de-BruinMascha de Bruin, Head of Events InCoDa: "We hebben in mei onderzoek gedaan onder de retailers en bijna negentig procent gaf aan een beurs te bezoeken als de huidige Corona-maatregelen op een juiste en veilige wijze worden toegepast."De Interieur Collectie Dagen (InCoDa) staan twee weken na de nu geannuleerde beursdatum van Domotex gepland. Hoe kijkt de organisatie van InCoDa aan tegen de recente ontwikkelingen? "We houden alle ontwikkelingen vanzelfsprekend nauwlettend in de gaten," stelt Mascha de Bruin, Head of Events InCoDa. "Vooralsnog zien we geen enkele reden om onze plannen te wijzigen. We hebben een evenement ontwikkeld dat naar onze mening in de huidige omstandigheden voldoet aan alle veiligheidsvoorschriften en rekening houdt met de gezondheid van exposant en bezoeker. De plannen zijn gedegen; een mooi beursconcept waar de branche mee uit de voeten kan."

"Het grote verschil tussen InCoDa en Domotex Hannover is dat wij een nationaal georiënteerd evenement zijn. Dat scheelt reizen over landsgrenzen heen," zo vervolgt De Bruin. "We hebben verder in mei onderzoek gedaan onder de retailers en bijna negentig procent gaf aan een beurs te bezoeken als de huidige Corona-maatregelen op een juiste en veilige wijze worden toegepast. Over ruim twee weken start onze vakbeurs Trendz, voor de retailers in home decoration en lifestyle. Daar hebben we al 2200 pre-registraties op ontvangen. Dat zegt toch wel iets. Men geeft dus in deze tijd weloverwogen aan een bezoek aan deze beurs te gaan brengen. En we verwachten nog veel meer registraties. De meeste aanmeldingen krijgen we altijd pas zeven dagen voor aanvang van de beurs. Wij zijn positief gestemd en zullen er de komende tijd veel aan doen om de branche goed te informeren met onder meer updates via een nieuwsbrief," besluit De Bruin. InCoDa wordt gehouden van 31 januari t/m 2 februari a.s. in de Evenementenhal Gorinchem.

(Parketplein, 02-09-2020)

 
mFLOR introduceert Parva Oak Chevron

Parva-Oak-Chevron-PiedmontParva Oak Chevron 'Piedmont'. (foto: mFLOR)De goed ontvangen (visgraat-)collectie Parva Oak van mFLOR is met de komst van de Parva Oak Chevron per deze week ook beschikbaar in Hongaarse punt. De nieuwe variant laat zich goed combineren met de Parva Oak en met de Authentic Oak XL, beide aansprekende kwaliteiten die eerder dit jaar in gelijke kleuren werden geïntroduceerd. Zodoende ontstaan tal van creatieve mogelijkheden door te variëren in formaten en patronen.

De Authentic Oak XL en de Parva Oak kenmerken zich volgens de leverancier door hun natuurlijke, eiken dessin in populaire, inspirerende kleuren. De eerste variant heeft lange, brede planken en is voorzien van 'Natural Touch' voor een authentieke uitstraling, want knoesten zien is immers knoesten voelen. De collectie Parva Oak is met zijn kleinere formaat zeer geschikt om in het veelgevraagde visgraatpatroon te leggen. De introductie van de Parva Oak Chevron wordt voorgesteld als een nieuwe uitbreiding van dit gewilde dessin.

De stroken van de Parva Oak Chevron hebben hoeken van 45 graden, waardoor deze eenvoudig in de luxueus ogende Hongaarse punt is te leggen. Met de keuze voor deze scherpere hoek ontstaan smallere banen, zodat de lengte van een ruimte extra wordt geaccentueerd. De stroken zijn 80,01 centimeter lang en 13,34 centimeter breed. Ze zijn 2,5 millimeter dik en voorzien van een 0,55 millimeter dikke slijtlaag, net als beide andere collecties. Ook de nieuwkomer in het assortiment kent minimale emissies en is ftalaatvrij. Hij is bovendien uitermate vorm- en maatvast, wat van groot belang is bij een legpatroon als de Hongaarse punt, zo besluit mFLOR.

(Parketplein, 02-09-2020)

 
Nieuwe collecties schoonloopmatten Bodiax

Schoonloopmatten-van-BodiaxSchoonloopmatten van Bodiax in nieuwe collectiemap.Heditex breidt zijn Bodiax-assortiment uit met een zestal collecties schoonloopmatten, die alle ook terug te vinden zijn in een nieuw collectieboek.

Het nieuwe assortiment schoonloopmatten bestaat uit vijf collecties van welgeteld eenentwintig verschillende kleuren, met elk een andere structuur, kwaliteit en een prijsklasse van laag naar hoog. Daarnaast biedt Heditex een collectie die de afnemer de mogelijkheid biedt om zijn eigen logo of tekst op de mat te laten printen. Hierbij is keuze uit zesenzestig kleuren.

Heditex vraagt speciaal de aandacht voor de collectie Locarno. Deze beschikt over de nieuwe HydroTX-technologie, die ervoor zorgt dat de mat binnen enkele voetstappen drie keer meer vocht absorbeert. Hierdoor is er minder strekkende meter schoonloopmat nodig dan bij reguliere producten.

De groothandel in Vlaardingen benadrukt dat een goede schoonloopmat op maat bijdraagt aan het behoud van de vloer. Door vocht en stof te absorberen blijft de achterliggende vloer beschermd tegen slijtage en wordt de veiligheid in de ruimte verhoogd. Door het toepassen van schoonloopmatten in de entree, bespaart men tevens op de reinigings- en onderhoudskosten van de vloer.

(Parketplein, 02-09-2020)

 
Dubbel feest bij Laminaat en Parket

COREtec-maakt-de-mensenCOREtec maakt de mensen van het tien jaar bestaande Laminaat en Parket blij met evenzoveel kratten Belgisch bier.Voor de zeven winkels van Laminaat en Parket, aangevoerd door Floris Jeurissen, is het dubbel feest. Het bedrijf viert zijn tienjarig bestaan en is bovendien door COREtec onderscheiden als zijn beste Nederlandse verkooppunt in 2019. "Formidabel gewoon!" zo meent Jan Dossche van USFloors International. "We wensen Floris en zijn team proficiat met hun tienjarig jubileum en wij zijn bijzonder trots dat we als COREtec kunnen samenwerken met zulke gedreven en enthousiaste mensen."

Dossche acht de toekenning van de award voor beste verkooppunt aan Laminaat en Parket zonder meer verdiend. "Hun inspanningen met hun zeer goede online marketing en de sponsoring van RTL tv-programma's hebben zeker hun bijdrage geleverd aan de naambekendheid van COREtec in Nederland." Marketingdirecteur Stijn Windels van COREtec stelt vast dat 'zijn' vloerenmerk en de jubilerende detaillist voor zowat dezelfde principes staan. "Innoverende producten, onderscheidend zijn, zijn tijd vooruit, mooie in het oog springende designs, zeer goede service en het op de markt brengen van vloeren die de consumenten precies willen!"

(Parketplein, 02-09-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-143FFI-111

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Special Italië
  • Dossier Luchtbevochtigers voor consument
  • Dossier Traprenovatie
  • Dossier Aanbieders laminaat in XXL-formaat
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Producenten Hongaarse punt en visgraat

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com