pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Online zoekgedrag naar 'parket' in beeld

Jaar-op-jaar-ontwikkeling-zoekvolumeJaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume (* tweede halfjaar, ** eerste halfjaar). (Bron: Vloerbedekking Trendmonitor 2020)Het online zoekvolume met de term 'parket' in de zoekopdracht (wat bij de consument overigens lang niet altijd gelijk blijkt te staan aan een houten vloer) is in drie en een half jaar tijd met 55 procent toegenomen. Zo blijkt uit de Vloerbedekking Trendmonitor 2020 van marktdata.nl op basis van data van Google. Het volume steeg in 2017 met 10 procent, waarna de groei in 2018 bleef steken op 2 procent en in 2019 weer klom met 10 procent. In de eerste helft van 2020, dus tijdens de corona-crisis, nam het zoekvolume met zelfs 33 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het totaal aan zoekopdrachten gerelateerd aan vloerbedekking nam evenwel nog sterker toe.

Het meest gezochte, aan parket gerelateerde woord, is lamelparket. Maandelijks werd in de afgelopen vier jaar ruim 6600 keer een zoekopdracht uitgevoerd met de termen 'lamel' en 'parket' in de zoekopdracht. Daarnaast wordt er zeer frequent gezocht naar keramisch parket, visgraat parket en eiken parket. De afgelopen vier jaar werd maandelijks gemiddeld ruim 4100 keer in de Google-zoekmachine gezocht op visgraat parket.

Ten opzichte van 2017 werd in het jaar 2019 bijna de helft keer meer gezocht naar PVC parket. Daarnaast werd er meer gezocht naar visgraat parket, parketlijm, laminaatparket en parketveren. Het zoekvolume van white wash parket nam in deze periode het sterkst af. Ook in de eerste helft van 2020 is een sterke relatieve toename te zien van de belangstelling in visgraat parket en PVC parket. Daarnaast groeit de belangstelling in wit parket.

Over de afgelopen vier jaar is Bebo veruit de meest gezochte winkelformule op het gebied van parket. De top vijf wordt gecompleteerd door Parket Paleis, Karwei, Gamma en Praxis. De onderzoekers merken op dat in de top tien van meest gezochte merken en winkelformules van parket flinke verschuivingen zijn te zien in de afgelopen vier jaar.

Het bovengenoemde percentage van 55 procent groei voor parket is overigens aanzienlijk kleiner dan dat van het totaal aan zoekopdrachten gerelateerd aan vloerbedekking, dat in dezelfde periode met 139 procent is toegenomen, met inbegrip van een stijging met 67 procent in de eerste helft van dit lopende jaar. De drie zoekopdrachten met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar zijn 'vloerkleed', 'pvc vloer' en 'laminaat'. Om een indruk van de hoeveelheden te geven: in de eerste helft van dit jaar werd maandelijks gemiddeld bijna 3,8 miljoen keer gezocht naar vloerbedekking. Voor de liefhebbers van dergelijk turfwerk is op marktdata.nl meer informatie te vinden over het rapport.

(Parketplein, 13-11-2020)

 
Unifloor sponsort Dutchess of the Sea

Drie Deventer bedrijven - Unifloor, Forest Group en SunFolie-Techniek - stappen aan boord bij een roeiteam dat komende maand voor het goede doel de meest extreme weerscondities hoopt te trotseren. Afgelopen week tekende het drietal een sponsorcontract met de uit de regio afkomstige ploeg Dutchess of the Sea. Vanaf 12 december gaan de roeisters in hun opvallende roze roeiboot de oceaan over om geld op te halen voor ALS en Plastic Soup Foundation.

Unifloor Sponsoring DotS bootDe opvallende roze boot van Dutchess of the Sea. Van links: Jan Wiessenberg (directeur Forest Group), Remke, Bela, Astrid en Désirée (het team Dutchess of the Sea), Willem-Jan Candel (directeur Unifloor) en Dion Bosch (directeur SunFolie-Techniek).

The Talisker Whiskey Atlantic Challenge, de zwaarste roeirace ter wereld, gaat van La Gomera op de Canarische Eilanden naar Antigua in de Caraïbische Zee. De roeisters leggen bijna vijfduizend kilometer af over de open oceaan, in weer en wind, slag voor slag, twee uur op en twee uur af. Ze verwachten in de week van 19 januari over de finishstreep te komen.

Het vinden van sponsors bleek overigens geen sinecure, aangezien het bedrijfsleven terughoudend was vanwege corona. De Deventer sponsors (alle onderdeel van het familiebedrijf Bosgoed Holding) besloten echter snel te schakelen toen het roeiteam aanklopte. "Juist in deze roerige tijd verdient een prachtige uitdaging als deze een steuntje in de rug," zo verklaart Dion Bosch, directeur van SunFolie-Techniek, namens het drietal.

"Het damesteam legt met hun duurzame prestatie en de ondersteuning van de Plastic Soup Foundation een mooie link naar duurzaam ondernemen. Iets waar wij als familiebedrijf ook druk mee bezig zijn," vervolgt Bosch. Zo wijst hij erop dat Unifloor steeds meer ondervloeren produceert die recyclebaar zijn en de producten een FSC-label voor duurzaam bosbeheer dragen. De stoere roeiploeg is te volgen via onder meer www.facebook.com/dutchessofthesea.

(Parketplein, 13-11-2020)

 
Piet Dossche doet stapje terug bij Shaw

piet-dosschePiet Dossche.Shaw Industries meldt dat zijn 'Executive Vice President' Piet Dossche, niet in het minst bekend als de oprichter van Coretec-producent USFloors, op 31 december a.s. afscheid neemt van zijn verantwoordelijkheden voor de dagelijkse gang van zaken bij de onderneming. Hij maakt binnen het concern de geplande overstap naar een vooral strategische rol in de raad van bestuur.

"Piet maakt de overgang van een operationele rol naar een meer strategische positie," verklaart CEO Vance Bell. "Hij blijft een vertrouwde raadgever op het gebied van markttrends, innovatie en kansen op de wereldwijde vloerenmarkt." Het Amerikaanse concern benadrukt dat Dossche een belangrijke rol heeft gespeeld in de snelle groei van Shaw's divisie harde vloeren en USFloors International heeft geholpen om een ​​toenemende marktpositie in Europa te bereiken.

Begin dit jaar werd Piet Dossche opgenomen in de 'Hall of Fame' van de World Floor Covering Association. Hij begon zijn loopbaan in de vloerenbranche zo'n veertig jaar geleden, eerst met Roger De Clerck, oprichter van Beaulieu, in België, en verhuisde al snel naar de VS om samen te werken met Carl Bouckaert, de CEO van Beaulieu America. In 2001 richtte Dossche USFloors op, met in eerste instantie de blik gericht op kurk- en bamboevloeren, maar hij verlegde zijn focus al snel naar LVT met rigide kern (WPC) en lanceerde het sindsdien rap marktaandeel veroverende Coretec. Dossche verkocht de USFloors-activiteiten aan Shaw in 2016, waar hij ook actief werd in het uitvoerende management.

(Parketplein, 13-11-2020)

 
Onduidelijke toestand in Engeland houdt aan

Boodschap-van-United-CarpetsBoodschap van United Carpets aan consumenten.In Engeland lijkt het erop dat zelfstandige vloerenverkopers zelf moeten zien uit te vogelen of ze in de onlangs afgekondigde tweede lockdown de deuren moeten sluiten, of juist geopend blijven, zoals grote ketens als Carpetright, Tapi en United Carpets hebben besloten met naar eigen zeggen een beroep op de regelgeving. Het officiële advies aan winkeliers luidt om contact op te nemen met het gemeentebestuur voor sturing, maar daar lijkt men lang niet altijd raad te weten met de onduidelijke richtlijnen van de regering.

Het National Institute of Carpet & Floorlayers (NICF) stelt in een statement van gisteren dat zonder meer duidelijk is dat vloerenleggers hun werkzaamheden bij de klant thuis mogen voortzetten, mits de veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen. De branchevereniging wil tevens vastgesteld hebben dat winkels die tapijt en vloerbedekkingen verkopen niet expliciet worden genoemd op de lijst van detailhandelaren die moeten sluiten, maar evenzo niet op de lijst staan van winkels die daarvan zijn vrijgesteld. Op vragen uit zijn achterban geeft de NICF als antwoord dat de regering zegt te vertrouwen op 'gezond verstand' en geen uitspraken doet over individuele gevallen van bedrijven die al dan niet open mogen. De regering zegt volgens de branchevereniging dat het aan elk bedrijf is om te beoordelen of hij dicht moet, daarbij rekening houdend met de richtlijnen en voorschriften.

De NICF neemt het standpunt in dat veel vloerenwinkels en toonzalen een belangrijke positie innemen in het bedienen van de toeleveringsketen, in die zin dat ze een onlosmakelijk onderdeel zijn van het in staat zijn van vloerenleggers om hun werk thuis bij de klant te doen. "De toon is gezet door een aantal van de grotere retailers die open blijven, wat suggereert dat er geen probleem is met het feit dat zelfstandige tapijt- en vloerbedekkingswinkels ook open blijven," zo gaat de NICF nog een stap verder, daaraan toevoegend dat ook dan gepaste veiligheidsmaatregelen genomen dienen te worden.

Specifiek winkels in 'hardware' en dhz-shops/bouwmarkten mogen geopend blijven en naar verluidt ook verkopers van laminaatvloeren. Winkels in 'homeware' worden daarentegen niet essentieel geacht. Een blik op de website van Tapi Carpets vandaag leert dat deze de deuren nu alsnog voor bezoekers gesloten heeft in Engeland, dit vanwege 'de nieuwste richtlijnen', maar wel 'open' blijft voor orders, video-afspraken, thuisbezoek regelen, legwerkzaamheden, enzovoorts. Carpetright is volgens zijn website nog altijd wel geopend. United Carpets verklaart open te zijn, maar legt de nadruk op bezoek aan huis, met gratis opmeting.

(Parketplein, 11-11-2020)

 
Waardering voor vloerlijmfabrikant F. Ball

Verkoopdirecteur Darren KenyonVerkoopdirecteur Darren Kenyon van F. Ball toont trots de gewonnen prijs.F. Ball is in het Verenigd Koninkrijk onderscheiden als 'Adhesives Manufacturer of the Year' bij de uitreiking van de CFJ/CFA Flooring Industry Awards 2020, zo meldt de Britse fabrikant van egalines en vloerlijmen in een persbericht.

Deze meetellende prijzen worden in diverse categorieën toegekend door de lezers van het vakblad Contract Flooring Journal, een veelgelezen maandelijkse uitgave van de Contract Flooring Association, de branchevereniging voor vloerenprofessionals. In de categorie vloerlijmen kwam F. Ball als hun favoriete merk en dus grote winnaar uit de bus. "Het winnen van 'Beste Vloerlijmfabrikant 2020' is een fantastische prestatie, waarop wij als bedrijf enorm trots zijn," zo stelt Darren Kenyon, verkoopdirecteur van F. Ball. "De onderscheiding laat onze sterke positie in de vloerenbranche zien en dat vloerenstoffeerders op de gele emmer vertrouwen!"

Vanwege de maatregelen tegen Covid-19 vond de ceremonie dit jaar online plaats. De onderscheiding voor 'Beste Vloerafwerkingfabrikant 2020' viel overigens Bona ten deel.

(Parketplein, 11-11-2020)

 
Batibouw 2021 gaat digitaal

batibouw-logoDe 'klassieke' versie van Batibouw 2021 is geannuleerd. Het evenement voor alle Belgen met bouw- of verbouwplannen, steevast aan het begin van elk voorjaar te houden in Brussels Expo, gaat volgend jaar uitsluitend door in een corona-veilige 'virtuele' vorm. De organisator belooft dan met een nieuw digitaal platform te komen waarop de potentiële klant terecht kan voor informatie, een gesprek aangaan met exposanten en nog zo het een en ander. Bij de terugkeer van de 'fysieke' beurs in 2022 dient dit digitale platform een rol van belang te blijven spelen. De data van de editie 2021 worden nog bekendgemaakt, maar komen tussen eind februari en eind maart te liggen.

(Parketplein, 11-11-2020)

 
Productie hout- en bouwmaterialen plust

cbs-logoDe gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie ligt in het derde kwartaal 5,2 procent lager dan vorig jaar, zo heeft het CBS (voorlopig) berekend. De houtindustrie (waartoe de parketindustrie behoort) scoort daarentegen een plus van 2,9 procent, terwijl de bouwmaterialenindustrie met 3,5 procent groeit. De houtindustrie herstelt zich zodoende van de krimp van 4,0 procent in het tweede kwartaal, terwijl de bouwmaterialenindustrie in het tweede kwartaal nog 6, 1 procent aan gemiddelde dagproductie had prijsgegeven. De meubelindustrie levert in het derde kwartaal 4,9 procent volume in. De slechtst presterende bedrijfstak in het voorbije kwartaal is die van de reparatie en installatie van machines, die 25,7 procent in volume achteruitgaat.

(Parketplein, 09-11-2020)

 
Fetim Group zetelt in Glansfabriek A'dam

Hoofdkantoor-FetimHoofdkantoor Fetim Group voortaan in de Glansfabriek in Amsterdam.Industrieel erfgoed de Glansfabriek in Amsterdam, gelegen aan de Abram Dudok van Heelstraat, heeft na een flinke renovatie een nieuwe bestemming gekregen. Na ruim een halve eeuw in werking te zijn geweest als fabriek van glanspapier, is onlangs het hoofdkantoor van de Fetim Group in het gebouw ingetrokken. De Glansfabriek heeft hiermee een kantoorfunctie gekregen, maar met behoud van zijn architectonische kenmerken. Bij de herontwikkeling was de industriële uitstraling het uitgangspunt en bleven zoveel mogelijk oude bestanddelen behouden, waaronder het markante zaagtanddak.

Bij de renovatie is een moderne glazen façade aangebracht, die veel daglicht toelaat. Binnen heeft het pand een open ruimte met een entresol. "Het vertrekpunt van onze intrede is (...) dit erfgoed én te respecteren én met ons 100-jarig bestaan een nieuwe glans te geven aan deze locatie en onze organisatie," aldus Marcel Koekoek, CEO van de Fetim Group, leverancier van producten voor het interieur (waaronder vloeren) en het exterieur.

(Parketplein, 09-11-2020)

 
InCoDa hakt knoop door, gaat naar september

INCODA21De komende editie van Interieur Collectie Dagen (InCoDa) die gepland stond op 31 januari, 1 en 2 februari 2021 wordt verplaatst naar 12, 13 en 14 september 2021. Beursorganisator Easyfairs heeft dit in samenspraak met haar exposanten besloten, aldus een persbericht van vanmiddag. InCoDa zou oorspronkelijk plaatsvinden in september 2020, maar werd door de eerste coronagolf verplaatst naar januari 2021. "Wij merkten in de afgelopen periode dat steeds meer exposanten zich zorgen maakten over hun deelname vanwege de Covid-19-ontwikkelingen. Het is onze primaire taak om te luisteren naar de branche en met hen mee te denken. Om die reden hebben wij een inventarisatie gedaan onder onze huidige exposanten ten aanzien van de doorgang van InCoDa in januari. Hieruit bleek dat een grote meerderheid ervoor kiest om hun deelname door te schuiven naar september 2021. In goed overleg is daarom besloten de beurs te verplaatsen," verklaart Mascha de Bruin namens InCoDa.

Sinds de corona-uitbraak in maart zegt Easyfairs aan de slag te zijn gegaan met een preventief protocol met diverse maatregelen. Alle gezondheids- en veiligheidsprotocollen voor Evenementenhal Gorinchem zijn in september met succes geauditeerd door SGS, de wereldleider op het gebied van inspectie, controle en certificering. De Bruin: "Wij hebben er alles aan gedaan om een veilig event te creëren waar de branche elkaar op een verantwoorde manier kan ontmoeten en zaken doen. Mede door deze maatregelen behielden we het vertrouwen van de deelnemers en bezoekers. Echter, het sentiment om naar de vakbeurs te komen, verslechterde snel na de nieuwe maatregelen, gepresenteerd in de laatste persconferenties op 13 oktober en 3 november. Door de onzekere richting van de tweede coronagolf zijn we in gesprek gegaan met de belanghebbenden van het evenement. De exposanten hebben bij een recente uitvraag vrijwel unaniem aangegeven een voorkeur te hebben om het evenement door te schuiven naar september. We hebben besloten om hier gehoor aan te geven."

Uit de extra maatregelen die op 3 november jl. zijn afgekondigd, blijkt dat er van 4 tot en met 18 november geen beurzen mogen plaatsvinden, aangezien alle doorstroomlocaties in die periode gesloten moeten zijn. Vanaf 19 november gaat Nederland weer terug naar de gedeeltelijke lockdown van 14 oktober. Uit die maatregelen blijkt dat evenementen niet door mogen gaan, hoewel de overheid daarin onderscheid maakt voor beurzen. Ondanks dit onderscheid verklaart Easyfairs te kiezen voor een pro-actieve aanpak voor InCoDa met de verplaatsing naar september 2021. De Bruin: "Zoals eerder benoemd is dit een uitzonderlijke situatie en wij moeten meedenken met de branche. InCoDa is al jarenlang een begrip voor duizenden professionals. Dat behouden we alleen door een kwalitatieve beurs neer te zetten samen met onze exposanten en partners. We zijn nu ook op een punt waarop de markt ons vraagt een knoop door te hakken. Inventarisatie onder huidige exposanten leert ons dat, op een enkeling na, de wens is dat we verplaatsen naar september 2021. Wij zijn enorm blij met de commitment vanuit de exposanten en kijken uit naar 2021."

InCoDa vindt op zondag 12, maandag 13 en dinsdag 14 september 2021 plaats in Evenementenhal Gorinchem. Voor meer informatie: www.interieurcollectiedagen.nl.

(Parketplein, 06-11-2020)

 
Parketambachtsman Filip Redant in de kijker

Filip-RedantFilip Redant demonstreert historische parketschraper op de Parket Ambachtsdagen bij de Plinten & Profielen Centrale in Wijk bij Duurstede in 2016.In België is de vijftiende editie van het als wedstrijd verpakte initiatief 'Ambacht in de kijker' nog in volle gang. Parketspecialist Filip Redant van het bedrijf Atelier Passe Partout in Mechelen, ook in ons land bepaald geen onbekende, is een van bij elkaar tien ambachtsmensen die kans maken op een aantal prijzen.

De landelijke wedstrijd wil de ambachtssector van onze zuiderburen in de schijnwerpers zetten en zo de ambachten promoten bij het grote publiek en tevens jongeren warm maken voor de sector en de opleidingen. Een professionele jury, bestaande uit mensen van diverse achtergrond, verkiest jaarlijks tien laureaten tot 'ambassadeurs van de sector'. De geselecteerde ambachtsmannen en -vrouwen dienen als voorbeeld met de kwaliteit en originaliteit van hun product, alsook met hun loopbaan, bedrijfsvoering en marketing. Dit jaar ligt de focus op ambachtsmannen en -vrouwen die ethisch en duurzaam te werk gaan, met oog voor het gebruik van milieuvriendelijke, herbruikbare en lokale materialen.

Een aantal van hen wordt bovendien met prijzen beloond. De uitreiking is op 17 november in Brussel. Dan wordt de Ambachtsprijs uitgereikt (de grote prijs van de jury), de Publieksprijs en de zogenoemde Parel van de jury (dit jaar onder de hoede van jongeren). Voor de Publieksprijs kan iedereen op www.ambachtindekijker.com vanaf nu tot en met zondag 15 november zijn stem uitbrengen.

Ambacht-in-de-kijker-logoFilip Redant wordt voorgesteld als ontwerper en restaurateur van houten vloeren en interieurobjecten. Hij begon zijn loopbaan met een cursus restauratie van strijkinstrumenten, ging verder met het restaureren van orgelkasten, bekwaamde zich verder in het restaureren van antiek meubilair, en toen hij besloot om zich als zelfstandige te vestigen (eind jaren tachtig) kwam hij per toeval terecht in de parketbranche. Naast het plaatsen van ambachtelijk parket, besloot hij zich ook te specialiseren in het restaureren van historische parketvloeren. "Door zijn gedreven passie en creativiteit, en daarbij zijn streven naar kwaliteit, is het geen wonder dat Filip een stevige reputatie heeft weten op te bouwen binnen de parketwereld," zo stelt de organisatie. Vorig jaar won hij de 'Wood Floor of the Year, Best Marquetry-Inlay Application 2019', uitgereikt door de National Wood Flooring Association in de VS.

(Parketplein, 06-11-2020)

 
Grootwinkelbedrijf negeert Engelse lockdown

Carpetright-houdt-deurenCarpetright houdt de deuren geopend.In (delen van) het Verenigd Koninkrijk heeft een aantal grote spelers in de vloerenhandel verklaard de deuren van de winkels open te houden, ondanks de afgekondigde tweede lockdown van een maand lang, die gisteren inging. Carpetright blijft klanten ontvangen in Engeland, Schotland, Noord-Ierland, Jersey en Guernsey. "In overeenstemming met de richtlijnen van de overheid zijn onze winkels in Wales en de Republiek Ierland tijdelijk gesloten, maar we bieden telefonisch advies aan," aldus de keten. Ook Tapi Carpets houdt zijn winkels open in Engeland en Schotland. Tapi blijft evenzo in Wales dicht, waar de overheid wel specifiek woninginrichters opdraagt op slot te blijven tot zeker 9 november. "We zijn geclassificeerd als een essentiële retailer - als er iets verandert in het advies van de overheid, zullen we deze pagina bijwerken," schrijft Tapi op zijn website. Ook de keten United Carpets is geopend in Engeland en blijft op basis van de huidige overheidsrichtlijnen bestellingen van klanten uitleveren.

De overheid heeft niettemin aangegeven dat winkels in 'homeware' niet essentieel zijn en dicht moeten. Waar de 'openblijvers' zich op beroepen is niet helemaal duidelijk, wellicht maken ze gebruik van de goedkeuring aan winkels in 'hardware' en aan bouwmarkten om geopend te blijven. Hoe dan ook zijn veel van de kleinere, onafhankelijke winkeliers bepaald niet happy met het gedrag van het grootwinkelbedrijf en ook niet met de naar verluidt passieve houding van gemeentebesturen, zoals onder meer blijkt uit verhitte reacties op de sociale media.

(Parketplein, 06-11-2020)

 
Campagne COREtec bereikt kopers Benelux

COREtec-Advertentie-VT-Wonen-nummer-11Advertentie voor COREtec Stone in VT Wonen, nummer 11.USFloors Europe verwittigt goed op dreef te zijn met de promotie van zijn merk COREtec in de media. In de Benelux claimt de onderneming met een 'uitgekiende' campagne op diverse websites, in kranten en woontijdschriften en via audiovisuele kanalen, ruim drie miljoen consumenten te bereiken. Ook architecten worden via de media bereikt. De doelstelling is om de naambekendheid van COREtec bij consumenten en evenzo architecten verder te vergroten, daarbij onder meer vertrouwend op diverse 'spraakmakende' innovaties die nog in de pipeline zitten. Zelfs digitale tv wordt ingeschakeld, en wel via www.vtwonen.be waar COREtec Stone CERAtouch en COREtec Naturals visgraat uitgebreid aan bod komen.

USFloors Europe refereert verder aan marktonderzoek waaruit naar voren komt dat COREtec in de Benelux een van de meestgezochte vloerenmerken op het internet is, en beschouwt deze uitkomst als een flinke prestatie sinds de lancering van het merk in deze contreien pas vier jaar terug. De onderneming oppert dat zijn recent vernieuwde website www.coretecfloors.com (uitgerust met onder meer een gebruiksvriendelijke dealerlocator) daar zeker een rol in heeft gespeeld.

(Parketplein, 06-11-2020)

 
Meister PS 500 visgraatparket met UniZip

Meister-PS-500-Eik-harmonisch-8027Meister PS 500 'harmonische eik 8027 – mat gelakt'.MeisterWerke Schulte vraagt aandacht voor een stijlvolle 'klassieker' in zijn aanbod van parketvloeren: Meister PS 500 visgraatparket. De PS 500 visgraatparketvloer komt in zowel een landelijke als moderne woning tot zijn recht, zo stelt de fabrikant. De collectie bestaat uit acht natuurgeoliede en zeven mat gelakte eiken vloeren, evenals een notelaar in een mat gelakte uitvoering.

Het is voorts mogelijk om de natuurgeoliede visgraatvloeren in de identieke kleur te combineren met de 'royale' PD 400 parketplanken (2200 bij 180 millimeter) evenals de mat gelakte visgraatvloeren te combineren met de 'elegante' PS 300 parketvloeren (1187 bij 142 millimeter). Zo kan de consument met behoud van dezelfde parketkleur, dus verschillende parketformaten samenbrengen.

Behalve aan het esthetische aspect, heeft de fabrikant evenzo gedacht aan het installatiegemak. Vanwege het gepatenteerde clicksysteem UniZip is niet langer sprake van een A- en een B-plank. Voortaan kan de parketvloer worden geïnstalleerd met één type plank. Dit verhoogt de snelheid van het leggen door de installateur en vermindert het zaagverlies voor de consument. Kortom, zo stelt Meister, een win-winsituatie voor een ieder. De PS 500 parketvloeren zijn beschikbaar in een 'elegant' formaat van 710 bij 142 millimeter en uitgerust met een microvoeg rondom.

(Parketplein, 04-11-2020)

 
Onverwacht herstel import uit de tropen

Import-tropische-EU-27Import tropische houten vloeren in de EU-27, naar leveringsland, van januari-augustus in 2018-2020, in 1000 ton. (bron: ITTO TTM Report)De invoer in de EU-27 van houten vloeren uit de tropen zit verrassenderwijs een beetje in de lift, in deze tijden van corona en lockdowns. "Gezien de situatie op de bredere markt is een van de minst verwachte trends in de invoergegevens van de EU-27 een licht herstel van de invoer van tropische vloerproducten in de eerste acht maanden van dit jaar na een lange en aanhoudende periode van achteruitgang," zo stellen de auteurs van het jongste ITTO TTM Report. De invoer steeg met 2 procent tot 15.900 ton, waarbij de winst te danken is aan een stijging van 31 procent van de invoer uit Maleisië tot 5.600 ton, voornamelijk bestemd voor België. De invoer uit Brazilië daalt slechts beperkt met 1 procent tot 3.500 ton en uit Indonesië met 4 procent tot 3.800 ton. De invoer uit Vietnam krimpt forser, met 19 procent tot 1.800 ton.

(Parketplein, 02-11-2020)

 
Veno bestelt TRC 1500 NT-installatie

TRC-1500-bij-VenoTRC 1500 van Wintersteiger & VAP in dienst bij Veno.Veno Wood Flooring laat weten onlangs de nieuwe TRC 1500 NT-installatie met niet-thermoplastische vuller van Wintersteiger & VAP te hebben besteld. Deze komt bovenop de TRC 1500 met thermoplastische vuller die al bij de producent in Drachten aanwezig is en zorgt voor de volledig automatische correctie van houten oppervlakken, met name knoesten. De TRC-installaties worden ontwikkeld door het bedrijf VAP Gruber Automations, een onderdeel van de groep Wintersteiger, een onderneming waarmee Veno al vijf jaar naar tevredenheid zaken zegt te doen.

Een van de belangrijkste voordelen van de TRC 1500 is volgens Veno-eigenaar Hielke Oosten dat deze het bedrijf in staat stelt om de houten planken onmiddellijk na het vullen te bewerken, terwijl bij andere leveranciers de droogtijd twaalf tot vierentwintig uur bedraagt. De TRC 1500 NT geldt als een evolutie van de huidige installatie. De machine werkt aan de hand van een niet-thermoplastische mastiek en zijn gebruik is universeel. Veno verklaart dat het tijdens het aanbrengen van de vuller normaal gesproken niet echt mogelijk is om de druk precies te regelen, maar met de machines van TRC hiertoe wel in staat te zijn. Met de TRC 1500 behandelt Veno dertig procent van de houten planken. De onderneming verwacht van de nieuwe TRC 1500 NT met niet-thermoplastische vuller dat die het mogelijk zal maken zijn productie te verhogen, zodat de TRC-installaties nagenoeg honderd procent van de productie kunnen gaan verwerken.

(Parketplein, 02-11-2020)

 
Cotap viert zijn tachtigjarig jubileum
De-eerste-generatie-BakkerDe eerste generatie Bakker bij het pand in IJsselmuiden. Rechtsachter de eigenaren Jacob en Klaas.
De-tweede-generatie-BakkerDe tweede generatie Bakker. Van links: Theo, Tiem en Gerrit, bij de opening van het nieuwe kantoor in 1974.
De-derde-generatie-BakkerDe derde generatie Bakker: Klaas (zittend) en Alfred.

Cotap viert dit jaar zijn tachtigjarig jubileum, door het familiebedrijf in Genemuiden beschouwd als een belangrijk moment in zijn historie. In een bericht aan de pers blikt de full-service vloerengroothandel terug in de tijd en verduidelijkt waaraan hij zijn succes heeft te danken.

In 1940, zo begint het verhaal, wordt Cotap opgericht door twee broers: Jacob en Klaas Bakker. Het bedrijf vestigt zich in IJsselmuiden en houdt zich voornamelijk bezig met de productie van biezenmatten. Halverwege de jaren vijftig volgt de verplaatsing naar de Oosterbrugstraat in Genemuiden. Naast biezenmatten worden dan ook kokosmatten geproduceerd.

Eind jaren zestig komt het kamerbreed tapijt op. De verkoop van kokos ondervindt daarmee stevige tegenwind. Cotap onderzoekt de mogelijkheden om zelf een begin te maken met de productie van kamerbreed tapijt. Dit blijkt dermate kostbaar dat de tweede generatie Bakker besluit om zich volledig op de distributie van tapijt te richten. Terugkijkend stelt Cotap vast dat dit een geslaagde stap was en het begin van een forse groei. De vraag naar tapijt blijft stijgen waardoor Cotap zich eind jaren tachtig transformeert naar servicepartner. De eerste collectie tapijthangers wordt getoond en een coupagebank aangeschaft.

Inmiddels staat de derde generatie Bakker aan het roer en is de distributie uitgebreid met PVC-stroken, laminaat, parket, vinyl, karpetten, randafwerking en traprenovatie. Door maatwerk en partnership stelt de vloerengroothandel het verschil te kunnen maken. Zo biedt het bedrijf sinds een paar jaar producttrainingen aan, maakt hij een digitaliseringsslag en beheert zijn eigen vervoer.

In 2020 aanbeland mag het bedrijf zijn tachtigjarig jubileum vieren. "Een bijzonder moment dat we samen met onze klanten gaan vieren. Want hun steun en vertrouwen zijn onmisbaar voor het succes van Cotap. Dit najaar profiteren onze klanten daarom van diverse vernieuwingen en jubileumacties," aldus de jubilaris.

Vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid wil het familiebedrijf daarnaast zijn steentje bijdragen aan de wederopbouw van het vluchtelingenkamp op Lesbos. Door een verwoestende brand op het vluchtelingenkamp Moria zijn deze zomer immers de onderkomens en alle bezittingen van meer dan dertienduizend migranten in vlammen opgegaan. Met behulp van het leger, de overheid en diverse hulporganisaties staan er inmiddels duizend nieuwe tenten in het kamp om onderdak te bieden aan gezinnen. Uit gesprekken met diverse hulporganisaties is gebleken dat er behoefte is aan een behaaglijke vloer in de tenten, nu de koude wintermaanden voor de deur staan. "Daarom gaan wij samen met onze dealers deze tenten voorzien van grastapijt. Zo hopen we het leven van deze migranten een klein beetje draaglijker te maken," zo besluit Cotap.

(Parketplein, 02-11-2020)

 
'Vloerenleggen is mijn passie'
Jasper-HoogervorstJasper Hoogervorst ontvangt de 'Rigo-Bokaal' in 2018.
ik let goed"Ik let goed op de grenzen die mijn lichaam me aangeeft," aldus Jasper Hoogervorst.

Terwijl buiten het corona-virus waart, zijn binnen veel branchegenoten aan het werk om nieuwe vloeren te plaatsen, of bezig met onderhoud, renovatie en andere herstelwerkzaamheden. Zo ook Jasper Hoogervorst, meermaals deelnemer aan het Nederlands Kampioenschap Parketleggen alwaar hij in 2018 beslag legde op de derde plaats en tevens werd uitgeroepen tot winnaar van de Rigo-Bokaal, een prijs die hij het jaar er op ook in de wacht sleepte. Jasper Hoogervorst had tot 2014 zijn eigen winkel, maar door de beslommeringen van de crisis besloot hij daar een punt achter te zetten. "Het was een onzekere tijd en de winkel, een mooi pand, zat op een dure locatie. Dat bracht te veel risico met zich mee." Een juiste stap zo is gebleken, want als freelancer zit Jasper Hoogervorst eigenlijk sinds die tijd nooit zonder werk. "Vloerenleggen is mijn passie. Ik heb het vak in de praktijk geleerd. Ik heb met veel plezier aan het Nederlands Kampioenschap meegedaan. Het is echt een leuk ambacht om te mogen doen. Het leukste vind ik nog steeds om te mogen werken met de traditionele- en patroonvloeren."

Jasper Hoogervorst merkt ook dat de drukte in coronatijd is toegenomen. "Voordeel vind ik wel dat mensen in deze tijd goed afstand houden en je de sleutel geven. Daardoor kan je soms in alle rust goed doorwerken. Van de andere kant mis je het menselijke contact wel eens. Verder merk je dat niks meer gaat volgens planning en alles moet af binnen een bepaalde tijd. Zelf laat ik me niet druk maken. Ik neem werk aan wat ik aan wil nemen, en maak me zo druk als ik dat zelf wil. Ik heb geen zin om me over de kop te werken. Ik let goed op de grenzen die mijn lichaam me aangeeft en pak ook mijn rust. Gezond en stofvrij werken horen daarbij," besluit Jasper Hoogervorst. Jasper Hoogervorst is te volgen via Instagram: jasper_parket

(Parketplein, 30-10-2020)

 
Weer bijzondere CBS-cijfers derde kwartaal

Na een bescheiden plus van 1,2 procent in het eerste kwartaal, een al wat dikkere van 9,0 procent in het tweede, tekenen de winkels in meubels en woninginrichting in het voorbije derde kwartaal een omzettoename op van liefst 17,2 procent, gekoppeld aan een volumegroei van 15,9 procent. In september bedraagt hun omzetgroei 18,2 procent, zo blijkt uit de jongste CBS-cijfers voor de detailhandel.

omzet-detailhandel-koopd1020

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren waren het eerste kwartaal al stevig begonnen met een plus van 13,9 procent, gevolgd een van 26,9 procent in het tweede, en boeken in het derde kwartaal een omzetgroei van 18,7 procent, bij een volumetoename van 16,9 procent. In september komen deze winkels (waaronder de verkopers van parket, kurk en laminaat) tot een plus van 19,5 procent. Zowel de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren als de winkels in meubels en woninginrichting realiseren ook in september weer de hoogste omzetgroei van alle CBS-cijfers.

De detailhandel als geheel heeft in het derde kwartaal 9,2 procent meer omgezet dan een jaar geleden, met voor september een groei van 7,6 procent. De omzet van de winkels in non-food groeit in het voorbije kwartaal met 8,0 procent, met inbegrip van een plus van 6,2 procent in september. In de negende maand van het jaar is daarnaast online bijna 35 procent meer omgezet.

(Parketplein, 30-10-2020)

 
Mohawk boekt vooruitgang in derde kwartaal

jeffreyLorberbaum-mohawkOok CEO Jeffrey S. Lorberbaum ziet dat mensen meer tijd doorbrengen in hun huizen en vaker op afstand werken. "Wereldwijd leidt deze trend tot meer investeringen in het verbouwen van huizen en het stimuleren van nieuwe huisaankopen."Mohawk Industries heeft in het derde kwartaal een netto-omzet van 2,6 miljard dollar geboekt, een wellicht verrassende stijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst van het concern komt in het voorbije kwartaal uit op 205 miljoen dollar, tegenover nog 156 miljoen dollar vorig jaar.

"Onze resultaten in de periode overtroffen in hoge mate onze verwachtingen, met een herstel van de omzet en een aanzienlijk hoger bedrijfsresultaat dan vorig jaar," zo stelt CEO Jeffrey S. Lorberbaum vast. "Onder aanhoudende pandemische omstandigheden brengen mensen over de hele wereld meer tijd door in hun huizen en werken op afstand. Wereldwijd leidt deze trend tot meer investeringen in het verbouwen van huizen en het stimuleren van nieuwe huisaankopen."

Alle onderdelen van het concern en alle verkoopregio's deden het volgens de topman beter dankzij de toenemende vraag en de aandikkende voorraden bij zijn afnemers. In het kwartaal overtrof de vraag zelfs de productie. Een minpuntje daarbij is volgens Lorberbaum dat de benodigde uitbreiding van de productie in de weg werd gezeten door problemen met aanwerving, training en capaciteit.

"Flooring Rest of the World leverde de beste prestaties in het kwartaal doordat onze Noord-Europese, Russische en Australische activiteiten minder werden getroffen door de pandemie. Onze segmenten Global Ceramic en Flooring North America deden het evenzo een stuk beter, terwijl ze sterker werden geraakt door COVID en uitgestelde commerciële projecten." De productgroepen laminaat, LVT en vinyl presteerden volgens de CEO per saldo het best.

De omzet van het segment Flooring Rest of the World komt in het derde kwartaal met een plus van 13 procent in de boeken (10 procent meer op basis van constante wisselkoersen). Na negen maanden staat het concern als geheel op een nettowinst van 267 miljoen dollar (2019: 480 miljoen) en een 8 procent gedaalde netto-omzet van 6,9 miljard dollar (2019: 7,5 miljard). Flooring Rest of the World levert circa 5 procent omzet in na drie kwartalen.

(Parketplein, 30-10-2020)

 
GFA schrapt meeting, kiest nieuwe strategie

Einar-GottskalkssonGFA-voorzitter Einar Gottskalksson: "Over het algemeen doen onze leden het bewonderenswaardig goed in deze moeilijke omstandigheden."De Global Flooring Alliance (GFA) laat weten opnieuw online onderzoek te gaan doen onder haar leden naar de huidige situatie rond Covid-19 en de gevolgen daarvan. Afhankelijk van de uitkomst zal GFA een strategie op maat ontwikkelen voor 2021. GFA beschouwt de recente beslissing van de organisatie van de vakbeurs BAU in München om het evenement niet in zijn normale vorm te laten plaatsvinden, als verstandig en wijs. Dit in de context van de wereldwijd alarmerende ontwikkelingen van de laatste tijd rond Covid-19.

GFA-voorzitter Einar Gottskalksson: "GFA betreurt dat belangrijke evenementen voor de branche zoals Domotex en BAU in januari 2021 niet kunnen plaatsvinden zoals we gewend zijn. Het moge duidelijk zijn dat het verbindende element van deze beurzen als fysieke ontmoetingsplaats voor onze branche en handel stellig zal worden gemist. GFA zou het echter onverantwoordelijk hebben gevonden als de Hannover Messe en Messe München een andere beslissing hadden genomen. De gezondheid en veiligheid van zowel exposanten als bezoekers moeten altijd voorop staan. GFA heeft ook haar algemene vergadering die half januari in München zou plaatsvinden afgelast. De bijeenkomst wordt nu 'virtueel' en vindt online plaats op dezelfde datum en tijd, namelijk donderdag 14 januari."

Op deze bijeenkomst zal GFA belangrijke beslissingen nemen met betrekking tot de te volgen strategie in coronatijd, eventuele deelname aan Domotex 2021 in mei, branding en promotie, marktevaluatie en ondersteuning. GFA hoopt ook een aantal nieuwe leden aan te trekken. "Zeker tegenwoordig is het belangrijk om samen te werken en de krachten te bundelen. Daarbij gaat het niet alleen om elkaar ondersteunen op het gebied van logistiek en producten, maar vooral de uitwisseling van informatie en het delen van ervaringen is van onschatbare waarde. Ik kan niet genoeg benadrukken dat dit in het bijzonder geldt in tijden van corona. Door het delen van informatie is Global Flooring Alliance al meer dan dertig jaar een belangrijke partner voor de branche, die een waardevolle meerwaarde biedt voor de aangesloten leden."

GFA zal wederom een ​​online onderzoek doen naar de huidige situatie rond Covid-19 en de gevolgen daarvan en eind dit jaar een uitgebreide analyse presenteren van de marktontwikkelingen over het afgelopen corona-jaar. Afhankelijk van de uitkomst, zal GFA voor 2021 een strategie op maat ontwikkelen, waarover de vakpers tijdig wordt geïnformeerd. "GFA heeft leden uit verschillende landen over de hele wereld, wat het mogelijk maakt om een ​​interessant overzicht te krijgen van de huidige situatie. Over het algemeen doen onze leden het bewonderenswaardig goed in deze moeilijke omstandigheden. Het is echter verstandig om de zaken goed in de gaten te houden om onaangename verrassingen te voorkomen," besluit Gottskalksson. Meer informatie over GFA is te vinden op www.globalflooringalliance.com.

(Parketplein, 28-10-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-145FFI-113png

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons januari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex asia/Chinafloor
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Dossier Lijm voor diverse chapes in combinatie met vloerverwarming
  • Dossier Houten binnenvloeren voorbereiden voor aflakken of oliën
  • Dossier Kleuren: Wie heeft wat en hoe passen we ze toe?
  • Special Maleisië

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com