pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

STEP-1K-2K-GROND- 80 x 300 pix

nieuws
Nieuw assortiment Bona voor sportvloeren

Bona-SuperSport-SysteemBona lanceert onder de naam Bona SuperSport System een geheel nieuw en verbeterd assortiment ten behoeve van binnensportvloeren, met bovendien toevoeging van een product voor elastische sportvloeren.

Het systeem is ontwikkeld in een nauwe samenwerking met Bona Zweden en Bona USA. De producten zijn wederom goedgekeurd door de FIBA. Deze internationale basketbalorganisatie gaf eerder het al jaren door Bona gevoerde assortiment voor houten sportvloeren, het Bona Sportive System, groen licht voor gebruik op allerlei vermaarde basketbalvloeren door parketbedrijven wereldwijd.

In het Bona SuperSport System-assortiment zijn onder meer een sportprimer opgenomen, twee sportlakken (de Bona SuperSport HD en de Bona SuperSport ONE, beide in mat- en glansversies) en een sportlak voor elastische vloeren. Voorts de sportverf Bona SuperSport Line Paint voor belijningen in tien moderne kleuren (al heeft Bona ook voor zones en grotere kleurvakken verf in diverse RAL-kleuren in het assortiment). En tot besluit een tweetal reinigingsproducten, voor regelmatige en voor incidentele, diepe reiniging. Al met al, zo concludeert de Haarlemse leverancier, een compleet assortiment voor de behandeling en het onderhoud van binnensportvloeren.

Een allesomvattende brochure is te vinden op de website van Bona. Meer informatie is online te vinden onder www1.bona.com/nl/professional/leggen-en-renoveren/supersport-system.

(Parketplein, 10-03-2021)

 
Omzet vloerentak Amorim in de lift

amorim-logoDe divisie Floor & Wall Coverings binnen het Portugese kurkconcern Amorim heeft zijn omzet in 2020, ondanks Covid-19, met 3,2 procent kunnen verhogen, tot 112,1 miljoen euro. Na negen maanden in het boekjaar stond de vloerentak nog op een omzetgroei van 4,0 procent vergeleken met een jaar eerder. In het vierde kwartaal werd de handel weer afgeremd.

De productlijn Amorim WISE droeg flink bij aan de gunstige gang van zaken met een omzetstijging van 5,7 miljoen in 2019 naar inmiddels 12,7 miljoen in het voorbije jaar. Verder is de groep goed te spreken over de progressie die werd geboekt met de verkoop van recentelijk gelanceerde producten, met inbegrip van een laaggeprijsd waterbestendig product, uitkomend op 5,3 miljoen totaal.

In Duitsland en Portugal ontwikkelde de omzet zich positief. Evenzo in de Verenigde Staten, naar eigen zeggen dankzij de ecologische pluspunten van de producten in het aanbod van de divisie. De markten in Rusland, Frankrijk, Italië en Spanje daarentegen ontwikkelden zich negatief. Vanaf een aantal nieuwe markten, het Verenigd Koninkrijk in het bijzonder, zegt Amorim bemoedigende signalen op te pikken. De ebitda van de divisie klom van minus 2,5 miljoen in 2019 naar plus 1,8 miljoen in 2020, ofwel 1,6 procent van de omzet (2019: nog 2,3 procent in het rood).

(Parketplein, 10-03-2021)

 
Groei Duitse parketindustrie ondanks corona

logo vdpDe Duitse parketindustrie heeft vorig jaar zijn omzet in eigen land - ondanks de coronacrisis - met 7,4 procent kunnen verhogen tot zo'n 253 miljoen euro. Tegelijkertijd klom het afzetvolume met drie procent tot afgerond 8,7 miljoen vierkante meter. "De cijfers stemmen ons optimistisch. De groeiende afzet van echt houten parket is een uiting van het veranderende bewustzijn bij tal van klanten, voor wie ecologie en duurzaamheid ook bij interieuraangelegenheden van toenemend belang worden," verklaart Michael Schmid, voorzitter van de VDP, die de parketfabrikanten in Duitsland verenigt.

Qua klantvoorkeuren zet de trend van de afgelopen jaren zich voort. Vooral de landhuisdelen genieten in Duitsland een steeds grotere populariteit. Volgens de periodieke rondvraag van de VDP in zijn achterban, is de afzet van drielaagse landhuisdelen in 2020 met 11,4 procent gestegen tot zo'n 3,7 miljoen vierkante meter. De groei van het tweelaagse landhuisdeel was nog groter: een stijging van 14,1 procent naar circa 300.000 vierkante meter komt hier in de boeken. Er was voorts een lichte groei in de afzet van massief strokenparket van 9,6 procent en van massieve houten vloeren van 2,3 procent, zij het dat de volumes hier beduidend lager liggen met respectievelijk 200.000 en 300.000 vierkante meter. Het segment van de drielaagse 'Schiffsboden/Mehrstab' daarentegen verloor 4,4 procent en komt uit op ongeveer 1,6 miljoen vierkante meter. Mozaiekparket tenslotte leverde 7,6 procent in, tot een volume van 900.000 vierkante meter.

(Parketplein, 08-03-2021)

 
Update Pall-X 96 Wood Floor World Cup

Wood-Floor-World-CupPallmann meldt in een update op Facebook dat vakjury's overal ter wereld de nationale winnaars hebben gekozen die meedingen naar de door het bedrijf georganiseerde Pall-X 96 Wood Floor World Cup. In totaal kwamen meer dan tachtig aanmeldingen van referentieprojecten binnen uit achttien landen. De nationale kampioenen, onder wie vakman Sebastiaan van Westrenen namens Nederland, treffen elkaar in de 'grand finale' op 9 juni a.s. in Würzburg in Duitsland, op de hoofdvestiging van de organisator. De planning voor dit evenement is al in volle gang, zo laat Pallmann weten. Alle landelijke winnaars hebben inmiddels een fraaie houten trofee overhandigd gekregen. De komende maanden worden alle afzonderlijke projecten aan de branche voorgesteld. Meer informatie: //de.woodfloorworldcup.com/netherlands.

(Parketplein, 08-03-2021)

 
CEO Jan Vergote weg bij IVC

ivcIVC neemt afscheid van Jan Vergote die zo'n dertien jaar CEO was van het bedrijf. Hij vertrekt met onmiddellijke ingang, zo lezen we in het Vlaamse Dagblad De Tijd. Jan Vergote heeft zijn vertrek aan de redactie van De Tijd bevestigd, maar gaf daarbij geen verder commentaar. Een woordvoerder bevestigt dat Johan Deburchgrave (55) is aangesteld als nieuwe topman van IVC Group. Hij was reeds General Manager van de LVT-afdeling. Voor zijn start bij IVC Group in 2019, was Johan Deburchgrave, burgerlijk ingenieur van opleiding, actief in senior managementrollen bij de Belgische multinational Etex.

(Parketplein, 05-03-2021)

 
'We willen duurzaamheid inhoud geven'
Michel-Lammens-De-modulaireMichel Lammens: "De modulaire textiele planken van Soft Planks One® zijn zacht, naadloos te installeren als kamerbreed, maar toch modulair."
De Supernature TarkettDe Supernature PVC-collectie onderscheidt zich door het grootste designaanbod in Digital Print met meer dan 50 unieke planken per decor. Herhaling van patroon is hierdoor nauwelijks of niet waarneembaar.
Het-nieuwe-Magazijn-TarkettHet nieuwe magazijn van Tarkett in Waalwijk waar modulair tapijt en PVC stroken worden opgeslagen. Door deze voorraad is het mogelijk om binnen 24 uur te leveren.

Dit jaar staat bij Tarkett Desso Home in het teken van een grote vernieuwing van de collecties tapijt- en PVC-stroken. "We zetten door de introductie van een nieuwe modulaire rigid PVC-collectie én een modulaire textiele vloercollectie een belangrijke volgende stap in het verduurzamen van ons vloerprogramma. Deze unieke, 100 procent Europese collecties worden na gebruik teruggenomen en hergebruikt als grondstof voor nieuwe vloeren." Aan het woord zijn Michel Lammens, Marketing Manager, en Ernst van de Weerd, Managing Director Tarkett-Desso Home, die een inkijk geven in de laatste productontwikkelingen. Lammens: "Het 'Doing good together' is voor ons geen leeg motto, maar een must. We willen duurzaamheid inhoud geven. Een weg die we al een tijdje geleden zijn ingeslagen." Van de Weerd :"Het gaat daarbij om drie pijlers: ontwikkeling van mensvriendelijke ruimtes met respect voor het natuurlijke kapitaal van de aarde, reclyling (die we bevorderen via ons product terugname programma ReStart®), en het geven van transparante informatie en samenwerken aan duurzaamheidsintiatieven."

De nieuwe collectie 'Desso Soft Planks One®' sluit hier naadloos bij aan. Het product is een mono-ingredient en bestaat uit 100 procent polyester. Het is hierdoor volgens Tarkett 100 procent recyclebaar en is bovendien Cradle2cradle Silver gecertificeerd. Lammens: "De modulaire textiele planken zijn voor ons een nieuwe stap. Het is heel zacht, naadloos te installeren als kamerbreed, maar toch modulair. De textiele 'Soft Planks' worden geleverd in een formaat van 25x100 cm en de gesneden pool kent 6 kleuren. De garens zijn solution dyed en eenvoudig te reinigen. De vloer is eenvoudig te leggen en te transporteren. De stoffeerder hoeft daardoor niet meer met zware rollen te sjouwen. En 'last but not least', de planken worden na gebruik retour genomen voor nieuwe recycling. De Desso Soft Planks One® beschikken tevens over uitstekende akoestische eigenschappen."

De nieuwe Supernature PVC-collectie is eveneens 100 procent Europees geproduceerd en leverbaar in glue down en rigid click. Van de Weerd: "Het onderscheidt zich door het grootste designaanbod in Digital Print met meer dan 50 unieke planken per decor. Herhaling van patroon is hierdoor nauwelijks of niet waarneembaar. Het heeft verder een Tektanium™ Ultra matte PU die onder de meest zonnige omstandigheden een prachtige diepe matte uitstraling blijft geven." Lammens: "Het product is geschikt voor zeer intensief gebruik (klasse 23/33/34), ftalaat-vrij en kent een ultra lage VOC-emissie en 'last but not least': het product is ReStart ready. Verder hebben we voor de Solid rigid click versie een gecertificeerde ondervloer ontwikkeld van 10dB in samenwerking met Estillon. Uniek is tot slot onze traprenovatie voor het Supernature programma, waarmee een uniforme uitstraling in gang, overloop én op de trap gerealiseerd wordt." Supernature is leverbaar in dry-back en Solid rigid click en in verschillende formaten. De planken met 0,7 slijtlaag zijn leverbaar in de formaten 25x150 cm en 12x60 cm, de planken met 0,55 slijtlaag in 25x150cm en 15x60cm en voorzien van register-embossing. De tegels met 0,55 slijtlaag zijn verkrijgbaar in het formaat 50x100 cm. De totale Supernature collectie omvat 34 kleuren.

DESSO Soft Planks One® en de collectie Supernature PVC worden in april/mei 2021 geïntroduceerd.

(Parketplein, 05-03-2021)

 
Peitsman brengt Beautifloor Rigid PVC vloer

Beautifloor-Rigid-PVC-Monte-Faloria-Vloerenplein-Artikel-5-3-2021Beautifloor Rigid PVC Monte Faloria.Naast de bestaande collecties laminaat, PVC, klik-vinyl, lamelparket en entreematten, komt Peitsman nu ook met Rigid PVC. "Het comfort van een glue down PVC vloer en het leggemak van een laminaat vloer. Beautifloor Rigid PVC vloeren hebben het beste van beiden in één product met een vaste 10dB ondervloer, natuurechte uitstraling en een optimale prijs-kwaliteitverhouding. Samen met de slijtvaste toplaag en de micro v-groef rondom, zijn deze items nauwelijks nog van echt hout en steen te onderscheiden," aldus Peitsman in het persbericht.

De Rigid collectie bestaat uit 21 items verdeeld over drie series: Lago, Monte en Castello. Zowel houtstructuren als steenstructuren zijn vertegenwoordigd. "De dubbele glasvezel kern samen met de kras- en vlekresistente toplaag van PVC zorgen voor een stabiele vloer met een minimale werking en een fijn loopgeluid. Daarnaast is de vloer eenvoudig zonder lijm te plaatsen en mee te verhuizen door de Uniclic of Unidrop klikverbinding. Beautifloor Rigid vloeren zijn zelfs geschikt voor zwaar gebruik."

De Beautifloor Lago collectie bestaat uit 6 uitvoeringen in hout natuurtinten met een 4-zijdige v-groef en Unidrop verbinding. De planken hebben een afmeting van 18,9 x 131,8 cm en een totale dikte van 5 mm met een slijtlaag van 0,3 mm. De Beautifloor Monte collectie bestaat uit 10 uitvoeringen in realistische houtkleuren met een 4-zijdige v-groef en Uniclic verbinding. De planken hebben een afmeting van 20,9 x 149,4 cm en een totale dikte van 6 mm met een slijtlaag van 0,55 mm. De Beautifloor Castello collectie bestaat uit 5 uitvoeringen met mooie steenstructuren en heeft net als de Monte een 4-zijdige v-groef met Uniclic verbinding. De tegels hebben een afmeting van 30,3 x 61 cm en een totale dikte van 6 mm met een slijtlaag van 0,55 mm.

(Parketplein, 05-03-2021)

 
Parketbranche test PowerStation Festool
Danny-HuijzerDanny Huijzer van Festool : "Onze nieuwe 'PowerStation' geeft de gebruiker enorme vrijheid."
Ook-bij-gebruik-metOok bij gebruik met veel vermogen voldeed het 'PowerStation'.
Het-prototype-SYSHet prototype SYS-PowerStation tijdens het testen.

Parketopleider Jan van der Kroef noemt het een hele belangrijke innovatie voor de parketbranche: het nieuwe SYS-PowerStation van Festool. "Op de bouw heb je vaak geen stroom en ook bij renovatie-projecten kan het voorkomen dat de groepenkast eruit gaat. Dat hadden we al eens eerder aan Festool verteld. En aggregaten maken veel herrie en het ontbreekt daar ook soms aan voldoende power." Bij Festool waren ze de opmerkingen van Van der Kroef niet vergeten. En ze benaderden hem dan ook om een prototype 'PowerStation' voor hen te testen. "We hebben het 'PowerStation' uitvoerig met diverse apparaten getest en onder handen genomen. Waaronder met een Hummel. De resultaten zijn goed en we zijn dan ook zeer tevreden over deze innovatie. Deze 'power accu' is echt een uitkomst. Het apparaat is super krachtig, vele malen sterker dan de al bestaande apparaten. En de accu is in 3,5 uur oplaadbaar."

Danny Huijzer van Festool is blij met de resultaten van de test. "Het nieuwe 'PowerStation' kan je zien als een zeer krachtige powerbank. Het geeft de gebruiker enorme vrijheid en maakt hem onafhankelijk van de omstandigheden voor wat betreft de stroomvoorziening. En dat maakt je tevens superflexibel. We kregen de kans om het prototype van het nieuwe PowerStation in Nederland uit te zetten en te testen. We kozen daarbij onder meer voor de parketbranche. We hebben goed contact met Jan van der Kroef en al eerder met hem en het Gilde samengewerkt. De filmopname van de testen zullen we gebruiken bij de training van onze medewerkers. De feedback van de testen wordt nu geëvalueerd in Duitsland. Vanaf mei moet het SYS-PowerStation op de markt zijn." Uitgebreide technische details van de SYS-PowerStation SYS-PST 1500 Li HP zijn te bekijken via //www.festool.nl/producten/noviteiten/noviteiten/205721---sys-pst-1500-li-hp

(Parketplein, 03-03-2021)

 
Heditex lanceert nieuwe collecties Bodiax
Visgraat TunaVisgraat Tuna.
Collectie-Stone en Rock-collectieCollectie Stone en Rock.

Leverancier Heditex uit Vlaardingen brengt twee nieuwe Bodiax collecties. Zo is vanwege het grote succes van de Bodiax visgraat vloeren de dry-back collectie uitgebreid met een nieuwe collectie genaamd Tuna. De BP320 Tuna is direct uit voorraad leverbaar in vier eigentijdse kleuren en is te combineren met de collectie Longa.

Daarnaast heeft Heditex, om aan de snel stijgende vraag naar PVC in tegel en beton dessins te kunnen voldoen de collectie Bodiax verder uitgebreid met acht trendy betonlook items in het formaat 90x45 centimeter met een slijtlaag van 0.5. Alle acht kleuren/dessins zijn leverbaar in dry-back BP365 Stone en de Hydro-core click LVT-collectie genaamd BP565 Rock. Deze is qua opbouw gelijk aan de bekende Bodiax Thor collectie. Bodiax Rock is geschikt voor plaatsing in appartementen met 10dB geluidsreductie zonder extra ondervloer. Dit geldt voor de gehele Hydro-core PVC-click collectie. Meer informatie is verkrijgbaar via www.heditex.com

(Parketplein, 03-03-2021)

 
Prijzen vloerbedekking onder druk

Shanghai-belangrijkeShanghai, belangrijke doorvoerhaven van containers.In de Verenigde Staten hebben toonaangevende leveranciers Mohawk, Shaw, The Dixie Group en Engineered Floors aangekondigd prijsstijgingen te zullen doorvoeren. De prijsstijgingen zijn noodzakelijk vanwege de gestegen grondstofprijzen, en de toegenomen logistieke en arbeidskosten. De prijsstijgingen variëren tussen de 3 tot 9 procent, afhankelijk van leverancier en productgroep (tapijt, elastisch, houtdragend). De meeste van de prijsstijgingen zullen vanaf half maart tot begin april effectief worden, zo laat het Amerikaanse vaktijdschrift Floor Focus weten. Al eerder werd duidelijk dat de huidige pandemie voor de nodige knelpunten heeft gezorgd op de wereldmarkt. De gesloten grenzen en de stijging van de olieprijs vertraagt de goederenstroom. Volgens een door het Duitse vakblad Carpet Magazine genoemde bron is de vrachtprijs voor een container inmiddels meer dan verdrievoudigd.

(Parketplein, 03-03-2021)

 
Headlam brengt 'PVC Rigid by Tarkett'

PVC-rigid-by-tarkett-displayPVC rigid by Tarkett."Het click-systeem en de nieuwe robuuste constructie maken deze PVC collectie van Tarkett bijzonder en uitermate geschikt voor renovaties, omdat het gemakkelijk en snel direct te installeren is op nagenoeg iedere ondervloer. 100 m2 vloer te plaatsen in 8 uur door 1 persoon!," zo laat Headlam weten bij de introductie van de PVC Rigid collectie van Tarkett. "De Rigid Core vloeren zijn ontwikkeld voor zeer zwaar gebruik. De harde kern zorgt voor een veel betere indrukweerstand en belastbaarheid en de vloeren zijn voorzien van een polyurethaan (PU) toplaag welke kras- en vlekvorming tegengaat." Dankzij de ingebouwde akoestische rug absorberen de vloeren volgens Headlam veel geluid en zijn ze shockproof. De nieuwste 'Rigid by Tarkett' collectie wordt gepresenteerd in twee displays. Alle 38 dessins op grote borden op nog geen 1m2. De .30 en .55 ieder in eigen display. "Alle dessins hebben een hoge printkwaliteit en natuurlijke oppervlakte structuren en de vloeren zijn direct uit voorraad leverbaar," aldus Headlam tot besluit.

(Parketplein, 03-03-2021)

 
EPLF: Laminaat +2,74%, Nederland plust 13,8%

Ondanks de bijzondere omstandigheden in 2020 zagen de leden van de vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) hun omzet groeien met 2,74 procent in vergelijking met 2019. Zo meldt de leveranciersvereniging EPLF in hun overzicht over het afgelopen jaar. Van de in totaal 459 miljoen vierkante meter vloeren werd 49,1 miljoen vierkante meter aan Noord-Amerika geleverd dat hiermee goed was voor de grootste omzetstijging (+22,4 procent). De EPLF wijst naar de vele renovatie- en doe-het-zelf projecten in de Verenigde Staten en Canada als voornaamste oorzaak voor de sterke groei.

eplf press conference 2021 -1

In West-Europa steeg de verkoop met 3,6 procent en kwam uit op 225,7 miljoen vierkante meter. Duitsland nam daarbij net als vorig jaar het grootste deel voor zijn rekening (52,7 miljoen vierkante meter; +6,1% in vergelijking met 2019). Hoewel zowel Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk 37,1 miljoen vierkante meter laminaat verkochten, was het groeipercentage van het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk hoger: 13,7 procent om 1,6 procent voor Frankrijk. De omzet in Nederland steeg met 13,8 procent tot 21,1 miljoen vierkante meter verkochte vloeren. Het enige land in West-Europa waar de omzet daalde was Spanje zo meldt de EPLF: -12,8 procent (14,6 miljoen vierkante meter). In Oost-Europa bleef de omzet in vergelijking met 2019 stabiel (-0,2 procent; 134,8 miljoen vierkante meter). Rusland, de grootste markt van de regio, pluste met 5,6 procent en kwam uit op 46,2 miljoen vierkante meter verkochte vloeren.

(Parketplein, 01-03-2021)

 
INretail eist heropening winkels via rechter

inretail-logoINretail eist via de rechter de heropening van momenteel niet essentieel geachte winkels. De branchevereniging stelt vandaag dat de routekaart die de overheid zelf hanteert dit mogelijk maakt, op bovendien veilige wijze.

"De keuze van het kabinet voor de winkelsluiting half december, was een verzwarende maatregel vanwege mogelijke drukte richting de feestdagen. We zitten nu qua corona-besmettingen op het niveau 'ernstig'. Dat is dus conform de eigen routekaart van het kabinet geen reden meer om de winkels gesloten te houden. De retail heeft sinds maart vorig jaar tot aan de verplichte winkelsluiting met de Verantwoord Winkelen-protocollen bewezen de winkelopenstelling veilig te kunnen organiseren," aldus INretail.

De organisatie vindt het economisch (en ook maatschappelijk - qua leefbaarheid her en der) onverantwoord om nog langer te wachten. Momenteel zijn 56.000 winkeldeuren gesloten, hetgeen 700 miljoen euro omzet per week kost en 50.000 tot 60.000 van de 300.000 banen op de tocht zet bij voortduren van de beperking.

Eerder deze week kondigde INretail aan op woensdag in gesprek te gaan met minister van Economische Zaken Van 't Wout over niet alleen de invulling van het in het vooruitzicht gestelde 'kopen op afspraak', maar ook over de mogelijkheden tot verdergaande verbetering. Blijkbaar heeft dit gesprek te weinig opgeleverd in de ogen van de branchevereniging, die bovendien te maken heeft met een deels morrende achterban van ondernemers in de segmenten wonen, mode, schoenen en sport.

De INretail Woonwinkelmonitor geeft voor het overige aan dat de geschreven omzet van de woonbranche in januari met bijna 48 procent "dramatisch" is gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, als gevolg van de lockdown. (Zie voorts de CBS-cijfers van vandaag).

(Parketplein, 26-02-2021)

 
Beroerde januari voor detailhandel non-food

De CBS-cijfers voor januari bewijzen dat de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus leidden tot een niet eerder vertoonde krimp van de omzet in de non-foodsector. De foodsector realiseerde juist meer omzet dan een jaar eerder. Online werd ruim 92 procent meer omgezet door de detailhandel.

omzet-retail-jan21

De omzet van de winkels in non-food kromp in de eerste maand van het jaar met een ongekende 37,7 procent, bij een volumedaling van 39,3 procent. Winkels in meubels en woninginrichting raakten 38,1 procent van hun omzet kwijt en 40,7 procent van het volume. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de verkopers van parket, laminaat en kurk) leverden relatief een stukje minder omzet in, namelijk 12,7 procent, doch 15,0 procent volume.

Bouwmarkten moesten 44,5 procent omzet prijsgeven. Voor de zwaar getroffen winkels in kleding en in schoenen daalde de omzet met rond de 55 tot 60 procent. Voor veel winkelbedrijven was het online kanaal de enige mogelijkheid om nog omzet te behalen in januari, zo merkt het CBS op.

Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben in januari 65,9 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 128,7 procent.

Zoals eerder gemeld, kwam het voorbije jaar 2020 voor de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren in de boeken met een royale omzettoename van 19,5 procent (bij 17,8 procent meer volume), voor de winkels in meubels en woninginrichting met 7,7 procent (6,8 procent meer volume).

(Parketplein, 26-02-2021)

 
Meister brengt nieuw assortiment panelen

In-assortiment-nieuwe-Meister-panelenIn het assortiment nieuwe Meister-panelen laat fineer zich harmonisch combineren met vilt. (Op de foto van MeisterWerke zijn te zien: MeisterPanels. craft EP 500, Cream Oak 4302, en MeisterPanels. style SP 800, Vilt olijf 4511)MeisterWerke breidt zijn portfolio van Meister-panelen uit met tal van nieuwe producten op het gebied van wand- en plafondvormgeving. Volgens de Duitse fabrikant (welbekend van de harde vloerbedekkingen die onder deze merknaam op de markt worden gebracht) koppelen ze functionele kwaliteiten aan een stijlvolle en moderne verschijning.

De nieuwe collectie MeisterPanels. style SP 800 bestaat uit geluiddempende akoestiekpanelen met vilt en wordt aanbevolen in woonomgevingen waar weinig gordijnen en ander textiel is toegepast. De reeks MeisterPanels. craft EP 500 staat voor een authentieke en individuele wand- en plafondvormgeving met echt houtfineer. Er ontstaat een stoer, ambachtelijk karakter dankzij twee sprekende, bijzonder diep gedrukte structuren ('Industrial Wood' en 'Vintage'). Ook bij de decorpanelen zijn er nieuwe producten, met als highlight de 'White Vision' met innovatieve 3D-druktechnologie: een gelijkmatig oppervlak dat toch de indruk wekt over een golvende structuur te beschikken. Deze behoort tot de collectie MeisterPanels. terra, het paneel voor vochtige ruimtes met bewezen antischimmelwerking.

(Parketplein, 26-02-2021)

 
Brand corner BerryAlloc bij LaminaatXXL

LaminaatXXL-SchelluinenLaminaatXXL in Schelluinen.BerryAlloc opent weer een brand corner in samenwerking met een Nederlandse retailpartner, tevens zijn tweede in de provincie Zuid-Holland. Bij LaminaatXXL in Schelluinen wordt zijn volledige gamma aangeboden, van laminaat en high pressure floors tot vinylplanken en -tegels. Eric Mostert, eigenaar van de recentelijk nog in Gorinchem gevestigde winkel, beschouwt de in de nieuwe merkuitstraling van BerryAlloc uitgevoerde presentatie als een aangewezen manier om zijn nieuwe pand in de kijker te zetten.

(Parketplein, 26-02-2021)

 
'Klussen in de woning blijft op niveau'

USP-mc-logoUSP Marketing Consultancy voorziet dat de stijging van het klussen aan de woning op niveau zal blijven in 2021. Aanwijzingen in zijn marktonderzoek suggereren een aanhoudend hoog niveau van woningverbeteringen in ook het tweede coronajaar. Gemiddeld liefst 27 procent van de Europese consumenten verwacht in 2021 méér geld uit te geven aan klussen in de woning dan in 2020. Dit percentage geldt overigens ook voor Nederland.

Aangetekend wordt dat men voor de komende drie maanden verwacht ongeveer evenveel te klussen. Dit betekent dat het aantal klussen hoogstwaarschijnlijk op het niveau van 2020 zal blijven, maar dat er dus meer geld per klus wordt uitgegeven. Dit zou volgens USP Marketing Consultancy een aanwijzing kunnen zijn dat consumenten grotere klussen willen gaan uitvoeren die men vooralsnog heeft uitgesteld.

Klussen die afgelopen jaar werden uitgesteld betroffen overigens veelal werkzaamheden die in normale omstandigheden zouden worden uitbesteed aan professionals. Veel consumenten wilden evenwel liever geen (vak)mensen thuis over de vloer hebben vanwege de pandemie. Op langere termijn verwacht USP Marketing Consultancy dat, op het moment dat het coronavirus onder controle is, een scherpe daling van het klusgedrag te zien zal zijn.

(Parketplein, 24-02-2021)

 
Deutsche Messe snijdt in top, maakt plannen

andreas-gruchow-deutsche-messeAndreas Gruchow. (foto: Deutsche Messe)De aandeelhouders van beursorganisator Deutsche Messe AG in Hannover hebben besloten om, gezien de huidige situatie, de omvang van de raad van bestuur terug te brengen tot slechts één lid, Jochen Köckler. Andreas Gruchow heeft er volgens de voorzitter van de raad van commissarissen hoffelijk mee ingestemd om, op de beste voorwaarden, zijn functie neer te leggen.

Deutsche Messe, welbekend van onder andere Domotex in Hannover, hoopt en verwacht dat 2021 een overgangsjaar zal zijn waarin de organisatie zich kan voorbereiden op wat een nieuwe start moet worden. Anders gezegd, om weer met succes beurzen te kunnen organiseren zodra de algemene situatie het toelaat. "Daartoe breiden we onze beurzen uit met digitale opties die het hele jaar door beschikbaar zijn, maken we ons tentoonstellingscentrum klaar voor 5G en plannen we geheel nieuwe evenementen voor 2022," aldus Köckler. Als gevolg van de corona-crisis realiseerde Deutsche Messe vorig jaar een omzet van 100 miljoen euro, samenvallend met een verlies van niet minder dan 83 miljoen euro.

(Parketplein, 24-02-2021)

 
Nieuwe producten van Parador

Hydron 600Hydron 600 in de badkamer.Parador vult de bestaande opbouw van zijn assortiment dit jaar aan met de productlijn 'Hydron' - voor vloeren met in hoge mate waterafstotende eigenschappen. Een voorbeeld is de Modular ONE Hydron, die is uitgerust met een nieuwe waterdichte en maatvaste polymeer-kernplaat en waterdichte polymeer-tegenlaag. Door de speciale productstructuur is de elastische vloerbedekking honderd procent waterdicht en kan hij desgewenst in ruimtes met een hoge vochtigheidsgraad, bijvoorbeeld badkamers, worden geïnstalleerd. Er is keuze uit vijftien decors.

Hydron 600 is laminaat dat is 'geoptimaliseerd' om binnendringend water te voorkomen. De vloer is voorzien van een waterdichte boven- en onderkant, een uiterst zwelarme HDF-kernplaat plus een sterk waterafstotende speciale afschuining in combinatie met een bijzonder nauwsluitend kliksysteem. Hij is verkrijgbaar in negen decors. Nieuw bij Parador is voorts het 'Iconics'-label - voor op artikelen binnen de bestaande productlijnen die van zich doen spreken met een opvallende vormgeving.

(Parketplein, 24-02-2021)

 
Plus voor hout- en bouwmaterialenindustrie

cbs-logoIn de hout- en bouwmaterialenindustrie lag de omzet in het afsluitende kwartaal van 2020 hoger dan een jaar eerder, zo meldt het CBS. De omzet steeg in deze branche met 3,6 procent voor zowel de houtindustrie (waartoe de parketindustrie wordt gerekend) als voor de bouwmaterialenindustrie. Laatstgenoemde sluit het jaar als geheel af met 2,6 procent meer omzet. De houtindustrie komt tot 0,7 procent meer omzet, met voor het binnenland een plus van 1,6 procent en voor het buitenland een min van 2,9 procent.

In 2020 was de omzet van de gehele industrie ruim 8 procent lager dan in 2019. Na de maatregelen die halverwege maart werden genomen om het coronavirus te bestrijden, zetten industriële producenten vooral in de maanden april en mei minder om dan een jaar eerder. In het derde kwartaal herstelde het omzetniveau deels, maar was de omzet nog steeds flink lager dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal was er nog steeds een flinke afname van ruim 7 procent ten opzichte van een jaar eerder, met de hout- en bouwmaterialenindustrie als uitzondering.

(Parketplein, 22-02-2021)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

FF-147FFI-115

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Kleur aanbrengen op houten vloeren
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Lijmen voor LVT, PVC en vinyl
  • Dossier UV-afwerking op de werf met olie of lak
  • Dossier Training en opleidingen van producenten en verdelers

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com