pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Unilin investeert in productiecapaciteit

unilin-vielsalmFabriek in Vielsalm. (foto: Unilin)Unilin kondigt een forse investering van 11 miljoen euro aan in zijn vestiging te Vielsalm, in Wallonië. De producent spreekt van een innovatieve productielijn voor laminaatvloeren die in de herfst van 2021 operationeel zal zijn en voor een dozijn nieuwe banen zorgt. Het dochterbedrijf van Mohawk verklaart zijn productiecapaciteit te verhogen om te voldoen aan de vraag naar laminaatvloeren. Deze blijft naar eigen zeggen gestaag groeien, met steeds hogere kwaliteitseisen.

(Parketplein, 31-08-2020)

 
Woongerelateerde winkelomzet piekt in juli

De omzet van de winkels in non-food is in juli met 10,2 procent gegroeid, zo meldt het CBS. Ook in deze eerste maand van het derde kwartaal hebben de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hun stempel gedrukt op de resultaten, maar volgens de rekenmeesters wat minder extreem dan in de voorgaande maanden. De winkels in meubels en woninginrichting (+22,5 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+20,7 procent) behoren opnieuw tot de markante uitblinkers. De omzet van laatstgenoemde categorie (met inbegrip van de winkels in parket, laminaat en kurk) is al zes maanden achter elkaar met dubbele cijfers gegroeid, de laatste vijf maanden zelfs met telkens meer dan 20 procent.

omzet-retail-jul20

Ook de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben meer omgezet dan een jaar eerder. Aan de forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren kwam in juli een eind. De detailhandel als geheel heeft in de zevende maand van het jaar 9,7 procent meer omgezet dan vorig jaar, de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Daarnaast is online ruim 38 procent meer omgezet, verdeeld over webwinkels (+29,6 procent) en multi-channelers (+51,4 procent).

(Parketplein, 31-08-2020)

 
Domotex verschuift datum? - wat doet Bau?
Wij-zijn-Richard-Bosveld-Estillon-op-Domotex-2019"Wij zijn in dubio," aldus Richard Bosveld van Estillon.
voorbijgaan-Dick-van-de-Klok-van-Flamingo"Wij laten Domotex aan ons voorbijgaan," vertelt Dick van de Klok van Flamingo Parket. "Het rendement valt ons tegen."
Jan-Doornwaard-HamatJan Doornwaard van Hamat: "Wij zijn Domotex minded."
Toonaangevende-Condor-Group-op-Domotex--2016Toonaangevende Nederlandse exposant Condor Carpets geeft duidelijk aan niet in januari 2021 deel te zullen nemen aan Domotex.
Wij-zijn-positief-Gert-Jan-Prins-TG-Wood"Wij zijn positief gestemd en vertrouwen de veiligheidsmaatregelen van de beursorganisatie Bau," aldus Gert-Jan Prins van T&G Wood.

Exposanten bezinnen zich over hun deelname aan Bau en Domotex. Hoewel de beursorganisaties van de biënnale Bau en het jaarlijks terugkerende Domotex er alles aan doen om hun vakevenement ook in januari 2021 gewoon doorgang te laten vinden, is de twijfel bij diverse exposanten nog niet weggenomen. Zo blijkt uit een rondvraag. Dusdanig, dat de beursorganisatie van Domotex open lijkt te staan voor een nieuwe datum. Vanuit de branche wordt een datum vlak voor de zomer genoemd. De beursorganisatie wilde en kon niet op de geluiden vanuit de branche ingaan.

Een groot aantal Nederlandse exposanten heeft in ieder geval zijn twijfels over een deelname in januari 2021 aan Domotex. "Wij zijn nog in dubio," vertelt Richard Bosveld van vaste Domotex-deelnemer Estillon. "We hebben grote vraagtekens of we naar Domotex moeten gaan. Er zijn nog te veel landen waar je twee weken in quarantaine moet. Dat is een praktisch aspect. Daarnaast is er het gezondheidsaspect. En dan is er ook nog bijna gelijktijdig de vakbeurs Bau in München. Ik vermoed dat zoals het er nu voor staat wat betreft belangstelling voor Domotex eenderde niet zal gaan, eenderde twijfelt en eenderde absoluut wel gaat."

Toonaangevende Nederlandse exposant Condor Carpets geeft duidelijk aan niet in januari 2021 deel te zullen nemen aan Domotex. Jan Hoekman junior: "Het was en is onzeker of het evenement doorgaat. Het is nu te kort dag aan het worden. Vanwege praktische en gezondheidsredenen zijn we tot het besluit gekomen. Vanzelfsprekend hopen we een volgende keer er weer groots van de partij zijn, zoals men dat van ons kan verwachten."

"Wij laten zowel Domotex als Bau aan ons voorbijgaan," aldus Peter Kuipers van Rinos stellig. "Meer dan de helft van onze bezoekers liet na een rondvraag weten deze editie over te slaan. Vanuit dit onzekere aspect en alle duidelijke gezondheidsargumenten doen wij ditmaal een pas op de plaats en komen wij met alternatieve plannen om onze producten op een andere manier aan de markt te introduceren."

"We staan gewoon weer op Domotex," aldus Jan Doornwaard van Hamat. "Wij zijn een mattenfirma. En onze klanten lopen daar wel. Natuurlijk zal Covid-19 een rol spelen wat betreft het bezoekersaantal en aantal exposanten. Voor ons is het duidelijk: we kunnen niet alle mensen bezoeken die we op Domotex tegenkomen. Wij zijn Europees ingericht, dus een eventueel intercontinentaal tegenvallend bezoek speelt voor ons geen rol. Wij zijn Domotex minded en gaan er vol goede moed heen."

"Wij laten Domotex aan ons voorbijgaan," vertelt Dick van de Klok van Flamingo Parket. "Maar dat is niet vanwege Covid-19. Na zo'n 20 jaar deelname willen we eens wat anders. Het rendement valt ons tegen en we kiezen daarom voor een andere strategie met onder meer participatie aan consumentbeurzen en een accent op merkenbekendheid."

De organisatie van Bau liet eind juni nog weten dat 80 procent van de beurs al door standhouders was gereserveerd. "Een netto-beursoppervlakte van 100.000 vierkante meter is volgeboekt." Verder introduceerde de organisatie een Corona-bonus voor exposanten van 15 procent op de deelnameprijs en was het concept voor bescherming en hygiëne goedgekeurd door de Beierse deelstaatregering. "Maar wie weet wat de situatie eind dit jaar is," aldus één van de kandidaat deelnemers. "Niet voor niets is in de Verenigde Staten ook Surfaces verschoven naar juni."

"Wij zijn positief gestemd en vertrouwen de veiligheidsmaatregelen van de beursorganisatie," aldus Gert-Jan Prins van T&G Wood. "We hebben wat betreft Bau een mailing de deur uit gedaan en de reacties daarop zijn positief. Men is van plan ons te bezoeken. Verder is Bau een belangrijke euregionale beurs waardoor waarschijnlijk een negatief intercontinentaal bezoek minder effect zal hebben." Een andere exposant laat weten dat de deelname aan Bau volgende week op de agenda staat tijdens de managementvergadering. En dat er nog een beslissing over moet vallen. Ondanks de inzet van de beursorganisatie liet in juni lijmfabrikant Bostik al weten niet aan Bau te zullen deelnemen. "Onze eerste prioriteit is vanzelfsprekend de gezondheid en veiligheid van onze klanten, medewerkers en zakenrelaties," zo stelde directeur Olaf Memmen. Inmiddels is het lijstje afhakers wat groter geworden.

De vraag is nu wat de organisatie van de vakbeurs Bau gaat doen na de verschuiving van Surfaces in Las Vegas (naar 16 tot en met 18 juni 2021) als ook Domotex zijn datum verplaatst. Wordt vervolgd.

(Parketplein, 28-08-2020)

 
Bart Nietsch naar Rinos

Peter-Kuipers-links-en-Bart-NietschPeter Kuipers (links) en Bart Nietsch.Om de groeidoelstelling van Rinos verder in te vullen, zal Bart Nietsch vanaf 1 september aanstaande als Business Development Manager de verkoopafdeling komen versterken. "Bart zal zich daarbij met name gaan richten op (internationale) nieuwe relaties met gerichte private label producten," zo laat Rinos weten. Bart Nietsch heeft ruime ervaring in de vloerenbranche. Hij was onder meer werkzaam bij Desso (nu Tarkett), Armstrong Floor Products, DLW Flooring en de laatste jaren bij kurkvloeren specialist Amorim Wicanders. In zijn Desso tijd heeft Bart al eerder samengewerkt met Peter Kuipers, die sinds begin dit jaar werkzaam is als Managing Director bij Rinos. Rinos is specialist in de ontwikkeling en productie van hoogwaardige entreematten, zowel in textiel als in kokos. Meer info via www.rinos.nl

(Parketplein, 26-08-2020)

 
Nieuwe President en CEO Bona

Kerstin-Lindell-Bona imageKerstin Lindell: "Het was een eer om de afgelopen 14 jaar als president en CEO bij Bona werkzaam te zijn." (Foto: Bona)Bona heeft Pontus Cornelius benoemd tot toekomstige president en CEO van het bedrijf. Zijn functie zal ingaan op 11 januari 2021. Kerstin Lindell, de huidige president en CEO, krijgt een nieuwe rol binnen Bona en treedt aan als bestuursvoorzitter. "Pontus is een buitengewoon getalenteerde leider met sterk strategisch inzichten waar het bedrijf profijt van zal hebben," aldus Lindell. "Het was een eer om de afgelopen 14 jaar als president en CEO bij Bona werkzaam te zijn. Van het vieren van het 100-jarig jubileum van Bona, de introducties van nieuwe categorieën tot het manoeuvreren op de golven van wisselende marktomstandigheden; het was een genoegen om dat alles samen met het toegewijde Bona-team te kunnen doen. Ik ben verheugd aan Bona verbonden te blijven in mijn toekomstige rol als voorzitter van de raad van bestuur."

"Als lid van de adviesraad van Bona sinds 2017 heb ik een goed beeld gekregen van de sterke groei van het bedrijf door de jaren heen en zijn lange geschiedenis van toewijding aan innovatie en duurzaamheid," aldus Pontus Cornelius. "Ik kijk er naar uit om nauw samen te werken met het getalenteerde team van Bona en om het positieve momentum van leiding geven en innoveren in de industrie voort te zetten voor een duurzame toekomst."

(Parketplein, 26-08-2020)

 
Bijlard klaar voor nieuwe fase
Peter-BijlardPeter Bijlard: "Luister naar hoe je klant denkt en wat hij wil."
Onze-kracht"Onze kracht ligt in de logistiek en het leveren van maatwerk," vertelt Jos Tourné, bij Bijlard belast met de marketing en communicatie.

Zo'n zeven jaar geleden besloot lijmproducent Bijlard zich als toeleverancier van lijmen ook te gaan richten op de vloerenbranche. En met succes. In korte tijd is het sympathieke bedrijf uit Zoetermeer uitgegroeid tot een gevestigde naam binnen de branche en maken de vloerlijmen inmiddels een belangrijk aandeel uit binnen het totale assortiment. "Wij staan voor kwaliteit en onderschrijven het delen van kennis en herkennen en erkennen van de vakman," zo stelde directeur Peter Bijlard destijds in 2016. "Dat vinden we nog steeds en is een belangrijke factor bij het succes van onze producten," aldus Peter Bijlard nu. "Luister naar hoe je klant denkt en wat hij wil." De betrokkenheid van Bijlard is door de jaren heen duidelijk te zien aan de support van diverse branchegerichte activiteiten, zoals het geven van workshops en steun aan vakgerelateerde organisaties.

"Onze kracht ligt in de logistiek en het leveren van maatwerk," vertelt Jos Tourné, bij Bijlard belast met de marketing en communicatie. "Die staan bij ons hoog in het vaandel. We hebben de afgelopen jaren de wind goed in de zeilen gehad en zijn klaar voor de nieuwe fase. We willen gas geven en gaan onze capaciteit vergroten met de aankomende nieuwbouw." Peter Bijlard: "Daardoor wordt het mogelijk nog sneller en efficiënter te produceren. Onze klanten maken groei door, daar moeten wij in mee. Ons vloerensegment is uitgegroeid tot een belangrijke tak binnen ons bedrijf. We zijn daarmee een steeds belangrijkere speler op de markt geworden." Naast vloerlijmen voor parket levert Bijlard tegenwoordig ook lijmen voor pvc-vloeren. Tourné: "Het assortiment is verbreed, dat klopt, maar parket is op vloerengebied nog steeds de core-business. Onze MS 2K FLOOR, een speciaal ontwikkelde milieuvriendelijke 2-komponenten parketlijm en na twee uur volledig belastbaar, is een groot succes bij de parketteur."

Bijlard is met zijn vloerproducten inmiddels de grens over gegaan en naast binnenlandse beurzen nu ook prominent zichtbaar op toonaangevende evenementen in het buitenland. "Toen we met Domotex in Hannover startten wisten we niet wat we konden verwachten, maar het bleek een schot in de roos," aldus Tourné. "En zoals het er nu naar uitziet zijn we ook in 2021 weer van de partij, als de omstandigheden het toelaten." In 2021 bestaat Bijlard 65 jaar. "Het zou mooi zijn als dat feestje bekroond kon worden met onze nieuwbouw," aldus Peter Bijlard tot besluit.

(Parketplein, 24-08-2020)

 
Shaw breidt productie SPC-vloeren uit

Productiefaciliteit-Shaw foto-ShawProductiefaciliteit Shaw. (Foto: Shaw)Shaw laat weten op korte termijn de productie in Ringgold (Georgia, Verenigde Staten) verder uit te breiden. Het bedrijf investeert ongeveer 20 miljoen dollar voor de expansie van de bestaande SPC-productie. De uitbreiding is deel twee van een geplande uitbreiding in drie fasen en zal ongeveer 55 nieuwe banen creëren in de faciliteit. De SPC-uitbreiding van Shaw moet in het eerste kwartaal van 2021 zijn gerealiseerd. Daarna volgt nog een extra uitbreidingsfase die naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 afgerond zal zijn. Shaw begon in 2016 met de productie van LVT in de ultramoderne fabriek van Ringgold. Momenteel werken er ongeveer 240 medewerkers. "Onze laatste investeringen komen tegemoet aan de groeiende vraag naar SPC binnen de categorie elastische vloerbedekking en illustreren tegelijkertijd onze toewijding aan de productie in de VS," aldus David Morgan, executive vice president operations bij Shaw. "We zullen blijven investeren in productiecapaciteit, sterke inkoopsamenwerking, 'robuuste' distributienetwerken en innovatie om de leider in deze categorie te blijven." Een eerdere uitbreiding in de fabriek te Ringgold werd in 2017 afgerond. Shaw investeerde toen 30 miljoen dollar in de productie van 'composite core' LVT. Deze nieuwe productielijnen waren bestemd voor het snelgroeiende WPC en rigid core vloerensegment.

(Parketplein, 24-08-2020)

 
Kleine min voor bouw maar plus voor afwerking

De bouw zette in het tweede kwartaal voor het eerst in jaren minder om. De omzet van de sector was 1,6 procent lager dan een jaar eerder, aldus het CBS. De afwerkingsbedrijven in de bouw (waaronder de gespecialiseerde afwerkers van vloeren en wanden) deden het beter met een omzetgroei van 1,4 procent. De afwerkingsbedrijven hebben met april en mei wat mindere maanden gehad (respectievelijk —0,2 en -7,3) maar noteerden in juni weer een veelbelovende plus van 12,2. Volgens het CBS heeft de bouw in het tweede kwartaal duidelijk te lijden gehad van de effecten van de coronacrisis. Het was volgens de onderzoekers voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2014 dat de omzet in een kwartaal was gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Hoopvol bij de bouw in zijn geheel is dat de maand juni wederom pluste (+7,7).

omzet-bouwnijverheid-gee

De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen lag in het tweede kwartaal ruim 18 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder, voor bedrijfsgebouwen ruim 11 procent hoger dan een jaar eerder. In het voorbije kwartaal werd voorts voor 15 duizend te bouwen woningen een vergunning verleend. Dit is ruim 8 procent meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Deze toename volgt op de toename van 11 procent in het vorige kwartaal. Volgens het CBS vertoont het eerste halfjaar van 2020 daarmee een stijging ten opzichte van 2019, maar blijft het nog achter op het niveau van het eerste halfjaar van zowel 2017 als 2018.

(Parketplein, 21-08-2020)

 
MeisterDesign. comfort met extra kurklaag

MeisterDesign-Farm-eik-lichtMeisterDesign Farm eik licht 6831, houtdessin (landhuisdeel) van Meister.De designvloer MeisterDesign. comfort, uitgerust met een dubbele kurklaag, biedt volgens Meister de beste bescherming tegen stapgeluid en heeft hierdoor daar geen extra dempende onderlaag meer voor nodig. "Omdat hij zo stil, zacht voor de gewrichten, warm aan de voeten en comfortabel is, is hij uitermate geschikt voor alle woon –en slaapkamers, maar in het bijzonder voor kinderkamers," aldus Meister in het persbericht. Naast het bekende korte planken en tegelformaat, is de designvloer MeisterDesign vanaf nu ook verkrijgbaar in het 'alom geliefde en trendy' formaat van een landhuisdeel. Designvloer MeisterDesign. comfort is volgens Meister verder geurneutraal, vrij van weekmakers en warmtebestendig. "De designvloer MeisterDesign is als 'vinylvloer zonder vinyl', het woongezonde antwoord op veel traditionele vloeren van vinyl." MeisterDesign biedt naar eigen zeggen alle voordelen van een vinylvloer (robuustheid, onderhoudsgemak en elasticiteit), maar dan zonder ecologische en technische nadelen. "Het product beschikt over het keurmerk De Blauwe Engel en is 100% Made in Germany."

(Parketplein, 21-08-2020)

 
Kwartaalomzet bouwmaterialen duikt in de min

In het tweede kwartaal van dit jaar lag de omzet van de industrie als geheel 16,6 procent lager dan een jaar eerder, zo meldt het CBS. De negatieve omzetontwikkeling was het grootst voor aardolieproducenten (-53,6 procent). Ook de producenten van hout en bouwmaterialen ontkwamen ditmaal niet aan de malaise. Zij noteerden een bescheiden daling van -3,9 procent. In het eerste kwartaal werd nog een stevige plus opgeschreven.

omzet-industrile-bedrijf

De omzet van de industrie nam zowel in het binnenland áls in het buitenland af met 16,6 procent. De halverwege maart door de Nederlandse overheid getroffen maatregelen om het coronavirus te bestrijden hebben vooral in de maanden april en mei van het tweede kwartaal bij industriële producenten voor een mindere omzet gezorgd. De afzetprijzen lagen in het tweede kwartaal 7,1 procent lager dan een jaar eerder. De hout- en bouwmaterialen industrie kende danwel een daling van -3,9 in het tweede kwartaal overall, maar binnen dit kwartaal pluste het in juni met een hoopgevende 9,2 procent in vergelijking met het jaar ervoor. De houtindustrie noteerde in het tweede kwartaal een min van 5,2 procent maar ook daar was de maand juni hoopvol met een plus van 2,6 procent.

Er waren in het afgelopen kwartaal ook industriële branches die meer omzet genereerden dan een jaar eerder. Zo springen binnen de voedings- en genotsmiddelenindustrie de tabaksproducenten eruit met een positieve omzetontwikkeling van 10,7 procent. En ook de producenten van farmaceutische producten en de producenten van machines noteerden een hogere omzet dan een jaar eerder.

(Parketplein, 19-08-2020)

 
Surfaces van januari naar juni 2021

1566373896065Toonaangevende vakmedia in de Verenigde Staten melden dat de vakbeurs Surfaces verschoven wordt van januari naar juni 2021. Dit als gevolg van de ontwikkelingen met betrekking tot Covid-19. Surfaces, het toonaangevende business-to-business vakevenement op het gebied van vloeren dat valt onder het Amerikaanse vakevenement 'The International Surface Event' (TISE), wordt gelijktijdig met StonExpo/Marmomac en TileExpo in Las Vegas gehouden. The International Surface Event is naar eigen zeggen de grootste vakbeurs in de Verenigde Staten op het gebied van vloeren met een uitgebreid en divers aanbod. De start van de beurs stond aanvankelijk gepland op 26 januari 2021, maar wordt nu verplaatst naar 16 juni 2021. Plaats van handeling is zoals altijd het Mandalay Bay Conventie Centrum in Las Vegas. De verschuiving is begrijpelijk. Begin juli maakte ook Hannover Fairs USA bekend dat Domotex USA, die in maart 2021 op de agenda stond, werd uitgesteld. "Het is een lastige beslissing om het evenement tot juni uit te stellen, gezien het belang van de beurs en de toegevoegde waarde die het biedt aan de branche," aldus Dana Hicks, show director The International Surface Event. Hicks laat weten dat het virtuele programma wél doorgang zal vinden op de oorspronkelijke data van de beurs in de laatste week van januari volgend jaar.

(Parketplein, 19-08-2020)

 
Tarkett lanceert duurzaam vloerkleed Precious

Precious-Day-1702-van-Desso-TarkettPrecious Day 1702 van Desso Tarkett."Meer dan ooit ligt de focus op duurzaam design en zijn organische dessins en gelaagde structuren in vloeren. In het eclectische interieur is de hang naar romantiek en nostalgie in opkomst," zo constateert Tarkett. Met deze trend in het achterhoofd lanceert Tarkett zijn nieuwe eyecatcher vloerkleed Precious, gemaakt van 100% gerecyclede Econyl® garens afkomstig van onder andere oude visnetten uit de oceaan. Het vloerkledenontwerp is volgens Tarkett geïnspireerd op authentieke kleuren uit de tijd van de Franse zonnekoning Lodewijk XIV: Van de groene koperen daken van het paleis van Versailles tot modisch blauw met goud uit de luxe slaapkamer van Marie Antoinette. Het Precious vloerkleed is verkrijgbaar in twee dessins, Precious Moments en Precious Day, en vier kleuren met een standaardformaat van 200 x 300 cm. "De vloerkleden zijn tijdloos en toe te passen in elke woonstijl dankzij de natuurlijke uitstraling. De gelaagdheid in de structuur van het kleed geeft extra comfort en tactiliteit. De subtiele glans zorgt voor een gevoel van ingetogen luxe. De Precious kleden zijn duurzaam gemaakt van gerecyclede Econyl® garens die ook nog eens bestand zijn tegen (zon)licht en ijzersterk zijn. Bijkomend voordeel is dat dit vloerkleed minder vlek- en vuilgevoelig is en zich zeer goed laat reinigen met alle schoonmaakmiddelen," aldus Tarkett in het persbericht.

(Parketplein, 19-08-2020)

 
Stem Jakko naar de Vakwerk Award 2020

Parketvloer-Jacco-awardsParketvloer lijkend op jaarringen van een boom. (Klik voor doorlink).Bouwmaat, Zelfstandigen Bouw en Eisma Bouwmedia organiseren samen de Vakwerk Awards om vakmensen in het zonnetje te zetten. "Vakmensen zijn dagelijks met geweldige projecten bezig; vakwerk waar ze trots op mogen zijn, vakwerk dat gedeeld mag worden!," aldus de organisatie. In 2018 organiseerde Bouwmaat de allereerste editie van de Vakwerk Awards. Er zijn toen ruim 300 projecten ingestuurd door trotse vakmensen in zes verschillende categorieën. In 2020 zijn er vier categorieën: Duurzaam bouwen, Renovatie & Onderhoud, Interieurbouw en Aan- & Verbouw. In de categorie Interieurbouw heeft Jakko Woudenberg zijn 'Parketvloer lijkend op de jaarringen van een boom' aangemeld. De indrukwekkende cirkelvormige vloer is geplaatst in de hal van groenvoorziener Krinkels in Breda. "De vloer moest meelopen met de ronding van het gebouw én een natuurlijke, passende uitstraling krijgen. Jakko kreeg de vrije hand en creëerde van duizenden kaarsrechte latjes een serie van 75 organisch gevormde jaarringen. Dat is spannend in alle opzichten en uniek in Nederland, zelfs uniek in de wereld," aldus de organisatie van de Vakwerk Awards.

Het prachtige project valt te bekijken via de link: vakwerk-awards.nl/alle-producten/parketvloer-lijkend-op-jaarringen-van-een-boom/ Daar is ook de mogelijkheid om via de button op het project van Jakko Woudenberg te stemmen. Stemmen is tot 30 augustus mogelijk. Op 4 september 2020 worden de winnaars van de Vakwerk Awards 2020 bekend worden gemaakt bij Bouwmaat Almere.

(Parketplein, 17-08-2020)

 
COREtec® STONE CERAtouch Roadshow

Coretec-Stone-Roadshow-Dekor-WateringenCOREtec® Stone Roadshow bij Dekor Wateringen.COREtec® & Dersimo hielden onlangs een 'COREtec® STONE CERAtouch Roadshow' in Wateringen bij de winkel van Martien van de Kok van de firma Dekor Wateringen. "Wij begonnen de dag al feestelijk met een heerlijke taart. Eigenaar Martien de Kok van firma Dekor was namelijk jarig," vertelt Mariska Boogaard van COREtec® distributeur Dersimo. "Vol enthousiasme hebben we de COREtec Stone CERAtouch collectie voor de winkel gepresenteerd. Een prachtige plek midden in de winkelstraat van Wateringen waar menig geïnteresseerd winkelpubliek toekeek hoe deze collectie getoond werd."

Dersimo-klant Dekor is volgens Dersimo al enige tijd een echte COREtec fan. Dersimo besloot COREtec® STONE CERAtouch op ludieke wijze onder de aandacht te brengen. Boogaard: "Aangezien Dekor beperkt is in de winkel qua ruimte, had hij vooraf bedacht alleen voor de CERAtouch koffer presentatie te gaan. Toen hij en zijn winkelpersoneel de COREtec Stone collectie zagen, werd er alsnog kritisch naar de ruimte binnen gekeken. Men raakte dusdanig enthousiast dat er ter plekke besloten werd om de COREtec Stone CERAtouch display alsnog op te nemen in hun assortiment. Vanaf september is hierdoor COREtec® STONE CERAtouch nu ook te bewonderen bij Dekor in Wateringen."

(Parketplein, 17-08-2020)

 
Partnership Devo en Peitsman

peitsman-devoZoals bekend heeft het Belgische bedrijf Devomat Industries NV een partnership gesloten met Koninklijke Peitsman BV voor de verdeling van de Devo producten en machines in Nederland. "De combinatie van de kracht van beide bedrijven, de kwalitatieve producten en machines van Devo en de efficiënte logistieke- en verkoopservice van Peitsman zal de Devo producten nog sterker op de Nederlandse markt profileren met een uitstekende service," aldus het persbericht. De komende maanden wordt in fases de distributie in gang gezet en zullen diverse kennismakings- en trainingsdagen georganiseerd worden.

Het Devo assortiment omvat alles voor de professionele parketlegger. Van oliën, lakken, kleuren, enzovoorts tot machines, schuurmaterialen, lijmen en primers voor voorbereiding van de ondergrond. Het complete assortiment kwalitatieve producten wordt geleverd met vakkundig advies en ondersteuning. Devomat was sinds enige tijd op zoek naar een sterke partner voor distributie en verkoop van de Devo producten. Daarnaast wilde Peitsman zich sterker richten op de traditionele parketplaatsers.

(Parketplein, 17-08-2020)

 
'Hybride' Domotex Asia/Chinafloor op komst

Sfeerbeeld-DomtexAsia2019Sfeerbeeld Domotex Asia/Chinafloor in 2019. (foto: organisatie)De eerste internationale vloerenbeurs na de wereldwijde uitbraak van de Covid-19-pandemie, zo kondigen de organisatoren op enthousiaste wijze de komst aan van Domotex Asia/Chinafloor 2020, te houden van 31 augustus tot 2 september in het New Exhibition and Convention Center (NECC) in Shanghai. Ruim 800 merken stellen zich daar voor aan circa 40.000 bezoekers.

De beurs in China heeft zich voorgenomen om de vloerenbranche een handje te helpen (naar eigen zeggen voortbouwend op hoe het land gestaag en op geslaagde wijze wist bij te komen van de pandemie) bij een zo rap mogelijke heropleving en een herstart van zakelijke transacties op wereldwijde schaal. Daartoe kiest Domotex Asia/Chinafloor voor de vorm van een 'hybride' evenement, met alternatieve contactmogelijkheden als Flooring Without Borders (FWB) en Global Flooring Connect ( GFC).

In de nieuwe FWB-ruimte zullen internationale merken, die dit jaar vanwege reisbeperkingen niet naar de beurs konden komen, virtueel aanwezig zijn en in contact komen met binnen- en buitenlandse kopers. GFC (http://gfc.domotexasiachinafloor.com/) wordt voorgesteld als een online platform waarop de vloerenbranche aan de slag kan gaan met netwerken en matchmaking. Het digitale programma biedt niet alleen de mogelijkheid om presentaties van producten en nieuwe technologieën live te streamen, maar zal ook 'onsite' gehouden evenementen, conferenties en workshops uitzenden ten behoeve van vakbezoekers die de beurs niet persoonlijk kunnen bijwonen.

Exposanten en bezoekers die dit jaar verstek laten gaan, kunnen van 24 tot 26 maart 2021 terecht in het Shanghai New International Expo Center in Pudong voor een volgende editie van Domotex Asia/Chinafloor.

(Parketplein, 14-08-2020)

 
Workcamp Parquet volgt werkwijze uit 1860

Op-Workcamp-Parquet-wordt-logoOp de komende Workcamp Parquet wordt uitsluitend met de hand gezaagd, geschaafd en geschraapt, met toepassing van handgemaakte nagels en beenderlijm. (foto: Workcamp Parquet)In Vizovice in Tsjechië wordt in de eerste week van september het Workcamp Parquet 2020 gehouden, de vijfde editie van het internationale project. De opdracht voor de deelnemers is het leggen van authentiek, historisch verantwoord parket in twee kamers in het barokke kasteel aldaar op een oppervlak van vijfentachtig vierkante meter. De grootste uitdaging is ongetwijfeld dat de parketvloeren ter plaatse, met de hand, zonder machines en elektrisch gereedschap, en met de middelen waarover de collega-vaklieden in 1860 beschikten, worden vervaardigd en geïnstalleerd, met gebruik van historische methoden om te lijmen en af te werken. Twee eikenbomen van omstreeks dit jaartal zijn gekapt om het hout te leveren. Voor de bevestiging werden bij smederijen voorts zevenhonderd stuks lange nagels besteld.

De deelnemende meesters en leerlingen reizen op eigen kosten om het monument te helpen herstellen, hun ervaring door te geven en mensen warm te maken voor het parketambacht. De deelnemers (hopend dat de grenzen open blijven...) zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Roemenië, Italië, Portugal, Finland, Frankrijk, Polen, Rusland, Oostenrijk, Duitsland, Oekraïne, Hongarije, Verenigde Staten, België (Che Polfliet), Nederland (Johan Zwartbol) en Tsjechië (coördinator René Caran). Zo'n twee dozijn in meerderheid Tsjechische organisaties en bedrijven, maar ook de Amsterdamsche Fijnhouthandel is present, hebben zich aangemeld als ondersteunende partners van het project dit jaar.

Na voltooiing van de werkzaamheden worden de namen van de deelnemers in een tijdcapsule gestopt, die onder het parket wordt bewaard als een boodschap aan toekomstige generaties. De werkzaamheden op het kasteel worden bovendien digitaal op beeld vastgelegd.

Een gelijktijdig lopend tweede project betreft het ontwerp van een creatieve parketvloer in een zogeheten 'stadsmodule' voor duurzaam bouwen, een modern bouwwerk van glas en staal in de binnenstad, waarin ontwerpers en architecten nader kennis maken met het parketambacht.

De volgende editie van het Workcamp Parquet is (een jaar later dan voorzien) in België. Meer over het Workcamp Parquet 2020 (30 augustus t/m 5 september) is te vinden op www.workcamp-parquet.cz.

(Parketplein, 12-08-2020)

 
Hornbach komt met concept 'Bodenhaus'

bodenhaus-logoHet Duitse bouwmarktconcern Hornbach lanceert onder de naam 'Bodenhaus' een nieuw commercieel concept, dat voorziet in de verkoop van allerlei harde vloerbedekkingen (tegels, parket, laminaat, vinyl en terrasvloeren). De doelgroep bestaat in eerste instantie uit professionals in het ambacht, maar ook uit gewone consumenten. Een en ander gaat vergezeld van services als vaste aanspreekpunten, bestel- en ontwerpdiensten, op maat gesneden producten, leveringen op de bouwplaats, desgewenst terugname van bouwafval. De eerste 'Bodenhaus-Fachmarkt' opent eind dit jaar in Berlijn op circa negenduizend vierkante meter. Een tweede zou in Keulen komen te staan. De afzonderlijke onderneming Bodenhaus GmbH is overigens verantwoordelijk voor het concept.

"Het klopt dat er in Duitsland getest wordt met dit concept," zo bevestigt Maarten Post, hoofd marketing & communicatie van Hornbach Bouwmarkt Nederland. "Vooralsnog is er in Nederland geen interesse om dit te introduceren. We zien nog volop kansen en ontwikkelingen in de huidige formule."

(Parketplein, 10-08-2020)

 
Chinees click-LVT terug op sanctielijst VS

china-usa-flagsDe U.S. Trade Representative heeft eind vorige week een update gegeven van uit China in de VS ingevoerde goederen die dit lopende kalenderjaar vrijgesteld blijven van het bijzondere invoertarief van 25 procent. Bepaalde LVT-clickvloeren en bepaalde 'hybride' fineerparketvloeren met composietkern staan niet langer op de lijst met uitzonderingen en moeten vanaf 8 augustus dit hoge invoertarief ophoesten, met naar verwachting hogere verkoopprijzen in de winkel tot gevolg.

In november vorig jaar werden diverse vrijstellingen bekendgemaakt, waaronder genoemde vloerbedekkingen, die met terugwerkende kracht liepen van 24 september 2018, de begindatum van de sancties, tot en met 7 augustus 2020, afgelopen vrijdag.

De producten stonden op de lijst ('List 3') van Chinese importgoederen ter waarde van 200 miljard dollar, die in september 2018 eerst een 'strafheffing' van 10 procent kregen opgelegd, in mei van 2019 opgehoogd naar 25 procent. De heffingen vloeien voort uit het zogeheten Section 301-onderzoek naar de gedragingen, het beleid en de praktijken van China met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie. Vanaf de zomer van vorig jaar konden belanghebbenden een verzoek indienen om producten van de lijst af te krijgen. Daaronder producten die niet in voldoende mate buiten China te verkrijgen zouden zijn, zoals onder meer Amerikaanse handelaars in (rigide) LVT beweerden, die daardoor economische schade meenden op te lopen. De voorbije maanden zijn er klaarblijkelijk ook weer inspraakrondes geweest. (Voor de vloerbedekkingen in kwestie, zie de opsomming in het nieuws 'Selectie LVT en parket van sanctielijst VS' van 11-11-2019).

(Parketplein, 10-08-2020)

 
Knap eerste halfjaar vloerentak Amorim

amorim-150-jaar-logoBinnen het Portugese kurkconcern Amorim is de divisie Floor and Wall Coverings er als enige in geslaagd om een omzetgroei te realiseren over het eerste halfjaar van 2020. Terwijl de groep als geheel onder lastige omstandigheden 5 procent omzet inleverde, wist de vloerentak evenveel procenten vooruitgang te boeken.

De omzet van Floor and Wall Coverings bedroeg in totaal 58,9 miljoen euro in de verlagperiode. Volgens Amorim was sprake van een opmerkelijke groei in de verkoop van gefabriceerde producten, in het bijzonder de nieuwe pvc-vrije productlijn WISE waarvan de omzet in de eerste jaarhelft de totale omzet van geheel 2019 overtrof (6,3 miljoen versus 5,7 miljoen euro). Geografisch gezien was Noord-Amerika een markt met een goede dynamiek.

De vloerentak bereikte een ebitda van 1,0 miljoen euro in de eerste zes maanden, waarmee het verlies van 2,1 miljoen euro in dezelfde periode van 2019 werd teruggedraaid. Omzetgroei en een verbetering van de mix van verkochte producten (ondersteund door een hogere verkoop van vervaardigde producten dan van handelsproducten) droegen in belangrijke mate bij aan deze positieve ontwikkeling. De ebitda-omzetratio klom tot ongeveer 2 procent (tegenover minus 3,7 procent in dezelfde periode vorig jaar).

Amorim ziet in de ontwikkeling van de omzet en de winst bevestiging van een ommekeer ten goede van de divisie. De gunstige omzetcijfers in het eerste halfjaar zijn overigens te herleiden tot het eerste kwartaal, met toen een omzettoename van 11 procent. In het tweede kwartaal leverde de divisie weer een beetje omzet in vergeleken met vorig jaar, het concern als geheel verloor 10,5 procent omzet van april tot en met juni.

Op internet beschikt de vloerendivisie nu over een viertal bijdetijdse websites. Behalve www.amorimcorkflooring.com (Amorim Cork Flooring is de nieuwe naam van Amorim Revestimentos), zijn dit www.amorimwise.com, www.wicanders.com en www.corklife.com, alle voorzien van te personaliseren 'digitale showrooms'.

(Parketplein, 10-08-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-143FFI-111

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons november nummer van Floor Forum: 

  • Special Italië
  • Dossier Luchtbevochtigers voor consument
  • Dossier Traprenovatie
  • Dossier Aanbieders laminaat in XXL-formaat
  • Dossier Overlakbare olie
  • Dossier Producenten Hongaarse punt en visgraat

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com