unifloor216

Cabbani DecospanFlamingo-2013

banner SKYLT

nieuws
LaminatePark sluit eind 2019 zijn deuren

Productiehal-LaminateParkProductiehal van LaminatePark (foto: website bedrijf).Tarkett en Sonae Arauco kondigen het stopzetten van de werkzaamheden van hun 50/50-joint venture LaminatePark aan. Dit houdt in dat de fabriek in het Duitse Heusweiler-Eiweiler eind van dit jaar dicht gaat. LaminatePark werd opgericht in 2006 en biedt werk aan 230 mensen. Het bedrijf produceert plaatmateriaal (MDF en HDF) en laminaatvloeren voor de Duitse en internationale markt. De productiecapaciteit voor laminaatvloeren is volgens eigen opgave 25 miljoen vierkante meter op jaarbasis.

“De onderneming opereert in een zeer competitieve marktomgeving die sterk wordt geraakt door afnemende volumes in West-Europa, resulterend in een daling van het afzetvolume van LaminatePark sinds 2007 en met name in 2018,” aldus een door Tarkett verspreid persbericht. “Deze ongunstige zakelijke omgeving heeft geleid tot een onderbenutting van de productiecapaciteit van LaminatePark, met derhalve enorme invloed op de winstgevendheid van de vestiging.” De partners stellen vast dat er op middellange termijn geen redelijk vooruitzicht op verbetering van het rendement bestaat. LaminatePark belooft de zaken naar behoren af te wikkelen, zowel richting werknemers als afnemers.

(Parketplein, 20-02-2019)

 
Weer ‘houtsoorten herkennen’ bij SHR

shr-cursus-houtsoorten-herkennenSHR Academy verzorgt na de zomer weer cursus houtsoorten herkennen (foto: organisatie).Na drie geslaagde sessies afgelopen jaar (ook enthousiast bijgewoond door de nodige mensen uit de parketwereld), organiseert SHR in 2019 één maal een tweedaagse cursus om houtsoorten te herkennen, en wel op 19 en 26 september in eigen huis te Wageningen. Deelnemers wordt geleerd om zo’n vijftig veel voorkomende houtsoorten te herkennen op basis van uiterlijk en opvallende kenmerken, waarbij het gebruik van een scherp mes en een loepje soms al volstaat. Aan het begin van de cursus ontvangt iedere deelnemer het nieuwe Houtvademecum, dat tevens dient als handleiding.

“Houtsoorten herkennen is een vereiste om goed met hout te kunnen werken en de cursus is dan ook aan aanrader voor alle mensen die veel (met verschillende) houtsoorten werken,” aldus SHR. Bekende tropische houtsoorten als afzelia, bangkirai, basralocus, bilinga, iroko merbau, meranti, mahonie, sapeli, sipo tatajuba en teak komen aan bod. Maar ook soorten als afrormosia, makoré, moabi, jatoba, keruing en de kabbes worden besproken. Uiteraard komen de naaldhoutsoorten, zoals grenen, vuren, dennen, lariks, douglas en oregon pine langs, evenzo de bekendste Europese loofhoutsoorten. René Klaassen is contactpersoon bij SHR (www.shr.nl).

(Parketplein, 20-02-2019)

 
INretail agendeert de Geschillencommissie

geschillencommissie-inretailINretail nodigt zijn leden uit om komende maand mee te denken over een alternatieve invulling van de Geschillencommissie Wonen, een onderdeel van CBW-erkend. Op 20 maart presenteert de brancheorganisatie op een aantal bijeenkomsten in het land zijn alternatieve invulling van de regeling, waarna een en ander met de leden wordt besproken.

INretail zegt een alternatieve werkwijze te onderzoeken aangezien de Geschillencommissie Wonen de grootste kostenpost is van CBW-erkend en de subsidie vanuit de overheid wordt teruggeschroefd. De brancheorganisatie meent daarnaast dat de geschillenbeslechting goedkoper, efficiënter en flexibeler kan, zodat meer ruimte overblijft voor marketing en promotie van CBW-erkend. De nieuwe werkwijze (klaarblijkelijk met online communicatiemiddelen) zou volgens de vertegenwoordiger van de winkeliers bovendien beter aansluiten op de wensen van de moderne consument. Overigens is de Geschillencommissie Parket (voor bij de recentelijk opgeheven VPL aangesloten ondernemers) inmiddels verleden tijd.

(Parketplein, 20-02-2019)

 
InCoDa 2019 in teken van jubileumjaar

2497-2903f3436a8ec5ed7ef87479381e44ae


Het ambacht“Het ambacht is voor ons belangrijk.”
Lieverdink presenteertLieverdink presenteert traditioneel parket op editie 2010.
Uit de oude doos 1Uit ‘de oude doos’ (1).
Uit de oude doos 2Uit ‘de oude doos’ (2).

Het is ongeveer een half jaar na de laatste editie van de Interieur Collectie Dagen en dus ook een half jaar vóór de komende editie. Het is dit jaar ook tien jaar geleden dat de beurs voor het eerst in Gorinchem plaats vond. Een heus jubileum dus. En een goed moment om de balans op te maken met Mascha de Bruin, Head of Events InCoDa en Gerard van Muijden, die als Marketing Coördinator InCoDa onlangs het stokje van Ivo Horn overnam. “We liggen goed op koers. Er zijn een groot aantal nieuwe partijen aangetrokken en een half jaar voor aanvang van InCoDa is 80 procent van de beursvloer al volgeboekt. InCoDa is het snelst groeiende platform in de B2B interieurmarkt en deze ontwikkeling krijgt een flinke boost door de komst van prominente nieuwkomers,” zo laat van Muijden weten. Het evenement zal zich meer dan ooit richten op interactie. “Wij zijn regelmatig in gesprek met de bezoekers, ook zal er meer interactie zijn op de beursvloer via vloggers en bloggers in het Inspiratiecafé. De kernwaardes van InCoDa zijn inspiratie, innovatie, connect/verbinding en ambacht. En we nemen daarnaast ook kritisch de aankleding onder de loep.”

Mascha de Bruin en Gerard van Muijden zien de toekomst van InCoDa zonnig in. “InCoDa heeft zich gedurende de afgelopen jaren bewezen als een constante en betrouwbare partner waar de vloerenbranche zich optimaal kan presenteren en profileren. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten en daar kijken we dan ook aandachtig naar. We zullen de komende jaren nieuwe samenwerkingen aangaan en we werken hard aan onze branding, waarbij men onder meer ook kan denken aan een ‘groener, interactiever en socialer’ platform. De catering krijgt verder een upgrading. Het merendeel van onze plannen voor de komende jaren zal tijdens deze editie al zichtbaar zijn. We zetten in 2019 vooral in op inspiratie en interactie, via onder meer het inspiratiecafé en inspiratietheater. In het inspiratiecafé ontmoeten bezoekers verschillende bekende bloggers, vloggers en stylisten, die zowel bezoekers als exposanten helpen met hun bedrijf sterker te positioneren. Deze inspirators hebben allemaal een binding met de segmenten. Onze eerste inspirator heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met vloeren (harde en zachte vloeren).”

De laatste jaren waren binnen de vloerenbranche weleens geluiden te horen dat de organisatie van InCoDa het interieursegment te veel ‘verruimde’. “We kunnen deze kanttekeningen plaatsen, maar merken daarbij wel op dat de verruiming met bijvoorbeeld raamdecoratie een ontwikkeling is die ook binnen de branche waarneembaar is. Maar laten we duidelijk zijn: het segment vloeren is en blijft het key segment binnen ons beursaanbod met o.a. Flamingo Parket, Kerkhoffs, Rigo Verffabriek, Unifloor, PPC, Interfloor, Koninklijke Peitsman, T&G Wood en Kerakoll. En we voeren op dit moment een aantal afrondende gesprekken met belangrijke partijen. We zijn ook trots op het NK Parketleggen en NK Woning- en Projectstofferen die wederom op InCoDa plaats zullen vinden in samenwerking met Platform Parketbranche, Inretail, Branche Vereniging Projectinrichting en de Woontotaal Academy. Het ambacht is voor ons altijd belangrijk geweest en is dan ook zeker op de beurs terug te zien. We luisteren goed naar de bezoekers en wat er in de markt speelt, dat is tenslotte leidend. De bezoeker moet als hij op InCoDa is geweest denken: ‘Ik moet volgend jaar terugkomen, anders heb ik wat gemist’.”

(Parketplein, 18-02-2019)

 
Woca introduceert Master Colour Oil

Woca Masterolie

Woca voegt zijn Masterolie en Colour Oil samen tot één nieuw product. Het product wordt op de markt gebracht onder de naam ‘Woca Master Colour Oil’. Het nieuwe Master Colour Oil wordt geleverd in een nieuwe metalen verpakking die volgens het persbericht naadloos aansluit op het milieubewuste en duurzame karakter van de producten van Woca. “Bijkomend voordeel is dat Woca meteen de uitstraling in handen kon nemen. De nieuwe verpakkingen zien er dan ook moderner, eigentijdser en professioneler uit, en blijven langer ‘fris’ door bedrukking rechtstreeks op het blik in plaats van papieren labels. Woca Master Colour Oil is hierdoor mooier, gemakkelijker, en duurzamer.”

(Parketplein, 18-02-2019)

 
Paar procent omzetgroei ‘wonen’ in 2018

In 2018 heeft de detailhandel 3,3 procent meer omgezet dan in het jaar 2017, zo meldt het CBS vandaag. De omzet in de non-foodsector is bijna 2 procent hoger uitgekomen, de winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 3 procent meer om. In de non-food toppen de aan het interieur gerelateerde branches het lijstje, al zijn hun scores lang niet zo uitbundig als een jaar eerder.

retail-totaal-2018-2017

De omzetstijging van 3,3 procent voor de Nederlandse detailhandel is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 bedroeg de omzetgroei 4,2 procent. Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013, zo blikt het CBS terug in zijn statistieken. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels evenwel nog 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de trammelant.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) realiseren in 2018 de grootste toename in de non-food, met een plus voor de omzet van 2,3 procent (2017: +7,4 procent) en een plus voor het volume van 3,6 procent. Zij worden gevolgd door de winkels in meubels en huishoudartikelen (inclusief woninginrichting algemeen assortiment), met een omzetgroei van 2,1 procent (2017: +8,4 procent), doch een volumekrimpje van 0,1 procent.

In de afsluitende maand december is de omzet van de detailhandel als geheel met 2,3 procent gegroeid. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren behalen eveneens 2,3 procent groei in maand twaalf, de winkels in meubels en woninginrichting sluiten het jaar af met 3,2 procent vooruitgang.

In het vierde kwartaal bedraagt de omzetplus van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren 3,1 procent (volume: +4,4 procent), die van de winkels in meubels en woninginrichting 2,1 procent (volume: 0,0 procent), met alle uitkomsten gecorrigeerd voor de koopdagen.

Online, niet te vergeten, is het afgelopen jaar bijna 18 procent meer omgezet, waarbij de multi-channelers (bijna 26 procent aanwas) bijna twee keer zo goed hebben gepresteerd als de pure webwinkelverkopers (ruim 13 procent).

(Parketplein, 15-02-2019)

 
Duitse Bondsraad wil meestertitel terug

bundesratStemming in de Bondsraad in Berlijn (foto: Bundesrat/Frank Bräuer 2015).Bij onze oosterburen wordt langzaam maar zeker de druk opgevoerd om de verplichte meestertitel, de zogeheten ‘Meisterbrief', weer in te voeren. Zo bepleit vandaag de Duitse Bondsraad, de vertegenwoordiging van alle deelstaatregeringen, de terugkeer van de meestertitel in bepaalde ambachtelijke sectoren. De raad vraagt de federale regering om de ‘Meisterbrief’ weer in te voeren, en wel in al die ambachten waar dit ‘vakmatig noodzakelijk en onder Europees recht mogelijk’ is. De Bondsraad wil zodoende de scholing van vakmensen opvoeren en de aantrekkingskracht van ambachtelijke beroepen versterken.

De raad onderstreept dat er vooral in de ambachtelijke sector een toenemende behoefte aan geschoolde arbeidskrachten bestaat. Het meestercertificaat wordt gezien als een beslissende prikkel om een ​​ambacht te leren. Deze versterkt de kwaliteit en de prestaties van ambachtelijke bedrijven, zo wordt gesteld.

In 2004 werden in Duitsland 53 ambachtelijke beroepen ‘geliberaliseerd’, dat wil zeggen dat het verplicht overleggen van de ‘Meisterbrief’ bij de oprichting van een bedrijf werd afgeschaft, onder meer voor parketteurs en vloerenleggers. Sindsdien neemt het aantal mensen in opleiding in deze ambachtelijke beroepen problematisch af.

Het besluit van de raad wordt nu doorgestuurd naar de federale overheid, die formeel zelf mag bepalen of en wanneer zij het pleidooi van de vertegenwoordiging van de deelstaatregeringen ter hand neemt.

(Parketplein, 15-02-2019)

 
Succesvolle comeback Bijspijkerdagen
Geert-HanssensGeert Hanssens vertelt over de kwaliteiten van het LVT van Unilin en de bijzondere productiewijze.
Frank-VoustenFrank Vousten vertelt over de zandgevulde kartonplaat voor houten draagvloeren. “Je moet op hout massa maken anders ga je niks bereiken.”
BonaBona in ‘full swing’.
Pieter-PruynPieter Pruyn (Lecol): “Anhydriet moet altijd geschuurd worden. Eigenlijk zou de aannemer dat moeten doen.”
De-meesten-gaan-de-mist“De meesten gaan de mist in met laagdikte; ze smeren gewoon te dun.”
De-vloer-moet-eerst“De vloer moet eerst ontvet en gesaneerd worden voordat de polish wordt aangebracht.” (Dr. Schutz)
StaufStauf gaf nuttige tips over het voorbehandelen van de dekvloer.
Festool-gafFestool gaf in de zagerij van PPC een uitgebreide demonstratie en uitleg van de meest gebruikte machines.

Ruim tien jaar geleden startte de Plinten & Profielen Centrale met zijn eerste Bijspijkerdagen in zijn pand te Wijk bij Duurstede. De Bijspijkerdagen groeiden uit tot een geliefd jaarlijks terugkerend evenement. Na een afwezigheid van enige jaren werd afgelopen maandag de eerste van twee Bijspijkerdagen in 2019 gehouden. De belangstelling was als vanouds. Zo’n 110 branchegenoten waren op de informatieve dag afgekomen, alwaar negen leveranciers in eenzelfde aantal workshops verspreid over het pand van PPC hen bijpraatten over de laatste productontwikkelingen.

Lisa-Klaassen-2019Lisa Klaassen (achteraan in deuropening) opent in de kantine van de Plinten & Profielen Centrale officieel de Bijspijkerdagen 2019.

“Wij rekenen op in totaal ruim tweehonderd deelnemers verspreid over twee dagen,” aldus een verheugde Lisa Klaassen. Ook Peter Klaassen was zichtbaar tevreden over de opkomst. “Goed om te zien dat men zijn kennis wil vergroten. Dat komt de professionaliteit van de branche alleen maar ten goede. We hebben daarnaast overigens ook weer een regionale ondernemersprijs in de wacht gesleept. Dat is altijd leuk.”

Peter-Klaassen-2019Peter Klaassen: “Goed om te zien dat men zijn kennis wil vergroten. Dat komt de professionaliteit van de branche alleen maar ten goede.”

Unifloor liet uitgebreid de mogelijkheden zien van onder andere Jumpax en de droge egalisatie met EcoPearls. Ook was er veel aandacht voor de 10dB oplossingen. Quick-Step gaf uitgebreide uitleg over Quick-Step LVT, liet de opbouw van verschillende soorten zien en gaf tips over het leggen van PVC. Team Lecol verzorgde na een korte theorie een praktijksessie: scheuren herstellen, tegels egaliseren, installatie van parket en PVC op vloerverwarming, het kwam allemaal aan de orde.

Thomsit kwam met veel praktijkvoorbeelden en ‘tips en tricks’ voor het controleren en geschikt maken van de ondergrond. De deelnemers leerden hoe ze om moeten gaan met bijvoorbeeld afzandende of poreuze ondergronden, hoe scheuren hersteld kunnen worden en natuurlijk tips voor het werken met vloerverwarming. Festool gaf in de zagerij van PPC een uitgebreide demonstratie en uitleg van de door parketteurs meest gebruikte machines. Deelnemers kregen tips om schoon, efficiënt en veilig te werken. Ook werden veel ervaringen uitgewisseld.

Superstrak PVC leggen lukt alleen met een strak geëgaliseerde vloer en Stauf toonde de daarvoor te gebruiken gereedschappen en benodigde materialen. Ook werden praktijkvoorbeelden aangehaald en nuttige tips gegeven over het voorbehandelen van de dekvloer. Dr. Schutz vertelde over het herstellen van schade aan PVC, maar ook laminaat, linoleum en parketvloeren en liet zien dat een beschermlaag veel problemen kan voorkomen.

De workshop van Bona ging over het creëren van een compleet nieuwe uitstraling voor een bestaande houten vloer. Bona liet zien hoe je een echt doorleefde vloer maakt door nat en zeer grof te schuren. Rigo Verffabriek gaf een introductie over kleurolie en lak. Wat niet kon, maar nu wel kan met overlakbare kleurolie en Skylt.

Toon-van-Westerhoven-RigoToon van Westerhoven van Rigo (midden): “De consument heeft weinig tijd om de vloer te onderhouden. We hebben via het kleuren met olie en beschermen met lak een unieke oplossing ontwikkeld.”

Er was tijdens deze eerste Bijspijkerdag veel gelegenheid voor de deelnemers om bij te praten met leveranciers, maar ook om met elkaar van gedachten te wisselen. Dit maakte de dag waardevol, voor zowel leverancier als klant/deelnemer. De leveranciers verdienen overigens met recht een pluim voor de diverse interessante workshops en enthousiaste uiteenzettingen waarmee ze de toehoorders wisten te boeien.

Voor wie het gemist heeft bestaat er nog de mogelijkheid zich aan te melden voor de Bijspijkerdag van 11 maart. Aanmelding kan via de website van de Plinten & Profielen Centrale: www.plintenenprofielencentrale.nl/blog/Bijspijkerdagen2019/

(Parketplein, 13-02-2019)

 
Bijlard ondersteunt WoonTotaal Academy

Bijlard-wil-cursistenBijlard wil cursisten WoonTotaal Academy informatie en inspiratie bieden.Bijlard International ondersteunt met zijn FLOOR-producten de trainingen en opleidingen die de WoonTotaal Academy vanaf deze maand te Zoetermeer voor de parketbranche verzorgt. Cursisten zullen tijdens hun training met diverse producten kennismaken en inspiratie opdoen. Onder andere met de MS FLOOR en vanzelfsprekend de wat de sponsor betreft ‘revolutionair’ te noemen Sqraper.

De Zoetermeerse fabrikant van lijmen en kitten produceert op een steenworp afstand van het trainingscentrum een groot gedeelte van zijn assortiment in eigen huis. Onderdeel van de cursus is het van dichtbij kennis laten maken met de vervaardiging van de producten waarmee de deelnemers gaan werken. Bijlard verklaart de ondersteuning belangrijk te vinden om voor nu en de nabije toekomst voldoende vakbekwame mensen af te leveren voor de parketbranche en draagt om die reden graag zijn steentje bij.

De WoonTotaal Academy is begin 2018 van start gegaan met trainingen en opleidingen voor verkopers en vakmensen in de woninginrichtersbranche. Daarnaast zoekt de organisatie actief naar potentiële kandidaten die in deze branche aan het werk willen. De opening van de tweede oefenruimte, voor de parketbranche, was vorige week maandag.

(Parketplein, 11-02-2019)

 
Mohawk: 5% meer omzet, 11% minder winst

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: “Na vijf opeenvolgende jaren van recordopbrengsten, bleek 2018 moeilijker dan verwacht.”Mohawk Industries heeft afgelopen jaar net niet de kaap van tien miljard kunnen ronden. In 2018 bereikt het Amerikaanse concern een netto-omzet van 9,98 miljard dollar, een toename van 5,2 procent vergeleken met een jaar eerder, ofwel bijna 500 miljoen dollars erbij. Onder de streep houdt het concern 862 miljoen dollar over, een forse daling van 11,3 procent ten opzichte van de 972 miljoen dollar van het vorige boekjaar.

In het vierde kwartaal is Mohawk goed voor een netto-omzet van 2,45 miljard dollar, zo’n 3,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst in het afsluitende kwartaal zakt evenwel van circa 240 miljoen naar 229 miljoen dollar, minus 4,6 procent.

"Na vijf opeenvolgende jaren van recordopbrengsten, bleek 2018 moeilijker dan verwacht,” zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum. “De inflatie nam dramatisch toe, terwijl het LVT in de Verenigde Staten impact had op de overige vloerenproducten, en de meeste van onze markten vertraagden.”

De topman onderstreept dat zijn bedrijf afgelopen jaar, onder lastige marktomstandigheden, niettemin 1,5 miljard dollar heeft geïnvesteerd in baten op de langere termijn. Zo werden in Australië, Nieuw-Zeeland en Brazilië vloerenfabrikanten van naam overgenomen. In Europa werd een tweetal vloerendistributeurs (bedoeld wordt onder andere Peitsman) en een gespecialiseerd mezzaninebedrijf gekocht en maakte Mohawk zijn opwachting op de markt met onder meer tapijttegels. Verder werd geld gestoken in kostenbesparende maatregelen en het terugkopen van aandelen.

Ook de prestaties van Mohawk in het vierde kwartaal werden volgens Lorberbaum mede bepaald door flinke kostenstijgingen, vertragende markten en het nadelig effect van het ‘boomende’ LVT op de verkoop van andere vloerbedekkingen. “Hoewel we prijsverhogingen bij veel producten hebben doorgevoerd, bleven onze bedrijven een toenemende druk op de prijsstelling en de mix ondervinden. Gedurende het kwartaal zorgde de inflatie voor tegenwind in de meeste van onze productcategorieën, doordat de duurdere grondstoffen naar de resultaten doorvloeien. In deze periode hebben we onze industriële productie verlaagd, als aanpassing aan de marktvraag. De aanloopkosten in het kwartaal waren hoger dan we hadden ingeschat, met een tragere toename van de LVT-productie dan verwacht.”

Over het gehele jaar genomen is de divisie ‘Flooring North America’ goed voor ruim 4 miljard dollar netto-omzet (0,5 procent meer dan in 2017). De in omvang tweede divisie, ‘Global Ceramic’, groeit ruim 4 procent tot iets boven de 3,5 miljard dollar. De divisie ‘Flooring Rest of World’ boekt opnieuw de meeste vooruitgang, van ruim 2,0 naar 2,4 miljard dollar, een plus van 15,7 procent.

De bijdrage van het segment ‘Flooring Rest of World’ aan het totale bedrijfsresultaat van 1,1 miljard dollar is vorig jaar 346 miljoen dollar (2017: 329 miljoen), vrijwel evenveel als de 348 miljoen (2017: nog 540 miljoen) van de divisie ‘Flooring North America’, die sinds kort overigens onder handen wordt genomen door onze zuiderbuur Paul De Cock. ‘Global Ceramic’ ten slotte draagt 443 miljoen dollar bij (2017: 525 miljoen).

In het vierde kwartaal is ‘Flooring Rest of World’ goed voor bijna 614 miljoen dollar netto-omzet, ruim 12 procent meer dan de 546 miljoen van vorig jaar. (De gerapporteerde groei is grotendeels dankzij overnames bereikt, organisch bedraagt de vooruitgang dik 3 procent). In de loop van het laatste kwartaal zag Lorberbaum de markt in onder meer Europa afzwakken. Echter: “De LVT-verkopen zetten hun sterke groei voort, en met onze premiumcollecties presteerden we aanzienlijk beter dan de laminaatmarkt als geheel.” Bij het laminaat voerde Mohawk in ‘Flooring Rest of World’ voorts prijsverhogingen door om de hogere kosten en wisselkoerseffecten glad te strijken.

“Onze LVT-verkopen blijven ontstellend groeien naarmate de productiesnelheden toenemen,” zo vervolgt de CEO zijn verhaal over ‘Flooring Rest of World’. “Sommige van onze LVT-introducties werden uitgesteld tot later in deze periode, terwijl we technische problemen moesten zien te overwinnen die onze kosten in het vierde kwartaal verhoogden. In het laatste kwartaal hebben we ongeveer 15 procent aan productieverbeteringen in LVT gezien door het verfijnen van de processen en we voorzien aanhoudende verbetering in het komende jaar.”

Vooruitkijkend naar 2019 blijft Lorberbaum voor het grotere geheel terughoudend, wijzend op de mindere macro-economische omstandigheden wereldwijd en op zaken als schommelingen in de olieprijs en her en der onder druk staande huizenmarkten. Niettemin verwacht de gematigd positieve topman dat de resultaten in de loop van het jaar zullen verbeteren. Het eerste kwartaal van 2019 zal in het teken blijven staan van het aanpassen van de productie aan de verminderde vraag, duurdere grondstoffen, een sterke dollar, productinnovaties, het verhogen van afzetprijzen en het stroomlijnen van de productie.

(Parketplein, 11-02-2019)

 
BouwBeurs pakt goed uit voor Unifloor

bouwbeurs-unifloorTeam Unifloor op de BouwBeurs. Van links: Markus Rens, Martin Haasjes, Frank Bossers, Frank Vousten en Robert van Leeuwen.Exposant Unifloor is goed te spreken over het verloop van de BouwBeurs 2019, die deze werkweek (tot en met vandaag) op het programma heeft gestaan in de Jaarbeurs Utrecht. "Het is drukker dan voorgaande jaren en we zijn dan ook erg tevreden,” zo geeft Frank Bossers vanochtend commentaar. “Maar zeker ook over de kwaliteit van het bezoek dat veel aandacht heeft voor onze producten.”

De Deventer specialist in ‘ondervloeroplossingen’ presenteerde onder meer zijn Redu-Panel, het egaliserende en contactgeluid-reducerende vloerpaneel, geschikt voor houten draagvloeren. Voorts ging de aandacht uit naar het leggen van Jumpax in combinatie met Ecopearls, waarvan de demonstraties het nodige bekijks trokken.

(Parketplein, 08-02-2019)

 
Nieuw assortiment PVC bij PPC

display-PVCDisplay met PVC.PPC heeft een nieuwe serie PVC in het assortiment opgenomen, die wordt omschreven als embossed in register met een slijtlaag van 0,55 millimeter, ftalaatvrij heterogeen PVC met een PUR-afwerking. De visgraat, stroken en planken zijn beschikbaar in zes kleuren en de tegels in vijf betonlooktinten. Een bies is eveneens beschikbaar.

De vloeren zijn zeer geschikt voor vloerverwarming en komen volgens de groothandel bij iedere woonstijl van pas. De vier varianten betreffen ‘dryback visgraat’ (60 bij 12 centimeter), ‘dryback stroken’ (121,9 bij 22,8 centimeter), ‘dryback tegels’ (60 bij 60 of 91,4 bij 91,4 centimeter) en ‘rigid click plank’, inclusief ondervloer (123 bij 22,5 centimeter).

(Parketplein, 08-02-2019)

 
Den Braven Benelux wordt Bostik Benelux

denbraven-bostik-logosBostik, een onderdeel van het Franse chemieconcern Arkema, laat deze week weten dat de juridische bedrijfsnaam van Den Braven Benelux B.V. is gewijzigd in Bostik Benelux B.V. De verandering rondt de integratie van de in 2016 overgenomen Nederlandse kit- en lijmproducent zo goed als af. De corporate branding op de locaties Oosterhout en Giessen zal dan ook worden vervangen door de visuele identiteit van Bostik. Aangekondigd wordt voorts dat nu een enkele commerciële organisatie in de Benelux zal worden opgericht, die zich gaat richten op de verkoop van het gecombineerde productenportfolio van Bostik en Den Braven, met inbegrip van het merk Zwaluw. Bostik had destijds 485 miljoen euro over voor de aankoop van het in Oosterhout gevestigde bedrijf. (Zie ook nieuws van 12-08-2016).

(Parketplein, 08-02-2019)

 
INretail: omzet woonbranche vlak in 2018

inretail-logo-koninklijkeNa ‘plussen’ van 5,0 procent (2014), 10,6 procent (2015), 7,4 procent (2016) en 8,6 procent (2017), sluiten de deelnemers aan de INretail woonwinkelmonitor het kalenderjaar 2018 nog net boven de nullijn af, met gemiddeld 0,2 procent meer omzet. In het afsluitende vierde kwartaal heeft de woonbranche het omzetverlies kunnen beperken tot 0,2 procent.

De positieve eindstand voor de woonbranche in geheel 2018 komt cijfermatig voor rekening van de keukenspeciaalzaken, die vorig jaar gemiddeld 2,8 procent meer omzet noteren. Woningtextielverkopers houden de omzet van 2017 ook in 2018 vast. Gemengde zaken verliezen 1,1 procent omzet en meubelzaken en slaapspeciaalzaken respectievelijk 1,9 procent en 4 procent.

INretail kan niet anders dan constateren dat de forse omzetgroei van de afgelopen jaren voorbij is en houdt voor dit lopende jaar zelfs rekening met een krimp van een procent of drie. “Net als vorig jaar speelt nog steeds de overspannen situatie op de huizenmarkt, is er sprake van dalend consumentenvertrouwen en wordt het woonaanbod via steeds meer verschillende kanalen aangeboden.”

De branchevereniging voorziet ook dat er steeds meer regionale verschillen gaan ontstaan in de omzetontwikkeling. In gebieden waar de huizenmarkt op slot zit, zoals in en rond de grote steden, zal dit naar haar verwachting invloed hebben op de verkopen van keukens, badkamers en vloeren.

(Parketplein, 06-02-2019)

 
Trainingscentrum WTA voor parket geopend

Cursisten-relatiesCursisten, detaillisten, leveranciers en overige relaties zorgen voor een flinke drukte op de geslaagde opening van de parketopleiding in Zoetermeer (foto: WTA).Afgelopen maandagmiddag is het tweede trainingscentrum van de door John Keppel aangevoerde WoonTotaal-Academy onder belangstelling van velen officieel geopend. De tweede locatie van het Zoetermeerse trainingscentrum aan de Platinastraat 19-21, kortweg WTA-2 gedoopt, is speciaal ingericht voor de parketbranche.

Diverse leveranciers en fabrikanten, zoals Rubio Monocoat, Parketfabriek Lieverdink, Bijlard, FloorService, Bona, Woca en Lecol, geven ondersteuning aan de nieuwe activiteit.

De nieuwe opleiding voor junior parketteur in Zoetermeer is een intensieve praktijkopleiding om de broodnodige gemotiveerde mensen aan de branche te kunnen leveren. Parketbedrijven kunnen zelf een leerling plaatsen of een kandidaat geleverd krijgen via een bureau. De opleiding wordt verzorgd door de ervaren man Joost Baltussen.

(Parketplein, 06-02-2019)

 
Cinzento lanceert label ‘100% Pure Wood’

100-Pure-WoodEen klant die kiest voor een product met dit label is volgens Cinzento Custom Made verzekerd van een goede kwaliteit.Cinzento Custom Made, een merk van T&G Wood International in Ede, introduceert het label '100% Pure Wood’. De leverancier stelt het belangrijk te vinden dat voor particulieren zichtbaar wordt dat zij de keuze kunnen laten vallen op een échte houten vloer, en wat van een dergelijke vloer de voordelen zijn. Het nieuwe label wordt voorgesteld als een doeltreffend hulpmiddel hierbij.

Aan de hand van het 100% Pure Wood-label wil Cinzento Custom Made in een oogopslag laten zien dat het betreffende product in de showroom écht hout betreft, van bovendien een hoge kwaliteit, dat duurzaam is en in de productie minder milieubelastend dan synthetische alternatieven.

Het 100% Pure Wood-label wordt vanaf nu op diverse uitingen van Cinzento Custom Made getoond, zoals op de website, monsterborden, promotiemateriaal en de verpakking. Meer informatie vinden belangstellenden op http://www.cinzento.nl/nl/100-Pure-Wood

(Parketplein, 04-02-2019)

 
Barometer woonbranche duikelt in januari

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand vijf en een halve punt gezakt en al doende fors in het rood beland. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit januari af op een stand van minus 6,9. Alle deelindicatoren laten een daling zien ten opzichte van de voorgaande maand.

baro-19 01‘Woonbranche economische barometer’ zette een jaar geleden de daling in (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten zakt de afgelopen maand met 5 punten, om uit te komen op minus 19,8, de laagste stand sinds juni 2014. Voor de vijfde maand op rij is deze deelindicator gedaald. Ruim twee van de tien woondetaillisten (22 procent) noteert in januari een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (42 procent) een afname. Nog maar twee van de tien (20 procent) verwachten dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Ruim vier van de tien (44 procent) voorzien een omzetkrimp. De woondetaillist is daarmee wederom minder optimistisch gestemd over de komende periode, aldus de onderzoekers.

De stemming onder consumenten is in januari voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder, aldus het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 8 punten en komt uit op 1. Ook de koopbereidheid neemt af en komt uit op minus 1, tegen nog plus 3 in december. Het eveneens door het CBS bijgehouden producentenvertrouwen in de industrie gaat van 7,5 in december naar 5,8 in januari, al verbetert wel het oordeel over de orderportefeuille. Tot besluit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS dat in het vierde kwartaal bijna 57.000 bestaande koopwoningen zijn verkocht. Dit is 14,6 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. De deelindicator van de woningmarkt is daarmee van minus 7,3 in de voorgaande maand gedaald naar minus 14,6.

(Parketplein, 04-02-2019)

 
Brede definitie ‘echt’ houten vloer in VS

RealWood-RealLifeDe National Wood Flooring Association (NWFA), de beroepsvereniging van de parketbranche in de Verenigde Staten, heeft een definitie van een ‘echt’ houten vloer gelanceerd die aan consumenten en vakmensen duidelijk moet maken wat het verschil is met de concurrentie, ofwel met het hout nabootsende vloerproduct. Een van de drie onderscheiden categorieën gaat wellicht voor begripsverwarring zorgen.

De definitie komt er in wezen op neer dat een houten vloer elk vloerproduct is dat is voorzien van een toplaag (slijtlaag) van echt hout. Houten vloeren komen volgens de NWFA in drie categorieën. De eerste twee betreft volledig massieve, dan wel samengestelde vloeren die geheel uit hout bestaan (met inbegrip dus van de onderlaag). De derde categorie laat wat meer ruimte open voor discussies op marketing-communicatief vlak. Dit betreft houten vloeren van het type ‘composite engineered’ die uitsluitend in de toplaag echt hout bevatten. De onderzijde en het materiaal van de kern (‘core’) mogen uit elk type composietmateriaal bestaan. In de praktijk zou dit kunnen betekenen dat nieuwe ontwikkelingen in meerlaagse modulaire vloeren, bijvoorbeeld die met een kern uit minerale stoffen of polymeer en bovenop een houtfineer (zoals te zien was op de voorbije vakbeurs Surfaces), nu gerangschikt kunnen worden onder de echte houten vloeren.

De NWFA en zijn leden lanceren dit jaar specifiek voor de Amerikaanse consument een bewustmakingscampagne (‘Real Wood, Real Life’) die stoelt op hun omschrijving van wat een echte houten vloer is.

(Parketplein, 04-02-2019)

 
Vernieuwd praktijklokaal bijna gereed

Parketopleider-Fred-WitkampParketopleider Fred Witkamp bij de vier werkeilanden die al gereed zijn.Het vernieuwde praktijklokaal van de parketopleiding in Nieuwegein is zo goed als afgerond. “We hadden gehoopt dat een en ander al in gebruik zou zijn genomen, maar het liep wat anders,” zo vertelt parketopleider Fred Witkamp. “Dat is jammer, maar externe factoren heb je nu eenmaal niet in de hand. Naar verwachting zal de ruimte nu over circa vijf tot zes weken af zijn, zodat deze ingezet kan worden bij de komende praktijkweken. Maar de eerste vier werkeilanden zijn al gereed. We hebben bovendien nieuwe machines mogen ontvangen en we hopen er nog meer te krijgen. Het wordt een prachtig opgezette praktijkruimte. En hoewel het nog niet geheel klaar is, hebben de jongens zich al danig kunnen uitleven.”

De-cursisten-van-niveau-3Cursisten van niveau 3 hebben zojuist hun zaagopdracht afgerond. Van links: Ronald Hermans (Parketvloermeester), Jillan Ooms (Tida Parket), Nick Janssen (Finesse Parket), Daan Kroon (Baltussen Parket). De-voorraad-machinesDe voorraad machines is inmiddels uitgebreid.

Zo hebben de cursisten van niveau 3 zojuist hun zaagopdracht afgerond. Fred Witkamp is verheugd over het enthousiasme van de leerlingen en de belangstelling voor de opleiding. Hij verwacht komende september met zeker veertig leerlingen te starten.

(Parketplein, 01-02-2019)

 
Overname Peitsman door Unilin definitief

Delegatie-van-PeitsmanDelegatie van Peitsman tekent de papieren, met van links Richard Lensen, Walter Blok, René Koeken en Danny Englebert.Unilin Flooring en Koninklijke Peitsman zijn blij om aan te kondigen dat laatstgenoemde definitief is overgenomen. Unilin maakte zijn intentie om de groothandel over te nemen op 17 december vorig jaar bekend. Een en ander diende nog goedgekeurd te worden door de Autoriteit Consument & Markt en de mededingingsautoriteiten.

Koninklijke Peitsman is sinds 1990 een strategische partner voor het Unilin-bedrijf in Nederland. De groothandel, in 1885 opgericht als meubelstoffeerder, is vandaag een krachtige, hoogwaardige vloerverdeler met meer dan 140 werknemers, zo schrijft Ruben Desmet, President Flooring bij Unilin, vandaag aan alle relaties. Het bedrijf wordt geprezen om zijn efficiënte, klantgerichte aanpak dankzij de landelijke dekking op elf locaties en een hoge mate van digitalisering, waardoor het personeel zich kan concentreren op verkoop en service.

Groep-heft-het-glasGroep heft het glas op de definitieve overeenkomst.

Met deze overname verwerft Unilin Flooring een duidelijke aanwezigheid op de Nederlandse markt, zo vervolgt Desmet, met als doel de handel te versterken en verder uit te breiden. Naast de distributie van de vloerproducten van Unilin door de Koninklijke Peitsman, zal de distributie worden voortgezet via de distributiepartners Plinten & Profielen Centrale (PPC) en Headlam voor het merk Quick-Step.

(Parketplein, 01-02-2019)

 
Trapneusprofielen voor laminaat bij PPC

Nieuwe-trapneusprofielenNieuwe trapneusprofielen voor laminaat in zwart, zilver, rvs.PPC heeft het trapneusprofiel ten behoeve van laminaat in het assortiment opgenomen, aanbevolen om de vloer door te leggen op de trap. Hij is geschikt voor laminaat in diktes van zeven tot negenenhalf millimeter, zodat iedere vloer zich laat doorleggen. Strips om de ruimte achter het laminaat op te vullen, worden standaard meegeleverd. Door de strip wordt de laminaatinleg stevig tegen de voorzijde van het profiel gedrukt. De profielen worden geleverd in drie meter lengte en zijn beschikbaar in de kleuren rvs geborsteld, zwart en zilver geborsteld. De groothandel verwijst naar zijn website (www.plintenenprofielencentrale.nl) voor meer informatie over zijn assortiment voor traprenovatie en deze aanvulling in het bijzonder.

(Parketplein, 30-01-2019)

 
COREtec in zijn sas met reacties op BAU

COREtec-in-visgraatmotiefCOREtec in visgraatmotief.USFloors Europe is, na al een geslaagde Domotex, evenzo goed te spreken over zijn deelname met COREtec aan de BAU in München. “De nieuwe collectie van Visgraat (Herringbone) en de twintig nieuwe bijkomende decoren in het ProPlus-gamma kenden een overweldigend succes,” zo stelt Karl-Heinz Hausberg, verkoopleider voor het Duitstalige gebied. Met het achttal designs van de Naturals Collection in visgraatmotief speelt het bedrijf in op de aanhoudende populariteit van geometrische vormen op de markt, de uitbreiding van de ProPlus-collectie geldt als gewenst antwoord op de vraag naar meer designkeuzes.

Een nieuwe lancering, waarover op termijn zal worden gecommuniceerd, staat inmiddels op stapel. “Een baanbrekend product dat alle voordelen van keramische vloeren combineert met de eenvoudige installatie van COREtec,” zo licht Stijn Windels, marketingdirecteur USFloors Europe, alvast een tipje van de sluier. President Jan Dossche belooft een volledig nieuw gamma, dat niet minder dan een heuse “big bang” zal veroorzaken in de vloerenindustrie.

(Parketplein, 30-01-2019)

 
Eerste editie Domotex USA in aantocht

domotex-usa19-promobeeld-1Promotiebeeld Domotex USA.In het Georgia World Congress Center in Atlanta (in Georgia) staat van 28 februari t/m 2 maart a.s. de premiere gepland van Domotex USA. De door Hannover Fairs USA georganiseerde beurs richt zich primair op het residentiële segment en biedt een breed aanbod aan vloerproducten, van tapijt en karpetten tot laminaat en parket en van vinyl en LVT tot allerhande vloertechnologieën. Wat de bezoekersdoelgroep betreft, wordt gemikt op het oostelijke deel van de Verenigde Staten. Bijkomend voordeel van de keuze voor Atlanta, door Hannover Fairs USA betitelt als de vloerenhoofdstad van Amerika, is de mogelijkheid voor de bezoekers om de productiefaciliteiten in het gebied rondom aan te doen, bijvoorbeeld in ‘tapijtstad’ Dalton.

Grote namen uit het gastland die acte de présence geven op Domotex USA zijn onder andere Beauflor USA, Dixie Group, Engineered Floors, Milliken en Shaw, die laatste via zijn dochterbedrijven Anderson Tuftex en USFloors (van het merk COREtec). Zo’n vijfenveertig procent van de bij elkaar tweehonderddertig exposanten komt van buiten het gastland. De in aantal veruit grootste niet-Amerikaanse delegatie is die van China, met vijfenveertig exposanten. India en Turkije komen tot elk vijftien deelnemers. Nederland vaardigt Brink & Campman, DecoRad Systems, Hamat, Terratsa Europe en Unifloor Underlay Systems af. België stuurt Louis de Poortere, Decospan (Par-ky, Cabbani) en Labeco (Lalegno) naar Atlanta.

(Parketplein, 28-01-2019)

 
MeisterWerke lanceert de nieuwe Lindura

MeisterWerke heeft zijn beproefde reeks houten vloeren van Lindura in een volledig nieuw jasje gestoken. De nieuwe collectie HD 400 - gelanceerd onder het sprekende motto ‘hightech meets nature’ - werd afgelopen week gepresenteerd op de BAU in München en zal vanaf 1 februari a.s. leverbaar zijn.

Een-voorbeeld-vanEen voorbeeld van een vloer met een ‘natuurlijk-elegant’ uiterlijk is de Lindura HD 400 - Eik authentic white washed 8742.
Ook-de-LinduraOok de Lindura HD 400- Eik authentic Dry Wood 8748 komt goed tot zijn recht in royale ruimtes.
Lindura-adviescenterLindura-adviescenter vangt de aandacht in de showroom (foto’s: Meister).

Volker Kettler, hoofd productontwikkeling bij het bedrijf, stelt dat Lindura geheel en al onder handen is genomen en zegt blij te zijn aldus verder te kunnen schrijven aan wat hij noemt het ‘succesverhaal’ van deze innovatie. De Lindura-vloeren van de nieuwe generatie beschikken volgens Kettler over nieuwe, elegante en natuurlijk aandoende oppervlakken, sterkere borstelingen die zorgen voor expressieve, diepere structuren en nieuwe Wood-Powder-recepturen. “Bovendien hebben wij het gehele productieproces verder ontwikkeld en geoptimaliseerd.” De nieuwe Lindura-collectie telt zesentwintig oppervlakken, waarvan vijftien natuurgeolied en elf mat gelakt.

“Met de uitbreiding naar vier sorteringen – natuur, levendig, authentiek en rustiek – en een groter aanbod aan kleuren kunnen we onze dealers, vergeleken met de oude collectie HD 300, extra bestseller-mogelijkheden bieden,” zo stelt directeur Ludger Schindler zijn afnemers in het vooruitzicht. Ruimere aandacht is er voor authentieke en natuurlijke eiken oppervlakken. Ook de diepere borstelingen en de daardoor veranderde voelbare structuur en look, kenmerken de nieuwe Lindura houten vloer. Gebleven is het buitengewone formaat van de planken: met 2600 bij 320 millimeter (natuurgeolied) en 2200 bij 270 millimeter (natuurgeolied en mat gelakt) komt Lindura volgens de leverancier vooral in royale ruimtes goed tot zijn recht.

MeisterWerke zegt tevens een passend antwoord te hebben op de vraag van veel potentiële kopers hoe de vloer zich laat renoveren. De fabrikant licht toe dat zijn Lindura vanwege de extreem harde Wood-Powder-laag niet op de klassieke manier kan worden afgeschuurd, maar wel op geschikte wijze kan worden opgeknapt. Bij natuurgeoliede oppervlakken simpelweg door ze opnieuw te oliën (ook gedeeltelijk), bij de mat gelakte varianten met behulp van het Bona Recoat System. Met dit systeem kan een op jaren gekomen vloer snel en voordelig worden vernieuwd. Daarbij wordt de bovenste laklaag licht geschuurd en opnieuw verzegeld. Zo worden resten van onderhoudsmiddelen, loopsporen en lichte krassen verwijderd, waarna de vloer de volgende dag alweer kan worden gebruikt.

Lindura wordt vervaardigd met behulp van de Wood-Powder-technologie. Een materiaalmix van fijne houtvezels, minerale bestanddelen en andere natuurlijke additieven, wordt onder hoge druk en temperatuur samengeperst met een toplaag van echt hout, een HDF-tussenlaag en een tegenfineer. In dit hightech-procedé ontstaan drukstabiele planken die volgens de aanbieder aangenaam warm aanvoelen, belastbaar zijn en gemakkelijk te onderhouden.

De herlancering van Lindura gaat gepaard met een brede marketingondersteuning voor de Meister-dealers. Middelpunt is het nieuwe Lindura-adviescenter, dat met uitschuifbare stalen op ruim formaat, twee planken op ware grootte en technische specificaties, alle benodigde aspecten voor het advies compact samenbrengt. Bijkomende tools zijn opvallende reclame-uitingen voor gedrukte en online-campagnes en voor het betreffende verkooppunt zelf. Teksten voor pers en social media plus uitgebreid beeldmateriaal maken het aanbod rond.

(Parketplein, 25-01-2019)

 
Forinn brengt de Metropolitan Collectie

Metropolitan-CollectieForinn heeft een nieuwe vloerenreeks, de Metropolitan Collectie, in zijn assortiment opgenomen. Deze bestaat uit het drietal deelcollecties Metropolitan Gluedown, Metropolitan Uniclic en Metropolitan Rigid, elk met negen verschillende designs, zodat telkens voor elke ruimte en situatie de juiste oplossing wordt geboden.

De Metropolitan Collectie heeft een slijtlaag van 0,55 millimeter en is geschikt voor zowel woonkamers als zakelijke ruimtes. Er is divers POS-materiaal bij de groothandel verkrijgbaar, zoals swatches, brochures, stalenboekjes en een display.

(Parketplein, 25-01-2019)

 
Drukke nieuwjaarsreceptie Parketmeesters
Tijdens-de-bijeenkomstTijdens de bijeenkomst werd volop bijgepraat.
Op-de-nieuwe-locatieOp de nieuwe locatie was een sfeervolle nieuwjaarsreceptie neergezet.
Een-blije-Peter-en-Lisa-KlaassenEen blije Peter (rechts) en Lisa Klaassen (midden) hebben zojuist de Tevredenheidsbokaal in handen gekregen van Ruud van der Woerdt (links).
De-nieuwjaarsreceptie-stond-verderDe nieuwjaarsreceptie stond verder in het teken van netwerken.
BelangstellendenBelangstellenden namen uitgebreid de tijd om onder het genot van een drankje een kijkje door het nieuwe pand aan de Kerkstraat te nemen.

Afgelopen maandag organiseerden de Parketmeesters hun traditionele nieuwjaarsreceptie. Ditmaal voor het eerst op de nieuwe locatie aan de Kerkstraat te Putten. “De verhuizing naar het nieuwe pand is wat sneller gegaan dan verwacht en we zijn dan ook zeer verheugd en trots dat we u allen vandaag hier mogen verwelkomen,” aldus voorzitter Ruud van der Woerdt in zijn openingswoord. “We hadden meer ruimte nodig voor onze groei, en in het nieuwe pand hebben we daar ruimschoots de mogelijkheid toe. Een nieuw tijdperk is voor ons begonnen.”

Van der Woerdt blikte terug op het afgelopen jaar. “De veelbelovende groei van 2017 is in 2018 niet doorgezet. Hoewel het eerste halfjaar van 2018 zeer positief was, zagen we in het tweede halfjaar een afvlakking van de groei. We kunnen verder concluderen dat de marges in de markt nog steeds onder druk staan.” Voor aanvang van de nieuwjaarsreceptie waren tijdens de ledenvergadering een aantal speerpunten voor 2019 doorgenomen. Van der Woerdt: “Een zeer positieve ledenvergadering. Men kan weer veel van ons verwachten. Op het gebied van automatisering, samenwerking met verzekeraars, een nieuw webwinkelsysteem. En wat betreft marketing en pr kijken we in overleg met onze leveranciers of we weer aan de Woonbeurs zullen deelnemen. Daarnaast zullen we waarschijnlijk wederom bijdrages leveren aan tv-woonprogramma’s en aan acties doen via bijvoorbeeld VT Wonen.”

Ruud-van-der-WoerdtRuud van de Woerdt: “Voor aanvang van de nieuwjaarsreceptie zijn tijdens de ledenvergadering een aantal speerpunten voor 2019 doorgenomen. Een zeer positieve ledenvergadering. Men kan weer veel van ons verwachten.”

Voordat werd gestart met een uitgebreid buffet, reikte Van der Woerdt de Tevredenheidsbokaal uit. Elk jaar bekronen de leden van de Coöperatie Parketmeesters U.A. uit de groep van select-leveranciers, na zorgvuldige stemming, de meest gewaardeerde leverancier van het jaar. Ditmaal viel de Plinten & Profielen Centrale uit Wijk bij Duurstede in de prijzen. “De Plinten & Profielen Centrale blinkt volgens de leden uit in onder meer het bestelgemak, mogelijkheid tot retourneren en de betrokkenheid van de vertegenwoordigers.” Lisa en Peter Klaassen waren zeer verguld met de erkenning. “We hebben de afgelopen negentien jaren veel groei doorgemaakt en we zijn trots dat we dit op een stabiele en professionele wijze in goede banen hebben weten te leiden. Wij zijn blij en gelukkig dat jullie in ons geloven en danken jullie voor het vertrouwen. Peter en ik doen het niet alleen, maar hebben een fantastisch team en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om deze beker dan ook aan hen op te dragen,” aldus een blije Lisa Klaassen van de Plinten & Profielen Centrale.

Lecol en T&G Wood legden met een gelijk aantal punten beslag op de tweede plaats voor de Tevredenheidsbokaal. Een bekend scenario overigens voor Lecol, want hetzelfde overkwam de leverancier ook vorig jaar.

(Parketplein, 23-01-2019)

 
Gilde houdt bijeenkomst bij T&G Wood
Algemene ledenvergadering GildeAlgemene ledenvergadering Gilde bespreekt onder meer de toelatingseisen.
Raymond Burger tekentRaymond Burger tekent zijn door Fred Witkamp en Jan van der Kroef uitgereikte diploma.
Napraten tijdens buffetNapraten tijdens het door T&G Wood verzorgde buffet (alle foto’s: Gilde van Gediplomeerde Parketteurs).

Meer dan veertig Gilde-parketteurs werden afgelopen vrijdag op uitstekende wijze ontvangen in het bedrijfspand van T&G Wood in Ede. Bart Coenen, verkoopleider bij T&G Wood, verzorgde voor alle aanwezigen een rondleiding door het bedrijf, waarna het bestuur met de algemene ledenvergadering kon aanvangen. Nadat de activiteiten en financiën van het afgelopen jaar waren besproken, ging men over tot het overhandigen van een tweetal diploma’s. Raymond Burger en Jerry Boedjang ontvingen beiden hun vakdiploma Allround parketteur - niveau 3 uit handen van Fred Witkamp en Gilde-voorzitter Jan van der Kroef.

Na een korte pauze was het de beurt aan Eric Jongmans, secretaris bij het Gilde. Diens presentatie met betrekking tot het verruimen van de toelatingseisen om lid te worden van het Gilde, zorgde voor een levendige discussie. “We hebben momenteel een aantal voorwaarden waaraan nieuwe leden moeten voldoen om te kunnen toetreden tot het Gilde. Het EVC-traject is daar één van. Als bestuur willen we naast dit traject naar nog een ander toelatingstraject zoeken,” aldus de secretaris. “Een voorstel hiertoe is nu aan de leden gepresenteerd, waarbij wij als bestuur hun feedback zeer serieus zullen nemen. We gaan het plan de komende tijd verder uitwerken, zodat we binnenkort een volwaardig voorstel aan de leden kunnen voorleggen,” zegt een gemotiveerde Eric Jongmans.

De ruim twee uur durende vergadering werd afgesloten met enkele huishoudelijke mededelingen en aankondigingen van nieuwe Gilde-workshops voor dit jaar. Inmiddels was er een heerlijk buffet klaargezet en konden de leden onder het genot van een hapje en drankje uitgebreid napraten over deze bijeenkomst. Het bestuur kon niet anders dan concluderen dan dat T&G Wood deze bijeenkomst perfect georganiseerd had.

(Parketplein, 23-01-2019)

 
Parketmarkt Europa licht gedaald in 2018

fepDe Europese Federatie van de Parketindustrie (FEP) schat in dat de totale verbruikscijfers van de Europese parketindustrie vorig jaar in bescheiden mate zijn afgenomen, met iets minder dan twee procent. In de prognose wordt evenzo voor de Benelux melding gemaakt van een daling van de consumptie.

De huidige raming is gebaseerd op door aangesloten ondernemingen en landelijke verenigingen aangeleverde data naar aanleiding van een bestuursvergadering van de federatie op de voorbije BAU in München. Medio juni, na de jaarlijkse algemene vergadering in Lissabon, volgen de voltallige FEP-cijfers.

Het teruglopen van de consumptiecijfers van parket in Europa met per saldo bijna twee procent in 2018 volgt op drie jaren van gematigde groei dan wel stabilisatie. De FEP stelt overigens vast dat over het algemeen nog sprake was van een goede start van het jaar in kwestie. Traditiegetrouw vertonen de resultaten wel weer het een en ander aan variatie van land tot land.

De krimp van de markt is voornamelijk te wijten aan de daling van de parketconsumptie in Duitsland, Zwitserland en de Noordse markt (Denemarken, Finland en Noorwegen) als geheel. De Noordse markt blijft volatiel, zo ziet de FEP, met regionale verschillen die het verloop van de woningbouwactiviteit weerspiegelen. Ook Frankrijk en de Benelux rapporteren een niet nader uitgewerkte daling van het verbruik. In Oostenrijk, Italië en Polen blijft de parketmarkt daarentegen aanhoudend verbeteren, terwijl hij stabiel is in Spanje en Zweden.

De bestuursleden van de FEP vrezen dat de waargenomen negatieve ontwikkelingen ook aan het begin van 2019 zullen voortduren in de landen in kwestie. De parketfabrikanten benadrukken verder hoe ferm nog altijd de concurrentie is van wat zij ‘houtachtige’ vloeren noemen, vooral LVT.

“Aan de andere kant verwelkomt FEP de groeiende erkenning door de EU-autoriteiten van de positieve bijdrage van houtproducten, met inbegrip van parket, aan het tegengaan van klimaatverandering en de ondersteuning van de circulaire economie, circulaire bio-economie en duurzaamheid. Parket is en blijft de enige Real Wood-vloer die het mogelijk maakt om de natuur in huis te halen en te bouwen aan een betere toekomst!” zo besluit de Brusselse federatie.

(Parketplein, 23-01-2019)

 
Jubilerend EPLF levert fors volume in

De vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. De vereniging wijst er in een persbericht op dat de laminaatbranche nog altijd groeiende is, afgezien van West-Europa, met name Duitsland, waar de verkoop al enige tijd afneemt. De EPLF ziet dat in dergelijke landstreken ‘met meer koopkracht’ sprake is van substitutie door andere vloerensoorten. Niettemin is de vereniging van mening dat de bij haar aangesloten fabrikanten goed gepositioneerd zijn in de wereldwijde uitvoerhandel en dat in Europa vervaardigde laminaatvloeren verder terrein winnen in Oost-Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Een punt van aandacht voor de jubilerende organisatie is het gezamenlijk doorontwikkelen van het product laminaat, ofwel waarde toevoegen door innovatie, ook en vooral met het oog op de Europese thuismarkt.

De EPLF-leden waren in 2017, met 477 miljoen vierkante meter, nog goed voor zowat de helft van de wereldwijde verkoop van laminaatvloeren, te weten ruim een miljard vierkante meter. In 2018 is de afzet van de EPLF-leden wereldwijd evenwel opnieuw achteruit gegaan, zo blijkt uit de jongste, op Domotex vrijgegeven cijfers. De verkoop van in Europa gemaakt laminaat bedraagt vorig jaar 455 miljoen m², een flinke daling van 4,6 procent. De West-Europese thuismarkt is ook in 2018 weer gekrompen, terwijl Latijns-Amerika en Azië de sterkste groei optekenen. In Noord-Amerika daalt de verkoop van laminaat, in Oost-Europa blijft de verkoop stabiel.

In West-Europa (inclusief Turkije) is de totale afzet in 2018 goed voor 225 miljoen m² (2017: 243 miljoen m²), een afname van 7,3 procent. De verreweg belangrijkste afzonderlijke markt in het hart van Europa, Duitsland dus, is goed voor 52 miljoen m² (2017: 57 miljoen m²) - een flinke daling van 8,3 procent, door de EPLF toegeschreven aan de aanhoudende tendens van substitutie van laminaat door andersoortige vloeren.

eplf 2007-2018

Frankrijk staat nog altijd op de tweede plaats in Europa en laat in 2018 met 36 miljoen m² (2017: 37,6 miljoen m²) een beperkte achteruitgang optekenen. In Groot-Brittannië zet de positieve trend voor de EPLF-leden zich niet voort: in 2018 wordt met 29,8 miljoen m² (2017: 33,8 miljoen m²) opnieuw een daling, nu van 11,8 procent, geboekt. In Turkije daalt de EPLF-verkoop ook in 2018 weer, met zelfs 18,2 procent tot 20,4 miljoen m² (2017: 24,9 miljoen m²). Nederland behoudt met een verkoopcijfer van 18,3 miljoen m² (2017: 19,7 miljoen m²) zijn vijfde plaats, ondanks een terugloop van zo’n 7 procent. Spanje blijft met 16,5 miljoen m² (2017: 17 miljoen m²) redelijk stabiel. België is goed voor afgerond 8,5 miljoen m² (2017: 9 miljoen m²).

In Oost-Europa wordt de opwaartse trend van de voorbije jaren niet voortgezet. De EPLF lijkt niettemin tevreden met het stabiele resultaat (128 miljoen m²) in deze regio, wat haar betreft nog altijd een belangrijke groeimarkt voor de komende jaren. Rusland en Polen blijven de belangrijkste afzonderlijke markten hier.

eplf-2018-wereld

Noord-Amerika is in 2018 goed voor een verkoop van 44,3 miljoen m² (2017: 49 miljoen m²), een krimp van 10,4 procent. Die komt voornamelijk voor rekening van Canada, waar de verkoop bijna een kwart is gezakt, terwijl de VS slechts 2,4 procent prijsgeven.

Latijns-Amerika boekt in de EPLF-afzetstatistieken opnieuw vooruitgang: in 2018 wordt met 18,5 miljoen m² (2017: 17,7 miljoen m²) 4,7 procent groei opgetekend, met Chili weer voorop. De verhoudingsgewijs grootste toename wordt in 2018 in Afrika opgetekend, met 7,8 procent, maar het volume bedraagt hier slechts 5 miljoen m².

In Azië boeken de EPLF-fabrikanten in 2018 een totale afzet van ongeveer 30 miljoen m² (2017: 29 miljoen m²), een stijging van zo’n 2,8 procent. China blijft de belangrijkste markt. Ondertussen lijkt laminaat ook op de enorme markt van India voet aan de grond te krijgen, met dik anderhalf miljoen vierkante meter vorig jaar.

(Parketplein, 21-01-2019)

 
BAU opnieuw ‘internationaler'

BAU2019 A6 Boen-23.39.19Vloerenhal A6, met onder meer parketmaker Boen in beeld (foto: StudioLoske).BAU 2019, vakbeurs voor architectuur, materialen en systemen te München, heeft opnieuw tamelijk hoge ogen gegooid. Op een beursoppervlakte van voor het eerst 200.000 vierkante meter toonden 2250 exposanten (2017: 2120) uit 45 landen hun aanbod aan de brede bouwsector. Van hen kwamen 842 uit het buitenland (37 procent), met afvaardigingen uit Nederland en België van respectievelijk 32 en 42 bedrijven.

De toegangspoortjes turfden 250.000 bezoekers (zo’n duizend minder dan de vorige keer), onder wie 85.000 van buiten Duitsland, uit meer dan 150 landen. De internationaliteit van de bezoekers aan BAU is daarmee verder opgelopen, want naar de vorige editie in 2017 reisden 80.500 bezoekers van buiten het gastland naar München. De ranglijst van de buitenlandse visite wordt opnieuw aangevoerd door Oostenrijk, Zwitserland en Italië. De Russische federatie en China treden toe tot de top vijf, met respectievelijk ruim 4000 en ruim 3500 bezoekers.

Enquêtes op de beursvloer brengen aan het licht dat zowel exposanten als bezoekers het evenement in hoge mate waarderen. "Onze doelstellingen voor de BAU 2019 zijn behaald en op talrijke terreinen zelfs overtroffen. Voor Tarkett geldt BAU als beurs nummer één. In 2021 zijn we er opnieuw bij,” aldus Lutz Vöing, marketing-directeur bij Tarkett Holding voor de Duitstalige markten. Thorgen Juettner, verkoopdirecteur van het Duitse Festool: "BAU stelt ons in de gelegenheid om al onze nieuwigheden aan het begin van het jaar aan een grote verscheidenheid aan vaklieden in de bouw te presenteren. Wij zijn zeer tevreden met de belangstelling van het bezoek aan onze stand en zullen over twee jaar opnieuw aan BAU deelnemen.”

De volgende BAU staat op de agenda voor 11 t/m 16 januari 2021. Voor de BAU-loze jaren wordt voorts, om de twee jaar dus, het nieuwe beursconcept digitalBAU gelanceerd, met ‘digitalisering’ als uitgangspunt en voor het eerst te houden in Keulen in februari 2020.

(Parketplein, 21-01-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

Lindura

 

Floor Forum

FF-133FFI-101

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Plaatsen van groot formaat parket
  • Dossier Aanbieders Hongaarse punt en visgraat in LVT, PVC en vinyl
  • Dossier Producenten van dispersielijmen
  • Nabeschouwingen Domotex Asia en Made Expo

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com