pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
Flamingo Parket zet in op sfeer en branding
20201006 Iemand-die-ons-experience-Dick-van-de-Klok-c"Iemand die ons experience center instapt, moet enthousiast worden over alle mogelijkheden," aldus Van de Klok
20201006 Dick-van-de-Klok-vierde-onlangs-bDick van de Klok vierde onlangs op zijn 51e zijn 35-jarig werkjubileum bij Flamingo Parket.

Onlangs maakte Flamingo Parket bekend midden 2021 een nieuw pand te betrekken in Barneveld, pal aan de A1, met een ultramodern magazijn en een experience center. "Het experience center omvat in combinatie met de showroom zo'n 1000 vierkante meter," vertelt Dick van de Klok, commercieel directeur Flamingo Parket. "We willen met het experience center en via social media architecten en hun opdrachtgevers kennis laten maken met de diverse mogelijkheden van onze producten. Iemand die ons experience center instapt, moet enthousiast worden over alle mogelijkheden. Daarnaast zullen we ze ook persoonlijk bezoeken en actief uitnodigen een kijkje te komen nemen in Barneveld. We willen al onze collecties via mooie presentaties uitlichten en alle mogelijkheden laten zien wat betreft techniek, vloerverwarming, esthetiek. Wij verkopen sfeer."

De lancering van de collectie Raftwood een aantal jaren geleden bleek voor Flamingo een ongekend succes. "We hadden 5000 vierkante meter in het eerste jaar begroot. Het werden er 31.000. En de groei zit er nog steeds in. Ook onze Patina collectie, die volgde, werd goed door de markt ontvangen. Mooie aansprekende innovatieve sfeervolle producten." In een eerder gesprek liet Van de Klok weten dat Flamingo Parket de komende jaren het accent gaat leggen op branding en merkenbekendheid. Van de Klok: "Dat klopt, dat heeft vanwege Covid-19 even stil gelegen, maar we zijn het nu weer aan het oppakken. We maken voor elke collectie een eigen website. En dat doen we onder de naam 'De Trendleggers'. 'De Trendleggers' kan je zien als een onderdeel van Flamingo Parket, ons merk naar buiten toe. Hiermee willen we bekendheid genereren naar onze parketzaken. En ze een krachtige tool in handen geven om de consument tot aanschaf over te laten gaan. Daar kun je onze Room Planner ook goed bij gebruiken natuurlijk."

Dick van de Klok vierde onlangs op zijn 51e zijn 35-jarig werkjubileum bij Flamingo Parket. "Ja, dat is vrij jong voor zo een jubileum. Maar ik ben dan ook al op mijn 16e bij Flamingo begonnen. Ik heb het hier altijd naar mijn zin gehad en doorliep het hele traject van jongste magazijn medewerker, vloerenlegger, verkoop, bedrijfsleider, tot uiteindelijk de rechterhand van de heer Versteeg senior en ben nu al weer drie jaar werkzaam als commercieel directeur bij de groothandel. Ik wist al snel dat ik de commercie in wilde. En vloeren wilde verkopen. De heer Versteeg Senior zag dat in eerste instantie niet zitten. Ik maakte met hem een deal: Zet me een dag in de winkel. Verkoop ik niks dan is die dag uit eigen zak. Anders zou hij me gewoon salaris uitkeren. Ik verkocht die dag twee vloeren. Flamingo is een informeel en prettig bedrijf met een toegankelijk management en direct contact. Er wordt naar je geluisterd. En zo hoort het natuurlijk; leidinggeven is ook luisteren," aldus Van de Klok tot besluit.

(Parketplein, 09-10-2020)

 
'Men kiest bewust voor mFLOR'

Lisette-Dammers en Gerard-van-Hogeloon mFLORLisette Dammers en Gerard van Hogeloon.Eind vorig jaar nam Peter Kuipers afscheid als directeur mFLOR. De dagelijkse taken werden overgedragen aan Lisette Dammers en Gerard van Hogeloon. "Peter was natuurlijk een dragende kracht binnen mFLOR," vertelt Lisette Dammers. "Die kan en moet je niet willen vervangen. Dat zul je op geheel eigen wijze moeten doen. Uiteraard een hele mooie kans en uitdaging voor Gerard en mij om hier invulling aan te geven. We hebben een onderverdeling in de taken gemaakt. Gerard concentreert zich op alles wat met Customer Service, Warehousing & Logistics te maken heeft. Ik hou me bezig met de Sales & Marketing en productontwikkeling. In het begin was dat even zoeken naar de vorm en inhoud, maar we hebben onze draai nu goed gevonden."

In het eerste halfjaar werden Dammers en Van Hogeloon geconfronteerd met de ontwikkelingen rondom COVID-19. Dammers: "Een deel van onze productie in China kwam stil te liggen. Maar gelukkig voor ons hadden we met onze voorraden al goed rekening gehouden vanwege het Chinees Nieuwjaar. We hadden een goed gevuld magazijn en daar een groot deel van de vraag mee kunnen opvangen. In Nederland zit een grote stijgende lijn in de verkopen, het is erg druk. Internationaal hebben we duidelijk gemerkt dat landen als Italië en Frankrijk volledig stil hebben gelegen. Gelukkig is dit inmiddels alweer bijna rechtgetrokken. Verder hebben alle medewerkers in het begin zo veel mogelijk vanuit huis gewerkt. Wij hebben veel ruimte in ons pand, waardoor we eenvoudig de 1,5 meter afstand regels konden implementeren en handhaven."

mFLOR begeeft zich in een behoorlijk competitieve markt en weet zich daar al jaren sterk te handhaven. Dammers: "Alle keuzes die wij maken, zijn er op gericht om een kwalitatief hoogwaardig product aan te bieden. Dit uit zich in het gebruik van kwalitatief hoogwaardige grondstoffen, de meest accurate productiemethode, eigen exclusieve dessins, enzovoorts. Al deze keuzes worden heel bewust genomen om bij te dragen aan waar mFLOR voor staat. Al deze keuzes zorgen namelijk niet alleen voor een mooie uitstraling van het product, maar zorgen voor een diepere, accurate embossing, en voor een gezond, duurzaam product zonder schadelijke stoffen en nare bijwerkingen van emissies. Al jaren investeren wij in dit gezondheid & welzijn aspect, waarbij we onze producten en het productieproces onafhankelijk laten testen en certificeren door Eurofins. Hierdoor is een keuze voor een mFLOR vloer een bewuste keuze, niet alleen voor mFLOR, maar ook voor de consument. Vorig jaar hebben wij nog eens heel goed naar ons merk gekeken en geconstateerd dat de uitstraling van het merk niet in lijn lag met de kwaliteit waar we voor staan. Dat resulteerde begin dit jaar in een geheel nieuwe look & feel met een nieuwe merk boodschap: Sense of Living. 'Een mFLOR vloer beleef je met al je zintuigen'. Zien via de natuurechte dessins, voelen door de natuurlijke structuren, horen vanwege de aangename akoestiek en prettig loopgeluid, ruiken vanwege de minimale emissie, proeven: proef de sfeer die je met een vloer kunt creëren." mFLOR blijft bezig met nieuwe mogelijkheden en producten. "Ook voor 2021 staat er weer een mooie, nieuwe collectie op stapel, waarbij we de ingezette koers van meerdere variaties binnen 1 dessin zullen voortzetten," aldus Dammers tot besluit.

(Parketplein, 09-10-2020)

 
In geluid zit niet altijd een logica
Frank-Vousten-rechtsFrank Vousten bespreekt de resultaten. (Foto: Unifloor)
Unifloor-heeft-nu-de-mogelijkheidUnifloor heeft nu de mogelijkheid om nieuwe en bestaande producten eerst in Deventer te testen. (Foto: Unifloor)
Testopstelling-UnifloorTestopstelling. (Foto: Unifloor)

Begin dit jaar nam Unifloor zijn eigen meetlaboratorium in gebruik, waar het contactgeluid op zowel een vaste zandcement vloer, maar ook op een houten draagvloer gemeten kan worden. Hoofd R&D Frank Vousten: "We hebben nu de mogelijkheid om nieuwe en bestaande producten eerst in Deventer te testen en daarna voor nieuwe of verlenging van NSG certificaten naar een geaccrediteerd meetlab te gaan. Ander groot voordeel is dat we bij projectaanvragen direct een indicatie kunnen geven over de contactgeluidreductie van de voorgeschreven producten."

Uniek aan het meetlab is volgens Unifloor de houten draagvloer die direct naast de vaste zandcementvloer is gebouwd. "Op het gebied van contactgeluidreductie op een houten draagvloer is weinig informatie voorhanden. Om contactgeluidreductie te realiseren op houten draagvloeren heb je zwaardere ondervloeren nodig die veelal in de bouw- en renovatiesector worden gebruikt. Unifloor gaat het meetlab inzetten om nieuwe ondervloeren te ontwikkelen die voldoen aan de laatste normen en eisen in de vloerenbranche, rekening houdend met de topvloeren van nu." Kan dit professionele meetlab in de toekomst ook officiële accreditaties gaan verlenen? Vousten: "Dat kan zeker, maar dat gaan we niet doen. Wij willen als leverancier niet dat men aan onze onafhankelijkheid twijfelt en zullen de officiële accreditaties daarom blijven uitbesteden."

Het laboratorium biedt ook ondersteuning aan de bestaande klanten van Unifloor. "Zij kunnen specifiek hun eigen vloeren laten testen in combinatie met producten van Unifloor. Daardoor krijgen ze een schat aan informatie op gebied van productgerichte geluidsreductie." Unifloor wil de komende jaren groei gaan behalen bij de vloerverwarming en bouw. Ook daar komt het meetlab goed bij van pas. Het meetlaboratorium biedt overigens ook tal van andere mogelijkheden dan het testen van contactgeluid. "We kijken naar een uitbreiding van de testmogelijkheden. En het ligt voor de hand dat er op dat gebied in de toekomst wat bij komt."

Hebben de behaalde resultaten in het meetlaboratorium nog voor verrassingen gezorgd? Vousten glimlacht. "Door het vele testen merk je dat er in geluid niet altijd een logica zit. Zo behoeft 'dik' niet altijd beter te zijn bij geluidsreductie. Je moet schipperen en uitproberen. Dat kan nu, en dat is nou het mooie van dit laboratorium," besluit Vousten.

(Parketplein, 07-10-2020)

 
Interiorhouse introduceert Titan Flooring

Titan-FlooringTitan Flooring van Interiorhouse.Interiorhouse, groothandel in ondervloeren, vloeren, wand- en plafondpanelen, heeft sinds juni 2019 een nieuwe eigenaar. Martijn Lieuwma, eigenaar van een bouwbedrijf, was al vanaf de start bekend met de producten van Interiorhouse. "Al in februari 2018 nam ik met mijn bouwbedrijf producten af van Interiorhouse. We waren altijd erg tevreden over de kwaliteit van hun vloeren, wand- en plafondpanelen en geïnteresseerd in hun producten. Toen ik gevraagd werd of ik Interiorhouse wilde overnemen, hoefde ik daar niet lang over na te denken en heb ik deze kans direct aangepakt. Na de overname hebben we met het team van Interiorhouse de productcatalogus kritisch onder handen genomen en waar nodig vervangen voor producten die passen bij de visie, missie en strategie die wij neer willen zetten met Interiorhouse."

Als één van de eerste in Europa lanceert Interiorhouse nu een lijn click SPC-vloeren onder de merknaam Titan Flooring. Interiorhouse heeft het exclusieve verkooprecht van de fabrikant voor Europa. Momenteel is SPC van Titan Flooring al uit voorraad in Nederland verkrijgbaar en later dit jaar volgen er meer landen, zo vertelt Lieuwma. "SPC staat voor Stone Polymer Core en is één van de laatste ontwikkelingen bij de LVT-vloeren met een hoge stabiliteit." De collectie van Titan Flooring bestaat uit een mooi assortiment houtlookkleuren, leverbaar in rechte planken en visgraat. Titan Flooring SPC heeft rondom een gepatenteerd Uniclic systeem. De dryback collectie zal later dit jaar ook verkrijgbaar zijn. Het samenstellen van een eigen collectie SPC en private label behoren tot de mogelijkheden.

Naast Titan SPC vloeren levert Interiorhouse moderne MDF plinten, voorgelakt in RAL9010, om de vloeren netjes af te werken. "De plinten hebben een lengte van 240 cm en zijn uit voorraad verkrijgbaar in de afmetingen 12 x 70/90/120 mm en 15 x 70/90/120 mm. Andere afmetingen en type plint behoren ook tot de mogelijkheden." Eind van dit jaar zal ook een nieuwe collectie laminaat van Titan Flooring leverbaar zijn. Deze collectie zal bestaan uit acht kleuren, 8 mm dikke watervast HDF delen met gepatenteerd Uniclic systeem.

(Parketplein, 07-10-2020)

 
PPC lanceert vloerconcept WARM by Bauwerk

Vloerconcept-WARM-by-BauwerkVloerconcept WARM by Bauwerk.Het idee dat vloerverwarming en een authentieke houten vloer niet samen zouden gaan is nu echt verleden tijd, zo stelt de Plinten & Profielen Centrale (PPC) in een persbericht. "Met ons gloednieuwe concept WARM by Bauwerk kan nu iedereen zijn gedroomde houten vloer probleemloos op vloerverwarming leggen. De speciale houtenvloercollectie op basis van HDF maakt dit voor iedereen mogelijk." Vloerverwarming zorgt voor constante en comfortabele warmte, en hout houdt de warmte langer vast én zorgt voor een gelijkmatige afgifte, met hoog rendement, zo stelt PPC. Parket op vloerverwarming is volgens het bedrijf uit Wijk bij Duurstede dan ook een zeer goede combinatie. "Alle vloeren uit de 'Warm-collectie' hebben een extreem lage warmteweerstand (RC-waarde) van 0,049 m2 K/W. Dit is de helft van vaak gestelde maximale waarde van 0,10. 'Warm-vloeren' zijn dus perfect geschikt voor vloerverwarming!"

De lage warmteweerstand wordt volgens PPC gerealiseerd door de unieke productopbouw van deze parketvloeren: een HDF-drager met daarop een eiken toplaag met een totale dikte van 9,5 millimeter. Die onderlaag is zeer geleidend, waardoor de warmte van de vloerverwarming goed wordt doorgegeven. De Collectie van 'Warm' kent 2 soorten legpatronen: Visgraat Vloeren en Planken Vloeren. "Vloerverwarming levert aanzienlijke besparing op doordat de ruimte temperatuur lager ingesteld kan worden. Daarbij is het gezond, vloerverwarming geeft minder stofcirculatie en minder kans op huisstofmijt. De stralingswarmte voelt aangenaam aan en wordt gelijkmatiger verdeeld in de ruimte. Ook biedt vloerverwarming meer ruimte voor je meubels, aangezien er geen ontsierende radiatoren, convertoren of leidingen op muren meer nodig zijn," aldus het persbericht tot besluit.

(Parketplein, 07-10-2020)

 
T&G Wood zelfvoorzienend in energie
Honderden-zonnepanelen-TenGHonderden zonnepanelen op het dak van T&G Wood uit Ede.
Gert-Jan-Prins-TenG-wood-Domotex-2019Gert-Jan Prins benadrukte tijdens Domotex 2019 al het belang van duurzaamheid.

"Wij hebben duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan. Naast dat onze houten vloeren overwegend FSC-gecertificeerd zijn, wil T&G Wood met zonnepanelen meer bijdragen aan een beter milieu," zo laat T&G Wood uit Ede in een nieuwsbericht weten. T&G Wood is hiermee naar eigen zeggen zelfvoorzienend in energie. Om te voldoen aan de strenge eisen voor het plaatsen van de panelen is het dak van T&G Wood extra verstevigd. Afgelopen week zijn de zonnepanelen op het gehele dak geplaatst. De zonnepanelen zullen naast voldoende energie voor eigen kantoor, productie en magazijn ook extra energie leveren voor de naastgelegen bedrijven op industrieterrein BTA 12 in Ede. "Hiermee heeft T&G Wood opnieuw een grote stap gezet in het duurzaam ondernemen."

"We zijn blij met onze laatste positieve bijdrage aan duurzaamheid," stelt Gert-Jan Prins van T&G Wood. Het bedrijf uit Ede was één van de Nederlandse kandidaat-deelnemers aan het toonaangevende tweejaarlijkse vakevenement Bau München. Afgelopen week besloot de beursorganisatie om vanwege Covid-19 de beurs in oorspronkelijk vorm geen doorgang te laten vinden. [zie nieuws: 30-09-2020]. Prins is niet rouwig om het afblazen van Bau. "We hadden graag meegedaan en vertrouwden op de expertise van de beursorganisatie of dit wel of geen doorgang kon vinden, vanwege gezondheidsredenen en/of overheidsmaatregelen. We kunnen niet vooruit kijken, maar ons lijkt de beslissing van Messe München de enige juiste. Begin januari is er nog geen vaccinatie. Je moet het risico niet willen nemen, dus wil je er dan niet staan."

(Parketplein, 05-10-2020)

 
Eerste BerryAlloc instore shop een feit

De-eerste-BerryAlloc-instore-shopDe eerste BerryAlloc instore shop is gerealiseerd bij Vloerenwinkel.nl in Rotterdam.De allereerste instore shop van BerryAlloc is een feit, zo laat het bedrijf uit het Belgische Kruisem weten. De instore shop werd gerealiseerd bij Vloerenwinkel.nl in Rotterdam Hoogvliet, in nauwe samenwerking met de familie Weijers, de winkeleigenaars. "Op de PVC-vloerenafdeling staat er nu een aparte BerryAlloc LVT shop, waarin de consument alle vinylplanken en -tegels én hun kenmerken kan ontdekken, zoals de akoestische eigenschappen van de nieuwe Pure collectie, de gesofisticeerde en natuurlijke look van de nieuwe Style collectie en de unieke plank- en tegelformaten van de Spirit collectie." De vloer van de shop bestaat uit een combinatie van tegels en planken uit de bestaande collecties, die inspiratie moet bieden aan eenieder die zelf creatief aan de slag wil. "Of men nu een doe-het-zelver of een professional is, het innovatieve 360°-kliksysteem Dreamclick®, met uniek vergrendelingsprofiel, laat toe om moeiteloos een vloer te leggen, voor de gewenste inrichting."

Daarnaast kan de consument er ook in een aparte 'shop' de laminaat en 'high pressure floors' van BerryAlloc vinden. Met een keuze uit meer dan 150 decoren in de laminaatcollecties, kan men er de verschillende formaten en stijlen ontdekken en vergelijken. "We zijn enorm trots op deze samenwerking," vertelt Yvonne Brok, Regional Sales Manager Nederland. "Zo kunnen we de brand experience van de eindconsument naar een hoger niveau tillen en hun keuze vergemakkelijken." Het Belgisch merk is al toekomstgericht aan het denken: "We hopen op gelijkaardige samenwerkingen met onze dealers en zo het concept van brandstore verder te ontwikkelen," aldus Brok.

(Parketplein, 05-10-2020)

 
Floorcenter verdubbelt capaciteit
Floorcenter-Bosnië-zaagtFloorcenter Bosnië zaagt, droogt en verwerkt het hout tot onbehandelde duolamelvloeren en is honderd procent dochter van Floorcenter Lelystad.
Locatie-waar-FloorcenterLocatie waar Floorcenter Bosnië momenteel aan het bouwen is.
Bouwtekening-van-de-uitbreidingBouwtekening van de uitbreiding.

Ruim twintig jaar produceert Floorcenter vloeren met een geheel eigen uitstraling in zijn drie productiefaciliteiten in Bosnië en Nederland. Floorcenter heeft hiermee het productieproces geheel in eigen hand. En met succes. De producten van Floorcenter worden door de markt goed gewaardeerd. Zodanig dat het bedrijf, met hoofdvestiging in Lelystad, een tijdje geleden besloot uit te breiden om aan de groeiende vraag van de markt te kunnen blijven voldoen. Floorcenter Bosnië breidt daarom met achtduizend vierkante meter terrein uit naar vijftienduizend vierkante meter totaal. Op het terrein komen droogkamers en wordt een nieuwe fabriekshal gebouwd. Bovendien wordt een gedeelte gebruikt voor de buitenopslag van het hout. Het machinepark wordt uitgebreid en er wordt een uniek nieuw droogsysteem geïntroduceerd. Eind dit jaar moet de uitbreiding operationeel zijn, die voor een verdubbeling van de capaciteit dient te zorgen.

Floorcenter Bosnië zaagt, droogt en verwerkt het hout tot onbehandelde duolamelvloeren en is honderd procent dochter van Floorcenter Lelystad. Het bedrijf produceert sinds 2004 hoogwaardig onbehandelde eiken duolamelvloeren. Door de capaciteit te verhogen in Bosnië kan Floorcenter Lelystad zich nu verder specialiseren op het afwerken en voorraad houden van vloeren.

"Wij kopen de bomen, zagen, drogen en schaven onze planken zelf. Desgewenst werken wij de vloerdelen af met diverse technieken als oxidatief gedroogde olie, uv-olie of beitsen en lakken in onze spuitstraat. Met onze nieuwe spuitstraat zijn wij in staat om met lakken zoals Skylt en Lecol de perfect onbehandelde look te krijgen - compleet afgelakt direct klaar voor installatie. We hebben alle kwaliteitsaspecten onder controle waardoor er gegarandeerd een hoogwaardig eindproduct ontstaat met een perfecte pasvorm en stabiliteit. En doordat we alles in eigen hand hebben, garandeert dit ook een snelle en betrouwbare levering van onze producten," zo verklaart directeur-eigenaar Martin Lenes het succes van zijn vloeren. Onlangs bracht Floorcenter het merk Foress op de markt, waarmee het naar eigen zeggen 'de mooiste houten vloeren levert tegen een aantrekkelijke prijs'. "Deze belofte kunnen wij waarmaken, omdat wij onze vloeren zelf vanaf de bron verwerken tot het uiteindelijke eindproduct. Wij geloven in de kracht en uitstraling van de natuurlijke houten vloer. Met Foress is het mogelijk een Nederlands natuurproduct aan te bieden tegen de beste prijs en dito marge."

(Parketplein, 02-10-2020)

 
'Gewone' BAU afgeblazen, hybride vervanger

bau 2021 hybrid logoBeursorganisator Messe München heeft vandaag besloten dat de vakbeurs BAU, die gepland stond van 11 t/m 16 januari 2021, geen doorgang kan vinden in de gebruikelijke vorm, dit wil zeggen als een evenement waarop mensen persoonlijk contact hebben. In plaats daarvan komt er van 13 t/m 15 januari 2021 een hybride format, waarmee exposanten de kans krijgen hun innovaties (digitaal) aan een breed publiek te presenteren. Het digitale onderdeel blijft ook behouden voor de eerstvolgende 'gewone' editie van BAU in 2023.

"Volgens ons exposantenonderzoek, dat we de afgelopen dagen hebben gehouden, vooral tegen de achtergrond van de verslechterende situatie met Covid 19, beschouwt de overgrote meerderheid van onze exposanten hun deelname aan de huidige beurs nu als onrealistisch, aangezien in de huidige situatie mag worden aangenomen dat slechts enkele van de oorspronkelijk verwachte bezoekers ter plekke komen opdagen," aldus Reinhard Pfeiffer, bestuurslid van Messe München. Een uitstel van BAU was volgens de organisatie geen serieuze optie, want dat zou de tweejarige innovatiecyclus die BAU altijd heeft gevolgd, hebben onderbroken.

Naast een compacte tentoonstellingsruimte omvat het hybride formaat een toegevoegd digitaal aanbod voor exposanten en bezoekers die vanwege reisbeperkingen niet naar München kunnen reizen. Exposanten kunnen zich presenteren in het ICM International Congress Center München en in een tweetal beurshallen, en er zullen daar ook forums en speciale shows plaatsvinden. Bedrijven die zich ter plaatse willen tonen, kunnen kiezen tussen compacte systeemstands en een individueel standontwerp.

In het digitale deel van het evenement zullen live streaming en video-opnames van lezingen en discussies van de forums beschikbaar zijn voor een wereldwijd publiek. Bedrijven hebben ook de mogelijkheid om hun producten virtueel te presenteren in hun eigen online sessies. Om in contact te komen en te discussiëren met exposanten en andere bezoekers, biedt het hybride formaat ook virtuele netwerkmodules. Ook wordt overwogen om de traditionele BAU-infogesprekken te integreren in het hybride formaat.

Details over het nieuwe format en informatie over de deelnamemogelijkheden voor exposanten en bezoekers zullen naar verwachting vanaf half oktober online beschikbaar zijn op www.bau-muenchen.com. Exposanten die hun stand al hadden geboekt voor de conventionele 'persoonlijke' vakbeurs kunnen zich nog altijd ter plaatse presenteren. Anderen die vanwege het coronavirus hebben afgezegd, kunnen onder de nieuwe voorwaarden heroverwegen om deel te nemen, zowel digitaal als fysiek ter plaatse, aldus besluit Messe München.

Hoewel BAU veel meer is dan een vloerenbeurs, kon vastgesteld worden dat de voorbije weken tal van gerenommeerde vloerenaanbieders (waaronder de nodige in het PVC-segment) zijn afgehaakt als exposant, en ook bij vooraanstaande fabrikanten van lijmen, lakken en ander toebehoren regende het afzeggingen. Deze week nog deed een zestal grote Oostenrijkse parketfabrikanten, met een paar collega's uit Zwitserland en Zweden, een beroep op de Messe München om de BAU een jaartje later te houden.

(Parketplein, 30-09-2020)

 
Legvoorschriften vorderen dankzij input

Omslag-huidige-versie-LegvoorschriftenOmslag huidige versie Legvoorschriften.De organisaties in de projectgroep die zich buigt over de herziening van de 'Legvoorschriften Parket' zijn goed te spreken over de waardevolle input die de parketbranche heeft geleverd op weg naar nieuwe richtlijnen. Na oproepen in vakmedia en nieuwsbrieven van brancheorganisaties, geeft de branche als belangrijkste feedback dat zaken niet altijd goed gaan in het verkoopproces en bij het leggen van vloeren. Dit kan zijn in de voorlichting en in de uitvoering, maar ook bijvoorbeeld in de voorinspectie van de ondervloer.

VLOK (met vakgroep Parket), INretail, Parket Alliance en Platform Parketbranche hebben begin dit jaar, zoals bekend, een begin gemaakt met het vernieuwen van de Legvoorschriften Parket. De reden is dat er technisch veel is veranderd, er andersoortige werk- en afwerkvloeren zijn bijgekomen met hun eigen karakter en er behoefte is aan legvoorschriften voor PVC en trapbekleding.

De eerste fase van de herziening is nu afgerond: in de branche input verzamelen over wat beter kan, wat achterhaald is en wat moet toegevoegd aan de nieuwe Legvoorschriften. Een kleine twee weken geleden is de projectgroep 'Herziening Legvoorschriften' bijeen gekomen om het spreekwoordelijke net met de feedback op te halen. Verder heeft de projectgroep gesproken over de aanpak van het project: het creëren van draagvlak, het betrekken van leveranciers (die nu veelal eigen normen hebben) en ondernemers, de samenstelling van de werkgroep deskundigen, inspraak van andere belanghebbenden of deskundigen na het maken van conceptteksten, het doel en de financiering.

projectgroep-logosOver het doel zegt de commissie het roerend eens te zijn: de kwaliteit in de branche verhogen en dus klachten voorkomen. De Legvoorschriften dienen dan ook, op een rijtje gezet: problemen helpen voorkomen, helderheid verschaffen voor koper en verkoper over wat de eerste mag verwachten, discussies tussen leveranciers en verkoper/parketteur over aansprakelijkheid voorkomen en handvatten geven (branchenormen) voor degenen die geschillen moeten beoordelen. Kortom, de projectgroep verklaart met de nieuwe legvoorschriften en ondersteunende documenten de branche te willen helpen met professionaliseren.

De inhoud van de nieuwe Legvoorschriften wordt volledig transparant: ook de consument kan deze raadplegen. Via de site www.legvoorschriften.nl zullen voortgang en tevens conceptteksten voor commentaar worden gepubliceerd. Verbeterpunten in het oude document kunnen nog altijd via het contactformulier op de site worden gemeld.

(Parketplein, 30-09-2020)

 
Chris de Vries verlaat RIGO Verffabriek

Chris-de-VriesChris de Vries.Chris de Vries neemt morgen afscheid van RIGO Verffabriek. Ruim drie jaar geleden ging hij er als manager verkoop & ontwikkeling aan de slag om de verbinding tussen het laboratorium en de marktvraag verder te ontwikkelen. Nu gaat De Vries een nieuwe uitdaging aan als directeur van Doetinchem Parket.

In de tussenliggende jaren, zo wil RIGO Verffabriek vastgesteld hebben, is het bedrijf naar eigen zeggen uitgegroeid tot A-merk op het gebied van vloerafwerking. Dankzij de 'meesterproef' waaraan nieuwe recepturen worden onderworpen, lanceert de IJmuidense fabrikant producten die aansluiten op de vraag van de parketteur en pas na diens goedkeuring op de markt worden gebracht. De ROYL Projectonderhoud 2K, SKYLT Overlakbare Kleurolie 2K en zeer recent de STEP Parketlak 1K Ultramat worden als voorbeelden genoemd. "We vinden het ontzettend belangrijk dat de producten die we maken aansluiten op de verwachting en de behoeftes van onze klanten. Doordat we ze persoonlijk kunnen benaderen krijgen we ook eerlijke feedback," aldus De Vries. "Ik wil mijn dank uitspreken aan alle collega's en onze klanten voor de ongelofelijk fijne manier waarop we de afgelopen periode hebben samengewerkt."

RIGO Verffabriek bedankt Chris de Vries voor zijn inzet de afgelopen jaren. "Zijn vakmanschap en kennis zijn van grote waarde geweest. Zijn vertrek is geen afscheid, want we komen elkaar vast tegen in de wereld van de parketvloeren!"

(Parketplein, 30-09-2020)

 
Interieurgerelateerde omzet plust opnieuw

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren prijken ook in augustus bovenaan het lijstje van de detailhandelsomzetten. De deelbranche (waartoe de verkopers van parket, laminaat en kurk behoren) realiseert volgens het CBS een plus van 15,4 procent (met een omzetgroei van 17,8 procent voor specifiek de bouwmarkten). De groei van het volume bedraagt 13,4 procent ten opzichte van augustus vorig jaar.

omzet-detail-aug20

De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica en witgoed volgen met plussen van beide 11,1 procent, met voor eerstgenoemde een volumegroei van 9,6 procent. De forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren zijn de voorbije twee maanden omgebogen in scores rond de nul. Het CBS stelt vast dat de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus ook in augustus hun stempel hebben gedrukt op de resultaten in de non-food, maar minder dan in de afgelopen vijf maanden.

De detailhandel als geheel heeft in augustus 10,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder, de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Het verzamelde verkoopvolume ligt 9,3 procent hoger. Daarnaast mag niet over het hoofd worden gezien dat online 41,6 procent meer is omgezet, onderverdeeld in webwinkels (34,0 procent) en multi-channelers (53,4 procent).

(Parketplein, 30-09-2020)

 
ITC bevestigt eerdere bepaling pro Unilin

unilin-ip-logo-lDe US International Trade Commission (ITC) heeft twee weken terug een initiële bepaling van medio mei ten gunste van Unilin bevestigd. Alle octrooien waarop Unilin aanspraken maakt, werden opnieuw als geldig beschouwd en als onderhevig aan inbreuk. Tevens werd een 'General Exclusion Order' uitgevaardigd om alle importen van op PVC gebaseerde producten, die onder de Unilin-octrooien vallen maar geen licentie of andere toestemming bezitten, buiten de landsgrenzen te houden. (Zie ook Nieuws 'Unilin haalt zijn gelijk bij de ITC' van 20-05-2020).

Een dergelijk algemeen uitsluitingsbevel betekent dat de Amerikaanse douane in de gaten gaat houden of er geen zendingen van dergelijke vloerproducten (omschreven als 'LVT en componenten daarvan') zonder licentie het land binnenkomen. De maatregel moet met name bepaalde Chinese fabrikanten die in de tussentijd geen schikking hebben getroffen en hun importeurs treffen. Een en ander heeft betrekking op octrooien van Unilin in zijn portfolio van 'rigid' en 'foamed core' vergrendelingssystemen. Bart Van der Stockt van de IP-divisie van Unilin spreekt van "belangrijk nieuws" waarmee hij erg in zijn sas is, al hield hij wel rekening met een bevestiging van de gunstige uitspraak.

(Parketplein, 30-09-2020)

 
Pallmann introduceert Pall-X Full Color

Pall-X-Full-Color Intense-BlackPall-X Full Color in de kleur Intense Black.Pallmann breidt zijn assortiment uit met de Pall-X Full Color, voorgesteld als een volledig dekkende lak voor een nieuwe kleurlaag op houten vloeren, die hiermee een geheel nieuwe uitstraling krijgen. Na een behandeling met de nieuwe twee-componentenlak, zo oppert productmanager Tom Borggreve, kan een houten vloer die aan het eind van zijn levensduur lijkt, prima nog een flink aantal jaren mee.

Arturo-kleurenspecialist Thea Kruders tekent voor de mix van moderne kleuren, al verzekert men in Haaksbergen vrijwel iedere kleur te kunnen leveren. Met de kleur Basic White als sprekend voorbeeld kan de houten vloer, conform de trend, volledig wit worden gemaakt. Ook is het mogelijk om in winkels looppaden aan te geven, of logo's op de grond bij bedrijven.

Het werken met Pall-X Full Color zal voor de parketteur geen problemen opleveren, verzekert Martie Schilderinck, applicatiespecialist van Uzin Utz. "Je brengt het net zo aan als een normale lak, alleen is de kleur nu volledig dekkend. En het is bijzonder slijtvast, helemaal als je het ook nog afwerkt met een extra laag transparante lak."

Het standaardprogramma telt twaalf trendkleuren, met behalve Basic White ook Cool Grey en Intense Black. "Het is flexibel inzetbaar. Je kunt kiezen voor een volledig dekkende gekleurde laag, afgewerkt met een transparante laklaag als extra bescherming. Maar door het al dan niet gebruiken van een grondlak of verschillende afwerkingen zoals borstelen of schuren, kun je mooie effecten creëren," zo weet Borggreve. "Een moderne sleetse look krijg je door één gekleurde laag aan te brengen, zonder afwerking. Dan krijg je door loopverkeer vanzelf een levendiger beeld."

(Parketplein, 30-09-2020)

 
Flamingo Parket kondigt nieuwbouw aan

FP ONTWERPOntwerp van nieuwe pand Flamingo Parket.Flamingo Parket heeft ferme nieuwbouwplannen. Zijn huidige pand, dat eind jaren '80 werd betrokken, is niet meer van deze tijd. Zo werd vorig jaar de productie van Barneveld verplaatst naar de fabriek in Noord-Duitsland. Door deze ontwikkeling is het huidige pand veel te groot en zou grondig gerenoveerd moeten worden.

Gekozen is nu echter voor een nieuwe locatie in Barneveld pal aan de A1. Daar wordt binnenkort een modern en energieneutraal pand gebouwd. Het nieuwe onderkomen wordt ruim 5000 vierkante meter en naast het afwerken van de vloeren, de trappen en monsterbordenproductie komen er een ultramodern magazijn en een experience center.

Flamingo Parket verwacht dat de beurzen de komende jaren op een iets lager pitje staan. Hierdoor viel de keuze op het realiseren van dit experience center, waar naast de bestaande relaties, ook architecten en designers welkom zijn. In de zomer van 2021 zal het project zijn afgerond.

(Parketplein, 28-09-2020)

 
Producentenvertrouwen neemt verder toe

In september zijn industriële ondernemers voor de vijfde maand op rij minder negatief, zo meldt het CBS. Het producentenvertrouwen stijgt van -5,4 vorige maand naar -4,8 deze maand. Ondernemers zijn vooral minder negatief over de orderportefeuille.

producentenvertrouwen-sep20

Uitgesplitst blijkt dat in de hout- en bouwmaterialenindustrie het vertrouwen het meest positief is, met een score van zelfs +12,3. Ook de ondernemers in de aardolie- en chemische industrie zijn per saldo positief. In de overige branches zijn producenten echter negatief, het meest opnieuw de ondernemers in de metaalindustrie.

Het vertrouwen van de industriële ondernemers bereikte in februari 2018 de hoogste waarde (+10,9) en in april van dit jaar de laagste (-28,7). Vanaf de voorbije maand april hebben negatief gestemde ondernemers telkens nog de overhand, ondanks de vrij steil oplopende lijn naar heden.

(Parketplein, 28-09-2020)

 
Domotex 2021 twee dagen naar voren

Domotex-2021-begint-nuDomotex 2021 begint nu op 18 mei. (foto: Deutsche Messe)Domotex Hannover heeft de beursdagen van de editie 2021 opnieuw aangepast en het evenement nu op de kalender gezet voor dinsdag 18 tot en met donderdag 20 mei, twee dagen vroeger. Nadat Domotex onlangs was opgeschoven van januari naar mei, begonnen veel exposanten uit de DACH-regio zich blijkbaar achter de oren te krabben toen bleek dat de beurs aan het begin van het Pinksterweekend stond geprogrammeerd. Op verzoek van de exposanten en na intensief overleg met de markt, heeft organisator Deutsche Messe de nieuwe datum bepaald. Aan het begin van het nieuwe jaar, op 15 januari, de oorspronkelijk eerste beursdag, wordt een digitale conferentie georganiseerd, waarover binnenkort meer informatie volgt.

Nu pal vóór Domotex, op 10 tot en met 14 mei, staat overigens Ligna gepland in Hannover. Deutsche Messe is vol vertrouwen over het doorgaan van deze grootste vakbeurs voor houtbewerking ter wereld en claimt dat 'alle wezenlijke spelers' inmiddels voor deelname hebben gekozen. Van 4 tot en met 7 mei kan men voorts bij de oosterburen terecht voor de gerenommeerde woontextielbeurs Heimtextil, die door Messe Frankfurt vier maanden is opgeschoven vanaf zijn vaste beursmaand januari. Van de grote Duitse vakbeurzen die het jaar 2021 zouden aftrappen, handhaven de meubelbeurs IMM in Keulen en de BAU in München zich vooralsnog op de kalender in januari.

Elders op deze website kunt u nog meedoen aan de poll over het al dan niet bezoeken van Domotex in mei.

(Parketplein, 25-09-2020)

 
Meister PD 200: 'rustiek' en 'betaalbaar'

8645 PD200-MeisterMeister PD 200 'Eik rustiek authentic 8645' - natuurgeolied, met bijpassend trapprofiel.MeisterWerke vraagt aandacht voor zijn collectie MeisterParquet. longlife PD 200, voorgesteld als een rustieke parketvloer die zowel betaalbaar als deugdelijk is.

De mix van een aantrekkelijk kleurenpalet en authentieke structuren accentueert de natuurlijkheid van het hout, aldus de Duitse fabrikant. De noesten van de rustieke decoren laten de parketvloeren goed tot hun recht komen in zowel een landelijke als een moderne woning.

Desgewenst kan de trap volledig worden afgewerkt met bijpassende PD 200-trapprofielen voor een harmonieuze overgang naar de woonruimte. Voorts biedt de langse v-groef van de vloer de mogelijkheid om een smalle ruimte optisch breder te doen lijken door de planken in de breedte te installeren.

De Meister PD 200 met zijn 'edele' toplaag van tweeënhalf millimeter is volgens de producent zeer sterk bestand tegen vallende voorwerpen, met name doordat de HDF-tussenlaag de impact hiervan absorbeert. De parketvloer is evenzo goed geschikt om met hoge hakken over te lopen, met een minimaal risico op zichtbare gebruikssporen. Het clicsysteem Masterclicplus zorgt voor plaatsing 'in een handomdraai', zowel zwevend als gelijmd.

Meister PD 200 wordt geheel en al in Duitsland vervaardigd en is verkrijgbaar in vijf natuurgeoliede en zeven mat gelakte eiken varianten.

(Parketplein, 23-09-2020)

 
Vloerbedekking Trendmonitor 2020

vloerbedekking trendmonitor 2020Bij Van Es Marketing Services is de editie 2020 van de 'Vloerbedekking Trendmonitor' verschenen. Het onderzoeksrapport biedt marketingmensen in de vloerenbranche inzicht in de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking, aldus een bericht op het platform marktdata.nl.

Een analyse van 'big data' van Google over de afgelopen vier jaar brengt de zogenoemde 'consideration'-fase van de 'customer journey' in beeld, de online oriëntatiefase van de consument waarin de aspecten interesse en afweging voorop staan. In de analyse is ook het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van vloerbedekking op een rij gezet, onderverdeeld in tapijt, kleden, laminaat, PVC, tegels, matten en parket. De onderzoekers benadrukken overigens dat het zoekvolume niet zonder meer naar exacte verkoopcijfers kan worden vertaald, maar wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte levert.

Aan de hand van Coosto, een hulpmiddel voor de analyse van sociale media, is het openbare berichtenverkeer in kaart gebracht over de periode 2010 tot en met het eerste halfjaar van 2020 met betrekking tot de vijf in Google meest gezochte merken en winkelformules per soort vloerbedekking. Dit verschaft inzicht in de 'loyality'-fase van de 'customer journey', waarin betrokkenheid en sentiment een rol spelen.

Het rapport telt 138 pagina's op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. Levering in de vorm van een beveiligd PDF-document kost 495 euro.

(Parketplein, 23-09-2020)

 
MKB-Nederland achter Meld- en expertisepunt

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland en boegbeeld van het 'Meld- en expertisepunt specialistisch vakmanschap', heeft eerder deze maand een brief gestuurd aan de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische Zaken en Klimaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, met zorgen over de toekomst van het kleinschalig specialistisch vakmanschap.

In de brief wordt aandacht gevraagd voor de belangrijke rol van het Meld- en expertisepunt, dat is ondergebracht bij de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), bij het behoud en de ontwikkeling van de kleinschalige beroepen en hun opleidingen in Nederland en het belang van voortzetting van de financiering na 2020, nu het ministerie van OCW heeft besloten om de subsidie te stoppen per 1 januari 2021.

De brief vraagt aandacht voor de resultaten die zijn bereikt, het belang van het monitoren van de in- en uitstroom van de kleinschalige beroepen en opleidingen en de rol van het Meld- en expertisepunt bij een leven lang ontwikkelen in kleinschalig specialistisch vakmanschap.

Beroepenklikker'Beroepenklikker' van campagne 'Volg je passie' uit 2018, opgezet door het Meld- en expertisepunt ten behoeve van zestig 'unieke' beroepsopleidingen.

MKB-Nederland doet een dringend beroep op de bewindslieden om een oplossing te vinden en gezamenlijk (structurele) financiering mogelijk te maken, zodat het Meld- en expertisepunt het belangrijke werk ook in de toekomst kan blijven voortzetten voor deze doelgroep.

Bij het kleinschalige specialistische vakmanschap gaat het onder meer over betonstaalverwerkers, orthopedische schoentechnici, landmeters, pianotechnici, schoenherstellers, natuursteenbewerkers, vormenmakers, lijstenmakers, en evenzo meubelstoffeerders, parketteurs en woningstoffeerders. Meer informatie: www.s-bb.nl/samenwerking/meld-en-expertisepunt-specialistisch-vakmanschap.

(Parketplein, 23-09-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

FF-145FFI-113png

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons januari nummer van Floor Forum: 

  • Voorbeschouwing Domotex asia/Chinafloor
  • Dossier Nieuwe trends in vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Dossier Lijm voor diverse chapes in combinatie met vloerverwarming
  • Dossier Houten binnenvloeren voorbereiden voor aflakken of oliën
  • Dossier Kleuren: Wie heeft wat en hoe passen we ze toe?
  • Special Maleisië

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com