pp2000

chapel-banner-juliFlamingo 2019

STEP-1K-2K-GROND- 80 x 300 pix

nieuws
IVC versterkt marktpositie Benelux

Arnoud-van-RavensbergArnoud van Ravensberg.De interieurbranche heeft een bijzonder jaar achter de rug. Deze startte eigenlijk in maart 2020 met de eerste Covid-19 lockdown. Van de ene op de andere dag kregen bedrijven te maken met radicaal veranderende omstandigheden. "Mijn reactie maart vorig jaar was er een van 'Wow, wat gaat er nu gebeuren?' Want de eerste tekenen waren niet goed," aldus Arnoud van Ravensberg, Sales Director Benelux IVC.

"Winkels dicht en dus onzekerheid over instroom van orders. Gelukkig kregen we al snel positieve signalen van de markt. Onze klanten pikten het 'nieuwe normaal' op en speelden goed op de veranderingen in. Wij gingen veel digitaal doen, ook met de klanten. Consumenten verschoven het accent naar binnenshuis en investeerden in interieur. We kregen te maken met een sterk toegenomen vraag. In het derde en vierde kwartaal deed het residentieel het fantastisch, met een plus ver boven het begrote budget." Maar bij IVC pluste ook het commerciële segment fors, en dat bij alle productgroepen, zowel bij de rollen, het LVT als de carpet-tiles. De groei binnen IVC zorgde dientengevolge ook voor groei in het Benelux team.

Binnen IVC is de Benelux inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke speler. Daarom is er een marketingverantwoordelijke aangesteld die de merkbekendheid en groei binnen de Benelux-markt ambieert. "IVC heeft ondanks de externe omstandigheden een mooi jaar achter de rug," beaamt ook Maïté Valck. "En ook dit jaar ziet er positief uit. Onze kracht ligt onder meer in klantenbinding en de actieve marktbenadering. We zijn goed present op de markt en profileren ons nadrukkelijk. We blijven daarnaast ook investeren. Ook dit jaar komen we vanzelfsprekend met nieuwe productintroducties. Zo lanceren we in het eerste kwartaal nieuwe collecties carpet-tiles, maar er komt ook een grootse introductie van Moods aan, de dry-back in afwijkende maten voor zowel de commerciële als de residentiële markt. Daarnaast is ons bekende LayRed-Click een echte hit."

Van Ravensberg: "LayRed is een prachtig product. En natuurlijk ook een uitkomst voor bedrijven die te maken hebben met een tekort aan stoffeerders en een prachtige rigid click-vloer willen leggen." Maïté Valck tot besluit: "Mooie producten, revolutionaire innovaties en ervaren productmanagers met ongeziene creativiteit. Dit, in combinatie met de resources die we hebben om belangrijke investeringen te doen, zijn belangrijke pijlers onder de kracht van het bedrijf. Het is zeer inspirerend om met zo een mooie producten in een dergelijke atmosfeer te mogen werken. Succes gegarandeerd."

(Parketplein, 01-02-2021)

 
Prijsstijgingen door grondstoffenschaarste

VVVF-logoDe sterke conjuncturele groei in China en het tekort aan transportmogelijkheden zetten de toelevering van grondstoffen op scherp, zo waarschuwt de Vereniging van Verf- en Drukinktfabrikanten (VVVF). "De verf-, drukinkt-, lijm- en kitindustrie in Europa wordt momenteel geconfronteerd met grote schaarste aan grondstoffen, sterk stijgende grondstofprijzen en onvoldoende transportmiddelen voor vervoer uit Azië," aldus de brancheorganisatie van de Nederlandse verf- en drukinktindustrie.

De VVVF ziet dat de trend eind vorig jaar al was ingezet, met wereldwijd een grote vraag naar grondstoffen terwijl er mede door corona onvoldoende aanbod is. Dit heeft een effect op de grondstofprijzen en gevolgen voor de leverbaarheid van de verven, drukinkten, lijmen en kitten van haar achterban. "Producenten in deze industrietak willen hun producten kunnen blijven leveren en zetten zich volop in om grondstoffen te kopen, eventueel op de internationale markt," aldus de VVVF. "Als het gelukt is de benodigde grondstoffen te bemachtigen, kan het transport een obstakel vormen. Er is namelijk een tekort aan zeecontainers en zeevrachtschepen, waardoor de transportkosten wereldwijd sterk zijn gestegen." De schaarste aan grondstoffen is daarenboven voelbaar in de beschikbaarheid van metalen verpakkingen als blikken en vaten.

Voor de coatingindustrie is de schaarste van grondstoffen volgens de VVVF breed voelbaar, maar vooral voor epoxy- en polyesterharsen, MDI, polyolen en ook titaandioxide. Epoxyharsen lieten de afgelopen maanden een kostenstijging zien tot zestig procent. De krapte wordt volgens de brancheorganisatie met name veroorzaakt door de aantrekkende markt in China, waardoor er meer vraag naar de grondstoffen is. De aantrekkende vraag in Azië geldt ook voor titaandioxide. De markt voor polyesterharsen zit eveneens in een stroomversnelling, ziet de VVVF, waarbij verstoringen in de productie in Azië een rem zetten op de beschikbaarheid ervan. De transportschaarste drijft de kosten verder op.

"De mix van toenemende vraag naar grondstoffen, capaciteitsproblemen in de productie ervan en schaarse transportmiddelen voor vervoer van Azië naar Europa zorgen voor een nijpende situatie. Dit kan op termijn leiden tot force majeure voor leveranciers van verf, drukinkt, lijmen en kitten," zo besluit de VVVF.

(Parketplein, 01-02-2021)

 
CBS turft de winnaars en verliezers van 2020

De strenge lockdown van medio december is hard aangekomen bij veel non-foodwinkels, aldus rapporteert het CBS vandaag. Zo hebben de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment te maken met een aanzienlijk omzetverlies van 11,0 procent in de twaalfde maand. De omzet van de winkels in schoenen en lederwaren en in kleding krimpt met zelfs ruim 45 procent. De winkels in consumentenelektronica en witgoed geven op hun beurt 18,4 procent omzet prijs.

omzet-retail-2020

De omzet van de non-foodsector als geheel krimpt met 22,6 procent in december. Een uitzondering in de laatste maand van het jaar vormen de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de verkopers van parket, laminaat en kurk): hun omzet is nagenoeg gelijk gebleven (een plusje van 0,9 procent) in vergelijking met een jaar eerder. Opvallend verder is dat het CBS aan de bouwmarkten een omzetdaling van 13,2 procent toekent in deze maand.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten het vierde kwartaal af met een omzetgroei van liefst 16,8 procent. In alle maanden van het jaar, met uitzondering van de eerste en de laatste, worden de percentages waarmee zij hun omzet wisten te verhogen met dubbele cijfers geschreven. Het jaar 2020 komt voor dit segment in de boeken met een omzettoename van 19,5 procent, bij een volumestijging van 17,8 procent.

De winkels in meubels en woninginrichting komen in het vierde kwartaal tot een meer bescheiden plus van 3,7 procent. Met scores tussen minus 11 procent (december) en plus 25,6 procent (juni), sluiten zij het jaar af met een groei van 7,7 procent ten opzichte van 2019 (met toen overigens een groei van 7,1 procent), bij een volumetoename van 6,8 procent.

De detailhandel als geheel realiseert in 2020 een omzetstijging van 5,9 procent. Alleen in 2001 was de omzetstijging groter, ruim 6 procent. De non-food sector heeft nagenoeg hetzelfde (minus 0,1 procent) omgezet als in 2019. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de contrasten binnen de non-food groot zijn, met onder meer de interieurgerelateerde branches aan de goede kant (zie tabel) en de winkels in kleding en schoenen aan de kant van de zware verliezen, onder meer door de winkelsluitingen in het voorjaar en december.

De foodsector lijkt meer voordeel dan nadeel van de coronacrisis te hebben gehad, oppert het CBS. De winkels in voedings- en genotmiddelen behalen met 6,9 procent immers de hoogste omzetgroei van deze eeuw. Online is voorts 43,5 procent meer omgezet in 2020, onderverdeeld naar webwinkels (35,8 procent) en multi-channelers (54,6 procent). Dit is de hoogste groei sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014.

(Parketplein, 29-01-2021)

 
Producten Bijlard nu in webshop T&G Wood

Bijlard-ActieT&G Wood is goed te spreken over zijn samenwerking, al vijf jaar lang inmiddels, met Bijlard. In zijn assortiment zijn de producten van laatstgenoemde dan ook niet meer weg te denken, zo stelt het bedrijf in Ede. Om de geslaagde samenwerking uit te breiden, zijn de lijmen en kitten nu ook gemakkelijk te bestellen op de nieuwe webshop van T&G Wood. Ter introductie van de Bijlard-producten in de webshop, biedt T&G Wood een selectie daarvan aan met 15 procent korting.

Op www.tg-woodshop.nl zijn de huidige aanbiedingen en het uitgebreide assortiment te bekijken. Inloggegevens zijn verkrijgbaar via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

(Parketplein, 29-01-2021)

 
INretail telt vijftien procent groei in 2020

inretail logoDe Woonwinkelmonitor van INretail geeft een gemiddelde omzetontwikkeling voor de woonbranche als geheel van plus 14,8 procent over het voorbije jaar. "Een uitzonderlijk jaar," zo oordeelt de brancheorganisatie meer dan terecht. De afsluitende maand van 2020 werd door de woonbranche conform haar verwachting in de min afgesloten. De omzet daalde met 15,7 procent ten opzichte van december vorig jaar. De intensieve lockdown is volgens INretail de belangrijkste oorzaak van dit verlies aan omzet. De cijfers hebben betrekking op woninginrichters (meubelspeciaalzaken, woningtextielzaken, gemengde zaken, slaapspeciaalzaken) en op keukenspeciaalzaken.

(Parketplein, 29-01-2021)

 
Collectie River Oak nieuw bij mFLOR

River-Oak-RhoneRiver Oak, in de kleur Rhone.mFLOR voegt dit jaar de collectie River Oak toe aan zijn productportfolio. De nieuwe reeks brengt met zijn subtiele eiken dessin en bescheiden kleurnuances rust en warmte in het interieur, zo stelt de leverancier, en transformeert iedere woonkamer, winkel of restaurant zodoende tot een plek waar men zich prettig voelt. Hij is verkrijgbaar in zes eigentijdse kleuren met een kwalitatieve uitstraling.

Met deze River Oak brengt mFLOR voor het eerst een collectie uit in drie varianten: 20-03 River Oak, 25-05 River Oak XL en 25-05 Parva River Oak. Door eenvoudig te variëren met verschillende formaten of legpatronen, zo adviseert mFLOR, ontstaan tal van creatieve mogelijkheden voor iedere ruimte en binnen elke stijl.

De River Oak is 2,0 millimeter dik met een slijtlaag van 0,3 millimeter en aanbevolen voor woningen en licht-projectmatige toepassingen. De stroken zijn 121,92 centimeter lang en 22,86 centimeter breed, waardoor de brede plank goed tot zijn recht komt.

De River Oak XL mag met zijn extra lange, brede stroken van 150 bij 23 centimeter wat mFLOR betreft met recht stijlvol en indrukwekkend heten. Door een totale dikte van 2,5 millimeter met extra dikke slijtlaag van 0,55 millimeter, is de River Oak XL alom toepasbaar, van woon- en slaapkamer tot restaurant en kantoor.

De stroken van de Parva River Oak zijn 60,96 bij 11,43 centimeter en dus geschikt om in het populaire visgraatpatroon te leggen. Net als de River Oak XL, is de Parva River Oak 2,5 millimeter dik met een slijtlaag van 0,55 millimeter. Zo kan er eenvoudig een borderrand met of zonder bies worden gecreëerd. Alle kleuren van de nieuwe collectie (Danube, Douro, Po, Rhone, Tarn en Volga) zijn te bekijken op mflor.com. De leverancier uit Twello benadrukt dat al zijn PVC-vloeren water-, kras- en vlekbestendig zijn en vrij van schadelijke weekmakers.

(Parketplein, 29-01-2021)

 
Waterbestendig i-Click4U voor parket en meer

i4f-logoI4F lanceert deze week het naar eigen zeggen eerste waterbestendige eendelige drop-lock vloerinstallatiesysteem ter wereld. Het nieuwe systeem is i-Click4U gedoopt (waarbij de i staat voor 'impermeable', ofwel ondoordringbaar) en in hoofdzaak bedoeld voor het leggen van samengesteld parket en laminaat.

i-Click4U vormt een aanvulling op de Click4U-technologie van het bedrijf en heeft meer dan voldaan aan alle vereisten van de North American Laminate Flooring Association (de tegenhanger aldaar van de EPLF) met betrekking tot waterbestendige vloeren. Dit met inbegrip van de eis dat panelen minimaal vierentwintig uur bestand moeten zijn tegen water. I4F verzekert dat het systeem ook onafhankelijk is getest en goedgekeurd door Duitse en Franse testinstituten van naam.

In tegenstelling tot andere eendelige vloervergrendelingssystemen, ruimt de i-Click4U-technologie de noodzaak uit de weg van chemische sprays of toegevoegde afdichtingsstoffen, zoals was of paraffine, die normaal nodig zijn om te voorkomen dat water in de vloerpaneelverbindingen doordringt.

Fabrikanten kunnen hun bestaande machines gebruiken om het nieuwe profiel te vervaardigen. "i-Click4U is een ware doorbraak voor fabrikanten van laminaat- en parketvloeren, aangezien ze nu hun aanbod in deze snelgroeiende sector kunnen opvoeren zonder dure veranderingen aan hun bestaande productielijnen te hoeven doorvoeren," aldus CEO John Rietveldt.

(Parketplein, 27-01-2021)

 
Design District 2021 van juni naar najaar

Design-District-GerflorStand van Gerflor twee jaar terug.Nadat de editie 2020 van Design District in de Rotterdamse Van Nelle Fabriek moest worden afgeblazen vanwege het virus, met de hoop op een terugkeer in juni van dit jaar, staat het vakevenement voor interieurdesign nu gepland in het komende najaar. "We verwachten dat het ook begin juni 2021 nog niet verantwoord is om duizenden mensen uit de interieurbranche bij elkaar te brengen," zo verklaren de organisatoren. De exacte datum is nog niet bekend, de locatie moet nog bepaald worden. Hoe dan ook mag Design District gezien worden als een toonaangevend evenement voor interieurarchitecten, architecten, ontwerpers, projectinrichters, stylisten, detaillisten en andere interieurprofessionals. Ruim 200 interieurmerken laten gedurende drie dagen zien wat ze in huis hebben.

(Parketplein, 27-01-2021)

 
I4F zet Harlan Stone in het zonnetje

harlan-stone-met-prijsHarlan Stone thuis voor zijn boekenkast met de onderscheiding. (foto: I4F)I4F, de bedrijvengroep die zich richt op de verkoop van patenten en technologieën aan de vloerenindustrie, heeft Harlan Stone, de CEO van LVT-fabrikant HMTX Industries, zijn jaarlijkse onderscheiding voor waardevolle ideeën toegekend. Deze relatief nieuwe 'Valuable Ideas Award' gaat naar mensen die een bijzondere bijdrage leveren aan de vloerenindustrie op wereldschaal. Zij ontvangen vijftigduizend dollar, te besteden aan onderzoek en ontwikkeling. Stone krijgt de prijs als erkenning voor zijn rol in het tot ontwikkeling brengen van de (meerlaagse) productcategorie van de zogeheten 'nieuwe materialen'.

John Rietveldt, de CEO van I4F, noemt Stone een 'out of the box'-denker en als zodanig een heus icoon in de vloerenbranche. Stone op zijn beurt beklemtoont het belang van innovatie en partnerschappen. "Ik verontschuldig me niet een globalist te zijn, en om erkend te worden door een grote Europese innovatiekampioen voor ideeën die in Amerika zijn ontsproten en in Azië geperfectioneerd, betekent alles voor mij. Letterlijk de hele wereld!" De merken Halstead, Metroflor, Teknoflor, Aspecta en Vertex behoren alle tot HTMX Industries. Zijn fabrieken in China zijn licentiehouder van I4F.

(Parketplein, 25-01-2021)

 
F. Ball: nieuwe editie Aanbevolen Lijm Gids

FBall-RAG21-CoverVloerenstoffeerders kunnen binnenkort de jongste editie van de Aanbevolen Lijm Gids ('RAG') van F. Ball opvragen. Het jaarlijks verschijnende naslagwerk van de Britse fabrikant van egalines en vloerlijmen biedt gratis lijmadviezen voor meer dan zesduizend vloerbedekkingen - van vinyl, LVT, PVC, tapijt en tapijttegels, tot laminaat, hout en kurk - van meer dan tweehonderd internationale fabrikanten.

Behalve in gedrukte vorm, is de informatie te vinden op de website van F. Ball, en als App te downloaden (zoek op Aanbevolen Lijm Gids) via de App Store of Google Play. De editie 2021 is bijgewerkt met lijmadviezen voor vloeren die in het afgelopen jaar door fabrikanten op de markt zijn gebracht. Ook F. Ball's nieuwe vloerlijm Styccobond F73 PLUS is opgenomen, de gebruiksklare 'heavy-duty' vloerlijm voor zeer veeleisende binnen- en buitenvloeren.

De lijmadviezen worden enkel gepubliceerd na het doorlopen van een rigoureus testprogramma van liefst vierenvijftig dagen in de testfaciliteiten van de Britse fabrikant. Daarna moet de betreffende fabrikant van de vloerbedekking nog akkoord geven. De gids mag wat de uitgever betreft zodoende gezien worden als het aangewezen naslagwerk bij het kiezen van de juiste lijm voor een nieuwe vloer. F. Ball durft het dan ook zonder meer aan om garantie te geven op de verkregen lijmhechting, voor de levensduur van de vloerinstallatie, zolang men het advies opvolgt wat betreft vloervoorbereiding en het verwerken van de producten.

(Parketplein, 22-01-2021)

 
FEP: verbruik parket stabiel ondanks corona

fep logoDe Europese markt voor parketvloeren is er vorig jaar, ondanks de pandemie, in geslaagd om vlak te blijven, wat volgens de federatie van de parketindustrie FEP te danken is aan meer opknapbeurten in huis en aan het toegenomen gebruik van echt houten vloeren.

Gegevens uit de achterban van de FEP wijzen naar schatting en per saldo op stabiele verbruikscijfers op de Europese parketmarkt in 2020, volgend overigens op een jaar dat nog gekenmerkt werd door een bescheiden groei. De federatie onderstreept dat dit een prognose betreft die nog wijzigingen kan ondergaan, in afwachting van de publicatie van de volledige gegevens in juni.

De uitkomsten tonen hoe dan ook weer verschillen van land tot land, wat volgens de FEP evenzo de evolutie van de virusziekte en de daarmee verband houdende overheidsmaatregelen in de verschillende lidstaten weerspiegelt. Oostenrijk, Zweden, Zwitserland en, in mindere mate, Spanje hebben in de tweede helft van het jaar de slechte prestatie van maart-april geheel of gedeeltelijk rechtgetrokken. Ook aan de positieve kant is dat het parketverbruik in Duitsland, de grootste Europese parketmarkt, verder is toegenomen, mede dankzij renovaties. Aan de andere kant, ondanks een goede zomer en een goed renovatietempo, zijn Frankrijk en Italië er niet in geslaagd om het verlies glad te strijken dat tijdens de lockdown in het voorjaar werd geleden, en melden een daling van het parketverbruik.

"Hoewel er voor de toekomst onzekerheden bestaan ​​over de mogelijke gevolgen van een derde golf, over het hervatten van reizen dankzij vaccins en de economische gevolgen op lange termijn van de pandemie (recessie, verminderde overheidsuitgaven en afname van nieuwe projecten), zijn sommige gewoonten veranderd en deze crisis biedt ook een kans voor de parketindustrie, die al goed heeft geprofiteerd van het oplopen van het renovatietempo en van het naar verhouding gestegen gebruik van houten vloeroplossingen," zo stelt FEP. En refererend aan de Europese Green Deal: "Het lijkt erop dat niet alleen de Europese autoriteiten de positieve rol hebben ingezien die hout en houtproducten spelen om klimaatverandering aan te pakken door CO2 te besparen, maar ook de eindgebruikers, door de natuur in huis te halen!"

FEP's algemene vergadering & parketcongres verhuizen dit jaar overigens van de gebruikelijke maand juni naar eind oktober, in Athene.

(Parketplein, 20-01-2021)

 
MMF-vloeren in categorie Wood in de lift

tilo-ELITO-TREND EICHE-MELANGE 4VELITO TREND Oak Melange (met HDF-drager) van tilo. (foto: tilo GmbH)De afzet van de leden van de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) laat in het voorbije coronajaar een opmerkelijk verschil zien tussen de productcategorieën Wood en Polymeer, zo meldt het Duitse vakblad BTH Heimtex op gezag van de in Brussel zetelende vereniging.

In de eerste drie kwartalen van 2020 werd in West-Europa 15,0 procent meer aan producten uit de categorie Wood verkocht, in Duitsland zelfs 21,5 procent meer dan een jaar ervoor. In contrast daarmee daalden de verkopen van producten in de categorie Polymeer (waaronder LVT en Rigid Products) in West-Europa met 9,9 procent, bij onze oosterburen met 5,1 procent.

De categorie Wood omvat alle producten op een drager op basis van hout (zoals HDF) met een polymeer- of kurkoppervlak. De categorie Polymeer herbergt producten met een polymeerdrager met polymeeroppervlak, en kent subcategorieën voor LVT-klikproducten en voor alle andere polymeerklikproducten op basis van EPC of SPC (rigid products).

BTH Heimtex suggereert als tamelijk nuchtere verklaring dat de vraag van bouwmarkten en vakhandel in Duitstalige landen tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 simpelweg door de industrie werd 'omgeleid' van Polymeer- naar Woodproducten. De leveranciers hadden immers voorraden designvloeren op HDF-basis beschikbaar en boden deze aan in plaats van klik-LVT, waarvan de aanvoer uit Azië stagneerde.

(Parketplein, 20-01-2021)

 
Webinar over Europese houtverordening EUTR

LIFE-Legal-WoodVoor bedrijven die op de EU-markt handelen in hout of houtproducten, of het materiaal gebruiken als grondstof in producten die zij in de EU verkopen, organiseert het internationale LIFE Legal Wood-project een reeks webinars om betrokkenen nader vertrouwd te maken met de vereisten van de Europese houtverordening EUTR, zo ook in Nederland.

De webinars zijn in het Nederlands en worden gehouden op dinsdagochtend 2 maart (9.00-13.00 uur) en donderdagochtend 4 maart a.s. (9.00-12.00 uur). De online bijeenkomsten zijn gericht op het geven van praktische informatie en hulpmiddelen voor bedrijven hoe zij aan de verplichtingen kunnen voldoen. Zoals: een praktijkgids voor 'due diligence'-procedures, hoe risico's te beoordelen van illegaal hout en houtproducten in de toeleveringsketen en hoe gebruik te maken van beschikbare online tools voor naleving van de EUTR. Daarnaast zal de NVWA, belast met de controle op de naleving van de EUTR in Nederland, een inleiding verzorgen en vragen beantwoorden.

Deelname aan de webinars is gratis. De organisatie is in handen van Probos & Preferred by Nature. Aanmelden: via preferredbynature.org/nl/events. Meer informatie: bij Jasprina Kremers, projectadviseur bij Stichting Probos via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken of 0317-455 551.

(Parketplein, 20-01-2021)

 
Houtindustrie achter Nieuw Europees Bauhaus

Isabelle-Brose fepIsabelle Brose (FEP), meent dat klimaatverandering in stijl kan worden aangepakt, onder meer door echte houten vloeren bij de burger thuis te brengen.De in CEI-Bois verenigde houtbewerkingsindustrieën in Europa scharen zich van harte achter de vandaag gelanceerde designfase van het 'Nieuwe Europese Bauhaus'. Dit initiatief dient in zijn hoedanigheid van kennishub, netwerk en proeftuin de Europese Green Deal tot leven te brengen en de kunstzinnige kant van de groene transformatie vorm te geven. "Iedereen moet de groene transformatie kunnen voelen, zien en ervaren," zo hoopt de Europese Commissie. In een zogeheten 'eerste golf' staan vanaf 2021 vijf Bauhaus-projecten op stapel, waarin - onder het aan het oorspronkelijke Bauhaus refererende motto 'Nodig kan mooi zijn' - duurzaamheid, kunst en cultuur centraal staan. Elk project heeft een ander zwaartepunt, zoals natuurlijke bouwmaterialen, energie-efficiëntie, demografie, de groene digitale innovatie en nog zo het een en ander.

bauhaus beeld-nl

De confederatie acht met name de projecten rond natuurlijke bouwmaterialen en energie-efficiëntie van bijzonder belang voor de Europese houtbewerkingsindustrieën. Silvia Melegari, secretaris-generaal van CEI-Bois & EOS: "Dit is een welkom initiatief van de Europese Commissie en we zullen onze leden uit heel Europa aanmoedigen om deel te nemen aan het gesprek om ervoor te zorgen dat we een duurzame maar ook een mooie toekomst hebben, twee belangrijke kenmerken van het nieuwe Europese Bauhaus waaraan houtproducten een bijdrage kunnen leveren." Isabelle Brose, directeur van de Europese Parketfederatie FEP: "FEP verwelkomt de lancering van het Europese Bauhaus, dat zal aantonen dat klimaatverandering in stijl kan worden aangepakt, door natuur en houtproducten, zoals echt houten vloeroplossingen, bij de burger thuis te brengen."

(Parketplein, 18-01-2021)

 
Licht herstel invoer tropische vloeren

EU-import-tropisch-jan-okt20Import tropische houten vloeren in de EU-27, naar leveringsland, van januari-oktober in 2018-2020, in 1000 ton. (bron: ITTO TTM Report)Terwijl de invoer in de EU-27 van alle belangrijke tropische houtproducten in de eerste tien maanden van het coronajaar 2020 daalde, noteerde de invoerwaarde van tropische houten vloeren daarentegen een verrassende, zij het lichte stijging van 3 procent, tot 52 miljoen dollar.

In volume steeg de invoer met 4 procent tot 20.400 ton, zo turft het jongste ITTO TTM Report, met name dankzij een toename van 31 procent van de import uit Maleisië tot 7.600 ton, voornamelijk bestemd voor België. Deze per saldo positieve ontwikkeling volgt op een lange periode van aanhoudende achteruitgang. De invoer uit Indonesië nam licht toe, met 0,4 procent tot 4.900 ton, en daalde slechts bescheiden vanuit Brazilië, met 1 procent tot 4.500 ton. De invoer uit Vietnam kromp steviger, met 22 procent tot 2.000 ton.

(Parketplein, 18-01-2021)

 
Snelle opmars van de zolderrenovaties

In een jaar met hernieuwde interesse in klussen en woninginrichting, is de zolder een bijzonder populaire ruimte gebleken, zo rapporteert USP Marketing Consultancy. De hoogste stijging in klusactiviteiten in de Europese huishoudens vond plaats op de zolder. Klaarblijkelijk ook om daar de veelbesproken 'professionele werkplek' in te richten. De werkzaamheden liepen van kleine decoratieve klussen tot de installatie van nieuwe dakramen en dakkapellen. Een en ander blijkt uit het maandelijkse onderzoek 'The European Home Improvement Monitor' dat in elf Europese landen wordt uitgevoerd. Andere populaire ruimtes om te verbeteren waren de slaapkamer en de woonkamer.

attic-renovations-more-popular-than-beforePercentage Europese huishoudens dat veranderingen aanbracht in ruimtes, op gewogen EU-niveau, in 2019, 2020 en Q1-Q3 2020 versus Q1-Q3 2019. (bron: European Home Improvement Monitor - USP Marketing Consultancy)

De populariteit van zolderrenovaties wordt volgens USP Marketing Consultancy duidelijk beïnvloed door de lockdown-situatie waarmee de meeste Europese landen het afgelopen jaar werden geconfronteerd. Naarmate meer mensen hun werk vanuit hun huis moesten doen, ontstond meer behoefte aan extra ruimte en een professionele werkplek. Hoewel de zolder niet de enige ruimte was waarin meer werd geklust, was de relatieve stijging bij de zolder het hoogst. Terwijl mensen meer tijd thuis doorbrengen, is hun zolder, die voorheen weinig aandacht kreeg, nu ineens belangrijker geworden.

Andere gebieden in de woningen die bijzonder vaak vernieuwd werden tijdens het afgelopen jaar zijn de slaapkamer en de woonkamer, zo toont het onderzoek. Consumenten waren actiever in het uitvoeren van klussen in deze kamers en besteedden ook meer geld aan het verbeteren ervan. Terwijl andere gebieden zoals de tuin en de keuken ook profiteerden van de toegenomen aandacht voor het huis, was de groei van deze ruimtes relatief beperkt. De onderzoekers opperen dat dit mogelijk te maken heeft met winkelsluitingen van tuincentra en keukenshowrooms in verschillende Europese landen gedurende het hele jaar.

De European Home Improvement Monitor verschijnt begin februari en bevat per productcategorie en land volledige inzichten over de ontwikkelingen in 2020 met betrekking tot woningverbetering. De resultaten zijn beschikbaar voor alle belangrijke categorieën in doe-het-zelf. Meer informatie: www.usp-mc.nl.

(Parketplein, 15-01-2021)

 
Brand CAB-gebouw in Utrecht treft Calitex

Stand-van-CalitexStand van Calitex op InCoDa 2019. (Still uit video op calitex.nl)Bij de grote brand in het monumentale CAB-gebouw in Utrecht van afgelopen maandagavond, blijkt ook een vloerenbedrijf zwaar getroffen te zijn. Ondernemer Murat Calinalti van vloerengroothandel Calitex laat aan het AD weten dat de brand zijn opslag voor vloeren volledig in de as heeft gelegd. Op foto's zijn onder meer hoge stapels zwartgeblakerd laminaat te zien die de brandweer naar buiten heeft gesleept, vanuit het betreffende pand met het opschrift Parketdepo.nl boven de deur.

Het Utrechtse bedrijf Calitex heeft meerdere locaties en is nu in één keer de opslagruimte kwijt. "We hadden gisteren gewoon om 18.00 uur afgesloten," zegt een verbijsterde Calinalti dinsdag tegen de krant. "Na het telefoontje van de alarmcentrale om half negen raasde ik hier meteen naartoe. Ik dacht direct: alles is weg. En dat klopt. Het is helemaal verloren.''

Het familiebedrijf huurt er 2500 vierkante meter bedrijfsruimte. De volledige voorraad vloeren van hout, laminaat en pvc is naar het zich laat aanzien verloren gegaan. Een volume van ongeveer honderd trailers, verklaart Calinalti aan het AD. Een deel was verkocht en wachtte op transport.

Experts van de brandweer hebben onderzoek in zijn bedrijf gedaan om de oorzaak van de brand te achterhalen. "Iedereen weet in wat voor tijd we nu leven met corona, en nu óók nog dit er bij. Het is echt heel slecht,'' zo treurt Calinalti.

Het CAB-gebouw, voorheen het Centraal Autobus Herstelbedrijf van de Spoorwegen, is industrieel erfgoed en biedt met name onderdak aan creatieve bedrijven. Bij de zware brand is niemand gewond geraakt. De oorzaak en de omvang van de schade zijn nog niet bekend.

(Parketplein, 13-01-2021)

 
COREtec in voetbalarena KRC Genk

Coretec-Naturals-Lumber-50COREtec Naturals (Lumber 50-LVPE-804 ) in MIJNbar van KRC Genk.USFloors heeft met de plaatsing van zijn vloeren bij voetbalclub KRC Genk weer een mooie referentie op zak in de publicitair aantrekkelijke voetbalwereld. Eerder kozen Sporting Lokeren, Beerschot en in ons land Fortuna Sittard al voor COREtec als vloerbedekking in hun voetbalstadions.

KRC Genk liet de keuze vallen op de Naturals-collectie voor de aankleding van de zeshonderd vierkante meters tellende MIJNbar, een rustige en vooral gezellige ruimte ten behoeve van zijn vele businesspartners. "Een belangrijk aspect daarbij was uiteraard de vloer," verklaart Stephan Poelmans, commercieel directeur van de club. "Een vloer die warmte 'uitstraalt', duurzaam is en bovendien onderhoudsvriendelijk. COREtec beantwoordde perfect aan deze vereisten. De flexibiliteit van deze partner en het plaatsingsgemak van de vloer maakten het plaatje compleet."

Bij KRC Genk vielen onder meer de kostenbesparende voordelen van een snelle plaatsing zonder afbraakwerken of (dure) voorbereidingswerken in goede aarde. Voor een dergelijke premium locatie waar veel volk voorbijkomt, waren bovendien de water- en slijtvaste kwaliteiten van de vloer van belang. Jan Dossche van USFloors International is fier dat zijn vloeren de MIJNbar van de topclub opfleuren. "Het resultaat is een prachtige locatie die grootsheid uitstraalt."

(Parketplein, 13-01-2021)

 
Website Bona volledig vernieuwd

Nieuwe-Bona-WebsiteNieuwe website Bona, gedeelte voor professionals.Bona heeft zijn website wereldwijd een periodieke update gegeven en aangepast aan de eisen van de tijd. De vorige versie draaide al een tijdje en de leverancier vond het hoognodig tijd voor een nieuwe, frisse look en voor een ruimere hoeveelheid informatie. De nieuwe website moest evenzo geschikt zijn voor elk denkbaar apparaat, zoals pc, tablet en mobiel.

Bij het bezoek aan het onder handen genomen www.bona.com, krijgt men eerst de gebruikelijke keuze tussen 'Ik ben een professional' en 'Ik ben een consument'. Naast alle informatie over de producten en de oplossingen van Bona, is veel redactionele inhoud toegevoegd, met de bedoeling om de bezoekers te inspireren en te informeren. Zeker de inhoud op het gedeelte voor consumenten is flink uitgebreid met nuttige informatie.

Voor de professional is het gedeelte met de producten anders opgezet. Al de producten staan nu online, compleet met artikelnummer – te vinden via het navigatiegedeelte of (nog gemakkelijker) via de zoekfunctie. Alle downloads zijn terug te vinden bij de producten, maar er is ook een aparte sectie waar alle TDS-en SDS-bladen zijn terug te vinden. Tevens tips voor installatie en renovatie, design & inspiratie en onderhoudsadviezen.

(Parketplein, 11-01-2021)

 
Lieverdink brengt collectie Colourline

Blueline-Kambala-brede-delenBlue Line Kambala, brede delen zonder vellingkant, gelakt.Parketfabriek Lieverdink introduceert de collectie Colourline, bestaande uit een drietal lijnen. Green Line, gepresenteerd als "het eerste echte vloerverwarmingsparket", heeft een zeer lage RC-waarde van 0,058 K/W m2 en een opbouwhoogte van slechts 9,8 mm. De collectie bestaat uit landhuisdelen van 182/222 mm breed en 2200/2400 mm lang, onbehandeld of behandeld en verkrijgbaar in drie eiken selecties met of zonder vellingkant. Voorts uit walvisgraatvloeren van 140 x 700 mm en grote Hongaarse punten van 140 x 740 mm in 45 en 60 graden in eiken natuur en eiken kerngerookt.

De Red Line-collectie bestaat uit 'slim' gefabriceerde slanke parketdeeltjes. De fabrikant spreekt van een interessant geprijsde tweelaags visgraat met een toplaag van bijna 4 mm. De collectie bestaat uit vier eiken selecties, waarvan er drie ook onbehandeld verkrijgbaar zijn, en voorts uit houtsoorten als kersen, noten, eiken kerngerookt, kambala, merbau, essen, maple en beuken, in twee afmetingen (70 mm x 500 mm en 90 mm x 1000 mm) en direct klaar voor gebruik. Door het formaat is het mogelijk slanke visgraatvloeren, ladderpatronen en andere patronen te ontwerpen. De parketvloeren zijn geschikt voor vloerverwarming en kennen een lage RC-waarde van 0,078 K/W m2.

De Blue Line-collectie ten slotte wordt voorgesteld als een luxe assortiment 'herontdekte' houtsoorten in brede landhuisdelen. De lamel is een aanvulling op het bestaande Kährs-assortiment. Naast vier eiken selecties bestaat de reeks uit kersen, noten, kerngerookt eiken, maple, beuken, essen, kambala en merbau. Opmerkelijk is het ontbreken van een vellingkant. De delen zijn kant en klaar afgewerkt met olie of (matte) lak en direct klaar voor gebruik.

(Parketplein, 11-01-2021)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

FF-147FFI-115

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Kleur aanbrengen op houten vloeren
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Lijmen voor LVT, PVC en vinyl
  • Dossier UV-afwerking op de werf met olie of lak
  • Dossier Training en opleidingen van producenten en verdelers

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com