pp2000

chapel-banner-juniFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
G.J. Leppink (voorheen Unipro) overleden

G.J LeppinkG.J. (Jan) Leppink.Vorige week maandag is G.J. Leppink op 90-jarige leeftijd overleden. Jan Leppink was van oktober 1971 tot september 1993 directeur/eigenaar van Unipro. "Als echte pionier en visionair heeft hij de aanzet gegeven tot het verdwijnen van de oplosmiddelen uit de lijmen van Unipro. Onder zijn leiding is Unipro van regionale lijmproducent gegroeid tot een internationale aanbieder van vloersystemen," aldus de onderneming in Haaksbergen, inmiddels Uzin Utz Nederland geheten.

Leppink groeide op in Haaksbergen. Na zijn baan in de textielindustrie stapte hij over naar de lijmfabrikant, die net een nieuw pand had gebouwd aan het bedrijventerrein 'West' in deze gemeente. Van Unipro wist hij een hecht familiebedrijf te maken. "De zaak is niet van mij, maar van ons allemaal," zo zei hij in een interview voor het boek dat over zijn leven verscheen. Ook na zijn pensionering bleef hij sterk betrokken bij het bedrijf en de medewerkers.

"We zijn intens verdrietig over het overlijden van de heer Leppink," zegt Gerben Bouwmeester, algemeen directeur van Uzin Utz Nederland. "Hij was de verbinding met het verleden en op dat verleden bouwen we nog steeds voort. Dat wat ons bijzonder maakt, de manier waarop wij omgaan met elkaar en met onze klanten, zat in zijn manier van leidinggeven. Met zijn gedrevenheid, zijn sociale bedrijfscultuur en persoonlijke aandacht voor alle medewerkers, kreeg hij iedereen in beweging."

(Parketplein, 14-04-2020)

 
'Vertrouw en maak je zichtbaar'

Lisa-Klaassen-ppc-februari-2020Lisa Klaassen: "Wees het toonbeeld van veiligheid en ondernemerschap.""Ondanks alle vervelende berichten om ons heen, zijn we blij dat we bij PPC gewoon open kunnen zijn," vertelt Lisa Klaassen van de Plinten & Profielen Centrale in Wijk bij Duurstede. "Daarbij houden wij ons aan de richtlijnen van het RIVM voor de gezondheid en veiligheid van de klant en onze medewerkers. Dat is voor ons leidend. Zo lang de overheid het toestaat en er genoeg medewerkers beschikbaar zijn, blijven wij voor de klant open. Men kan terecht in al onze vestigingen in Wijk bij Duurstede, Amsterdam, Eindhoven, Den Haag en binnenkort ook in Groningen."

Lisa Klaassen vindt het fijn dat ze de branche in deze lastige tijden daarmee van dienst kunnen zijn. "Want hoe lastig het wellicht ook is en lijkt, het is goed om met alle eventueel benodigde veiligheidsmaatregelen door te draaien en zichtbaar te blijven. Niet alleen vanwege de omzet, maar ook vanwege het vertrouwen dat dit uitstraalt. Dat geldt voor ons naar de klant toe, maar ook voor de klant naar de consument toe. Vertrouwen dat alles uiteindelijk weer goed komt. Dit is de tijd dat je je daarmee zichtbaar kan maken. Blijf aanwezig en profileer je. Wees het toonbeeld van veiligheid en ondernemerschap. Bij PPC zullen we onze klanten daarbij nadrukkelijk ondersteunen in deze lastige periode."

(Parketplein, 10-04-2020)

 
'Het blijft nog even koffiedik kijken'

TG-Wood-op-Domotex-2020De presentatie van T&G Wood nog maar paar maanden geleden op Domotex.Het lijkt er op dat we een belangrijke fase ingaan wat betreft Covid-19. Het aantal patiënten op de intensive care stabiliseert. En men durft zelfs al heel voorzichtig te denken aan 'wanneer en hoe' een eventuele versoepeling van de beperkende overheidsmaatregelen moet ingaan. De komende weken zullen daar meer duidelijkheid over geven. De branche houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en probeert met de nodige voorzorgsmaatregelen 'in gang' te blijven. Zo ook bij T&G Wood in Ede. "We hebben het de maand april en mei nog behoorlijk druk," vertelt Ton Schulte. "We hebben zelfs in april nog iemand aan moeten nemen voor de oliestraat. Natuurlijk is dit goede resultaat het gevolg van voortborduren op lopende orders, maar dat neemt niet weg dat ik kan stellen dat we een goed eerste kwartaal hebben gedraaid. De bouw loopt door en de huizen van juni worden heus wel opgeleverd. En daar liggen natuurlijk ook de nodige vloeren. Zolang ze doorbouwen zijn we op de korte termijn gedekt. Maar dat wordt anders als dat minder wordt, dan kun je een dip verwachten."

Anders liggen de zaken voor de retail, waar de nodige creativiteit van de detaillist wordt verwacht. Schulte: "Mensen met een showroom hebben het niet gemakkelijk. De consument komt niet zo gemakkelijk de winkel meer in. En een parketvloer bestellen op internet, dat doet men niet zo graag. Het is toch een investering in een mooie natuurvloer die je met eigen ogen wilt zien en voelen. Ik zie detaillisten die daar goed op inspelen. Ze maken een afspraak op maat met de klant in de winkel. Hij kan zich dan rustig laten voorlichten. Dat werkt goed, en is vooralsnog een prima idee, maar voor de lange termijn waarschijnlijk geen oplossing. Met creativiteit en optimisme kom je een heel eind. Maar als uiteindelijk de bouw niet meer loopt en het consumentenvertrouwen een douw krijgt, dan moet dat wel een impact op de economie geven. Vooralsnog is en blijft het nog even koffiedik kijken. En zijn we daarbij behoorlijk afhankelijk van de maatregelen, en of een versoepeling daarvan, die onze regering uit de hoge hoed tovert," aldus Schulte tot besluit.

(Parketplein, 10-04-2020)

 
Positieve corona-actie Renotec Duo

veelzeggende-kleurplaatEen van de veelzeggende kleurplaten.Renotec Duo heeft een leuke actie in het kader van de corona-perikelen bedacht. Het bedrijf in Bergen op Zoom stuurt zijn klanten met hun bestelling een gefrankeerde briefkaart mee, die ze aan iemand in hun omgeving kunnen sturen die wel wat extra aandacht kan gebruiken. Verder kan men via zijn website kleurplaten downloaden. Het is de bedoeling om de door uw kinderen thuis ingekleurde platen naar Renotec Duo terug te sturen met een positieve boodschap, zodat deze aangeboden kunnen worden aan een zorginstelling in de buurt. De mooiste kleurplaat wint bovendien een prijs.

(Parketplein, 10-04-2020)

 
FEP: 'Zuid-Europa al ernstig geraakt'

fep-logoDe Europese parketmarkten zijn het jaar over het algemeen goed begonnen, getuige de stabiele tot licht positieve ontwikkelingen in januari en februari, zo rapporteert het bestuur van parketmakersfederatie FEP, dat vorige week 'virtueel' was bijeengekomen om de situatie tot dusverre in kaart te brengen. Maart echter, en de komst van het Covid-19-virus op het Europese grondgebied, hebben een resoluut einde gemaakt aan deze gunstige gang van zaken.

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar duiden de voorlopige resultaten van de eerste drie maanden op een stabiel parketverbruik in Scandinavië (met Zweden als uitzondering), de Baltische staten en zelfs Duitsland, waar de activiteit voorlopig aanhoudt.

Aan de andere kant meldt Zuid-Europa, waar strengere beperkende maatregelen worden getroffen, over het algemeen al een aanzienlijke daling van de parketconsumptie. Hoewel het volgens de federatie op dit moment onmogelijk is te voorspellen wanneer de activiteiten weer van start zullen gaan en hoe het verbruik zich vervolgens zal ontwikkelen, mag het duidelijk zijn dat "deze crisis op lange termijn aanzienlijke gevolgen zal hebben voor de Europese economie en industrie."

In zijn beschouwingen per land slaat de federatie Nederland en België deze maal over. De parketmarkten in de Baltische landen bleven in het eerste kwartaal van het lopende jaar vlak. In deze landen lopen de activiteiten tot dusverre door. Het parketverbruik in Zweden is in het eerste kwartaal licht gedaald met 3 tot 4 procent ten opzichte van vorig jaar. De beperkte terugloop is het gevolg van onder andere minder nieuwbouw en zou geen weerspiegeling zijn van de huidige coronacrisis aangezien het leven bijna normaal doorgaat in Zweden, met zaken en winkels die open blijven.

De Deense parketmarkt bleef in het eerste kwartaal ook vlak liggen. De projectenmarkt doet het nog steeds goed, terwijl de winkels in de loop van de crisis de deuren zijn beginnen te sluiten. Mensen zijn thuis evenwel nog veel in de weer met het opknappen van hun interieur. Hoewel de Finse markt niet door de crisis lijkt te worden getroffen, loopt de nieuwbouw terug. Al met al waren de parketverkopen in het eerste kwartaal stabiel in Finland. Gegevens van de Noorse markt tonen een vlakke eerste drie maanden van het jaar. De beperkende maatregelen daar zijn niet zo streng als in Zuid-Europa, maar de Noren blijven thuis en de vraag naar doe-het-zelf-producten voor het opknappen van het interieur, zoals verf, neemt toe. Dit is evenwel niet van toepassing op de vraag naar parket.

De parketverkoop in Oostenrijk kromp in het eerste kwartaal aanzienlijk met 10 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De activiteit was goed in januari en februari, maar de markt stortte in maart in. Sommige bedrijven hebben de werkzaamheden gestaakt, winkels zijn gesloten of werken alleen online. De Duitse markt bleef op peil tot aan het begin van de veelbelovende maand maart. Winkels zijn nu gesloten, maar doe-het-zelfzaken zijn in de meeste deelstaten geopend. Bedrijven en leggers zijn nog altijd aan het werk. Productie- en bouwactiviteiten gaan voorlopig (met beperkingen) door. De gegevens voor het parketverbruik in Zwitserland in de eerste drie maanden laten een daling van 8 procent zien. De Zwitserse markt stagneerde al voordat de laatste twee weken van maart de boel deden kelderen. Bouwlocaties zijn gesloten en activiteiten worden teruggeschroefd. De beperkende maatregelen zijn overigens aanzienlijk strenger in het Franstalige deel van het land.

In Frankrijk daalde het parketverbruik in het eerste kwartaal met liefst 15 tot 17 procent. Januari en februari waren normale maanden qua activiteit, maar in maart stortte de Franse parketmarkt in. Alle winkels zijn gesloten. Alle fabrieken hebben hun werkzaamheden stopgezet. De Italiaanse parketmarkt kromp in de eerste drie maanden van het lopende jaar met 10 procent. De activiteit in januari was al traag, waarna Italië als eerste Europese land door de crisis werd getroffen. Alle fabrieken en winkels zijn in ieder geval tot half april gesloten en de terugkeer naar normaliteit in Italië zal volgens de FEP tijd vergen. De Spaanse markt was stabiel in het eerste kwartaal. Het kwartaal begon goed, maar maart en de crisis maakten een einde aan het positieve verhaal. Ook in Spanje gelden krachtige lock-down-maatregelen.

Zoals eergisteren gemeld, heeft de FEP besloten zijn voor juni in Hamburg aangekondigde algemene jaarvergadering (plus parketcongres) te annuleren vanwege het virus.

(Parketplein, 08-04-2020)

 
'Lucht voor retail via 12 miljard garantie'

inretail-logo-cINretail heeft de aanvullende crisismaatregelen die de overheid gisteravond bekend maakte positief ontvangen. "Met de garantstelling van de overheid ter waarde van 12 miljard euro kunnen leverancierskredieten herverzekerd blijven worden en dat geeft de non-food retail lucht," zo reageert directeur Jan Meerman. "De overheid ziet het belang voor de sectoren die zwaar geraakt worden door de coronacrisis. Er is een goede oplossing gevonden, waarmee ook werkgelegenheid behouden blijft."

De brancheorganisatie ziet dat kredietverzekeringen de keten goed helpen te functioneren en dat de garantstelling van de overheid zorgt voor rust en meer vertrouwen. Zij noemt het ook effectief dat de garantstelling niet ophoudt na de coronacrisis. "Het zorgt er voor dat de herstart van de economie niet geblokkeerd wordt, doordat iedereen vooruitbetaald wil worden terwijl daarvoor de liquiditeiten ontbreken. Leveranciers krijgen via de overheidsgarantie nu de zekerheid dat leveringen ook betaald worden."

INretail acht het positief dat de garantiepercentages van de GO-regeling voor mkb zijn verruimd naar 90 procent en voor grotere ondernemingen naar 80 procent. Dat de premie voor de BMKB-regeling van 3,9 procent naar 2 procent daalt is volgens de brancheorganisatie ook beter. De belangenbehartiger van de winkeliers in non-food moet wel vaststellen dat te veel ondernemers tegen trage verwerkingsprocessen aanlopen bij de banken wanneer ze van deze regeling gebruik willen maken.

(Parketplein, 08-04-2020)

 
Nieuwe accountmanagers 'vloer' bij RIGO

RIGO-RayonverdelingRIGO Verffabriek heeft twee nieuwe collega's, de vertegenwoordigers Jelle Wiersma en Frank Linde, welkom geheten in zijn team voor de verkoop buitendienst in de vloerensector. Wiersma is als accountmanager actief in de omgeving van Flevoland en Utrecht en tevens bereikbaar voor technische vragen. Linde vertegenwoordigt de fabrikant in Noordoost-Nederland. RIGO Verffabriek stelt nu door geheel Nederland plus België goed vertegenwoordigd te zijn. Bijgaand kaartje met de rayonindeling geeft overzichtelijk weer wie waar aan de slag is.

De IJmuidense producent van verf-, olie- en lakproducten benadrukt verder dat zijn klanten, nu het immers wat lastiger is om elkaar te bezoeken en ontmoeten, niet moeten schromen om hun vertegenwoordiger te bellen met vragen over het assortiment of technische kwesties. "Ze staan je graag te woord. En als deze periode voorbij is, komen ze bij je langs. Dan zorgen we samen weer voor prachtige meesterwerken!" zo besluit RIGO Verffabriek opgewekt.

(Parketplein, 08-04-2020)

 
Parketnavigator als service ook voor thuis

De-Parketnavigator-2'De Parketnavigator 2.0 - Ontwerp uw droomvloer in parket' is een van de drie beschikbare filmpjes.In deze tijden van corona hoopt Parketfabriek Lieverdink zijn afnemers enige ondersteuning te bieden met zijn vernieuwde en vierentwintig uur per dag toegankelijke digitale showroom, oftewel zijn Parketnavigator 2.0. De verkoper kan zich met deze tool onderscheiden en zijn klanten prikkelen om naar de winkel te komen, zo is de gedachte. Zij krijgen namelijk de mogelijkheid om de vloer van hun keuze alvast thuis uit te zoeken, waarmee de eerste contacten dan al virtueel zijn gelegd. "De consument zal de komende tijd steeds vaker thuis blijven en alleen weggaan wanneer dat echt nodig is," zo legt de fabrikant uit. "Maar ook het leven van de consument gaat gewoon door. Er zullen huizen worden gekocht en verkocht en zal er dus ook vraag zijn naar parketvloeren."

De Doetinchemse parketproducent heeft voor dit doel drie filmpjes gemaakt (eentje als introductie en twee ter instructie) waarmee zijn afnemers op hun sociale media of website de aandacht op zich kunnen vestigen. De Parketnavigator 2.0 is in de showroom, maar ook 'als cadeautje' door de consument thuis te gebruiken. Door niet meer dan het mailadres van de consument te vragen, kan deze drie dagen lang (via een code) kosteloos gebruik maken van het programma en aan de gang gaan met de beschikbare interieurs, houtkleuren en patronen.

(Parketplein, 08-04-2020)

 
FEP schrapt algemene vergadering in Hamburg

De Federatie van de Europese Parketindustrie (FEP) heeft zijn jaarlijkse algemene vergadering, die medio juni in Hamburg op de rol stond, geannuleerd, zo meldt EUWID vandaag. De reden zal geen verrassing zijn, dat is het coronavirus dat bijeenkomsten met grotere aantallen mensen vooralsnog in de weg staat.

De internationale agenda voor de komende maanden wordt zodoende steeds leger. In april en mei staan geen beurzen en evenementen van belang meer op stapel. In juni treffen we in Europa nog een paar bouw- en interieurgerelateerde evenementen aan die oorspronkelijk in het voorjaar gehouden hadden moeten worden, zoals Fimma-Maderalia in Spanje en Construma in Hongarije, en nu ongetwijfeld in spanning afwachten of de lockdown-maatregelen van toepassing blijven of niet. In eigen land moet MaterialDistrict op 23 juni van start gaan in de Ahoy Rotterdam, ruim drie maanden later dan in eerste instantie voorzien. Vloerenbeurs Domotex Asia/Chinafloor heeft het resoluter aangepakt en verhuist van eind maart naar eind augustus dit jaar. De voor de parketbranche niet onbelangrijke Carrefour International du Bois, die eind mei op de rol stond in het Franse Nantes, is inmiddels opgeschoven naar begin februari volgend jaar. (Zie ook de Agenda elders op deze site).

(Parketplein, 06-04-2020)

 
Visgraat van COREtec in nieuwbouwwoning

Toepassing-Coretec-ForestToepassing COREtec Naturals visgraat Forest in een Haagse woonkamer.COREtec stuurt een aardige residentiële referentie op van een installatie bij een Haagse familie, die tegelijkertijd een leerzaam inkijkje biedt via welke zijpaden de aankoopbeslissing van een particulier zoal kan lopen. De betreffende klant weet wel aan welke eisen de aanschaf voor zijn nieuwbouwwoning moet voldoen, maar niet welke vloerbedekking daarmee overeenkomt. Advies van de winkelier geeft uiteindelijk de doorslag.

"We waren op zoek naar een houten vloer omdat we dit erg mooi vonden voor onze nieuwe woning en we wilden graag een visgraatvloer. We wilden een vloer waar we lang plezier van konden hebben," zo begint het verslag van het afgelegde aankooptraject. "Maar tegelijkertijd hebben we een gezin met vier jonge kinderen, dus hadden we ook twijfel over de bestendigheid en het onderhoud van een houten vloer. We maakten ons met name zorgen over vocht en vetvlekken."

De volgende fase dan. "Tijdens onze zoektocht hebben we ons georiënteerd op hout, tegelvloer in houtlook, laminaat, vinyl. Waarbij we natuurlijk ook rekening moesten houden met de prijs. Uiteindelijk hadden we gekozen voor een houten visgraatvloer beneden en boven een laminaatvloer."

Maar uiteindelijk toch niet. "Omdat we toch niet helemaal tevreden waren, vroegen we advies bij woonwinkel Woonmode. We hadden nog niet eerder gehoord van COREtec-vloeren, maar dit was precies de goede mix voor ons. Honderd procent waterproof, krasbestendig, geschikt voor vloerverwarming, niet van echt hout te onderscheiden, een duurzame vloer, onderhoudsvrij en ook niet geheel onbelangrijk: een goede prijs-kwaliteitverhouding. Perfect voor ons!"

In de hele woning van de tevreden klant zijn nu vloeren van het merk gelegd. Beneden COREtec Naturals visgraat Forest (ongeveer zeventig vierkante meter) en op de eerste en tweede verdieping COREtec Naturals Forest.

(Parketplein, 06-04-2020)

 
Winnaars prijzenactie Bona zijn bekend

bona-1-2-3De drie prijswinnaars (foto's: facebook.com/bonabenelux)De 'deel jouw werk om te winnen'-prijzenactie die Bona de voorbije weken op Facebook op poten had gezet, heeft een drietal eminente winnaars opgeleverd. Bona vroeg professionals om met creatieve foto's van toepassingen van de parketlak Bona Mega ONE of de parketolie Bona Craft Oil 2K, mee te dingen naar een Apple Watch, Kooduu Synergy Pro 35 of Google Home Smart, respectievelijk de eerste, tweede en derde prijs.

De eerste prijs gaat naar Neerlandia Parket. De reactie van dit bedrijf uit Nijmegen op de Facebookpagina van Bona: "Super leuk!! We zijn er blij mee!" De tweede prijs is voor Verkennis Parket in Weert. Jac Verkennis: "Super bedankt allemaal, Bona top team. Hou het gezond." Nummer drie is Rasenberg Parket in Terheijden. Dominique Rasenberg: "Hartelijk bedankt, super gaaf."

Diana Pennings van organisator Bona is blij met al deze vrolijke reacties: "Super leuk in deze barre, nare tijden waarvan we niet weten waar het gaat eindigen! Wij gaan positief het weekend in!"

(Parketplein, 03-04-2020)

 
Winkelhuren: overheid zet druk op vastgoed

WiebesMinister Wiebes van Economische Zaken. (foto: Rijksoverheid)Het ministerie van Economische Zaken heeft de druk opgevoerd op vastgoedbeleggers en de door de coronacrisis getroffen winkeliers om tot landelijke afspraken te komen over huuruitstel en of huurverlagingen. Als de partijen er onderling niet uitkomen, sluit het Rijk overheidsingrijpen niet uit, zo melden betrokkenen tegenover het FD.

Na eerder een gezamenlijke oproep om elkaar niet langer te bestoken met juridische dreigbrieven, zijn inmiddels gesprekken gaande tussen de koepelorganisaties uit de retail en het vastgoed. Over de precieze aard van mogelijke korting of uitstel valt volgens de krant nog weinig concreets te zeggen. Er is gesproken over landelijke huurpauzes en kortingen voor de duur van drie maanden, maar ook over een onderverdeling van huurbazen in categorieën, om zo meer recht te doen aan de diversiteit onder vastgoedeigenaren en winkeliers.

Het ministerie probeert naar verluidt een akkoord met winkeleigenaren laagdrempeliger te maken door te verkennen of het mogelijk is dat de staat garant gaat staan voor de betaling van de huren. Ondanks die handreiking lopen de gesprekken tot nu toe zeer moeizaam, melden meerdere betrokkenen aan het FD. De vastgoedbeleggers zijn bang voor verlagingen over de gehele linie, die er hard in zullen hakken bij vooral de kleinere eigenaren en precedentwerking krijgen. Bovendien zouden ze dan ook korting moeten weggeven aan winkeliers die nog wel goed draaien.

Komen de marktpartijen niet vóór 20 april tot afspraken, zo weet de krant, dan gaat het ministerie mogelijk ingrijpen om coulance van de pandeigenaren af te dwingen. In het uiterste geval zou er een noodwet kunnen komen, zegt een bron tegen de krant. De kans dat de onderhandelingen opnieuw stranden, net zoals een eerdere poging in maart, lijkt volgens het FD niettemin levensgroot: meerdere betrokkenen spreken van 'zeer stroperige sessies' en hoog oplopende emoties aan tafel.

(Parketplein, 03-04-2020)

 
Bostik lanceert One Flooring Range

Op-de-uniform-ogendeOp de uniform ogende verpakkingen staan symbolen die de eigenschappen van het product duidelijk maken. Ook is een indeling gemaakt in de kwaliteitsklassen Good, Better, Best en Special.Bostik introduceert deze maand de 'One Flooring Range', zijn vernieuwde en uitgebreide assortiment producten voor vloertechniek. "Door de krachtige lay-out van de verpakkingen, heldere meertalige informatie en overzichtelijke kwaliteitsklassen is het gebruiksgemak sterk verhoogd," aldus de producent.

Bostik zegt zijn volledige Europese assortiment aan vloertechnische producten, zoals primers, reparatiemiddelen, egalines en lijmen, tegen het licht te hebben gehouden. De producten zijn waar nodig verbeterd en voorzien van over de landsgrenzen heen begrijpelijke namen als 'Grip', 'Stix' en 'Fix'. Op de uniform ogende verpakkingen staan symbolen die de eigenschappen van het product duidelijk maken. Ook is een indeling gemaakt in de kwaliteitsklassen Good, Better, Best en Special. De informatie op de verpakking staat in zes talen weergegeven, wat handig is voor bedrijven met internationaal personeel. Door de barcode via de Smart Web App te scannen is uitgebreide productinformatie beschikbaar. Via de app is ook informatie over andere producten te raadplegen en kan contact worden opgenomen met de serviceafdeling.

De fabrikant voorziet dat, naast de verwerker, ook de tussenhandel profijt zal hebben van deze naar eigen zeggen 'nieuwe standaard' in vloertechniek, aangezien de heldere informatie en uniforme verpakkingen het maken van de juiste productkeuze zouden vergemakkelijken. De One Flooring Range wordt al met al aanbevolen voor zowel kleine en eenvoudige als zeer grote en complexe projecten. De producten zijn geschikt voor vloeren in allerlei omgevingen, zoals woningen, ziekenhuizen, scholen, kantoren en hotels. Ze worden geleverd aan groothandels, vloerenbedrijven en parketzaken en toegepast in projecten door interieurarchitecten en woninginrichters.

Bostik verklaart een internationale uitbreiding van zijn activiteiten in het segment vloertechniek na te streven en beschouwt zijn One Flooring Range als een belangrijke stap in die richting. Het bedrijf is voorts in de weer met duurzaamheid, door onder andere gebruik te maken van biobased materialen, controle op afvalstromen en recycling van verpakkingsmaterialen.

(Parketplein, 03-04-2020)

 
Nieuws van MeisterParquet. longlife

Samenspel-tussen-de-formatenSamenspel tussen de formaten landhuisdeel PD 400 en visgraat PS 500 met identiek oppervlak, Eik harmonisch plain 8805. (Afbeelding: MEISTER)MeisterWerke heeft het HDF-parketassortiment van zijn 'MeisterParquet. longlife' eenvoudiger en compacter gemaakt, met behoud evenwel van de technische eigenschappen van de vloeren. Zeven collecties tonen een ruime verscheidenheid aan formaten, kleuren en oppervlaktebewerkingen, zonder in te boeten op de overzichtelijkheid van het geheel, zo beklemtoont de Duitse fabrikant. Waar eerst elf verschillende sorteringen bestonden, zijn nu vier nieuwe samengesteld, wat niet alleen het geven van advies maar ook het kiezen van een parketvloer eenvoudiger zal maken. Allereerst zijn gelijke kleuren ingevoerd over een deel van de verschillende collecties. Zo wordt het mogelijk dezelfde kleur parket in diverse formaten of patronen te leggen.

De kern van MeisterParquet. longlife wordt gevormd door de klassieke landhuisdeelcollectie PD 400 (2200 bij 180 millimeter), met zestien natuurgeoliede en mat gelakte oppervlakken. Van polarwit tot kerngerookt beslaat de collectie een breed kleurenspectrum, met een duidelijke focus op natuurlijke eikenkleuren. De landhuisdelen uit de collectie MeisterParquet. longlife PD 450 worden aangevuld door zes oppervlakken met een 'grandioos' formaat van 2400 bij 255 millimeter.

De bestaande collectie PC 400, met zijn karakteristiek geplankte en natuurgeoliede oppervlakken, wordt uitgebreid met vier mat gelakte producten die weliswaar over een gevarieerde multistrooks-look beschikken, maar niet geplankt zijn zodat deze variant een rustiger uiterlijk heeft.

Het visgraatparket PS 500 en PS 400 is voorzien van het nieuwe, gepatenteerde kliksysteem UniZip. Dit biedt als voordeel dat in plaats van het afwisselend leggen van A- en B-planken, nu één type plank zowel linkszijdig als rechtszijdig in het visgraatpatroon kan worden gebruikt. Met PS 300 beschikt men over een extra strookcollectie in dezelfde kleuren als de acht mat gelakte oppervlakken van PS 500. MeisterParquet. longlife wordt afgerond door de twee 'instapcollecties' PD 200 (landhuisdeel) en PC 200 (3-strook).

MeisterParquet. longlife is met zijn HDF-tussenlaag aanbevolen voor het leggen op vloerwarming (ook bij zwevende plaatsing), bijzonder stil dankzij het hogere eigengewicht van de planken en kenmerkt zich volgens de producent ten slotte door een verbeterde indrukstabiliteit.

(Parketplein, 01-04-2020)

 
Kleine omzetdaling houtindustrie België

fedustria-logoDe Belgische houtindustrie tekent, na vijf jaren van groei, een omzetdaling met 2 procent op in de eerste negen maanden van 2019, zo blijkt uit het Jaarverslag 2019-2020 van Fedustria. Aangezien de afzetprijzen nagenoeg stabiel zijn gebleven (plus 0,6 procent), kent de activiteit in volume een daling met circa 2,6 procent. Drie van de vier segmenten noteren een lichte achteruitgang, met name de plaatmaterialen (minus 3,2 procent), de bouwelementen (minus 1,7 procent) en de overige houtverwerking (minus 2,9 procent). Enige uitzondering zijn de houten verpakkingen (voornamelijk pallets), waarvan de omzet met 2,6 procent is toegenomen.

De productgroep van de bouwelementen omvat de industriële productie van parket, deuren, ramen, gelijmd gelamelleerde spanten, dakspanten, houtverduurzaming, houtskeletbouw en houtbouw en is afgelopen jaar goed voor een omzet van bijna 690 miljoen euro.

De productgroep houten plaatmaterialen omvat de productiebedrijven van spaanplaten, MDF, OSB, multiplex en fineer. In het verlengde hiervan vindt men bedrijven gespecialiseerd in de plaatveredeling (bijvoorbeeld gefineerde of gemelamineerde platen, fineerparket, laminaatvloeren). Deze productgroep bereikt een omzet van bijna 1208 miljoen euro.

De uitvoer van de sector, die tijdens de eerste tien maanden van het voorbije jaar min of meer stabiel is gebleven (plus 0,2 procent), is vooral gericht op de EU met een aandeel van ruim 88 procent in de totale uitvoer van de houtverwerkende industrie. De Franse markt, met een aandeel van 34,0 procent de belangrijkste exportmarkt, heeft voor 5,1 procent minder ingekocht bij onze zuiderburen. Nederland en Duitsland zijn met een aandeel van 20,2 procent en 12,2 procent de tweede en derde belangrijkste markt en klimmen met respectievelijk 2,2 procent en 4,1 procent. Ten slotte handhaven de investeringen in de houtverwerkende industrie zich in 2019, getuige een plusje van 0,4 procent.

(Parketplein, 01-04-2020)

 
Loket NOW staat op het punt van opengaan

INretail meldt in een update dat naar verwachting morgen, 31 maart, het loket voor de aanvraag van de tegemoetkoming voor de loonkosten in het kader van de NOW zal worden geopend. "Mede dankzij intensieve lobby van INretail heeft de minister van SZW de heer Wouter Koolmees de toezegging gedaan dat de tegemoetkoming voor de loonbetaling van april op rekening van de ondernemer zal staan," aldus de branchevereniging. INretail zegt zich, zodra de details bekend zijn, te gaan verdiepen in de regeling (zoals de gehanteerde omzetdefinitie, geschreven of gefactureerd) en zijn achterban daarna een aantal richtlijnen en adviezen mee te geven die te gebruiken zijn bij de aanvraag. De branchevereniging adviseert voor het overige om op tijd aangifte loonheffingen te doen.

Dus, heeft u werknemers en verwacht u een omzetverlies van minimaal 20 procent? Dan kunt u via de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW) voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. Dit is maximaal 90 procent van het totale fiscale loon, afhankelijk van het omzetverlies. De NOW-noodmaatregel vervangt de Werktijdverkorting (wtv).

NOW is bedoeld voor ondernemers die door een buitengewone gebeurtenis, zoals het coronavirus, minder of geen werk voor hun personeel hebben. Men kan dan via NOW een substantiële tegemoetkoming krijgen in de loonkosten. Hiermee kan de ondernemer werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen. Hij krijgt van UWV een voorschot.

De tegemoetkoming kan in ieder geval voor drie maanden aangevraagd worden, met de mogelijkheid tot verlenging met drie maanden. Omzetverlies vanaf 1 maart 2020 komt in aanmerking voor tegemoetkoming. Ook bij omzetverlies door andere oorzaken dan de uitbraak van het coronavirus kan men gebruik maken van de NOW-regeling.

De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de omzetdaling, maximaal 90 procent van de loonsom. Wanneer bijvoorbeeld 100 procent van de omzet wegvalt, is de tegemoetkoming 90 procent van de loonsom van een werkgever. Bij 50 procent omzetverlies is de tegemoetkoming 45 procent, bij 25 procent omzetverlies 22,5 procent.

Op basis van de aanvraag krijgt de werkgever van UWV een voorschot van 80 procent van de verwachte tegemoetkoming. Achteraf wordt vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet was. Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming vindt nog een correctie plaats als er sprake is geweest van een daling van de loonsom. De aanvragen lopen via het UWV.

(Parketplein, 30-03-2020)

Update: Vanaf 6 april kunnen bedrijven terecht bij de UWV om een aanvraag in te dienen.

 
Toch TOGS-regeling winkelondernemers

De TOGS-regeling ('Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren') voor ondernemers (mkb-bedrijven, zowel met als zonder personeel) die directe schade ondervinden van diverse kabinetsmaatregelen om het COVID-19-virus in te dammen, wordt - na de nodige kritiek - alsnog breder toegepast dan afgelopen vrijdag aangekondigd. "Ondernemers in de sector non-food kunnen weliswaar openblijven, maar zien hun inkomsten sterk teruglopen door de noodzaak tot social distancing. Omdat ze hard getroffen worden verruimen we de regeling," zo verklaart het ministerie van EZK.

Extra groepen ondernemers in de non-food sector, zoals winkeliers, kunnen in beginsel vanaf vandaag dus ook gebruik maken van de regeling. De relevante SBI-codes (die de hoofdactiviteit weergeven) waren om 22.00 uur vanavond evenwel nog steeds niet bekend. Een non-foodretailer moet dus nog even wachten op de aanvulling van de lijst met SBI-codes, voordat hij een TOGS-regeling kan aanvragen.

Gedupeerde ondernemers ontvangen (onder bepaalde voorwaarden) een eenmalige tegemoetkoming van 4000 euro om hun vaste lasten te kunnen betalen. De TOGS is tot en met vrijdag 26 juni a.s. aan te vragen via rvo.nl/tegemoetkomingcorona, een webpagina die momenteel overigens niet altijd goed bereikbaar is. (Ondernemers die recht hebben op de TOGS-regeling, maar zien dat zij geregistreerd staan onder een andere SBI-code in het Handelsregister kunnen dit melden bij genoemde uitvoeringsorganisatie).

(Parketplein, 30-03-2020)

Update: De regeling geldt voor onder meer winkels in verf, verfwaren en behang, in tegels, in keukens, in parket-, laminaat- en kurkvloeren, in vloerbedekking en gordijnen, in meubels, in verlichtingsartikelen en in artikelen voor woninginrichting algemeen assortiment.

 
Protocol 'Samen veilig doorwerken'

De organisaties Bouwend Nederland en Techniek Nederland hebben het protocol 'Samen veilig doorwerken' opgesteld, met preventieve, situatiegebonden maatregelen voor bedrijven, bewoners, opdrachtgevers, klanten en alle werkenden. Uitgangspunt vormen de (tot nader order) geldende adviezen en maatregelen van het RIVM ten aanzien van de gewenste arbeidshygiëne. Het ook door de vakbonden ondersteunde protocol is beoogd als handvat voor de veilige uitvoering van werkzaamheden. Vanuit de praktijk kan er aanleiding zijn om door partijen beredeneerd af te wijken wanneer de situatie daarom vraagt.

Het handvat heeft betrekking op het werken voor particulieren en huurders van woningcorporaties/vastgoedeigenaren, het werken op externe locaties (infra, bouw, utiliteit) en in zorglocaties, en adviseert over het samen in een bus reizen. Voorts zijn er preventieve maatregelen die altijd moeten worden opgevolgd ongeacht welk werk waar.

Het protocol is hier >> te downloaden.

(Parketplein, 30-03-2020)

 
Videoboodschap Klaas Bakker van Cotap

logo-cotapKlaas Bakker, algemeen directeur van vloerengroothandel Cotap te Genemuiden, heeft een videoboodschap online gezet. Middels de video worden de klanten persoonlijk op de hoogte gebracht van de huidige situatie bij Cotap omtrent het coronavirus en wat dat voor hen betekent. De videoboodschap is hier >> te bekijken.

(Parketplein, 27-03-2020)

 
Vloerenbranche aan het woord over corona (5)

Wat beschouwen de leveranciers in de vloerenbranche als hun grootste uitdaging de komende twee weken en hoe spelen zij daarop in? Vandaag reacties uit Zoetermeer en Genemuiden.

Bijlard-logoPeter Bijlard (Bijlard International): De afgelopen twee weken leek het een rollercoaster. Eerste zorg was de organisatie van ons eigen bedrijf en het op orde krijgen van maatregelen die het RIVM adviseerde. En binnen ons bedrijf is dat uitstekend opgepakt, door iedereen! De komende twee weken is het zaak voor ons om alle orders die wij binnen krijgen en hebben gekregen op tijd weg te krijgen. Onze klanten weten ons goed te vinden en tot nu toe kunnen wij iedereen zonder problemen beleveren in binnen- en buitenland. En daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee, zeker in deze tijd.

Voor de periode daarna is het echt koffiedik kijken. We zijn natuurlijk afhankelijk van hoe onze klanten door de hele situatie heenkomen, net als onze grondstoffenleveranciers, maar daar hebben we bijna dagelijks contact mee. Dus we zitten er bovenop!

rinos-logoArnout Appelo (Rinos): Uit het oogpunt van gezondheid en veiligheid van onze medewerkers en hun naasten, werken wij de komende weken met een minimale bezetting van personeel op ons bedrijfsterrein. Om dit te realiseren wordt de productieafdeling voor enkele weken gesloten, tot minstens 13 april. Met deze bezetting kunnen we goederen uit voorraad blijven leveren. Zo staan we onze klanten zoveel mogelijk terzijde.

Al onze verkoopmedewerkers werken vanuit huis en zijn bereikbaar. Daardoor kunnen we orders blijven aannemen en alvast in de planning zetten voor zover niet uit voorraad leverbaar. De beste en geprefereerde wijze van contact met Rinos is per e-mail op customerservice@rinos.com.

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten om te bepalen of deze periode moet worden uitgebreid. Voor iedereen is dit een onzekere periode. Gelukkig zijn voor ons geen grote verstoringen in de verkrijgbaarheid van grondstoffen. Dat betekent dat we op dit moment verwachten bij hervatting van productie redelijk snel weer op te kunnen starten. Hoe de vraag naar vloerenproducten daarna zal zijn is moeilijk in te schatten. Technisch gezien zou de vraag naar vloeren weer kunnen herstellen na een verruiming van de bewegingsvrijheid. Maar economie is meer psychologisch dan rationeel gedreven. Als we niet uitkijken praten we elkaar nog verder een recessie in dan noodzakelijk. Maar aan ons zal dat niet liggen.

(Parketplein, 27-03-2020)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

meister

 

Floor Forum

ff-140ffi-108

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons mei nummer van Floor Forum: 

  • Dossier Houten sportvloeren
  • Dossier Producenten van stijlpanelen
  • Dossier Olie voor parket
  • Dossier Vochtmeters en vochtmeten
  • Dossier Voorkleuren: wie biedt wat?
  • Dossier Gebruik van (hecht-) primers en/of vochtschermen

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com