pp2000

chapel-banner-febFlamingo 2019

SKYLT-OVERLAKBAAR-300x80pix

nieuws
13 vragen aan Lubert Winnecken (Parador)

Parador Lubert-WinneckenLubert Winnecken.In de rubriek Column & Co op deze site beantwoordt Lubert Winnecken, CEO van Parador in het Duitse Coesfeld, een groot aantal vragen over actuele ontwikkelingen in de vloerenbranche. De topman gaat in op de vraag of diversificatie noodzakelijk is, wat de grootste uitdaging voor zijn bedrijf is in de komende jaren, geeft zijn visie op veranderingen in het gedrag van consumenten en licht toe waarom ook ambachtslieden zich moeten aanpassen aan de dynamiek van de vloerenmarkt. "De levenscycli van de afzonderlijke soorten vloerbedekking zullen kleiner worden en de noodzaak voor producenten om te innoveren groter," zo stelt hij onder meer. Voorts: "Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de aankoopbeslissingen." En welke zijn de Parador-producten van de toekomst? Winnecken: "Ecologie, functionaliteit en het gemak van plaatsing, zullen meer en meer de bestanddelen van onze volgende innovatie zijn."

Klik hier voor '13 vragen aan Lubert Winnecken' >>

(Parketplein, 08-01-2020)

 
Tip Top/Floorcoat Nederland op Domotex
artistimpressionfloorcoatstand'Artist impression' van de stand van Floorcoat.
RonaldKnipRonald Knip van Tip Top schuurmaterialen, in de loop van dit jaar omgedoopt tot Floorcoat Nederland.

Tip Top schuurmaterialen/Floorcoat Nederland is present op de vakbeurs Domotex, die komende vrijdag van start gaat in Hannover. Het Deense moederbedrijf Tip Top Slibematerialer A/S bemant een mooie nieuwe stand in hal 13, te midden van vele aanbieders van parket en aanverwante zaken. In zijn beurspresentatie is onder andere de allernieuwste serie lakken en bijbehorende accessoires van Floorcoat te bewonderen.

"Een logische stap," zo vindt Ronald Knip, bedrijfsleider van de Nederlandse vestiging. "In een aantal Scandinavische landen, en landen dichtbij Denemarken, is het bedrijf bezig zich steeds meer te profileren als een internationale speler. Na diverse beurzen dicht bij huis, hebben wij met zijn allen besloten om dit jaar de Domotex voor het eerst aan te doen."

Knip is al meer dan zes jaar bezig om de lakken van Floorcoat in ons land aan de man te brengen. "En dat lukt aardig. Bedrijven vinden ons steeds makkelijker en de lakken van Floorcoat doen de rest. Het is echt van een hoogwaardige kwaliteit en dat moet ook," aldus Knip. "In de Duitse markt zit veel potentie en wij vinden dat wij met onze lakken daar zeker thuishoren."

In 2020 zal Tip Top schuurmaterialen langzaam worden omgebouwd naar Floorcoat Nederland. De reden is simpel: in alle landen waar het Deense moederbedrijf actief is, zal deze naam leidend zijn, teneinde zo meer naamsbekendheid en eenheid in uitingen te creëren. Meer informatie hierover volgt later. Tip Top schuurmaterialen/Floorcoat Nederland is in hal 13 te vinden op stand B26.

(Parketplein, 08-01-2020)

 
Vloerenbranche blikt vooruit op 2020

Wat zal het nieuwe jaar de vloerenbranche gaan brengen? Wat wordt de uitdaging voor 2020? Hieronder de mening van een groot aantal leveranciers.

intr-logoHarry Elshof (INTR): In 2020 zullen wij nog beter kunnen inspelen op de behoefte van onze afnemers door met onze gedreven en enthousiaste mensen een volwaardige partner voor hen te kunnen zijn. Voor INTR zijn er volop kansen in collecties, merken en producten, die onderscheidend zijn en van toegevoegde waarde. Een betrouwbare en volwaardige leverancier met oog voor de markt en haar spelers.

viehoff logoDennis Viehoff (Viehoff): 2020 zal voor ons het jaar worden voor de update van tal van de grote-merken-collecties. Dit zal veel tijd, geld en inspanningen kosten. Maar dan staat alles wat voor ons van groot belang is wel weer op de kaart.


meister-logoJethro Verhauwert (Meister):
Onze grootste uitdaging voor 2020 wordt ongetwijfeld het introduceren van onze nieuwigheden per 1 maart en het verder uitrollen ervan. Daarnaast willen we uiteraard de ingeslagen weg van 2019 in 2020 continueren en optimaliseren!


bona-logoEric Tersteeg (Bona):
Dat alle parketteurs en parketbedrijven het jaar weer goed doorstaan in goede gezondheid en een positieve zakelijke ontwikkeling. En dat wij hier als Bona zoveel mogelijk aan bij kunnen dragen door het aanbieden van de juiste producten en service.


tg-wood-logoTon Schulte (T&G Wood):
Het nog beter in beeld brengen bij de consument wat de voordelen van een houten vloer zijn (100% Pure Wood).


interfloor-logoLens Nekeman (Interfloor):
In 2020 zal Interfloor wederom haar positie als enige overgebleven specialist en marktleider in tapijt en vinyl gebruiken om de zelfstandige woninginrichter te ondersteunen. Een gezond bestaan door een bewuste keuze voor de woninginrichter zonder leveringen aan bouwmarkten etc. bewijst Interfloor al tientallen jaren! Deze duidelijke lijn helpt mee aan een gezonde toekomst voor ons beiden!

tarkett-logoJorie Post (Tarkett): We worden dagelijks geconfronteerd met een tekort aan stoffeerders die de projecten in de markt goed kunnen uitvoeren. We werken met heel goede partners, maar we zijn ons er ook van bewust dat we ervoor moeten zorgen dat de markt aantrekkelijk blijft voor de mensen die de projecten uitvoeren. We zien daar ook voor onszelf een belangrijke taak weggelegd en zijn om die reden in 2019 actiever geworden met het promoten bij scholieren in de leeftijd van 16 tot 18 jaar om ze enthousiast te krijgen voor ons vak en onze producten. Met de opening van ons Carpet Recycling Centre hebben wij onszelf gecommitteerd aan het inzamelen van tapijtafval. Het komende jaar gaan wij er, samen met onze ReStart-partners, voor zorgen dat we voldoende materiaal uit de markt halen (zowel PVC als tapijt) dat wij kunnen omzetten naar grondstoffen voor nieuwe producten.


flamingo-logoDick van de Klok (Flamingo Parket):
Het in de markt zetten van alle collecties als afzonderlijk merk, met als doelstelling een nog grotere naamsbekendheid bij de consument te krijgen. Extra accountmanagers en agenten langs de weg, met als inzet de omzet op verschillende markten te vergroten.


rigo-logoToon van Westerhoven (RIGO Verffabriek):
De grootste uitdaging in 2020 is om de contacten met onze klanten verder vorm te geven. Daarom investeren we extra in onze buitendienst en hun technische kennis. Ook zorgen we voor een verdere ontwikkeling van de technische vraagbaak op de binnendienst die via what'sapp bereikbaar is op 06-47057824.


gebrs-willard-logoJan Jaap Willard (Gebrs. Willard):
Het gebrek aan voldoende geschoolde stoffeerders, de krapte op de woningmarkt en uitdagingen op het gebied van multichannel retailing in onze sector blijven, en dat zullen we gezamenlijk moeten oppakken en oplossingen moeten aandragen. Willard zal zich hier in 2020 op blijven concentreren, maar zal zeker niet vergeten om vernieuwingen en innovaties in onze vloerencollecties te blijven doorvoeren.


mflor-logoPeter Kuipers (mFLOR):
Een uitdaging voor 2020 in het algemeen wordt het vasthouden van het consumentenvertrouwen in deze turbulente economische tijden en de daarmee samenhangende investeringen; zowel voor nieuwbouw als voor renovaties waardoor interieurinrichting zich positief blijft ontwikkelen. Specifiek wil ik wijzen op de komende succesvolle introductie van de nieuwe Authentic Oak XL collectie: zowel in mFLOR dryback 25-05 en Parva visgraat en Parva Chevron/Hongaarse Punt als in rigid Solcora Silence; ondersteund door displays, presentaties en showvloeren in de winkels. Voorts het duidelijk blijven maken van het belang van kwaliteit in vloerbedekking/LVT en de grote onderlinge verschillen tussen producten, mede door de sterke toename van aanbieders aan de onderkant van de markt (lagere prijzen/kwaliteit). Ecologische elementen zoals binnenklimaat gaan een steeds belangrijkere rol spelen... en onze sterke merken mFLOR en Solcora lopen daarbij zeker voorop! En last but not least: de introductie van de nieuwe look & feel/uitstraling van ons mFLOR merk in januari...

Aangezien ik per 01.01.2020 begin als algemeen directeur bij Rinos (dé veelzijdige specialist in kwalitatieve kokosmatten en entreesystemen) wordt de uitdaging voor 2020 om samen met alle nieuwe collega's een nog groter succes te maken van het mooie bedrijf/merk Rinos!


woca logoHenk Laverman (WOCA):
We gaan gewoon door op de ingeslagen weg, waarbij we volgend jaar ook van plan zijn om een aantal scholingen door het land te geven. De kwaliteit van onze producten is de laatste jaren sterk verbeterd en soms zijn er veel effectievere manieren om deze te verwerken. Dat willen we onze trouwe gebruikers graag persoonlijk weer eens laten zien.


intertap-logoWulfert-Jan van Duin (Intertap):
De grootste uitdaging voor 2020 vormen externe factoren als consumentenvertrouwen, de economie, de door het stikstofdossier stilgevallen bouw en hoe we de effecten daarvan op kunnen vangen. Daarnaast zal het Hoomline vloerenprogramma de nodige introducties en wijzigingen kennen met als doel een nog betere aansluiting aan de behoefte van de consument.


albers-logoEdwin Cools (Albers Parket):
De tijd tussen order intake en uitleveren wordt steeds korter, het blijft de uitdaging om de levertijden, ondanks onze grote voorraden ruw hout en gereed product, goed na te leven. Doordat er steeds meer afgewerkte vloeren worden gevraagd en de variëteiten in het hout en afwerking oneindig zijn, zal het een uitdaging worden om de gewenste levertijden te realiseren. Daarnaast zal de promotie van parket versus alle imitatieproducten in 2020 hoog op de uitvoeringslijst staan.


tip-top-logoRonald Knip (Tip Top):
Voor 2020 hopen wij en verwachten wij het beter te doen, mede omdat we op Domotex staan, in hal 13 op stand B 26. Hier zullen wij ons presenteren onder de naam Floorcoat EU en TipTop schuurmaterialen.


coretec-logoJan Dossche (USFloors/COREtec):
We gaan onze trouwe en zeer goed presterende distributeurs, onze hardwerkende retailers en de eindconsumenten nog meer enthousiasmeren betreffende de nieuwe producten die in januari 2020 op Domotex in Hannover gepresenteerd worden. Het wordt een heel druk jaar met tal van introducties. Laat 2020 maar komen... We zijn er meer dan klaar voor!


tete-logoArie Rikkink (tété total-flooring):
Wij zien de toekomst bijzonder positief tegemoet en willen de trend van uitbreiding gekoppeld aan gezonde groei verder flink doorzetten met toevoeging van het woord 'partnership' en waar mogelijk met de juiste 'synergieën' op het gebied van collectie en productniveau en natuurlijk onze vaste positie in de markt, tenslotte zijn wij de partner voor ondernemend Nederland en ver daarbuiten.


lecol-logoLeonieke Jaspar (Lecol):
Een aantal grote onderwerpen als Brexit en stikstofproblematiek zullen impact gaan krijgen in 2020. De uitdaging is hoe hiermee om te gaan. We blijven echter focussen op onze kracht, die ligt in onze goede producten en systemen, maar vooral ook in onze vakkennis. Altijd op zoek naar beter. Wij helpen dus graag vakmensen vooruit!


heditex-logoLaura Verhoek-Helms (Heditex):
In 2020 gaat de ontwikkeling door, met uitbreiding van onder andere Bodiax PVC klik-visgraatvloeren en de nieuwe collectie van Meister. Daarnaast hopen we onze nieuwe responsieve Heditex website te lanceren, waar u 7 dagen per week 24 uur per dag terecht kunt voor al uw bestellingen en de nieuwste ontwikkelingen.


hamat-logoJan Doornwaard (Hamat):
We willen onze klanten blijven bedienen op de manier zoals ze die van ons in het verleden gewend waren, maar groei gaat soms gepaard met stuiptrekkingen, denk bijvoorbeeld aan de voorraad. We moeten dit goed blijven monitoren, servicegericht zijn is voor ons heel belangrijk en dat moet zo blijven.

kerakoll-logoGeert Wellink (Kerakoll): De grootste uitdaging voor de Nederlandse markt is om te zorgen dat Kerakoll een belangrijke speler wordt voor de Nederlandse parketsector & Interior Design: hiervoor investeert Kerakoll rechtstreeks in de Nederlandse parketsector, met personen en nieuwe, marktgerichte producten; Aqua-pur HPX Natural, 1-dag HPX Lak systeem, dekkende, waterbasis Microresina kleurlakken en een revolutionaire waterbasis voegenkit. Voor de parketlijmen wordt de L34 Hybrid geïntroduceerd (is nieuwe naam van de SLC Eco L34 Flex), en de L34 Evolution Rapid (de nieuwe naam van de SLC Eco L34 Rapid).


rinos-logoArnout Appelo (Rinos):
De permanente uitdaging in de categorie entreevloerbedekking is om dit product meer aan te laten sluiten op het totale interieurontwerp. De fantasieloze donkergrijze mat die in driekwart van de gevallen wordt toegepast, leidt tot een anonieme eerste ervaring van een gebouw. In 2020 zal onze aandacht uitgaan naar het introduceren van een oplossing met een doorbraak qua functionele prestatie én met een kleurenassortiment dat fraaie interieurontwerpen beter ondersteunt.

headlam-logoSagitta Tobé (Headlam): Headlam kijkt verder dan 2020 alleen, wij willen onze servicegraad zo hoog mogelijk houden en daar is ons eigen vervoer een onderdeel van. Het persoonlijk leveren van de bestellingen op ieder gewenst moment zonder afhankelijk te zijn van derden. Gezien de stikstofproblematiek en het dichtslibben van de wegen in Nederland kijken wij naar mogelijkheden om ook in de verre toekomst deze service te kunnen blijven bieden en ons hiermee te kunnen onderscheiden. Ons motto voor 2020: 'Keep Moving'.

cotap-logoKlaas Bakker (Cotap): 2020 wordt het jaar dat we alle genomen voorbereidingen gaan uitrollen om dienstverlening naar de klanten toe nog verder uit te breiden en om samen met onze klanten ons jubileum 'Cotap 80 jaar over de vloer' te vieren met onder andere vele acties en nieuwe productintroducties waar de klant gezond en noodzakelijk rendement mee kan maken.


unifloor-logoFrank Vousten (Unifloor):
Omzetgroei creëren in Nederland (via de bouwbranche) en doorgroeien in exportlanden zoals Duitsland, Engeland, Tsjechië, Frankrijk en Scandinavië met onze succesvolle producten zoals Jumpax en Marathon.

peitsman-logoFrancisco Serrato (Peitsman): Het jaar 2020 wordt voor Peitsman het jaar waarin wij de meeste en mooiste vernieuwingen in de breedste zin ooit zullen gaan brengen. De grootste uitdaging wordt om al deze lanceringen zo goed mogelijk te verdelen over het jaar om ze de juiste aandacht te kunnen geven. De meeste ontwikkelingen zullen in laminaat gebeuren maar zeker ook in pvc glue down, zowel in Beautifloor als mFLOR, een complete nieuwe Rigid Board collectie onder het Beautifloor label en prachtige wisselingen binnen onze Parquet collecties van Quick-Step en Beautifloor, waar we bij laatstgenoemde met een prachtige gelakte serie zullen komen.


PPC-LogoLisa Klaassen (Plinten & Profielen Centrale):
We blijven ons ontwikkelen en zullen altijd ons assortiment blijven aanpassen op de behoefte in de markt. Blijven inspireren en innoveren. De klant staat altijd voorop, in alles wat we doen. Onze grootste uitdaging? In de zomer van 2020 ons nieuwe filiaal in Groningen openen, helemaal op zijn PPC's!

(Parketplein, 06-01-2020)

 
mFLOR stelt nieuwe merkuitstraling voor

mFLOR-Authentic-Lake-Rutland-logomFLOR Authentic Lake Rutland.mFLOR introduceert in dit nieuwe jaar een volledig nieuwe look & feel voor zijn PVC-vloeren. De vernieuwde merkuitstraling diende naar eigen zeggen hoogwaardig te zijn, wat stellig tot uiting is gekomen in de nieuwe brochure, de displays, het aangepaste logo en de nieuwe website www.mflor.com.

In een begeleidend statement legt mFLOR uit dat zijn producten in velerlei opzichten staan voor kwaliteit. Bij iedere laag waaruit de designvloeren zijn opgebouwd, verklaart mFLOR bewuste keuzes te maken om zo een kwalitatief hoogwaardig product te kunnen aanbieden. "Ieder detail is weloverwogen en heeft invloed op de kwaliteit en uitstraling van de vloer," zo benadrukt het bedrijf. "Bij mFLOR kiezen we bewust voor duurzame, betrouwbare en veilige designvloeren."

De pay-off die mFLOR niet voor niets hanteert luidt 'Sense of Living', evenzo terugkomend in de belofte aan de koper dat deze met mFLOR een plek creëert die met alle zintuigen valt te beleven. Dit wil zeggen, in de opsomming van de leverancier: 'zien' (de niet van echt te onderscheiden dessins in hout en steen), 'voelen' (de natuurlijke structuren met mFLOR Natural Touch), 'horen' (de aangename akoestiek en het prettige loopgeluid), 'ruiken' (een fris binnenklimaat dankzij minimale emissies) en 'proeven' (de sfeer die men met een vloer kan scheppen). De brochure is overigens te bekijken op //mflor.com/nl/collectie/brochure/.

(Parketplein, 03-01-2020)

 
Nederlandse exposanten Domotex 2020

Veertig in Nederland gevestigde exposanten hebben ingetekend voor deelname aan de jaarlijkse internationale vloerenvakbeurs Domotex, die van 10 t/m 13 januari a.s. op stapel staat in Hannover.

DOMOTEX 2020 - OverzichtKlik voor PDF >>

In hal 2 staat Zargar (stand C44), in hal 3 Brink & Campman (K15). In hal 11 vinden we Almelose Borstelindustrie (E02), Best Wool Carpets (B37), Betap Tufting (B64), Condor Carpets (C26), DSM-Niaga (C03/1), Esbeco (D38), Estillon (A35), ETF Machinefabriek (A23), Hamat (C02), ITC (C25), Low & Bonar (B43), MD-Entree (D12), Nedgraphics Software (B28), Rinos (E04), Robusta (B49) en Tapijtfabriek Intercarpet (A39). In hal 12 exposeren Bamdura (D06), Casa-Caldaia (E55), Hardick (E100), Hecmar (D20), I4F (B100), Justrite Safety Group (E35) en de Nederlands-Chinese Handelskamer (D56).

Bijlard International staat in hal 13 (F12), in het gezelschap van Cosma Borstelfabriek (D11), Decorad/Cimar (D48), Easydek (E47), Exclusive Plint (B41), Flamingo Parket (F86), Heywood (E82), Houtindustrie Schijndel (E81), Inpa Parket (F73), MacLean Products ( C04), Overmat (E24), Soest Ingenieursbureau (E11/1), T&G Wood (E89), VEC Equipment Centre (D58) en tot besluit Veno Houtproducten (C81).

(Parketplein, 27-12-2019)

 
Nieuwe website Parketfabriek Lieverdink

Voorbeeld-Nieuwe-ParketnavigatorVoorbeeld van de nieuwe 'parketnavigator'.De uitgebreide en overzichtelijke nieuwe website (www.lieverdink.nl) biedt de nodige inspiratie en tal van interessante onderwerpen en thema's, zoals parket op vloerverwarming en gezondheid. Bovendien zijn alle bestaande en nieuwe brochures te downloaden voor eigen gebruik.

Aan de hand van meer dan tachtig houtkleuren configureert de klant via de 'online parketkiezer' zijn eigen vloer. Elke pagina informeert tevens over de bijpassende wandkleuren en de eindkleur van de betreffende houtsoort. Voorts is de 'parketnavigator' in zijn geheel vernieuwd. "Meer dan vele duizenden mogelijkheden zijn nu binnen handbereik," zo stelt de fabrikant. "In meer dan veertig nieuwe hedendaagse interieurs kunnen alle mogelijke vloeren worden gecombineerd." Ook het volledige assortiment van Moso in nu in deze tool te gebruiken.

(Parketplein, 27-12-2019)

 
Vloerenbranche blikt terug op 2019

Met het eind van het jaar in zicht vroegen we leveranciers hun visie te geven op het afgelopen jaar. Wat heeft 2019 hen gebracht?

intr-logoHarry Elshof (INTR): In 2019 is INTR b.v. ontstaan. Door het samenvoegen van twee gerenommeerde groothandelsbedrijven is er een nieuw bedrijf ontstaan met behoud van vaste waarden uit het verleden. Plotsklaps heeft INTR de beschikking over tien INTR points in het gehele land en zijn wij stevig toekomstbestendig geworden.

viehoff logoDennis Viehoff (Viehoff): 2019 sluiten wij zeer succesvol af, de uitdaging voor 2020 zal zijn of wij opnieuw weer zo'n grote omzetstijging weten te behalen.


meister-logoJethro Verhauwert (Meister): 2019 heeft er voor gezorgd dat we met onze speciaal ontwikkelde Holland Collectie Laminaat, gepresenteerd in mooie schuifladendisplays, weer zijn gegroeid in omzet in Nederland. Daarnaast heeft ook onze hernieuwde Lindura HD400 collectie een vaste plek verworven in vele showrooms in Nederland.

bona-logoEric Tersteeg (Bona): Een hoop positieve reacties op ons 100-jarig bestaan. Terugkijkend op 2019 kunnen wij alleen maar concluderen dat het goed gaat met onze klanten en daar zijn wij heel blij mee.

tg-wood-logoTon Schulte (T&G Wood): Het jaar 2019 heeft ons een goede ontwikkeling voor het merk Cinzento gebracht.


interfloor-logoLens Nekeman (Interfloor): 2019 heeft ons en onze klanten een volle agenda bezorgd. Het vertrouwen en de gestegen orderstroom van onze klanten gaf ons de mogelijkheid de collectie tapijt en vinyl met verrassende en commerciële kwaliteiten te vernieuwen.

tarkett-logoJorie Post (Tarkett): Naast een aantal nieuwe duurzame designcollecties, zoals de iQ Surface, Human Fascination en iD Mixonomi Jewels, hebben we afgelopen november ons Carpet Recycling Centre in Waalwijk geopend. Hier kunnen we garen en tapijtrug scheiden, waarbij er ruim 95 procent garenzuiverheid behouden blijft. Hiermee sluiten we de kringloop van de tapijttegelproductie en zetten we een belangrijke stap richting de circulaire economie. Daarnaast hebben dertig partners zich aangesloten bij ons ReStart-programma, waarmee we post-installatie- en post-gebruiker vloerbekledingen inzamelen en vervolgens recyclen en hergebruiken als nieuwe grondstof. Ook hebben we onze relaties kennis laten maken met ons Virtual Reality Empathy Platform, waarmee we mensen kunnen laten ervaren hoe mensen met dementie een ruimte zien.

flamingo-logoDick van de Klok (Flamingo Parket): Bedrijfsprocessen sterk verbeterd en belangrijke investeringen gedaan, waardoor veel efficiënter gewerkt kan worden. Resultaat: kortere levertijden en zeer hoog kwaliteitsniveau. Productie van Barneveld geïntegreerd in de fabriek in Duitsland waardoor ook aanzienlijke kostenbesparing.

rigo-logoToon van Westerhoven (RIGO Verffabriek): Uit de samenwerking met de parketteurs hebben we ons verder kunnen ontwikkelen. Het is fijn om te zien hoe, door naar elkaar te luisteren, iedereen kan leren. Of je nu lak en olie máákt, zoals wij, of dat je deze producten verwérkt, zoals onze klanten: door samen te werken zijn we allemaal weer een beetje beter geworden in ons vak. Super leuk toch?

gebrs-willard-logoJan Jaap Willard (Gebrs. Willard): Het jaar 2019 was voor Gebrs. Willard een divers jaar. Acht maanden van het jaar waren erg goed, maar mindere maanden in en rondom de zomer maakten dat het resultaat niet zo positief was als we hadden voorzien. Ondanks dat, maar mede dankzij de groei in harde vloeren (lees: PVC-stroken) hebben we toch een heel mooi resultaat laten zien. Ik wil onze klanten en mijn collega's bedanken en complimenteren voor deze prestatie van formaat.

mflor-logoPeter Kuipers (mFLOR): Succesvolle introducties van aansprekende en onderscheidende producten als mFLOR Authentic Lake (stroken van honderdvijftig centimeter lengte met Natural Touch/In Register Embossing) en de versterking/uitbreiding van ons nieuwe SPC rigid core-merk/product Solcora (in vijf eigentijdse collecties met houtdessins plus de aanvulling met de populaire mFLOR Nuance tegels). Sterkere aanwezigheid van zowel ons bekende merk mFLOR als ons nieuwe merk Solcora in de winkels met onder meer displays, presentaties en showvloeren; mede door het toegenomen vertrouwen en de sterkere marge bij de detaillist die daardoor weer meer durft te investeren in zijn winkel. De aanstelling van onze twee sales promotors/brand ambassadors (Harold van Lente en Selina Mosk) heeft daarbij zeker gezorgd voor de nodige gerichte ondersteuning, presentatie én training in de winkels.

woca logoHenk Laverman (WOCA): 2019 was een goed jaar voor WOCA met groei en veel positieve respons vanuit de markt. De kwaliteit van onze producten wordt gewaardeerd en we worden op steeds meer gebieden actief. Het jaar was weer voorbij voordat we het wisten. Tenslotte wensen wij alle lezers hier fijne feestdagen en een heel gelukkig, gezond en succesvol 2020!

intertap-logoWulfert-Jan van Duin (Intertap): 2019 is wederom een jaar gebleken waarin wij een mooie groei hebben mogen doormaken. Deze groei kwam mede tot stand door introducties van onder andere Hoomline Hydro XL laminaat en Hoomline Métropole lamel-, Duo Plank- en visgraat vloeren welke goed werden opgepikt door de markt.

albers-logoEdwin Cools (Albers Parket): We kijken tevreden terug naar 2019. Onze huisbeurs, onder het motto 'vier de 40', heeft goede reacties opgeleverd. De verkoop in hout is goed geweest en de patroonvloeren laten net als voorafgaande jaren een mooie stijging zien. De promotie van parket ('echt hout') versus imitatie is opgezet en de eerste resultaten zijn er reeds.

tip-top-logoRonald Knip (Tip Top): Voor het afgelopen jaar hebben wij een redelijk stabiel jaar gehad met een zeer lichte groei.



coretec-logoJan Dossche (USFloors/COREtec): 2019 was wederom een zéér goed jaar voor COREtec. Met de introductie van tal van nieuwe producten zoals de COREtec Naturals Visgraat en de COREtec Proplus was het telkens een schot in de roos. De nieuwe producten werden met veel lof onthaald.

tete-logoArie Rikkink (tété total-flooring): 2019 was voor tété total-flooring een jaar met veel mooie uitdagingen, onder andere ons vijftigjarig jubileum, maar ook grote veranderingen qua organisatie-uitbreiding en groei. Om onze klanten wederom zo optimaal mogelijk van dienst te zijn, zijn er weer flinke, brede collectiewijzigingen doorgevoerd. Bijzonder trots zijn we dan ook op onze compleet nieuwe exclusieve lijn Castell PVC & LVT Flooring, bestaande uit maar liefst meer dan vijftig decoren, direct gevolgd door onze nieuwe vinylkwaliteiten Fifty Years Living en Heritage Living, luxe gepresenteerd in onze Dimension 400 brede vinylcollectie. Breed uitgepakt met maar liefst een zestal nieuwe luxe kamer- en projecttapijtkwaliteiten, uiteraard leverbaar op 400 en 500 breed. En recent geïntroduceerd bij onze exclusieve Dimension Dealers, onze nieuwe professionele collectie Schoonloopentreezone, gepresenteerd in een luxe presentatiebox. Al deze innovaties en nieuwigheden worden door onze klanten zeer positief ontvangen en mede hierdoor zijn wij wederom actueel en exclusief aanwezig op de winkelvloer.

lecol-logoLeonieke Jaspar (Lecol): 2019 is voor Lecol een uitdagend, maar uiteindelijk succesvol jaar geworden. Zo hebben we met het nieuwe schuursysteem laten zien altijd op zoek te gaan naar een beter eindresultaat. Zo krijg je tevreden klanten.

heditex-logoLaura Verhoek-Helms (Heditex): Het jaar 2019 was een succesvol jaar voor Heditex, waarin we flink zijn gegroeid en daar zijn we ook onze klanten dankbaar voor. Heditex heeft zich onder andere bezig gehouden met het uitbreiden van de collecties, waaronder DCS, HR Design en niet te vergeten Bodiax PVC vloeren.

hamat-logoJan Doornwaard (Hamat): Een flinke omzetgroei in Nederland, deels natuurlijk door het LVT programma waar we begin dit jaar mee van start zijn gegaan en erg goed loopt. We hebben toch een heel mooie plek kunnen creëren tussen de gevestigde merken. De overname van Tété, waarbij we van een duidelijke synergie mogen spreken en daar ook naar op zoek waren. Nieuwe catalogus waarin ons HQ label op een eigentijdse manier naar voren wordt gebracht, catalogus met allerlei nieuwigheden zoals een tapijtcollectie op vier en vijf meter breed, en een prachtige nieuwe karpettenlijn.

kerakoll-logoGeert Wellink (Kerakoll): Voor de Kerakoll GreenBuilding Company is het globaal gezien een zeer belangrijk en positief jaar geweest, zowel voor wat betreft de omzetten als voor de presentatie van nieuwe eco- en bio-vriendelijke producten en systemen voor de bouw en afbouw.

rinos-logoArnout Appelo (Rinos): 2019 was voor Rinos een jaar waarin de aandacht in de markt voor kwalitatief hoogwaardige entreevloeren, zoals projectkokos, entreetapijttegels en grafisch entreetapijt is toegenomen.

headlam-logo

Sagitta Tobé (Headlam): "Verandering is de wet van het leven. En degenen die alleen kijken naar het verleden of het heden zullen zeker de toekomst missen." Een bekende uitspraak van J.F. Kennedy. Headlam heeft in 2019 een verandering ondergaan in de vorm van een nieuwe general manager, de heer Erwin van Beek. In 2019 heeft Headlam vooral zijn speerpunten nog meer op de veranderende toekomst gericht. De vraag verandert, de markt verandert, technologie verandert en ook de infrastructuur verandert. Voor Headlam stond 2019 onder andere in het teken van voorbereidingen op de veranderingen van de toekomst.

cotap-logoKlaas Bakker (Cotap): 2019 was een jaar van enorme groei voor Cotap en het jaar van investeren voor de toekomst = investeren in dienstverlening voor de winkels door digitalisering, assortiment-vernieuwing met klantrendement en eigen transport.

unifloor-logoFrank Vousten (Unifloor): We hebben dit jaar de organisatie aangepast om door te kunnen groeien in binnen- en buitenland. Net als afgelopen jaar is de omzet wederom gestegen.

peitsman-logoFrancisco Serrato (Peitsman): Het jaar 2019 heeft in het teken gestaan van de integratie met Unilin, waarbij wij altijd als rode draad het behoud van de cultuur en het dna van Peitsman bovenaan de agenda hebben gehad. Op productniveau hebben we met de nieuwe Quick-Step laminaatserie Signature en de vernieuwde Beautifloor pvc collectie twee prachtige productlanceringen gehad, die door de markt goed zijn ontvangen.

PPC-LogoLisa Klaassen (Plinten & Profielen Centrale): 2019 was ons jubileumjaar, 20 jaar PPC, wat zijn we trots! We blikken terug op een mooi jaar waarin we weer veel organiseerden voor onze klanten. Bijvoorbeeld de Bijspijkerdagen, het was zo mooi om te zien hoe negen leveranciers workshops gaven aan bijna 250 klanten! Onze groei zet gestaag door, we verdienden ook dit jaar weer de FD Gazellen Award, en de Parketmeester Tevredenheidsbokaal was de kers op de taart!

Begin januari kijken we naar de uitdagingen van 2020.

(Parketplein, 20-12-2019)

 
Aandeelhouders Carpetright voor overname

carpetright pand logoEen meerderheid van de aandeelhouders van Carpetright heeft ingestemd met een overname door Meditor, de grootste aandeelhouder en ook geldschieter van de nu nog beursgenoteerde Britse onderneming. Afgelopen woensdag op een vergadering stemde circa tachtig procent voor een verkoop, die de keten waardeert op ruim vijftien miljoen Britse pond. Verwacht wordt dat de overname in het eerste kwartaal van 2020 wordt afgerond. De keten heeft 334 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk en 132 in Nederland, België en Ierland.

Bob Ivell, niet-uitvoerend voorzitter van Carpetright, verklaarde medio november van mening te zijn dat het bod in het belang is van alle belanghebbenden. "Hoewel we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt met ons herstelplan voor de Carpetright-groep, is de mogelijkheid om te investeren in de toekomst van het bedrijf beperkt tegen de achtergrond van klemmende bankconvenanten en een zeer uitdagende consumentenmarkt." Ivell zei toen ook: "Met een geherkapitaliseerd bedrijf en de steun van een toegewijde nieuwe eigenaar met de middelen om voor de lange termijn in Carpetright te investeren, kunnen we ons herstel in de niet-publieke arena voltooien en tevoorschijn treden als een sterker bedrijf."

(Parketplein, 20-12-2019)

 
Ivo Schintz (IVC): 'Think global, act local'

Schintz-Pres-IVCIvo Schintz, President IVC Commercial Flooring.Begin juni van dit jaar werd Ivo Schintz gepresenteerd als nieuwe President IVC Commercial Flooring. De benoeming werd gebracht als een weerspiegeling van de ambities van de IVC Group om sterk te groeien in de commerciële projectmarkt. Schintz beschikt over een gedegen ervaring in de vloerenbranche. Hij was ruim twintig jaar werkzaam bij Tarkett en voorts actief bij de Pfleiderer Group. Bij IVC Group heeft hij de verantwoordelijkheid voor alle commerciële activiteiten met betrekking tot de internationale projectenmarkt en een daarmee sterk verbonden betrokkenheid bij innovatie en duurzaamheidsinitiatieven, altijd vanuit een klantgericht perspectief.

Op de vraag hoe het eerste half jaar IVC hem is bevallen, antwoordt hij met een grote glimlach op zijn gezicht: "Heeft u even? IVC is een fantastisch dynamisch bedrijf met sinds de start in 1997 een gezonde groei. Het bedrijf straalt een positief elan uit en dat zie je terug bij de collega's, maar ook bij de klanten. Dat gevoel van teamworking, het samen met de klant iets moois neerzetten, dat vind ik heel bijzonder. De komst van het gloednieuwe, iconische Flooring Development Centre heeft daar zeker ook toe bijgedragen. Het is een genot en een eer om daar de klanten te kunnen ontvangen."

IVC koestert grote ambities in de commerciële projectmarkt. "IVC is de laatste jaren snel gegroeid, zowel qua productfolio, klantenbestand en als team c.q. aantal medewerkers. In de volgende fase willen we deze expansie voortzetten in de markt van commerciële vloeren. Een geheel ander segment, waarbij we ons willen onderscheiden met ons multi-productaanbod, niet in het minst door onze service. We willen een 'vloeroplossing' aanbieden in de meest ruime betekenis van het woord: van advies, brainstormen tot en met plaatsing, en wederom komt het Development Centre daarbij ideaal van pas." Waar ligt de toegevoegde waarde van IVC? Schintz: "In het meedenken, gemakkelijk zaken doen, je beloftes nakomen en een oplossingsgerichte en custom-made benadering. We willen dicht bij de klant staan: 'Think Global, Act Local'."

Naast innovaties, speelt de verkleining van de klimaatafdruk een niet onbelangrijke rol bij IVC. "Een belangrijk streven. Door onze vrij recent ontwikkelde technologieën zijn wij in staat oplossingen te brengen die bijdragen tot een 'well being' van de mens in diens woon- en/of werkomgeving. We willen een veilige vloer aanbieden, met comfort, geluidsreductie, enzovoorts en hebben daarbij ook de opdracht om de impact op het klimaat te verminderen. IVC Group ondersteunt de circulaire-economie-benadering in zijn bedrijfsvoering. We hebben in België naast onze andere productie-eenheden de grootste recyclingfabriek van Europa staan en hebben daar al veel verwerkt."

Dat-gevoel-van-teamworking'Dat gevoel van teamworking, het samen met de klant iets moois neerzetten, dat vind ik heel bijzonder'.Schintz vervolgt: "We streven naar minder 'post consumer waste' en zijn daarom ook partner van het EU project 'Circular Flooring'. Daarnaast doet IVC het nodige met windenergie en watertransport. Er is een trend naar modulaire vloerconcepten die snel en gemakkelijk te leggen zijn en eventueel eenvoudig opneembaar zijn om het makkelijker te maken producten her te gebruiken of te recyclen. Ik merk ook dat er in de markt een grotere bewustwording ontstaat van waar men sourcet in relatie tot duurzaamheid zoals bijvoorbeeld uit China. Nu ook met het EU Green Deal-initiatief zal uiteindelijk regelgeving en de eindgebruiker een invloed hebben op een verantwoorde productkeuze."

Wat voor nieuwe producten kunnen we de komende tijd verwachten? "We zijn nu bezig met onze nieuwe Moods, concept 2.0. En spelen daarmee in op de trend naar grotere formaten. Daarnaast zijn we op zoek naar nieuwe dryback LVT oplossingen. We brengen een fantastisch mooi loose lay heterogeen vinyl. En volgend jaar zullen we de markt verrassen met nieuwe collecties tapijttegels."

IVC Group zal in 2020 present zijn op de wereldvakbeurs voor vloerbedekkingen Domotex te Hannover en IVC commercial op 's werelds grootste vakbeurs voor winkelinrichting Euroshop in Düsseldorf. "Wij zien het belang van de persoonlijke benadering met de klant en geloven in de verbinding via een persoonlijk gesprek. Een presentatie op Domotex is daar bij uitstek de geschikte plaats voor. Het past naadloos binnen het IVC concept 'The Gathering' dat we daar zullen presenteren," zo besluit Schintz.

(Parketplein, 18-12-2019)

 
Trainingen in alle vestigingen PPC

PPC-WijkPPC Wijk bij Duurstede trapt op 15 januari af met training RIGO Verffabriek.PPC begint het nieuwe jaar voortvarend met het inplannen van nieuwe trainingen in  de filialen Eindhoven, Amsterdam, Den Haag en in zijn hoofdvestiging te Wijk bij Duurstede.

De bijeenkomsten staan in het teken van, als eerste, RIGO Verffabriek (met als omschrijving: 'Aanzetvrij lakken: met de SKYLT producten van RIGO Verffabriek maak je zorgeloos de mooiste vloeren met SKYLT Overlakbare Kleurolie 2k #5050'). De data zijn 15 januari (Wijk bij Duurstede), 28 januari (Den Haag), 11 februari (Eindhoven) en 3 maart (Amsterdam);

Voorts Stauf ('Twijfelachtige ondervloer? Scheuren? Verzand? Stauf heeft de oplossing, éénvoudig - snel - gezonder! Kortom: de WEP-180'). De data zijn 20 januari (Amsterdam), 28 januari (Eindhoven), 4 februari (Wijk bij Duurstede) en 10 februari (Den Haag);

Als derde Thomsit ('Egaliseren op vloeren met vloerverwarming, het installeren van PVC, en toepassen van de juiste verlijming voor pvc stroken en tegels'). De data zijn 22 januari (Den Haag), 29 januari (Wijk bij Duurstede), 5 februari (Eindhoven) en 19 februari (Amsterdam);

En tot besluit PPC traprenovatie ('Alles over het verkopen en goed installeren van traprenovatie van Trenovo en Natural Wood, voor zowel nieuwbouw als renovatie. Breid je aanbod uit!'). De data zijn 27 januari (Amsterdam), 17 februari (Wijk bij Duurstede), 24 februari (Den Haag) en 2 maart (Eindhoven).

De trainingen duren van 18.00 tot ongeveer 21.00 uur en zijn naar goede gewoonte gratis (diner inbegrepen). Aanmelden loopt via de website van de organisator.

(Parketplein, 18-12-2019)

 
Unifloor op vier beurzen, eerst Domotex

Stand-Unifloor-DomotexStand van Unifloor op Domotex.Unifloor heeft voor het komende jaar de keuze laten vallen op een viertal specifieke vakbeurzen. De Deventer onderneming laat in januari zijn gezicht zien in Hannover op de Domotex, in mei in Den Bosch op de Renovatiebeurs en in september in Gorinchem op de Incoda en in Harrogate op The Flooring Show.

De exposant stelt telkens de presentatie van diverse noviteiten of nieuwe ondervloeroplossingen in het vooruitzicht en zorgt immer voor een live demonstratie op zijn stand. Op de komende Domotex toont Unifloor bovendien als bijzondere nieuwe ontwikkeling een webapplicatie waarmee de detaillist op een eenvoudige manier (vijf jaar) garantie kan aanvragen op ondervloeren van Jumpax.

(Parketplein, 18-12-2019)

 
Meer web, meer algemene woninginrichters

Het aantal winkelvestigingen is de afgelopen tien jaar met ruim 11 procent gedaald, zo turft het CBS. Op 1 januari 2019 telde Nederland bijna 86 duizend fysieke winkelvestigingen. In 2010 waren dat er nog ruim 97 duizend.

non-foodwinkels-2019

Vooral non-food winkels zijn verdwenen, laat ook bijgaande grafiek zien. Van de 78 duizend vestigingen in 2010 waren er begin dit jaar nog 67 duizend over, ofwel 15 procent minder. De afname van het aantal fysieke winkels valt samen met de verdere groei van het online winkelen. Het aantal webshops is in de periode 2010-2019 verdrievoudigd tot 40 duizend. (Webwinkels van bestaande winkeliers tellen alleen mee wanneer ze op een ander adres gevestigd zijn dan de fysieke winkel).

Niet van alle soorten fysieke winkels daalde het aantal vestigingen. Zo nam het aantal tuincentra toe (terwijl het aantal bloemenzaken afnam) in het afgelopen decennium. Het aantal winkels in woninginrichting algemeen assortiment nam toe, net als het aantal warenhuizen (winkels met een breed algemeen assortiment). Ook winkels in mobiele telefoons en dergelijke schoten als paddestoelen uit de grond.

De tellingen van het CBS laten zien dat het aantal winkels in woninginrichting algemeen assortiment met 17,1 procent is gestegen tussen 2010 en 2019, namelijk van 1810 naar 2120. Tegelijkertijd daalde het aantal meubelwinkels van 2990 naar 2390. Voor het cluster winkels in vloerbedekking en vloerkleden, in oosterse tapijten en in gordijnen en vitrage, wordt door het CBS een huidig aantal van 1035 geturfd, na nog 1445 in 2010. De winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren zakken van 725 naar 630 in genoemde periode.

(Parketplein, 18-12-2019)

 
Unilin's Unizip nu ook met tong & groef

Beeld-uit-het-Youtube-filmpjeBeeld uit het Youtube-filmpje wil er duidelijk geen twijfel over laten bestaan.De technologiedivisie van Unilin heeft, in samenwerking met het Nederlandse Bart Beugt, zijn Unizip-technologie (één-paneel-oplossing voor visgraatvloeren) uitgebreid met mes- en groefvloeren. De oorspronkelijke technologie werd vorig jaar geïntroduceerd op Domotex en was gericht op klikvloeren. Het systeem, dat zowel de korte als lange kant van een vloerpaneel op een horizontale en verticale wijze vergrendelt, maakt het mogelijk om vloerpanelen te installeren in visgraatpatronen, zonder de noodzaak van twee sets van panelen ('A' en 'B' geheten, ofwel 'links' en 'rechts').

Parketspecialist Bart Beugt, in het bezit van ruim een kwart eeuw ervaring in veer- en groefvloeren, kwam met de oplossing en besloot samen te werken met de Belgen om de gepatenteerde technologie te licentiëren. Een voor de hand liggende keuze, meent eigenaar Bart Oerlemans. "Ze hebben een uitgebreid netwerk in de vloerenwereld en willen hetzelfde doel bereiken als ik: visgraatvloeren over de hele wereld tot een toegankelijker alternatief maken." De divisie 'Technologies' van Unilin staat in hal 12 op Domotex 2020.

Een filmpje van de Easylox-verbinding van Bart Beugt is te bekijken op www.youtube.com/watch?v=xbTi9fxcuPo.

(Parketplein, 18-12-2019)

 
HMTX pakt flink uit bij debuut op Domotex

hmtx-industries-logoHet Amerikaanse HMTX Industries zal voor het eerst met zijn voltallige 'familie' van bedrijven acte de présence geven op Domotex 2020, van 10 tot en met 13 januari aanstaande in Hannover. De stand van HMTX bestaat uit twee verdiepingen van in totaal 380 vierkante meter en biedt onderdak aan Aspecta, Halstead, Metroflor en Teknoflor, alle merken die zich onder de paraplu van HMTX bevinden.

Bij de entrees van het beurscomplex van de Deutsche Messe zal HMTX al de aandacht op zich proberen te vestigen met reclametorens en -kubussen op groot formaat. Eenmaal binnen zien de bezoekers een groot videoscherm waarop de onderneming kond doet van zijn belangrijkste waarden, zoals die zijn gevat in het centrale thema 'What We're Made Of - People, Earth, Design and Technology'. "Er gaat nergens ter wereld iets boven Domotex," zo stelt Harlan Stone, CEO van HMTX Industries. "Wat op Domotex gebeurt, zet elk jaar de toon voor de wereldwijde vloerenbranche."

Aspecta belooft op de beurs diverse oplossingen voor het hospitality-segment te presenteren, kondigt de komst aan van de collectie Contours (interessant voor vormgevers om op een grotere schaal aan de slag te gaan met traditionele parketmotieven) en verzorgt alvast een preview van zijn nieuwe 'biobased' chloorvrije vloerbedekking. HMTX bemant stand C98 in hal 12.

(Parketplein, 18-12-2019)

 
NKP zet geslaagde reeks voort in ‘2020’

Kalender-van-het-NKPKalender van het NKP 2019.Het organiserend team van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen heeft onlangs, samen met zijn sponsors, de afgelopen krachtmeting geëvalueerd en stelt terug te kunnen kijken op een geslaagd evenement. De vertrouwde en alom bekende sponsorgroep heeft evenzo aangegeven ook de komende editie, voor de vierde keer op rij inmiddels, te zullen ondersteunen.

Vooruitblikkend laat het team bovendien weten dat de editie ‘2020’ als bijzonder onderdeel een ‘Kinder-NKP’ krijgt, dat op de eerste dag (zondag) zal plaatsvinden en waaraan (klein-)kinderen van deelnemers, de organisatie en sponsors in de leeftijd van ongeveer acht tot twaalf jaar kunnen deelnemen. Jan van der Kroef zal deze speciale workshop/wedstrijd begeleiden. Het geheel zal een leerzame, speelse en vooral vrolijke tint krijgen.

De sponsorgroep bestaat opnieuw uit Plinten & Profielen Centrale, Houtbedrijf Kerkhofs, Festool, Rigo Verffabriek en Stauf. Niet onvermeld mag blijven dat InCoDa het geheel zal faciliteren. Het organiserend team wordt aangevuld met Harrie Spijkers van De Parketteur uit Riel.

“Het Nederlands Kampioenschap Parketleggen is het hoogst haalbare voor parketteurs, met elk jaar weer een geanimeerde groep van professionele deelnemers vanuit het hele land,” zo willen de mensen achter de jaarlijkse wedstrijd nog eens benadrukken. “Niet alleen de uitdaging om op deze wijze het ambacht, de vakkennis en ieders ervaring met elkaar te delen is van belang, maar ook het vergroten van eenieders netwerk speelt een unieke rol.”

Het NKP 2020 wordt tijdens InCoDa in Gorinchem gehouden op 13, 14 en 15 september. Inschrijven voor deelname is nu al mogelijk door je op te geven bij Walter Esch (06-51112982) of via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

Veel van de leuke en spontane foto’s die op initiatief van Mari Habraken zijn gemaakt van alle deelnemers aan het voorbije NKP zijn overigens, naar een idee van Walter Esch van het Platform Parketbranche, op groot formaat terecht gekomen op een fraaie kalender. Deze herinnering aan de wedstrijd is bestemd voor alle deelnemers, juryleden, sponsors, mediarelaties en leden van het organiserend team.

(Parketplein, 16-12-2019)

 
‘Parket Magazine’ belicht vloerverwarming

Magazine-ParketVloerverwarming-coverCover ‘Parket Magazine’, special parket & vloerverwarming (afbeelding: DeBladenBouwers.nl)Enkele vooraanstaande parketproducenten en leveranciers van lak en lijm hebben onlangs de spreekwoordelijke koppen bij elkaar gestoken en een ‘Parket Magazine’ ontwikkeld, dat de consument informeert over alle mogelijkheden van parket in combinatie met vloerverwarming of -koeling. Het magazine is stellig de moeite waard en zal de komende weken door de leveranciers worden uitgedeeld.

Parketspecialisten die interesse hebben in het ontvangen van de speciale uitgave kunnen contact opnemen met een van de initiatiefnemers, te weten Albers Parket, Bona, Chapel Parket, Flamingo Parket, HCE Houtproducten, JK Vloerverwarming, Lecol, Parketfabriek Lieverdink en Moso. Het magazine kan in zijn geheel ook online worden ingezien via www.parketmagazine.nl.

(Parketplein, 16-12-2019)

 
Lecol brengt Lobadur Whitener

lobadur-whitenerNieuw in het assortiment van Lecol is de Lobadur Whitener, die kan worden toegevoegd aan alle watergebaseerde Lobadur-primers en -lakken ten behoeve van het witter maken van houten vloeren en parket. Een variabele toepassing is mogelijk in een of meer lagen. Het additief is geschikt voor alle lichte houtsoorten en lichtgekleurde houtoppervlakken. Voor donkere houtsoorten adviseert Lecol om eerst contact op te nemen voor overleg. Het product is bij voorkeur aanbevolen voor een matte afwerking.

Lobadur Whitener is eenvoudig en veilig toe te passen en laat zich veelzijdig gebruiken, zo zet Lecol de voordelen voor de parketlegger op een rijtje. Een breed scala aan bleekeffecten is mogelijk, waarbij opgemerkt wordt dat de intensiteit van het bleekeffect variabel is te regelen. De houdbaarheid is 24 maanden. Een informatief filmpje over de toepassing is te bekijken onder www.youtube.com/watch?v=wQnfA-KrNiQ&feature=youtu.be.

(Parketplein, 16-12-2019)

 
Ook puike CBS-cijfers in oktober

De winkels in meubels en woninginrichting (+8,0 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+5,8 procent) hebben in oktober de grootste omzetstijging van alle winkels in non-food gerealiseerd, zo rapporteert het CBS vandaag. Het volume van beide clusters (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) is met precies dezelfde percentages toegenomen. Tot de winkels in dhz, keukens en vloeren worden onder meer de verkopers van parket, laminaat en kurk gerekend.

omzet-retail-okt19

De omzet van alle winkels in non-food ligt 4,1 procent hoger dan in oktober vorig jaar, bij een volumestijging van 3,1 procent. De detailhandel als geheel komt tot een vergelijkbare omzettoename van 3,9 procent. Webwinkels hebben in de tiende maand van het jaar 7,4 procent meer omgezet, multi-channelers daarentegen 18,2 procent meer.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Bondsdag voor verplichte meestertitel

CampagnebeeldCampagnebeeld van een petitie pro meestertitel.De Duitse Bondsdag heeft gisteren besloten om de verplichte meestertitel weer in te voeren voor een twaalftal ambachtelijke beroepen in de bouw, waaronder parketleggers, tegelzetters, installateurs van zonwering en woningstoffeerders. Woordvoerder Felix Pakleppa van het Zentralverband Deutsches Baugewerbe (ZDB) is tevreden met het deels terugdraaien van de liberalisering van eerder deze eeuw. "Met de beslissing van vandaag maakt de Bondsdag ambachten en middelgrote bedrijven in de bouwsector sterker: de meestertitel is essentieel om de kwaliteit en veiligheid van werkzaamheden in de bouw en de beroepsopleiding te handhaven. We verwelkomen om deze reden met nadruk het gegeven dat voor sommige beroepen vandaag een nieuwe mijlpaal is bereikt op weg naar het opnieuw invoeren van de verplichte meestertitel.” Pakleppa roept nu de Bondsraad op om ook in te stemmen met het wetsvoorstel. “Zodoende kan een ​​politieke fout uit de jaren 2003/2004 worden rechtgezet.”

Ook het Bundesverband Parkett und Fußbodentechnik (BVPF) reageert content. "De herinvoering van de meesterverplichting komt tegemoet aan de bescherming van de consument en zal leiden tot weer hogere aantallen in het onderwijs en meer meesterproeven in het ambacht van de parketlegers,” aldus voorzitter Peter F. Fendt. De herinvoering van de meestertitel als toelatingseis toont volgens de BVPF aan dat de wetgever de gekwalificeerde opleiding, de consumentenbescherming en de bescherming van cultuurgoederen (zoals restauratiewerk aan historische parketvloeren in kastelen en dergelijke, red.) serieus neemt. Volgende week neemt de Bondsraad een besluit. Naar het zich laat aanzien, wordt de meestertitel dan op 1 januari 2020 weer van kracht.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Bauwerk en Skygate op Masters of LXRY

Het-Zwitserse-topmerk-BauwerkHet Zwitserse topmerk Bauwerk Parkett en de Nederlandse aanbieder van stalen binnendeuren Skygate tonen op Masters of LXRY wat het samenbrengen van hun producten kan betekenen voor de inrichting van een ruimte.Bauwerk Parkett en Skygate nemen samen weer deel aan het evenement Masters of LXRY. De vier dagen durende lifestylebeurs ‘op niveau’ gaat vandaag van start in de Amsterdamse RAI. ‘The LOVE Edition’ is dit jaar het thema, wat zoveel wil zeggen, kort samengevat, als liefde voor vakmanschap en de gedrevenheid om uit te blinken.

Lisa Klaassen van exclusief distributeur PPC vindt het thema goed passen bij ‘haar’ merk Bauwerk Parkett. “We staan al voor de vierde keer op deze beurs, waar we de hoogwaardige kwaliteit en luxe uitstraling van deze echt houten parketvloeren laten zien,” zo verklaart de directeur. “De waardering van de bezoekers is groot, vorig jaar werd onze stand zelfs met een ‘Visitors Award’ beloond! Samen met Skygate hebben we een kleurrijke en opvallende stand neergezet en hopen we hem dit jaar weer in de wacht te slepen!”

Skygate en Bauwerk beloven de bezoekers - ook nu onder het motto ‘stylish doors & matching floors’ - een uitgebalanceerd samenspel tussen licht, ruimte en karakter te laten zien. Belangstellenden kunnen op de stand komen ervaren wat de juiste combinatie van respectievelijk stalen binnendeuren en hoogwaardige vloeren voor de sfeer en uitstraling van een interieur kan betekenen.

(Parketplein, 13-12-2019)

 
Workcamp Parquet present op Domotex

domotex20 workcampWorkcamp Parquet is een interessante deelnemer aan de komende Domotex in Hannover. In hal 13 op het ‘Treffpunkt Handwerk’ (het ontmoetingspunt voor mensen in het ambacht) presenteert de van oorsprong Tsjechische vereniging zich met de nodige live-actie, met als doel om internationale aandacht voor zijn initiatieven te verkrijgen, zeker ook van sponsors.

Workcamp Parquet richt zich met name op het opleiden van aanstormend talent in de parketbranche, onder meer door in september een week lang op vrijwillige basis aan de slag te gaan met het opknappen van historische houten vloeren in markante gebouwen. Maar ook kennismaken met andere culturen, het bevorderen van vakmanschap en het uitwisselen van ideeën met collega's van over de hele wereld tellen zwaar mee voor Rene Caran en Michaela Reichlova, de oprichters van de vereniging, en hun team. In de afgelopen vier jaar zijn er restauratieprojecten geweest in de Tsjechische Republiek, Duitsland, Nederland en het meest recent in Polen op het kasteel van Brzeg. Volgend jaar is België aan de beurt, gevolgd door Rusland, Portugal en Hongarije.

Op Domotex wil het Workcamp Parquet zijn ‘goede doel’ promoten, bij de nieuwe generatie vloerenleggers en ook bij potentiële sponsors uit het bedrijfsleven, noodzakelijk immers om de kosten van de jaarlijkse projecten te financieren. Bezoekers van over de hele wereld (onder wie beginnende vloerenleggers die in het buitenland contacten willen leggen en ervaring opdoen) krijgen op de beurs niet alleen een uitgebreid beeld voorgeschoteld van het werk van het Workcamp Parquet, maar kunnen er ook kennis maken met het netwerk van Europese parketcollega's, dat inmiddels is voortgekomen uit de werkzaamheden van het initiatief. Van vrijdag 10 tot zondag 12 januari biedt het Workcamp Parquet op het Treffpunkt Handwerk in hal 13 een gevarieerd programma met onderhoudende live-actie en nuttige informatie over het gebruik van materialen en machines.

Projectpartners op Domotex 2020 zijn per heden Bostik, Irsa, Osmo, Ciranova, Festool, Witte, Flamingo Parket en Domotex.

(Parketplein, 11-12-2019)

 
T&G Wood pakt uit op Domotex 2020

TG-Wood-belooft-op-DomotexT&G Wood belooft op Domotex uit te pakken met tal van innovaties en trends voor het komende jaar. (foto: T&G Wood)T&G Wood International laat weten komende januari wederom aanwezig te zijn op de Domotex in Hannover, oftewel op ’s werelds grootste en belangrijkste vloerenvakbeurs. Op ‘The world of flooring’ (de pay-off van het evenement) toont de exposant uit Ede al zijn innovaties en trends voor het jaar 2020 op zijn beursstand E.89 in hal 13.

“Hannover zal voor een paar dagen opnieuw het internationale centrum van de industrie zijn en de perfecte plaats om zaken te doen en te netwerken,” zo onderstreept T&G Wood het belang van de beurs. “Exposanten en bezoekers uit de hele wereld kunnen vier dagen lang zaken doen. Trends en lifestyle en veel mogelijkheden voor bestellingen – dat biedt de Domotex de vloerwereld aan het begin van het jaar.”

Op de website van de leverancier (tg-wood.com/nl/) wordt aan belangstellenden overigens de mogelijkheid geboden om gratis toegangskaarten te ontvangen voor de Domotex, die loopt van vrijdag 10 tot en met 13 januari 2020.

(Parketplein, 11-12-2019)

 
Vloerenverkoop heeft baat bij renovatie

In geld gemeten zal de wereldwijde vloerenmarkt de komende jaren met jaarlijks gemiddeld 4,3 procent groeien. Het verkoopvolume zal naar verwachting met gemiddeld 2,4 procent per jaar groeien in de periode tot 2022, zo blijkt uit het onderzoek ‘Floor Coverings 2019’ van Interconnection Consulting. In totaal werd in 2019 wereldwijd meer dan 12 miljard vierkante meter aan vloerbedekking verkocht op de belangrijkste markten.

Floor-Coverings-2019-IC

De markt wordt voornamelijk aangejaagd door de renovatiesector, zo stellen de onderzoekers, die wereldwijd meer groei (+2,5 procent jaarlijks tot 2022) kent dan de nieuwbouwsector. Wat het verkoopvolume betreft, is China de afgelopen jaren 's werelds grootste markt voor vloerbedekking geworden en momenteel al meer dan twee keer zo groot als de voorheen dominante Amerikaanse markt. Bijna de helft van de totale afzet in de wereld wordt verbruikt op de Chinese markt. De VS is echter nog steeds de markt met het grootste omzetvolume, maar zal binnenkort ook op dit gebied spoedig door China worden ingehaald, zo tonen de prognoses aan. Er is een aantal redenen voor het uiteenlopen van de VS en China, zo weet Jan Hudak, auteur van de studie: “Enerzijds bestaan er verschillende voorkeuren voor materialen, voorts is de prijsgevoeligheid in China meer uitgesproken dan in de VS, maar natuurlijk is er ook het afwijkende prijsniveau in beide landen.”

De Europese markt loopt sterk uiteen wat betreft de groeivooruitzichten. Terwijl Oost- en Midden-Europa een relatief dynamische groei laten zien, moet in West-Europa met slechts zeer geringe groeicijfers rekening worden gehouden, zo vervolgen de onderzoekers. De groei in Oost-Europa stoelt mede op een groeispurt in Rusland, aldus voorzien door Interconnection, voornamelijk als gevolg van een toename van de renovatieactiviteiten, waarbij evenwel in Rusland, zoals ook in China, de prijsgevoeligheid een belangrijke rol speelt en om die reden goedkope vloerensoorten er de voorkeur genieten.

(Parketplein, 09-12-2019)

 
Krimp afzet EPLF in 2019 wordt minder

Laminaatvloer-Meister-PremiumLaminaatvloer in eikenmotief van Meister, uit de Premium-collectie.In het voorbije kwartaal is de wereldwijde afzet van de bij de EPLF aangesloten ondernemingen weer gestegen, en wel met 3,4 procent. Dit betreft de hoeveelheid in hun Europese fabrieken gemaakte laminaatvloeren. Ook in West-Europa kon de afzet in deze periode worden verhoogd, met zo’n 1,9 procent. Aldus heeft de immer gedegen marktinformatieleverancier Euwid op een rijtje gezet in zijn pas verschenen special ‘Bau & Innenausbau’. De stabilisatie die halverwege het jaar optrad, zal waarschijnlijk inhouden dat de afzet van de EPLF-leden in het volledige jaar 2019 niet zo sterk zal dalen als vorig jaar het geval was.

In 2018 kwamen de EPLF-leden tot een afzet van laminaatvloeren uit ‘Europese productie’ van totaal 453,5 miljoen vierkante meter, een flinke duikeling van 4,9 procent ten opzichte van de 477,0 miljoen vierkante meter van een jaar eerder. In de eerste helft van het lopende jaar verslechterde de toestand verder, getuige een forse terugloop van 6,3 procent. Op een krimp van 6,7 procent in het eerste kwartaal (West-Europa: -4,6 procent) volgde er een van 5,8 procent in het tweede (West-Europa: -5,7 procent).

Na de gunstige gang van zaken in het derde kwartaal, staat de totale afzet van de EPLF-producenten na negen maanden nu nog slechts 3,1 procent in het rood, op een totaal van afgerond 339 miljoen vierkante meter (West-Europa: -3,0 procent). Vooral in Noord-Amerika en Latijns-Amerika levert de EPLF flink in, in mindere mate ook in Azië. Op basis van de cijfers over negen maanden verwacht Euwid dat dit lopende jaar door de EPLF wordt afgesloten met een beperkte daling van ongeveer 1,9 procent tot circa 445 miljoen vierkante meter. De Europese markten zullen in 2019 uiteindelijk veel beter presteren dan de overzeese activiteiten. Het afzetvolume in Nederland van 18,3 miljoen vierkante meter in 2018, zal dit jaar naar schatting een klein beetje hoger uitpakken.

Wereldwijd lag de productie van laminaatvloeren in 2018 op 985 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit een marktanalyse van decorpapiermaker Ahlstrom-Munksjö, aangehaald door Euwid. In 2010 lag het productievolume nog op 935 miljoen vierkante meter. Ahlstrom-Munksjö berekent zo een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van de globale laminaatproductie van 0,6 procent in de periode 2010 tot 2018.

Het aandeel van Europa ligt in beide jaren vrij stabiel op circa 60 procent. Tweederde van het wereldwijde totaal van afgelopen jaar komt overigens voor rekening van slechts tien fabrikanten. Met voorop de Kronospan-groep (Kaindl meegerekend), gevolgd de Swiss Krono-groep en Mohawk Industries. De Classen-groep en de Egger-groep vervolledigen de top vijf. De rest van de top tien bestaat uit Turkse en Chinese producenten.

(Parketplein, 06-12-2019)

 
Ophef in Oostenrijk over Oekraïens eiken

Beschermd-eikenbos-logoBeschermd eikenbos in het natuurreservaat in het westen van Oekraïne. (Foto: Ricardo Herrgott - Addendum)WWF Oostenrijk doet deze week een oproep aan de overheid van het land om veel scherper dan voorheen toe te zien op illegale houthandel en voortaan krachtiger te straffen. De Oostenrijkse afdeling van het Wereld Natuur Fonds verwijst daarbij naar recente onthullingen van Addendum. Dit onderzoeksplatform (www.addendum.org) stelt dat verscheidene parketfabrikanten in Oostenrijk verwikkeld zijn in wat wordt aangeduid als de “internationale roofbouw op hout” die in de Oekraïne plaats zou vinden, een land met een volgens Addendum “uiterst corrupt bosbouwsysteem”, een “crimineel stelsel” dat ook “geweld tegen journalisten” niet schuwt. Het op de markt brengen van illegaal geoogst hout is strijdig met de EUTR, zo tekent het WWF hierbij aan.

De beschuldigingen in het onderzoeksrapport (‘Steirische Eichen aus ukrainischen Wäldern’) zijn gericht aan het adres van Admonter, Parador, Scheucher en Weitzer. Over een periode van anderhalf jaar turfden de onderzoekers 436 vrachtwagenleveringen van eikenhout uit Oekraïne ter waarde van 35,9 miljoen dollar met als bestemming het genoemde viertal parketfabrikanten. Een bijkomende beschuldiging is dat de betreffende parketfabrikanten zich ten onrechte op de borst zouden kloppen met wervende uitspraken over het gebruik van “regionaal en duurzaam” hout.

Admonter laat in een reactie op zijn website weten “gecommitteerd te zijn aan het continu verbeteren van beveiligingsmaatregelen in zijn toeleveringsketen.” In dit kader zal de fabrikant opnieuw opdracht geven aan een testinstituut om een audit uit te voeren op leveringen uit Oekraïne en het publiek op de hoogte brengen van de resultaten van deze nadere beoordelingen. “We veroordelen onvoorwaardelijk alle illegale houtkap en het in de handel brengen ervan en zullen alles blijven doen om dit belangrijke principe te waarborgen,” zo belooft Admonter. Bij zijn productie is naar eigen zeggen overigens slechts 2,5 procent eikenhout uit Oekraïne in het spel.

Weitzer Parkett zegt op zijn website “geschokt” te zijn door de aantijgingen van Addendum tegen bepaalde van zijn leveranciers in de Oekraïne en neemt afstand van eventuele criminele praktijken. Weitzer benadrukt dat al zijn grondstoffen conform de geldende richtlijnen van FSC en EUTR worden verworven. “Wij veroordelen strafbare activiteiten van leveranciers en zullen de zaak nader onderzoeken,” aldus Weitzer. Ook deze producent laat extern onderzoek doen en gaat voorts in gesprek met FSC over de betrouwbaarheid van leveringen uit Oekraïne met dit certificaat. Het aandeel van Oekraïne is zijn houtgebruik ligt met 4,4 procent ook niet bijzonder hoog.

Op de website van Addendum neemt Parador “expliciet afstand van dergelijke zakelijke praktijken” en verzekert “dat we deze op geen enkele manier onderschrijven of ondersteunen.” Ook Parador belooft audits in te stellen en zo nodig tot opschorting van overeenkomsten over te gaan.

Ook Scheucher wijst Addendum op het toepassen van duurzaamheidscertificaten en op recente beoordelingen daarvan. Scheucher zegt tegen de onderzoekers “helaas door gebrek aan gedetailleerde kennis geen serieuze antwoorden te kunnen geven op de situatie in de Oekraïense bosbouw.”

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Onderzoek ‘fout hout’ leidt tot invallen

fout-houtOpgestapeld ‘fout hout’ in een opslag. (foto: Politie)De politie Midden-Nederland, de NVWA en het Functioneel Parket hebben gisteren op zes locaties invallen gedaan in het kader van een groot onderzoek naar de import van ‘fout hout.’ Het betreffende teakhout is afkomstig uit Myanmar en komt via Tsjechië ons land binnen. De import van het hout zonder de juiste certificering is door de EU verboden omdat het mogelijk afkomstig is van illegale kap, aldus de politie.

In Utrecht, Gelderland en Noord-Holland werden bedrijven en woningen doorzocht. Ook in Tsjechië hebben de politie en de NVWA in samenwerking met de Tsjechische autoriteiten een inval gedaan. Naast grote hoeveelheden hout, werden administratie en gegevensdragers in beslag genomen. “We verdenken de betrokken bedrijven ervan dat ze moedwillig de regels omzeilen om toch dit hout binnen Nederland te verhandelen,” zo verklaart rechercheur Arno Paas.

Hoogwaardig teakhout wordt vooral gebruikt voor de betimmering van het dek van luxe jachten. Myanmar geeft evenwel geen informatie over de herkomst van het hout, waardoor niet is na te gaan (een verplichting conform de Europese houtverordening van 2013) of het hout legaal is gekapt.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Woningmarkt raakt barometer woonbranche

In november is de ‘woonbranche economische barometer’ weer ietsje in het rood beland. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit de maand af met een daling van ruim zes punten ten opzichte van de voorgaande maand, op een stand van minus 1,4. De grote boosdoener blijkt de woningmarkt.

baro-2019-11Gunstige omzetontwikkeling van woondetaillisten weegt niet op tegen het lagere aantal verkochte koopwoningen. (bron: marktdata.com)

Wel in positieve zin veranderd is de indicator van de omzetontwikkeling van woondetaillisten. De index van de omzetontwikkeling komt over het derde kwartaal uit op 10,0. Meer dan de helft (54 procent) van de woondetaillisten noteert in het voorbije kwartaal een toename van de omzet, tegenover ruim vier op de tien (44 procent) een daling. Dit is een verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal.

De meegewogen indicator van het consumentenvertrouwen komt niet veel van zijn plaats in november, het producentenvertrouwen industrie is een klein puntje gedaald.

In de verslagmaand oktober daarentegen zijn volgens het CBS maar 15.717 bestaande koopwoningen verkocht, ofwel 16,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de voorafgaande maand september werden 14,2 procent minder bestaande koopwoningen verkocht. De stand van minus 16,4 van de deelindicator van de woningmarkt betekent een daling van bijna 28 punten ten opzichte van september, toen hij nog met ruim 17 punten was gestegen.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
ING: woonwinkel plust 5,5 procent in 2020

De top 3 van groeiers in de retail zal komend jaar bestaan uit de segmenten online, supermarkten en wederom ‘living’, zo voorspelt het ING Economisch Bureau. De omzetgroei in de detailhandel als geheel zal ook volgend jaar 3 procent bedragen. De hogere koopkracht en de banengroei zijn belangrijke impulsen achter deze toename.

ING EBZ living

De omzetgroei in het segment ‘living’ (bestaande uit woonwinkels en doe-het-zelfzaken) zal naar verwachting in 2020 iets lager uitvallen dan de circa 7 procent van dit jaar, maar blijft met bij benadering 5 procent toch fors. Het segment is daarmee koploper in de non-food retail.

De koopkracht verbetert verder en door de krapte op de woningmarkt (er worden minder huizen gebouwd in 2020) zullen meer huurders en huizenbezitters besluiten te investeren in verduurzaming en woongenot dan in het kopen van een (nieuwe) woning, zo stelt de bank in het vooruitzicht.

Uitgesplitst verwacht de ING voor de woninginrichting een plus van 5,5 procent volgend jaar (2019: +7,5 procent) en voor de doe-het-zelf een plus van 4,5 procent (2019: +5,5 procent).

Precies een jaar geleden beweerde het ING Economisch Bureau overigens dat de enorme ‘boom’ voor de sector living voorbij was en voorspelde een terugval van de omzetgroei van zowel winkels in woninginrichting als winkels in doe-het-zelf naar nog slechts 2,0 procent. De boosdoener zou de daling van het aantal woningtransacties van vorig jaar zijn. Deze prognose zat er dus flink naast.

(Parketplein, 04-12-2019)

 
Heditex content met participatie MKB Fonds

Van-links-naar-rechts-HeditexVan links naar rechts: Jordy Streng (MKB fonds), Jasper Ringelberg (Heditex), Henri Sluimer (Heditex), Thomas Wals (MKB fonds) en Rob Dobbelstein (Heditex).Heditex is een echt familiebedrijf, opgericht in 1976 door Dirk Sluimer. Sinds 1989 hebben zoon Henri Sluimer en schoonzoon Rob Dobbelstein het bedrijf van Dirk overgenomen. In de afgelopen 30 jaar hebben Sluimer en Dobbelstein het bedrijf verder uitgebreid, zowel wat betreft het assortiment als het personeel. Vandaag de dag is Heditex uitgegroeid tot een specialist in levering aan de parketzaken, het gordijnatelier, zonweringbedrijven en de woning- en projectinrichting. Heditex levert zowel merken van derden als de inmiddels bekende eigen merken Bodiax (PVC-vloeren), HR Design (raamdecoratie) en DCS (roeden en rails). Heditex wordt gezien als een one-stop-shop voor haar circa 1100 actieve klanten. Door uitbreiding van het assortiment is de omzet de laatste vijf jaar sterk gegroeid.

Heditex heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt onder leiding van de huidige directie. Door de leeftijd en wens van beide aandeelhouders en het feit dat er binnen de familie geen ambitie is om het bedrijf van hen over te nemen, zochten Henri Sluimer en Rob Dobbelstein een partner met kennis van handelsbedrijven. Op deze wijze wilden zij een geleidelijke bedrijfsopvolging realiseren, met daarbij de continuïteit van het bedrijf en de werknemers voorop. Deze is gevonden in MKB Fonds, maar daarnaast is ook operationeel directeur Jasper Ringelberg toegetreden als aandeelhouder.

Rob Dobbelstein en Henri Sluimer: “Deze participatiemaatschappij heeft een uitgebreid trackrecord als het gaat om participeren in handelsondernemingen en een investeringsteam waarmee wij kunnen sparren, en die ons en ons team ondersteunen op het gebied van bedrijfsopvolging en groei. Daarnaast zijn wij ook heel blij dat Jasper Ringelberg als aandeelhouder toegetreden is. Hij is ruim 20 jaar bij ons in dienst en van grote waarde voor het bedrijf.”
Voor het jaar 2020 heeft Heditex een aantal mooie uitbreidingen op het programma staan. Bodiax PVC vloeren zal in het voorjaar uitgebreid worden met een drietal nieuwe collecties. Maar ook met Meister vloeren brengt Heditex in het voorjaar een nieuw programma. Daarnaast breidt worden de eigen merken zoals HR Design en DCS rail en roede verder uitgebreid.

(Parketplein, 02-12-2019)

 
BVP tevreden over 2019

Logo-BVP-2019De Branchevereniging Projectinrichting (BVP) kijkt terug op een succesvol 2019 waarin ze nieuwe initiatieven heeft genomen op het gebied van werven en opleiden in de projectenbranche. “Er is een groeiende belangstelling om de opleiding interieurvakman vloer, raam en wandbekleding te volgen. Daartoe heeft de BVP ook actie ondernomen om een betere landelijke spreiding van opleidingsplekken te bewerkstelligen,” aldus de BVP in een persbericht. Als resultaat is in het Zuiden vanaf januari aanstaande de opleiding in carrousel model te volgen aan het Summa college in Veldhoven. Samen met haar leden zal de BVP dit college zoveel mogelijk ondersteunen om een moderne en passende opleiding te verwezenlijken. Ook is een interne werkgroep bezig om een nieuwe benadering te vinden tot opleiden en samenwerken onder de leden projectinrichters.

Er zijn inmiddels ook eerste stappen gezet om ook in Noord Holland een opleiding van de grond te krijgen, zo meldt de BVP. “De eerste oriënterende gesprekken vinden momenteel plaats in Amsterdam. Bij de beide initiatieven is ook de organisatie INretail betrokken om hierdoor een breed draagvlak te creëren voor het werven van leerlingen en de instroom van vaklieden die willen worden omgeschoold.” Inmiddels is de BVP gegroeid naar een vereniging met meer dan 100 leden en vervult ze een actieve en gerichte functie om de branche naar een hoger plan te brengen. “De Branchevereniging Projectinrichting geeft blijk van vertrouwen in de toekomst en heeft inmiddels hoog gekwalificeerde leden zowel in de uitvoering van projecten, het onderhoud en de levering van goederen en diensten voor de projectensector.” De actuele ledenlijst van de BVP is te vinden op www.bvprojectinrichting.nl

(Parketplein, 02-12-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

meister

meister

 

Floor Forum

ff-139ffi-107

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 12.728 ex. in de Benelux en 4.226 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.446 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons maart nummer van Floor Forum: 

  • Nabeschouwing Budma (Polen)
  • Dossier Kleuren van houten vloeren
  • Dossier Traprenovatie met laminaat
  • Dossier Producenten van kopshouten vloeren
  • Dossier De grote voordelen van ‘het nieuwe schuren’
  • Dossier Producten voor verouderde look op houten vloer

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com