unifloor216

Heditex-banner-juniFlamingo 2019 prijslijst

banner SKYLT

nieuws
Tarkett rapporteert over MVO & milieu

Linoleumfabriek Narni TarkettLinoleumfabriek van Tarkett in het Italiaanse Narni scoort goed op zaken als energie-efficiency, energieverbruik uit hernieuwbare bronnen en verminderde uitstoot van broeikasgassen.Tarkett heeft zojuist de jongste editie uitgebracht van zijn rapport met betrekking tot ‘Corporate Social & Environmental Responsibility’ (CSR). In de publicatie worden de stappen belicht die de vloerenmaker het voorbije jaar heeft gezet op het vlak van zowel maatschappelijk als ecologisch verantwoord ondernemen.

Wat het aspect ‘kwaliteit materialen’ betreft, kan de onderneming onder meer melden dat 98 procent van de grondstoffen (die staan voor ruim 3000 materialen) door een derde partij (in dit geval de EPEA) zijn beoordeeld op hun impact op de gezondheid van mensen en het milieu op basis van Cradle to Cradle-criteria. Op het terrein van de ‘kwaliteit binnenlucht’ geldt dat 97 procent van alle vloeren van Tarkett lage niveaus van uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOC) hebben, te weten tien tot honderd maal lager dan de strengste normen. Wat een ‘gezonde binnenruimte’ aangaat, wijst Tarkett erop dat 100 procent van zijn vinylfabrieken in Europa, Noord-Amerika, Servië en China andere weekmakers dan ftalaat gebruiken. Op groepsniveau is 65 procent van de vinylvloeren vrij van ftalaat.

De bijdrage van het concern aan het ‘tegengaan van klimaatverandering’ betreft onder meer een score van 27 procent voor het energieverbruik uit hernieuwbare bronnen (zoals biomassa, aardwarmte, zonne-energie of aangekochte 'groene' stroom) en een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 8,5 procent ten opzichte van 2010.

Wat de uitdaging betreft van het verstandig ‘omgaan met schaarse grondstoffen’ noteert het concern dat 134.000 ton aan gerecycleerde materialen wordt gebruikt als grondstof, wat overeenkomt met 10 procent van het volume aan ingekochte grondstoffen. Voorts leveren 70 procent van de gebruikte grondstoffen geen meetbare bijdrage aan de schaarste van hulpbronnen, aangezien ze overvloedig aanwezig zijn in de natuur, in hoog tempo hernieuwbaar of gerecycled. Bovendien werd tussen 2010 en het verslagjaar 102.000 ton aan vloerbedekking (vinyl, linoleum en tapijt) weer ingezameld via het ReStart-programma dat Tarkett in Europa en Noord-Amerika heeft lopen (en verder hoopt te intensiveren om zijn doelstelling te halen van jaarlijks 38.000 ton).

Op maatschappelijk gebied wijst Tarkett op onder andere zijn inspanningen om zijn werknemers bij plaatselijke goede doelen te betrekken en last but not least op het scholen van ruim 23.000 vakmensen en leerlingen in het installeren van vloeren via de Tarkett Academy de voorbije zes jaar.

Een concreet voorbeeld van de recycling van houten vloeren is het Lignum Aeternam-project, een proefproject in Noord-Frankrijk om hout uit een aantal ontmantelde pakhuizen een nieuwe bestemming te geven. Daar werd 1000 vierkante meter aan oud massief eikenparket teruggewonnen, opnieuw verwerkt en onder handen genomen om een nieuw houten vloerproduct te verkrijgen. Zo kon de haalbaarheid van het recyclen van houten vloeren in het productieproces worden getest en zichtbaar gemaakt. Naar verluidt is er al de nodige belangstelling uit de markt voor deze nieuw gecreëerde, gerecyclede houten vloer, die Tarkett de naam Twirl heeft meegegeven.

(Parketplein, 01-04-2019)

 
Veranderingen bij Flamingo Parket

Flamingo-logo-darkFlamingo Parket heeft afgelopen week, met de realisatie van een geheel nieuwe perslijn, zijn investeringsprogramma in de Duitse fabriek te Dömitz nagenoeg afgerond.

“In onze Duitse fabriek wordt voornamelijk het meerlaags parket (twin-plank) geproduceerd. Deze twin-planken zijn leverbaar in diverse houtsoorten en afmetingen en dragen in belangrijke mate bij aan de totale omzet van ons bedrijf,” zo stelt eigenaar Lars Versteeg. “De fabriek in Duitsland is echter ook uitstekend in staat om de productie voor massief parket te faciliteren. Tot op heden werd dit massieve parket nog in Barneveld geproduceerd, maar gezien de krimpende markt voor massief in combinatie met een sterk stijgende vraag naar vloerafwerkingen, is besloten de productie hiervan te integreren in de Duitse vestiging en de fabriek in Barneveld volledig in te richten voor het afwerken van vloeren.”

“De afgelopen tijd heeft Flamingo Parket zijn assortiment tegen het licht gehouden en in de nieuwe prijslijst die binnen een paar weken uitkomt zullen enkele aanpassingen zichtbaar zijn,” zo vervolgt Versteeg. “Voor de klant zullen de veranderingen over het algemeen echter nauwelijks zichtbaar zijn; zowel verkoop, administratie alsmede logistiek blijven vanuit Barneveld opereren.”

Flamingo-Film
  Klik hier voor een filmpje >>

(Parketplein, 29-03-2019)

 
Parket- en plintenmaker HOCO insolvent

HocoHolz parketbrochureParketbrochure van HOCO.Het Duitse HocoHolz Hofstetter & Co. Holzindustrie (merknaam HOCO) heeft zich deze week aangemeld voor een insolventieprocedure, die inmiddels de voorlopige status heeft. De in Beieren gevestigde fabrikant bestaat al sinds 1954 en vervaardigt twee- en drielaagsparket, allerlei plinten en onderdelen voor houten trappen. De banen van 160 werknemers zijn volgens de regionale pers in het geding. Vlak voor de zomer van 2017 werd HocoHolz door de Haas-groep verkocht aan een holding waarachter enkele investeerders schuilgaan. Destijds werkten er nog 200 man en was de onderneming goed voor een omzet van zo’n 28 miljoen euro. Enige weken geleden belandde overigens ook zusteronderneming Hoco Fenster und Haustüren, waar 220 mensen werkzaam zijn, in een insolventieprocedure.

(Parketplein, 29-03-2019)

 
Binnenkijken bij leermeesters

Ambachtelijke-ondernemers(Ambachtelijke) ondernemers openen hun deuren.Ondernemers in geheel Nederland openen morgen, zaterdag 30 maart, hun deuren voor kinderen, oftewel voor de ondernemers van de toekomst. Ook leermeesters van de Ambachtsacademie doen mee met 'Het Klokhuis onderneemt backstage’, een landelijke bedrijvendag voor kinderen georganiseerd door tv-programma Het Klokhuis. Zo leert Jan van der Kroef namens BRN Parket in IJsselstein de jonge bezoekers hoe je een houten vloer in visgraat legt en wat het verschil is met laminaat leggen. De deelnemende bedrijven - van meubelmaker, keramist en ijsbereider tot glazenier, palingroker en pianotechnicus - zijn te vinden op de website backstage.hetklokhuis.nl.

(Parketplein, 29-03-2019)

 
Parketcursussen bij ROC Midden Nederland

rocmn-linkedinScreenshot Linkedin-pagina.ROC Midden Nederland is weer begonnen met het aanbieden van zijn welbekende parketcursussen. Om deze bedrijfsopleidingen onder de aandacht te brengen heeft de school op Linkedin een zogeheten showcasepagina ingericht, met linkjes naar informatie elders. De pagina is hier te vinden.

De vier meest gevraagde cursusmogelijkheden (dus naast de BBL-opleiding Parketteur - mbo 2 en 3) zijn ‘Praktijk parket leggen’ (beginnende parketleggers leren het leggen van massief parket en maken kennis met het afwerken), ‘Schuren, onderhoud en reparatie’ (voor assistent-parketleggers, parketleggers met enige ervaring, verkoopmedewerkers die vloeren moeten kunnen beoordelen), ‘Lamel en laminaat leggen & onderhoud’ (beginnende parketleggers leren het leggen van lamelparket en laminaat en maken kennis met het schuren, lakken en onderhoud van lamelparket) en ‘Patronen leggen’ (de theorie van het tekenen, berekenen en uitzetten met de praktijk van het aanbrengen van patronen in een vloer en randafwerking).

Accountmanager Joost Zijderveld (mobiel: 06-248267, e-mail: Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ) geeft advies over de opleidingen, maatwerk- en incompany-trainingen en ontwikkeltrajecten voor werknemers.

(Parketplein, 27-03-2019)

 
Unilin trekt van leer tegen I4F en v.v.

unilin-ip-Logo-i4fUnilin luistert zijn deelname aan Domotex Asia - de editie 2019 van de beurs is gisteren van start gegaan in Shanghai - gewoontegetrouw op met een ferm statement inzake octrooiaangelegenheden. Zo heeft het IP-bedrijf van Unilin eergisteren in de VS, samen met Mohawk en IVC, een klacht ingediend bij de International Trade Commission (ITC) tegen liefst vijfenveertig (!) fabrikanten en verdelers. Gevraagd wordt om een uitsluitingsbevel (‘exclusion order’) om de volgens Unilin onwettige invoer van vinylproducten (lees: LVT, SPC, WPC) die inbreuk maken op bepaalde Unilin IP-patenten te voorkomen. Unilin IP wil een ‘algemeen uitsluitingsbevel’ om de Amerikaanse douane te machtigen om alle vinylproducten die inbreuk maken op zijn octrooien aan de Amerikaanse grens tegen te houden. Een belangrijk deel van de betreffende producten wordt verondersteld te zijn gemaakt onder licentie van concurrent I4F.

De klagende partij verklaart de afgelopen maanden steeds vaker niet-gelicenseerde producten op de Amerikaanse markt aan te treffen. Bovendien zou I4F de markt ten onrechte voorhouden dat de Unilin-octrooiportefeuille niet relevant zou zijn bij het gebruik van hun eigen ‘locking’-uitvoering.

Een besluit van de ITC om een ​​‘algemeen uitsluitingsbevel’ uit te vaardigen en alle inbreukmakende producten direct aan de Amerikaanse grens tegen te houden, kan binnen 12 tot 18 maanden worden aangekondigd.

I4F betitelt de aanklacht van Unilin “tegen vrijwel alle Chinese fabrikanten” in een reactie als “ongepaste bangmakerij”, en een “regelrechte aanval op vrijhandel, evenals op keuzevrijheid, aangezien dit de Amerikaanse consumenten probeert tegen te werken in het kiezen van de vloerproducten naar hun voorkeur.” I4F verklaart met zekerheid dat de producten die gebruikmaken van zijn gepatenteerde technologieën, in het “onwaarschijnlijke geval” van een algemeen uitsluitingsbevel, niet in het geding zijn. “I4F is van mening dat de timing van deze indiening, dat wil zeggen tijdens Domotexasia / CHINAFLOOR 2019, een poging van Unilin is om de relatie van I4F met zijn snelgroeiende aantal licentienemers te ondermijnen of zelfs te saboteren.”

(Parketplein, 27-03-2019)

 
Instagram-actie met producten Unifloor

Unifloor-beeld-fotowedstrijdBeeld fotowedstrijd Unifloor.Unifloor heeft een aardige Instagram-actie op poten gezet. Klanten die een aansprekend project met een ondervloer van Unifloor hebben gelegd, wordt gevraagd een aantal foto’s van voor, tijdens en na hun werkzaamheden op Instagram te zetten en hun bericht daar te taggen met #Unifloor. Elke maand van dit lopende jaar wijst de Deventer leverancier, uit de projecten die in de maand voorafgaand zijn geplaatst, de winnaar aan van een dinerbon ter waarde van vijfenzeventig euro. Het project wordt doorgeplaatst op de pagina ‘Inspiratie’ op www.unifloor.nl (onder de knop ‘Actueel’), waar tevens voorbeelden zijn te vinden. Op minstens één foto dient de ondervloer goed zichtbaar te zijn.
Meer info op: www.unifloor.nl/actueel/nieuws/een-mooi-project-met-unifloor-producten.html

(Parketplein, 27-03-2019)

 
Houtverwerkende industrie België plust

fedustria-logoDe omzet van de Belgische houtverwerkende industrie is vorig jaar met 3,6 procent in waarde gestegen, tot 3,13 miljard euro, na in 2017 al met 6,8 procent te zijn toegenomen. Aangezien de afzetprijzen met 3,7 procent zijn opgelopen, resteert voor het volume een nagenoeg stabiele ontwikkeling.

Ook het deelsegment van de bouwelementen (met inbegrip van de vervaardiging van parket) doet het goed met een omzetgroei van 6,6 procent naar totaal 814 miljoen euro. De plaatmaterialen, de belangrijkste productgroep, kennen een omzetstijging van 2,0 procent. Aldus rapporteert Fedustria, de beroepsorganisatie van de textiel‐, hout‐ en meubelindustrie, naar aanleiding van zijn jaarlijkse algemene vergadering vandaag.

De binnenlandse markt blijft de belangrijkste markt voor de houtverwerkende industrie van onze zuiderburen, met een aandeel van ruim de helft. De belangrijkste bestemmingen voor de (stabiele) uitvoer van houtproducten zijn Frankrijk (met evenwel een dalend aandeel), Nederland en Duitsland (beide met een groeiend aandeel).

De omzet van de Belgische meubelindustrie komt 3,0 procent lager uit op 2,07 miljard euro, terwijl die van de textielindustrie vorig jaar met 1,9 procent is gedaald tot 4,36 miljard euro (met voor het tapijtsegment een krimp van 8,3 procent). Alles bij elkaar opgeteld heeft de Belgische textiel‐, hout‐ en meubelindustrie een stabiel jaar 2018 achter de rug, zo mag Fedustria vaststellen.

Op het terrein van de handel vraagt Fedustria onder meer dat de EU strikter toeziet op Chinese import, en prijsdumping en namaak harder aanpakt. Gezien het belang van de Britse markt voor het Belgisch interieurtextiel (een kwart van de tapijtuitvoer van onze zuiderburen en een derde van de export van meubelstoffen is bestemd voor het Verenigd Koninkrijk), betreurt de federatie nogmaals de Brexit‐beslissing en de aanhoudende onzekerheid die deze meebrengt voor de bedrijven.

(Parketplein, 27-03-2019)

 
I4F in zee met CFL Flooring

cfl-pand-met-logo-i4fI4F is op octrooigebied een partnerschap aangegaan met CFL Flooring (voorheen bekend als Chinafloors, red.) voor een nieuwsoortige vloerbedekking met naar verluidt bijzondere eigenschappen. Het betreft vloerpanelen met als drager een hout-steen-composiet, dat naast houtpoeder als kenmerkend bestanddeel magnesiumoxide (MgO) heeft, waarop een laag houtfineer is aangebracht. I4F spreekt van een ‘baanbrekend’ product van fabrikant CFL dat zo goed als alle nadelen zou opheffen die momenteel nog verbonden zijn aan ‘natuurlijke’ houten vloeren, en wel door het verminderen van vochtopname en ontvlambaarheid. “Het nieuwe geluidabsorberende vloerpaneel voorziet in een hout-steen-composiet-drager die de houtfineerlaag droog en hittebestendig houdt doordat het vocht en de warmte grotendeels wordt vastgehouden in de steen-hout-basislaag,” zo wordt uitgelegd.

I4F vervolgt: “Hierdoor kan dit nieuwe vloerpaneel in elke kamer worden gebruikt en is hij bijzonder geschikt voor daar waar hoge niveaus van hitte en vochtigheid kunnen optreden, zoals natte ruimtes, keukens en kassen, en voor op alle etages, zelfs kelderverdiepingen.” Een ondervloer is bovendien overbodig. I4F heeft de licentierechten op de innovatie verworven en voorziet meer samenwerking met het door Thomas Baert geleide CFL op het gebied van gepatenteerde technologieën. John Rietveldt, CEO van I4F, denkt dat de nieuwe vloer kan uitgroeien tot wat in het engelstalige persbericht wordt omschreven als ‘the greatest thing since parquet!’.

(Parketplein, 25-03-2019)

 
Nederlandse voorronde EK ‘LVT leggen’

Trainingsruimte-bij-FloorSkills-1Trainingsruimte bij FloorSkills (foto: organisatie).Vloerenleggers die de strijd durven aan te gaan om zich ‘European LVT Installer of the Year’ te mogen noemen, worden uitgenodigd om zich aan te melden bij de WoonTotaal-Academy, samen met zijn Britse evenknie FloorSkills Training Centre organisator van de gloednieuwe Europese competitie.

De Nederlandse voorronde vindt plaats op zaterdag 25 mei in de WoonTotaal-Academy in Zoetermeer. Na de beoordeling van de werkstukken, moet duidelijk zijn welke vier deelnemers doorgaan naar de finale. Daar krijgen zij gezelschap van een viertal uitdagers die afkomstig zijn van voorrondes bij FloorSkills. De finale staat gepland op 11 en 12 juli bij FloorSkills in Earlswood in het Verenigd Koninkrijk. Vlucht en hotel worden vergoed vanuit sponsors.

De finaleopdracht bestaat uit het plaatsen van een ondervloer (Jumpax of Floorfixx) en het installeren van een unit van circa 250x200 naar eigen ontwerp. De ter beschikking gestelde producten en kleuren worden pas op de dag van de finale onthuld. Er dient een border te worden toegepast, maar voor de rest is het ontwerp geheel vrij in te delen, zolang alle producten maar worden toegepast. De allereerste winnaar van de wedstrijd, die zich ‘European LVT Installer of the Year 2019’ mag noemen, wordt aangewezen door de stem van alle aanwezigen ter plaatse. Aanmelden voor de Nederlandse voorronde kan via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken

(Parketplein, 22-03-2019)

 
Van de Voort is en blijft Hofleverancier

van-de-voort-logoJ.C. van de Voort Houthandel en Zagerij B.V. in Udenhout heeft afgelopen week een zogeheten bestendiging ontvangen van het predicaat ‘bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Bij de viering van zijn honderdjarig bestaan, in 1992, kreeg het bedrijf de eretitel in handen. Deze is nu met een kwart eeuw verlengd.

Burgemeester Weterings van de gemeente Tilburg kwam de bestendiging persoonlijk overhandigen aan directeur Pepijn van de Voort, vertegenwoordiger van de zoveelste generatie van het in 1892 opgerichte familiebedrijf. Van de Voort Houthandel en Zagerij levert houten vloeren, parket en plafonds aan onder andere parketteurs, parketfabrieken, bouw- en timmerbedrijven en interieurbedrijven.

(Parketplein, 22-03-2019)

 
Floorcoat van Tip Top voor projecten

chinees-1-2Toepassing Floorcoat in druk belopen Chinees restaurant.De van origine Deense fabrikant Tip Top stelt in een toenemend aantal landen aan de weg te timmeren met de verkoop van zijn producten. In wat het bedrijf bovendien bestempelt als een ‘overvolle’ lak- en oliemarkt. In ons land is Ronald Knip al enkele jaren actief met het in de markt zetten van de lakken en schuurmaterialen. Diens no-nonsense en persoonlijke aanpak leveren volgens Tip Top een groeiend klantenbestand op, met als bijkomend voordeel een aantal aansprekende grote projecten, zoals onlangs bewezen in een restaurant in Noord-Brabant.

Een aantal weken geleden diende een Chinees restaurant in Aarle-Rixtel volledig te worden voorzien van een nieuwe laklaag. De nieuwe FC 84 2K Lak werd hiervoor gebruikt, een afwerking die zich volgens Knip uitstekend leent voor ruimtes waar een hoge belasting is. “De parketteur die deze opdracht uitvoerde informeerde zich uitgebreid bij mij en uiteraard heb ik ruim de tijd genomen om hem daarbij te helpen. Je mag wel zeggen dat ik er heel trots op ben dat onze lakken ook steeds meer gebruikt worden bij dit soort grote projecten.”

“Dit was toch een ruimte van driehonderd vierkante meter die wel wat te verduren heeft,” zo vervolgt de man van Tip Top Nederland. “Maar ik ben ervan overtuigd dat de juiste keuze is gemaakt om voor Floorcoat lak te gaan. En de komende weken volgen er nog een paar van dit soort grote projecten, dus ik kan wel zeggen dat de gang ook dit jaar er al goed in zit.”

De Deense fabrikant herinnert eraan ook vorig jaar een aantal goed ontvangen nieuwe en verbeterde producten op de markt te hebben gebracht, waaronder de FC 82 Ultra Matte Lak die een onbehandelde look geeft. Komende september zal Tip Top overigens weer aanwezig zijn op de beurs InCoDa in Gorinchem, voor zijn bestaande klanten onder parketteurs en meer en meer woninginrichters, en om naar verwachting potentiële nieuwe klanten te ontmoeten. Tip Top Schuurmaterialen BV in Hardenberg is onderdeel van Tip Top Slibematerialer A/S Denemarken en verantwoordelijk voor de Benelux.

(Parketplein, 20-03-2019)

 
Nieuwe website Cinzento Custom Made

Afbeelding Website CinzentoT & G Wood International stelt met trots de nieuwe website van Cinzento Custom Made voor. De aanleiding, zo geeft de onderneming in Ede als toelichting, was niet alleen een gewenste modernisering van de lay-out, maar vooral het duidelijker naar voren halen van zijn Cinzento-dealers. Zo ziet de particulier in één oogopslag waar hij terecht kan voor de aanschaf van een Cinzento Custom Made-vloer en trekken de dealers profijt van extra exposure via de website.

Andere vernieuwingen betreffen een uitbreiding van projectweergave, ruimere aandacht voor vloerverwarming en niet te vergeten de toevoeging van het concept 100% Pure Wood. Het resultaat is te bekijken op www.cinzento.nl

(Parketplein, 20-03-2019)

 
EU-invoer tropisch parket verder omlaag

Invoer-tropisch-2017 2018Invoer van tropische hardhouten vloeren in de EU28, jaar 2017/2018, in 1000 MT (bron: ITTO TTM Report).De invoer in de EU van houten vloeren uit tropische landen is vorig jaar met 16 procent gedaald tot nog maar 25.900 metrieke ton, zo valt te lezen in een update in het ITTO TTM Report, dat deze voortzetting van een al langer aanhoudende krimp toeschrijft aan de felle concurrentie van Europese en Chinese fabrikanten en van andere niet-houten vloerbedekkingen, modetrends ten gunste van hout uit gematigde streken, leveringsbeperkingen en ook nog problemen met het voldoen aan de EUTR-regels. De waarde van de import van tropische houten vloeren in de EU is 13 procent teruggelopen tot nog slechts 59,1 miljoen euro in 2018.

Het grootste deel van de achteruitgang vorig jaar is te wijten aan een afname van de import van parketvloeren uit Brazilië, met 32 procent tot 5.200 MT. De invoer daalde evenwel ook vanuit Maleisië, met 9 procent tot 8.500 MT, vanuit Indonesië, met 7 procent tot 6.900 MT en vanuit Peru, met 36 procent tot 900 MT. In de twee grootste EU-markten voor tropische houten vloeren nam de daling van de invoer afgelopen jaar dramatische vormen aan, zo stelt ITTO, getuige een afname van 36 procent tot 5.600 MT in Frankrijk en van 19 procent tot 3.300 MT in België. De krimp werd echter gedeeltelijk gladgestreken door een toename van 42 procent in Denemarken, tot 2.700 MT, en een stijging van 21 procent in Spanje, tot eveneens 2.700 MT.

(Parketplein, 18-03-2019)

 
Rechter tikt NVWA op de vingers

Greenpeace-protestProtest tegen illegaal hout uit de Amazone nabij Rotterdam, enkele jaren geleden (foto: Bas Beentjes / Greenpeace).De rechter in Amsterdam heeft uitspraak gedaan in een langslepende juridische zaak tussen de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en Greenpeace, zo bericht laatstgenoemde. De NVWA moet handhavend optreden tegen overtreders van de wet die de handel in illegaal hout sinds 2013 verbiedt. De autoriteit dient zes Nederlandse bedrijven een dwangsom op te leggen zodat ze geen illegaal hout meer uit de Amazone kunnen importeren.

De zaak diende vijf jaar geleden voor het eerst toen Greenpeace een handhavingsverzoek indiende bij de NVWA tegen het zestal Nederlandse bedrijven dat illegaal hout uit Brazilië zou importeren, daarbij verwijzend naar eigen onderzoek dat aantoonde dat de importeurs zonder goede ‘checks en balances' hout verhandelden dat afkomstig was van illegale kap uit de Amazone.

Bijna twee jaar terug oordeelde de Rechtbank Amsterdam al dat Greenpeace terecht om handhaving had gevraagd, maar de NVWA weigerde ook na deze uitspraak besluiten ten aanzien van een dwangsom te nemen en dus stapte Greenpeace voor de tweede keer naar de rechter. De rechtbank geeft Greenpeace naar eigen zeggen opnieuw op alle punten gelijk en oordeelt dat de NVWA wel degelijk dwangsommen moet uitdelen aan deze zes bedrijven. “Het is triest dat de rechter Nederland aan haar Europese verplichtingen moet houden, zeker in zo’n belangwekkende zaak als het behoud van het Amazone regenwoud,” zo meent Hilde Stroot, campagneleider bossen bij Greenpeace Nederland.

(Parketplein, 18-03-2019)

 
Gilde-workshop in teken ambacht

Het Gilde van gediplomeerde Parketteurs had gisteren een aantal bijzondere workshops op poten gezet. Plaats van handeling was wederom het vertrouwde ROC Midden Nederland in Nieuwegein, alwaar circa dertig belangstellenden acte de présence gaven. Het programma omvatte oorspronkelijk maar liefst drie workshops. Helaas moest Merkelbach, leverancier van traditionele boenwassen en alternatieve behandelingsproducten, op het laatste moment verstek laten gaan. “Overmacht, om gezondheidsredenen,” zo verklaarde Gilde-secretaris Eric Jongmans. “En het was te laat om een vervangende workshop te regelen.” Maar met de presentatie van Rademaakt, importeur van Novoryt en een demonstratie ‘handschrapen’ bleef er voldoende te beleven in het Nieuwegeinse.

Er-was-veel-respectEr was veel respect voor het ambachtelijke werk van Polfliet.
Het-gaat-bij-het-krabbenHet gaat bij het ‘krabben’ om de ‘juiste houding’ voor het mooiste resultaat.
Che-PolflietChe Polfliet heeft zijn kennis en zelfgemaakte gereedschappen verkregen via zijn voorouders.

Na de officiële opening door Eric Jongmans, onder het genot van koffie en een gebakje, gingen de workshops van start. Ester Rademaker wist de aanwezigen knap te boeien met een professionele uitleg over de verschillende reparatiesets van Novoryt. Daarnaast was er ruim aandacht voor het nieuwe elektrische smeltpistool. Ook demonstreerde ze het Forte lijmpistool waarmee bijzondere opvullingen te maken zijn. Haar boeiende presentatie kon rekenen op de nodige betrokkenheid en daarbij passende vragen vanuit de zaal. De (juiste) temperatuur van het smeltpistool was hierbij een terugkerend topic.

Hoog op het verlanglijstje wat workshops betreft stond een presentatie op het gebied van het handschrapen van parketvloeren. Gisteren was het dan zover en kon het Gilde eindelijk Che Polfliet, parketteur uit België, verwelkomen. Onder grote belangstelling gaf Polfliet uitleg en verzorgde hij diverse demonstraties van het handschrapen. Deze vorm van handenarbeid is praktisch uitgestorven, maar Polfliet beheerst de fijne kneepjes als geen ander en heeft zijn kennis en zelfgemaakte gereedschappen verkregen via zijn voorouders. “We zijn uitermate trots dat Che vandaag hier kon komen, want het handschrapen wilden we al heel lang een keer meenemen,” aldus Eric Jongmans.

Ester-RademakerEster Rademaker wist de aanwezigen knap te boeien met een professionele uitleg over de verschillende reparatiesets van Novoryt.

Het gaat bij het ‘krabben’ om de ‘juiste houding’ voor het mooiste resultaat. Polfliet vertelde verder dat je het proces gelijkmatig moet aanpakken. Hij doelde hierbij op het gelijkmatig verdelen van de energie over de hele dag. “Het is zwaar werk, dus verdeel je krachten. ’s Ochtends hard van start gaan, en later op de dag kracht ontberen, zorgt voor een ongelijk verdeeld resultaat.” En wat betreft dit resultaat: Polfliet haalt zo’n twintig meter stroken parket per dag. “Bij visgraat mag je blij zijn als je de vijftien meter haalt en daarna moet je dit indien nodig nog wat afwerken met staalwol.”

Na het diner was er door het uitvallen van Merkelbach ruimte voor de deelnemers om zelf in de praktijk met de schraper aan de slag te gaan. Iets wat een rechtgeaarde parketteur zich natuurlijk geen twee keer liet zeggen.

s-Ochtends-hard-van“’s Ochtends hard van start gaan, en later op de dag kracht ontberen, zorgt voor een ongelijk verdeeld resultaat.”

“We zijn ongeveer vijf jaar bezig met het verzorgen en geven van workshops,” stelde Eric Jongmans. “Ik denk dat we er alles bij elkaar nu al ongeveer vijfentwintig hebben gegeven. Vanuit de branche kunnen deze rekenen op de nodige waardering. En we gaan daarom zeer zeker op dit ingeslagen traject verder.”

(Parketplein, 15-03-2019)

 
Gunstige omzetcijfers retail in januari

De woongerelateerde branches zijn het nieuwe jaar lang niet slecht begonnen met een meetellende omzetstijging in de eerste maand, zo valt op te maken uit de jongste cijfers van het CBS over de retail.

cbs-retail-jan19

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren en winkels in wand- en vloertegels) komen in januari tot een plus van maar liefst 6,2 procent (volume: +7,3 procent). De winkels in meubels en woninginrichting (met inbegrip van verlichtingszaken) halen een bescheidener plus van 2,2 procent (volume: +0,7 procent). Beide scores zijn overigens nog iets ‘naar beneden’ bijgesteld voor de samenstelling van de koopdagen.

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar is praktisch vlak gebleven, bij een lichte krimp van het volume. De detailhandel als geheel tekent een groei van 1,6 procent op, met een 0,8 procent hoger verkoopvolume. Daarnaast is online bijna 16 procent meer omgezet, met voor de multi-channelers een percentage (bijna 22) dat nagenoeg het dubbele is van dat van de pure webwinkels (dik 11).

Los van dit bericht, gaven de jongste cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor onlangs ook al een gemiddelde omzetstijging aan voor de woonbranche in januari.

(Parketplein, 15-03-2019)

 
Slotbericht Domotex USA

Vertegenwoordigers-Domotex-organisatieVertegenwoordigers van de Domotex-organisatie verklaren de eerste editie van de beurs voor geopend. In het midden - met schaar - CEO van Deutsche Messe Andreas Gruchow (foto: organisatie).
De eerste editie van Domotex USA heeft 282 exposanten uit 25 landen aan zich weten te binden, zo blijkt uit het slotbericht van de kersverse ‘Amerikaanse dochter’ van Deutsche Messe. Het bezoek was kwalitatief bijzonder goed op peil, zo vervolgt de organisatie, die dat oordeel ook uit de mond van de exposanten heeft mogen optekenen. De première van het evenement noteerde 5130 inschrijvingen van bezoekers uit de vloerenketen, een getal dat wellicht niet toevallig enigszins ‘naar achteren’ is geschoven in het slotbericht. Circa zeven van de tien bezoekers blijken woonachtig in het oostelijke deel van de VS.

De vloerenvakbeurs werd van 28 februari tot en met 2 maart jl. in het Georgia World Congress Center te Atlanta georganiseerd. Ruim 57 procent van de tentoonstellingsruimte aldaar werd ingenomen door Noord-Amerikaanse vloerenaanbieders, de overige 43 procent was bestemd voor internationale exposanten. Nederland had dit jaar Brink & Campman, DecoRad Systems, Hamat, Terratsa Europe en Unifloor Underlay Systems naar Atlanta afgevaardigd.

Voorafgaand aan de beurs had organisator Hannover Fairs USA voor retailers voorts een informatieve rondrit in de streek op poten gezet, die halt hield bij de fabrikanten Shaw Industries (zeker ook bekend van COREtec), Dixie Group, Engineered Floors en Beauflor USA.

Domotex USA 2020 staat al op de agenda, en wel van 5 tot en met 7 februari, iets dichter op Surfaces in Las Vegas.

(Parketplein, 13-03-2019)

 
Weer twee geslaagde PPC Bijspijkerdagen

Workshop-van-BonaWorkshop van Bona ging over het creëren van een compleet nieuwe uitstraling voor een bestaande houten vloer.De PPC blikt met tevredenheid terug op de Bijspijkerdagen die vorige maand en eergisteren op het programma stonden in zijn pand in Wijk bij Duurstede. Het was een drukte van belang, zo constateert het organiserende bedrijf, want in totaal waren ruim tweehonderdveertig klanten op komen dagen om zich te laten ‘bijspijkeren’. Zij namen deel aan vijf workshops naar keuze. Liefst negen leveranciers hadden, verspreid door het pand, hun eigen workshopruimte. Er was telkens ruimschoots gelegenheid om bij te praten en ervaringen uit te wisselen.

“Het waren ontzettend waardevolle dagen voor zowel onze klanten als onze leveranciers, wat ons betreft gaan we volgend jaar weer Bijspijkeren!” aldus een enthousiaste Lisa Klaassen. De leveranciers in kwestie waren Unifloor, Quick-Step, Lecol, Thomsit, Festool, Stauf, Dr. Schutz, Bona en Rigo Verffabriek.

Een uitgebreid verslag van de eerste bijeenkomst, in grote lijnen identiek aan de tweede, is op deze site te lezen in het nieuwsitem ‘Succesvolle comeback Bijspijkerdagen’ van 13 februari jl.

(Parketplein, 13-03-2019)

 
Troostwijk veilt machines Beter Hout

Vierzijdige-profileerVierzijdige profileer- en schaafmachine van het merk Weinig.Troostwijk Veilingen meldt in een persbericht dat Beter Hout, producent van multivloeren, de complete productielijn en houtbewerkingsmachines in een online veiling aanbiedt, na het beëindigen van zijn bedrijfsactiviteiten. Op meer dan honderdveertig items kan tot en met 19 maart worden geboden op het platform van Troostwijk Auctions. Voor geïnteresseerden is een kijkdag gepland op 14 maart in Boxtel.

Eyecatcher volgens het persbericht van Troostwijk is de combinatie van de complete profileerlijn met rollerbanden, bandschuurmachines en stapelaar. Daarnaast worden onder andere de houtbewerkingsmachines, stapelaars, schuurmachines, zaagmachines, voorraad en rollend materieel online aangeboden. “Deze veiling biedt geïnteresseerden in binnen- en buitenland een prachtig aanbod van gebruikte, goed onderhouden machines,” aldus de veilingmeester.

De online veiling heeft zijn virtuele deuren geopend op 1 maart en sluit deze op 19 maart a.s. De kijkdag voor alle veilingitems is morgen van 10.00 tot 16.00 uur. Op 15 en 16 maart kunnen geïnteresseerden enkel op afspraak de items bekijken. De specifieke veiling en alle daarbij behorende details zijn te bekijken op www.troostwijkauctions.com/nl/woodworking/01-28348/

(Parketplein, 13-03-2019)

 
Nieuw bij mFLOR: Reservoir Oak

DraytonDrayton.mFLOR introduceert de collectie 20-03 Reservoir Oak. Aansprekende thema’s als duurzaamheid, ecologie en ‘terug naar de natuur’ bepalen mede het kleurenbeeld van deze nieuwe reeks van de Twellose specialist in PVC-designvloeren. De collectie is gebaseerd op eikenhouten planken en verkrijgbaar in een zestal natuurlijke kleuren. De vloer wordt dan ook aanbevolen voor interieurs met een rustige en natuurlijke uitstraling.

Reservoir Oak bestaat uit stroken van 121,92 bij 22,86 centimeter en heeft een dikte van 2,0 millimeter totaal, met een slijtlaag van 0,3 millimeter. Hij is dan ook geschikt voor zwaar huishoudelijk en licht projectmatig gebruik.

De PVC-vloeren in de collectie Reservoir Oak voelen warm aan, zijn geluiddempend (zorgend voor een aangenaam loopgeluid), hebben een hoge slijtvastheid (wat ze goed bestand maakt tegen krassen) en zijn waterbestendig (en dus eenvoudig te reinigen en onderhouden). Deze eigenschappen zorgen volgens mFLOR voor optimaal comfort en gebruiksgemak. Bovendien is de vloer uitermate geschikt voor vloerverwarming en -koeling.

De Reservoir Oak-collectie ligt op voorraad en is leverbaar in een half dozijn aantrekkelijke kleuren, die vergezeld gaan van de namen Lyn (72133), Ardingly (72136), Broad Fen (72138), Foxcote (72140), Chard (72141 ) en Drayton (72143). De aanbieder verzekert dat al zijn producten voldoen aan de hoogst haalbare normen voor emissie en veiligheid. Tot en met donderdag 14 maart is mFLOR overigens present op MaterialDistrict in Rotterdam.

(Parketplein, 13-03-2019)

 
Lamett investeert miljoenen in Tsjechië

Morava-WoodMorava Wood (foto: website bedrijf).Lamett Europe uit Deerlijk in België steekt vier miljoen euro in een uitbreiding van de vestiging van Morava Wood in Tsjechië, zo meldt de krant Het Laatste Nieuws. Het bedrijf van CEO Bruno Descamps heeft alle gronden en gebouwen op en rond de fabriek in Unicov aangekocht. Morava Wood, producent van massieve eikenhouten vloeren, is sinds 2016 in handen van Lamett.

Volgens Descamps heeft de huidige investering te maken met het verzekeren van de toekomst van zijn Tsjechische productievestiging. Klaarblijkelijk bestond een grote kans dat het bedrijf zijn machines anders had moeten verhuizen naar elders. “Dankzij deze aankoop is dit niet meer het geval en hebben we onze toekomst in eigen handen,” zegt de CEO tegen de krant.

Afgelopen oktober kocht Lamett in de buurt van het Franse Tours al de zagerij Chaillou, om de aanvoer van kwaliteitseiken veilig te stellen. Descamps zei destijds (zie Nieuws van 12-10-2018) dat de aankoop van de houtzagerij paste in een strategie om meer verticaal te gaan en meer impact te hebben op het proces. “Na de aankoop van de grootste producent van massief parket in Europa, Morava Wood, moesten we ons verzekeren van voldoende grondstoffen.” Ook voorzag Descamps toen al op korte termijn een forse investering te kunnen aankondigen.

(Parketplein, 11-03-2019)

 
Wijzigingen in aanbod oliekleuren Lecol

LOBASOL HS 2K ImpactOilWijzigingen in aanbod oliekleuren LecolLecol Chemie voert een aantal wijzigingen door in zijn assortiment oliekleuren, zo valt te lezen in zijn jongste nieuwsbrief. Het kleurenpalet van LOBASOL HS 2K ImpactOil Color wordt, inspelend op de marktvraag, aangepast met de komst van een nieuwe kleur en het vervallen van een aantal items die niet langer voldoende trendy worden geacht. De binnenkort leverbare nieuwe houtkleur is de Walnut. De houtkleuren Jatoba en Bilinga komen op zeer korte termijn te vervallen. Voor het overige ondergaat de kleur Iron een naamsverandering en heet nu Grey, vallend onder de groep basiskleuren.

Verder worden wijzigingen gemeld in het assortiment LOBASOL HS Akzent 100 Oil Color. “Aangezien we een duidelijke verschuiving zien van 1K- naar 2K-oliën - en u dus voor kwaliteit gaat - zijn we genoodzaakt ook het kleurenpalet van onze 1K LOBASOL HS Akzent 100 Oil Color te gaan aanpassen,” zo informeert product manager Pieter Pruyn zijn klanten. Op korte termijn zullen de kleuren Oyster, Clay, Silver, Iron, Bilinga, Kambala, Jatoba, Sucupira en Wengé niet langer leverbaar zijn. Voor meer informatie over de stand van zaken betreffende het leveringsprogramma adviseert Lecol (www.lecol.nl) om contact op te nemen met zijn afdeling Verkoop.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Barometer woonbranche dieper in het rood

De ‘woonbranche economische barometer’ is afgelopen maand wat dieper in het rood beland. De door Van Es Marketing Services samengestelde barometer sluit februari af op een stand van minus 8,9, ofwel twee punten lager dan in de voorgaande maand. De daling wordt veroorzaakt door het afnemende consumentenvertrouwen en slechtere cijfers over de weekomzetmutaties van woondetaillisten.

baro-1902‘Woonbranche economische barometer’ versterkt indicatie van een krimpende markt (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten zakt de afgelopen maand wederom met 5 punten en komt uit op minus 25,2, de laagste stand in jaren. Het is de zesde maand op rij dat deze deelindicator daalt. Minder dan een vijfde (19 procent) van de woondetaillisten noteert in februari een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (44 procent) een daling. Nog slechts een zesde (17 procent ) van hen verwacht dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. Praktisch de helft (48 procent) voorziet een omzetdaling. De woondetaillist is zodoende weer minder optimistisch gestemd over de komende periode.

Het in de barometer meegewogen vertrouwen van consumenten is voor het eerst na februari 2015 negatief. Het consumentenvertrouwen, door het CBS gemeten, komt uit op minus 2. Ook de koopbereidheid neemt af en belandt op minus 3, tegen minus 1 in januari. Het producentenvertrouwen industrie stijgt daarentegen iets. De score loopt op van 5,8 in januari naar 6,3 in februari. De deelindicator van de woningmarkt tot besluit staat op minus 14,6. Deze stoelt op voorlopige cijfers van het CBS over de verkoop (minus 14,6 procent) van bestaande koopwoningen in het vierde kwartaal van 2018.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Aspecta Tilt & Tones wint Spectrum Award

Speelse-vloermotieven-Tilt-TonesSpeelse vloermotieven van Aspecta Tilt & Tones nodigen uit om te gaan shoppen.De nieuwe LVT-collectie Tilt & Tones van Aspecta is onderscheiden met een Spectrum Award van het tijdschrift ‘design:retail’. De prijzen worden door een vakkundige jury toegekend aan de best ontworpen producten ten behoeve van winkelinrichtingen. Aspecta Tilt & Tones is als beste uit de bus gekomen in de categorie vloeren.

De nieuwe collectie Aspecta Tilt & Tones, die nog voor de zomer op de markt komt, bestaat uit vierkante tegels (van circa 60 bij 60 centimeter) die in vier kleurgroepen komen, elk bestaande uit vier markante, geometrische Tilt-tegels, die zich laten combineren met twee passende, neutrale Tones-tegels. Samen zorgen ze voor een speels vloermotief dat naar wens toepasbaar is in winkelomgevingen. Door het ‘mixen en matchen’ van de grafische Tilt-ontwerpen en de Tones-kleuren ontstaan velerlei opties op het vlak van bijvoorbeeld ruimteafbakening of bewegwijzering. De vormgeving is overigens geïnspireerd op het zogeheten ‘biophilic design’, ofwel ontworpen vanuit de band die mensen voelen met de natuur. Volgens ‘design:retail’ zorgt de vormgeving van Tilt & Tones onder andere voor een visueel interessante ruimte die mensen ertoe aanzet om te gaan winkelen. De collectie is beschikbaar in rigid core en in dryback/gluedown.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Ansgar Igelbrink aan de slag bij Amorim

Ansgar-IgelbrinkAnsgar Igelbrink (foto: Linkedin).Amorim Revestimentos, de voor onder meer Wicanders verantwoordelijke vloerenfabrikant binnen de Portugese Amorim-groep, heeft per deze week de ervaren man Ansgar Igelbrink aangesteld in de functie van Global Director Sales and Marketing. Igelbrink loopt al aardig wat jaren mee in de vloerenbranche.

Tot 2007 bekleedde hij de positie van Vice President en Directeur Divisie Noord-Europa (inclusief bemoeienis met Nederland) bij het Zweedse Bona AB. Daaropvolgend ging hij bij Bauwerk Parkett AG aan de slag als Managing Director (met tevens verantwoordelijkheid voor Nederland) en daarna, tot voorjaar 2018, als President Bauwerk Parkett en Senior Vice President Bauwerk Boen Group. Jarenlang is hij ook bestuurslid geweest van de Duitse parketfabrikantenvereniging VDP. De voorbije maanden was actief bij het Zwitserse keukenmerk Forster, maar keert nu dus terug naar een leidende positie in de vloerenwereld, en wel bij een bedrijf dat naar eigen zeggen werkt aan een ommekeer in de gang van zaken.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Unifloor opent eigen vestiging in VS

UNIFLOOR-Inc.-in-CartersvilleUNIFLOOR Inc. in Cartersville (VS) wordt geleid door Kent Hughes (links), daarin bijgestaan door Gerry Maatjes.Unifloor heeft een vestiging geopend in de Verenigde Staten. De Deventer ondervloerenspecialist is weliswaar via verscheidene vloerendistributeurs al geruime tijd actief op deze exportmarkt, maar veronderstelt de klanten daar nog beter te kunnen bedienen met een eigen vestiging. UNIFLOOR Inc. is gevestigd in Cartersville, in de ‘vloerenstaat’ Georgia. Het bedrijf staat onder leiding van Kent Hughes (National Sales Manager), die de nodige ondersteuning krijgt van Gerry Maatjes (Export Sales Manager van Unifloor BV). Samen waren zij onlangs present op het debuut van vakbeurs Domotex USA in het nabijgelegen Atlanta.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
MMFA ontvangt drie nieuwe leden

mmfa-logoDe Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) heeft zich versterkt met een drietal nieuwe leden. Tarkett (Frankrijk) en Corkart Indústria De Cortiças (Portugal) als gewoon lid, Neodecortech (Italië) als geassocieerd lid. De wereldwijde activiteiten van Tarkett behoeven weinig introductie. De Portugees maakt meerlaagse vloeren op basis van kurk, de Italiaan is decorfolieprinter. Het MMFA-netwerk omvat momenteel vierentwintig fabrikanten, zesentwintig leveranciersbedrijven en twee technische instituten als ondersteunende leden.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
Meepraten over herzien normen dekvloeren

nen-logoHet Delftse norminstituut NEN organiseert op donderdag 9 mei a.s. een bijeenkomst over normen voor dekvloeren. Welke normen aan herziening toe zijn, wordt dan in kaart gebracht. Een en ander betreft kwaliteitsniveaus, specificaties en toetsingscriteria van te leveren producten en de verwerking daarvan. Belangstellenden zijn van harte welkom op deze middag.

NEN onderstreept dat partijen als gebouweigenaren en –gebruikers, ontwerpers, aannemers, vloerenbedrijven, toeleveranciers en vloerafwerkers er belang bij hebben wanneer kwaliteitsniveaus in breed gedragen documenten helder zijn vastgelegd. De huidige nationale normen voor dekvloeren zijn ouder dan vijf jaar en toe aan periodieke evaluatie. Dat wil zeggen toetsing aan de vraag of ze nog aansluiten bij de markt, de huidige stand der techniek en wet- en regelgeving op Europees (CE-markering) en nationaal gebied.

NEN wil in kaart brengen of er behoefte is aan het herzien van de bestaande normen, maar ook een beeld krijgen van nieuwe wensen. Denk hierbij aan het raakvlak tussen de dekvloer en de gebruiksvloer, zoals bijvoorbeeld laminaat, vloerbedekking en tegels. Annemarie Mewe, consultant Materialen & bouwproducten (e-mail mb@nen.nl) is contactpersoon.

(Parketplein, 08-03-2019)

 
‘Onze basis is innovatie en duurzaamheid’

Het-vloerenvak“Het vloerenvak is een prachtvak, met ambachtslieden die iets uitstralen en trots zijn op hun werk. Dat ondersteunen we graag,” vertelt Chris de Vries.Duurzaamheid, milieu en vernieuwing zijn als vanouds een vanzelfsprekendheid die past binnen de bedrijfsfilosofie van Rigo Verffabriek. Daarnaast heeft het bedrijf ook altijd het ambachtelijk vakmanschap omarmd. “Het vloerenvak is een prachtvak, met ambachtslieden die iets uitstralen en trots zijn op hun werk. Dat ondersteunen we graag,” vertelt Chris de Vries, manager verkoop & ontwikkeling bij Rigo Verffabriek. “Daar horen ook de juiste mensen bij,” vult Toon van Westerhoven aan. “Het aantrekken van de juiste mensen, maar ook het zorgdragen voor hun ontwikkeling. Je medewerkers zijn je belangrijkste bedrijfskapitaal, al vind ik dat nogal onpersoonlijk klinken. Het gaat tenslotte ook om een belangrijk sociaal aspect.” Een belangrijke medewerker die een sleutelpositie heeft binnen het Rigo-laboratorium gaat over ruim een paar jaar met pensioen. “We hebben hem voor deze laatste paar jaar ook als innovatie-manager aangesteld. Een functie waarbij hij zich als een vis in het water voelt, maar die er ook voor zorgt dat zijn kennis binnen het bedrijf niet verloren gaat. En zo snijdt het mes weer aan twee kanten.”

“Duurzaamheid wordt tegenwoordig door iedereen onderschreven. Het is niet meer het bepalende argument waarmee je je op de markt profileert,” aldus De Vries. “En het is natuurlijk ook goed dat de branche duurzaamheid heeft omarmd. Onze basis is innovatie en duurzaamheid. We zijn een relatief klein bedrijf waardoor we ook flexibel kunnen inspelen op de veranderende vraag binnen de markt. Hoewel we aan export doen, concentreren we ons vooral op de Nederlandse markt. Onze betrokkenheid met de vloerenbranche onderschrijven we door het steunen van het Nederlands Kampioenschap Parketleggen en deelname aan voorlichtingsdagen bij de verschillende groothandels die onze producten leveren.” Chris de Vries is er van overtuigd dat de bijzondere werkwijze van Rigo Verffabriek voor unieke producten zorgt. “Skylt overlakbare kleurolie had zich ergens anders niet kunnen ontwikkelen, daar ben ik van overtuigd.”

Rigo-Verffabriek-geeft2Rigo Verffabriek geeft regelmatig voorlichtingsdagen bij de verschillende groothandels die zijn producten leveren. Hier demonstreert Chris de Vries (midden) samen met Toon van Westerhoven (links) tijdens de laatste Bijspijkerdag van PPC.Toon van Westerhoven tot besluit: “Mijn opa en oma zijn ooit met het bedrijf begonnen. Uitgangspunt was dat opa Henk, die voorman was in een verffabriek in Haarlem, en oma Gonda de overtuiging hadden dat ze het beter konden qua receptuur en bedrijfsvoering. En zo startten ze in 1938 het bedrijf dat in 1970 overgenomen werd door hun zoons Arnold en Robert. Zij vertaalden duurzaamheid in producten. In 2010 namen Machiel en ik, zoons van Arnold, als derde generatie het stokje over. Ook wij zien een nieuwe tijd met nieuwe mogelijkheden. Waarin het belang van een mooie omgeving toeneemt. In al haar eenvoud en echtheid.”

(Parketplein, 06-03-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

woca-no1-olie


ankerwelBanner-1

Plinten & Profielen Centrale

 

Floor Forum

FF-134FFI-102

FLOOR FORUM. Vakblad voor import, export, distributie en plaatsing van parket, laminaat, vinyl-, PVC-, kurk- en bamboevloeren en alle gerelateerde onderhoudsproducten en machines in de Benelux en Frankrijk. Oplage: 11.448 ex. in de Benelux, 4.147 ex. in Frankrijk.

FLOOR FORUM INTERNATIONAL. Onafhankelijk vakblad (met centraal zwaartepunt binnen de UK en Ierland) voor de internationale lezersmarkt.
Engelstalig. Gratis verspreiding.
Oplage: 14.140 ex.

Klik onze banner voor een abonnement of meer info

In ons juni nummer van Floor Forum: 

  • Special Frankrijk
  • Dossier Producenten van verouderde vloeren
  • Dossier Automatisatie in de parketindustrie
  • Dossier Verouderingsproducten
  • Dossier Lijmen voor vinyl, PVC en LVT vloeren
  • Nabeschouwing Ligna Hannover

En veel meer

www.floor-forum.com

sales@media-pact.com