banner-INTR

5 vragen aan Peter Kuipers van Rinos

In de rubriek column & co geven experts binnen de branche hun mening over een actueel probleem. U, als digitale bezoeker, heeft de mogelijkheid hierop te reageren.
(zie button onderaan)

Foto-5-vragen-aan-Peter-KuipersAntwoord op de vragen door

Peter Kuipers, managing director van Rinos.

 

 

 

 

 





 

  1. U bent volgende maand een halfjaar werkzaam als algemeen directeur bij Rinos. Hoe zijn de eerste maanden bevallen?
    De eerste maanden bij Rinos zijn mij uitstekend bevallen. Rinos is een mooi familiebedrijf met een rijke historie sinds 1925, met betrokken medewerkers en hoogwaardige producten. Zowel onze kwalitatieve kokosmatten als textiele entreematten worden gewaardeerd en goed verkocht door onze internationale partners. Wij staan daarbij bekend als high end betrouwbare partner, ook voor specifieke productontwikkeling passend bij diverse (harde) vloerbedekkingen.
    Bovendien kenden wij een mooie start van dit nieuwe jaar in het eerste kwartaal, inclusief onze deelname aan Domotex Hannover en de vele positieve reacties op ons nieuwe product Moss (waarover verderop meer). Helaas kwam daarna de onverwachte Corona-situatie. Mede gezien onze brede internationale spreiding/afzetmarkten merken wij dat, net als iedereen in onze branche.

    Laten we hopen dat in deze ongekende tijden iedereen gezond blijft... en dat de zaken voor iedereen zo snel mogelijk weer gaan normaliseren.
  2. Het Corona-virus heeft nogal een impact gehad op de branche. In hoeverre heeft dit uw beleid bij Rinos beïnvloed?
    Het beleid als zodanig is ongewijzigd: als fabrikant van én specialist in kwalitatief hoogwaardige schoonloopmatten en kokos entreematten onze partners voorzien van gerichte ontwikkelingen, producten, adviezen en ondersteuning. Wel heeft Corona de uitvoering van het beleid in de praktijk beïnvloed. Zo werken collega's momenteel veel meer vanuit huis en kunnen we onze partners niet fysiek ontmoeten. Maar ook dat zorgt weer voor nieuw elan en mogelijkheden. Zo maken we dagelijks gebruik van MS Teams voor allerlei soorten overleg en contact. Daarnaast werken we druk door aan nieuwe producten en campagnes, ter ondersteuning van onze partners wanneer de markten weer gaan aantrekken. 

  3. Welke toegevoegde waarde heeft uw bedrijf voor uw klanten?
    Rinos is een Nederlands familiebedrijf in Genemuiden, opgericht in 1925. Wij zijn fabrikant van én specialist in kwalitatief hoogwaardige schoonloopmatten en kokos entreematten. Bovendien zijn wij nog de enige producent van kokosmatten in Nederland en Europa. Door onze jarenlange ervaring weten wij alles van de internationale productbehoeften en hoe dit technisch in te vullen.

    Onze producten worden wereldwijd geleverd aan groothandels en distributeurs, die ze onder hun eigen merk verder verspreiden. Daarnaast ontwikkelen wij specifieke schoonloopmatten voor diverse A-merk-vloerbedekkingsfabrikanten. Dus als een LVT-aanbieder ook eigen bijpassende entreematten wil aanbieden, dan kunnen wij die gericht ontwikkelen en produceren. Vrijwel alle producten zijn geschikt voor projectgebruik, zoals in kantoren, winkels, hotels, ziekenhuizen en openbare ruimten. Via de distributeurs en woninginrichters worden de diverse Rinos-producten ook naar volle tevredenheid gebruikt bij mensen thuis in de woning.

    Rinos heeft een eigen R&D-afdeling, waar techniek en design mooi samensmelten. Hierdoor laten Rinos-producten zich op fraaie wijze combineren met uiteenlopende vloeren (zoals bij tapijt, laminaat, LVT, WPC, SPC en gietvloeren). Voor dit interieurgerichte concept heeft Rinos een praktische toolbox ontwikkeld. Dit is met name bedoeld om te inspireren. Overwegend worden de laatste decennia in de praktijk grijze/zwarte/antraciete entreematten toegepast, omdat deze neutraal zijn en dus veilig passen bij elke inrichting. Met dit 'Matching all floors'-concept wil Rinos juist stimuleren dat er gewerkt wordt met entreematten die optimaal aansluiten bij de specifieke kleur en uitstraling van het betreffende interieur. Zodat de functionele schoonloopmatten mooi staan en nog beter aansluiten bij het specifieke woning- of projectinterieur. Ter stimulering van een optimale uitstraling in de woon- of werkomgeving.

    In samenwerking met het technisch college Saxion Hogeschool heeft Rinos vorig jaar een unieke nylon garenconstructie ontwikkeld. Deze innovatie (genaamd HydroTx) zorgt ervoor dat drie keer meer vocht wordt geabsorbeerd in de eerste stappen. Een bijzonder praktisch voordeel, want gemiddeld zijn entreematten (helaas) niet veel langer dan een paar meter. Vocht verbergt zich immers vaak in de naden van profielzolen, die deze innovatieve poolconstructie er op effectieve wijze weer tussenuit haalt.

  4. Wat wordt de grootste uitdaging voor uw bedrijf de komende jaren?
    De grootste uitdaging voor iedereen in onze branche is natuurlijk deze gehele Corona-situatie in goede staat door te komen. Dit geldt zowel zakelijk als voor (de gezondheid van) iedereen die hierin werkzaam is.

    Daarnaast speelt het vertrouwen uiteraard een belangrijke rol: vertrouwen om te investeren in woningen en projecten, en daarbij te investeren in kwalitatieve vloerbedekking en bijbehorende, beschermende entreematten. Een andere uitdaging is om te blijven informeren, stimuleren en inspireren, bijvoorbeeld met het hierboven genoemde 'Matching all floors' en HydroTx-concept. Tenslotte blijft de uitdaging voor ons als specialist om nieuwe constructies, concepten en effectieve producten te blijven ontwikkelen - zowel voor de schoonloopmatten als voor de kokos entreematten.

  5. Wie zijn over 5 jaar uw belangrijkste klanten en wat de belangrijkste markten?
    Onze belangrijkste klanten over 5 jaar zijn enerzijds internationale groothandels en distributeurs, en anderzijds diverse A-merk-vloerbedekkingsfabrikanten (met name op het gebied van LVT/WPC/SPC) voor wie wij specifieke, beschermende en passende producten ontwikkelen. Onze belangrijkste markten over 5 jaar zijn met name de internationale projectmarkt, maar daarnaast ook de woninginrichting. Belangrijke landen daarbij zijn zeker Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Engeland en Amerika.

    Zeker interessant om te bezoeken: www.rinos.com en www.hydrotx.eu. En mochten de lezers van Vloerenplein meer willen weten over mij, over Rinos of over wat Rinos voor hen kan betekenen, neem dan contact op via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

     



 
Heeft u een mening over deze column & co?
Reageer dan a.u.b. via onderstaande button.