banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-2020

nieuws
'Verbluffende heropleving verkoop laminaat'

nalfa-logo"Winkeliers en bouwondernemers realiseren zich wat we al die tijd hebben gezegd: de levenscyclus van laminaat is nog lang niet voorbij. Het is een echt uitmuntende productcategorie en de recente vooruitgang op het gebied van waterbestendigheid en visuele vernieuwing trekt nieuwe consumenten aan." Met deze woorden geeft NALFA-voorzitter Dan Natkin commentaar bij wat zijn vereniging van de Noord-Amerikaanse laminaatvloerenindustrie ziet als een "verbluffende heropleving" van de laminaatverkopen in 2020.

De leden van de NALFA (de tegenhanger van de Europese EPLF), die goed zijn voor het merendeel van de laminaatvloeren die in de VS en Canada worden verkocht, realiseerden afgelopen jaar een omzetstijging van 14 procent, en dit in een jaar waarin veel andere vloerencategorieën krompen als gevolg van corona. De verkoop begon sterk in het jaar en steeg vervolgens in het derde en vierde kwartaal van het jaar, met meer dan 26 procent ten opzichte van 2019 in beide kwartalen. De leden horen van hun afnemers in de retail en de bouw dat consumenten terugkeren naar het laminaat dankzij technologische vooruitgang en de prima duurzaamheid van het product. De NALFA verenigt velerlei fabrikanten en importeurs van laminaatvloeren, van Kaindl tot Quick-Step, van Shaw tot Swiss Krono en van Mannington tot Mohawk.

(Vloerenplein, 07-05-2021)

Minder omzet, meer winst vloerentak Amorim

amorim-logoDe divisie Floor & Wall Coverings (Amorim Cork Flooring) van het Portugese kurkconcern Corticeira Amorim heeft in het eerste kwartaal een omzet van 30,6 miljoen euro geboekt, een krimpje van 3,1 procent ten opzichte van de 31,5 miljoen van vorig jaar. Amorim wijst ter verklaring van de daling op het hoge niveau van de omzetten in het eerste kwartaal in dezelfde periode vorig jaar, met toen nog nauwelijks corona en een dikke plus van 11,0 procent. Bovendien werden diverse klanten gedwongen om hun deuren op slot te houden vanwege de maatregelen tegen corona en per saldo pakten ook de wisselkoersen negatief uit op de cijfers.

De verkopen van de productlijn Amorim Wise liepen op tot 3,5 miljoen euro in het voorbije kwartaal, komend van 3,0 miljoen vorig jaar. Verder presteerden recentelijk gelanceerde producten, waaronder een gunstig geprijsd waterbestendig product, naar eigen zeggen goed. Geografisch gezien was de omzetontwikkeling in Noord-Amerika en Scandinavië positief, negatief echter in Duitsland, Rusland en de Benelux.

De ebitda van de kurkvloerentak verbeterde wel stevig in de eerste drie maanden van dit jaar. Deze steeg van 1,3 miljoen vorig jaar naar nu 2,1 miljoen. De marge verbeterde zodoende van 4,1 procent tot 7,0 procent, waarmee de in 2020 ingezette verbetering van de winstgevendheid werd voortgezet.

(Vloerenplein, 07-05-2021)

Edel Group overgenomen door Victoria

victoria-plc-logo-edelDe internationaal opererende Britse vloerengroep Victoria PLC kondigt gisteren de overname van de Edel Group aan, de in Genemuiden zetelende ontwerper, fabrikant en distributeur van kunstgras en tapijt. Victoria omschrijft zijn jongste aankoop met name als een aanzienlijke uitbreiding van zijn bestaande kunstgrasactiviteiten.

De Britten beschouwen het in 1918 opgerichte Edel als een onderneming die bijzonder goed heeft geïnvesteerd in zeer moderne en goed onderhouden productiefaciliteiten voor garenextrusie, tufting en backing in Nederland en Duitsland, en stellen vast een producent van het type 'best-in-class' te hebben gekocht.

edel-group-genemuidenEdel Group Genemuiden, archieffoto. (Foto: Edel)Edel was vorig jaar goed voor een omzet van 47,6 miljoen euro (2019: 44,3 miljoen) en een aangepaste ebitda van 10,0 miljoen (2019: 7,9 miljoen), een marge derhalve van boven de 20 procent. De betaling door Victoria bedraagt 49,4 miljoen euro. Daarbij heeft Edel ongeveer 20,0 miljoen euro aan nettoschuld.

Edel levert voornamelijk kunstgras voor woon- en landschapsdoeleinden in heel Europa, een markt waarin Victoria al sterk aanwezig is na de overnames van de Nederlandse bedrijven Avalon en GrassInc in 2017. Victoria ziet dit als een snelgroeiende sector, met een vraag naar kunstgras in Europa die naar verwachting een groei met dubbele cijfers zal behalen. Van 60 miljoen vierkante meter in het jaar van de overname van Avalon en GrassInc, naar ruim 82 miljoen vierkante meter vorig jaar en bijna 111 miljoen vierkante meter in 2023. Daarnaast is voor Victoria interessant dat Edel tapijtbackingdiensten levert met dezelfde apparatuur.

De Britten waarderen evenzo dat Edel vorig jaar, ondanks corona, toch een omzetgroei van ruim 7 procent kon opschrijven, met overeenkomstig meer winst. De vraag naar kunstgras, zo analyseren zij, nam toe doordat de consument zich thuis richtte op het verbeteren van zijn huis en tuin. Voor het overige hangt er nog de in 2020 uitgestelde vraag naar kunstgras boven de markt van plaatselijke overheden en bedrijven.

Edel opereert via drie business units. Schramm in het Duitse Rahden doet garenextrusie voor kunstgras. United Works in Genemuiden is actief met tuften en backing van kunstgras en backing van tapijten. Royal Grass in het Noord-Brabantse Uden houdt zich bezig met de marketing en verkoop van 'super premium' kunstgras voor de eindmarkten landscaping en vrije tijd.

De integratie van Edel in Victoria's bestaande kunstgrasactiviteiten resulteert in de grootste landscaping-kunstgrasgroep in Europa met een omzet van meer dan 77 miljoen euro en biedt Victoria de cruciale mogelijkheid om flinke synergieën te realiseren, onder meer op het vlak van de inkoopkosten voor grondstoffen. Victoria besteedt momenteel de productie van circa 4 miljoen vierkante meter kunstgras uit, onder meer in het Verre Oosten. Door te profiteren van de productiecapaciteiten van Edel en deze productie in eigen huis te verrichten, zal de winstmarge op de huidige verkopen van kunstgras verbeteren. Zowel Edel als Victoria hebben uitgebreide, maar grotendeels niet-overlappende distributienetwerken in heel Europa en de directie veronderstelt een reële kans op een hogere gezamenlijke omzet door samen te werken op het gebied van verkoop en distributie. Zoals alle bedrijven die door Victoria zijn overgenomen, zal Edel blijven opereren met een ruime mate van autonomie onder leiding van managers die zich al bewezen hebben.

"Victoria heeft tot dusver dit boekjaar iets meer dan 90 miljoen pond geïnvesteerd om ongeveer 17 miljoen pond aan ebitda aan de groep toe te voegen," verklaart Geoff Wilding, uitvoerend voorzitter van Victoria. "We beschikken nog altijd over aanzienlijke hoeveelheden kapitaal om in te zetten en voeren actieve gesprekken met nog meer kanshebbers op niveau om ons bedrijf te laten groeien. Aandeelhouders kunnen om die reden in de komende weken en maanden nog meer acquisities tegemoet zien."

In 2018 verkocht de Edel Group zijn activiteiten in wollen en polyamide tapijten aan de Condor Group. De verkoop betrof alle aandelen van Edel Carpets, waaronder de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde dochteronderneming Telenzo Carpets, alsmede de extrusie- en tapijtgarenveredelingsactiviteiten van Edel Group. De Edel Group, tot de huidige transactie met Victoria eigendom van de investeringsmaatschappijen O2 Capital Partners en Value Enhancement Partners, kondigde toen aan zich primair te gaan richten op zijn loonwerk-kernactiviteiten: de ontwikkeling en productie van kunstgrasgarens, tufting en te coaten producten van zijn klanten. De oprichtersfamilie De Lange had het stokje in 2015 al overgedragen.

(Vloerenplein, 05-05-2021)

Hedwin Cornelis versterkt verkoopteam Rinos

Hedwin-CornelisHedwin Cornelis.Het salesteam van Rinos is per 1 mei jl. versterkt met de komst van Hedwin Cornelis. De nieuwe salesmanager van de gespecialiseerde fabrikant van schoonlooptapijt is al sinds 1995 actief als accountmanager in de vloerenbusiness en heeft hierbij veel ervaring in opgedaan, onder meer bij bekende fabrikanten als Edel en Intercarpet. Naast deze jarenlange ervaring met vloeren, komt ook de kennis die hij meebrengt op het gebied van interieurarchitectuur ongetwijfeld van pas.

De entreevloerbedekking bepaalt immers mede de eerste indruk van een gebouw bij binnenkomst. Een entreevloer die fraai bij de hoofdvloer past, verbetert dan ook de impressie van het interieur. Met zijn kennis van interieurontwerp gaat de nieuwe verkoper Rinos bijstaan met het verder uitrollen van het aansprekende 'Matching all Floors'-concept in de nationale en internationale markten. "Want er zijn al genoeg donkergrijze matten in de wereld!" zo stellen de fabrikant en de nieuwe salesmanager met een knipoog.

(Vloerenplein, 05-05-2021)

Tarkett lanceert 'More Than Human'-collectie

Toepassing-More-Than-HumanToepassing More Than Human.'More Than Human' is de naam van een nieuwe tapijttegelcollectie van Tarkett, die met een aantrekkelijke combinatie van neutrale tinten en kleuren rust en kalmte brengt op de werkplek. De wereld verandert immers razendsnel, aldus de toelichting van Ludwig Cammaert, bij Tarkett verantwoordelijk voor design en technische ontwikkeling, met kantoren die voortdurend worden aangepast aan de technologische (digitale) vooruitgang.

De 'More Than Human'-collectie wordt gevormd door de volledig recyclebare reeksen Desso Serene en Desso Serene Colour, die de nodige flexibiliteit bieden aan architecten en vormgevers plus de mogelijkheid om kleuren geheel naar eigen wens op te bouwen.

Voor de ontwikkeling van de producten gingen de ontwerpers van Tarkett te rade bij de wereld van de technologie en bij de wetenschap van hoe de mens reageert op zijn omgeving. Ze zijn volgens de zogeheten Tarkett Human-Conscious Design-aanpak ontworpen, met het oog op het scheppen van prettige ruimtes waarin mensen tot hun recht komen. De fabrikant uit Waalwijk wil laten zien hoe afzonderlijke kleuren en combinaties mensen beïnvloeden en hoe het tactiele karakter van zachte materialen ervoor kan zorgen dat werknemers zich meer ontspannen voelen op kantoor.

Desso Serene is verkrijgbaar in een uitgebreid palet van negen neutrale tinten, variërend van koel en kalmerend, tot warm en vriendelijk. Desso Serene Colour vormt een aanvulling op de 'organische' aard van Serene en stelt ontwerpers in staat om te kiezen voor een meer ingetogen kleurenschema met neutrale tinten, of voor levendigheid door beide collecties te combineren. De dessins hebben een ombre-achtige kleurovergang die goed aansluit bij een neutraal ontwerp uit de Desso Serene-collectie. De kleurcombinaties kunnen worden aangepast aan de wensen van de klant, en voor een vloeiende overgang zorgen tussen afzonderlijke binnenruimtes en voor openheid op kantoor.

De producten zijn in hun geheel recyclebaar in het recyclingcentrum van de fabrikant zelf, gemaakt van honderd procent geregenereerd Econyl-garen en uitgerust met een Cradle to Cradle Certified Silver-certificering. De tegels worden standaard geleverd met een EcoBase-rug.

(Vloerenplein, 05-05-2021)

Filiaal Leek van groothandel INTR. geopend

intr-filiaal-leekNieuwe filiaal van INTR. in Groningse Leek.Afgelopen maandag opende vestigingsmanager Edwin Bakker, in het gezelschap van buitendienstmedewerker Paul Dogger, op feestelijke wijze de deuren van het nieuwe filiaal van groothandel INTR. in het Groningse Leek. Met dit INTR.-Point krijgen klanten in de provincie de beschikking over een ruime en inspiratie biedende showroom plus een groot afhaalmagazijn dat dagelijks wordt aangevuld. De nieuwe vestiging aan de Kapteynlaan 9 in Leek is centraal gelegen en goed bereikbaar vanaf de snelweg. Hij is overigens drie maal zo groot als het filiaal in Assen, dat nu zal worden gesloten.

Nieuw in het noorden van het land is dat het inmiddels bekende assortiment voor de parketteur, bestaande uit vloeren en toebehoren, er verkrijgbaar is. De woninginrichter treft in de showroom evenzo de nodige raamdecoratie aan en de zzp'er kan er met zijn klanten terecht om een nieuwe PVC- of laminaatvloer te kiezen. Verder kunnen afnemers van Uzin Utz Nederland in de streek de producten van Uzin, Pallmann en Wolff afhalen in Leek. Voor de klanten van het nieuwe INTR.-Point belooft de groothandel de komende periode nog met een aantal leuke welkomstacties te komen.

(Vloerenplein, 05-05-2021)

Zondag slotdag van hybride Domotex 2022

domotex-2022-beeldVanuit Hannover komt ruim op tijd bericht dat de drieëndertigste editie van Domotex op komst is, in de vaste maand januari, deels digitaal en deels eindelijk weer 'face to face'. Nieuw zijn onder meer de thematische labels 'Carpets & Rugs' en 'Floor & Wall', gekoppeld aan een hallenstructuur (respectievelijk de nummers 2 t/m 7 en 11 t/m 13) die het oriënteren gemakkelijker dient te maken. Wat meer nadruk krijgen de 'wandoplossingen' die veel exposanten al regelmatig tonen op de beurs. Organisator Deutsche Messe is voorts goed te spreken over het aantal aanmeldingen tot dusverre, zeker ook in de hoek van het parket.

De beursdagen zijn voortaan donderdag t/m zondag in plaats van vrijdag t/m maandag. Talrijke bezoekers en exposanten wensten volgens de organisator de beurs al op donderdag te laten beginnen, met dus twee opeenvolgende werkdagen. Domotex 2022 staat op de agenda van 13 t/m 16 januari.

(Vloerenplein, 05-05-2021)

Forbo brengt nieuwe Novilon-collectie

Novilon-met-houttintNovilon met houttint.Forbo attendeert de (consumenten)pers vandaag op de lancering van de nieuwe Novilon-collectie, bestaande uit de deelcollecties Viva Beton & Hout, Bella en Prima. De fabrikant afficheert de collectie als 'leefvloeren' voor thuis met natuurlijke dessins, ofwel 'design om op te leven'. Hij omvat veel lichte houttinten, ingetogen eiken, evenzo kastanje- en walnootmotieven. Daarnaast veel betonnen, all-over prints en een achttal verfijnde visgraatdessins. De Novilon-vloeren worden geleverd op kamerbreed vinyl in breedtes van twee, drie of vier meter en zijn in Nederland vervaardigde producten.

(Vloerenplein, 05-05-2021)

'Corques Liquid Lino mag linoleum heten'

de rechtspraak logo-linoHet kort geding dat Forbo Flooring afgelopen vrijdag voor de Rotterdamse rechtbank aanspande tegen Duracryl is in het voordeel van laatstgenoemde uitgevallen. Forbo stelde dat het vloeibare Corques Liquid Lino onrechtmatig wordt gepresenteerd als linoleum en eiste een verbod op het gebruik van de term, die immers wordt gebruikt voor een heel ander product, dat op de rol wordt aangeboden. [Zie voor meer argumenten ook het nieuwsitem 'Kort geding over wat linoleum mag heten' van afgelopen woensdag op deze site].

De rechter achtte het niet aannemelijk dat het voor consumenten doorslaggevend is dat linoleum moet worden aangebracht op een rug, zo brengt Cobouw vandaag verslag uit van de zaak. "Eigenschappen als uiterlijk, hardheid en onderhoudsvriendelijkheid lijken voor de consument niet van groter belang. Verder is ook niet uit te sluiten dat (in de (nabije) toekomst) een gietvloer met bepaalde eigenschappen als (een vorm van) linoleum moet worden beschouwd," zo tekent het vakmedium op uit de mond van de rechtbank.

Edo Rem van Forbo Flooring zegt tegen Cobouw teleurgesteld te zijn over de uitspraak. Hij beraadt zich met Forbo nog op vervolgstappen en stelt vast dat vragen onbeantwoord zijn gebleven. Die laatste constatering betreft wellicht de bewering van Forbo dat Corques Liquid Lino in tegenstelling tot het 'klassieke' linoleum niet milieuvriendelijk zou zijn. De rechter heeft echter afstand gehouden tot het beantwoorden van de vraag of een product wel of niet natuurvriendelijk is.

Jeroen van den Berg, CEO van Duracryl International, uit zich tegen Cobouw tevreden over de uitspraak dat zijn product linoleum mag blijven heten. Wat hem betreft is Corques Liquid Lino een doorontwikkeling van linoleum, met verbeteringen op het vlak van onder meer duurzaamheid en arbo-vriendelijkheid.

(Vloerenplein, 03-05-2021)

Dikke omzetplus Mohawk in eerste kwartaal

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey S. Lorberbaum: "Overal ter wereld blijven consumenten geld steken in hun woning, en nieuwe vloeren spelen een belangrijke rol bij de meeste verbouwingsprojecten."Het Amerikaanse vloerenconcern Mohawk heeft in het eerste kwartaal een netto-omzet van 2,7 miljard dollar gedraaid, een nieuw record en 16,8 procent meer in vergelijking met de 2,3 miljard dollar van vorig jaar. Na verrekening van wisselkoersen en werkdagen resteert een omzetplus van 9,1 procent. De nettowinst in het voorbije kwartaal komt uit op 237 miljoen dollar, tegenover nog 111 miljoen dollar een jaar terug.

"De gang van zaken in onze onderneming won aanhoudend aan kracht in deze periode en vormde geen weerspiegeling van de normale seizoensinvloeden in onze branche. Overal ter wereld blijven consumenten geld steken in hun woning, en nieuwe vloeren spelen een belangrijke rol bij de meeste verbouwingsprojecten," zo luidt het commentaar van CEO Jeffrey S. Lorberbaum. "We zien ook het begin van een bescheiden verbetering van de vraag op de commerciële markt, dit naarmate de wereldeconomie groeit en bedrijven beginnen te investeren in afwachting van een terugkeer naar normaal."

Volgens de topman nam de marktvraag toe naarmate de periode vorderde, met een orderportefeuille die volgens hem robuust blijft in ook het tweede kwartaal. In de meeste productcategorieën en verkoopregio's zag Mohawk zich gedwongen om zijn prijzen te verhogen in reactie op duurdere grondstoffen, arbeid, energie en transport.

Het segment Flooring Rest of the World (hoofdzakelijk Europa, Rusland, Australië en Nieuw-Zeeland) weet zijn netto-omzet op te krikken van afgerond 589 miljoen dollar vorig jaar naar 770 miljoen dollar nu, een wel zeer forse groei van 30,7 procent (en van 14,6 procent geschoond voor wisselkoersen en werkdagen). De operationele inkomsten zijn opgelopen tot ruim 159 miljoen dollar, resulterend in een marge van liefst 20,7 procent (Q1-2020: 12,9 procent). Het laminaat, de grootste productcategorie binnen het segment, laat opnieuw een aanzienlijke groei zien, wat Mohawk herleidt tot de vraag van kopers naar meer realistisch ogende vloeren die bovendien adequate prestaties leveren. In het tweede kwartaal gaat het concern alvast extra productiemiddelen installeren voor deze productcategorie. De LVT-verkopen stegen evenzo aanzienlijk. De verkoop van vinyl in banen werd echter afgeremd door gedwongen winkelsluitingen in Europa vanwege corona.

Het bedrijfsonderdeel Flooring North America boekt in de eerste drie maanden een omzettoename van 14,3 procent, Global Ceramic van 9,6 procent.

Vooruitblikkend veronderstelt Mohawk dat de 'robuuste' gang van zaken op de residentiële markten aanblijft, mede gezien zijn goed gevulde orderportefeuille, en dat de verkopen op de zakelijke markten in het tweede kwartaal langzaam zullen blijven verbeteren. Ook verwacht het concern dat de beschikbaarheid van materialen vanaf het eerste kwartaal zou moeten verbeteren, hoewel sommige activiteiten nog steeds te maken kunnen krijgen met nieuwe leveringsbeperkingen. En als de grondstof-, energie- en transportkosten blijven stijgen, worden overal ter wereld verdere prijsstijgingen niet uitgesloten.

(Vloerenplein, 30-04-2021)

Omzetverloop maart '20 beklinkt maart '21

De omzet van de winkels in non-food is afgelopen maart met 1,0 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Toen werden evenwel de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus van kracht en lag de omzet op een laag niveau. Vooral de non-foodsector had hier per saldo veel last van. Ten opzichte van maart 2019 ligt de omzet van non-foodwinkels in maart 2021 ruim 7 procent lager, aldus rapporteert en verduidelijkt het CBS.

omzet-retail-mrt21

De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment is in maart van dit jaar 8,2 procent hoger dan een jaar eerder. Echter, ook deze winkels kampten in maart 2020 met grote omzetverliezen. Ten opzichte van maart 2019 is de omzet van deze winkels wel ook hoger.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (onder meer parket, laminaat en kurk, en ook vloertegels) hadden in maart 2020 daarentegen grote omzetstijgingen gerealiseerd en moeten in maart 2021 een omzetverlies van 12,8 procent slikken. In vergelijking met maart 2019 noteren deze winkels wel een stijging.

De detailhandel als geheel heeft in maart 5,9 procent meer omgezet dan in maart 2020. Het verkoopvolume is 4,9 procent hoger. De foodsector verliest een paar procent omzet ten opzichte van het hoge niveau van maart vorig jaar. Online wordt 68,3 procent meer omgezet door de detailhandel, met voor de multi-channelers zelfs een groei van 91,4 procent. In vergelijking met maart 2019 heeft de detailhandel 9,4 procent meer omgezet in maart 2021.

De winkels in meubels en woninginrichting sluiten het eerste kwartaal af met een (nog bij te stellen) omzetdaling van 20,2 procent, met een volumekrimp die is opgelopen tot 23,2 procent. Januari was in de boeken gekomen met een omzetdaling van 38,3 procent, februari met een afname van 29,5 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren beëindigen het eerste kwartaal met een omzetkrimp van 12,1 procent, bij een volumedaling van 13,8 procent. Alle drie de maanden tonen weinig variatie. Januari bracht een daling van 13,1 procent in de boeken, februari van 10,1 procent.

De winkels in non-foodartikelen als geheel hebben 22,2 procent omzet verloren in het voorbije kwartaal. Winkels in kleding (-33,7 procent), winkels in schoenen en lederwaren (-28,5 procent) en ook bouwmarkten (-36,9 procent) leveren bovengemiddeld veel in.

(Vloerenplein, 30-04-2021)

Gelasta introduceert de Xplore SDN

Xplore-SDN-KiezelXplore SDN 'Kiezel'.Gelasta brengt de Xplore SDN op de markt, in navolging van de goed ontvangen kwaliteiten Forza SDN en Xtreme SDN. De jongste uitbreiding van de SDN-familie wordt voorgesteld als een sterk en duurzaam bouclé tapijt. De lussenpool versterkt de functionele look, waardoor de nieuwkomer volgens de groothandel gezien mag worden als stijlvol en tegelijk stoer en no-nonsense, anders gezegd een tapijt 'met een bite'.

De Xplore SDN is gedessineerd met twee verschillende kleuren honderd procent polyamide Solution Dyed Nylon-garens. De intermengeling van garens verschaft het tapijt een rijke en sfeervolle uitstraling, elke ruimte karakter. Tegelijkertijd kent dit subtiele, gevarieerde kleureffect een praktische meerwaarde, aangezien vuil veel minder zichtbaar is dan op unitapijt.

Zijn kleurenpalet in combinatie met de gemêleerde samenstelling draagt volgens de leverancier bij aan de gewenste sfeer en warmte in een ruimte. De Xplore SDN sluit aan bij de trend van naturel tinten in beige, bruin en grijs en is ook beschikbaar in antraciet. Het kleurenassortiment is daarenboven uitgebreid met een paar 'gedurfde' combinaties in groen, rood en blauw.

De Xplore SDN wordt aanbevolen voor gebruik bij commerciële doeleinden, variërend van kantoor tot de recreatieve sector. Gekwalificeerd met klasse 33 en brandveiligheidsklasse Cfl-s1 is hij geschikt voor zwaar projectgebruik. Met zijn compacte lussenpool, SDN-garens, geluiddempende en isolerende eigenschappen stelt de leverancier al met al een slijtvast en krachtig projecttapijt in petto te hebben, zeker ook voor wie geen aspectverandering wenst. Het tapijt, zo belooft Gelasta tot besluit, behoudt jarenlang zijn look.

(Vloerenplein, 30-04-2021)

Kort geding over wat linoleum mag heten

de rechtspraak logoKomende vrijdag volgt uitspraak in een kort geding van Forbo Flooring tegen Duracryl International over de vraag of de innovatieve gietvloer Corques van laatstgenoemde zich mag tooien met de benaming linoleum, zo meldt Cobouw vandaag is zijn online nieuwvoorziening. Corques is een mix van twee componenten met nagenoeg dezelfde (natuurlijke) ingrediënten als linoleum, dat evenwel verschilt van het 'klassieke' product in die zin dat hij vloeibaar is (vandaar liquid linoleum, of liquid lino), niet op rol wordt geleverd en geen rug van jute heeft. Voor een snelle uitharding worden bovendien chemische componenten toegevoegd aan de vloeibare variant.

Volgens Cobouw sloten beide spelers een samenwerkingsovereenkomst na de lancering van Corques door Duracryl in 2016. Forbo mocht Corques exclusief verhandelen op de Nederlandse, Belgische en Zwitserse markt. De vloerbedekking werd via Forbo op de markt gebracht onder de handelsnaam 'LiquidDesign', bewust zonder referentie aan linoleum.

Klaarblijkelijk is hun relatie vijf jaar later flink bekoeld, oppert Cobouw. In maart van dit jaar vraagt Forbo in een brief aan Duracryl om opheldering. Forbo beschuldigt Duracryl van misleiding aangezien deze Corques in verband brengt met linoleum. CEO Jeroen van den Berg van Duracryl zet de brief vervolgens op LinkedIn en doet nogal schamper over de bewering van Forbo, mede omdat in 2017 Tarkett al tevergeefs had gepoogd om Duracryl te laten afzien van het gebruik van het woord linoleum. Voor Forbo was dit aanleiding, zo vervolgt Cobouw, om juridische stappen te ondernemen. Forbo beticht Duracryl niet alleen van oneerlijke handelspraktijken (het schenden van de geheimhoudingsplicht over hun deal) maar ook van oneerlijke handelspraktijken (door Corques ten onrechte als linoleum te bestempelen).

Tegen Cobouw zegt Van den Berg vertrouwen te hebben in de afloop van de zaak en verklaart bovendien nog altijd een zakelijke relatie te hebben met Forbo, dat immers in Nederland en België nog altijd levert. Forbo wilde inhoudelijk niet reageren zolang de zaak onder de rechter is.

(Vloerenplein, 28-04-2021)

Eerste kwartaal Tarkett conform verwachting

iD Inspiration Clik55-tarkettToepassing iD Inspiration Click Solid 55.
(foto: Tarkett)
Tarkett heeft in het eerste kwartaal een netto-omzet geboekt van afgerond 559 miljoen euro, wat 8,5 procent minder is dan de bijna 611 miljoen uit dezelfde periode vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedraagt de krimp nog 3,8 procent. De uitkomst weerspiegelt volgens het concern een zwak herstel in de commerciële segmenten, gedeeltelijk gecompenseerd door een aanhoudend herstel van de residentiële sector en is al met al conform verwachting.

Het bedrijfsonderdeel EMEA (met Europa) leverde organisch 4,0 procent omzet in. De vraag bleef achter vergeleken met vorig jaar, zo stelt de vloerenmaker vast, maar verbeterde niettemin licht in vergelijking met het vierde kwartaal van 2020. De commerciële activiteiten verbeterden evenzo licht dankzij gezondheidszorg en onderwijs, terwijl residentieel goed standhield in deze tijden van lockdowns her en der. De werkomgeving (kantoren en dergelijke) bleef echter bijzonder zwak, wat resulteerde in een daling van de volumes van zakelijk tapijt ten opzichte van vorig jaar. Op het niveau van de landen deden Italië en met name Frankrijk het goed, op productniveau zette het succes van rigide LVT zich voort.

Noord-Amerika moest organisch 11,0 procent omzet prijsgeven, geheel te wijten aan het uitblijven van herstel op de zakelijke markten. Het segment Sports leverde organisch 9,1 procent omzet in, een gevolg van de pandemie.

De aangepaste ebitda van de groep kwam in het eerste kwartaal uit op 34,0 miljoen euro, ofwel een marge van 6,1 procent vergeleken met nog 6,9 procent een jaar eerder. De stijging van de grondstofprijzen (olie, hout, enzovoorts) en van de vrachtkosten hadden een negatieve invloed op de winstgevendheid, een ontwikkeling waar Tarkett zich wel enige zorgen om lijkt te maken, evenals over verstoringen in de levering van producten.

Ten aanzien van de rest van het jaar blijft het concern terughoudend met uitspraken, anders dan de verwachting van een gedempt herstel van de commerciële activiteiten en verdere groei in residentieel.

Voor het overige wordt vandaag aangekondigd dat de familie Deconinck (die al de meerderheid van de aandelen in handen heeft) een overnamebod op het concern gaat doen, daarin bijgestaan door de investeringsmaatschappij Wendel, om zijn zeggenschap over (en steun aan) de onderneming te vergroten. Een en ander zou eind juli moeten zijn afgerond.

(Vloerenplein, 26-04-2021)

Invista verkoopt merk Stainmaster aan Lowe's

lowes stainmasterInvista heeft het vijfendertig jaar oude merk Stainmaster (van ooit Dupont) en enkele bijbehorende activa verkocht aan de Amerikaanse bouwmarkt Lowe's, met ingang van afgelopen woensdag. Een bedrag is niet bekendgemaakt.

Lowe's, die zich positioneert als 'warenhuis voor woningverbetering', is sinds enkele jaren al de enige landelijke bouwmarkt in de VS die Stainmaster-tapijt in zijn assortiment voert. De aankoop omvat al het merkgerelateerde intellectuele eigendom van moederbedrijf Invista en alle gerelateerde handelsmerken en submerken.

Lowe's ziet de overname van Stainmaster als een stap in het verwezenlijken van zijn zogenoemde 'Total Home'-strategie. Die voorziet in het opwaarderen van het assortiment van de retailer, door consumenten die producten en merken te bieden waar zij vertrouwen in hebben en overal in huis voor elke klus kunnen gebruiken. Stainmaster wordt een onderdeel van de huismerkenportfolio van Lowe's, dat mogelijkheden zegt te zien om de 'hoogwaardige' eigenschappen van het merk uit te breiden naar andere productcategorieën, harde vloeren voorop.

Lowe's haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat Stainmaster het merk voor de behandeling van zachte vloerbedekkingen is dat klanten het meest vertrouwen bij de aanschaf van vloeren. Lowe's bedient wekelijks twintig miljoen klanten in de VS en Canada vanuit 2200 verkooppunten.

Invista gaat wel door met het maken en verkopen van nylon 6,6-tapijtgaren ten behoeve van de vloerenmarkten, waaronder residentiële en commerciële tapijten en vloerkleden. Het dochterbedrijf van Koch Industries behoudt het eigendom van zijn merk Antron (en ook van Corduba) en zet ook zijn speciale chemische tussenproducten en procestechnologieën voort.

Lowe's geeft in zijn persbericht niets prijs over het toekomstig gebruik door derden van wat nu zijn 'private brand' is. Volgens bronnen van nieuwsmedium Floordaily is Invista van plan om nylon 6,6-vezels 'merkloos' te blijven leveren en hebben alle tapijtfabrieken en onafhankelijke retailers vier maanden de tijd om het gebruik van de Stainmaster-merknaam te beëindigen.

(Vloerenplein, 23-04-2021)

Bij INTR. ook een breed parketprogramma

Martin-JacobsMartin Jacobs,
vestigingsmanager INTR. Zwolle.
Bij INTR. is voortaan, naast het bestaande aanbod, ook alles voor de parketteur verkrijgbaar, zo laat de elf filialen tellende groothandel weten in een persbericht. Van het parket tot en met de benodigdheden voor het leggen, afwerken, onderhouden en renoveren van de vloer.

Naast Hengelo en Zwolle, zijn de nieuwe vestigingen in Delft en Leek (vanaf 6 mei) volledig ingericht om parketteurs, projectinrichters en evenzo zzp'ers ruimschoots te bedienen. De overige INTR.-Points, die voor een landelijke dekking zorgen, worden later dit jaar omgebouwd. "Zodat voldoende ruimte ontstaat voor een uitgebreide parketafdeling met uitsluitend A-merkproducten," verklaart productmanager Rick de Vries.

De vloerenlijn die INTR. heeft opgezet bestaat uit duoplanken van Saffier, traditionele parketvloeren van Lieverdink en gelaagde visgraatvloeren van Barlinek. Voor de afwerking hebben parketteurs keuze uit onder andere de lakken en oliën van Pallmann, Lecol, Floorservice en Osmo. Verder zijn diverse handgereedschappen en machines van Wolff beschikbaar (zoals messen, strippers, schuurmachines en voegenfrezen) en sinds kort ook de zaagbladen van EcoTools.

Met de lijmen, primers en egalisaties van Uzin in het assortiment houdt INTR. tevens rekening met de groeiende vraag naar PVC-vloeren. "In de markt zien we dat steeds meer parketteurs hun dienstverlening uitbreiden met PVC," zo weet marketingmanager Joost Heijnen. De groothandel volgt deze ontwikkeling. "Onze ambitie is om dé one-stop-shop te worden voor de professionele vloerafwerker, die tevens kan profiteren van ruime, actuele voorraden, snelle levertijden en een uitgebreide technische ondersteuning."

De meeste producten zijn op voorraad en worden alle onder de juiste condities opgeslagen, zo garandeert INTR., zodat ze direct te verwerken zijn. Parketteurs kunnen zodoende 's ochtends hun bestelling afhalen en direct doorrijden naar hun project. Voor de vloeren geldt: vandaag besteld is binnen anderhalf tot twee weken beschikbaar.

De INTR.-Points spelen voorts in op het groeiende aantal zelfstandigen in de parketbranche, met onder andere een uitgebreide showroom, voorzien van fraaie presentatiezuilen op het gebied van parket en PVC, en met uitgebreid technisch advies. Wat dit laatste betreft, ambieert INTR. nog een programma technische trainingen op te zetten.

(Vloerenplein, 23-04-2021)

Akoestiekpaneel van Meister wint Red Dot

MEISTER panels style SP800Geluiddempende MeisterPanels. style SP 800, hier in een actuele grijstint.MeisterWerke heeft met succes meegedaan aan de Red Dot Award: Product Design 2021. Een internationale jury bekroonde zijn vilten akoestiekpaneel MeisterPanels. style met deze erkenning van vormgeving van hoge kwaliteit.

De prijswinnende MeisterPanels. style SP 800 beschikt over een oppervlak van hoogwaardig vilt. Het paneel absorbeert ruim een derde van de akoestiek in de ruimte en zorgt zo voor een aangename sfeer, vooral in moderne woonomgevingen waar weinig gordijnen en ander textiel te vinden zijn. Het product is beschikbaar in vijf moderne kleuren, aan te vullen met een bijpassende vilten lijst. Het oppervlak met veganistisch vilt bestaat overigens uit gerecycled materiaal en kan na gebruik ook weer worden gerecycled.

(Vloerenplein, 23-04-2021)

Victoria slaat toe in keramische segment

Geoff-Wilding-v-logoGeoff Wilding, executive chairman Victoria PLC: 'De eerste - en kleinste - van een aantal acquisities in de komende weken en maanden'.De Britse vloerengroep Victoria PLC heeft de aankoop afgerond van de activa en activiteiten van Ceramica Colli en Vallelunga, beide verdelers van keramische tegels. Tevens van de aandelen van Ceramiche Santa Maria, fabrikant in dit voor Victoria zakelijk gezien aantrekkelijke segment. De goed presterende bedrijven bevinden zich in de buurt van de bestaande Italiaanse vestigingen van de groep en zorgen ook voor aanzienlijk meer productiecapaciteit, die Victoria nu nog moet outsourcen om aan de stijgende vraag tegemoet te komen.

De betaling (op een schuldenvrije, kasvrije basis) bedraagt zo'n 35 miljoen euro en zal worden gefinancierd uit de bestaande middelen. De acquisities zullen naar verwachting in de komende twaalf maanden niet minder dan 10 miljoen euro per jaar aan de ebitda toevoegen. "Dit is de eerste - en kleinste - van een aantal acquisities die we de komende weken en maanden verwachten te zullen afronden," zo kondigt uitvoerend voorzitter Geoff Wilding alvast aan.

Victoria PLC beschikt over een rijk gevulde kas voor overnames. In februari haalde de groep 500 miljoen euro op met de uitgifte van vastrentende obligaties. Aangegeven werd toen dat de netto-opbrengst van de uitgifte zal worden gebruikt voor algemene bedrijfsdoeleinden, in het bijzonder acquisities, en de herfinanciering van bestaande schulden tegen gunstiger voorwaarden. Afgelopen najaar al, bij het bekendmaken van zijn partnerschap met het Amerikaanse Koch Industries (dat 175 miljoen pond in de groep steekt) verklaarde het vloerenconglomeraat een aantal potentieel bijzondere overnamekansen op het spoor te zijn gekomen in Europa en het Verenigd Koninkrijk.

(Vloerenplein, 21-04-2021)

Nieuwe Forbo-collecties Sarlon & Modul'up

Sarlon-in-schoolSarlon in een school.Forbo Flooring introduceert een viertal - grotendeels akoestische - vinylcollecties die tegen een stootje kunnen en de klant eenvoudig en snel zonder of met lijm kan laten installeren. Sarlon 15dB, Sarlon 19dB, Modul'up 19dB en Modul'up Compact bieden elk negentig kleuren en een ruime keuze aan dessins. Bijzondere nieuwkomers zijn onder andere de Chill Oak, Stromboli-steen en het 'glinsterende' ontwerp van Stardust. Met hun op elkaar aansluitende dessins en kleuren, laten de collecties zich goed combineren.

De collectie loslegvinyl van Modul'up is sterk uitgebreid. Installatie van deze circulaire vloer vergt geen lijm en droogtijd. Hij kan in een avondje worden gelegd, belooft Forbo, wat van pas komt in bijvoorbeeld winkels of horeca. Sarlon 15dB wordt aanbevolen voor toepassingen waarin akoestische eisen en zware belasting samenkomen. Hetzelfde geldt voor de 19dB-versie, al absorbeert deze meer geluid. Beide versies worden verlijmd. De gehele (ftalaatvrije) collectie is uitgerust met een Xtrem PUR-laklaag, ter bescherming tegen vlekken, krassen en schuren in veeleisende ruimtes en voor een mooi mat effect.

(Vloerenplein, 21-04-2021)

Nog geen invloed corona op aantal winkels

Een duidelijke invloed van de coronacrisis op het aantal fysieke winkels in Nederland is vooralsnog niet zichtbaar, zo constateert het CBS. Op 1 januari van dit jaar waren er 85.500 fysieke winkelvestigingen, bijna 900 minder dan een jaar eerder. De daling gedurende 2020 ligt ondanks de coronacrisis zelfs ietsje lager dan de gemiddelde jaarlijkse afname sinds 2010. Sinds dit meetpunt nam het aantal fysieke winkels af met 13540, een daling van bijna 14 procent. Dit contrasteert met de forse toename van het aantal webwinkels: sinds 2010 verviervoudigde hun aantal bijna.

ontwikkeling-aantal-fysi

In 2020 nam vooral het aantal fysieke winkels in de handel in non-food producten af (met 1,3 procent), terwijl het aantal winkels in voeding ongeveer gelijk bleef. Het aantal winkels in lectuur en schrijfwaren is met bijna 5 procent het sterkst afgenomen vorig jaar. Het aantal boekenwinkels nam met bijna 2,5 procent af. Daarnaast daalde onder meer het aantal kleding- en schoenwinkels en ook het aantal winkels in audio- en video-opnamen nam relatief sterk af. In sommige delen van de detailhandel groeide het aantal vestigingen wel. Het aantal winkels in computers en software groeide het hardst, met 2,5 procent. Ook waren er in 2020 meer fysieke winkels in tapijt en gordijnen, namelijk 1,0 procent meer.

Het CBS turft per 1 januari van dit jaar totaal 168.600 vestigingen van bedrijven in de detailhandel, inclusief verkopers buiten een fysieke winkel, tegenover nog 156.475 een jaar eerder. De categorie 'detailhandel, geen winkel of markt' groeit in een jaar tijd van 56.260 naar 69.740. De klasse 'winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren' groeit van 630 naar 650. Ook het aantal winkels in keukens, in meubels, in verlichtingsartikelen en in woninginrichting algemeen assortiment dikt aan met telkens rond de 15 tot 25 vestigingen. De 'bouwmarkten' krimpen daarentegen van 1175 naar 1145. Opvallend is de klasse 'Webwinkels in huis- en tuinartikelen'. Dit aantal vestigingen (online verkopers van ook woninginrichtingsartikelen dus) groeit van 7670 in 2020 naar 10.590 in 2021.

(Vloerenplein, 21-04-2021)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo