banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-2020

nieuws
Tarkett ziet voortschrijdend herstel in 2020

tarkett-logoTarkett heeft in 2020 een netto-omzet van afgerond 2,63 miljard euro geboekt, ofwel 12,0 procent minder dan een jaar eerder, en op vergelijkbare basis 9,5 procent lager. Het concern stelt vast dat sprake is geweest van een voortschrijdend herstel van de verkopen in de tweede helft van het jaar ten opzichte van de eerste. In het afsluitende kwartaal ging het met de verkopen zelfs nog een stuk beter dan aan het einde van het derde kwartaal werd voorspeld door de leiding van de groep.

Dit laatste met name door een herstel van de residentiële markt in velerlei regio's en een opeenvolgende verbetering van een aantal commerciële segmenten ten opzichte van het derde kwartaal. In het afsluitende kwartaal hoefde het vloerenconcern op vergelijkbare basis 'slechts' 1,5 procent omzet in te leveren. Vanwege negatieve valuta-effecten komt al met al wel een daling van 7,9 procent in de boeken te staan, in de verkoopregio EMEA (met inbegrip van Europa dus) van 5,1 procent.

iQNaturalToepassing iQNatural. (foto: Tarkett)Tarkett merkt op dat zijn 'like-for-like'-omzetten een jaar lang werden geraakt door de Covid-19-pandemie. Vooral in het tweede kwartaal (minus 20,5 procent) hebben de van bovenaf opgelegde beperkingen geleid tot een aanzienlijke omzetdaling in alle vloerenmarkten, terwijl de divisie Sports toen nog beter stand hield. De werkzaamheden werden vervolgens in mei nog eens ontregeld door een cyberaanval. In de tweede jaarhelft echter profiteerden de omzetten van een wereldwijd herstel van de residentiële activiteiten en een op peil blijvend activiteitenniveau in de gezondheidszorg en het onderwijs, terwijl de hospitality en het kantoor onder druk bleven staan doordat investeringsbeslissingen werden uitgesteld. Hoewel de omzet op vergelijkbare basis in de tweede jaarhelft (minus 6,7 procent) een verbetering liet zien ten opzichte van de eerste jaarhelft (minus 12,6 procent), moet Tarkett niettemin constateren dat de pandemie en de lockdowns zijn cijfers nadelig hebben beïnvloed.

Het EMEA-segment rapporteert in het boekjaar een netto-omzet van 823,6 miljoen euro, een daling van 9,5 procent in vergelijking met 2019 (organisch minus 9,0 procent). Ook hier trok 'residentieel' aan in de tweede helft van het jaar. Op de zakelijke markt hebben de elastische producten zich eveneens geleidelijk hersteld, daarin ondersteund door een gezond activiteitenniveau in de gezondheidszorg en het onderwijs. Tapijt voor projecten bleef zwak tot en met het einde van het jaar, aangezien het kantorensegment veel last bleef houden van de pandemie en allerlei restricties. Frankrijk en Duitsland liepen overigens voorop bij de verbetering van de eerste op de tweede jaarhelft.

De aangepaste ebitda van Tarkett bedraagt 277,9 miljoen euro in 2020 in vergelijking met 280,0 miljoen in 2019, en klimt dankzij aanzienlijke kostenbesparingen en lagere inkoopkosten naar 10,6 procent van de netto-omzet, in vergelijking met 9,4 procent in 2019. Het concern meent solide genoeg te zijn om een slechts gematigd herstel en naar verwachting duurdere inkopen (grondstoffen, transport, enz.) in 2021 het hoofd te kunnen bieden.

Voor de komende tijd verwacht Tarkett dat op het niveau van de vraag veel onzekerheden blijven bestaan vanwege het virus en her en der nieuwe lockdowns. Verkopen in segmenten als kantoren, hospitality en ook sport blijven kampen met achterblijvende investeringen. Als gevolg hiervan raamt Tarkett dat het volumeherstel zal worden gespreid over 2021 en 2022, wat een gematigd herstel van de 'commerciële' activiteiten in 2021 inhoudt. De verwachting is dat 'residentieel' blijft groeien, tenzij strengere lockdowns in belangrijke afzetgebieden weer roet in het eten gooien. De groep verwacht al met al een 'uitdagend' eerste kwartaal en verbetering van de activiteit vanaf het tweede.

(Vloerenplein, 22-02-2021)

Cotap gaat samenwerking aan met Eijerkamp

Cotap is een bijzondere samenwerking aangegaan met woonwinkel Eijerkamp, met de bedoeling om de consument live de PVC-vloerencollectie 'vtwonen by floorlife' te laten ervaren. De vloeren zijn binnenkort, exclusief bij Eijerkamp in Zutphen en Veenendaal, te bewonderen in acht nieuwe vtwonen Stijl Studio's, die tevens een inspirerend woondecor vormen in het woonprogramma 'vtwonen Weer verliefd op je huis' op tv.

Bij-Eijerkamp-wordenBij Eijerkamp worden de nieuwe vtwonen Stijl Studio's momenteel voorzien van de vtwonen by floorlife PVC-vloeren van Cotap.

De vloerengroothandel heeft deze fraaie en natuurgetrouwe reeks in het voorbije najaar in de markt gezet, samen met de stylisten van vtwonen. De collectie is afgestemd op de actuele woontrends en bestaat uit een extra brede en lange plank, twee tegeldecoren en diverse patroonvloeren - waaronder een Hongaarse punt en visgraatmotief.

Cotap laat weten inmiddels begonnen te zijn met het plaatsen van de vloeren en zorgt er samen met partner Eijerkamp voor dat alle studio's aantrekkelijk worden ingericht. Zodra de winkels weer open mogen, kunnen consumenten hier de vloeren op een groot oppervlakte bekijken. In de winkel in Veenendaal kunnen kopers terecht bij de vtwonen by floorlife-dealer 'Excellent vloeren by Bouman', in Zutphen bij Xylo Vloeren.

Meer informatie over de betreffende collectie is op internet te vinden op de website floorlife.nl. En op de beeldbuis zijn de vtwonen by floorlife PVC-vloeren vanaf komend weekend al te zien in de vtwonen Stijl Studio's bij Eijerkamp in een nieuw seizoen 'vtwonen Weer verliefd op je huis'.

(Vloerenplein, 19-02-2021)

Afwerkingsbedrijven doen goede zaken in 2020

cbs-logoHet segment van de gespecialiseerde bouw sluit 2020 af met 3,7 procent omzetgroei, zo meldt het CBS. Daarbinnen doen de afwerkingsbedrijven (waaronder specialisten in het afwerken van vloeren en wanden) het naar verhouding nog een stuk beter met een omzettoename van 6,6 procent. Op een dikke plus van 14,3 procent in het eerste kwartaal, volgt voor dit type bedrijven een bescheiden plus van 1,3 procent in het tweede en respectievelijk 6,0 en 6,4 procent vooruitgang in het derde en vierde. De grotere afwerkingsbedrijven in de bouw (10 of meer werkzame personen) reiken overigens tot 'slechts' 4,7 procent omzetgroei in 2020.

De omzet van de bouwsector als geheel is vorig jaar met 2,3 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de laagste groei in vijf jaar. In welke mate de coronacrisis de bouwomzet heeft gedrukt kan volgens de rekenmeesters evenwel niet met hun cijfers worden vastgesteld. Genoteerd staat in ieder geval een omzetgroei van bijna 10 procent in het eerste kwartaal, gevolgd door scores van minus 0,5 procent in het tweede en rond de 1 procent in de plus in het derde en vierde.

Verder meldt het CBS dat in 2020 voor bijna 66 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning is afgegeven, bijna 14 procent meer dan in 2019. De totale bouwkosten van de vergunde woningen liggen bijna 19 procent hoger dan een jaar eerder.

(Vloerenplein, 19-02-2021)

Nieuwe producten van Parador

Hydron 600Hydron 600 in de badkamer.Parador vult de bestaande opbouw van zijn assortiment dit jaar aan met de productlijn 'Hydron' - voor vloeren met in hoge mate waterafstotende eigenschappen. Een voorbeeld is de Modular ONE Hydron, die is uitgerust met een nieuwe waterdichte en maatvaste polymeer-kernplaat en waterdichte polymeer-tegenlaag. Door de speciale productstructuur is de elastische vloerbedekking honderd procent waterdicht en kan hij desgewenst in ruimtes met een hoge vochtigheidsgraad, bijvoorbeeld badkamers, worden geïnstalleerd. Er is keuze uit vijftien decors.

Hydron 600 is laminaat dat is 'geoptimaliseerd' om binnendringend water te voorkomen. De vloer is voorzien van een waterdichte boven- en onderkant, een uiterst zwelarme HDF-kernplaat plus een sterk waterafstotende speciale afschuining in combinatie met een bijzonder nauwsluitend kliksysteem. Hij is verkrijgbaar in negen decors. Nieuw bij Parador is voorts het 'Iconics'-label - voor op artikelen binnen de bestaande productlijnen die van zich doen spreken met een opvallende vormgeving.

(Vloerenplein, 19-02-2021)

Donkersloot: 'Circulariteit loont'

Donkersloot-DenimDonkersloot 'Denim'.Donkersloot laat weten dat zijn circulaire tapijtproducten BT40, Raw en Denim vanaf dit jaar in aanmerking komen voor investeringsaftrek middels de MIA/Vamil-regeling. De overheid stelt deze fiscale regeling beschikbaar om de aanschaf van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aantrekkelijker te maken.

De Bussumse tapijtproducent ontwikkelde een aantal jaar geleden het eerste circulaire projecttapijt in samenwerking met DSM-Niaga. Door middel van de 'click-unclick'-technologie van Niaga kunnen de tapijtlagen bij einde-leven weer van elkaar worden gescheiden om de grondstoffen terug te winnen. De circulaire serie van Donkersloot voldoet in 2021 aan productcode A6342 van de Milieulijst, die jaarlijks wordt samengesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Met de MIA (milieu-investeringsaftrek) kunnen ondernemers 27 procent van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst. De Vamil biedt de mogelijkheid om 75 procent van de investering af te schrijven op een willekeurig moment. Door sneller afschrijven, vermindert de fiscale winst en betaalt men minder belasting in dat jaar. Dit biedt een rente- en liquiditeitsvoordeel aan de eindgebruikers van zijn circulaire producten, stelt Donkersloot. De Nederlandse overheid hoopt zo de overgang naar een duurzame circulaire economie te bevorderen.

De producent benadrukt dat het bereiken van circulariteit verder gaat dan het ontwikkelen van circulaire producten met eco-design, hoewel het daar wel begint. Voor circulariteit moeten producten bij einde-leven weer terugkomen om de grondstoffen hoogwaardig terug te kunnen winnen. "Met de inname van deze producten wordt de ontwikkeling van infrastructuur en retourlogistiek ondersteund," verklaart Siu Lie Tan, sustainability director bij Donkersloot. "Onze klanten worden door de combinatie van MIA en Vamil direct beloond voor hun verantwoorde aanschaf. Zo komen we stapje voor stapje dichter bij een circulaire realiteit."

Niaga Slogan"Niaga streeft ernaar om alledaagse producten zo te herontwerpen dat afval tot het verleden gaat behoren. Zo behouden we kostbare materialen voor toekomstige generaties," aldus Sascha Bloemhoff, marketing directeur bij DSM-Niaga, die het partnerschap met Donkersloot op prijs stelt.

De MIA- en Vamil-regeling vallen onder de verantwoordelijkheid van de ministeries van Infrastructuur & Waterstaat en Financiën. De Belastingdienst beslist over de toekenning van MIA en/of Vamil en RVO ondersteunt de regeling met onder andere een helpdesk, technische controles van de meldingen en technisch inhoudelijke advisering van de Belastingdienst. Meer informatie, waaronder de 'Brochure en Milieulijst 2021', zijn te vinden op: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/miavamil/ondernemers.

(Vloerenplein, 17-02-2021)

Mohawk verrast door puik vierde kwartaal

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey S. Lorberbaum: "In al onze markten zagen we dat de residentiële bestedingen toenamen".Mohawk Industries heeft zijn in 2019 behaalde netto-omzet van afgerond 10 miljard dollar, in het voorbije jaar met 4,2 procent zien afnemen tot 9,6 miljard dollar. De nettowinst komt uit op 516 miljoen dollar, tegenover 744 miljoen dollar in het voorafgaande boekjaar.

Het vierde kwartaal brengt een omzet van 2,6 miljard dollar in de boeken, liefst 9,0 procent meer dan in dezelfde periode in 2019, bij een nettowinst van 248 miljoen dollar (2019: 265 miljoen dollar). In het derde kwartaal mocht het concern overigens al een omzetplusje van een procent of twee opschrijven.

"Onze resultaten over het vierde kwartaal overtroffen onze verwachtingen, aangezien we onze hoogste kwartaalomzet ooit boekten," zo geeft CEO Jeffrey S. Lorberbaum als commentaar bij de prestaties van het concern. "In al onze markten zagen we dat de residentiële bestedingen toenamen, waarbij laminaat, LVT en vinyl het beter deden dan de andere vloerensoorten. De commerciële activiteit blijft zwak en had een impact op de omzet en marges in de activiteiten waarin we een flink aandeel hebben."

De topman neemt in veel productcategorieën ook een grotere inflatoire druk waar en meldt zijn prijzen te gaan verhogen om een en ander glad te strijken. Een hoger ziekteverzuim en personeelstekorten in sommige activiteiten hebben eveneens een negatieve uitwerking op de winst gehad. Daar stonden kostenbesparingen tegenover als uitkomst van diverse herstructureringen. "We verminderen de verspreiding van Covid onder onze medewerkers en klanten door 'best practices' in het hele bedrijf toe te passen, waaronder het testen en volgen van medewerkers met potentiële contacten."

De divisie Flooring Rest of the World noteert in het vierde kwartaal een netto-omzet van bijna 759 miljoen dollar, dik 20 procent meer dan de 630 miljoen dollar van een jaar eerder. Het operationeel inkomen van het segment is in deze periode met meer dan 60 procent gegroeid tot 132,5 miljoen dollar, resulterend in een winstmarge van 17,5 procent. Lorberbaum: "De omzet en de marges waren sterk in de meeste categorieën en regio's en de meeste van onze fabrieken zitten tegen hun volle capaciteit aan."

Laminaat, de grootste productgroep binnen Flooring Rest of the World, noteert op de meeste markten een aanzienlijke groei. (In de VS wordt het laminaat van de nieuwe generatie, vanwege zijn fraaie looks en waterdichte technologie, zelfs een gewild alternatief voor houten vloeren en LVT, zo merkt het concern terloops op). De LVT-verkopen in Flooring Rest of the World zijn eveneens flink gestegen, door Mohawk toegeschreven aan zijn 'rigid'-collecties. Over het gehele jaar genomen, weet de divisie Flooring Rest of the World er als enige binnen het concern nog een omzetstijging uit te slepen, zij het slechts een enkel procentje, om uit te komen op afgerond 2,53 miljard dollar. Zijn operationeel inkomen voor het boekjaar bereikt een niveau van 367 miljoen dollar (2019: 354 miljoen), inmiddels ruim meer dan de andere twee divisies (Global Ceramic en Flooring North America) bij elkaar geteld bijdragen.

"De meeste van de wereldwijde Covid-beperkingen hebben geen directe invloed gehad op de verkoop of installatie van onze producten," zo moet Lorberbaum vaststellen over de laatste maanden van het afgelopen jaar. En na de voor hem toch wat onvoorziene piek in de vraag in deze periode, verwacht de CEO in de eerste maanden van het lopende jaar een aanhoudend goede gang van zaken in 'residentieel' en een langzame verbetering van de 'zakelijke' tak, komend van een voorbij dieptepunt.

(Vloerenplein, 15-02-2021)

Groei MMFA-segmenten 'hout' en 'rigide SPC'

mmfa-logoDe verkoopcijfers wereldwijd van de leden van de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) geven aan dat producten in de categorie 'hout' (vloeren op een drager op basis van hout, zoals HDF, met een polymeer- of kurkoppervlak) in 2020 zijn blijven groeien getuige een stijging van de verkoop met 18,8 procent. En voorts dat rigide SPC-producten hun marktpenetratie in alle belangrijke regio's bestendigen met een forse groei van 34,8 procent.

Aan de andere kant wordt de groei van de categorie 'polymeer'-producten in zijn geheel beïnvloed door Covid-19, gezien een slechts bescheiden stijging van de verkoop met 3,1 procent per het einde van het jaar. Over het geheel genomen is de verkoop in het derde kwartaal weer hersteld, na een terugval in het eerste kwartaal als gevolg van het begin van de pandemie en fiscale kwesties in de VS.

Verkoop-MMFA-2020 2019Verkoop MMFA 2019-2020, aandelen productcategorieën in procenten. Polymeer 'SPC' overtreft inmiddels polymeer 'LVT'.

De verkoop van alle polymeer-producten bij elkaar genomen bereikt vorig jaar een volume van 79,5 miljoen vierkante meter. Het grootste aandeel in de groei van 3,1 procent ten opzichte van een jaar eerder hebben de rigide SPC-producten, die een niveau bereiken van 37,7 miljoen m2 (ondanks de coronapandemie: +34,8 procent). De andere polymeer-categorieën kennen daarentegen een forse terugval, met een verkoopvolume van 5,2 miljoen m2 voor de rigide EPC-vloeren (-14,3 procent) en van 36,7 miljoen m2 voor de elastische LVT-klikproducten (-15,0 procent). EPC staat voor 'expanded polymer core', SPC voor 'solid polymer core'.

De regio met de grootste stijging in de verkoop van polymeer-producten afgelopen jaar is Oost-Europa, dat 4,9 miljoen m2 afneemt (+23,9 procent). De SPC-producten noteren daar een sterke stijging, de EPC-producten een flinke daling. LVT-vloerproducten leveren in Oost-Europa slechts marginaal in.

In West-Europa daarentegen krimpt de polymeer-sector met 6,6 procent (tot 37,5 miljoen m2). SPC is de enige productcategorie die groei laat zien (+28,8 procent, tot 15,7 miljoen m2). Dit compenseert de naar verhouding zwakke verkoopcijfers in de andere productcategorieën. De verkoop van EPC-producten (2,2 miljoen m2) daalt met 13,0 procent, terwijl de verkoop van LVT-producten (19,6 miljoen m2) een nog grotere krimp noteert van 22,9 procent.

Meister-Grey-ForestwoodMeisterDesign. rigid RD 300 S 'Grey Forestwood'.Net zoals in Europa, toont SPC zich in Noord-Amerika als de sterkste van alle polymeer-soorten, met een verkoop van 19,2 miljoen m2 (+37,4 procent). De lagere cijfers van EPC-producten (-17,3 procent, tot 2,5 miljoen m2) en de score van de LVT-producten (+4,0 procent, tot 13,4 miljoen m2) resulteren in een totaal verkoopvolume van 35,1 miljoen m2 polymeer-vloeren (+17,5procent).

Latijns-Amerika heeft vorig jaar 0,3 miljoen m2 polymeer-vloeren afgenomen van de MMFA-leden, Afrika 0,3 miljoen m2, Azië 0,9 miljoen m2 en Australië/Oceanië 0,4 miljoen m2.

Ook in tijden van corona weet de categorie 'hout' goede prestaties neer te zetten. De totale verkoop van hout-producten komt uit op 15,0 miljoen m2, een toename van 18,8 procent vergeleken met 2019. De regio met verreweg de grootste toename van de verkoopcijfers is Noord-Amerika, want met 0,1 miljoen m2 is de verkoop daar meer dan verdubbeld.

Met een groeipercentage van 21,8 doet Oost-Europa (0,8 miljoen m2 verkoopvolume) het beter dan West-Europa (+18,3 procent, tot 14,0 miljoen m2). Duitsland en Oostenrijk behouden hun positie als de landen met de hoogste verkoopcijfers in West-Europa. In Duitsland is vorig jaar 10,3 miljoen m2 verkocht (+25,2 procent), in Oostenrijk 1,4 miljoen m2 (+9,2 procent). Net als vorig jaar boekt Tsjechië de hoogste verkoopcijfers van Oost-Europa (+10 procent, tot 0,4 miljoen m2). Verder is alleen in de regio Australië/Oceanië de verkoop van hout-producten van enig belang, hoewel afnemend (-69,8 procent, tot 3,1 miljoen m2).

(Vloerenplein, 12-02-2021)

Sidney Braspenning nieuwe adviseur F. Ball

Sidney BraspenningSidney Braspenning.De Britse fabrikant van egalines en vloerlijmen F. Ball heeft Sidney Braspenning aangesteld als technische support adviseur in Nederland. In zijn nieuwe rol biedt hij technisch advies, training en ondersteuning aan vloerenstoffeerders en groothandels. Hieronder valt ook het beoordelen van vloeren op locatie, en het verstrekken van verwerkingsadvies op maat.

De woning- en projectstoffering zit Braspenning overigens in het bloed. De afgelopen tien jaar heeft hij als vloerenlegger gewerkt, zowel bij particulieren als projectmatig, en zijn vader heeft een winkel in dit segment. Als stoffeerder was hij ook verantwoordelijk voor het trainen van beginners in dit vak en het bijbrengen van kennis bij vakmensen die al langer meedraaiden. Het delen van kennis op het gebied van vloervoorbereiding en het opbouwen van vloersystemen doet de nieuwe adviseur van F. Ball naar eigen zeggen met veel plezier. Hij zat bovendien [zie Nieuws van 15-07-2019] in het team dat Nederland vertegenwoordigde in de finale van het Europees Kampioenschap LVT-leggen in Engeland.

Export manager Jonathan Goold is enthousiast over de aanstelling van Braspenning: "Hij brengt een schat aan ervaring mee in deze nieuwe rol, waar nieuwe en bestaande gebruikers van F. Ball hun voordeel mee doen." De nieuwe technisch adviseur verklaart op zijn beurt onder de indruk te zijn van de producten die de Britten in huis hebben. "Ik kijk er naar uit om stoffeerders en vloervakmensen te ondersteunen en nieuwe kansen aan te pakken." Sidney Braspenning is bereikbaar via email Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken , mobiel 06-51299099 en WhatsApp.

(Vloerenplein, 12-02-2021)

EU financiert CIrcular SUstainable FLOoring

eufca-logoCISUFLO, een gezamenlijk project van de European Floor Coverings Association (EuFCA) en andere deelnemers in de vloerenindustrie zoals onderzoeksinstituten, recyclagebedrijven en overheidsinstanties, is geselecteerd om gelden te ontvangen uit het programma Horizon 2020 van de Europese Unie, een rijkelijk gevuld financieringsinstrument voor innovatie en onderzoek.

CISUFLO staat voor CIrcular SUstainable FLOoring en heeft als doel een stelselmatig kader opzetten voor circulaire vloerbedekkingen, waaronder elastische vloerbedekkingen, laminaat en tapijten, om de milieu-impact van de sector te minimaliseren. Een budget van 7,7 miljoen euro komt beschikbaar voor een project dat naar verwachting vier jaar zal lopen. Het project zal met name zes pilots omvatten die zich richten op de productie, sortering, scheiding en recyclage van laminaat, elastische vloerbedekkingen en tapijtvloeren.

De EuFCA omvat de MMFA (meerlaagse modulaire vloeren), EPLF (laminaat), ECRA (tapijt) en ERFMI (elastisch). Wat MMFA-voorzitter Matthias Windmöller betreft, zal het project van doorslaggevend belang zijn: "Via CISUFLO ondersteunt de vloerensector de transitie van de Europese Unie naar een circulaire economie. Door het stimuleren van innovatie om circulaire oplossingen te ontwikkelen, zal het project bijdragen aan de doelstellingen die zijn uiteengezet in het Actieplan Circulaire Economie en de Industriële Strategie van de EU." CISUFLO uit zich optimistisch over het toekomstige aandeel circulaire vloerbedekkingen op de markt, oplopend van 15 procent in 2024, via 30 procent in 2029 tot zelfs 80 procent in 2035.

(Vloerenplein, 12-02-2021)

COREtec vernieuwt The Essentials-collectie
Munster-OakMunster Oak.
Texas-OakTexas Oak.

COREtec Floors belooft deze lente uit te pakken met een vernieuwde The Essentials-collectie, met de natuur als voornaamste inspiratiebron. De authentieke looks met zachte aardetonen en warme, donkere kleuren komen volgens de leverancier in elk interieur tot hun recht. Vanaf mei komen de nieuwe vloeren op de markt.

"De nieuwe COREtec The Essentials-collectie bestaat uit zorgvuldig uitgekozen ontwerpen en natuurlijke texturen waarbij de charme en de warmte van hout centraal staan," zo klinkt de aanprijzing van het bedrijf. Met de beschikbare stijlen en kleurtonen is een interieur naar wens vorm te geven. Evenzo verklaart COREtec dat de nieuwe reeks terugkeert naar de originele parketlook. Hij bestaat uit een ruim assortiment planken en tegels met verschillende lengtes en breedtes. Met de bijzondere 'Multi Series' creëert de klant met vier verschillende formaten zonder moeite zijn eigen stijl. Hoe men de planken legt, bepaalt men zelf.

Meerdere planken zijn beschikbaar met v-groeven aan beide lange zijdes, wat bijdraagt aan de authentieke aanblik. Het 'natuurlijke' aspect van de collectie wordt bovendien versterkt door het reliëf dat is aangebracht met de 'Embossed in Register-technologie' (EIR). De tekening en het reliëf vallen hierdoor precies samen. "Hierdoor ziet de vloer er niet enkel uit als echt hout, maar voelt het ook zo," aldus COREtec.

Vanwege het succes van de visgraatvloeren van het merk in kleiner formaat, is er in deze collectie gekozen voor grotere planken van 91 bij 23 centimeter. Die laten zich volgens verschillende legpatronen installeren, afhankelijk van wat bij de klant en diens ruimte past. "Deze extra grote visgraatplanken lenen zich perfect voor grotere ruimtes en zorgen voor meer dynamiek in de kamer," zo geeft COREtec als stijladvies mee.

De Essentials-collectie bestaat uit niet minder dan 62 decoren en een waaier aan formaten. De vloeren zijn tevens af te werken met bijpassende accessoires. Een ander nieuw element betreft de tegels met fraai mozaïekeffect. "Identiek aan een stenen vloer, maar een stuk warmer om op te lopen," zo verzekert COREtec, die ze aanbeveelt voor toepassing in de entree, badkamer of keuken.

Ook op technisch vlak doet de nieuwe collectie van zich spreken. Met de Soundcore-technologie en de geïntegreerde kurkonderlaag beschikken de vloeren over een zeer goede geluidsdemping. Ze worden bovendien voorgesteld als in hoge mate stabiel en slijtvast. Het geïntegreerde kliksysteem zorgt voorts voor een eenvoudige en snelle plaatsing. Installatie van COREtec op een bestaande vloer is uiteraard mogelijk. De vloeren worden geschikt geacht voor elk project of renovatie.

(Vloerenplein, 10-02-2021)

Headlam breidt collectie Victory uit

Victory-Parket-Hongaarse-puntVictory 'Parket' in het dessin van de Hongaarse punt.Headlam vult zijn vinylcollectie Victory aan met twee dozijn dessins verdeeld over een drietal hangers. Naast Victory 'Naturel' en Victory 'Classic', is Victory 'Parket' stellig een interessante nieuwkomer. Deze kent een trendy dessin in de patronen van zowel visgraat als Hongaarse punt, beide verkrijgbaar in vier actuele kleuren. In de hanger Victory 'Classic' zijn een aantal van de 'beste' kleuren opgenomen van de al in 2013 gelanceerde (en nu uitlopende) hanger Victory 'Vinyl'.

De groothandel prijst zijn vinyl aan als een betaalbaar en eenvoudig te leggen alternatief (zonder het 'gepuzzel' ook dat hoort bij het leggen van patroonvloeren) voor onder meer de PVC strokenvloer. De productgroep is ook (mits geheel verlijmd) zeer goed te combineren met vloerverwarming. Alle items in de Victory-reeks zijn bovendien 'made in Holland' (zo ook het bestaande drietal Victory 'Groove', Victory 'Beton' en Victory 'Marmo'), waarmee ze hun steentje bijdragen aan een beter milieu. Vanaf de laatste week van deze maand wordt de set onder de vinyl-dealers van Headlam verspreid.

(Vloerenplein, 10-02-2021)

ACM neemt duurzaamheidsclaims onder de loep

acm-logoHet heikele onderwerp 'duurzaamheidsclaims' krijgt dit jaar speciale aandacht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). "Bedrijven moeten consumenten juiste en controleerbare informatie geven over duurzaamheid, zodat consumenten producten en diensten goed kunnen vergelijken en bedrijven eerlijk met elkaar kunnen concurreren," zo legt de waakhond de spelregels nog eens uit. "Markten voor duurzame producten en diensten kunnen zich hierdoor beter ontwikkelen."

Bij haar handhaving maakt de ACM gebruik van een 'Leidraad duurzaamheidsclaims' die een vijftal uitgangspunten bevat, waarvan opvolging voorkomt dat bedrijven duurzaamheidsclaims doen die onduidelijk, onjuist of misleidend zijn voor consumenten. De vijf vuistregels zijn als volgt omschreven: maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft; onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houdt ze actueel; vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn; wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf; en zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.

Uit een online verricht vooronderzoek van ACM en andere Europese toezichthouders is gebleken dat claims van bedrijven ten aanzien van als duurzaam aangeprezen producten vaak onjuiste, vage of misleidende informatie bevatten. De ACM heeft duurzaamheidsclaims bekeken in sectoren als voedsel, kleding, cosmetica en huishoudelijke artikelen, waar veel gebruik wordt gemaakt van dergelijke beweringen. En trof voorbeelden aan waarbij, in haar woorden: veelvuldig en zonder onderbouwing gebruik wordt gemaakt van termen als 'groen', 'duurzaam' en 'milieuvriendelijk'; onduidelijk is op welke (onderdelen van) producten de claims van toepassing zijn; en de onderbouwing van duurzaamheidsclaims vaag is of informatie daarover niet beschikbaar is.

Bij bijna de helft van de claims twijfelden de onderzoekers of deze wel juist was. Bij twee derde was de informatie onvoldoende om te kunnen vaststellen of de claim juist was. Mede op basis van de bevindingen uit deze inventarisatie kiest de ACM de sectoren waar zij start met het handhaven van misleidende duurzaamheidsclaims. Bedrijven die duurzaamheidsclaims doen die onjuist of misleidend zijn, kunnen door de ACM worden beboet.

(Vloerenplein, 10-02-2021)

Nieuwe website GUT/PRODIS

Nieuw-productpaspoortNieuw productpaspoort voor tapijten en vloerbedekkingen, met onder meer QR-code.De vereniging van milieuvriendelijke tapijten, wellicht beter bekend als de Gemeinschaft umweltfreundlicher Teppichboden (GUT), heeft zich online in een nieuw jasje gestoken, met de tekst in vier talen, waaronder het Nederlands. De vernieuwde site is op het web te vinden onder www.gut-prodis.eu.

Centraal staat het GUT-label en de uitbreiding daarvan tot een omvangrijk productinformatiesysteem (PRODIS), dat naast milieu-aspecten ook gebruiksinformatie bevat. Het recentelijk gelanceerde 'productpaspoort' wordt nu gepresenteerd als de logische volgende stap in de ontwikkeling van een modern, transparant informatiesysteem voor consumenten en professionele gebruikers.

Verder biedt de site informatie over zaken als de kwaliteit van de binnenlucht, duurzaamheid, milieu & gezondheid en tal van wetenswaardigheden over tapijt.

(Vloerenplein, 08-02-2021)

EcoVadis schaalt Tarkett hoog in

TARKETT CSR Report 2019Cover Tarkett CSR-rapport 2019.Tarkett laat weten voor de eerste keer een platina onderscheiding te ontvangen van EcoVadis, het hoogste niveau van 'maturiteit' (volwassenheid) in duurzaamheid dat een organisatie kan bereiken. De vloerenmaker mag zich met deze beoordeling nu rekenen tot de top van de bedrijven in de branche. Daarnaast heeft Tarkett als primeur in zijn geschiedenis een B-score behaald op basis van de CDP Climate Change-beoordeling.

Tarkett stelt vast dat steeds meer klanten vragen naar zijn EcoVadis-score. Bovendien benut de onderneming zelf ook deze 'duurzaamheidsbeoordelaar' om leveranciers in te schalen. EcoVadis beoordeelt jaarlijks wereldwijd vele tienduizenden organisaties ten aanzien van het beleid, de acties en de resultaten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op vier thema's en eenentwintig MVO-criteria, waaronder milieu, arbeids- en mensenrechten, ethiek en duurzaam inkopen.

"De snelle evolutie van de rating naar platina, was mogelijk door een gezamenlijke teaminspanning," zo wil Tarkett graag nog onderstreept hebben. Alle informatie die door EcoVadis wordt gebruikt voor de beoordelingen, staat in Tarkett's CSR-rapport 2019 (waarvan de editie 2020 overigens binnenkort verschijnt; zie homepage van www.tarkett.com).

De tweede award voor duurzaamheid betreft een B-score (managementniveau), behaald in de klimaatprestatieclassificatie van CDP. Deze non-profitorganisatie beheert het internationaal meest toonaangevende platform voor het bekend maken van milieuprestaties. Wat Tarkett betreft illustreert deze score zijn toegenomen 'maturiteit' in de strijd tegen klimaatverandering en de vooruitgang op het gebied van circulaire economie. Het concern is er bovendien van overtuigd dat hij zijn score in de nabije toekomst nog kan verbeteren.

De doelstellingen van Tarkett voor de komende jaren op het vlak van duurzaamheid zijn te lezen in zijn strategische plan 'Change to Win'. Met onder meer het voornemen om tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen met dertig procent te hebben verminderd ten opzichte van 2019. Voorts zal tegen 2030 dertig procent van de voor de productie van nieuwe vloeren aangekochte grondstoffen, gerecycleerd zijn.

(Vloerenplein, 05-02-2021)

Nieuwe winkelformule voor groothandel INTR.
INTR-zwolleINTR.-Point Zwolle.
Joost-HeijnenJoost Heijnen: "In de nieuwe showrooms zal een compleet assortiment verkrijgbaar zijn voor de afwerking en het onderhoud van houten vloeren."
Eigen-vrachtwagens'Eigen' vrachtwagens en 'eigen' chauffeurs.

INTR. komt met een nieuwe winkelformule. Met de vernieuwde INTR.-Points, zo verklaart de groothandel, krijgen zijn klanten een inspirerende showroom tot hun beschikking waar zij hun (particuliere) klanten mee naar toe kunnen nemen. Nieuw daar is ook de focus op parket. Zo stelt INTR. niet alleen de woninginrichter, maar ook de parketteur goed te kunnen bedienen. INTR.-Point Zwolle heeft de primeur van de nieuwe winkelformule, die in de nabije toekomst zal worden doorgetrokken naar alle INTR.-Points.

INTR. is zoals bekend ontstaan door het samenvoegen van de groothandelsorganisaties Bosgoed en Forinn, na hun overname door Uzin Utz Nederland. "Door deze samenvoeging had INTR. direct een groot aantal vestigingen op strategische locaties in heel Nederland," zo memoreert algemeen directeur Harry Elshof. "Om de markt nóg beter te kunnen bedienen met kwaliteitsproducten en een gedegen technisch advies, gaan we deze vestigingen, de zogenaamde INTR-Points, op strategische locaties uitbreiden en optimaliseren." Elshof zegt dat de optimalisatie van de logistieke en online dienstverlening eveneens speerpunten zijn die de volle aandacht van de onderneming hebben.

De nieuwe uitstraling van de INTR.-Points onderstreept de groeiambities, zo weet ook marketing manager Joost Heijnen. "De vernieuwde winkelformule, waarmee we starten op ons INTR.-Point in Zwolle, biedt verschillende nieuwe mogelijkheden," licht hij toe. "Zo is er in de nieuwe showroom voldoende gelegenheid voor onze klanten om zich te laten inspireren door de nieuwste collecties vloeren of door alle mogelijkheden die INTR. biedt op het gebied van raamdecoratie. In de vestigingen 'nieuwe stijl' zal meer de focus op parket liggen, zodat we ook de parketteur optimaal kunnen bedienen met niet alleen verschillende parketvloeren, maar ook professionele producten voor de afwerking en het onderhoud." Martin Jacobs, vestigingsleider INTR. Zwolle: "Daarnaast bieden we in de nieuwe showooms onze klanten de gelegenheid om hun eigen klanten in een mooie, inspirerende omgeving met een lekkere kop koffie te ontvangen."

INTR. spreekt van een 'logische' stap om meer de nadruk op parket te leggen. Heijnen kondigt dan ook een hoop nieuwe ontwikkelingen aan. "Met de INTR.-Points 'nieuwe stijl' zijn alle materialen die een parketteur nodig heeft snel én eenvoudig verkrijgbaar. We hebben een landelijke dekking, dus er zit altijd wel een INTR.-Point in de buurt. Bovendien kan de parketteur bij ons rekenen op snelle en vakkundige technische ondersteuning," aldus de marketing manager. "In de nieuwe showrooms zal een compleet assortiment verkrijgbaar zijn voor de afwerking en het onderhoud van houten vloeren. Wij hebben hiervoor de samenwerking gezocht met diverse toonaangevende leveranciers en uiteraard zullen ook de producten van Pallmann, een merk van Uzin Utz, vertegenwoordigd zijn. Ook zullen er in de nieuwe INTR.-Points parketvloeren worden verkocht van diverse leveranciers zoals Barlinek en Lieverdink. En binnenkort zullen wij onder ons eigen label 'Saffier' planken en houten vloeren gaan introduceren."

Voor het overige wordt opgemerkt dat het transport van zowel INTR. als Uzin Utz Nederland steeds meer wordt verzorgd door 'eigen' vrachtwagens. Dit komt volgens Gerben Bouwmeester, directeur van laatstgenoemde onderneming, de leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid ten goede en brengt transportschades terug tot een minimum. Bovendien, zo verzekert INTR.-directeur Elshof, zorgt de nieuwe dienstverlening voor meer herkenbaarheid en een hogere servicegraad. "We zijn met onze 'eigen' vrachtwagens duidelijk herkenbaar en onze 'eigen' chauffeurs zijn zelfs rechtstreeks bereikbaar. Deze nieuwe dienstverlening met 'eigen' vrachtwagens staat op dit moment voor een groot deel, in de loop van 2021 zullen wij al onze klanten met onze 'eigen' vrachtwagens kunnen leveren."

(Vloerenplein, 05-02-2021)

Vebe Floorcoverings bestaat 75 jaar

Vebe Floorcoverings viert dit jaar een bijzonder jubileum, want de Genemuider tapijtproducent bestaat 75 jaar. Het bedrijf is 1 februari 1946 opgericht door Tijmen Visscher, Hermannus Beens Ezn en Jan Beens Hzn onder de samengevoegde naam Visscher & Beens.

Vebe-75-jaar

In de jaren direct na de Tweede Wereldoorlog wordt er op nummer 30 in de Klaas Benninkstraat hard gewerkt aan de productie van rol- en vlechtmatten. Samen met kokostapijt vormt dit later de bakermat van de huidige tapijtindustrie te Genemuiden. Het bedrijf kent een voorspoedige groei en richt zich eind jaren '60 op de nieuwe techniek 'naaldvilt tapijt', waarbij meerdere lagen vezels samengeperst en vernadeld worden tot een kamerbreed tapijt. Begin jaren '70 volgt getuft tapijt, een uit Engeland overgenomen techniek waarbij een kamerbreed tapijt wordt gemaakt door middel van honderden naalden naast elkaar. Beide technieken vormen vandaag de dag nog altijd de voornaamste techniek voor wat Vebe voortbrengt.

In 1988 werd het toen internationaal opererende familiebedrijf overgenomen door de Britse investeringsmaatschappij Readycut en telde hij circa honderdvijftig medewerkers. In 1998 volgde wederom een overname, echter nu dichter bij huis door de huidige eigenaar en zusterfirma Condor Carpets, waarna gebruik kon worden gemaakt van synergievoordelen en stevig is geïnvesteerd in uitbreiding van het machinepark. Anno nu beschouwt Vebe zich, als onderdeel van de Condor Group, als een internationaal meetellende speler in de tapijtindustrie. De Genemuider producent hoopt het jubileum dit jaar, ondanks corona, op gepaste wijze te kunnen vieren en gedenken met personeel en relaties.

(Vloerenplein, 05-02-2021)

Headlam helpt bij in beeld brengen winkel

Folder-in-digitale-versieFolder in digitale versie.Headlam brengt zijn folderservice onder de aandacht van zijn relaties in de detailhandel. Hiermee wil de groothandel aan winkels extra mogelijkheden bieden nu alle beperkende maatregelen van kracht blijven, afgezien dan van de gisteren aangekondigde kleine wijziging van het mogen afhalen. "Juist nu is het belangrijk te laten weten dat je winkel bereikbaar is en om je gezicht te laten zien," zo stelt de Zutphense leverancier. "Laat weten dat advies aan huis eventueel mogelijk is of op andere digitale wijze advies te geven. Laat zien dat je er bent!"

De in het jaar doorlopende dienstverlening houdt in dat de groothandel de opmaak van de huis-aan-huisfolder (natuurlijk voorzien van QR-codes) volledig verzorgt, waarbij alleen het logo van de betreffende winkel nog hoeft te worden toegevoegd. Ook het regelen van de verspreiding, op een datum en in een postcodegebied naar keuze, wordt uit handen genomen. Een en ander wordt gekoppeld aan bepaalde inkoopkortingen, waar de winkelier desgewenst nog wat bovenop kan doen voor zijn klanten.

Headlam biedt tevens de mogelijkheid om een digitaal folderpakket af te nemen, met overigens het advies om deze te combineren met de huis-aan-huisfolder. Eveneens beschikbaar zijn merkbrochures van COREtec en van Mart Visser. Deze glossy brochures worden op 135 grams papier gedrukt en, voorzien van logo en winkelgegevens, verspreid in de gewenste regio. Meer informatie is te vinden in de digitale nieuwsbrief die de groothandel gisteren naar zijn relaties heeft verstuurd. Voor nadere vragen of bestellingen wordt verwezen naar zijn vertegenwoordigers of het e-mailadres Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken .

(Vloerenplein, 03-02-2021)

IVC versterkt marktpositie Benelux

Arnoud-van-RavensbergArnoud van Ravensberg.De interieurbranche heeft een bijzonder jaar achter de rug. Deze startte eigenlijk in maart 2020 met de eerste Covid-19 lockdown. Van de ene op de andere dag kregen bedrijven te maken met radicaal veranderende omstandigheden. "Mijn reactie maart vorig jaar was er een van 'Wow, wat gaat er nu gebeuren?' Want de eerste tekenen waren niet goed," aldus Arnoud van Ravensberg, Sales Director Benelux IVC.

"Winkels dicht en dus onzekerheid over instroom van orders. Gelukkig kregen we al snel positieve signalen van de markt. Onze klanten pikten het 'nieuwe normaal' op en speelden goed op de veranderingen in. Wij gingen veel digitaal doen, ook met de klanten. Consumenten verschoven het accent naar binnenshuis en investeerden in interieur. We kregen te maken met een sterk toegenomen vraag. In het derde en vierde kwartaal deed het residentieel het fantastisch, met een plus ver boven het begrote budget." Maar bij IVC pluste ook het commerciële segment fors, en dat bij alle productgroepen, zowel bij de rollen, het LVT als de carpet-tiles. De groei binnen IVC zorgde dientengevolge ook voor groei in het Benelux team.

Binnen IVC is de Benelux inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke speler. Daarom is er een marketingverantwoordelijke aangesteld die de merkbekendheid en groei binnen de Benelux-markt ambieert. "IVC heeft ondanks de externe omstandigheden een mooi jaar achter de rug," beaamt ook Maïté Valck. "En ook dit jaar ziet er positief uit. Onze kracht ligt onder meer in klantenbinding en de actieve marktbenadering. We zijn goed present op de markt en profileren ons nadrukkelijk. We blijven daarnaast ook investeren. Ook dit jaar komen we vanzelfsprekend met nieuwe productintroducties. Zo lanceren we in het eerste kwartaal nieuwe collecties carpet-tiles, maar er komt ook een grootse introductie van Moods aan, de dry-back in afwijkende maten voor zowel de commerciële als de residentiële markt. Daarnaast is ons bekende LayRed-Click een echte hit."

Van Ravensberg: "LayRed is een prachtig product. En natuurlijk ook een uitkomst voor bedrijven die te maken hebben met een tekort aan stoffeerders en een prachtige rigid click-vloer willen leggen." Maïté Valck tot besluit: "Mooie producten, revolutionaire innovaties en ervaren productmanagers met ongeziene creativiteit. Dit, in combinatie met de resources die we hebben om belangrijke investeringen te doen, zijn belangrijke pijlers onder de kracht van het bedrijf. Het is zeer inspirerend om met zo een mooie producten in een dergelijke atmosfeer te mogen werken. Succes gegarandeerd."

(Vloerenplein, 01-02-2021)

CBS turft de winnaars en verliezers van 2020

De strenge lockdown van medio december is hard aangekomen bij veel non-foodwinkels, aldus rapporteert het CBS vandaag. Zo hebben de winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment te maken met een aanzienlijk omzetverlies van 11,0 procent in de twaalfde maand. De omzet van de winkels in schoenen en lederwaren en in kleding krimpt met zelfs ruim 45 procent. De winkels in consumentenelektronica en witgoed geven op hun beurt 18,4 procent omzet prijs.

omzet-retail-2020t

De omzet van de non-foodsector als geheel krimpt met 22,6 procent in december. Een uitzondering in de laatste maand van het jaar vormen de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de verkopers van parket, laminaat en kurk): hun omzet is nagenoeg gelijk gebleven (een plusje van 0,9 procent) in vergelijking met een jaar eerder. Opvallend verder is dat het CBS aan de bouwmarkten een omzetdaling van 13,2 procent toekent in deze maand.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren sluiten het vierde kwartaal af met een omzetgroei van liefst 16,8 procent. In alle maanden van het jaar, met uitzondering van de eerste en de laatste, worden de percentages waarmee zij hun omzet wisten te verhogen met dubbele cijfers geschreven. Het jaar 2020 komt voor dit segment in de boeken met een omzettoename van 19,5 procent, bij een volumestijging van 17,8 procent.

De winkels in meubels en woninginrichting komen in het vierde kwartaal tot een meer bescheiden plus van 3,7 procent. Met scores tussen minus 11 procent (december) en plus 25,6 procent (juni), sluiten zij het jaar af met een groei van 7,7 procent ten opzichte van 2019 (met toen overigens een groei van 7,1 procent), bij een volumetoename van 6,8 procent.

De detailhandel als geheel realiseert in 2020 een omzetstijging van 5,9 procent. Alleen in 2001 was de omzetstijging groter, ruim 6 procent. De non-food sector heeft nagenoeg hetzelfde (minus 0,1 procent) omgezet als in 2019. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de contrasten binnen de non-food groot zijn, met onder meer de interieurgerelateerde branches aan de goede kant (zie tabel) en de winkels in kleding en schoenen aan de kant van de zware verliezen, onder meer door de winkelsluitingen in het voorjaar en december.

De foodsector lijkt meer voordeel dan nadeel van de coronacrisis te hebben gehad, oppert het CBS. De winkels in voedings- en genotmiddelen behalen met 6,9 procent immers de hoogste omzetgroei van deze eeuw. Online is voorts 43,5 procent meer omgezet in 2020, onderverdeeld naar webwinkels (35,8 procent) en multi-channelers (54,6 procent). Dit is de hoogste groei sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014.

(Vloerenplein, 29-01-2021)

Collectie River Oak nieuw bij mFLOR

River-Oak-RhoneRiver Oak, in de kleur Rhone.mFLOR voegt dit jaar de collectie River Oak toe aan zijn productportfolio. De nieuwe reeks brengt met zijn subtiele eiken dessin en bescheiden kleurnuances rust en warmte in het interieur, zo stelt de leverancier, en transformeert iedere woonkamer, winkel of restaurant zodoende tot een plek waar men zich prettig voelt. Hij is verkrijgbaar in zes eigentijdse kleuren met een kwalitatieve uitstraling.

Met deze River Oak brengt mFLOR voor het eerst een collectie uit in drie varianten: 20-03 River Oak, 25-05 River Oak XL en 25-05 Parva River Oak. Door eenvoudig te variëren met verschillende formaten of legpatronen, zo adviseert mFLOR, ontstaan tal van creatieve mogelijkheden voor iedere ruimte en binnen elke stijl.

De River Oak is 2,0 millimeter dik met een slijtlaag van 0,3 millimeter en aanbevolen voor woningen en licht-projectmatige toepassingen. De stroken zijn 121,92 centimeter lang en 22,86 centimeter breed, waardoor de brede plank goed tot zijn recht komt.

De River Oak XL mag met zijn extra lange, brede stroken van 150 bij 23 centimeter wat mFLOR betreft met recht stijlvol en indrukwekkend heten. Door een totale dikte van 2,5 millimeter met extra dikke slijtlaag van 0,55 millimeter, is de River Oak XL alom toepasbaar, van woon- en slaapkamer tot restaurant en kantoor.

De stroken van de Parva River Oak zijn 60,96 bij 11,43 centimeter en dus geschikt om in het populaire visgraatpatroon te leggen. Net als de River Oak XL, is de Parva River Oak 2,5 millimeter dik met een slijtlaag van 0,55 millimeter. Zo kan er eenvoudig een borderrand met of zonder bies worden gecreëerd. Alle kleuren van de nieuwe collectie (Danube, Douro, Po, Rhone, Tarn en Volga) zijn te bekijken op mflor.com. De leverancier uit Twello benadrukt dat al zijn PVC-vloeren water-, kras- en vlekbestendig zijn en vrij van schadelijke weekmakers.

(Vloerenplein, 29-01-2021)

<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
tarkett

PPC 24 7 graag gebracht

hamat

meister

meister

allesovertapijt-logo