banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
Nieuwe kwaliteiten tété total-flooring

tété total-flooring heeft zijn eerder aangekondigde collectie vinyl & pvc op vierhonderd centimeter breed flink uitgebreid in de markt. Na de recente introductie van de ‘Handmade’-display, die bepaald niet over het hoofd is te zien in de winkel, komt de aanbieder uit het oosten van het land met gelijktijdig een tweetal nieuwe kwaliteiten. Beide gaan vergezeld van klinkende namen. ‘Fifty Years Living’ is de jubileumhanger ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van tété total–flooring. ‘Heritage Living’ is een luxe en trendy vinylhanger, die enkele meer dan aparte kwaliteiten herbergt.

Jubileumhanger-FiftyJubileumhanger ‘Fifty Years Living’. Heritage-Living‘Heritage Living’, met een zestal ‘speciale’ dessins.

De trendvloeren in vinyl & pvc op vierhonderd centimeter breed doen van zich spreken met moderne decors en actuele kleuren, zoals een uitgebalanceerd marmerdessin of een opmerkelijk beton-terrazzo-effect, alle aansluitend bij een breed scala aan interieurs. Het assortiment speelt in op de trend van de industriële look, met uitvoeringen in exclusieve marmerdesigns, trendy plavuizen, houtstroken en visgraatmotieven, maar weet bovenal, zo benadrukt de leverancier, betaalbaarheid te koppelen aan een goede kwaliteit. De geadviseerde verkoopprijs van Fifty Years Living bedraagt 79,95 euro per strekkende meter, die van de kwaliteit Heritage Living 89,95 euro, beide op vierhonderd centimeter breed. Alle dessins zijn beschermd door een ultramatte, beschermende PU-finish voor eenvoudig onderhoud en verwijdering van vlekken.

Door-de-High-Definition“Door de ‘High Definition’-technologie zijn de dessins bijna niet van echt te onderscheiden.”
Winkelpresentatie-DimensionWinkelpresentatie Dimension Design Living vinyl, exclusief en ‘handmade’.

Fifty Years Living wordt door tété total-flooring gepresenteerd als stijlvol, uiterst actueel, sterk, veerkrachtig, geluiddempend en eenvoudig in onderhoud. Met bovendien als ‘gewaagd’ bestempelde decors in onder meer visgraat en fraaie plavuizenmotieven gecombineerd met houtstroken plus het ‘stadse’ Terrazzo-dessin dat goed tot zijn recht komt in het huidige interieur. De vloer is geschikt voor een hoge gebruiksintensiteit, waaronder zeer intensief woongebruik, en zodoende toepasbaar voor iedere leefruimte. Gebruiksclassificatie is 23/32, toplaag 0.35 PU, geschikt voor intensief woongebruik en normaal projectgebruik.

Tegelijkertijd wordt de vinylcollectie Heritage Living ‘specials’ geïntroduceerd. “Een zeer originele kwaliteit met een zestal exclusieve en trendy dessins,” zo luidt de omschrijving van tété total-flooring. Door de ‘High Definition’-technologie zijn de dessins bijna niet van echt te onderscheiden, zo vervolgt de aanbieder, getuige een oog voor scherpe details, heldere kleuren en een levendige indruk. Het woord ‘specials’ in de naam staat voor dessins en kleuren die ‘anders dan doorsnee’ zijn, zoals chique Terrazzo-dessins met een White Tex, zelfegaliserende textiele rug. Voorts een modern ‘Ibiza-look’ plavuizenmotief en een drietal uitgebalanceerde, wat de leverancier betreft ‘zeer exclusieve’ decors in marmer. Deze sluiten aan bij een breed scala aan inrichtingen, inspelend op de vraag van nu en passend bij de huidige minimalistische interieurs. Gebruiksclassificatie is 23/32, toplaag 0.40 PU, geschikt voor intensief woongebruik en projectgebruik.

(Vloerenplein, 19-04-2019)

 
Zes semi-finalisten EK LVT installeren

Trainingsruimte-bij-FloorSkillsTrainingsruimte bij FloorSkills (foto: organisatie).De Nederlandse semi-finalisten die meedingen naar de titel ‘Europees kampioen LVT installeren’ zijn Dave Amweg, Sidney Braspenning, Francis Groen, Robbie Hoogzaad, Tim Loonstra en Anco Rijstenbil, zo meldt de WoonTotaal-Academy. De halve finale wordt gehouden op de WoonTotaal-Academy in Zoetermeer op zaterdag 25 mei, waarna bekend zal zijn welke vier als finalist afreizen naar de eindronde op 11 en 12 juli bij het Britse FloorSkills Training Centre, waar zij tegen eveneens vier Britse uitdagers in het strijdperk treden. De jury daar bestaat uit alle bezoekers en exposanten die naar het trainingscentrum komen voor de open dag, samen met de toeschouwers van de competitie. Meer informatie: www.floorskills.co.uk/lvt-competition-2019/

(Vloerenplein, 19-04-2019)

 
Interfloor: Urban Project en Sirius-SDN
Urban-Stone-ProjectUrban Stone Project.
Urban-Wood-ProjectUrban Wood Project.
Sirius-Project-SDNSirius Project-SDN.

Interfloor kondigt voor eind deze maand de komst aan van de als ‘baanbrekend’ omschreven PVC vinylcollectie Urban Project. Als exclusief kenmerk van deze collectie projectvinyl geldt volgens de leverancier dat hij is ontwikkeld met de meest geavanceerde digitale druktechniek. “Een zeer energie-efficiënte printtechnologie met minimale impact op het milieu en aandacht voor hergebruik en gezondheid,” zo stelt Interfloor. Honderd procent recyclebaar, zo wordt hierbij opgemerkt, en tevens honderd procent ftalaatvij.

De serie Urban Stone Project is geïnspireerd op robuust verouderd beton en haakt in op de trend van steeds grotere tegels (zogeheten ‘Xtra Large Pattern'), evenwel zonder zichtbare patroonherhaling. De digitale druktechniek draagt voorts bij aan een hoge mate van detaillering en een natuurgetrouwe (matte) uitstraling. “Een ongekend krachtige designercollectie toepasbaar voor het meest intensieve gebruik,” zo prijst Interfloor zijn nieuwe projectvinyl aan. Gebruiksclassificatie is 23, 34, 43.

De PVC vinylreeks Urban Wood Project valt eveneens op met zijn zeer forse vloerdelen, planken in dit geval, zonder duidelijke patroonherhaling door toepassing van de innovatieve digitale druktechnologie. De houtnerven ogen opvallend realistisch, de kleurdefinitie bereikt volgens de leverancier zelfs een nieuwe dimensie. De vloeren zijn geschikt voor het meest intensieve woon- en projectgebruik. Gebruiksclassificatie als bovenstaand.

Nog een derde introductie op korte termijn bij Interfloor betreft de herlancering in Solution Dyed van de welbekende tapijtkwaliteit Sirius Project. “Solution Dyed polyamide garens geproduceerd op een ‘cross-over-cut’ tuftmachine met een extra verfijnde 1/10e deling verschaffen dit tapijt een intense pooldichtheid,” zo verklaart de aanbieder in Zwartsluis. “Met de hoogste gebruiksklasse 33 volgens Europese norm 1307.”

(Vloerenplein, 19-04-2019)

 
Architect@Work Kortrijk op komst

architect-at-work-van-bovenaf-gezienArchitect@Work van bovenaf gezien (foto: organisatie).Op donderdag 9 en vrijdag 10 mei a.s. opent de Kortrijk XPO zijn deuren voor de negende editie van Architect @ Work Kortrijk, de honderdste totaal van het beursconcept, dat internationaal steeds verder wordt uitgerold.

De exposantenlijst van de komende Architect @ Work Kortrijk telt circa 330 namen. Op vloerengebied treffen we aanbieders aan als 2TEC2, Arbony (verouderde houten vloeren), Aspecta, Balsan, Decospan, Floorify, Forbo Flooring, Gerflor, Intede (met Van Besouw), IVC Group, Lamett, Modulyss, Moso, Ntgrate, Object Carpet, Pergo, Silvafloors (parketvloeren), Tarkett en YEPP (met Bauwerk Parkett).

Het gewaardeerde standenconcept van Creative Fo(u)r blijft ook dit jaar nagenoeg ongewijzigd. Wel wordt de seminar room – voorheen in een aparte ruimte – geïntegreerd in hal 4. De cirkelvormige constructie komt er centraal op het zebrapad, met in het verlengde daarvan de lounge. De materialententoonstelling vindt zijn plek in hal 5. “Zo is er in elke hal veel diversiteit en wordt de opstelling van Architect @ Work nog evenwichtiger,” aldus Nathalie Sandra namens de organisatie.

In het seminarprogramma zijn bijdragen te verwachten van onder anderen trendwatcher Herman Konings, Els Zijlstra, Thomas Rau en andere sprekers over actuele thema’s als duurzaamheid en circulariteit.

In België komt er overigens een extra editie van Architect @ Work. Het evenement zal vanaf 2020 tweejaarlijks Tour & Taxis in Brussel aandoen, afwisselend met de editie in Kortrijk. De Nederlandse editie in de Ahoy in Rotterdam staat gepland voor september volgend jaar. Meer informatie op www.architectatwork.be.

(Vloerenplein, 17-04-2019)

 
mFLOR informeert de markt over PVC

mFLOR-afficheert-zijnmFLOR afficheert zijn PVC-designvloeren als kind-, dier- en milieuvriendelijk, met lage emissies, recyclebaar en zonder schadelijke stoffen.mFLOR stelt dat, hoewel een PVC-vloer een praktische, sterke en comfortabele vloer genoemd mag worden, het raadzaam is om te letten op de juiste kwaliteit van het product en op de juiste certificaten. Op de hier en daar in de pers, ook recentelijk nog, geuite veronderstelling dat PVC ‘schadelijk’ is want immers ‘chemisch’, heeft mFLOR een beargumenteerd weerwoord in petto.

“De basis van de vloer, PVC, is verkrijgbaar in veel verschillende kwaliteitsniveaus. PVC is een chemisch product dat van nature keihard is. Om het PVC te kunnen verwerken worden er weekmakers aan toegevoegd om het product flexibeler en verwerkbaar te maken,” zo licht de leverancier uit Twello toe. “De keuze voor de juiste grondstoffen van de PVC zelf en van de weekmaker is dan ook van groot belang om de gezondheid en welzijn van de gebruiker te kunnen waarborgen.”

Wat betreft de productsamenstelling benadrukt mFLOR dat chemicaliën die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid of het milieu, in Europa centraal worden geclassificeerd door de ‘European Chemicals Agency’ (ECHA) in het Europees Reglement nr. 1907/2006. Dit gebeurt door middel van het systeem ‘Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals' (REACH).

Voor specifieke producten met een hoog risico, zoals speelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond gestopt mogen worden, is exact voorgeschreven welke chemicaliën (waaronder ftalaten) er wel of niet in mogen voorkomen en in welke hoeveelheden. Deze eisen zijn veel strenger dan voor andere producten, zoals vloeren of meubels.

Met betrekking tot zijn eigen PVC-designvloeren kan mFLOR melden dat deze niet alleen voldoen aan de strengste normen van ECHA voor interieurtoepassingen, maar aan zelfs de norm die is gesteld aan kunststof materialen in speelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond gestopt mogen worden. De producent maakt overigens enkel gebruik van een ftalaatvrije weekmaker.

Op het vlak van de emissies (van vluchtige organische stoffen) weet mFLOR dat de hoeveelheid die vrijkomt afhankelijk is van de kwaliteit van het product. Hoe meer emissies, hoe meer last kan worden ervaren, met vervelende klachten zoals hoofdpijn als gevolg. De vloerenaanbieder onderstreept dat, aangezien er veel tijd op een vloer wordt doorgebracht, het van belang is dat deze emissies tot een minimum worden beperkt.

Als nadere toelichting geldt hier: “Europese normen voor wat betreft de emissies zijn er helaas nog niet. Nederland kent bijvoorbeeld helemaal geen norm, sommige landen hebben een eigen norm opgesteld, maar deze zijn allemaal weer verschillend qua inhoud. Naast de verschillende landelijke normen, zijn er diverse vrijwillige normen voor dit onderwerp ontwikkeld. Al deze normen worden beoordeeld door middel van gestandaardiseerde laboratorium testmethodes.”

mFLOR ziet ook dat al deze verschillende normen voor nogal wat verwarring kunnen zorgen. “Daarom heeft Eurofins, een vooraanstaand, internationaal testlaboratorium, een eigen, meer uitgebreide ‘Indoor Air Quality’-norm ontwikkeld. Een uitbreiding daarop is de ‘Indoor Air Quality Gold Standard’, waarbij op een nog uitgebreider aantal stoffen getest wordt en de toegestane emissies nog lager zijn dan bij ieder andere nationale norm.”

Kijkend naar zijn eigen assortiment, doet mFLOR de uitspraak dat al zijn designvloeren over zeer lage emissiewaarden beschikken. “Niet voor niets beschikken al onze producten over het Eurofins Indoor Air Certificate Gold, waarbij onze producten meer dan voldoen aan de allerstrengste eisen.” Wat mFLOR betreft is een keuze voor een PVC-vloer kortom een juiste keuze.

(Vloerenplein, 17-04-2019)

 
Tajima voortaan bij Intercombi

Loose-Lay-Tajima-VisgraatLoose lay Tajima in visgraat.Intercombi laat weten het pvc-vloerenmerk Tajima hernieuwd op de Nederlandse markt te gaan brengen. De kwaliteitsproducten van de marktleider in Japan, zo memoreert de groothandel in Kaatsheuvel, wisten lange tijd een voorname plaats in te nemen op de projectmarkt in Nederland. “Helaas is met het verdwijnen van een van de voornaamste aanbieders de Nederlandse woninginrichtingsbranche en projectmarkt niet opgevolgd, waardoor de hoofdvestiging in Nederland wel goede resultaten in de rest van de wereld heeft, maar niet in Nederland.”

Intercombi, dat al een kwart eeuw ervaring verklaart te hebben met de vloeren van Tajima, is gevraagd om de producten te herintroduceren op de Nederlandse markt en exclusief te verdelen. Een mogelijkheid die de groothandel naar eigen zeggen met beide handen heeft aangegrepen.

Naast de ParquetVinyl-vloeren van Lamett, op basis van SPC met klikverbinding, beschouwt Intercombi de dry back en loose lay van de Japanners als een gewenste aanvulling op zijn programma pvc-vloeren. De groothandel geeft nog als nadere toelichting dat Lamett zich met de productie van ParquetVinyl volledig heeft toegelegd op zwevend te plaatsen pvc-vloeren en voortaan afziet van het vervaardigen van dry back en loose lay.

Intercombi introduceert de collectie 2019 van Tajima dry back, bestaande uit een dertigtal decors in zowel lange en brede delen met embossing, alsook standaard formaten en tegelafmetingen. Ook de loose lay 5-millimeter-producten met gepatenteerde extra antislip en dubbele stabilisatie, worden in plankmodel aangeboden, evenzo in het populaire visgraatmotief te plaatsen, en in tegelafmetingen. Voor het geheel is een overzichtelijke display beschikbaar.

(Vloerenplein, 17-04-2019)

 
Egalisatie voor zand-cement en anhydriet

924-Europlan-HybridDe 924 Europlan Hybrid heeft volgens de leverancier het beste van twee productsoorten in zich verenigd.Nieuw in het aanbod van Eurocol is de 924 Europlan Hybrid, een krachtige egalisatie voor zowel cementgebonden dekvloeren als (gipsgebonden) anhydrietvloeren. Het egaliseermiddel is snelafbindend en biedt de snelle droging van een cementgebonden egalisatie en heeft de krimparme eigenschappen van een gipsgebonden egalisatie. “Daarmee kunnen verwerkers nu met één product toe in een project waarin zowel gips- als cementvloeren geëgaliseerd moeten worden,” zo stelt de leverancier. Het product is tevens geschikt voor gietasfalt, magnesiet, houtgraniet, spaanplaat of bestaand tegelwerk en heeft bovendien een hoge druksterkte.

(Vloerenplein, 17-04-2019)

 
Wonen piekt in retailcijfers CBS februari

De vandaag gepresenteerde CBS-cijfers over de maand februari geven een bemoedigend beeld voor de detailhandel in het deelsegment ‘Doe-het-zelf, keukens, vloeren’ en dat van ‘Meubels en woninginrichting’.

omzet-deelbranches-detai

Het deelsegment ‘Doe-het-zelf, keukens, vloeren’ (waaronder winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren en winkels in wand- en vloertegels) pluste met maar liefst 9,8 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2018. Meubels en woninginrichting (met inbegrip van verlichtingszaken) deed het met een stijging van 7,2 procent iets minder goed.
De omzet van alle winkels in non-food groeide in februari met 5,7 procent. Het volume was ruim 4 procent hoger dan in 2018. De detailhandel in zijn geheel behaalde een omzetgroei van 4,3 procent en noteerde een 3,5 procent hoger verkoopvolume.

Ook de behaalde online omzet was in februari hoger: 16,8 procent in vergelijking met vorig jaar. Webwinkels registreerden een groei van 11,3 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide opvallend met 26,5 procent. Dit is ruimschoots het dubbele dan dat van de webwinkels, een beeld dat ook in januari waarneembaar was.

(Vloerenplein, 15-04-2019)

 
Meister introduceert M5 Rigid

M5-RigidM5 Rigid van Meister.De designvloer Edition M5 Rigid is de nieuwe Rigid-Core-vloer in het assortiment van Meister. De waterbestendige vloer is volgens de fabrikant dankzij de speciale dragerplaat van rigide polymeer zeer vormstabiel. “Een extra dempingslaag maakt hem tegelijkertijd aangenaam veerkrachtig.” Dankzij het Multiclic systeem kan de vloer zwevend worden gelegd, “op licht oneffen ondervloeren maar ook op oude vloerbedekkingen zoals tegels.” De vloer beschikt over een geringe opbouwhoogte van 4,5 mm (5,5 mm met geïntegreerde contactgeluid dempende onderlaag) en is daardoor volgens Meister bij uitstek geschikt voor renovaties. “De planken hebben ondanks de hoge stabiliteit een gering oppervlaktegewicht. Daardoor zijn ze heel eenvoudig te vervoeren en te verwerken.” De nieuwe designvloer kan volgens de fabrikant verder zonder dilatatievoeg worden gelegd op 15 x 10 m en heeft ook bij het passeren van deuren geen overgangsprofielen nodig. Hij is geschikt voor warmwater-vloerverwarming, kan in serres worden toegepast en is verkrijgbaar in acht fraaie decors. “De nieuwe collectie is vanaf juni verkrijgbaar in de handel,” aldus Meister in het persbericht.

(Vloerenplein, 15-04-2019)

 
Vakevenement Surfaces ook in Shanghai

surfaces-chinaHet Amerikaanse vakevenement ‘The International Surface Event’ (TISE), met als bekendste onderdeel vloerenvakbeurs Surfaces (in Las Vegas, gelijktijdig met StonExpo/Marmomac en TileExpo), heeft het voornemen om eind van dit jaar een gelijksoortig evenement in Azië op poten te zetten. ‘The Surface + Design Event China’ staat gepland van 11 t/m 13 december in het Shanghai New International Exhibition Center, waarmee Surfaces dus zijn entree maakt in China.

De organisatie is in handen van UBM China, in samenwerking met een Kamer van Koophandel ter plaatse en het beursteam van TISE in de VS. Exposanten tonen er straks steen-, tegel-, vloer- en wandbekledingproducten, installatie- en onderhoudsmiddelen en technologieën. Het evenement dient uit te groeien tot een platform en zakelijk netwerk voor de vloer- en wandbekledingsindustrie, dit met het oog op vooral de groei die de bouwsector in China doormaakt.

(Vloerenplein, 12-04-2019)

 
Alternatief Peitsman voor Forbo-producten

Peitsman trapkant plintTrapkant en plakplinten van Peitsman.Peitsman laat weten een aantal geschikte alternatieven in huis te hebben voor het assortiment trapkanten, PVC profielen en plinten waarmee Forbo begin dit jaar aankondigde te zullen stoppen. De Koninklijke groothandel stelt onder andere het populaire PR zwart profiel gelijkwaardig te kunnen aanbieden. De belangrijkste verschillen met het assortiment van Forbo betreffen een lengte van het trapkantprofiel van Peitsman van 450 in plaats van 230 centimeter en plinten die, in tegenstelling tot de producten van Forbo zónder, het gemak bieden van een zelfklevende tape.

(Vloerenplein, 12-04-2019)

 
Geslaagd projectevent Dersimo Maassluis
RaderstoombootRaderstoomboot ‘De Majesteit’.
Langs-RotterdamLangs Rotterdam.

Bij Dersimo stond de voorbije maandag 8 april in het teken van projecten. Samen met zijn partners Greenflor, COREtec, F.Ball, Berry Alloc, Forbo, Interface, Desso, Tarkett, Lano, Balta en IVC wist het bedrijf uit Maassluis een zeer geslaagde dag neer te zetten, waarop diverse innovaties van dit elftal leveranciers werden getoond.

Vier-nieuwe-projectmappenVier nieuwe projectmappen.
Dersimo zelf lanceerde deze dag vier nieuwe projectmappen, met hierin collecties tapijt, tapijttegels, vinyl en PVC. “De reacties waren veelbelovend!” zo stelt general manager Marc Dubbeldam. “Een mooie serie waar we trots op kunnen zijn. In het najaar komen we met de uitbreiding van nogmaals vier projectmappen.”

Na dit projectevent in Maassluis is de voltallige groep in de haven van Maassluis opgestapt op ‘De Majesteit’, een van de grootste en meest luxueuze raderstoomboten van Europa. Deze reis aan boord het vaartuig was volgens de groothandel een belevenis op zich. “Onder het genot van een drankje, heerlijk buffet en een prachtig uitzicht op onder andere de havens van Rotterdam, hebben onze klanten, leveranciers en collega’s van Dersimo een gezellige avond gehad!”

(Vloerenplein, 10-04-2019)

 
Trump dreigt met heffingen op tapijt EU

Donald-TrumpPresident Donald Trump van de Verenigde Staten dreigt met invoerheffingen op iets meer dan 11 miljard dollar aan goederen uit de EU. Een en ander houdt verband met steun aan de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Onder meer helikopters staan op zijn veelomvattende lijstje, maar evenzo allerhande voedsel- en zuivelproducten, waaronder wijn en Goudse en Edammer kaas. Echter ook allerlei tapijten en garens.

Robert Lighthizer, de verantwoordelijke man bij de Amerikanen, heeft overigens aangegeven dat de keuze van Europese goederen voorlopig is, afhankelijk van het gedrag van zijn tegenpartij. De EU lijkt erop te vertrouwen dat de Wereldhandelsorganisatie sowieso een stokje voor de Amerikaanse plannen steekt en overweegt tegenacties in verband met steun van de VS aan Boeing. Zakenkrant De Tijd heeft uit de statistieken opgediept dat Vlaamse bedrijven in 2018 voor 70 miljoen euro aan tapijten uitvoerden naar de Verenigde Staten. In de archieven van Vloerenplein troffen we nog aan dat de Verenigde Staten in de eerste helft van 2014 ter waarde van ruim 19 miljoen dollar aan Nederlandse ‘vloerbedekking van synthetische vezels’ hebben geïmporteerd, en ruim 5 miljoen dollar aan Nederlandse ‘vloerbedekking van wol’. De voorlopige lijst van Lighthizer staat op de website ustr.gov (in het van toepassing zijnde nieuwsberichtje van 8 april).

(Vloerenplein, 10-04-2019)

 
Tarkett brengt iQ Surface naar Milaan
iQ Surface dimmediQ Surface Dimmed.
iQ Surface rougeiQ Surface Rouge.

Tarkett is vanuit een originele invalshoek aan de slag gegaan met homogeen vinyl en toont het opmerkelijke resultaat, de iQ Surface, op de Salone del Mobile, die morgen van start gaat in Milaan. De nieuwe collectie komt voort uit een samenwerking tussen de vloerenmaker en de Zweedse Note Design Studio en wordt deze week gepresenteerd als onderdeel van de speelse installatie Formations, te bekijken in het befaamde Circolo Filologico Milanese (filologico.it) aan de Via Clerici 10.

iQ Surface biedt ontwerpers en architecten tal van creatieve mogelijkheden, waarbij de nadruk ligt op (een evenwicht tussen) functionaliteit, vorm en kleurexpressie. Het homogeen vinyl is niet alleen toe te passen op vloeren, maar, in zijn nieuwe hoedanigheid van designtool voor vormgevers, ook op andere oppervlakken, zoals muren en meubels. Het gebruik van gekleurde lasdraden benadrukt nog eens de artistieke uitstraling. Het afwerkmateriaal wordt voorgesteld als technisch geavanceerd, flexibel, duurzaam en gemakkelijk te reinigen en te onderhouden, functionele kwaliteiten die samenvallen met een fraaie aanblik.

“De selectie van schakeringen en kleurencombinaties was gebaseerd op één kerngedachte: de iQ Surface collectie moest dienstdoen als een ‘huid’. Een bekleding voor de hele kamer,” zo klinkt de uitleg van interieurarchitect My Degerth van het Zweedse ontwerpbureau. “Het is een materiaal dat je overal in een ruimte kunt gebruiken en tal van mogelijkheden biedt. Bij Note beschouwen we het niet louter als vloerbedekking.” iQ Surface kan om voorwerpen heen worden gewikkeld, verticaal tegen de wand geplaatst of in een combinatie van patronen worden verwerkt. Tarkett suggereert het materiaal toe te passen met ‘traditionele tegenhangers’ als graniet, marmer of steen.

Het kleurenpalet van iQ Surface is eigentijds, met beige als rode draad door de collectie. Deze omvat vijf productreeksen: Contrast, Rouge, Sober, Dimmed en Vivid. De verschillende designs van de collectie zijn gemakkelijk te combineren, waardoor gebruikers kleurenschema’s kunnen mixen en matchen. Monotoon zal het resultaat in ieder geval nooit zijn, belooft Tarkett. “Haar ware schoonheid komt pas na de installatie écht tot uiting,” zo verzekert Per Sternegård, productmanager bij Tarkett. “iQ Surface is zo vervaardigd dat de creaties van ontwerpers en architecten hun esthetische uitstraling behouden, hoe intensief het materiaal ook wordt gebruikt.”

(Vloerenplein, 08-04-2019)

 
NK Woning- & Projectstofferen: wie durft?

Inschrijving-NKWPInschrijving voor het NKWP 2019 is geopend.Professionals in woning- en projectstoffering kunnen zich vanaf deze week aanmelden voor de eerste editie van het Nationaal Kampioenschap Woning- en Projectstofferen (NKWP). De wedstrijd, de uitgebreide opvolger van het NK Woningstofferen, vindt plaats tijdens de vakbeurs InCoDa van 15, 16 en 17 september a.s. in de Evenementenhal Gorinchem.

Deelnemers aan het kampioenschap dienen verscheidene opdrachten uit te werken en worden daartoe verdeeld over de twee wedstrijddagen, te weten zondag 15 en maandag 16 september. Elke woning- en projectstoffeerder werkt dus op één dag van zesenhalf uur aan de opdrachten.

De professionals gaan voor een eerste, tweede of derde prijs. Ook zijn er diverse machines en gereedschappen te winnen. Iedereen ontvangt bovendien een certificaat. Alle benodigde materialen zullen voorradig zijn, al dienen de deelnemers wel hun eigen gereedschap mee te brengen.

Nieuw dit jaar, naast de strijd tussen de professionals, zijn een NK voor junioren (onder 23 jaar) op dinsdag 17 september en tevens die dag een speciale wedstrijd voor VMBO-leerlingen van het Gilde Vakcollege Techniek te Gorinchem, de zogeheten Forbo Challenge. Op de laatste dag van de beurs staan verder alle prijsuitreikingen gepland.

Het NKWP wordt georganiseerd door een nieuw samenwerkingsverband van het Hout- en Meubileringscollege, de WoonTotaal-Academy, INretail, Branchevereniging Projectinrichting en InCoDa.

Voor inschrijvingen (tot 1 augustus) of meer informatie kunnen belangstellenden contact opnemen met Peter van der Arend van het Hout- en Meubileringscollege (e-mail: p.vanderarend @ hmcollege.nl).

(Vloerenplein, 05-04-2019)

 
Recordaantal bouw- en afwerkingsbedrijven

Aantal-bedrijven-in-de-bouwAantal bedrijven in de bouw op recordniveau, samenvallend met een eveneens ‘toppende’ omzet (foto: Hollandse Hoogte).Op 1 januari 2019 bedroeg het aantal bedrijfsvestigingen in de bouwnijverheid bijna 182 duizend. Dat is bijna 8 procent meer dan in 2018 en het hoogste aantal ooit gemeten, zo meldt het CBS vandaag.

Het aantal vloer- en wandafwerkingsbedrijven (waaronder plaatsers van allerhande zachte, elastische en harde vloerbedekkingen) is in een jaar tijd gestegen van 8015 naar 8510, een toename van bijna vijfhonderd bedrijven, ofwel 6,2 procent meer. De meeste zijn gevestigd in de provincies Noord-Brabant (1770), Zuid-Holland (1700) en Noord-Holland (1380), de minste in Zeeland (120), Flevoland (185) en Groningen (205).

Het gehele segment afwerkingsbedrijven in de bouw, met behalve vloer- en wandafwerkingsbedrijven ook stukadoorsbedrijven, timmerbedrijven en schilders- en glaszetbedrijven, is in een jaar tijd gegroeid van 46120 naar 48685, ofwel 5,6 procent meer.

Vrijwel de gehele groei van zowat 8 procent van het totale aantal vestigingen in de bouw is te danken aan eenpersoonsbedrijven.

Eerder berichtte het CBS dat de omzet in de bouw in 2018 met ruim 10 procent was gestegen, het grootste groeipercentage in meer dan tien jaar tijd. Kleine bouwbedrijven (tot tien man personeel) presteerden afgelopen jaar het best met een omzetstijging van bijna 12 procent. Gespecialiseerde bouwbedrijven (waarvan er ruim 97 duizend zijn) zagen hun omzet vorig jaar eveneens met iets meer dan 10 procent stijgen, een percentage dat ook opgaat voor de afwerkingsbedrijven binnen dit segment.

(Vloerenplein, 05-04-2019)

 
5 vragen aan Harry Elshof van INTR.

harry elshofHarry Elshof, algemeen directeur INTR.De groothandels Bosgoed en Forinn zijn samengevoegd in één organisatie: INTR. Voldoende reden om directeur Harry Elshof een aantal actuele vragen voor te leggen. U leest zijn antwoorden in de rubriek ‘5 vragen aan’ onder de button Column & Co op deze site.

“Momenteel kunnen wij tevreden zijn over de economische situatie, maar bedreigingen liggen op de loer. Er is een zoektocht naar veranderingen,” zo benadrukt Elshof. “Die zoektocht geldt voor interieurstijlen, online activiteiten, aanbod van vernieuwende producten en het aanbieden van vakmanschap. Dit alles zal ervoor zorgen, dat onze markt dynamischer en uitdagender wordt.” Vanzelfsprekend gaat de directeur in op de toekomstplannen en verwachtingen van INTR., door hem aangeduid als “een gesmeerde logistieke machine”. Het tekort aan professionele vloerenleggers is ook volgens Elshof dan weer een van de grotere uitdagingen voor de branche. Klik hier voor ‘5 vragen aan Harry Elshof’.

(Vloerenplein, 03-04-2019)

 
Cyrille Ragoucy permanent CEO van Balta

Cyrille-RagoucyCyrille Ragoucy.De Balta Group meldt dat Cyrille Ragoucy, zijn huidige interim-CEO, deze operationele rol per heden permanent gaat vervullen. Medio 2017 werd hij voorzitter van de raad van bestuur van de tapijtgroep in Sint-Baafs-Vijve, sinds augustus vorig jaar fungeerde hij ook als interim-CEO na het vertrek van Tom Debusschere.

De onderneming licht toe dat Ragoucy een belangrijk aandeel heeft gehad in het opstellen en invoeren van het recent aangekondigde programma NEXT, dat met een allesomvattende aanpak het rendement van Balta dient te verhogen de komende drie jaar. In een vorige betrekking als CEO van het Britse bouwmaterialenbedrijf Tarmac gaf Ragoucy overigens evenzo leiding aan een driejarig verbeterprogramma, dat destijds resulteerde in een aanzienlijke winstverhoging.

“Met zijn staat van dienst in het doorvoeren van strategische verandering en het realiseren van winstverhoging, in combinatie met zijn impact op het bedrijf gedurende de laatste zes maanden, is de raad van bestuur ervan overtuigd dat Cyrille het best geplaatst is om de implementatie van ons transformatie-programma verder te leiden en voltooien,” aldus het bestuursorgaan.

(Vloerenplein, 03-04-2019)

 
Forinn en Bosgoed verder als INTR.

Harry-Elshof-INTRHarry Elshof staat aan het hoofd van INTR., de krachtenbundeling van Forinn en Bosgoed.Forinn en Bosgoed, gespecialiseerde groothandels in professionele vloer- en raamafwerking, hebben hun krachten gebundeld. De combinatie is per vandaag als één bedrijf actief onder de naam INTR.

“Met de eenwording willen de beide gerenommeerde spelers hun ambities krachtig gestalte geven en de dienstverlening optimaliseren,” zo valt te lezen in een persbericht. Speerpunten naar eigen zeggen zijn synergie op het gebied van assortimentsbeheer, verdere stroomlijning van de logistieke efficiency en doorontwikkeling van de online dienstverlening. Voor dit laatste werd een nieuwe website met klantenportal ontwikkeld: www.INTR.nl.

Door de samenvoeging beschikt INTR. over twaalf vestigingen op strategische locaties in geheel Nederland. “Ook hierdoor is deze nieuwe organisatie nog beter in staat om de klant te bedienen met kwaliteitsproducten en gedegen advies,” zo stelt de onderneming. De producten en private labels van Forinn en Bosgoed komen ook onder één vlag, het nieuwe huismerk INTR.

INTR. is eigendom van Uzin Utz Nederland bv (voorheen Unipro bv) in Haaksbergen. Uzin Utz maakt deel uit van de internationaal opererende, beursgenoteerde Uzin Utz Group uit Duitsland. INTR., met Harry Elshof aan het hoofd, zal onafhankelijk van Uzin Utz Nederland opereren.

(Vloerenplein, 01-04-2019)

 
Lichte verbetering barometer woonbranche

De stand van de ‘woonbranche economische barometer’ is de voorbije maand iets verbeterd. De door Van Es Marketing Services opgestelde barometer sluit maart af op een stand van minus 7,3, een lichte verbetering ten opzichte van de minus 8,9 van voorgaande maand. De oorzaak blijkt een minder sterke daling van het aantal woningtransacties. Het consumentenvertrouwen en de weekomzetmutaties van woondetaillisten lopen daarentegen verder terug.

baro-1903‘Woonbranche economische barometer’ krult wat omhoog (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met 2 punten om uit te komen op minus 27,3. Het is de zevende maand op rij dat deze deelindicator daalt. Nog zowat een zesde (16 procent) van de woondetaillisten noteert een toename van de weekomzet, tegenover ruim vier van de tien (43 procent) een daling. Van de ondernemers verwacht slechts een op de zeven (14 procent) dat de winkelomzet in de komende maand een stijging zal laten zien. De helft van hen voorziet een omzetdaling.

Volgens metingen van het CBS is het (op alle vlakken positieve) producentenvertrouwen industrie in maart nauwelijks veranderd ten opzichte van een maand eerder, maar de stemming onder consumenten voor de achtste maand op rij negatiever dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen daalt 2 punten en komt uit op minus 4. Ook de koopbereidheid neemt iets af, van minus 3 naar minus 4.

In februari van dit jaar zijn volgens het Kadaster 15.470 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 3,9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. Ten opzichte van januari dit jaar zijn 2,3 procent meer bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 3,9. Omdat de cijfers minder negatief zijn dan over het vierde kwartaal van 2018 (minus 14,6 procent) heeft deze deelindicator een positieve invloed op de barometerstand.

(Vloerenplein, 01-04-2019)

 
Tarkett rapporteert over MVO & milieu

Linoleumfabriek Narni TarkettLinoleumfabriek van Tarkett in het Italiaanse Narni scoort goed op zaken als energie-efficiency, energieverbruik uit hernieuwbare bronnen en verminderde uitstoot van broeikasgassen.Tarkett heeft zojuist de jongste editie uitgebracht van zijn rapport met betrekking tot ‘Corporate Social & Environmental Responsibility’ (CSR). In de publicatie worden de stappen belicht die de vloerenmaker het voorbije jaar heeft gezet op het vlak van zowel maatschappelijk als ecologisch verantwoord ondernemen.

Wat het aspect ‘kwaliteit materialen’ betreft, kan de onderneming onder meer melden dat 98 procent van de grondstoffen (die staan voor ruim 3000 materialen) door een derde partij (in dit geval de EPEA) zijn beoordeeld op hun impact op de gezondheid van mensen en het milieu op basis van Cradle to Cradle-criteria. Op het terrein van de ‘kwaliteit binnenlucht’ geldt dat 97 procent van alle vloeren van Tarkett lage niveaus van uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOC) hebben, te weten tien tot honderd maal lager dan de strengste normen. Wat een ‘gezonde binnenruimte’ aangaat, wijst Tarkett erop dat 100 procent van zijn vinylfabrieken in Europa, Noord-Amerika, Servië en China andere weekmakers dan ftalaat gebruiken. Op groepsniveau is 65 procent van de vinylvloeren vrij van ftalaat.

De bijdrage van het concern aan het ‘tegengaan van klimaatverandering’ betreft onder meer een score van 27 procent voor het energieverbruik uit hernieuwbare bronnen (zoals biomassa, aardwarmte, zonne-energie of aangekochte 'groene' stroom) en een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 8,5 procent ten opzichte van 2010.

Wat de uitdaging betreft van het verstandig ‘omgaan met schaarse grondstoffen’ noteert het concern dat 134.000 ton aan gerecycleerde materialen wordt gebruikt als grondstof, wat overeenkomt met 10 procent van het volume aan ingekochte grondstoffen. Voorts leveren 70 procent van de gebruikte grondstoffen geen meetbare bijdrage aan de schaarste van hulpbronnen, aangezien ze overvloedig aanwezig zijn in de natuur, in hoog tempo hernieuwbaar of gerecycled. Bovendien werd tussen 2010 en het verslagjaar 102.000 ton aan vloerbedekking (vinyl, linoleum en tapijt) weer ingezameld via het ReStart-programma dat Tarkett in Europa en Noord-Amerika heeft lopen (en verder hoopt te intensiveren om zijn doelstelling te halen van jaarlijks 38.000 ton).

Op maatschappelijk gebied wijst Tarkett op onder andere zijn inspanningen om zijn werknemers bij plaatselijke goede doelen te betrekken en last but not least op het scholen van ruim 23.000 vakmensen en leerlingen in het installeren van vloeren via de Tarkett Academy de voorbije zes jaar.

Een concreet voorbeeld van de recycling van houten vloeren is het Lignum Aeternam-project, een proefproject in Noord-Frankrijk om hout uit een aantal ontmantelde pakhuizen een nieuwe bestemming te geven. Daar werd 1000 vierkante meter aan oud massief eikenparket teruggewonnen, opnieuw verwerkt en onder handen genomen om een nieuw houten vloerproduct te verkrijgen. Zo kon de haalbaarheid van het recyclen van houten vloeren in het productieproces worden getest en zichtbaar gemaakt. Naar verluidt is er al de nodige belangstelling uit de markt voor deze nieuw gecreëerde, gerecyclede houten vloer, die Tarkett de naam Twirl heeft meegegeven.

(Vloerenplein, 29-03-2019)

 
Interieurtextiel België kampt met Brexit

fedustria-logoDe omzet van de Belgische textielindustrie is vorig jaar met 1,9 procent gedaald tot 4,36 miljard euro. De afzetprijzen zijn gemiddeld min of meer vlak (‐0,4 procent) gebleven. Tapijt, de op één na grootste productgroep, verliest 8,3 procent omzet en komt uit op 1290 miljoen euro (2017: 1407 miljoen). De omzet van technisch textiel, de grootste productgroep, blijft nagenoeg vlak (+0,3 procent). Aldus rapporteert Fedustria, de beroepsorganisatie van de textiel‐, hout‐ en meubelindustrie, naar aanleiding van zijn jaarlijkse algemene vergadering vandaag.

Zo’n 85 procent van de totale textieluitvoer van België is bestemd voor de EU‐markt. Deze blijft vrij stabiel, hetgeen blijkt uit de drie belangrijkste afzetmarkten: Frankrijk (‐1,3 procent, en met een aandeel van 22,9 procent de eerste exportmarkt), gevolgd door Duitsland (aandeel van 13,3 procent en groei met 0,5 procent) en Nederland (aandeel van 12,6 procent en groei met 1,3 procent).

De textieluitvoer naar het Verenigd Koninkrijk (aandeel nog 12 procent) is evenwel met 5 procent gedaald. De verzwakking van het Britse pond heeft de inflatie doen stijgen en de koopkracht van de Britten aangetast, zo merkt de federatie op. Het uitblijven van een duidelijk Brexit‐scenario heeft volgens haar de onzekerheid verhoogd, met een uitstel van duurzame aankopen (waaronder woninginrichting en vloerbekleding) als gevolg.

Voor specifiek het interieurtextiel is de Britse markt de belangrijkste exportmarkt voor de Belgen. Een kwart van hun tapijtuitvoer gaat naar het VK en een derde van de meubelstoffen. Door het zwakke pond en de gedaalde Britse consumptie speelt de Belgische tapijtindustrie afgelopen jaar 6,7 procent omzet kwijt op de Britse markt. De leveringen van Belgische meubelstoffen zijn er vorig jaar met 12,5 procent achteruitgegaan.

De omzet van de Belgische houtverwerkende industrie is vorig jaar met 3,6 procent in waarde gestegen, tot 3,13 miljard euro. Het deelsegment van de bouwelementen (met inbegrip van de vervaardiging van parket) doet het goed met een toename van 6,6 procent. De omzet van de meubelindustrie komt daarentegen 3 procent lager uit op 2,07 miljard euro. Alles bij elkaar opgeteld heeft de Belgische textiel‐, hout‐ en meubelindustrie een stabiel jaar 2018 achter de rug, zo mag Fedustria vaststellen.

Op het terrein van de handel vraagt Fedustria onder meer dat de EU strikter toeziet op Chinese import, en prijsdumping en namaak harder aanpakt. Gezien het belang van de Britse markt voor het Belgisch interieurtextiel betreurt de federatie nogmaals de Brexit‐beslissing en de aanhoudende onzekerheid die deze meebrengt voor de bedrijven.

(Vloerenplein, 27-03-2019)

 
Rinos en Paul van Kassel gaan uiteen

rinos-logoNa een dienstverband van drie jaar, hebben Rinos en zijn commercieel directeur Paul van Kassel besloten om niet samen verder te gaan. In goede onderlinge overeenstemming is tot dit besluit gekomen, aldus een persbericht van de in Genemuiden gevestigde onderneming.

De in schoonlooptapijt gespecialiseerde fabrikant schrijft nu op zoek te gaan naar een nieuwe directeur, die als algemeen directeur tevens verantwoordelijk zal zijn voor commercie en marketing. Van Kassel gaat zich oriënteren op een nieuwe baan en zal tot en met september bij Rinos werkzaam blijven. In geval van een vertrek eerder, zal Martin Mulder de verantwoordelijkheid voor commercie en marketing tijdelijk waarnemen.

“In de afgelopen jaren is intensief gewerkt om Rinos verder te professionaliseren en om te vormen tot een marktgerichte organisatie,” zo vervolgt het persbericht. “De marktomstandigheden zijn lastig en uitdagend geweest. Niettemin is er vooruitgang geboekt en is er een nieuwe strategie gevormd, gericht op verdere groei van het familiebedrijf.” De nieuwe algemeen directeur krijgt om die reden als taak om de strategie te implementeren en te realiseren. Ten slotte wenst de fabrikant de vertrekkende man veel succes toe in diens verdere loopbaan.

(Vloerenplein, 27-03-2019)

 
Instagram-actie met producten Unifloor

Unifloor-beeld-fotowedstrijdBeeld fotowedstrijd Unifloor.Unifloor heeft een aardige Instagram-actie op poten gezet. Klanten die een aansprekend project met een ondervloer van Unifloor hebben gelegd, wordt gevraagd een aantal foto’s van voor, tijdens en na hun werkzaamheden op Instagram te zetten en hun bericht daar te taggen met #Unifloor. Elke maand van dit lopende jaar wijst de Deventer leverancier, uit de projecten die in de maand voorafgaand zijn geplaatst, de winnaar aan van een dinerbon ter waarde van vijfenzeventig euro. Het project wordt doorgeplaatst op de pagina ‘Inspiratie’ op www.unifloor.nl (onder de knop ‘Actueel’), waar tevens voorbeelden zijn te vinden. Op minstens één foto dient de ondervloer goed zichtbaar te zijn.
Meer info op: www.unifloor.nl/actueel/nieuws/een-mooi-project-met-unifloor-producten.html

(Vloerenplein, 27-03-2019)

 
Unilin trekt van leer tegen I4F en v.v.

unilin-ip-Logo-i4fUnilin luistert zijn deelname aan Domotex Asia - de editie 2019 van de beurs is gisteren van start gegaan in Shanghai - gewoontegetrouw op met een ferm statement inzake octrooiaangelegenheden. Zo heeft het IP-bedrijf van Unilin eergisteren in de VS, samen met Mohawk en IVC, een klacht ingediend bij de International Trade Commission (ITC) tegen liefst vijfenveertig (!) fabrikanten en verdelers. Gevraagd wordt om een uitsluitingsbevel (‘exclusion order’) om de volgens Unilin onwettige invoer van vinylproducten (lees: LVT, SPC, WPC) die inbreuk maken op bepaalde Unilin IP-patenten te voorkomen. Unilin IP wil een ‘algemeen uitsluitingsbevel’ om de Amerikaanse douane te machtigen om alle vinylproducten die inbreuk maken op zijn octrooien aan de Amerikaanse grens tegen te houden. Een belangrijk deel van de betreffende producten wordt verondersteld te zijn gemaakt onder licentie van concurrent I4F.

De klagende partij verklaart de afgelopen maanden steeds vaker niet-gelicenseerde producten op de Amerikaanse markt aan te treffen. Bovendien zou I4F de markt ten onrechte voorhouden dat de Unilin-octrooiportefeuille niet relevant zou zijn bij het gebruik van hun eigen ‘locking’-uitvoering.

Een besluit van de ITC om een ​​‘algemeen uitsluitingsbevel’ uit te vaardigen en alle inbreukmakende producten direct aan de Amerikaanse grens tegen te houden, kan binnen 12 tot 18 maanden worden aangekondigd.

I4F betitelt de aanklacht van Unilin “tegen vrijwel alle Chinese fabrikanten” in een reactie als “ongepaste bangmakerij”, en een “regelrechte aanval op vrijhandel, evenals op keuzevrijheid, aangezien dit de Amerikaanse consumenten probeert tegen te werken in het kiezen van de vloerproducten naar hun voorkeur.” I4F verklaart met zekerheid dat de producten die gebruikmaken van zijn gepatenteerde technologieën, in het “onwaarschijnlijke geval” van een algemeen uitsluitingsbevel, niet in het geding zijn. “I4F is van mening dat de timing van deze indiening, dat wil zeggen tijdens Domotexasia / CHINAFLOOR 2019, een poging van Unilin is om de relatie van I4F met zijn snelgroeiende aantal licentienemers te ondermijnen of zelfs te saboteren.”

(Vloerenplein, 27-03-2019)

 
Duits marktvolume woontextiel gekrompen

De markt voor woontextiel loopt terug in Duitsland, zo stellen onderzoekers en bedrijfsadviseurs IFH Köln en BBE Handelsberatung in hun gezamenlijke nieuwe marktstudie ‘Branchenfokus Haus- und Heimtextilien’. Na een per saldo nog vlakke ontwikkeling in 2017, wordt voor het jaar 2018 een krimp opgetekend. De verkoop van woontextiele producten (tapijten, matrassen, gordijnen, enzovoorts) is vorig jaar bij onze oosterburen met 600 miljoen euro, ofwel 6 procent, afgenomen tot 9,52 miljard euro.

Geïndexeerde-omzetontwikkelingGeïndexeerde omzetontwikkeling productgroepen in woontextiel 2018/2014 (bron: IFH Köln, ‘Branchenfokus Haus- und Heimtextilien 2019’).

De onderzoekers veronderstellen dat de tijden dat de omzetdrempel van tien miljard euro kon worden gehaald, de periode 2015 tot 2017, voorlopig voorbij zijn. Hun voorspelling luidt dat de markt voor woontextiel praktisch blijft stagneren, met naar verwachting een gemiddelde jaarlijkse groei van slechts 0,3 procent, waarmee de verkoopwaarde in 2023 een niveau van 9,7 miljard euro zal bereiken.

Een onderverdeling in de drie hoofdproductgroepen laat zien dat de dalende tendens afgelopen jaar overal waarneembaar is, zij het in verschillende mate. Textiel voor de slaapkamer verliest 7,4 procent aan omzet, textiele vloerbedekking noteert een krimp van 5,4 procent en gordijnen/decoratieve stoffen leveren 3,5 procent in. Het onderzoeksrapport stelt ook dat de markt momenteel prikkels ontbeert die het verkoopvolume weten aan te jagen, zoals tot voor kort een thema als ‘gezond slapen’ dat wel kon.

Een vergelijking tussen 2014 en 2018 laat zien dat de rode cijfers de overhand hebben in de tien onderscheiden productgroepen. Alleen de productgroepen ‘getufte tapijten’ en ‘gordijnstoffen/kant-en-klare gordijnen’ en ‘toebehoren’ kennen een positieve ontwikkeling. Afgaand op een indexcijfer van 100 voor het jaar 2014, komen de getufte tapijten tot 107 in 2018. In het bijzonder de geknoopte tapijten zitten volgens de onderzoekers gevangen in een langdurige neerwaartse trend en ook naaldvilt boet aan populariteit in. Voor het overige laat het onderzoek zien dat de vakhandel een aandeel van 43 procent heeft in de verkoop van woontextiel, een score die niet wezenlijk afwijkt van de voorbije jaren. Het volledige rapport is voor 850 euro te koop bij IFH Köln.

(Vloerenplein, 25-03-2019)

 
Ntgrate introduceert de collectie 2.0

Versatile FairAparte snijvorm ‘Versatile’ in twee ‘Fair’-kleuren.Ntgrate lanceert zijn nieuwe collectie geweven vinyl, simpelweg 2.0 genaamd. Hij bestaat uit de nieuwe dessins ‘Sharp’ en ‘Bold’, plus een aanvulling van het ‘Fair’-gamma met diverse levendige kleuren. De reeks is beschikbaar in tegels en rollen en kan ook in meer ‘gewaagde’ vormen worden versneden, een optie die wordt aangeduid als ’Versatile’.

Sharp biedt de uitstraling van een plankenvloer. Het wat eigenzinnige design is beschikbaar in een zestal populaire tinten, die namen dragen als ‘Claire’ (omschreven als classy chic), ‘Bruno’ (donkerbruin), ‘Pearl’ (gebroken wit) of ‘Mauro’ (mat zwart). Door zijn afmeting van 1000 bij 250 millimeter biedt Sharp diverse legmogelijkheden, waaronder visgraat, ‘zig-zag’ of een vormenspel van planken in een enkele dan wel meerdere kleuren.

Bold kent een patroon dat ritme suggereert dankzij cirkels van gepolierd beton. Dit patroon wordt gebracht in de grijstonen ‘Pierre’ (koel) en ‘Stan’ (warm), in tegels van 500 bij 500 millimeter.

Het bestaande onderdeel ‘Fair’ krijgt er zeventien aan de natuur ontleende tinten bij, die wat Ntgrate betreft sprankelend genoemd mogen worden. Met keuze uit een kwartet groentinten, waaronder ‘Esmée’ (smaragd), voorts bloemtinten in rood en paars, of in geel als van ‘Camille’, evenzo een koperkleur als ‘Sienna’ dan wel de roestrode ‘Coralie’, plus tinten in blauw met ‘Océane’ als voorbeeld. Ook combinaties als zwart en wit behoren tot de mogelijkheden.

De alternatieve snijvormen van ‘Versatile’ zijn van de hand van de Belgische ontwerper Gerd Couckhuyt. “Speel met de vormen en legrichting tot de puzzel past,” zo klinkt de aansporing van Ntgrate. Voorbeelden zijn ‘Bean’ (die wordt neerzet als gedurfd) en Flowerz (futuristisch).

De naar eigen zeggen geslaagde lancering van de collectie 2.0 vond afgelopen week plaats op Architect @ Work in Barcelona. Het geweven vinyl van Ntgrate wordt in het algemeen aanbevolen voor intensief projectgebruik, maar ook voor druk belopen particuliere ruimtes. De producten worden gepresenteerd als maat-, slijt- en kleurvast.

(Vloerenplein, 22-03-2019)

 
Snel door met primer 023 Euroblock Fast

Nieuwe-primer-023-van-EurocolNieuwe primer 023 van het merk Eurocol.Nieuw in het programma van Eurocol is de 023 Euroblock Fast. Zoals de naam al doet vermoeden, droogt deze tweecomponenten-epoxyprimer zeer rap. Al na drie uur valt een tweede primerlaag aan te brengen of kan de vloer op een andere wijze worden afgewerkt. De leverancier in Wormerveer wijst erop dat bij een traditionele tweecomponenten-epoxyprimer de droogtijd van elke laag doorgaans vierentwintig uur bedraagt. De nieuwkomer in zijn assortiment levert de project- of woninginrichter dus ruimschoots tijdwinst op.

De eigenschappen van het nieuwe product komen overeen met die van de tweecomponentenprimer 021 Euroblock Reno, met als belangrijkste verschil een droogtijd van vierentwintig uur voor de laatste terwijl de 023 al na een luttele drie uur beloopbaar is. De 023 dient dan ook te worden aangebracht met een A2-vertande lijmkam, zodat overal een even dikke laag ontstaat. De 021 blijft langer nat en vloeit voldoende uit voor een gelijkmatige primerlaag, zodat deze met een vachtroller kan worden aangebracht.

(Vloerenplein, 22-03-2019)

 
Brexit en de Britse vloerenmarkt

theresa-may-pm-ukPremier Theresa May probeert het hoofd koel te houden in tijden van Brexit-chaos (foto: 10 Downing Street).Onderzoeksbureau MTW Research berekent, afgaande op gegevens van leveranciers, dat de Britse markt voor vloerbedekkingen door de Brexit tot aan 2019 al zeker 40 miljoen pond aan omzet is misgelopen. Een ontwikkeling die de onderzoekers in hun onlangs verschenen ‘Floorcoverings Market Research & Analysis 2019’ met name toeschrijven aan een haperende projectenmarkt en een algeheel lager niveau van het ondernemersvertrouwen.

In geval van een no-deal-Brexit houdt MTW Research rekening met nog eens 130 miljoen pond aan lagere verkopen op de Britse vloerenmarkt in het viertal jaren tot 2023. Afgaande op een geschatte marktomvang van 2,5 miljard pond in laatstgenoemde jaar toch zo’n 5 procent van de totale waarde.

Niettemin lijkt het bureau de Brexit-perikelen als een probleem voor de korte termijn te beschouwen en zou de komende jaren sprake zijn van een duidelijk waarneembare groei van de markt, in het bijzonder in de betere segmenten. Voor het lopende jaar luidt de voorspelling dat de vloerenmarkt van het Verenigd Koninkrijk met ruim 60 miljoen pond zal aandikken, ondanks de onzekerheden.

De stand van zaken met de Brexit per vandaag is dat de Britten in de EU om uitstel gaan vragen tot 30 juni, waar Brussel minder positief op schijnt te hebben gereageerd vanwege de Europese verkiezingen in mei. Een no-deal-Brexit per de aangekondigde datum van 29 maart (over anderhalve week dus) behoort dan ook nog steeds tot de mogelijkheden.

In geval van een Brexit zonder akkoord, zal de Britse regering een nieuw tarievenstelsel invoeren dat de invoer van producten van buiten de EU per saldo voordeel verschaft, zo werd (pas) op 13 maart aangekondigd. Ruim 80 procent van de import uit de EU zal dan zonder heffing voortgezet worden, tegen nu nog alles. Met name Britse voedselproducten zouden bescherming krijgen, zo heeft de BBC achterhaald. Auto’s uit de EU zouden belast worden met een heffing van 10 procent.

Aan de andere kant zal ruim 90 procent van de invoer van buiten de EU dan tegen een nultarief plaatsvinden, tegen nu iets meer dan de helft. Het huidige tarief van 8 procent op de invoer van tapijten uit landen van buiten de EU zal bij een no-deal-Brexit verrassenderwijs op 0 procent komen te staan. Voor de tapijtinvoer uit de EU zouden geen veranderingen op stapel te staan. Dit tijdelijke tarievenstelsel bij een no-deal blijft een jaar van kracht.

(Vloerenplein, 20-03-2019)

 
Toscane-SDN, Modern Wood bij Interfloor
Toscane-SDNToscane-SDN.
Modern-WoodModern Wood.
Modern-StoneModern Stone.

Interfloor lanceert met Toscane-SDN een tapijtkwaliteit die een actuele uitstraling weet te koppelen aan duurzaamheid, comfort en uitgelezen eigenschappen. Zijn duurzame kenmerken en lange levensduur ontleent dit eigentijdse tapijt aan het honderd procent polyamide Solution Dyed Soft Yarn. Eenvoudig onderhoud en uitstekende vlekverwijdering zijn evenzo kenmerkend voor Toscane-SDN. De zachte garens met zijdeglans zorgen voor een bovenal behaaglijke vloer.

De hoogwaardige, tweedraads hoog getwijnde SDN-garens zijn door en door geverfd (kleurvast) en meer dan goed bestand tegen zonlicht en gebruikssporen. De nieuwe kwaliteit is bedoeld voor zwaar residentieel gebruik, tevens geschikt voor trappen, en ook bureaustoelen met zwenkwielen vormen volgens de leverancier geen probleem. Het poolgewicht is circa 1250 g/m2.

De gesneden pool heeft een levendige structuur, laat zich gemakkelijk stofzuigen en volledig naadloos leggen. De vloerbedekking is verkrijgbaar in een ‘stijlvol’ kleurenpalet van liefst veertien unikleuren met zijdeglans, van natureltinten tot meer karakteristieke items. Interfloor beveelt Toscane-SDN tevens aan als karpet op maat.

Ook nieuw deze maand bij Interfloor is Modern Wood, voorgesteld als een ‘zeer betaalbare’ vinylcollectie die design verenigt met functionaliteit. De elf natuurgetrouwe houtdessins lopen van klassiek en rustiek eiken tot subtiel licht essen in diverse naturel- en grijstinten. De 100- en 200-serie hebben een dessin met ‘robuuste’ planken van 150 cm lang bij 20 cm breed. De 300-serie heeft ‘fijnere’ planken van 120 x 16,7 cm, die in de juiste richting gelegd een ruimte groter doen lijken.

De naadloze PVC vinylvloer op 400 cm breed is zeer onderhoudsvriendelijk en hygiënisch want naadloos. Regelmatig stofzuigen en het af en toe dweilen van de volledig vochtbestendige vloer volstaat. De ‘Natural Look & Feel’-coating geeft het vinyl een wat Interfloor noemt ‘hyperrealistisch’ uiterlijk en harde natuurlijke touché. De toegepaste ‘Slip Restraint R10’-toplaag zorgt voor voldoende grip op ook een vochtige vloer.

Het vinyl is aangenaam comfortabel, zo vervolgt Interfloor zijn opsomming van pluspunten, warm, zacht aan de voeten, geluidsabsorberend en akoestiek verhogend, mede dankzij de toegepaste Compact Back. Gezien zijn functionaliteit en gebruiksclassificatie 23/31, wordt de vloer zeer geschikt geacht voor zwaar residentieel gebruik, van (bij)keuken tot druk belopen hal.

Alvast aangekondigd voor binnenkort bij de leverancier uit Zwartsluis is de vinylcollectie Modern Stone, die van zich zal doen spreken met realistische steen- en tegeldessins. Met keuze uit bijvoorbeeld robuuste ‘betontegels’ of een deftig driehoekig design.

(Vloerenplein, 18-03-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

Lindura

allesovertapijt-logo