banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-5-19

nieuws
Nederland zilver, brons op EK LVT leggen

De winnaar van het Europees kampioenschap LVT installeren, ofwel de beste in de finale van de 'European LVT Fitter of the year 2019', is de Engelsman Steve Sidney. Hij won afgelopen donderdag en vrijdag nipt van de Nederlandse deelnemers Anco Rijstenbil (tweede) en Tim Loonstra (derde). Sidney Braspenning en Dave Amweg, de andere twee deelnemers namens ons land, vielen met slechts twee en zes puntjes verschil net buiten het podium, waar zij in het gezelschap verkeren van de Britse deelnemers Gary Haigh, Daniel Jones en Joe Lockhart. Alle aanwezigen op de open dag bij het organiserende Floorskills Training Centre waren tevens jurylid.

Finalisten-van-het-EK-LVTDe acht finalisten van het EK LVT installeren, met winnaar Steve Sidney (6e van links) en de Nederlandse deelnemers Tim Loonstra (2e van links), Anco Rijstenbil (5e van links), Sidney Braspenning (geheel rechts) en Dave Amweg (gehurkt). (Foto met dank aan het Floorskills Training Centre, www.floorskills.co.uk)

Het Floorskills Training Centre zegt welgemeend 'well done' tegen iedereen die meedeed aan de competitie en roemt met name alle vloeren - 'absoluut geweldig' - die door de acht finalisten werden ontworpen en gelegd. Het opleidingsinstituut bedankt evenzo alle fabrikanten die de wedstrijd hebben ondersteund.

Medeorganisator WoonTotaal Academy in Zoetermeer vindt zonder meer dat de Nederlandse toppers trots mogen zijn op het resultaat en laat via Facebook weten het EK volgend jaar te zullen organiseren, en dan doen er wellicht ook Duitsers en Fransen mee. De Nederlandse sponsors van het evenement zijn Co-pro (het merk van Cotap voor alle vloertoebehoren), Dersimo, Estillon, F. Ball, mFLOR, Tarkett en Unifloor.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

 
Omzet woninginrichting piekt in mei

De winkels in meubels en woninginrichting realiseren in mei de grootste omzetstijging binnen het segment non-food, zo meldt het CBS. Hun omzettoename bedraagt maar liefst 12,4 procent (volume: +11,6 procent). Ook de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat & kurk) is gegroeid, en wel met 4,7 procent (volume: +3,0 procent).

omzet-retail-mei19

In de non-foodsector als geheel is de omzet met 3,5 procent toegenomen. De totale detailhandel heeft 3,1 procent meer omgezet dan in mei 2018. Daarnaast is online 19,6 procent meer omgezet in de vijfde maand van het jaar.

De plus 'in de dubbele cijfers' voor de winkels in meubels en woninginrichting in mei volgt op een omzetgroei van 6,9 procent in april en een van 4,7 procent in het eerste kwartaal. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren laten een plus van 8,0 procent in het eerste kwartaal volgen door een groei van 3,3 procent in april en bovengenoemde 4,7 procent in mei.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

 
Whitepaper 'Duurzame Vloer' beschikbaar

Whitepaper-DuurzameVloerOSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten), VSR en Modint hebben het whitepaper 'Duurzame Vloer' opgesteld. In dit document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan met vloerbedekkingen gebundeld en samengebracht. De focus ligt hierbij op de textiele vloerbedekking, de grootste vloerbedekker in de zakelijke markt. Het gezamenlijke doel van de opstellers is om de kennis over tapijt, waaronder het belang van dagelijkse schoonmaak en periodiek onderhoud, in de gehele keten te optimaliseren. Klik hier voor de digitale versie van het whitepaper.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

 
Next Level voor Evenementenhal Gorinchem

Werkzaamheden-aan-Next-LevelWerkzaamheden aan Next Level zijn al enige tijd aan de gang, oplevering volgt eind augustus.Evenementenhal Gorinchem investeert fors in een tweede beurshal, toepasselijk 'Next Level' gedoopt. Voorheen bestond het complex uit één grote beurshal op de begane grond. De tweede komt op de bovenverdieping, die door twee centrale roltrappen één-op-één verbonden raakt met de huidige. De feestelijke oplevering van het nieuwste 'paradepaardje' van Easyfairs is eind augustus.

"Next Level wordt een hypermoderne beurshal die multifunctioneel inzetbaar is. Zo zijn er meerdere beurzen die uit hun jasje zijn gegroeid. Zij kunnen nu verder groeien door uit te breiden naar de bovenverdieping. Ook biedt het mogelijkheden om meerdere beurzen en evenementen gelijktijdig te laten plaatsvinden," verklaart CEO Jeroen van Hooff van Easyfairs Nederland. Next Level wordt ook inzetbaar voor externe organisaties om galavoorstellingen, kleinschalige beurzen, bedrijfsfeesten en congressen te houden. Het eerste evenement dat gebruik gaat maken van de uitbreiding is inkoopbeurs TrendZ Najaar.

(Vloerenplein, 15-07-2019)

 
Intertap in beweging

Beurspresentatie-HoomlineBeurspresentatie Hoomline.Intertap Flooring is ook dit jaar present tijdens de InCoDa te Gorinchem die van zondag 15 september tot en met dinsdag 17 september gehouden wordt. Intertap zal daar onder de vlag van Hoomline een aantal vooruitstrevende innovaties en noviteiten op het gebied van laminaat, PVC en Lamelparket presenteren. "Het Full-Range Concept Hoomline zal verder geoptimaliseerd worden om zodoende de partners effectief van dienst te kunnen blijven zijn. Op dit moment zijn we nog druk bezig de laatste hand te leggen aan het 'fine tunen' van een aantal collecties waarbij de verwachting is dat de markt daarover zeer binnenkort verder wordt geïnformeerd," aldus het management van Intertap Flooring.

Ook op organisatorisch vlak is Intertap Flooring volop in beweging. Zo kondigt het bedrijf diverse wijzigingen aan bij zowel de binnendienst als de buitendienst. Daarnaast laat Intertap weten dat Gerard Kragten na 11 jaar trouwe dienst met ingang van 1 juli 2019 een nieuwe uitdaging buiten de branche heeft gevonden. "Namens het gehele team willen wij van deze gelegenheid gebruik maken om Gerard hartelijk te bedanken voor zijn inzet en toewijding en wensen hem dan ook heel veel succes met zijn verdere carrière."

Met het vertrek van Gerard Kragten vindt hierdoor een herindeling plaats van de regio's. Zo is vanaf juli 2019 accountmanager Dennis Prins (mobiel nummer +31 (0) 6 15511690, e-mail Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken ) verantwoordelijk voor de regio Utrecht-Gelderland. "Dennis heeft ruime ervaring in de vloerenbranche en wij zijn dan ook van mening dat zijn komst verder zal zorgdragen voor een constructieve opvolging evenals nieuwe verkoopimpulsen met zich mee zal brengen." Voor de regio Zuid-West Nederland zal voor de aankomende periode intern naar een oplossing worden gezocht.

(Vloerenplein, 12-07-2019)

 
Productinnovatie Modular ONE van Parador

Modular-ONE---3Modular ONE, Eiken Urban licht gekalkt landhuisvloer."Eenvoudig te onderhouden, duurzaam, PVC- en weekmakervrij, met een look en feel die vrijwel niet te onderscheiden is van echt hout." Zo presenteert Parador zijn elastische vloerbedekking Modular ONE. De collectie bestaat uit acht lange en elf korte planken in elf exclusief door Parador ontwikkelde decors. Met de productinnovatie Modular ONE breidt Parador naar eigen zeggen zijn assortiment elastische vloerbedekkingen uit met 'een echte allrounder' die niet alleen duurzaam en eenvoudig te onderhouden is, maar ook in elke ruimte kan worden gebruikt dankzij zijn vochtbestendigheid en hoge maatvastheid, zelfs in de badkamer en de serre. Bovendien is Modular ONE volgens Parador dankzij zijn geïntegreerde akoestische tegenlaag en zijn elastische oppervlak bijzonder stil en aangenaam warm voor de voeten.

"Naast de topseller 'Eiken' bevat het Modular ONE-assortiment ook moderne naaldhoutdecors. Het hoogtepunt is evenwel het 'Fusion'-decor, een fascinerende combinatie van hout en steen. Het uiterlijk van de decors varieert van licht tot donker, van klassiek tot modern, wat het veelzijdige karakter van Modular ONE benadrukt." De authentieke uitstraling wordt volgens Parador verder benadrukt door de gelakte vellingkant rondom, zowel in het klassieke als in het lange plankformaat. "Het voor water ondoordringbare oppervlak en de speciale kernplaat zorgen voor een betrouwbare bescherming tegen vocht en maken de Modular ONE tot een ideale design vloerbedekking in alle ruimtes, zelfs in de keuken en in vochtige ruimtes. Dankzij de beproefde Safe Lock PRO-klikverbinding kan de vloer vlot en gemakkelijk worden gelegd."

Modular ONE is PVC- en weekmakervrij, 'made in Germany' en voldoet aan de hoogste gezondheidseisen. Hiervoor werd de elastische vloerbedekking bekroond met het 'Blaue Engel'-milieulabel.

(Vloerenplein, 12-07-2019)

 
Stand IVC Beyond Flooring bekroond

De-bekroonde-stand-van-IVCDe bekroonde stand van IVC.IVC's stand Beyond Flooring heeft een zilveren A 'Design Award gewonnen bij BAU, de toonaangevende wereldvakbeurs voor architectuur, materialen en systemen in de bouwsector in München. Het bedrijf ontving de prijs vanwege 'het superieure ontwerp dat interactie en gebruiksvriendelijkheid biedt, met een hoge ontwerpwaarde qua inhoud, functie, prestaties en betrouwbaarheid'. De stand, gecreëerd door IVC en creatief bureau 'We Want More', eindigde als tweede in de categorie 'Sustainable Products, Projects & Green Design'. De A 'Design Award is een belangrijke indicator voor kwaliteit en perfectie in design, zo laat het bedrijf uit Waregem weten. "Het wordt overal ter wereld erkend als een certificaat van uitmuntendheid voor ontwerpers en een bewijs van kwaliteit voor bedrijven die trots zijn op hun ontwerp- en technische uitvoering, waarbij ze de aandacht trekken van andere ontwerpgerichte bedrijven, professionals en andere geïnteresseerde partijen." De officiële prijsuitreiking vond plaats op 28 juni 2019 in Como, Italië.

De beursstand was bedoeld om mensen kennis te laten maken met de letterlijke kern van IVC: de moederrollen die worden gebruikt bij de productie van vloeroplossingen van het bedrijf voor het opslaan en transporteren van rollen vinyl of tapijttegels. "We wilden een stand die volledig weerspiegelt waar IVC Beyond Flooring voor staat," legt Julie Verzelen, Marketing Communication Manager bij IVC Group, uit. "Dit concept combineert onze kernactiviteiten, namelijk LVT, heterogene vinyl- en tapijttegels, met onze toewijding aan duurzaamheid. Daarom is het gemaakt van upcycled materiaal. Na BAU hebben we de rollen gewoon gerecupereerd of gerecycled. Bij IVC gaat niets verloren!"

(Vloerenplein, 12-07-2019)

 
Nieuwe milieuproductverklaringen ERFMI

Het Europese instituut voor producenten van veerkrachtige vloeren (European Resilient Flooring Manufacturers' Institute - ERFMI) heeft de meest recente milieuproductverklaringen (Environmental Product Declarations - EPD) gepubliceerd, waarin een hele reeks veerkrachtige vloerbedekkingen worden behandeld. Ook de EPD-calculator op de website is vernieuwd. In de milieuproductverklaring beoogt ERFMI inzichtelijke en vergelijkbare informatie te verstrekken over de ecologische impact van een product tijdens zijn gehele levensduur. ERFMI behartigt de belangen van 17 fabrikanten en verdelers van veerkrachtige vloerbedekking in heel Europa. Gezamenlijk produceren deze naar eigen zeggen meer dan 360 miljoen vierkante meter vloerbedekking per jaar en bieden ze werk aan 11.000 mensen.

ERFMI-EPD-CeremonyOp de foto van links: Fred Seifert (Forbo), Pierre Lienhard, (Gerflor) Demosthene Sakkas, (Tarkett), Jane Gardner (ERFMI), Dietmar Mävers (nora by Interface), Christoff De Mey, (BING), Monique Vergouwen (Aspecta), Bernhard Grewing (Windmöller).

"ERFMI heeft met zijn leden samengewerkt om informatie aan te leveren voor een levenscyclusanalyse (LCA) op Europees niveau van een groot aantal soorten vloerbedekkingen en specificaties. Met dit onderzoek, dat is uitgevoerd door Think Step in samenwerking met ERFMI en zijn afzonderlijke leden, is een reeks EPD's voor tien soorten veerkrachtige vloerbedekkingen opgesteld. Producenten van elk vloertype binnen ERFMI hebben gedetailleerde informatie aangeleverd over hun productieprocessen, van grondstoffen tot energieverbruik en emissies, zodat dit door een derde partij, een onafhankelijke certificeerder geëvalueerd kon worden," aldus ERFMI in het persbericht. De EPD's hebben betrekking op vloerbedekking van polyvinylchloride, luxe vinyltegel (LVT), veiligheidsvloeren, gladde rubberen vloerbedekking, linoleum en kurkvloertegels. Een belangrijke wijziging is de opdeling van de vroegere categorie bedrukte laminaat polyvinylchloride vloerbedekkingen in twee verschillende categorieën, die een betere afspiegeling zijn van de verschillende productcategorieën. De twee nieuwe categorieën zijn vastgelijmde LVT en zwevende LVT met mechanisch vergrendelingssysteem (beide EN ISO 10582).

Een bijgewerkte snelle en eenvoudig te gebruiken EPD-calculator is nu beschikbaar op de website van ERFMI. De gebruikers kunnen hun productbeschrijving, producttype en verwachte levensduur invoeren, naast het gekozen vloerbedekkingsproduct. Met deze informatie genereert de EPD-calculator binnen enkele seconden een gedetailleerde EPD, met alle vereiste informatie voor de evaluatie van de ecologische impact van het vloerbedekkingsmateriaal tijdens zijn totale levenscyclus. Meer informatie over ERFMI is te vinden op www.erfmi.com

(Vloerenplein, 12-07-2019)

 
Linduravloer van Meister in burchtmuseum
Het-burchtmuseumHet burchtmuseum te Horn.
In-de-royale-ruimte-komen"In de royale ruimte komen het formaat en de uitstraling van de kasteelplanken perfect tot hun recht."

Na een renovatie van 10 maanden is het burchtmuseum Horn (Duitsland) dit jaar heropend. Het museum is in totaal zo'n 200 m2 groot en op circa 150 m2 daarvan werd een Lindura houten vloer in eiken rustiek 8520 mat gelakt van MEISTER gelegd. "In de royale ruimte komen het formaat en de uitstraling van de kasteelplanken perfect tot hun recht," aldus MEISTER in het persbericht. "Lindura wordt vervaardigd met behulp van de innovatieve Wood-Powder-technologie, die van een eenvoudige vloerbedekking een echte hightech houten vloer maakt. Wood Powder, een materiaalmix van fijne houtvezels, minerale bestanddelen en andere natuurlijke additieven, wordt onder hoge druk en temperatuur samengeperst met een toplaag van echt hout, een HDF-tussenlaag en een tegenfineer. Op die manier ontstaan drukstabiele planken die aangenaam warm voor de voeten, belastbaar en gemakkelijk te onderhouden zijn."

MEISTER heeft zijn innovatieve product bij de BAU 2019 een complete herlancering gegeven. "De nieuwe Lindura-generatie beschikt over nieuwe, elegante en natuurlijk aandoende oppervlakken, sterkere borstelingen die zorgen voor expressieve, diepere structuren en nieuwe Wood-Powder-recepturen. Het gehele productieproces is verder ontwikkeld en geoptimaliseerd. De nieuwe Lindura-collectie omvat 26 oppervlakken, waarvan 15 natuurgeolied en 11 mat gelakt. Er is keus uit vier sorteringen (natuur, levendig, authentic en rustiek) in een groot aantal kleuren. Extra aandacht is er voor authentieke en natuurlijke eiken oppervlakken. Ook de diepere borstelingen en de daardoor veranderde voelbare structuur en 'look' kenmerken de nieuwe Lindura houten vloer. Gebleven is het buitengewone formaat van de planken: met 2600 x 320 mm (natuurgeolied) en 2200 x 270 mm (natuurgeolied en mat gelakt) overtuigt Lindura vooral in royale ruimtes."

(Vloerenplein, 12-07-2019)

 
USFloors lanceert producten in Frans kasteel

Veel-Franse-belangstellingVeel Franse belangstelling voor de noviteiten van USfloors.USFloors nodigde onlangs zijn trouwe Franse klanten en relaties uit in een uniek domein in de Franse Loirestreek: Domaine de Candé. Tijdens het gezellig en informatieve samenzijn informeerde USFloors de aanwezigen over de laatste productnoviteiten van COREtec® en werden er legdemonstraties gegeven. "Met de gepatenteerde COREtec® vloeren heeft USFloors een zeer origineel en uniek vloerenproduct in een mum van tijd heel succesvol op de markt gebracht," aldus USFloors in een persbericht. Na een goed verzorgde maaltijd werd er onder het genot van een hapje en drankje door de aanwezigen nog lang bijgepraat.

Overzichtscollage-coretecOverzichtscollage.

Begin oktober van dit jaar zal COREtec® voor de vierde opeenvolgende maal aanwezig zijn op de VT Wonen & Designbeurs waar het zijn nieuwe designs & producten in het zonnetje zal zetten.

(Vloerenplein, 10-07-2019)

 
GFA trapt 30-jubileum af in IJsland

Mooi-IJslandMooi IJsland.Ruim een week geleden gaf de Global Flooring Alliance (GFA) tijdens de 'Summermeeting' in IJsland de officiële aftrap van het 30-jarig jubileum van de vereniging. GFA startte in 1989 als Euparal en veranderde in 2009 de naam in Global Flooring Alliance. "In 1989 lag het accent op Europa. In de loop van de jaren is het accent duidelijk verschoven naar 'wereldwijd' en de naamswijziging is daar een logisch gevolg van," aldus GFA in een persbericht. Vorig jaar kwam GFA in het kader van het jubileum al met een ethische code met betrekking tot duurzaamheid, maatschappelijke kwesties en rechtmatigheid. Ook introduceerde de vereniging een nieuw logo.

GFA had voor de feestelijkheden in IJsland alle voorzitters uit het verleden uitgenodigd. Brian McGrath, voormalig voorzitter en GFA-lid van het eerste uur namens Ierland, wist de aanwezigen te roeren met een levendige beschrijving van de start van de vereniging. "Een bijzonder moment. Vier leveranciers, uit verschillende landen, die de voordelen inzagen van een samenwerking in internationaal verenigingsband. Dat lijkt nu niet zo bijzonder, maar was toen ongekend. Deze vier waren Woodpecker uit Nederland, Promoketa uit Spanje, Chetham Timber uit Ierland en Hardvidarval uit IJsland. Het is zeer bijzonder dat we in IJsland zijn, het land van één van de oprichters. En het is een eer dat ons erelid Gottskalk Eggertsson hierbij ook aanwezig kan zijn."

Foto-met-Voorzitters-GFAFoto met voormalige GFA-voorzitters. Van links: de huidige voorzitter Einar Gottskalksson, Carlo Cavinato, Harri Siukonen, Gottskalk Eggertsson, Brian McGrath, Anibal Claudino en Bjarne Pedersen.

GFA zal zich de komende tijd en tijdens het komend vakevenement Domotex in Hannover volgend jaar nadrukkelijk profileren. "Global Flooring Alliance is binnen de vloerenbranche al dertig jaar een betrouwbaar instituut. Met een schat aan kennis en ervaring van de leden, die gezamenlijk vierhonderd jaar aan collectieve branche-ervaring inbrengen. Dat willen we duidelijk aan de markt communiceren. We staan open voor nieuwe leden die van onze ervaring gebruik willen maken, maar daarnaast ook hun eigen kennis willen inbrengen. Ook dat is één van de vele speerpunten van de komende jaren," aldus GFA-voorzitter Einar Gottskalksson.

De-GFA-leden-op-bezoekDe GFA-leden op bezoek in IJsland.

Het lidmaatschap van GFA staat open voor één vloeren importeur/distributeur per land, om conflicterende belangen te voorkomen. Naast productpromotie wisselen de leden product-, markt- en technische informatie in de ruimste zin uit. De leden geven elkaar ook wederzijdse hulp bij strategische inkoopmogelijkheden. Global Flooring Alliance organiseert twee bijeenkomsten per jaar. Eén tijdens de vakbeurs Domotex in Hannover en één in het land van één van de leden, de zogeheten 'Summermeeting'. De volgende bijeenkomst van de GFA vindt plaats op zondag 12 januari 2020 tijdens de beurs Domotex in Hannover, Duitsland. Meer informatie: www.globalflooringalliance.com

(Vloerenplein, 10-07-2019)

 
F. Ball ontvangt ISO 45001

Medewerkers-van-FMedewerkers van F. Ball tonen trots het behaalde predikaat.

Na een succesvolle inspectie eerder dit jaar is F. Ball naar eigen zeggen één van de eerste Britse ondernemingen in de vloerenbranche die het predikaat ISO 45001 aanneemt. De Britse fabrikant van egalines en vloerlijmen krijgt deze nieuwe internationale kwaliteitsnorm voor het uitstekend managen van gezondheid en veiligheid op het werk. ISO 45001 vervangt de verouderde norm BS OHSAS 18001 (die de term 'arbo' gebruikte, in de nieuwe norm vervangen door 'gezond en veilig werken'). In de nieuwe normering wordt meer nadruk gelegd op de wisselwerking tussen bedrijven en de zakelijke omgeving in de breedste zin van het woord. Bovendien speelt goed leiderschap op management niveau een grotere rol, en het integreren van procedures in de bedrijfsvoering om de risico's voor de gezondheid op het werk te minimaliseren. Het vraagt ook om grotere participatie en inspraak van de werknemers. Mark Hughes, Managing Director F. Ball, merkt op: "F. Ball heeft de gezondheid en veiligheid van iedereen die met ons bedrijf te maken heeft zeer hoog in het vaandel staan. Daarom zijn wij heel blij dat de strenge richtlijnen en procedures van ons risicomanagementsysteem erkend zijn met de ISO 45001 accreditatie, twee jaar voor de officiële deadline."

(Vloerenplein, 10-07-2019)

 
BVP is volop in beweging

BVP-LogoBranche Vereniging Projectinrichting (BVP) werd opgericht op 1 januari 2005 en is de voortzetting van de vroegere werkgeversorganisatie WVVR. De brancheorganisatie richt zich op het verhogen van de productkwaliteit in de gehele keten voor projectinrichting. Het stimuleren van innovatie, het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het beheren van het keurmerk 'PPI Keur' zijn de speerpunten van BVP. Binnen BVP zijn projectinrichters, leveranciers en fabrikanten van harde en zachte vloeren, lijmen en raambekleding vertegenwoordigd. De samenwerking tussen projectinrichters en de leveranciers heeft in 2001 geresulteerd in een branche specifieke vertaling van de ISO 9001-norm die onder begeleiding van TNO is samengesteld door een werkgroep van leden, opdrachtgevers en leveranciers van lijm en vloerbedekking. Andere collectieve successen in de branche zijn het afval retourproject, de gezamenlijke in- en verkoopvoorwaarden, de leveranciers- en onderaannemersvoorwaarden en de oprichting van de stichting Arbitrage Projectinrichting. Branche Vereniging Projectinrichting is toegankelijk voor alle projectinrichters en projectstofferingsbedrijven in de branche, van vloer tot wand.

Belangrijk speerpunt binnen de vereniging is zoals gezegd het PPI Keurmerk. De bedrijven die voldoen aan het PPI Keurmerk besteden aandacht aan kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu. In dit kader wordt een inventarisatie uitgevoerd waarop verbeterd kan worden zodat het bedrijf voldoet aan de duurzaamheidseisen van de vloerbedekking, een veilige en gezonde werksituatie van de werknemers en een duurzame bedrijfsvoering, waarbij onder meer aan toepassing van duurzame producten of het initiëren van recycling kan worden gedacht. BVP organiseert ook jaarlijks de Dag van de Projectinrichting. Deze dagen draaien om ontmoeting en inspiratie voor leden en potentiële leden. De Dag van de Projectinrichting vindt dit jaar plaats op dinsdag 8 oktober in Koetshuis De Haar.

"In totaal zijn nu zo'n 100 leden bij ons aangesloten," zo vertellen Ab Sprong en Lieuwe Steendam, respectievelijk secretaris en voorzitter BVP. "Van dat aantal is een derde leverancier. We zijn druk doende BVP verder op de kaart te zetten met nieuwe inititiatieven, waarbij scholing en opleiding een belangrijk nieuw speerpunt is geworden. We willen de toekomst van het vak en het product veilig stellen. Naast de bestaande MBO opleiding kan men daarbij denken aan de mogelijkheid van een zij-instroom van cursisten, waarbij onze leden een stukje opleiding in handen nemen, zowel bij de theorie als in de praktijk. Daarvoor zal ook een eigen certificaat worden ontwikkeld. Dit traject is met de instelling van een commissie in gang gezet. BVP is volop in beweging, wat de professionalisering van de branche alleen maar ten goede zal komen."

(Vloerenplein, 08-07-2019)

 
Nieuwe PVC kwaliteiten Interfloor

Dynamic-Woodspecial-InterfloorDynamic Wood Specials van Interfloor.Interfloor brengt de twee nieuwe PVC vinylkwaliteiten Dynamic Marmo en Dynamic Wood Specials. Dynamic Wood Specials is een uitbreiding van 'Dynamic Wood' (naadloos PVC vinyl op 400 breed) met twee exclusieve en uitermate realistische houtdessins. "Een in het oog springende visgraat en een elegant plank dessin," aldus Interfloor in het persbericht.

De introductie van Dynamic Marmo speelt in op de comeback van marmer in het interieur. "Met Dynamic Marmo is het luxe gevoel van marmer ook te verwezenlijken via een gebruiks- en onderhoudsvriendelijke vloer." Dynamic Marmo geeft volgens Interfloor hetzelfde gevoel van klasse en stijl als echt marmer met alle voordelen van PVC vinyl en is verkrijgbaar in vijf natuurlijke kleuren. Met de toevoeging van Dynamic Marmo en Dynamic Wood Specials. bestaat de Interfloor Black Tex Back Collectie uit meer dan 20 uiteenlopende dessins verdeeld onder 11 kwaliteiten.

(Vloerenplein, 08-07-2019)

 
Balta voert verdere managementwijziging door

logo-balta-new-19Het Belgische Balta uit Sint-Baafs-Vijve maakt bekend per direct in zijn management een aantal veranderingen te hebben doorgevoerd. "Ter versterking van de Balta organisatie en om ervoor te zorgen dat we het strategisch project NEXT realiseren, alsook om een flexibelere organisatie op te bouwen, kondigt de Raad van Bestuur aan dat het Managementcomité als volgt wordt aangepast en uitgebreid, en dit met onmiddellijke ingang," aldus Balta in het persbericht.

Zo zal financieel directeur Tom Gysens vertrekken en wordt diens plaats ingenomen door Jan-Christian Werner, die op dit moment nog Hoofd Group Controlling & Reporting is. Gysens en Werner zullen tot eind september van dit jaar samenwerken om voor een 'vlotte transitie' te zorgen, zo laat Balta weten. Ook Lieven Vandendriessche, die directeur was van Carpet en Tiles en in het directiecomité zat, stapt op. Hij wordt vervangen door Oliver Forberich die hoofd marketing was bij staaldraadproducent Bekaert. Marc Dessein blijft Managing Director van Balta home en is daarmee in feite de enige die nog overblijft van de directie die Balta naar de beurs bracht, zo weet de zakenkrant De Tijd te melden. Verder begon Stefan Claeys bij Balta in april als Managing Director modulyss, het Europees commercieel merk voor tapijttegels. Claeys werkte voorheen vijf jaar bij Beaulieu waar hij General Manager was van de Technical Textiles Division. Kris Willaert trad vorige maand toe bij Balta als Group HR Director. Cyrille Ragoucy blijft Chief Executive Officer.

Balta is een vooraanstaande producent van textiele vloerbekleding en verkoopt zijn producten in meer dan 130 landen wereldwijd. De afdelingen van Balta zijn Balta Rugs (Balta home), Balta Residentiële Tapijten & Tegels (onder de merknamen Balta carpets, ITC en Balta carpet tiles), Balta Commerciële Tapijten & Tegels (onder de merknamen modulyss, arc edition en Bentley) en Balta non-wovens (onder de merknaam Captiqs). Door de toevoeging van Bentley stelt Balta naar eigen zeggen bijna 4.000 medewerkers te werk in tien productievestigingen en in distributiecentra in België, Turkije en de Verenigde Staten.

(Vloerenplein, 05-07-2019)

 
IVC maakt indruk met Development Centre
Het-gloednieuwe-IVCHet gloednieuwe Flooring Development Centre van IVC.
De-ontvangsthalDe ontvangsthal.
Wij-nodigen-groepen-uit"We nodigen groepen projectinrichters uit om hier inspiratie op te doen," vertelt Arnoud van Ravensberg, uiterst rechts op de foto met een van de groepen.
IVC-kreeg-onlangs-GoudIVC kreeg onlangs volop belangstelling voor zijn productpresentatie in het nieuwe restaurant Goud van Herman den Blijker, waar de Moods Studio van IVC ligt.

Zo'n twee maanden geleden opende IVC zijn gloednieuwe Flooring Development Centre in een iconisch gebouw langs de E17 in Waregem (België). In het in het oog springende gebouw zijn de commerciële- en designafdeling van de IVC Group ondergebracht. Maar vanzelfsprekend wordt het ook ingezet om de klanten van IVC te inspireren. Het gebouw is in samenwerking met architect Glenn Sestig ontwikkeld. "Het nieuwe Flooring Development Centre moest een inspirerende plek worden, waar klanten, designers en architecten uit de hele wereld op een intuïtieve manier kunnen kennismaken met IVC's nieuwste realisaties op het vlak van design, innovatie en R&D," aldus Marketing Director Cindy van Moorleghem. De nieuwe locatie omvat niet alleen de commerciële afdeling en de designafdeling van IVC, maar ook een inspirerende showroom voor alle commerciële en residentiële merken. Dit is door een slim gebruik van materialen en designelementen onderverdeeld in zones.

"We nodigen groepen projectinrichters uit om hier inspiratie op te doen," vertelt Arnoud van Ravensberg, Country Manager Nederland. "We hebben in korte tijd al twee groepen van in totaal 130 geïnteresseerden op bezoek gehad, waaronder de Branche Vereniging Projectinrichting. Na een lunch en een inspirerende presentatie volgt een rondleiding door het pand en een uitleg van de verschillende trends waarna we de fabrieken in Avelgem bezoeken. Na een overnachting volgt de dag erop nog een bezoek aan de tapijtfabriek. We hebben daar uiterst positieve reacties op gekregen."

In 2018 opende IVC Group de productiesite voor tapijttegels in Moeskroen (België). In het zelfde jaar startte IVC ook een gloednieuwe productiesite voor vinyl op rol in Orel (Rusland), terwijl het in het jaar ervoor een tweede LVT productielijn in Noord-Amerika erbij had gekregen en een derde LVT productie site in Europa. Van Ravensberg vertelt dat het commercieel productgamma op dit moment een grote groeier is binnen IVC. "En er is nog veel meer groei mogelijk. Er is veel belangstelling voor de nieuwe tapijttegel en de nieuwe collectie heterogeen vinyl. We hebben verder alles in huis en dat is een grote kracht van IVC. Eigen dessins, eigen garens, grote eigen voorraad, en een nadrukkelijk oog voor innovatie, maar ook voor het milieu," aldus Van Ravensberg.

De nieuwe IVC Technical Academy verzorgt trainingen voor installateurs van over de hele wereld. Deze krijgen ter plekke in het IVC Flooring Centre zowel theorie- als praktijktrainingen. Kort na de opening van het Flooring Development Centre trok IVC Ivo Schintz aan als President Commercial Flooring.

IVC kreeg onlangs volop belangstelling voor zijn productpresentatie in het nieuwe restaurant Goud van Herman den Blijker, waar de Moods Studio van IVC ligt. De lunchbijeenkomst werd gehouden tijdens Design District waardoor de architecten na de lunch nog de tijd hadden om een bezoek te brengen aan dit vakevenement. "Er zijn 50 architecten op onze uitnodiging afgekomen. En onze presentatie werd zeer enthousiast ontvangen."

(Vloerenplein, 03-07-2019)

 
mFLOR breidt team uit met 2 Sales Promotors
Selina-Mosk-mFLORSelina Mosk, verantwoordelijk voor de klanten in Zuid-Nederland.
Harold-van-Lente-mFLORHarold van Lente, verantwoordelijk voor de klanten in Noord-Nederland.

mFLOR gaat haar dealers extra ondersteunen door middel van Sales Promotors. De kerntaken van de Sales Promoters zullen bestaan uit het maximaal informeren en ondersteunen van alle mFLOR dealers, en het optimaliseren van de klanttevredenheid en van het kennisniveau van de medewerkers van de dealers. "Met de komst van de Sales Promotors streeft mFLOR ernaar dat (potentiële) klanten in de toekomst nog beter geïnformeerd en geïnspireerd kunnen worden," aldus het persbericht.

De Sales Promotors ondersteunen daarmee ook de buitendiensten van de mFLOR groothandels INTR. en Peitsman, met wie zij nauw zullen samenwerken. mFLOR is daarom verheugd te kunnen melden dat deze week 2 Sales Promotors starten, te weten: Selina Mosk en Harold van Lente.

Selina Mosk is verantwoordelijk voor de klanten in Zuid-Nederland, waaronder de provincies Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Gelderland en Limburg. Harold van Lente is verantwoordelijk voor Noord-Nederland en heeft de provincies Noord-Holland, Flevoland, Utrecht, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen onder zijn hoede.De komende tijd zullen zij alle mFLOR dealers gaan bezoeken. Daarnaast zullen zij alle relevante producttrainingen gaan verzorgen en de vaste bezetting vormen op de mFLOR stand op de InCoDa beurs (15-17 september in Gorinchem).

(Vloerenplein, 03-07-2019)

 
Nieuwe Tessera collecties Forbo Flooring

De-Tessara-Chroma-tegelsDe Tessera Chroma tegels kunnen worden gebruikt om een vloer in één kleur te creëren of gecombineerd worden met tegels van een andere kleur.Forbo Flooring lanceert twee nieuwe Tessera collecties, te weten Tessera Nexus en Tessera Chroma. "De nieuwe collecties combineren sprekende kleuren en trendy dessins, maar zijn toch goed betaalbaar. Tessera Nexus speelt met haar verfijnde grafische patronen in op verbinding en contact. Tessera Chroma is een luxe aanvoelende tapijttegel met een hoge pool en komt in een collectie met zeer aansprekende kleuren," aldus Forbo in het persbericht.

Elke kleur in de Tessara Chroma collectie is samengesteld uit drie kleuren waardoor er een zachte en bijna 'kalkachtige' kleur ontstaat. De Tessera Chroma tegels kunnen worden gebruikt om een vloer in één kleur te creëren of gecombineerd worden met tegels van een andere kleur om zo een eigen en meer uitgesproken design te creëren.

Tessera Nexus bestaat uit negen neutrale en klassieke kleuren voor lichte en donkere opties. De collectie kenmerkt zich door grafische dessins die ruimtes en de mensen daarin op een subtiele manier verbinden. Nexus is daarmee volgens Forbo helemaal toegesneden op de werkomgeving van nu.

Beide Tessera collecties zijn volgens het persbericht heel gemakkelijk te combineren met Allura Flex zonder dat daarbij overgangsprofielen of extra ondervloeren nodig zijn. "Natuurlijk mixen en matchen ook deze vloeren eenvoudig met alle andere Forbo-vloeren zoals Marmoleum, Flotex en het eerdergenoemde Allura omdat ze zijn ontwikkeld vanuit dezelfde Forbo kleurtaal." Daarnaast hebben zowel Chroma als Nexus een hoge akoestische waarde van 25dB of hoger voor minimale geluidsoverdracht. De vloeren zijn bovendien duurzaam in de zin dat ze voor meer dan 60 procent bestaan uit gerecycled materiaal. Hierdoor komen ze volgens Forbo ook in aanmerking voor de door de overheid gesubsidieerde MIA/Vamil regeling.

(Vloerenplein, 03-07-2019)

 
Groene Pluim voor Tarkett

Ralph-Jorissen-TarkettRalph Jorissen (rechts), Vice President Tarkett Benelux, ontvangt de 'Groene Pluim' uit handen van Ronald Bakker, Wethouder van de Gemeente Waalwijk.Tarkett heeft als eerste bedrijf in Waalwijk de 'Groene Pluim' ontvangen. Tarkett is daarmee het dertiende bedrijf in Nederland dat deze eervolle onderscheiding van VNO-NCW Brabant Zeeland in ontvangst mag nemen. De Groene Pluim is een stimuleringsprijs op het gebied van duurzaamheid en een initiatief van VNO-NCW Brabant Zeeland. Punten waarop beoordeeld wordt zijn: duurzame consumptie- en productieprocessen, het bestrijden van klimaatverandering, bijdrage aan economische groei, waardig werk voor iedereen en actieve communicatie en kennisdeling over duurzaam ondernemen. Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan het bereiken van de Sustainable Development Goals, die de Verenigde Naties heeft opgesteld. Tarkett maakt deel uit van een beursgenoteerd Frans bedrijf. Dit bedrijf heeft 36 fabrieken, 13.000 medewerkers, waarvan er 360 in Waalwijk werken. In Waalwijk worden voornamelijk tapijttegels geproduceerd voor de marktsegmenten kantoren, ziekenhuizen, ouderenzorg en onderwijs.

Tien jaar geleden zette Tarkett zijn strategie op duurzaamheid in wat inmiddels behoort tot het DNA van alle medewerkers en het management. Volgens de accreditatiecommissie is Tarkett een goed voorbeeld van een bedrijf dat de transitie naar duurzaam ondernemen in de praktijk brengt. Zo is het bedrijf bezig om biodiversiteit te versterken. De organisatie van de 'Groene Pluim' is deze integrale aanpak op het gebied van duurzaam ondernemen nog niet veel tegengekomen. Dit maakt Tarkett een echte koploper en daarmee een goed voorbeeld voor andere bedrijven. Het bedrijf toont uit de eigen overtuiging aan dat het anders kan.

"Met de uitdagingen die voor ons liggen als gevolg van klimaatverandering en schaarste van grondstoffen, werken we hard om de impact van onze producten en productieactiviteiten op mens en milieu in elke fase van de levenscyclus te onderzoeken. Met deze prijs krijgen we erkenning voor wat we doen en het geeft ons een extra stimulans om zo door te gaan," aldus Ralph Jorissen, Vice President Tarkett Benelux.

(Vloerenplein, 01-07-2019)

 
Estillon lanceert Black Uni ondertapijt

Estillon-lanceertBlack Uni ondertapijt van Estillon.Estillon lanceert een nieuwe range Black Uni ondertapijten. Een collectie die volgens het bedrijf geschikt is voor alle soorten vloerbedekkingen zoals een dry back PVC/LVT, Click-PVC, composiet, laminaat of houten vloer. "Door de akoestische onderlaag hebben de ondertapijten zeer goede geluidsisolatiewaarden. Naast huishoudelijk gebruik dus ook ideaal voor projecten zoals bijvoorbeeld een appartementencomplex," aldus Estillon in het persbericht. De Black Uni range bestaat uit 6 ondertapijten, waarvan er 3 een brandveiligheid certificaat (Bfl-S1) hebben. De rollen ondertapijt beschikken over een dikte uiteenlopend van 1.5, 2 en 3 mm. De rollen Black Uni kunnen zowel zwevend als verlijmd geïnstalleerd worden. Estillon noemt verder als eigenschappen van het nieuwe product: een akoestische onderlaag met zeer goede geluidsisolatiewaarden, lage emissiewaarden, het voldoet aan de hoogste eisen volgens de EPLF en MMFA, het is geschikt voor rolstoelbelasting, het uitstekend egaliserend vermogen (Class PC1 -1 ≥ mm < 2), de hoge densiteit (Class CS3 – CS > 400kPa), en het product is tot slot CE gekeurd.

(Vloerenplein, 01-07-2019)

 
EU-Project voor PVC: CIRCULAR FLOORING

erfmi-frauenhofer-logo'Het EU-project CIRCULAR FLOORING maakt milieuvriendelijke recycling van gebruikte PVC-vloerbedekkingen mogelijk', zo luidt de kop boven een interessant persbericht van het European Resilient Flooring Manufacturers' Institute (ERFMI). Het persbericht herinnert eraan dat oude buigzame PVC-vloeren specifieke weekmakers kunnen bevatten die tegenwoordig niet meer worden gebruikt in het belang van de consument en inmiddels in de EU zijn vervangen door veiliger alternatieven. Een state-of-the-art recycling van dergelijke PVC-vloeren met terugwinning van PVC in zuivere kwaliteit vereist om die reden een ​​technisch veeleisende scheiding van deze weekmakers. Het nieuwe EU-project CIRCULAR FLOORING voldoet volgens eigen opgave aan deze uitdaging dankzij het innovatieve kunststof-recyclingproces CreaSolv, dat is gepatenteerd door het Fraunhofer Instituut voor Procestechnologie en Verpakkingen IVV.

Het doel is om oude PVC-vloerbedekkingen te recyclen door het voorzichtig oplossen en verwijderen van de betreffende kritische bestanddelen om een 'maagdelijk' PVC-materiaal van hoge kwaliteit te verkrijgen - dat tot korrels wordt verwerkt voor hergebruik in nieuwe vloerbedekkingen, die daarmee voldoen aan de huidige EU-wetgeving en aan wat genoemd wordt de 'verwachting van de consument ten aanzien van een circulaire economie'.

CIRCULAR FLOORING wil het CreaSolv-proces voor PVC-recycling op een technische schaal invoeren. Het project werd begin deze maand gelanceerd en ontvangt tot mei 2023 bij benadering 5,4 miljoen euro aan EU-financiering uit Horizon 2020, het Europese kaderprogramma voor onderzoek en innovatie. Het project omvat elf bedrijven en onderzoeksinstellingen uit vijf Europese landen, waaronder België. Het project wordt gecoördineerd door het Fraunhofer Institute IVV in het Duitse Freising.

Aangezien PVC-vloeren een levensduur tot aan veertig jaar hebben, zo vervolgt het persbericht, kunnen PVC-vloerbedekkingen van een ouder type specifieke ftalaatweekmakers bevatten, zoals DEHP, dat niet langer in nieuwe producten wordt gebruikt. Deze weekmakers kunnen niet worden geëxtraheerd met bestaande mechanische recyclingprocessen, terwijl CreaSolv een op oplosmiddelen gebaseerde technologie is die de scheiding wel mogelijk maakt en daardoor waardevolle recyclebare materialen in stand houdt. Behalve dit, is energieterugwinning het enige alternatief om van deze weekmakers af te komen, maar daarmee gaan grote hoeveelheden aan potentieel hoogwaardig materiaal verloren. Omdat deze specifieke ftalaat-weekmakers de menselijke gezondheid kunnen beïnvloeden, heeft de EU ze tot 'zeer zorgwekkende stoffen' (SVHC) verklaard en hun gebruik in nieuwe en gerecycleerde producten beperkt met de REACH-richtlijn. Sinds 2015 is DEHP in de EU verboden zonder specifieke toestemming.

Het recyclingproces van CreaSolv, ontwikkeld door Fraunhofer IVV en CreaCycle GmbH, biedt de mogelijkheid om PVC te scheiden van de ongewenste verouderde weekmakers en daarmee PVC te recyclen voor de toekomstige productie van vloerbedekkingen. De doelstelling is dat de kenmerken van het gerecycleerd PVC nauwelijks verschillen van 'virgin' PVC. Tegelijkertijd moeten de afgezonderde weekmakers worden omgezet in niet-kritische, REACH-conforme weekmakers door chemische katalysatoren en als veilige alternatieven weer in de productiekringloop terugkeren.

De CreaSolv-technologie voor PVC is al op laboratoriumschaal getest en wordt haalbaar geacht. Het doel van het EU-project CIRCULAR FLOORING is om de technische en commerciële haalbaarheid van dit recyclageproces voor PVC-vloerbedekkingen op industriële schaal uit te werken. Levenscyclusanalyse zal worden toegepast om de impact van verschillende technologieën te vergelijken. "Het CreaSolv-proces biedt een uitstekende, duurzame manier van recycleren die kan helpen om primaire grondstoffen terug te winnen en afval te verminderen. CIRCULAR FLOORING mikt op het ontwikkelen van een modelproces voor recycling van lastig recyclebare composietmaterialen en ondersteunt de EU in haar doelstellingen om een ​​circulaire economie in te richten," zo besluit projectcoördinator Dr. Martin Schlummer van Fraunhofer IVV.

(Vloerenplein, 28-06-2019)

 
Omzetverlies Carpetright UK, groei in Europa

Wilf-Walsh-Chief-Executive-carpetrightWilf Walsh, CEO Carpetright: "We blijven de duidelijke nummer één speler in vloerbedekkingen en hebben ons marktleiderschap in een uitzonderlijk uitdagende periode gehandhaafd."De Britse vloerenketen Carpetright heeft de omzet in het afgelopen boekjaar 2018/19 met 13,4 procent zien teruglopen. De totale omzet kwam uit op 386,4 miljoen Britse pond (2017/18: 446,3). Het verlies in het Verenigd Koninkrijk bedroeg 17 procent en resulteerde in een omzet van 301 miljoen pond (2017/18: 362,5). De Europese vestigingen van Carpetright in Nederland, België en Ierland behaalden een bescheiden plus van 1,9 procent, waarmee de omzet aldaar steeg naar 85,4 miljoen Britse pond (2017/18: 83,8).

Nederland, België en Ierland sloten ieder 1 vestiging. Nederland komt hiermee uit op 91 Carpetright-vestigingen, België 22 en in Ierland blijven na sluiting van één filiaal 19 winkels over. In het Verenigd Koninkrijk nam het aantal winkels met 80 af maar werden ook 4 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal uitkomt op 334.

Wilf Walsh, CEO Carpetright: "2018/19 was voor Carpetright een overgangsjaar. We moesten harde maar noodzakelijke maatregelen nemen en de Britse filialen herstructureren. Deze moeilijke taak werd uitgevoerd tegen de achtergrond van een uitdagende handelsomgeving, maar was essentieel om de onderneming weer op het pad naar duurzame winstgevendheid te zetten."

Vanuit handelsoogpunt bekeken was 2018/19 volgens Walsh een jaar met twee gezichten. Zo liet de tweede helft van het boekjaar en vooral het vierde kwartaal een aanzienlijke verbetering zien. "We zijn verheugd te melden dat deze positieve trend zich heeft voortgezet in het nieuwe jaar met een terugkeer naar een like-for-like omzetgroei in de eerste acht weken, waarin de Britse LFL omzet met 8,5% groeide. We blijven de duidelijke nummer één speler in vloerbedekkingen en hebben ons marktleiderschap in een uitzonderlijk uitdagende periode gehandhaafd. Ons werk is nog lang niet voltooid en hoewel economische en politieke onzekerheden de vooruitzichten op korte termijn voor de detailhandel vertroebelen, ligt onze herstructurering zeer goed op schema."

Walsh bedankt tot slot het vertrouwen van de leveranciers in de afgelopen periode: "We zijn al onze leveranciers in het Verenigd Koninkrijk, België en Noord-Europa dankbaar voor hun steun en voor hun begrip en inzicht dat een gezond marktleider als Carpetright in het belang is van eenieder op de lange termijn."

(Vloerenplein, 26-06-2019)

 
Workshop Track: tapijt & interieurtextiel

modint-3logosIn september en oktober wordt een zogeheten 'Circular Business Design Track' georganiseerd rond het thema tapijt en interieurtextiel. De 'Track' is bedoeld voor bedrijven in de keten van tapijt, kunstgras en interieurtextiel die kansen zien om hun producten circulair te maken. De organisatie is in handen van de Provincie Overijssel, Cleantech Regio en CIRCO, in samenwerking met de Federatie Nederlandse Rubber– en Kunststofindustrie (NRK), de brancheorganisatie voor de lijm- en kitindustrie (VLK) en Modint (brancheorganisatie kleding, modeaccessoires, tapijt en (interieur)textiel).

"In Europa wordt minder dan 3% gerecycled van de jaarlijks 1,6 miljoen ton tapijtafval. De tapijtsector heeft de potentie om circulair te worden. Een van de belangrijkste obstakels voor het recyclen van tapijt is echter nog dat het grootste deel van de vloerbedekking zoals die vandaag de dag wordt verkocht, niet is ontworpen met het oog op hergebruik en recycling," zo stelt CIRCO. "Dit vraagt om een ketenaanpak waarbij nieuwe oplossingen worden uitgewerkt voor een circulair ontwerp van tapijt en interieurtextiel en bijbehorende circulaire businessmodellen. Belangrijk daarbij zijn de recyclebaarheid van materialen en het gebruik van secundaire en hernieuwbare grondstoffen, de bijbehorende logistiek en business case."

CIRCO nodigt tapijt- en interieurtextielproducenten, toeleveranciers van materialen en kunststoffen, grote retailers, inzamelaars en recyclers uit om met de principes van de circulaire economie aan toekomstbestendig tapijt en interieurtextiel te werken. De Circular Business Design Track bestaat uit drie eendaagse workshops die plaatsvinden binnen een periode van twee maanden. Men maakt kennis met de mogelijkheden van circulair ondernemen en ontwerpen, verkent kansen daarvan voor de eigen business, en zet concrete eerste stappen in de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Meer informatie: https://circonl.nl/agenda/workshop-track-tapijt-en-interieurtextiel/

(Vloerenplein, 24-06-2019)

 
Cotap introduceert vinyl met digital print

Exclusive-visgraat-6234Exclusive visgraat.Cotap introduceert vier vinyl kwaliteiten met 'digital print technology'. Hiermee kunnen volgens Cotap unieke dessins gecreëerd worden; extra grote afmetingen met nauwelijks patroonherhaling. De nieuwe 'Exclusive collectie' heeft een compacte constructie met 0.40 toplaag en 2.25 totale dikte en is geïnspireerd op de laatste woontrends: visgraat, Hongaarse punt, een beton tegel van 80x80cm en een eiken plank van 200cm lang.

"De Exclusive visgraat is een patroonvloer met visgraat motief in vijf verschillende kleuren. De planken zijn in de juiste verhouding (1:5), met matte uitstraling, waardoor het visgraatmotief niet van echt te onderscheiden is. De Exclusive hongaarse punt is niet van echt parket te onderscheiden en snel en gemakkelijk te installeren. Net als de visgraat is de Hongaarse punt verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren."

Eyecatcher noemt Cotap de Exclusive beton tegel met een afmeting van 80x80cm, leverbaar in vijf verschillende, trendy kleuren. Het laatste dessin uit de Exclusive collectie is Exclusive hout XXL. Een rustig eiken decor met planken van 200 cm lang: een parketvloer op vinyl. Er is nauwelijks herhaling in het patroon en het eiken decor is verkrijgbaar in vijf kleuren.​

(Vloerenplein, 24-06-2019)

 
Piet Dossche in eregalerij van pioniers

Piet-Dossche-rechtsPiet Dossche (rechts), geflankeerd door broer Jan (president USFloors Europe).De 'Amerikaanse Belg' en entrepreneur Piet Dossche is opgenomen in de 'Hall of Fame' van de World Floor Covering Association (WFCA). De belangenbehartiger van de vloerenketen in Noord-Amerika beloont aldus (en uitsluitend op voordracht) personen die een blijvende impact hebben gehad op de branche. De werkhistorie van kandidaten wordt daartoe onder de loep genomen, en evenzo hun prestaties in de industrie, de handel, het bestuur en de maatschappij. Piet Dossche is als vijftigste toegetreden tot de sinds 1992 bestaande eregalerij, waar hij in het gezelschap verkeert van mensen met illustere achternamen als Shaw, Milliken, Saul en Lorberbaum.

In 2001 richtte Dossche, na een betrekking bij onder meer Beaulieu, de firma USFloors op, dat onder zijn leiding en mede dankzij het baanbrekende CORE-tec-product een aanzienlijke groei doormaakte, alvorens eind 2016 overgenomen te worden door Shaw Industries. Sinds de aankoop heeft het op innovatie gerichte bedrijf nog eens een verdubbeling van de omzet gerealiseerd, zo merkt de WFCA (www.wfca.org) op.

(Vloerenplein, 21-06-2019)

 
Tapijtcollectie Mozaic & Fresco van Desso

Mozaic--FrescoMozaic & Fresco bootst in tapijt klassieke mozaïekvloeren na (foto: dessotarkett.nl).Tarkett brengt deze maand van zijn merk Desso de tapijtcollectie Mozaic & Fresco op de (residentiële) markt. Inspiratie vond de fabrikant bij kunstige mozaïekvloeren uit de oudheid, die secuur zijn samengesteld uit kleine stukjes marmer en glas, handmatig ingelegd in decoratieve patronen.

In de nieuwe collectie valt te kiezen uit zeven trendy kleuren in een tweetal dessins. De patronen 'Mozaic' en 'Fresco' zijn overigens geheel verenigbaar in kleur en dessin. In laatstgenoemde patroon is aan het mozaïekdessin een bloemmotief toegevoegd, waarmee de nodige opties ontstaan voor liefhebbers van mixen & matchen. Beide patronen zijn geschikt voor (slaap)kamerbreed gebruik of voor een op maat gemaakt vloerkleed, dat laatste evengoed om bijvoorbeeld verschillende functies in een werkruimte af te bakenen. In huizen waarin beton, glas en staal de boventoon voeren zal een kleed uit de Mozaic & Fresco-collectie zorgen voor een decoratief en luxe kleuraccent, zo oppert de fabrikant, die nog aantekent dat vuil en vlekken op dit dessin niet snel zichtbaar zullen zijn.

(Vloerenplein, 21-06-2019)

 
Titan, Jupiter Project-SDN bij Interfloor
TitanTitan.
Jupiter-Project-SDNJupiter Project-SDN.

Interfloor brengt deze maand zijn nieuwe vinylcollectie Titan. De kwaliteit kenmerkt zich door het effect van ingestrooide pvc-chips in de toplaag van het vinyl. De chipsmix schept een subtiel, momenteel zeer gewild terrazzo-effect. Samen met de ‘Natural Look & Feel’-toplaag zorgt deze voor bovenal extra slijtvastheid, een uitstekende slipbestendigheid (klasse R10) en harde touche, aldus de leverancier. Het gespikkelde patroon maakt de vloer bovendien ‘vergevingsgezind’ ten aanzien van vuil. Titan wordt verder neergezet als zeer vlekbestendig, onderhoudsvriendelijk en ook vochtbestendig, dus geschikt voor bijvoorbeeld een badkamer.

De stevige samengestelde Compactback, die van pas komt bij zwaar gebruik, is geschikt voor lichte oneffenheden in de ondervloer. Daarmee, zo stelt Interfloor, is dit kamerbrede pvc vinyl snel en eenvoudig te leggen. Titan is verkrijgbaar is een tiental kleuren en gezien zijn gebruiksclassificatie 23/32 toepasbaar in een breed scala aan interieurs, zowel residentieel als licht projectmatig.

Later deze maand volgt tevens de introductie van Jupiter Project-SDN, een uitbreiding van het bij de leverancier in Zwartsluis verkrijgbare aanbod tapijtkwaliteiten in ‘Solution Dyed Nylon’. Jupiter Project-SDN doet van zich spreken met een licht gemarmerd beton-effect, dat te danken is aan een digitale technologie waarmee alle naalden voor ieder poolgaren afzonderlijk zijn aan te sturen in de zogeheten Scroll tuftmachine, en die een veelheid aan kleuren en patronen mogelijk maakt. Het dessin van Jupiter Project-SDN is aan de hand van een vooraf ingesteld patroon van onder meer poolverhogingen en -verlagingen tot stand gekomen.

Interfloor adviseert plaatsing van dit bij de marmertrend aansluitende lussenpooltapijt in een monumentaal en luxe interieur. Zijn ‘stoere’ karakter en de knipoog naar een ‘echte’ marmeren vloer maken hem evenzo geschikt voor een trendy en industrieel interieur. De collectie telt negen samengestelde kleuren, op aanvraag, vanaf vijftig vierkante meter, ook leverbaar in tegels. Dankzij de door-en-door geverfde garens is het tapijt onderhoudsvriendelijk, vlek- en lichtbestendig. Zowel in woon- als werksituaties geschikt voor gebruik op trappen en voor gebruik van (zit)meubelen met zwenkwielen.

(Vloerenplein, 19-06-2019)

 
Kloeke jubileumeditie InCoDa in aantocht

Uitgebreid-sprekers--en-workshopUitgebreid sprekers- en workshopprogramma op de tiende InCoDa.De jubileumeditie van de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) belooft een stuk groter te worden dan de vorige. Organisator Easyfairs verwacht dat meer dan tweehonderd merken zich zullen presenteren op de tiende editie van de vakbeurs voor woning- en projectinrichting, op 15, 16 en 17 september in de Evenementenhal Gorinchem. Het aanbod is zonder meer divers en verdeeld over de segmenten vloeren, raamdecoratie, wandbekleding en interieurstoffen.

Het evenement voorziet verder in een sprekersprogramma en een workshopprogramma met ‘influencers’. Carin Frijters (voorzitter BNS Crisp) gaat, met het oog op de wensen van de consument, in op het belang van meer samenwerking tussen fabrikanten, groothandels, stylisten en retailers. Trendresearcher Gaby van Gestel toont de jongste trends in de retail en wat de kansen hiervan zijn. Trendwatcher Aafje Nijman presenteert de woontrends die zij heeft ontwikkeld voor brancheorganisatie INretail.

Andrea de Groot (Living Hip) en Marieke Rijksen (Whispering Bold Interior Design) weten hoe een winkel op stijlvolle wijze opvalt en geven tips voor het gebruik van social media. Het interieurbloggersduo w/Style geeft een workshop over de voordelen van samenwerking met influencers, zoals meer naamsbekendheid. Marina van Maanen (Veel Woongeluk) behandelt de communicatie rond de duurzaamheid van producten in de winkel.

Beursorganisator Mascha de Bruin zegt blij te zijn met deze sprekers. “In de verschillende sessies nemen zij de bezoeker mee in hun vakgebied en worden soms prikkelende stellingen behandeld met als doel de bezoeker nieuwe inspiratie te geven voor zijn of haar business.” Het programma speelt zich mede af in het nieuwe Inspiratiecafé dat in samenwerking met Luxaflex wordt opgetuigd.

Voor meer informatie, tickets en een actueel deelnemersoverzicht (waarvan naar schatting veertig à vijfenveertig procent gerelateerd is aan vloerbedekking, red.): www.interieurcollectiedagen.nl.

(Vloerenplein, 17-06-2019)

 
CBS: ook in april groene cijfers ‘wonen’

De winkels in meubels en woninginrichting (+7,0 procent), in consumentenelektronica en witgoed (+4,6 procent) en in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+3,4 procent) hebben in april de grootste omzetstijging binnen het segment non-food gerealiseerd, zo turft het CBS. De volumegroei van de winkels in meubels en woninginrichting bedraagt 6,7 procent, die van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) 3,3 procent.

omzet-retail-april

De omzet van alle winkels in non-food bij elkaar is met 1,6 procent gegroeid, bij een volumetoename van 2,0 procent. De detailhandel als geheel heeft in de vierde maand van het jaar 2,3 procent meer omgezet, met een identiek percentage voor het verkoopvolume. Zonder correctie voor de samenstelling van de koopdagen ligt de omzet van de detailhandel zelfs 4,7 procent hoger dan in april vorig jaar. Webwinkels en multi-channelers hebben respectievelijk 12,8 en 20,3 procent meer omgezet.

(Vloerenplein, 14-06-2019)

 
Design District ’19 weer geslaagde editie

Design-District-2019Sfeerbeeld Design District ’19 (foto: organisatie)De organisatie van het vakevenement Design District, afgelopen week in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam, laat weten terug te kijken op een “goedbezochte topeditie”, met naar eigen zeggen veel moois op de beursvloer en veel positieve geluiden links en rechts op de gangpaden. Welgeteld 7.532 bezoekers passeerden de poort, ongeveer gelijk aan het aantal van 2018.

Op de beursvloer werden opnieuw de District Awards uitgereikt. Roos Soetekouw nam voor de stoffencollectie van Enschede Textielstad X SOETEKOUW de eerste prijs in ontvangst. De prijs voor beste stand ging naar Dock Four. De award voor beste bedrijf ging naar Carpet Sign, en kon ter plekke in ontvangst worden genomen door art director Richard Hutten. De producent van 'maatwerk' karpetten te Asten geeft met trots aan dat de jury inzoomde op diens ‘gedurfde’ Freedom-collectie, met onderstreping van onder meer het innovatieve 3D-productieproces en de duurzaamheid. De volgende Design District staat in de agenda voor 10, 11 en 12 juni 2020, op een later bekend te maken locatie.

(Vloerenplein, 14-06-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

schonox voor de vakman gewoon beter

allesovertapijt-logo