banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam-banner-5-19

nieuws
Vorwerk vol optimisme na zeer matig 2018

Superior 1007 vorwerkTapijt ‘Superior 1007’ valt op door zijn iriserende, zijdeachtige uiterlijk en zachte glans (foto: Vorwerk).De omzet van de divisie Vorwerk flooring binnen het gelijknamige concern is vorig jaar onder de vijftig miljoen gedoken. De vloerenmaker uit Hameln wist tot zijn spijt niet te ontkomen aan de algeheel negatieve gang van zaken op de Duitse markt voor textiele vloerbedekkingen en tekent in het verslagjaar een terugloop op van 16,2 procent tot 49 miljoen euro. Vorwerk flooring spreekt van een ontwikkeling die aanzienlijk onder de verwachtingen lag. Het bedrijfsresultaat was naar eigen zeggen eveneens aanzienlijk minder dan verwacht, deels als gevolg van de negatieve ontwikkeling op de markt, vooral in de retail, en de daarmee gepaard gaande terugval in het afzetvolume.

Het bedrijf voorziet dat de marktsituatie voor tapijt gespannen blijft in de retailhandel. De directie zegt dan ook verder te gaan met de in 2016 gekozen strategie, met voor dit jaar de aankondiging van een verdere uitbreiding van de activiteiten in de projectensector, zowel nationaal en internationaal. De marketing zal zich in het algemeen sterker op de markten in het buitenland gaan richten. Ook gaat Vorwerk flooring in de verkoop meer doen op digitaal terrein. Voor het lopende jaar verwacht het bedrijf ‘om deze redenen’ een aanzienlijke groei van de omzet en evenzo een aanzienlijk herstel van het bedrijfsresultaat.

(Vloerenplein, 24-05-2019)

 
Omzet bouw (voorlopig) nog in de lift

cbs-logoDe omzet van de bouw is in het eerste kwartaal van 2019 met 11,4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Het is meer dan tien jaar geleden, zo memoreert het CBS, dat de bouwomzet zo sterk klimt in een eerste kwartaal. In alle branches groeit de omzet met meer dan 10 procent. Zo boeken de gespecialiseerde bouwbedrijven een omzettoename van 10,5 procent in deze periode. Het deelsegment van de specialisten in het afwerken van gebouwen behaalt een groei van 7,9 procent. Daartoe behoren bedrijven in de afwerking van vloeren en wanden, naast schilders en glaszetters, stukadoors en bouwtimmeraars.

In het eerste kwartaal blijkt daarentegen voor de bouw van slechts zo’n 12,5 duizend woningen een vergunning te zijn afgegeven, ruim een kwart minder dan in het eerste kwartaal van 2018 en het laagste aantal in drie jaar tijd. Daarnaast zijn de totale bouwkosten van afgegeven vergunningen voor de bouw en verbouw van woningen en bedrijfsgebouwen in het eerste kwartaal met 8 procent gedaald. Terwijl de bouwkosten voor de bouw en verbouw van woningen met bijna 17 procent zakken, stijgen de vergunde bouwkosten voor de bedrijfssector juist met ruim 10 procent.

(Vloerenplein, 24-05-2019)

 
DryTiling: keramische tegels zonder lijm

Logo DrytilingDe Duitse vloerenmaker Classen en bedrijfsadviseurs Scholz & Partner, tevens aanjagers van innovatie, gaan samenwerken bij het op de markt brengen van de zogeheten DryTiling-technologie. Dit betreft een gepatenteerde, zwevende installatietechniek voor keramische tegels (of van natuursteen) zonder lijm te hoeven gebruiken. Het leggen van de tegels wordt voorgesteld als zeer snel te voltooien en bijzonder eenvoudig, zodat deze werkzaamheden zakelijk ook in beeld komen van anderen dan specialisten op dit vlak. De samenwerkende bedrijven noemen onder meer vloerenleggers, schilders en timmerlieden.

“Dit innovatieve installatiesysteem herbergt een vergelijkbaar potentieel in termen van vereenvoudiging en versnelling van de plaatsing van keramische tegels, als meer dan twintig jaar geleden de kliksystemen voor laminaat- en designvloeren,” aldus Karl-Heinz Scholz van Scholz & Partner in een persbericht. Afgaande op de door de bedrijven genoemde octrooien maakt het installatiesysteem gebruik van een geprepareerde onderlaag van kurkgranulaat, die zich mede door het gewicht van de keramisch tegel als het ware vastzuigt aan de ondergrond.

(Vloerenplein, 24-05-2019)

 
Producten Tarkett op INSIDE/INSIDE

DESSO-Traverse-logoDESSO Traverse EcoBase van Tarkett. Heeft volgens INSIDE/INSIDE een ecologische voetafdruk van 0,19 euro, de ‘schaduwprijs’ die de kosten aangeeft die noodzakelijk zijn om de milieu-impact te compenseren.Tarkett heeft een begin gemaakt met het plaatsten van zijn producten op INSIDE/INSIDE, een centraal online platform dat inzichtelijk maakt hoe duurzaam, circulair en gezond een interieur is. Het platform dient de gebruiker in staat te stellen om betrouwbare data over de milieu- en gezondheidsimpact in te zien en te vergelijken.

Aan de hand van een keuze aan afwerkingsmaterialen, meubilair en andere aspecten in het interieur wordt een objectieve berekening gemaakt van de prijs van een duurzaam interieur. Nadat aantallen en vierkante meters zijn ingevoerd, wordt de ecologische voetafdruk berekend. Deze prijs geeft de kosten aan die noodzakelijk zijn om de milieu-impact te compenseren. Dus hoe lager het bedrag, hoe duurzamer de producten.

Het platform kijkt evenzo naar de circulariteit van de producten, wat op instemming kan rekenen van Ralph Jorissen, vice president Benelux van het vloerenbedrijf. “Circulariteit is één van de hoofdpijlers van het duurzaamheidsbeleid van Tarkett. Dat bewijzen we door de Cradle to Cradle-filosofie op al onze producten toe te passen,” zo brengt Jorissen graag nog eens in herinnering. “Dat dit duidelijk en tastbaar terugkomt op een objectief platform als INSIDE/INSIDE, is een positieve ontwikkeling en bewijs dat circulariteit van steeds groter belang is. Zelfs in de afwerking van gebouwen.”

De vloerenmaker uit Waalwijk durft overigens, op basis van de scores tot dusverre op het platform, de bewering aan dat zijn producten de laagste impact op het milieu hebben vergeleken met andere producten, wat naar eigen zeggen te herleiden is tot zijn circulaire ambities. De komende tijd worden telkens meer van zijn producten aan het platform toegevoegd. “Op deze manier is ook objectief te zien hoe wij scoren met onze producten en kunnen interieurarchitecten dit meenemen in hun materialisatie,” zo adviseert Dirk van Gestel, marketing manager voor Nederland. Meer informatie: www.insideinside.nl.

(Vloerenplein, 22-05-2019)

 
Opnieuw geslaagde fietstocht PPC

PPC-FietstochtZo’n honderdvijftig sportieve klanten en leveranciers van de PPC op weg naar de Utrechtse Heuvelrug.Afgelopen zondag stond de fietstocht voor de klanten van de PPC weer op de kalender. Raasden de wielrenners vorig jaar nog door de Betuwe, nu moesten echte hoogtemeters worden gemaakt op de Utrechtse Heuvelrug. Bijna honderdvijftig deelnemers genoten volgens de organisator van een fantastische rit door de bossen. “Dankzij mede-sponsoren RIGO Verffabriek en Quick-Step waren ze allemaal herkenbaar aan prachtige shirts, een mooi gezicht om een grote groep wielrenners ‘strak in het pak’ te zien fietsen,” aldus de groothandel in Wijk bij Duurstede.

Het startschot werd gegeven door PPC-medewerker van het eerste uur Hans de Ruiter. De tussenstop met appeltaart en na afloop de Radler en broodjes kroket maakten de tocht compleet. “Het is mooi om te zien hoeveel sportieve klanten en leveranciers we hebben en samen eens even echt wat anders te doen,” vindt Peter Klaassen. “We hopen het volgend jaar weer zo’n mooi evenement neer te kunnen zetten!”

(Vloerenplein, 22-05-2019)

 
Duitsland: laminaat verder op z’n retour

branchenradar-logoDe Duitse markt voor vloerbedekkingen en parket is ook in 2018 in bescheiden mate gegroeid. In alle productgroepen kon groei worden opgetekend, met uitzondering van laminaat, waar de neerwaartse beweging zich bleef versnellen. Zo blijkt uit geactualiseerde marktonderzoeken van bureau BRANCHENRADAR.com naar parket, textiele vloerbedekkingen en elastische vloerbedekkingen & laminaat in Duitsland in 2019.

Dankzij de gunstige gang van zaken in de woningbouw bij onze oosterburen namen de producentenomzetten met vloerbedekkingen en parket vorig jaar met 1,0 procent toe tot 2708 miljoen euro. Alle productgroepen leverden een bijdrage aan de groei, behalve dus laminaat. Met een daling van de producentenomzet van 4,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar tot nu 461 miljoen euro, versnelde opnieuw de neerwaartse beweging bij het laminaat. Alleen al in de afgelopen drie jaar heeft de Duitse laminaatmarkt goed een kwart van zijn volume verloren, zo turven de onderzoekers.

tabel-duitsland-laminaat

Het merendeel van deze achteruitgang werd ‘gekannibaliseerd’ door designvloeren/LVT. Zoals uit het onderzoek blijkt, kwam aan deze substitutie ook in 2018 geen einde. In vergelijking met 2017 stegen de omzetten van de fabrikanten met 4,9 procent tot circa 665 miljoen euro, wat betekent dat deze productgroep de grootste is op de Duitse markt. Het marktaandeel van designvloeren/LVT is er opgelopen tot op een haar na 25 procent. Een grotendeels stabiele ontwikkeling wordt genoteerd voor de overige (de ‘klassieke’) elastische vloerbedekkingen. De omzet in deze productgroep nam met 0,5 procent toe tot bijna 563 miljoen euro.

De parketmarkt ontwikkelde zich eveneens positief. De omzet van ongeveer 492 miljoen euro lag 2,3 procent hoger dan het jaar ervoor. Een bijdrage aan de groei werd geleverd door alle deelsegmenten, met uitzondering van drielaags parket, waarvan de omzet met krap een half procent kromp.

De textiele vloerbedekkingen tot besluit wisten afgelopen jaar ook een bescheiden omzetstijging ten opzichte van het voorgaande jaar te boeken, met 0,6 procent tot 527 miljoen euro. Dit valt volgens de onderzoekers voornamelijk terug te voeren tot een aanzienlijke toename van de vraag in de projectensector.

(Vloerenplein, 20-05-2019)

 
Winnaar kniespanner Headlam

Wilma-VoornWilma Voorn met de bijzondere kniespanner.De ‘limited edition kniespanner'-actie van Headlam heeft zijn eerste winnaar opgeleverd. Krijn Voorn Woninginrichting, dealer van lifestyle-interior, blijkt in de maand april de meeste weborders voor tapijt te hebben geplaatst. In Kortenhoef en omstreken zijn Krijn en Wilma Voorn al veertig jaar een begrip. Afgelopen dinsdag is de prijs uitgereikt aan Wilma, die deze blij verrast in ontvangst nam. De actie van de groothandel loopt deze maand nog en ook komende.

(Vloerenplein, 20-05-2019)

 
Shaw verhoogt LVT-prijzen om tarieven

Shaw-logoIn de Verenigde Staten heeft Shaw een prijsverhoging van minimaal zeven procent aangekondigd op uit China geïmporteerde LVT-vloeren, op orders met ingang van de eerste werkdag van juni. De prijsaanpassing volgt vrijwel onmiddellijk op de bekendmaking van de Amerikaanse president Trump dat het tarief op de invoer van Chinese goederen ter waarde van tweehonderd miljard dollar is verhoogd van tien naar vijfentwintig procent. Dit betreft verschepingen vanuit China per afgelopen vrijdag, vloerbedekkingen incluis.

(Vloerenplein, 17-05-2019)

 
Maatparket winnaar Meister-actie Heditex

Vertegenwoordiger-HilbertVertegenwoordiger Hilbert de Jong van Heditex (links) overhandigt de prijs aan winnaars Baukje en André Haringsma van Maatparket.Bij Heditex liep onlangs een leuke klantenactie, met kans op een reis voor twee personen naar Gran Canaria. Relaties die afgelopen maart een laminaatvloer van Meister uit de NL-collectie bestelden bij de groothandel in Vlaardingen, lootten automatisch mee, waarbij gold dat hoe meer orders men plaatste, hoe groter de kans was op deze geheel verzorgde vakantie naar het Spaanse eiland.

Onder de deelnemers is een winnaar getrokken, met als uitkomst: de firma Maatparket in Baarn. Eigenaren André en Baukje Haringsma van dit traditioneel ambachtelijk bedrijf kregen vanmorgen hun cheque overhandigd van vertegenwoordiger Hilbert de Jong. In mei en/of juni mogen zij hun koffers pakken met als bestemming de populaire badplaats Playa del Inglés.

(Vloerenplein, 17-05-2019)

 
Samenwerking Vertisol en Leoxx

Fitnice-kent-grote-verscheidenheidFitnice kent grote verscheidenheid aan kleuren en vormen.Leoxx laat weten per 1 maart jl. de exclusieve distributeur van Fitnice Floor te zijn geworden, een hoogwaardige lijn geweven vinylvloerbedekking van het Spaanse Vertisol. “De grote verscheidenheid aan kleuren en vormen biedt architecten en designers de mogelijkheid eindeloos te spelen en combineren met patronen voor een uniek vloerontwerp,” zo stelt het in Houten gevestigde bedrijf. Chroma, Panama, Memphis, Wicker, Pobo en de IMO-gecertificeerde Marine, dat zijn de namen van de beschikbare collecties. De vloeren worden aanbevolen voor intensief gebruik in commerciële toepassingen. Eerder vertegenwoordigde Marc van den Berg van MB Flooring Consultancy in Huizen deze Spaanse fabrikant in ons land.

(Vloerenplein, 17-05-2019)

 
ITC opent onderzoek naar vinylimport VS

unilin-ip-Logo-i4fIn de Verenigde Staten heeft de International Trade Commission (ITC) vorige week opdracht gegeven voor een onderzoek naar de import in het land van vinylvloerproducten die niet zijn voorzien van een licentie . Dit naar aanleiding van een klacht van de afdeling intellectueel eigendom van Unilin, eind maart ingediend samen met Mohawk Industries en IVC US.

De klacht werd ingediend tegen maar liefst 45 bedrijven, waaronder (Chinese) fabrikanten, importeurs, distributeurs en verkopers in de detailhandel van LVT, WPC en SPC, die inbreuk zouden maken op een drietal Amerikaanse octrooien van Unilin IP. De Mohawk-dochter vraagt niet alleen om een uitsluitingsbevel (marktverbod) tegen de 45 specifiek genoemde betrokkenen, maar evenzo om een algemeen uitsluitingsbevel tegen alle geïmporteerde vinylvloeren die inbreuk maken op de Amerikaanse patenten die in de klacht worden aangegeven. Unilin IP onderstreept dat de ITC het onderzoek beval in te stellen ondanks een verklaring van I4F vorige maand, waarin werd beweerd dat het voorgestelde uitsluitingsbevel strijdig met het algemeen belang zou zijn.

De octrooien in kwestie betreffen installatiemechanieken en de samenstelling van rigide of meerlaagse vinylvloerpanelen. Unilin IP veronderstelt dat een groot deel van de inbreuk makende producten onder licentie van I4F zijn gemaakt. Eind maart werd door de klagende partij gesteld dat een besluit van de ITC om een algemeen uitsluitingsbevel uit te vaardigen, waarmee alle inbreukmakende producten aan de Amerikaanse grens subiet tegengehouden kunnen worden, binnen 12 tot 18 maanden kan worden gepubliceerd.

I4F reageerde destijds direct door de aanklacht van Unilin “tegen vrijwel alle Chinese fabrikanten” te betitelen als “ongepaste bangmakerij”, en een “regelrechte aanval op vrijhandel, evenals op keuzevrijheid, aangezien dit de Amerikaanse consumenten probeert tegen te werken in het kiezen van de vloerproducten naar hun voorkeur.”

(Vloerenplein, 15-05-2019)

 
Mooie CBS-cijfers eerste kwartaal

De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment hebben in het eerste kwartaal een omzetgroei van 4,6 procent geboekt, bij een volumestijging van 3,5 procent, zo meldt het CBS op basis van nog voorlopige cijfers. Na al toenames van 2,3 en 6,6 procent in respectievelijk januari en februari, kan in maart een omzetgroei van 5,1 procent worden bijgeschreven. De volumestijging van 3,5 procent is toch wel opvallend in het licht van de precies vlakke ontwikkeling (0,0 procent) die de woonwinkels in het afgelopen jaar 2018 opschreven.

cbs-retail-maart19

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) sluiten het eerste kwartaal af met een omzetgroei van niet minder dan 8,0 procent, bij een volumegroei van 8,7 procent. Zij boeken drie maanden op rij goede prestaties, met 6,7 procent (januari), 9,6 procent (februari) en 7,8 procent (maart) omzetgroei. Hun volumegroei van 8,7 procent ligt een stuk boven die van 2018, met toen 4,6 procent.

De detailhandel als geheel behaalt in het voorbije kwartaal een omzetgroei van 3,5 procent, na een plus van 4,4 procent in maart. De winkels in non-foodartikelen sluiten het beginkwartaal af met een plus van 2,5 procent, na 2,6 procent vooruitgang in de derde maand. Koplopers in de maand maart zijn overigens opnieuw de winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), getuige een groei van 21,6 procent.

(Vloerenplein, 15-05-2019)

 
Mapei verhuist van Almelo naar Apeldoorn

Impressie-nieuwbouwImpressie nieuwbouw.Mapei verwacht vanaf maandag 27 mei a.s. operationeel te zijn op zijn nieuwe locatie in Apeldoorn. Het magazijn zat al in deze gemeente, maar verhuist mee naar de nieuwbouw. Daar zullen de meest gangbare producten op voorraad staan op een oppervlak van 2750 vierkante meter. Op de centrale locatie bevinden zich voorts het kantoor, de showroom, het trainingscentrum en ook twee laaddocks, een weegbrug en een ‘24/7’-afhaalpunt. Het nieuwe pand staat aan de Oude Apeldoornseweg 37K, vlak bij de A1, afslag 20 Apeldoorn-Zuid. Paul Spee is de directeur, Wilco Bekkers de verkoopleider.

Spee stelt dat de verhuizing naar het voormalige Philips-terrein (op bedrijventerrein Malkenschoten) ruimte biedt voor groei op verschillende productlijnen. Op de Nederlandse markt levert Mapei tegel- en natuursteenlijmen, lijmen voor vloerbedekking, parket en kunstgras, muurcoatings, kunstharsvloeren, cementeuze vloei- en terrazzovloeren en versterkingsmiddelen voor verouderde contructies.

Dit jaar viert de Nederlandse tak van het Italiaanse familiebedrijf tevens zijn tienjarig bestaan in ons land, met tot nu Almelo als uitvalsbasis. [Zie nieuwsitem ‘Mapei Nederland start op’ van 23-11-2009]. Een officieel openingsfeest van het nieuwe pand kan men tegemoet zien aan het eind van de zomer.

(Vloerenplein, 15-05-2019)

 
Primeur voor hoofd duurzaamheid Aspecta

Rochelle-Routman ILFI AwardRochelle Routman (midden) is “zeer vereerd” met de Living Future Hero Award van het International Living Future Institute, die haar werd overhandigd door Jason F. McLennan (McLennan Design/ILFI) en Amanda Sturgeon (ILFI).Rochelle Routman, hoofd duurzaamheid (voluit ‘Chief Sustainability Officer’) van Aspecta/Metroflor is de eerste persoon uit de hoek van de industriële bedrijven die een Living Future Hero Award van het International Living Future Institute (ILFI) in ontvangst heeft mogen nemen. De jaarlijkse bekroning betekent erkenning voor mensen die zich inzetten voor wat genoemd wordt het scheppen van een ‘levende toekomst’, meer concreet door hun toewijding aan ILFI-programma’s als Declare, JUST, de Living Building Challenge en de Living Product Challenge. De uitreiking van de onderscheiding vond plaats op 2 mei jl. in Seattle tijdens de Living Future UnConference.

De conferentie is een vier dagen durend leer- en netwerkevenement van het ILFI dat in het teken staat van duurzame ontwikkelingen in vormgeving en het bevorderen van stappen op ecologisch gebied. James Connelly, die in het bestuur zit van het ILFI, noemt Routman “een onvermoeibaar pleitbezorger van de Living Future-beginselen, iemand die het werk van ILFI krachtig heeft bevorderd en ondersteund in meerdere rollen bij een aantal toonaangevende productiebedrijven, meest recentelijk als de Chief Sustainability Officer voor Metroflor/Aspecta.”

Het International Living Future Institute is een non-profitorganisatie die naar eigen zeggen werkt aan de opbouw van een ecologisch bewuste, ‘herstellende’ wereld. ILFI heeft onder meer de Living Building Challenge onder zijn hoede, een uiterst strenge standaard voor ‘groen’ bouwen, naast programma’s als de Living Product Challenge, de Living Community Challenge en de Reveal-, Declare- en Just-labels. Deze programma's hebben de ambitie om niets minder dan een ‘groen’ raamwerk te vormen voor het leven in deze eeuw.

(Vloerenplein, 13-05-2019)

 
VS verhogen invoertarief goederen China

china-usa-flagsDe door de Amerikaanse president Trump aangekondigde verhoging van de ‘strafheffing’ van 10 naar 25 procent op zo’n 200 miljard dollar aan Chinese importgoederen is vandaag daadwerkelijk ingevoerd. Op de lijst van betrokken goederen staan ook allerlei soorten vloerbedekking, van textiel tot hout, kurk en bamboe en van vinyl plus LVT tot rubber. De Chinese overheid heeft inmiddels niet nader omschreven tegenmaatregelen aangekondigd.

Ondertussen spreken delegaties van beide landen vandaag in Washington verder over hun handelsrelatie en is Trump alweer bezig met het voorbereiden van importheffingen van 25 procent op nog eens 325 miljard dollar aan Chinese goederen, die tot nu niet worden belast.

Zeker geruststellend (en wie weet onderdeel van het onderhandelingsspel…) is wel dat de huidige maatregel alleen goederen betreft die vanaf vandaag vanuit Chinese havens worden verscheept. Per vrachtschip doen die er ruim een maand over om de VS te bereiken. De onderhandelaars hebben dus nog even de tijd om alsnog tot overeenstemming te komen en het gevaar van een ferme strafheffing af te wenden.

(Vloerenplein, 10-05-2019)

 
H&V Carpets in handen van Likewise Group
HV-Carpets-logoH&V Carpets in Meulebeke (foto: Facebookpagina H&V Carpets).
CEO-Tony-BrewerCEO Tony Brewer: ‘…een toegevoegde dimensie aan onze activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en een platform om op het vasteland van Europa zakelijke activiteiten te ontwikkelen…’ (foto: website Likewise Group).

De Britse Likewise Group heeft het in het Belgische Meulebeke gevestigde H&V Carpets bvba overgenomen, de eerste stap van het ambitieuze bedrijf buiten de eigen landsgrenzen. Likewise is een pas in 2018 opgerichte vloerendistributeur, waarvan de directeuren Tony Brewer en Andrew Simpson afkomstig zijn van de Headlam Group en die ondersteuning krijgt van de Britse investeerder Paul Bassi. In zijn korte bestaan deed het bedrijf al vier eerdere overnames in eigen land, te weten William Armes, Bruce Starke, Lewis Abbott en pas een paar weken geleden Heatseam. Met de jongste aankoop bereikt Likewise nu een omzetniveau van ruim 35 miljoen pond, waar dat twaalf maanden terug nog 3 miljoen was.

H&V Carpets levert tapijtrollen aan vloerenwinkels in vooral het Verenigd Koninkrijk (en ook Duitsland) en was in 2018 goed voor 7 miljoen euro omzet. Volgens CEO Tony Brewer blijft H&V opereren vanuit zijn fabriek in Meulebeke, onder de gehandhaafde leiding van algemeen directeur Jonny Peeters en verkoopdirecteur Paul Hugo, voortaan evenwel gebruikmakend van het handelsnetwerk van Likewise in het Verenigd Koninkrijk. "De overname van H&V biedt een toegevoegde dimensie aan onze activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en een platform om op het vasteland van Europa zakelijke activiteiten te ontwikkelen vanuit de fabriek in Meulebeke,” aldus Brewer.

(Vloerenplein, 10-05-2019)

 
Ton van Keken in directie nora systems

ton-van-kekenTon van Keken, Vice President Supply Chain van Interface, nieuw in de directie van nora systems (foto: Fritz Kopetzky).In het kader van het integratieproces tussen Interface en nora systems is het een en ander gewijzigd in de directie van laatstgenoemde fabrikant, waar Christa Hoffmann gezelschap heeft gekregen van de Nederlander Ton van Keken, Vice President Supply Chain bij Interface. Voormalig ceo Andreas Mueller is begin dit jaar benoemd tot wereldwijd Chief Customer Officer en uit de directie gestapt.

nora systems laat verder weten dat zijn directie en die van Interface hard bezig zijn met de integratie van beide ondernemingen en dat een en ander naar verwachting in de loop van 2020 zal worden afgerond. In augustus vorig jaar werd naar buiten gebracht dat het Amerikaanse vloerenconcern de Duitse rubbervloerenmaker zou overnemen, waarmee hij zijn aanbod van tapijttegels en LVT verruimt met rubber producten voor in hoofdzaak de sectoren onderwijs & gezondheidszorg en industrie. Anderzijds profiteert nora van de markttoegang die Interface te bieden heeft.

(Vloerenplein, 10-05-2019)

 
Goed bezocht COREtec-Event Scheveningen
Aan-boord-met-CoretecAan boord met COREtec; zoekplaatje met een aantal bekende gezichten.
Demonstratie-van-het-leggenDemonstratie van het leggen van de COREtec-visgraat.
Coretec-en-Jan-DoscheCOREtec en Jan Dossche kunnen terugkijken op een geslaagd Event.

Afgelopen maandag organiseerde COREtec zijn inmiddels jaarlijks terugkerend Event; ditmaal toepasselijk omgedoopt tot ‘Visgraat Event’, maar daarover later meer. Locatie was het nieuwe restaurant ‘Encore by Simonis’ in de haven van Scheveningen. De presentatie kon rekenen op veel belangstelling. Maar liefst 220 geïnteresseerden waren op de uitnodiging afgekomen. En daarmee kan men gerust stellen dat COREtec in België en in Nederland ‘de wind in de zeilen’ heeft. Iets wat de leverancier toepasselijk (en letterlijk) vierde door de aanwezigen later op de dag te trakteren op een boottocht op de Noordzee. Het Event werd mede mogelijk gemaakt door de diverse groothandels in Nederland en België, waaronder INTR, Headlam, Dersimo en Yepp.

Het-Coretec-vaandelHet COREtec-vaandel hoog in de mast.

Na de ontvangst met koffie en thee en een persoonlijk en hartelijk onthaal door Jan Dossche (president USFloors International) in de ochtend, volgde een presentatie van de nieuwe visgraat-collectie van COREtec met een demonstratie en een legworkshop. Met de nieuwe reeks speelt COREtec in op de vraag vanuit de markt, vooral vanuit Nederland, naar een visgraatvariant bij zijn collectie Naturals. Het product gooide in het begin van dit jaar al hoge ogen op diverse belangrijke vakevenementen en beleefde nu op een ideale locatie, de nostalgische vissershaven van Scheveningen, de kick-off voor de Benelux.

“Het was een fantastisch event met een heel grote opkomst. We zijn trots op wat we op zeer korte termijn hebben bereikt met de talrijk aanwezige Nederlandse en Belgische klanten. USFloors/COREtec organiseert dit event inmiddels voor het derde jaar op rij,” zo stelt een tevreden Jan Dossche. “In 2019 bewijst COREtec waarom het dé revelatie in harde vloerbekleding is. Met nieuwe designs en nieuwe producten, nog sterkere vloeren en bovendien de gemakkelijkste installatie in de sector.”

Stijn Windels, marketing director bij COREtec: “De populaire Naturals Collectie, met authentieke en natuurlijke houttexturen, is nu ook deels beschikbaar in visgraatmotief. Ook hier ligt de nadruk op de gebruiksvriendelijke en eenvoudige installatie dankzij het handige A&B-kliksysteem. Verder breidt COREtec ook het ProPlus-gamma van ultrasterke, krasbestendige vloeren voor commerciële ruimtes met veel voetverkeer, uit met twintig nieuwe dessins en een groter formaat.”

“Een dikke pluim voor COREtec. Een zeer goede organisatie zoals altijd, met een schitterende locatie en heel goede workshops en presentaties,” zo oordeelt Anthony Graham van Headlam.

Het-event-trokHet Event trok een groot aantal belangstellenden. Sander-Groen-Jan-DoscheSander Groen (midden) ontvangt namens Woonmode uit Rijswijk de Award voor de beste verkoop in Nederland uit handen van Jan Dossche (links).

De dag werd afgesloten met een ‘visrijke’ lunch, zoals men die van een gerenommeerd visrestaurant als Encore by Simonis mag verwachten en die de aanwezigen zich dan ook goed lieten smaken. Aan het eind van de dag werden ook nog twee Awards uitgereikt: Woonmode uit Rijswijk won de Award voor de beste verkoop in Nederland in 2018 en Floorhouse won de Award voor de verkoop in België in het voorbije jaar.

(Vloerenplein, 08-05-2019)

 
Design District 2019 op komst

Deelnemer-B.I.C ddlogoDeelnemer B.I.C. Carpets vorig jaar (foto: Design District).Nog precies vier weken en dan begint de zeventiende editie van het naar eigen zeggen ‘beste vakevenement voor interieurdesign’, ofwel Design District 2019. Plaats van handeling is opnieuw de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, de beursdagen zijn woensdag 5, donderdag 6 en vrijdag 7 juni.

Naast de presentaties van de bekende merken, zijn exposities van design academies en jonge ontwerpers te zien, worden weer District Awards uitgereikt en is opnieuw gezorgd voor een gevarieerd lezingenprogramma. Zo vertelt Odette Ex, oprichter van INSIDE/INSIDE, over de noodzaak van een duurzaam en circulair interieur. Marius Smit belicht de missie van Plastic Whale om ’s werelds wateren plastic-vrij te maken, te beginnen met de Amsterdamse grachten. Ook stylistenvereniging BNS Crisp is present.

De deelnemerslijst op de website designdistrict.nl is uitgegroeid tot meer dan tweehonderd merken. Vloergerelateerde namen zijn onder andere Arturo Unique Flooring/Uzin Utz Nederland, B.I.C. Carpets, Carpet Sign, Donkersloot, Forbo Eurocol, Forbo Flooring, Gerflor Benelux, mFLOR/T&M, Ode aan de Vloer, Plexwood, Tarkett, Toucan-T en Van Besouw.

(Vloerenplein, 08-05-2019)

 
‘Tariff man’ Trump zet de boel op scherp

Donald-TrumpTrump: ‘No!’President Trump van de Verenigde Staten heeft China gisteren via een tweet gedreigd om de huidige importheffing van 10 procent op 200 miljard dollar aan goederen uit dit land met ingang van vrijdag aanstaande (alsnog) te verhogen naar 25 procent, een stap die de voorbije maanden twee maal werd afgeblazen. Dit zou eveneens betekenen dat een hele reeks aan vloerbedekkingen uit China belast zou worden met een heffing aan de grens van 25 procent, waar dat nu nog een min of meer dragelijke 10 procent is. En nog eens 325 miljard dollar aan andere goederen die China nu onbelast naar de VS stuurt, komt volgens Trump ‘binnenkort’ in aanmerking voor een importtarief van 25 procent. “The Trade Deal with China continues, but too slowly, as they attempt to renegotiate. No!,” zo motiveerde de president zondag zijn voornemen op Twitter.

Vanmiddag was onduidelijk of China, dat vooralsnog geen tegenmaatregelen heeft afgekondigd, gaat deelnemen aan de voor overmorgen geplande overlegronde over de gewenste handelsrelatie tussen beide landen, dan wel uitstelt vraagt. Kenners hielden er tot gisteren rekening mee dat beide landen op 10 mei tot overeenstemming zouden komen in hun dispuut. De Wall Street Journal stelt overigens dat een verhoging van de invoerheffing naar 25 procent per vrijdag te kort dag is voor de Amerikaanse handelsafgevaardigde Lightizer, die meer voorbereidingstijd van Amerikaanse bedrijven nodig acht.

(Vloerenplein, 06-05-2019)

 
Woningmarkt drukt barometer woonbranche

De ‘woonbranche economische barometer’, trouw elke maand opgesteld door Van Es Marketing Services, is dieper in het rood beland in april. Hij sluit de maand af op een stand van minus 10,5, een daling van ruim 3 punten ten opzichte van maart. De verslechtering wordt grotendeels veroorzaakt door een afname van het aantal woningtransacties. Maar ook de weekomzetmutaties van woondetaillisten laten bij het onderzoeksbureau een neergaande beweging zien.

BARO1904Lichte stijging vertrouwen consumenten en producenten weegt niet op tegen daling aantal woningtransacties (bron: marktdata.nl).

De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten daalt de afgelopen maand met bijna drie volle punten, om uit te komen op minus 30,1. Deze deelindicator daalt voor de achtste maand op rij. Slechts 12 procent van de woondetaillisten noteert in april een toename van de weekomzet, tegenover 42 procent een daling. Ruim de helft van de klaarblijkelijk niet optimistisch gestemde ondernemers voorziet de komende maand een omzetdaling.

Na acht maanden van dalingen, is het consumentenvertrouwen weer gestegen, met een puntje, en komt uit op minus 3. De koopbereidheid neemt een fractie toe. Het producentenvertrouwen industrie is in april eveneens iets toegenomen, van 6,1 in maart naar nu 6,7.

In de hier meegewogen maand maart 2019 zijn volgens het Kadaster en het CBS 16.836 bestaande koopwoningen verkocht. Dit is 15,7 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van februari dit jaar werden 8,8 procent meer bestaande koopwoningen verkocht. De deelindicator van de woningmarkt staat op minus 15,7, een daling van bijna 12 punten ten opzichte van de voorgaande maand.

(Vloerenplein, 06-05-2019)

 
Balta begint het jaar prima qua omzet

Cyrille-Ragoucy-CEO-balta-logoCEO Cyrille Ragoucy zegt op schema te liggen om de doelstellingen voor het volledig jaar 2019 te halen, al hadden kosteninflatie en de investeringen in het verbeterprogramma NEXT een negatieve invloed op de resultaten in het eerste kwartaal.Tapijtmaker Balta heeft in het eerste kwartaal een stevige omzetgroei van 13,1 procent geboekt, waarvan organisch 11,5 procent. De divisie Rugs is goed voor 65,5 miljoen euro (+23,1 procent), Commercial 55,7 miljoen (+15,4 procent), Residential 54,9 miljoen (+2,3 procent) en Non-Woven/Captiqs 7,4 miljoen (+4,1 procent). De aangepaste ebitda van de groep bedraagt 17,5 miljoen (ofwel 9,5 procent van de groepsomzet), een toename van 3,5 procent ten opzichte van de 15,3 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

De Belgische fabrikant verklaart de groei bij de karpettendivisie Rugs door het terugwinnen van aandeel voor de collectie karpetten voor buitengebruik in de Verenigde Staten en de timing voor de uitrol van de nieuwe collecties in Europa. “De sterke volumes die we in het eerste kwartaal realiseerden, hadden echter een ongunstig mix-effect, wat een negatieve impact had op de marges. De omstandigheden in onze Europese markten blijven over het algemeen moeilijk.”

Over de markt voor zakelijk tapijt, zegt Balta: “De sterke groei bij Commercial werd gedreven door een aanhoudende tweecijferige groei van onze activiteiten in de Verenigde Staten, die marktaandeel blijven winnen. In Europa zagen we een omzetdaling doordat de marktomstandigheden moeilijk blijven.”

Ten aanzien van de al enige tijd kwakkelende prestaties van zijn tapijt voor thuisgebruik, merkt Balta op: “Na enkele kwartalen van dalende omzet in 2018 was de omzet van Residential stabiel in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar, dankzij de eerste zendingen van een groter aantal nieuwe collecties en pre-brexit buffervoorraad bij enkele van onze Britse klanten. De handelsactiviteit in onze belangrijkste markten in continentaal Europa bleef in het eerste kwartaal gematigd.” In continentaal Europa is de tapijtmaker er wel in geslaagd om de prijzen van zijn producten te verhogen, niet echter in het Verenigd Koninkrijk, waar het handelsklimaat in zijn opinie over het algemeen moeilijk en volatiel blijft. Verder gaat de onderneming door met focussen op een groter aandeel van producten met een hogere marge, die momenteel al 31 procent van de omzet van Residential vertegenwoordigen.

“Onze resultaten voor het eerste kwartaal lagen in lijn met onze verwachtingen en we zitten op schema om de doelstellingen voor het volledig jaar 2019 te halen die we in maart hebben uitgesproken. Onze divisies Rugs en Commercial lieten in het kwartaal een solide groei zien,” zo luidt het commentaar van hoogste baas Cyrille Ragoucy. “Terwijl de kosteninflatie en de investeringen in NEXT een impact hadden op onze resultaten in het eerste kwartaal, konden we de eerste voordelen van onze prijsverhogingen zien. Wij zijn gefocust en goed gevorderd met de uitvoering van de verschillende initiatieven voor groei en kostenbesparing in het kader van NEXT, waarvan de eerste voordelen later dit jaar verwacht worden en die vanaf 2020 een aanzienlijke verbetering van onze resultaten zullen opleveren.”

De implementatie van het programma NEXT is in het voorbije kwartaal van start gegaan en heeft als doel om de resultaten van de onderneming over een periode van drie jaar aanzienlijk te verbeteren. E-commerce speelt daarin een rol, naast het doorvoeren van prijsverhogingen, kostenbesparingen, een hogere efficiëntie in de productie en het onder de loep nemen van de kwaliteit van de verkoop en marketing.

(Vloerenplein, 03-05-2019)

 
Voorjaarsactie bij Peitsman

Voorjaarsactie-Peitsman 2019Voorjaarsactie bij Peitsman, geldig van 6 mei tot en met 2 juni 2019.Bij Koninklijke Peitsman gaat komende maandag 6 mei een Voorjaarsactie van start. Onder het vrolijke motto ‘Ga erop uit deze zomer!’ kan men vier weken lang (tot en met 2 juni) sparen voor aardige items die in het teken van de vakantie staan. Bij een groot aantal geselecteerde producten ontvangen de klanten van de groothandel spaarpunten, die voor aantrekkelijke cadeaus zijn in te wisselen.

“Ga een midweek of weekend naar vakantiepark Bad Hoophuizen, neem uw nieuwe Samsonite koffer mee, vergeet uw Sony koptelefoon niet en geniet op uw strandlaken van de Nederlandse zomer,” zo geeft Peitsman op luchtige wijze een indruk van de beschikbare items. Of voor een actiever uitje: “Sluit uw fietsnavigatie aan en maak een sportief rondje Veluwe met uw Garmin smartwatch bij de hand.”

Voor elke euro die men besteedt aan een of meer deelnemende artikelen ontvangt men één spaarpunt. Op www.peitsman.nl komt volgende week een digitale folder te staan met alle deelnemende artikelen. Op de online bestelsite zijn ze te herkennen aan het spaaricoontje. Het aantal te sparen punten is onbeperkt, het verzilveren ervan is mogelijk via de online bestelsite. (Klik dan in het menu op ‘spaaractie’). Voor alle cadeaus geldt overigens dat op = op.

(Vloerenplein, 01-05-2019)

 
Omzet Tarkett groeit met dubbele cijfers

Fabrice Barthelemy 19 tarkettCEO Fabrice Barthélemy is content met de organische groei en met de gang van zaken in onder meer Europa, maar bezorgd over de hogere grondstof- en vrachtkosten.Tarkett heeft in het voorbije eerste kwartaal een netto-omzet van afgerond 625 miljoen euro geboekt, een vooruitgang van 10,0 procent ten opzichte van de 568 miljoen euro van vorig jaar. Een organische groei van 3,7 procent draagt 22 miljoen euro bij aan de omzetverhoging, de integratie van vloerenmaker Lexmark en andere aankopen zo’n zelfde bedrag en positieve wisselkoerseffecten tussen de dollar en de euro nog eens 14 miljoen euro. De organische groei is met name toe te schrijven aan de regio EMEA (+5,8 procent), met inbegrip van Europa, en de divisie Sports (+19,4 procent).

De goede prestatie van het EMEA-segment is grotendeels te herleiden tot een toename van het afzetvolume gedurende het kwartaal. Met name de verkoop in het VK en Scandinavië is volgens het vloerenconcern bijzonder krachtig, daarentegen is de groei in Turkije en het Midden-Oosten vertraagd. De gerapporteerde omzet in het EMEA-segment is met 4,7 procent gestegen tot 239 miljoen euro, waarbij het verschil met het organische groeipercentage wordt verklaard door een negatief wisselkoerseffect met de Zweedse munt.

De aangepaste ebitda van de groep als geheel komt uit op 43,1 miljoen euro (ofwel 6,9 procent van de omzet), tegenover 29,8 miljoen vorig jaar (toen 5,2 procent van de omzet). Het concern heeft de negatieve invloed van duurdere grondstoffen en hogere vrachtkosten op het resultaat in het eerste kwartaal meer dan glad weten te strijken dankzij de vorig jaar al doorgevoerde verhoging van de verkoopprijzen.

CEO Fabrice Barthélemy is goed te spreken over de volgens hem ‘gedegen’ organische groei en de ‘dynamiek’ in de regio EMEA. De huidige zakelijke omgeving noemt hij evenwel aanhoudend ‘uitdagend’ gezien de druk van de hogere grondstof- en vrachtkosten. De onderneming zal zijn verkoopprijzen dan ook blijven afstemmen op de kosteninflatie.

(Vloerenplein, 29-04-2019)

 
Mohawk verliest omzet en resultaat in VS

jeffreyLorberbaum-mohawkCEO Jeffrey Lorberbaum: “Elk van onze bedrijfsonderdelen neemt specifieke acties om zich aan te passen aan de huidige omgeving.”Mohawk Industries heeft in het afgelopen eerste kwartaal een netto-omzet van 2,44 miljard dollar geboekt (omgerekend ruim 2,18 miljard euro), een toename van slechts 1 procent vergeleken met de 2,41 miljard dollar van vorig jaar. De nettowinst van het Amerikaanse concern bedraagt 122 miljoen dollar, tegenover nog 209 miljoen in dezelfde periode in 2018.

Het segment Flooring Rest of the World rapporteert 6 procent meer omzet (op basis van constante wisselkoersen en aantal werkdagen zelfs 16 procent meer), om uit te komen op 622 miljoen dollar (eerste kwartaal vorig jaar: 585 miljoen dollar). Het bedrijfsresultaat van Flooring Rest of the World ligt op 90,4 miljoen dollar in de verslagperiode (Q1 vorig jaar: 89 miljoen dollar).

De divisie Global Ceramic weet de omzet nog met 2,5 procent te verhogen. Het segment Flooring North America geeft daarentegen 3 procent omzet prijs en ziet het bedrijfsresultaat uitkomen op slechts 0,6 miljoen dollar (Q1 vorig jaar: nog bijna 75 miljoen).

“In het eerste kwartaal leverden we resultaten in lijn met de bovenkant van onze verwachtingen, ondanks economieën die afzwakken in het merendeel van de regio’s en een sterkere Amerikaanse dollar, die de vertaalde resultaten lager doet uitkomen,” aldus commentaar van CEO Jeffrey Lorberbaum. In de Verenigde Staten liep de topman onder meer aan tegen een afkoelende huizenmarkt en een toename van de productiekosten, hoewel het beeld volgens hem weer verbetert richting het tweede kwartaal. “Wereldwijd had de ongelijke vraag invloed op het volume, waardoor de druk op zowel de prijs als de mix toenam.”

Lorberbaum vervolgt: “Elk van onze bedrijfsonderdelen neemt specifieke acties om zich aan te passen aan de huidige omgeving. We introduceren nieuwe producten om ons aanbod te differentiëren en onze marges te verbeteren, en we hebben prijzen verhoogd om hogere kosten voor energie en grondstoffen te compenseren. We hebben dure activa vervangen, inefficiënte operaties geconsolideerd, productieprocessen verbeterd en onze overheadkosten verlaagd.”

(Vloerenplein, 29-04-2019)

 
Nieuwe DESSO collectie Human Fascination

Tarkett-ArableCollectie Human Fascination ‘Arable’.Tarkett introduceert de nieuwste toevoeging aan de DESSO Carpetecture®-familie: ‘Human Fascination’. Deze tapijttegelcollectie eert volgens Tarkett niet alleen de diversiteit van de natuur, maar ook de kwetsbaarheid ervan, een zaak waar Tarkett zich sterk voor inzet. ‘Human Fascination’ bestaat uit vier series tapijttegels met een structuur van 50 x 50 cm: Arable, Breccia, Flores en Granite. Elk assortiment heeft een eigen identiteit, maar haalt onmiskenbaar inspiratie uit de natuur. Zo speelt Granite in op het ongetemde landschap, Brescia combineert de kracht en duurzaamheid van marmer en de vormen en patronen van door zee gevormde rotsen, Arable herinnert ons aan de plek waar natuurlijke landschappen en menselijke interventie samenkomen en Flores vindt haar oorsprong in de plantenwereld.

Anette Timmer, EMEA Marketing Director Carpets/Workplace bij Tarkett: "Door de details van aardse materialen van dichtbij en veraf te laten zien - van ruwe rots tot weelderig, glad marmer - hebben we het moois wat de planeet ons te bieden heeft tot leven gebracht in onze nieuwe tapijtcollectie. Hiermee bieden we een perfecte aanvulling op het interieur voor de werkplek, mede dankzij het aantrekkelijke en duurzame design.”

Tarketts inzet voor gezondheid en welzijn staat centraal in de algemene duurzaamheidsstrategie: “Doing Good. Together.” Tarkett richt zich hiermee op het behoud van natuurlijke hulpbronnen, het verbeteren van het leven van mensen en het samen bijdragen aan een gezondere planeet. “Alle producten binnen de Human Fascination-collectie zijn geproduceerd volgens de Cradle to Cradle® principes, gebruikmakend van duurzame, herbruikbare materialen. Zo is de collectie gemaakt van minimaal 75% gerecycled kalk uit de lokale drinkwaterindustrie. Bovendien worden de producten gemaakt met ECONYL®, een 100% geregenereerd nylongaren dat gemaakt is van gerecycled afvalmateriaal, zoals afgedankte visnetten en tapijtgaren van de Tarkett Refinity-fabriek. Met zijn milieubewuste productieprocessen en herbruikbare materialen streeft Tarkett ernaar om gezondere ruimtes te creëren met duurzame vloeren die zowel de mens als het milieu ten goede komen,” aldus Tarkett in het persbericht.

(Vloerenplein, 26-04-2019)

 
Handig kokosmatten installeren

rinos-instructieKlik op de afbeelding >>Vanuit verschillende kanten krijgt Rinos, de bekende leverancier van entreematten, weleens de vraag hoe men nu het handigste een kokosmat installeert. “Zelf staan we daar niet zo vaak bij stil omdat we iedere dag met kokosmatten bezig zijn,” zegt Arnout Appelo, Marketing Director Rinos. “Maar natuurlijk zijn er overal in de wereld mensen die hier voor het eerst mee in aanraking komen. Vooral als je bijvoorbeeld Duratap (Klasse 32, Cfl-s1) in een project gaat installeren, wil je zeker weten dat het goed gaat. En kokos gaat toch net even iets anders dan gewoon tapijt. Daarom hebben we één van onze meest ervaren werknemers gevraagd om dit eens voor te doen. Op de video ‘How to install coir?’ krijg je duidelijk in beeld - met ondertiteling - wat je nodig hebt en hoe je dit het slimste doet. De video behandelt zowel het leggen van een mat in een kleine put, maar ook het leggen van een grotere coupon met complexe insnijdingen en het aanbanen van rollen kokos. Hiermee hoeft het leggen van kokos voor niemand meer een probleem te zijn.”

(Vloerenplein, 26-04-2019)

 
Carpetright op koers

Wilf-Walsh-CarpetrightWilf Walsh, CEO Carpetright: “We blijven op schema, zowel met ons herstelplan als met onze strategische initiatieven.”Met nog kort te gaan voordat Carpetright zijn gebroken boekjaar afsluit en midden 2019 de jaarcijfers bekend maakt, laat het bedrijf weten op koers te zijn naar de beoogde besparing van 19 miljoen Britse pond. Deze werd alweer bijna een jaar geleden aangekondigd als onderdeel van de herkapitalisatie van de groep. De Britse like-for-like omzet verbeterde in het vierde kwartaal aanzienlijk vergeleken met een jaar geleden. Carpetright stelt dat het vertrouwen van de klanten is teruggekeerd als gevolg van de ingezette herstructurering. De handel in Europa ligt voor op de koers van vorig jaar. Met name de positieve handelsprestaties in Nederland zijn de drijvende kracht achter het positieve resultaat.

Wilf Walsh, CEO Carpetright: “Dit was voor Carpetright een overgangsjaar. We blijven op schema, zowel met ons herstelplan als met onze strategische initiatieven. Het merk blijft sterk en de ingezette maatregelen zorgen voor een stuwende verbetering. Hoewel het consumentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk een uitdaging blijft, begint het werk dat we hebben gedaan om ons te herpositioneren zijn vruchten af te werpen. Dit zal Carpetright leiden naar de weg terug naar duurzame winstgevendheid.”

(Vloerenplein, 26-04-2019)

 
Estillon introduceert Soundstop range

Soundstop-Plus-2mmSoundstop LVT AS 1mm.Estillon breidt haar assortiment geluidsreducerende PE schuim-ondervloeren voor parket-/laminaat en PVC klikvloeren uit. Naast de producten Vapoflex 10dB 2mm en PE Silver 2mm lanceert Estillon tevens de Soundstop range: Soundstop 2mm, Soundstop Plus 2mm en Soundstop LVT AS 1mm. De gehele Soundstop range voldoet volgens Estillon aan de hoogste eisen volgens de EPLF en MMFA. Voor parket-/laminaat vloeren is geschikt de Soundstop 2mm en (PE foam)Soundstop Plus 2mm (PE foam met een aluminium vochtscherm). Speciaal voor Voor PVC klik vloeren brengt Estillon Soundstop LVT AS 1mm (PE foam met een hoge densiteit en een antisliplaag) CS3 klasse > 400kpa. Als de belangrijkste algemene voordelen van de Soundstop range noemt Estillon onder meer de goede contactgeluidisolatie, de stabiliteit en het installatiegemak, en tot slot het feit dat de range geschikt is voor vloerverwarming. Met deze range PE schuim-ondervloeren biedt Estillon naar eigen zeggen nu een complete range, voor iedere type harde bovenvloer met diverse gebruikstoepassingen.

(Vloerenplein, 26-04-2019)

 
Verdere groei Intertap Flooring

Luuk-SchrauwersLuuk Schrauwers versterkt de binnendienst bij Intertap.Intertap Flooring maakt de laatste jaren een gezonde groei door. Sinds de introductie van de succesvolle huiscollectie Hoomline is met regelmaat zowel het assortiment als het aantal medewerkers uitgebreid. Recentelijk voegde Intertap Luuk Schrauwers aan de binnendienst toe. Schrauwers heeft als allround commercieel medewerker een multi-functionele taak binnen de organisatie. Naast orderverwerking neemt hij ook een stuk pr & marketing en social media voor zijn rekening. "Naast het verwerken van orders ga ik me ook bezig houden met het profileren van Hoomline op de sociale media en zal ik ook degene zijn die monsters naar klanten
opstuurt,” zo informeert Luuk Schrauwers.

Hoomline-Manhattan-XXLHoomline Manhattan XXL.Met Hoomline Manhattan XXL 4V, introduceert Intertap verder naar eigen zeggen “dé digitale revolutie in klik vloeren.” Met het nieuwe product maakt het bedrijf zijn intrede in de wereld van de digitaal geprinte vloeren. Anders dan bij het traditionele laminaat wordt het dessin van de Hoomline Manhattan direct op het HDF geprint en niet op een papieren tussenlaag. Daardoor wordt er minder materiaal gebruikt bij de vervaardiging van deze vloeren. De vloerdelen zijn met 205 x 24 cm extra breed en extra lang. De kleine V-groef is in het HDF geperst en daardoor dessin-matchend in plaats van geverfd. Iedere 5 m2 is uniek. De Manhattan collectie bestaat uit 7 aantrekkelijke dessins en wordt in de gebruikelijke Hoomline displays aan de markt gepresenteerd, alleen zijn de borden een stuk langer zodat duidelijk te zien is dat het om XXL planken gaat.
Tot slot breidt Hoomline de lamel parketcollectie verder uit met de uitvoering Woodlook. “Deze trendsetter kent de maatvoering 1900x190x14/3 en is afgewerkt met een transparante geoliede-waxed finish op lijnzaadbasis. Deze kwaliteit is inmiddels op voorraad en derhalve direct leverbaar. Met zijn komst bieden wij nu diverse onbehandelde –en behandelde uitvoeringen aan met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding,” aldus Intertap tot besluit.

(Vloerenplein, 24-04-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

Lindura

schonox voor de vakman gewoon beter

allesovertapijt-logo