banner-INTR

moduleo

edited 2394 mFLOR

headlam247-a

nieuws
‘Elastisch’ groeit 3,9% per jaar tot 2022

global-flooring-coverDe wereldwijde vraag naar elastische vloeren zal naar verwachting met 3,9 procent per jaar toenemen tot 3,7 miljard vierkante meter in 2022, een hoger groeipercentage dan dat voor de niet-elastische vloeren (zoals keramisch, parket en laminaat). Vinylproducten - met name LVT - zullen naar verwachting verder marktaandeel winnen, waarmee de trend van de jaren 2012-2017 wordt voortgezet. Dit en meer is te lezen in Global Flooring, een nieuw onderzoek van The Freedonia Group.

De wereldwijde vraag naar vinylvloeren zal naar verwachting met 3,9 procent per jaar oplopen tot 3,1 miljard vierkante meter in 2022. Deze producten blijven marktaandeel winnen op de wereldmarkt, zo voorspellen de onderzoekers, naarmate de marktpenetratie van LVT groter wordt, hierbij geholpen door verbeteringen in digitaal printen waardoor ze er beter uit gaan zien.

Meerlaagse vloerproducten als WPC (een niche, volgens de onderzoekers) hebben eveneens sterke vooruitzichten, hoewel Freedonia aantekent dat de marktpenetratie beperkt blijft, vooral buiten de ontwikkelde landen. Het hoge groeitempo zal naar verwachting tevens wat afzwakken ten opzichte van de periode 2012-2017, toen een sterke opleving op de Amerikaanse markt de groei een stevige stimulans gaf.

De wereldwijde vraag naar alle elastische plus niet-elastische vloeren bij elkaar zal naar schatting 3,1 procent per jaar stijgen, om uit te komen op totaal 21,0 miljard vierkante meter met een waarde van 226 miljard dollar in 2022. De groei zal worden aangedreven door de toegenomen bouw van nieuwe woningen en niet-residentiële gebouwen en door hogere bestedingen aan verbeteringen en renovaties van bestaande gebouwen. Het gebruik van reeds afgewerkte vloerbedekkingen zal bovendien toenemen in het kielzog van wereldwijde verbeteringen in de levensstandaard. Global Flooring telt 465 pagina’s en is bij The Freedonia Group (www.freedoniagroup.com) te koop voor 6700 Amerikaanse dollars.

(Vloerenplein, 23-01-2019)

 
Forinn brengt de Metropolitan Collectie

Metropolitan-CollectieForinn heeft een nieuwe vloerenreeks, de Metropolitan Collectie, in zijn assortiment opgenomen. Deze bestaat uit het drietal deelcollecties Metropolitan Gluedown, Metropolitan Uniclic en Metropolitan Rigid, elk met negen verschillende designs, zodat telkens voor elke ruimte en situatie de juiste oplossing wordt geboden.

De Metropolitan Collectie heeft een slijtlaag van 0,55 millimeter en is geschikt voor zowel woonkamers als zakelijke ruimtes. Er is divers POS-materiaal bij de groothandel verkrijgbaar, zoals swatches, brochures, stalenboekjes en een display.

(Vloerenplein, 23-01-2019)

 
‘Aanbevolen Lijm Gids’ editie 2019

RAG-cover-DutchDe nieuwe editie van de ‘Aanbevolen Lijm Gids’ (in het Engels 'Recommended Adhesives Guide’, afgekort RAG) van F. Ball bevat vloerlijmadviezen voor een ongeëvenaard aantal van zesduizend vloerbedekkingen (van vinyl, LVT, PVC, tapijt en tapijttegels, tot laminaat, hout en kurk) van meer dan tweehonderd internationale fabrikanten. Ieder lijmadvies is uitgebreid getest en door de fabrikant van de betreffende vloerbedekking goedgekeurd voordat deze in het naslagwerk is opgenomen. De e-versie van de gids op de website van F. Ball wordt het hele jaar door bijgewerkt. De gratis app is te downloaden via de app stores bij Apple en Google. De gedrukte versie is via het e-mailadres informatie @ f-ball.nl aan te vragen.

(Vloerenplein, 23-01-2019)

 
Jubilerend EPLF levert fors volume in

De vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren (EPLF) viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. De vereniging wijst er in een persbericht op dat de laminaatbranche nog altijd groeiende is, afgezien van West-Europa, met name Duitsland, waar de verkoop al enige tijd afneemt. De EPLF ziet dat in dergelijke landstreken ‘met meer koopkracht’ sprake is van substitutie door andere vloerensoorten. Niettemin is de vereniging van mening dat de bij haar aangesloten fabrikanten goed gepositioneerd zijn in de wereldwijde uitvoerhandel en dat in Europa vervaardigde laminaatvloeren verder terrein winnen in Oost-Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Een punt van aandacht voor de jubilerende organisatie is het gezamenlijk doorontwikkelen van het product laminaat, ofwel waarde toevoegen door innovatie, ook en vooral met het oog op de Europese thuismarkt.

De EPLF-leden waren in 2017, met 477 miljoen vierkante meter, nog goed voor zowat de helft van de wereldwijde verkoop van laminaatvloeren, te weten ruim een miljard vierkante meter. In 2018 is de afzet van de EPLF-leden wereldwijd evenwel opnieuw achteruit gegaan, zo blijkt uit de jongste, op Domotex vrijgegeven cijfers. De verkoop van in Europa gemaakt laminaat bedraagt vorig jaar 455 miljoen m², een flinke daling van 4,6 procent. De West-Europese thuismarkt is ook in 2018 weer gekrompen, terwijl Latijns-Amerika en Azië de sterkste groei optekenen. In Noord-Amerika daalt de verkoop van laminaat, in Oost-Europa blijft de verkoop stabiel.

In West-Europa (inclusief Turkije) is de totale afzet in 2018 goed voor 225 miljoen m² (2017: 243 miljoen m²), een afname van 7,3 procent. De verreweg belangrijkste afzonderlijke markt in het hart van Europa, Duitsland dus, is goed voor 52 miljoen m² (2017: 57 miljoen m²) - een flinke daling van 8,3 procent, door de EPLF toegeschreven aan de aanhoudende tendens van substitutie van laminaat door andersoortige vloeren.

eplf 2007-2018

Frankrijk staat nog altijd op de tweede plaats in Europa en laat in 2018 met 36 miljoen m² (2017: 37,6 miljoen m²) een beperkte achteruitgang optekenen. In Groot-Brittannië zet de positieve trend voor de EPLF-leden zich niet voort: in 2018 wordt met 29,8 miljoen m² (2017: 33,8 miljoen m²) opnieuw een daling, nu van 11,8 procent, geboekt. In Turkije daalt de EPLF-verkoop ook in 2018 weer, met zelfs 18,2 procent tot 20,4 miljoen m² (2017: 24,9 miljoen m²). Nederland behoudt met een verkoopcijfer van 18,3 miljoen m² (2017: 19,7 miljoen m²) zijn vijfde plaats, ondanks een terugloop van zo’n 7 procent. Spanje blijft met 16,5 miljoen m² (2017: 17 miljoen m²) redelijk stabiel. België is goed voor afgerond 8,5 miljoen m² (2017: 9 miljoen m²).

In Oost-Europa wordt de opwaartse trend van de voorbije jaren niet voortgezet. De EPLF lijkt niettemin tevreden met het stabiele resultaat (128 miljoen m²) in deze regio, wat haar betreft nog altijd een belangrijke groeimarkt voor de komende jaren. Rusland en Polen blijven de belangrijkste afzonderlijke markten hier.

eplf-2018-wereld

Noord-Amerika is in 2018 goed voor een verkoop van 44,3 miljoen m² (2017: 49 miljoen m²), een krimp van 10,4 procent. Die komt voornamelijk voor rekening van Canada, waar de verkoop bijna een kwart is gezakt, terwijl de VS slechts 2,4 procent prijsgeven.

Latijns-Amerika boekt in de EPLF-afzetstatistieken opnieuw vooruitgang: in 2018 wordt met 18,5 miljoen m² (2017: 17,7 miljoen m²) 4,7 procent groei opgetekend, met Chili weer voorop. De verhoudingsgewijs grootste toename wordt in 2018 in Afrika opgetekend, met 7,8 procent, maar het volume bedraagt hier slechts 5 miljoen m².

In Azië boeken de EPLF-fabrikanten in 2018 een totale afzet van ongeveer 30 miljoen m² (2017: 29 miljoen m²), een stijging van zo’n 2,8 procent. China blijft de belangrijkste markt. Ondertussen lijkt laminaat ook op de enorme markt van India voet aan de grond te krijgen, met dik anderhalf miljoen vierkante meter vorig jaar.

(Vloerenplein, 21-01-2019)

 
BAU opnieuw ‘internationaler'

BAU2019 A6 ClassenVloerenhal A6, met onder meer Classen en Wineo in beeld (foto: StudioLoske).BAU 2019, vakbeurs voor architectuur, materialen en systemen te München, heeft opnieuw tamelijk hoge ogen gegooid. Op een beursoppervlakte van voor het eerst 200.000 vierkante meter toonden 2250 exposanten (2017: 2120) uit 45 landen hun aanbod aan de brede bouwsector. Van hen kwamen 842 uit het buitenland (37 procent), met afvaardigingen uit Nederland en België van respectievelijk 32 en 42 bedrijven.

De toegangspoortjes turfden 250.000 bezoekers (zo’n duizend minder dan de vorige keer), onder wie 85.000 van buiten Duitsland, uit meer dan 150 landen. De internationaliteit van de bezoekers aan BAU is daarmee verder opgelopen, want naar de vorige editie in 2017 reisden 80.500 bezoekers van buiten het gastland naar München. De ranglijst van de buitenlandse visite wordt opnieuw aangevoerd door Oostenrijk, Zwitserland en Italië. De Russische federatie en China treden toe tot de top vijf, met respectievelijk ruim 4000 en ruim 3500 bezoekers.

Enquêtes op de beursvloer brengen aan het licht dat zowel exposanten als bezoekers het evenement in hoge mate waarderen. "Onze doelstellingen voor de BAU 2019 zijn behaald en op talrijke terreinen zelfs overtroffen. Voor Tarkett geldt BAU als beurs nummer één. In 2021 zijn we er opnieuw bij,” aldus Lutz Vöing, marketing-directeur bij Tarkett Holding voor de Duitstalige markten. Thorgen Juettner, verkoopdirecteur van het Duitse Festool: "BAU stelt ons in de gelegenheid om al onze nieuwigheden aan het begin van het jaar aan een grote verscheidenheid aan vaklieden in de bouw te presenteren. Wij zijn zeer tevreden met de belangstelling van het bezoek aan onze stand en zullen over twee jaar opnieuw aan BAU deelnemen.”

De volgende BAU staat op de agenda voor 11 t/m 16 januari 2021. Voor de BAU-loze jaren wordt voorts, om de twee jaar dus, het nieuwe beursconcept digitalBAU gelanceerd, met ‘digitalisering’ als uitgangspunt en voor het eerst te houden in Keulen in februari 2020.

(Vloerenplein, 21-01-2019)

 
Good Design Award voor ‘Exclusive 1015’

Vorwerk Exclusive 1015Prijswinnaar Exclusive 1015, hier in ontwerp 8264, kleur 5V57 (foto: Vorwerk).Vorwerk flooring heeft een Good Design Award 2018 in ontvangst mogen nemen voor zijn vlakgeweven kwaliteit ‘Exclusive 1015’. “Een harde vloer die ongelooflijk textielachtig aanvoelt en het oog boeit met zijn buitengewone structuren en iriserende 3D-effecten,” zo stelt de Nederlandse vertegenwoordiging Mommersteeg. Een en ander wordt bereikt door het kunstig met elkaar verweven van donker basismateriaal en contrasterend poolgaren. De invloedrijke onderscheiding wordt sinds 1950 jaarlijks uitgereikt door The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design in samenwerking met het Europees Centrum voor Architectuur, Kunst, Ontwerp en Stedenbouw. De uit ontwerpspecialisten bestaande jury let vooral op innovatief denken, creatieve vormgeving en duurzaamheid.

(Vloerenplein, 21-01-2019)

 
Intirio in aantocht, samen met TrendZ

intirio18-sfeerbeeldSfeerbeeld Intirio 2018, een editie met honderdvijftig exposanten (foto: Patrick Dekeyser/Visual Communication).Intirio 2019, interieurdecoratievakbeurs voor de Benelux, staat voor 27, 28 en 29 januari a.s. op de agenda, opnieuw in Flanders Expo Gent. Easyfairs, de nieuwe eigenaar van het evenement, maakte afgelopen juni bekend toch ook in 2019 een editie van de vakbeurs te gaan organiseren, dit op verzoek van de markt en in tegenstelling tot wat in eerste instantie door het internationale beursconsortium werd gecommuniceerd. Op vraag van de exposanten is de beurs wel met een dag ingekort. Intirio loopt bovendien simultaan met de nieuwe beurs TrendZ Belgium, waarop allerhande interieuraccessoires een plaats vinden en die complementair heet te zijn. Tijdens de gekoppelde evenementen staat ook het Interieurdecoratie Congres gepland. De exposantenlijst van Intirio 2019 telt niet meer dan vijfentwintig namen. De enige grotere naam op vloerengebied is die van Moduleo, dat zijn nieuwe product LayRed voor het voetlicht brengt.

(Vloerenplein, 21-01-2019)

 
Bodiax brengt Hydro-core clic pvc ‘Thor’

Bodiax-ThorBodiax Thor is opgebouwd uit vijf lagen: een matte PU-beschermlaag, vinyl-slijtlaag 0,55 mm, pvc-toplaag 2 mm, Hydro-core-laag 5 mm en een egaliserende en geluiddempende onderlaag 1,5 mm.De pvc-serie van Bodiax, een onderdeel van Heditex in Vlaardingen, is uitgebreid met de collectie Thor. Deze biedt alle voordelen van een pvc-vloer, zo stelt de leverancier, in combinatie met het Unilin Clic-systeem, dat ervoor zorgt dat de vloer eenvoudig is te leggen en niet verlijmd hoeft te worden.

De vloerplanken van Thor worden met de grootste zorg vervaardigd en bestaan uit vijf lagen om de beste kwaliteit te kunnen bieden, zo verzekert Bodiax. Dankzij de dikke egaliserende onderlaag kan Thor direct over elke vlakke vloer worden gelegd en is daardoor geschikt voor vrijwel elke ruimte in een woning of project. Tevens heeft de onderlaag een geluiddempende functie en biedt deze betere ondersteuning voor de gewrichten. De daaropvolgende stabiele Hydro-core (kern) van vijf millimeter is honderd procent waterproof, wat Thor volgens de aanbieder uitermate geschikt maakt voor vochtige ruimtes als badkamers.

Om het voor Bodiax typerende natuurgetrouwe decor te realiseren, wordt gebruik gemaakt van een pvc-toplaag van twee millimeter. Deze laag zorgt voor een comfortabele vloer, met een lage geluidsbelasting. De vloer wordt afgewerkt met een sterke slijtlaag van 0,55 millimeter en een matte PU-beschermlaag. Dit zorgt ervoor dat de vloeren bestand zijn tegen intensief gebruik. De antislip-eigenschap van de vloer blijft behouden, ook al liggen er waterdruppels. Meer informatie over de collectie als geheel is te vinden op www.bodiax.com.

(Vloerenplein, 18-01-2019)

 
Updates van de vereniging MMFA

mmfa-logoIn een poging om de snelle ontwikkelingen op de markt te vangen in een geschiktere classificatie, heeft de Multilayer Modular Flooring Association (MMFA) nieuwe namen gegeven aan de productgroepen die zij hanteert binnen het grotere geheel van de meerlaagse modulaire vloerbedekkingen. De opbouw van de vloer als uitgangspunt nemend, wordt nu onderscheid gemaakt tussen de productcategorieën ‘Wood’, ‘Polymer’ en ‘Mixed’. Deze zijn de opvolgers van wat voorheen door het leven ging als respectievelijk klasse 1, 2 en 3.

‘Wood’ staat voor alle producten met een merendeels op houtmateriaal stoelende samengestelde kern, voorzien van een polymeer- of kurkbovenlaag. ‘Polymer’ omvat producten met polymeerkern en polymeeroppervlak. Deze kent twee onderverdelingen: de klassieke LVT click-producten en de ‘rigide’ producten (ofwel alle andere polymere click-producten op basis van EPC of SPC). In ‘Mixed’ zijn de vloeren van elke andere opbouw ondergebracht (zoals MMF-modules met kliksysteem en bovenop textiel, of die met een minerale kern of tussenlaag van kurk). In alle drie de categorieën kan het polymeer van PVC zijn of een alternatief synthetisch materiaal.

De MMFA is inmiddels aan de slag gegaan met het standaardiseren van proeven waarmee zich onder meer de kwaliteit van de nieuwe ‘rigide’ producten laat bepalen.

Vloer-van-LICODeze vloer van LiCo is behalve prettig om op te lopen ook milieuvriendelijk, want gebaseerd op vezelmateriaal van gerecycled en chroomvrij echt leder, natuurlijk latex, natuurlijk vet en natuurlijke looimiddelen.De MMFA telt nu drieëntwintig gewone leden (met Tarkett als jongste aanwinst), zesentwintig geassocieerde en twee ondersteunende leden. Samen met de verenigingen ECRA (tapijt), ERFMI (elastisch) en EPLF (laminaat) wordt voorts gewerkt aan de oprichting van de overkoepelende European Floor Covering Association (EuFCA), met Brussel als strategische standplaats.

De verkoopcijfers van de leden van de MMFA zaten ook in 2018 in de lift omhoog en naar verwachting laat 2019 opnieuw omzetgroei zien voor alle productcategorieën en markten binnen het segment van de meerlaagse modulaire vloeren (MMF), zo liet de vereniging een paar dagen terug weten op Domotex.

In MMF-vloeren met HDF-kern (voorheen klasse 1) hebben de leden van de vereniging momenteel op wereldschaal een aandeel van meer dan 90 procent. In 2017 realiseerden MMFA-fabrikanten al een wereldwijde verkoop in deze categorie van bijna 10 miljoen vierkante meter, waarvan 80 procent voor rekening kwam van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In 2018 steeg de totale hoeveelheid verder tot 12 miljoen vierkante meter.

Met modulaire meerlaagse producten op basis van polymeer of polymeercomposiet (voorheen klasse 2), hebben de MMFA-leden in 2018 wereldwijd een afzet van 62 miljoen vierkante meter geboekt (2017: ruim 48 miljoen), waarvan meer dan 31 miljoen toe te schrijven is aan West-Europa (2017: 23 miljoen) en circa 26 miljoen aan Noord-Amerika (2017: 21 miljoen). In 2018 hebben de MMFA-leden in Duitsland de stijgende lijn vastgehouden, met een afzet van op hout en op polymeren gebaseerde producten van bijna 20 miljoen vierkante meter (2017: bijna 15 miljoen).

(Vloerenplein, 18-01-2019)

 
Unifloor weer van de partij op BouwBeurs

Jumpax-reduBeursteam Unifloor toont de toepassing van onder meer Redu-Panel en de Jumpax Family.Unifloor is begin februari weer aanwezig op de BouwBeurs in Utrecht. In hal 7 op stand A090 toont de Deventer specialist in ondervloeren onder andere Redu-Panel, zijn snelle oplossing voor de egalisatie van houten draagvloeren. Daarnaast treft de vakbezoeker op de stand van Unifloor ondervloersystemen aan voor gebruik in combinatie met traditionele of elektrische vloerverwarming.

Voor alle bouw- en renovatieprojecten belooft de exposant de ‘ideale’ ondervloeroplossingen te kunnen bieden. Hoe eenvoudig en snel deze zijn te verwerken, zal door de leverancier doorlopend worden gedemonstreerd op het evenement. “Geschikt voor diverse vloerbedekkingen en vloerconstructies, waarbij gemak, snelheid, eenvoud en het ontbreken van droogtijd (dus geen wachttijd) grote voordelen zijn. Daarnaast komt er bij de verwerking geen schroef aan te pas,” aldus Unifloor. De BouwBeurs (www.bouwbeurslive.nl) wordt gehouden van 4 t/m 8 februari a.s. in de Jaarbeurs Utrecht.

(Vloerenplein, 18-01-2019)

 
Slotbericht Domotex 2019
Lichte-daling-van-de-opkomstLichte daling van de opkomst is bepaald niet zichtbaar bij de entree van Domotex 2019 (foto: Deutsche Messe).
Onder-meer-ChapelOnder meer Chapel Parket uit Schijndel in beeld.
Hal-9-van-bovenafHal 9 van bovenaf gezien.
Chinese-aanbieders-vanChinese aanbieders van meerlaagse modulaire producten in hal 12.
Veel-Belgen-blevenVeel Belgen bleven weg, maar niet Louis de Poortere.
Ruimte-voor-demonstratiesRuimte voor demonstraties, op de foto Janser.

"De positieve en optimistische blik op het zakenjaar 2019, die tastbaar was in de beurshallen, bewijst het succes van de tentoonstelling van dit jaar,” zo zet Andreas Gruchow, bestuurslid van organisator Deutsche Messe, de toon in het slotbericht van Domotex. Ruim veertienhonderd exposanten uit meer dan zestig landen hebben deelgenomen aan de editie 2019. De beursorganisatie wil opgemerkt hebben dat het vakbezoek van een hoog kaliber is geweest, met zowat negen op de tien aanwezigen voorzien van beslissingsbevoegdheid - een gegeven dat volgens haar door de exposanten wordt onderschreven. “Vanwege de toenemende marktconcentratie” noteert Domotex 2019 een lichte daling van de opkomst, is het enige dat de organisatie verder kwijt wil over het bezoekersaantal.

Presentatie-van-LalegnoPresentatie van Lalegno uit Vlaanderen.

De beursenquête wijst uit dat de ordertoestand voor de exposanten gelijk bleef, terwijl het inkoopvolume per bezoeker omhoog ging. Ongeveer zeventig procent van de bezoekers is opnieuw uit het buitenland afkomstig. De opkomst van met name groot- en detailhandelaren ligt volgens Deutsche Messe flink hoger. De cijfers tonen daarnaast een hogere opkomst van architecten, interieurontwerpers en vakmensen uit de projectenhoek. Bovendien is de hoeveelheid verkochte displayruimte gestegen. In 2020 staat Domotex Hannover op de agenda voor 10, 11, 12 en 13 januari.

In-hal-13-krijgtIn hal 13 krijgt parket gezelschap van applicatie- en installatietechnieken.

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Voor mFLOR & Solcora is Domotex geslaagd

Peter Kuipers presenteertPeter Kuipers (rechts) toont nieuwe producten van mFLOR en Solcora.mFLOR kijkt terug op een geslaagde Domotex. Het bedrijf ontving vier dagen lang bestaande en nieuwe klanten in het naastgelegen hotel Radisson Blu en presenteerde daar de twee nieuwe glue down-collecties. Op beide collecties, zowel de 25-05 Abstract als de 20-03 Reservoir Oak, zegt de specialist in PVC-designvloeren veel positieve reacties te hebben gekregen.

Vooral de nieuwe reeks Abstract trok volgens mFLOR veel bekijks door het bijzondere vintage cross-over design, wat de vloer een zachte, textielachtige uitstraling geeft. De collectie is verkrijgbaar in zes aansprekende kleuren op het tegelformaat van 91,44 bij 45,72 centimeter. De tegels zijn 2,5 millimeter dik en voorzien van een 0,55 millimeter dikke slijtlaag, waardoor de vloer geschikt is voor zwaar projectmatig gebruik.

De collectie Reservoir Oak, met stroken van 121,92 bij 22,86 centimeter, heeft een natuurlijke uitstraling van eikenhout en is verkrijgbaar in eveneens een zestal aantrekkelijke kleuren. De stroken zijn 2,0 millimeter dik en voorzien van een 0,30 millimeter dikke slijtlaag, wat de vloer geschikt maakt voor zwaar huishoudelijk en licht projectmatig gebruik.

Verder deed mFLOR in Hannover een vooraankondiging van zijn rigid board-merk Solcora, een nieuwe tegelcollectie met de uitstraling van steen, gebaseerd op zijn goed ontvangen collectie Nuance. Voor de Solcora Nuance-collectie zijn de zes beste kleuren uit de glue down-reeks Nuance geselecteerd. De tegels zijn verkrijgbaar in de veelgevraagde rechthoekige afmeting van 90,7 bij 45 centimeter, zijn 4,5 millimeter dik en hebben een slijtlaag van 0,55 millimeter, waarmee het product geschikt is voor zwaar projectmatig gebruik. De Solcora Nuance-collectie wordt in april verwacht.

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Fabrice Barthélemy gaat Tarkett leiden

Fabrice-BarthelemyFabrice Barthélemy.De raad van commissarissen van Tarkett heeft tijdens zijn vergadering van afgelopen vrijdag besloten om Fabrice Barthélemy te benoemen tot chief executive officer (ceo) en voorzitter van de raad van bestuur. Barthélemy (50) is al geruime tijd lid van de raad van bestuur, eerst als chief financial officer van de groep in de jaren 2008 tot 2017, daarna als president van de divisie Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) & Latijns-Amerika. Vanaf september vorig jaar was hij daarnaast ook al interim-voorzitter van de directie.

De nieuwe topman krijgt van Tarkett lof toegezwaaid vanwege zijn ongekende kennis van zowel het bedrijf als de sector en om zijn jarenlange ervaring binnen de groep. Hij wordt evenzo geprezen om zijn bijdrage aan de huidige strategie met betrekking tot winstgevende groei, waardoor Tarkett wereldwijd een prominente speler is geworden op het gebied van vloerbedekking en sportvloeren. Complimenten krijgt hij ook voor zijn rol bij de overname van een twintigtal andere bedrijven en bij de beursgang van een aantal jaren geleden. Als hoogste man van de divisie EMEA & Latijns-Amerika heeft de nieuwe ceo, in de woorden van Tarkett, bovendien al zijn bekwaamheid getoond in het aansturen van deze belangrijkste tak van het bedrijf in een complexe omgeving.

Barthélemy belooft de komende maanden zijn nieuwe bedrijfsbeleid in detail uit de doeken te zullen doen. Voor nu stelt hij alvast: “Met het directiecomité is het onze doelstelling om de financiële prestaties van de groep om te buigen en onze investeringen te richten op de meest dynamische segmenten en landstreken. We willen onze organisatie evenzo meer ‘agile’ en meer digitaal maken, teneinde innovatie te versnellen en oplossingen te bieden die het verschil maken voor onze klanten. Ten slotte willen we de leidende rol van de groep in de circulaire economie vergroten om beter te kunnen voldoen aan al de verwachtingen van alle belanghebbenden bij ons en deze te benutten als een bron om het bedrijf onderscheidend te maken.”

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Omzetstijgingen ‘interieur’ in november

De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) is afgelopen november met ruim 33 procent gegroeid, zo valt op in de jongste detailhandelscijfers van het CBS. De detailhandel als geheel heeft ruim 4 procent meer omgezet dan in november 2017, de non-foodsector bijna 4 procent meer.

cbs-retail-nov18

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (parket, laminaat en kurk) en de winkels in meubels en woninginrichting (algemeen assortiment) realiseren in de elfde maand van het jaar omzetstijgingen van respectievelijk 3,1 procent (volume: +4,8 procent) en 2,9 procent (volume: +1,0 procent).

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Marmoleum Marbled is Terra, Splash & meer

Marmoleum-Marbled-settingMarmoleum Marbled wordt gebracht als mooi voor binnen, goed voor buiten.De nieuwe Marmoleum Marbled-collectie die Forbo Flooring deze maand op de markt brengt, biedt een dertigtal nieuwe, eigentijdse kleuren en twee ‘verse’ dessins, genaamd Terra en Splash. Laatstgenoemde nieuwkomer is een dessin met een lichtgrijze basis waar een beetje kleur doorheen schemert, en dat zich goed laat ‘mixen’ en ‘matchen’ met andere elementen in het interieur. Terra biedt door zijn kleurstelling ‘vuilverhullende’ eigenschappen, en wordt gezien zijn fijne marmertekening en rustige uitstraling aanbevolen voor kleine ruimtes. De vloerenmaker stelt dat deze nieuwe gemarmerde dessins, maar ook de andere structuren als Real, Fresco en Vivace, hoe dan ook goed passen in bijna iedere ruimte, zeker in combinatie met andere natuurlijke materialen, zoals hout, steen of textiel.

De collectie is meer dan CO2-neutraal. Elke vervaardigde vierkante meter levert een negatieve CO2-bijdrage op van minus vier gram uitstoot. De CO2-uitstoot tijdens de productie wordt namelijk meer dan volledig gecompenseerd met de CO2 die wordt opgenomen door de natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen (planten, bomen, gewassen) gedurende hun leven. De vloerenmaker bracht hiertoe het gebruik van fossiele brandstoffen tijdens de productie sterk omlaag, liet de keuze vallen op niet anders dan groene energie en verduurzaamde de relatie met zijn toeleveranciers. Forbo Flooring staat volgende week met onder meer deze gemarmerde vloeren op vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in de Jaarbeurs.

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Nieuwe look noraplan signa op BAU

noraplan-signa-Bronovo-ziekenhuis-Den-HaagIn het moeder-kindercentrum van het Haagse ziekenhuis Bronovo ligt noraplan signa.De rubber vloer noraplan signa is door nora systems in een nieuw jasje gestoken. Zijn twaalf jaar terug gelanceerde bestseller heeft een vernieuwd design en kleurenspectrum gekregen, plus een extra oppervlaktestructuur, en is dezer dagen in première te zien op de beurs BAU in München, op stand 133 in hal A5.

De noraplan signa wordt door de leverancier aangeprezen als een allrounder voor iedere toepassing, met keuze uit achtenveertig kleuren, een verscheidenheid aan technische en functionele eigenschappen en velerlei toebehoren. De nieuwe kleuren variëren van koele tinten grijs en warm beige tot levendige tinten, die bovendien talloze combinaties mogelijk maken. Toepassingsgebieden zijn onder meer ziekenhuizen, onderwijsinstellingen, fabrieken, openbare gebouwen en treinen. De in Duitsland gevestigde marktleider in rubber vloerbedekkingen werd vorig jaar overgenomen door tapijttegelmaker Interface uit de VS.

(Vloerenplein, 16-01-2019)

 
Domotex 2019 gewoon een goede beurs
Henk-LavermanHenk Laverman van Woca: ‘ Beurs voldoet aan verwachtingen’.
Jan-DosscheJan Dossche (links) toont nieuwe ontwikkelingen in collectie ProPlus.
Richard-BosveldRichard Bosveld van Estillon met symbolisch PET-flesje.
Arnout-AppeloArnout Appelo van Rinos is trots op Grafic.
Bart-NietschBart Nietsch van Amorim: ‘Wise by Amorim is high end-product’.
Jan-DoornwaardJan Doornwaard (links) en Alexander Roetman van Hamat.
Alexander-WurstAlexander Wurst van Deutsche Messe: ‘Exposanten waarderen het platform Domotex.’
SchmidhuberSchmidhuber’s ‘Connectivity Wheel’ in teken van beursthema Create’nConnect.
Solidfloor-staatSolidfloor staat centraal bij Fetim.

Vandaag was de laatste dag van editie 2019 van Domotex in Hannover. Na vier dagen ‘beurzen’ kan de voorlopige conclusie luiden: hoewel de bezoekersaantallen wat lager lijken te liggen, zijn de exposanten per saldo goed te spreken over de kwaliteit van het bezoek, en kortom tevreden met hun deelname dit jaar. De beursorganisatie zelf heeft op zich ook weinig te klagen, want zowel het aantal exposanten als het aantal vierkante meters ligt hoger, en dat ondanks de zich elke twee jaar aandienende ‘uitdager’ BAU in München.

Stand-van-OvermatStand van Overmat/Floorservice, met vierde van links Jeroen van Oversteeg.

“De kwaliteit van de bezoekers dit jaar is zonder meer goed. Ik schat de hoeveelheid een kwart lager in, maar daar hoor je ons absoluut niet over klagen,” zo stelt Bart Nietsch namens Amorim. “Domotex is een echte retailbeurs - belangrijk voor onze klanten en voor ons dus reden genoeg om er te staan. We nemen overigens ook aan BAU deel, die weliswaar internationaler is geworden en een paar hallen erbij heeft, maar toch vooral interessant is voor de contractmarkt. Hier in Hannover krijgen we voorts veel waardering voor onze nieuwe Wise by Amorim, een high end-product waar ik erg trots op ben.”

Unilin-hadUnilin had ‘slechts’ zijn afdeling IP naar Hannover gestuurd.

Jeroen van Oversteeg van Overmat heeft zijn oordeel over de beurs al klaar. “Ook volgend jaar staan we hier weer. Ik ben tevreden over de Domotex van nu. Het bezoek is inderdaad iets minder, maar de mensen weten ons te vinden. Voor ons blijft de beurs in Hannover belangrijk en keren we dus telkens terug.”

Drukbezochte-sessieDrukbezochte sessie Framing Trends.

“Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar BAU en zal daar nog een kijkje gaan nemen. Even de sfeer opsnuiven,” zo zegt Dick van de Klok van exposant Flamingo Parket, dat aanwezig was met een fraaie, veel grotere stand dan voorheen. “Maar voor Domotex geldt toch dat je iedereen die ertoe doet hier ziet. Ook de verkoop loopt hier prima. Domotex is voor ons een beurs die loont, en bovendien niet zover van Barneveld vandaan.” Waar gaat de aandacht van het bezoek naar uit? Van de Klok: “We zien dat onze nieuwe collectie Patina goed wordt ontvangen, vooral in combinatie met Raftwood.”

Lars-VersteegLars Versteeg (links) en Dick van de Klok van Flamingo Parket.

In de befaamde wandelgangen wordt sowieso veel gesproken over de vraag hoe de vloerenbranche om moet gaan met een verschijnsel als BAU. We luisterden vanaf de zijlijn even mee met wat zoal te berde werd gebracht. “Ik heb hier maar één enkele fabrikant staan. Als ik later deze week naar BAU ga zie ik vijf van mijn leveranciers,” zo horen we een importeur uit het hoge noorden van Europa klagen. “Het probleem van Domotex is dat de tapijtjongens jaarlijks willen beurzen met hun nieuwe collecties, terwijl de houtaanbieders aan een tweejaarlijkse beurs genoeg hebben,” zo weet een ander. “De markt heeft zich een beetje afgekeerd van Domotex vanwege de vele Chinezen,” oppert dan weer een handelaar in houten vloeren. “Dat BAU is uitgegroeid van een beurs voor eerst alleen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland tot internationaal evenement is wel wonderlijk. Wat is er in de tussentijd dan gebeurd?” zo vraagt weer een andere branchegenoot zich af. Wijze woorden tot besluit: “Je moet je niet laten gekmaken en vooral niet laten uitspelen. BAU mag dan wel een grote hal hebben propvol allerlei vloeren, maar wat moet je als vloerenbedrijf met al die garagedeuren daar en zo meer?”

Balta-hadBalta had dit jaar in hoofdzaak zijn divisie Home afgevaardigd.

Hans van de Ree van Gerflor Benelux is als bezoeker aanwezig op Domotex. Zijn bedrijf exposeert deze week op BAU in München. “Je moet een keuze maken, twee beurzen wordt teveel van het goede,” zo stelt Van de Ree. “Wat mij in het algemeen opvalt qua beurzen is dat exposanten zich meer op deelname aan evenementen voor deelsegmenten gaan richten, zoals beurzen voor alleen hospitality. Het klantencontact is daar immers veel meer toegespitst. Je zou kunnen spreken van een decentralisatie in het beurzenlandschap. En het is stellig ook waar dat Domotex wat van zijn glans heeft verloren. Maar ondanks de wat lagere opkomst, biedt de editie 2019 toch weer het nodige aan innovatie, nieuwe dingen en productlanceringen.”

Lamett-paktLamett pakt fors uit.

In hal 12 treffen we veel aanbod van SPC-vloeren, de vloertrend van 2019 wellicht. Dit drietal letters, waarvan bijna niemand een jaar geleden nog had gehoord, staat voor Stone Plastic Composite, vloeren met een kern van onder meer kalksteenpoeder en stabilisatoren. Niet te verwarren met WPC uiteraard, wat staat voor Wood Plastic Composite. SPC-vloeren worden op Domotex aangeboden door Chinese exposanten tegen prijzen die soms te denken geven. “Bij ons staan bij het doorontwikkelen van producten kwaliteit en betrouwbaarheid altijd voorop. Te vaak zie je bij goedkoop aanbod dat zich na verloop van tijd toch tekortkomingen aandienen, zoals doortekening van de ondergrond,” zo luidt desgevraagd het commentaar van Hans van de Ree.

“De kwaliteit van het bezoek is hier gewoon goed. Ook in 2020 zijn wij zeker weten weer van de partij op Domotex,” zo toont Ted Engelen van de Zoetermeerse lijmen- en kittenmaker Bijlard zich een tevreden mens. “Dit is weer een heel goede editie, met bijvoorbeeld veel gerichte belangstelling voor de voordelen die onze nieuwe MS 2K FLOOR de parketteur biedt. Vrijdag was het bezoek wel wat minder, maar daarna zagen we echt veel aanloop. We richten ons hier op de handel, op de parketteurs. Die komen nu eenmaal niet naar beurzen in Nederland.”

Stand-van-BalsanStand van Balsan, nu ook leverancier van LVT. Condor-GroupCondor Group prominent aanwezig.

Estillon zet op Domotex zijn groene vernieuwing Infinity in de schijnwerpers. “Dit betreft een volledig gerecycled ondertapijt, gemaakt van honderd procent gerecyclede PET-flessen,” aldus Richard Bosveld. “En na gebruik kan het ondertapijt opnieuw gerecycled worden. Zo levert Estillon een meetellende bijdrage aan de circulaire economie.”

Peter-BijlardPeter Bijlard staat bezoek uit Azië te woord.
Team-TG-WoodTeam T&G Wood gaat voor 100% Pure Wood.
Ella-RoosenboomElla Roosenboom en Arthur Hoetelmans van Inpa Parket voor de gevingerlaste decking.
FF. Ball in gesprek met klanten.
Drukte-bij-CiranovaDrukte bij Ciranova.
Lico-uit-ZwitserlandLico uit Zwitserland weet vaak te verrassen.

De specialist in exotische houten vloeren Inpa Parket was na twee jaar afwezigheid teruggekeerd in Hannover. “De kwaliteit van het bezoek is goed,” zo beaamt ook Arthur Hoetelmans. “We zijn tevreden, ondanks een wat rustige vrijdag. Wat het leuke is: de vraag naar exoten loopt weer op vanwege de schaarste aan eiken.” Op de stand ging de aandacht verder uit naar de gevingerlaste decking.

Brink--CampmanBrink & Campman in beeld.

Exposant Hamat uit Genemuiden verklaart geen last te hebben van BAU. “Ook volgend jaar staan we weer op Domotex, en dan met een nieuwe catalogus,” zo vertelt commercieel directeur Jan Doornwaard. “De vrijdag hier was goed, de zaterdag idem. De tendens is in het algemeen wel wat rustiger. We hebben de grote jongens uitgenodigd en te woord gestaan en een nieuwe collectie gepresenteerd, die we introduceren aan de hand van moodboards. In het algemeen geldt dat we bezig zijn om Hamat nadrukkelijker in de markt te profileren als vloerenpartner. Voor de letters HQ in ons nieuwe label mag men ‘Hamat Quality’ lezen.”

Ton Schulte van T&G Wood schaart zich achter veel van de andere exposanten die de kwaliteit van het bezoek dik in orde vinden. “Goed, het bezoek is wat minder, maar nou en? Wij zijn tevreden met onze deelname aan Domotex. Twintig procent van de mensen op de stand betreft nieuwe klanten, tachtig procent vaste klanten, waarmee Domotex zijn nut bewijst voor het relatiebeheer. Een van de boodschappen die we hier overbrengen gaat over de voordelen van een echt houten vloer, waarvoor we de leuze ‘100% Pure Wood’ hanteren.”

Fetim bemant een stand in trendhal 9. “Op zich een heel goede plek. Zondag ook veel Nederlanders op bezoek gehad,” zegt Axel Martens, teruggekeerd op het oude nest en verantwoordelijk voor de sales in Noord-Nederland plus Amsterdam. “Jammer alleen dat op het laatst wat andere houtleveranciers op deze locatie annuleerden. Maar wij zijn tevreden, het publiek komt heel gericht informeren. In onze deelname staat de kick-off van Solidfloor centraal, raamdecoratie tref je hier niet meer aan op de stand. We voeren een basisprogramma in Europees in plaats van Chinees eiken, waarin de voorkeuren van de klant terugkomen en we rekening houden met de beschikbaarheid van het materiaal. Het dealernetwerk verder aanhalen is een belangrijk punt voor Solidfloor. Verder verwachten we veel van de uitbreiding in visgraat. Een bijzondere houtsoort die de aandacht trekt is samanea-saman, die van nature al een grijstint heeft en bovendien keihard is.”

“Rinos heeft in het geheel niet te klagen over de huidige Domotex,” zo stelt Arnout Appelo op de stand van de fabrikant van schoonlooptapijt. “Het beeld komt overeen met dat van vorig jaar. BAU heeft een andere doelgroep. In Hannover komt de groothandel en de distributie langs, dat is belangrijk voor ons.” Rinos schotelt zijn bezoekers Grafic voor, een functionele entreemat voor projecttoepassingen die er echt prachtig uitziet. Van een afstandje ziet men alleen een donkergrijze tint, meer dichterbij ontvouwt zich een geheel van fraaie patronen. Appelo: “We verwachten het nodige van dit product dat zijn naam ontleent aan zijn grafische patroon. Voor architecten hebben we een luxe stalenboek laten maken met werkelijk fraaie interieurfotografie.”

“Woca staat op zowel BAU als Domotex,” aldus Henk Laverman van Woca Nederland. “Zelf ben ik alleen in Hannover, waar de kwaliteit van het bezoek niet anders dan goed is te noemen. Veel Nederlanders ook ontmoet, dus voor mij voldoet de beurs aan de verwachtingen.” Heeft Woca nog wat nieuws in petto? Laverman: “We komen met een nieuwe serie lakken. Eerst wachten we nog even de ontvangst ervan in andere landen af, daarna is Nederland aan de beurt. Wel hebben we alvast wat Nederlandse parketteurs uitgenodigd om deze ‘invisible’ lak te testen. De focus van Woca blijft dit jaar hoe dan ook liggen op de Diamond Active Oil, en dus duidelijk maken aan de klanten in Nederland wat de vele voordelen van dit product zijn.”

Bij USFloors werd onder meer de COREtec Herringbone, acht kleuren van de Naturals Collection in visgraatmotief, voor het voetlicht gebracht. “De Herringbone is speciaal op verzoek van de Nederlandse markt ontwikkeld,” zo geeft Philiep Caryn als toelichting. “Nu merken we dat ook andere landen belangstelling tonen en daar zijn we vanzelfsprekend heel blij mee. Als ik het kort mag samenvatten: een mooi product met een mooie marge voor de verkoper.” Hoe oordeelt Caryn in het algemeen over de beurs? “Het scheelt natuurlijk wel dat een partij als de Unilin-groep afwezig is, dan spreken we al gauw over een negental grote merken, van Pergo tot IVC. Ik vermoed ook, afgaande op mijn indruk van wat hier te zien is, dat de marketingbudgetten verminderd zijn. Er zijn inmiddels ook wel heel veel beurzen onder de vlag van Domotex, met nu ook Amerika en Mexico erbij.”

“Het aantal vierkante meters en het aantal exposanten op Domotex is wel degelijk toegenomen dit jaar,” zo vertelt Alexander Wurst van organisator Deutsche Messe. “Het is nu nog even wachten op de bezoekcijfers, maar duidelijk is wel alvast dat de reacties van de exposanten tot dusverre positief zijn. Zij waarderen het platform Domotex, zoals hun dat wordt geboden. Dat BAU internationaal aan de weg timmert, is verder een gegeven voor ons. We weten ook dat de markt soms iets anders wil, zoals dit jaar de keuze van sommige partijen op BAU is gevallen. Maar toch is BAU als bouwbeurs een andere, niet met Domotex vergelijkbare beurs. En wat die overige Domotex-beurzen wereldwijd betreft, daarmee voldoen wij simpelweg aan wat de markt van ons vraagt. Niettemin is en blijft Domotex Hannover het vlaggenschip van Deutsche Messe.”

(Vloerenplein, 14-01-2019)

 
Tarkett pakt uit op BAU in München
Allerlei-vloerencollecties-wordenAllerlei vloerencollecties worden gepresenteerd zoals in de Parijse showroom l’Atelier.
Presentatie-van-de-segmentenPresentatie van segmenten als onderwijs, gezondheidszorg, winkels en hotels, ouderenzorg, kantooromgevingen en thuis.
Alle-polaroids-vanAlle polaroids van ontwerpen met iD Mixonomi worden aan een muur gehangen.

Tarkett heeft flinke plannen met zijn bijna vierhonderd vierkante meters tellende presentatie op vakbeurs BAU. Het motto ‘Build the future. Together’ vat samen wat de vloerenmaker in hoofdzaak mee wil geven aan de bezoekers aan zijn stand, met het nummer 303 in hal A6. De nadruk zal daar komen te liggen op de begrippen design, functionaliteit en duurzaamheid. De megabeurs voor de bouw gaat komende maandag van start in München en loopt door tot de zaterdag.

Om met het aspect duurzaamheid te beginnen: voor alle bezoekers die hun visitekaartje achterlaten op de stand van Tarkett wordt een boom geplant in het oosten van Duitsland. Hoeveel C02 wordt gereduceerd met het aantal geplante bomen wordt automatisch getoond. Bovendien wordt over de actie gepost op social media (#iplantatreewithtarkett) en voor iedere like (tot aan duizend totaal) wordt evenzo een boom geplant. Op het vlak van design worden zowel het webplatform als de digitale tools onder de aandacht gebracht. Verder is een wedstrijdje op poten gezet rond iD Mixonomi: wie het aandurft maakt zijn eigen ontwerp en legt dit vast met een polaroidfoto. Alle polaroids worden aan een muur gehangen en al doende ontstaat een fraai geheel van creaties.

Op de stand worden tevens allerlei vloerencollecties gepresenteerd op dezelfde wijze als in l’Atelier, de smaakvolle showroom en ontmoetingsplek in hartje Parijs. Ook is een plek gereserveerd waar live technische demonstraties worden gegeven (van onder meer Desso-tapijttegels) en waar men terecht kan met allerhande vragen om advies. Een indeling van de stand in verschillende afdelingen moet duidelijk maken dat Tarkett in evenzovele segmenten werkzaam is. Op iedere afdeling worden weer andere (Cradle to Cradle) producten, activiteiten of onderzoeken naar voren gebracht. Te denken valt aan onderzoeken op het vlak van hygiëne, de kleurenstudies en virtual reality. Tarkett’s jongste innovatie, de iD Revolution, wordt vanzelfsprekend ook voor het voetlicht gebracht.

(Vloerenplein, 11-01-2019)

 
Domotex 2019 is onderweg

domotex-entree-logoEditie nummer eenendertig van de internationale vloerenvakbeurs Domotex is vandaag van start gegaan in Hannover, de tweede aan de hand van de vorig jaar op de schop genomen hallenindeling en met opnieuw allerlei creatiefs samengebald in trendhal 9. Domotex 2019 heeft als leidend motto ‘Create’n'Connect' meegekregen, dat de schijnwerpers plaatst op vernieuwingen op vloerengebied met eigentijdse ontwikkelingen rond interactie als inspiratiebron.

Hoewel een toch niet geringe reeks namen van belang op de huidige editie ontbreekt (die voor een deel gekozen hebben voor de tweejaarlijkse concurrent BAU in München) telt de exposantenlijst van Domotex nog altijd ruim vijftienhonderd deelnemers, waarvan welgeteld negenendertig uit ons land. Men mag rekening houden met een aantal bezoekers van rond de veertigduizend, waarvan zeven op de tien afkomstig van buiten het gastland Duitsland. De beurs duurt tot en met aanstaande maandag. Dan ook meer over het evenement op deze site.

(Vloerenplein, 11-01-2019)

 
Thibaut Raes verdeelt Aspecta in Belux
Marcel-Kies-en-Thibaut-RaesMarcel Kies (Aspecta Erme, links) schudt de hand van Thibaut Raes.
Tilt-TonesTilt&Tones.
Nieuwe-Aspecta-Five-HerringboneNieuwe Aspecta Five Herringbone-referenties, ook op BAU te zien.

Aspecta breidt zijn netwerk van distributeurs in Europa uit. Zo is Thibaut Raes met ingang van 1 januari jl. aangesteld als commercieel verantwoordelijke voor België en Luxemburg, waar hij het gehele productenaanbod van het vloerenmerk zal promoten. Op dit moment is Aspecta vertegenwoordigd in 21 landen in Europa en meer zullen naar verwachting volgen dit jaar.

“Wij zijn zeer enthousiast over de nieuwe samenwerking tussen Aspecta en Thibaut Raes,” zo laat CEO Marcel Kies weten. “Thibaut is een zeer gemotiveerd, vooruitstrevend en grensverleggend persoon, met een sterk en uitgestrekt netwerk over heel België en Luxemburg.” De nieuwe distributeur zal op de komende BAU (14 t/m 19 januari) op de stand in hal A6 aanwezig zijn voor een kennismaking en uiteraard advies.

Aspecta Erme (Europe, Russia & Middle East) zal op de beurs in München de volledige collecties van Aspecta (www.aspectaflooring.com) en Elemental by Aspecta (www.elementalbyaspecta.com) presenteren, toonaangevend genoemde LVT-collecties die Aspecta Flooring de afgelopen jaren heeft ontwikkeld voor zowel de residentiële als commerciële markt. “Met de introducties van diverse LVT dryback tegel- & plankcollecties, een click LVT met ISOCORE Technology en een click LVT met Rigid Core Technology, heeft Aspecta reeds vele baanbrekende innovaties gelanceerd,” zo onderstreept Kies.

Komende maart geeft het vloerenbedrijf nog acte de présence op de beurzen Architect @ Work in Barcelona en Domotex Asia in Shanghai, in mei gevolgd door Architect @ Work in Madrid en in november door de Branchentag Holz te Keulen. Aspecta’s Europese hoofdkantoor is gevestigd in het Nederlandse Oud Gastel en leveringen aan klanten geschieden rechtstreeks vanuit een magazijn in ons land.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
INretail: 3 procent minder omzet ‘wonen’

Bert-Jan-van-der-Stelt-inretailBert-Jan van der Stelt: “Dat het macro gezien goed gaat met Nederland en het consumentenvertrouwen relatief hoog is, geeft enerzijds vertrouwen, maar anderzijds heeft de overspannen huizenmarkt veel impact op de branche.”Door het ‘opdrogen’ van de huizenmarkt en de stijging van de huizenprijzen stagneerde de omzet in de woonbranche vorig jaar. Ook in 2019 verandert deze situatie niet, zo valt te lezen in de jongste ‘brancheverwachting Wonen’ van INretail. Naar verwachting daalt de omzet dit jaar met gemiddeld 3 procent. Belangrijke oorzaak is dat waarschijnlijk 7 procent minder huizen van eigenaar wisselen. Minder nieuwbouwhuizen worden opgeleverd dan waar vraag naar bestaat en de huizenprijzen zullen gemiddeld ook nog eens zo’n 6 procent stijgen.

“Dat het macro gezien goed gaat met Nederland en het consumentenvertrouwen relatief hoog is, geeft enerzijds vertrouwen, maar anderzijds heeft de overspannen huizenmarkt veel impact op de branche,” zo stelt Bert-Jan van der Stelt namens de ‘koninklijke’ branchevereniging. “In regio’s waar de huizenmarkt echt op slot zit, zoals in en rond de grote steden, zal dit de omzetontwikkeling nog meer beïnvloeden.”

Per regio en per segment kunnen volgens de branchespecialist nog flinke verschillen in omzetontwikkeling ontstaan. Te denken valt aan wat bijvoorbeeld de nabijheid van een nieuwbouwproject betekent voor de vloerenspecialist ter plaatse. De woonsegmenten die ook omzet realiseren met vervangingsinvesteringen (meubelen, slapen) hebben andere uitdagingen, zoals internetverkoop en de komst van branchevreemde spelers die omzet ‘kapen’. “De concurrentie in de woonbranche stijgt en komt uit steeds bredere hoek. Doe-het-zelf formules, supermarktketens, het online kanaal met uiteenlopende aanbieders, leveranciers, en nieuwe buitenlandse woonformules claimen alle een plek op het speelbord.”

Nog zo wat aandachtspunten, die 2019 in de woorden van INretail “een spannend jaar voor de woonretailer” beloven te maken: het onverminderde belang van goede verkopers in de winkel, het structurele en stijgende tekort aan ambachtsmensen, de toenemende druk om producten te hergebruiken en recyclen, de uitdaging van automatisering en efficiënte gegevensuitwisseling en de zoektocht naar betere marges door samen te werken in kansrijke formules en concepten.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
Forbo gaat partnerschap aan met BNA

Marmoleum-MarbledMarmoleum Marbled.Forbo Flooring heeft zopas een samenwerking aangeknoopt met de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA). De vloerenmaker zegt de dialoog met zijn nieuwe partner, die zich sterk maakt voor duurzaamheid en een gezonde leefomgeving, van groot belang te achten voor zijn toekomst. Wat Forbo betreft moet de samenwerking leiden tot innovaties en een verdere verduurzaming van de gebouwde omgeving, meer specifiek volledig gezonde gebouwen en circulariteit.

Anderzijds wil de producent de beroepsgroep van architecten op de hoogte brengen van ontwikkelingen in eigen huis, zoals de invoering van de bijna circulaire, CO2-neutrale Marmoleum Marbled-collectie. Het afgelopen jaar heeft de BNA met het megaproject Stad van de Toekomst en het manifest ‘Wij Gaan circulair!’ al een spreekwoordelijk steentje bijgedragen. Forbo gaat, als concreet voorbeeld, actief Marmoleum-afval inzamelen bij klanten om te verwerken tot nieuw Marmoleum en denkt ook na over hoe de reststroom van Marmoleum tot een nieuw product kan worden verwerkt.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
Alsnog compensatie OPS-slachtoffers

stichting-ops-logoDe Tweede Kamer heeft afgelopen december met een zeer grote meerderheid een motie aangenomen die alsnog schadevergoeding regelt aan slachtoffers van Organo Psycho Syndroom (OPS), de beroepsziekte die hoofdzakelijk voor rekening komt van oplosmiddelen. Stichting OPS is blij dat het zogenoemde OPS-fonds uiteindelijk - “na ruim 15 jaar knetterhard gewerkt te hebben” - werkelijkheid is geworden. “Hoewel de werkgevers tot op dit moment nog steeds weigeren verantwoordelijkheid te nemen, heeft de Tweede Kamer nu dit besluit genomen,” aldus nog een kritische kanttekening van de belangenbehartiger. Circa 350 OPS-slachtoffers komen in aanmerking voor een eenmalige geldelijke vergoeding van de overheid, die de verantwoordelijkheid tevergeefs bij de werkgevers had willen leggen. Brancheorganisaties gaven overigens evenmin gehoor.

Stichting OPS identificeert de bouw, industrie en de grafische wereld als sectoren waar de slachtoffers van OPS zijn aan te treffen. Onder hen ook parketvloerenleggers, tapijtleggers en anderen uit de woninginrichting, waar gewerkt werd met oplosmiddelhoudende lijmen, parketlakken en ontvettingsmiddelen. Medewerkers in de timmer- en meubelindustrie waren blootgesteld aan onder meer houtverduurzamingsmiddelen, grondverven en beitsen en lakken.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
Unilin IP brengt Unizip voor visgraat

unizip-logoMeer nieuws van de afdeling intellectueel eigendom van Unilin, na eergisteren de ‘magnetische’ IOBAC-technologie, betreft de introductie van Unizip. Unilin IP spreekt van een vergrendelingstechnologie die een nieuwe standaard zet voor de plaatsing van lijmvrije visgraatpanelen. Het systeem, dat zowel de korte als lange kant van een vloerpaneel op een horizontale en verticale wijze vergrendelt, maakt het mogelijk om vloerpanelen te installeren in zowel visgraat- en/of standaard rijenpatronen, zonder de noodzaak van twee sets van panelen (‘A’ en ‘B’ geheten, ofwel ‘links’ en ‘rechts’).

Voordelen: fabrikanten hoeven niet langer twee verschillende soorten panelen te vervaardigen en de vloerenketen als geheel hoeft niet langer ook nog een tweede type vloerpaneel op voorraad te houden. Unizip is toepasbaar op LVT, SPC, laminaat, parket en andere vloersoorten. Unilin IP toont straks meer details op Domotex, op zijn stand in hal 12.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
Amorim lanceert Wise, met Cork Rigid Core

Wise-AmorimWise, met Cork Rigid Core, wordt door Amorim aangeprezen als een duurzame en waterbestendige vloer.Amorim lanceert Wise, een nieuwe generatie vloeren met een koolstof-negatieve voetafdruk, en voor het eerst te zien op Domotex in Hannover, hal 12. De vloer is uitgerust met een innovatieve kern, Cork Rigid Core, gemaakt van kurk en gerecycleerde materialen, en geheel vrij van PVC. António Rios de Amorim, CEO van Corticeira Amorim, verklaart hoog in te zetten met het op de markt brengen van de nieuwe collectie, waaraan een investering van twaalf miljoen euro aan onderzoek & ontwikkeling vooraf is gegaan.

Wise is waterbestendig en laat zich in ruimtes tot driehonderd vierkante meter installeren zonder overgangsprofielen. Het materiaal kurk draagt daarnaast bij aan comfort voor de gebruiker qua onder meer akoestiek en stootvastheid. Wise wordt voorts gepresenteerd als een vloerbedekking met een versterkte dimensionale stabiliteit, die slechts minimale voorbereiding van de ondervloer behoeft. Hij is breed toepasbaar, van residentiële tot commerciële ruimtes. De collectie telt 62 eigentijdse kurk- en houtdessins. Internationaal gaat de introductie vergezeld van het motto ‘Smart choice. Amazing sensations’.

(Vloerenplein, 09-01-2019)

 
‘Magnetische’ technologie via Unilin IP

Gemagnetiseerde-vloerdelen-logoGemagnetiseerde vloerdelen worden op een gemetalliseerde hars geïnstalleerd (screenshot van video op www.iobac.com).Flooring Industries, de afdeling intellectueel eigendom van Unilin, heeft afgelopen week een exclusieve sublicentieovereenkomst gesloten met IOBAC om de ‘magnetische’ technologie van dit Britse bedrijf wereldwijd op de markt te brengen. Met de gepatenteerde technologie van IOBAC kunnen vloeren (en wanden) met behulp van magnetisme snel en eenvoudig worden voorzien van bekleding. Voor vloeren bestaat het systeem in wezen uit gemagnetiseerde tegels of stroken die op een (op de ondervloer aan te brengen) gemetalliseerde hars worden geïnstalleerd. Vervanging nadien zou door deze wijze van installeren nagenoeg probleemloos zijn voor de eindgebruiker. Het systeem is al op de proef gesteld in tal van zakelijke omgevingen als supermarkten (Sainsbury’s), vliegvelden (Heathrow) en hotels (Hilton).

“Wij zijn zeer verheugd om samen te werken met IOBAC,” aldus Bart Van der Stockt van Unilin. “Zij hebben een geweldige technologie voor commerciële toepassingen ontwikkeld die meerdere voordelen biedt voor vloerenfabrikanten, projectinstallateurs en klanten.” De IP-tak van Unilin demonstreert de IOBAC-technologie op de komende Domotex, op zijn stand in hal 12.

(Vloerenplein, 07-01-2019)

 
West-Vlaamse wijnimporteur kiest COREtec

Megastone-Jura-VanasscheMegastone ‘Jura’ siert nu de eerste verdieping van wijnimporteur Vanassche in Ingelmunster.USFloors heeft met zijn COREtec-vloeren weer een fraai project gerealiseerd. Bij Wijnen Vanassche, wijnimporteur in het West-Vlaamse Ingelmunster, viel de keuze op de vloer Megastone ‘Jura’ voor op de vernieuwde bovenverdieping, een aantrekkelijk ingerichte locatie voor onder meer seminars, meetings, presentaties, zakelijke bijeenkomsten en proeverijen. De vloeren werden geleverd en geplaatst door het bedrijf Parketcenter uit Kuurne.

Ward Vanassche, de zaakvoerder van Wijnen Vanassche is goed te spreken over het resultaat en noemt het opmerkelijk hoe snel de mensen van Parketcenter de klus wisten te klaren, in een voormiddag immers was de vloer geleverd en geplaatst. James Heylen, zaakvoerder van Parketcenter, verklaart het rappe tempo van werken aldus: “De COREtec-vloer kon op de bestaande vloer aangebracht worden, zodat we sneller klaar waren met de plaatsing. Het was niet nodig om de vloer op voorhand ter plaatse te brengen, daar er geen acclimatisatie nodig is. Ook wat de prijs-kwaliteitverhouding betreft was dit een zeer goede oplossing.”

USFloors/COREtec is de komende dagen overigens present op zowel Domotex in Hannover als BAU in München. De beursbezoeker krijgt daar onder andere een achttal designs van de Naturals Collection in visgraatmotief (met kliksysteem) voorgeschoteld, en voorts een uitbreiding van de ProPlus-collectie met twintig ontwerpen in een groter formaat.

(Vloerenplein, 07-01-2019)

 
Estillon op Domotex & BAU, toont Infinity

infinity-logoEstillon neemt deze maand deel aan zowel Domotex in Hannover (vanaf vrijdag aanstaande, in hal 11) als BAU in München (vanaf volgende week maandag, in hal A6). Op beide vakbeurzen toont het bedrijf, naast de ondervloeren, ondertapijten en gereedschappen in zijn assortiment, ook nieuwe ontwikkelingen. Zoals Infinity, een volledig gerecycled ondertapijt. Het betreft een vijf millimeter dik ondertapijt, vervaardigd van honderd procent gerecyclede PET-flessen, geschikt voor huishoudelijk gebruik. Eenmaal afgedankt, kan het ondertapijt weer gerecycled worden, waarmee Estillon een ‘groene’ bijdrage levert aan een circulaire economie.

(Vloerenplein, 07-01-2019)

 
mFLOR introduceert de collectie Abstract

Abstract-Spark-AlmondAbstract ‘Spark Almond’.mFLOR introduceert een nieuwe collectie PVC-tegels, Abstract gedoopt, die inspeelt op de laatste trends en kleurontwikkelingen in interieurs. De nieuwe vloerproducten hebben de gewilde vintage ‘look & feel' met een hybride design, waardoor zij een zachte, textielachtige uitstraling hebben.

De Abstract-collectie is vormgegeven op het formaat van grote, rechthoekige tegels (91,44 bij 45,72 cm, zoals de goed ontvangen Nuance-collectie van dezelfde aanbieder), maar biedt een warme, vintage look door het cross-over design. De totale dikte van de tegels is 2,5 mm, met een sterke slijtlaag van 0,55 mm, waardoor de reeks geschikt is voor intensieve, projectmatige toepassingen.

De Abstract PVC-vloer voelt warm aan, zorgt voor een aangenaam loopgeluid dankzij de demping van het geluid, is goed bestand tegen krassen vanwege zijn hoge slijtvastheid en is voorts waterbestendig, zodat hij eenvoudig is te reinigen en onderhouden. Deze eigenschappen, zo wil mFLOR vastgesteld hebben, zorgen voor optimaal comfort en gebruiksgemak. Bovendien is de vloer uitermate geschikt voor vloerverwarming en -koeling.

De 25-05 Abstract-collectie ligt reeds op voorraad en is leverbaar in een zestal aansprekende kleuren: Chocolate Black (53121), Blast Bronze (53122), Asp Grey (53124), Coffee Brown (53125), Downton Brown (53126) en Spark Almond (53127).

De collectie wordt gelanceerd tijdens Domotex, van 11 t/m 14 januari in Hannover. mFLOR is present in het tegenover gelegen hotel Radisson Blu, in de Africa-zaal.

(Vloerenplein, 04-01-2019)

 
Kährs breidt uit met LVT

christer perssonChrister Persson: ‘Voldoen aan de behoeften van onze klanten.’De Zweedse Kährs Group, fabrikant van parketvloeren en pvc-vrije elastische vloeren, die op de markt komen onder merknamen als Kährs, Karelia en Upofloor, gaat uitbreiden met nieuwe productcategorieën, te beginnen met LVT.

Over het verruimde aanbod wordt alleen meegedeeld dat deze in de loop van dit jaar wordt uitgerold, met ten dele het retailkanaal als bestemming, maar hoofdzakelijk met een focus op het projectsegment, waarin de groep wereldwijd een grotere rol wil spelen. De eerste concrete toevoeging, die begin dit jaar al wordt gelanceerd, betreft Kährs Luxury Tiles, voorgesteld als een breed scala aan moderne, hoogwaardige vloeren voor alle soorten ruimtes.

In de kern blijft Kährs ook in de toekomst een leverancier van houten vloeren, zo verzekert CEO Christer Persson in een bericht aan de pers. “Niettemin moeten wij als modern bedrijf kunnen voldoen aan de behoeften van onze klanten.” De topman zegt daarnaast de digitale transformatie van de onderneming aan te passen door toekomstig meer aandacht te besteden aan online verkoop. Na het doorvoeren van het een en ander aan vernieuwingen, staat Persson uiteindelijk een toekomstbestendig Kährs 2.0 voor ogen. De groep is naar eigen zeggen marktleider in Zweden, Finland en Rusland, met bovendien een sterke positie in markten als Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

(Vloerenplein, 04-01-2019)

 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

interfloor-ad2c3ex-2
desso airamaster

PPC 24 7 graag gebracht

Lindura

allesovertapijt-logo